Sajnos a honlap teljes cseréje elkerülhetetlen. Olyan mértékben szigorodtak például a biztonsági követelmények, hogy azt egy darabig még lehetett toldozni-foldozni,
Ha viszont váltani kell, akkor azt szeretnénk jól csinálni. Ebben kérnénk egy kis segítséget,,,
Megpróbálunk holnap este is indítani egy online beszélgetést, de a témánk egyelőre nem Kurtág operája lesz, hanem az egész Momus honlap tervezett újjáépítése. Most még vitatkozhatunk arról, hogy ki milyen új funkciókat szeretne látni és milyen modern formát nem.
Egyáltalán miért kell nekünk új honlap? Megbeszélhetjük!
Kedden, azaz 7-én pontosan este nyolckor kezdünk...
A Concerto Budapest szombat esti koncertje adta a tippet, de ugyanebben a felállásban már koncerten is volt szerencsém hallani a darabot, 2013-ban, a Müpában már ment, és én írtam is róla:
Örülök, hogy nektek is tetszett ez a részlet. Az a helyzet, hogy pontosan emiatt érdemes csinálni ezt az egész játékot. Gyakran kerülnek elő olyan darabok és előadások, amik szinte újrarajzolják zenei ismereteimet. Máskor is volt már ilyen: nem jut eszembe semmi, tudok-e valami újat és érdekeset feladni, megnézem a névnapokat, különleges alkalmakat - és persze az évfordulókat. És aztán az egyiknél rátalálok valamire, amit korábban még soha nem hallottam.
Sokkal gazdagabb vagyok, mióta bevállaltam ezt a munkát...
A következő online beszélgetést a következő kedden. azaz tizedikén tartjuk. A téma változatlan, szeretnénk a modern opera-előadásokról, rendezésekről beszélgetni.
Reményeink szerint a beszélgetésben exkluzív vendégünk lesz - Pál Tamás!
A lap tetején megjelenő "ákombákomokat" megpróbálom hamar eltüntetni. A megoldások szerencsére rendben megérkeznek. Az áprilisi összesítést egy lementett adatbázison tudtam elvégezni, íme:
A dolog nem ilyen egyszerű! Vivaldi idejében még nem létezett a "normál zenei A", ráadásul az 1955-ben szabványosított 440 Hz-et is szeretik a muzsikusok rendszeresen megszegni, hiszen egy kevéssel magasabb hangolás fényesebbé, csengőbbé teszi a hangszerük hangját.
A régebbi zenetörténeti korokban ilyen szabvány még nem létezett, de a korabeli hangszerek alapján egyértelmű, hogy a barokk korban a hangolás mélyebb volt a mainál. Az, hogy egy zenekar "korhű" hangszereken játszik, azt is jelenti, hogy a korabeli A-ra, azaz 415 Hz-re hangolnak
Hónap első keddje lévén, ma is tervezünk egy online összejövetelt. Aktuális témánk: Milyen kapcsolat van a művészek, hangszeresek, énekesek vagy szerzők szakmai minősége és közemberi megnyilvánulásai között.
Érthetőbben: Meg kell-e védeni a közönséget Gergiev vagy Netrebko orosz-barátságától - netán Wagner antiszemitizmusától. Higgadt olvasóinkat nagy szeretettel várjuk, kb. este fél nyolckor kezdünk.
Ahogyan írtam, Dobszay-Meskó Ilona zeneszerző és karmester lesz a vendégünk, és ígérte magát Párducz Árpád agykutató is, aki nagy zenebarátként már korábban is tartott előadást a férfiak és nők közötti különbségről. Nyolc órakor kezdünk,
A további, fejlesztésről szóló feljegyzéseket a "Haladjunk tovább" topicba fogom tenni, addig is elmondom itt a gyors, konkrét választ.
Egyedül az jelent megoldást, ha a felhasználók ide olyan képeket linkelhetnének be, amit saját maguk töltöttek fel ide, a momus tárhelyére, és nem máshová, más szerverekre kellene hivatkozni.
Nagy kérdés, hogy ez mennyivel növelné meg a tárhely-igényünket. (A szövegek meglepően kevéssel beérik a fotókhoz képest.) A kiszolgálás sebességén kívül a tárterület az, amit a szolgáltatók viszonylag drágán mérnek. Esetleg az lehetne megoldás - még nem bólintottunk rá - hogy kép-feltöltési joga és lehetősége a Café Momus egyesület tagjainak lehetne, akik ezért (és egyebekért) évente mondjuk 6000 forint, azaz havi 500 forint tagdíjat fizetnek. Sajnos pontos kalkuláció még nincs...
