vissza a cimoldalra
2018-08-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61025)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7350)
Pantheon (2247)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (987)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6683)
Alexandru Agache, a bariton (123)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (760)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1464)
Franz Schmidt (3166)
Birgit Nilsson (36)
Erkel Színház (9452)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (302)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (155)
A nap képe (2077)
Opernglas, avagy operai távcső... (20129)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4330)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (93)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
20128   Edmond Dantes • előzmény20127 2018-08-11 09:05:56

Ugy bizony, veletlenul elcsiptem, sajnos nem tudom vegignezni, de Antonenko multkori pesti Otellojat -amirol itt beirtam akkor- amig elek, ugysem felejtem el.

20127   Klára 2018-08-11 08:39:30

Ha valakit érdekel, és van Mezzo TV-je, most kezdődött a 2008-as salzburgi Otello közvetítése. Antonenko, Poplavskaya, Carlos Álvarez, vez. Muti

20126   Klára • előzmény20125 2018-08-10 18:14:06

Még mindig inkább egy ilyen hideg zuhany, mint egy átvitt értelmű, valami modernizált förmedvény melllékhatásaként!

Nem mellékesen, köszönet a sok kiváló tippért az Élő közvetítések fórumban!

 

20125   Haandel 2018-08-10 14:13:47

Die Salzburger (Wasser)Festspiele sind eröffnet

20124   otello 2018-08-07 16:14:16

egy kissé megkésett beszámoló… :)

Donizetti: La Favorite (Gran Teatre del Liceu, 2018. július 14.)

A barcelónai Liceu idén júliusban Donizetti Kegyencnőjének eredeti, francia változatával zárta az évadát. Tekintve, hogy a belcanto operák állnak legközelebb szívemhez, kifejezetten nagy izgalommal léptem be a Házba.

A leginkább talán a Fernand szerepében fellépő Michael Spyres alakítását vártam. A YouTube-on sokat hallgattam felvételeit és összességében nem csalódtam. A belcanto technika a kisujjában, remek díszítésekkel énekli többször nyaktörő magasságokba emelkedő szólamát. Mindehhez átélt (a rendezésről lejjebb) alakítás is társult, így Fernand áriái számomra az est csúcspontjai voltak. Ahhoz azonban, hogy mégse arasson orkánszerű tapsviharban megnyilvánuló sikert, hozzájárult egy, a felvételeiről számomra nem nyilvánvaló probléma (más napok előadásairól írt kritikák is említik, tehát nem egyedi esetnek tűnik): Spyres hangja a csúcshangok közelében veszít fényéből, és jelentősen volumenéből is. Így a legelegánsabb díszítés is veszt értékéből, ami a nézők (szerintem túlzottan) visszafogott reakciójában meg is nyilvánult. Emellett a hang jelenleg nem birtokol különösebben nagy vívóerőt, az együttesekben gyakran eltűnt – így csak a kevésbé dús zenei kíséretű áriákban csilloghatott igazán az énekes. Ezek után meglepőnek találom, hogy a következő évadban Florestánt és Polliónét énekel majd…Remélem, technikája megóvja ezt az értékes hangot.

Az est pálmáját kétségkívül a francia mezzoszoprán, Clémentine Margaine vitte. Végre egy igazi, dúsan zengő mezzoszoprán hang, valós mélységekkel. A napjainkban főleg Carmeneket (a Metben is) éneklő művész esetében különösen kíváncsi voltam, hogyan old meg egy belcanto szerepet - a válasz: remekül! Sőt, esetében a technika jelentős volumennel is társul, amit viszont bölcsen visszafogott a tenorral és baritonnal való kettősökben. Leonore ismert áriája (O mon Fernand…Venez cruels? Qui vous arrete!) méltán kapta az est legnagyobb ovációját. Remélem, lesz még alkalmam hallani élőben az énekesnőt!

Ugyancsak reveláció volt Ante Jerkunica Balthazár szerepében. A basszus mind kiállásával, mind zengő hangjával uralta a színpadot és emelte Balthazár mellékes szerepét a főszerepekkel egy szintre.

A szereposztás egyetlen baklövése Markus Werba felléptetése volt Alphonse szerepében. Lehet erős kijelentés, de szerintem az énekes nem bariton, inkább "baritenor". Hangja nélkülözi az elvárható mélységet, vívóerő híján pedig cabalettájának javát teljesen elnyomta az amúgy nem hangosan muzsikáló zenekar és Gaspar (Roger Padullés) is leénekelte. Meglepődve olvastam, hogy a bécsi és berlini Staatsoperben a Don Giovanni címszerepében lép fel – Erwin Schrott sokunk által hallott interpretációjával ezt a hangot nem lehet egy lapon említeni. Nekem ő Papageno-hang. (Más napokról szóló kritikák is említik hiányosságait, így nem hiszem, hogy pillanatnyi indiszpozícióról lett volna szó.)

Az előadás Derek Gimpel korábbi rendezésének felújítása volt – bár inkább félig szcenírozottnak kellene hívni. A díszlet egy színpad közepén álló hatalmas szikla volt, amely körül például Alphonse palotáját mindössze egy szék jelezte. A jelmezek sem győztek meg, viszont gratuláció jár az énekeseknek, akik a láthatóan hiányos színészvezetéssel is kihozták figuráikból, amit lehet.  Az előadást Patrick Summers vezényelte – jó érzékkel, a Fernand kolostorból való indulása és Leonore-hoz érkezése közti táncbetét interpretációja különösen tetszett. Érdekesség, hogy az összes eredeti táncbetétet előadták – viszont leengedett függöny előtt, táncosok nélkül…

Összességében nagy élmény volt ez az előadás – az egyébként kiváló zenei megvalósítás még egy gyengébb Alphonse-t is elbírt.

Végezetül álljon itt két részlet coloraturafannak hála:
Leonore áriája (Clémentine Margaine)

Részlet és Fernand áriája a 4. felvonásból (Michael Spyres, Ante Jerkunica)

20123   nickname • előzmény20121 2018-08-03 20:35:04

Igen jó énekes, jó színész is, csak nekem kicsit súlyosabb bariton jobban tetszene a szerepben. Ezt leszámíva jó hanganyaga van és végig nézve az előadást végig jól is énekel. Lehet élőben jobban tetszene. Wotanként élőben hallottam, akkor is úgy éreztem, hogy nagyon tenorális a hangja, de alakítása egésze színvonalas volt.  

20122   Klára • előzmény20121 2018-08-03 15:10:49

Képzelje el, mennyire unalmas lenne a fórum, ha mindig mindenkinek azonos lenne a véleménye!

20121   telramund • előzmény20119 2018-08-03 14:47:06

Igen Konieczny szerintem is nagyon jó énekes.Nekem Wotanként is nagyon tetszett és ebben az előadásban sem volt semmi bajom vele.Persze ezzel nem mindenki fog egyetérteni,de ettől még ez a véleményem!:)

20120   Edmond Dantes • előzmény20114 2018-08-03 14:22:07

Waltraud Meiernek nem tetszik a hangulat...talán túl sokáig maradt (tartották) távol Bayreuth-tól.

20119   Edmond Dantes • előzmény20116 2018-08-03 14:19:47

Márpedig Konieczny igazán jó énekes, pl. Parsifalban többször hallottam. Talán nem elég gonosz a hangja és/vagy az egyénisége a szerephez. Érdekelne a mi Telramundunk véleménye is :-)

20118   Edmond Dantes • előzmény20117 2018-08-03 14:15:44

Ezt a mondást -puskás kiadásban- Csehovnak tulajdonítják. Nagy Agatha-fogyasztó vagyok, de tőle nem hallottam.

