vissza a cimoldalra
2020-01-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10440)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3630)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62043)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1383)
Plácido Domingo (920)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4659)
Milyen zenét hallgatsz most? (25049)
Lehár Ferenc (682)
Társművészetek (1575)
Operett, mint színpadi műfaj (4202)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1845)
Franz Schmidt (3505)
Palcsó Sándor (277)
Pantheon (2508)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3046)
Élő közvetítések (8348)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mahler (Szilgyo, 2003-04-17 14:55:11)

 
597   Steff • előzmény596 2010-07-06 19:28:04
Attól függ. Amiket én nézek, azok többnyire olcsóbbak, sokszor nem is kevéssel. De pl. a Warner új operasorozata drágább.
596   macskás • előzmény595 2010-07-06 18:00:20
Szerintem a Marilyn Horne-osak is nagyon jók!
Van kínálat, de az árak néha magasabbak, mint itthon!
595   Steff 2010-07-06 15:45:13
Jelzem, hogy Audite multi-buy akció van itt:
Crotchet, 20% engedmény, ha legalább 2 db-ot veszel. Pszí arra biztat(na) minket, hogy nyúljunk bele a Kubelik–Mahlerekbe.
594   Steff • előzmény593 2010-07-04 08:39:11
Bosszantó, de nem. )-:
593   Andris • előzmény592 2010-07-03 22:42:50
Ezeket sem lehet már kapni? Pár éve vettem ezt a két dupla cd-s kiadást, és azóta is ugyanúgy tetszenek.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/413T8B77QTL._SL500_AA300_.jpg
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41H7H12ZTWL._SL500_AA300_.jpg
592   Steff • előzmény590 2010-07-03 11:45:28
A Brucknerjei közül szintén a későbbieket, nem a concertgebouw-sokat tartják jobbnak. Csakhogy ezek is meg a Mahlerek is törölve vannak a katalógusból, nem tudni, mikor és milyen formában bukkannak föl megint.
591   Andris 2010-07-02 20:01:46
7.: az előadás itt is fantasztikus, csak maga a mű nehéz... Mármint ez is olyasmi, mint a 6.: szétesik kicsit. A 2. tétel viszont elsőre megfogja az embert, és szerintem Mahler egyik legjobb tétele. Évekkel ezelőtt már hallottam egyszer a rádióban, de már semmire sem emlékszem, szóval gyakorlatilag ez volt az őshallgatás :) .
Pszí! Tényleg kíváncsi vagyok, mi nem tetszik Tennstedtben. Mondjuk a 3., 4. és 5. szimfónia esetében mibe tudsz belekötni :) ? OK, a zenekar nem mindenhol tökéletes, de szerintem világszínvonalúan játszanak. Egyszer egy haverom mondta, hogy a 8. Tennstedttel Solti felvételéhez képest gyenge, nincs benne az a tűz, az az elsöprő erő, aminek kéne. Egyszer régen ugyan hallottam már T. felvételét, de csak arra emlékszem, hogy csak a 2. rész tetszett úgy-ahogy. De most el is érkeztem a 8.-hoz, kíváncsi vagyok, most mi lesz róla a véleményem.
590   pszí • előzmény589 2010-07-02 19:45:12
Igen, az nem összkiadás, de azok az előadások sokkal szebbek, letisztultabbak, de picit szemlélődőek inkább, ahogyan a korábbi felvételek is az összkiadásban, és a jelentőségük is ebben áll, távolabbi perspektívából lehet a művekre tekinteni és olyan részletek hallhatók, és úgy, ami és ahogyan máshol nem.
Hasonló a dolog, mint Bouleznél, csak ő darabokra szedi a műveket, aztán újra összerakja őket, mindenféle ragasztó és kenőanyag nélkül.

