vissza a cimoldalra
2018-02-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Kedvenc előadók (2820)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60479)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3930)
Társművészetek (1232)
Milyen zenét hallgatsz most? (24995)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11226)
A csapos közbeszól (95)

Edita Gruberova (3046)
Operett, mint színpadi műfaj (3502)
Erkel Színház (8867)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4179)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2603)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (609)
Balett-, és Táncművészet (5473)
Élő közvetítések (6912)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (633)
Simándy József - az örök tenor (515)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1317)
Franz Schmidt (3059)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2460)
Momus-játék (5423)
Kimernya? (2661)
Bernstein- és Stokowski-szabály (30)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Bizet és a Carmen (Szegedi Szabadtéri, 2010-07-15 13:44:44)

 
188   parampampoli • előzmény186 2012-03-01 15:41:11
Bernstein felvétele szerintem a stúdió cd, amit kiadtak, de sajnos valószínűleg minden idők egyik legrosszabb Carmenje. Horne-t imádom, de nem az ő szerepe, a tenornál csúnyább hangú énekes a történelemben kevés volt, a többi se hús, se hal. Bernstein már a nyitányban csatát veszt, lassú cammogás tűzijáték helyett. (Copyright by Abody Béla.)

A másik Carment nem ismerem, de Tucker és Stevens jót ígér. Az lehet, hogy kicsit régies stílusú interpretáció lesz.
187   70tamas • előzmény186 2012-03-01 12:38:11
Wikipedia - Kozma Tibor
186   jukiguni 2012-03-01 12:02:15
Hát ha már Carmen felvételek, akkor van egy ilyen archív felvételem is, de majd csak most hétvégén hallgatom meg:

Met, 1972,

Marilyn Horne
James McCracken
Adriana Maliponte
Tom Krause
Colette Boky

Vezényel: Leonard Bernstein

Tudtommal ezt a felvételt nem adták ki cd-én.
Aztán találtam egy ilyen felvételt is:

Met, 1954

Richard Tucker (Don Jose)
Frank Guarrera (Escamillo)
Rise Stevens (Carmen)
Victoria de los Angeles (Micaela)

Vezényel: Kozma Tibor

És bocsánat, ha a tájékozatlanságomból adódik, de mind ez idáig én még nem találkoztam Kozma Tibor nevű karmesterrel. Valaki valami bővebbet nem tud róla nekem mondani? A neten se találok semmit, a felvételt meg még nem hallgattam meg. Egyébként van egy 1918-as Scala-beli Carmenem is, erre is csak nem rég tettem szert, úgyhogy még nem hallgattam meg és valószínűleg nem teljes, bár kitudja? Majd ha hazaértem megnézem.
185   telramund • előzmény183 2012-02-29 13:10:33
És vannak szerencsések,akik ezt a szereposztást élőben is hallották.És bizony leszakadt az Erkel teteje az ütemes Tiszay-Simády skandálástól a 4.felvonás után.
Simándy egyébként fantasztikus Don Jose volt és Szecsődy poétikus Micaelája,Cso Cso Szá-ja még mindig a fülebe cseng.És amikor ugyanezt a Margitszigeten adta elő az operaház?
Igenis Simándynál jobb tenor kevés volt abban az időben ebben a szerepkörben Budapesten,sőt nem is volt,mert Udvardy, Járay József,Kenéz Ernő énekel
ték.Az operajátszás nem 1975-ben kezdődött.
184   Werbőczy • előzmény182 2012-02-29 12:51:52
Nem találtak ezerszer jobb Carment????
Én tudnék, és hosszú lista előzné meg Szolnokit!
183   parampampoli 2012-02-29 12:03:46
Na, olyan Carment, mint a tegnap este leadott régi felvétel, ma már az egész földkerekségen se találni. Ilyen hangok ma már nem léteznek, sajnos. Tiszay és Svéd... hangjukra, éneklésükre szavak nincsenek, ezért nem is próbálkozom. CSODÁK! Az egyébként is hihetetlen, ma már tényleg elérhetetlen átlagszínvonalból is kitündöklő, nemzetközi klasszisok, külön bolygók, külön naprendszer. Simándy és Szecsődy is remek, de semmiképpen nem azonos kategória. (Persze boldogak lehetnénk, tapsikolhatnánk örömünkben, ha ezekre a szerepekre ma lenne akárcsak hasonló énekesünk.) Kis szerepekben Melis, Faragó!!! Istenem, micsoda pazarlás, de micsoda öröm a fülnek, léleknek! És a legnagyobb meglepetés: a mellékszereplők hihetetlen magas színvonala. Cserhát Zsuzsa, Tamássy Éva, -- ki emlékszik ma már rájuk, pedig megérdemelnék. Egyértelmű, hogy az Operaháznak ők voltak az igazi tartóoszlopai, és nekik köszönhetően ragyogtak a homlokzaton ékkövekként a nagy énekessztárok. Felvillanyozó élmény volt ez a Carmen, de legalább annyira szomorú is. Olvassátok el a márciusi győri Carmen szereposztását, és nem szükséges több magyarázat.
182   Búbánat 2012-02-28 23:30:26
GYŐRI NEMZETI SZÍNHÁZ

Premier: 2012. március 10. (szombat) 19:00

Georges Bizet: Carmen – opera 3 részben

Szöveg: Henri Meilhac, Ludovic Halévy

Magyar szöveg: Romhányi Ágnes

Karmester: Silló István

Rendező: Káel Csaba

Premier és a további előadások szereplői:

Carmen, cigánylány - Szolnoki Apollónia, Lázin Beatrix
Don José, tizedes - Nyári Zoltán, Soskó András
Escamillo, bikaviador - Káldi Kiss András, Geiger Lajos
Micaela, parasztlány - Sáfár Orsolya, Bellai Eszter
Frasquita, cigánylány - Rácz Rita, Geszthy Veronika
Mercedes, cigánylány - Simon Krisztina, Tóth Judit, Dobi-Kiss Veronika
Zuniga, hadnagy - Szvétek László, Schwimmer János
Morales, tizedes - Bede Fazekas Csaba
Dancairo, csempész - Ambrus Ákos, Szűcs Péter Pál
Remendado, csempész - Vincze Gábor Péter, Takács Zoltán

Díszlet: Bátonyi György
Jelmez: Rátkai Erzsébet
Karigazgató: Gál Anikó
Koreográfus: Fekete Miklós, Medveczky Szabolcs
181   Csákovics • előzmény180 2012-02-28 18:50:00
És mivel az opera magyarul hallható ezen a remek felvételen, ne feledkezzünk meg a fordítók nevéről sem!:
id. Ábrányi Emil fordítását átdolgozta Blum Tamás
180   Haandel 2012-02-28 18:32:51
Fórum - Simándy József - az örök tenor
150 • jukiguni • 2012-02-24 18:14:48
És jövő hét kedden meg is hallgathatjuk Simándyt a Bartókon Don José szerepében:
Bizet: Carmen
2012. február 28., kedd 19.35-22.25 | Bartók Rádió (Web/Thor 0.8W°/Eurobird 9°E)

opera négy felvonásban

Szövegét - Prosper Mérimée nyomán - Henry Meilhac és Ludovic Halévy írta.

Vez. Somogyi László.

