vissza a cimoldalra
2017-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (8606)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (574)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6449)
Berlioz újratemetése (144)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2454)
Élő közvetítések (6749)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1143)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1204)
Franz Schmidt (2976)
Momus-játék (5374)
Lisztről emelkedetten (880)
Zenetörténet (210)
Operett, mint színpadi műfaj (3408)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (424)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2427)
Bartók Béla szellemisége (256)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - High Fidelity - beállt a jégkorszak? (VonSchwarz, 2002-09-21 13:12:05)

 
442   zalbarna 2014-05-25 20:40:25
Sipi, arról, hogy mi a valóság:

Egy ember arra jutott egyszer, hogy nem tudja mi is az a valóság...Ismerte az elmélyülés módszereit, elment egy magányos házba távol mindenkitől és napokig, hetekig azon gondolkozott, hogy mi is az... Hol ráfeszítette a tudatát, teljes szellemi erejét, hol utána olvasott, hol padig napokig meditált... Hónapok műltak, eljött a tél, fűteni is kellett már. Egy napon már nagyon elkeseredett az eredménytelenségtől, mert nem jutott semmire, nem értette a valőságot. Nagyon hideg volt, aznap mínusz 22 fokban vágta a fát a fűtéshez, az arca jól megfagyott már, mikor egy nagy fadarab tőkéről felpattant és a fagyott orrát telibe találta. Iszonyú fájdalmat érzett, de egyszerre az egész belsője felkiáltott a felismeréstől: "...Ez a valóság ! Már tudom, mi a valóság ! .."

441   Sipi • előzmény439 2014-05-25 20:35:47
Ez viszont egy rockkoncerten is ugyanúgy ott van, mint egy hangversenyen.
440   Haandel • előzmény436 2014-05-25 20:28:08
Igen, valami ilyesmit észleltem a Met-moziban is: pl. Lucia / Netrebko.
439   zalbarna • előzmény436 2014-05-25 20:22:24
Ugyanarról beszélünk. az időt így kell érteni. Együtt. Egyszerre.
438   Sipi • előzmény435 2014-05-25 20:20:37
Ja, hát innentől kezdve akkor szvsz nincs is miről vitázni. :-D
437   zalbarna • előzmény434 2014-05-25 20:19:57
Nekem az olvasással régebben napokra sikerült elérnem... hú, mit kaptam néha miatta...:)
436   Sipi • előzmény429 2014-05-25 20:19:33
Szerintem egy nagyon nagy plusz van ez élőben, amit a felvétel nem pótol: a közösségi élmény. A metakommunikáció, hallgatóság és előadók között, valamint a megismételhetetlenség varázsa. Ennek viszont nem sok köze van sem az akusztikához sem az időhöz. Az emberekhez van köze. Egyébként én a több zenész interjújában is ezt hallottam, mint nagyon fontos dolog. Teljesen más már nekik egy felvétel is, ahol üres a terem. A zene (amit Pernye elméletéből is szerintem látható) zene marad a felvételen is. Az emberek nem lesznek ott, meg az esemény varázsa. (Más viszont ott lesz: például hogy ideális lelkiállapotban tudok meghallgatni műveket, meg nincs, aki folyamatosan az emeleti erkély negyedik sorában köhécsel...)
435   zalbarna • előzmény431 2014-05-25 20:13:33
És a valóság, az élő valóság... Ebben a mondatában nyilvánvalóan bennefoglaltatik, csak nem kimondatik.
434   Sipi • előzmény430 2014-05-25 20:12:15
Olyan is volt, hogy szerettem volna, hogy ne legyen idő otthoni zenehallgatás közben, mert egy óra múlva jött a busz, de még ezt sem sikerült elérnem. :-(
433   zalbarna • előzmény432 2014-05-25 20:12:08
ez a ...
432   zalbarna • előzmény430 2014-05-25 20:11:51
Egyszerre történtek !!!! ez na plusz.
431   Sipi • előzmény429 2014-05-25 20:11:14
Szerintem ismét Pernyét érdemes idézni (HFM): "Felfogásom szerint a zene három alkotórésze a dallam, a ritmus és a harmónia. Ami ezen felül van, lehet igen szép és gyönyörködtető, de nem tartozik szorosan a lényeghez."
430   zalbarna • előzmény427 2014-05-25 20:10:32
De az élőben egy az IDŐ !! amiben te vagy és a zene. A másodikban nem !!! Naná, hogy modellezel...
429   Haandel • előzmény418 2014-05-25 20:09:36
Valami feltétlen plusz van benne

OK. Próbáljuk meg közösen megalapítani, hogy mi az.

Pl.
CD / DVD / élő közvetítés - Ami átjön:
A hangmagasság *****
A hangszín *****
Az abszolút hangerő -----
A relatív hangerő **
A a színészi képesség *****
A terem akusztikájá -----(/*)




Élő előadás - Ami átjön:
A hangmagasság *****
A hangszín *****
Az abszolút hangerő *** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember)
A relatív hangerő *** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember ül az ember)
A a színészi képesség (mimika) ** (Attól függ, hogy a terem melyik részében ül az ember)
A terem akusztikájá ****
428   zalbarna • előzmény420 2014-05-25 20:07:57
Szal mind a kettő jó és fontos. De. A valódi zenei esemény az első opció...

( Kérdés, hogy a valódi az kell-e? )
427   Sipi • előzmény425 2014-05-25 20:07:29
Hát volt már, hogy zenehallgatás közben otthon elrévültem, de azért olyan még nem, hogy a testem kiszállt volna a szobából és csak az intellektusom marad bent. :-)

(Az az ideológia, hogy én még sehol semmi bizonyítékot nem láttam erre az agy-modellezés elképzelésre. Sőt mindenhol a zene misztikumát hangsúlyozták, hogy nem lehet magyarázni.)
426   zalbarna • előzmény425 2014-05-25 20:04:38
.. a másodikban az intellektusod modellez...
425   zalbarna • előzmény423 2014-05-25 20:03:14
Hát nemtom mi ebben az ideológia...

