vissza a cimoldalra
2019-10-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4585)
Kedvenc előadók (2841)
Momus-játék (5743)
Élő közvetítések (8193)
Egyházi zene (220)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7223)
Simándy József - az örök tenor (630)
Bende Zsolt (157)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3451)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2679)
Opernglas, avagy operai távcső... (20323)
Rost Andrea (2047)
Erkel Színház (10327)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1778)
Franz Schmidt (3434)
Plácido Domingo (910)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mahler (Szilgyo, 2003-04-17 14:55:11)

   
697   Búbánat 2019-09-25 20:53:03

Mehta Mahlerrel

Szerző:  Pallós Tamás

Új Ember Hetilapl - 2019.09.22.

696   gézamalac • előzmény694 2019-04-09 23:04:24

"Egy voltam az ezerből Mahler VIII. szimfóniájában"

Kondor Kata cikke a Fidelio-ban a március 24-i MüPa koncertről:

https://fidelio.hu/klasszikus/egy-voltam-az-ezerbol-mahler-viii-szimfoniajaban-144091.html

695   Búbánat • előzmény693 2019-04-01 10:57:47

Kapcs. 693. sorszám

A Bartók Rádió ma sugározza - felvételről - az ide bemásolt Népszava-kritika tárgyát képező szimfóniát:

12:36 – 14.20 Gustav Mahler: III. szimfónia

Ea.: Magyar Rádió Gyermekkara (karig.: Dinyés Soma), Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara

Km.: Wiedemann Bernadett (ének)


Vez.: Vajda Gergely

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2019. március 20.)

694   gézamalac • előzmény693 2019-03-27 22:11:29

Csak a teljesség kedvéért említsük meg, a másik MüPás Mahler a múlt héten a 8. szimfónia volt, a Zuglói Filharmónia előadásában, Antal Mátyás vezényletével.

693   Búbánat 2019-03-26 20:57:17

Másfél óra Mahler egy perc unalom nélkül

Népszava, 2019. március 22.

/Varga Péter/

Egy héten belül két nagy Mahler-szimfóniát hallhattunk a Müpában, két magyar zenekartól, két magyar karmester vezényletével, nagyon jó előadásokban. Nem akármilyen teljesítményeknek voltunk tanúi.

Három olyan zenekarunk biztosan van – a Fesztiválzenekart is ide értve –, amely bizonyítottan magas színvonalú Mahler-előadásokra képes, ez akár nem mindennapinak is mondható egyetlen város esetében. De nem is a számháború a lényeg, hanem ami mögötte van: a hangszeres – például zongorista, hegedűs, csellós – és énekes szólistákat is beleértve országunknak olyan elit zenészcsapata van, amire joggal lehetünk büszkék. Most a Magyar Rádió művészeti együttesei bizonyítottak Vajda Gergely vezényletével.

Mahler maga mondta, hogy műveiben mindig van valami triviális, de a Harmadik szimfóniában túlmegy minden határon. Ugyanakkor mindig találhatunk nála földöntúlian szép részleteket (minden további jelző nélkül), a nagyjából százperces műben gyakran váltogatják egymást hol a harsányan szóló részletek – nyolc kürt fortissimójával kezdődik a mű –, hol pedig – főleg a vonósok által megszólaltatott –, nyugalmat sugárzó részleteket, mint a hatodik tétel kezdetén. És lehetnek ezek a szólamok tudatosan vállaltan földhözragadtak, lehetnek éteri tisztaságúak és persze kétértelműek, kétélűek is. Ez a sűrű változatosság is lehet az oka, amiért sokan idegenkedhetnek a Mahler zenéjétől. De nem a mi dolgunk, hogy Mahler titkait most itt megfejtsük, jobb, ha azt a zenészekre, karmesterekre bízzuk.

A Rádiózenekar és Vajda Gergely mindenesetre mindent megtett, hogy olyan előadását nyújtsa a műnek, amelyben minden részlet a maga jelentőségének megfelelően szólaljon meg. Említettük a kürtöket, beleértve a többi rézfúvóst is, ha kellett nagyon félelmetesek voltak, említettük a vonósokat, akik végig nagyon szépen, egységes hangzással szóltak, az itt sokszor különösen fontos ütősök is meghatározó jelentőségüknek megfelelően peregtek, dobbantottak, csaptak le, és a fafúvósok is remekeltek, és az elsők között köszönhette meg a tapsot a színpad elejére kijőve a harmadik tétel kitűnő szólótrombitása. Wiedemann Bernadett a nietzschei szöveg mélységeire rámutatón énekelt, a felnőtt kórus női kara és a gyerekek szépen, üdén dalolták a Csodakürt-dal naivabb, de bizakodóbb sorait. A szimfónia rendkívül összetett mű, három évig írta Mahler – aki jobbára csak a színháztól megszabadulva a nyári szünetekben tudott dolgozni – a hattételes alkotást, amelyben Nietzsche, és a Fiú csodakürtje gyűjtemény szövegei is felhangzanak. Rendkívüli feladat tehát előadása, annak idején is csak hat évvel megírása után került sor bemutatására 1092-ben.
 

