vissza a cimoldalra
2018-06-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60904)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4041)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11279)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (904)
Wagner (2597)
Palcsó Sándor (218)
Erkel Színház (9363)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2772)
Edita Gruberova (3060)
Élő közvetítések (7254)
A MET felvételei (127)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4287)
Operett, mint színpadi műfaj (3618)
Rost Andrea (2027)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1425)
Franz Schmidt (3142)
Kinek tetszik Rimszkij-Korszakov ? (47)
Pantheon (2237)
Erkel Ferenc (1046)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mario Del Monaco (-zéta-, 2015-07-26 13:01:45)

     
50   -zéta- • előzmény49 2015-08-04 09:58:26
Canio "nem egész estés" szerepe időben sem kevesebb jónéhány egészestés feladatnál, súlyban viszont jóval több...
49   Edmond Dantes 2015-08-04 09:14:25
Gyerekkoromban csak MdM monogramos Rollsát láttam a Royal szálloda előtt, utolsó fellépésén (Canio) ott voltam az Erkelben. A 100 éves MÁO évkönyv szerint 1973-ban volt itt utoljára, de szerintem ez a pesti búcsúfellépés később volt. Azt suttogták, talán a Prológot is elénekli, állítólag máshol is megcsinálta ezt (eredeti fekvésben), de végül nem. A két Bajazzók-felvonás között szünet volt, amit azóta sem tapasztaltam. Örülök, hogy élőben hallhattam, még ha a csúcsán túl és nem "egész estés" szerepben is.
48   Búbánat 2015-07-30 14:50:12
Mario Del Monaco: Colpito qui m'avete..Un di al azurro spazio

„Giordano: Andrea Chenier: Colpito qui m'avete... Un di all'azzurro spazio”

előadó: Renata Tebaldi, Mario Del Monaco
47   Búbánat 2015-07-30 14:48:08

Mario del Monaco "Pieta signore" - Alessandro Stradella

Tokyo, 1969
46   Búbánat 2015-07-30 14:47:19
Mario del Monaco "Svanir le voci" Norma

Berlin 1967

Mario del Monaco- Pollione
45   Búbánat 2015-07-30 14:46:28
Mario del Monaco "Core 'ngrato" Cardillo

Mario del Monaco sings "Core 'ngrato"
(S. Cadillo)
Hans Wallat, conductor
17.IV.1975
44   parampampoli • előzmény43 2015-07-30 10:50:42
Ez volt a te szubjektív véleményed, mondjuk így. Objektívebb az, ha összehasonlítjuk del Monaco és Lavirgen felvételeit, hangi értékeiket, és utána mondjuk meg, ki volt a jobb, kinek volt értékesebb, szebb hangja, és miért. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy abban a szigeti Bajazzókban Lavirgen nem volt isteni -- sajnos azt nem láttam, csak később a Carmenben és az Otelloban -- bizonyára az volt, és hogy neked jobban tetszett, az egy teljesen legitim, de éppen annyira szubjektív vélemény. Mint a mienk, akik del Monaco Canióját fantasztikusnak láttuk és hallottuk.
43   telramund 2015-07-30 10:43:08
Albert István, Dalos László szerettek költői túlzásba esni abban az időben.Pl DL. egy Aida esetén azt írta a két magyar főszereplőről(M.S. és E. M.) ,hogy mindketten úgy énekeltek,mintha Renata Tebaldit és Simionatot hallotta volna.Szintén Film Színház Muzsika valamikor hajdanán csak úgy egy hétköznapi estéről.Mert akkor még beszámlók voltak a közben kimúlt újságban az operaházi hétköznapokról is.
Senki nem mondja persze,hogy del Monaco korához képest nem volt jó,de az ember többet várt.Számomra
például az akkor Magyarországon teljesen ismeretlen Pedro Lavirgen sokkal jobban tetszett Canioként a szemforgatásmentes játékával és friss hőstenor hangjával.(Na meg Aldo Protti volt Tonio).És ez is Budapesten.
42   parampampoli • előzmény41 2015-07-30 10:18:08
Így volt, pontosan így.
41   Búbánat • előzmény18 2015-07-29 22:36:40
Elővettem saját dokumentációs archívumomból a Film Színház Muzsika 1973. május 26-i keltezésű, 21. heti lapszámának kivágását:

A cikk címe: Canio: Mario Del Monaco

A szerző: a.i. monogramja vélhetően Albert István (1912–2004) újságíró, zenekritikus nevét fedi.

