vissza a cimoldalra
2017-11-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6254)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Milyen zenét hallgatsz most? (24978)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11194)
A csapos közbeszól (94)

Kolonits Klára (1008)
Erkel Színház (8507)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1175)
Franz Schmidt (2953)
Verdi-felvételek (530)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6421)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (363)
Élő közvetítések (6678)
Kocsis Zoltán (640)
Operett, mint színpadi műfaj (3346)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2414)
Bartók Béla szellemisége (232)
Zenei témájú könyvek (92)
Nagy koncertek emlékezete (32)
Barenboim (70)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
19866   Haandel • előzmény19519 2017-11-15 18:11:25

Akademischer Grad von Bogdan Roščić wird nicht aberkannt

Slipped Disc

19865   Klára • előzmény19863 2017-11-12 14:57:07

Nem kell elkiabálni, még erre is sor kerülhet!

19864   Haandel 2017-11-12 08:04:21

Neue Opern-Produktionen in Graz, Wien und Klagenfurt
12.11.2017 | 15:05 | Ö1

19863   Heiner Lajos • előzmény19861 2017-11-08 20:29:42

Nadirt mégse énekelhet!

19862   parampampoli • előzmény19861 2017-11-08 19:55:41

Tényleg az. Vagy a művet nem ismerik, vagy Bretzet nem hallották még.

19861   telramund • előzmény19859 2017-11-08 19:07:24

Bretz Gábor ,mint Jochanaan a Saloméban Salzburgban?Hát ez hihetetlen.

De Domingo sem semmi ,mint a fiatal Zurga a Gyöngyhalászokban.

19860   Haandel • előzmény19859 2017-11-08 17:26:13

„Da dürfen wir ruhig zugeben, dass dies auf Wunsch von Placido Domingo ins Programm gekommen ist“, sagte Rabl-Stadler. „Ihn jedes Jahr hier zu haben, ist eine Gnade des Schicksals.“

19859   Haandel 2017-11-08 16:43:57

Salzburger Festspiele 2018: DAS PROGRAMM

19858   Robesz • előzmény19856 2017-10-29 08:54:18

A FIFA 2018-as rendezvényein lesz dolga.. - gondolom Putyin kérésére 

19857   Haandel 2017-10-29 08:42:58

Das Wiener Staatsopernmagazin
29.10.2017 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper und Gespräche mit Künstler/innen. 

19856   telramund 2017-10-28 12:51:30

Uncsi ez a Netrebko ,de nagyon.Most széténekli magát a világkörüli turnén.Münchenben mi nem tetszik.esetleg még nem tették be Eyvazvot?

A Metropolitan bezzeg oké.nagy amerika show a fellépések mellett.

19855   parampampoli • előzmény19854 2017-10-28 12:07:16

Szegény jegytulajdonosok. Vegyenek előadás előtt egy hallókészüléket is!

 

19854   Haandel 2017-10-28 11:21:04

Angela Gheorghiu Replaces Anna Netrebko At Bayerische Staatsoper

19853   Orfeusz 2017-10-26 19:00:29

Keresek ket jegyet a dec29-i Andrea Chenierre, kerem akinek van elado jegye irjon nekem koszonom: szbzs82@gmail.com

19852   Haandel 2017-10-21 18:13:37

#OperaPassion Day

As part of the BBC's opera season, Sara Mohr-Pietsch hosts the culmination of #OperaPassion Day with a complete performance of an opera voted for by Radio 3 listeners.

#OperaPassion Day

#OperaPassion Day 2017
A celebration of opera from around the UK.

19851   Haandel • előzmény19849 2017-10-15 17:15:02

"Don Carlos" de Verdi: pour Jonas Kaufmann et ses camarades un triomphe musical!

19850   Haandel 2017-10-15 14:57:48

Oper aus Österreich
15.10.2017 | 15:05 | Ö1

Kostproben aus dem Repertoire der Volksoper Wien sowie aus Produktionen der Bundesländerbühnen.

19849   Haandel 2017-10-11 07:41:19

Jubel für "Don Carlos" in Paris

Gallery

19848   Haandel 2017-09-29 17:26:11
The Met Opera Offers Buyouts to Its Staff as Its Season Opens

- - - - -
(IMHO: Hull az elsárgult levél
Fúj a szél és én csak ballagok,
Körülöttem néma csillagok… ;-)
19847   Haandel 2017-09-24 15:02:49
Das Wiener Staatsopernmagazin
24.09.2017 | 15:05 | Ö1

Ausschnitte aus aktuellen Aufführungen der Wiener Staatsoper und ein Gespräch mit dem Tenor Thomas Ebenstein.
19846   Edmond Dantes • előzmény19844 2017-08-29 09:44:12
Köszönöm, erre egyelőre nem merek elhamarkodott ígéretet tenni :-) ...de ah: közelg az új Kimernya szezon és lehet, hogy ezzel a darabbal máris megihlettük Daunernit? ;-)
19845   tiramisu • előzmény19844 2017-08-28 21:56:58
A csalogány dala
19844   tiramisu • előzmény19843 2017-08-28 21:55:13
Jó kis mű A csalogány! Érdemes meghallgatnia!
19843   Edmond Dantes • előzmény19842 2017-08-28 20:52:13
Na még egyszer:
íme:
19842   Edmond Dantes 2017-08-28 20:49:50
Kezembe került a torontói operaház, hivatalos nevén Canadian Opera Company (COC) íme:. Hirtelenjében Sondra Radvanovsky (Anna Bolena) és Tomasz Konieczny (Mandryka) neve ugrik be ismerősen, a Stravinsky-darabot még hírből is alig ismerem: mint látom, ez A csalogány dala (1914).
19841   Héterő • előzmény19840 2017-08-20 23:03:31
:-)
cloakroom - ruhatár, GB: mosdó, vécé
Kíváncsi lennék, nálunk volt-e valaha ilyesmi; beugrott-e a megbetegedett szoprán helyett - mondjuk - az egyik ültetőnő.
19840   Haandel 2017-08-20 19:37:59
Cloakroom girl wows opera critics after standing in for soprano last minute