Ea. Horváth Mihály Téri Általános Iskola Énekkara (karig: Lukin László), Magyar Rádió Énekkara (karig: Vásárhelyi Zoltán), Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Szereposztás:
Carmen - Tiszay Magda (alt),
Don José - Simándy József (tenor),
Micaela - Szecsődy Irén (szoprán),
Escamillo - Svéd Sándor (bariton),
Frasquita - Cserhát Zsuzsa (szoprán),
Mercedes - Tamássy Éva (alt),
Dancairo - Katona Lajos (bariton),
Remendado - Kishegyi Árpád (tenor),
Morales - Melis György (bariton),
Zuniga - Faragó András (bariton)
(MR 6-os stúdió, 1955. július 26.)


Köszi jukiguni!!!

Download No23 Recorder
(Ha jól emlékszem ezt is jukiguni ajánlotta :)
179   Haandel 2011-11-21 16:12:36
Carmen aus der Mailänder Scala (07.12.2009)
21. November 2011 | 20:15 – 23:00 | ARTE/ARTE HD (Astra 19.2°E/Hot Bird 13°E)

Carmen - Anita Rachvelishvili
Don José - Jonas Kaufmann
Micaela - Adriana Damato
Escamillo - Erwin Schrott
Zuniga – Gábor Bretz
Mercédès - Adriana Kucerová
Dancaïre - Francis Dudziac
Remendado - Rodolphe Briand
und andere
Chor und Orchester der Mailänder Scala
Leitung: Daniel Barenboim
178   parampampoli • előzmény177 2011-04-21 17:38:30
Hát, minden volt csak "Hochgenuss" nem! Leszámítva Netrebkót, aki kenterbe verte az egész gárdát.
177   Haandel 2011-04-21 16:54:16
Bizets Oper "Carmen" aus Wien
Donnerstag, 21.04.2011 | 22:45-01:35 | BR | (Astra 19.2°E, kódolatlan)

Carmen: Nadia Krasteva
Don José: Massimo Giordano
Escamillo, Toreador: Ildebrando D`Arcangelo
Micaela: Anna Netrebko
Dirigent: Andris Nelsons

Die legendäre Zefirelli-Inszenierung von "Carmen" an der Wiener Staatsoper ist in einer Aufnahme von April 2010 zu sehen. Mit hochkarätiger Besetzung verspricht sie musikalischen Hochgenuss.
176   Haandel 2011-04-06 16:19:00
CARMEN in 3D
175   Haandel 2011-03-30 17:19:48
Georges Bizet: "Carmen"
Donnerstag | 31. März 2011 | 10:05-11:35 | Ö1 | (Web/Astra 19.2°E)

Anna Caterina Antonacci, Carmen
Andrew Richards, Don José
Anne-Catherine Gillet, Micaëla
Nicolas Cavallier, Escamillo
Conductor:  John Eliot Gardiner 
Orchestra/Ensemble: 
Monteverdi Choir, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, Maitrise des Hauts-de-Seine 
(aufgenommen im Jahr 2009 in der Opéra comique in Paris)
174   Haandel 2011-03-24 21:08:21
A hét zeneszerzője: Georges Bizet
2011-03-25 | 14.00 | Bartók Rádió

5. rész: Kései elismerés 1. Haza - nyitány (Francia Nemzeti Zenekar, vez. Seiji Ozawa), 2. Az arles-i lány - szvit (Suisse Romande Zenekar, vez. Ernest Ansermet),
3. Carmen - részletek a négyfelvonásos operából (Carmen - Angela Gheorghiu, Don José - Robert Alagna, Micaela - Inva Mula, Escamillo - Thomas Hampson, Frasquita - Elizabeth Vidal, Mercédes - Isabelle Cals, Morales - Ludovic Tézier, Zuniga - Nicolas Cavallier, km. a "Les Éléments" kórus és a Toulouse-i Capitol Szinház Zenekara, vez.: Michel Plasson)
173   macskás • előzmény168 2011-03-07 22:35:42
Hát, öregem, LEESETT:)))))

Szoktak koncertszerűen is:), de azt másképp hirdetik:)
172   Haandel 2011-03-06 09:02:39
Bizet: Carmen
Sunday | 6th March 2011| 17:00 CET | CNBC Europe | (Astra 19.2°E)

Carmen - Anna Caterina Antonacci
Don Jose - Jonas Kaufmann
Micaela - Norah Amsellem
Escamillo - Ildebrando D'Arcangelo
Morales - Jacques Imbrailo
Zuniga - Matthew Rose
Frasquita - Elena Xanthoudakis
Mercedes - Viktoria Vizin
Lillas Pastia - Caroline Lena Olsson
Le Dancaire - Jean Sebastien Bou
Le Remendado - Jean-Paul Fouchecourt
Orchestra & Chorus of the Royal Opera House
Conductor - Antonio Pappano
Stage Director - Francesca Zambello
(Royal Opera House Covent Garden, 2006)
171   Haandel • előzmény166 2010-11-20 17:50:25
Sunday Morning Opera with Sandy
Carmen by Georges Bizet
Sunday, November 21, 2010 | 6 am EST → 12:00 CET | WPRB

Shirley Verrett passed away on November 5, 2010. We will be remembering her in one of her great roles, "Carmen", by Georges Bizet. This 1973 recording also features Plácido Domingo, Kiri Te Kanawa, and José Van Dam. The conductor is Sir Georg Solti.
Royal Opera House Covent Garden Orchestra, Royal Opera House Covent Garden Chorus.
170   zalbarna • előzmény169 2010-11-18 17:54:07
Hú, vaze...
169   Haandel 2010-11-18 17:40:17
Rinat Shaham in Bizet's opera Carmen

(Fotogioco á la Momo ;-)
168   virius • előzmény167 2010-11-11 13:23:20
Na hát ez az, amit elsőre olyan nehezen tudok elképzelni: egy olyan vérbő darab, mint a Carmen, koncertszerűen... :S
167   frushena 2010-11-11 07:53:48
BIZET : Carmen

2010. november 20. szombat, 19:00
Bartók Terem, Szombathely

koncertszerű előadás

Carmen - ­ Simon Krisztina
Don José - ­ Kovácsházi István
Escamillo ­ - Fokanov Anatolij
Remendado ­ - Mukk József
Dancairo ­ - Vághelyi Gábor
Zuniga ­ - Egri Sándor
Morales ­ - Ambrus Ákos
Micaela ­ - Fülöp Zsuzsanna
Frasquita - ­ González Mónika
Mercedes ­ - Gémes Katalin

Vaszy Viktor Kórus – Szeged
Karigazgató: Kovács Kornélia

Vezényel: Vásáry Tamás
Bizet: Carmen

Vezényel: Vásáry Tamás
166   Haandel 2010-11-10 17:40:46
Shirley Verrett on Carmen
165   Haandel • előzmény164 2010-11-01 18:37:33
Angolul:

Bizet's music seems to me perfect. It comes forward lightly, gracefully, stylishly. It is lovable, it does not sweat. “All that is good is easy, everything divine runs with light feet”: this is the first principle of my æsthetics. This music is wicked, refined, fatalistic, and withal remains popular,—it possesses the refinement of a race, not of an individual. It is rich. It is definite. It builds, organises, completes, and in this sense it stands as a contrast to the polypus in music, to “endless melody”. Have more painful, more tragic accents ever been heard on the stage before? And how are they obtained? Without grimaces! Without counterfeiting of any kind! Free from the lie of the grand style!


Friedrich Nietzsche: The Case of Wagner
* * * * *

The Case of Wagner (Der Fall Wagner) is a German book by the philosopher Friedrich Nietzsche, originally published in 1888. Subtitled "A Musician's Problem", it has also been known as "The Wagner Case" in English.

