vissza a cimoldalra
2022-10-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63768)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5706)
Opernglas, avagy operai távcső... (21517)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7737)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2408)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc felvételek (703)
Milyen zenét hallgatsz most? (25127)
Kedvenc előadók (2933)
Társművészetek (2575)
Momus társalgó (6406)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4605)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3275)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5222)
Operett, mint színpadi műfaj (5231)
Momus-játék (6321)
Lisztről emelkedetten (1174)
Verdi-felvételek (635)
Ilosfalvy Róbert (1006)
Szkrjabin (551)
A díjakról általában (1170)
Rost Andrea (2127)
Miklósa Erika (1288)
Pantheon (3147)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5396)
Erkel Színház (11301)
Kedvenc magyar operaelőadók (1248)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: zenebaratmonika
Leírás:
Honlap:
   


zenebaratmonika (1413 hozzászólás)
 
Operett, mint színpadi műfaj • 52292022-10-02 18:57:59

Idén november 2-án ünnepeljük Ábrahám Pál születésének 130. évfordulóját. Sajnos az igazgatói pályázatban szereplő Ábrahám gála nem lesz idén a Budapesti Operettszínházban, (bízunk benne, hogy a későbbiekben még sor kerül erre) viszont a youtube-ra feltöltötték az 1992-es Madách Színházban tartott 100. születésnapi interoperett gálát. Ha nem is teljes terjedelmében, de 79 perc keretében gyönyörködhetünk a csodás dallamokban. Annak idején a magyar, az osztrák és a német televízió is közvetítette a műsort. 



A műsorban dalok hangzanak el a zeneszerző Viktória, a Hawaii rózsája, a Bál a Savoyban, 3:1 a szerelem javára és a Júlia c. operettekből magyar és német nyelven, magyar művészek tolmácsolásában.



1992: TV-Gala und biografische Anmerkungen zum 100. Geburtstag Paul Abrahams - YouTube 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637232022-09-28 14:47:57

Rossz vicc....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636942022-09-24 13:22:49

Ugyanaz a díszlet volt, mit egy éve az Erkelben?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15662022-09-18 23:05:55

2022. 09. 18.



Egy különös vasárnap a m5 életében, ugyanis este 20.30. után (másnap iskola) két gyermekelőadást jászanak. Először Mozart Parázsfuvoláját (Varázsfuvola gyermekverziója), majd 22.45-től a még kisebbeknek (óvisoknak) szóló Tamási Áron-Szarka Gyula-féle Ördögölő Józsiást (zenés tündérjáték) .



Ez tényleg az m5 legviccesebb napja, talán gondolni kéne arra is, hogy kik a nézőközönsége a műsornak.



Papi, mami nem szeretnénk lefeküdni, hisz megy a színház nekünk a tévében! Nem érdekel a suli és az ovi, és az sem hogy holnap korán fel kell kelni.... boldogíthatják a szülőket csemetéik.


Operett, mint színpadi műfaj • 52252022-09-16 17:07:48

A jazz-operett királya a Staatsoperben: Paul Abraham "Ball im Savoy" című műve






15.09.2022









A jazz-operett királya a Staatsoperben: Paul Abraham "Ball im Savoy" című műve



 


Hossz 15:06


Bál a Savoyában - Fotó a jelmezes próbáról| Fotó: Zdeněk Sokol, Prágai Nemzeti Színház



Paul Abraham zeneszerzőt egykor a "jazz-operett királyának" nevezték. A német-cseh "Musica non grata" projekt részeként Ábrahám "Ball im Savoy" című operettjének új produkcióját adják elő a Prágai Állami Operában. Martina Schneibergová a jelmezes próba előtt találkozott néhány résztvevő művésszel.













Ábrahám Pál| Forrás: Wikimedia Commons, közkincs



Amikor Paul Abraham (1892–1960) 1932-ben Berlinben megírta a "Ball im Savoy" című operettet, népszerű és nagyon keresett zeneszerző volt. Korábban nagy sikereket ünnepelhetett a "Viktoria und ihr Husar" és a "Blume von Hawaii" operettekkel. A "Ball im Savoy"-t 1932 decemberében mutatták be a berlini Großes Schauspielhausban. A darabot, amelyet Abraham Alfred Grünwald (1884–1951) és Fritz Löhner-Beda (1883–1942) librettistákkal közösen készített, hamarosan az akkori prágai Új Német Színházban is előadták. 89 év után a jazz operett visszatér ugyanabba a színpadra – a mai Prágai Állami Operaházba. Az Állami Operaház dramaturgja, Jitka Slavíková elmondta, hogy Paul Abraham három leghíresebb operettjét mind Prágában adták elő az 1930-as években:



"Mindhárom sikeres darabot itt adták elő 1932-ben, 1933-ban és 1934-ben. A vélemények nagyon pozitívak voltak. Az Új Német Színházban a produkciók nagyon gyakran változtak, és nem maradtak sokáig a repertoárban. Ábrahám mindhárom operettjének legalább 20 ismétlése volt. Ez már azt bizonyítja, hogy közvetlen találatok voltak. Szeretném hangsúlyozni, hogy mindhárom darabot az Új Német Színház új művészei próbálták ki, akiket az akkori színházi rendező, Paul Eger is eljegyzett. A filmet Renato Mordo rendezte és Emil Pirchan rendezte. Brnóból származott, és nemzetközileg elismert szcenográfus volt. A Neues deutsche Theater felszerelési vezetője volt. A karmester Paul Komlós volt."



A dramaturg örömmel tölti el Ábrahám operettjének újjáéledését a repertoárban.



"A darab ebbe az operaházba tartozik. Ábrahám az ÚjNémet Színház ismert zeneszerzője volt. Valójában évek óta tartozunk neki ezzel. Nagyszerű, hogy így tiszteleghetünk előtte."



Röviddel a "Ball im Savoy" berlini premierje után a nemzetiszocialisták megragadták a hatalmat. Ez nemcsak Ábrahám Pál, hanem minden zsidó művész számára tragédiát jelentett. Ábrahám műveit Németországban betiltották, és kénytelen volt elhagyni az országot. Először Magyarországra, majd Párizsba költözött, és onnan egy kubai megállással az USA-ba menekült. A "Jazz-operett királya", ahogy az 1930-as években hívták, szomorú sorsot kapott, életének utolsó 14 évét különböző pszichiátriai kórházakban töltötte.



Musica non grata | Paul Abraham: Ples kontra hotelu Savoy



Annak ellenére, hogy az eseménydús idő, amikor a "Ball in the Savoy" létrejött, a darab sok humort tartalmaz, és a régi naiv filmes vígjátékokra emlékeztet. Martin Čičvák szlovák rendező azonban sokkal többet lát Ábrahám operettjében:



"A multigener darabok és az eklektika keresett, de nem a posztmodernizmus, ami már senkit sem érdekel. Ebben a műfaji spektrumban olyan kristályos nyelvet keresünk, amely mindent egy nem banális egésszé egyesít."



"Minden műfaj benne van: az operától a nehéz darabig, amely még a színészek számára is problémákat okoz, nem csak az énekesek számára. Vannak nagy jazz előadások vagy akár zenés dalok, és nem utolsó sorban igényes táncjelenetek. Nem becsülném alá az operett műfaját. A következőket azonban szeretném elmondani: Amikor tanulmányaim után Brnóban kezdtem dolgozni, az ottani operettegyüttes éppen feloszlott. Emlékszem, hogy azt hittük, hogy az ottani operettelőadások meglehetősen elavultak – úgy tűntek számunkra, mintha egy lepkedobozból jöttek volna ki. A jelenben azt veszem észre, hogy fiatal kollégáim sok operettet adnak elő külföldön, németországban is. A társadalmi légkör kedvez ennek. A multigenerikus darabok és az eklektika keresett, de nem a posztmodernizmus, ami már senkit sem érdekel. Ebben a műfaji spektrumban olyan kristályos nyelvet keresünk, amely mindent egy nem banális egésszé egyesít."



Bál a Savoyában - Fotó a jelmezes próbáról| Fotó: Zdeněk Sokol, Prágai Nemzeti Színház



A "Ball im Savoy" -ban leírt történetben a rendező szavai szerint szenvedélyes történetet lát. Ennek középpontjában egy olyan nő küzdelme áll, akit megtévesztettek, és bosszút áll.



"Ez egy Me Too-ügy, egy feminista kérdés, amely a társadalmat érinti. Egyébként ott, az ablakok alatt mutatják be."



Az operettet Jan Kučera karmester, zeneszerző és zongorista zenésen próbázta. Paul Abraham zenéjét korábban nem ismerte, a zenész szerint csak a projekt miatt ismerte meg.



"Be kell vallanom, azonnal beleszerettem a zenébe, és hagytam, hogy magával vigyen. Az első próba óta minden résztvevő beleszeretett a darabba; felkelünk a dallamokkal, és elalszuk a zenét."



Jan Kučera| Fotó: Lukáš Hurník, Cseh Rádió



Ábrahámnak az volt az ajándéka, hogy energikus dalokat írjon, amelyek nagyon emlékezetesek voltak - jegyzi meg a karmester. Mi található a zenében? Jan Kučera:



"Különböző táncokat lehet ott látni: Tangó, Passo Doble, Foxtrot, Slowfox és Waltz. A jazz jellemző volt a két világháború közötti időszakra. Ábrahám mindezeket az elemeket használja. A zenekarban vannak bizonyos típusú gitárok, két bendzsó, egy mandolin, egy történelmi ütőhangszerek az 1930-as évekből. Ezenkívül marimbát, vibrafont, xilofont és más, a húrokhoz jól illeszkedő hangszereket is megszólaltatnak."



A díszlettervet Hans Hoffer osztrák díszlettervező és rendező tervezte. A főpróba során a következő interjú készült a művésszel:



Bál a Savoyában - Fotó a jelmezes próbáról| Fotó: Zdeněk Sokol, Prágai Nemzeti Színház



Mr. Hoffer, mi volt számodra a legfontosabb a "Ball im Savoy" operett színpadi tervezésében?



"A legfontosabb az volt, hogy az operett műfaja számomra nem annyira mindennapos. Egész pályafutásom során mindössze három operettet csináltam. Természetesen ismerem a régi filmet. Nagyon le voltam nyűgözve. Ezután fontos volt az igazgatóval való együttműködés. Arra a következtetésre jutottunk, hogy egy kicsit eltávolodunk a giccstől. Végül is ez az első jazz operett. Az idő szerint a színpadi dizájn is egy kicsit merészebb, mint amit az operettben megszoktál."