YT
19839   Haandel • előzmény19838 2017-08-20 19:37:30
Jolana Fogašová
19838   ladislav kozlok 2017-08-16 10:44:51
Ha véletlenul augusztus 26.-kán Magas Tátrában jártok, fetétlenul látogassatok el Késmárkra/Kežmarok, 15 km Pporádtol/. Az artikuláris,evangélikus fatemplomban jotékonysági operakoncertet rendeznek.Fellép Jolana Fogašová - drámai szoprán, Boris Prýgl- baszbariton, ez évi Operália dontose, Nilsson díj birtokosa.
A koncert 17 orakkor kezdodik.
19837   ladislav kozlok 2017-08-16 10:44:50
Ha véletlenul augusztus 26.-kán Magas Tátrában jártok, fetétlenul látogassatok el Késmárkra/Kežmarok, 15 km Pporádtol/. Az artikuláris,evangélikus fatemplomban jotékonysági operakoncertet rendeznek.Fellép Jolana Fogašová - drámai szoprán, Boris Prýgl- baszbariton, ez évi Operália dontose, Nilsson díj birtokosa.
A koncert 17 orakkor kezdodik.
19836   Heiner Lajos • előzmény19835 2017-08-14 06:11:03
Igen (játtam a STOP-ban, Baltsaval és Domingoval). A Hugenottákat nem.
19835   Edmond Dantes • előzmény19834 2017-08-13 21:47:58
Az Erkelből viszont A hugenották fog szólni...pedig mecsoda női főszerepe van amannak!
19834   Heiner Lajos • előzmény19833 2017-08-13 19:44:58
Tartok attól, hogy a próféta szól Belőled...
19833   Edmond Dantes • előzmény19832 2017-08-13 18:18:42
Ki tudja, vajon a hangrögzítés előtti száz évhez képest nem következett-e be hanyatlás az elmúlt bő száz évben az operai hangok területén? Vajon Jenny Lind, Giuditta Pasta, Grisi, Colbran, Malibran, Duprez, Rubini, Varesi, Levasseur, Lablache és a többi akkori megasztár rajongói a következő énekesgeneráció csodált sztárjaiért is ugyanúgy rajongtak volna, ha megérik színre lépésüket? Vajon a jövő közönsége nem fogja-e irigykedve hallgatni a ma annyit szapult maiak felvételeit? (De igen.)
19832   Heiner Lajos • előzmény19830 2017-08-12 15:12:49
Az összevetés nem felesleges, de hiábavaló - a hangrögzítés bő száz éve mutatja, mekkora hanyatlás következett be az operai hangok területén.
19831   Heiner Lajos • előzmény19822 2017-08-12 15:03:15
Millot, sajnos, csak egyetlenegyszer hallottam élőben, a STOP-ban 1988-ban, Desdemonakent. Nagyszerű partnerekkel - Atlantov, Bruson. Érdekes volt az összevetés egy pár nappal későbbi stuttgarti előadással, ahol Várady Júlia énekelte Desdemonat.
19830   Edmond Dantes • előzmény19818 2017-08-12 11:56:01
Köszönöm, persze! Hiszen énekli is a bejátszásban "O patria mia"..
Te tudod (egyik) legjobban, hogy nem kapaszkodom két de még fél kézzel sem a "régi nagyokba" t.k. azon egyszerű és megmásíthatatlan oknál fogva, mert ők már nem énekelnek és/vagy nincsenek köztünk = fölösleges és főleg: hiábavaló az újak velük való egybevetése. Most ritkak ivételt teszek: az ő Aidája és több mindene talán felülmúlhatatlan. És ez a MET-es búcsúfellépése, 1985. jan. 3-án...azaz pár héttel 58. (!) születésnapja előtt.
19829   ladislav kozlok 2017-08-12 10:10:07
yt.......RfLox8qBz3E
19828   telramund • előzmény19827 2017-08-12 09:03:26
Köszönom!Hát ez oda volt téve.Akkor 3 szoprántól hallottam.Na de Guleghina is maga egy csoda.Kár ,hogy azt a bécsi Aidát nem hallottam.
19827   parampampoli • előzmény19826 2017-08-11 23:25:32