A cikkben két fotót láthatunk az Erkel Színház Bajazzók előadásából: az egyiken Mario Del Monaco mint Canio, a másik képen jelenet Házy Erzsébettel.

Az előadás-kritikából idézek:

„…Csak nagyformátumú művész tud igazi életet önteni a figurába (Canio), csakis egy sugárzó, átütő erejű művészi személyiség tudja áthevíteni, hitelessé tenni és rangra emelni ezt a szerepet.
Del Monaco ilyen személyiség. Művészetében a legjobb, legparádésabb énekesi erények összpontosulnak a vérbeli komédiás ösztönös, gazdag ’színjátszó’ képességeivel. Hangja, ez a pompásan kiművelt, páratlan fényű és ércességű tenor ma is intakt, biztosan, szabadon zeng, szárnyal fel, s a kényes magas regiszterben most is ellenállhatatlan fénnyel ragyogja be a szólamot. Gondos, mérlegelő művész, aki jól válogat… S mivel a gyengéd érzelmek, a ’felszínek’ helyett jobban kedveli a sodró-égető szenvedélyt, a kemény, határozott tónusokat, ezért szívesen ölti magára Otello, Sámson, s – íme – Canio kosztümjét
Mostanában ez utóbbiban hódít Párizstól Bécsig, s – nem csoda! Caniója teljesen kiérlelt, harmonikus, szinte tökéletesnek tetsző énekes-színészi teljesítmény. Az ő zenei és színészi megformálásában nemcsak egy sokszor-megénekelt sablon-figura kel életre, hanem új, eredeti vonásokkal gazdagodik, éles és határozott profilt kap, s végül az egész produkció nagyszerű egységbe zárul. A könnyed, mégis baljóslatú kedély, ahogyan színre lép, az apró játékok, melyekkel a ’nagyáriát’ előkészíti, ahogyan a légkört felfűti, s ahogyan a kis színpadon a féltékeny bohócból vérengző démont formál – tudása-képességei teljében mutatják Del Monacót, aki most ötvennyolcadik évében is változatlanul a korszak egyik vezető tenoristája…”
40   bermuda 2015-07-29 09:09:01
Kárpótlásul felteszem ezt a szép, ritkán hallott áriát, egy másik Bohémből.