Többször is együtt dolgoztál Martin Čičvákkal, többek között egy prágai operaelőadáson – ez volt Verdi Macbeth című műve. De egy operett valószínűleg valami új mindkettőtök számára...



"Az operett valami egészen más. De azt mondanám, hogy nagyon komolyan vettük őket. És minden operettben nemcsak a felszínes, a karakterek bemutatása van, hanem bizonyos szomorúság is mögötte. Egy erős nő jelenik meg ebben a darabban, amely paul Abraham és akkori librettistáinak nagyon modern elképzelése volt. Bécsből jövök, és Bécsben még mindig nagyon magasan tartják az operettet. De valójában nagyon kevés esztétikai előrelépést tett. Azt mondanám, hogy ma másképp is olvashatod ezt a műfajt. A »könnyű múzsában« gyakran nincsenek olyan egyszerű történetek."



Mennyire igazítottad a színpadi tervet a Staatsoper téréhez?



"Természetesen nagyon jól ismerem Fellner és Helmer szobáit. Mert a két színházi épületet épített az egész monarchiában. Másképp használtam a helyiségeket. Ebben az esetben nagyobb valószínűséggel hozok létre kontrasztot. Mert a ház építészetének van valami operett hangulata - arany és fehér, meztelen hölgyekkel és így tovább. A színpadon inkább az új objektivitás érzése van. Megpróbáltunk az alapvető geometriai formákra összpontosítani, és nem dekorációt készíteni. Ez már létezik a nézőtéren, ráadásul az eljövendő emberek nem dekorációk, hanem a színház legszebb kiegészítői. Nem tehetünk semmit a nézők nélkül."



Paul Abraham "Ball im Savoy" című operettjének első premierjére szeptember 16-án, pénteken 19 órakor kerül sor a Staatsoperben, a második premierre szeptember 18-án, vasárnap. Mindkét előadásra még mindig vannak jegyek. Ebben a szezonban 18 ismétlés várható a játékból.



 





Operett, mint színpadi műfaj • 52242022-09-16 17:02:00

A Staatsoper jazz-operettjének királya: Paul Abraham "Ball im Savoy" című műve | Prágai Nemzetközi Rádió (radio.cz)



89 év elteltével mutatja be ismét a Prágai Állami Operaház Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. művét


Operett, mint színpadi műfaj • 52232022-09-16 16:57:07

Musica non grata | Dirigent Jan Kučera zve na představení Ples v hotelu Savoy - YouTube



 


Operett, mint színpadi műfaj • 52222022-09-15 12:49:29

Ball im Savoy (narodni-divadlo.cz)



Prágai Állami Operaház 2022. 09. 16-án mutatja be Ábrahám Pál: Bál a Savoyban c. operettjét.



Approximate running time: 3 hours 30 minutes, 1 intermission 30 minutes



Language: In Czech, subtitles in Czech, English, German



Czech translation of lyrics and Czech dialogues: Vlasta Reittererová



Musica non grata | Paul Abraham: Ples v hotelu Savoy - YouTube


Operett, mint színpadi műfaj • 52212022-09-15 12:25:47

OperaVision 2022. 09. 16. 19 óra



TRAILER | AN EVENING OF OPERETTA AND ZARZUELA – Palau de les Arts Reina Sofía - YouTube



Alábbi linken látható:



AN EVENING OF OPERETTA AND ZARZUELA – Palau de les Arts Reina Sofía - YouTube



PROGRAMME



‘Sí, yo soy Cecilia Valdés’ from Cecilia Valdés by Gonzalo Roig Soprano: Pilar Garrido Piano: José Alberto Sancho



‘Aquí estoy ya vestida’ from El barberillo de Lavapiés by Francisco Asenjo Barbieri Mezzo-sopranos: Mariana García, Laura Orueta Piano: Ignacio Aparisi



‘Ein leiser Walzer klingt durch den Raum’ from Zwei Herzen im Dreivierteltakt by Robert Stolz Tenor: Jorge Franco Soprano: Rosa Dávila Piano: José Alberto Sancho ‘



Le programme, Messieurs, Dames’ from Les trois valses by Oscar Straus Baritones: Alejandro Sánchez, Marcelo Solís Piano: Ignacio Aparisi



‘Ô mon cher amant’ from La Périchole by Jacques Offenbach Mezzo-soprano: Laura Orueta Piano: Ignacio Aparisi



‘Lippen schweigen’ from Die lustige Witwe by Franz Lehár Tenor: Jorge Franco Soprano:Rosa Dávila Piano: José Alberto Sancho



‘Nous avons fait un beau voyage’ from Ciboulette by Reynaldo Hahn Soprano: Pilar Garrido Baritone: Carlos Reynoso Piano:



José Alberto Sancho ‘Para comprar a un hombre’ from Luisa Fernanda by Federico Moreno Torroba Mezzo-soprano: Mariana García Baritone: Marcelo Solís Piano: José Alberto Sancho



‘Hier ist die Uhr, hier soll ich warten’ from Der Opernball by Richard Heuberger Soprano: Pilar Garrido Baritone: Carlos Reynoso Piano: José Alberto Sancho



‘De ci, de là’ from Véronique by André Messager Soprano: Rosa Dávila Baritone: Marcelo Solís Piano: José Alberto Sancho



‘Mia bella fiorentina’ from Boccaccio by Franz von Suppé Tenor: Jorge Franco Mezzo-soprano: Mariana García Piano: Ignacio Aparisi



‘So muss allein ich bleiben’ from Die Fledermaus by Johann Strauss Soprano: Rosa Dávila Mezzo-soprano: Laura Orueta Tenor: Jorge Franco Piano: José Alberto Sancho



‘Ô Mon Bel Inconnu ’ by Reynaldo Hahn Mezzo-sopranos: Mariana García, Laura Orueta Soprano: Pilar Garrido, : Rosa Dávila Piano: Ignacio Aparisi



‘Brüderlein’ from Die Fledermaus by Johann Strauss Sung by everyone Piano: Ignacio Aparisi



Közreműködnek



























Sopranos



Rosa Dávila



(Mexico)



Pilar Garrido



(Chile)



Iria Souto Fernández



(Spain)



Mezzo-sopranos



Mariana Sofía García



(Mexico)



Laura Orueta



(Spain)



Tenor



Jorge Franco



(Spain)



Baritones



Carlos Fernando Reynoso



(Mexico)



Alejandro Sánchez



(Perú)



Marcelo Solís



(Spain)



Pianists



Ignacio Aparisi



José Alberto Sancho



(Spain)



Operett, mint színpadi műfaj • 52202022-09-15 00:11:50

 



PROGRAMME



‘Sí, yo soy Cecilia Valdés’ from Cecilia Valdés by Gonzalo Roig Soprano: Pilar Garrido Piano: José Alberto Sancho



‘Aquí estoy ya vestida’ from El barberillo de Lavapiés by Francisco Asenjo Barbieri Mezzo-sopranos: Mariana García, Laura Orueta Piano: Ignacio Aparisi


Operett, mint színpadi műfaj • 52192022-09-15 00:11:37

 



PROGRAMME ‘Sí, yo soy Cecilia Valdés’ from Cecilia Valdés by Gonzalo Roig Soprano: Pilar Garrido Piano: José Alberto Sancho ‘Aquí estoy ya vestida’ from El barberillo de Lavapiés by Francisco Asenjo Barbieri Mezzo-sopranos: Mariana García, Laura Orueta Piano: Ignacio Aparisi


Operett, mint színpadi műfaj • 52182022-09-15 00:11:01

 



PROGRAMME ‘Sí, yo soy Cecilia Valdés’ from Cecilia Valdés by Gonzalo Roig Soprano: Pilar Garrido Piano: José Alberto Sancho ‘Aquí estoy ya vestida’ from El barberillo de Lavapiés by Francisco Asenjo Barbieri Mezzo-sopranos: Mariana García, Laura Orueta Piano: Ignacio Aparisi


Pantheon • 31302022-09-07 10:45:51

1970-ben született, sajnos súlyos rákbeteg volt. 



https://www.youtube.com/watch?v=zMV5gCmnMlk


Operett, mint színpadi műfaj • 52172022-09-06 19:19:49

Az OperaVision internetes honlap 2022. 09. 16-án nagy meglepetésre egy  operett- és zarzuela gálát közvetít, amely a youtube-n is látható lesz ekkortól. 



Magyar fordítás:



Az OperaVision elkötelezett amellett, hogy globális színt adjon a tehetségek következő generációjának. Itt valenciai rangos fiatal művészek programjába, a Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts-ba utazunk egy örömteli zenés estére.



Milyen az operettszerzőkről szerzett tudásod: Léhar, Messenger, Offenbach, Strauss? Eddig jó? Mi a helyzet Reynaldo Hahnnal, Robert Stolz-cal, Oscar Straussal? Mit szólnál a spanyol lírai-drámai műfaj, a zarzuela zeneszerzőihez: Gonzalo Roig, Francisco Asenjo Barbieri? Ismerő, vagy csak kíváncsi, itt van egy dal és fiatal tehetségek estéje, amelyet ünnepelni kell.



Megjegyzem:



Mindenesetre érdekes lehet az előadás, mivel olyan operettekból is részleteket hallhatunk, amik itthon ismeretlenek. Hahn, Roig, Barbieri.... hát róluk én se hallottam sose.



CAST



























Sopranos



Rosa Dávila



(Mexico)



Pilar Garrido



(Chile)



Iria Souto Fernández



(Spain)



Mezzo-sopranos



Mariana Sofía García



(Mexico)



Laura Orueta



(Spain)



Tenor



Jorge Franco



(Spain)



Baritones



Carlos Fernando Reynoso



(Mexico)



Alejandro Sánchez



(Perú)



Marcelo Solís



(Spain)



Pianists



Ignacio Aparisi



(Spain)



José Alberto Sancho



(Spain)




An evening of Operetta and Zarzuela | Operavision


Opernglas, avagy operai távcső... • 214912022-09-06 16:51:17

Lesz 2022. szeptember 16-án Prágában az Állami Operaházban Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. jazzoperettje, amiben opera énekesi nehézségű dalok is vannak. Megy rá valaki? 



Musica non grata | Paul Abraham: Ples v hotelu Savoy - YouTube



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636442022-09-06 15:34:58

Szerintem se helyes az evés-ivás, egyrészt a csámcsogás és zörgés miatt, másrészt pedig szemetelnek, leeszik a drága bútorokat.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636432022-09-06 15:33:01

Erről az jutott eszembe, hogy a Városliget egyik éttermében irtó drága volt minden, de a kutya sem ült benne. Ez most miért jó az étteremnek? Csak azért mert jó a neve (nem a Gundelről van szó)....?


