vissza a cimoldalra
2021-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5118)
Társművészetek (2460)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2384)
Opernglas, avagy operai távcső... (21077)
Kedvenc felvételek (152)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Kedvenc előadók (2871)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Erkel Színház (10917)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1496)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4894)
Franz Schmidt (4013)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2281)
A MET felvételei (1602)
Pantheon (2952)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2905)
Operett, mint színpadi műfaj (4934)
Jacques Offenbach (491)
Marton Éva (840)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5243)
José Cura (585)
Simándy József - az örök tenor (696)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3089)
Lehár Ferenc (773)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Edmond Dantes
Leírás:
Honlap:
   


Edmond Dantes (6788 hozzászólás)
 
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23822021-09-20 16:00:47

A 2379-ben található linkre kattintva a cikk elején olvasható, hogy ez egy rendkívüli hír! És az is olvasható, hogy ki jelentette be és hol. Legalábbis én így és ennek megfelelően értelmezem.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23812021-09-20 15:54:36

Ki vagy mi az a "NL"?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 14942021-09-20 15:50:29

Akkor nem tűnt fel, de tegnap este belenéztem az adásba (nyitány) és feltűnt, itt is.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 14922021-09-20 08:07:04

"Dohnányi Olivér": ez olyan, mint May Károly, Verne Gyula .. Tittel Bernát, Burián Károly, Anthes György és a többiek? Várjuk Dohnányi Kristófot is!


Társművészetek • 24582021-09-19 16:40:15

Láttam Vidnyánszky Attila válaszlevelét, de sajnálatos módon nem látom Robert Wilson nyilatkozatát, amire a vezérigazgató válaszolt. Így az egész olyan, mint amikor "az úgy kezdődött, hogy Móricka visszaütött", ld.itt. Szerencsére máshol -ld. 2455- az "alap"nyilatkozat is fellelhető. És még sajnálatosabb, hogy a valóban világhírű rendező pesti Oidipusz-előadásáról origo.hu valahogyan (bizonyára véletlenül) nem közölt kritikát, pedig ismeretes, hogy ezen a portálon gyakran olvashatók kritikák .. pl. Vidnyánszky Attila "óriási sikerű" és "állva-tombolva tapsoló közönségű" produkcióiról.


Társművészetek • 24552021-09-18 07:20:36

A világ legnagyobb színházrendezőjének előadása érkezik a Nemzeti Színházba



"Robert Wilson színháza nem a pszichológiai viszonyok elemzésén, hanem a formai tökély megteremtésével, a mítosz szintjén jut el az emberi sors és a lélek mélységeibe. A világ legnagyobb színházi rendezője és vizuális összművészeti alkotója, Robert Wilson Vidnyánszky Attila és a Nemzeti Színház fesztiváljára, a Madách Nemzetközi Színházi Találkozóra (MITEM - ED) érkezik az Oidipusz című előadással. Összművészeti alkotásait a világ minden részére meghívják, műveit a világ összes színháztudományi vagy színházi iskolájában tanítják. Sepsi Enikő professzor, Robert Wilson-kutató az Origónak adott interjúban arról beszélt, miben áll a páratlan pálya és színházi látásmód, amely Robert Wilsont a kortársak legnagyobbjává tette." Teljes cikk itt.



Az origo.hu már egy ideje büszkén hirdeti az előadást és világhírű rendezőjét, ami tegnap este le is zajlott a MITEM-en. Egyelőre (?) azonban nem olvasható ott az, ami hvg.hu cikkében igen:



Vidnyánszky tevékenysége ellen tiltakozik, a FreeSZFE-nek adakozik a világ leghíresebb színházi rendezője 



"...a rendező (Robert Wilson - ED) ... nem jött el az általa rendezett előadással Budapestre ...nem mondta le társulatának előadását a Vidnyánszky által szervezett színházi fesztiválon,   - mint tette azt korábban a szintén világhírű Berliner Ensemble- ... úgy gondolta, nem jó módja a tiltakozásnak az, hogy a társulatok elszigetelik a budapesti közönséget, ezért péntek este a társulat lejátszotta az OEDIPUS című előadást a Nemzeti Színházban ... ugyanakkor úgy érzi, nem teheti meg, hogy nem vesz tudomást arról a kontextusról, amelyben ez a fellépés megtörtént... Sajnálattal és fájdalommal figyeltem, hogy Magyarország jelenlegi kormánya hogyan korlátozza a művészi kifejezés és az oktatás szabadságát. Az SZFE tavalyi úgynevezett »modellváltása« antidemokratikus támadás volt az Egyetem autonómiája ellen. A kormány által kinevezett új megbízottak vezetője az a Vidnyánszky Attila, aki a MITEM fesztivál és sok más kulturális intézet vezetője is az országban” – írja Wilson. "Noha boldog vagyok, hogy a munkámat a budapestiek is láthatják, állampolgári kötelességemnek tartom kijelenteni, hogy nem értek egyet az oktatási és művészi függetlenség kizsigerelésével, sem azzal, ha egészségtelen módon túl sok hatalom koncentrálódik kevesek kezében.".. "Ezért a MITEM fesztiváltól kapott honoráriumom felét a FreeSZFE kezdeményezésnek adományozom, amely a kormány támogatása, sőt egyáltalán a létezésük elismerése nélkül folytatja a független oktatást... Wilson emellett részt vesz a FreeSZFE hallgatóival egy beszélgetésen. Végül sorait azzal zárja: „Őszintén remélem, hogy a FreeSZFE további támogatásokra számíthat a világ minden tájáról, és ami ennél is fontosabb, hogy hamarosan újra egyetemmé minősíti a magyar kormány.”  Teljes cikk hvg.hu-n itt.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30862021-09-17 09:35:19

Nézd, kedves Laci, ahogy mondani szokás, mindenki a saját hangjának sorsának kovácsa. Itthon is ismerünk olyan nemzetközi sztárt, aki nagyjából az "érett" = bel canto és lírai szoprán utáni Netrebkóéhoz hasonló, sőt azonos szerepekkel: Chénier, Tosca, Turandot, Abigél, Lady, 1-1 Wagnerrel "hasított" ... ameddig hasított. 50 lett pár napja és semmilyen tekintetben nem várható (el) tőle, hogy 15-20 évvel ezelőtti szerepkörében maradjon. Ami akkor nagyszerű volt, az nem biztos, hogy ma is nagyszerű lenne, sőt. Nagyon kevesen tudtak 50 fölött bel canto-ul csicseregni vagy húszéves, tüdőbeteg Mimiket, Violettákat hitelesen megjeleníteni, legfeljebb a nosztalgiázók remélik, hogy "de ő tudna" és merengve hallgatják Netrebko régesrégi felvételeit.


Olvasói levelek • 118032021-09-17 08:49:44

Jelenleg a Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek topik alul-felül is megjelenik. Néhány javaslat hirtelenjében, ha szabad és ha technikailag megvalósítható: vonal fölött van a helye a sok szereplős = több nick által használt, rendszeres és valódi "hozzászólós-vitázós" topikoknak, lehetőleg mindig egymás mellett-alatt tematikusan kb. így: MÁO/Erkel/Eiffel/Szeged ... Balett- és Tánc ... Nemzeti Hangversenyterem ... Opernglas, MET (utóbbi egy topikba sűrítve) ... Operett, mint ... Társművészetek, esetleg még 1-2 további pl. a Társalgó. A Mi újság a ZAK-on ...-topikot lezárnám, mert a Nemzeti ...-topikba ("és más helyszínek") mindegyik hgv.terem "belefér", így minden ilyesmi egy helyre (egy topikba) kerülne. Ha mégis marad külön topik a Mi újság ZAK-on, akkor Nemzeti ... alá, vonal fölé.



A két vonal közé helyezném a Pantheont, mint speciális, szinte mindenkit érdeklő, közérdekű topikot, a Játék- és Kimernya?-fórumot, amik szintén spec. körben, elég sokaknak érdekesek és -mint a Pantheon- fontosnak gondolom, hogy mindig szem előtt legyenek + esetleg A nap képét.



A többi, fentebb fel nem sorolt topik vonal alá kerülhetne, jelentős részük hosszabb ideje nem él vagy csak többszörözött beírásokkal frissül, amiket máshová is betett(ek) a fórumtárs(ak). 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51132021-09-17 06:53:30

Netrebkoról és pesti, bécsi Toscáiról László Ferenc és Fáy Miklós írásai valamint Földvári Zsuzsa (HVG/Bécs) tudósítása a Netrebko-topikban olvasható.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30842021-09-17 06:39:56

László Ferenc írása elején lemaradt a "lead", amivel az első mondat értelmet nyer:



"Kétszer kell bejönnie a színpadra, hogy egyszer bent legyen, szól a szépkorú színházi lekicsinylés, amelyet a Tosca alakítóira rendszerint nemigen lehet elhasználni."


