vissza a cimoldalra
2020-09-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4111)
Régizene (4463)
Társművészetek (2103)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62452)
A MET felvételei (1216)
Operett, mint színpadi műfaj (4557)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4937)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4747)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (309)
Callas (454)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Benjamin Britten (Szilgyo, 2009-10-13 20:39:00)

     
35   ladislav kozlok 2020-06-26 10:26:33

Ma este 7-kor B.Britten Halál Velencében,  operavision.eu.

34   Búbánat 2020-06-25 13:43:26

A 110 éve született Sir Peter Neville Luard Pears (Farnham, 1910. június 22. -  Aldeburgh, 1986. április 3.) angol operaénekes (tenor) emlékére

A Bartók Rádió kedden sugározta 12.35 és 13.30 óra között:

Peter Pears dalestje

Zongorán közreműködik: Benjamin Britten

(Aldeburgh, Jubilee Hall, 1958. június 15.) 

A koncert hangfelvétele visszahallgatható ezen a linken:

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-bartok/?date=2020-06-23_12-36-00&enddate=2020-06-23_13-41-00&ch=mr3

1. Három Franz Schubert-dal - a) A csillagok, b) Éji virágok, c) Feloldozás

2. Robert Schumann: Dalcsokor op. 39 - a) Idegenben, b) Intermezzo, c) Erdei találkozás, d) A csend, e) Holdas éj, f) Szép idegen, g) A régi várban, h) Idegenben, i) Bánat, j) Félhomály, k) Az erdőben, l) Tavaszi éj,

3. Gabriel Fauré: La Bonne Chanson op. 61

33   macskás 2020-02-08 22:28:36

33

32   Búbánat 2020-02-08 11:24:29

Bartók Rádió, ma este, 19:00 - 21.30

Benjamin Britten: Szentivánéji álo

Háromfelvonásos opera

Szövegét - William Shakespeare - nyomán a zeneszerző és Peter Pears írta

Vez.: Simone Young

Km.: Bécsi Állami Operaház Ének- és Zenekara

Rendező: Irina Brook

Szereposztás:

Oberon, tündérkirály - Lawrence Zazzo (kontratenor),
Titánia, tündérkirálynő - Erin Morley (koloraturszoprán),
Puck - Théo Touvet (próza),
Theseus - Peter Kellner (basszus),
Hippolyta - Vörös Szilvia (kontraalt),
Lysander - Josh Lovell (tenor),
Demetrius - Rafael Fingerlos (bariton),
Hermia - Rachel Frenkel (mezzoszoprán),
Helena - Valentina Nafornit¸a˘ (szoprán),
Zuboly, takács - Peter Rose (basszbariton),
Dudás, fúvó-foldozó - Benjamin Hulett (tenor)

(Bécs, Staatsoper, 2019. október 5.)

31   Búbánat • előzmény30 2014-12-05 21:49:25
Thomas Mann – Benjamin Britten: Halál Velencében


„100 éve született Benjamin Britten, a világhírű angol zeneszerző, karmester és zongorista. Tiszteletére mutatta be 2013 decemberében a Rózsavölgyi Szalon a Thomas Mann novellából írt színdarabot, amelyben Britten operájának zenéje csendül fel.”

Az átiratot készítette és az előadást rendezte: Réczei Tamás


Szabóki Tünde honlapján szerepel: 2009 szeptemberében mutatkozott be a Theater an der Wien színpadán Britten Halál Velencében c. operájában, Donald C. Runnicles vezényletével.