Operett, mint színpadi műfaj • 52162022-08-31 21:55:20

Kassai Thália Színház 2023-as műsorán szerepel Gobby Fehér Gyula

Az angyal álma c. ílírai zenés játék Ábrahám Pál életéről és világslágereivel

Rendező: László Sándor. Bemutató: 2023



A szerző vajdasági magyar, és eddig ó írta az egyetlen magyar nyelvű darabot a szintén vajdasági Ábrahám Pál viharos életéről. Jó lenne, ha végre Magyarországon is láthatnánk, mindenesetre magyar nyelvű lesz az ottani előadás. A darab először az Újvidéki Színházban került bemutatásra 2005-ben. A szerző szerencsére még él, így elképzelhető, hogy pár életrajzi adat módosításra kerül. Az akkori előadáson Ábrahámot KOVÁCS NEMES ANDOR alakította. Gobby Fehér Gyula: Az angyal álma | Újvidéki Színház (uvszinhaz.com) 2002-es az ősbemutató.



Németországban több Ábrahám Pál életét bemutató darabot is játszanak,



Abraham - Kammerspiele Magdeburg (kammerspiele-magdeburg.de)


Operett, mint színpadi műfaj • 52152022-08-28 14:38:36

50 LEGTÖBBET JÁTSZOTT CÍM 2021/2022 operett


























































































































































































































































































































CÍM ZENESZERZŐ ELŐADÁSOK PRODUKCIÓK
Die Fledermaus Strauss II,J 469 95
The Merry Widow Lehár 381 58
The Count of Luxembourg Lehár 131 11
The Gypsy Princess Kálmán,E 124 27
Countess Maritza Kálmán,E 101 17
The Land of Smiles Lehár 99 8
Orpheus in the Underworld Offenbach 97 19
The White Horse Inn Benatzky 90 10
The Pirates of Penzance Sullivan,A 89 14
Viennese Blood Strauss II,J 81 8
The Cousin from Nowhere Künneke 69 9
The Gypsy Baron Strauss II,J 66 16
The Bird Seller Zeller,C 51 8
Ball at the Savoy Abraham 47 8
Die Fledermaus (adaptation) Strauss II,J 41 3
A Night in Venice Strauss II,J 41 7
Parisian Life Offenbach 34 6
H.M.S. Pinafore Sullivan,A 31 4
The Circus Princess Kálmán,E 29 11
Mam'zelle Nitouche Hervé 29 6
The Mikado Sullivan,A 29 7
Candide Bernstein 28 9
The Gondoliers Sullivan,A 27 2
Viktoria und ihr Husar Abraham 25 3
Le voyage dans la lune Offenbach 24 10
Mike the Magnate Szirmai 24 3
Der liebe Augustin Fall 24 2
Lustigen Nibelungen Straus 21 2
Märchen im Grand-Hotel Abraham 20 2
The Fair Helen Offenbach 19 5
Baroness Lili Huszka 19 2
The Grand Duchess of Gerolstein Offenbach 18 3
Polish Blood Nedbal 18 2
Là-haut Yvain 16 5
La princesse de Trébizonde Offenbach 15 2
The Kissing Lady Zerkovitz 13 2
Un Mari à la porte Offenbach 13 3
THE IDEA Holst 13 2
Monsieur Choufleuri Offenbach 13 3
Kaiserin Josephine Kálmán,E 11 2
The Tricks of Khanuma Kancheli 10 2
La Perichole Offenbach 8 2
Die Blume von Hawaii Abraham 7 2
Paganini Lehár 6 2
The Bayadere Kálmán,E 6 6
Hi, I'm Your Auntie Feltsman 6 4
Le dernier sorcier Viardot 6 3
A szerelem nyara Lajtai 4 2
Andalousie Lopez,F 4 2
Patience Sullivan,A 3 2

Operett, mint színpadi műfaj • 52142022-08-28 12:54:42

Ez azért túlzás, de egy időben az olaszoknál játszották egyik operettjét. Valójában sok jó slágert szerzett, de ez Budapestnek szólt elsősorban. Lajtai Lajos szintén.



Legegyszerűbb megnézni, hogy hány nyelven van fenn a wikipedia-n. Zerkovitz a magyar mellett esperanto és héber nyelven szerepel. Ennyi.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 52112022-08-28 12:34:32

Kicsit érdekesen hozza le ezeket az adatokat. Most a 2021/22-es évadot írtam be.


Operett, mint színpadi műfaj • 52102022-08-28 12:30:42

30 A LEGTÖBBET JÁTSZOTT ZENESZERZŐ



































































































































































ZENESZERZŐ ELŐADÁSOK PRODUKCIÓK
Strauss II,J 706 130
Lehár 643 83
Offenbach 299 63
Kálmán,E 294 67
Sullivan,A 190 31
Abraham 110 16
Benatzky 98 12
Künneke 69 9
Zeller,C 51 8
Straus 51 6
Fall 37 3
Bernstein 34 10
Hervé 33 8
Szirmai 24 3
Huszka 19 2
Nedbal 18 2
Lincke 18 1
Yvain 16 5
Holst 13 2
Zerkovitz 13 2
Kancheli 10 2
von Suppé 7 1
Feltsman 6 4
Viardot 6 3
Schröder 5 1
Lopez,F 5 3
Lajtai 4 2
Chabrier 3 1
Stolz 2 1
Honegger 2 1

Operett, mint színpadi műfaj • 52092022-08-28 12:27:07

30 LEGTÖBBET JÁTSZOTT CÍM


































































































































































































CÍM ZENESZERZŐ ELŐADÁSOK PRODUKCIÓK
Die Fledermaus Strauss II,J 469 95
The Merry Widow Lehár 381 58
The Count of Luxembourg Lehár 131 11
The Gypsy Princess Kálmán,E 124 27
Countess Maritza Kálmán,E 101 17
The Land of Smiles Lehár 99 8
Orpheus in the Underworld Offenbach 97 19
The White Horse Inn Benatzky 90 10
The Pirates of Penzance Sullivan,A 89 14
Viennese Blood Strauss II,J 81 8
The Cousin from Nowhere Künneke 69 9
The Gypsy Baron Strauss II,J 66 16
The Bird Seller Zeller,C 51 8
Ball at the Savoy Abraham 47 8
A Night in Venice Strauss II,J 41 7
Parisian Life Offenbach 34 6
H.M.S. Pinafore Sullivan,A 31 4
The Circus Princess Kálmán,E 29 11
Mam'zelle Nitouche Hervé 29 6
The Mikado Sullivan,A 29 7
Candide Bernstein 28 9
Viktoria und ihr Husar Abraham 25 3
Le voyage dans la lune Offenbach 24 10
Mike the Magnate Szirmai 24 3
The Fair Helen Offenbach 19 5
Là-haut Yvain 16 5
Un Mari à la porte Offenbach 13 3
Monsieur Choufleuri Offenbach 13 3
The Bayadere Kálmán,E 6 6
Hi, I'm Your Auntie Feltsman 6 4

Operett, mint színpadi műfaj • 52072022-08-28 12:23:33

Strauss Denevérje a legjáttszottabb operett, utána pedig a Víg özvegy.


Operett, mint színpadi műfaj • 52042022-08-27 19:03:42

A másik ok, hogy a zenéjük nem üti meg az operaházi szintet, ők amolyan slágergyárosok voltak, akik az egyszerű közembereknek írtak könnyen megjegyezhető dallamokat. Ilyen kategória még Márkus Alfréd is, meg sokan mások.



Huszka Jenő már a képzettebb zeneszerők közé számít természetesen. Külföldön ennek ellenére nem ismerik a darabjait, legfeljebb a Güll Babát.



Jacobi Viktor is nemzetközileg jegyzett szerző, őt a maga korában kedvelték külföldön pl. anglia, mostanában viszont nem igen játszák már a Leányvásárt, sem a Sybillt. 


Operett, mint színpadi műfaj • 52032022-08-27 18:45:47

Opera Națională Română din Timișoara magyarul a Temesvári Operaház 2022. szeptember 30-án műsorra tűzte Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. operettjét és a Prágai Operaház szintén játsza ugyanezt szeptemberben.



Megjegyezném, hogy külföldön (Németország, Ausztria, Svájc, Franciaország, Oroszország...) az operaházak játszák az operetteket, legalábbis a nemzetközileg jegyzett darabokat. Operettszínház, mint ilyen Drezdában van többe között, de nem sok helyen.



Nemzetközileg manapság is jegyzett és játszott szerzők:



Offenbach, Johann Strauss, Lehár Ferenc, Kálmán Imre, Oskar Strauss, Leo Fall, Ábrahám Pál, Ralph Benatzky, Robert Stolz, Nico Dostal, Paul Lincke, Karl Millöcker, Carl Zeller, az angol Sullivan, a magyar származású Sigmund Romberg, Hervé,  Werner Richard Heymann, Eduard Künneke, Fred Raymond. Néha megy Oscar Nedbal. Leon Jessel.



Operetten-Lexikon itt még van pár szerző... 


Operett, mint színpadi műfaj • 51992022-08-20 19:45:45

Valójában azok a dalok lesznek egy idővel elcsépeltek és válnak a könyökömön kijövőkké, amiknek nagyon egyszerű a dallamuk, és a refrénjük, hogy könnyen a fülünkbe megy. Ezeket egy darabig szeretjük, aztán ha túl sokat haljuk, akkor már inkább idegesítővé válnak. Legalábbis számomra. Ha meghallgatsz egy Gershwint, na az úgy van megírva, hogy bárhányszor hallgatod, nem unod meg. Ez jelenti számomra az értéket. 



Mindenesetre az Eisemann és Zerkovitz dalok nem véletlenül nem kerültek be a nemzetközi operett irodalomba, mivel nem ütik meg azt a művészi értéket, hogy operaházak felvegyék repertoárba. Ettől függetlenül sok jó daluk van. A palotakoncerten inkább a nemzetközileg elismert szerzők dalai mennek.


Operett, mint színpadi műfaj • 51982022-08-20 19:16:59

Eisemann szokott lenni és tavaly volt két Vincze Ottó dal, de sajnos tényleg mindig ugyanazokat a dalokat hallani. Remélem idén nem azokat vágják ki, amiket még nem hallottuk a Palotakoncerten. Ilyen Ábrahám Sevilla dala, Jacobi Sybill nagyáriája, Offenbach híres baba dala....



Az is vicc, hogy Zerkovitz Bélának mindig ugyanazt az egy slágerét játszák, mintha nem lenne neki vagy 30 slágere. Röhej. Asszonykám adj egy kis kimenőt...Ábrahám Toujour lamour c. nemzetközileg híres örökzöldje miért nincs sose?



