vissza a cimoldalra
2018-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1062)
Balett-, és Táncművészet (5550)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1479)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Franz Schmidt (3181)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2888)
Pantheon (2260)
Kimernya? (2746)
Lisztről emelkedetten (917)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Jonas Kaufmann (2273)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Requiem (frushena, 2006-10-31 18:52:03)

   
451   Búbánat 2018-05-28 14:43:22

Az Opera művészei a Zsidó Művészeti Napok nyitóelőadásán

2018. május 28-án a Defiant Requiem – Verdi Terezínben című előadással veszi kezdetét a Zsidó Művészeti Napok. A Vígszínházban rendezett produkcióban az Opera művészei, Zenekara és Énekkara is közreműködik.

 

"A Defiant Requiemet bemutató est nem csupán a kórusmű előadása. Sokkal több annál. Murry Sidlin koncertdrámája méltó tisztelettel adózik a koncentrációs táborokba hurcolt és ott meggyilkolt embereknek. A koncertdráma során, Murry Sidlin vezényletével és előadásában  Giuseppe Verdi varázslatos zenéjével párhuzamosan hallhatjuk az eredeti kórustagok, a néhány túlélő beszámolóját és láthatunk részleteket abból az 1944-es náci propagandafilmből, amellyel az egész világot meg akarták téveszteni a koncentrációs táborban uralkodó körülményeket illetően. A Defiant Requiem Alapitvány Murry Sidlin irányitása alatt járja a világ nagy városait, emlékezik és emlékeztet."

Író, rendező, karmester: Murry Sidlin


Közreműködik:

 Béres Ilona (női mesélő),

 Bálint András (férfi mesélő),

Ádám Zsuzsanna (szoprán), Fodor Bernadett(mezzoszoprán), Boncsér Gergely (tenor), Kovács István (basszus),

valamint a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (mb. karigazgató: Csiki Gábor)

A Zsidó Művészeti Napok és a Magyar Állami Operaház közös produkciója.

450   Búbánat 2018-01-26 10:27:03

Ma este a Classica TV-csatorna közvetíti

20.29 – 21.59 Verdi: Requiemhttp://hangtar.radio.hu/images/kh0.png

Ea.

 Kraszimira Sztojanova (szoprán),

 Anita Rachvelishvili (mezzoszoprán),

 Francesco Meli (tenor),

 Riccardo Zanellato (basszus)

 

Bajor Rádió Ének- és Zenekara
Vezényel: Riccardo Muti
 

(München, Herkulessaal, 2017. november 2.)

 

 (Ism. február 7., 13.29)

 

449   tiramisu • előzmény443 2017-11-04 17:17:42

Pontosan így volt!

448   Cilike 2017-11-04 11:15:49

És, ahogy ppp-nek már írtam, életemben nem hallottam olyan gyönyörűen az Offertorio záró zenekari taktusait, olyan ihletetten.

447   parampampoli • előzmény445 2017-11-04 10:34:39

No, akkor ma este lemérem másodpercre pontosan! -:)

446   Cilike • előzmény445 2017-11-04 09:31:25

Tekintve, hogy életem során minimum 50 Verdi Requiemet énekeltem, merek nyilatkozni a tempókról, ha szabad.

445   joska141 • előzmény444 2017-11-04 08:27:16

Természetesen Önnek tökéletesen igaza van: az 1:25-os Requiem előadás teljesen normális tempójú. Amin én vehettem részt, abban az 1:26-ban már benne volt a végén taps, meghajlások, ruhatár, színházból történő kivonulás is. Így a tényleges zenére maradt 1:15, mely Cilike fórumtársunk szerint lassabb is volt a szokásosnál. Biztos neki is igaza van. Érdeklődéssel várom a mai estét.

444   parampampoli • előzmény442 2017-11-03 20:40:03

A Requiem 1:25-ös előadása teljesen normális tempókat jelez. Van néhány olyan felvétel is, amelyik 1: 19-es, azaz ráfér egy cd-re is. És még azokat sem találtam extrémen gyorsnak. A tegnapi előadásban nem a tempók jelentettek problémát.

443   Cilike • előzmény442 2017-11-03 20:15:07

Nem lett lekergetve. Teljesen normális tempók voltak, még kicsit lassabbak is a szokottnál. 

442   joska141 • előzmény441 2017-11-03 19:19:21

Egyáltalán nem értek a zenei megoldásokhoz, botfülem van. De a következőket tapasztaltam:

19,30-kor kezdett a zenekar bevonulni, hangolás, énekkar, szólisták, 19,40-kor elkezdték. Taps, ruhatár, tömeg, erkélyről lemenés, a színház előtti óra 21,06-ot mutatott.

Azaz kb. 75 perc alatt, az előző hozzászóló szavát idézve: "lekergették".

441   oldalsonka • előzmény439 2017-11-03 18:29:43

Milyen volt az előadás? Morandi néhány évvel ezelőtt az Operaházban lekergetett egy Requiemet mintegyletudni a kötelességet. Remélem, ez a mostani méltó volt a nap tartalmához, hangulatához.

440   parampampoli • előzmény439 2017-11-03 17:31:50

Lesz.

439   joska141 2017-11-03 13:42:23

Tegnap volt egy szinte teltházas Requiem előadás az Erkel Színházban. A jegyen - Verdi mellett - fel volt tüntetve, hogy "56-os rekviem", de szerencsére ünnepi beszédek nem hangzottak el.

Van valakintek véleménye a megvalósított produkcióról, mely tulajdonképpen a holnapi - Nemzeti Gyásznap-i - előadás főpróbájaként is felfogható volt?

438   Héterő • előzmény437 2017-11-02 19:23:17

Emlékeztető:
Postřižiny - film režiséra Jiřího Menzela
M5 - ma, 21:15 - cseh nyelven, magyar felirattal

437   Heiner Lajos • előzmény436 2017-11-02 18:52:34

Ez a felvétel tényleg az elmúlásra emlékeztet. Dirigens, három énekes már nincs köztünk...

436   Momo 2017-11-02 15:31:40

Verdi - Messa da Requiem - Budapest 1981

435   Edmond Dantes • előzmény434 2017-11-02 15:27:45

Felejthetetlen, örök élmény volt és maradt ott lenni ezen a koncerten. 

434   Búbánat 2017-11-02 12:16:09

Ma éjjel az M3 csatorna sugározza:

2017. november 2. csütörtök 23:20 - 01:10

Verdi: Requiem

A Milánói Scala együttesének vendégfellépése az Erkel Színházban, 1981. június 16-án.

