vissza a cimoldalra
2021-01-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

És te mit láttál a youtube-on? (431)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2139)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5047)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4345)
Régizene (5876)
Verdi-felvételek (596)
A MET felvételei (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62488)
Eiffel Műhelyház (519)
Társművészetek (2224)
A nap képe (2262)
Franz Schmidt (3764)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (632)
Lisztről emelkedetten (1032)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1470)
Balett-, és Táncművészet (6051)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: zenebaratmonika
Leírás:
Honlap:
   


zenebaratmonika (1065 hozzászólás)
 
Operett, mint színpadi műfaj • 46152021-01-11 17:56:14

Ha már Jacobi Viktor szóba került, találtam róla még érdekes dolgokat. 




  • Hajdú-Bihari Napló, 1983. október  22 / 250. szám



A LEÁNYVÁSÁR SZERZŐJE



Napjainkban a rock, a musical színházi világában sokszor parentálták el az operettet mint divatjamúlt színpadi műfajt De amikor méltó szereposztásban kitűzik a Leányvásárt vagy a Sybillt, a közönség megrohanja jegyekért a pénztárakat, hogy a szép régi melódiák hallgatásakor elábrándozzék. Így történik ez minden esetben, amikor Jacobi Viktor operettjeit játsszák. A zeneszerzőnek most van a centenáriuma: 1883. október 22-én

született Budapesten. Mindössze harmincnyolc éves volt, midőn távol a hazától, New Yorkban elhunyt.



A Markó utcai főreáliskolában tanult, ahol 1901-ben érettségizett. Akkor már jól beszélt angolul és franciául, s ügyesen zongorázott. Szülei azt akarták, hogy a gazdasági életben helyezkedjék el, ezért beiratkozott a Keleti Akadémiára. Az intézet nem volt ínyére, otthagyta az iskolát, s jelentkezett felvételre a Zeneakadémián. A zeneszerzői szakon Koessler János volt akkor a professzor, aki felismerte Jacobiban a tehetséget, és szívesen vállalta tanítványának. Növendéktársai közüli Kálmán Imre és Szirmai Albert lettek legjobb barátai. Alig múlt húszéves, amikor megírta első színpadi művét, a Rá- tartós királykisasszonyt, s benyújtotta a Népszínháznak. Ebből az időből származik róla és mesteréről egy anekdota. Megkérdezték Koesslert, hogy három, a könnyebb műfaj felé orientálódó növendéke közül melyiktől várja a legtöbbet? Válasza így hangzott :

— Legtöbbet tud Szirmai Albert, legtöbbre viszi Kálmán Imre, legzseniálisabb Jacobi Viktor.

Jacobi egyik életrajzírója, Koch Lajos színháztörténész szerény, sovány embernek jellemzi Jacobit. Olyan volt, mintha arcát sohasem érte volna nap. Hajlékony, simulékony, tapintatosan alkalmazkodó. A század elejének pesti színházi világában egészen különös jelenség. Említett első darabjának témája Holger Drachmann dán mesejátékából született, de nem lett volna siker Heltai Jenő alapos átdolgozása nélkül. Jacobi néhány közepes librettó után végre megtalálta az igazit. 1911. november 14- én mutatta be a Király Színház a Leányvásárt. Fedák Sári, Király Ernő, Petráss Sári és Rátkay Márton vitték sikerre a mindmáig népszerű munkát. Aztán elkövetkezett az első világháború kitörésének éve, 1914. Február 27-én játszották először a Sybillt. amely nemzetközi tekintélyt szerzett a zeneszerző Jacobinak. A külföldi kiadók versengtek a darab jogaiért. Jacobi júliusban Angliába utazott, hogy részt vegyen operettjének londoni próbáin. Ott érte a világháború kitörése, a hadüzenet napja. A Sybill próbái azonnal megszakadtak. Rövidesen tudomására hozták, ha nem hagyja el Angliát, internáló táborba kerül. Jacobinak az utolsó órában sikerült az Olympic nevű óceánjárón Amerikába áthajóznia. New Yorkba is eljutott már a Leányvásár és a Sybill híre. Szívesen fogadták a zeneszerzőt. Komponált. sok pénzt szerzett, de gyötörte a honvágy. Ám hazáját nem tudta viszontlátni többé. 1920 végén ugyan átjött Európába a Sybill megkésett londoni bemutatójára. s Bécsben meg is látogatta barátját, Kálmán Imrét, aki meghökkenve tapasztalta, milyen vézna, beteg ember lett Jacobiból. Könyörgött neki. maradjon Ausztriában, hiszen Amerika nem való ilyen megrongált egészségű alkotónak.

Jacobi gazdag zenei vénájából még számos darabra futotta. Ilyen volt Molnár Ferenc Farkas című vígjátékának zenés változata, valamint az Almavirág, amelyet Fritz Kreislerrel együtt komponált. Akkor már halálos beteg volt, az orvosok fehérvérűséget állapítottak meg nála. A New York-i Wood- lawn temetőben egy sír márványkövére egyetlen szót véstek: Jacobi.

Kristóf Károly


Operett, mint színpadi műfaj • 46142021-01-11 17:45:10

  • Film Színház Muzsika, 1977-07-02 / 27. szám



Bál a Savoyban



Revüoperett - félórában



Válságban az operett?



Már 1930-ban is ezt kérdezték a kritikusok. Ám jött Ábrahám Pál, a fiatal magyar komponista és Szirmai Albert, Jacobi Viktor. Kálmán Imre, Lehár Ferenc nemzetközi sikerei után indián dobok, dobverő seprű, egzotikusan csörömpölő-csörgő, kereplő segítségével — a klasszikus operettzenét megújítva — megteremtette a jazz-operettet.

A „My golden Baby”, a "Nem történt semmi, csak elválunk csendben” nemcsak az operettszínpadok slágere volt Európa-szerte, de az akkoriban éppen hogy megszületett magyar hangosfilmgyártás is kapva kapott a biztos sikeren.



A Sál a Savoybant 1934- ben fiImesít ették meg először Budapesten. A német nvelvű filmet Székely István rendezte. Alpár Gitta, Bársony Rózsi és Hans Járati főszereplésével. Sok év után most ismét film készül belőle, ezúttal a Magyar Televízió számára.

A tüzesvérű. szép Tangolitát Tiboldy Mária, a Fővárosi Operettszínház primadonnája alakítja.

— A televízióban meghonosodott szokáshoz híven félórába sűrítették Ábra- hám Pál operettjének történetét — mondja —, a hangsúly most is a muzsikáé. Minden ismert, népszerű dal és kettős elhangzik benne. Korábban már játszottam, színpadon a Bál a Savoyban, vendégként Münchenben, akkor Madeleine szerepét énekeltem.

A Bál a Savoyban című revüoperetlet Rátonyi Róbert dolgozta át képernyőre. A színes televíziós kisfilmet Bednai Nándor rendezte, operatőrje Márk Iván. A többi szereplő: Berkes János. Felföldi Anikó, Bodrogi Gyula. Zsadon Andrea Némethy Ferenc. Sugár István és Löté Attila.

P. J.



Megjegyzem: jó lenne, ha a nava is feltöltené végre és láthatnánk pl. M3-on, Duna tévén.


Operett, mint színpadi műfaj • 46132021-01-11 17:20:13

Találtam egy érdekes cikket Jacobi Viktorról és Szép Ernő íróról, akik állítólag nagyon hasonlítottak. Mondjuk szerintem nem, de lehet hogy fiatalon igen.



Szinházi Élet 1912. 9. szám



Szép Ernő mint Jacobi Viktor.

A Leányvásár századik előadása ismét különösen aktuálissá teszi a szerzőket: Bródi Miksát, Martos Ferencet, Jacobi Viktort. A róluk keringő számos történet közül álljon itt a következő :

Makay Margit, a Vígszínház üdvöskéje, a századik előadás előtt egy este benéz a színházba. A portásszoba előtt egy borotvált arcú, alacsony termetű, elegáns fiatalember köszönt neki : kezét csókolom, Margit. Mire Makay Margit nyájasan válaszolta, hogy jó estét, jó estét, Jacobi.