A technikai fejlesztés igénye már régóta napirenden van, de most már dolgozik is rajta egy csapat. Aktuális átbeszélnünk, hogy kinek milyen igénye lenne, miben kellene máshogy működni az újságnak, és mi maradjon így.
A "privát üzenetek" rendje mindenképpen változni fog, Szeretnénk ha az olvasók - kellő ellenőrzéssel - helyi programokat fel tudnának venni a műsorajánlóba, de azon is törjük a fejünket, hogy a fórumokba beírt igényesebb koncert-beszámolókat, vagy esszé szerűségeket kitehessünk a címoldalra is - stb.
Kb. két hete Kelemen Barnabás játszotta a Hartmann Concertót a Zeneakadémián (Anima Musicae Kamarazenekarral). A koncert után én többször is meghallgattam a darabot. Tudtam, hogy nehéz lesz, de nekem tetszett annyira a darab, hogy bevállaltam. Úgy gondolom, hogy mindenképpen érdemes meghallgatni...
Egyelőre rendszertelenül érkeznek a hírek, és főleg az ott rendezett események műsoráról kevés az információ. A honlapjukon elég nehezen igazodom el, pillanatnyilag semmilyen olyan koncertet nem látok, aminek bármilyen hagyományos értelemben vett "műsora" lenne.
Nem zárkózom el, hogy külön topikot nyissunk a Magyar Zene házának, de jó lenne először legalább beleszagolni az ottani levegőbe.
Bocsánatot kérek az extrém nehéz feladatért - tényleg nagyon kevesen jöttek rá a megoldásra. Egyetlen mentségem van - talán - nekem nagyon tetszett a darab, különösen a Voces8 ének-együttes előadásában. Remélem, hogy a mű szépsége mindenkit kárpótol...
Egy jó darabig nem is mertem hozzászólni, hogy ne tüzeljem tovább a számomra érthetetlenül megasra csapó indulatokat. Első késztetésem amúgy is az volt, hogy takatsa biztatására tényleg csinálok egy barackpálinka-topikot, merthogy a zenén kívül sajnos én azt is szeretem.
A komolyzene határai mindenesetre eléggé képlékenyek. Nekem is vannak elképzeléseim, de mivel én is képlékeny vagyok, nem nagyon szeretek veszekedni fölöttük...
Mindenesetre, aki ma este hétkor ráér, kérem csatlakozzon online beszélgetésünkhöz, hogy Zétával együtt átbeszéljük ezt a témát is.
18 óra körül ebben a topikban fogok közzétenni egy linket. Jöjjön, aki tud!
Jövő hét kedden már elseje van, tehát jó lenne találkoznunk.
Azt javaslom, hogy próbáljuk átbeszélni, egyáltalán mit nevezünk komolyzenének! Az első perctől nem akartuk beengedni az úgynevezett könyűzenét, nem kell a terrormetál, és nem kérünk a "keresztény rock"-ból sem (akármit is jelentsen az)...
De ami gyakran felmerül, mi legyen az operettel, a musicallel vagy a filmzenével?
A négy utolsó ének feltűnően súlytalan volt, de tartok tőle, ebben Fischer Ivánnak is lehetett szerepe. Nem mert szélesebb, "szemlélődőbb" tempókat venni...
Ahogy az "Olvasói levelek" fórumban már jeleztem (és ahogy Zétával már kis is próbáltuk) ezentúl kisebb-nagyobb rendszerességgel - de legalább havonta egyszer - szeretnénk egy személyes beszélgetést szervezni, ahol előre meghirdetett témákat beszélnénk meg. Valamelyik táv-munkából és/vagy digitális oktatásból ismert eszköz segítségével fogunk összejönni, első ízben már holnap, azaz 4-e kedden.
Reményeink szerint ez a forma lehetőséget ad arra, hogy az írásosnál gyorsabban, eredményesebben, hatékonyabban jussunk eredményre egy-egy témában.
Azt javaslom, hogy először magáról a házirendről tárgyaljunk - például készülhet-e felvétel, hogyan kezeljük - egyáltalán fogadjuk-e - az inkognitójukhoz ragaszkodó vendégeket.
További témákhoz itt várjuk a javaslatokat, és jó néven vesszük azt is, ha valaki résztvevőként előre jelentkezik. A beszélgetést holnap este hétkor én fogom indítani.
Mindenkitől elnézést kérek a túl nehéz feladatért, erről a youtube közreadásról nem is tudtam. Én éppen a rádiónál dolgoztam, amikor ez elhangzott - gyakorlatilag egyetlen egyszer, különösebb próbák nélkül. "Kereskedelmi forgalomba nem hozható" záradékkal tartogatták évtizedek óta a szalagtárban.
