vissza a cimoldalra
2020-08-03
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11545)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3733)
A MET felvételei (873)
A nap képe (2222)
Régizene (3510)
Momus-játék (5870)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2809)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4022)
Pantheon (2711)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4881)
Operett, mint színpadi műfaj (4414)
Pitti Katalin (841)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2007)
Franz Schmidt (3650)
Kolonits Klára (1177)
Lisztről emelkedetten (1006)
Társművészetek (1826)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - A MET felvételei (daunerni, 2008-10-25 15:59:22)

 
773   Edmond Dantes • előzmény772 2020-07-23 14:10:38

Köszönöm, igen, elírás volt ... bár Muraro nevét basszusként sem ösmerem :-) de inkább az érdekel, tényleg nem volt jó Leonard és Brownlee? 

772   Speranza • előzmény771 2020-07-23 13:23:40

Maurizio Muraro nem bariton, nem énekel egyáltalán baritonszerepeket, viszont az elmúlt években a világ nagy operaházaiban énekelte folyamatosan a buffo basszus repertoár jelentősebb főszerepeit, illetve néhány szeriőz basszusszerepet is (Ramfis, Sparafucile, Ferrando). De Osmin, Don Pasquale, Don Alfonso, Magnifico, és sok más főszerep megtalálható a repertoárján. DVD-ken, videoközvetítéseken is gyakran találkozhatunk nevével (Tosca, Manon Lescaut, Adriana Lecouvreur).

Christopher Maltman angol bariton ugyancsak jelentős karriert futott már be, egyaránt énekli a lírai- illetve kavalierbariton-szerepkört, a Mozart- és Rossini fachot és a nagy drámai, Verdi-szerepeket is (Rigoletto, Luna gróf, Don Carlos di Vargas). Őt pl a Covent Garden Manon Lescaut-felvételéről ismerhetjük Lescaut hadnagyként. Sokat énekelt a MET-ben, Barcelonában, Münchenben, Bécsben és más nagy operaházakban is.

771   Edmond Dantes • előzmény770 2020-07-22 09:57:35

Nem láttam az előadást, de csodálkozom, hogy Brownlee hangja nem lenne "szép"? Isabel Leonardot a kortárs Marnie-ban láttam, abban perfekt volt hangilag és színészileg is. Maltman nevét nem ismertem, de ő volt a Marnie férfi főszereplője, abban jó volt. A másik bariton, Muraro neve még annyira sem ismerős.

770   Cherubino 2020-07-21 22:13:00

Remek a mai Sevillai borbély a MET-ből.  Minden mozdulat a zenéből fakad, minden pillanat él, semmi sincs elejtve. méltóan a darabhoz.Pedig az énekesek nem különösebben szép hangok birtokosai, időnként mint elefántok a porcelánboltban, taposnak rá Rossini gyöngyöző futamaira. De sebaj, így is nagy élmény, mint zenés színház. Rosinát elnézném napestig. 

769   david28 • előzmény768 2020-07-21 11:53:57

Illetve nem csak lemezre, most találtam tőle élő felvételt is. 

768   david28 • előzmény752 2020-07-21 11:49:02

Így van, azt az áriát még az alt hangfekvésű Marian Anderson is lemezre vette, ebből nem lehet megállapítani az egész szerepet.

767   macskás 2020-07-19 10:47:15

767

766   nickname • előzmény757 2020-07-18 19:53:16

Kijavítottam magam: nem Tebaldit akartam írni, csak annyira béna vagyok, hogy azt sikerült. Mélységesen sajnálom az amatőr bénaságomat, hogy Scotto helyett valamiért Tebaldit gépeltem. Magam sem tudom miért. Nem olvastam át rendesen. Szerintem kijavítottam, hogy nem azt akartam írni utána, de úgy látszik azt senki se olvasta. Oké.

765   nickname • előzmény761 2020-07-18 19:51:30

Én a Kalózt szeretem nagyon Bellinitől - de pár éve a Normát is nagyon megszerettem, meg már Lukács Gyöngyi is eléggé megszeretette velem. 

764   nickname • előzmény750 2020-07-18 19:50:23

Ki is javította magam utána. Elírtam. Azt nem tudom/tudtam, hogy van-e teljes felvétele, vagy hogy énekelte-e Normát. Jeleztem, hogy elírást történt. Ennyire béna vagyok, sajnálom. Scotto vagy Tebaldi nem mindegy. Véletlen írtam Tebaldit. 

763   telramund • előzmény761 2020-07-18 15:58:12

Időnként egyetértünk dolgokban!

 

762   ladislav kozlok • előzmény759 2020-07-18 14:52:26

Meghallgattam mind a 3 idézetett. La voce di angelo, de nem  Norma.

761   Heiner Lajos • előzmény760 2020-07-18 14:33:04

Jómagam sokkal jobban szeretem a Puritánokat, bár vagy két éve Debrecenben remek Normát láttam.

760   telramund • előzmény759 2020-07-18 13:56:25

Köszönöm, bár a Casta dívan kívűl másra vártam,reménykedtemD ez is megfelelő.Önnek van igazaBár nem vagyok biztos,hogy ez 2 különböző idópontban készült felvétel,Mivel a műben talán ezt a számot kevelem legkevésbé nem hallgattam végig így egyenlőre maradok bizonytalanságban.De ettől jól tellik napon.

759   Heiner Lajos • előzmény758 2020-07-18 13:39:24

Sajnos, most csak két perc időm volt keresgélni, kezdetnek talán megfelel.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jih8458MRI8

 

https://www.youtube.com/watch?v=hCg9LZ2TR5k

 

https://www.youtube.com/watch?v=raK5LWFpt7A

758   telramund • előzmény757 2020-07-18 13:10:57

Hol hallható,mert jó pár Tebaldival készült cd-és vnyl lemezem van és sehol még a jelzett ária sem található.

