Bejelentkezés Regisztráció

Mit hallgat a vájtfülű?


151 janomano 2005-06-17 21:45:50 [Válasz erre: 149 Wolfi 2005-06-17 14:43:43]
Nagyon elmés. Ez egy hifi topik volt, csak kimúlt... Ha azonos vagy a néhai WAM-mal, nem is csodálkozom. Glenn Gould pusziltat...

150 frushena 2005-06-17 18:56:42 [Válasz erre: 149 Wolfi 2005-06-17 14:43:43]
Is! :-) És azt ami számára nagyon kedves. Ez persze lehet bármi! Händel nélkül viszont szerintem én nem lennék működőképes!

149 Wolfi 2005-06-17 14:43:43
Mozartot.

148 kapa 2004-05-25 13:35:08
Én speciel zenét... :-))

147 mixi 2004-05-25 09:52:05 [Válasz erre: 146 I\'ll be back 2004-01-30 05:56:44]
a Tannoy 632 álló, 2 utas, 8 ohm-os.

146 I\'ll be back 2004-01-30 05:56:44
Próbáltam keresni a neten a Tannoy 632-re (Profile Plus széria?), de úgy látszik már maga a Tannoy sem emlékszik rá... Milyen doboz ez (\"bookshelv/álló, 2/3 utas, 4/8ohm)?

145 I\'ll be back 2004-01-30 05:33:37
Az ilyen \"tiszteletkörök\" úgy látszik hozzátartoznak az Élethez: ez nemcsak a hifiben van így. Utálom Madáchot, de ilyenkor mindig az ominózus kiszólása jut eszembe...

144 I\'ll be back 2004-01-30 05:30:17
Na ezt akartam mondani én is, csak nem ilyen durván, egyenesen bele a pacekba ;-)

143 Roger 2004-01-29 22:44:08
Kristóf, Nem áltatlak.Szerintem a Rotel-nek mindig rideg marad a hangja. Létezik bejáratás,de a hangkarakter megmarad,csak finomodhat.Kicsit. Ha egy hét után jó,a füled beállt erre a hangra..

142 kis_kíváncsi 2004-01-29 13:20:24
Az én esetemben aligha van szó arról, hogy tűl nívós a berendezésem, az említett erősítő hasonló súlycsoport, mint Kristófé, csak kisebb presztizsű. Egy barkács elő/végfok kombót váltott ki, a mostaninak sokkal kifinomultabb hangja van. Olyan lemezem azért nincsen, amit ne hallgatnák szívesen (ha a zenéhez kedvem van). Szerencsére elég sok lemezem van, valahol 200 körül, mire azoknak a végére érek... kis_kíváncsi

139 I\'ll be back 2004-01-29 12:44:39
Sajnos van egy olyan tapasztalatom -amit a kereskedõk elõszeretettel (ki)használnak-, hogy bizonyos, gondosan válogatott demózenékkel csábítják a vásárlót, ami az adott rendszeren tényleg \"nagyot\" szól. Attól tartok, hogy \"a régóta hallgatott lemezgyûjtemény hallgatható részének leszûkülése\"-effektus pontosan egy ilyen rendszerkorlát következménye. Szélsõséges esetektõl eltekintve (rossz kontaktus, kábelszakadás stb.) a kábelek hatása sem annyira drasztikus, hogy az egyik élvezhetetlenné tegye a zenehallgatást, a másikkal meg egyszerre minden megjavuljon. Nekem az a véleményem, hogy még mindig jobb egy kisebb kvalitású rendszer ami bármit hallgathatóan lejátszik, mint egy válogatós high-end kütyü amelyik 4-5 zenét szeret és vége.

138 kis_kíváncsi 2004-01-29 11:52:13
Szia Kristóf! Szerintem várj feltétlenül. A fülednek is át kell szoknia. Nekem is új erősítőm van (Cambridge Audio), és szokom a hangját, de a zene sokkal szebb lett, tehát megérte. Viszont felborult a megszokás, hogy melyik lemezt esik jól hallgatni, melyiket nem :-) Ha egy hét után is ilyen marad, lehet, hogy kábellel, hangdoboz-elhelyezés változtatásával megnyugtató eredményt kapsz. kis_kíváncsi

141 I\'ll be back 2004-01-29 08:09:40
Alább tanulságként hifis életem egy darabjának hiteles története. Ugyanezt én már több esetben is átéltem... Elõször egy Denon PMA-360 erõsítõ (HiFi Magazin 36. 1991/2.) Boston HD5 (HiFi Magazin 39. 1992/2.) párossal; utána egy Musical Fidelity X-Can V2 fejhallgató ersõsítõvel és egy Beyerdynamic DT 930 fejhallgatóval. Az elsõ esetben nem találtam megoldást: a szett úgy ahogy van eladásra került. Ezután sokáig még a régi Orion HS280-asaimat hallgattam: bár tisztaság és térleképzés tekintetében nagyon gyenge doboz volt, viszont sokkal hallgathatóbb hangot produkált. A fejhallgató erõsítõ már régi vágyam volt: így került hozzám az MF. Sajnos a DT930-assal kimondottan fülsértõ hangot produkált. Az MM-ben hallottam a DT990-est ami érdekes módon teljesen más, sokkal zártabb, hallghathatóbb hangot produkált mint a DT930: beruháztam egyre és most boldog vagyok. Azóta meghallgattam az új fejhallgatót egy Dunaudio Bubo fejhallgató erõsítõn, majd ugyanezt az erõsítõt Sennheiser HD600-zal. A HD600 kitûnõen szólt, az én fülesemnek viszont nagyon döglött hangja volt. Tanulság: nincs tanulság... Abban viszont biztos vagyok, hogy az erõsítõ és a hangdobozok frigye az égben köttetik, a párok nagyon nehezen találnak egymásra.

