vissza a cimoldalra
2022-08-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Haladjunk tovább... (235)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5582)
Társművészetek (2550)
Opernglas, avagy operai távcső... (21470)
Momus társalgó (6396)
Kedvenc felvételek (683)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63543)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7675)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11890)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3254)
Operett, mint színpadi műfaj (5192)
Radnai György művészete (67)
Callas (476)
Kolonits Klára (1223)
Pantheon (3113)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5208)
Edita Gruberova (3172)
A nap képe (2319)
Rost Andrea (2113)
Kimernya? (4574)
Momus-játék (6308)
Wagner (2701)
Jonas Kaufmann (2526)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5388)
Bende Zsolt (178)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: lujza
Leírás:
Honlap:
   


lujza (2014 hozzászólás)
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 32332022-08-06 01:18:06

Még egy szép kritika: https://operavilag.net/kiemelt/harom-az-igazsag/?fbclid=IwAR0wZIhDWSF9AcKXcZfKtIeuKvu4ne0HrU4pK9m5o0igS7EnwolnyP0qVXA



De sajnálom, hogy nem voltam ott!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55732022-08-05 01:08:03

Még egyszer visszatérnék a Fesztiválakadémiára. Nem értem, nem járt senki ott? Igaz, ez nem opera volt, de azért akadt néznivaló is: https://fidelio.hu/klasszikus/tortenetek-dallamokban-kepekben-szavakban-ilyen-volt-a-fesztival-akademia-budapest-173152.html


Opernglas, avagy operai távcső... • 214692022-08-05 01:04:24

Azért az egy picit szomorú, hogy mintha csak a bulvár jönne át Bayreuthról is. Pedig hallhatóak az előadásaik is, és nem is rosszak azok.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55622022-08-03 01:08:31

Tudhatod, hogy kissé kelekótya vagyok! Természetesen Logét, és nem is rosszul. :))


Wagner • 27002022-08-01 02:47:07

Hallgatjátok az idei bayreuthi közvetítéseket? Volt már egy csodálatos Trisztán, ezt még a Bartók Rádió is közvetítette. Sikerült szerintem a mai legjobb Trisztánt meghívniuk, de Izolda és a többi szereplők is kiválóak voltak, nem beszélve a beugró fiatal karmesterről. Érdemes ezt az előadást visszahallgatni is!



Aztán vasárnap elkezdődött a Ring, ezt már csak a BR-Klassik közvetíti. A Rajna kincsét én is csak visszahallgatni tudom most itt: https://www.br-klassik.de/programm/radio/ausstrahlung-2888488.html



Hétfőn időeltolással 20:04-től Walkür, szerdán 20:04-től Siegfried, míg az Istenek alkonyát élő videostreamben adja pénteken 16:00-tól a BR-Klassik Concert, és a 3sat tv is közvetíteni fogja szombat este. Pontos információk itt találhatóak: https://www.br-klassik.de/aktuell/news-kritik/nibelungen-ring-wagner-bayreuth-festspiele-2022-100.html


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55532022-08-01 02:25:14

Nem tudom, járt-e valaki a nemrég végetért Fesztiválakadémián? A hőség ellenére igen gazdag programot állítottak össze a szervezők, sok nagyszerű vendéggel. Sajnos én csak a nyitókoncertre jutottam el, ami pazar volt. Találtam egy írást néhány rendezvényükről: https://revizoronline.com/hu/cikk/9735/fesztival-akademia-budapest-2022



A Katona története annyira szuggesztív és megrendítő volt, pár éve a Müpában is láttam egy remek előadást belőle, de ez most azt is felülmúlta.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55522022-08-01 02:17:15

Igen, Tezier csodás bariton, és itt is gyönyörűen énekel, láttam az egész előadást élő közvetítésben. De mégis, nekem Werther törékeny, romantikus alakjához jobban passzol egy tenor hang. És vannak még  transzponálható szerepek, pl. Mimét nálunk legutóbb Adrian Eröd énekelte. De mivel így szoktam meg, Bánk, Werther és Mime számomra továbbra is tenor szerep marad.


Jonas Kaufmann • 25252022-07-30 21:43:59

Természetesen Kaufmannak, legalábbis tudtommal, nincsenek tetkói, legfeljebb színpadon. Viszont ez a benediktbeureni koncert elég érdekesre sikeredhetett: 



https://www.merkur.de/lokales/bad-toelz/benediktbeuern-ort28358/bad-toelz-benediktbeuern-jonas-kaufmann-startenor-punktet-mit-stimme-und-charme-91696496.html?fbclid=IwAR2JxcL-grZ-bw17B-PfXbEwBujTVBzG7FAS_MhEtfxab6DKGf0sF4rQTxQ


Kolonits Klára • 12192022-07-27 00:50:36

https://papageno.hu/blogok/szegedi-nemzeti-szinhaz/2022/07/kolonits-klara-verdi-violettaja-eletem-legfontosabb-szerepe/?fbclid=IwAR2n9KoR8Ert9aZXRmI5tc6-nqIPovy_wRM2gmj90cvQ5JYVMxJg98ybnRY


Opernglas, avagy operai távcső... • 214462022-07-19 01:57:54

Nekem ez a cikk mondta a legtöbbet: https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/feketere-festheto-e-aida-arca-reakciok-a-veronai-arena-vihart-kavaro-eloadasara-172744.html



Bumbry megjegyzése abszolút hiteles. Ez a történet is kiválóan mutatja, milyen az, amikor nincs párbeszéd, csak lövöldözés a különböző oldalak között.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55332022-07-15 00:07:43

Köszönöm ezt is, de most inkább László Ferencnek hiszek. Az Opera-Világ beszámolója is csak mérsékelten lelkesedett.Meli jó énekes, de a szerepformálás nem a legnagyobb erénye.


Kedvenc felvételek • 6732022-07-15 00:02:13

Köszönöm, kedves Búbánat és Jóska, ezt nem gondoltam volna! Én csak kívülről ismerem az épületet, még így, lepusztult állapotában is különleges. Mindig gondoltam, ha nyerek a lottón (nem játszom), biztos megveszem. :))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55282022-07-13 23:29:02

Senkise járt a Szigeten a Toscán? Kíváncsi lennék, hogy milyen volt Meli?


Kedvenc felvételek • 6702022-07-13 23:26:58

Én a 67-es Lohengrint láttam Windgassennel, tényleg egészen túlvilági figura volt, de nagyon hiteles.


Kedvenc felvételek • 6692022-07-13 23:25:09

Az László Fülöp romantikus villája és nem Zichy kastély. Nem hiszem, hogy ott bármilyen felvételek készültek volna, az államosítás után lakások voltak benne. Talán Búbánat az óbudai Zichy kastélyra gondolt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634942022-07-12 22:53:41

Mintha a Poppeában is lett volna más zene vagy hangszerelés.