Kiss B. Attila tényleg nem játszatja a külföldi operettszerzőket, pedig benne volt a pályazatában sok minden, ami 90%-a nem valósult meg eddig.... Offenbach és Strauss és egy két opera. Ennyi a nemzetközi operett irodalom. Idén csak 2 opera volt, az egyik ugye a Hoffmann meséi.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635642022-08-17 23:01:43

Nyilván ő is félti az állását....inkább megalkudott ezzel....valójában nagyon szánalmas ez az egész...


Operett, mint színpadi műfaj • 51952022-08-11 19:48:45

Sajnos csak megvágva adják le, de érdekes, hogy a szombati előadáson semmilyen felkonferálás nem volt, csak énekelték a dalokat, és a műsorfüzetből lehetett követni mik is mennek. Senki se volt ott, csak az énekesek.


Operett, mint színpadi műfaj • 51932022-08-11 16:58:34

A Tizedik - műsor 



Közreműködik a Budapesti Operettszínház Zenekara, Énekkara és Balettkara



Vezényel: Pfeiffer Gyula



Rendező: Vincze Balázs



Első rész:



1. Palotás



Lehár Ferenc: Pacsirta (Balettkar) (koreográfus: Apáti Bence, Lénárt Gábor)



2. Szép város Kolozsvár



Kálmán Imre: Marica grófnő (Széles Flóra, Dénes Viktor)



koreográfus: Lénárt Gábor



3. Az én nevem La Bella Tangolita



Ábrahám Pál: Bál a Savoyban (Kiss Diána, Balettkar)



koreográfus: Lőcsei Jenő



4. Asszonykám, adj egy kis kimenőt



Zerkovitz Béla: Csókos asszony (Oszvald Marika, Langer Soma)



koreográfus: Bakó Gábor



5. Sevilla



Ábrahám Pál: Bál a Savoyban (Bordás Barbara, Dolhai Attila, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



6. Daniló belépője



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Erdős Attila, Balettkar)



7. Illúzió a szerelem



Jacobi Viktor: Sybill (Lévai Enikő, Homonnay Zsolt)



8. Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket



Kálmán Imre: Marica grófnő (Ninh Duc Hoang Long, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



9. Bécsi vér duett



Ifj. Johann Strauss: Bécsi vér (Lukács Anita, Vadász Zsolt, Balettkar) 



koreográfus: Lénárt Gábor



10. Induljunk, van egy hely



Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (Széles Flóra, Laki Péter)



koreográfus: Lénárt Gábor



11. Olympia áriája



Jacques Offenbach: Hoffmann meséi (Süle Dalma, Énekkar)



12. Grizett-dal



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Szendy Szilvi, Dancs Annamari, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Pető László



13. Bár az asszonyhoz senki sem ért



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Összes szereplő)



Második rész



1. Balett



Ifj. Johann Strauss: A denevér (Balettkar, Énekkar)



koreográfus: Bajári Levente



2. Szív, hogyan tudsz így tele lenni, mondd?



Lehár Ferenc: A mosoly országa (Kiss Diána, Niah Due Hoang Long)



3. Champagner Wien



Kálmán Imre: Josephin császárnő (Bordás Barbara, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Krizsán Dániel



4. Fülembe csendül egy nóta még 



Kacsóh Pongrác: Rákóczi (Vadász Zsolt)



5. Honvédbanda



Ábrahám Pál: Viktória (Dancs Annamari, Dénes Viktor, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



6. Ajk az ajkon



Lehár Ferenc: A víg özvegy (Süle Dalma, Erdős Attila)



7. Fedora belépője



Kálmán Imre: A cirkuszhercegnő (Lévai Enikő, Balettkar, Énekkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



8. Il bacio



Luigi Arditi (Lukács Anita)



9. Jön-e velem, nagysád, shimmyt járni?



Kálmán Imre: A bajadér (Szendy Szilvi, Laki Péter, Balettkar)



koreográfus: Lőcsei Jenő



10. Szeptember végén



Huszka Jenő: Erzsébet (Homonnay Zsolt)



11, Stefi



Aldobolyi Nagy György: Svejk a hátországban (Oszvald Marika, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



12. Deres már a határ



Lehár Ferenc: Garabonciás (Langer Soma)



13. Szebb volt itt régen



Kálmán Imre: A Chicago-i hercegnő (Dolhai Attila, Énekkar, Balettkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



14. Ringó vállú csengeri violám



Kálmán Imre: Marica grófnő (Összes szereplő, Balettkar, Énekkar)



koreográfus: Lénárt Gábor



 



Karigazgató: Rónai Pál



Látványtervező: Somfai Péter



Világítástervező: Bodor Ákos



Hangosítás: Dorozsmai Péter, Kurina Tamás, Sándi Balázs



Műszaki vezető: Fülöp Gergő



Koreográfus-asszisztens: Gallai Zsolt, Marosi Edit



Rendezőasszisztens: Lenchés Márton



Ügyelő: Terjék Attila


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635522022-08-08 21:33:33

Tisztelt Közönségünk!



Magyarország Kormányának az ukrajnai háborús helyzettel összefüggő, átfogó gazdasági intézkedései nyomán a fenntartó minisztérium a Magyar Állami Operaházat 600 millió forintos elvonásról értesítette. A korábbi és a várható további megtakarítási intézkedések nyomán az OPERA a 2022-es évre összességében bő 1 milliárd, a 2023-as évre egyelőre 500 millió forint nagyságrendű elvonással számol. Mindezeken felül dalszínházunkra az utóbbi időszakban további rendkívüli terhet rótt a közüzemi költségek növekedése, valamint a valutaárfolyam-mozgásoknak való kiszolgáltatottság.



⭕ Az említett okokból a Magyar Állami Operaház 2022/2023-as évadtervében az alábbi módosításokra kényszerül:



• Az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termébe meghirdetett felnőtt előadások elmaradnak. (A törlés nem érinti a gyermekprogramok közül a KisHattyúk tava és a János vitézke c. előadásokat, valamint a Makrancos királylány és a KisCsipke című produkciók bemutatóját, amelyek mindegyike a Bánffy Miklós teremben valósul meg. Ugyancsak megvalósul a (K)Eiffel Jancsi tematikus épülettúra, valamint a Lázár Ervin Program Dido & Aeneas és A csengő c. előadásai.)



• Az elmaradó premiereket (Az ötödik pecsét, Artaban, Orfeusz & Euridiké, Tankréd & Klorinda) az OPERA három éven belül, egyik későbbi évadában pótolja.



• A János vitéz-premier két operaházi előadása előbemutató formájában valósul meg.



• A törlés érinti a 2023-ra tervezett Primavera Fesztivál, TáncTrend és Pas De Quatre előadásait is.



• 2022. október 1-jére meghirdetett Mahler VIII. szimfónia az Eiffel Műhelyházból az Operaházba kerül át.



• A Sztárest zongorával c. sorozatból elmarad Olga Peretyatko 2022. október 1-jére és Ferruccio Furlanetto 2023. július 9-ére meghirdetett operaházi estje.



❗️ A megváltott jegyeket, bérleteket és bérlethányadokat a megvásárlás formájában az OPERA visszafizeti.



❗️ Az online vásárolt jegyek és bérletek visszatérítése automatikusan elindul, a banki átutalási idő max. 30 nap.



❗️ A jegypénztárakban megváltott jegyeket készpénzben vagy kérésre átutalással fizetjük vissza, nyitvatartási időben, a Hajós utcai OPERA Értékesítési Centrumban és a Magyar Állami Operaház jegypénztárában. A jegyek árát és a bérlethányadokat 2022. december 31-ig áll módunkban megtéríteni.



</td></tr>
<tr>
<td class=Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 63551

2022-08-08 21:21:32

Előbb utóbb saját emberei fognak ellenük fordulni, csak idő kérdése minden. Ha nincs pénz, akkor csak ez számít, ez irányít mindent.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635462022-08-08 15:30:07

Szörnyű az egész.... teljesen tönkre teszik az operaházat és az ott dolgozó művészeket....másra bezzeg van pénz, inkább a tüzijáték maradna el és a pénz a színházakhoz kerülne....


Operett, mint színpadi műfaj • 51912022-08-07 16:16:18

Végül sikerült jegyet szereznem a tegnapi műsorra, ráadásul akciósan, mert megürültek helyek. Hazahoztam a műsorfüzetet, megpróbálom begépelni a műsort.


Operett, mint színpadi műfaj • 51882022-08-05 19:38:00

Valaki kint van a Palotakoncerten?



Van esetleg műsor? Jó lenne tudni mik lesznek.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 52022022-07-31 19:01:18

Ez nem igaz, mivel Ausztriában és Németországban mostanában rengeteg operettet újítottak fel, főként a jazzoperett korszak alkotásait, elfeledett darabokat, elsősorban zsidó zeneszerzőktől. A magyar szerzők közül elővették Kálmán Imre Chicagoi hercegnőjét, Montmarte-i és Ábrahám Pál olyan elfeledett operettjét, mint a 3:1 a szerelem javára illetve a Mese a Grand Hotelben, sőt a Dschainah-ot ia. Ocsar Strauss, Nico Dostal, Paul Lincke is előkerült, ill. műsoron maradtak olyan népszerű operettek, mint Leo Fall, Offenbach, Ralph Benatzy, Carl Zeller és természtesen Johann Strauss művei.



Barry Kosky a Komisch Oper Berlin igazgatója sokat tett az utóbbi 10 éven az operettek felújítása érdekében, ill. más német színházak is. pl. Oper Dortmund, Drezdai Operettszínház. 10 éves igazgatói ciklusa éppen most ért véget Berlinben, ezután Svájcba kerül át, ahol szintén szoktak operettet játszani (főként német ajkú részén). 


Operett, mint színpadi műfaj • 51752022-07-09 11:52:23

Bühne Burgäschi | Home (burgaeschi.ch)



Die künstlerische Leiterin der Bühne Burgäschi Melanie Gehrig über die Operette «Roxy und ihr Wunderteam» - Tele M1



Ábrahám Pál 3:1 a szerelem javára c. operettje német változata a Roxy und ihr Wunderteam nagy sikert aratott Svájcban. Július 12-én megy utoljára. Íme részletek az előadásból.



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634312022-06-25 17:26:14

Kósa György Ábrahám Pál osztálytársa volt a zeneakadémián és Krasznai-Krausz Mihályé.


musical • 2272022-06-16 16:55:32

Pénteken lesz a Jókai regény ősbemutatója a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon



KŐSZÍVŰ - A Baradlay-legenda

szerelem, történelem, musical | Jókai Mór regénye nyomán

(esőnap: június 19.)



