vissza a cimoldalra
2021-07-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4192)
Régizene (7440)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5189)
Jacques Offenbach (490)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4780)
Franz Schmidt (3886)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2252)
Bartók Rádió (794)
Wagner-felvételek (308)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62685)
A MET felvételei (1524)
Palcsó Sándor (348)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1484)
Opernglas, avagy operai távcső... (21041)
Ilosfalvy Róbert (970)
Help me! (1158)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Klára
Leírás:
Honlap:
   


Klára (1608 hozzászólás)
 
Régizene • 74382021-07-26 20:19:11

Nem tudom, hol kellett volna lesnem, én megnéztem a MET stream-ben ezt az operát. Nem könnyű műfaj és elég jellegzetes figurák, ahhoz hogy az ember fejében megmaradjon


Régizene • 74362021-07-26 19:28:37

Nixon in China


A MET felvételei • 15242021-07-26 13:08:38

Köszönet a feltöltésért, nekem nagyon teszett!



Egyébként nem vagyok híve a "ki hány percig tartott ki egy hangot", "ki hány percig énekelt" versengésnek. Mind Radvanovsky, mind Marton Éva, mind Tokody Ilona ragyogó énekesnők, kiváló művészek, sokat és sokszor bizonyítottak! A művészi nagyságnak nálam nem az a fokmérője, hogy a Trubadur Misere és cabaletta hányszor hangzott el az előadásukban és hányszor "csak" a rövidebb változat! Aki kevesli, énekelje el! Egyébként az első felvonás iménti ária és cabaletta részlete, majd a rögtön utána  következő tercett cseppet sem kisebb teljesítmény.  Ráadásul az opera még éppen csak elkezdődött, bő két óra és sok énekelni való még hátra van.  (zárójel: Netrebko az idézett felvételen valóban végigénekelte az egészet, de ez nem jelenti azt, hogy ő is mindig minden alkalommal! Ami pedig a fentiekben említett énekesnőkkel párhuzamba állítását illeti, neki még sok tennivalója van ahhoz, hogy egy Marton Évával, vagy Tokody Ilonával egy napon lehessen említeni! Netrebko rajongók, bocs!)



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 210402021-07-25 19:50:57

Köszönöm! Érdekes lesz meghallgatni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626742021-07-23 13:58:46

Mert az Operaház balettművészei éppen arra vannak rászorulva, hogy Rubint Réka fitnesztréninget tartson nekik. Már várjuk a következé szenzációs bejelentést, ki és mikor fog az énekművészek részére korrepetálást tartani!  Persze, semmi sincs ingyen, tehát ezért valakinek perkálni kell!



A kiválogatott és remixelt operamuzsikák kérdéskörét már meg sem merem említeni!


Kimernya? • 41372021-07-21 19:49:52

Éppen ezért írtam, hogy ezt a fellépést nem kellett volna vállalnia. Gondolom, titkára vagy menedzsere neki is van, legalább az lebeszélhette volna.


Kimernya? • 41302021-07-21 12:53:33

Nem volt elég, hogy a lufik milyen szépen emelkedtek a háttérben? (ezt azért nem kellett volna!)


Kimernya? • 41282021-07-21 12:47:37

Kétségkívül szépen játszik. A szoknya számomra mellékes. De minek a maszk? Én inkább fésűt és/vagy hajcsattot ajánlanék neki!


Régizene • 74312021-07-18 20:22:00

Te is, fiam Brutus?


A MET felvételei • 15182021-07-18 18:52:16

A MET felvételei hiányozni fognak - bár van tartalék - , a Covid nem. Csak remélhetjük, hogy azon is túl leszünk előbb-utóbb! Bárki bármit mond, a feltöltéseid a magyar szövegekkel mindig csodálatosak, számomra nagy élményt jelentenek. Ez a Norma nagyon jó előadás volt, így bizonyára még jobban fog tetszeni.


Régizene • 74282021-07-18 18:45:01

Szintén! Kellemes nyarat!


A MET felvételei • 15152021-07-16 07:36:27

Kedves Joska 141!



Csatlakozom az előttem szólóhoz, július 24.-én az említett MET linken megtekinthető a Tubadúr, remek szereposztással. Én javasolnám szánjon időt és nézze meg az ugyanazon a linken július 25.-én megtekinthető Álarcosbál-t is! Sondra Radvanovsky korunk legjobb szopránja  ebben a szerepkőrben,, és az Ön által is kedvelt Hvorostovsky ebben az operában is felejthetetlen alakítást nyújtott!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75002021-07-14 19:42:05

Igazán? És ezt minden operaigazgató tudja?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74952021-07-14 16:14:45

Folytatás:" Egy azért van, ez a kis kövér Anjuska. Ő nálam kezdett, és tényleg kitűnő. Olyan két oktávja van, mint senki másnak! " Egy szopránnak két oktáv? Nem kevés ez egy kicsit?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74922021-07-14 14:04:22

Nekem ez a mondat jött át:



" Az operában három fontos dolog van, ez olyan, mint a katolikusoknál a szentháromság: dirigens, énekes, rendező. Nyugaton egy nagy betegség fertőz. Ott a rendező a legfontosabb, annyira, hogy már nem is értjük, mit rendeznek és a darabra nem is lehet ráismerni. Sokszor pedig a zene nem illik ahhoz, amit a rendező kitalált."



És ez:



"A rendezőknek viszont egy emelettel lejjebb kéne menniük. És méltányolniuk kellene az énekeseket!"



Ezekt én az opera vonatkozásában sokkal fontosabbnak tartom!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210332021-07-14 11:57:15

Ismét csak sok-sok köszönet a figyelmességért!  Nekem mindig örömet szerzel az ilyesmikkel!


Kedvenc előadók • 28572021-07-11 15:58:03

Bayerische Staatsoper !