Kedvenc felvételek • 6612022-07-12 22:52:24

Zuglói Zichy kastély? Hol van ilyen?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634702022-07-05 02:52:31

Általában én is azt kedvelem, ha magam állíthatok össze bérletnek megfelelően egy sor előadást. Vettem is így, erre a csonka szezonra féláron jegyeket az Operába, mert így már megérte. De jövőre nem lesz ilyen lehetőség, és 30% kedvéért nem fogok hat eiffeles előadást is összeszedni. Egy vagyont költhetnék az Operára még így is, hogy nem a legcsábítóbb lesz a jövő szezon. Tényleg 5200Ft a legolcsóbb 3. emeleti jegy, illetve a délelőtti előadásokra a fele, ha van. Régebben, amikor nézegettem az évadot, egy csomó előadásra még azt írták, hogy főpróba. Azt hittem, lesz ilyen majd, és olcsóbban bejuthatok, de ezek eltűntek. És nem lehet tudni, hogy mikor ki énekel. "Évados szereposztás" van csak kiírva, és hiába próbálok egyes előadásokra kattintani, nem derül ki, ki fog énekelni. Márpedig bizonytalanra nem vennék jegyeket.



Egyébként a korábbi években volt az Erkelbe egy csomó Szabad bérletem. Ezekre az van írva, hogy további 6 előadásra válthatok az Operába 30% kedvezménnyel jegyet. De a Szervezésen azt mondták, már nem érvényes, ebben a csonka évadban kellett volna azt is felhasználnom.


Kedvenc felvételek • 6382022-06-30 00:42:16

Először is nagy köszönet! És azt különösen élvezem, ahogy bemutatod ezeket a felvételeket. Én ebben a melegben nulla gondolatot tudnék összeszedni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634452022-06-27 01:38:33

Én pedig úgy tudom, hogy Puccini a Fanciullát tartotta a legjobb operájának. Mellesleg pont most megy a Classicán a MET 2018-as előadása. Minden szempontból élmény, és egy másik szereposztással is az volt, bár lehet, hogy Abodynak még ez se tetszene, de ez az ő dolga.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55182022-06-25 02:34:26

Köszönöm, kedves Búbánat, megtaláltam. De Te is beírtad ugyanakkor.


A nap képe • 23122022-06-24 02:32:41

Vajon akkoriban tudta Rosztropovics, hogy hová állt és mi van a feje fölé írva? Remek! :)))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55082022-06-24 02:12:06

Kedves Búbánat, nagyon egyetértek Veled! Ahhoz képest, hogy a Rienzi végül nem véletlenül nem került be a kanonizált Wagner operák közé, és szörnyen dagályos az egész, ez mégis egy remek előadás volt belőle. Ez valószínűleg erősen köszönhető a karmesternek, akinek volt koncepciója és biztos kézzel irányította a zenekart, meg a kiváló kórusoknak is, akik térbeli elhelyezése is telitalálat volt. És sikerült igazán jó énekeseket találni az előadáshoz. Számomra a csúcs Láng Dorottya volt, akit ugyan ismertem már, de hogy ennyit tud, azt nem sejtettem. De jó volt Vinke is, aki nagyon bírja szusszal, már a Siegfriedeknél is tapasztaltam, hogy mennyivel jobb, mint amikor már évekkel ezelőtt énekelt nálunk a Ringben. Egyedül az a csodálatos ária volt halványabb, talán mert elfáradt addigra, talán, mert ott nem elég a hősi hang, az az ária kilóg ebből a szerepből, ott érzelmek is kellenek. De a többiek is jók voltak, Groissböcköt most hallottam először élőben, és szintén nagyon jó volt Brickner Szabolcs is.



2017-ben már előadták a Rienzit ugyanígy koncertszerűen a Müpában, de ez az előadás most sokkal jobban tetszett nekem. Akkor Robert Dean Smith volt a címszereplő, már elfáradt hanggal, akkor is énekelt Brickner Szabolcs, még Boaz Danielre emlékszem, de a nőkre egyáltalán nem. Talán Te tudod, Búbánat, hogy még kik énekeltek akkor, és ki volt a karmester?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634202022-06-24 02:03:55

Gratulálok! Ha van egy jó tenoristánk, tegyük gyorsan tönkre? És mi lett Fekete Attilával? Ő miért tűnt el ennyire?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15442022-06-20 00:30:59

Az MRTV mintha egy intézmény lenne. Ehhez képest talán nem kéne ilyen bakikat elkövetniük.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634042022-06-20 00:20:50

Azt hiszem, kissé már lerágott csont a Magyar Állami Operaház műsorpolitikája, de végignézve a következő évadot, egyáltalán nem mondható közönségbarátnak. Írod, hogy nem játszhatnak állandóan Verdit. Persze, de azért nem ártana játszani a legnépszerűbb Verdi operákat, mondjuk a Trubadúrt, Traviátát, Rigolettót. De ezek nálunk évek óta nem mennek. És mit láthatunk Mozarttól? Most ment néhány Figaró, azt hiszem, telt házzal, jó és nézhető előadás, ezért jövőre már nem fog menni. De a Puccini operák se tengenek túl a kínálatban. Vagyis a nagy része hiányzik azoknak a műveknek, amiknek az alap repertoárt kellene alkotniuk. Megy majd százféle különlegesség néhányszor, sikerrel vagy anélkül, aztán újra eltűnik. Francia vagy orosz operából sincs sok, Wagnertől pont a Ringet adják, ami valószínűleg gyengébb lesz a Müpa változatánál. A Mefistofelét, ami nem olcsó és jó bonyolult produkció, pár előadás kedvéért elővették, majd megy újra a süllyesztőbe. De belcanto opera se nagyon van műsoron. Hol van az átgondolt építkezés? Se az énekesek, se a közönség kinevelésében nem tapasztalok ilyet.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54972022-06-14 01:01:13

A hallottak alapján Pape igazán rászolgált a hírnevére. Nagyon szép a hangja, és a Muszorgszkij dalokban picit még az erejéből is hallhattunk. Eredetileg nem ez a műsor volt meghirdetve, de ez végül még érdekesebb volt. És nem kis teljesítmény, hogy négy nyelven is énekelt. Bár a programja elég rövid volt, de szerencsére a ráadások még kiegészítették. Olyan jó lenne egy operában is hallani őt itthon!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76702022-06-14 00:54:16

Nagyon köszönöm! Mestere vagy a meglepetéseknek. :))


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54962022-06-14 00:51:45

Én nem coverezném le Oakest, annál sokkal értékesebb volt a produkciója! Mivel én kezdettől fogva ott vagyok a Müpa Wagner napjain, Theorint is már többször hallhattam. Csalódott voltam, amikor a lemondását megláttam, de ehhez képest fantasztikus élmény volt ez a Walkür is. Sajnálhatod, hogy hallgattál az osztrák barátaidra! Nem tudom, mi bajuk van Koniecznyvel, aki még a szokásosnál is jobb volt. Talán nem kellene látatlanban véleményt mondanod!