20117   Klára • előzmény20116 2018-08-03 10:48:29

Ez a kérdés bennem is felmerült, de sajnos a darab végéig sem derült ki! Agatha Christie írta valahol, hogy ha egy színdarabban az első felvonásban megjelenik egy revolver, annak valamikor el kell sülnie! Sajnos, a mai önegvalósító rendezők sokszor a saját koncepciójukat (ha van egyéltalán) sem tudják tisztességesen végigvinni!

 

20116   nickname • előzmény20115 2018-08-03 09:09:43

Hm, hát mintha Telramundot egy igazi magasságok nélküli tenor énekelné, aki színészileg egyébkén jó, csak hát a hangja nem feltétlenül predestinálja erre a szerepre. De még csak az elejét néztem meg. Ezek a légyszárnyak a szereplőkön. Most akkor Henrik király és udvara rovarok? Vagy rovar kezdemények?

20115   Klára • előzmény20114 2018-08-02 17:30:43

Csak erős idegzetűeknek:

a 3sat internetes oldalán egylőre még megtekinthető - azt nem mondom, hogy élvezhető,  ezt ki-ki döntse el önmaga! És nem csak azért, mert a kék tinta kiömlött és szétfolyt az asztalon - bocs színpadon.

http://www.3sat.de/mediathek/?mode=play&obj=74881 

20114   nickname 2018-08-02 13:36:11

Úgy látszik a németek se tapsolnak mindennek - pedig azt hittem Bayreuthban már megszokták a rendezéseket is, de akkor a Wagner dédunoka saját terepen se feltétlen arat sikert rendezéseivel.

Domingo se tetszett nekik annyira, a Hollandi se kapott vastapsot és van aki szerint eltűnt a régi fesztiválok hangulata. 

20113   Edmond Dantes 2018-08-01 15:45:46

Egy komoly tartalmi hiba biztosan van a kérdéses HVG-cikkben: 1943 és 1944 is megtartották a fesztivált Salzburgban, éspedig a körülményekhez és a fel-nem-lép(het)ő művészek hiányához képest nem is akárkikkel.

20112   Edmond Dantes • előzmény20110 2018-08-01 14:46:22

Nem érzek a cikkben semmilyen elhatárolódást. Nincs is mitől. És "magyar szempontból" sincs hiányérzetem. Ebbe az írásba ennyi fért bele.

Szintén átmegy a Solti Györgyre tett utalás is. A cikk nem részletezi, hogy kik voltak "a holokausztot túlélő zsidó művészek" és hol, hogyan élték túl, akik aztán visszatértek. Mellesleg ha jól tudom, Sir Georg sokáig Magyarországra nem akart visszatérni...aztán visszatért.

20111   Klára • előzmény20110 2018-08-01 14:21:46

Solti György túlélte a holokausztot  - ez tény! Az, hogy a szörnyűségekből személyesen mit élt át, egy doiog. Hogy mit érzett, az egy másik!
Sem emberi nagyságát, sem művészetét nem csökkenti a tény, hogy a zsidóüldözés poklát személyesen nem járta meg. Nehogy már ezt bűnéül rójuk fel! Lassan megérjük, hogy mindenki bűnösnek kiáltatik ki, aki nem járt me minimum egy koncentrációs tábort?

20110   joska141 • előzmény20109 2018-08-01 13:53:29

Érdekes, hogy a HVG mintegy elhatárolódik az általa közölt, Salzburgi Ünnepi Játékok cikktől. Pedig az osztrák idegenforgalmi iroda által összeállított írást nem ártott volna magyar szempontból egy kicsit átnézni, aktualizálni.

Csak két példa: az osztrákok lelkiismeretesen megemlítik az Akárki előadás főszereplőjeként Tobias Morettit (Rex felügyelő első gazdája), de a szintén említett Salome produkció szereplőiről nem írnak, pedig ott Jochanaan a magyar Bretz Gábor.

Másik: meglehetősen eufemisztikus megfogalmazás Solti Györgyöt „holokausztot túlélő zsidó művész”-nek aposztrofálni. Solti György, mint emlékirataiban olvasható, azokat a vészterhes éveket Svájcban töltötte, a Holokausztnak még árnyéka sem vetődött személy szerint rá. Nem nélkülözött, nem bujkált, még a Tonhalle zenekarát is vezényelhette. Ez természetesen mit sem von le emberi és művészi nagyságából.

20109   Edmond Dantes 2018-08-01 13:14:29

Érdekességek a Salzburgi Ünnepi Játékokról itt.

20108   Edmond Dantes 2018-07-25 22:20:47

Megmentette a londoni Királyi Operaház Bohéméletének minapi előadását Charles Castronovo - a nézőtérről ugrott be énekelni, miközben az aznapra kiírt tenor, Atalla Ayan (hang nélkül) a színpadon játszott- részletek itt.  Mimi szerepét Castronovo felesége, Jekatyerina Szjurina  énekelte.

20107   Búbánat 2018-07-05 23:23:37

José Carreras a turnézástól elbúcsúzott, a színpadtól szerencsére nem. Egyéni koncerteket még vállal, és idén Budapestre is ellátogat: decemberben a Papp László Budapest Sportarénában koncertezik.

2018. december 19-én 19:30-tól a Papp László Budapest Sportarénában lép fel.  

A katalán tenor egy exkluzív gálakoncerttel kedveskedik a magyar rajongóknak, amin fellép mellette Polina Pasztircsák szopránénekesnő is.

A zenei kíséretről a szimfonikus zenekar gondoskodik János Ács vezénylésével, aki sokszor volt a három tenor karnagya.

ORIGO2018.07.05. 11:50

20106   Klára • előzmény20105 2018-07-04 18:51:22

Róla legalább tudjuk, hogy képes elénekelni Lohengrint! (és tényleg megbízható, kiváló énekes) Mindenesetre a szereposztás, illetve  felléptetni kívánt  énekesek kiválasztása ott sem kevésbé rejtélyes mint mifelénk!

20105   Haandel • előzmény20100 2018-07-04 17:25:43

Piotr Beczala rettet “Lohengrin”

20104   Haandel 2018-07-01 16:47:02

Souverän im Repertoire und bei Premieren
7 Tage Ö1 - Hangtár (01.07.2018)

Dirigent der Wiener Staatsoper: Marco Armiliato.

Ausschnitte aus Werken von Umberto Giordano, Camille Saint-Saens, Vincenzo Bellini, Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi, u.a. - in Live-Aufnahmen aus dem Wiener Opernhaus am Ring.

20103   Klára • előzmény20100 2018-06-30 20:29:26

Mikor ennek a "pompás" ötletnek híre ment, én már akkor azt kérdeztem, miért? A jelenlegi Wagner-eknek sem Kaufmann, sem Klaus Florian Vogt nem jó? Egyébként aki komolyan vette, hogy Alagna Lohengrint fog énekelni, az naivabb a maszületett báránynál! És nem azért, met történetesen németül kell énekelni!

20102   Heiner Lajos • előzmény20100 2018-06-30 20:26:42

Na ja, die schwere Vorbereitungen für Tristan...

20101   -zéta- • előzmény20100 2018-06-30 18:09:52

Próbálom valahogy túlélni...

