vissza a cimoldalra
2022-12-09
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5779)
Opernglas, avagy operai távcső... (21629)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63972)
Társművészetek (2585)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Balett-, és Táncművészet (6159)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3325)
Operett, mint színpadi műfaj (5259)
Pantheon (3201)
Momus-játék (6361)
A díjakról általában (1180)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A nap képe (2349)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Nagy Katalin
Leírás:
Honlap:
   


Nagy Katalin (400 hozzászólás)
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 33212022-12-05 10:19:44

Bocsánat, most látom, hogy Plzen szerepel a felsorolásban. Pedig most töröltem meg a szemüvegem...


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 33202022-12-05 10:13:12

Plzen? Én évekkel ezelőtt egy sima hétköznapon becsületes Toscát láttam a színházban. Nem tudok csehül, de a színház honlapja alapján https://www.djkt.eu/opera/lide nekem úgy tűnik, hogy állandó operatársulatuk van.


Kimernya? • 46112022-10-17 20:55:34

Elsős egyetemistaként az egyik előadáson csak úgy en passant megtudtuk Hamza Gábor tanszékvezető rómaijogász-professzortól, hogy egy minimálisan művelt embernek a latin, a görög és a héber mellett a szankrit nyelvben is kell jártasságot mutatnia.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636722022-09-11 12:24:48

Döbbenten olvastam, hogy az Operaházban érvényes jegy birtokában az előadás alatt a nézők nem járkálhatnak szabadon (természetesen a közönség által látogatható szegletekben), valamint hogy a nézőtéri felügyelők csendőri szerepre kényszerülnek.



Az én egyik kedves szórakozásom felfedezni, a szünetekben bejárni azokat az olaszországi színházakat, ahová elvet a jósorsom egy-egy előadásra. Mivel ezek a színházak általában a XVIII. század második ill. a XIX. század első felében épültek építészetileg is érdekesek, sokfélék, zegzugosak. Ha felügyelőbe botlottam valahol, legfeljebb útbaigazítani akartak. Amikor megmondtam, hogy csak nézelődni szeretnék, mindig széles mosollyal biztattak, hogy csak nyugodtan.



A Pesarói Rossini Fesztivál egyik koncertjén történt meg, hogy barátnőimmel jegyeink alapján az utolsó szintre igyekeztünk felfelé és útbaigazítást kértünk az egyik felügyelőtől. Ő megnézte a jegyeinket, majd pedig lelkesen megmutatta, hogy "nála" (így mondta) az első páholysorban is maradtak üresen helyek. Javasolta, hogy ne menjünk fel, inkább maradjunk ezen (az első) szinten. Sajnálkozott, nem lehetünk négyen egymás mellett, de kettesével ezért beülhetünk egy-egy páholyba a második sorba.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636532022-09-07 20:10:39

A magánpáholyok kérdése az olasz szinházakban megérne egy külön előadást. A színházak uis. hagyományosan magánvállalkozásként, klubszerűen jöttek létre, ahol a páholyok természetesen magánkézben voltak. Én csak a bresciai Grande helyzetét ismerem pontosan. A színház manapság alapítványként üzemel. A színház tulajdonosai közintézmények (pl. a Bresciai Önkormányzat) ill. magánszemélyek, társaságok. A páholytulajdonosoknak (palchettisti) az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett, forgalomképes, szabályosan meghatározott és az ingatlan helyrajzán megjelölt tulajdoni hányaduk van. Ha jól értettem egyszer egy idevonatkozó magyarázatot, az előadások előtt megkérdezik tőlük, hogy élnek-e a jogaikkal vagy a színház eladhatja-e az odaszóló jegyeket.  


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636402022-09-06 13:48:46

Kicsiny eszemmel és szerény közgazdasági ismereteimmel változatlanul nem értem, hogy miért nem éri meg jobban egy vagy két széket eladni, mint üresen hagyni az egész páholyt. Más: a Scalaban Arturo Toscanini betiltatta a korábban korlátlanul dívó evés-ivást a páholyokban. Kár, hogy már nem tudjuk megkérdezni, miért tette.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636322022-09-05 14:30:00

Ezt az "egybenpáholy" jegyeladást nem is értem. Sajnos azt nem állíthatom, hogy Európa összes színházát ismerem, de én még ilyen gyakorlattal sehol sem találkoztam. Mi értelme van? A színházjegy megvételekor a térképen megjelölik, hogy a második, harmadik sorba elhelyezett székekről vagy a páholy falának támasztott pamlagról lehet-e látni vagy sem, ill. hogy melyik helyeket adták már el, és a továbbiakban a vevőre bízzák a döntést, hogy kéri vagy nem kéri a fennmaradó helyek valameiyikét. Én többször ültem már vadidegenekkel egy páholyban és eleddig nem származott ebből semmilyen atrocitás. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32292022-08-05 10:33:13

Ami az özönvíz előtti időket illeti... a Covid előtti években jártam Plzenben, Csehország negyedik városában. Egy átlagos téli hétköznapon egy tisztességes Tosca előadást láttam. Akkor még csak cseh honlap és feliratok voltak, de most már a honlap is több nyelven olvasható. Úgy tűnik nekem, hogy a mai napig a színháznak van zenekara, énekkara, szólistái, balettkara és hetente rendszeresen játszanak operát, balettet, musicalt.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32222022-08-03 16:13:05

Jó 120 éve írta Francesco Maria Piave, aki kétségtelenül művelt irodalmár volt. A beszélt nyelvtől ez a fajta romantikus költői nyelvezet már a korban is jelentősen különbözött, ma már sokszor csak értelmező szótárban lehet fellelni egyes kifejezéseket. Bizony, komoly teljesítmény volt értelmezni ezt a kis részletet. (Egy ici-pici korrekciót javasolnék: a naív (tiszta, gyermeki értelemben) mellett a vágy legyen inkább reszkető vagy remegő.)


Olvasói levelek • 118662022-07-29 11:18:45

Ha más nem számomra nem volt hiábavaló a bejegyzése. Én például a mai napig szilárdan meg voltam győződve a módszer létezéséről (amit persze nem ismertem a gyakorlatban, de ez nem vetett fel bennem semmilyen kérdést, hiszen soha nem tanultam semmilyen pedagógiát.)