140 Darvas Kristóf 2004-01-29 02:33:53
Na most segítsetek, HIFI-sek! Vettem egy erősítőt, bizományiban de gyakorlatilag nem használt, néhány éves gyártmány, egy Rotel RA-920AX. Hangja tényleg gyönyörű, tiszta, minden, csak egy apró probléma: Hiányzik a hangból egy bizonyos melegség, korrekt de picit rideg a hangja. Na most: Igaz lehet-e egy tranzisztoros erősítőre, hogy újonnan még nem szól olyan jól és kell pár hónap arra, hogy \"beégjen\", vagy ilyen csak a csöveseknél van?

137 Darvas Kristóf 2004-01-28 20:26:47
Most segítsetek, HIFI-sek! Vettem egy erősítőt, bizományi de gyakorlatilag nem használták, pár éves ROTEL RA-920AX, tényleg nagyon szép hangja van a Tannoy 632-es hangfalaimmal, de mégis túl rideg a hangja. Nincs benne semmi melegség, ellentétben az amúgy fele ilyen jól se szóló Akai AM-2200-es erősítőmmel. Igaz az, hogy egy új erősítőnek, még ha tranzisztoros is, be kell égnie és lehet, hogy néhány hétig-hónapig még nem szól olyan jól, vagy próbáljam meg pánikszerűen visszavinni?

136 daunerni 2004-01-28 01:06:19
\"A reflexdobozok többségének bizony hátrafelé néz a reflexnyílása...\" Vagy éppen előre, mint pl. a klasszikus Spendoré...

135 Sipi 2004-01-26 18:45:21
Lehet, hogy rosszul tudom, de még régebben hallottam valami olyasmit, ami azt magyarázza, hogy miért lehet a Media-Marktos minitornyokból is olyan mély hangokat hallani: valójában abból nem jönnek olyan mélyek, csak bizonyos frekvenciák, de az agy automatikusan hozzágondolja a mélyebb hangokat. Olyan ez, mint a vakfolt. Az agy megtanulta kiegészíteni a látott \"kép\" oda eső - és így valójában nem látható - részét.

134 I\'ll be back 2004-01-26 12:49:37
Visszakozom, és tényleg köszönöm az infót! Az (mint kiderült, téves...) elképzelésem egyébként onnan datálódik, hogy a HFM-ben sokszor emlegették a hallásunk magashang-érzékenységét, és ezt a \"dudort\" láttam is: épp csak a \"gödörre\" gondoltak amikor ezt írták... Új hangdobozt nem áll módomban vásárolni: egyébként sem vagyok meggyőzve róla, hogy csak azért mert egy doboznak történetesen lefelé néz a reflexnyílása nem lehet még 5-10 másik hibája. A reflexdobozok többségének bizony hátrafelé néz a reflexnyílása...

133 kis_kíváncsi 2004-01-26 10:34:51
I\'ll be back! Éppen fordítva van. A diagramon az van, hogy adott frekvenciájú hangnak fiziakilag milyen erősnak kell lennie, hogy egyformán hangosnak halld. Ha húzol egy vízszintes vonalat, akkor bizonyos frekvencia alatt és fölött már nem is hallod a hangokat. Ezeket emeli meg a lúdnessz. Szerintem egyik legfőbb mércéje egy berendezés színvonalának, hogy egészen halkan is élvezhető-e (persze kiemelés nélkül) De azt nem tudom, hogy a hangossági görbe ellenére hogyan lehet ez. Talán a felharmonikusokból kiegészítjük az agyunkkal azt, amit a fülünk közvetít? kis_kíváncsi

132 daunerni 2004-01-25 09:08:34
Nem kell a könyökcső. Vannak hangfalak lefelé sugárzó reflexnyílással, sőt van amelyikben lefelé külön hangszóró, esetleg passzív membrán van.

131 I\'ll be back 2004-01-25 08:44:23
Hoppá! Most ugrik be, a loudness jelentõségét viszont ugyanakkor nem értem! Miért van erre szükség, ha pontosan a magasakat és a mélyeket amúgyis \"kiemelve\" halljuk?!

130 I\'ll be back 2004-01-25 08:41:01
Köszönöm az észrevételt, de vitatkoznék vele. Az emberi fül hallási karakterisztikájáról nekem a Fletcher-Munson \"egyenlõ hangosságszint görbék\" ugranak be. Ha kisebb hangerõnél valóban kevesebb magasat és mélyet hallanánk, az ominózus diagram alsóbb görbéi egyre \"laposabbak\" lennének, vagy egyenesen \"lekonyolnának\" a két szélükön. A [url]http://www.allchurchsound.com/ACS/edart/fmelc.html;diagramot[/url] nézve azonban az alsó görbék a basszus tartományban határozottan meredekebbek, míg a felsõ tartomány közel párhuzamosnak tekinthetõ minden hangerõnél. A könyv tippet köszönöm, elõjegyeztettem az antikvarium.hu-n. Megnéztem a HFM CD-t a hozzá adott \"Examine\" keresõvel: a Tarnóczy-könyvekrõl (\"Zenei akusztika\", \"Teremakusztika I-II.\") többször is szó van bennük. A reflexnyílással kapcsolatban van egy ötletem. Mi lenne, ha egy csõ könyökidommal a mennyezet vagy a padló felé irányítanám a hanghullámokat?

