vissza a cimoldalra
2018-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Lisztről emelkedetten (917)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1060)
Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (Momo, 2007-10-05 23:03:48)

   
2602   Marzimino • előzmény2599 2018-07-15 12:47:58

Én is csak megerősítem, a szegedi társulat nem tud 4 és 6 főszereplőt kiállítani. Itt helyben valószínűleg a helyi társulat tagjai énekelnek majd, és az ország többi pontján pedig mások. Most reagálnék a Tejberizs fórumtárs által belinkelt beharangozó cikkre is, bár akkor nem akartam.  Nem is a cikkre magára, (még) hanem a cikkíró szóhasználatára. Végig konzekvensen színészekről beszél, amikor a szereplőkről ír. Kérem, például melyik színésznő fogja elénekelni Cherubinót, vagy a Grófnét? Tehát úgy rendesen. Kottahűen. Nem kérdezte meg senkitől, hogy az operaszerepeket énekesek alakítják..? Nem, de lehet nem is számít. 

2601   bölcsész 2018-07-15 11:56:49

Kritika a Rigolettoról: http://operavilag.net/kiemelt/gondolkodo-sarkocska/

2600   nickname • előzmény2599 2018-07-15 07:45:17

Szegény Figaro házasságából először Hábetler csinált modern verziót és utaztatták azt az Operaház meegbízásából, most megint jön belőle egy modern verzió. De legalább a magyar nelvű előadáshoz Vidor Dezső műfordítását használják - Hábetlerék átírt librettója egy katasztrófa volt. Ugyanakkor még várjuk ki a végét, hogy végül mennyire piszkálnak bele Vidor szövegébe. Hábetler is Vidor fordítását használta, ami nem akadályozta meg benne, hogy az "úgy szorítja  a lábamat ez a k*rv* cipő" és hasonló ékes magyarsággal megírt mondatok színesítsék az előadás sekélyes nívóját. 

Egyébként nem egy operatársulat állít ki enni Susannát és Figarót, Grófot és Grófnét. Az előadás vándorolni fog és nyilván mindenhol bekapcsolódnak a helyi erők: Szentendre, Győr, Miskolc, Szeged, Debrecen. Sőt Észak-Olaszországban is lesz egy előadás. A kérdés csak az, hogy vajon Budapesten mikor halljuk majd a darabot eredeti formájában? Hábetler borzadálya most megint országos turnéra indul. Lehet, hogy lesz olyan város, ahol mindjár két fajta Figarót is élvezhet majd a publikum. 

2599   IVA • előzmény2577 2018-07-15 04:53:28

Boldog az a nép (jutott eszembe Mária Dominika hercegnő szavajárása A hattyúból, Molnár Ferenctől), akinek még a fővárosin kívüli operatársulata is 4–4 Susannát, Figarót és Almavivát, sőt 6 Grófnét tud kiállítani! Vagy csak én gondolom, hogy ezek nem akármilyen szerepek?

2598   IVA • előzmény2593 2018-07-13 05:50:28

Kedves Héterő, lehet, hogy most megleplek. Ismersz, hogy sosem vagyok rest megemlíteni a hazai nyelvű operajátszásra (annak legalább részleges visszahozására) való igényemet, amely egyfelől saját vágyam, másfelől döntően abban látom a felnövő nemzedékek megszólításának lehetőségét az operaszínpadról.
Örülök annak, hogy Pál Tamás is védelmébe vette a magyar nyelvű operajátszást, és hogy ilyen szépen és (engem) meggyőzően tette.
Ugyanakkor be kell vallanom, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok és a Margiszigeti Szabadtéri Színpad esetében természetesnek tartottam és örömmel vettem az eredeti nyelven énekelt előadásokat. Egyfelől azért, mert azok jelentős részben számítottak külföldi közönségre is, és a vendégeket ugyanúgy illik a darab általuk megszokott, könnyebben érthető nyelvén megszólítani, ahogy a túlnyomó részben hazai közönséget is: magyarul. Másfelől azért, mert a szabadtériek ritkább, kivételes események, a hazai rajongóknak is változatosságot hoznak, és igazodnak a gyakran nagyobb számú, eredeti nyelven éneklő vendégfellépőhöz is.
Jó pár előadást láttam a Dóm téren, még többet a Magyar Televízió helyszíni közvetítéseinek jóvoltából, és persze majdnem mindent a Margisztigeten. Ama természetes kivételességben sohasem merült fel bennem, miért nem magyarul énekelnek. Belefért a szabad tér egyéb körülményeibe: az időjárás szeszélyei, fokhagymaillat a kolbászsütők felől, hajókürt, nézőtársak cigarettavégeinek fel-felvillanó parazsa...

2597   IVA • előzmény2592 2018-07-13 05:42:24

Kedves Daunerni, köszönet érte! Bár, ha beválik, hogy a karmester nemcsak betanítja és elvezényli az előadást, hanem meg is írja róla a kritikát – végül is ő látja-hallja az előadást legközelebbről –, céljafogyottá és érdektelenné válhat hivatásos és amatőr recenzensek, hát még a fórumon véleményt mondók tevékenysége.

2596   Tejberizs • előzmény2594 2018-07-12 18:47:16

Közben megtaláltam. (Elolvasásához előbb egy reklámot kell megnézni.)

2595   Tejberizs 2018-07-12 16:44:46

Márok Tamás írása a Rigoletto-produkcióról.

2594   Tejberizs 2018-07-12 16:42:18

Olvasta valaki Fáy Miklósnak a Rigoletto-előadásról szóló írását? Az ÉS-ben jelent meg július 6-án. Neten nem tudtam elérni.

2593   Héterő • előzmény2592 2018-07-05 22:41:42

"...(kettejük miatt volt) érdemes az operát magyarul játszani – a többi főszereplő szövegmondása szinte érthetetlen, így nyugodtan maradhattak volna az eredeti verziónál. Akkor az a német néző sem méltatlankodott volna, aki a szünetben ott is hagyta társaságával az előadást."

Lásd 2581. Hát nem mindegy, hogy milyen nyelven nem értjük?

2592   daunerni • előzmény2580 2018-07-05 16:37:11

Kedves Barátaim!

Időkzöben sikerült megkapnunk a kritizált kritika beszkennelt változatát - ha valaki kíváncs lenne rá. (A teljes méret egér-jobbklikk menüből érhető el...) Íme:

2591   Gabor11 2018-07-04 00:59:50

Számomra a legproblematikusabb a címszereplő volt, de Gilda sem okozott éppen katartikus élményt..... 