Shirley Verrett
Jelena Obrazcova
Kelen Péter
Nicolai Ghiaurov

Milánói Scala ének- és zenekara

Vezényel: Claudio Abbado

(90 perc)

Rendezte: Apró Attila

433   Búbánat 2017-06-22 11:06:54
Bartók Rádió, ma 12.36 – 14.01

Arturo Toscanini 150

XV/15. rész Verdi: Requiem

Ea. Zinka Milanov, Bruna Castagna, Jussi Björling, Nicola Moscona - ének,

Westminster Kórus, NBC Szimfonikus Zenekara,

vez. Arturo Toscanini

(New York-i Carnegie Hall, 1940. november 23.)
432   Búbánat 2017-02-01 09:24:15
Bartók Rádió közvetíti este felvételről

19.35 – 20.55 Verdi: Requiem

Kolonits Klára, Schöck Atala, Stuart Neill, Vazgen Gazarian – ének
Magyar Állami Operaház énekkara (Karig: Strausz Kálmán), és Zenekara,

Vezényel: Daniele Rustioni

Magyar Állami Operaház, 2016. október 31.

(Ism. február 13., 12.36)

431   telramund • előzmény429 2016-11-17 11:10:13
A Turandot felújításon (1958) Takács Paula és Laczkó Mária volt Turandot.
430   telramund • előzmény429 2016-11-17 11:05:08
nem azt 4o-es évek végén illetve az 5o-es évek elején énekelte,időnként , ezzel egy időben Santuzzát is.
429   parampampoli • előzmény428 2016-11-17 10:12:18
Turandotot nem énekelt már akkoriban?
428   telramund 2016-11-17 09:28:57
Delly Rózsi abban az időben már szinte csak Wagnert énekelt Amnerisen és Gertrudiszon,Juditon kívűl.Izoldára készült.Egy elnehezedett hangon az kerti kép Fátyol legendája koloratúráival már nem tudott nagyon mit kezdeni.Egyébként régen szokás volt az Operaházban kihagyni egy- egy áriát,ha indiszponált volt az énekes .Számos esetben hallottam úgy Don Juant,mert akkor még így játszották,hogy Donna Anna akkor úgynevezett székáriája kimaradt.
427   IVA • előzmény426 2016-11-17 02:53:35
OFF: Jó régen hallottam ezt a felvételt. Autóban hallgattam, arra emlékszem, hogy Erzsébet nagyáriája és záró kettőse Carlosszal (Osváth, Simándy) nagyon megindított.
Ha nem tévedek, Delly Rózsi volt Eboli. Sohasem láttam őt ebben a szerepében (Amnerisként igen), sőt a Don Carlost sem abban a klasszikus produkcióban, csak később, a Mikó-féle felújításban.
Számos oka lehet annak, hogy miért hagyták ki Eboli első áriáját (Delly teherbíró képessége biztosan nem, legfeljebb esetleges gyengélkedése), az is lehet, hogy a Nagyszínház nem akarta, vagy csak a felvételből vágták ki.
Védőbeszédemet a rövid magánhangzók elnyújtásáról megírtam az Operaház-topic 57582. sz. hozzászólásában.
426   Héterő • előzmény424 2016-11-16 18:53:31
Jogos. Azonban ez kismiska ahhoz képest, hogy az ugyanabban az időben a Bartók Rádióban sugárzott moszkvai előadásból hiányzott Eboli szaracén-királyos áriája, a hölgyek kórusa után egyből beszomorkodott a királyné.
Posa pedig így búcsúzik Don Carlotól: ...fóóóó- gadd el, óóó, karlóóóóóóó - szszsz.
A súgó meg szinte főszereplő.
425   parampampoli • előzmény422 2016-11-16 09:52:28
Szép!! Sokkal jobb, mint vártam. Mondjuk én a szerepet az övénél sokkal sötétebb hangon szeretem, de ettől függetlenül meglepően jól csinálta. (Azt persze nem tudjuk, élőben hogy szólt.)
424   IVA • előzmény422 2016-11-16 02:28:33
Akármi legyek, ha „mon coeur”-t ejt, és nem „mon caur”-t...
Jó erős hangja lehet, de erősen vibrátósnak is találom. A Sámsonét is. (Lehet, hogy ez rendezői utasítás: hűvösek az éjszakák a Sorek völgyében, ők pedig nincsenek rendesen felöltözve.)
423   IVA • előzmény421 2016-11-16 02:14:01
Én bárkit meghallgatnék, ha annyi óradíjat fizetnének érte, amennyiből szponzorálni tudnám a Sámson és Delila 1964-es felújításának rekonstruálását az Erkel Színházban. Ám ha ez sikerülne, a legnagyobb bajba kerülnék: azt hiszem, nem találnék az előadásba Sámsont és Delilát.
422   Héterő • előzmény421 2016-11-16 01:15:26
A csókjára sem vagy kíváncsi?
Barcellona-Dalila 16.11.15. Torino
421   parampampoli • előzmény418 2016-11-15 18:03:53
Úristen... anti-Delila. Ha óradíjat fizetnének érte, akkor se hallgatnám meg. (Épp mostanában hallgattam a művet Obrazcovával, Horne-nal, Cossottóval, Bumbryval, Stevensszel, Dalisszal - félő, hogy Barcellona asszony rosszul jönne ki az összehasonlításokból. Én még rosszabbul.)
419   Búbánat 2016-11-15 16:53:23
Művészi erőfeszítések az Erkel Színház két hangversenyén, PR-erőfeszítés nélkül – Verdi Requiemje és Erkel Bátori Mária című operájának koncertszerű előadása

Café Momus - IVA, 2016-11-13 [ Budapesten ]

Kiragadok egy részt IVA koncertbeszámolójából:

2016. november 4.

Erkel Színház

Giuseppe Verdi: Requiem

szoprán – Kolonits Klára
alt – Schöck Atala
tenor – Stuart Neill
basszus – Palerdi András

a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara
vez.: Daniele Rustioni
karig.: Strausz Kálmán

Palerdi András teljesítménye azt mutatta, hogy jobb kondícióban alkalmas lehetne a basszus szólamára. Stuart Neill megszólalásakor igazolta, miért bízzák rá fizikai alkatát figyelmen kívül hagyva hősszerelmesek megjelenítését, ám falzett-alkalmazása hamar csalódást okozott annak, akinek ez az éneklési mód sohasem tetszik, sajnos én is ilyen vagyok. A pianók tisztelője-, de nem feltétlen rajongójaként valószínűleg nem bántam volna, ha Neill szabadjára ereszti a hangját, s így éneke, ha nem követi is nagy elődök gyakorlatát, megnyilatkozik.
Viszont ebben a metafizikailag oly súlyos operazenében revelatív éneklést hallottunk Kolonits Klárától, aki a Libera me tételben végképp nem hagyott kétséget afelől, hogy autentikus tolmácsolója a szopránszólónak. Hangja ragyogó fénnyel szárnyalt – az egekben is hallani kellett –, amihez eszményien simult jelenlegi legszebb fényű mezzónk, Schöck Atala hangja.

