vissza a cimoldalra
2019-08-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3397)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (182)
Élő közvetítések (8087)
Verdi-felvételek (549)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61871)
Társművészetek (1349)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1331)
Plácido Domingo (782)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (469)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4551)
László Margit (209)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1742)
Franz Schmidt (3410)
Opernglas, avagy operai távcső... (20298)
Balett-, és Táncművészet (5871)
A nap képe (2142)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Jonas Kaufmann (johanna, 2013-06-18 20:07:28)

 
2283   vasmacs100 2018-12-12 22:11:33

Hétfőn újabb rangos elismerést vesz át - többek között - Jonas Kaufmann. 

https://www.facebook.com/Vasmacs-283767802411125/

 

2282   Klára • előzmény2281 2018-12-07 13:33:19

Egyetértek, nálam is elég nehezen esett le a tantusz, pedig volt szerencsém először a november 23.-i rádiós közvetítés, majd pedig a dec. 2.-i a tv közvetítés szünetében meghallgatni a rendező hölgy "koncepcióját". Amit inkább nem kommentálnék..

Elina Garanca írja Wirklich wichtig sind die Schuhe c. önéletírásában az alábbiakat (nem szó szerint):  ha a rendezőnek több hét próbaidőre van szüksége ahhoz, hogy az énekesekkel megértesse és elfogadtassa koncepcióját, hogyan várhatja el, hogy a nézők az előadás 2-3 órás  időtartama alatt azt megértsék  és értékelni tudják?

2281   vasmacs100 2018-12-07 09:06:41

Mindazoknak, akik meg tudták nézni a december 2-i egyenes adásban Verdi Otellóját: egy kritika, amely nem csak kritika, de egyben értelmezése is a rendezésnek, amely előtt kissé értetlenül álltam... 

Az egyenes adást követő 24 órában még vagy ötször megnéztem a darabot, mert hangilag az egyik legszebb volt, amit valaha hallottam, mert Petrenko csodát művelt (ismét), és ... bevallom, azért is, mert nem értettem a rendezői koncepciót. Voltak részek, amelyek megvilágosodtak előttem, de globálisan ez a "kritika" hozta meg számomra az "aha" élményt. Hozzátéve: nem gondolom, hogy egy rendezői koncepciónak annyira nehezen követhetőnek kéne lennie, hogy sokszori megnézés- meghallgatás után is csak szakértő magyarázattal lehessen felfogni. De ha valakit érdekel, ime (angolul és magyarul). 

 

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=338843230236915&id=283767802411125&__tn__=K-R

 

 

2280   Haandel 2018-11-23 14:49:32

Live aus dem Münchner Nationaltheater 
Giuseppe Verdi: Otello
23.11.2018 | 19.00 | BR-Klassik

Otello Jonas Kaufmann
Jago Gerald Finley
Cassio Evan LeRoy Johnson
Roderigo Galeano Salas
Lodovico Bálint Szabó
Montano Milan Siljanov
Ein Herold Markus Suihkonen
Desdemona Anja Harteros
Emilia Rachael Wilson

Musikalische Leitung Kirill Petrenko

Inszenierung Amélie Niermeyer

2279   Haandel • előzmény2278 2018-11-23 14:49:14

:-)

2278   Klára • előzmény2277 2018-11-20 12:28:19

Kedves Haandel! Köszönet az információért - mint mindig! Aki esetleg nem hallotta, és érdekelné, még maghallgatható.

2277   Haandel 2018-11-19 15:02:08

Concert donné le 20 septembre 2018 au Théâtre des Champs-Élysées à Paris
Lieder, par Jonas Kaufmann et Helmut Deutsch
19 novembre 2018 | 20h | France Musique

2276   vasmacs100 2018-10-21 08:25:15

Ha esetleg valakit érdekel, az az interjú, amelyet a Met készített a "La Fanciulla del West" new yorki előadása kapcsán Jonas Kaufmann-nal megtalálható a www/facebook.com/Vasmacs283767802411125 oldalon

2275   Haandel 2018-10-13 18:50:31

The New York Times
After 4 Years, Jonas Kaufmann Returns to the Met Opera

2274   Haandel 2018-10-02 17:19:29

La Barcaccia
Jonas Kaufmann

La Barcaccia Il Varietà dell'Opera Con Enrico Stinchelli e Michele Suozzo

  Ascolta l'audio)

2273   Héterő 2018-09-17 15:05:02

Faustként a MET-ben.

2272   Klára • előzmény2269 2018-09-15 19:40:54

Sajnos,,a kábelszolgáltatóm kivette a kínálatból! És hadd ne írjam ki, milyen csatornát állított be helyette! A NET-en megtaláltam a 3sat-ot, de sajnos csak Ausztria, Németország és Svájc területén fogható,

2271   Haandel • előzmény2270 2018-09-15 17:40:48

:-)

(CarPotLás ;-)

2270   Edmond Dantes • előzmény2269 2018-09-15 17:20:00

Sajnos nincs 3sat-om, de köszönöm :-)

2269   Haandel • előzmény2263 2018-09-15 08:05:01

Jonas Kaufmann in der Waldbühne
15. September 2018 | 20.15 Uhr | 3sat

2268   Klára • előzmény2266 2018-09-05 17:15:58

Danke vielmals!