Aki viszont  tetszett, az Sparafucile megformálója, Kiss András volt. Ami Kováts Kolost illeti, nem értek egyet a kritikában leírt "vállalható" jelzővel. Szerintem ma is elsöprő teljesítményt nyújtott. Őket különösen azért kedveltem, mert a kiváló hangi teljesítmény mellett látszik rajtuk a szakma iránti alázat és ahogy a színpadra léptek, muszáj volt őket figyelni. A zenekar és a kórus nagyon tetszett es szinte kivétel nélkül minden kis szereplő. 

2590   márta 2018-07-03 09:26:56

Elnézést az ismétlésért, mobilról küldtem, és nem jelezte, hogy elment. Amúgy Keszei Borinak a technikájával nincs különösebb probléma, de a hang kicsi és nem varázslatos.

2589   márta • előzmény2585 2018-07-02 22:37:19

Halovány - szép, kifejező magyar szó.

2588   márta • előzmény2585 2018-07-02 22:36:39

Halovány - szép, kifejező magyar szó.

2587   márta • előzmény2585 2018-07-02 22:36:17

Halovány - szép, kifejező magyar szó.

2586   márta • előzmény2585 2018-07-02 22:35:52

Halovány - szép, kifejező magyar szó.

2585   nickname • előzmény2584 2018-07-02 20:46:15

Én csak a hangerőt emeltem ki, de valóban. Nem valók neki Gildához hasonló szerepek, mert nem tudja őket rendesen elénkelni és még a volumen is hiányzik. Hallani se nagyon lehet sokszor mit énekel. A  stílusismeret is hiányzik Mozartnál is: nem igazán éreztem, hogy biztos technikával és jó stílusismerettel énekel. A vámpírban és A rajnai sellőkben is halovány volt nagyon. Lehet ezen lehetne segíteni valamennyire - vagy már késő, nem tudom. És mondjuk aki hallota a Gildát a fénykorában lévő Rost Andreával, vagy pár éve Kolonits Klárával az nem feltétlenül kíváncsi Keszei Bori alaktására is. 

2584   Fabricius • előzmény2583 2018-07-02 16:13:23

Keszeinél a súlyos technikai problémák is kizárják, hogy Gildát és hasonló kaliberű szerepeket énekeljen! 

2583   nickname • előzmény2582 2018-07-02 15:50:58

Keszei Bori kisebb Mozart szerepekben se volt ideális soha - se volumen, se kifejezőerő. Sokszor Mozartnál is alig lehet hallani a hangját a jó akusztikájú Erkelben is. Persze a mikroport most biztos segített. Öt éve Erkel István királyában mikroporttal is voltak részek, ahol alig lehetett hallani a Margitszigeten. Gilda nem Keszei Bori szerepe. Gilda Kolonits Klára, Szűcs Márta, Rost Andrea, Ágai Karola szerepe. Keszei bori egyik művésznővel se esik egy kategófiába. Kétszer nagyobb szerepet kapott, ha nem háromszor, mint amira hangi adottságai predestinálják. Megjegyzem Budapesten se osszák ki normálisan Gilda szerepét. Az elmúlt években folyamtosan olyanok éneklik, akiknek nem kellene. Se Szemere Zita, se Rácz Rita, de számomra Miklósa Erika se igazi Gilda - egy Szűcs  Mártához viszonyítva semmiképpen sem ideálisak. 

2582   Fabricius 2018-07-02 14:35:36

Ez a szegedi Rigoletto semmiképpen nem az, amit meg lehetne dicsérni! Egészen más szereposztás kellett volna! Voltak, akiket kín volt hallgatni! 

2581   Héterő • előzmény2580 2018-07-02 11:54:43

"...újraéledjen a magyar nyelvű operajátszás értékes, csodálatos világa."

A Tristanban Budapesten nemrég újraéledt - feliratként!

Kíváncsi lennék a kedves Maestro véleményére: ez olyan csodálatos?
Ráadásul az előadóteremben egyszerre olvasható a német eredetivel...

2580   Pál Tamás 2018-07-02 11:21:02

Hány éves Rigolettó?

 

Örömmel konstatáltam, hogy a Délmagyarország kritikusa bírálatának már a címében rámutat Harangozó Gyula izgalmas Rigolettó-rendezésének egyik legfigyelemreméltóbb erényére. Arra nevezetesen, hogy a mantovai herceg udvari bolondja Harangozó színpadán életerős fiatalember, jól fejlett izomzattal, kitűnő egyensúlyérzékkel. Hogy is lehetne másképp? Hiszen egy udvari mulattatónak könnyedén kellett hányni a cigánykereket, fürgén kellett ropni a divatos táncokat, s egyáltalán ügyesebbnek, gyorsabbnak, éleseszűbbnek illett lennie a kigúnyolt, megszégyenített udvaroncoknál. S ez nem csak a középkor udvari gyakorlatában volt így, Verdi bohóca a zenében sem öreg, pereg a nyelve, árad belőle a szenvedély, a bosszúkettős drámai lávafolyama Otelló hadvezéri bosszúduettjének előképe. Ja, hogy a kritikus öregedő, totyakos Rigolettókhoz szokott, akiket már az első képben sajnálni kell, hogy milyen kegyetlenül elbántak vele? (A cikk Nuccit említi, egy 2017-es felvételen a kitűnő baritont már azért is szánni kell, hogy ilyen korban egyáltalán színre kellett lépnie.) Hát igen, hosszú ideig így alakították a címszerepet, elfeledkezve arról, hogy a bohóc maga is kegyetlen . Kegyetlen az őt körülvevő talpnyaló udvaroncokkal, de kegyetlen egyetlen lányával is, akit meg szeretne tartani örökös játékszerül. Igen, ez a rendezés szakít a szentimentális hagyománnyal, Kendi Lajos valóban artistákat megszégyenítő erővel és ügyességgel teremt reális figurát azonfelül, hogy kitűnően énekli a szerepet. Ellentmond-e ez az alakítás a partitúrában leírtaknak? Szerintem egyáltalán nem. Ami az életkorokat illeti: ha Gilda tizenhat körüli fiatal lány, Rigolettó harmincöt- negyven éves ereje teljében lévő férfi. A szövegben nem esik szó a bohóc koráról, ő nevezi „vénembernek” (az olaszban il vecchio – öreg) Monteronét.

