vissza a cimoldalra
2022-12-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5778)
Opernglas, avagy operai távcső... (21629)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63972)
Társművészetek (2585)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Balett-, és Táncművészet (6159)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3325)
Operett, mint színpadi műfaj (5259)
Pantheon (3201)
Momus-játék (6361)
A díjakról általában (1180)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1599)
Birgit Nilsson (60)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3188)
Kimernya? (4696)
Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? (141)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5405)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5230)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A nap képe (2349)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Tejberizs
Leírás:
Honlap:
   


Tejberizs (266 hozzászólás)
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32992022-11-22 20:17:08

Meghirdette jövő évi műsorát a Szegedi Szabadtéri Játékok



Operaelőadás nem lesz sem a Dóm téren, sem Újszegeden. Csak egy operett- és operagála lesz a Dóm téren.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32952022-11-06 15:31:44

Interjú Dinyés Dániellel a szeged.hu oldalon


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32892022-11-05 18:20:14

Márok Tamás írása A bűvös vadász-produkcióról a tiszatajonline.hu oldalon.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32862022-10-16 18:25:47

Szerintem összességében egész jó a Színház A bűvös vadász-produkciója, érdemes megnézni-meghallgatni. Eddigi szegedi működése során most először tetszett Dinyés Dániel vezénylése. De még jobban tetszett Hermann Szabolcsé! A Zenekart elég pontosnak hallottam. Lehet, hogy az erősen felforgatott ülésrend miatt voltak „lötyögések”, de az akusztika „összefésülte”. Mindkét estén szépek voltak a zenekari vonós és fúvós szólók! A Kórus is pontos volt, talán a hangerő volt időnként „forszírozott”. Minden elismerésem Tötös Rolandé, aki a főpróba és a két bemutató előadás után a kiírás szerint a mai előadáson is énekli Max-ot! Négy egymást követő estén… Megítélésem szerint ez a szólam igazán Neki való, biztosan, karakteresen énekelt; az általam eddig Tőle hallott legjobb produkció. Mindkét Kaspar megfelelő. Szilágyi Jánost eddig még nem hallottam, szép hangja van, de „harapósabb” hangadás jobb lett volna. Réti Attilát régen hallottam főszerepben; számomra meglepően jó formában énekelt. A kisebb férfiszerepek majdnem mind megfelelők voltak, egyedül a Remetét éneklő Kelemen Dániel hangadása hagyott bennem (jókora) hiányérzetet… Tudom, udvariatlanság hogy nem a hölgyekkel kezdtem; bocsánat! A négy koszorúslány közül számomra egyedül Szabó Dóra hangja volt élményszerű. Megítélésem szerint mindkét Annuska jó volt hangban és karakterben egyaránt. Kónya Krisztinát is régen hallottam főszerepben, és Ő is szépen megoldotta feladatát. Ferenczy Orsolyának ez a szólamkarakter „fekszik” igazán, nem kellene Donna Annákat énekeltetni Vele. Ők ketten fogják Adélt énekelni A denevér-produkcióban, bíztatók az előjelek. Végül Agátha… Már az évad műsortervének meghirdetésekor arra lettem volna leginkább kíváncsi, vajon ki fogja énekelni Agátha szólamát. Látszott, hogy Máthé Beáta és Varga Anna is nagyon igyekezett megoldani a feladatot, de megítélésem szerint egyiküknek sem sikerült igazán. Én úgy éreztem, mintha mindketten bizonytalanok lettek volna, mintha féltek volna a szólamtól, a szereptől. Máthé Beáta hangjáról továbbra sem érzem, hogy „igazi” szoprán lenne, egyszerűen nem „sugárzik” igazán magas fekvésben. Az áriák lassú részei alapján úgy gondolom, legato-ja továbbra is fejlesztésre szorul. Varga Annát először hallottam énekelni. Szép lírai szopránja van, de még több technikai hiányossága, és el is fárad. A rendezésről nem írok. Számomra megfelelő volt, különösebb ellenérzésem nem volt vele kapcsolatban. Segítette a zenét, nem rombolta.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32772022-10-12 15:53:58

Beszámoló, képek és video A bűvös vadász-produkció közönségtalálkozójáról a szeged.hu oldalon


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32742022-10-07 15:25:15

Közönségtalálkozó lesz A bűvös vadász-produkcióról


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32732022-10-06 13:42:50

A Színház honlapján olvashatók A bűvös vadász-produkció tervezett napi szereposztásai.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 637612022-10-05 11:26:43

Ókovács Szilveszter levele a Toscáról az origo.hu oldalon


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32722022-10-03 16:00:20

Interjú a papageno.hu oldalon Szőcs Artur rendezővel A bűvös vadász-produkció jövő heti premierje kapcsán.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32682022-09-27 17:49:54

A Színház honlapján olvashatók A denevér és A kalóz produkciók tervezett szereposztásai.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32672022-09-07 18:11:11

A Színház honlapja szerint Cseh Antal már nem tagja az operatársulatnak. A neve és a képe sincs ott a társulati tagok felsorolásánál.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32652022-09-07 15:10:54

"Operabemutatóra készül a Szegedi Nemzeti". Rövid előzetes A bűvös vadász-produkcióról.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32642022-09-06 18:28:06

Ma volt a Színház évadnyitó társulati ülése. Ezen szó volt az energiahelyzet miatti változásokról is:



"[...] Az már biztos, hogy az elszálló energiaárakkal járó költségnövekedés nem teszi lehetővé az összes eredetileg tervezett bemutató színpadra állítását. Ennek értelmében lekerül a műsorról a Don Giovanni, a Pomádé király új ruhája, a Zdenec Adamec, valamint megszűnnek a gyerekbérletek. [...]"


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636342022-09-05 15:04:15

Válasz a válaszra:



Ókovács Szilveszter: Mi nem megyünk feljelenteni


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636332022-09-05 15:04:14

(Bocsánat, kétszer küldtem el.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32632022-09-05 11:37:11

Köszönöm az infót!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32612022-09-04 09:15:26

A Színház honlapján olvasható A bűvös vadász-produkcióban részt vevő Szereplők, Alkotók és Közreműködök felsorolása. Két kérdés: 1. Ki fog vezényelni? 2. A Kaspar szerepére kiírt Szilágyi Jánosról mit lehet tudni, honnan érkezik?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 636082022-09-01 11:33:58

Lehet-e már tudni, ki lesz Scarpia?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56432022-08-27 08:33:36

Malina János írása a revizoronline-on a Poppea megkoronázása MÜPA-beli produkciójáról


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56192022-08-22 09:09:50

László Ferenc írása az Attila-produkcióról a revizoronline-on.


Wagner-felvételek • 3142022-08-21 22:05:29

Apropos Waltraute: a monológ vége felé a kislány Rubik-kockát tekerget... Így legalább magyar vonatkozása is lett a produkciónak.