Vajda Gergely, aki jelenleg amerikai zenekarokkal dolgozik, de volt már a Rádiózenekar élén is, megtalálta a hangot zenészeivel. A szimfónia külsőségeinek megszólaltatása mellett, ami alapfeladatnak sem semmiség, több mint másfél órán keresztül sikerült fenntartania a feszültséget, bemutatnia azt a gondolati gazdagságot, ami Mahler szimfóniájában jelen van, és amit igen, nehéz is lehet követni, de ilyen, az út minden szépségét, különlegességét feltáró kalauzolás ellett érdemes.

692   Búbánat 2019-03-26 09:02:19

Bartók Rádió sugározza ma: 12:36 – 14.10

Gustav Mahler: II. (Feltámadás) szimfónia

Ea.: Kolonits Klára (szoprán), Szántó Andrea (alt), Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hamar Zsolt

(Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2019. március 14.)

Egy szimfónia-ismertető írásból (kultifilter.hu) idézek: 

"Aki csak egyszer is hallotta, aligha felejti el Gustav Mahler II. („Feltámadás”) szimfóniájának kezdő ütemeit. A hegedűk által alátámasztott és a mélyszólamban háromszoros fortissimóban megszólaló gesztus (na meg persze a mű címe) semmi kétséget sem hagy afelől, hogy az elkövetkező bő 80 percben kozmikus vízió kibontakozásának lehetünk fültanúi. Az I. szimfóniában megjelenő távlatokat ez a mű valóban gigászi méretűvé növeli. Nagy vonalakban persze a gyászindulótól a feltámadásig ível a szimfónia mondanivalója, de nem mindig marad meg ebben a körben. Finom keringő, groteszk scherzo, meditációs ima, végítélet: egy életszemlélet megannyi villanása.

Mahler az I. szimfónia befejezése után, 1888-ban szinte azonnal hozzákezdett új művéhez, ami eleinte egy Gyászinduló címet viselő szimfonikus költeménynek készült. Habár még ugyanebben az évben íródtak vázlatok egy lehetséges második tételhez, a szerző öt évig gondolkodott azon, hogy a művet valóban szimfóniává bővítse-e. Ha Mahler (saját bevallása szerint is) nem csak „részmunkaidős zeneszerző” lett volna, valószínűleg jóval hamarább elhatározásra jut, azonban úgy tűnik, ki kellett várni, hogy bekövetkezzen egy, a készülő alkotás szempontjából sorsfordító esemény.

1893-ban elkészült a második és harmadik tétel, a befejezés azonban nem akart összejönni. Mahler ekkor már (1891 óta) a Hamburgi Opera karmestere volt. A városban a zenekari koncertekért a kor egyik leghíresebb karmestere, Hans von Bülow felelt, aki nagyon tisztelte a fiatal Mahler dirigensi teljesítményét. Szerzeményeivel kapcsolatban viszont már nem volt ilyen lelkes: amikor Mahler eljátszotta volna neki a Gyászinduló zongoraátiratát, a karmester már néhány ütem után a füléhez kapott: „Ha ez még zene, akkor én már semmit sem értek a zenéhez!” Bülow 1894-ben mégis döntő módon járult hozzá, hogy ez a számára már nem-zene végre kerek egésszé válhasson: meghalt. Az emlékére rendezett gyászünnepségen Mahler is jelen volt, és hogy mit élt át, arról legjobban saját szavai vallanak: „Hangulatom, ahogyan ott ültem, s a megboldogultra emlékeztem, rendkívül egyezett a bennem érlelődő mű szellemével. S ekkor az orgona mellől a kórus Klopstock korálját intonálta: »Auferstehn!«! Mintha villámcsapás ért volna, lelkemben minden tisztán, világosan állt!”

A szimfónia befejezését gátló belső akadályok egy csapásra szertefoszlottak. Világossá vált, hogy az ötödik tétel (negyedikként egy korábban komponált rövid dal lett beiktatva) a végítélet megjelenítése után Friedrich Klopstock Feltámadás-ódájára írt vallásos kórustablóval fog véget érni. (Az ódát Mahler persze szokása szerint előbb saját igényeinek megfelelően átalakította.)

Az új mű méreteihez és távlataihoz szükséges előadói apparátust még felsorolni is hosszadalmas: 4 fuvola, 4 oboa, 5 klarinét, 4 fagott, 10 kürt, 8 vagy 10 trombita, 4 harsona, tuba, 8 üstdob, pergődob, nagydob, cintányér, triangulum, harangok, 2 gong, virgács, orgona, 2 hárfa, a lehető legnagyobb méretű vonóskar, szoprán és alt szólista valamint nagy létszámú vegyes kar. A zenekar egy része az utolsó tételben a színfalak mögött (a partitúra utasítása szerint „távolból hangzóan”) jut szerephez, emellett a szerző azt is előírja, hogy az apokalipszis négy trombitájának „valahonnan az ellenkező irányból kell megszólalnia”.

Egy ilyen zenekar hangzását felvételen elfogadhatóan megörökíteni jelentős kihívás (otthoni környezetben pedig elfogadhatóan lejátszani még jelentősebb). Bár látható, hogy a térbeli elhelyezkedés előírásával Mahler a minél átfogóbb hatásra törekedett, ezt sztereóban visszaadni nem is lehet. A mű mindazonáltal jelentős méretű diszkográfiával rendelkezik, ami azt bizonyítja, hogy igenis érdemes vele hangfelvételről is megismerkedni."

