vissza a cimoldalra
2018-06-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4044)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60904)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11279)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (2712)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2777)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4290)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1426)
Franz Schmidt (3143)
Georg Phillip Telemann (1681 - 1767) (213)
Edita Gruberova (3061)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (908)
Palcsó Sándor (219)
Wagner (2597)
Erkel Színház (9363)
Élő közvetítések (7254)
A MET felvételei (127)
Operett, mint színpadi műfaj (3618)
Rost Andrea (2027)
Kinek tetszik Rimszkij-Korszakov ? (47)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (Momo, 2007-10-05 23:03:48)

   
2575   Gabor11 • előzmény2572 2018-05-30 21:37:55

És akkor már díjat érdemel? Pár éve követem szegedi működését és sajnálatos módon egy fikarcnyit sem fejlődött. Sőt.....a hangja, gondolom a rossz technikától úgy lebeg, hogy néha a hangmagasság sem határozható meg. A "magasságok"  csak üvöltve vannak meg. A Faustban már az eleve transzponált áriát az ő kedvéért még lejjebb vették, de a bét sem tudta kiénekelni tartva. Nagyon baritonális. Az Ernani premieren a mellettem ülő emberek fogták a fejüket, valaki búzott is, csak nem volt elég hangos....... 

Szánom szegényt,  mert ugyanakkor szimpatikus ember benyomását kelti. ..... 

2574   Gabor11 • előzmény2572 2018-05-30 21:37:42
2573   Gabor11 • előzmény2572 2018-05-30 21:37:27
2572   márta 2018-05-30 19:54:01

Nem értem ezeket az indulatokat. Én egy tüzérhadosztájnyi rosszabb tenort hallottam már Turpinszkynál. Van hangja, jól mutat a színpadon. Hát még nem kész énekes.

2571   Gabor11 • előzmény2569 2018-05-30 17:21:57

Teljesen egyetértek.  Nemhogy a díjat, még a jelölést, mi több a szerepet sem értem, hogy miért adták neki. Körülbelül három hangszínen énekelt, néha meg szinte ugatott. Máskor meg a musicales hangadás jellemzi. Nem tudom ki lehet a tanára, hogy ezt hagyja, ha van neki egyáltalán..... 

Bevallom őszintén a Faustban még jót nevettünk rajta,  de ott a rendezés is rendkívül bizarr volt. De ez mostmár szánnivaló. Sajnálom, ha túl durva voltam!

2570   Tejberizs 2018-05-30 15:17:45

Két hír:

A Színház énekkarának néhány tagja adott szólókoncertet hétfőn

Információk a Szabadtéri idei Rigolettojáról

2569   Tejberizs • előzmény2568 2018-05-30 15:11:58

Gratulálok a Díjazottaknak!

Bocsánat az ünneprontásért, de az a tény, hogy Turpinszky Gippert Béla bármilyen énekesi díjat kaphatott szegedi produkcióiért, nálam már "túl van a piros vonalon", és számomra azokat a döntéshozókat minősíti le és hitelteleníti el, akik ezt a díjat Neki odaítélték.

2568   márta 2018-05-30 14:53:51

Ma átadták a Szegdei Nemzeti Színházban az évad díjait. A Vaszy Viktor Díjat Pál Tamás kapta, Az évad énekese Kelemen Zoltán lett, az évad ifjú ébekesei pedig Ádám Zsuzsanna és Turpinszky Gippert Béla.

 

https://szeged.hu/hirek/23951/gazdat-cserelt-a-stafetabot-a-szinhazban

2567   IVA • előzmény2546 2018-05-30 03:50:28

Tanárra, korrepetítorra gondolok, aki szólhatna. Mert az emberi anyag és a teljesítmény elismerésre érdemes, csak az élmény marad el.

2566   IVA • előzmény2538 2018-05-30 03:48:24

Nekem máig szép emlékem Kincses Veronika alakítása az Ernani 1980-as felújításán. Nem sokáig énekelte a szerepet, és nem ez jelölte ki pályája irányát, de üdén csengő hangja és szép éneklése mellett megfogott az is, hogy nagyon határozott elképzelése van a figuráról, akit alakít. Aztán megjelent a Hungaroton komplett lemeze, szintén Gardelli vezényletével, és Sass Sylviával, aki színpadon már nem énekelte el a szerepet itthon, talán külföldön sem. Én nem vagyok elfogult Sass-rajongó, de az a véleményem, hogy Elvira a legjobb alakítása (talán színpadon is az lett volna), és hogy a Sass Sylviáéhoz hasonlóan jó Elvirát felvételen sem hallottam. A lemezt kopásig hallgattam, ez számomra az etalon-Ernani.
Bizony, az évtizedek során nem voltam, és ma sem vagyok frusztrált az Ernani hiánya miatt, mert azóta sem akadt olyan énekesnő, akiért kiált Elvira nehéz és különleges szólama. Mindenesetre ha a szegedi operavezetés adott bizalmat a másik szereposztás énekesnőjének, a hallott részlet felvétele alapján adok én is.
(OFF: A „nem szabad megemlítni” kategóriát én nem ismerem.)

