vissza a cimoldalra
2022-08-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21477)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5619)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2404)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63566)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7708)
Társművészetek (2569)
Momus társalgó (6402)
Kedvenc felvételek (684)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
A díjakról általában (1168)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5390)
film és zene (213)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5210)
Edita Gruberova (3174)
Pantheon (3121)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (902)
Ilosfalvy Róbert (1003)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (318)
Verdi-felvételek (634)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (115)
Miklósa Erika (1273)
Rost Andrea (2126)
Operett, mint színpadi műfaj (5197)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3261)
Radnai György művészete (67)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: tollnok
Leírás:
Honlap:
   


tollnok (404 hozzászólás)
 
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76942022-08-16 21:35:07

Az énekkaron meg remélem nem a reszi miatt spórolás látszik, mert akkor khm. khem. tényleg Európa szégyenei leszünk lassan. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76932022-08-16 21:34:26

Hát nem tudom engem nem nyűgözött le vasárnap - nem igazán éreztem a drámai erőt, hogy átéli a szerepét, hogy tényleg ő Odobella - olyan semmilyen volt. Elénekelte a kottát, az tény, minden fajta probléma nélkül énektecnikailag, gördülékenyen, szakamai rutinnal, de nem a legeklegje - ezért kár volt vendégénekest hívni. Középszer. De lehet Szilveszternek tetszett. Nekem nem. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635472022-08-08 16:16:04

Várom a Ház aktuális Viktorunk midnenekelőtt vérnarancsos tagjainak védőbeszédét, megjegyzéseit. Remélem azért teljesen nem vette még el az eszteket a propaganda. Az énekkari tagokét sem. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635442022-08-08 12:15:16

Ezt most szúrtam ki, akkor úgy látszik az Erkel után az Eiffel színpada is bezár egy időre.



Persze Viktorunk és haverjai fizetés emelésére van forrás. Na lehet cenzorkodni és törölni, meg hozzászólás jogot felfüggeszteni,d e ez az igazság! 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32462022-08-07 09:44:18

Sőt, menjük vissza a 20. század elejére. Tallián Tibor 1998-as cikke a Muzsika folyóiratból:



 



"A város mostani operaigényét a kortársak s az utókor is legitimnek tarthatja: a trianoni országterületen kétségkívül mindig is Szeged éhezte és élvezte legerősebben a műfajt. Már 1916-ban szubvencionálták itt a színigazgatót, kimondottan azzal a céllal, hogy operaelőadásokat tartson - Almássy Endre tartott is, évadonként harmincat, sőt

1919/1920-ban ötvenötöt, olyan jó énekesekkel, mint Ocskay Kornél, Hilbert Janka, Miksa Ilona. Pár év múlva Andor Zsigmond bérelte ki a szegedi színházat, ugyan tönkrement bele három év alatt, de addig akkora operát vitt, aminőt még nem látott magyar vidék (Kolozsvárt kivéve). Andorral a város valóságos operai mézesheteket élt meg, hatvan tagú zenekarral, amelyben az ő idején lett rendszeresen használt hangszer például a hárfa, s amelynek befogadására korabeli sajtóhíradás szerint kibővítették a zenekari árkot. Egyik legnagyobb feltűnést keltett extravaganciájaként az igazgató új Mascagni-mű magyarországi bemutatóját rendezte meg. „Párizst megelőzve!' - írta hitetlenkedő büszkeséggel a város színházi krónikája. A Piccolo Marat bemutatójára az 1923/1924-es évad végén került sor, Szende Ferenc és Somló József vendégszereplésével.

Andor Zsigmond évadonként 14-15 operát adott 35-44 előadásban, közöttük olyan kevésbé elcsépelteket, mint A bűvös vadász. A bibliás ember, Kienzl másik operája, a Forradalmi szerelem, továbbá Giordano Szibériája. Sietett előadni az ígéretes új magyar operasikert: a Farsangi lakodalom az 1925/1926-os évadban 8 alkalommal került színre Szegeden. Bemutatta a Lohengrint Hubert Lauer, Clair Born, Josef Manowarda, Ernst Fischer 



együttesével (az első Wagner-előadás Szegeden), majd A walkürt, a budapesti Operaház énekeseivel, Fleischer Antal irányítása alatt. Egy ízben a Faustot állította ki bécsi énekesekkel, máskor Sigismondo Salescit, Antonio Armentanót, Vera Schwarzot, Lotte Schönét, Friedrich Feinhalst, Slezákot fogadta."



A cikk szerint minden nagyon jól ment a nagy gazdasági világválságig, ami véget vetett a virágzó operaálomnak Szegeden: 1932-1943 között havonta csak egy opera előadást tartottak, majd a háború közepén elhatározta a város, hogy saját operatársulatot szervez! A világháború megint sok nehézséget okoz persze, de:



"1946. március 3-án az operarészleg megtartotta első bemutatóját, a Carment. A következő évadban 13 zenés művet vittek színre,"



(...)



 



A következő két évadban a szegedi opera- és balettegyüttes a magyar zenés színház addigi történetében valósággal szenzációszámba menő bemutatósorozatot rendezett. A repertoár olyan darabokkal bővül, amelyek a magyar vidékre azelőtt egyáltalán nem, vagy csak véletlenül tévedtek: Otello, Gianni Schicchi, Lohengrin, A windsori víg nők, Hovanscsina, Figaro lakodalma. Bemutatnak egy Jemnitz-balettet, és Kenessey Jenő negyvenes évek elejéről való, nagy sikerű egyfelvonásosát, Az arany meg az asszonyt. Mindennek megkoronázásaként Vaszy magyar vidéki színpadon először előadatja A csodálatos mandarint - azt a pantomimot, amelyet a budapesti Opera is csak 1945-ben mutatott be."


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32452022-08-07 09:31:09

 



Egy későbbi, a Szegedi Nemzeti Színházzal foglalkozó, 1969-es írás a Muzsikából:



"Pedig az alatt a négy év alatt, amíg Vaszy Viktor irányította Szeged zenei életét, nagyszerű együttese volt a városnak. Minden zenerajongó kedves emlékei között tartja nyilván azt a Szorocsinci vásárt, amelyet magyarországi ősbemutatóként vittek színre Szegeden. És játszották az 1945 utáni esztendőkben a Hovanscsinát, Az eladott menyasszonyt, előadtak sok Wagner-, Verdmnűvet, kisebbfajta Mozart-ciklust is. Nem kevésbé jelentős zenetörténeti tény, hogy nagy balettművek is színpadot kaptak; a Mandarinból például az eredeti szüzsé felhasználásával Szegeden tartottak bemutatót, és előadták A fából faragott királyfit is. Az már nemcsak zene-, hanem irodalomtörténeti emlék is, hogy ezen a Bartók-premieren Balázs Béla kijött a függöny elé, és ismertette A fából faragott királyfi keletkezését, Bartókhoz fűződő kapcsolatait.



(...)



(Vaszy Viktort is interjúvolták a bevezető után a cikkben és ő válaszol)



 



Két vonás jellemezte az elmúlt 10— 12 év munkáját — mondja Vaszy Viktor, bár ezek a vonások már a felszabadulás után is megmutatkoztak, ha nem is ennyire pregnánsan. Az egyik a méltatlanul elfeledett régi művek előadása, a másik a modern repertoár gazdagítása. Néhány cím a nálunk régen és ritkán játszott művek listájáról: A bűvös vadász, Nabucco, Idomeneo, Szicíliai vecsernye, Puccini Manonja, A Nyugat lánya. A modernek sorában: Orff-tól A hold, Ravel Pásztorórája, és köztük a legjelentősebb — Hindemith-től a Mathis. De szívesen említeném meg a két Prokofjev-művet, az Eljegyzés a kolostorban-t, és A három narancs szerelmesét, Cikker Beg bajazsdját és a magyar bemutatót, Vántus Istvántól A három vándort. És közben kidolgoztunk egy fontos alapelvet, ami műhelymunkánkat jellemzi: ensemble-kultúrára kell nevelni az együttest, részben azért is, mert mi nem tudunk sztárokat szerződtetni. De különben is: az együttes kultúrát sohasem a sztárok teremtik meg.



(...)



 



"Vegyünk példának egy modern művet. Természetesen többet is áttanulmányozunk, amíg döntésre kerül a sor. Megvitatjuk, melyik mű felel meg legjobban céljainknak. Ha a rendelkezésünkre álló apparátusra, szereplőgárdára „ráhúzható" az opera, akkor ehhez komponáljuk meg a műsor egészét. De elképzelhető fordítva is: van egy álmunk, szeretnénk azt megvalósítani, és ehhez illesztjük az évad bemutatóját. Jövőre például szeretném elővenni az Álarcosbált, és megkeressük, hogy mit igazíthatunk hozzá. Prokofjev operájára. A tűz angyalára, és Richard Strauss Saloméjára gondoltunk."



Majd keresek a Pécsi Nemzetiről is, meg a Csokonai Színházról hasonlót. Na, az ilyen írásokat böngészve döbben csak le az ember, hogy sajnos hová jutottunk a 21. századra opera kultúra ügyileg. Pesten persze vannak lehetőségek és bemutató dömping - de sajnos ott sem úgy, ahogy kellene. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32442022-08-07 09:22:11

Valamiért csak így tudok hozzászólni, hogy előzményre kapcsolok. Na szóval, ismét egy kis múltidézés. Vaszy Viktor érdemei - volt itt, aki szerint az ő érdemeit is próbálják kisebbíteni, szerintem nem így van. Szóval, ez a kis idézet a Muzsika 1958-as számából is jelzi: sajnos a vidéki operajátszás aranykora már régen elmúlt.



 



"Szegednek fontos évadja volt az elmúlt 1957—58-as színházi év. Hosszú esztendők után ismét megfelelő lehetőséget kapott a szegedi Nemzeti Színház, hogy kifejlessze, megerősítse operai tagozatát. A színház élére viszszakerült Vaszy Viktor serény munkájának eredményeképpen az évad végén már tizennyolcra nőtt a repertoárba illesztett művek száma, s az előadások kitűnő színvonalat értek el. Igen nagy jelentőségű, hogy Szeged operája magyar szerző új alkotásából rendezett ősbemutatót, elsőnek hozva színre Sugár Rezső Akisz és Galateia című balettjét. A Hunyadi László, Puccini Manon Lescaut-ja, a Bűvös Vadász: az évad jelentős eredményei. A jövő szezonra megint terveznek magyar bemutatót: Iborusitzky Zoltán Báthory Zsigmond c. történelmi operáját, továbbá Farkas Ferenc Kristóf Károly librettójára írt balettjét, a Három csavargó-t.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32382022-08-06 13:47:13

Éppenséggel az Operavilág sok írása ilyen - ez van, mondjuk Zsótért, Alföldit és Kovalikot vagy Székely Krisztát a szerző nem feltétlenül kritizálja negatívan az írásaiban. Nem tudok nyilatkozni, én nem láttam ezt a Traviátát. A 2016-os debreceni előadásban viszont Kolonits Violettája  nagyon is volt valamilyen.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32352022-08-06 07:27:38

Az Operavilág írása - nem fukarkodik a dicsérettel Traviata ügyben.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55802022-08-05 14:41:26

Egy kis múltidéző. Népszava, 1972 június.