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54872022-06-13 01:53:27

Már senkit se érdekel a Ring, vagy mindenki a jövő héten fog rá menni? Érdemes! Én most két hónapon belül láttam az Opera és a Müpa Istenek alkonya előadását. Hát az az érzésem, ha az operai szereplők nem dolgoznak jövő vasárnap, érdemes lenne tanulmányi kirándulásra menniük a Müpába, élükön a főzeneigazgatóval.



Egyébként azon töprengtem mennyire más lehet a két épület hangzása. Mindkét helyen a 3. emeleten ültem, és igen nagy különbség volt, hogy mit hallottam.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633852022-06-12 00:44:33

Itt Fáy a Don Carlosról ír, a reklámot (könyvreklám) megnézve olvasható el:

https://www.es.hu/cikk/2022-06-10/fay-miklos/anyagi-vonzatok.html



Most nem csoda, hogy nem lelkesedik.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633782022-06-11 02:08:21

Bár nem ebbe a topicba tartozik ez, de Fáy imád rosszat mondani, ha teheti. Az kétségtelen, hogy a Rajna legelején voltak apró fésületlenségek, gondoltam is, látszik, hogy kimaradt két év. De maga az előadás végül fantasztikus lett, hallhattunk egy új, kiváló Alberichet (ne kívánjátok, hogy leírjam a nevét), Konieczny meg egyre jobb, ha lehet még ilyen, és Franz se romlott semmit. Ráadásul a magyarok, élükön Shöck Atalával szintén kiválóak voltak.



És azóta megvolt a Walkür is, amibe Theorin helyett Allison Oakes ugrott be, és egészen csodálatos volt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213682022-06-08 23:35:06

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/orosz-operaval-inditja-kovetkezo-evadat-a-scala-171745.html


Kedvenc előadók • 29282022-06-08 00:55:54

Szívesen a figyelmetekbe ajánlom Láng Dorottyát:



https://fidelio.hu/klasszikus/aki-folyton-uton-van-annak-nincs-sajat-kozonsege-beszelgetes-lang-dorottyaval-171688.html


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54852022-06-08 00:54:33

Köszönöm, érdekes interjú!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633102022-05-21 02:05:55

Persze, hogy nem kell mindenkinek mindent szeretni, Wagnert meg különösen nem. Ő olyan mint a drog, ha az ember egyszer rákap, nem szokik le róla. Persze csak minőségi előadásban szabad hallgatni, és ehhez minimum egy megfelelő karmester kell, de ez az Operát nem érdekli. A jövő szezonban leadják így, aztán mehet a süllyesztőbe. Mindenesetre nekem jövő júniusra már van Ring bérletem, igaz, nem az Operába.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633092022-05-21 01:56:15

Vasárnap a 3. emeleten elég sokan voltunk, de a külföldi turisták az első szünetben nagyrészt távoztak, amit nem csodálok, így már lehetett válogatni a helyek között. A földszintet nem igazán láttam, de üres páholyok bőven voltak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633082022-05-21 01:52:18

Mint már írtam, Brünnhilde búcsúja előtt elmenekültem, így Ádám és Éváról is lemaradtam. De odáig nekem a rendezés ellen egyáltalán nem volt kifogásom, sőt, a Parsifal után kifejezett felüdülés volt, és a háttér vetítések nagyon tetszettek. Azt, hogy az Opera emailben küldte el a műsorfüzetet, már a premier előtt beírtam. Lehet, hogy ezentúl így lesz? Ezzel akarnak környezetvédők lenni?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54202022-05-21 01:44:13

Én ezt láttam:



https://slippedisc.com/2022/05/report-valentina-lisitsa-played-in-liberated-mariupol/  (Bocsánat, jobban nem tudok linkelni!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632952022-05-20 02:01:31

Tényleg nagy hatással volt Rád Bosch, ha még csukott szemmel is felismered a műveit! :)) Gondolom, szimat alapján.



Lehet, hogy ez az Istenek előadás még rosszabb volt, mint a premier, amit én láttam? Legalábbis akkor Kovácsházi egyáltalán nem volt rossz, sőt. Ezzel együtt én is majdnem elmenekültem az első szünetben, a nehézkes és középszerű I. felvonás, és az ordító énekesek miatt. De úgy gondoltam, utána már könnyebb lesz, és így is volt. (Igaz, én nem jártam előtte múzeumban, és nem egy csodás élmény után kellett ott szenvednem, és nekem az ülés is megfelelt.) Viszont a kórus szokás szerint jó volt, és a férfiak se voltak rosszak. Egyedül a végén, az utolsó jelenet előtt szöktem meg, azt a hosszú visítást már nem bírtam volna ki. Hát igen, ilyen az, ha egy főzeneigazgató mindent magának akar. A középszer diadalmaskodik.



Nem baj, június 12-én Irene Theorin lesz Brünnhilde a Müpában.


Kedvenc felvételek • 6092022-05-19 02:30:05

Én egyáltalán nem gondoltam az Operára, az Eiffel műhelyházra pedig végképp sem.Egy iIyen bemutatóra nálunk kizárólag a Müpa lenne képes, meg is hirdette már egyszer, a Scala bemutatója utáni tavaszra, de közbeszólt a Covid akkor, azóta pedig hallgatnak. A Müpa be tudja vonzani a külföldi érdeklődőket is, és van egy jelentős méretű törzsközönsége, amely még az ilyen kalandokat is be szokta vállalni. (Nem ED-re gondoltam.)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54052022-05-19 02:23:25

Látod, látod, nem kell annyira kapkodni, én írtam, hogy jobb később belépni!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31672022-05-18 03:49:59

Szép ez az előadás, de nem változtat azon, hogy míg az opera szerint DG folyamatosan cselekszik, addig DO csak beszél a cselekvésről, szerintem ez a legfőbb különbség kettőjük között. Nehezen tudnám elképzelni, hogy ő belopózna éjjel DA szobájába.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31662022-05-18 03:44:11

Én Don Ottavio két áriájáról írtam, mert neki tényleg annyi van, bár néha az egyiket kihagyják.


