vissza a cimoldalra
2022-08-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21477)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5619)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2404)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63566)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7708)
Társművészetek (2569)
Momus társalgó (6402)
Kedvenc felvételek (684)
Haladjunk tovább... (237)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8723)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)

Olvasói levelek (11891)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
A díjakról általában (1168)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5390)
film és zene (213)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5210)
Edita Gruberova (3174)
Pantheon (3121)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (902)
Ilosfalvy Róbert (1003)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (318)
Verdi-felvételek (634)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (115)
Miklósa Erika (1273)
Rost Andrea (2126)
Operett, mint színpadi műfaj (5197)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3261)
Radnai György művészete (67)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Név: Cilike
Leírás:
Honlap:
   


Cilike (5372 hozzászólás)
 
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 77072022-08-17 21:41:12

 Tudnék mesélni. Énekeltem én németországi turnéban harmadmagammal szoprán szólamot az Aidában. Vagy tavaly egy vidéki nyári előadásban Medveczky karnagy úr kedvéért egyedül énekeltem a Varázsfuvola kórus szopránját. De itt azért egy normál méretű kórus lépett fel, csak nem  akkora, mint mondjuk a Carminában. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56042022-08-17 14:33:51

Nem. Nincsrnek széles ugrások. Van egy hosszú kadencia, ami nagy hangtartományt vesz igénybe,  de állítom, Amelia 2. felvonásbeli áriája az Álarcosbálban nehezebb.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 77052022-08-17 14:31:31

 Nyilván van együttműködés, tavaly a Bieito Carmenjének előbemutatóját vette meg a Szabadtéri, az Opera meg így előre próbált a szeptemberi bemutatóra. De hogy Bán Teodóra kit hív meg, ahhoz Ókovácsnak nincs köze.  


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76962022-08-16 21:52:57

 Az énekkar be van osztva, ugyanis mindenkinek ki kell adni a szabadságot. Egy kisebb létszámú csapat tudta az Attila előadásokat abszolválni, míg a nagyobb létszámú együttes még júliusban is dolgozott, ezért most jól megérdemelt pihenését tölti.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76952022-08-16 21:50:12

Az megvan, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpad NEM az Operaház? Hogy nem Ókovács vezeti?  Hmmm? És hogy a szerep neve OdAbella?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 56002022-08-16 19:52:14

Egyébként nem tudom, honnan támad ez a vélemény, hogy a "Santa di patria" olyan nehéz lenne. Tökjól van felrakva, a stretta a koloratúrákkal kifejezetten jól énekelhető. Ha valakinek egyáltalán megvan a cé-je, akkor ez nem nehezebb egy átlag belcanto áriánál.  A másik ária húzósabb kicsit technikailag, és az együttesek nem könnyűek. Mondjuk egy Giseldához képest ez  könnyű szólam.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76892022-08-16 19:47:17

Az, hogy Agresta jó énekesnő, szakmai tény. Az, hogy valakinek egy hangszín tetszik vagy nem, az már ízlés kérdése.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76802022-08-16 08:58:20

Én a főpróbán voltam és akkor Agresta kifogástalan volt hangilag. Lehet, hogy megfázott a premierre, ezt nem tudom, de én úgy hallottam, hogy minden magas hangot elénekelt és tökéletes volt a (nehezebb) lassú ária is.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 76792022-08-16 08:54:11

Annyit megjegyeznék, hogy Donizetti nem az alkotáskényszer miatt végezte elmegyógyintézetben, hanem aszifilisz mistt, hasonlóan, mint pl. Munkácsy.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 55972022-08-16 08:50:09

Magam részéről kissé téptem a hajamat az opera ideológiai zűrzavarától. Odin és Walhalla, de druidáknak nevezi Attila a seregét, és Leó pápa azt bírja mondani, hogy Róma az istenek földje. Kész voltam.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635582022-08-11 11:12:36

Van. Az Eiffelben 18 produkció előadásai maradnak el. Van köztük ugyan olyan nagyobb apparátust igénylő mű, mint a Kármeliták vagy a Porgy, de többségük kamara méretű ês kevésbé keresett előadás. Az aranyműves boltja, Képzelt beteg, A tenor, Farsangi lakodalom, Figaro3, Keresztkantáták, Veszedelmes éden. Az Operában 32 produkció előadásai fognak szerepelni. Nyilván lesznek a módosításnak kárvallottjai. A nagy tárakat kisebb mértékben érinti. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635572022-08-11 10:56:01

Alighanem ilyen rövid idővel előbb már nem lehet lemondani, azaz mindeképpen ki kell fizetni a honoráriumot. A még nem végleges szerződéseket lehet módosítani.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 635532022-08-08 21:40:00

Tessék megtekinteni tételesen, mik maradnak el. 


