vissza a cimoldalra
2019-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3290)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (78)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1805)
Franz Schmidt (3456)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3507)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4458)
Legyen a zene mindenkie! - avagy mit tehetnenk a mai magyar enekoktatasert (62)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2356)
Erkel Színház (10373)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4609)
Élő közvetítések (8244)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7232)
Palcsó Sándor (269)
Chopinről - mélyebben (423)
Kedvenc előadók (2842)
Opernglas, avagy operai távcső... (20353)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Miért jó kórusban énekelni? (daunerni, 2002-08-29 12:20:39)

   
706   Búbánat 2018-08-04 22:44:23

Walter Judit lesz a Magyar Rádió Gyermekkórusának új vezető karnagya

Írta

Papageno - 2018. augusztus 3

Matos László fél évtizedes munkássága után Walter Judit veszi át a Magyar Rádió Gyermekkórusának vezetését.

A kórus erdélyi-partiumi hangversenykörútja koronázta meg a gyermekkar és vezető karnagyuk, Matos László fél évtizedes együttműködését. A nemzetközi hírű karnagy most megválik a Gyermekkórustól, tudományos és pedagógiai tevékenységét más területen folytatja.

A Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek vezetősége a vezető karnagyi és művészeti vezetői feladatokkal a kórus eddigi betanító karnagyát, Walter Juditot bízta meg, akit munkájában továbbra is segít a “Picurkák” és a “Palánták” karnagya, Vargáné Körber Katalin.

Walter Judit

Walter Judit a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán 1998-ban szerezte középiskolai énektanár- és karvezető diplomáját – Szesztay Zsolt, Sárosiné Szabó Márta, Török Ágnes és Berkesi Sándor növendékeként.

Ezt követően egykori iskoláiban, a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában valamint a Debrececeni Egyetemen tanított szolfézs, zeneelmélet, népzene és modern zene tantárgyakat.

Gyermekei születését követően családjával együtt Budapestre költözött, ahol a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény szolfézs-zeneelmélet tanára lett.

2016 áprilisa óta a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola  rádiós osztályainak énektanáraként, 2016 szeptembere óta pedig a Magyar Rádió Gyermekkórusának betanító karnagyaként dolgozott.

Walter Judit kinevezését a Gyermekkarnak otthont adó Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola vezetősége és tantestülete is támogatja, egyúttal pedig köszönetét fejezi ki dr. Matos László karnagynak az elmúlt évek harmonikus és magas színvonalú szakmai együttmüködéséért.

705   smaragd 2018-07-01 12:56:40

 

FLASH MOB a Gregor József Általános Iskolában 

Szabó Ágnes karnagy, zenepedagógus köszöntése 

Az Évzáró Hangversenyt 2018. május 25-én rendezték meg, a nagy érdeklődésre való tekintettel ezúttal a megfelelő méretű iskolai tornacsarnokban. Ez évben szeretve tisztelt Ági néni első évfolyamának egykori tanulói is felejthetetlenné kívánták tenni a gondosan összeállított, szép műsort. Már hónapokkal korábban elkezdődött a szervezés, először abban állapodtak meg, hogy egykori kedvenc énekkari darabjukkal, Kemény Egon – Soltész Erzsébet: „Köszöntsük jó tanítónkat!” című pedagógusnapi énekkari dalával fognak fellépni, a legnagyobb titoktartás mellett felelevenítve és az iskola valamennyi kórusával betanulva. Megtalálták a kottát és az örökösök hozzájárulását is megkapták az előadáshoz. Végül eljött a hetek óta feszülten várt pillanat – pisszenés nélkül figyeltek a nézőtéren a beavatott szülők is – amikor a színpadon a bekonferált, program szerinti műsorszám helyett váratlanul a régi és mai tanítványok együtt énekeltek és egy szál virággal a kezükben búcsúztak meglepődött tanárnőjüktől, aki az iskolában eltöltött negyven éves értékes és elismert pedagógiai munkája végeztével nyugdíjba vonul. 

Iskolaigazgató: Bella Tibor 

Vezényelt: Dávid Krisztina 

Zongorán kísért: Bolyosné Pethő Ildikó 

Az igényes és szép iskolai "performance" videója itt tekinthető  meg / YT

704   Búbánat • előzmény703 2018-01-09 10:16:03

Bölcs döntés.

703   ladislav kozlok 2018-01-09 09:23:49

A francia oktatásugyi minister betiltotta az iskolákban a mobilhasználatott,  ahelyett  minden francia iskolában kotelezové teszik a korus/ban/ éneklést.

Kovetendo példa,     www.operaplus.cz

702   Búbánat • előzmény701 2014-07-17 10:05:31
"III. Muzsika Hídja Nemzetközi Kórusfesztivál"
701   Búbánat 2014-07-17 10:04:22
2014. július 18 és 21. között rendezik meg a III. Muzsika Hídja Nemzetközi Fesztivált Budapesten a Klebelsberg Kultúrkúriában és Balatonon (Tihanyban).

A megmérettetésre és baráti találkozóra a világ legjobb egyházzenei és civil amatőr kórusai kaptak meghívást.
A kórusfesztivál középpontjában Kodály Zoltán, Bartók Béla művei, egyházzenei kórusművek állnak, és az európai és Távol-keleti művek párbeszéde és találkozása szerepel. A verseny és a rendezvény lehetőséget kíván biztosítani a civil és egyházzenei műveknek közönséggel való megismertetésére is.

A nonprofit rendezvény fő célja az európai és kínai kultúra találkozása, megismerkedése. A zene, az éneklés tölti be a közvetítő híd szerepét, amelyen keresztül a különböző vallású és kultúrájú emberek megismerhetik egymásban a különbözőség szépségét, méltóságát – az emberi méltóságot, ezáltal mindazt, ami a másságon túl közös bennük.

A nemzetközi kórusfesztivál nyitottsága, magas művészeti színvonala és sikere érdekében a III. Muzsika Hídja Nemzetközi Fesztivál Szervezőbizottság a zsűribe kimagasló nemzetközi szakembereket kért fel. Valamennyien neves művészek, karnagyok, karmesterek Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Görögországból, Spanyolországból, Ukrajnából, Lengyelországból, Romániából, Szlovéniából, Kínából és Magyarországról.

Forrás: Fidelio.hu
700   oicka 2014-04-22 10:01:23
Száz kórustag énekelt a földvári fúvószenekarral
04.17. 15:12
Fónai Imre, Czene Attila
Carmina Burana fúvószenekarra és százfős kórusra: ez volt a fénypontja a jubileumát névadóval is ünneplő negyven éves balatonföldvári vegyeskar koncertjének.

