vissza a cimoldalra
2018-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4058)
Kedvenc előadók (2822)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61044)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2893)
Operett, mint színpadi műfaj (3707)
Gaetano Donizetti (952)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1482)
Franz Schmidt (3185)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1072)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4339)
G.F. Händel Operák, Zeneművek (1719)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1238)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (94)
Élő közvetítések (7409)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (775)
Balett-, és Táncművészet (5556)
Kedvenc magyar operaelőadók (1090)
A nap képe (2095)
film és zene (189)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Marton Éva (-zéta-, 2009-09-30 16:14:17)

 
658   Búbánat • előzmény657 2017-05-02 10:55:40
Valóban, a karmester Patané volt. Az RTL Részletesből másoltam át a hibás adatot. Köszönöm a helyesbítésed!
657   Petyus • előzmény656 2017-05-02 09:37:07
A felvétel dirigense: Giuseppe Patane, Gardelli ezt az operát Budapesten nem vette lemezre, az Erkel Színházban viszont emlékeim szerint vezényelte.
656   Búbánat 2017-05-02 09:27:45
A Bartók Rádió sugározza ma este (19.35 – 22.32)

Ponchielli: Gioconda

Opera négy felvonásban

Szövegét - Victor Hugo Angelo c. drámája nyomán Gobia Gorrio álnéven - Arrigo Boito írta

Vezényel: Lamberto Gardelli

Km. a Hungaroton Operakórus (karig.: Antal Mátyás) és a Magyar Állami Hangversenyzenekar

Szereposztás:

Gioconda - Marton Éva (szoprán)
Enzo Grimaldo - Giorgio Lamberti (tenor)
Alvise Badoero - Samuel Ramey (basszus)
Laura - Budai Lívia (mezzoszoprán)
Gioconda vak anyja - Anne Gjevang (alt)
Barnabás - Sherrill Milnes (bariton)
Zuane, hajós - Bátor Tamás (basszus)
Isepo, írnok - Kállay Gábor (tenor)
Énekes - Tóth János (bariton)
Szerzetes - Moldvay József (basszus)

655   Klára • előzmény654 2016-12-11 12:16:45
Igen jó, színvonalas és érdekes műsor, folyt.köv. az M5 sugárzásában jövő szombaton!jövő
654   Búbánat 2016-12-10 13:38:15
Az M5 csatorna sugározza ma este, 19.55-20.30

"Nagyok" / Marton Éva

dokumentumfilm - 2015

„Ugron Zsolna író Marton Éva Kossuth-díjas, a Nemzet Művésze címmel, s a Magyar Szent István renddel kitüntetett operaénekesnővel beszélget. A világ legnagyobb és legpatinásabb színpadain eltöltött évtizedeiről, híres, világklasszis kollégákról. Temperamentumról, a döntések fontosságáról. Szerelemről és művészetről. Nagy szerepekről. Egy nagy ívű, nagyvonalú élet részleteiről, színeiről, hangjairól.”
653   Búbánat • előzmény652 2016-10-27 14:18:50
Tegnap este az M5 csatorna felvételről sugározta a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny szeptemberi, zeneakadémiai döntőjét. (19.55 – 22.05)

A döntőbe jutott énekművészek előadásában a következő operákból adtak elő áriákat:

Verdi: A végzet hatalma – Leonóra áriája, IV. felv.
Verdi: A trubadúr – Leonóra áriája, I. felv.
Verdi: Az álarcosbál – Amelia áriája, II. felv.
Verdi: Az álarcosbál – Amelia áriája, III felv.
Verdi: Az álarcosbál – Renato áriája, III. felv.
Verdi: Ernani: Don Silva áriája, I. felv.
Rossini: A sevillai borbély – Rosina kavatinája
Gounod: Faust – Valentin imája
Gounod: Faust – Mefiszto áriája
Massenet: Cid – Chimene áriája
Thomas: Hamlet – Ophelia őrülési jelenete
Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária
Catalani: La Wally – La Wally áriája
Giordano: André Chénier – Gérard áriája
Puccini: Bohémélet – Musetta keringőáriája
Puccini: Manon Lescaut – Manon áriája, II. felv.
Puccini: Pillangókisasszony – Cso-cso-szán nagyáriája
Richard Strauss: Arabella – Fiakermilli ariettája, II. felv.
Handel: Julius Caesar Egyiptomban
Johann Strauss: A denevér – Orlowsky kupléja

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kocsár Balázs vezényelte.

Az énekverseny döntőjének közvetítése után közvetlenül sugárzott a televízió egy összefoglaló portréfilmet a versenyről, benne megszólaltatva a döntőbe jutott énekművészeket, tőlük rövid bejátszásokat láttunk mindkét előadott énekszámukból; interjúrészletekben a nemzetközi zsűritagok szóltak a verseny lebonyolításának színvonaláról, a fellépett művészek produktumáról. Marton Éva és a többiek mellett a meghívott tiszteletbeli zsűritag, Richard Bonynge karmester is kifejtette nézetét a versenyről magáról, a II. nemzetközi Marton Éva énekversenyen fellépett művészek tehetségéről, talentumáról, további fejlődési lehetőségükről.
652   Búbánat 2016-09-27 10:14:36
Alexander Roslavets nyerte a II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

FIDELIO, 2016.09.25. 15:43

Az egyetlen magyar versenyző, Horti Lilla a második helyet érdemelte ki.

A Nagydíj mellett az I., II. és III. díj nyertesét, valamint a közönségdíjast hirdették ki szombaton késő este a Zeneakadémián tartott, a verseny honlapján élőben sugárzott döntőben.
A 12 000 euróval járó I. díjat a mongol Ankhbayar Enkhbold nyerte, a II. díjat az egyetlen döntőbe jutott magyar versenyzőnek, HORTI LILLÁNAK ítélte oda a zsűri, míg a 6000 eurós III. díjat a lengyel Lucyna Jarzabek kapta. A közönségdíjat a nagydíjas fehérorosz versenyző érdemelte ki.

A versenyt lezáró szeptember 25-i gálakoncerten minden döntős újra színpadra lépett, majd néhány nap múlva újra láthatjuk őket, immár a televíziókészülékek előtt: a versenyről Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója felkérésére az MTVA 55 perces filmet forgatott, melyet a közmédia új kulturális adója, az M5 október 1-jén, a zene világnapján sugároz.

