vissza a cimoldalra
2021-06-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11685)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4741)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5167)
Operett, mint színpadi műfaj (4824)
Franz Schmidt (3851)
Kedvenc magyar operaelőadók (1228)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2235)
Kimernya? (4083)
Jacques Offenbach (487)
Kinek tetszik Rimszkij-Korszakov ? (52)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (188)
Balett-, és Táncművészet (6117)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62658)
László Margit (219)
Benjamin Britten (36)
Társművészetek (2405)
Kedvenc előadók (2856)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: zenebaratmonika
Leírás:
Honlap:
   


zenebaratmonika (1194 hozzászólás)
 
Operett, mint színpadi műfaj • 48182021-06-17 19:42:53

Rajtam kívül volt valaki a 16-i Kálmán operett előadáson?


Operett, mint színpadi műfaj • 48162021-06-16 23:16:40

Na hogy tetszett?



Az igazság az, hogy egész komoly darab, jó sok benne a megírt zene. Igazi sláger nem volt egy se benne, vagy talán egy a 2. felvonásban, de azért voltak benne szép zenei részek. Ha jól rémlik ment pár éve Bas Ischl-ben. Az meglévő utalvány elköltésére remek alkalom volt.


Operett, mint színpadi műfaj • 48102021-06-15 14:06:18

Budavári Palotakoncert 2021 - Operettünnep



A JELENLEG HATÁLYBAN LÉVŐ KORMÁNYRENDELET ÉRTELMÉBEN KONCERTJEINK KIZÁRÓLAG VÉDETTSÉGI IGAZOLVÁNNYAL LÁTOGATHATÓAK!



Budavári Palotakoncert 2021 - Operettünnep



2021 nyara, reményeink szerint, a nagy visszatérés időszaka. Mi mással is ünnepelhetnénk ezt, mint mindannyiunk, de főleg Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Johann Strauss, Ábrahám Pál kedvenc műfajával, az operettel és annak legnagyobb slágereivel! A tökéletes hangzásról és látványról a Budapesti Operettszínház művészei, mintegy ötventagú szimfonikus zenekara, balett- és énekkkara, valamint sztárszólistái és fiatal tehetségek gondoskodnak, a magyar operett tradicionális és modern elemei egyszerre elevenednek meg a színpadon! Több száz látványos jelmez, magas színvonalú színpad-, hang- és fénytechnika gondoskodik az élményről. Mindezek persze csak kiegészítői világhírű zeneszerzőink slágereinek, melyek mellett felcsendülnek Ázsiától, Európán át, Amerikáig dúdolt operaslágerek is, melyek szintén az operett fénykorának szülöttei! Legyen ez az este egy igazi ünnep, minden nézőnek, színpadi szereplőnek és az operettnek!



2021. július 23-24. 20.30.



Most a műsorról semmit se írnak.

Budavári Palotakoncert 2021 - Operettünnep - Budavári Palotakoncert | Jegy.hu



 


Operett, mint színpadi műfaj • 48092021-06-15 14:02:06

Sima gála előadás szerintem. Szokott lenni, operett és mucial vegyesen Szilveszterkor is volt és én ingyen láttam a neten.



Lesz Budavári Palotakoncert idén is 2 alkalommal. Passz mi lesz benne. A Lehár és Huszka gála biztos nem, mert tavaly volt. Ott rengeteg Huszka ment.


Operett, mint színpadi műfaj • 48072021-06-15 12:57:11

Nézze, lehet erős amit írtam, ráadásul csak 1 dalt hallottam belőle, illetve most újra, ami egy erős közepes volt. Itt inkább arra célozta, hogy a nagy nemzetközi musicalsikerek közül sokat nem játszanak nálunk. Pl. Webber Starlight Express c. darabja vagy Szerelem arcai. 



Utóbbi időben legalább előkerült a Sweet Charity és a Carousel.



Ugyanez hatványozottan igaz az operettekre, amik közül nemhogy a nagy külfödli darabok, hanem rengeteg magyar operett is hiányzik.



https://www.youtube.com/watch?v=GpQZj9CFoJo


Operett, mint színpadi műfaj • 48052021-06-15 11:30:10

Mi is. Na, innen is látszik, hogy ő csak egy bábu.


Operett, mint színpadi műfaj • 48042021-06-15 11:26:52

És a többi no name darab az meg mi a fene? Picit visszanézel írtam. 



A musicalak közül a La Mancha lovagja és a Hegedűs, a háztetőn ami megüti a nemzetközi mércét. Jó nyilván az itthoniaknak közül még ott már befutott az Abigél és az István a király. És a többi musical az micsoda:



Ja sokan még a Tolcsvay Isten pénzét is visszasírják.



Meg kéne nézni, hogy külföldi színházakban mi megy. Szóval pl. Németországban és Ausztriában nívos darabok (operett, musical, opera) kerülnek műsorra nívós szerzőktől. Nálunk szeretnek új ismeretlen, de gyenge produkciókat feltenni. A legelrémisztőbb példa a Puskás musical volt (jó az nem itt ment, de most úgy az átlag magyar színházakról írok), amiből már a bemutató is rémes volt, még ingyen se, vagy talán max ingyen. Ez nem szinvonal, inkább a gagyi kategória.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209562021-06-15 07:46:09

Szabadbérletezés a 2021/22-es évadra 2021. június 14-től augusztus 31-ig



2021. május 31. 13:57



Cikk borítókép



2021. június 14-től a megszokott kötött bérletek helyett egy bérlethez hasonló jegyvásárlási lehetőség nyílik. Június 14. és 16. között a 2019/20-as évadban bérlettel rendelkező vásárlóinkat, június 17-től augusztus 31-ig pedig minden kedves érdeklődőt várunk egy új kedvezményes jegyvásárlási konstrukcióval. Az ún. szabad bérlet lehetőséget biztosít vásárlóinknak, hogy kedvenc előadásaikat az általuk preferált dátumokon és a nekik tetsző ülőhelyeket kiválasztva tekinthessék meg.



A kedvezmények mértéke:



• két különböző előadásra való vásárlás után 10% kedvezmény;

• három különböző előadásra való vásárlás után 20% kedvezmény;

• négy különböző előadásra való vásárlás után 30% kedvezmény;

• öt különböző előadásra való vásárlás után 40% kedvezmény;

• hat különböző előadásra való vásárlás után 50% kedvezmény jár a vásárlás értékéből



A kedvezmény kizárólag a saját szervezésű nagyszínpadi előadások esetében érvényesíthető. Más egyéb kedvezménnyel nem vonható össze. A 2021/2022-es évadra meghirdetett előadások vásárlása során az ajándékutalványok és szabad felhasználású jegyek online és jegypénztári vásárlás esetén is beválthatók. Az Erkel Színházban a IV. kategóriába szabad bérletek nem válthatók.



A nyári jegyvásárlási akció keretében az alábbi, 2021. december 31-ig megtartott előadásokra válthatók jegyek:



Operabemutatók



Carmen | Az aranyműves boltja | István király / Athén romjai | Veszedelmes éden | Hoffmann meséi



Balettbemutatók



Sad Case – az Új(ra) lendületben balett-est keretében | Chroma – a KON-TAKT(S) balett-est keretében



Operarepertoár



Salome | Carmina Burana | Bánk bán | A Mester és Margarita | Az úrhatnám polgár | Requiem | István, a király | Poppea megkoronázása | A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása | Az arany meg az asszony / Tóték | Bohémélet | Messiás | A denevér | Edgar



Balettrepertoár



Giselle | Párizs lángjai | A diótörő



A fentiek mellett egyéb különleges eseményeket, zenekari koncerteket, gálaesteket, valamint gyermek- és ifjúsági programokat is kínálunk, amelyekről az Opera honlapján tájékozódhatnak. 



Kedvezményes jegyvásárlás:



2021. június 14–18., 10:00–18:00 | Erkel Színház, Eiffel Műhelyház és online

2021. június 21-től | Opera Értékesítési Centrum és online



További információ:



Opera Értékesítési Centrum (hétköznapokon 10:00 és 17:00 óra között)

1061 Budapest, Hajós utca 13–15. Fsz. 1. 90-es kapucsengő

Telefon: +36 1 332 7914

E-mail: jegy@opera.hu


Opernglas, avagy operai távcső... • 209552021-06-15 07:41:48

In der neuen Saison 2021/22 erwarten Sie hochkarätige KünstlerInnen und Ensembles: Robert Carsen inszeniert Cavalieris Musiktheater Rappresentatione di Anima et di Corpo mit Giovanni Antonini am Pult seiner Il Giardino ArmonicoChristof Loys preisgekrönte Inszenierung von Brittens Peter Grimes gelangt zu einer Wiederaufnahme, Catalanis La Wally wird vom jungen Leading Team Barbora Horáková sowie dem Chefdirigenten der Wiener Symphoniker Andrés Orozco-Estrada interpretiert und Bejun Mehta wird in Händels Giulio Cesare die Titelpartie übernehmen (Regie: Keith Warner). Martin Kušej und Ingo Metzmacher gestalten Puccinis Tosca mit Kristīne Opolais in der Titelpartie und Lotte de Beer inszeniert Janáčeks Jenůfa mit Nina Stemme als Küsterin, die ihr Rollendebüt am Theater an der Wien gibt. Noch vor der ersten Opernpremiere erwartet Sie eine “Intrada” mit dem Hamburg Ballett und John Neumeier, die mit ihrem Ballettabend “Beethoven-Projekt II” unserem Genius loci huldigen.


Operett, mint színpadi műfaj • 47992021-06-15 07:29:51

Igen, a most következő évad Jacobi évnek volt tervezve, az utána lévő pedig Kálmán és Ábrahám évad. A mostani meg Lehár és Huszka, bár valóban eddig szinte semmi "új" operett nem került elő, amióta Kiss B a direktor, csak a János vitéz. A Marica pedig fel lett újítva, de az mindig megy.



Aminek örülök, hogy Bécsben a Volksoperben menni fog Ábrahám Pál 3:1 a szerelem javára c. operettje. Ez tényleg meglepetés számomra, hisz ezt a darabot csak nagyon ritkán veszik elő, ott se ment 1937 óta. Különben Bécsben mindig sok operett kerül elő, de a jövő évadban csak ez az egy operettbemutató lesz. Korábban linkeltem a teljes listát.


Operett, mint színpadi műfaj • 47962021-06-14 22:13:09

A Trianon év miatt került volna színre a Viktória is, de hát kérdés, ha nincs a Covid, akkor mi lett volna, gondolom az igen, amit meghirdettek eredetileg. És a többi darab? A Jacobi év? Évi 2 operettbemutatót igért, meg felújításokat, meg teljesen más musicalakat, mint amik most lesznek.



Se La Mancha lovagja, se Hegedűs a háztetőn, se Jackyll és Hide sem szerepelt, meg a Nine se rémlik és a no name musicalak se. Ráadásul még Suppé operett is tervben volt, de azt már meg se hirdette.


Operett, mint színpadi műfaj • 47942021-06-14 20:59:54

Huszkától én a a Güll babát kedvelem leginkább.



Eisemann darabjai viszont más színházakban futnak, bár ezek nem igazi operettek, inkább zenés vígjátékok, tehát pár betétdalt írt bele. Mindig fura volt, hogy hozott ilyen rövid idő alatt össze Eisemann annyi darabot... szóval volt hogy egy év alatt 5-öt is. Ezekben vajon hány dal lehetett?



Az a furcsa, hogy minden Eisemann darabban ugyanazt a pár dalt halljuk szinte. Jó tényleg rengeteg dalt írt, de ezekből csak max 2 tucat ismert.