129 egy zenekedvelő 2004-01-23 14:51:32
\"I\'ll be back\" 20Ft-os kérdésére(2004-01-08 06:02:09): Itt nem is a hangdoboz , hanem az emberi fül hangnyomás-frekvencia függéséről van szó. Míg kisebb hangnyomásokon(pl.: normál emberi beszéd) a mély és magas összetevőket kevésbé érzékeljük, addig egyre magasabb hangnyomásnál ez egyre inkább kiegyenlítődik a közép-tartománnyal. Vagyis egy hangfelvételt kis hangerőn hallgatva hiányoljuk a basszust és a magasat, de ha feltekerjük a hangerőt, ez a hiányérzetünk megszűnik (jobb hangfelvétel esetén). Egyébként minden felvételt a keverésnél használt monitorozási szinten kellene hallgatni (ugyanis a hangmérnök ehhez kevert). Ez a szint 90 phon (nemzetközi megegyezés, ha jól tudom), de a mai hangmérnökök erről valószínüleg nem is hallottak (tisztelet a kivételnek). Egyébként a téma iránt érdeklődőknek ajánlom Tarnóczy Tamás: Zenei akusztika címü könyvét. Bár nehéz olvasmány, és megszerezni sem egyszerű, de nagyon hasznos.

128 kis_kíváncsi 2004-01-23 10:09:28
Az én dobozaim zártak, valahogy tartok a reflex-dobozoktól. A mostani dobozaim picikék, és világéletemben inkább a kevés, mint a sok basszus volt a problémám, leginkább kis hangerőn. Néha arról ábrándozom, hogy nálam is csillapítani kelljen a döngést :-) kis_kíváncsi

127 I\'ll be back 2004-01-22 16:34:41
kis_kíváncsi: a hangdoboz frekigörbe hangerõ függõségére visszatérve. Az utolsó (2.sz.) információm, hogy jó konstrukció esetén ez a jelenség a hangdoboz mûködési tartományában elhanyagolható. Azért érdekelt a téma, mert idehaza a szoba hátsó részében baromira döngenek a mélyek, hangerõtõl szinte függetlenül. A baj az, hogy 1., a doboz reflex rendszerû, így a szoba akusztikájára nyilván kényesebb a zárt rendszerû dobozoknál (hû, de rég láttam már ilyet!) 2., a nyílások hátrafelé néznek, egyenesen a kritikus akusztikájú falsaroknak... További átmozgatás sajnos kizárt, a hely = 0: ez az egyetlen biztos konstans az egyenletben ;-) A megyjegyzésedre annyit mondanék, hogy én speciel a legtöbbször csendre vágyom: az az igazán drága, nem a hifi-berendezés ;-)

126 kis_kíváncsi 2004-01-22 11:10:16
Sziasztok! Mielőtt elsüllyed a téma, én is elmondom a véleményemet. Én először a hifire figyeltem, lényegében élőzenei élmény nélkül szerettem meg a zenét. Most már, némi hanvgverseny/opera rutinnal a hátam mögött, szívesen hallgatok zenét a konyhai kisrádión, az autóban, a munkahelyemen fejhallgatóval (nem csak CD-t, hanem a naxos kiadó honlapjáról letöltött tömörített izéket), feltéve hogy szépen játszanak szép zenét. Van hifim is, de arra alig jut időm :-) Majd ha nyugdíjas leszek, stb. Ennek ellenére vájtfülűnek tartom magam, vacakolok néha a berendezésemmel, kívülről tudom a HFM-et, szívesen osztom az észt a (nem zenehallgató) barátaimnak a témában, hátha a hifi elviszi őket a zenéhez. Aki magától is szereti a zenét, azt békén hagyom :-) kis_kíváncsi

125 I\'ll be back 2004-01-17 11:39:02
Azt azért meg kell mondjam, Párizsban járva a Budapesten \"megszokottakhoz\" képest is elképesztõ mértékû szemeteléssel szembesültem: igaz, ott az óriási turizmus az elsõdleges ok. De ettõl még amit írsz az helytálló: engem leginkább a budapesti erdõkben tapasztaltak szomorítnak el, de az egész belváros zsúfoltsága és elhanyagoltsága is lehangoló. Az emberek valahogy a \"belülrõl\" jövõ akarat helyett mindig \"kívülrõl\" várják a megoldásokat: \"majd a rendszerváltás megold mindent\", \"majd a piac megold mindent\", \"majd az EU megold mindent\" stb. Egy biztos: a kultúra (kultúráltság) iránti igényt nem lehet \"kívülrõl\" gerjeszteni, annak mindenképp \"belül\" kell megjelennie...

124 Sipi 2004-01-16 19:42:31
Hát igen, de van még ennél is alapvetőbb dolog. A szemetelés. Az egész ország tele van szeméttel. Nekem majd kiszúrja a szemem, amikor valaki akár csak egy kis cukros papírt is eldob az utcán. Leszakadna a keze, ha zsebre tenné és az első kukánal meg kidobná??? Az emberek szemétdombon szeretnek élni??? Hát úgy látszik igen: kultúrális és fizikai szemétdombon is. De persze mindenki azt hiszi magáról, hogy ő milyen igényes (mert megveszi azt, amit a reklámok sugallnak, mert \"hülye azért nem vagyok\"). Megáll az eszem!!! Na.

123 I\'ll be back 2004-01-15 13:43:46
(Elnézést, kicsit elkalandoztam... amirõl írtam az nem azt akarja jelenteni, hogy aki nem hifista az egyéb aljasságokra is képes...)

