vissza a cimoldalra
2022-10-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63768)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5706)
Opernglas, avagy operai távcső... (21517)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7737)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2408)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc felvételek (703)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4605)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3275)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5222)
Operett, mint színpadi műfaj (5231)
Momus-játék (6321)
Lisztről emelkedetten (1174)
Verdi-felvételek (635)
Ilosfalvy Róbert (1006)
Szkrjabin (551)
A díjakról általában (1170)
Rost Andrea (2127)
Miklósa Erika (1288)
Pantheon (3147)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Erkel Színház (11301)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (2041 hozzászólás)
 
Opernglas, avagy operai távcső... • 215072022-10-06 14:50:44

https://www.youtube.com/watch?v=9GsChLg-X-g


Opernglas, avagy operai távcső... • 215002022-10-05 17:55:56

Elég szomorú!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637642022-10-05 17:53:08

Még sor kerülhet rá! Egyébként az előző Tatjana levélben felsorolta azokat az operákat, melyek rendezése még a XX. században készült (ifjúkorunk kedvelt művei!), és melyeket a rendelkezésre álló pénzügyi keretek figyelembe vételével meg kell reformálni.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 77172022-09-27 20:37:31

2021.06.30 Müpa "Főszerepben Elina Garanca". Közreműködött: többek között Jonathan Tetelman.



Egy kis izelítő: https://www.youtube.com/watch?v=D27L3g8FcQE


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637112022-09-26 18:15:21

De, borzasztóan szép! Ahogyan az alábbi is:



https://mediaklikk.hu/video/opera-cafe-2022-09-25-i-adas/


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56882022-09-26 06:38:50

Ezek szerint több közvetítőlánc van? Mert nálam úgy szakadt meg a Dohnányi után, hogy még a tapsot sem hallottam, pedig nyilván volt. Gyorsan átkapcsoltam a yt-ra, ott is vége volt a közvetítésnek. Vigasztalásul kerestem egy másik Tűzmadár felvételt és azt hallgattam meg.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56842022-09-25 21:49:21

Nézte valaki ma este a Müpa Home közvezítésben az Évadnyitó hangversenyt? A yt csatornán is lekeverték a Dohnányi Amerikai rapszódia után? Mert a web oldalon vége, a Stravnszky lemaradt. Kár érte!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637012022-09-25 14:53:36

Borzalmas! Látta valaki?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56782022-09-25 10:08:10

Nagyon élvezetes és találó leírást adtál a tegnap estéről! Nem is értem, miért nem lettél profi kritikus! Bár, a rossz nyelvek szerint a kritikussá többnyire a sikertelen előadókl, előadó-jelöltek  alakulnak át. (tisztelet a kivételnek!)



Én egyre inkább értékelem a Müpa Home közvetítéseket! Nem csak mert alkalom egy program  megtekintésére, amire az ember bármely ok miatt nem tud elmenni,  de minden alkalommal valami csodában van részünk. Mint a tegnap esti koncert, amely valóban csodálatos élmény volt!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636952022-09-24 17:13:15

Egy kis olvasnivaló!  https://www.origo.hu/kultura/20220924-opera-tosca-kultura.html


Kedvenc előadók • 29312022-09-23 15:07:12

Figyelemre méltó és megszívlelendő vélemény! Olvastam Garanca pár éve megjelent önéletírását, abban megírta, hogyan tervezte meg a jövőjét, építette fel a karrierjét. Leírta, milyen gondolatok foglalkoztatták mikor a Carmen-re készült, mikor fogalmazódott meg benne Eboli "jövőbeli bevállalása". Én annak idején azt írtam, hogy kezdő énekeseknek, de énektanároknak és korrepetítoroknak is  kötelező olvasmánnyá tenném! Azóta ez a véleményem csak megerősödött, minden énekesnek önmagára kell vigyáznia, más nem teszi meg helyette.


Kedvenc felvételek • 6952022-09-17 17:05:15

Kedves Laci, köszönöm a tippet, meg fogom hallgatni, biztosan nagyon jó lesz és tetszeni fog. De mivel Takatsa fórumtárs figyelemre méltó ajánlata a Scala 2001 előadásra szólt, azt néztem, hallgattam meg! Te megnézted a 2001 Scala felvételt?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56722022-09-17 12:55:07

Kedves E.D., A Müpa nyivánvalóan nem jótékonysági intézmény, és egy előadásnak - ki hinné - rezsiköltsége van! Ha mást nem is veszünk, de ki kell nyitni az épületet, személyzetet kell biztosítani, fel kell kapcsolni a világítást, stb! Kis társasházunk közös képviselője pár évig a kerületi Önkormányzat e célból létrehozott vállatata volt. Ha közgyűlést kellett tartani, vagy az iskola étkezőjéban tartottuk, ahol a portás egyébként  is ott volt, vagy a szintén az Önkorm.által fenntartott Művelődési ház kistermében, ahova szintén nem kellett plusz személyzet.  Ennek ellenére szemrebbenés nélkül vasaltak be rajtunk meglehetősen tetemes terembérleti díjat!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56692022-09-17 08:31:16

Kedves Lujza, mondanivalóm lényege az volt, hogy sajnos nem láttam az előadást, pedig érdekelt volna egy eddig ismeretlen feldolgozás is. Egyébként ha a Müpa "csak helyet biztosít" egyéb szervezésű programok előadásainak, azért is megilleti őket a köszönet!


Kedvenc felvételek • 6922022-09-14 16:43:54

Folytatás



A Scala Otello előadásának felvétele 2001-ben készült, az akkori technikai feltételeknek megfelelő minőségű, a high-tech kedvelőinek talán nem elég jó, ez legyen az ő problémájuk! Domingo a Scala előadás idején 60 éves, de énekesként gyakorlatilag még kortalan, bármit elhiszünk neki! Különben sem jó Otellót túl fiatalon énekelni. Nem csak érett hang és vivőerő kell hozzá, hanem bizonyos tapasztalat is, nem csak énekesként, hanem úgy általában is. Az alakítása csúcs!  Nincsenek szavak, meg kell nézni! A covid alatti MET közvetítések jóvoltából szinte minden szerepében láthattuk, nincs ehhez fogható! A „Dio mi potevi” ária így ritkán hallható!  Briliáns rendezői megoldás, és a szereppel való tökéletes azonosulás, hogy az áriát térdelve, majd szinte a földre rogyva a ruhatartó  állványon található pompás vért és köpeny mellett énekli el, melyben az első felvonásban győztes hadvezérként színre lépett! Ahogyan a kétszíntes színpad is – fent Jago tereli Cassio szavait és gesztusait a számára megfelelő irányba, miközben Otello az alsó színten őrjöng, minden szava, minden rezdülése tökéletesen érvényesül! 



Desdemona szerepében  Frittoli is nagyon jó, a férje iránt érzett szerelem, a naiv  jószándék – ahogy folyamatosan  Cassio érdekében esdekel - és a drámai erő egyaránt megjelenik szerepformálásában. A velencei küldöttség megérkezésének jelenetében hangjának vivőerejét is bemutatja.  A 4. felv.. Fűzfadal és Ave  Maria képességeinek további oldalaival ismertet meg. A finálé két egyenrangú művész csodás jelenete.



Nucci nem elég erélyes, még a minden Jago által világgá ordított Credo is a töprengő ember meg-megszakított gondolatainak megfogalmazása, csak az utolsó mondatnál emeli fel a hangját. Inkább olyan lopakodó, csendes cselszövő - lassú víz partot mos típus, aki a tomboló Otello látványát csendes  mosollyal kíséri.   A velencei küldöttség megérkezése, Cassio kinevezése Otello helyére nagy csalódás Jagonak, egy egyúttal jó alkalom a cselszövés folytatására, de Otellóból féktelen dühöt vált ki, az őrjöngéssel párosult féltékenység megjelenítése prózai színpadon is megérdemelt sikert aratna. A jelenet zenei megvalósítása és a nagyszámú szereplő mozgatása a rendezőt is megdolgoztatja, Muti remekül fogja a kiváló zekekart és kórust, ami ilyen zenével és annyi emberrel nem kis feladat!



Érdekes, hogy a londoni előadás egyes helyeken mennyire eltérő rendezői felfogást valósít meg, és ettől akár Otello, akár Jago egészen másként jelenik meg, de megfogadtam, hogy nem állítok fel párhuzamokat. (a londonit csak ez után nézem meg, de mint írtam, azt nagyon jól ismerem, akaratlanul is bevillannak az emlékképek.) Csak megtekintésre tudom ajánlani!


