vissza a cimoldalra
2021-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Kedvenc előadók (2872)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7559)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5121)
Társművészetek (2466)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Opernglas, avagy operai távcső... (21078)
Kedvenc felvételek (152)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Richard Strauss (766)
Erkel Színház (10934)
Operett, mint színpadi műfaj (4935)
Zenei események (1024)
Eiffel Műhelyház (563)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2282)
Franz Schmidt (4014)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4896)
Kimernya? (4284)
A MET felvételei (1608)
Bartók Rádió (795)
A nap képe (2290)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (892)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1496)
Pantheon (2952)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2905)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Nagy Katalin
Leírás:
Honlap:
   


Nagy Katalin (324 hozzászólás)
 
Olvasói levelek • 117922021-09-02 22:00:46

Érdemi párbeszéd helyett passzív agresszió? Ezt a meddő játszmát én is ismerem. Most én jövök.



Remek!


Olvasói levelek • 117902021-09-02 13:36:07

Irigylésre méltó az a szavaiból áradó belső biztonság, amellyel Ön megítéli bármilyen megnyilvánulásomat, mérlegeli tévedéseim súlyát. Helyettem is érzi, sőt közli, mikor, hol és milyen formában lenne szükséges bocsánatot kérnem. Megnyugvással olvastam, hogy esetleg el tud tekinteni a bocsánatkéréstől és inkább a jövő felé fordul. Ha kíváncsi az én álláspontomra is, ezúton tájékoztatom, hogy a legtávolabbi szándékomban sem állt Öntől bocsánatot kérni, és ez valószínűleg a jövőben sem fog változni. Ami a jóvátételt illeti, erre végképp nem látok semmilyen jogalapot. Annak nem látom akadályát, hogy előrenézzünk.


Olvasói levelek • 117882021-09-01 19:07:41

Bocsánat, észrevettem egy hibát. A "csak a helyre" helyesen "csak egy helyre".


Olvasói levelek • 117872021-09-01 09:57:29

Teljesen egyetértek azzal, hogy virágozzék a momus Búbánat kedve szerint is.



Kétségtelenül hasznos is lehet, hogy műsorfüzetekből idéz. Nemegyszer viszont csalódást okoz vele. Kinyitom a momust és látom, hogy egy sor fórumon van új bejegyzés... majd rájövök, hogy ugyanarra a műsorra hívja fel a figyelmet a helyszín, a műfaj, a stílus, a szerző, a főszereplő, a magyar szereplő alapján. Szeretném megkérni tisztelettel, hogy csak a helyre, az általa legjellemzőbbnek tartott szempont szerinti fórumra másolja be a figyelemfelkeltő részletet. Meggyőződésem, hogy nem fog elsikkadni. Olyan érdeklődő emberek olvassák ezt a magazint, akik egyetlen bejegyzésben is fellelik a számukra releváns eseményt. 


Pantheon • 29352021-08-12 12:31:11

Személyes élményemet szeretném megosztani Gelmettivel kapcsolatban. Évek óta járok a lombardiai színházak közös operabemutatóira. A 2019-es évadban kitűzték Verdi Macbethjét is. Nem voltak előzetes várakozásaim, a darabot is csak hírből ismertem. A nyitány első hangjai után felkaptam a fejem és óvatosan elkezdtem lapozgatni a műsofüzetet, mert a jól ismert zenekar valahogy nagyon másként szólt. Általában a "szódával elmegy" hangzás a jellemző, Gelmetti vezénylete mellett viszont egy igazi zenekar szólalt meg. Mivel a mi kis vidéki színházunkban csak kétszer játszanak egy darabot és ez a második előadás volt, még aznap utánanéztem, hogy Lombardia melyik színházában van reményem ezt az előadást még elcsípni. Meggyőztem a férjemet, hogy higgyen nekem és jöjjön el Cremonába, ezért az élményért érdemes lesz. 



Sajnálom, többé nem várhatom izgatottan, hogy megismétlődik-e a varázslat.



https://www.youtube.com/watch?v=34xPyMVkHC8&t=2120s



A 34: 20 perctől ajánlom a meghallgatást azzal, hogy emlékezzünk arra is, hogy Gelmetti mennyi örömöt tudott szerezni életében. 


Chat • 412021-08-07 21:27:49

Vigyázzon, szaván fogom!.


Chat • 392021-08-05 23:45:28

Kedves Orfeo, a legutóbbi üzenete (egy nagyszámú bejegyzést tartalmazó topikon) szerintem igazi gyöngyszem. Irigylem mértéktartását és stiláris biztonságát. 


Chat • 372021-08-05 23:09:23

Nem fejeztem ki jól magam. Nekem nagyon tetszik a hozzáállása és igenis igénylem az útmutatását. Csak azt akartam őszintén feltárni, hogy nem vagyok képes a hasonlót hasonlóval viszonozni. A példáját kölcsönveszem: én az a Jóska vagyok, aki hajdan elénekelte a nótát, most pedig meghallgatja a Chopin-zongoraversenyt. Nem áltatom magam és másokat azzal, hogy valaha el fogom játszani. 


Chat • 322021-08-05 21:16:50

Kávéval senki nem szolgált, de téma adódott. Úgy gondoltam, hogy itt folytathatnánk a délután ígéretes csevegését.



Kedves Andy! A való életben én is igen szenvedélyes, hangos, gesztikuláló, hogy úgy mondjam "olaszos" vagyok. Ez azért vicces, mert a színolasz férjem csendes, szinte néma, egy indián törzsfőnök mimikájával beszél. Ez lényegtelen, de most csak úgy fecsegünk, ugye? Tökéletesen megértem a hevességét, valójában engem is ugyanaz irritál, amit olyan szépen megfogalmazott. Azt is megérintett, hogy végülis megsajnálta a szegény zeneköltőt. 



Kedves takatsa! Olyan szépeket írt rólam, hogy feldobta vele a napomat (ráfért). Látja, igazat adtam Magának, elhagytam a kérdéses fórumot.