Zenetörténeti ritkasággal nyit a Margitszigeti Színpad július 7 - é n : Verdi „Attila” című operáját hallhatja a közönség, amelyet csaknem bemutatónak nevezhetnénk . (Az 1850 -es években játszotta nálunk egy német operatársulat . ) Az előadás ifjú rendezője Giancarlo Del Monaco, a világhírű  tenorista fia, aki jelentős sikereket ért már el több olasz és külföldi zenés színpadon . Az „Attila” előadásait Lamberto Gardelli vezényli, az Állami Operaház mű­vészei olaszul éneklik majd Verdinek a nagy hun királyról szóló alkotását . A bemutató után még öt alkalommal hallhatja a közönség  az „ A ttilát ”. Felújítják a — tavaly nagy sikerrel játszott — „János vitézt ” is -  öt előadásban  kerül a közönség elé . Egyetlen estén , július 20-án éneklik a Margitszigeten a Teatro Comunale di Bologna művészei Verdi „Requiemjét ”. A bolognai színház járt már Magyarországon ,  1967-ben a Margitszigeten is  fellépet Verdi Ernanijával, és Bellini Normájával.



 



A Requiemet és a bolognai opera három alkalommal színre kerülő Trubadúr előadását is Argo Quadro vezényli, aki elsősorban Verdi-művek dirigense. nemzetközi hírű karmester. Leonóra szerepébe színpadra lép Katia Ricciarelli, akit hazájában új Tebaldiként emlegetnek, és az olasz operaszínpadok legbiztatóbb ígéretének tartanak. A másik szereposztásban Orianna Santuniona énekli Leonórát, aki tavaly, életében először itt, a Margitszigeti Színpadon volt Aida. Manrico megszemélyesítője, Flaviano Labo, néhány évvel ezelőtt már fellépet az Magyar Állami Operaházban.



Emlékezünk meg róla, hogy a debreceni Csokonai Színházban kőszínházi bemutatója is volt az operának az 1970-es években. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32302022-08-05 12:32:51

Pál Tamás érdemeit senki se kisebbíti szerintem. A 2017-es Bánk bán is a ő érdeme, amikor egy színpadra állította László Boldizsárt és Kolonits Klárát, amit sajnos Pesten senki sem tett meg nemzeti operánk előadásain, nem beszélve róla, hogy minimális korrekciót hajtva végre a szövegen és a zenén, a szegedi, 2016-osnál autentikusabb Bánk bán előadás, ami szcenírozott formában vitte színpadra a darabot, nem volt a második világháborút követeőn - a debreceni se volt az, mert ott több helyen megtartották Nádasdy szövegét. Egy sor fontos bemutató köthető hozzá Szegeden, hacsak a kőszínházi előadásokat nézem, a 2010-es évekből is: Trubadúr, Boccanegre, Hoffmann meséi, Faust, Anyegin stb, azért ez változatos repertoár és persze, az Ernani, de biztos van még más is, amit fel lehetne itt sorolni. Debrecen mellett Szeged volt képes még jobban tartania  frontot opera téren a 21. század első évtizedeiben vidéki színházainkban és alkalmanként létrehozni olyan előadásokat, amikkel Pesten se vallottak szégyent, ha feljöttek a Primaverára. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55592022-08-02 15:17:42

Igen, most én is nézegettem és rosszul emlékeztem: valóban Battistini kedvéért írta át, egy DVD kiadás A Gramophone szerint Massenet soha sem volt elégedett a címszerepet éneklő egyik tenorral sem.



Mindenestre a Bánk bán esetében eléggé más a történet - ott szerzői bariton-verzió nem létezik. 



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55572022-08-01 15:18:26

Azért megjegyezném, hogy a bariton Werther Szentpétervár számára készült és információim szerint 1902-ben mutatták be. Massenet pedig még 10 évig élt, tehát a baritonosítás szerzői engedéllyel történt - ellentétben a Bánk bán esetében, ahol sajnos nemcsak baritonosítás történt több évtizeddel a szerző halála után. Sőt még az is lehet, hogy a bariton Werther szerzői változat és azért ez nagyon nem mindegy. 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31942022-07-31 09:07:59

Persze, hogy az. Ez ma a lehető legjobb szereposztás, ami után akármelyik világhíres operaház a tíz ujját megnyalná. Csak éppen Szilvike tojik rá és nem hajlandó ezt a szereposztást preferálni Pesten.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55442022-07-30 13:32:25

Na a Lombardokat el is feledtem, a Werthert pedig fel sem fedeztem, de ha már MÜPA és operák: én várom Fisherékkel a Britten darabot is! A MÁO többszörösére emelt jegyárai miatt is örülök a MÜPA valamivel azért olcsóbb előadásainak. Már csak azért is, mert esti előadásra, látóhelyre olcsó jegyet már nem lehet kapni az Andrássy útra. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55392022-07-30 10:02:02

Most szúrtam ki, hogy lesz októberben a MÜPA-ban koncertszerű Trubadúr Carlo Montanaro zenei irányításával. 



Hát ha valakit érdekel, ha már a MÁO parkoló pályára tette a következő évadban a legnépszerűbb Verdi darabokat. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635242022-07-22 18:09:20

Régen kritikákat online vagy nyomtatott formában írtak repertoár előadásokról is. Manapság egyre kevesebb írás jelenik meg az operaházi és egyébként prózai színházi előadásokról is. Ami szerintem sajnálatos. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635212022-07-22 11:44:03

Ez nagyrészt igaz, de nálunk lenne valaki Gruberova szerepkörére, de mifelénk meg nem aknázzák ki az énekesekben rejlő lehetőségeket rendesen, pár kivételtől eltekintve. Nem építenek rájuk repertoárt. Azért Boross Csilla énekelt akkorát a Nyugat lányában, hogy simán visszaidézte régi idők nagy Minnieit. Más szerepkör és fach tudom, de csak egy példa arra, hogy akadna azért olyan, akiben lenne lehetőség. Szerencsére Toscára őt kérték fel szeptemberre. Az a Nyugat lánya annyira jó volt, nem volt teltház, de tényleg akkor a tapsorkán, bravózás volt. Agache is csúcsszupert, László Boldizsár is. Olyan művészi energiákat mozgattak meg, olyan szenvedély, dráma, magas hőfokon izzás volt, hogy ez a szó legnemesebb értelmében vett katartikus előadás volt. Mégsem írt róla senki. 


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 87212022-07-18 06:32:44

Kihagytad az okok közül a főmumust: Ferenc testvért. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635002022-07-13 21:13:04

Azért ez is szép és igazi Abszurdisztán: az ellenzéki-baloldali lap cikke felett a kormány hirdetése, ami gondolom fizetett hirdetés, fut, ami egy propaganda videó, tehát ha fizetnek érte terjesztik a kormány propagandát, hogy most éppen miért rossz nekünk. Jó. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634982022-07-13 10:48:05

Nemcsak ott: Farsangi lakodalom, Cremonai hegedűs, Simona néni - mind áthangszereléssel ment. Tatjana nénikéjének Szilveszterünk ezzel kapcsolatban is megszólalhatna.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634972022-07-13 10:46:54

Aki a Debussy operát hangszerelte át, ő fogja a Karmelitákat is áthangszerelni. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634872022-07-12 10:07:22

Most látom: a Karmeliták is áthangszerelve megy. Szeretném már hallani egyszer az illetikeseket: miért kell áthangszerelni valamit, amit a Bánffy-terembe adnak elő? Miért? Miért? Az Erkelben nem lesznek előadások, mert fel kell újítani, meg megváltoztak a közönség igényei, a Bánffyban elférne egy rendes zenekar, de ott meg áthangszerelgetünk. Ez a világszínvonal. Jól van Szilvike. Most jön csak az igazi szép újvilág az Operában. Köszönjük! 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634862022-07-07 15:18:02

De ezt úgy szeretem: ha nem mondjuk ki, hogy bezártuk, csak nem lesznek benne elpadások, mindjárt nem zárt be. Ha nem mondjuk ki, hogy egszorítások vannak, akkor nincsenek is, hiába van benne a költségvtésbe. Na, cenzor bácsi dolgozzál! 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634852022-07-07 15:16:28

Látom itt járt cenzor bácsi. Kijöttek fényképek az Idomeneoról, operavizsga: hát elég horrorisztikus lesz az is, az Opera eléggé vérszegényen gyászos következő évadában. Az Erkel meg nem zárt be, de hogy, csak nem lesznek benne előadások, mert várja, várja, egyre csak várja, hogy majd egyszer valaki felújítsa. Az Operamagazin megírta. Na mindenkinek szép vakációt és jó pihenést nyáron!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634812022-07-06 16:02:47

Én meg egészen biztos vagyok benne, hogy igen! A Faustot nem ő rendezte, de az se nagyon nyerte meg a törzsközönséget, pedig az még nem is volt rossz. Én láttam legalább hatszor. Zsótér khm, khm. Szerintem hagyjuk. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634672022-07-04 20:47:17

Hát elég nagy pofátlanság lenne Szilvike részéről, ha tényleg ezt súgra volna neki Tatjána nénikéje, így cselekdetek volna. Mindegy: egyelőre, mivel az közeli, két Hoffmann meséi előadásra váltottam jegyet. A Karmeliták is érdekelne Schöck Atalával, de arra nem fogják elkapkodni a jegyeket. Egyébként kifejezetten gyászos lesz a következő évad repertoárja: szürke középszerűség, és nagyon-nagyon át nem gondolt műsorpolitika. Mindegy: Árnyéknélküli is érdekel még, de ha a szereposztások nem változnak nem sok előadást fogok megnézni jövőre. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634662022-07-04 20:43:56