Ezt mondja az élőzene: hú, de jó ez, ami most megtörténik...

Ezt mondja a felvétel: hú, de jó is az, amikor ez megtörténik.

Az elsőben a tested és az intellektusod vesz részt valóságosan, a másodikban az intellektusod.
424   Haandel • előzmény422 2014-05-25 19:57:54
Igen, élőzene.
423   Sipi • előzmény418 2014-05-25 19:54:56
Ezzel az elmélettel én korábban sem értettem egyet és most sem. Nagyon nem. Persze, hogy van valami az élő zenében, de ez az ideológia szerintem nagyon rossz irányból közelíti meg az egészet.
422   zalbarna • előzmény420 2014-05-25 19:54:52
Az első opció élőzene?
421   Sipi • előzmény412 2014-05-25 19:52:59
Épp ma hallgattam két BFZ-lemezt, az egyiket még az Olasz Intézetben rögzítették, a másikat a MÜPÁban és az jutott eszembe, hogy a felvételeken is hallatszik egy picit a helyszín akusztikája. Persze lehet, hogy csak beképzeltem magamnak.
420   Haandel • előzmény418 2014-05-25 19:34:39
Pl.
Kevésbbé ismert előadók egy kevésbé jó akusztikai termemben/operaházban
vagy
ismert előadók egy élő HD-mozi opera közvetítéseben?

+ (381 • Sipi)
419   zalbarna • előzmény418 2014-05-25 19:08:06
Ja élő zenére gondolok, nem élő adásra, huh...
418   zalbarna • előzmény417 2014-05-25 19:07:11
De,de, nemcsak hogy lehet, de kell is az élő adást idealizálni! Valami feltétlen plusz van benne, amit elég csak egyszer hallani, utána már hallgathatsz felvételt és hozzáképzeled, de aki soha nem hallott élő zenét, annak játszhatsz te annyi felvételt, amennyit csak akarsz, a zene élvezeti értékénél nem jut messzebb. Aki soha nem hall élő zenét, annak fogalma sincs arról, hogy a zene transzcendens is, egyszerűen csak élvezik az érzékei..
Élő zenénél valahogy érzékeljük, hogy a harmónia rendezi a valóságot, míg a felvétel hallgatásánál ezt a tudat modellezi hozzá, de csak annál, aki már hallott élő zenét és kőzvetlenül TAPASZTALTA a zenének ezt a hatását a valóságra.
417   Haandel • előzmény415 2014-05-25 18:50:38
Rendben, szerintem csak arról van szó, hogy nem lehet az élő előadást idealizálni, mert ma még nem tudunk eleget az akusztikáról.

Az élő előadásoknál is vannak akusztikai problémák, nem beszélve a lemezfelvételekről / élő közvetítésekről :(
416   zalbarna • előzmény415 2014-05-25 18:26:01
Szóval, ha koncert lesz, előtte be kell menni, és meghallgatni, hogy szól. Ha jól, ok. Ha nem :
1. El kell menni máshova.
2. Rendezni kell a teret.
3. nincs. ( nálunk van...előadják és élvezhetetlen, mindenki szenved, :)
415   zalbarna • előzmény412 2014-05-25 18:16:10
Hát, kedves " témagazda " Úr, nézetem szerint a Sipi által említett helyeken akusztikai közhelyek figyelmen kívül hagyása forog fenn. Ha akusztikailag tudatos a helyszínhez való alkalmazkodás, akkor egy teret igenis lehet " rendezni " vagyis egy előadást. A legtöbb esetben nem kell, de vannak kivételek. Az egri bazilika mindenképpen az, és a bátyám eleget átkoz egynémely nagyobb templomot is.( énekes)

Amit külföldön látok a kérdéssel kapcsolatban az, hogy RENDEZIK a nagyobb akusztikai tereket. Leggyakrabban az előbb említett téglatest alakot hozzák létre vászonszerűen kifeszített félkemény térelválasztó elemekkel. ezek nem zavaróak, mert nem egy zárt teret hoznak létre belőlük, hanem szellősen alkalmazzák, mintegy " terelik vele a hangot. Fontos, hogy ne legyen teljesen merev sem, ( csörgővisszhang miatt ) és puha sem ( az elnyelés miatt. ) Biztos láttatok már ilyet, csak nem tűnik fel, annyira " hevenyészett " a felrakás, mindenki dekorációnak tartja. Bármilyen nagy térből ki lehet keríteni egy akusztikailag értelmes teret. A legfontosabb, hogy a hallgatók és az előadók egy térben ( egy akusztikai térben legyenek. ( a zegzugos nagytemplomokban pont ez hiányzik, az egységes akusztikai tér )
414   Sipi • előzmény411 2014-05-25 18:07:30
Hát minden teremnek kell, hogy legyen valamilyen hangzása, nem? Különben tényleg a világűrben kéne játszani, annak nincs hangzása. Hacsak nem a szférák zenéje. :-)
413   Haandel • előzmény412 2014-05-25 18:06:37
Pontosabban, a koncertterem akusztikája ‘át jön’, de a hangfalak egy más, sokkal kisebb ‘koncertteremben’ vannak elhelyezve, ahhol új visszaverődések keletkeznek.
412   Haandel • előzmény409 2014-05-25 17:54:18
Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten.

Hát éppen erről van szó!
Nagyon leegyszerűsítve, az élő közvetítéseknél/lemezfelvételeknél nem jön át a koncertterem akusztikája, de ezek szerint ez néha inkább előny, mint hátrány ;-)

Persze, előbb-utóbb képesek leszünk a koncerttermek akusztikáját is imitálni, illetve közvetíteni (legalábbis egy bizonyos mértékig).
411   zalbarna • előzmény409 2014-05-25 17:21:38
Ebben a " terem jellegzetes hangzása " - ban van valami....
410   zalbarna • előzmény408 2014-05-25 17:18:03
De Gruberova a nagyteremben énekelt...:) émmeg inkább a kicsikről beszéltem... ott éppenhogy még jobban kellene visszaverődni.. de sztem süket termek a kicsik...
409   Sipi 2014-05-25 17:17:58
Lehetséges, hogy annak, hogy ennyire ellentétes vélemények vannak a müpával kapcsolatban az lehet az oka, hogy az a terem ezek szerint jellegzetes hangzással rendelkezik aztán van, akinek ez bejön, van akinek meg nagyon nem...