Az első külföldi út Csehszlovákiába vezetett (1982), nyugaton az NSZK-ban énekeltek először (1986), a második tíz év alatt három karnagy is váltotta egymást – ez is kiderült az ünnepi esten elhangzott visszaemlékezésekből. S az is, hogy a jelenlegi kórusvezető, Kapusné Dojcsák Edit a csúcstartó: még 1990-ben vállalta el, a földvári zeneiskola újdonsült tanáraként. Férje, Kapus János pedig a fúvószenekart vezeti, mely különleges produkcióra vállalkozott az erre az alkalomra összeállt egyesített, száz fős kórussal: a Carmina Burana előadására. Az ünnepelt, mostantól Sonoro vegyeskar mellett a balatonszárszói Soli Deo Gloria Kórus, a Zamárdi Nőikar, valamint a földvári és szemesi gyermekkar tagjai is színpadra álltak.
699   Búbánat 2012-04-29 20:08:05
Énekesek százai varázsolnak el a MüPában
PR
MNO/MTI
2012. április 29., 17:29

Ismét több mint 400 énekes áll pódiumra május elsején este a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, ahol Vajda János Változatok című műve és Andrew Lloyd Webber Requiemje hangzik el. Közreműködik Cecilia Lloyd és László Boldizsár, az Országos Egyesített Kórust Hollerung Gábor vezényli.z Interkultur Hungária által 26 évvel ezelőtt létrehozott esemény előbb fővárosi, hét éve pedig országos énekkari találkozóvá vált, a hangversenyteremben megnyitása óta énekelünk” – mondta el a karmester az MTI-nek. Szombatra és vasárnapra szervezték meg a dunaújvárosi kórustábort – ez most rövidebb periódus, korábban egyhetes, családos táborokban próbáltak az énekesek, akik hétfőn már a fővárosban, a budapesti olasz intézetben veszik át a két darabot. Az egyesített énekkar hétfőn este pódiumra is lép. A hangversenyen közreműködő több száz fős kórus az ország több tucat városából áll össze évről évre a Művészetek Palotájában rendezett nagyszabású koncertre.

A résztvevők fele, kétharmada visszatér a táborba, és erényük – jegyezte meg a karmester –, hogy sosem jönnek készületlenül, a találkozás előtt alaposan megismerik a kottát. Az immáron több mint két évtizedes hagyománnyal bíró monumentális oratorikus hangversenyen két különleges alkotás hangzik el. „Igyekszem évről-évre más alkotói körből meríteni” – emelte ki Hollerung Gábor. „Volt olyan – szinte – slágermű, mint Verdi Requiemje. Máskor barokk kompozíciót szólaltattunk meg, például Händeltől az Izrael Egyiptomban címűt. Az utóbbi időben – mert egyre gyarapszik az irodalom – kortárs magyar zeneszerzők darabjait is műsorra tűzzük, idén Vajda János Változatok című, Szilágyi Domonkos többrétegű, briliáns verseire készült művét választottuk” – részletezte.

A játékos hangulatú, virtuóz alkotás egyszerű gyermekdalokból építkezik, a Bújj, bújj zöldág, a Kiskacsa fürdik, A Száraz tónak nedves partján alaptémájából kerekíti ki a költeménynek szövegéhez illő, egyszerre szürreális és tréfálkozó darabot – taglalta a karmester. „Nem mondhatni, hogy Webber Requiemje nagyon ritkán hallható Magyarországon, de egyáltalán nem hétköznapi alkotás, főleg azért, mert nehéz énekelni” – fűzte hozzá Hollerung Gábor. „A szerzőnek zseniális a dramaturgiai érzéke, de az énekkarral nem bánik nagyon kedvesen. A mű viszont nagyon hatásos” – vélekedett.

698   Cilike 2012-03-26 12:21:45
Jó volt látni, milyen öröm volt az arcukon, ahogy énekeltek. Ilyen programokat kéne szervezni többször, több helyen. Ilyen remek zenékkel, remek MAGYAR zenékkel.
697   waldvogel 2012-03-26 11:38:17
Tényleg jó volt tegnap az Énekel a város, főleg hogy ilyen jó fej közönség volt, aki vette a lapot. :-)
696   zalbarna • előzmény694 2012-03-26 01:01:31
Képzeld el, hogy a gyerekem mesélte, hogy számára mekkora reveláció volt, hogy több ellenséget is felfedezett, amint egyszerre ugyanazt énekelték, egy nagy csapatban.
695   Héterő • előzmény694 2012-03-26 00:32:04
Egy jó formában lévő cilicica a hároméves szünet alatt 24-et is fialhatott volna...
694   Cilike 2012-03-25 23:18:55
Eszembe jutott ma ez a topic az Erzsébet téren. Jó volt kórusban énekelni. :-)
693   Énekkaros 2009-03-14 18:12:19
Kedves Énekkarosok!
Szeretnék tőletek kérni hangszépítő gyakorlatokat a beénekléshez. Amire gondolok, pl.: d-r-m-f-sz-f-m-r d-m-sz-m-d. Miamama miamama mámémímómú.
Stb. Nehezebb is lehet, amit pl. jobb énekkarokban szoktak használni a beénekléshez.
Köszönöm, ha küldtök ilyeneket!
692   Apika • előzmény680 2009-02-04 22:06:50
Igazad van - úgy tünik. De a helyzet azért nem kéne, hogy ilyen reménytelen legyen.

Ahhoz, hogy egy énekkar - vagy bármilyen más, öntevékeny testület - hosszú távon jól működő csoport legyen, közösséggé kell, hogy váljon! A régi rendszerben működhettek még énekkarok ilyen-olyan érdekközösségek mentén - említettétek a nyugati utazások, egyáltalán: utazások lehetőségét, jogosan. Nyilván volt más összetartó erő is, de ezen most ne rágódjunk.