651   Búbánat • előzmény650 2016-09-25 10:28:41
Az Opera honlapjáról másolom át ide:

A II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny gálaestje
________________________________________
„Járhatunk a világ bármely tájának bármely elsőrangú operaházában, a magyar drámai szoprán, Marton Éva neve mindenütt fogalom. Intézményünk megtiszteltetésnek tekinti, hogy a művésznő karrierje kezdetének és – négy és fél évtizednyi pályafutás után – ünnepi visszavonulásának is helyet adhatott, s hogy újra nálunk talál otthonra a Zeneakadémia által rendezett rangos énekverseny gálaestje.”

Zsűritagok: Marton Éva (elnök), Christina Steppelmann, Miguel Lerín, Vittorio Terranova, Sung Biu Kim, Anatoli Goussev, Honghai Ma, Meláth Andrea, Ókovács Szilveszter

Közreműködik: az MR Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kocsár Balázs
650   Búbánat • előzmény649 2016-09-25 10:11:27
19:30 : Budapest
Magyar Állami Operaház

"II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny - Gálakoncert"
649   Búbánat • előzmény648 2016-09-24 09:04:33
Bartók Rádió sugározza:
18.00 – kb. 21.40 Kapcsoljuk a Zeneakadémia nagytermét

A Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntője

Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara

Vezényel: Kocsár Balázs
648   Búbánat 2016-09-15 18:36:06
A verseny honlapjáról elérhető élő internetes közvetítés segítségével is követhető lesz a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny, amelynek a Zeneakadémia ad otthont szeptember 19. és 25. között. A verseny szeptember 19-én a sorsolással kezdődik.
647   Búbánat 2016-09-07 10:23:05
Marton Éva: „Ne akarjunk senkire sem hasonlítani”

UR MÁTÉ, FIDELIO.HU

2016.09.07. 08:23

Marton Éva, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekessel, a Zeneakadémia Professor Emeritájával a szeptember 19–25. között második alkalommal megrendezendő Marton Éva Nemzetközi Énekverseny eddigi tapasztalatairól és jövőjéről, valamit az énekes szakma jelenéről beszélgettünk.

Marton Éva művésznővel a Szent István Rend odaítélése előtt beszélgettünk.

646   IVA • előzmény644 2016-06-22 01:13:45
Kitűnő, gratulálok (még ha nem örömmel is).
OFF: Ötleteim további kötetekhez: Mikó Andrástól Kesselyák Gergelyig; Vámos Lászlótól Galgóczy Juditig.
645   telramund • előzmény641 2016-06-20 09:41:21
Ez gondolom én vagyok.Na nem.Már bocsánat ,de a Momus nem az a hely,ahol személyes dolgokat ki fogok írogatni még prívátban sem.Utóbbiban éppen elég rossz tapasztalatom van.A vélemény pedig annyi a művésznőről, nem kívánom ismételni.Ez pedig nem fog változni.Ettől még nagy énekesnő volt.Volt!
644   parampampoli • előzmény640 2016-06-20 08:49:50
Marton Évától Keszei Boriig.
Ha írnék egy könyvet az opera "fejlődésének" elmúlt 40 évéről, kitűnő cím lenne hozzá.
643   IVA • előzmény642 2016-06-20 04:12:19
Remek színház volt, nagyszerű, kiváló stílusérzékű énekesekkel, gyönyörű és karakteres hangokkal – írtam. Noha magyarul énekeltek, világszínvonalú alakítások is voltak köztük, a világszínvonal minduntalan emlegetése nélkül.
642   lujza • előzmény640 2016-06-20 01:41:12
De ha a hangjukat hasonlítanád össze, akkor még sokkal jobban kifakadhatnál!
641   macskás • előzmény637 2016-06-19 08:52:29
Igazad van!
Írja meg tlrmnd privátban, ki milyen személyiség.
640   IVA • előzmény639 2016-06-19 01:11:25
Elszorul a szívem a kép láttán! A Rajna kincse előadása mintegy reprezentálta a korabeli operajátszást. Remek színház volt, nagyszerű, kiváló stílusérzékű énekesekkel, gyönyörű és karakteres hangokkal, mélyen értő és nagyformátumú zenei irányítással. Két kiváló szereposztással, majd a bemutató színvonalához méltó új beállókkal – csupa hazai erőből! (A kép még nem is örökítette meg a nagyszerű óriásokat, Miméket, Albericheket.) Tökéletesen közvetítették Wagner ragyogó szellemének gondolatait, minden aktualizálás, rendezői affektálás nélkül.
A kifakadást az ünnepelt topicalany, Marton Éva Freiájának látványa váltotta ki belőlem: kénytelen voltam összevetni azzal a kripli Barbie-figurával, amelybe Keszei Borit kényszerítették.
639   Búbánat 2016-06-18 11:47:10
Marton Éva születésnapjára – fotó

Rajna kincse ... Marton Éva, Dene József, Bartha Alfonz, Sándor Judit, Faragó András és Udvardy Tibor ...

638   telramund • előzmény637 2016-04-12 13:08:38
Amit írtam tapasztalat alapján írtam-ennyi,ami ide tartozik!
637   Licht Alberich • előzmény635 2016-04-12 13:02:39
Nem tisztem védeni Marton Évát, de annyit muszáj megjegyeznem, hogy nagyon rosszul ítéled meg. Nyilván nem ismered, ellenkező esetben nem írnál ilyeneket...
636   Pristaldus 2016-04-12 08:41:08
Azt sem szabad neki elhinni, amit kérdez!
Láttuk, hogy mit művelt az előző versenyen! A jó hangok egymás után kiestek, saját tanítványa kapta a fődíjat, aki pedig nem egy nagy szám. Az első helyezett a mostani Trubadúrban szerencsétlenkedő, rohadt hamisan éneklő Aghenie lett!
Ismerjük a hölgyet!
635   telramund 2016-04-11 22:59:41
Nem tudom miért,de ennek a nőnek minden nyilatkozata undort vált ki belőlem!Hamis a végtelenségig.Még jó,hogy énekesi pályafutásában ez nem volt észlelhető ( az éneklésében).De valószínű az életkor meghozta,hogy nem tudja már véka alá rejteni milyen jellem is.Csak sajnálni tudom ,akiket dirigál.El nem tudom képzelni, hogy szereti a tanítványait.
634   oberon • előzmény633 2016-04-11 22:27:19
"...kiosztjuk a Marton Éva Különdíjat. Ez egy magas pénzösszeg, amit én magam fogok odaítélni a nekem leginkább tetsző énekesnek."
Ez Igen! Gondolom saját zsebből. Vagy nem is?
Én is szívesen adnék nagy összegű "Oberon díjakat", nem is egyet, ha a minisztérium fizetné...
633   Búbánat 2016-04-11 20:59:03
Marton Éva: „Itthon lenni, és élni az életet”

