vissza a cimoldalra
2019-06-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10236)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61810)
Komlóssy Erzsébet (42)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3269)
Operett, mint színpadi műfaj (3938)
Erkel Ferenc (1058)
Momus-játék (5689)
Opernglas, avagy operai távcső... (20229)
Jonas Kaufmann (2389)
Új lemezek (99)
Élő közvetítések (7913)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1679)
Franz Schmidt (3349)
Pantheon (2355)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4504)
Kedvenc magyar operaelőadók (1118)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - TOP 10 - Kedvenc zeneszerzők (Momo, 2007-09-19 12:18:56)

   
111   macskás 2015-10-06 10:46:25
111
110   Búbánat 2015-10-06 09:55:02
A Duna TV-ben láthatjuk ma 22.15 és 22.40 között:

A Nagyok: Szőnyi Erzsébet

Magyar dokumentumfilm sorozat, 26 perc, 2015

Ezúttal Szőnyi Erzsébet zeneszerzővel, zene-diplomatával arról, hogy milyen volt Kodály katedráját átvenni huszonegy évesen, hogy hogyan lehet az óvóhelyen komponálni, hogy miért nem elég Párizs, mit jelentenek a magyar kórusművek Japánban, hogy miért fontos, hogy énekeljünk. Szőnyi Erzsébet volt az első magyarok egyike aki átrepült az Északi Sark felett - de ezt csak kevesen tudják róla. Talán mert egész lényével arra tanít, hogy mi fontos és mi nem.

Szereplők:
Ugron Zsolna
Hager Ritta

A sorozatról:
A magyar kultúra és sport legendás nagyjaival Ugron Zsolna író beszélget. Titkokról, életről, sikerekről, kudarcokról. Arról, hogy hogyan lehet és miért érdemes.
109   Sipi • előzmény108 2015-02-28 12:56:32
"én ezzel foglalkozom."
Ja, hát az más. :-)
108   Ardelao • előzmény107 2015-02-27 00:35:37
Kedves Sipi ! Megsúgom Neked, hogy ennél többet is ismerek, talán 1000 is lehet. És ez nem csak idő kérdése (persze az is), de én ezzel foglalkozom.
Csak complett operából vagy 700 felvételem is van.
107   Sipi • előzmény106 2015-02-26 23:03:24
Jó sok időd lehet, hogy 50-60 zeneszerző munkásságát jól ismered.
106   Ardelao 2015-02-26 19:40:20
Én nem tudom eldönteni melyik a kedvenc zeneszerzőm az 50-60 közül !
105   Apika 2011-01-16 21:48:25
1. Bach
2. Monteverdi
3. Mozart
4. Purcell
5. Beethoven
6. Brahms
7. Haydn
8. Bartók
9. Sztravinszkij
10. Schütz


104   Spangel Péter 2011-01-16 16:18:07
Vivaldi
Bach
Haendel
Haydn
Mozart
Beethoven
Bellini
Donizetti
Rossini
Verdi
Puccini
103   Sipi • előzmény102 2011-01-16 15:09:17
Akkor jó!
102   zalbarna • előzmény100 2011-01-15 00:08:52
Bizony, a lényeg az Asz-Dúr mise !!! :)))
101   Búbánat 2011-01-14 23:24:05
Beethoven
Liszt
Mozart
Csajkovszkij
Dvorak
Bach
Schubert
Kodály
Mendelssohn
Lehár


100   macskás • előzmény99 2011-01-14 22:59:59
Hmmm...

Ha a nagy szonátákat nem számítjuk, akkor csak a mennyiség több:)
A lényeget ismered:))
99   Sipi • előzmény98 2011-01-14 22:53:20
Hát a dalok, zongoraművek.
98   macskás • előzmény97 2011-01-14 22:43:00
Azért kíváncsi lennék Schubert életművének általad nem említett nagyobb részére!
97   Sipi 2011-01-14 16:10:29
Sorrendben - amivel a CD-szekrényemben elfoglalt helyük is egyenes arányosságban van:

- Mozart
- Bartók
- Mahler
- Beethoven

Érdekes, hogy Mozart nagyjából az utóbbi egy évben ugrott az élre, azelőtt nem igazán érdekelt. Rajtuk kívül persze nagyon sok szerző általam ismert munkáit szeretem, de kedvencnek jelenleg csak ezt a négyet mondanám és ők azok, akiknek az életművét leginkább ismerem. Mert például Schubert szimfóniái, két utolsó miséje néhány vonósnégyese nagy kedvencem, de az életművének ezek mégiscsak kis részét teszik ki, így nem mondanám még ilyen értelemben "kedvencnek". De ha ezt a szempontot figyelmen kívül hagyom, akkor a lista további része valahogy így nézne ki:
- Liszt
- Schubert
- Haydn
- Csajkovszkij
- Brahms
- Sztravinszkij
96   zalbarna 2011-01-14 15:47:39
Bach
Mozart
Purcell
Vivaldi
Bartók
Binchois
Telemann
Pergolesi
C.Ph.E. Bach
Beethoven
95   Fidelio 2011-01-14 11:38:52
1. Chopin
2. Mozart
3. Puccini
4. Mendelssohn
5. Bach
6. Csajkovszkij
7. Dvorak
8. Mahler
9. Liszt
10.Kodály
94   appassionato 2009-03-21 17:00:15
Mégis! Érdekel, miért kérted, hogy mondjak példákat!
Mit akartál ebből kideríteni??
93   pszí • előzmény92 2009-03-04 14:49:41
Nem fontos, köszönöm, mindent megtudtam, amit akartam...
92   appassionato • előzmény90 2009-03-04 09:59:11
op.33 no.6 Etüd-tableaux (esz-moll)
op.39 no.1 Etüd-tableaux (c-moll--főként ez)
op.39 no.6 Etüd-tableaux (a-moll, ez elég közismert etüd)
Hirtelen ennyi jut eszembe.
Hogy rengeteg "romantikus" műve közül is említsek néhányat: no.2 c-moll zongoraverseny
op.39 no.5 (?)Etüd-tableaux
op.16 no.4 e-moll Moment musicaux
op.23 no.7 c-moll prelűd
Sokat lehetne ide írni, nem is írok többet.
"Ellenpéldákat" lehet, mondok majd még, de most így ezek jutottak eszembe hirtelen.

