vissza a cimoldalra
2018-11-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61317)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4097)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2623)
Élő közvetítések (7521)
Kurtág György Szeretete (53)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1159)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (784)
Operett, mint színpadi műfaj (3764)
Kimernya? (2839)
Franz Schmidt (3225)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1530)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2995)
Balett-, és Táncművészet (5577)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Nagy koncertek emlékezete (35)
A nap képe (2107)
Lisztről emelkedetten (932)
Pantheon (2280)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Astrid Varnay-Hochdramatischer Sopran (Sesto, 2007-05-10 15:26:46)

     
82   Búbánat • előzmény81 2018-04-26 11:52:13

Így változnak az idők... a fogadalmak...

81   IVA • előzmény80 2018-04-26 03:19:46

2018 májusában pedig fogja énekelni Turandotot (Szabóki Tünde).

80   Búbánat 2018-04-25 21:29:32

Szabóki Tündével portré-interjút készített az Új Ember (2013. május 13-18.), ami a hetilap Mértékadó című magazin Kulturális rovatában két teljes oldalon át olvasható, színes illusztrációkat is tartalmaz az énekművészről.

 („Rózsákkal teleszórt úton" – találkozás Szabóki Tündével)

Szerző: Pallós Tamás

– Mint mondja, Wagner és Richard Strauss áll igazán közel Önhöz. Ezen a téren bizonyára életre szóló útmutatást adott a legendás Astrid Varnay, akivel közeli, mondhatni baráti viszonyba is került…

– Münchenben tanultam nála, egy nyári kurzuson, ahova felvételizni kellett. Ezerötszázból negyven embert vettek fel, akik aztán egy hónapon át ingyen tanulhattak olyan világnagyságoknál, mint Renate Holm, Inge Borkh, Kurt Moll vagy Astrid Varnay. Én eleve Varnayhoz szerettem volna kerülni, és végül két nyarat tölthettem vele. Amikor elkezdődött a kurzus, az instrukciói alapján az első órán kiderült, hogy emlékezett rám a felvételiről. Kezdettől úgy éreztem, mintha régóta ismertük volna egymást. Csodálatos ember, művész és nagyszerű hangképzőtanár volt. Sieglindét tanultam nála. Egyszer hazaküldött, és elolvastatta velem az egész Ringet, mert nem tudtam egy mondat pontos értelmét. Nagyon szeretett, sajnálta, hogy nem korábban kerültem hozzá.

– Varnay utalt magyar származására, miután kiderült, hogy Ön honnan érkezett?

– Azt hiszem, vagy hat nyelven beszélt, de magyarul nem tanult meg. Említette, hogy a második keresztneve: Ibolyka! „Tudod – mondta –, amikor hallom a magyart, nem értem, de olyan mintha benne lenne az álmomban.” Felelevenítette emlékezetes budapesti vendégszerepléseit is. Amikor találkoztunk, már visszavonult a színpadtól. Műtötték a térdét, járni ugyan tudott, de a biztonság kedvéért két mankóra támaszkodott. Egy alkalommal, amikor énekeltem nála, egyszer csak megrázta magát, felállt és bekapcsolódott… Elmondhatom magamról, hogy az Ortrud–Elsa-duettet – igaz, csak egy szobában – elénekelhettem Astrid Varnayval! Három szerepre mondta, hogy „nem szabad”: Abigél, Senta és a Turandot. Ezt igyekszem betartani.

79   Búbánat • előzmény74 2018-04-25 21:15:30
  • Film Színház Muzsika, 1967. május 5.

IZOLDA: ASTRID VARNAY

Ünnepi este volt ez az Operaházban. Ünneppé napjaink opera- játszásának egyik kivételesen nagy művésze avatta: Astrid Varnay vendégszereplésének első estjén Izolda szerepében mutatkozott be a magyar közönségnek. Késői bemutatkozás volt, egy hosszú, beteljesedett művészpálya delelőjén, de nem megkésett. Egyike azoknak a pillanatoknak, melyek megmaradnak az emlékezetben, felmutatva egy kivételes egyéniség sugárzó tehetségét. Astrid Varnay ma Birgit Nilsson mellett kétségkívül napjaink legnagyobb Izoldája. Azzá teszi ének és játék, zenei és színészi alakítás tökéletes egysége, izzó, szuggesztív ereje.

Astrid Vamay hangja a Wagner-heroinák ideális megformálására szabott drámai hang: nagy volumen, átütő erejű magasság, nagyszerű teherbíróképesség, ezernyi színárnyalat, s a tökéletes technika teszi azzá, az erővel való gazdálkodás mesteri tudománya. Astrid Varnay az elmúlt évek legnagyobb Wagner-dirigenseitől tanulta meg azt az előadói stílust, mely Wagner óta töretlenül öröklődik napjainkig. Tudja, hogy minden akcentusnak, egy-egy zenei gondolat elindításának mekkora jelentősége van ebben a zenei, drámai stílusban; érzi és tudja a wagneri deklamáció minden kifejezési árnyalatát, gesztusát. S ahogyan zenei szerepformálását a legkiválóbbak alakították az évek során, játékkultúrája is a legjelentősebb rendező-egyéniségek jótékony hatása alatt bontakozhatott ki, nem utolsósorban Wieland Wagner irányításával a bayreuthi Ünnepi Játékokon. Ez magyarázza, hogy a színpadi játék a zenei gesztus kifejezője Varnay alakításában: minden mozdulata a megkomponált műből, a zenétől kapja értelmét, s nem külsőséget, járulékos elem csupán.
Varnay amellett rendelkezik az egyéniség, a légkörteremtés varázsával, mely hangsúlyossá tesz minden mozdulatot, s megteremti azt a színpadi atmoszférát, mely a nagy alakítás csalhatatlan ismertetőjegye. Ahogyan az első felvonásban Trisztán nevének említésére megrezzent, mintha áramütés teremtett volna egy pillanat alatt közönség és színpad között szoros kapcsolatot. Legtöretlenebbnek ebben a felvonásban bizonyult, s az utolsó felvonás csodálatos lezárásában, Izolda szerelmi halálában, ebben a megdicsőítő elmúlásban.
Magyar partnerei, Joviczky József, Szőnyi Olga, Jámbor László és a vezénylő Lukács Miklós a tőlük megszokott színvonalon voltak részesei az ünnepi alkalomnak.