2565   IVA • előzmény2536 2018-05-30 03:41:33

Kedves Lámpaoltogató! Nadia Cerchezt csak Leonóra és Ervira szerepében volt alkalmam hallani, ezért csak ezekről írtam. A trubadúr eredeti változatában terjedelmes szólam teljes hosszában meglehetősen fárasztó volt hallgatnom a folyamatos tremolót és az énekesnő erejével vívott küzdelmét. Az Ernaniban pedig hiányérzetet hagyott, hogy a három kiváló főszereplő mellett a negyedik éneklésének szépségébe egy erősen zavaró jelenség vegyül. Ennél többet nem mondhatok. Ha – kizárólag a hallottak alapján – azt írtam, hogy kétségem van Cerchez szólószerepekre való alkalmassága iránt, nem a becsületét kérdőjeleztem meg!
Toronykőy Attila rendezői tehetségéről csak a látott előadások győzhettek volna meg, a Dömötör-díj nem. Akad olyan rendező is, akinek tehetségéről a Kossuth-díj sem.

2564   IVA • előzmény2535 2018-05-30 03:36:10

Kedves Bölcsész, valóban, frekvencia- és amplitúdó-adatokkal adós maradtam. Kifogásolásomban az húzza a cezúrát, hogy mértéke és a szólamra kiterjedő időhossza zavar-e, vagy sem.
Cerchez hangját nem minősítettem betegesnek. Pontosan azt írtam, hogy Ádám Zsuzsa egészséges hangadásához képest az övé nem tűnik egészségesnek. (A két kifejezés jelentése nem ugyanaz.) A trubadúr Leonórája ls az Ernani Elvirája számomra mély érzelmű, de határozott, bármire, a halálra is elszánt nő, ezért a tremolóját csak ott tudom elfogadni, ahol Verdi beleírta a kottába.

2563   Búbánat 2018-05-30 00:21:24

Nem lenne érdemesebb/értelmesebb  e vita-témát máshol (le)folytatni?  Ott van például  a  "tremolo-s hangok" topikja a fórumon.   Szinte idekívánkozna... 

2562   Héterő • előzmény2561 2018-05-29 23:55:12

2557 és 2561 rovatba írt linkjeid sajnos nálam nem nyílnak meg, de találtam hasonlót Pauline Larrouy-Maestri, David Magis, Dominique Morsomme nevével.

Vibrato is mainly characterized by two parameters: rate and extent.
Vibrato rate (VR) specifies the number of frequency fluctuations per second and ranges between 5 and 7 Hz depending on the singer.
Vibrato extent (VE) describes how far the frequency fluctuates around the pitch of the tone.
Unlike VR, VE varies considerably for individual singers and between singers.

A definíciók itt jobbak, csak nagyon iskolás stílusúak. És van rövid nevük:
VR = moduláló frekvencia, fm
VE = löket, Δf

modulációs index = a frekvencialöket és a moduláló jel frekvenciájának hányadosa: m = Δf/fm

2561   Haandel • előzmény2560 2018-05-29 23:10:47

Sundberg, J. : Acoustic and psychoacoustic aspects of vocal vibrato

The vibrato rate specifies the number of undulations per second while the extent
describes...

(Please see Figure 2)

(És a szerző persze svéd ;-)

2560   Héterő • előzmény2559 2018-05-29 23:00:19

Természetesen. De a vibrato rate, mint mérték, az ifjú mormon-hallgató megfogalmazásában - finoman szólva - nem sorolható a fizikai mennyiségek értelmezhető halmazába.

2559   Haandel • előzmény2558 2018-05-29 22:51:48

'A good vibrato in music is a periodic pulsation, generally involving pitch, intensity, and timbre, which produces a pleasing flexibility, mellowness and richness of tone.'

Ebben van valami, magyarul, az éneklés nem vegytiszta, pontosabban fiztiszta FM vagy AM, hanem FM + AM + hangszín ...

2558   Héterő • előzmény2557 2018-05-29 22:39:45

Carl Emil Seashore tanulmánya valóban nagyszerű, következésképpen abban nem fordul elő a vibrato rate kifejezés. És a szerző persze svéd. :-)

2557   Haandel • előzmény2556 2018-05-29 22:24:10

Vibrato by the Seashore
...He provided us the definition of vibrato that we still understand today: a periodic fluctuation of pitch, amplitude, and timbre...

Carl Emil Seashore
Seashore dedicated some of his musical focus on understanding the perception of vibrato, or the pulsation of pitch, in music and its effects on the richness and vibrance of tone. He spent considerable time to measure, record, and define the function of vibrato in music. He described vibrato as "a basic phenomenon of nature" to provide the tone with richness and emotion. Seashore proposed using devices and measuring instruments to record musical patterns and analyze the frequency, pulsation, and occurrence of vibrato in music.

2556   Héterő • előzmény2555 2018-05-29 21:52:25

Brigham Young has an extremely conservative "Honor Code" derived from the Mormon Church that requires, among other things, abstinence from drugs, alcohol, tobacco, coffee, and tea...
Master of Science résztanulmány. Látszik, hogy a szerző még kávét sem ivott, amíg mindezt összehozta. Az azért elég ritka, hogy már az első oldalon is díszeleg értelmetlen mondat:

Vibrato rate is defined as the number of fundamental frequency (F0) and amplitude pulses per second.

2555   Haandel 2018-05-29 21:05:00

The Effects of Emotion on Acoustic Characteristics of Vocal Vibrato in Trained Singers

...Vibrato rate is defined as the number of fundamental frequency (F0) and amplitude pulses per second (Seashore, 1931). Frequency modulation (FM) and amplitude modulation (AM) both contribute to vibrato rate. AM is largely an epiphenomenon that arises from the resonance-harmonic interaction (RHI; Horii, 1989; Horii, 1988). The RHI is the interaction between rising and falling harmonic frequencies, as a result of fluctuating F0, and the formant peaks in the vocal tract transfer function that determine the overall intensity of a sound. This interaction creates an involuntary modulation in amplitude with the modulation in F0 (Horii, 1989; Horii, 1988). It is important to note that there is also a laryngeal component of AM that can be measured through electroglottography (Dromey, Reese, & Hopkin, 2009), although this study will not examine AM, because the target behavior for a singer is the modulation of fundamental frequency. ...

