vissza a cimoldalra
2017-11-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Milyen zenét hallgatsz most? (24980)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60140)
Momus társalgó (6274)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Pantheon (2147)
Bartók Béla szellemisége (238)
Lehár Ferenc (590)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2421)
Operett, mint színpadi műfaj (3369)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (933)
Moldován Stefánia (44)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2422)
Rost Andrea (1945)
Momus-játék (5368)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (367)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1179)
Franz Schmidt (2957)
Brahms, Johannes (155)
Kimernya? (2593)
Élő közvetítések (6685)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Miklósa Erika (Búbánat, 2007-02-11 18:18:25)

 
1112   parampampoli • előzmény1109 2017-01-12 18:12:53
Adinájáról én magam is elismerően írtam. Visszakereshető! (Ajánlom azoknak, akik folyton elfogultsággal vádolnak, bár tegyék nyugodtan.) De Adina és Violetta nem azonos súlycsoport.
1111   Momo 2017-01-12 18:05:07
1111
1110   Cilike • előzmény1106 2017-01-12 17:57:19
Művészeti kérdésekben nincs objektivitás. Az, hogy valaki tetszik vagy nem, csakis szubjektív lehet. Kivéve, ha, mint megtörtént, valaki nem tudta a rá kiosztott szerepet elénekelni mondjuk úgy, nem voltak meg hozzá a hangjai. A szakértői csapattal se mennél sokra. A_hogy elnézem a Metropolitan meg a Scala szereplőgárdáit, legalábbis. A Lucia szerintem most nem rossz választás Erikának. A Traviata az volt, azóta már sokan leírták, lehetett előre tudni, hogy ez nem fog menni. Csak tudod, a bírálat és a gyalázkodás között van különbség.
Más: Már leírtam egyzser azt a véleményemet, hogy aki egy kalap alá veszi a Faust rendezést a Trubadúr rendezéssel, az kétségbeejtő érzéketlenségről és meg nem értésről tesz tanúságot. Ugyanis a Faust egy jó rendezés -nem szép, de jó -, míg a Trubadúr rossz és csúnya. Az Aidát nem láttam, arról nem nyilatkozom. De óvnálak attól, hogy a modernet a rossz szinonímájaként használd.
1109   Petyus 2017-01-12 17:42:59
Miklósa Erika MÜPA-beli éneke, játéka a Bájitalban, illetve egy Rossini vígoperában a Tháliában, a kiváló Horváth István partnereként emlékezetes. A Traviátában és a Luciában sajnos kevésbé... Sőt...
Ámbár az is igaz, hogy az utóbbi sugárzásában a hangmérnökök sem jeleskedtek.
1108   Petyus • előzmény1107 2017-01-12 17:39:25
A szemközti kapualjból figyellek... -:)))
1107   parampampoli • előzmény1103 2017-01-12 16:10:00
Biztos azért, mert azt hittem, hogy rám céloztál. Ismered a klasszikust: "attól hogy üldözési mániám van, nem biztos, hogy nem üldöznek." -:))
1106   nizajemon 2017-01-12 16:09:02
Úgy szeretném tudni,hogy egy szerep kiosztásánál mennyi az objektív és mennyi a szubjektív erő,hogy ki dönt,és mi alapján.Egyedül?Kikérve adott esetben egy szakértői csapat véleményét,hogy való egy szerep valakinek,vagy sem? vagy nincs már egy olyan mag,akik végigkísérnek egy-egy generációt,és meg merik mondani,hogy:figyelj...ezt nem.Nem telik rá? Nem telne a teljesen felesleges Faust,Trubadúr,Aida felújításokból?Meg a többi pénzszórásból?A múltkori vitánál pár elejtett szó okán arra következtettem,hogy a vezetőség olvassa a fórumot,és horribile dictu,nemtetszését fejezheti ki művészek felé.Igen sajnálatos lenne.Bármelyikünket érhetik bírálatok a munkája miatt,itt olvasgatván támad olyan benyomásom,mintha a művészek úgy gondolnák,csak őket éri bírálat.Nem.Mindannyiunkat ér.Jogos is,jogtalannak érzett is.Éljük az életet ezzel együtt is.Miklósa Erika sikerei a Varázsfuvolával elvitathatatlanok,méltán lehet büszke,és mi is rá.Feküdt a hangjának a szerep,és volt lelki ereje is a darálóhoz.Le a kalappal előtte.Abban viszont biztos vagyok,hogy a jelenlegi hangi kapacitásához sem Traviata,sem Lucia nem passzol.Az opera (nekem),hangokról szól a zene mellett.
1105   álmodó 2017-01-12 16:02:56
Elnézést, hogy fontosnak tartottam ezt leírni, de bizony nem olyan egyértelmű.
Láttam én már szólistát úgy jelen lenni színpadon, mintha a Tolbuhin csarnokban állna sorba.
Bocs.
1104   álmodó 2017-01-12 15:56:23
A Sziget Traviata produkciójának a próbáját néztem, kiültem a nézőtérre.
Meg kell mondjam, feltűnő volt, hogy milyen profi módon próļbálta végig hanggal az estét. Nem dobta, nem markírozott-, profi volt nem tom hány órakor is-, ez tetszett.
Lehet valakit bem szeretni, de kifejezetten gyűlölködni nem szükséges szerintem.
1103   Cilike • előzmény1100 2017-01-12 14:50:51
Nem egészen értem azt sem, hogy miért te válaszolsz arra, amit írtam, mikor valaki másnak a hozzászólására céloztam.
Egy biztos: teljesen mindegy, hogy ítélik meg egyes emberek. Nekem a Traviatában nem tetszett. A Luciáját a színházban nem láttam, de a tévében nem találtam rossznak. Nem volt olyan jó, mint a másik szereposztás, de sokkal jobb, mint 20 éve. De inkább az a lényege a hozzászólásomnak, hogy mért nem adják meg egyesek egy embernek -és nőnek - azt a tiszteletet, amit kiérdemelt. Nem kell szeretni, de azért acsarogni sem kellene rá.
1102   parampampoli • előzmény1101 2017-01-12 12:54:11
Nem idegesít egyáltalán, még hálásnak is kell lennem neki, mert sok pénz takarít meg nekem. Ha meglátom a nevét, nem kell jegyet vennem.
1101   Momo 2017-01-12 12:38:09
Ezerszer elhangzott: Behozza a közönséget. Szeretik az emberek. Ez is egy érdem.

Nyilván Kern András is behozza a közönséget, csak ő nem tud operát énekelni, ezért az Operaház kénytelen Miklósa Erikát foglalkoztatni. (Ami téged roppantul idegesít.)
1100   parampampoli • előzmény1098 2017-01-12 12:27:54
Nem ezért haragszom rá. Sőt, rá nem is haragszom. Akik énekeltetik meg sztárolják, érdemtelenül, azokra igen.
1099   Momo 2017-01-12 12:17:30
Ami itt folyik, az nettó gyűlölködés. Hogy éppen ki az ürügy, az tulajdonképpen másodlagos.
1098   Cilike 2017-01-12 11:49:55
Őszintén nem értem a negatív indulatokat. Mindenki úgy boldogul, ahogy tud. Kinek milyen képessége adott hozzá. Van, aki hangfenomén létére nem tud érvényesülni, mert más adottságai nincsenek meg. Van, aki nem elég ambiciózus, pedig tehetséges, ezért megmarad egy közepes karriernél. Van, aki egy adottságát remekül kihasználva kihozza a lehetőségeiből a maximumot. De miért kell ezért haragudni rá?
1097   Pristaldus 2017-01-12 11:28:46
"....segíteni másokon."
Főleg fachkolléganőn, aki ezerszer jobb nála!
Hogy nem sül ki a szeme!
1096   Búbánat • előzmény1095 2017-01-12 11:26:44
Én sose szerettem Miklós Erikát. A hangját sem. Csak mint operaénekest, művészt elismerem. Elismerem képességeit. Ezért is van itt a fóruma, hogy ezt (ki)tárgyaljuk, akár a negatívumait is. (Pozitívumokat itt eddig sem nagyon írtak róla. Nem is fognak...)
1095   parampampoli • előzmény1094 2017-01-12 11:22:59
Neked nem kell félni, téged nem bánt. Legfeljebb a füledet: a hangja. De lehet, hogy a tiedet még az sem.
1094   Búbánat • előzmény1093 2017-01-12 10:58:25
Különben is: "Nem félünk a farkastól"...
1093   parampampoli • előzmény1092 2017-01-12 10:35:59
Ja, ja, a farkas, az stimmel ! A magányos nem, hajajj, de mennyire nem.
1092   Búbánat • előzmény1090 2017-01-12 10:32:11

„Magányos farkasnő” – beszélgetés Miklósa Erikával

Forrás: faymiklos.blog.hu/2017/1


Tulajdonképpen egyetlen probléma foglalkoztatott Miklósa Erika körül, arról akartam kérdezni. Aztán valahogy beszélgetés lett az egészből, eléggé csapongó, elvarratlan szálakkal teli, de mit lehet tenni. Ez egy nagy pálya, már most is az, és még nincs vége. Az alapkérdés körülbelül ennyi volt: ritka, hogy valakinél ennyire széttartó legyen a fogadtatás. Miközben a szélesebb közönség számára Miklósa Erika az operaénekes, a primadonna, az énekesnő, az operai kemény, hogy finoman mondjam, állandóan a kételyeit fogalmazza meg, a technikára hivatkozik, hangképzési kifogásokat támaszt.