//Fábián Imre

 

78   telramund 2018-04-25 19:49:58

Sajnos" Telramund" akkor  még nem volt ott,hogy segítsen.Egy nagy operabarát hölgy viszont igen.Egyébként mindenki békében hazament pedig 5x emelt helyárak voltak.Jámbor László micsoda bariton volt és milyen  jó Telramund Delly Rózsival Ortrudként.

Csodás Igor herceg, Scarpia,Renato,Luna ,Tell Vilmos,Amonasro,Tonio,Alfio stb,stb. El van felejtve sajnos.Így múlik a világ dícsősége.

Egy időben az Operaház a világ legjobb hangjaival rendelkezett.Nem volt gond egy Álarcosbál.!Anno még volt kikért lelkesedni.

77   -zéta- • előzmény76 2018-04-25 16:07:30

Szerintem Jámbor László is hazament...;-)

76   Edmond Dantes • előzmény75 2018-04-25 15:19:26

És mit tett ekkor Telramund? ;-)

75   telramund 2018-04-25 15:04:53

Pesti vendégjátékán a Lohengrin II felvonása  alatt kiment a villany az Erkelben:A közönség szépen kibotorkált és hazament.Ilyen is volt hajdanán és senkit nem átkoztak ki miatta,

74   Búbánat 2018-04-25 11:14:28

​​​​​​Ma 100 éve született Astrid Varnay  

(1918. április 25. - 2006 szeptember 4.)

  • Film Színház Muzsika, 1967. május 5.

ASTRID VARNAY

Budapesti találkozás a nagy Wagnerénekesnővel
 

Bizony, évtizedeknek kellett eltelniük, míg a távoli, legendáshírű Wagner-énekesnőből a budapesti operaközönség számára is elérhető hús-vér valóság lett. Dicshimnuszokat írtak róla szerte a világban, s hébe-hóba célozgattak arra is, hogy magyar származású. Igaz? Nem igaz?
S most ideérkezésének első órájában már otthonos derűvel tekintgeti az utcát, a hotelt, az embereket. Kíváncsi rá, hová jött. Valamiféle halvány emlék dereng benne, de maga se tudja bizonyosan, hogy járt már itt négy-öt éves korában. Szülei alighanem elhozták ide látogatóba, a rokonokhoz, Mert mindketten magyarok voltak. Anyja: Maria Jávor, az egykori neves koloratúra énekesnő, s apja, az operarendező. Őmaga Stockholmban született, s káprázatos karrierje Amerikában indult el.
Hogyan is?

— 1941-ben a New York-i Metropolitan szerződtetett. Az Opera vezetőségének az volt az elképzelése, hogy előbb-utóbb utánpótlást nevelnek belőlem az olasz drámai szoprán szerepekre. Még egyetlenegyszer sem léptem fel, amikor Lotte Lehmann néhány órával az előadás előtt megbetegedett, s én egy röpke szobapróba után Sieglinde szerepében beugrottam helyette. Hat nap múlva ugyanez történt a Walkür Brünhildájával, akkor Helen Träubel mondta le az előadást.

Egy csapásra lett a Metropolitan sztárja. S hamarosan egyik meghívás a másikat követte. Igaz-e az, hogy ő, akit ma az Ortrudok Ortrudjának ismernek el, a legjelentősebbnek ebben a szerepben, azelőtt Elzát énekelte a Lohengrinben?
— Vagy tizenöt évig felváltva énekeltem: hol Elzát, hol Ortrudot. Olykor csak két-három nap választott el az egyiktől, a másikig. A Tannhäuserben is két szerepet énekeltem: Erzsébetet és Vénuszt. Aztán később súlyosabb lett a hangom is, a testalkatom is: ezért végül is a sötétebb hangszínű Ortrudnál meg Vénusznál kötöttem ki. Igaz, eleinte csak Európában ...

— Miért?
— Mert Európában mindig líraibban formálják Elzát, Erzsébetet, Desdemonát, Aidát, s sorolhatnám még a többit is, mint Amerikában. Ott drámaibb az elképzelés.
 

Úgy tudjuk, régebben jó néhány nagy olasz operaszerepet énekelt. Újabban ezek mind ritkábban szerepelnek repertoárjában.
— Sokféle lehetőség között kellett választanom. De aztán rájöttem arra. hogy ma az énekesnek specializálnia kell magát. Többet kívánnak tőlünk, mint valaha, ennél fogva el kell döntenünk melyik irányba fejlesszük magunkat. Én ma már jóformán Wagnerre és Richard Straussra szorítkozom.

— S a modern zene?
— Most készülök Orff Oedípusára. Dalestjeim műsorán Hindemith is szerepel. A magam számára a legfőbb kritérium az énekelhetőség. A modern
hangzásokat inkább a szimfonikus zenében szeretem.

Ebben a szezonban csak Európában szerepelt, egyébként járja a világot.
— Mindenütt vendég vagyok, állandó szerződést sehol se vállaltam. Tudom, ez nagy kockázattal jár, mert például egy betegség tetemes anyagi és erkölcsi kárt okozhat nekem. Mégis inkább ehhez az életformához ragaszkodom, már csak azért is, mert kialakult szerepkörömet így jobban tudom érvényesíteni.

Két otthona van: az egyik Münchenben, a másik New Yorkban. Hogy hol énekel legszívesebben? Sorolgatja: a müncheni opera, a milánói Scala, a Covent Garden... S a Metropolitan?
— A régit szerettem. Ott nőttem föl. Fáj a szívem érte, múzeumnak kellett volna megőrizni. Az újtól félek, még nem ismerem. Túlságosan nagyméretű, alighanem elvesztette régi intimitását. Majd meglátom.