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30822021-09-16 21:37:29

Szeretettel Bécsből: A Putyin-barát Anna Netrebko most talán túltolta a díva-üzemmódot



Ellentmondásos, megosztó produkciót nyújtott az Ausztriában élő legendás orosz operaénekesnő az idei Salzburgi Ünnepi Játékokon. A kritikusok szerint a díva öntörvényűsége egy ideje túllép bizonyos határokon – és ez sajnos művészi teljesítménye rovására megy, írja szerzőnk. (Földvári Zsuzsa, a HVG bécsi tudósítója - ED)



"Túlságosan kihívó, túl hideg, túl átgondolatlan a játéka. Mint aki csak le akarja tudni a szerepet.“ Így húzta le a bajor rádió, a Bayerischer Rundfunk komolyzenei csatornája.."



...



„Nem csupán bravúrosan énekli Toscát, de annyira meggyőzően ábrázolja a figura karakterét, hogy nála nincs jobb, aki eljátszhatná...Hang és ábrázolás – hibátlan, s közben annyira emberi. Ez a kritika már a Süddeutsche Zeitungban olvasható ugyanarról az előadásról és ugyanarról a világsztárról."



...



"Miért nem a legjobb tenorpartnerrel, Jonas Kaufmannal játszik Netrebko? – kérdi Holender (a bécsi opera volt nagytekintélyű igazgatója), aki meg is adja a szigorú választ. Szerinte ma minden az orosz énekesnő körül forog, mindegy, mit énekel, kivel, ki vezényel, ki rendez. Az a fő, hogy ő énekel." Teljes cikk (fizetős) HVG360-on itt.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30812021-09-16 21:30:05

Díva és Társa (Puccini: Tosca, Anna Netrebkóval a MüPában)



Voltaképpen már csak azért sem, mivel Pucciniék régi trükköt kijátszva úgy küldik be a színpadra mindenkori címszereplőjüket, hogy a szopránnak már előre halljuk a hangját a színfalak mögül. Anna Netrebko belépője most pláne még messzebbről indult: valahonnan a Müpa közönségforgalmi tereitől, a felfokozott budapesti várakozástól. A jelenkor primadonna assolutája ugyanis ma már szinte csak elvétve tapasztalható érdeklődést gerjesztett, s így a nézőtéren nemcsak Áder János és John Travolta jelent meg, de több hazai színész, operaénekes és karmester is, ami szinte példátlan koncerttermi tapasztalás.



Akkor aztán bevonul a pódiumra Netrebko. Nincs tökéletes vokális formában, de ezt egyáltalán nem muszáj észrevennünk. S ha netán mégis észleljük, hát a második felvonásra úgyis revideálnunk kell e vélelmünket. A művésznő ugyanis ekkorra időzítette a lehengerelés fázisát, olyan hőfokra felfűtve az alakítását, hogy nyilvánvalóvá válik: ide nemcsak praktikus szempontból, de művészi értelemben is indokolt visszafogottabb kiindulóponttól eljutni. Itt, majd a harmadik felvonásban igazán mindent megkapunk, amit a mai Netrebko megadhat nekünk: imponáló tudatossággal drámaivá átlényegített szopránját, a múltból gondosan megőrzött eszményi pianókat, a kitörések elemi erejét, s egészében annak a boldog tudatát, hogy dívát láthatunk magunk előtt. Valószerűtlen, vasárnapi lényt: olyasvalakit, akinek természetes alapállapota, hogy sok. Ettől még persze gondolhatjuk, hogy az énekesnő civilben mindössze kedvesen egyszerű, kissé harsány orosz hölgy, de fent a pódiumon a létezése egészen más dimenziót képvisel. Még olyankor is, amikor a koncertszerűnek hirdetett, de voltaképpen előadás-értékű Tosca sutaságai némi önkéntelen komikumot csempésznek a produkcióba. László Ferenc kritikája a (fizetős) Mancsban itt.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 30802021-09-16 21:24:46

Miért utáljuk, akit szeretünk?



Az idei nyár operailag a Toscák nyara volt, Salzburgban Netrebko, vele szemben indították Grazban Kristīne Opolaist Jonas Kaufmann-nal fölerősítve. Még toltak volna egyet rajta Bryn Terfellel, de ő beteg lett, így aztán a salzburgi Scarpia, Ludovic Tézier leutazott Grazba, hogy ott is teljesítse a kötelességét, és mindenki halálát okozza. Beindult vagy inkább egyre erősödik a világban az anti-Netrebko, aki tizenöt éve a csoda volt, a semmiből jött szépség és szép hang, azt most megpróbáljuk lepofozni arról a trónról, amit mi állítottunk neki. De miért? Min állunk bosszút? Fáy Miklós cikke Netrebko pesti Toscájáról az ÉS-ben (a reklám után)  itt.


Erkel Színház • 109002021-09-16 10:21:56

Kár lett volna lemaradni róla, jó előadás volt ... és nem lehet szünetben bemenni ;-)


Erkel Színház • 108972021-09-15 15:58:50

Felsorolt operák és még sok olyasmi Erkelbe való. Kivétel: királynők. Hosszabb szériára max. MÁO-nyi igény lehet rájuk (Anna Bolena is ott ment), persze nem 15-20.000+ Ft-os jegyárak mellett. Utóbbiak inkább MüPa-ban adhatók el és elő = (félig?) szcenírozva és 1-2 alkalommal ld. egy negyedik "királynő", Lucrezia Borgia, novemberben játsszák  kétszer és mint látom, egyelőre nem kapkodják rá a jegyeket, pedig ott van PR meg hűségprogram etc. és jó opera.



PS Macskákat 40 éve játsszák feleakkora színházban és több generáció nézte-nézi meg.


Erkel Színház • 108962021-09-15 15:42:18

off Kerületi lévén: a Kodály-köröndön napközben (is?) szinte lehetetlen parkolni, mert valami érthetetlen okból ott és az Andrássy út szervízútjain -tudtommal- ingyenes a parkolás. Nem hinném, hogy este jobb a helyzet, de egyszer alaposan meg fogom nézni ;-)



on Voltam az Eiffelben, fenntartom, amit írtam ld. 10885 és 10892. A kulturáltsága akkor még enyhén szólva vitatható volt és parkolóhely is alig volt, BKV-val mentünk ki, nem részletezném, főleg 22,30 után hazafelé ... Azért gondolom "érdekes ötletnek" (így, idézőjelben) a parkolási szempont előre helyezését, mert az eszmecsere, a topiknak megfelelően elsősorban az Erkel Színházról, kihasználtságáról, lehetséges perspektíváiról szól. Namármost, ha a parkolási szempont és így az Eiffel elsőbbséget élvez(ne), akkor tényleg: mit is kezdenénk majd az Erkellel? És mellesleg MÁO-val? Az Erkel a Blaha és a Keleti felől is jól megközelíthető BKV-val + némi sétával + M4. Külső végállomásán úgy tudom, van P+R és máshol is vannak P+R-ek és épülnek újak pl. M3 bevezető szakaszon (kisföldalatti!). A három ház nem csereszabatos egymással, Eiffel pedig semmivel nem csereszabatos. Autós megoldás/MÁO: mélygarázs (lenne) a pesti Broadway-n. Többségi érdek. MÁO környékén több parkolóház is épült. 


Erkel Színház • 108922021-09-15 08:46:26

Érdekes ötlet, hogy a parkolási lehetőség meghatározó szempont lehet, de talán nem ezt az utat kell járni. Ezen az alapon a legkevésbé látogatott produkciókat kell(ene) az Erkelbe, még inkább MÁO-ba telepíteni: hurrá, az összes (3-5-10) oda tartó autó le tud majd parkolni! Megjegyzem, többször nekifutottak már a Nagymező u.-i mélygarázs építésének, ami a környék csomó színházának, köztük MÁO kínzó parkolási gondjain segített volna (és másokén is), de kisszerű politikai és partikuláris (kisebbségi) lakossági ellenállás rendre megakadályozta a projektet. Részletek itt.


Erkel Színház • 108912021-09-15 08:34:30

Jóhiszemű és optimista vagyok: a Carmen alapmű és vélhetően az egyszer (jövőre?) majd újra játszó MÁO lesz az otthona, ahogy mindig is volt azelőtt. Mellesleg rejtély, miért nem az Erkelben játsszák. Ha valamivel, hát a Carmennel meg lehet tölteni.