A könyvre visszatérve: a szerző talán azért használta a Kodály-módszer elnevezést, mert a nem zenepedagógusok ill. zenészek körében nem ismertek ezek az aspektusok.Szerintem Kodály népnevelői koncepciója és egy esetleges módszer között a kívülállók számára nem nyilvánvaló a különbség, külföldön pedig még annyira sem. Számunkra Kodály nagysága a kánon része, de tartok attól, hogy a világon ez azért nem evidencia. Még annak is örülni kell, hogy Kodály neve mondott annyit, hogy a meghirdetett tanfolyamokra volt érdeklődés.


Olvasói levelek • 118632022-07-28 15:10:13

Kedves Fórumtársak!

Egy rádióműsorban hallottam az alábbi könyvről:



B. Horváth Andrea: Rómától Rómáig – 38 év története a Kodály módszer jegyében



Szeretném megszerezni, de az internetből még azt sem tudtam kivarázsolni, hogy egyáltalán megjelent-e már vagy még csak kiadás alatt van. Szeptember elején Pesten leszek, el tudnék menni könyvesboltba is. Nagyon hálás lennék bármilyen információért.



Köszönettel és fórumtársi üdvözlettel: Nagy Katalin


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 87192022-07-17 17:42:06

Nem lehet, hogy egyszerűn csak elmúlt 3 évtized egy polgár életében? Huszonéves koromban vállaltam a sokórás buszos utazást, sőt a buszon alvást is, hogy eljussak valahova. Ma kocsival megyek vagy a legszívesebben vonatozom (a választékban a legkényelmesebb vonaton, fekvő kocsival – közismert nevén couchette -, ha az éjszaka is beleesik). Tömegszállásra, kempingbe semmi pénzért sem megyek. A huszonéves gyerekeim viszont bármilyen közlekedési eszközzel, otthonról vitt tésztával és konzervszósszal (ragú, sugo al pomodoro) és tésztafőző edénnyel indulnak el és bármilyen szálláson megalszanak. Én saját egykori énemhez képest úri módon utazom (csak megjegyzem, hogy inkább nem megyek el, ha a számomra minimumnak tekintett szintet nem tudom megfizetni). A fiaim számára az a fontos, hogy minél több kijöjjön a saját keresményükből finanszírozott útból.


Luciano Pavarotti • 852022-07-05 17:41:40

Személyes véleményem, hogy a szobor szörnyű. Nagyon hasznos, hogy rá van írva a talapzatra a név, mert egyébként nem sokan ismernék fel az alakot. Én például gondosan ellenőriztem, hogy ne tévedjek. Szerintem kifejezetten szerencse, hogy a színház oldalában állították fel. A színház főbejárata előtt egyébként nincs minimális tér sem. Hasonlóan egy sor régi olasz színházhoz  teljesen beleolvad az egyik belvárosi utca palotasorába.



A házban nem voltam, de a képek alapján tetszik. Színében, kialakításában, formavilágában illeszkedik a város, ill. a környék építészeti hagyományaihoz. Olyan, mintha egy modernizált parasztház vagy tanya lenne.


Olvasói levelek • 118572022-06-23 18:07:49

Kedves Szerkesztők!

A jelek szerint vannak szokások, amiktől nem tudok megválni. Lelkesen beírtam a választ a rejtvényre, elküldtem, majd észleltem, hogy nem jó rubrikát töltöttem ki. Ezek után nem láttam jobb megoldást, minthogy felcseréltem a játékra és a kimernyára adott válaszaimat.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213852022-06-11 12:54:48

Az ingatlant 1848-ban saját jövedelméből vette és fejlesztette, bővítettette. 1888-ban kórházat is építtetett a közeli kistelepülésen (Villanova sull’Arda) amelyet a nagy sajtóvisszhang mellett, de valójában igen szerényen, Verdi, Giuseppina Strepponi és néhány közeli barát jelenlétében nyitottak meg. „Az általam kívánt megnyitó az első tizenkét beteg felvételéből, beengedéséből áll. Ennyi. Nem illik haszontalan ceremónia a fájdalom helyéhez.”


Opernglas, avagy operai távcső... • 213702022-06-10 18:41:42

Valóban a villa osztálykirándulások célpontja is. Néhány éve a legkisebb fiam is járt ott az énektanárnő kíséretével. 


Momus-játék • 62942022-06-10 14:23:59

Utolsó kérdés. Honnan lehet azt tudni, hogy ez a Halál?


Momus-játék • 62912022-06-10 12:32:35

Kiguvadt a szemem a nagy képolvasásban, de nem találtam meg a Halált. Zéta vagy valamelyik kedves fórumtárs megírja, hogy hol látható a festményen?


Kolonits Klára • 12022022-06-09 14:37:26

Hallgassák meg Kolonits Klárát, megéri!



Nem is sejtettem, hogy a Teatro Coccia teljes operákat tesz fel a tubusra. Nagyon megörültem neki, hogy az a Traviata is felkerült, ahol a férjemmel együtt mi is vörösre tapsoltuk a kezünket. Szeretném megosztani az élményt a fórumtársakkal is.



https://www.youtube.com/watch?v=Z7_Xud7rFAs


Momus társalgó • 63792022-06-07 10:53:41

Ma reggel kávézás közben olvastam a hírt.



A Scalában,  miközben a Machbetből a híres kórusrészletet adták elő, megcsörrent egy mobiltelefon. Riccardo Chailly leállította az előadást "Risponda pure, noi riprendiamo dopo" (“Vegye csak fel, mi majd utána folytatjuk”). Majd a következő kis beszédet intézte a közönségnek: “Tudják, barátaim, sokan vagyunk ezen a nagy Verdi-utazáson a Scala ének- és zenekarával, de nem vagyunk egyedül. A londoni Decca számára készítünk felvételt, tehát még sokkal többen leszünk. Ez nagyon fontos dolog. A “Patria oppressa” kitartó telefoncsörgéssel nem mehet.” Hosszú taps után az előadás folytatódott.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632882022-05-17 20:20:30

Szép, elegáns levél. Attól tartok, hogy pusztába kiáltott szó.


Momus-játék • 62782022-05-17 14:59:37

Köszönöm.