Kocsis egy korai interjúban azt nyilatkozta, hogy szerinte a hangversenyteremnek jó hangzása van. Amikor a Bartók maraton volt, meghallgattam a Fesztiválszínházban a Győri Leánykar előadását, hónapokkal később alkalmam volt Szabó Dénessel dedikáltatni is a BÚS CD-jüket és akkor mondtam neki, hogy fantasztikus élmény volt nekem az a koncert. Azt mondta, hogy jó volt, csak az akusztika csapnivaló...

De a BFZ is ott készíti (szerintem egészen elképesztő hangminőségű) felvételeit. Van több ilyen videó a Channel Classics oldalán, egyiken Jared Sacks azt kifogásolja, hogy az építésnél nem gondotak arra, hogy hol fogják a hangmérnökök elhelyezni a kábeleiket. :-)

Nekem rossz élményeim a debreceni Bartók teremmel vannak, főiskolás koromban alkalmam volt ott részt venni koncerteken, de mindig olyan volt, mintha a zene valami árokból jönne felfelé (az emeleten egyszer ültem, ott jobb volt a helyzet). A konzervatórium sokkal jobban tetszett.
A legrosszabb pedig az egri Bazilika. Valamelyik évadnyitó koncerten az egriek a Kilencediket adták ott elő. Előtte egy lány felolvasta, hogy most milyen óriási jelentőségű művet fog a közönség hallani. A koncert alatt aztán azt, gondoltam, ha most valaki itt még először hallja, az aztán csodálkozhat, hogy mi ebben az óriási, mert a ködös, iszonyatosan visszhangos és összefolyó masszából aztán jóformán semmi épkézláb dolgot nem lehetett kihámozni (mondjuk a zenekart sem kedveltem annyira). Sokkal jobb lett volna, ha aki érdeklődik, először egy jó hifin egy jó CD-ről ismerkedik a művel, mint egy ilyen iszonyatosan rossz koncerten. (Korábban Mendelssohn Paulus-át hallottam ott, az jobb volt.) De többször voltam ott orgonakoncerten (nyaranta minden délben van), az is eléggé kiábrándító volt. A fortisszimókban hatalmasat szól persze, csak se füle se farka a gomolygó masszának.
408   zalbarna • előzmény407 2014-05-25 17:11:28
Nem rossz ezt így kitárgyalni... Mindjárt beugrik (Gruberováról ), hogy pl mennyire fontos, hogy az énekes hallja magát visszaverődni !!!! Nade miért is fontos ez ? Mert csak akkor tudja biztosan, hogy MIT HALL A KÖZÖNSÉG ! Ami egy előadó számára egy hihetetlenül fontos információ. Óriási érv ez a max 300 fős termek mellett !! Mármint amellett, hogy tisztán akusztikai szempontból mi az ideális. És azt mondom, hogy bár nyilvánvalóan egyéb ( legtöbbször nem tisztán zenei szempontból) dominánsabb összetevők határozzák meg az előadás helyszínét, azért ezt nem jó figyelmen kívül hagyni...
407   parampampoli • előzmény406 2014-05-25 16:43:18
Na, így hallunk mi ! -:) Én a Müpában pontosan az ellenkezőjét érzékeltem, nagyon is erős visszaverődést. Ebben erősített meg Gruberova véleménye, aki azt mondta, hogy még azt is érzékeli és visszahallja, mikor a hangja a III. emelet legtetejébe ér, és egy ilyen teremben élvezet énekelni. Lehet, hogy függ attól is, a terem melyik részében ül az ember, mert pl. a földszint utolsó soraiban, ahol az erkély lefedi a helyeket, egészen másnak hallottam mindent, milnt előbbről. Igaz, az nem énekes produkció volt, hanem zenekari koncert. Az Operáról meg énekesek mondták, hogy olyan süket a terem, hogy semmit nem hallanak vissza magukból, és aki nincs hozzászokva, könnyen lereked, mert megijed, hogy nem hallja magát, és elkezd nyomni, mint egy gőzgép. Szóval: nem tudom...
406   zalbarna • előzmény405 2014-05-25 15:43:47
Ez érdekes, nekem személy szerint a MŰPA borzasztóan, természetellenesen csillapítottnak hallatszik, nincs visszaverődés, engem nagyon zavar, bár ez a kisebb termeknél inkább van így, mint a nagyteremnél...
Az Operában ( a nézőtéren ) pl soha nincs ez a " világűr " érzetem, a nézőtéren sztem a hangzásélmény szuper szinten természetes, a mérethez képest . ( a színpadon sosem voltam még )
405   parampampoli • előzmény403 2014-05-25 13:56:27
Az Opera akusztikája borzasztóan rossz, ez közismert. Nem a hallgatónak, hanem az énekeseknek. Akik tudnak énekelni, persze ott is jól hallatszanak. Nekem a Müpában mindig jó hangzásélményeim voltak, ezért nem tudtam hova tenni az ellenvéleményeket, érdekeltek és érdekelnek a hozzáértők véleményei.
404   zalbarna • előzmény403 2014-05-25 13:51:29
Itt most a MÚPA akusztikai ( és nem egyéb) tervezéséről beszélek, aminek több kötetnyi irodalma volt már a MÚPA építési konceptiojában
403   zalbarna • előzmény399 2014-05-25 13:42:00
Én már beszéltem akusztikai csúcsszakemberrel a MŰPA-val kapcsolatban, és az volt az álláspontja, hogy már a tervezet konceptiojában is ( amit tanulmányozott ) elég sok kellően meg nem indokolt (jó drága ! ) mozzanat volt . ( Ö a " rengeteg sületlenség " kifejezést használta, és a véleményének a summája határozottan az volt, hogy " az egész a pénzről szól " . Viszont kifejezetten megkért bennünket, pár érdeklődőt, hogy a nevét ezzel a véleményével együtt soha ne említsük. )