https://www.youtube.com/watch?v=qHcJoV3nf8I
39   bermuda • előzmény38 2015-07-29 09:04:07
Meg én is.)))) máris rohanok a pavillonba)))...bocs az offolásért.
mentségemre szóljon, h.volt egy Vig Özvegy lemezem, amiről ezt a duettet rongyosra hallgattam...anno.
38   IVA • előzmény36 2015-07-29 05:11:51
... mert azon a C-n veszti el Camille teljesen az eszét, és onnan nem nyugszik, amíg Valencienne is.
37   Búbánat • előzmény36 2015-07-28 21:03:06
Hát bizony Kövecses Béla és Koltay Valéria kettőse nekem is jobban tetszik... Ez egy film részlete - annak összes előnyével és hátrányával. Mindenesetre: DEl MOnaco alakítása operettfilmben érdekes színfolt a művészi palettáján.
36   bermuda • előzmény27 2015-07-28 17:38:20
Nekem csalódás ez a pavillon -duett, kedves Búbánat, én ugyanis az elejére voltam kiváncsi amit Rosillon egyedül énekel, s abban van egy C, amit imádok... erre csak a duett részt találtam....
35   parampampoli • előzmény34 2015-07-28 16:08:51
Hát Monacoban aztán volt érzelmi töltet, akkora, mint a Himalája!
34   telramund • előzmény33 2015-07-28 16:07:38
Ebben teljesen igazad van,mert az összes tenor nem tett rám olyan benyomást,mint Házy egyetlen mozdulta,pedig meg sem szólalt!
Hatások és hatások különbözőek.Mint már többször leírtam a tenor fach nem igazán a kedvenc területem.
Esetleg,ha nagy érzelmi töltéssel énekel egy tenor,akkor kedvelem.De ilyen kevés akadt pedig hallottam néhány 100-at.
33   parampampoli • előzmény31 2015-07-28 15:56:52
Na, na... azért ne tegyünk már ilyen elhamarkodott kijelentéseket a két művész virágkori és hanyatló formájában nyújtott teljesítményének összehasonlításakor! A nézőtéren egyébként nem csak velem egykorú tizenéves gyerekek ültek azon a Bajazzókon, ha jól emlékszem. -:)
32   Heiner Lajos • előzmény30 2015-07-28 15:54:21
Peerce is enekelte Siegmundot...
31   telramund • előzmény29 2015-07-28 15:33:20
Korai operaélményként bizonyára káprázatos volt Monaco. Kb úgy énekelt saját szintjéhez képest rosszabbul,mint tette azt Házy saját szintjéhez képest
Nekem volt szerencsém jobb formában is hallani mindkettőt.
30   telramund 2015-07-28 15:27:19
Siegmund-del Monaco
Hát különlegesnek különleges,de talán nem részletezném
Elég néhány hozzászólás a video alatt.Hál'Istennek fiatalabb korában több önkritikája volt.
29   parampampoli • előzmény24 2015-07-28 15:24:39
Del Monaco káprázatos volt, maradjunk ennyiben. Olyan volt az ő Caniója, ahogy azt Zéta is leírta, a közönség, köztük én is, el voltam ragadtatva. ha valakinek nem tetszett, hát, Istenem... ízlések és pofonok. A magyar partnerek közül Melis volt a nagy és méltó partner. A Cavalleriáról írtakkal egyetértek.
28   Búbánat • előzmény27 2015-07-28 15:04:09
Mario Del Monaco A VÍG ÖZVEGYBEN!
27   Búbánat 2015-07-28 15:03:10
Ez sem semmi!

[url] https://www.youtube.com/watch?v=Rh1jCH7JFHM; Mario Del Monaco A VÍG ÖZVEGYBEN! /url]

Duetto dal 2° Atto
CAMILLO DE ROSSILLON: Mario Del Monaco - VALENCIENNE Gianna Galli
Napoli 1967

Lehárt egyébként szívesen énekelt Del Monaco, a rádióban is hallhattuk egykor a Paganini részleteiben.
26   -zéta- 2015-07-28 13:29:21
Vagy itt van egy igazán különleges felvétel, Siegmund monológja, ráadásul németül...:-)
25   Búbánat 2015-07-28 13:24:14
100 éve született Mario del Monaco

Opreavilág.net, 2015. július 27.

A nagy tenoristára VÉTEK GÁBOR emlékezik
24   telramund 2015-07-28 10:34:53
Én ott voltam,hallottam.Valóban Házy nem a legjobb napját fogta ki,de del Monaco sem.Aztán azt a ripacsériát ,amit előadott nem nagyon viseltem.Soha nem történt meg,hogy a "Kacagj Bajazzó" után szünetet kellett tartani,mert a Mester annyira átélte(?) az áriát,hogy nem tudta folytatni szünet nélkül.
Az az este Kovács Eszter Santuzzájáról szólt és mellette volt a nagyszerű Gaetano Bardini.
23   parampampoli • előzmény22 2015-07-27 13:02:23
Együtt énekelt vele, ez tény. Hogy hogyan, az már egy másik kérdés. (Én ott voltam.)
22   Búbánat • előzmény21 2015-07-27 12:58:55
Itt a hangsúly azon van (volt), hogy Házy Mario Del Monacoval EGYÜTT énekelt, egy színpadon, egy operában...