Kedvenc felvételek • 6902022-09-11 15:07:08

Otelló létezését a dráma illetve az opera első pillanatától meghatározza a léte, a származása, ami még a győzelmes hadvezért is nyomasztja. Hiszen Verdi egyik legcsodálatosabb szerelmi kettőse is arról szól, hogyan, milyen módon ébrednek érzelmek Desdemonában Otelló iránt, és viszont! Mivel Otelló katona, aki a csatamezőn a tiszta helyzetekhez szokott - győztes illetve vesztes felek állnak szemben egymással - nincs tisztában a különféle cselszövések módjával, rejtelmeivel, ezért esik oly könnyen a cselszövés áldozatául.



Nekem egy bizonyos határig a modernizált müncheni Otelló is tetszett, Anja Harteros és Kaufmann alakítása, éneke csodálatos volt, Kirill Petrenko a zenei feladatot csodálatosan oldotta meg.  A rendezés, az egyetlen szobára redukált cselekmény (?) csak azt veszi el, amitől Otello az aki, és az operában az történik, ami történik! Lehet, hogy a rendezőnek kissé el kellett volna mélyednie Shakespeare örökérvényű drámájában is!


Kedvenc felvételek • 6882022-09-11 11:43:50

Kedves Takatsa! Köszönet és köszönet mint mindig! A két "minta-részlet" csodálatos! Én a ROH Otelló előadást a Mezzo tv és a beszerezhető DVD jóvoltából töviről hegyire ismerem és fantasztikusnak tartom, Kaufmann addigi pályájának csücspontja, méltó partnerekkel és  Antonio Pappano jóvoltából kiváló énekkar és zenekar közreműködésével. Tudom, nem mindenki osztja ezt a véleményt - szíve joga. Érdekesség, hogy a londoni bemutató után az előadás rendezője és persze Kaufmann is több kritikát kapott, mert nem volt feketére maszkírozva, és sokan ebben a hitelesség hiányát vélték felfedezni. Egyéb kifogás nem jutott eszükbe?



A 2001-es Scala változat előttem ismeretlen, de valószínűleg az is remek. Domingoval kapcsolatban egy apró, de érdekes momentum: sokak szerint nem voltak magas hangjai, konkrétan nem volt meg az a bizonyos "magas C"-je. Nos, Birgit Nilsson önéletírásában sokszor szerepel Domingo neve, a közös fellépések kapcsán és a pályatársi megbecsülés okán is. Nilsson kitért erre a kritikára, és állította, hogy Domingonak megvolt a magas C-je. Én Nilsson-nak hiszek! De aki benevez ennek a felvételnek a megtekintésére, személyesen is meggyőződhet sok mindenről! 



 


Milyen zenét hallgatsz most? • 251212022-09-11 11:21:16

Az "in medias res" vagy a végén kezdődik és onnan megyünk vissza az elejére megoldás az irodalomban és a filmek világában megszokott, és értelmezhető. Egy már megírt színdarab és/vagy opera ilyen módon történő átértelmezése bizarr és a dolog természeténél fogva nehezen értelmezhető, pláne azon néző számára, aki előzetesen nem ismerte a darabot. Nem beszélve arról, hogy ez a megoldás az eredeti mű meghamisítása - bár ez ma már senkit nem érdekel!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56632022-09-10 10:17:24

Kedves T! Köszönöm a részletes, mindenre kiterjedő beszámolót! Én ezt az operát annak idején megnéztem, nem volt könnyű megérteni, és megemészteni, de megérte! (ez itt a reklám helye - lásd 379). Sajnos, a Müpa által kínált mostani lehetőséggel nem tudtam élni, ezért írásod  külön öröm számomra. Remélem, ez az opera egyszer majd ismétlés gyanánt valahol felbukkan.



Mint nézők nyilván nem lehetünk tisztában avval, hogy a Müpa műsorát ki, vagy kik állítják össze, és milyen szempontok alapján. Úgy vélem, ez a bemutató ismét alkalom arra, hogy köszönetünket fejezzük ki, mert sok általam is megtekintett előadás alapján ezt igazán megérdemlik! Remélem, néha olvassák a Momus sorait, vagy valaki felhíivja a figyelmüket a pozitív megjegyzésekre is!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636452022-09-06 16:00:41

Akinek ez egyáltalán eszébe jut, és a páholyba ételt, italt rendel magának, az tesz a bútorokra! Annak csak a kaja meg a pia fontos, az operáról, mint műfajról és persze a szinházba/operába járás kultúrájáról sincs sok fogalma! (kivételek persze akadhatak, de nem hiszem, hogy ők vannak többségben!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636422022-09-06 14:14:24

Pont ez hiányzott! Nyilván bennem/bennünk van a hiba! Több évtizeden át volt páholyban bérletünk, az előadásokon a  családtagok felváltva vettek részt, részben érdeklődés, részben ki ér rá alapon. Soha nem volt probléma a páholyban megjelenő, helyet foglaló más nézőkkel, és soha nem jutott eszünkbe, hogy jó lenne enni vagy inni valamit! A szünetben rendelkezésre állt a büfé, az előadás alatt pedig a művészekre figyeltünk!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636312022-09-05 13:26:48

Matiné előadások csak elvétve vannak, pedig a jelenlegi budapesti közlekedési anomáliák miatt nagyon sokan vennének, vennénk rá jegyet! Nem mindenki közlekedik autóval, és a "hogyan jutok haza előadás után" dilemmája egyre sűrűbben felmerül.



Egyáltalán nem logikus a páholyok egyben eladása! Az 1960-as évek elejétől jártam rendszerese operába, soha nem volt ez az árukapcsolás a páholyoknál! És általában el is voltak adva, akár bérletben, akár egyenként. Most? A többségük nincs eladva, tehát nuku bevétel! Aki meg tudja engedni magának nagynéha, az beül a földszíntre. Aki ezt nem tudja megengedni magának, az felül a kakasülőre, ahonnan vagy lát rendesen, vagy nem lát, és szidja az illetékesek ötleteit, vagy rokonait, vérmérséklet szerint!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636272022-09-05 08:20:23

Na, amit most írnék, azt inkább nem írom le!



Megjegyzem, májusban egy szombati matiné keretében láttam a Simon Boccanegrát.  Akkor még bottal jártam és csak lifttel tudtam felmenni a 3. emeletre, és lifttel lejönni. A szünetben megkérdeztem a földszínten a  lift mellett álló szolgáltot teljesítő fiatalembert, hogy jutok fel illetve át az épület további részeibe, mert szeretnék kicsit szétnézni, de nem tudok felmenni a lépcsőkön. Ő is azt mondta, hogy legközelebb oda tessék jegyet venni, de ezt a szombati csökkent üzemmódnak tudtam be. (ahogyan azt is, hogy nem tudtam a fenti teraszra felmenni, mert az is le volt zárva) Eddig úgy tudtam, hogy minden kultúrális intézményt, tehát az Operaházat is a mi adóforintjainkból tartják fenn, üzemeltetik, működtetik, stb.


A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 7082022-09-03 19:15:55

" A fókusz a neves, magyar előadókra helyeződik: számos rangos hazai művész és zeneakadémiai oktató vállalt közreműködést, amelyhez az egyetem biztosítja az infrastruktúrát, így az őszi szezonban is emlékezetes koncertekkel várja közönségét a Zeneakadémia."    Ez úgy hangzik, mintha eddig hazai előadók nem lettek volna tervbe véve!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214892022-09-02 14:48:48

Az a 2015-ös, egy szál zongorával kísért előadás a sajátságos rendezéssel, a különleges színpadképpel fokozta az intimitást, Egyúttal hangsúlyossá tette a zárt közösséget, és azt a bezártságot, amit Katja érzett.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214842022-09-01 16:25:22

Köszönöm!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214792022-08-31 09:38:17

Szörföztem a tv-n ma reggel, hogy mik lesznek a mai műsorok. A Mezzo tv Rameau "A gáláns Indiák" c. operáját közvetíti,  a Grand Théâtre Bordeaux 2014.es előadását, felvételről. A szereplők egy része elagánsan felöltözve, még egyenruha és vállszalag is akad. Egy részük viszont - nincs más szó - anyaszült meztelen, férfiak-nők vegyesen. Nem ismertem ezt az operát, a wikipédián kerestem meg. Lehet, hogy a fantáziadús rendező a perui inkákat, vagy a perzsa szerepőket tudja csak ebben a miliőben elképzelni? Rossz lehet neki, én a helyében más foglalkozást választanék!


Edita Gruberova • 31762022-08-31 08:25:52

Kedves Laci! Ebben tökéletesen igazad van! Persze, még lehet belőle alapítvány - legyünk optimisták - de az egésznek olyan Hollywood - szaga van!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635952022-08-30 17:59:02

Azon az alapon, hogy ő a Főigazgató. Kell ennél tőbb?:-) A többi mellékes!



 


Milyen zenét hallgatsz most? • 251172022-08-29 11:44:07

Részvétem, én eddig se bírtam volna! A zárt osztályos Turandot se jött be nálam annak idején.


