vissza a cimoldalra
2020-04-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11477)
A csapos közbeszól (95)

Gaetano Donizetti (970)
Balett-, és Táncművészet (6019)
A nap képe (2198)
Kimernya? (3529)
László Margit (210)
Momus-játék (5824)
Franz Schmidt (3575)
Kedvenc magyar operaelőadók (1168)
Wagner-felvételek (290)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4740)
Operett, mint színpadi műfaj (4279)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3780)
Bartók Rádió (760)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1911)
Callas (450)
Egyházi zene (221)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Furtwängler -a "Jolly Joker" (Sesto, 2007-08-18 20:13:25)

     
98   Búbánat 2016-01-28 11:55:05
Bartók Rádió, 12.05 Hangversenykülönlegességek

Wilhelm Furtwängler zongorázik és vezényel

12.05- 13.08. Elisabeth Schwarzkopf Wolf-dalestje

Zong km. Wilhelm Furtwängler

1. Dalok Mörike verseire - a) Tavasszal, b) Tümdérdal, c) Búcsúzás, d) Drága gyermek
2. Dalok Goethe verseire - a) Tünemény, b) Dalocska, c) A megtért, d) Anakreon sírja, e) Virágköszöntő, f) Vízkereszt
3. Részletek az Olasz daloskönyvből - a) Mily régi vágyam ez, b) Miért haragszol kedvesem?, c) Nem, fiatalúr, d) Kedvesem oly kicsiny
4. Részletek a Spanyol daloskönyvből - a) Virággal fedjetek, b) Mondd, mit bont ki majd a föld, c) Hajam árnyas sátorában elszunnyadt a kedvesem, d) Beszélhetnek gonosz nyelvek
5. Hogy fénylik a Hold
6. Nyári bölcsődal
7. Éji varázs
8. A cigánylány

(Salzburg, 1953. augusztus 18.)

13.08 – 14.30 Wilhelm Furtwängler vezényli a Berlini Filharmonikus Zenekart

1. R Strauss: Metamorfózisok, (Berlin, 1947. október 27.), 2. Bartók: III. zongoraverseny (Fischer Annie - München, 1960. november 24.), 3. Debussy: Két noktürn - a) Felhők, b) Ünnepek (Róma, 1951. május 1.), 4. Ravel: Spanyol rapszódia (Stuttgart, 1951. október 22.)

97   smaragd 2015-06-22 20:29:50
Wiener Philharmoniker
Ausserordentliches Konzert
Sa, 8. Februar 1936
Wien, Österreich
Musikverein, Grosser Saal