Operett, mint színpadi műfaj • 47922021-06-14 20:21:36

Szerintem ebben egyetértünk és még mások is csatlakoznak hozzánk.



Szégyen az 1 bemutató, 0 felújítás az operett műfajában. Mondjuk a Marica grófnő még szintén nem rég lett felújítva, csak már kitudja hányadszor. Aki még létezik, mint operettszerző a Budapesti Operettszínházban: Kálmán és Lehár. Na itt a gáz. Huszka se kerül nagyszinpadra, se nemzetközileg szintén játszott Ábrahám (Németország, Ausztria, Svájc, Olaszország, Bulgária. Litvánia, Lettország, Chicago... még itt is ismerik), se a z idén 100 éve elhunyt Jacobi. Ez szégyen. Talán lesz Ábrahám a jövő évadban. remélem, legalábbis igérték, de akkor gondolom a Bál a Savoyban lesz tőle. 



Különben Keró felújította Huszka Erzsébetjét, most Sziszi címen fut, ha érdekel valakit megnézheti a Városmajori Szabadtéri Színpadon.



Az is szomorú volt, hogy a Maya, ami Fényes legjobb operettje 1 évad után lekerült. Szerencsére láttam, és remek volt. De miért? Semmi sem indokolta....Viszont az agyon játszott, nemzetközileg teljesen ismeretlen Mágnás Miska mindig műsoron van,  más kérdés, hogy Szirmai is jelenleg ebből az 1 darabból áll.


Operett, mint színpadi műfaj • 47902021-06-14 20:06:17

Szeretem a görög témájú darabokat és Görögországot is. A Nemzeti Színházban is láttam, hogy műsorra kerül egy görög dráma egy görög rendező rendezésében.



Van görög témájú operett is néhány, na ezeket is elfelejtették. Offenbach: Szép Heléna, Orfeusz az Alvilágban, csak hogy az ismertebbeket mondjam



Nem is értem, hogy miért operettszínház. Ja és a vagy 10 éve fitó Lajtai Régi nyár darabja is lekerült az összes Lévay darabbal együtt, ami ugyan musical, de Kero különösen kedvelte. Úgy látszik az új igazgató nem annyira szívleli ezeket.



Szerintem az igazgató kedveli az operett, mint műfajt, sőt Jacobit és Ábrahámot is, legalábbis az operettparádéban én így tapasztaltam, de mégse lesz se Viktória, se Leányvásár. Hát még talán Jacobi gála sem. Talán más nyomására döntött így a pénz miatt, 



Nemzeti Színház 2021/22 Euripidész: Bakkhánsnők, Rendzező: Theodorosz Tezopulosz


Operett, mint színpadi műfaj • 47882021-06-14 17:33:36

Most megy éppen a sajtótájékoztató a Budapesti Operettszínházból, és hát nagyon felemás a vélemény.



A musicalválaszték az jó is lenne, de az operett viszont nem.



Az egyetlen bemutatásra kerülő operett az elmaradt Lehár Mosoly országa. Nem kerül vissza Ábrahám Viktóriája, pedig 2-szer meg volt igérve. A másik sajnálatos dolog, hogy a Jacobi halálának 100. évfordulója is feledésbe merült, és a Leányvásár se kerül műsorra.



Nem tudom, ez már az operett halála, szóval Kálmán Csárdáskirálynő, Marica grófnő, Kacsoh János vitéz, Szirmai agyonjátszott Mágnás Miskája, és a miniszinpados Lili bárónő marad összesen, mint operett. 



A musicalak listája viszont tényleg örvendetes:



új darabok a Nine, Jekill and Hide, Hegedűs a háztetőn, amik a nemzetközi repertoárból ismerősek lehetnek és persze a Szépség és szörnyeteg, bár ez ugye már régi darab, akár a La Mancha lovagja.



Aztán a magyar művekből még ismerős az Abigél, István király, Dorian Gray. Ezek eddig is voltak.



És vannak a no name művek. Anna Frank naplója/Képfaragó, Rozsda lovag, ami valami új darab. Szegény Johny és Árnika. Tajtékos dalok. Oszi boszi, Pendragon legenda.


Operett, mint színpadi műfaj • 47852021-06-10 21:47:55

Bécsi Volksoper 2021/22. évada




PREMIERE GENRE TITEL
11. September 2021 Operette "Roxy und ihr
Wunderteam" (Paul
Abraham)
30. September 2021 Ballett "Ein Deutsches Requiem"
(Martin Schläpfer)
31. Oktober 2021 Oper "Der Rosenkavalier"
(Richard Strauss)
4. Dezember 2021 Musical "Lady in the Dark" (Kurt
Weill)
15. Jänner 2022 Oper "Boris Godunow" (Modest
Mussorgski)
2. Februar 2022 Ballett "Begegnungen" (Alexei
Ratmansky/Andrey
Kaydanovskiy/Martin
Schläpfer)
20. März 2022 Musical "La Cage aux Folles"
(Jerry Herman)
27. März 2022 Oper (konzertant) "Kleider machen Leute"
(Alexander Zemlinsky)
9. April 2022 Oper (Kasino am "Schoenberg in
Schwarzenbergplatz) Hollywood" (Tod
Machover)
14. Mai 2022 Oper "Der Tod in Venedig"
(Benjamin Britten)
4. Juni 2022 Ballett "Kontrapunkte" (Anne
Teresa De
Keersmaeker/Merce
Cunningham/Hans van
Manen)

Opernglas, avagy operai távcső... • 209542021-06-10 21:39:54

Bécsi Volksoper 2021/22. évada




PREMIERE GENRE TITEL
11. September 2021 Operette "Roxy und ihr
Wunderteam" (Paul
Abraham)
30. September 2021 Ballett "Ein Deutsches Requiem"
(Martin Schläpfer)
31. Oktober 2021 Oper "Der Rosenkavalier"
(Richard Strauss)
4. Dezember 2021 Musical "Lady in the Dark" (Kurt
Weill)
15. Jänner 2022 Oper "Boris Godunow" (Modest
Mussorgski)
2. Februar 2022 Ballett "Begegnungen" (Alexei
Ratmansky/Andrey
Kaydanovskiy/Martin
Schläpfer)
20. März 2022 Musical "La Cage aux Folles"
(Jerry Herman)
27. März 2022 Oper (konzertant) "Kleider machen Leute"
(Alexander Zemlinsky)
9. April 2022 Oper (Kasino am "Schoenberg in
Schwarzenbergplatz) Hollywood" (Tod
Machover)
14. Mai 2022 Oper "Der Tod in Venedig"
(Benjamin Britten)
4. Juni 2022 Ballett "Kontrapunkte" (Anne
Teresa De
Keersmaeker/Merce
Cunningham/Hans van
Manen)


Úgy nézem, kevésbé játszott darabok ezek nálunk.



A kellemes meglepetés, hogy Ábrahám Pál: 3:1 a szerelem javára c. operettjét is elővették, ami 1937-ben ment utóljára Bársony Rózsival és Dénes Oszkárral, de aztán a nácik levették a músorról és hát a filmváltozatot is betiltották. Az operett különben 2014/15-ös évadban lett felújítva Dortmundban, majd 2019-ben a Komische Oper Berlin is músorra tűzte,



Roxy und ihr Wunderteam (Trailer 1) - Oper Dortmund - YouTube



Abraham - Roxy und ihr Wunderteam (2019) - YouTube



A Boris Godunov és a Rózsalovag azét itthon is szokott menni.


Operett, mint színpadi műfaj • 47842021-06-10 21:05:21

A Wolksoper nemrég tette közzé jövő évi műsorát



Ábrahám Pál Roxy und ihr Wunderteam  (3:1  a szerelem javára) c. operettje visszatér Bécsbe, ahol Alfred Grünwald és Hans Weigel német változatát eredetileg 1937-ben mutatták be, és egy csillaggal ellátott csobbanást készítettek, amelyben Bársony Rózsi és Dénes Oszkár is szerepelt. Aztán jött az "Anschluss", és a show plusz a film változata eltűnt - nagyon hosszú ideig. A Volksoper Wien bejelentette, hogy a következő évadra új produkciót ad, amely 2021. szeptember 11-én nyitja meg kapuit.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46722021-05-29 16:50:13

Reméljük nem igaz, talán nem készültek még el az új résszel, emiatt holnap még nem lesz.



Különben én se látom a kiírást se holnap, se jövő vasárnap a port.hu-n. 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46702021-05-29 15:20:40

Köszi az információt, akkor holnap hallgatom meg.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46682021-05-29 14:48:20

Most akkor megszünt az Operettparádé? Ugyanis az országjáró megy, és jövő hétre is ezt írták ki. Remélem azért lesz még ma, talán későbbre tették.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 22072021-05-27 14:30:14

Good night (Otto Dobrindt - Miklós Sebö) 1930 - YouTube



Találtam egy eredeti hangszerelésű Good Night-ot Ábrahám Pál Viktóriájából, a zeneszerző zenekara játszik és Sebő Miklós énekel.


Kimernya? • 40342021-05-25 18:35:39

Ez meg milyen tengeri herkentyű?


musical • 2002021-05-24 12:55:58

Az újranyitó színházakban van pár kellemes meglepetés a musicalak között, amik ritkaságba mennek úgy egyébként:



Édes Charity - Városmajori Szabadtéri Színpad | Jegy.hu



Édes Charity - Móricz Zsigmond Színház | Jegy.hu



Neil Simon–Cy Coleman–Dorothy Fields: Édes Charity (Sweet Charity)

A Móricz Zsigmond Színház előadása. (Nyíregyháza), természetesen ott is megy a darab, de a lényeg, hogy Budapesten végre látható lesz.



Big Spender - YouTube


musical • 1992021-05-24 12:54:54

Ennek a fórumnak örülök, de már nem is olyan új.


Opernglas, avagy operai távcső... • 209412021-05-24 11:41:41

BR Franken: Opernabend | Radio | BR-KLASSIK | Bayerischer Rundfunk



Ábrahám Pál-Alfed Grünwald-Fritz Löhner Beda-Alfred Savoir: Mese a Grand Hotelben c. operettjét játsza le Nürnbergből a BR-KlASSIK német rádió, a darab repertoárra került, mihelyt nyitnak a német színházak. Ezt júniusra teszik.



Előadja Staatsphilharmonie Nürnberg

Karmester: Lutz de Veer

A felvétel készült 2021. május 15-én a Staatstheater Nürnbergben



Lustspieloperettte két felvonásban



Infantin Isabella - Andromahi Raptis

Pál nagyherceg - Sebastian Häupler

Andreas Stephan herceg - Jens Janke

Inez de Ramirez grófnő - Almerija Delic

Chamoix, Hotelbesitzer szállodatulajdonos - Ulrich Allroggen

Matard, szállodaigazgató - Jens Krause

Albert, szobapincér - Jörn-Felix Alt

Sam Makintosh, filmmágnás - Hans Kittelmann

Marylou a lánya - Maria-Danaé Bansen

Barry titkár - Adrian Hochstrasser

Dryser, dramaturg   - Yoko El Edrisi

és egyéb



Hollywood, a forgatókönyvek valósága, a Côte d'Azur csillogása, a nemesség fantomfájdalma az elveszített hatalom miatt - Paul Abraham operettjeiben mindig felvette kora aktuális, olykor meglehetősen robbanékony témáit, köztük a „Mesék a Grand Hotelben” És nem csak abban az időben, még ma is sok minden (vagy újra) mindenki ajkán áll: az a fiatal nő, aki függetlenné akarja tenni magát a filmiparban a férfiaktól (Én is), vagy az az ötlet, hogy a közönség állítólag igaz történetekkel szórakoztatja a sugárhajtású készletet (dokumentumfilmek, például "The Geissens - rettenetesen elbűvölő család"). Elegendő ok ahhoz, hogy a nürnbergi Állami Színház visszahozza a színpadra a „Meséket a Grand Hotelben”. Paul Abraham zenéje, a frissítő keveréke a keringő, a swing,

A BR-KLASSIK Franken a nürnbergi operaházban volt a premieren, és Pünkösd hétfőn közvetítette a színes táncot az elszegényedett spanyol Infanta Isabella és az ambiciózus fiatal filmgyártó, Marylou körül. Rendező: Otto Pichler, aki szoros együttműködésben van a "könnyű múzsa" Barrie Kosky sztárigazgatójával a Berlini Komische Operben. Zenei vezető: Lutz de Veer.



