vissza a cimoldalra
2018-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3779)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1549)
Diana Damrau (429)
Franz Schmidt (3243)
Simándy József - az örök tenor (558)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3027)
Giacomo Puccini (133)
Erkel Színház (9499)
Jonas Kaufmann (2317)
Gioacchino Rossini (1023)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1194)
MET-es operaelőadások moziban (623)
Juan Diego Flórez (725)
Élő közvetítések (7602)
Edita Gruberova (3065)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4393)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Richard Strauss (Szilgyo, 2003-06-04 08:35:04)

   
746   Ardelao 2018-09-08 14:16:47

 

RICHARD STRAUSS

https://gramophoneproduction.s3-accelerate.amazonaws.com/s3fs-public/styles/6_columns_wide/public/richard-strauss_1.jpg?itok=B41zFmKq

(1864.VII.11. München – 1949.IX.8. Garmis Partenkirchen)

69 évvel ezelőtt, ezen a napon hunyt el RICHARD STRAUSS, német zeneszerző.

Rá emlékezve idézek egy részletet Matthew Boyden könyvéből:

»Epilógus: Egy túl hosszú élet

          Richard Strauss volt az utolsó tisztán német zeneszerző – végső pontja a kulturális tapasztalat fejlődési görbéjének, amely Mozartból fakadt, Beethoven fejlesztette, és Wagner eszményítette. Akárcsak bálványaié, Strauss ösztönei, filozófiája és zenéje is a német történelem évszázadaira vezethetők vissza. Ha nem lett volna háború, ugyanezt lehetett volna elvárni követőitől, de a Harmadik Birodalomnak és örökségének rohamos tagadásával a fürdővízzel együtt kiöntötték a gyereket is, és a háború utáni német zeneszerzők, néhány kivétellel, mindennel kísérleteztek, csak éppen a német hagyománnyal nem. Reaktív mozgalmak, mint amelyek Darmstadtból nőttek ki az 1950-es esztendőkben, átpolitizált, baloldali, antiromantikus, nemzetietlen és társadalmilag tudatos esztétikához nyúltak, s éppoly ellenségesen viseltettek a „kizsákmányoló” burzsoázia iránt, amennyire kevés közük volt az „üldözött” többséghez. Ám ha Strauss pszichológiája és zenéje a fejlődés terméke, akkor szakított mintaképeivel: hitte, hogy a zene komponálása, előadása és terjesztése fontosabb, mint a nép, amelynek íródott.

          A művészetben Strauss megoldást tételezett fel, a személyes és a nemzeti identitás tükröződését, és eseményt, amelyre minden egyes nemzedék törekszik. A művészet a hagyomány újra feltalálása; ennek a folyamatnak szentelte életét, és általa szükségszerű kapcsolatot érzett elődeivel. Zenéje, a Domestica és az Intermezzo kivételével, megkerüli a viszonylagos társadalmi tapasztalatot. Egyenrangú társaitól és a „való élet” folyamatától kevés ihletet kapott, vagy egyáltalán semmit, s élvezhette ugyan a nyilvános csodálatot, és a vele járó gazdagságot, de viszolygott a mindennapi emberekkel való érintkezéstől. Antiszociális teremtmény lévén, olyan humanisztikus idealizmus motiválta, amely kizárta az együttérzés és a közösségi érzéket. A Strauss utáni német zene keserű iróniája, hogy míg ő a többség számára érthető és népszerű zenei nyelvvel volt megáldva, sohasem használta olyasminek a kifejezésére, amihez a többség tartósan kapcsolódhatott. Hans Werner Henze zeneszerzőt és kortársait viszont társadalmi és politikai vonatkozású etikai kérdések mozgatták, csakhogy ezeket nem tudták a többség által élvezhető zenében kifejezni.

          A társadalmi valóság és a művészet funkciója közötti összhang hiánya jellemzi Strauss lutheránus menekülését a múlt valamiféle romantikus irracionális, nem európai és elképzelt Németországába – ahonnan viszonylagos biztonságban figyelhetők a modernizmus pusztításai és a hagyomány hanyatlása. De még ha homokba dugta is a fejét, hallotta a progresszívizmus moraját, és végső depressziója sokban köszönhető a német nép jövőjét illető aggodalmának, az atonális esztétika, gyorsuló előretörésének fényében.

          A háború után egyszer felkereste egy fiatal zeneszerző, frissen befejezett szeriális művével. Strauss átlapozta a kottát, és megkérdezte: „Maga tehetséges – miért komponál ilyesmit?” A történet ugyan apokrif, de egybehangzik azzal, hogy Strauss képtelen volt megérteni a tonalitás elvetését. Felismerte annak szükségét, hogy túl kell látni a kései romanticizmuson – amely erőfeszítéséhez legalább négy remekművű operájával járult hozzá, – de ez sohasem tompította a bécsi modernizmus iránti gyűlöletét, hiszen a tonalitás és a tonalitást képviselő szimbolizmus az ember legnagyobb civilizáló teljesítménye. […]«

Matthew Boyden: Richard Strauss, Weidenfeld & Nicobson, London 1999.

Fordította: Borbás Mária    

745   Búbánat 2018-01-08 21:31:51

Ismét láthatjuk a televízió képernyőjén ma éjjel:

M3 csatorna, 23.00 – 0.05

Richard Strauss: A rózsalovag - a TV Zenei Klubjának nyilvános adása az Olimpiai csarnokból.

(MTV, 1978. június 21. 21.45 -)

A művet bemutatta és vezényelte: Mihály András.

Közreműködött: Kalmár Magda, Pászthy Júlia, Sudlik Mária, a Magyar Állami Operaház magánénekesei, valamint a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara. 

Műsorvezető: Antal Imre

Szerkesztő: Fellner Andrea

Vezető-operatőr: Szabados Tamás

Rendezte Bánki Iván.