HÓZSA ZSÓFIA, 2016.04.04. 12:45 FIDELIO.HU

„Ősszel néhány napra énekszótól lesz hangos a Zeneakadémia, és a nemzetközi operaélet legnagyobbjai fognak nyüzsögni a Liszt Ferenc téri épületben: ismét megrendezik a Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt. Előkészületekről, újításokról, a hazai operavilágról, tanításról és magánéletről is beszélgettünk a verseny megálmodójával és névadójával, Marton Évával.”

- Szeptemberben második alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt a Zeneakadémián. Hol tartanak most az előkészületek, számíthatunk-e valami újdonságra az első megmérettetéshez képest?
- Két fontos változás lesz a korábbi versenyhez képest. Az egyik, hogy kiosztjuk a Marton Éva Különdíjat. Ez egy magas pénzösszeg, amit én magam fogok odaítélni a nekem leginkább tetsző énekesnek. A másik újdonság, hogy a verseny utáni három napon mesterkurzust fogok tartani, ahol szívesen látom majd nemcsak a versenyzőket, hanem a „külsős” énekeseket is. A verseny lefolyása egyébként ugyanaz: Kocsár Balázs és Kiss B. Atilla kollégáimmal kiválogatjuk az interneten beküldött felvételek alapján azt a hatvan énekest, aki indulhat majd az elődöntőn. Mindhárman külön-külön pontozunk, majd összevetjük az eredményeket – túlzás nélkül mondhatom, hogy legutóbb 98%-ban megegyezett a véleményünk, tehát nagyon jó köztünk az összhang. […]

- Feladata is ez a kritikus figyelem, hiszen Ön a Magyar Állami Operaház főigazgatójának, Ókovács Szilveszternek főtanácsadója. Ezzel az egyedülálló rálátással hogyan ítéli meg a hazai helyzetet? Milyen a budapesti operaélet?
- Szerencsére nagyon tarka és változatos. Főigazgató úr egymás után cseréli ki a régi előadásokat, tehát szcenikailag próbál újítani, a külföldi nívónak megfelelőt létrehozni. Nemrég például egy számomra nagyon kedves Lear király-előadást hozott Budapestre, amelynek az ősbemutatóját láttam már korábban a müncheni Staatsoperben – boldog voltam, mert itt is tökéletesen megállta a helyét. Egészen más oldalon állok most: a feladatom, hogy felhívjam a figyelmet azokra a dolgokra, amelyeknek nem kellene megtörténniük a színpadon – vonatkozik ez a zenekarra, kórusra, játékra, énekre. Megpróbálok körültekintő figyelemmel bemenni a színházba, és nem csak az engem közelebbről érintő dolgokkal foglalkozni. Például, az Erkel Színház tere nagyon széles, kifejezetten nehéz összefogni az előadás minden résztvevőjét – a színpad és a zenekar kapcsolatára tehát különösen oda kell figyelni. A kritikáim általában jóindulatúak, de őszinték. És persze csakis a magam szemszögéből valók, nem támaszkodom mások véleményére.

[…]

- A növendékeivel szemben is simogatóan kritikus, vagy a tanteremben már mások a viszonyok?
- Ha nem szorgalmasak, nagyon dühös tudok lenni. Bizony volt már, hogy elküldtem egy-egy növendéket, aki nem készült fel az órájára, ugyanakkor semmivel sem kívánok tőlük többet vagy kevesebbet, mint anno saját magamtól.

[…]

- Néhány éve visszavonult a szereplésektől. Hogyan éli meg az új életszituációt? Nem hiányzik a színpad?
- Korábban sosem gondoltam arra, hogy egyszer befejezem az énekesi pályát és a vele járó életmódot. Gyönyörű volt, ezért nehéz volt megválni tőle, de már nem hiányzik. Becsuktam az ajtót, és most másnak élek: emberekkel foglalkozhatok. A pályám során mindig egy különálló, elit csapattal voltam körülvéve, ha lement a próba, mentem haza tanulni vagy pihenni. Nem is tudtam, hogy milyen valóban itthon lenni és élni az életet, de megmondom őszintén, irtózatosan élvezem. […]

- Szokott még énekelni, legalább kedvtelésből?
- Kedvtelésből nem. Az órákat végigéneklem, az elég nekem. Hét növendékem van, reggel 9-től délután 4-ig, utána már rekedt vagyok. […]

- De zenét biztosan szokott hallgatni.
- Csak klasszikus zenét. Nagyon szeretem Lisztet – azt hiszem, nálam csak a zongoristák szeretik őt jobban. Augusztusban a Magyar Művészeti Akadémia keretein belül előadtuk a Szent Erzsébet legendáját a megújult Vigadóban, ott, ahol a zeneszerző maga vezényelte azt 150 évvel ezelőtt. Fantasztikus élmény volt! De nagyon szeretem még Strausst, Wagnert, Verdit, Puccinit, Mozartot. És Bachot is! Borzalmas vagyok. (nevet) A jó zenét szeretem.”

Forrás: Figaro, Playliszt

632   Héterő • előzmény631 2016-03-20 21:39:41
A riport ének-részei, közvetlenül lejátszható formában, a hangtárénál jobb minőségben:
Wagner - MÉ
631   Héterő 2016-03-20 19:45:50
Ezt meg kell hallgatni! Letöltés:
Evchen Marton
630   Búbánat 2016-03-20 13:24:19
Bartók Rádió délutáni műsora, 16.00 – 18.30:

Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

I. Muzsikus legendák: Sergio Failoni karmester. Vendég: Failoni Donatella zongoraművész és Karczag Márton, a Magyar Állami Operaház Emléktárának vezetője - II. rész.