Egyébként, a fenti megállapítás Haitink interpretációira általában is jellemző.
589   Steff • előzmény586 2010-07-02 19:25:08
A második, a berlini az talán nem összkiadás, de tévedhetek.
588   sphynx • előzmény587 2010-07-02 14:22:37
Ez benne a zseniális. Ha az 5. szimfónia 3. tételét reggeli előtt hallgatom, elvarázsol, de ha ebéd után, akkor csak a csattogás marad belőle. Nagy varázsló volt ez a Mahler.
587   Popriscsin 2010-07-02 13:54:26
Dehát milyen zeneszerző az, akit ennyit kell "emészteni"????
586   sphynx • előzmény584 2010-07-02 13:00:27
Haitinknak 2 Philips-es sorozata van, nem?
585   Steff • előzmény582 2010-07-02 11:21:37
A 2.-ban a halprédikációs tétel szokott a blikfang lenni, nekem is az tetszett először. Aztán most már az I. tétel még jobban. Mit tesz az újrahallgatás.
584   Steff 2010-07-02 11:19:49
A Haitink/Philips-összkiadás mennyire erős? A 3.-at dicsértétek, a 9.-et is szokták, a 8.-at nem... És a többi?
583   Sipi • előzmény582 2010-07-02 10:29:53
Igen, a Második utolsó tételében is van olyan rész, amit én szívesen elhagynék belőle, de ettől eltekintve az mégis nagyon tetszik, mert árnyalt, megrendítő, különösen az énekkaros befejezés. Csak néha bejön ez a vásári mutatványos hatás, ami szerintem nem kellene bele.
582   Andris • előzmény581 2010-07-02 10:01:10
"már csak üresen csattog"
Pont ugyanezt éreztem én is. A 2. szimfóniában pedig szinte végig hasonló érzésem volt, ,különösen a Fináléban (a 2.-ban egyébként a 2. és 3. tétel nagyon bejön, szóval valószínűleg miél többet hallgatom majd, annál jobban fog tetszeni).
581   Sipi 2010-07-02 07:46:43
A 6. fináléja szerintem is elég hosszadalmas. Néha úgy érzem, már csak üresen csattog az egész. Simán le lehetne rövidíteni akár 5-10 perccel is és a lényeg nem változna. Bár én nagyon szeretem ezt a szimfóniát, mégis ott már úgy érzem, túl sok volt a jóból. A többi tétel viszont feltétel nélkül tetszik, az Andante pedig gyönyörű - különösen Soltinál.
580   Andris • előzmény578 2010-07-01 23:58:58
Igen, az 5. Fináléjának vége tényleg a legjobb része a tételnek, de (legalábbis egyelőre) nálam a 6. Fináléja gyengébb :) .
579   Andris • előzmény578 2010-07-01 23:56:49
OK, majd még próbálkozom ezzel a Tragikus Fináléval (csak ne lenne fél óra...).
578   pszí • előzmény576 2010-07-01 23:41:10
Én csak azt mondtam, hogy a leggyengébb, a többi között, de hogy rossz lenne, azt nem. :-) Bár, csak a tétel utolsó harmada igazán élvezetes - mert ott tényleg az. Viszont, egyik MAHLER-rajongó barátomat az utolsó harmad sem győzi meg... :-)

Talán a legnehezebben emészthető MAHLER-szimfónia a VI., és különösen a finálé, de megéri próbálkozni, hidd el, az is össze fog állni. ;-) A lassú tétel pedig (a sorrend nem egyértelmű, lehet a 2. és 3. helyen is - maga MAHLER cserélgette előszeretettel) a szerző talán legszemélyesebb zenéje, csodaszép - legszebb Barbirolli felvételén (az EMI nem rég adta ki újra nagyon jó hangminőségben), ami azért érdekes, mert Barbirolli sohasem törekedett a "szépre", de itt csodálatos!
Mitől olyan tragikus? Hálátlan lenne magyarázni, talán többszöri meghallgatás után könnyebb lesz a művet megérteni. Egyébként, maga MAHLER nevezte tragikusnak.
Az V. szimfónia első(két) tétele gyászinduló, de annak inkább a melankolikusságán van a hangsúly. A szimfónia 3. tétele is valóban nagyon élvezetes. :-)
577   Andris 2010-07-01 23:20:38
http://ecx.images-amazon.com/images/I/511lu1lbHFL._SS500_.jpg
Ez tartalmazza Karajan összes Mahler-felvételét?
576   Andris 2010-07-01 23:18:31
5. és 6. kipipálva.
Az 5. egész egyszerűen zseniális Tennstedttel, az első két tétel különösen drámai. Most fedeztem csak fel, milyen jó tétel a 3. És pszí: a Finálé marha jó tétel, különösen a zárás, imádom :) !
A 6.-at most hallottam először. Nagyon tetszett az első 3 tétel, a 4. tételt azonban nem értettem. Nekem szétesik, nem éreztem benne biztos kapaszkodót. Majd legközebb... Azt meg végképp nem értem, mitől olyan Tragikus. Na nem mintha boldog lenne, de szerintem az 5. első két tétele magában tragikusabb, mint az egész 6.
575   macskás • előzmény556 2010-06-30 21:33:07
:)))
574   sphynx 2010-06-30 20:46:32
Mahlerben az a jó, hogy mindenkinek tetszik mindegyik előadásban, de ami éppen nem, az meg mindenki másnak igen.
573   pszí • előzmény571 2010-06-30 19:47:11
Mengelberg az egyik legjobb, ezt magam is osztom, de jóval több jó IV. van, mint például I., II., III., vagy V.