744   macskás • előzmény743 2017-04-17 20:46:43
Nem, mert fiú. A nyúl.
743   IVA • előzmény742 2017-04-17 20:44:41
Lakkozás is volt?
742   macskás • előzmény741 2017-04-17 10:04:02
Nyúl (Bob)megvan, megpedikűröztük, -manikűröztük az ünnepre.
A sün (Pötyi) két hónappal múlt hatéves, távoltartja magát az emberiségtől. Teljesen belelkesült a főtt sonkától, és a tojásos galuskától, a salátát meghagyta (gondolom, a nyúlnak).
741   Héterő • előzmény740 2017-04-17 01:00:19
Macskákkal kapcsolatban a "rossz" fogalma értelmezhetetlen, bár az enyém beleillik a huncutok halmazába.
Nyúlhelyzet?
740   macskás • előzmény738 2017-04-16 20:01:11
Az jó, vagy rossz?
739   vigkrisz 2017-04-16 14:24:33
Van egy eladó jegyem a Magyar Állami Operaház Strauss - Elektra 2017. május 14. vasárnap 11 órai előadására 1700 forintért. A jegy a II. emeleti jobb 11-es páholyba, a 2. sor 1. székre szól. Elektronikus jegy, az eredeti ára 2700 forint volt.
738   Héterő • előzmény736 2015-10-06 01:35:35
Kedves macskás, benned két Sybilla veszett el...!
737   Héterő • előzmény735 2015-10-06 01:26:08
Szíves megtekintésre ajánlom:
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek, 2998
736   macskás • előzmény735 2015-10-05 22:19:55
Szerintem az Intermezzóra gondolt:)
735   tiramisu • előzmény734 2015-10-05 22:09:53
Bizony! "Richard Strauss - és ez a ritkaságszámba menően tökéletes előadás több figyelmet érdemelne." !!!

" ...eredeti, straussi környezetet is képes lesz egyszer érdekfeszítően megrendezni."

Kifejtené bővebben? -Mert pontosan szólva fantasztikus a rendezés! Az alapötlet , és a színpadi megvalósítás is!
Lenyűgöző este volt! Gratulálunk!
734   Héterő 2015-10-04 21:50:40
A budapesti operajátszás történetének jelentős pillanatait éltük át az elmúlt néhány napon. Hangzásban elvitathatalan világszínvonalat mutatott a két Strauss-opera! Igazi díva született, egészen fiatal énekeseket hallhattunk felsőfokon énekelni.

A rendezés? Jó! Ez a fiatalember annyi nagyszerű ötlettel hozakodott elő, hogy talán még az eredeti, Straussi környezetet is képes lesz egyszer érdekfeszítően megrendezni. Figyelemre méltó, hogy nem kellett nyüzsgő kukachalomból kivadászni a protagonistákat.

A kétnyelvű szöveggel kapcsolatban: végre tudomásul kell venni mindenkinek, hogy felelősséget jelent egymás mellett megjeleníteni a két szöveget! A MűPás Wagnerek során tapasztalhattuk, hogy a nevetségesség határáig eltérő szövegképekre felszisszen a közönség. A nézőt nagyon bosszantja és műélvezetében durván korlátozza, ha ordító eltéréseket tapasztal, főleg akkor, ha a pontos szövegkönyv jóval előbb már olvasható az előadók honlapján.

Kár, hogy kedvenc internetes lapunk Főtémája egy ilyen felemelő pillanatban a hazai csoda helyett a Salzburgi Ünnepi Játékok (jókora késéssel)...

Kár, hogy az éppen nagyon aktuális fórumot rendre kitolja két másik, egyre jobban burjánzó, rekordsebességgel szaporodó fórum. Noha nyugodtan folyhatnának a csevegést akár privátban is, hiszen a bejegyzések 99 %-a ugyanattól az egy, esetleg két fórumozótól ered, közérdeklődésre számítani ezek szerint hiú remény.

Richard Strauss - és ez a ritkaságszámba menően tökéletes előadás több figyelmet érdemelne.
733   Hangyász • előzmény731 2015-10-01 12:07:53
Rajtam nem múlik!
732   Héterő 2015-09-30 23:38:03
Ilyen elgondolkodtató művekkel először találkozni nem könnyű
Interjú Kocsis Zoltánnal
Szerző: Lehotka Ildikó - 2015. szeptember 27.
731   Héterő • előzmény727 2015-09-30 22:46:54
A Déli Pu.-tól negyedórás vonatút, majd rövid séta Érd alsótól a színhelyig. Kocsival Kocsishoz kb. 20 km a Lánchídtól.
730   Búbánat • előzmény728 2015-09-30 22:25:52
Valóban, úgy van.
729   Héterő • előzmény728 2015-09-30 18:12:06
Köszönöm. :-)
728   Héterő • előzmény725 2015-09-30 17:52:17
Előadások között
...hiszen az 1-i és 3-i MűPa-előadás között tartják a beszélgetést.
727   Hangyász • előzmény726 2015-09-30 17:23:04
Nem akarom a helybelieket leszólni, de kötve hiszem, hogy közülük sokan jönnének el. Mindez persze manapság szinte bármely európai ország bármely településéről elmondható. Szerencsére Érd közel van Bp.-hez, sőt gyakorlatilag összenőtt vele.
726   Búbánat • előzmény725 2015-09-30 12:18:27
Mármint ez a két Strauss-opera...
725   Búbánat • előzmény724 2015-09-30 12:17:37
Gondolom, főleg ez a koncertműsor lesz a téma Érden, a beszélgetés során.
724   Héterő 2015-09-30 10:31:55
Ritka csemege!
Friedenstag, Daphne
723   Búbánat 2015-09-30 10:13:19
Érd: Zenei Klub

2015. október 2. péntek, 18 óra

Címe: Előadások között

Téma: Richard Strauss-operák rendezéséről

Vendég: Némedi Csaba operarendező és Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester, főzeneigazgató

A beszélgetést vezeti: Lehotka Ildikó zenei szakíró, zenekritikus

Helyszín: a Csuka Zoltán Városi Könyvtár Zenei Könyvtára (Érd, Alsó u. 27.)
722   smaragd • előzmény721 2015-01-07 06:17:10
Ismétlés: 2015. január 13. 9:30
721   smaragd 2015-01-07 06:15:45
BARTÓK RÁDIÓ
2015. január 12. 19:00

