vissza a cimoldalra
2021-01-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62488)
Eiffel Műhelyház (519)
Társművészetek (2224)
Régizene (5874)
A nap képe (2262)
Franz Schmidt (3764)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4344)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (632)
Lisztről emelkedetten (1032)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1470)
Balett-, és Táncművészet (6051)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2138)
Pantheon (2809)
És te mit láttál a youtube-on? (430)
Gioacchino Rossini (1042)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5046)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Momo
Leírás:
Honlap:
   


Momo (6653 hozzászólás)
 
Eiffel Műhelyház • 4412020-10-14 20:18:20

(csak az tájékoztatás végett) idézek a főigazgató szakszervezetekhez írott leveléből:



"... az 1.9 mrd Ft [...] az Eiffel Műhelyház eszközbeszerzésének forrása. Ebből lesz az asztalosok, lakatosok gépparkja, a lemezstúdió technikája, az épület látogatóközpontjának informatikai kiépítése, szemléltető eszközeinek beszerzése stb."


Eiffel Műhelyház • 4242020-10-11 00:06:41

Az Eiffel Műhelyháznak minden tekintetben csak egy kisebb része a közönségforgalmi tér: a Mozdonycsarnok és a Bánffy-terem.

Van (lesz) itt ezen kívül hangstúdiótól a szabászműhelyen keresztül a díszletraktárig számtalan más funkció, melyeknek egy jó része még nem készült el. Ezeket finanszírozza részletekben a költségvetés. 



(Aki meg minden mögött automatikusan tolvajlást sejt, azt emlékeztetném az ősi mondásra: „A tolvaj Buddhából is csak a zsebét látja…” :-)


Pantheon • 27342020-10-07 17:46:20

Eddie Van Halen (1955 – 2020) – amerikai rockzenész, gitáros



"It comes with great sadness to hear about Eddie Van Halen’s passing on. I always regarded Eddie as someone who completely revolutionized a way of playing in a whole new style that inspired a generation of guitar players. With what he offered to the world in music terms thus he became a legend! I was fortunate to have met with him on several occasions. A friend just reminded me that Eddie came to see the Guitar Trio of myself, Paco de Lucia and John McLauglin at the Hollywood Bowl in 1981. He and I met backstage. So long ago I almost forgot! I always admired him from a far and could never figure out even if I tried how he did what he did so brilliantly! Rest In Peace Dear Eddie!"




Al Di Meola



(Nem vagyok egy Eddie Van Halen rajongó (tekintve, hogy szívesebben hallgatok másfajta zenéket), de kitűnő gitáros volt. Úttörő azok között, akik meghonosították a rockzenében a technikai korlátok nélküli gitárjátékot. Al Di Meola méltató szavai önmagukért beszélnek.)


Eiffel Műhelyház • 2552020-09-09 01:14:05

Ahonnan Ókovács Szilveszter a műsorokat konferálja, az a 327-es mozdony szerkocsija.



(A gőzmozdonyok működéséhez szükséges [...] tüzelőanyagot és vizet egy különleges vasúti kocsin az úgynevezett szerkocsin helyezték el. A szerkocsit közvetlenül a mozdonyhoz kapcsolják, leggyakrabban a mozdony tűzszekrény/állókazán felőli végén és azt a mozdony menet közben általában maga után húzza.



Wikipédia: Szerkocsi)


Eiffel Műhelyház • 2242020-08-26 23:41:50

Korona-gála



Eiffel Műhelyház – Mozdonycsarnok

2020. szeptember 7.



"A részvétel ingyenes, ám regisztrációhoz kötött."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622142020-08-18 13:05:57

Igazán szívesen. :-)



Láttam, hogy félreértés van, és így hiába van kint az anyag, egyszerűen nem nézi meg senki. (Reggel aztán az Opera Facebook oldalára is kiposztolták.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622032020-08-18 01:06:20

Ne, viccelj már Retép!



Itt van a jövő évadról az összes létező információ. Ahogy elnézem, épp csak a társulat tagjainak cipőmérete nincs benne megadva. 



:-)


Pantheon • 25962020-04-28 23:29:37

Kottából készülni kell - az Opera Magazin és a Fidelio cikke az Operaház kottatáráról



(Fidelio.hu, 2017)


Pantheon • 25952020-04-28 23:10:24

Zech Dóra (1976-2020), az Operaház kottatárának vezetője. 



:-(


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 621102020-04-23 19:09:39

Az Opera Magazin 2020 tavaszi számában lehet olvasni a könyvlopás hátteréről. (62. oldal)


Erkel Színház • 104012019-12-31 20:02:57

Ami az Népopera / Városi Színház / Erkel akusztikáját illeti:



Az eredendően rossz tervezés miatt 1949-ig egészen pocsék volt az akusztika. Bármit csináltak vele, (a hatalmas sima falfelületektől) visszhangos volt a terem, és kicsi volt a hangerő, ami az árokból / színpadról kijött.

1949 őszén komoly akusztikai tervezés (Tarnóczy Tamás) után teremtették meg a mostani viszonyokat, a bordázott falakkal (a visszhang ellen), és a színpadnyílás körül tölcsérszerűen táguló faborítással (a hangerő miatt). A hangminőség akkor vált teljessé, amikor 1961 nyarán kicserélték a nézőtér ötvenéves fa széksorait, és a maihoz hasonló párnázott székeket raktak be.

Tökéletes, teljesen kiegyenlített nem lett az akusztika (ahhoz nyilván egy új épületet kellett volna felhúzni), de sokkal jobb lett, mint előtte. Azóta beszélhetünk jó akusztikáról az Erkelben.