Egy negyedóra múlva Makay Margit benézett egy öltözőbe. Ott is találta, akiket keresett : Varsányi Irént és Mészáros Gizát. Sőt ott találta az iménti Jacobit is. Elkezdtek diskurálni.

— Drukkol a századik Leányvásár előtt? — mondta Varsányi Irén.

— Na, ugy. Csak egytől félek. Csak ott ne legyen az az utálatos Szép Ernő. Tehetséges fiu, de nagyon kellemetlen.

— Az már igaz — mondja Varsányi.

— Bizony, nagyon kiállhatatlan ember — mondja Mészáros Giza is.

És elkezdik mindahárman közakarattal szidni Szép Ernőt. Hogy milyen kiállhatatlan, kellemetlen, ellenszenves ember. A végén Makay Margitot is megkérdezték a nők :

— Hát neked mi a véleményed róla ?

— Én bizony nem tehetek róla, de nekem nagyon ' tetszik. Nagyon kellemes, kedves, rokonszenves fiu.

Erre Jacobi Viktor fülig pirult. Makay Margit fejében pedig hirtelen egy gyanú villant fel :

— Jesszus Mária, most látom, hogy maga a Szép Ernő. Az arcukat mindig

összetévesztem ... De amit az imént mondtam, azt fenntartom . . .

Tudniillik az alacsony, borotvált arcú fiatalember csakugyan Szép Ernő volt, nem Jacobi. Makay Margit állandóan összetéveszti őket. Ezt az esetet a diamalmas Leányvásár komponistájának is elmondták, aki nagyon jól mulatott rajta — aznap este, mint többnyire minden este, a Királyszinházban volt — és megjegyezte :

— Amit komponáltam, azt szinészek sokszor eljátszották. De hogy engem játsszon el egy iró a Vigben, erre igazán ez az első eset.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 46102021-01-11 11:16:07

Akkor meg volt más betegség, pl. TBC, spanyolnátha, diftéria.


Operett, mint színpadi műfaj • 46092021-01-11 11:13:43

Ez igazán illusztris névsor, pláne élőben látni őket.


Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek • 6282021-01-09 19:46:25

Jajj, ezt nagyon szeretem, különösen Sennyei Vera előadásában.


Operett, mint színpadi műfaj • 45962021-01-09 19:44:29

ONLINE SZÍNHÁZ :: Fedák Sári Színház (fedakszinhaz.hu)



Egy nagyon remek hír!



A soroksári Fedák Sári Színház is csatlakozott az online előadások sorához. Megtekinthető náluk Ábrahám Pál Viktória és Bál a Savoyban c. operettje, valalamint egy operettgála 1790 Ft--ért, ami bankkártyával fizethető a neten, tehát egész kedvező áron. 48 órán keresztül lehet megtekinteni az előadásokat.



 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 42942021-01-03 10:04:56

Igen, érdekes volt a műsor és az anekdóták, még nem hallottam ezeket a sztorikat korábban. Eddig Lehár, Huszka és Ábrahám volt, kiváncsi leszek, kik lesznek még. Gondolom jövő héten visszatér Nemlaha. Szerencsére a Médiaklikken vissza lehet hallgatni a műsor, egy hétig simán, a régebbieket meg a google keresőben találtam meg.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 42922021-01-02 19:58:04

Bár nem operett, inkább musical, de azért érdekes lehet, már csak azért is, mert nincsen musical fórum még.



LONELY HOUSE Kurt Weill - Komische Oper Berlin - YouTube



Kurt Weill dalai hallhatók még egy darabig Berlinből, közte világsikere a Koldusopera.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 42892021-01-02 17:13:11

Mi az hogy nem volt?


Operett, mint színpadi műfaj • 45902021-01-01 20:41:44

2021. január 1-én 22.17-től az M3-on (online érhető el) az 1995-ös Interoperettgálát lehet megtekinteni. Előtte, épp most, amikor írok, az Osztrigás Mirci című Fényes Szabolcs operett megy. Utólag elvileg visszanézhetők a műsorok egy darabig.



MTVA Archívum



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 206992020-12-20 09:47:05

Livestream DER VETTER AUS DINGSDA / Gärtnerplatztheater / 17. Dezember 2020 - YouTube



Eduard Künekke német operettszerző legismertebb operetetje az alábbi linken 2020. 12. 20-a estig ingyen megtekinthető. Idei felvétel, a München Gaertnerplatztheater előadása. Az operett címe magyarra fordítva Dingsda követe.


Operett, mint színpadi műfaj • 45882020-12-20 09:32:01

Eduard Künekke német operettszerző legismerebb operettje vasárnap estig ingyen megtekinthető, ez az előadás nézők nélkül lett felvéve nemrég. München Gaertnerplatztheater előadása.



Livestream DER VETTER AUS DINGSDA / Gärtnerplatztheater / 17. Dezember 2020 - YouTube  



A DINGSDA KÖVETE a címe magyarul


Pantheon • 27762020-11-26 12:07:16

Sajnos a 34 éves fia is kórházba került, ráadásul intenzívre coviddal.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48312020-11-08 16:53:54

Igazából a legjobb gyógymód a Covidra a pihenés meleg takaró alatt, úgy hogy előtte meleg teát iszunk.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48302020-11-08 16:51:22

Én is úgy gondolom, hogy jóval több az Covid okozta elhalálozás, mint mondják, mivel a betegek jelentős része tesztelés nélkül hal meg. Ez logikus, hisz sokan nem is gondolják, hogy Covidosok, mások félnek a karanténtól, mások nem hisznek a betegségben, másokhoz meg nem ér ki időben a teszt. Egy kolleganőm már egy hete várja, hogy leteszteljék. Engem szeptemberben teszteltek +-ra, de akkor még másnap este kiértek hozzám, és le kellett menni a mentőautóba.


Operett, mint színpadi műfaj • 45682020-10-28 12:17:07

Persze mert az időseket érdekelné, de ők félnek a Covidtól.


Operett, mint színpadi műfaj • 45662020-10-26 08:56:44

Volt valaki a Marica grófnőn vagy az Egy csók sé más semmin a Tháliában?


Erkel Színház • 107312020-10-26 08:46:12

Hol olvastad, hogy elkapta Ókovács? Annyira vigyázott szegény tényleg. Hogy van most?



Az Origo információi szerint Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója is koronavírusos.



Úgy tudjuk, a hét eleje óta beteg, és a felesége, Máthé Zsuzsa is koronavírusos. Otthon vannak, enyhébb tünetekkel. Ókovács Szilveszter az új Vajda-operában egy rövid prózai szerepet eljátszott volna, de így le kellett mondania.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206782020-10-21 10:51:09

Ábrahám Pál zenéje napjainkban is él, Magyarország mellett több országban is. A miskolci Bál a Savoyban mellett Ausztriában Salzburgban is műsorra került az egyik leghíresebb Ábrahám operett a Hawaii rózsája, és úgy nézem egész jó a jegyeladás a jelenlegi vírushelyzethez képest. Emellett Hamburgban és Drezdában, Meiningerben a Mese a Grand Hotelbent játszák ebben az évben, sőt még lesznek további Ábrahám bemutatók is a szezonban, többek között a Komisch Oper Berlinben (koncert) és Hagenben is lesz még idén Hawaii rózsája. Sőt az olaszországi Monzában is játszották szeptemberben az operettfesztiválon a Bál a Savoybant.



https://www.youtube.com/watch?v=V9NXmaUoP-I


Operett, mint színpadi műfaj • 45622020-10-21 10:48:41

Ábrahám Pál zenéje napjainkban is él, Magyarország mellett több országban is. A miskolci Bál a Savoyban mellett Ausztriában Salzburgban is műsorra került az egyik leghíresebb Ábrahám operett a Hawaii rózsája, és úgy nézem egész jó a jegyeladás a jelenlegi vírushelyzethez képest. Emellett Hamburgban és Drezdában, Meiningerben a Mese a Grand Hotelbent játszák ebben az évben, sőt még lesznek további Ábrahám bemutatók is a szezonban, többek között a Komisch Oper Berlinben (koncert) és Hagenben is lesz még idén Hawaii rózsája. Sőt az olaszországi Monzában is játszották szeptemberben az operettfesztiválon a Bál a Savoybant.



https://www.youtube.com/watch?v=V9NXmaUoP-I


Operett, mint színpadi műfaj • 45582020-10-04 13:01:56

Találtam néhány felvételt Ábrahám Pál Mese a Grand Hotelben c. 1934-es operettjéből, közte archív német anyagot is.