Opernglas, avagy operai távcső... • 210222021-07-11 15:55:50

Nem korrekt pótlás! Meli nagyon jól énekel, sőt egyre jobban, a Bartók Rádió tegnapi Aida közvetítésében is nagyon jó volt.  De ha a konkrét közvetítés első 10 perce pótlandó, akkor illik a yt-n egy Calleja Reconditát keresni! Akad pár belőle.


Bartók Rádió • 7912021-07-10 13:16:10

A Bartók Rádió ma esti operaközvetítése:



19:00 -


Giuseppe Verdi: Aida


Négyfelvonásos opera



Vez.: Riccardo Chailly

Km.: Milánói Scala Ének- és Zenekara,

(karig.: Bruno Casoni)




Szereposztás:

A király - Roberto Tagliavini (basszus),

Amneris - Anita Rachvelishvili (mezzoszoprán),

Aida - Saioa Hernández (szoprán),

Radames - Francesco Meli (tenor),

Ramfis - Jongmin Park (basszus),

Amonasro - Amartuvshin Enkhbat (bariton),

Hírnök - Francesco Pittari (tenor),

Papnő - Chiara Isotton (szoprán)

(Milánó, La Scala, 2020. október 15.)


 


Megjegyzés:alig tudtam idevarázsolni! Már a legalapvetőbb közérdekű információkhoz (BKV Menetrend, üzletek nyitvatartása, stb) is csak a sütik elfogadása árán lehet hozzájutni?

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50152021-07-08 16:01:01

Andris Nelsons, Christine Opolais, Mariss Jansons, stb


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50112021-07-08 07:39:10

A letteknek fantasztikus ének-kultúrájuk van. Részben mindig is volt, talán valóban genetikailag,  részben bizonyos politikai korszak idején tudatosan fenntartották, építették, fejlesztették, rengeteg fesztivált, versenyt, stb. rendeztek. Tehát volt lehetőség az érdeklődés felkeltésére, személyes fejlődésre, kiválasztásra. Erről Garanca részletesen ír önéletírásában.Egyelőre tudomásom szerint magyar nyelven nem elérhető, de én zenével foglalkozó emberek, főleg zenepedagógusok és iskolai tantervet készítők számára kötelező olvasmánnyá tenném!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210042021-07-07 07:38:49

Kérdés, egy énekesnek mennyire van joga, lehetősége ezekbe a dolgokba beleszólni? Erről különböző énekesek önéletírásai, interjúi elég érdekes információkat szolgáltatnak!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210022021-07-07 07:36:49

A közönségnek egyáltalán nem mindegy, de egyéb eszköz nem lévén, az előadás végi nemtetszés nyilvánításon kívül  csak a távolmaradásával tud véleményt mondani!


Opernglas, avagy operai távcső... • 210012021-07-07 07:33:45

Ez a "Gobbinak nem volt hangja" vélemény már párszor megjárta ezt a fórumot. Láttam, hallottam őt a MÁO-ban, csodálatos hangja volt és remekül játszott. Egy hajdani vezető tenoristánk szerint - aki együtt lépett fel vele - vérfagyasztó volt a színpadon.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209812021-07-06 12:27:27

Calleját láttam Cavaradossiként, nekem nem tetszett, de ez szubjektív vélemény. Viszont sokért nem adnám a 19.- i vagy 22.-i előadás felvételét!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209802021-07-06 12:07:31

Igen, a klasszikus megoldás évtizedek óta az volt, hogy Scarpia hátravonult, sétált, ült az asztalnál, stb.mintegy érzékeltetve, hogy Tosca bármit mond, énekel, nem érdekes,  az adu ász az ő kezében van. Ehhez képest ez a földön fekvés némi magyarázatot igényel (ha van egyáltalán, az ilyen még nem volt indokon kívül.) Ami a hivatkozott Trailert illeti, sajnálom az énekeseket, akik ilyen produkciókra kényszerülnek! Sok mindent el tudok képzelni, ha a mondanivalót szolgálja, de ezek a mai rendezések egyre kevésbé! Számomra egy név ismerős, Pavel Černoch - kíváncsi lennék az ő véleményére.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209772021-07-06 09:56:29

A mai rendezők nagy részét - tisztelet a kivételnek - többnyire az önmegvalósítás érdekli, a mit lehet még belemagyarázni a darabba koncepció.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209712021-07-06 08:33:17

Érdekes eszmefuttatás, de nem hiszem, hogy egy adott énekesi teljesítmény - mert akkor is az, ha netán vájtfülűek egy hamis hangot, rossz intonálást vélnek felfedezni - megítélének legjobb módja a "ki hány perc alatt énekelte el" az áriát!



Hasonlít a "ki hány percig birja szuflával a Wälse-Ruf  éneklését"  címen futó, igen kedvelt tenor-versenyhez, aminek szintén nem sok értelme van!



Számomra egyébként sokkal értékesebb egy élő előadás, még ha nem is mindig tökéletes, elvégre az ember nem gép, mint egy másodprcre kidolgozott, ki tudja hány felvételből összevágott, ezerszer átfésült stódiófelvétel!



Egyébként a földön fekve énekelt "Tosca imája" első megvalósítója egy Jeritza Mária nevű szoprán volt, akit Monarchia beli születése kapcsán sokan büszkén neveznek magyar énekesnőnek, pedig nem volt az


Opernglas, avagy operai távcső... • 209702021-07-06 08:15:05

Köszönöm, éppen kérdeztem volna, ki az a szegány Scarpia, aki földön fekve élvezi ezt a produkciót. Ami akkor is teljesítmény, ha az ária csak egyszer hangzik el!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209692021-07-06 08:07:30

Ama bizonyos 2018-as salzburgi Tosca óta, ahol Scarpia atléta trikóra vetkőzve kerékpározik, Tosca az asztalon fekve énekel, és a harmadik  felvonás végén ketten pisztolypárbajban lövik le egymást, én már semmin nem csodálkozom!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209602021-07-05 16:25:12