 

757   Heiner Lajos • előzmény752 2020-07-18 11:33:41

Természetesen évtizedek óta tudom, hogy Tebaldi nem énekelt TELJES Normát. De akkor egy hozzászólásban adekvátan kellene fogalmazni - merthogy a Casta divat számos alkalommal, többről hangfelvétel is maradt.

756   ladislav kozlok 2020-07-18 10:58:32

Rossini, Hamupipoke - mindenkinek ajánlom, vígbelcanto a javábol.

755   ladislav kozlok • előzmény754 2020-07-18 10:57:23

Így van. Utána néztem, Tebaldi soha sem énekelte az egész Normát, sot lemezre se vette fel. 

754   telramund • előzmény753 2020-07-18 10:35:34

Szerintem ,ha valaki elénekli a casta dívat attól még nem énekelte a Norma szerepet.Egyébként a Callas -Tebaldi verseny évizedekkel ezelőtt igen intenzíven zajlott.Nehéz a döntés.Egyik oldalon a drámai kifejezőerő,másikon a szépséges hang(Toscanini szerint angyali)bár ez a felvétel egy késői szakaszban készülhetett,mert a magas hangok igencsak élesek.

 

 

753   ladislav kozlok 2020-07-18 09:50:36

Tebaldi hangja szép, bársonyos. Callas hangja kissé érdes de nagyon kifejezo.Nem kell tudni olaszul, hogy értsuk, érezzuk mirol énekel. Ezért nekem a legjobb Norma Callas. Az 50-es Norma felvételei csodálatosak.

752   ladislav kozlok • előzmény751 2020-07-18 09:06:59

A tubuson én is csak  Casta Divat találtam meg Tebaldival. Ebbol nem lehet kovetkeztetni azt, hogy ki jobb Norma, Callas vagy Tebaldi.  

751   Heiner Lajos • előzmény749 2020-07-18 08:37:47

https://www.youtube.com/watch?v=hCg9LZ2TR5k

750   telramund • előzmény749 2020-07-17 21:34:57

Renata Tebaldi

749   telramund 2020-07-17 20:03:53

Rensata Tebaldi Normát nem énekelt.

748   Klára 2020-07-17 19:27:00

Metropolitan Opera

Week 19

Monday, July 20  Rossini’s Il Barbiere di Siviglia
Starring Isabel Leonard, Lawrence Brownlee, Christopher Maltman, and Maurizio Muraro, conducted by Michele Mariotti. From November 22, 2014.

Tuesday, July 21  Wagner’s Tannhäuser
Starring Éva Marton, Tatiana Troyanos, Richard Cassilly, Bernd Weikl, and John Macurdy, conducted by James Levine. From December 20, 1982.

Wednesday, July 22   Verdi’s Macbeth
Starring Maria Guleghina, Dimitri Pittas, Željko Lučić, and John Relyea, conducted by James Levine. From January 12, 2008.

Thursday, July 23   Gounod’s Roméo et Juliette
Starring Anna Netrebko, Roberto Alagna, Nathan Gunn, and Robert Lloyd, conducted by Plácido Domingo. From December 15, 2007.

Friday, July 24  Verdi’s Falstaff
Starring Mirella Freni, Barbara Bonney, Marilyn Horne, Bruno Pola, and Paul Plishka, conducted by James Levine. From October 10, 1992.

Saturday, July 25 Strauss’s Der Rosenkavalier
Starring Renée Fleming, Christine Schäfer, Susan Graham, and Kristinn Sigmundsson, conducted by Edo de Waart. From January 9, 2010.

Sunday, July 26   Puccini’s La Fanciulla del West
Starring Eva-Maria Westbroek, Jonas Kaufmann, and Željko Lučić, conducted by Marco Armiliato. From October 27, 2018.

 

747   nickname • előzmény745 2020-07-17 13:14:32

Egyébként elnézést hülyeséget írtam: nem Tebaldi, Renata Scotto Normája a nagy kedvencem. Tebalditól nincs teljes Norma felvételem.

746   takatsa • előzmény745 2020-07-17 13:07:47

Amikor Lukács Gyöngyi a Normát énekelte, akkor Budapesten volt a világ közepe.A Kisvárosi mellett talán ez volt élete legnagyobb alakítása.

745   nickname • előzmény743 2020-07-17 13:03:28

Hát igen, Callas felvételei nem indig a legjobban. Némelyiken a kórus olyan, mintha dobozból szólna - ahogy azt egy kritikus megjegyezte egy recenzióban és hát igaza volt.

Egyébként meg én nem vagyok se szakértő, se szakmabeli, ezért nem vagyok mérvadó sem, de én akkor sem szeretem pl. Callas Normáját sem, ha tényleg ez a legjobb. Nem: nekem Tebadli Normája a nagy etalon, illetve Kolonits Klárájé volt az. Felvételek közül még Sutherland Normáját is tudtam nagyon szeretni, Gencer Normája is nagyon jó, de Callas Normája számomra nem az. Ettől még lehet, hogy az a legjobb hátszáz csillagos felvétel - pont nem érdekel, számomra nem az. Grace Bumbry Normáját is jobban szerettem sokkal. Az élőben hallottak közül pedig Lukács Gyöngyi Normája is abszolút fantasztikus volt. SZÁMOMRA - nagybetűvel írom, hogy mindenki megértse. Egyébként lehet, hogy semmiben sincs igazam - majd a tisztelt ítészek, meg kritikusok, meg szakmabeliek meg hányák vetik a dolgokat ahogy akarják, de attól még nekem lehet és van is saját véleményem és ízlésem. Lehet, hogy rossz ízlésem van és teljesen botfülem, de nem baj, mert ha így van, az az én lelki szegénységem. 

744   Hangyász • előzmény724 2020-07-17 12:16:34

Ha valaki Wagner mellett popszeméttel is foglalkozik/~ott, nagyon nagy baj lehet az ízlésével/értékítéletével.