Igen, ez neke is eszembe jutott, mert hat előadásra most tavaszi időszakban januárban én is így vettem jegyet. Ne gondolom, hogy teljesen a turistáknak kellene fenntartani az Operát! De mindegy: Szilvike tudja. Régebben ne ez volt a koncepció, most meg már össze-vissza hablatyol másról. Megsúghatná neki Tatjána nénikéje, hogy Szilvike voltak ám szinte üres nézőtérrel előadások 2014-ben az Erkelben! Lásd A bűvös vadász, a bemutatót követő évadban lezajlott szériáját, mert ennyire okoska vagy a műsopolitikádat, meg a rendezők kiválasztását illetően. Jó reggelt Szilvike! 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634622022-07-04 13:16:12

Mondjuk ránézve pl. az egyik kedvencem a Lucia szereposztására, khm, nem is baj, ha ez a szereposztás marad, ha a sok sznobnak és külföldinek megkérik így a jegyek árát. Egészségükre! Én, ha nem lesz második szereposztást, ezt a számomra kedves operát, biztosan nem néze meg a jövő évadban. Egyelőre jövőre Az álarcosbál is csak Pataki Adorjánnal van meghirdetve khm. Szintén kedvenceim között van, de ha marad ez a szereposztás jövőre kihagyom - 100 forintért se lennék rá kíváncsi. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634612022-07-04 13:08:19

Mivel az oldalülések a legolcsóbbak nem csodálkoznék, ha mind vagy nagyrésze elkelt volna a bérletezés során! Ókovács és narancsos társai nagyon tudják nyomni, hogy Nyugati árak kellene ide, és pofád befogod, mert nemcsak a Balatonnál, hanem Bécsben is 2500 a lángos. Ja, csak az osztrák bérek kicsikét, csak egy egészen picikét, felette vannak a magyar átlag keresetnek s az életszínvonal csak egy egészen kicsikét magasabb a haldokló nyugati imperialistáknál. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634542022-07-02 23:54:43

Én ezt a színrevitelt is szeretem: az újraértelmezést célzó megoldásoktól eltekintve abszolút hagyományos színpadra állítás, de vizuálisan szépen megkomponált színpadképekkel - ami a jelmezeket illeti. Az ópiumbarlang sem zavar, annyira nem érzem idegennek a történettől. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634532022-07-02 23:52:07

Volt egészen más szereposztás: az első szereposztás: Sümegi-Kálmándy-Lászlü Boldizsár. Most jövök onnan. Jó volt, de nekem a Chénierben nagyobb élmény volt a három énekes, de ez is jó volt. A kórus szuper, Szemere Zita a harmadik felvonásban most tényleg brillírozott! A kórus remek volt, a zenekar jól játszott. Érdemes volt most is megnézni - két vagy már lassan három éve nem volt rendes Améliája az előadásnak, most Ulrika szerepére tudtam volna más elképzelni, de Ulbrich Andrea se volt zavaróan hallgathatatlan.



Egyébként az adott előadás dátumára rakkintva meg kell keresni a menüpontban a napi szereposztást és akkor ebbe nem futunk bele, hogy azt hisszük más szereposztás van. Vagy legalábbis: én még ebbe nem futottam bele, mióta ezt a lehetőséget felfedeztem. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634232022-06-24 13:48:25

Nem rossz ez a rendezés. Nekem tetszett - voltak benne szimbolikus megoldások, az álom és a valóság, a szürreális és a reális között egyensúlyozott. A kecske is jól lakott a káposzta is megmaradt az öreg nénik és élemedett korú urak nem menekültek a szünetben felháborodva, hogy micsoda dolgokat művelnek a színpadon, de azért nem volt teljesen hagyományos sem. Átgondolt volt. A falak tologatása, a színszimbolika, a játék a francia trikolór színeivel. Nekem Az álarcosbál rendezése se volt negatív élmény a rendezőnek. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634212022-06-24 09:39:52

Igazán sajnálatos, hogy László Boldizsárt így túl terhelik, de a tegnapi Chenier nagyon jó előadás volt! Mind a három főszereplőnek nagy gratuláció! De a kisebb szerepeket éneklők is kitettek magukért, és a zenekar is nagyon jó volt! Ezt is szívesen megnézném még egyszer, kár, hogy csak az utolsó előadásra jutottam el. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634112022-06-21 19:21:12

Igaza van, hagyjuk is. Ünnepeljük, hogy született egy jó előadás: Az árnyék nélküli asszony és a Hunyadi után nekem ez volt a legnagyobb élményem az újranyílt Operaában. Bravo! Egyébként Az istenek alkonya se volt rossz - de úgy éreztem, hogy ennek az előadásnak még kicsit érnie kellene. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634092022-06-21 12:37:29

A nagy szereposztási hozzáértések. Annyira professzionálisan osztjáki ki a szerepeket, mint amennyire fantasztikus a műsorpolitika. Most lehet a narancsos operaházi tagoknak mutogatni, hogy máskor se volt jobb a helyzet, mert az önkritikát nem ismerik. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634062022-06-20 15:47:47

Őjöngve tombolt a közönség tegnap a Nyugati lányán és nem véletlenül! Zajos és megérdemelt ünneplésben részesítette az énekeseket. Szilveszternek üzenem, hogy ilyen szereposztás kellett volna a premieren, csókoltatom a nagy hozzáértésüket. Én még egyszer megnézem ezt az előadást!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633462022-06-05 22:08:22

Jut eszembe Tatjána nénjének Szilveszter érdekes mód a Primavera lemondás kapcsán szemérmesen hallgat. Pedig kíváncsi lennék miket zagyválna össze, de ház a narancsosok esetében a köpenyegforgatás egyébként nem meglepő: anno szívügye volt Szilveszternek az Erkel Színház, most már inkább bezárná, anno szívügye volt a vidéki opera előadások Budapestre hívása, most már inkább lemondta. Bravo! Mi lesz a következő kedves Szilveszer? 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633442022-06-05 11:44:52

Megjegyzem azt is, hogy nekem azzal a Fausttal rendezés ügyileg sok bajom nem volt. A kórus remekelt és voltak jó szereposztási megoldások - még egy jó vendég Mefisztónk is, bár az első széria nem indult zeneileg fényesen a főszerepre kiválasztott énekes totál tévedés volt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633432022-06-05 11:43:24

Ez igaz, hogy most is van, de gondoljunk csak a Faustra: a népszerű opera első szériája a bemutató évében teltházzal ment, aztán utána nem igazán voltak teltházak. Ebben biztosan szerepet játszott a rendezés. El tudom képzelni - lehet nem lesz igazam - hogy ezzel a Don Carlosszal is ez lesz. Mondjuk nekem a szereposztással tavaly több bajom volt végül, mint a rendezéssel, mikor még online közvetítték az előadást. Eme nem túl pozitív élmények hatására én idén a Don Carlost kihagytam. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633122022-05-21 11:04:44

Nem akarásnak lett nyögés a vége. Az egyesek által olyan nagyszerűnek tartott fantasztikus marketing bizony egyáltalán nem reklámozta az eseményt Miközben az Opera minden előadására hónapokkal előtte lehetett jegyet váltani, a Primavera előadásaira - bár Szilveszte többször elhintette, hogy igen, most idén lesz - csak az utolsó egy vagy másfél hónapban nyílt erre lehetőség. Gratulálok! Ja, és arról se sietett tájékoztatni az Opera, hogy végre lehet jegyet váltani a Primavera előadásiara, miután tényleg megnyílt ez a lehetőség. Ezt a rendezvényt nem is akarták! Ennyi. Ha akarták volna meg lehetett volna oldani. Pont a Trubadúrra, ami értitek, évek óta nincs műsoron, nem lehetett volna megtölteni a Bánffy-termet. Ja, persze, én meg most jöttem a Holdról. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632722022-05-15 19:24:56

Én a 8-i Szöktetésen kaptam. Fenn a "karzati berjáratnál" osztogattak. A földszinti bejáratnál nem tudom. Műsofüzet meg mindig van: a jegyárusító pultban vásárolható meg az Eiffelben! A Szöketéshez is volt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632442022-05-10 11:09:28

Az eladott menyasszony prózai párbeszédekkel ment, így gyak. az is keresztmetszett lett. Szente Vajk a musicalhez közelítette. Azért ennél jobb előadást érdemelne Smetana operája szerintem 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632282022-05-08 11:30:41

Alig adtak el jegyeket - mikor én néztem tiszta zöld mező volt a jegytérkép. De értitek: egy Trubadúrra, ami évek óta nincs Pesten műsoron, nem lehetett volna normális marketing mellett megtölteni a Bánffy-termet? Hagyjuk már. Itt nem akarásnak vagy nem tudom minek lett nyögés a vége. Meg a Bohéméletet nem lehetett volna háromnegyedházzal adni az Erkelben? Az utolsó pillanatig vártak a jegy értékesítés elindításával és az Opera egyáltalán nem reklámozta az eseményt. Ókovácsnak ez úgy tűnik már rég nem a szívügye - de hát az Erkelt is szépen bezárta. Kilenc éve még nem erről volt szó, de azóta már ugye más szelek fújnak. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632272022-05-08 11:28:32

Ez igaz - jártam már én is szerencsével. Pl. mikor az utolsó pillanatban kiderült, hogy Elena Mosuc lesz Margit, nem ha jól emlékszem, Sáfár Orsolya. De lehet Létay helyett "ugrott be" a művésznő. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632222022-05-07 21:15:41

Akkor akik holnap ott lesznek hallanak egy normális Améliát. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632192022-05-07 12:44:50

Nem tudom ki volt Árnyéknélküki asszonyon: én igen. A bemutató idején is elismertem a produkció erényeit, de magát a darabot annyira nem kedveltem. Április elején voltam a délelőtti előadáson: teljesen Strauss zenéjének hatása alá kerültem, annyira jó volt! Megszerettem ezt az operát. Azóta felvételről is elővettem - megszerette velem ez az előadás. Tényleg bravo! És nagy tapsot kapott az előadás a végén, tehát nemcsak nekem tetszett. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632182022-05-07 12:41:26

Na ez meg most olvasom. De jó. Akkor a holnap Szöktetés előtt megpróbálom visszaváltani a jegyeimet. Nem is értettem amúgy, miért ilyen későn hirdették meg az előadást. Lesz viszont két előbemutató: Idoemeneo és Áluhás ketészlány még nyáron.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632172022-05-07 12:40:19

Én kaptam róla értesítést. Meg arról, hogy a Don Giovanni is elmarad. Közben a többi primavera előadásra se elérhető már a jegyértékesítés - én a pécsi Bohéméleten kívül mindet megnéztem volna :-(. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632082022-05-06 17:14:48

Rost tényleg katasztrófa volt egykori önmagához képest. Szégyellje magát az Opera vezetősége, hogy nem képes a megfelelő énekesnőt felkérni. De tudjuk, hogy minden a legeslegjobban megy az elmúlt 12 évben a legeslegjobb hely lett azóta nemcsak Magyarország, de az Opera is. Rost Andreának a túlzott gesztusai is enyhén khm, nevetségesek, komikusak voltak. 2015-ben a Faustban tetszett, de már akkor se volt pályakezdő. Le kellene már vonnie a következtetést, hogy nem nem való ez már neki, nem megy ez úgy, ahogy kellene. Képtelen árnyalni az éneklését. Többszörr éreztem úgy, hogy egyenesen élesen visít éneklés helyett.