Opernglas, avagy operai távcső... • 214522022-07-20 00:11:51


Opernglas, avagy operai távcső... • 214452022-07-19 00:29:43

Nem tudom, ön látta-e az említett bejegyzést. Én megnéztem. Itt nem azzal volt probléma, hogy a Met homoszexuális énekkari tagjai felvonultak a Pride-on, hanem azzal, amit ott előadtak. Az szerintem is abszolút méltatlan és szégyenletes volt, Papé is ezt írta, valamint az "ugly" szót használta.  Ismerek abszolút ízlésesen és kulturáltan viselkedő homoszexuálisokat, akiknek amúgy ugyanez lenne a véleménye.  Angel pedig pár éve, mikor megkérdezték a pesti Porgyval kapcsolatban, nagyon is nyitottan válaszolt, és pont azzal érvelt, hogy ő is játszik fehér figurákat, sőt a férje is fehér. Csak azóta ugye lett a BLM és ez alighanem bizonyos megfelelési kényszerrel jár.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214412022-07-18 12:45:13

Angel Blue egy remek énekesnő, nem úgynevezett művész.  Az, hogy őt színes bőrűként sérti Netrebko black face-festése, az meg a közbeszéd hibája, a mostanra abnormálissá vált PC-ség. Angel amúgy normáils felfogású, a férje is fehér, úgyhogy kicsit nehezen is értem most a reakcióját.


Opernglas, avagy operai távcső... • 214032022-07-06 00:03:17

Ebben mi a homofób? Amúgy gyűlöletbeszédnek is nevezték...nevetséges. Megnéztem azokat a pár másodperces videókat, teljesen igaza van Papénak. Ez rettenet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634522022-07-02 23:03:51

Pontosan milyen betoldásokra gondol? Milyen felesleges szereplőkről?  Egyszer az a bajuk maguknak, fanyalgóknak, hogy rondák és unalmasak a jelmezek. Most az a bajuk, hogy pazarlóak.  Voltaképpen mivel lennének elégedettek, már azon túl, hogy MÁSSAL?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634252022-06-24 16:35:41

Nem kommentálnám, van amivel egyetértek, és van, amivel nem. De egy kottaszerűen biztos: az énekkar tuti nem fújhatja le Boldit, ugyanis egyetlen hangjegy sincs, amit egy időben éneklünk a darab folyamán. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634102022-06-21 18:06:10

Hogy jön ide a politika?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 634002022-06-19 15:11:25

A "drabális" tenor uruguayi, nem argentin. Amúgy a Chénier- ben sikere volt és százszor jobban is éneket, aminek az az oka, hogy erre a szerepre szerződött. A Carlosba csak beugrott és sok év után vette elő a szerepet. Kényszerszülte megoldás volt ez. Szerdán voltam ott a tapsnál, de az első előadáson nem igaz,  hogy nem tapsolták meg. A Chénier amúgy pont az a darab, amiben elmegy a hasonló, nagy hangú, kevésbé árnyaltan éneklő tenor. Általában az ilyeneket szokták hiányolni, ha valakinek kisebb hangja van, érdekes, most ez se jó. 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15342022-06-17 22:28:39

Nem, mert mellette álltam a színpadon.  :-). Hadd mondjam, hogy különbség van aközött, hogy egy apafigurát egy idős férfi játszik -láttam a jócskán hetvenen felüli Brusont és szenzációs volt - és hogy egy 70 éves hölgy, bármilyen jól is tartja magát, játszik egy húszéves lányt. Nagyon nem ugyanaz. Én Gruberovát nagyon szerettem de sajnos az időskori fellépéseit nem tudtam élvezni. Még a koncertszerű előadás mondjuk hagyján.


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 15282022-06-16 23:20:34

Bántás szándéka nélkül: és a hetvenéves Gruberova, mint Lucia?  Bevallom, inkább nem néztem meg, hogy olyannak maradjon meg az emlékezetemben, ami méltó volt hozzá.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633882022-06-14 07:47:35

https://youtu.be/iA2c8Wo31bU. Cotrubas, élő előadás.



https://youtu.be/xF4MC5WB6gw Scotto, élő előadás.



https://youtu.be/3nyi81U5-Qs. Gencer, élő előadás.  


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633842022-06-12 00:31:32

Azt nem hallottam, de Gencert igen, vagy Cotrubast, vagy akár Scottot. Ez a hangzás számomra az ideális Gildának, jó magasság, világos hangszín  plusz drámai erő. Nem kérek sokat a sorstól. 

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633772022-06-10 21:36:42

Spinto, igen.  Freni is énekelte, Caballé is, Cotrubas is. Lukács Gyöngyi csodás Erzsébet volt, de hát ő énekelt sok nem drámai szerepet is.  A  legtöbb Verdi szoprán szerep amúgy nem konkrétan egy szűk fachba sorolható, hiszen Violetta is kíván koloratúr- készséget, de van húzósabb része is, amin a koloratúrszopránok meghalnak.  Gildának is el kell énekelni a koloratúrás első felvonást, de a bosszúkettőst is, amiben egy sötétebb szoprán is jól érzi magát.  De a drámainak elkönyvelt Abiagille  belcanto vonásokat is hordoz, akárcsak a Lady Macbeth. Sok múlik a karmester szándékán.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633662022-06-09 19:36:33

 Valóban nem túl szerencsés időzítés, ez tény. Elkészülhetett volna, de hiba csúszott a történetbe.  