Miért??
91   Speranza 2009-03-03 18:37:56
Verdi
Wagner
Puccini
Mozart
Richard Strauss
Rossini
Donizetti
Bach
Vivaldi
Csajkovszkij
90   pszí • előzmény89 2009-03-03 17:52:02
Beethoven a legnagyobb, rendben, ezt én is így gondolom, bár messze nem őt szeretem a legjobban.

"Emellett nagyon szeretem Rachmaninoffot is (a romantikus-stílusú műveit! hiszen vannak olyan művei, melyekre inkább azt mondom, hogy XX.századiak)..."

Mondanál példákat?
89   appassionato 2009-03-03 16:47:48
Sok zeneszerző van, aki újat hozott a zenébe, aki sok zseniális művet írt. Ezért nehéz erre a kérdésre válaszolni. De mégis megpróbálom.
Számomra a legnagyobb: Ludwig van Beethoven.
Emellett nagyon szeretem Rachmaninoffot is (a romantikus-stílusú műveit! hiszen vannak olyan művei, melyekre inkább azt mondom, hogy XX.századiak), illetve Lisztnek azon darabjait, amelyben nem feltétlen a technika az elsődleges, amely nem virtuóz-kodás céljából van írva, hanem ami a valódi mélységeket tárja fel. Chopin darabjai közt is találok olyanokat, melyek rendkívül közel állnak hozzám, de találok ilyeneket pl. Scriabin műveiben is. Egyre jobban értékelem Bachot is, pedig régen nem szerettem. Szívesen hallgatok Brahms-ot, meg szinte bárkinek a zenéjét. Szerintem nem az számít, ki írta, hanem hogy milyen mondanivalót hordoz magában a zene. Ettől függetlenül felsoroltam pár szerzőt, de természetesen itt nem ér véget a sor...
88   Tomasso 2009-01-04 12:23:48
1/a: Mozart
1/b: Bach
2-től: .....és a többiek.
87   zuniga 2009-01-04 11:07:06
Talán itt jó helyen lesz:
A mai dátumok között található:
Született:
"1710 • Giovanni Battista Pergolesi, zeneszerző († 1736)"
26 ÉV!!!! Hihetetlen...
86   vicentina • előzmény85 2008-03-25 12:13:22
Úgy látszik, ide nem téved senki, vagy még mindig nem érdekel senkit...:(
85   vicentina 2008-01-27 15:30:52
G. Caimo!!!
-kinek mond ő még vmit rajtam kívül?
Ugyan nem kedvenc, mert nem sok műve van kiadva, ami igen, az sem kapható sztem Mo.-n, de nagyon érdekel!
84   karnagy 2007-09-30 12:48:38
Nem sorrendben...

1. Bach
2. Bartók
3. Wagner
4. Mozart
5. Puccini
6. Kodály
7. Verdi
8. Mahler
9. Monteverdi
10. Vivaldi
83   tarnhelm2 • előzmény82 2007-09-29 20:26:42
Bocs, ezt elkapkodtam. CallasForevernek szólt nibelung és nem Paminának. Mea culpa!
82   tarnhelm2 • előzmény81 2007-09-29 20:25:01
Azért Bachot, Schubertet, Mendelsohnt és Schumant semmiképpen nem nevezném kiköpött operaszerzőknek. De talán Vivaldi és Haendel sem csak - vagy elsősorban - az operáikról híresek.
Tulajdonképpen csak 3 par excellence operszerő (Verdi, Wagner, Puccini) van a 10-ből (Mozart ugyancsak írt még ezt-azt). Talán ez nem is olyan sok...
81   nibelung • előzmény74 2007-09-29 14:29:46
Ezek mind operaszerzők. Operán kívül más nem érdekel a komolyzenében?
80   pamina 2007-09-29 13:31:49
1. Mozart
2. Bach
3. Verdi
4. Händel
5. Schubert
6. Wagner
7. Mendelssohn
8. Schumann
9. Vivaldi
10. Puccini
79   Hangyász 2007-09-29 13:22:07
Beethoven
Wagner
Bruckner
Schubert
Mozart
Haydn
Brahms
Bartók
Debussy
Ez eddig 9. A 10-re Chopin ugyanúgy pályázhat, mint Liszt, Verdi, Berlioz, Muszorgszkij, R. Strauss vagy akár Sztravinszkij. (És akkor hol marad Sosztakovics?) Jól teccenek olvasni: Bachért nem tudok lelkesedni, főleg a billentyűs műveit végigülni számomra kész kínszenvedés, vagy hogy divatosabban fogalmazzak: nagy kihívás.
78   Kúp Flóris 2007-09-29 01:10:37
Mielőtt a zenefeltalálók 10-es \"top-ográfja\"
megszületne,legalább 1 x emlíccsük + Kurtág és a Ligeti
Gyuri bácsit,Jeney Zoltán-t,Hidas Frigyest,Bárdos tanár urat,
a Sári familiát,/nem tudom szabad - é (mint zeneszerz.)
ide sorolni Kocsis Zoltán Tűzvarázs-lat-át?/
Ja + azé AZ elfogódoccság lácczatát kerülendő,
legyen közéjük valami silány(\"nefürggyé le\"-stile) magyaur: (monnyuk)a Sopronyi Józska

A kül-földbül pl. John Cage-t, Berio-t, Golijov-ot, Xenakis-t is megilleti legalább 1 x
77   Tomasso 2007-09-29 00:37:32
Nálam így jönnek sorban:
Megosztott első hely: Mozart.. és Bach...
Megosztott második hely: ...és a többiek.