Tizenhat év óta nyaranta Bayreuthban énekel. Wieland Wagner minden nagy szerepet először vele énekeltetett.
— A kezdettől fogva azonosítottam magamat Wieland Wagner elképzeléseivel. Az ő koncepciója nem csupán a díszletek és a kosztümök merész újításában mutatkozott meg, hanem abban, hogy ledöntötte a hatalmas válaszfalat a színpad és nézőtér     között, a közönséget beavatta a színpadi és zenei cselekmény rejtelmeibe. Nem arról van szó, hogy a régi színpadi megvalósításokat erőnek-erejével elvessük, de végül is minden nemzedéknek joga van hozzá, hogy kifejezési eszközeit a maga módján keresse meg, a maga hangján szólaljon meg. Wieland Wagner halála nagy veszteség, nem is tudom, miképpen folytatjuk, amit elkezdett, de hát az élet és a színpad törvényszerűsége az, hogy egyszer majd az ö alkotása is elavul. Hogy mikor? Talán tíz vagy húsz év múlva. Ki tudja? De felejthetetlen érdeme marad, hogy mindig a Wagner operák tartalmi mondanivalóját, gondolatiságát erősítette és hangsúlyozta.

Érkezése napján, budapesti fellépése előtt beszélgetünk. Vajon a bayreuthi kosztümökben látjuk-e nálunk is?
— Három különféle Izolda- és két Ortrud-kosztümöm volt Bayreuthban. Budapestre mást, vadonatújat és a legszebbet hoztam.

— Izgatott-e általában előadás előtt?
— Inkább óvatos vagyok. Az elkerülhetetlen lámpaláz nem egyenlő a hisztériával.

Folytonosan új meg új operákkal, új meg új karmesterekkel ismerkedik. Nehéz élet ez? Vagy inkább örömteljes?
— Nehéz. Higgye el, hogy nagyon bonyolult. Az öröm csak a jól sikerült alakítás után csillan föl.


Astrid Varnayról nemegyszer írták, hogy Kirsten Flagstad utódja. Eleinte együtt is lépett föl vele. Volt úgy, hogy a Walkürben Flagstad énekelte Brünhildát, Varnay a Sieglindet. Egyébként felváltva énekelte és énekli mind a két szerepet ebben az operában is.

Mi a véleménye a mai fiatal énekesekről ?
— Túlságosan sokfelé ágazódik az ambíciójuk. S túlságosan gyors karriert csinálnak. Véleményem szerint, egy-egy szerep előkészületéhez legalább hat hónap szükséges. Ma ezt már egy hónapra is redukálják. Főként Amerikában, ahol türelmetlenebb, nyugtalanabb az élet, mint Európában.

— Tudja-e, hogy Budapesten, milyen felfokozott érdeklődéssel várja a közönség?
— Ennek örülök is, meg nem is. Félek tőle. De remélem, nem csalódnak bennem.

Nem, ez a szerénység, igazán nem külső máz. Őszintén, belülről fakad, mint minden megnyilatkozása. A művészetben is, a magánéletben is.

Gárh Marianne

73   Sesto 2009-03-09 09:27:52
P. Mascagni, "Cavalleria rusticana"


* ASTRID VARNAY
* HANS HOPF
* James Pease
* Hann Scholl
* Hanne Münch

Chor und Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks - W. Sawallisch


(Bayerischer Rundfunk 1954)
72   Sesto 2009-01-19 11:40:15
R. Wagner, "Tristan und Isolde" (részletek)


* ASTRID VARNAY - sopran
* WOLFGANG WINDGASSEN - tenor
* HERTHA TÖPPER - alt

R. Wagner, "Wesendonck Lieder"

* ASTRID VARNAY - sopran

Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks/Bamberger Symphoniker - Hermann Weigert/Ferdinand Leitner/Leopold Ludwig


(Deutsche Grammophon)
71   Sesto 2008-08-27 14:37:54
Astrid Varnay sings Wagner, Verdi & Halevy...

* Der fliegende Holländer
* Tannhäuser
* Lohengrin
* Die Walküre
* Simon Boccanegra
* Il Trovatore
* Macbeth
* Don Carlo (Eboli!)
* La Juive

etc.

(live 1951/1954)
70   Sesto • előzmény69 2008-08-24 14:27:22
...valóban! :-)
69   Pancoletti • előzmény68 2008-08-24 14:24:04
szép!
68   Sesto 2008-08-24 14:23:41
R. Strauss, \"Salome\"

* A. VARNAY
* M. KLOSE
* J. Patzak
* H. HOPF
* H. Braun
* H. TÖPPER

Orchester des Bayerischen Rundfunks - H. Weigert

(1953.06.21.-25.)
67   Sesto 2008-05-21 15:45:20
Astrid Varnay - Recital Vol.2.

-részletek:

* L. v. Beethoven: Fidelio
* R. Wagner: Lohengrin, Tannhäuser, Die Walküre, Tristan und Isolde
* R. Strauss: Elektra, Der Rosenkavalier