122 I\'ll be back 2004-01-15 07:57:16
Errõl nekem a \"Sony-könyvben\" (Morita Akio: Made in Japan) olvasottak jutnak eszembe, amit Hirohito császár 1945-ben a Japán kapituláció elõtti rádióbeszédében mondott: \"El kell viselnünk az elviselhetetlent, el kell szenvednünk azt, amit nem lehet elszenvedni...\". Nagyon sok motivációt adott nekem ez a könyv, tetszik ahogyan a japánok egy minden kilátás nélküli helyzetbõl akaratuk és szorgalmuk révén felküzdötték magukat. Engem mindig is zavarni fog, hogy általában miért ilyen megalkuvóak az emberek, miért nincs meg bennük az a \"lelkesedés\" ami bennem. Sok dolog van ami nem kerül pénzbe, még munkába is alig, mégis sokkal könnyebbé tenné az életünket. Ezeket azért rendszerint észre is veszik az emberek, olykor valóban brilliáns ötleteik vannak (\"mennyivel egyszerûbb lenne ha így meg így csinálnák...\"), de ennél tovább sohasem jutnak. (Egy példa.) A kis 3 fõs irodában ahol dolgozom, a kollégáim körül (az asztalokon, de az életben, a munkájukban is) óriási a rendetlenség, még az alapvetõ higiéniával sem foglalkoznak (hetekig áll a bontott csokoládé az asztalon, elmosatlan poharak szanaszét stb.) - pedig mindannyian diplomás emberek vagyunk, és ez messze nem azért van így, mert annyira \"el vannak havazva\". Én állandóan \"fejlesztek\", kitalálom hogyan rendszerezzük az iratainkat, milyen legyen a \"corporate design\", igyekszem jobbá tenni mind a vállalati tevékenységünket, mind az irodai életünket. Belõlük ez tökéletesen hiányzik, és számora érthetetlen, hogyan lehet így élni. Meggyõzõdésem, hogy ahol tart ma ez az ország, az nagyon nagy mértékben ennek a mentalitásnak \"köszönhetõ\".

121 Sipi 2004-01-15 06:20:10
I\'ll be back: azért nem írtam, hogy nem vagyok audiofil, mert nem akartam magam esetleg nagyképűnek beállítani. Ha szerinted netán az lennék, akkor örülök. Nem is figyeltem, már 1100 a HFM CD? Hiába, erősödik a forint. Bár ennyiért megvenni ezt a bibliát még mindig kész lopás :-)

120 zesa 2004-01-14 23:38:34
Örömmel olvastam a józan hozzászólásokat!! A magam részéről csak annyit, hogy minden találó tétel ellenére a vájtfülűség őrzi \"relativitáselméletét\". És ennek egyik fő okát én abban látom, hogy a téma iránt vannak veleszületetten érzékeny és rezisztens emberek. Ez utóbbiak (a meggyőzhetetlenek, a szkeptikusok) látszólag az audofilek kerékkötői, hiszen minden erőlködés ellenére nem hajlandóak a hangfalaikat elmozdítani a szekrény tetejéről, az asztal alól. Pedig nincs másról szó, mint hogy a két tábor két külön ajtón keresztül szeret és tud(!) bemenni ama lelki zeneszobába. Miután én (egyszerű balga jószándéktól vezérelve) úgy gondolom, hogy mindkét tábor egyformán merítkezhet a Zenében (de nagy szavak...) bevallom, kicsit irigylem azokat, akik érzéketlenek a hifi iránt. Nekik ugyanis nincsenek feltételeik, egyszerűen nem jut eszükbe azon gondolkodni, hogy most a lehető legoptimálisabb körülmények között hallgatjuk-e a zenét, megtettünk-e mindent annak érdekében, hogy a műsorforrás és a fülünk között az út a lehető legjobb legyen.Már eleve egy ilyen mondat, mint amit az előbb elkövettem, számukra felfoghatatlan. Eszükbe nem jutna ilyesmit kitalálni. És én ezt most nem rosszallóan mondom, nem gondolom, hogy teljesen igénytelenek, inkább csak tökéletesen megelégszenek azzal, amit audiofil berkekben keravill-hifiként minősítenek. Megközelítem a dolgot máshonnan. Van egy baráti társaság, négyen-öten, és összejárunk közös zenehallgatásra. A technikát egy Sony (na, tessék már megint sony :-) music center szolgáltatja. Gondolhatjátok hogyan szól, minden esetre ez egyedül engem tud zavarni. Kezdetben igyekeztem legalább arra figyelni, hogy a hangfalakat ideális távolságban és magasságban helyezzem el, hogy kikapcsoljam az ilyen-olyan hangzásmódosító akármiket, hogy a székeinket középre csoportosítsam, de aztán felhagytam ezzel a próbálkozásommal, mert amikor netán késve érkeztem a szeánszra a többieknek eszükbe sem jutott \"bútort tologatni\". De mielőtt lesajnálnátok őket, hozzá kell tennem, ugyanúgy szeretik a komolyzenét mint én, többnyire jobban ismerik mint én, orvosról, mérnökről, tanárról, bölcsészről van szó. Engem ez önmérsékletre int, már ha erre szükségem van, mert egyébként én vagyok az, aki cserélgetés nélkül használja tíz éve a hifijét. És nem azért mert az olyan verhetetlen lenne (bár nincs benne Sony:-))) hanem mert a lemezek jobban érdekelnek. Ps, Legutóbb Handel Solomonját hallgattam Gardinerrel.

119 I\'ll be back 2004-01-14 21:16:31
Sipi, ha az én definícióm szerint Te nem vagy audiofil, akkor ugyan ki az? Legfeljebb nem vagy az audiofil kategórián belül hifista, aki kizárólag akusztikus zenét hallgat. (És akkor elárulom, hogy ilyen alapon én nem vagyok egészen hifista!) Most eszembeötlött, hogy a \"profikat\" (zenetudósokat, mûvészeket, esztétákat stb.) nem soroltam be... A zeneszeretet egész biztosan áll rájuk, de hogy a technika érdekli õket akár a legcsekélyebb mértékben is, abban már egyáltalán nem vagyok biztos... HFM CD: úgy tűnik most már 1100 Ft - lásd a bannert...