  Nem, Valois Erzsébet szerepe nem drámai szoprán szerep. Semmi nem mutat erre, se a fekvése, se a jellege. Kifejezetten a lírai attitűd van többségben, amennyire Verdinél ez kategorizálható. Az első ária - "Non pianger, mia compagna", a két Carlos- duett fő motívumai -" Clemente Iddio", " Ma lassù ci vedremo in un mondo migliore". Vagy a quartett - " Che avvenne? Oh ciel, in pianto, in duolo" -, mind lírai részek. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633632022-06-09 14:33:58

Nem mennék részletekbe, kedves Klára, de tudja egy ilyen bazinnagy lépcsőnek ALJA is van... Szintén bazi nagy, és még az sem árt ha stabil, mikor rohangál rajta 100 ember.  Sajnos a Chénier lebontása és a Don Carlos építése nem fért bele a kettő közötti időbe, ez sejthető is volt, hogy így lefz, de higgye el... Azt a lépcsőt a hátul hozzá különböző szinteken csatlakozó feljárókkal  tényleg időbe telik megcsinálni. 



  És még valami : Ádám Zsuzsanna NEM drámai szoprán. Nem, nem, nem. A szerep se drámai amúgy.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633612022-06-09 12:49:17

 Annyira bírom az ilyen gondolatolvasókat.  Aki magából indul ki, és nem bírja elképzelni, hogy másnak esetleg más a véleménye, ez is egy pszichés állapot.  Amúgy most komolyan: mikor érdekelte a művészeket, hogy tetszik-e a közönségnek a művük? Az a tömegkultúra, amire gondolni tetszik. Jó néhány ma ismert népszerű opera megbukott, mert éppenséggel nem a közönség igényeit szolgálta ki. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633492022-06-06 07:20:43

Projekció. Polenzani játszott már ennél extrémebb rendezésben is. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633412022-06-04 16:15:21

Polenzani covidos lett.  Amúgy én azon szórakozom nagyon jól, hogy olyanok, akikről jól tudom, hogy szinte betegesen orbán-fóbiások és kormányellenesek, egy olyan rendezőt szidnak el mindennek, aki ezt a színrevitelt deklaráltan orbán- ellenesnek is szánta. 

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633402022-06-04 16:14:30

Polenzani covidos lett.  Amúgy én azon szórakozom nagyon jól, hogy olyanok, akikről jól tudom, hogy szinte betegesen orbán-fóbiások és kormányellenesek, egy olyan rendezőt szidnak el mindennek, aki ezt a színrevitelt deklaráltan orbán- ellenesnek is szánta. 

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633372022-06-03 23:07:12

Nagyítóval valóban fel lehet fedezni, hogy az a kép a tavalyi bemutatóból van... már csak a maszkokból is kiderül.  


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633352022-06-03 16:24:03

Most is van. A Don Carlosra nincs jegy. A Boccanegrára se volt, a Rómeóra se. Az Eiffel igaz, hogy kisebb, de a műsorszerkezete és karaktere is már, kortárs rendezések, kísérleti előadások.  

 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633072022-05-20 23:17:17

Na azt  még megnéztem. Egyszer az Operában is, a régit. Az nem volt számomra élvezhetetlen. Bár inkább a Tannhäuserremeg Lohengrinrd szavazok, Bolygóra, Trisztánt is szerettem. A Ring nekem eleve egy elborult megalomán projekt, zagyva sztorival... De hátnem kell mind nkinek mindent szeretni.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 633002022-05-20 13:41:01

Bosch tényleg egészen kiv3teles és senkihez nem hasonlító. Gyerekként nem is tudtam hova tenni, először modern festőnek gondoltam. Ami az Istenek alkonyát illeti, az énszégyenem, de az egyetlen alkalommal,  mikor megpróbáltam megnézni, én már az első felvonás felénél feladtam... Rendezéstől és szólistáktól függetlenül. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632562022-05-11 23:36:00

Ha elolvastad volna, nem írnál ostobadágokat. Nem dédunokája Bartóknak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632532022-05-11 12:17:36

Az nagy szerencse, mert erre a darabra is szinte rögtön elfogyott minden jegy. Cs



odák csodája.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 632512022-05-11 06:37:55

De jegy sajnos már rég nincs rá. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631912022-05-04 06:52:54

Rosszindulatú, prekoncepcionális és hozzá nem értő "kritika". Csak jelzem, hogy a nem Domingo énekelte előadásokra is elfogytak a jegyek.