Kedves Corvette, Maga sem marad ki, ha nem bánja. Szívesen követném azon az úton, amit ajánl és amit magának választott (a művek vagy az előadások elemzését)) de nem tehetem. Egészen egyszerűen ehhez nincsenek eszközeim. Tudja, én vagyok a lelkes közönség megtestesülése, a rajongó archetípusa. Mivel én semmi eredetit nem alkottam és szerintem nem is fogok, őszintén csodálom azokat, akik bármit létrehoznak. A művészeti tevékenység a gyengém, azon belül pedig a zenészeket sajátos dicsfényben látom. Minden zenei előadás elsőre meggyőz, fellelkesít. Valahogy úgy állok hozzá, hogy "Nahát, ez is érdekes. Nem így szoktam hallani, de ez sem rossz. Ez is egy lehetséges megoldás". Aztán szép lassan elfog valami homályos kétely és végül szép halkan megállapítom, hogy valójában nem is tetszik. De hogy miért? Azt soha nem tudnám megmagyarázni, megindokolni. Csak. Erről viszont nehéz lenne bejegyzéseket írni. Marad a bölcselkedés, a nyelvészkedés, némi jogászkodás, az általam tapasztalt vagy olvasott olasz sajátosságok beírogatása. Talán ez is gondolatébresztő lehet valaki számára.


Franz Schmidt • 39262021-08-05 19:28:17

Kedves andy! Üdvözlöm a klubban. Hat évvel ezelőtt próbáltam megtudni, hogy mi végre kellene egy beírást időről időre, minden esetben tökéletesen változatlan formában megjelentetni a fórumon. Szárazon, a fórumból magából származó tényekkel támasztottam alá kérdésemet. A kategórikus válasz még egy fél órát sem váratott magára. Az évek során arra a következtetésre jutottam, hogy ez a topik zárvány a momus világában. Ezen nem változtatott sem az indulatos támadás, sem a humor, sem a finom és elegáns szarkazmus sem. A remény hal meg utoljára, talán most...


Franz Schmidt • 39252021-08-05 18:43:32

Mindannyiunk Hajóskapitánya, egyetértek azzal az elvvel, hogy a mű és a művész egymástól elválasztandó, amennyiben a mű esztétikai értékeiről van szó. Ez az inkriminált fórum viszont nem kizárólag a Schmidt-művekről közöl egy sor adatot, hanem bőséges teret kapnak életrajzi adalékok is. Erre tekintettel csak üdvözölni tudom andy kinyilvánított szándékát. Több év apologetika után felsejlik a remény arra, hogy árnyaltabb képet alakíthatok ki erről a zenészről. 


A MET felvételei • 15432021-08-03 12:23:37

Ismerem és használom ezt a szótárat is. Nagyon jó megoldásokat merítettem már belőle. Olyankor fordulok hozzá, ha érzem a szó jelentését, formálódik a fordítás, a nyelvemen is van... A wikipédiához hasonlóan kezelendő. Hasonló elvek szerint épül fel, a névtelen tömeg tudása, kedve és érdeklődése alapján alakul, gyarapodik. Számomra ötletadó, semmiképpen sem hivatkozási alap.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75052021-07-31 19:30:20

Tisztelt Pál Tamás! Töredelmesen bevallom, rémlett GIuseppe Giacomini neve, de mindezidáig nem hallgattam tőle semmit. Miután elolvastam meleghangú írását, ezt a mulasztásomat feltétlenül be fogom pótolni.


Chat • 312021-07-31 19:18:17

Kávé nincs? 


Help me! • 11372021-07-17 15:23:06

Kedves Héterő! Most vettem észre, hogy megszólított. Hetek, lassan hónapok óta nem áll módomban a momus eseményeit követni. Sajnos mostanában csak belepillantok, de elmélyülni nem tudok sem a játékokban, sem a vitákban. Ezt az felhívást is azért vettem észre, mert ki van vastagítva a nevem (Hiúság, asszony a neved). Mivel a bejegyzésben nincs hivatkozási szám, és az előzményeket nem ismerem, nem tudok érdemben reagálni. Majd máskor. 


A MET felvételei • 14882021-05-25 22:38:09

Tempora mutantur et nos mutamur in illis. Miért pont a nyelv maradni ki ebből? Még ha feltételeznénk is, hogy ez lenne a feladata, gondolja, hogy a normatív nyelvészet képes lenne megállítani az idő kerekét?


A MET felvételei • 14842021-05-25 21:07:26

Magyar Értelmező Kéziszótár (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992) II. kötet 858. oldal



levelez (1) - ts, ige, növényt leveleitől megfoszt



levelez (2) tn, ige - ik,  rendszeresen levelet vált vkivel.



kicsit lentebb



levelezik - lásd. levelez (2)



Ez a szótár párhuzamos alaknak ismeri el az ikes és a nem ikes változatot, ellenben a többi felsorolt igével.


Régizene • 72672021-05-20 23:43:10

Drága Corvette! Kedves, hogy rám gondolt. Én sok mindent merek, de sajnos nagyon sok mindent nem tudok. Az értelmező szótárak csak a tésztafajtáról tesznek említést.


Olvasói levelek • 116552021-05-18 13:40:04

Ezzel kapcsolatban lenne egy kérdésem ill. szerény javaslatom. A fejlesztés során kaphatnak extra segítséget a szellemileg hátramaradottak (ÉN)? Tudom, hogy tanult fórumtársak időnként szépen leírják, hogyan kell a linkeket, képeket stb. beírni, javítani stb. Ezek a vademecumok a legkülönbözőbb fórumokban fordultak elő az évek során, számomra visszakereshetetlenül belesüppedve a kollektív emlékezet mocsarába. Arra gondoltam, hogy esetleg létezhetne egy külön fórum, oldalon vagy a laptetején fül vagy bármi könnyen elérhető hely technikai segédlet számára.


Olvasói levelek • 116302021-05-07 12:20:29

Remélem jó helyen járok kérésemmel. A Régizene fórum egy ideje a szó szoros értelmében kiszélesedett. Állandóan mozgatnom kell az alsó csíkot, hogy a teljes oldalt el tudjam olvasni. Ha nem megoldhatatlan, szeretném kérni az eredeti szélesség visszaállítását! Köszönöm szépen.