743   takatsa • előzmény742 2020-07-17 11:38:25

Itt van mindkét felvétel, akinek éppen ez kell, az választhat. :)

Amúgy még a 90-es évek második felében én is vásároltam ilyen "Callasos" CD-ket, rendesen, boltban. Volt olyan Délamerikai opera előadása, ahol a CD-ről leginkább a súgót lehetett hallani, aki ordítozta az egész szöveget.

742   Héterő 2020-07-17 11:29:40

Két Armida-felvétel volt, ez a rosszabb; valószínűleg rádióból vették föl magnóra és szokás szerint nem figyeltek a fej dőlésszög-utánállítására, így az amúgy sem HiFi-hangból végképp eltűnt a magas részlet.

A másik, a jobbik, szintén magnóról készült felvétel használhatatlan, mert - főleg a második CD-n - áthallatszik visszafelé (!) a szalag szembenlévő csíkjáról - fele sebességgel - valami beszédhang.
Ne dobd el azt a gyári CD-t, kedves Búbánat, ha az mentes az efféle hibáktól.
Kedves takatsa, sokat nem várhatunk 1952-ből, mégsem az AAD a baj, hanem a figyelmetlenség.
Kedves smaragd ! À votre service. :-)

741   Búbánat • előzmény738 2020-07-17 10:30:30

Akkor már meg se kell bontanom a CD-m gyári csomagolását...

740   smaragd • előzmény738 2020-07-17 09:20:37

Köszönöm, hogy közkinccsé tetted erre az időre. Nagy élmény a link tartalma!

739   takatsa • előzmény738 2020-07-17 08:05:41

Haha, én is elküldtem ezt magánban valakinek. MIt szólsz az AAD minőséghez?

738   Héterő • előzmény737 2020-07-17 02:11:43

Armida _ Callas
2 db CD, 1952-es előadás
egy hétig:
Download (egy mappába, majd "kicsomagolás ide")

737   Búbánat • előzmény735 2020-07-16 13:23:25

Kedves Klára!

Azért szándékoztam eladni az Armida-CD-met (is), mert egyetlen szempont vezérelt: ha egy opera (bármilyen szereposztásban, bárkivel) meg van CD-n és DVD-n is,  akkor csak a DVD-t  tartom meg.  Callas-ügyben tegnap óta revidiáltam álláspontomat:  annyi megkeresés érkezett hozzám Kláráé mellé, hogy most a szememben felértékeli ezt a Rossini-operát -  mégis megtartom az Armidát! Már csak azért is, mert a meglévő CD-listámat áttekintve, Maria Callas-tól  ezen az egy Armidán kívül nincs  más felvételem.  Valahogy az ő felvételeit anno nem tartottam fontosnak "begyűjteni". Amikor megvettem ezt, akkor még nem jött ki DVD-n az Armida. Rádión át persze számtalanszor hallgattam Callas operafelvételeit... Persze  a megvásárolt MET - Rossini: Armida  - DVD-felvétel (Renée Fleming, Lawrence Brownlee stb. - https://www.amazon.com/images/I/71r-jWhHp7L._SY445_.jpg ) továbbra is primer  számomra.  A Callas- élő felvételét pedig továbbra is, relikviaként megőrzöm.

Elnézést kérek. 

736   nizajemon • előzmény732 2020-07-16 05:50:41

Meghallgattam amikor adta a Bartók adó,elénekelhetetlennek hatott,

735   Klára • előzmény732 2020-07-16 05:45:38

Kedves Búbánat,

Ha más még nem jelentkezett érte, én szívesen megveszem! Egyébként Callas ide vagy oda, manapság nem sürün repkednek ilyen szereposztásben készült felvételek.

734   lujza • előzmény722 2020-07-16 02:15:55

Köszönöm! Meg fogom hallgatni. Nem hittem volna, hogy Hoffmann Trisztánt is énekelt. De az nem véletlen, hogy a maradék három Wagner szerepet nem.

733   lujza • előzmény724 2020-07-16 02:13:36

Ez a sébig nagyon tetszik! :)) Valóban, házépítéssel együtt a müncheni Lohengrin volt az egyetlen az elmúlt évtizedben, amit érdemes volt többször is megnézni.

732   Búbánat • előzmény730 2020-07-15 20:11:58

Az elmúlt napokban "tisztogatást" hajtottam végre CD-lemezgyűjteményemben: duplikátumokra találtam. Amiből DVD-lemezem van, úgy inkább ezeket tartom meg a CD helyett.  Sok lemeztől váltam/válok meg fájó szívvel.  Az általam "kiselejtezett" CD-k között rábukkantam egy Maria Callas-szal készült Rossini-Armida-élő felvételre! Sok más lemezzel együtt  - ezzel is  - "házalásba" kezdtem és egy kivételével mindet eladtam:  meglepetésemre a  Callas-féle Armidát mindenhol visszadobták, mondván, hogy a "kutyát sem érdekli". Meghökkentem ezen, hiszen azt hittem, Callas neve, a legenda, még ma is, most is "mindent visz"; Callas lemezeiért, felvételeiért kapkodnak, bármi pénzt megadnak érte!  Hiú ábrándnak bizonyult. Ráadásul egy ritka, "bel canto" operafelvétele ez, ami nem túl sűrűn található meg a lemezpultokon, de más  Rossini-Armida-felvételekkel sem túl gyakran jönnek ki kiadók. Úgyhogy érthetően csalódott voltam s vagyok, hogy ennyire nem kell Callas fémjelezte Rossini-ritkaság senkinek manapság. Rákérdeztem, tartanak-e más Callas-lemezeket, azt a választ kaptam, hogy nem. De akkor miért nem veszik át ezt az Armida-lemezt? Mert nem tudnák eladni és ráfizetnének...Hát ennyire respektálják manapság Callast – gondoltam magamban, bosszúsan, távozva el azzal az egy megmaradt lemezemmel…

De még maradtak opera CD-im egy következő "fordulóra" hagyva...

(Más kérdés, hogy sokan letöltik internetről az operákat, egyre kevesebben gyűjtenek opera CD-t./

Úgyhogy itt teszem közzé: eladom Rossini Armida című operájának teljes felvételét, Callas-szal a címszerepen.