* Mint például te…

* Ezt a hasadást egyáltalán érzékeled?
* Nem igazán. Ilyen fórumokat nem nézek.

* De hát ezzel foglalkozol.
* Nem ezzel foglalkozom.

* Úgy értem, kiállsz, és tetszeni akarsz az embereknek.
* Mindig vállaltam, hogy ezen a pályán totális kívülállóként, magányos farkasként vagyok jelen. Aztán mégis, amikor Kossuth-díjat kaptam olyan emberek hívtak fel, akik számítanak. Medveczky Ádám vagy Kovács János. Akik tényleg vad klasszikus zenészek. Egy ilyen egyedi útvonallal, mégis vittem valamire. A hasadást nem nagyon érzem, mert mégiscsak klasszikus zenészekkel dolgozom, másrészt azt is érzem, hogy én nem arra születtem, hogy csak a komolyzene-rajongókhoz szóljak. Pontosan azért, mert mélyről jöttem, soha nem sajnáltam az energiáimat arra fordítani, hogy olyan embereket is megnyerjek, akik nem biztos, hogy kapcsolatba kerülnének az Operaházzal vagy Mozarttal, Verdivel. Nekem ez mindig fontos volt, mert nem úgy nőttem föl, hogy hetente egyszer színházba jártunk volna. Kiskunhalason nincs se koncertterem, se operaház.

* Ez ma már nem probléma, van internet, tévé, rádió, minden.
* Vidéken élek, tudom, hogy az emberekben ez a gátlás benne van. Ahogy benne volt negyven éve is.

* Mit értesz gátláson?
* Nem jönnek föl Budapestre, energiájuk sincs, idejük sincs, pénzük sincs. Ez a másik oka annak, hogy sok vidéki koncertet vállalok. Hogy most Händel Il delirio amoroso című kantátájával bejárjuk az országot a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, keresztbe-kasul.”

[…]

Ez a „megmaradni” ennyire fontos neked? Nem arról van szó, hogy a színház aznap este érdekes és érvényes, másnap új előadás jön?
* Ha belegondolok, és egy percre visszatérünk a kiindulási ponthoz, azt hiszem, hogy az utálatot, vagy ha nem is utálatot, de az idegességet, amit kiváltok bizonyos emberekből, az is okozhatja, hogy bár a pályám és az életem nagyon ad hocnak tűnik, nálam senki nem volt tudatosabb.

* Akkor mégis észreveszed az ellenérzéseket.
* Hát persze, azért hülye nem vagyok. Csak nem foglalkozom velük, mert nem tudok rajtuk változtatni. Akkor tudok hatni másokra vagy segíteni, ha hiteles ember vagyok. Nálunk a családban ez volt a fontos, segíteni másokon.”

[…]
„Vannak kollégák, akiknek a véleményét ki szoktam kérni. Van Harazdy Miki, aki nem elfogult. De ő is csak egy fül. Ilyen még nekem Tokody Ilona, valószínűleg azért, mert ő is Berdál-növendék volt, hasonló iskola, Komlósi Ildikó, Wiedemann Bernadett. Karmestereknél Kovács János és Medveczky Ádám, a fiatalok meg azért jók, mert inspirálóak. A Liszt Ferenc Kamarazenekar pedig az etalon nekem, taknyos korom óta dolgozom velük. Az a jó, ha vannak emberek, akiknek a reflektorára nem azt mondom, hogy inkább becsukom az ajtót.”
[…]

1091   parampampoli • előzmény1090 2017-01-12 10:06:58
Amikor az emberek (újságíró) alapszavak jelentésével sincs tisztában. Nagy pálya -- ez???????
1090   bermuda 2017-01-12 09:51:40
http://faymiklos.blog.hu/2017/01/08/maganyos_farkasno

Most találtam.
1089   Búbánat 2017-01-09 22:10:10
Az előbb ért véget az operaközvetítés

M5 csatorna, 2017. január 9., 19:40 - 21.55

Gaetano Donizetti: Lammermoori Lucia

Opera három felvonásban, olasz nyelven, magyar felirattal

Közvetítés az Erkel Színházból (a 2016. december 2-ai vagy(?) a 4-ei előadásnak a felvétele)

Szövegíró: Salvatore Cammarano

Rendező: Szabó Máté

Jelmeztervező: Tihanyi Ildi
Koreográfus: Sebestyén Csaba

Dramaturg, magyar nyelvű feliratok: Orbán Eszter
Karigazgató: Strausz Kálmán

Karmester: Kocsár Balázs

Szereposztás:

Lucia - Miklósa Erika
Edgardo - Balczó Péter
Enrico - Kálmándy Mihály
Arturo - Megyesi Zoltán
Raimondo - Kovács István
Alisa - Kun Ágnes Anna
Normanno - Ujvári Gergely
1088   Búbánat • előzmény1087 2017-01-01 11:53:31
Ma délután...
1087   Búbánat 2017-01-01 11:53:02
17:00 : Budapest

Corinthia Hotel Budapest Bálterem

Miklósa Erika
Budapesti Vonósok Kamarazenekar

GRIEG: Holberg szvit, Op.4. - 1. tétel
MOZART: Török induló, K. 331
KREISLER: Kis bécsi induló
MOZART: Voi che Sapete a Figaró házasságából
SOSZTAKOVICS: Keringő és polka
ORBÁN GYÖRGY: Tangó
BIZET: Habanera a Carmen szvitből
WEINER: Rókatánc
VERESS SÁNDOR: Dobbantós
WOLF PÉTER: Ave Maria
STRAUSS: A Denevér - nyitány
STRAUSS: A Denevér - Kacagó dal
PIAZZOLLA: Libertango
PIAZZOLLA: Maria de Buenos Aires - Yo Soy Maria
GERSHWIN: Lullaby
GERSHWIN: Summertime
BERNSTEIN: Candide - Kunigunda áriája
STRAUSS: Éljen a magyar!
1086   Cilike • előzmény1085 2016-12-21 10:08:52
Az előzményből kiderült volna, mire mondtam, hogy primitív -a blogbejegyzés színvonalára.
1085   Klára • előzmény1084 2016-12-21 08:54:53
Az még hagyján, hogy primitív- bár tudnék egyéb jelzőt is! De kit ültetett be? AZ egész rokonságot, baráti kört a házmesterig bezárólag? Mert az üres széksorok kínosak lettek volna!
1084   Cilike • előzmény1080 2016-12-20 12:38:28
Jaj, de primitív.
1083   parampampoli • előzmény1080 2016-12-20 11:49:31
Azért nem kaptál jegyet, mert nem lehetett rá jegyet venni. Zártkörű gála. A művésznő megvette az egész házat, így a siker is garantált volt.
1082   Búbánat • előzmény1039 2016-12-20 11:06:28
A youtubre-ról:

OPERA CAFÉ - LAMMERMOORI LUCIA
1081   Búbánat • előzmény1080 2016-12-20 11:03:56

Az Erkel Színházban a jubileumi gála egyik jól sikerült dala volt a Miklósa Erika és Szlama László (koboz) előadásában elhangzott „Fogolydal” is.

További, még nem említett műsorszámokkal is frenetikus sikert aratott Miklósa Erika:

- Carlos Gardel: Por una cabeza
- Leonard Bernstein: Candide – Glitter and Be Gay, Kunigunda áriája

A műsor végén, a ráadások között elhangzott:

- Wolf Péter dala: "Ave Maria" – km. Miklósa Erika és az Operaház Gyermekkara és Zenekara, a zongoránál maga a szerző játszott.