Erkel Színház • 108852021-09-14 14:34:24

Se misztifikálni, se visszasírni, hiányolni, remélni nem érdemes a "teltházas" Erkel-előadásokat. Mert nagyon régen volt -ha volt egyáltalán- gyakran tele. Emlékszem, mennyire king-kong volt az Erkel már a 70-es években, nem ritkán. Aki nem hiszi, járjon utána olvasson bele MÁO'100-ba. Azaz 1984 előtt is gyakori volt, hogy "se kiköpni, se lenyelni" nem lehetett az akkor kb. 2.200 férőhelyes hodályt. Az olcsó helyárak, kiterjedt bérletrendszer, a minden bérletbe berakott 1-1, többnyire rangos külföldi vendégművész ellenére a nézőszám folyamatosan csökkent, olykor zuhant, pedig volt vasfüggöny -Erkelben is meg a nyugati határon is- ellenben internet, streaming, szabad utazás és egyéb nyalánkságok nem voltak. Nézetem szerint nagyjából-egészében vissza kellene állítani az akkori játékrendet, munka- (értsd: darab)megosztást a két Ház között: népszerű olaszokat és még néhány mást az Erkelbe, népszerűtlen "kötelezőket", kortársat, magyart és balettet az Operába, utóbbit Sólyomszemen kívül Erkel fszt. X-edik sorától úgysem látják túl sokan jól, de ő ritkán jár operába. A bérletezést ki kell maxolni, felturbózni népszerű vendégművészekkel , esetleg további kedvezményeket-engedményeket biztosítani pl. a fbcs/10880 által már említett hűségprogramot bevezetni. (Én is "hűséges" MüPás vagyok.) Amire zéró tippem van, az a körülrajongott, túlhájpolt Eiffel, a kőbányai Pancho Aréna, zenés-táncos kiadásban. Amiket oda a pusztaságba ki lehet pakolni, azokra -kivétel a szabályt erősíti- még a (bel)városban se menn(én)ek el túl sokan. Tudomásul kell venni, hogy valami, ami alkalmas volt ott vasúti szerelőcsarnoknak és talán (talán!!) alkalmas raktárnak, műhelynek, varrodának, az nem okvetlenül alkalmas ott pl. próbahelyiségnek (érdekelne operaházi művész-fórumtársaim őszinte véleménye) ... és biztosan nem alkalmas állandó közönséget vonzó játszó helynek. (Kaufmann, Netrebko és még pár, de nem túl sok kollégájuk vendégfellépése nélkül.) Ja és ceterum censeo: vissza a befogadó funkciót! Nem mindenki örülne neki (pl. MüPa sem), na und?


Erkel Színház • 108762021-09-13 09:46:28

Ld. ez alatt: "A közönségszervezés klasszikus formájában halott ...és fölösleges is". A klasszikus hirdetési felületeken pl. utcai hirdetőoszlopokon, molinókon, plakátokon emojis és Merkely Bélás politikai "reklámokat" látunk. Továbbá már nincsenek "minden nagyobb vállalatok", továbbá házaló közönségszervezők sincsenek. Elképzelem a MET, ROH vagy StOP nyugdíjas vagy aktív közönségszervezőit, "akik hozzák a havi műsorterveket és esetenként kis szórólapokat". Hová is? Ugye, milyen képtelenség? Továbbá én 180 fokkal elforgatnám megállapítását, kb. így: De aki még életében nem böngészte az internetet, az nem is fog járni az operában. Így jobb, nemde? Aki a netről nem tájékozódik, annál ugyan hiába házal a szervező. 21. század!


Erkel Színház • 108752021-09-13 09:24:17

A közönségszervezés klasszikus formájában halott ... és fölösleges is. A hajdani Népopera is vegyes profilú játszóhely volt. Nem gondolod, hogy esténként 3.000 embert be lehetett volna vinni, mégoly megfizethető árakkal!? És igen, amikor megtelt a Népopera és megtelik az Erkel, akkor húzó nevekre telt meg és alaposan megemelték a helyárakat és meg is kell emelni. Na de hol vannak a külföldi vendégszereplők? Mármint olyanok, akik tényleg beviszik a közönséget és "megérik a pénzüket"? Max. MüPában, "koncertszerűen". Meg ilyen-olyan gálákon. De a gála az nem operaelőadás. Gálán fellépni nem ugyanaz, mint szerepben. A műsorpolitika viszont valóban felülvizsgálatra szorul. Itt is sok bírálat érte a mennyiségi, "sztahanovista" túltermelést. Részemről egyébként MÁO majdani hosszú távú megtöltését problematikusabbnak gondolom, mint az Erkelét. Mármint valódi megtöltését, nem azt, ami gyakorlattá vált a zárás előtti években ti. azt, hogy 3. emeletre váltott jegyekkel leengedték, sőt: leküldték a nézőket a földszintre és az üres páholyokba. Ez nem jótékonykodás, hanem hűtlen kezelés, főleg, ha rendszerszerű.


Erkel Színház • 108722021-09-12 19:03:42

MÁO helyeinek jelentős része ún. "nemlátó" vagy kamu alig látó hely: 3. em. jelentős része, összes páholy 2. sora és a pamlag stb. A fentieket leszámítva a "nettó" ülőhelyek számát max. 7-800 nézőre saccolom + többségük drága. Egy, az agglomerációval 2-2,5 milliós és békeidőben turistákkal súlyosbított városban ez semmiképpen nem elég. Az Eiffelnek pedig rossz tájolásán és kis befogadóképességén kívül úgy tudom (innen), további fogyatékossága, hogy  színpadtechnikai okokból nem alkalmas akármilyen produkció kiállítására, sőt. Tehát kell az Erkel, ésszerű mennyiségben és a méretéhez illő (opera-balett)repertoárral.


Erkel Színház • 108702021-09-12 18:00:35

Újból fel kellene találni a meleg vizet, a passzátszelet és a vegyes funkciójú Erkelt. Nem csak első 40 évében volt vegyes funkciójú ház (t.k. mozi, háborús kívánsághangverseny/ek és nyilas pártrendezvény színhelye is volt és sok minden másé), hanem az én fiatal/abb koromban is. Életem legnagyszerűbb koncertjeinek jelentős részét ott hallgattam, zenekariaktól kamarazenéig meg gyengébbeket is. Évekkel ezelőtt írtam már, hogy (rövidítek) "van élet a MüPán kívül is"... és a ZAK-on kívül is. Vezethetné a házat akàr MÁO mindenkori igazgatója vagy egy e célra gründolt Kft. (igazgatója), persze megfelelő forrásokkal kipárnázva + szponzorok a produkciókra, ahogy az MüPa esetében működik.  Mert a MüPa sem önfenntartó. De az operajátszásnak is maradnia   k e ll  ott. Sem a túl kicsi és túl drága MÁO sem a kőbányai remíz nem képes pótolni.


A MET felvételei • 15972021-09-12 08:30:12

off "...zaklatod a női fórumozókat?" ... de hiszen én nem vagyok nő! ;-) sőt, transz sem.


A nap képe • 22892021-09-11 14:06:56

Tippem az, hogy a mai Nap képe Monteverdi Tankréd és Clorinda párviadala c. művének operaházi bemutatója-zongorás próbái idején és alkalmából keletkezett. A darabban ez a három énekes szerepelt és Mihály András volt a karmester.


A nap képe • 22872021-09-09 15:56:05

A mai Nap képén látható zenekar neve 2017 óta Haydn Philharmonie. A zenekar művészeti vezetője szintén 2017 óta Nicolas Altstaedt német-francia csellóművész. Fischer Ádám az együttes tb. művészeti vezetője-karmestere (Honorary Conductor). Forrás: itt.


A MET felvételei • 15852021-09-08 14:08:49

Kedves Laci, szerintem ő igazi -pesties szóval- multikulti avagy globalista zeneszerző. A "francia" Offenbach kölni porosz-zsidó családból származott, aki, mint tudjuk, 14 éves korában került Párizsba és lett ott később "igazi francia". Fájdalom, életműve legjava, operettjeinek nagy többsége a műfajjal együtt lassan (?) kiszorul vagy ha nem is teljesen, de már ki is szorult nem csak a Franciaországon kívüli színpadokról, hanem a zenei köztudatból is. A Hoffmann meséi azonban, ami -mint írtam már- nekem is igen kedves darabom, repertoárdarab marad. Halévy és veje, Bizet, Debussy, Saint-Saëns, Delibes, Gounod, Massenet (a két utóbbi mondjuk "másfél"-két operás) és mások mellett Offenbach is a sok "egyoperás" francia szerző egyike. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75412021-09-08 12:42:06

"ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben."