Az unoka, Christian Strauss visszaemlékezése -II. rész
Ismétlés:
2015. január 3. 9.30

Tegnap meghalgattam az I. részt, nagyon kellemes műsor volt. Érdekelt, hogy mit mond a nagy mester unokája. Sok eredeti német szöveget hagytak benne, amit azután jó fordításban szépen felolvastak magyarul, és e zene...!
720   Búbánat 2015-01-03 13:02:16

Ma délután a Bartók Rádió műsorán szerepel

16:30 - 17:41 150 éve született Richard Strauss

Miksch Adrienn énekel, Virág Emese zongorázik

1. Brahms-dalok, a) Mozdulatlan lég, b) Mind csendesebb lesz álmom, Régi szerelem

2. Wagner: Wesendonck-dalok, a) Az angyal, b) Csendesen állj, c) A melegházban, d) Fájdalmak, e) Álmok

3. Richard Strauss-dalok, a) Holnap, b) Éjszakai bolyongás, c) Égi hírnök

4. Richard Strauss: Négy utolsó ének, a) Tavasz, b) Szeptember, c) Lefekvés előtt, d) Alkony


(MR Márványterem, 2014. december 29.)
719   parampampoli • előzmény718 2014-11-13 16:49:15
Na, ez az. Én se.
718   Cilike • előzmény713 2014-11-13 14:05:32
Én felvételről is olyan kis fátyolosnak hallom. Sose értettem, mitől olyan nagy szám.
717   Búbánat 2014-11-13 12:15:49
Szombaton este 19 órától a Bartók Rádió a Müpában bemutatott A hallgatag asszony című operát közvetíti - hangfelvételről.

Vez. Kocsis Zoltán Km. a Nemzeti Énekkar (karig. Antal Mátyás) és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Szereposztás: Sir Morosus, nyugalmazott admirális - Rúni Brattaberg (basszus), A házvezetőnője -Temesi Mária (alt), Schneidebart borbély - Dietrich Henschel (bariton), Henry Morosus, az admirális unokaöccse - Bernhard Berchtold (tenor), Aminta, a felesége - Iride Martinez(szoprán), Isotta - Pasztircsák Polina (szoprán), Carlotta - Kálnay Zsófia (mezzoszoprán), Morbio - Geiger Lajos (bariton), Vanuzzi - Szüle Tamás (basszus), Farfallo, operaénekes - Cser Krisztián (basszus)

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2013. október 12.)
716   ladislav kozlok • előzmény715 2014-11-13 08:27:40
kattincs bal sarok -rozhovory- es lapozz.
715   ladislav kozlok • előzmény706 2014-11-13 08:16:35
Salome szerepeben Jolana Fogasova.
www.jolanafogasova.sk
A nemet rendezo elkepzeleseit angolul el lehet olvasni - www.operaslovakia.sk
714   tiramisu • előzmény713 2014-11-13 00:33:57
Így van.
713   ferocissimoato • előzmény711 2014-11-12 23:45:59
Egyik barátom hallotta Battle-t élöben. Illetve azt mondta, hogy alig hallotta, olyan mini, ici-pici, cincogós hangocska jött ki belöle. Szerencséjére a mikrofonban, lemezen viszont elég jól szól a voce. De én az énekest élöben hallani is szeretem, és tényleg hallani...ès ha nem hallom, akkor aztán nekem mindegy, hogy milyen a szövegmondása.
712   parampampoli • előzmény711 2014-11-12 23:25:53
De, elfogult vagyok G-val, csak fordított értelemben, mint te gondolod: nem azért találom csodálatosnak, mert imádom, hanem azért imádom, mert annyira csodálatos. Az általad furának tartott részeken én az égvilágon semmi furcsát nem találtam, többször meghallgatva sem. Puhaságát, gyönyörű hangszínét végig megőrizte, a csúcshangokon pedig... hát mutass valakit, bárkit, akinek azokért a hangokét nem kell megdolgozni. Azok maguktól, csak úgy nem jönnek ki -- de Gruberovának HOGYAN, MILYEN HANGMINŐSÉGGEL jönnek ki, az a lényeg. Ja, és még esett szó arról a bravúrról, amit 10:28-10:39 közt csinál, amikor a csúcshangról egy trillával leszállva kacagásba megy át: na, olyat rajta kívül soha, senki!

Hogy Battle szövege érthetőbb időnként, mint Gruberováé, ebben van igazság. De a német akcentusa nekem nagyon amerikaias, ezért furcsa. A levegővétele nem hibás, hanem rossz helyen teszi, frázis közben, a dallamot elképesztően megtörve vesz egy akkora levegőt... (hogy milyen grimasszal, azt már nem is kommentálnám.) Azt meg, hogy a hangja egyenesen "teltebb" lenne, mint Gruberováé, végképp nem.

Végezetül: ha szereted Battle-t és ezt felvételét is, akkor véleményedet tiszteletben tartom. Varietas delectat. -:)


711   Héterő • előzmény707 2014-11-12 22:48:57
No persze - igen nehéz ez a Zerbinetta-ária. De mondd, nem vagy kicsit elfogult G javára? Fantasztikusan énekel ezen a felvételen, de nála is lehet fura részeket találni, pl. 4:18-4:24; 5:46-5:52; talán icipicit 9:03-nál is. És 10:33-nál kiénekli szépen a csúcshangot, de 11:12-nél küzd keményen.