II. Marton Évával - Wagner felvételeit hallgatva - I. rész.

Mv.: Madarász Zsolt

Szerk.: Bánkövi Gyula
629   Búbánat 2016-01-28 13:20:34
Örülök, hogy egy Liszt-dal eléneklése is szerepel a válogatón, és ha idén is öt földrészről, közel negyven országból jelentkeznek az érdeklődők, újabb esélyt kaphatnak fiatalok a megmérettetés során; hátha felfigyelhetünk most legalább egy "csoda"-hangra. És akkor már nem volt hiába ez a meghirdetett II. nemzetközi énekverseny.
628   Pristaldus • előzmény627 2016-01-28 12:40:27
Szerintem már ő se énekeljen!
627   parampampoli • előzmény626 2016-01-28 12:28:31
Na, ha olyan lesz a kínálat, mint tavaly, és olyanok a nyertesek, akkor sok értelme nem lesz. Inkább a névadó énekeljen még pár számot, több örömünk lesz benne.
A zsüriről inkább nem szólnék. No comment.
626   Búbánat 2016-01-28 11:14:21
A Zeneakadémia meghirdette a II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt, a szeptemberi megmérettetésre április 27-ig lehet jelentkezni videofelvételek beküldésével.

Az intézmény saját szervezésű nemzetközi versenye ezúttal is négyfordulós lesz, 18-32 éves női és 18-35 éves férfi énekesek jelentkezését várják. A jelentkezési anyag részeként feltöltendő egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott, zongora vagy zenekari kísérettel előadott ária.

A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről május 20-ig küldenek tájékoztatást - közölte a Zeneakadémia az MTI-vel.

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők egy Liszt-dal és hét ária előadásával mérettetik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell előadniuk.

A szeptember 19. és 25. között a nagyközönség előtt zajló fordulók és a döntő helyszíne a Zeneakadémia lesz, a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők.

A gálának a Magyar Állami Operaház ad otthont, a döntőben és a gálán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével.

A 42 ezer euró összértékű díjak mellett számos különdíjat - köztük a Magyar Művészeti Akadémia Marton Éva-díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat - vehetnek át a legkiválóbb versenyzők.

A magyar kormány által biztosított támogatásból megrendezendő verseny zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Vittorio Terranova, a Tagliavini-operaverseny művészeti vezetője, Christina Scheppelmann, a barcelonai Teatro Liceu főigazgatója, Szung Bin Kim, a Daeshin University zeneművészeti karának dékánja, Anatoli Guszev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Ma Hung-haj, a sanghaji Központi Zeneakadémia professzora, illetve Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A I. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt 2014 szeptemberében tartották és öt földrészről, 37 országból jelentkeztek rá. A megmérettetés 15 ezer euróval járó nagydíját Vörös Szilvia nyerte.

MH/MTI – 2016.01.28. 09:55
625   Beatrice 2015-11-16 15:19:29
November 18-án a Concerto Mesteriskola vendége: Marton Éva. Regisztráció szükséges.
624   Werbőczy 2015-11-06 14:08:52
Mit mondjak, elég nevetséges a felvételen, ahogyan Marton Éva basszus hangon énekelni kezdett. A fő, hogy a Zaknak, és a Marton Éva énekversenynek is megítéltek jó pár 10, 100 milliárdot!
623   Búbánat 2015-11-06 13:03:30
Valami/valaki ellen való tiltakozás eme módja már nem először fordul elő - a kulturális szférában sem (lásd az Operában Tokody Ilona nagy visszhangot kapott performansza), mindenesetre hangulatkeltésre kiválóan alkalmas, a média által egyből „hírré” válik; hogy aztán az ilyen zavaró(s) akciók, provokációk kinek a malmára hajtják a vizet, még nem látjuk tisztán, de az is igaz, hogy „lassú víz partot mos”.
622   parampampoli • előzmény620 2015-11-06 11:43:05
Sajnos...
621   Edmond Dantes • előzmény620 2015-11-06 10:51:20
A kérdés természetesen költői...zeneköltői :-)
620   Edmond Dantes • előzmény619 2015-11-06 10:50:37
És a topik névadójára?
619   parampampoli • előzmény616 2015-11-06 10:27:12
Jellemző, az egész MMA-ra.
618   Edmond Dantes • előzmény616 2015-11-06 09:40:02
Köszönöm a belinkelést :-) jómagam csupán annyit szándékoztam-merészeltem volna írni, hogy MÉ tegnap "valahol" gyönyörű Preghierára gyújtott rá, altba transzponálva és...khm...naaagy sikert aratott vele...

Ha már IVA vette a fáradságot és belinkelte ezt a "felejthetetlen produkciót", mindenkinek azt javaslom, hallgassa meg!
617   Pristaldus • előzmény616 2015-11-06 07:45:10
Kösz, inkább nem!
616   IVA 2015-11-06 06:32:39
Azoknak, akik szeretnék hallani Marton Éva énekét az MMA közgyűlésén.
615   Búbánat 2015-04-29 18:07:35
A mai napon a Fővárosi Közgyűlés Budapest új díszpolgárairól is döntött: Marton Éva is megkapta ezt a megtisztelő címet!
614   Búbánat • előzmény613 2015-04-05 16:34:58
Szinetár Miklós lesz a régi-új rendező. Bizonyára sok "okosat" fog megosztani velünk előzetesen erről az egyszeri produkcióról!
613   smaragd • előzmény611 2015-04-05 14:34:29
Fából vaskarika? Megijedtem, ilyesmire nem is merek gondolni!

Csak nem lesz ebből is microportos "protest"?