691   Heiner Lajos • előzmény689 2014-03-14 13:55:15
Boulez koncertjeivel, felveteleivel lassan es nehezen baratkoztam meg, eleg nagy valtozas volt, amikor a New Yorkiakat atvette Bernsteintol, de az elmult jonehany evben tobb remek koncertjet volt alkalmam atelni.
690   Búbánat 2014-03-14 12:50:07
Ma este a Bartók Rádióban

19.35 - kb. 21.10: Kapcsoljuk a Zeneakadémia nagytermét

Mahler: II. (Feltámadás) szimfónia

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar játszik

Vezényel: Kobajasi Kenicsiro

Km. Szabóki Tünde (szoprán), Gál Erika (alt),

a Nemzeti Énekkar (karig. Antal Mátyás)

(Ism. március 26., 12.05)
689   frushena • előzmény688 2014-02-08 12:49:51
Lajosom, azért remélem tetszett!?
688   Heiner Lajos • előzmény687 2014-02-08 08:07:16
Ez a "Szimfonikusok" a Filharmonikusok.
Nem mindegy, hogy Wiener Schnitzel vom Schwein oder vom Kalb.
687   frushena 2014-02-08 00:41:30
Gustav MAHLER: "Adagietto" - Symphony No. 5. - Vienna Symphony, dir: Pierre BOULEZ
686   Búbánat 2013-04-07 14:59:18
MüpArt classic
Mahler-est a Művészetek Palotájában.

M1 televízió, április 7. vasárnap, 23:25

- Mahler: I. (D-dúr, "A titán") szimfónia (2011. szeptember 9-11.)

- Mahler: Dal a földről. (2008. szeptember 10.)
„A Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar által életre hívott Budapesti Mahler-ünnepen készült két felvétel a teljes Mahler-életművet átfogja. . Az I. szimfónia, melynek korai változatát 1889-ben Budapesten mutatták be, az ifjú titán alkotása, a Dal a földről viszont Mahler utolsó darabjainak egyike.

(132 perc)

685   Haandel 2013-03-11 17:03:50
Keeping Score – created by Michael Tilson Thomas with the San Francisco Symphony
Gustav Mahler
A world of experience

*****
Catch up on prior seasons online at the PBS Video portal.
684   pszí 2011-04-13 22:01:46
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

II. szimfónia, c-moll

Anne Schwanewilms, Lioba Braun, Chor der Bamberger Symphoniker, Bamberger Symphoniker, Jonathan Nott

TUDOR - BR 2SACDs | DSD Stereo | Rec.: 2008. III. 14-15 | Live

Ez a zene... Csodálatos... Az interpretáció semmi újat nem mond, és a nagy elődökkel szemben alulmarad, de mégis friss és jól esett hallgatni. A SACD hangminősége is kiváló.
683   pszí 2011-01-27 05:02:28
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

IX. szimfónia, D-dúr

Bécsi Filharmonikus Zenekar, Claudio Abbado

DG 2CDs | DDD Stereo | Rec.: 1987. V. | Live

Döbbenetes. Ezért, és az ilyen művekért érdemes zenét írni és hallgatni.
682   pszí 2010-12-28 18:37:01
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

IV. szimfónia, G-dúr

Judith Blegen, Chicago Symphony Orchestra, James Levine

RCA CD | ADD Stereo 96 kHz 24 Bit | Rec.: 1974 | Studio

Ezt érdemes volt újra kiadni, kiváló hangminőség és hangmérnöki munka, az interpretáció sem rossz, de én nem igazán kedvelem Levine MAHLER felvételeit.
681   pszí 2010-11-20 07:07:47
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

Dal a Földről - szimfónia

Mildred Miller, Ernst Haefliger, New York Philharmonic, Bruno Walter

Sony CD | ADD Stereo | Rec.: 1960. IV. 18, 24 | Studio

A zeneirodalom egyik legcsodálatosabb és legnagyszerűbb alkotása, a szimfonikus (és kamara (!)) irodalom egyik csúcspontja... A művet épp ma mutatták be 99 éve, az 1911. november 20-i müncheni bemutatót is Bruno Walter vezényelte.
680   Sipi 2010-10-07 13:38:34
Na, ennek az első tétele aztán minden, csak nem "energico"...
679   Momo • előzmény677 2010-10-06 15:50:47
Viszont a Prokofjev szimfóniákat meg tök jól felvette.
678   tiramisu • előzmény677 2010-10-06 11:47:05
Mint Kent Nagano.
677   Sipi • előzmény676 2010-10-06 11:26:11
Ozawáról én azt hallottam, hogy arról nevezetes, hogy a legjobb zenekarból is képes a legrosszabbat kihozni.