Rossini: Armida /IDIS/ - 2 CD

Armida – Maria Callas

Rinaldo – Francesco Albanese

Ubaldo/Gernando – Mario Filippeschi

Goffredo – Alessandro Ziliani

Carlo – Gianni Raimondi

Astarotte – Marco Stefanoni

Orchestre e Coro del Teatro Comunale di Firenze

Tullio Serafin

Live Recording, Firenze, 1952

ADD Mono

 Istituto Discografico Italiano

IDIS 6370/71

731   Hangyász • előzmény719 2020-07-15 18:31:42

Köszönöm! Marke, Brangäne és Melot meg a színpad közepén emelkedett ki egy páternoszterszerű szekrényből, amely a süllyesztőből jött a felszínre.

730   Speranza • előzmény729 2020-07-15 15:41:13

Még egyszer tisztelettel megkérdezem, ki, hol és milyen TÖRVÉNYCIKKELYBEN írta vagy írja elő, hogy márpedig kivétel nélkül mindenkinek KÖTELEZŐ Callast imádni, egyedül és csakis őt szabad sőt kell isteníteni és egyedüli jó szopránnak elismerni, és hogy más énekesnőket legfeljebb becsmérlő jelzőkkel lehet illetni hozzá képest? És hogy véletlenül sem lehet senkinek saját, különbejáratú véleménye, vagy ha neadjisten mégis merészel lenni, azt ajánalatos magában tartani, méghozzá fővesztés terhe mellett! Mert bizony ellenkező esetben jönnek az ellenvélemények és azonnali fejleharapás jár minden eltérő ízlésből fakadó véleménykülönbségért! Uff, én beszéltem! :)

(Ja, a nagybetűs kiabáló BÁRKI-t töröltem, a véleményem ellenben teljesen változatlan maradt.)

729   Edmond Dantes • előzmény728 2020-07-15 15:34:53

A nagybetűs = kiabáló "BÁRKI inkább" talán kissé azért már túlzás, nem? De lehet még fokozni. Nyári + vírusos uborkaszezonban jó mulatság pl. Callast ekézni és egy ideje mindenki rátesz még egy lapáttal. Csak tessék, tessék, lehet  hozni újabb neveket! Közben azért érdemes elgondolkodni, vajon Callas "jó piárja" ok-e vagy következmény?  Vajon azért van vele és körülötte akkora" felhajtás", mert jó reklámot csinálnak neki vagy esetleg azért, mert csodák-csodája, jó ötödfél évtizeddel a visszavonulása és bő négy évtizeddel a halála után is visszavonhatatlanul, közfelkiáltással ő a 20. szd. dívája és a szélesebb közönség még mindig en bloc őrá kiváncsi? Jó példa erre a nemrég összeállított dokumentumfilm. Lehet dobálózni más nevekkel, én is ismerem mindahányat. De valakitől már jó régen kb. ezt olvastam: "Callas lemezeiért, kalózfelvételeiért folyamatosan marakodnak a gyűjtők ... de tessék mondani, ki ismer Tebaldi-gyűjtőt?" És akkor, teszem hozzá én, a többiekről nem is beszélve ... de tudom: kár minden szóért. Csak újabb és újabb nevek kerülnek még Callas elé-fölé. Rajta!

728   Speranza • előzmény727 2020-07-15 15:05:01

Mert kötelező mindekinek ugyanazt az énekesnőt favorizálni? Ezt melyik törvény mondja ki? És hányadik paragrafus? :)

727   Edmond Dantes 2020-07-15 15:01:43

Abcúg Callas! Ezt is megértük ... vicc ... persze a Mona Lisát is sokan tartják randának.

726   Speranza • előzmény723 2020-07-15 14:56:50

Köszönöm ezt a nagyszerű cikket, élmény volt olvasni, sok érdekeset megtudtam belőle Gencerről és megerősített abban, hogy bizony Callas és Tebaldi "árnyékában" igenis méltánytalanul alulértékelt szopránról van szó. Szerintem sokkal szebb hang volt mindkettőjüknél, a technikai tudása is a maga korában a legjobbnak számított, egyszerűen valamiért nem vele vették fel a népszerű operákat stúdióban, hanem a favorizáltabb pályatársnőivel, ezért ma már szinte alig ismerik a nevét. Nekem az a bizonyos Del Monaco-féle Trubadúr film igazi reveláció volt, és nem tagadom, hogy bizony én személyszerint jobbnak tartom Callasnál, bár ilyet mondani a mai nimbusza közepette eretnekségnek minősül. De én sem kedveltem soha Callast, akkor már Tebadi inkább, sőt Carteri, Stella, Milanov, Suliotis, na és persze Gencer! :)

725   Klára • előzmény723 2020-07-15 13:37:44

Ja, a reklám nagy úr és nagyhatalom! Enrico Caruso korszakából szinte csak az ő nevét ismerjük - persze, a hanglemez állítólag neki köszönhető, és mindenki, aki lemezt hallgatott, őt hallgatta, azonkívül évekig uraltta a MET-et - de azért akadtak akkoriban egyéb tenorok is. Nagyszüleim Pertilét, Slezákot legalább akkora énekesnek tartották, és Simándy Józsefnek  - pedig ő azért valaki volt ezen a területen - saját bevallása szerint nem Caruso, hanem Aureliano Pertile volt a példaképe. Hogy mai példát ne hozzak fel!