(Bár a darab jazz-operett, de  mivel ennek nincs külön operett távcső fóruma, feltettem ide, hátha érdekel valakit, bár talán jó lenne egy ilyen topicot is nyitni, de én nem tudok. Sőt én a musicalnek is nyitnák topicot, vagy legalább az operettel közöset.)


Operett, mint színpadi műfaj • 47612021-05-23 19:40:58

1933-ban Amerikába repült? Ott betegedett meg? Érdekes amit írnak. Ennek nem találom nyomát sehol. Az is kérdés, hogy a szifiliszt hol szedhette össze és mikor, mindenesetre 1946-ban kezelték vele New Yorkban, de már nagyon előrehaladott volt nála. Máshol meghalt volna, egyedül ott volt gyógyszer. Szellemileg azonban már ökökre leépült maradt sajnos emiatt.



Igazából annyit tudok a magánéletéről, hogy miután 1939. elején elhagyta Magyarországot is, elment Párizsba és ott Robert Stolz későbbi feleségénél, Einzinél, Yvonne Louise Ulrichnál lakott, aztán a hölgy összejött Robert Stolz-zal, akinek 5. felesége lett. 



1947. januárjában azonban tényleg halálhírét keltették a külföldi lapok, szerencsére ez se volt igaz, csak nagyon súlyos állapotba került ekkorra.



Az operettjeit az 1950-es években is játszották Németországban, és a Hawaii rózsáját, a Viktóriát és a Bál a Savoybant meg is filmesítették.



Legnagyobb filmsikere,a Die Privatsekretärin, (Mesék az írógépről) sajnos elveszett, megsemmisítették a nácik, de az angol verziója szerencsére túlélte és meg  is nézhető.Sunshine Susie/The Office Girl a címe. 



https://www.youtube.com/watch?v=rlQDYMz5lkA&t=816s



Különben Amerika másoknak se jött be, szegény Márkus Alfréd is ott halt meg, igaz ő konferenciára ment ki. Erről ugye volt is szó az Operettparádéban, de Brodszky Miklós is hamar meghalt kint, meg még volt valaki, ja igen, hát szegény Jacobi Viktor. Igaz ő leukémiában hunyt el.



Na de Kálmán Imre is elszegényedett kint, nem voltak kiváncsiak ott a zenéjére.


Operett, mint színpadi műfaj • 47582021-05-23 14:30:07

Lesz magyar kiadás?


Operett, mint színpadi műfaj • 47552021-05-22 19:12:32

Jó de ezeknek nem igen ment operettjük színházban, kivéve Farkas Ferencet. Bródy Tamás Ábrahám Pál hanszerelője volt Kemény Egon után. Ő Gyöngy Pállal írt közös operetteket, amik ugye Gyöngy Pál neve alatt futnak.Még Sándor Jenő is ott van, neki volt egy sikeres darabja, ha jól rémlik. Nádor Mihály még talán a legismertebb, aki kimaradt.


Operett, mint színpadi műfaj • 47532021-05-22 18:26:20

Te tudod kik lesznek még?


Operett, mint színpadi műfaj • 47522021-05-22 18:22:34

Abban se voltam biztos, hogy Brodszky bekerül. Most ott van még Gyöngy Pál, Kemény Egon, Kerekes János, Carlo de Fries aztán szinte senki már, csak kisebb szerzők. Elvileg jönnie kell a külföldieknek is, kérdés jönnek-e. Mindenesetre Ábrahámról is igazán lehetett volna még egy műsor, annyira hiányos volt, szinte csak a Viktória és Savoy dalai mentek, a Hawaii-bál 1 és 1 a Júliából, 1 az Utolsó Verebélylányból, hát hol a többi operett és a rengeteg filmdala? Utóbbiak között volt még jó pár nagy sláger, német és magyar filmekben is. Mondjuk a Hawaiiban is rengeteg híres dala van. Talán olyan adás kéne, amiben a beszéd helyett a dalai mennek, ilyen volt Lajtainak is. Ráadásul sok német nyelvű dala is van.


Operett, mint színpadi műfaj • 47482021-05-22 15:36:43

Hallgattam az operettparádét, és hát Brodszky Miklós volt a soros, aminek nagyon örültem. Sajnos azonban nagyon kevés dal hangzott el tőle, és inkább Nemlaha szövege ment végig, és a teljesen érdektelen operettjei tartalmát taglalta. Kimaradt pl. a Szerelmes királynő két szép dala is Alpár Gittától. Nem tudom, mert talán a Gaál Franciska rész érdekes volt, de több zene jobb lett volna.



Az sem volt igaz, hogy Földes otthagyta Ábrahámot 1936-ban, mivel a Júlia operettet 1937-ben és a Fehér hattyút 1938-ban készítette el az Ábrahám-Földes-Harmat hármas... és hát nem volt sikertelen, hisz több mint 100 eléőadást élt meg a Júlia operett Honthy Hannával a Városi Színházban (Erkel ma). Sok hibát szoktam találni mondanivalójában máskor is.


Operett, mint színpadi műfaj • 47472021-05-22 11:45:40

Ábrahám Pál: "Mese a Grand Hotelben"



Teljes felvételek vagy élő közvetítések a nagy operaszínpadokról, például Münchenből, Milánóból és New Yorkból - szombatonként 19.05-től.m-án a BR-KLASSIK-on



Hollywood, megírt valóság, csillogás a francia Riviérán, a nemesség fantomfájdalma az elveszett hatalom felett - Paul Abraham mindig felvette korának aktuális, néha meglehetősen robbanásveszélyes témáit operettjeiben, mint az 1934-es "Mese a Grand Hotelben"- ben. És nem csak abban az időben, hanem ma is, sok dolog még mindig (vagy újra) mindenki fejében: a fiatal nő, aki azt akarja, hogy független a férfiak a filmiparban (Én is), vagy az ötlet, hogy szórakoztatja a közönséget állítólag igaz történeteket a jet set (docu-levesek, mint a "Die Geissens - egy rettenetesen elbűvölő család"). Elég ok arra, hogy a Nürnbergi Állami Színház újra színpadra állítsa a "Mesék a Grand Hotelben"-t. A zene Paul Abraham a frissítő keveréke keringő, swing, latin és foxtrot és a szívből jövő dallamok időtlen egyébként, és tapasztalt figyelemre méltó újjászületés az elmúlt években.

BR-KLASSIK Franken jelen volt a premieren a Nürnbergi Operaházban, és közvetíti a színes tánc körül elszegényedett spanyol infantisabella Isabella és az ambiciózus fiatal filmproducer Marylou pünkösdhétfőn. Rendező: Otto Pichler, aki szorosan együttműködik a rendező a "könnyű múzsa" Barrie Kosky a Komische Oper Berlin. Zenei vezető: Lutz de Veer.



Lustspieloperettte két felvonásban



Infantin Isabella - Andromahi Raptis

Pál nagyherceg - Sebastian Häupler

Andreas Stephan herceg - Jens Janke

Inez de Ramirez grófnő - Almerija Delic

Chamoix, Hotelbesitzer szállodatulajdonos - Ulrich Allroggen

Matard, szállodaigazgató - Jens Krause

Albert, szobapincér - Jörn-Felix Alt

Sam Makintosh, filmmágnás - Hans Kittelmann

Marylou a lánya - Maria-Danaé Bansen

Barry titkár - Adrian Hochstrasser

Dryser, dramaturg   - Yoko El Edrisi

és egyéb





Staatsphilharmonie Nürnberg

Leitung: Lutz de Veer





2021.május 15. Staatstheater Nürnberg

 


Operett, mint színpadi műfaj • 47462021-05-22 10:32:44

Opernabend: "Märchen im Grand Hotel" aus dem Staatstheater Nürnberg | Klassik | Franken | BR.de 



Staatstheater Nürnberg előadásában Ábrahám Pál Mese a Grand Hotelben c. operettje a BR-KLASSIK rádióban meghallgatható lesz 2021. 05. 24-én 20.05-től



Geschichte(n) im Grand Hotel Nürnberg - YouTube



Einführung Online - Märchen im Grand Hotel - YouTube



 


Operett, mint színpadi műfaj • 47452021-05-22 10:19:09

Pesti Művészszínház



https://www.pestimuveszszinhaz.hu/



https://www.pestimuveszszinhaz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=137


Operett, mint színpadi műfaj • 47422021-05-20 23:32:02

Ja van pár kellemes meglepetés a musicalak között



https://www.jegy.hu/program/edes-charity-121792?q=%c3%a9des+charity&sgtype=pfprogram



Neil Simon–Cy Coleman–Dorothy Fields: Édes Charity (Sweet Charity)

A Móricz Zsigmond Színház előadása. (Nyíregyháza), természetesen ott is megy a darab, de a lényeg, hogy Budapesten végre látható lesz.



https://www.youtube.com/watch?v=iG3VfKlfDEk


Operett, mint színpadi műfaj • 47392021-05-20 10:59:56

Találtam pár operettelőadást az újranyitó színházakban



Erkel Színház egy elfelejtett Kálmán Imre operettet vesz elő egy koncertelőadás keretében, Josephine császárné a címe, nemrég 2017-ben ment Bad Ishle-ben is a Lehár fesztiválon, ott is koncert formájában.



https://www.jegy.hu/program/josephine-csaszarne-118418 



Sissi, a magyar királyné / Erzsébet/ - Huszka Jenő operettje



Gödöllői Királyi Kastély - Díszudvar illetve 



Városmajori Szabadtéri Színpad



https://www.jegy.hu/program/sissi-a-magyar-kiralyne-operett-121786



Eisemann Mihály: Fekete Péter c. operettje a Városmajori Szabadtéri Színpadon  Szabadkai Népszínház Magyar Társulata adja elő



https://www.jegy.hu/program/fekete-peter-121749?q=fekete+p%c3%a9ter&sgtype=pfprogram



illetve: illetve Művészetek Háza Gödöllő Nonprofit Közhasznú Kft., Hegedűs Gyula Színpad



Eisemann Mihály: ÉN ÉS A KISÖCSÉM - Körúti Színház



KULTKIKÖTŐ - Balatonszárszó, Csukás Színház Nagyszínpad



https://www.jegy.hu/program/en-es-a-kisocsem-koruti-szinhaz-121453?q=%c3%a9n+%c3%a9s+a+kis%c3%b6cs%c3%a9m+-+k%c3%b6r%c3%bati+sz%c3%adnh%c3%a1z&sgtype=pfprogram



Eisemann Mihály: Egy csók és más semmi



Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, Nagyszínház

 https://www.jegy.hu/program/egy-csok-es-mas-semmi-116704?q=egy+cs%c3%b3k+%c3%a9s+m%c3%a1s+semmi&sgtype=pfprogram



Agria Játékok Közhasznú Nonprofit Kft., Líceum udvar

https://www.jegy.hu/program/egy-csok-es-mas-semmi-121681?q=egy+cs%c3%b3k+%c3%a9s+m%c3%a1s+semmi&sgtype=pfprogram



Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft., Barlangszínház

https://www.jegy.hu/program/egy-csok-es-mas-semmi-121146?q=egy+cs%c3%b3k+%c3%a9s+m%c3%a1s+semmi&sgtype=pfprogram



Lehár Ferenc: Víg özvegy



Agria Játékok Közhasznú Nonprofit Kft., Líceum udvar

https://www.jegy.hu/program/a-vig-ozvegy-114321?q=a+v%c3%adg+%c3%b6zvegy&sgtype=pfprogram



Ábrahám Pál: Bál a Savoyban



Váci Mihály Kulturális Központ, Színházterem 4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 9.



https://www.jegy.hu/program/bal-a-savoyban-122565?q=b%c3%a1l+a+savoyban&sgtype=pfprogram



Ábrahám Pál: Bál a Savoyban



Miskolci Nemzeti Színház, Nagyszínház 3525 Miskolc, Déryné utca 1.