(page 1)

2554   Héterő • előzmény2553 2018-05-29 11:10:04

Nem nagyon értem így, kedves bölcsész, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy is van ez szerinted. A fizika szabályai bölcsészeti felfogásban is nyilván érvényesek.
Ha egy húros hangszeren a húrt feszítjük, a hang magassága nő, azaz a rezgés frekvenciája nő, nem az amplitudója.

2553   bölcsész • előzmény2551 2018-05-29 10:19:23

Kedves Héterő, az énekes nem képes nagy sebességgel változtatni hangerejét. Az énekléssel kapcsolatban a vibrátó és a tremoló egyazon jelenséget minősít: a hangmagasság kismértékű változtatását fel-le. Fiziológiailag a hangszál feszül jobban-kevésbé, a levegőoszlop sebessége, ami a hangerőt szabályozza, nem változik. Az ámplitúdó a hagszál feszülésének mértékét, a frekvencia a gyakoriságát jelzi.

2552   Gabor11 • előzmény2551 2018-05-28 21:54:07

Igen. Tehát a tremolonál az amplitúdó változik, a vibratónál a frekvencia. A kritikában vibrato van említve. Egyébként a tremolo a nem egészséges hang jellemző velejárója. A vibrátón lehet még "javítani". 

2551   Héterő • előzmény2550 2018-05-28 20:07:25

Hát ez az ismertető szörnyű.
Összefoglalva:

Mérnököknek:
TREMOLO = amplitudó-moduláció
VIBRATO = frekvencia-moduláció

Zenerajongóknak:
TREMOLO = üvölt - nem üvölt, mintha egy ventillátor lapátja takarná ki szaporán a szájacskáját.
VIBRATO = próbálja eltalálni a helyes hangmagasságot, de nem jön össze; általában lejjebb mászik fél hanggal, azután vissza, de gyakran lent is marad.

A két halmaznak lehet közös része - mindkét értelemben.
A macskám egyszerre tudja mindkettőt, ha véletlenül a farkára lép valaki.

Akinek a hangereje vibrál (tremere - latin - remeg, reszket), az remegtet.
Akinek a hangmagassága remeg, az vibráltat.
:-)

2550   Haandel • előzmény2548 2018-05-28 18:30:47

Vibrato as part of technique and style and it's types 
(Correct/Wobble/Tremolo=Caprino)

Theory and demonstrations by Franco Tenelli.

2549   nickname 2018-05-28 17:51:38

Hát a tremolót más is észrevette......

2548   Haandel 2018-05-28 17:19:11

What is a Tremolo?
Part 3
Brownlee, Florez, Calleja, Blake, Bartoli...

(Pszichoakusztika, pszichoakusztika,
mindenkinek más a moduláció gusztusa!)

2547   Gabor11 2018-05-28 15:41:54

Kedves Héterő! Igazat adok önnek. Csupán élcelődtem egy kicsit, elnézést! A szegedi Toscát is élőben láttam és ott már nekem tényleg zavaróan sok volt ez a dolog. De a váltótársa még tremolósabb volt......Az Ernaniban lévő váltótárs szintén eléggé sűrű vibrátot használt....... 

2546   Héterő • előzmény2543 2018-05-28 14:49:54

Ha nem zavarja őket, akkor nincs fülük. Érthetetlen, hogy nem akad senki a bájos, csinos, ifjú művésznő környezetében, aki szólna: ez sok!

A vibrálás megítéléséhez elég a youtube, Gabor11 fórumtársunk szemrehányása - jelen esetben - célt téveszt. Sőt, ezek a felvételek mutatják világosan az IVA cikkében említett sajnálatos problémát.

2545   Gabor11 2018-05-28 11:04:41

Kedves Kétked!  Az előző posztjában azt írta, sosem ítélne meg egy művészt csupán a yt felvétele alapján. Most akkor mégis? 

2544   Búbánat • előzmény2541 2018-05-27 22:34:28

Kelemen Zoltán naplója - Verdi: Ernani

2018-05-27 - Az Ernani Szegeden és az Erkel Színházban

/Café Momus/

2543   kétked • előzmény2540 2018-05-27 21:38:00

Hát ez bizony tényleg tremolós, a szegediek biztosan hozzászoktak, azért nem zavarja őket.

2542   nickname • előzmény2538 2018-05-27 19:14:23

Hát van egy ideális énekesnő a szerepre, de ő Normát énekelt Debrecenben - aminek nagyon örültünk. 

2541   pio 2018-05-27 18:40:42

Kelemen Zoltán is az Ernaniról ír a blogjában.

2540   bölcsész 2018-05-27 17:32:03

https://www.youtube.com/watch?v=J5HPBTqEN9I Macbeth

 

https://www.youtube.com/watch?v=laJ82Sah3xk Tosca

 

https://www.youtube.com/watch?v=aF_cMDfHS3c Ernani

2539   Gabor11 2018-05-27 17:16:28

Kedves Pristaldus!

   Van youtube felvétel róla is........☺️☺️☺️

Amúgy teljesen egyetértek. 