Azt érdemes tudni, hogy nem mindenütt egyforma a hangerő az Erkel nézőterén. Az énekesek hangja a színpadtól egyenes vonalban terjed, így a nézőtér hátsó része felé egyre halkul. A zenekar hangja viszont az árokból felverődik a mennyezetre, és a nézőtér hátsó felében csapódik vissza. Ezért a nézőtér hátsó részén erősebben hallani a zenekart és gyengébben az énekes szólistákat. Ha az embernek baja van az arányokkal, akkor ezt is érdemes figyelembe venni. (Az is tervezési hiba, hogy ilyen hosszú a nézőtér. Hasonló a régi Népstadionhoz, a hátsó sorok 50-60 méterre is vannak a színpadtól.)

Azt persze értelemszerűen tudomásul kell venni, hogy a karmester nem tudja a terem furcsaságait megoldani, és többféle arányt beállítani. Ő saját fülére (a zenekari árok széle, ugye) és az asszisztensére hagyatkozik, aki a nézőtéren fülel.


Olvasói levelek • 114492019-11-14 22:23:36

Nem tudom, erre gondolsz-e, de Joyce DiDonato énekelt kerekesszékben (törött lábbal) a Covent Gardenben 2009-ben Rosinát:

Joyce DiDonato on performing with a broken leg in Il barbiere di Siviglia (The Royal Opera)


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23302019-09-28 21:00:28

Én ezt úgy általában raktam ide, mert fel-felmerül a téma. És szerintem érdekes, hogy alapvetően nem egy új elképzelés.


OperaDigiTár • 292019-09-28 10:30:30

Kedves Héterő!



Téged - és mindenki mást is - kérlek, hogy a digitar@opera.hu e-mail címre írjátok meg az észrevételeiteket. 

A szerkesztők szívesen fogadják az ilyen visszajelzéseket. Teljesen természetes ugyanis, hogy hat év alatt, több millió kézzel bevitt karakternyi szövegben van elgépelés, elírás. A cél pedig az, hogy minél jobb legyen az adatbázis.

Itt a fórumban a hozzászólások között viszont elvesznek az ilyen bejegyzések. És hát senki nem is követi az ide írottakat napi rendszerességgel.



M.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23282019-09-28 02:58:51

Ami a mindennapos énekórát illeti, ez nem egy új ötlet (és úgy tűnik, nem is ördögtől való gondolat). Kodály így ír erről 1961 márciusában:



"Az elvetett mag mégis kikelt: egyre-másra támadtak „éneklő iskolák” mindennapos énekórával, és értek el csodálatos eredményt nemcsak zenében, de minden tárgyban. Igazi népművelés akkor lesz, ha majd minden iskola ilyenné alakul. Egyelőre mintegy 100 működik a Művelődési Minisztérium jóvoltából."



(333 olvasógyakorlat, utószó, kiemelés tőlem)


OperaDigiTár • 182019-09-26 17:30:43

Kedves Lajos, igazán nincs mit! Használd egészséggel! :-)



(Vagy nem is tudom, mit illik kívánni egy ilyen alkalomra. :-)


OperaDigiTár • 172019-09-26 17:26:31

Amit még tudni érdemes az Opera DigiTárról, hogy ugyanaz a szoftver működteti, mint pl. az OszMI Színházi Adattárát, és az országban jó néhány múzeumi adatbázist. A DigiTár ennek az Operában kialakított változata.


OperaDigiTár • 152019-09-26 15:43:15

Kedves fórumozók! 



Az Operaház digitális archívuma, az Opera DigiTár mától hivatalosan is elérhető.

Az adatbázis jelenleg a Ház 1884-es megnyitójától eltelt 130 év előadásainak adatait tartalmazza. Az utóbbi öt évben megtartott előadások feltöltése folyamatban van.



Az adatbázis használata: A fejlécben lévő menüpontokra kattintva megjelenő szövegbeviteli mezőbe beírható a keresett előadó, , szerep, vagy napi dátum. A legördülő találati listából ezután kattintással lehet kiválasztani a megfelelő tartalmat.



Jó szórakozást!



M.


Olvasói levelek • 113442019-04-18 17:10:42

Bocs, nem reagálok. Nem érdekel a szöveged.



(Pár naponta idenézek, írt-e valaki privátban. Ilyenkor néha beleolvasok a fórumba. IVA írásai érdekelnek, de téged mindig átugralak. Nem kell ez nekem. :-)


Olvasói levelek • 113402019-04-18 13:20:32

Nem kell ezt ragozni. IVÁ-nak teljesen igaza van. És leszögezem: Én biztosan miattad nem írok ide. Erre nincs más orvosság. Vagy helyre tesznek a szerkesztők, vagy kerülni kell a helyet: Nem írok, nem olvasom, nem bosszant.



:-))


Erkel Színház • 95922019-01-15 21:02:15

Na jó, most törlöm az eddigieket. Tévedés volt. Bocs. 



:-)


Erkel Színház • 95902019-01-15 20:37:48
Erkel Színház • 95892019-01-15 20:36:54
Erkel Színház • 95882019-01-15 20:31:03
Olvasói levelek • 112652018-04-21 17:09:11

Kedves olvasók és szerkesztők! 15 év után befejezem a Café Momus fórumának (és így az oldalnak is) a látogatását. Nekem ez az Edmond Dantes féle szövegelés nem jön be. Tévében, rádióban sem hallgatok ilyen elfogult politikai dumákat (semelyik oldalról), itt sem vagyok rá vevő. További jó szórakozást. (Ne írjatok privátban. Nem fogok bejelentkezni, így nem látom.)