De bevallom sokmindenkihez még nem vagyok elég érett lelkileg. Pl Mahlert nem értem...majd idővel. Vénülnöm kell hozzá...
76   Kúp Flóris • előzmény75 2007-09-28 23:44:14
.....című fogalmat:-)
75   Kúp Flóris • előzmény43 2007-09-28 23:42:51
A hosszú ködös őszi estékre, szeretném tisztelettel kölcsönkérni
a \"> túl nagy szórású interszubjektivitás
74   CallasForever 2007-09-28 22:20:41
Akkor ide is felírom a listát, ez már könnyebb lesz:
Verdi
Bellini
Donizetti
Rossini
Puccini
Ponchielli
Gounod
Meyerbeer
Bizet
Halévy
73   Apika • előzmény72 2007-09-23 23:33:54
Hm, nem felejtettem ki, csak nem jut eszembe, ha a kedvenceimet kell felsorolni. A 3. és a 7.szimf.-át pl. nagyon szeretem, de vannak művei, amelyeket viszont nagyon nem...
72   nibelung • előzmény71 2007-09-23 22:51:26
Beethovent kifelejtetted, vagy nem szereted? Elég zseniális zeneszerző volt, ezenkívül az eredetiséggel és összetéveszthetetlenséggel sincs vele probléma azt hiszem.
71   Apika 2007-09-23 21:54:58
Az én kedvenceim, időrendben:

1.Perotinus (komolyan!)
2.Monteverdi
3.Purcell
4.Bach, J. S.
5.J. Haydn
6.Mozart
7.Schubert
8.Brahms
9.Bartók
10.Stravinsky

Az abszolút sorrend:
1. J. S. Bach
2. Mozart
3. Bartók
aztán a többiek már tetszés szerint, hangulattól függően. És persze, közéjük néha befér mondjuk Verdi, Puccini, Wagner és Muszorgszkij is.

Ja, majd\' elfelejtem, számomra a legfontosabb szempont - a már szinte \"kötelező\" zsenialitáson túl - az eredetiség, az összetéveszthetetlenül egyéni hang.
70   WiseGentleman 2007-09-23 19:21:30
Lehet még benevezni?

Nos akkor:

Richard Wagner
Richard Strauss
Bartók Béla
Benjamin Britten
Johann Sebastian Bach
Georg Frederic Handel
Pjotr Iljics Csajkovszkij
Giuseppe Verdi
Giacomo Puccini
Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij

(húde gyorsan elértem a tízet, pedig a bécsi klasszikusokat még bele se vettem...)
69   eccerű • előzmény61 2007-09-22 16:27:07
Az nem érdekes, itt az opera a fontos. Az emlegetett \"többség\" előbb-utóbb minden topicból vagy anyázósat (polidili), vagy operásat csinál, esetleg a kettőt egyszerre.
68   Franca • előzmény64 2007-09-22 16:12:55
Érdekes, az enyémnek is ez volt az elve, Bach mellett még kötelező volt Bartók, vagy más un. modern zeneszerzőt is játszani. Rám pont ellenkezőleg hatott a dolog egyébként, főleg a modernekkel azóta is hadilábon állok.
67   tunderkiralylany 2007-09-22 13:40:26
Te kobzos55, minden izles kerdese.
66   Spangel 2007-09-22 12:20:38
Vivaldi,
Bach,
Handel,
Mozart,
Haydn,
Verdi,
Bellini,
Donizetti
Rossini,
Puccini.
65   Semmelweis • előzmény63 2007-09-22 11:56:45
Ez ízlés dolga. Te ilyen vagy.
64   zsoly • előzmény63 2007-09-22 11:48:15
A zongoratanárnőm ars poeticája volt, hogy Bachot mindig kell játszani. Ami persze nagyon nehéz, sokkal több munkával jár egy zeneiskolásnak, mint más szerzők. De megérte! Még egyetemistaként is jártam hozzá, és a Notenbüchleintól a két- majd háromszólamú invenciókon keresztül eljutottunk a Wohltemperiertesig meg a Francia Szvitekig. Örökké hálás leszek neki, amiért megszerettete velem Bachot. És emelett tudok rajongani az operáért is meg a szimfóniáért is, hiába nem írt ilyen műfajokban. Számomra nem túl logikus, hogy azért nem szeretik sokan Bachot, mert nem írt operát vagy szimfóniát. Persze, ha valaki csak ilyen műfajt hallgat, nem sok esélye van rá, hogy megismerje Bachot.
63   nibelung • előzmény61 2007-09-22 11:37:29
Na igen, de írt sok más szépet. Én csak azért csodálkozom, mert hogy én meg annyira szeretem.
62   kobzos55 • előzmény58 2007-09-22 11:08:10
Erre mondták a régi Ki-mit-tud-on:
Copland cseréljen helyet Beethovennel! :-)))
61   kobzos55 • előzmény60 2007-09-22 11:07:07
Meg szimfóniát, meg általában pompásan hangszerelt nagyzenekari müveket, meg vonósnégyest... sem.
60   eccerű • előzmény59 2007-09-22 10:14:34
Mert nem írt operát.
59   nibelung 2007-09-22 09:17:46
Érdekes, hogy a többség nem kedveli Bach-ot. Vajon miért?
58   tunderkiralylany 2007-09-22 09:01:57
Na ja, en is gratulalok magamnak.:))
Nos akkor a gyengebbek kedveert kijavitom.