 

Ami a Szabadtéri hagyományait illeti, anno valóban remek dolog volt, hogy sztárok jelentek meg a hétezres népszínház operaszínpadán. Akkor még pozitív volt a szándék, amely a vendéghívással és az eredeti nyelv használatával akart nyitni a nemzetközi operavilág felé. Ma azonban inkább arra lenne szükség, hogy az eredeti nyelven énekelt, feliratozott előadások szinte kizárólagos uralma mellett újraéledjen a magyar nyelvű operajátszás értékes, csodálatos világa. Mert, ahogy annak idején Kazinczyék fordításokkal teremtették meg a magyar irodalmat, a kitűnő magyar nyelvű operalibrettóknak óriási szerepük volt a műfaj magyarországi népszerűsítése terén. S ha a Szabadtéri vezetése most ilyen programot tűz a zászlajára, annak én sokkal jobban tudok örülni, mint holmi buta versengésnek más fesztiválokkal, vagy kőszínházi előadásokkal.

 

Végezetül, szeretném megkérni a kritikust, világosítson föl, hol küzdött Keszei Bori levegő-problémákkal, valamint szeretném ugyanőt felvilágosítani, hogy Ádám Zsuzsanna mezzoként indult, a Maddalénára való fölkérést még akkor kapta, s hogy a fachváltás és a remek Elvira mit sem vett el a művésznő közép- és mélyregiszteréből.

 

Tisztelettel

 

Pál Tamás

2579   parampampoli • előzmény2576 2018-06-28 13:10:36

Na, néhány szereplőt kivéve ez egy olyan Figaro lesz, amitől futni kell, de messzire.

2578   nickname • előzmény2577 2018-06-28 12:58:27

Igen, a kettőezres évek elején énekelte a szerepet - 2004-ben egy őszi előadáson magam is hallottam grófnőként, de azóta lefolyt elég sok víz a Dunán.

2577   nickname • előzmény2576 2018-06-28 12:57:35

Kolonits Klára Almaviva grófné lesz???!!!

"A Figaro házassága Almaviva gróf borpanziójában játszódik, a díszlet Khell Csörsz, a jelmez Benedek Mari munkája, a dramaturg Kenesey Judit. A gróf szerepében Haja Zsolt, Kovács István, Kendi Lajos és Szélpál Szilveszter, grófnéként Fodor Beatrix, Schnöller Szabina, Kolonits Klára, Somogyvári Zita, Rendes Ágnes és Rálik Szilvia látható. Suzanne alakjában Bordás Barbara, Rácz Rita, Keszei Bori és Horák Renáta áll színpadra, Figaro Cseh Antal, Pataki Bence, Kiss András és Donkó Imre lesz."

2576   Tejberizs 2018-06-27 13:10:13

Tegnap sajtótájékoztató volt a Co-Opera jövő évadbeli Figaró házassága produkciójáról, amin Gyüdi Sándor és Barnák László is részt vett. A cikk végén a főbb szerepek alakítóiről is írnak.

2575   Gabor11 • előzmény2572 2018-05-30 21:37:55

És akkor már díjat érdemel? Pár éve követem szegedi működését és sajnálatos módon egy fikarcnyit sem fejlődött. Sőt.....a hangja, gondolom a rossz technikától úgy lebeg, hogy néha a hangmagasság sem határozható meg. A "magasságok"  csak üvöltve vannak meg. A Faustban már az eleve transzponált áriát az ő kedvéért még lejjebb vették, de a bét sem tudta kiénekelni tartva. Nagyon baritonális. Az Ernani premieren a mellettem ülő emberek fogták a fejüket, valaki búzott is, csak nem volt elég hangos....... 

Szánom szegényt,  mert ugyanakkor szimpatikus ember benyomását kelti. ..... 

2574   Gabor11 • előzmény2572 2018-05-30 21:37:42
2573   Gabor11 • előzmény2572 2018-05-30 21:37:27
2572   márta 2018-05-30 19:54:01

Nem értem ezeket az indulatokat. Én egy tüzérhadosztájnyi rosszabb tenort hallottam már Turpinszkynál. Van hangja, jól mutat a színpadon. Hát még nem kész énekes.

2571   Gabor11 • előzmény2569 2018-05-30 17:21:57

Teljesen egyetértek.  Nemhogy a díjat, még a jelölést, mi több a szerepet sem értem, hogy miért adták neki. Körülbelül három hangszínen énekelt, néha meg szinte ugatott. Máskor meg a musicales hangadás jellemzi. Nem tudom ki lehet a tanára, hogy ezt hagyja, ha van neki egyáltalán..... 

Bevallom őszintén a Faustban még jót nevettünk rajta,  de ott a rendezés is rendkívül bizarr volt. De ez mostmár szánnivaló. Sajnálom, ha túl durva voltam!

2570   Tejberizs 2018-05-30 15:17:45

Két hír:

A Színház énekkarának néhány tagja adott szólókoncertet hétfőn

Információk a Szabadtéri idei Rigolettojáról

2569   Tejberizs • előzmény2568 2018-05-30 15:11:58

Gratulálok a Díjazottaknak!

Bocsánat az ünneprontásért, de az a tény, hogy Turpinszky Gippert Béla bármilyen énekesi díjat kaphatott szegedi produkcióiért, nálam már "túl van a piros vonalon", és számomra azokat a döntéshozókat minősíti le és hitelteleníti el, akik ezt a díjat Neki odaítélték.

2568   márta 2018-05-30 14:53:51

Ma átadták a Szegdei Nemzeti Színházban az évad díjait. A Vaszy Viktor Díjat Pál Tamás kapta, Az évad énekese Kelemen Zoltán lett, az évad ifjú ébekesei pedig Ádám Zsuzsanna és Turpinszky Gippert Béla.

 

https://szeged.hu/hirek/23951/gazdat-cserelt-a-stafetabot-a-szinhazban

2567   IVA • előzmény2546 2018-05-30 03:50:28

Tanárra, korrepetítorra gondolok, aki szólhatna. Mert az emberi anyag és a teljesítmény elismerésre érdemes, csak az élmény marad el.

