vissza a cimoldalra
2018-10-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61159)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4071)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20149)
Kiss B. Atilla (185)
Operett, mint színpadi műfaj (3727)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2934)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1120)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4357)
Lisztről emelkedetten (921)
Élő közvetítések (7459)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1506)
Franz Schmidt (3199)
Zenetörténet (239)
Zenei események (993)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (592)
Charles Gounod (220)
A hangszerek csodálatos világa (182)
Gioacchino Rossini (1019)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Thomas Hampson (Búbánat, 2006-10-17 08:50:42)

 
161   Amarilla • előzmény160 2010-06-26 21:51:20
A londoni Álarcosbálban katasztrofális élményt nyújtott!
Mondhatni, ha nem tudtam volna, hogy Hampson énekel, akkor azt hittem volna, hogy egy hangját próbálgató, első-másod éves, gyenge hangú kezdő tévedt a londoni Opera színpadára!

Egyébként remek dalénekes, de hangi adottsága semmiképpen nem a Verdi szerepekre predesztinálja!
Ennek ellenére sztár, mert jól van futtatva!

Majd meghalljuk a hétfői koncerten, ahol (nagyon gonosz vagyok, hogy kikotyogom, de állítólag a menedzsere kérésére más bariton nem léphet fel!) Viszont én igen sajnálom, hogy pl Anatolij Fokanov nem énekel!
Pedig a hangi különbség égbekiáltó lenne!


160   parampampoli • előzmény159 2010-06-26 15:35:07
Thomas Hampson is azon világsztárok egyike, akik megkésve, már erősen hanyatló hangi állapotában lép fel Budapesten. A kulturált Mozart-bariton és dalénekes évek óta erőltet egy olyan repertoárt, amelyhez hangi adottságai valójában soha nem voltak meg, és próbálkozásaiból emiatt gyengébbnél gyengébb produkciók születtek. (Lásd ill. halld a zürichi Macbeth-videót, Pappano Trubadúr cd-jét vagy a londoni Álarcosbál rádióközvetítést!)
159   Búbánat 2010-06-26 13:13:38


Thomas Hampson - interjú olvasható a Fidelio portálon.

Következő évadban Zürichben Verdi Haramiákjában énekli Francescót (Polgár László lesz Massimiliano, és Fischer Ádám dirigál).
158   virius • előzmény154 2008-01-12 18:50:51
Igen, én is olvastam a Lukács-blogot, roppant élvezetes volt.
Hampsont mikor látjuk-halljuk Magyarországon?
157   Kundry 2008-01-01 15:13:37
Én csak a Chatelet-es Don Carlosban láttam a Mezzón, ott még szerencsére kitűnő volt. Fiatal, jó hangú, mi több, még játszani is tudott.
156   Búbánat 2007-12-03 11:43:57
Roppant érdekes beszélgetést folytatott J. Győri László Hampsonnal, amit a MUZSIKA decemberi számában olvashatunk.

Az amerikai baritonista szeptember elején a Mahler-Liszt dalestet adott a Nemzeti Hangversenyteremben. Ebből az alkalomból készült a budapesti interjú.

A cikknek a címe: Hit, képzelet, metaforák, természet
155   Sesto 2007-10-28 10:25:51
...most éppen ORF 2-n doku: Hampson heidelberg-i mesterkurzusa...
154   Tarantella 2007-10-27 19:42:19
Lukács Gyöngyi jelenleg San Franciscoban próbál a Macbethre.
A Hampsonnal.
153   Estelle • előzmény151 2007-10-27 18:14:34
A Hampson honlap szerint azonban Doina Dimitriu énekli a Lady-t. November 14.-én lesz az első előadás.
Addig is holnap az ORF2 délelőtt fél 10-kor.
\"Des Knaben Wunderhorn\" - ein Meisterkurs mit Thomas Hampson in Heidelberg (2006 április)
152   Orfeusz 2007-10-27 16:58:46
Az opera honlapja szerint ő énekli L. Gyöngyivel.
151   Károly 2007-10-27 14:53:03
Előzetes hírek szóltak arról, hogy Thomas Hampson és Lukács Gyöngyi együtt énekelt San Franciscoban. Nem tudjátok, Hampson elénekelte a Macbethet?
150   Búbánat • előzmény149 2007-09-17 17:33:17
Köszönöm a tippeket, keresni fogom ezeket!
149   Hangyász • előzmény147 2007-09-17 17:14:23
(A szövegeket illetően csaknem kimeríthetetlen tárház egy Kanadába szakadt honfitársnőnk alábbi oldala: www.lieder.net Az utóbbi időkben sajnos sok a technikai hiba ezen az oldalon.)
A dalirodalom megismerésére tényleg már csak nagyon elszántak vállalkoznak, Bp.-en alig van dalest, vidéken még kevésbé. Feltétlenül ismerkedj meg Liszttől a 3 Petrarca-szonettel, Goethe- és Heine-megzenésítéseivel, Mahlertől pedig a dalciklusaival!!! (Nagyon megéri.)
148   tukán • előzmény144 2007-09-17 15:43:05
Vatta ide, vatta oda, klassz volt Hampson művész úr!
147   Búbánat • előzmény146 2007-09-17 14:53:25
Inkább úgy fogalmaznék, hogy nem erőltettem a dolgot, általában a dalműfajt... Most \"rákaptam\" az ízére!