20100   Haandel 2018-06-30 18:03:58

Lohengrin Alagna springt ab

20099   parampampoli • előzmény20098 2018-06-20 23:45:39

Értelmes kompromisszumként elfogadom. -:)))

20098   Edmond Dantes • előzmény20097 2018-06-20 22:14:12

Ó, dehogynem tetszett akkor (1971? 1972?), hiszen még huszonéves volt, én pedig tinédzser. Csakhogy más egy huszonéves Manon és egy 59 (vagy 49) éves Manon...aki közben Turandot, Izolda, Brünnhilde(k), Elektra, Salome, Császárné stb. volt-lett. És közben ő sem fiatalodott. (Én viszont igen!) És ha valaki nem mond rá rosszat, csakis jót, hát az én vagyok. Mármint a művészi teljesítményére. A XX. szd. legnagyobb, de legalábbis legnagyobb karriert befutott magyar énekesnője. És ekkora karrier mögött teljesítmény van, hatalmas. De nem a Manonja vitte a csúcsra és tartotta ott fent.

Remélem, ezzel így ki lehet egyezni.

20097   parampampoli • előzmény20096 2018-06-20 19:17:56

Nem hiszem, hogy Marton bármit életében csinált volna, amit nem gondolt komolyan. Rosszat lehet rá mondani mindenfélét, de ezt biztos nem. (Te egyébként nyugodtan folytathatod a gondolatmenetedet, a tények nem szoktak zavarni. Neked nem tetszett Marton Manonja, ez rendben van. A világnak ettől függetlenül lehetett más a véleménye.)

20096   Edmond Dantes • előzmény20095 2018-06-20 17:51:58

Alig hiszem, de elég rosszul tette, ha nem távolodott el Manontól idővel és időben. (Vagy nagy zsét kaphatott.) Nem az ő szerepköre, talán sosem volt az, ezen nem is érdemes vitázni. Az az "utoljára" egy nosztalgia előadás volt 2003-ban, én is látom az életrajzában. Vajon mikor énekelte utolsó előtt?Ugye nem gondolod komolyan, hogy az 59 éves Marton Éva komolyan gondolta azt az előadást? Lehet, hogy komolyan csinálta+komoly pénzért, de az nem ugyanaz.

"In 30 August she sang Puccini’s Manon Lescaut in a nostalgy gala performance in Frankfurt Opera at the instance of the theater with a great success."

20095   parampampoli • előzmény20092 2018-06-20 16:31:01

Ha a Manont érted Martontól távol álló szerepkörön, akkor nagyot tévedsz, mert nem távolodott el tőle, utána még sokszor énekelte külföldön, többek közt Hamburgban, Madridban, ez utóbbiból videófelvétel is készült. Utoljára 59 éves korában énekelte Frankfurtban.

20094   telramund 2018-06-20 15:42:19

Az "üldözött "Marton Éva már 1969-ben beállt a szerepbe (Manon Lescaut) a többi kb 9  főszerep mellett,amit itthon 3 év alatt énekelt el.

20093   Edmond Dantes • előzmény20089 2018-06-20 09:58:55

Érdekelne a beírása, netán a feltett kérdése (akár privátban), nem emlékszem rá.

20092   Edmond Dantes • előzmény20091 2018-06-20 09:55:43

Első Manonomat -remélem jól emlékszem- merőben szokatlan, hogy ne mondjam, szinte elképzelhetetlen párossal láttam: Marton Éva & Réti József. Annyira nem illettek össze alkatilag (és talán hangilag sem), hogy az már szinte fájt. Persze utólag örülök neki, hogy ez így "megvolt" nekem, Réti József hamarosan örökre elment és Marton Éva is...külföldre és a neki nem való szerep(kör)től is elég messzire.

20091   Klára • előzmény20083 2018-06-20 08:40:48

Én láttam a Házy - Ilosfalvy Manont, valóban életreszóló élmény volt. Ifjabbaknak - hogy fogalmuk legyen - javasolnám a Harteros - Kaufmann párost, bár tudom, hogy ezért páran köpködni fognak. Vagy Alagnát a jelenlegi feleségével.

Egyébként lehet, hogy vájtfülű kritikusoknak valaki, valami nem tetszik, de ha a közönség tódul az előadásra, az azért csak jelent valamit!

Kedves Parampampoli, vannak helyzetek, amikor igenis a többség dönt, még akkor is, ha ez a döntés egyeseknek nem tetszik! Bocsi, de az élet erről szól.

20090   otello • előzmény20076 2018-06-19 20:45:08

Közben - mivel az előadást aznap Katalónia sok pontján szabadtéren közvetítették -  elérhetővé vált a teljes előadás profi felvétele, amit a katalán tévé adott le. 

Link (az opera körübelül a 9. percben kezdődik): http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/manon-lescaut/video/5772266/

Jó szórakozást! :)

20089   telramund 2018-06-19 09:18:46

Én töröltem a beírást,mert felesleges volt a feltett kérdésem.

20088   Edmond Dantes • előzmény20085 2018-06-19 08:56:19

No, legalább megnevezted kedvenc tenoristádat, derék dolog ;-)

Megnyugtatlak, őrá is érvényes a régi mondás: a fiatalság nevű betegségből ő is kigyógyul. Sőt, már most is "lábadozik" belőle és remélhetőleg fokozatosan le is cseréli szerepkörét (már elkezdte), már csak kora miatt is, a hangja (és kis pocakja) zsírosodásáról nem szólva.

20087   Edmond Dantes • előzmény20084 2018-06-19 08:48:52

Tökéletesen megértettelek. "Engem nem érdekel a színpadon, hogy ki hogy néz ki." A korszellem meg nem így van ezzel, pont. (1-1 kivétel a szabályt erősíti.) A többség véleménye hol mérce, hol meg nem mérce, ez van. A kövér, öreg Des Grieux-t sem fütyülték ki, tehát e tekintetben meg lehetsz elégedve a "többséggel".

Érdekes módon pl. Domingőt itt mantraszerűen ekézik a kora miatt...én is írtam már olyasmit, hogy "búcsúzni csak magyon szépen szabad". Pedig Domingo idős(ebb) és/vagy apaszerepeket énekel és nem mondjuk Don Giovannit vagy Escamillót. Szexi, fiatal szerepeket nem éneklünk: sem bariton sem tenor fachban 60 (év) és 90-100 (kg) fölött.

20086   telramund 2018-06-18 19:28:58

Azért az jó,ha a "nép=közönség" többségében jól dönt!!!!

20085   parampampoli • előzmény20083 2018-06-18 18:22:37

Ja, és a kémia... jó, ha van, de hang nélkül mit sem ér. Nekem magyarázhatták kémiai alapon a londoni meg a müncheni Manont, a Scala Chneier-t. Nézzék hallgassák nyugodtan, nélkülem.

20084   parampampoli • előzmény20083 2018-06-18 18:21:01

Ne haragudj, de ostobaságokat beszélsz, vagy egyszerűen engem nem értesz meg. Engem nem érdekel a színpadon, hogy ki hogy néz ki. Mert akkor Caballét 1980 után nem viseltem volna el semmiben. Rajongtam Botháért, pedig nem volt sovány. És ugyanúgy rajongtam Bonisolliért, pedig egy mediterrán macho díszpéldány volt. És?? Egyiknél sem szempont a külső -- nekem. Másnak igen, de az őrá tartozik. Akit nem kedvelek, azt azért nem, mert nem tetszik a hangja, az éneke, a reklámozása, az érdemtelen felturbózása ud so weiter. A közönség többsége pedig nem érdekel. Mikor a többség véleménye a mérce, elég nagy bajok szoktak kialakulni, minden téren. Neked magyarázzam?