Kedvenc felvételek • 6022022-05-18 03:41:52

Tűnődtem, hogy miért nem használja ki a lehetőséget a máskor oly ügyes Müpa? Amikor összeállt egy csapat ennek a nem könnyű operának a színrevitelére, miért nem csapnak le rájuk, és hívják meg legalább a szólistákat és a karmestert egy koncertszerű előadásra, mikor ez egy soha vissza nem térő alkalom? Lehetséges, hogy azért, mert felmérték a hazai érdektelenséget, hogy hiába tekintik ma a világ legnagyobb élő zeneszerzőjének Kurtág Györgyöt, egyszerűen lehetetlen lenne a művére megtölteni a hangversenytermet? Itt se túl nagy az érdeklődés, nem tudom, hogy rajtam kívül bárki is megörült-e Takátsa fórumtársunk feltöltésének?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54012022-05-18 03:31:22

Nyugodt lehetsz! Én 10-kor még nem léptem be, igaz, hogy kellett egy kicsit sorban állnom, de a jegyvásárlással addigra már nem volt gond.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 54002022-05-18 03:29:29

Tényleg nagyszerű volt! Azt hiszem, a BFZ évadjának is ezzel volt vége ma este.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632892022-05-18 03:27:30

Szomorú, nagyon szomorú! És úgy tűnik, semmi indoklás. Majd Tatjána néni megtudja. Kíváncsi lennék, hogy az itt említett egyeztető táblázat vajon elkészült-e?


Kedvenc felvételek • 6012022-05-17 02:42:59

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/kritikaszemle-kurtag-gyorgy-parizsi-operabemutatojarol-171154.html



Szerencsére mindenütt nagy sikere van a műnek.



És egy interjú a rendezővel: https://www.youtube.com/watch?v=XRPkP6ZBHJU



Pierre Audi rendezte egyébként a legutóbbi müncheni Parsifalt is, ami többeknek nem tetszett.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632812022-05-17 02:36:42

A vasárnapi Istenek alkonyán a 3.emeleten egyesek bepréselték magukat a balközép leszalagozott második (vagyis első) sorába. Aztán kiderült, hogy van, akinek oda is szólt a jegye, mert amikor vette, még nem tudták, hogy nem lehet beférni oda.



Megnéztem az állóhelyeket is, közülük csak néhány olyan van, ahonnan nagyjából a színpad fele látszik, a többségről inkább semmi. Én azt hittem, középre teszik őket, hogy mint a Staatsoperben, legalább jól lehessen látni.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31612022-05-17 02:27:24

Hát ez remek! Ott voltam ezen az előadáson, sőt, kétszer is megnéztem akkor, de erre a cikkre nem emlékeztem. De valami ilyesmire gondoltam. Vajon miért csináltak a szerzők Don Ottavióból egy ilyen nyámnyila jellegű figurát (miközben két gyönyörű áriája is van)? Csak nem azért, hogy ne is lehessen méltó vetélytársa Don Giovanninak? Donna Anna igazán tűzrőlpattant, valóban nem ő lenne való hozzá.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632752022-05-16 01:30:03

Szünetekben igyekszem minél jobban ismerkedni ezzel a szép, új Operaházzal. Egy találós kérdésem van: ki tudja megmondani, hol láttam kilencszer is ezt a felíratot: Don Juan Mozarttol? (A felújításban résztvevők válasza nem ér!)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632742022-05-16 01:18:48

Nagyon várom a véleményeteket az Istenek alkonyáról! Újabban annyira jó az akusztika a 3. emeleten, hogy nekem sok bajom volt a hangerővel. Talán a Wagner operákat mégse kéne végigordítani, legalábbis az én eddigi, nem kevés tapasztalatom alapján. Sajnos emiatt a női szereplőket nem nagyon tudtam élvezni, a sellők kivételével. A férfiak lényegesen jobbak voltak, de közülük is magasan kiemelkedett Kovácsházi István. A Parsifal után újabb parádés szerep! Mikor először beugrott a Müpa Lohengrinjébe, nem gondoltam volna, hogy a jövő Siegfriedjét hallom. Persze az énekkar is a szokásos módon pompásan szólt, és nekem a rendezés is tetszett. Mondhatnám, végre egy normális rendezés! Semmi átértelmezés, azt látjuk, amit hallunk. És a díszletek helyett főleg vetítés van, időnként egészen gyönyörű.



Viszont ehhez képest amikor két jelenet között átállnak, miközben szól a zene, zavaró az a dübörgés, ami a színpadról hallatszik. (Mondom, jó az akusztika.) Mikor hazaértem, bekapcsoltam még a 15-ös Siegfriedet. Én két embert áttettem volna onnan ebbe a produkcióba: Halász Pétert és Sümegi Esztert.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632732022-05-16 01:08:22

Kedves Búbánat, úgy látszik, az Operának elromlott a nyomtatója. Én is el szoktam rakni a napi szereposztásokat és műsorfüzeteket, és hiányolom, ha nem kapok. De azt nem gondolnám, hogy így lettek hirtelen környezetvédők, szerintem ez is inkább az apró bakik közé tartozik. Nemrég, az Istenek alkonya premierjén a 3. emeleten nemcsak papír nem volt, de az előtérben álló kivetítőt se kapcsolták be, hogy lássuk a szereposztást. Csak  a második szünetben fedeztem fel, hogy a cukrászdának keresztelt büfében viszont be van kapcsolva.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31572022-05-16 01:01:24

Szeretném egy igazi zeneértő, például Pál Tamás karnagy úr véleményét megkérdezni arról, hogy vajon Mozart mit gondolhatott erről a témáról? Mert nekem az számítana igazán, hogy mi van a zenében, mit írt ő oda, hogy mi történt Donna Annával? Mert hogy nagyon mélyen érinthette őt az a találkozás, és nem csupán negatív értelemben, az itt-ott kiderül.és bizony, Freud se teljesen a spanyolviaszt találta fel, az odi et amo elég régi tapasztalat. Nem kellett ahhoz megtörténnie az erőszaknak, ettől még utána mégse nagyon akar a vőlegénye karjába omolni valamiért.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632662022-05-15 01:22:57

Tulajdonképpen az előző részek alapján egy tinédzserhez még közel is állhat M. Tóth Géza Istenek alkonya rendezése. Aztán, ha mégsem bírnák, legfeljebb megszöknek, de ez egyáltalán nem biztos.



Gunther azért nem annyira nehéz szerep, hogy ha már megtanulta, ne énekelhetné el Szemerédy még kétszer. És nem is fog ártani neki, ha egy kicsit Fischer Ádám kezei közé kerül.


Olvasói levelek • 118512022-05-15 01:14:17

Kedves Szerkesztők, 15-én, vasárnap van az Operában az Istenek alkonya premierje, de nem látom a műsorajánlóban.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632582022-05-14 02:29:06

Egy írás a Mefistofele előadásokról, amivel nagyon egyetértek: https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/nyomokban-kovalikot-tartalmaz-szeljegyzetek-a-mefistofelehez--171142.html



És egy másik apróság: https://faymiklos.hu/2022/05/12/nem_keverni



És végül kaptam egy levelet az Operától, már azt hittem Kódfejtőre hívnak, mert az új Istenek alkonyára van jegyem. De tévedtem. Arról értesítenek, hogy az előadáshoz jelenleg nincs papír alakú műsorfüzet, ezért elküldték a digitális változatot, mely az Opera honlapján is megtalálható (és ingyen van). Most majd eggyel több ok lesz rá, hogy egyesek az előadás közben az okos telefonjaikat böngésszék.