Karajan sem az igazi a IV.-ben, de a VI. nagyszerű vele és a VI.-ból is van sok jó felvétel.

A VII., VIII. és IX.-ből már ismét alig, de utóbbiban Karajan az egyik legjobb.
572   pszí • előzmény570 2010-06-30 19:41:35
Igen, Horenstein harmadik-ja az egyik legjobb, de most Haitink felvételeiről volt szó.
571   Sipi 2010-06-30 18:53:04
A 3.-ban a többitől eltérően nekem Inbal tetszett, vele szerettem meg a művet. Abbado és Bernstein (videóról) nem tetszett. Solti nem rossz az első tételben, de a többit nem hallgattam meg vele, csak az utolsó végét, az viszont túl erőszakos (a youtube-on találtam rá, meg régebben megvolt LP-n).

A 4.-ben egyértelműen a csúcs Mengelberg (talán a legnagyobb Mahler-karmester, legalábbis maga Mahler szerint ő a műveinek korabeli legjobb előadója). Nekem még Rattle felvétele is tetszik. Hallottam még Karajant meg Reinert is, de nem voltak jobbak Rattle-nél.
570   Heiner Lajos • előzmény567 2010-06-30 18:50:38
Horenstein.
569   pszí • előzmény568 2010-06-30 18:41:23
Értettelek, csak picit tovább mentem. :-)
568   Andris • előzmény567 2010-06-30 18:37:54
Ja, én a 3.-ra és a 8.-ra konkrétan Tennstedt felvételeit értettem :) . Szóval ez a két felvétele a legjobb 8. és 3. lemezek közt van. De az egész ciklusát is nagyon dicsérik az Amazonon.
567   pszí • előzmény565 2010-06-30 18:26:05
Valóban, összességében a III.-at tartják a legtöbben a legjobbnak, óriási remekmű, és jól viseli az előadások széles skáláját is - mondjuk, Mitropoulos interpretációját pont nagyon nem... :-)

Hallgasd meg a IV. szimfóniát például Haitink csodálatos felvételén a berliniek élén, aztán meglátjuk, tartod-e még ezt... :-) Már legalábbis, ami a gyönyörűséget illeti, mert Haitink picit visszafogott ebben a szimfóniában, nem domborítja ki úgy a szimfónia ívét, ahogyan lehetne - de hangsúlyozom, csak egy picit. :-) Viszont, a III. szimfónia minden tekintetben csodálatos vele, és nagyon rendben van, az egyik legjobb, ami csak hallható. :-)
566   Heiner Lajos • előzmény561 2010-06-30 17:47:21
Nem írtál rosszat, nem is ismerheted, mert mán meghótta magát. És nem a Pufi.
565   Andris • előzmény563 2010-06-30 17:46:50
Lehet benne valami. Mindenesetre a 3.-at és a 8.-at több helyen is dicsérik, és a legjobbak közt emlegetik. A 4.-et már hallottam élőben is, meg egyszer Bernsteinnel videón, de Tennstedtnél nehéz jobbat elképzelni. Gyönyörű az egész szimfónia előadása. Lehet, hogy Tennstedtnek Mahler visszafogottabb, "érzelmesebb" ütemei mennek jobban... Bár ez ellen szól a 3. nyitása, ami olyan erővel dördül meg, hogy leszakad az ember feje :D .
564   Sipi • előzmény563 2010-06-30 16:37:46
Biztos, hogy a Mahler topikban vagyunk? :-)
563   pszí • előzmény562 2010-06-30 16:14:06
A II. szimfónia a szerző leggyengébb műve? :-O

