vissza a cimoldalra
2021-03-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11572)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (6592)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7446)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5095)
Élő közvetítések (8601)
Pantheon (2834)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4455)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2167)
Palcsó Sándor (325)
Verdi-felvételek (600)
Opernglas, avagy operai távcső... (20756)
Társművészetek (2313)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1478)
A MET felvételei (1392)
Kortárs zene (112)
Franz Schmidt (3793)
Kimernya? (3961)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: takatsa
Leírás:
Honlap:
   


takatsa (952 hozzászólás)
 
Régizene • 65912021-03-07 18:09:12

Kicsit egzaltált a fickó,de különben nincsen vele semmi baj.


Régizene • 65892021-03-07 16:12:31

Hát én már semmin sem csodálkozom, nyilván ez is hozzátartozik a fékeveszett liberalizmushoz, hogy mindenki azt csinál, amit akar. Tulajdonképpen már kotta sem kell, minek is az. De azért azt megsúghatnád, hogy honnan veszik ezeket a baromságokat. Mert a kottába nincsen írva, és úgy tudom, nem maradt fenn hangzó anyag Handel idejéből, hogy hogyan kell eltérni a kottától. Most ez a divat. Aztán 10 év múlva valami más lesz, mert minden múló divat változik, amelynek nincsen objektív alapja. Elmúlik majd ez is, és visszatérnek ahhoz, amit a mester a kottába lejegyzett, mert mást írt volna a kottába, ha más lett volna a szándéka (Handel tudtommal ismerte a kottát). És elmúlik majd a masnis-lófarkas hegedűs csávó is, meg a negédes-modoros csembalista is.


Régizene • 65872021-03-07 14:00:03

Majdnem eltaláltad. A különbség csak annyi, hogy nem rossz iskolába járt, hanem egyáltalán nem járt iskolába. Pedig az énekhang ugyanolyan, mint a hangszer, hosszú-hoszzú évekig kell tanulni ahhoz, hogy az ember elfogadhatóan játsszon rajta. A zenekarról pedig csak annyit, hogy úgy tűnik, nem ismeri a hemiolát. Lehet, hogy ők sem jártak iskolába, de ha jártak is, akkor sem Cristopher Hogwoodhoz. Hallgasd csak meg az Emma Kirkby féle felvételt, így kell ezt játszani. És most nem hülyéskedek, vagy fikázok, hanem véresen komolyan, ez a véleményem.


Régizene • 65852021-03-07 13:50:19

Gondolom figyelted, hogy Dessay egészen más kadenciát énekelt, mint a többi, és az a kitartott f, hát az fantasztikus volt. Ezért linkeltem be, nem másért.


Régizene • 65802021-03-06 22:31:19

Mi teljesen tiszta? MI fényes? MI nem lóg ki? MI hihetetlenül magas? Sejtettem, hogy a haha csak a kezdet. De ide a többit is, ne kíméljetek, nekem már úgyis mindegy.



Viszont ami feltűnt nekem, valahogyan elveszítette kislányos hamvasságát, és egy év alatt vagy 10 évet öregedett. De csak ő, mert torzonborz csembalistán, lófarkos főhegedűsön nem fogott az idő. Hogyan lehet ez? Engem, mint fiziológiával foglalkozó tv-szerelőt, ez a kérdés nagyon foglalkoztat. Én jobban kedvelem a vörösöket. Aztán itt egy másik is.


Régizene • 65752021-03-06 20:57:25

Én röhögnék? Halálosan komoly vagyok. Az az édes éneklő kislány hahaházik, nagyon aranyosan, és nekem tetszik ez a picit talán szokatlan énekstílusa.


Régizene • 65722021-03-06 18:38:01

Hahahahahahahahaha :))


Opernglas, avagy operai távcső... • 207412021-03-06 12:29:24

Timur valóban fantasztikus hang. Liu pedig szívhezszúlúan drámai volt. Zenekar, kórus, karmester is abszolút rendben. De hát Turandot és Kalaf másodosztályú volt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 207372021-03-06 10:51:48

Bár nem a legjobb hangok, összességében magávalragadó előadás.


Régizene • 65692021-03-05 15:15:28

Igzad van!! Látod, ezért érdemes a fórumra járnom. MInden nap tanulok valami újat, fontosat, izgalmasat.


Régizene • 65672021-03-05 14:58:57

Az utolsó szó jogán: az én keresztapám - bár nem volt vak - a gyerekeinek egy korcsolyakulccsal hangolta a zongorát. (Tudod, az a régi korcsolyákhoz való kulcs, amit a bakancsra lehetett applikálni). Használták is a kis puják a hangszert, kézzel-lábbal verték, ahol érték. Tehát igen, igen, a zongorahangolás az a művészetnek egy megbecsült ágazata, nem szabad a hangolást holmi kínai herz-kütyüre hagyni, vagy a mesterséges intelligenciára. Gondold csak el, hogy régebben, amikor még miskárolták a kórista fiúkat, akkor a leendő zongorahangolók első óráján minden kis nebulónak kiszúrták a szemét, mert zongorahangoló csak vak lehetett. Aztán ha az évfolyamból kibukott valaki, akkor az elmehetett kintornásnak.


Régizene • 65632021-03-04 22:10:56

Ezt azért nem kellett volna, most rosszat fogok álmodni.


Régizene • 65612021-03-04 20:17:58

Hah, én csaknem hasonlókat írtam a te Virtuózádról, csak én hófehér zongorával képzeltem el a beste libuskát. 


Régizene • 65592021-03-04 19:30:10

Na, ha nekem egy bécsi mechanikás bőzendorferem lenne, azzal ugyan nem példálóznék. Naponta járt nálatok a zongorahangoló? Vagy beletörődtetek abba, hogy fél hanggal lejjebb van hangolva, mert csak azt tartja úgy-ahogy? És tanult nálatok valaki is legalább félkomolyan zongorázni? Mert egy zongorista fél év alatt rommá ver egy bécsi mechanikás hangszert, legyen az bármilyen márkájú is, de persze előny is az, mert úgy apránként lehet belehányni a kukába, nem kell külön pénzt fizetni az elszállíttatására.  Bartók valóban a Bösendorfert kedvelte, és egy Bechsteinje volt otthon a dolgozójában (persze angol-mechanikásak), de játszott ő Steinwayen is agyba-főbe, sőt, Magyarországon a búcsúkoncertjét is Steinwayen játszotta, mert akkor már kis hazánkban is kezdtek áttérni erre a márkára. Na, és most jön a slusszpoén: amerikában, a Carnegie Hallban vajon min játszott Bélánk? Talán Steinwayen, ahogy mindenki más, mivel az volt ott a standard hangszer? Nem, egy Baldwint hozatott, azon játszott, pedig annál keményebb hangzású zongora talán nincs is. Szóval hátrébb az agarakkal, ha Bartókra hivatkozol. :)



Persze itt nem arról van szó, hogy nem lenne jó hangszer a Bösendorfer, jó hangszer az, és legalább annyiba kerül, mint egy Steinway. És a zongorákra is ugyanaz a dolog igaz, mint amit Ford mondott az autókra, amikor megkérdezték tőle, melyik a legjobb autó, azt válaszolta: legjobb autó az új autó. Ez a tény is bizonyítja, hogy a zongora nem hegedű.