2566   IVA • előzmény2538 2018-05-30 03:48:24

Nekem máig szép emlékem Kincses Veronika alakítása az Ernani 1980-as felújításán. Nem sokáig énekelte a szerepet, és nem ez jelölte ki pályája irányát, de üdén csengő hangja és szép éneklése mellett megfogott az is, hogy nagyon határozott elképzelése van a figuráról, akit alakít. Aztán megjelent a Hungaroton komplett lemeze, szintén Gardelli vezényletével, és Sass Sylviával, aki színpadon már nem énekelte el a szerepet itthon, talán külföldön sem. Én nem vagyok elfogult Sass-rajongó, de az a véleményem, hogy Elvira a legjobb alakítása (talán színpadon is az lett volna), és hogy a Sass Sylviáéhoz hasonlóan jó Elvirát felvételen sem hallottam. A lemezt kopásig hallgattam, ez számomra az etalon-Ernani.
Bizony, az évtizedek során nem voltam, és ma sem vagyok frusztrált az Ernani hiánya miatt, mert azóta sem akadt olyan énekesnő, akiért kiált Elvira nehéz és különleges szólama. Mindenesetre ha a szegedi operavezetés adott bizalmat a másik szereposztás énekesnőjének, a hallott részlet felvétele alapján adok én is.
(OFF: A „nem szabad megemlítni” kategóriát én nem ismerem.)

2565   IVA • előzmény2536 2018-05-30 03:41:33

Kedves Lámpaoltogató! Nadia Cerchezt csak Leonóra és Ervira szerepében volt alkalmam hallani, ezért csak ezekről írtam. A trubadúr eredeti változatában terjedelmes szólam teljes hosszában meglehetősen fárasztó volt hallgatnom a folyamatos tremolót és az énekesnő erejével vívott küzdelmét. Az Ernaniban pedig hiányérzetet hagyott, hogy a három kiváló főszereplő mellett a negyedik éneklésének szépségébe egy erősen zavaró jelenség vegyül. Ennél többet nem mondhatok. Ha – kizárólag a hallottak alapján – azt írtam, hogy kétségem van Cerchez szólószerepekre való alkalmassága iránt, nem a becsületét kérdőjeleztem meg!
Toronykőy Attila rendezői tehetségéről csak a látott előadások győzhettek volna meg, a Dömötör-díj nem. Akad olyan rendező is, akinek tehetségéről a Kossuth-díj sem.

2564   IVA • előzmény2535 2018-05-30 03:36:10

Kedves Bölcsész, valóban, frekvencia- és amplitúdó-adatokkal adós maradtam. Kifogásolásomban az húzza a cezúrát, hogy mértéke és a szólamra kiterjedő időhossza zavar-e, vagy sem.
Cerchez hangját nem minősítettem betegesnek. Pontosan azt írtam, hogy Ádám Zsuzsa egészséges hangadásához képest az övé nem tűnik egészségesnek. (A két kifejezés jelentése nem ugyanaz.) A trubadúr Leonórája ls az Ernani Elvirája számomra mély érzelmű, de határozott, bármire, a halálra is elszánt nő, ezért a tremolóját csak ott tudom elfogadni, ahol Verdi beleírta a kottába.

2563   Búbánat 2018-05-30 00:21:24

Nem lenne érdemesebb/értelmesebb  e vita-témát máshol (le)folytatni?  Ott van például  a  "tremolo-s hangok" topikja a fórumon.   Szinte idekívánkozna... 

2562   Héterő • előzmény2561 2018-05-29 23:55:12

2557 és 2561 rovatba írt linkjeid sajnos nálam nem nyílnak meg, de találtam hasonlót Pauline Larrouy-Maestri, David Magis, Dominique Morsomme nevével.

Vibrato is mainly characterized by two parameters: rate and extent.
Vibrato rate (VR) specifies the number of frequency fluctuations per second and ranges between 5 and 7 Hz depending on the singer.
Vibrato extent (VE) describes how far the frequency fluctuates around the pitch of the tone.
Unlike VR, VE varies considerably for individual singers and between singers.

A definíciók itt jobbak, csak nagyon iskolás stílusúak. És van rövid nevük:
VR = moduláló frekvencia, fm
VE = löket, Δf

modulációs index = a frekvencialöket és a moduláló jel frekvenciájának hányadosa: m = Δf/fm

2561   Haandel • előzmény2560 2018-05-29 23:10:47

Sundberg, J. : Acoustic and psychoacoustic aspects of vocal vibrato

The vibrato rate specifies the number of undulations per second while the extent
describes...

(Please see Figure 2)

(És a szerző persze svéd ;-)

2560   Héterő • előzmény2559 2018-05-29 23:00:19

Természetesen. De a vibrato rate, mint mérték, az ifjú mormon-hallgató megfogalmazásában - finoman szólva - nem sorolható a fizikai mennyiségek értelmezhető halmazába.

2559   Haandel • előzmény2558 2018-05-29 22:51:48

'A good vibrato in music is a periodic pulsation, generally involving pitch, intensity, and timbre, which produces a pleasing flexibility, mellowness and richness of tone.'

Ebben van valami, magyarul, az éneklés nem vegytiszta, pontosabban fiztiszta FM vagy AM, hanem FM + AM + hangszín ...

2558   Héterő • előzmény2557 2018-05-29 22:39:45

Carl Emil Seashore tanulmánya valóban nagyszerű, következésképpen abban nem fordul elő a vibrato rate kifejezés. És a szerző persze svéd. :-)

2557   Haandel • előzmény2556 2018-05-29 22:24:10

Vibrato by the Seashore
...He provided us the definition of vibrato that we still understand today: a periodic fluctuation of pitch, amplitude, and timbre...

Carl Emil Seashore
Seashore dedicated some of his musical focus on understanding the perception of vibrato, or the pulsation of pitch, in music and its effects on the richness and vibrance of tone. He spent considerable time to measure, record, and define the function of vibrato in music. He described vibrato as "a basic phenomenon of nature" to provide the tone with richness and emotion. Seashore proposed using devices and measuring instruments to record musical patterns and analyze the frequency, pulsation, and occurrence of vibrato in music.

2556   Héterő • előzmény2555 2018-05-29 21:52:25

Brigham Young has an extremely conservative "Honor Code" derived from the Mormon Church that requires, among other things, abstinence from drugs, alcohol, tobacco, coffee, and tea...
Master of Science résztanulmány. Látszik, hogy a szerző még kávét sem ivott, amíg mindezt összehozta. Az azért elég ritka, hogy már az első oldalon is díszeleg értelmetlen mondat:

Vibrato rate is defined as the number of fundamental frequency (F0) and amplitude pulses per second.