Számomra az legfájóbb, hogy szimpla kisérőzenévé degradálják a wagneri zenedrámát. De még annak is a gyengébb fajtából, "köszönhetően" a vezénylésnek.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55962022-08-15 16:16:44

Nem nagyon szoktam foglalkozni a beszámolók nyelvezetével, de Oszlányi Gyöngyvérnek ezt az irományát olvasva kikívánkozik belőlem a "penetráns" jelző.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32582022-08-09 08:41:04

A Színház honlapja szerint változott a jövő évad operai műsorterve:



"A 2022/23-es évad előzetesen meghirdetett műsora változik: Giuseppe Verdi Falstaff című operája helyett A kalózt láthatja a szegedi közönség 2023 tavaszától. A korábban megváltott bérletek automatikusan módosulnak, érvényesek az új előadásra."



A produkció honlapja.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32372022-08-06 11:37:02

Volt-e valaki augusztus 4-én a Városháza udvarán, a Nánási Helga - László Boldizsár házaspár Opera-szerelem  c. estjén?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32102022-08-03 08:52:09

Márok Tamás írása a Traviata-produkcióról a tiszatajonline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32062022-08-02 11:54:19

De, Verdi esz hangot írt a kérdéses helyen. Csak nem háromvonalasat, hanem kétvonalasat. :-)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31812022-07-27 17:52:41

Interjú Juronics Tamással, a Traviata-produkció rendezőjével a revizoronline-on.


Pantheon • 31102022-07-26 17:29:14

Néhai Lukácsházi Győző 2013 és 2018 között a Szegedi Szimfonikus Zenekar igazgatója is volt.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31772022-07-02 16:13:34

A Szabadtéri honlapján olvasható az idei La Traviata-produkció teljes tervezett előadói gárdája.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634422022-06-26 18:10:39

Bocsánat az OFF-ért!



A Nyugat lánya-produkció utóbbi előadásait dicsérő hozzászólásokról eszembe jutott Abody Béla Gyere velem operába c. könyvének egyik részlete. Abody 1963-ban Rómában látta A Nyugat lánya egy produkcióját, aminek főszerepeit A. Stella, M. del Monaco és G. Guelfi énekelték. Az előadásról szóló beszámoló ezzel a konklúzióval zárult:



„[…] Itt hát a kiemelkedő egyéni teljesítmények és a hangformátumok bizonyos fajta azonossága, a túlrészletezés háttere előtt izgalmasnak ható „vadromantikus” felfokozottság megmentette, sőt élménnyé avatta az előadást. Csak éppen: nem korszerű élménnyé. [kiemelés A.B.] S a kritikák savanyúan, ám beletörődéssel kellett, hogy nyugtázzák A Nyugat lánya-staggione további sorsát: amint a nagyok egymás után „kiszálltak” a produkcióból, valahogy értelmét vesztette az egész, elvérzett a nyílt színen három előadás után. […]”



ON


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31752022-06-12 08:42:08

Korábban - 2022.03.27., 3051. hsz. - belinkeltem ide egy, a delmagyar.hu oldalon megjelent interjút, amiből az alábbi részt idéztem akkor:



"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában. 

Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."



Ezek alapján úgy gondolom, Dinyés Dániel fog vezényelni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633682022-06-09 22:46:09

Esetleg "jugendlich-dramatisch" :-)


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15212022-06-07 21:42:08

Sába királynője: országos tévépremier az M5 műsorán


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54842022-06-07 16:10:53

Interjú Fischer Ádámmal az idei Wagner-napok előtt.


Wagner • 26992022-06-06 17:58:36

Kedves Katalin!

Sikerült megnéznem Cosima Naplójának német kiadását (München, 1976-77). A 2697. hozzászólásomban a magyar nyelvű válogatásból idézett, 1882-es nyári bejegyzések közül a június 23-i és július 2-i német szövegében a „Blumenmädchen” szó áll, a július 9-iben a „Bl.mädchen”, a július 13-iban pedig „Blumen”.

A „viráglány(ok)” szó után kutatva átnéztem a magyar nyelvű kiadást visszafelé 1877 januárjáig. A legkorábbi bejegyzés, amiben ezzel a szóval találkoztam, 1878. március 23.: „[…] Tegnap este [Richard] azt mondta: örültem a viráglányaimnak, és most ez is olyan nehéz. Azt kérdi tőlem, vajon milyen ruhában legyenek először, „mintegy virágszálakba, majd virágszirmokba öltözve”.[…]” A német kiadásban e dátumnál is „Blumenmädchen” szerepel.

Van egy korábbi dátum is a magyar kiadásban, amiben e témáról van szó, de ott még más szó szerepel. 1877. február 12.: „[…] Ma azt mondta [Richard], Klingsor asszonyait fa-növényekként akarja ábrázolni, a kórusdallam sugallja ezt; múlandó lényekként, nem pedig ördög-nőkként fogja fel őket.” A német szövegben itt „als Baum-pflanzen” áll.

Átnéztem a német kiadást 1877. február 12. és 1878. március 23. között, de nem találtam e témához kapcsolódó újabb bejegyzést. Ezek alapján azt gondolom, hogy a „Blumenmädchen” kifejezés valamikor e két dátum között keletkezhetett.

A biztonság kedvéért megnéztem még a mű első prózai fogalmazványának szövegét is, amit 1865-ben írt Wagner az ún. „barna könyv”-be. Ennek magyar kiadásában a kérdéses helyen ezek állnak: „[…] Parzival belép Klingsor csodálatos varázskertjébe [...] szép asszonyok futnak elő egyenként, más-más irányból; hevenyészve magukra vetett, vad ruhákban vannak, a hajuk rendezetlen stb. […] néhányan félrevonulnak a lombok rejtekébe, és vonzóan díszített hajjal, tetszetősen magukra öltött öltözékben stb. jönnek újra elő […]”


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31722022-06-03 21:03:35

Szabadtéri honlapján megjelent néhány újabb név az idei Traviata-produkció tervezett szereposztásából. Kolonits Klára neve már régóta ott volt Violettaként, és Juronics Tamásé is rendezőként. Az új nevek: Vajda Júlia (Flora), László Boldizsár (Alfredo), Alexandru Agache (Germont)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31712022-06-01 20:03:20

Az Évadzáró társulati ülésről a Színház honlapján.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54762022-06-01 08:51:49

Thielemann, a hangmérnök - Christian Thielemann és a Drezdai Staatskapelle. Csabai Máté írása a revizoronline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31692022-05-30 08:37:59

Beszámoló a Dömötör-gáláról a tiszatajonline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31682022-05-29 08:52:14

Tegnap este volt a Színházban a Dömötör-díjak átadó gálája. A operai díjakat kapták:



Legjobb operaénekesnő: Ferenczy Orsolya



Legjobb operaénekes: Szélpál Szilveszter



Nagyon örülök Ferenczy Orsolya elismerésének! Igazán megérdemelte!



