vissza a cimoldalra
2021-10-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8647)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7576)
Kedvenc felvételek (213)
Opernglas, avagy operai távcső... (21102)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5134)
Társművészetek (2468)
Milyen zenét hallgatsz most? (25096)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62718)
Kedvenc előadók (2872)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Momus társalgó (6360)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Eiffel Műhelyház (595)
Pantheon (2964)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3091)
Kimernya? (4311)
Simándy József - az örök tenor (697)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4908)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2290)
Kolonits Klára (1188)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2906)
Franz Schmidt (4024)
Momus-játék (6099)
A nap képe (2293)
Lisztről emelkedetten (1148)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5253)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (120)
musical (211)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (1693 hozzászólás)
 
Eiffel Műhelyház • 5942021-10-15 21:09:50

Ez tényleg az OPERA mint műfaj, mint komplex művészet halálát jelenti! Anno jókat derültünk a playback mellett fellépő -bocsánat - szerencsétlenkedő énekeseknek tűnő képződményeken.  Ez a beatzenében is elfogadhatatlan eljárás volt, a néző azért megy el egy programra - ahelyett, hogy otthon feltenne egy lemezt, vagy CD-t -  mert élő zenét, énekeseket akar látniés hallani!


Eiffel Műhelyház • 5912021-10-15 12:30:39

Ha viccelni akarnék, azt írnám, most pottyantam le a hetedik mennyországból!  De ez nem vicc! Ha az Operaház egyelőre zárva van, és a kitudjamikoresedékes megnyitás után túristákra, külföldi nézőkre várnak (copy Főzeneig.Úr),  az Erkelről se nagyon tudni, mire tartják, és az Eiffelnek sem elsődleges funkciója az előadások rendezése, akkor miről is beszélünk? Hol lesznek operaelőadások? Kukutyinban? Mert vannak elmaradott emberek, akik még vágyakoznak ilyesmi után, és nem mindenki járhat a külföldi operaházak remek előadásaira!



Nem mellesleg, az Eiffel kialakításának kezdete óta én most találkoztam először avval a kijelentéssel, hogy "az előadások rendezése csak sokadik funkciója"! Egyébként tök minegy (bocs!) kinek a kezében van az Operaház építése, és az egész dícstelen hercehurca, az egész buli a mi pénzünkből, az adófizetők pénzéből megy!  Populizmus? Lehet, de tény


Kedvenc felvételek • 2092021-10-13 12:49:13

Köszönöm, véletlenül éppen "várólistán" van nálam!


Kedvenc felvételek • 2002021-10-11 10:34:20

Ma lett időm végigolvasni ezeket az édekfeszítő ajánló, bemutató sorokat. Az 1981-es Elektra film és a csodálatos énekesnő, Astrid Varnay (akiről nem sokan tudják, hogy apai és anyai ágon is magyar származású!) nevének megemltése kapcsán kicsit megkésve bár, de eszembe  jutott egy "apróság". Kb. 3 hete megkaptuk takatsa fórumtárs jóvoltából 2 csodálatos Salome előadás magyar nyelvű felirattal ellátott változatát.



Én - nem kisebbítve az ő érdemeit - ajánlok e két remek Salome mellé egy harmadikat: az 1974-ben készült "Salome"  c. filmet, Teresa Stratas, Astrid Varnay, Bernd Weikl szereplésével, a Bécsi Filhatmonikusokat szintén Karl Böhm vezényli.  Ez is magyar felirattal készült, érdeklődők az alábbi helyen találják  meg:  https://www.youtube.com/watch?v=ildwhas43sY


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86422021-10-10 20:07:06

Kedves Laci, én megnéztem! Nagy élmény volt.

Grigorian és Mattila valóban csodálatos, Mattilától már megszoktuk, Grigoriant  most tanuljuk - én legalábbis. Mindkettőjükk alakítása hatalmas teljesítmény úgy színészileg, mint hangilag! Nem beszélve arról, hogy folyamatosan színen vannak.

A többi szereplő is nagyon jó, Laca különösen,az ő szerepe elég változatos, de a végére megkomolyodik. Most nem keresem vissza a névsort, bocs! Ez a minimális díszlet és a háttérben meghúzódó kórus sokkal többet mondott, mintha az egész színpad tele lett volna bútorral és nyüzsögtek volna a népek a színpadon. Kivétel az esküvői jelenet folklórja, ami viszont aranyos volt, és kellett, hogy utána a gyerekgyilkosság felfedezése és a drámai befejezés nagyobb hangsúlyt kapjon.


Kedvenc felvételek • 1962021-10-10 11:08:57

Sok - sok köszönet az Elektrákért is! 



Egy fecske nem csinál nyarat - ez rám is igaz, de úgy tűnik, a Weinberg operának köszönhetően egy második érdeklődő is megjelent az égen! Laci Kozlok - remélem, nem sértem meg evvel a megszólítással - mindig odafigyel az érdekes dolgokra, és sokat profitálok megjegyzéseiből. Aki nem él ezekkel a lehetőségekkel, az önmagát fosztja meg az élménytől!


Eiffel Műhelyház • 5802021-10-09 16:44:48

Érdekes, mikor az Eiffel Parkfoglaló Gála előtt többen panaszkodtak/panaszkodtunk a nem túl kedvező (?) elhelyezkedésre, és a megközeltés várható nehézségeire.csőstül jöttek a pozitív vélemények és a remek megközeítési javaslatok!



Lehet, hogy mégsem olyan szép a menyasszony?


Kedvenc felvételek • 1922021-10-08 16:59:36

Mivel én láttam, nem gondoltam rá, hogy ezt is bele kell írni! Jó lenne, ha minél többen meg tudnák nézni, illetve minél többek érdeklődését sikerülne felkelteni! Én ennek reményében írtam meg a benyomásaimat és a véleményemet is!


Kedvenc felvételek • 1902021-10-08 14:21:27

Ez a rendezői zsenialitás, ettől is ennyire hatásos. Nem is lehetne másképp! Ez az opera evvel a cselekménnyel nem bír el egy klasszikus kimennek - visszajönnek jelenetváltást, pláne függönyt. Itt az emberi lélek rezdüléseiről van szó, arról, hogy egy szituáció az adott pillanatban milyen reakciót vált ki! Különösen remek a II felvonás Műhely jelenete, ahol Tadeusz nem fogadja el a felügyelőnő Lisa  ajánlatát a Martával lehetséges találkozásra, és egy pillanatra szinte "snittként"  bevágva látható, hogyan meséli el ezt Lisa évekkel később a férjének, majd ismét snitt, és a jelenet zajlik tovább a táborban.  Ezt a remek megoldást csak a két szinten megvalósuló rendezés teszi lehetővé, hiszen a "jelenetváltás" nem a színpad átrendezésével, hanem a megvilágítás változásaival valósul meg!


Kedvenc felvételek • 1822021-10-07 12:34:47

Megtaláltam, köszönöm!