2555   Haandel 2018-05-29 21:05:00

The Effects of Emotion on Acoustic Characteristics of Vocal Vibrato in Trained Singers

...Vibrato rate is defined as the number of fundamental frequency (F0) and amplitude pulses per second (Seashore, 1931). Frequency modulation (FM) and amplitude modulation (AM) both contribute to vibrato rate. AM is largely an epiphenomenon that arises from the resonance-harmonic interaction (RHI; Horii, 1989; Horii, 1988). The RHI is the interaction between rising and falling harmonic frequencies, as a result of fluctuating F0, and the formant peaks in the vocal tract transfer function that determine the overall intensity of a sound. This interaction creates an involuntary modulation in amplitude with the modulation in F0 (Horii, 1989; Horii, 1988). It is important to note that there is also a laryngeal component of AM that can be measured through electroglottography (Dromey, Reese, & Hopkin, 2009), although this study will not examine AM, because the target behavior for a singer is the modulation of fundamental frequency. ...

(page 1)

2554   Héterő • előzmény2553 2018-05-29 11:10:04

Nem nagyon értem így, kedves bölcsész, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy is van ez szerinted. A fizika szabályai bölcsészeti felfogásban is nyilván érvényesek.
Ha egy húros hangszeren a húrt feszítjük, a hang magassága nő, azaz a rezgés frekvenciája nő, nem az amplitudója.

2553   bölcsész • előzmény2551 2018-05-29 10:19:23

Kedves Héterő, az énekes nem képes nagy sebességgel változtatni hangerejét. Az énekléssel kapcsolatban a vibrátó és a tremoló egyazon jelenséget minősít: a hangmagasság kismértékű változtatását fel-le. Fiziológiailag a hangszál feszül jobban-kevésbé, a levegőoszlop sebessége, ami a hangerőt szabályozza, nem változik. Az ámplitúdó a hagszál feszülésének mértékét, a frekvencia a gyakoriságát jelzi.

2552   Gabor11 • előzmény2551 2018-05-28 21:54:07

Igen. Tehát a tremolonál az amplitúdó változik, a vibratónál a frekvencia. A kritikában vibrato van említve. Egyébként a tremolo a nem egészséges hang jellemző velejárója. A vibrátón lehet még "javítani". 

2551   Héterő • előzmény2550 2018-05-28 20:07:25

Hát ez az ismertető szörnyű.
Összefoglalva:

Mérnököknek:
TREMOLO = amplitudó-moduláció
VIBRATO = frekvencia-moduláció

Zenerajongóknak:
TREMOLO = üvölt - nem üvölt, mintha egy ventillátor lapátja takarná ki szaporán a szájacskáját.
VIBRATO = próbálja eltalálni a helyes hangmagasságot, de nem jön össze; általában lejjebb mászik fél hanggal, azután vissza, de gyakran lent is marad.

A két halmaznak lehet közös része - mindkét értelemben.
A macskám egyszerre tudja mindkettőt, ha véletlenül a farkára lép valaki.

Akinek a hangereje vibrál (tremere - latin - remeg, reszket), az remegtet.
Akinek a hangmagassága remeg, az vibráltat.
:-)

2550   Haandel • előzmény2548 2018-05-28 18:30:47

Vibrato as part of technique and style and it's types 
(Correct/Wobble/Tremolo=Caprino)

Theory and demonstrations by Franco Tenelli.

2549   nickname 2018-05-28 17:51:38

Hát a tremolót más is észrevette......

2548   Haandel 2018-05-28 17:19:11

What is a Tremolo?
Part 3
Brownlee, Florez, Calleja, Blake, Bartoli...

(Pszichoakusztika, pszichoakusztika,
mindenkinek más a moduláció gusztusa!)

2547   Gabor11 2018-05-28 15:41:54

Kedves Héterő! Igazat adok önnek. Csupán élcelődtem egy kicsit, elnézést! A szegedi Toscát is élőben láttam és ott már nekem tényleg zavaróan sok volt ez a dolog. De a váltótársa még tremolósabb volt......Az Ernaniban lévő váltótárs szintén eléggé sűrű vibrátot használt....... 

2546   Héterő • előzmény2543 2018-05-28 14:49:54

Ha nem zavarja őket, akkor nincs fülük. Érthetetlen, hogy nem akad senki a bájos, csinos, ifjú művésznő környezetében, aki szólna: ez sok!

A vibrálás megítéléséhez elég a youtube, Gabor11 fórumtársunk szemrehányása - jelen esetben - célt téveszt. Sőt, ezek a felvételek mutatják világosan az IVA cikkében említett sajnálatos problémát.

2545   Gabor11 2018-05-28 11:04:41

Kedves Kétked!  Az előző posztjában azt írta, sosem ítélne meg egy művészt csupán a yt felvétele alapján. Most akkor mégis? 

2544   Búbánat • előzmény2541 2018-05-27 22:34:28

Kelemen Zoltán naplója - Verdi: Ernani

2018-05-27 - Az Ernani Szegeden és az Erkel Színházban

/Café Momus/

2543   kétked • előzmény2540 2018-05-27 21:38:00

Hát ez bizony tényleg tremolós, a szegediek biztosan hozzászoktak, azért nem zavarja őket.

2542   nickname • előzmény2538 2018-05-27 19:14:23

Hát van egy ideális énekesnő a szerepre, de ő Normát énekelt Debrecenben - aminek nagyon örültünk. 

2541   pio 2018-05-27 18:40:42

Kelemen Zoltán is az Ernaniról ír a blogjában.

2540   bölcsész 2018-05-27 17:32:03

https://www.youtube.com/watch?v=J5HPBTqEN9I Macbeth

 

https://www.youtube.com/watch?v=laJ82Sah3xk Tosca

 

https://www.youtube.com/watch?v=aF_cMDfHS3c Ernani

2539   Gabor11 2018-05-27 17:16:28

Kedves Pristaldus!

   Van youtube felvétel róla is........☺️☺️☺️

Amúgy teljesen egyetértek. 

 

2538   Pristaldus 2018-05-27 16:44:38

Mily érdekes, hogy szelektíven is lehet hallani, már aki akar! Vannak olyan énekesek, akik hosszú évek, vagy akár évtizedek óta folyamatosan tremolósan énekelnek, de vagy nem akarják meghallani, vagy velük kapcsolatban nem szabad megemlíteni! Hangsúlyozom, hogy nem hallottam Nadia Cerchezt énekelni, de megkérdezném: hol vannak azok a fiatal, magyar énekesnők, akik elfogadhatóan tudnák elénekelni Elvira szerepét az Ernaniból? Az a gyanúm, hogy nincs túl nagy tolongás! Sajnos. 