Ugyan, kedves Andris, csak az előadás rossz (vagy legalábbis nem a legjobb :-), ismerem a sorozatot, és nem vagyok odáig érte.
562   Andris 2010-06-30 16:06:25
Haladok, már a 4. szimfóniát is befejeztem :) . Eddig rohadt jó Tennstedt, bár épp a 3., 4. (és a 8.) már megvolt tőle a Double Forte sorozatból.
Mivel a 6., 7. és 10. szimfóniát egyáltalán nem ismerem, és a 8.-at meg a 2.-at is csak 2-szer hallottam eddig, félve jegyzem meg, hogy szerintem az egész 2. szimfónia a szerző leggyengébb szimfóniája (a 8. se tetszett anno).
Az idézgetéshez meg: egy ismerősöm hívta rá fel a figyelmem, hogy a 9. utolsó tételének basszusa az 1. szimfónia legelején már hallható, és több művében is benne van (az 1. szimfónián kívül nem találtam még meg :) ).
561   Sipi • előzmény560 2010-06-30 15:51:08
Valami rosszat írtam? Nem ismerek B. Tamás nevű karmestert, így nem tudom, mi a vezetékneve.
560   Heiner Lajos • előzmény558 2010-06-30 15:11:28
No comment.
Egyébként is, mint a régi latin mondás állítja, "de mortuis nil, nisi bonum", azaz halottakról vagy jót, vagy rosszat.
559   Sipi • előzmény556 2010-06-30 15:02:22
Hát az 5. szimfónia utolsó tétele nekem tetszik (legjobban Rattle-Berliniek felvételén), ellenben az annyira "népszerű" Adagio egyáltalán nem.

Már terveztem, hogy egyszer összegyűjtöm ezeket a részleteket hangmintákkal, mert nekem az az érzésem, hogy Mahler nagyon sokat idéz magától (még azon túl is, hogy korábbi dalműveit dolgozza szimfóniatétellé). Most hallgattam meg a 10. szimfónia Adagióját (eddig még nem ismertem) Kubelikkel és itt is éreztem, hogy folyamatosan idézget.
558   Sipi • előzmény557 2010-06-30 14:56:33
Ki az a B. Tamás különben? Én a Hungarotonnál Brahms szimfóniát csak Vásáry Tamással találtam.
557   Heiner Lajos • előzmény554 2010-06-30 14:36:46
Hogy a szőke-e a jó, avagy a barna, értem nőre és sörre egyaránt, nos, hogy BT Brahmsa jó-e, döntsd el Te, mindenesetre, életre szóló élmény.
556   pszí • előzmény552 2010-06-30 13:57:22
Azért nem egészen. :-) Nem könnyű a mű nagyságát felfedezni (nem a hangerőre és az apparátusra gondolok...:-).

Természetesen, azt tiszteletben kell tartani, ha valakinek mégis tragikus, főleg több próba után is.

Szerintem a szerző leggyengébb tétele nem a VII. szimfónia fináléja, hanem az V. szimfóniáé. :-)

Ez a töredékesen megjelenik itt-ott, érdekes dolog... :-)
555   Sipi • előzmény553 2010-06-30 12:15:22
Az is jó?
554   Sipi • előzmény553 2010-06-30 12:15:03
Ez így van.
553   Heiner Lajos • előzmény547 2010-06-30 10:25:22
No, akkor Te még nem hallottad a régi Hungaroton-LP-t B. Tamással. (Brahms Elsőre célzok most.)
552   Sipi • előzmény549 2010-06-30 09:02:24
"Nem, ezzel egyáltalán nem értek egyet. A VIII. szimfónia nem tragikus, hanem csodálatos!"

Szerintem ez már a szuverén egyéni értelmezés témakörébe tartozik. :-)
Az én szuverén értelmezésem ez: Próbálkoztam már Rattle-el, most Boulezzel, Soltival, Bernsteinnel, de mindig azt érzem, hogy a tematikus anyag nagyon szegényes, a feldolgozás meg egyhangú (ami talán nem lenne baj, de nem 80 percen keresztül). Persze vannak szép részletek benne, a nagy hangerő, sok előadó a székbe szegez, néha jó meghallgatni, de nekem akkor sem tartozik a kedvenc Mahler szimfóniáim közé. Kicsit olyan, mint a 7. utolsó tétele, ami szerintem Mahler leggyengébb szimfóniatétele.
A témája már töredékesen megjelenik a Dal a Földről-ben, és aztán újra a 9. szimfónia 3. tételében (emlékeim szerint). Maga a befejezés meg kísértetiesen hasonlít a 2. szimfóniáéra.
551   tarnhelm2 • előzmény547 2010-06-29 23:14:50
Igen, ez az. A benne lévő lemez valóban inkább csak kuriózum, a discográfia miatt vettem én is elsősorban.
Brahms 1.-ből nem ismerem a 43-ast csak az 1939-est és az 1940-est.
550   macskás • előzmény549 2010-06-29 16:39:11
Ott voltál a Kocsis-félén?
Fenomenális volt!
549   pszí • előzmény524 2010-06-29 15:44:10
Igen, Boulez az I. szimfóniában talán a legkonvencionálisabb, de ez inkább a szerzőnek köszönhető, nagyon jól meg van komponálva a szimfónia, rendkívül hatásosan tudja érvényesíteni a szerző a mondanivalóját - bár ehhez az is hozzájárul természetesen, hogy azért Bouleznek is van humorérzéke. :-)