https://we.tl/557r0Btfzm
19826   telramund • előzmény19823 2017-08-11 23:13:30
Én ezeket hallottam!Guleghina Esz-ét hol lehet hallani,mert eléggé nyomonkövetem, de ezt spec nem hallottam.A Negri pedig mindent énekelt,mindenhol lehet ezt a hangot is a kérdés csak az,hogy miként.Mert nem volt mindig igazán üzembiztos.Budapesten énekelt Normája is csak a Pollionéval való duettől volt oke,de akkor viszont nagyon odatette a finálét is.
Szóval várom a fellelhetőségét Guleghina esz-ének:)
19825   telramund • előzmény19824 2017-08-11 23:08:26
A kivétel erősíti a szabályt!Millonak annyira gyönyörű hangja volt és annyira tudott bánni vele,hogy Verdi szerepekben nálam verhetetlen.Éneklés közben pedig nem a butaság sugárzik az arcából.
19824   parampampoli • előzmény19822 2017-08-11 22:29:43
Pedig neki aztán csak elég sötét, igazi drámai szoprán hangja volt.
19823   parampampoli • előzmény19822 2017-08-11 22:28:54
Adelaide Negri is énekelte valahol, de már nem emlékszem, hol. És Maria Guleghina három éve a Mariinsky Színházban Péterváron.
19822   telramund • előzmény19821 2017-08-11 17:53:11
Két énekesnőtől Callastól és Veronában Aprile Milliotól hallhattad.Utóbbi számomra az Aida és minden valószínűség szerint az is marad.
19821   Cilike • előzmény19816 2017-08-11 17:49:49
Nem ismerem a mostani Aida-előadást, de egyrészt Muti tutira nem engedne egy ilyet,és Netrebkoból se nézek ki ilyen ízléstelenséget. Ha már itt tartunk,a legsúlyosabb kottától valóeltérés,amit azAidában hallottam, az a magas esz volt a második finálé végén. Azmeg belefért a nagy,kórusos, csinnadrattás együttesbe.
19820   telramund • előzmény19815 2017-08-11 17:13:22
A végére azért belejött(MA).Az Aidát éneklő amerikai szoprán,hangszínét tekintve ideális Aida nekem,mert nem szeretem ha sötét színű szoprán hangon éneklik.Nincs meg akkor igazán a kontraszt Amnerissel.A neve Elena O'Connor.Egyéb nem mondható el, tisztességesen állta a helyét.
19819   telramund • előzmény19816 2017-08-11 17:04:07
Ez vágott és hülyék csinálták!
19818   parampampoli • előzmény19812 2017-08-11 16:39:58
Ez nem az 1. hanem a 3. felvonás áriája.
19817   parampampoli • előzmény19815 2017-08-11 16:39:20
Sajnos már a MET legutolsó Turandotjában úgy énekelt. Számomra már több éve elviselhetetlen.
19816   parampampoli • előzmény19814 2017-08-11 16:38:34
Már egy egész napja írom, csak a süket nem hallja, meg az, aki nem ismeri az Aidát. (Hogy vágott-e, vagy felvételi hibás, azt nem lehet eldönteni. Ha vágott, még súlyosabb hiba, mert azt mutatja, hogy hülyék csinálták.)
19815   telramund 2017-08-10 21:49:31
Szörnyű ,hogy le kell írnom. de az orangi Aidában pár napja Marcello Alvarez úgy énekelt ,mint Eyvazov Brrrr
19814   telramund 2017-08-10 19:28:23
A YT részletben nem betoldott hang van,hanem összevágott.Csodálom, hogy senki nem hallja!
19813   Edmond Dantes • előzmény19812 2017-08-10 18:18:30
Persze mindenre lehet azt mondani: "csak". Máris válaszoltunk magamnak :-)
19812   Edmond Dantes 2017-08-10 18:15:36
Meghallgattam a kérdéses hangot: szimplán nem értem, minek az oda? Olyan nagy züfec? Álmomból felkeltve is kapásból mondok legalább három helyet, ahol a szoprán szerintem sokkal inkább elbűvölheti hallgatóságát magas hangjaival: O patria mia-ária záró hang, Aida-Radames duett (III.felv.) közepén, II. felv. fináléban szintén valahol a közepén. Ez az I. felv.-beli hang-toldalék nem tiszteletlen vagy ízléstelen, inkább a de minek? kategóriába tartozik.
19811   Momo • előzmény19807 2017-08-10 15:44:33
Kedves Klára, senki nem csinálná ezeket, ha a közönség ott helyeben nem díjazná az ilyesmit. Ez hozzá tartozik a műfajhoz. Az opera alapvetően egy színházi műfaj, az élő közönséggel való kapcsolatban alakultak ki ezek a "bravúrok". Az egy más kérdés, hogy közben megjelent a hangfelvétel gyakorlata, és a lemezekre is felkerül ez-az, ami az élő előadásokban megszokottá vált. Szerintem van, ahol erőltetett, és van, ahol kimondottan jót tesz a zenének.
Hát ez ilyen.
19810   parampampoli • előzmény19809 2017-08-10 15:38:25
Ön hajtogatja továbbra is téves teóriáját, nem vitatkozom tovább vele. Amit viszont a videóban kifogásol, azt mutatja, hogy az Aida kérdéses részét nem ismeri, ráadásul nem hallja a felvételi hibát. Ezzel még kevésbé van kedvem vitatkozni.
19809   Klára • előzmény19806 2017-08-10 15:30:53
Ez felfogás kérdése, ebben nem muszáj egyetértenünk.
Én éppen a jó ízlés határainak a feszegetését érzem az ilyen hangi bravúrokkal - a közönség emlékezetében az előadás, az alakítás és a szerep megformálása maradjon meg, nem egy-két bravúr. Egyébként ez tiszteletlenség a bravúrra nem vágyó, vagy bravúrozni az ária jellege miatt nem tudó kollégákkal. Nem beszélve arról, hogy mi maradna az eredeti műből és meddig tartana, ha minden szereplő megtűzdelné saját dallamát némi betoldással?
De ez az én véleményem, amit nem kötelező elfogadni.
Egyébként a nekem nem tetsző hely:
https://www.youtube.com/watch?v=QnK_DH0fr2Q
1:24 - 1:25
19808   parampampoli • előzmény19807 2017-08-10 15:20:10
Azon a ponton hibás a felvétel, és egy kis ugrással rögtön a magas C-s frázist mutatják. Nyugodjon meg, semmi betoldás nincs, Netrebko a kotta szerint énekel. Az elv, amit hirdet, téves, ha mindenki osztaná, nem lett volna Callas legendás Aidája Mexikóban, nem lett volna Caballé Don Carlos-fináléja Veronában és a MET-ben, és így tovább. Az énekesek szintkülönbsége többek közt abban is megmérettetik, hogy mi az, amiben többek, jobbak, mint mások.
19807   Klára • előzmény19806 2017-08-10 15:05:52
https://www.youtube.com/watch?v=QnK_DH0fr2Q
1:24-1:25

Felfogás kérdése.
Szerintem a zeneszerző darabját adják elő, nem pedig "X.Y művész vagy Z.Q.művésznő" magánszámát. Amennyiben mindenki azt és ott told bele, ahol és amit akar, háttérbe szorulnak azok a pályatársak, akik nem rendelkeznek magamutogató hajlamokkal, "csak" eléneklik az eredeti áriákat. De ez persze az én véleményem, amit nem kötelező osztani.
19806   parampampoli • előzmény19805 2017-08-10 14:51:23
Milyen betoldott hangot tetszik ebben hallani? Mert én semmilyet.