724   Klára • előzmény720 2020-07-15 13:30:14

Érdekes,amit mondasz! Igazság szerint - bár az opera Lohengrin névre hallgat - mind Lohengrin, mind Elza passzív szereplő. Az első felv-ban  Elza elénekli álmát, jön a hattyúlovag, legyőzi Telramundot, snitt. A második felvonás Ortrudé, Elza passzív, Lohengrin szinte meg sem jelenik, minden csak megtörténik velük. A harmadik felv-ban a Grál-elbeszélés, és Lohegrin búcsúja - ez az egyetlen jelenet, ahol emberi vonások fedezhetőel fel benne!.Vagy mindkét szereplő tud valamit kezdeni a szereppel, és kölcsönösen lendítik egymást, vagy mindketten csak elvannak - nem jut eszembe jobb kifejezés - és az egész lapos, hogy Marton Évát idézzem, unalmas!  Láttam a műncheni Lohengrint, kissé sébig rendezés volt avval a házépítéssel, se hattyúvontatta csónak, se glória, de Harteros és Kaufmann valahogy élővé tudta tenni.

Kedvelem Peter Hoffmannt, kár, hogy élőben nem láthattam. Azt hiszem, ő volt az első emberszabású Wagner-tenor, bizonyíték arra, hogy nem kell konyhaszekrénynek lenni egy Wagner szerep elénekléséhez. A pop-szakmába tett kirándulások nem tettek jót a hangjának, nem lehet párhuzamosan operát és rockzenét énekelni.

723   nickname • előzmény684 2020-07-15 10:16:03

És való igaz, hogy Gencer korának nagy énekesnője volt. Ajánlom mindenkinek az alábbi cikket. Nemcsak Callast kell hallgatni - sőt, én őt nagyrészt nem is kedvelem. Pár felvétel kivétel. Gencer vitt akkora repertoárt, énekelt annyi szerepet, mint Callas. De hát ugye a marketing: manapság abból a korszakból az átlag opera rajongók szinte csak Callas felételeit ismerik....

722   Edmond Dantes • előzmény720 2020-07-15 08:31:49

Peter Hofmann talán Tannhäuser és a Siegfriedek kivételével minden nagy Wagner-szerepet elénekelt, t.k. Trisztánt Bayreuthban (1986) és máshol is. Ezen a felvételen (München) Bernstein vezényel és ugyanaz a Hildegard Behrens a partnere, aki Brünnhilde volt a MET-es Walkürben Hofmannal. Mint olvasható (wiki), hangképzési problémák miatt a 80-as évek végén a könnyűzene (pop-rock) felé fordult + 50 évesen (1994) Parkinson-kórt diagnosztizáltak nála.

721   lujza • előzmény718 2020-07-15 01:55:03

Akkor már hárman vagyunk.

720   lujza • előzmény714 2020-07-15 01:54:24

Jó Neked, hogy hallhattad Hofmant élőben, őt én is nagyon szeretem! Ehhez képest nagy csalódás volt a múlt havi Lohengrinben Marton Évával, ahol ő se remekelt. Egyébként nem minden Wagner tenorszerephez kell a nagyobb súlycsoport, Siegmundhoz, Walterhez, Lohengrinhez és talán Parsifalhoz nem szükséges szerintem.

719   Klára • előzmény717 2020-07-14 17:46:23

A bábuk Izolda bevonulásakor eltűntek a süllyesztőben (szó szerint!), a többi rejtély, mert nem volt totál, amin látszottak volna.

718   Hangyász • előzmény715 2020-07-14 12:14:51

Nem vagy egyedül, Halász kiváló karmester.

717   Hangyász • előzmény710 2020-07-14 12:14:12

Csak átfutottam a "slágereken" és alapvetően tetszett volna a teljesen lecsupaszított rendezés. Az viszont elkerülte a figyelmemet, mi lett a 3. felvonásba kitett lovag- és egyéb bábukkal, ill. hova tűnt a legvégére a halott Kurwenal és Melot, ill. a még (?) élő (?) Marke és Brangäne.

716   Hangyász • előzmény704 2020-07-14 12:10:25

Sajnos hiába fütyül a közönség, továbbra is nyomják a modern agyrémeket. Lassan ott vagyunk, hogy legyítünk, ha a cselekményt a zeneszerző saját korába helyezik át.

715   takatsa • előzmény708 2020-07-14 10:10:51

Én is többször megnéztem, annyira tetszett. Tudom, hogy ezen a fórumon ezzel egyedül maradok, de azóta is visszasírom a Halász Péter-féle időszakot.

714   Edmond Dantes • előzmény708 2020-07-14 08:44:14

Jó 40 (!) éve láttam Peter Hofmannt az Operaházban, hangban-játékban-megjelenésben maga volt a két lábon járó Siegmund. Évekkel később történetesen ugyanebben a szerepben láttam őt a topik helyszínén is, történetesen azt a Walkürt is Levine vezényelte, ahogyan a Trisztánt. "Tessék választani"! :-) ... pedig hol volt még a "barihunks"-korszak, ráadásul ő tenor volt...

713   Edmond Dantes • előzmény711 2020-07-14 08:35:20

Valszeg nem talált sem fogást sem más kifogást, hát valamit akart a honorjáért "kritizálni".

712   Edmond Dantes • előzmény709 2020-07-14 08:32:53

Ez így igaz. A két hölgy, Sümegi Eszter és Rálik Szilvia elvitte a hátán az előadást, de a többiek is jók voltak, a zenekar nemkülönben. Jellemző, hogy itt a fórumon rendszerszinten ócsárolt bírált Rálik Szilviát is elfogadták, olykor még dicsérték is mint Färbersfraut.

711   Klára • előzmény710 2020-07-14 08:31:26

Persze, hogy tetszett! A modern és a fantaszta két külön kategória. A főszereplők XXL mérete valóban zavaró volt, de inkább  terjedelmes alak, mint pocsék hang. Az énekesek privát életkora sokszor szembemegy a szerep életkorával, ez többnyire a mély hangúakat sújtja, ez van.

kicsit off: a két ével ezelőtti párizsi Don Carlos-ban egy "műkritikus" azt vetette fel, hogy Abdrazakov cca 40 évesen énekelte Fülöp királyt, ráadásul barna hajjal és a kissé őszülő és pár évvel (?) idősebb Kaufmann a fiát, és ez mennyire hiteles? Szegény, nem volt egyéb baja?