2267   Klára • előzmény2265 2018-09-05 17:14:53

Kösz, ezt én is megtaláltam, de ez a "holnaptól..." stb bejegyzéssel nem volt kompatibilis, ezért kértem pontosítást. Tehát honaptól vetítik a németországi mozikban, itthon majd!

2266   Haandel • előzmény2265 2018-09-05 16:58:21

Ge(l)duld!

(Ld. amozin.de ;-)
Eine italienische Nacht - Live aus der Waldbühne Berlin
Blu-ray / DVD | Erscheinungstermin: 21. September 2018

2265   Edmond Dantes • előzmény2264 2018-09-05 14:52:16

Konkrét mozi nincs a heti ajánlóban, hirtelenjében ezt találtam, talán vetítik máshol is.

2264   Klára • előzmény2263 2018-09-05 14:41:38

Bocs, melyik mozikban?

2263   Edmond Dantes 2018-09-05 10:26:01

Holnaptól itthon a mozikban Jonas Kaufmann: Csillagok alatt - Waldbühne 2018 (koncertfelvétel)

2262   Klára • előzmény2261 2018-08-05 20:41:14

Ha esetleg le tudná venni valaki?!

2261   Haandel 2018-08-05 19:11:41

Jonas Kaufmann: Ein Jahrhundert-Tenor
ORF TVTHEK (05.08.2018 | 09:07 / 06.08.2018 | 01:17) | ORF 2)

2260   Haandel 2018-07-15 09:05:20

Jonas Kaufmann in der Waldbühne (13.07.2018)
15.07.2018 | 22:00 - 23:15 | ZDF
15.09.2018 | 20:15 Uhr | 3sat

An der Seite von Italien-Fan Jonas Kaufmann wird als Gast die Mezzosopranistin Anita Rachvelishvili auftreten.

Es spielt das Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, geleitet von Jochen Rieder. 

2259   Haandel • előzmény2258 2018-07-15 09:04:58

:)

2258   Klára • előzmény2257 2018-06-30 20:24:17

Köszönöm!

2257   Haandel • előzmény2243 2018-06-30 18:07:34

Giuseppe Verdi: "Don Carlos"
30.06.2018 | 19:30 | Ö1 / 7 Tage Ö1

(aufgenommen am 16. Oktober 2017 in der Opéra Bastille, Paris)

2256   Haandel 2018-06-28 12:50:22

Münchner Opernfestspiele 2018
Richard Wagner: "Parsifal"
28.06.2018 | 16:00 bis 22:00 Uhr | BR-KLASSIK

Parsifal - Jonas Kaufmann
Amfortas - Christian Gerhaher
Titurel - Bálint Szabó
Gurnemanz - René Pape
Klingsor - Wolfgang Koch
Kundry - Nina Stemme
und andere

Chor der Bayerischen Staatsoper
Bayerisches Staatsorchester
Leitung: Kirill Petrenko

Inszenierung: Pierre Audi

2255   Klára • előzmény2235 2018-05-24 10:17:23

Mivel Anja Harteros budapesti áriaestjét itt kritizálták, itt válaszolok. Nem voltam ott a koncerten, egyszerre csak egy eseményre lehet elmenni. Az M5 csatorna tegnap ismételte a koncertet, ezt végighallgattam.  A tapsból ítélve - ami ugye a tetszésnyilvánítás egyik formája -  a Művésznő egyáltalán nem bukott meg, sőt!  Egyébként lehet, hogy kissé indiszponltnak találták egyesek, ez megítélés dolga. De bukásnak titulálni minimum kissé túlzás!

Néha úgy tűnik, hogy egyes igen tisztelt Fórumtársak nem azon az előadáson, koncerten vesznek részt, mint mások! Ha nem lenne képzavar, azt mondanám, más optikán nézik az eseményeket.

2254   lujza 2018-05-17 01:31:04

Ezt még érdemes itt is megörökíteni:

https://www.youtube.com/watch?v=QwyPQb9bxRE

2253   Klára • előzmény2252 2018-05-12 13:59:09

Igen, ez egy nagyon jó felvétel, és az ária Kaufmann hangjának különösen fekszik. Egyébként a köszönet azt is megilleti, aki feltöltötte éa azt is, aki felhívta rá a figyelmet, Én is csak Lujza első bejegyzése után kezdtem böngészni, és nem hiába!

2252   lujza • előzmény2251 2018-05-12 02:04:32

A köszönet a felrakót illeti! Valóban érdemes körülnézni, nagyon szépek vannak fent. Nekem talán ez a kedvencem:

https://www.youtube.com/watch?v=MZoBHJIbMwE

2251   Klára • előzmény2250 2018-05-11 08:00:11

Kedves Lujza,

ezer köszönet. Egyébként több felvétel is fent van, érdemes böngészni.

 

2250   lujza 2018-05-11 01:47:45

https://www.youtube.com/watch?v=ucIdMJthQOI

Nürnberg, május 9.