20083   Edmond Dantes • előzmény20082 2018-06-18 17:51:28

Nem vagy következetes...vagy ha az vagy, akkor fordítva ül rajtad a ló ;-)

X tenoristát talán azért nem/sem kedveled túlzottan, mert jól néz ki. Y tenorista elhízott és öreg adott szerep(ek)hez, ami(k)hez minimum illik -ma már inkább elvárt- fiatal(os)nak és jó kinézetűnek lenni (pl. Des Grieux)...az ő esetében azt mondod, hogy tőled nyugodtan énekelheti. A közönség többsége szerintem más véleményen van és a Liceu-beli Manon talán vagy inkább valószínűleg nem (csak) a rendező miatt aratott a lentebb közölt beszámoló szerint mérsékelt(ebb) sikert. Mint t.k. írta, nem működött a kémia. Márpedig a Manonban működnie kell. Akik látták a pesti előadást a Házy-Ilosfalvy párossal (én már nem, de mondták), tudják, mit jelent ez.

20082   parampampoli • előzmény20081 2018-06-17 15:39:53

Ugyanazt írom, csak más a következtetésünk. Te azt írod, hogy ne énekeljék, én meg azt, hogy tőlem nyugodtan. A problémát mindketten érzékeltük.

20081   Edmond Dantes • előzmény20080 2018-06-17 15:34:15

Ha figyelmesen elolvasod sajat beirasodat, rajossz, hogy csaknem u.azt irtad mint Dantes, akivel "maris nem ertesz egyet" csak te elegansabban "physique du role"-nek becezed azt, amit hianyolsz a tenornal. Nem allitottam, hogy elhizott hatvanas tenorok mar semmit ne enekeljenek ha van hangjuk (Canio, Otello..), hanem azt, hogy szexi ifju hosszerelmes(eke)t ne enekeljenek. Marpedig Des Grieux (is) az utobbi kategoria...kemiailag is.

20080   parampampoli • előzmény20076 2018-06-17 14:51:44

Köszönöm, Otello, hogy írtál ismét az élményedről. Mert azt hiszem, hogy minden fenntartásod ellenére neked élmény volt összességében. A két részlet alapján azt gondolom, hogy ez olyan lehetett volna pl. nekem és korosztályomnak, mint egy időutazás abba a korba vissza, amikor még nem számított semmi, se a kilók, se az évek, hogy valaki énekelhet-e egy szerepet, vagy sem. Dantessel máris nem értünk egyet, mert neki nem OK, aki nekem igen - ha így énekel. Az mindkét részletből hallatszik, hogy Monastyrksa és Kunde is abszolút birtokában van az eszközöknek, amellyel szólamaikat elő tudják adni, azonban mindkettőből látszik, hogy hiányzik az, amit idegen szóval "physique du role"-nak neveznek. Azaz már nincs meg egyikükben sem az a külső adottság, amellyel szerepeiket hitelessé tehetik. Van ellenben hangjuk, de annyi, hogy még értékesíthetnének is belőle. Lehet, hogy ezt az előadást jobb csak hallgatni, mint nézni? Valószínűleg. De én még nézni is inkább velük nézném, mint olyanokkal, akik a hangjukból vásárolni szeretnének. Jobban szeretem az eladókat, mint a vevőket. -:)

20079   telramund 2018-06-17 14:20:27

Volt szerencsém ehhez a Manon Lescaut előadáshoz.Mivel általában a rendezés nem szokta elvonni a figyelmem magáról az énekes produkcióktól itt sem befolyásolja a véleményem.Láttam ennél sokkal rosszabb rendezésket is.Említem a münchenit vagy a londonit.Azt ,hogy  Des Grieux visszaemlékezik és mindenütt ott van,igazán nem zavaró hiszen Prevost abbé könyvében is a lovag visszagondol a múltra.

Manon szerepe nekem drámai szoprán énekesnőkkel nem igazán tetszik-sem Callas lemezen, sem Caballe ,sem Guleghina stb.  Legfeljebb a 3. és 4 felvonásban fogtak meg.De az elsőben, mind a másodikban sokan nem tudják a szerep könnyed kislányos hangvételét hangi adottságaik miatt teljes mértékben közvetíteni.Tehát maradok a líraibb hangnál Manon Lescaut esetében ( nem véletlen).

Ludmilla Monastyrsca sem kivétel-(sőt a nem régen hallott olaszok által favorizált Anna Pirozzi sem.)

Tény Monastyrscának nagyon szép hanganyaga van ,jó a technikája,de játéka nem elegendő.Sokan el vannak ájulva tőle,engem igazán semmiben teljesen nem győzött meg.(Lady Macbeth ,Abigail).

G Kunde talán az egyik legjobb  drámai tenor napjainkban,fölényesen uralja hangilag a szerepet,de figurában jelentéktelen.(sajnos öregnek is néz ki .)Az ijfú hősszerelmest velem el nem hiteti.

Röviden a barecolnai Manon Lescout nem dobogós nálam ,ami persze semmit nem jelent,de aki ismeri a Manon Lescaut múltamat ne is csodálkozzon.Magasan a léc még senkinek nem sikerült levernie.

20078   Edmond Dantes 2018-06-17 14:15:26

off Magyar korhazban pl. nem is annyira groteszk ha nincs agy mellett ivoviz vagy barmi mas...inkabb tragikus.

on A barcelonai eloadas nem uj, koprodukcio a napolyi San Carloval, ahol mar tavaly bemutattak. Latnom kellene, akar erdekes is lehet a koncepcio, legalabbis ujszeru.

Hatvanas eveiben jaro enekestol nem kerheto szamon "kemia", foleg egy annyira erotikus toltetu operaban mint a Manon Lescaut. Talan epp o volt az igazi "ellenszel".  Elhizott hatvanas tenor pediglen ne enekeljen 2017-18-ban Des Grieux- t...max. Geronte-ot, basszus...fekvesben.

20077   Klára • előzmény20076 2018-06-17 13:26:06

Nem láttam ezt a "csodás"rendezést, de a szemléletes leírás alapjá tipikus példája annak, hogyan lehet elvenni a néző kedvét a további operalátogatástól és hogyan lehet lehetetlenné tenni egy egyébként igen jó énekest! Monastyrska ragyogó Santuzza volt a 2015. salzburgi Parasztbecsület előadáson, méltó partner egy Jonas Kaufmann mellett -ezt volt szerencsém látni, de ezen kívül igen sok felvétele található a yt-n is. Ha a rednező iskoláslánykának (?) véli és annak öltözteti, hát az nem az énekesnőt minősíti, viszont tényleg elveszítheti a talajt a lába alól. Nem is beszélve arról, hogy bármilyen jó és nagy énekesnő/énekes valaki, nem biztos, hogy a hangfekvésének megfelelő valamennyi szerepben fel kell lépnie - itt jön be hangszín, az alkat, az egyéniség, stb. kérdése, amire manapság nem sok gondot fordítanak! Legyen neve, hozzy be a közönséget, aztán slussz!   A siker a rendezőé, a bukás az énekesé, ez a kotta.

Kunde kétségkívül nagy hang és nagy egyéniség, és valószínűleg jobban sáfárkodik a tehetségével, mint egynémely ifjú titánok! Pár éve/évtizede nem volt csoda, ha egy nagy énekes úgy a hatidok x tájékán még énekelt.

20076   otello 2018-06-17 11:17:15

Manon Lescaut a barcelónai Liceuban (2018. június 16.)