De hasonlítsd össze az Operáéval ! Szted? ( csak azt ne mondd, hogy " más "....)
402   Haandel 2014-05-25 12:50:06
Binaural drama Spinstren for RTÉ Radio 1
May 25, 2014 | 21:00-22:00 | on RTÉ Radio 1 (Ireland)

This Sunday’s RTÉ Radio 1 Drama on One is Spinstren - the first binaural drama produced by RTÉ Radio in 30 years.
The aim of the binaural recording method is to create the sensation of ‘immersive audio’ so that the listener feels that they are part of the action.
Listeners will need to use headphones in order to get the sense of clarity, depth of perception and the full effect of the binaural microphone.
401   Haandel • előzmény400 2014-05-25 12:48:11
Selected Papers by Leo L. Beranek

Objective and subjective evaluations of twenty-three opera houses in Europe, Japan, and the Americas
400   Haandel • előzmény398 2014-05-25 12:43:44
Sydney’s opera rebellion
According to the musicians who play here, the opera house may look great but it sounds dreadful.
They say the building is so badly designed that at least 40% of their music is lost to the audience, muffled by a series of rumbles and echoes. …
---
Avery Fisher Hall Rehab Project to Begin in 2017
The building – which has been criticized for its poor acoustics and increasingly outdated facilities – will be nearly gutted, forcing the Philharmonic to relocate for two seasons while construction takes place.
---
Concert Hall Deign: Some Considerations by Leo L. Beranek
The highest rated halls acoustically were built before 1901...
---

Beállt a jégkorszak? ;-)

---
Objective and subjective evaluations of twenty-three opera houses in Europe, Japan, and the Americas
Selected Papers by Leo L. Beranek
399   parampampoli • előzmény396 2014-05-25 12:06:44
Jó lenne, ha valaki, aki ért hozzá, meg tapasztalatai is vannak vele kapcsolatban, elmondaná, hogy akkor a MÜPA nagyterme akusztikailag milyen? Jó vagy nem? Általam nagyra becsült zenészek mondtak teljesen ellnkező véleményeket, igaz, lehet, hogy mások voltak a szempontjaik. Gruberova szerint csodálatos a terem, Kobayashi szerint rossz. Kinek higgyek?
398   Sipi • előzmény397 2014-05-25 12:04:46
Persze van olyan tér, amihez nem lehet...
397   Sipi • előzmény394 2014-05-25 12:03:44
Ezzel többé-kevésbé én is egyetértek, úgy gondolom, az előadónak (vagy a karmesternek) az is dolga, hogy az adott térhez alkalmazkodjon.
396   Sipi 2014-05-25 08:33:01
Hát az én hallásommal biztos baj van, de nekem még sosem tűnt úgy, hogy a MÜPA hangversenytermével probléma lenne... Persze én a színpadon még nem ültem. :-)
Igaz, néha tudni kellene üzemeltetni is...

A pénteki Mahler 2. zenekarát például elég botorság lenne a Zeneakadémiába bepasszírozni... (Ugyanúgy egy historikus zenekart fortepianóval a MÜPÁ-ba is.)
395   Sipi • előzmény386 2014-05-25 08:27:19
Hát azt már meg nem mondom most. :-(
394   zalbarna • előzmény393 2014-05-24 19:35:18
Végső soron erre a kérdésre:

" Mennyire fontos a termek akusztikája az élő előadásoknál? "
...azt válaszolom személy szerint, hogy nem kifejezetten a terem akusztikája a fontos hanem az, hogy az előadás egy akusztikai térben akusztikailag tudatos legyen.
Tehát kerülje ki a kizáró tényezőket ( kupola, csörgővisszhang, stb egyéb akusztikai közhelyek), azaz mindig ALKALMAZKODJON tudatosan az adott akusztikai térhez....azaz valóban ZENÉLJEN......
393   zalbarna • előzmény392 2014-05-24 19:19:43
...És hát hogy ez mennyire számít ? Ami nagyon számít, az nem is a tökéletes akusztikai adottság, hanem az, hogy az előadó és a hallgató EGY EGYSÉGES AKUSZTIKAI TÉRBEN legyen. Ez gondolom könnyen belátható, és ezt azért a MÚPA termek is tudják annak ellenére, hogy végtelenül felhangszegények akusztikailag..
392   zalbarna • előzmény391 2014-05-24 19:06:30
Ezért sz.r pl a műpa legtöbb terme... Úgy érzed magad, mintha az űrben lennél...főleg a színpadon....
391   zalbarna • előzmény390 2014-05-24 19:03:33
Az általánosan elfogadott ( bár számos méréssel is alátámasztott) ÉRDEKMENTES vélemények azt mondják, a legjobb egy egyszerű téglalap formájú terem, ami soha nem lehet párszáz székesnél nagyobb.... ( ZAK nagyterem az etalon és a maximális nagyság. )

Vannak az ún "sikeresen tervezett" akusztikai terek nagyobb létszámra ( az Opera, Erkel stb ( tölcsér) forma, aminek az eredete az ókorba nyúlik vissza.

A főbb fontos tényzők egy nem tervezett ( téglalap ) alakú térben: 1. Csörgővisszhang kiküszöbölése ( párhuzamos nagy felületű ÜRES síkok között jön létre. Ez elkerülhetö a sima sík nem túl gyakori megtörésével ( domborminták, 2 méterenként falilámpák, kiszögellések stb.