Ábrahám Pál: Viktória a Békéscsabai Jókai Színház előadása



Agria Játékok Közhasznú Nonprofit Kft., Líceum udvar

3300 Eger, Eszterházy té



https://www.jegy.hu/program/viktoria-115208?q=vikt%c3%b3ria&sgtype=pfprogram



Ábrahám Pál: Viktória



Szarvasi Vízi Színház

5540 Szarvas, Petőfi Sándor u. 7-9.



https://www.jegy.hu/program/viktoria-121928?q=vikt%c3%b3ria&sgtype=pfprogram



Huszka Jenő: Lili bárónő A Pesti Művész Színház előadása.



Tokaj FESZTIVÁLKATLAN 3910 Tokaj, Bodrogkeresztúri út 2.



https://www.jegy.hu/program/huszka-jeno-martos-ferenc-lili-barono-121958?q=huszka+jen%c5%91-martos+ferenc%3a+lili+b%c3%a1r%c3%b3n%c5%91&sgtype=pfprogram



Huszka Jenő: Lili bárónő



Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központ, Színházterem

1105 Budapest, Szent László tér 7-14.



https://www.jegy.hu/program/lili-barono-operett-117664?q=lili+b%c3%a1r%c3%b3n%c5%91+-+operett&sgtype=pfprogram



Huszka Jenő: Lili bárónő



HSMK Kanizsai Kulturális K. 8800 Nagykanizsa, Széchenyi tér 5-9. Pesti Művész Színház előadása



https://www.jegy.hu/program/lili-barono-122165?q=lili+b%c3%a1r%c3%b3n%c5%91&sgtype=pfprogram



Kálmán Imre: Cigányprímás



Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft., Petőfi Színház.9400 Sopron, Petőfi tér 1.



https://www.jegy.hu/program/ciganyprimas-115617?q=cig%c3%a1nypr%c3%adm%c3%a1s&sgtype=pfprogram


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8842021-05-18 18:44:42

Rosszul írták a cikkben, mert ugye Hamburgban halt meg, ott elneveztek róla egy parkot.


Operett, mint színpadi műfaj • 47272021-05-11 16:08:10

Na mikre nem bukkantam: 



valaki feltöltött pár teljes operett előadást, most nézhetők.



Ábrahám Pál: 3:1 a szerelem javára c. operettje a Komische Oper Berlinből 2019-es előadás németül angol felirattal, de van magyar fordítás is



Abraham - Roxy und ihr Wunderteam (2019) - YouTube



 


Lehár Ferenc • 7532021-05-09 16:04:31

Valami olyasmit ígértek, hogy egy filmet készítenek életéről a 150. szülinapra, ami tavaly volt. Erről tudtok valamit?



A Kálmán Imre életéről készült egy film, de hogy Lehárról lenne-e életrajzi film nem rémlik.



"Ich über mich - Franz Léhar" (Portrait des Komponisten) - YouTube



Talán ez lenne az, gondolom.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8812021-05-08 21:28:00

ÁBRAHÁM PÁL 1892 novemberében született Apatinban, s 1960 májusában, Münchenben hunyt el. Mint kortársai emlékezéseiben olvashatjuk rendkívül érdekes, különös ember volt. Fantaszta és praktikus, lelkes és depressziós, felületes könnyed és könyörtelenül precíz, öngyötrően kétkedő és fölényesen magabiztos.



Egy azonban tény: hihetetlen érzéke volt a sikerhez, zenei stílusa évtizedekkel előzte meg a korát, az ő munkássága adott utolsó nagy lendületet az európai operettnek. Az ismeretlenségből bukkant fel Berlinben, majd meghódította egész Németországot. Az 1930-ban bemutatott Viktória tette világhírűvé, ami félmillió márkát, egy tucat filmszerződést és egy kis rokokó kastélyt hozott a fiatal komponistának és kitünő karmesternek. S máris következtek az újabb művek, a Hawai rózsáj, s 1932-ben a Bál a Savoyban. Ábrahám összetörve, betegen és szegényen halt meg. De többszáz szenzációs slágere (például: Toujours I'amour, Kicsike vigyázzon, My golden baby, stb) talán még további emberöltőkön át is rá fog emlékeztetni ..


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46182021-05-08 21:26:44

Sajnos lemaradtam róla, de képtelenség volt visszahallgatni, reméljük holnapra kijavítják a problémát.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8802021-05-06 18:53:12

Ábrahám Pál világhírű magyar operettszerző, ma 61 éve távozott az élők sorából.



Emlékére szóljanak szép dalok egyik legnagyobb sikere, a Hawaii rózsája c. operettje dalaiból



Marco Bakker singt ein Paul-Abraham-Medley - YouTube



 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46152021-05-06 18:45:52

Egy kis összeállítás Ábrahám Pál halálának 61. évfordulója alkalmából



Marco Bakker singt ein Paul-Abraham-Medley - YouTube


Eiffel Műhelyház • 5442021-05-06 14:38:39

Ne ijesztgess már ezzel a coviddal, tényleg nem lehet a végtelenségig húzni. Honnan veszed ezt a 2030-at, még 2023 is messze van, szóval talán idén szeptemberben már lesz valami, sőt úgy néz ki nyáron is, június 1-től.



Az opera meg így is úgy is üres lesz, hisz már a járvány előtt is az volt, szóval igazából be is lehetne nyugodtan zárni az egyik operaházat, jelenesetben, ha az opera megnyílik az Erkelt. De, ha ott olcsóbb lenne a jegyár, akkor talán még lehetnének opera, operett és musical előadások. Különben is a nyugdíjasok egyenlőre nem mernek még oda menni, szóval szerintem csak akkor jönnének, ha szét lennének ültetve az emberek. Ez jegyveszteséget se okozna az Erkelben lévő sok szék és kevés érdeklődő miatt. A fiatalabb korosztálynak pedig csekély az érdeklődése az opera iránt.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 46122021-05-06 13:44:35

Vissza lehet hallgatni? Vagy ismétlik valamikor? Sose tudom mikor kezdődik ez a műsor.


Eiffel Műhelyház • 5422021-05-06 10:46:05

És az Erkel Színház?



Különben meglehetősen érdekes, hogy az oroszok, akiknek 3 vakcinájuk van egyszerűen nem oltatnak, az első oltás megrekedt 8%-on. A románoknál meg 1.5 millió Astra maradt, abból 100 000-100 000-et elküldtek Moldovának és Ukarjnának, nos előbbi helyen szintén nem volt népszerű. Szerbiában már fizetnek ha beloltatod magad. Bulgáriában is 8% körül maradt a beloltottak száma. Albániában pedig ferbruár 22-én megrekedt az oltás.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 28692021-05-06 10:05:19

Sajnos ez van, igazából mikor is nyitnak a színházak?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45922021-04-24 20:27:29

Nemsoká menni fog a Sissy operett tőle, ami valódi címe Erzsébet. A Sissy operett az Fritz Kreisler műve. Kicsit megtévesztő így. Elvileg a színházak hamarosan nyitnak, bár még nem vagyok oltva, bár 2-szer is átestem, nem tudom, azért megvárom a megfelelő vakcinát.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45902021-04-24 18:45:12

Ezek már gyengébb Eisemann darabok és dalok voltak, leszámítva a Fekete Pétert és a Bástyasétány 77-et.



Tudtok arról, most ki következik?



Kálmán 4, Lehár 2, Huszka 2: Fényes 2 Lajtai 2 Eisemann 2 Ábrahám 1 Jacobi 1 Szirmai 1 adás ha jól rémlik, persze más sorrendben. 



Ábrahám is megérdemelne mégegy adást. 



Én várom Gyöngy Pált még, tőle is szép sorozatot lehet összeszedni. Talán lesz Kemény Egon is? Ott van még Buday Dénes, Brodszky Miklós, Erdélyi Mihály, Kerekes János, kb ezek, meg hát a külföldiek.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 21892021-04-24 09:11:53

A facebookon láttam a kiírást Nemhala György honlapján, hogy Kemény Egonról is lesz operett parádé.  Mikor lesz? Ma ugye Eisemann folytatás van. A többi zeneszerzőt is tudod, akiről lista készül?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45752021-04-18 12:51:40

Tauber természetesen Kálmán Imrétől is énekelt operetteket: 



itt egy különlegesség, amit nem sűrűn játszanak a Chicago-i hercegnőből



RICHARD TAUBER SINGS - ROSE DER PRARIE- emmerich kalman - YouTube


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45742021-04-18 12:03:40

Jó lenne ez a Tauber felvétel, kár hogy ennyire recseg. Ezen lehet segíteni? Különben ezt az egyetlen Eisemann dalt énekelte Tauber? Különösen szépen hangzik tőle.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45712021-04-17 19:55:17

Richard Tauber singt Paul Abraham - alle Aufnahmen - YouTube


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45702021-04-17 19:55:15

Nem is tudtam, hogy Tauber énekelt Eisemann dalt is. Lehárt és Ábrahámot többet is énekelt.


Operett, mint színpadi műfaj • 47192021-04-16 20:53:27

Na úgy látom a Mosoly országa bemutató és a Viktória felújítása is átmegy a következő évadra, nem hiszem, hogy korábban kinyitnak, mint szeptember.


Pantheon • 28802021-04-16 16:53:12

Hát ez sajnos várható volt, már évek óta nagyon beteg. Természetesen vele a magyar színház egyik utolsó nagy ikonja távozott, nekem az utolsó előtti Psota Irén volt. Járai Máté az neki nem vér szerinti unokája?



 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45612021-04-11 11:02:51

Kiváncsi vagyok milyen szerzők lesznek még? Mondjuk ha Lajtairól és Fényesről két adás volt, hát lehetne még egy adás Huszkáról és Ábrahámról (május 6. a halála évfordulója), hisz ők azért elég sokat alkottak. Pl. Ábrahám filmdalokat is, akár Fényes és Eisemann.


Opernglas, avagy operai távcső... • 207942021-04-10 20:11:56

Ez nem opera téma, csak mondom, senki se tudja a covid halálok pontos számát, hisz sokakat nem teszteltek, illetve vannak akik bár covidosok, mégse ebbe halnak bele. 



Végül is ha az utcán hirtelen rosszul lesz valaki és nem lett tesztelve, az nem covid  halott, pedig lehet fertőzött.