Kedvenc felvételek • 1802021-10-06 19:50:42

Ez is igaz! Én a "kétszereplős" jelzőt Lisa és Marta konkrét történése, szemben állása és szembeállítása alapján használtam, ez a kifejezés ebben a megközelítésben helytálló. De ez egész opera a maga sokszínűségével éppen azt mutatja be, hogy senki nem lehet kivétel, valamilyen formában mindenki részese a történelemnek, a történelem egyes eseményeinek. A megszámozott és szám szerint szólított  foglyokkal való bánásmód bemutatása hátborzongató! A más-más országokból származó, más nemzetiségű foglyok ábrázolása  a valóság bemutatása,  de egyúttal  utalás arra, hogy az a rendszer  az egész emberiség létét, kultúráját fenyegeti. A csodálatosan játszó hegedűs játssza el a parancsnok kedvenc darabját, addig még haszna van, addig tehát élhet. De apróra törik a hegedűt, és agyonverik, mert mást mer jétszani! Azért különösen megható, ahogy a foglyok énekléssel, nyelvtanítással, honi emlékek felidézésével tartják  a lelket egymásban és önmagukban is! Az egyes jelenetek zenei aláfestése is remekmű, hiszen a gyengéd, lirai zene azt is kifejezi, hogy az adott szereplő, vagy Marta születésnapi köszöntésekor a szereplők lélekben nincsenek jelen, pár percre ki tudnak kapcsolódni azokból a borzalmakból, amik közepette vannak, amiket átélni kényszerülnek. Aztán a zene hirtelen megváltozása rántja ki őket ebből a pillanatni boldogságból, és hozza vissza a jelenbe!


Kedvenc felvételek • 1782021-10-06 17:42:30

A következő sorokat a 173, sz. alatti bejegyzésem folytatásának szánom. Egy ismételt megtekintés utáni kiérlelt változat. Kérem, tekintsék annak!



Nem ismerem a XX.szd. opera -választékát, és nem is állok neki böngészni, de Az Utasnak minden tekintetben az élmezőnyben van a helye! (Érdekes, hogy a wikipédia a német nyelvű oldalon "Az Utasnő" címet használ, nem véletlenül!) Nem csak a témaválasztás miatt. Nem csodálom, hogy nem engedték bemutatni, a nagy Szovjetunióban csak a szovjet nép (nincs is ilyen) szenvedései, hősiessége kapott teret.

Azt írtam, hogy megrázó, megdöbbentő, nem keveseket lelkiismeret vizsgálatra késztet, ami sose kellemes! Zeneileg nagyon tetszett, pontosan kifejezi Lisa zaklatott állapotát, mikor meglátja a hajón Martát - akiről később kiderül, hogy erős és bátor lényével tartja a lelket a többiekben!

Csodálatos a zene hangulatának változása, a lírai motívumok, ahogyan aláfestést ad a foglyok egymás közötti beszélgetésének,ahogyan emlékeik felidézésével tartják a lelket egymásban és önmagukban. Marta születésnapjára ajándékul szabadságot, szabadulást kívánnak neki, csodálatos megoldás. Ez a kívánságuk végül teljesül is!

Marta és Lisa ellentéte a zenében is megjelenik, a foglyok lelkét fenyegetéssel, "engedményekkel" megtörni akaró felügyelő, és foglyok büszkeségben, visszautasításban megtörhetetlen viselkedése!

Ahogyan a 6. jelenetben Lisa közli Martaval, hogy elmegy a koncertre, meghallgathatja a vőlegényét hegedülni, aztán küldi őket meghalni - dühét fokozza a másik megtöretlen emberi mivolta, zeneileg is és rendezésileg is remek!

Érdekes a férj és Lisa álláspontjának ütközése: a pasas tipikus Übermensch, félti a karrierjét, valószínűleg ezek az élmények kimaradtak az ő életéből, lezárja avval,hogy háború volt, az embernek joga van felejteni, Lisa hagyja magát erről meggyőzni. Ez az opera Leitmotiv-ja, mikor tudunk emberek maradni, és hogyan számolunk el a lelkiismeretünkkel utólag, a klasszikus "parancsot teljesítettem" szöveg alapján. De összeomlik, mikor a fedélzeten  Marta szembemegy vele!



Az opera tulajdonképpen kétszereplős, mindenki más csak háttér! Marta hatalmas zenei anyag, ha jól hallottam, legalább három nyelven énekel, attól függ, kivel beszél, és szinte folyamatosan színen van! Olvastam a takatsa fórumtárs beírásában megjelölt Miksch interjút - nem csodálom, hogy megviselte a szerep. Lisa kettős lényének a megjelenítése sem kis feladat, főleg színészi alakításban - a felügyelőnő és a szelid feleség X év múlva! Remek és kifejező a zárójelenet, és minden tekintetben jó a video-felvétel is.

Nem tudható, hogy az opera mikor játszódik, de pikáns felhangot ad, hogy a háború után a volt nácik - civilek és katonák egyaránt - tömegesen menekültek Brazíliába, spéci szervezetek alakultak ennek szervezésére, bonyolítására, stb.



Biztos vagyok benne, hogy még párszor elő fogom venni, mert a teljes megemésztéshez és a magamban való feldolgozáshoz idő kell!


Kedvenc felvételek • 1752021-10-05 13:27:31

Köszönöm. A CD felvétel a yt-n kismillió darabra tagolva megtalálható.


Erkel Színház • 109572021-10-05 11:35:04

Őszintén sajnálnám! Nem a "mindenki elmegy" lenne a jó megoldás, de ez már nem a még meglévő fórumosokon múlik! :)


Kedvenc felvételek • 1732021-10-05 08:52:50

Csak szavaim vannak: felkavaró, megdöbbentő és nagyon megrendítő!  A zene is nagyon jó, tökéletesen kifejezi az egyes szereplők lelkiállapotát.


Beethovenről - mélyebben • 7232021-10-03 16:40:51

Hát, nem tudom! Erről már volt szó korábban is, én akkor is  beértem, és most is beérem, az I-tól IX-ig "rendelkezésre álló"  szimfóniákkal. Nyáron egy csodás IX-et hallgattunk Martonvásáron, nem hiszem, hogy ennél különbet lehetne alkotni! Rosszabbat meg minek? Egyébként ez nem a zeneszerző művének (még ha csak töredék is) meghamisítása? Vagy ma már minden mindegy, csak pénzt hozzon a konyhára?  Egyebekről nem is beszélve! Hangjegyeket összesorozni lehet, de lelket lehelni bele?


Erkel Színház • 109372021-09-30 12:43:26

Két megjegyzés csupán.