Semmi ilyent nem állítottam. Ennyike.


Rost Andrea • 20622021-09-07 19:42:40

Néha vissza kell térni a múltba, hogy építhessük a jövőt - Rost Andrea a Mandinernek.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75372021-09-07 13:14:54

Megedződve -dni- Kimernyáján is ;-)  íme: a 2007-es (!) megfejtés. (Az "igazit" már beküldtem.) Hálám jeléül a másik ária Donna Anna Netrebko előadásában élőben pl. itt, lemezen pl. itt.


A MET felvételei • 15802021-09-07 13:12:41

off Tanulság: kicsi ország vagyunk ---> merjünk kicsik lenni!


A MET felvételei • 15772021-09-07 11:47:53

itt off, "bocs" Láttam a Kékszakállt, talán írtam is róla. Emlékeim szerint a darab avittas, mint minden Offenbach-operett cselekménye (szerintem) és egy vonal alatti beugró énekessel láttam, ami eleve sokat rontott az élvezeti értéken. Az említett avittságot muszáj (volt) átdolgozni, leporolni, ezt tette Székely is. A Hoffmannban rengeteg lehetőség van, amivel lehet és kell élni és amivel nem kell és nem (nagyon) szabad visszaélni. Meglátjuk ...


Olvasói levelek • 117972021-09-07 09:51:35

Boldog Karácsonyt is lehetne kívánni. Az divat lett pl. terelésre alkalmas reagálásnál. Mondták. Vagy boldog Újévet ... az most úgyis aktuális, bár nem a Gergely-naptárban.


A MET felvételei • 15742021-09-07 08:41:59

Speciális kedvencem a Hoffmann meséi, úgy fogom fel, mint három egyfelvonásos operát, mint egy Triptichont prológussal és kicsit leülő epilógussal. A kérdéses MET-felvételt tavaly stream üzemmódban lehetett látni, jó előadás volt, közepes ördöggel. Alig várom, mit hoz ki belőle itthon Székely Kriszta.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 51002021-09-07 08:16:52

A köztársasági elnök miatt aligha kellett ekkora hűhót csapni az Eiffelben. Netrebko Toscáján is ott volt a MüPában, kétszer szinte összeütköztem vele, egyik szünetben az oldalsó közönség-folyosón, a végén a normál (!) kijáratnál. Volt pár biztonsági őr tisztes közelségben, semmi felhajtás. Tosca volt, moToszka meg nem volt.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75342021-09-07 08:01:30

Fleming "csak" a MET-ben ill. hazai pályán volt all-round sztár, szinte őhozzá igazították az ottani repertoárt. Azt játszották, amihez neki éppen kedve volt adott szezonban. Európában ettől a csóközöntől messze elmaradt. Bécsben pl. csak két Mozartot énekelt még a 90-es években, később két Strausst, ennyi. A Scalában valaha és összesen egy Mozartot és szintén jó régen Lucrezia Borgiát. Túlhájpolt MET-celeb volt.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75292021-09-06 13:33:11

"Én nem vagyok sem irigy, sem féltékeny Netrebkora" ... én én viszont annál inkább ;-))


Kimernya? • 42782021-09-06 12:28:11

A wikis Smetana-műjegyzékben Festive Overture (Jubel-Ouvertüre) op. 4, cseh címe Velká předehra: "Velká" = "Grand" :-)


Momus-játék • 60902021-09-06 12:07:40

Beküldött hivatalos válaszom:



"Händel: Siroe, teljes címén Siroe, Perzsia királya, az ókori Perzsiában játszódik, pontosabban a Szászánida, másik nevén Újperzsa Birodalomban (Sasanian Empire), amely magában foglalta a mai Afganisztán területét is. Bővebben + térkép itt:

 https://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A1sz%C3%A1nida_Birodalom

és itt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Siroe

Benne: "The story of the opera is a fictionalisation of some events in the life of Kavad II (also known as Shērōē), King of the Sasanian Empire in 628 AD." azaz "Az opera története néhány kitalált esemény II. Kavad (másik nevén Siroe), a Szászánida Birodalom királyának életéből Kr.e. 628-ban." Idézet vége.



PS A térképen látszik, hogy a Szászánida Birodalom területén voltak a (mai!) afganisztáni városok:Kabul,Herat,Kandahar ...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75282021-09-06 08:53:27

"Netrebko persze nem lesz drámai szoprán": nem bizony, mert már az. Nem a 20 évvel ezelőtti Mimijéhez stb. képest és nem úgy, mint Marton Éva, Nilsson (ld. ez alatt), Price vagy ma Stemme, Harteros, Radvanovsky, hanem úgy, mint Netrebko. Máshonnan indult, másképpen ért el Toscához, egyebekhez ... és tökéletes Netrebko-Tosca. Nem Callas-Tosca,Radvanovsky-Tosca, hanem Netrebko-Tosca.  Netrebko-Tosca, la diva.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75262021-09-06 08:32:11

Nevek említése nélkül: talán nem ugyanaz 75 vagy akár 60-65 évesen bel canto szerepekben csicseregni, mint 50 évesen pl. Toscát énekelni, testsúlytól függetlenül. Ha Netrebko még mindig 20 évvel ezelőtti szerepeit nyaggatná, jó eséllyel lekapnák a két hangszáláról tíz körméről: "váltania kellene", "hangja megvastagodott, már túl súlyos Mimihez, Violettához stb." és hasonló, megszokott panelek. És valószínűleg jogosan. Hogy ne menjünk messzire: Marton Éva itthon Manonokkal kezdett (én is láttam vele), Händellel meg Mozarttal, aztán pár Verdi (Boccanegra!, Trubadúr) stb. Jöttek a "könnyebb" Wagnerek, aztán a legsúlyosabb Wagnerek, Strauss-ok, Turandot. A pályaív eléggé hasonlít Nilssonéhoz -ld. Nilsson önéletrajzát- és sokan mások is hasonló utat jártak be, legfeljebb nem vettük annyira észre, mert nem annyira a szemünk láttára, fülünk hallatára zajlott. Sőt, teljes fachváltások történtek, történnek oda-vissza (szoprán/mezzo, tenor/bariton) éspedig teljes sikerrel és  n e m   csupán kényszerből,  mert elment a magas regisztere és nem a pálya vége felé, hanem fénykor(uk)ban. Fel nem fogom, miért skatulyázzák be pont Netrebkót a 20-25 évvel ezelőtti szerepkörébe, már akik beskatulyázzák. Egyetlen reális okát látom ennek: mert ő még aktív, új fénykorát éli... és mert ő a díva. Nem ő volt, hanem most is az. Ahogyan irigyek, féltékenyek, kákán csomót keresők is mindig voltak, vannak, lesznek.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75232021-09-04 18:23:25
Társművészetek • 24542021-09-04 16:07:27

Több mint 70 újabb hallgató hagyta ott a Színház- és Filmművészeti Egyetemet



A megújult SZFE további 74 hallgatója, komplett osztályok "szeptembertől a Freeszfe Egyesület közreműködésével a salzburgi Mozarteumban, a ludwigsburgi előadóművészeti egyetemen, a varsói színművészeti egyetemen, a svájci Academia Dimitrijben, a pozsonyi színművészeti egyetemen és a bécsi zeneművészeti egyetemen folytatja tovább tanulmányait." ("Félre": ők is olyan hallgatók tehát, akik -Vidnyánszky Attila kuratóriumi elnököt idézve- "önképző egyesület" államilag elismert diplomát kiadni nem jogosult tanfolyamába édesgetve" óhajtják folytatni ill. befejezni tanulmányaikat.) Néhány hete a filmes vonal 95%-a -szintén teljes osztályok- intett szomorú búcsút az egykori Vas utcai intézménynek ld. 2446 itt. Teljes cikk hvg.hu-n itt.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86172021-09-04 15:53:32

Vidnyánszkyért biztosan érdemes ... de nem itt, ld. Társművészetek, új hír, átmegyek.