1. https://www.youtube.com/watch?v=j1Q6HJP4V9M



Die schönste Rose, tangó



2, Träum' heute Nacht von der Liebe, Slowfox



https://www.youtube.com/watch?v=lYu997QNSoE



3, https://www.youtube.com/watch?v=4wYORUENKz8 



Mon ami, engl. Waltz



4, https://www.youtube.com/watch?v=en5lNe_vcAg 



Ich geh' so gern spazieren foxtrot


Operett, mint színpadi műfaj • 45562020-09-28 13:41:26

Részlet eddig csak a hamburgi Mese a Grand Hotelben előadásból van



https://www.youtube.com/watch?v=vXRXG6eBT8g&t=4s


Operett, mint színpadi műfaj • 45552020-09-28 13:35:25



Martin Summer Sam Makintosh szerepében a "Märchen im Grand-Hotel" operettben a hamburgi Állami Operaház színpadán.  © Hamburg State Opera Fotó: Brinkhoff / Mögenburg


 

Martin Summer-nek Sam Makintosh a szerepe. Ő is műanyag színű parókát visel - Christoph Fischer sok remek jelmezötletének egyike.


A "mese a nagy szállodában" egy viharos szerelmi történet egy elszegényedett emigráns hercegnőről, egy halhatatlanul 




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Operett, mint színpadi műfaj • 45542020-09-28 13:34:31



Narea Son Infanta Isabella szerepében a "Märchen im Grand-Hotel" operettben a hamburgi Állami Operaház színpadán.  © Hamburg State Opera Fotó: Brinkhoff / Mögenburg


 

Narea Son Infanta Isabellát testesíti meg az operettben - szopránja minden felett ragyog.



 


 



 



 



 



 



 



 



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 45532020-09-28 13:29:38

Színes, de béna: "Mesék a Grand Hotelben" Hamburgban



írta Daniel Kaiser


A hamburgi Állami Operaházban nem látni olyan gyakran operettet. A Corona-program most Paul Abraham (1892-1960) "Märchen im Grand-Hotel" című darabját hozta színpadra. Az egész természetesen - a Corona miatt - kevesebb közönséggel, kevesebb zenésszel - de kevesebb a tempó is.



Narea Son Infanta Isabellát testesíti meg az operettben - szopránja minden felett ragyog.



Ez a zene csak öröm. Paul Abraham szinte akkordban komponált ellenállhatatlan fülbemászó dallamokat és csodálatos szívfájdalmat: magyaros ízű valszi, jazz, foxtrot és tangó villanás. Természetesen mindenki távolról énekel. Még pofonokat is adnak a levegőben. Csak egy zongorista (Georgiy Dubko) kíséri az énekeseket a színpadon. Egy állandóan vigyorgó fodrászüzlet kvartettje rózsaszín vagy lila színben (Hiroshi Amako, Seungwoo Simon Yang, David Minseok Kann és Hubert Kowalczyk) felváltja a zenekart - remek ötlet!






Pár szikra







Martin Summer-nek Sam Makintosh a szerepe. Ő is műanyag színű parókát visel - Christoph Fischer sok remek jelmezötletének egyike.



A "mese a nagy szállodában" egy viharos szerelmi történet egy elszegényedett emigráns hercegnőről, egy halhatatlanul szerelmes főpincérről, egy hamis gyöngy nyakláncról és egy állítólag belőle kirajzolódó hollywoodi filmről. Tűzijáték lehetett. Néhány szikrát valóban lehetett látni. Christoph Fischer fantáziadús, furcsa jelmezei hatalommal bírnak: egy hajcsavaró piramis hercegnős kalapként szolgál, a férfiak műanyag színű parókákat viselnek, például Barbie's Ken-et, a nagymama vastag, zsinóros nappali függönye pedig árokkabátot jelent a szálloda vezetőjének. Tehát a szaggatott estének az összetevői, amelyeken a száműzetésben lévő királyi család találkozik egy filmcsapattal, megfelelőek.



Két órás szabad sebesség zóna



Sascha Alexander-Todtner produkciója lassítja, majd lassítja a valóban élénk darabot. Az énekesek közötti utolsó taps közbeni kis öklendeknek több esze van és két perc alatt vezetnek, mint az azt megelőző két órás tempómentes zóna. Az énekes kvartett négy embere az egyetlen, aki egy kis impulzust ad a színpadon "ba-bamm-ba-bamm" -jával. Míg a zenészeket a végén ujjongják, a rendező a végén számos buzit keres.



Átadott témák




Sascha Alexander-Todtner produkciója lassítja a valóban élénk darabot a lassított felvételig.



A csaknem 90 éves darab tele van friss, aktuális témákkal, ha akarod: Egy fiatal nő be akarja bizonyítani filmfőnök apjának, hogy producer lehet, és a valós életet - forgatókönyvű valóságot - akarja forgatni. A nők azt éneklik, hogy inkább fiúk lennének, és valójában sokkal jobban tudnak kormányozni. Legalább a hangok örömet okoznak: Narea Son ragyog, amikor az elkényeztetett Infanta Isabella szopránjával olyan fényes, mint egy harang. A bariton Nicholas Mogg titokban, kifejezően és viccesen alakítja Albertet, a teljesen összetört főpincért, és giccs nélküli csodálatos hangszínnel énekli szerelmes dalait.



Abraham az USA-ba menekült és 1960-ban halt meg Hamburgban



A "Märchen im Grand-Hotel" bemutatóját Bécsben 1934-ben mutatták be, amikor Paul Abraham zsidó műveit már régen megszüntették Németországban. Ábrahám a nácik elől az USA-ba menekült, megbetegedett a szifiliszben, a háború után Németországba érkezett, mentálisan összezavarodva halt meg 1960-ban Hamburgban. Állítólag a végéig úgy vélte, hogy még mindig New Yorkban van, és új áttörés előtt áll a Broadway-n. Ijesztő életrajz! Milyen jó, hogy legalább Ábrahám dallamait 60 év után sem felejtik el, és továbbra is szólnak.




 




 


Operett, mint színpadi műfaj • 45512020-09-28 11:02:48

A Drezdai Operettszínház (ilyen is van)  szintén Ábrahám Pál: Mese a Grand Hotelben c. operettjét válaszotta be repertoárjában, 2020. szeptember 26-án volt a bemutató: (automatikus fordítással)



Kreatív rúgás: Ábrahám „Mesék a Grand Hotelben” a drezdai állami operettben






Mesék a drezdai Állami Operett Grand Hoteljében.  Fotó: Pawel Sosnowski.




(nmz) - 


Taps szökőkutak minden táncszám után és hangos ovációk a végén. A bemutató közönségének tetszett Paul Abraham „Märchen im Grand-Hotel” vígoperettjének félig teljes színpadra állított díszlete, amelyhez a drezdai állami operetten a Komische Oper Berlin változatát használták: A koronás nagyböjt a Kraftwerk Mitte-nél a szemnek és a fülnek is kellemesen zárult. Az est figyelemre méltó formátumú volt a tánc és a zenekar szempontjából. Gero Wendorff, Andreas Stephan osztrák hercegként mindent felülmúl a személyiség és képesség azon kombinációjával, amely a kortárs operettek DNS-je része.



Infanta Isabella pénztárában késő ősz van, de ez az ősz a nehézségek és nehézségek ellenére is csak enyhe színekben van. A cannes-i Grand Hotel buja zöldbe öltözött kiszolgáló csapata úgy lebeg a kivándorolt ​​királyság körül, mint a levelek szabad esésben. A tankönyv szerint forró nyár van, ami csábító a fejedelmi párosításra. De az úgynevezett „érzelmi szenzáció” által okozott túlmelegedés aligha rezeg a nézőtéren, amely semmiképpen sem tűnik üresnek. A „távolság” az idők szava. A Broadway és Côte d'Azur közötti járatokon az arcmaszk és a légzésvédelem a felszerelés része. Legalább a hercegi lakosztály Damsat-járól hollywoodi vaskemény csillag-kifutókra való áttérés zúzódások nélkül történik.