1.Shostakovich
2.Wagner
3.Puccini
4.Copland
5.Mahler
6.Rahmaninov
7.Beethoven
8.R.Strauss
9.Berg
10.Mozart

Remelem elegedett vagy es most mar lemegy a reggeli a torkodon.:))
57   kobzos55 • előzmény56 2007-09-22 08:39:37
Gratulálunk Beethovennek! Egy ilyen erős mezőnyben elhozni a 4. és a 7. helyet is! :-)))
56   tunderkiralylany 2007-09-21 21:44:11
1.Shostakovich
2.Wagner
3.Puccini
4.Beethoven
5.Mahler
6.Rahmaninov
7.Beethoven
8.R.Strauss
9.Berg
10.Mozart
55   kobzos55 • előzmény37 2007-09-21 13:25:42
A 36 os üzenetben ezt írtam: \"amikor én 2007-ben beülök a koncertterembe: miért érdekeljen, hogy az a zene 1707-ben újat hozott-e?\"
Most találtam Deim Pál mondatát: \"ha műveket nézek, ma már nem lényeges, hogy Leonardo avantgárdabb volt-e Giorgionénál\"
(Rockenbauer Z: Bábusors, Heti Válasz, 2007. szept. 20.)
54   sphynx • előzmény53 2007-09-20 18:11:51
njalo kuba (zulukafferül)
53   kobzos55 • előzmény50 2007-09-20 17:49:56
Azt hiszem tökéletesen értjük egymást. Úgy legyen (az európai kultúrkörben: Amen).
52   macskás 2007-09-20 17:48:57
Mozart
Schubert
Csajkovszkij
Sztravinszkij
Bartók
51   kobzos55 • előzmény49 2007-09-20 17:46:58
Kedves nibelung! Mint láthatod, a játékot én is szeretem, le is adtam a listámat! (Információt a momus-ból sokat kapok, jó barátokra is szert tettem, tarnhelm2-t is ide sorolom!)
Hosszú eszmefuttatásom második felében pedig éppen azt elemeztem, hogy nagyon nehéz megmondani, kikre hallgassunk. Ha kizárom a zulukafferokat, az \"Önök kérték\"-be szavazókat (bár kértek ott már komolyzenét), meg azokat a fiatalokat (incl. az egyetemisták zömét!), akik csak popzenét hallgatnak reggeltől estig - szóval hányan maradnak/maradunk...? Nagyon kisebbség vagyunk - sajnos! Persze éppen ezért: örüljünk egymásnak!
50   tarnhelm2 • előzmény47 2007-09-20 17:40:28
Kedves kobzos55, a kánonra vonatkozó elméletek könyvtárakat töltenek meg, és nyilván a fórum nem alkalmas arra, hogy ezt a kérdést - pláne mindketten laikusként - a maga részleteiben megvitassuk. Az általad említett érv az egyik közkedvelt az európai civilizáció által felállított kánon ellen. Ettől azonban még létezik egy - a mi kulturkörünkben - többé kevésbé elfogadott közmegegyezés az értékekről, amely alól egyikőnk sem tudja kivonni magát. Azok is, akik a leghatározottabban és tudatosan szembe akarnak helyezkedni vele, kénytelenek viszonyulni hozzá. Én csak ennyit mondtam. Senkinek nem kell magára nézve kötelezőnek tekinteni a kanonizáltnak tekintett értékeket. De bizony, elsősorban nem azért tekintjük Leonardót, Beethovent, Thomas Mannt, Fellinit stb. stb a saját területükön kiemeltkedő óriásnak, mert egyesével megmértük az ő tevékenységüket, összehasonlítottuk a többii művészével, majd döntöttünk, hogy ő nagy. Már eleve azért ismerkedtünk meg velük, mert a kánon felhívta rájuk a figyelmünket. Ez a kollektív tudatnak az előnye: nem kell újra és újra feltalálni a spanyol viaszt. Aztán ki-ki el tudja dönteni, hogy az adott nagyságok közül ki mennyire áll közel a szívéhez. Ezt tesszük ezen a fórumon is.
49   nibelung • előzmény47 2007-09-20 16:59:22
Nem értem miért kell a szavakon lovagolni? Nyilvánvaló, hogy tarnhelm2 nem a zulukafferekről beszélt, de még azon honfitársainkról sem, akik a TV \"Önök Kérték\" műsorának legszorgosabb levelezői.
Ami a sznobokra utaló megjegyzésedet illeti: ők nem túlságosan érdekelnek. De aki szereti a zenét, azt érdekelheti (persze nem feltétlenül) az efféle játék. A játék ugyanis túlmutat önmagán, egy ilyen lista megalkotásakor további-,zenével kapcsolatos információkra tehetsz szert.
48   kobzos55 • előzmény47 2007-09-20 15:39:37
zebe => zene
47   kobzos55 • előzmény43 2007-09-20 15:38:39
Kedves tarnhelm2, tartok tőle, hogy az \"Erre a kérdésre az emberiség ad választ.\" mondatod kissé fellengzősre sikeredett. Becslésem szerint az emberiség (incl. Afrika, Kína, India...) jóval több mint 50%-a például a 36. üzenetben közzétett 50-es listán lévő nevek nagy részéről még csak nem is hallott.
A kánon-nal kapcsolatban: Egy kissé veszélyesnek érzem, mert megjelenik a visszacsatolás: egy sor ember (pl. aki szereti önmagát európai értelemben műveltnek tekinteni) éppen a kánon miatt fogja - a zebe különösebb ismerete és személyes meggyőződés nélkül - bemondani eme 3 nevet!
46   zsoly • előzmény43 2007-09-20 14:20:09
A 3 főzseni megjegyzésemhez lásd 38.
45   Semmelweis • előzmény44 2007-09-20 14:10:10
Csak benne több az empátia...
44   Semmelweis • előzmény43 2007-09-20 14:10:04
Megfigyeltem, hogy te majdnem olyan okos vagy, mint sphynx.
43   tarnhelm2 • előzmény34 2007-09-20 14:08:35
Csak részben értek egyet kobzos55 felvetésével.