Erkel Színház • 108322021-03-04 16:12:44

Igen, ez az.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74402021-03-04 14:12:52

"emberből lett ember"



Metamorfózisok. Kutyából szalonna és vice versa. - könnyen elképzelhető. Emberré vált Isten (érettünk) - egyedi eset. Istenné vált ember? - ezt csak a görögök-rómaiak gondolták. Állatból ember? - evolúció. Emberből állat? - na, ez a leggyakoribb. De, hogy emberből ember? - gondolod, hogy bárki ennyire kivetközhet önmagából? :)


Erkel Színház • 108282021-03-04 11:35:53

Ah, Pillangó. Az egyik nagy kedvencem. Nem akarok én senkivel vitába keveredni, vagy kard, ki kardot játszani, amikor elnézem Kincses Veronikát, mint "csúcselőadót". Isten látja lelkemet, de én erről a szóösszetételről a csúcsragadozóra asszociálok. De máris elnézést kérek, korholva csapongó gondolataimat. Csúcs ez a csúcs, mondhatnám, aki csúcsmániás vagyok. Persze vannak más csúcsok is, ott a Mátra, a Mont Blanc vagy a Csomolungma (leánykori nevén Mount Everest), vagy az általam, gyermekkoromban rajongóan szeretett Tátra-csúcs, amelyet nyálamat csorgatva néztem a menő cukrászdák ablakában. Ez a rajongásom szűzi volt és sohasem teljesedett be, családunk szűkös kasszájának következtében. De majd most! Mert egy csúcsot szeretnék nektek bemutatni, akit Mirella Freninek hívnak, és szegényke alig egy éve halt meg. Van egy csoda DVD-m, amit most egy hétig megosztok veletek, nem egy áriát, hanem a teljeset, Mirella talán onnan föntről, megbocsát. Ez egy régi-régi felvétel, a fiatal Domingóval, akinek a tojáshéj akkoriban még nem száradt meg a fenekén, más dolgairól nem is beszélve. Tanubizonyság egy olyan korról, amikor még kevesebb volt a fogszabályozás és a plasztikai sebészet, és mindenki, nyers, hús-vér valóságában, maga-magát adta a színpadon. Hát, töltsétek, nézzétek, hallgassátok, használjatok hozzá Vlc-t, vagy írjátok DVD-re. És a sok, idegen nyelvű felirat között, a végén, a kínai helyett, ott lapul egy felirat, amely biztosan nem olyan veretes, mint Héterő kollégáé, de az enyém és magyar. :)


Régizene • 65392021-03-02 19:51:36

Hát, nem akarok kötözködni (de), de van egy rokon, aki egyszer beugrott, mint zongorista ebbe a Rapsody in blue-ba, wegy hét alatt megtanulta a zongoraszólamot, és azt mondta, hogy Gershwin nem nehéz, de rendkívül látványos. Itt van, ahogyan játszotta, remélem, nektek is tetszik. Ez egy rézfúvós átirat, de a zongoraszóló benne az eredeti. Ja, és persze ez koncertfelvétel, nem stúdió, nincs utólagos kozmetika.


Régizene • 65322021-03-02 18:44:33

Drága Corvette, tudom, hogy én nem vagyok egy meghatározó elem, de felőlem írhatsz bárhová, bármit. Biztos lehetsz benne, hogy én szorgalmasan, és örömmel elolvasom, sőt időnként válaszolok is majd rá, az eddig szokott módon. :)


Régizene • 65302021-03-01 22:53:28

Jók a hangszerek. Kár, hogy nem Valentin Greffet játszanak, pedig már annyira megszerettem azt a zenét. De ami késik, remélem, nem múlik.


Régizene • 65232021-02-28 13:05:19

Csembaló kísér orgonát, vagy fordítva? A legjobb a claviorganum, amikor egy hangszerben valósul meg mindez.


Régizene • 65212021-02-28 09:14:40

Ébresztő! Itt van egy kis XVI. sz-i francia zene, a jó, öreg Anonymus tollából. Ez a szerző rendkívül sok művet írt. Barátom, Dominique játszik.


Régizene • 64962021-02-26 20:10:29

Tényleg, meg szerettem volna kérdezni tőled, hogy Valentinunk miért vette fel a Greff nevet. Erre van esetleg valamilyen adat?


Régizene • 64942021-02-26 19:21:33

Dehogynem van. Mert tudod, a nincsnél is van rosszabb, csak keresni kell. Itt van a mi nagy lantművészünk, ugyanazt játssza , mint az előző, csak egy kicsit másképpen, amúgy magyarosan.



Csak azért linkeltem be, hogy meg legyen a kontraszt.


Régizene • 64872021-02-26 13:31:39

Ma reggel nagyon megijedtem. Bárhogyan mesterkedtem, nem tudtam belépni a Mumusba, nem tudtam se írni, se privát üzenetet olvasni. Azt hittem, hogy örökre kitiltottak, amin persze nem lennék nagyon meglepődve. Mindenesetre megfogadtam, hogy magamba szállok, és önkritikát gyakorlok. Itt van máris Bakfark.  Érveitek súlya alatt meginogtam, és kérdésemmel zenész feleségemhez fordultam. - Édes, mondd, Bakfark Bálint magyar volt?? Kedvesen rámnézett őzike-szemével és azt mondta: - Hát persze, hogy magyar volt, te buta. Hiszen Pest-isben halt meg, más mi lehetett volna?

Bizony igaza van, miért is kételkedtem. És lám-lám, ez újabb adalék arra, hogy a középkorban milyen jelentős tényező voltunk. Még egy ilyen fontos és méltóságteljes betegséget is rólunk neveztek el, és mégcsak nem is a csikorgó érckakasáról híres Budáról, hanem a mellette szégyenkező, mocskos kis Pestről. Bizony, nagyok voltunk akkor és jelentősek, hová is tűnt régi nagságunk, hogyan törpülhettünk el ennyire, hogy manapság már csak apró, jelentéktelen pont vagyunk az univerzum eseményhorizontján, és még a Covidot sem a Magyar Koronáról nevezték el. No, de nemcsak Bakfark volt nagy zenész a középkori Magyarországon, készségesen elismerem. Kár, hogy a török időkben minden kottájuk, minden emlékük megsemmisült. De tágítsuk kicsit a horizontunkat, és örüljünk annak, hogy a szorgos, könyvégető bégek csak a kottákra specializálódtak. Így aztán egy másik B betűs nagy magyarnak, Balassi Bálintnak az egész életműve fennmaradhatott. Örüljünk ennek, hiszen az első magyar költőnk nemcsak költő, hanem költőóriás is volt, hiszen sokan nemcsak nagy, hanem a legnagyobb költőnket tisztelik benne. Jó magyar ember volt, aki teljes életet élt, Corvette szavaival szólva még a legyet is röptében... (no, inkább hagyjuk). És írt mindefélét, pajzántól az istenesig, olyan nagy ívű spektrumban, amit aztán csak Ady közelített meg, évszázadokkal később. És milyen szép magyar nyelven írt, azon az ősin, még Kazincy nyelvrontása előttin, amit most is tanítani kéne a kis nebulóknak. Én is Balassit adtam először gyermekeim kezébe, azt olvasgatták, amíg el nem költöztek.

De elég volt a B-kből, jöjjön Kodály, vele  szemben is van bocsánatkérni valóm. Talán csak egy mentségem van, hogy én láttam Kodályt. Kisiskolás lehettem, amikor egyik vasárnap igyekeztünk fölfelé a macskaköveken a pécsi székesegyházhoz, a 10:15-ös gyerekmisére, amikor nyílt a székesegyház ajtaja, és egy szürke-szakállas ember lépett ki belőle. Nézzétek, ott a Kodály, szólalt meg nővérem, és ez a kép beleégett a retinámba, Kodály Zoltán lobogó szakállal. Régen volt ez, akkoriban még élt Kodály Zoltán, és Liszt Ferencet sem állították ki a püspöki palota erkélyére, hogy üdvözölhesse a kései, de avitt utódját. És amikor Kodály meghalt, még szintén őszinte gyermek voltam, és megsirattam, hidd el, Apika, nem örömkönnyeket hullajtva. Ez a találkozás a nagy zeneszerzővel, átmenetileg kizökkentett napi életritmusomból, és csaknem döntően befolyásolta pályám további alakulását. Rászoktam a könytár látogatására, és belevetettem magamat a Kodály-irodalomba. Leginkább a kortársak méltatása hatott rám, mert naív gyermekként úgy gondoltam, hogy ezekből az írásokból jutok közelebb Kodály nagyságának megértéséhez.  Találtam is érdekes dolgokat, még egy kis versikét is, amelynek hallatán talán még a Google és Magoogle is dobna egy hátast: Kot-kot-kokot kotkodály,/ Zoltánka ne komponálj.

Na, de térjünk inkább a zenére. Ott van példának kedvéért a Psalmus Hungaricus és a Táncszvit. Micsoda jubileum lehetett az az 1923-as év. Volt is nagy rökönyödés. Derék zenészeink dülledt szemekkel nézték a bartóki kottát, próbálva elkülöníteni a kottafejeket a légypiszoktól, mert legyek már akkor is voltak.  Próbálkozásuk nem járt eredménnyel. Így aztán a Psalmus győzedelmeskedett, a Táncszvit pedig csúfosan megbukott. Pedig szegény, szerencsétlen Bartóknak mi volt a bűne? Tán tehetett arról, hogy zseninek született? Nem. Erről senki sem tehet. 