Azért kérdeztem, mert a Mahler150-en meghallgattam vele az 1.-t (a későbbi Philips felvételt) és nagyon sok kisebb-nagyobb dolgot vettem észre, ami teljesen máshogy szól nála, mint másoknál. Sok olyan apró motívumot, megoldást vettem észre, amikről addig fogalmam sem volt, amik addig nem tűntek fel. Persze lehet, hogy csak a fülhallgató miatt volt, de több másik ott lévő felvételbe is belehallgattam, de azok sokkal egyformábbnak tűntek. Most, hogy másodszorra hallgatom, már nem olyan reveláció-szerű, mint elsőre, de akkor nekem nagyon tetszett.
676   pszí • előzmény671 2010-10-03 23:40:22
Erre is azt tudom mondani, hogy korrekt, és a másik is (DECCA), de alapvetően Ozawa pálcája (illetve, már nem nagyon használ pálcát, így: keze) alá MAHLER nem való; legalábbis, nem különösebben érdekes MAHLER-karmester.
675   pszí 2010-10-03 23:37:39
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

V. szimfónia, cisz-moll

Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela, Gustavo Dudamel

DG CD | DDD Stereo 48 kHz 24 Bit | Rec.: 2006. II. | Studio

Ez végül is egy egész jó interpretáció.
674   macskás • előzmény673 2010-09-28 12:51:25
Natessék!
:)
673   Sipi • előzmény672 2010-09-28 08:34:06
Ozawa? Miért, melyikben énekel? :-)
672   macskás • előzmény671 2010-09-27 22:52:01
:) Sajna, abban nem énekel:)
671   Sipi • előzmény664 2010-09-27 21:21:51
És az 1. milyen vele?
670   pszí 2010-09-27 19:27:27
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

A fiú csodakürtje - dalciklus (a II., III. és IV. szimfóniában elhangzottak nélkül)
X. szimfónia - Adagio

Magdalena Kozená, Christian Gerhaher, The Cleveland Orchestra, Pierre Boulez

DG CD | DDD Stereo 44 kHz 24 Bit | Rec.: 2010. II. | Live

Nagyszerű felvételek, picit másra számítottam/mást vártam, de Boulez hozta a formáját.
669   macskás • előzmény668 2010-09-26 23:52:43
:) Kedvesmacskás sem titokban, sem nyíltan nem fan:)))

A MH-os felvételért tényleg jár bónusz is, az extra adag PaLi egyértelmű, somlóit még nem próbáltam, de ami késik, az múlik, szóval a Te kedvedért egyszer megpróbálom:) De vigyázz, mert hizlal:)) Mármint a somlói.

A Youtube-on vannak Mahler-dalok Merilinemmel:)
668   pszí • előzmény667 2010-09-26 23:43:47
Ha kedvesmacskás így folytatja, a végén még nem hisszük el neki, hogy titokban nem MAHLER-fan Ő is... :-)

Igen, megérkeztek, nagyon finomak voltak, köszöni szépen... :-) Viszont, mivel kedvespszí most nem csupán MAHLERT hallgatott, hanem MH-s MAHLERT, várja az extra adag palikat, és szerényen jelzi, hogy egy kis somlói galuskát is szívesen fogyasztana... :-)
667   macskás • előzmény664 2010-09-26 23:30:45
Kedvespszímnek mondanám, hogy 4, azaz négy Mahler-szimfóniát abszolváltam röpke két hét alatt!
Palacsinta megérkezett? A májgaluskaleves?
Akkor jó:)
666   macskás 2010-09-26 23:29:26
666
665   macskás • előzmény664 2010-09-26 23:29:17
Ez az!
664   pszí • előzmény663 2010-09-26 19:34:25
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

II. szimfónia, c-moll

Kiri Te Kanawa, Marilyn Horne, Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa

Philips 2CDs | DDD Stereo | Rec.: 1986. XII. | Studio

Érdekes ahogyan Ozawa hozzányúl ehhez a csodálatos remekműhöz, korrekt előadás, de ennél nem több sajnos. Horne nem rossz - ezt kedvesmacskás kedvéért... :-)
663   pszí 2010-09-26 19:33:49
Gustav MAHLER (1860 - 1910)

II. szimfónia, c-moll

Kiri Te Kanawa, Marilyn Horne, Tanglewood Festival Chorus, Boston Symphony Orchestra, Seiji Ozawa

Philips 2CDs | DDD Stereo | Rec.: 1986. XII. | Studio

Érdekes ahogyan Ozawa hozzányúl ehhez a csodálatos remekműhöz, korrekt előadás, de ennél nem több sajnos. Horne nem rossz - ezt kedvesmacskás kedvéért... :-)
662   pszí • előzmény648 2010-09-26 19:24:59
Kedves Sipi, örülök, hogy meghallgattad a felvételt, és elég jó közelítéssel egyezik a véleményünk. Viszont, az V. szimfónia első (két) részében fontos szerepet kapnak a rezignált, melankolikus elemek, fontos kidomborítani őket, mert csak így érthető meg a szimfónia mondanivalója, így érthetők meg a folyamatok a kitörések, az ahová a szimfónia végén eljutunk. Picit az az érzése az embernek, hogy az Adagietto nem igazán illik a műbe, mintha csak be lenne oda illesztve, és Stenz pont ezért jó, mert ráérzett valamire, amire eddig mások nem, azok a részletek, amik eddig nem kaptak jelentőséget, vagy nem így voltak hallgatóak, (jobban) rávilágítanak a mű egészében betöltött szerepére. Emiatt egyébként, hátrányt is szenvednek bizonyos részek, a kitörések, az ívek, nincsenek igazán rendben, de egyedi, értékes, és hiányt pótló megközelítés.