Azt reméltem, hogy tisztelettel viselkednek Kálmán
Imre alkotásával.
Honthytól el lehet szakadni, csak nagyon nehéz!
A kosztümje, a kalapja előttünk van, a filmes feldolgozás ellenére is, ő velünk maradt.
Korosztályom már csak idősen láthatta, nem is értettem az egész jelenséget csak később, könyvét és más írásokat olvasva, a rádióban fiatalkori hangját, előadásmódját megismerve.
612   Beatrice 2015-04-05 13:51:07
Az Operaház Facebook-oldala szerint "Április 5-én, vasárnap Marton Éva lesz Madarász Zsolt vendége a Bartók Rádióban. Minden idők legsikeresebb magyar opera énekesnője két és fél órás exkluzív interjút adott a Lemezelőnek. (...) Az adás Húsvét Vasárnap 16 órától hallható (...)"
611   telramund • előzmény610 2015-04-05 13:14:15
Hát ez olyan ,mint Domingo bariton szerepekben.!Na meg az elefánt a porcelán boltban-persze átvitt értelemben,ha szabad kérnem!
610   smaragd 2015-04-05 10:54:28
Abban biztosak lehetünk, hogy Marton Éva művésznő átgondolta ezt a döntését.
Én azt hiszem, hogy remekül meg fogja oldani, csodálkozhatunk majd...
Minden bizonnyal megérintette őt ez a szerep, egyébként első olvasatra engem is nagyon meglepett.
609   parampampoli • előzmény606 2015-04-05 10:28:01
Más eset a Turandot ária, és más a Tosca-ima, egyébként majdnem 10 év időeltolódással. A Vissí d'arte helyett szerintem nem kellett volna semmi mást választania, az ária üzenete volt a lényeg, és az, hogy azt az egyetlen csúcshangot leszámítva olyan csodahangon énekelte (milyen agresszivitásról beszélünk???), amely abszolút méltó volt fényes pályájának egészéhez. Martontól soha nem állt semmi távolabb, mint kerülje a kockázatot. Egész életében felvállalt minden veszélyt, attól is volt olyan, amilyen: olyan óriás.
608   parampampoli • előzmény607 2015-04-05 10:23:46
Az operett más eset, az egész műfaj maga egy illúzió, olykor egy hamis, sose létezett világ illúziója. Rost esetében semmi gondom nem volt a korával, mikor Neddát énekelte, ahogy azzal se, mikor Gruberova 64 évesen a 18 éves kis Luciát, színpadon. Az operett azonban más... legalábbis nekem más.
607   IVA • előzmény601 2015-04-05 08:30:40
Te is tudod, kedves Parampampoli, hogy a zenés színpadon ez nem így működik. Cso-cso-szán 15 éves az első felvonásban, R. A. mégsem az anyját énekli. Az Aidában is vannak, a West Side Storyban is lesznek olyan szerelmesek, akiknek már unokájuk is lehetne.
Különben a prózai színházakban is visszatérőben van az „idős szereposztások” divatja.
606   IVA • előzmény602 2015-04-05 00:22:17
Igen, volt mit megmutatnia. Az említett esten Turandot áriáját erőből, nagy, de töredezett hangon énekelte – miközben hallottuk magunkban, hogyan adta elő régebben, fénykorában. Tosca imája is hangprodukció volt. Egy Ortrud bosszújára elegendő agresszivitással, gondolom, ezért futotta az ária csúcshangjának csupán a megérintésére, ami után el is mosolyintotta magát, mint aki elnézést kérve széttárja karjait. Választhatott volna olyan áriát, vagy dalt, amellyel nem kockáztat.
605   Búbánat • előzmény598 2015-04-04 18:08:54
A véleményedhez nincs hozzáfűzni valóm.
604   smaragd • előzmény591 2015-04-04 18:00:31
Eddig néhány operaénekes lépett fel az Operettszínházban, most a színház megy utánuk.
603   Búbánat • előzmény596 2015-04-04 17:51:32
Ugyanarról beszéltünk; az 1954-es átdolgozást ismerem csak.
602   parampampoli • előzmény599 2015-04-04 13:19:50
És meg is mutatta. A Tosca-imában csodálatosan, gyönyörűen. Felejthetetlen élményem volt és marad is örökre. Neki ugyanis még akkor is volt MIT megmutatnia! Mások próbálkoznak 30 évvel fiatalabban, és mit mutatnak meg? Azt...
601   parampampoli 2015-04-04 13:18:03
Mint Marton Éva művészetének elkötelezett rajongója azt gondolom, hogy lehet, hogy ő nem lesz se olyan, mint Honthy Hanna, se olyan, mint Németh Marika, se egyáltalán hagyományosan operettes. DE: valamilyen lesz! Biztosan érdekes. Egy ekkora művészi formátum nem tud nem érdekes lenni. Engem sokkal inkább elgondolkoztat Rost Andrea mint Szilvia. Bocsánat, de lassan ő is inkább már Cecília-korban van, mint egy kis fiatalka chansonettében.
600   telramund 2015-04-04 10:43:07
Marton Éva olyan prívát lesz Ceciliaként,hogy az csak na.Ha valakinek nincs humora,hát az Ő.Ezt pedig ,ha megpróbálja átlépni erős ripacséria leszen sajnos!
Rost Andrea pedig nem Netrebko.Igaz utóbbi csak a zenei kersztmetszetben mutatta meg magáűt a szerepben.És Ő jól is tette!A többi nem igazán ment volna.Operettet játszani külön téma!Amikor operaénekes laza akar lenni,akkor lesz a legmerevebb
Nem véletlen,hogy legfeljebb lemezen viselem ,ha operaénekes operettet énekel.
Egy kivételt hallottam,de az a művész is teljes operettben csak egyszer lépett színpadra!Mert stílusa az volt,hiába csábítgatták ide-oda!A nagy Honthy is azt mondta rá egy riportban,hogy kiruccanhatna néha a Fővárosi Nagyoperett Színházba.
De ez csak hakni szinten jött össze az is csak fiatal éveiben!
599   IVA • előzmény595 2015-04-04 03:35:48
Az, hogy Marton Éva a Kongresszusi Központban (nem emlékszem, mikor) megrendezett Operacsillagok-gálára Turandot bemutatkozó áriáját, majd az operaházi Marton70 koncertre Tosca imáját választotta, számomra azt a tapasztalatot hozta, hogy az énekesnőben erősebb volt a megmutatom, mekkora hang vagyok még ambíció, mint az önkontroll.
598   IVA • előzmény592 2015-04-04 03:27:48
A „leszálló ág” kifejezéssel esetleg egyetértek, ám a „hangja nincs” jelző általánosításával nem.