Minden jót!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607452018-04-20 15:37:20

Mondjuk ez kb. nem válasz semmire, de legalább írtál valamit. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607392018-04-20 02:09:35

Egyébként ez a kereszt ügy szerintem itt egy lényegi dolog. Orientációs pont a történetet illetően.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607382018-04-20 02:06:56

Igen. Ugye „hangos liberálisok” leginkább a nyugati kultúrában vannak. Őket zavarják rettentően a saját keresztény gyökereik. Ezért aztán igazából attól akarnak megszabadulni. Az összes többi dolog nem zavarja őket ennyire. 

Ahogy a „szabadságukért küzdő” (a világon a legszabadabban élő) nyugati nők a saját nyugati férfiaik ellen harcolnak, miközben eszükbe se jut hadakozni a világszerte élő, sokkal durvábban viselkedő (pl. arab) férfiakkal. Pedig ott sokkal többet lehetne tenni.



Egyébként sztem eljön még annak az ideje, amit írtál... :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607362018-04-20 00:48:41

Ugye a hagyományos lexikonok szócikkeit egy-egy terület szakértői írták. Ismerték a témát, amiről írtak, súlyozni és szűrni tudták az információt.

A Wikipédián 90%-ban az adott témához nem értő (önmegvalósító) amatőrök írnak szócikkeket, sok forrásból összeollózott információ alapján. Tekintve, hogy nem a terület szakértői, sokszor nem tudnak válogatni a fontos és kevésbé fontos információ között. (Így akár egészen alapvető dolgok is kimaradhatnak. Vagy bődületes baromságok kapnak helyet.) Aztán sok a szereptévesztés: Néha döbbenten olvasom, hogy minősítik a tárgyat (pl. egy film bemutatásakor közli a szócikk, hogy hatalmas giccs.) Máskor bonyolult tankönyvi szakszöveget olvasok, ahelyett, hogy érthető leírást kapnék. De sokszor még a szócikkek strukturálása is gondot okoz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607342018-04-20 00:25:50

Igen. Egy barátommal beszélgettem épp arról nemrég, hogy mi még csak elvagyunk valahogy, mert rendesen megírt információn nevelkedtünk, de az a nemzedék, amelynek a Wikipédia színvonala lesz az evidencia…


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607322018-04-20 00:16:00

Ó, hát ezek ilyenek. :-) Érdemi dolgokban évek óta nem javítok bele, ugyanis általában jön valaki, aki elszántan védelmezni kezdi a hülyeséget.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607302018-04-19 21:12:56

Azt mondja a Wikipédia: 



"A mű mai, világnézetileg semleges előadásai többnyire sajnálatosan kerülik a második felvonás azon szerzői utasításának követését, hogy Parsifal Klingsor lándzsájával keresztet rajzol. Így értelmetlenné válnak Parsifal e szavai: "Íme e jellel vége a varázsnak.""


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607292018-04-19 21:06:10

Én érteni vélem, a kérdést, amennyiben arra utal, hogy nem pontos a megfogalmazás: "keresztény mű..." 



Mert ugye, mihez képest...



Viszont, ha olyasmit állítok, hogy "a Parsifal muzulmán darab..." "a Parsifal zsidó mű", "a Parsifal buddhista opera..."



Akkor kiderül, hogy leginkább mégiscsak keresztény... :-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607202018-04-18 08:56:34

Készül az Eiffel Műhelyház - Indóház Online



"Télen az építkezés első fázisában lebontották az épület első harmadának tetejét, korrózióvédelemmel látták el a vasoszlopokat, valamint kialakították a zenekari árkot, ezt követte a betonozás, a nagy szerkezeti egységek megépítése."



"Körülbelül 17 ezer négyzetméternyi üzemi területet alakítanak ki. Az öthajós csarnokot, a két merőleges oldalcsarnokot, a komplett vágánymezőt és a kéményt megtartották, ezen az „Opera” felirat forog majd."



(iho.hu)


Olvasói levelek • 112632018-04-12 19:54:07

Lajos az illegalitást választotta...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65392018-04-06 08:21:27

Gúnyos színnevek (színtan.hu)



(Érdekes, bár nem mindenben van igaza sztem.)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65382018-04-06 08:19:07

Grétsy László - Hupikék és jajvörös (Szabad Föld)


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65372018-04-06 08:15:39

jajvörös


Erkel Színház • 91262018-04-03 12:50:07

Az ilyen off topic bejegyzéseket kérjük mellőzni... :-)))


Erkel Színház • 90942018-04-01 01:53:34

Nekem az lenne a kérdésem, hogy az Operaház vezetése nem tudná-e elérni valamilyen módon, hogy az Erkel Színház művészbüféjének személyzete ne hallgasson (hangulatától függően akár) naphosszat primitív tuc-tuc zenét…???

Az ember elkezd egy Parsifal előadást, aztán amikor kijön a színpadról, akkor pihenés helyett 20 perc tuc-tuc cibálja az idegeit… aztán leharcoltan visszamegy Wagnert játszani/énekelni.

Ez a dolog nyilván csak a zenészeket, énekeseket zavarja, mert ők előadás alatt egészen más zenével vannak (lennének) elfoglalva, de őket nagyon.

Én még a büfé személyzetét is megértem, mert ők meg jól akarják érezni magukat a pult mögött, de az elmúlt 30 évben még nem láttam olyat se az Operában, se az Erkelben, hogy a művészbüfében próba/előadás közben tánczene szólt…


Erkel Színház • 90782018-03-29 11:06:12

Az Erkel eredeti változata 1911-es. Azóta jó pár alkalommal, sok helyen hozzányúltak.