 

2538   Pristaldus 2018-05-27 16:44:38

Mily érdekes, hogy szelektíven is lehet hallani, már aki akar! Vannak olyan énekesek, akik hosszú évek, vagy akár évtizedek óta folyamatosan tremolósan énekelnek, de vagy nem akarják meghallani, vagy velük kapcsolatban nem szabad megemlíteni! Hangsúlyozom, hogy nem hallottam Nadia Cerchezt énekelni, de megkérdezném: hol vannak azok a fiatal, magyar énekesnők, akik elfogadhatóan tudnák elénekelni Elvira szerepét az Ernaniból? Az a gyanúm, hogy nincs túl nagy tolongás! Sajnos. 

2537   Gabor11 2018-05-27 15:55:10

Pal Tamás karnagy úr gondolatai:

http://www.momus.hu/article.php?artid=7148

2536   lámpaoltogató 2018-05-27 09:56:52

Kedves IVA fórumtárs! Nadia Cerchezt öt különböző szerepben volt alkalmam megcsodálni Szegeden. A Ladyben és a Toscában hangadása mint a tőr, kevés vibrátó, Leonorában és Elvirában lágyabb, vibráltabb hangszín, Margit szerepében brilliáns, szinte koloratúr-szopránra emlékeztető éneklés, sűrű, ám mégis finom tremolókkal a szükséges frázisokban. Alkalmatlanságot emlegetni az ő esetében felér egy becsületsértéssel. Egyébként tegnap adták át a színházban a Dömötör-díjakat, a közönség voksolt, László Boldizsár a legjobb énekes, Toronykőy Attila a legjobb rendező.

2535   bölcsész • előzmény2533 2018-05-27 07:17:31

Kedves IVA, a mai operavilágban szinte kivétel nélkül minden énekhang folyamatosan tremolós, csak a tremoló frekvenciája és ámplitúdója változik. Én alig egy két olyan felvételt ismerek, ahol az énekes "egyenes" hangon szólal meg. Ilyen például Gregor József, vagy a régiek közül Tóth Lajos, akit hátborzongató komturként hallottam egy régi lemezen. Cercheznél sokkal sűrűbb vibrátóval is csináltak már világkarriert énekesnők. A tremolós hangot betegesnek minősíteni szerintem tévedés, van akinek nagyon tetszik.

2534   IVA • előzmény2531 2018-05-27 00:52:31

Nemcsak egy felvétel alapján „ítéltem”, hanem a Szegedi Nemzeti Színház vezetése iránti bizalommal is: talán nekik is voltak érveik, amikor Ádám Zsuzsannára is kiosztották Elvira szerepét. Szerintem jelentős esemény lehetett volna a vendégjáték alkalmával bemutatni egy új tehetséget az Erkel Színház közönségének is. Nadja Cerchez felléptetésével viszont olyan énekessel hozták a darabot, aki tavaly A trubadúr Leonórájának gigászi feladatát teljesítette ugyan, de nem nyújtott benne élményt, mert a vokális alakítás több sebből is vérzett.

2533   IVA • előzmény2530 2018-05-27 00:49:44

„Sminktippeket” nem adtam. Többször hangot adok annak a véleményemnek, hogy a civil megjelenés minden formája csökkenti a figura hitelességének hatását. (Mosoly.)
Az énekhangok megítélésében rövid és nyers leszek. Ádám Zsuzsanna néhány felvételéből kiderül, hogy egészséges hangja van. Egy mindvégig folyamatosan tremolós hang viszont nem kelt egészséges hatást. Az Erkel Színház-topicban a 7691. sz. hozzászólásban (2017-04-08 04:07:06) írtam A trubadúr PRIMAVERA ’17 sorozatban hallott előadásáról, abban Nadia Cerchez Leonóra-alakításáról, reményt fűzve ahhoz, hogy az énekesnőnek sikerül megszabadulnia a tremolótól. Az Ernani-vendégjáték alkalmával azt tapasztaltam, hogy nem sikerült. Én nem tartom „meredeknek” a választást egészséges és a nem egészséges (valamilyen technikai hibát sejtető) hang között.
A külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontossága” – lehet, hogy ezek a dolgok szerepelhetek együtt egy kontextusban, de én ezt nem írtam le előtte’. A külső pedig nem azonos a hiteles megjelenéssel, ami adott esetben múlhat a szépségen.

2532   IVA • előzmény2529 2018-05-27 00:45:19

Az énekesnő működésének hátteréről nincs információm, nem is tettem rá semmilyen utalást sem. Csak arról írtam, amit hallottam és láttam.

2531   kétked 2018-05-26 22:47:49

A tremolos magasság egyeseknél kiveri a biztosítékot, mások kifejezetten szeretik, van és volt erre példa Pesten és Szegeden is, akár ebben a produkcióban, nemcsak a szopránnál. YT-felvétel alapján én sem itélnék egy élőben sosem hallott mávészről. 

2530   Gabor11 2018-05-26 18:03:26

A cikkben alapvetően van pár dolog, amivel egyetértek. A női főszereplőt illetően azonban egyáltalán nem. Viszont az meg is mosolyogtatott, amikor sminktippeket is kap a szerzőtől. A legjobb pedig az volt, hogy véleménye szerint a váltója biztosan jobb egy youtubos hangfelvétel alapján. Az kissé meredek kijelentés, tekintve, hogy előtte írja le a külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontosságát. 