Ami fontos: Kerülendő a visszaverődés teljes csillapítása ! Az emberi hallás 80 százalékban a visszavert hangokat hallgatja. Ez adja meg a természetes akusztikai közeg érzetét és ami ebből következik: akusztikai szempontbóé a leghatékonyabb zenei megjelenést. ( Pörszi nem mindegyí, h milyen az a zene...:)

390   Haandel • előzmény380 2014-05-24 17:42:39
Hát az élő !!! :)) (380)

Jó, akkor én is kérdezek valamit: (376 ;-)
Mennyire fontos a termek akusztikája az élő előadásoknál?
389   zalbarna • előzmény388 2014-05-17 14:11:57
Óriási pofát vág..:)) a kölkek szoktak így nézni a tömegközlekedésen..
388   Haandel • előzmény375 2014-05-17 08:59:09
Headphones for Cats
Headpones Demo ;)
387   Haandel • előzmény385 2014-05-17 08:43:35
QSoundLabs
Virtual Barber Shop
(Original)
386   Haandel • előzmény385 2014-05-17 08:39:03
Melyik hozzászólásban?
385   Sipi • előzmény377 2014-05-17 08:27:01
Erre nem válaszoltam. Nem erre gondoltam, hanem arra amit legelőször belinkeltél, amikor egy ember fülébe tesznek mikrofont. De ezt is ismertem még régebbről, akkor valami fórumra volt feltöltve és egyébként onnan meghallgatva sokkal jobb volt, mint itt a youtube-on. Lehet hogy a youtube tömörítése ront valamit rajta.
384   Haandel • előzmény373 2014-05-16 16:22:22
''Belehallgattam ebbe a Monteverdibe, de nagy valamit nem hallok rajta. Jobbnak tűnik, mint a hagyományos sztereó, de nem olyan döbbenetes, mint a múltkori műfejes minta.''

Igen, ezért lehet, hogy a hagyományos binaurális rendszer mégsem olyan rossz!!!
A hanghűség valószínűleg sokmindetől függ, illetve lehet hogy a hagyományos binaurális felvételek akkor jók, ha pl. a zenei szövetet nem túl sűrű, illetve ha nem túl nagy a zenekar.

Két példa:
Shostakovich: Symphony No. 5 (Binaural)
Put on HEADPHONES! And close yours eyes! Recorded using BIO-Binaural technique
*****

3D Sound - Binaural Recording of a Musical Performance Featuring
Peter and Kerry
(For the best experience please use your headphones)
Produced by Jon Alexander at the Institute of Sound Recording (University of Surrey)
Recorded using: Cortex Manikin Mk2 Binaural Head and Torso Simulator
383   Sipi • előzmény382 2014-05-16 14:10:53
Szerény véleményem szerint. :-)
De szokták IMHO-nak is írni, az angolul ugyanez (in my humble opinion)
382   macskás • előzmény381 2014-05-16 11:45:27
Bocsika,

több helyen olvasom a szvsz-t.
Mi az?:)
381   Sipi • előzmény380 2014-05-16 10:58:27
Hát ha XVIII. századi gróf lennék, akinek saját zenekara meg egyedileg épített színháza van ahol mindig azt játszanak, amit ő akar akkor persze, hogy az élő. :-)

Amúgy kár összekeverni az élőt meg a felvételt. Két külön dolog. A zenei élvezet meg nem attól függ, hogy élő-e vagy rögzített. :-) Szvsz persze.
380   zalbarna • előzmény379 2014-05-16 08:41:24
Hát az élő !!! :))

Kösz, hogy beírtad, jó volt elolvasni.
379   Sipi 2014-05-16 08:32:14
A szép emlékű Hifi Magazin 1980-as számában feltettek kérdéseket ismert, zenével foglalkozó embereknek. Nagyon érdekesek a válaszok, de nagyon ide illik Pernye András válasza a következő kérdésre: "Véleménye szerint több információt is nyújtanak-e a hanglemezprodukcióról (a karmester képességeiről, a zenészek játékáról, a hangszerek számáról és minőségéről) a mind tökéletesebb készülékek?"
Pernye válasza: "A hanghűség gépi visszaadása nézetem szerint végtelen folyamat, amely a hangrögzítés feltalálása óta vitathatatlanul folyvást közelebb kerül a zene áttételmentes, hangzó valóságához. De figyelmeztetni szeretném az olvasót: végtelen folyamatról van szó! Ebben az összefüggésben szinte mindegy, hogy a végtelen távolságban fekvő célpont (=az eredeti hangzáskép) közelebb került-e néhány kilométerrel vagy akár néhány ezer kilométerrel."
Innentől kezdve számomra nem az a kérdés, hogy analóg vagy digitális, kvadrofon vagy 7.1, binaurális vagy monaurális :-), hanem hogy énhozzám melyik áll közelebb.
378   Haandel • előzmény376 2014-05-15 16:55:47
Semmi!
(röviden ;-)

Amazon.de → Vinyl → Klassik Musik = 34.307 Ergebnissen
(Ergebnissen , ergebnissen, alig hiszem :)
377   Haandel • előzmény373 2014-05-15 16:39:25
''Bili project :-D''

:)))
Fejreszabott Bili project ;-)
---

Erre a műfejes mintára gondoltál?
Virtual Barber Shop
(Use headphones!)
376   zalbarna • előzmény372 2014-05-15 14:28:14
Jó, akkor én is kérdezek valamit: Mi a baj az analóggal?

Nagyjából mindenki azt mondja, h az adja vissza legjobban az élőt....ez általában a MINŐSÉGI értékelés eredménye... Az, hogy mégis digitális minden, arra a magyarázat MENNYISÉGI, amennyire én látom.. ( pénz, könnyű kezelés, sokszorosítás stb..)

Folytathatunk-e érdemi MINŐSÉGI vitát ilyen premisszák mellett ??
375   macskás • előzmény370 2014-05-15 00:12:26
Inkább a Müpában hallgattam meg:)
374   Sipi • előzmény372 2014-05-14 21:53:20
A térhallással szerintem az a baj, hogy túl nyűgös az átlagos lakó térben reprodukálni jelenleg, hiszen sok hangszóróra van szükség.
A fej/fülhallgató sajnos csak pótszer, mivel a zene, a hanghullámok nem csak a fülre, hanem az egész testre hat.

De persze a térhallással a zeneszerzők is foglalkoztak, fölösleges itt közismert példákat hozni, mégis úgy vélem elég marginális azért az igény ennek a pontos otthoni reprodukálására. Még a filmekben inkább, hiszen a mostani otthoni és mozikban használt sokcsatornás rendszerek létrejöttét pont a filmipar erőltette.