Mára ez nyilvánvalóan megszünt. Manapság csak az az együttes (kórus, zenekar, népitáncegyüttes, bármi) tud talpon maradni, amely élén vagy egy olyan nagy formátumú, karizmatikus tehetségű egyéniség áll, aki jóformán vállain tudja cipelni kórusát, vagy egy olyan "kemény mag", quasi "Vezetőség", aki(k) ugyanezt a kohéziós szerepet el tudják játszani. Ez(ek) a tehetség(ek) javarészt nem zenei természetű kell, hogy legyen(ek) (persze az sem árt...:-)), sokkal inkább pedagógiai és szociális érzékenységre, intuícióra, sok-sok toleranciára, humánumra, továbbá kiváló szervezőkészségre és kommunikációs képességekre van szükség. Ezeket a képességeket pedig - mint tudjuk - sem a Zeneakadémián, sem más egyetemeken, főiskolákon nemigen fejleszttik, de még csak nem is igen ejtenek egyetlen szót sem fontosságukról...
691   virius 2009-02-03 15:41:15
Egy biztos: szvsz Such Gy. és Cseh G. nem énekeltek kórusban, még az iskolában sem...
690   Kúp Flóris • előzmény675 2009-02-03 01:11:21
Bezony kiveszett a tűz
Nekemis hiányzik innen
pl a sphinx-singers fire
:(
689   eccerű • előzmény687 2009-01-11 00:49:46
Ezt én sem hiszem, de ő legalább szokta énekelni a Himnuszt nemzeti ünnepeken. Államelnökünk erre még soha nem vetemedett. Biztos rangon alulinak tartja.
688   virius • előzmény682 2009-01-10 20:41:46
Hagyd csak, ezernevű (Krafft, Indymedia stb.) barátunkból csak az irigység beszél.
Különben őbelőle sem nézem ki beírásai alapján, hogy valaha is énekelt kórusban.
687   virius • előzmény684 2009-01-10 20:39:30
No pl. én amatőr és profi társulattal is voltam külföldön...
Az, hogy a kóruséneklés sorvad, még szorosan összefügg a "Magyar politikusok zenei ízlése" c. topik témájával is, sajnos...
(Noha ez nem a homokozó, de azért megkockáztatom: pl. Fletóból nem nézem ki, hogy bármikor énekelt volna kórusban. Még iskolaiban sem...)
686   álmodó • előzmény685 2009-01-10 16:10:52
Hm? ;-)
685   álmodó • előzmény684 2009-01-10 16:10:24
De figyelj, most is mehetsz! Énekeljél,add ide a pénzt, és elengedlek.Még integetek is neked.
684   eccerű • előzmény681 2009-01-10 16:08:03
Bocs, de én az amatőr kórusokról beszéltem, ott szó nem volt mellékesről, és nagyon is kellett érte fizetni, de mehettél!!!
683   álmodó • előzmény681 2009-01-10 15:59:16
past time
682   álmodó • előzmény679 2009-01-10 15:55:38
Ez a "legszebb", igen. :-)
"Külföldre is utaznak".
Meg belföldre is. Továbbá bérletük is lehet. Ellátogathatnak a Ferihegyre időnként, megnézik hová utaznak mások (akik ugye nem énekelnek a kórusban, csak utaznak, mert úgy is lehet de úgy nem olyan jó), aztán elutazhatnak valamelyik pályaudvarra, és megcsaphatja őket a mozdony szele is...Ja nem, az nem jó. Akkor azt nem lehet csinálni a kórusban. Csak utazni,és utazni, mert aki kórusban énekel, az külföldre is utazik, evidens.
681   virius • előzmény676 2009-01-10 13:17:45
"kórussal el lehetett jutni külföldre, különösen a nyugatra jutásnak volt nagy vonzereje."
Ráadásul ezért nem kellett fizetni, sőt kaptál egy kis mellékest a hakni jóvoltából.
Az is igaz, hogy ma már oda utazhatsz, ahová akarsz, és akkor, amikor akarsz - feltéve, ha van miből!!!
680   virius • előzmény678 2009-01-04 22:21:13
És még egy: akik évtizedek alatt összeszoktak, nehezen tűrik meg maguk között a fiatalokat, belterjes, összezáró közösséggé válnak, jómagam ezt két templomi kórusnál is tapasztalom, ahová járok. Persze egyik nemzedéket sem mentem fel a felelősség alól. Az idősek felelőssége: a türelem, a befogadókészség, hogy legyen kiknek átadni a lantot, hogy legyen utánpótlás. A fiataloké: az alkalmazkodni tudás, az idősektől a szakmai fortélyok elsajátítása, a kórusba-közösségbe belilleszkedni tudás. Hát ez az, ami a két társulatnál egyik korosztály részéről sem jön össze és már a kihalás, ezáltal a megszűnés Damoklész-kardja lebeg mindkettő felett, amely végzet - ha nem változnak meg a dolgok - 5-6 éven belül bekövetkezik.
679   legszebb 2009-01-04 21:07:14
Azért jó, mert külföldre is utaznak.
678   eccerű • előzmény677 2009-01-04 15:06:34
Ezt a társaság címszó alá gondoltam érteni.
677   virius • előzmény676 2009-01-03 18:13:31
- és a legfontosabbat kihagytad, de a fentiekből is következik: olyan mocskos lett mára a világ, hogy az egyén fontosabb lett a közösségnél.
676   eccerű • előzmény674 2009-01-03 14:12:36
Sok oka van annak, hogy miért csökken drasztikusan a kóruséneklési kedv . Tk. eccerűbb, ha megvizsgáljuk, anno miért jártak annyian.
- utazás. Nézzünk magunkba, bizony nagy vonzerő volt, hogy kórussal el lehetett jutni külföldre, különösen a nyugatra jutásnak volt nagy vonzereje. (Ráadásul ezeket szolgálati útnak vették, ezért nem számítottak be a 3 évenként egyszer járó turista utakba. Ma oda mész, ahova akarsz, és akkor, amikor akarod.
- társaság. Ma már nem ilyenformában keresik az emberek a társaságot, ha egyáltalán keresik.
- szórakozás, kultúra. Anno hétfőn nem volt tévé, a többi napra is jutott vagy másfél tévécsatorna. Ma egy nadrágüzletből is zene szól - az más dolog, hogy milyen, de szól - nincs már szükség ennyi kultúrára.
- szabadidő eltöltése. Egyrészt ebből is kevesebb van, akinek van állása, örül neki, és inkább ledolgozza a napi 10-12 órát is 8 áráért, csakhogy ne rúgják ki, nem ez lesz a legfőbb dolga a maradék idejében. Pláne, hogy még a közlekedés is olyan, amilyen, a próbákról haza is kell jutni.
stb.
675   Búbánat • előzmény674 2009-01-03 13:50:40
Akkor mit szóljunk „Az énekkar mint közösség” c. topichoz, melybe utoljára 2005. 12.11-én írt be a fórum létrehozója, Csizella.

És ott van még a „Kórusok, kórusművek, karéneklés” és a „Meg kell újítani az ének-zene oktatást!” c. fórumokba írás lehetősége is…
674   virius • előzmény673 2009-01-02 20:41:47
Pontosan erről van szó, mai világunkban (Kodály országában!!!) ez látszik végleg kiveszni, a megfelelő lelkesedés.
Persze más a szólóéneklés és más a kóruséneklés, ebben igazad van.
(Hihetetlen, hogy ide egy évig senki sem írt be! Ennyire nem jó már pl. amatőr kórusban énekelni???)
673   Alvaro 2008-01-14 12:48:59
Ha megfelelő lelkesedésű társakkal vagy körülvéve, akkor jó kórusban énekelni, de ha olyanokal, akik keresztbetett lábbal énekelnek és ének szakosként nem ismerik fel Pavarotti hangját, akkor nem annyira. Én inkább a szólóéneklésre szavaznék.
672   Alvaro 2008-01-14 12:48:57
Ha megfelelő lelkesedésű társakkal vagy körülvéve, akkor jó kórusban énekelni, de ha olyanokal, akik keresztbetett lábbal énekelnek és ének szakosként nem ismerik fel Pavarotti hangját, akkor nem annyira. Én inkább a szólóéneklésre szavaznék.
671   sigrai 2008-01-13 20:13:24
Sok-sok új kóruskotta itt: www.emb.hu
670   Sol • előzmény656 2008-01-13 17:45:13
28 éves vagyok, Szebellédi Vali néninél, és az Opera gyermekkarban nőttem fel. Már nem zenével foglalkozom, de soha egyetlen percet sem sajnáltam a velük töltött időből.
A nívó pedig attól csökken igazán, ha képtelenek vagyunk megfeledkezni az érdekeinkről azokban az időkben, amikor megadatik, hogy alkossunk valamit.
669   virius • előzmény664 2007-11-06 22:24:11
Van egy amatór kórus, ahol a többség óhajára tavalyelőtt tették a heti próbát péntek estéről szerda estére, ezt onnan tudom, mert magam is járogattam oda, csak az utóbbi időben nincs rájuk időm. Templomi baráti közösségről van ugyanakkor szó, reneszánsz művek pedig ritkán hangoznak el...
668   tomás • előzmény667 2007-10-10 20:51:20
:) azért ez belső élvezkedés, a nadrágom nem lesz koszos tőle, ha lehetek obszcén egy kicsit.... :)
667   tomás • előzmény666 2007-10-10 20:50:33
Mér\' ez baj? Ki nem? :)
666   sphynx • előzmény665 2007-10-10 19:51:41
Persze... \"io moro\"... élvezkedni akarsz.
665   tomás • előzmény664 2007-10-10 19:50:36
???
664   tomás 2007-10-01 20:40:19
Ismer valaki egy amatőr kórust, ahol lehetne reneszánsz kórusműveket énekelni és ahol péntek délutánonként, vagy hétvégenként van próba?
Aszondják jó basszushangom van... :)
663   Ritachan 2007-10-01 00:32:41
MEGHÍVÓ

A Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége – KÓTA,
Cegléd Város Önkormányzata,
a Kossuth Lajos Gimnázium Igazgatósága,
a Református Általános Iskola Igazgatósága,
és a Református Egyházközség

szeretettel meghívja Önt és kedves családját
a Ceglédi Református Nagytemplomba
2007. október 6-án, szombaton 16 órára
Kodály Zoltán emlékére rendezett ünnepi hangversenyre
Köszöntőt mond: Kollár Éva a KÓTA elnöke
Közreműködnek a nemzetközi versenyeken díjat nyert kórusok
Kós Károly Ének-zene Emeltszintű Általános Iskola
Harmónia Gyermekkara – Budapest
Karnagy: Hraschek Katalin

Musica Nostra Énekegyüttes – Budapest
Karnagy: Mindszenty Zsuzsanna

Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának Sandate Vegyeskara – Pécs
Karnagy: Nagy Ernő

Kossuth Lajos Gimnázium Leánykara – Cegléd
Karnagy: Soltészné Lédeczi Judit

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Belépés díjtalan!
662   Ritachan 2007-04-21 18:51:21
KARDOS PÁL EMLÉKNAP NAGYKŐRÖS, 2007. ÁPRILIS 26.
A Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara az emléknapon zenetermét az egykor Nagykőrösön kántor-tanítóként végzett Kardos Pál Liszt-díjas karnagyról nevezi el.

A Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Kara és a Kardos Pál Alapítvány 2007. április 26-án este 6 órakor hangversenyt rendez a Nagykőrösi Református Templomban KARDOS PÁL EMLÉKÉRE születésének 80. évfordulója alkalmából.

Bevezetőt mond DR. SZŐNYI ERZSÉBET Kossuth-díjas zeneszerző, a Kardos Pál Alapítvány kuratóriumának elnöke.

A hangversenyen elhangzó műsor:
KODÁLY Zoltán: Praeludium
MÉHES BALÁZS orgonál
DR. SZŐNYI ERZSÉBET bevezetője

Bartók Béla Nőikar – Szeged
Vezényel: ORDASI PÉTER
SZŐNYI Erzsébet – PILINSZKY János: Zsolozsma
BACH, J. S.: Den Tod – duett a 4. kantátából
Orgonán közreműködik: Méhes Balázs
KODÁLY Zoltán: Harmatozzatok!
BYRD, William: Memento salutis auctor

Kossuth Lajos Gimnázium Leánykara – Cegléd
Vezényel: SOLTÉSZNÉ LÉDECZI JUDIT
BARTÓK Béla: Levél az otthoniakhoz
KARAI József – NÁDAS Katalin: A madarak éneke
KODÁLY Zoltán: Esti dal
PALESTRINA, G. P.: Jesu rex admirabilis

Bajai Gregorián Schola
Vezényel: PAJOR MÁRTA
Qui vult venire – communio
Benedic anima mea – offertorium
Da pacem Domine – introitus
Ave Maria – offertorium
BACH, J. S.: Ich ruf’ zu dir-korálelőjáték
DÁVID ISTVÁN orgonál

Dunaújvárosi Főiskola Nőikara
Vezényel: KÖNYVES ÁGNES
CSOMASZ TÓTH Kálmán: Dicsérjétek az Urat!
TILLAI Aurél: Ave Maria
KODÁLY Zoltán: Árva vagyok
KOCSÁR Miklós: Salve Regina

Kardos Pál Pedagógus Kórus – Cegléd
Vezényel: SOLTÉSZNÉ LÉDECZI JUDIT
SZOKOLAY Sándor: Ima rontás ellen (Fohász Erdély faluiért)
UDVARDY László – JÓZSEF Attila: Tél
KODÁLY Zoltán – BALASSI Bálint: Szép könyörgés

SZTE JGYPK Kardos Pál Nőikara – Szeged
Vezényel: ORDASI PÉTER
KODÁLY Zoltán: A 150. genfi zsoltár
KODÁLY Zoltán: Semmit ne bánkódjál
EBEN, Petr: De angelis

Összkar:
KODÁLY Zoltán – BERZSENYI Dániel: A magyarokhoz – kánon
Vezényel: ROZGONYI ÉVA Liszt-díjas karnagy
661   Ritachan • előzmény653 2007-04-13 14:39:08
Én nem mondtam, hogy csaló. Sőt ott ahol szinte mindenki él valamilyen \"kórusjavító\" eszközzel, azok között az ő pici csalása a \"túlkorosokkal\" szinte semmi. És az energiája tiszteletre méltó.
660   Ritachan • előzmény659 2007-04-13 14:35:24
A versenyzés és szereplés szerintem igen sokat kivehet az emberből, főleg, hogy azokra maximálisan fel kell készülni, baromi fárasztó a rengeteg előadás, én tudom, mert én is tag vagyok egy leány- illetve nőikarban immár lassan 10. éve. Nagyon szeretem, élvezem, imádom ha szereplünk, mert óriási zenei élményt kapunk és adunk... de van mikor már a 20. fellépés alkalmával azt mondom, hogy nem, ezt már nem élvezem, nem tudom élvezni, mert elegem van az egészből, kiakasztó és fárasztó... Szerintem gyerekeknél is így lehet. Nyilván meg kell ragadni minden lehetőséget, de vannak pontok, amikor a szereplés már csak egy elcseszett valami lehet, de mégis úgy kell odaállni, hogy élvezzük és jó legyen... Csak ennyit, hogy ez is ott van a háttérben. Nem tudom ők mennyit szerepelnek, de biztos nem 3 fellépésük van évente...
Másrészt meg ami már korábban is elhangzott, hogy olyan versenyre elmenni 36odszor, melyet előtte 35x megnyertek, valljuk be, van benne könnyebbbség... Persze azért Szebellédi munkájától függ és a gyerekekétől is függ, hogy jól szerepeljenek.
(Most mit is akartam kihozni a dologból?...)
659   Búbánat • előzmény657 2007-04-13 13:51:28
Nwem hinném, hogy csak a versenyláz, vagy a karrierizmus a motiváció. Egyszerűen szeretnek énekelni, s mint opera_a kifejtette, maga az éneklés öröme lendíti, hajtja előre őket, s ezért is vállalnek el minden szereplési lehetőséget: magáért az éneklés gyönyörűségéért énekelnek, s feltételezem, minden díj nélkül is jóleső elégtétellel könyvelnék el, újból részt vehettek egy megmérettetési fórumon, ahol élvezték a kapott lehetőséget, boldogok voltak, hogy újra énekelhettek...
658   Kúp Flóris • előzmény656 2007-04-13 00:31:25
Mennyire igaz !