710   lujza • előzmény708 2020-07-14 02:10:47

Helyesbítek, egész jó, miután Izoldával is sikerült megbarátkoznom. Heppner hangja nagyon tetszik, és a többiek is jók. Kicsit komikus, hogy Trisztán lehetne inkább Marke nagybátyja, de ilyesmire végképp nem adunk. Levine belead minden érzelmet, amit csak kell, a rendezés pedig igazán remek, remélem, még Klárának is tetszett, ha látta, pedig modern.

709   lujza • előzmény703 2020-07-14 00:49:17

Az itthoni FROSCH fantasztikus volt, képes voltam többször is megnézni. Ritka, hogy az Operában így eltalálják a rendezést és a szereplőket, és Halász Péter is nagyon felkészült volt.

708   lujza • előzmény705 2020-07-14 00:45:48

De jó, hogy szóltál, majdnem elfelejtettem, pedig meg akartam nézni! Engem csak Izoldánál zavar ez a hegyomlás, azt megszoktam, hogy a Wagner tenorok nem éppen szilfidek. De a hölgyön nem nagyon segít ez a másfél mázsa, hallottam már jobbat. Egyébként nem lenne rossz ez az előadás.

707   Edmond Dantes • előzmény706 2020-07-13 15:44:05

részben off Az emberek évtizedekig a "szemükkel jártak moziba" úgy 1930-ig. Az volt a mozi aranykora. Visszasírjuk a némafilmeket? Na ugye ;-) Igen, ahogy írja, az "operaénekesnek is ki kell néznie valahogy"! Lehetőleg nem is akárhogy. A lovat pedig legjobb -középen- megülni ... már akinek. Én először és utoljára 7 éves koromban ültem lovon, akkor megijedtem tőle és úgy maradtam. Magyarra fordítva és röviden: mint 705 írtam, van ésszerű kor- és/vagy súlyhatár. Wagnernél is. A hegyomlás természeti katasztrófa. Operaénekesként csak kellemetlen látvány.

706   Klára • előzmény705 2020-07-13 15:25:28

Az emberek évtizedekig a "fülükkel jártak operába", és csak a szuper szélesvásznú filmek és tv műsorok, reality show-k alapján alakult ki az "operaénekesnek is ki kell néznie valahogy" felfogás. Amiben persze sok igazság van, de néha a ló másik oldalán kötünk ki!  Nem beszélve arról, hogy bizonyos kebelméret szükségeltetik a megfelelő erősségű és vivőerejű hang produkálásához, akár pasi az illető, akár nő. Egyébként a Wagner-énekesnők soha nem tartoztak a szilfid-karcsú kategóriába!

705   Edmond Dantes 2020-07-13 13:24:02

Csak belehallgattam a mai Trisztánba. Az illúziórombolás netovábbjának gondolom, hogy az operairodalom legerotikusabb(nak tartott) zenedrámájának címszerepét két, egyenként cca. 150 kilós hegyomlásra osztották ki. Úgy látszik, olykor még a MET-ben is áthágnak minden ésszerű kor- és/vagy súlyhatárt. Ma talán valamivel jobb a helyzet, ez a felvétel bő 20 éves.

704   Klára • előzmény702 2020-07-13 11:42:33

Egyetértek, elég volt az utramodern/fantaszta rendezésekből. Éppen tegnap szörnyűlködtünk a modernizált Tosca pisztoly-párbajos jelenetén! Ami a báli jelenetet és a cipő ileti, enyhítő körülmény, hogy női szemmel néztem.

703   takatsa • előzmény698 2020-07-13 11:40:33

Pedig az itthoni előadás sem volt kutya. 

702   Hangyász • előzmény696 2020-07-13 11:26:40

Karinthy Vasalógyárosa jutott eszembe, ahol fél méter (?) távolságból ágyúval lőnek egymásra. A báli jelenetre nem figyeltem, én már annak örülök, ha nem egy falanszterbe/elmegyógyintézetbe helyezik át a cselekményt.

701   Hangyász • előzmény694 2020-07-13 11:21:55

A szemüveget én az értelmiségi lét jelképeként értelmeztem. 

700   macskás 2020-07-13 10:15:53

700

Még jó, hogy észrevettem :)

699   macskás • előzmény698 2020-07-13 09:56:18

Király zene!

698   Heiner Lajos • előzmény682 2020-07-13 09:53:27

Sose felejtem el Carsen STOP-os Dei Frau ohne Schatten-rendezését, Wolfgang Bankl haverom meghívására nagyon jó földszinti helyen ültem. Az egyetlen alkalom, hogy ezt a darabot "élőben" láttam. Mellbe vágott úgy a rendezés, mint a zene.

697   Klára • előzmény694 2020-07-13 08:26:59

Kedves ED! Ha meghallgatja Lenszkij áriáját, abban egyértelműen benne van, hogy nem akar élni!  Mélységesen csalódott élete első szerelmében,  - Anyegin az opera végén 26 (!) éves, Lenszkij is abban a korban lehet.  Az opera cselekményének idején sem az ifjak, sem a leényok nem rendelkeztek - hogy is mondjam - olyan életviteli tapasztalatokkal, mely az imádott egyén vélt hűtlenségét tolerálni tudta volna! (Werther is belehal abba, hogy az imádott nő nem őt választja!) Csalódott a szeretett nőben, csalódott abban, akit barátjának vélt,  ennyi!

696   Klára • előzmény693 2020-07-12 20:37:48

Valószínűleg a rendező ötlete, "ilyen még úgysem volt" alapon. De a 3. felvonás báli jelenetében Anyeginre adhattak volna egy lakkcipőt, mert a frakkhoz ugye az való. Ettől eltekintve, remek előadás volt, nagyon jó énekesekkel.

off. Lehet, hogy Gergijev nagy karmester, de én nem szeretnék a zenekarában játszani!