2537   Gabor11 2018-05-27 15:55:10

Pal Tamás karnagy úr gondolatai:

http://www.momus.hu/article.php?artid=7148

2536   lámpaoltogató 2018-05-27 09:56:52

Kedves IVA fórumtárs! Nadia Cerchezt öt különböző szerepben volt alkalmam megcsodálni Szegeden. A Ladyben és a Toscában hangadása mint a tőr, kevés vibrátó, Leonorában és Elvirában lágyabb, vibráltabb hangszín, Margit szerepében brilliáns, szinte koloratúr-szopránra emlékeztető éneklés, sűrű, ám mégis finom tremolókkal a szükséges frázisokban. Alkalmatlanságot emlegetni az ő esetében felér egy becsületsértéssel. Egyébként tegnap adták át a színházban a Dömötör-díjakat, a közönség voksolt, László Boldizsár a legjobb énekes, Toronykőy Attila a legjobb rendező.

2535   bölcsész • előzmény2533 2018-05-27 07:17:31

Kedves IVA, a mai operavilágban szinte kivétel nélkül minden énekhang folyamatosan tremolós, csak a tremoló frekvenciája és ámplitúdója változik. Én alig egy két olyan felvételt ismerek, ahol az énekes "egyenes" hangon szólal meg. Ilyen például Gregor József, vagy a régiek közül Tóth Lajos, akit hátborzongató komturként hallottam egy régi lemezen. Cercheznél sokkal sűrűbb vibrátóval is csináltak már világkarriert énekesnők. A tremolós hangot betegesnek minősíteni szerintem tévedés, van akinek nagyon tetszik.

2534   IVA • előzmény2531 2018-05-27 00:52:31

Nemcsak egy felvétel alapján „ítéltem”, hanem a Szegedi Nemzeti Színház vezetése iránti bizalommal is: talán nekik is voltak érveik, amikor Ádám Zsuzsannára is kiosztották Elvira szerepét. Szerintem jelentős esemény lehetett volna a vendégjáték alkalmával bemutatni egy új tehetséget az Erkel Színház közönségének is. Nadja Cerchez felléptetésével viszont olyan énekessel hozták a darabot, aki tavaly A trubadúr Leonórájának gigászi feladatát teljesítette ugyan, de nem nyújtott benne élményt, mert a vokális alakítás több sebből is vérzett.

2533   IVA • előzmény2530 2018-05-27 00:49:44

„Sminktippeket” nem adtam. Többször hangot adok annak a véleményemnek, hogy a civil megjelenés minden formája csökkenti a figura hitelességének hatását. (Mosoly.)
Az énekhangok megítélésében rövid és nyers leszek. Ádám Zsuzsanna néhány felvételéből kiderül, hogy egészséges hangja van. Egy mindvégig folyamatosan tremolós hang viszont nem kelt egészséges hatást. Az Erkel Színház-topicban a 7691. sz. hozzászólásban (2017-04-08 04:07:06) írtam A trubadúr PRIMAVERA ’17 sorozatban hallott előadásáról, abban Nadia Cerchez Leonóra-alakításáról, reményt fűzve ahhoz, hogy az énekesnőnek sikerül megszabadulnia a tremolótól. Az Ernani-vendégjáték alkalmával azt tapasztaltam, hogy nem sikerült. Én nem tartom „meredeknek” a választást egészséges és a nem egészséges (valamilyen technikai hibát sejtető) hang között.
A külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontossága” – lehet, hogy ezek a dolgok szerepelhetek együtt egy kontextusban, de én ezt nem írtam le előtte’. A külső pedig nem azonos a hiteles megjelenéssel, ami adott esetben múlhat a szépségen.

2532   IVA • előzmény2529 2018-05-27 00:45:19

Az énekesnő működésének hátteréről nincs információm, nem is tettem rá semmilyen utalást sem. Csak arról írtam, amit hallottam és láttam.

2531   kétked 2018-05-26 22:47:49

A tremolos magasság egyeseknél kiveri a biztosítékot, mások kifejezetten szeretik, van és volt erre példa Pesten és Szegeden is, akár ebben a produkcióban, nemcsak a szopránnál. YT-felvétel alapján én sem itélnék egy élőben sosem hallott mávészről. 

2530   Gabor11 2018-05-26 18:03:26

A cikkben alapvetően van pár dolog, amivel egyetértek. A női főszereplőt illetően azonban egyáltalán nem. Viszont az meg is mosolyogtatott, amikor sminktippeket is kap a szerzőtől. A legjobb pedig az volt, hogy véleménye szerint a váltója biztosan jobb egy youtubos hangfelvétel alapján. Az kissé meredek kijelentés, tekintve, hogy előtte írja le a külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontosságát. 

2529   pio 2018-05-26 13:55:07

Pesten voltam épp a szegediek szereplésekor, s bementem megnézni mégegyszer az Ernanit, Szegeden annyira tetszett. Borzasztóan örültem a tomboló sikernek, annál nagyobb volt a meghökkenésem a Momus-kritikát elolvasva. Miféle elpuskázott lehetőségek, miféle tévedések? Talán csupa megtévesztett rokon ült a nézőtéren? Amit a női főszereplőről ír, az egyenesen gyalázat. Az már nem művészeti kérdés, hogy megkérdőjelezi egy énekesnő alkalmasságát, ez csak akkor lenne jogos, ha erőszakosan tukmálná rá magát a hallgatóságra, vagy mondjuk sorozatos bukások után protekcióval maradhatna a színpadon. Dehát neki is hatalmas tapsa volt, és nem érdemtelenül.

2528   nickname • előzmény2527 2018-05-25 22:25:53

Az új Bánk bánt is ünnepelte hosszú tapssal és éljenzéssel a közönség az Erkelben mégsem igazán kapott sehol sem jó kritikát. Ennyi. Szemere Zita is vastapsot kapott - mégis a kritikusok többsége szerint Melinda két számmal nagyobb ruha volt neki, ahogy a szintén nagy tapsot kapott Komlósi Ildikóról is szinte mindenki azt írta, hogy alkalmatan volt a királyné szerepére, ahogy Molnár Leventét is ünnepelte a közönség, a kritikusok mégsem találták jó címszereplőnek. Nem láttam az Ernanit, de a Bánk bánt viszont igen és a közönség véleménye nem mindig tükrözi hitelesen egy előadás esztétikai értékeit. 