2249   Klára • előzmény2244 2018-05-07 13:34:24

Kaufmann jó beszél - a német mellett - olaszul, angolul és franciául is. Kifogástlan francia kiejtését a párizsi Werther után és a párizsi Don Carlos után is szinte minden kritika kiemelte. Különös pikantériája a dolognak. hogy a Don Carlost olaszul temérdek alkalommal énekelte, és nyilván nem volt egyszerű másik nyelvre átváltani! Franciául nem tudok, de németül igen. Írtam már korábban, hogy a német nyelvű operákban, illetve a német nyelvű dalokbban kifogástalanul érthető - ami sajnos a magyar oeraénekesek magyar nyelvű fellépéseinél gyakran kifogás tárgyát képezi!

Pavel Cernoch-ot korábban nem ismertem, de találtam a yt-n több felvételt vele, és egy korábbi Don Carlosból egy élő előadás felvételét, nagyon tetszik a hangja.

2248   ladislav kozlok • előzmény2247 2018-05-07 11:18:17

A kritika nagyon kedvezo.

2247   telramund • előzmény2246 2018-05-07 11:12:21

De attól gondolom kitűnően énekelt vagy rossz kritikát kapott?

2246   ladislav kozlok 2018-05-07 10:30:58

Dr.Terézia Ursínyova.neves szlovák operakritikus, nagyon dicséri Jonas Kaufmann teljesítését - A.Chenier május 2. , Bécs.  

Az eloadás elott bejelentették, hogy Harteros indiszponált.    www.operaslovakia.sk

2245   telramund • előzmény2244 2018-05-07 09:42:42

Pavel Cernochot ebben az előadásból talált részletekben hallottam.Valóban nagyon jó volt és figurában is nagyszerűen hozta az infánst.Korábban 2o16-ban énekelte Franco Faccio Hamlet című operájában a címszerepet igen nagy sikerrrel Bregenzben a fesztiválon.Ehhez is volt szerencsém.Ezért volt kissé csalódás egy cseh tv műsorban énekelt áriák előadása pár hete.

2244   ladislav kozlok 2018-05-07 07:51:29

Jonas Kaufmann nagyon szépen énekelte ezt a szerepet. Franciául énekelni igen nehéz. Nekem a magyar nyelv után a legkedvesebb a francia. Elég jol beszélem e nyelvet, ezért nyugodtan allíthatom, hogy  Jonas remekul énekel franciául, kituno dikcio és erthetoség.   A kritikák szerint nem volt volumen probléma. Az Opera Bastille akusztikája  nem nagyon jo.

Kaufmannt Pavel Cernoch alternálta, tobb mint tisztességesen.  

2243   Haandel 2018-05-05 13:09:06

Aufnahme vom 10. Oktober 2017 in der Opéra Bastille, Paris
Giuseppe Verdi: "Don Carlos"
05.05.2018 | 19:05 bis 23:00 Uhr | BR-KLASSIK

Don Carlos - Jonas Kaufmann
Elisabeth de Valois - Sonya Yoncheva
La princesse Eboli - Elīna Garanča
Rodrigue - Ludovic Tézier 
Philipp II. - Ildar Abdrazakov
Großinquisitor - Dmitry Belosselskiy
und andere 

Choeurs de l'Opéra National de Paris
Orchestre de l'Opéra National de Paris 
Leitung: Philippe Jordan

2242   telramund • előzmény2239 2018-05-04 11:31:31

Tudtommal eljutattam Önhöz Kaufmann legutóbbi  produkcióját.Meg kellene nézni, hallgatni.Az igazán nem az őskor! Sőt Harterosról is kap újabb indormációt.

2241   telramund 2018-05-04 11:28:17

Gömbölyű hang?A lukas labda is gömbölyű végső soron.De kérdem hol volt a világ egyik legnagyobb énekesnőjének  Birgit Nilssonnak gömbölyű a hangja.de hozhatom példának Mara Zampierit is ,aki végig énekelte süvöltő hangjával az egész világot és imádták.Rálik Szilvia pont a német szerepekben nagyszerű,mert hangkarakterének igazán azok állnak jól.

2240   parampampoli • előzmény2238 2018-05-04 10:24:58

A két állításból az én következtetésem abszolút logikus. Az a feltételezésed ellenben, hogy egyik állítás sem helyes, tökéletesen igaz. (Rálik és Harteros hangja : Ég és Föld.)

2239   Edmond Dantes • előzmény2228 2018-05-04 10:24:11

Kedves Lujza!

Azt hiszem, Rálik olasz szerepekkel tört be és fel és inkább csak az utóbbi években terhelték meg és túl német szerepekkel, ami egyesek itteni véleménye szerint rosszat tett a hangjának. (Az "egyesek" nem fogalmaznak ilyen diplomatikusan...sajnos.) Harterost egy müncheni Forzában láttam pár éve, akkor azt állapítottam meg, hogy hangja szép, kifejező, (de) kissé éles, szálkás. (Az ő esetében is tartózkodtam erősebb jelzőktől, de kétségtelenül nem is szolgált rájuk.) Örültem, hogy hallhattam, noha közvetlenül az előadás előtt derült ki, hogy Kaufmann lemondta az előadást, amitől nem voltam túl boldog. Ismét enyhe kifejezést használtam :-) Belehallgattam Harteros Maddalénájába és hangját valóban lágyabbnak, gömbölyűbbnek hallottam mint anno, a személyiségét pedig akkor -Forzában- is, most (YT-on) is rokonszenvesnek találtam.