Az életműdíjat Vajda Júlia kapta, akit a Legjobb női mellékszereplőnek is választottak. Remélem, még sokáig megörvendeztet minket művészetével!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632922022-05-19 21:30:19

Istenek hosszas alkonya, avagy visszahúzzuk Wagner Gyűrűjét. Ókovács Szilveszter írása az origo.hu oldalon


Wagner • 26972022-05-14 15:46:45

Kedves Katalin!

Javítanom kell 2693-as hozzászólásomat! Biztosan nem az a zongorakivonati megjegyzés volt a „viráglány” kifejezés eredete.

Más ügyben bogarásztam Cosima Naplójának magyar kiadását, az 1882-es nyári időszakot. Több bejegyzésben is találkoztam a „viráglány” szóval:

„1882 Június, Péntek, 23-a. […] A gyakorlati kérdéseket illetően R[ichard] úgy határozott, hogy a viráglányok mindjárt a jelmezükben jelennek meg a színpadon, […]”

„1882 Július, Vasárnap, 2-a. […] Reggel a zenekari próba után a viráglányokat mind együtt láttuk egy szobában, elbűvölő látványt nyújtottak.[…]”

„1882 Július, Vasárnap, 9-e. […] A virágok (R[ichard] kívánja, hogy így nevezzék őket, nehogy virágáruslányokra gondoljon valaki) elragadóak;[…]”

„1882 Július, Csütörtök, 13-a. […] Ebédvendégünk a három (szólista) viráglány.”

A Napló eredeti, német nyelvű szövege nem áll rendelkezésemre, így nem tudom ellenőrizni, valóban a „Blumenmädchen” szó áll-e abban a megjelölt helyeken. De az előbb harmadikként idézett helynél annyira "virág"-ra utaló a szövegösszefüggés, hogy nehezen tudom elképzelni, hogy nem a „Blumenmädchen” helyett „Blumen” elnevezésre vonatkozik Richard Wagner kérése. Ha egyszer sikerül elérnem az eredeti német szöveget, jelezni fogok az eredményről :-)

Ezek alapján azt gondolom, hogy már a Parsifal 1882. július 26-i ősbemutatója előtt használatos volt a „viráglány(ok)” kifejezés. De hogy kitől származik, azt nem tudom.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31322022-05-13 08:34:08

FREE SZFE: Operavizsga – FREESZFE zenés rendező szakos hallgatók vizsgája



2022. május 26., 19 óra, Nagyszínház


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31192022-05-11 11:39:11

Don Giovanni Szegeden, a XXI. században, valamint egy előadás, amiből egy szót se értettem - Horváth Péter színházi élménybeszámolója két előadásról a tiszatajonline-on


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31162022-05-09 14:13:42

Hát igen, a tervezett szereposztásokról nincs hivatalos hír. Nem voltam ott a REÖK-palotánál a meghirdetéskor; lehet, hogy az ott előadott részletekből lehetne következtetni. A legjobban arra lennék kiváncsi, vajon ki énekli Agatha szólamát.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31142022-05-08 18:52:31

Természetesen igaza van. Először csak "Pomádé király" volt kiírva, és nem voltam biztos benne, hogy ez azonos a "Pomádé király új ruhája" operával. A "Denevér" egy operett.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31112022-05-07 20:59:39

A Színház meghirdette a 2022/23-as évadot. Ami az operákat illeti: A bűvös vadász, Falstaff.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631882022-05-03 18:37:14

Esztergályos Máté írása a Simon Boccanegra-produkcióról a revizoronline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31102022-05-02 08:51:32

Az idei Szabadtéri La Traviata-produkcióját Juronics Tamás rendezi.



A szereplőkről még nincs adat a Játékok honlapján. Az előbbi írás szerint: "hamarosan pedig arra is fény derül, kik énekelhetik a világhírű szerepeket [...]"


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31092022-04-29 19:47:38

"Királynők párharca Szegeden" -  Kondor Kata írása a Maria Stuarda-produkcióról a fidelio.hu oldalon.


Pál Tamás, karmester • 2482022-04-26 21:36:57

„Művészek Szegedről” - beszélgetés Pál Tamás karmesterrel


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31072022-04-23 21:41:46

Kolonits Klára fb-oldalán találtam a Művésznő alábbi - április 18-i - írását a Don Giovanni-produkcióról:



"DON GIOVANNI (március 18,20)



Szubjektív beszámoló és ajánló az április 28,30, május 14. szegedi, és a május 17.-i Primavera Fesztiválon, Budapesten, az Eiffel Műhelyházban tartandó előadások elé



Énekes kollégaként és családtagként is érintett, ezáltal vállaltan elfogult vagyok a szegedi, Horváth Csaba által rendezett Don Giovanni előadással. Azért írtam egy hosszabb beszámolót/kedvcsinálót, mert véleményem szerint az utóbbi évek egyik legfontosabb előadása született meg, bebizonyítva, hogy lehetséges a fizikai színház eszközeivel új utat nyitni az operajátszás előtt. Magam is részt vettem több ilyen fúziós előadásban ( Trigon, Lautrec táncolni fog) ezért szívügyemnek tekintem, hogy felhívjam a figyelmet. Érdemes megnézni, vitatkozni, gondolkozni!



Ez a beszámoló az első írásom operai témában, szándékom szerint a jövőben több előadásról is szeretnék olyan kritikákat írni, amelyek több gondolatot szánnak az énekesek teljesítményének.



Don Giovanni Szeged 2022.március 18, 20



A kortárs tánc és az opera műfajának keresztezése nem új keletű ötlet, bár jellemzően barokk operák nemzetközi előadásaiban találkoztam eddig evvel a fúzióval: A genfi Dido és Aeneas és a berlini (Händel opera-részleteken alapuló) Rituale kapcsán.



Horváth Csaba egész munkássága, akár a bartóki életmű több alapművének megkoreografálása, vagy két kortárs opera-produkció megrendezése szerencsés pillanatban érkezett el az opera műfajához. Bátor lépéssel rögtön a repertoár sarokkövének tekintett, mitikus szent szörnyeteggel, a Don Giovannival kezdett.