Egyszerűen szerettem volna, ha legalább egy-két részt hallotok belőle, szerintem Rudolf Péter zseniális... :-)
Bocsánatot kérek a késésért, hétfőn tényleg csak egy próbálkozást tartottunk Zétával... Meg lehet próbálni újra, szerintem fog működni. A továbbiakban azt javaslom, hogy havonta egyszer - mondjuk az első (vargy utolsó) keddre rendszeresíthetnénk ezt a találkozási formát.
Többen vannak itt a fórumokon, akik nem kívánják felfedni az inkognitójukat, ezt nem könnyű megtartani egy ilyen beszélgetésban. Talán ez az első probléma.
Még tovább bonyolítaná a helyzetet, ha ezeket a beszélgetéseket rögzítenénk, pedig akkor tanulságul később is elérhetővé tennénk őket. Akkor hívhatnánk vendégeget, hogy egy-egy kérdésben segítségükkel, szakértelműkkel jobban elmélyedhessünk.
Kedves Katalin, nevezhetjük ezt a kisérletet a továbbiakban is "Virtuális kerekasztal"-nak?
Csodaszép Karácsonyt és Boldog Új Évet kívánok kedves olvasóinknak, fórumtársunknak, játékosunknak és úgy általában mindenkinek!
Ugyanakkor fölmerült bennem, mi lenne, ha - a járvány közben kényszerből megtanult technológiákat hasznosítva - személyesen is tudnánk pár szót beszélgetni. Terveinkről, kívánságainkról és csak úgy, a zenéről.
Most a két ünnep között (akár már holnap, vagy kedden, szerdán, csütörtökön este) közölnék itt egy google meet linket (vagy Zoom-ot) - és aki ráér, nincs jobb dolga - csatlakozhatna hozzánk...
Az időpontra és a témára itt is és a facebook-oldaunkon is várunk javaslatokat, és holnap este hétkor fixáljuk és megbeszéljük a következő lépést!
Még egyszer: mindenkinek köszönöm, hogy velünk voltatok 2021-ben is!
Még a maira is csak egyetlen (rossz) megoldás érkezett. Tényleg, nem elég karakterisztikus az a tétel amit föltettem, én se ismerném meg. Ha nem haragszotok, ezt hamarosan kibővítem mondjuk két tétellel - úgy sem lesz hosszú... Aztán a holnapit és a többit teljesen újragondolom!
Néha azért sodródom a kelleténél távolabbra, mert túl gyakran sem szeretném ugyanazt a darabot feladni. Persze, csak jobban kellene tudni válogatni. Igyekszem odafigylni.
Talán csak annyit mondanék mentségül, hogy elég gyakran hallgatom a Washingtoni online komolyzenei rádiót. Ott többször hallottam már ezt a "Norvég rapszódiát". Itt kortárs darabokat soha nem tűznek műsorra, de harmodvonalbeli ismeretlen műveket annál gyakrabban.
Tegnap tényleg az állatok világnapja volt, és nem volt jobb ötletem. Esetleg az "Állatok farsangja" lett volna még opció, de annak elég sok különböző részlete szerepelt már.
10:30 : Budapest Budai vár (Szentháromság tér - Nagyszínpad) Szokolay Dongó Balázs és a Corpus Harsonaquartett lemezbemutató17:00 : Tolcsva Oremus-szalon Balázs János (zongora) "Zempléni Fesztivál"
18:00 : Füzérradvány Károlyi-kastély Trüffel Quartet és barátai
Gabora Gyula (hegedű), Lázár Gyula (nagybőgő) "Zempléni Fesztivál"
Mozart: D-dúr templomi szonáta K.124.
Massenet-Thais: Meditation
Pachelbel: Kánon
Vivaldi: A négy évszak
19:00 : Tokaj Paulay Ede Színház Liszt Ferenc Kamarazenekar
Várdai István (művészeti vezető), Tfirst Péter (koncertmester) "Zempléni Fesztivál"
Grieg: Holberg-szvit, op. 40
Pavel Fischer: 3. vonósnégyes „Mad Piper” – vonószenekari előadásban
Csajkovszkij: Vonósszerenád, op. 48
Jörg Widmann: 180 Beats per Minute
A mai nap
született: 1937 • Bogár István, zeneszerző, karmester († 2006) 1974 • Maxim Vengerov, hegedűs elhunyt: 1611 • Tomás Luis de Victoria, zeneszerző (sz. 1548) 2016 • Daniela Dessi, operaénekesnő (sz. 1957)