Kaufmann magas regisztere a mai állapotában érdekelne, nem történelmi időkben. A két Chénier-áriában talán nincs veszélyesen magas hang, szépen megoldotta.

2238   Edmond Dantes • előzmény2235 2018-05-04 10:12:16

Harterost nem én hasonlítottam Stellához. Aktív énekest nem hasonlítok 50 évvel ezelőtti lemezfelvételek hangjához. Harterost viszont én hasonlítottam Rálikhoz és fenn is tartom. "Ebből" tehát egyáltalán nem "következik logikusan", "hogy Rálik hangja nagyon hasonlít Antonietta Stelláéhoz". A két fenti állítás ui. két helyről érkezett. Lehet egyik vagy másik vagy mindkettő igaz vagy egyik sem, de nem csúsztathatók össze.

2237   telramund 2018-05-04 09:59:40

Hallgassák csak Netrebko gömbölyű éneklését,amihez nem sok kell ,hogy elguruljon.Én szívesebben teszem ezt Harterossal.Mert kíváló technika, györnyörű hangszín,semmi manir és nagyszerű színésznő.-Embernek pedig rém szimpatikus sztárallürük nélkül!

2236   telramund 2018-05-04 09:55:21

Harteros fejlődését  nagyon nagyon pozitiv írányba,aki nem hallja nem akarja.Ezen vitatkozni nem fogok nekem jó és a fülem igencsak jó.Ezen kívűl a kottát is ismerem.Pesten sajnos nem hallottam csak a tv -ben láttam nem volt jó formában ,de ilyen előfordul egyszer, egyszer.Az az összhang,ami közte és Kaufmann között van szinte párját ritkítja.

Akinek nem tetszik ne hallgassa! Sokaknak nem teszik Gruberova lelkük rajta.Éppen most fejeződött be a Lucrezia mücheni előadása82018 05 02) a yt-én elkápráztatva ezredszer,hogy mit tud még mindig.

Harterost én hasonlítottam  Stellához és akinek van füle hallja is.Ez egy saját vélemény.semmivel sem hiteltelenebb ,mint Sass Sylvia művi éneklését anno Callashoz hasonlítan.Sőt!!

2235   parampampoli • előzmény2234 2018-05-04 09:41:30

Néhány napja azt olvastuk, hogy Harteros Antonietta Stellához hasonlít. (Nem hasonlít: egyik a legszebb, legolaszosabb gömbölyű szopránhang volt, ami valaha is létezett, a másik tipikus német hang, aki 10 éve olyan Elsa volt, amilyen kevesen, akit azóta a túlméretezett olasz repertoár alaposan megváltoztatott. Pesti áriaestje tulajdonképpen megbukott, de erről már nem beszél senki. Vagy nem akar. ) Tegnap meg azt látom, hogy Rálik a magyar Harteros. Ebből logikusan következik, hogy Rálik hangja nagyon hasonlít Antonietta Stelláéhoz. Aki ilyen bődületes szamárságokat ír le, az vagy süket, vagy nem hallotta életében sem Stellát, sem Rálikot. A többi stimmel.

2234   Matyus • előzmény2228 2018-05-04 09:16:12

Aki Harteroshoz akarja hasonlítani Rálikot, alaposan ferdít, vagy nincs tisztában a valósággal! Harteros egészen MÁS kategória, százszor szebb hang, mégha nem is olaszos, és technikailag is nagyszerű énekesnő! Az már csak hab a tortán, hogy első osztályú színésznő! Meg azért azt is nézzük meg, hogy ki, hol énekelt, énekel,  hova és meddig jutott el! Ezek tények, amikkel nem lehet vitába szállni! 

2233   dr.Horváth Mária 2018-05-04 09:08:08
2232   dr.Horváth Mária 2018-05-04 09:08:04
2231   dr.Horváth Mária 2018-05-04 09:08:01
2230   dr.Horváth Mária 2018-05-04 09:07:57
2229   dr.Horváth Mária 2018-05-04 09:05:23
2228   lujza • előzmény2223 2018-05-04 00:02:22

Kedves ED! Egyben válaszolnék az itt és a társalgóban írtakra.

Én nem hasonlítanám Harterost Rálikhoz, már csak azért se, mert ő elsősorban az olasz szerepkörben énekel, Ráliknak pedig a német szerepek fekszenek. (A Senta és Kelmefestőné mellé a Salomét is megemlíteném.) Harteros valóban csontos alkat, viszont meg tudott őrízni egy olyan fiatalos bájt, ami sok szerepre alkalmassá teszi. A hangja gyönyörűen szárnyal a müncheni opera hatalmas terében is, és igazi átéléssel énekel. Nem tagadom, Bécsben is megríkatott a La mamma morta-val.