Olvasói levelek • 116062021-04-14 14:20:37

Hadd szólaljon meg egy másik hang is! A fontolva haladók önjelölt képviselőjeként én a ritka kivételek közé tartozom, a saját nevemet szerepelek. Egyrészt lusta vagyok álnevet keresni, másrészt számomra semmi sem indokolja, hogy rejtőzködjem. Nem vagyok zenész, az év nagy részében nem is élek Magyarországon. A jövedelmem, megélhetésem, mindennapjaim nem függnek attól, hogy milyen képet alakítanak ki rólam egy komolyzenei fórum esetleges olvasói. Nagyon kényelmes az alapállásom: nem veszíthetek, csak nyerhetek. És bátran állíthatom, hogy az évek során sokat nyertem. A momus az én szájízem szerinti, mondhatnám, hogy ismeretlenül is rám szabták. Ha akarom, van, megtalálom. Én döntöm el, hogy mikor, mennyit "fogyasztok" belőle. Amelyik fórum érdekel, követem, amelyik nem tetszik, nem nyílik meg, automatikusan nem jut el hozzám, hiába ír rá a fél világ vagy van rajta rekordszámú bejegyzés. A privát levelezéssel közelebb kerülhetek a többi fórumozóhoz, van lehetőségem arra, hogy kapcsolatot keressek a számomra rokonszenves tagokkal. Technológia felkészültségemmel a bányász béke alsó felét is csak pislákoló távolban látom, kifejezetten öröm számomra, hogy a fórum látogatása nem kötelez műszaki téren erőmet meghaladó erőfeszítésre.  


Régizene • 67632021-03-22 13:45:03

Tényleg, milyen igaza van! A körömpörkölt jobb szándéknyilatkozat lenne. Kezdjük azzal, hogy szemléletesebben kifejezi azt vidámságot, ami az együttes tagjainak arcán tükröződik. Milyen kár, hogy szegények elkapkodták a névválasztást és leragadtak a szavak primer jelentésénél!


Régizene • 67592021-03-21 14:09:22

Beszédes nevet választottak maguknak. Sollazzo annyit tesz szórakozás, öröm.


ajjaj • 302021-03-19 11:33:39

Jó lenne a vidámságnál maradni, de a maszkok feltűnő hiánya egy 2021. márciusában készült videóban sajnos lefagyasztotta a spontán mosolyt az ajkaimról.


Régizene • 66652021-03-13 15:06:56

Nem lehet, hogy régebben is bőven volt sekélyes zene, csak nem maradt fenn? A kézzel írt kotta, de még a nyomtatás is drága mulatság volt.


Momus-játék • 60112021-02-26 15:53:26

Elnézést kérek, nem vagyok ügyes, nem tudok linket gyártani.Az interneten megvan a Csokonai Színház 1977-1978-as évadának műsorfüzete. A 3. oldalon található a Don Carlos szereposztása. Eszerint Tréfás György mindkét szerepet énekelte ebben a produkcióban.


Mozartról magasabban • 7372021-02-14 16:50:35

Ha elsőre a családlátogatás talán túl intim, egy közös lacikonyházás/sörözés/cukrászdázás/kávézás hozzájárulhatna a fórumozók álláspontjainak közeledéséhez. Lehetnék én a hívatlan vendég? Csak a járványügyi korlátozások végét kell megvárnunk.


Régizene • 62282021-02-08 11:07:43

A világért sem szeretném, ha a fórumot megtisztítanák mindannyiunk hajóskapitányának és tévészerelőjének adok-kapok játszmáitól. A swifti szatíra és irónia nemes hagyományát is felfedezni vélem bennük.


Momus-játék • 59882021-01-21 11:15:50

Köszönöm.


Kimernya? • 39242021-01-21 10:06:52

Gyönyörű nő lehetett.


Momus-játék • 59862021-01-21 10:04:01

Ennek ellenére megtudhatnám, hogy mire gondolt kedves zéta a kérdés feltevésekor?


Régizene • 59392021-01-20 16:38:12

Kedves chord! Azt hiszem mérnök végzettségű, ezért ajánlom minden irónia nélkül, hogy az alapdefinícióknál kezdje a joghoz mint rendszerhez közeledést.



A jogegyenlőség fogalmának vajmi kevés köze van a vagyoni helyzethez. Az Ön által idézett tulajdonjog esetén az azonosság azt jelenti, hogy én is, te is, ő is lehet (!!!) tulajdonos, senki sincs kizárva a tulajdonosok köréből elvi szinten.  A történelmi példa talán jobban megvilágítja a jogegyenlőség/egyenlőtlenség és az anyagi helyzet egyenlősége/egyenlőtlensége közötti különbséget. Jogegyenlőtlenség esetén a születéssel eldől, hogy az egyén azok közé tartozik-e, akiknek lehet földtulajdona vagy azok közé, akiknek nem lehet. Az első körbe tartozik a nemesi származású, akinek más emberhez képest többletjoga van, azaz kellő mennyiségű pénz birtokában, szabad döntése szerint tulajdonjogot szerezhet egy darab föld felett. A második körbe tartozik az a zsidó, akinek kevesebb a joga, többek között nincs föltulajdonhoz való joga, azaz legyen bár gazdag, anyagi értelemben megvehetné a földet, nincs joga arra, hogy ezt meg is tegye. Azonos anyagi lehetőség esetén, jogegyenlőtlenség folytán a második csoportba tartozó egyén nem válhat földtulajdonossá.



Ennek megfelelően jogtiprást nem követek el, ha megtartom a világ összes kincsét (amennyiben jogszerűen jutottam hozzá) és senkinek, semmit nem adok belőle. A jogon kívül, azzal párhuzamosan vannak azonban más rendszerek is. A keresztény vallás szempontjából vagy morális értelemben például felelősségre vonható vagyok, ha a nincsteleneknek nem adok.  


Régizene • 59282021-01-20 14:08:58

Így már értem és egyet is értek. Ha jól értettem Hans Rosling gondolatmenetét (Tények), az "igazi megoldás" az lenne, ha az emberiség életszínvonala hirtelen teljesen kiegyenlítetten magas lenne. Amíg ez nincs így, addig két dolgot lehet tenni: 1. semmit, ami a jelenlegi helyzet Magyarországon 2. gondolkodni, próbálkozni, jól-rosszul dönténi, mérlegelni a hatást és esetleg korrigálni... ezt teszik a jól-rosszul működő demokráciák intézményei.