Kedves otello, köszönet, mint minden alkalommal! Lebilincselő alakítás, és magatartás. A "természetesen" csodálatos előadáson túl, ahogyan nem pattant fel, hogy sűrű hajlongások közepette köszönje meg a tapsot, csak finoman jelezte, hogy érti és köszöni. és kész megismételni az áriát. Amit ugyanolyan intenzitással és átéléssel énekelt, mint első alkalommal, majd nyilván minden ment tovább. Radvanovskyhoz méltó produkció volt.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49982021-07-04 09:44:04

Te jóságos ég! Én javasolnék neki még pl egy Tamino-t, és egy Lohengrin-t, "was hieningeht alapon"



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49922021-07-03 10:57:44

"Vágyom egy nő - bocs, egy jó tenor! - után"!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49802021-07-01 13:23:11

Az, hogy a komplett Carmen miért maradt el, és miért lett helyette ez a koncert,  költői kérdés, nem ezen a helyen kellene feltenni! Nem biztos, hogy mindenkinek egyformán tetszett, de sokkal több a semminél! Nekem történetesen tetszett, pedig én is laptop-on néztem.



Az est Garanca koncertje volt, gondolom, általa összeállított, de minimum egyeztetett  műsorral. Nem hiszem, hogy szándékosan éreztette volna, hogy ez nem a komplett opera, végül is a taps, a siker számára sem közömbös. Nem ez az első budapesti fellépése, remélhetőleg, nem is az utolsó, tehát "nem vágja a fát önmaga alatt". Az életkor mindenkin meglátszik, még rajta is, de én inkább azt állapítottam meg, hogy káprázatosan néz ki és nagyon jól énekel! (nem húzok párhuzamot, de a kb 10-15 kióval súlyosabb szoprán-sztár számomra sokkal kevésbbé elviselhető látvány!) Még a közeli képeken sem az arcvonásait sasoltam - persze, én nőböl vagyok! Sokkal inkább megfogott a számomra felfedezésként ható Kostas Smoriginas, és örültem a régen látott Jonathan Tetelman.nak! Ha már küllemnél, illetve ruházatnál tartunk, én a hazai férfi közreműködők megjelenésén akadtam ki egy cseppet. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49772021-07-01 07:53:30

Valóban nyári program volt, de jó és pörgős! És végre rendes koncert, még ha ritkított ültetéssel is. Objektív okok miatt csak a közvetítést tudtam nézni, de így is nagyon tetszett, érezni lehetett a nagyon jó hangulatot!



Az olasz dalok tercetté alakítsa nekem sem tetszett, de nyilván valahogy be kellett "suszterolni" a hazaiakat is! Akiknek egyébként egyszer elmagyarázhatbá valaki, hogy többszereplős fellépés előtt egyeztessék, ki mit vesz fel! Tetelmant már láttam, nagyon jó énekes, ő is jobb volt a második rlszben. Jó lenne többször látni, ahogyan a kissé kimondhatatlan nevű Smoriginas-t is.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49762021-07-01 07:45:21

Az est nagy meglepetése számomra Pasztircsák Polina volt, különösen Mimiként! Tetelmant láttam pár külföldi közvetítésen, nagyon jó énekes, és végre megint egy tenor, aki nem az aktuális partnernő válláig ér! Klassz lett volna a Mimi ária után egy szerelmi kettős  kettejükkel, de akkor lekörözték volna Garancát. Lehet, hogy a koncertáns előadás miatt, és hogy csak részletek hangzottak el, de nekem Garanca, mint Carmen nem volt igazán meggyőző! A második részben, a zarzuelában és a dalokban sokkal jobb volt! Tetszett Smoriginas is a torrádor dallal, őt eddig abszolut nem ismertem.



Karel Marc Chichon remek karmester, valóban ránk férne, de nem hiszem, hogy a MET-tel, stb.. versenyképesek lennénk. Valahol azt olvastam, hogy kicsit ritkítja a fellépéseket, hogy több időt tölthessen a gyerekekkel, mert ugye a karmester-pálya hosszabb, mint az énekesnői. Aztán, ha Garanca kezd visszavonulni - remélem, nem egyhamar - akkor váltanak.


A MET felvételei • 15102021-06-16 21:20:46

Tlsztelt Héterő Fórumtárs!



A vitatkozás szándéka nélkül egyetlen megjegyzés: beírásának elején dőlt betűvel idéz három szövegrészletet, nem ismétlem még idézőjelben sem, több okból. Egyet Lujza  Fórumtárs írt be, egyet én, a harmadikat, a legutolsót nem tudom, ki. Nem is érdekel, nem ez a fontos. DE!  Ön pár sorral lejjebb nevesít engem, valamint Lujza Fórumtársat, evvel azt a látszatot kelti, hogy az idézőjelben, dőltbetűvel szedett bejegyzések mind tőlünk származnak. Ezt mindkettőnk nevében kikérem magunknak! Vagy nevesíti mindhárom idézet szerzőjét, vagy egyiket sem!



Még egy apróság: ez Fórum, vagyis ide mindenki beírhajta a saját véleményét, melyet kéretik tiszteletben tartani! Nem kötelező itt megjelenni, nem kötelező az ide beírtakat elolvasni, sem azonosulni azokkal, válaszolni sem. De amennyiben ezt megteszi, a  tiszteletet megadni kötelező!



 


A MET felvételei • 15082021-06-16 19:32:16

Kedves T:! Ismét csak ezer köszönet a feltöltésért! Azt írtad pár hete, ha akad 1-2 ember, akinek örömet szereztél vele, már megérte feltölteni, stb. Nekem akkor is örömet szereztél, most is örülök a lehetőségnek.  Nem tudom, most lesz-e második, és mernek-e még valakik pozitív véleményt formálni. Én meg fogom nézni ezt az operát is, és meg fogom írni a véleményemet. Nem ígérhetek magasröptű eszmefuttatást, "csak" megnézem, meghallgatom és örülök! Gondolom, ez Neked elég!:))



Hideget - meleget amúgy is kapsz a "mindenkinél-mindent-jobban-tudok" egyénektől!