Dirigent
Wilhelm Furtwaengler

Violine
Arnold Rosé

Violoncello
Friedrich Buxbaum

Violine
Franz Mairecker

Programm

Georg Friedrich Haendel
Concerto Grosso op.6 Nr. 5, D-Dur

Franz Schmidt
Variationen über ein Husarenlied

Peter Iljitsch Tschaikowsky
Symphonie Nr.4 in f-Moll, op.36


(Áthozat a Franz Schmidt fórumból/ 252, itt a programmal bővítve, wienerphilharmoniker.at)
96   Heiner Lajos • előzmény95 2015-06-22 20:15:37
Májusban, szigorúan alfabetikus sorrendben írom, Dudamel, Nelsons, Thielemann neve merült fel Petrenko idei bpesti koncertjéről ld. pl. BaCi beszámolóját.
95   Búbánat • előzmény94 2015-06-22 20:06:33
A zenekar tagjai választanak karmestert - májusban még nem tudtak közös nevezőre jutni.
94   Heiner Lajos 2015-06-22 19:26:47
Furtwaengler, Karajan, Abbado, Rattle, Petrenko - aztán majd Marco Armiliato jön?
Sic transit...
93   Sipi • előzmény92 2011-01-25 11:53:18
A Bartókon 13 részes sorozat indul az életéről, az első rész mindjárt kezdődik. :-)
92   Sipi 2011-01-25 11:49:11
125 éve született Wilhelm Furtwängler!
91   zuniga • előzmény90 2011-01-13 09:20:37
Bocs: "Mein Sängerleben"
90   zuniga 2011-01-13 09:20:07
A kezembe került Anton Dermota könyve, a "Tausenundein Abend, Mein Leben".
Ebben valami nagyon érdekeset ír. A Medium Film felvette az egész Giovanni-t 1954-ben a salzburgi Ünnepi Játékokon. Ès akkor a különös részlet:
"Furtwängler még a forgatás elött megbetegedett, és Rudolf Moralt vezényelt helyette."
Tud valaki valami közelebbit erröl a dologról?
89   tarnhelm2 2010-09-06 21:28:59
Furtwängler temetése
88   Sipi • előzmény87 2010-06-18 09:58:38
Írtam privátot.
87   tarnhelm2 • előzmény85 2010-06-17 10:58:45
Igen, az autóversenyzős pl. bejön. A Furtinál azt írja ki, hogy betöltés.... de nem tölt be.
Legalábbis nálam.
86   macskás • előzmény81 2010-06-16 22:40:45
Persze, mer két malomban őrölsz:))
85   Sipi • előzmény83 2010-06-16 21:18:33
Nem, ennek menni kéne IE 7,8 és FF alatt is. A többi cikk bejön? Módosítottam valamit most az oldalon, próbáld már ki légyszi. És ha bejött az oldal, akkor a shift-et nyomvatartva a böngésző frissítés gombjára kattintva teljesen újra tudod tölteni a tartalmat. Ezután a cikknek be kellene jönnie. Régebben is volt ilyen probléma, de azokat elvileg kijavítottam.
84   Heiner Lajos • előzmény81 2010-06-16 12:33:51
Nem. A Ferenc.
83   tarnhelm2 • előzmény80 2010-06-16 09:12:47
bejön az oldal, de ha cikkre klikkelek az már nem jön be. (Mobil-netet, és tűzrókát használok, lehet hogy az a gond?)
82   tarnhelm2 • előzmény81 2010-06-16 09:10:49
Schläfst du, Hagen, mein Sohn?
81   -zéta- • előzmény79 2010-06-16 09:08:56
A "Molnár te alszol, nem jár a malmod..."? Nekem mind a két link működ...
80   Sipi • előzmény78 2010-06-16 08:42:44
Mi nem sikerül? Nem jön be az oldal?
79   Heiner Lajos • előzmény78 2010-06-16 00:24:31
Nekem is már - szerencsére nem jellemzően - nem sikerül, avagy miről is van itt nagybaszó?
Amúgy ld. Molnár (és nem a schöne Müllerinnel).
78   tarnhelm2 • előzmény77 2010-06-15 22:56:18
Nekem nem sikerül... :((((
77   Sipi • előzmény76 2010-06-15 22:10:11
No mindegy, a honlapom kezdőoldaláról is (Furtwängler élete).
76   Sipi 2010-06-15 22:09:01
Peter Gutmann újabb cikkét fordítottam le, ezúttal Furtwänglerről. Elérhető itt.
75   Heiner Lajos • előzmény70 2010-05-24 21:22:23
Kedves Miklós, akkor F.
74   Sipi 2010-05-24 19:06:06
Most én is meghallgattam a háborús 5.-et (EMI, "Great Conductors"), és bár nem figyeltem erre oda, de a 3. tételben mégis észrevettem: 4:40-nél van jól hallható közönségzaj (mintha valaki leejtené a kulcsát, aztán köhécselés). Na miután vége lett, meghallgattam ezt a részt a DGG kiadásán is, és ott pont ugyanaz ugyanott megvan. Viszont ennél a közvetlen összehasonlításnál nagyon jól hallható volt: az EMI verziójának hangminősége mérföldekkel a DGG előtt van.
73   Steff • előzmény55 2010-04-15 10:18:08
Azokat a „hamarabb behallatszásokat” általában is lehet tapasztalni a monó felvételeknél, még 50-es évekbelieknél is.
72   Sipi 2010-04-14 12:34:45
Nekem most jött meg 4 CD-nyi Mengelberg (Beethoven-Brahms -Tahra kiadás) és még 5 CD-nyi van úton (Beethoven, Brahms, Schubert, Franck, stb), úgyhogy lesz mivel foglalkozni mostanában. :-)
71   Sipi • előzmény68 2010-04-14 12:21:57
Hát az EMInél is tévedhetnek. Bár lehet, hogy a Furtwängler-archívumokban is van némi kavarás, aztán már ők sem tudták, hogy melyik melyik. Mindenesetre az EMI-átírás hangminősége kiváló.
70   balazsm • előzmény69 2010-04-14 12:10:30
Mengelberg Egmont-nyitánya tényleg elképesztő, annál én sem ismerek jobbat.

(Talán nem a Furtwaengler-fórumban kéne felvetni, de Koussevitzky-ről még szó sem esett, pedig benne egyesül Weingartner bölcsessége, Mengelberg lendülete és F. Busch eleganciája.)
69   tarnhelm2 • előzmény61 2010-04-13 16:23:52
Fried Les Prelude-jét én se ismerem, pedig elég jól állok Friedből... Remek Diótörő-szvit van vele pl.

Mengelberg Les Preludes-jénél nem hallottam jobbat. (Furtit bőven veri). De az Egmont-nyitány is szenzációs vele - és bár nem volt operakarmester a Lohengrin előjáték is szinte verhetetlen.
68   tarnhelm2 • előzmény54 2010-04-13 16:18:50
Kösz, Sipi, ez elég meggyőző. Én nem vetettem őket össze (5. sz.-ák), abból indultam ki, hogy az EMI mégse egy kis gagyi kalózcég, hanem olyan, aki tudja, hogy mit állít. Ezek szerint nem...
67   Sipi 2010-04-13 11:32:32
Mengelberg - akárcsak Furtwängler - jelentős egyéni színt vitt az előadásaiba, aztán van, akinek tetszik, van akinek nem. Nekem mindketten a legnagyobbak között vannak, bár vannak olyan felvételeik, amelyek nem nyerték el igazán a tetszésemet, tehát nem feltétel nélküli ez a csodálat. De sajnálom, hogy az az előadói tradíció, amit képviselnek, halálukkal tulajdonképpen megszűnt. A historikusok ugyan azóta érdekes egyéni színt hoztak az előadói tradícióba, de úgy tűnik, sokszor a meglepően újnak ható előadások nagy részében a puszta hangzás az, ami miatt újnak hat, nem pedig az előadás.

Én nem bánom, ha az előadó módosítja a művet a tetszései szerint - vagy akár hiba van az előadásban - ha egyébként ihletett, hatásos előadást hallok. De ez ízlés kérdése. A Les Preludest mostanában az Andante kiadó jelentette meg egy igényes kivitelű, 3 CD-s kiadásban, nekem az van meg. Van rajta egy megdöbbentően jó Beethoven "Eroica" is. Mengelbergnél az egyéni hangvétel mellett a zenekari játék az, ami fantasztikus. (Nemhiába mondák a zenekar virtuózának.) Szinte hihetetlen, hogy miközben a zene szinte improvizatív módon változik, a zenészek tökéletes összhangban játszanak, minden pontosan lép be, még a leghajlékonyabb tempómódosítás is hihetetlen pontosságú. Ilyet én még senki másnál nem hallottam.
66   balazsm • előzmény64 2010-04-13 11:28:12
Hát, a Youtube-on csak a II. magyar rapszódia van vele, az nem nagy szám. Boyd Nealnél meg csak a Mazeppa. Pedig a Koch és a Music & Arts kiadásában is megjelent.