Friedrich Wilhelm Nietzsche (* 15. Oktober 1844 in Röcken bei Lützen; † 25. August 1900 in Weimar)

Georges Bizet (* 25. Oktober 1838 in Paris als Alexandre-César-Léopold; † 3. Juni 1875 in Bougival bei Paris)
164   Haandel 2010-10-31 09:31:05
"Ein kleines süßes Weib von Niedertracht und Anmuth"
Georges Bizets Oper "Carmen"
31.10.2010 | 15:05 – 17:00 | Deutschlandradio Kultur | Web/Astra 19.2°E

Nietzsche war überzeugt: In Bizets Oper "Carmen" redet "eine andere Sinnlichkeit". Er sah darin einen romantischen Gegenpol zum teutonischen Wagner.

"Diese Musik scheint mir vollkommen. Sie kommt leicht, biegsam, mit Höflichkeit daher. Sie ist liebenswürdig, sie schwitzt nicht. Diese Musik ist böse, raffiniert, fatalistisch: sie bleibt dabei populär - sie hat Raffinement einer Rasse, nicht eines einzelnen. Sie ist reich. Sie ist präzis. Sie baut, organisiert, wird fertig: damit macht sie den Gegensatz zum Polypen in der Musik, zur 'unendlichen Melodie'. Hat man je schmerzlichere tragische Akzente auf der Bühne gehört? Und wie werden dieselben erreicht! Ohne Grimasse! Ohne Falschmünzerei! Ohne die Lüge des großen Stils!"

Kaum treffendere Worte wurden jemals für Georges Bizets "Carmen" gefunden. Sie stammen aus Friedrich Nietzsches Kampfschrift "Der Fall Wagner", der auch das Motto unserer Interpretationen-Sendung zu dieser Oper entnommen ist. Nach seinem Abschied aus Bayreuth im Zorn träumte der Philosoph von einer Musik, die ihm als romantischer Gegenpol zum teutonischen Wagner dienen konnte.

Und es war fast ein Zufall, dass sie ihm in Gestalt von Bizets Oper begegnete. "Hier ist in jeden Betracht das Klima verändert", heißt es weiter im Text Nietzsches. "Hier redet eine andere Sinnlichkeit, eine andere Sensibilität, eine andere Heiterkeit. Diese Musik ist heiter; aber nicht von einer französischen oder deutschen Heiterkeit. Ihre Heiterkeit ist afrikanisch; sie hat das Verhängnis über sich, ihr Glück ist kurz, plötzlich, ohne Pardon. Ich beneide Bizet darum, dass er den Mut zu dieser Sensibilität gehabt hat, die in der gebildeten Musik Europas bisher noch keine Sprache hatte - zu dieser südlicheren, bräuneren, verbrannteren Sensibilität ... "

Die Synthese von Heiterkeit, Leidenschaft, von Esprit und Sensibilität, kurzum Ensemblekunst im Geiste der Opéra comique: Sie bestimmen letztlich die Maßstäbe der Werkinterpretation auf der Bühne. Wie sie sängerisch umgesetzt werden, dazu tragen Michael Struck-Schloen und sein Studiogast Klaus-Peter Kehr, Operndirektor am Nationaltheater Mannheim, eine Reihe besonders überzeugender Beispiele zusammen.

(Gast: Klaus-Peter Kehr, Moderation: Michael Struck-Schloen)
163   Momo 2010-10-18 20:13:21
Georges Bizet: C-dúr szimfónia (1855)

1. Allegro vivo
2. Andante. Adagio
3. Allegro vivace
4. Finale. Allegro vivace

Orchestre National de France
Sir Thomas Beecham
1959

EMI
162   Búbánat • előzmény161 2010-10-18 20:02:51

Párizsban 1867-ben fanyalgás, míg a következő évben Brüsszelben hatalmas siker – így indult útjára A szép perth-i lány című, Walter Scott regénye alapján komponált opera. Georges Bizet-re (1838-1875) két operaszerző-tanára volt nagy hatással, mindketten korán felismerték az ifjú tehetségét. Halévy halála után az özvegye Bizet-t kérte fel a Noé című zenedráma befejezésére, Gounod-tól pedig „megörökölte” a IV. Iván librettóját. Ennek a komponálása közben kapta a felkérést A szép perth-i lány megírására. A megbízónak, Léon Carvalhonak már decemberben átadta a partitúrát. A következő évben sikertelenül pályázott a párizsi világkiállítás alkalmából hirdetett versenyen, s közben kereste az énekeseket az operájához. Kritikusai örömmel nyugtázták, hogy nem érződik zenéjén Wagner-hatás, ám kevesellték a romantikus helyszínhez társított couleur locale-t.

A szép Perth-i lány operafelvételét szerda este hallgathatjuk meg a Bartók Rádióban, 19.35 órai kezdettel. (lásd 161. sorszámnál)

161   Búbánat 2010-10-18 20:02:10
Bartók Rádió, 2010. október 20., szerda,19.35:

Bizet: A szép perth-i lány - négyfelvonásos opera

Szövegét írta: Vernoy de Saint-Georges és Jules Adenis

Vezényel: Georges Pretre,
km: a Francia Rádió Énekkara (karig: Jacques Jouineau) és
az Új Filharmonikus Zenekar

Szereposztás:

Simon Glover, kesztyűkészítő- Gabriel Bacquier (bariton),
Catherine, a lánya - June Anderson (szoprán),
Henry Smith, fegyverkovács - Alfredo Kraus (tenor),
De Rothsay herceg - Gino Quilico (bariton),
Ralph, Glover inasa - José Van Dam(basszus),
Mab, a cigányok királynője - Margarita Zimmermann (mezzoszoprán), Udvarmester - Daniel Ottevaere (basszus),
Egy munkás - Philippe Duminy (bariton),
Egy úr - Christian Jean (tenor)

(1985)
160   Búbánat • előzmény156 2010-10-18 20:01:19
Kedves daunerni!

Válaszoddal nem győztél meg teljesen, hiszen mint rámutattam, a a nyári Carmen apropóján nyitotta fórumát „Szegedi Szabadtéri” topic társunk. Ám legyen, de ha ő apprehendálna amiatt, hogy a következő bejegyzéseimmel tágítom az általa létrehozott fórum tematikáját, az már ne legyen az én gondom… Bízom, hogy felvállalod ennek „ódiumát”. Üdv.
159   Momo • előzmény158 2010-10-18 12:45:18
Hát úgy tűnik, Heiner úr konzekvensen a gyomra felől közelít a magaskultúrához.
158   tiramisu • előzmény157 2010-10-18 12:36:10
..és mindezt Carmen nevében....

He-he!
157   Heiner Lajos • előzmény154 2010-10-18 12:33:25
Étteremben.
Főúr, van cigánypecsenye?
Van, de akkor nem lesz zene!
156   daunerni • előzmény155 2010-10-18 12:31:23
Kedves Búbánat,

Nem biztos, hogy szükséges a fórumok címét szűkíteni. Az egyik - szélsőséges - nézőpont szerint elég lenne a Momus-társalgó, ahol mindenféléről cseveghetnénk.

Másik, hasonlóan szélsőséges megoldás lenne a "Georges Bizet alkotó útja a Carmenig Búbánat szemszögéből" című.