 


Olvasói levelek • 116862021-06-16 07:38:29

Egyetértek! Kedves Szerkesztők! Ma a Müpában "Wagner varázslat-2". Az 1. nagyon jó volt, és jó volt a Volle dalest is! Folytatólagosan 17.-től négy napig a Ring!



 


Erkel Színház • 108462021-06-10 11:36:24

Az, hogy egy operát korábban, cca 100 évvel ezelőtt bemutattak, volt x előadása és nagy sikert ért el, számomra statisztikai adat, nem érv! Se szeri, se száma azoknak az operáknak, melyeket bizonyos korban, bizonyos énekesek felléptével bemutattak, akár a MET-ben is, és az adott kor, közönség zenei ízlésének megfeleltek. Nem egyszer csupán azért, mert az aktuális közönségkedvenc jutalomjátéka volt, egy-két mutatós ária bemutatása lehetőségeként. Aztán eltűntek abban a bizonyos süllyesztőben.  Mai füllel hallgatva nem biztos az átütő siker, ahhoz egyébként is több előadás szükséges. Mindenki tudja, hohgy a premier-közönség egészen más, mint a többi előadást megtekintő ún. átlagnéző!



Egyébként nem vagyunk egyformák, nem reagálunk egyformán, és hogy egy banális mondást idézzek, izlések és pofonok különbözőek. Más véleményét edig illik tszteletben tartani!



 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74772021-06-09 15:36:06

Elnézést a sajtóhibáért, a korábbi alkalmakkor helyesen írtam!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74732021-06-09 12:45:18

Tisztelt Hiener Lajos!



T. fórumtárs az ő, én pedig én vagyok!



Ha elárulja, hol található, hol érhető el az a bizonyos teljes operafelvétel, szívesen meghallgatom, már csak puszta érdeklődésből is! Mert a yt-n leltem egy bayreuth-i Tannhäuser felvételt, ha ez az, akkor több kérdésem nincs. De ez nem a MŰVÉSZNŐ operafelvétele, ez egy bayreuthi előadás felvétele, amelyben többek között ő is énekelt! Ez azért nagy különbség.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74692021-06-09 11:20:07

Tisztelt Heiner Lajos!



Pár napos lemaradás okán megpróbálom csokorbaszedni  eddigi bejegyzéseivel kapcsolatos véleményemet.



Elöljáróban köszönöm a részletes tájékoztatót Davidsen művésznő tevrezett programjáról. Figyelemre méltó teljesítmény, lelke rajta. Látom, Verdi egyelőre nem szerepel a programban...



Ahogyan az is figyelemre méltó votl, ahogyan Ön tájékozatlannak, sőt stupidnak titulálta fórumtársunkat. Ha előkaparom csekély latin tudásom maradékát, ez ostoba, jobb esetben buta jelentéstartalommal bír. Miért buta, ostoba az, akinek más a véleménye, mint az enyém? (lassan ismét az aktuális napipollitika szintjére küzdjük le magunkat?)  Davidsent élőben nem láttam, de hallottam a londoni Fidelio közvetítését, és láttam a BSO Walkürök 1. felvonását, sajnos csak koncertszerű előadásban. Hatalmas hang, ez vitathatatlan, de nincs benne melegség. Ez a későbbiekben változhat, de ezt senki nem láthatja előre! Nekem mindkét esetben az élet hiányzott, az átélése annak, amit énekel. Egyébként ez a benyomásom avval a Puccini Manon felvételről is, amit  T. fórumtárs tegnap meghallgatásra ajánlott. Davidsen nagy énekesnő LESZ, ahogyan Birgit Nilsson is az volt, és Waltraud Meier is az!



Nem mellékesen, ha valaki feltölt, tehát közkinccsé tesz valamit, amihez nem mindenki jut hozzá, minimun egy "köszönöm" jár neki! Én speciel megköszöntem. Nem mindenki járatos a MET berkeiben, és nem mindenki tud éveken át minden nap ott ülni-állni a STOP előadásain!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74682021-06-09 10:43:48

Egyetértek, nagyon tanulságos! Nem minden a volumen, nem ártana csepp átélés is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49692021-06-08 14:03:07

KedvesED! Mielőtt maradéktalanul osztanám lelkesedését - egyébként ezt a levelet én is megkaptam - árulja el, kérem, látta-e az Ön által ebben a fórumban beharangozott  június 4.-i kölni koncertet, mert egészen mást adtak helyette, illetve az  5.-i barcelónait, mert azt ugyan nem kerestem,de tartok tőle, hogy egy adott időpontban egyszerre nem sugározhattak két különböző programot!



Ez az eljárás  szememben sajnálatos módon a hitelesség kérdését feszegeti!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49672021-06-07 10:13:49

Remélhetőleg ezeket a programokat valóban leadják, és nem tesznek be helyette valami mást, mint a múlt hétre beharangozott műsorok helyett - pl.  kölni koncert! A Müpától az ember korrekt tájékoztatást vár(na) el!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626482021-06-06 14:28:20

Ez a mese - mese - meskete kategória! Persze, örülni fogunk, ha mégis - de jelen körülmények között nincs sok esély. Egyébként éppen a Lehel tér és a Nagyvárad tér az a két állomás, ahol még a metróperon és az aluljáró között sincs sem mozgólépcső, sem lift!  Az aluljáró és a felszín között "természetesen" itt sincs.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626472021-06-06 14:22:08

Egy rendkívül prózai kérdés: kinek akarnak játszani? Kire számítanak? És ne mondja senki, hogy ez demagógia. Ha jól tudom, állami fenntartású, tehát a plebs adóforintjából is!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49662021-06-06 14:13:09

Látta valaki a kölni koncertet? Mert a programnaptárban ugyanarra az estére jelezték ezt is, és mellette a Beck Zoli-t. Adásba viszont az utóbbit tették. Tegnap nem kerestem, mert vendégeink voltak. Ma estére is két program van megadva, érdekelne, hogyan lehet hozzájutni!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626432021-06-05 17:55:28