Most látom, hogy a Les préludes-ből van Mitropoulos is, meg Argenta is, mindkettő 1955. Ezek érdekesek lehetnek. Kleiber 1936, Knappertsbusch 1942. Ezeket sem ismerem. És, hogy a topik címénél maradjunk, van valahol egy Furtwaengleres is.
65   balazsm • előzmény61 2010-04-13 11:03:40
(Nem is Oscar, hanem Oskar, de írják így is, úgy is.)
64   Heiner Lajos • előzmény63 2010-04-13 10:59:37
Köszönöm!
63   balazsm • előzmény62 2010-04-13 10:58:17
Keresem a neten, van-e valami elérhetősége...
62   Heiner Lajos • előzmény61 2010-04-13 10:55:17
Nu, eztet habe noch nicht gehört.
61   balazsm • előzmény60 2010-04-13 10:43:24
Les préludes? Oscar Fried, Berlin, 1928?
60   Heiner Lajos • előzmény59 2010-04-13 10:25:53
De hihetetlen izgalmas tud lenni.
Hallottál jobb Les préludes-t? (Na jó, majdnem olyan jó a Weingartneré vagy a Mehtaé is).
De azért csinált igen durva dolgokat - a Csajkovszkij Ötödik fináléját úgy meghúzni, az brutális.
59   balazsm • előzmény56 2010-04-13 10:09:29
Mengelberg eszelős.

Annak idején Nikischre mondták, hogy "varázsló".
58   Heiner Lajos • előzmény57 2010-04-13 07:13:47
Persze, a Coriolan-nyitány kapcsán hatásvadász módon kissé túloztam. De biztos, a létező legnagyobb felvétel a műsről.
Toscanini szinte valamennyi felvétele megvan nálam, nem csak az RCA összkiadás, hanem számos "élő", a Naxos dolgain túl sok "kalóz", pl. Ballo-próba, ahol 87 (!) évesen leüvölti a zenekart, miután végigénekelte a III. felv. Amelia-áriáját - és jobban kezdenek játszani.
Mengelberg? Egy zseniális pojáca.
Na persze, és akkor ki volt Weingartner, Mravinszkij, Busch, lehetne sorolni - sok hála BM karmesterportré-sorozatának.
57   Sipi • előzmény56 2010-04-12 22:10:44
Persze, azért írtam, hogy ez apró részletkérdés és ez az előadás értékéből (a század talán legnagyobb Coriolan-felvétele!) mit sem von le. Csak észrevettem. Azért vannak tuttik, amik együtt szólnak Furtwänglernél, sőt szerintem a legtöbb "kitörés" nála azért együtt van és pont ez az egyik összetevője a "mágiának". Persze kérdés, hogy az ilyen aprólékos elemzéseknek van-e értelme egyáltalán (pont nála, aki egyébként is nagy léptékben gondolkodott).

Karajanért én annyira nem rajongok, Toscanini felvételeit meg alig ismerem. De akkor ki Mengelberg? :-)
56   Heiner Lajos • előzmény55 2010-04-12 21:27:17
És kit zavar az áthallás a Coriolan-nyitányban, ha ég és föld dől egymásba? Egyetlen tutti nincs, ami együtt szólalna meg, de az egész hátborzongató.
Karajan volt a bűvész.
Toscanini a varázsló.
De Furtwaengler a mágus.
55   Sipi 2010-04-12 21:14:21
A háborús felvételek kérdése egyébként is érdekes, mert több "eredeti" forrás is rendelkezésre áll. Ott vannak a Melodia LP-k, a Berlinbe visszavitt szalagok és a Melodia CD-k is. Tudtommal minden forrás ezeket vagy ezek valamilyen másolatait használja (hiszen más nincs). Az LP-k - ha gondosan vannak tárolva és kezelve - szerintem jóval időtállóbbak, mint a hangszalag, ezért nem csoda, hogy egy jó eredeti Melodia LP adja vissza talán legjobban a felvételek eredeti hangzását. A DGG a szalagokat használja, ezek szerintem elfogadható, élvezhető kiadások. Melodia CD-m nincs, de most tarnhelm2 is írta és már máshol is olvastam, hogy éles hangzásúak, úgyhogy nem teszek velük kísérletet (meg ha csak lehet, nem is akarok egy előadásból többet beszerezni). Meg aztán hogy a Berlinbe visszavitt szalagok tényleg az eredetiek-e vagy másolatok, számomra az sem derült ki egyértelműen. És néhány felvételhez a szovjet hangmérnökök még utólagos zengetést is kevertek. Mindenesetre néhány esetben jól hallható, hogy a szalagok az évtizedek során azért megöregedtek, a Coriolan nyitányban például az utolsó nagy kitöréseket fél másodperccel hamarább nagyon halkan is lehet már hallani, gondolom a szalag átmágneseződése miatt. (Persze ez semmit nem von le az előadások művészi értékéből, csak részkérdések, amiken mondjuk a gyűjtők elmerengenek.)
54   Sipi • előzmény53 2010-04-12 21:02:05
Igazad van, összekevertem a Kilencediket: az Archpiel az április 19.-i. Azt hiszem még volt is itt erről régebben szó. Csak nekem már 2-3 éve megvan és amikor megvettem, akkor hallgattam volna meg, de kb. 30 másodpercig bírtam (pont azért, mert iszonyúan éles hangja van). És most már csak annyira emlékeztem, hogy az is 42-es.