Milyen zenét hallgatsz most? • 251152022-08-29 08:34:42

Volt már bolondok háza, transzformátor-állomás (ja, az egy Lohengrin volt), a lehetőségek korlátlanok!


Operett, mint színpadi műfaj • 52052022-08-28 11:27:17

Boldogult nagyszüleim hűború előtti korosztálya Zerkovitz-ot nemes egyszerűséggel Lopkovitz-nak titulálta. (nyilván nem véletlenül!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635922022-08-28 11:23:17

Pedig arra nagyon fentem a fogamat, tavasszal sajnos lemaradtam róla!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56392022-08-26 16:18:02

A Scala Fidelióban akkorát bukott, hogy az ragozhatatlan, ki is szállt a második napon. De szerintem azóta is énekelgeti.



Teremtőm, ha Adonis-t akarnék látni, elmennék nézőnek egy férfi szépségversenyre! Ott van szépfiú- választék, de nem énekelnek. (szerencsére). Egyébként egyetlen fogpaszta-reklám énekes sem a szívemcsücske, még akkor sem, ha éppen a MET és ki tudja melyik nagy ház között ingázik,  de neveket inkább nem, mert jönnek a rajongók!



Egy kis hallgatnivaló: https://www.youtube.com/watch?v=b8PvUMiQkCA



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56372022-08-26 12:16:40

A megállapítás általánosságban szólt, nem csak Wagner-tenorokra vonatkozott. Egyébként a jó Vogt sem csak Wagner-szerepekben tündököl. Korngold Die tote Stadt c. operájában pl. feledhetetlen alakítást nyújtott!



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56332022-08-25 20:02:00

Kedves Zéta!



Ez igaz! De ez nem csak Vogt hibája, nyilván jó ügynöke volt/van és jókor volt jó helyen. (ha történetesen az én anyósom tagja egy neves kórusnak, és kellően ösztönöz, sőt tán némi hátszelet is biztosít,  én is sokra vihettem volna? Isten ments, sose voltak ilyen ambícióim)



Egyébként a divat és a közönség izlése is változik, voltak jó hangok, amik mai füllel hallgatva már nehezen elviselhetőek, pl. olyan geil, mint az epertorta csokiöntettel, vagy olyan nyers és éles, hogy fűrészelni lehetne vele!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56312022-08-25 06:21:55

Ejnye, kedves Zéta! Egy nagynevű, elismert, megbecsült, stb. ezen kívűl több nagy operaházban, többek között Bayreuthban is rendszeresen fellépő világsztárról beszélünk!


Régizene • 75152022-08-24 19:29:33

Igen, az 5 húrt kétszer számoltam meg, de csakugyan annyi.Viszont fantasztikus hangzása van!


Régizene • 75132022-08-24 14:35:38

Remek felvétel! Igazság szerint azt se tudtam, hogy manapság még ilyen hangszer létezik (eltekintve a múzeumokban látható antik daraboktól!) és ráadául ilyen csodás hangokat lehet előcsalni belőle. (kézben tartani biztosan mecerásabb, mint egy hegedűt, de valamit valmiért! Sok sok köszönet:))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56282022-08-24 13:59:37

A színpad szélére szerelt mikrofon és a mikroport két külön dolog! Más cél, más hatás és merőben más eredmény! Láttam egyszer egy interjút Klaus Florian Vogt-tal, aki igen érthetően és szemléletes módon magyarázta el, mennyire más hangképzést és technikát igényel a mikroporttal való éneklés. Az is érezhető volt, hogy számára ez kényszermegoldás, és nem az igazi.


Kedvenc felvételek • 6852022-08-24 10:50:06

Kedves T! Az én "ingerküszöbömet" elérte a Britten, az 1984-es változat nagyon jó benyomást tett rám, de nem volt időm megfogalmazni szerény véleményemet.  Érdekes volt felfedezni,  hogy Erzsébet (félreértések elkerülése céljából I. Erzsébet) angol királynőről  is megírtak már mindent, és mindennek az ellenkezőjét, de a téma szemlátomást kimeríthetetlen! Az opera  cselekménye alapján nem csodálkozom az opera kedvezőtlen fogadtatásán!  Nyilván egy hősiesebb, és sokkal pozitívabb valamit vártak! Nem csak az éppen hivatalba lépő fiatal királynő minél kedvezőbb megítélésének elősegítése céljából, de az angol közvéleményben még élénken élt  VIII. Edward és Mrs Simpson botrányos ügye! Aminek aktualitását ébren tartotta, hogy VI. György és lánya, Erzsébet is ennek következtében kerülhetett trónra!



Az énekesek előttem ismeretlenek, de az Erzsébet királynőt alakító művésznő szép hangon énekel, és színészileg is kedvező alakítást nyújt. A többiek is jó hangok. Nekem tetszett a konvencionális rendezés - lehet, hogy kissé maradi vagyok, de én egy operaelőadást élvezni akarok. A színpadképet, a díszleteket és a megfelelő módon felöltöztetett szereplőket! Az sem árt, ha a cselekményt követni tudom! Nem tesz boldoggá, ha utólag, valamely vájtfülű és sasszemmű kritikus tollából fakadt méltatás (ha és nem leszólás) másodszori elolvasása alaőján értem meg, mit is láttam napokkal előbb! E követelmények ez az előadás megfelelt!  A 2013-as előadás még várakozik,  több általad felkínált változat esetén mindig kihagyok pár napot a kettő között.



Letöltöttem a The Convert-et is. Ismét meg kellett állapítanom, hogy rendkívüli mértékben naprakész vagy a világ operaházi eseményeiben, hiszen ennek a darabnak a bemutatója szinte tegnapelőtt volt! Számomra külön öröm a vadonatúj, alig ismert művek megismerése! Szívesen hallgatok vissza már ismert operákat különböző felvételekről, érdekes összehasonlításra adódik lehetőség, de egy új valami megismerése is öröm!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56242022-08-24 10:17:19

Vagyunk még páran, akik emlékszünk  a Margitszigeti Szabadtéri Színpad vagy a Városmajori Színpad hajdanvolt nyári opera-  és operettestjeire: Gondolom, hasonló programok máshol is voltak, de én tősgyökeres budapesti vagyok, erről vannak emlékeim.  Szerencsére a mikroport akkor még nem volt feltalálva,  de  valamennyi kiváló énekesnő és énekes túl tudta énekelni a zenekart!  Lehet, hogy tudtak valamit, amit a maiak nem annyira?



Egyébként én is a természetes, saját hangot kedvelem egy énekesnél, nem a tupírozottat!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214752022-08-19 10:20:35

Köszönöm!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 77062022-08-17 16:10:50

Én - naív lélek - azt gondoltam, hogy a színpadon fellépő énekkar összetételét, nagyságát a szerző, az opera cselekménye, az énekelni való és ehhez kapcsolódva a szólamkiosztás határozza meg. A jelek szerint tévedtem!


Társművészetek • 25682022-08-17 10:33:36

Alapban helytelen! Minden magára valamit adó és édes anyanyelvünk alakulását szívén viselő tanár következetesen gyomlálja a nebulók fejéből ezeket a fordulatokat!


Verdi-felvételek • 6322022-08-14 18:51:25

Nagyon köszönöm, remek!


Verdi-felvételek • 6272022-08-13 19:36:09
Rost Andrea • 21232022-08-13 19:28:21

Kérlek, ne tedd!:))


Rost Andrea • 21222022-08-13 19:27:39

Ez a bulvár! Vagy nem? Ezért eszik nagykanállal, mert bármikor, bármilyen helyzetre alkalmazható! Nekem és még pár értelmes embernek  meg a haja áll égnek tőle.


Társművészetek • 25542022-08-13 14:06:42

Sok mindent "szoktak csinálni" - pl. lopni, ittasan vezetni, verekedni, és még furcsább dolgokat is - ami nem erkölcsös, nem dícséretes, nem követendő, stb.  Ezen az alapon maholnap ezek is elfogadottak lesznek? A grafikon beszakadására is lehetne megfelelőbb kifejezést használni! Ez nyilván egy idegenből átvett szakzsargon gondolkodás nélküli tükörfordítása.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55782022-08-05 07:48:42

Kedves Lajos, megelőztél, de köszönöm az észrevételt!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214682022-08-04 20:01:44

Hála Istennek, a balesete nem volt annyira súlyos! Tegnap este a Siegfried-ben már ismét fellépett!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32202022-08-03 14:16:18

E fórumon pár alkalommal már egyetértettünk abban, hogy ami volt, az elmúlt! A jelenben azok lépnek fel, akik most élnek, és énekelnek. Egyébként az idő minden emléket megszépít és az emlékezet kicsit csalós.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32192022-08-03 14:13:16

Csepp jóindulat se? Csak csupa vitriol?