Azt hiszem, a következő menűpont a paprikás krumpli volt! (persze, kolbász nélkül)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626362021-06-05 11:24:59

Mert törvény van az akadálymentesítésre, és a bottal, kerekes székkel, stb közlekedő nézőnek is joga van feljutni a kakasülőre! Nem úgy, mint boldogult fjúkorunkban! Aznkívül  az Operaház építésének korában "kasztrendszer" volt, és szó sem lehetett róla, hogy a csóró harmadik emeleti néző bejusson a büfébe, most olyan átlakítások voltak szükségesek, amik ezt is megoldják. (Zoboky Gábor interjú egy részlete.



https://open.spotify.com/show/5CyhS3EzJClRCH0FRAqdMm )



Sajnos, ez a metró felújítás vonatkozásában még nem valósul meg teljeskörűen, de ezentúl majd metró helyett is operába megyünk!


Régizene • 73552021-06-04 13:00:07

Nekem nagyon tetszik!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626282021-06-03 15:33:04

Remek!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626272021-06-03 15:32:30

Kedves Cilike, lehet, hogy a civilek  - mármint én és a sok többi - nem értünk hozzá, de egyelőre még mi járunk operába, és  nem a sok magasan kvalifikált nem civil nézi egymást. Egyébként éppen a covid helyzet miatt nem civilek, hanem igen neves és rangos művészek hiányolták a közönséget! 



Nem mellesleg, azért van a karmester, hogy féken tartsa rézfúvós szekciót!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626232021-06-03 13:17:11

"Annyit kiegészítésként még hozzátennék, hogy egy "valamire való karmester" nem a segédeit küldi hátra majd az erkélyre, hanem ő maga megy el oda és hegyezi a fülét."



Erre  azért befizetnék! Mert vagy vezényel, és akkor nem megy fel az erkélyre, vagy felmegy, jegyezi e fülét - de akkor ki a fene dirigál?



Profi énekesek finom kritikával énekesbarát és nem énekesbarát kategóriába sorolják a karmestereket, nyilvá nem véletlenül!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209522021-05-31 17:45:28

Kedves Otello!



A "jelentései" valóban figyelemre méltóak, ismét csak köszönetet tudok mondani. Olyan programokról kapunk információt, nézni-hallgatni valót, amihez nem nagyon jutnánk hozzá. (vagy inkább nagyon nem!) Ez a videofelvétel is csodálatos, óriási! Radvanovsky valóban kivételes művész, megérdemelte a tapsot. Ahogyan Ön is megérdemelné!


A MET felvételei • 14972021-05-31 15:08:57

Egy fecske nem csinál nyarat - de mégis több, mint egy sem! Kedves takatsa, nem tagadtad meg önmagadat! Köszönet a DiDonato koncert feltöltéséért! Való igaz, csodálatos énekesnő, bámulatosan bánik a hangjával, a gesztusai visszafogottak, de mégis jelzik az érzéseket. A MET stream során sok operában láttunk, hallottunk tőle remek alakításokat, de az opera az ugye opera. Ez pedig egy abszolút különleges program!



A koncerten az énekesnő egyedül van, nincs partner, nincs zenekar, "csak" a közreműködő kísérő. Jelen esetben egy zongora, illetve pár főből álló barokk együttes, akiknek a műsor végén DiDonato külön megköszönte a közreműködést! Nem mindennapi gesztus! Ezt a tökéletes eszköztelenséget kevesek engedhetik meg maguknak! Csak az énekesnő, a kísérő, és a minimális díszlet, hogy semmi ne terelje el a közönség figyelmét. Remekül néz ki, csodálatosan énekel, és símán leül a pódium padlójára, mikor evvel a megoldással jobban ki tudja fejezni az előadott szám mondanivalóját és saját érzéseit. A végén pár szóval ismerteti MET-beli debütálásának körülményeit, de elmondja, hogy ebben a műsorban olyan áriákat, dalokat válogatott össze, melyek valószínűleg nem hangzanak el a MET színpadáról, tehát olyan újat oszt meg velünk, ami valóban unikális. (mielőtt valaki vájtfülű kijavít, tudom, hogy a Poppea megkoronázása és a Trójaiak szerepel a MET másorán, de az énekesnő így jellemezte a műsort). Nekem külön tetszett, és emberi gesztusnak tartom, ahogy megemlíti, hogy a hosszú kényszerszünet alatt mennyire hiányzik neki a MET zenekar, énekkar, és a színpadon meg nem jelenő háttérszemélyzet. Az előadott dalokkal, sanzonnal bizonyitotta, hogy az énekművészet más területein is otthonosan mozog, énekel. Csodálatos az a képesség, hogy egy szám, ária vagy dal befejezése után másodpercek alatt lényegül át a következő szám hangulatába, annak a valakinek a személyiségébe, akinek az áriáját énekli. Valóban nagy élmény volt!



Az áriák, dalok magyar felirata nekem tetszett, illett a zenéhez, a hangulathoz.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 209452021-05-30 15:02:19

Kedves Otello!



Köszönet a bejegyzésért és az információkért! Figyelmes, és már nem először!



A videót megnéztem, Radvanovsky csodálatos, mint mindig. Valóban, a lehnagyobbak egyike! Figyelemre méltó, hogy milyen kevés gesztussal mennyi mindent ki tud fejezni. Külön értékelem, hogy az ária végén nem rogyott le, hogy szemléltesse kétségbeesését - neki erre nincs szüksége! A koncertet letöltöttem, annak meghllgatása későbbre halasztódik, de semmiképpen nem mulasztom el!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625992021-05-30 11:57:50

Tisztelt Jóska 141!