Az 1950-es évekre problémát jelentett az Operettszínháznak, mit kezdjenek Honthy Hannával, aki jócskán 50 felett jár, elvesztette karcsúságát, ezért – ha népszerűsége és énekelni tudása töretlen is még – nem oszthatják már rá a felújítani kívánt operettek, A csárdáskirálynő és a Luxemburg grófja primadonnaszerepeit. Gáspár Margit vezetésével, Kellér Dezső és mások ötleteivel kialakították a személyére szabott „idősödő primadonna” szerepkört, s ennek jegyében növelték főszereppé a Cecíliára átnevezett anyafigurát. A csárdáskirálynőnek ennek az 1955-ös, Szinetár Miklós rendezői sikerével is fémjelzett előadása idején, és a változat jóval később készült rádiófelvétele idején is, Honthy Hanna még jelentős énekesi erényekkel is rendelkezett. Bársonyos színű hangja, kristálytiszta éneklése a közép- és felső regiszterben még érvényesült, emellett természetes, tisztán érthető szövegmondás is jellemezte. Megkopott, eltérő színben képzett hangjait ugyanakkor beépítette egy kissé modoros affektálásba, amely azonos volt a figura beszédmodorával, illetve a negatív hősnők (a rangkóros, gőgös, kissé undok hercegnő; a számító, élősködő Fleury) portréjába. Tette mindezt mégis kedvesen és szerethetően, és kicsit saját imázsához is felhasználva. Emiatt – irigyei, illetve akik hajlamosak a színpadi alakot azonosítani a színésszel – sokan nem szerették.
Láttam A csárdáskirálynőt akkor is, amikor Németh Marika mutatkozott be Cecília hercegnő szerepében. Már szintén testesebb, de még ragyogó színpadi megjelenéssel és élvezhető hangi, énekesi állapotban. Ő is nagyon népszerű volt, mégsem válhatott Cecília-alakítása olyan sikeressé és legendássá, mint a Honthyé. Hiszen ugyanazon a módon, ugyanazzal az ötlettel már nem alkalmazhatta a szerepben időskori adottságait (fogyatékosságait), mint Honthy, nem is vetemedett az utánzására. Feltételezem, hogy a másik szereposztásban Petress Zsuzsának, egy későbbi felújításban Zentai Annának is volt még hangja, de alakításukat nem láttam.
A szubrett szerepkörből Cecíliává előlépett operettszínészek közül Mednyánszky Ágit láttam a szerepben. Mivel az ő művészetének legfőbb összetevője korábban sem a csillogó énekhang volt, nem is lehetett elvárni tőle „lemezképes” alakítást, szerepelődeinél kétségtelenül halványabbnak bizonyult. Legutóbbi Csárdáskirálynő-élményem (vagy inkább -traumám) a Kerényi Miklós Gábor rendezte változat televíziós közvetítéséhez fűződik. Nem tudom, hogy a rendezői vagy színészi ízléstelenség, vagy mindkettő eredményezte-e, hogy az újból Anhilte nevet viselő hercegnő megformálásában zavarba ejtő ripacsériát láttam Kállai Boritól, akinek egyéniségét, megjelenését és elsősorban táncolni és ruhát viselni tudását korábban igen kedveltem.
Jó két évtizeddel ezelőtt szintén a televízió közvetítette A csárdáskirálynőt Kaposvárról, annak a Mohácsi Jánosnak az átdolgozásában és rendezésében, akinek Aida-rendezését éppen ma mutatja be az Erkel Színház. A jó énekesi adottságú Molnár Piroska bizonyította Cecília szerepében, hogy színjátszás és éneklés, sőt még tánc terén sincs leszálló ágban. Színészként máig sem.
Veiszer Alindának adott interjújára és egyéb nyilatkozataira emlékezve úgy vélem, Marton Éva tónusában előfordul olyan elem, amelyet egyéni módon beépíthetne egy karakteres Cecília-alakításba. Ebben persze tévedhetek, hiszen egy művész mégoly privát szereplése a tévében és egy színpadi szerep megalkotása két különböző dolog.
597   IVA • előzmény591 2015-04-04 03:15:30
Nehezen vagyok meggyőzhető arról, hogy egy nagyoperett díszletes, jelmezes előadása – még ha felvétel készül is róla – egyetlenegy alkalommal nem pazarlás. Olyan darabok egyikéről van szó, amelyek Magyarországon mindenkor a legnagyobb kasszasikert hozták, és talán a német nyelvterületen sem voltak veszteségesek. Lehet, hogy olyan felemelt helyárakat készülnek szabni, amellyel hat előadás bevételét bekas(s)zálhatják?
596   kugli • előzmény592 2015-04-03 19:39:55
Kedves Búbánat!
Mindig örömmel olvasom megjegyzéseidet, beírásaidat. Egyetlen egy dologgal nem értek egyet: "utólag betoldott szerep". Az eredetiben is volt, de nem Cecília néven hanem Anhilte. Persze akkor sokkal kisebb szerep volt és mellékszereplő. Kellérék az 1954-es bemutatóra dolgozták át.
595   Pristaldus • előzmény591 2015-04-03 17:01:00
Jajjj!
A Rost Andrea se tudja már, hogy mit énekeljen.
A Marton elénekelte egyszer évekkel ezelőtt egy koncerten a Marica belépőjét olyan siralmasan, hogy csak szégyent hozott a saját fejére.
Erőlködni szabad, de kérdés, hogy megéri-e!
594   tollnok • előzmény593 2015-04-03 15:38:21
Nekem is ez jutott eszembe, de a jelek szerint meg fog valósulni.
593   telramund • előzmény591 2015-04-03 15:30:41
Nem kellene!
592   Búbánat • előzmény591 2015-04-03 15:27:46
Honthy Hanna után bárkit is láttam Cecíliaként a színpadon csak az ő paródiájaként hatott; kétségtelen a magyar Csárdáskirálynő-változatban (utólag betoldott szerep ez) minden "leszálló" ágban lévő, "hangja nincs" egykori kiválóságok számára "jutalom" lehetőség a Cecília eljátszása... Garantált a siker és a taps! Viszont Marton Éva megmutathatja, hogy még "van hang" - de mekkora?, ráadásul, egy eddig idegen, "komika" szerepkörben is kipróbálhatja magát. Meglátjuk. Meghalljuk.
591   tollnok 2015-04-03 15:19:57
Marton Éva a következő évadban fellép majd az Operaház egyetlen egy alkalommal elhangzó Csárdáskirálynő produkciójában.