Ha nem tűnt volna fel, a covid miatt hosszú hónapokig nem lehetett előadásokat tartani, és sokak még ma is joggal tartanak egy újabb hullámtól! Tehát vissza kell szokni a szinház- és operalátogatásra, ennek  időigénye van! Sajnos, a jelen fórumban sem túl sűrűn fordulnak elő beszámolók különféle előadásokról, pedig nem is olyan régen még rendszeresek voltak. Ha valaki mégis arra vetemedik, hogy beszmolót ír, netán mások véleménye iránt érdeklődik, a válasz néma csend. A közönségszervezés problémáit kicsontoztuk, azon nem a nézőknek kell változtatniuk. Ha valaki a Giselle bemutató kapcsán a zeneszerző előéletét firtatná, talán nagyobb figyelmet keltene, lásd egy másik fórum, ahol a zeneszerző és leszármazottai életvitelét kiteregető könyv nagyobb figyelmet kapott, mint az összes többi fórum valamennyi beírása összesen!  Az, hogy jelenleg a gépkocsival nem rendelkezők számára, akik pedig szép számmal vannak, a rendezvények megközelítése milyen problémás, nem egyszer visszatartó, mostanság volt téma. Okos ötletek záporoztak, de avval nem lehet előadás után hazajutni!



Ha mindent a "mi mibe kerül" merkantilista elv alapján nézünk, bezárhatjuk az összes múzeumot, kiállítótermet, eladhatjuk a műalkotásokat valamelyik neves műkereskedő cég aukcióján, és a pénzt .... na, mire is költjük?


Opernglas, avagy operai távcső... • 210842021-09-29 20:12:13

Köszönöm!


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86252021-09-29 17:20:22

Letöltöttem, nagyon köszönöm!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210802021-09-29 16:56:39

Attól, hogy Ansbachban nem volt top formában, továbbra is jó énekes, és pár nappal később méltán arathatott sikert! Nincs valahol véletlenül felvétel arról a koncertről?


Kedvenc felvételek • 1682021-09-28 12:52:00

Köszönöm!


Wagner • 26402021-09-28 09:21:37

Napjainkban nagyon sok, és egyre több "ilyen" könyv, memoár, ujságcikk, stb  jelenik meg, divattá vált mások privátszférájában kutakodni, és minél szaftosabb, minél ocsmányabb dolgokat összeirkálni. Ezeket sokan olvassák, és evvel nyilván bitangul jól lehet keresni.



A Wagner név nyilván széles olvasótábort biztosít, éppen a zeneszerző tevékenysége sokoldalú megítélésének köszönhetően. Engem Wagner zsenialitása, zenéje érdekel, a leszármazottak viselt (?) dolgai nem. Ami pedig a Mester náci mivoltát és zenéjének ezen a feltevésen alapuló minősítését illeti, javasolnék egy konzultációt egy Daniel Barenboim nevű illetővel. "Van-e, ki e nevet nem ismeri?"



Nem olvastam takatsa fórumtárs "törlődött" beírását, de a tény mélységesen felháborít és aggodalomnal tölt el. Azt hittem, azt hittük pár százezren, sőt millióan, hogy a cenzorok korszaka végérvényesen megszűnt!


Olvasói levelek • 118152021-09-28 09:02:52

Kedves Lajos,



ha jól emlékszem, a szobabiciklis Scarpia a 2018. Salzburgi Ünnepi Játékok egyik Tosca előadásának nagy meglepetése volt, a bringa mellett egyéb újdonságok is. megjelentek. Akkor több, igen eltérő  vélemény jelent meg a Momus hasábjain. Az idei Tosca - ha jól tudom - ennek a rendezésnek a felújtása volt, részben más szereplőkkel, ami nyilván teljesen más előadást eredményezett. Érdeklődve és kíváncsian várom a beszámolót! :))



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75702021-09-27 12:27:52

Köszönöm! Remelem, nem egyetlen előadáson, á la Birgit Nilsson - bár neki Puccini jóvoltából "csak" 3 Kalaf jutott!


Kedvenc felvételek • 1612021-09-27 10:56:00

Nálam a letöltés már folyamatban van, nem ígérem azonnalra, de megnézem és visszajelzek! Szép napokat!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75682021-09-27 10:28:14

Bocs, nem ugrik be, ki volt az! Egyébként tökéletesen igaz, nem árt, ha hang is van, nem elég a jó megjelenés.


Kedvenc felvételek • 1592021-09-27 10:22:17

Kedves Takatsa Fórumtárs! Ez az újabb ajándék eszembe juttat egy súlyos adósságot, melyre csak magyarázkodni tudok. Igyekszem minden alkalommal mindenkinek mindent megköszönni, akkor is, ha megtekintésre csak késleltetve kerül sor. A  cca egy hete feltöltött két Salome felvételt most köszönöm meg, jobb későn, mint soha!



A 2008 MET felvételt ismertem, tv-ből is, és a covid miatti MET stream is adta, csodálatos előadás, remek szereplőkkel, ettől függetlenül, nagyon örültem az ismételt lehetőségnek, a magyar felirat mindig új benyomásokat kelt bennem. A 2018-as salzburgi változatot csak "futólag"ismertem, egy akkori tv közvetítésből. Ez az előadás lélegzetelállító, egyszerűen kolosszális. Nem vonok párhuzamot a két Salome között, Mattila csodálatos énekesnő, sok szerepben láttam, ez az alakítása is remek, de más korosztály, más hang, más habitus, mint Asmik Grigorian. (és persze más rendezés, más koncepció, de önmagában mindkettő teljes egész.)



Asmik Grigorian számomra nagy meglepetés! Az opera 1 felvonáásos, ami kb 2 óra! Egy Wagner opera egy felvonásának 1 óra, vagy másfél óra idötartamán már szörnyűlködünk, holott abban több szereplő jelenik meg, és felváltva énekelnek. Itt ez a vékonyka, kislányforma nő csaknem végig színpadon van, énekel, játszik, csodálatos gesztusokkal, mimikával. Az opera mondhatni első részében kb 40 percig folyamatosan színen van,  énekel - csodálatosan, remek partnere az egyesek által lekicsinyelt Bretz Gábor. Lehet jelentkezni a feladatra! Ahogyan Grigorian végigviszi a szerepet, kezdetben  kíváncsi kislány, aki látni akarja a prófétát, majd hisztis, akarnok nő, a végén pedig végtelenül csalódott szerelmes, aki megölette azt az egyetlen embert, akit szeretett, és ezért Salome számára megváltás a halál - ez prózai színpadon színpadon is kiemelkedő teljesítmény lenne. A magyar felirat nekem nagyon  tetszett, hiába ismerem az opera cselekményét, akár "töviről hegyire"- hiszen vannak operák, melyekben szinte együtt énekelhetnénk a szereplőkkel, annyira ismertek - a jelenetek alatt futó magyar szöveg olyan plusz élményt jelent, ami a cselekmény pontosabb  megértését  adja, és más dimenzióba emeli az egészet.