Az Ön által megfogalmazott sorokban sajnos, sok igazság van, ennek szemlélői vagyunk. Valóban annyi "felelős" van, hogy már számbavételük is nehézségeket okoz. Én csak a fórumtárs altal  javasolt beszélgetést hallgattam meg, és ahhoz írtam meg szerény véleményemet.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625972021-05-30 09:46:44

Köszönöm az érdekes interjút. Van egy sorozat az M5 tv műsorán, mely az Operaház felújításával foglalkozik, és Zoboki Gábort szólaltatja meg, de az általában az épület egy konkrét részének bemutatására és az ahhoz szervesen kacsolódó munkálatokra korlátozódik. (És sajnos általában a késő esti órákban, mintha csak pár éjjeli bagolyt érdekelne!) Ez a beszélgetés több érdekes problémát vetett fel, melyek valóban a  mai kor követelményei, és megvalósításuk nem kis feladat. Ami   költségeket illeti, nem az étvágy nő meg menet közben, hanem az egyes épületrészek, elemek olyan problémái okoznak idő és költség ráfordítást, melyek csak a munkavégzés során kerülnek felszínre. Profán hasonlat: a budapesti metróhálózat nem túl régi, és nem élvez műemléki védettséget,  de az egyes metróállomások utólagos  akadálymentesítése (magyarul: a lépcső kiváltása) komoly probléma, és nem is mnden állomáson valósítható  meg!



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625962021-05-30 09:27:41

Pedig talán érdemes lenne, főleg véleményformálás előtt!


A MET felvételei • 14612021-05-24 13:05:47

Köszönet a múzeális  értékű felvételekért, és az összeszedésért, mert nyilván nem maguktól tömörültek össze! Külön köszönet, hogy egyben lehetett letölteni és nem egyenként. Nem ígérem meg, hogy rögvest reagálok, de ami késik, nem múlik!


A MET felvételei • 14392021-05-22 18:23:33

Ha végigfutjuk "A  MET felvételei"  fórum tartalmát, mondjuk a tavalyi stream indulásakor és az azt követő hetekben, hónapokban tett bejegyzéseket,  meglepő eredményre jutunk: Majd minden előadást, közvetítést tartalmas kritikák, egyéni élménybeszámolók, és véleménycserék követtek. Mostanság?  Meg sem említi senki! Mintha nem is létezne! De ez elmondható bármely másikra is!



És hova lettek azok a fórumtársak, akik bejegyzéseit szorgalmasan olvastuk?


A MET felvételei • 14342021-05-22 14:13:31

Az eltérő verslábkra, de főleg az eltérő szótagszámokra azért befizetnék, egy igényes karmesternél pláne! Mert a zene még tart, de az énekes már hallgat, vagy fordítva, az ária zenéje véget ért, de még hátravan pár szótag!


A MET felvételei • 14282021-05-21 19:02:14

Kedves Héterő,  nem" ajnározom"  takatsa fórumtársunkat, egyszerűen megköszönöm neki, amit esetenként kapunk tőle!  Ahogy mindig mindenkinek megköszönöm, amit megoszt velünk, lett légyen egy kritika, vagy  személyes vélemény egy konkrét előadásról, vagy "csak" egy puszta információ, hogy valahol valamit meg lehet tekinteni! Hiszen a külföldi tv adók műsorai, közvetítései nem napi olvasmányaim Az, hogy takatsa MINDENKINEK adni szeretne, a szememben nem bűn, sőt! Megtehetné azt is, hogy műveit kiválasztottaknak, jó ismerősöknek privátban adja tovább, és soha nem tudná meg senki. Igaz, akkor nem tudnád megkritizálni! Számomra természetes, hogy örül a dícséretnek, a köszönetnek, és az esetleges kritika sem veszi el kedvét e tevékenység folytatásától.



A mai közbeszéd romlása már több  alkalommal volt téma ezen a fórumon, nem kevés vitát kiváltva. Evvel kapcsolatos véleményemet akkor megfogalmaztam, most nem térek ki rá. Nem egészen  értem, hogyan kerül ide, jelen levélváltás okához és témájához nem sok köze van. 



A "Pater noster" ima szövege és magyar fordítása felett nem nyitok vitát. Ezt a Magyarországon létező katolikus, református és evangélikus templomokban évek, évtizedek óta így imádkozzák. De ugyanígy imádkozzák Erdélyben, sőt, hallottam már unitárius templomban is. Ha veszed a fáradságot, és megnézed az ima német és angol szövegét, meg fogsz lepődni, és kioktathatod az illetékes fordítókat!



Annak megítélése, hogy magyarul tudok-e, Istennek hála nem a Te feladatod!


A MET felvételei • 14222021-05-20 13:42:04

Kedves ED, az operaszöveg fordítása mindig is műfordítás volt, mert ha másban nem, de a szöveg hosszában és a szótagszámban egyezni kellett, mert ugye a zene adott volt. Azonkívül, a hosszan kitartott magas hang - a fene a zeneszerző gusztusát - lehetőleg ne "í", vagy "ű" legyen, mert a közönség nevetőgörcsöt kap! De ez sem térhetett el a valós tartalomtól! Azt nem vitatom, hogy jelenleg felirat formájában a kedves nézőnek az eredeti szöveg hű mását  kell kapnia, ebben igaza van, ez természetes. De a felirat terjedelmének, hosszának is vannak korlátai, amit figyelembe lehet venni! Nem ábrándítom ki, de nagyon sokan olvassák, mert fogalmuk sincs, mit látnak.



Azok a feliratok, melyeket egyik-másik fórumtársunk készít, és megoszt velünk, nem minden esetben szó szerinti fordítások, de ezt tudjuk is. Nem kötelező letölteni, nem kötelező elolvasni! De kötözködni sem kötelező! Én többnyire örömmel fogadom, és megköszönöm! Mert valami olyat kapok, ami segít a jobb megértésben, ami számomra sokat jelent, és aminek a lefordítására nem minden esetben  lennék képes.