Az 5.-et most már meghallgatom majd én is hétvégén a DGG lemezről, ha lesz kedvem. Mert a japán Furtwängler discography oldalon ezt írják az EMI verziójáról: "After EMI, newly discovered. However, Mr. Kato and many listeners say this release is same to 30th Jun. 1943 performance." És Peter Gutmann is, akinek a Great Conductors-ról írott kritikáját szintén lefordítottam írta: "a producerek állítása szerint találtak még egyet 1944 februárjából, amikor Furtwängler érzelmei még intenzívebbek voltak. Sajnos az azonos játékidőkön kívül minden egyéb köhécselés és zaj pontosan ugyanott van (szerencsére nincs belőlük sok). Így hát a beígért új felvétel helyett itt egy újabb kiadása van a már ismert előadásnak (de vajon 1943-ból, mint előzőleg állították vagy 1944-ből, mint most? Nem tudni)"
53   tarnhelm2 2010-04-12 18:16:19
Nos, a zenehallgatósban felvetett véleményre:

Sipi:
Ez a felvétel [5. szimfónia] több kiadónál is megjelent CD-n. Én az EMI "Great Conductors" sorozatában lévőn szoktam hallgatni, azon szerintem elég ütősen szól. Viszont az úgy állítja, hogy 1944-es a felvétel (nem 1943-as, mint a többi kiadásnál). Akik összehasonlították, azt mondják, hogy valószínűleg ez hamis adat, mert a maga a felvétel nagyon hasonló és még a közönség zajai is pont ugyanott vannak mindkettőn. Én is össze tudnám hasonlítani, mert megvan a DGG "Recordings 1942-1944" kiadása is, de arról még sosem hallgattam meg, viszont azok a lemezek valóban kissé gyengébben szólnak (azért még elfogadhatóan), bár azok az átírások az 1986-ban Németországba visszakerült RRG szalagokról készültek.
A japán Opus Kura kiadó az eredeti Melodia LP-kről készíti az átírásait. Nekem ettől a kiadótól az 1942-es Beethoven 9. van meg, az gyilkos, az első tétel híres üstdobtremolójánál majd kiugrik a hangszóró a helyéről. (Ez a Kilencedik megvolt régebben egy Archpiel CD-n is, de az annyira fémes, éles hangú volt (basszus nélkül), hogy nem bírtam végig hallgatni.) Szóval CD-ből is lehet jó, csak ki kell tapasztalni. :-)

Kedves Sipi szerintem ez két különböző felvétel, azért érzed a különbséget.

Ez a "Melodia" (Nekem Music and Arts-on):

9. szimfónia, d-moll, Op. 125.
Wilhelm Furtwängler, Berliner Philharmoniker, Bruno Kittel Chor, Tilla Briem (s), Elisabeth Höngen (ca), Peter Anders (t), Rudolf Watzke (b). Berlin, 1942. 03. [22 v. 24]. [live]. Music and Arts (1990., ADD) CD653

és ez az Archipel:

9. szimfónia, d-moll, Op. 125.
Wilhelm Furtwängler, Berliner Philharmoniker, Bruno Kittel Chor, Erna Berger (s), Gertrud Pitzinger (ca), Helge Roswaenge (t), Rudolf Watzke (b). Berlin, 1942. 04. 19. [live]. Archipel (2004, ADD) APRCD 0270

Az utóbbiról sok vita volt, mert hangtechnikailag nagyon más, de vezénylését tekintve meg nagyon hasonló felvételről van szó - hogy talán hamisítvány. Akik tételről tételre összevetették, azt állítják, hogy teljes egészében biztos, hogy nem ugyanaz a két felvétel, de elképzelhető, hogy kompiláció, azaz bizonyos részeket kipótoltak a "Melodia" lemezről az Archipelen. A vége egyértelműena filmről ismert részlet, amely nem azonos az lp-vel. Az első tételben eltérő teremzajok elég orientálóak. Egy szó mint száz, a két lemezt technikai szempontból nincs értelme összevetni. A Melodia lemezről sok cd kópia készült, azokat talán érdemes.

Nekem van néhány orosz cd-m is (RCD) - a 9. nincs meg, de a 7. meg a hegedűverseny pl. igen - ezek hangja naygon hasonlít a Melodia lp-khez - izlés kérdése, én nem igazán szeretem őket, mert nagyon élesek.

Az 5. esetében az EMI által publikált felvétel nem azonos tudtommal a Melodia (DG) felvétellel, az EMI legalábbis határozottan ezt állította, azaz nem elírás az 1944.

52   tarnhelm2 • előzmény51 2009-08-15 21:43:06
Kiigazodom rajta... :)
Szerintem nem lesz sajtóper a fordításokból...
Úgyhogy kiváncsian várom!
51   Sipi 2009-08-15 15:40:45
Örülök, hogy tetszett. Folyamatban van még más Furtwänglerrel kapcsolatos fordítás is, majd megírom, ha készen lesz (csak túl sok dologgal foglalkozom egyszerre). Csak egyetlen probléma, hogy Gert Fischer e-mail címét nem tudom, így nem tudtam engedélyt kérni tőle a fordításhoz, de azért remélem, hogy nem lesz ebből gond.