1917-ben alapos ráncfelvarrás volt. (Belülről nagyon megváltozott a kinézete. Ennek az átépítésnek máig ható eredménye a kijjebb hozott színpadnyílás, a többi lényegében eltűnt.)

1949-51 között teljesen átépítették az auditóriumot. Ez a rész akkor lett olyan, mint ma. (Bordázott falak, a színpadnyílás körül hatalmas fa hangvető.)

Tíz évvel később, 1959-61 között jött a következő nagy átépítés: Új homlokzat, a nagybüfével, lépcsőházakkal. Amit ma ott látunk, az akkori.

A Bernáth-képek 1973-ban kerültek az addig üres falakra.



Az 50-es években megépült hátul a díszletraktár. A 80-as évek elején ráhúztak még egy emeletet az üzemi traktusra.



Ezek a nagyobb munkák.


Erkel Színház • 90502018-03-27 15:15:39

Az Erkelben a bezárás után nem „zajlott zavartalanul az élet”. A színpadon voltak próbák. A vasfüggöny le volt engedve, a közönségforgalmi rész nem volt használatban. (Életveszélyessé a nézőtér fölötti tetőrészt nyilvánították. Ez teljesen külön van a színpadtól és a kiszolgáló résztől.)



Ami a jelentős előadásszám és repertoár csökkenést illeti: Ez alapvetően az Erkel bezárása miatt történt, és együtt járt a társulat csökkentésével is. Mindez nem Fischer és Kovalik kompetenciája volt, hanem a fenntartó döntése, melyhez végrehajtónak Vass Lajos korábbi kulturális államtitkárt küldték az Operaház élére. (Ezzel párhuzamosan zajlott a Rádió együtteseinek kinyírása is.) Fischer Ádámot és Kovalik Balázst jó érzékkel választották ki arra, hogy egy leépülő időszakban nevüket és arcukat adják az Operaház működéséhez. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ez nem jelentett számukra korlátlan lehetőségeket: (bár lett volna szándék), lényegi változásokat nem tudtak elérni. A játékszabályokat Vassék diktálták.

Született néhány nagyszerű produkció, melyek azóta nincsenek már műsoron.


Erkel Színház • 89422018-03-11 11:06:04

Igen, hát tulajdonképpen vicces, hogy egy helyen, ahol pénzért szolgáltatást nyújtanak, ilyen marhaságokkal kelljen küzdeni. Mert ugye ez nem egy megoldhatatlan dolog.


A nap képe • 20392018-03-10 02:47:34

Kimaradt a linkből a zárójel a végéről. Azért mondja, hogy olyan szócikk nincs.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199612018-03-08 15:56:44

Johann Strauss Wohnung Museum - Praterstraße 54, Bécs



Öffnungszeiten:

DI – SO & Feiertag,

10:00 bis 13:00 Uhr und 14:00 bis 18:00 Uhr,

24.12. & 31.12. 10:00 bis 13:00 Uhr

1.1., 1.5., 25.12. und alle Feiertage, die auf einen Montag fallen: geschlossen


Olvasói levelek • 112322018-03-08 11:05:16

Ami a trollokat illeti. Egy dolgot tehet az ember... nem reagál rájuk. Oszt jónapot...


A Porgy és Bess Magyarországon • 3112018-03-07 19:35:53

(De nincs ebben ennyi, csak azért írtam, hogy ne legyen félreértés.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 3102018-03-07 19:34:03

Nem fogalmaznak pontosan.



Fischer itt már több mint egy éve nem volt közalkalmazott (a túl sok kötelezettség miatt), ezért hivatalosan főzeneigazgató sem. Olyan, hogy vezető karmester, nincs. Első karmester van. Az Kovács János volt abban az időben.



(A művészeti igazgató pedig Kovalik Balázs. Egészen 2010 közepéig, amikor a lejáró szerződését nem újította meg az új kormány új minisztere.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 3072018-03-07 18:57:51

Na, látod... mindjárt nem főzeneigazgató... 



(Azt nem tudom, hogy a Művészeti Tanácsadó Testület nevű sóhivatal mikor ért véget, de 2010 októberében már GyRGy a főzeneigazgató.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 3052018-03-07 18:13:34

Hülyeséget ír az (angol nyelvő) Wikipédia és a Guardian is. Fischer már 2009 júliusától nem volt főzeneigazgató az Operaházban.

(Tekintve, hogy nem tudott, és nem is akart annyi időt itthon tölteni, amennyit a főzeneigazgatói feladat megkívánt volna.) Hogy mégis adja a nevét a dologhoz valamilyen formában a "művészeti tanácsadó testület" vezetője lett... és lényegében eltűnt az Operaházból.



(A magyar Wikipédián a helyes infó szerepel.)


Erkel Színház • 89132018-03-06 21:22:31
Erkel Színház • 89062018-03-06 17:58:22

Tegnap (hétfőn) voltam fent, délután 3 előtt nem sokkal (tehát az esti előadásra már elvileg előkészített mosdóban). Enyhe hugyszag, foltos padló. 



Ez csak egyet jelent: Nem takarítanak alaposan. Egyszerűen nem lehet ilyen. Egy frissen felújított mosdó akkor hugyszagú, ha nincs rendesen takarítva.



Linkek a takarítók, és nincsenek rendesen ellenőrizve.


Csengery Kristóf fan klub • 1872018-02-27 16:55:49

Hát igen... ez az öncélúság szerintem is marhaság. (Az ugyanis engem is nagyon zavarna.) Nem minden felvételét szeretem Cziffrának, de, ami tetszik, az szerintem zseniális.

Hát Csengerynek nem ez jött le.


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6252018-02-23 21:38:46

Látom, nagyon van kedved hadakozni... (azzal együtt, hogy többször jeleztem, nem velem van vitád ezügyben, nekem jó így is...)