Horváth nem a hagyományos operai rendezések erővonalai mentén halad. Napként sugárzik Don Giovannija és körülötte kisbolygóként keringenek a többi szereplők. Az egész viszonyrendszer, ami egyben a mozgás rendszere is, nem értelmezhető könnyen a hiperrealizmushoz szokott vagy a régebbi, klasszikus operarendezések video-felvételein edződött nézők számára. Ez a rendezés sok szempontból kiemelkedően költői és rengeteg metaforikus elemet tartalmaz. Az előadásban szinte csak Don Giovanni figurája lesz mozgásában laza, oldott és vonzó: önazonos marad mindvégig. Ez magával hozza azt a jelenséget, hogy érzelmileg és sokszor morálisan is mellé állunk. Természetesnek vesszük mindazon megnyilvánulását, amin a való életben felháborodnánk, de titokban persze vágynánk rá. Horváth képes megfordítani a látásmódunkat azzal, hogy csak Don Giovanni mozoghat szabadon, az ő koreográfiájában van a legkevesebb, apró ismétlődésekkel, elakadásokkal terhelt „kényszeres” elem. Nála ez csak akkor jelenik meg, ha valamely így mozgó szereplővel interakcióba lép. Horváth ars poeticává emelte Don Giovanni azon mondatát: „ha az egyikhez hűséges lennék, az az összes többi nővel kegyetlenség lenne”. Konzekvensen végig tudja vinni ezt a szemlélet-módot, azon az áron is, hogy mindenki más epizodista lesz ebben a drámában. Egyetlen kivételt érzek, Zerlinát, őt emeli egyenragú féllé, igazolva a tézist - Zerlina hozza el a bukást Don Giovanninak.



A színpad (Kiss-Benedek Kristóf és Kalászi Zoltán munkája) vállaltan puritán és időtlen tér. Egyszerű dobogó rendszer, pár felhajtható geometrikus elemmel. A legerősebb és legtöbbet felhasznált kellék a nagyjából másfél tucatnyi hosszú fa rúd. Míg a felhajtható geometrikus helyek hús-színnel béleltek és erősen nőies asszociációkat keltenek, addig a botok az alap fallikus asszociációs rendszeren felül fegyverként, lámpaként, hangszerként, ecsetként, nyársként, bútorzatként és erdőként is funkcionálnak. A jelmezek (Benedek Mari) abszolút modernek, csak a 3 alapszínt (piros, kék, sárga) valamint feketét és fehéret tartalmaznak. Egyetlen kivétel Donna Anna pongyolájának ragyogó narancsszín csíkjai, amely akár azt is jelentheti: Donna Anna meg tudná fordítani ezt az alaprendet, de a kormányzó megölése felett érzett gyász befeketíti őt.



A legfontosabb szín azonban a bőr színe, a nyers, éppen, hogy csak eltakart testű táncosok látványa. A tánckar szerepe rendkívül összetett ebben az előadásban. Ha az ő nyelvezetüket, mondanivalójukat, kommentárjaikat nem tudjuk dekódolni, esélyünk sincs megérteni az előadást. Ez a nyelvezet önmagában is több rétegű, a kortárs táncon kívül akrobatikus, néptánc, és butoh-tánc elemeket is tartalmaz. Nem csak direkt szereplők a táncosok, például parasztlegények, báli tömeg, zenészek, sóvárgó nők, hanem épületek, szobafalak, valamint a szereplők lelki rezdüléseinek kivetülései és a legköltőibb metaforák kifejező eszközei. A legszebb megvalósulások feltűnően mind Don Giovannihoz köthetőek. A darab érzelmi csúcspontja Don Giovanni Canzonettája volt, amikor egy mozdulatlan, élettelen táncosnőt megfest az éppen ecsetként használt egyik fa rúddal és a hangjával életet lehel belé. Olyan finomsággal van megkomponálva a jelenet, hogy ez a nem könnyen énekelhető szerenád tökéletes értelmet nyer: a „vágy” maga a főszereplő, nem annak a tárgya, az ismeretlen nő. Ő csak eszköz, hogy a művészi mondanivaló létrejöhessen. A darab záróhangjaira az életre keltett leány ledöfi az ecsetből lándzsává avanzsált bottal Don Giovannit, utalva a szereplő sorsára, hogy ez a vágy önmagában hordozza végzetét. A másik röpke pillanat az ars poeticává emelt recitativo alatt születik meg. Leporello és Don Giovanni az egyik lépcső fokán lezserül beszélgetnek, amikor egyszer csak megjelenik két férfi táncos, akik levadászott zsákmány gyanánt egy gyönyörű nőt hoznak be fejjel lefelé lógatva egy rúdon. Halottnak, legyőzöttnek hisszük ezt az ismeretlen nőt, akinek göndör vörös hajzuhatagját Don Giovanni ösztönösen, simogató, beletúró mozdulattal babrálja a ”ha az egyikhez hűséges lennék, az az összes többi nővel kegyetlenség lenne” mondata alatt. Don Giovanni oda sem figyel, nála mindez automatikus, ha egy nőt érez kartávolságra, azonnal megérinti, bevonzza. A táncosnő gyönyörűen játssza el, hogy a nő még ebben a félhalott állapotban is reagál, szinte leolvad a nyársról, torz, megmerevedett tartásban is Giovanni közelében akar maradni. Szintén emlékezetes pillanat, amikor a híres „La ci darem la mano” duett alatt Don Giovanni stilizált, széki forgatós néptánc elemeket tartalmazó koreográfiával „főzi” Zerlinát, folyton kibillentve a lányt állhatatosságából. A rövid válaszolgató frázistöredékek zenei gépiességének átemelése a tánc nyelvére igazi stílusbravúr. A többi duettben és áriában is megfigyelhető, hogy amikor repetitív zenei megoldásokkal él Mozart avval együtt jár a koreográfia gépies szaggatottsága is. Mint ahogy a szereplők maguknak is sulykolják sokszor saját mondanivalójukat, pl: „Batti, batti!” a Zerlina áriában, „Vammi ondeggiando il cor” a Donna Anna - Don Ottavio duettben)



A legmegrázóbb metafora ideje a finálé vacsorajelentében jön el, amikor a Leporelló által felkínált étkek és fogások mind hús-vér eleven nők. Gyönyörű a felajánlkozások és kiszolgáltatottságok orgia szerű megjelenítése, és különösen kegyetlen egy férfitáncos bevonása, amikor Don Giovanni azt mondja Donna Elvirának: „ha tetszik neked, fogyassz te is velem”.



Az énekeművészek példás bátorsággal vetették bele magukat a fizikailag láthatóan nagy kihívást jelentő játékba. Mindkét Don Giovanni ideális korú és fizikumú, kondíciójukat jól illusztrálja az a momentum, hogy a darab végén, a vacsorajelentben is helyből ugranak fel a magasított asztal tetejére, valóban démonikus belső energiát sugározva evvel.



Szélpál Szilveszter jól pozícionált, jelenleg kissé németes, világos baritonjával minden akció közben kontúrosan hallható. A canzonetta dal-hangszínét ugyanolyan hitelesen és természetesen keveri ki, mint a finálé sötétebb, átütőbb frázisait. Játékában ugyan ez a természetesség játssza a főszerepet, oldottan vagány, a Pezsgő áriában a modern, diszkótánc improvizációt és a szinte egy lélegzetre énekelt áriát egyaránt csúcsra járatja. Maximálisan hozza a rendező által képviselt mondanivalót: Don Giovannija nem romlott vagy gonosz, neki oly mértékig természetes a saját világlátása, hogy az utolsó percekig nem is érti, mi evvel a baj.