2529   pio 2018-05-26 13:55:07

Pesten voltam épp a szegediek szereplésekor, s bementem megnézni mégegyszer az Ernanit, Szegeden annyira tetszett. Borzasztóan örültem a tomboló sikernek, annál nagyobb volt a meghökkenésem a Momus-kritikát elolvasva. Miféle elpuskázott lehetőségek, miféle tévedések? Talán csupa megtévesztett rokon ült a nézőtéren? Amit a női főszereplőről ír, az egyenesen gyalázat. Az már nem művészeti kérdés, hogy megkérdőjelezi egy énekesnő alkalmasságát, ez csak akkor lenne jogos, ha erőszakosan tukmálná rá magát a hallgatóságra, vagy mondjuk sorozatos bukások után protekcióval maradhatna a színpadon. Dehát neki is hatalmas tapsa volt, és nem érdemtelenül.

2528   nickname • előzmény2527 2018-05-25 22:25:53

Az új Bánk bánt is ünnepelte hosszú tapssal és éljenzéssel a közönség az Erkelben mégsem igazán kapott sehol sem jó kritikát. Ennyi. Szemere Zita is vastapsot kapott - mégis a kritikusok többsége szerint Melinda két számmal nagyobb ruha volt neki, ahogy a szintén nagy tapsot kapott Komlósi Ildikóról is szinte mindenki azt írta, hogy alkalmatan volt a királyné szerepére, ahogy Molnár Leventét is ünnepelte a közönség, a kritikusok mégsem találták jó címszereplőnek. Nem láttam az Ernanit, de a Bánk bánt viszont igen és a közönség véleménye nem mindig tükrözi hitelesen egy előadás esztétikai értékeit. 

2527   márta • előzmény2523 2018-05-25 17:34:22

Lehet, hogy a fórumozó szegediekre jellemző a lokálpartiiotizmus, de az Erkelben speciel a pesti közönség ünnepelte az előadást hosszú vastapssal. És nem egy szegedi blogoló írta, hogy "Több Szegedet az Operába!!"

Ettől még IVA idegenkedését tiszteletben lehet tartani.

De ez csak egy vélemény.

2526   IVA • előzmény2524 2018-05-25 04:16:32

Köszönöm bölcs gondolataidat, kedves Héterő. Sajnálom, hogy nem az írásom előtt [ :-) ] kaptam Tőled e sorokat, mert jobb szavakat találhattam volna. Igen, úgy gondolom, itt a feliratok a képiség terepére léptek, szerepelni akartak.
Az, hogy az elektronikus feliratok fent vannak, valójában csak a földszint elejéről kényelmetlen a nyakunknak. A páholyokból, a karzatról nem.
Hát igen, ez esetben a fehér alapon fekete betűs szöveg igazán rémes lett volna.

2525   IVA • előzmény2521 2018-05-25 04:00:36

Én érteni vélem. Negatív véleménnyel szembesülni sosem jó. Elhomályosítja a dicséretet is, az alapvetően jó szándékot is.

2524   Héterő • előzmény2520 2018-05-24 19:14:50

Kedves IVA ! Ne hagyd magad, írd csak meg továbbra is a véleményedet, szívesen olvassuk.

Keretekbe illesztett rendezést korábban is láttunk bőven, az nem lep meg ma már senkit. Viszont kissé évődve megemlítetted: - A feliratozott operaelőadások szerelmeseinek további örömére... szöveg jelent meg a keretben.

                             szöveg a színpadon

Nem öröm ez senkinek, ráadásul a tisztelt rendező úr magyarázata, amit idéztél, csak súlyosbította a helyzetet. Remélem, nem okoz sértődést, de talán érdemes fontolóra venni az alábbiakat.

A szöveg megértése nagyon-nagyon fontos, de a felirat
- ne legyen tolakodó,
- ne legyen rikító,
- ne vegye át a képiséget,
- legyen szerény, de kövesse jól az eredeti szöveg szépségét és elhangzásának idejét,
- legyen jól érthető,
- és maradjon odafönt, ha jobb megoldás nincs, pl. széktámlába beépített, stb.

Kísérletnek érdekes lehetett, de a szöveget bevinni az emberek közé - téves út.
Volt előadás, ahol a zenekar helyén ültek a nézők, a nézők helyén a zenekar, - egyszer jó buli, de ne legyen ebből rendszer.

Képzeld csak el, ha ráadásul fehér alapon fekete betűk lettek volna! :-)

2523   Héterő • előzmény2521 2018-05-24 18:39:16

Nem vagy egyedül, de tudjuk, hogy a lokálpatriotizmus az itt író szegediekre nagyon jellemző tulajdonság. Túlságosan is.

2522   Héterő • előzmény2518 2018-05-24 18:36:28

Örülhetsz, hogy nem parampampoli írt beszámolót az előadásról. :-)

2521   nizajemon 2018-05-24 12:45:03

Nem értem a fészen támadt indulatokat IVA beszámolójáról. 

2520   IVA • előzmény2518 2018-05-24 01:15:16

Leszólni semmit sem áll sem módomban, sem szándékomban. A véleményemet írtam le.
Még sohasem láttam-hallottam az Erkel Színházban olyan előadást, amelyet nem fogadott sokperces zúgó taps. A más megjelent recenziók szerzői és az itt fórumozók is (remélhetőleg) a saját véleményüket írták le, én is a magamét.
Lehet, hogy az autópályán azért jön szembe mindenki, mert onnan jönnek, ahová én tartok. Vagy fordítva. Miért kellene nekem ugyanazt gondolnom és írnom, amit mások?

2519   parampampoli • előzmény2511 2018-05-23 22:58:33

-:))))))))

2518   márta 2018-05-23 19:54:44

IVA jól leszólja az Ernanit! Fölmerült bennem a kérdés, hogyvajon melyik előadást látta? Az erkelest ugyanis sokperces zúgó vastaps fogadta. Persze lehet valakinek más véleménye, de ha az ennyire eltér a közönség , több más megjelenet recenzió és pl. az itt fórumozók véleményével, akkor érdmees ezzel szembenéznie, és megindokolni, miért jön mindeki szembe az operaautópályán.