Tehát egy énekesünk már adva lenne - aki biztosan szívesen fellépne mondjuk az opera koncertszerű előadásában nálunk is.
30   piazzetta 2014-12-05 14:47:42
BRITTEN: HALÁL VELENCÉBEN
Britten halálának (1976 december 4.) évfordulóján gondoltam írok néhány sort utolsó operájáról.
Ő maga is sejtette, vagy inkább félt tőle, hogy ez lesz utolsó operája, mivel súlyos betegen komponálta. A Halál Velencében Thomas Mann ismert novellája, s ha valami, akkor ez a mű szinte minden vonatkozásában testhez álló volt Britten számára. Témái mindig foglalkoztatták őt életében és művészetében: az ártatlanság, a fiatalság, az öregség, a szépség, és persze a tiltott szerelem, ismert vonzódása a fiatal fiúk iránt, a szerelem plátói és érzéki oldala, és az alkotó művész problémái. Ráadásul Velencét is különösen szerette, s a tenger, a víz nagy szerepet játszott zenéjében. Szinte hihetetlen ennyi sok egybeesés…
„A végsőkig el vagyok szánva: legjobb művemet akarom megcsinálni.”– mondta, amikor hozzákezdett. „Vagy a legjobb, vagy a legrosszabb zene, amit valaha írtam.” – amikor befejezte. A librettót Myfanwy Piper költötte – egy-két dologban jelentősen eltávolodva a novellától. Az egyik például, hogy követi azt az általánossá vált, de téves értelmezését Aschenbach problémájának, amely szerint az író kreativitása egyszerre csak blokkolódik, hiába várja az ihletet, képtelen írni (és ennek oka elnyomott homoszexualitása). Valójában Mann műve másról, egy jelentősebb, nem annyira személyes és pszichikai, hanem művészi és erkölcsi problémáról számol be: a világ őszintén ünnepli a neves írót, ő azonban ráébred, hogy amit addig írt, az hazug, üres és értéktelen – sőt, talán az élete is az. Semmilyen titkos oka nincs a „creative inhibition”-nak, mert nem erről van szó. Aschenbach továbbra is tudna írni – ugyanazt a vacakot, amit addig, de nem akar. Persze Britten nem véletlenül fogta föl ilyen módon az író helyzetét („My mind beats on…but no words come”), hiszen ő maga többször átélt alkotói válságot, depressziót, és talán éppen ez segítette abban, hogy Mann hősével azonosulni tudjon. A novellához képest a legszembetűnőbb eltérés a hét, egyébként nagyon eltérő drámai funkciójú és jelentőségű, a főhős útját és sorsát keresztező szereplő némiképpen való egységesítése, ami egyrészt azt jelenti, hogy egyetlen énekesre bízzák, másrészt pedig zenei motívumokkal osztanak egymással. Egy másik fontos dolog, hogy Tadzio-é tánc szerep, így persze ő meg sem szólal – és Aschenbach sem képes hozzá szólni. Az ötlet nagyon szerencsés: a tiltott, abszurd és kilátástalan szerelem tárgya egy másféle világban létezik, mely nem is érintkezhet a főhősével.
Piper a drámai tömörítés mellett egyértelműségre törekedett, azonban ennek, bár az érthetőséget elősegíti, a Mann-novella komplexitása és sokértelműsége áldozatul esik.

Nem tudni, ez-e legjobb műve a szerzőnek – ahogyan szánta, viszont biztosan a legszemélyesebb. Én szerintem csodaszép, nagyon változatos és felkavaró zene. Ugyanakkor jó dráma: azok a színrevitelek, amelyeket dvd-n láttam, ezt mutatják. 1990-es glyndebourne-i előadásban (DVD) Alan Opie kitűnően, igaz, többnyire karikatúra-szerűen eltúlozva kelti életre hét szerepét. Valóban nem túlzás az a közhely, hogy életre kelti: Opie rendkívüli tehetség. Érdekes, hogy ezt az állítólag 39 színt tartalmazó, az opera egyik sikeres színrevitelének rendezője (Deborah Warner) által komplikáltnak ítélt színrevitelt igénylő darabot itt egyetlen díszletben adják elő – és nagyon hatásosan. És az egy, annak is minimalista, csak a legegyszerűbb elemekből felépülő díszlet (ráadásul minden csakis a zöld színben játszik – a tenger színében) kis változtatásokkal képes szállodai hall, szállodai szoba (behoznak egy széket), a Lidó, vagy velencei laguna képét ölteni a néző fantáziájában. Tony Palmer filmjét is láttam – ez a díszlet tekintetében pontosan az ellenkezőjére törekszik: itt minden valódi, még talán a szálloda-belső is, a híres Hotel Des Bains. Velence káprázatos látványosságainak gondos számbavétele értékelhető törekvés – lenne egy útifilmben, de nem jelen esetben, amikor városnézéssel próbálja helyettesíti a főhős küzdelmét problémáival.
A Steuart Bedford által vezényelt első, „eredeti” hangfelvételt, melyet maga Britten hagyott jóvá, az előadás szépsége miatt (zenekar, kórus), és két különlegesen érzékeny énekhang miatt (Peter Pears és John Shirley-Quirk) érdemes meghallgatni. Úgy vélem, mindkét énekhang sajátosságainak nagyon kedvez Britten bensőséges operája és az, hogy hangfelvétel lévén, semmilyen erőlködésre a hangadásban nincsen szükségük.
Mann novelláját az ember intellektuálisan fogadja be, viszont ez a zenei nyelv a szépség és az iránta érzett szenvedély nyelve (kivéve a kontemplatív recitatívókat), s így a főhős gondolatai-érzelmei átélhetőek. Azt hiszem egyébként, hogy az opera a kevés hangszer és motívum ellenére nagyon komplex, de talán nem baj, ha mint hallgató az ember ezzel nincs teljesen tisztában, és szimplán csak gyönyörködik benne.
Nem tudok magyar színrevitelről. Britten több operáját (sikerrel) játszották az elmúlt évtizedekben az Operaházban, de kétlem, hogy erre a remekműre is sor kerülhetne a közeli jövőben. Bár minden résztvevőnek szép, izgalmas és hálás feladat lenne, azonban tekintettel a téma kényes, sőt, hétköznapi értelemben véve visszataszító voltára, kamara-jellegű vagy koncertszerű előadás – gondolom laikusként – inkább elképzelhető.
29   Búbánat 2014-06-26 15:13:03
Ma éjjel a Duna Tv-ben láthatjuk:

2014. június 26. csütörtök 23:05 - 00:45
MüpArt classic

Britten: Háborús requiem

(100 perc)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - 2013. november 21.

Szabóki Tünde - szoprán
Timothy Bentch - tenor
Stephan Loge - bariton

Nemzeti Filharmonikus Zenekar,
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás),
a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkórusa (karig: ifj. Sapszon ferenc)

Vezényel: Howard Williams




28   Búbánat 2013-11-28 12:09:24
Éjjel a Duna Tv-ben:

2013. november 29., 0.25 – 2.30:

MüpArt classic - Bemjamin Britten 100. születésnapján a Művészetek Palotájában

„Nem csak Verdi, és nem csak Wagner - 2013 Benjamin Britten jubileuma is: 100 éve született Nagy-Britannia nemzeti zeneszerzője, a 20. század klasszikusa. 100. születésnapja alkalmából olyan műsort hall a MüpArt Classic közönsége, amely a lehető legsokoldalúbban mutatja be a komponistát. Szimfonikus, vokális és oratorikus és versenymű egyaránt megszólal, köztük az örökzöld változatokkal egy Purcell-témára.”

(125 perc)

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elhangzik:

2009. május 6.

Britten: Óda az érkezőhöz, op. 95
Britten: 150. zsoltár, op. 67
Britten: Variációk és fúga egy Purcell-témára, op. 34

Vezényel: Antal Mátyás
Közreműködik: Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás), A Magyar Rádió Gyermekkórusa, Óbudai Danubia Zenekar


2012. március 1.

A NEMZETI FILHARMONIKUS ZENEKAR HANGVERSENYE

Britten: D-dúr zongoraverseny, op. 13
Közreműködik: Jean Louis Steuerman – zongora
Vezényel: James Judd

2013. március 19.

Britten: Tavasz szimfónia, op. 44
Közreműködik: MR Szimfonikusok

Vezényel: Medveczky Ádám
27   Búbánat 2013-11-26 12:35:39
A Mezzo csatornán ma délután (17.00 órától) megnézhetjük

Peter Grimes by Benjamin Britten at La Scala in Milano

Dienstag, 26. November 2013
2012 | 155 Min.

Peter Grimes, by Benjamin Britten
Orchestra e Coro del Teatro alla Scala, Milan,

Robin Ticciati (conductor)

Richard Jones (stage director)

John Graham Hall (Peter Grimes), Susan Gritton (Ellen Orford), Christopher Purves (Captain Balstrode,) Felicity Palmer (Auntie), Ida Falk Winland (First Niece), Simona Mihai (Second Niece), Peter Hoare (Bob Boles), Daniel Okulitch (Swallow), Catherine Wyn-Rogers Christopher Gillett George von Bergen (Ned Keene)

Recorded at the Teatro alla Scala, Milano, in 2012


Holnap, szerdán is lesz Brittem-opera a Mezzo csatorna műsorán:

17.00 órától

Britten's Billy Budd at the Glyndebourne Festival

Mittwoch, 27. November 2013
2010 | 170 Min.