A Rattle hasonlattal is egyetértek, tényleg hasonló módon gondolkoznak és próbálják felépíteni a művet, a tételeket, de Rattle esetében nem igazán sikerül az új, kirakóst játszik, de elveszik az egyes kirakós darabok között.
661   Sipi 2010-09-10 19:40:59
Remélem, azért a holnap este sikeresebb lesz.
660   tarnhelm2 • előzmény659 2010-09-10 17:47:10
Ez a lényeg: élesebben szól...
659   Megén • előzmény658 2010-09-10 16:03:17
Köszönöm. Élesebben szólt mint a másik, de - gondoltam - a dallam miatt. Akkor a fülem nem igazi.
:-)
658   egy kívülálló • előzmény657 2010-09-10 15:50:24
Mert - ha nem tévedek - az egyik hegedű húrjai egy hanggal magasabbra vannak hangolva. A triókban viszont visszavált a rendes hangolásúra.
657   Megén 2010-09-10 15:12:54
Tegnap egy rém unalmas Mahler ünnep-nyitáson vettünk részt, valahogy nem sikerült - szerintem - ez az egész este. Bár gyönyörűek a hegedűhangok a zenekarban, de a klarinétos nem szereti a hangszerét, Mozartot pláne nem, és hiányzott az érzelem a Mahler IV. szimfónia előadásából. Pedig ott aztán van érzelem bőven. Egy kérdés viszont maradt: Tudja-e valaki, hogy a II. tételben miért kell az első hegedűsnek többször is hegedűt cserélnie? Lehet, hogy tudatlan vagyok, de még hangszínben sem fedeztem fel különbséget.
656   -zéta- • előzmény655 2010-09-09 12:56:21
Jó cikk, jó cikk, gratula mindkettőjüknek!!!!
655   Momo • előzmény654 2010-09-09 12:23:33
Ugye...? Én is annak találtam.
Végre nem a szokásos intellektuális hőbörgés + semmi, amivel tele van a net, hanem eredeti olvasnivaló.
654   Sipi • előzmény652 2010-09-09 12:13:17
Érdekes cikk!
653   tiramisu • előzmény651 2010-09-09 11:53:15
Klassz nő volt , nem vesztegette az idejét! :-)
652   Momo 2010-09-09 11:09:49
Mahler, az előadóművész és az operaigazgató – beszélgetés Péteri Lóránt zenetörténésszel

…beiktatásakor ünnepélyesen ígéretet tett rá: megtanul magyarul. Ezt ugyan nem tette meg (ahhoz talán huzamosabb időt kellett volna Pesten töltenie), de tudjuk, hogy a nemzetközi repertoár több darabját az ő kezdeményezésére játszották magyarul annak érdekében, hogy a közönség közelebb kerüljön ezekhez a művekhez.”

„Leegyszerűsítés úgy interpretálni a budapesti éveket, hogy az innovatív, kozmopolita művészembert kivetette magából a konzervatív, nacionalista közeg. Ez a tétel azon bukik meg, hogy Mahler egyik legerősebb támogatója, aki nemcsak itt, de később Bécsben is ajánlással segíti, Apponyi Albert gróf, aki speciel konzervatív és nacionalista is. Nem szabad összemosni fogalmakat: egy 1880-as évekbeli magyar konzervatív nacionalista nem egyenlő egy művészetellenes antiszemitával.”

„…az Erkel-család nem először kerül olyan helyzetbe, mint amit Mahler érkezése idéz elő. Korábban a győri születésű, komoly nemzetközi karriert befutó Hans Richter pesti működése során is hasonló konfliktusok zajlottak le, hasonló súrlódási felületek mentén. Mahlernek ugyanakkor volt gondja arra, hogy változatos formákban fejezze ki megbecsülését a magyar nemzeti opera és operajátszás nyolcvanadik életéve körül járó alapító atyja, Erkel Ferenc iránt. Igazgatósága alatt mellesleg új produkciókban játszották a Brankovics Györgyöt és a Bánk bánt.”


(Opera-Világ)

651   tarnhelm2 • előzmény650 2010-08-31 10:19:08
Meg hát zongoraművész-karmester (Gabrilovits, biológus (Kammerer), teológus (Hollnsteiner), valamint további komponista (Zemlinsky) és további festő (Klimt).
650   kobzos55 • előzmény649 2010-08-31 09:59:33
És közben a - nem férj, csak szerető - Kokoschka, hogy festő is legyen a gyűjteményben...
649   mimi59 2010-08-31 09:23:26
ALma Mahler: nem mindennapi élet: NAGY ZENESZERZŐ, NAGY ÉPÍTÉSZ, NAGY ÍRÓ.
648   Sipi 2010-08-30 09:14:10
Kedves Pszí!