A \"Sejt- és\" teljesen rendben vagyon!
Tegyük a fejünkre a fülünket!
Opuszaink \"úgy általában\" - magolás közben
nem a 100 magyar népdal c.(d) \"hanghordozást\"
szokták volt \"lepörgetni 1000 x,hanem Oláh Íbi,
és hasonló kvalitású \"zenefel-tállalók és - találók\"
műveit élvezik :-(
657   eccerű • előzmény654 2007-04-13 00:15:25
Végül is igen. Vagy mivel lehet magyarázni, hogy valaki 36-ik alkalommal is elmegy egy olyan versenyre, amit már 35x megnyert?
656   eccerű • előzmény651 2007-04-13 00:13:01
Ugyan hozzászólásodat nem konkrétan nekem címezted, de ha mégis, akkor utalok korábbi hozzászólásomra: természetesen Szebellédi Valiról az elismerés hangján szólok, tudom, hogy rengeteg munkája fekszik benne a kórusaiban. És mégis, nem vagyok meggyőződve, hogy jó ez így, de ez tényleg egy nehéz kérdés. Nem tudom, abszolút értékben mi a jó, a magánvéleményem az, hogy szerintem nem az a helyes irány, hogy heti 500 kóruspróbával egy igen magas nívójú kórust hozzunk létre - pláne ha ugyanezek a gyerekek még az Operában is helyt kell, hogy álljanak. Még akkor sem tartom helyesnek, ha ezáltal valami nagyszerű dolog jön létre, mert a dolog aránytalan:
amennyire tudom, az Erkelnek sem az általános iskolai része, de különösen a gimnáziumi része nem áll valami jó iskola hírében. (Ez ellentmondani látszik annak, hogy a napi rendszerességú énekóra pozitív hatással van a tanulmányi előmenetelre. Az ellentmondás ott oldódik fel, hogyha valaki folyton versenyre, szereplésre készül, ha minden a kórusoknak van alárendelve, akkor bizony kevesebb idő marad a tanulásra.) Ne feledjük: ezekből a gyerekekből egy-egy kivételtől eltekintve nem lesz zenész - nem is cél. Viszont ha nem zenész lesz, akkor fontos lenne, hogy a közismereti tárgyakból jól teljesítsenek. Tehát lejjebb kéne adni a zenei elfoglaltságokból. Az viszont a nívó csökkenéséhez vezet, szóval ez egy ördögi kelepce.
Másrészt van egy sejtésem, miszerint
ezek a gyerekek nem szeretik annyira a zenét, mint azt tanáraik (például Sz. V.) gondolnák.
655   Kúp Flóris • előzmény654 2007-04-13 00:00:31
jé a poén lemaradt!

(versenylázi asszonykórus)
- lett volna,de elkombinéltam:-(
654   Kúp Flóris • előzmény652 2007-04-12 23:58:10
Az eccerű is lehet naccerű?
Kicsit off:
teccik a \"margarinkrém\" hasonlat
A 649-52ig tartó témában a félreolvasást
mint összegzést osztanám itten meg
(a 650-ben)
az állandó versenyláz(karrierizmus?)
653   eccerű 2007-04-12 23:43:26
Na, azért álljon meg a menet, nehogy már csalónak nevezzük Szebellédi Valit! Az egy dolog, hogy a kórusa a kelleténél \"korosabb\", de ez minden negatívum. Ettől még iszonyú energiát fektet bele a kórusaiba, és éri el azt az igen magas színvonalat, amit elér.
652   Ritachan • előzmény651 2007-04-12 21:46:31
Nem kérlek, itt nincsenek erős félreértések, a csalás az csalás, akárhogy nézzük. Én nem tudok olyan szabályról, mely megengedi, hogy pár százalékkal túl lehet lépni a korhatárt, mi nem voltunk még olyan versenyen, ahol akár egy főt is engedtek volna \"túlkorosként\". (de mint mondtam ez a korhatáros dolog minket nem sokszor érint) Csalni meg nem csak így lehet, de mindegy. És valjuk be a legtöbb kórus csal valamilyen módon... És senkit nem kell kimenteni, mert a maggyar kórusokat sem kell félteni, de persze a külföldieket sem, csak vannak akik nagyon pofátlanul csinálják... Nyáron Debrecenben BB-versenyen volt olyan nőikar, melynek a férfi karvezetője énekelt egy szólamot magában, mikor beállt a kórusba... Egy NŐIkarban!!!
Nem is gondoltam hogy bárki is veszi a díjait, főleg nem Szebellédiék, de őt nem ismerem, mint mondtam, csak az eredményeket, és biztos nagyon jó, meg odateszi, ami kell, meg minden. De képzeld, bár nem gyerekkar vagyunk, de mi is baromi keményen szoktunk próbálni, akkor amikor csak lehet, és asszem a mi karnagyunk is elért legalább ugyanennyit, mondhatni, hogy \"utánna csinálta\" tessék. És igen el, tudom fogadni, mert ez ránk is igaz, hogy kemény munkával értünk el mindent; a díjainkat, az elismeréseinket mi sem pénzen vettük elhiheted.
651   opera_a 2007-04-12 15:40:12
Na, akkor azt hiszem itt elég erős félreértések vannak! Ezen a mostani versenyen, amit a Magnificat megnyert, a gyerekkari kategóriában 16 év volt a korhatár, tehát a gimnáziumi korosztály egy része még simán belefér! Az más dolog, hogy ki mennyi idősnek néz ki, nem hiszem, hogy ez alapján el lehet dönteni, hogy mennyire \"csalt\" vagy nem... És ha esetleg ott volt valaki a versenyen, láthatta, hogy a koreaiak például kb a szüleikkel énekeltek együtt a gyerekkari kategóriában... Pofátlanul csaltak. Itt most nem a Magnificatot akarom kimenteni, de az azért már tényleg túlzás volt! Meg van szabva, hogy a kórus hány százaléka lépheti túl a korhatárt, tehát pár fős túllépés még megengedett.
Az Opera gyerekkarral kapcsolatban pedig az a nagy helyzet, hogy mindkét kórus az Erkel Ferenc Általános Iskola és Gimnáizumból vegetál, tehát a két kórus tagjai nagyjából ugyanazok! Mindkét karnagy abban az iskolában tanít, együtt vezetik az Opera gyerekkart is. Vagyis természetesen az Opera gyerekkart Gupcsó Gyöngyvér vezeti, de \"segédmunkásként\" ott van mellette Szebellédi is. Az Operának a sulival van szerződése (elvileg, bár a mostani körülmények között nem annyira biztos), a Magnificat gyermekkar pedig az iskola kórusa. Úgyhogy senkinek sem lehet egy szava sem ezzel kapcsolatban!
Szebellédi tanárnőről pedig azt hiszem, hogy senkinek sincs joga ítélkezni! Nem ismerek még egy olyan embert, aki ekkora alázattal lenne a zene iránt és ilyen erőbedobással csinálná a dolgát! Ha bárki utána csinálja azt, amit ő az egész pályafutásán elért, akkor lehet szitkozódni, hogy milyen szakember, meg hogy így csalt vagy úgy csalt... És azt azért ugye senki sem gondolhatja, hogy \"vették\" azokat a díjakat... Csak el kéne látogatni egy versenyük előtt a Szív utcába, és akár az utcáról is behallgatni egy kicsit... Az biztos, hogy ott találnátok őket, bármikor mentek! (itt természetesen nem éjszakára gondolok) Kemény munkával érték el mindazt, amit elértek! Aki pedig ezt nem bírja elviselni és elfogadni, azzal nem tudok mit csinálni...
650   eccerű • előzmény647 2007-04-12 11:11:51
Még egy dolog. Nem lenne miről beszélnünk, ha nem ez az állandó minősítési kényszer, az állandó versenyláz (karrierizmus?) lenne a motívációs erő a karnagyoknál. Szerintem ez fals irány, és mint az ábra is mutatja, félreviszi a kórusmozgalom lényegét. Kodály aligha erről álmodott.
649   eccerű • előzmény647 2007-04-12 01:47:38
Nézd, sosem mondtam Sz. Valiról, hogy ne lenne naccerű, amit csinál, és hogy ne érdemelné meg az összes díjat, amit elnyert, erről valóban csak az őszinte tisztelet és elismerés hangján szólhatok. De az tény, hogy a Magnificat kórus gyermekkarként van számontartva, ott pedig nincs helye nagy számban gimnazistáknak.
Hogy miért jött elő ez a kérdés? A múltkoriban együtt ültem valakivel azon a koncerten, ahol a rádió együttesei Kodály-műveket adtak elő, és a Gyermekkar is énekelt. Ez a valaki felhozta, hogy a hangzás egy kicsit vérszegény, és s hangszínük túl világos. Mondtam neki, hogy pedig ilyen az igazi gyermekhang, csak elszoktunk tőle, mert mindenki feldúsítja a gyermekkarát tinikkel, akiknek már érettebb, sötétebb hangjuk van.
Nahát ezért nem jó ez a jelenség, mert a végén már nem az lesz, aminek lennie kell, olyan ez, mint a margarinkrémek, tele vannak mindenféle állományjavítóval, minek következtében hidegen is kenhetőek lettek, jóllehet ez ellenkezik a margarin természetével.