Billy Budd, by Benjamin Britten

London Philharmonic Orchestra,

Mark Elder (conductor)

The Glyndebourne Chorus

Michael Grandage (Stage Director)

John Mark Ainsley (Captain Vere) Jacques Imbrailo (Billy Budd) Phillip Ens (Claggart) Iain Paterson (Mr Redburn) Matthew Rose (Mr Flint) Darren Jeffery (Lieutenant Ratcliffe) Alasdair Elliott (Red Whiskers) John Moore (Donald) Jeremy White (Dansker) Ben Johnson (The Novice) Colin Judson (Squeak) Richard Mosley-Evans (Bosun)

Directed by François Roussillon

Recorded at the Glyndebourne Festival in 2010

26   Janus • előzmény25 2013-11-24 15:36:50
A Britten operák nem nagyon hozzák lázba a fórumozókat. Pedig a maguk nemében nagyszerű darabok. Aki teheti nézze meg ezt a két közvetítést, nem fogja megbánni. Persze csak amennyiben képes elszakadni a romantikus operák világától és nyitott valami másra is.
25   Búbánat 2013-11-24 14:30:27
A Mezzo csatornán ma délután (16.45 órától) megnézhetjük a Csavar fordul egyet című Britten-operát.

Glyndebourne Festival 2011

Francois Roussillon rendezése

The Turn of the screw, by Benjamin Britten London Philharmonic Orchestra, Jakub Hrusa (Conductor) Jonathan Kent (Stage Director) Paul Brown (Sets) Mark Henderson (Lighting Designer) Toby Spence (Prologue/Peter Quint), Miah Persson (Governess), Susan Bickley (Mrs Grose), Giselle Allen (Miss Jessel), Thomas Parfitt (Miles), Joanna Songi (Flora)
Recorded in 2011 at the Glyndebourne Festival


Holnap, hétfőn pedig az Albert Herringet láthatjuk a Mezzón 17 órától: vezényel: Laurence Equilbey

Albert Hering, opera by Benjamin Britten (2009 - 2h25) Musicians from the Rouen / Haute Normandie Opera, Laurence Equilbey (musical direction) Allan Clayton (Albert Herring), Nancy Gustafson (Lady Billows), Felicity Palmer (Florence Pike), Ailish Tynan (Miss Wordsworth), Christopher Purves (Mr. Gedge), Simeon Esper (Mr. Upfold), Andrew Greenan (Superintendant Budd), Leigh Melrose (Sid)

Directed for video by Marin Fraudreau (2h25)
Recorded at the Opéra Comique (2009)
24   Janus • előzmény23 2013-11-22 11:33:58
Erről sajnos lemaradtam, de ma este ott leszek az Operában. Van még bőven szabad jegy, én is az előadás előtt váltom meg az enyémet.
23   Búbánat • előzmény21 2013-11-22 10:43:01
Felemelő, megrendítő, magasztos másfél óra zenei élményt nyújtott számomra a tegnap este hallott monumentális Háborús requiem a Müpában. Soha nem fogom elfelejteni azokat a pillanatokat sem, amikor az utolsó Amen után az a síri csend honolt a teremben: hosszú-hosszú másodpercek (volt az egy perc is) után engedte le a kezében tartott pálcát Howard Williams karmester; akkor aztán kirobbant a tapsvihar. Csodálatosan szép és a 100 éve született komponista emlékéhez méltó színvonalú koncerttel adóztak a közreműködő művészek, az együttesek Benjamin Britten nagysága előtt!
22   Héterő 2013-11-21 18:55:10
A herceg Lucretia keze fölé hajol,
pillantása keblét kutatja
és pimasz vággyal ott is ragad.