Ha az ember jegyet vesz a Manon Lescaut-ra, általában a két főszereplő neve alapján dönt. Jelen esetben Liudmyla Monastyrska és Gregory Kunde neve állt a színlapon – meggyőző. Azonban ekkor még nem tudtam, hogy Davide Livermore rendező mennyire elbánt a darabbal…

A történet át lett helyezve az amerikai nagy migráció korába, az Ellis Islandre (Párizs neve legalább tízszer elhangzik a műben, sebaj…). Manon egy érkező bevándorló Livermore olvasata szerint, akit látva Des Grieux szerelembe esik. Az egész opera a lovag visszaemlékezése: az előadás legelején az öreg Des Grieux-t játszó színész megérkezik a bezárásra ítélt Ellis Islandre és visszaemlékezésbe kezd. A történet során gyakran meg-megjelenik, számomra a mű élvezetéhez/megértéséhez semmit se hozzáadva. Az igazi baklövések a második és negyedik felvonásban koncentrálódnak. Geronte villája gyakorlatilag elegáns bordélyház, míg a darab végén sivatag helyett egy kórházban (?) járunk, ahol több mint groteszk az ivóvíz keresése négy betegágy mellett. Egy szó mint száz, úgy tűnik a rendezőnek sajnos semmi koherens ötlete nem támadt, miért is lehet ma aktuális ez a történet.

Ilyen ellenszéllel kellett a szereplőknek megküzdenie. Azt hiszem, a címszerepet éneklő Monastyrska repertoárján nem Manon szerepe lesz az emblematikus alakítás. Különösen az első felvonásban érezhető, hogy az énekesnő (színészvezetés híján?) nem tud mit kezdeni a szereppel. Iskoláslánynak öltöztetve szökése a 64 éves Kundéval úgy hat, mint amikor egy ártatlan kislányt csal el a cukrosbácsi az iskola sarkán. A második felvonásban már-már magára talál, de Des Grieux viszontlátásakor ismét „leveti” magáról a szerepet. Az előadás második fele érezhetően jobban fekszik az énekesnőnek. Mégis az In quelle trine morbide kezdetű ária vésődött be leginkább néhány elegáns megoldás miatt alakításából. Ahogy az felvételekről sejthető, Monastyrska valóban nagy hang, gond nélkül „átjön” a sűrűbb zenekari kíséreten és piánói is élvezetesek (most hallottam először élőben). Ami meglepett és nem fedeztem fel korábban felvételein – bár lehet ez csak az adott nap/ állapot eredménye -, hogy magasságai néha túlzottan vibrátóssá válnak. Összességében szívesebben hallgatnám nagy Verdi szerepeiben, amik a statikusabb, kevésbé szenvedélyes jellemábrázolást jobban elbírják.

Lehet kedvelni vagy nem, de a férfi főszerepet ezen az estén éneklő Gregory Kunde egy hangi csoda: hatvan felett nagyobb gikszer és fáradás nélkül, biztos (bár fakuló) magasságokkal végigénekelni a lovag szólamát több mint megsüvegelendő teljesítmény. De Kunde nem csak egy helyben állva énekel és tartalékolja energiáit, hanem éli is szerepét. Számomra az est fénypontját a kapitányhoz való könyörgése jelentette, illetve a második felvonásbeli duettben is kifejezetten meggyőző volt. Azonban több „kémia” közte és a szoprán között mindenképp jót tett volna az előadásnak.

David Bizic Lescaut szerepében stabil pontja volt az estnek, míg Carlos Chausson remek választás Geronte szerepére. Az előadást Emmanuel Villaume vezényelte érzelmekkel dúsan, néha tán a kelleténél lassabb tempókat választva. 

A Liceu közönsége nem díjazta túlságosan ezt a Manon Lescaut "Light” előadást. A néhány perces taps és visszafogott bravók után (szerintem Verdi Attilája után áprilisban háromszor ennyi ideig tapsoltak, sokkal lelkesebben a nézők ugyanitt) mindenki hazafelé vette az irányt.

Végezetül álljon itt két részlet a darabból:
Donna non vidi mai (G. Kunde)

Sola perduta abbandonata (L. Monastyrska)

20075   Haandel 2018-06-10 13:57:50

Oper aus Österreich: Neue Musiktheater-Produktionen in Wien, Linz und Innsbruck
10.06.2018 | 15:05 | Ö1

20074   Haandel 2018-05-30 19:30:47

Teatro alla Scala
Stagione 2018/2019

2018/2019 Season

20073   Haandel 2018-05-27 13:43:25

Das Wiener Staatsopernmagazin
27.05.2018 | 15:05 | Ö1 

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.

20072   Klára • előzmény20071 2018-05-04 06:14:07

Kedves Lujza!

Köszönet az előadást méltató cikkért, sajnos lemaradtam róla, pedig terveztem. Megnéztem ezt a kisfillmet is az épület restaurálásáról - az is megér egy misét! Nem elég, hogy ilyen csodálatos ékszerdoboz-kincsük van, még hajlandóságuk és pénzük is egy többéves komplett felújításra.

Akit esetleg érdekel,  több kisfilm van fent a yt-n a restaurálás különböző fázisairól és egy UNESCO film, mely az épület keletkezéséről, a környzeteről és  a korszakról, ad érdekes áttekintést.

https://www.youtube.com/watch?v=F6z5r2WBpPk

 

20071   lujza 2018-05-04 02:04:30

https://www.youtube.com/watch?v=mLLfG2YUJxQ

20070   lujza 2018-05-04 01:26:28

https://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2018/05/02/ha_en_az_egyszeru_ficko_szeretem_az_operat_akkor_te_is_szeretheted/

20069   Haandel 2018-04-29 09:42:21

Das Wiener Staatsopernmagazin
29.04.2018 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper.

20068   Edmond Dantes • előzmény20067 2018-04-25 21:48:31

Belerendezték.

20067   tiramisu • előzmény20066 2018-04-25 21:18:34

A zenekari próbán? :-)

20066   Edmond Dantes • előzmény20064 2018-04-24 17:01:01

Másnap kiderült, hogy a takarítónő a rendezés szerint a produkció része volt... ;-)

 

 

 

20065   tiramisu • előzmény20064 2018-04-24 15:01:42

Hahaha! :-)

20064   ladislav kozlok • előzmény20062 2018-04-23 15:16:18

Kedves Parampampoli,

Nem a rendezés miatt dobták ki, a premier megtortént, valoszinuleg trágár szokkal illette a fuvost,harsonást - eztet hallhatta a színpadon a gyermekkorus.

Egyik barátom mesélte ezt a torténetet. Kovács János 15  évvel  ezelot Bartokot/Kékszakállú, Fábolfaragott/ vezényelt  a pozsonyi operában. A mi zenekarunkal sokat kell dolgozni, hogy valamit megtanuljanak. A proba 17 oraig volt tervezve, 17,15 kor beálított a takarítonéni és elkezdett  porszívozni. A maestro elkuldte a holgyet valahová. De az a  szo  szlovák nyelven is ugyanazt jelent/ P.....a/   Nagy rohogés a zenekarban, feloldodott az feszult légkor. 2 orát még probaltak. Azota se volt jobb premier Pozsonyban.

20063   Edmond Dantes • előzmény20062 2018-04-22 15:49:36

Biztosan nem a mellekelt kep illetve a keszulo produkcio milyensege vagy minosege miatt bontottak vele szerzodest. Ha ugy lenne, az eleg "gaz" lenne, sot: szegyen vagy rohej, mindegy is. Csak futolag benezve ide-oda: ahany cikk, annyi magyarazat vagy magyarazkodas. Szoval ott valami nem volt/van kosher...

20062   parampampoli • előzmény20061 2018-04-22 14:33:01

A mellékelt képet látva eltávolítása a leghelyesebb lépés volt, ami történhetett. Ennél már csak az lett volna helyesebb, ha meg se hívják, vagy viszi magával a mellékelt fertelmet is.