Agache és Brickner otthonosan mozgott Verdi zenei világában, nagyon kulturáltan, szépen énekeltek. Cser Krisztián is sokat javult. A zenekar nem volt rossz, de számomra kiemelkedően jó sem. Örültem Bricknernek, Agachenak, a kórusnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630622022-04-18 00:04:03

Egy tök átlagos előadás volt - a legjobban a kórusrészletek tetszettek és a zenekari részek. Az énekesi produkciók nem voltak rosszak, de nem is voltak kiemelkedőek. A rendezés szintén nem vállalhatatlan, de tök átlagos. Egyébként azt hittem félmeztelen nők, meg hasonlók csak a csúnya liberális színházakban vannak és az Opera, meg a Nemzeti - na ott is láttam khm-khm dolgokat - nem azok. Hát jó. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629412022-03-13 07:39:52

Ez kb. amatőrizmus, hogy ezzel nem számoltak előre. MInt amikor délelőtt Hattyúktavát tettek be annak idején, utána meg nem tudták időben elkezdeni az Otello előadását 18:00-kor, hanem kb. fél órát álltunk a harmadik emeleti feljáró előtt az utcán, mire egyáltalán felengedtek. Ilyenekre is oda lehetetne figyelni. Meg a Faustokat is először 19:00-ra tették, holott korábban hatkor, meg fél hétkor indultak Gounod operájának előadásai. És attól még, hogy 20 évig nem ment a Házban, azt lehetett tudni, hogy a darab hosszú. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629402022-03-13 07:36:38

A kórista számomra nem tűnt pejoratívnak - de ha annak érezte sajnálom és többet nem írom le, bocsánat - de néha lehetne kritikus Szilveszterével, de sajnos amióta narancsos uralom van ebben az országban a kritika egyet jelent az ellenzékiséggel - aki magukkal nem ért egyet, az maguk ellen van, holott az önkritika egy építő dolog is lehetne. Szilvesztere véletlenül se gondolja végig, hogy ők mit hibáztak - erre kb. egyszer sem volt példa, mióta igazgató, mert az önkritikát narancsos körökben presztízs veszteségnek érzik. Szomorú és sajnálatos. Azt állítani, hogy soha nem volt átgondoltabb - ha jól emlékszem ezt a szót használta - műsorpolitika szerintem enyhén szólva  a vezetésével szembeni túlzott lojalitás. Elhiszem, hogy vannak, akik szerint sohasem volt jobb dolog az Operánál dolgozni, mint az elmúlt években. Minden rendszernek vannak nyertesei és mindig vannak kisemberek is, akik elégedettek a rendszerrel. Ez mindig is így volt és így lesz. Én speciel elég kritikus szoktam lenni a saját munkahelyemen is - pedig valamiért mindig megkapok minden pluszt pénzt, holott mindig arra számítok, hogy engem nem akarnak jutalmazni, akkor sem védem a vezetőimet, inkább csöndben vagyok nagyon sokszor, ha tudom, hogy igazuk van azoknak, akik kritizálják őket. Speciel tényleg történtek előrelépések és eredmények az Opera háza táján, még jó előadások, premierek is voltak az elmúlt években, de volt egy csomó pazarlás, elszalasztott lehetőség, mert a rendelkezésükre álló humán erőforrásokkal nem gazdálkodnak jól. A reperoárt nem az énekesekre építik - pedig ha ezt tennék is lehetne ritkaságokat, hetven-nyolcvan éve nem játszott darabokat bemutatni. A közönségnek úgy látszik azért nemcsak a rendezés számít, hanem az is, ki énekel sokszor, mekkora média felhajtás van egy-egy előadás körül. Szilvesztenk nagyon szeret nyilatkozgatni, de a marketingje sem a régi már. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629292022-03-12 13:21:16

Ha már Kolonits: a Luciák is teltházzal mentek. Sőt: a szegediek Hoffmann meséi a Primaveran szintén majdnem teltházat vonzott. De Szilveszter most szélkakasként forgott a másik irányba, hogy az Erkel fenntarthatatlan. Szerintem meg a műsorpolitikája a szar és átgondolatlan - hiába védi azt itt egy két kórista és más operaházi alkalmazott, hogy milyen szuper. Meg a rendezések: 70 éve nem játszott operákat nem kellene megosztó rendezőkre bízni. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629252022-03-12 10:23:31

Monjduk a Hunyadi premiert is közvetíthetnék. Nem közvetítik sokszor az Opera premierjeit már a rádióban, de olykor tehetnének kivételt. De biztos ez is azért van, amiért feladják az Erkelt, amit Szilveszter szerint 20 éve is alig lehetett megtölteni - csak azt nem értem, akkor pár éve a teltházas Tosca, Nabucco, Aida és stb. előadások akkor hogy jöhették létre az Erkelben? Fejeltünk, felejtünk mi főigazgatóúr?!



 


Opernglas, avagy operai távcső... • 212492022-03-01 20:55:14

Egyébként ne haragudj: USA-t is kritikával kell kezelni, de enyhény leegszerúsítően bugyuta és analfabéta ez az érvelés. De nem baj: az állami propagadna megtette a hatását. Egyik kollégám szentül hiszi, ha Donaldkacsa marad az alnök Vologya nem robbant ki háborút. Ennyit értettek a történelemhez! Nagy gratula! és a politikához jól van - mondom húzzatok Moszkvába. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 212482022-03-01 20:53:09

Ja mert Vologya sokkal jobb mi? Akkor fizetek neked és a többi oroszbarátnak is gyűjtést szervezetk repjegyet Moszkvába és éljetek ott. Én nem akarok oda tartozni. Negyven éves tapasztalatunk van arról, hogy milyen az, mikor a fejünk felett döntenek Moszkvában és csak bábokként használnak bennünket. Gratulálok mindenkinek, aki oroszbarát! Gergijev meg emberileg egy nulla. Annuska legalább elítélte a háborút - lehet a karrierje fontosabb neki, és ezért, de legalább megtette ezt a gesztust. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53212022-02-28 06:32:23

Azért ez szomorú. Most belegondoltam: valószínűleg, ha nem lesz változás Az ezred lánya volt az utolsó operaelőadás, amit az Erkelben láttam. Szomorú - ezek után valaki még mindig védje Szilveszterünket, hogy mindent milyen jól csinál és soha nem volt ennél jobb az Operaháznak, mint az elmúlt 10 évben. Persze mindig minden rendszernek vannak haszonélvezői tudom.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53172022-02-27 18:20:43

Most nemzeti musical írási láz van: Petőfi, Aranyember, Kőszívű, Puskás musical, de úgy hallottam új musical készül az Egri csillagokból is - egy már van - mintha készült volna musical a szigetvári vár ostromáról is, meg ott a Trianon musical. Miből gondolják, hogy ezt 2 ezres tömegek fogják zabálni hosszú éveken keresztül?!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53152022-02-27 16:34:42

Ja, lehetne ám vígoperákat is adni, úgy normálisan, nem prózai párbeszédekkel. Pl.. Sevillai borbély, Don Pasquaele, és társaik, és nem nagyobb megszakításokkal, hanem évadról évadra. De mindjárt megszólal az Opera ügyeletes Ókovács védője, aki szerint ennél jobb és átgonoltabb műsorpolitika még soha sem is volt a Házban. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53142022-02-27 16:33:17

Uram bocsá lehetne énekesekre alapozni a repertoár egy részét: ha Miklósára jön a nép, akkor tessék, adjanak neki szerepeket és előadásokat - ezért annyira ez se valósult meg rendszeresen, és stb.. Szándékosan írtam Miklósát és nem más énekesnőt, de lenne még pár ötletem. Mondjuk teljesen mindegy, hogy nekem milyen öteleteim lennének, mert nem én vagyok az Opera vezetője, de érdekes Ókovács hirtelen pálfordulása Erkel ügyben. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53132022-02-27 16:30:06

Szerintem már gyak. megkapta. Nézze meg, aki nem hiszi: gyakorlatilag márciustól minden bemutató és repertoár előadás az Andrássy és a Kőbányai úton fog menni. Idén márciustól nem igazán lesz opera előadás az Erkelben. Szomorú! Olvasva ppp írását a Szentivánéji álomról jogosan merül bennem is fel, hogy alig játszanak klasszikus romantikus alaprepertoár darabokat manapság. Már pedig ezeknél tele volt az Erkel! Voltak teltházas Luciák, Nabuccok, Toscák, Aidák, Pillangók, Bohéméletek az Erkelben, nemcsak Diótürők! Ezeket lehetne ott adni, miért nem? Ettől még lehetne más társulatoknak is átengedni az Erkelt az évad kijelölt heteiben. Miért lenne baj, ha klasszikusabb rendezésben, közönségkedvenc darabokat adnának az Erkelben elsősorban? És miért lenne baj, ha valamivel kevesebb lenne az előadás szám ott, mint most? Miért? Ettől még lehetne másoknak is hozzáférést adni a színházhoz. Ókovács saját kudarcának beismerése ez az egész szerintem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53102022-02-27 06:59:44

Én ott voltam. Az eladott menyasszony egyike azon kevés vígoperáknak, amiket nagyon szeretek és a kedvenc operáim közé tartoznak. A nyitán és az azt követő kórus utáni pozitív értékítéletelemet hamar lelohasztotta, hogy az énekeseket mikroportokkal szerelték fel és hogy prózai részeket iktattak a zenés darabba, amiben csak recitativók vannak tudtommal - legalábbis pár CD fevlételét már végig hallgattam az operának egyiken sem hallottam prózát. Az egészet olyan musicalesre vették: a prózai párbeszédek, a mikroport, kicsit át is írták a szöveget. A zenekar jó volt, a kórus is, az énekesekről nem nyilatkozom: számomra a mikroport miatt annira nem lehet őket reálisan megítélni. De a közönségnek tetszett: majdnem tele volt a MÜPA nézőtere, óriásii volt az ováció a végén.