Momus-játék • 62742022-05-17 12:39:16

Éreztem, hogy Teresa Berganza lesz a válasz, de nem találtam nyomát az első lemezfelvételének. Ezek után nagyon izgat a kérdés. Zéta megjelölné a forrását?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31642022-05-17 10:12:59

Nekem Alfredo Kraus bebizonyította (pedig "csak" a hangját lehetett hallani a tubuson, nem lehetett délceg alakját látni a színpadon), hogy Don Ottavio méltó társa Donna Annának.



https://www.youtube.com/watch?v=NHIZh_8jgT8


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31632022-05-17 10:01:59

Én is nagyon szeretem ezt a kis áriát. Az én kedvencem Giuseppe Taddei: https://www.youtube.com/watch?v=CfsYEvkz4SY


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31422022-05-14 23:33:00

Azt hiszem, hogy a romantika óta nem tudunk mit kezdeni a felvilágosodás "egyszerű" világával. A problématikája, a mondanivalója mintha már túl kevés lenne. Don Giovanni egy gazember, amit eleinte nem vesz észre ill. nem hisz el a környezete, mert hiszen úr, gazdag, előkelő. A XX.-XXI. század emberének már egyértelmű, hogy egy gazdag ember is lehet közönséges bűnök elkövetője. A XVIII. században ez még nem ilyen evidens, még érdemes drámát építeni arra a tételre, hogy egy nemes is lehet romlott. Óvatosan felvetem: Lehet, hogy eredetileg ennyi lenne csak a tanulság?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31412022-05-14 23:16:55

Valóban. Ezt hívják a büntetőjogban úgy, hogy a bűncselekmény kísérleti szakban maradt. De jelen esetben ez nem kisebbíti az elkövető felelősségét, mert nem önszántában hagyott fel a cselekménnyel, hanem a sértett hatékony ellenállása folytán nem tudta befejezni azt, amit elkezdett.



Héterő barátom, a határozott késztetést elváró hölgyek kora szerintem lejárt. A fehértelefonos filmekből ismerős helyzet, hogy a hölgy először ellöki/pofon üti/ elfordul stb. az őt megcsókolni készülő/őt erőteljesen megragadó férfit, majd szépen engedelmesen belesimul az ölelésbe és szelíden viszonozza a csókot.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31392022-05-14 19:12:15

Átolvastam a librettót. Azt nem tudom, hogy a különböző fordításokban mi szerepel, de az eredeti olasz szövegben Don Giovanni nem csábítja, hanem szabályosan letámadja Donna Annát. Donna Anna így számol be róla (saját legkevésbé sem művészi igényű, hanem a lehető leginkább szó szerinti fordításomban): " Némán közeledik hozzám és át akar ölelni; próbálok kibontakozni, egyre jobban szorít; kiabálok./Senki sem jön. Egyik kezével igyekszik befogni a számat, a másikkal olyan szorosan ragad meg, hogy már legyőzöttnek érzem magam./A végén a fájdalom, a becstelen merénylet miatti iszonyat úgy megnövelte az erőmet, hogy a kapálózás, hajolgatás révén kiszabadultam a szorításból." Az én olvasatomban ez nem széptevés, hanem nyers erőszak.


Wagner • 26982022-05-14 18:04:18

Köszönöm, hogy emlékezett a kérdésemre. Örülök, hogy még ez a fontos forrás is megerősíti a "viráglányok" értelmezés helyességét.


Momus-játék • 62702022-05-13 13:19:35

Én a Traviata mellett emelek szót. Négy kettős, nagy egymásra találás a végén, nincs happy end, és az elválások is benne vannak.


Digitális kerekasztal • 1082022-05-10 18:21:35

Kedves Szerkesztők! Ma este lesz kerekasztal? Lenne egy koncert, amire szívesen elmennék, de csak akkor ha elmarad a ma esti virtuális összejövetel. Pál Tamást meg semmiképpen sem szeretném elmulasztani.


Kimernya? • 45282022-05-08 12:14:45

Tökéletesen egyetértek. Daunerni, én is szívből köszönöm a játékbe fektetett rengeteg energiáját!


Kimernya? • 45222022-05-06 13:51:40

Ezt  a kettőt találtam, de tegnap valami más is kijött, amit most nem látok. Egyszerűen annyit írtam be a keresőbe, hogy meyerbeer, gli ugonotti, libretto. Lehet, hogy célszerű átállítani a keresés nyelvét vagy országát Olaszországra? Ehhez nem értek, csak eszembe jutott.



http://www.dicoseunpo.it/M_files/Gli_ugonotti.pdf



https://www.unife.it/letterefilosofia/comunicazione/insegnamenti/drammaturgia_musicale_otto_novecento/materiali-didattico/materiali-a-a-2009-2010/copy_of_les-huguenots-1836/libretto-traduzione-italiana


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632072022-05-06 11:01:25

Örülök, hogy Leonardo Sini vezénylése tetszett. Szeretnék bennfentességgel dicsekedni, de valójában teljesen véletlenül voltam ott az operakarmesteri debütálásán (Bergamo, 2019. Sonnambula). Akkor felkaptam rá a fejem és azóta másban is meghallgattam. Nem okozott csalódást, sőt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213552022-05-06 09:03:16

Látja, így van ez, semmi sem tökéletes. Én hiába vagyok 60 kg (max. 62 kg), sajnos énekelni speciell egyáltalán nem tudok.


Digitális kerekasztal • 1052022-05-03 19:51:42

Köszönöm. Akkor most nem marad más, mint figyelni a fórumot és várni a fejleményeket.


Digitális kerekasztal • 1032022-05-03 19:38:10

Jól értem, hogy ezek szerint ma nincs klub?


Opernglas, avagy operai távcső... • 213522022-05-03 18:18:49

Megvan a tubuson, linket sajnos nem tudok gyártani.



https://www.youtube.com/watch?v=-VKsQQRq0S0


Momus-játék • 62542022-04-27 15:48:26

Filológiai értelemben igaz, de én mégis a Kék rapszódia fordítást szeretem. Emlékeztet zsenge éveimre. Elbűvölt, merengtem, kutattam, miközben hallgattam, hogy vajon mitől kék ez a zene... Biztos vagyok abban, hogy a rapszódia blues stílusban cím nem váltott volna ki semmilyen hatást.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631152022-04-23 13:43:02

Hallottam vele nagyszerű Alvajárót és Sevillai borbélyt. Remelem, hogy Verdit is olyan jól vezényel, mint belcantót.


Wagner • 26962022-04-16 19:11:48

Köszönöm mindhárom választ.