Régizene • 64842021-02-26 12:13:32

ÁÁÁ, most veszem csak észre, új személy tévedt a rókalyukba. Légy üdvözülve, de ha lehet, ne fintorogj. Ez a mi szagunk, kedves és otthonos.


Régizene • 64772021-02-26 00:08:45

A MOST nem jön szóba. Hagyjunk egy kis időt. Majd száz év múlva kiderül, hogy ki volt MOST nagy zeneszerző.



Amúgy, ha már itt tartunk, a Himnuszunk is eléggé gyászosra sikeredett. Nézd csak meg az olimpikonjainkat. Megy a magyar himnusz és csorog a könnyük.


Régizene • 64742021-02-26 00:04:11

És melyik tanácsát fogadtad meg?


Régizene • 64732021-02-26 00:03:03

Amúgy Kodály nagyságáról eszembe jutott  egy édes töténet, a 80-as évek elejéről. Helyszín egy óvoda Pesten, (az Apáczai Csere János szobor közelében), november  6-án.



Óvónéni: (egy Lenin mellszobrot helyez az asztalra). Gyerekek, most Lenin bácsiról fogok mesélni, aki a legnagyobb ember volt.



Unokaöcsém (4.5 éves): Nem igaz, hogy Lenin bácsi volt a leggnagyobb ember. Apáczai Csere János sokkal nagyobb, mert neki lába is van.


Régizene • 64712021-02-25 23:55:39

Mélyálmos? Éjfélkor ez előfordul, nem nevezhető kórosnak, vagy különösnek.


Régizene • 64692021-02-25 23:52:00

Nem szívesen mondok ellent neked, de a 20 filléres rajzlapra azért - ha átlósan is - de ráfért. De nem is a centiken van a hangsúly, hanem azon, hogy ő szittya magyar volt.


Régizene • 64682021-02-25 23:49:40

Lehet, hogy kihagytál néhány percre, most éppen a magyar régizene nemzetközi beágyazottságáról folytatunk igencsak izgalmas eszmecserét.


Régizene • 64662021-02-25 23:48:01

Valami ilyesmire számítottam, örülök, hohgy Lavottáról lehullott a szemem hályogja. A Bihari Csermákot már magam is el tudom képzelni, ennyi ösztönzés éppen elég, a többit pótolja a fantázia. Kodály valóban elég morcos ember volt, még Rákosi is tartott tőle.


Régizene • 64642021-02-25 23:34:52

Egyetértek. Kodály igazán magyar volt, egy szittya magyar, mint Kossuth Lajos, még a szakálla is rá hajazott. Meg Bárdos Lajos is magyar volt, sokat énekeltük. A Werner atyát pedig többször láttam a villamoson, hát úgy nézett ki, mintha egyenesen Liszt támadt volna fel a sírból. A Mercédesz miséjét is nagyon szeretem, az is szépen van magyarul. Egyáltalán nem kell panaszkodnunk, nem vagyunk egyedül, sokan vagyunk.


Régizene • 64612021-02-25 23:10:23

Ki mondta, hogy nagyobb volt? Ne csak írj, olvass is. Én azt mondtam, hogy Bartók volt a zeneszerző. Tehát, az egyetlen magyar zeneszerző. Ha vitatkozni akarsz, akkor ezen vitatkozz. És az nem az én vétkem, hgy neked mindenről a tenyészcsődörök jutnak az eszedbe.



(Persze okosodom én köztetek, most már tudom, hogy Bakfark is zeneszerző volt. Éljenek a B betűsök! A végén még az is kiderül, hogy Erkel is zeneszerző volt??? No, azért ezt kétlem. Aztán, ha már itt tartunk, egyszer az énektanárnéni, úgy rémik, azt mondta, hogy Csermák Bihari Lavotta. Ha kedvetek tartja, arról is meséhetnétek)


Régizene • 64592021-02-25 22:55:45

Kedves Jenő, nincsen nekem semmi bajom Bakfarkkal, jó zenész volt, és szász, akárcsak Bach, aki szintén országunkból származott. :)


Régizene • 64582021-02-25 22:52:05

Én sajnálhatok bárkit, még Harnoncourtot is, ezt a jogot ne tagadd meg tőlem. Tudod, nagy szívem van. 


Régizene • 64552021-02-25 22:35:26

Hát az igaz, nem sokat tudok róla. Csak talán annyit, hogy Brassóban született, szászként, aztán főleg Lengyelországban élt, de megfordult szinte egész Európában, híres lantművész volt, és talán Páduában, pestisben halt meg. Aztán - járványügyi megfontolásból - elégették őt is és a művei többségét is. Élete fennmaradó idejében, amit nem tárgyaltam, magyar volt. 


Régizene • 64532021-02-25 21:57:16

Hallgassunk inkább egy kis Sweelincket. Lehet, hogy ő is magyar. :)


Régizene • 64522021-02-25 21:49:12

Aztán a Bakfark Bálint mellé másolj be 50 olyan olasz-német-francia-angol-spanyol szerzőt, aki Bakfark Bálint kortársa volt. És ha végignézel a névsoron, akkor rájössz arra, hogy ki is volt Bakfark Bálint, és hol van az ő helye.



Szóval a nemzetközi mércével is jelentős magyar zene Bartókkal kezdődött, és nagyjából ott is ért véget. Egy olyan zeneszerzőt sem tudsz mondani, aki előzőleg világszínvonalú lett volna (na jó, Lisztet kivéve).


Régizene • 64502021-02-25 21:40:03

Ezt már egyszer bemásoltad. Nem emlékszel? De ez mit bizonyít? Hogy Mátyás udvarában volt néhány zenész? És? Ettől még nincsenek zeneművek, amelyeket magyar szerzők szereztek. Ott van pl. az a Janus Pannonius. Szép szál magyar ember, aki latinul verselt. És mit tesz Isten, a versei fennmaradtak, most is olvashatjuk őket, nagyszerű fordításban. Na, de hol vannak a reneszánsz és a barokk magyar zeneszerzők művei, amelyek vetekednek a kor francia-német-olasz-spanyol-angol zeneszerzői műveivel? Vagy talán az a szegény Esterházy vagy ki, amiket kottázott, az vetekszik ezekkel? Ja, volt egy kórus és néhány zenész Mátyás udvarában. Ennyi a magyar régizene. 



Minden tízfalunak, ja, temploma. És? Előtte meg sámánok voltak, meg fejérlófia. Az is régizene?



Állíthat mindenki akármit, még Szendrei Janka is. Na, de az állítást alá kellene támasztani tárgyi bizonyítékokkal. De mindegy. Ha lett volna valami hatalmas zene Magyarországon abban az időben, akkor kinöttek volna itt is a Bachok a földből, mint odaát. Na, de miért nem nőttek ki? Talán nem volt eső? Ezen azért elgondolkodhatnál. De ne gondolkozz, megválaszolom én: Azért nem nőttek ki, mert nem volt olyan zenei közeg, ahonnan kinőhettek volna.


Régizene • 64482021-02-25 21:17:13

Kiforgatod a szavaimat. Ami nincs, azt fölösleges keresni, mert a nincset nem lehet megtalálni. Arról maximum csak annyit lehet füllenteni, hogy volt, de elveszett. Ezt teszi diósjenő, elismerésre méltó igyekezettel. Arra kéne büszkének lenni, ami van. Vagy nem is büszkének lenni, hanem csak úgy, csendesen hálát adni érte az Istennek. Mert mi van nekünk? Pl. Bartók. Na, de ez a Bartók betölt mindent, ami eddig hiányzott az elmúlt századokban vagy évezredekben, egyszerre ősi és egyszerre jövőn túli, ott búg, dalol, vagy ordít és üvölt a világnélküli csend kellős közepén. És akkor Chord képes ilyeneket leírni, hogy nem elég fülbemászó, vagy mi. Hát dehogynem fülbemászó, sőt agybamászó, ott dörömböl bent, csak nem hallod a tekerőlanttól és a jól-lehangolt csembalótól, nem hallod, mert nincsen hallásod rá, és nem szereted, mert nincsen szíved hozzá


Régizene • 64412021-02-25 18:58:40

Nekem speciel egyáltalán nem hiányzik. Mert ami nincs, az nem is hiányzik. :)


Régizene • 64362021-02-25 18:30:23

Ja, és ráadásul a Cantata profanát nem is engedte előadni itthon, éppen az ilyen magyarkodók miatt. :)


Régizene • 64332021-02-25 17:11:19

Hát, a képet nem sikerült láthatóvá tenned, de ahogyan téged ismerlek, el tudom képzelni. És lehet, hgy félreértettél, én nem a Marxengelszlenint szeretem, hanem az orosz irodalmat és az orosz zenét.