Kedvenc felvételek • 6772022-08-03 10:54:16

"Fantasztikus, ez az előadás egy új dimenzió." 

"Tiszta élvezet - zene, színrevitel, One Byron - zseniális." 



Mindkét megállapítással azonosulni tudok, valóban fantasztikus előadás volt! Ahogyan tökéletesen egyetértek Kozlok Lacival is!  Mivel a tulajdonképpeni nyitány alatt a pirosruhás pasi (One Byron, aki  önmagában is fantasztikus:kommentál, átrendezi a szinpadot, ha kell, énekel és táncol, mozgatja az egész előadást)  egyenként bemutatja a szereplőket és szerepüket az operában, a cselekmény tehát tökéletesen világos és egyértelmű. A továbbiakban humoros jelenetek között láthatóak az opera egyes részletei. áriák, kettősök, kórusrészletek. Két nagyon jó énekesnő, egy csepp kis Annuska, aki nem mindennapi akrobatikus elemekkel kiegészítve adja elő áriáját, nem mulasztva el, hogy csipkelődő megjegyzéseket tegyen Agathára. Aki nagyon jó megjelenésú, dekoratív, szépen énekel, de megenged magának pár kritikai megjegyzést a mai közönség celeb-kultuszáról. A két hölgy remekül működik együtt is, nagyon jó kettőst énekelnek, a hangjuk tökéletesen összeillik. Günther Groissböck-ről kiderül, hogy nem csak csodásan énekel, de remek beszédhangja van, és nem kevés humorérzéke is, amit remekül kamatoztat.  Ahogyan arról is szót ejtenek, mit érdemelne az a partner, aki elkésik a próbáról, vagy az a néző, aki előadás közben a mobiltelefonjával foglalatoskodik, ahelyett, hogy a munkájukat végző művészeket figyelné! . Kis korrajz, társadalomkrirtika!



Én is csak ajánlani tudom, megéri azt a két és fél órát!


Kedvenc felvételek • 6762022-08-03 10:38:06

Igazad van, Lacikám! Én elfogadtam Takatsa ajánlatát, és Neked is szót fogadtam. Az eszementeket és is utálom, de ez nem eszement, ez egy szenzációs előadás volt, nagyon jó zenekarral, karmesterrel és szereplőkkel! És jó a magyar szöveg is!


Olvasói levelek • 118762022-08-01 09:52:46

Mi iránt?


Jonas Kaufmann • 25262022-07-31 08:37:30

Egy Kaufmann-koncertet én is végigülnék esőkabátban, vagy ernyő alatt! Mindenesetre dícséretére legyen mondva, hogy az előadást megtartották!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55472022-07-31 08:32:53

Amennyiben azt a változatot mutatják be, melyben Werther bariton hangon szólal meg, a szereposztás stimmel. Lásd az alábbi linket:



https://www.youtube.com/watch?v=oARJila0rfw


Olvasói levelek • 118672022-07-29 13:45:41

Nekem a középiskolában két, a Kodály-módszeren nevelkedett, kiváló énektanárnőm, illetve énekkari karvezetőm volt, mindkettő Kodály tanítvány. Hogy utólag a "módszer" elnevezés miért lett vitatott, ezt nem tudom.  Egy biztos: megtanultunk énekelni, szolmizálni, horriblile dictu, még kottát olvasni is! Nem mellesleg, csepp önfegyelmet és odafigyelést is. Mikor Kodály Tanár úr meglátogatta a kóruspróbát, és meg volt velünk elégedve, nem csak a tanárnőkkel, de a kórustagokkal is madarat lehetett volna fogatni.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31902022-07-29 13:20:04

Nagyon jó riport, és csodálatos részletek az operából. Figyelemreméltó és megható, amit Kolonits Klára Alexandru Agache-ről mondott! A pályatárs elismerése és tisztelete egyaránt megjelenik szavaiban. A művésznő szerepformálásáról érdekes volt a Lujza fórumtárs által belinkelt riport a Kolonirs Klára fórumban 1219 szám alatt.



A Szegedi Szabadtéri Játékok közel egy évszázados múltra tekint vissza, és sok-sok előadás aratott hatalmas sikert mikroport nélkül! E tekntetben érdekes és megszívjelendő  lenne Alexandru Agache megjegyzése: a tér akusztikája feleslegessé tenné a mikroportot. Valakinek vagy van huangja, vagy nincs..



Egyébként a riporter hölgy és a stylist-jelmeztervező hölgy figyelmébe ajánlanám, hogy az "ugye" tőtelékszó túltengő használata jelentősen rontja az általuk elmondottak értelmét és tartalmát!



 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51912022-07-24 07:23:09

Ha jól érzékelem a helyzetet, a Szerkesztőség nem csak Takatsa fórumtárssal szemben "tehetetlen"!



Egyébként mi is a baj Vele? Azonkívül, hogy van véleménye és ennek néha hangot ad! Volt egy Kemény Egon fórum,, ahol a szocialista korszak egyk jeles alkotójának művei szerepeltek, végtelen hosszú sorokban. Aki akarta elolvasta, aki nem akarta, nem nyitotta meg. Ez a fórm megszűnt, erről mindenkinek lehet véleménye. Engem nem zavart, nem látogattam. De most az Operett a magyar rádióban fórumban is K.E. fog szerepelni orrvérzésig? Persze, át lehet pörgetni, de akkor is!



Egyébként, nekem van zenei képzettségem, én Kemény Egont nem említeném meg Kodály  Zoltánnal, Bárdos Lajossal, vagy Sugár Rezsővel egyazon mondatban!


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51712022-07-23 16:54:48

Touché!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214562022-07-20 15:25:40

A facebook oldalon szerencsére nem vagyok fent, egyébként is remekül elvagyok az ilyen jellegű "műélvezetek" nélkül. Per pillanat egy nagyon jó Freischütz megtekintése köti le minden időmet, így a megelevenedett állóképek nélkülözni kénytelenek szerény érdeklődésemet!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214552022-07-20 15:21:03

A MET (vagy a "csak" MET kórusának és zenekarának) nagyobb docsőségére! Mert ettől színvonalasabbak lesznek a rendezések, jobban szól a kórus, a zenekar, netán egyes szólóénekesek is jobban fognak énekelni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 214432022-07-18 14:43:00

Kedves Cilike,  Nem nevesítettem senkit - SENKIT! Megjegyzésemet éppen az eltelt időszak finoman fogalmazva is túlzott elvárásai generálták. (nem mellesleg, Jonas Kaufmann az Otello kapcsán éppen azért kapott kritikákat, mert a szokásostól eltérőn nem kente be az arcát fekete festékkel!)


Opernglas, avagy operai távcső... • 214402022-07-18 12:33:47

Még pár ötlet, pár sértődött "művész" és az operajátszás lehúzhatja a rolót! 


Opernglas, avagy operai távcső... • 214382022-07-18 10:35:25

Kedves Laci! Köszönöm a tippet!


Kedvenc felvételek • 6592022-07-12 18:49:54

Azért, mert időnként operaénekesek elénekelnek egy-egy operett betétdalt, vagy fellépnek egy operettben, a kettő messze nem ugyanaz! Még akkor sem, ha egyik-másik Lehár operettária valódi tenor-kvalitást igényel. De Lehár ezeket a késői operettjeit kifejezetten Richard Tauber-nek, Richard Tauber-re írta.  Számomra és sokunk számára Kónya Sándor operaénekes volt, méghozzá nagyon jó operaénekes!



Egyébként nincs nevetségesebb, és egyúttal tragikusabb, mikor egy egyébként profi operaénekes Isten tudja milyen indíttatásból operett betétdalra vetemedik, és azt Lohengrin vagy Jago stb. stílusában és pózában adja elő!



Magam részéről értékelném, ha az operett szerzői, énekesei stb. és ezen műfaj rajongói megmaradnának a számos operett profilú fórum keretei között!


Kedvenc felvételek • 6582022-07-12 18:34:32

Valóban, Kónya Sándot annak idején több alkalommal lépett fel Budapesten. Érdemes kicsit keresgélni a yt-n, vannak nagyon jó felvételek vele.


Kedvenc felvételek • 6512022-07-12 13:49:21

Végignéztem és hallgattam az 1967-es Tokyo-i Don Carlo felvételt  Kónya Sándorral és a  többiekkel, csak ajánlani tudom mindenkinek. Már aki ezt a fórumot olvassa, és akit érdekel!  A felvétel korához képest nagyon jó minőségű és élvezetes látványt nyújt, bár a reality show-műsorokhoz vagy a MET remek felvételeihez. szokott nézők csalódottak lesznek. (A covid alatt sugárzott, régebbi  MET  előadások felvételei szerint kezdetben ott sem volt minden tökéletes!)