(Myto 1998)
66   parampampoli 2008-04-25 10:29:35
Ma 13 órakor a Bayern Klassik Rádióadón (http://www.br-online.de/bayern4klassik/index.xml)kétórás válogatás lesz Astrid Varnay gyöngyszemeiből, de tényleg elképesztően jó műsorral. AKI TEHETI HALLGASSA MEG, ADSL INTERNETTEL EGYENESBEN!!
65   WiseGentleman 2008-04-25 09:32:32
Ha már Elsa, számomra Gundula Janowitz is \"nagyon ott van\". (A kedvéért még Gwyneth Jones-t is hajlandó vagyok elviselni a Kubelik-féle felvételen.)
64   Sesto 2008-04-25 08:50:48
...ma van Astrid Varnay születésnapja,...keresek vmi. jó \"kis\" zenét vele,... :-)
63   Cilike 2007-12-01 20:42:08
Úgy értettem, hogy akkor már öreg volt, de MÉG nem semmi- szóval tudtam ám, hogy előbb volt Salome...Csak kicsit már kövér volt, de a hangja eszméletlen.
62   Sesto • előzmény61 2007-12-01 19:04:18
\"A Götz Friedrich-féle Salomén Herodiást énekelte, még akkor sem volt semmi a nő.\" - elnézést, de egy apró korrekció: az emlitett Salome-filmben nem \"még\", hanem \"már\" Herodias-t énekelt, hiszen amikor a felvétel (\"viszonylag késön\") készült, akkor Varnay már nem a súlyos drámai szoprán-fachban, hanem a karakterfachban (=Klytämnestra, Herodias, Mamma Lucia etc.) jeleskedett.

Ha már Silja,...a másik Lohengrin-felvételemen ö Elsa és \"természetesen\" Varnay Ortrud - a \"Münster-Szene\" szenzációs velük, igaz Steber ezen a másik felvételen egy picit erösebb, mint a \"Kindertrompete\"=Silja!
61   Cilike 2007-12-01 18:49:39
A Götz Friedrich-féle Salomén Herodiást énekelte, még akkor sem volt semmi a nő. Különben -offolok- nemrég szereztem meg a Catherine Malfitano- Bryn Terfeles Salomét, amin Anja Silja Herodiás, hú, az nem semmi. Az egész előadás.
60   Sesto • előzmény59 2007-12-01 17:23:58
...annak ellenére, hogy live-felvétel mégis elvezhetö a hangminöség=\"hab a tortán\"! :-)

PS.: ....az eddig hallottak alapján Steber a legnagyobb (=hiszen Varnay és Windgassen zsenialitását felesleges ragozni!) felfedezés - mivel Steber-t hallottam már ragyogónak(=pl. Mozart és Strauss-szerepekben) míg Butterfly-ként nem találtam olyan kiemelkedönek,...
59   tukán • előzmény58 2007-12-01 17:17:58
Még olvasva is izgalmat okoz, hát ha még meghallgatnám! :-)
58   Sesto • előzmény57 2007-12-01 17:15:54
...háááát EZ valóban nagyon jó döntés volt, hogy megvették a felvétel kiadásának jogát: hiszen korábban TELDEC kiadásban bizony eléggé borsos áron kinálták,...
57   tukán • előzmény56 2007-12-01 17:08:27
A NAXOS is tudja, hogy mit kell kiadni!
56   Sesto 2007-12-01 16:49:09
R. Wagner, \"Lohengrin\"

* Lohengrin: W. Windgassen
* Elsa von Brabant: E. Steber
* Friedrich von Telramund: H. Uhde
* Ortrud: A. Varnay
* Heinrich der Vogler: J. Greindl

etc.

Bayreuth Festival Chorus - Bayreuth Festival Orchestra - J. Keilberth

live - 1953. aug.

(Naxos)
55   tarnhelm2 • előzmény50 2007-05-13 22:44:33
Hát igen, ez az újságcikk verte ki a biztosítékot Furtwänglernél....
54   tukán • előzmény53 2007-05-13 22:34:38
Például.
Vagy AZNAVOURjan....
53   Sesto • előzmény52 2007-05-13 21:54:03
pl. Gaszpar-JAN unokaöccse? ;-)))))))
52   tukán • előzmény49 2007-05-13 21:48:02
Nem örmény beütés? a
A név végi -jan-ból gondolva?
51   WiseGentleman • előzmény50 2007-05-13 20:22:11
The Miracle Sphynx!

:)
50   sphynx 2007-05-13 20:09:04
Das Wunder Karajan
49   WiseGentleman • előzmény47 2007-05-13 19:53:35
Karajan egyébként - tudtommal - makedoromán eredetű volt.

Ami a szovjetunióbeli népi németeket illeti, a nagy orosz basszista, Ivan Petrov (Borisz Godunov, Igor herceg és egyebek) eredetileg Johann Krause volt, de ugyebár egy ilyen név nem lehetett életbiztosítás Sztálin alatt...
48   Sesto 2007-05-13 18:50:10
...nyilván a Wikipedia nem \"mérvadó\", Varnay esetében is csak kiegészitésként emlitettem, a \"szokásos\" operás honlapok + memoár-kötetehez esetleg...
47   tarnhelm2 • előzmény45 2007-05-13 18:31:04
És az milyen volt, amikor Szvjatoszlav Richternek, aki első találkozásukkor szerényen megjegyezte, hogy ő is német volna, Karajan felhúzta az orrát, és így felelt: akkor én kínai vagyok! ??? (Ráadásul - bár ezt a kis K-nak nem kellett tudnia - Richter apját mint volgai németet Sztálin kivégeztette.)
46   WiseGentleman 2007-05-13 18:05:28
Az angol nyelvű Wikipedia tartalmazza az Ibolyka nevet is, s a meghatározás: \"operatic soprano of Hungarian heritage and Swedish birth who did most of her work in the United States and Germany\".