2517   márta 2018-05-18 09:32:53

Búbánat részletes méltatáűsa az Ernaniról az Ekeles topicon olvasható.

2516   Gabor11 2018-05-10 22:15:43

Nekem az a furcsa, hogy rengeteg színész elmegy. Ez vajon miért van? Köze lehet a petícióhoz, amit aláírtak? Gyanús ez nekem....  

2515   Tejberizs 2018-05-08 10:39:05

Sajtótájékoztató a jövő évad tervéről

"[...] Barnák László hangsúlyozta, hivatalban lévő elődje, Gyüdi Sándor – akit nemrégiben a szimfonikusok igazgatójává választottak – vezeti az operatagozatot, vele állították össze a műsortervet. Mozart operáját, a Figaro házasságát koprodukcióban Szentendrén mutatják be a nyáron, november 3-ától Szabó Máté rendezésében a szegedi közönség is láthatja. Halasi Imre állítja színpadra áprilisban a Parasztbecsületet és a Bajazzókat. Januárban pedig a kisszínházban Toronykőy Attila rendez két egyfelvonásost: Donizetti Farsangi kalamajkáját és a korábbi operaigazgató, Molnár László Szép Ernő Májusából írt új operáját. [...]"

Nincs hír se a karmesterekről, se az énekesekről.

2514   Gabor11 2018-05-06 01:15:26

Valóban vannak fontosabb dolgok. Sajnos kijött az évadterv. Két opera. Úgy, hogy az egyik lényegében  a CO-OPERA vendégelőadása, ha úgy tetszik, bilibe lóg a keze a színháznak......Tehát egy saját opera. Hiába a petíció, amit az Operabarátok nyújtottak be. Most akkor számít a közönség, vagy csak bizonyos részük?

2513   Pörköltszaft • előzmény2510 2018-05-06 00:44:10

Természetesen ismerős. Pontosan semmi köze nincs ahhoz amit írtam. Ha ismét elolvassa a mai kiírásomat, akkor valószínűleg rájön. Nem írtam senkiről rosszat, nem becsméreltem senki művészetét. Kérdeztem. Hogy miért? Ennyi. Ha van kedve erre válaszolni, vagy ehhez hozzáfűzni valamit, akkor hajrá. 

Amennyiben nincs, akkor ne fűzzön hozzá semmit. 

De vitázni nincs kedvem a semmin...

Mert most a semmiből csinál elefántot...

További kellemes fórumozást...

2512   Gabor11 • előzmény2509 2018-05-06 00:40:56

Teljes mértékben egyetértek Önnel és egyáltalán nem érzem szidásnak. 

2511   Héterő • előzmény2509 2018-05-06 00:24:33

Nálad csak ennyi szidás szinte dicséret. :-)

2510   Héterő • előzmény2508 2018-05-06 00:22:32

Innen származik a a színházszerető Ember. Ismerős?

2509   parampampoli • előzmény2506 2018-05-05 23:57:07

Laczák Boglárka Carmenjéből és Azucénájából csak részleteket hallottam, de a Bánk bánban Getrudisát kénytelen voltam élőben végigszenvedni. Minden szempontból vállalhatatlan és védhetetlen produkció volt. A véres verejték, a sírás, az üvöltés a nézőkre nem tartozik, az kizárólag az énekes magánügye. A nézőt az eredmény érdekli, Laczák Boglárka eddig hallott produkcióiban én nem tudtam felfedezni sem elsajátított technikát, sem stílusismeretet.

Elég udvarias voltam? (A díjat nem értem, és nem is fogom megérteni soha. Igaz, nem csak ezt az egy díjat nem. )

2508   Pörköltszaft • előzmény2506 2018-05-05 23:55:25

Kedves Nyitott színházszerető ember!

Javaslom a  szövegértés gyakorlását. Semmilyen sértő megjegyzés, becsmérlés, énektechnikai, vagy művészi kritika nem volt leírva a hozzászólásomban. Egy kérdést tettem fel, amire ez nem válasz, de még csak közel sincs hozzá. Mindenkinek megvan a saját véleménye, mely nem mindig egyezik máséval. 

Ezek szerint ön tudja, hogy Pál Tamás karnagy válogatott arra a darabra, amit ha jól emlékszem, márpedig jól, Ő nem vezényelt, vagyis köze nem volt a Carmenhez, amelyből jelölték.

Itt senki művészi munkája nem lett kritizálva, nem lett fényképekkel becsmérelve...

További jó fórumozást.

2507   Gabor11 2018-05-05 23:50:51

Elnézést kérek, de én a Carmenről írtam, úgy tudom, abban Pál Tamás alkotóként nem vett részt. De lehet, tévedek. Az Ernani nagyon tetszett! 

2506   Héterő • előzmény2504 2018-05-05 23:38:58

Egy "nyitott színházszerető Ember" írta:

Szánalmas, hogy bárki mocskolódhat egy ilyen, művészeti fórumon, vagy sértegethet olyan művészeket, akik egész életüket arra fordítják, hogy a megtanult technikát, énekstílusokat a hozzájuk mérten, a tőlük telhetően maximálisan a rendezők által kérten színpadra vigyék!
...Hogy mernek ilyen emberek mint maguk, megalázó dolgokat írni, fényképeket kitenni és poénkodni mások véres verejtékkel, sírással vagy üvöltéssel elért munkáit pocskondiázni? Mert egy egyéni véleményt, kedves névtelen "barátaim" sértő dolgok, jelzők nélkül is meg lehet írni.