118 Sipi 2004-01-14 18:56:29
I\'ll be back: nagyon jól eltaláltad az audiofil lényegét, szerintem. Bár én szerintem nem vagyok az (bár viszonyítás kérdése), de egy dolgot hozzátennék, amire utaltál is: soha nem szerettem a történelmet. Viszont amikor megszerettem a \"tradícionális európai hangszerekkel előadott műzenét\", elkezdett érdekelni a zeneszerzők élete. Amikor elkezdtem róluk olvasgatni, elkezdett érdekelni az a kor is, amelyben alkottak... Csak jelzem, hogy az opera nem csak a hangfalak mozgatásától vált élvezhetővé, hanem ehhez hozzájárult egy új hangszedő és a kábelvarázslás is (a konnektorba való fordítva dugdosás nem okozott nálam hallható eredményt). Viszont az is nagyon fontos, hogy hallgatás előtt legalább egy órával bekapcsoljam már az erősítőt. Fontos viszont, hogy az eredmény nem biztos, hogy azonnal hallható, lehet, hogy csak egy heti zenehallgatás után derül ki, hogy a régi módon valahogy jobban szólt. A HiFi magazin szerintem alapmű minden audiofil érdeklődésű ember számára. Én teljes egészében elolvastam az összeset (hála az ezer forintos CD-nek) legalább már kétszer, csak a MOD-okat hagytam ki.

117 I\'ll be back 2004-01-14 18:29:45
Errõl az \"üres-potméter\" dologról az jut az eszembe, hogy a kereskedõk is operálnak vele rendesen... A túldimenzionált \"mûélvezõi öntudat\" már csak feltûnõ gyakorisága okán is külön kutatási területe lehetne a pszichológiának (ha még nem az...). Az én receptem a gyógyuláshoz: 1., tisztában kell lennünk magunkkal, hogy mi sem vagyunk tökéletesek (mint ahogyan senki más sem) 2., minden esetben meg kell találnunk a lehetõ legobjektívebb mércét (így hifi esetében az élõ hangot). És ha már itt tartunk, pontosítanám az ominózus Szekeres O. István-féle cikket. Úgy érzem, amíg a \"hifista\" jelzõ a hang (méghozzá: az élethû hang) szeretetét jelöli, addig az audiofil a zene szeretetét. Mivel nem tartom elképzelhetõnek, hogy egy igazi hifista \"hangszeretete\" ne a zeneszeretetébõl táplálkozzon, így szerintem a hifisták igazából részhalmazuk az audiofileknek. Akik pedig pusztán \"készülék-mániások\" vagy \"effekt-mániások\", azok nem hifisták és nem is audiofilek: õk egyszerûen csak \"mániások\". (Kérem a Szerzõt, hogy ha ezen sorokat olvassa, fejtse ki a véleményét!) Az operaelõadás élvezhetõsége kontra hangdoboz helyzet kérdéséhez. A kettõ egymásnak nyilvánvalóan csak szélsõséges esetben függvénye (pl. ha a dobozokat a hangszóró oldalukkal a falsarokba tesszük, a hangminõség élvezhetetlenné válik). Ezt a problémát mindenféle \"audio-misztikum\"-tól mentesen, abszolúte egzakt módon meg lehet közelíteni: arról van szó, hogy az adott szobában elhelyezett hangdobozok és a lehallgatási pont együtt egy akusztikai rendszert alkot, aminek megvan a maga optimális elrendezése. Az optimális helyzet mûszerekkel és mérõjelekkel kimérhetõ, esetleg szimulációs módszerrel meghatározható (pl. a Sitting Duck Software-féle Listening Room programmal). Persze erre nem sok mindenkinek elszántsága - pláne lehetõsége.

116 operátor 2004-01-14 15:50:20
valaki számára egy opera élvezhetősége annak függvénye, hogy fordítva dugja-e be a kábeleket vagy, hogy fél méterrel arrébb van-e a hangszóró? és ha egyszer az első hegedűk, aztán a másod hegedűk mögött, majd a harmadikon ül, csak az egyik helyen szól jól egy remekmű? akkor hová kell ülni, hogy ne maradjak le a \"lényegről\"? számomra nagyon furcsa ez a felfogás. ezt vagy kinövi valaki vagy örökre idegen marad számára a zene lényege.

115 másképp 2004-01-14 13:58:25
Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy MINDENKI becsapható, már ami a hangélményt illeti. Rengeteg kísérlet bizonyítja, hogy a legtöbb ember azt hallja, amit hallni szeretne, vagy amiről azt feltételezi, hogy hallania kéne. Minden stúdióban dolgozó hangmérnök ismeri az üres poti tologatásának hatását a hozzánemértőkre. Euz azt jelenti, hogy bejön a páciens és több basszust szeretne. Erre a hangmérnök az egyik potmétert, melyre természetesen semmi sincs bekötve óvatos mozdulattal feljebb tolja és megkéri a pácienst h szóljon, ha jó. Mindig szólnak! De közismert Pernye A. kísérlete, amikor ugyan azt a lemezt mutatta meg kétszer, egyszer azt mondva, hogy Richter, egyszer azt mondva h Gould játszott rajta. Mindeki a \"saját\" preferált előadójának a játékát hallotta jobbnak.