Egy megjegyzés a vájtfülű és sas-szemű  kritikusok felé: nem minden honfitársunk járogat a MET-be, Madridba, Münchenbe, Bécsbe, stb, és sokaknak még a nálunk esetlegesen megjelenő CD vagy DVD megvásárlása sem lehetséges! Ezért illet meg külön köszönet minden Fórumtársat, aki megadja egy elérhető közvettés linkjét, netán feltölt valamit a yt-re, vagy a NET-re. Ha eltekintünk Takatsa fórumtárs magyar felirataitól,  amiért lehet őt szeretni, és lehet nem szeretni, feltöltéseivel megadja nekünk egy teljes opera letöltésének és személyes használatra betárolásának lehetőségét. Ez sokak számára megfizethetetlen ajándék, akkor is, ha netán nem merik, nem akarják ezt így megfogalmazni. És egy apróság, megnyugtatásul: néhány helyen a zene és az éneklés lassú, és tökéletesen érthető! Akaratlanul is lecsekkoltam: a felirat szöveghű.



A Rachmaninov opera számomra teljesen ismeretlen, nem is tudtam, hogy ilyen van! Orosz szakos koromból dereng valami Puskin irományaiból, de ott elsődleges az Anyegin, minden más háttésbe szorult. Hálás köszönet ezért is!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75662021-09-24 17:15:28

Ez is igaz, de szegény torreádor bármilyen fickós (bocs!) és vonzó, neki Abgang, és a nagyérdemű már csak az arénabeli lelkesedést hallja, miközben José és Carmen nagyjelenete felmagasztalja, vagy agyoncsapja az egész estét!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75642021-09-24 10:51:05

A Carmen is olyan opera, ahol  egy vagy két kulcs-szereplőn múlik minden! Lehet a világ legcsodálatosabb Micaelája, ha José és Carmen gyenge, oda az egész. Pláne, hoggy övék az utolsó jelenet!


Richard Strauss • 7662021-09-23 16:54:38

A másodikat én is megtaláltam.  Az első valódi unicum lehet!


Richard Strauss • 7582021-09-22 20:11:38

Az első kettő nálam holtversenyben áll!



Varnay- Rysanek - Böhm



Nilsson - Rysanek - Levine


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51202021-09-22 20:08:33

Köszönom. Nem láttam ezt az előadást, de érdekes és tanulságos olvasnivaló!


Erkel Színház • 109272021-09-22 14:46:33

Hálás köszönet az érdekes és értékes beszámolóért!



A többi bejegyzéshez hosszas gondolkodás után csak ennyi: pár éve nagy erőfeszítések árán kiszámolták, és az okosok mindig kiszámolják, hány millió, sőt milliárd forintba kerül egy-egy  népszavazás. A válasz: a DEMOKRÁCIA pénzbe kerül, és mindegy, hányan mennek el szavazni, annyiba kerül.



Nos, a kultúra is pénzbe kerül. Vagy bezárunk minden - hangsúlyozom - minden műintézményt, legyen az kiállítás, múzeum, színház, opera, mozi, (horribile dictu egyetem, SZFE, stb), vagy  költeni kell rá! Ennyi! Ez soha, sehol, egyetlen korban sem működött pénz nélkül, nem hiába nevezik a támogató rendszert Mecenatúrának!



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75492021-09-22 10:13:40

A KOMLÓSSY? Így, csupa nagybetűvel!  Na igen, ebben tökéletesen egyetértünk!


A MET felvételei • 16052021-09-21 13:28:02

Radvanovsky valóban csodásan énekel, és a magyar felirat is nagyon jó. Mellette pedig ráadásként egy Leonora ária!


Olvasói levelek • 118072021-09-19 15:31:41

Bizonyos tekintetben igazad van, de a duplikátban megjelenő fórumok feleslegesek. Ha annyiban marad a régi rendszer, hogy a frissan bővült fórumok az élre kerülnek, meg tudok barátkozni a változásokkal.


A MET felvételei • 16012021-09-19 15:27:02

Jogos a felvetés, hiszen ezek az operák nyilvánvalóan a kedvenceid, és a salzburgi Salome feltöltésével túllépted a MET felvételei topic kereteit.  Bárhova töltöd fel, én továbbra is örülök, és megköszönöm!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210742021-09-19 10:58:59

Szeptember 17.-én volt a Müncheni Staatsoper Szezon-nyitó koncertje Ansbachban, a Staatsoper TV közvetítette. A koncertet az új főzeneigazgató, Vladimir Jurowski vezényelte, közreműködött Ekaterina Semenchuk (mezzoszoprán ) és Piotr Beczala (tenor). Érdekelne,  látta-e valaki, van-e valakinek említésre méltó véleménye?


Olvasói levelek • 118052021-09-18 17:56:04

Bocsánat szerény véleményemért, de én sem értem a jelenlegi megoldást, sőt kifejetetten zavarónak, mondhatni rossznak tartom! Nem a két vonal között lévő  Olvasói levelek és A csapos közbeszól  lecsúszása zavar, hanem az egész felépítés.



A címe ugye, "Legfrissebb fórumaink" - kézenfekvő és logikus (lenne!) hogy legfelül valóban a legújabb bejegyzéseket tartalmazó fórumok jelenjenek meg a bejegyzés időpontja alapján. Ha tehát valaki fellép az oldalra, balra tekintve azonnal láthatná, mely fórumokban születtek új bejegyzések! Az érdektelent átlapozza, az érdeklődését felkeltőt azonnal megtalálja! Jelen felosztásban az egész táblázatot végig kell pörgetni, és egyenként megnyitni, van-e új bejegyzés! Nem beszélve arról, hogy a "Társművészetek" és a "Nemzeti Hangversenyterem és más helyszínek" fórum megnevezése és tartalma az osztat felső és alsó részében is megtalálható. Ezt jó lenne korrigálni.


Erkel Színház • 108772021-09-13 14:36:57

Korunk nagy előnye és nagy betegsége az internet! Egyre többen alkamazzák, használják és egyre többen hiszik azt, hogy mindenkinek a napi betevői közé tartozik az internet és annak böngészése. 10 emeletes házban lakom, és ritkán telik el egy hét anélkül, hogy valamelyik szomszéd segítséget ne kérne. Vagy, mert SMS üzenetet kapott a mobiltelefonjára, hogy ez meg ez, lásd ..... és egy link. Október elsejétől új szolgáltatótól kapjuk az elektromos áramot, akik eddig havonta leolvasták az óraállást, azoknak itt és itt kell az utolsó adatot bejelenteni, stb.



A múlt évben bevezetett digitális oktatás kapcsán tették az illetékesek azt a "hatalmas" felfedezést, hogy vannak lakások, ahova nincs internet bekötve, sőt horribile dictu, vannak települések, ahol nincs internetcsatlakozás, vagy van, de nem megfelelő! Több évtizeden át minden kisiparos, kiskereskedő tudta, hogy a boltot ki kell nyitni, a terméket és szolgáltatást ajánlani kell, aztán lesz vevő. Kár volt ezt elfelejteni.