Sándor Csaba figurája összetettebb fiatalembert mutat. Több a groteszk, sötét elem, ugyanakkor sok a játékos, kópés vonás a játékában. Hangszíne olaszos tónusú és az elmúlt években színben és fényben sokat gazdagodott. Az ő Don Giovannija sokszor önmagát is szórakoztatja, megbotránkoztatja, aztán riadt kisfiú módjára szemléli tetteinek következményét. A finálé pillanatában azonban vált, hirtelen felnőtt lesz, karaktere megnemesedik a halál pillanatában.



Leporello figurája is összetettebb a hagyományosnál. Cseh Antaltól ritkán láthatunk ilyen rengeteg fizikai akciót végrehajtó figurát, amit a művész meglepően kifinomult mozgáskultúrával teljesít. Több jelenetben kiütközik a vágy és az irigység az alakított figurából, ilyenkor az alak egyszerre fenyegetővé válik, majd a másodperc töredéke alatt válik szervilissé, visszataszítóan gyáva kisemberré. Az alakítás nagy pillanata a Regiszter ária, amelyben a hangi akrobatizmus mellett döbbenetes fizikai erőpróbát is abszolvál-remekül.



Tötös Roland Don Ottavio figurája is kétarcú. Kiváló és szívszorító „unterman” Donna Anna mellett. Külön kiemelendő, hogy a kétféle Donna Anna karakter mellett kétféle untermant játszik, mindenkor alkalmazkodva partnernőjéhez. A klasszikus papucs-férj figura csak az ária alatt válik azzá a hőssé, akire Donna Annának szüksége lenne, csak éppen akkor ő, Donna Anna, nincsen ott. Ebben a jelenetben Don Ottavio átlényegül, egy más, nemesebb és férfiasabb karakter és hangszín kel életre, hogy aztán az ária hosszú utójátéka alatt visszaváltozzon az örök, tétova és félénk kispolgárrá.



Masetto és a Komtur figurája az egykori ősbemutatóhoz hasonlatosan egy személyre lett kiosztva. Kelemen Dániel tökéletesen hozta Masetto figuráját, aki harsány dúvadból pillanatok alatt elesett kisfiú vált, ha úgy hozta a drámai szituáció. Együgyűségében volt benne valami félelmetes. Ezt a kétarcúságot bele vitte a Komtur figurájába is. A hivatalnok rideg, öltönyös polgári figurája egyszerre volt nevetséges, kisszerű és agresszív. Nem volt semmi nagyszabásúan félelmetes benne, ezért volt mesterien kifordított jelentésű a finálé is: Don Giovanni bukását egy zakós hivatalnok okozta, a középszer hozta el a nagyság bukását.



Donna Anna figurája két különböző olvasatban egyformán hiteles volt: Ferenczy Orsolya hangban és játékban összetett fiatal leányt formált. Indulataiban a vadmacska és a doromboló házi cicus éppúgy megjelent. A szaggatott, erőteljes fizikai mozgások hitelesen ellenpontozták az ájulást vagy az elgyengülést. Vokálisan is színes és gazdag volt az alakítás, a szólam kereteit tökéletesen kitöltötte, gyöngyöztek a koloratúrák, hangja a nagy együttesek vezető szólamában imponáló erővel és fénnyel szólt.



Kriszta Kinga pályáján mérföldkő ez a szerep. A közismerten nehéz szólam könnyedén, olvadó természetességgel szárnyal a szépséges, puha és nemes fényű hangon. Játékban konvencionálisabb, lekerekítettebb, de ezt ellensúlyozta a figura emelkedettsége.



Donna Elvira szerepe nem annyira látványos, ugyanakkor sokkal közelebb van a dráma epicentrumához, mint Donna Anna. A dekoratív égőpiros jelmez, a szaggatott, robot-mozgású, örök perpetuum-mobile sorsra kárhoztatott, fojtott agressziót hordozó női figura egyszerre kelt megvetést és sajnálatot. Csábítóan és buján nőies és mégis taszító. Horák Renáta a karcsúbb hang dacára markáns és hiteles figurát hoz, a „Fuggi traditor!” hírhedt futamai és a belépő ária oktávnál is tágasabb kitörései hibátlanul szólalnak meg. Azokban a jelenetekben, amikor éppen nem énekel, ugyanolyan intenzíven van jelen, rendkívüli test-tudatossága vetekszik a táncosokéval. Egy-egy mozdulata, tekintete különösen sokat tesz hozzá a szerephez.



Dobrotka Szilvia néha szétfeszíti a Mozart éneklés hangi kereteit, de például az említett „Fuggi traditor”-ban példás önfegyelemről tesz tanúságot. Az ő Donna Elvirája esendőbb, könnyebben elcsügged, önsajnálóbb, ugyanakkor végig sugározza a reményt, hogy megválthatja Don Giovannit - ettől lesz szívszorítóan emberi.



Zerlina szerepét sokszor könnyű, csicsergősen szubrett hangú szopránokra osztják, holott a szerep súlyponti részei mind, az ilyen szopránokat alaposan próbára tevő, középlágéban vannak írva. Épp ezért Máthé Beáta Zerlinája reveláció. A szép, sötét, egynemű hang teljesen kiegyenlítetten tölti ki a középfekvéstől a magas B-ig is felkúszó szólamot. Máthé éneklése természetes és önazonos, a hangadás natúr szépsége egyszersmind jellemábrázolássá is válik. Ez a már-már dalszerű egyszerűség Don Giovanni egyetlen lehetséges párjává avatja őt.



Bordás Barbara Zerlinája jóval rafináltabb. Szépen csengő hangon énekel, fűszeresen, többféle hangi karakterrel. Remekül illik Sándor Csaba szintén több árnyalatú, öniróniától sem mentes alakításához. Érdekes adalék, hogy Máthé Zerlinájához a modern fehér esküvői ruha passzol inkább, míg Bordás Zerlinájának igazi terepe a neki rendkívül jól álló sárga tigris-mintás miniruha.



A zenekart dicséri, hogy mindkét karmester zenei elképzelését magas szinten meg tudták valósítani. Dinyés Dániel vezényletével az első este sodró lendületű volt, a recitativók, áriák és együttesek egymásba kapcsolódva, szinte megállíthatatlanul, egy lélegzetre jutottak el a fináléig. Ebben a zenei megfogalmazásban Horváth Csaba rendezésének dinamizmusa remekül érvényesült. A táncosok mozgása által átkötött jelenetek nem értek véget a zenei zárlatoknál, hanem csupán kettőspontot, kérdő vagy felkiáltó jelet tettek és kívánták az azonnali folytatást. A bemutató estéjén tapasztalt 15 perces taps jelezte, hogy ez a lelkesültség a közönségre is érvényes volt.