Ráadásul Pál Tamás választása hibás lett volna?

2505   Gabor11 2018-05-05 23:32:12

Valóban. Ha már Carmen, akkor az egyetlen élvezhető női produkció Ferenczy Orsolyáé volt...... számomra. Biztos valami protokoll van és nem csak művészi alapon dől el a jelölés... IS..... Szomorú! 

2504   Pörköltszaft 2018-05-05 23:20:53

Üdv!

Valaki elmondaná, hogy a Dömötör díj jelöltjeinek kiválasztásakor miért nem emlékeznek az őszi félév operájára? Volt egy Sevillai borbély, amiben jobbnál jobb alakítások, élvezhető és virtuóz hangi teljesítmények voltak láthatóak, hallhatóak szegedi, szegedhez köthető és vendégművészek által egyaránt. Hol vannnak a jelöltek közül Kovács, Kiss, Hanczár, Rab? De van akinek keresni valója sincs a jelöltek közt... (pl. Kónya) 

Bár Laczák Boglárka díjazása után nagyot csökkent a díj értéke az emberek szemében. Köztük az enyémben is. 

De mindegy is... Ha már csak azt nézzük mi megy a színházban, vagy körülötte az elmúlt pár évben...

2503   Héterő 2018-05-05 11:49:55

Laczák Boglárka Kossuth R.180505

2502   márta • előzmény2499 2018-05-01 13:25:20

Yes, comment!

Az operaházak működése megváltozott az utóbbi évtizedekben. Többek között a kommunikáció és s közlekedés radikális megjavulása tette lehetősvé, hogy nincs szükség a régi értelemeben vett társulatokra, amelykben hangfajonként 2-3 énekes munkaviszonnyal volt odaláncolva a színházhoz. Ma sokkal nagyobb a mozgás, és ez nem baj.

Az a gyanúm, hogy a régi rendszerben például László Boldizsár vagy Kelemen Zoltán már rég az Állami Operaház tagja lenne és nem, vagy csak elvétve tudna Szegedre jönni. Most meg minden évdban halljuk őket 2-3 szerepben..Ahogy Lámpaoltogató is írta a szegedi operajátszásnak van egy tágabb, virtuális társulata, akik itt kezdték a karrierjüket, szerepek sorát alakították, valahogy szellemileg-művészileg ide kapcsolódnak és minidig szívesen jönnek.  Ők komoly bázost alkotnak.

2501   pio 2018-04-30 13:27:02

Hát igen, Szeged végleg elbukott. Gyüdi, amíg színházigazgató volt, nem tudott teljes intenzitással munkálkodni a zene rontásán, most majd az következik. Barnák meg... kisemberből nem lesz nagy vezető.

2500   nickname • előzmény2499 2018-04-30 12:44:20

Szeged Debrecen mellett a vidéki magyar operajátszás egyik utolsó fellegvára volt, ahol még különleges, színvonalas előadások jöttek létre. Lehet, hogy olykor nem sikerült kiemelkedő bemutatókat létrehozni, de az elmúlt időszakban vállalhatatlan eladások se születtek: a színvonal mindig megvolt. Én sok előadást láttam, mindengyükben találtam valami nagyon jót és pozitívat, volt valami, ami igazi élményt jelentett. Pál Tamás dirigálása mindig. Ha tényleg távozik, akkor Szegeden is véget ér egy korszak és visszaszorul telejsen a zenés színház. Sajnálni fogom, ha évadonként egy operabemutató és néhány előadás lesz ebben a tisz parti vársoban is, ahogy évek óta van Pécsen, Győrben, Miskolcon. Pedig hány ritkaság volt, amit Szegeden adták anno, de Pesten azóta se! Pl.: Glinka és Orff operák, Erkel Sarola, sőt,a Bánk bán eredeti fordmában, minimális változtatásokkal, szcenírozottan, egy teljes sorozatban, kétszer Kolonits Klárával!

2499   lámpaoltogató 2018-04-30 10:56:53

Az Ernani Szegeden.

 

Tudjuk, hogy játék. A fali tablók suhognak a síneken, ahogy ki- meg betolják őket, érkezéskor nagyot csattannak. Toronykőy nem rejti véka alá, hogy amit látunk az nem valóság, hanem mimézis. A nagypapa karosszékében éneklők arca időnként tizedmásodpercnyi késéssel kivetül a falra, a meseszép színes öltözékek között a saját hangjukat lomhán követő kifejező arcok szürke-fehéren ringatnak bele a hajdanvolt világba. Nagy lelemény ez az üzenőfal, ottléte, működése egyértelműsíti a jelenidőt, míves kivitelezése, arányai viszont mély intenzitással teremtik meg a mű világát. Inspiratív környezet a szereplőknek, segít a figura kibontásában, ugyanakkor leleplezi túlzásaikat. Ez utóbbiakból kevés van. László Boldizsár ugyan megkockáztat egy-két operettes gesztust, ám éneklése olyan remek, hogy ilyenkor megbocsájtóan félrenézünk. Turpinszky közelebb jut a főhős személyiségéhez, de vokális teljesítménye elég problematikus. Ádám Zsuzsának még tanulnia kell a színpadi létet, káprázatos éneklése azonban egy dimenzióba emeli a tapasztalt „nagyokkal”. Mert azok vannak ám. Nadia Chercez pontos, minden maníroktól ment, erős, drámaian kemény alakítása-éneke, Cseh Antal, aki mindent-bíró, alázatos-lelkiismeretes énekesből fülünk hallatára válik jelentős művésszé, és Kelemen Zoltán, aki az egekbe repíti az előadást az „O sommo Carlo” lenyűgöző metamorfózisával. Jó a kórus, bár néha lötyög, nagyszerű a zenekar. A szegedi társulat – nézzünk végre szembe az igazsággal – már évek óta nem létezik. Az ilyen kiemelkedő produkciók alkalmából emlegetjük társulatként azokat a művészeket, akiket Pál Tamás kivételes művészete kohéziós erőként fog össze a szegedi színházban. Rebesgetik, hogy Pál a távozás gondolatával kacérkodik a kialakult helyzetre való tekintettel. No comment.