695   Edmond Dantes • előzmény691 2020-07-12 14:15:15

off Fájdalom, én se vezettem naplót vagy effélét kulturális, utazási és más eseményekről sem. Ami van, az szinte mind fejben/fejből. Néha sajnálom, mert nem káptalan az ember feje.

on G. Taddeinek is csak az Erkeles fellépéseit rögzíti az egyébként hasznos és mellesleg szórakoztató Digitár. Ő élete és hosszú pályafutása három különböző szakaszában is járt itt: 1948-1964-1985 és ezek szerint a Szigeten is valamikor.

694   Edmond Dantes • előzmény693 2020-07-12 10:53:35

Lenszkij pedig szemuveget huzott ... es nem talalt. Vagy mintha nem is lott volna. Nem akart volna elni? En is csak a slagereket neztem meg, mind a harom foszereplo remekelt es a Gremin-aria is jol szolt.

693   Hangyász 2020-07-12 10:20:14

Tegnap este kimerülten csak végigfutottam az Anyeginen, amely végre tetszett is. Az általam látottak alapján egyetlen kérdésem maradt: Miért puskával párbajozott a címszereplő Lenszkijjel? 

692   Hangyász • előzmény677 2020-07-12 10:14:45

Aztán peren kívül megegyeztek egy nyilvánosságra nem került összegben. Kérdés, fizet-e a MET Levine-nak a felvételei jelenlegi sugárzásáért.

691   telramund • előzmény689 2020-07-11 23:20:08

általában az emlékeimből idézek.,fogalmam sincs mi van vagy nincs a digitárban

690   Búbánat • előzmény688 2020-07-11 23:19:26

ELENA SULIOTIS a Na­bucco női főszerepében mu­tatkozott be kétszer nálunk:

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 1973. augusztus 3. és 6-án, a Teatro di San Carlo társulatának tagjaként lépett fel Verdi operájában

Már nem tudom, hogy az első vagy a második előadás, félbeszakadt:

„Va pensiero suli ’ali dorate” kezdetű híres kórus után, amelyet a dübörgő tapsvihar megismételtetett, eleredt a zápor, dörgött, villámlott, mire a karmester, Previtali leintette a zenekart és a színpadiakat. A nézőteret zsúfolásig megtöltő közönség a művészi élmény hatására mit sem törődve a viharral, lelkesen ünnepelte a közreműködőket. A taps csak akkor maradt abba, amikor a háttérben leszakadt a díszlet. Szerencsére senki sem sérült meg. (Olvastam egy az előadásról írt beszámolóban.)

Suliotis egy évvel korábban mutatkozott be a pesti közönségnek Abigaille szerepében az Erkel Színházban (1972. június 5.)

 

A MUZSIKÁ-ban (1972. Augusztus) Kertész Iván a következő kritikát írta Elena Suliotis első pesti operafellépéséről 


Vendégénekes: Elena Suliotis

Az énekesnő görög származású — akárcsak Maria Callas, karrierjének indulásakor kritikusai ezért is emlegették nagy honfitársának utódjaként, no meg persze azért, mert Callashoz hasonlóan a nagy olasz drámai-szoprán szerepekben aratta legnagyobb sikereit. Kitűnő lemezfelvételek készültek közreműködésével — többek között éppen a Nabuccóé is. Majd később olyan híreket lehetett olvasni, hogy a nehéz szerepekbe — Abigélbe, Lady Macbethbe — rövid idő alatt belerokkant a hangja, és most már csak árnyéka önmagának.
Nos, első budapesti fellépése után megállapíthatjuk, hogy egyik szélsőséges vélemény sem bizonyult igaznak. Suliotis Callas utódjának nem nevezhető ugyan, de kitűnő képességű, nagyformátumú énekesnő, aki méltán lett állandó szereplője a világ nagy operaházainak. És az sem igaz, hogy elvesztette volna a hangját, bár orgánumában és énektechnikájában kétségtelenül felfedezhetők bizonyos furcsaságok. A hangja cseppet sem kiegyenlített, három réteg hallható ki belőle: az altszerű tömör mély regiszter fölött lényegesen gyengébb, halványabb középfekvés, a magas régiókban pedig egy sokkal világosabb színű, de igen erőteljes felső tartomány. A drámai effektusok megoldására nagyon alkalmas ez a hang, mert szélső értékei a legkifejezőbbek. Kitűnően győzte a szólam nehézségeit, mind a magasban, mind a mélyben, sőt a két fekvést összekötő egy-egy nagy ugrás technikai bravúrjában is. A kantilénák birodalma viszont a középfekvés, amely vendégünknél eléggé színtelen. Ezért a lírai dallamok megformálása tekintetében Suliotis produkciója meg sem közelíti Callasét.
A szerepet a görög énekesnő zeneileg kitűnően tudja. Éneklésének pontos ritmikájával kiemelkedett hazai partnerei közül. Elena Suliotis igen rokonszenves egyéniség, kicsit még túlságosan szimpatikus is ahhoz a gonosz nőszemélyhez képest, akinek megszemélyesítésére hangjának különleges sajátságai kijelölték.

689   Edmond Dantes • előzmény688 2020-07-11 21:58:50

Digitarban nincs Suliotis, de nekem is remlik, hogy enekelt az Erkelben. Van mas kulfoldi enekes is, aki nincs a Digitarban, pedig 100% fellepett MAO-ban.

688   telramund 2020-07-11 20:50:09

Suiliotis csodás énekesnő volt többször énekelt Bp-en is az Erkel Színházban és Szigeten egy olasz társulattal a Nabucco AbigailjátTaddei partnereként.Sajnos felénél elmosta az eső.Kedvenc regénye Maugham Whisky szódával azonban rövid karriert és életet biztosított neki.Hatalmas hangú drámai szoprán volt.az összes lemezfelvétele megvan sokat hallgatom is

687   nizajemon • előzmény685 2020-07-11 20:15:50

Nagyszerű énekesnő volt.