Wagner • 26922022-04-16 15:44:22

Korábban egyáltalán nem foglalkoztam ezzel a témával, de Héterő purista hozzáállása elgondolkodtatott. Ha jól követem a gondolatmenetét, a viráglány azért nem jó, mert németül Zaubermädchen szerepel és 140 év töretlen hagyománya ellenére unbedingt vissza kell térni az eredeti szöveghez. Azt tudtam, hogy a magyarhoz hasonlóan olaszul is fanciulle-fiore (azaz viráglány) a nevük. A sor itt nem ér véget: franciául filles-fleurs, spanyolul doncellas-flores, hollandul bloemenmeisjes, angolul  flowermaidens, norvégül blomsterpiker, svédül blomsterflickor, dánul blomsterpigern stb. Ezek után az én kérdésem ez: honnan ered a viráglány név és miért fordították erre a sok nyelvre mindig viráglányként a Zaubermädchent?


Opernglas, avagy operai távcső... • 213392022-03-30 21:03:24

Evviva il poliglottismo! 


Kimernya? • 44872022-03-28 13:17:38

Caro Marco, ha az egészet megnézi a tubuson, olyan jól fog szórakozni, hogy, megkockáztatom, még a zajt is el fogja felejteni. 


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31242022-03-22 12:03:39

Reggio Emiliában is, mint a legtöbb valamirevaló olasz városban van díszes, freskós, 4 páholysoros, patkó alakú  ún. teatro all’italiana (Teatro Valli). Operára legdrágább jegy 56 euró (28 év alatt 39,50 euró, 65 év fölött 48 euró), a kakasülőn 26 (18,50 ill. 22) euró.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31212022-03-22 10:08:30

Nekem szerencsére nem úgy tűnik, hogy bármilyen oroszt automatikusan hátrány ér. Ruzil Gatin fiatal tenor Moszkvában végzett, Oroszországban él (ha jól vettem ki tatár, a neve sem tűnik tipikus orosznak). Semmi jele, hogy most hétvégén, két hét múlva ill. a nyáron nem fog fellépni a Sevillai borbélyban Olaszországban.  Személy szerint, abszolút önös szempontok alapján is remélem, mert miatta és a fiatal olasz karmester, Leonardo Sini miatt fogok vasárnap Reggio Emiliáig utazni a mai (se nem rezsicsökkentett, se nem sapkás) olasz benzinárakkal.


Kimernya? • 44692022-03-11 19:40:24

Milyen érdekes az ízlések különbözősége! Nekem Anna Moffo hangja maga a fény és finomság, azonnal felismerhető és beazonosítható.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629152022-03-08 14:01:22

Sokszor nem értek, vagy nem akarok érteni dolgokat, ezt elismerem. Viszont a dőlt betűvel szedett idézett "Honnan tudja, hogy román anyanyelvű ill. nincs magyar vonatkozása?" az szó szerint az én 62893. sz. bejegyzésem. Ez elé Maga írta "erre azonnal kaptam a támadást". Pusztán erre reagáltam, és kifejeztem a sajnálatomat, hogy támadásnak érezte azt, amit én egyszerű, érzelemmentes kérdésnek. Nem gondolom, hogy a korábbi bejegyzésekre automatikusan vonatkozna az én szerény kis hozzászólásom, a szándékom erre egészen biztosan nem terjedt ki.. Egyébként továbbgondoltam a dolgot, és igazából a legkevésé sem érdekel, hogy Kutasi Judit (az a bizonyos Pilátus a credóban) hol, mikor és minek vallja magát. Magát viszont nem szeretném támadni most sem. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629112022-03-08 12:05:23

Kedves takatsa! Sajnàlom, hogy tàmadàsnak vette a kèrdèsemet. Legkisebb szàndèkomban sem àllt. Az operabase alapjàn jutottam a "magyar-romàn mezzoszoprànhoz", ezèrt nem èrtettem, hogy Magànàl hol veszett el a "magyar" a romàn elől. Elolvastam a linket ès meg is nyugodtam. Magànak is igaza lehet, nekem is igazam lehet, nem tekintenèm perdöntő bizonyìtèknak egyik forràst sem. Szemèlyesen Kutasi Juditot kellene kifaggatni, de ennyit meg nem èr az egèsz, vagy nem?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628932022-03-06 21:42:36

Honnan tudja, hogy román anyanyelvű ill. hogy nincs magyar vonatkozása? A német ügynökségének honlapján ezt találtam "rumänisch-ungarische Mezzo-Sopranistin".


Momus-játék • 62142022-03-03 22:19:21

Köszönöm. Sajnos nincs meg ez a könyv az itteni szegényes magyar könyvtáramban. Kénytelen vagyok az internetre bízni magam.


Momus-játék • 62122022-03-03 17:12:25

Kedves ED, kérem szépen a forrást, mert tűvé tettem az internetet és semmit nem találtam sem egy, sem két m-mel!


Opernglas, avagy operai távcső... • 212652022-03-02 17:31:45

Én is azon morfondíroztam, hogy az élet benyújtja a számlát a tetteinkért. Van, hogy nem ott, nem akkor, nem úgy, ahogy ezt mások várják, de utolér a múltunk. (Kár, hogy ettől nem lesz jobb sem az ukránoknak és sem az orosz nép annak a részének, amely a háborúból semmilyen hasznot sem húz.) 


Momus-játék • 62112022-03-02 17:10:08

Köszönöm. Most már csak az lenne a jó, ha a zenéhez is értenék annyit, mint az olasz helyesíráshoz. Ez viszont tényleg csak az én problémám.


Momus-játék • 62082022-03-02 13:09:58

Caro zéta, a kérdés szempontjából teljesen lényegtelen, de nem állhatom meg. A comunale szóban csak egy "m" van. Érdekes, hogy miközben az olasz nyelv tele van kettős mássalhangzóval, pont a "comune" szó és annak minden származéka (így a comunale, de pl. comunicazione, comunismo) kivétel.


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 1352022-02-23 16:33:43

Ahogy ez a drága ember énekel a saját anyanyelvén, még az is könnyen lehet, hogy "cselesztának" aposztrofálja azt a Aidát, akit mellé rendel a balsorsa.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52802022-02-15 14:04:59

Ha hallotta volna hegedűlni, szerintem egy pillanatig sem foglalkozna a cipő meglétével vagy hiányával.