Jókai Mór talán leghíresebb történelmi műve a 19. századba, a szabadságharc idejére röpít minket. A műben a hazaszeretet, a szerelem, a testvéri és szülői önfeláldozás és a becsület mellett az árulás, az erkölcstelenség, a bosszú irányítja az embereket és a történelmet egyaránt. A mű politikai harcok közepette íródott, benne alkotója a függetlenség célkitűzése mellett állt ki.



Jókai Mór klasszikus regényét 1965-ben, Várkonyi Zoltán vitte filmre nívós szereplőgárdával, főszerepben olyan remek színészekkel, mint Tordy Géza és Béres Ilona.



A Baradlay testvérek lenyűgöző, kalandos és romantikus történetén itthon eddig még sosem látott látványvilág és különlegesen szép dallamok vezetik végig nézőinket.



A darab szerzői Szente Vajk, Galambos Attila és Juhász Levente, rendezője Szente Vajk, producere Szabó László.



Baradlay Kazimirné: Polyák Lilla



Baradlay Ödön: Ember Márk

Baradlay Richárd: Fehér Tibor

Baradlay Jenő: Veréb Tamás

Lánghy Aranka: Katona Kinga

Liedenwall Edit: Kovács Gyopár

Plankenhorst Antoinette: Náray Erika

Plankenhorst Alfonsine: Gubik Petra

Rideghváry Bence: Feke Pál

Tallérossy Zebulon: Szerednyey Béla

Pál úr: Barabás Kiss Zoltán

Palvicz Ottó: Berettyán Sándor

Ramiroff Leonin: Serbán Attila

Haynau tábornok: Nagy Sándor

Erzsébet királyné: Miklósa Erika



Ensemble és tánckar:Adler Judit, Albert Lilla Réka, Bánki Renáta, Bereczki Anna Karina, Eőry Mónika, Glonczi Marcella, Horváth Renáta, Lámfalusy Zoé Szafira, Misik Renáta, Nagy Lili, Rimár Izabella, Szabados Tímea, Takács Odett, Tokai Rita, Tonhaizer Tünde, Veres Dóra, Vincze Kitti, Bodó Zsombor, Bóna Gábor, Budai Márton, Drahota Albert, Dzsupin Ádám, Hernitz Albert, Horváth Ádám, Illés Zoltán, Katona Imre, Katona Zoltán,



Kator Bálint, Kazarján Deniel, Kenyeres Bendegúz, Kovács Richárd, Köpösdi Ádám, Lakatos Zsolt, Mocsár Patrik, Nagy Csaba, Ónódi Tibor, Pál Péter, Pénzes Renátó, Rácz Frank, Solner Dániel, Szabó András, Száraz Dávid, Szénási Roland, Szűcs Csombor, Tóth-Székely Zoltán



Díszlettervező: Rákay Tamás

Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida

Szövegíró: Galambos Attila

Zeneszerző: Juhász Levente

Zenei vezető: Károly Katalin

Koreográfus: Túri Lajos Péter

Koreográfus asszisztens: Németh Eszter

Rendezőasszisztens: Hűbér Tünde

Színpadmester: Rákos Máté

Művészeti titkár: Aradi Regina Anna

Produkciós asszisztensek: Bánki Beatrix, Fodor Lili

Kreatív tanácsadó: Radnai Péter



Produkciós vezető: Huszár Márta

Producer: Szabó László

Rendező:Szente Vajk


musical • 2262022-06-15 20:08:10

Én is egy magyar musical ősbemutatót említek. Nem is akármilyen, mivel klezmer muzikal, tehát jiddis zene. Én még nem láttam Fegya másik darabját, a Menyasszonytáncot se, így hát nem tudok véleményt mondani a műfajról. 



LÉVI STORY - A Farmerkirály - klezmer musical



Siófok - Kálmán Imre Szabadtéri Színpad

8600 Siófok, Jókai park 5.



Klezmer musical a világ legismertebb nadrágjának megszületéséről



A világsiker musicalje / Jávor-Sziámi-Kállai Ősbemutató

Lévi Story klezmer musical - PBA és a Veszprémi Petőfi Színház koprodukciója

(esőnap: 2022. július 18. hétfő 21:00)



Klezmer musical a világ legismertebb nadrágjának megszületéséről. Gyönyörű, fájdalmas és vidám dallamokban, vérpezsdítő ritmusokban gazdag történet Lévi Strauss, a Levi’s farmerek névadójának ifjúságáról, rengeteg kalandról és nehézségről, no meg egy nagy szerelemről. Arról, hogy egy kis német falutól New Yorkon keresztül az aranyásók városkájáig vezető úton hogyan született meg a farmernadrág ötlete.



Az előadás rendezője Kerényi Miklós Gábor, a szereplők között pedig ott találjuk Szulák Andrea, Szabó P. Szilveszter és Kerényi Miklós Máté nevét. Közreműködik Jávori Fegya vezetésével a Budapest Klezmer Band Vidám, és egyben fájdalmas játék a kivándorlás kényszeréről, valamint az új világba való beilleszkedés gyötrelmeiről, az „állva maradási” képesség örök szükségességéről. Drámai összecsapásokkal és humoros pillanatokkal fűszerezett történet a tehetségről, a kitartásról, és a képzelőerő diadaláról.



Szereplők:

Davidovics rabbi............................................ Szabó P. Szilveszter

Lőb/Levi......................................................... Kerényi Miklós Máté

Rebeka, Levi édesanyja................................ Szulák Andrea/Módri Györgyi

Maila, Levi húga............................................ Haraszti Elvira

Hanna/Haim, Davidovics lánya...................... Kardffy Aisha

Georg............................................................. Horváth Dániel

Seriff............................................................... Cservenák Vilmos

Jonas.............................................................. Keresztes Gábor

Louis............................................................... Gaál Attila Csaba

Nyemirovszkij................................................. Máté P. Gábor

Slomó, Nyemirovszkij fia................................ Keller Márton

Jacob.............................................................. Budai Márton

Salvatore........................................................ Gyurcsok Buda



Világítástervező: Bodor Ákos

Média designer: Bori Tamás

Produkciós asszisztens: Sulyok Máté

Rendezőasszisztens: Kálmán Péter

Díszlettervező: Rákay Tamás

Koreográfus: Király Béla

Jelmeztervező: Horváth Kata

Rendező: Kerényi Miklós Gábor - KERO



A Július 15.-én megtartandó előadásra a jegyek az alábbi linken vásárolhatóak meg:

https://www.jegy.hu/program/levi-story-klezmer-musical-pba-es-a-veszpremi-petofi-szinhaz-koprodukcioja-135066



Megjegyzésem:



Úgy nézem, hogy Kero próbálja a saját útját megtalálni, és egy újabb rendezése hozhat sikert neki a Sissy c. Huszka operett után. (Még nem láttam azt se, de úgy látom a jegyeladásokból, hogy népszerű előadás lett az Erzsébet operett átírása.)



Másrészt az sem lep meg egyáltalán, hogy a férfi főszerepet a saját fia alakítja, aki nem mellesleg szerintem tehetséges musical és operett színész.



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 213722022-06-10 21:13:24

Sajnos az Budapesten nem megy már egy ideje. Erre gyerekek szoktak járni? Ha jól tudom, a Kis Hableány története a librettó.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51462022-06-08 19:47:23

Nem is tudom, de szerintem kötelesség lenne a zeneszerzők, sőt a szövegírók neveit említeni rádióbeli lejátszáskor.



Sajnos a régi slágertévé és hasonló műsorok is elfelejtették ezt, vagy maximum a műsor végén felsorolták a szerzőket, az viszont nem derült ki, hogy melyik dal  kinek a műve.



A német kulturális rádióban mindig bemondják az operettek szerzőit, sőt még a műről is mesélnek, meg a zeneszerzők életútját is megismerhetjük.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15232022-06-08 14:06:33

Gondolom a külföldi import lehetőségét látták benne és a témában pl.Ausztria, Németország és Izrael, esetleg USA.


Operett, mint színpadi műfaj • 51632022-06-06 21:04:06

 




Operett, mint színpadi műfaj • 51622022-06-06 20:59:27

Isten veled, Berlin! Aloha Hawaii! - Nép Operett (folksoperetta.org)



Íme egy másik cikk, amit idézek: (Chicago Folks Operetta adta ki)



1939. február 28-án Ábrahám Pál felszállt a Párizsba tartó vonatra, és Budapesten hagyta feleségét, Charlotte-ot. Volt néhány előadása, és csatlakozott más, nemrég száműzött operett zeneszerzőkhöz, köztük Robert Stolzhoz és Emmerich Kálmánhoz. Ábrahám egy új nővel érkezett Párizsba, Yvonne Louise Ulrich-kal vagy Einzivel. Bemutatta Őt Robert Stolznak, és végül Stolz ötödik felesége lett. Ábrahám és Kálmán, akik egykor riválisok voltak, szolidaritást találtak közös körülményeikben. Mindketten küzdöttek, hogy megtalálják az utat egy idegen országban, és megpróbáltak egy lépéssel a veszély előtt tartani. Ábrahám küzdött a megélhetésért. A párizsi Kálmán család barátja lett, és Kálmán kisfia, Charles, aki Ábrahámot bálványozta, abban reménykedett, hogy velük lesz a New Yorkba tartó hajón. Nem így alakult. Ábrahám az egyik utolsó vízumot Kubába kapta, és 1939 végén hagyta el Franciaországot.


Operett, mint színpadi műfaj • 51592022-06-06 20:39:24

Miből gondolja, hogy dezimformálok Korabeli újságcikkeket idézek a legtöbbször forrás megjelölésével. Nem légből kapott információkat írok, mindig utánanézek a dolgoknak különféle internetes és egyéb helyeken. Kissé sértő, ahogy rólam beszél.


Operett, mint színpadi műfaj • 51542022-06-06 18:05:57

Na ez égő, hogy megtaláltad, küld el nekik....de lehet, hogy csak részletek vannak meg belőle.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 51392022-06-06 17:29:11

Kissé szegényes ez a szerző választék, vannak még mások is....


Operett, mint színpadi műfaj • 51522022-06-06 16:52:56

Lenne még egy kérdésem.



Goczey_Zsuzsa.pdf (poptortenetiemlekpont.hu)



Az alábbi cikkben Göczey megemlíti, hogy tanította őt Ábrahám Mariann zongorázni, aki Ábrahám Pál lánya.



Ábrahám Mariann fent van a wikipedia-n, 1933-ban született, még él. 1930-től Ábrahám Pál Feszely Sarolta férje volt, és tudtommal nem született gyerekük. 