Számomra a "Bizet és a Carmen" megfelelő arany középútnak látszik, ha javasolhatom, maradjunk ennél...
155   Búbánat 2010-10-18 11:22:38
Olvasói levelekbe is írtam az alábbiakat:

Ez a fórum a nyári szegedi Carmenre fókuszál. Ám Bizet-nek nincs külön topicja, ezért a T. Szerkesztőségnek javasolom, hogy legyen egy "Georges Bizet" név alatt futó fórum is, ahol a komponista Carmenje mellett számos egyéb művéről is eszmét cserélhetnénk.
Ha az az álláspont, hogy nem szükséges másik Bizet- fórum, itt is cseveghetünk egyéb művekről, úgy javasolom a topic címét megváltoztatni. Például erre: "Bizet alkotó útja a Carmenig”. De más cím variáns is szóba jöhet.
Természetesen, a topic nyitó "Szegedi Szabadtéri" marad a fórum létrehozója továbbra is.
De ha a topic szerzője továbbra is az eredeti koncepciót tekinti irányadónak, akkor mégis célszerű lenne egy külön "Georges Bizet" fórumot létrehozni.
154   Haandel 2010-09-11 09:33:46
Georges Bizet: Carmen
Sobota 11.09.2010 | 19:30-22:45 | Vltava Web/Astra 23.5°E

Don José (Rolf Apreck), Escamillo, toreador (Robert Lauhöfer), Carmen, cikánka (Soňa Červená), Remendado, pašerák (Harald Neukirch), Dancairo, pašerák (Günter Leib), Zuniga, poručík (Wilhelm Klemm), Morales, seržant (Bruno Aderhold), Micaela, venkovské děvče (Maria Croonen), Frasquita, cikánka (Ursula Engert), Mercedes, cikánka (Sigrid Kehl).
Rozhlasový smíšený a dětský sbor Lipsko (sbormistr Dietrich Knoth) a Rozhlasový symfonický orchestr Lipsko řídí Herbert Kegel.
Nahrávka vydavatelství Eterna z roku 1961.
*****
Soňa Červená
153   IVA • előzmény144 2010-08-26 02:12:48
Lesz jövőre is, két alkalommal.
152   IVA • előzmény151 2010-08-14 04:17:53
Obrazcova
151   IVA • előzmény139 2010-08-14 04:15:48
Fáy Miklós szerintem is jól tud írni. Sajátos stílusjegye a többnyire szarkasztikus humor, aminek kedvéért olykor a gonoszkodástól sem riad vissza.
„Közeleg Carmen, és biztosan nem vagyok egyedül, akit mindez aggodalommal tölt el: megint az Habanera, megint valaki jön, és bőg-búg, húzogatja a szoknyáját és mélyen néz a körülötte álló statiszták szemébe, amitől meg kellene borzongani. Óriási tévedés. A sok szörnyűség, a debella énekesnők erotikus hullámzása és bárgyú öblögetése helyett”...
A Carmen-kritikának ezt a részét olvasva úgy éreztem, hogy Fáy alapvetően nem szereti a Carment, és az operát sem nagyon. A „humor” kedvéért ezúttal blöffölt is. Ilyen mondatokkal kiszolgálja azokat az olvasókat, akik számára az opera idegen, bevehetetlennek tűnő világ, ezért inkább megvetik és gúnyolják. Vagyis azt írja, amit az olvasók többsége szívesen olvas.
Bizony, a Carmenek bőgnek-búgnak, mert ezt a szerepet legtöbbször mezzoszopránok abszolválják. Táncolnak vagy stilizált tánclépéseket lejtenek, hiszen az Habanera tánc is, amiben az ember megnyilvánul. Carmen azt nyilvánítja, hogy elérhető, még ha nem is mindenkinek. Ezért húzogatja a szoknyáját táncikálás közben. A mezzoszoprán nem táncosnő és nem jeles filmrendezők csiszolta tragika. Elég, ha jelzései (tánc, kihívó tekintetek) ügyesek és őszinték: hitelesek. Nekem olyan szerencsém volt, hogy a budapesti Operaházban és a Margitszigeten nem láttam sok szörnyűséget és nem hallottam öblögetést, csupa olyan Carmennel találkoztam, akik után nem aggódva várom a lány belépését, hanem ugyanolyan izgalommal, ahogy az énekkar bevezeti. Mészöly Katalin pl. úgy nézett és nevetett a férfikarra (és a közönségre), hogy abba bele kellett borzongani (és szeretni). De szinte valamennyi Carmenem erotikus sugárzású, „bűvös erejű” nő volt – és egyikük sem debella. Ha az ember nagyon rosszindulatú (s hozzá még utál is operát nézni), rásüthette ezt a durva jelzőt egyes drámai szopránokra a termetük okán, de az én Carmenjeimre véletlenül sem. Pedig Komlóssy Erzsébet, Jelena Ocrazcova, Takács Tamara igazán nem illusztrálták az alultápláltság és a vándorló életmód miatt örökletesen filigrán cigánylány típusát, de a hiteles és hatásos megjelenésnek és szerepformálásnak nem ez a lényege. Még a Margitszigeten látott (s ma már nem élő), csakugyan jól megtermett, testes és magas Mignon Dunnra sem illenék a debella jelző, aki fizikumát meglehetős sikkel és iróniával illesztette a figurába.
Ennyi szót talán nem érdemelt meg Fáy bekezdése, de hol kifogásolhatnám másutt, ha nem egy "Bizet és a Carmen" elnevezésű topicban?
150   álmodó • előzmény149 2010-08-14 00:28:06
:-)))
Most olvastam csak el a méltatlankodó beírásokat itt...Nem egészen érthető az oka.
149   Momo • előzmény148 2010-08-14 00:25:28
most alszunk, vagy nem alszunk...?
148   álmodó 2010-08-14 00:23:58
Ez a produkció lement, jelenleg nincsen.
Miután a topic eredetileg erről szólt, írtak róla a fórumozók de mivel már nem megy az előadás, nincs mit szólni róla sem jót, sem nem jót.
A topic címét átírták és ezt jól tették -,így aktuális maradhat ha esetleg egy másik Carmen produkció kerül előtérbe. Szerintem nem nagyon van jelenleg mit írni még az ominózus előadásokról.

Nem kell emögött rosszindulatot feltételezni.
147   yeti 2010-08-13 13:46:30
Mondom én, hogy nekik fontos... :-)
146   sergioy 2010-08-13 10:53:42
Ráadásul,ha a forumozóknak TÉNYLEG fontos az opera müfaja,nem értem miért nem foglalkoznak egy végre/!/ennyire széleskörben sikeresnek tünő előadással!
145   sergioy 2010-08-13 10:50:57
Ettől még a tény az tény...Az előre szidalmazók,rosszindulatu "tutisták" most csendben ülnek!
144   virius • előzmény143 2010-08-12 23:15:34
Igen, igazad van, mert az első hsz "Szegedi Szabadtéri" nicknéven jelent meg, tehát önreklám gyanánt nyitották eredetileg a topikot.
Na de kíváncsi vagyok, jövőre lesz-e ez a Carmen... Ugye a szegedi játékok törtánetében volt már példa egy-egy darab következő nyári prolongálására, lásd a legutóbbi Turandot először magyarul, a következő nyáron olaszul...
143   yeti • előzmény141 2010-08-12 13:57:51
Nem a szidóknak volt fontos ez a topik, hanem a produkció PR-osainak...
142   yeti • előzmény140 2010-08-12 13:57:13
Szerintem B-lein&S-lein nem a zenei hozzáértésről, hanem az íráskészségről beszél...
141   sergioy 2010-08-12 13:41:15
Na,ugy látszik ,ez a topic behalt...Egyrészt valószinüleg,csak az eredeti cimmel volt érdekes,másrészt ugy tünik csak addig volt fontos pár dicső forumozónak,amig a rendezőt előre lehetett szidni...most,hogy a szegedi Carmen ilyen nagy közönség és ujságirói siker lett,itt már nem ir róla senki...
140   macskás • előzmény139 2010-08-07 18:23:28
Igen. Óraláncról és Tompos Kátyáról mindenképp, de nem zenei vonatkozásban
139   Bruderlein und Schwesterlein • előzmény138 2010-08-07 17:57:22
Szeretnél te feleannyira jól írni, mint a fent említett urak, ugye?
138   macskás • előzmény137 2010-08-07 16:29:52
Fáy? Kolozsi?
Egyik kutya...
137   huszonnégyes 2010-08-07 16:18:05
Kedves Fórumozók!