20061   ladislav kozlok • előzmény20060 2018-04-22 08:10:59

Konwitschny reagált, hogy a tapsrendprobán figyelmeztette egy fúvost, legyen csendben, ne zavajon. Este beállított a lakásába egy háromtagú bizotság és Konwitcshny meghallgatása nélkul kidobták a neves rendezot. Konwitschny ezt az inkvizicohoz hasonlította. 

 

20060   Haandel 2018-04-21 17:57:50

Director Konwitschny fired from operahouse

20059   ladislav kozlok • előzmény20057 2018-04-21 00:53:58

Igen, Laci vagyok.

20058   joska141 • előzmény20057 2018-04-20 18:55:22

A STOP-ban a III.emeletre egy viszonylag jó hely, amiről látni és hallani is lehet 30-40 EUR, (ugyanez a II.emeleti páholysor hátsó székeinél, ezekről is lehet látni és hallani). Az Operától 15 percre gyalog a Josefstadt-ban van egy penzio, 2 főnek reggelivel 50 EUR, A vasúti jegy oda-vissza 1 főnek 26 EUR. Ha előre intézem (Culturall az interneten, nem számol fel kezelési költséget), gyakorlatilag bármelyik előadásra lehet jegyet biztosítani. Kb. 220 EUR egy előadás mindennel összesen.

20057   Edmond Dantes • előzmény20056 2018-04-20 17:32:03

Kedves Laci (ha szabad igy szolitani, masok is igy szoktak talan itt)!

Koszonom, igen, errol van szo. Nekunk Becsbe Pozsonyon keresztul eljutni dragabb es tovabb tart mint kozvetlenul es mint neked Pozsony-Becs-Pozsony + pozsonyi ejszaka szallodaban. Pestrol mondjuk Szekesfehervarra -foleg amiota gyorsabb a palya, rovidebb a menetido- sokkal gyorsabb az odaut es ami meg fontosabb: a visszaut mint Becsbe/Becsbol viszont Szekesfehervar az nem Becs...sajnos. Magyarul: te atugrasz Becsbe, eloadas utan pedig visszaugrasz Pozsonyba es a sajat agyadban alszol espedig ingyen es kenyelmesen :-) nekunk ez nem megy. Viszont vannak, akik ejszaka a becsi eloadas utan autoval jonnek haza, de annak is megvannak a koltsegei es a kenyelmetlensegei.

20056   ladislav kozlok • előzmény20054 2018-04-20 16:58:07

Kedves Edmond, 

Vonattal szoktam kozlekedni, Budapest-Bécs 3 ora, Budapest-Pozsony 2 ora 20, Pozsony - Bécs 1 ora vagy 50 perc.  A vasuti jegyek Magyarország-Szlovákia kozott olcsobbak mint Maggyarország-Ausztria. Pozsony-Bécs,retour, csak 14 euro.  

 

20055   Edmond Dantes • előzmény20052 2018-04-20 16:07:44

Olyasmit neznek meg ott utazasi macera es koltsegek vallalasa mellett is, ami itthon nem megy es egyhamar nem varhato, es Becsben azert akadnak ilyenekbol jo eloadasok. Konkretan pl. az elobb mas topikban emlitett Hoffmann mesei ilyen, de vannak masok is.

20054   Edmond Dantes • előzmény20053 2018-04-20 16:00:42

Az am, de nekunk mondjuk Pestrol elobb Pozsonyba is el kellene jutni es vissza = a kerulo ut plusz ido plusz penz ;-)

20053   ladislav kozlok • előzmény20052 2018-04-20 15:07:16

Azért lehet kapni jo áron ulohelyet is, nekem megfelel 70-90 euro. Bécsbol Pozsonyba minden orában indul 1 vonat, utolso kb 1,30  éjfél után, és itt aztán lehet  igazán olcson megszálni. 

 

20052   telramund • előzmény20051 2018-04-20 13:58:16

Kb 2oox voltam a STOPban .Fantasztikus előadásokat láttam.Igazán egyik énekes sem  vonz,illetve már hallottam őket..Én már nem állok be az állóhelyre 2o éve és most már egy elfogadható jegy 160-170 euró plusz az út plusz a szálloda..És a 2oo-k Tosca már itthon sem hoz lázba.

20051   ladislav kozlok • előzmény20047 2018-04-20 12:06:29

Es nekem elég, ha  1 jo énekes van - és már megéri hogy ott legyek. 

20050   ladislav kozlok • előzmény20047 2018-04-20 12:03:05

Kedves Telramund,

hát menjél el legalább az  4-5 eoadásra. 

20049   Edmond Dantes • előzmény20048 2018-04-20 10:45:25

Szerintem pedig idővel és többnyire  muszáj szerepkört váltani, szoprán-tenor fachban különösen. Az énekes/nő korban, kinézetben és hangban is többnyire és bizonyos idő után kinő eredeti szerepköréből, netán éppen később találja meg igazi szerepkörét, hangfachját. Manapság már ritka a "faltól-falig" = egész pályafutása alatt változatlan szerepkörben (és sikeresen!) maradni képes szoprán és tenor. Flórez is elütötte a 45-öt, nem énekelhet örökké Ezred lányát, Almavivát, lírai "koloratúr" szerepeket: a jelek szerint ráfordult a súlyosabb bel canto, sőt bizonyos spinto szerepekre. Ki fog derülni, melyik szerepben milyen sikerrel...

...mint ahogy tegnap este Natalie Dessay elbűvölő ária- és dalestje is ékesen bizonyítja: az énekes(nő)nek tudnia kell időben fachot -netán műfajt- váltani, már ha képes rá és tudnia kell időben és méltósággal viszavonulnia (legalább az operaszínpadtól)...már ha képes rá mint ő.

20048   Klára • előzmény20047 2018-04-20 10:27:00

Manapság az embernek az az érzése, hogy a szinházak szereplőválogatásánál elsődleges szempontként a "ki nem énekelt még nálunk a nagy nevek (?) közül? Mert mi sem vagyunk sem rosszabbak, sem szegényebbeek mint a .....operaház. Peretyatko énekel szinte mindent, majd időnek előtte kiég és eltűnik, mint Poplavskaya. Diego Florez nagy énekes, de Edgart a Lammermoori-ban szerintem nem kellene énekelnie. 

Egyébként mióta a Wiener Staatsoper főzeneigazgatója felmondott, és ennek egyik okaként a szereplőválogatásoknál bekövetkezett tökéletes mellőzését rótta fel, és már sok mindenen nem csodálkozom!

 

20047   telramund 2018-04-20 09:52:01

Ez a műsor elég gyengécske számomra talán 4-5 előadás ami érdekelne.A szereposztásokban pedig majdnem mindehol szerepel egy énekes ,aki  tönkretenné az egészet.Hol van ez az évad a STOP nagy szezonjaitól?.Aztán  ebben  a színházban is nagyon eluralkodott,hogy mindent ugyanazok énekelnek.Nem rossz hangok,de nem is olyanok ,akikért egy vagyont elköltenék.

 

20046   ladislav kozlok • előzmény20045 2018-04-20 07:29:36

Már hogyne lenne mit vagy kit megnézni a STOP-ban. Például Berlioz Les Troyens-Jovanovich, Plachetka, Antonaci, Di Donato, Gritskova.  Aztán a FROSCH - Nylund, Herlitzius, Stemme. Otello Antenenkoval és Bezsmertnával .

Erdekes lehet Kunde mint A.Chenier, Stemme mint Tosca, Monastyrska mint Abigaille, Garanča mint Santuzza, M.Rebeka mint Mimi vagy A.Garifullina mint Gilda.