A második estén Hermann Szabolcs közel 10 perccel hosszabb előadást vezényelt, de mivel ez a lassabb tempó több szereplő hagyományosabb szerepfelfogásával találkozott, a szereplők közti viszonyok hitelesek maradtak. Ebben a hangzó környezetben is remekül érvényesültek Horváth Csaba rendezésének erényei."


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31042022-04-22 09:57:23

Versengő koronás fők - Márok Tamás írása a Maria Stuarda-produkcióról a tiszatajonline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31012022-04-20 08:54:25

Mondjátok meg Máriának - László Ferenc írása a Maria Stuarda-produkcióról a revizoronline-on


Wagner • 26932022-04-16 17:06:10

Kedves Katalin!



Nem állítom, hogy tudom a választ, de a következőket találtam. Két régi Parsifal zongorakivonatom van (Schott, Breitkopf). Mindkettőben az elején a szereplők felsorolásakor valóban „Klingsors Zaubermädchen” szerepel. Később, a II. felvonás színváltozásának leírásánál már csak mint „Mädchen” szerepelnek:



„[…]Von allen Seiten her, zuert aus dem Garten, dann aus dem Palaste, stürzen wirr durcheinander, einzeln, dann zugleich immer mehr schöne Mädchen herein;[…]”



DE: rögtön ezután egy megjegyzés szerepel mindkét kottában:



„NB: Das Ensemble der „Blumenmädchen” besteht aus zwei Gruppen von je drei ersten Sängerinnen,[…]



Lehet, hogy ez az eredet…



Ez a helyzet nem általános. Pl. az Indiana University honlapján elérhető kottában „Klingsor’s Flower-maidens” szerepel, és ott van a megfelelő helyen a fenti megjegyzés is:



https://dlib.indiana.edu/variations/scores/bhq8950/large/index.html



De pl. a wagneroperas.com oldal Parsifal librettójában nem szerepel az említett megjegyzés:



http://www.wagneroperas.com/indexparsifallibretto.html  


Wagner • 26902022-04-15 12:32:57

Köszönöm válaszod, kedves Héterő!



Természetesen igazad van, Wagner németül adta meg. És igen, a "weih" szó sokféleképpen érthető; és nem tudom, van-e hiteles forrás arról, Wagner pontosan hogyan értette. Sajnos, annyira nem tudok németül, hogy az ilyen nehéz kérdésekről eredeti nyelven olvassak. Mindenesetre köszönöm a bayreuth-i forrást!   



De az értelmezés nehézségeit most félrertéve, Wagner mégiscsak odaírt valamit, amit - szerintem - vissza kell valahogy adni. Tehát, ha eltekintünk a "Bühnenweih" fordításától, és csak "Ünnepi játék"-ot írunk, véleményem szerint Wagner szándéka ellen teszünk.



Ami kérdésedet illeti. Én nem ragaszkodom a "felszentelés" szóhoz. Amennyire megismertem Wagner műveit és gondolatait, szerintem a Parsifal nem a bayreuth-i Festspielhaus "felszentelésé"-re íródott. És a Ring sem. Sőt, semelyik másik konkrét színpad "felszentelésé"-re sem íródott a Parsifal. Olvasmányaim és zenehallgatásaim alapján meggyőződésem, hogy sokkal többről van szó. Ebbe itt nem tudok részletesen belemenni, mert egyrészt hosszú; másrészt, mert talán le sem tudom pontosan írni gondolataimat, hiszen zenéről van szó. Egy forrást én is írok: Udo Bermbach - A nürnbergi mesterdalnokok (A demokratikus önszabályozás költői elvei), Magyar Zene 44. (2006) 3., pp. 296-329. Ez ugyan alapvetően a Mesterdalnokokról szól, de fontos kapcsolódásokról ír a Ring és a Parsifal felé.


Wagner • 26882022-04-15 08:58:18

Kedves  Héterő!



A "Mi újság a MÁO-ban" topicban írta legutóbbi hozzászólásában:



" "Színpadszentelő ünnepi játék"?

Bennmaradt a címben a széleskörben terjesztett nézet, miszerint Wagner nem vette volna észre, hogy már öt évvel a Parsifal ősbemutatója előtt (a Ring révén) fogta magát és fölszentelte a bayreuthi színpadot.



Remélhetőleg a tartalmi leírások is előbb-utóbb megújulnak, mint az épület maga.[...]"



Bizonytalan vagyok, hogy jól értem-e, ezért megkérdezem: Ön szerint az Operának el kellene hagynia a "Színpadszentelő" szót a Parsifal címe után, annak ellenére, hogy Wagner így adta meg?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630562022-04-15 08:48:55

Kedves Héterő!



Kérdésem van ehhez a hozzászólásához, de itt off lenne, ezért átviszem a Wagner topicba.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30972022-04-12 08:48:54

Van-e valakinek információja, hogyan sikerült a tegnap esti gála?



Más: egy újabb értékelés a Don Giovanni-produkcióról (is) a Színház honlapján a kultura.hu oldalról.



Sajnos, technikai probléma miatt, csak így tudom beilleszteni:



https://szinhaz.szeged.hu/aktualis/uditoen-friss-zenes-bemutatok-szegeden 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30792022-04-06 22:04:28

Újból a Don Giovanni-produkcióról a deszkavizio.hu oldalon:



“A szegedi operatagozat kiváló művészei nyitottak voltak mindenre” – interjú Horváth Csabával


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30782022-04-06 21:57:37

Stuart Mária, a reneszánsz hacker - Beszélgetés a Donizetti-opera főszerepét éneklő Kolonits Klárával

Hollósi Zsolt interjúja a tiszatajonline-on


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30642022-03-31 11:08:47

Márok Tamás írása Don Giovanni-produkcióról a tiszatajonline-on.


Marton Éva • 8432022-03-29 19:58:09

Marton Éva: A tradíciókra, a tegnapra építjük a jövőt a jelenben


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30572022-03-29 19:48:56

„Don Giovanni inkább egy művész zseni, mint szélhámos hódító” – Interjú Horváth Csabával. Dinyés Dániel Horváth Csaba rendezővel beszélgetett, aki Mozart Don Giovanni című klasszikusát vitte színre a Szegedi Nemzeti Színházban.



Nekem ez a helyzet egyre furcsább... Semmilyen "hivatalos" kritika nem jelenik meg a produkcióról, de most, jóval a bemutatók után közreadnak egy ilyen hosszú beszélgetést a produkció karmestere és rendezője között. Magyarázzák a bizonyítványt?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30552022-03-28 20:50:49

Már azt hittem, teljesen visszhangtalan lesz a Don Giovanni-produkció. Több, mint egy hete volt a két bemutató előadás, és eddig még sehol semmit nem olvastam róla, sem nyomtatásban, sem elektronikusan.