The Rape of Lucretia – angol/magyar szövegkönyv
21   Búbánat 2013-11-21 12:12:09
Ma este a Bartók Rádióban

19.35 – kb. 22.00 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti hangversenytermet

Benjamin Britten: Háborús requiem

Vezényel: Howard Williams

Szabóki Tünde (szoprán)
Timothy Bentch (tenor)
Stephan Loges (bariton)

a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc),
a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás),
a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
20   ladislav kozlok 2013-11-01 08:43:27
Az ORF2 ma reggel 10-kor B.Britten- War Requiem,
Salzburg 2013,augusztus 18.
Pappano vezenyel, Netrebko es Hampson enekel.
19   Búbánat • előzmény16 2013-10-08 21:12:45
Áthozom ide, legyen akkor itt is nyoma:

2509 • Beatrice Válasz erre 2013-10-06 21:20:16

Gyér volt a látogatottsága a MüPában Mark Padmore és a Britten Sinfonia tegnapi koncertjének. A mi sorunkban - a földszint elején - mindössze 4-en ültünk a koncert első felében (a második felére lejött az emeletekről a közönség, így valamivel többen lettünk).
Kérdés, minek kellett ezt a koncertet a nagyterembe tenni, viszonylag magas jegyárakkal. Ekkora kereslet, úgy látszik, nincs Budapesten erre a zenére. Bevallom, én is csak azért mentem el egy barátnőmmel, mert a "Bella voce" bérletünkben szerepelt. Ezzel együtt nem bántuk meg, a szünetben úgy döntöttünk, meghallgatjuk a koncert második felét is.
Nem vállalkozom valódi beszámoló írására, mivel ez a zene nekem eléggé kívül esik az érdeklődési körömön. A vonószenekar nagyon profinak tűnt, a kürtös szólista is. A tenor, hát, amolyan "tipikus angol tenor". Érdekesség, hogy a ráadás Britten "Illuminations" ciklusából volt, amit nem olyan régen Patricia Petibontól hallottunk a MüPában.
A jelenlévő közönség lelkes volt. De ezt a koncertet nem itt kellett volna megtartani.
18   Búbánat • előzmény16 2013-10-08 21:11:30
Köszönöm.
17   Búbánat • előzmény15 2013-10-08 21:11:15
Köszönöm.
16   Beatrice • előzmény10 2013-10-08 20:44:04
"Szombaton volt valaki a MüPá-ban a Britten-emklékkoncerten?"
Igen, a "müpás" topikban említést tettem róla.
15   kugli • előzmény14 2013-10-08 20:04:22
Kedves Búbánat!

Üsd fel a Ferencsik-bibliát ( 13 találkozás... ) a 145.oldalon. 1966-ban történt az említett dolog.
Sőt: a 138. oldalt nézve kiderült, hogy 1963-ban dirigálta először a darabot.
14   Búbánat • előzmény13 2013-10-08 12:04:31
Kedves kugli! Köszönöm az infódat! Bizonyára felemelő érzések keríthették hatalmába az akkori közönséget, mikor tanúja lehetett ennek a történelmi bemutatónak Pesten!
13   kugli • előzmény3 2013-10-08 11:56:27
Kedves Búbánat!
A 60-as években a legendás emlékű Ferencsik János mutatta Pesten. Ez volt élete egyetlen "négykezes vezénylése". A kis zenekart a szerző BB dirigálta.
12   Búbánat 2013-10-07 15:50:26
Novemberben jön ki az Opus Arte kiadónál

DVD

Britten: GLORIANA

Royal Opera House

Queen Elizabeth I Susan Bullock
Earl of Essex Toby Spence
Countess of Essex Patricia Bardon
Lord Mountjoy Mark Stone
Lady Rich Kate Royal
Sir Robert Cecil Jeremy Carpenter
Sir Walter Raleigh Clive Bayley
Ballad Singer Brindley Sherratt

Royal Opera Chorus
Orchestra of the Royal Opera House

Conductor Paul Daniel
Director Richard Jones

Recorded live at the Royal Opera House, June 2013

2 x DVD / 1 x Blu-ray
Catalogue numbers: OA1124D/ OABD7134D


Running time: 180 minutes

Subtitles EN/FR/DE/JP/KO (ES AND IT TBC)
Sound format: 2.0LPCM + 5.1(5.0) DTS

Central to the Royal Opera's centenary celebrations marking the birth of Benjamin Britten was Richard Jones's witty
and insightful new production of the royal operaticpageant that Britten wrote to honour the Coronation, exploring the late
life, love and death of Queen Elizabeth I. With powerfully characterised performances by Susan Bullockas Queen Elizabeth
and Toby Spence as the dashing and treacherous Earlof Essex, Glorianais revealed as at once a celebration and a tragedy.