Pantheon • 29462021-09-04 14:18:32

Michel Corboz (87)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75222021-09-04 14:08:01

Kedves Klára, a hibát nem kerestem és nem hiba. Ön szimplán goromba volt. Kár rám tolni a dolgot. Mondhatnám,mint ön: "marhaság". Nem mondom. Senkinek, semmiről.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75192021-09-04 12:09:58

Kedves takatsa, köszönöm, hogy reflektáltál. A kritika kritikájának a kritikája :-) persze én nem kritikát írtam (te sem), csak egy szerencsés jelenvolt mezei néző véleményét fejtettem ki ... a sajátomét. Lehet, hogy marhaságo(ka)t is írtam ld. lejjebb. Nos: Netrebkót először hallottam élőben, helyszínen. Nekem semmi nem pótolja a helyszíni élmény varázsát. Nem vizsgálom, milyen volt Anna 10-20 évvel ezelőtt -mert ennek ma nincs értelme- és hogy melyik hang és melyik repertoár volt-van leginkább az övé. Úgy vélem, mint szinte mindenkinek, kora és hangja változásával szerepkört kellett váltania: Itt és most = Pesten, 2021. aug. 29-én elragadó Tosca volt, de ha jól értem, te is így látod-hallod. Mai állapotában ez a fach ideálisnak tűnik számára ...mellesleg számomra is :-) Másrészt viszont Eyvazovot önmagához hasonlítom, mert az ő esetében meg annak látom értelmét. Tudomásul vettem, hogy Anna így = vele kapható, innentől fogva pestiesen szólva nincs miről -és nincs kiről- beszélni helyette. És ahhoz képest, amiket korábban olvastam róla, továbbra is a "kellemes meglepetés"-kategóriába sorolom pesti produkcióját. Nem a 73-as Domingóhoz vagy pl. nem Kaufmannhoz képest, mert Eyvazov volt itt. Amit -ppp- ír: "fénytelen, közepes volumenű hang ", egyszerűen nem áll meg. A hang fényes és erős ... és harmadszor is leírom, csúnya. Remélem -ppp- füle azóta kigyógyult a kínzókamra-jelenet és elbeszélés okozta ártalmomból. Kurz: akit kínoznak, az vélhetően nem dolcezza énekel. Örülök, hogy karmesterileg teljes az egyetértés(ünk), a pásztorfiút-kislányt csak azért említettem, mert fullban kimaradt az írásból, szemben pl.a (túl) bőségesen elemzett Spolettával.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75182021-09-04 11:38:37

Kedves Klára, tömör leszek: először is viszont kívánok önnek minden jót! Másodszor: ha van ideje, álljon a tükör elé és mondja, hogy "ilyen marhaságot leírni", amit ön írt rólam-rám. Ugye milyen gáz? Nem? Nekem az lenne. Ilyesmit nem szoktunk egymáshoz vagdosni. 3. személyen keresztül pláne nem.. Én biztosan nem, még ha olykor gondolunk is ilyesmit. Akkor sem, ha valamivel nem értünk egyet. Üdv. ED (Tudom ezeket a beírásokat nem veszi észre ... és "bocs", hogy kedves szavát átvegyem.)



PS Remélem jól halad John Travolta életútjának tanulmányozásában. Segítettem :-)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75122021-09-03 14:50:52

Közönség és kritikus egyaránt áldozatul eshet -és esik- önmagának: bizonyos becsípődései támadnak, amiktől aztán nem tud szabadulni. Sem pro sem kontra. Kedvenceit örökké szépnek, jónak és fiatalnak látja-hallja, akiket meg nem szeret, azok a lelküket és a hangjukat kitehetik, rajtuk ragadnak bizonyos epitheton ornansok akkor is, ha közben már -pro vagy kontra- nem érvényesek a régi dicsérő avagy elmarasztaló jelzők. Érdemes elolvasni -ppp- Andrea Chénier-recenzióját. Amott bizonyára jogosan állapította meg, hogy Eyvazovnak a címszerep túl sok (miképpen amott a szoprán szerep meg kicsi Netrebkónak). Ebből azonban nem következik az, hogy Cavaradossiként ne állt volna helyt. Helytállt. Megannyi rossz kritika után, mint már írtam kellemes meglepetés volt. Olcsó győzelem lenne őt pl. életem egyik meghatározó operai élményéhez, Domingo 1973-as pesti Cavaradossijához hasonlítani. A vasárnapi tomboló sikerhez volt csak mérhető az akkor gyenge félháznyi Erkel közönségének ovációja. Eyvazovot (is) azonban önmagához kell hasonlítani, ahogyan a pesti Tosca-előadást se a grazihoz, se a salzburgihoz se semelyikhez. Csak ismételni tudom: Eyvazov hangja -mondjon bárki bármit- tisztán cseng, üzembiztos, erős ... és csúnya. Hasonlóképpen: Azizov talán nem volt meggyőző mint Gérard, de abszolúte megfelelő volt, mint Scarpia, leszámítva a Te Deum-jelenetet, ahol hangja nem mindig jött át a színpadra ültetett (!) méretes zenekar és kórus decibel-áradatán. És mint írtam, pl. kanapé nélkül elég nehéz erőszakoskodni, magyarul: egy "koncertszerűnek" (!) hirdetett előadáson nem várható el csoda-alakítás egy amúgy jelentős játékszerepben. Az előadás hosszúságát magam is említettem, de nem negatív értelemben. Egyáltalán nem volt zavaró a lassúbb tempó és talán ha 10-12 perccel lehetett több a játékidő a megszokotthoz képest, a többi plusz idő a két hosszú szünet rovására írható. A hosszan kitartott hangoknak vajon ki nem örül(t)? Bignamini pedig pontosan úgy vezényelt, ahogy kellett: igen jól kondícionált zenekart (és kórust) kaptunk, miközben -ahogy illik- alkalmazkodott a szólistákhoz. Nekem valahol és elsősorban ebben rejlik a jó operakarmester titka, főleg, amikor egyetlen előadáson kell minden(ki)nek megfelelnie, nyilván kevés próbával. ("Rendes" főpróba tán nem is volt.) 



Amióta világ a világ, opera az opera, minden generáció az előző korszak(ok) nagyjait sírja vissza: "bezzeg X, na ő igen" és "nahát ezek a maiak már nem..." Ahogy nem Melba, Destinn, Nilsson, Callas, Sutherland, Gruberová és a többiek voltak az "utolsó dívák" (a 19.szd.-iakról már nem beszélve), ne aggódjunk, Netrebko sem az "utolsó". Vannak, lesznek dívák, más életpályával, személyes attitűdökkel, a korszellem változásához is alkalmazkodva. Én mezei nézőként még sok ilyen en bloc nagyszerű operai estét kivánok magamnak és a közönségnek!



PS Kár, hogy a recenzióból 1/1 kimaradt Karácsonyi Anna gyermekkari tag Pásztorfiú-szólójának méltatása. Több és főleg: exponáltabb így, láthatóvá téve az a szerep, mint teszem azt, a teljes hat soron át elemzett Spolettáé...


Társművészetek • 24502021-09-02 09:03:13

"Az ideológiai álláspont felülírja a szakmaiságot" ... neeem,  -jelentsen bármit-  ez nem ellenzéki szereplő, FreeSZFE-s szóvivő vagy kirúgott megszűnt munkaviszonyú SZFE-vezető vagy oktató állásfoglalása ... hanem Vidnyánszky Attiláé,  a Nemzeti Színház vezérigazgatójáé, egyetemi professzoré, miniszteri biztosé, kuratóriumi elnöké, és a mandiner.hu-n megjelent interjú címében olvasható. Elhihetjük. Ő aztán igazán tudja.


Eiffel Műhelyház • 5582021-09-02 07:05:00

Köszönet a cikkért. Nekem az jön le belőle, hogy volt egy gyengécske első rész a hazaiakkal, pár jó produkcióval és volt egy sztárgála számos elkoptatott számmal, egy csillogó magasságokkal rendelkező kellemes tenorral és egy megosztó, szoprán hisztérikával. Talán nem vesztett(ünk) túl sokat, aki/hogy otthon maradt(unk). Más kérdés, hogy jótékonysági koncert volt ---> több bevétel jobban jött (volna).


Társművészetek • 24492021-09-01 21:33:39

Cserhalmi megütközést keltett székfoglalójával az MMA-n



Részletek a székfoglalóról szóló cikkből: "Szó esett a rendszerváltás előtti kulturális fénykorról,...humorral sokkal többet tehettünk a rendszer kritikájához, mint az árvalányhajas székely himnusszal." ... "Szerinte a két színházi társaság (MSZT és MTT - ED) éppen a nagybetűs színház kárára karatézik. Szenvedélyesen kiállt a korábbi Színház-és Filmművészeti Egyetem mellett is, ahol szerinte az oktatás 'okos, értékes, érzéki, európai' volt."...„egy olyan országban szeretne élni, ahol a politika nem téveszti össze magát a tízparancsolattal, ahol hihetünk magunkban és hisznek nekünk.”...„a hatalom ma is egyféleséget akar, egy olyan masszát, amelyből egyformára lehet szaggatni az itt lakókat, és ha ehhez nem hasonultok, akkor nem vagytok jó honleányok és honfiúk. Isten ne adja, hogy ebben a hazában újra bizonyítani kelljen, hogy ki a jó hazafi. (…) Kell a változás, de csak olyan, ami velünk átbeszélve, a mi egyetértésünkkel történik, minden más történés, nem csak hasonlít az erőszakra, hanem maga az erőszak, mégpedig a leggonoszabb időket idézi. Ne menjünk ebbe bele, Ez egy rossz út, rossz állomása, amely nem csak a jövőnkre hoz szégyent, hanem a múltunkra is, a jelent pedig elviselhetetlenné. teszi”. Forrás: itt. A teljes beszédet  Cserhalmi György előzetes beleegyezése ellenére az MMA -mostanáig- nem adta ki (a sajtónak).