Valójában ki az Ábrahám Mariann?



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51512022-06-06 16:38:09

Inkább 17 év és nem 15, mivel 1939-ben ment ki és 1956-ban találkozott újra feleségével Ábrahám.



Nyilván az is gond, hogy németül nem beszélek, csak valamelyest angolul, abból nyelvvizsgáztam.



Azt hitelesen meg tudom erősíteni, hogy Yvonne-nak van egy 1938-ban született lánya, Clarissa (később színésznő lett), és 1939-ben férjezett volt. Clarissat Stolz adaptálta, tehát örökbe fogadta. Érdekes, de Stolznak az 5 feleségétől egyetlen gyermeke se született, gondolom nem lehetett neki gyermeke. 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51492022-06-06 13:16:58

Klaus Waller könyvében ezt írta:



A politikai realitások utolérték Ábrahámot 1939-ben Budapesten. Ausztria már „hazakerült”

a Birodalomba”, immár Magyarországot is elérte a fasiszta machináció. Pál Ábrahám odament

Párizs – felesége nélkül, aki Budapesten maradt, és akit csak több mint 15 évesen látna újra évekkel később. Párizsban mégis női társaságban jelent meg – Yvonne Louise Ulrich társaságában. Ábrahám bemutatta őt a kivándorlók csoportjai között Robert Stolznak, akinek később az ötödik felesége lesz

lett (Stolz az „Einzi” becenevet adta neki). Ábrahám egy évig nyugodtan élhetett és dolgozhatott Párizsban.


Operett, mint színpadi műfaj • 51472022-06-06 10:11:54

Akkor tudod, hogy hol lakott?



Yvonne mentette meg Robert Stolz életét, akit internáltak. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51452022-06-05 22:33:40

Ábrahám Párizsban Yvonne Louise Ulrichnál lakott, később a hölgynek bemutatta Robert Stolz zeneszerzőt, aki végül elvette Yvonne-t 5. feleségül. 



1939. elején megy ki, még 1938. karácsonyán bemutatja a Városi Színház a Fehér hattyú c. operettjét, ami tényleg a hattyúdala lett.



Ezek a szerelmi viszonyok, kapcsolatok sok dalában megjelentek (Barry Kosky szerint Ábrahám legjobb dala, és szerintem is az egyik legjobb):



Sandrine Mittelstädt mit "In meinen weissen Armen" (P. Abraham) in "SEHNSUCHT & die Augen der Stadt" - YouTube 



Jó lenne magyarul is hallani ezt a csodás dalt, ami a Bál a Savoyban filmhez készült 1935-ben.


Operett, mint színpadi műfaj • 51422022-06-05 09:54:23

Mindenesetre a menekülés dalát, meg is írta Ábrahám 1937-ben, - mivel felesége keresztény volt, és itthon maradhatott -, elváltak csendesen, aztán 17 év múlva találkoztak Hamburgban (fel se ismerte állítólag)....érdekes, hogy megérezte mi lesz....( bár a szöveg az Vadnai, de nyilván azért az ötlet tőle jön). Szedő Miklós: Késő a bánat kedvesem - YouTube



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51412022-06-05 09:46:07

Drezda, Lipcse, Berlin, München, Dortmund, Svájc német része, itt is van operett meg Szentpétervár. Olaszországban a Víg özvegy és Bál a Savoyban szokott menni.


Operett, mint színpadi műfaj • 51372022-06-04 17:05:20

Legalább annyi haszon legyen a sok gálából, hogy énekeljék fel a fontosabb operettszerzők nagyobb slágereit. Buttkay Ákosra céloztak, hogy megpróbálják rekonstruálni a dalait. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51362022-06-04 16:43:16

Ez a 2 nagyszínpadi és 0 Kálmán Imre Theátrumos és 0 Raktárszínházas bemutató minden idők legkevesebbje, még akkor is, hogyha van a Covid, mert erre fogta.



Az is érthetetlen, hogy olyan darabokat hagy fenn, amire kutya se ment pl. Anna Frank naplója/Képfaragó, és olyanokat vett le, amik egyébként népszerűek pl. Dorian Gray,  Rebekka. Elsőért különösen kár, sajnos nem láttam, nem is nagyon volt rá sose olcsóbb jegy, ezért nem néztem meg. Pont ezt kellett levenni? Ennek legalább egy elismert magyar zeneszerzője volt Várkonyi Mátyás....



Gubik Petra és Kocsis Dénes: MESEVILÁG (Dorian Gray) - YouTube


Operett, mint színpadi műfaj • 51352022-06-04 16:39:24

Valóban ez sértő volt Lehárra, Kálmánra és Ábrahámra is, pedig ők voltak azok, akik a magyar zenét külföldre vitték, és ma is játszák sok országban operettjeiket (főként német nyelvterületen Németország, Auszria, Svájc) , de oroszoknál, a környező országokban, ill. máshol is ...



Huszkát egyedül Oroszországban láttam, hogy elővették.


Operett, mint színpadi műfaj • 51332022-06-04 15:17:32

Nem értek veled egyet. Németországban rengeteg elfelejtett operettet felújítottak. Ilyen programot indított Barry Kosky. Ő Oscar Straus, Nico Dostal mellett ráadásul magyar szerzőket vett elő, pl. Kálmán Imre és Ábrahám Pál elfelejtett műveit.



Gálák keretében Kálmán Imrétől felújította pl. Chicagoi hercegnőt, a náluk ismeretlen Bajadért, Ábrahám Páltól pedig a Mese a Grand Hotelbent, a Dzsaniah - A lány a táncházbólt, a 3:1 a szerelem javárát (ezt már korábban felújította  Dortmundi opera.) Valójában a jazzoperett. 



Mese a Grand Hotelben - Mon ami - YouTube



Mese a Grand Hotelben - Johnny - YouTube 



Mese a Grand Hotelben - Die Schönste Rose - YouTube



EMMERICH KÁLMÁN - Medley aus "Die Herzogin von Chicago" (complete) - YouTube



Ezek közül a Mese a Grand Hotelben, a Chicagoi hercegnő és a 3:1 a szerelem javára műsorra is került más színházakban.



Most te miért tekinted gyenge szerzőnek Gyöngy Pált?  Szerintem remek dalai vannak. Ott van még pl. Buday Dénes is, aki szintén feledésbe merült néhány szám kivételével...



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51282022-06-03 22:37:28

Pár éve az Operaház is ünnepelte kerek évfordulóját, és akkor gyakorlatilag minden jelentős magyar szerzőnek játszották 1-1 operáját, néha ugyan csak páran lézengtek egy előadáson, sok esetben operakoncert volt, de legalább felvették a műveket.



Ha már 12 koncert, akkor érdemes lenne tényleg végig venni a magyar operettirodalom szerzőit, ha a kisebbeket nem is egy gálával, de legalább pár slágerrel. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51262022-06-03 13:56:55

A gálákkal csak az a baj, hogy mindig ugyanazt a pár művet hallani és főként Kálmán, Lehár, Strauss és Huszka. A többiek 1-1 dal erejéig. Még Eisemann is sokat megy és Fényes Szabolcs, de csak a dalai. Ezek mellett az elnyűhetetlen Mágnás Miska 3 slágerszáma.



Más színházakban meg néha Eisemann pár darabja, Ábrahám két operettje (neki is lenne még több). Na ennyi.... még Márkus Alfréd zenés vígjátékait szoktam látni pl. Karinthy Színházban vagy Turay Ida Színházban. 


Operett, mint színpadi műfaj • 51242022-06-03 12:34:46

Kisszínpadon is lehetne operett pl. Kálmán Imre Teátrumban. Vannak kamara operettek pl. Ábrahám Pál Mese a Grand Hotelben, 3:1 a szerelem javára, Eisemann Bástyasétány 77 (ez lesz Egerben). Mint a Rátonyi könyv is említi, az 1930-as években begyűrűző világválság a színházakat is sújtotta, emiatt a pl. Kamara Színház is játszott kisszínpados operetteket. Itt nem kellett nagyzenekar, hanem elég volt pl. két zongora.



Igazából ez az öltet most is aktuális, mivel eléggé hanyatlik a színházba járók száma.


Operett, mint színpadi műfaj • 51232022-06-03 12:34:04

Gondolom, hogy több Huszka operett nem lesz a közeljövőben, de mondom ott van még más szerző. A külföldi szerzőket pedig teljesen hanyagolják egész Magyarországon, Strauss és Offenbach a kivétel. Pár éve vidéken láttam egy Hervé Nebántsvirágot, az régebben rengeteget ment.


Operett, mint színpadi műfaj • 51212022-06-03 12:18:15

Gyöngy Pál 1902. október 18-én született, 120 éve. Őt mostanában hanyagolják. Jacobi talán jövőre kerül gálaműsorra. Fényes Szabolcs gála pedig, ha jól rémlik már volt, mivel ő április 30-án született, és a Kálmán Imre Theatrumban ment, én nem láttam.



Szegény Jacobi csak 1921-ben halt meg, tehát 101 éve.



Eredetileg 2-2 operett és musical bemutatót ígértek minden évadban, de a covid is közbeszólt. Ha jól számolom eddig a János vitéz, Marica grófnő, Mosoly országa az összes operett, ami bemutatásra került.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54742022-05-30 21:16:58

Köszi.



Kár, hogy csak erre az egyre van. Talán érdekes lenne megkeresni a műsort, mindjárt megnézem.





Közreműködik:

Bogányi Gergely

Kossuth-díjas és Liszt-díjas zongoraművész



Vezényel:

Héja Domonkos



MŰSOR

Liszt Ferenc: Les Préludes

Frédéric Chopin No. 2. f-moll zongoraversenye

Antonín Dvořák: IX. szimfónia e-moll “Az Újvilágból”, op. 95



Mindenesetre majd megvárom a Ma este színház akcióit a többi előadásra.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54722022-05-30 12:12:18

Te nem a tavalyi műsort nézted? 2021-re látok csak 50% akciót.


Pantheon • 30862022-05-19 21:16:00

Csodálatos görög zeneszerző emlékét őrizzük. Ő is a Covid áldoztata lett. 



Gyász: Meghalt Vangelis Oscar-díjas zeneszerző - Blikk



Vangelis - Chariots Of Fire - YouTube



Vangelis 1492 - YouTube



Vangelis - L'enfant - YouTube


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15182022-05-15 12:12:30

Vedd fel a médiabox-szal és nézd vissza máskor.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632492022-05-10 21:53:47

Pedig félvér Bartók egyik dédunokája, az egyik tehetségkutatóban elindult.