Kaufmann C-it Telramund biztos jobban fel tudná sorolni, nekem hirtelen a Faust ária jutott eszembe. De riportfilmben hallottam őt skálázni, legalább D-ig felment. Persze a legtöbb áriában a H vagy B is elég. Ne legyen rögeszméd, hogy bariton lesz, én nem hiszem.

A kotta ügy Trisztánnak szólt csak, aki sokallotta Kaufmann pianoit.

2227   Héterő 2018-05-03 21:15:36

Emlékeztető:
Don Kaufmann - Fontainebleau

2226   Klára • előzmény2225 2018-05-03 19:09:46

Én is visszakerestem, a Liceu-beli  Gerard valóban Álvarez volt. Tudom, hogy valaki és azért maradt meg bennem a nem sokkal korábban látott  Otello Jagoja és azért ugrott be szinte azonnal párhuzamként, mert hangban és színészi alakításban is nagyszerű volt. (Mindkét előadásban). Vratogna nekem nem tetszett, sem az Otellóban, sem Scarpiaként Baden-Badenben. De attól még jó énekes, és évek múltával nyilván lehet még jobb.

Ami a kétvonalast illeti, az egy tenornál alapkövetelmény, ebben egyetértünk. Hogy Kaufmannak pillanatnyilag megvan-e, vagy nincs, ez kérdés, mert ilyen  magasságokban msotanság nem "repked."  Az biztos, hogy a tavalyi hangszalagprobléma óta nem egészen a régi (na, ezért valószínűleg megköveznek!). Ez nem csökkenti az Andrea Chénier-ben nyújtott teljesítményét! Egyébként a három tenor - bocsánat HÁROM TENOR közül egyedül Pavarottinak volt meg a C, mind Carreras, mind Domingo permanensen  küzdött a magassággal. És mellőzték is az ilyen teljesítményt igénylő szerepeket!

Ami a tenor-bariton váltást illeti, Mario del Monaco sem volt akárki annak idején, neki igazán  nem voltak problémái sem hangerőben, sem magasságban, de bizonyos kor felett ő is  kacérkodott a baritonnal Volt egy stúdiófelvétel, ifjabb koromban hallotam, ahol egy tenor-bariton kettősben a baritont énekelte. (Gyöngyhalászok, vagy a Forza - erre nem mernék megesküdni.) Sajnos, túl korán meghalt, így nem derült ki, bevált volna baritonnak, vagy sem. 

2225   Edmond Dantes • előzmény2224 2018-05-03 17:22:06

Puskáztam: Liceuban két Gérard volt:  Carlos Álvarez, aki azért valaki és bizonyos Michael Chioldi, aki szintén és biztosan "valaki", de nem ismerem. Kaufmannak és Radvanovskynak is volt váltója. Ha a salzburgi Mutis Otellóra gondol, ott Álvarez énekelt Jagót Antonenkóval, akinek pesti szédületes Otellójára alig találtam szavakat, amikor itt beírtam...de azért találtam :-) Vratogna pedig jó kis Boccanegrát énekelt Pesten nemrég. Pár év múlva még jobb lesz.

Nem szeretnék sommás véleményt írni Kaufmannról, senkiről...de ne szépítsük: egy "echte" tenoristának muszáj rendelkeznie abszolút biztos magas regiszterrel, lehetőleg és legalább a kétvonalas céig. Afölött már "bónusz". Kaufmann, úgy hiszem, (jelenleg?) nem rendelkezik ezzel a szükséges, de nem elégséges erénnyel. Attól még nagy művész lehet és az is. Számomra egyébként anno a fenti kritérium döntötte el a "Pavarotti vagy Domingo-e a nagyobb tenor" kérdést. Figyelem: nem azt a kérdést, hogy ki a nagyobb művész = az már szubjektív dolog. Nincs mese, ez van. Persze lehet kihagyni "veszélyes" szerepeket és/vagy veszélyes hangokat, más szóval elkendőzni a felső hangok hiányát...de akkor megette a fene. Most szentséget törtem..(?)

PS Senki ne lepődjék meg, ha egyszer Kaufmann is a domingói útra lép és lemegy baritonba..

 

2224   Klára • előzmény2221 2018-05-03 14:06:15

Kedves Lujza!

Ebben is igaza van, Frontali az előadás folyamán egész jól "beénekelte" magát, lehet, hogy kicsit korábban kellett volna kezdeni! Az a mód, ahogyan Frontali betegségét bejelentették, azt jelzi, hogy valami csakugyan nincs teljesen rendben a STOP körül! Nem mondom, hogy fanfárok között jelentsenek be egy ilyen dolgot, de minimum várják meg, míg a nézőtér elcsendesül, és mondják be normálisan. (Persze, lehet, hogy kicsi leragadtam a múltbeli szokásoknál.) A barcelonai Gerard nekem is tetszett, de a neve nem maradt meg a fejemben, Pedig meg is állapítottam, hogy Antonenko halvány Otellója mellett igen jó Jago volt, sokkal jobb, mint a ROH Vratogna!