Egyébként az opera műfajához hozzátartoznak a hangi bravúrok, és valakinek van mivel bravúroskodni, tegye meg nyugodtan, ha a jó ízlés határain belül marad. És ez semmiképpen nem a mű meghamisítása. Muti sok előadást tett tönkre a partitúrához való doktríner hozzáállásával. Ha pedig elhagynánk az évtizedek során előadási hagyománnyá vált díszítéseket, betoldásokat, a Luciánál unalmasabb opera nem lenne a világon.
19805   Klára 2017-08-10 12:43:36
Egy dolgot azért nem értek! Másnál sem, az 'isteni" Annánál sem! Miért kell egy zseniális zeneszerző által csodálatosan megírt áriába belelopni egy oda nem írt és oda nem illő magas hangot? Csak, hogy megmutassa, hogy "neki ilyen is van"? És milyen karmester az, aki ezt eltűri? (Most ne gyertek avval, hogy bezzeg a stretta magas C-je sem Verdi, mert az már szinte hagyomány.) Nem vagyok barátja sem a húzásnak, sem a különféle betoldásoknak, csingilngiknek, mert mindkettő az eredeti mű meghamisítása.
Lásd:
https://www.youtube.com/watch?v=QnK_DH0fr2Q
19804   lujza • előzmény19780 2017-08-10 01:59:58
Érdekes, korábban itt olvastam egy interjút Netrebkoval, melyben kifejtette, mennyire utálja a modern rendezéseket. Egy Aidában például legyenek elefántok. És most dicséri ezt az egyszerű, tiszta rendezést. Senki se következetes. (Különösen, ha királyi fejdíszt csinálnak neki rabszolgalányként.)
19803   telramund • előzmény19801 2017-08-09 15:15:37
Azt még megvárjuk!
19802   Klára • előzmény19801 2017-08-09 12:13:49
Miért is vagyunk meglepve? Manapság sajnos akárki rendezhet és akárki felléphet!
Pár hónapja egyeztünk meg, hogy a MET-ben mostanság fellépő "művészek" egyike-másika egy középkategóriás német, vagy bármelyik zenei kultúrával és múlttal rendelkező operában nem biztos, hogy felléphetne! Az idei bayreuthi Tannhäuser rendezésében sem értettem pár dolgot. A tavalyi Parsifal előadás pedig egyenesen botrányos volt rendezésileg. És a mai napig nem tudjuk, miért lépett vissza Andris Nelson a vezényléstől!
19801   ladislav kozlok 2017-08-08 21:09:14
Hát már Salzburgban is akárki rendezhet ?
Shirin Nezhat rendezése nagyon nem tetszett. Majd meglátjátok szombaton.
Netrebko fenomenális Aida.
19800   ladislav kozlok 2017-08-08 21:09:12
Hát már Salzburgban is akárki rendezhet ?
Shirin Nezhat rendezése nagyon nem tetszett. Majd meglátjátok szombaton.
Netrebko fenomenális Aida.
19799   parampampoli • előzmény19794 2017-08-08 18:01:35
Miért gondoljuk, hogy minden kritikus egyformán szereti Netrebkót? Miért gondolnánk, hogy minden néző egyformán szereti? Az általad idézett passzusok túlságosan nagy rokonszenvről nem tanúskodnak.
19798   parampampoli • előzmény19791 2017-08-08 17:59:49
Az Aida eddig publikált részleteiben semmiféle lebegés nem hallatszik. Hogy egyébként igen vagy nem, kiderül 12-én.
19797   parampampoli • előzmény19795 2017-08-08 17:57:40
Dusek részletesen elemzi Netrebko teljesítményét a III. felvonásban is, és amíg nem hallom magam az ellenkezőjét, neki hiszek a kritikusok közül. Mert általában egyet szoktam érteni a véleményével.
19796   Heiner Lajos • előzmény19794 2017-08-08 16:07:07
De a Fanciulla utolso felvonasa (majdnem) Ramerrez felvonasa...
19795   Edmond Dantes • előzmény19794 2017-08-08 15:09:28
pontosabban: éppen hogy nem az utolsó felvonás Aida felvonása.
19794   Edmond Dantes • előzmény19790 2017-08-08 15:08:07
Bevallom, főleg a Netrebkoról szóló fejezeteket olvastam el alaposabban: nekem mindkettőből az jön le, hogy "elvtársak, elvtársnő, vannak (még?) gondok". Az egyikben: "Oft zittert die Stimme, zumal bei Spitzentönen, nur selten gibt es butterweiche Höhenflüge", a másikban "...enttäuschte die Erwartungen nicht. Vor allem im letzten Akt..." (kiemelések tőlem)...miközben tudjuk: éppen hogy az utolsó felvonás nem Aida felvonása. És érezni vélem utóbbi cikk végén a finom iróniát a "Patria mia"-ária utáni "kelleténél hosszabb ujjongás" és az előadásvégi "Beifallsorkan für Netrebko, Muti und Co..." említésekor.
19793   Edmond Dantes • előzmény19792 2017-08-08 14:37:26
Félnie nem kell, de mégiscsak Aida a "prima donna". Egy jó Adalgisa sem fél (n a g y o n) Normától, de kb. status idem mint Aida/Amneris. Megette a fene azt az előadást, ahol Amneris leénekli Aidát... volt már "szerencsém" ilyenhez, neve(ke)t nem írnék...
19792   telramund • előzmény19788 2017-08-08 12:37:36
Aztán már egy jó mezzonak nehogy félni kelljen egy szoprántól az Aidában.Inkább kedvét szegték valószínűleg.Egyébként is nem hiszem ,hogy nem volt jó.
19791   telramund • előzmény19788 2017-08-08 12:35:20
Ha Te azt a lebegést nem hallod,azt nem hiszem el!Nem először lehet nála abban a hangtartományban hallani,különösen mióta szétfeszített ajakkal énekeli a mély hangjait.
19790   parampampoli • előzmény19789 2017-08-08 11:44:53
Egymással meglehetősen ellentétesek. Az egyik ellentétes a korábbival is. Szóval mindenki dönthet majd önmaga, ha meghallgatja a közvetítést.
19789   Edmond Dantes 2017-08-08 11:11:05
Egy kiegyensúlyozottnak tűnő kritika