Régizene • 64302021-02-25 16:51:30

Az én kisfiamnak évekig egy igazi orosz nő volt a zongoratanára. Meg is szerette a lurkó Kabalevszkijt és Prokofjevet. Aztán ott van a Csajkovszkij. Hát az milyen jó orosz népdalokat tudott belekomponálni az operáiba, akkor amikor Erkel-Liszt csak a cigány nótákat ismerte. Én ahogyan öregszem, egyre jobban szeretem az oroszokat. irodalomban verhetetlenek, de zenében sem kutyák.



Bartók egy más entitás, mint a többi magyar, aki valami ok folytán zeneszerzőnek nevezi magát. Bartók magába szívta a népzenét, de ami aztán kijött belőle, az már csöppet sem népzene volt, hanem egy olyan zseniális, mással összehasonlíthatatlan, egyedi,  bartóki zene, amit a világ mindig jobban értett, mint mi, földhözragadt magyarok.


Régizene • 64082021-02-24 13:10:42

"A régizenének nincsenek nemzetközi alapjai". Ezek megint csak nagy szavak. MIért ne lennének? Európa akkoriban is - ilyen szempontból - határok nélküli volt. És nemcsak az építész, szobrász, asztalos tanoncok bóklászták be a fél földrészt, itt is, ott is megálva tanulva a szakmájuk csínját-bínját, ellesve a mesterfogásokat, hanem a zenészek, zeneszerzők is. Bachra talán nem hatott az olasz barokk, és Handel, az vajon hová kategorizálható? Nyilván voltak nemzeti sajátosságok, ezt senki sem vitatja, de a "nemzetközi alapok" sommás tagadása, igencsak szélsőséges nézet.


Régizene • 63982021-02-22 12:19:45

Nem veled van baj (haha), hanem én utálom ezt a Bach felfogást, amit szerencsétlen Harnoncourt kezdett azokkal a kihangsúlyozott hangpárokkal, amivel széttördelte a zenét. Miért nem lehet normális dalamívet játszani, miért kell széttördelni mindent? Szóval nekem ez egy általános bajom ezzel a felfogással.


Régizene • 63952021-02-21 22:43:26

Erbarme Dich: Dallamív helyett nyökögés, tudom-tudom, ez mostanában a menő. Akinek ez tetszik, az csak hallgassa. 


Régizene • 63712021-02-20 22:39:37

Ezt hallgatva, kedves Corvette, visszarepültem a régi szép időkbe. Apósom nem volt zenerajongó, de volt egy CD-je, amelyen a Royal Filharmónikus Zenekar játszott közkedvelt klasszikus zene részleteket, kizárólag 3/4-es ritmusban, dobgép kísérettel. Szegény após örömöt akart szerezni nekünk, és mindig ezt tette fel, ha náluk voltunk. És én csak ültem, ültem a CD-t hallgatva és közben elmerengtem az élet értelmén...


Régizene • 63702021-02-20 22:29:20

Nyugi, ne ess kétségbe, nem omlott össze a világ, továbbra is jó srác vagy.


Régizene • 63662021-02-20 21:20:34

És még te mondod, hogy hamis Chord Csembalója? :))


Élő közvetítések • 85892021-02-20 17:26:00

Persze, igazad van, a szerelem a legnagyobb kényszer, és mint tudjuk: öl, butít és nyomorba dönt. Radames a legjobb példa erre. :)


Hibajelenségek - fejlesztési napló • 442021-02-20 17:22:10

Ide is beírnám, hogy egy ismerősöm regisztrálni akart a fórumra, de nem tud. 


Régizene • 63642021-02-20 17:16:33

Csodás.


Régizene • 63572021-02-20 13:33:08

Rákattintottam, de sehol booklet, sehol miniesszé. Ennyire titkos lenne ez az ókori római zeneirodalom?



Képzeld el, én egyaránt élvezem Szophoklész és Sartre drámáit. Rajongok Shakespeare-ért, a Vihart pl. többször is olvastam, de Beckett sem hagy teljesen hidegen. Aztán van ez a Hermann Broch, akinek a Vergilius halála c. könyvét le sem tudtam tenni. És most elárulok neked egy nagyon-nagyon személyes és szégyenletes titkot: egyaránt oda vagyok a gótikus szárnyas oltárakért és Chagall festményeiért. És én egyáltalán nem tartom magamat emiatt különlegesnek, számosan futkosnak rajtam kívül is a földön, akiket sokminden érdekel. És úgy gondolod, hogy ez a sokirányú érdeklődés csak az irodalomra, vagy a képzőművészetre vonatkozhat, a zenére pedig nem? Vajon miért lenne a zenének ennyire más szerepe? Ezt esetleg ki tudnád fejteni?  Hidd el, engem annyira sokminden érdekel, hogy még a te véleményedre is kiváncsi vagyok. 


Élő közvetítések • 85872021-02-20 13:14:32

Hát, Radames egy szabad ember. Szabad akarata van, nem muszáj szerelmesnek lennie Aidába, nem muszáj kifecsegnie a haditervet. Az életét saját maga alakítja tág keretek között. Elvehetné pl. Amnerist is (én már láttam az operában olyan Amnerist, aki igencsak csínos volt). Aida ellenben rabszolga. Az apukája pedig fogoly. Persze vannak, akik nem hisznek a szabad akaratban, és szerintük minden előre meg van írva, és életünk minden cselekedete determinált. Ilyen szemüvegen át nézve a dolgokat, igazat adok neked.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625292021-02-20 13:03:15

Kedves Nickname. Köszönöm az infókat. A fórumon a tegezés a bevett gyakorlat, így én is így folytatnám. Nem tudom, hogy miből vontad le azt a következtetést, hogy csak az etalonnak kikiáltott remekművekre vagyok kiváncsi. De persze nem ez a lényeg. Én is jártam már többször az Operával kapcsolatos online jegymegrendeléseknél úgy, hogy amikor a fizetésre került sor, akkor tudtam meg, hogy 50%-os kedvezményt adnak. Tehát rákattintoittam pl. 2 db. 4000 Ft-os helyre, aztán kiderült, hogy nem 8000 Ft-ot, hanem csak 4000 Ft-ot kell fizetnem. Én persze örültem ennek, de ezt akkor sem tartom korrekt eljárásnak. Írják ki előre, ha kedvezményt adnak. Ez a vásárlónak is jó, de biztos vagyok abban, hogy az eladónak is, hiszen ha előre látják a kedvezményt a vásárlók, azzal a vásárlási hajlandóság is nőni fog. Ki látott már olyat, hogy a az áruházban leemelek a polcról egy 10.000 Ft-os árut, aztán a pénztárnál derül ki, hogy ez csak 5000 Ft-ba kerül?? Kinek üzlet ez? Örülök annak is, hogy a streamelést lehet később is kezdeni, és tovább érhető el a stream, mint az előadás vége. Ezt készségesen elhiszem neked, de hol van erre garancia? Sehol. Egészen addig nincsen erre garancia, amíg korrekt tájékoztatást nem kapok a játékszabályokról. Ez a minimum, ami elvárható.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625272021-02-20 11:28:18

Én a világért sem akartam poltikai vitát provokálni, vagy összeveszést szítani a kérdéseimmel, amelyeket Lujza nálam sokkal pontosabban és lényegretörőbben újra megfogalmazott.