Kaufmannal kapcsolatos korábbi véleményét, hogy ti. nem a másoktól megszokott hangerővel énekel, és néha kottát is olvas, csak megerősíteni tudom. Lásd  a  Celeste Aida utolsó hangjai, amit évtizedek óta orditva szoktunk meg. Egyébként K. több alkalommal elmondta, sőt önéletírásában meg is írta, micsoda meglepetés volt számára a pl.  Lohengrin aprólékos tanulmányozása során a kottában szereplő sok piano,  sőt pianissimo. 

Egyébként Welser-Möstöt újabban egyre többen sírják vissza.

 

2223   Edmond Dantes • előzmény2222 2018-05-03 11:03:30

Kedves Lujza! Tegnap meghallgattam a 2017-es müncheni La mamma mortát és megállapítottam, hogy tényleg gömbölyödött Harteros hangja, megjegyzem, nekem szálkásabb-szikárabb korában is tetszett. Talán az alkata és a keményebb-"görögös" arcberendezése is sugallja valamelyest ezt a szálkás tónust...ellentétben Annácskával, aki szlávos arcú és semmije nem szálkás :-) Ha már így alakult, kimondom, amit régóta gondolok: Rálik a magyar Harteros, sok mindenben hajaznak egymásra...nekem. Más kérdés, hogy Harterost nem terhelik túl és agyon olyan szerepekkel, amik kedvezőtlen irányba tolják-tolták a hangját. Nem égtem be az Operaházba = nem túl gyakran hallottam Rálikot mostanában, de szegedi Améliája, pesti Sentája és főleg Färbersfrauja nagyon jó volt.

2222   lujza • előzmény2217 2018-05-03 01:22:53

kedves ED! Lehet, hogy Harteros hangja nem annyira gömbölyű, mint Netrebkoé, de nem is olyan szálkás, mint mondjuk Ráliké. Én nem kárhoztatnám őt a német szerepkörre, bár abban se rossz, de az igazán nagy sikereket olasz szerepekkel aratta. Érdemes megnézni a BSO felvételeit, például ezt:

https://www.youtube.com/watch?v=hfW62QK7Jfk

De ott a La Mamma morta vagy a Tu che vanitá is. De az Aida CD felvétel feltett részletei is igen szépek.

Ők ketten Kaufmannal ideális párost alkotnak. Segítik egymást, nem rivalizálnak, és a hangjuk igencsak harmonizál.

2221   lujza • előzmény2215 2018-05-03 01:12:32

Kedves Klára!
Valóban kiállt valaki a függöny elé az előadás előtti zsivajban, és eldarált valamit. Ha Frontali betegségét, ez az elején tényleg látszott, de a 3. felvonásra egész jól összeszedte magát. Ezzel együtt hiányzik egy igazán jó Gerard, tán Alvarez az volt Barcelonában.

Egyébként én is már sokszor visszasírtam az egykor kicsit lesajnált Welser-Möstöt.

2220   telramund • előzmény2219 2018-05-02 19:44:56

A gondolat jó ,de Harteros jelenlegi éneklésére nem passzol!

2219   Edmond Dantes • előzmény2218 2018-05-02 17:04:11

Kedves Telramund! Nem, nem hallottam az előadást, nem nagyon szeretem a Chénier-t, de amit szeretek benne = a 4 nagy áriát és a finálét meg fogom hallgatni. (Ha a bécsi előadás még nincs "fent", akkor a velük legfrissebbet = a 2017-es münchenit.) Ezek szerint Harteros hangja "kigömbölyödött". Megjegyzem, bizonyos darabokban szerintem nem okvetlenül zavaró, ha (kissé) éles az énekes(nő) hangja. A Chéniert verista operának szokás tekinteni és a verismo elbírja a hang bizonyos fokú élességét vagy keménységét, uram bocsá', olykor még rondaságát is: remélem, jól fogalmaztam, jól gondolom.

2218   telramund 2018-05-02 15:09:40

Kedves Edmond Dantes!Ebben az előadásban hallotta őt?Ha igen hallgassa meg még egy alkalommal!Amit ír részben igaz a korábbi éneklésére.

2217   Edmond Dantes • előzmény2213 2018-05-02 14:34:48

Csak Harteroshoz ill. vele kapcsolatos megállapításához tudok itt hozzászólni: egyetértek. Hangja szerintem kissé szálkás, éles, szikár mint ő maga, de üzembiztos, szerethető és minőségi.  Nem mindenkinek gömbölyű a hangja...és az alkata sem ;-)

2216   telramund • előzmény2214 2018-05-02 14:28:19

Kedves Lujza nagyszerű összefoglaló!

2215   Klára • előzmény2214 2018-05-02 08:52:59

Kedves Lujza!

Több állításával egyetértek.

A karmester kétségtelenül nem állt a helyzet magaslatán, nem az énekesek hibája, hogy helyenként szétmentek, és az sem, hogy helyenként szinte túlharsogták az énekeseket.  Armiliatonak voltak ennél sokkal jobb napjai! Sajnos, az énekesek manapság nincsenek abban a helyzetben, hogy bizonyos dolgokat szóvá tegyenek - hamar magkapják a "nehezen kezelhető" titulust. Főleg a rendezőktől, de a karmesterektői ls.