2015. november 13. 19:00 Erkel Színház

Kálmán Imre: Csárdáskirálynő

Rendező: Szinetár Miklós
Díszlettervező: Horgas Péter
Jelmeztervező: Velich Rita
Koreográfus: Venekei Marianna

Szereposztás:

Cecília - Marton Éva
Szilvia - Rost Andrea
Stázi - Molnár Ágnes
Edwin - Nyári Zoltán
Bóni - Haja Zsolt
Kereks Feri - Busa Tamás
Miska - Rácz István
Lepold - Vida Péter
Tábornok - Szüle Tamás

Az Operaház partnere a műsorkalendárium szerint az Operettszínház, az MTVA és a Manda. Az előadást fel is veszik és a tervek szerint DVD-én is megjelentetik majd.
590   ladislav kozlok 2015-01-08 13:42:43
En Marton Evat 1988 oszen hallottam eloben eloszor.A muveszno egy ariaesttel unnepelte, hogy 20 eve a szinpadra lepett. Ez egy gyonyoru, felejthetetlen est volt. 20 evvel kesobb Pozsonyban enekelt es mindenkit elkapraztatott.
O volt a sajat fachjaban A KIRALYNO.
589   Alvaro 2015-01-08 10:29:41
szívesen :)
588   telramund • előzmény586 2015-01-07 18:08:34
Köszönöm a linket!
587   Búbánat 2015-01-06 17:27:53
Ma este a Bartók Rádió sugározza:

19.00 - 19.35 Összhang
- a zenei élet aktualitásai

A Nemzet művésze - Színházművészet kategória

1. Marton Éva énekművész

2. Miller Lajos énekművész

Riporter: Selmeczi Borbála.

Szerkesztő: Ménes Aranka

(Ism. holnap, 9.30)
586   Alvaro 2015-01-06 17:24:27
http://archives.metoperafamily.org/archives/frame.htm
585   Alvaro 2015-01-06 17:22:29
Nem, nem... először Ortrud volt 1984 szeptemberében az éveadnyitón Domingo és Anna Tomowa Sinto partnereként, és a dvd az később 1986 - ból... akkor volt Elsa, Hoffmann és Rysanek partnereként. Tehát először Ortrudot énekelt a METben... 1976 - ban debütált Metben, utolsó fellépée ott a Tosca volt 1999 novemberében.
584   parampampoli • előzmény583 2015-01-06 12:00:38
Igen, abból a Hoffmannal csinált Lohengrinből született a csodálatos dvd. Ugyanabban a rendezésben énekelte később Ortrudot, Elsa Tomowa-Sintow volt. És következő évben még énekelte ott Elsát, de aztán áttért véglegesen Ortrudra.
583   telramund 2015-01-06 11:18:53
Szabadna azt a Met archivum linket ide beírni!

Marton a Metben először Elsat énekelte Peter Hoffmannal és Rysanek volt Ortrud.Ortrudot csak jóval később énekelte.Egyébként a Metbe Évával debütált a Mesterdalnokokban még a 7o-es évek végén!
582   parampampoli • előzmény578 2015-01-06 09:59:35
Köszönöm a pontosítást, én nem néztem utána a MET archívumban, most csak a memóriámra hagyatkoztam, meg arra, amit Marton mesélt erről a szerepváltogatásról egy négyrészes rádióműsorban. Ezek szerint rosszul. De az biztos, hogy a pesti Lohengrinben 2004-ben Ortrud volt, nem Elsa.-
581   Alvaro 2015-01-06 09:59:02
"Tokody valhol vidéken tanít"... Pécs ez a vidéki hely...
578   Alvaro 2015-01-06 02:04:21
1988 - ban nem énkelte egyik szerepet sem a Lohengrinben a METBEN. Abban az évadban a Trbadúr Leonóráját énekelte. 1984-85-86 folyamán énkelte Ortrudot, majd Elsát. lásd a Metropolitan Opera archívumát
577   -zéta- • előzmény572 2015-01-05 21:54:21
És volt egy Walkűr-Brünnhilde, azt hiszem, összehoztuk az egész itthoni pályáját...;-)
576   parampampoli • előzmény575 2015-01-05 21:52:36
Ortrud. Elsa utoljára a Met-ben volt 1988-ban. De már abban az évben is Ortruddal felváltva.
575   joska141 • előzmény571 2015-01-05 21:42:45
Abban az ominózus Katharina Wagner féle Lohengrinben Elza vagy Ortrud volt? Sajnos már nem emlékszem rá.
574   Cilike 2015-01-05 21:13:40
A Toscán is ott voltam, Dvorsky volt a partnere. A Turandotban meg én voltam az egyik sleppvivője. :-)
573   parampampoli • előzmény572 2015-01-05 20:55:06
Igen, a Don Carlos volt az első 1976-ban. Gertrudot először 1993-ban, de akkor még jó volt. Sokan ugyan már akkor se szerették benne, de nekem nagyon tetszett. Mondom: én imádtam mint énekesnőt.