.

 

 

20045   parampampoli • előzmény20044 2018-04-20 00:37:08

Peretyatko éppen most bukott egy hatalmasat a MET-ben Luciával -- hurrá, gyorsan meghívjuk rá Bécsbe is. Milyen jó, hogy már rég eszembe sincs Bécsbe menni operát nézni. KIT? (Erről szól a jövő évi program. Hogy nincs kit.)

20044   Haandel 2018-04-19 20:29:50

Die Saison 2018 | 2019 an der Wiener Staatsoper

20043   parampampoli • előzmény20041 2018-04-17 17:50:55

Tiltják, olyan értelemben, hogy az énekes hiába kéri, nem teszik meg. Az a Xerxes régen volt. Ahogy Tatjána mondja: "akkor minden más volt."

20042   telramund • előzmény20038 2018-04-17 17:40:34

Az eszmecsere nem Kaufmann miatt zajlik.Vannak énekesek akik önmagukhoz képest énekelnek gyengébben,de máshoz hasonlítva fantasztikusak.Tessék meghallgatni Antonia Palombi Chenierjét Barcelonában. Rögtön kiderül a gyenge és a gyengébb között mi a különbség.Kaufmann lemondása soha nem öncélú volt sajnos.Örülni kell,hogy énekel és sokaknakj (na nem a Momuson) örömet okoz.

Például a bostoni Tristant! Na az igen!

20041   Edmond Dantes • előzmény20039 2018-04-17 16:27:17

Tiltják? Pár éve konkrétan egy Xerxes-matiné előtt bejelentették (ott voltam!), hogy XY gyengélkedik, elnézést kér/nek a közönségtől, de az előadás érdekében vállalja a fellépést. Más kérdés, hogy szerintem igen jól énekelt, mondtam is a végén: milyen lett volna, ha egészséges?!

20040   Edmond Dantes • előzmény20037 2018-04-17 16:20:31

Köszönöm, azt hiszem, egyszer már elvétettem ugyanezt: itt is, ott is Leonóra :-) de az igazi bukta valószínűleg úgyis a Mimije volt, a már említett okból.

"Félre": egyszer régen -nem szó szerint így- azt olvastam, hogy egy korábbi nagy megbukó, Galli-Curci az első előadáson (Traviata) igen gyenge volt, megbukott, talán még ki is fütyülték. A másodikon (Rigolettó) nem is volt annyira rossz, de a közönség akkor már a rengeteg kiadott pénzéért nagy buktát = nagy balhét és nem szolid Gilda-produkciót akart..meg persze és mindenekelőtt: ott lenni, tüntetőleg és ez esetben a szó mindkét értelmében "tüntetőleg". Nem új jelenség.

20039   parampampoli • előzmény20038 2018-04-17 16:18:16

Többször nehezményeztem, hogy az indiszponáltság bejelentésének mellőzése sőt tiltása nagyon helytelen szokás az Operaházban. Többször fordult elő, hogy valaki betegen énekelt, mégse voltak hajlandók bejelenteni. Utána pedig az énekesnek kellett a rossz kritikákat zsebrevágni. Az igaz, hogy sokan visszaélnek vele, pl Neil Shicoff pályája utolsó éveiben rendszeresen betegnek mondatta be magát, akkor is, ha teljesen egészséges volt. Idegileg nem volt már teljesen rendben, és ha bemondták, tudta, hogy a közönség elnézőbb lesz, és ettől megnyugodott. Gyakran jól is énekelt, de egyre ritkábban.

20038   Edmond Dantes 2018-04-17 16:03:53

Elég bevett szokás, hogy ha előadás napján/előtt X művész gyengélkedik/beteg, akkor az adott operaház illetékese -premier, rangos vendégművész és hasonló kiemelt események esetében lehetőleg az igazgató- kimegy a közönség elé és bekonferálja, hogy "X művész gyengélkedik, de az előadás megtarthatósága érdekében volt szíves elvállalni a fellépést". Mindenki jobban jár így: a közönség megbocsátóbb és még örül is, hogy nem marad/t el az előadás, a művész valamennyire felmentve és a Házat sem éri a vád, hogy rossz képességű művészt hívott meg. Természetesen mindezt túl gyakran nem lehet eljátszani.  

Ha jól emlékszem, az eszmecsere Kaufmann barcelonai Chénier-jével kapcsolatban zajlik: nos, éppen ő az, aki sajnálatos módon néhány egyedi fellépés lemondását követően hosszabb kényszerpihenőre szorult, komplett szériákat, premiereket mondott le. Mindez akkor elég kínos helyzeteket teremthetett azu érintett operaházak számára, de jelen állapot szerint Kaufmann szerencsésen túljutott hullámvölgyén vagy betegségén; a kettő nála egybeeshetett.

20037   parampampoli • előzmény20036 2018-04-17 16:01:17

Caballé Trubadúrt énekelt, nem Forzát. És biztos, hogy nem véletlenül nem hívták meg utána 19 évig. Tucci a pesti Traviata után soha többet nem énekelt sehol. Az első felvonás után szinte semmi taps nem volt, és a később megjelent cikkben is történt egy utalás, hogy már a szünetben készenlétben állt Horváth Eszter, hogy ha kell, be tudjon ugorni. Tucci azonban, valószínűleg félve, hogy a gázsiját elveszíti, ha legalább az előadás felét nem énekli el, azt mondta, nekivág. És akkor már végigcsinálta, csak a két nappal későbbi Aidát mondta le, és Annabelle Bernard énekelt helyette, csodálatosan. (Gách Marianne Tucci iránt nagy részvéttel és megbocsátással írt cikkében -- persze, ő ingyen jeggyel ment, nem ötszörös helyárakkal.)

20036   Edmond Dantes • előzmény20035 2018-04-17 15:51:02

Tucci-kritikára nem emlékszem,az előadáson sem voltam ott, de a bukta híre azért elterjedt a városban, Várnai Péter Operalexikonja is megemlíti az eseményt. Tudtommal és emlékezetem szerint nem sokkal később bizony az éppen 85 esztendős Caballé is bukással felérő "sikert" aratott a Bohémekben és a Forzában. Valószínűleg az sem tett túl jót (főleg a Bohémekben), hogy a már akkor (mindig?) terjedelmes művésznő kb. 6 hónapos terhesen énekelt itt. 

20035   telramund • előzmény20034 2018-04-17 12:59:46

Valóban ez így van!A néző a pénzéért jót szeretne hallani.De!Pontosan ezért páldául az Erkel Színházban számos olyan tomboló siker van(pl  új Bánk bán stb.stb),ami messze a középszintet sem éri el.Miért is?Mert a közönség a pénzéért jót akar hallani és ,ha nagy a siker akkor azt hiszi azt is kapta.Lehetne ezt még fokozni egyéb példákkal,de majd ezt más alkalommal teszem.

 Gabriella Tucci pocsékul,botrányosan énekelt a Traviatában,mégis megbravózták,mert 5.-szörös helyárral jött.Sőt Gách kritikusnő  a kritikájában még védőbeszédet is tartott.Persze a potyajegyes az mindig elnézőbb illetve udvariasabb a kritikát illetően.A kritikusok pedig anno(????) azok voltak!(Egyébként valamikor csodás Aida  volt.)

20034   joska141 • előzmény20022 2018-04-17 10:59:23

Tisztelt Klára!

Elnézését kérem, hogy csak most reagálok néhány nappal ezelőtt, itt ezen a fórumon megjelent írására, mely szerint:

„…De az is nyilvánvaló, hogy egy előadás az EGY adott este teljesítménye, és abból messzemenő konzekvenciákat nem lehet levonni…. Valamint hogy egy előadás teljesítménye alapján nem minősítünk senkit….”