Melyik előadást látta-hallotta?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30532022-03-27 15:38:33

A REÖK Palota rendezvénye 2022. március 30., szerda 18-19:30



"Erkel Projekt- Hunyadi László



Három kis koncerten tisztelegnek a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának énekesei Erkel Ferenc művészete előtt.



Ezen a koncerten a Hunyadi Lászlóból idéznek föl részleteket. A darabot a szegedi közönségnek nem kell bemutatni, hiszen a Szabadtéri Játékok legnagyobb sikerei között tartjuk számon az opera Dóm-téri előadásait.



Szilágyi Erzsébet: Dobrotka Szilvia

Hunyadi László: Tötös Roland

V. László: Bagdi Zoltán

Gara Mária: Ferenczy Orsolya

Gara Miklós: Cseh Antal

Narrátor: Pál Tamás

Zongorán kísér: Zalánki Rita



A programon való részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött.[...]"


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30512022-03-27 15:10:29

A delmagyar.hu oldalon jelent meg ma egy rövid riport a Kolonits Klára - Dinyés Dániel házaspárral. Ennek végén van egy érdekes, számomra teljesen új információ az idei Szabadtéri Traviata-produkciójával kapcsolatban:



"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában. 

Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."



 


Komolyzene és Média • 782022-03-26 18:56:13

Talán ebbe a topicba illik ez a cikk és video.



"Rég hozzászokott a Danubia Zenekar koncertjeinek törzsközönsége, hogy az együttes művészeti vezetője, Hámori Máté karmester valami szokatlannal rukkol elő. Őket talán nem is lepte meg A zenegyűlölő 1.0 című előadás, amelyben Janklovics Péter stand-up jellegű kommentárjai színesítik a klasszikus szerzők műveit.[...]"


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629952022-03-22 09:32:54

Kritika a Hunyadi-produkcióról a revizoronline-on


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30452022-03-14 20:17:10

Március 16-án közönségtalálkozó lesz a Don Giovanni produkcióról.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30442022-03-12 15:18:21

A Színház honlapján olvashatók a Don Giovanni produkció jövő heti, bemutató előadásainak szereposztásai.



Továbbá, egy rövid interjú is olvasható Horváth Csaba rendezővel.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30342022-03-02 08:50:55

Márok Tamás interjúja a librarius.hu oldalon "Vetélkedő királynők: Boross Csilla és Kolonits Klára" címmel


Rost Andrea • 20962022-02-05 16:14:38

Itt olvashatunk az augusztus 17-i koncert tervezett műsoráról.


Rost Andrea • 20952022-02-04 20:56:02

Múlt heti (január 27.) hír a Szegedi Szabadtéri Játékok honlapján, én csak most vettem észre:



"Meghirdette újszegedi programját a Szegedi Szabadtéri Játékok[...]



Augusztus 17-én az örökifjú Rost Andrea születésnapi koncertje varázsolja el az újszegedi közönséget. A világhírű szoprán és vendégei “három tételben - három műfajban” töltik meg dallamokkal a ligetet, egy egyedi látványvilágú, nagyszabású koncert show-ban megcsillogtatva az elsősorban operadívaként ismert előadó sokszínűségét is.[...]"


Pál Tamás, karmester • 2432022-01-30 15:30:40

Interjú Pál Tamással a delmagyar.hu-n. (Nyomtatásban a 2022. január 25-i számban jelent meg.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30232022-01-29 18:15:07

Jövő kedden, február 1-jén délután közönségtalálkozó lesz a Maria Stuarda produkcióhoz kapcsolódóan.


Rost Andrea • 20682022-01-29 14:54:27

Eszerint a Temesi Máriával készült interú szerint már tavaly október közepén tudott volt, hogy Rost Andrea lesz az új tanszékvezető.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30132022-01-28 08:50:11

Köszönjük a tájékoztatást! Honnan származik ez az információ? A Színház honlapján (még) nincs nyoma.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628332022-01-14 21:48:32

Üdvözletem! Próbálom figyelmesen követni a "főváros kontra vidék" vitát. De eddig nem olvastam, nem hallottam konkrét adatot - még hozzávetőlegeset sem - arról, hogy egy-egy idényben mennyi kikérési igény fut be a MÁO-hoz a vidéki operaprodukciók kapcsán, ezek milyen gyakoriak, és kiket - legalábbis melyik hangfajokat - érintenek. Van erről valakinek információja?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628072022-01-13 21:21:33

Interjú Kesselyák Gergellyel az operajátszás helyzetéről.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29872022-01-09 17:35:48

Beszélgetés Dinyés Dániellel az Index Kultrovat podcastjában


Erkel Színház • 111382021-12-20 11:10:41

Márok Tamás írása a Hoffmann meséi produkcióról a tiszatajonline-on.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76112021-12-12 16:48:17

Szomorúan olvastam -zéta- Kesselyák Gergely Hoffmann-vezényléséről írt sorait. Tényleg ennyire rossz a helyzet?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29862021-12-07 09:28:18

A papageno.hu oldalon olvasható Dinyés Dániel "A vidéki operajátszásról" c. tanulmányának 4., befejező(?) része.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29752021-12-02 21:43:15

A papageno.hu oldalon olvasható Dinyés Dánielnek "A vidéki operajátszásról" c. tanulmánya 3. része. A cikk végén jelzi, hamarosan következik az újabb folyatás.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29542021-11-28 17:11:21

Üdvözletem!



Elolvastam Dinyés Dániel írásának első két részletét, kíváncsan várom a folytatást. És elolvastam Ókovács Szilveszer témába vágó levelét is.



Az operák előadási nyelve véleményem szerint is fontos, bár nem döntő jelentőségű szempont. Számomra a döntő a zenei környezet és vezetés: megfelelő zenekar, kórus, és mindenekfelett egy hozzáértő operakarmester. Ahhoz hogy bárhol élő operai közösség alakuljon ki, szerintem elengedhetelen hogy ezek mint alap meglegyenek. Főleg ebből a nézőpontból várom Dinyés Dániel írásának további részeit.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29402021-11-24 22:08:24

Köszönöm az infót!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29382021-11-24 21:50:32

Köszönöm a javítást!



Más: A Színház honlapján olvasható a Szöktetés a szerájból produkció három decemberi előadásának tervezett szereposztása. Meglepődtem, hogy Kolonits Klára nem énekli Konstanzét. Ferenczy Orsolyáé mellett most Rendes Ágnes neve szerepel.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75972021-11-21 16:45:55

Köszönjük Heiner Lajos megemlékezését Karikó Terézről!



A Szegedi Tükör c. helyi lap e hétvégi számában Pacsika Emília búcsúzik Karikó Teréztől.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29312021-11-21 16:41:43

Márok Tamás írása a Dido és Aeneas/Négyhangú opera produkcióról a tiszatajonline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29272021-11-07 12:01:55

Márok Tamás írása a Bohémélet produkcióról a tiszatajonline-ról.