Másrészt az is elég gáz, hogy már 2.7 millió ember be van oltva és mégis álllandó a betegek és a halottak száma, mintha nem is hatna semmit a vakcina. Persze, hisz a kínai a második oltástól számíva 2 hét, de 4-5 hét is lehet, sőt sokaknál semmit se ér.


Opernglas, avagy operai távcső... • 207932021-04-10 20:08:39

Mi a helyzet Németországban és Ausztriában, ott van már színház? Vagy lesz még a tavaszi szezonban?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45582021-04-09 17:57:07

Ki tudja, de a következő tipp Eisemann Mihály, gondolom ő lesz most. 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45492021-04-06 20:51:24

Mióta nincs Claudia?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625612021-04-04 19:26:57

Mondjuk a Covid nem tesz túl jót a tüdőnek és a hangszálaknak, szóval ez a 244 fő azt is jelenti, hogy sok énekest elveszítenek, mármint nem szó szoros értelemben, hanem ezek már nem fognak tudni újra énekelni. A zenészeknél talán kevésbé igaz ez.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625572021-04-03 21:17:42

Ez most komoly? Azt olvastam, hogy 10 ember került kórházba a 244-ből.


Kedvenc magyar operaelőadók • 12102021-04-03 18:16:18

Különben nem értem, hogy nálunk ez a brit mutáns miért ennyivel halálosabb mint máshol....pedig itt dupláját oltották majdnem az uniós átlagnak. Bár ez nem az a topik, de szerintem lőttek ennek az évadnak a magyar színházakban, bár lehet május közepére kinyithatnak, mert a beoltott nyugdíjasok tömegei látogathatják, max  minden 3. széken 1 ember fog ülni. 


Kedvenc magyar operaelőadók • 12092021-04-03 18:13:45

Na jó, de igazából ezt nem lehet tudni, bárhol, pl. nagy bevásárlóközpont az ilyenkor elég veszélyes lehet.


Kedvenc magyar operaelőadók • 12072021-04-03 17:56:19

Nem tudom, de ez a 244 covidos eset az Erkelben nagyon elszomorító, tehát nulla volt a védekezés sikere. Vajon ő is ott kapta el?


Operett, mint színpadi műfaj • 47152021-04-02 21:02:28

Persze nagy kedvenc, de a ZDF-es 1971-es filmben is nagyon jó az előadás.



Stella Mooney & Gene Reed - Ich hab ein Diwanpüppchen 1971 - YouTube



 

Operett, mint színpadi műfaj • 47132021-04-02 18:55:53

Szerintem ez a Párizs szép Párizs ugyanaz a dal, ami a Hawaii rózsája c. operett címadó dal.



Marek Weber - Comedian Harmonists - Blume von Hawai - 1931 - YouTube



Sajnos a Színházi Élet, ami rengeteg operett librettóját leközölte, a Hawaii rózsájáét pont nem, pedig pont ez az Ábrahám operett érdekelne a legjobban magyarul, mert németül ismerem a dalokat mind, de magyarul csak párat hallottam belőle. Jó lenne pár dal, pl. a Van egy díványbabám is nagy kedvenc, de sehol se találtam meg magyarul, pedig még Jonas Kaufmann is énekli.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 47112021-04-02 18:00:33

Van még egy érdekes cikk a Zenebonáról, valójában már itt kezdődött egy dallal Ábrahám nemzetközi karrierje




  • 8 Órai Ujság, 1928. szeptember 13. 8. oldal



(Saját tudósítónktól.) Olyan ez, kérem, mint a mese. Mintha csak Andersen találta volna ki. A szegény jó fiú, aki hirtelen aranyhegyekhez jut. Az egyszerű muzsikus, aki összemuzsikálja magának a világ minden szeretetét, népszerűségét, pénzét.

Egyszer volt, hol nem volt, — mondaná Andersen, — volt egyszer egy kisfiú, aki gimnazista korában már muzsikát komponált. Komoly muzsikát; mert Grieg és Mozart voltak az ideáljai. A kisfiú édesapja eleintén azt mondta, hadd mulasson a gyerek és azt se bánta, hogy a fia beiratkozott a zeneakadémiára és amit eddig ösztönszerűen csinált, most megtanulta mesterségszerűen is. Komponált sülteket és sanzonettákat, szimfóniákat és fugákat és boldog volt, hogy egyszer-másszor művészek előadásában hallhatta is a muzsikáját...

Ámde egy bús napon, — folytatná Andersen úr, — beborult az ég búzakék boltozatja, vihar támadt és fúriák repültek a levegőben. Kitört a háború, a nagy világégés, a végtelen vérözön. A muzsikusnak is el kellett mennie s amikorra hazajött, az édesapja azt mondta, hogy elég volt a muzsikából, most pedig lássunk kenyér után ...

És Ábrahám Paliból egy éjszakán át Ábrahám Pál lett és mesterséget kezdett. (Mert az Andersen-mesét most én folytatom és elárulom, hogy az a fent említett kis muzsikus senki más, mint Ábrahám Tali . . . nem, Ábrahám Pál.) Szóval: kenyeret keresett; — de nem talált. Müvészlelke nem tudott kiigazodni az üzleti számadások labirintusában és Ábrahám Pál belebukott a dologba. S akkor aztán jöttek a szomorú, nagyon szomorú napok. A Gond és a Bánat és a végtelen nyomorúság. Nyomorgott és nem szökött meg sem a nyomorúság, sem pedig a vállalt kötelezettségek konzekvenciái elől. Fizetett, ahogy tudott. Nem alkudott le semmit az adósságaiból, hanem fizetett, fizetett, fizetett: nem mint egy kereskedő, hanem mint egy katonatiszt. És fizet még most is; pedig egy kis bohémséggel, hogy kijátszhatta volna a hitelezőit! ...

Közben visszament szépen a zongorájához, meg a hegedűjéhez és — ott megtalálta ismét a Szívét és a Kedvét. Megint muzsikált, megint zenét csinált, de most már vidám, pattogó, táncos muzsikát. Megcsinálta a „Zenebonát ‘ -1 . . .

És most jön az, amire Andersen kollégám azt mondaná, hogy — a jóság diadala. Ábrahám Pali a „Zenebona" egyik számát, a „Párizs, Párizs"-!, eladta Rózsavölgyiek útján a világhírű ,,Uis masters voice“ grammofonvállalatnak. A nagy gramofon-vállalatok pedig minden szezőn elején bemutatják Londonban új slágereiket, mint ahogy a filmtársaságok a nagy filmeket mutatják be. Az idén a múlt héten volt ez a háromnapos londoni bemutató, amelyen a világ minden nagy zeneműcége jelen volt és tegnap távirat jött Rózsavölgyiékhez a „His master voice“ -tói, hogy Ábrahám Pál „Párizs' ‘ -dalának volt a bemutatón a legnagyobb sikere; a zenemükereskedök nyomban egymillió példányban megvették a „Párizs"című dal lemezeit cs a „His master voice" négy újabb dalt rendel Ábrahám Pálnál! ...

E hírre nagy öröm támadt a művészi berkekben, mert Ábrahám Palit mindenki szereti és az örömöt csak fokozta as a hiteles számszerű adat, hogy Ábrahám Pál nyolcszázezer pengőt kap rövidesen a világhírű londoni társaságtól...

Most nem tudom: Andersen mulasztott-e, vagy én mulasztottam el elmondani azt is, hogy ez az Ábrahám Pál nemcsak nagyon szerencsés ember, hanem rendkivül tehetséges, kitűnő muzsikus is egyben; embernek pedig: kedves, udvarias, finom és — bölcs, mert hiszen Diogenes nyugalmával dolgozott és dolgozik napi húsz pengőkért és ebédeli a kis menüket szerényen a Royalban; abban a biztos tudatban, abban a szent hitben élvén, hogy jönni kell egyszer egy ilyen sikernek, egy ilyen táviratnak ... És valóban meg is jött. Akárcsak a mesében! . . Faragó Jenő.





 




 


 


 


 

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45322021-04-02 14:46:04

Néhány dalról van felvétel fent a youtube-n a Ábrahám Pál Zenebona  c. operettjéből:



Nincs messze Cairo



https://www.youtube.com/watch?v=dtqQ2banNzA&t=80s



Kicsike vigyázzon, egyszer nagymama lesz



https://www.youtube.com/watch?v=dtqQ2banNzA&t=80s



Párizs, szép Párizs



https://www.youtube.com/watch?v=ifDh7XwqoOA



Nincsen jobb jazzdobos



https://www.youtube.com/watch?v=K852VuADuwQ



Ide simulj rózsám



https://www.youtube.com/watch?v=5tDb15Vame0



Tulajdonképpen ezek a dalok az Ábrahám dalok. 



A külföldi slágereket is ki lehet deríteni.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 45272021-04-02 11:18:11

Az első magyar jazz-operett Ábrahám Pál Zenebona c. műve volt, de ebben csak 5 vagy 6 dal volt Ábrahám műve, a többi az import külföldi sláger magyarra fordíva. 1928 március 2-i a darab. Még ugyanezen év októberében mutatták be ugyancsak Ábrahám Pál Az utolsó Verebély lány c. jazz-operettjét, mely már teljes egészében a zeneszerző alkotása. A Miss Amerika 1929. januárban lett bemutattva,  ami az első Eisemann operett, és 1929-es Brodszky Miklós Szökik az asszony c. jazz-operettje. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625492021-04-01 16:49:40

Ja, lassan már az lesz a kuriózum, aki még nem kapta el a Covidot.


Operett, mint színpadi műfaj • 46942021-02-28 17:19:49

A legvégén van a Hawaii rózsája, ez inkább ismertetés, elején Ábrahám Pálról beszél, majd a darabról, közben részleteket játszanak be. A legelső részben egy ismeretlen Mozart opera és utána egy Marilyn Monroe életéről szóló musical/operett megy.


Élő közvetítések • 85982021-02-28 15:32:06

Ez fizetős előadás volt? Milyen volt? Annyit tudok, hogy kortárs és külföldön elég népszerű.


Élő közvetítések • 85962021-02-27 23:26:23

Úgy nézem, már nem megy hányadika van, vasárnap 28-án lesz a Hawaii rózsája Hagen-ből.



 

Operett, mint színpadi műfaj • 46922021-02-27 23:24:02

Ja tényleg holnap 28 van. ami egyik unokatesóm szülinapja is, jó hogy mondod...


Élő közvetítések • 85952021-02-27 21:17:56

Bocsánat az elírásért, 2021. 02. 27-án lesz a Hawaii rózsája livestream a Theater Hagenből. 16 órától, és az előbb küldött linken megtekinthető.



en: theaterhagen


Operett, mint színpadi műfaj • 46902021-02-27 21:15:26

Na ezt elírtam, holnap lesz, 2021. 02. 27-én a Theater Hagen-ből a Hawaii rózsája livestream.



en: theaterhagen


Élő közvetítések • 85942021-02-27 17:18:49

A Theater Hagen 2021. 02. 07-én 16 órától vetíti Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. operettje több dalát, mindez azután történik, hogy ugyanennek az operettnek a livesstream előadása elmaradt a Komische Oper Berlinbő, még 2020. dec. 30-ánl. Egyébként az operettet már feltették a repertoárra Hagen-ben, de kb. 2 előadás volt, utána a Covid miatt bezárták a színházat. 



Azért is örömteli esemény ez, mivel ez az operett az 1980-as évek vége óta sehol sem volt repertoáron Magyarországon, holott német nyelvterületen a Bál a Savoyban után a legnépszerűbb Ábrahám operett.



www.theaterhagen.