Egyrészt szeretném megköszönni az Opera művészeinek és vezetőinek azokat az ingyenes sorozatokat, amelyeket hónapok óta részünkre készítenek. Sajnálom, hogy ezek a streamek ennyire kevés publicitást kaptak a fórumunkon. Én rendszeresen néztem ezeket, és sok-sok előadást rendkívül élveztem, időnként be is számoltam erről. Persze ezeknek az előadásoknak a színvonala rendkívül változó volt, amit én természetesnek tartok, bizonyítékául annak, hogy a jelen operaháznak és előadói gárdájának nemcsak erényei, hanem komoly hiányosságai is vannak.



A fizetős streamekkel kapcsolatban a következő kéréseimet szeretném megismételni. 



Mérlegelje az operaház azt, hogy a streameket kicsit kedvezőbb áron kínálja, és legalább 24 óráig tegye lehetővé a megvásárolt stream használatát. Biztos vagyok abban, hogy ezek a változtatások növelnék a bizalmat és a vásárlási szándékot, így az Opera feltehetően nagyobb bevételre tehetne szert.



Évek óta nincsen Parsifal. Kérem, hogy biztosítsa az Opera azt, hogy a Parsifal streamet ne csak egyszer tegye lehetővé, hanem a következő héten ismételje meg, akár fizetős módon. 


Régizene • 63552021-02-20 11:06:21

Ó, adhatnál néhány linket a Karoling-reneszánszról, ahogyan sóvárognak az antik zenekultúra után. Engem igazán érdekelne ez a téma, és ha tényleg van erre irodalom, akkor abban biztosan körülírják sóvárgásuk okát, így közelebb juthatunk ahhoz, hogy ténylegesen milyen is volt az antik zenekultúra. Én megvallom, nagyon keveset tudok a római zenekultúráról. Az bizonyos, hogy ők is vonzódtak a monumentalitáshoz és zenéjük aláfestéséhez felhasználták a kor összes technikai lehetőségét. Milyen szép látvány lehetett pl. Róma lángolása a lantkisérettel előadott óda közepette. De sajnos itt véget ér a tudásom, így kiváncsian várom a linkeket.



Szimfónia, mint legálszentebb dolog, ami a zenében létezik?? Most egy kicsit zavarban vagyok. Tudod, én a zenét szeretem. MIndendéle jelző, elő- vagy utótag nélkül. És én nagyon sajnálok mindenkit, aki önként és dalolva lemond a teljesség igényéről, a mindent megismerni akarás vágyáról, és saját magát egy olyan gettóba kényszeríti, ahonnan csak egy tűszúrásnyi lyukon át láthatja a horizontot. Mit, és mennyit lát egy ilyen ember a világból? És én egy ilyen embernek higgyek el bármit? Ez nagyon nehéz lesz, de megpróbálom.


Élő közvetítések • 85852021-02-20 10:47:32

Egyetértek az értelmezéseddel, én is így gondoltam, azért bábúk, mert ők a kiszolgáltatottak, a sodródók, akiknek nincsen lehetőségük mást tenni.


Élő közvetítések • 85792021-02-19 23:10:34

Nekem is félúton akadt meg a számban. Nem mondanám, hogy tetszett, de az biztos, hogy eredeti ötleteket tartalmazott. Én az Aidát különösebben nem kedvelem, mert olyan művi, nagyszabású, külsőséges, csinnadrattás, megrendelésre született, stb. De ez a rendezés valami új színt vitt az egészbe, lehántotta róla azt a giccses, ünnepélyes mázt, ami alatt azért van egy olyan réteg, amit szeretni lehet és érdemes. Minden tiszteletem a marionetteket mozgatóknak, emberfeletti munkát végeztek ezekkel a gólemekkel. Én elnéztem a bábúk mozgását, és voltak egészen szuggesztív részek, amelyek félelmetesebbek és - talán nem túlzás - drámaibbak voltak, mintha csak két énekes állt volna szemben egymással. Pl. Aida és Amonasro jelenete. Ahogyan Amonasro bábú képében fenyegetőzik, vagy az Aida bábú hátrál, kérlel, sirdogál: annyira emberi, és annyira felkavaró, majd Aida bábú szemén felcsillan a fény, akár egy könnycsepp. Közben még az is megfordult a fejemben, hogy mi lenne, ha az énekesek csak a színfalak mögött énekelnének? Aztán a dolognak van praktikus oldala is, szegény Jónás igazán nem volt nagy formában, a karantén alatt eléggé meghízott, mozgása meglassult, erejét, ifjonti báját elveszítette, neki biztosan könnyebb volt a bábút karjaiba venni, mint a megtermett Radvanovskyt.



Jut eszembe: Radvanovsky egy csoda. Lélegzetelállító. És most őszintén: nem teljesen mindegy, hogy a színpadon mi történik, amikor minden idők egyik legnagyobb drámai szopránja énekel?


Régizene • 63532021-02-19 22:40:44

Huh, ez az előadás fantasztikus. Igazad van, az okádgatást is lehet nagyon művészi fokon csinálni, és még kotta sem kell hozzá.


Olvasói levelek • 115722021-02-19 21:28:11

Egy barátom ismételten szeretett volna regisztrálni, de ez nem lehetséges. Úgy tűnik, hogy megszünt a regisztrációs lehetőség. 


Régizene • 63502021-02-19 21:04:04

Nézd, hogy milyen volt a szobrászatuk, festészetük, építészetük, irodalmuk, filozófiájuk, azt nem kell találgatnunk, tárgyi bizonyítékaink vannak, amelyekből jól rekonstruálható az adott tárgybeli tudásuk és elért eredményeik. Hogy milyen volt a zenéjük, arról viszont elég keveset tudunk. Vajon miért? Feltehetően azért, mert nem tulajdonítottak neki akkora jelentőséget, mint pl. az irodalomnak. Ha fontosnak tartották volna, akkor lejegyezték volna, találtak volna egy lejegyzési módot, amit mi pedig megfejthetnénk. Miért nem csinálták? Valószínűleg azért, mert nem volt mit lejegyezni. Egyszerű dallamok, egyszerű szerkesztési mód, ami szájról szájra terjedt.Gondolom, hogy néhány tónus, néhány egyszerű akkord a lanttal, amivel előadtak egy-egy költeményt, aminek a szövege volt érdekes. A zenét azért kell feljegyezni, lekottázni, hogy reprodukálható, újra előadható legyen. Ez akkoriban nem volt szempont. Vagy nem volt többszólamúság, vagy valami egyszerű tercelésféle, amit szintén fölösleges volt lejegyezni. A kultúra, a művészetek, a tudomány, a technika nem egyenletesen és szimmetrikusan fejlődik. Az egyik fejlettségéből semmi következtetést nem lehet levonni az élet más területének fejlettségéről, ez hibás okoskodás. A festményeik, szobraik szépek voltak, de nem volt mobiltelefonuk, nem találták fel a WC papírt vagy az atombombát, gőzük sem volt Amerikáról, a betegségektől hullottak mint a legyek és nem írtak szimfóniákat. De azért nem kell őket sajnálni, teljes életet éltek, és ha a karmesteri pálcát nem is, de a pávatollat jól forgatták.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625232021-02-19 16:32:51

Ha nálam szakadozik az internet, akkor ki tenné lehetővé, hogy újra megnézzem? Senki. 



Sok külföldi operaház élő produkcióját is lehet látni, de általában a stream után még elérhető 1-2 napig. És az Operaház ingyenes streamjei is elérhetők, nemcsak az élő műsor alatt. Tehát én szívesen fizetnék akkor, ha biztosítva lenne az a lehetőség, hogy az élő közvetítés után még egy-két napig a kódommal megnézhessem az előadást. Így pl. nem maradnék le a Parsifálról sem, ha Nagypénteken csak 8 után érnék haza, meg tudnám nézni pl. szombaton délelőtt.Vagy pedig a rögzítésre került előadást más, meghirdetett időpontban is sugároznák, és arra is lehetne jegyet venni. Ez is egy jó lehetőség lenne, amivel biztosan nem csak én élnék.


Kurtág György Szeretete • 612021-02-19 14:30:48

Vannak csodák égen és földön.