Ha egy opera eredeti szövegében egy szakrális szöveg nem teljes egészében szerepel, csak egy része -- mert ez a librettistának és a szerzőnek így tetszett - akkor nyilván elegendő az adott szövegrész fordítása, de természetesen a megfelelő módon, ebben is igaza van!


A MET felvételei • 14192021-05-20 10:30:09

"Én ragaszkodom ahhoz az elvhez, hogy amit az operában más nyelven énekelnek, pontosan az jelenjék meg a magyar feliraton." És akkor a kedves néző kigúvadt szemmel olvassa a magyar szöveget, ahelyett, hogy a színpadot nézné!



Ami a fordítás ún, pontosságát illeti, van jó néhány olyan vers, melyet nagy költőink fordítottak eredetiből magyarra, soha nincs szó szerinti egyezés, mert a fordításban a fordító egyénisége is benne van. De a vers hangulata, mondanivalója tökéletesen megjelenik.



A Miatyánk szövegével, és más vallásos szövegekkel pedig nem kellene kekeckedni!  A "Mennyei Atyánk" megszólítás nem adja vissza a  Pater noster, qui es in cælis pontos  jelentését, tartalmát.



Ajánlom figyelmedbe az  "Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul" örökérvényű mondást.


A MET felvételei • 14182021-05-20 10:16:28

Ismét csak sok sok köszönet a feliratért és a feltöltésért! Ez az opera egy csoda, engem már a MET közvetítésben is megfogott, persze, hozzá kellett olvasni a wikipédiából a tulajdonképpeni cselekményt, de valaki  vagy komolyan érdeklődik, vagy hozzá se kezdjen! Az is igaz, hogy nem árt egy csepp háttérismeret az Egyház, a különböző szerzetes- és apácarendek mibenlétéről, tevékenységéről. Aminek a hiány manapság nem bűn, de hozzáértés nélkül belebeszélni, kekeckedni, "humorizálni" vele már az! A "dicsőséges francia forradalom" mai napig ható következményeinek elemzése túlmegy a Momus keretein, ezt melegen ajánlanám bizonyos politikai köröknek!



Az egyes szereplők személyiségének, vívódásainak megjelentése különösen tetszett - egy adott szituációra értelemszerűen  különböző reakciókkal válaszolnak. A magyar felirat ezt is nagyon jól visszaadta. Számomra nagy élményt jelentett!


A MET felvételei • 14072021-05-19 08:18:17

Egyébként a gimnáziumban, vagy az egyetemen tanult klasszikus latin fényévnyi távolságra van a középkorban használatos változattól, az majdnem külön tantárgy. Az egyházi szertartások latinja, a zsoltárok, himnuszok szövege  is teljesen más nyelvezet.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209342021-05-18 19:07:53

Köszönöm!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209252021-05-17 18:35:26

Az idézet valóban csak így értelmezhető, Casuso és de Luca közös felvételeiről esik szó. Én sem tudok ilyenről, ettől persze még lehet. Hol?



Hol van az a sör?:))


Opernglas, avagy operai távcső... • 209232021-05-17 13:59:16

Pár éve hasonló okból keveredtem nézeteltérésbe valakivel, mert meg mertem jegyezni, hogy Gremin hercegnek sem kell lebegő ősz hajú vénembernek lennie egy 26 éves Anyegin és nyilván hasonló korú Tatjana,stb mellett!  Egyébként Groissböck ragyogó Ochs báró volt!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209222021-05-17 13:38:05

Nem hiszem, hogy Kaufmann maga jelölné ki, kivel kíván fellépni, és kivel nem! Poplavskaya annak idején ügyeletes szoprán volt, sokat lépett fel itt-ott. Kaufmann-nal a MET Faust-ban, és a ROH Don Carlos-ban lépett fel. Opolais Manon Lescaut volt mellette, és egy koncerten énekeltek Bostonban. A szereplőket többnyire a rendezők, igazgatók választják ki, és nyilvánvaló, hogy a vezető énekeseket hasonló kvalitású partnerekkel együtt állítják színpadra. De Kaufmann másokkal is énekelt!


Opernglas, avagy operai távcső... • 209072021-05-16 16:50:01

Köszönet a figyelemfelkeltésért.



A MET programot egyelőre csak nagyjából néztem át, de akad egy-két érdekesség. Azt látom, hogy  a csapból is Sonya Yoncheva és Lise Davidsen fog folyni (bocs!), remélem, képesek lesznek kellő önmérsékletet gyakorolni, mielőtt kiégetik önmagukat!



Polenzani Don Carlos? Ez érdekes lesz, de meglátjuk! 



 


Jonas Kaufmann • 25042021-05-14 10:36:32

Ha valaki történetesen felfigyelt rá a nagy politikai zűrzavarban, tegnap a BSO Münchenből  az interneten sugározta  a Walkür 1. felvonását, Jonas Kaufmann, Lise Davidsen és Georg Zeppenfeld közreműködésével.



Érdekelne, látta-e valaki, van-e valakinek véleménye róla!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208962021-05-14 10:29:55

Igen, kerestem a wiki-n  bővebb információt a mávésznőről, és feldobott pár felvételt. Szerintem szép karrier áll előtte, és még hallunk róla



Neked kedves Laci sok köszönet és persze jókívánságok minden mennyiségben.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46312021-05-13 11:54:04

Kedves Szerkesztők, hol az oldal eleje és a vége? Bocsi, a két széle?


Opernglas, avagy operai távcső... • 208882021-05-13 09:23:55

Szomorú, hogy ez egyáltalán megtörténhetett! Miért kell lerombolni azt, ami van és nagyon jól működik? Ezt természetesen költői kérdésnek szántam. Nem egy és nem két európai országban működnek operaházak, zenei fesztiválok egymás mellett, párhuzamosan, sokszr egymást segítve!  Nálunkúgy tűnik még mindig a SI faktor uralkodik.



Kesselyák Gergely búcsúlevele példaértékű.