B hibás (?)levegővételére nem figyeltem föl. Kíváncsi lennék gyakorló énekesek véleményére.
Ami B német kiejtésének kritikáját illeti, úgy tűnik, ezúttal nemcsak a szokott (és nagyon helyes!) szigorúságod, hanem záró mondatodban írt alapállásod is közrejátszhat. Én kifogástalannak hallom, sőt: a hangot teltebbnek, a szöveget sokkal jobban érthetőnek, mint G-nál.
710   Hangyász 2014-11-12 19:38:13
A témához az est karmestere:
http://www.papiruszportal.hu/site/?lang=1&f=3&p=11&n=15071
709   Búbánat 2014-11-11 16:34:37
Ünnepi Richard Strauss-est lesz a Müpában:

2014. november 12. szerdán és 13. csütörtökön is, 19:30 — 21:15 órakor
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Műsoron:
• - R. Strauss: Japán ünnepi zene, op. 84
• - R. Strauss: József-legenda, op. 63 – balett

Km.: a Nemzeti Filharmonikusok és a Szegedi Kortárs Balett

Vezényel: Kocsis Zoltán

Koreográfia alkotó:Juronics Tamás

„Folytatódik a zenekar Richard Strauss Magyarországon még be nem mutatott vagy ritkán játszott zenés színpadi műveit bemutató sorozata. A koncert egy Strauss-kuriózummal, a Japán Császárság fennállásának 2600. évfordulójára 1940-ben írott zenével kezdődik, amelyben japán templomi gongok is megszólalnak.

A bibliai történetet feldolgozó József-legenda című balettet Szergej Gyagilev, a Párizsban működő Orosz Balett impresszáriója rendelte, és mutatta be száz éve. A mű Juronics Tamás kifejezetten erre az alkalomra készített látványos koreográfiájával kel életre, a Szegedi Kortárs Balett művészeinek közreműködésével.

A Nemzeti Filharmonikusok és a Művészetek Palotája közös produkciója.”
708   ladislav kozlok • előzmény703 2014-11-11 15:57:41
Jo valasztas.
707   parampampoli • előzmény705 2014-11-11 15:40:09
Bocsi, de ha megnézed azt a Zerbinettát, amit mellékeltem, észre kell venned a különbséget. Battle hangja kicsi, éles, elég csúnyácska hang, az én fülemnek legalábbis. (9:12) Ezen kívül elég sajátos a német kiejtése, ami ebben az operában nem mellékes. De a fő bajom az énektechnikája, hogy folyton levegőt vesz, képtelen helyeken is. Figyeld meg a 9:48-9:50 közötti részt pl, ahol a futamból ki is hagyja a csúcshangot. Illetve a 10:32-es fülsértő magas hangot. Csúnya, éles, alig szólal meg. Semmi virtuozitás, fölényes megoldás. De ez az én véleményem. Megjegyzem: soha, semmiben nem szerettem Battle-t.
706   ladislav kozlok 2014-11-11 08:15:11
Pozsonyban nov.14.-ken Salome premier.
Reszletek www.snd.sk
705   Héterő • előzmény703 2014-11-10 18:56:46
Mi lenne a baj szegény Zerbinettácskával? Segíts, kérlek, helyretenni kissé félresiklott ízlésemet, ugyanis - szégyenszemre - nekem ez tetszik...
704   Búbánat 2014-11-10 14:12:47

Minifesztivállal ér véget a Strauss-jubileum

• 2014. november 6. -
• (ja) -
• Fidelio/MTI -

„Operaelőadásokból, hangversenyekből és egy balettestből álló minifesztivállal zárja az idei Richard Strauss-jubileumot a drezdai Semperoper.”
703   parampampoli • előzmény702 2014-10-19 21:53:24
Na, ettől a Zerbinettától Isten őrizz!
Talán inkább ezt:

https://www.youtube.com/watch?v=LBUdudlmFlk

702   Héterő • előzmény701 2014-10-19 21:40:10
Azok számára, akik lemaradtak az előadásról:
Zerbinetta
A nőkről sokminden kiderül, ha úgy egymást között tereferélnek...
701   Héterő 2014-10-15 15:50:20
Richard Strauss operái

Boross Attila előadása
2014. október 19-én (vasárnap) délután 3-kor

MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT
1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a
(a Richard Wagner Társaság rendezvénye)
700   macskás 2014-07-16 14:46:16
700
699   Heiner Lajos 2014-07-16 07:48:59
Gramofon-link


Remelem, jol masoltam at a linket.
698   Búbánat • előzmény697 2014-06-03 11:56:05
"Ezen túl..."
697   Búbánat 2014-06-03 11:54:43
Az Unitel Classica csatorna programja a hétvégén tematikusan Richard Strauss művei köré irányul:


08.06.2014 16:50 – 19:25
Aus der Wiener Staatsoper: "Arabella" von Richard Strauss (1864-1949). Musikalische Leitung: Franz Welser-Möst - Inszenierung: Sven-Eric Bechtolf. Mit Emily Magee (Arabella), Tomasz Konieczny (Mandryka), Genia Kühmeier (Zdenka), Michael Schade (Matteo), Daniela Fally (Fiakermilli). "Arabella" war das letzte Werk, das Strauss und sein Librettist Hugo von Hofmannsthal gemeinsam schufen. Sie wollten mit dieser Oper die Leichtigkeit der Spieloper und der Operette zu neuem Leben erwecken. Die Uraufführung fand 1933 in Dresden unter der Leitung von Clemens Krauss statt. (2012)
Ism. 23.50 –


08.06.2014 13:00 – 16:15
Von den Salzburger Festspielen: "Ariadne auf Naxos" von Richard Strauss (1864-1949). Musikalische Leitung: Daniel Harding - Inszenierung: Sven-Eric Bechtolf. Mit Emily Magee (Primadonna/Ariadne). Elena Mosuc (Zerbinetta), Jonas Kaufmann (Tenor/Bacchus). Strauss und sein Textdichter Hugo von Hofmannsthal wollten Oper, Schauspiel und Ballett kombinieren. 1912 wurde die Urfassung als Einlage in Molières "Bürger als Edelmann" uraufgeführt, 4 Jahre später erfolgte die Premiere der endgültigen Fassung. Für diese Jubiläumsproduktion wurde die Urfassung mit Schauspiel und Ballettmusik rekonstruiert. (2012)
Ism. 20:00 -