Régizene • 59242021-01-20 12:38:35

Tökéletesen egy platformon vagyunk, ami az alapértékeket és a hozzáállást illeti. Minden ember egyenlő - ez alapvetés. Minden embert azonos jogok illetnek meg - ez számomra ebből következik, egyszerre logikus és etikus alapelv. Minden embert azonos lehetőségek illessenek meg - ez az a következő pont, ami vitathatatlan elv, viszont eljutok a konkrétum problémájához. Egyszerűbben fogalmazva: nem könnyű meghatározni, hogy mi legyen a konkrét cselekvés, a megvalósítás ideje, helye, módja. 



Visszatérve az ingyenes/névleges belépti díjas régizene konkrét kérdéséhez. Az alap, miszerint a minőségi régizene hasznos, szükséges, nemzetnevelő, érték... stb. számomra nem kérdéses. Csak azt nem hiszem, hogy a probléma egyismeretlenes egyenlet, azaz elegendő a sok és ingyenes koncert és ettől minden megy a maga útján. Pusztán ettől a mélyszegénységben élő, akár csak 30 km-re lakó családban felmerül a gondolat, hogy elmenjen a Zeneakadémián tartandó koncertre?


Régizene • 59082021-01-19 17:48:31

Kedves diosjeno! Megkérhetem, hogy szóljon, amennyiben legközelebb ilyen jó áron koncertre lehet menni Olaszországban? Nekem még 20 euró alatt nem sikerült sehová bejutnom.


Régizene • 59012021-01-19 14:27:45

A fontosságot és a szükségességet nem vitatom, abbéli kételyemnek adtam hangot, hogy a folyamatosan meglévő, ingyenes vagy nevetségesen olcsó programokat vonzónak, értékesnek találnák azok az emberek, akik egyébként nem ismerik az adott kulturális "terméket".


Régizene • 58922021-01-19 11:00:10

Nem tudok szociálpszichológiai tudományos kutatásra hivatkozni, de attól tartok ennél bonyolultabb a helyzet. Ha a feltűnően olcsó, sőt ingyenes programokra ritkán, kampányszerűen kerül sor, akkor vonzzák a tömegeket. Ha valamilyen kultúrintézmény mindig rendelkezésre áll és ingyenes, akkor ez a vonzerő elillan. (Csak egy példa: Nem pandémiás időkben a könyvtár állandóan nyitva van és ingyenes, de ettől még nem tolonganak az emberek, hogy bejussanak.) Egyebek mellett belép az "olcsó húsnak, híg a leve" mondásban megfogalmazható vélekedés.


Birgit Nilsson • 462021-01-02 12:44:05

Szelíd megjegyzés kívánkozik ki belőlem több évtizedes személyes tapasztalat, megfigyelés alapján. Bármilyen szöveget csak hozzáértőnek lenne szabad fordítania, lektorálnia. A jó nyelvi készségekkel bíró szakmabelit tartom ideálisnak, ennek hiányában a felkészült, alapos, kellő alázattal bíró fordító és lektor is kitűnő munkát végezhet.


Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25872020-12-26 13:46:25

A Flora Olaszországban is ismert név, ami a latin eredete, mitológiai szerepe miatt egyáltalán nem meglepő. A köznyelvben is ugyanúgy használatos (la flora e la fauna), mint magyarul. A Flor-i-a névváltozatra ugyanez nem érvényes. Vezetéknévként sem gyakori, szórványosan előfordul.


Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 25852020-12-25 11:33:46

Nahát! Eddig fel sem merült bennem a kérdés, hogy Floria Tosca nevében melyik a vezeték-, és melyik a keresztnév. Mivel a Tosca nem gyakori, de ismert női utónév Olaszországban, automatikusan úgy rögzítettem, hogy az általam korábban soha nem hallott Floria a vezetékneve a hősnőnek. Ma is tanultam valamit, köszönöm.


Régizene • 55492020-12-22 13:59:24

Amikor megnéztem a videót, feltűnt, hogy három konzervatórium együttműködése folytán jött létre (Nápolytól Cosenza "csak" 300 km, de Verona már 700 km-re van). A helyszín pedig a nápolyi királyi palota belső színháza. Elmerengtem azon, hogy az idén ez a program sem jöhetett volna létre.


A MET felvételei • 13302020-12-18 15:27:19

Kedves takatsa! Ez igazán gáláns ajándék. Köszönöm szépen. Nagy Katalin (Vivaldi elkötelezett rajongója)


Régizene • 54162020-12-09 18:56:10

Ebben az esős, szomorű időben (itt legalábbis az van), a pikantéria talán felpezsdít.


Régizene • 52782020-11-29 21:08:24

Bologna gyönyörű. Feltétlenül menjen el, amint módja lesz rá! Csak ajánlani tudom.


Momus-játék • 59552020-11-27 12:46:53

Ez a régi olasz film is megfelel a kritériumoknak. Figaro qua, Figaro là, 1951, rendező Carlo Ludovico Bragaglia. A Sevillai borbély történetét ötvözi a commedia dell'arte (Pulcinella, Colombina) világával. A főszereplő Totó a kor nagy komikusa volt. Nem állítom, hogy műremek, csak a legbátrabbaknak ajánlom a megtekintését.



https://it.wikipedia.org/wiki/Figaro_qua,_Figaro_l%C3%A0



https://www.youtube.com/watch?v=7cqx4FBqAbs


Régizene • 52092020-11-25 14:20:27

Ebbe az imponáló számba az én meghallgatásaim is beleszámítanak. Egyik legnagyobb örömet szerző ajándéka a tubusnak.


Régizene • 51522020-11-22 15:38:27

Megpróbáltam utánanézni a hangszeres zenészeknek. A videót feltöltő Scuola Euphonia Modena olyan zeneiskolának látszik, amilyenből számtalan működik Olaszországban. Miután alsófokú állami zeneoktatás nincs, magániskolák kurzusain vagy magánórákon lehet elkezdeni a zenetanulást, nem kevés pénzért (saját tapasztalatom, három fiam járt évekig egy helyi zenedébe). Ez a nyom nem vezetett sehová. A formáció tagjaira név szerint rákeresve azt találtam, hogy mindnyájan elkötelezett régizenészek. Mindemellett az is feltűnő, hogy mennyi zenekarban, együttesben játszanak, felvételeken közreműködnek. Feltételezem, keményen megdolgoznak a betevő falatért. Minden tiszteletem a kitartásukért is.