Beszámoló a két kisopera közönségtalálkozójáról a szeged.hu-ról.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29252021-11-02 17:07:21

Lehet, hogy inkább mezzo Máthé Beáta, határozottat nem merek állítani. Mindesetre nekem úgy tűnt, nem "fekszik" Neki igazán Mimi szólama. Technikailag megoldotta ugyan - még sokkal jobban is, mint Bordás Barbara! -, de "erőltetett"-nek éreztem. Lehet, hogy az artikuláció is ezért hagyott kívánnivalót maga után: sajnos sokszor volt számomra érthetetlen a szövegmondása, már nem túl magas fekvésben is. Nyilván "keresi" még a hangját, a Neki való szerepeket, ezért többfélével is próbálkozik. A Dido után többet fogunk tudni... És igen, a magas fekvésben én is több felhangot, több "pezsgés"-t igényelnék; főleg, ha komolyan gondolja, amit szerepterveiről nyilatkozott.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29202021-11-01 22:05:32

Közönségtalálkozó lesz a következő operabemutatókkal kapcsolatban: Dido és Aeneas, Négyhangú opera



Interjú Horváth Istvánnal, a Bohémélet-produkció egyik Rodofo-jával.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29192021-11-01 21:55:18

Köszönjük zéta Bohémélet-beszámolóját! Nagyjából egyetértek vele. Lehet, hogy bennem van a hiba, de én nem tudtam megbarátkozni Máthé Beáta Mimi-éneklésével. Egyedül a "Sono andati" részlet tetszett igazán, ahol az Ő saját regiszterében énekelhetett.



A pénteki bemutatón (okt. 22.) szereplő előadókat jórészt korábbról már ismertem. Tőlük nagyjából azt kaptam, amit várni lehetett. Két főszereplő volt számora ismeretlen: Dinyés Dániel és Sándor Csaba. Nagyon tetszett Sándor Csaba éneklése és színpadi jelenléte! Örömmel hallottam ezt a szép, ígéretes lírai baritont! Nagy reményekkel várom Don Giovanni-ját! Vele ellentétben sajnos elég nagy csalódást okozott Dinyés Dániel vezénylése! Láthatóan nagyon igyekezett megfornálni a művet; ennek ellenére sokszor nyers, sőt helyenként kimondottan durva volt a hangzás. Az énekeseket is elnyomta a zenekar, főleg az első felvonásban. A nagy dallamok "kifeszítésé"-vel is adós maradt számomra, így elmaradt a "mámor" és a "megrendülés" is.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29142021-10-31 16:22:40

Ez jó hír! Köszönjük!



Más: Interjú Gyüdi Sándorral a delmagyar.hu oldalról. (Nyomtatásban már csütörtökön megjelent.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29102021-10-30 22:00:05

Érdekes, hogy Gabor11 fórumtárs alábbi hozzászólásán kívül semmilyen reakció nem érkezett a Színház mostani Bohémélet produkciójával kapcsolatban. Én legalábbis eddig sem itt, a Momuson, sem máshol nem láttam erről szóló írást. Pedig hosszú idő óta ez volt az első operaelőadás Szegeden, ráadásul a produkció az új operai vezetés bemutatkozása is volt. Ennyire érdektelen lett volna az eddigi három előadás?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29072021-10-24 15:15:57

Beszélgetés Máthé Beátával - a Bohémélet produkció egyik Mimijével - a tiszatajonline.hu oldalról


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29062021-10-17 17:52:22

Bocsánat, kicsit megkésve: beszámoló az említett közönségtalálkozóról a szeged.hu oldaláról


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 29052021-10-11 17:26:33

Közeledik a Színház Bohémélet produkciójának október 22-i bemutatója.



Közönségtalálkozó lesz a REÖK-palotában október 13-án.



Továbbá, a Szegedi Tükör c. lap október 9-i számában (6.o.) megjelent egy interjú Göttinger Pál rendezővel.


Wagner • 26742021-10-01 22:01:00

Kedves Edmond Dantes! Köszönöm reagálását! Azért éppen arra a mondatára kérdeztem rá, mert számomra az volt a legfontosabb és az egyetlen kérdéses. A többi részlet világos. Én is sajnálom, ezek szerint a témában máshova helyezzük a hangsúlyt… :-)


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

Magyar Vonóstrió:
Szilvásy Viktória (hegedű), Rudolf András (brácsa), Maróth Bálint (gordonka)
"Adventi hangverseny"
Bach - Mozart: Prelúdium és Fúga
Haydn: G-dúr trió
Schubert - Wolf: Dalok
Beethoven: Szerenád op. 8

18:45 : Budapest
Sára Sándor vetítő- és koncertterem

Iván Tímea, Molnár Noémi (hegedű), Juhász Barna (brácsa), Szabó Péter (gordonka)
"Hangverseny Végh Sándor emlékére"
Schubert: g-moll vonósnégyes D 183
Dvorák: F-dúr (Amerikai) vonósnégyes

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Harcsa Veronika (szoprán)
A Metrum Ensemble szólistái: Kéringer László, Mizsei Zoltán (tenor), Rákóczy Anna (fuvola), Rozmán Lajos (klarinét), Agárdi Eszter (cselló)
Az Új Liszt Ferenc Kamarakórus nőikara (karigazgató: Nemes László Norbert)
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói: Pintér Anna (fuvola), Tóth-Kiss Petra (oboa), Tarcsay Éva (angolkürt), Robotka Bertalan (zongora)
Vezényel: Rozmán Lajos
Purcell–Britten: Three Divine Hymns
Harvey: Ricercare una melodia (fuvolára és szalagra)
Kondor Ádám: Positions
Dunstable: Három motetta
Stravinsky: Kantáta

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Wayne Eagling / Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij: A diótörő

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ifj. Bazsinka József beszélget Hilarion Alfejev zeneszerzővel
Hilarion Alfejev: Karácsonyi Oratórium (magyarországi bemutató)
Kriszta Kinga (szoprán), Fokanov Anatolij (basszus)
Concerto Budapest
Magyar Állami Operaház Énekkara és gyermekszólistái
Vezényel: Kovács János

19:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ingrid Fliter (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vaszilij Szinajszkij
Kilar: Orawa - szimfonikus költemény vonószenekarra
Chopin: II. (f-moll) zongoraverseny, op. 21
Dvořák: IX. (e-moll, „Az Újvilágból”) szimfónia, op. 95
A mai nap
született:
1865 • Jean Sibelius, zeneszerző († 1957)
1890 • Bohuslav Martinů, zeneszerző († 1959)
1919 • Mieczysław Weinberg más néven Moishe Vainberg zeneszerző († 1996)
1939 • James Galway, fuvolista
1944 • Erdei Péter, karnagy, zenepedagógus
1948 • Molnár András, énekes