Ha Paul Abraham nem tett kompozíciós különbséget a társadalmi szférák között, akkor sem kell visszhang a helyszínen - gondolta Cornelia Poppe játékigazgató. Éppen ezért keveset látunk a hattyúdalból egy olyan korszak számára, amelyet Paul Abraham, Albert Grünwald és Fritz Löhner-Beda 1934-ben - vagyis a hatalom megragadása után - Bécsben és Bécsért habosítottak fel, a nemesség, az üzlet és a divat önbecsülõen eltúlzott keverékének.



Ennek a keserű háttérnek az elhanyagolása élénk műsorgá válik az Állami Operett optimálisan kihasznált terében. A hatalmas színpadon tánc, foltvarrás (tökéletesen Alexei C. Bernard felügyelete), párbeszéd és pezsgő van. A serlegből való ivás azonban tabu a hercegnő és a feltételezett pincér számára, nem az osztálykülönbségek, hanem a higiénés előírások miatt. A nagyszínpadon a zenekar trónusra kerül a bejárati csarnok előtt, amelyet különös figyelmet fordítottak a részletekre - pazar személyzetű szállodai kápolnaként tapssal, kattanásokkal és sóhajokkal még látványosan is kihívást jelent. Az ilyen poénok jobban passzolnak, mint a prológus és a két fő felvonás epilógusának elmosódott kontrasztja. A motorikus akcentus eltolódik Sam Makintosh filmmágnás (Bryan Rothfuss), aki versenykényszer nyomása alatt áll, és a Grand Hotel között, ahol a modern idők motoros készségei szünetelnek, csak perifériák. Ábrahám dallamaival és Amerikát kedvelő hangjaival ismét mindent megünnepelnek, amit a késő Weimari Köztársaságban szerettek és 1945-ig a sötét években betiltottak. A „Märchen im Grand-Hotel” az óra operettfelfedezése szoros produkcióban (legutóbb Meiningen, Hannover, Hamburg), mert régi privilégiumok és társadalmi felgyorsulások halálát mutatja, mint egy égő tükörben, pikáns poénnal: Minden olyan, mint ma, csak közösségi média nélkül. Ábrahám ritmikus hodgodge úgy viselkedik, mint a könnyű lábú,



A „távolság” marad az est fogalma mindaddig, amíg a spanyol Infanta Isabella és Andreas Stephan osztrák herceg el nem törik az eljegyzésüket, egy játékfilmben játszanak, hogy megtisztítsák számláikat, és más boldogságot találjanak a pénzügyileg erős üzleti nemesség új partnerei oldalán. Ennek a próbának a hátránya, hogy Laila Salome Fischer mint Marylou ötletgazda, aki többször viseli a (gazdasági) Szabadság-szobor csillag-diadémáját, úgy tűnik, megfagy a motoros fenség mellett. Ezenkívül Marcus Günzel, mint több hercegnő-megértő archetípusa, a normatív kvótaművészetet gyakorolja.



Egyébként: nők, koktélok, flört! A herceg nőiesen hömpölyög, aki nappal törékeny és éjszaka hajlandó, minden osztályspecifikus fenntartás nélkül. A finom, jellegzetes tenor és a tehetséges tánc ritka kombinációjával Gero Wendorff megkapja azt a szenvedélyt és könnyedséget, amely révén csak Ábrahám dalai válnak iróniává. A szálloda örököse központi szerepében Andreas Sauerzapf, aki inkognitóban pincérként működik, állítólag megszerzi a vezetői kompetencia ösztönzését, amikor az Infanta Isabella körül ás, csíramentes, ezért ideális esetben Corona-kompatibilis. Mellette Beate Korntner mutatja be a magas nemesi képzés sikeresen személytelenített eredményét. Szomnambulisztikus finomsággal úszik végig a drezdai Grand Hotel érzelmi aszályán. Ahol kevés a szikrák erotikus ropogása, ott nincs szenvedélyes összecsapás! A játék rendezője, Cornelia Poppe megállapodott Mandy Garbrecht koreográfussal és Esther Dandani outfitterrel, hogy hunyjon szemet minden nemi klisén, amelyek Abraham, Grünwald és Löhner-Beda irónia és megerősítés között voltak. A gazdasági és érzelmi mechanika fennmaradó zökkenőmentességében a zene a fő eszköz a happy end mellett, bármi áron. Ezúttal a zenekar és a helyi balett mindig képes az „egyenes” és a „furcsa” közötti finom árnyalatokra. A vokális négyes (Friedemann Condé, Georg Güldner, Michael Kuhn, Andreas Pester) aszeptikusabb zeneiségnek kedvez, mint száraz poénnak. Mindazonáltal Peter Christian Feigel megmossa, fűrészeli, fúrja és megcsapolja Ábrahám sok fülbevalóját az összes hallójáratba az általa jól ismert hangtesttel.




  • A jelenlegi tervek szerint sok előadás december közepéig.




Operett, mint színpadi műfaj • 45502020-09-20 18:09:19

A Hamburgi Állami Operaház műsorára tűzte Ábrahám Pál: Mese a Grand Hotelben c. 1934-es operettjét, az előadás 2 zongora kiséretével tartott és úgy nézem a szereplőkis tarották a 1.5 m-es távolságot, akár a közönség.



https://www.staatsoper-hamburg.de/en/schedule/event.php?AuffNr=192528



 


Operett, mint színpadi műfaj • 45482020-09-16 11:06:43

Polyák Lilla is elkapta a koronvírust.


Operett, mint színpadi műfaj • 45432020-09-08 17:54:00

Klaus Waller Ábrahám Pál életrajzírója feltöltötte a tegnapi napon Ábrahám Pál 1935-ben a Theater Wien-ben bemutatott  Dschainah. Das Mädchen aus dem Tanzhaus (Magyarul Dzsajna, lány a táncházból) c. operettjének felújított verzióját. Az operettet 2019. decemberében újította fel a Komischen Oper Berlin: (a szereplők között megtalálhatjuk a magyar Foki Dánielt, aki a Virtuózok tehetségkutatóban is szerepelt)



https://www.youtube.com/watch?v=815E_2A5zzA



Hera Hyesang Park – Dschainah Johannes Dunz – Pierre Claudel Zazie de Paris – Madame Hortense Cliquot Mirka Wagner – ihre Tochter Dániel Foki – Baron Begumil Berczewsky Talya Liebermann – Musotte Klaus Christian Schreiber – Erzähler Chorsolisten der Komischen Oper Berlin Orchester der Komischen Oper Berlin Das Leitungsteam: Hendrik Vestmann - Musikalische Leitung Katrin Kath – Kostüme David Cavelius – Chöre Musik: Paul Abraham Libretto: Alfred Grünwals und Fritz Löhner-Beda


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 40872020-09-08 17:43:10

Klaus Waller Ábrahám Pál életrajzírója feltöltötte a tegnapi napon Ábrahám Pál 1935-ben a Theater Wien-ben bemutatott  Dschainah. Das Mädchen aus dem Tanzhaus (Magyarul Dzsajna, lány a táncházból) c. operettjének felújított verzióját. Az operettet 2019. decemberében újította fel a Komischen Oper Berlin: (a szereplők között megtalálhatjuk a magyar Foki Dánielt, aki a Virtuózok tehetségkutatóban is szerepelt)



https://www.youtube.com/watch?v=815E_2A5zzA



Hera Hyesang Park – Dschainah Johannes Dunz – Pierre Claudel Zazie de Paris – Madame Hortense Cliquot Mirka Wagner – ihre Tochter Dániel Foki – Baron Begumil Berczewsky Talya Liebermann – Musotte Klaus Christian Schreiber – Erzähler Chorsolisten der Komischen Oper Berlin Orchester der Komischen Oper Berlin Das Leitungsteam: Hendrik Vestmann - Musikalische Leitung Katrin Kath – Kostüme David Cavelius – Chöre Musik: Paul Abraham Libretto: Alfred Grünwals und Fritz Löhner-Beda


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 14472020-09-07 11:04:09

A második felvonását láttam, hát nem tudom, de ezt nem így kellett volna előadni, pont a mesét ölték ki belőle.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47242020-09-05 17:00:46

https://www.operabase.com/artists/stefan-pop-16094/en Igen, de a nemzetiség nem derül ki és a kor sem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47222020-09-05 16:45:15

Ezen a néven van egy mexikói politikusnő is. https://www.operabase.com/artists/adriana-gonzalez-31670/fr  Nem derül ki hogy  hány éves. A Figaró házasságában, a Kármenben, Hoffmann meséiben és a Bohéméletben lesz a következő szezonban, meg egy spanyol darabban Marionela a címe. Hát szegény, ebből nem fog megélni.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47212020-09-05 16:43:36

Szerintem hamarosan leadják ezt is, mint a többit.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47182020-09-05 13:54:14

A műsor nincs meg? Remélem majd leadja az m5.