09.06.2014 17:00 – 18:45
Aus dem Festspielhaus Baden-Baden: "Salome" von Richard Strauss (1864-1949). Musikalische Leitung: Stefan Soltesz - Inszenierung: Nikolaus Lehnhoff. In den Hauptpartien Angela Denoke (Salome), Kim Begley (Herodes), Alan Held (Jochanaan), Doris Soffel (Herodias). "Hier wird eine meisterliche Oper modern und klarlinig aufgeführt, sorgsam im Detail, überzeugend im Ergebnis" (Die Welt). "Lehnhoff kann sich in Baden-Baden auf ein fabelhaftes Ensemble verlassen, allen voran auf die stimmlich wie darstellerisch schier umwerfende Angela Denoke"


09.06.2014 10:20 – 13:00
Aus der Deutschen Oper Berlin: "Die Liebe der Danae" von Richard Strauss (1864-1949). Musikalische Leitung: Andrew Litton - Inszenierung: Kirsten Harms. In den Hauptpartien Manuela Uhl (Danae), Mark Delavan (Jupiter), Matthias Klink (Midas), Burkhard Ulrich (Pollux). Prinzessin Danae soll von ihrem bankrotten Vater Pollux mit einem reichen Bewerber verheiratet werden. Anstelle des erwarteten König Midas erscheint Jupiter in dessen Gestalt. Danae entscheidet sich für den echten Midas auch dann noch, als dieser arm geworden zu sein scheint. Jupiter schwört seiner Liebe zu irdischen Frauen ab. (2011)


09.06.2014 13:00 – 15:45
Aus der Wiener Staatsoper: "Capriccio" von Richard Strauss (1864-1949). Musikalische Leitung: Christoph Eschenbach - Inszenierung: Marco Arturo Marelli. Mit Renée Fleming (Die Gräfin), Bo Skovhus (Der Graf, ihr Bruder), Michael Schade (Flamand), Markus Eiche (Olivier), Kurt Rydl (La Roche, ein Theaterdirektor), Angelika Kirchschlager (Die Schauspielerin Clairon). "Capriccio" beschreibt einen Tag im Salon der Gräfin Madeleine; sie inspiriert als Muse den Dichter Olivier und den Komponisten Flamand. Mit ihnen stellt sich für sie auch die Frage nach dem Vorrang von Wort oder Ton in der Oper (2013)
Ism. 20:00 -


Ezentúl, R. Strauss szimfonikus- és versenyművei is a képernyőre kerülnek (pld. Alpesi szimfónia, Oboaverseny...)


696   Búbánat 2014-02-15 11:41:47
Komlósi Ildikó a MET-ben énekel


Közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból

Richard Strauss: Az árnyéknélküli asszony

2014. február 15. | 19.00 | Bartók Rádió

Háromfelvonásos opera

Szövegét Hugo von Hofmannsthal írta

Vezényel: Vladimir Jurowski

Km. a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara ( Karigazgató: Donald Palumbo)

Szereposztás:

A császár - Torsten Kerl (tenor)
A császárné - Anne Schwanewilms (szoprán)

A DAJKA - KOMLÓSI ILDIKÓ (mezzoszoprán)

A szellemek küldötte - Richard Paul Fink (bariton)
A templom küszöb őre - Andrey Nemzer (szoprán)
A fiatalember szelleme - Anthony Kalil (tenor)
A sólyom - Jennifer Check (szoprán)
Égi hang - Maria Zifchak (alt)
Barak, a kelmefestő - Johan Reuter (bariton)
A felesége - Christine Goerke (szoprán)
Barak fivérei: A félszemű - Daniel Sutin (basszus)
A félkarú - Nathan Stark (basszus)
A púpos - Allan Glassman (tenor)
Éjjeli őrök - David Won (basszus),Jeongcheol Cha (basszus).Brandon Cedel (basszus)
Meg nem született gyermekek - Ashley Emerson (szoprán), Anne-Carolyn Bird (szoprán), Monica Yunus (szoprán), Megan Marino (alt), Renée Tatum (alt), Danielle Talamantes (alt)
Szolgálók - Haeran Hong (szoprán), Dísella Làrusdóttir (szoprán), Edyta Kulcak (alt)

Rendezte: Herbert Wernicke

(2013. november 26.)
695   macskás • előzmény694 2013-10-12 00:04:00
Tudsz valamit?
694   Futott Még • előzmény693 2013-10-11 23:09:02
Találgassunk! Vajon miért?
693   macskás 2013-10-11 21:15:56
hát ez érdekes!

A Fidelión nincs fent a holnapi Strauss!
?
692   Futott Még • előzmény691 2013-10-11 19:38:32
Tényleg nem volt rossz. Brattaberg frenetikusan énekelt. Henschel színésznek is kiváló.
691   Búbánat 2013-10-11 19:24:05
Nagy siker A hallgatag asszony

A A A
MHO/MTI
- 2013. október 11., péntek

A közönség vastapssal jutalmazta az előadást

A Nemzeti Filharmonikusok és a Művészetek Palotája közös Richard Strauss-sorozatában mutatták be hatalmas sikerrel A hallgatag asszony című operát, Kocsis Zoltán főzeneigazgató vezényletével. A művet először láthatta magyar produkcióban a közönség, de vendégjátékban, a drezdai Semperoper előadásában is csak egyszer hangzott el Budapesten 1977-ben.