X-FAKTOR 2019 MARIA MAMAH ,,BARTÓK BÉLA DÉDUNOKÁJA VAGYOK!" EXKLUZÍV INTERJÚ - YouTube


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632362022-05-08 22:15:50

Nem is tudtam. Ott voltál? Ez a két szerző volt? 2021. jan. 31-re írták ki, hogy Ruszalka a vizitündér, de elmaradt a covid miatt. Szerintem gyerekeknek szánták



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632332022-05-08 17:41:41

Sajnos igazad van, mert az előadások fele tényleg a senkit vagy még a kutyát sem érdeklő darabok kategóriája. Aztán olyan világsikereket, mint Dvorzak Ruszalka, meg nem vesznek elő. Szégyen. Mindenhol játszák, kivéve  Magyarország.



Különben a cseh szerzők divatosak mostanában a nagyvilágban, de itthon semmi. se Smetana Eladott menyasszonya, se Leos Janacek, se Jaromir Weinberger.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51142022-05-08 14:53:12

2022. május 7-én Sopronban végre magyar nyelven is bemutatásra került Ábrahám Pál Bál a Savoyban c. előadása. Sajnos nem láttam, és hát elég messze van. 



Bál a Savoyban - Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. | Jegy.hu



A történet rejtelmeiről:

Az álompárnak tartott Faublas házaspár hosszú nászútja után váratlanul kiderül a férj viharos múltja. Egy vacsorameghívás titkos üzenettel, együttlétről szóló, beváltásra váró csekkel, amely a Savoy Hotel bálján várja őt Tangolitával, a táncosnővel együtt. A féltékeny feleség gyanút fog, és elindul a nagyszabású társadalmi eseményre, de közben ő is veszélyes kalandok elé néz. S mindemellett előkerül Amerikából érkező barátnője, Daisy Parker, valamint Musztafa bej, a párizsi török nagykövetség attaséja, akik tovább bonyolítják a félreértésekre épülő, szellemesen fordulatos történetet.



szereplők:



Henry de Fabulas, márki Domoszlai Sándor

Madelaine, a felesége Geszthy Veronika

Daisy Parker, jazz zeneszerző Kisfaludy Zsófia

Musztafa, bej Peller Károly

La Tangolita, argentin táncosnő Molnár Anikó

Celestin Fourmit, ügyvéd Marosszéki Tamás

Archibald, komornyik/Riporter, műsorvezető Szolnoki Tibor (Jászai- díjas)

Pomerol, főpincér Rupnik Károly/ Pintér Gábor

Monsieur Albert, párizsi divatház feje Farkas Tamás

René Szabó László

Maurice Kiss Noró

Polette Szőcs Erika

Lili Simon Andrea

Hermence Horváth Enikő Sára

Bebé, Madelaine komornája Szupper Fanni



Valamint a Sopron Balett tagjai, a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar és a Soproni Petőfi Színház kórusa.



Zenei vezető: Oberfrank Péter ( Liszt- díjas, érdemes művész)

Koreográfus: Bokor Attila

Díszlet: Székely László

Jelmez: Tóth Barna †

Ügyelő: Horváth Dávid

Súgó Szele Júlia Lívia

Rendezőasszisztens: Kiss Noró

Játékmester: Zsadon Andrea (Jászai- díjas)

Rendező: Béres László



MÁJ 8. VASÁRNAP, 15:00



MÁJ 8. VASÁRNAP, 19:00



MÁJ 12. CSÜTÖRTÖK, 19:00



MÁJ 13. PÉNTEK, 19:00



MÁJ 20. PÉNTEK, 19:00



MÁJ 21. SZOMBAT, 19:00



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51132022-05-08 14:51:26

Ha műsoron marad jövő évadban, a kínai fiúval lehet megnézem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632302022-05-08 14:47:24

Sajnos egyre inkább bekövetkezik az opera, sőt operett halála a  nagy érdektelenség miatt.



A primavera az Erkelben lett volna vagy az Operában? Igazából ár szempontjából jó dolog volt, meg bővült a kínálat. Pár éve egy Varázsfuvolát láttam így.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51112022-05-06 23:29:43

Pénteken megnéztem a Mosoly országát, remek előadás volt, csodás díszletekkel, Vadász Zsolt és Bordás Barbara remekül énekelt, de a többi fellépő is kitett magáért. Nagyon nehéz különösen a Barbara szerepe, a magas hangok is szépen szólnak. Miskolcon még tavaly láttam vele a Bál a Savoybant, ott is remekelt Madeline szerepében.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8972022-05-06 13:22:00

62 éve,1960. május 6-án halt meg Hamburgban Ábrahám Pál magyar operettszerző. Alul a jelölésnél nem szerepel a neve a mai évfordulók között, valahogy be kéne írni oda.


Operett, mint színpadi műfaj • 51092022-05-06 13:09:58

62 éve,1960. május 6-án halt meg Hamburgban Ábrahám Pál magyar operettszerző. Alul a jelölésnél nem szerepel a neve a mai évfordulók között, valahogy be kéne írni oda.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631982022-05-04 19:39:17

Neked melyik volt ilyen darab?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631952022-05-04 15:25:14

Néztétek az operavision-on valamelyik videót mostanában?



Látok fent még egy Wagner Bolygó Hollandit, egy Kurt Weill Mahagonny felemelkedése és bukását, egy Janacek Destiny-t, egy Vámpírokat Marschneről. Na utóbbi kettő semmit se mond nekem. Van még egy Richard Straus Elektra, egy Verdi Rigoletto, egy Handel Alcina és egy Hersant Les éclairs. Hát utóbbi se mond semmit.Mozart Figaró házassága, Puccini Pillangó kisasszony, Gothe The promise.Mozart Varázsfuvola, Menotti Medium.



THE SEVEN DEADLY SINS Weill – Opera North - YouTube Ezt most nézem, 7 halálos bűn-szatirikus balett- hát erről se hallottam még, mindössze 40 perc. Mindenesetre inkább musical hangzása van, Gershwin-t idézi. 1933-as darab, akkor nem tudom, hogy mekkora igény lehetett erre a zenére, mivel túl modern a korához képest. Mindenesetre nem igazán jön be ez furcsa zene.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631942022-05-04 15:18:27

Még a 3. felvonás hátra van, remélem sikerül valahogy behozni, de úgy látszik az 5 és fél óra az túl a hosszú a tévének.Mindenesetre nem az öreg Kiovácsházi énekel a legtöbbet. Egyébként ő az egyetlen tenor a darabban, ráadásul a főhősnő is mezzo. Wagner szerette a mélyebb hangokat alkalmazni, ami nem baj szerintem, sőt én kedvelem pl. a basszust.



Végül is jó ötletnek tartom, hogy az új egyébként elég idegesítő Vodafone tévé a youtube nézést lehetővé teszi. Lenne ott még pár opera ami érdekelne, de jó lenne a magyar szöveg alul, ami itt megosztva jött be, bal oldalon a magyar, jobb oldalon az angol felirat ment végig és az ének ugye német nyelven ment, Utóbbit nem értem egyáltalán.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631922022-05-04 11:27:54

Az operavision internetes honlap feltöltötte a húsvéti Wágner Parsifal előadást, így hát megnéztem az első két felvonást a tévén keresztül.



Hát, mit is mondjak. Megdöbbentett ez a hajléktalan történet, szóval annyira kiábrándító volt nekem, hogy egy ilyen szép klasszikus darabot ilyen díszletek és történet mellett adnak elő, hogy a "mordern" hatást elérjék. Az énekesek egyébként jól adták elő a darabot.



A 3. felvonás elején lefagyott a youtube a tévén, ezért lezártam.


Operett, mint színpadi műfaj • 51062022-05-03 12:06:09

 Németországban, sőt Ausztriában is rossz nagyon a helyzet, különösen a Covid óta. Nézzétek meg a Wolksoper jegyeladásait, igaz irtó drága. A német színházakban meg már annyira rossz a helyzet, hogy pl. Kálmán Imre Montmarte-i ibolyája egyszrűen törölve lett. A Komische Oper Berlinen se sok jegy fogy pl. Cigánybáróra, de az még megy. A félház ott már jó előadás.



Különben itthon is siralmas a helyzet. Az Opera az pedig különösen rémes, persze, hogy már nem lesz előadás az Erkelben, hisz 1/4-ed ház volt szinte minden. Régen tényleg, ha már nem volt valami teltházas, azonnal levették, aztán jött mindig egy újabb operett. Rátonyi Róbert könyve nekem is megvan.



Valóban a Nemzeti Színházban lesz egy görög darab, a Bakkánsnök (lehet megnézem), és néztem a premiert, most lesz májusban, és alig volt kereslet rá, meg más előadásokra. Nincs fent a jegy.hu-n, ez is érdekes. 



Bakkhánsnők | jegymester.hu



Igazából napjainkban már csak a gagyira van kereslet. Szerintetek mennyi jegy fogyna egy Ember tragédiájára? Hát nem sok, pedig egy remekmű.



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 51042022-05-03 00:20:02
Operett, mint színpadi műfaj • 51032022-05-03 00:19:56

A Mosoly országa melyik szereposztással a jobb?



Van egy olyan érzésem, hogy a héten nem szadad elhalasztani, mert a jövő évad még bizonytalan. Most is levettek két előadást, pedig a színvonalas produkciónak tűnik.


Operett, mint színpadi műfaj • 51022022-05-02 23:02:28

Mindenesetre várjuk a 3:1 a szerelem javára operett sváci premierjét. 2021. őszén a Volksoper is bemutatta a Roxy és a csodacsapatát, nagy sikerrel. Sajnos a 2022/23-as évadban ott már nem tudjuk megnézni a darabit, de azért remélhető, hogy előbb utóbb Magyarországon is feteszi az egyetlen magyar sport -"vizilabda" német verzióban "foci"- témájú operettet valamelyik színház. Igazából létezik még egy sport témájú operett, mégpedig az is Ábrahám darab. 1935-ben mutatták be nagy sikerrel a Történnek még csodákat. Itt egy teniszmeccs zajlik az előadás közben.



Ha esetleg tudtok további sport témájú operettről, jelezzétek.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50982022-05-02 21:49:41

Meg kell jegyenzi, hogy Lehár életműve kb. 34 operettet tartalmaz, Huszka pedig 14 darabot írt. Jól mondom a számot?