Kedvenc felvételek • 4782022-02-10 12:10:41

Elhiszem, hogy Lacinak igaza és a szemfüles helyesebb kifejezés. A műfordítás történetében viszont nem egyedi eset, hogy egy bizonyos fordítás meghonosodik, hogy fellengzősen mondjam, berögződik a kollektív tudatba. Időnként felmerül, hogy talán nem is az igazi, így vagy úgy nem a legjobb, de valahogy mégis marad.


Erkel Színház • 112552022-02-02 18:34:22

Köszönöm, valóban alaposan mellélőttem.


Erkel Színház • 112532022-02-02 14:39:15

Lehet, hogy felülbecsültem a várható árakat? Abból indultam ki, hogy 16500 Ft a III. emelet, akkor a zsöllye min. 45 ezer. Ezek után tényleg kíváncsi lettem. Hol tanulmányozhatom az árakat?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30282022-02-02 11:24:20

Csak halkan kérdezem. Ha nem jutok el áprilisban Szegedre, akkor végleg elszalasztom ezt a lehetőséget? Még halvány remény sincs arra, hogy valamikor még műsorra tűzik ezt az előadást?


Erkel Színház • 112512022-02-02 11:15:32

A jegyárakon elgondolkodtam. Az igaz, hogy jó 10 éve azt számolgattam, hogy az olaszországi árakhoz képest kb. annyiért ültem a zsöllyében, mint a mi kis vidéki színházunkban (Brescia Teatro Grande). Mára viszont az operaóriások (Scala, Fenice, San Carlo, a palermói Massimo) kivételével a jegyárak abszolút értékben is magasabbak lesznek az Operaházban, mint pl. Bolognában vagy Genovában (amiről nem mondanám, hogy a végeken van az operaéletben). Úgy olvastam az elemzésekben, hogy Budapest nem a sokat költő, presztizsturizmus fellegvára. Valahogy nem tudom elképzelni, hogy az egyszeri turista (aki a saját országában sem jár hetente operába) hirtelen indíttatást érez arra, hogy 150-200 euróért beüljön egy előadásra, csakhogy kipróbálja milyen is az, ill. milyen belülről ez a szép kis épület. Arra nem alapoznék, hogy Ybl Miklós lesz olyan vonzerő, mint Charles Garnier.


Momus-játék • 61852022-01-31 16:49:37

Vessenek a mókusok elé, de már nem emlékszem, mit küldtem be!


Digitális kerekasztal • 492022-01-28 10:00:42

Kedves Klára! Lehet, hogy ezen a ponton érdemes lenne a szerkesztőség szerepét egy kicsit boncolgatni. Én még csak néhány éve olvasom a lapot, de már számomra is kikristályosodott néhány neuralgikus pont. Időnként fellángol a vita, elmozdulás nincs. A szerkesztőségnek szerintem joga és kötelessége az ilyen viták mederben tartása ill. egy-egy konkrét kérdésben a két ellentábor megfogalmazódó véleménye közötti választás. Nem értek hozzá, de talán megkérdezhetnénk tőlük, nem tartoznak -e valamilyen felelősséggel a tartalomért. Ha ez így van, akkor pláne el kell fogadnunk, hogy döntéseket hoznak, hiszen ők viszik a bőrüket a vásárra. 


Digitális kerekasztal • 292022-01-26 19:25:47

Egy ilyen topik önmagát minősíti. Ha jól értem macskás szavait rá lehet ezt bízni a természetes szelekcióra. Az ártatlanul odakerülő olvasó (hogy nevesítsek például egyet, akit elég jól ismerek: Nagy Katalin) először meghökken, majd elgondolkodik és kérdez. Miután a válasz merev elutasítás, lesajnálás, felsőbbséges kioktatás és ezek ötvözete, megvonja a vállát és onnantól figyelmen kívül hagyja mind a topikot, mind annak szerzőjét.


Digitális kerekasztal • 282022-01-26 19:09:00

Teljesen azonos nézeten vagyok takatsa fórumtárssal Corvette-t illetően. Nagyon hiányoznak a témafelvetései, az ajánlásai. Oboista szemszöge újdonságot jelentett. Készséggel elhiszem, hogy zenei nézetei vitathatók. Felvetései után a vonatkozó cáfolatokat, egy kibontakozó érdemi vitát is szívesen olvastam volna. A stílusa még véletlenül sem volt simulékony, ajtóstul rontott a házba, fűtötte az indulat és a tettvágy. Engem is eltalált a nyila, nem esett jól, de tanultam belőle. Reméltem, hogy idővel megtalálja a helyét közöttünk, hisz olyan sokfélék vagyunk (mondhatni úgy is, hogy "mindegyikünk másként hülye") . Számomra nagy veszteség, hogy az ítélethozatalkor a sértegetései nagyobb súllyal estek a latba, mint az érdemei.


Digitális kerekasztal • 152022-01-25 22:51:27

Jó ötlet.


Momus-játék • 61562022-01-25 12:24:39

Attól is függ a válasz, hogy mit értünk bemutatás alatt, koncertváltozatot vagy teljes színházi bemutatót.  A Tancredi, azaz Tankrédot 2009-ben először lehetett hallani és bizonyos értelemben látni Magyarországon a Zeneakadémia koncertszerűen előadásán.


Momus-játék • 61462022-01-17 13:38:00

Kedves zéta! Adósunk még a Sonnambula-kérdés kiértékelésével. Miután egy belcantó opera nyomvonalán bőséges anyagra bukkantam, büszke voltam a válaszomra. Engedtessék meg az emberi gyengeség: a hiúságomat nagyon bántja, hogy nem látom a pontot. Azóta is fel-feltör bennem a szörnyű kétség: a  diadalom végképp elmarad?



Mellesleg nagyon viccesnek találtam, hogy egy sor címet találtam, de zéta megoldása nem volt közöttük.


Olvasói levelek • 118242021-12-30 15:06:01

Köszönöm, megtiszteltetésnek tartom a névadószülőséget.



Nem is gondoltam bele, hogy mennyi megoldandó kérdés van egy egyszerűnek látszó virtuális találkozás kapcsán. Valóban érdemes előzetesen jól körüljárni a témát, hogy inkább később, de azután minden bonyodalom, sértődés, vita, pláne jogsérelem nélkül minél többen élvezhessük ezt az új formát.



A havi találkozást támogatom. Nem sok, nem kevés, legalábbis az én életritmusom szerint.



A vendégek meghívása nagyon jó ötlet. Én szívesen részt veszek lelkes, nem zenész, de zenével összefüggő tudásra szomjas közönségként. 