- Herman Hupfeld szerzeménye: "As Time Goes By" Miklósa Erika előadásában.
1080   Búbánat • előzmény1072 2016-12-20 10:50:15
2016. 01. 21. Miklósa Erika önálló est – Erkel Színház
írta: Kicsi Hanga

Egy személyes beszámoló az ünnepi estről… - aki ott lehetett; én is elmentem volna, de nem sikerült már jegyet kapnom, így a tegnap esti televíziós felvétellel kárpótoltam magam.
1079   Pristaldus 2016-12-20 08:18:14
Nekem a közeli felvételek is brutálisan ijesztőek voltak! Szerencse, hogy van távirányító!
1078   nizajemon • előzmény1077 2016-12-19 22:24:34
Tényleg nem az igazi.
hallgathatom behunyt szemmel,előlről-hátulról,alulról-felülről.
1077   parampampoli 2016-12-19 22:04:18
Catastrofe!!!! Kétszer két percet láttam belőle, többet nem bírtam, ordítva kerestem a távkapcsolót.
1076   ulysses 2016-12-19 21:49:45
Lépcsőháztól a lépcsőházig... Sastaps!!!
1075   telramund 2016-12-19 20:36:10
27 percig bírtam a lebegő hangok estéjét a Miklósa Erika televizióban.Eddig csak a hangja volt elviseléhetetlen számomra,de most már az iszonyatos önreklámja álszerénységbe csomagolva is ellenszenvessé tette.leaglább annyi esze lett volna,hogy olyan régi felvételt nem enged,ahol kis secundumot lebegett a hangja.Brrrrr!!!
1074   parampampoli • előzmény1072 2016-12-19 19:35:06
Isten őrizz, mentsen meg!
1073   Búbánat 2016-12-19 19:01:14
Nők Lapja - 2016/50-51. száma

Szöveg: Vass Virág

„Bibi érkezésével minden a helyére került” – Címlapinterjú Miklósa Erikával

Nők Lapja címlapfotózás - Miklósa Erika - video
1072   Búbánat • előzmény1007 2016-12-19 18:28:57
Ma este az M5 csatorna sugározza a "Miklósa Erika 25" gálaestet az Erkel Színházból.

Karmester: Silló István

Szólisták: Daniela Pini, Leonardo Ferrando, Boncsér Gergely, Dolhai Attila, Horváth István

Közreműködik: Szlama László (koboz), a Quartett Escualo, továbbá a Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara és Gyermekkara
Karigazgató: Strausz Kálmán
A gyermekkar vezetője: Gupcsó Gyöngyvér

19.55 - 22.00 óra

A műsor részletezése itt az 1.007. sorszám alatt olvasható.
1071   Károly 2016-12-08 08:08:15
Nem helyes szerintem az a vélemény, ami itt sokszor van kihangsúlyozva, hogy miért ő énekel, mikor van jobb! Ez igaz, de ne ezért ne énekeljen Traviátát, és sok minden mást, hanem azért, mert nem jól énekel!
1070   nizajemon • előzmény1069 2016-12-08 07:36:56
Miklósa Erikát első osztályú musical-énekesnőnek hallom.Adott egy sudár termet,mozgékonyság.
1069   IVA • előzmény1066 2016-12-08 04:15:59
-Zéta- kritikáját hitelesnek és őszintének tekintem. Azért is, mert abban olyannak írja le Miklósa Erika éneklését, amilyennek én sem szerettem Gilda, Constanze, Gara Mária szerepében. (Violettájáról ne is beszéljünk, mert az csak rosszul sikerült kísérletnek tekinthető.)
December 4-én pedig olyannak hallottam Miklósát, amilyennek Fiakermilli és az Éj királynőjének szerepében. Szerintem ez érdekes jelenség, és örömömet is leltem benne.
1068   lujza • előzmény1067 2016-12-08 02:26:44
Pedig sportemberként igazán küzdött, ez nagyon látszott-hallatszott rajta.
1067   Klára • előzmény1054 2016-12-07 17:16:14
Láttam a TV közvetítést,hát.. Ilyen rosszul éneklő, játszó (?)Violettát évtizedek óta nem láttam-nem hallottam! Ez akkor is kínos lenne, ha nem lenne jobb! De van! Jobb helyeken nem tűzik műsorra azt az operát, amelynek egy adott színvonalon történő előadása nem biztosítható!
1066   parampampoli • előzmény1064 2016-12-07 09:22:48
Zéta kritikája nem a a rossz emlékeiről, hanem a jelen valóságáról szólt.
1065   nizajemon • előzmény1059 2016-12-07 07:39:01
Nincs miért. Csupán leírtam pár nevet,akikkel többször is láttam-hallottam a művet, Mindahányan másképpen énekeltek,de az illúzióim nem vesztek el.
1064   IVA • előzmény1057 2016-12-07 03:53:59
Ezúttal nem bántam meg, hogy nem a rossz emlékeimből – azok élén a Violettája alapján – építettem fel az élményemet.
1063   ebera • előzmény1058 2016-12-06 21:10:35
Nemcsak gyér taps volt, hanem a nézőtéren sokan erősen csóválták a fejüket előadás közben, de az ugye nem hallatszik.
1062   Fidelio • előzmény1061 2016-12-06 20:46:32
Nálam az "verte ki a biztosítékot", amikor a Kossuth-díj átvétele kapcsán a Bartók rádióban ezt mondta:" Nagyon izgatott voltam...Visszamentem a kocsiba,hogy egy kicsit megnyugodjak. Beültem, feltekertem a hangerőt a lejátszómon és meghallgattam a red hot chili peppers (remélem így írják)egyik számát." Azt hiszem ez sok mindent elárul.
1061   parampampoli • előzmény1060 2016-12-06 18:36:52
Képzeld, még megzavarná az egoját... egyébként hallatszik rajta, hogy nem hallgat senkit.
1060   nickname • előzmény1058 2016-12-06 18:19:11
És mennyire nem volt gyér taps anno áprilisban a tudod melyik Traviátán, tudod melyik művésznővel a címszerepben - csak ugye nem írok ide semmi konkrétat, mert akkor kijátszom egymás ellen a két művésznőt. Egyébként tökéletesen igazad van. Miklósában semmi művészi alázat. Azt hiszem egyszer azt nyilatkozta, hogy nem szokott opera felvételeket hallgatni, na hát ez is no comment inkább.
1059   Heiner Lajos • előzmény1056 2016-12-06 16:47:20
Irigyellek. Én csak, hogy kettőt kiemeljek, Szilágyi Erzsébettel, és Anna Netrebkoval.
1058   parampampoli • előzmény1055 2016-12-06 09:12:15
Igen, ennyi. Az előadás végi, kötelező premier ünneplésen kívül végig rendkívül gyér taps volt. Amire azelőtt azt mondták: hideg fogadtatás. Ha akarom, bukás. De amikor a végén kijött Miklósa, és előadta azt a lehetetlen ujjongó műsort, ami arról szólt, hogy juj, de nagyot énekeltem, és juj, de nagyon nagy sikerem van -- egykori kritikák szerint ezt, az Operaházat egy sportversennyel összetévesztő lehetetlenséget, Violetta halála után kettő perccel már a szigeti Traviata után is előadta --, nos, akkor álltam fel, némi hányingerrel, és jöttem ki a nézőtérről.
1057   parampampoli • előzmény1052 2016-12-06 09:08:22
Hát, ez valóban ízlés dolga. Szűcs Márta Lucia debütje akkoriban, amikor még az opera téma volt társasági körökben, beszédtéma volt sokáig, később Dvorskyval énekeltek olyan előadást, amelyik életem legnagyobb emlékei közé tartozik. És még a 95-ös premieren is nagy belcanto primadonnának mutatkozott. Amit Decsiről meg Forgácsról írtál, nagyrészt igaz, de Miklósa semmivel sem nagyobb formátum, viszont mindkettőnél sokkal de sokkal rosszabbul énekel. A november és december akárhányadiki Luciáját nem láttam, ez igaz, de láttam épp elégszer a szerepben egykor, mikor még jobban énekelt és több hangja volt, mint most, láttam rendkívül halvány Gara Máriáját a tavalyi szezonban, illetve katasztrofális Violettáját az ideiben, hozzá elolvastam Zéta megjelenítő erejő kritikáját mostani Luciájáról. Énekeseket vizsgáló élettapasztalatomhoz mindezt hozzácsapva egy konkrét előadás megtekintése nélkül is tudom -- nem sejtem, tudom -- hogy milyen Lucia volt dec. 4-én.
1056   nizajemon • előzmény1055 2016-12-06 08:12:22
Láttam-hallottam Szűcs Mártát,Földi Melindát,Bazsinka Zsuzsát,Rost Andreát,Gulyás Dénest,Lanczovot a Traviatában.Azért ott nem egészen Arról szólt a "történet",mint amit tegnap láttam-hallottam. :)
1055   nizajemon • előzmény1054 2016-12-06 06:53:43
Tényleg ilyen semmi taps volt,mint amit bevágtak?
1054   Pristaldus 2016-12-05 20:38:11
Most nézem a tévében, és biztos vagyok abban, hogy soha ilyen rosszul éneklő Violetta nem volt még a Máo-ban!
1053   nizajemon • előzmény1049 2016-12-05 19:09:28
Azon az emlékeim szerint hétfői napon jó előadás született.Traviata,Rost Andrea.
1052   IVA • előzmény1042 2016-12-05 18:35:13
Egyszerű dolog ez. Szűcs Mártához két vizsgája után – egyiken a Traviatából énekelt, a másikon a Hoffmann meséiből –, nagy reményeket fűztem. Később, amikor jöttek a nagy szerepei, Violetta, Lucia, Norina – soha többé nem tetszett a hangja, a játéka sem. Az operahallgatók ízlése nem egyforma.
Decsi Ágnes jó volt, nagyon szép is, de nem elég formátumos. Forgács Júliának csak az exponált magas hangjai voltak érdekesek, de alakításán kívül álltak.
Kertesi Ingrid és Bazsinka Zsuzsa Luciáját sajnos nem láttam. Pontosan úgy nem, mint Te Miklósa Erika Luciáját 2016. december 4-én.
1051   parampampoli • előzmény1049 2016-12-05 17:41:03
Traviata is más, Lucia is más. Rost pesti Luciája kifejezett csalódás volt. (Nekem nem akkora, mint másnak, mert ismertem bécsi felvételeit videóról.) Cilike jól emlékszik, Bazsinka előadásai sokkal jobbak és élményszerűek voltak. Rost Violettájától se ájultam el, biztos kevésbé vagyok "ájulékony" típus, de nemzetközi színvonalú alakításnak tartottam, főleg az első kettőt, amit egyszer Németh Gáborral, egyszer Millerrel énekelt. Amikor később Brusonnal, már kevésbé. Gildája tetszett legjobban, Gavanellivel is, de később egy másik Fokanovval még inkább.
1050   Momo • előzmény1049 2016-12-05 16:52:25
Persze. Én is elájultam mögötte a színpadon. :-)
1049   Edmond Dantes • előzmény1046 2016-12-05 16:46:47
Én is egyszer láttam Rost Andreával a Traviatát az Erkelben, úgy hiszem 1996 elején és a közönség (velem együtt) elájult.
1048   parampampoli • előzmény1044 2016-12-05 16:14:37
Erre van az a közkeletű mondás, hogy nézze meg az, akinek a mamája táncosnő volt Sanghajban.
1047   Edmond Dantes • előzmény1042 2016-12-05 16:01:17
No akkor a következő lépés az (lenne?), hogy Kolonits Klárát rangsorold a felsoroltak közé, úgy (lenne?) kerek.. Kíváncsi vagyok, melyik ujjadba harapsz? Illetve melyik énekesnő ujjába? :-)
1046   nizajemon • előzmény1043 2016-12-05 14:52:35
Egyszer láttam Rost Andreával az Operában,akkor még keveset énekelt itthon,nem ájult el a közönség.
1045   Búbánat • előzmény1044 2016-12-05 14:11:39
Én nem Miklósával, hanem Pasztircsákkal láttam címszerepben a Traviatát, úgyhogy most kíváncsi vagyok Miklósára és a többi művészre is, a másik szereposztásból. Az operaelőadás televíziós sugárzása erre most jó alkalmat nyújt.
1044   telramund • előzmény1041 2016-12-05 14:01:44
Köszönjük de ez a borzalom elég volt egyszer élőben.
1043   Cilike 2016-12-05 13:27:52
Énekelte Rost Andrea is, bár neki sem volt igazán való a bravúrkoloratúrás verzió. Egy fellépés-sorozata alkalmával, jól emlékszem, az első előadásán kihagyta a magas eszeket és nem is kapott nagy tapsot. Az ő két előadása között Bazsinka Zsuzsi énekelte Luciát, magas hangokkal, és nagy sikere is volt. Ezután a második előadáson már Andrea is elénekelte az extra magasságokat. Hiába, nálunk ezt várja el a közönség. Nem szeretjük a kottahű verziókat.
1042   parampampoli • előzmény1039 2016-12-05 12:41:18
Már hogy egyeztünk volna ki?? Már elnézést, de Ágay Karola után volt itt egy olyan Lucia másfél évtizeden át, hogy Szűcs Márta. Miklósához képest, annak mai hangi állapotához képest Kertesi Ingrid vagy Decsi Ágnes is, vagy egykor Forgács Júlia is toronymagas színvonalat képvisel. Nem beszélve Bazsinka Zsuzsáról, akinek egyik legjobb szerep volt Lucia.
1041   Búbánat 2016-12-05 11:55:46
Ma este a 2016-os Traviata-bemutatót sugározza az M5 csatorna:

M5 televízió, 2016. december 5. hétfő 19:55 - 22:00

Giuseppe Verdi: Traviata

(2016)

(125')

A háromfelvonásos opera közvetítése felvételről, a Magyar Állami Operaház előadásában.

Magyar felirattal

Szövegíró: Francesco Maria Piave

Látványtervező: Zöldy Z Gergely
Koreográfus: Venekei Marianna
Dramaturg, magyar nyelvű feliratok: Kenesey Judit

Közreműködik a
Magyar Állami Operaház Énekkara (Karigazgató: Strausz Kálmán) és a Zenekara

Rendezte: Anger Ferenc

Violetta Valéry - Miklósa Erika
Flora Bervoix - Simon Krisztina
Annina - Bakos Kornélia
Alfredo Germont - Balczó Péter
Giorgio Germont - Alexandru Agache
Gastone - Szappanos Tibor
Douphol báró - Káldi Kiss András
d'Obigny márki - Fülep Máté
Grenvil doktor - Kiss András
Giuseppe - Takács András
Küldönc - Bakó Antal
1040   Búbánat • előzmény1039 2016-12-05 11:43:11
A „tolla” alatt persze a megfogalmazott „értékítéletet” értem.
1039   Búbánat 2016-12-05 11:35:57
Donizetti: Lammermoori Lucia – Erkel Színház

A Miklósa Erikát illető negatív kritikák, beszámolók, vélemény-megfogalmazások özönében most olvastam egy bírálatot IVA fórumtárs „tollából” is. Mivel írásának hangneme, meglátásai – úgy érzem - korrekt, talán megengedi, utólagos engedelmével, hogy abból itt idézzem Miklósa Lucia alakítását érintő benyomásait; „tollával” igyekszik másokénál árnyaltabban megfogalmazni, neki mit nyújtott a művésznő produkciója Donizetti új rendezésű operájában az Erkel Színház látott Lammermoori Lucia-előadásán.
Mivel e topicba még senki (én sem) írtam Miklósának mostani, régi-új szerepalakításáról, talán nem baj, ha ezúttal nem egy pocskondiázó kritikából veszek át egy szerintem mértékadó véleményt. (Az én meglátásaimat továbbra is megtartom magamnak...)

IVA teljes írása az „Erkel Színház” topicban, a 7045. sorszám alatt található és olvasható.