Meghallgattam a Stenz-es Mahler 5.-et. Többnyire egyetértek, valóban izgalmas interpretáció, a hangminőség kiváló. Viszonylag gyors tempókat használ, ami ennél a műnél szerintem előny (bár nem éri el a leggyorsabbat, Anton Nanut-ét, ami még ennél is jó 5 perccel rövidebb). Így nem lesz szentimentális a zene. Szépen kiemel egyes motívumokat, gondolatokat, amiket eddig nem lehetett így hallani. Bevallom, én még ennél is egy kicsit egyénibb előadásra számítottam. Az utolsó tétel engem sok helyen kísértetiesen emlékeztet Rattle élő felvételére, de a többi tétel (is) egyértelműen jobb nála. (Tudom, te nem szereted Rattle előadásait, de én igen.) Szóval kösz a tippet, nem bántam meg, hogy megvettem, bár ez már az ötödik felvételem az Ötödikről.
647   Sipi • előzmény646 2010-08-18 10:12:42
Ja, az nem kell, azt azért adtam el, hogy hátha meg lehet szerezni majd egyszer CD-n. Mindenesetre köszönöm az ajánlatot.
646   miketyson • előzmény639 2010-08-17 23:03:54
Nem,nem, a bakelit.
645   macskás • előzmény642 2010-08-17 18:35:11
Jöhet:)
644   pszí • előzmény640 2010-08-17 17:39:08
Bizony, mindkettő nagyszerű.
643   Sipi • előzmény641 2010-08-17 17:34:30
Nem vagyok Bernstein-fan, úgyhogy ezt biztosan nem fogom megvenni. Különben megnéztem Sawallisch és Kubelik Schumannjait is, de nekem nem voltak annyira meggyőzőek, mint Széll és Bernstein. Furtwängler jöhet még szóba, de vele sajnos csak az 1. és a 4.-ről készült felvétel. Az egyértelmű, hogy majd meglesz.
642   balazsm • előzmény641 2010-08-17 16:39:29
60
641   Steff • előzmény637 2010-08-17 14:24:01
Októberben megjelenik a Sonynál egy Bernstein-szimfóniagyűjtemény, abban szerintem az összes szimfóniafelvétele benne lesz, 122 euró. (Vajon hány CD lehet? 50? 70?)
640   Steff • előzmény637 2010-08-17 13:54:39
Nem Schumann-topik, de esetleg Sawallisch/EMI? Kubelik/DG?
639   Sipi • előzmény638 2010-08-17 09:43:50
Az a Philips CD-s verzió?
638   miketyson • előzmény637 2010-08-17 09:34:20
Ha vágysz még Inbalra, esetleg megkeresem az enyémet, és szívesen neked adom.
637   Sipi 2010-08-17 09:15:45
Nekem eredetileg Inballal volt meg a 2. és a Nyitány, Scherzo és Finálé egy Philips LP-n, de eladtam, az CD-n sajnos elérhetetlen jelenleg. Ez a lemez nagyon tetszett. Karajannal megvan az összes, de az nem az én világom. Így hát elkezdtem keresgélni, hogy melyik tetszene legjobban.

Inbal későbbi, Denon-os sorozata már nem jött be. Solti túl kapkodósnak tűnik, bár eredetileg meg akartam venni a 2 CD-s Decca albumot, de véletlenül ráakadtam a letöltésére és azt meghallgatva jó, hogy nem vettem meg. Gardiner albuma is szimpatikus volt a belehallgatások alapján, de végül Széll György felvételénél maradtam volna, amikor ráakadtam Bernsteinére, aki addig eszembe sem jutott. A belehallgatások és a játékidők alapján úgy tűnik, ő felel meg legjobban az én elképzeléseimnek. Már csak azt kellett eldönteni, hogy a későbbi Bécsit vagy a korábbi New York-it. Mindkettőről jókat írtak, de állítólag némileg eltérő a kettő, úgyhogy hosszas variálás után a korábbinál maradtam, feltéve, hogy majd egyszer esetleg beszerzem a későbbit is.
636   Steff • előzmény633 2010-08-17 08:29:40
(Ők is filharmonikusok.) Érdekes, hogy nem a könnyebben elérhető bécsi ciklust választottad.
635   pszí • előzmény633 2010-08-16 23:29:00
Nagyon kíváncsian várom a véleményed, de azért vigyázz, mert nem egy Berlini Filharmonikus Zenekarról van szó. :-)

Az időskori Schumann sorozata a bécsiek élén (DG) csodálatos, főleg a IV. szimfónia, de a II. szimfónia lassú tétele is.