A L ' Isola disabitata c. Haydn opera (A sivatagi sziget) ebből a darabból is lesznek részletek. Mindenesetre majd holnap kiderül mi is a pontos műsor.



Marilyn Forever" Gavin Bryars c. művéből is lesznek részletek.



Az ingyenes betekintés az alábbil linken érhető el:



theaterhagen: theaterhagen



Einblicke in Musiktheater-Produktionen der Spielzeit 2020/21 - YouTube



DIE EINSAME INSEL (L'ISOLA DISABITATA) / MARILYN FOREVER / DIE BLUME VON HAWAII Einblicke in Musiktheater-Produktionen der Spielzeit 2020/21 Im September und Oktober 2020 konnten zwei Musiktheater-Neuproduktionen Premiere feiern: Der Doppelabend mit den Opern L’isola disabitata (Die einsame Insel) von Joseph Haydn und Marilyn Forever on Gavin Bryars (Regie: Magdalena Fuchsberger, Holger Potocki) sowie die Operette Die Blume von Hawaii von Paul Abraham (Regie: Johannes Pölzgutter). Dieser Stream bietet durch die Präsentation von Highlights die Möglichkeit, einen besonderen Einblick in diese Neuinszenierungen zu gewinnen. Zudem kommen einzelne Künstler*innen, die an den Produktionen beteiligt waren, zu Wort wie die Gesangssolist*innen Angela Davis, Richard van Gemert, Alina Grzeschik, Dramaturgin Rebecca Graitl sowie Generalmusikdirektor Joseph Trafton und Intendant und Dramaturg Francis Hüsers. Mit: Maciej Bittner, Angela Davis, Richard van Gemert, Alina Grzeschik, Alexander von Hugo, Insu Hwang, Sebastian Joest, Anton Kuzenok, Maria Markina, Kenneth Mattice, Wolfgang Niggel, Matthew Overmeyer, Penny Sofroniadou, Bernd Stahlschmidt-Drescher, Götz Vogelgesang; Mitglieder des Chors und Balletts Hagen; Philharmonisches Orchester Hagen, Leitung: Rodrigo Tomillo, Joseph Trafton


Operett, mint színpadi műfaj • 46862021-02-27 15:45:35

A Theater Hagen 2021. 02. 07-én 16 órától vetíti Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. operettje több dalát, mindez azután történik, hogy ugyanennek az operettnek a livesstream előadása elmaradt a Komische Oper Berlinbő, még 2020. dec. 30-ánl. Egyébként az operettet már feltették a repertoárra Hagen-ben, de kb. 2 előadás volt, utána a Covid miatt bezárták a színházat. 



Azért is örömteli esemény ez, mivel ez az operett az 1980-as évek vége óta sehol sem volt repertoáron Magyarországon, holott német nyelvterületen a Bál a Savoyban után a legnépszerűbb Ábrahám operett.



www.theaterhagen.



A L ' Isola disabitata c. Haydn opera (A sivatagi sziget) ebből a darabból is lesznek részletek. Mindenesetre majd holnap kiderül mi is a pontos műsor.



Marilyn Forever" Gavin Bryars c. művéből is lesznek részletek.



Az ingyenes betekintés az alábbil linken érhető el:



theaterhagen: theaterhagen



Einblicke in Musiktheater-Produktionen der Spielzeit 2020/21 - YouTube



DIE EINSAME INSEL (L'ISOLA DISABITATA) / MARILYN FOREVER / DIE BLUME VON HAWAII Einblicke in Musiktheater-Produktionen der Spielzeit 2020/21 Im September und Oktober 2020 konnten zwei Musiktheater-Neuproduktionen Premiere feiern: Der Doppelabend mit den Opern L’isola disabitata (Die einsame Insel) von Joseph Haydn und Marilyn Forever on Gavin Bryars (Regie: Magdalena Fuchsberger, Holger Potocki) sowie die Operette Die Blume von Hawaii von Paul Abraham (Regie: Johannes Pölzgutter). Dieser Stream bietet durch die Präsentation von Highlights die Möglichkeit, einen besonderen Einblick in diese Neuinszenierungen zu gewinnen. Zudem kommen einzelne Künstler*innen, die an den Produktionen beteiligt waren, zu Wort wie die Gesangssolist*innen Angela Davis, Richard van Gemert, Alina Grzeschik, Dramaturgin Rebecca Graitl sowie Generalmusikdirektor Joseph Trafton und Intendant und Dramaturg Francis Hüsers. Mit: Maciej Bittner, Angela Davis, Richard van Gemert, Alina Grzeschik, Alexander von Hugo, Insu Hwang, Sebastian Joest, Anton Kuzenok, Maria Markina, Kenneth Mattice, Wolfgang Niggel, Matthew Overmeyer, Penny Sofroniadou, Bernd Stahlschmidt-Drescher, Götz Vogelgesang; Mitglieder des Chors und Balletts Hagen; Philharmonisches Orchester Hagen, Leitung: Rodrigo Tomillo, Joseph Trafton



 


 

Operett, mint színpadi műfaj • 46832021-02-23 20:50:56

Pesti Napló, 1928. március 03 / 52. szám





Zenebona



A Fővárosi Operettszínház uidonsága.

Végre: operett az — Operettszínházban. Operett, mégpedig ízig-vérig, valódi jazz-operett. Szövegben is, zenében is. A librettó modern és nívós. A zene: friss és üdítő. Lakatos László, a rutinos, jószemű Bródy István ötletét teljes estét betöltő librettóvá szélesítette. Librettót Nem is, — sokkal több: fordulatos. pergő ütemű. mulatságos — vígjáték. Önmagában is teljes és önmagában is siker. Lakatos László, a színpad nagyszerű ismerője, ebben a librettóban valami egész kedves játékot rejtett el, s a cselekmény fordulatainak szövevényében bújtatja, csillogtatja, fejleszti, rejti, sűríti tovább, hogy végül is egy frappáns ötlettel, fölényesén keresse ki és adja élénk a megoldást. Bájos fintorok, nevettető tréfák, piruettek, bukfencek, és egészséges, maró szatíra keverednek egybe ebben az érdekes szövegkönyvben, amely mintha egyben enyhe paródiája is volna a divatos francia operettek már-már egészen szokványossá váló szövegkönyveinek. Él ez a cselekmény, még akkor is, amikor bátor tréfálkozással az életnek pontosan a visszáját mutatja.

A zene: tizenkét külföldi sláger és öt eredeti magyar jazzszáru. Az eredeti számok kitűnő szerzője: Ábrahám Pál. Ötletes komponista; nyeresége az operettnek és a magyar muzsikusgárdának. Ábrahám Pál fűzte csokorba a külföld legdivatosabb 12 jazz-slágerét, ő maga hangszerelte ezeket a számokat, amelyekből három hatásos finálét is épített. Kitűnő, a szövegkönyvhöz méltó, nívós munkát végzett. Külön elismerés illeti meg a tizennégytagú, pompásan működő zenekar dirigálásáért 

A színház áldozattal állt a szerzők mellé; Szereposztásban, kiállításban és rendezésben is a tőle telhető legjobbat adta. Az együttes játéka elsőrangú.Fejes Teri játéka diszkréten finom, franciásan pikáns, éneke kedves, táncai nagyszerűek Mellette, ugyancsak az első vonalban: Gomba szögi Ella hatásosan szövi át és aknázza ki humoros szerepének minden lehetőségét. Ez a fiatal, talentumos művésznő Seraphne szerepében egyik legszebb sikerét aratja. Az ügyes és fejlődő Zilahu Irén mellett Szokolay Olly tánca nagyon hatásos. Kabos Gyula Kertész Dezső, Vendrey Ferenc, Radó Sándor és Sarkáéi Aladár, az operett férfi kvintettje: kitünő. Nagy Jenő és Kerékgyártó Olga nevét kell még feljegyeznünk. Gara díszletei hatásosak. Szabolcs Ernő rendezése ízléses.

A Zenebona főpróbájának sikerét teljes mértékben pecsételte meg a bemutató est hangos nagy sikere, amelynek során, az egyes felvonások végén számtalanszor hívták a lámpák elé a szerzőket és a szereplőket.



 


 


 


 

Operett, mint színpadi műfaj • 46822021-02-23 20:33:03

Többekben is felmereült a kérdés, vajon ki hangszerelte a Maya c. operettet, hisz Fényes Szabolcs még csak 18 éves volt. Keresgélésem során találtam egy választ erre magától a zeneszerzőtől:



Magyarország, 1932. 05. 18. 11. oldal



A Beöthy emlékérem zeneszerző jelöltje nyilatkozik az érem kiadása körül keletkezett bonyodalmakról. Megírtuk már, hogy a Beöthy emlékérem odaítélését elhalasztották, mert a kitüntetés szabályzatát a színpadi szerzők nem készítették el. Most hogy elkészült ez a tervezet, rövidesen kiosztásra kerül ez az irodalmi kitüntetés. A Beöthy emlékérem zeneszerző jelöltjét, Fényes Szabolcsot, a Maya szerzőjét azzal vádolták a bizottságban, hogy nem is reflektálhat a díjra, mert nem. maga hangszerelte a darabját. Beszéltünk Fényes Szabolccsal, aki egyébként öccse Fényes Annuskának, a háborús évek híres gyermekszubrettjének. A komponista a következőket mondotta:

— A bizottságban elhangzott vádakkal szemben az az igazság, hogy a műveimet magam hangszerelem. Igaz azonban, hogy a Maya hangszerelésénél technikai segítséget vettem igénybe, de ezt csak azért, mert két hét alatt hoztuk ki a darabot. A legnagyobb komponisták is kivétel nélkül segéderőket vesznek igénybe a hangszerelésnél, azonban ezek a zeneszerző utasításai szerint dolgoznak.

— Egyébként most fejeztem be Manolita című új operettemet, amelynek szövegét Harmath Imre irta.



 


 

Operett, mint színpadi műfaj • 46772021-02-23 12:34:47

8 Órai Ujság, 1934. március 30 / 72. szám



Az új Ábrahám-operett bécsi bemutatója

A „Mese a Grandhotelben" című új Ábrahám-operettnek szerdán este volt a bemutató- főpróbája a bécsi Theater an dér Wienben. Kiküldött tudósítónk erről a következőket telefonozza:

Sok diadalt aratott már Ábrahám Pál muzsikája sok országban, de a tegnapi theatre paré-főpróba, a „Marchen im Grandhotel“ ünnepi bemutatója megkoronázta a sikerek sorozatát. A reggeli lapok kivétel nélkül a legnagyobb elragadtatással számolnak be a Grünwáld— Löhner Beda által „operettesített" Savoir-darab Theater an dér Wien-beli főpróbájáról.

Előkelő közönség, Dollfuss kancellár felesége, — akinek jótékony „Mutter- tag“-akcióját szolgálta a theatre páré bevétele, — Miklas szövetségi elnök felesége, Schuschnigg és Stockinger miniszterek családjai, a bécsi haute volée tagjai tapsoltak az előadásnak. A kritika hangsúlyozza, hogy Ábrahám Pál, a hangszerelés mestere, a melódiák gazdag kincsesbányájának művésze páratlan zsenialitással érvényesítette a zenei ■ modern hangszereit. Szállodaszalonokban történik a cselekmény: zongorának juttat nagy szerepet s énekes-kvartettet illeszt bele pompásan hangszerei közé. A mai lapok csaknem minden számot megneveznek, felsorolnak, mint legszebbet, óriási sikere volt a „Jonny“ bársanzonnak, a nagy bécsi keringőnek s a dialógusokat aláfestő kísérőzenének. Preminger igazgató rendezői keze alatt Liáné Haid, Oscar Karlweis, Bársony Rózsi és Halmay Tibor a párok. Utóbbiak tánca a legmagasabb iskola. Nagyszerű volt az ugyancsak magyar Bob Cray táncmester, aki sztepptáncos boy- csoportot tanított be. Kórus, zenekar, kiállítás — tökéletes, úgyhogy a siker — teljes.