A hangtechnika ma már eljutott szerintem oda, hogy a további fejlesztések már csak egy nagyon szűk réteget érdekelnének ez pedig nem ad olyan fizetőképes keresletet, ami lehetővé tenné a továbbfejlesztést.
373   Sipi • előzmény370 2014-05-14 21:44:05
Bili project :-D
Így már sokkal érthetőbb, kösz a magyarázatot!
Belehallgattam ebbe a Monteverdibe, de nagy valamit nem hallok rajta. Jobbnak tűnik, mint a hagyományos sztereó, de nem olyan döbbenetes, mint a múltkori műfejes minta.
372   Haandel • előzmény371 2014-05-14 20:03:22
(Igen, előfordult, hogy megfordult, pl. ha valami fort bennem vagy dúlt ;-)

Igen, hiszen itt is az akadályok leküzdéséről van szó.
Az élethűség egyik akadálya pl. a dinamika (dinamikatartomány) a másik a felbontás volt.
A mai rendszerek (CD, SACD, DVD, Blu-ray) ebből a szempontból sokkal jobbak, mint pl. a 78-as fordulatú lemezek. A dinamika, illetve a felbontás további fokozása ma nem a legfontossab feladat.

Az élethűséghez hozzátartozik a lokalizáció, illetve a térhallás is. Ez egy komoly feledat, sok akadályt jelent, de csak néhányan foglakoznak ezzel a témával :(

''Hát már a hang irányába sem fordíthatom a fejem??''

Jó fej vagy! Az egyik probléma pont a fejforgatás:

However, a "hot area of research" is the addition of a head-tracking device to allow a listener to turn and tilt their head to change their perspective of the audio.
...
Another issue is head movement. For a convincing impression of sounds coming from outside of the head, they should not move with your head but should stay fixed in place. This is only possible if a system can monitor your head movement and compensate for it dynamically. Again this is easily done in a lab these days but we do not yet have widely available technology to do this for BBC audiences.
371   zalbarna • előzmény370 2014-05-14 17:57:16
Megfordult már a fejedben, hogy az emberi élet egyik lényeges eleme az akadályok leküzdése? :)

Hát már a hang irányába sem fordíthatom a fejem?? :)
( és ettől lesz élethű ?? !! - nem, ez éppen hogy nem életszagú. :))
370   Haandel • előzmény368 2014-05-14 16:41:02
A Les Vêpres de Monteverdi à Versailles 8 UHDTV kamerával és 60 mikrofonnal vették fel, de több audió rendszerben:
- 22.2 csatornás hangrendszerben
- BiLi - sokmikrofonos binaurális hangrendszerben (< 60 mikrofon).

A hagyományos binaurális (műfejes, 2 mikrofon) rendszernek az a hátránya, hogy csak akkor helyes a hangkép, ha a műfej formája és méretei ‘ugyanolyanok’ mint a hallgatóé.

Ha a hangforrás pl. jobbra van a hallgatótól, akkor a jobb fülbe valamivel ellőb érkezik el a hanghullám, mint a bal fülbe. A hallgató feje tulajdonképen egy akadály a hanghullámoknak, ezért a a bal fülbe érkező hanghullám ereje kisebb. Ezekből a különbségekből (idő, hangerő) a hallgató agya kialakítja a (helyes) hangképet (pl. az irányt, a távolságot).

Mindegyik fej egyedi (formája és méretei - HRTF), de a hagyományos binaurális rendszer ‘One size’ rendszer.

A BiLi rendszer több mint 2 mikrofont használ. A hallgató a BiLi felvétel lejátszása előt kiválasztja a megfelelő ‘fejet’ (a saját fejét; szoftver beállítás). A BiLi rendszer tehát egy fejreszabott binaurális rendszer.
369   Haandel • előzmény367 2014-05-14 16:39:11
:)))
368   Sipi • előzmény364 2014-05-12 22:11:32
Ez a binaural minta tényleg fantasztikus, de fülhallgatója válogatja, hogy mennyire. Nekem alapjában véve semmi bajon nincs a sokmikrofonos felvételekkel, de ez a 60 mikrofonos bűvészkedés lehet, hogy tényleg kicsit sok... Meg mi a fenének a 60 mikrofon jelét külön feldolgozni, mikor műfejessel két mikrofonnal is megy feldolgozás nélkül?
367   Sipi • előzmény366 2014-05-12 22:08:50
"A hangról egy szó sem. A kép a fontos, nem a hang"
És csodálkozol? Hiszen beállt a jégkorszak. :-)
366   Haandel 2014-05-12 16:30:57
Weltweit erster 4K-Livestream über das Internet

Vienna State Opera to Stream Live Ultra HD Broadcast of Placido Domingo in 'Nabucco'
-----
4K UHDTV (2160p) is 3840 pixels wide by 2160 pixels tall (8.3 megapixels),
which is four times as many pixels as Full HD 1920x1080 (2.1 megapixels).
-----

(A hangról egy szó sem. A kép a fontos, nem a hang :(
365   Haandel 2014-04-17 16:13:10
3D sound experiments carried out by BBC R&D engineers

In the most recent experiment, the researchers borrowed 10 members of the BBC Philharmonic orchestra last month and surrounded them with a multitude of microphones - placed at different distances and heights from the musicians - to record new raw material to play with.
364   Haandel • előzmény363 2014-03-10 16:41:40
Igen, eredetileg
Binaural recording = műfejes felvétel (két mikrofon) → két csatorna (L/R) → fejhallgató.

De itt 60 mikrofont említenek:
‘’Ce concert sera capté avec 8 caméras Ultra-Haute Définition et enregistré avec plus de 60 micros.’’
Ha ha jól értetem, a 60 mikrofon segítségével több információt szereznek a hangtérről.
Digitális jelfeldolgozással a 60 jelből 2 jel lesz (L/R), de ‘binaurális’ amelyeket fejhallgatóval kell hallgatni.