114 I\'ll be back 2004-01-14 08:42:59
Repes a szívem a boldogságtól, amikor valaki végre arról ír, hogy a hangdobozait tologatja, meg felváltja a villásdugóval a polaritást! Mindkét \"trükk\" óriási változást okoz, költsége 0 (azaz: nulla), és aki megtapasztalta, onnantól kezdve másképp néz a hifire. (A villásdugó-forgatásra emlékeim szerint már egzakt magyarázat is született, úgyhogy ez sem \"sarlatánság\": ha valaki tudja, írja meg!) A katalógus tényleg érdekes -köszi zesa!-, még érdekesebb, hogy a Sony írta ezeket! Talán még ma is árulják azt a 40-50 kilós erõsítõ monstrumot, amit a Sony szerényen \"Nr1\"-nek (azaz \"number one\"-nak) nevezett el, de audio szakíró sohasem dícsérte (vagy csak fizetett hirdetésben). És a Sony ugyanakkor jelen van a \"réz a nyele, szikrázik\" kategóriában is: talán éppen csak józan audiofil hifit nem gyártott soha... Alább néhány pontban megkíséreltem összefoglalni a saját elképzeléseimet az audiofil ismérveirõl: kéretik véleményezni. 1., Az audiofil a mûszaki érdeklõdését a zeneszeretete révén szerzi, és nem fordítva. 2., Jórészt ismeri a zenei repertoárt, a számára kedves felvételeket gyûjti is. 3., A zenehallgatásban az auditív élményt (szépséget, logikát, igényességet, nagyszerûséget stb.), a katarzis átélését keresi. 4., Tudja, hogy tökéletes dolgok nem léteznek, ezért számára az ésszerû kereteken belüli kompromisszum jelenti a megoldást. 5., A hangvisszaadás minõségéért minden tõle telhetõt megtesz, és képes olyan dolgokban megalkudni, ami nem ezt a célt szolgálja (dizájn, automatika, szolgáltatások, távirányító stb.). (Ami ebben a jellemzésben igazán provokatív, hogy nem korlátoztam be a mûfajokat, és a koncertre járást sem tartom \"alapkövetelménynek\". Továbbá az sem szerepel szempontként, hogy valakit a puszta zenehallgatáson kívül a kultúrális- illetve zenei háttér érdekel-e. Véleményem szerint ezekben a kérdésekben már inkább csak al-kategóriákat lehetne létrehozni: aki viszont a fentieknek eleget tesz, már egyértelmûen nevezhetõ audiofilnek.)

113 daunerni 2004-01-14 00:57:07
Ezen jól szórakoztam, de egy hozzáfûznivalóm van! Madnem mindenki némi gúnnyal vegyes szánalommal ír az \"összehajtogatott papírzsebkendõt a láb alá dugdosó\" típusról. Meg kell mondjam, nekem az egész eljárást a szépemlékû HiFi magazinos Darvas Laci mutatta meg, anélkül, hogy tudtam volna mit csinál. Én brutális hangminõség változást érzékeltem. Kénytelen vagyok azt mondani, hogy érdemes vele kisérletezni. A másik ilyen mosolyogtató eljárást viszont KÖTELEZÕ kipróbálni. Tessék az erõsítõ és fõleg a CD játszó hálózati dugóját különbözõ polaritással forgatva bedugni. A kettõ közötti eltérést mindenki fogja hallani. Ha ugyanazért a minõségkülönbségért fizetnem kéne, hát az egész családom alsója rámenne.