„Miklósa Erika Luciája a hozzászólások és -Zéta- kritikája olvastán kellemes csalódást hozott nekem! Esetleges igény- és ízlésbeli különbségek mellett abban sejtem ennek a fő okát, hogy nem ugyanazt az estét láttuk. Ismert vibrátós éneklése ugyan már megszólalásakor feltűnt, de vagy „csillapodott” jelentősen, vagy beleszoktam, vagy elterelték róla a figyelmemet a megformálás erényei. Elsősorban az, hogy mindvégig puha hangadással és csillogó fényű, élvezetes hangon énekelt, pillanatra sem idézte fel azokat a száraz, unalmas hangjait, amelyekre Gilda- vagy Constanza-alakításából emlékszem. Ami még örvendetes: Luciája össze sem hasonlítható Traviata-beli alakításával, amelyben nyilvánvaló volt a szólamra és a szerepre való alkalmatlansága. Lírai koloratúrszoprán, tökéletesen megfelelő Lucia, számomra nem csicsergő és nem szubrettes, sok egybehangzó kedvesség van vokális és színpadi megformálásában – de persze, akárcsak Kolonits Klárának, neki sem ilyen előadásban lenne a helye ezzel a szereppel! Játéka, mozgása gyakran felszínes: a rendező dolga lenne, hogy azt az értéket, amit Miklósa mint jelenség képvisel, ne hagyja modellként és revüelemként lebegni, hanem a szerepformálásba építse. Az őrülési jelenet kitartott, magas hangjait az énekesnő nem kockáztatta meg, ez talán most jót tett lelki kondíciójának is, és nem is keltett hiányérzetet. Hogy felkapaszkodott az őrült nő ketrecére: csak addig zavart, míg nem emelte be lábait az állványzatra, utána már megnyugodtam...
Nem hiszem, hogy lenne értelme Kolonits Klára és Miklósa Erika rangsorolásának a Lucia esetében. Kolonits nyilván elhelyezhető a világ mindenkori nagy Luciáinak élvonalában, de úgy gondolom, a felejthetetlen Ágai Karola után sokszor kiegyeztünk volna a Miklósa által tegnap este képviselt minőséggel is.”
1038   Búbánat 2016-09-24 10:55:31
Verdi: Traviata – operabemutató a Margitszigeten (werk, interjúk)

(Youtube - közzétett: 2016. augusztus)

Violetta Valéry: Miklósa Erika
Alfred Germont: Giuseppe Filianoti (IT)

Vezényel: Héja Domonkos
Közreműködnek a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának művészei
Rendező: Anger Ferenc

A Szabad Tér Színház bemutatója
1037   IVA • előzmény1029 2016-07-09 03:12:06
Oly sok legendás rendezés után rettentő nagy kihívás színpadra állítani Verdi talán leghíresebb művét.
Kellér Dezső híres poénja jutott eszembe:
– Az öregségnek is megvannak a szépségei.
– Mondj egyet!...
1036   ulysses 2016-07-08 23:41:04
Az igen! Van itt ám öntudat... Láttam Gara Máriának is, de csak a nyakon feszülő inak sejlenek fel, mint emlékképek. S más szopránoknak, akik erejük teljében, észbontó énektechnikával a küszöbön toporognak; fityisz, nuku! Ki érti ezt? Mindegy is, mert majd újra jön a mese mese mátka, hogy magyar(!) bel canto-t azért nem tud ám akárki eldalolászni meg jó Luciák sem szaladgálnak mostanában csak úgy. Na, majd most! :)
1035   Kaliban • előzmény1034 2016-07-08 22:56:28
Nemcsak Luciát novemberben, hanem utána májusban Melindát is... Mikor Gara Máriának se volt éppen ideális...
1034   ulysses 2016-07-08 22:07:30
Hogy miért? Jobb nem firtatni... Én is hallottam Gildának, harmatgyenge alakítás volt, a Bosszúkettősben meg olyan hamis, amilyen csak mesében van. Lehet, tévedek, de mintha azt hallottam volna, hogy nemsokára Luciát fog énekelni idehaza. Arra aztán befizetek...
1033   Kaliban • előzmény1032 2016-07-08 14:23:57
Nem tudom megérteni miért sztárolják Miklósát ennyire. Mert fellépet a Met-ben? Könyörgöm. Már Gildának is kevés volt - nagyon kevés. Hát akkor miért lenne jó Violettának? Az oké, hogy Pasztircsák Pollinának lehetőséget adnak a bizonyításra - színpadra kell engedni a fiatal tehetségeket is. De hát Gildát is Rácz Rita énekelte most az Erkelben - vicc az egész. Ez nekik a világszínvonal.
1032   Pristaldus • előzmény1030 2016-07-08 13:37:31
Nem önben van a hiba, mert sokan nem tudjuk értelmezni ezt a mondatot, de mást sem!
Anger Ferenc Traviata hitvallása is érdekes, de főleg azt támasztja alá, hogy nem sokat tud erről az operából! Azzal meg egyáltalán nincs tisztában, hogy milyen énekesnő kellene erre a szerepre!
Neki Miklósa a non plus ultra!

Hát,sose halljon jobbat!
1031   Heiner Lajos • előzmény1030 2016-07-07 18:50:32
Azt, hogy flekkenként fizettek.
1030   Nagy Katalin • előzmény1029 2016-07-07 18:04:26
Biztos bennem van a hiba, mert sokadszori próbálkozásra sem értem. Valamelyik kedves fórumtárs dekódolná nekem ezt a rejtvényt és megmagyarázná nekem, hogy ez az idézet mit jelent egészen egyszerű, eufemizmusoktól mentes magyar nyelven megfogalmazva? "Az érzékeny mikroportrendszer persze óhatatlanul ráirányította a figyelmet az énektechnika nehézségeire is, a bel canto élmény azonban nem maradt el."
1029   Búbánat 2016-07-07 17:15:17
Idemásolom Pallós Tamásnak a margitszigeti Traviata-bemutatóról közölt írását, ami az Új Ember kulturális mellékletében, a Mértékadóban olvasható. (Interneten nem elérhető.)

„Földön marad?”

La Traviata, a „tévedt nő” a Margitszigeten

„Oly sok legendás rendezés után rettentő nagy kihívás színpadra állítani Verdi talán leghíresebb művét. A Traviata arról szól, hogy egy nagyon őszintétlen, szenvtelen, züllött párizsi szalonkörnyezetben hogyan születik meg egy valódi szerelem, és hogyan megy végül tönkre. Engem a darabban rejlő erő, szenvedély és életszerűség érdekelt, nem pedig az, hogy a szereplők hogyan siratják a saját sorsukat: nem finomkodást, hanem igazi szenvedélyt szeretnék megmutatni a színpadon, ugyanakkor arra törekedtem, hogy – ahogy az életben is – a tragédiát naturalisztikus, esetleg már-már komikus elemekkel egészítsem ki. Szerencsé vagyok, hiszen Miklósa Erika remekel a főszerepben, amelyet most alakít először!” – vallja a darab szórólapján Anger Ferenc, aki a Magyar Állami Operaház és a Szabad Tér Színház összefogásában állította színre Verdi operáját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A messziről látszó szecessziós-art déco víztorony tövében 1938-ban megnyitott, azóta többször átépített lombsátras nyári játszóhely méretét és rangját tekintve sokáig a Szegedi Szabadtéri Játékok egyetlen hazai versenytársa volt. A rendszerváltozás után a jelentőségéből sokat vesztett megaintézménynek csak az utóbbi években sikerült visszakapaszkodnia a nemzetközi rangú fesztiválhelyszínek közé. A főváros támogatásának köszönhetően visszatértek a világhírű szólisták, társulatok is. A Traviata immár a harmadik olyan, kooperációban létrejött operaprodukció, amelynek – kőszínházi bemutatóját megelőző – premierjére a szigeten kerül sor. A Carmen és a Sába királynője az Erkel Színház műsorán szerepel, a Traviata szeptembertől az Operaházban lesz látható.