Kimernya? • 42742021-09-01 17:44:32

Én is üdvözöllek, játékostársainkkal együtt :-) A mai slágerzene mellé kaptunk "odaát" a Játékban egy szerintem izgalmas -és talán nem nagyon könnyű- kérdést, kukkants bele!


Momus-játék • 60882021-09-01 08:22:51

Akad-é valaki, akit emlékeztetni kell? Új tanév, új Játék és muzsika-folyam .. ;-) .. az augusztus, huss! elröppent.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50912021-09-01 07:29:36

Ugye nem dől be ennek a sok "fake news"-nak, kedves Klára? Travoltát már 16 éves korában kirúgták a (nem zene)suliból. Ennek megfelelően  a róla írt többi (ál?)hírt is tanácsos fenntartással röhögéssel (vagy sírással) kezelni, mint ökörködést. Többek közt erre bátorkodtam utalni tegnapi bejegyzésemben az Olvasói levelek-rovatban.


Jonas Kaufmann • 25112021-09-01 07:19:45

"Azt hiszem, jelenleg Mario Cavaradossinál senki nem mozog otthonosabban Jonas Kaufmann szerepében." Vajon csacska humor akar lenni ez a külön kiemelt mondat vagy szimplán csacska névfelcserélés?


Olvasói levelek • 117832021-08-31 20:12:18

Bizonyos topikok bizonyos beírásainak alkalmasabb helyet = topikokat javasolok, mint azok, ahová most kerülnek: Dühöngő és lappangó őrültek..., Fanyalgások és nyavalygások..., netán Mentális problémával küszködők.... Mintha az új tanév kezdete egy új Momus-bajnokságot indítana: ökörködés versus ismétlő(dő) beírások halmozása és műsorközlés. Ne rontsuk a ... a nyomtatott rádió- és TV-újságok piaci forgalmát! Mottó: akinek nem inge ...


A MET felvételei • 15602021-08-30 19:45:14

Bizony, jó darab A nyugat lánya és príma előadás volt a MET-é. Annyira, hogy nem voltam rest visszakeresni itteni beírásomat (833 sz.a.). A "te" 92-es Minnie-det nem igazán ismerem, de a két fiút persze annál inkább, pesti Tosca-előadásokból (is).


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50672021-08-30 19:32:18

Hááát, "az előadás utolsó hangjainak kicsendülését követően" minden megtörténhet.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8902021-08-30 12:04:10

A zene hercege - Josquin des Prez halálának 500. évfordulójára cikk 444.hu-n: https://jo.444.hu/2021/08/29/a-zene-hercege


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50512021-08-30 09:32:46

"Eyvezovban nagyon sokan az "isteni Anna" férjét látják a mai napig!" És milyen jól látják! Mert Eyvazov az.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50502021-08-30 09:31:13

Az Opernglas-ban már belinkeltem azt a Chénier-előadást, jól emlékszel rájuk.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50492021-08-30 09:25:46

Szóval itt vagyok koronázni. Életem leghosszabb Toscája lehetett a tegnap esti, de nem azért, mert unalmas volt, ellenkezőleg: nagyon is megérte! És nem csak a két hosszú szünet miatt volt hosszú, hanem érzésem szerint a lassúbb tempók miatt is. Ám mit számított mindez, ha jócskán több, mint (bruttó) három órára összeköltözhettünk a csodával?! A csoda neve: Anna Netrebko. Díva szerepe szerint a színpadon és díva az életben. Kisugárzása tapintható, ugyanúgy, mint pár éve Leonórájából a MET-es élő Trubadúrban, ami nem is igazi díva-szerep. Már és még éppen jókor hozta át Salzburgból produkcióját. Mikor ha nem most? Pár nap múlva bizony kerek születésnapját üli-ünnepelheti. A hang fényes, átütő erejű, hajlékony, a magasságok bombabiztosak, középen-lent is meggyőző, sőt: félelmetes, félelmetesen kifejező. Ha kell: fenyegető, ha kell: tragikumot sugall. A Preghiera elragadó volt. Szeretnivaló és féltékeny ő, büszke és kitartó, aztán porba hulló és esendő, végül diadalmas, halálában is győztes. Egy szóval: Tosca maga. Koncertszerű előadásban is. Apró gesztusait a távolból, vénülő szememmel inkább csak sejthettem, a személyiség varázsa így is elért: erős mágnest építettek belé. Netrebko-ünnep volt ez az előadás, a javából. Yusif Eyvazovot sem láttam még szemtől-szemben, rossz híre viszont folytonosan az ember fülébe tolul. Az első felvonás jól mutatta őt: a hang -mondjon bárki bármit- tisztán cseng, üzembiztos, erős ... és csúnya. Egyszerűen szólva, mert nincs rá jobb kifejezés. Ezek a tulajdonságok a 2. felvonás rövid tenorszólamában nem zavaróak, sőt. Az agyonkínzott lovagnak nincs "szép" hangja, a "Vittoria"-hoz pedig kilóra bőven megvan a voce. Féltem és féltettem őt a Levéláriától, de arra a 2-3 percre úgy tűnik, kicserélték a hangszálait: átélt, megható és szívbe markoló -és picit giccses- volt, comme il faut. Jó formáját megőrizte a duettben is és az O dolci mani-ban kiderült: nem csupán forte képes énekelni. A "Trionfal" pedig tényleg egy igazi szerelmespár himnuszaként szólt. Elchin Azizov az első felvonásban még haloványabb Scarpia volt, Te Deumja nem igazán jött át a zenekaron és a kóruson. A majd' felvonásnyi duettben már a helyére került, ha nem is egyenrangú partnereként Netrebko-Toscának. A magyarok közül megérdemelt sikert aratott Kálmán Péter (Sekrestyés), megfelelő volt Bakonyi Marcell (Angelotti) és magabiztosan, a karzaton átsétálva énekelte a Pásztorfiú szólamát Karácsonyi Anna. Szerekován János, Szvétek László és Kiss András teszi teljessé a névsort. Jader Bignamini nevét eddig nem hallottam, de remélem, hogy fogom, fogjuk még. Nem tudom, mennyi próbával, de kitünő Operazenekart varázsolt elénk, amely exponáltan, a színpadon ülve is remekelt keze alatt, legszebb erényeit csillogtatta az ezerszínű muzsikával. Az Operakórus az elvárt magabiztossággal hozta a Te Deumot (és a 2.felvonás elején a kis kantátát a színfalak mögött) és a miniatűr operaházi Gyermekkar is vidáman csiripelt, ameddig a csúnya Scarpia bácsi rájuk (is) nem dörrentett.



A Tosca nem éppen koncertszerű előadásra termett darab, főleg a 2. felvonásban  nem volt könnyű Cavaradossinak klakkban-frakkban eljátszani a félholtra vert lovagot, Scarpiának pl. menlevelet írni toll és papír nélkül, erőszakoskodni kanapé nélkül, Toscának ölni kés nélkül, majd felépíteni a nemlétező ravatalt, de megoldották: Netrebko a szemével is tud ölni -és szeretni-, és puszta jelenlétével "berendezte" a színpadot Scarpia álló teteme köré.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50432021-08-29 23:28:11

Netrebko: király(nő). Holnap megkoronázom ... itt.


Eiffel Műhelyház • 5552021-08-29 14:07:05

Egyetértek! Pl. az origo.hu is "megfeledkezett" az operagáláról kritikát írni, miközben rendíthetetlen rendszerességgel tesz ki laudációkat pl. Vidnyánszky Attila "óriási" és  "állva tapsoló közönség"-sikerű színházi és operett-produkcióiról és közli le az Eiffelt is (fő)igazgató Ókovács Szilveszter Tatjána-levélfolyamát. (Most a 192.-nél tart.) Talán az említett gála is megérdemelt volna egy -lehetőleg avatott tollú- recenziót ugyanott..