és egy másik

objektívnek tűnő itt.

19788   parampampoli • előzmény19787 2017-08-08 10:54:29
Kedvencei mindenkinek vannak, ami nem baj, ha van mellé jó füle. Neked is vannak kedvenceid, pl. Semenchuk. Akinek pont azért volt nehéz helyzete, amire te is célzol. De ezt tudhatta, mikor elvállalta a salzburgi felkérést. (Netrebko hangjában semmi lebegést nem hallok. Meliében annál inkább.)
19787   telramund • előzmény19786 2017-08-08 10:27:20
Hát én sem lennék lelkes mondjuk,ha nem utolsó sztárként, helyenként meg sem említenének az előzmények során.Egyébként tegnap a korábban említett műsorban Netrebeko részletében hangja bizony a magas regioban lebegett és más színben szól ,mint korábban ,sajnos a C -ig nem jutottunk el.Bár ,mint volt koloratukézségű lírai szopránnak az a C nem lehet gond.Duseknek vannak kedvencei,hál Istennek a legnagyobb jelenkori énekesnő is az-nem Netrebkora utalok azt gondolhatod.
19786   parampampoli • előzmény19784 2017-08-08 09:59:43
Dusek, aki a Merker egyik legmegbízhatóbb kritikusa, nem azt írta, hogy olyan rossz volt, hanem egész este feszült volt, vagy mert nem volt jó formában, vagy a folyamatosan énekelt drámai fach bosszulja meg magát. Ez utóbbit csak kérdezi inkább, mint állítja. Egyébként miért ne lehetne Semenchuk gyengébb formában? Ő is csak ember, és egyáltalán nincs könnyű pszichikai helyzetben ebben a salzburgi Aidában. Reméljük, 12-re legjobb formájába hozza magát. Ez az ő érdeke, de a miénk még inkább.
19785   parampampoli • előzmény19783 2017-08-08 09:53:28
A két piano közt akkora a különbség, mint ide Lacháza. Muti Aidáiban mindig bőven volt piano, ott, ahol kellett, ha volt énekesnő, aki meg tudta csinálni őket. És még ő se mindig.
19784   telramund 2017-08-08 08:49:17
Na azért, ha Semenchuk rossz formájában volt ,akkor sem lehetett olyan rossz,ahogy Dusek szakértő írja.Majd meghalljuk szombaton!
19783   telramund 2017-08-08 08:43:39
Ez kell a népnek .Essünk csak túlzásokba.Ilyen még nem volt.Oh dehogynem 100,csak nem ekkor felhajtással.Tegnap A Kulturmontag című kultúrális híradóban pár mondatot mondott Muti is.Kihangsúlyozta, hogy Verdi rengeteg "p" és "pp" és "dolce" istrukciót írt a partiturába .Tehát ne tessenek csodálkozni ,hogy lesz belőle bőven.Remélem most a lelkesedés hangja fog utána szólni,nem úgy ,mint Kaufmann "p" éneklése után,mert ő is csak arra hivatkozik,hogy mi is van a partitúrában, legyen az Verdi vagy Wagner.
19782   parampampoli • előzmény19779 2017-08-07 23:54:44
Az előbbinél részletesebb és szakszerűbb

SALZBURG/ Großes Festspielhaus: AIDA – Sensationsdebüt von Anna Netrebko. Premiere

Salzburg/ Großes Festspielhaus: WENN SICH DER OPERNHIMMEL ÖFFNET: ANNA NETREBKO’S SENSATIONSDEBÜT ALS AIDA (6.8.2017)


„Liebestod“ à la Giuseppe Verdi: Aida und Radames sterben freiwillig gemeinsam und nehmen vom „Tal der Tränen“ mit den Worten „Si schiude il ciel“ – „Wenn sich der Himmel öffnet“ Abschied. Und dieser emotionale Flow ging diesmal voll auf das Konto von Anna Netrebko: hier öffnete sich wahrlich der Opern-Himmel! Ihr Rollendebüt als Aida war tatsächlich sensationell und man muss in der Chronik der Oper bis in die Goldenen 50er und 60er Jahre zurückblättern, will man Vergleichbares finden. Die russische Diva hat die große, blühende Höhe für den Triumph-Akt, sie besteht mit ihrem dramatischen Sopran gegen den riesigen Chor, das Orchester und alle Kollegen; aber sie verfügt zudem auch über die zartesten Piani in der Nilarie, im großem Duett mit Radames („Fugir“) oder in der Final-Szene. Dazu kommt, dass die Stimme der Netrebko keinerlei Schwierigkeiten mit der tiefen Lage hat: sie will offenbar ihren Mezzo-Kolleginnen zeigen, was Belcanto-Qualität im dunklen „Samt“ der unteren Tessitura bedeutet.