Két nagyszerű női szólista, kiváló énekkar és zenekar, valamint az Erkel Színház helyszíne – nem kevés pozitívum egy akár katartikus megszólaltatáshoz, a kevésbé jó formát mutató férfi szólisták negatívuma ellenében sem. Hogy merre billen ilyenkor mégis a mérleg serpenyője, alighanem a karmester teljesítményén múlik. Nem tudom, képességei vagy kellő diszpozíciója hiányában keresendő-e a csaknem balsiker, de hogy magam ne csússzam a negatívumokat okádó szerepébe, megragadom az alkalmat arra, hogy emléket állítsak Daniele Rustioni csodálni valóan szép hajának.”
418   Héterő • előzmény417 2016-11-15 16:37:11
Haandel jóvoltából :-) ma meghallgathatjuk Barcellonát Dalilaként a Teatro Regio -ból.
417   parampampoli • előzmény416 2016-11-15 15:37:44
Akkor mondhatnám viccesen, hogy már ketten vagytok -:)

De nem mondom. Abbadónak a halál árnyékában készült felvételét karmesteri, zenei szempontból én is csodálatosnak tartom, és éppen személyes érintettsége folytán kivételes drámai ereje és igazsága van. A négy énekes azonban meg nem közelíti a 70-es felvétel kvartettjét. Négy énekes csoda helyett négy totális középszer, de akkor még nagyon udvariasan fogalmaztam. (Barcellonát hallottam élőben is Bécsben, a leggyengébb mezzo szólisták egyike volt, akit életemben hallottam. Rosszabb, mint Takács Klára, pedig hát nála rosszabbat tényleg nehezen tudnék mondani.)
416   Héterő • előzmény380 2016-11-15 14:49:16
Kedves parampampoli, lám-lám, mégsem vagyok egyedül a véleményemmel.
Ezt találtam: :-)
___________________________________________________
Milyen zenét hallgatsz most? • 16656 2008-09-03 19:26:20
tiberio
Verdi: Requiem
Gheorghiu, Barcellona, Alagna, Konstantinov/Abbado
Berliner Philharmoniker / 2001 Live EMI
A létező egyik legjobb felvétel, a létező egyik legjobb karmesterrel! Imádom!
415   takatsa • előzmény413 2016-11-07 09:21:11
hát, igen, ezt benéztem, 9. sorban ültem
414   Pristaldus • előzmény411 2016-11-07 09:13:25
A Traviátán én is közel ültem az énekesekhez! Mégis volt olyan, akit alig hallottam, vagy inkább, bár csak ne hallottam volna, amikor mégis valamit hallottam belőle!
Szóval érted?
413   joska141 • előzmény411 2016-11-07 06:57:42
Tisztelt "takatsa"!
Ha már volt olyan kedves és helyesbítette az Operaház II. és III.emeleti erkély differenciáját, legyen olyan szíves tegye ezt meg az Erkel Színházzal is.
Ott az egyetlen erkély középen 14 jobb-és baloldalt csak 13 sorból áll.
Akusztika tekintetében természetesen Önnek tökéletesen igaza van.
412   takatsa 2016-11-06 23:47:27
Bocs nem II, hanem III. emelet.
411   takatsa • előzmény406 2016-11-06 23:42:33
Tudod, a Traviata az Operaházban volt. És ott a II. em. erkély, jobb első sorban ültem, ami szinte a szinpad fölött van, tehát igencsak közel az énekesekhez. Amúgy az egy fantasztikus hely, mert rálátásom van az egész zenekarra, és a karmester munkájára.
Az Erkelben viszont az erkély 18 (vagy 19?) sora egy jó hely, pontosan középütt, mindent lehet látni, az ember a lábát is ki tudja nyújtani, de az igencsak messze van a színpadtól, ami akusztikában jelenthet valamit. Persze azért Erwin Schrott hangja ezen a helyen is érvényesült, de az tavaly volt.
410   parampampoli • előzmény409 2016-11-06 17:21:13
Cilike, lehet, hogy rosszul hallottad ott hátul, egy csepp megingás nem volt, épp ezt húztam alá az előbb. A többi kitételeddel maximálisan egyetértek.
409   Cilike • előzmény408 2016-11-06 16:41:15
Én gondolom, mindenkinek megvan a saját véleménye, de a Hostias annyira falzett volt, hogy nem is igazán tudta irányítani, ki is csúszott intonációban. Nem mondom, hogy végig harsogta volna, de a puha hangzást hiányoltam. (Énektanárnőm, neves szoprán mondta nekem mindig, ne piano legyen, hanem dolce) Mindamellett nem ő volt a szólista kvartettben a kakukktojás, ugyebár.
408   parampampoli • előzmény407 2016-11-06 16:28:10
Ekkora hangtól pianót elvárni, olyat, amilyet egy lírai tenor tud, irreális. Mint többször kifejtettem, szerintem a pianónak az adott énekes fortéjéhez képest kell pianónak lenni. Ilyen értelemben Neill hozta a teljes dinamikai skálát, az együttesekben, duettekben, tercettekben nem harsogott egyáltalán. Ami pedig a Hostiast illeti, szerintem igazi falzettet csak az utolsó frázisban alkalmazott, addig gyönyörűen, puha, folyamatosan támasztott hangon énekelt, a legkisebb megingás, döccenés nélkül. Cilike, sajnáltam volna, ha kollégáid megfojtanak, de indulatukat megértem. -:))
407   Cilike • előzmény402 2016-11-06 16:13:25
Nem mondtam, hogy nem. Vannak, akiknek ez a non plus ultra, a hangzuhatag. Nekem viszont kissé több differenciálás az ideálom. Kedveltem a tenoristát és egyes kollégáim majdnem megfojtottak, mikor szóvá tettem, hogy nincs piano, csak falzett... de attól még tény.
406   kétked • előzmény405 2016-11-06 15:29:57
Míga Traviatán meg az első sorban. Kilóg a lóláb.
405   takatsa • előzmény403 2016-11-06 15:11:25
Lehet, hogy tényleg valami baj van velem. Vagy talán az volt a gond, hogy erkélyülés 18- sorban ültem, és nem jött fel oda a hang?
Kolonitsot sokszor hallottam, és pl. Cosiban nagyon tetszett.
404   -zéta- 2016-11-06 14:23:25
Neill kétségkívül hatalmas hanganyag, de korántsem tud vele tökéletesen bánni (már). Az Ingemisco végén ahogy fölmegy arra a bé-re, csodálatos. Ahogyan lejön a záróhangra, rémes és unmuzikális. Ezt tendenciózusan minden magashang után ugyanígy volt...
403   parampampoli • előzmény400 2016-11-06 14:15:45
Kolonits Libera me-je épp azért volt csodálatos, mert olyan volt, ahogy írtad: "hittel, alázattal, félelemmel, de ugyanakkor bizakodással és reménnyel előadott". Nem mellékesen technikailag is bámulatos tökéllyel.