Nem, ezzel egyáltalán nem értek egyet. A VIII. szimfónia nem tragikus, hanem csodálatos! Én ajánlanám a figyelmedbe további próbálkozásra, többféle előadásban. ;-)
548   pszí 2010-06-29 15:35:22
Ezen a napon született 96 éve Rafael KUBELÍK, cseh karmestergéniusz.

Gustav MAHLER (1860 - 1911)

I. szimfónia, D-dúr

London Symphony Orchestra, Rafael KUBELÍK

1975. X. 16, Live

Rendkívül élvezetes előadás, rendkívül vonzó atmoszférával - zseniális!
547   Sipi • előzmény539 2010-06-27 20:17:55
Azt hiszem, tudom melyik az, ami egy nagyobb, könyv alakú borítóban van, az elején Mengelberg a kutyájával? Azt nem veszem meg, mert nincs benne olyan felvétel, ami kellene. A Tahrától még a régi, "Previously Unissued Historic Recordings" album kellene, amin Beethoven 2. 3. 8. szimfóniája van, meg Brahms Elsője 1943-ból, amire nagyon kíváncsi vagyok. Már az 1940-es Philips felvétel is fantasztikus volt, de az Amazonon erről valaki azt írta, hogy még szokatlanabb előadás, mert már annyi tempóváltás van mindegyik tételben, hogy a zene teljesen szétdarabolt, szinte epizodikus lesz.
546   Sipi • előzmény537 2010-06-27 19:58:03
No, akkor majd megnézem.
545   Sipi • előzmény538 2010-06-27 19:57:50
Voltak benne szép pillanatok, de összességében véve kicsit unalmas és szürke.
544   Andris 2010-06-27 14:53:43
A 10. szimfónia 1. tételét teljes egészében Mahler írta? Csak mert most olvasom, hogy pl. Solti egyáltalán nem vette fel, még az 1. tételét sem.
543   Andris • előzmény530 2010-06-27 14:41:25
Elhatároztam, hogy végighallgatom Tennstedt összkiadását. Az 1. és 2. szimfóniával már kész vagyok. Ugyan Muti Elsője jobb, de Tennstedt felvételét is ajánlom!
542   tarnhelm2 • előzmény540 2010-06-25 08:38:26
Jó néhány éve - lehet, hogy tíz is van - hogy egyik ismerősöm már nem találta meg a Norfolk place-en. Én a 90-es évek közepén jártam nála, akkor már öreg volt mint egy szfinksz. Valóban elképesztő rumli volt, de az egészben az volt a zseniális, hogy az öreg mindig megtalálta azt a lemezt, amit az ember keresett nála.
A kiadványai is elképesztőek. De szólnak.
541   sphynx 2010-06-24 16:38:58
Ja, minden a feje tetején állt. De a dakszlija aranyos volt. (Már nem emlékszem a nevére.)
540   Heiner Lajos • előzmény539 2010-06-24 14:35:26
A Michael mikor hótta meg magát? Igaz, amikor jónéhány éve találkoztam vele (azt a kupit...) sem volt már fiatal.
539   tarnhelm2 • előzmény535 2010-06-24 14:23:35
Ja, köszi megnéztem. Ezek úgy látom megvannak nekem. A kevésbé ismertek főként Music and Arts kiadványokon.
Wendel valóban sok olyat kiadott, amit más nem. Az Archivot egy Thomas nevű pasas tartotta fenn, a lakásán lehetett megvenni a lemezeket Londonban. Az hihetetlen volt! De sajnos már meghalt.
A Tahrának van egy olyan 2cd-s albuma, amelyben van egy elég használható kronologikus Mengelberg-discográfia, azt ismered?
538   Andris • előzmény530 2010-06-24 00:13:39
Ja, és Inballal milyen az Első?
537   Andris • előzmény530 2010-06-24 00:09:57
Erre egy kis iróniával azt mondanám: kell ennél több? :) Nincs fent valahol neten? Max töltsd le, egy próbát mindenféleképpen megér.
536   Sipi • előzmény532 2010-06-23 22:04:51
Sajnos a híres fésűs-selyempapíros felvétel nincs közte. :-)
535   Sipi • előzmény534 2010-06-23 22:00:51
Eh, na itt találsz bővebb infót:
http://www.classicalcdreview.com/rnmeng.htm