Kétszárnyú füstüveg ajtók sorával övezett, rideg eleganciájú, akváriumszerű zárt tér. Kortárs minimalizmus, dizájn, tompa csillogás. Anger Ferenc rendezésében az előjáték közben zajló jelenet a kicsapongó pénzes elitet kiszolgáló párizsi kurtizán, Violetta belső világába enged bepillantást. Magánélet hiányában társas magányába, ahol betegségével, a később végzetessé váló tüdőbajjal folytat néma, ki-kijózanító küzdelmet. Verdi operája akár naturalista-realista drámaként is felfogható.
Miklósa Erika önvédelembe menekülő, bizalomban nem reménykedő Violettája kezdetben tüskés, érzelemmentes, felületes… - aztán a valódi érzések bizonyosságát megélve lassan oldódik, mélyül, hogy végül szinte felmagasztosuljon. Miklósa világos hangszíne, laza karaktere nem engedi, hogy „súlyos”, romantikusan bonyolult, tragikus Verdi-hősnő legyen; koloratúrszopránja inkább valamiféle trendi ’szálkásságot’, profán aszkézist tükröz.
Alfredo Germont szerepében korunk egyik legjobb olasz spinto tenorja, Giuseppe Filianoti igyekszik ’a vadócba rózsát oltani’. Az első jelenetben zajló metakommunikáció legfontosabb szimbolikus eleme egy rózsaszál; a kitartó Alfredo egy egész felvonáson át próbálkozik, hogy végre átadhassa azt a közeledéseit rendre elhárító ’kaméliás hölgynek’. Nem vár, még aznap este visszatér virággal… Fiatalos hév, lendület, az állandó díszletként szolgáló, bárányfelhőmintás óriási kanapé felborul. A mögüle kikecmergő, szedelődzködő pár boldogsága közvetlenül vezet át a második felvonás – három hónappal később – vidéken játszódó első jelenetébe.
Az üvegfalak mögött zöld lombok, valaki rendületlen nyugalommal ablakot tisztít, és madársziluettet ábrázoló matricákat ragaszt a gondosan megpucolt felületekre. Közben kibontakozik a sorstragédia: megérkezik Alfredo apja, Giorgio Germont, és arra kéri a lányt, hogy gyermekei jó hírének megőrzéséért hozzon áldozatot, mondjon le a fiával folytatott ’kapcsolatról’. ’Isten irgalmas, az ember azonban kegyetlen’: kísért a félvilági múlt, a gondtalanság ideje véget ér. Érzelmi hullámvasút, rögös út, zenei csoda: döbbenet, rémület, majd kétségbeesés. aztán belátás…
Kelemen Zoltán idősebb Germontja nem a megszokott elegáns, finom úriember; az általa alakított figura inkább afféle tehetős gazda, akik praktikus szempontok szerint, kezdetben szinte szenvtelenül intézkedik a családja jövőjét érintő problémákat illetően. Nem hatódik meg könnyen, Violetta emberi nagyságának felismerésével, a reális helyzetértékeléssel késik…
Anger rendezői stílusához tartoznak a cselekményt színező, némileg (át)értelmező párhuzamos történések, amelyek ’kiegészítésként’ olykor groteszk humorral ellensúlyozzák a drámai folyamatokat. Ilyen például egy telt idomú, gömbölyded naiva teljesen indokolatlan megjelenése. Kezében tömött tollseprűre emlékeztető, érintetlen vattacukorral, a reménytelen szerelmes rajongásával bámulja az apjával feszülten tárgyaló Alfredót, aki Violetta félreértett, levélben közölt ’szakítása’ miatt egyre nagyobb indulattal készül a ’bosszúra’.
Violetta megalázásának helyszíne a párizsi álarcosbál. A bátor spanyol matador hőstetteit zengő kórussal kísért táncjelenet középpontjában itt az üvegkoporsóból kikászálódó (később abba visszafekvő) Disney-Hófehérke áll. A klasszikus és kortárs elemeket ötvöző, pezsgős-komikus koreográfiájú balettbetét azt mutatja be, hogy a lándzsával hadakozó mesebeli herceg miként teríti le egy torreádor lazaságával a – szendének cseppet sem mondható – szépségre támadó bikákat. A züllős vígság rövidesen döbbenetbe csap át, a kártyaasztal kerek lapja céltábla lesz, amely előtt Violetta az élő áldozat.
Amikor a sértett Alfredo mindenki előtt ’kifizeti szolgálataiért’, úgy látszik, mintha a tánc közben a padlóba szúrt dárda őt szögezte volna oda. Összeomlik a lélek, a test már nem tudja legyűrni a betegséget. Violetta a földön marad. A szalon vörös lépcsői eltűnnek, az üvegajtók végleg bezárulnak. A nagy felhős kanapé immár a halálos ágy. Alfredo és az apja az utolsópillanatban érkezik. Megbocsátás, megbékélés. Egy utolsó fellángolás. Violetta hátrahanyatlik, Alfredo átöleli. A fények kihunynak, egyedül az ágyminta égkékje ragyog fel a rajta ’lebegő’ párral.
Test és lélek, matéria és szellem, a művi környezet és az érintetlenségét még őrző természet feszültsége határozza meg Anger Ferenc Traviata-olvasatát. Érzéketlen jelenünk drága dívatjelenségei mellett vagy azokkal szemben jelennek meg a díszletszélen, illetve Violetta ruháin a teremtett világ eredeti szépségére utaló virágformák és a levélerezetet utánzó motívumok. A margitszigeti fák ölelésében talán még nagyobb erővel hatott a ’kint és bent’, a ’város és kert’ fájdalmas kontrasztja.
Héja Domonkos ideális tempói és az előadás érzelmi gazdagsága a szabadtéri előadások erősítésből fakadó mesterséges hangzásanomáliáit is feledtetni tudták. Az érzékeny mikroportrendszer persze óhatatlanul ráirányította a figyelmet az énektechnika nehézségeire is, a bel canto élmény azonban nem maradt el. Talán a territóriumukat féltő szigeti madarak is így gondolhatták, amikor a konkurenciától tartva többször erőteljes csiviteléssel-cserregéssel próbálták túlharsogni Verdi szenvedő, igazságért küzdő hőseinek áradó zenébe foglaltatott mondanivalóját.

/Pallós, - Mértékadó - 2016. július 11-17. Az Új Ember - az újságárusoknál mától megvásárolható - legfrissebb számának mellékletében./

(A cikk öt színes – köztük címlap - fotót is magába foglal.)
1028   parampampoli 2016-07-06 14:33:52
http://7ora7.hu/2016/07/04/hogy_kerult_egy_john_travolta-gif_a_verdi-operaba
1027   Búbánat • előzmény1026 2016-07-04 11:51:37
MOLETT HÖLGY VATTACUKORRAL

Verdi: Traviata / Budapesti Nyári Fesztivál

Revizoronline.com, 2016.06.29

„Annál jobb partnernek, s egyszersmind az este leginkább adekvát főszereplőjének tetszett az idősebb Germont csizmáját viselő Kelemen Zoltán! A Verdi-baritoni erényeit már több szegedi és budapesti előadásban is fényesen igazoló énekes pályafutása legjobb szakaszában jár mostanában, a hangja telt és szép színű, s Kelemen vonalérzékére és muzikalitására sem lehet panaszunk. Mindezek jól érvényesültek ezen a margitszigeti estén is, s hogy a partneri együttműködés, a kémia mily sokat jelenthet Violetta számára, azt érzékletessé tette a második felvonás nagy szoprán-bariton kettőse, amely talán a legközelebb vitte Miklósát eljátszandó figurájához.”
1026   Búbánat 2016-07-04 11:48:14
MOLETT HÖLGY VATTACUKORRAL

Verdi: Traviata / Budapesti Nyári Fesztivál

Revizoronline.com, 2016.06.29.

Miklósa Erika új szerepet vett a repertoárjára: Violettája elsősorban a kitartás és az akarat diadala. Míg ő becsülettel fáradozott, Anger Ferenc jó és rossz ötleteket egyaránt kipróbált a Margitszigeten. LÁSZLÓ FERENC ÍRÁSA.

"A Margitszigeten most Miklósa Erika bővítette e szereppel átalakulóban lévő repertoárját, s debütálását nem csak komoly várakozások előzték meg, de a kétely, sőt a bizalmatlanság jelei is. Nos, június 24-én az énekesnő nagy és megérdemelt személyes sikert aratott, ám összességében mégsem állítható, hogy a Traviata a jövőben olyasfajta hálás terepet jelenthet majd Miklósa Erika művészete számára, mint A varázsfuvola annyi éven át. A Sempre libera koloratúrás szakaszai természetesen igen jól érvényesültek ebben az előadásban, s Miklósa egyebekben is lelkiismeretesen teljesítette a Violetta-szerep- és szólamformálás megannyi kanonizált sztereotípiáját. (Ismét csak és csupán a Carmenhez hasonlítható az a hagyományok által megszentelt gazdag frázis- és gesztusleltár, amely Violetta majd’ minden megformálójánál fellelhető: hatásosan fojtott pianóktól a tradicionális lassításokig.) Csakhogy a hang drámai ereje és poézise kevéssé vált érzékletessé, s ami legalább ennyire fontosnak tűnt: Miklósa aktív és energikus, ha tetszik, harcos (pódium) alkatától merőben idegen maradt Violetta lénye. Így aztán a kivívott siker inkább hatott tiszteletreméltó sportteljesítménynek; Miklósa Erika megoldotta, s nem élte Violetta szerepét-szólamát."



1025   parampampoli • előzmény1024 2016-06-24 22:56:32
Én biztos vagyok benne, hogy nem. De hát... mindig van pro és kontra. Valamelyik győzni fog.
1024   IVA • előzmény1022 2016-06-24 22:34:11
Már abban sem vagyok biztos, hogy ezt a kombinés cuccot látni szeretném egyáltalán.
1023   telramund • előzmény1022 2016-06-24 21:29:15
Aztán a mikroporttal a hangmérnök azt kever ,amit akar
1022   parampampoli • előzmény1021 2016-06-24 20:24:07
Ez így ének nélkül is elég borzalmasnak látszik... félek, hogy énekkel még sokkal inkább az lenne, ezért döntöttek a tisztán zenekari aláfestés mellett. Ezt a Szigeten most kihagyom, szeptemberben az Operaházban úgyis minden kiderül.
1021   Búbánat 2016-06-24 17:03:05
Miklósa Erika debütálása a Traviatában – részletek a főpróbából – 2016 – Margitsziget -trailer

Közzététel: 2016. jún. 24.