Olvasói levelek • 118222021-12-28 10:00:56

Kedves daunerni!

Tegnap este sajnos nem tudtam bekapcsolódni a beszélgetésbe, tehát nem tudom, hogy van-e következő lépés. Ma is lesz virtuális kerekasztal?


Erkel Színház • 111302021-12-18 08:27:01

Kedves Búbánat! Örülök, hogy Angela Nisi sikert aratott. Három éve hallottam a bergamói dómban Haydn A teremtés oratóriumában (a Magyar Rádió Énekkara lépett fel). Akkor nagyon tetszett.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 52372021-12-05 17:21:59

Érdekes, én inkább úgy látom, hogy nagyon szép teljesítmény volt a megbetegedett főszereplő helyére beugrót találni.


Gaetano Donizetti • 9942021-11-30 11:57:53

Érdekes életük van az operaénekeseknek. Carmela Remigio pontosan 2 éve énekelte utoljára Lucrezia Borgiát a bergamói Donizetti Fesztiválon. A 2020. február végi - márciusi eleji előadásokat Piacenzában már nem tarthatták meg Olaszország teljes bezárkózása miatt. Azóta Lucreziát nem énekelt. Novemberben viszont három egymást követő szombaton Simone Mayr Medea in Corinto c. operájának címszereplője volt Bergamóban. Eközben egy egyébként előadásmentes, csendes keddi napon beugrott Pécsre, és kottából elénekelte a szerepet.


Momus-játék • 61022021-11-10 12:27:04

Maurizio Pollini utónevében "z" áll. A Maurício ugyannak a névnek a spanyol helyesírása.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51532021-10-31 22:02:04

Ici-pici pontosítás: Lucia Valentini Terrani


Olvasói levelek • 117922021-09-02 22:00:46

Érdemi párbeszéd helyett passzív agresszió? Ezt a meddő játszmát én is ismerem. Most én jövök.



Remek!


Olvasói levelek • 117902021-09-02 13:36:07

Irigylésre méltó az a szavaiból áradó belső biztonság, amellyel Ön megítéli bármilyen megnyilvánulásomat, mérlegeli tévedéseim súlyát. Helyettem is érzi, sőt közli, mikor, hol és milyen formában lenne szükséges bocsánatot kérnem. Megnyugvással olvastam, hogy esetleg el tud tekinteni a bocsánatkéréstől és inkább a jövő felé fordul. Ha kíváncsi az én álláspontomra is, ezúton tájékoztatom, hogy a legtávolabbi szándékomban sem állt Öntől bocsánatot kérni, és ez valószínűleg a jövőben sem fog változni. Ami a jóvátételt illeti, erre végképp nem látok semmilyen jogalapot. Annak nem látom akadályát, hogy előrenézzünk.


Olvasói levelek • 117882021-09-01 19:07:41

Bocsánat, észrevettem egy hibát. A "csak a helyre" helyesen "csak egy helyre".


Olvasói levelek • 117872021-09-01 09:57:29

Teljesen egyetértek azzal, hogy virágozzék a momus Búbánat kedve szerint is.



Kétségtelenül hasznos is lehet, hogy műsorfüzetekből idéz. Nemegyszer viszont csalódást okoz vele. Kinyitom a momust és látom, hogy egy sor fórumon van új bejegyzés... majd rájövök, hogy ugyanarra a műsorra hívja fel a figyelmet a helyszín, a műfaj, a stílus, a szerző, a főszereplő, a magyar szereplő alapján. Szeretném megkérni tisztelettel, hogy csak a helyre, az általa legjellemzőbbnek tartott szempont szerinti fórumra másolja be a figyelemfelkeltő részletet. Meggyőződésem, hogy nem fog elsikkadni. Olyan érdeklődő emberek olvassák ezt a magazint, akik egyetlen bejegyzésben is fellelik a számukra releváns eseményt. 


Pantheon • 29352021-08-12 12:31:11

Személyes élményemet szeretném megosztani Gelmettivel kapcsolatban. Évek óta járok a lombardiai színházak közös operabemutatóira. A 2019-es évadban kitűzték Verdi Macbethjét is. Nem voltak előzetes várakozásaim, a darabot is csak hírből ismertem. A nyitány első hangjai után felkaptam a fejem és óvatosan elkezdtem lapozgatni a műsofüzetet, mert a jól ismert zenekar valahogy nagyon másként szólt. Általában a "szódával elmegy" hangzás a jellemző, Gelmetti vezénylete mellett viszont egy igazi zenekar szólalt meg. Mivel a mi kis vidéki színházunkban csak kétszer játszanak egy darabot és ez a második előadás volt, még aznap utánanéztem, hogy Lombardia melyik színházában van reményem ezt az előadást még elcsípni. Meggyőztem a férjemet, hogy higgyen nekem és jöjjön el Cremonába, ezért az élményért érdemes lesz. 



Sajnálom, többé nem várhatom izgatottan, hogy megismétlődik-e a varázslat.



https://www.youtube.com/watch?v=34xPyMVkHC8&t=2120s



A 34: 20 perctől ajánlom a meghallgatást azzal, hogy emlékezzünk arra is, hogy Gelmetti mennyi örömöt tudott szerezni életében. 


Chat • 412021-08-07 21:27:49

Vigyázzon, szaván fogom!.


Chat • 392021-08-05 23:45:28

Kedves Orfeo, a legutóbbi üzenete (egy nagyszámú bejegyzést tartalmazó topikon) szerintem igazi gyöngyszem. Irigylem mértéktartását és stiláris biztonságát. 


Chat • 372021-08-05 23:09:23

Nem fejeztem ki jól magam. Nekem nagyon tetszik a hozzáállása és igenis igénylem az útmutatását. Csak azt akartam őszintén feltárni, hogy nem vagyok képes a hasonlót hasonlóval viszonozni. A példáját kölcsönveszem: én az a Jóska vagyok, aki hajdan elénekelte a nótát, most pedig meghallgatja a Chopin-zongoraversenyt. Nem áltatom magam és másokat azzal, hogy valaha el fogom játszani. 


Chat • 322021-08-05 21:16:50

Kávéval senki nem szolgált, de téma adódott. Úgy gondoltam, hogy itt folytathatnánk a délután ígéretes csevegését.