Furcsa a te füled, már megbocsáss, takatsa. A hallgathatatlan Miklósa a Traviatában nagyon tetszett, Kolonits nem. Persze, ehhez is jogod van, de akkor is furcsa.
402   telramund • előzmény399 2016-11-06 14:02:37
Tenorista kérdésben hasonló a véleményem,de attól még jó hang és jól énekel.
401   Cilike • előzmény400 2016-11-06 13:59:07
Értem az álláspontodat és van is igazság benne. Szó sincs róla, hogy ne szeretném a Verdi Requiemet, de tényleg inkább teátrális mű, a szövegétől eltekintve nem találok benne szakralitást. Aki hisz, annak természetesen egy operarészlet is lehet vallási élmény -megelíteném én itt a Faustból Valentin halálát, ami ilyen szempontból énrám sokkal nagyobb hatással van, vagy az Angelica fináléját.
400   takatsa • előzmény399 2016-11-06 13:49:24
Én kicsit másképp látom a világot, úgy vélem, hogy maga az élet, a világ is szakrális, mert nemcsak a teremtéskor lebegett Isten lelke a vizek felett, hanem most is "benne élünk és létezünk". De félretéve ezt a gondolatsort, egy Requiem - márcsak a témáját, a szövegét tekintve is - eredendően szakrális. Szokták mondani, hogy a Requiem Verdi legszebb operája, ebben is van igazság, de ha ez így van, akkor ez egy szakrális opera. És egy hittel, alázattal, félelemmel, de ugyanakkor bizakodással és reménnyel előadott Libera me tétel közelebb hozza a földet az éghez.
399   Cilike • előzmény398 2016-11-06 13:36:23
Csak pár dolgot reagálnék:
Ez NEM szakrális mű.
Neill nem azért énekelt falzettben a Hostiasnál, mert a piínoja túl sok lenne, hanem mert nincs neki.
A karmestert illetően éppen hogy a szólistákat beküldte, hadd tapsolják meg őket és ő csak utána jött ki. Annyit mondhatok, hogy kiegyensúlyozott és nincs problémája az önbizalommal. Hiúnak hiú, ezt aláírom, de nem a többiek kárára. Számomra Saccaninál narcisztikusabb karmester nem volt, azok között, akikkel dolgoztam. Ő dönt minden csúcsot téren.
398   takatsa 2016-11-06 13:20:47
Nekem elég vegyes érzelmeim vannak a pénteki Requiemmel kapcsolatban. Az biztos, hogy összehasonlíthatatlanul jobb volt az egy évvel ezelőttinél, azzal a förmedvényes német szopránnal, még most is hideglelést kapok, ha rá gondolok. Kb. a fele előadásig nagyon tetszett a pénteki. A kis olasz karmester igen szépen indított, az első tétel áttetsző, bensőséges, áhítatos volt. A Dies irae nagyszerűen szólt. Aztán a Larcimosa közben történt valami, egy csodás alt-szóló után gyorsult és zaklatottá vált a tempó, a Sanctus még parádés volt, de aztán valahogyan elveszítette a scralitását az előadás, valószínűleg a hajszolt tempók miatt.
Az énekkar és a zenekar kiváló volt (egy csellószólamot leszámítva). A szólisták közül Stuart Neil nagyon tetszett. Ez a "szerep" sokkal jobban állt neki, mint Radamesé. Kotta nélkül énekelt, és a hangja elementáris. Az Ingemisco-ban az emberi érzelmek teljes skáláját felvonultatta. Egyedül a Hostias tételben volt túl sok a falzett, valószínűleg azért, mert az ő pianója az akusztikus környezetben inkább fortenak hatott volna. Shöck Atala bámulatos, világszép hang, átélt, hittel és alázattal teli előadás. Számomra az ő Lux aeterna tételénél ért véget az előadás. Palerdi nem képviseli azt a színvonalat, mint a többi szólista. És ez az előadás egészére is rányomta a bélyegét, hiszen sok tételben az ő szólójára kellett volna építkeznie a zenekarnak és a kórusnak.
Nem akarok ünneprontó lenni, de feltehetően az Erkel akusztikája miatt, ezen az előadáson Kolonits hangja nem érvényesült. Akik szeretik őt, azok feltehetően nem ezért az előadásáért szeretik.
Azért ezzel a fiatal olasz karmesterrel lehet egy kicsi baj. Nem vagyok pszichológus, de úgy érzem, túlkompenzál valamit, és ez a túlkompenzáció sajnos ront az előadás minőségén. Ez az előadás közben bennem motoszkáló gondolat a tapsnál tudatosult, amely során a karmester nagyon vigyázott arra, hogy végig a pulpituson álljon. Ha nagy művésszé akar válni, akkor először a saját maga hiúságát kell legyőznie.
Én - gondolom másokkal együtt - visszaemlékszem a "régi szép időkre", amikor Gardelli vezényelt, és a szólisták Tokody I., Pánczél É, B. Nagy I, Polgár L. voltak. Hát ez az előadás nem az az előadás volt.
397   chenier • előzmény391 2016-11-06 12:49:45
Valaki pedig azt mondta, (nem a Requiem produkcióról)hogy az örmény basszus fantasztikus énekes!
Persze ezt ma már nagyon sok mindenkiről mondják!
396   lujza • előzmény395 2016-11-06 05:06:39
https://www.youtube.com/watch?v=HXFiY6vGZOs
395   lujza • előzmény387 2016-11-06 05:00:03
Nagyon kitartó vagy, esetleg kíváncsi. Mert én egy rossz előadás után el nem mennék még egyszer. Szerencsém volt, hogy csak az Erkelbe vettem jegyet! Ritkán hallani olyan szépet, mint a Kolonits-Schöck duó, de jó lenne kettejüket máskor is együtt hallani!
394   Cilike • előzmény393 2016-11-05 22:15:45
Óh, bocsánat, a telefonomon ide-oda kell húzgálni a szöveget, hogy olvasni tudjam és valószínűleg ezért nem vettem észre. És örülök, hogy nagyjából megerősítettél a véleményemben.
393   parampampoli • előzmény392 2016-11-05 21:46:11
Tessék figyelmesebben olvasni! A kórus fénnyel szólt, mondám... És az általános elégedettségbe a kórus is beleértendő.
392   Cilike • előzmény391 2016-11-05 21:35:41
És mi nem voltunk jók, azért nem említetted a kórust?
391   parampampoli • előzmény388 2016-11-05 20:32:55
Pontosan.
Már 31-én sejtettem, hogy valami baj van az akusztikával, általában is, de lehet, hogy én ültem extrém rossz helye. Süket volt minden, erőtlen, fénytelen mindenki, kivéve Neilt, akinek olyan a hanganyaga, hogy talán még az űrben is jól hallatszana. Pár éve egy Ion Marin vezényelte koncerten az volt a benyomásom, hogy az Operaház akusztikája előadásokon, zenekarral az árokban is nehéz, de ha a zenekart előre hozzák, minden megváltozik, sajnos hátrányára. (Bécsben is így van.) A 31-i koncert szólistái is problematikusak voltak: négy egymástól eltérő hang, amely nem állt össze egy kvartetté. Hogy összeálljon, egy dolog kellett volna, de abból sok: próba, próba, próba. Amire ugyebár manapság már nincs idő. Az örmény basszus kb. egy zeneakadémista szintjén állt hangképzésileg, egy frázist nem volt képes vonalban tartani, azonos hangszínnel és erővel. Schöck Atala hallatszott a legkevésbé, olyan volt, mintha nem Verdi, hanem Mozart Requeimjét énekelné. Kolonits se érte el azt a formát, amelyet az előző években annyiszor méltattam. A karmester korrektül elvezényelte a művet, anélkül, hogy engem egy percre megérintene, mintha ő is inkább csak vezényléstechnikailag akarta volna perfektül abszolválni a feladatot. A fiatal olasz nem tehetségtelen fiú, ez egyértelmű, de néha túl sokat hadonászik, túl sokat mutatja előnyös arcélét a közönségnek, ami nekem mindig gyanús. Egy idősebb maestro mindig tudja, hol és mennyit kell beavatkoznia, nem kell minden hangot külön vezényelni, mint Rustioni teszi.
Tegnap minden más volt. Az első hangoktól hallatszott, hogy teljesen más az akusztikus tér, a vonósok hangja azonnal fénnyel telten szólt, a kórus szintén, a szólisták teljesítménye is a pár nappal előbbihez összehasonlíthatatlan minőséget jelentett. Aki most is hozta formáját, az a vendégtenor volt. Ilyen hangminőséget tenorban ma kétségtelenül az egész világon is keveset találni, és Neill tudja is használni a hangját, minden fekvésben és dinamikában. Őrületes profi benyomását kelti, aki valószínűleg álmából felkeltve is kotta nélkül bármikor hozza a saját tenorszólóját, beleilleszthetően bármelyik karmester és bármilyen partnerek előadásába. Volt egy olyan érzésem, hogy nem nagyon kedveli Rustionit, de lehet, hogy ez tévedés: az tény, hogy rá se hederített, kalimpálhatott az mellette, amit akart. Ő úgy tudja a darabot, hogy nem kell neki sem segítség, se instrukció. Schöck Atala gyönyörűen énekelt, a Mozart-fachhoz illő volument és hangszín itt, adekvát akusztika mellett nagyon szép produkciót eredményezett, nem utolsó sorban azért, mert nagyon passzolt Kolonits hangjához és felfogásához. Duettjeik minden szempontból az est legszebb zenei pillanatai közé tartoztak, amit Kolonits megtetézett egy olyan fantasztikus „Libera me” tétellel, amelyre tényleg nehéz jelzőket találni. A legszebb rész tegnap nekem az Offertorium volt, mert erre a részre a kvartttből meglehetősen kilógó Palerdi András is megemberelte magát. Láttam már vele a művet, tehát nem volt neki új a feladat, de vagy betegen vállalta a fellépést, vagy nem próbált eleget, de végig bizonytalanul, a kottát bújva és a karmestert szuggerálva, de így is számos megingással énekelt. Hangilag is kifejezetten rozoga állapotban volt, egyetlen fekvésben sem szólt megfelelően kiegyenlített hangon, sajnos végig nélkülözve a szólamhoz szüksége zengést és erőt. Rustioni kb. ugyanazt a teljesítményt nyújtotta, bennem azt az érzést keltve, hogy biztos alaposan bepróbálta tükör előtt...(Jaj, Istenem, de gonosz vagyok!) Én egyetlen tempójával nem értettem egyet, miután a Lacrymosa sietős ledarálásából szerencsére visszavett, ez pedig a mű indítása. Annyira lassú volt a Requiem-rész, hogy az éppen elinduló, sokat ígérő mű szinte azonnal leült, unalmas lett, a Kyrie-től indult csak be úgy, ahogy már az elejétől kellett volna.
Nagyon szép este volt a tegnapi összességében is, részleteiben is, szerintem érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy az ebben az időben szokásos Requiemeket áthozzák az Operából az Erkel Színházba. Többen is láthatnák, elérhetőbb árfekvésben, akusztikai szempontból pedig egyértelmű, hogy itt van a helyén, nem az Operaházban.
390   parampampoli • előzmény389 2016-11-05 19:53:10
Talvelát negyediknek. Giaiottit ötödiknek.
389   Heiner Lajos • előzmény385 2016-11-05 12:03:14
Pinzat oda tenném harmadiknak...
388   Cilike • előzmény387 2016-11-05 09:46:24
Az akusztika volt teljesen más. Az Operában az énekkar sokkal messzebb van,pedig most tudtommal egy-két emberrel kevesebben voltunk. Én a hétfői után nem mertem semmit mondani a szólistákról sem, -így sem mérvadó, amit a hátuk mögül 20 méterről hallok -, de az Operában Kolonits Klárit nem lehetett értékelhetően hallani, mert a tér számomra egyszerűen lenyeste a felhangjait, száraznak hallatszott. Tegnap aztán kiderült persze, hogy nem így volt, mert az Erkelben teljesen jól hátrajött a hang csengése is.
387   telramund 2016-11-05 09:10:54
A tegnapi esti Requiem egy ,két elemet leszámítva össze sem hasonlítható a hétfői koncerttel.A karmester is higgadtabb formáját mutatta,bár két tétel tempójához makacsul ragaszkodik.A zenekar ,énekkar egyensúlya sokkal jobb volt .A négy szólista egyet leszámítva csodálatosan énekelt.Különösen a a Libera me fantasztikusan szép volt.Ismerőseim sokat kérdezik,hogy van kedvem ugyanazt meghallgatni pár napon belül?Hát azért,mert még hétfőn egy kiábrádultságot éreztem a mű előadása során- után,addig tegnap az egekbe emelt.Mert a művészet már csak ilyen.Valószínűleg az antennáim is!
386   macskás • előzmény378 2016-11-05 07:59:44
De Héterő!
385   parampampoli • előzmény383 2016-11-05 07:21:01
Amit Scotto a Libera me középrészében csinál, az a mű előadástörténetében is rendkívüli és tökéletes interpretáció. Ha pedig Daniela Barcellonát valaki bármilyen szempontból jobbnak találja Marilyn Horne-nál, azzal én nem vitatkozom, de még jelzőket se keresek rá. Pavarotti és Alagna összevetéséről nem is beszélve. Ghiaurov pedig, a mű történetének Siepi mellett legnagyobb basszus szólistája, nem tudja, miről énekel... bizonyára... Karajan, Abbado, Muti, Solti, Mehta és a többi karmester óriás biztos nem magyarázta el neki...