Eiffel Műhelyház • 7112022-02-26 23:37:02

Igen, és a Carmenek is ott mentek - Bizet operáját pedig tudomásom szerint nem hangszerelték át, bár én most ősszel kihagytam.


Eiffel Műhelyház • 7092022-02-26 16:21:08

Az Eiffelben valahogy több mindent áthangszerelve adnak, de vajon miért, mikor szerintem a zenekari árok mérete ezt nem fetételnül indokolja. A Dohnányi-Cremonai, és a Poldini opera is áthangszerelve ment - de miért? A Poldini opera esetében ez inkább elvett, mint hozzátett a zenei élményhez. Vajh ki találta ezt ki? És mi várható még áthangszerelve az Eiffelben?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628782022-02-18 18:23:46

Várom a narancsos, feltétlenül hű operai alkalmazottak védőbeszédét és megjegyzéseit, hogy soha nem volt ilyen jó az Operánál dolgozni, mint az elmúlt 12 évben. Tény, hogy sok minden történt és sok mindenre adtak pénzt, de nem a műfaj szerete miatt!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628772022-02-18 18:22:33

Mert mos ugyan miniszteri szinteken ki ért az Operához? Ókovács nem a narancsosok operaszeretete miatt kapott garmadával pénzt és támogatást, hanem mert megbízható pártkatona, feltétlenül hű a nagyvezérhez és emiatt engedték neki, hogy megvalósítsa álmait. Ha kiszolgálod a rendszert, akkor ömlik hozzád a pénzt, de ne felejtsd el soha, hogy hová tartozol. Ennyike. Indokolatlanul persze semmit nem kell felszámolni, semmit nem kellene megakasztani, leszavazni és stb.. De nehogy már ezt a maffia kormányt emeljük a nagy kulturális kormányzat magaslataira.


Erkel Színház • 112742022-02-13 17:42:15

Nekem mivel most jelentősebb összeget költöttem zenés és prózai színházra, előre megváltott jegyekkel június végéig, most ez is szempont volt, de egyébként is jobban vonz Agache, mint Domingo. Domingót nem láthattam-hallhattam élőben fénykorában, akkor most már nem akarom. Egyébként több Boccanegre előadás felvételt végig néztem vele, volt amelyikben nem volt rossz. 


Eiffel Műhelyház • 6732022-02-13 17:40:29

Ma délelőtt az Eiffelben sem volt telt ház! Pedig a Hubay egyfelvonásos tényleg jó és szép darab. Érdemes megismerkedni vele és nem volt rossz előadás. A Simona néni sem, de azt annyira én nem favorizálom. A rendezés abszolút klasszikus volt és a Hubay darab kifejezettem szép, melodikus. 


Eiffel Műhelyház • 6702022-02-13 08:27:29

Az Erkel bezárása véleményem szerint Ókovács kudarca is: bemutató dömping, repertoár frissítés, játszunk minnél több operát, minnél több változatosabb műsorral. Ez ment évekig - és most hirtelen erről akar lemondani. Az egy Operában az Eiffellel kiegészítve sok mindent nem lehet egy évadban játszani. Továbbra is úgy gondolom: vannak jó előadások, rendezések, voltak szép sikerek és bizony az Erkelben is voltak teltházas szériák népszerű darabokból az elműlt években is, de azt mondani, hogy semmi sem ment félre, szerintem hazugság és szerecsnmosdatás. Az operakaland jó kezdeményezés volt, jó, hogy most van helyette Lázár Ervin. Én szerettem a Luciát, tetszett Az olasz nő Algírban bemutatója, szép teljesítmény volt a Hugenották, örültem a Karmeliták párbeszédeinek, a Sána királynőjének, a Hoffmann meséinek, a Faustból is láttam majdnem teljesen jó szereposztást, de mondjuk nem lett volna rossz a Bűvös vadász, ami a szereposztás illette, de nem ebben a rendezésben. Teljesen félrement egy nagy klasszikus, a Trubadúr felújítása, semmilyenre sikerül a Gioconda, elbaltázott volt a Nyugat lánya, Az álarcos bálnak se sikerült megfelleő szoprán főszereplőt találni legutóbb, pedig a többi énekes nagyon ott volt és hasonló malőrök és egyenetlenségek miatt sok mindent én is kihagyok már. Csak azért nem megyek el valamire, mert népszerű darabról van szó, vagy mert olyan ritkaságról, amit egyébként szeretek. Az ezred lányát is csak egyszer néztem meg, annyi elég is volt belőle. Bánk bánra évekig nem mentem, most októberben néztem újra a premier óta - megvolt az oka, a szereposztások. De nem vitatkozom: mindneki úgy látja, ahogy neki jól esik. 


Erkel Színház • 112682022-02-13 08:15:55

Mindenki megnézhet az Oepra honlapján: mivel mindkét szereposztásban a címszereplő külföldi, ezért nincs különbség az árak között. Harmadik emeleti oldalülések kerülnek 2250 forintba, ezek közül ugye bal és jobboldalt a legelső sorokban még vannak látó helyek: valahonnan a fél, valahonnan az egész színpad látszik. Feljebb már jó eséllyel csak a fél színpad, vagy egyáltalán nem látszik a színpad. Van viszont különbség a Boccanegre két szereposztásának jegyárai között. Én Agachéval megyek rá - annak barátiak az árai. A Domingos előadásokra persze már nem lehet jegyet váltani. 


Erkel Színház • 112632022-02-08 12:21:46

Illetve a premier előadások mennek még  emelt jegyárral, de valóban: a mostani jegyárusításnál is vannak baráti jegyárak repertoár előadásokra. Aki nem hiszi, nézzen utána! Én szabadbérletezésben pl. a Hunyadi a földszintre is hétezer forintért vettem jegyet. Figaróra vannak 4500-2500 forintért is jegye a harmadik emeletre, a Boccanegrára szintén. Drágulás persze van a korábbi állapotokhoz képest. Nekem még van fel nem használt szabad bérletes kártyám 2019-ből, amivel elméletileg hat előadásra vehetek 30% kedvezménnyel jegyet. A decemberi szabad bérletezésben, ha hat előadásra vettél jegyet kaptál 50% kedvezményt. A Mefistofelére persze így is közel hét ezerért megyek. 


Eiffel Műhelyház • 6492022-02-07 10:29:08

Sokan elmentek a második rész vége után, mert a színlapon az állt, hogy két részben adják. Voltak külföldiek, köztük sok ázsiai, ami persze nem baj, és lévén, hogy Kőbányán voltunk, nem meglepő az ázsiaik magas létszáma. Én 2019 tavasza óta nem voltam a műhelyházban. Most tényleg azt kell mondjam: szépen rendbetették, jól funkcionál, csak éppen nagyon kiesik és a környezet, ami körbe veszi azért nem belvárosi, illetve nem hiszem, hogy akár a színpad, akár a zenekari árok tekintetében pótolni fogja az Erkelt. 



Az előadást én már ismertem, mert hat éve láttam a Shakespeare évad keretein belül. akkor a Zeneakadémián, ezért is mentem el rá ismét. A kisebb térben és színpadon bizonyos dolgok jobban érvényesültek 2016-ban, de abszolút jó volt a tegnapi előadás is. Britten zenéje sokszínű - csenbden jegyzem meg, hogy én hiányolom, hogy több Brittent hallhassak itthpn. Nekem a Lukrécia meggyalázása is nagyon tetszett - sőt, az egy kifejezetten szép opera szerintem. A rendezés pedig élettel teli, és tényleg megteremti a vígoperai hangulatot. Ez az előadás több reklámot, nagyobb felhajtást érdemelt volna szerintem. Azért a marketing nem mindig és minden esetben funkcionál jól, még akkor sem, ha a főigazgató úr szeret beszélni, nyilatkozni, leveleket írogatni Tatjana nénjénak. 


Erkel Színház • 111992022-01-20 21:45:36

Istenem! Szövegértés! Nem, Az ezred lánya esetében megvolt a félház biztosan, arra reflektáltam, hogy relatíve kis létszámú, sokkal kisebb létszámú közönség esetében is megvolt már a szép siker. Ha kevesen vannak egy előadáson, és 2016-ban a Szokolay Hamleten nagyon kevesen voltak, akkor se fújolt senki. Tehát a megjelentek között az előadás siker volt. Részemről aki nem látta, azt sajnálom, mert jó előadás volt, nem nem az Ezred lányáról van most itt szó, hanem a Szokolay Hamletjéről, amit 2016-ban adtak legutoljára. Ott volt ilyen kis létszámú a közönség, nem volt bombasiker, de nem volt fújolás se. Akik jelen voltak, azoknak tetszett az előadás lassan hat éve, tehát nem volt kudarc. Nem voltak sokan 2016 novemberében a Bátori Mária koncerten se, de szép tapsot kaptak az énekesek a kisebb létszámú közönségtől is, sőt, akkor kifejezetten kitartó taps volt ides-tova lassan hat éve novemberben, tehát a megejelentek között szép siker volt az előadás. Nem voltunk sokan, de nekünk tetszett attól még. Ekkor még nem volt kamaraszínpad, most már van.



Az ezred lányán ennél többen voltak és nem volt teltház, de akik jelen voltak, azok kitartóan tapsoltak és nekik tetszett az előadás. 


Erkel Színház • 111812022-01-15 17:35:54

Két példa a Bátori Mária és a Szokolay Hamlet opera koncertje. Egyiken kevesebb közönség volt, mint a másikon. A Hamletten kongott az ürességtől a nézőtér, szószerint, a földszinten tán 50 ember ha lehetett, de 100 szerintem nem volt - mégis szép siker volt azok számára, akik ott voltak az előadás. A Bátori Mária esetében szintén hosszan és kitartóan tapsolt a kislétszámú közönség.



Az ezred lánya is siker volt - de nekem nem tetszett különösebben. Szemere Zitának nincs meg a megfelelő jártassága a bel canto darabokban, ezért szólamát nem tudta könnyedén szárnyalóan és csillingelően előadni. Boncsér Gergely egy katasztrófa. Egyre rosszabb hangi állapotban van - 5-6 éve még hittem benne, hogy megfelelő szerepkörben megtalálja majd az útját és a saját fachjában szép fejlődésen megy át - mással is megesett már, hogy így történt, vele nem. Tompaság és erőtlenség - kb. ezzel a két szóval tudom jellemezni tegnapi produkcióját. A prózai dialógusok jók voltak, a zenekar szintén, az énekkar is, Palerdi se volt rossz, Farkasréti se, de összeségében így számomra elég közepes előadás volt, de a közönségnek tetszett. A rendezés se lenne, de a díszletek és a jelmezek nekem szintén nem nagyon jöttek be - ennél lehetett volna azért szellemesebb és látványosabb is, ami megjelenik a színpadon. De a közönségnek tetszett. Tapsolt. Hosszan, lelkesen a végén. 