Én is gondolkodtam azon, hogy kimegyek az Elizabetre a Margitszigetire, a Ma este színház árultja a jegyeket akciósan, de inkább nem, most nagyon megerősödött a járvány, és hát visszafelé, meg ott túl nagy lesz a tömeg és ugye a buszok is tele lesznek. Még az is benne van a pakliban, hogy karanténba küldik az előadást, ki tudja manapság.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47132020-09-01 11:51:28

Ez érdekes, nekünk a bérlet mellett csak a Szörényi 75-re volt 3 db jegyünk, ebből 1-et küldtek el utalvány formában. Szóval amikor megláttam ezt, nagyon kiakadtam, írtam levelet az Operaháznak, hogy a másik 2 jegyet is kérem utalvány formában. Ekkor elküldték utólag. Nem tudom mi lehetetett ennek az oka. Talán azt várták, hogy adományozzam az Operaháznak? Mindegy, most van egész sok utalványom, majd elköltöm. A nyugdíjas és az előző évben bérletes, az tényleg kap 15% vagy passz mennyi kedvezményt, ha jegyet vásárol?


Opernglas, avagy operai távcső... • 206322020-08-26 16:10:01

Azért az Budapesti Operettszínházban is volt két igen fontos pozíciót betöltő zaklató, de az a kettő már egy ennél jóval súlyosabb kategóriájú eset volt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206302020-08-26 15:52:45

Mikor és kit zaklatott a művész úr? Gondolom 30 éve megnézte egy nő fenekét, ennyi lehetett.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623992020-08-25 21:45:13

Igen, én említettem a Czibor musical-t, de az a hozzászólás törölve lett. Nem tudom, de a Puskás darab állítólag nagyon negatív színben tünteti fel Czibort. Mondjuk még itt közülünk senki se látta, így pontos infó nincs erről.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623892020-08-24 20:58:26

Igen ugyanaz a darab persze, de a szereplők ismeretlenek voltak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623872020-08-24 15:28:52

Nem a Víges csapat volt, hanem a Veszprémiek. Mindegy, legalább láttam, az Ács Ferit alakító Kékesi Gábor nagyszerű volt.



Szereposztás:



RÁCZ TANÁR ÚR / JANÓ, a grund őre............. Kiss T. István



A Pál utcaiak:

BOKA................................................................. Szelle Dávid

NEMECSEK....................................................... Szente Árpád Csaba

GERÉB............................................................... Zayzon Csaba / Németh Ádám / Horváth Dániel

CSÓNAKOS....................................................... Ifjú Martin

KOLNAY.............................................................. Molnár Ervin

BARABÁS........................................................... Ruff Roland

WEISZ................................................................. Gábor Markó

RICHTER............................................................ Farkas-Csányi Attila / Kovács Gábor

CSELE................................................................. Budai Márton Zoltán / Göndör Dávid

LESZIK................................................................ Magyar János



A Vörösingesek:

ÁTS FERI............................................................  Kékesi Gábor / Németh Ádám / Soós Máté Bátor

AZ IDŐSEBB PÁSZTOR..................................... Keresztesi László

A FIATALABB PÁSZTOR....................................  Lenchés Márton / Kátai Norbert / Hédl-Szabó Dániel

SZEBENICS........................................................ Kovács Gábor / Göndör Dávid

Kátai Norbert / Schvéder Levente, Göndör Dávid / Schäfer Benedek,

Kiss Máté, Pásztor Richárd / Órás Martin, Patkó Ádám, Szabó Lajos



A zenés játék időtartama 3 óra szünettel


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623842020-08-24 15:16:01

És egy érdekesség, akinek még a Puskás musical bőven nem volt elég:



Czibor, a rongylábú c. 2020. 08.23. (tehát tegnap) musicalt mutatták be. Pécsváradi Zoltán és Vizeli Csaba a szerzői, passz, hogy ők kik. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623832020-08-24 15:09:59

Füreden 3 programon is voltam, a harmadik az a Pál utcai fiúk musical volt a szabadtéri színpadon. Mondhatom, ott is kb. 3 emberen volt maszk, pedig szinte teltház volt. A Lehár gála nagyszerű volt szerintem, és az operagála is jobb, mint a korábbi évekbeli. Én csak a második operagálát láttam, az elsőn azon a kórusok léptek fel, de én másnap érkeztem meg. 4 előadó, 2 férfi és 2 nő énekelt végig.



Július 24., péntek



Gyógy téri nagyszínpad, 20.00 óra

Operafüred - Operagála

a Magyar Állami Operaház Zenekara közreműködésével

Az est házigazdája: Ókovács Szilveszter



Karmester: Kocsár Balázs

Műsor:

Giuseppe Verdi: Nabucco - Nyitány / Ouverture

Giuseppe Verdi: Macbeth - Lady Macbeth áriája az I. felvonásból:

("Perché mi s'fuggi... La luce langue...")

Rálik Szilvia

Giuseppe Verdi: Don Carlos - Fülöp király áriája a III. felvonásból

("Ella giammai m' amo...")

Cser Krisztián

Gaetano Donizetti: Az ezred lánya - Tonio románca a II. felvonásból

Boncsér Gergely

Henry Purcell: Dido és Aeneas - Dido bucsúja

("When I'm laid...")

Szántó Andrea

Ludwig von Beethoven: István király - Nyitány / Ouverture

Erkel Ferenc: Bánk bán - Endre király áriája a III. felvonásból

("Száz hős csatán harcoltam én")

Cser Krisztián

Camille Saint-Saëns: Sámson és Delila 
Delila Csókáriája a II. felvonásból

Szántó Andrea

Ránki György: Pomádé király új ruhája - Pomádé áriája az I. felvonásból: ("Örvendj, népem, nagy öröm vár reád...")

Cser Krisztián



Kálmán Imre: A csárdáskirálynő - Szilvia belépője a I. felvonásból

("Hej-jó, hahó-hej...")

Rájk Szilvia

Adoiphe Adam: A lonjumeau-i postakocsi - Chapelou dala az I. felvonásból

("Mes amis, écoutez l'histoire")

Boncsér Gergely

Johann Strauss: A denevér - Részlet a II. felvonásból

(Egy család sok barát)

Rálik Szilvia, Szántó Andrea, Boncsér Gergely, Cser Krisztián



Július 25. szombat Gyógy téri nagyszínpad, 20.30 óra

Operettgála "Lehár 150"



Jubileumi operettgála Lehár Ferenc születésének 150. évfordulója alkalmából.

Rendező: Káel Csaba Nádasdy Kálmán-díjas, Kossuth-díjas filmrendező, érdemes művész



Műsor:

A víg özvegy - nyitány



Giuditta - "Freunde, das Leben is lebenswert"

Boncsér Gergely



Cigányszerelem Messze a nagyerdő...