Hogy milyen formában énekelt - nem voltam ott -,nem tudom, de sajnálom, hogy az az előadás kimaradt az életemből!
21   parampampoli • előzmény19 2015-07-27 12:24:01
Szerintem a két Bajazzók közt nem évek teltek el, csak napok. Házy a második előadást lemondta -- az elsőn nem volt éppen jó formában, hogy udvarisan fogalmazzak -- és Andor Éva ugrott be.
20   parampampoli 2015-07-27 12:22:50
Nagyszerű Zéta megemlékezése del Monacóról, én egyetértek minden szavával. 1973-as pesti Caniója kezdő operalátogatói életem meghatározó eseménye volt, a mai napig felejthetetlen egészében és részleteiben is. Az ETERNA kiadásában megjelent árialemeze gyűjteményem leghallgatottabb darabja volt, imádtam, csodáltam. Később eltávolodtam tőle kicsit, az árnyaltabb, differenciáltabb hangi alakítást nyújtó tenorokra kattantam rá. Most, évtizedek elteltével visszatértem hozzá is, ma már tudatosan, jobban értve tudom értékelni kivételes hangi képességeit, bámulatos technikai tudását. Hallom, persze, hogy hallom, miben lehetne vitatkozni vele ma már, de nincs, nem lehet vita, amikor ez a hang megszólal. Akkor csak hallgatni lehet, és bámulni, hogy emberi torokból ilyen csoda tud kijönni. Világunkban, a hangi törpék világában, olyan ő, mint a Kheopsz piramis.
19   Búbánat • előzmény18 2015-07-27 12:15:17
-zéta- írta egykor a Házy-topicba:

Mario Del Monaco a Bajazzókban is két alkalommal fellépett, először Házy volt Nedda, majd néhány évvel később is Őt tűzték ki, de végül Andor Évának kellett beugrania...
18   Búbánat 2015-07-27 12:09:14
Ruggero Leoncavallo: Bajazzók

Magyar Állami Operaház Erkel Színháza

1973. május 15.:

Fordította: Radó Antal és Pless László

Díszlet: Forray Gábor
Jelmez: Szeitz Gizella
Karigazgató: Németh Amadé

Rendező: Békés András

Karmester: Lukács Miklós

Szereposztás:

NEDDA: HÁZY ERZSÉBET
Canio – MARIO DEL MONACO mv. (Olaszország),
Tonio – Melis György
Beppo – Róka István
Silvio – Ötvös Csaba
Első pór – Sikolya István
Második pór – Kövesdy Károly
17   márta 2015-07-27 10:45:17
Erről a pesti Otellóról vannak próbaképek a YT-on. Később Caniót is énekelt nálunk, és itt énekelte utoljára Sámsont Komlóssy Erzsébet Delillája mellett.
16   Búbánat • előzmény14 2015-07-27 10:04:05
Mario Del Monaco nyilatkozta ezt is: „ Boldogok a tenoristák: így szól a fáma – boldogok, mert csak kitátják a szájukat, és dől a sok pénz az ölükbe! Én viszont azt mondom: hej, de keservesen megszerzett bér az! Elég egy kis megfázás, egy begyulladt hangszál, és kárbavész minden erőfeszítés… Boldogok a tenoristák? Az ember rabszolgája a hangjának! Ifjúkorom óta lemondtam mindenről, ami árthat a hangomnak. Sok mindent szerettem volna csinálni, amit más megtehetett, én nem. Viszont a világ minden öröméről szívesen lemondok ma is, ha szép, sötét, testes magas cét énekelhetek! Ez csakugyan boldogság!