Azon kevesek közé tartozom, akik annak idején tudtak Kónya Sándorról, bár nem sok adat létezett róla, és kis sorbanállás után láttam őt Lohengrinként. Nem jegyeztem meg, ki mindenkivel - amíg az ember ifjú és bohó, addig az ilyesmire nem koncentrál. Gwyneth Jones a későbbiekben Wagner-heroinaként teremtett magának méltán megérdemelt hírnevet, nem gondoltam volna, hogy olasz szerepben ilyen remek alakításai is voltak. A IV. felvonás áriája és kettőse Kónyával fantasztikus, valóban éteri magasságokban lebeg.  Rossi-Lemeni szintén szerepel a rég-látott-nagy-énekesek névsorában, annak idején a MÁO vezetésének volt igénye neves vendégművészek felléptetésére! Például Theo Adam is csodás, és dermesztő Fülöp királyt énekelt nálunk!



Ami ebben a muzeális felvételben külön megragadott: nem tudom, milyen volt akkortájt Japánban sz operakultúra, de sok neves külföldi vendégénekes és karmester lépett fel, elég csak a yt-n böngészni!

Ebben a Don Carlo-ban nyilván helyi zenekar és énekkar működött közre, az autodafé-jelenetben látszott pár kórustag, eltéveszthetetlenül helybeliek, és nem európaiak! Ha mind helybeli zenészek és énekesek voltak, akkor az ő teljesítményük legalább akkora súllyal esik latba, mint a kétségkívül kimagasló főszereplőké!

A Don Carlo is egy olyan opera, amit megfelelő főszereplők nélkül nem lenne szabad bemutatni! Vagy van 6 remek hang, és akkor csodát lát a néző, vagy megette a fene az egészet!



A többi Don Carlo is sorra kerül,  nagyon érdekel Pavarotti, a kedvenc Harteros-Kaufmann-Hampson triumvirátus sem maradhat el, és mellettük is méltó nagyságok énekeltek!



 



 


Kedvenc felvételek • 6462022-07-02 19:12:20

Folytatás, ahogyan megígértem.



Berlioz: Trójaiak a ROH előadásában



Másik operaház, másik előadás, más rendezés- ez nyilvánvaló. A ROH előadás 4 felvonásra osztja az operát, ebből az 1.felvonás Trója, a többi már Karthágó. Az összehasonlítás mindig síkos pálya, ettől eltekintek. Egy dolog biztos: 1983 óta eltelt pár év, fejlődtek a színpadtechnikai, műszaki feltételek, hang- és fényhatás terén is merőben más megvalósítások lehetségesek. A ROH énekkara, zenekara, stb. fantasztikus, és a csepp „nagy mágus” Pappano fantasztikus előadásokat produkál. Nagyon jó rendezés, jó jelmezek – itt a trójai férfiak egyenruhát viselnek. Nem megvetendő szempont!



Cassandra szerepében Anna Caterina Antonacci ismét remekel, nagyon jól jeleníti meg a nő rémálmait és reménytelen küzdelmét a neki hinni nem akarókkal. A korábbiakban ragyogó Carmenként volt alkalmam megismerni, szintén a ROH előadásában. Olcsó poén lenne, hogy Kaufmann és Ildebrando D’Arcangelo mellett csak jó lehetett! Most is nagyon jó, nem csak ragyogóan énekel, de játéka, gesztusai is csodálatosak. Nem másolom ide Coroebus megszemélyesítőjének nevét, aki akarja, megkeresi. Nagyon jó jelenettel indítják az első részt.  A következő jelenetsor – a nép öröme és hálaimája az ostrom befejezése után, Priamosz király és kíséretének bevonulása, Andromaché néma gyásza – simán törölhető lenne, de a kórust és a táncosokat is foglalkoztatni kell (Francia Nagyopera!) Az első felvonás fináléjában  -  a trójai nők Cassandra vezetésével öngyilkosságba menekülnek a várhat gyalázat elől – Antonacci iszonyatos szuggesztivitással, drámai erővel jeleníti meg az elszántságot, a sors önkéntes vállalását.



Aeneas pár perces jelenetben bemutatkozik – Laokoón és a kígyók esetének ismertetése erejéig. Bryan Hymel pár ezt megelőző európai koncert-fellépés után evvel a szereppel, evvel a jelenettel robban be az európai operaszínpadokra. Jonas Kaufmann nagyon készült erre a szerepre, vágyott elénekelni. De nem csak a könyveknek, az énekeseknek is megvan a maguk sorsa! Nem tudni, Hymel mennyi idő alatt készült fel a szerepre, szép hanggal, magassági problémák nélkül és jó alakítással viszi végig a nem könnyű szerepet. Az Operabase szerint néha fellép különböző operaházakban, de túl sok adat nincs róla.



Karthágó : remek színpadkép és díszlet. A színpad közepén a város makettja látható, házak, paloták – melyeken Dido királynő kényelmesen helyet foglal és ülve fogadja népe köszöntését. Időnként a megdicsért és jókedvű fiatalok ugrándoznak a maketten, majd vállukra emelve viszik körül ünnepelt és szeretett királynőjüket.  Sokkal jobb megoldás, mint egy konvencionális balett-betét! Ami azért nem marad el teljesen! A háttér félköríves amfiteátrum, emelkedő széksorokkal, melyekben a nép másik része látható, amint részesei az ünneplésnek. Eva-Maria Westbroek más habitus, más hang, mint a MET egyébként kiváló Tatiana Troyanos-a. Fiatal, sugárzóan szép, remek énekesnő, sokszínű alakítást nyújt, akkor is mosolyogni tud, mikor korábbi hányatott sorsáról énekel, a hangsúly nem a gyászon, hanem az azóta eltelt, nem kevéssé a dolgos népnek köszönhető felemelkedésen, Karthágó virágzásán van. Bensőséges jelenetet énekel testvérével, Annával. A trójaiak és Aeneas megjelenése „kapóra jön” Karthágónak, de remek megjelenése, öntudatos fellépése nem marad hatástalan Didora sem. Domingo negyvenen túl van, amikor a MET színpadán Aeneast elénekli, Hymel kb. 32.  Helyzeti előny! De ez nem az összehasonlítás helye!



Westbroek és Hymel hangban és játékban nagyon jól kiegészítik egymást, csodás jeleneteik és szerelmi kettőseik vannak, de Aeneas megkerülhetetlen SORSA: ITÁLIA!  Hymel-nek az „Inutiles regrets! Je dois quitter Carthage!" ária sem okoz komolyabb gondot, hitelesen és nagyon jól, a szerelmes férfi kínlódását megjelenítve adja elő.  Szenvedélyes jelenetben búcsúzik Didotól. De a finálé Westbroek nagyjelenete. A vidám, romantikus, aggódó és szerelmes nő megjelenítése után remekül érvényesülnek drámai képességei is, nem csak csodálatosan énekel, de színészi alakítása is megragadó.



Én javaslom mindkét előadás megtekintését, pár nap szünet beiktatásával!



 



 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15632022-07-02 10:50:18

Mimi éppen azért nem mindennnapi szerep, mert nem csak drámai megterhelésű! Az első felvonásban kifejezett lírai dallamokat énekel, pl. bibliaóra az aranyásóknak! És a finálában mikor "kikönyörgi" Ramerrez életét az aranyásóknál, és a régi közös emlékeket idézi fel! Házy Erzsébet tehetségét és sokszínűségét bizonyítja, hogy ragyogó alakítást nyújtott ebben a szerepben is.


Kedvenc felvételek • 6392022-06-30 08:12:03

Kedves T.!  Az általad említett operaházi előadás  kimaradt az életemből, a jelek szerint nem nagy veszteség! Talán a jövő szezonban még megjelenik, egy kicsit jobb  szereposztással. Ez egyik kedvenc operám! Vannak emlékeim ifjabb koromból, nagyon jó akkori előadásokről és előadókról.



A jelen triumvirátusból a salzburgi előadást ismerem - mire jó a Mezzo tv! Amikor megjelent a DVD, rögvest lecsaptam rá, tényleg milliószor néztem meg. Érdekes lesz az általad hozzáfűzött felirattal újra nézni.



A Scala előadás Nicola Rossi-Lemenijét anno  az Operaházban láttam, a szó legjobb értelmében megdöbbentően jó Fülöp király volt, élmény  lesz ismét találkozni vele!



A Kónya Sándor előadás számomra nagy meglepi! De érdekes, és rámutat a japánok opera és komolyzene iránti érdeklődésére, hogy a yt-n számtalan operaelőadás és komolyzenei koncert található, ottani előadások felvételei, válogatott nagyságokkal! Érdemes kicsit böngészni, sok minden található - persze, csak akkor, ha a mű és az előadók megnevezése nem csak japán írásjegyekkel szerepel!