Szántó Andrea



Luxemburg grófja "Szívem szeret"

Haja Zsolt



A víg özvegy Vilja-dal



Rálik Szilvia



Arany és ezüst - koncertvalcer

A Magyar Állami Operaház Balettkara

A mosoly országa - Szerelmi kettős

Boncsér Gergely, Rálik Szilvia

Bécsi vér - keringő

Luxemburg grófja - Gimbelem, gombolom

Haja Zsolt, Szántó Andrea

A mosoly országa - "Vágyom egy nő után"

Boncsér Gergely

Báli szirének - koncertvalcer a Víg özvegy melódiából

A Magyar Állami Operaház Balettkara

A víz özvegy - Danilo belépője

Haja Zsolt

Guiditta - "Meine Lippen sie küssen so heiss"

Rálik Szilvia

A víg özvegy - Ajk az ajkon

Szántó Andrea, Haja Zsolt

A víg özvegy - Grisette

Szántó Andrea


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623782020-08-24 11:55:24

Amikor Balatonfüreden voltam, szinte senkin se láttam maszkot, leszállítva pár falubeli nyugdíjast. Ott megnéztem egy opera és egy Lehár gálát, hát ott se igen volt maszk. Én csak azért nem viseltem, mert már márciusban túlestem ezen, persze a doki vírusos torokgyuszit mondott. Tévedett. Mindenesetre egyáltalán nem egy kellemes valami, anyukámon 3 hónapig voltak tünetek. Pl. piros égő szem és szaglás elvesztése, iszonyítos fejfájás, végtagfájdalom, de láz nem. Erről ennyit, tehát nem igaz, hogy nincs ez a vírus. Az influenza gyógyszerei semmit sem értek rá...maradt a vitamin, meg kamilla és hársfatea, esetleg immunerősítő.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623642020-08-23 18:45:30

Ez furcsa, nem tudom, hogy a többi Uniós országban, hogy van megoldva. A németeknél és osztrákoknál ritkítottan ülnek a nézők, úgy láttam a színházak honlapján.



A színházak veszteségei nyilván jelentősek lehetnek emiatt, de talán célszerű olyan darabokat feltenni, amik kevés szereplősek és olcsó díszlettel kivitelezhetők. A jogdíj összege sem mellékes. 



Különben azért nem olyan rossz ez az évad, most néztem végig, mert végre feltették, és pl. visszatér a Cigánybáró, Rajnai sellők, lesz Gyöngyhalászok is, sőt a Hugenoták is ismét előkerül.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623622020-08-23 18:38:27

Elvileg max. 500 ember lehet bent egyszerre, egy térben, de ebben benne vannak a szereplők és a zenekar is. A szétültetés könnyen megoldható. A Puskás musical és ami kint megy a margitszigeti szabadtérin, az teljesen szabálytalan.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623602020-08-23 17:31:58

Na tessék. Az athen-i Epidaurus Fesztiválon a maszk használata kötelező előadás alatt is. Ki van írva. Én nem örülnék, de a szétültetés azért lehet hasznos is, pláne ha sok szabad hely van.



http://www.greekfestival.gr/


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623582020-08-23 17:06:44

Miért ? Nincs igazam? Az előadások zöme tök üres lesz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623562020-08-23 16:41:17

Különben ezzel a repertoárral nyugodtan szét lehetne ültetni a közönséget a jövő évadban, bőven maradna még úgy is hely, ha minden harmadik széken ülne valaki és akkor legalább el lehetne mondani, hogy covid19 biztos az előadás, előtte meg ugye maszk kellene az előtérben.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623432020-08-23 11:59:07

Mondjuk a Pesti Srácok nem igen nevezhető hiteles forrásnak. Van erre valami konkrét bizonyíték?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623352020-08-22 16:42:13

Hát ezért még én se fizettem volna...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623332020-08-22 15:26:55

Puskás musicalt látta valaki az Erkelben?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623252020-08-21 10:46:09

A róla írt operett elég nagy baleknak mutatja be... 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623182020-08-20 16:10:33

https://www.youtube.com/watch?v=Q-EKZqPFdws



Íme Rózsi mint Daesy Parker, szerencsére erről maradt filmfelvétel is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623172020-08-20 16:08:20

Az eredeti János vitézben pedig Fedák Sári volt a főszereplő, ha jól tudom.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623152020-08-20 16:07:01

Ja tényleg, de azt még nem láttam előadáson, a kisöcsit és a Savoyt viszont igen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623142020-08-20 16:03:03

Az első nem ugrik be. Az milyen darab és ki írta? De van egy híres retro film is nadrág szereppel, Latyival a főszerepben. Egy szoknya, egy nadrág a címe, ha jól rémlik. A Lila akácokban pedig női jelmezben énekel Kabos Gyula. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623132020-08-20 16:01:14

Én és a kisöcsém és Daesy Parker a A bál a Savoyban-ban. Most ez ugruk be. Anno mindkettőt Bársony Rózsi alakította.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622992020-08-20 11:28:11

Mire gondolsz?



Ezek szerint a Salome az már-már pedofília, vagy majdnem? 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622832020-08-20 10:25:16

Én nem állítottam azt, hogy korábban ne lettek volna operettek az operettszínhában, sőt igen is voltak, de a jazzoperett első darabja az 1928-as Zenebona. Jazz dalok viszont korábbi operettekben is voltak. Pl. Lajtai Lajos Mesék az írógépről c. operettjében is, de ennek utána kéne nézni. A lényeg azon van, hogy a hagyományos operettek azok a 20-as évek közepén visszaszorultak népszerüségben és a revük megjelentek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622682020-08-19 18:18:25

Igen 1928. után már ez az irányzat volt jelen Budapesten, így az 1929-es Kemény Egon darabban is, a hagyományos operett kezdett visszaszoruln, ennek egyik oka, a Monarchiától való elszakadás, a másik a polgárság megerősödése,.



Az Ábrahám darabokban is a modern táncok, jazz, charleston jelen volt és ugye elsőként jazz-zenekar a zenekari árokban. Az ezt megelőző években küflödi szerzők revüjei futottak az operettszínházban, ebben is megjelent már az akkori modern zene.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622652020-08-19 17:53:41

Ezt úgy kell érteni, hogy a klasszkus családmodell nála nem volt jelen, hanem ennek ellentettje?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622622020-08-19 17:32:37

Gondolom akkor tanult meg jobban, amikor már hosszú ideje kint élt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622612020-08-19 17:31:09

Szóval mi a lényeg? Attól függ, melyik darab. A lényeg a Happy end és minden pár egymásé lesz. De van kivétel pl. Jacobi Sybillje vagy Lehár pár vígoperához közelítő darabjai.



Különben a lényeg szerzőnként és országonként változik. Pl. Offenbach féle operett a egyfajta korkritika volt, gyakran az akkori ismert személyeket parodizálta ki pl. politikusokat, korabeli hírességeket. A francia operettől nagyban eltér az osztrák. Az oszták operett legjelesebb szerzői J. Strauss, Millöcker, Zeller, Oscar Strauss, Leo Fall, Suppé és hát LEHÁR, így nagybetűvel. Kálmán később szintén hozzájuk csatlakozott. Ők inkább egy monarchikus operettet alkottak, hercegekkel, grófkisasszonyokkal, bárókkal, és az ő szerelmükkel, kisebb probléméikkal, de nem mentek le az alacsonyabb rétegek felé. Ilyen még Fényes Szaboocs Maya-ja is.



Az Ábrahám féle operett, de ide vehetjük még az Eisemann darabokat is, az inkább a francia operettre hasonít abban, hogy szintén egy társadalomkrtika. Lásd Fekete Péter vagy Mese a Grand Hotelben (ez Ábrahám darab), szóval ez már az alsóbb rétegek felé is lemegy, főképp a városi polgárság, és hát az arisztokrácia ha szerepel is a darabokban, akkor is inkább mnt nevetség tárgya, ami már az akkori korban 30-as években, ódivatú volt és ciki, nevetséges.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622552020-08-19 17:07:55

Ilyem alapon Kálmán Imre se értette meg operettjeit, ha úgy vesszük, ő nyilván még kevésbé beszélt németül. Ugye pl. a Csárdáskirálynő eredetije is a német változat. Szerintem operettnél nem ez a lényeg, nagyjából érti miről szól és már jó darab is születhet. Siófok nem német nyelvű város, ahol Kálmán nőtt fel.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622542020-08-19 17:07:53

Apatin német nyelű város, ott élte le teljes gyermekkorát Ábrahám, és hát németül is tanult az iskolába, meg ott mindenki azt beszélte. A Viktóriát és a 3:1 a szerelem javárát és más operetteket is először a magyar librettóra írta meg, rádásul a Hawaii rózsája is Földes Imre darabja, abból készült utólag a német librettó, szóval nyilván pontosan tudta, miről is szól az operett. Ezek általában egyszerű nyelvezetűek, a német dalszöveg sokszor utólag készül el rá.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622452020-08-19 12:38:22

A Hétfatyoltánc tényleg szép.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622422020-08-19 12:27:21

Én nem akarok ezzel senkit se megbántani, én elviselem a izlésficamos dolgokat is, meg a modern dolgokat, de ez a librettó viszont már ezen is túlment. Inkább visszataszító és gusztustalan volt az egész, úgy ahogy volt. Valami ágyjelenet is volt benne végig az első felvonásban, ha jól emlékszem, és akörül rohongásztak. De, ugye a zeneszerző maga választja librettóit. A Salome-t nem ismerem, belenézek a zenéjébe, de ha Richard Strauss, akkor inkább az Elektrát választanám a görög téma miatt.