http://members.ziggo.nl/jdpt/index.htm#http://members.ziggo.nl/jdpt/bijlagen/mengelberg2.htm
534   Sipi 2010-06-23 22:00:23
Bővebb információt találsz meg itt.
533   Sipi • előzmény531 2010-06-23 21:59:08
Hát nem tudom, talán az 1938-as Beethoven 9. Sajnos nem tudom, régebben a kisebb kiadók mit adtak ki és mit nem. Ez mind élő felvétel, a lemezt a Holland Rádió adta ki saját és egyéb holland archívumokkal közreműködve (Mengelberg halálának 50. évfordulójára, én szerencsére még a JPC-től meg tudtam rendelni), tehát elvileg az elérhető legjobb hangminőség.

A bónusz DVD-n sajnos elég gyér a felhozatal, azokat már a Teldec Art of Conducting DVD-in is látni lehetett. Ezeket a felvételeket én leginkább Hubert Wendel-től láttam még beszerezhetőnek, azok között sok az átfedés de vele még nem vettem fel a kapcsolatot és úgy döntöttem, ez így egyben jobban megéri, tőle már csak a nagyon hiányzó felvételeket rendelem majd (remélem még elérhető). Én úgy láttam, sok minden ezek közül elérhető a régebbi Archive Documents CD-ken, de azok ma már szinte beszerezhetetlenek és a hangminőségük is nagyon változó.
532   sphynx • előzmény531 2010-06-23 20:12:10
Halló, ez nem tudomány... ez művészet.
531   tarnhelm2 • előzmény528 2010-06-23 20:07:34
Húha! Ezen van valami korábban nem publikált?
530   Steff • előzmény529 2010-06-23 16:58:03
Mindig meg akarom venni, aztán valahogy lemarad... Inkább hangtechnika és zenekari játék szempontjából dicsérik.
529   Andris • előzmény527 2010-06-23 13:09:42
Igazából csak ezt az egy felvételt ismerem, másba csak belehallgattam. De nehéz elképzelni, hogy van jobb :). Egy ismerősöm (akinek megvan Solti összese) is azt mondta, ez a legjobb.
528   Sipi • előzmény526 2010-06-23 12:37:43
Majd egyszer. Az ehavi CD-büdzsém elment erre: The Radio Recordings :-)
527   Sipi • előzmény525 2010-06-23 12:35:47
Nem, ez jó?
526   tarnhelm2 • előzmény522 2010-06-23 11:21:11
Horenstein?
525   Andris • előzmény524 2010-06-23 11:02:54
Ezt ismered? :)
http://www.amazon.com/Symphony-No-1-Mahler/dp/B00005RD9L/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1277283752&sr=8-1
524   Sipi • előzmény523 2010-06-22 20:39:06
Egyébként az összeset letöltöttem vele, ott egy helyben mind megvolt. :-)
Az elsőt is meghallgattam, az viszont tetszett, abban így ezen leírásod tükrében pont azt éreztem, hogy míg a struktúra és a legapróbb részletek is szépen gondosan kidolgozottak, a zene emocionális tartalma sem szenved csorbát, ezért az a felvétel viszont tetszett (igaz, mindkettőt fülhallgatón hallgattam, a hifin lehet, hogy némileg más benyomásom lett volna). De még mindig keresem azt az Elsőt, amit - legalábbis egy darabig - etalonnak tekinthetnék. Ha Kubelik előadása találkozna Boulez vagy Solti hangtechnikai tökéletességével, akkor lehet, hogy meg is lenne. :-)