Giuseppe Verdi:

Traviata

OPERA BEMUTATÓ

2016. június 24. (péntek) és június 26. (vasárnap) 20.00

Margitszigeti Szabadtéri Színpad

két részben, három felvonásban, olasz nyelven, magyar felirattal

„Verdi egyik legnépszerűbb műve, A kaméliás hölgy szívszorító szerelmi történetéből írt Traviata a zenetörténet egyik leggyakrabban játszott operája. A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon először kerül színre, olyan kiváló sztárok főszereplésével, mint a világhírű koloratúrszoprán, Miklósa Erika és az olasz tenor, Giuseppe Filianoti.

Verdi magával ragadó operájában Alexandre Dumas híres regényének világa elevenedik meg: az ismert kurtizán, Violetta és a vidéki fiatalember, Alfred tragikus szerelmi története a 19. századi Párizs pezsgő társasági életének közegében játszódik. Tiszta érzések, igaz szenvedélyek, hazugság, fondorlatok és számító ármány szövik át ezt a fényűző, fülledt kort, amelyben a tradícióktól és a társadalmi kötöttségektől való szabadulás vágyának gyakran a hétköznapi valóság: az anyagi szükség és a kor pestisének számító tüdővész szab határt.

La traviata, vagyis A bukott nő: nemcsak az irodalom, hanem az operatörténet rajongott tárgya. Emma Bovary, Mimi, Musette, Manon Lescaut mellett leghíresebb képviselője a Dumas regényéből ismert Marguerite Gautier, aki Violetta Valéry néven vált az egyik legösszetettebb Verdi-hősnővé.

A melodráma megrázó kerettörténetét mindvégig ellensúlyozza a teljes operát átszövő táncmelódia, a keringő lüktető ritmusa és könnyedebb témái, amelyek közel állnak Verdi románcaihoz. Violetta megformálása a szerep nagyfokú jellemfejlődése miatt olyan mélységeket kíván – a könnyed kacérságtól kezdve a tiszta szerelmen át a kétségbeesés, lemondás és összeomlás állapotáig –, amelyek ábrázolását aligha láthatnánk kiválóbb tolmácsolásban, mint a világ minden pontján hatalmas sikereket elérő „briliáns szoprán”, Miklósa Erika előadásában, aki a tavalyi Virtuózok-koncertet leszámítva először lép színre a Margitszigeti Nagyszínpadon.”

Violetta Valéry: Miklósa Erika
Alfred Germont: Giuseppe Filianoti (IT)

Vezényel: Héja Domonkos
Közreműködnek a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának művészei
Rendező: Anger Ferenc

A Szabad Tér Színház bemutatója.
1020   Búbánat 2016-06-07 19:40:05
Most kezdődött el a Bartók adón

19.35 -22.14 Mozart: A varázsfuvola

Kétfelvonásos opera

Szövegét Emmanuel Schikaneder írta

Vez. CLAUDIO ABBADO

Km. az Arnold Schönberg Kórus (karig. Erwin Ortner) és a Gustav Mahler Zenekar

Szereposztás:

Sarastro - René Pape (basszus)
Az Éj királynője – MIKLÓSA ERIKA (szoprán)
Pamina - Dorothea Röschmann (szoprán)
Tamino - Christoph Strehl (tenor)
Papagena - Julia Kleiter (szoprán)
Papageno - Hanno Müller Brachmann (bariton)
Monostatos - Kurt Azesberger (tenor)
Első hölgy - Caroline Stein (szoprán)
Második hölgy - Heidi Zehnder (mezzoszoprán) Harmadik hölgy - Anne-Carolyn Schlüter (alt)
Három fiú - Alexander Lischke, Frederic Jost és Niklas Mallman
Beszélő: Georg Zeppenfeld

1019   Búbánat • előzmény1018 2016-04-01 09:32:27
Bartók Rádió sugározza ismét ma délután:

13.43 – 15.06 Miklósa 25

Miklósa Erika jubileumi hangversenyének hangfelvétele

(Erkel Színház, január 21. – részletek)
1018   Búbánat • előzmény1007 2016-03-20 13:19:26
Bartók Rádió közvetíti az este 20.47 – 22.00:

Miklósa 25

Miklósa Erika jubileumi hangversenye

Km. Daniela Pini – mezzoszoprán
Leonardo Ferrando – tenor,
Boncsér Gergely - tenor,
Dolhai Attila - tenor,
Szlama László - koboz,
a Quartett Escualo,

a Magyar Állami Operaház Zenekara, Gyermekkara (karig Gupcsó Gyöngyvér) és Énekkara (karig. Strausz Kálmán)

Vezényel: Silló István

1. Wolf Péter: Ave Maria – részlet
2. Mozart: A varázsfuvola - Az Éj királynője áriája, II. felv.
3. Delibes: Lakmé - Lakmé és Mallika kettőse
4. Donizetti: Szerelmi bájital - Adina és Dulcamara duettje
5. Donizetti: Szerelmi bájital - Nemorino románca
6. Rossini: Ory grófja – Tercett
7. Verdi: Traviata: a) Si ridesta in ciel l´aurora, b) É strano, é strano!
8. Johann Strauss: A denevér - Adél áriája
9. Kálmán Imre: A Bajadér - Odette és Radjami duettje
10. Carlos Gardel: Por una cabeza
11. Leonard Bernstein: Candide - Glitter and Be Gay, Kunigunda áriája
12. Hupfeld: As Time Goes By

(Erkel Színház, január 21. - részletek)

(Ism. április 1., 13.43)
1017   Búbánat 2016-03-07 22:01:28
Miklósa Erikáról szóló, sport témájú írás („Befutott operaénekes”” olvasható a Magyar Idők napilap sportnak („Futás”) szentelt tematikus – március havi - mellékletében.

A Novák Miklós, sportújságíró jegyezte cikkben Miklósa többek közt szól az ének-zenei pályája mellett a másik meghatározó szenvedélyéről is, a minden szabadidejét kitöltő aktív sportolásról: ami nála a rendszeres futást, kocogást, tornát jelenti. Mesél a sporttal való találkozásról, a kezdetekről, a hazai és külföldi megmérettetésekről, szurkolásról, motivációiról és kitér a napi aktualitásokra, meg jövőbeni művészi feladataira is. Néhány gondolat a hosszú cikkből:

[…] Miklósa Erika a kollégáit a Fut a színház program jegyében igyekszik rendszeresen megfuttatni a különböző utcai versenyeken, odahaza, Bakonykútiban pedig asszonytornát szervez a helyi lakosoknak a saját otthonában. Bakonykúti persze külön történet az énekesnő életében. Tulajdonképpen azt is a sportolásnak köszönheti, hogy felfedezte a kicsi falut a Bakonyban.
„Egy alkalommal a környéken kirándultunk, eltévedtem az erdőben, és e kis zsákfaluban lyukadtam ki. Annyira gyönyörűnek láttam, hogy azt gondolta, de jó annak, aki itt lakik, majd megfordultam, és láttam az ott álló ház ablakában a táblát »eladó« felirattal. Meg is vettük… A kocogás arrafelé különösen praktikus, hiszen csak felhúzom a cipőm, kilépek a ház ajtaján, s már kinn is vagyok az erdőben. Egyedül arra kell vigyáznom, hogy a vaddisznókat ne zavarjam meg… Miután beilleszkedtünk az alig több mint százlelkes faluban, megismertük az ott lakókat, szinte adta magát, hogy együtt mozogjunk a helyiekkel. Az ottani lányok, asszonyok kértek fel rá, mert tudták, hogy rendszeresen sportolok. Tizenkét éve tartok tornát hetente kétszer a saját házunkban. Nagyon szigorú vagyok, közben nincs beszélgetés, csak torna, utána persze mehet az eszmecsere is…”

[…] Miklósa Erika nem csak kocog és tornázik, szurkolóként is követi a sportot. Gyakran megfordul a Veszprém férfi-kézilabdacsapatának hazai mérkőzésein, s bár ez a művészvilágban akár szentségtörésnek is tűnhet, olykor futballmérkőzéseken is feltűnik. Azt sem titkolja, hogy a Ferencvárossal szimpatizál. De szereti a teniszt, a sífutást, a jégkorongot, a vízi- és a kézilabdát is. S ha sportot néz, visszavedlik vérbeli szurkolóvá, kollégái megbotránkoztatására olyankor sört kortyol és szotyizik…

Mi több, a magyar labdarúgásról karakteres véleménye van. „A maiak közül Gera Zoltán játéka tetszik a legjobban, főleg annak ismeretében tartom sokra, ahonnan indult és kiemelkedett. Böde Dani a másik kedvencem, aki nagy fenegyerek, nincs benne félelem, olyan erős a bizonyítási vágya, hogy mindenen átgázol, csak a gól érdekli. Ami azért elismerésre méltó, mert olvasva a magyar labdarúgók nyilatkozatait, gyakran találkozom az olyan szófordulatokkal, mint hogy »remélem, bízom benne, mindent megfogunk tenni« - ez kevés! Nem remélni kell, hanem azt mondani: mi fogunk nyerni! Félnek a futballisták. Ez a baj.”