Raffaello Sanzio (másként Santi, latinosan Sancti), két f, két l. Tisztában vagyok vele, hogy  ez nem műveltségi vetélkedő vagy gimnáziumi érettségi és nem is ez a lényeg. Ne orroljanak meg rám, nézzék el nekem, hogy csak ezen a szinten tudok hozzájárulni a beszélgetéshez!   


Eiffel Műhelyház • 4942020-11-22 12:00:35

Egyetértek. Köszönöm, hogy felhívta rá a figyelmemet. A zenei megvalósításon túl számomra külön öröm, hogy Kálmán Péter szövegejtése hibátlan, a legutolsó mássalhangzóig tökéletesen érthető.


Régizene • 51432020-11-21 18:19:43

Aranyos szösszenet. A komolyzeneimádó plebsről sajnos nem ismerem Dantone véleményét (a viszonyunk egyoldalú, én ismerem őt, de ő nem ismer engem). Nemrégen olvastam viszont Sara Mingardo nyílt levelét a klasszikus zene itáliai problémáiról. Arról panaszkodott, nem az a legfőbb baj, hogy  közvetítik Andrea Boccelli koncertjét a milánói dómból, hanem az, hogy főműsoridőben csak az ő előadása hallható a köztévén, valamint úgy harangozzák be az eseményt mint korunk operasztárjának hangversenyét. Sara Mingardo elegánsan fogalmazott, a legkevésbé sem támadta Boccelli személyét ("a canzone" jeles képviselőjének nevezte), a kultúra döntéshozói ellen volt berzenkedése.


Momus-játék • 59402020-11-20 14:06:29

Kedves zéta! Az én megoldásom nem elfogadható? Mihalovich Ödön is operát írt ugyanabból a dán drámából, amiből a Harald, a viking is született. Ezért is változtatta meg Hallén az ő művének címét.


Régizene • 50662020-11-13 17:39:25

Kedves takatsa! Állítsa vissza a képet, mert teljesen felborult az oldal formátuma!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48622020-11-09 18:37:56

Az Istat (az olasz KSH) 2020. május 4-i jelentéséből. ... "Ezen a csoporton belül a járvány által leginkább sújtott megyék igen magas árat fizettek emberi életekben. 2020. márciusában a halálozások száma 2015-2019 márciusához képest az alábbi százalékos növekedés mutatta: Bergamo (568%), Cremona (391%), Lodi (371%), Brescia (291%), Piacenza (264%), Parma (208%), Lecco (174%), Pavia (133%), Mantova (122%), Pesaro és Urbino (120%)."



Ezek lennének az Ön által említett extrém esetek, amelyek mindig vannak?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 48342020-11-08 21:59:38

Nekem csak egyetlen kérdésem volna. Ugye sem Ön, sem egyik közeli családtagja sem fertőződött még meg, azaz még nem látott közelről koronavírusos beteget?


Régizene • 49742020-11-08 19:04:07

Meg fog lepődni. A latinisták a latint elsősorban önmagával vetik össze. Huszas éveim elején én is gúnyolódtam a pronuntiation restituta (sajnos korábban olaszul használtam a szót, most korrigálom magam) megállapításain. Ugyan már, honnan tudhatnák? Nagyon elszégyelltem magam, amikor kezembe kerültek erről szóló nyelvészeti munkák. Sziszifuszi munkával, számomra elképesztő türelemmel több, mint ezer év írásos emlékekeit vizsgálják. Megnézik kőtáblák, falfeliratok sokaságán, például milyen hibák jelennek meg és válnak általánossá, mígnem az új rögzül és kiszorítja a korábbi normát (a már korábban lezajlott hangzásváltozás írásbeli lenyomataként). Léteztek korabeli nyelvtanok is, amik szintén adnak támpontokat.


Régizene • 49732020-11-08 17:54:17

Én sem vagyok nyelvész, és sajnos nem vagyok szakértője a témának, de megpróbáltam utánanézni. Úgy tűnik, hogy nincs "c" hang a klasszikus latinban. Amikor "c"-t írnak, "k"-t ejtenek. Maradna még a "ti" (már amikor magánhangzó előzi meg, pl. Lucretia), de itt sincs meg az a különbség, ami az egyházi latinkiejtésben szerepel. Azaz a "ti" mindig "ti", bármi is legyen előtte vagy mögötte. 


Régizene • 49542020-11-07 15:33:38

Mielőtt végképp nyelvészeti fórummá alakítanánk ezt a helyet, csak még egy bejegyzést szeretnék utoljára hozzátenni. Az olaszok általában igen megengedők, de fel sem merül bennük, hogy ne az ő latinkiejtési variációjuk lenne a legjobb, hisz magukat tekintik a latinok egyenesági leszármazottainak. Az efféle naiv megközelítésen túl bátran leszögezhető, hogy a Római Birodalom széthullása után kialakult kiejtési változatok között nincs jobb vagy rosszabb, valamint az is biztos, hogy mindegyik különbözik Ciceróétől. A pronuncia restituta a történeti-összehasonlító nyelvészet eszközeivel rekonstruálja a hajdanvolt latinok kiejtését (amely, ne felejtsük el, szintén nem maradt változatlan több száz év alatt).  A "c"-re egyszerű szabály vonatkozik, mindig "k". Ezért az "ecce" se nem "ecscse" (ahogy egy olasz mondaná), se nem "ekce" (ahogy a németek ejtik, ill. mi is megszoktuk), hanem "ekke". Az Ön által világosnak nevezett szabályok a latinokat követő nyelvek (amelyekből szintén évszázadok alatt kialakult pl. a mai francia, spanyol, az olasz) hatására, a humanista műveltség által kialakított és életben tartott szabályok. Tényleg nem változtak, legalábbis nem az elmúlt kétszáz évben, de ehhez a latinoknak vajmi kevés köze volt már.



Sztravinszkij tehát nem erőszakolt meg semmit, nem választott a meglévő tarkaságból, hanem a nyelvtudomány álláspontja alapján tartotta magát az "ősváltozathoz". Ettől függetlenül minden egyéb zenei megállapítása igaz lehet, ennek megítélésére a legkevésbé sem vagyok hivatott.