Operett, mint színpadi műfaj • 50962022-05-02 21:42:30

SZÍNPAD BURGÄSCHI



Megmondom őszintén, hogy nem sokat mond ez a svájci város név nekünk, mindenesetre az utóbbi években nyári fesztiválon mutatnak be itt operetteket. 2022-ben elsőként Ábrahám Pál darabot játszanak, méghozzá nagy meglepetésre a 3:1 a szerelem javára c. 1936-os, meglehetősen elfeledett jazzoperettjét. Német címe: Roxy und ihr Wunderteam, melyet először 1937-ben tűzött műsorára a bécsi Theater Wien, viszont a politikai események miatt nem sokáig maradhatott műsoron, hisz a darab valamennyi szerzője zsidó származású volt és a színészek is.



A premieer 2022. június 11-én 20.00-kor lesz. 



Színpad Burgäschi | Roxy és csodacsapata (burgaeschi.ch)



Ha lesz valami előzetes a youtube-n, természetesen linkelem. Svájcban most lesz látható először a darab. A svájci németek körében nem ismeretlen Ábrahám Pál neve, illetve az operett műfaja. 2017-ben Báselben az operaház játszotta a Hawaii rózsáját, majd 2019-ben az Operette Sirnach műsorra tűztea a Bál a Savoybant illetve Luzerner Theater a Mese a Grand Hotelbent.



Swisslos: Operette Sirnach: "Ball im Savoy" (TG) - YouTube



Trailer DIE BLUME VON HAWAII - YouTube



«Märchen im Grand Hotel», Luzerner Theater - YouTube



Maga a 3:1 a szerelem javára c. operett 1988 után néhány alkalommal a magyar színházak műsorára is felkerült. Én egyszer láttam, méghozzá 2014-ben Székesfehérváron a Vörösmarthy Színházban. Azóta sehol se ment, de a 2001-ben a József Attila Színház műsorára is felkerült.



Az operettet 1988-ben újította fel Kulka János: 



3:1 a szerelem javára



Szilágyi László; Kellér Dezső: 3:1 a szerelem javára; Társulat: Csiky Gergely Színház, Kaposvár; Bemutató: 1988.11.11; Rendező: Bezerédi; Szereplők: Pirnitler Bertuska * Magyar Éva; Blazsek II. * Kulka János



3:1 a szerelem javára (operett) – Wikipédia (wikipedia.org)



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50952022-05-02 21:30:54

Meddig tartott a két gála?


Operett, mint színpadi műfaj • 50922022-05-02 13:25:55

A Budapesti Operettszínháztól tudtam meg, hogy sajnos csak 2022. júniusában lesz meg a jövő évad műsorterve. Egyenlőre kilátásba sincs, hogy mik lesznek az új előadások, mik maradnak műsoron, mivel a Covid óta merőben megváltozott a közönség igénye, más előadásokra ülnek be az emberek.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50902022-05-01 23:04:50

Ezeket csak érdekességből tettem fel, tudom, hogy sokan kinevetnek emiatt, de én hiszek az ilyesmiben. Ha érdekel valakit, megpróbálok másokra is rákeresni.



Skorpió nap és kos hold híresség Bill Gates, Alain Delon, Charles de Gaulle, Habsburg Otto, Meg Ryan is.


Operett, mint színpadi műfaj • 50892022-05-01 23:02:39

Kálmán Imre nem volt fent, így én tettem be egy programba a születési helyét és idejét



1882. október 24. 23. 58 perc Siófok



Oroszlán aszcendens





Nap a Skorpióban





Hold a Kosban





Merkúr a Mérlegben





Vénusz a Nyilasban





Mars a Skorpióban





Jupiter a Rákban





Szaturnusz a Bikában





Uránusz a Szûzben





Neptunusz a Bikában





Plútó a Bikában


Operett, mint színpadi műfaj • 50882022-05-01 22:49:57

Ábrahám Pál, Apatin, 1892. november 2. sajnos az időpont nincs meg



Planet positions:



SunSun Scorpio 10°33’ (skorpió)



MoonMoon 



Aries 2°41’(00:00) (kos)

Aries10°04’(12:00)

Aries17°32’ (23:59)



MercuryMercury Scorpio 25°38’(skorpió)



VenusVenus Virgo 29°02’ (szűz)



MarsMars Aquarius 26°13’ (vizöntő)



JupiterJupiter Aries 17°14’ R (kos)



SaturnSaturn Libra 7°46’ (mérleg)



UranusUranus Scorpio 6°40’ (skoprió)



NeptuneNeptune Gemini 10°40’ R (ikrek)



PlutoPluto Gemini 9°20’ R (ikrek)



NodeNode (M) Taurus 7°39’ R (bika)



LilithLilith (M) Scorpio 12°58’ (skorpió)



ChironChiron Virgo 2°06’ (szűz)



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50872022-05-01 22:41:16

2022 - A Magyar Operett Éve A színház fennállásának 100. évfordulóját ünnepli. A centenáriumon túl ebben az évben ünnepeljük Kálmán Imre születésének 140. és Ábrahám Pál születésének 130. évfordulóját. Műveiknek műsorra tűzésével, valamint 21 Budapesti Operettszínház A nemzeti dalszínház – főigazgatói pályázat Kiss-B. Atilla nagyszabású gálakoncerttel kívánok tisztelegni Kálmán Imre, illetve Ábrahám Pál művészete előtt. Bemutatom Ábrahám Pál: Bál a Savoyban című revü-operettjét. A már nemzetközivé vált operettfesztiválra, amely karmesterversennyel és énekversennyel egészül ki, a résztvevőket a két szerző műveivel várom. Kálmán Imre eredeti szándékait megvalósítandó, a színház a Fővárosi Nagycirkusszal együttműködve a Cirkuszban mutatja be a Cirkuszhercegnőt. 2022/23 Nagyszínpad 1. Ábrahám: Bál a Savoyban 2. Millöcker: Madame Dubarry 3. Szörényi: Atilla 4. Kander: Chicago Teátrum Tolcsvay: Lúdas Matyi Raktárszínház magyar zenés darab ősbemutató.



Különösen érdekes a két operettszerző horoszkópja, nagyon hasonló. Mindketten skorpió jegyében születtek és a holdjuk pedig a kosban állt. Egy ilyen egybeesés irtó ritka.



Erre csak annyit mondanék, reméljük mindez meg is valósul. Ráadásul a Cirkuszhercegnőnek a helye tényleg a Nagycirkuszban van. Nekem az a kedvenc Kálmán operettem, láttam is pár éve, de sajnos az az előadás nem sok cikruszi elemet tartalmazott.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50862022-05-01 22:28:08
Operett, mint színpadi műfaj • 50852022-05-01 22:28:03
Operett, mint színpadi műfaj • 50842022-05-01 22:27:48
Operett, mint színpadi műfaj • 50832022-05-01 22:27:37

Akkor remélhetőleg a tévé is leadja a két gálát.



Elvileg idén októberben Kálmán Imre gála és novemberben Ábrahám Pál gála volt tervezve, reméljük mind a kettő meg lesz tartva.



Jacobi halálának 100. évfordulója sajnos teljes feledésbe merült, még csak meg sem lett említve, pedig ennél kerekebb már nem igen lehet semmilyen évforduló.



1992-ben különben tartottak egy emlékkoncertet az Interoperett rendezésében Ábrahám Pál emlékére a Madách Színházban, de sajnos a NAVA még nem tette fel.



1982-es Kálmán 100 gála viszont fent van a youtube-n.



Ezeket láttátok?



 


Operett, mint színpadi műfaj • 50812022-04-30 12:18:13

Mai napra esik Fényes Szabolcs születésének 110. évfordulója és Lehár Ferenc 152. évfordulója. Érdekes, hogy pont egy napon születtek.


Operett, mint színpadi műfaj • 50802022-04-30 12:15:08

A műsort felírtad? Felveszi a televízió?


  
Hírek
• A Budapesti Fesztiválzenekart választották Az Év Zenekarának
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Somogyi Anita, Kovács Nóra (szoprán), Gombkötőné Túri Zsuzsa (mezzoszoprán)
Tóth Anikó (brácsa), Fülöp Attila (klarinét)
Ewald Rézfúvós Együttes
Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus
vezényel: Molnár Éva és Kiss Boldizsár
"Pertis: +15 - emlékest"
Pertis Jenő:
Fanfár
Csak azt mondd meg rózsám
Holub bieli (Fehér galamb)
Szerenád sárgában
A megátkozott lány balladája
Luther Henderson: The Saint's Hallelujah

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Puccini: Tosca

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Schöck Atala (ének)
Szokolay Ádám (zongora)
"Daloskönyv"
Fauré: Les berceaux, Le papillon et la fleur, Après un rêve
Debussy: Deux romances
Debussy: D’un Cahier d’ esquisses
Debussy: Masques
Liszt: Es muss ein Wunderbares sein, Drei Zigeuner, Über allen Gipfeln ist Ruh
Chopin-Liszt: Lengyel dalok No. 4. Bacchanal
Chopin: Cisz-mol noktürn, op. 27. No. 1
Bartók: Öt dal Ady Endre verseire, op. 16.

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Szutrély Katalin (szoprán)
Budafoki Dohnányi Zenekar
vez.: Vashegyi György
Schumann: Manfréd – nyitány
Wagner: Wesendonck-dalok
Brahms: III. szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kiss Péter (zongora)
Medikus Zenekar
Vezényel: Dubóczky Gergely
A Medikus Zenekar jótékonysági koncertje
Ravel: Lúdanyó meséi – részletek
Rahmanyinov: 2. (c-moll) zongoraverseny, op. 18
Muszorgszkij–Ravel: Egy kiállítás képei

19:45 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Alina Ibragimova (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Robin Ticciati
Ljadov: Az elvarázsolt tó, op.62
Prokofjev: I. (D-dúr) hegedűverseny, op.19
Rachmaninov: III. (a-moll) szimfónia, op.44

20:30 : Budapest
Szent István Bazilika

Horti Lilla, Sherry Williams (ének), Brian Charette, Virágh András Gábor (orgona)
Modern Art Orchestra
vezényel: Fekete-Kovács Kornél

"A Liszt Ünnep nyitókoncertje"
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Farkas Mira (hárfa)
Drahos Rebeka (fuvola)
Debussy: Arabeszk, no. 1, Beau Soir
Glinka: Noktürn
Fauré: Sicilienne, Apres un réve,
Parish Alvars: Szerenád
Mouquet: Flute de Pan
Renié: Esquisse
Parish Alvars–Fahrbach: Fantázia
A mai nap
született:
1912 • Tátrai Vilmos, hegedűs († 1999)
1936 • Charles Dutoit, karmester
1955 • Yo-Yo Ma, csellista
elhunyt:
1959 • Mario Lanza, énekes (sz. 1921)
2008 • Fodor Géza, dramaturg, kritikus, színház- és zeneesztéta (sz. 1943)