A MET, ROH, stb rossz hasonlat!


Erkel Színház • 108742021-09-13 09:08:37

Ez a kérdés az utóbbi években már többször felvetődött. Valóban érdemes lenne  nagyhangú kijelentések helyett a műsorpolitikát átgondolni, és valamilyen formában egy  közönségmegszerző, közönségszervező módszer, hálózat kialakításán gondolkodni!  Az Opera megfizethetetlen, és a jelenlegi vezetésnek nem is célja a hazai közönség bevonzása. Annál inkább foglalkozni kellene a jelenlegi nézők megtartásával és újak megnyerésével.



Valamikor minden utcasarkon álltak hirdetőoszlopok, amiken szerepeltek a színházak, mozik  és az Operaház esedékes műsorai. Minden nagyobb vállalatnál megfordultak a nyugdíjas közönségszervezők, akik hozták a havi műsorterveket és esetenként kis szórólapokat az új darabok ismertetőivel. Nem azt sírom vissza, de szükségesnek tartanám a jelenlegi lehetőségek felhasználásával valami hasonlónak a kialakítását. Nem elég, hogy az interneten mindenki mindent megtalál! Aki keresi, az igen. De aki még életében nem járt operában, nem fogja az internetet böngészn! 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51112021-09-13 07:42:51

Nagyon köszönöm, mindenképpen el kell tenni és valamikor újra  megnézni. A filmnek külön örülök, mert annak egy része kimaradt. Valaki halaszthatatlan lakásfelújításba kezdett, és se kép, se hang....


A MET felvételei • 15942021-09-12 07:22:00

Elsődlegesen: köszönet érte, mint mindig.



Érdekes összehasonlításokra ad alkalmat. Láttam a tv-n a 2007-es bécsi Manon előadást, Netrebko mellett Alagna énekelt, mindketten nagyon jók voltak, Netrebko különösen. A yt-n ebből az előadásból vannak részletek, érdemes rákeresni. A 2008-as berlini Manon előadást nem ismerem - valahogy kimaradt. De láttam a salzburgi Traviata előadást a  Netrebko - Villazon párossal, és azt a bizonyos Bohémélet előadást szintén kettejükkel. Az utóbbi saját gyüjteményemben is szerepel. Ezek után fokozott érdeklődéssel és örömmel fogadom ezt e lehetőséget.



A 2019-es MET előadást én is láttam, nagyon jó előadás, valóban MET színvonal, de nem érzékeltem azt a vibrálást a két főszereplő között. Talán ennek hiánya miatt  nem tetszett igazán a 2012-es Netrebko - Beczala Manon sem.


A MET felvételei • 15932021-09-12 07:01:05

"Tessék választani!" - valamikor volt egy ilyen című TV műsor.



Per analogiam:



1. Mélyen tisztelt, nagyrebecsült, tiszteletreméltó Héterő Úr! Szabad kérnem Önt, hogy a szerény személyemre irányuló piszkálódó megjegyzések továbbiakban való alkalmazásától tartózkodni szíveskedjék!



2. Szállj le rólam, szórakozz mással!



Egyébként a számomra választékul felkínált két szöveg tartalmilag nem azonos! Ez is egy apró különbség. Még valami: én Arany János örökbecsű soraival soha nem viccelődnék!


A MET felvételei • 15862021-09-11 13:04:51

Megígértem, hogy jelentkezem szerény véleményemmel, ha megnéztem a Hoffmann meséi feliratos változatát. Írtam korábban (1571), hogy a MET sorozatban játszott előadások közül nekem ez tetszett legjobban. Ezt a véleményemet továbbra is fenntartom, Calleja kellemes meglepetés volt, és a hölgyek is ragyogóak, bár Gubanova nem telitalálat. Nagyon jó Kate Lindsey, minden felvonásban jelen van, és mindegyikben remek! A magyar felirat segített megérteni a kissé komplikált cselekményt. Nem szótárral a kezemben néztem az előadást, és egyébként sem értek franciául, tehát nem tudom, hogy a szereplők  per Te vagy per Ön énekelnek, engem a tegező megjelenítés nem zavart.


Erkel Színház • 108662021-09-11 08:27:44

És hol lennének a klasszikus opera előadások? Mert az Operaház egyre inkább megfizethetetlen, és Főzeneigazgató úr  egy korábbi kinyilatkoztatása alapján az idegenforgalmmal karöltve a külföldi nézőkez szolgálná ki. (zárójel, a magyar adófizetők pénzén felújított csodálatos állapotban!) Az Eiffel sem old meg mindent, és minden dicshimnusz ellenére a megközelíthetősége is hagy némi kívánnivalót maga után!


A MET felvételei • 15762021-09-07 09:15:16

Köszönöm, mint mindig. Letöltottem, meg fogom hallgatni. Tavaly a MET strem sorozatban láthattuk a Hoffmann meséit, több szereposztással. Nekem ez tetszett a legjobban, de a legnagyobb meglepetést nem Netrebko okozta, hanem Kathleen Kim! Egyszer láthattuk a Nixon Kínában - teljesen más egyéniség, más alkat. Egyszer pedig Oscar-ként az Álarcosbál-ban. Csillogó hangja ott megmutatkozott, de a nagy meglepetés számomra is Olympia. Ajánlom mindenkinek!



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75202021-09-04 12:42:36

Kedves ED, köszönöm a jószándékú segítséget, amit Travolta ügyben Öntől kaptam. Nem éreztem ki az ominózus sorokból az íróniát, és nem gondoltam/gondolhattam arra, hogy éppen az a bejegyzés sántít kissé. Mert a szcientológiát, a pilótaigazolványt és egyik-másik sikeres filmjét senki nem vitathatja el. Tisztában vagyok vele, hogy Ön és némely másokban hibát keresni kedvelő fórumtárs ezt a bakit nem kevésszer fogja az orrom alá dörgölni, kibírom! Ez is egy elfoglaltság.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50942021-09-04 11:56:02

Kösz, olvastam. Láttam a tegnapi főpróbát, ajánlom mindenkinek!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75172021-09-04 09:18:32

Éppen ezért örültem különösen ppp kritikájának, mert elgondolkodtató, figyelemfelkeltő. Valamikor  többek között ilyen okok miatt regisztráltam a Momusra, és nagyon sajnálom, hogy lassan kikopnak az ilyen hozzászólások. Az természetes, hogy szubjektív a megitélésünk, hiszen emberek vagyunk, nem gépek. És ha mindenki mindent egyformán látna, roppant unalmas lenne az élet!


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86132021-09-04 09:11:59

Kedves joska141! Köszönet az információért. Ezért is, és természetesen a korábbiakért is! Tegnap lemaradtam róla, de akit érdekel, még elérhető!