Opernglas, avagy operai távcső... • 208792021-05-12 09:22:15

Isten hozott!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208752021-05-11 19:24:10

Kassa-R.Devreux- fiatal dramai koloratura Eva Bodorova/Bodor Eva/ holnap 20:00 óráig  vimeo.com/547127061


Eiffel Műhelyház • 5362021-05-05 18:18:32

Nem lehet elég korán elkezdeni!


Kedvenc magyar operaelőadók • 12192021-04-28 09:54:11

Köszönet linkért! Az eredeti adásról lemaradtam, így ez nagyon hasznos volt!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208682021-04-24 16:00:00

"hangsúlyt kívánnak fektetni a nem nyugati, nem európai zeneszerzők műveinek a bemutatására"  Például?


Opernglas, avagy operai távcső... • 208642021-04-24 12:12:25

Ha egy üzlet beindul!


Régizene • 70602021-04-24 09:29:23

Kossuth díja annak van, akinek adják! Zeneakadémiai tanár az lesz, akit azzá kineveznek! Énekelni pedig az tud, akinek megvannak az adottságai hozzá, és megtanulta használni azokat. .. Simándi egy korszak kegyeltje volt, és pont. Akik ma lelkesednek érte, azoknak jó része sose látta - hallotta színpadon, csak követik a trendet!


Wagner: Parsifal (2005.03.25) 2 jegy eladó az Operába • 132021-04-21 19:38:47

https://www.youtube.com/watch?v=tGy0ZDoVIR0



Callas, Corelli, Ch. Ludwig, vez. Tullio Serafin



Megfelel?


Wagner: Parsifal (2005.03.25) 2 jegy eladó az Operába • 52021-04-20 17:11:30

Ez sajnos többnyire igaz!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208592021-04-20 09:43:21

Szerebrennyikov magánéleti problémái, az általa megtapasztalt börtön-élmény nyilván olyan megközelítési módot teremtett számára, amit egy átlagember nem él meg. Azt se felejtsük el, hogy honnan jött volna, ha jöhet!  Igen,  komoly érték, hogy benne maradt a partiturában, nincs kiábrándítóbb, mint a cselekmény, az énekelt szöveg és a szinpadkép eltérései, szinte meghamisítása. Nyilván volt segítsége, aki a helyszínen instruálta szereplőket, a szinpadi mozgásokat,  de az egész darab egyben van, nem csak a fószereplők, hanem a börtönjelenetek is.


A MET felvételei • 13962021-04-19 18:17:33

Mindkettő nagyon jó! De a Nilsson - Corelli párosítás se lehett rossz!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 208532021-04-19 09:31:26

Welser-Möst nem volt "dögunalmas " viszont megbízható, és voltak elképzelései a szereplőválogatás tekintetében is!



Ami Dudamelt illeti, amilyen rendezői terror manapság megnyilvánul - lásd éppen a párizsi Aida előadást - ezen nincs mit csodálkozni!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208522021-04-19 07:22:25

Nagyon köszönöm!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208432021-04-18 08:40:02

Egyetértek! Mideneképpen megér egy meghallgatást!



Tegnap este 22:00-órától az ORF 2 " Der Fall Parsifal" címen kb 2 órás műsort sugárzott . Nem találkozott vele véletlenül valaki? Érdekelne.Elméletileg  7 napig visszanézhető, de csak a szokásos szöveg (aus rechtlichen Gründen etc.) jelenik meg, csak Ausztriában sugározható.


Opernglas, avagy operai távcső... • 208352021-04-17 19:09:11

Remek beszámoló, a megszokott "otello szinvonal"! Bocs! Tényleg, mintha ott ülnék és nézném, hallgatnám! Kár, hogy nincs róla hangos dokumentum! Kunde is a kortalan tenorok közé tartozik, nagyon jó előadásokat láttunk-hallottunk tőle, nemrég igen jó Aidát Bécsból.



Ami Dudamelt illeti - nem minden jó zenekari karmester jó egyúttal opera-karmesternek, és fordítva! Erről profi énekesek tudnak köteteket mesélni!


Pantheon • 28782021-04-16 09:40:40

Egyetértek! R.I.P.


Opernglas, avagy operai távcső... • 208302021-04-15 19:26:24

Elsőrangú produkció, igazi MET színvonal! Rendezés, jelmezek, énekesek!  Mindenképpen meg kell nézni! És ez még nem bolondokházában játszódik!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 208132021-04-15 13:46:12

Mit ne mondjak, szomorú lenne, ha ide jutnánk! Képzeljük el pl az Aida, a Don Carlos, vagy bármely más kedvelt opera előadását úgy, hogy pár főszereplő lézeng a színen, és valahonnan hallatszik a kórus! Még viccnek is rossz!



Egyébként szép dolog és nekünk, közönségnek kifejezetten hasznos amit most a vezető operaházak csinálnak,  hogy előadják a darabokat közönség nélkül, felveszik és lejátsszák - a semminél több, de jobb lenne az élő! Nem beszélve arról, hogy az énekeseknek is hiányzik a közönség jelenléte és reakciója - és nem csak a végén elmaradó taps miatt!


Opernglas, avagy operai távcső... • 208082021-04-14 17:46:19

Nekem jó a Tézier is, ha a fináléra nem támad fel és nem lövik le egymást a Toscával! (bár, ez a rendező profilja!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 49592021-04-11 09:37:32

Igen,  sajnos ez a helyzet!



Viszont a Müpa videotár továbbra is hozzáférhető, érdemes böngészni!


Régizene • 69212021-04-07 09:17:54

Meg fogom nézni ezt is! Köszönöm!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 207882021-03-25 12:59:36

Köszönöm!


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1877 • Dohnányi Ernő, zeneszerző, karmester († 1960)
1907 • Sárdy János, énekes († 1969)
1915 • Mario Del Monaco, énekes († 1982)
1950 • Kelen Péter, operaénekes
elhunyt:
1924 • Ferruccio Busoni, zongorista (sz. 1866)