Frontali betegségét a kezdetkor csakugyan bemondták, de olyan halkan és gyorsan, hogy szinte alig lehetett érteni. Nekem is csak az tünt fel, hogy valaki civilben megjelent a függöny előtt, mondott pár zór, majd eltűnt. Sajnos, sem a londoni (szerintem a háromból a legjobb),  sem a müncheni, sem a bécsi Gerard nem érte el a Harteros - Kaufmann szintet, így még gyengébbnek tünnek, mint valójában.

Harteros teljesítményét mindenképpen kicsinyíteni kell, mert veszélyezteti az isteni Anna nimbuszát. A müncheni bemutató után szakavatott kritikusok állítottak párhuzamot Harteros La mamma morta és Callas La mamma morta áriája között! Azonkívül - szintén nem mellékesen a Tosca 2016-os párizsi bemutatóját  - Harteros - M. Alvarez, B.Terfel  felléptével -  a legjobb Tosca előadásnak minősítették, Callas és Tito Gobbi legendás Tosca fellépte óta. Nem mi, hanem a külföldi kritikák!

A Kaufmannról írt kritikák kapcsán a kívülállóban felmerülhet a kérdés, tud-e ez a szerencsétlen egyáltalán énekelni, vagy csak egy jól megcsinált figura? Az a sok energia, amit a leszólásába fektetnek, arra enged következtetni, hogy valakiknek evvel szívességet akarnak tenni. Egyszer szólná le valaki......Na, ezt inkább nem!

A rendezés mai szemmel nézve valóban kicsit fantáziátlan, az eredeti bemutató idején valószínűleg csak a szereplőkre, énekesekre koncentráltak, ma már más igények vannak. (ezt el lehet mondani a STOP Tosca színpadképére és rendezésére is!) Ami az utolsó mondatát illeti, űgy általában a szereplők kiválasztására vonatkozóan,  a STOP hajdani Generalmusicdirektor-ja rapid felmondásának egyik indokaként éppen azt adta meg, hogy a vezetőség az énekesek kiválasztásában őt tökéletesen mellőzte! Ez azért elárul valamit!

PS. Végre valaki, akinek eszébe jutott a JK topicban Kaufmannról és általában az előadásról írni! Külön köszönet érte!

 

 

 

2214   lujza 2018-05-02 00:11:09

Kaufmannak sikerült kivételesen azonosulnia a szerepével. Mint Andrea Cheniert, Carlo Gerard késői követői, őt így vádolják:
- Nem csúnya és dagadt = szépfiú;

- Nem üvölt, mint a fába szorult féreg = mikrofonhang;

- El is játssza a szerepét = magamutogató;

- Más technikával énekel = természetellenes;

- Nehéz állásokat is meg tud oldani = gépészkedik;

- Stb. tetszés szerint.

Persze Harteros is megkapja a magáét, hiszen akaratlanul is Netrebko babérjait veszélyezteti a közös szerepeikben.

Bájos, hogy olyanok szidják őket, akik ott se voltak az előadásokon!

Én ott voltam, pont 29-én. És nem tetszett eléggé. Visszasírtam a müncheni Cheniert, amit szintén élőben láttam-hallottam. A bécsi egy gyenge rendezés. Nem azért, mert régi, hanem mert fantáziátlan és semmitmondó. Egyetlen előnye, hogy az áriáknál hagyja előrejönni a szólistákat. Aztán egy középszerű karmester időnként majd szétverte az előadást. Csodáltam, hogy a Bécsi Filharmonikusok időnkét olyan hangzást produkált, mint egy rezesbanda. Persze, aki csak a hangerőt szereti, az akár élvezheti is ezt. Armilliato nem nagyon figyelt az énekesekre, pláne nem segítette őket. Nem is értettem, hogy a szólisták miért nem reklamálnak ezért.

Akiket érdemes volt mégis hallgatni, az a főszereplő páros volt. De egy jó karmester mellett ők is többet tudtak nyújtani Münchenben. És bár az ottani rendezéssel kapcsolatban voltak fenntartásaim, de az sokkal több lehetőséget adott a szerepeik átélésére, az érzelmek kifejezésére.

Én nem hallottam, hogy bemondták volna Frontali betegségét. Mindenesetre az elején nagyon nem tetszett, úgy tűnik, ritka a jó Gerard. A 3. felvonásra azért összekapta magát, az áriája egész jól sikerült. A kisebb szerepekben se nagyon brillíroztak, az egy Boaz Danielt kivéve. Nekem úgy tűnt, a STOP beérte azzal, hogy egy híres párost hívott meg a főszerepekre, a többivel nem törődött. Csakugyan hanyatlanak ők is?