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86122021-09-04 09:09:21

Azért örülhetünk neki, vagy nem? Bocs, nekem a laptop előtt ülve nincs számottevő különbség a kettő között, főleg, hogy Barcelonába nem tudok csak úgy átruccanni! Viszont Radvanovskyt nagyon szeretem, kiemelkedő tehetségű énekesnőnek tartom, és a látott részletek alapján ez egy nem mindennapi előadás lehetett!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75142021-09-03 16:00:36

Megint igazad van, és megint lőni fognak rád!  ED különösen! De ilyen marhaságot leírni, hogy Azizov megfelelő volt, kivéve a TE DEUM jelenetet, ahol a hangja nem mindig jött át! Akkor minek volt ott?  Hiszen a Scarpia jelenség ott mutatkozik be! A többi már csak ráadás! Azt minden operalátogató tudja, hogy a Te Deum nem csendesmise.



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75112021-09-03 13:15:48

Én sem voltam ott a Müpában. és a mostani salzburgi előadásról sincs felvétel, bár annak kapcsán elhangzottak bíráló megjegyzések is, nem kis részben az árukapcsolás miatt.

Az nyilvánvaló, hogy Netrebko minden kiválósága mellett már inkább Díva, mint énekesnő, de ez bocsánatos bűn, amíg az elvárásoknak megfelel, és nem befolyásolja a partnerek teljesítményét. Sem a karmestert nem kényszeríti átmeneti mozdulatlanságra! De egyedinek, egyedülállónak kikiáltani nem túlzás? Adva van egy Radvanovsky, aki csodálatosan énekel, de nincs vele tele a bulvársajtó, róla mi a kritika megfogalmazójának véleménye? Ő nem számít annyira? A nem igazi drámai szoprán területen létezőket ebbe  az összehasonlításba nem vesszük be, ez igaz, de azért ők is vannak!



"Mert ha körülnézünk akár itthon, akár a nagyvilágban, azt kell mondani, hogy Netrebkóhoz méltó szereposztást ma nagyon nehéz összehozni bárhol, beleértve a legnagyobb színházakat is." Ezt én enyhe túlzásnak tartom! Persze, amíg Eyvazov lép fel mellette, addig nem kell egy esetleges szintén jó tenorral való összehasonlítást megkockáztatnia! Azt pedig kétkedve olvasom, hogy a salzburgi Ludovic Tézier ne lenne jobb bariton ennél a csomagba foglalt azerinél! Salzburgban és Grazban ragyogó alakítást nyújtott!

Kár, hogy a tavaszi salzburgi Toscáról, ahol Kaufmann és Luca Salsi énekelt Netrebko mellett,, nincs se felvétel, se bővebb info. Azon kívül, hogy Terfel azt is lemondta. Lehet, hogy nincs szerencséje Scarpiával?



Engem speciel érdekelne egy Netrebko - Marcelo Alvarez kiosztású Tosca, Scarpia tekintetében is vannak tág lehetőségek!



Reméljük, hogy ezt az előadást egyszer valamelyik tv csatorna közvetíteni fogja!



 


A MET felvételei • 15672021-09-01 10:44:00

Kedves T! Sajnálom, hogy ennyire érdektelen a tevékenységed. (vagy nem mernek melletted szólni?)  Mások helyett nem nyilatkozhatok, de én kíváncsian várom az újabb meglepetést! :)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50882021-08-31 19:55:45

Ez vicc, vagy mi?  Mert viccnek rossz, ha pedig komoly, az tragédia!  Már Simándy Józsefről sem lehet írni?  Andy kedves, remélem nem Te etted meg a 5081-5086 közötti 4 (négy!) bejegyzést? (bocs!)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50812021-08-31 13:03:32

Köszönöm a Travolta - infókat, ezt nem tudtam! (tudom, én se tudhatok mindent!). Az nyilvánvaló volt, hogy kiváló zenei érzéke van, mert a Grease anélkül nem jöhetett volna össze! De ez valóban meglepetés volt!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50752021-08-31 09:30:55

Ezt eddig is tudtuk! Ettől függetlenül, nem kell mindent mindenhova beírni! A jövő héttől megjelenik itt a moziműsor is?



Ami pedig az eltűnt számokat illeti, a beírónak tökéletesen igaza volt, azt a programot egyáltalán nem kellett volna közzétenni!


A MET felvételei • 15652021-08-31 08:42:57

Ezer és ezer köszönet a feltöltésért! Nagy élmény volt. A felirat remek, kifejező. Ami a hangtechnikát illeti, biztosan volt előrelépés, változás 1992 és 2018 között, már csak a mindenkori fejlődés alapján is. Aztán a MET - nem tudom mikor, de nem is ez a lényeg - bevezette az on line közvetítéseket, ami hatalmas technikai változást eredményezett. Aki látta a 2020.áprilisi  MET At-Home gálát, tapasztalhatta a mai technika szinte korlátlah lehetőségeit. És akár tetszik nekünk, akár nem, azokon az előadásokon, melyeket élőben  közvetítenek,vagy ma már archiválás céljából csak símán felvesznek, az énekesek mikroporttal énekelnek. Mert az egységes, egyenletes hangzást csak ez biztosítja. Pár hónapja Corelli felvételeket vadásztam a yt-n, találtam szép számmal, olyanokat is, ahol zárójelben szerepelt az (on live) megjegyzés. Ő fogalom volt a maga korában is, és ma is az. Visszavonulása (1975) után énekes-generációk tanultak nála. De, egyik-másik felvételén hallani lehetett, ahogyan a súgó feladja részére a következő ária, frázis kezdő sorait. Ez nem von le semmit az ő énekesi nagyságából. az akkori technika ezt tette lehetővé! Ma már ez elképzelhetetlen, éppen a technikai lehetőségek fejlődése alapján.



Westbroek nagyon jó énekesnő, de nem Puccini alkat. Minnie pedig nehéz terep, mert a nől gyengédség és drámai erő egyaránt megjelenik a szerepben, és ez nem kis feladat. Ez is egyik oka annak, hogy nem túl gyakran tűzik műsorra!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50732021-08-31 07:23:05

Hm....


A MET felvételei • 15612021-08-30 20:10:05

Itt a nagy lehetőség, kedves ED! Meg kell nézni az 1992-es előadást (az is MET), és megismerkedni Minnie-vel!  Egyébként aki figyelemmel kísérte az elmúlt kb egy év MET stream-jeit, mindkét változattal találkozhatott.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50682021-08-30 19:49:29

És van, ami zárt körben, vagyis diszkréten kezelendő!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50472021-08-30 08:42:34

Minden énekesnek vannak rajongói, akik megengedhetik maguknak, hogy kövessék ide-oda. Az interneten lehet jegyet venni, és a Müpa ár egy külföldinek nem egetrengető. A legutóbbi Kaufmann esten pl. nagyon sok külföldit láttam, egy részüket külföldi rendszámú autóbusz hozta-vitte. És Eyvezovban nagyon sokan az "isteni Anna" férjét látják a mai napig!