Régizene • 49522020-11-07 11:34:26

Furcsának furcsa, de nem őrültség. Úgy hívják, hogy "pronuncia restituta", azaz helyreállított kiejtés. Nagyon jó játék, ajánlom figyelmébe! https://en.wikipedia.org/wiki/Latin_phonology_and_orthography#Letters_and_phonemes


Kimernya? • 38262020-10-27 13:12:05

Nem tudom beküldeni a megoldást. Egészen pontosan nem jelenik meg, hogy beküldtem.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206802020-10-21 16:09:03

Igyekeztem rendesen lejegyzetelni a két újságíró beszélgetését. Ha valami nem világos, még egyszer meghallgatom. Az eredeti tervek szerint élőben közvetítették volna az okt. 19-i előadást, de Francesco Meli pozitívnak bizonyult a Covid-teszten. Ezért az okt. 15-én rögzített előadást közvetítik. Az elmúlt napokban több lehetőség is felmerült, többek között az is, hogy Jonas Kaufmann fog Meli helyett fellépni. Végül úgy döntöttek, hogy ária-estet tartanak, ahol Kaufmann fog énekelni legalább egy áriát az Aidából, majd utána a Bohéméletből is Anita Hartig (Mimi) és Aida Garifullina (Musetta) közreműködésével. Ezután azt beszélték meg, hogy okt. 22-én Kaufmann Helmuth Deutsch kíséretében fellép a Scalaban, okt. 25-én Bolognában. Ez utóbbi koncerten szerepelne Anita Rachvelishvili is, aki jelenleg elővigyázatosságból karanténba vonult. Remélik, hogy valóban színpadra fog lépni.


Hibajelenségek - fejlesztési napló • 52020-10-16 19:31:29

Úgy tűnik nekem, hogy nem érkezik meg a beküldött megfejtésem. A képernyőn nem változik az ablak, akárhányszor beírhatok, elküldhetek valamit.


Régizene • 46442020-10-14 22:04:48

Azt hiszem, alapvetően egyetértünk. Próbáltam a vásári, útszéli, kurtizán és hasonló kifejezéseket körülírni, valószínűleg túlfinomkodtam a dolgot. A nőtársak ellenszenvét talán az is kiváltja, hogy egy-egy ilyen jelenség mennyire visszaveti azt a küzdelmet, amit okos, tehetséges nők vívtak és vívnak, hogy "emberszámba" vegyék őket és ne a külsejükkel foglalkozzanak.   


Régizene • 46362020-10-14 19:00:05

Egyetértek. Nekem ellenszenves, ha egy nő nem a teljesítményével, hanem előnyös külsejének erőteljes hangsúlyozásával akarja magára terelni a figyelmet. Lehet, hogy csak az irigység beszél belőlem? 


Társművészetek • 21802020-10-11 11:45:29

Bár nem vagyok szellemtörténész, megkockáztatom, hogy Európa kultúráját cakkundpakk kereszténységnek nevezni leegyszerűsítés. Egy kontinens szerteágazó, sokrétű kultúráját a keresztény vallások mellett több évezred alatt jelentős hatások érték, amelyek nem múltak el nyomtalanul. A válságban egyébként egyetértek.


A MET felvételei • 12512020-10-03 10:24:17

Ahogy olvasgattam a beírásait, megéreztem, hogy nem szereti az olasz zenét.  Elmeditáltam a sorain. Bár sokan megkérdőjelezik ezt, az olaszokból sem hiányzik az intellektus, a racionalitás, csak az élet szeretete, a végletekig megélt érzelmek teljesen és gyakran kendőzetlenül áthagyják minden megnyilvánulásukat. Sok hibájuk van, de igen fejlett öniróniájuk is. Szervesen hozzájuk tartozik a szoros kapcsolat a többi emberrel. Ezt megélheti valaki taszítónak, ijesztőnek, de fel is lehet benne oldódni, komoly megtartó ereje van. Tudja, hogy a mediterrán vidékeken kevesebb a mentális zavar, az öngyilkos, szignifikánsan kisebb az alkoholizmus?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47582020-10-02 17:09:02

Most, hogy így rákérdezett, utánanéztem a fesztivál honlapján. A hallásvédő mellett az is meghatározó élményem a koncerttel kapcsolatban, hogy egy alkalommal felismertem Vilde Frang fellépő ruháját a Ferihegyi repülőtér egyik butikjában. Még el is beszélgettem erről az eladóval.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47562020-10-02 15:08:11

Nem az ütősökhöz tartozik. Annak idején a koncert alatt bőven volt módom megfigyelni a zsöllye első soraiból. A koncert másik száma alatt a rezesek előtt ülő sorban a zenészek feje körül ilyen "izék" voltak. Itt nincs használatban, csak ott maradt az állvány ezzel a bizonyos tárggyal.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47542020-10-02 12:52:00

Nem járvánnyal kapcsolatos, csak a plexifalról jutott eszembe. A Svéd Rádiózenekar fellépésén évekkel ezelőtt láttam valamit, amiről azt gondoltam, hogy a zenészek fülét védi. Az adott szék háta mögött egy állványon volt egy félköríves fekete bőrrel bevont párna (kicsit olyan, mintha fejtámasz vagy rúdra rögzített alvópárna lenne). Nem találtam olyan képet a koncertről, ahol ez az eszköz használat közben lenne látható. A mellékelt cikkben a 15. képen az üstdob előtt, a két fagott között kivehető egy ilyen darab, amit a színpad átrendezésekor nem vittek el.  https://www.bresciaoggi.it/home/spettacoli/harding-firmaun-trionfo-1.3934269


Régizene • 44782020-09-30 22:27:36

Bár nem vagyok úr, magamra vettem a felhívást. Kíváncsi vagyok a véleményükre. Nekem ez az egyik kedvencem. Sajnos nem tudok szép vastagbetűs hivatkozást megadni, csak erre vagyok képes.



https://www.youtube.com/watch?v=pSsBJLbM_Mk


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624632020-09-30 17:17:19

Őszinte tiszteletem. Meghajolni mások ellenkező véleménye előtt nem könnyű. Egyértelműen megfogalmazott bocsánatkérése ritka, mint a fehér holló.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624572020-09-29 15:06:41

Tegnap még azt gondoltam, hogy nem szólok hozzá. Legyen ilyen vélemény is, ezt is elbírja a fórum. Most viszont már nem szeretnék hallgatni, nehogy olybá tűnjék, hogy nem akarok/merek szólni. David28-cal ellentétben én nem vindikálok magamnak semmilyen képviselet, sem sokakét, sem kevesekét, csak a magam nevében nyilatkozom. Engem nem zavar sem ED, sem Búbánat attitűdje. Ha valamilyen idézet, műsorközlés stb. nem érdekel, nem olvasom végig.