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55232022-06-30 07:51:11

Én a Müpa Home közvetítését néztem, és azt gondoltam, hogy a hiba a közvetítő vonalban van - ez Müpa közvetítéseknél sajnos néha előfordul. Volt rá eset, hogy elnézést is kértek érte.  Ergo kikapcsoltam, és kerestem valami más zenét. Ezek szerint nem kell utólag sajnálnom az elmulasztottakat!


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15602022-06-28 20:50:53

Nekem ifjúkorom kedvelt énekese, vannak operák, melyben a mai napig a vele  és természetesen Házy Erszébettel látott előadás az etalon, amiket senki nem múlhat felül! Manon Lescaut, La Fanciulla,.. A fészen nem vagyok fent, tehát nem böngészhetek ott.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15592022-06-28 20:46:11

Köszönöm!


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15562022-06-28 13:49:28

Tartottam tőle, én is sajnálom, de semmi probléma.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15542022-06-28 09:35:29

Ez az 1970-es müncheni előadás hozzáférhető valahol, vagy privát tulajdon? Úgy minden szereplő együttvéve izgalmas névsor, de az Ilosfalvy küön csemege lehet!


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15502022-06-27 17:05:38

Én a Boccanegrát néhány nappal később láttam, Boross Csilla művésznővel, és Domingo helyett Alexandru Agache felléptével, tehát van összehasonlítási alapom! Domingo fogalom, ez tény - bár  a  napokban egy fiatalabb változatában volt alkalmam gyönyörködni, de Boccanegraként is hiteles volt. Ahogyan az általam élőben látott Agache is. Külön öröm számomra, hogy a  magyar énekesek néltó partnerei voltak  Domingonak. A  letöltést én is javaslom, különös tekintettel arra, hogy minden reklám, hírverés, stb ellenére ezek a közvetítések  a Médiaklikk oldalon nem nézhetőek vissza!


Kedvenc felvételek • 6352022-06-27 12:25:45

Nem igazán tudom, illik-e egy nagylelkű ajánlatot egy  hónap után megköszönni, és reagálni rá, de szerintem inkább későn, mint soha! Tagadhatatlan, hogy a Trójaiakat "azon melegében" letöltöttem, kutyafuttában meg  is köszöntem, de aztán jöttek az ünnepek, és a szürke hétköznapok, sok egyéb elfoglaltsággal, és a Trójaiak várólistára kerültek. Ha kibírták a több éves háborút, ez a pár hét meg sem kottyant nekik!  E.D.-nek igaza van (ez itt nem a reklám helye!), valóban grandiózus mű, sok szereplővel és nem kevés említésre méltó áriával, kórussal, sőt, a francia opera hagyományaihoz híven balett-betéttel.  Berlioz - pestiesen szólva - apait-anyait belelett!



A MET produkcióhoz sok kommentár nem kell, a szokásos Metropolitan-színvonal. Ezt az előadást ismertem, de öröm volt újra megnézni! Grandiózus rendezés, a forgószínpad sok mindenre lehetőséget ad, látványos tömegjelenetekkel, nagyon jó kórussal, zenekarral, és válogatott énekesekkel. (bár a trójai nők első rész végi nyíltszíni tömeges öngyilkossága nekem túl morbid volt). Ami nem megvetendő, nincs modernizálva!  Jessye Norman nem csak elénekli Cassandra félelmeit, rettenetes látomásait, de tökéletes színészi alakítással is megajándékozza a nézőt. Az első (trójai) részben kevés kivételtől eltekintve folyamatosan színpadon van, szinte ő kommentálja az eseményeket. Későbbi csodálatos pályafutása során igazolta, hogy a megérdemelten lépett a MET színpadára ebben a szerepben. Coröbus-sal előadott jelenete az optimista szerelmes és a vészterhes látomásokkal küzdő nő remek kettőse. (pár nappal a nagyon jó, de alig véget érő Rienzi után ebben az operában is találnék meghúzni való részeket!)



Érdekes a váltás a második, karthágói részre! Az első rész hősies, de búskomor zenéje után vidám jelenet, a nép köszönti a Dido királynőt, aki szép, de kissé hosszú bevezető áriájában a szomorú múltról énekel, majd megköszöni népének az áldozatos munkát, mellyel naggyá tették Karthágót, és megjutalmazza őket. Berlioz őt is bőven ellátta énekelni valóval! Francia opera, sőt Nagyopera, tehát a balett-jelenet sem maradhat el!  Tatiana Troyanos-hoz sem kell sok kommentár, csodálatosan énekel, és remekül játszik, mint mindig.



Domingo becsületesen végig énekelte, végigjátszotta Aeneas nem könnyű szerepét.(érdekes jelenség volt abban a bordó harisnyanadrágban, és mellvértben, amibe a jelmeztervező a trójai férfiakat öltöztette, nyilván éles különbséget akart mutatni a trójai és karthágói férfiak között, és nem volt jobb ötlete!) Mindenki tudta, hogy a legendás „3 tenor” közül nem ő volt a magas „C”-k mestere, bár megvolt neki.  (Birgit Nilsson-nak elhiszem!) Nem vagyok annyira vájtfülű, hogy a transzponálást felfedeztem volna, T-nek is hiszek!  Ezt a transzponálást meg tudom bocsátani Domingonak. Több, illetve tartós színpadi jelenléte a második részben van. Szép és meggyőző szerelmi kettőst énekel Didoval, De hívja a Sors, hívja Itália, mennie kell! Az „Inutiles regrets! Je dois quitter Carthage!" ária előadását érdemes megnézni! Ahogyan végigénekelte, ahogyan befejezte – mint aki alig hiszi el, hogy erre képes volt! Azt hiszem, ez különbözteti meg a „hangbirtokost” a „művésztől”! És kivárja a nyíltszíni taps befejezését, nem kezd el hajlongani, az előadás folytatódik. Rövid kettős Didoval, Aeneas el. Az opera folytatása, fináléja már teljesen Didoé, illetve Troyanosé, aki ezt is remekül oldja meg.



Elkeseredésre semmi ok - a ROH Trójaiak bemutatójáról is megírom szerény véleményemet, egyelőre érjétek be ennyivel. Egyesek szerint belőlem néha így is kicsit sok van.



 



 



 



 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15472022-06-27 09:34:42

Nem tudom elégszer megköszönni!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55132022-06-24 10:08:48

A Parsifalnak csak akkor szabad "nekirugaszkodni", ha bombabiztosan jó szereposztás  ígérkezik! Nem elég ütős énekesekkel az 1.felvonás  valóban sose akar véget érni! És a többi még hátra van!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55052022-06-23 20:48:02

Annyira nem tetszett, vagy csak lány nem volt ott?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55032022-06-23 19:04:38

A leírtakat csak megerősíteni tudom! Bevallom, a nyitányon és Rienzi imáján kívül előzetesen nem sokat ismertem ebből az operából, de nagy úr a kiváncsiság. Egy életem - egy halálom alapon jegyet vettem. A nyitány végén arra gondoltam, na. ezek a zenészek akár haza is mehetnének, főleg a "rezesek". Más operában összesen nem fújnak annyit, mint ebben az egy nyitányban, amiben egyébként az egész opera benne van.



Rienzinek Wagner elég sok énekelnivalót írt előamik, az első részben különösen. Nem tudom, Stefan Vinkének ez egy komplett Ring után pihentető levezetés, vagy plusz erőfeszítés volt, de ragyogóan oldotta meg a nem kis feladatot. Az 5. felvonásbeli "Rienzi imája" beleillett abba az intenzitásba, amivel a szerepet végigénekelte.



A  koncertáns előadás szinte mozdulatlanságra kényszeríti az énekeseket, ami nem mindig egyszerű! A hölgyeken, Sara Jakubiakon és a kiemelkedően jó Láng Dorottyán - aki az előadás végén szemlátható megrendüléssel köszönte meg  a közönség tapsorkánját és Bravó kiáltásait - nem lehetett nem észrevenni, hogy mozdulataik, gesztusaik mennyire tükrözték azokat az érzelmeket, indulatokat, amiket a megtestesített szereplők éreztek, amelyekről énekeltek.  Valamennyi szereplő remek volt. Nem bántam meg, hogy elmentem erre az előadásra!


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15432022-06-19 20:15:06

Ezt jól összeszedték! A Bartók Rádió ma 16:00 - 22:30 között élőben közvetíti a MüPa -ból az Istenek alkonya mai előadását!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634032022-06-19 15:45:01

Én ültem a 3. emeleten, nekem 162 centivel még megfelelt. Mellettem egy angol pár ült, tőlük beljebb két hely üresen maradt, boldogan ültek beljebb. Én is beljebb csúsztam, de csak egy helyet - szegény pasas nem győzött elnézést kérni, mert nem tudta hova tenni a hosszú lábait. Volt vagy 2 m magas. Az előadás nagyon tatszett neki, de az üléssel nem volt megelégedve! Megjegyzem, az is röhej, hogy a megnyitás után derült ki, hogy a 3. emelet oldaülés első - papíron második - soraiból el kellett irányítani a nézőket, mert a mellvéd és az üléssor között lehetetlenül szűk volt a hely!