Hosszú vastapssal ünnepelte a csütörtök esti bemutató közönsége a nemzetközi szereplőgárdát és a karmestert, Kocsis Zoltánt, illetve a karigazgatót, Antal Mátyást. A darabot szombaton este is műsorra tűzik.
690   Héterő • előzmény687 2013-10-10 22:43:54
Dicséretesen HD-ben adják. Következésképpen alacsony, pl. 130 Kbps iternet-sebességgel reménytelen próbálkozni.
689   tiramisu • előzmény688 2013-10-10 22:00:31
Nagyszerű interjú!
Érdekes.
688   spamAlot • előzmény679 2013-10-10 19:57:13
Válasz erre
687   macskás • előzmény686 2013-10-10 19:17:35
Úgy sem megy!
686   Héterő • előzmény685 2013-10-10 18:57:22
Nézd meg a privátodat!
685   macskás 2013-10-10 18:09:23
nálam nem működik az élő közvetítés!
684   macskás 2013-10-10 17:59:34
...ÉS MOST!
683   Búbánat 2013-10-10 17:00:43
Kocsis Zoltán újabb Strauss-bemutatója

Opera Világ, 2013. október 9.
MTI

A hallgatag asszony című operát adják elő idén Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok Richard Strauss-sorozatában október 10-én és 12-én a Művészetek Palotájában

„Strauss hídformaként felfogható zenedrámai életművében a másik pillér természetesen A rózsalovag, amely Hugo von Hofmannsthal szövegére született. Feltehető a kérdés, mennyivel jobb A hallgatag asszony (Die schweigsame Frau), mint A rózsalovag? Szerintem zeneileg, dramaturgiailag is jobb, mert Stefan Zweig librettója jobb, érdekesebb és mélyebb, így a téma irodalmi megvalósítása erőteljesebben inspirálta a zeneszerzőt” – mondta el az MTI-nek Kocsis Zoltán.
682   frushena • előzmény681 2013-10-07 23:41:50
jajdenemértek ezzel egyet ... ""A hallgatag asszonyt világszerte ritkán játsszák" Ezt meg megértem!
681   Búbánat • előzmény680 2013-10-07 18:32:35

"A legjobb vígopera-szövegkönyv a Figaro óta"
680   Búbánat 2013-10-07 18:21:35
[url] „A legjobb vígopera-szövegkönyv a Figaro óta" [/url]

Fidelio, 2013. október 5. -
• Csengery Kristóf -
• Müpa Magazin -

A Nemzeti Filharmonikusok nagyszabású Richard Strauss-ciklusának következő darabja egy Magyarországon jószerével teljesen ismeretlen mű, A hallgatag asszony. Erről az operáról nyilatkozott a Müpa Magazinnak a sorozat gazdája és a két októberi előadás karmestere, Kocsis Zoltán. INTERJÚ
679   Hangyász 2013-10-07 10:55:15
A csütörtökre, szombatra, netán mindkettőre készülődőknek:
http://www.papiruszportal.hu/site/?lang=1&f=3&p=11&n=15008
678   tiramisu • előzmény676 2013-09-16 01:50:32
Csak a dalok lényege sikkadt el....etc.
677   tiramisu • előzmény676 2013-09-16 01:50:26
Csak a dalok lényege sikkadt el....etc.
676   lujza • előzmény672 2013-09-16 01:16:46
Jobb lett volna, ha Brickner Szabolcs mást énekel, és nem Richard Strauss dalokat!
675   tiramisu • előzmény674 2013-09-15 17:08:55
Nem mondod? :-)
674   zalbarna • előzmény673 2013-09-15 14:36:44
Az egyik nem zárja ki a másikat, csak a másik az egyiket...:)
673   tiramisu • előzmény670 2013-09-15 13:35:05
Miről szól hűségről vagy szexről?
Miért a kettő kizárja egymást?
:-)
672   Búbánat 2013-09-15 10:37:49
MüpArt Classic: Richard Strauss est

M1 szeptember 16. hétfő 0:05 – 1.43
magyar koncertfilm (95 perc)

„A romantikus zene utolsó nagy fellángolásaként is értékelhető Richard Strauss életműve, akinek nagyszabású szimfonikus műveiből és bensőséges dalaiból válogat a műsor. Élet, halál, kárhozat, megdicsőülés, valamint a múlt iránti nosztalgia a legfőbb témái Strauss darabjainak, amelyeket Kocsis Zoltán, a zeneszerző talán legavatottabb hazai tolmácsolója, Brickner Szabolcs sokszorosan versenygyőztes énekes, valamint a Gilbert Varga vezette Nemzeti Filharmonikusok adnak elő. „
Richard Strauss:

- Don Juan, op. 20
- Morgen, op. 27, No. 4
- Ich trage meine Minne, op. 32, No. 1
- Allerseelen, op. 10, No. 8
- Heimliche Aufforderung, op. 27, No. 3
- Zueignung, op. 10, No. 1
- A rózsalovag - szvit
- Halál és megdicsőülés, op. 24

Közreműködik: Kocsis Zoltán, Gilbert Varga, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, valamint Brickner Szabolcs - ének
671   Hangyász • előzmény668 2013-05-23 15:31:53
Igen. Nem azért mondom, hogy dafkéból odamondjak Para...-nak.
670   Búbánat 2013-05-23 00:08:21
Monthy Piton káosza és Ariadné
Operakritika

Magyar Nemzet, 2013. május 22., Kiss Eszter Veronika

„Nagy kérdés, hogy Ariadné eredeti szövegkönyve a hűségről vagy a szexről szól-e. Rendezői körökben divat újabban az utóbbira szavazni.

Értem én, hogy ma már a filmekben nincs szerelmi jelenet szexuális aktus nélkül, s a filmipar óriási hatással bír a magukat halandónak aposztrofáló rendezőkre, de attól még egy lelki síkon játszódó konfliktus, a hűség értelmének kérdése nem csak testi viszonylatban értelmezhető. Sőt, a Strauss- Hofmannsthal-darab sokkal inkább a lélekre koncentrál. Lehet persze prűdségként is felfogni, ha az ember nem érti, miért kell a háttérben hosszú sorban érkeznie a testszínű latexbe öltöztetett férfi statisztáknak, akik saját intim testrészükkel vannak elfoglalva; de azt sem érti, hogy a polip karjai, amelyek fogva tartják Ariadnét, miért késztetik a legtöbb szereplőt arra, hogy azokat a lába közé véve nemi aktust imitáljon. Talán illő lett volna kitenni a korhatárkarikát.