Különben - de ezt már egyszer írtam is - nekem a Nyolcadiknál folyamatosan az az érzésem, hogy Mahler küzd az anyaggal és nem azt írja, amit szeretne (valahol olvastam is, hogy maga említette, mennyire nehezen haladt). Az első részben a mű összetorlódik, zavaróan sűrű massza lesz. Ezért számomra a Nyolcadik a valóban tragikus, nem a Hatodik.
523   pszí • előzmény522 2010-06-22 19:07:34
Megértem, ha valakinek nem tetszik, hiszen nem egyforma az ízlésünk, de Boulez MAHLER-interpretációi csúcsát jelenti a VIII. szimfónia. Ugyanis, az Esz-dúr szimfónia egyáltalán nem illeszkedik a szerző korábbi és későbbi szimfóniáinak sorába. Más volt a szándéka mint a többivel, más a koncepció, más a cél, más a jelentőség, más a neki szánt hely. Sokan egyszerűen nem veszik a fáradtságot a mű megértésére a helyes aspektusból tekintve. Boulez interpretációja azért lehet telitalálat, mert a karmester alapból nem az előzményekből közelíti meg a műveket, hanem mindegyiket, mindentől függetlenül újraalkotja, abszolút a megközelítése. Ezért lehet az, hogy a többi szimfónia veszít az értékéből, az értelméből az ő interpretációjában, hiszen MAHLER maga is sokszor kifejtette, hogy az X. szimfónia megértéséhez az azt megelőzőeket is jól kell ismerni. Mégis nagyon tanulságosak Boulez interpretációi, segítenek a művek jobb megértésében, hiszen azok teljesen önállóan is vizsgálhatók és visszahelyezve őket a megfelelő helyre, további összefüggések tárulnak fel. Viszont, nem csak ennyiről van szó, nem csak segédeszköz Boulez sorozata, ugyanis, az abszolút interpretációnak is létjogosultsága van és élvezhető - én rendkívül élvezem például, ahogyan Boulez a struktúrára koncentrál, még akkor is, ha így a rendkívül emocionális szerző kifejezőképessége szenved hátrányt. Egyébként, a VIII. szimfóniához Boulez hűvössége is hozzátesz.

Solti interpretációja nagyszerű, nekem is egyik kedvencem, de ő próbálja a művet beszorítani a többi szimfónia közé, és ezen megközelítések között valóban a csúcs. Sőt, zenekari szempontból is egyfajta csúcs az övé, de Boulez felvétele is.
522   Sipi 2010-06-22 11:27:03
Tegnap meghallgattam Boulezzel a 8.-ból (Staatskapelle Berlin, DG) az első részt, de szerencse, hogy csak véletlenül találtam rá a neten erre a letöltésre, nem vettem meg CD-n. Egyáltalán nem tetszett, Solti sokkal-sokkal jobb.
521   pszí 2010-06-06 03:57:07
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

I. szimfónia, D-dúr

A Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara, Rafael KUBELÍK

Audite CD | ADD Stereo | Rec.: 1979. XI. 2 | Live

Ez talán még jobb is, mint a DG-s felvétel. Ezen a felvételen is lemérhető, hogy KUBELÍK bámulatos karmester.
520   pszí 2010-06-01 00:17:22
MAHLER FEEST 1995
Concertgebouw Amsterdam

IX. szimfónia, D-dúr

Berlini Filharmonikus Zenekar, Claudio Abbado

1995. május 12 (RNW 2CD)

Ilyenkor, és ilyen előadás után, mindig csak ismételni tudom magam: az ilyen művekért érdemes zenét írni és zenét hallgatni.
519   tiramisu • előzmény517 2010-06-01 00:01:05
Végre....
518   tiramisu • előzmény515 2010-05-31 23:56:53
517   sphynx 2010-05-31 22:07:45
And the rest is silence...
516   tiramisu 2010-05-31 22:04:58
De kár! :-(
505   tiramisu • előzmény502 2010-05-31 17:46:35
Ez ám a magasröptű megállapítás ! :-)))
504   tarnhelm2 • előzmény502 2010-05-31 17:02:31
Ja. Mahler sültparasztoknak való.
503   Sipi • előzmény502 2010-05-30 14:20:50
Viszont lehet, hogy azért van belőle annyi felvétel, mert a karmesterek meg szeretik. Egyrészt hatásos zene, másrészt jó nagy zenekarokra írta a szimfóniáit. Na persze én csak spekulálok, mert zenekart én még csak a nézőtérről láttam...
502   sphynx 2010-05-30 14:16:41
Mahlerben talán azért lehetnek mindenkinek különbejáratú kedvencei, mert Gustav zenéje azért nem ostromolja a mélységeket. Nagy hangulatfestő, az meg, ugye, olyan változékony, mint a tavaszi időjárás.
501   tarnhelm2 • előzmény494 2010-05-30 09:25:22
Kedves Lajos, az elsőt sokféleképpen lehet játszani - ez igazán zseniális darab. Én az ironikus változatból Bruno Walter korábbi felvételeit preferálom, a melankolikusból pedig Horenstein Bécsi Szimfonikusokkal készült lemezét.
Tulajdonképpen elfogadom, hogy Bernstein pojácáskodása lehet adekvát Mahlerhez - Beethoven esetében kikérem magamnak! -, és az is igaz, hogy - a sokszor elmondottak miatt - (negatíve) elfogult vagyok a pasassal.
Rattle-t én is szeretem Mahlerben, nekem a 4. nagyon tetszett vele, az első is.
Abbado előadása a ZAK-on (9. sz.) pedig életem egyik legnagyobb zenei élménye volt. Érdekes, a lemezeit nem gyűjtöm a Mesternek, de meghatározó élmény volt, valahányszor élő előadáson hallottam. A Mahler 9. mellett ilyen volt a Verdi Requiem (Erkel szinház) és a Wozzeck (Salzburg). - Mondhatni, elég sokoldalú művész.
500   macskás • előzmény497 2010-05-29 20:43:39
:)