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15322022-06-17 14:15:37

Ez is oka volt, hogy nem törekedtem  megnézni Domingot a MÁO Simon Boccanegra előadásában, pedig ez lett volna az első alkalom. hogy élőben látom. A covid alatt a MET naponta sugározta régebbi előadásainak felvételeit! Láttam Domingot fénykorában, és már kevésbbé fénykorában...   Nagy tanulság volt!



Ami pedig Rost Andreát illeti, minden tiszteletem a művésznőé, de Paminát talán már valóban nem kellene énekelnie!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54992022-06-14 08:58:04

Volt már néhány eset, mikor a koncerten derült ki, hogy a nagy énekes/nő valójában nem is olyan nagy. Pape nem ez a kategória, valóban csodálatosan énekelt, avval a hatalmas hanggal csodás pianókat is produkált. Nagyon jó, hogy beépítette a programba a két áriát, az operaénekes Pape-ből is kaptunk kis ízelítőt. Élőben mégiscsak más, mint felvételről. (számomra ez volt az első alkalom). Persze, nagyon jó lenne itthon operában is hallani, lenne még pár énekes, akikre ugyanez elmondható, de sok esélyünk nincs rá!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54982022-06-14 08:25:41

Mit értesz a "csak beugróként" megfogalmazáson? A szerepet nyilván kiosztották valakire, előttünk ismeretlen megfontolások alapján. Az illető valami miatt nem tudott énekelni - ahogy most Theorin sem. Akkor vagy beugrik helyette valaki, vagy lemondják az előadást! Melyik a jobb megoldás? Egyébként egy Birgit Nilsson nevű (van-e ki e nevet nem ismeri?) énekesnő írta, hogy egy kész produkcióba beugrani sokszor nagyobb feladat, mint egy ráosztott szerepet számos próba után elénekelni!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76722022-06-14 08:18:03

Kedves Heiner Lajos és Takatsa!



Mindkettőtöknek hálás köszönet a Sokolov-ért!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54882022-06-13 09:11:32

Én láttam a Rajna kincsét, írtam pár sort akkor még a MÁO topicba. Tegnap láttam az Istenek alkonyát - erre a kettőre volt lehetőségem. Mindkét előadás káprázatos volt, az Istenek-re Iréne Theorint vártam, de Catherine Foster sem okozott csalódást. Számomra külön örörm, hogy hazai énekeseink helyt álltak a "nagyok" mellett!  Remélem, jövőre is lesz Wagner!



Egy dolgot említésre méltónak tartok: minden elismerésem Fischer Ádámé, a szó legtejesebb értelmében, de ne feledkezzünk meg a "betanító karmester" Kovács János tevékenységéről sem!


Opernglas, avagy operai távcső... • 213782022-06-11 09:26:07

A MET Ruszalka Renée Fleming és Piotr Beczala fellépésével remek előadás volt. Fleming sokkal jobb, mint Opolais, aki a másik szereposztárban énekelte. De valóban nem gyerekeknek való. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633792022-06-11 08:49:27

Igen, csodálatos Rajna kincse előadás volt. Az én fülem nem annyira tökéletes, nekem nem tűnt fel, hogy probléma lenne a zenekarral. Inkább azon lepődtem meg, milyen sokan elfértek a zenekari árokban, csodáltam, hogy egyáltalán működni tudtak! Igaz, én inkább a pozítivumokat jegyzem meg. Számomra külön öröm, hogy hazai énekeseink megfelelő partnerként működtek közre. Jó lenne azt is megbecsülni, ami a mienk!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633732022-06-10 08:49:04

Kedves Héterő!



Tegnap este olvastam épületes bejegyzésedet, de egy csodálatos Rajna kincse zenéjével a fülemben és élményével a lelkemben nem óhajtottam foglalkozni vele. 



De most válaszolok. Nem tudom, milyen alapon azonosítottad be a "kitiltottat", és ha igen, mi bajod van vele! Nem kérdezem, ez a Te magánügyed! A "jó édes nénikéje" akkor is sértő, ha egyébként egyik-másik fórumtárssal általam ismeretlen okból hadilábon állsz. 



Egyetlen megjegyzés: mi pár éve egy bizonyos DVD kapcsán személyesen találkoztunk a Ludwig Múzeum bejárata előtt! Tehát Te ismersz engem, tudod, hogy létező személy vagyok, ki vagyok, történetesen nő vagyok! Tehát a "Klára" nem nickname, amin ki tudja kicsoda  irogat, hanem én magam vagyok!  Ha ütni akarsz egy fórumtárson, mert nem mindig vagytok azonos véleményen, kérlek engem és az én nevemet ne keverd bele!



Annak idején megköszöntem a Tőled kapott segítséget, és hálával gondoltam Rád, melyben mások is osztoztak. Én a továbbiakban is az akkori Héterőre akarok emlékezni, nem a mostani beírás szerzőjére!


Kolonits Klára • 12032022-06-09 15:54:13

Kedves Katalin, nagyon köszönöm!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633642022-06-09 15:02:40

Én se megyek részletekbe, Kedves Cilike, két okból sem.Egyrészt nem láttam azt a "bazi nagy" lépcsőt, tehát nincs véleményem. Másrészt Önnel vitatkozni kb harakirivel egyenértékű, amit nem kockáztatnék meg.



De egy - bocsánat - két halvány kérdést azért felteszek:



1. Mit keresnek a Don Carlos előadásának délutánján a színpadon a Chénier diszletei? Milyen szervezés az ilyen?



2. A MÁO programján, és nyilván a belépőjegyen is a kezdés időpontjaként 18:00 óra van feltüntetve. Nem az, hogy 18:00 óra és .......között valamikor, ha egy másik díszlet elbontása és az aktuális díszlet felépítése éppen elkészül! Milyen hozzáállás az ilyen? Hadd várakozzék a kedves néző a pénzéért! És előre bocsátom, nem a díszleteket mozgató munkatársak tevékenységável van problémám, hanem valami egészen mással.



Kb. 50 éve vagyok rendszeres, mondhatni megrögzött operalátogató. Felsorolni nem tudom azon kiváló énekesnők neveit, akiket ebben a szerepben hallottam, láttam a MÁO színpadán, illetve a különböző operaházakból közvetített előadások alkalmával. Mindig drámai szerepnek gondoltam. Bocsásson meg tudatlanságomért! Világosítson fel kérem, Ön szerint milyen szerep?



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633622022-06-09 13:47:00

Kedves Fórumtársak, Operakedvelők, Írók és Olvasók!



Távol áll tólem, hogy "Tatjana néném"-hez hasonlítsam magam, nem vetemednék ekkora tiszteletlenségre. Másrészt nem tudható, lézetik-e, élő személy-e egyáltalán, vagy csak jelkép, ahogyan Mikes Kelemen kedves nénje is csak az író fantzáziájában lézetett.



Én valóban létezem, és amiért a képzeletbeli párhuzamot említettem, unokaőcsém nekem is van, aki szintén valós személy, bár kétségtelenül említhető egy napon T. néném rokonával. Nos, kedves rokonom tudja, hogy a Don Carlos megtekintésére jelenleg nincs lehetőségem, de neki volt, ezért levélben írta meg nekem benyomásait. Utólagos engedelmetekkel megosztom Veletek, talán valakit érdekel és örömmel olvassa!  Idézet szó szerint.



" Kedves Klára néném!

Hosszú vándorlásomból hazatérve, le se ráztam bocskoromról az út porát, hanem azonnal az Operaházba futottam, mennydörgésen, villámláson, zivataron át. Oda is érkeztem időben a Don Carlosra, mielőtt 18-at kongatott volna az óra, de hiába vártam bebocsátásra sokadmagammal, erre csak fél hét után került sor, és csaknem 50 perc késéssel kezdődött az előadás. Szereposztást sem kaptam, azt mondták a pirosruhás lányok, hogy nézzem meg az interneten. Megvagyok én a nyomtatott kutyanyelv nélkül is, de visszaállíthatnák a kis táblát a napi szereposztással, biztosan sokan örülnénk neki. Vártam, hogy előadás előtt, az 50 perces késésért egy bocsánatkérést a hangosbemondón elhadarnak, de ez elmaradt. Állítólag a díszletet kellett még építeni, ez volt a késés oka. Felmegy a függöny, a díszlet összesen egy sor fehér lépcső, mit kellett ezen annyit építeni?