Kedvenc felvételek • 5962022-05-14 02:15:44

És reméljük, még Kurtág György életében történik meg ez! Sajnos a következő évadban nem láttam semmi nyomát. De valószínűleg akkor is inkább csak hallani fogjuk, eredetileg is koncertszerű előadást tervezett a Müpa, amit nem csodálnék így, egyetlen előadás kedvéért. Nemrég Eötvös Péter Sleepless című legújabb operáját adták ugyanígy elő a Müpában a szerző vezényletével, és így is nagyon megrázó előadás volt. Az eredeti berlini premier énekesei énekeltek itt is, és nekem nem hiányzott az óriási cethal, ami Berlinben a díszlet volt.



Egyébként miért nem a Magyar Állami Operaház mutatja be a Kurtág operát? Nem akarnak a Scala nyomába jutni ezzel is?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31342022-05-14 02:00:43

Hát az a párbaj, khm, khm, az éjszaka közepén, segédek nélkül egy öreg emberrel! Én ezt nagyon nem írnám a javára.De igazad van, ez kellett az igazi drámai véghez.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31302022-05-13 05:18:06

Én csak dadogni tudok Don Giovanni ügyben, ki vagyok én Mozart zsenialitása mellett? De talán ő se tett volna csodálatos operája címszereplőjévé pusztán egy gazembert. Itt mégis valami több is van, találó Kolonits művésznő mondata arról, hogy a többiek mint kisbolygók keringenek körülötte. És nemcsak a nők, Don Ottavio számára is legyőzhetetlen ellenfél maradt. És itt van Donna Elvira, aki többször is bosszúért kiállt, de mégis mindig megbocsát, és meg akarja menteni, pedig ő egyértelműen jobban ismeri őt a másik két nőnél. És ebben a történetben nem sok sikere van ennek a csábítónak, folyton hoppon marad. Mégis inkább nagystílű szélhámos ő, nem követendő példakép, de aki másokat igencsak meg tud mozgatni. Csak az elején azt a gyilkosságot ne követné el, ami a vesztét okozza. És valahogy halványan lehetnek vonásai, melyek Mozarttal is rokonságban vannak.


Kedvenc felvételek • 5922022-05-13 04:27:38

Nekem óriási meglepetés, és nagy-nagy öröm, hogy közzétetted ezt a felvételt! Nagy tisztelője vagyok Kurtág Györgynek, bár nem állíthatom, hogy igazán felkészült lennék a munkáiból, de hallottam már ezt-azt tőle, és elég sokszor láttam is törékeny alakját különféle zenei eseményeken, és hallottam beszélni is. Legendás párost alkottak feleségével, óriási veszteség lehet számára az elvesztése. Persze, hogy izgatott, amikor megtudtam, hogy milyen operát írt. Én a hatvanas évek közepén voltam gimnazista, amikor kinyílt a világ, amennyire a szocializmusban lehetett, előttem is. Akkor létezett már a Nagyvilág folyóirat, és más módokon is lehetett kortárs nyugati írók műveit, köztük Beckettet is olvasni. A Godot viszonylag hamar színpadra került, és ugyanabban az időben kezdte megszervezni a Zeneakadémia évente a Korunk zenéje heteket is. Vagyis fiatalon megismerhettem mindenféle stílust és művet, és így ma se áll távol tőlem hogy többfelé is tájékozódjam, és nem utasítom el ami nem hagyományos, vagy nehezebben érthető.



Nagyon tanulságos a kétféle hozzáállás, Pál Tamásé és Fazekas Gergelyé ehhez a műhöz. Mindketten ott voltak a bemutatón, és a hatása pont ellentétes volt számukra. Azt hiszem, hasonló jelenik meg a napjainkban dúló vitákban is a formabontó operarendezésekkel kapcsolatban. Persze egyikünknek se könnyű szétválasztani a búzát az ocsútól, főleg, ha nem sikerül megérteni egy-egy rendezést. De mégis, nem mindig a hagyományos a jó, és a formabontó a rossz, erre bőven vannak példák. Nálam pl. a legújabb itthoni Parsifal igencsak kihullik a rostán, miközben a méginkább formabontó és nem könnyen nézhető legutóbbi bécsi előadás fennmarad.



De visszatérve a Játszma végéhez, én nagyon vártam, hogy legalább koncertszerűen előadják nálunk is a Müpában, de sajnos ezt a pandémia, és talán más is ezidáig meghiúsította. Ez a felvétel a magyar szöveggel együtt nagy kincs, hálásan köszönöm!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 31242022-05-12 01:54:49

Néha nem árt pontosan olvasni. A szerző ennyit ír: "Vannak emlékeim a szegedi szimfonikusok jó pár évvel ezelőtti színházi megszólalásairól". Mivel az élménybeszámolója alapján ez az úr már a hetvenes éveit tapossa, és mint írja, nem komolyzene rajongó, az emlékei valószínűleg Pál Tamásnál jóval régebbi időkre vonatkoznak, vagyis nincs értelme felháborodni rajta.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53962022-05-09 01:09:24

A Budapesti Fesztiválzenekar minden évben szokott közösségi heteket tartani, amikor zenészei kisebb csoportokban ingyenes hangversenyeket adnak országszerte, templomokban, zsinagógákban, idős otthonokban, iskolákban.



Egy ilyen koncerten vehettem részt vasárnap este Bagon, a római katolikus templomban. A templom most 250 éves, Grassalkovich Antal építtette, nagyvonalú, de szép, nem agyondíszített barokk stílusban. A fiatal plébánosról kiderült, hogy maga is tanult a Zeneakadémián, egyházzenei szakon. Az esti koncertre az elég nagy templom teljesen megtelt, idősek és gyerekek, elegánsan felöltözött családok és sokszoknyás néni egyaránt voltak a hallgatóságban.



A barokk zenekar énekes szólistákkal kiegészítve bő egyórás koncertet adott, Förtsch, Buxtehude és Bach egy-egy egyházzenei művét adták elő gyönyörűen és nagy sikerrel az amúgy meglehetősen hideg templomban. Mindhárom darabhoz előzőleg alapos bevezetést is kaptunk. A művek szövege pedig a kiosztott programon lévő QR kód beolvasásával hozzáférhető volt.



Nekem nagy élmény volt ebben a helyzetben látni, sokkal közelebbről, a BFZ művészeit, és kapcsolatukat egy másfajta közönséggel, amely nem tartozik a rendszeres hangversenylátogatók közé. Szerintem ezek a koncertek mindenképpen megérik a befektetett energiát, mert olyanok kerülhetnek kapcsolatba a komolyzenével, akiknek egyébként kevesebb lehetőségük lenne rá.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632392022-05-09 01:06:28

Először csak azt gondoltam, hogy a Bánffy terem talán mégse alkalmas egy máshová szcenírozott komplett operaelőadás befogadására, de sajnos az sincs kizárva, hogy a megromlott Budapest-vidék viszony se segített abban, hogy az Opera vezetősége lelkesen promotálja a vidéki előadásokat.