Rácz Rita azonban bizonyított, mert noha még nem ülepedett le benne tökéletesen a szerep összes hangi lehetősége, jó úton halad az ideális Zerbinetta felé. Vizin Viktória a komponista szerepében szintén jó választás, idővel a szerep egyik legjobb megformálójává válhat. Szabóki Tünde máris kész Ariadné, sokkal összetettebb az éneke, és többet árul el az eredeti Strauss- Hofmannsthal-koncepcióból, mint az egész rendezés együttvéve. Thomas Piffka egyszerű és hatásos Bacchusa meggyőző. A bohócok közül Szegedi Csaba kap a szereptől nagyobb lehetőséget, és él is vele, Cser Krisztián mély regiszterével tűnik ki.

A hosszú szereplőlista felsorolásától eltekintenék: mindenki jó zenei teljesítményt nyújtott. A zenekar és Héja Domonkos karmester is, így csak azt bánom, hogy nem tartottam végig csukva a szemem, mert Anger Ferenc rendező szinte tudatosan arra tört, hogy szétzúzza a zeneileg szépen felépített koncepciót. Zöldy Z. Gergely jelmezei kifejezetten visszataszítóak. Leginkább Szabóki Tündét sajnáltam, akit krétai királylány létére banyának maszkírozta. Ráadásul rengeteg felvetett rendezői ötlet félbemaradt, torzóként zavarta a cselekmény folyamatát. Ilyen volt a zenekari részekhez vetített film, amelyben Szabóki hol Ariadnét, hol Pasziphaét alakította, amint Minotauroszt megszüli, de ugyanilyen volt a bevezető rész is, ahol minden második szereplőt – a cselekménytől eltérően – komikusan kivégeztek.

Venekei Marianna koreográfiái nem is tudtak érvényesülni ebben a Monthy Piton-jellegű káoszban. Összhang nem volt zene és látvány között. Erőlködés helyett mindenki jobban járt volna, ha koncertszerűen adják elő a művet."

(Richard Strauss: Ariadné Naxosban – premier. Operaház, 2013. május 17.)
669   parampampoli • előzmény668 2013-05-22 20:33:21
Ha láttad Gruberovával, eszedbe nem jusson!
668   Heiner Lajos • előzmény663 2013-05-22 18:33:24
Gruberovaval láttam Bécsben.
Peerce-szel van meg lemezen.
Megnézzem a budapestit?
667   Hangyász • előzmény664 2013-05-22 17:00:23
Ez is jogos.
666   macskás • előzmény665 2013-05-22 16:10:43
666
665   serse • előzmény664 2013-05-22 15:22:33
Tudom: a hozzászólás második része off. Csak hát eszembe jutott.
664   serse • előzmény663 2013-05-22 15:22:06
Az operát láthatták/hallhatták pár éve Miskolcon is az operafesztiválon, valamint Szegeden is, az Armel operaverseny egyik produkciója volt, valamelyik lengyel dalszínház társulata adta elő.

Egyébként adhatnának valamit Brittentől is, ha már neki is évfordulója van az idén. Nem értem, szerintem az ő operái se nehezen befogadhatóak. Vannak sokkal nehezebben befogadható modern operaszerzők (Schönberg, Schnittke, Berg, Penderecki - A loudeni ördögöket ha jól emlékszem Kovalik rendezte már külföldön).
663   Hangyász 2013-05-22 12:57:50
Az Ariadné újra-bemutatójához: Csak dicsérni lehet a MÁO szándékát, amivel bizony a néhai Petrovics tanár úr kinyilatkoztatását cáfolták meg, miszerint R. 2 nem a budapesti közönség ízlésének való. A mű persze külföldön régóta repertoárdarab, de mi persze jó magyar szokás szerint kullogunk az események nyomában, másrészt pedig a közönség még az internet világában is úgy ismerkedhet meg egy operával, ha azt élőben meghallgatja, a modern agyament rendezések tapasztalatával persze a színpadra nézésről akár le is mondhat. Az Ariadne prózából zenébe történő fokozatos átmenete idő előtti távozásra késztetheti az utcáról becsöppent hallgatót, noha a zeneszerző elemzésétől kezdve már az előjátékban is csodálatos dallamokban gyönyörködhet a nagyérdemű.
662   Hangyász • előzmény658 2013-05-22 12:49:13
Én felajánlottam neked anno, hogy elviszlek Miskolcra, hehehe.
661   Hangyász • előzmény660 2013-05-22 12:48:27
A Salome olyan tömény, hogy egy átlagos operalátogatónak elegendő. (Főleg ha hallgatói szinten ismeri a zenét.)
A Daphne Kocsis vezényelte, számomra felejthetetlen élményt nyújtó miskolci előadása után én, aki előtte többször is meghallgattam a művet, ugyanígy vélekedtem. Hát még a közönség legnagyobb része, aki feltehetően egy percet sem hallott belőle!
660   Futott Még • előzmény658 2013-03-15 10:40:14
A Daphne tk. kevés egy estére - persze a Salome is "necces".
659   Búbánat • előzmény649 2013-03-15 09:31:49
Épp most ismétli a Raimondi Ildikóval készített interjút a Hír TV (Kultikon)
658   WiseGentleman • előzmény657 2013-03-15 01:58:28
A Daphnét nem adják valamikor? Az sajnos nekem kimaradt (bár ott a premieropera...)
657   Búbánat 2013-03-14 22:41:35
Ma éjjel a DUNA TV csatornán

23.00 – 0.30 MüpArt classic - Richard Strauss-est (2009)

(90 perc)

Tartalom:

- Don Juan, op. 20
- Morgen, op. 27, No. 4
- Ich trage meine Minne, op. 32, No. 1
- Allerseelen, op. 10, No. 8
- Heimliche Aufforderung, op. 27, No. 3
- Zueignung, op. 10, No. 1
- A rózsalovag - szvit
- Halál és megdicsőülés, op. 24

Közreműködik: Kocsis Zoltán, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Gilbert Varga, Brickner Szabolcs.