2498   Gabor11 2018-04-28 12:57:53

Szegény zenekar.... . 

2497   -zéta- 2018-04-27 17:26:53

Gyüdi Sándor zenekari igazgató lett újra...

2496   Gabor11 2018-04-22 12:38:03

A kórus még nagyon tetszett és hát a zenekar is természetesen. 

2495   Gabor11 2018-04-22 12:36:07

Jómagam a PREMIERT néztem, hallgattam meg. Egyben volt a rendezés, gyönyörű a díszlet. A ruhák viszont rettentő előnytelenül álltak mindenkinek, ráadásul akkoriban nem ilyen volt a viselet, Spanyolországban pedig főleg a fekete szín dominált.

Egyébként félház volt kíváncsi a darabra.

Az énekesek kitettek magukért. Viszont egyet nem értek, miért kell ezt az operát játszani, ha nincs címszereplő? Kínos volt hallgatni is, nézni is. Mellettem is "fogták a fejüket". A másik tenorról, Don Riccardoról ne is beszéljünk.....Sajnálom, hogy a szombati előadást nem láttam! 

2494   márta 2018-04-22 11:08:32

Az Ernanai nagyszerű előadás lett. Két szereposztásnyi szép, nagyhangú énekest, egy odaadó kórust és egy finoman rutinos zeneakrt sikerült a legjobb irányba terelni. A rendezés látványos, korhű, de folymatosan friss ötletekkel van megfűszerezve. Két tomboló sikerű este után nem is értem, miért nem tolonganak a fórumozók.

2493   Nagy Katalin • előzmény2492 2018-04-20 18:29:53

Köszönöm. Tartottam ettől a választól. Majd igyekszem résen lenni...

2492   Tejberizs • előzmény2489 2018-04-20 15:31:11

Tudomásom szerint a jövő évadról még semmi biztosat nem lehet tudni.

2491   ladislav kozlok • előzmény2487 2018-04-20 15:14:22

Kedves márta, ha lennél olyan szíves megírni a benyomásaidat a szegedi Hernanirol, sokat segítenél nekem ,ha  lehet privátban.

2490   márta 2018-04-20 15:02:51

A hét vége után lesz még május 11 és 12-dikén, 16-dikán pedig az Erkelben a Primavera Fesztiválon.

2489   Nagy Katalin 2018-04-20 14:49:23

Tisztelt a Szegedi Nemzeti Színházat ismerő fórumtársak! Lehet, hogy naiv kérdéssel fordulok a plénumhoz. Nézzék el nekem a tudatlanságomat, de még sajnos soha nem jártam színházban Szegeden. Ebben a szezonban  már nem tudom megoldani, hogy eljussak az Ernani előadására, pedig szívesen megnézném. Van esélye annak, hogy ősztől valamikor még színre kerül? Ha igen, mennyivel előre lehet az időpontot tudni?

2488   márta 2018-04-20 13:54:19

https://www.youtube.com/watch?v=kZDvdx6lFv8

2487   márta • előzmény2484 2018-04-20 13:44:16

Ma este lesz csak hivatalos bemutató. Az előjelek több, mint bíztatóak.

2486   Búbánat 2018-04-20 11:16:36

Először Szegeden az Ernani:  Toronykőy Attila állította színpadra Giuseppe Verdi korai slágeroperáját

(Fotók)

2485   Búbánat • előzmény2483 2018-04-20 11:12:44

Akkor megnyugodtam: bízhatunk abban, hogy a félházból még teltház lesz. Tényleg: irány a pénztár!. 

2484   -zéta- • előzmény2483 2018-04-20 11:07:44

És milyen maga az előadás?

2483   márta 2018-04-20 11:02:32

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2482   márta 2018-04-20 11:02:28

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2481   márta 2018-04-20 11:02:24

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2480   márta 2018-04-20 11:02:16

Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.

2479   Búbánat • előzmény2478 2018-04-19 09:33:38

Érdektelenség?.... Nem ismerik? Nem hallottak róla? Leértékelik? 

Bezzeg ha Kolonits Klára elvállalta volna Elvirát - már egy darab jegy sem lenne a pénztárban!

2478   márta 2018-04-19 08:42:30

Aki még nem vett jegyet az Ernanira, Szegeden, vagy az Erkel Színházban, az szerintem nyugodtan elindulhat a pénztár felé.

2477   Tejberizs 2018-04-12 19:29:49

Felkerült a Színház honlapjára az Ernani konkrét napi szereposztása.

A jövő heti négy előadás után lesz még kettő május közepén.

2476   Tejberizs 2018-04-09 16:28:05

Márok Tamás beszélgetése Gyüdi Sándorral a szegedi városi tv Ar(t)cok c. sorozatában.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
elhunyt:
1767 • Georg Philipp Telemann, zeneszerző (sz. 1681)