Végigolvastam a topicot-s kicsit meglepve látom,hogy annyi negativ "előhang"után,most,hogy igen szép előadásnak tünik a szegedi "élményoperás"Carmen, az eddig még néha személyeskedéstől sem visszariadó hozzászólok nem irnak...

Pedig a youtube-on látni néhány igen szép részletet,és Mind Fáy ,mind Kolozsi László dicsérőleg irnak az előadásról..

Azt hiszem valamennyi operakedvelőnek öröm,egy igazán jó produkció!
136   huszonnégyes 2010-08-07 16:09:32
http://kultura.hu/main.php?folderID=1327&articleID=304430&ctag=articlelist&iid=1
135   macskás 2010-08-05 18:38:49
134   -krl- • előzmény129 2010-08-05 09:48:16
Részlet egy időnként körbekeringő e-mailből:
"Kérdés: Igaz, hogy az olaszok az utcán talált döglött macskákat eszik?
Válasz: Nem igaz - maguk ölik meg őket."
133   Heiner Lajos • előzmény129 2010-08-05 09:17:44
Olaszéknál?
132   huszonnégyes 2010-08-05 01:07:08
Nagyon örülök,hogy velem együtt ilyen sokunknak tetszett ez a Carmen...Nekem is felejthetetlen ,sokkal gazdagabb szinpadi és zenei élményt kaptam,mint vártam...A virágária,és utána a duett-föl azon az izén a semmibe és ott ölelkezeve,meg a végén a "héja nász a rózsák között"...
131   IVA • előzmény129 2010-08-05 00:23:42
A Fülöp-szigetek egyik szigetén ünnepi fogás a macska, az ország némely területén viszont az iszlám az uralkodó vallás, ott feltehetően csak simogatják a malacot.
130   daunerni 2010-08-04 23:33:34
Egyébként viszont, mint látjátok, a nagyszabású szabadtéri élménykedés után sem vált okafogyottá ez a topik, viszont a címét ennek megfelelően általánosítottam, tévén ezzel "Haandel" barátunknak is kedvére, aki privátban már komolyan hiányolt egy ilyen tematikájú csevejcsatornát!

Nos, íme!
129   daunerni • előzmény128 2010-08-04 23:30:13
Függ attól, hogy enni kell, vagy simogatni...
128   Heiner Lajos • előzmény126 2010-08-04 15:55:55
Most malac, avagy macska?
127   Heiner Lajos • előzmény125 2010-08-04 15:47:54
Nagyon szívesen kifejtem részletesen, de tudnom kellene, hogy a "kétmacskás", avagy a "möhönce" kifejezésre hegyezzem a válaszom.
És, sajnálom, de meg kell előtte kérdeznem Főszerkesztőmet, itt a Momus-n igen szigorú kautélák általi hozzászólási felfüggesztések ügye is folyamatban van, nem elképzelhetetlen, ha valaki a Carmen és a möhönce szimbiózisát képtelen appercipiálni, kéthetes büntibe kell, hogy átmenjen.
126   -zéta- • előzmény125 2010-08-04 15:37:30
Nem valami malacság?

Macskást kéne megkérdezni...:-)
125   daunerni 2010-08-04 15:00:29
Már csak azt szeretném tudni, hogy mi az a "kétmacskás möhönce"?
Mondjuk a möhönce hangzásra olyan, mintha valami tájjellegű étel lenne (mint mondjuk az öhöm, vagy a slambuc). Akkor viszont a "kétmacskás" nyilván olyan minőség-jelölés, mint az hogy nyolctojásos, vagy ötputtonyos...

Hát - gusztus kérdése... :-)
124   -zéta- 2010-08-04 12:00:38
Heiner doktor is megírta a magáét, e topicra is hosszasan reagálva...:-)
123   sergioy 2010-08-03 20:02:54
Én a barátnőmmel láttam-és nagyon tetszett.Ezért örültem ma,amikor Fáy cikkét olvastam,és neki is a cigánydal volt a kedvence.Nálunk azért a harmadik felvonás vége volt a csúcs:ahogy Carmen és Micaela közel lépnek Joséhoz,aki kilép közülük-és ebben a pillanatban megszólal Escamillo hangja!Ez libabőrös pillanat volt!!! Külön gratu Kesselyák Gergelynek a nagyszerü tempókért-és ilyen gyönyörü hangzást én még a Téren nem hallottam.
122   balettokos 2010-08-02 15:10:56
Láttam-és nagyon tetszett.Nekem is ,és az egész jórészt fiatal csapatnak,akivel voltam...Izgalmas képek,jelenetek,nagyon kidolgozott mozgásokmés akciók között VÉGRE hiteles szereplők,remek énekesek igazi szinészi munkát végeztek!!Ilyen félelmetes kettőst,mint amit a végén Rutkowsky-és Mester Viktória /gondolom a rendező ötletei alapján/produkált még sohase láttam operában...
Különlegesen hatásos volt a zárókép is.
/Megjegyzem,a Carmenek leggyengébb pontja a torreádorok statiszták által végigbicegett felvonulása szokott lenni.Az itt,most Szegeden lenyügözően hatásosan,nagyvonaluan készitette elő ezt a csodálatos befejezést...

Nagyon sajnálom,hogy csak kétszer ment... Megnéztem volna mégegyszer.
121   huszonnégyes 2010-08-02 14:48:27
Cikk a mai "Délmagyar" c. ujságból...


Szenvedélyek viharában
/ Hollósi Zsolt /


Kerényi Mikós Gábor izgalmas, felkavaró, szenvedélyes, mai Carment rendezett a Dóm téren. Koncepciójához jó partnerre lelt az operát feszesre szabó karmesterben, Kesselyák Gergelyben és a kitűnő főszereplőkben. A telt házas premieren Carmen életben maradt: elmosta az eső a zárókettőst.