Rost Andrea • 21062022-04-29 14:44:55

A Boccanegra Ameliája nem nehéz szerep. Énektanárnőm azon néhány Verdi szopránszerep között sorolta fel, amit szerinte minden szopránnak el kell tudnia énekelni. Más kérdés egy új szereppel előjönni a művésznőnek  pályájának mostani szakaszában.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631592022-04-26 14:09:44

Na és a hattyú... Most már bevallhatom, apród koromban, mikor a holt habszivacs hattyút körbeálltuk gyászosan, rázkódtunk a röhögéstől. 



  Azt is bevallom, sok ellenérzésem volt a próbákról hallottak alapján,  mégis inkább pozitív  lett a benyomásom a teljes streamet megnézve. Tény, hogy tele van szimbólumokkal a rendezés, többségük könnyen megfejthető szerintem. Számomra nagy vonalakban azt jelentette a koncepció, hogy sose késő a hibáinkat kijavítani. Érdekes, hogy sokan kibuktak a cipősdobozban tartott Grálon, holott ez nekem egyszerűen annyit mond, hogy a hit nem külsőségektől függ, hanem bennünk van. Nyilván lecsúszottnak mutatja a közösséget, ha sok éve szétcsúszóban van a vezetőjük alkalmatlansága miatt. Nem véletlenül méltatták legtöbben Kovácsházit, hiszen a hangi nagyszerű teljesítményen túl most egy "testreszabott" figurát kell alakítania, egy antihőst, kényszerszülte megváltót, és ebben a formában valóban szívfacsaró volt a jelenléte. Lehetne boncolgatni, van egy furcsa kapcsolat Gurnemanz és Kundry között kezdettől, csakhogy míg az első felvonásban nagyjából úgy simogatja, mint egy kutyát, a megváltott Kundry egyenrangú társként áll mellette.  



   Lényeg, hogy szerintem, ha valaki hajlandó úgy megnézni, hogy közben nem egyfolytában rázza a fejét, és azt hajtogatja, hogy nem, nem, NEM, akkor el tud gondolkodni rajta, bőven van rá lehetőség. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631462022-04-25 00:50:35

Én abszolút nem pártolom a meztelenkedést a színpadon, sőt, elutasítom. Ugyanakkor ennek a rendezésnek nem jellemzője ez a momentum. Tudtommal soha senkit nem kényszerítettek, hogy vetkőzzön. Itt volt a Poda-féle Otello, ahol konkrétan egymás hegyén-hátán hevertek egy kupacban férfiak és nők,félmeztelenül, plusz bekenve festékkel. Amíg vannak, akik elvállalják, addig a rendezők élni fognak  ezzel az eszközzel. Különben pont a táncosok kevésbé lelkiznek a pucérsággal, a testük a munkaeszközük,  amúgy se nyakig beöltözve dolgoznak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631422022-04-25 00:09:38

Ebben mondjuk igazad van. Nekem is bántóan gúnyosnak, cinikusnak tűnt zéta bejegyzése. Amúgy meg tragikusnak tartom, hogy valaki, aki amúgy kritikákat szokott írni, nulla érdeklődést és értelmet tanúsítson egy amúgy koherens rendezéssel kapcsolatban. Nem mondom, hogy nem lehet vele vitatkozni, már a színrevitellel, én is vitatom mondjuk pont a kiindulópontot. A Parsifal ebben a rendezésben SEM vidám, tény, hogy vannak FÉLpucér lányok, de kérdem én, zéta tett pikírt megjegyzéseket, mikor Kovalik Elektrájában egy férfi statiszta anyaszült meztelenül sétált át a színen? 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631372022-04-24 22:32:32

Professzionálisnak azt gondolom, ahol mondjuk képzett emberek alkotják a társulatot. Azt hiszem, ez túl van tolva. Csak hadd mondjam el, az ember kap nemegyszer lekezelő beszólásokat, holott azért a mi feladatunk se mellékes a műfajban. Egyelőre.  A hivatalos  megnevezés énekkari tag. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631312022-04-24 15:07:07

Nem nagyon sikerült megértenie, pedig nem annyira bonyolult. Több dologban is erősen mellétrafál. 