Erkel Színház • 109622021-11-01 16:12:11

És minden orvos hülye és nem normális, aki már korábban is maszkban járkált a ferztőző betegek között a kórházban. Jól van na, ők kérnek elnézést kedves uram! 


Kolonits Klára • 3242015-04-21 09:46:39
A legtöbb írásban mezzonak írják Schöck Atalát.
Csak egy példa a sok közül.

De külföldi cikkeket is lehetne említeni és ettől függetlenül is meg lehetne oldani az előadást, ha kedves vezetőség nem csak a saját fantazmagóriáival lenne elfoglalva.


Fáy Miklós Fan Club • 1062015-04-20 17:06:02
Fáy nem is szakmai lapokba ír, így nem értem miért kellene szakkritikusnak tekinteni??? Ettől függetlenül megértem, ha valaki sértőnek és méltatlannak találja a vele szemben megütött hangnemét. Én rühellem a stílusát - ritkán olvasom az írásait is. Semmi izgalmas és nagyszerű nincs bennük - még itt a fórumon is többet ér egy-egy rendszeresen hozzászóló fórumtárs beírása nekem, mint egy Fáy kritika.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 524112015-04-20 12:52:27
Akkor már nevezzük meg a "felelőst" is, aki az operát átkeresztelte Jenufára: Max Brod, osztrák író, aki a darab bécsi bemutatása alkalmából elkészítette a librettó német fordítását. A darab ezután még a szerző életében Jenufa címen vált ismerté. Egyébként nem is a mostani formájában, hanem Karel Kovarovic átdolgozásában - Janacek ezeket a változtatásokat csak kényszerűségből fogadta el a műsorfüzetben idézett levele is ezt bizonyítja. Ez az opera is egy hányattatott sorsú remekmű.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 524002015-04-19 13:40:41
Ó hogy betábláztam már magam egész jövő hét estére! De az utolsó, délelőtti előadásra már megvettem a jegyeket online! Köszönöm ezt a beszámolót is. Én nagyon szeretem ezt az operát, de tavaly nem volt az igazi az előadás, de egy jó karmester, aki az énekesekkel is törődik sokat javíthat egy előadáson. Plusz Lukács Gyöngyi egyébként is mindig jól teljesít számomra :-).
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 28292015-04-19 11:45:50
Köszönöm! Eddig vacilláltam, mert tavaly nem volt a legjobb a produkció - igaz akkor Héja vezényelt - és Kiss B. se volt jobb formájában, úgy látszik Ráliknak is érett a szerepformálása, de így most már én is kíváncsi vagyok az előadásra és még jövő hét vasárnap meg is tudom nézni a délelőtti előadást. Ez már a harmadik pozitív beszámoló, amit hallok az idei Jenufáról.
Fáy Miklós Fan Club • 852015-04-18 10:17:36
Fáy esszéket ír előadásokról, nem igazi kritikákat. Amit természetesen lehet - csak nem kell feltétlenül véresen komolyan venni őket.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27592015-04-16 19:41:24
Freiburg és két nap múlva lesz az ottani színházban Sába premier.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27582015-04-16 19:40:08
A Nyári Fesztivál honlapja szerint Nuttaporn Thammathi lesz Asszád a Sábában.

Énekelte már a szerepet a szerepet Feiburgban - azaz ottan ebben az évadban van Sába premier és abban szerepel.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54202015-04-16 13:04:06
Úgy imádom, mikor a rendező nem a darabhoz, hanem a koncepciójához válasz énekest! És a kritikusok még jóvá is hagyják, hogy hát igen, ebben a felfogásban pont egy ilyen Traviata az ideális. No comment. Énekeseket a darabhoz kellene választani, nem a rendező agymenéseihez.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 54132015-04-15 23:17:27
Én mindkét írást köszönöm az Aidáról! A jelmezek össze-visszasága tényleg borzasztó. Mindig elgondolkozom az ilyen szerencsétlenül sikerült új rendezések kapcsán, hogy vajh mennyi időt fognak kibírni a színpadon? Persze ha Ókovács az összes régi rendezést lecseréli hasonlókra, akkor marad a kényszer, mert kiszámíthatatlan, hogy ha jön majd egy másik vezetés nekik mennyi pénzük lesz új produkciókra. A közönség meg úgyis látogatja majd kedvenc operái előadásait.
Erkel Színház • 55322015-04-15 19:29:47
Szó szerint? Mert 12-én mi semmi ilyesmit nem vettünk észre - pedig olvastuk a szöveget. Lehet valami hiba történt - bár elég furcsa hiba lenne, de semmin se lepődöm meg.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523952015-04-15 17:23:06
Én ma vettem jegyet a premierre. A szervezési osztályon azt mondták, hogy az előadás áthelyezése nekik is sok gondot okozott. Szerintem idővel fognak erről tájékoztatást adni a honlapon, csak ez még friss dolog. De ha már akár holnap megkeresed őket biztosan tájékoztatni fognak a részletekről.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523932015-04-14 19:02:55
Jól jártak akik előre megvették az 1500 forintos földszinti jegyeket az Erkelbe - gondolom az ő jegyük automatikusan érvényes az Operaházba is a földszintre. Ergo 1500 forintért ülhetnek majd a földszinten :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523922015-04-14 19:01:33
Úgy látszik jobb belátásra tért a vezetőség és a Vivaldi operabemutatót átették az Operába :-).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523822015-04-14 07:32:18
A bérleti tájékoztató nyomtatott és digitális verziójában, a kiadvány elején van az emelkedésről tájékoztató. Onnan idézem:

"Az Operaház évek óta mozdulatlan, a világ más nagy intézményeihez képest igen alacsony napi helyárai ugyanis 25%-kal emelkednek, ám az Erkel Színház 1809 székét ugyanolyan kedvező feltételekkel foglalhatják el, mint az újranyitás óta bármikor, itt az ár tehát nem változik. Azonnal fontos hozzátenni, hogy az operaházi (és természetesen az Erkel színházi)bérletek árai sem emelkednek, vásárlóink az emelkedést egyáltalán nem fogják érezni, szemben a napi jeggyel érkezőkkel. Általánosságban is igaz, hogy minden kedvezményünket az Operaházra összpontosítjuk,az Erkel Színház eleve verhetetlen árfekvésű jegyei a nagyközönség számára csak listaáron elérhetők (kivétel: Facebook-karzat, OperaKaland).

BÓNUSZ
Újítás, hogy minden bérletvásárlónk (operaházi és Erkel színházi egyaránt)kártyájának kódja segítségével ugyanannyi bónusz operaházi előadásra szerez 30%-os kedvezményt, ahány darabból álló sorozatot választott. (Pl. egy 5 előadásos operaházi bérlet tulajdonosa kártyája segítségével további 5 operaházi előadásra válthat kedvezményes jegyet, és éppúgy igaz ez egy 4 előadásos erkeles bérlet birtokosára: ő is 4 operaházi előadásra vásárolhat meg 1-1 jegyet 30%-kal olcsóbban.) Így nemhogy az áremelést nem érzik majd bérleteseink, de az eddigi árak alá is mehetnek.


BÓNUSZ+
Mind a 61 bérletkonstrukciót összekapcsoljuk egy-egy különleges operai rendezvénnyel, ahová az adott bérlet tulajdonosai féláron regisztrálhatnak.

Az összes bérletsorozatot tehát egy-egy rendezvénnyel megtoldjuk, így az Operaházba, a Székely Bertalan-terembe, az Erkel Színházba, az Erkel foyer-jába és a Zeneakadémia Solti-termébe is 50%-os kedvezménnyel juthatnak el bérlettulajdonosaink. (Természetesen korlátozott számú jegyért regisztrálhatnak, ha kamaraprogramról van szó: az igényeket a beérkezés sorrendjében teljesítjük - a foglalás módjáról és a kártyák szabályairól a www.opera.hu/vasarloiaszf oldalon tájékozódhatnak.)

SZABAD BÉRLET
További újítás, hogy a hónapokig tartó bérletezés lezártával megmaradó operaházi és Erkel színházi helyekre ún. Szabad bérletkártyát válthatnak Vendégeink, amely révén hat előadásra válogathatnak össze jegyeket saját igényük szerint. A hat jegy listaárából összesen 15% kedvezményt adunk, azokat kifizetni egy összegben kell, de talán még fontosabb, hogy itt is érvényes a további hat operaházi előadás 1-1 jegyére szóló, 30%-os kedvezmény.

HATOS KÁRTYA
Végezetül pedig 2015. július 1-től megvásárolható a Hatos kártya, amely a bérletváltásról bármely okból ugyancsak lemaradt, vagy az Operaházba csak alkalomszerűen eljutó Vendégeink érdeklődésére tarthat számot. Aki a Hatos kártyára hat teljes árú operás vagy erkeles előadást gyűjtött, azután szintén további hat operaházi előadásra 30%-os kedvezménnyel vásárolhat 1-1 jegyet, így akár a tavalyi ár alatt juthat napijegyhez. (Mivel a Hatos kártya is névre szól, csak hat előadás megtekintése után jogos a kedvezmény igénybe vétele.)

FŐ KÁRTYASZABÁLYOK
Valamennyi névre szóló plasztikkártyával 1 előadásra csak egyetlen jegy váltható. (Az Önnel érkező családtag, barát, ismerős, növendék, vendég pedig díjmentesen válthat saját magának is kártyát, és arra gyűjthet, azzal vásárolhat.)