Remélem, a honlapom navigálása érthető volt, sajnos nem a legjobb lett a menürendszer. Az előző menübe a kiválasztott - kék - menüpontra kattintással lehet visszajutni.
50   tarnhelm2 • előzmény48 2009-08-15 11:29:44
Hát ez szuper!
Számomra eddig ez volt a legfontosabb, amit a Momuson olvastam!
KÖszönet!
49   Heiner Lajos • előzmény48 2009-08-14 14:21:31
Nagyon, nagyon, nagyon sok köszönet érte!!
48   Sipi 2009-08-14 13:59:39
Ha valakit érdekel, lefordítottam egy cikket, amiben Friedrich Schnapp - Furtwängler egykori hangmérnöke - nyilatkozik és mesél érdekes történeteket. A honlapomon elérhető (Zene-Karmesterek-Wilhelm Furtwängler menüpont alatt).
47   Sipi • előzmény46 2008-09-03 09:33:06
\"Furtwängler nem szerette a stúdiót\"

Igen, ezt én is tudom, ezért volt számomra is fura a dolog. Lehet, hogy a szerző tévedett és valóban Karajanról van szó, ami viszont sokkal kézenfekvőbb, mert ő viszont nagyon szerette a technikai újdonságokat.
46   tarnhelm2 • előzmény45 2008-09-03 08:52:54
Mesterségesen, utólag stereósított felvétel több is ismert, és a Bűvös vadászról (1954-es felvétel) szokták azt gondolni, hogy stereo, de valójában az is monóban készült. Én úgy tudom, Furtwänglerrel nem készült ilyen kísérlet, ami logikus is lenne, hiszen alig készült vele egyáltalán stúdio felvétel a háború alatt. (Furtwängler nem szerette a stúdiót).

Viszont Karajannal láttam olyan II. vh. alatti szimfónia felvételt, aminek 2 középső tétele stereo volt és 2 szélső mono, legalábbis a kiadó szerint, de nem emlékszem pontosan mi is volt ez.
45   Sipi • előzmény44 2008-09-03 08:15:45
Oldal Gábor: A vájtfülű kutya esete című könyvében olvastam tegnap. Nem tudom, ismered-e, a hangfelvétel történetéről szól, de csak említés szintjén volt ez benne a végén. Megpróbáltam utánanézni, de csak mesterségesen \"sztereósított\" felvételeket találtam - igaz, nem sokat kutattam.
44   tarnhelm2 • előzmény43 2008-09-02 22:03:50
Nekem úgy rémlik, hogy Furtwänglerrel nem, csak Karajannal készültek ilyen felvételek.

Mik az infóid?
43   Sipi 2008-09-02 20:23:30
Most olvastam, hogy a 40-es évek elején Berlinben készültek kísérleti sztereo-felvételek, amiken Furtwängler vezényel. Tud ezekről valaki valamit?
42   tarnhelm2 2008-06-26 08:23:41
Végül is ez inkább ide való:

1605. tarnhelm2 Előzmény - 1604 Válasz erre 2008-06-26 08:22:10

Nincs. Haendeltől csak Concerto grosso (OP.6. N.5 ill. 10.)felvétele vn. Bachtól Máté Passióból több is (kevésbé szeretem őket), 3. és 5. Brandenburgi verseny, 3. szvit (az Air külön is).
Preklasszikából Gluck: Orfeusz és Euridiké (teljes, de nem a legjobb), viszont van Iphigenius és Alceste nyitány, és az utóbbi gyönyörű.
Kb ennyi.

1604. WiseGentleman Előzmény - 1601 Válasz erre 2008-06-26 01:25:38

Egy primitív, de szerintem idekívánkozó kérdés: Furtwänglernek van Messiás-felvétele?
41   tarnhelm2 • előzmény40 2008-02-23 12:03:19
Furtwänglerrel is van Figaro (németül), na az tényleg nem jó, szerintem sem.

Erich Kleiber Figaro-felvételét sokan tartják a mű legjobb lemezfelvételének, volt is erről szó nem olyan régen valamelyik másik topicban.
40   Popriscsin • előzmény39 2008-02-23 11:46:52
Siepinek van egy fantasztikus Figaroja is (lemez) Erich Kleiberrel,na az zeneileg is elképesztően jó.
39   tarnhelm2 • előzmény38 2008-02-23 11:38:13
Négy salzburgi felvétel létezik Furtwänglerrel.
1950. 07. 31. Gobbival a címszerepben; valamint 1953. 07. 27. és 1954. 08. 03. előadások felvétele Siepivel, illetve az említett film, ami szintén 1954-es csak Schwarzkopf helyett Lisa della Casa énekli Elvirát.

A zenekar szerintem mindegyiken kiváló - igaz, nem az a lightos, és nem sok köze van a historikus felvételekhez, de én ezt nem tekintem követelménynek. Furtwängler szenvedélyes drámának fogja fel a darabot, mint szinte mindent, amit vezényel. Szerintem a DG esetében ez a felfogás legitim. A báli jelenetet ennél hatásosabban én még nem hallottam vezényelni.

Gobbi szerintem is rossz. Ő mintha Scarpiát énekelne, úgy vicsorog - ezért az 1950-es felvételt nem szeretem. De Siepi remek. Sármos, határozott és persze kegyetlen, igazi drámai hős, aki romlottságában is vonzó tud lenni - főleg egy nyüszüge Don Ottavióhoz képest. :)
38   Popriscsin • előzmény36 2008-02-23 11:22:58
Én egy salzburgi felvételről beszélek.
37   Popriscsin • előzmény36 2008-02-23 11:20:43
Akkor biztos nem ugyanarról az előadásról beszélünk.
36   tarnhelm2 • előzmény35 2008-02-23 11:13:55
Fogalmazzunk úgy, Popriscsin, hogy ez a te véleményed. Szerintem pedig az egyik legjobb Don Giovanni, amit valaha hallottam.
(A Varázsfuvola vagy a g-moll szimfónia valóban nem az ő világa - szerintem sem, de a DG nagyon is az.)
35   Popriscsin • előzmény33 2008-02-23 09:33:41
Ez az előadás zeneileg (is) nagyon gyenge. Fogalmazzunk finoman: Mozart valószínüleg nem volt Furtwängler világa.
34   -zéta- • előzmény33 2008-02-23 09:05:30
Szinte ugyanez a produkció, viszont Elvirát a színpadon Lisa della Casa énekli. (jó csere!)
33   tarnhelm2 2008-02-23 09:00:46
Ma a Mezzo 20.30-tól közvetíti a Furtwängler vezényelte 1954-es Don Giovannit. Címszerepben Cesare Siepi.
32   tarnhelm2 • előzmény31 2008-01-18 14:50:07
Aptiti! Várjuk az anekdotát!
31   tarnhelm2 2008-01-18 14:49:30
Áthozat a Wagner topicból. (részlet)
952. Aptiti Előzmény - 947 Válasz erre 2008-01-18 08:23:24
Most már felettébb kíváncsivá tettél \"Mesterdalnokok\"terén.:)
Híres példaképem, André Kosztolányi kedvenc operája is ez volt.
Habár ő abban a szerencsés megtiszteltetésben részesülhetett, hogy 1937-ben élőben Furtwängler vezényletével láthatta.