Régizene • 63472021-02-19 13:19:55

Á, ez nagyon tetszik, "külön hangszer, aminek egy vagy max két húrja van". Ezen én nagyon elgondolkodtam. És találtam egy olyan darabot, amelyet háromhúrú hegedűre írtak. Ez téged, Diósjenő, biztosan fog érdekelni, már csak szakmai szempontból is. Ráadásul igazi régizene, a Syrius együttes 1971-es, Ausztráliában kiadott albumának a nyitó darabja. Ki emlékszik még a legendás Syriusra. Senki? Hát akkor itt van, élvezzétek ezt az albumot. A remastered változatot töltöttem fel, hogy Corvette kifinomult ízlését is kielégítsem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625172021-02-19 13:02:26

Kedves Cilike,



Itt elsősorban nem az 5000 Ft-ról van szó, ennél sokkal többet is kiadtam már jegyekre, bár egy élő előadás, az igazi, fikzikai jelenlét mindig összehasonlíthatatlanul több, mint egy stream, még akkor is, ha a stream valós idejű. Ráadásul 10.000 Ft-ért már egy DVD-t tudsz vásárolni, amit akárhányszor megnézhetsz. Nekem a legnagyobb problémám az, hogy bármilyen technikai probléma adódik, pl. szakadozik az internet, akkor ablakon át kidobom a pénzemet. A másik, legalább ennyire nagy problémám az, hogy összesen egy időpont van. Ha én nem érek rá a premier időpontjában, akkor elmegyek egy hét múlva a második, vagy harmadik előadásra. Erre most nincsen lehetőség. Tehát jó lenne, ha lenne valami ismétlés, amire szintén lehetne jegyeket venni, és így időpontot választani. Ez az Operaháznak nem kerülne semmi pénzbe, hiszen a felvételt mégegyszer lejátszaná. És már most mondom, szívesen fizeték a Parsifalért, mert már tavaly is arra készültem, de kérem, hogy ne csak Nagypénteken 5 órakor adják le, hanem adják le mégegyszer a követekző héten is. Én a Parsifalt mindig Húsvéthétfőn néztem meg...


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23772021-02-19 12:23:06

Egy olyan infranag mellett már melegedni lehet.


Lisztről emelkedetten • 11092021-02-19 09:15:18

Megfelelő kicsinyítést alkalmazva elfér 1 db A4-es oldalra, sőt kisebbre is. Aztán vegyél hozzá egy elektronmikroszkópos ebook-olvasót, alibaba.com-on most kedvezménnyel kapható.


Régizene • 63462021-02-18 23:47:46

Ja, az rövid (Wagnerhez képest).


Lisztről emelkedetten • 11072021-02-18 23:45:16

Nagyon szép mind a kettő felvétel. Vannak, akik nem kedvelik a Busoni átiratokat, különösen a mai, régizene kultuszos időkben, túl romantikusnak tartják. De éppen ez mutatja Bach időnkívüliségét és univerzialitását, hogy nagyon-nagyon sokféle felfogásban lehet játszani, a szépsége és hitelessége mindig megmutatkozik. És vannak nők, akik olyan puhán tudnak billenteni, hogy a zongora szinte hárfaszerűen szólal meg erre egy férfi képtelen, persze ez nem is baj. Hogy ki a zseni? Hát eléggé tág értelemben használtam ezt a fogalmat, ezek az előadóművészek csak kis zsenik, Bachhoz képest eltörpülnek, de a mi béka-perspektívánkból nézve, ők is megfelelnek a kritériumnak.



Az ember albérlő a saját testében? Hát igen, tulajdonképpen mindnyájan, állandó bizonytalanságban és életveszélyben élünk, lehetséges, hogy a mai nap számunkra az utolsó nap, ez a perc az utolsó perc, és a mostani pill...



Úgy látszik mégsem. Jó ennek tudatában lenni, és ennek megfelelően élni, de vannak, akikben ez az érzés állandóan a figyelmük fókuszában van. Biztosan ez is az őrület egyik formája.



A közelmúltban egy nagyon érdekes, 2 napos Zoom-os konferencián vettem részt, amely a halálról és a gyászról szólt. Összesen 18-an voltunk, így eléggé személyesre sikeredett. Számomra nagyon tanulságos volt, mert én túlságosan is szervi betegség centrikus vagyok, és sohasem foglalkoztam elmélyülten, pláne nem tudományos igénnyel ezzel a problémakörrel. A társaság többsége pszichológus volt, a néhány orvos között akadt onkológus, mentőorvos, neonatológus. Érdekes volt, hogy milyen markáns és éles törésvonal húzódik az orvosok és pszichológusok látásmódja között ebben a kérdésben.



Közben eszembe jutott egy csodálatos könyv a halál témájáról, Ishiguro Kazuo regénye, a Temetetlen óriás. Ha kezedbe kerül, akkor föltétlenül olvasd el.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625062021-02-18 19:26:57

Pedig nekem a Hoffmann meséi az egyik kedvenc operám, és készültem rá, hogy egymás után megnézem mindkét szereposztásban.  Hát, ebből sem lesz semmi. A Parsifált viszont ingyenes streamnek hirdetik. Viszont ez is csak egyszer lesz, Nagypénteken, délután 5-től. Amikor az összes szertartás 6-kor kezdődik. Legalább a következő héten megismételhetnék.


Lisztről emelkedetten • 11052021-02-18 19:17:52

Szerintem elbeszélünk egymás mellett. Én egy pillanatig sem vontam kétségbe Ogdon zsenialitását, és ezt többször hangsúlyoztam is. Amúgy a zsenialitás és az őrület kéz a kézben jár. Mindkettő az elme szélsőséges működése. Nem azt mondom, hogy minden őrült zseni, de fordítva azért lehet benne valami. Mindenesetre jó tanácsként csak annyit mondhatok: ha találkozol egy zsenivel, akkor óvatosan nézz körül és mérjed fel az esetleg szükségessé váló menekülés lehetőségeit.


Régizene • 63442021-02-18 19:10:05

Sokan (még főleg barokk operákat rendezők is) a legnagyobb operának a Trisztán és Izoldát tartják. Nekem van egy-egy csodás Trisztán és Parsifal felvételem, szívesen átküldöm neked, ha érdekel. Én is vagy 40 évig viszolyogtam Wagnertől, aztán egyszer csak...


Lisztről emelkedetten • 11032021-02-18 17:41:53

Kösz szépen Ladislav az ötletet. Itt a link. Érdekes zene, nem őrültebb, mint bármelyik zeneszerzőé. Persze ez csak a magánvéleményem, a zenéhez nem értek. Furcsa, hogy nem játssza senki.


Lisztről emelkedetten • 11012021-02-18 17:10:06

Hát, a neje sohasem állította azt, hogy tök normális volt. Ogdon saját maga által is elismert pszichiátriai betegségben szenvedett, és élete végéig pszichiátriai kezelésre szorult. Kezdetben betegségét skizophreniának tartották, amely diagnózis valószínüleg hibás volt, és később a diagnózist bipoláris elmezavarra módosították (az akkori terminológia szerint psichosis maniaco-depressivára). Az is közismert tény, hogy többször követett el öngyilkossági kísérletet. És így tovább, és így tovább. Én most mindenkit megkímélek attól, hogy oldalakon át linkeket másoljak be ezekről a tényekről.  Mindenesetre a mindenki által mértéktartónak elismert Guardian így ír erről:



https://www.theguardian.com/music/tomserviceblog/2014/apr/07/john-ogdon-biography-piano-man



És igen, igen, csak neked találtam egy nagyon élményszerű beszámolót és életrajzot Ogdonról. Ezt a linket csak neked küldöm. Kérlek, hogy vegyél be egy Seduxent olvasás előtt, és kötözd be magadat a székbe, mert borzalmas pillanatokat fogsz átélni. Véleményem szerint az a világ csodája, hogy Ogdon  ilyen elmeállapotban képes volt csodálatosan zongorázni.



https://www.dailymail.co.uk/news/article-2591256/John-Ogdon-Mad-maestro-attacked-wife-Queen.html



És persze, igazad van, minden orvos hülye és idióta, a nyugalmazott tévészerelőket is beleértve. :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 625022021-02-18 16:45:48

Szeretném megkérdezni a véleményeteket az operaház fizetős "premier" stream szolgáltatásáról. Ókovács úr nyilatkozata szerint az összes - húszegynéhány - premiert megtartják, mindegyiket összesen egy alkalommal játsszák, és az élő stream általában 5000 Ft-ba kerül. Én ezt iszonyatosan nagy összegnek tartom, különösen úgy, hogy ha akármilyen internet hiba adódik, a stream ismétlésére nincsen lehetőség, hanem kidobtad a pénzedet az ablakon. Ráadásul a meghirdetett, és megvásárolható premierek egyikénél sincsen elérhető szereposztás az opera.hu-n, tehát ha most vásárolsz valamit, akkor az igazi zsákbamacska. Hogy milyen sok az az 5000 Ft egy egyszeri és bizonytalan streamre, álljon itt egy összehasonlítás. A MET Opera on Demand programjából a 700 videó közül bármelyiket megnézheted, darabonként 5 dollárért. Ha ezt befizeted, akkor egy hétig nézheted a kifizetett videót, bármikor, bármennyiszer. Ha pedig fizetsz 15 dollárt, akkor egy hónapig, a 700 videó bármelyikét, bármennyiszer megnézheted, valamint rendelkezésedre áll az egész hangtár is, legalább 5-ször annyi, teljes opera hangfelvételével. Szóval én igencsak sokallom ezt az 5000 Ft-ot premierenként. Mi erről a véleményetek?