2527   márta • előzmény2523 2018-05-25 17:34:22

Lehet, hogy a fórumozó szegediekre jellemző a lokálpartiiotizmus, de az Erkelben speciel a pesti közönség ünnepelte az előadást hosszú vastapssal. És nem egy szegedi blogoló írta, hogy "Több Szegedet az Operába!!"

Ettől még IVA idegenkedését tiszteletben lehet tartani.

De ez csak egy vélemény.

2526   IVA • előzmény2524 2018-05-25 04:16:32

Köszönöm bölcs gondolataidat, kedves Héterő. Sajnálom, hogy nem az írásom előtt [ :-) ] kaptam Tőled e sorokat, mert jobb szavakat találhattam volna. Igen, úgy gondolom, itt a feliratok a képiség terepére léptek, szerepelni akartak.
Az, hogy az elektronikus feliratok fent vannak, valójában csak a földszint elejéről kényelmetlen a nyakunknak. A páholyokból, a karzatról nem.
Hát igen, ez esetben a fehér alapon fekete betűs szöveg igazán rémes lett volna.

2525   IVA • előzmény2521 2018-05-25 04:00:36

Én érteni vélem. Negatív véleménnyel szembesülni sosem jó. Elhomályosítja a dicséretet is, az alapvetően jó szándékot is.

2524   Héterő • előzmény2520 2018-05-24 19:14:50

Kedves IVA ! Ne hagyd magad, írd csak meg továbbra is a véleményedet, szívesen olvassuk.

Keretekbe illesztett rendezést korábban is láttunk bőven, az nem lep meg ma már senkit. Viszont kissé évődve megemlítetted: - A feliratozott operaelőadások szerelmeseinek további örömére... szöveg jelent meg a keretben.

                             szöveg a színpadon

Nem öröm ez senkinek, ráadásul a tisztelt rendező úr magyarázata, amit idéztél, csak súlyosbította a helyzetet. Remélem, nem okoz sértődést, de talán érdemes fontolóra venni az alábbiakat.

A szöveg megértése nagyon-nagyon fontos, de a felirat
- ne legyen tolakodó,
- ne legyen rikító,
- ne vegye át a képiséget,
- legyen szerény, de kövesse jól az eredeti szöveg szépségét és elhangzásának idejét,
- legyen jól érthető,
- és maradjon odafönt, ha jobb megoldás nincs, pl. széktámlába beépített, stb.

Kísérletnek érdekes lehetett, de a szöveget bevinni az emberek közé - téves út.
Volt előadás, ahol a zenekar helyén ültek a nézők, a nézők helyén a zenekar, - egyszer jó buli, de ne legyen ebből rendszer.

Képzeld csak el, ha ráadásul fehér alapon fekete betűk lettek volna! :-)

2523   Héterő • előzmény2521 2018-05-24 18:39:16

Nem vagy egyedül, de tudjuk, hogy a lokálpatriotizmus az itt író szegediekre nagyon jellemző tulajdonság. Túlságosan is.

2522   Héterő • előzmény2518 2018-05-24 18:36:28

Örülhetsz, hogy nem parampampoli írt beszámolót az előadásról. :-)

2521   nizajemon 2018-05-24 12:45:03

Nem értem a fészen támadt indulatokat IVA beszámolójáról. 

2520   IVA • előzmény2518 2018-05-24 01:15:16

Leszólni semmit sem áll sem módomban, sem szándékomban. A véleményemet írtam le.
Még sohasem láttam-hallottam az Erkel Színházban olyan előadást, amelyet nem fogadott sokperces zúgó taps. A más megjelent recenziók szerzői és az itt fórumozók is (remélhetőleg) a saját véleményüket írták le, én is a magamét.
Lehet, hogy az autópályán azért jön szembe mindenki, mert onnan jönnek, ahová én tartok. Vagy fordítva. Miért kellene nekem ugyanazt gondolnom és írnom, amit mások?

2519   parampampoli • előzmény2511 2018-05-23 22:58:33

-:))))))))

2518   márta 2018-05-23 19:54:44

IVA jól leszólja az Ernanit! Fölmerült bennem a kérdés, hogyvajon melyik előadást látta? Az erkelest ugyanis sokperces zúgó vastaps fogadta. Persze lehet valakinek más véleménye, de ha az ennyire eltér a közönség , több más megjelenet recenzió és pl. az itt fórumozók véleményével, akkor érdmees ezzel szembenéznie, és megindokolni, miért jön mindeki szembe az operaautópályán.

2517   márta 2018-05-18 09:32:53

Búbánat részletes méltatáűsa az Ernaniról az Ekeles topicon olvasható.

2516   Gabor11 2018-05-10 22:15:43

Nekem az a furcsa, hogy rengeteg színész elmegy. Ez vajon miért van? Köze lehet a petícióhoz, amit aláírtak? Gyanús ez nekem....  

2515   Tejberizs 2018-05-08 10:39:05

Sajtótájékoztató a jövő évad tervéről

"[...] Barnák László hangsúlyozta, hivatalban lévő elődje, Gyüdi Sándor – akit nemrégiben a szimfonikusok igazgatójává választottak – vezeti az operatagozatot, vele állították össze a műsortervet. Mozart operáját, a Figaro házasságát koprodukcióban Szentendrén mutatják be a nyáron, november 3-ától Szabó Máté rendezésében a szegedi közönség is láthatja. Halasi Imre állítja színpadra áprilisban a Parasztbecsületet és a Bajazzókat. Januárban pedig a kisszínházban Toronykőy Attila rendez két egyfelvonásost: Donizetti Farsangi kalamajkáját és a korábbi operaigazgató, Molnár László Szép Ernő Májusából írt új operáját. [...]"

Nincs hír se a karmesterekről, se az énekesekről.

2514   Gabor11 2018-05-06 01:15:26

Valóban vannak fontosabb dolgok. Sajnos kijött az évadterv. Két opera. Úgy, hogy az egyik lényegében  a CO-OPERA vendégelőadása, ha úgy tetszik, bilibe lóg a keze a színháznak......Tehát egy saját opera. Hiába a petíció, amit az Operabarátok nyújtottak be. Most akkor számít a közönség, vagy csak bizonyos részük?