Hozzáteszem, a Wikipedia tényleg \"with a grain of salt\" kezelendő, mivel nincs kizárva, hogy adott esetben (vandalizmus, egyebek) őrületes marhaságokat is tartalmazhat...
45   WiseGentleman • előzmény43 2007-05-13 17:55:14
Igen, ha jól tudom Bécsben (vagy Salzburgban???) történt, hogy operavezényléskor a karmesteri dobogót megemeltette, hogy jobban \"kilátsszon\" a zenekari árokból.
44   tarnhelm2 • előzmény42 2007-05-13 13:19:03
Köszönöm az információt. Jellemző módon nem tudtam, h az édesanyja magyar énekesnő volt, azt hittem ő lehetett svéd, mert arra azért nem gondoltam, hogy az apja egy Varnay nevű svéd fickó. :-)

Az is jellemző, hogy egy - egyébként kiváló - francia nyelvű könyvemben ezt írják róla: \"Americaine, d\'origine scandinave.\"

A wikipédiában azért sok tévedés lehet, mivel azt \"mi szerkesztjük\". Bár zseniális kezdeményezés.
43   tarnhelm2 • előzmény39 2007-05-13 13:10:31
:-)) Látatlanban sejtettem, hogy csak Karajanon csattanhat az ostor! Ő valóban rémesen nagyképű volt, és sok esetben igen pojáca (gondolok itt az általa megrendezett televíziós felvételekre, meg az olyan trükkökre, hogy a IX. szonfónia karácsonyi közvetítésein végig becsukott szemmel vezényelt, és csak az emberi hang megjelenésekor nyitotta kis a szemét - amit persze a kamera \"szájbarágósan\" követett) - és sok mindent nem szeretek vele, de vannak felvételei, ami előtt leveszem a kalapom.
42   Sesto • előzmény37 2007-05-13 08:39:57
Kedves \"Tarnhelm2\" igaz a Nilsson-topicban irtad: \"(Sőt, ugye, Varnay is félig svéd volt).\"-ez csak olyan szinten fedi a valóságot, hogy valóban Svédországban (=Nilsson-nal egy évben: 1918) született, de magyar szülök gyermekeként (=Ibolyka Astrid Maria Varnay a teljes neve) Édesanyja Maria Jávor-Várnay (koloratúrszoprán) és édesapja Alexander (Sándor) Várnay (höstenor és késöb operarendezö) voltak.
Származását az operissimo igy definiálta: \"Soprano americano nato in Svezia, di origine austriaca e ungherese.\"
/Azt hiszem ideje lesz -újra- elövenni memoárját \"Hab mir´s gelobt\" cimmel és utána lapozni, hogy ö tk. hogyan írt származásáról, szüleiröl./

Még egy tipp: http://de.wikipedia.org/wiki/Astrid_Varnay
41   Sesto • előzmény37 2007-05-13 08:25:10
\"etc.\"-mint pl. az emlitett Clotilde a Norma-ból, ami -nem tudom, miért- de erröl a listáról mégis hiányzik(?)-ki tudja, hány ilyen kisebb/nagyobb szerepet énekelt még, ami vmiért kimaradt a regiszterböl???!...
40   WiseGentleman • előzmény37 2007-05-13 03:15:14
Szerintem Stemméről csak egyre bővülő lista lehet, legalábbis kívánjuk neki szeretettel :).
39   WiseGentleman • előzmény27 2007-05-13 03:14:26
Böhm, Knappertsbusch és Karajan együtt vannak és arról vitáznak, hogy melyikük a legnagyobb karmester, Knappertsbusch azt mondja: \"Csak én lehetek, mert rólam írják a legjobbakat a kritikák\", Böhm erre úgy riposztozik, hogy \"Nekem álmomban mondta Isten, hogy én vagyok a legnagyobb\". Erre Karajan odafordul szórakozottan: \"Mi van? Mit mondtam én?\"

:)
38   WiseGentleman • előzmény35 2007-05-13 03:11:39
Boriszból a dajkát vajon hol énekelte? Ja, és a FroSch Färberinje teljesen kimaradt neki?
37   tarnhelm2 • előzmény35 2007-05-13 00:13:27
A nagy Wagner szerepek közül Éva, Vénusz és Erzsébet nincs nekem, a többi igen. A lista egyébként - leszámítva a Verdiket - nem különösebben váratlan. Bár, hogy az etc mit fed? Ott lehetnek még nagy meglepetések. :-))

Stemméről is van ilyen teljes lista?
36   Sesto • előzmény33 2007-05-12 23:53:07
...érdekes a Norma-t (=Ines!) nem találom, pedig emlitette,...és az \"Álarcosbált\", \"Végzet hatalmát\" ezek szerint csak studióban énekelte volna(?)...
35   Sesto • előzmény33 2007-05-12 23:48:21
...akkor ime Varnay szerepei:

* de Banfield: Lord Byron´s Love Letter-The old woman
* Beethoven: Fidelio-cimszerep
* Berg: Lulu-Garderobiere
* d´Albert: Tiefland-Martha
* Egk: Peer Gynt-Aase
* von Einem: Der Besuch der alten Dame: Claire Zachanassian
* Giordano: Andrea Chenier-Contessa di Coigny
* Gounod: Faust-Marthe Schwertlein
* Honegger: Johanna auf dem Scheiterhaufen-Mutter Weinfaß
* Humperdinck: Hänsel und Gretel-Mutter
* Janacek: Jenufa-Küsterin
* Janacek: Katja Kabanowa-Kabanicha
* Janecek: Die Sache Makropoulus-Kammerzofe
* Mascagi: Cavalleria rusticana-Santuzza, Mamma Lucia
* Menotti: The Island God-Telea
* Mussorgskij: Boris Godunow-Njanja
* Offenbach: Orpheus in der Unterwelt-Juno
* Orff: Ödpus der Tyrann-Jokaste
* Orff: Antigonae-Eurydike
* Orff: Ludus de nato infante mirificus-Erdmutter
* Ponchielli-Gioconda-cimszerep
* Puccini: Gianni Schicchi-Zita
* Strauss: Elektra-cimszerep
* Strauss: Die Frau ohne Schatten-Amme
* Strauss: Der Rosenkavalier-Marschallin
* Strauss: Salome-cimszerep
* Strawinsky: The rake´s progress-Mother Goose
* Tschaikowskij: Eugen Onegin-Filipjewna
* Tschaikowskij: Pique dame-Gravina
* Verdi: Aida-cimszerep, Amneris, Priesterin
* Verdi: Il trovatore-Leonore, Inez
* Verdi: Macbeth-Lady
* Verdi: Otello-Desdemona
* Verdi: Simon Boccanegra-Amelia Grimaldi
* Wagner: Der fliegende Holländer-Senta, Mary
* Wagner: Lohengrin-Elsa, Ortrud
* Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg-Eva
* Wagner: Parsifal-Kundry
* Wagner: Der Ring des Nibelungen-Freia, Sieglinde, Brünnhilde, erste Norn, dritte Norn, Gutrune
* Wagner: Tannhäuser-Elisabeth, Venus(=Dresdner und Pariser Fassung)
* Wagner: Tristan und Isolde-Isolde
* Weill: Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny-Leokadja Begbick