(Az én véleményem az, hogy ennek az összegnek a felét talán kifizetném akkor, ha legalább annyi könyítést kaphatnék, hogy egy hétig lenne lehetőségem arra, hogy számomra megfelelő időpontban nézhessem meg a streamet.)


Lisztről emelkedetten • 10972021-02-18 12:06:04

Ajjaj, meg akarlak védeni, aztán kikéred magadnak. Így próbáljon jót tenni az ember. :(



Amúgy mindenki endorfin függő, csak ez ritkán tudatosul bennünk. Visszatérve szegény John Ogdonra, aki most az endorfinról jutott az eszembe, nem akarok ünneprontó lenni, és provokálni sem akarlak, de azért te is tudod, ugye, hogy ő egy komplett ő....t volt? Ez persze semmit sem von le az előadói készségéből, vagy a zsenialitásából, csak inkább hozzáad. De ez is hozzátartozik a személyiségéhez, így kerek a történet, és ő egy kerek ember volt, a szó legszorosabb értelmében is, egy nagyranőtt és nyájas óriás.


Régizene • 63382021-02-18 10:27:59

Te nem a jövőben élsz, hanem a múltban. Pedig egy helyen lehet csak élni, a mostban. Ezt majd megtudod, legkésőbb akkor, amikor a most megszűnik számodra.


Régizene • 63362021-02-18 09:30:14

Ó, nem hittem volna, hogy ugyanazt írom, mint egy könyv, hiszen ezt a baromságot akkor találtam ki, amikor leírtam. Én csak színesíteni szerettem volna parttalan vitátokat, és kicsit kiragadni titeket a rögeszméitek által támasztott örvényből, amelyben csak forogtok és forogtok. De minden baromságnak van igazság-alapja, így írásomnak is. Pl. azt, hogy szabványosították a hangszereket az évszázadok alatt, nem lehet letagadni. És persze az evolució egy általános törvényszerűség, amely mindenre vonatkozik, amelynek köze van az általunk ismert világhoz, így a zenére is. Az evolució nem egy vasárnapi ünnepi körmenet, igencsak fájdalmas valami, amelynek megvannak a vesztesei. Pl. ha egy kardfogú tigrist interjuvolna meg az RTLKlub ügyeletes szöszi riportere, tigrisünk biztosan elégedetelnül morogna az orra elé tartott mikrofonba. De, amint tudjuk, a történelmet, és az evolúciót a győztesek írják, nem a spinét, hanem a steinway, sőt nem is írja, hanem harsogja. Ti egy aranykorról ábrándoztok, egy régmúlt időről, ahol Chord herceg és Diósjenő báró - két pestisjárvány között - hátradőlve kényelmes trónszékében, zsírtól csöpögő ujjait nyalogatva hallgatta az ügyeletes kobzoska (vagy tobzoska) lanttal kísért előadását, az éppen lezajlott háborúból, arról az öldöklésről, amelyből ők időlegesen, győztesként kerültek ki. Ehhez a kis családi együttléthez nagyon jól illettek a koraközépkor hangszerei, amelyeknek hangja nem szűrődött ki az ablakon-kéményen, és így nem zavarta a jobbágyokat, szorgos, mindennapi tevékenységükben. Aztán persze berobbant az evolúció motorja, jött a demokrácia, a hangszereknek egyre hangosabbnak kellett lenniük, hogy a tömegek is hallhassák őket, az egyre nagyobbra nőtt koncerttermekben. És most őszintén: vajon lehet velőket rázni a bélhúrokon? Hunyjátok le két szép szemeteket és hallgassatok másfél óra Wagnert, akkor majd rájöttök arra, hogy mit is jelent a zenében az evolúció. És ne feledjétek, az aranykor most van. Most, és addig tart, amíg éltek, amíg le tudjátok húzni a WC-t és be tudjátok kapcsolni a Hifit, vagy fejetekre tudjátok húzni a fejhallgatót.


Lisztről emelkedetten • 10952021-02-18 09:04:41

Pedig, kedves Orfeo, a szenvedés ugyanúgy hozzátartozik az élethez mint az öröm. Nagy költőnk is arról ír: "Öröm és bánat együtt ért." Van, akit váratlanul ér a szenvedés, boldogságai közepette; csendesen elrejtőzik, majd hirtelen rátámad, mint csokiban a chilli vagy kutyaszar a töltöttkáposztában. De vannak olyan emberek is, akik tudatosan készülnek erre a találkozásra, sőt, a szenvedést beépítik a napi rutinjukba. Ilyen ember a mi Corvette barátunk is, akit csak csodálni lehet bölcs előrelátásáért.


Lisztről emelkedetten • 10912021-02-17 23:22:19

Liszt azért egy icipicit bonyolultabb, vagy ha úgy tetszik, mélyebb.Nézd csak meg a Mazeppát. Lisztet nagyon sokan félreértik, zongorazsonglőrnek és szalonhősnek hiszik, de ennél sokkal-sokkal több volt, egy óriás, wagneri nagyság - őrülettől mentesen.


Lisztről emelkedetten • 10872021-02-17 23:12:34

Mit miért? Mit? Na jó, segítek: a Lélek. Tudod, az a transzcendentális micsoda, ami most hirtelen nem jut az eszembe.


Lisztről emelkedetten • 10852021-02-17 23:03:04

Ha Liszt csaj ujjgyakorlat lenne, akkor Trifonov biztosan győzne.


Lisztről emelkedetten • 10822021-02-17 22:25:18

Igen, ez tényleg egy fantasztikus CD (amúgy 1963-as felvétel), de most erőt veszek magamon és nem osztom meg. :)


Lisztről emelkedetten • 10812021-02-17 22:14:24

Van ilyen is, meg olyan is. Richter pl. későn érő típus volt. Nagyon sok csodagyerek eltűnik, de az, aki igazi tehetség, az túléli még a csodagyerekséget és a szülői önkényt is. (ld. Mozart) A világ sajnos ebbe az irányba halad, a médiát csak a különlegesség, a cirkuszi mutatvány érdekli. Megszűnt az a lehetőség, hogy egy introvertált zsenit észrevegyen és felkaroljon valaki, mindenkinek saját magának kell utat törni, és átrágni magát a kásahegyen, segítséget nemigen kap, csak ellendrukkereket. Ha valaki nem produkál versenyeken, akkor nem lesz belőle előadóművész, mert a közönség csak a nagy nevekre megy be a koncertterembe és fizeti ki a jegyet. És nézd végig az összes versenyt, kik indulnak és kik nyernek. Nem a 26-28-30 évesek, hanem a 18-20 évesek. Aki 22 éves koráig nem nyer meg egy két nagy versenyt, abból nem lesz senki. És hogyan lehet 18 évesen versenyt nyerni? Úgy, hogy a gyereket már 4 évesen a zongorához ültetik. Nézd meg pl. a Van Cliburn versenyanyagát, ekkora repertoárt nem lehet 1-2 év alatt elsajátítani. Ha valaki 7 évesen még csak a fagyit nyalja, aztán 3.-os korában beiratják a zeneiskolába, ahol egy évig csak szolfézst tanul (ami persze szükséges is, hogy tudjon valamelyest kottát olvasni), utána egy évig furulyázgat, és 10-11 éves korában kapja először kézbe a hangszerét, mi lesz abból? Zenei téren semmi. Mert a másik kölyök 12 éves korában már a Zeneakadémia különleges tehetségei között van, vagy két éve. Tehát ez az érem másik oldala. A  világ kegyetlen.