2513   Pörköltszaft • előzmény2510 2018-05-06 00:44:10

Természetesen ismerős. Pontosan semmi köze nincs ahhoz amit írtam. Ha ismét elolvassa a mai kiírásomat, akkor valószínűleg rájön. Nem írtam senkiről rosszat, nem becsméreltem senki művészetét. Kérdeztem. Hogy miért? Ennyi. Ha van kedve erre válaszolni, vagy ehhez hozzáfűzni valamit, akkor hajrá. 

Amennyiben nincs, akkor ne fűzzön hozzá semmit. 

De vitázni nincs kedvem a semmin...

Mert most a semmiből csinál elefántot...

További kellemes fórumozást...

2512   Gabor11 • előzmény2509 2018-05-06 00:40:56

Teljes mértékben egyetértek Önnel és egyáltalán nem érzem szidásnak. 

2511   Héterő • előzmény2509 2018-05-06 00:24:33

Nálad csak ennyi szidás szinte dicséret. :-)

2510   Héterő • előzmény2508 2018-05-06 00:22:32

Innen származik a a színházszerető Ember. Ismerős?

2509   parampampoli • előzmény2506 2018-05-05 23:57:07

Laczák Boglárka Carmenjéből és Azucénájából csak részleteket hallottam, de a Bánk bánban Getrudisát kénytelen voltam élőben végigszenvedni. Minden szempontból vállalhatatlan és védhetetlen produkció volt. A véres verejték, a sírás, az üvöltés a nézőkre nem tartozik, az kizárólag az énekes magánügye. A nézőt az eredmény érdekli, Laczák Boglárka eddig hallott produkcióiban én nem tudtam felfedezni sem elsajátított technikát, sem stílusismeretet.

Elég udvarias voltam? (A díjat nem értem, és nem is fogom megérteni soha. Igaz, nem csak ezt az egy díjat nem. )

2508   Pörköltszaft • előzmény2506 2018-05-05 23:55:25

Kedves Nyitott színházszerető ember!

Javaslom a  szövegértés gyakorlását. Semmilyen sértő megjegyzés, becsmérlés, énektechnikai, vagy művészi kritika nem volt leírva a hozzászólásomban. Egy kérdést tettem fel, amire ez nem válasz, de még csak közel sincs hozzá. Mindenkinek megvan a saját véleménye, mely nem mindig egyezik máséval. 

Ezek szerint ön tudja, hogy Pál Tamás karnagy válogatott arra a darabra, amit ha jól emlékszem, márpedig jól, Ő nem vezényelt, vagyis köze nem volt a Carmenhez, amelyből jelölték.

Itt senki művészi munkája nem lett kritizálva, nem lett fényképekkel becsmérelve...

További jó fórumozást.

2507   Gabor11 2018-05-05 23:50:51

Elnézést kérek, de én a Carmenről írtam, úgy tudom, abban Pál Tamás alkotóként nem vett részt. De lehet, tévedek. Az Ernani nagyon tetszett! 

2506   Héterő • előzmény2504 2018-05-05 23:38:58

Egy "nyitott színházszerető Ember" írta:

Szánalmas, hogy bárki mocskolódhat egy ilyen, művészeti fórumon, vagy sértegethet olyan művészeket, akik egész életüket arra fordítják, hogy a megtanult technikát, énekstílusokat a hozzájuk mérten, a tőlük telhetően maximálisan a rendezők által kérten színpadra vigyék!
...Hogy mernek ilyen emberek mint maguk, megalázó dolgokat írni, fényképeket kitenni és poénkodni mások véres verejtékkel, sírással vagy üvöltéssel elért munkáit pocskondiázni? Mert egy egyéni véleményt, kedves névtelen "barátaim" sértő dolgok, jelzők nélkül is meg lehet írni.

Ráadásul Pál Tamás választása hibás lett volna?

2505   Gabor11 2018-05-05 23:32:12

Valóban. Ha már Carmen, akkor az egyetlen élvezhető női produkció Ferenczy Orsolyáé volt...... számomra. Biztos valami protokoll van és nem csak művészi alapon dől el a jelölés... IS..... Szomorú! 

2504   Pörköltszaft 2018-05-05 23:20:53

Üdv!

Valaki elmondaná, hogy a Dömötör díj jelöltjeinek kiválasztásakor miért nem emlékeznek az őszi félév operájára? Volt egy Sevillai borbély, amiben jobbnál jobb alakítások, élvezhető és virtuóz hangi teljesítmények voltak láthatóak, hallhatóak szegedi, szegedhez köthető és vendégművészek által egyaránt. Hol vannnak a jelöltek közül Kovács, Kiss, Hanczár, Rab? De van akinek keresni valója sincs a jelöltek közt... (pl. Kónya) 

Bár Laczák Boglárka díjazása után nagyot csökkent a díj értéke az emberek szemében. Köztük az enyémben is. 

De mindegy is... Ha már csak azt nézzük mi megy a színházban, vagy körülötte az elmúlt pár évben...

2503   Héterő 2018-05-05 11:49:55

Laczák Boglárka Kossuth R.180505

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit, Molnár Tímea (ének)
Németh Zoltán, Harazdy Miklós (zongora)
"Hangulatkoncert"
WEBER: A bűvös vadász - Agathe áriája
DONIZETTI: Don Pasquale - Norina áriája
MOZART: Cosí fan tutte - Fiordiligi áriája ('Per pieta...')
PUCCINI: Bohémélet - Musette áriája
LISZT: 7. transzcendens etűd
PUCCINI: Turandot - Liu halála
DEBUSSY: A tékozló fiú - Lia áriája
GOUNOD: Faust - Margit ékszeráriája
CHOPIN: Valse Brillante, op. 34, No. 1
DVOŘÁK: Ruszalka - Holdária
MENOTTI: A médium - Monica keringője

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Yang Sung-Won (cselló), Enrico Pace (zongora)
LISZT: 1. elégia (cselló-zongora átirat)
LISZT: 1. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: 4. (Desz-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Elfelejtett románc (cselló-zongora változat)
LISZT: 6. (E-dúr) consolation
LISZT: Gyászgondola (cselló-zongora változat)
LISZT: 3. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth (cselló-zongora változat)
LISZT: Cantique d'Amour
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
CHOPIN: C-dúr polonaise bevezetéssel, op. 3
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Kauten Andrea (zongora)
Savaria Szimfonikus zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám


WEBER: A bűvös vadász – nyitány
GOETZ: Zongoraverseny
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 15
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)