Egyébként az igaza, hogy eddig nem sok tehetséges tanítványa volt, de azért Vörös Szilvián kívül most van két nagyon tehetséges növendéke, egy kínai tenor és egy magyar szoprán. Hátha belőlük születik majd meg a csoda!
572   telramund 2015-01-05 20:16:39
És egy Don Carlos Erzsébet királynét.
571   parampampoli • előzmény570 2015-01-05 19:50:30
Marton kétszer vagy háromszor énekelt Santuzzát. Egyszer Tannhausert, egyszer Gicondát, kétszer Végzetet. A 70-es évek végén hirdetve volt egy csomó előadásra: Trubadúr, Aida, Tosca, Manon, lemondta mindet. (A fene evett a méregtől, mert mindre volt jegyem.) 1977-ben Elsát énekelt volna Kónya Sándorral, de mivel azt a tenor mondta le, két Tosca lett helyette, amit utána jó tíz évvel újra énekelt.)
Marton a pályájáért megérdemelte szerintem a Kossuth-díjat, de azzal mélységesen egyetértek, hogy ha ő is, és még inkább Rost Andrea is megkapta, akkor Sass Sylviának ugyanúgy kijárt volna. Talán még nem késő...
570   joska141 • előzmény564 2015-01-05 17:30:43
Volt még Santuzza - világon először énekelte - nálunk a régi Erkel Színházban. Majd néhány éva - sajnos - az Operában Gertrud. (Brrr...)
569   Búbánat • előzmény568 2015-01-05 13:25:29
Egy fiatal énekművésznő nevét említhetem:

A Zeneakadémián Marton Éva osztályában tanult Vörös Szilvia nyerte meg a 2014. szeptember 20-án este zárult I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny tizenötezer euróval járó nagydíját.

Vörös Szilvia 2013-ban végzett Marton Éva osztályában a Zeneakadémián. Már tanulóévei alatt fellépett Budapest nagy koncerttermeiben. Részt vett Marton Éva, Meláth Andrea, Leonardo de Lisi, Alberto Gazale, Nicholas Clapton kurzusain. 2011-ben Gundel-díjat, 2012-ben Junior Príma-díjat kapott. 2013 júniusában Marton Éva 70. születésnapi gálahangversenyén Eboli áriáját énekelhette a Magyar Állami Operaházban.

Marton Éva a következőképpen beszélt Vörös Szilvia győzelemről: "Borzasztóan érdekes, hogy a zsűri az első naptól fogva szinte ragaszkodott az első helyéhez; én nem pontozhattam, mert valamikor a növendékem volt. A versenyre már nem én készítettem föl, hiszen egy éve már egyedül dolgozik, önálló művész" - mesélte.


Sass Sylvia Liszt Ferenc-díjas szoprán opera-énekes, a Magyar Művészeti Akadémia tagja 2014. április 23. és 25. között énekművészeti mesterkurzust tartott a Vigadóban.

A meghívott Vörös Szilvia énekesnő a bejátszott videón több helyen is énekel és vall magáról, a pályáról, szerepekről: a 2:58- 4:56; 7:12 - 8:23; 8:48 – 9:40
568   Fabricius 2015-01-05 12:49:26
Nagy büszkeséggel beszél mindig a tanításról és a tanítványairól. Jöttek ki említésre méltó énekesek a keze alol? Én nem tudok róla. Kiket tanított és kiket tanít? Érdekelne, mert mint tanárt nem hallottam, hogy dicsérték volna. Ő saját magát persze.
567   takatsa • előzmény566 2015-01-05 12:29:38
Igen, énekelt Végzet-Leonórát az Erkelben, egy alkalommal. Néhány hónappal előtte is meg volt hirdetve egy Végzet előadása, de ezt az utolsó pillanatban lemondta, mivel eltörte a lábát.
566   Cilike 2015-01-05 12:20:05
Egyszer még évekkel a Turandot előtt jött volna a frankfurti operával, ha minden igaz, a Trubadúr Leonórájára, de megbetegedett. Viszont 91-ben talán énekelt Végzet-Leonórát.
565   Heiner Lajos • előzmény564 2015-01-05 12:08:13
De gondoltam, hogy talalok valakit az "En haromszor" bejegyzesemmel, aki elkezd okoskodni, ill. arnyekra vetodni.
564   Heiner Lajos • előzmény563 2015-01-05 12:06:48
Mondom, en haromszor.
Eletemben eloszor, utoljara, es soha tobbet. Sajnos.
Lattam meg a Jenufaban, es Szegeden a Szabadterin Gertrudkent, de ezek mar a palya utolso szakaszaban voltak.
563   telramund • előzmény557 2015-01-05 11:47:29
2 Turandot előadást énekelt itthon.
562   martuni • előzmény559 2015-01-05 10:32:13
Talán rossz kifejezést alkalmaztam, de nem rossz indulattal írtam. Tudjuk, hogy nem azon múlik, hogy ki milyen énekes volt, vagy megbecsülték- e. A dolgok ennél valószínű, hogy sokkal bonyolultabbak és átláthatatlanabbak
561   Heiner Lajos • előzmény560 2015-01-05 10:28:20
En haromszor.
560   ferocissimoato • előzmény557 2015-01-05 10:27:45
Marton Èva egyetlen Turandotját a nyolcvanas évek közepén én kétszer is láttam.
559   daunerni • előzmény558 2015-01-05 10:24:30
Másrészt - amire ritkán gondolunk - a "nyüzsgés" már egy egészen más szakma! Van énekművész, akinek ez is jól megy.
Van például olyan, aki első szakmája mellett nagyszerű keramikus, és van, aki visszavonulása után tanít, és van aki szervez és igazgat.
Ez nem feltétlenül azon múlik, hogy ki milyen volt énekesként, és mennyire becsültük meg.
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
SCHUMANN: Hat tanulmány pedálzongorára, Op. 56 (Debussy átirata)
BEETHOVEN: Nagy fúga, Op.134
MAHLER: 1. szimfónia (Bruno Walter átirata)

19:45 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Kovács Ágnes, Gavodi Zoltán, Szigetvári Dávid, Cser Krisztián (ének)
A Budapesti Fesztiválzenekar Barokk Együttese
koncertmester és szólót játszik: Lesták Bedő Eszter
JARZĘBSKI: Spandesa
JARZĘBSKI: Chromatica
JARZĘBSKI: Tamburetta
J.S. BACH: d-moll hegedűverseny, BWV 1052R
ŻEBROWSKI: Magnificat
GORCZYCKI: In virtute tua
J.S. BACH: Am Abend aber desselbigen Sabbats, BWV 42
18:00 : Szombathely
Bartók Terem

Savaria Szimfonikus Zenekar
Házigazda és karmester: Madaras Gergely
Hangos látás- Színes hallás 1.

19:00 : Pozsony
Szlovák Nemzeti Színház

"V4 Operaturné"
JANÁČEK: Jenůfa
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)