A Film Színház Muzsika 1969. március 15-is számában olvashattuk azt a kinyilatkoztatott vágyát: még tíz évig akar énekelni; szeretné utolérni Beniamino Giglit, akinek negyven évig tartott pályafutása…
15   márta 2015-07-27 09:54:01
Néha elénekelte a Bajazzók Prológját, vagy Figaro belépőjét a Sevillaiból. Mint a legtöbb drámai énekesnek, nagyszerű humora volt.
Ennél is izgalmasabb azonban, hogy 1973-ban Nápolyban a Caruso emlékkoncerten (Pavarotti, Atlantov, Tagliavini és Vanzo mellett) a Bohémélet Kabátáriáját adta elő fölidézve azt a híres esetet, amikor a nagy Enrico egy élő előadáson a gyengélkedő basszista helyett beénekelte az áriát.
14   Búbánat 2015-07-27 09:50:38
Del Monaco mondta egy interjúban (nem sokkal azelőtt, hogy 1969-ben, Pesten az Otellóban lépett fel az Erkel Színházban):

- Szerintem nem az ember választja a hivatást, hanem fordítva. Tizenkét-tizenhárom éves lehettem, amikor fültűnt, hogy különös hangok születnek a torkomban. Édesanyám nagy fali tükre elé álltam, és széles, felnőttes gesztusokkal énekelni kezdtem. Az olyan korú fiúk, mint én akkor voltam, előbb szoprán hangúak, majd egyszerre csak altot énekelnek az iskolai kórusban. Én nem estem át ezen a „fejlődésem”: egyszeriben tenorhangon szólaltam meg, sötét, szinte baritonális tenorhangon.” (Film Színház Muzsika, 1969. március 15.; 11. szám)
13   márta 2015-07-27 09:46:50
Monacót legtöbbször azzal bírálták, hogy éneklése differenciálatlan, a forte és a fortissimo között mozog. Nos, élő felvételein szerintem sokkal kevésbé darabos, mint néha a stúdióban. Különösen árnyaltan énekel Dimitri Mitropoulos pálcája alatt. Az Ernaniban (1956 MET, 1957 Firenze), A Nyugat lányában és különösen Az végzet hatalmában (1953 Firenze) tőle szokatlanul árnyaltan formál. Amikor a nagy Alvaro-áriát megmutattam egyik igen jófülű énekes barátomnak, nem akarta elhinni, hogy ez is Monaco.
Továbbá mindenkinek ajánlom figyelmébe Monaco egyik utolsó 1975-ös tévés koncertjét. Többek között a Levéláriát, a Mattinattát énekli tökéletes hangi állapotban, makulátlan formálással, és még tőle is szokatlan intzenzitással és koncertráltsággal.
12   márta 2015-07-27 09:33:06
Az évforduló alkalmából meghallgattam Monacóval néhány Esultatét. Szerencsére megvan az első, 1950-ból, Buenos Airesből,és az egyik utolsó 1972-ból Brüsszelből. Két csoportra lehet osztani őket: 1. Nagyszerűek 2. Hihetetlenek. Ebbe a kategóriába sorolom a 70-es évek elején készült élő felvételeket. Hogy töretlen hangon, kirobbanó formában énekel, az talán említésre se méltó. Ám 1971-ben új effektust alkalmaz. A belépő utolsó frázisát, "Dopo l'armi lo vinse l'uragano." tetején egy magas H-val egy levegőre énekli. Hogy ez milyen nehéz effektus, azt jól mutatja, hogy soha egyetlen más Otellótól nem hallottam. S az is érdekes kérdés, hogy világ legnagyobb Otellója 55 éves korában miért dönt úgy, hogy egy újabb technikai bravúrral gazdagítja éneklését. 1969-ben még nem így énekelte.
Dárday Andor, az Operaház híres művészeti titkára mesélte, hogy egyszer Velencében, a Szent Márk téren hallotta Monacót Otellóként, szép, gazdag korhű jelmezekben. Nyár volt, nagyon meleg. Amikor a szünetben bement hozzá gratulálni, Monaco félmeztelenül, egyetlen bőrgatyában állt, és hevesen magyarázott:
- Ez a meleg elviselhetetlen, nem folytatom az előadást.
- De hát Maestro ne tegye ezt, nagyszerű formában van, a közönség igen lelkes!
- Ezt nem lehet kibírni, nem veszélyeztetem az egészségemet! - harsogta Monaco.
- Akkor énekeljen így! - találta föl magát nyomban Dárday.
- Így, félmeztelenül? - bizonytalanodott el a tenor, aki egyébként igen sportos és hiú férfi volt, szép, izmos felsőtesttel.
. Hát persze - folytatta mosolyogva Dárday - Remekül mutat és a közönség elsősorban a hangjára kíváncsi.
- Rendben! - egyezett bele Monaco.
A Harmadik felvonásban ott állt a színen bőrnadrágban, félmeztelenül, csak egy díszes kormányzói nyaklánc volt rajta. Körülötte meg a velencei követek meg a ciprusiak beöltözve. A közönség azonnal tapsviharban tört ki, és még nagyobb sikere lett.