 


Eiffel Műhelyház • 5532021-08-29 12:42:49

Mindegy, szerencsés volt-e az időpont választás,vagy sem,  és az is, mekkora ismertségük van nevezett művészeknek nálunk. De az, hogy egy Eiffel Műhelyház beli koncertről külföldi kritikát kell ide beilleszteni, sokakat minősít! (mielőtt valaki belekötne, nem azt, aki ide becsatolta, és nem is azokat, akik olvassuk!)


Opernglas, avagy operai távcső... • 210632021-08-28 11:32:33

Még arra is sor kerülhet! A DerStandard cikke alapján bármi előfordulhat:



"Dies legt die Vermutung nahe, die Festspiele hätten die Besetzungspolitik in die Hände der Diva gelegt, um sie zu bekommen."


Opernglas, avagy operai távcső... • 210592021-08-28 08:10:44

Engem is érdekelne, he kérhetem!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210502021-08-27 16:50:26

A Jajcicát nem láttam tőle, de a "Meine Lippen sie küssen so heiss"-t volt módomban megcsodálni. ..



 


Jonas Kaufmann • 25082021-08-27 12:06:28

Az Opernglas fórumban is, de Privátban is!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210482021-08-27 10:40:29

Mindkét krtikát olvastam, ez a rendezés már 2018-ban bemutatásra került, erről akkoriban páran kifejtettük véleményünket, az enyém azóta sem változott. Elismerésre méltó teljesítmény, hogy Ludovic Tézier a salzburgi Tosca másnapján "átugrott" Grazba, hogy - koncertáns változatban, de kifogástalanul - ott is elénekelje Scarpia szerepét. A DerStandard idézett kritikája alatt még szerepel a bejelentése az ORF 2 augusztus 27.-i Tosca közvetítésének, mely a későbbiekben szerzett információk alapján meghiúsult. Az ezt követően megjelent  kritikák, , kommünikék már kevésbbé lelkesek Netrebkot minősítő soraikban!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50352021-08-23 19:11:26

E témában nem vagyok döntőbíró, kedves ED! De talán bízni kellene azok ítélőképességében, akik a szerepet annak idején baritonra átirták - vissza lehet keresni a megfelelő helyen - akik ebben a változatban nem kevésszer felléptek, és a nézőkében, akik több éven keresztül látták az Operában. Persze, ehhez nyilván egy jó baritonista is kelletik.  A yt-n lehet Palló Imre felvételeket találni. Evvel a véleményével a mostani bariton-változatot is minősíti?



Egyébként nem tér vissza annyiszor, mint K.E. és F.Sch. munkássága, akikről a mai nézőknak, hallgatóknak halvány gőze sincs!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50322021-08-23 10:09:10

"És még valami: a Palló-féle baritonváltozat kottája nincs meg"



Nyilván gondos kezek tevékenykedtek ezügyben!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50272021-08-20 17:46:26

A fotó horrorisztikus, büntetni kellene aki készítette, de azt is, aki kiengedte!



Ami a baritonverziót illeti - énekes kérdése az egész! Nagyszüleim és Szüleim még a háború előtt Palló Imrével látták, és soha nem tudták igazán elfogadni Simándy Józsefet. A háború után bérletben többször látták, ezt már mi is láttuk. Elsmerték, hogy igen, szép előadás volt, jó ez a tenorista, de Palló Imre azért egészen más volt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50202021-08-17 07:03:02

Látta, hallotta valaki? Mert erről sokkal szívesebben olvasnék!


Olvasói levelek • 117712021-08-15 15:15:24

Magam is ezt próbáltam (volna) megmagyarázni, de.....


Olvasói levelek • 117682021-08-15 09:19:12

"A rádiójátékok szerzőit a Magyar Rádióban az Irodalmi Dramaturgia vezetői jelölték ki, a műveket elbírálták és jóváhagyás után mehettek adásba egészen a 60-as évek végéig, vagy még azután is."  Szuper!  Azt tudtuk, hogy a sajtóban, könyvkiadásban, stb cenzorok működtek, és persze sejtettük, hogy a rádióban is! Kösz a megerősítést!



Dalolva szép az élet! (ez is abból a koról eredeztetett operett!)


Olvasói levelek • 117632021-08-14 19:33:28

"Amikor a Café Momus portál megalakult 2000-ben, az alapítók semmi mást nem akartak, mint teret adni a komolyzene iránt érdeklődők számára az internet segítségével amolyan baráti csevejre."



Ezt értem, és elfogadom, sőt, egyetértek vele! De akkor maradjunk a komolyzenénél, és ne legyen az operett, magyar nóta - és népdalest az elsődleges. A Rádióújság bemásolása sem biztos, hogy ide tartozik. Aki ez ellen szót emel, annak ajtót mutatunk?



A "Van még kocsma a városban" mondat értelme szerint a Café Momus kocsma? Ezt azért ilyen kategorikusan nem írnám le, mert az többekre nézve sértő! Pl. úgy a hetedik X tájékán én is sértőnek tartom, ugyanis eddig nem voltam kocsmalátogató!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 28922021-08-05 14:06:54

Kiváló helyzetfelismerő képesség!  Egyébként ha a vidéki és a határon túli színházak vendég-előadásait kipakolják az Erkelből, az a döntés is felvet bizonyos értelmi képességeket.  Ennyire taksálják őket, vagy ennyi érdeklődőt ssaccolnak?


Régizene • 74592021-08-05 13:30:01

Oké, nem kritika volt. Csak ténymegállapítás.:)


Régizene • 74572021-08-05 11:41:00

Baritonnak az 52 év a legszebb férfikor! Nekem tetszett, bár a többi előadott áriához képest kicsit hosszúra sikerült. Bocs:) De a záró Schubert dal is tetszett!


Társművészetek • 24402021-08-05 09:37:46

Bizonyos feltételek esetén az előírásoktól el lehet tekinteni. Legalábbis ezt mondják  - én sose feleltem meg "bizonyos feltételeknek".


A MET felvételei • 15582021-08-04 14:14:21

Én sem kívánom senki halálát, ez csak áthallás volt. Írói munkásságom része!


Wagner-felvételek • 3092021-08-03 19:44:57

Szuper összehasonltás, nekem speciel nagyon tetszett! Köszönöm.


A MET felvételei • 15552021-08-03 19:42:33

Valamikor, pár évtizede - emlékezetem szerint 1948 vagy 1949 - ben készült egy ragyogó magyar film, Valahol Európában címmel. Radványi Géza rendezte, parédás szereposztással. Somlay Artúr, Bánki Zsuzsa, Gábor Miklós és egy sor remek gyerekszereplő, közülük nem egy felnőtt színészként is megállta a helyét. Hogy ez most miért jutott eszembe? Az egyik kiskölyök, ha valami nem tetszett neki, mindig bájosan az égre, majd a többiekre nézett, és csak annyit mondott: "könyörgöm, akasszuk fel!"