1. \"Kit szeretünk legjobban?\" - izlésbeli kérdésben nincs vitám. A kérdés egy adott pillanatban megválaszolható. Nyilván sok mindesn befolyásolja, és az ember izlése folyamatosan változhat.

2. De szerintem a \"kik a legnagyobbak kérdés\" is megválaszolható, ha nem is természettudományos egzaktsággal. Erre a kérdésre az emberiség ad választ. Ezt hívják kánonnak. Természetesen a kánon is változik, hasonlatosan az egyén izléséhez csak lassabban. És mindig lesznek, akik a kánont megkérdőjelezik - minél individualistább egy társadalom, annál inkább. Ennek ellenére kár lenne tagadni, hogy ma nagyjából közmegegyezés van arról, hogy Beethoven, Mozart, Bach - ha nem is a \"3 főzseni\" - de klasszikus zene legjelentősebb képviselői közé tartoznak. A kánon persze - épp a túl nagy szórású interszubjektivitása alapján nem alkalmas precíz rangsorolásra - de a legjelentősebbek csoportjának körvonalazására igen.
42   nibelung • előzmény37 2007-09-20 14:07:01
A düh-öt nem rád értettem, hanem a potenciális egyet-nem-értőkre.
A kritériumok nincsenek rangsorolva, mindegyiknek ugyanakkora súlya van.
És az \"elvi\" kérdés: igazad van, te a zenét akarod élvezni, és nem hülye listákat nézegetni. De lehet olyan ember is, akit az ilyesmi is érdekel.
41   Semmelweis • előzmény36 2007-09-20 14:05:43
Én személy szerint teljesen fölöslegesnek tartom ezeket a listákat, és helyettük inkább zenét hallgatok, de akinek ahhoz van kedve, hogy autóversenyt játsszon a zeneszerzőkkel, csak tegye... :-)))

Az Appalachian Springet pl. szeretem abban a tudatban hallgatni, hogy egyedülálló és megismételhetetlen.
De hogy a francba alkothatott volna ilyent egy olyan Copland, aki csak ötvenedik egy listán.
40   Semmelweis • előzmény33 2007-09-20 13:50:42
Ha ezután úgy akarsz viselkedni, mint Monyóka, akkor szerintem változtass nevet.
39   Semmelweis • előzmény32 2007-09-20 13:49:01
„Ez az egész, amit leírtál számomra úgy tűnik, mintha lennének zeneszerzők, akiket ugyan olyan nagyon nem szeretünk, de rendkívül nagy tisztelettel beszélünk róluk, mert ez van elvárva.”


Ezt hol olvastad tőlem…? :-))))


1. Ha szeretnéd megérteni a mondanivalómat, akkor gondolkodj el rajta.
2. Én azt látom, hogy e helyett inkább olyan dolgokat hallasz bele a szövegembe, melyek véletlenül sincsenek benne.
38   zsoly • előzmény34 2007-09-20 13:37:44
Ez egy nagyon imponáló gondolatmenet!
Egyébként a 3 főzseni megjelölést én elsősorban nem taxációs céllal használtam, hanem hogy a \"maradékkal\" kontrasztáljon.
37   kobzos55 • előzmény36 2007-09-20 12:24:42
Szó sincs düh-ről.
Csak kérdezem, ha az első szempont az innováció, akkor hogyan került Schönberg csak a 46. helyre, és ha a harmadik szempont az esztétikai érték, akkor hogyan került Vaughan-Williams a 30. helyre (és egyáltalán az első 100-ba)?
És egy elvi kérdés: amikor én 2007-ben beülök a koncertterembe: miért érdekeljen, hogy az a zene 1707-ben újat hozott-e? \"Önző\" módon inkább az érdekel, hogy rám MA ESTE hat-e...
36   nibelung • előzmény34 2007-09-20 11:55:42
Teljes mértékben szimpatizálok az írásoddal, de nem biztos, hogy teljesen igazad van.Nem az ördögtől való gondolat az, hogy a játék kedvéért megpróbáljuk rangsorolni a zeneszerzőket. Hogyan lehet ezt objektíven megtenni? Tökéletesen sehogy. De lehet például kritériumokat kitalálni, és ezek szerint értékelni a zeneszerzőket. Ismerek olyan listát, amely az alábbi 4 kritérium alapján készült:

-innovácó (újat hozni a zenébe)
-befolyás (a kortárs-,és későbbi zeneszerzőkre gyakorolt hatás)
-esztétikai érték (ez nehéz dió elismerem)
-zenetörténelmi jelentőség

Érdekesség kedvéért közlöm az említett lista első felét:

1. Ludwig Van Beethoven - 1770-1827
2. Wolfgang Amadeus Mozart - 1756-1791
3. Johann Sebastian Bach - 1685-1750
4. Richard Wagner - 1813-1883
5. Joseph Haydn - 1732-1809
6. Johannes Brahms - 1833-1897
7. Franz Schubert - 1797-1828
8. Peter Ilyich Tchaikovsky - 1840-1893
9. George Frideric Handel - 1685-1759
10. Igor Stravinsky - 1882-1971
11. Robert Schumann - 1810-1856
12. Frederic Chopin - 1810-1849
13. Felix Mendelssohn - 1809-1847
14. Claude Debussy - 1862-1918
15. Franz Liszt - 1811-1886
16. Antonin Dvorak - 1841-1904
17. Giuseppe Verdi - 1813-1901
18. Gustav Mahler - 1860-1911
19. Hector Berlioz - 1803-1869
20. Antonio Vivaldi - 1678-1741
21. Richard Strauss - 1864-1949
22. Serge Prokofiev - 1891-1953
23. Dmitri Shostakovich - 1906-1975
24. Béla Bartók - 1881-1945
25. Anton Bruckner - 1824-1896
26. Giovanni Pierluigi da Palestrina - 1525-1594
27. Claudio Monteverdi - 1567-1643
28. Jean Sibelius - 1865-1957
29. Maurice Ravel - 1875-1937
30. Ralph Vaughan Williams - 1872-1958
31. Modest Mussorgsky - 1839-1881
32. Giacomo Puccini - 1858-1924
33. Henry Purcell - 1659-1695
34. Gioacchino Rossini - 1792-1868
35. Edward Elgar - 1857-1934
36. Sergei Rachmaninoff - 1873-1943
37. Camille Saint-Saëns - 1835-1921
38. Josquin Des Prez - c.1440-1521
39. Nikolai Rimsky-Korsakov - 1844-1908
40. Carl Maria von Weber - 1786-1826
41. Jean-Philippe Rameau - 1683-1764
42. Jean-Baptiste Lully - 1632-1687
43. Gabriel Fauré - 1845-1924
44. Edvard Grieg - 1843-1907
45. Christoph Willibald Gluck - 1714-1787
46. Arnold Schoenberg - 1874-1951
47. Charles Ives - 1874-1954
48. Paul Hindemith - 1895-1963
49. Olivier Messiaen - 1908-1992
50. Aaron Copland - 1900-1990

Egyáltalán nem szeretném, ha dühös post-okat írnátok az efféle listák ellen.Nem kell ezt olyan véresen komolyan venni, ez csak játék. Legfeljebb el lehet gondolkozni a listán egy pillanatig.
35   Franca 2007-09-20 11:04:21
Az én 10 kedvencem:

Mozart
Rossini
Bellini
Verdi
Donizetti
Puccini
Handel
Beethoven
Liszt
Dvorak
34   kobzos55 2007-09-20 11:00:16
Ki a legnagyobb? – egy értelmetlen kérdés?

A következőkben megpróbálom a kérdéskört kissé körüljárni, a fejtegetések közé konkrét példákat is írok, ezek természetesen szubjektívek, kizárólag elfogult, személyes (és ma esti) véleményemet tükrözik.

Mint természettudományokkal beoltott ember nehezen tudom elképzelni, hogy nem mérhető mennyiségeket sorba rendezzünk. Márpedig a művészeti alkotások lényege aligha mérhető, valódi értéke nem számszerűsíthető. De ha már elkezdtünk játszani...

Amíg a kérdés szubjektív: azaz „Te kit szeretsz legjobban?”, vagy „Te kit hallgatsz legszívesebben?” a válaszadás - látszólag - egyszerű. Különösen a második esetben: gondolhatnánk: csak egy-két évig fel kell jegyezni, hogy melyik CD-ért hányszor nyúltam a polcra. De már itt is adódnak nehézségek, íme néhány, ami eszembe jutott - minden rendszerezés nélkül:
- időt, vagy darabszámot mérjek? (Az előbbi esetben egy Mahler-szimfóniát csak egy Webern mű 8-10-szeri meghallgatásával lehet utolérni).
- hogyan viszonyuljak a mennyiség/minőség kérdéséhez? Franck d-moll szimfóniáját szeretem annyira, mint bármelyik Brahms szimfóniát, de mégis Franck-tól: egy szimfónia, egy szonáta... összevethető ez a brahmsi életművel?
- mit mondjak az olyan szerzőkről (pl. Szokolay), akiknek egy-egy korszakát, vagy művét (Vérnász) nagyon szeretem, a többit nagyívben kerülöm?
- hogyan értékeljem pl. Bach passióit, amelyekben általam igazán csodált kórusok vannak, de nagyokat tudok unatkozni az evangélista recitativói alatt?
- csodálatos hangzásuk miatt nagyon szeretem a vonósnégyeseket (Haydntól Lutoslawskiig, Kaipainenig) és a nagy zenekari orgiákat (Mahler, Sosztakovics), persze Bach ilyet még nem írt; ettől nem lett kisebb, de nálam hátrány. (Sok momusozó társam nagy operabarát, náluk Bach, Mahler, és egy sor más nagy zeneszerző eleve háttérbe szorul, alkalmasint kimarad.)
- hogyan helyezzem el azokat a kortárs szerzőket, akiktől szinte véletlenszerűen hallottam egy-két művet (Berio, Scelsi, Yun), s ha ezek tetszenek is, nem ismerem az életmű egészét?
- hogyan hasonlítsak össze gyakran játszott gyönyörű zenéket olyanokkal, amelyeket egyszer hallottam és nagyon tetszettek?
- hogyan hasonlítsak össze felhőtlen, boldog órákat adó, többnyire nagyon vidám szerzőket (Rossini) remek parodisztikus (Stravinsky) vagy szarkasztikus (Mahler) zenéket írókkal, vagy éppen kifejezetten (többnyire) komorakkal (Brahms)?
- hogyan vessem össze apró kamarazenei remeklések specialistáit (Chopin) hatalmas zenekari orgiák varázslóival (Mahler, Sosztakovics)?
- mit kezdjek a fájdalmasan korán elhunyt mesterekkel, akiknél érezni a zsenialitást, és azt, hogy nem kaptak időt a kibontakozásra (Pergolesi, Hans Rott, Lili Boulanger, Gideon Klein)

Na jó, itt abbahagyom, mert kérdéseket még lehetne sorolni, de azért valahogy csak kialakul egy saját, szubjektív képünk arról, hogy kit szeretünk.