Szívesen hallgattam volna én is még további Liszt-dalokat, hiszen több mint nyolcvanat írt élete során... Belátom, most Mahler állt a középpontban. Az ismerkedésem a két komponista daltermésével remélem folytatódni fog! Ehhez most nagy lökést kaptam Hampsontól és a rendkívüli képességekkel rendelkező zongoraművész társától. (Tavasszal Kolonits Klára is csodálatos Schumann-dalokkal örvendeztetett meg...)

Örülök, hogy hosszas tépelődés után mégiscsak elmentem erre a koncertre! Óriási élmény volt!!!
146   Hangyász • előzmény145 2007-09-17 14:36:02
Eddig nem szeretted e 2 mester dalait??? =O:)))
Nagyon nagy koncert volt, én meg vettem egy CD-t (A fiú csodakürtje zongorakísérettel, Hampson és Geoffrey Parsons produkciója)
A zongorista valami csoda volt. Szívesen hallgattam volna még Liszt: Die Vätergruft, ill. Mahler: Revelge c. dalait, de nem akarok túl mohó lenni.
145   Búbánat 2007-09-17 09:54:51
Tegnap este a Nemzeti Hangversenyterembe nem azért ültem be, hogy Liszt és Mahler dalaival ismerkedjek….Hampsonra voltam kíváncsi! Élőben eddig még nem volt szerencsém hozzá, így most „láthatása”, „hallhatása” külön örömöt szerzett nekem. Hangja igazi lírai bariton, megmutatta annak minden szépségét, mélységét, magasságát; nem hiányzott belőle a líra, a dráma bemutatása, és a humorával sem maradt adósunk. Nem vagyok Mahler-szakértő, úgy hiszem tökéletes hangsúlyozással, kezeli a hangjegyeket, és a szöveget, amúgy jó dikcióval kezeli a német nyelvet. Előadásából sugárzott a jó értelemben vett profizmus. S azon túl, hogy egy rendkívül rokonszenves, nem távolságtartó, elegáns megjelenésű, a közönség felé élőszóban (angolul, németül) is kommunikálni képes művészembert ismerhettem meg benne, a szerzett-kapott koncertélmény legfőbb hozadéka számomra mégis az volt, hogy „beleszerelmesedtem” Mahler-dalaiba –Lisztéről nem is beszélve! A hatalmas ovációkat, tapsokat (azt hiszem) három Mahler-dal ráadással honorálta Hampson és zongorakísérője, a vele szinte „összenőtt”, mesterien játszó Wolfram Rieger. Mielőtt elbúcsúzott volna közönségétől az amerikai baritonista, a színpad felett elhelyezett nagyméretű Mahler-kép előtt fejet hajtott.
El kell még mondanom, a második és a harmadik emelet zárva volt a közönség elől, úgy jó háromnegyed szintig telt meg a földszinti és az első emeleti nézőtér, így megteremtődhetett egy intimebb és bensőséges, impulzív kapcsolat az énekes és a befogadó néző-hallgató között, ami feltétele egy ilyen dalestnek - örömünnepnek.
144   tukán • előzmény137 2007-09-16 12:02:05
Inkább H. torkából?
143   tunderkiralylany 2007-09-16 11:41:30
Sajnos T.H.-nak nagyon jo kis hattere lehet, mert ilyen voceval vilaghiru kariert csinalni, nem semmi.
142   Búbánat • előzmény141 2007-09-14 13:43:12
De vasárnap este itt az alkalom: magától Hampsontól megkérdezhetjük,hogy csínálták ezt akkor?
141   Búbánat • előzmény140 2007-09-14 13:41:29
...szerintem, hátulról, a feje mögül valamiképpen \"besegítenek\"...
140   Búbánat • előzmény139 2007-09-14 13:39:33
Fogós kérdés! Ezen én is elszoktam merengeni...
139   alfredoo • előzmény138 2007-09-14 13:35:50
lattuk, nagyon is tetszett. az almat hogyan szoktak leloni jemmy fejerol?
138   Búbánat 2007-09-07 11:33:42
Holnap a Mezzón, a hivatalos program szerint, este 8:45-kor, ismét láthatjuk Rossini Tell Vilmosát Hampsonnal a címszerepben, Párizsból - a csatorna megismétli vasárnap du.