Ennyi. 


Lisztről emelkedetten • 11372021-08-01 11:34:08

Hogy homlokon csókolta-e vagy sem, azt nem tudom.



De azt tudom, hogy rengeteget és még annál is többet tett Wagnerért, az operái bemutatásáért, stb. Hogy a Lohengrint Liszt közreműködésének köszönhetően, az ő vezénylésével mutatták be  1850.-ben, az csak egy csepp a tengerben.


A MET felvételei • 15302021-07-31 16:59:38

Lehet, hogy unalmas és önismétlő (szerencsére nem önimádó, legalábbis remélem) vagyok, de ezt is nagyon köszönöm! A magyar szövegű változatot is, de a régebbi előadások CD felvételeit is. Mindig szerettem összehasonlítani korábbi előadások felvétleit a mostaniakkal, erre a MET stream kiváló lehetőséget adott!


Régizene • 74382021-07-26 20:19:11

Nem tudom, hol kellett volna lesnem, én megnéztem a MET stream-ben ezt az operát. Nem könnyű műfaj és elég jellegzetes figurák, ahhoz hogy az ember fejében megmaradjon


Régizene • 74362021-07-26 19:28:37

Nixon in China


A MET felvételei • 15242021-07-26 13:08:38

Köszönet a feltöltésért, nekem nagyon teszett!



Egyébként nem vagyok híve a "ki hány percig tartott ki egy hangot", "ki hány percig énekelt" versengésnek. Mind Radvanovsky, mind Marton Éva, mind Tokody Ilona ragyogó énekesnők, kiváló művészek, sokat és sokszor bizonyítottak! A művészi nagyságnak nálam nem az a fokmérője, hogy a Trubadur Misere és cabaletta hányszor hangzott el az előadásukban és hányszor "csak" a rövidebb változat! Aki kevesli, énekelje el! Egyébként az első felvonás iménti ária és cabaletta részlete, majd a rögtön utána  következő tercett cseppet sem kisebb teljesítmény.  Ráadásul az opera még éppen csak elkezdődött, bő két óra és sok énekelni való még hátra van.  (zárójel: Netrebko az idézett felvételen valóban végigénekelte az egészet, de ez nem jelenti azt, hogy ő is mindig minden alkalommal! Ami pedig a fentiekben említett énekesnőkkel párhuzamba állítását illeti, neki még sok tennivalója van ahhoz, hogy egy Marton Évával, vagy Tokody Ilonával egy napon lehessen említeni! Netrebko rajongók, bocs!)



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 210402021-07-25 19:50:57

Köszönöm! Érdekes lesz meghallgatni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626742021-07-23 13:58:46

Mert az Operaház balettművészei éppen arra vannak rászorulva, hogy Rubint Réka fitnesztréninget tartson nekik. Már várjuk a következé szenzációs bejelentést, ki és mikor fog az énekművészek részére korrepetálást tartani!  Persze, semmi sincs ingyen, tehát ezért valakinek perkálni kell!



A kiválogatott és remixelt operamuzsikák kérdéskörét már meg sem merem említeni!


Kimernya? • 41372021-07-21 19:49:52

Éppen ezért írtam, hogy ezt a fellépést nem kellett volna vállalnia. Gondolom, titkára vagy menedzsere neki is van, legalább az lebeszélhette volna.


Kimernya? • 41302021-07-21 12:53:33

Nem volt elég, hogy a lufik milyen szépen emelkedtek a háttérben? (ezt azért nem kellett volna!)


Kimernya? • 41282021-07-21 12:47:37

Kétségkívül szépen játszik. A szoknya számomra mellékes. De minek a maszk? Én inkább fésűt és/vagy hajcsattot ajánlanék neki!


Régizene • 74312021-07-18 20:22:00

Te is, fiam Brutus?


A MET felvételei • 15182021-07-18 18:52:16

A MET felvételei hiányozni fognak - bár van tartalék - , a Covid nem. Csak remélhetjük, hogy azon is túl leszünk előbb-utóbb! Bárki bármit mond, a feltöltéseid a magyar szövegekkel mindig csodálatosak, számomra nagy élményt jelentenek. Ez a Norma nagyon jó előadás volt, így bizonyára még jobban fog tetszeni.


Régizene • 74282021-07-18 18:45:01

Szintén! Kellemes nyarat!


A MET felvételei • 15152021-07-16 07:36:27

Kedves Joska 141!



Csatlakozom az előttem szólóhoz, július 24.-én az említett MET linken megtekinthető a Tubadúr, remek szereposztással. Én javasolnám szánjon időt és nézze meg az ugyanazon a linken július 25.-én megtekinthető Álarcosbál-t is! Sondra Radvanovsky korunk legjobb szopránja  ebben a szerepkőrben,, és az Ön által is kedvelt Hvorostovsky ebben az operában is felejthetetlen alakítást nyújtott!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75002021-07-14 19:42:05

Igazán? És ezt minden operaigazgató tudja?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74952021-07-14 16:14:45

Folytatás:" Egy azért van, ez a kis kövér Anjuska. Ő nálam kezdett, és tényleg kitűnő. Olyan két oktávja van, mint senki másnak! " Egy szopránnak két oktáv? Nem kevés ez egy kicsit?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74922021-07-14 14:04:22

Nekem ez a mondat jött át:



" Az operában három fontos dolog van, ez olyan, mint a katolikusoknál a szentháromság: dirigens, énekes, rendező. Nyugaton egy nagy betegség fertőz. Ott a rendező a legfontosabb, annyira, hogy már nem is értjük, mit rendeznek és a darabra nem is lehet ráismerni. Sokszor pedig a zene nem illik ahhoz, amit a rendező kitalált."



És ez:



"A rendezőknek viszont egy emelettel lejjebb kéne menniük. És méltányolniuk kellene az énekeseket!"



Ezekt én az opera vonatkozásában sokkal fontosabbnak tartom!


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel színház

Vaszilij Vajnonen / Michael Messerer / Borisz Aszafjev
Párizs lángjai

11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

"Miklósa30+"
koncert

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Alexander Melnyikov (zongora)
"A fekete-fehér színei"
Debussy: Prelűdök, 2. kötet
Berlioz–Liszt: Fantasztikus szimfónia, op. 14
21:00 "Kóda"

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita

19:00 : Budapest
Erkel színház

Carl Orff: Carmina Burana
Szcenikus kantáta eredeti nyelveken, magyar és angol felirattal

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jevgenyij Koroljov (zongora)
Keller András (hegedű), Homoky Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló), Buza Vilmos (nagybőgő)
Concerto Budapest
Beethoven–Mahler: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
J. S. Bach: 1. (d-moll) zongoraverseny, BWV 1052
Schubert: A-dúr („A pisztráng”) zongoraötös, D. 667
A mai nap
elhunyt:
1837 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző (sz. 1778)
1849 • Frédéric Chopin, zeneszerző (sz. 1810)