Mondom, én nem vagyok mérvadó opera terén, mert nem ez a kedvenc műfajom. Pl. Bartók Kékszakállúja is a nem tetszik kategóriába esett. Viszont Wagner operái közül szeretek néhányat.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622372020-08-19 11:45:36

Jó de ez a gyakorlatban nem szokott működni. Szóval nekem is teszhet egy 18 éves pasi, de ez csak gondolati szerelem marad. Különben az unokatesóm pasija nála 10 évvel fiatalabb, az előző meg 10 évvel idősebb volt, de ki tudja meddig tart.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622322020-08-19 11:40:41

Ábrahám annél erősebb librettókat választott, mint a Rózsalovag. A legjobb librettó talán Alfred Savoir: A nagyhercegnő és a szobapincér szatíra alapján megírt Mese a grand hotelben volt, mely magyar verzióját Heltai Jenő írta. (Különben a Színházi Életben el lehet olvasni sok operettlibrettót.) Valóban Johann Strauss és Oscar Straus inkább az én izlésemet tükrözi.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622292020-08-19 10:47:47

Mikor írta?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622272020-08-19 10:38:34

Jó, de meddig jó az utalvány? Még ott lenne az István király, de hát operaváltozatban valahogy idegenkedek tőle, de az legalább még idén megy, októberben.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622252020-08-19 10:35:22

Nekünk is van pár utalványunk, de annyira gyenge a jövő évad, hogy most azon kell gondolkodni, egyáltalán mire érdemes jegyet venni. Eddig az Offenbach Hoffmann meséi néz ki befutónak, de kéne még valami. Van pár jó, de azt már láttuk nemrég pl. Carmen. Nem tudom, hogy milyen a Salome, de híres a neve alapján, viszont a Rózsalovag az nagyon nem tetszett, kifejezett szenvedés volt, és hát ugyanaz a zeneszerző. Mondjuk abban a librettó volt a fő idegesítő, mert ha jól rémlik valami öreg nő volt egy nála kb. 30 évvel fiatalabb pasiba szerelmes. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622172020-08-18 15:11:58

Miért nem ültetik szét a magyar színházak az embereket? A németeknél is megteszik, nálunk is meg kéne. Sok idős ember akkor esetleg elmenne. Vagy legalább lennének olyan előadásnapok, amikor szétültetés lenne, még ha felárral is. Az Erkelben ez simán megoldható, úgy se megy oda el egy nap még negyed ház sem....


Operett, mint színpadi műfaj • 45352020-08-18 14:45:13

Korábban felsoroltom már a jövő évi operettbemutatók egy részét



most találtam még



Szolnoki Szigligeti Színház



- Eisemann Mihály- Halász Imre – Békeffi István: EGY CSÓK ÉS MÁS SEMMI



zenés vígjáték  Rendező: Molnár László



Egy régen játszott magyar musical is előkerült:



- Szörényi Levente – Bródy János – Sarkadi Imre – Ivánka Csaba: KŐMŰVES KELEMEN



rockballada  Rendező: Radó Denise



És ezek szerint ugyancsak az Eisemann: Egy csók és más semmi fog menni a Veszprémi Petőfi Színházban


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622152020-08-18 13:39:43

Én már rég megnéztem, le lehet tölteni, de jegyet még nem lehet vásárolni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622132020-08-18 11:42:49

2020/21-ben a COVID19 járvány miatt nem leszenek bérletek az operaházban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622122020-08-18 11:14:17

Az is lesz? Mikor és mi a címe? Megtaláltam Notre Dame, 2021. április 15. Eiffel műhelyház.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622102020-08-18 11:11:25

Akartam venni a Cotton Club Singers koncertjére az utalvánnyal (be lehet a vételnél írni az utalványszámot), de csak a jegy.hu árulta és 755 Ft volt a 7600 körüli jegy kezelési költsége. Aztán a telefonon kiderítettük, hogy az együttes csak bérli a termet, tehát gondolom az utalvány erre nem használható fel. (Eredetileg a Müpában játszottak voltna áprilisban). Sehol se találok olyan linket, ahol a kezelési költség nélkül meg lehet venni, de szerintem megvárom az utolsó napot, hátha lesz kedvezményes jegy rá.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622082020-08-18 11:07:31

Szerintetek, ha valaki a Ma este színházon vesz jegyet, ott felhasználható az utalvány? Ahogy nézem a repertoárt, rengeteg előadás oda fog kerülni, én is inkább az utolsó pillanatban vennék.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622052020-08-18 09:38:22

Ennek a 2/3-a teljesen ismeretlen darab. Egy csomó ősbemutató lesz. Ami valamit mond nekem, és érdekel, az az Offenbach Hofmann meséi, meg a Monteverdi darab.


Operett, mint színpadi műfaj • 45202020-08-13 16:43:26

Nézd meg a színházi adatbázisban, ott rá lehet keresni.


Operett, mint színpadi műfaj • 45182020-08-13 15:58:16

Ok


Operett, mint színpadi műfaj • 45162020-08-13 15:32:52

Te persze mindent tudsz... Hagyjuk. De inkább ne személyeskedjünk itt. Én megpróbálok utánajárni ennek is majd, de ez idő és lehetőségek függvénye.


Operett, mint színpadi műfaj • 45142020-08-13 15:22:50

Bármi történhetett az idő folyamán ezekkel. Nem tudjuk.


Operett, mint színpadi műfaj • 45122020-08-13 14:45:47

Én csak próbálok a neten utánajárni, amennyire lehetséges.


Operett, mint színpadi műfaj • 45102020-08-13 14:35:26

Ja ebből is az következik, hogy az operett egy nemzetközi műfaj. Olasz operettszerző is van pár, ezeknek is értemes utána járni. 


Operett, mint színpadi műfaj • 45082020-08-13 14:03:54

Miért, én Kálmán Imre után is csak nyomtatott partitúrát találtam. Gondolom ő se körmölt. Ennyi.



Különben ennek talán utána lehet járni, hogy maradt e utánuk kézzel irt partitúra, hangszerelés. Kálmán Imrének is volt hangszerelője, mellesleg Kemény Egon is jelentkezett a posztra.



Az Ábrahám német wikipédia oldala szerint Henning Hagedorn és Matthias Grimminger  úr az Ábrahám operettek  un. szinpadi rekonstrukcióját a megmaradt eredeti partitúrák alapján végezték és együtt dolgoztak Josef Weinberger  és Musik und Bühne kiadókkal. Tehát ők az eredeti hangzást próbálták rekonstruálni, amennyire ez lehetséges, szemben a magyar operett feldolgozásokkal (ld. Maya, Chicagoi hercegnő, Én és a kisöcsém), amelyekben sajnos jelentősen módosították az eredeti operett hangzását és zenéjét. 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 45042020-08-13 12:25:16

Utánanéztem. Henning Hagedor az Ábrahám operettek rekonstrukcióját végezte el Matthias Grimminger úrral. Többek között a 3:1 a szerelem javára c. darabét, amit korábban csak Bécsben és Magyarországon.  Emellett a Viktóriát és a Bál a Savoybant is rekonstruálták. 



A Mese a Grand Hotelben- ezt is ők restaurálták, de alul írják is. 