És persze van szakmai féltékenység is, a Stuart Mária hangos sikere se javította ezt a viszonyt.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213532022-05-06 01:26:43

A Bayerische Staatsoper következő évadában az új Lohengrint Mundruczó Kornél fogja rendezni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632012022-05-05 03:52:50

Az üzlet pedig beindult, évente egy rendezés kijár neki. De minek ehhez még egy művészeti tanácsadó is, olyan bonyolult opera a Tosca? Már sajnálom, hogy nem írtam le a véleményemet a Hunyadiról. Egész jó dilettáns rendezés volt.



És láda lesz majd megint?


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 87032022-05-04 02:22:54

Külön hálás köszönet érte!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31632022-05-02 01:42:55

Ha megnézed a STOP évadtervét, amit be is linkeltél, egyelőre nincs senki se kiírva Aida szerepére, csak Garanca és Kaufmann látszik ott.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76592022-04-29 02:07:38

Kedves Zéta, hogy jutott eszedbe az autisztikus általános iskolai hivatalsegéd? Telitalálat!



Először csodálkoztam, hogy tudtad ilyen pontosan megjegyezni, mikor mit kavart a rezsóján, de aztán kapcsoltam, persze, a felvétel. Én még bele se mertem nézni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 213462022-04-28 00:17:19

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/maria-guleghina-nem-enekel-tobbet-a-haboru-vegeig-170725.html


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631612022-04-27 01:25:38

Tudod, kedves Cilike, én pontosan az a gondolkodó fajta vagyok. Láttam már mai Parsifal rendezéseket, és többnyire érteni véltem őket. Még Serebrennikov bécsi Parsifal rendezését se utasítottam el, amit pedig a legtöbben, mivel megértettem az igencsak drámai és következetes mondanivalóját. A tehetség az tehetség, és nem homályos gondolatok halmaza.



Na és mi volt a hattyú a háttérben és a díszdobozban?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631552022-04-26 02:18:20

Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmemet rá, így legalább még Markó Ivánt is hallottam! De elszomorító az a bátorság, hogy ha valaki főrendező, akkor nem baj, ha nem is nagyon ismerte korábban Wagner műveit, rögtön belevághat egy ekkora feladatba, és nem ám csak kísérleti jelleggel, hanem hosszú időre ezzel a rendezéssel szándékoznak a Parsifalt játszani nálunk. Mellesleg a kérdező se kutya, aki Almási-Tóthtal beszélget.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15142022-04-26 01:46:21

Nemcsak a műsorújság jelölte 18+-nak, a képernyőn is ott volt a piros karika végig. Csak remélni tudom, hogy a lázadó kamaszok direkt ezért nézik meg, mert igazán kiváló előadás!


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31572022-04-26 01:43:33

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/ukran-zaszlo-alatt-jelent-meg-anna-netrebko-170626.html



Vajon ha eljön az Eiffel parkba, ott is kiteszik az ukrán zászlót?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631472022-04-25 00:52:21

Kadves Tamando, köszönöm! Mindig megnyugtat, ha akad, aki hasonlóan látott és értékelt egy előadást.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631452022-04-25 00:48:37

Kedves Cilike, mióta magázódunk? Én természetesen egy kukkot se értettem a rendező nagyívű koncepciójából, viszont azt gondoltam, legközelebb semmi kedvem se lesz eljönni erre az előadásra, szerencsére vannak más felvételeim, és reménykedem, hogy a Müpa is felújítja egyszer a két rendezőnő brilliáns alkotását.



Egyébként tudom, hogy a francia film nem az Operaház kórusáról szól, a közbevetésemmel csak azt akartam jelezni, hogy a kóristák nem pejoratív szó.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631442022-04-25 00:42:11

Földszinten én csak a bécsi operában találkoztam szövegkijelzővel, de itt, Budapesten nem láttam ilyet. Ezek szerint a páholyokban van, legalább tudhatjuk, miért olyan drágák oda a jegyek.


Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik • 86982022-04-25 00:35:54

Nagyon köszönöm, hogy felhívtad a figyelmet erre a remek előadásra! Valamit tudhat a Mannheimi Opera. Sosem felejtem a Trisztán előadásukat, amit vagy húsz éve elhoztak az Operába. Abban se voltak ismert énekesek, mégis örök emlék.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631252022-04-24 02:40:33

Lehet, hogy kapok egy kis ledorongolást, mert én némileg másképp láttam ezt a szombat délelőtti előadást. Kedves Amalgám, nagyon sajnálom, de jobb lett volna, ha nem olvasom előzőleg, amit a rendezőről írtál, hogy műve „mély tudásról és komoly alkotóerőről” tanúskodik, mert így az elvárásaim is magasabbak voltak. Nekem is az egyik kedvenc operám a Parsifal, elég sokszor, és lehetőleg színvonalas produkciókban láttam, köztük több, meglehetősen kárhoztatott „modern”-ben is. A mai előadásban rendezésileg nekem volt egy elfogadható 2. felvonás, de az 1. és 3. alatt hol bosszankodtam, hol kuncogtam, hol unatkoztam. A rendező tárgyi tudásával szerintem van némi baj. A legnagyobb, hogy ha az elején a németül vetített feliratot jól értettem, akkor itt a címszereplő örök lelkifurdalásban szenved amiatt, hogy Klingsor a várában foglyul ejtette őt a butasága miatt, és emiatt sokáig nem vitte el a dárdát a Grál lovagoknak. Az egész történetre 30 év után emlékszik vissza az elején, Gurnemanz társaságában. Vagyis nem történhetett megváltás, mert a megváltás után nehezen lehetne lelkifurdalása. (Mellesleg Kundry sincs megváltva, mert nem hal meg a végén, hanem Gurnemanzcal távozik a színről, aki mellett egyébként a történet legelején a lovagvárban fekszik, és nem száguldó lovon érkezik.) Az, hogy megkettőzte Parsifalt, nem újdonság, a legutóbbi bécsi produkcióban is így történt. Talán a pisztolyt is onnan lopta, bár ott használja is azt Kundry, nemcsak hadonászik vele. A gyerekkel se lett volna bajom, inkább az anya figurával. Ezek szerint Kundry és Herzeleide egy és ugyanaz lenne? Furcsa.