Opernglas, avagy operai távcső... • 206572020-09-24 18:23:48

Kedves Lajos! Meg tudná adni, hol tudnám elolvasni a lentieket spanyolul?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 47442020-09-21 13:30:39

Ez már beszéd! Mondjuk együtt a szemébe. Én is csatlakozom.


Régizene • 42432020-09-16 16:34:12

Kérem, nyugtasson meg, hogy ezt csak példaként írta és a valóságban nem történt meg!


Régizene • 42012020-09-13 15:18:03

Uraim, csak abba ne hagyják! Azt nem tudom, rajtam kívül hányan olvassák eszmefuttatásaikat, de én furtonfurt és lelkesen. Egy hívük már van.


Edita Gruberova • 31022020-09-12 14:58:28

Era ora.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623862020-08-24 15:18:10

Olaszországban a mai napig minden zárt térben kötelező a maszk viselése. Lombardia tartományban július 15-ig még nyílt téren is kötelező volt. Július közepére a legtöbb itt lakó alig várta, hogy végre levehesse a maszkot a nyílt utcán (pláne a parkban séta közben). Ehhez képest augusztusban, a szörnyű és hosszú hetek óta, megszakítás nélkül tartó hőségben egyre több ember önként (hogy ne mondjam dalolva) felveszi a cseppet sem kényelmes darabot. Úgy tapasztalom, hogy közel sem csak az idősekre érvényes ez. Ők szinte kivétel nélkül, de mellettük egyre többen és egyre fiatalabbak is hordják. Itt sem ért mindenki egyet az intézkedés helyességével, de zokszó nélkül húzzák az orrukra a maszkot, amint belépnek valahová.


Olvasói levelek • 115232020-06-20 18:55:05

Megvallom, nehezen tudtam eldönteni, hogy szóljak-e vagy jobb lenne, ha most már csöndben maradnék. Óvatos, békítőnek szánt bejegyzésem vihart kavart. Corvette belémcsípett, de nem okozott fájdalmat. Nem mellékesen uis. fején találta a szöget. Hajlamom van az ambuláns pszichológiai tanácsadásra, kéretlenül, szakértelem nélkül. Ladislavot, azaz Lacit egészen biztosan a jóindulat vezérelte, ezért köszönetet is mondok neki, de nem volt olyan sértés, amit meg kellett volna torolnia.


Olvasói levelek • 115072020-06-17 16:55:39

Tudja Corvette, ahogy szép lassan őszülök, egyre inkább tapasztalom, hogy az ember nehezen változik. Én például az maradok, aki az olasz példákkal traktálja a fórumtársakat. Mint például: Il lupo perde il pelo, ma non il vizio (A farkas ugyan elhagyja a szőrét, de nem a rossz szokásait. Vagyis még akkor is, ha színt, külsőt váltunk, az alaptulajdonságainkat, főleg a rosszakat nemigen tudjuk levetkőzni.).


Kimernya? • 36642020-06-17 16:47:09

Engem is meglepett, hogy nem értem a szöveget. Anna Moffo hangját uis. azonnal felismerni véltem, és az ő szövegmondásával más felvételeken nem volt ilyen tapasztalatom.


És te mit láttál a youtube-on? • 4072020-06-16 16:57:45

Nehogy Héterő megorroljon rám: nőgyűlölő


És te mit láttál a youtube-on? • 4042020-06-16 15:09:17

Kedves Héterő! A szövegkönyv szó szerinti elemzése alapján igaza van, de én  már találkoztam Corvette fórumtárs véleményével máskor, máshelyütt is. Több pszichológiai témájú cikkben, könyvben olvastam annak hosszabb-rövidebb elemzését, hogy a látszat ellenére miért is nőgyűlőlő valójában Don Juan.


Kávéházi terefere • 54112020-06-16 13:39:40

Bresciában is van hasonló megoldás, nagyon jól bevált. A hajdani Ágoston-rendi kolostorban működik a konzervatórium, a hozzá tartozó templomot koncert- és konferenciateremmé alakították át. https://it.wikipedia.org/wiki/Chiesa_di_San_Barnaba_(Brescia)


És te mit láttál a youtube-on? • 3952020-06-14 18:48:20

Számított valami másra attól, aki gyakran szerepel az olasz bulvársajtó "kultúra" rovatában? Ilyenkor lelkesen felsorolják, hogy kikkel lépett fel többek között: Elton John, James Taylor, Bradford Marsalis, Amii Stewart, Ian Anderson, valamint többször turnézott Andrea Bocellivel.


Momus-játék • 58442020-06-01 14:24:20

Marco, egy pillanatra gondolkodjon más fejével is, rögtön rájön, hogy igenis befolyásol az ilyen morfondírozással! Ha én éppencsak kezdem az ötletelést, elég csak elolvasnom a beírását és meg sem kell néznem Berlioz, Schubert, Glazunov és Janacek életútját. Nem mindegyikünk vadássza mindenáron a pontot. Biztosan nem vagyok egyedül azzal, hogy a kérdésen meditálni, majd keresgélni is szeretek. Nem leszek boldog, ha helyettem lerövidítik az utat, helyettem elvégzik a felmerülő ötleteket szelektálását. Nem vitatom, hogy nem akarja elárulni a megoldását, de szándéktalanul is csökkenti más örömét. Ha utólag elemezgeti a rejtvényfejtés útvesztőit, az egészen más tészta.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204802020-05-11 15:53:45

Feltételezem sokuknak nem mondok újat, de én mostanában fedeztem fel a spanyol viaszt. A tubus (yt) keresőjébe beírva a Teatro dell'Opera di Roma, Teatro La Fenice, Teatro Carlo Felice di Genova, Teatro Massimo Bellini di Catania, Teatro Massimo di Palermo szavakat rengeteg teljes operaelőadás felvételét meg lehet nézni.


Momus-játék • 58272020-04-30 12:36:04

A források további felgombolyítása is szolgál meglepetésekkel. Scribe forrása Silvio Malaperta 1830-ban megjelent "Il filtro" novellája volt. Ez utóbbi Jean-Jacques Rousseau által írt és megzenésített "Le Devin du Village" intermezzo buffojának adaptációja. Kicsit hitetlenkedtem is, mert idáig a "filtro" szónak csak a "szűrő" értelmét ismertem. Utánanéztem olaszul és franciául is. A szótárak rögzítik az elixír, varázsital jelentést is. Jó pap holtig tanul.