Kiragadtam az írásából a fenti részeket, azt hiszem mondanivalója lényegét megfelelően adtam vissza.

Ehhez, az Ön által képviselt, kétségtelenül reális, felfogáshoz szeretnék néhány gondolatot hozzáfűzni.

Én egy néző-hallgató vagyok, aki az adott napra vásárol jegyet és elvárja, hogy a pénzéért – bármennyire is visszataszító így összekapcsolni a pénzt és a művészetet – maximális teljesítményt kapjon. Ennek alapján az adott művészt igenis az adott napi teljesítménye alapján minősítem, függetlenül attól, hogy előző napon vagy a következő napon milyen teljesítményt nyújtott vagy fog nyújtani.

Profán a hasonlat, de biztos tetszik nézni BL mérkőzéseket a televízióban. Tetszik hallani, hogy világsztárokat is kifütyülnek azonnal egy-egy rossz megmozdulásuk után, pedig ők biztosan tudnak magas szinten futballozni. Azonban „híc Rhodus, hic salta”, itt és most kell teljesíteni.

Furcsa ez a művészet. Gondolja el: könyvbe beleolvasok, lemezbe belehallgatok, festményt megnézek és így tovább. Ezekben az esetekben módom van vásárlás előtt információt szerezni és dönteni. De színpadi előadóművészek minden este a bőrüket viszik a vásárra és kiteszik magukat annak, hogy igen: egyetlen egy este, előadás alapján minősítsenek.

Még egy példa, Magyarországról: az elmúlt század 70-es éveiben itt lépett fel, Gabriella Tucci, aki addig egy nemzetközileg igen elismert szoprán volt. Csúnyán megbukott a Traviatában, utána már szinte nem is lépett fel. Pedig az „csak” egyetlen egy este volt, de annak alapján minősítették.

Természetesen nem kívánom, hogy megváltoztassa álláspontját, de kérem, értse meg azokat az embereket is, akik tényleg csak egy este hallgatnak élőben valakit és annak alapján formálnak véleményt a teljesítményéről.

20033   Haandel 2018-04-16 16:59:07

Oper aus Österreich
7 Tage Ö1 (15.04.2018) - Hangtár

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen. 

20032   zenebaratmonika 2018-04-16 10:05:25

https://www.youtube.com/watch?v=FCUYTlZFNqQ

Offenbach: Kékszakáll c. operettje a Komische Oper Berlnin előadásában teljes egészében

20031   zenebaratmonika 2018-04-16 10:00:39

A Komische Oper Berlin műsorterve 2018/19-ben

Korngold: Halott város c. operája is fog menni

Offenbach: Kékszakáll operettje

Bernstein: Candide c. operája

Ábrahám Pál: Viktória c. darabja koncert, és 3.1 a szerelem javára c. operettje előadás formájában, ami érdekesség, mert ez a darab már nem kerülhetett bemutatásra 1937-ben Németországban, de Budapesten és Ausztriában sikert aratott.

https://www.youtube.com/user/komischeoperberlin

20030   parampampoli • előzmény20023 2018-04-15 20:55:31

Kedves Otello, bármi történik, mindig a saját fülednek higgy, mindig annak, amit élőben hallottál, ne annak, amit a rádióban, youtube-on! Írjál mindig az élményeidről, én mindenkor örömmel fogom olvasni beszámolóidat.

20029   Klára • előzmény20025 2018-04-15 19:13:20

Kedves Otello,

a nyavalygás-t ezennel visszavonom, nem egészen pontos kifejezése volt annak, amit mondani akartam. Ami  Kaufmannt illeti, sok felvétele van a tubuson, tööbek között a londoni ls a múncheni Andrea Chénier előadásokról is, egészen más rendezői felfogásban. Ha érdekli, és meghallgat párat, több tapasztalatot szerezhet. (Nem minden felvétel felturbózott változat). Radvanovsky számomra is kellemes meglepetés, korábban több tv közvetítésben láttam, hallottam - volt egy-két kellemetlen élményem vele kapcsolatban. Ha egy előadás összességében megfogott, és igazán tetszett, hajlandó vagyok az esetleg előforduló egy-két gikszert elfelejteni.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"
11:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
Ránki Dezső koncertje
BACH: g-moll zongoraverseny BWV 1058
Ránki Dezső (zongora), Apollon Musagète Kvartett
BACH: A-dúr zongoraverseny BWV 1055
Ránki Dezső (zongora), Apollon Musagète Kvartett

15:00 : Tolcsva
Szirmay-Waldbott kastély könyvtára

Trüffel Kvartett:
Lajhó Barbara, Kristó-Varga Nikolett (hegedű), Kusz Viktória (brácsa), Kószás Ágnes (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
Kalandozás a slágerek világába, barokktól a filmzenékig


17:00 : Tolcsva
Oremus-szalon

Bogányi Gergely (zongora), Bogányi Tibor (gordonka)
"Zempléni Fesztivál"
CSAJKOVSZKIJ: Változatok egy rokokó témára, Op.33
CSAJKOVSZKIJ: Évszakok, Op.37/b – válogatás

19:00 : Kaposvár
Szivárvány Kultúrpalota

"Kaposfest"
SCHUBERT: B-dúr trió D.471
Kirill Troussov (hegedű), Veit Hertenstein (brácsa), Henri Demarquette (cselló)
BRAHMS: a-moll trió Op.114
Veit Hertenstein (brácsa), Henri Demarquette (cselló), Enrico Pace (zongora)
RACHMANINOV: Hét dal énekhangra és zongorára
Károlyi Katalin (alt), Würtz Klára (zongora)
FRANCK: A-dúr hegedűszonáta
Baráti Kristóf (hegedű), Würtz Klára (zongora)

19:30 : Kismarton
Esterházy-kastély, Haydn Terem

Avi Avital (mandolin)
Haydn Filharmónia
HAYDN: 45. (fisz-moll) szimfónia, Hob. I:45 (Búcsú)
PAISIELLO: Esz-dúr concerto mandolinra, vonósokra és csembalóra
ROSSINI: 1. (G-dúr) szonáta
VIVALDI: C-dúr concerto mandolinra, RV 425
WOLF: Olasz szerenád
HAYDN: Allegro a G-dúr hegedűversenyből, (mandolin átirat) Hob. VIIa:4

20:00 : Sárospatak
Basilica minor – Vártemplom

Ballabás Aliz, Kalafszky Adriána, Pintér Ágnes (szoprán), Bárány Péter (kontratenor), Gál József, Mészáros Péter (tenor), Melkovics Zoltán (basszus)
Purcell Kórus & Orfeo Zenekar
Vezényel: Vashegyi György
"Zempléni Fesztivál"
STRATTNER: Aus der Tiefe rufe ich Herr, zu dir
BUXTEHUDE: Das neugeborne Kindelein BuxWV 13
BUXTEHUDE: Mit Fried und Freud - Klaglied BuxWV 76
BUXTEHUDE: Befiehl dem Engel daβ er komm BuxWV 10
STRATTNER: Sehet doch, ihr Menschenkinder
BUXTEHUDE: Herzlich lieb hab ich Dich, o Herr BuxWV 13
A mai nap
született:
1750 • Antonio Salieri, zeneszerző († 1825)
1954 • Hollerung Gábor, karmester
elhunyt:
2004 • Lukin László, karnagy (sz. 1926)
2009 • Hildegard Behrens, énekes (sz. 1937)