Sajnos az eredeti műfejes technikának is vannak gyenge pontjai → BBC.
Ezért jó, hogy a franciák új technikákkal kísérleteznek.
*****

Les Vêpres de Monteverdi en binaural
Videótár (fejhallgatóval)
363   Sipi • előzmény358 2014-03-10 08:13:14
A műfejes felvételekkel már eddig is megdöbbentő dolgokat tudtak csinálni, ahhoz két mikrofon is elég volt. :-) Csak annak a visszaadásához fülhallgató kell.
A francia szöveget nem értem, szóval nem tudom, hogy ez az emlegetett technika pontosan mit is takar.
362   Haandel • előzmény361 2014-03-09 17:16:49
The Met: Live in HD 2011–12 Season:
Total No of theaters worldwide, Live: 1,700 | Total No of countries: 54 | Total attendance: 2,950,000 est.

*****

What is the seating capacity of the Metropolitan Opera House?
The opera house has 3,800 seats plus 175 standing room places, making a total capacity of 3,975. For ballet performances, the size of the orchestra pit can be decreased and another row of 35 seats added at the front of the auditorium.
-----

2,950,000 : 3,975 ~ 742
361   Haandel • előzmény360 2014-03-09 17:02:54
Pl.
The Met: Live in HD Countries and Venues

U.S. (all 50 states plus the territories of Puerto Rico and St. Thomas in the U.S. Virgin Islands)
Abu Dhabi, Argentina, Australia, Austria, Bahamas, Belgium, Bermuda, Canada, Chile, China,
Colombia, Costa Rica, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Dominican Republic, Ecuador (new), Egypt, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Guatemala (new), Hong Kong, Hungary, Iceland, India (new), Ireland, Israel, Italy, Jamaica (new), Japan, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Madagascar(new), Malta, Mexico, Morocco, Netherlands, New Zealand, Norway, Peru, Poland, Portugal, Qatar(new), Republic of Korea, Romania, Russia, Slovakia, Slovenia, South Africa, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom, Uruguay

The geographical breakdown of the approximately 1,900 theaters for the 2012–13 season is as follows:
760 in the U.S.
159 in Germany and Austria (an increase of more than 30 theaters from last season)
141 in Canada
130 in France, Switzerland, and Morocco
128 in the UK (an increase of more than 40 theaters from last season)
121 in Sweden (an increase of 40 theaters from last season)
460+ in the rest of the world

The largest single venue across the network is the Auditorio Nacional in Mexico City, with a seating
capacity of more than 6,000. The smallest in the U.S. is the 100-seat Time & Space, Limited in Hudson, New York.

*****

(The Met Live in HD: Video: 1920x1080i, MPEG-2; Audio: Dolby Digital 348 kbps AC3, 5.1 / 2.0-stereo)
360   zalbarna • előzmény359 2014-03-09 15:58:41
Értem én.... szal nem tudjuk tudomásul venni, hogy nem lehetünk ott EGY BIZONYOS valódi Vespro-n ( egy másikon valódin azért még ott lehetünk!) , ezért meghallgatjuk egy majdnem valódi közvetítésről. :)
359   Haandel • előzmény358 2014-03-09 13:31:03
Culturebox

Qu'est-ce que le son binaural ?
Le binaural est une technique de restitution sonore spatialisé qui permet de percevoir les sons de manière naturelle. Elle nécessite impérativement un casque audio ou des écouteurs standards. Toutes les explications
en vidéo.

Par défaut, le son du live est en binaural. En replay, il est possible de revenir à la version stéréo en cliquant sur le bouton en bas à droite du player.
358   Haandel • előzmény357 2014-03-09 13:29:37
Sajnos nem lehet mindenki akit érdekel ez a koncert személyesen a helyszínen. Ezért jó, hogy közvetítik.

A közvetítés lehetne pl. AM rádió mono, FM rádió sztereó, internetes rádió (128, 256, 320 kbps,…; sztereó), műholdas TV/rádió - pl. HDTV 1920x1080 ~ 2 MPix; audio: 348 kbps sztereó, illetve 5.1 hangrendszeres házimozi.

A franciák tesztelik az UHD-TV-t (3840x2160 ~ 8.3MPix)
+
60 mikrofon → jelfeldolgozás → 2 binaurális csatorna → fejhallgató.
A cél az, hogy a néző/hallgató úgy érezze mintha tényleg „ott lenne”, illetve jobban reprodukálni a képet és a hangteret, mint az eddigi technikákkal.
357   Haandel • előzmény352 2014-03-09 13:28:08
Fórum - Élő közvetítések
3716 • zalbarna • Előzmény 3715 2014-03-09 10:28:58

Ez a binaurálás...hát.... olvastad Huxley: Szép új világ-át?
Nem egészen értem, ha van egy Monteverdi Vespro-nk, igazi, akkor azt minek binaurálni?? Mi lehet emögött?? Unatkozunk? :)
356   Haandel • előzmény353 2014-03-09 13:26:19
:)
Hangtár (7 Tage Ö1)
355   Búbánat • előzmény354 2014-03-09 12:39:27
:-)
354   zalbarna • előzmény353 2014-03-09 11:54:43
Te meg nézd el nekem a fordítottját ! :))) ( Nekem a " Les Vépres ..." az Monteverdi...nmondjuk ÚŐ is Verdi, csak több....Monte-Verdi)
353   Búbánat • előzmény352 2014-03-09 11:32:20
Amikor valahol egy mondat vagy cím azzal kezdődik, hogy „Les Vêpres…” , máris Verdi operájára asszociálok…. És felcsillan a szemem. Ha aztán tovább olvasom, és nem A szicíliai vecsernyéről fogok valami újat megtudni, egyből „lelombozódom”...
(Elnézést kérek a Monteverdi-rajongoktól!)
352   Haandel • előzmény351 2014-03-09 08:42:05
Les Vêpres de Monteverdi en binaural
Le 9 Mars 2014 à 18 heures à la Chapelle royale du Château de Versailles, l’oeuvre emblématique de Claudio Monteverdi sera dirigée Sir John Eliot Gardiner : Les vêpres solennelles de la vierge.
Ce concert sera capté avec 8 caméras Ultra-Haute Définition et enregistré avec plus de 60 micros.
Il sera retransmis en direct sur Culturebox en Vidéo HD et son binaural.
351   Haandel • előzmény342 2014-03-09 08:41:14
Les Vêpres de Monteverdi (Stereo: Speakers/Headphones)
vs
Les Vêpres de Monteverdi (Binaural: Headphones)