112 zesa 2004-01-13 23:32:11
Vettem a fáradtságot. Az alábbi idézet egy 94/95-ös Sony katalógusból származik. Nem igazán találó minden sora, nyilván nem is a magyarokról szól, de azért lehet mosolyogni: A pénzszóró Az első típusba a pénzszóró. Ő az aki mániákusan, az árral cseppet sem törődve vásárol. A minél drágább, annál jobb elv alapján boldogan cipel haza az ujjnyi vastag előlapok mögé bujtatott amerikai High End csodákat. Azonnal nyomára bukkan minden árdrágító újításnak, és könyörtelenül lecsap rá. A csatlakozókábelek helyét csak a beavatottak által érthető és használható zsinórok veszik át, az egyetlen erősítőt hat váltja fel. Soha nincs otthon, (nehéz a csúcson maradni), és ha mégis, jaj a szomszédoknak. Ha valamelyik netalán a telefonhoz nyúl, csak azért teszi, mert végre szeretne már egy másik lemezt hallgatni. A hideg fejjel gondolkodó Ezzel pont ellentétes a következő típus, a hideg fejjel gondolkodó. Hosszasan és alaposan megtervezi vásárlásait. Mindenre gondol- még a feleségére is. Amikor egy új készülékről beszél, az összes nehézséget ismeri, amit \"mind tekintetbe kell venni\". Az új készüléket egy kedves kereskedőtől kapta kölcsön, természetesen vásárlási kényszer nélkül. S ez lesz hidegfejű vásárlónk végzete (bár már ő is érzi előre vesztét). S bár a kiadás a bankszámláján hosszú időre helyrehozhatatlan károsodást okoz, legalább a zenehallgatás hosszú, boldog órái kárpótolják érte. És természetesen a tudat, hogy az általa vásárolt készülék a legjobb az adott árfekvésben, hosszú időre megbízható, és még a formáját tekintve sem megy ki hamar a divatból. Az audio-neurotikus Következő típusunk az audio-neurotikus. Őneki minden fájdalmat okoz. Már egy márkanév említése idegrángást idéz elő. évről-évre újabb berendezéseket cipel haza az audiobirodalmába, s ezzel halálra fárasztja, majd lassan az őrületbe kergeti magát és barátait, és nem utolsó sorban a kereskedőt. Az egyik berendezést azért szedte szerteszét, mert oly tökéletes volt a térhatása, hogy egy nap a nappaliban szembetalálkozott Miles Davisszel. pechére csak a saját cipője nyikorgott a parkettán. de egy szép napon megtalálta a tökéletes berendezést, ahol nincs miről panaszkodnia. Ha egy napon Ön is szembetalálkozik egy audio-neurotikussal, kérjük, ne kérdezze meg tőle, hogy szeret-e zenét hallgatni. Ez a kérdés túl komoly ahhoz, semhogy társasági téma lehessen. A formatervezés apostola A formatervezés apostola sokkal könnyedébben fogja fel a dolgokat. Számára a csillogás a legfontosabb. az ő hifi oltára oly ragyogó csoda, hogy már a szobába lépve térdre kényszeríti a szemlélőt. az oltár koronája a malomkő súlyú lemezjátszó, fő attrakciója a jobb és baloldalon látható, több mint másfél méteres, polírozott faborítású hangsugárzók. Előttük kocka alakú, csillogó erősítők, mindenütt króm ragyogása - micsoda nagyszerű látvány. Az ilyen otthonokban a leginkább megszervezett házimunka a portörlés. hiszen ez élet-halál kérdése. A filozófus A filozófus megint másként áll a dolgokhoz. ő az akinek legalább tíz egyforma, ugyanolyan márkájú tisztagyapjú pulóvere van, természetesen sokkal drágábbak, mint amilyennek látszanak, s mivel egyforma színűek, jól mennek a kord nadrágjához. Nála nem illik hifiről beszélni, s bár van neki, vagy egy szekrény alján porosodik, vagy szerencsésebb esetben a könyvek mellett a polcon. Illik is a környezetéhez - pont ezért alig vesszük észre. egyszerű szürkészöld dobozok egymás tetején, akárha cipősdobozok lennének, de a szerény külső többnyire meglepően jó minőséget takar. tulajdonosa nem hajlandó beszélni róla, amit kihúzhatunk belőle az hogy \"zenét csinál\", majd kissé rövid pulóverét lejjebb húzza , és eltűnik a szárnyasfotel védelmében. A gyűjtő A gyűjtőt leginkább mások nedves pincéjében vagy poros padlásán találhatjuk meg. Mindig a fekete aranyra, azaz régesrégi lemezekre vadászik, valamint a dinoszauruszok korából származó hifi leletekre. Büszke a tényre, hogy az évek során már jelentős gyűjteményre (hétköznapian porfogókra) tett szert. Imádja ezeket a régiségeket, mert úgy érzi, hogy általuk ő is fontossá, különlegessé válik. Valóban nagyon sokat tud e hifi világ eme kicsiny részletéről. Az évek múlásával egyre többet tud az egyre szűkebbé váló szakterületről. Egészen addig, míg mint sok specialista, eléri azt a szintet, hogy már mindent tud a semmiről. Az elemző típus Az elemző típus már az első mondata után felismerhető. maga is hallotta azt a ping hangot a jobb sarokban és a tralalát a balban? Nem? egy pillanat... Az egész berendezésének leggyakrabban használt gombja a Cd játszó ismétlő gombja. Még a fű növését is meghallja, és ráadásul hogy élvezi! Észreveszi ha másik csatlakozóaljzatba van bedugva készülék, és tisztában van azzal is, milyen előnyös lehet bizonyos lemezek esetén, ha összehajtogatott papírzsebkendőt tesz a lemezjátszó elülső bal lába alá. természetesen az összes készülék három lábon áll, mert ekkor a legjobb a hanghatás. A CD váltójához automatikus hangtónus kiválasztó tartozik. Esetenként a kedvenc lemezeit hallgatja, állandó páratartalmú helyiségben (mert az fontos, hogy teltebb legyen a hang). A High end kölcsönző A High End kölcsönzővel Ön is találkozhat szombat délelőttönként a hifi boltban, ott tölti a hét legkellemesebb óráit. Már hétfőn beszaladt, hogy előre megbeszélje a mai bemutatót a kiállított berendezésen, s minden részletet már előre tisztázott. A kávét természetesen a bolt állja, ő hozza viszont a CD-ket és a kekszet. Félkettő tájban halkan elmorogja, hogy az egyik készülék igencsak megnyerte a tetszését. kettőre már a kocsija csomagtartójában van, természetesen még csak kölcsön, mert ütni kell a vasat, amíg meleg. Azt már monanunk sem kell hogy mégsem lesz megfelelő, mert szerencsétlenségére \"nem megy a többi készülékhez\", (bár amúgy igazán príma darab). Találkozunk jövő szombaton!

111 Sipi 2004-01-13 20:11:27
Nekem szerencsére elég jól szelektál a hallásom és a pattogások egyáltalán nem zavarnak lemezhallgatás közben, persze amíg egy bizonyos szint alatt marad... A fotóról: én ott és a filmben is analógpárti vagyok. Persze, már nagyon jól megközelítik a digitáils fényképepzőgépek az analógokat, de azért talán fizetni is kell. Persze itt is terjed a vizuális MP3: a különgöző telefon-kamerák, stb. Egyetlen dolog, amiben maximálisan a digitális mellett vagyok: a DVD VHS helyett (gondolom, ezt nem kell indokolni). Viszont ha valaki esetleg kivetítőn akar DVD-t nézni, lehet, hogy csalódás éri. Egyetértek abban, hogy a CD is lehet jó hangú, sőt nagyon jó hangú, én is hallottam már (itthon) nagy hatású felvételeket egészen gyenge CD-lejátszón (play-gombos CD-meghajtó külön tápegységgel...). Van szerintem viszont egy olyan dolog, ami nagyon jól megmutatja a berendezés minőségét (bár ezzel is lehet vitatkozni): az opera. Korábban nem szerettem operát hallgatni. Különös volt, hogy egyes emberek miért vannak úgy oda érte. Sem CD-ről, sem LP-ről nem ment. De azért vettem néhány LP-t, bár csak ott porosodtak a polcon, inkább csak a választékot bővítették. Viszont két alkalommal, amikor élőben hallhattam operarészleteket, olyan hatással volt rám, mint még soha semmi, pedig nem is lehettek olyan elsőrangúak (Debrecenben). Aztán lecseréltem a lemezjátszómat, majd kábelvarázslással foglalkoztam, végül a hangfalak helyzetét babráltam. És lőn! Az opera birodalma már otthon is feltárult előttem. A korábban gyenge, hallgathatatlan lemezekről kiderült, hogy nem is szólnak olyan rosszul. Vannak olyan lemezek (sajnos csak részletek), amelyekről szinte ki sem bírom, hogy naponta ne hallgassak meg valamit. Ezzel kapcsolatban megjegyzem, hogy legnagyobb javulást a hangfalak optimális helyzetbe állítása (nagyon sok kísérletezést igényel) és az erősítő (Marantz PM-44SE MkII) hálózati kábelének cseréje (!) jelentette.