etc.
34   Sesto • előzmény33 2007-05-12 23:23:54
...majd elöszedem már újra az életrajzát és fellapozom a szerepeit, azt hiszem érne minket még egy pár meglepetés!... ;-)))))))
33   tarnhelm2 • előzmény32 2007-05-12 23:14:54
Ezt az oldalát egyáltalán nem ismerem a művésznőnek. Kicsit nehezen is tudom elképzelni... De meg fogom hallgatni egyszer.
Azért jó, hogy Gildát nem énekelt! :-))
32   Sesto • előzmény31 2007-05-12 20:43:49
...pardon, Simon Boccanegra kimaradt az elöbb!...
31   Sesto • előzmény29 2007-05-12 20:43:07
...olasz repetoárból a következöket hallottam/ismerem vele (=igaz nem mindet \"teljes felvételként\"!)

* Un ballo in maschera
* La forza del destino
* Macbeth
* La forza del destino
* Il Trovatore(=elöször Ines-t énekelte, mig a mamája Maria Javor: Leonore-t, s kesöbb váltott, átvette Leonore-t is)

...énekelte továbbá -szintén az édesanyja kolléganöjeként Clotilde-t is a Norma-ban!... ;-))) (Erröl írt pl. a memoárjában is.)
30   Sesto • előzmény29 2007-05-12 20:38:33
...szokni kell,...nyilván nem egy Dimitrova, Guleghina, Lukács etc., de nem is ez a lényeg-hiszen alapvetöen más!... Az összhatás mégis pozitiv, még akkor is, ha nyilván \"olasz iskola+korai Verdi\" alatt azért mást képzelünk el,...s ha mindezt sikerül félretenni, akkor muszáj elismerni, hogy szemtelenül szuverén(=már eleve nagy dolog ezen szerep esetében!) szertelenül temperamentumos, igazi \"hangzuhatag\"(=de mikor nem?) és nagyon gonosz!... S meglepöen kifejezö akár a cabaletta koloratúrfutamaiban is (=úgy látszik a magyar mama, aki egyben személy szerint koloratúrszoprán volt, leányának jó technikai alapokat adott tovább-voltak elöadások ahol még együtt léptek fel!) ;-)
/Szóval, mint kuriózum, tetszik!/
29   tarnhelm2 • előzmény28 2007-05-12 20:21:21
Nocsak! És milyen? Nekem a sok Wagner hősnőn kívül csak Strauss szerepek (Elektra, Feldmarschallin) és néhány dal van még vele.
28   Sesto 2007-05-12 19:58:29
G. Verdi, \"Macbeth\"-Lady Macbeth: Astrid Varnay ;-)))
27   tarnhelm2 • előzmény26 2007-05-12 19:47:47
Nem ismerem, de a poén biztos Karajanon csattan! :-)) Nos?
26   WiseGentleman • előzmény25 2007-05-12 18:15:00
Egyébként ismerjük azt a viccet, amiben Böhm, Karajan és Knappertsbusch vitatkozik, hogy melyikük a legnagyobb karmester?
25   tarnhelm2 • előzmény24 2007-05-12 17:40:58
Igen, azt. Az a világ egyik legjobb lemezboltja, csak az ember fejére esik az eső válogatás közben! :-))
Vettem ott például egy cd-t, amin Wagner átiratok vannak zenedobozra és egyéb mechanikus kütyükre! :-) A szerkentyűk persze Wagner-korabeliek.
És remek könyveket és zenekari partiturákat is lehet néha találni igen olcsón!
24   WiseGentleman • előzmény21 2007-05-12 17:17:22
Ez a Festspielhaus mellett balra lévő kioszkokat jelenti? Ahol jaj a pénztárcának és a bankkártyának!!
23   WiseGentleman • előzmény22 2007-05-12 17:16:22
Legyen áldott az Úr, hogy adta nekünk a copyright-elévülést :)!
22   tarnhelm2 • előzmény21 2007-05-12 16:44:13
Bocs az elütésekért, de gondolom a nevek ilyen romlott formában is felismerhetőek! :-)
Szóval: Neidlinger.
21   tarnhelm2 • előzmény20 2007-05-12 16:41:44
Nem, ez az 1952-es augusztusi felvétel.
Az Archipel adta ki, és, azt hiszem, 45 euróért vettem a Festspielhaus mellett, a postánál. Föbb szerepek: Uhde (Wotan: Rhg) Hotter (Wotan: W, S.), Inge Borkh (Sieglinde), Günter Treptow (Siegmund), Varnay (Brünnhilde), Ira Malaniuk (Fricka), Neidlibger (Alberich), Greindl (Hunding, Hagen) érdekesség: Martha Mödl: Gutrune (!)
Keilberth egyébként 1952-től 56-ig vezényelte a Ringet Bayreuthban.
20   WiseGentleman • előzmény19 2007-05-12 16:04:38
Itt most arról a Keilberth-felvételről van szó (1955), ami az első, sztereóban megjelent kiadás?
19   tarnhelm2 • előzmény18 2007-05-12 10:20:53
Kna-nak 3 bayreuthi Ringje van, ha jól emlékszem. Ebből 2 a Golden Melodramnál jelent meg, egy a Music and Artsnál. Nekem ez az utóbbi van (1956). Óriási szereposztás, mint ekkoriban mindig: Hotter, a fiatal Windgassen, Varnay, Brouwenstijn, Neidlinger, Suthaus (Logeként!). Bár Knát nagy karmesternek tartom, mégsem tudom maradéktalanul ajánlani ezt a lemezt. Sajnos nagyon egyenetlen (egyébként Keilberth is az), vannak nagyon szép részek, máshol meg szétesik az egész. Kna szinte sosem próbált, mindig improvizált, és egy ekkora volumenü darabnál ez bizony megbosszulja magát. (vö. Thielemann, aki mennyire nagyszerűen kidolgoz minden részletet!)
Szerintem az 50-es évek bayreuthi Ringjei közül Clemens Krausé a legjobb - egész olcsó verziókban is létezik. Azon is Varnay Brünnhilde.
18   WiseGentleman • előzmény17 2007-05-12 02:01:53
S Varnay milyen a Knappertsbusch-féle Ring-felvételen (ha jól tudom, legutoljára az Orfeo adta ki, de még nem vettem meg)?
17   tarnhelm2 • előzmény16 2007-05-12 01:12:33
Varnay pedig tudott valamikor Sieglindét is énekelni, de aztán később már nem erőltette a dolgot. :-))) De a MET-ben Sieglindeként debütált 1941-ben. És milyen jól! (Leinsdorf vezényelt, Schorr énekelte Wotant, Melchior Siegmundot, Traubel Brünnhildét - a Myto adta ki cdn.). De azért Varnay, azt hiszem, leginkább Brünnhilde volt, méghozzá a vérmesebb fajtából (ld. Keilberth és Clemens Krauss Ring-felvételeit).
16   WiseGentleman • előzmény15 2007-05-12 00:42:09
Ez tagadhatatlan (mármint, hogy ki tudta énekelni, korábban) :).
15   tarnhelm2 • előzmény13 2007-05-11 23:50:13
Jó, jó. jó... Szerencsére ott volt Legge és bedobta az asszonyt a közösbe, és ezzel kisegítette Flagstadot. :-))) De hogy Flagstad is ki tudta énekelni (korábban) arra legalább 5 teljes élő felvétel a bizonyíték!
14   Sesto • előzmény13 2007-05-11 22:20:57
....hmmm....ma nálam is volt egy \"kis\" Tristan is teritéken -a Wesendonck-dalok után- igaz Varnay-Windgassen szereposztásban... ;-)))))))))
13   WiseGentleman • előzmény10 2007-05-11 22:14:56
...és persze a Böhm/Nilsson/Windgassen :)) (ami számomra a csúcs).