Nos, azt senki nem mondta, hogy ne is idézz egy cikkből, amit bemásolsz... ezt rendszeresen csináljuk. A link mellé idézünk részeket kedvcsinálónak, információnak. A Caruso posztjából is idéztem pár bekezdést, a cikk nagy részét pedig nem.



De mondom, felőlem csináld, ahogy akarod. Csak azért írom le újra, hátha felfogod, és leállsz… :-)


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6232018-02-23 20:17:43

Jó, én most itt nem a floodolás miatt szólítottalak meg. Nekem nem kell ragoznod.



(Ettől függetlenül, hogy képben legyél: Itt a fórumon valóban szerkesztői elvárás volt, hogy a hozzászólásokban ne bemásoljuk, hanem linkeljük az érintett cikkeket. Tehát, amikor a kedves fórumtárs kifogásolta ezt, emiatt tette.)



Ami azt illeti, azért zavaró a sok hosszú bemásolt szöveg (egyszer már leírtam), mert követhetetlenné és áttekinthetetlenné válik a topicban folyó beszélgetés. Pár hozzászólás is végtelenné nyújtja a topicot, állandóan görgetni kell. A topicok elvileg nem erre valók!!!



De nem kell velem hadakoznod, felőlem csináld.


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6212018-02-23 14:14:04

Nem velem volt vitád a floodolás miatt, hanem Héterővel. Tulajdonképpen igaza is van: Hosszú szövegek bemásolása egy-egy topicba nem praktikus, mert követhetetlenné válik a beszélgetés. Az ilyen topicok alapvetően különböző témákról való beszélgetésre vannak. Ezek a hosszú, szöveges posztok, amiket te csinálsz, egy ennek szentelt blogon, blogbejegyzés formájában szerencsésebbek lennének. (Ettől függetlenül nem szóltam hozzá, amikor Héterővel vitáztál, mert azt gondolom, virágozzék, minden virág. Ha ezt szeretnéd, legyen.)



Ugyanezt gondolom arról is, amikor a fórumtárs idetette néhány klasszikus kuplé linkjét is. Ez is információ, szerintem nem kell ezt megpróbálni leállítani.

(A sértődésed ("kilépek a fórumból") meg egy rossz reakció szerintem. Itt mindenki egyenlő, hozzászólunk a dolgokhoz, megvitatjuk. Ennyi.)


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6192018-02-23 12:35:47

Szerintem, ha te nem szereted, hogy fegyelmeznek (amiért szétfloodolod a topicokat), akkor neked sem igazán áll jól, ha fegyelmezel másokat. :-)

Még akkor se, ha véletlenül Zámbó Jimmyt oszt meg valaki (annak is lehet oka és értelme). Ez alapvetően egy zenei fórum, ahol zenéről beszélgetnek az emberek. (Hacsak valaki beléjük nem akarja fojtani a szót.)



Ha a szerkesztőket komolyan zavarja, úgyis szólnak érte.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604792018-02-16 13:06:04

Hogy teljes legyen a kép, múlt hét így nézett ki az Opera Énekkarának:



kedd: Boccanegra (Budapest)

szerda: Hunyadi (Ungvár)

csütörtök: Hunyadi (Kassa)

péntek: Boccanegra (Budapest)

szombat: Hunyadi (Pozsony)



Sajnos az a helyzet, hogy ha az előadó a körülményekkel küzd akkor kevesebb energiája marad a közönségre.

De nem szeretnék panaszdélutánt rendezni. Maradjunk abban, hogy semmi baj nem lenne, ha -zéta- nem veszi észre... ;-)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604722018-02-15 17:24:38

Azt írja -zéta- a február 9-i Boccanegra előadásról szóló beszámolója végén: "Kocsár Balázstól hallottam már ihletettebb vezénylést is, ahogy a Zenekarnál és az Énekkarnál is egyfajta permanens fáradtság volt érezhető."



Talán azért volt érezhető az előadáson "permanens fáradtság", mert akkor már harmadik napja utazgatott fel-alá a Kárpát-medencében az Operaház Énekkara. Szerda reggel 8-kor elindultak Ungvárra, délután próba, este Hunyadi előadás, utána szálloda. Másnap utazás Kassára, délután próba, este Hunyadi. Harmadnap haza Budapestre, és Boccanegra... ez napi 12-16 órás igénybevétel. Természetesen érződik az előadások minőségén.



Legyen elnézőbb a Tisztelt Kritikus, ha a pénzéért fáradtságot is kap cserébe. Sajnos az emberi fiziológia egy létező dolog: ami el tud fáradni, az el is fárad. Ezzel együtt mindenki igyekszik a legjobbat nyújtani.


Ki írhat kritikát? • 14392018-02-09 11:19:30

Azért az gáz, hogy rendszeresen nem mennek át a hozzászólások...


Olvasói levelek • 112252018-02-06 13:08:31

Munkában a Fésűsfonó énekkara...




Ki írhat kritikát? • 14362018-02-04 14:44:10

Csapkondnak a villámok... :-)




Ki írhat kritikát? • 14352018-02-04 14:42:52

Igen. Már a Turandot beszámolójából is azt éreztem, hogy a Főigazgató korábbi cikkeire reagál. Picit megbántódott.

(Viszont a Momus (névtelen) szerzőjét mindketten pofozzák: Ókovács lenímandozza, Fáy kis wannabe kritikus verébnek nevezi.)




Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604532018-02-04 14:08:16

Molotov-koktélt dobtak a kárpátaljai magyarok kulturális központjára Ungváron



"Ismeretlenek vasárnap hajnalban Molotov-koktélt dobtak a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) központi irodájának épületére Ungvár belvárosában."