Bernstein Haydn műveiben általánosságban is jó.
634   tarnhelm2 • előzmény633 2010-08-16 23:09:09
"nem épp historikus"
talán hisztérikus... :)
633   Sipi • előzmény632 2010-08-16 20:48:08
Pszí, kösz. Különben a Stenz-es Mahler 5. már úton van. :-) (Bernsteinnel most Schumann szimfóniákat rendeltem, az 1.-t meg a 2.-at a New York-i Szimfonikusokkal, a 3. 4. sajnos nem volt elérhető. Meg Haydn Paukenmesse miséjét, ami a Youtube-on is fent van és nekem nagyon tetszik annak ellenére, hogy nem épp historikus.)
632   pszí 2010-08-16 20:12:36
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

II. szimfónia, c-moll

Lee Venora (soprano), Jennie Tourel (mezzo-soprano), The Collegiate Chorale, New York Philharmoinc, Leonard Bernstein

1963. IX. 29
Sony 2CDs

Micsoda csodálatos remekmű ez, egyszerűen nem lehet betelni vele.
Sipi figyelmébe ajánlom, mert egyrészt szeretne ismerkedni Bernstein felvételeivel, másrészt pedig, a hangminőség Solti felvételeit is bőven lekörözi.
631   macskás • előzmény628 2010-08-06 22:14:05
Há akkor én sose voltam fiatal:((
De az élet most is buli, igaz, nem házi, hanem egyéb:)))
630   tarnhelm2 • előzmény628 2010-08-06 20:27:55
Ne már, Steff, hogy te még sose bugiztál Mahlerre?!
629   Sipi • előzmény628 2010-08-06 13:14:00
Ajjaj, most megfogtál. Akkor lehet, hogy már nem is vagyok fiatal?
628   Steff • előzmény626 2010-08-06 12:03:39
Állj: fiatal ember nem hallgat komolyzenét. Fiatal ember könnyűzenét hallgat. Mahlerre nem lehet bulizni. Márpedig fiatal embernek buli az élet.
627   macskás • előzmény626 2010-08-06 09:42:11
:)
Még nem:)
626   Sipi • előzmény625 2010-08-06 07:49:24
Hiába, tudod, milyen az ember, amíg fiatal. :-)
625   macskás • előzmény624 2010-08-05 18:42:59
Igen, néha kicsit lassabban a testtel, ha lehet szivuplézni:)
624   Sipi • előzmény623 2010-08-05 14:12:48
Elismerem, némileg túlzó voltam, és nyilván vannak, akiknek pont ez a felvétel tetszik. Az 1. nekem is tetszett, a 8.-ból viszont csak az első részt bírtam végighallgatni.
623   Szilgyo • előzmény622 2010-08-05 14:02:05
Szerintem ez egy picit túlzó. Nekem nem tűnt rossznak (régen volt már), de nem is a kedvencem azért. Mondjuk maga a mű sem.

Boulez amúgy elég jó Mahlerben (is). Az 1., 2., 9. szimfóniából jó felvételei vannak véleményem szerint.
622   Sipi 2010-08-05 12:03:18
Most hallgattam meg Boulezzel a Hetediket, szerintem kegyetlenül rossz. Nyújtja, mint a rétestésztát, hiányzik az erő és a szenvedély, egyedül a negyedik tételben vesz gyorsabb tempót, így ott is sikerül tönkretenni a sejtelmes hangulatot. Soha többet.
621   Sipi • előzmény620 2010-08-05 11:22:20
Megnéztem az Amazonon, ezt a lemezt azonnal beszerzem, amint lehet!
620   pszí 2010-08-03 16:38:59
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

V. szimfónia, cisz-moll

Gürzenich-Orchester Köln, Markus Stenz

OEHMS SACD | DDD Stereo | Rec.: 2009. I. 26-29 | Studio

Ez igen. Egyedi, érdekes és izgalmas interpretáció, de a kiváló hangminőség és hangmérnöki munka is kiemelendő. Az interpretáció olyan oldalát mutatja meg a műnek és a szerzőnek, amit eddig nem nagyon lehetett hallani.
619   pszí • előzmény614 2010-07-17 19:15:10
Az első is csodálatos, jobb mint a stúdió. Az elsőben Kubelík zseniális módon egyensúlyoz a melankólia és a humor között, és annyira vonzó atmoszférája van, hogyha csak fel is idézi magában az ember, libabőrös lesz tőle...

A Dal a Földről is nagyszerű vele. Kubelík csodálatos MAHLER-karmester, nem értem, hogy lehet Sir Simonnak bedőlni... de ezt valószínűleg már sohasem fogom megérteni - hozzáteszem, nem is akarom.
618   pszí • előzmény615 2010-07-17 19:10:46
A bécsi összeszedettebb, de érdemes meghallgatni bármelyiket, amelyikhez csak hozzájutsz.
617   Steff • előzmény616 2010-07-12 23:01:17
„Minden megoldás érdekel.”
616   tarnhelm2 • előzmény615 2010-07-12 20:30:05
Nekem a londoni nincs meg, de a bécsit messzemenőkig tudom javasolni - az egyik kedvenc felvételem a műből. De tudd, hogy az ő Titánja végtelenül melankolikus és kicsit sem vicces.
615   Steff 2010-07-12 19:40:08
Horensteinnel az Elsőt melyik zenekarral kell célba venni? A londonival, a bécsivel...?
614   Steff • előzmény610 2010-07-12 08:46:39
Már jön is nemsokára az 1. és az 5., azokat magasztalják legjobban (állítólag a stúdió-5. csak amolyan fekete-fehér lenyomata az élő változatnak), és katalógussal együtt „fillérekért” kaphatók; plusz jön a Dal a földről meg a böhmös Bruck-7.
613   pszí • előzmény612 2010-07-11 23:35:40
Gustav MAHLER (1860 - 1911)