*****
Pl.
No23 Recorder
350   Haandel 2014-02-21 16:53:50
Sony Music heavily into Pure Audio Blu-ray?

Sony wird die Pure Audio Blu-ray breit unterstützen
*****

Naxos Blu-ray Audio
Deutsche Gramophon - Blu-ray Audio
2L
*****

(Blu-ray Audio = Blu-ray Audio-only = High Fidelity Pure Audio = Pure Audio Blu-ray)
349   Haandel • előzmény348 2014-02-21 16:53:05
:)
348   zalbarna • előzmény347 2014-02-19 17:03:28
Ez meg már túl transzcendens...:) ( 15.000 bucks :)
347   Haandel • előzmény345 2014-02-19 16:31:30
Erről van szó?

Transcendent Loudspeakers
346   zalbarna • előzmény345 2014-02-17 20:20:32
Ez csak egy laza eszmefuttatás, nem hittérítés, mielőtt még valaki ráröppenne:))
345   zalbarna • előzmény344 2014-02-17 20:18:12
Aha....
Meghallgatám a youtube-ot.....:)

Well...

Azzal egyőtt, hogy nagyon is hallom, milyen príma ez, mégis, azt is rögtön hallom, hogy repro.

Sztem minden érzékszervúnk képes megtenni ezt a disztinkciót, ha transzcendens dolgokra irányul.
És hát csak ebben az esetben fontos ez. Hogy nehogy már becsapás legyen. Pörszi, ha nem a transzcendensről van szó, hanem csak egy szimpla érzéki gyönyörűségről a transzcendens nélkül, akkor miért ne?
344   Haandel • előzmény343 2014-02-17 19:58:29
Analóg mikrofonok, de a jeleket AD átalakítókkal digitalizálják.
Ha ha jól értetem, a 60 mikrofon segítségével (több 3D *) információt szereznek a hangtérről.
Digitális jelfeldolgozással a 60 jelből 2 jel lesz (L/R), de binaurális amelyeket fejhallgatóval kell hallgatni.


*) Pl.
AMBISONICS
Ambisonics is a method of recording information about a soundfield and reproducing it over some form of loudspeaker array so as to produce the impression of hearing a true three dimensional sound image. I deliberately say "impression" to stress the fact that if you truly wished to reproduce the soundfield present in a two metre sphere up to say 20 kHz then you can argue from information theory that you would need many, many channels and loudspeakers. Estimates of the number have varied from 400,000 upwards! In practise, all you can actually do is to determine how much information we can capture with some sensible combination of microphones and then to find some way of using that information to fool the ear into hearing a full soundfield.

---
You Tube
Virtual Barber Shop
(use headphones)
343   zalbarna • előzmény342 2014-02-17 18:49:18
Vajon ez a 60 mikrofon dagitális, vagy analóg?
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

"Bohém kiskarácsony"
ismétlés: 14:00

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának együttesei
Vezényel: Matos László
"Karácsonyi koncert"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Rónai Gábor (trombita, tanára: Kirsch János)
A Zeneakadémia BA I. évfolyamos hallgatói
Vezényel: Kováts Péter
TELEMANN: G-dúr szvit, TWV 55:G10 („Burlesque de Quixotte”)
HÄNDEL: D-dúr szvit trombitára és zenekarra, HWV 341
MOZART: D-dúr divertimento, K. 136
HOLST: Szent Pál-szvit, Op.29/2
PHILIP GLASS: Company (vonószenekari változat)
WEINER: Divertimento, op. 20 – Jó alapos csárdás, Rókatánc

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Kalafszky Adriana (szoprán), Lachegyi Imre (blockflöte), Szászvárosi Sándor (viola da gamba), Tegyei Zoltán (csembaló), Nagy Réka (viola da gamba)
"Barokk muzsika - hangverseny Telemann halálának 250. évfordulójára"

19:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

"Történelmi Táncklub a Mare Temporis táncosaival"

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Harsányi Elina (hegedű)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Kornel Laszlo Thomas
C.Ph.E. BACH: D-dúr szimfónia
BARBER: Hegedűverseny op. 14
SIBELIUS: II. szimfónia

19:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Tóth Armand karmester, zeneszerző
Horváth Béla (oboa), Granik Anna (zongora)
Házigazda: Detvay Mária Marcella
"Grazioso Zeneszalon"

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Ted Rosenthal zongora
"Gershwin-est"

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló)
Harmonia Caelestis Barokk Zenekar
Tóth-Vajna Gergely (moderátor)
Purcell, Couperin, Händel, Stanley és J. C. Bach művei

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Érdi Tamás (zongora)
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz, Op.22
DEBUSSY: A boldog sziget
Suite bergamasque
BARTÓK: Este a székelyeknél, BB 51/5
Improvizációk magyar parasztdalokra, op. 20, BB 83
Román népi táncok, BB 68
KODÁLY: Marosszéki táncok
BARTÓK: Allegro barbaro, BB 63

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szabóki Tünde, Wiedemann Bernadett, Horváth István, Rácz István (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Énekkara, Gyermekkórusa
Vezényel: Vásáry Tamás
KODÁLY: Psalmus Hungaricus
KODÁLY: Szimfónia
KODÁLY: Nyári este
KODÁLY: Budavári Te Deum

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Moldoványi András (zongora)
A Zeneakadémia BA II-III. évfolyamos hallgatói
Vezényel: Ménesi Gergely
SUK: Szerenád
BEETHOVEN: 5. (Esz-dúr) zongoraverseny, Op.73
DVOŘÁK: c-moll szláv tánc, Op.46/7
DVOŘÁK: C-dúr szláv tánc, Op.46/1
20:00 : Pécs
Kodály Központ

"Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny – Döntő"
A mai nap
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1917 • Hilde Zadek, énekesnő
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)