Egyébként pedig a problémát megoldotta a VI. kerületi önkormányzat, ugyanis az Erkel Ferenc Iskolában leépítik a gimnáziumot, így meg fog szűnni az a lehetőség, hogy a Magnificat tömegesen \"egészüljön ki\" gimnazistákkal.
648   Ritachan • előzmény647 2007-04-12 01:16:04
Persze nem kell arról beszélni, ki hogyan csalt vagy nem csalt és persze a profi-amatőr hasonlítgatás is inkább csak a mihez tartás végett \"szükséges\" - nem mindegy szerintem akkor sem, hogy egy kórus milyen képzettségű tagokból áll, de tudom, hogy a profizmus sokszor a dalok és a zene lelkét károsítja meg, mert hiába adják elő úgy ahogy le van írva és szólhat akármilyen tisztán, homogénen, hiába, ha a lélek nincs benne. Én olyan kórusban énekelek, ahol szimpla gimnazisták és egyéb területen továbbtanuló egyetemisták vannak, de amink van azt odatesszük; és csak akkor számít a profizmus nekünk, de akkor sem feltétlenül rosszmájúságból, ha másik kórus lélek nélkül énekelve előrébb helyezkedhet el egy verseny végső rangsorában, és ez akkor nagyon bántó... Természetesen értem, hogy teljesen mindegy kik énekelnek egy kórusban ha megütik a szintet... Én hallottam már vérprofi kórust ordenáré módon énekelni és egy mezei kórust az egekbe emelkedően dalolni is, jártam én is néhány versenyen már...

A karnagy teljesítménye valóban fontos, de nem ő énekel, és az előadás közben csak néhány jele van, hogy közölje a kórussal, hogy valami nem jó és merre javítsanak. Ha elcsúsznak - ami akkor zavaró, ha elég nagyot csúsznak persze - akkor a karnagynak lehet bármilyen jó teljesítménye, az biztos, hogy nem lesz nívós a dolog. Szóval nem csak a karvezetőn áll a dolog, hanem a kóruson is, nem az ő teljesítménye dönt egyedül, hanem közösen teljesítenek.

Nem tudom, hogy Szebellédi a lgjobb-e vagy sem. Nem ismerem, és a többit sem, ezért nem is nyilatkozhatok róla, bár az eredményeket ismerem, de attól még nem feltétlenül ő a legjobb. Nekem a saját karvezetőnk a legjobb... bár mi nem gyerekkar vagyunk.:)
647   Apika 2007-04-12 00:25:44
Hmmm. Ilyenkor mit lehet mondani?

Akkor most arról beszélgessünk, hogy ki, hányszor, hogyan csalt?
Ki, mikor, hány fővel és fejenként hány évvel lépte túl a meghatározott kereteket?
Szerintem soha senki nem fogja megtalálni az igazságot!
Vagy, vegyük a felnőtt énekkaroknál a profi/amatőr státusz kérdését? Ki a \"profi\", és ki az \"amatőr\"?
A csupán \"csak zeneművészeti főiskolásokból\" álló kórus mitől UGYANOLYAN amatőr, mint az autószerelőkből, bányászokból, vagy csak adminisztratív és egyéb szellemi munkakörben dolgozó értelmiségiekből álló együttes?

Ez kezd olyanná válni, mint a sportban a dopping. Mindenki tudja, hogy létezik, harcolni is kell(ene) ellene, de a közönséget a végén mégis csak a győztes, és főleg annak TELJESÍTMÉNYE érdekli...

Na most, a legutóbbi 25 év alatt vagy 40 kórusverseny végighallgatása számomra bebizonyította: egy bizonyos nívón felül szinte teljesen mindegy, hogy kik énekelnek abban a bizonyos kórusban, a végén ugyanis mégiscsak - a karnagy teljesítménye dönt!

És ezért merem állítani azt, hogy kategóriájában, a gyermekkarok közt Szebellédi Valéria a legjobb!
646   virius 2007-04-11 23:17:04
Hát igen, jómagam zenei általánosba jártam, oda is zenetagozatos, heti 4 énekórás osztályba és 14 éves koromig biza szoprán voltam a kórusban. De a gimnáziumi kórusban már basszus voltam. Tehát igenis szükséges a 14 éves korhatár, mert a hangmutáció akkor indul be végérvényesen.
645   eccerű 2007-04-11 21:05:12
Ja értem. Akkor viszont igaza van xpc-nek, mert Szebellédi Vali valóban ezt csinálja, és ez nem fair. 2-3 \"túlkoros\" gyerek persze beleférne, de ha megnézed a Magnificatot, ott a kórus legalább egyharmada gimnazista korú. Ez egyébként hallatszik is, sokkal felnőttesebben szól, mint pl. a MR Gyermekkara, ahol valóban 14 év a határ...
644   Ritachan 2007-04-11 15:12:45
Kedves Eccerű! Asszem az van, hogy Szebellédi tanárnő \"csalt\", mert olyan gyerekeket is vitt előadásra, gondolom versenyre is, aki a kikötött korhatárt már régen elérte... Vagy nem? De erre csak azt tudom mondani, hogy mi is csináltunk már ilyet, ez kb 2-3 főt érintett egy versenyen, de be szoktuk tartani a szabályokat, bár nekünk már ilyen korhatáros szabályokkal nem szólhatnak; de nem is tudok olyan kórusról, ahol ne tették volna meg ezt a kis javító lépést a jobb versenyen való szereplés érdekében... Az meg szerintem, hogy egy \"egyszerű\" szerepléskor meghív olyanokat akik idősebbek, az az ő dolga, sztem ilyenkor nem feltétlenül számít.
643   eccerű • előzmény641 2007-04-11 11:23:38
Na akkor ezt még egyszer, nem egészen világos...
642   virius • előzmény641 2007-04-10 22:41:19
Szebellédi annak idején, Botka Valéria távozása után egy ideig közösen vezette az operai gyermekkart Gupcsó Gyöngyvérrel, talán innen a \"csalás\" motivációja...
641   xpc • előzmény612 2007-04-10 22:35:39
Szebellédi Valéria csalt többszörösen. Több gyermeket vitt az kőadásra aki túllépte a kórhatért és az Operában énekel.
640   Ritachan 2007-04-06 13:58:02
ja és mellesleg nem nevezném magunkat vérprofinak, meg profinak sem, de nemcsak műkedvelésből énekelünk, pénzt sem kapunk érte, valami más motivál. A zene szereteténél jóval több, a jó hangulatú, a cél érdekében kiválóan összefogó és összetartozó (mégha azonkívül nem is tartunk össze) társaság tudata; a gyönyörű és csoda keresése vonz valahogy minket a próbára... Le sem tudom írni, mert magam sem tudtam sokáig és talán most sem tudom, hogy miért szeretek próbákra járni, vagy művet tanulni a lányokkal, csak a szívem töltődik fel mindig és tele vagyok örömmel, ha próba után hazamegyek...