ROXY UND IHR WUNDERTEAM  (ez az operett német címe) Genre: Operette Autoren: Operette von Paul Abraham Libretto von Alfred Grünwald und Hans Weigel Bühnenpraktische Rekonstruktion von Matthias Grimminger und Henning Hagedorn



https://www.musikundbuehne.de/fileadmin/media/Downloads/Infos_allgemein/Musik_und_Buehne_PAUL_ABRAHAM.pdf


Operett, mint színpadi műfaj • 45032020-08-13 11:03:38

Igen, mert Ábrahám vele iratta le az anyagot, mert szép volt a kézírása és ő volt a titkára, ott dolgozott mellette Ábrahám utasításai alapján. Valószínűleg zongorán játszotta Ábrahám az anyagot és ezt valaki írta. Így gyorsabb volt.



http://operetta-research-center.org/interview-mit-henning-hagedorn-uber-die-rekonstruktion-von-abraham-partituren/



Itt látható egy Ábrahám partitúra, ezt valami bértollnok (passz ki) írhatta, mert nagyon szép a külalakja.  Az nem derül ki, melyik operett. 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 44992020-08-13 09:20:25

Román operettről nem hallottam még, de görögről igen. 



Theophrastos Sakellaridis 1883 (Athens) – 1950 (Athens)



Kostas Giannidis 1903 (Smyrna) – 1984 (Athens)



Spyridon Samaras 17 November/29 November 1861 (Corfu) – 25 March/7 April 1917 (Athens)



Az athéni operában szokták is játszani a pár ismertebb görög operettet. Különben a Denevért és a Víg özvegyet ott is játszák, meg Sullivan Mikado-ját és természetesen Offenbach neve is ismert (ld. operabase) 



https://www.youtube.com/watch?v=_khT2K5aFPo



Ez azért egész jó. 



https://www.youtube.com/watch?v=FWigVLX3pIY



https://www.youtube.com/watch?v=zO4Fvn4n4-s


Operett, mint színpadi műfaj • 44982020-08-13 09:02:22

Az ADT lapon régi újságok cikkeit szoktam közölni, de most nincs szabadnap. Nemrég volt egy szabad hónap, akkor mentettem le magamnak pár cikket, de csak pár került fel ide ebből. Más szerzőket is érdemes ott keresni, mivel a korabeli újságok az egyik legjobb forrás. 



http://docplayer.hu/2688197-Nem-tortent-semmi-csak-elvalunk-csendben-50-eve-halt-meg-abraham-pal.html



Érdemes elolvasni a nemrég elhunyt Kőniger Miklós cikkét, itt említi, hogy Ábrahám nagyon elfoglalt volt és kb. 4-5 óra alvásra maradt ideje, látszott is rajta, mert mindig kialvatlan volt a szeme. Kávékkal és rengeteg cigivel tartotta ébren magát. A berlini villában fogadta a librettistákat, énekeseket, meg mindenkit. Kemény Egon valóban a titkára volt.



A kottakéziratok jelentős része a berlini lakásban maradt, mivel nem vitte magával ezeket, de ott megsemmisítették a nácik, illetve eladta a sofőrje a kiadatlan anyagokat. Annak idején nyomtatott formában jelentek meg a dalok az újságokban is.


Operett, mint színpadi műfaj • 44942020-08-12 22:09:49

2020/21. operettbemutatók



Budapesti Operettszínház



Kálmán Imre: Marica grófnő Lehár Mosoly országa, visszatérő Ábrahám Viktória, továbbjátszák Szirmai Mágnás Miska, Huszka Lili bárónő, Lajtai: Régi nyár. Kacsóh: János vitéz



Debrecen



Bemutató Kálmán: Cirkuszhercegnő



Győr



Zerkovitz Csókos asszony



Pécs



Zerkovitz Csókos asszony



Miskolc



Ábrahám Bál a Savoyban



Szeged



itt nincs bemutató, hanem Szirmai Mágnás Miskája fut még egy évadot



Békéscsaba



Ábrahám Pál: Viktória (Trianon 100 Nemzeti Összetartozás jegyében) és emellet műsoron marad Huszka Bob hercege is



Kaposvár



itt még nincs műsor hirdetve



Nyíregyháza



itt nem lesz operett, de legy Cy Coleman: Sweet charity musicalje, ami hát nem sűrűn kerül elő itthon



Turay Ida Színház



itt se látok operettet



Budapesti Thália Színház



itt Eisemann Egy csók és más semmi továbbjátszása (emellet jellemző, hogy 3 Feydeau komédia is megy, persze hát mert már nincs rá jogdíj:


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 20222020-08-12 16:32:36

https://www.youtube.com/watch?v=MZwR5h2NV1Y&t=37s



Ez melyik operettben van?


Operett, mint színpadi műfaj • 44922020-08-12 14:05:29

Úgytudom bértollnokokat alkalmazott, ezeknek diktált, mert csúnya volt a kézírása. De a nácik sok mindent megsemmisítettek. Ennek azért utána kéne járni, hátha mégiscsak maradt utána valami. 



https://www.stretta-music.com/abraham-paul-abraham-melodien-nr-124817.html



Itt nyomtatott formában van meg 4 dal kottája.



https://www.stretta-music.com/en/abraham-foeldes-gruenwald-loehner-beda-die-blume-von-hawaii-nr-124874.html#:~:text=Die%20Blume%20von%20Hawaii



Itt is csak nyomtatott formában van meg, de gondolom így lett kiadva. 



https://www.antikvarium.hu/konyv/sebestyen-gyorgy-paul-abraham-665132



Viszont ennek a könyvnek az elején ott van a kézírása. Rajta az aláírás is középen.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 20202020-08-12 09:35:15

Igen, ő valakitől hallotta ezt a téves infót. Különbe Eisemann Mihálynak is van honlapja, most néztem, az természetesen magyar nyelvű. Régen őt is játszották több országban, azt nem tudom mekkora sikerrel.


Operett, mint színpadi műfaj • 44892020-08-12 09:27:07

Jövő évadban Litvániában lesz Bál a Savoyban, ill. Pforzheimben, Darmstat-ban Németországban, ill. úgy néz ki Miskolcon és a Fertőrákosi Barlangszínházban is adják. Most úgy beszélsz erről, mintha Ábrahám Pál nem tudott volna hangszerelni, szóval ő is hangszerelte operettjeit, de szüksége volt a segítségre időhiány miatt. Siklós Alberttől tanulta a Zeneakadémián, jeles ill. kitűnő eredménnyel. https://www.paul-abraham-bio.de/archiv%202.htm   A Winkler Gábor féle Magyar operett könyv nekem is megvan és tegnap belenéztem, ott azt írja, hogy 1919-ben kapta meg a zeneakadémiai diplomáját, bár az abszolutóriumot 1916-ban szerezte meg, mint a bizonyítványai mutatják. Különben az I. világháború alatt nem diplomázott senki, tehát Ábrahám osztálytársai (Kósa György, Hartmann Elemér, Krasznai-Krausz Mihály sem), emiatt csúszhatott az időpont.



Hawaii rózsája is lesz Hagen-ban, Salzburgban és a Komisch Oper Berlinben, ugye azt is hangszerelte Kemény Egon. 



Viktória lesz ugye a Budapeti Operettszínházban, valamikor Békéscsabán ill. Neustrelitz-ben, és München-ben is (utóbbi még nincs kiírva)



A Mese a Grand Hotelben pedig Hamburgban, Dresdában és Meiningenben fog menni. Most ez is elővették a 2017-es felújítás után. 



https://www.operabase.com/hu



 


Operett, mint színpadi műfaj • 44852020-08-11 21:03:06

Különben a Bál a Savoyban még napjainkban is szokott menni Oroszországban, Észtországban, Litvániában az Operbase oldalon meg lehet nézni.. 


Operett, mint színpadi műfaj • 44812020-08-11 19:55:32

Most nézem "Sztálin-díjat" kapott a Szabad szélért ... maradjon inkább szovjet operettszerző ezek után.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1734 • François-Joseph Gossec, zeneszerző († 1829)
1828 • Reményi (Hoffmann) Ede, hegedűs († 1898)
elhunyt:
1751 • Tomaso Albinoni, zeneszerző (sz. 1671)
1994 • Cziffra György, zongoraművész (sz. 1921)