686   Speranza • előzmény685 2020-07-11 19:59:39

Hát lehet hogy őt sem sokan, de vele azért a nagy szerepeiből készültek lemezfelvételek. Pl. Macbeth és Nabucco Gardellivel, de van vele Norma és Boleyn Anna is, illetve Santuzzát is lemezre énekelte. 

685   ladislav kozlok • előzmény684 2020-07-11 18:21:54

És ki ismeri Elena  Souliotis  muvészetét  ?....

684   Speranza • előzmény679 2020-07-11 16:42:21

Én is egyetértek "david28"-cal, Gencer valóban a meglehetősen alulértékelt drámai szopránok közé tartozik. Jómagam a Mario Del Monaco főszereplésvel készült 1958-as Trubadúr-filmben láttam és hallottam először, és bizony azóta sem sok felvétele került a kezembe, az is mind élő, kalózlemez volt. Szemben pl. Callasszal, Tebaldival, Milanovval vagy Stellával, de még Tuccit is ide sorolhatnám, akiknek a művészete nagyságrendekkel jobban van dokumentálva - hogy tízes- vagy százas szorzóval, az most mellékes is. Gencer nem volt alábbvaló a fent felsoroltaknál (sőt én a többségüknél még többre is tartom a néhány ismert felvétele alapján!), csak hát nincs akkora nimbusza megközelítőleg se, nálunk manapság szerintem legfeljebb pár tucat operalemezgyűjtő ismerheti a nevét. Nem készültek vele etalonnak, refernciaértékűnek számító stúdiófelvételek a népszerű operákból, pedig valóban világjáró énekes volt, sokfelé fellépett, szép karriert mondhatott magáénak. És mégis, alig-alig ismerik a nevét. 

683   Klára • előzmény682 2020-07-11 15:07:26

Köszönöm, azokat is megtaláltam.  Neked azért ajánlottam az audiot, mert az komplett, de a video részletek is nagyon jók! Kár, hogy a MET most ebben a sorozatban nem adja le!

682   ladislav kozlok • előzmény681 2020-07-11 13:44:13

Klárika, nagyon szépen koszonom. Tudod, én nagyon szeretem Robert Carsen rendezéseit. Részletek vannak a Tubuson, MET, 2007, Onegin - Hvorosztovskij,Flemming. Szíves figyelmedbe ajánlom.

681   Klára • előzmény680 2020-07-11 09:49:49

Csak audio, de Hovorostovsky-val

https://www.youtube.com/watch?v=M-5ZKpGJeEw

 

680   ladislav kozlok 2020-07-11 09:43:37

Anyegin - jo eloadás, kár hogy a címszerepet nem Hvorostovskij énekelte.

679   Edmond Dantes • előzmény676 2020-07-11 08:55:35

Ugyan hol van alulertekelve?  MET kivetelevel a vilagon mindenhol mindent elenekelt. Halala utan pedig csaknem minden enekes (es mas eloadomuveszek) bekerul/nek a "forgotten singers" kategoriaba ... akkor is, ha felveteleiket itt-ott jatsszak vagy par gyujto gyujti. Szamomra teljesen ertheto, hogy -maradva a temanal- ha mar az opera mint mufaj folott megallt (n e m  eljart!!) az ido, akkor legalabb az operaenekles, -jatszas, -rendezes idorol-idore megujul. Vannak rendezes-kisiklasok, igaz. Nem minden mai enekes jo. Nem minden tegnapi enekes sem volt olyan jo mint ahogy az emlekezet orzi. De a holtakat nem lehet feltamasztani es ha netan megis feltamadnanak,egeszen maskeppen enekelnek ugyanazokat a szerepeket, amiket 40-60-100 evvel ezelott enekeltek. Es masfele rendezesben. Es sokan karcsubban is ..

678   Edmond Dantes • előzmény675 2020-07-11 08:40:07

Kozlok ur alattam mar megirta, amit tegnap akartam, de nem tettem. Inkabb csak annyit kerdezek: i t t  meg nem buntetik a pedofiliat? Vagy (egyes) diplomataknak mindent szabad?

677   ladislav kozlok • előzmény675 2020-07-11 08:31:52

Levine-t nem itélték el, sot a maestro beperelte a Metropolitant, hogy nem jogosan bocsájtották el.

676   david28 • előzmény674 2020-07-11 00:11:30

Gencer alul van ertekelve, en is nagyon szeretem.

675   Klára • előzmény672 2020-07-10 10:58:03

Ott még nem büntetik a pedofíliát? Vagy a művésznek minden szabad?

674   telramund • előzmény670 2020-07-10 10:32:53

Hogy egy hang valakinek tetszik vagy nem az szubjectiv kategória!A MET Callas idejében böviben volt nagyszerű hangoknak, valóban jobb volt,mint bármelyik operaház.Bing nem esett hasra Callas előtt, hiszen több kíváló drámai szoprán állt a rendelkezésére.Abban az időben a Scala volt a csúcs.Gondolom ismeri azt a történetet,amikor a nagy Serafin Antonietta Stellával felvette a  Travíatát lemezre,hogy  Callas mit rendezett.Vagy a nagy Tebaldira tett megjegyzései és vetélkedése.Gencer,aki számomra legalább olyan drámai,mint Callas csak akkor bontakozhatott ki igazán amikor már Callas  csillaga ,lemenőben volt.Tény a hanglemezgyárak rengeteg formában jelentették meg lemezeit főként halála után nem kellett jogdíjat fizetni.Így viszonylag olcsón lehetett megvásárolni.Rengeteg emberhez eljutott.Korszakváltó énekesnő mint már többször jeleztem,de ez nem a hangjára,hanem az előadásmódjára igaz..Utánzói voltak egy páran,akik pedig rövid karrier után befejezték a pályájukat

 

 
legújabb:
Pál Tamás - 2020-07-28
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1829 • A Tell Vilmos bemutatója (Párizs)
elhunyt:
1998 • Alfred Schnittke, zeneszerző (sz. 1934)
2006 • Elisabeth Schwarzkopf, énekes (sz. 1915)