A CD-korszak előtti régimódi lemezhallgatásnak volt valami varázsa: szertartásszerűen került a fekete bakelitkorong a lejátszóra; óvatoskodni kellett, hogy a tű megfelelő sebességgel pont jó helyre kerüljön. Ezt az élményt is felidézi az opera előjátéka: a háttérben felállított LED-rácsfalon Carmen-lemez forog, a forgószínpadra épített korongra pedig a dirigáló Kesselyák Gergely karmestert emeli be a hatalmas, stilizált lemezjátszó hídszerű karja. A villódzó LED-fal végig kulcsszereplője Horesnyi Balázs színpadképének: híradófelvételeken látjuk rajta földrengésben összeomlani a cselekmény színhelyéül szolgáló, a díszletben barokk homlokzatokkal, színes graffitikkel jelzett latin-amerikai várost; később tűz lobog rajta, Escamillo ünneplését közvetíti a tévé, vagy bikaviadal lassított képei tűnnek fel. Kerényi Miklós Gábor napjaink mediatizált világában teremtette újjá Mérimée 19. századi meséjét: a katasztrófa után katonaság osztja szét a segélyt, tartja fenn a rendet; tévéstábok, fotósok követik a celebeket, seftelő bandák csempésznek üzemanyagot, élelmiszert, drogot.

Mester Viktória magabiztos Carmen-alakításán semmi sem látszott abból, hogy egy héttel a premier előtt vette át a szerepet. Mai gesztusokkal egy emancipált, öntudatos, szenvedélyes és erotikus modern nőt játszik; fel sem merülhet, hogy ez a vamp a szerelemben bármilyen kompromisszumot kötne. Éneklésének legfőbb erénye a természetesség: semmi öblögetés, mesterséges sötétítés. Nem túl nagy, de sok színt, hangulatot, érzést kifejezni képes hangján érzéki Habanerát, Seguidillát hallhattunk. A produkció legnagyobb felfedezése a szenzációs lengyel tenorista, Arnold Rutkowski. Alighanem jobb az elmúlt húsz év összes szegedi Don Joséjánál, talán még az 1992-es Dóm téri produkció emlékezetes Mario Malagninijénél is, aki ezen a nyáron is énekli a szerepet – a Veronai Arénában. Rutkowski megérdemelten kapott szombat este bravózást és nagy tapsot a hihetetlen hévvel, érzelmi fűtöttséggel és biztos magasságokkal előadott Virág-ária után. Kero összeillő párost faragott belőlük: szikrázott a levegő minden közös jelenetükben, a zárókettős pedig a nyers szenvedély olyan drámai tombolását adta, amire nemigen emlékszem ezen a színpadon.

A második előadásra oldódott fel igazán, és hozta legjobb formáját az Escamillót kissé mereven alakító Lee Poulis. A fiatal amerikai sötét, erőteljes baritonja jól érvényesült a Torreádordalban. Eszményi Micaela a varázslatos Frankó Tünde: Carmen ellenpontjaként egy más értékrend, a morális tisztaság, a romlatlan szépség megtestesülése. Élvezettel hallgattam csodás pianissimóit, muzikális formálását mindkét áriában. Többnyire tetszettek a további szereplők is: Frasquitaként a sudár Bucsi Annamária, Mercedesként Jelena Kocar, a két csempész, Boncsér Gergely és Haja Zsolt, Moralesként Cseh Antal.

Semmi sem veszett el Bizet muzsikájából azzal, hogy Kesselyák Gergely alaposan meghúzta az operát. A feszesség jót tett az előadásnak, bár néhol már-már túlhajszoltnak tűnt. Kesselyák kirobbanó energiával, vehemensen vezényelte a karakteresen, szenvedélyesen játszó szegedi szimfonikusokat. Az egyébként remek kórus – talán mert nehéz volt összehangolni a színpadon játszókat és a zenekari árokban állókat – egy-egy pillanatra szétesett. A finálét megelőző közjátékban feketére festett szegedi táncművészek három hatalmas bikafejjel táncoltak – talán ez a rész volt Duda Éva koreográfiájának leglátványosabb, legötletesebb része.

Életmentő zápor

Az időjárás miatt péntek és szombat este is több mint negyedórás késéssel tudták csak elkezdeni az előadást. A premieren Carmen életét megmentette az eső: a második rész elején kezdett szitálni, de a karmester – erős lélekjelenléttel – sokáig nem intette le a zenekart. Amikor Carmen és Don José zárókettőse elindult, annyira felerősödött az eső, hogy le kellett állni. Hiába mondta a rendező, hogy Carmen nem maradhat életben, érdemes pár percet várni a meteorológia jelentésére, sokan rögtön hazaindultak. A kitartóbbakat néhány perccel később űzte el a felerősödő eső – ekkor már a rendező is sajnálkozva kénytelen volt elköszönni. Szombaton szerencsére csak az előadás előtt volt nagy eső, így zavartalanul felcsendülhetett a tragikus záróduett. A publikum lelkesen ünnepelte az alkotókat és az előadókat.
120   álmodó 2010-08-02 11:36:07
Állítólag valamivel hosszabb, mint két óra. Ez igaz?
Akkor mit húztak ki? Az negyedét?
119   trilla 2010-08-02 11:19:51
A YouTube-on találtam, szerintem többet elárul minden szövegelésnél...
Virág-ária Arnold Rutkowskival
118   ominegy • előzmény113 2010-08-01 23:11:28
De igen szóra érdemes. Ha valaki hát én aztán kellő előítélettel mentem Szegedre. Szerencsére tegnapra volt jegyem tehát a teljes előadást sikerült látni. És nem volt különösebben zavaró az opera "élmény" része ha az újításokat nevezték ki annak. Volt ami tetszett is, de összességében nem adott többletet az hogy más helyre,szituációba helyezték a történetet. De az egész mégis látványos és magával ragadó volt. És a szereplőkkel meg aztán végképp elégedett voltam. Nem tudom milyen lett volna az előző énekesnő de Mester Viktória jó volt.És a többiek is mind.Úgy hogy végül is nem bántam meg hogy elvittem a két lánykámat-az egyik először látott operát,és hogy nem utoljára erről ez a darab is gondoskodott.
117   Heiner Lajos • előzmény116 2010-08-01 22:37:02
Én is 3x megnéztem. Pár év múlva... No de nem lövöm le a saját poénomat.
116   der • előzmény115 2010-08-01 22:28:52
Nagyon szépen köszönöm. Elírtam volna? Csacsi fiú...
115   Heiner Lajos • előzmény113 2010-08-01 22:09:08
Tisztelt der!
A premier utolsó, mintegy 20 percét elmosta az eső.
Tegnap zivatart zivatar követett, de végül kitisztult az ég, és mintegy negyedórás késéssel elindult, és végig akadálytalanul "lement" az előadás.
Erről épp most írok egy részletes beszámolót, és amennyiben Főszerkesztőm közlésre érdemesnek találja, hamarosan olvashatja. Amúgy pedig Rutkowski.
114   Cilike 2010-08-01 21:58:12
Kerényi tud lenni bűbájos is. Van benne kedvesség, csak nem pazarolja akárkire...a tenorista nyilván szimpi volt neki.
(Mikor anno rendezett az Operában, a nők között sokan kedvelték nálunk -én is jól kijöttem vele, bár csúnyán be tudott szólni, ha valakivel nem volt elégedett.)
113   der 2010-08-01 21:45:31
Ma augusztus 1. van. Ha jók az értesüléseim, a két Carmen a múlt hónap utolsó két napján - persze, ha az időjárás is engedte - lement. A "szegedi Carmen-Élményopera" fórum utolsó 112. bejegyzésének dátuma július 30. Pro és kontra olvastunk és írtunk itt mindent. De milyen volt a végeredmény? Volt ott valaki, aki hírt hozhatna? Vagy szóra sem érdemes azt egész? De akkor miért kerítettünk ekkora feneketr az egésznek?