Kedves Andy! A való életben én is igen szenvedélyes, hangos, gesztikuláló, hogy úgy mondjam "olaszos" vagyok. Ez azért vicces, mert a színolasz férjem csendes, szinte néma, egy indián törzsfőnök mimikájával beszél. Ez lényegtelen, de most csak úgy fecsegünk, ugye? Tökéletesen megértem a hevességét, valójában engem is ugyanaz irritál, amit olyan szépen megfogalmazott. Azt is megérintett, hogy végülis megsajnálta a szegény zeneköltőt. 



Kedves takatsa! Olyan szépeket írt rólam, hogy feldobta vele a napomat (ráfért). Látja, igazat adtam Magának, elhagytam a kérdéses fórumot.



Kedves Corvette, Maga sem marad ki, ha nem bánja. Szívesen követném azon az úton, amit ajánl és amit magának választott (a művek vagy az előadások elemzését)) de nem tehetem. Egészen egyszerűen ehhez nincsenek eszközeim. Tudja, én vagyok a lelkes közönség megtestesülése, a rajongó archetípusa. Mivel én semmi eredetit nem alkottam és szerintem nem is fogok, őszintén csodálom azokat, akik bármit létrehoznak. A művészeti tevékenység a gyengém, azon belül pedig a zenészeket sajátos dicsfényben látom. Minden zenei előadás elsőre meggyőz, fellelkesít. Valahogy úgy állok hozzá, hogy "Nahát, ez is érdekes. Nem így szoktam hallani, de ez sem rossz. Ez is egy lehetséges megoldás". Aztán szép lassan elfog valami homályos kétely és végül szép halkan megállapítom, hogy valójában nem is tetszik. De hogy miért? Azt soha nem tudnám megmagyarázni, megindokolni. Csak. Erről viszont nehéz lenne bejegyzéseket írni. Marad a bölcselkedés, a nyelvészkedés, némi jogászkodás, az általam tapasztalt vagy olvasott olasz sajátosságok beírogatása. Talán ez is gondolatébresztő lehet valaki számára.


Franz Schmidt • 39262021-08-05 19:28:17

Kedves andy! Üdvözlöm a klubban. Hat évvel ezelőtt próbáltam megtudni, hogy mi végre kellene egy beírást időről időre, minden esetben tökéletesen változatlan formában megjelentetni a fórumon. Szárazon, a fórumból magából származó tényekkel támasztottam alá kérdésemet. A kategórikus válasz még egy fél órát sem váratott magára. Az évek során arra a következtetésre jutottam, hogy ez a topik zárvány a momus világában. Ezen nem változtatott sem az indulatos támadás, sem a humor, sem a finom és elegáns szarkazmus sem. A remény hal meg utoljára, talán most...


Franz Schmidt • 39252021-08-05 18:43:32

Mindannyiunk Hajóskapitánya, egyetértek azzal az elvvel, hogy a mű és a művész egymástól elválasztandó, amennyiben a mű esztétikai értékeiről van szó. Ez az inkriminált fórum viszont nem kizárólag a Schmidt-művekről közöl egy sor adatot, hanem bőséges teret kapnak életrajzi adalékok is. Erre tekintettel csak üdvözölni tudom andy kinyilvánított szándékát. Több év apologetika után felsejlik a remény arra, hogy árnyaltabb képet alakíthatok ki erről a zenészről. 


A MET felvételei • 15432021-08-03 12:23:37

Ismerem és használom ezt a szótárat is. Nagyon jó megoldásokat merítettem már belőle. Olyankor fordulok hozzá, ha érzem a szó jelentését, formálódik a fordítás, a nyelvemen is van... A wikipédiához hasonlóan kezelendő. Hasonló elvek szerint épül fel, a névtelen tömeg tudása, kedve és érdeklődése alapján alakul, gyarapodik. Számomra ötletadó, semmiképpen sem hivatkozási alap.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75052021-07-31 19:30:20

Tisztelt Pál Tamás! Töredelmesen bevallom, rémlett GIuseppe Giacomini neve, de mindezidáig nem hallgattam tőle semmit. Miután elolvastam meleghangú írását, ezt a mulasztásomat feltétlenül be fogom pótolni.


Chat • 312021-07-31 19:18:17

Kávé nincs? 


Help me! • 11372021-07-17 15:23:06

Kedves Héterő! Most vettem észre, hogy megszólított. Hetek, lassan hónapok óta nem áll módomban a momus eseményeit követni. Sajnos mostanában csak belepillantok, de elmélyülni nem tudok sem a játékokban, sem a vitákban. Ezt az felhívást is azért vettem észre, mert ki van vastagítva a nevem (Hiúság, asszony a neved). Mivel a bejegyzésben nincs hivatkozási szám, és az előzményeket nem ismerem, nem tudok érdemben reagálni. Majd máskor. 


A MET felvételei • 14882021-05-25 22:38:09

Tempora mutantur et nos mutamur in illis. Miért pont a nyelv maradni ki ebből? Még ha feltételeznénk is, hogy ez lenne a feladata, gondolja, hogy a normatív nyelvészet képes lenne megállítani az idő kerekét?


A MET felvételei • 14842021-05-25 21:07:26

Magyar Értelmező Kéziszótár (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992) II. kötet 858. oldal



levelez (1) - ts, ige, növényt leveleitől megfoszt



levelez (2) tn, ige - ik,  rendszeresen levelet vált vkivel.



kicsit lentebb



levelezik - lásd. levelez (2)



Ez a szótár párhuzamos alaknak ismeri el az ikes és a nem ikes változatot, ellenben a többi felsorolt igével.


Régizene • 72672021-05-20 23:43:10

Drága Corvette! Kedves, hogy rám gondolt. Én sok mindent merek, de sajnos nagyon sok mindent nem tudok. Az értelmező szótárak csak a tésztafajtáról tesznek említést.


Olvasói levelek • 116552021-05-18 13:40:04

Ezzel kapcsolatban lenne egy kérdésem ill. szerény javaslatom. A fejlesztés során kaphatnak extra segítséget a szellemileg hátramaradottak (ÉN)? Tudom, hogy tanult fórumtársak időnként szépen leírják, hogyan kell a linkeket, képeket stb. beírni, javítani stb. Ezek a vademecumok a legkülönbözőbb fórumokban fordultak elő az évek során, számomra visszakereshetetlenül belesüppedve a kollektív emlékezet mocsarába. Arra gondoltam, hogy esetleg létezhetne egy külön fórum, oldalon vagy a laptetején fül vagy bármi könnyen elérhető hely technikai segédlet számára.