Momus-játék • 58242020-04-17 14:40:36

Kedves zéta!

Annak előrebocsátásával, hogy Seregi László nem is jutott eszembe (kár), nagyon büszke vagyok a saját megoldásomra. Tisztelettel kérdem, Hamala Irén melyik kritériumnak nem felel meg?

 


Kimernya? • 35562020-04-15 14:43:59

Én szívesen megmondom (szintén külön jutalomért).


Gaetano Donizetti • 9692020-04-08 16:49:20

Valóban érdemes időt szánni Bergamóra. Mindenkinek szívből ajánlom. Donizetti a nagy ráadás hozzá a zeneszeretők számára.


Kimernya? • 34982020-03-23 11:44:17

Tisztelt Fórumtársak! A koronavírus nem válogat. A fokozottan veszélyeztetettek az idősebbek, a cukorbetegek, a légzőszervi betegek, DE EZ NEM AZT JELENTI, hogy nem kerültek lélegeztetőgépre korábban teljesen egészséges fiatalok, középkorúak is. Minden jót kívánok Bresciából, Lombardiából! Nagy Katalin


Erkel Színház • 105572020-03-01 14:51:21

Ez sokak számára megnyugtató változtatás lehet. Egész Európában uis. csak a V4 országaiban (és Portugáliában) nem észleltek jelentettek a hatóságok koronavírusos megbetegedést a WHO-nak.


Erkel Színház • 105462020-02-27 13:55:27

Bár Európa egészen távoli pontjain is (Észtország), valamint Közép-Kelet-Európa több országában és területén (Ausztria, Románia, Dél-Németország) is felütötte a fejét a vírus, még a mai 12 órás hírekben is azt hallottam, hogy Magyarországon egyetlen megbetegedés sincs. Mindenki szabadon vonja le a következtetéseit.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73192020-02-21 15:42:41

Rendben van, megadom magam. Beletörődöm a magyarázatba.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73162020-02-21 12:58:52

Azt nem vitatom, hogy az olaszok jobban kedvelik az operát, mint a magyarok és azt sem, hogy a nemigen fognak évenként Wagner-fesztivált rendezni. DE a belcanto (vagy bel canto, az olasz helyesírás mindkét írásmódot elfogadja) itt sem volt mindig egyformán népszerű. A közízlés errefelé is változott. Verdi, majd Puccini és a verizmus egyértelműen háttérbe szorította. Toscanini például állandóan szerette volna Rossininek a vígoperákon kívüli arcát megmutatni, de a Scala 1946-os újranyitásán is csak egy részletet tudott előadatni a Mózes című operájából (https://ppiccini52.wordpress.com/2016/04/25/arturo-toscanini-concerto-di-riapertura-della-scala-ricostruita-dopo-la-guerra-11-maggio-1946/).



Maria Callas érdemei elévülhetetlenek, de a belcanto feltámadását azért mégsem egyedül idézte elő.



Nekem úgy tűnik, hogy a háború után a MÁO is követte ezt a belcanto iránti fokozatosan megélénkülő érdeklődést. Utána viszont teljesen kimaradt abból a reneszánszból, amely másutt, Nyugat-Európában, Amerikában végigsöpört és egy sor belcanto-operát tartósan visszahozott az alaprepertoárba. Ennek a miértje nem hagy nyugodni. Zéta válaszának igazát nem vonom kétségbe, de engedtessék meg, hogy nehezen fogadjam el: ekkora befolyása lenne egyetlen operaigazgató személyes érdeklődésének, még akkor is, ha az történetesen a MÁO élén áll?


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 83982020-02-20 21:17:55

Január elején hallottam Bergamóban Veronica Marinit Aminaként Az Alvajáróban. Nekem tetszett. Julian Kim évekkel ezelőtt Bresciában volt jó Belcore. Ki nem volt jó vasárnap délután?


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 73092020-02-20 12:23:19

Nem értem a bel canto magyarországi mellőzöttségét. Az értetlenségem nem álnaivság: nem vagyok zenész, a zenei világról kizárólag a közönség oldaláról vannak ismereteim. Lánykoromban (drága nagyanyám mondta mindig így) nem jártam rendszeresen operába, a műfaj iránti rajongás később ért utol. Akkor már évek óta külföldön, egészen pontosan Észak-Olaszországban, Lombardia egyik megyeszékhelyén laktam az év túlnyomó részében. Számomra természetes a bel canto jelenléte, nincs olyan operát játszó hely, ahol a szezonból kimaradna. Az itteni színházak Verdi és Puccini darabjai mellett, nem kevésbé gyakran játsszák Rossini, Donizetti és Bellini műveit is. Csak Rossinit kiragadva: az obligát Sevillai borbély mellett a Hamupipőke, Az olasz nő Algírban, a Tankréd állandóan repertoáron van, de a kevésbé ismert operáit is vetésforgószerűen rendre bemutatják valahol, mind a nagy, mind a kis vidéki teátrumokban. A MÁO régi előadásairól olvasgatva meglepődéssel fedeztem fel, hogy az 50-es, 60-as években Pesten is volt Hamupipőke, A török Itáliában…stb. miért nem maradtak a műsorrendben később?  Mi történt?


A nap képe • 21872020-02-18 10:07:43

A kèpen Abbado ès Nono mellett Maurizio Pollini zongorista làthatò.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45482020-02-16 15:20:12

Hacsak úgy nem!


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 83912020-02-15 14:13:47

Az előadás az alábbi linken kikereshető:



https://www.raiplayradio.it/programmi/radio3suite-ilcartellone/archivio/puntate/


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 45212020-02-12 12:00:33

A díszletdobozban szerényen üldögélő, időnként láblógató asszonyságok szerepeltetésében többen kerestünk mély, mélyebb és legmélyebb értelmet. Végül az a megoldás győzött, miszerint a rendező két nőrokonának kívánt kivételes helyet biztosítani a színpadon, hogy közvetlen részesei legyenek az élménynek. Magam és barátnőim nevében szívesen vesszük tanult fórumtársaink erre vonatkozó meglátásait.  


  
Hírek
• Újra nyílik a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteménye
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)