(index)



Remélem, nem az Operaházat várják egyesek ilyen lángoló lelkesedéssel Ungváron. Szerdán ott lesz a Kárpát-Haza turné első előadása. (A műszak már kint van.)


Ki írhat kritikát? • 14332018-02-04 00:55:41

Cicaharc, avagy Fáy Miklós visszaszól...



„Elmegyek az Erkelbe, nem kezdődik az előadás, ő viszont beszél. Túlbeszél. Aztán ő jön a függöny elé, egyszer-kétszer, sokszor. Írja a bőbeszédű leveleit a nénikéjének az Origón, ágyúval lövi a kis wannabe kritikus verebet, nyilván nem a veréb miatt…”







(Hizlalja a jószágot - faymiklos.hu, 2018. február 2.)



Az előzmények:

Ókovács szerint az opera - 2/52. levélária (Origo, 2017. december 12.)

Ókovács szerint az opera - 2/55. levélária (Origo, 2018. január 4.)

 


Bartók Béla szellemisége • 2662018-02-03 23:20:00

a nagyszentmiklósi kincs...


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39072018-02-01 16:03:17

Ó, ez rendszeres... tegnap este 10-kor még énekeltünk, ma reggel fél 10-kor már a Boccanegrát próbáltuk az Erkelben... 10-től jelmezes zenekari próba... hanggal... péntek-szombat-vasárnap 5 előadás. Ma este és holnap délelőtt Hunyadi próba a 7-én induló turnéra...



Ezen a héten 1 szabadnap volt, a kedd.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39042018-02-01 14:48:21

Köszönjük a méltatást!



:-)


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38992018-01-30 17:15:03

Igen, elképesztő a pasas.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2762018-01-30 16:59:52

(Ettől függetlenül, én hagytam volna a fenébe az egészet. Ha tiltás van, akkor tiltás van, és kész.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2752018-01-30 16:58:10

Mért lenne "tipikusan fekete zene" a Porgy...?



Gershwin használ benne olyan elemeket, melyek a feketék zenéjéből valók, mert egy ilyen közeget mutat be. Hát, amennyire a fehér (brooklyni orosz zsidó) zeneszerző bele tud bújni a feketék bőrébe a zenéjével, annyira bele tudnak bújni a fehér énekesek is...



Azért kész szerencse, hogy Bernstein nem írta elő, hogy csak Puerto Ricóiak léphetnek fel a West Side Story kérdéses szerepeiben…


A Porgy és Bess Magyarországon • 2742018-01-30 16:46:56

Na látod, erről beszélek... :-)



"1914 tavaszán Leo Stein és Jenbach Béla azzal az ötlettel kereste fel Kálmán Imrét, hogy írni kellene egy történetet egy pesti orfeumi énekesnőről, akibe beleszeret egy trónörökös. Kálmánt megfogta az ötlet, és három héttel a találkozás után Stein és Jenbach átadta neki a szövegkönyvet (németül)." (Wikipédia)



"Angol és német nyelvterületen a mai napig úgy játsszák a Csárdáskirálynőt, hogy elhangzik benne Miskolc neve. Nem véletlenül: Kálmán Imre leghíresebb operettjének szövegkönyvét Leo Stein mellett Jenbach Béla írta – ő pedig Miskolcon született, és 18 éves koráig itt is élt." (Borsod Online)



A darabot "Csárdásfürstin" címen mutatták be 1915-ben. "1917-ben már Szentpéterváron mutatták be, Sylvia címmel. Az angolok és az amerikaiak Gypsy Princess címmel játszották, és a főhősnőből, Szilviából cigány hercegnőt faragtak." (Wikipédia)



Mindenütt, a helyi viszonyokhoz adaptálták a darabot. Lehet akár így is. Meg lehet faji alapon tiltani... 


A Porgy és Bess Magyarországon • 2672018-01-30 14:55:38

Inkább abba gondoljunk bele mekkora felháborodás és sértődött rasszistázás lenne, ha a jogtulajdonos kikötné, hogy csak fehér és kelet-európai ember adhatja elő a Csárdáskirálynőt...



Hiszen a csárdás az annyira autentikusan magyar... :-)


Zenetörténet • 2302018-01-29 14:37:33

Zino Francescatti és Herz Ottó, 1939




Zenetörténet • 2282018-01-29 14:03:13

Ó, hát nem kell megsértődni... nem azért írtam. :-)



(Viszont az érdekes lehet, hogy mikor és milyen alkalomból készült a kép, amit ide tettél.)







Itt van még egy kép arról a napról (1929. október 23.): Középen szemben Székelyhidy Ferenc, mellette (nekünk) balra dr. Herz Ottó, jobbra Dohnányi. A kép bal szélén Bartók Béla.


Zenetörténet • 2252018-01-28 14:40:57

A fotó viszont 1929-es. (Ahogy a német nyelvű képaláírásból is látszik) a győri vasútállomáson készült. A Soproni Zeneegyesület (Ödenburger Musikverein) alapításának 100. évfordulójáról tartottak hazafelé. (Aznap több felvétel is készült a társaságról.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604202018-01-25 23:37:04

Radnairól jut eszembe: Az ő Opera-igazgatósága alatt is felmerült, hogy a Városi Színházat hozzácsatolják az Operaházhoz. Kézzel-lábbal tiltakozott. Nem is lett meg a dolog.


Begányi Ferenc művészete • 492018-01-23 20:24:00

Valentin: Póka Balázs


Társművészetek • 12292018-01-23 19:15:05

Nagyszerű!