Ps. Arnold Putowski(Don Jose): "a rendező nagyon kedves, szimpatikus ember...! Édes Istenem..!
112   márta 2010-07-30 13:00:23
Én láttam Atalával néhány próbát. Nem volt rossz, de haloványnak tűnt. Nem volt benne semmi csábítás, női vonzerő.
Láttam Mester Viktóriát is. Nagyon jónak tűnik. Tele van energiával, erotikával.
Nem kell túlspilázni a dolgot, ilyen egyszerű.
111   IVA • előzmény101 2010-07-30 02:05:15
No és ebben az izében, koncepcióban hogy foglal helyet egy matador?
Van fogalmad arról, hogy egy természeti katasztrófa sújtotta nagyvárosban, ahol megszűnik a folyóvízellátás, járvány üti fel a fejét, mennyire elszaporodnak a rovarok? Hogyne kellene a Matador. (Bár a Mortein korszerűbb, ha én rendeznék élmény-Carment, a Kártyaária végére ezt vetíteném ki, burkolt reklámként. Hiszen az opera nem múzeum, az ósdi darabokról le kell fújni a port...)
Méért kell egy remek, drámai művet, mint a Carmen, megreformálni? Jaj de utálom már ezt a trendet.
Nos, amikor én írok le ilyesmit, ...
110   álmodó • előzmény108 2010-07-29 16:42:00
Hát most ezzel sokat vesztett a vonzerejéből a zélményopera. :-(
109   Larina Gurigaja 2010-07-29 16:24:06
Gábor Géza azért nem jó Pesten, mert Géza.
108   Bambu 2010-07-29 13:33:25
A Virág már hónapok óta zárva van. Azért ne csüggedjetek, találni jó fagyit más cukrászdákban is. Jó szórakozást, és kellemes nyarat Mindenkinek!
107   sarastrom 2010-07-29 12:40:07
Persze, persze, igazgatok van sok dologban. De azért az mégsem járja, hogy mi akik vélhetőleg az ország legelkötelezettebb operakedvelői vagyunk, szóval éppen mi legyünk akik már megvalósulása előtt halálra ítélünk egy produkciót?!

Legyünk őszinték, kit érdekel köztünk az, hogy milyem majomkodással hirdetéssel, fülszöveggel, művészi álnévvel akarják népszerűsíteni a produkciót. Ennek bedőlnek vagy dőlnek be a tömegek. De számunkra egyetlen értékalapú döntés létezhet. Jó, hiteles, zeneileg igényes -e amit hallunk, látunk , vagy sem.

Lehetnek, sőt lkell legyenek és vannak is benyomásaink előzetesen egy produkcióról. De az operamániásokat- magunkat megszégyenítő ha az előítéleteink miett mondunk le egy olyan előadásról amit nem láttunk. Ki ismeri a külföldi fiatalembereket? Én néztem a világhálón felvételeiket, hitemre értékes művésznek tűntek. A tenor kifelyezette érdekes. A bariton sem érdektelen, bár szerintem sötétít kicsit.
Összességében azt gondolom, helytelen magatartás a negatív gondolkodás. ha ven értelme a fórumnak, akkor biztosan az egyik lehetőség, hogy szinvonalas eszmecserét folytassunk érték alapon. Nemtelen anyázásra és az opera műfajának elnyomására mindenféle giccsel van épp elég felület....

A virág fagylaltja pedig a legrosszabb előadásért is kárpótól..:-)
106   törpekirály 2010-07-29 12:29:48
Egyébként halászléhez meg a tortához,jóétvágyat kivánok szeretettel!
105   törpekirály 2010-07-29 12:27:52
Nem értem az értetleneket,miért nem jó a Carment is átformálni,mint annyi mást már megtett,átrendezte,átirta,átforditotta,belelátott,ésközbe gyalázta a munkatársakat.Ennek ugysem lesz vége,mig valaki rá nem lép a tyúkszemére.Merimée novellája vagy kisregénye smafu,a közönség nagy része nem is tudja,hogy ebből lett az opera,meg Halevy mint szövegkönyviró is érdektelen.De ott van a kutyuli elásva,hogy a kulturális tárca,bármelyik oldali is,szintén nem tudja,és a maszlagot meg beveszik.A Kékszakállú látványoperának lett kinevezve Miskolcon,emez meg élményopera.Igy van ez jól,a közönség meg le van....
104   álmodó • előzmény103 2010-07-29 12:21:11
...No meg a Virág Cukrászda...
(Vajon van még? "Japán torta"- nyammmm)

:-)

De jó egy ilyen "élményopera" !! :-))))
103   álmodó • előzmény102 2010-07-29 12:17:03
Igazad is van... :-)
Ha más nem jönne be, de a halászlé biztos jó lesz. Ki ne hagyd! :-))))
102   sarastrom 2010-07-29 12:06:18
Csak pár napra utaztam el,akkor épp a fórum bezárásáról beszélgettünk, látom azóta beindult az élet...
Kero nem hazudtolta meg önmagát, soha nem volt konflikuskerülő. Sőt... Szerény sem. Sőt... Nem csodálom, hogy Schök sem bírta, ahogy a fórum indulásakor valaki utalt is rá, nem volt logikus már az sem, hogy Kerényi M.G. közelébe ment. Ha igaz, hogy előre tudta Kero milyen személyiséget akar Crmenből formálni -és milyen ember Kero- és ezt a művésznőnek is elmondta, nem is értem miért kezdtek egymással. Atala csak tudja magáról, hogy mennyire képes megerőszakolni a személyiségét és KMG is komolyan tévedett ha ezt nem látta előre, a művésznő karaktarét.
Amúgy nincs abban semmi, ha egy héttel a bemutató előtt kiszáll valaki egy produkcióból. Hány és hány nemzetközi példa van erre, sőt bemutató után is cserélnek és lépneki ki nyugaton. Sőt, magam részéről támogatom, hogy itthon is cseréljenek bátran. Mindek kinlódom én mint néző végig az olyan előadást, amiben már szereplő- rendező kölcsönösen tudják, hogy nem alkotói a helyzetük. Számtalan prózai előadást is tudnék példaként mondani, amelyben durva szereposztásbéli tévedés van.

Másfelől szerintem nem csak az az igazság amit a felek kommunikálnak. Lehet, hogy ez is az alapja, de olyan mintha bennünket csak a PR dumával etetnének.. Persze lehet, hogy nem is kell mindent tudnunk, vélhetően mindenki óvatoskodik, nem akarnak kárt tenni egymásban, aztán marad ez a hihető maszlag. Ha elnézem a Szabadtéri kommunikációs nyomulását, elég profin kitaláltak mindent. Szerintem ezt a dumát is. A PR. folyik a csapból is megszállták a várost és a netet. Nincs zenei, vagy közösségi portál ahol ne folynának. Szerintem már sok is, a körűton nem lehet végigmenni "Keró nyűjtotta élmény nélkül.."