Még hozzá teszem, hogy volt egy jó sztorija is az öreg Kosztó-nak ezzel kapcsolatban (Furtwängler és a US Steel)
30   tarnhelm2 • előzmény29 2007-11-17 12:45:00
Abban volt, de szétvégtam a tokot, mert alig jött ki belőle a lemez, és beletettem egy rendes műanyagba dobozba. A tokból lett a borító. :)
29   Heiner Lajos • előzmény28 2007-11-17 12:30:12
A Tiéd is papírtokban?
28   tarnhelm2 • előzmény26 2007-11-17 12:13:00
Az enyém az angol Furtwängler társaság tudomásom szerint egyetlen cd-kiadványa:


Brahms: 1. szimfónia, c-moll, Op. 68.
Wilhelm Furtwängler (dir.), Orquestra Sinfonica Venezuela. Caracas, AmfiteTeatro José Angel Lamas. 1954. 03. 19-21. [live]. in. Wilhelm Furtwängler Society UK (AAD, 1987) FURT 102

Van még rajta Tannhäuser-nyitány meg Don Juan. Rémes.
27   tarnhelm2 • előzmény25 2007-11-17 12:09:53
Melyik? :))

d-moll (20.) zongoraverseny, K 466
Bruno Walter (dir.), Bruno Walter (p), NBC Symphony Orchestra. (New York, 1939. 03. 11.) in. Bruno Walter Starportrait 2. Nota Blu (1993, AAD) 935116 3/4

d-moll (20.) zongoraverseny, K 466
Bruno Walter (dir.), Bruno Walter (p), Wiener Philharmoniker, Edinburgh Festival, 1947. (?) in. Wing (1995, AAD) WCD 50

De egyetértek: Walterhez sokkal jobban illik Mozart, mint Furtwänglerhez. (A Don Giovanni tekintetében azonban - veled szemben - a topic névadójára szavazok, bár minden elismerésem Walter két felvétele iránt is.)
26   Heiner Lajos • előzmény20 2007-11-17 12:06:58
Örülök, hogy a Venezuelaiakkal készített felvétel legalább két példányban van meg Mo-n...
25   Heiner Lajos • előzmény22 2007-11-17 12:05:33
A K. 466 számomra Walterrel a legkedvesebb.
24   tarnhelm2 • előzmény23 2007-11-16 17:02:01
Mert Gobbi vicsorogva énekli ezt a művet, és nem veszi észre, hogy a főszereplő Don Giovanni és nem Scarpia.
23   vichy • előzmény22 2007-11-16 15:14:03
Miért kerülendő a Gobbis?
22   tarnhelm2 • előzmény21 2007-11-16 15:08:28
Furtwängler hömpölygő, súlyos, drámai előadásmódja valóban nem egészen olyan, ahogy általában Mozartot hallani szeretjük - a Varázsfuvolájában például feltűnő a humor hiánya - ám van olyan Mozart-darab, ami ebben a felfogásban (is)roppant hatásos. Ilyen szerintem:

- Don Giovanni amiből 3 cd és 1 dvd (video) is létezik - ezek közül a Siepivel készültek (cd 1953, 1954), dvd (1954) nagyon jó, a Tito Gobbis (1950) kerülendő.

- Esz-dúr szimfónia (K 543) - 1944-bő a berlini filharmonikusokkal fenomenális

Tulajdonképpen nem rossz a d-moll zongoraveseny (K 466) Lefébure-rel 1954-ből, de azért van jobb. A két másik zongoraverseny (K 365, két zongorás Esz dúr) és a 22.Esz dur (K 482) felejthető, akárcsak a Szöktetés- és a Figaro-nyitány. A Kis Éji zenét már nem tudom, milyen vele, mert képtelen vagyok rávenni magam arra, hogy meghallgassam ezt a művet. :)
21   Sipi 2007-11-16 14:31:47
A Bartók hegedűverseny nekem is megvan, de még csak egyszer hallgattam meg és akkor még a művet sem ismertem. Nem igazán tetszett.

Azóta megismertem valamennyire a Hegedűversenyt, Yehudi Menuhin/Doráti/NPO felvételről, meg is szerettem, majd most újból meghallgatom a Furtwänglerest és akkor már konkrétabb véleményt tudok alkotni az előadásról.

Az ő stílusát valahogyan nem érzem igazán Mozarthoz illőnek, de be kell valljam, még nem ismerem egy Mozart-felvételét sem. (Így vagyok egyébként Ferencsik Mozart-előadásával is, arról pedig van néhány lemezem).
20   tarnhelm2 • előzmény19 2007-11-16 14:00:08
De van ám, több is. Én nem igazán szeretem vele többek között a következőket:

- Bach: Máté Passió (másfél előadás)
- Mozart: Varázsfuvola (két előadás)
- Mozart: Figaro házassága
- Mozart: g-moll szimfónia (sok előadás)
- Verdi: Otello
- Berlioz: Faust elkárhozása
- Bartók: Hegedűverseny

aztán vannak művek, amiket nem igen hallgatok meg, mert a szerző nem dob fel, pl:
- Pepping
- Blächer
- Heinz Schubert
- Höller
- Fortner

Továbbá nagy különbségek vannak bizonyos művek interpretációi között is, pl. a Venezuelai szimfonikusokkal készült Brahms 1. sem a kedvencem. :))
19   Sipi 2007-11-16 13:20:41
Van egyébként olyan előadása, ami valamiért nem tetszik itt valakinek?