A megváltott jegyek természetesen átruházhatók, az előadás előtt a személyazonosságot nincs módunkban és szándékunkban vizsgálni. A kártyaváltás egyetlen feltétele - a vásárláson túl - az Opera 2 perces kérdőívjének kitöltése."
Erkel Színház • 55142015-04-13 08:51:40
Mohácsi nem igazán törekedett az Aida újraértelmezésére, a díszleteket egyértelműen utaltak az ókori Egyiptomra, a ruhák eklektikusak voltak (a fekete-arany párosítás a Don Carlosra emlékeztetett, csakhogy ott ez a megoldás a történet korát idézi fel, itt meg nyilván a cselekmény, a darab komor hangulatát hívatott jelezni), ahogy a fegyverek és a hadigépek is éles kontrasztot alkottak. A katapult és a másik (ha jól emlékszem és helyesen különböztettem meg őket) kettő hadigépezet inkább a kora újkort idézte számomra vagy a késő középkort, míg a gépfegyverek, a rohamosztagosok egyértelműen a mára, vagy az huszadik század első felének nagy világ égéseire utaltak. A fotósok az elején szintén a mát idézték. Ha a gépeik nem nyakba akasztható vakus fényképező gépek lettek volna, az kevésbé lett volna zavaró. Az is vicces volt, hogy Radames karddal támad Aida apjára, de a szökevények üldözésére gépfegyveres rohamosztagosok indultak. Tudtommal a kard vagy a szablya már az első világháború idején se volt valami elterjedt fegyver. A szuronyos puska inkább. Nem az volt a bajom, hogy a történet nem az ókorban játszódik, hanem az, hogy össze-vissza megoldások kavalkádjával hiteltelenítette számomra az előadást, mert nem keltette az átgondoltság látszatát. Lehetett volna kortalanná tenni a történet idejét, egy stilizált térbe helyezni az előadást, de szerintem nem ez történt. Kovalik a Fideliót így oldotta meg, de Mohácsiék a díszlettel, a jelmezek egyes elemeivel az ókort, a rézékszerekkel meg a kései rézkort idézték számomra, a gépfegyveresek, meg a rohamosztagosok, a kattintgató fotósok azonban a huszadik századra utaltak. Nekem ez az eklektikus kavalkád sohasem tetszett egy rendezésben, mert szerintem a rendezői koncepció következetlenségeiről tanúskodik, arról, hogy a rendező nem igazán tud mit kezdeni a darabbal, a történettel. Az énekkarral egyértelműen nem sok mindent tudott kezdeni Mohácsi hiszen az egész előadás statikus volt. És akkor itt megjegyezném, hogy sok régebbi rendezésnél is ez volt a bajom, a túlzott statikusság és lám: fikázta a hagyományt, de nem tudott felül emelkedni az operarendezések tipikus "hibáin". Az énekesek hitelesebb színészi játékát se oldotta meg a rendező úr, de azért jól leszólta már azelőtt a hagyományos operajátszást, hogy munkához látott, a régi rendezéseket. Hát no komment. Szerinte az Aida a háborúról szól, szerintem meg a háború csak háttér! A lényeg a szerelmi háromszög, a féltékenység, bizonyos értelemben az emberi önzés. Hiszen Amneris féltékenységében nem törődik semmivel és senkivel: vagy az övé lesz Radamas, vagy inkább elpusztítja. Mohácsi rendezése nem modern, hanem modernkedő volt - a kettő meg nem ugyanaz. A rendezői színházhoz sok köze nem volt, tele volt hagyományos megoldásokkal. Annyiban nem volt hagyományos, amennyiben tojt a librettó és a zene utasításaira, hogy mit is kellene megjeleníteni a színpadon. Ezenkívül azonban semmi nagy modernség nem volt benne - és ezt csak azért jegyzem meg, mert a kedves rendező fikázta a hagyományt. Hát úgy látszik csak a nyelve járt könnyen, de igazi modern rendezést nem tudott le tenni az asztalra. Ezzel nem azt mondom, hogy annak jobban örültem volna, de a nyilatkozta után ezt vártam. De hát már megszoktam, hogy a rendezők többsége tücsköt-bogarat összehord az aktuálisan színpadra állítandó darabról és abból túl sok minden nem köszön vissza a színpadon.

Az énekesek szerencsére rutinosan mozogtak szerepeikben és a zenei megvalósítással nem voltak gondok. Színvonalas előadás volt. Heiter Melinda eddig a főpapnő szerepében tetszett a legjobban. Sümegi Eszter a Don Carlosban számomra sokkal meggyőzőbb volt, mint Aidaként, de ezt a szerepet is érzelemgazdagon, kifejezően énekelte. Hogy Ivától lopjak néhány jelzőt szép, csillogó hangszíne van. Fekete Attila hangja nem volt mentes a forszírozástól, ami az esetek többségében felesleges volt, ugyanakkor a zárójelenetben szép pianókat énekelt és a románc végén is hirtelen visszavette a forte hangadást. Megérdemelten kapott nagy tapsot. Kálmándi jobb formában volt, mint a Nabuccóban. Baritonja is erőteljesebb volt, kifejezőbben énekelt. Örültem Fried Péternek Ramfis szerepében. Színpadi megjelenése, hangja egyaránt súlyt adott a figurának. Komlósi Ildikó színpadi játéka sokkal természetesebb volt, a mint a májusi Árnyék nélküli asszonyban. Ott túljátszotta szerepét, itt - bár szintén van igazság abban, amit Iva írt, hogy kevésbé találta meg a számára megfelelő játék lehetőségeket ebben a rendezésben - sokkal természetesebbnek hatott a játéka. Hangja már régen vesztett régi fényéből, de így se volt rossz. Egy színvonalas repertoár előadásban még mindig állja a sarat - bár nekem sohasem volt a kedvence az énekesnő. A legkevésbé Sebestyén Miklós tetszett a fáraó szerepében. Nem éreztem, hogy súlyt és jelentőséget tud adni a figurának: se vokálisan, se színpadi megjelenésével. Boncsér Gergely a hírnököt tisztességesen elénekelte. Kesselyák jól összefogta a zenekari hangzást szép hangzásvilágot teremtve. Nekem a tempóival se voltak gondjaim.

Zenei megvalósítás terén nincs gond a produkcióval, de erről az előző rendezés keretei között is meggyőződhettünk volna. A színpadkép nyomasztó, szürke, dísztelen. A háború, mint központi téma meg csak az első két felvonásban jeleníthető meg - utána meg Mohácsi eléggé kifogyott az ötletekből.
Kolonits Klára • 3212015-04-13 00:30:34
Ja és Pécsen a Boleyn Annák egy részét Kesselyák vezényelte.
Kolonits Klára • 3202015-04-13 00:29:27
És csak megjegyzem, ha még a többi szereplő nem is lenne kiemelkedő egy-egy Donizetti vagy Bellini opera koncertszerű előadásán, Kolonits Klára akkor is megérdemelné a lehetőséget - az évadonként több, mint egy Bellini koncert lehetőséget.
Kolonits Klára • 3192015-04-13 00:28:04
A Boleyn Annát nem rég Pécsen adták, aztán itt volt ugye a MÜPA-s is koncert Gruberovával. Cser Krisztián Pécsen VIII. Henriket, a MÜPA-ban Lord Rochefort-ot énekelte. Szappanos Tibor volt Hervey a MÜPA-ban, míg Pécsen Horváth István. Smetont Schöck Atala énekelte a MÜPA-ban, szerintem Jane Seymour szerepére jó választás lenne. Pécsen Várhelyi Éva és Tóth Judit énekelte Seymourt. Lord Percy Pécsen László Boldizsár és Csajághy Szabolcs volt. Lehet, hogy tenort lehetne hívni külföldről, de a szerepek nagyrészt szerintem kioszthatóak lennének magyar énekesnek is. Vezényelni fel lehetne kérni Dinyés Dánielt. Legalább néhány koncertszerű előadást meg lehetne valósítani a MÁO-ban vagy az Erkelben a következő évadban.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53672015-04-09 09:55:02
Ok, nem azt mondta, de a műsorpolitikája nem arról tanúskodik, hogy a repertoárt is az eladhatóság szellemben állítanák össze. Ebben az évadban minden premiert megnéztem eddig - az egyetlen Haydn operát leszámítva - és nem tapasztaltam azt, hogy a lehetőségekhez képest is a lehető legtöbbet igyekeznének kihozni (és most hagyjuk is a rendezéseket, nézzük csak a szereposztásokat) egy-egy premierből, plusz a következő évadban számos olyan opera lesz műsoron, amelyekkel kapcsolatban , nagy a bizonytalanság, hogy mennyire lesz rájuk vevő a közönség: Lear, A vihar, Sly, A tündérkirálynő, Sába királynője, Szerelmi tilalom, Szentivánéji álom. Ezenkívül idén A tenor egyik előadásán se volt telt ház, ahogy A kéjenc útja előadásain se (leszámítva talán a premiert, ahol a harmadik emelet is szépen megtelt, de az írások többsége kiemelte az üres széksorokat) - A tenor és A kéjenc útja pedig szintén műsoron lesz. Szintén az általam nagyon kedvelt Britten Lukréciája kapott három előadást a Solti teremben - a 200 fős (ha jól tudom ennyi a befogadó képessége) terem egy alkalommal sem telt meg, még a földszint is tele volt üres székekkel. Nem tudom a Vérnászra hányan mentek el - nem jutottam el rá, pedig én ezt az operát is szeretem -, de 2010-ben ott voltam az előadásain és nem nagy érdeklődést mutatott iránt a közönség. Az se megoldás, ha ezeket az előadásokat beteszik bérletekbe, amiket eladnak, de az előadásra meg a bérletesek jelentős része nem jön el, mert csak a bérlet másik négy előadása érdekli őket.

Tehát eltudnám fogadni, hogy a bel canto vígoperák jobb eladhatóságára hivatkozik abban az esetben, ha a műsorpolitika az egy-két ritkaság bemutatása mellett, elsősorban a jól eladható darabokat mutatná be. A Luisa Miller szemmel láthatólag érdekelte a közönséget, mégse lett repertoár darab, pedig még énekesek is lennének rá. Ha évadonként lenne egy-két kuriózum, ritkaság az még nem lenne akkora veszteség, de így ez felesleges szerintem és pazarlás. Nekem a barokk zenével sincs semmi bajom, de kétlem, hogy az új Vivaldi bemutató tömegeket vonz majd minden előadásra az Erkelbe. Ugyanakkor pl. a Bartók balettok nincsenek repertoáron, a Hunyadiből sincs magasabb előadásszám - pedig ehhez az Erkel operához még lennének énekesek és a közönség még szereti is - és még lehetne sorolni. Vagy lehetne játszani a Giocondát is - erre is lennének énekesek, talán még a közönséget is érdekelné.

Dühítő ez az interjú, mert úgy éreztem hiányzik belőle az őszinteség, ezenkívül Ókovácsnak semmi önkritikája nincs, és úgy vettem ki szavaiból, hogy semmi sem érdekli csak a saját elképzeléseik. Egy jó vezető pedig nem ilyen - és ez független attól, hogy minek az élén áll. Alázattal kellene közelítenie a darabokhoz, elsősorban az énekesek, a zenészek, az énekkar érdekeit kellene néznie, hogy ne legyenek leterhelve feleslegesen, az énekesek a hangjuknak megfelelő szerepeket kapjanak, érdemeik szerint foglalkoztassák őket (az nem érdem szerint foglalkoztatás, hogy egy-két énekest agyonterhelnek, akkor se lenne az, ha az illetők világszínvonalú hanggal lennének megáldva) a rendezések pedig legalább egy átgondolt koncepció mentén épüljenek fel, még ha ez a koncepció nekem nem is tetszik. Anno Kovalik rendezésiért se rajongtam, de el tudtam őket fogadni.