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631302022-04-24 15:04:12

Az a film templomi fiúkóristákról szól, legkevésbé sem professzionális operai énekkarról.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631222022-04-23 21:03:36

Kollégáim nevében köszönöm, én ebből kimaradtam (mindenkire ráfér egy kis szusszanás.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631202022-04-23 20:30:00

Az első felvonásbeli külső karral kapcsolatban úgy vélem, a gyerekkar szerepeltetése a probléma. Ez a rész nagyon kényes intonáció szempontjából,  a másfajta hangképzés teszi alighanem problémássá. Ráadásul harsány is volt a premieren, nyilván így kérték, hogy jól hallatsszon, de ez bizony betett a tiszta intonációnak itt-ott.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631102022-04-22 23:21:17

Nem, igazad van, én kevertem össze. Na jó, bevallom, ezt a részt baromira untam régen, nyilván nem maradt meg. Olyasmi akkor, mint a Bolygó Hollandinál. Arra emlékeztem, hogy volt olyan a régi rendezêsben, hogy Amfortas is meghalt, mikor meggyógyítotra P. a gerellyel, ez viszont akkor így az ismétlés hibája volt.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631092022-04-22 21:58:39

Köszönöm kedves védelmező szavaidat. Ráadásul hozzátenném, a "kóristalányok"  korántsem  a lányka-korban vannak átlagosan. Már ha az énekkarról volt szó.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 631042022-04-22 21:38:16

Kundry mikor halt meg a darabban?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630582022-04-15 20:58:13

A Dead man walking remek volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630402022-04-13 15:02:30

Nem vagyok szakértő, de esélyes, hogy műemlékvédelmi szempontból csak olyan megoldás jöhetett szóba, ami nem érinti az eredeti falakat. A gipszkarton - ha az-, elbontható.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630182022-04-06 21:32:16

Ott volt a spirál. 

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 630172022-04-06 21:30:28

A lassú szakasz végén nincs magas c.  Se kottában, se hagyományban. Ugyanis nem c-mollban írták.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629392022-03-12 23:17:56

Szünet volt?  Büfé? Fogadás?  


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629382022-03-12 23:16:57

Az az oka, hogy az ősváltozat hosszabb, mint a szokásos verzió. Plusz van egy félórás szünet az első felvonás után.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 629312022-03-12 15:38:34

Helyesen : egy-két. Amúgy a kórista csúf, degradáló megnevezés. Hivatalosan énekkari művésznek hívják a hivatásos énekkarok tagjait, de ha énekkarosnak neveznek minket, akkor sem sértődünk meg. Mondjuk a stílus az ember... Aki egy kulturális fórumon mocskos szavakat használ, az saját magát égeti.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 30432022-03-09 21:08:42

Én mindig megszállok. Most is megvan a jegyem és a szálloda-foglalásom 8.-ra. 

Eiffel Műhelyház • 6892022-02-22 14:36:56

Nem kell nagyon fiatalnak lennem ( nem is vagyok). Mikor az említett úr meghalt, még kisgyerek voltam, 2-3 évvel később kezdtem egyáltalán operába járni, és akkor még egyáltalán fogalmam se volt arról,  egy darabot ki rendezett, pláne , ki tervezte a díszleteit. Őszintén szólva ez csak akkor lett számomra szempont, mikor statisztaként bekerültem az Operába.


Eiffel Műhelyház • 6872022-02-21 13:58:25

:-) Eddig életemben nem hallottam a nevét... rééémes, hogy most még én is megismertem.  :-)


Mi újság a debreceni Csokonai Színházban? • 1202022-02-21 00:21:24

1. Kettő. 2. Nincs próbaidőszakuk.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628542022-01-31 21:09:10

Ez mondjuk konkrétan nem igaz, saját magam kaptam meg olyan szólókért a pénzt, amik elmaradt előadások miatt nem teljesültek. A kikérők megszűnése nem jelenti azt, hogy ha éppen nem próbál az énekes, nem léphet fel. Csak a kiírt próbán kell ott lennie.


Erkel Színház • 112072022-01-21 23:59:31

Kinyit az Operaház, ezt tudta? 


Erkel Színház • 111802022-01-15 12:17:51

Micsoda jóindulatot sugároznak a kedves sorai. Igen, képzelje, volt már nem egyszer, hogy relative kisebb közönség is nagyon hálás volt és bizony nagy volt a siker. Mucsoda megkeseredett vénasszony lehet maga, te jó ég.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 628392022-01-15 12:15:55

Az irreleváns, hogy maga mit hisz el. 


Erkel Színház • 111672022-01-10 18:46:35

Milyen jelzőt írtam? Meséljen. Amúgy én is az Erkelben nőttem fel, de nem volt mindig teltház. Ez a szokasos "régen-minden-jobb-volt".  


Erkel Színház • 111662022-01-10 18:43:52

Én itt dolgozom. Csak tudom, szerintem jól mennek-e a dolgok. Szerintem meg mióta az Operában dolgozom, nem volt ilyen módon átgondolt műsorterv. A járvány mindenképpen  befolyásolja a nézők aktivitását. Utálkozzon csak, még sterencse, hogy látatlanban teszi, besavanyodott fanyalgó.

Eiffel Műhelyház • 6432022-01-10 18:37:36

Mert nem volt hova kiengedni a közönséget, lévén maga az esemény a mozdonycsarnokban.