Mester Viki a cikkek alapján elkötelezettnek tűnik, mindent bevállal amit a rendező kér, sőt, olyan mintha licitálna Kerényire,de nyilván ez is PR. igaz, aki már látta őt Carmenként azt nem is lepi meg.
Azt hiszem én vagyok itt az örök optimista, ha jól látom mindenki temeti már az előadást. Én azért megvárnám a végeredményt. Bevallom ez a nagy felhajtás kíváncsivá tett és sok bonyodalom. Szombaton megyünk. Na, nem állítom, hogy némi előítélet nincs bennem...
101   Cilike 2010-07-28 22:37:15
No és ebben az izében, koncepcióban hogy foglal helyet egy matador?
Méért kell egy remek, drámai művet,mint a Carmen, megreformálni? Jaj de utálom már ezt a trendet.
100   virius 2010-07-28 21:49:49
100. :-)))))
99   gardelli 2010-07-28 20:43:39
Elolvastam a szegedma.hu cikkét!!!!!Háááát a koncepció nem semmi....".. Egy dél-amerikai városba helyezte a darab
cselekményét a rendező, ahol egy pusztító földrengés miatt a katonaság
tartja fönn a rendet, az egyik beomlott metróalagútban pedig egy bárt
alakítottak ki, a színpadon egy óriási bakelitlemez forog majd. Carmen
maga is egy földrengés – jellemezte a címszereplő karakterét Kerényi!" No,most erre mit mondjak??????!!!!Vádolhattok károgással,de ez egy f-----ság!!!!!!!
98   virius • előzmény97 2010-07-28 20:39:25
Mester Carmenjéhez passzol is a buja, ezek szerint csak Atala lett volna az élmény...? :-)))
97   gardelli 2010-07-28 20:22:46
Hallottátok?
A topic címe már aktualitását vesztette....már nem "ÉLMÉNYOPERA",hanem tegnaptól a szegedi CARMEN...."BUJA OPERA" alcimet visel...!!!!!No komment.....!
96   violentino • előzmény95 2010-07-28 20:12:18
Szerintem évfordulókat ha nem is nagy pompával,de szoktak ünnepelni.Tokodyról megfelejtkeztek!!!! No sok szegedi énekes is megérdemelne ünneplést,nem vitás.:))
95   WarteNur • előzmény90 2010-07-28 19:15:10
Miért kell megünnepelni valakit, aki épp bármilyen 5-tel oszható évvel ezelőtt énekelt először valahol, arról nem is beszélve, hogy azóta pedig, közeledve jelen éveinkhez, nem túl sűrűn fordult ott elő. Más dolog egy operaházi jubileum a régi tagok esetében /persze újakról meg nem is beszélhetünk/. Bár egy ilyen ünneplés is elgondolkodtató, ha az illető énekművész már jó pár éve alig látható, hallható az Operaház színpadán. Azt pedig már nem is említem, hogy a 10-20 éve rendszeresen éneklő vendégművészekről /akik ugyebár nem tagok/ sem emlékezik meg senki az Operában.
Na és persze Szegeden is biztosan van néhány művész aki valamelyik évben kerek évfordulót tudhat magáénak, azok ünnekplése nem hiányzik senkinek?
94   oscar2 2010-07-28 18:09:09
Hát, azért ez árnyaltabb. A művésznő az előző években énekelt Melindát a Szikora féle rendezésben. ha dipolomatikusan akarunk megemlékezni a hellottakról akkor annyit meg kell említenünk, hogy pianói kétség kívül emlékeztettek a valaha méltán világhírű önmagára.
Amúgy bőven van még idő arra, hogy köszönség a művésznőt mondjuk az 50. évforduló alkalmából, miként tavaly Szinetárt. Egy gesztust megért a kerek évforduló, de hál Istennek ő sem közreműködőként volt jelen..
93   violentino • előzmény92 2010-07-28 17:58:18
Akkor úgy írom:"ünnepelte volna" 30éves jubileumát,mert a kutya sem kérte fel,hogy énekeljen.Ezek után persze hogy nem énekelt,a kerek évforduló senkinek sem jutott eszébe:((
92   oscar2 2010-07-28 17:30:37
Tokody tavaly nem is lépett fel a Dóm téren...
91   oscar2 2010-07-28 15:47:23
Őrület és szépség a Dóm téren... Carmen közönségtalálkozó volt a REÖK-ben, sajnos nem tudtam ott lenni, de a szegedma.hu cikkét ajánlom mindenkinek. Tanulságos....

szegedma.hu cikk
90   violentino • előzmény89 2010-07-28 09:48:00
De még mennyire!Tavaly volt,hogy Tokody Ilona 30éves jubileumát ünnepelte,30 éve debütált a Szabadtérin,senki nem emlékezett meg róla!Szégyen!
89   Amarilla • előzmény88 2010-07-28 09:35:24
Ez így van, de a Szegedi Szabadtéri nem először jár el ilyen etikátlanul. Más is került már Atalához hasonló helyzetbe, csak azok nem kaptak ilyen visszhangot!
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

Coincidance Tánctársulat
Simplicissimus Kamaraegyüttes (művészeti vezető: Németh Zsombor)
Vezényel: Dinya Dávid
"Szentivánéji balett"
PURCELL: A tündérkirálynő

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció Extra"
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció"

17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Novák Zita, Szilvásy Viktória, Tury Enikő, Bugony Beatrix (hegedű)
Kóra Éva, Sörös Jenő (brácsa), Bartos Csaba, Dóczy Péter (gordonka), Boldoghy Kummert Péter (bőgő), Dallos Erika (zongora)
Benyus János, Benyus Péter (kürt)
Maros Ádám (vibrafon)
"Farsangi kavalkád - vidám színek a kamarazenében"
Az est házigazdája: Tóth Endre zenetörténész
ERKEL: Hunyadi László - Palotás
VIVALDI: d-moll versenymű két hegedűre – adagio, allegretto
HAYDN: Esz-dúr versenymű két kürtre – adagio, allegretto
ROSSINI: Duó csellóra és bőgőre
BACH: h-moll szvitt – Polonaise, Badineri
GLENWORTH: Blues for Gilbert
NOVOTNY: A minute of news
PIAZZOLLA: Liebertango

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Giovanni Guzzo (hegedű), Várjon Dénes (zongora)
Budapesti Vonósok Kamarazenekar
koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly
SCHUBERT: c-moll vonósnégyes-tétel, D. 703 (kamarazenekari átirat)
MENDELSSOHN: d-moll kettősverseny hegedűre és zongorára
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956 (kamarazenekari átirat)

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Ervin (zongora)
az Anima Musicae Kamarazenekar művészei
CLARA SCHUMANN: Három Románc hegedűre és zongorára Op. 22.
BRAHMS: d-moll hegedű zongora szonáta Op.108
ROBERT SCHUMANN: Esz-dúr zongoraötös

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ, Kupolaterem

Balázs János (zongora), Darko Brlek (klarinét), Gwendolyn Masin (hegedű)
A Cziffra Fesztivál Kamarazenekara
Koncertmester: Kállai Ernő
műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál nyitókoncert"
MOZART: Divertimento, K. 136
WEBER: Klarinét-kvintett (Vonószenekari változat)
BLOCH: Nigun
RAVEL: Tzigane
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz
19:00 : Eszék
Dvorana Gradski vrt

"Kárpát-Haza OperaTúra"
ERKEL: Hunyadi László

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Trio Brio:
Fuyu Iwaki (hegedű), Mohl Gergely (cselló), Claudia Micheletti (zongora)
DVOŘÁK: B-dúr zongoratrió Nr.1, op.21
JOAQUÍN TURINA: h-moll zongoratrió Nr.2, op.76
PIAZZOLLA: Négy évszak Buenos Airesben
A mai nap
született:
1743 • Luigi Boccherini, zeneszerző († 1805)
1926 • Kurtág György, zeneszerző
1971 • Gil Shaham, hegedűs
elhunyt:
1973 • Szigeti József, hegedűs (sz. 1892)
1975 • Luigi Dallapiccola, zeneszerző (sz. 1904)