Azért az utóbbi évek sikereiben határozottan látszik, az átalakított filmtámogatási rendszer. Andy Vajna mindig sokat tudott a filmiparról (ismerte a siker receptjét), és most szerencsére van módja, hogy a magyar alkotókat segítse ezzel a tudásával.



(Arra gondolok, hogy

1. Jó érzékkel döntenek arról, milyen filmötleteket támogatnak.

2. Aki pénzt kap a Filmalaptól, annak muszáj igénybe vennie a gyártási támogatást is. Például a Filmalap által küldött forgatókönyvírókkal dolgozni a forgatókönyvön. stb. Vagyis a jó alkotói ötletek rendszerszerűen kapnak profi hátteret a megvalósításhoz. Ennek meg is van az eredménye a nemzetközi mezőnyben.)


Erkel Színház • 87822018-01-22 21:53:00

itt van: Alexander Fegyin - Operabase


Erkel Színház • 87802018-01-22 19:44:15

Gounod: Faust - részletek (You Tube)



Faust - Alexander Fegyin

Mefisztó - Begányi Ferenc

Margit - Pitti Katalin



Karmester: Medveczky Ádám

Rendezte: Szinetár Miklós



(Erkel Színház, 1989. 04. 11.)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2492018-01-22 10:38:18

Egészen pontosan: ez egy faji alapú tiltás. Másképpen mondva: rasszista diszkrimináció.

(Én értem Ira Gershwin jó szándékát, de amit kitalált, az akkor is az.)



(Képzeljük el, minek tartanánk ma Richard Wagnert, ha kötelező jelleggel előírta volna, hogy a darabjaiban csak magas, szőke árja emberek énekelhetik a főszerepeket....)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2432018-01-21 20:29:57

Marian Anderson - Wikipédia (en)



Érdemes elolvasni. Hosszan írnak a 30-as évekbeli európai munkáiról.



Marian Anderson koncert, 1939, Washington D.C.:




A Porgy és Bess Magyarországon • 2372018-01-21 14:13:06

Leonóra (Trubadúr) (Met, 1961)




A Porgy és Bess Magyarországon • 2362018-01-21 14:05:48

Leontyne Price - Tosca, 1955 január (NBC-TV) (Scarpia Josh Wheeler)








A Porgy és Bess Magyarországon • 2352018-01-21 13:54:27

Simon Estes:


















A Porgy és Bess Magyarországon • 2342018-01-21 13:41:58

(röhögök azokon, akik egyébként minden módon és minden szabályt felülírva kiállnak az emberi jogok mellett, most hirtelen átmentek szerzői jogvédőbe, és a korlátozások mellett kardoskodnak ...)


A Porgy és Bess Magyarországon • 2332018-01-21 13:36:29

Érdemes volt-e előírni, hogy csak afroamerikaiak énekelhetik a Porgy és Besst?





"Gershwin alkotása az Egyesült Államok déli államaiban élő afroamerikai közösségek életét vitte színpadra, természetesen a sajátos kontextus mellett olyan élethelyzeteket bemutatva, amely egytől egyig jellemző lehet bárkire a világon. Bár maga a szerző nem, a jogörökösök úgy határoztak, hogy a művet a későbbiekben csakis afroamerikai művészek vihetik színre. Nem vitatva a tényt, hogy az Amerikában kisebbségként élő közösségek védelmében hozták meg a döntést, számos kérdés vetül fel, amelyek érintik nem csak a művészeti életet, de a társadalmi együttélés problémáit is.



Tegyük fel most a legfontosabbnak tűnő kérdéseket, majd vizsgáljuk is meg a lehetséges válaszokat egy 2002-ben a New York Timesban megjelent írás alapján. A kérdések így hangzanak:




  • Mennyiben szolgálja a Porgy előadhatóságának gyakorlatilag megtiltása George Gershwin, a Porgy és Bess című alkotás és az afroamerikai származásúak érdekét az elmúlt négy évtizedben?

  • Segítette-e ez a példátlan tiltás a Porgy és Bess mint remekmű színházi recepciótörténetét, ismertségét vagy hátravetette azt?





[...]

Nem olyan régen az operaimpresszáriók még intenzíven foglalkoztak a megjelenéssel, már ami a bőrszínt illeti. Amint azonban olyan illusztris művészek, mint Ms. Price harcba szálltak a rasszizmussal, és kitaposták az utat a főszerepekhez minden jelentős amerikai társulatnál, a kevésbé jelentős szerepekre szerződtetett kisebbségi énekesekkel szembeni ellenállás is alábbhagyott. Az 1970-és és 80-as években Sarah Caldwell karmester és rendező, a Bostoni Opera igazgatója elkötelezettje volt a „színvak” szereposztásnak. Emlékszem egy csodás Bohéméletre, melyben egy slampos fekete Mimi egy csont-és-bőr filippínó Rodolfóba zúg bele: pont olyasféle bohémek, akik összejöhettek volna a Szajna bal partján az 1830-as években.



Mi a helyzet azokkal az operákkal, ahol a bőrszín fontos eleme a történetnek, mint Verdi Otellójában. Egyik legjobb produkciójához Ms. Caldwell Shirley Verrett fekete szopránt szerződtette Desdemona szerepére a fehér James McCracken által megformált Otello mellé. Ms. Verrett bőrét sminkkel világosították; McCrackent sötét testfestékkel borították be. Nem számított a bőrszín, az éneklés volt a fontos. Néhány ütem az első felvonás szerelmi kettőséből, és a közönség máris le volt nyűgözve."