Erkel Színház • 111462022-01-07 11:25:14

 Egyrészt, at Eiffelben lévő Bánffy teremnek VAN akusztikája. Valóban kijjebb van a belvárostól, viszont nagyságrendekkel több parkolóhely van, mint akár az Operánál, akár az Erkelnél. Mindeddig maguk siránkoztak az Erkel félházain, na ez azért van, mert óriási a nézőtere. Ami a nagy Puccinikat és Verdiket illeti,  most ment le egy széria Bohémélet, most jön egy széria Manon,aztan Nyugat lánya... Lesz Don Carlos és Álarcosbál. Nyavalyogni mindig talál okotm


Erkel Színház • 110942021-12-08 15:39:35

Az ugye attól függ, hol nézem. Ott néhány maradék lézengő fórumozó nyilván nekem esett. Sajnos azt mondhatni, akik még itt írogatnak, azok a múlt század közepe táján szocializálódtak és nem tudnak, valamint nem akarnak mást megérteni, mint a szájbarágósan maradi, direkt rendezéseket és produkciókat. Legyen minden ugyanolyan. De nem lesz. Ez a helyzet.


Erkel Színház • 110932021-12-08 15:36:47

Ez az ön híres vitakultúrája? Gratulálok. Én érveltem. Elég részletesen. Maga személyeskedik, egyéb eszközök híján. Szánalom.


Erkel Színház • 110762021-12-06 23:38:34

 Nem inkább például a Kánkán? Vagy a Veszekedő duett az Elgegyzés lámpafénynél-ből?  Piaci dámák, Ciboulette belépője? Személyes kedvencem. Párizsi élet Grófné belépő? Szakértő hölgy.


Erkel Színház • 110752021-12-06 23:34:58

Offenbach legigazibb hangja?

Erkel Színház • 110742021-12-06 23:15:14

Nem stimmel amúgy. Nem fejezte be a Hoffmannt, és éppen ezért van annyi összevisza tákolt változat. A recitativokat se ő írta, jó pár zeneszám más művekből került át. Lehet persze egy drámai operába burleszk jeleneteket tenni. Ott a Bohémélet negyedik felvonása. De az minőségi zene. Ez a kuplé meg nem az. Bugyuta a szöveg is és a zene is. Hogy lehet ezt az Oscar-áriához hasonlítani?! 


Erkel Színház • 110732021-12-06 23:09:00

 Milyen szerencse, hogy maga olyan megfellebbezhetetlenül husz a saját ízlésében. Bravó.

Erkel Színház • 110722021-12-06 23:07:22

Látom, nem sikerült végigolvasni, amit írtam. Sajnálom.


Erkel Színház • 110712021-12-06 23:06:22

 Azt hiszem, ismeri az erre adott standard feleletet, én Gregor Józseftől hallottam: " Egyél lószart! Tízmilliárd légy nem tévedhet. " Ez a véleményem a számok alapján meghozott ítéletről, különösen művészeti kérdésekben.  


Erkel Színház • 110652021-12-06 17:10:13

Azt tudom tanácsolni, szünetben hallgassa meg a YouTube-ról. Még csak azt se mondhatom, hogy ízlés dolga. 


Erkel Színház • 110642021-12-06 17:05:05

Tessék nekem elmondani, mi volt benne a csodálatos?  Arról nem beszélve, hogy a zenéhez szegénynek semmi köze nem volt. Ezért méltatlan, mert már csak nyöszörgött. Rábírtak egy olyan szerepet, amit nem tudott megoldani, noha az "áriája" le volt transzponálva. Maga csak ne engem mninősítsen. 33 év alatt nem egy rendezővel dolgoztam és nem kevés sztárt láttam. valószínűleg nem vagyok gyengébben képzett zeneileg, mint ön,


Erkel Színház • 110622021-12-06 16:58:10

 Igen, írtam. Tegyük hozzá,  sose mondtam, hogy felesleges a műben. Akárcsak a Faust Walpurgis éjének, ennek is van funkciója. Pusztán egy olyan személyes élményt írtam, nyilván hiba volt, amit az általam végig dolgozott Giocondák alapján említettem, higgye el, egy héten háromszor elég durva végigácsorogni az Órák táncát. De hiba volt részemről, hogy a saját szubjektív kényelmim szempontomat osztottam meg.


Erkel Színház • 110612021-12-06 16:51:46

 Offenbach -valljuk be -operettszerző volt. Rendkívül szellemes, frivol, kifejezetten megbotránkoztató műveket írt. Olvastam például, hogy az Orfeusz az alvilágban című művének bemutatójakor a szereplők a regnáló kormány tagjainak voltak maszkírozva. A Hoffmann meséit viszont operának szánta. Bizonyos részeiben helyénvaló a könnyed hangvétel, pl a kocsmában -kivéve persze bizonyos pillanatokat. A Kleinzack legendában például a középrészben éles váltás van. De ez a legenda mindettől függetlenül is teljesen helyén van a maga brillante hangadásával. Az Olympia-képben van ugyan egy motívum, ami komoly érzelmi töltettel bír, a románc, amit aztán Olympiának szerelmi vallomásként is elhangzik. De a történet nem bír tragikummal, senki se hal meg ("csak nagyon bibis lesz"), éppen csak Hoffmann, aki ekkor még szépreményű és jólszituált fiatalember, csinál magából tökéletesen hülyét. 