Az 1. és a 3. felvonás tulajdonképpen egy jellegtelen dobozban játszódik, apró utalásokkal. De amikor az elején Klingsor a háttérben kibelezett egy gúnárt, akarom mondani hattyút, az első 3 néző elindult kifelé a földszinten. Amúgy a hattyú a 3. felvonásban kitömve, egy üvegdobozban, jól megvilágítva, ott áll a színpad szélén, biztos ez is jelent valamit. A kerekesszék mostanában elengedhetetlen nálunk, de miért van Amfortas feje fölött még egy vörös lámpa is benne? Hogy a grál lovagok lepukkantak, az kevésbé lepett meg, mint az, hogy ehhez képest az áldozatbemutatásra középkori zászlókkal vonultak be. A Grált Titurel hozza be egy cipősdobozban, egész meglepődtem, hogy az mégis egy kehely. És valamennyi lovagnak is van szép kelyhe, amit a felvonás végén egy műanyag ládában csap majd a hóna alá. Én nem is csodálkoztam, hogy a közönség a földszinten némileg megfogyatkozott szünet utánra, bár voltak beszivárgók is. (Nem hittem volna, de közben operatúra is zajlott, a felvonás alatt a lépcsőházban és a büfében, szünetben pedig a nézőtéren.)



A pucér lányok engem nem zavartak a 2. felvonásban, jól festettek a műfa tetején. De azt nem gondoltam, hogy táncosok, mert túl sok táncolni valójuk nem akadt. Az a felvonás egész jól működött. A harmadikban megjelenő Ádám és Éva annál meglepőbb volt, nem egészen értettem, hogy mit kerestek ott, angyalostól. Netán őket is Parsifalnak kellett megváltania? Ennyire mégse lehet Krisztus alteregó. Ugyanúgy a viráglányok is (bocs, Héterő) hogy kerültek ide? És akkor Klingsor miért nem? Ráadásul lányok vannak jelen itt az áldozatbemutatásnál is. Lehet, hogy ezzel elárultam magam, hogy nem voltam a Kódfejtőn, de aki megpróbálta, az se jutott be, olyan tömeg volt azon a kis helyen. Pedig ő nem ismerte ezt az operát, és így nagyon hiányzott neki a kivetítő is az 1. felvonásban.



A zenei megvalósítással kapcsolatban csak részben értek egyet takatsa fórumtárssal. A legnagyobb pozitív meglepetés nekem is Kovácsházi István volt. Tökéletesen beérett a hangja erre a szerepre, csodálatosan énekelt. Rácz Istvánnal nekem nem volt bajom, különösen mivel Titurel nem a háttérből szólt, hanem előrejött a cipősdobozzal együtt. Még szól a hangja ehhez a szerephez, néha jobban, mint Gurnemanzé. Palerdi korrekten végigénekelte a szerepét, ha előrejött, jól hallatszott, ha hátra ment, kevésbé, de abszolút hiányzott a hangjából egyfajta szépség, tekintély, magasztosság, mindaz, ami ezt a figurát azzá tenné, aminek lennie kellene mindvégig. Igaz, egy gázrezsón, ócska lábosban kotyvasztva nehéz is magasztosan énekelni. Sajnos Kálmándynál is a wagneri hangokat hiányoltam, amiket a Hollandi idején még szépen hozott, de most a hangja már nem elég ehhez a szenvedő királyhoz. Szemerédy Károly valóban remek Klingsor volt, és hosszú távon az is maradhat, de Szántó Andrea szerintem is szereposztási tévedés. Persze Kundry figurája úgy, ahogy van, azt hiszem, tévedés a rendező részéről. A földszinten hátul ülve az 1. felvonás külső kara meglehetősen pocsékul hallatszott, és én a nézőtéren elhelyezett férfikórustól se voltam annyira elragadtatva. Valószínűleg továbbra is számít, hogy ki hol ül, mert a zenekar meg nekem néha túl hangos volt, Kocsár Balázs mégse Bayreuthban vezényelt, ahol fedett a zenekar. Előzőleg elolvastam ppp írását a Boccanegráról, sajnos én itt is hasonlóan éreztem, mint amiket ott a karmesterről leírt. A főzeneigazgató szerintem nem Wagner karmester. Egyébként a Magyar Televízió rossz reklámot csinált ennek a produkciónak azzal, hogy húsvétkor leadta az Operaház régi Parsifal előadásának felvételét. Sajnos az ilyen volt, ilyen lett összehasonlításban számomra ez a produkció alulmaradt.



És egy technikai apróság, nekem sikerült beragadnom egy WC fülkébe. Nem túl kellemes, ha nem nyílik belülről az ajtó. Szerencsére akadt egy ügyes néző hölgy, aki megoldotta a problémát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631242022-04-24 02:32:43

Kedves Amalgám, van egy kiváló francia film, bár elég régi, de megnézésre ajánlom. A címe az, hogy Kóristák.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630892022-04-22 01:28:44

A Mefistofelén, amit láttam, nem volt teli a 3. emelet. Én azt láttam, hogy akik hátul álltak, azok miután becsukták az ajtókat, mindannyian leültek valahová. Persze ha telt ház van, akkor erre nincs lehetőség.



A Gioconda rendezésnél engem a vízben tapicskálás is nagyon zavart. A szegény táncosoknak ez különösen kellemetlen volt, de az énekesnők ruhája is szörnyen nézett ki. A pisztolyt már más is említette. A Messiást nekem nem volt kedvem megnézni, én azt hallgatni szoktam. A Parsifalt majd szombaton nézem meg, és direkt nem néztem meg előzőleg a neten.



 


Pantheon • 30692022-04-19 02:50:14

Radu Lupu (1945-2022).


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15112022-04-18 01:03:53

Akkoriban nem volt gond hazai szereplőgárdával kiállítani egy ilyen jó előadást.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76572022-04-15 01:10:57

Köszönöm Zéta beszámolóját Szegedről! De én még egy mondatot írnék a végére: De jó lenne Budapesten is látni ezt az előadást!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630552022-04-15 01:08:20

Kedves Amalgám, mivel ennyire megdícsérted Almási-Tóth felkészültségét, bár nem néztem utána az eddigi rendzéseinek, de ha jól emlékszem, a Gioconda színpadra állítása is ő műve volt. Szerinted az egy jól sikerült rendezés volt?


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30962022-04-12 01:36:01

Köszönöm! Elolvastam egy hozzászólást, melyben azt kérdezik, hogy miért nem énekel ez a hölgy legalább Európa nagy operaházaiban? Mindenesetre ő el fog jönni Budapestre, hogy legalább itt meghallgathassa. :))


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630342022-04-12 01:31:25

Én nem szakértői szemmel néztem az Operát, a gipszkartont fel se ismerném, bár legközelebb majd jobban megnézem. Persze az nagyon furcsa, hogy miért olcsó megoldást választottak az ország legdrágább színházépületében?  Az nekem is feltűnt, hogy a lift csak angolul beszél, akartam is reklamálni, de elfelejtettem. Szerencsére én nem hallottam a légkeverőt, amikor a harmadikon ültem, de a WC sorbanállást azt átéltem. Most egy szünetet szinte elvitt. De legalább nem mentem be a büfébe a harmadikon, ahol állítólag horror árak vannak. Én csak gyönyörködtem mindabban, amit valaha Ybl Miklós létrehozott, és most újra láthatóvá vált. A leszalagozott első sort én nem értettem. Ha az az oka, hogy ott nem lehet elférni, akkor nagy baj van. Mert ha mégegy sort ki kell venni, akkor szegény mezei operábajáró hová üljön?