8 örömmel állapíthatjuk meg, hogy ez a bécsi nagy színházi esemény, az új Ábrahám-operett átütő nagy sikere, ismét egyszer — magyar siker.



Utóiratom:



Ezt az Ábrahám operettet már nem lehetett az ismert okok miatt színrevinni Németországban, de még Bécsben igen, és 1936-ban a budapesti Kamaraszínházban és Szegeden is színre került (utóbbiban Mozihercegnő címmel)



 


 


 

Operett, mint színpadi műfaj • 46762021-02-21 15:05:29

f










Gaertnerplatztheater



Oper oder Operette? Warum nicht einfach beides? Das Ensemble des Gärtnerplatztheaters steht exemplarisch-vielseitig dafür, dass man das eine lieben kann, ohne auf das andere zu verzichten. Freuen Sie sich auf eine Auswahl der schönsten Arien, Duette und Ensembles aus beiden Gattungen – neben Richard und Oscar Straus(s) auch aus der Feder von Wolfgang Amadeus Mozart, Richard Tauber, Ruggero Leoncavallo, Giuseppe Verdi, Franz Lehár, Gioachino Rossini und Gaetano Donizetti.



Live-Stream STRAUS & STRAUSS & CO. / Gärtnerplatztheater / 6. Februar 2021 - YouTube



Anna Agathonos (görög), Mária Celeng(szlovákiai magyar), Daniel Gutmann(osztrák), Lucian Krasznec,(román) Maximilian Mayer, Matija Meić(horvát), Ludwig Mittelhammer, Jennifer O'Loughlin(amerikai), Levente Páll (erdélyi magyar), Gyula Rab(magyar), Camille Schnoor(francia-német), Timos Sirlantzis(görög), Anna-Katharina Tonauer (osztrák), Alexandros Tsilogiannis(görög)



ÁLLÍTÓLAG HÉTFŐN LEVESZIK, TEHÁT MA ESTIG PRÓBÁLJÁTOK MEGNÉZNI, 3 MAGYAR, 3 GÖRÖG, 1 ROMÁN ÉNEKES IS VAN A SZEREPLŐK KÖZÖTT




Operák mellett Oscar Strauss Varázskeringőjét és több Lehár dalt is énekelnek.


 

Opernglas, avagy operai távcső... • 207292021-02-21 13:57:30

Hát nem tudom, de szerintem azért a két görög fiú itt a legjobb, érdekes, alig van ott opera és mégis remek énekeseket adnak a világnak. Ott van Maria Callas vagy a maiak közül Aris Argiris, aki bariton főszerepeket játszik Münchenben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 207282021-02-21 12:05:10

Gaertnerplatztheater



Oper oder Operette? Warum nicht einfach beides? Das Ensemble des Gärtnerplatztheaters steht exemplarisch-vielseitig dafür, dass man das eine lieben kann, ohne auf das andere zu verzichten. Freuen Sie sich auf eine Auswahl der schönsten Arien, Duette und Ensembles aus beiden Gattungen – neben Richard und Oscar Straus(s) auch aus der Feder von Wolfgang Amadeus Mozart, Richard Tauber, Ruggero Leoncavallo, Giuseppe Verdi, Franz Lehár, Gioachino Rossini und Gaetano Donizetti.



Live-Stream STRAUS & STRAUSS & CO. / Gärtnerplatztheater / 6. Februar 2021 - YouTube



Anna Agathonos (görög), Mária Celeng(szlovákiai magyar), Daniel Gutmann(osztrák), Lucian Krasznec,(román) Maximilian Mayer, Matija Meić(horvát), Ludwig Mittelhammer, Jennifer O'Loughlin(amerikai), Levente Páll (erdélyi magyar), Gyula Rab(magyar), Camille Schnoor(francia-német), Timos Sirlantzis(görög), Anna-Katharina Tonauer (osztrák), Alexandros Tsilogiannis(görög)



ÁLLÍTÓLAG HÉTFŐN LEVESZIK, TEHÁT MA ESTIG PRÓBÁLJÁTOK MEGNÉZNI, 3 MAGYAR, 3 GÖRÖG, 1 ROMÁN ÉNEKES IS VAN A SZEREPLŐK KÖZÖTT


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 44162021-02-20 18:50:20

Szerintem tévedés a Szirmai neve, hacsak nem együtt szerezte a két ember, de nem valószínű, mivel Szirmai utólag írt dalokat a Kollo operettbe Fedák Sárinak.



Kisfalvy Ferenc, Váci utcán, (Unter'n Linden), Swingfox, Budapest, c. 1945 - YouTube



Itt alul a német rádióműzeum egyértelműen írja a választ kérdésünkre:



Kisfalvy Ferenc mit Tanzorchester. Váci utcán, Swingfox von Walter Kollo, ungarischer Text: Harsányi Zsolt. Aufgenommen ca. 1945, in Ungarn auf Odeon erschienen.. Der alte Kollo-Schlager Unter'n Linden besingt hier in neuem Gewand die noch heute beliebte Budapester Einkfaufsstrasse Váci utca (früher Waitzner Gasse). Abgebildet ist die Strasse aus der Zeit vor 1914. Eine Schellackplatte aus dem Schallarchiv des Radiomuseum Hardthausen.



KEVESEBB




 

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 44142021-02-20 18:35:53

Ez nem ilyen egyszerű kérdés, összevissza írnak minden, tényleg érdemes utána járni, mivel egy ismert dalról van szó.



Szinházi Élet 1914/23.



... Aztán a Mozikirály következett. Fedák Sári mutatkozott be az uj szezonban, Rátkai páratlanul mulatságos Napoleon-komédiákat müvelt és az egész ország tele lett a Váci-utcáról szóló Harsányi-kupléval, valamint a Szirmai Albert nagyszerű valcerével.



Most nem tudom pontosan, ki is az a Harsányi..



Kisfalvy Ferenc, Váci utcán, (Unter'n Linden), Swingfox, Budapest, c. 1945 - YouTube



Walter Kollo és Harsányi Zsolt szerzemény a dal. A lemezen rajta van, itt látható az eredeti lemez.



 

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 44122021-02-20 18:00:27

Meghallgattam a műsort, egész érdekes volt.



Ami most a kérdés benne, hogy a Váci utcán c. dalt, amit már sokszor hallottam vajon ki szerezte. Próbálok utánajárni régi lapokban. Egyenlőre passz. 



Szinházi Élet 1917/7.

Németország legnépszerűbb komponistája ma Walter Kollo..Ő az, aki a példátlanul népszerű Gilbertet is lepipálta népszerűségben. Nagy közkedveltsége ott kezdődött, mikor Szirmai Alberttel együtt jelent meg Londonban »A mozikirály« szinlapján, amely operett aztán hozzánk is eljutott. Ebben volt az a »Váci-utcán, Váciutcán«... kezdetű hires szám, amely az egész országot meghódította. Ezt fütyölték a verebek is, ezt húzta minden cigány, ezt zenélte minden grammofon, ezt nyaggatta minden verkli, ezt lehetett hallani zsuron, bálon, estélyen, zongoraórán, színházban, zenés kávéházban mindenütt.



Mindenesetre a Wikipedia szerint A mozikirály Szirmai operettje, és ez a dal a Kollo Katicabogár c. operettjében van. 



Igazából ezeknek a dolgoknak nehéz utána járni, mivel manapság már sehol se játszák a Mozikirályt, A legegyszerűbb megoldás valahonnan elővenni a librettóját a darabnak, amiket a Színházi Élet is leközölt.



Szinházi Élet 1918/16. szám



Die tolle Kontesse 

Német cimet kell irnunk a cikk fölé, mert amiről szó lesz, annak még nincs magyar cime. A Die tolle kontesse egy háromfelvonásos operett, amely a Városi Szinház legközelebbi premierje lesz. Magyar cime még nincs, már többféleképen próbálták megkeresztelni, mint például.egy bolondos .grófkisasszony. de a szinház igazgatósága .nincs megelégedve ezzel a címmel és a döntést kitolták addig, amíg Faludi Jenő németországi útjáról hazatér.

Az operett szerzői Bernauer és Schanlzer, fordítója Faragó Jenő és a zenéjét Walter Kollo szerezte, akinek a nevét nagyon jól ismerik Budapesten. Ki nem emlékszik a legutolsó operettjének a Mozikirálynak a slágerszáinára, amelyet Rátkay Marci énekelt agy: ..Váci-utcán. Váci-utcán, hogy ha egyszer végig mégy" .



Nos tehát ezek szerint helytelenül szerepel a Mozikirály c. oerett Szirmai Albert művei között, mivel annak zenéjét Walter Kollo írta. Mindenesetre most kérdés merül fel, amit talán érdemes lenne kikutatni. 




  • Színházi Élet - 1913/31. szám



Itt viszont közlik a Mozikirály c. operett szerzőit: 



Operette

3 felvonásban. írták :

Bernauer és Schanzer. Magyar színre alkalmazta : Harsányi Zsolt. Zenéjét szerzette : Szirmai Albert.


 


Mindenesetre ez tényleg nagyon furcsa. 


 


A Szinházi Élet ugyanezen száma szerint

A KIRÁLY-SZINHÁZ legközelebbi újdonsága!

A mozikírály 

(FILMZAUBER)

Operett 3 felvonásban írták:

Bernauer Rudolf és Schanzer Rudolf. Zenéiét szerezték: Willy Bredschneider és Walter Kollo. Fordította: Harsányi Zsolt. —  Szinrekerül Dr. Szirmai Albertnek a Iondoni előadáshoz készült zenéjével bővitve szeptember hóban a Király-Szinházban.


 


NOS TEHÁT ITT A VÁLASZ A KÉRDÉSRE, TEHÁT A MOZIKIRÁLY BREDSCHNEIDER ÉS KOLLO OPERETTJE, MELYNEK MAGYARORSZÁGI ELŐADÁSÁHOZ SZIRMAI ALBERT TOVÁBBI DALOKAT ÍRT, TEHÁT SEMMIKÉPP SEM SZIRMAI OPERETT, Ő CSAK MELLÉKSZERZŐ.


 


Az egyik Szirmay szerzeményt meg is találtam az újságban.




A kis dobos dala.

Szövegét irta: Harsányi Zsolt. Zenéjét szerzette: Szirmai Albert. A „Mozikirály

"-ban énekli Fedák Sári.


 


 


 


 


 


 


 

Élő közvetítések • 85772021-02-19 18:53:21

Nem tudom, nekem a Jancsi és Juliska oprta ugrott be, amit ingyen meg lehetett nézni az operavison-on az Erkelből, de nézhetetlen volt,, Hajléktalan gyerekek mai sztorijaként akarták előadni, de nagyon balul sült el.



 

Operett, mint színpadi műfaj • 46612021-02-16 17:10:47

A facebokon olvastam valahol, írta valaki, mindegy ki, egy férfi, annyit elárulok, gondoltam azért megosztom, mert gondoltam esetleg érdekes lehet:



A FELCSÚTI BÁRÓ



( ner operett két részben )



SZEREPLŐK:



A felcsuti Báró : Szarvassy Joseph



Bárónő:



Saffarry Mónika



Tóni Gróf:



Kovách Ákos m.v.