Azt megkérdezhetem ki milyen kórusban énekel, vagy énekelt, márha énekelt? :)
639   Ritachan 2007-04-06 13:47:39
na az előbb jól leírtam a mindennapos intenzív napokat, pedig mindennapos intenzív tanulást és fejlesztést akartam... :)
638   Ritachan 2007-04-06 13:46:02
A mi kórusunkban az összetartás egész jól működik... A korkülönbség szül inkább szétválogatódást, de ez inkább a kórus útjain a \"szabad! programokban jelentkezik, vagy viselkedésben, de ha dolgozunk egy művön, versenyre készülünk fel, az összefogás hatalmas nagy egyetértésre visz mineket, segítjük egymást, együtt dolgozunk, ötleteinket és észrevételeinket megosztjuk a többiekkel: mindent megteszünk a sikerért, hogy jól menjen és öröm legyen...Mindenki tök lelkes lesz már a tanulás során... Verseny előtt hatalmas próbákat tartunk és hihetetlen, de imádjuk ezeket a fárasztó mindennapos intenzív napokat...
Másfelől, hogy ki a profi és az amatőr nehéz különbséget tenni, mert a karvezetőn is sok múlik... Hallottam már úgymond profi kórust olyan rosszul megszólalni, hogy már szinte fájt...
637   eccerű • előzmény633 2007-04-03 08:13:14
A King\'s Singers úgy kórus, ahogy a Bartók-quartett vonószenekar...
636   Fagottina • előzmény632 2007-04-03 01:08:01
Ja igen, és Búbánattal is egyetértek, egyben szeretném védelmembe venni az amatőr zenészeket. A sok energián túl az is dicséretes, hogy az amatőrök egyéb tevékenységük mellett, puszta lelkesedésből igyekeznek a legjobbat kihozni a produkcióból. A mi zenekarunk is ezen fáradozik, és néha nagyon-nagyon nehéz!!! Ráadásul jönnek a koncertre a VALÓDI zenészek, vannak, akik csak azért, hogy meghallgassák, mennyivel vagyunk rosszabbak, mint ők.
635   Fagottina • előzmény627 2007-04-03 01:02:41
Tökéletesen egyetértek Mirtával! Bár a mi énekkarunkban elvileg azért van úgy-ahogy összetartás, mégis más, mikor zenélünk!! Csak közhelyeket lehetne már felsorolni a zenéről, mert ezt tényleg érezni kell. Pedig sokan próbálták szavakba önteni a megfoghatatlant. Talán még annyit fűznék hozzá, hogy a közös zenéléssel többet lehet tanulni és nyerni, mint szólóban. Hiába hiszi valaki, hogy úgy nagyobb a hírnév. Á, lehetne ezzel vitatkozni persze. Ez nagyon-nagyon érdekes téma! Kíváncsi lennék, ki hogyan gondolkodik erről. Szóló vs Csapat :)
634   janomano • előzmény633 2007-04-03 00:08:09
része
633   janomano • előzmény631 2007-04-03 00:07:53
Bocsánat, hogy belekotyogok, de azért ebben nagy összegben nem fogadnék.

Én tök vagyok a kórusokhoz, de angolt kapásból fel tudok sorolni egy párat:
az Ambrosien-t, a Westminster-t, a Tallis Scholart és mondjuk a Kings Singerst.

(Az egyházzene az angolszász college-ok fontos réze.)
632   Búbánat • előzmény630 2007-04-02 21:46:08
Azért az amatőr kórus is sokat dolgozik azért, hogy egy művet színvonalasan előadjon! Náluk is vannak fárasztó próbák: fesztiválokra való felkészülés, koncertturnék előtt... egyéb felkérések, új betanulások azért az ott éneklőket is keményen megizzasztják... Tapasztalatból tudom.
631   Apika • előzmény630 2007-04-01 23:21:26
Kösz.
Nem leptél meg a válaszoddal, sőt, de örülök, hogy ezek szerint nem vagyok egyedül!
:-)

A múltkor hallottam valahol, hogy Londonban összesen 1 (azaz EGY) profi énekkar működik, 24 főnyi taglétszámmal, a BBC Singers.

Hm...
630   virius • előzmény626 2007-04-01 21:29:54
Hát csak az, hogy néha a profi kórusban való éneklés, főleg a próbafolyamat, néha bizony fárasztó tud lenni (ha sok a munka), míg az amatőr (most a szó jó értelmében vett amatőr, azaz műkedvelő) kórusban a \"vinculum caritatis\" tart egybe a közös éneklésen kívül.
629   virius • előzmény627 2007-04-01 21:27:35
Igen. Van még egy topik ebben a témában: Az énekkar mint közösség.
628   Búbánat • előzmény627 2007-04-01 15:57:29
Ez pontosan így van! Ezt legjobban azok tudják így megfogalmazni, akik művelik; jó dolog kívülről hallgatni,élvezni mások szépséges énekét (vagy elrontani kedvünket, ha hagyjuk magunkat...), de a zene varázsát csak az tudja igazán belülről is átélni, megtapasztalni, aki maga is közreműködik benne.
627   Mirta 2007-04-01 15:19:04
Sziasztok!
Én is jöttem, mint kórusban éneklő:) (Lentebb említett Magnificat tagja).
Tényleg nehéz elmagyarázni, miért is jó kórusban énekelni... Az a furcsa, hogy én ráadásul nem is szeretem a kórusomat. A társaság atmoszférája rettenetes, szétesik, sok a kirekesztett, sehova sem tartozó ember. És mégis - ha egyszer énekelni kezdünk, akkor mintha átváltozna ez az egymásnak szinte ismeretlen embertömeg, amit csak a karvezetőnk tart már össze (viszont ő mindent megtesz ezért). Épp tegnap mondta nekem egy barátnőm: a zene mágia. Elvarázsolja az embereket. És ezt egy kórusban tökéletesen át lehet érezni.
626   Apika • előzmény625 2007-03-31 21:37:22
És, mi következik ebből?
625   virius • előzmény624 2007-03-31 01:38:35
Attól függ, hogy amatőr avagy profi kórusban énekelsz. Én például ebben is, abban is...
624   Ritachan • előzmény623 2007-03-29 22:05:50
ez így van... :D Miért? Nem? :D:D:D
623   fatrombita 2007-03-29 08:52:46
miért?...jó kórusban énekelni? :-)))
622   Dóri 2007-03-29 08:23:06
Bár sehol, semmi hírverés, de vasárnap lesz a nyitókoncertje a Budapesti Nemzetközi Kórusversenynek.
Kategóriaversenyek a MÜPA-ban, de azon a honlapon sem találok semmit...
621   Verdi13 • előzmény620 2007-03-28 19:51:39
hát kedves Ritachan...
Sok ilyen ember kellene,mint Te,akiknek megéri dolgozni!
620   Ritachan 2007-03-28 19:45:46
Sziasztok!
Tudom, ide ezer éve nem írtak, de én azért próbálkozom, hátha újra feltámad a topik.
Én tagja vagyok egy kórusnak és megmondhatom, hogy nagyon élvezem. Sok vele a meló, de megéri. Nem tudom megfogalmazni, hogy miért jó kórusban énekelni, csak azt tudom, hogy belül olyan érzések kavarognak és mindenkiben, hogy leírhatatlan... Szeretem és ha majd nem tudom csinálni, biztos sokszor eszembe jut és hiányozni fog...
619   dreboot • előzmény618 2006-08-28 23:12:19
Na ja !
Hiányolom a demokráciát!
Egyenlő jogokat a kórustagoknak!
Monostorapátiába estem anno egy 2006 augusztusi vásárnap ,mikor a \"Művészetek Völgye\" czímű összejövésen egy \"amateur gruppe \"lenyomta\" a vérprofikat! Sajna se a kór neve,se a művek - az ámulattól - általam nem regisztráltattak :-(
618   daunerni • előzmény617 2006-08-28 22:57:04
Vígasztaljon, hogy a karnagyot általában ezért tartják! :-)