Régizene • 63292021-02-17 21:55:20

Szerintem a kora-(sötét)középkorban azért volt többféle hangszer mint mostanában, mert akkor még nem létezett a hangszerek szabványa. Nem volt igazi mérték, amihez mindenki igazodott volna. Még méter sem volt, a milliméterről nem is beszélve, példának kedvéért. És ezért aztán mindenki olyan hangszert farigcsált, amilyet tudott, minden az egyén fantáziáján múlott. Így születtek aztán tekergős-nyekergős-húzós-vonós-fúvós hangszerek. De aztán bekövetkezett a hangszerek evolúciója, az életképtelen, torzszülött, vagy vicces hangszerek kiselejteződtek, a nagy halak megették a kicsiket és eltűnt a hangszerek színes sokasága, ahogyan eltűnt az unikornis, vagy a hétfejű sárkány vagy az óriás küszmüsz is.  És mára már csak a standardizált hangszerek maradtak, amelyeknek már csak a színezéssel, lakkozással, aranyozással, vagy intarziás berakással lehet némi egyéniséget kölcsönözni.


Lisztről emelkedetten • 10772021-02-17 21:39:39

Hát, ahogyan elnézem ezt a hangsugárzót, galambdúcnak éppen jó lenne, úgyhogy ingyen jöhet, a postadíjat szívesen állom, hogy te is nyerjél rajta valamit. Valós igény nincsen ezekre a zenékre, azt támasztani kell. Ti támasztjátok, én kielégítem, egy ilyen munkamegosztás működőképes lehet. Neked még tartozom egy Adams operával, már csak a térerőre várok. 


Lisztről emelkedetten • 10712021-02-17 17:17:40

Nagyon aranyos!


Régizene • 63162021-02-17 16:55:21

Úgy gondolom, hogy a "hallás" kialakulása is a szocializálódási folyamat része. Nekünk temperált fülünk van, ebben nőttünk fel, és minden ettől eltérőt hamisnak tartunk. De a barokk korban az emberek attól mentek a falnak, amikor valaki a megszokott temperálást "jól temperáltra" változtatta. Mondjuk én sem vagyok híve a régi temperálásoknak, amit orgonákon gyakran megejtenek, és én is hamisnak hallom és kínlódok, de ez egy másik kérdés, a jelenlegi trendet így vagy úgy, el kell fogadnunk.


Lisztről emelkedetten • 10682021-02-17 16:36:01

Igazad van, nemcsak a vadászat öröme vész el, hanem a horgászat öröme is pontosan ilyen. A horgász tartja a pecabotot egész nap és örül, folyamatosan örül. Egészen addig örül, amíg nem fog valamit. Na, akkor kezdődnek a problémák.



Itt most kapás van. Szenvedjetek!


Régizene • 63142021-02-17 16:28:23

Értem én, miért nem érteném? Egy profi módon archivált CD pontosan azt a digitális információt tartalmazza, mint az eredeti. Éppen ezért használják a CD-t adattátolásra, erre alkalmas, minden bitet megőriz és az beolvasható, lementhető, tárolható. Tehát egy archivált CD nem olyan, mint egy kínai óra-replika, hanem az eredetivel pontosan megegyező. Egy különbség azért van, csak hallgatni lehet, másra nem alkalmas, nem lehet vele büszkélkedni, fogdosni, a WC-be ejteni, vagy a lakást kitapétázni, sőt, még arra sem alkalmas, hogy a korongot a visszapillantó tükörre akasztva ijesztgessük vele a traffipaxot.



A mennyiség önmagában nem jelent sem értéket, sem értéktelenséget. Tehát az, hogy neked van 2 TB archivált CD-d a winchesteren, az sem nem ad hozzá, sem nem von le a CD-k értékéből. Minden csak attól függ, hogyan és mire használod. A könyvekkel is ugyanez a helyzet. Lehet neked egy 5000 könyves könyvtárad, szépen elrendezve a pirosba és a kékbe kötött díszkötésű könyvekkel, amit csak lakberendezési tárgynak használsz, de ugyanúgy lehet 5000 köteted, amit valóban a rendeltetésének megfelelően használsz. És lehet neked a könyvtárad is digitálisan archiválva, amelyhez más emberek is hozzáférhetnek. Így megoszthatod másokkal a tudást és az örömöt. 


Lisztről emelkedetten • 10652021-02-17 16:11:19

Lazar Berman egy fantasztikus zongorista volt. Richterhez mérhető nagyság.





Ez volt az első LP, amit sikerült beszereznem tőle a Szovjet Kultúra Házából (tudod a Kossuth Lajos u. és Semmelweis utca sarkán).



Egy kis ízelítő.


Lisztről emelkedetten • 10642021-02-17 16:04:13

Mire várjak, hiszen csak egyszer élünk. :) Ezt a topikot rajtunk és Búbánaton kívül úgysem olvassa senki. Ha viszont valaki mégis idetévedne, ezekben az ingerszegény Covidos időkben, akkor legalább olyan hasznos tanácsokat kap, amelyeket kamatoztatni tud az élete csaknem minden területén.


Lisztről emelkedetten • 10622021-02-17 14:55:09

Pedig érzésem szerint hasonlítunk egymásra. Találtam egy közös fényképet, majd a fórumtagok eldöntik, hogy igazam van-e.





És képzeld el, nem várt öröm ért. A kamrában, a húsvéti sódar mögött, megtaláltam Virtuosa Valentina vol2. csodás albumát. Csak picit lett zsíros, de remekül használható. És most közkinccsé teszem, ráadásul nem az eredeti, 902,81 dolláros áron, hanem 100%-os kedvezménnyel, valamint egy további óriási meglepetéssel. 



Annyit kell még tudni a felvételről, hogy V.V. egy egyedi gyártmányú, hófehér, Steinway-limusine zongorán játszik. Ez a különleges, hosszított kivitelű zongora csak vasúton, speciális konténerben szállítható. Fekete billentyűi swarovski kristályokkal ékesítettek, segítve Valentina fürge ujjainak tájékozódását, a billentyűzet két végébe pedig egy különleges ultrahangos érzékelő berendezést építettek, megakadályozandó a kezek túlfutása vagy kisiklása okozta baleseteket. Steinway Sons beszámolt arról is, hogy ezt a speciális zongorát a legkorszerűbb, Bogányi féle műanyag rezonátorral látták el, amely rendkívül tartós, hiszen törhetetlen, repedésre nem hajlamos és a felezési ideje 5000 év. Hallgassátok hát áhítattal Virtuosa Valentinának, a jutúb királynőjének felülmúlhatatlan felvételeit.


Régizene • 63102021-02-17 14:28:46

Apropó, kedves Chord, meg szeretném kérdezni a véleményedet a CD-k eltarthatóságáról. Több helyen olvastam, hogy a gyári CD-k 25 év után meghibásodnak, és egyáltalán nem igaz a kezdeti állítás, amely szerint többszáz évig használhatók. Vajon igaz ez? Nekem vannak CD-im a 90-es évek elejéről, tehát már jócskán 25 év felettiek, de még nem észleltem ezt a jelenséget.



Nehéz lehet, most áprilisig várakozni erre a CD-re. A hosszú várakozásban talán ezzel segíthetek.


Lisztről emelkedetten • 10592021-02-16 23:10:53

Tudod, hogy mi a különbség köztünk?



Ez.



Booklet


Régizene • 63052021-02-16 17:35:40

Érdemes volt megtalálnod, nagyon szép zene, még én is élveztem. :)


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1875 • Maurice Ravel, zeneszerző († 1937)
1925 • Lehoczky Éva, operaénekesnő († 2016)
elhunyt:
1981 • Kiril Kondrasin, karmester (sz. 1914)
1983 • Igor Markevics, karmester (sz. 1912)
2007 • Hidas Frigyes, zeneszerző (sz. 1928)