Und Nerven hat die russische Primadonna mit österreichischem Pass offenbar überhaupt nicht. Oder sie sind aus Stahl. Denn das Hauptproblem dieser Premiere war wohl der hohe Erwartungsdruck, der nur teilweise eingelöst wurde. Vor allem die sehr statische Regie der iranischen Foto-und Video-Künstlerin Shirin Neshat polarisierte das Publikum, auch beim Ensemble gab es Schwachstellen. Immerhin stand ein frischer, jugendlicher Radames mit Francesco Meli, der sich seit seinem Manrico enorm gesteigert hat, zur Verfügung.

Und auch Riccardo Muti mit den Wiener Philharmonikern und dem Wiener Staatsopernchor (L: Ernst Raffelsberger) gehört zu der Haben-Seite dieser Premiere. Doch halten wir uns an die Chronologie: im Vorspiel der 1871 in Kairo uraufgeführten Oper von Verdi versucht Riccardo Muti den kammermusikalischen Charakter zu betonen und nicht den pathetischen „Kriegs-Sound“. Dann die erste Szene: Dmitry Belosselskiy als düsterer Ramphis bleibt auch in der Folge die beste der „tiefen Männer-Stimmen“. Dann eine wahrlich grandiose „Celeste Aida“ von Francesci Meli (aus Genua): mühelos, hell, mit Emphase vorgetragen. Nun Auftritt von Amneris: Ekaterina Semenchuk wirkt den ganzen Abend angestrengt, nicht in Form – entweder rächt sich das permanente „dramatische Fach“ (von Azucena bis Eboli) oder sie hatte einfach keinen guten Abend. Inzwischen wird klar: die Inszenierung von Shirin Neshat (Bühne Christian Schmidt) setzt ganz auf starke Bilder, verzichtet auf jeden Orientalismus.

Endlich Auftritt von Aida: die russische „primadonna assoluta“ bringt sofort jene Spannung, die alle erhofften. Sie ist keine Sklavin, sondern selbstbewusste „Rivalin“, ihr phantastisches blau-graues Kostüm (Tatyana van Walsum) könnte bei einem internationalen Mode-Event reüssieren. Erster Höhepunkt: „Ritorna vincitor!“ Als Sieger kehre heim. Die Arie der äthiopischen Prinzessin als Wechselbad zwischen Liebe zu Radames und Patriotismus. Die Gefühle wogen wie das wilde Meer. Doch die Hoffnung stirbt zuletzt. Anna Netrebko hat bereits zu diesem Zeitpunkt alles gewagt und alles gewonnen. Und so blieb es auch: der König von Robert Tagliavini war zu bieder und den Raum-Dimensionen des Großen Festspielhauses nicht ganz gewachsen.

Das gilt dann auch für den Amonasro von Luca Salsi. Er wirkt wie der jüngere Bruder von Aida. Dazu ein statischer Triumphmarsch – spätestens hier wird klar, dass das Konzept der „großen Bilder“ nicht wirklich aufgeht. Aber was soll’s wenn man einen so herrlichen Nilakt mit mühelosem hohen Piano-C erleben kann. Und auch das Duett mit Radames hat man selten so verführerisch, so hoffnungsfroh gehört wie bei dieser Premiere. Die Gerichtsszene war dann wieder ein kleiner Rückschritt, am Ende wurde der Tenor auch etwas müde. Aber der überirdische Klang von Anna Netrebko entschädigte dann im Finale für alles, was zu einer Sternstunde fehlte. Das Aida-Rollendebüt von Anna Netrebko ist jedenfalls schon jetzt in die Operngeschichte eingegangen! Und der Opernhimmel hat sich geöffnet!

(Peter Dusek)
19781   Haandel • előzmény19780 2017-08-07 20:09:21
AIда
19780   Haandel • előzmény19779 2017-08-07 19:59:16
AI da