Én tegnap meghallgattam az EMI Beethoven-összes szinfónia Furtwänglerrel csomagból a 6. szimfóniát és az első tételt elég álmosítónak találtam. Egy kis frissesség nem ártott volna bele. Persze ez stúdiófelvétel, nem élő. Viszont a vihar-tétel nagyot robbant, ekkor megjavult az előadás egészéről a véleményem.
18   Sipi • előzmény16 2007-11-11 20:42:58
Szerintem is nagyon jó. Egyébként a másodikon van. Mindenkinek ajánlott, de különösen annak, aki eddig csak az öreg Celibidache-t ismerte.
17   sphynx • előzmény14 2007-11-11 18:50:44
Akkor mondtam, hogy Celibidache nekem annyi.

Vagyis Furtwängler felvétele az elfogultság okán nem nevezhető reprezentatívnak.
16   tarnhelm2 • előzmény15 2007-11-11 17:53:16
Az Art of Conducting dvd-n rajta van, hirtelen nem tudom, hogy az 1. vagy a 2. részben, talán inkább a másodikban. Szenzációs. Celibidache még nem kövér és nem lassú :) A Berlini Filharmonikusok lényegében a szabad ég alatt ülnek, mert a Philharmonienak már nincs meg a teteje. A háború vége után vették fel nem sokkal, Furtwängler el volt tiltva, még Karajan is, a fiatal Celibidache vezette a zenekart. Remek előadás.
15   Ködlámpa • előzmény14 2007-11-11 17:44:10
Nem. :-(
14   tarnhelm2 • előzmény13 2007-11-11 17:42:34
És azt a filmfelvételt ismered, amelyen Celibidache a lebombázott Philharmonie épületében az Egmont nyitányt vezényli?
13   Ködlámpa • előzmény12 2007-11-11 17:39:29
Elnézést, elfogott a harci düh, már láttam Berlint a lelki szemeim előtt.

Vologya
12   tarnhelm2 • előzmény11 2007-11-11 17:30:26
Igen nagy kár, hogy Ködlámpa begorombult a végére, mert szerintem kobzos55 Furtwänglerrel kapcsolatban sokakat foglalkozató kérdést feszeget, Ködlámpa pedig lényeges dolgokat ír a felvételről.
Ez a Pastorale egészen sajátos előadás - és talán nem belemagyarázás, hogy az egyedisége valóban összefügg a felvétel idejével. Furtwänglernek 7 felvétele maradt fenn Beethoven 6. szimfóniájából, de egy sincs köztük, amely ennyire ideges viharjelenetet őriz és, amelynek az 5. tételében nincs nyoma a kiderülő ég nyomán fakadó \"hálás érzéseknek\". (A legközelebb ehhez a felfogáshoz az 1947. május 25-i koncertfelvtel áll, hogy miért, az más kérdés). Ez egy mélyen pesszimista Pastorale. Érdekes, mert nem sokkal korábban stúdióban is lemezre vette a darabot, és az még sokkal optimistább hangulatban végződik:

6. szimfónia, F-dur, Op. 68., \"Pastorale\"
Wilhelm Furtwängler (dir.), Wiener Philharmoniker. Wien, Musikvereinssaal, 1943. 12. 22-23. in. Preiser Records (1994., AAD) CD 90199
11   tarnhelm2 2007-11-11 17:14:35
Áthozatal a \"Milyen zenét hallgatsz most?\" topcból


13162. kobzos55 Válasz erre 2007-11-11 12:12:17

Beethoven: VI. szimfónia, \"Pastorale\"
Berliner Philharmoniker, W. Furtwaengler
Berlin, 1944. március 19.

Hallgatom a zenét - és közben nézem a dátumot: 1944. március 19.
Magyarország német megszállásának a napja.
A németek már rég túl vannak a sztálingrádi és a kurszki vereségen, feladták Kijevet, tejes vereséget szenvedtek Afrikában, Olaszország hivatalosan kapitulált...
De a hábotú még javában dúl. Németországban egyre nagyobb a nyomor, az amerikai légierő időnként német területeket bombáz, mind fiatalabb gyerekeket hívnak be karonának...
De a filharmonikusok ülnek - és csodálatosan szépen játsszák Beethoven legbékésebb szimfóniáját...
Mi ez? A zene hatalma, csodálatos vigasztaló ereje? Vagy a zenészek prostitúciója? Netán mindkettő egyszerre?

13164. Ködlámpa Előzmény - 13162 Válasz erre 2007-11-11 13:42:15

Furtwängler háborús felvételeiben minden, benne van.
Ez a Beethoven 6. például a zenében eredetileg jelen lévő leheletfinom érzések, harmónia és csendes állandóság - a „pastorale” - helyett, bizonytalan, döcögve bukdácsolós, zavarodott (nem zavaros!) mint, amikor fájós torokkal énekel, törött lábbal táncol az ember, de táncol, mert az a dolga.
A németek már túl voltak Sztálingrágon és azon, hogy a Kurszki ívben sokadszor is visszaverték őket az oroszok. Tudták, hogy vége. De mindenki tette a dolgát, mert ilyenek, és mert nem nagyon tudták, mi mást is lehetne.
És ez az egész benne van ebben a felvételben.
Ahogy az 1944 december 20-i Eroica felvétel gyászindulójában beleborzong az ember, ahogy végveszélyt kiáltanak a trombiták (bár Beethoven nem annak írta).