Olvasói levelek • 116302021-05-07 12:20:29

Remélem jó helyen járok kérésemmel. A Régizene fórum egy ideje a szó szoros értelmében kiszélesedett. Állandóan mozgatnom kell az alsó csíkot, hogy a teljes oldalt el tudjam olvasni. Ha nem megoldhatatlan, szeretném kérni az eredeti szélesség visszaállítását! Köszönöm szépen.


Olvasói levelek • 116062021-04-14 14:20:37

Hadd szólaljon meg egy másik hang is! A fontolva haladók önjelölt képviselőjeként én a ritka kivételek közé tartozom, a saját nevemet szerepelek. Egyrészt lusta vagyok álnevet keresni, másrészt számomra semmi sem indokolja, hogy rejtőzködjem. Nem vagyok zenész, az év nagy részében nem is élek Magyarországon. A jövedelmem, megélhetésem, mindennapjaim nem függnek attól, hogy milyen képet alakítanak ki rólam egy komolyzenei fórum esetleges olvasói. Nagyon kényelmes az alapállásom: nem veszíthetek, csak nyerhetek. És bátran állíthatom, hogy az évek során sokat nyertem. A momus az én szájízem szerinti, mondhatnám, hogy ismeretlenül is rám szabták. Ha akarom, van, megtalálom. Én döntöm el, hogy mikor, mennyit "fogyasztok" belőle. Amelyik fórum érdekel, követem, amelyik nem tetszik, nem nyílik meg, automatikusan nem jut el hozzám, hiába ír rá a fél világ vagy van rajta rekordszámú bejegyzés. A privát levelezéssel közelebb kerülhetek a többi fórumozóhoz, van lehetőségem arra, hogy kapcsolatot keressek a számomra rokonszenves tagokkal. Technológia felkészültségemmel a bányász béke alsó felét is csak pislákoló távolban látom, kifejezetten öröm számomra, hogy a fórum látogatása nem kötelez műszaki téren erőmet meghaladó erőfeszítésre.  


Régizene • 67632021-03-22 13:45:03

Tényleg, milyen igaza van! A körömpörkölt jobb szándéknyilatkozat lenne. Kezdjük azzal, hogy szemléletesebben kifejezi azt vidámságot, ami az együttes tagjainak arcán tükröződik. Milyen kár, hogy szegények elkapkodták a névválasztást és leragadtak a szavak primer jelentésénél!


Régizene • 67592021-03-21 14:09:22

Beszédes nevet választottak maguknak. Sollazzo annyit tesz szórakozás, öröm.


ajjaj • 302021-03-19 11:33:39

Jó lenne a vidámságnál maradni, de a maszkok feltűnő hiánya egy 2021. márciusában készült videóban sajnos lefagyasztotta a spontán mosolyt az ajkaimról.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

"Doktorandusz koncertek3."
Debussy: 1. rapszódia
Poulenc: Klarinét-zongora szonáta
Egyed Hunor (klarinét), Hirling Bettina (zongora)
Beethoven: 17. (d-moll) zongoraszonáta, op. 31/2 („Vihar”)
Schubert: B-dúr impromptu, D. 935/3
Szőcs Kristóf (zongora)
J. S. Bach: 3. (C-dúr) csellószvit, BWV 1009
Tomasz Máté (cselló)
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
Ysaÿe: 6. (E-dúr) hegedűszonáta, op. 27/6
Vörösváry Márton (hegedű)
Dvořák: 3. (f-moll) zongoratrió, op. 65
Kóbor Éva (hegedű), Kiss Lucia (cselló), Balogh Ádám (zongora)

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Giacomo Puccini: Bohémélet

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Érdi Tamás (zongora)
Liszt Ferenc:
Erdőzsongás
Desz-dúr Consolation
A Villa d’este szökőkútjai
1. Mefisztó-keringő
Sposalizio
6. Magyar rapszódia
Bartók: Improvizációk magyar népdalokra, Op. 20
Debussy: Suite Bergamasque
Kodály: Marosszéki táncok

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Vendégségben az Animánál -Animato /2."
Kállai Ernő és az Anima Musicae

19:00 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Simon Dávid (fuvola), Fülöp Levente (brácsa), Bábel Klára (hárfa), Szepesi János (klarinét), Háry Péter (gordonka), Seleljo Irén (zongora), Fejérvári János (brácsa), Fejérvári Zoltán (zongora)
"Variációk kamarazenére"
Rohozinski: Suite bréve
Brahms: a-moll trió, op. 114
Sosztakovics: Szonáta brácsára és zongorára, op. 147

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Barbara Kozelj (mezzoszoprán), Tomaž Sevšek (orgona)
J. S. Bach–Liszt: Bevezetés és fúga az Ich hatte viel Bekümmernis című kantátából
Wolf–Reger: Mörike-dalok – 28. Gebet
Wolf–Reger: Spanisches Liederbuch – I. Geistliche Lieder: 3. Nun wandre, Maria, 4. Die ihr schwebet um diese Palmen
J. S. Bach–Liszt: Adagio a 4. (c-moll) hegedű-csembaló szonátából
Wolf–Reger: Spanisches Liederbuch – I. Geistliche Lieder: 5. Führ mich, Kind, nach Bethlehem!
Wolf–Reger: Mörike-dalok – 25. Schlafendes Jesuskind
Reger: Korálfantázia a „Szép fényes hajnalcsillag” kezdetű korálra, op. 40/1
Wagner – Tomaž Sevšek: Wesendonck-dalok – 3. Im Treibhaus, 4. Schmerzen, 2. Stehe still!
Arnič: Koncertprelúdium orgonára, op. 9
Reger – Tomaž Sevšek: A reményhez, op. 124

19:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sung-Won Yang (cselló), Rab Gyula (tenor), Balla Sándor (bariton)
A Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Eötvös Péter
"Tiszta forrásból"
Eötvös Péter: Sirens' Song
Eötvös Péter: Cello Concerto Grosso
Bartók: Négy zenekari darab, op. 12, Sz. 51, BB 64
Bartók: Cantata profana, Sz. 94, BB 100
A mai nap
történt:
1905 • A Salome bemutatója (Drezda)
született:
1915 • Elisabeth Schwarzkopf, énekes († 2006)
1934 • Kun Zsuzsa, balettművész
1967 • Joshua Bell, hegedűs