(Papageno, New York Times)



Leontyne Price - Liu (San Francisco Opera, 1961)




A Porgy és Bess Magyarországon • 2262018-01-20 23:12:38

Nem fogják betiltani. Mert nem tudják: szerződést nem szegtünk, hadseregük pedig nincs, hogy idejöjjenek, és bezárassák a színházat. Kb. az várható, hogy lemegy a négy előadás, amire szerződés van, és újabb szerződést nem fognak velünk kötni erre a produkcióra.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2252018-01-20 23:09:43

Egyetértek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603952018-01-19 19:06:19

Hát, aki ilyen ügyben veszi a fáradságot, és feljelent... :-)



 



Lelke rajta...


A nap képe • 20292018-01-19 01:27:41

Nem tudom pontosan, hogy mi van benne: iroda, vagy lakóház. A mellette lévő egyik épület koncertterem. Az eredeti épületet még a háború során, 1943-ban elég súlyos sérülések érték, aztán valamikor az 50-es évek elején lebontották.


A nap képe • 20282018-01-19 01:17:13

A berlini Konzerthaus







1919 és 1945 között a Porosz Állami Színház (Preußisches Staatstheater), melyet leginkább Klaus Mann és Szabó István Mephistójából ismerhetünk. Ennek volt az intendánsa Gustaf Gründgens (alias Hendrik Höfgen).



Az épületről szóló szócikk a Wikipédián.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2012018-01-18 08:25:48

itt van linkelve


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603822018-01-17 15:55:42

Elvben szerintem igaza van, szerintem is egy baromság ez a tiltás. A darabbal b.sznak ki legjobban, mert nagyszerű előadások nem jöhetnek létre. (Képzeljük el, hol tartana az Aida, ha csak egyiptomi és etióp művészek énekelhetnék.) Gyakorlatilag én nem mentem volna bele ebbe. Ha ilyen hülye a világ, akkor legyen.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603812018-01-17 15:50:35

Rasszizmus az operában, vagy a Gershwin-win reménye - ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/56. levélária



"...elődeink, akiket gyermekként láttam, a Porgyt 147 alkalommal adták elő, hatalmas sikerrel. Ez a nyolcvanas évek elején történt, de már akkor is több mint 4 évtizeddel George Gershwin, a zeneszerző halála után (aki, ugye, fehér volt). Aztán jött ez a tiltás, és onnantól nem énekelhetjük, s így nem is láthatjuk, nem is hallgathatjuk színházi produkcióként ezt a remekművet. Ennek 35 esztendeje, s mi most visszavisszük a művet oda, ahonnan kitiltották..."



"...Magyarországon egyáltalán nem él fekete közösség, nincsenek fekete operaénekeseink sem – mert sohasem voltak gyarmataink. Ezért is készítünk most fehér Porgyt, s ez onnan indult ki, hogy a jogtulajdonosok nem engedték, hogy feketére fessük az arcunkat (mint megannyi más esetben, pl az Aida vagy a Otello, vagy akár a Rózsalovag előadásaikor). Fehérben fogunk játszani, fehér közösséget Budapesten, mert az emberiség egyenlő! Egyenlő gyilkosságban, bűnben, bajban, örömben és szerelemben is az. "



(Origo, 2018.01.17)




Olvasói levelek • 112072018-01-16 12:32:56

Egyáltalán van még valaki a magyar kritikusi világban a Momus szerzőin kívül, aki komolyan szeretné vetetni magát, és nem adja az írásaihoz a nevét...?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603642018-01-14 21:51:13

Igen, nem fogalmaztam pontosan, az 50-es évektől a 80-as évekig sokkal jobbak voltak nézőszámok. Nem véletlenül nem írtam bele a mondanivalómba: Szerintem te is pontosan tudod, hogy mért volt az egy kivételes időszak. Olyan még egyszer nem lesz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603612018-01-14 16:49:09

Hű, de szigorú a szerkesztő úr... :-)



Hát egyrészt takarózik a fene, tekintve, hogy nem az én dolgom megtölteni az Erkel Színházat, hanem az Operáé. Magyarázzák ők.

Én annyit csinálok, hogy érvelek egy másik szempont mellett, mert szerintem van értelme annak, hogy nem csak egy irányból nézzük a történetet. Ha valamit nagyon nem sikerül megoldani, akkor lehet, hogy érdemes megnézni a dolog másik oldalát is, hátha okosabbak leszünk.



„Tudomásul kéne venni, hogy ez az épület adott, erre kell tervezni a műsort és az előadókat, a rendezést és a vendégművészeket...”



Ami azt illeti, szerintem az Erkel esetében eddig sose volt olyan időszak, hogy folyamatosan legalább 80-90%-os lett volna a kihasználtság. (Kivéve tán, amikor 1946-48-ban a szétbombázott Budapesten a Városi Színházban működött az egyik mozi.) Úgyhogy az egyelőre egy bizonyításra váró tétel, hogy lehet-e itt normális színházi üzemben nagyon jó mutatókat produkálni. Én se lennék ellene, ha menne, de amíg nem bizonyítja valaki, hogy megy, lehetnénk talán elfogadóbbak.



Persze nem akarom elvenni senki szórakozását: Nyugodtan tessék továbbra is anyázni a szervezést és a műsorpolitikát. Ahogy az elmúlt 25 évben. Hátha egyszer bejön…



:-)


Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 5342018-01-14 11:49:32

Igen. :-)

És akkor még érdemes megnézni orosz előadásokat is, ott hogy ejtik ezeket.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1734 • François-Joseph Gossec, zeneszerző († 1829)
1828 • Reményi (Hoffmann) Ede, hegedűs († 1898)
elhunyt:
1751 • Tomaso Albinoni, zeneszerző (sz. 1671)
1994 • Cziffra György, zongoraművész (sz. 1921)