A zenészek pedig nem prostituáltak, hanem JÁTSZANAK, MERT AZ A HIVATÁSUK.
Ők nem mentek a frontra. Nem öltek, nem fagytak halálra. Aztán nem védték a népüket és a házukat, hazájukat az oroszoktól.
„Csak” zenészek voltak.
Hát így tették a dolgukat, amíg tehették. És közben nagyszerű dokumentumát hagyták a már megtört, a végre váró, de még mindig küzdő német nép életérzésének, amit máshonnan az életben nem ismerhetnénk meg.

Te pedig, üres elmélkedés (és prostitúcióról való filozofálás) helyett, hallgass zenét a meleg szobában, és próbáld meg becsülni, amit nem értesz.
10   tarnhelm2 • előzmény4 2007-09-08 17:27:40
Sesto! Il barbiere di Siviglia nyitányát (A sevillai borbély overture-t) már át se költöztetted? :((
9   Semmelweis • előzmény4 2007-09-07 20:15:44
esetleg:

Rossini: The Thieving Magpie (overtüre)
8   Sesto • előzmény7 2007-09-07 20:13:55
...ja,...te már csak tudod,..no comment!
7   Semmelweis • előzmény6 2007-09-07 20:13:22
Ebből nem dumálod ki magad... :-))))
6   Sesto • előzmény5 2007-09-07 20:11:56
...kérd azon számon, aki feltette,...ha vmi. nem tetszik!-én csak átraktam ide...
5   Semmelweis • előzmény4 2007-09-07 20:07:29
Rossini: A tolvaj szarka (overture)

(nem beszél magyar, csak egy kicsit)
4   Sesto 2007-09-07 18:21:55
12319. tarnhelm2 Válasz erre 2007-09-07 12:47:06
Sestónak ajánlva :))))


Rossini: La Gazza Ladra (nyitány)

Wilhelm Furtwängler (dir.)
Berliner Philharmoniker. Berlin, 1935. in. Koch Legacy: Furtwängler, The Early Recordings 1926-37 (1991) 3-7059-2
3   Sesto • előzmény1 2007-08-18 20:45:20
...igérem, ha vmi Furtwängleres-témában felbukkan, akkor takaritok!!! kisdobos becsszó!!! ;-)
2   Sesto • előzmény1 2007-08-18 20:44:11
....most jól ki akarsz cseszni velem, ugye??? Furtwängler bosszúja Lenny-n és azokon, akik öt is szeretik???!...
1   tarnhelm2 • előzmény0 2007-08-18 20:42:22
Sesto, te nemcsak a legnagyobb pakoló vagy, de a legnagyobb topic-gyártó is! :))
Viszont most az lenne a feladatod, hogy az összes többi topicból ide átpakold a Furtwänglerre vonatkozó információkat. :)
Végzel ezzel reggelig?
0   Sesto 2007-08-18 20:39:12
354. tarnhelm2 Előzmény - 352 Válasz erre 2007-08-18 20:10:29
Nem teljesen off, amit írtam! Ott az 1. szimfónia, ami válasz Lenny-re! :) De mivel Furtwänglerrel nincs 2. szimfónia, inkább Thielemannal tromfoltam Lennyt.

Külön Fu-topicra nincs szükség! Ő olyan, hogy bármelyik topicban jolly joker! ;-)))

353. kobzos55 Előzmény - 351 Válasz erre 2007-08-18 20:08:05
Erre gondoltam - a Berliniekkel!

352. Sesto Előzmény - 351 Válasz erre 2007-08-18 20:06:49
...de ez nem Furtwängler-topic!... ;-)))) /csináljak Neked egyet?/

Lenny-röl már egy szót se???-akár szidhatod is,...hiszen ez a \"Lenny-homokozó\" lenne!... ;-)

351. tarnhelm2 Előzmény - 350 Válasz erre 2007-08-18 20:04:39
Furtwänglerrel az alábbi Schumann szimfónia-felvételek maradtak fenn:

1. B-dur, szimfónia. Op. 38.
Wilhelm Furtwängler, Wiener Philharmoniker. München, 1951. 10. 29. [live]. in. Arlecchino: Wilhelm Furtwängler Volume 3. (AAD, 2 cd) ARL 151-152

4. d-moll szimfónia. Op. 120
Wilhelm Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. Berlin, 1953. 05. 14. in. Arlecchino: Wilhelm Furtwängler Volume 3. (AAD, 2 cd) ARL 151-152
+ Deutsche Grammophon (Japan) (1996, ADD) POCG 9821

4. d-moll szimfónia. Op. 120
Wilhelm Furtwängler (dir.), Orchestre du Festival de Lucerne. Lucerne, Kunsthaus, 1953. 08. 26. [live]. in. Société Wilhelm Furtwängler: Furtwängler a Lucerne (1996, ADD) SWF 961-962

Ezek közül az 1953-as berlini stúdió kiemelkedik. Szebb előadást még nem hallottam a 4.-ből. (Pedig Thielemann se rossz!)

350. kobzos55 Előzmény - 348 Válasz erre 2007-08-18 19:44:19
És - nem csak azért, hogy a fórum-címzett kedvében járjak - van ám egy ragyogó Schumann IV. Furtwaenglerrel! Tovább off-olva: élőben a legjobb IV-et L. Gardellivel hallottam!
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1692 • Giuseppe Tartini, zeneszerző († 1770)
1889 • Adrian Boult, karmester († 1983)
1921 • Franco Corelli, énekes († 2003)
1929 • Walter Berry, énekes († 2000)
elhunyt:
1848 • Gaetano Donizetti, zeneszerző (sz. 1797)
1858 • Anton Diabelli, zeneműkiadó, zeneszerző (sz. 1781)