11   Búbánat 2013-10-07 15:47:56
Novemberben jön ki az Opus Arte kiadónál

DVD

Britten
THE RAPE OF LUCRETIA THE RAPE OF LUCRETIA

Aldeburgh/English National Opera

Lucretia Sarah Connolly
Tarquinius Christopher Maltman
Bianca Catherine Wyn-Rogers
Lucia Mary Nelson
Junius Leigh Melrose
Collatinus Clive Bayley
Female Chorus Orla Boylan
Male Chorus John Mark Ainsley
Conductor Paul Daniel
Director David McVicar

Recorded live the Aldeburgh Festival, The Maltings,Snape, 2001

1 x DVD / 1 x Blu-ray

Catalogue numbers: OA1123D/ OABD7135D

Price codes:D (DVD) / E (BLU-RAY)
Running time: 120 minutes
Subtitles EN/FR/DE/JP/KO
Sound format: 2.0LPCM + 5.1(5.0) DTS

Sarah Connolly's 'outstanding' (The Guardian) portrayal of the wronged Roman noblewoman, written originally
for Kathleen Ferrier, lies at the heart of David McVicar's powerfully stark production for English National Opera as 'an
everyday sort of woman who could be living at any time or place.' Her nemesis is the arrogant Tarquinius of Christopher
Maltman, 'who made the air tingle with danger' (Financial Times). Filmed by the BBC at Snape Maltings during the
production’s premiere run at the 2001 Aldeburgh Festival.
What the press said:
10   Búbánat 2013-10-07 15:34:35
Szombaton volt valaki a MüPá-ban a Britten-emklékkoncerten? És valami beszámolót kapunk?

Mark Padmore és a Britten Sinfonia

2013. október 5. 19:30 - 21:30

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Britten: Nyári éj (az op. 31-es Szerenádból kihagyott tétel)
Judith Weir: "Kezedbe adom egy aranyfonál végét" (2013;a Britten-Pears Alapítvány felkérésére írott mű)
Britten: Variációk Frank Bridge egy témájára, op. 10
Bridge: Három idill vonósnégyesre - vonószenekari átirat
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31

Mark Padmore - tenor
Közreműködik: Stephen Bell - kürt
Koncertmester: Pekka Kuusisto

"Nem csak Verdi és nem csak Wagner - 2013 Benjamin Britten jubileuma is: száz éve született Nagy-Britannia nemzeti zeneszerzője, a 20. század klasszikusa. Legismertebb és leggyakrabban játszott alkotása a Peter Grimes című opera és a Fiatalok zenekari kalauza, életműve azonban ennél jóval gazdagabb. A koncert műsora a Britten előtti és utáni korból mutat be egy-egy alkotást, a tanár és előd Frank Bridge, illetve a Britten stílusát egyénien továbbgondoló elismert kortárs, Judith Weir legújabb kompozíciójával. Az az együttes pedig, amely mindezt elhozza nekünk, friss szemléletű, izgalmas előadásairól nevezetes. A Britten Sinfonia 1992-ben alakult, összetételében pedig különleges: nem állandó tagság alkotja, és nem is működik az év mind a 365 napján. Muzsikusai egy-egy projektre állnak össze, és évente hetven koncertet adnak közösen. Nincs állandó karmester vagy művészeti vezető, mindig mást kérnek fel az irányításra. Jelenleg az a finn hegedűs, Pekka Kuusisto dolgozik az együttessel, akiről a Guardian brit napilap így írt: megvan az a ritka adottsága, hogy a színpadon nem előadja a zenét, hanem eggyé válik vele.
A neves kamarazenekar Mark Padmore személyében olyan vendégművészt hoz magával Budapestre, aki William Christie és Philippe Herreweghe felfedezettjeként kezdte a pályáját, elsősorban barokk művek előadójaként, de akit ma már Nagy-Britannia egyik legjobb, minden műfajban és minden stílusban otthonosan mozgó tenorjaként, a közönséget páratlan élményekkel megajándékozó művészként ismer a világ."