Ez egy érdekes opera, azonnal egy tenor áriával kezdődik, a kezdőhangok zenekari kiséret nélkül. A vendégtenor Carlo Ventre belekezd. Úristen! Embert énekelni ennyire hamisan még sohasem hallottam. Ez a tenor amolyan elbődülős fajta, hangja betölti az egész teret, ami ebben az esetben még fájdalmasabb. Súlyos intonációs problémái ha menet közben valamelyest javultak is, végigkísérik az egész produkcióját, tönkretéve nem is annyira saját áriáit, mint inkább az összes duettet, tercettet kvartettet. Magunkon kívül a partnereit is nagyon sajnálom, el sem tudom képzelni, hogy egy ilyen hang mellett hogyan lehet tisztán énekelni. Nagy kár, nagyon nagy kár. Aztán itt van ez a Fülöp király (Palerdi András). Emlékeimben ezt a szerepet mindig fajsúlyos basszusok élnekelték, hát Palerdi távolról sem az, alsó- és felső regisztere hiányzik, és a középső sem zengzetes. Ezt leszámítva hiba nélkül abszolválja a szerepét, hozza a tőle elvárhatót. Gábor Géza nem volt rossz, de nem tudta megismételni az Istenek alkonyában nyújtott eljesítményét. No, de. No, de van még egy basszus szereplő ebben az operában, ha nem is nagy szerep, de nem is kicsi, és még a végszó is nagyjából az övé, a neve: Köpeczi Sándor. Éééés igeeen!! Ez egy igazi basszus, itt van a jövő basszusa, őt foglalkoztassátok! Az opera.hu csak annyit ír róla, hogy magánénekes. Azért aki keres, az talál róla kicsit több infót is az interneten. Mindenesetre számomra nagyon kellemes meglepetés volt az ő szereplése. És nem ez volt az egyetlen kellemes meglepetésem, mert ettől kezdve csak jóról, és még jobbról tudok beszámolni. A férfiak közül kiemelkedett Szegedi Csaba nagyszerű Posa márki alakítása.Itt van ez a két nő, Gál Erika és Ádám Zsuzsanna: frenetikusak voltak. Ez a kettős igazi világszínvonalú produkciót nyújtott, nem is tudok mit mondani, talán csak annyit, hogy Erzsébet utolsó felvonásbeli áriája beleégett a szívembe. Van újra egy fantasztikus drámai szopránunk, akiért érdemes lesz az Operába járni. Ezért az egy áriáért is érdemes volt elmenni a mai előadásra. De persze nemcsak ezért. Mert ott volt ez a kis olasz emberke, Leonardo Sini, aki, csodát művelt a zenekarral, jóvoltából ma este a mennyet és a poklot is bejárhattuk, tündöklően szólalt meg Verdi egyik legnagyobb operája. És persze köszönet az énekkarnak, annak a csodás csellósnak, és mindenkinek, csodálatos este volt. Teltház, szünni nem akaró vastaps.

Én optimista és örökösen reménykedő ember vagyok, de most érzem, és tudom is, hogy van alapja a reménykedésemnek: "lesz még egyszer ünnep a világon".

Szóval fussatok, menjetek, nézzétek meg ezt a produkciót. Lesz még három előadás ebben az évadban, és a három előadásra még összesen 6 szabad jegy kapható. Ne fussatok: rohanjatok.

Be is fejezném Klára néném a kis élménybeszámolómat, remélem te is kedvet kaptál a Don Carloshoz. Ha most nem kapsz jegyet, akkor se búsulj, lesz még jövő évad, lesz még búza, lesz még lágy kenyér.

Szeretettel ölel, öcséd:

András"



Ennyi!



 



 


Momus társalgó • 63802022-06-07 11:13:13

Végre Valaki, aki ezt meg merte tenni!



Tanúja voltam az alábbi eseménynek: a kórház, illetve rendelőintézet bejárati kapuján,  folyosóin, sőt  több különböző szakrendelő ajtaján kint van a mobiltelefon kikapcsolását kérő felirat, mert zavarja a rendelést, nem egy esetben bizonyos műszereket is. Nos, ez nem mindenkit hat meg.  Valaki hosszabb csörgés után felvette a mobilt, és fennhangon egyeztette a programot. Nem, még csak a rendelőben vagyok, stb. Többen pisszegtek pisszegtünk, semmi hatás. Végül kinyílt az egyik rendelő ajtaja, kijött egy fehérköpenyes férfi, és megkérte az illetőt, hogy kapcsolja ki a telefont, mert bent is hallják, és zavarja a rendelést!   Az illető visszekérdezte, hogy mi lesz, ha nem kapcsolja ki. A válasz: kidobom az ablakon! Erre az illető eltette a telefont. Nos, többen fellélegeztünk,  végre csend van. Amiért ezt idehoztam: voltak jó páran, akik a telefonáló egyén pártján voltak! Pedig ők is a doktor úr rendelésére várakoztak!



Azt hiszem, a technika fejlődésével a kultúrált magatartásnak is fejlődnie kellene!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54772022-06-01 13:59:27

1. Nagyon jó hangverseny volt, aminek köszönhetően én is megtanultam, hogy Zemlinskynek nem csak Törpéje van.



2. Nem lehetne a politikusokat kitiltani a kultúra területéről? Kivéve, ha nézőként mennek, mint Merkel a "Grüner Hügel"-re Több európai és amerikai nagyváros, vagy zenekar  tapsolna örömében, ha egy Thielemann - formátumú karmestert tudna szerződtetni!  De  egyes (korlátolt) - bocs, ilyen szavakat nem szabad használni - zeneileg nem teljes mértékben képzett vezetők azokat is elüldözik, akik túlélték az "orosztalanítás" csodálatos programját, és még  éppen vannak.



off:Aki behatóbban szeretne Wagner zenéjével, operáival megosmerkedni, annak ajánlom Thielemann "Mein Leben mit Wagner" c. könyvét!


  
Hírek
• A Budapesti Fesztiválzenekart választották Az Év Zenekarának
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Somogyi Anita, Kovács Nóra (szoprán), Gombkötőné Túri Zsuzsa (mezzoszoprán)
Tóth Anikó (brácsa), Fülöp Attila (klarinét)
Ewald Rézfúvós Együttes
Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus
vezényel: Molnár Éva és Kiss Boldizsár
"Pertis: +15 - emlékest"
Pertis Jenő:
Fanfár
Csak azt mondd meg rózsám
Holub bieli (Fehér galamb)
Szerenád sárgában
A megátkozott lány balladája
Luther Henderson: The Saint's Hallelujah

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Puccini: Tosca

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Schöck Atala (ének)
Szokolay Ádám (zongora)
"Daloskönyv"
Fauré: Les berceaux, Le papillon et la fleur, Après un rêve
Debussy: Deux romances
Debussy: D’un Cahier d’ esquisses
Debussy: Masques
Liszt: Es muss ein Wunderbares sein, Drei Zigeuner, Über allen Gipfeln ist Ruh
Chopin-Liszt: Lengyel dalok No. 4. Bacchanal
Chopin: Cisz-mol noktürn, op. 27. No. 1
Bartók: Öt dal Ady Endre verseire, op. 16.

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Szutrély Katalin (szoprán)
Budafoki Dohnányi Zenekar
vez.: Vashegyi György
Schumann: Manfréd – nyitány
Wagner: Wesendonck-dalok
Brahms: III. szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kiss Péter (zongora)
Medikus Zenekar
Vezényel: Dubóczky Gergely
A Medikus Zenekar jótékonysági koncertje
Ravel: Lúdanyó meséi – részletek
Rahmanyinov: 2. (c-moll) zongoraverseny, op. 18
Muszorgszkij–Ravel: Egy kiállítás képei

19:45 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Alina Ibragimova (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Robin Ticciati
Ljadov: Az elvarázsolt tó, op.62
Prokofjev: I. (D-dúr) hegedűverseny, op.19
Rachmaninov: III. (a-moll) szimfónia, op.44

20:30 : Budapest
Szent István Bazilika

Horti Lilla, Sherry Williams (ének), Brian Charette, Virágh András Gábor (orgona)
Modern Art Orchestra
vezényel: Fekete-Kovács Kornél

"A Liszt Ünnep nyitókoncertje"
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Farkas Mira (hárfa)
Drahos Rebeka (fuvola)
Debussy: Arabeszk, no. 1, Beau Soir
Glinka: Noktürn
Fauré: Sicilienne, Apres un réve,
Parish Alvars: Szerenád
Mouquet: Flute de Pan
Renié: Esquisse
Parish Alvars–Fahrbach: Fantázia
A mai nap
született:
1912 • Tátrai Vilmos, hegedűs († 1999)
1936 • Charles Dutoit, karmester
1955 • Yo-Yo Ma, csellista
elhunyt:
1959 • Mario Lanza, énekes (sz. 1921)
2008 • Fodor Géza, dramaturg, kritikus, színház- és zeneesztéta (sz. 1943)