656   macskás • előzmény655 2013-03-14 21:32:47
:)
Örexel tleg:)))
655   frushena • előzmény654 2013-03-14 20:47:05
dehogynem! Wagnert már van, hogy szeretem is! :)
654   macskás • előzmény653 2013-03-14 20:28:15
:)
Nem vagy elég nyitott:)
Nekem ő volt a legkevésbé:)
653   frushena • előzmény652 2013-03-14 20:08:24
Köszi, de Ricsiből elég volt! :) Majd Ariadnét az Operában! Amúgy meg Haja Zsolti!
652   macskás • előzmény651 2013-03-14 19:49:21
Nézd meg most! Közvetítik:)

Tóth Endrének szép kalapja van:)
651   frushena • előzmény650 2013-03-14 19:37:11
na ... akkor én másik előadáson ültem.
650   Búbánat 2013-03-14 17:15:54
A Fidelio kritikája

Március 11-én a Művészetek Palotája közönsége Richard Strauss Capriccióját ismerhette meg parádés szereposztásban, Kocsis Zoltán vezényletével.
649   Búbánat 2013-03-13 21:47:03
A Hír TV-ben éppen Raimondi Ildikóval van beszélgetés - nagyon szépen beszéli a magyar nyelvet!
648   Hangyász 2013-03-13 10:43:34
A karmester tudós elemzése a Capriccióról: ITT
647   Futott Még • előzmény646 2013-03-10 21:18:53
És a maiak, Häterö? Tudtommal volt főpróba...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Liszt-kukacok Akadémiája

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Asztalos Bence (hegedű), Gábos Judit (zongora), Kertész György (cselló)
CSAJKOVSZKIJ: Évszakok, op. 37b (átirat zongoratrióra)

11:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

15:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Csajkovszkij: A diótörő - szvit

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Vámosi Katalin, Simon Krisztina, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt
Bajor Filharmonikusok Ifjúsági Zenekarának fúvósai
Vezényel: Mark Mast
J.S. BACH: Karácsonyi Oratórium BWV 248 I., II., III. kantáta

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Karvezetés vizsgakoncert
Sweelinck: Angelus ad pastores ait – motetta
Bruckner: Pange lingua – himnusz
Vezényel: Varga Áron
Croce: Triaca musicale – Mascheratta de' gratiani
Rheinberger: Waldblumen, op. 124 – 1. Abend am Meer
Kodály: Adventi ének
M. Haydn: Missa Tempore Quadragesimae – 2. Credo
Közreműködik: Sárosi Dávid (orgona)
Vezényel: Gerály Anna Borbála
Hauptmann: Du bist ja doch der Herr, op. 42/4
Liszt: Ave Maria
Közreműködik: Sárosi Dávid (orgona)
Vezényel: Schnell Máté
Willaert: Vecchie letrose non valete niente – canzona
Haydn: Abendlied zu Gott, Hob. XXVc:9
Stanford: O living Will, that shalt endure
Kodály: Szép könyörgés
Közreműködik: Magyar Valentin (zongora)
Vezényel: Zsíros Levente
A koncerten közreműködik a Zeneakadémia hallgatóiból alakult kórus.

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - balett

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok
vezényel: Kovács Zoltán
koncertmester: Soltész Ágnes
művészeti vezető: Botvay Károly
Karácsonyi koncert a Weiner Konzervatórium ifjú szólistáival
J.S. BACH: IV. Brandenburgi verseny I. tétel
Seres Barbara, Boros Adrienn (fuvola)
ALBINONI: d-moll Concerto II-I. tétel
Pávási Nikolett (oboa)
HAYDN: C-dúr gordonka verseny III. tétel
Bognár Domonkos (gordonka)
MOZART: Don Ottavio „Dalla sua pace” áriája (Don Giovanni)
Papp Viktor (ének)
VIVALDI: C-dúr concerto-t (RV444) II. I. tétel
Lajkó Ivett (blockflöte)
QUANTZ: G-dúr fuvolaverseny I. tétel
Kurcsák Viktória (fuvola)
LALO: Spanyol szimfónia I. tétel
Mákszem Fanni (hegedű)
TELEMANN: e-moll Concerto I-II. tétel
Drahos Balázs (trombita)

18:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Csala Éva (gordonka), Vimláti Judit (fuvola), Tarnai Dávid (ének)
Ad Libitum Gitáregyüttes
konferál: Bárkányi Judit
Klasszikus gitárzene a reneszánsztól a XXI. század zenéjéig.

18:55 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Metropolitan-operaközvetítések a Müpában
VERDI: Traviata

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:00 : Budapest
Pozsonyi úti Református Templom

Sümegi Eszter, Pataki Adorján , Fellegi Balázs
Haydn Filharmónia
A. Vivaldi, G.F. Händel, J. S. Bach, J, Haydn , W. A. Mozart , R. Strauss művei

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Bódi Zsófia, Wittinger Gertrúd, Megyesi-Schwartz Lúcia, Horváth István, Sándor Csaba
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Bizják Dóra, József Ács, Zentai Károly (zongora)
Vezényel: Janos Acs
ROSSINI: Korinthosz ostroma – Pamira áriája
ROSSINI: Mózes – jelenet az I. felvonásból, Mózes imája
SCHUBERT: Mirjam győzelmi dala
ROSSINI: Kis ünnepi mise

19:45 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Yeree Suh (szoprán), Fulvio Bettini (bariton)
Budapesti Fesztiválzenekar
Művészeti vezető és koncertmester: Midori Seiler
Barokk gesztika: Sigrid T’Hooft
GEMINIANI: 12. (d-moll) concerto grosso („La Follia”)
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (1. rész)
TORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 8/6
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (2. rész)
VIVALDI: Esz-dúr triószonáta, RV 65 – 2. Allemanda, 3. Sarabanda
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (3. rész)
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Kuti László (klarinét)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Gilbert Varga
HAYDN: C-dúr szimfónia No. 9, Hob. I:9
MOZART: A-dúr klarinétverseny, KV 622
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
A mai nap
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1917 • Hilde Zadek, énekesnő
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)