Rendező: Művészetek Palotája
9   frushena 2013-08-16 17:47:23
Benjamin BRITTEN • War Requiem, Op. 66

Anna NETREBKO, Soprano
Ian BOSTRIDGE, Tenor
Thomas HAMPSON, Baritone

Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor
Ciro Visco, Chorus Master, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia

programe
8   jukiguni 2012-08-25 07:30:52
Jellemző, hogy nálunk nem sokan fognak megemlékezni a Britten centenáriumról és idei is alig írt valaki valamit. Hát igen, ha 20. századi opera, akkor nálunk jobbára csak a Kékszakállú, meg a Turandot + egy-két R. Strauss opera, amit szeret a közönség és kifújt. Pedig mennyire izgalmas Britten opera zenéje! És több operáját is játszotta régebben a MÁO. A 2009-es Kiskéményseprő hamar a süllyesztőbe került, ahogy a Csavar fordul egyet is. Szerintem ez is egy nagy probléma nálunk. Nem messze tőlünk, Boroszlóban minden évben kortárs operafesztivált tartanak és láss csodát: meg van az 50-60% látogatottság és a közönség tagjai között sok a fiatal! És akkor direkt Boroszlót hozom példának, nem egy német vagy más nagy zenekultúrával rendelkező ország operaházát. Persze, szerintem a lengyelek, meg a csehek is sokkal jobban állnak a zenei műveltség terén mint mi.
7   jukiguni • előzmény6 2012-08-25 07:25:02
A meg látják egybeírandó: meglátják.
6   jukiguni 2012-08-25 07:24:05
Ez a Billy Budd tényleg nagyon jó! Tegnap hallgattam meg a Britten vezényelte felvételt. Az énekesek hangja kissé erőtlennek hatott, de lehet, hogy ez így van rendjén, nem tudom. Mindenesetre egyáltalán nem értem miért nem játsszák nálunk Brittent? Annyira nem nehezen befogadható. A Billy Budd egyes részletei kifejezetten fülbemászóak, dallamosak és könnyen megjegyezhetőek. Szerintem a magyar közönség meg látja, hogy 20. századi szerzőről van szó és már nem is veszi a fáradságot, hogy meghallgassa az operáját. Ez is zenei műveltségünk/zenekultúránk szegényességét mutatja. Egyébként a napokban hallgattam meg a Kisvárosi Lady Macbeth Geddával készült EMI-s felvételét, na szerintem ez a darab se valami nehezen befogadható. Sőt, ennek is vannak kifejezetten szép és lírai részei. Kár, hogy ezt meg már nem játsszák, pedig pár éve elő vették a MÁO-ban, én meg lemaradtam róla.
5   Sieglinde_ 2009-10-23 18:06:17
Na, ha senki nem akar nekikezdeni, én összegzem, eddig miket hallottam tőle. Meg a benyomásokat.

Peter Grimes - lemezen is, dvd-n is a Colin Davis által vezényelt verzió. A zene helyenként meglepően fülbemászó (nem a fütyülhető fajta [bár én képes vagyok néha Wagnert is fütyülni *meaculpa*], de olyan, ami másodszorra már nagyon ismerős), és egyszerűen imádom a sok remek comprimario-szerep miatt. Főleg, hogy a Covent Gardenben a legkisebb epizodistáig kitűnő énekesek vannak. Heather Harper meg egy álom. Jon Vickerst nem érzem ideillőnek, olyan, mint egy eltévedt Trisztán, aki olykor boriszos próbál lenni. Én amolyan töprengő, visszahúzódó antihőst képzelnék ide, Vickers túlságosan nagyoperai figura. Ezzel együtt nagyon szeretem, ha Siegmund, Trisztán vagy iylesmi, csak nem itt. A régi tévéfilm viszont hozzáférhetetlen (az Amazonról meg nem rendelek dvd-t fél vagyonér').

Csavar - be kell vallanom, imádom a viktoriánus horrort, úgyhogy nagyon tetszett. Egy tévéfilm formájában volt hozzá szerencsém, angol énekesekkel és cseh színészekkel, gyönyörű helyszínnel, impozáns működdel meg egy több mint erotikus előjátékkal. A probléma csak az, hogy Quint úgy néz ki, mint egy ifjú latin amorózó, aki éppen romantikus útonállót alakít. Szóval minden, csak nem félelmetes. De amúgy megéri, mert jó film, remek énekesekkel, a Nevelőnő meg nem más, mint a Sörgyári capriccio gyönyörű Mariskája.