Kedvenc felvételek • 5512022-04-07 03:18:07

Veled tényleg nem lehet lépést tartani! Még szerencse, hogy hosszú időre tetted fel, bő lehetőség van a letöltésére. De az fantasztikus, ahogy írsz róla, nem szeretnék hízelegni, de mint egy költő. Viszont a Loudini ördögöket én ugyan megnéztem, de a téma annyira taszított, hogy hiába tudtam, hogy jó az előadás, élvezni nem tudtam.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30802022-04-07 02:55:51

Én is kérdezem: Miért szörnyű???


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630212022-04-07 02:26:20

Üdvözöllek a megújult Operában! Igazad van, gyönyörű! A legapróbb részletek felújítására is ügyeltek, nekem pont ezek az apró, korábban jelentéktelennek látszó részletek tetszettek a legjobban. Például a menyezet sokfelé a folyosókon, amikről eddig fel se tűnt, hogy szépek. Vagy a végre szépen felújított oldalsó lépcsőház, ahol a szőnyegre én már nem is emlékszem, csak a ronda, csorba lépcsőkre, amint felfelé rohantam a harmadikra. Bezzeg most liften mehettem! A mellékhelyiségek cseréjére, mint jobb-bal tévesztő, nem is jöttem rá, legfeljebb abból gondolhattam volna, hogy a földszinten mindenáron a férfiakhoz akartam bemenni. :)) De sajnos több se ott, se fent nem lett belőlük, viszont később felfedeztem, hogy az alsó ruhatárnál is van még. A székek sokkal kényelmesebbek lettek, de a földszinthez szerintem a stílusuk nem egészen illik. Még két apróság nem tetszett: én csak bádogfüggönynek hívom, ami a színpadnyílást takarja, szerintem annak a festése ronda, és üti az egyébként nagyon szép függönyt. A másik a páholysorokon lévő falikarok helyzete. Emlékezetem szerint eddig lefelé voltak fordítva, és harang formájú üvegbúrájuk volt. Most felfelé világítanak, búra nélkül, lentről eléggé vakítóan.



A Mefestofele előtt a következő párbeszédet hallottam: Miért nem tudtunk jegyet venni a páholyba, mikor szinte üresek? Mert akkor az egész páholyt meg kellett volna venni. -  Hát nem tudom, hogy ez tényleg helyes döntés volt-e így?



Egyébként én kevésbé voltam oda a koreai tenorért, igaz, amikor a jegyet vettem, még Fekete Attila volt kiírva. Valóban voltak szép pillanatai, de amúgy meglehetősen egysíkú volt, inkább ordított, pianot nem tudott énekelni. De Létay Kiss nekem mégis tetszett, most is megrendítő volt, és az eredeti rendezést már egyedül ő képviselte. Schrott pedig "schrottos" volt, megvannak a manírjai, de a hangja is. Tulajdonképpen nem értem, hogy miért nem voltunk többen, mikor ez egy nagyon szép opera?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630202022-04-07 02:17:16

Legfeljebb az nem látta a spirált, aki az előjáték után hazament, mert akkor még hátul volt. És szerdán, az én fülemnek Schrott nem volt hamis.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630132022-04-06 01:12:37

Viszont egy gyönyörű La Grange ária:

https://www.facebook.com/watch/?v=726006165241275


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630122022-04-06 01:01:35

Jaj, de nagy kár! Én most fogom látni. A rendezést is sajnálom, és Schrottot is. A jegyárak, még a 3. emeleten is borsosak voltak, de ha nagyon nem tetszik, én bizony a szünetben hazajövök. Már úgyis töprengtem, hogy amikor erdetileg láttam, Létay-Kiss Gabriella fantasztikus volt, de vajon ennyi év után még ugyanúgy el tudja énekelni? Hogy Kovalik ezt hogy hagyhatta, azt nem értem.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30732022-04-05 00:23:13

https://kultura.hu/kiralynok-kuzdelme-donizetti-bemutato-szegeden/?fbclid=IwAR2y-eylprzNggJ9tIFyCtvxSCnwyJUqlx6TupY-BzkOki_b9tOe-KScB5c


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31462022-04-04 01:28:51

Azt hiszem, amíg egy visszafoglalt városban összekötözött és tarkónlőtt civileket találnak az ukránok, addig talán nem kéne itt magyarázgatni, hogy ki mindenki hibás! De azért itt egy cikk, a címe sokatmondó: https://www.theguardian.com/music/2022/apr/01/peter-gelb-new-york-metropolitan-opera-interview-russia-putin


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30702022-04-03 01:41:44

Köszönöm, hogy ide is beraktad! Igazság szerint engem a szereposztások és a jegyvásárlási lehetőségek érdekeltek volna, de annak nyoma sincs.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 53912022-04-03 01:39:37

Nagyon köszönöm! A Farewell-t én is értettem, de mégse találtam meg. Ugye szép darab? Régebben én sose hallottam Silvestrovról.


Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 31372022-04-02 05:35:36

Ezt nevezem pingpongnak: https://slippedisc.com/2022/04/now-anna-netrebko-is-cancelled-in-russia/?fbclid=IwAR0uqQ8ceZE_9B9oBxYPsnbMs0EU_gY1lcQ-vgb8ivLBGob5B4E_Kd23Sbk


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76562022-04-02 03:51:53

Ez az április elsejei hír nagyon felvillanyozott engem, már kíváncsian várom! :)))


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:

18:30 : Vértesacsa
Pajta

Király Ádám, Csalog Gábor (zongora), Bognár Fanni (hegedű), Tóth Barnabás (gordonka), Réti Eszter Boglárka (fuvola), Sárréti Márton, Várallyay Eszter, Varga Oszkár (hegedű), Koppán Kata (brácsa)
"Pajtakoncert"
Mozart: D-dúr szonáta négy kézre
Beethoven: D-dúr szonáta I. tétel
Liszt: Die Zelle in Nonnenwerth
Bach: 5 Brandenburgi verseny - 1. tétel
Bach: E-moll partita - Sarabande - Air -Tempo di Gavotta - Gigue
Schumann: A-moll szonáta
Debussy: Szonáta

19:00 : Fertőd
Esterházy Kastély

Pulzus Quartet:
Lesták Bedő Eszter, Sipos Gábor, Rajncsák István, Mahdi Kousay
Haydn: Esz-dúr vonósnégyes Op. 33 No. 2
Haydn: d-moll „Quinten” vonósnégyes Op. 76 No. 2
Mozart: F-dúr divertimento KV 138
Mendelssohn: a-moll vonósnégyes Op. 13 No. 2
A mai nap
született:
1920 • Radnay György, operaénekes († 1977)