Nagyon kedvelem Héterőt, de ilyen véleményekkel, mint az övé itt alább, soha nem vitatkoztam. Mert felesleges. Hátat fordítottam, és otthagytam az illetőt. Ő maradjon a neki tetsző felvételnél. Én maradok az óriásoknál. Jól érzem magam a társaságukban, a fene se tudja, miért..
384   lámpaoltogató 2016-11-05 06:47:11
A nagy nevek foglyainak. Van a Youtube-on egy páréves felvétel, bizonyos Somogyvári Timea Zita énekli a szopránt gyönyörű hangon, diadalmas C-vel, bizonyos László Boldizsár a tenor, futottak még Kálnay Zsófia, Kiss András, Pál Tamás. Bármelyik sztárfelvétellel összevethető.
383   lujza • előzmény381 2016-11-05 03:19:18
Szerintem mindkét produkció osztályon felüli, köszönhetően a zenekarnak és a karmesternek. Az énekeseknél már lehet csemegézni, kinek ez tetszik, kinek az, egyik se tökéletes. Így van ez, ha nagy nevek kiállnak, úgyis találunk hibát bennük.
382   lujza • előzmény377 2016-11-05 03:15:02
Azért nem is volt olyan rossz!
381   kétked • előzmény380 2016-11-04 23:19:41
A hölgyek esetében Héterőnek van igaza, az uraknál neked.
380   parampampoli • előzmény378 2016-11-04 22:31:29
Véleményeddel valószínűleg egyedül vagy, nem baj, ehhez jogod van.
379   Edmond Dantes • előzmény377 2016-11-04 21:52:06
És ez semmi? Szerintem király-kategória.