Sokkal reménytelenebbnek érzem a helyzet, ha nem az egyes emberek ízléséről érdeklődünk, hanem valami olyan „objektív” kérdést teszünk fel, hogy kik voltak a legnagyobbak?

A fizikai értelemben vett objektív mérés lehetetlen (jól néznénk ki, ha zeneszerzőket annak alapján minősítenénk, hogy hány percnyi zenét írtak, vagy hány hangjegyet vetettek papírra!). Mit lehet tenni? Kérdezzünk meg nagyon sok embert, s csináljunk statisztikát! Kit kérdezzünk? Ha mindenkit kérdezünk az élre Dankó Pista, John Lenon, Mick Jagger, vagy Webber kerül (a világért sem akarom őket bántani, de a momus nem róluk szól).

Kérdezzük meg a zenebarátokat! Ki számít annak? Aki néha elmegy operába? Aki évente legalább háromszor koncertre megy? Aki hallott már Beethovenről? Aki el tudja dúdolni a Für Elise-t? Akinek legalább 100 CD-je van? A rossz ötletek sora korlátlanul folytatható. (Kodály talán azt mondaná, aki le tud szolmizálni egy egyszerű dallamot...).

A következő lehetőség: kérdezzük meg a szakembereket. Kérdezzük meg a kritikusokat! Milyen jókat lehet derülni Ormai „Megbukott zenekritikák” c. könyvén...

Vagy talán a nagy zeneszerzőket! Ugye ismeritek Berlioz véleményét Mozartról? Enyhén szólva nem nyert! Vagy rendben, Stravinsky azt mondta, hogy Bach talán a legnagyobb. De ki fogja Straviskyről mondani? – mert Bach biztosan nem... Forumozó társunk azt mondja, hogy Bach, Mozart és Beethoven a nagy hármas, és akkor jön a másik társunk és idézi Kurtág Györgyöt, aki szerint Schubert a legnagyobb. Pedig – remélem nem sértődtök meg – Kurtág azért ért a zenéhez annyit mint bármelyikünk (vagy mindannyian együttvéve...).

Konklúzió (ha van...)

(1) A „kit szeretsz a legjobban kérdés” megválaszolható, de a válaszokat óvatosan kell kezelni.
(2) A „kik a legnagyobbak” nem értelmezhető, nem válaszolható meg objektíven.
(3) Mindemellett: élvezzük a zenét, élvezzük a sokféleségét! Ne azon töprengjük, hogy Mahler vagy Bartók volt-e akkora zeneszerző, mint Mozart vagy Beethoven, hanem örüljünk, hogy hozott valami új színt, felmutatott valami értékes többletet, letett valamit, amit csak ő tudott! Egyikünk a barokk operákat szereti, másikunk inkább a Wozzeck-et hallgatja. Örüljünk, hogy annyifélét írtak!
(4) Bízzunk benne, hogy a folyamat nem ért véget, nem a múzeum ókori egyiptomi gyűjteményében járunk, hanem olyan tárlaton, ahova újabb és újabb remekművek kerülnek!

Bocs, hogy ilyen hosszú voltam.
33   sphynx • előzmény32 2007-09-20 10:57:55
Kemény fába vágtad a fejszédet. A pali kicsit ezoterikus.
32   nibelung • előzmény30 2007-09-20 10:56:18
Nincsen semmi, amit hallani szeretnék, legfeljebb szeretném megérteni mondanivalód lényegét.
31   sphynx • előzmény30 2007-09-20 10:37:42
Megint az a fránya szemantika. Aztán a hosszú magyarázkodás.
30   Semmelweis • előzmény29 2007-09-20 10:29:34
Ja, hát úgy látszik, te is az a kategória vagy, aki azt olvassa ki egy szövegből, amit hallani szeretne.
Még, jó, hogy nem ezt a marhaságot írtam... :-)
29   nibelung • előzmény26 2007-09-20 10:24:43
Ez az egész, amit leírtál számomra úgy tűnik, mintha lennének zeneszerzők, akiket ugyan olyan nagyon nem szeretünk, de rendkívül nagy tisztelettel beszélünk róluk, mert ez van elvárva. Nem tudom mások hogy vannak vele, de én a Bach-Mozart-Beethoven \"brancsot\" nemcsak \"főzseni\"-nek tartom, hanem a zenéjüket mindenki más felett lévőnek érzem.
28   tukán • előzmény27 2007-09-20 10:23:22
Mi a MUSZÁJ ?
27   Szilgyo 2007-09-20 10:02:28
Top 10

1. Mahler
2. Verdi
3. Mozart
4. Wagner
5. Beethoven
6. Dvorak
7. Csajkovszkij
8. Brahms
9. Muszorgszkij
10. muszájból: Puccini
26   Semmelweis • előzmény25 2007-09-20 09:11:27
Szívesen elmagyarázom „mit is jelent” ez így:

1. Az idézőjel azért van, mert ’Zsoly’ kifejezését idéztem.
2. A mosoly (és nem gúny!) a mondat végén pedig azért, mert

- egyrészt nevettem a kicsit suta kifejezésen;
- másrészt feltűnt az ellentét: mintha azt mondanám, ’a 3 főpincér’, vagy ’főszakács’ (ami micsoda profán kifejezés, egy ilyen, szinte isteni státuszban emlegetett társaságra);
- harmadrészt megállapítottam, hogy kegyetlen a világ: akárhogy is küzd az ember a tökéletességért, lám, egy idő után csak bekerül a magafajták közé, a megfelelő polcra. Ha nagyon jó, hát legfeljebb főzseni lesz :-)
- negyedrészt, örültem az eredménynek, mert a 12 hónap, és a 7 mesterlövész után végre a komolyzenének is megvan a maga elitcsapata: a 3 főzseni;
- ötödrészt meglepve felfedeztem fel, hogy bár suta a kifejezés, valamilyen szempontból mégis találó, és érvényes a mai viszonyokra;

Mert bizony úgy van az, hogy ha nem figyel oda az ember, és sorra nagyszerű műveket alkot, akkor lehet, hogy 200 év múltán, minden jószándéka ellenére, az utókor számára egyszerűen csak főzsenivé válik,

- akit egyrészt az általa is tisztelt kollégáktól kicsit elemelve, már, már az istenek között emlegetünk, pedig ezt biztos nem akarta, amikor a műveit írta.
- másrészt, épp a nagysága miatt, még nyomasztóvá is lehet, mert pl. ahogy Búbánat is szóvá tette illik őket beírni egy ilyen „kedvenc szerzőim” listába.
(Hisz itt is előfordult, hogy valaki számon kérte, ha a legnagyobbakat kihagyta valaki a kedvencei közül.)
25   nibelung • előzmény22 2007-09-20 07:54:10
Bár idézőjeles gúnyról van szó (mit is jelent ez ilyen módon?), de azt talán senki nem tagadja függetlenül a preferenciáitól, hogy ez a három mester külön kategóriát képez. Hármuk sorrendje szinte akármi lehet, de a negyedik helyezett már csak tisztes távolságból követheti őket.
És akkor most mástképpen is fel lehet lehetne tenni a kérdést: függetlenül attól, hogy kit szerettek, mit gondoltok arról, hogy kik a zenetörténelem legjelentősebb zeneszerzői?
24   Semmelweis • előzmény23 2007-09-20 00:01:34
ja... tetszik... :-)
23   zsoly • előzmény22 2007-09-20 00:00:47
Szerintem mindketten értettétek, mire gondoltam. :)
22   Semmelweis • előzmény20 2007-09-19 23:58:23
Mozart, Bach, Beethoven, a \"3 főzseni\" :-))))
21   Búbánat • előzmény20 2007-09-19 23:53:19
Vegyük úgy, hogy ők a 10+ 3
20   zsoly • előzmény18 2007-09-19 23:47:16
Ezt az itt elvárt illemet nem értem. Most ott van a kedvencek között vagy nincs? Meg akkor már a maradék szót se használjuk erre a három óriásra. Ha Rossini, Kodály és Palestrina a kedvenc, akkor ez tiszta sor. A 3 főzseni pedig nem maradék, hanem nem kedvenc. Ez így nem jobb?
19   zsoly 2007-09-19 23:44:32
1. Mozart
2. Bach
utána sorrend nélkül: Beethoven, Chopin, Csajkovszkij, Verdi, Haydn, Vivaldi, Schubert, Händel
18   Búbánat • előzmény7 2007-09-19 22:26:26
Mozart, Bach, Beethoven helyett eredetileg Rossinit, Kodályt és Palestrinát gondoltam, de az itt elvárt \"illem\" miatt a maradékot velük „töltöttem” fel… Amúgy Lehárt is utólag „ragasztottam” be Offenbach helyére… De az is igaz, hogy Lehárt egy időben többet hallgattam, mint az összes többit együttvéve.
17   kobzos55 2007-09-19 21:19:15
Kilencen ABC-rendben:
Bartók
Beethoven
Lutoslawski
Mahler
Mozart
Schubert
Sosztakovics
Stravinsky
Verdi
- a 10. helyért meg itt tolongnak vagy 10-en...
16   Semmelweis • előzmény13 2007-09-19 20:52:22
Dehogy. Ez így az igazi.
Mindenki tudja, hogy kik a \"nagyok\", de ez a topic szerintem nem arra, hogy egyenként felmondjuk a leckét, hanem, hogy megírhassuk, kiket szeretünk.
15   bermuda • előzmény14 2007-09-19 20:50:33
Voltaképp én meg a 19.században élek \"operailag\":-)
14   Semmelweis • előzmény12 2007-09-19 20:48:39
Mért? Nálad meg a „valaha élt, általad legnagyobbnak tartott” zeneszerzők között nincs ott Bartók, vagy Sztravinszkij... sőt egyetlen XX. századi sem... :-)))
13   bermuda • előzmény12 2007-09-19 20:42:32
Mozart zenekari műveit szeretem, az operáit kevésbé, bár a D.G.-t szivesen megnézem időnkint-sorry, tudom pocsék az izlésem:-)
12   nibelung • előzmény10 2007-09-19 19:58:51
Egy opera listában nincs Mozart ?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál
A mai nap
történt:
1821 • A bűvös vadász bemutatója (Berlin)
született:
1927 • Ilosfalvy Róbert, énekes († 2009)
1943 • Marton Éva, énekes