Képzeld el, mi lenne, ha mindenki azt énekelni a kórusban, amit éppen akar! :-)
617   Apika • előzmény616 2006-08-28 22:30:48
Hm, már el is kezdtem részletezni, de aztán egy hang megálljt parancsolt, nem lenne szerencsés éppen most világgá kürtölni dolgainkat. Egyelőre annyit magunkról, hogy szeretünk énekelni, általában csak olyat éneklünk, amihez kedvünk van, de sajna néha azt is szeretnünk kell, amit a karnagy(ok) ránk erőltet(nek)...
616   daunerni • előzmény615 2006-08-28 20:26:16
Kedves Apika,

Sajnos tényleg nem jutunk el mindenhová. Tudod, kis létszámú és többnyire saját zsebből gazdálkodó lap vagyunk.
Mindazonáltal a Cantemus fesztiválról tényleg készül a beszámoló. Bocsánat a késésért...

Ha falusi templomokban felléptek - mint azt a múlt vasárnap tettétek, akkor nyugodtan küldd el a műsort, ígérem közzé tesszük, de egy szubjektív beszámolót is szívesen fogadunk.

Milyen kórus vagytok? Mit énekeltetek és hol? Szerinted hogy sikerült, milyen terveitek vannak. Szerintem ilyesmit különösen szívesen olvasnánk ebben a fórumban.
615   Apika • előzmény614 2006-08-28 16:57:34
Nem, azt hiszem félreértesz... Én a nagyobb tömegeket érintő, nagyobb \"hírértékű\" események recenzióit hiányolom.
Mi pl. gyakran éneklünk falusi kis templomokban is - legutóbb múlt hét vasárnap tettük. Ezekben a gyülekezetekben az tényleg ESEMÉNY, ha valaki (most éppen mi) megjelenik, és énekével, vagy hangszerjátékával stb. örömet szerez a híveknek. Ennek ellenére az ilyen \"kiszállások\" hírértéke nyilván rendkívül alacsony, s nem hiszem, hogy ezekre kiváncsi a Momus-olvasó. Vagy igeeen??? (;-))

Attól inkább tartok sajnos, hogy a kóruséneklés presztizse már itt a Momus-n is a béka ... alatt van, tisztelet a kivételnek.
614   eccerű • előzmény613 2006-08-28 14:27:27
Olyan szomorú, hogy az esemény kategóriát csak a versenyek, és esetleg még a fesztiválok merítik ki.
613   Apika 2006-08-27 22:30:21
Kedves Mindnyájan!

Nem történik mostanában semmi érdemleges a kórusok házatáján, hogy ekkora itt a csend? Az utolsó bejegyzés óta már rég hazajöttek a kórusolimpikonok, sőt közülük többen már újabb versenyeken is indultak. Volt a nyáron Debrecenben, Nyíregyházán, de Kaposváron is kórusfesztivál, ill. verseny. Írjatok, ha tudtok ezekről valamit. Valahol mintha DaunerNI szerk. úrtól is olvastam volna, hogy írni fog a Cantemus Fesztiválról...?
612   eccerű • előzmény611 2006-05-26 21:34:52
Belekötnék abba, hogy négyévente. Lehet, hogy többféle cég is van - á la Miss World és Miss Universe - de emlékeim szerint a Magnificat és Szebellédi Vali 2 éve nyert német földön, és az Angelica is nyert Athénben, szintén az elmúlt 1-2 évben.
Ha jól tudom, Hollerung Gábor az egyik szervezője az eseménynek.
Amiatt nagyon szomorú vagyok, hogy a Mirákulum fogja képviselni országunkat, mert nem tartom méltónak Durányikot erre. Sok mindent tud, de alapvetően nem zenész alkat. Bevallom teljesen értetlenül állok azelőtt, hogy nemzetközi szinten egy napon emlegetik Szabó Dénessel, Szebellédi Valival.
611   Búbánat 2006-05-26 12:07:29
A kórus műfaj nagy világeseménye lesz idén nyáron Kínában, a négyévente megrendezésre kerülő Kórusolimpia. Hazánkat ifjúsági kategóriában a kecskeméti Mirákulum Gyermekkar, a felnõttek között a pécsi Bartók Béla Férfikar képviselheti. Ez utóbbi csak akkor indul, ha az utazás költségeit előteremtik.
610   őszike • előzmény609 2005-10-26 09:04:08
Senki se lehet próféta a hazájában...
609   Momo 2005-10-26 08:59:25
Disszidált a kubai nemzeti kóristák többsége
608   kiràlylàny • előzmény607 2005-10-10 02:20:44
Tsak visszajövék...De màr megyek is! Fogat mostam (most ne kérdezd meg:\"eddig?!\"), mint a Tévémaci (még fekete-fehérben), iràny az àgyikò. Pà-pà, Momòcska! :-))
607   Momo • előzmény606 2005-10-10 01:25:25
Jó éjt, Királylányka... :-))
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Nádor Terem

Giusto Kamarazenekar
koncertmester Litván Erika
vez.: Jean-François Gonzales-Hamilton

GRIEG: Holberg szvit
VICTOR KIOULAPHIDES: Summer concerto, magyarországi bemutató.
DVOŘÁK: E-dúr szerenád vonószenekarra, op. 22

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Martin Schmeding (orgona)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus (karigazgató: Nemes László Norbert)
"Requiem – Halál és élet"
BRAHMS: Német Requiem, op. 45 – 6. Denn wir haben hie keine bleibende Statt (Robert Schaab átirata)
SZATHMÁRY ZSIGMOND: Mors et Vita
REGER: Korálfantázia a Wachet auf, ruft uns die Stimme kezdetű korálra, op. 52/2
TOURNEMIRE: Improvizáció a Victimae paschali laudes dallamára (Maurice Duruflé átirata)
DURUFLÉ: Requiem, op. 9

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Balog József (zongora)
Baltic Sea Philharmonic
Vezényel: Kristjan Järvi
GRIEG: I. Peer Gynt-szvit, op. 46
GRIEG: a-moll zongoraverseny, op. 16
STRAVINSKY: A tűzmadár (1945)
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Szabóki Tünde, Francesca Provvisionato, Balczó Péter, Cser Krisztián
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Vezényel: Kollár Imre
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)