https://www.youtube.com/watch?v=Xl59Gn602hg

Ebből szoktam a Libera me-t ide-oda elküldeni, ha meggyőzni akarok, miért tartom Price-t királynőnek. Horne helyett Cossotto is "elmegy" :-) a két fiú = mint nálad. Őket és Cossottót volt szerencsém élőben is hallani, Ghiaurovot éppen a Requiemben, Pesten.
378   Héterő • előzmény375 2016-11-04 21:09:31
A zenekari hangzás értékelhetetlen, a hang egyébként is fakó, a kép fekete-fehér.
Scotto visong, mint a fába szorult féreg; ha nem te ajánlottad volna a felvételt, az első vijjogásnál abbahagyom...
Horne hangban végig csodálatos, de az az [unde mundusz judicsátúr - 18:00] (sic, 2x !) kihozott a sodromból - és a műélvezetből.
Nem azt hívják "sötétítésnek", amit 23 és 30 táján, majd a Lacrimosa elején csinál?
Pavarotti túl lágynak tűnik erre a szerepre, folyton Pinkertont juttatja eszembe, vagy a Canale Grande gondolását, nem a haláltól rettegő bűnöst.
Gyaurov csillogtatja hangját, de mintha nem értené, miről énekel.
A négyesek gyönyörűek, kár, hogy Scotto gyakran belemadártrillázik.
Abbado fejből vezényel; pár évtized után (a sírhoz közelebb?) - ld. 374 - már jobban tudja, miről szól a darab.
Nagyon sokat kell nézni a mennyezetet, a falat, - az operatőr tisztára huzatott: idegbaj!

Azt hiszem, a nagy nevek fogságából könnyebben szabadul, aki kevésbé ismeri - és csodálja - őket, mint te, ezért (mea culpa) maradok a 374-nél.
377   parampampoli • előzmény376 2016-11-04 09:03:43
Hát... nem akarok előítéletet mondani, de inkább ne. (Látsz a szereposztásban egy Horne, egy Ghiaurov, egy Pavarotti kalibert? -:)
376   lujza • előzmény375 2016-11-04 01:06:08
Csodás! Igaz, a karmester kevésbé ifjú, hiszen már 37 éves itt. Életem legszebb élő Requiemjét köszönhetem neki. Ezek szerint holnap az Erkelben ne számítsak hasonlóra.
375   parampampoli • előzmény374 2016-11-03 22:22:57
No, no, no. Ezzel az énekes kvartettel?

Akkor maradjunk inkább ennél.
374   Héterő 2016-11-03 21:43:57
NON PLUS ULTRA.
Requiem - Download
373   Cilike • előzmény372 2016-11-03 16:57:08
Igen, a Lacrimosa volt az egyik, amit én is nehezményeztem. A hangerőt illetően nem éreztem, hogy több lett volna, mint bármely másik karmesternél.
372   telramund • előzmény371 2016-11-03 16:45:52
Én meg hallottam ezt a kórust úgy Verdi Requiemet énekelni,hogy mindenkor lehetett hallani.Más!De pl. a Lacrymosa tételt ilyen érzelemmentesen és gyorsan soha.(de ez csak egy példa)
A 33 éves "fiúcska" ezt a Luisa Millerben is elővezette a MÜPÁ-ban.A hangerőtől a székről majd leestem.De itt most befejezem,majd a 4-i előadás után folytatom,remélem pozitívabb benyomásokkal minden téren.
371   Cilike 2016-11-03 16:21:31
Én háromszor próbáltam a karmesterrel. Következő a véleményem:
A koncerten rápakolt egy nagy adag színművészetet, balettet és pantomimet. A próbákon ugyanezt vezényelte, csak nem ugrabugrált ennyi. Azért valamennyit igen, mert olasz és fiatal.
Viszont van elképzelése és azt is vezényli mindig, és úgy tudja mutatni, hogy gyakorlatilag a kezére le lehet énekelni mindent, dinamikát, frazírozást, tempót. A tempói néhol nekem is túl gyorsnak tűntek, illetve talán inkább azt mondanám, a leggyorsabb és leglassabb tempói között nem volt elég különbség. Viszont nekem meg például Karajan Requiemje túl lassúnak tűnt, pedig ő már nem volt kezdő.
Egyszóval, szerintem a fiúcska igen tehetséges, és 33 éves korában alighanem nem kellene Requiemet vezényelnie, de én énekeltem már rosszabb karmesterrel a darabot.
370   Heiner Lajos • előzmény369 2016-11-03 12:59:01
TELJESEN jogos!
Ezert oly nagy valamennyi Toscanini-dirigalta Verdi-Requiem felvetel, nekem van talan hat, megha a szolistak nem is mindig tartoztak a top kategoriaba.
369   telramund • előzmény366 2016-11-03 12:44:26
Már bocsánat ,de ki egy mű előadásának a motorja ,lévén szó Verdi Requiemjéről?A karmester.Ha az nem megfelelően vezényel feje tetejére állhat a szólista és az énekkar is.Nem véletlen ,hogy egy szót nem írtam,pedig szokásom.Aztán ezt sem tettem volna,ha Ön nem tartja ezt a produkciót olyan nagyra.Hát nem volt az!Pénteken ,majd ismét meghallgatom más akusztikai körülmények között és talán akkor a lelkem is megérinti az interpretálás.
368   Búbánat 2016-11-03 11:31:49
Tegnap este - Halottak napján - a Boldog Meszlényi Zoltán templomban csendültek fel Mozart Requiemjének csodálatos dallamai:

Közreműködtek:

Kriszta Kinga - szoprán
Bojta Zsuzsanna - alt
Molnár András - tenor
Laborfalvy Soós Béla - basszus

Hajdók Judit - orgona,

a Budapesti Victoria Kamarakórus énekesei,
a Diósdi Szent Gellért Vegyeskar (karnagy: Szabó Katalin),
a Liszt Ferenc Kórus és Zenekar.

Vezényelt: Farkas Mária


367   márta 2016-11-03 11:08:42
Ma este Mozart Requiem a Szegedi Nemzeti Színházban.
Szegedi Sizmfonikus Zenekar
Vaszy Kórus, karigazgató: Gyüdi Sándor
vez. Pál Tamás

Somogyvári Tímea Zita
Kálnay Zsófia
Hanczár György
Kiss András

+ Esz-dúr szimfónia
366   Diva Plavalaguna • előzmény364 2016-11-03 10:51:09
Hát igen.....a méltató felsorolásomból nem véletlenül maradt ki a karmester. E "handicap" ellenére, csodás módon a végeredmény nagyon széppé formálódott össze, talán azért is, mert nagyon figyeltek egymásra a szinpadonlévők. Én úgy hallottam, hogy a fiatal basszus a kottát már ismerve, tartotta a lépést kiváló szólista művésztársaival.
365   parampampoli • előzmény364 2016-11-02 18:53:33
No, akkor már ketten vagyunk, akinek más a véleménye. A 4-i koncert után bővebben, még megadom az esélyt a javításra. Hátha.
364   telramund • előzmény363 2016-11-02 17:58:07
Hát lehet erről másnak más a véleménye.Egyébként Palerdi csak a pénteki előadásra volt hirdetve.Eredetileg is a kottával ismerkedő basszus volt kitűzve.Remélem péntekre a karmester kicsit átgondolja,hogy mit is vezényel.Én Verdi Requiem-jét szerettem volna hallani és nem Szent György küzdelmét a sárkánnyal.
363   Diva Plavalaguna • előzmény359 2016-11-02 12:06:49
Az egyik legjobb előadás volt, amit az utóbbi időben az Operaházban láttam. Világszínvonalt kaptunk ezen a teltházas estén, csodás szólistákkal, kórussal és zenekarral.Palerdi helyett egy fiatal örmény basszust Vazgen Gazaryant ismerhettük meg.
November 4.-én az Erkelben látható Verdi Messa di Requiem-je, úgy láttam még elég sok eladó jegy van. Mindenkinek ajánlom, menjem és ne hagyja ki!!!!!

362   Búbánat • előzmény361 2016-11-02 09:36:25
M3 csatorna sugározza ma koradélután
361   Búbánat 2016-11-02 09:35:40

2016. november 2. szerda 13:15 - 14:20

Mozart: Requiem
(1983)

Wolfgang Amadeus Mozart utolsó remekművének felvétele a Magyar Televízió IV. stúdiójában. S egyben ez Ferencsik János egyik utolsó televíziós felvétele is.

Előadók:
• Kalmár Magda
• Takács Tamara
• Korondi György
• Gregor József

• Budapesti Kórus
• Magyar Állami Hangversenyzenekar
• Margittay Sándor (Orgona)

Rendezte: Horváth Ádám
Operatőr: Sík Tibor

Időtartam: 56 perc
360   Búbánat 2016-11-01 09:52:42
Az M5 csatorna sugározza ma este
19.55-21.40

Dvorak: Requiem

Müpart Classic koncertek

A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben 2015. november 1-jén tartott koncert felvétele

Simona Saturová – szoprán
Veronika Hajnová – alt
Brickner Szabolcs – tenor
Sebestyén Miklós – basszus

Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Tomás Netopil
359   Búbánat 2016-10-31 10:01:47
19:30 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Kolonits Klára, Schöck Atala, Stuart Neill, Palerdi András

Magyar Állami Operaház Zenekara és Kórusa (karig.: Strausz Kálmán)

vez.: Daniele Rustioni

VERDI: Requiem
358   nizajemon • előzmény357 2016-04-24 21:03:16
Szép előadás volt.
357   Búbánat 2016-04-24 16:09:25
Bartók Rádióban hallgathatjuk meg ma este:

19.35 - 21.02 Gardelli 100

X/9. rész Verdi: Requiem

Misura Zsuzsa – szoprán
Takács Klára – alt
Gulyás Dénes – tenor
Gregor József – basszus

Magyar Rádió Énekkara, karig.: Sapszon Ferenc
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Lamberto Gardelli

Zeneakadémia Nagyterem, 1980. május 14.

(Ism. május 6., 12.36)
356   Búbánat 2016-04-09 17:39:18
A Bartók Rádió ma éjjeli műsorán szerepel:

22.00 – 23.00 Ars nova
- a XX-XXI. század zenéje

Király László: Katyń Requiem

Polner Zoltán és Cyprian Norwid verseire, valamint a latin gyászmise szövegére.

Szegedi Dóm, 2015. november 8.

Az ősbemutató hangfelvétele

A koncert a katyńi vérengzés 75. évfordulója alkalmából került megrendezésre.