(Daда ;-)
19779   Edmond Dantes 2017-08-07 10:10:55
Az (egyik?) első kritika a salzburgi Netrebko-Aidáról.
19778   nickname • előzmény19776 2017-08-06 20:24:15
Nem gondolta senki, hogy nem ismered. De ha valamivel is bosszantottalak elnézést kérek, mert nem akartam.
19777   nickname • előzmény19775 2017-08-06 20:20:12
Nagyon jó darab! A szentpétervári előadást megnéztem DVD-én, a debrecenit láttam élőben is.
19776   telramund 2017-08-06 18:49:43
Teljesen felesleges felsorolni az XX.sz jelentős operáit.Ezeket mind ismerem.Kihangsúlyoztam, ,hogy "számomra".tehát csak a saját ízlésemet minósítettem , és nem más műveket degradáltam.
Tényleg legjobb ide semmit nem írni,mert vagy nem tudnak vagy nem akarnak olvasni!
19775   Momo • előzmény19774 2017-08-06 17:46:53
Ami Prokofjevet illeti: A tüzes angyal...? Igazán ütős darab. Ráadásul - szerintem - érdemes mindaz orosz, mind a francia változattal megismerkedni.
19774   nickname 2017-08-06 17:21:37
Huszadik századi operák közül én többet is nagyon szeretek: Vérnász, Wozzeck, Jenufa, Kátya Kabanova, Peter Grimes, Lucretia meggyalázása, Elektra, Salome, Katyerina Izmaljova, és Az orr is zseniális! Nemrég láthattam élőben is a bécsi előadást, nagyszerű volt szerintem. És ott van még a Kékszakállú, a Karmeliták, a Mathis a festő, és szerintem Prokofjevnek is vannak kellemes darabjai. Még a Háború és békét is megnéztem DVD-én, a párizsi előadást, vannak benne szép részletek. De hát én mindenevőv vagyok, így még a Mózes és Áront is többször végig hallgattam, és Szokolay Hamletjét is élveztem tavaly az Erkelben. Ja és Puccinitól a Nyugat lánya - végül is az is 20- századi.
19773   Edmond Dantes 2017-08-06 15:33:46
Az (operai) világ szeme ma Salzburgra szegeződik
19772   telramund 2017-08-06 11:17:45
Korábban volt szó Muszorgszkijról.Orosz zeneszerzőknél előfordult,hogy más végezte a hangszerelést.Katyerina esetében pedig ki kívántam hangsúlyozni Sosztakics ezen nagyszerű teljesítményét is!Valóban voltak más operák is a 2o sz-ban.De mint a pofonok ,úgy az ízlések is különbözőek.A felsorolt operáknál ,legyen az Bartók vagy Janecek ezt a művet jobbnak tartom,mint ahogy Verdinél is jobban szeretem a korai-középső operáit ,mint a későbbieket.Szerintem az a fontos,hogy van rálátásom úgy az egész opera és énekes történelemre.A múltbeli és jelenkori operajátszásra!
19771   Momo 2017-08-06 11:00:39
Egyetértek. Én is nagyon szeretem. (Ezt kivételesen én is Sosztakovics hangszerelésében.)

:-)
19770   Heiner Lajos • előzmény19769 2017-08-06 10:55:35
Ki hangszerelte még, ha Sosztakovics saját maga is?
XX. század, opera - a Jenufa, a Turandot, a Kékszakállú a süllyesztőben?
Amúgy láttam Salzburgban, és nem csak meghallgattam a Sosztakovics-operát anno, Gergiev vezényletével. Tényleg zseniális darab.
19769   telramund 2017-08-06 09:46:35
Tegnap volt szerencsém meghallgatni Sosztakovics Lady Macbeth von Mzensk azaz Katyerina Izmajlova csodálatos előadását Salzburgból.Számomra a mű a XX század legjobb operája,Sosztakovics saját varázslatos hangszerelésével.Nina Stemme énekelte Katyerinát.Szép hangon ,nagy átéléssel.Ki kell emelnem még Szergej szerepében Brandon Jovanovichot.Aztán a csodát a Bécsi Filharmonikusokat a zseniális Mariss Jansons dirigálása alatt.A rendezésről csak pár kockát láttam.De az is nagyon ígéretesnek tűnt.Sajnálom,hogy a közvetítési tervben nem szerepel .
Maga a mű varázslatos zenéjével fogott meg.Gyakorlatilag az összes hozzáférhető vagy talán még több felvétel megvan.Számomra mégis az etalon a csaknem évtizede Budapesten játszott Kisvárosi Lady Machbet Lukács Gyöngyi és Berczelly István főszereplésével és Kovács János vezényletével.Az akkori katarzist semmi nem múlta felül.A Salzburban játszott előadás sem.Pedig nagyszerű volt.
19768   Haandel 2017-07-26 20:00:11
BR-Klassik | Themen
Bayreuther Festspiele
19767   Búbánat • előzmény19766 2017-07-24 09:12:51
Az Opera 2018-ban a Saaremaai Operafesztivál vendége lesz

„Amit pedig mi hozunk jövőre, azt másfél éve zajló egyeztetés után tudtuk bejelenteni. Egyfelől az észt partner kérte A cigánybárót, amelynek kedveltségét és magyaros zamatát jelölték meg okként (mikor felmerült, még meg sem volt a premier, csak terveket tudtunk mutatni, meg persze, egy sereg egyéb produkciót), és utazik a szintén tavaly kihozott Traviata-produkció és egy régi kedvenc, a Figaro házassága, amelybe pedig annak ellenére szerettek bele, hogy valóban nem mai csirke, elmúlt húszéves, de örökifjú.
Ma még bejárjuk a backstage-et, belenézünk a németek Lohengrin-próbájába, vizslatjuk a szálláslehetőségeket. Az egész kisváros német zászlókban: jövőre magyar lobogó lesz a helyükön. 220 magyar művész ės munkatárs kel majd útra jövő ilyenkor, és egy egész hetet tölt itt, minden költségünk fedezik – a három előadás után még egy magyar-olasz operagálát is játszunk itt, balettbetétekkel.”
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Farkas Eszter (cimbalom)
Foglakozásvezetők: Haraszti Rita, Kósa Dávid
"Liszt-Kukacok Akadémiája"

10:30 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

Várjon Dénes (zongora), Biczó Bernadett, Várkonyi Zsófia (hegedű), Baksai Réka (brácsa), Kirkósa Tünde (cselló), Szappanos Edit (ének)
Meseillusztrátor: Kőszeghy Csilla
Narrátor: Simkó-Várnagy Judit
"kamara.hu - a Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja"
"Hamucsellócska"
Zenés mese a Hamupipőke nyomán

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Horváth Ágnes (brácsa), G. Horváth László (hegedű), Háry Péter (cselló), Szűcs Péter (klarinét), Kiss Péter (zongora)
MOZART: Esz-dúr („Kegelstatt”) trió zongorára, klarinétra és brácsára, K. 498
LISZT: Obermann völgye
DEBUSSY: G-dúr trió

11:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Said Tichiti (ének, guembri, ud, ütőhangszerek), Ibrahima Fall
(djembe, balafon), Khalid Moutahir (ének, ütőhangszerek), Fehér Károly, Somogyvári Balázs, Merkovics Zoltán (ütőhangszerek)
"Zenél a világ! - A Szaharán innen és túl"

15:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Zenekar
mesélő: Lukácsházi Győző
"Bonbon matiné"
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

16:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

"Demeniv Mihály, harmonikaművész és tanítványai, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola növendékeinek koncertje"
Szerkesztő-műsorvezető: Becze Szilvia

17:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Szabóki Tünde, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Cser Krisztián, Kovács István (ének)
Lutheránia Énekkar
Budapesti Vonósok
Vezényel és a műről előadást tart: dr. Kamp Salamon
"Budapesti Vonósok – Bach közelében 1."
J.S. BACH: János-passió BWV 245
Jézus elfogatása
Péter megtagadja Jézust

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Lesták Bedő Eszter (hegedű, barokk hegedű), Pilz János (hegedű, barokk hegedű), Rajncsák István (barokk brácsa), Mahdi Kousay (cselló, barokk cselló), Sovány Rita (viola da gamba, barokk cselló), Martos Attila (violone), Pivon Gabriella (barokk fuvola),
Cszizmadia Angelika (csembaló), Dinyés Soma (orgonapozitív, csembaló),
Varga Judit (csembaló)
"Kamarazene korhű hangszereken"
BIBER: e-moll szonáta, C. 142
J.S. BACH: D-dú;r gambaszonáta, BWV 1028
J.S. BACH: g-moll triószonáta, BWV 1029
MOREL: Chaconne en Trio
PACHELBEL: c-moll partita
J.S. BACH: C-dú;r triószonáta, BWV 1037
J.S. BACH: 5. Brandenburgi verseny, BWV 1050

17:30 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Szecsődi Ferenc, Csévi Flóra (hegedű),
Szentpéteri Gabriella (zongora),
Kiss Zenede tehetséggondozott növendékei
"Ünnepi koncert - a Klebelsberg Kuno Hét programja."
Ignaz Pleyel, Rózsa Miklós és Hubay Jenő

18:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Michel Béroff (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Csaba Péter
FRANCK: Szimfonikus variációk
RAVEL: Zongoraverseny bal kézre
SIBELIUS: II. szimfónia

18:55 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Metropolitan Operaközvetítések a MűPában"
THOMAS ADÈS: Az öldöklő angyal

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horti Lilla, Megyimórecz Ildikó (szoprán), Erdős Attila (bariton), Pataki Bence (basszus), Virág Emese (zongora)
Műsorvezető: Kovács Sándor
Művészeti vezető: Marton Éva
"Mihalovich-dalok"
Emlékezés a 175 éve született zeneszerzőre, a Zeneakadémia rektorára

19:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Bándi János, Bándi Írisz Réka (ének)
Salgó Tamás (zongora)
HANDEL: Jöjj, béke angyala (duett)
LULLY: Gavotte / hegedű szóló (Bándi Írisz Réka),
ERKEL: Bánk bán/Bánk-Gertrudis (duett)
WAGNER: Tannhäuser / Romerzählung (Bándi János)
VERDI: A trubadúr / Máglyaária, (Bándi Írisz Réka)
BIZET: Carmen / Seguidilla (duett)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Feriencsik László (fagott)
Capella Savaria
Művészeti vezető: Kalló Zsolt
JOHANN DAVID HEINICHEN: G-dúr concerto, S. 214
JOHANN FRIEDRICH FASCH: C-dúr fagottverseny, FaWV N:C1
WILLEM DE FESCH: E-dúr concerto grosso, op. 3/3
WILLEM DE FESCH: a-moll concerto grosso, op. 3/6
JOHANN DAVID HEINICHEN: G-dúr concerto, S. 213

19:00 : Budapest
Benczúr Ház

Ishimoto Hiroko (zongora)
"Női szerzők a férfiak árnyékában"
Fanny Mendelssohn, Teresa Carreno, Lili Boulanger, Elfrid Andrée, Benna Moe, Haruna Miyake, Agathe Backer, Dora Pejacevic és Amy Beach művei

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Simon Izabella, Várjon Dénes, Roman Rabinovich, Érdi Tamás (zongora)
Veronika Eberle, Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian, Andrea Hallam (brácsa), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló), Fejérvári Zsolt (nagybőgő)
Radovan Vlatković (kürt), Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott)
"kamara.hu - a Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja"
DEBUSSY: En blanc et noir
CHOPIN: cisz-moll noktürn, Op. posth.
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, Op. 23
JANÁČEK: Concertino
JANÁČEK: Pohádka
SCHUBERT: A-dúr („A pisztráng”) zongoraötös, D. 667

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kruppa Bálint (hegedű)
Szent Efrém Férfikar (karnagy: Bubnó Tamás)
Concerto Budapest
vez.: Rácz Zoltán
"Orbán 70, Csíky 80"
ORBÁN GYÖRGY: Serenata No.1
ORGÁNY GÖRGY: Hegedűverseny
CSÍKY BOLDIZSÁR: Új mű - ősbemutató
CSÍKY BOLDIZSÁR: Gulag

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Solti Kamarazenekar
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Bogányi Gergely (zongora)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Cristian Mandeal
"Élet és halál táncai"
BARTÓK: Táncszvit
LISZT: Haláltánc
RICHARD STRAUSS: Hétfátyoltánc
DEBUSSY: A tenger
A mai nap
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1899 • Ormándy Jenő, karmester († 1985)
elhunyt:
1986 • Bárdos Lajos, zeneszerző, karnagy (sz. 1899)