Biztosan nekem sincs sok mindenben igazam - én így látom. Ennek a vezetősnek a regnálása óta figyelemmel kísérve az intézmény működését, havonta több előadását megtekintve, a főigazgató nyilatkozatait, mások beszámolóit, kritikáit és egyéb írásait rendszeresen olvasva az előadásokról, a Magyar Állami Operaházról. Hevesebben reagáltam, mint kellett volna az is lehet. Ezért elnézést kérek - finomabban is fogalmazhattam volna. De ettől még ez a véleményem. Nyilván az én véleményemet nem különösebben számít, de azért leírtam és elmondtam.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53542015-04-08 21:54:30
Azzal is jó nagyot hazudik, amikor azt állítja, hogy a bel canto operákból csak a vígoperák kelendőek. Anno a Boleyn Annát 10 évig műsoron tudták tartani - gondolom nem üresen tátongó székeknek énekeltek a művészek. Ezenkívül érdekes, hogy a modern darabokkal kapcsolatban (amiknek nem vagyok ellenük, mert én azokat is szeretem, de tisztában vagyok vele, hogy a hétköznapi operalátogatók nem - amivel nincs semmi gond, viszont maga után vonja, hogy akkor nem csinálok egy évadban több, vagy minden évadban modern operabemutatót is - legalábbis ez a hozzáállás lenne a normális) nem zavarja, hogy a közönség többsége nem vevő rájuk és csak néhány előadás erejéig lehet elérni, hogy egy-egy előadásukon a nézőtér nagy része megteljen. Logikai ellentmondások vannak egyszerűen abban, amit összehord. Nem gondolom hosszabb távon fenn tarthatónak, hogy csak azért mert ők preferálnak darabokat nosza rajta, játssza azokat a Ház, ha meg nem fogynak a jegyek ezer forintért árulunk belépőt a földszintre vagy letereljük a harmadikról az embereket. Ez az egész egyszerűen nonszensze agymenés!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53512015-04-08 11:01:27
Tökéletesen igazad van!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 53502015-04-08 11:00:06
Túl sokat dobálódzik a főigazgató úr a számokkal! Nem a mennyiség, hanem a minőség a lényeg - ezzel kapcsolatban nem ártana vigyázó szemét a szocialista gazdaságra vetnie. Ott is a mennyiség fontosabb volt a minőségnél és az se számított, ha ócskavasat gyártunk, csak előzzük meg a nyugati világot az ipari termelésben. Ezért nem tör ki belőlem lelkesedés ezt olvasván:

"Mégis, ha 2018-ra minden összejönne, 15 milliárdos mérlegfőösszeggel azt mondom, hogy a 100 millió euró alatti szubvencióval bíró, ugyanakkor bő 100 millió eurónyi saját bevétellel rendelkező Opera de Paris 25%-án leszünk finanszírozva, a teljesítmény ennek mégis a háromszorosa lesz."

Igen ám, de milyen áron? Az ország egyetlen Operaházáról és a hozzátartozó második játszóhelyről van szó. Az ország egyetlenegy olyan intézményéről, amelynek főprofilja az operák, balettok, daljátékok előadása. Egy ilyen intézményben egyeduralokodóvá tenni egy rendezői irányzatot, a kukába dobni a régi rendezéseket kivétel nélkül nem jó ötlet. Egy ilyen intézménynek stílusok és megközelítések sokszínűségéről kellene szólnia és kínosan ügyelni kellene a rendezők és énekesek nívós teljesítményéra. Egy ilyen intézményben hossza előkészületeknek kellene megelőznie egy-egy bemutatót, gondos próbákkal, szakértő, a zenés színházhoz értő rendezőkkel, a lehetőségekhez képest legjobb énekesekkel.

Számomra furcsa - de lehet nem látom át, hogy megy a vendégművészek szerződtetése - hogy utólag derül ki egy vezetés számára, hogy valaki nem alkalmas a meghívott szerepre. Előtte nincs zongorakíséretes meghallgatás??? Lehet naiv vagyok, de szerintem ez lenne a rendje: több jelöltet meghallgatni, akik 5-6 részletet elénekelnek az adott operából. Vagy ezt lehetetlen kivitelezni? Vagy lehetetlenség egy ilyen meghallgatás után megítélni, hogy alkalmas-e valaki mondjuk Canio szerepére vagy sem?

Aztán megjegyzi az igazgató úr, hogy: "Nincs végtelen mennyiségű pénz, mint Münchenben, Bécsben, és előfordul kényszerhelyzet." - ezzel kapcsolatban nem értem: miért nem énekesekhez választanak darabot??? Na, ezzel elárulta, hogy nem a minőség, hanem a mennyiség a fontos, meg a rendezők. Az énekesek másodlagosak. Majd kerítünk valakit. Egyébként pont Asszád szerepével kapcsolatban kérdeztem a szervezési osztályon a múltkor, hogy akkor most ki fogja énekelni a szerepet? Hiszen Fekete Attila visszamondta. Azt a választ kaptam, hogy Ókovács úr ezen nem szokott fennakadni és kerítenek majd egy másik énekest. Hát megnézem én azt :-).

"De az nem esik ki, aki karbantartja magát, és nem vállal a kelleténél többet vagy nehezebbet operai munkája mellett, nem amortizálja le a magát. Azt a tehetséget szomorúan nézem, aki számos operaházi elfoglaltsága mellett egyszerre készül premierre Győrben és Szegeden… " - na ezen is kacag a májam! A sztárolt Kálmándi nyilván nem vállalja túl magát és Palerdi se és nincsenek gondjaik: sohasem énekelnek fáradtan, nem tűnnek szétesettnek, megviseltnek. Palerdinek a Don Giovanniban még szöveg gondjai is voltak. Menjen már el a kedves Főigazgató Úr és olykor üljön már be egy-egy hétköznapi repertoár előadásra is az agyon foglalkoztatott énekeseivel és nyissa már ki a fülét! A kritika kötete arról tanúskodik, hogy értene hozzá, képes is lenne rá, csak valamiért a gyakorlatban nem akarja alkalmazni.

Hamarosan lesz új Bánk bán - félek belegondolni a rendezésbe. És ha az átdolgozás fog menni - miért nem mehetne, nem rajongok érte, de van létjogosultsága, lehet azt is játszani - akkor is marad az a gyakorlat, hogy az átdolgozók nevét, akiknek a művészi, szellemi munkája benne van a szövegkönyvben, a zenei átalakításokban, a dramaturgiai újragondolásban, majd nem szerepeltetik a színlapokon és az Operaház honlapján? Ez szerintem méltatlan az átdolgozók emlékéhez! Egészen egyszerűen nem fair velük szemben! Szakmaiatlan és pofátlan dolognak tartom - már elnézést a keményebb fogalmazásért. A Hunyadi esetében is ugyanezt gondolom!

És kíváncsi leszek, hogy kifogja énekelni a Lucia permieren a címszerepet és a Bánk bán premieren Melindát. Úgy látszik a vezetőség már eldöntötte, hogy Melinda szerepe már nem Kolonits szerepe - hogy jutottak erre nem tudom és nem is érdekel, de tessék már meghallgatni a vele készült Bánk felvételeket! Gyalázat lesz, ha nem ő kapja Melindát! Plusz ha Peturnak és Tiborcnak is betesznek majd valami gyenge fiatal énekest, mert ugye a fiatalokat kell engedni érvényesülni és még lehetne sorolni!

És hihetetlen, de kimeri jelenti, hogy a kormányzati elvárásokat kell kiszolgálni. Akkor elsődleges lenne a kormányzati propaganda a művészettel szemben? Ez is enyhén szólva szakmaiatlan hozzáállás.

Az Erkel újranyitása, a művészek munkafeltételeinek javítási szándéka az új pórba helyekkel, a fiatalok és családok számára készített programok, a cédé kiadás pozitívumok. Ahogy az Opera felújításának szándéka is, de sajnos mindez mit sem ér, ha az intézmény falai között nincsenek színvonalas, vagy legalább a közepes szintet megütő előadások. Nem kell minden előadásnak ünnepnek és világszínvonalúnak lenni, de ha már fizetek a jegyért elvárhatom, hogy ne Palerdi szerencsétlenkedését, Rálik éles hangját, vagy Kálmándi mindig ugyanolyan színpadi jelenlétét kelljen feltétlenül elviselnem és ne legyen választási lehetőségem, hogy hallhassak egy minőségi Leporellót, Sarastrot vagy Dalandot is, hogy a kedvenc Jenufámat ne kelljen elkerülni, mert már megint csak Rálik énekeli. Steinberget meg a Par-Bajos ámokfutása után már rég száműzni kellett volna a zenekari árokból!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523232015-04-07 14:56:58
Teljesen igazad van!
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Budai vár (Szentháromság tér - Nagyszínpad)

Szokolay Dongó Balázs és a Corpus Harsonaquartett lemezbemutató
17:00 : Tolcsva
Oremus-szalon

Balázs János (zongora)
"Zempléni Fesztivál"

18:00 : Füzérradvány
Károlyi-kastély

Trüffel Quartet és barátai
Gabora Gyula (hegedű), Lázár Gyula (nagybőgő)
"Zempléni Fesztivál"
Mozart: D-dúr templomi szonáta K.124.
Massenet-Thais: Meditation
Pachelbel: Kánon
Vivaldi: A négy évszak

19:00 : Tokaj
Paulay Ede Színház

Liszt Ferenc Kamarazenekar
Várdai István (művészeti vezető), Tfirst Péter (koncertmester)
"Zempléni Fesztivál"
Grieg: Holberg-szvit, op. 40
Pavel Fischer: 3. vonósnégyes „Mad Piper” – vonószenekari előadásban
Csajkovszkij: Vonósszerenád, op. 48
Jörg Widmann: 180 Beats per Minute
A mai nap
született:
1937 • Bogár István, zeneszerző, karmester († 2006)
1974 • Maxim Vengerov, hegedűs
elhunyt:
1611 • Tomás Luis de Victoria, zeneszerző (sz. 1548)
2016 • Daniela Dessi, operaénekesnő (sz. 1957)