Ha lehetek egy picit gonoszkodó (bocsánat), mivel élő felvétel, ezért az összes magas hangot az eredeti szoprán énekli ki, \"surrogate\" nélkül...
12   Sesto 2007-05-11 16:29:31
R. Wagner, \"Wesendonck Lieder\"-Astrid Varnay,...háááát még mindig nagyon csípem ezt a felvételt! ;-))))

/DG.-Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks-Leopold Ludwig/ 1956
11   Sesto • előzmény10 2007-05-11 15:32:59
...na akkor igy persze minden még egyszerübb!... ;-))))
10   tarnhelm2 • előzmény9 2007-05-11 09:39:36
Ez a Tristan valóban az egyik legjobb, erősen ajánlom én is - de csak ha már megvan a Furtwängler/Flagstad/Suthaus :-)))

Eredetileg a Melodram hozta ki (nekem ez van), de több fél-kalózon is láttam már. A Carusóban biztosan kapható.
9   Sesto • előzmény7 2007-05-10 19:37:05
...na most már nagyon kiváncsi vagyok erre a korongra, azt hiszem utána fogok nézni!... ;-)
8   WiseGentleman • előzmény7 2007-05-10 19:24:13
Régi szép idők, amikor még Bécsbe is csak háromévente lehetett járni :)!
7   -zéta- • előzmény6 2007-05-10 19:16:52
1980-ban Bécsben az Opera-boltban vettem 300 schilingért, mert mindenáron akartam venni egy Trisztánt és a kapható 12 előadás közül (rosszul is voltam) ez volt a legolcsóbb. Így ezen a darabon nőttem fel. Nem bántam meg, ma is nagy kedvenc!
6   Sesto • előzmény5 2007-05-10 16:46:38
...akkor még \"eccccer\" nagyon köszönöm,...micsoda parádés szereposztás; \"lemegyek hídba, de azonnal\":

Tristan und Isolde
Live recording in mono from
Festspielhaus Bayreuth
July 30, 1953
Conductor: Eugen Jochum

Tristan Ramón Vinay
Isolde Astrid Varnay
Brangäne Ira Malaniuk
Kurwenal Gustav Neidlinger
Marke Ludwig Weber
Melot Hasso Eschert
Ein Hirt Gerhard Stolze
Ein Seemann Gene Tobin
Ein Steuermann Theo Adam
Chor und Orchester der
Bayreuther Festspiele
5   WiseGentleman • előzmény4 2007-05-10 16:43:47
Íme:
http://www.wagnerdiscography.com/reviews/tri/tri53jochum.htm
4   Sesto • előzmény3 2007-05-10 15:52:34
Merci! ;-)
3   WiseGentleman • előzmény1 2007-05-10 15:46:02
Még az USA-ban kölcsönöztem ki egy közkönyvtárból, ha jól emlékszem, egy no-name label-en jelent meg, de utána lehet nézni részletesebben.
2   Sesto • előzmény1 2007-05-10 15:39:18
...pardon, Varnay-Vinay, az elöbb mellément!...
1   Sesto 2007-05-10 15:38:36
Wise emlitett egy \"Tristan\"-felvételt: Varay-Vinay szereposztásban,...nos, biztos remek, igaz nem hallottam még, minden esetre a Varnay-Windgassen-felvételt(=sajnos csak részletek!) nagyon szeretem!... ;-)
0   Sesto 2007-05-10 15:27:22
....ne nyomjuk már szét a Nilsson-topic-ot, ha lehet!... ;-)
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Elek Szilvia (csembaló)
J.S. BACH: Esz-dúr szvit, BWV 819
BARTÓK: Mikrokozmosz, 5. füzet (részletek)
ELEK SZILVIA: Metopé kertje – három tétel csembalóra
HUSZÁR LAJOS: Szonáta csembalóra – második változat
COUPERIN: Pièces de clavecin (Csembalóművek), 1. kötet – 5. ordre (részletek)
FRANCAIX: Két darab csembalóra