  De az Antonia-kép már egész más. Itt egyrészt tragédia történik, ugyanakkor a művészlét kérdéseit is boncolgatjuk,  a tehetséggel való élés vagy nem élés, az éneklés mámora, és annak feláldozása...plusz bejön egy dermesztő spirituális szál is. A zene ennek tökéletesen meg tud felelni. Ez a felvonás szerintem felnő a legjobb romantikus operák szintjéhez. A motívumszerkesztés, a szólamok összerakása, a hangszerelés, mind nagyon komoly szakmai tudást mutat, és nem utolsósorban csodálatos zenei fantáziát.  Na ebbe rondít bele egy klisé-manír, semmitmondó, dramaturgiailag csak terhes, zeneileg alig értelmezhető, áriának nem nevezhető  "izé". Nem tudok másra gondolni, valakinek muszáj volt írni egy betétszámot.  



 Az utolsó kép már Hoffmann teljes lecsúszásának krónikája, ebben legalább van minimum három páratlan dallam. Meglepő talán, de számomra nem a barcarola a kedvenc, hanem a Dapertutto-ária, de az utójátékban újra felbukkanó Hoffmann-arioso is kivételesen extatikus a maga kromatikusan felsrófoló soraival. Végül a septour, egy remekül összrakott együttes, engem kissé a Lucia megfelelő részére emlékeztet, de szerintem semmivel se rosszabb annál.



  Ha az ember meghallgatja a fináléban a Múzsa prózáját, alatta a hegedűszólóval, nem is érti, hogy kerül ebbe a műbe ez a Frantz-féle TINGLITANGLI?


Erkel Színház • 110572021-12-06 15:05:06

Ha maga ezekhez hasonlítja ezt a dögunalmas számot, akkor nem sokat ért a zenéhez.  


Erkel Színház • 110562021-12-06 15:02:33

Rettenetes.


Erkel Színház • 110552021-12-06 15:01:03

Ha óhajtja, részletesen kifejtem a Hofrmann meséiről szóló véleményemet és kitartokbl amellett, hogy az a kuplé rossz. Mindazonáltal szerintem nem azért hagyták ki, ganem egyrészt mert a darab így is hosszú - Hoffmann Olympia képbeli áriája is egy versszakkal megy -, és mert a karakterszerepekre valószínűleg szándékosan egy színészt választottak. Feleji Kamill szegény rettenetes volt az egész filmben. Méltatlan. 


Erkel Színház • 110422021-12-06 09:32:03

 Abban teljesen egyetértünk, hogy a Hoffmann zenéje szélsőséges elemekből áll össze és ez adja a varázsát. Nem vagyok ugyan zenetudós, de nekem ez a kuplé borzasztóan kilóg. Az Olympia kép lezárása után az Antonia egy s7lyos akkorddal indul, ez megadja az egész felvonás alap hangulatát szerintem. Végig is van vezetve, ebben nincsenek triviális zenék, mert nem is illik bele,ez az egy kakukktojás van. Számomra iszonyú unalmas.


Erkel Színház • 110292021-12-05 23:55:40

Láttam. Elég sok felvételt láttam ebből a műből és mindig utáltam azt a tingli-tangli kabarészámot.  Kitartok amellett hogy a zeneileg legkoherensebb és legdrámaibb Antonia-képből kisikoltozik. Valódi betétszám, aminek semmi dramaturgiai funkciója nincs, de legalább dögunalmas és pocsék. 


Erkel Színház • 110272021-12-05 23:09:41

Szerintem azért maradhatott ki az a "csodálatos" karakterszám, mert teljes mértékben felesleges. Zeneilwg bugyuta, szövegben úgyszintén, semmi más funkciója nincs, mint hogy hisszabbítja az amúgy sem rövid darabot. Amúgy meg tönkrevágja az Antonia-kép légkörét. Most bevallom, a Szonetár-féle Hoffmann-filmben mindig átpörgettem. Ha másért nem, ezért hálás vagyok a jelen produkció alkotóinak.


Erkel Színház • 109752021-11-04 15:51:24

Igen, rájuk vonatkozik. Jelmezes előadásban, korhű ruhához is volt, aki viselte. 


Erkel Színház • 109722021-11-04 14:10:07

A maszkkal kapcsolatban, akinek a biztonságérzete igényli, viselheti. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 627252021-10-23 12:59:26

Ez egy remek darab. És jó előadás.