Ma Rahmanyinovoztam:)
499   Sipi • előzmény498 2010-05-29 20:19:13
A 3. Inballal szerintem is szuper (Soltihoz, Abbadóhoz meg Bernsteinhez viszonyítva). Bár a mű vége szerintem Bernsteinnel az igazi (én a videófelvételét ismerem). Ha jól tudom, Mahler azt írta a kottába, hogy "Ne nyers erővel. Telt, nemes hangot." Na ennek Bernstein idézett felvétele felel meg szerintem a legtökéletesebben.
498   kobzos55 • előzmény494 2010-05-29 19:58:03
Kedves Lajos - és a többiek!
Azért még hozzátennék két tételt a "legjobbak" listához:
3. - Inbal
6. - Barbirolli
Ami meg az Abbado-féle budapesti 9.-et illeti, azt hiszem, aki ott volt, soha nem felejtheti el...
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Operavizsga Fesztivál"
A Drezdai Zeneművészeti Főiskola előadása
MILHAUD: Le pauvre matelot
PUCCINI: Gianni Schicchi

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Rácz Ottó (oboa), Kovács Zoltán (fagott), Soltész Ágnes (hegedű), Pólus László (cselló), Kiss Sándor (klarinét)
Magyar Állami Operaház Zenekara
vezényel: Stefan Soltész
PROKOFJEV: I. (D-dúr, „Klasszikus”) szimfónia, Op. 25
HAYDN: B-dúr sinfonia concertante, Hob I:105
WEBER: f-moll klarinétverseny (op.73)
HINDEMITH: Szimfonikus metamorfózisok Carl Maria von Weber témáira

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szappanos Tibor (tenor), Tekula Endre (kürt), Tóka Ágoston (orgona)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Kovács János
LISZT: Les Préludes – szimfonikus költemény
BRITTEN: Szerenád
SAINT-SAËNS: 3. (c-moll) szimfónia, op. 78 („Orgona”)


19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

LUX:NM:
Ruth Velten (szaxofon), Florian Juncker (harsona), Silke Lange (harmonika), Sebastian Berweck (zongora), Zoé Cartier (cselló), Martin Offik (hangmérnök)
"Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020" - Anamorphoses
LAURA MELLO: Pidg In Note Out
JUDIT VARGA: Anamorphoses
LISA STREICH: MOLE’S BREATH
SARAH NEMTSOV: Journal
OXANA OMELCHUK: 5 Widmungen an die verborgenen Empfänger

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Hegedűs Endre, Hegedűs Katalin (zongora)
J.S. BACH: C-dúr zongoraverseny II. tétel, BWV 1061
MOZART: D-dúr szonáta, K. 448
CHOPIN: C-dúr rondó, op. 73
CHABRIER: España
RACHMANINOV: Románc (II. szvit), op. 17
BRAHMS: Változatok egy Haydn témára, op. 56b.

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Mendelssohn Kamarazenekar
BIBER: Battalia (A csata) „Sonata di marche”
BEETHOVEN: c-moll vonósötös, op. 104 (a szerző átirata a c-moll op. 1, No. 3 zongorás trióból)
SOSZTAKOVICS: Kamaraszimfónia op. 110a (Rudolf Barshai átirata a 8. vonósnégyesből)
A mai nap
született:
1935 • Balassa Sándor, zeneszerző
1951 • Fischer Iván, karmester
elhunyt:
2014 • Claudio Abbado, karmester (sz. 1933)