Yuditta :



Keresztény Ildikó



Gulyás Herczeg:



Eperfalvy Károly



Szilárd a faluszolga:



Balásszy Péter



Novák kisasszony:



Hidegvölgyi Ildikó



Első paraszt:



Rátarthy Zoltán



Második paraszt:



Retekiczky Gábor



Rendező: Vibrászky Attila



Az előadás fő támogatója a Mészaros kft.



Ismertető:



Nagy ünnepre készül Felcsút apraja és nagyja. A helyi Báró váratlanul visszatér a falujába.



A konzervatív település életét felkavarja Yuditta és Tóni Gróf szerelmi válsága.



Gulyás Herceg hazudozásai, csak rontják a helyzetet.



A végén persze kiderül, hogy a Báró, vagyonára, rafinált módon tett szert, és a nemesi címe sem valódi.



 



 


 

Operett, mint színpadi műfaj • 46512021-02-14 18:22:52

Megnéztem az előbb. Neked hogy tetszett?


Erkel Színház • 107832021-02-14 12:34:09

Színházi Élet 1928/14. szám



Hubaytól Eisemannig



Nahát kérem : mi nem vitatkozunk zenei érték-e a «Húzd rá Jonny»,vagy csak zenekísérleti nyulacska. Egyáltalában, mi nem mondunk véleményt. Helyettünk hadd beszéljenek azok, akiknek a kenyerük a zene, sót azok is, akiknek nemcsak kenyerük, de kalácsuk is. Operaszerzőket, operett-komponistákat, dalszerzőket intervjuvoltunk meg a Jonnyról. És rögtön — már itt előre — megállapítjuk, hogy a szakértőknek tetszik a Jonny. Érdekesnek, s mint minden újszerűt : izgalmasnak tartják Krenek müvet. Szóval : egyvéleményen vannak a Városi Színház közönségével. Annak is tetszik a Jonny.

Itt adjuk a szakértők véleményét.



HUBAY JENŐ :

Jazzopera

 A gondolat, mint olyan nem rossz, Én a jazzt nagyon érdekesnek tartom addig — amíg nem zörej. Ha azok a dobok megszólalnak, akkor már kakofonia lesz belőle ! Alapjában véve a jazz néhány érdekes régi hangszert favorizál. A szakszofonnak remek, behízelgő hangja vari, azt senki sem támadhatja. A modernek között is vannak lehetséges emberek és nem szabad valakit azért támadni, mert modem.



LEHÁR FERENC :

— Még a bécsi Jonny spielt auf idején intéztek hozzám hasonló körkérdést. Nekem az a véleményem, hogy a Húzd rá Jonny nagyon érdekes opera, amely sok tekintetben szakított a hagyományokkal, megérdemli azt a sikert, amelyet Pechy Erzsi és fenyves ket a kontinensen aratott.



KÁLMÁN IMRE :

Ernst Kreneket talentumos zenésznek tartom. A Jonny alapötlete teljesen eredeti és így nyilvánvaló, hogy sikere van. A viták  Persze, hogy vitáznak az emberek a darabról. Végeredményben addig ió, amíg vitáznak.



KLEIBER ERICH,

a berlini Staatsoper igazgatója :

— Krenek? Első nagy színpadi sikerét az én dirigálásom mellett aratta Novinsburg nevű művével. Nagyon tehetségesnek és ügyesnok tartom a fiatal osztrák muzsikust, aki még sok érdekes művel fogja megajándékozni a zeneirodalmat.



DR. FRANZ SCHALK,

a bécsi Operaház igazgatója :

Mint, dirigens nem tartom a Jonny spielt awf-ot a világ első remekének. Mint 

operaigazgató viszont állandóan műsoron tartom Krenek müvét, mert a közönség megtapsolja. Ki győzött a Jonnyhareban ? A közönség, az emberek, akik minden előadáson szép számmal jelennek meg a Staatsoperben.



RADNAI MIKLÓS :

— Külföldön is láttam a Húzd rá Jonnyt. Nagyon megtapsolták és tetszett az embereknek. Megnézik ezt az operát, mert mindenki kíváncsi arra, hogy miért aratott világsikert



FARKAS IMRE :

— Hozzám csak a híre jutott el ennek o jazzoperának- Elfogult vagyok ebben a tekintetben, mert legközelebb az én operettemet mutatja be a Városi Színház. Azt mondják, hogy ráérünk, nyugodtan, lassan próbálhatják az operettet, mert sokan akarják megnézni a Húzd rá Jonnyt.



LOSONCZY DEZSŐ :

— Mint minden kísérlet, ez is a válaszúttal küzd. A Húzd rá Jonny szerzője még nem határozta el, vájjon teljesen a jazz modorában írjon vagy a régi modorban. A darab mindenképpen érdekes, de a legközelebbi jazzopera még érdekesebb lesz.



ZERKOVITZ BÉLA :

— Berlinben láttam először a Húzd rá Jonnyt. Nagyszerű volt. Az emberek a~ extázisig tapsoltak. Mit jelent ez ? Ez azt jelenti, hogy jó a darab. Sőt. Remek !



 ÁBRAHÁM PÁL :



Ernst Krenek vérbeli muzsikus és jó drámaíró. Nagyszerű színpadi érzékkel dolgozik és nincs egy felesleges taktusa sem. A darab megérdemli a sikert, A Városi Színház pedig európai színvonaláról tett tanuságot, amikor a sokat emlegetett jazzoperát színre hozta.



EÍSEMANN MIHÁLY :

— Nagyon tetszett nekem a Jonny előadása, csak kevésnek találtam benne a jazzt. Péchy Erzsi gyönyörű. Fenyves, a címszereplő pedig illúziót keltő munkát végez.



LAJTAI LAJOS :

— Nagyon jó operának tartom Krenek müvét. Mindvégig leköti az ember figyelmét és végig emelkedik a hatása. Merész volt a kísérlet, de sikerült! Különösen a revü része szenzációs.



NÁDOR MIHÁLY :

— Örülnék, ha kiderülne, hogy a jazzhangszerelés az operában is nagy hatást tesz az emberekre. Ezáltal ugyanis a komoly zenét nagyon közel lehetne hozni az egyszerűbb emberekhez.



 



 


 


 


 

Erkel Színház • 107822021-02-14 12:21:27



Szinházi Élet 1928/13

Hozzáértő kritika




„Huzd rá Jonny!"-ról

Irta: Ábrahám Pál





Első impresszióm a Jonnyról: nem végesvégig kimondott jazz muzsika. Két zenekart hallottam. Fent a színpadon jazz szól, lent pedig a mai szimfonikus zenekar veszi át jazz hangszerek nélkül az új zsáneri. Krenek különösen az utolsó képben érte el, hogy a mai rendes zenekarral jazz-hatást kelt. Az elindulás nagvon érdekes. Teljesen a mai hangszerelés segítségével és technikai rendezéssel oly ügyesen, oly frappánsan tudja a színpadi aláfestést szervírozni, hogy már ez is felkelti a hallgató érdeklődését az uj műfaj iránt.

Uj műfaj? Hiszen ez csak technikai fejlődés. Mint ahogy Bach se a mai zongorára komponálta műveit, éppolyan természetesnek kell találnunk a ritmusnak és a hangszerelés technikájának fejlődését. Elképzelhető, sőt egészen bizonyos, hogy a jövő zenekarát a mai hangszerekkel (szaxofon, susafon, banjo) fogják kiegészíteni. A jövő zenei termését ilyen kiegészített zenekarok interpretálják. A klasszikusok és romantikusok örök művei természetcsen továbbra is tradiciószerüen adatnak elő. Hiszen a mai modernek (Bartók, Kodály, Schönberg stb.j már évekkel ezelőtt jazzallürökkel dolgoztak. Ez csupán fejlődési folyamat.

De hogy Kreneknél maradjunk, zenéje modern és igazán újszerű. „Blues", amely mint főmotivum állandóan visszatér — nagyszerű.

Az előadás kitűnő. Péchy Erzsi fellépte ünnepé avatja az opera premierjét. A harmadik képben egyenesen szenzációs. A szerep nehézségeit könnyen hidalja át. Magas hangjai megerősödtek és nemcsak hangban. hanem játékban is oly kiváló, hogy azt hisszük, a legkomolyabb művészi produkcióval ajándékozta meg - még a leghozzáértőbb — közönséget is. Lőrinczy Vilma egy szobalány szerepében nagy sikert ér el és különösen fox-trottja ragadja magával a közönséget.

Szedő Miklós mint régi „modernista" remekül végzi leiadatát. Fenyves „Jonny" szerepében minden elismerést megérdemel. Mileczky és a többi szereplők is kitűnően illeszkednek a többiekhez.

A rendező Walter Ulli megdöbbentő reálizmussal végezte nehéz munkáját.



Különösen a kitűnő mozdonyjelenettel fiiappirozta a közönséget. Véleményem szerint a kissé nehézkes bécsi előadásnál a pesti bemutató sokkal kedvesebb. Lóránt Vilmos a színház kitűnő főrendezője Walter Ublnak nagyszerű segítőtársa volt. Mert ne tessék csodálkozni: nagy munka bizony egy ilyen jazz-opera rendezése. Komlós Pál a fiatal karmester feladatát tehetséggel oldotta meg.

A fordítás Kristóf Károly és Semnitz Sándor tehetséges munkája.

Végezetül pedig szerényen gratulálok Sebestyén Gézának, hogy hozzájuttatott bennünket ehhez a nagyszerű produkcióhoz!



 

Erkel Színház • 107812021-02-14 12:18:10

Az akkori nagy jazzoperettszerzők és mások is ott volt a Krenek bemutatón. A Színházi Életben van is erről egy terjengős cikk az egyes véleményekről. Különben a Johnny boy ihlette Ábrahám Pált és Földes Imre szövegírót a figura elővételére a Hawaii rózsája operettben, amiben néger Johnnyt egy fehér férfi alakította feketére maszkírozva, mivel akkor még feketék nem állhattak ki a pódiumra.



Néger dal - YouTube


Erkel Színház • 107782021-02-13 21:10:50

Bocs elírtam színházat, de 2009. stimmel. A Thalia-ban régebben mentek operettek?


Erkel Színház • 107752021-02-13 19:41:41

 Igen ez a Koldusopera magyarul, ez sokat megy Magyarországon is.


Erkel Színház • 107732021-02-13 19:18:39

Mondok még két jelentős jazz operát, vagy legalábbis én még ezekről hallottam. 



Ernst Krenek Jonny spielt auf  (1927)(Húzz rá Johnny) 1928-ban ment az Városi Színházban, ma Erkel.



Kurt Weill (1930) Mahagonny városának felemelkedése és bukása, utóbbi ment kb. egy évtizede Magyarországon. (2009.)



Ezek mondanak nektek valamit. Láttátok valamelyiket?



Vagy ott van Leonard Bernstein Candide-ja, na azt is lehet jazzoperának nevezni, bár egyesek szerint operett, mások meg musicalnek mondják,



 


 


 


 

Erkel Színház • 107722021-02-13 19:11:03

Kétszer is láttam, de az jazzopera, vagy legalábbis én annak nevezném. Különben kedvelem Gershwin és Cole Porter műveit, láttam egy nagyon jó műsort pár éve a musical végzős diákjaitól az Odry Szinpadon.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1910 • Peter Pears, énekes († 1986)
elhunyt:
1974 • Darius Milhaud, zeneszerző (sz. 1899)