Előadók:

Somogyvári Tímea – szoprán
Andrejcsik István – bariton

Vaszy Viktor Kórus
Szegedi Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Gyüdi Sándor

A mű elhangzása előtt a szerzővel Varga János beszélget

Szerkesztő: Bánkövi Gyula
355   parampampoli 2016-03-24 13:47:17
Vannak koncertlátogatók, akik csak a nagy nevekre ugranak, és könnyen csalódhatnak, mert nem azt kapják, amit várnak. És gyakran előfordulhatna, hogy egy nem sztárolt művésztől ill. művészektől is hatalmas élményben lenne részük, de az ő koncertjükre eszükben sincs elmenni. A BKK-ban, amely a Müpa megnyitásával és a Zeneakadémia restaurálásával majdnem teljesen kikerült a köztudatból, tegnap este a Zuglói Filharmónia rendezésében egy csodálatos Verdi Requiemet játszott a sajnos meglehetősen foghíjas nézőtérnek. Mindenki, aki nem vett jegyet az üres helyekre, sajnálhatja, hogy így tett, mert egy gyönyörű élménytől fosztotta meg magát. A Szent István Gimnázium zenekara és oratóriumkórusa nagyszerűen játszott, énekelt Záborszky Kálmán vezetésével, csak a koncert elején érződött némi elfogódottság, talán a szokatlanul lassú tempó miatt, amely lényegében az egész koncertre jellemző volt. A kórus nagyon muzikálisan, szép hangon énekelt, bár egyes részekben a nagy létszám ellenére is hiányzott még egy kis plusz erő és volumen. Az énekes szólisták közül, ahogy arra számítani lehetett, Kolonits Klára vitte a prímet, egészen fantasztikus, már-már valószínűtlen fénnyel, szárnyalással, és ugyanilyen fantasztikus ihletettséggel. A hallgató szinte aggódni kezd, hogy ez a vokális pazarlás nem fogja-e hosszú távon károsítani ezt a gyönyörű hangot, én mindenesetre bízom Kolonits technikájában, tudatos éneklésében, hogy mindig pontosan tudni és érezni fogja, hol a határ. Minden korszaknak kb. 10 évenkénti váltásban megvolt az itthoni Requiemek nagy szoprán szólistája, tavaly óta számításom szerint még legalább tíz évig Kolonits lesz az. Wiedemann Bernadett betegsége miatt a mezzo szólamot olasz vendégművésznő, Francesca Provvisionato vette át, aki külföldön imponáló karriert csinált, és bár már nálunk is szerepelt életrajza szerint, nekem nem volt hozzá szerencsém. Kitűnően énekelt, az oratórium énekesnőkre jellemző stílusbanvilágos hangon, de nagyon szép formálással, hibátlan stílusismerettel, különösen szép pillanatokat szerezve a szoprán-mezzo duettekben. László Boldizsár jelentette az est meglepetését, akin bár látszott és hallatszott, hogy nem teljesen egészségesen vállalta a fellépést, majdnem hibátlan teljesítményt nyújtott technikai értelemben. Mindenkinek szeretném felhívni a figyelmét arra, hogy László Boldizsár az utóbbi, nem is túl hosszú időben hallatlan technikai fejlődést mutat, különösen légzéstechnikájának fejlesztésével. Öröm volt nem csak hallani, de látni is azt a tudatos, végig támasszal való éneklést, amelynek köszönhetően a hang teltebben, fényesebben szólt, mint eddig bármikor, fantasztikus, sistergő magas bé-ket produkálva. Egy korábbi írásomban megkérdőjeleztem, hogy László Boldizsár képes lehet Bánk bán éneklésére, ezt az állításomat kénytelen vagyok revideálni: ha folytatja azt a fejlődést, amelyet most már többedik fellépésén konstatálok, távlatai beláthatatlanok, és már a közeljövő jelentős tenoristája válhat belőle. Figyelni fogok rá! Sajnos Gábor Géza nem jeleskedett hasonló technikai tudatossággal, sőt: úgy tűnik, hogy ez a Naturstimme mindenféle valódi technikai kontroll nélkül, és csak a kivételes természeti adottságoknak köszönhetően működik egyáltalán. Hogy működik, az nem vitás, de sok hibával, szorítva, gyakran meg-megreccsenve. Még belegondolni is borzongtató, hogyan szólna ez a hang, ha levegőre ültetné, támasztaná, nem szűken, hanem szélesen, nagy belső üreggel zengetné meg!
354   Búbánat 2016-02-07 11:36:46
Bartók Rádió mai műsorán szerepel:

12.05 14.30 Bravissimo!
Ez történt ezen a héten a világ hangversenytermeiben

1. Bach: c-moll partita, BWV. 826. (Spányi Miklós - csembaló - MÜPA, Fesztivál Színház, 2014. február 2.), 2. Haydn: C-dúr (Laudon) szimfónia, No. 69. (Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, vez. Takács-Nagy Gábor - MTA Díszterem, 2009. február 7.), 3. Paganini: Grande Sonata (Csáki András - gitár - MR Márványterem, 2012. február 2.)

4. Dvorák: Requiem (Lisa Milne, Karen Cargill, Peter Auty, Peter Rose - ének, Londoni Filharmonikusok Ének és Zenekara, vez. Neeme Järvi - Southbank Centre´s, Royal Festival Hall, 2009. február 7.)
353   Búbánat 2015-11-06 15:13:10
Lemezújdonság

MAYR: REQUIEM

SIRI THORNHILL; KATHARINA RUCKGABER; THERESA HOLZHAUSER; BRIGITTE THOMA, FRANZ HAUK

NAXOS: 8573419-20 – 2 CD

A kiadvány megjelenése: november 27.

352   Búbánat 2015-03-06 14:40:25
A Bartók Rádió sugározza ma este

19.35 – 21.07 Verdi: Requiem

Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
(2014. október 25.)

Km. a Magyar Rádió Énekkara (karig.: Pad Zoltán) és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Vásáry Tamás

Szólót énekel:

Kolonits Klára
Wiedemann Bernadett
Brickner Szabolcs
Cser Krisztián

(Ism. március 18., 12.05)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Hold utcai református templom

Tóka Ágoston (orgona)
J. S. Bach összes orgonaműve / 7. - Tóka Ágoston - Orgelbüchlein

19:00 : Budapest
Duna Palota

Demeter László (fuvola)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Szláv kaleidoszkóp
HACSATURJÁN: Fuvolaverseny
KABALEVSZKIJ: Komédiások – szvit, Op.26
BOROGYIN: Polovec táncok

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Sárik Péter (zongora); Fonay Tibor (basszusgitár, bőgő); Gálfi Attila (dob)
"Bartók műveinek jazz-feldolgozásai"

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sylvia Schwartz (szoprán)
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
ČIURLIONIS: Az erdőben
ARVO PÄRT: Como cierva sedienta
PETERIS VASKS: Epifania
ARVO PÄRT: Te Deum

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Szakács Ildikó, Gion Zsuzsanna, Kálmán László, Najbauer Lóránt
Virágh András Gábor
Etunam Vegyeskar
Solti Kamarazenekar - művészeti vezető: P. Ispán Franciska,
vezényel: Virágh Andárs
J.S. BACH: d-moll toccata és fúga
MOZART: Requiem
19:00 : Siófok
Siófoki református templom

Kovács Szilárd (orgona), Fülep Márk (fuvola)
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)