https://www.youtube.com/watch?v=Y1al7YkOnHo
11   Búbánat 2015-07-27 09:29:02
Kuriózum: Mario del Monaco a Rigolettóban a Herceget énekli – énekhangját halljuk a híres operafilmben.

Rigoletto - Aldo Silvani (voice Tito Gobbi)
duca di Mantua - Gerard Landsry (voice Mario del Monaco)
Gilda - Janet Vidor (voice Giuseppina Arnaldi)
10   smaragd • előzmény1 2015-07-27 06:54:07
Kedves -zéta-, sok sikert kívánok az új fórumhoz, nagyon szép gondolat volt a mai évfordulóhoz igazítani az indítását :-).
Felvételekben, linkekben nem lesz hiány, az biztos, ez nagy szerencse, várom őket, és állandó hallgatójuk, olvasója leszek Mario Del Monaco fórumának.
9   IVA • előzmény2 2015-07-27 05:17:54
Számomra nem volt (bár szerényen hozzá kell tennem: a világ nekem jószerivel az Erkel Színház).
8   IVA 2015-07-27 05:06:15
Egy ismerősöm most jár Firenzében, ott készült képeket osztott meg a Fb.-on. Küldtem neki hozzá hangot.
7   Ardelao • előzmény6 2015-07-27 01:04:52
Úgy látom, hogy már éppen ma sikerült a beírás, alig éjfél után!
6   Ardelao 2015-07-27 00:10:06
Holnap lesz 100 –éve, hogy megszületett Mario del Monaco, a világhírű olasz tenor énekes. (*1915.július 27. Firenze - †1982.október 16. Mestre)

Emlékére hallgassunk meg egy érdekes műsort róla:

IL FAVOLOSO MARIO DEL MONACO
5   Ardelao 2015-07-26 23:40:59

Mario del Monaco "O sole mio" di Capua
4   karnagy 2015-07-26 15:12:00
Bocs, a rontott linkért...de érdemes rámenni, kiváló kettős az Otellóval Gobbival...
3   karnagy • előzmény2 2015-07-26 15:11:13
Én nagyon szeretem az olyan énekeseket, mint Del Monaco - csak úgy dől belőle a hang. És kitűnő az önéletrajza is, ajánlom mindenkinek!

Hallgassátok!
2   -zéta- 2015-07-26 15:07:48
Vagy volt-e ennél hatásosabb Esultate a világon?
1   -zéta- 2015-07-26 13:34:35
No, indítsunk ezzel a pompás Ernani-áriával...:-)
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Binder: For Seven Days / Fanshawe: African Sanctus
ELMARAD!

21:00 : Budapest
Margitszigeti Szabadtéri Színpad

RICHARD STRAUSS: Salome
A mai nap
született:
1906 • Pierre Fournier, csellista († 1986)
1942 • Kasza Katalin, operaénekesnő