Dal a Földről - szimfónia

Grace Hoffmann (Contralto), Helmut Melchert (Tenor), Baden-Baden Radio Symphony Orchestra, Hans Rosbaud

Stradivarius CD | ADD Stereo | Rec.: 1960 | Live
612   pszí 2010-07-11 23:35:15
b]Gustav MAHLER[/b] (1860 - 1911)

Dal a Földről - szimfónia

Grace Hoffmann (Contralto), Helmut Melchert (Tenor), Baden-Baden Radio Symphony Orchestra, Hans Rosbaud

Stradivarius CD | ADD Stereo | Rec.: 1960 | Live
611   pszí • előzmény591 2010-07-11 19:03:21
Nem szeretnék belekötni semmibe. Vannak sokkal jelentősebb és jobb felvételek is, elsősorban ezeket ajánlom a figyelmedbe (például Kubelík sorozata).
610   pszí • előzmény595 2010-07-11 18:49:14
Bizony, érdemes őket megvásárolni, mert a DG-s sorozathoz képest meglepetések érhetik a hallgatót. Némelyik szimfónia esetében jelentősen eltér a két interpretáció, és rendkívül izgalmas a sorozat önmagában tekintve is.
609   Steff • előzmény608 2010-07-09 19:07:34
Na jó, ez csak a Universal...
608   tarnhelm2 • előzmény606 2010-07-09 11:42:36
épp csak a legjobbakra nem lehet szavazni.... :(((
607   Sipi • előzmény606 2010-07-09 10:41:55
De jó! Már regisztráltam is!
606   Steff 2010-07-09 08:41:35
Szavazós Mahler-ciklus
605   Larina Gurigaja • előzmény604 2010-07-08 13:37:42
Én Vásáryt láttam, Mahler nélkül, azt csak hallottam, no nem őt, hanem a zenéjét :-)
604   Sipi 2010-07-08 09:44:08
Láttátok a Duna TV-n a Mahler 1.-t Vásáryval?
603   Sipi 2010-07-08 09:43:28
Mindketten nagyon jók voltak a saját műfajukban.
602   Steff • előzmény601 2010-07-07 22:49:45
Ringo Starr meg 70...
601   Andris 2010-07-07 19:59:01
BOLDOG 150. SZÜLETÉSNAPOT!!!!!!!!!!!!!!
600   Steff • előzmény598 2010-07-06 22:32:42
Forintban is kiírja. A postaköltség nem nagy.
599   Larina Gurigaja 2010-07-06 21:21:16
598   macskás • előzmény597 2010-07-06 20:24:11
Majd jó tüzetesen újra átnézem:)
Szoktál így rendelni? Én még sose:((( Túl nyuszi - no, meg béna - vok ehhez:(((
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

ERKEL: Hunyadi László – OperaKaland
ismétlés: 16:00

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Szabady Ildikó (fuvola)
Bellus Csilla (zongora)
"Hangulatkoncert"
MOZART: C-dúr Andante, K. 315
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) szonáta, D. 821
DEBUSSY: Suite bergamasque - 1. Prélude, 3. Clair de lune, 4. Passepied
MENDELSSOHN: Rondo capriccioso, op. 14

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Meláth Andrea tanszékvezető növendékei:
Topolánszky Laura, Fenyvesi Gabriella, Erdős Róbert, Gulyás Bence, Katoh Hiroko, Finszter Eszter, Tuznik Natália
Zongorán közreműködnek: Alter Katalin, Harazdy Miklós, Szabó Ferenc János
"A dal mint műfaj különböző korokban"
Zenés, prózai este zeneakadémistákkal


19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Miksch Adrienn (ének), Fülep Márk (altfuvola), Varga Gábor (klarinét), Ambrózy Attila (fagott), Benedekfi István, Dragony Tímea, Kéry János (zongora), Bábel Klára (hárfa)
Kruppa Vonósnégyes
"Mini-Fesztivál • 4.2"
DOBOS DÁNIEL: Drumul Dracului (Az ördög útja)
OLSVAY ENDRE: Kabala - ősbemutató
SUGÁR MIKLÓS: Kettősjáték
NYITRAI LÁSZLÓ: Leggiero
MADARÁSZ IVÁN: In memoriam...
HUSZÁR LAJOS: Sanctus, op. 46
BARTA GERGELY: Felix namque
DRAGONY TÍMEA: Lángrózsa - ősbemutató

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Horti Lilla, Horváth István, Hámori Szabolcs (ének)
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: 4. (G-dúr) zongoraverseny, op. 58
BEETHOVEN: Krisztus az Olajfák hegyén, op. 85
A mai nap
történt:
1926 • A Háry János bemutatója az Operaházban
született:
1952 • Szigeti István, zeneszerző
1962 • Dmitrij Alekszandrovics Hvorosztovszkij, énekes († 2017)
elhunyt:
1621 • Jan Pieterszoon Sweelinck, zeneszerző (sz. 1562)
1982 • Mario Del Monaco, énekes (sz. 1915)
1983 • Jakov Gotovac, zeneszerző (sz. 1895)
1986 • Arthur Grumiaux, hegedűs, zongorista (sz. 1921)