2213   telramund 2018-04-29 22:20:21

Pompás volt ez az előadás.Harteros paradésan énekelt.Végre rájöttem, hogy Antonietta Stellat juttatja eszembe a hangszíne.Kaufmann a "szépfiú "nagyszerűen énekelt-persze a színpadon diszletek helyett is mikrofonok voltak.Frontali lehet ,hogy beteg volt,de nekem a hangja Bolognában sem tetszett és most sem.Zenekar szokott jó forma..Csak egyet látnék az utóbbi időben Pesten hasonlót.A Kaumannt utálok meg csak lepjék el az odalt a negatív kritikákkal ,anélkül,hogy az előadást hallanák,látnák.Persze ez mit sem változtat azon,hogy nagyszerű este volt

2212   Haandel • előzmény2203 2018-04-29 10:07:31

:)

Umberto Giordano: Andrea Chénier
April 29, 2018 | 19:00 | Wiener Staatsoper Livestreaming

Andrea Chénier Jonas Kaufmann
Carlo Gérard Roberto Frontali
Maddalena di Coigny Anja Harteros

u.a.

Dirigent

Marco Armiliato
Regie Otto Schenk

(Tickets - Single: €14 |  - Monthly: €16,90 - The first month is free!)

2211   telramund • előzmény2209 2018-04-27 09:11:14

Vagy Netrebkonak nem fog tetszeni a rendezés.Ezt a dalt már elénekelte Münchenben.Hallottam néhány Tosca részletet a Metből. Bomlanak a regiszterek,de a c-je bomba biztos!

Igaz egy nagyon kedves énekesnő barátom azt mondta,hogy ,amikor már semmi hangja nem lesz középen és lent a magas hangjai akkor is zengei fognak.a többit meg el kell viselni( a férjén kívűl).Ez a legtöbb szopránnal pont fordítva van.

2210   Edmond Dantes • előzmény2209 2018-04-26 10:38:13

Netrebko Turandottal ünnepelhetné kerek születésnapját. Sokkal később már nem próbálkozhat, ő nem Nilsson. És Nilsson sem 50 fölött kezdett Turandotokat énekelni, ahogy mások sem.

Harterost kihagyta a müncheni Forzából, pedig jó. Nekem Zoran Todorovich jutott...

2209   Klára • előzmény2207 2018-04-26 09:53:00

Igen, de ez még változhat, pl. Netrebko kilövi Kaufmannt, vagy önmaga mond vissza, vagy Tézier lesz "kegyvesztett" - lásd Otello. Pedig a müncheni La Forza-ban Kaufmann és Tézier felejthetetlen párost alkotott. (És ha kérhetem, most ne gyertek a bezzeg XY, netán QZ "a régi nagyok" közül, manapság ők a nagyok!)

A salzburgi Turandot? Azt kérem szépen még ki kell várni: Netrebko már kacérkodik a szereppel, és Kaufmann is tarolt a Nessun dorma-val, de azért azt a Turandot-ot végig kell tudni énekelni!

2208   Edmond Dantes • előzmény2204 2018-04-26 09:46:54

A hír(ek) így jár(nak) körbe: 1) itt közlik 2) innen vették át 3) előző pedig innen vette át etc. Még igaz lehet.Miért ne?

2207   Edmond Dantes 2018-04-26 09:30:05

Lássuk előbb a Forzát: Netrebko, Kaufmann, Tézier, Furlanetto/Pappano. Azt már meghirdették ROH-ban 2019-re.

2206   lujza • előzmény2205 2018-04-26 02:25:03

UPDATE: Per our sources, the speculated production is just a rumor and it is the wrong information.

2205   lujza • előzmény2204 2018-04-26 02:04:33

Ez elég ijesztően hangzik!

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Deák téri evangélikus templom

Dóbisz Áron (orgona)
J.S. BACH: Esz-dúr prelúdium
J.S. BACH: c-moll triószonáta
J.S. BACH: Esz-dúr fúga
HAYDN: Introduction (A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán c. oratóriumból)
MENDELSSOHN: A-dúr szonáta, No. 3 - I. tétel
BRAHMS: Három korálelőjáték (Herzliebster Jesu, Herzlich tut mich verlangen, O Gott, du frommer Gott)
BARTÓK: Román népi táncok
PADRE DAVIDE DA BERGAMO: Simfonia

19:00 : Budapest
Munkás Szent József templom

Deák László (orgona)
G. MUFFAT: Toccata septima
J.S. BACH: Allein Gott, BWV 662
J.S. BACH: G-dúr prelúdium és fúga, BWV 550
MENDELSSOHN: B-dúr orgona szonáta, op. 65. No. 4 - I. II. III. IV.
MOZART: C-dúr templomi szonáta, K. 278 (Szathmáry Zsigmond átirata)
MOZART: C-dúr Adagio
MOZART: D-dúr templomi szonáta, K. 245 (Szathmáry Zsigmond átirata)
KOLOSS ISTVÁN: Húsvéti fantázia
17:00 : Fertőrákos
Barlangszínház

Soproni Szimfonikusok kamarazenekara
"Ötórai hangoló"
RAVEL: F-dúr vonósnégyes
A mai nap
született:
1918 • Leonard Bernstein, karmester, zeneszerző († 1990)
1940 • José Van Dam, énekes