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Andrea Hallam (hegedű), Szappanos Edit (szoprán), Blahunka Flóra, Borka Ráhel, Aranyos János (cselló)
Meseillusztrátor: Kőszeghy Csilla
kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
Aranyhúrocska és a három cselló

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

Reto Bieri (klarinét), Alexander Janiczek (hegedű), Várjon Dénes (zongora)
Merel Quartet: Mary Ellen Woodside, Edouard Mätzener (hegedű), Alessandro D’Amico (brácsa), Rafael Rosenfeld (cselló)
kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
Üveggyöngyjáték
HELENA WINKELMAN: Az óra
MESSIAEN: Kvartett az idők végezetére

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Józan Vivien (szoprán)
Szalai Lotti, Tokárszky Máté (gitár), Kalocsai András (brácsa), Németh Zoltán, Gulyás Gergely, Dankó Richárd (zongora)
Hangulatkoncert
DANKÓ RICHÁRD: Két kép
VARGA ABIGÉL: Vail - for solo guitar
GULYÁS GERGELY: Dalok zongorára
JÓZSA TAMÁS: Három barokk tétel
NÉMETH ZOLTÁN: Mixage

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (cselló)
Das Wohltemperierte Streichquartett 4. – 'D'
HAYDN: d-moll vonósnégyes, op.76, no.2. ('Quintenquartett')
BOROGYIN: D-dúr vonósnégyes
KEDVES CSANÁD: Új mű
SCHUBERT: d-moll vonósnégyes ('Halál és a lányka')

18:30 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Diana Cohen (hegedű), Roman Rabinovich (zongora)
kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
Roman Rabinovich műsora – zene és vizualitás

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:00 : Budapest
Budavári Városháza

Miki Hayashi, Alisa Katroshi, Yuliia Keikieva, Molnár Eszter, Varga Anna, Vámosi Katalin (ének)
Harazdy Miklós (zongora)
Sass Sylvia mesterkurzusának záró koncertje
Részletek Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini operáiból

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Balogh Eszter (mezzoszoprán)
Balogh Vera (fuvola), Kállay Katalin (furulya), Kallai Nóra (viola da gamba), Várallyay Ágnes (csembaló)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál
JOHANN GOTTLIEB GRAUN: Concerto grosso in G
JOHANN GOTTLIEB GRAUN: C-dúr kettősverseny furulyára és hegedűre
JOHANN GOTTLIEB GRAUN: F-dúr concerto viola da gambára
JOHANN GOTTLIEB GRAUN: Apollo, amante di Dafne – kantáta
JOHANN GOTTLIEB GRAUN: c-moll csembalóverseny
JOHANN JOACHIM QUANTZ: G-dúr fuvolaverseny
CARL PHILIPP EMANUEL BACH: D-dúr szimfónia Wq 183/1

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Alexander Janiczek, Anthony Marwood (hegedű), Jürg Dähler (brácsa), Christoph Richter, Rohmann Ditta (cselló), Heinz Holliger (oboa, angolkürt), Roman Rabinovich, Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
Merel Quartet: Mary Ellen Woodside, Edouard Mätzener (hegedű), Alessandro D’Amico (brácsa), Rafael Rosenfeld (cselló)
A Zeneakadémia Vonószenekara
Vezényel: Heinz Holliger
kamara.hu - A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
HAYDN: 33. (g-moll) vonósnégyes, Hob. III:33
VERESS: Hommage à Paul Klee
BEETHOVEN: G-dúr variációk Wenzel Müller „Ich bin der Schneider Kakadu” című témájára, op. 121a
HEINZ HOLLIGER: 2 Albumblätter, getuscht (Ilse von Alpenheimnek) (ősbemutató)
KURTÁG: Jelek, játékok, üzenetek – In Nomine - all'ongherese; Einen Augenblick lang; ...ein Brief aus der Ferne an Ursula
SCHUMANN: Esz-dúr zongoranégyes, op. 47

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Vadim Gluzman (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
Lukács Ervin-bérlet 2.
SCHUBERT: Rosamunda - nyitány
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr hegedűverseny, op. 35
BEETHOVEN: VII. szimfónia (A-dúr), op. 92

19:30 : Budapest
MTA Díszterem

BOCCHERINI: d-moll szimfónia (Az ördög háza) G. 506
BOCCHERINI: B-dúr csellóverseny G. 482
SZENTPÁLI ROLAND - SZY KATALIN: Éva – ősbemutató
közreműködik: Tompos Kátya
SZENTPÁLI ROLAND: Chill Fantasy – magyarországi bemutató
közreműködik: Révész Richárd – zongora; Weisz Nándor – wawe drums
vezényel: Cser Ádám, koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly

20:00 : Budapest
Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
19:00 : Zalaegerszeg
Ady Art Mozi

Operát az Operából! – Belföldi turné
Klasszikus és modern Balett-est

19:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Gödöllői Szimfonikus Zenekar
vezényel és a műsort vezeti: Horváth Károly
DUKAS: A bűvészinas
RÓZSA PÁL: Kilenc szimfónia és postludium egy tételben
DVOŘÁK: VIII. G-dúr szimfónia op.88.
A mai nap
született:
1923 • Eősze László, zenetörténész
1925 • Charles Mackerras, karmester († 2010)
elhunyt:
1959 • Heitor Villa-Lobos, zeneszerző (sz. 1887)