Opernglas, avagy operai távcső... • 210662021-08-29 09:18:25

...amit ma 14,00-kor megnézhetsz az Andrássy úton ld. Társművészetek/2448. Igaz, nem vele. De lehet, hogy ha ő énekelné valahol, a férfi szerepet Eyvazov elénekelné eredeti fekvésben. (NB Domingo!) Úgyhogy a Poulenc és Angelica (lenne) a tuti ;-)


Társművészetek • 24482021-08-28 18:13:19

Csak ma du. észleltem és látogattam meg, de vasárnap is tart még: TE!rézvárosi FESZTivál az Andrássy úton, Kodály körönd és Izabella u. között. Belépés COVID-védettségi igazolvánnyal! Rengeteg színházi program két színpadon, szinte az összes színház sátrat állított fel, ahol az új évadra válthatók jegyek, bérletek. Részletek:  https://eotvos10.hu/esemenyek/terezvarosi-fesztival/


Opernglas, avagy operai távcső... • 210642021-08-28 14:12:32

Bartoli Pünkösdjének mintájára miért is ne? A jövő(jé)t is kell építeni. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 210622021-08-28 10:34:12

Kár, hogy Netrebko nem énekli Angelica nővért. Abban az operában elég nehéz lenne szerepet találni Eyvazovnak. Vagy Poulenc monodrámáját. Netán Juditot.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210612021-08-28 09:03:24

Eyvazovtól nem "félek", remélhetőleg Azizov is győzi a szerepet koncertáns formában.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210602021-08-28 08:59:22

Látod, úgyszólván közkívánatra :) különben is: közeledik az új tanév,éled(ezik) a fórum..


Opernglas, avagy operai távcső... • 210542021-08-27 19:40:55

Írsz majd róla, ugye? 


Opernglas, avagy operai távcső... • 210512021-08-27 18:07:09

A Jajcica humor akart lenni, különben is az Rátonyival -volt- az "igazi" (brrr, beh' ripacs/kodó volt szegény) ... de ha rákattint előzőmben a "Jajcica" szóra, kinyílik egy oldal és összeáll az Anjuska-operett-táncra perdül univerzum :-) ... amiből inkább nem kérnék. (Lehárt sem.)


Opernglas, avagy operai távcső... • 210492021-08-27 15:04:12

Tézier-t július elején megbeszéltük Nemzeti...-topikban, én is hiányoltam innen. Mint látom, Azizov énekelt már vele-velük Pesten, azt az előadást nem láttam és nem emlékeztem a nevére. Remélhetőleg ebben a szerepben jobban fog tetszeni -ppp-nek és a közönségnek. Ahogy anya, úgy Anjuska is csak egy van és jó, hogy jön (kopkopkop) és nem a Jajcicát :-) énekli táncra perdülve.


Opernglas, avagy operai távcső... • 210462021-08-26 09:43:29

Két mértékadó újság kritikája Netrebko(ék) salzburgi Toscájáról, "Brilliant bis in den Tod" és "Thriller mit Länge und Buhs: .." (A produkció TV-sugárzását viszont lefújták.) Felkészül Budapest...



https://www.sueddeutsche.de/kultur/anna-netrebko-salzburger-festspiele-tosca-michael-sturminger-1.5389070  és



https://www.derstandard.at/story/2000129085659/thriller-mit-laengen-und-buhs-eine-salzburger-tosca-die-sich


Operett, mint színpadi műfaj • 49232021-08-26 07:45:53

Magyar zsidó örökzöldek Ábrahámtól Zerkovitzig. Közreműködők, részletek:



https://www.zsidokulturalisfesztival.hu/programok/magyar-zsido-orokzoldek-abrahamtol-zerkovitzig-kun-agnes-nogradi-gergely-teszter-nelli


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50382021-08-24 10:22:17

Soha semmit nem "minősítek", kedves Klára, legfeljebb, mint most, a véleményemet írom meg. (Ld. legutóbb: "szerintem".) Pláne olyasmit nem, amit nem láttam, de fenntartom, hogy a Bánk bán címszerepe tenor szerep, ahogyan Erkel megírta. Véleményem (!) szerint, amit most írok le először és máshol sem olvastam eddig -copyright ED ;-) - a bariton változat kitalálása Palló Imre számára némiképp akár a korhangulat, korszellem operai leképeződése lehetett: a legmagyarabb nemzeti opera átírása a legmagyarabbnak fölkent, ráadásul székely operaénekes sztár kedvéért kissé talán elővetítette a már a "levegőben érezhető" II. bécsi döntést, Észak-Erdély és a Székelyföld visszacsatolását. Aztán 1945 után valahogy "úgy maradt" még pár évig. Efféle esemény ellenben manapság nem időszerű... szerintem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50332021-08-23 14:40:18

Azt mondanám: jól tették. Ez a téma is vissza-visszatér. Nem is értem, hogy lehet valós opció egy bariton-Bánk, amikor a darab hemzseg a bariton szerepektől, tenor ellenben csak egy kisebb van benne. Arról már nem beszélve, mennyire "tenor-karakter" a Nagyúré, szerintem...és Erkel szerint, aki tenorra írta. A "Palló-kotta" max. kottatári érdekesség lenne.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50312021-08-21 20:32:09

Palló Imre intézmény volt a Bánk bánban is. A címszerep előtt/után énekelte Tiborcot, Petúrt, sőt párszor II. Endrét is.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50302021-08-21 18:52:33

Igen, jelent. Azt, hogy még tart a nyári iskolaszünet = nincs kéznél a "törzsközönség"....de a siker tutira óriási (volt?). 


Olvasói levelek • 117792021-08-19 19:11:32

Alapos indokból megfontolandó egy Marcel Rubin-topik indítása.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50232021-08-17 21:21:55

Arvid(s) és Mariss  Jansons..a Sanderlingek pedig szakajtónyian :-)



PS Ez már a Játék-saison kezdete?


Társművészetek • 24472021-08-17 19:21:49

"Vidnyánszky Attila megmutatta az új SZFE-hallgatóknak Vidnyánszky Attila új előadását



A modellváltáson átesett Színház- és Filmművészeti Egyetem nyári tábort szervezett a gólyáknak, akiknek fideszes politikusokkal is volt alkalmuk találkozni ... az újonnan felvett, elsőéves hallgatók augusztus 7. és 14. között „szakmai táborban” vettek részt Debrecenben, ahol Vidnyánszky Attila színházigazgató volt a Nemzeti Színház előtt ... A szakmai felkészítés mellett fontos célja volt a tábornak, hogy oktatóink és hallgatóink megismerkedhessenek egymással, ezzel segítve a szeptemberben induló tanévet, gördülékeny oktatást. Hallgatóink színes programokon keresztül fedezhették fel Debrecen városát, ismerkedhettek meg a kulturális életével, hagyományaival ... A tábor zárásaként hallgatóink megnézték a Csíksomlyói passiót, Vidnyánszky Attila rendezésében. Az előadás próbáit, gólyáink megtekinthették a hét folyamán, ezzel is közelebb hozva őket a színházi világhoz és a szeptembertől rájuk váró feladatokhoz." Forrás: itt.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 48522021-08-17 16:48:57

Apró bibi, hogy Barlay Zsuzsa nincs a közreműködők között..vagy csak én nem látom.


Társművészetek • 24462021-08-17 15:04:38

FREESZFE: 41 filmszakos hallgató ment át a Bécsi Filmintézethez azért, hogy saját tanáraiknál tanulhassanak



A Bécsi Filmintézet ad majd diplomát annak a 41 filmszakos hallgatónak, akik a múlt héten közölték, hogy a Színház és Filmművészeti Egyetem helyett a FreeSZFE Egyesületnél folytatják tanulmányaikat – ezt az egyesület elnökségi tagja nyilatkozta az RTL Híradónak. A FreeSZFE Egyesület még márciusban állapodott meg több külföldi egyetemmel, hogy azok elfogadják az egyesületi képzéseken szerzett tantárgyakat és a saját teljes értékű diplomájukat fogják kiadni a hallgatóknak. Forrás: itt.



"Félre": tehát a Bécsi Filmintézet (lenne) az az "önképző egyesület" (ld.2441, 2444), aminek SZFE vezetése titulálta a 95% távozó filmes hallgatót befogadó intézményt..


Operett, mint színpadi műfaj • 49162021-08-17 12:27:38

Idézet az interjúból: "A forradalom évében nem indított új évfolyamot a Színház- és Filmművészeti Főiskola,.." Lehetséges, bár legalábbis kétséges, hogy színész szakon ez így volt, az viszont biztos, hogy filmrendező osztály indult 1956-ban, nem is akármilyen nevekkel. "Máriássy Félix osztályának tagjai: Elek Judit, Gábor Pál, Gyöngyössy Imre, Kardos Ferenc, Kézdi-Kovács Zsolt, Rózsa János, Singer Éva, Szabó István, a negyedik évfolyamtól pedig Huszárik Zoltán." Forrás: itt.