Eiffel Műhelyház • 5862021-10-14 22:31:15

Eddig azt hitte, a jegybevételből tartják fenn az Operaházat, Erkelestül?  :-)  Nagyon vices tetszik lenni. Nem, nem az Operaház épytéséből csíptek le. Azt tetszik.e tudni, hogy az Opera felújítása is és az Eiffel is ki lett véve az Operaház vezetésének a kezéből? Az Eiffel elsősorban is összegyűjti az Operaház műhelyeit és próbacentrum, csak sokadik funkciója az előadások rendezése.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 75062021-07-31 20:12:01

Karnagy úrral részben értek egyett, a legnagyobb tiszteletet megőrizve. A Szigeten egy Aida zenekari próbáján láttam-hallottam először Giacominit, pont úgy volt, ahogy Karnagy úr írja, egy skótsapkás, szemüveges  ember bóklászott a színpadon, azt hittem, valami világosító vagy díszítő. Mígcsak meg nem szólalt a "Se quel guerrier io fossi", akkor majd leestem a székről. Döbbenetes hang volt minden értelemben, a színe, szépsége, a volumene, a technikai problémátlanság, a hangterjedelem...hibátlan frazírozás... És mégis, a hangi élményt nem nézve érdektelen volt.  Már számomra. Aki bele tud veszni a nagy hangok zuhatagába, mint én is, annak színtiszta, fizikai gyönyörűség volt hallgatni...de nem művészi élmény. Bocsánat, én így láttam.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626912021-07-28 18:48:56

Még használjuk a Jókai utcai próbatermet, így érthető? Eztán kell majd végleg elhagyni. Egy ekkora költözés nem megy egyik napról a másikra. Erre adtak ki rendeletet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626692021-07-14 21:33:34

Ez nem így volt. Hazugság.



 


Erkel Színház • 108512021-06-11 09:33:47

Jókai mindig is egyik kedvencem volt. Hugo nekem túlságosan sötét, komor, akárcsak Balzac. Zenei értelemben megtanulni nekem szinte élvezetes volt, mert volt benne kihívás. Énekelni nem könnyű a kórusszólamot, de van nehezebb is ennél. Az a baj, hogy a szólórészek uncsik, szerintem legalábbis. A zenekari közjátékok még élvezhetőbbek. A szerző nyilván a német opera vonalát követte, csak nem tudott felérni Wagner vagy Strauss közelébe se. (Ezeket a hatásokat éreztem rajta, plusz Mahlert.)


Erkel Színház • 108482021-06-10 22:43:28

Az én véleményem, mint szenvedő félé, a következő:. Érezni a szakmai tudást a kompozícióban. Vannak egészen fantasztikus hangszerelési és szerkesztési lelemények benne. Amiért mégis borzasztó unalmas, az a darab formája, amennyiben nem áriák és duettek vannak, hanem hosszadalmas monológok, nem reflektálnak egymásra, hanem elbeszélnek egymás mellett. Hozzátartozik, hogy az Hugo regényt eleve utálom, szóval nem volt még a témában sem számomra élvezhető. De tény, hogy amit zeneszerzésről meg lehet tanulni, azt a szerző alighanem megtanulta...hogy ötlete nem volt dallamok szerzéséhez, az más téma.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 74822021-06-09 23:55:09

Ez a nő fantasztikus. Nekem szerelem volt első látásra. Nyilván inkább  a német fachban, de Lisának a Pique dame-ban is tökéletes volt. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 626292021-06-03 22:27:02

Tehát megismétlem: zenekari próbán a vezénylő karmester mindig az asszisztensét, vagy a vezető betanítót kéri meg, hogy a hangzást ellenőrizze.  Ennyi.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Budai vár (Szentháromság tér - Nagyszínpad)

Szokolay Dongó Balázs és a Corpus Harsonaquartett lemezbemutató
17:00 : Tolcsva
Oremus-szalon

Balázs János (zongora)
"Zempléni Fesztivál"

18:00 : Füzérradvány
Károlyi-kastély

Trüffel Quartet és barátai
Gabora Gyula (hegedű), Lázár Gyula (nagybőgő)
"Zempléni Fesztivál"
Mozart: D-dúr templomi szonáta K.124.
Massenet-Thais: Meditation
Pachelbel: Kánon
Vivaldi: A négy évszak

19:00 : Tokaj
Paulay Ede Színház

Liszt Ferenc Kamarazenekar
Várdai István (művészeti vezető), Tfirst Péter (koncertmester)
"Zempléni Fesztivál"
Grieg: Holberg-szvit, op. 40
Pavel Fischer: 3. vonósnégyes „Mad Piper” – vonószenekari előadásban
Csajkovszkij: Vonósszerenád, op. 48
Jörg Widmann: 180 Beats per Minute
A mai nap
született:
1937 • Bogár István, zeneszerző, karmester († 2006)
1974 • Maxim Vengerov, hegedűs
elhunyt:
1611 • Tomás Luis de Victoria, zeneszerző (sz. 1548)
2016 • Daniela Dessi, operaénekesnő (sz. 1957)