110 I\'ll be back 2004-01-13 19:58:37
...inkább, mintsemhogy olvassa az ilyen bárgyú hozzászólásokat!

109 sphynx 2004-01-13 19:25:21
A vájtfülű a vájaton keresztül a szél zúgását hallgatja.

108 I\'ll be back 2004-01-13 18:22:55
Javaslatom a topikcím megváltoztatása: \"Mit hallgat a vájtfülû?\" helyett \"Miért hallgat a vájtfülű?\"...

106 I\'ll be back 2004-01-09 08:05:59
Vaúúúúú! (Elnézést, elragadtattam magam ;-) Érdekes, hogy a Sonyval nem az a baj, hogy nem tudna jó dolgokat csinálni, vagy hogy mindenáron a gagyi piaca felé nyomulna... Állítólag a japánok a hagyományaikból adódóan a \"csillogóbb\", magasba húzó hangképet kedvelik, európai fülnek ez nem mindig \"jön be\". (Ez már csak azért is kár, mert Japán a klasszikus- és jazz zenészei révén is \"nagyhatalom\".) A Marantz (egy idõben a Pioneer is) ezt felismerte, és kimondottan európai (igazából angol) piacra szánt készülékeket dobott piacra.

107 zesa 2004-01-09 01:21:50
\"(Erről jut eszembe: össze kellene már állítani a hifisták ismérvéről szóló akárhány pontot, mi a véleményetek?)\" Néhány éve egy Sony termékkatalógusan (fura módon) egy egészen jó kis összeállítást olvastam, olyannyira, hogy nem volt szívem kidobni, ha megtalálom és be lehet szkennelni, akkor csatolom.

105 kis_kíváncsi 2004-01-08 15:33:47
Hifi-topicba én is szívesen beszállok, de szerintem ez itt tökéletesen megfelelő, a cím kifejezetten hízelgő :-) A zenehallgatás társas voltáról: élőben \"tömegben\" hallgatjuk a zenét, és ez nekem nagyon jól esik. Otthon is mindig igyekszem a páromat is odarángatni zenét hallgatni. Volt pár alkalom, amikor néhány barátunkat meghívtuk zenét hallgatni, és nem volt rossz. Azt hiszem, az aktív hifisták elég gyakran összejárnak, pl. a hificity.hu-t olvasgatva ez derül ki. A hangdobozhang hangerőfüggéséről: nagyobb a szerepe annak, hogy a fülünk érzéketlenebb a magas-mély frekvenciákon, ezt használja ki a \"loudness\" nevű förmedvény. Ezenkívül mélyebb frekvenciákon, magasabb hangerőn alaposan kileng a membrán, ez alaposan betesz a magasabb frekenciáknak. kis_kíváncsi

104 daunerni 2004-01-08 07:36:37
A hifisták és audiofilek rendszertani besorolását Szekeres \"Oroszlán\" István már elvégezte egyszer a Momus kezdetének kezdetén. Az audio-rovat alján az archívumban még ott van, szerintem mérvadó! [url]article.php?id=10;Kivülállók, hifisták, audiofilek -- és audiofülek[/url]

103 I\'ll be back 2004-01-08 06:02:09
Ja, bocs. A HES tényleg \"elvarázsolt\" hely, nem éppen az átlag hifistának szól (de ez már a nevéből is kiderül). A hifi igazából magányos hobby, az igazi hifista nem az ismerőseinek vagy a szomszédnak hifizik, csakis saját magának: emiatt nem is igazán \"klubosítható\" hobby. (Erről jut eszembe: össze kellene már állítani a hifisták ismérvéről szóló akárhány pontot, mi a véleményetek?) Van egy 20Ft-os kérdésem, feldobom, hátha tud rá valaki válaszolni. A kérdés úgy hangzik, hogy a hangdobozok frekvencia-jelleggörbéje változik-e a hangerővel? Nem ugrik be, hogy olvastam-e erről valaha is, pedig fontos kérdés, mert szerintem igen.

102 zesa 2004-01-07 15:35:19
Tegnap óta nem hallgattam :-( \"aki az átlagnál jobban lelkesedik valamiért, azt hagyomány lenézni\" Ilyen is van, de én nem erre gondolok. Az az igazság, hogy nekem a hifistákkal, mint hifikereskedőkkel van néhanapján kapcsolatom (rendszerint egy november eleji hétvégén) és ezeken a bemutatókon sokszor találkozom olyan emberkékkel, akik mintha be lennének oltva zene ellen. Éppen ezért minden tiszteletem a kivételeké!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.