Halál Velencében (Glyndebourne, dvd) - eddig ez tetszett a legkevésbé, bár van benne néhány gyönyörű részlet, de a cselekmény szinte semmi, a folyamatos lelkizés meg jó egy művészfilmben, de nem színpadszerű. Mondjuk Robert Tear becsületére legyen mondva, hogy megállja a helyét, de talán egy nagyobb kisugárzással bíró tenorral jobban szeretném a darabot. A rendezés viszont kiváló, semmi művelencei giccs, egyszerű megoldások, és mégis megvan a hangulat. Alan Opie meg zseniális a rengeteg szerepében.


Billy Budd: ez volt az első, és máig kedvenc, de erről oldalakat tudnék írni, meg több verziót is láttam, úgyhogy majd legközelebb. Azért remélem, hogy valaki csak készített kalózfelvételt a pár évvel ezelőtti ENO-s előadásról. Meg a müncheniről. Hivatalos dvd egyikről sincs...
4   Sieglinde_ 2009-10-13 21:38:52
Na, arra én is vadászom. Ráadásul Derek Jarman filmet is csinált belőle, de hát beszerezni...

Amúgy is, ilyesmit könnyebb adni, mint egy operát, szépen beteszik a MüPába, pár szólista, kórusunk, zenekarunk van, Fisher Ádámunk van... ne higgyék az emberek, hogy csak Verdinek meg Mozartnak van Requiemje.

Bár én az operáit is szívesen látnám a MüPában.
Christian Franz szerintem Grimes is lehetne. Vagy Quint? Aki ilyen jó Loge, az vígan elkísérthetne ott. Torony helyett énekelhetne az orgonakarzatról.
3   Búbánat 2009-10-13 21:27:20
Nem emlékszem rá, mikor adták nálunk utoljára Britten Háborús rekviemjét! Nekem egyszer volt hozzá szerencsém, 1986-ban, amikor élőben hallgathattam meg Észak-Németországban ezt a monumentális oratóriumot. Kenesei László karnagy úr Albert Schweitzer Kórusa két másik vendég kórussal kiegészülve, Lübeckben vendégszerepelt e remekművel. Egy templomban énekeltek, már nem emlékszem, milyen évfordulós ünnepségre kapta a meghívást az Óbudai Szent Péter és Pál Főplébániatemplom énekkara. Az énekkarok közös produkciójának a fogadtatása hatalmas siker volt. Jóleső érzés volt a messzi távolban együtt lenni velük, és szurkolni, a mieink szép énekléséért is... Szívesen meghallgatnám még egyszer élőben Brittennek ezt a csodálatos alkotását!
2   Sieglinde_ 2009-10-13 21:06:15
Köszönet! Igazán ráfért. :)
1   Szilgyo 2009-10-13 20:39:25
Sieglinde írta:

...

Kaphatna Britten egy topicot? Ha már műsoron van, és remélem, még lesz is, elvégre '13-ban neki is centenáriuma van...
   
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Noma Riho (csembaló)
Csizmadi Kinga (fuvola)
Ábrahám Consort (művészeti vezető és koncertmester: Ábrahám Márta)
Noma Riho csembaló MA diplomakoncertje
Sweelinck: Variációk a Mein junges Leben hat ein End című dallamra, SwWV 324
Couperin: Pièces de clavecin, 4. kötet – 25. ordre
Haydn: 50. (D-dúr) zongoraszonáta, Hob. XVI:37
Françaix: L’Insectarium
C. Ph. E. Bach: G-dúr („Hamburgi”) szonáta fuvolára és basso continuóra, Wq 133
J. S. Bach: d-moll csembalóverseny, BWV 1052

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bretz Gábor (basszus)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Vivaldi: L’Olimpiade, RV 725 – Nyitány
J. S. Bach: Ich habe genug – kantáta, BWV 82
C. P. E. Bach: e-moll szimfónia, Wq 178
Mozart: Figaro házassága, K. 427 – Nyitány
Mozart: „Non più andrai” – Figaro áriája a Figaro házassága első felvonásából
Beethoven: „Hat man nicht auch Gold beineben” – Rocco áriája a Fidelio első felvonásából
Mozart: Madamina! Il catalago è questo – Leporello Regiszter-áriája a Don Giovanni első felvonásából
Mozart: 33. (B-dúr) szimfónia, K. 319
A mai nap
elhunyt:
1991 • Miles Davis, jazz-muzsikus (sz. 1926)