A művésznőtől olyan kulisszatitkokat is megtudtunk, hogy Josep Guardiola, a Barcelona korábbi, a Bayern München jelenlegi és a Manchester City jövőbeni edzője lelkes operarajongó, annak idején Barcelonában Miklósa Erika előadásán is megfordult. A magyar énekesnő Rafael Nadallal is összeismerkedett, akit kedves, végtelenül türelmes embernek tart. Hiába, végső soron a két műfaj, a sport és a művészet célja ugyanaz: az emberek szórakoztatása, a mindennapok taposómalmából más lelki szférába emelése. S bár más az elvárt viselkedés egy futballstadionban, mint egy operaházban, az előadó akkor a szakmája mestere, ha a nézőket átjárja a katarzis.

Aki Magyarországon akarja látni Miklósa Erikát, az használja ki, hogy idén májusig, amíg örökbe fogadott kislánya be nem tölti az első évét, nem vállal külföldön fellépést.

„Tavaly egy West Side Story-sorozat kötötte le az energiámat, amit Novák Péter rendezett, ezen kívül a Erkel Hunyadi Lászlójában is játszom. Januárban volt a huszonötéves jubileumi koncertem az Erkel Színházban, ami közel olyan nagy kihívás volt számomra, mint a maraton lefutása. A háromórás koncertet nemcsak végigénekeltem, hanem moderáltam is, hogy még közvetlenebb legyen az előadás. Kemény volt, de megérte. Olyan hangulat volt már az elejétől, mintha rockkoncerten lettünk volna. Az Operaház mindent megtett, hogy a Miklósa25 a közönségnek és nekem is emlékezetes maradjon. A szezon végén Verdi Traviatájában Violettát fogom alakítani. Ez váltást jelent majd a pályámon. Eddig leginkább Mozart Varázsfuvolájából az Éj királynőjével azonosítottak, e szerep köré épült az egész karrierem, talán nem véletlenül. Ezután Violetta lehet a nagy szerep a pályámon, az életben pedig az anyaság megélése a legfontosabb” – beszélt a feladatairól, terveiről.

Ahhoz pedig, hogy több fronton is helyt tudjon állni, futással alapozza meg a kondícióját:

„Az idén tavasszal elsősorban terepfutó versenyeké az elsőbbség. Nagyon megszerettem ezeket a versenyeket, mert gyönyörű tájakon át vezetnek, és nincs nagy tömeg. Aztán vannak a jótékonysági futóesemények, amelyek semmihez sem fogható csodás hangulatban telnek. Többnek fővédnöke is vagyok, amelyeken természetesen el is indulok. Még mindig jó érzés egy jó ügyért verejtékezni. Hála Istennek egyre többen csatlakoznak hozzánk, s futnak egy-egy jó célért. Az idén ismét indulunk csapatban az ultra-Balatonon, ez is elmaradhatatlan program a versenynaptáramból. A legnagyobb élmény mégis a kislányunkkal a babakocsis futás. Hiába, nem lehet elég korán kezdeni…”
1016   parampampoli • előzmény1015 2016-02-16 12:02:38
Nem kívánom, ne énekeljen olyan szerepeket, amelyek nem valók neki, és még ráadásul koloratúr szerepeket is???

Azt kívánom, hogy a direktor azokat sztárolja, akik azt megérdemlik. A fenti fachban különösen.

Továbbá hagyja abba a magán site használatát önreklámozásra. Igazgasson, ne írogasson !
1015   Búbánat 2016-02-15 22:58:37
Ókovács Szilveszter: A Miklósa-maraton

Faktor.hu
2016. január 23.

„[…] Ha Néném úgy véli, hogy egy rendes operista operákat énekel, egész héten szót se szól, lemezt hallgat, gyakorol és taxival jár, s maximum a Film, Színház, Muzsikának ad visszafogott interjút, ha pedig az a lap megszűnt, akkor nagyjából senkinek – nem tudom osztani a véleményt. Portisch Lajos se lett kisebb sakkozó attól, hogy énekelt, Mozart se kisebb zeneszerző, hogy szeretett puncsolva biliárdozni vagy kvartettezni Haydnnel. Miklósa Erika színes személyiség, nem díva-alkat, inkább a politikai kampányokban gyakran emlegetett „szomszéd lány” típusa, aki néhány ezer ember előtt, estélyiben is meri vállalni magát, és több műfajjal is kompatibilis.

Persze, szigorúan operai szemmel-füllel egy törékeny hangfaj művelője, a bravúrkoloratúr képesség nem is szokott negyedszázadig tartani a módszertan könyv szerint – aztán tessék! Szerintem valamennyien kívánjuk Erikának, hogy sikerrel tapogatózzon a szopránfach más területein is, Traviataként erre is lesz alkalma, amúgy viszont még sok koloratúrfeladat várja. […]”
1014   Edmond Dantes • előzmény1013 2016-01-29 14:58:44
Egységes arculat és a következetesség. Ha a két férfi főszereplő stimmelne, nem érteném, miért csak Gilda nem stimmel. Hol maradna az egyenjogúság?
1013   Kaliban • előzmény1012 2016-01-29 14:18:47
Úgy hogy a honlapon szokás szerint kavarodás van. Most rákattintottam a Rigoletto honlapjára. Agache neve is ott van, hogy Fokanov mellett ő énekli a címszerepet, de ha dátumonként végig kattintgatod az előadásokat, akkor mindenhol Fonakov Anatolij a címszereplő. Mind az öt előadásban! Sőt ott van Ivan Margi neve is, mint mantuai herceg Horváth István mellett, de ha végig kattintgatod a dátumokat mindjárt kiderül, hogy Ivan Margi nem énekel a nyáron a Rigoletto előadásokban az Erkelben...
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

"Ringató"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Akilone Quartet: Emeline Concé, Elise De-Bendelac (hegedű), Louise Desjardins (brácsa), Lucie Mercat (cselló)
BEETHOVEN: 6. (B-dúr) vonósnégyes, Op.18/6
WEBERN: Öt tétel vonósnégyesre, Op.5
WEBERN: Hat bagatell, Op.9
SCHUMANN: 1. (a-moll) vonósnégyes, Op.41/1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Trojan Tünde előadóművész, Pintér Gábor színművész,
Szilasi Alex (zongora)
"...Ne hagyd a sorsod csillagokra..." - Pilinszky János versei

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Oláh Vilmos (hegedű)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, Op.50
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) szimfónia, Op.21
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, Op.40
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, Op.93

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Chantal Santon-Jeffery (ének)
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
Koncertmester: Simon Standage
Vezényel: Vashegyi György
"Ragyogjatok, új csillagok!"
Válogatás Rameau és francia kortársai operáiból

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Aysen Ulucan (hegedű), Birsen Ulucan (zongora), Özcan Ulucan (hegedű, mélyhegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
MOZART: Esz-dúr sinfonia concertante K.364
ONUR TÜRKMEN: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MICHAEL ELISON: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MOZART: A-dúr szimfónia no. 29, K. 201
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Wing Singers Gospel
Cantissimo
Trillák Kórus – Mohács, Babits Kamarakórus
VoiSingers
"Hamisítatlan kórus-ünnep!"

19:30 : Debrecen
Szent Anna Székesegyház

Kodály Kórus Debrecen
Vezényel: Szabó Sipos Máté
"Mint a hegyek"
Orbán György kóruskönyvei az idén 70 éves szerző tiszteletére
A mai nap
született:
1872 • Manuel de Falla, zeneszerző († 1946)
1933 • Krzysztof Penderecki, zeneszerző
elhunyt:
1585 • Thomas Tallis, zeneszerző (sz. 1505)