Tiboldi művésznőben mély nyomot hagyhatott afférja Honthyval, mert az utóbbinak tulajdonított beszólás ("Hogy merészelsz, te kis senki," ...stb) még akkor is túl erősnek tűnik, ha Honthy Hannáról más(ok)tól is olvasható hasonló szellemű megemlékezés.


Olvasói levelek • 117772021-08-16 09:31:26

Akkor én is "eldurvulok" (?), belinkelem Petőfi Sándor versét. Piha, irgum és burgum!! 


Társművészetek • 24442021-08-16 09:02:22

Milyen "régi színvonalra" gondolsz, amit tartani kell(ett volna)? Az SZFE -beleértve nyilván a filmes vonalat- a döntéshozók egyön-tetű állásfoglalása szerint idejétmúlt, elavult, haveri alapon szerveződő komcsi-balos zárvány (volt) már évtizedek óta. Ezzel indokolták szétverését alapítványba szervezését is. Az új intézetek, tanárok listája t.k. ide kattintva olvasható, de nem néztem utána, történt-e időközben változás. Mindenesetre több, mint érdekes, hogy a filmes hallgatók 95%-a, az SZFE új urainak vezetőinek ismeretesen mély szomorúságára (ld. lejjebb), távozott SZFE kötelékéből. Inkább kockáztatják, hogy (idézet) "egy önképző egyesület (FreeSZFE - ED) felelőtlenül, egy felsőoktatási akkreditációval nem rendelkező, államilag elismert diplomát kiadni nem jogosult tanfolyamba édesgeti az SZFE diákjait”. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 50192021-08-15 17:26:29

BRÉKING! BRÉKING!



MüPa hírlevele szerint: "ma este újabb közvetítést tekinthet meg HD minőségben.



Műsor: Rudolf Buchbinder és az Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino



Időpont: 2021.08.15 19:30



A közvetítéshez



Az előadás megtekinthető honlapunkon és YouTube-csatornánkon+ MüPa" (Műsor és részletek: itt.)


Társművészetek • 24412021-08-15 16:56:25

"Negyvenegy hallgató hagyja el az SZFE-t – írtuk meg szombaton a FreeSZFE Facebook-posztjára hivatkozva. A hallgatók szakítanak az SZFE-vel, tanulmányaikat szeptembertől a FreeSZFE Egyesület közreműködésével folytatják. Minderre közleményben reagált az egyetem vasárnap." Forrás és a közlemény = 'Nincsenek meglepve, de szomorúak' itt. (A 41 hallgató távozása gyakorlatilag az SZFE-"filmes vonal" szinte komplett elnéptelenedését jelenti - ED.) 



Frissítés Ugyanez a hír magyarnemzet.hu írásának sokat eláruló címében: Megfosztják az SZFE-hallgatókat a magas színvonalú tanulás lehetőségeitől, itt.


Olvasói levelek • 117702021-08-15 09:47:44

Kedves Klára, érdekelne, hogy ön pl. hogyan szerkesztette volna, hogyan szervezné meg a Magyar Rádió irodalmi műsorait? Valaki mondjuk besétálna -ha lenne hová- a Rádióba, bemenne az egyik stúdióba, előhúzná saját művét és beolvas(at)ná? Ugyanez zeneműveknél. Ugyanez színházaknál, könyv-és zeneműkiadóknál stb. Új alkotásokat bemutatásuk, kiadásuk előtt (!) szokás sőt: muszáj alaposan "körüljárni". Az még nem cenzúra.Többségük így is -finoman szólva- elenyészik, kevésbé finoman: a kutya sem olvassa el, hallgatja, tekinti meg az újdonságokat, max. kétszer: először és utoljára. Jó szívvel ajánlom Heltai Jenő vonatkozó gyöngyszemét.


Olvasói levelek • 117672021-08-15 09:09:33

Senkinek nem címezve = akinek nem inge...: a Momus, akár kocsma, akár kávéház, mint a Bohéméletben, akár más (kulturális) "vendéglátóipari egység"...



...de nem rádió-és TV-újság. Talán ez nem vitás. Igyekeztem tömör és érthető lenni. 


Franz Schmidt • 39812021-08-14 19:33:09

részben off Hozott Isten, jó Momo! Már hiányoztál ... bár tudjuk, mindig itt vagy(tok), csak rejt(őz)ve. Igazán megnyomhattad volna a "válasz" gombot: tudod, úgy illik, ha már rámrontasz megszólítasz. Ha nem vetted volna észre 1) tetszik, nem tetszik, más már írt előttem (3978) az itteni Schmidt-jelenségről, 2) és én neki "válasz"oltam, kábé egyetértőleg. Stílusod van, szentigaz, de ebbe inkább nem mennék bele.



on Jó lenne, ha érdemben cáfolnád, amiket ma és amiket korábban, a hivatkozott sorszámok alatt beírni bátorkodtam ide, egy harmadvonalbeli zeneszerző topikjába, akinek -vállalt, nyílt antifasizmusán ausztrofasizmusán kívül egyetlen kimutatható érdeme az volt, ami előző beírásomban olvasható. Ez emelné őt ki a többi ezer meg ezer elfeledett zeneszerző közül? Ám én soha nem javasoltam a topik lezárását vagy hasonlót. Más(ok) meg igen. Ugyanaz? Na ugye.



PS Szerencsére nem te döntöd el, hogy én vagyok-e "jobb" vagy más. Mindenesetre nem gorombáskodom, nem ámokfutok és nem bohóckodom, mint az elsőként felfüggesztett, többek beírása szerint kétséges eredetű nick. Másik fórumtársunk hol- és hogylétéről nincs tudomásom. Az udvarláshoz már öreg vagyok és alig hinném, hogy a szerkesztők egy öreg(ecskedő) pasi udvarlására vágynának.


A nap képe • 22862021-08-14 14:56:05

Mára öt karmester születés- ill. elhalálozásának napját regisztrálták szerkesztőink, köztük Kovács János(é)t, aki kerek születésnapját ünnepli. Ezúton köszöntjük!


Franz Schmidt • 39792021-08-14 14:43:52

Ld. 3832, 3835, 3837...plusz szerecsenmosdatás Franz Schmidt-módra. S mindez miért is? Mert felvette Kemény Egont a bécsi zeneakadémiára, mindjárt a legfelső évfolyamra, úgy ám. Győzelem! (Utóbbi szót nem fordítom le németre, félreértenék.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627132021-08-14 11:08:04

Mlle Petibon otthon felejtette azt a műfajt, amiben igazán otthonos. Helyette kap a nagyérdemű Gounod-Ékszeráriát, Manont (?), de Fallát, "régizene" gyanánt Mozartot.


Operett, mint színpadi műfaj • 49082021-08-14 10:46:39

A musical filmváltozatát 2009-ben forgatták és a rekord büdzsé, halomnyi  világsztár ellenére nagy szakmai és anyagi bukás lett. Nem tudom, Pesten hogy "jön át" Fellini 8 1/2-jének újragondolt, megzenésített változata ... én nem néztem végig a Nine-t.


Operett, mint színpadi műfaj • 49072021-08-14 10:41:42

Az is készült belőle.


Operett, mint színpadi műfaj • 49032021-08-14 09:59:40

Ha van rá igény, szívesen belinkelem a még kimaradt, máskor szokásosan idézett  kormányközeli médiumok azonos tartalmú híranyagát, sőt, a gála és a turné (öröm)híre a kormany.hu oldalra is befért ... igaz, a főigazgató nevét ott is elírták.


Operett, mint színpadi műfaj • 49022021-08-14 09:29:50

"Az egész magyar Operettszínház már csak a nevében hordozza az "Operett" szót": talán jobb így, mint ha Kiss-B. Atilla komolyan meg akarná valósítani a pályázatának címében (!) is megjelenő Nemzeti Dalszínház-koncepciót, annak minden kockázatával és mellékhatásával ld. -a hamvába holt- Trianon-musical és a többi. Így is kissé túlterjeszkedik profiljával, pl. balettprodukció(i)val, egykori balettművész rendezőként való rendszeres foglalkoztatásával, egyebekkel. Másrészt csak remélni lehet, hogy a musical felé történő elhúzódással nívós külföldi klasszikus és kortárs darabok kitűzését vállalja fel a főigazgató, nem pedig csókos haverok fércműveit mutatja be szakmányban, amik az előző vezetés(ek) alatt is fel-felbukkantak a repertoárban.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)