Kérdés, hogy a Pavarotti-megemlékezés-vetítések (Rigoletto, Requiem) módosítják-e az eredeti kiírás tervet.
137   Hétszünyű Kapanyányimonyók • előzmény136 2007-08-21 22:02:30
akkor vedd ki a füledből a vattát! :-)))))
136   tukán • előzmény135 2007-08-21 12:57:40
Mindig is vattásnak hatott a hangja ...
135   Fabricius 2007-08-21 06:29:51
.....\" a hölgyek símán leénekelték.....-\"

San Fransiscoban Lukács Gyöngyivel kerül össze a Macbethben
Meghallgatnám őket együtt.
134   Sesto • előzmény131 2007-08-20 21:07:46
\"de én csak egy megkopott, fáradt, hajdani fényét vesztett hangot hallottam, „meleg levegőt a hajszárítóból”, sprechgesang-ot bőven, és az egész nagyon emlékeztetett a kései Dieskau felvételekre.\" -biztos???... :-(((
133   Estelle • előzmény132 2007-08-20 21:04:30
Már kaptam egyet-kettőt Callas-ért is, egykori nagy kedvencemért miért ne vállalnám? :-)
132   Sesto • előzmény131 2007-08-20 21:02:56
...mondd,...TE nem félsz, hogy ezért még kapni fogsz???!-nagyon merész leányzó vagy, ami azt illeti!... ;-)))
131   Estelle 2007-08-20 20:58:58
Itt folytatom a Mezzosoknak c. topikban megkezdett gondolatot. Soha nem tagadtam, hogy hosszú ideig nagy rajongója voltam Hampsonnak. (ez már csak múlt időben írhatom) Legalább 40 lemezem van vele, ezek nagy részét ma is szívesen hallgatom (kivétel a Harnoncourt-féle Aida, ami szerintem egészében véve egy szereposztás-tévesztés).
De sajnos, amit december óta láttam vele, az nem volt sem igazán kiemelkedő, sem igazi élmény. A bécsi Arabellában sem volt már az igazi, a hölgyek simán leénekelték, a Thaisban meg az első felvonásban volt néhány igen problémás magas hang, meg úgy általában is kopottnak és fáradtnak tűnt a hangja.
A mostani Salzburgi Fesztiválon azonban az ő dalestje volt számomra a mélypont. Lehet, hogy velem volt a baj, mert a közönség őrülten tapsolt és brávózott, de én csak egy megkopott, fáradt, hajdani fényét vesztett hangot hallottam, „meleg levegőt a hajszárítóból”, sprechgesang-ot bőven, és az egész nagyon emlékeztetett a kései Dieskau felvételekre.
Sajnos, a hivatalos kritikákat nem tudtam elolvasni, mert német tudásom ahhoz édeskevés, pedig kíváncsi lettem volna, mit írnak a hozzáértők. De ha megannyi jót is írtak, nekem akkor és ott hiányérzetem volt, és igen lehangoltan távoztam arról az előadásról.
Tény, hogy igen karizmatikus egyéniség, remek előadó, így még valószínű egy ideig el tudja kápráztatni a közönséget.
Én még remélem, hogy ez csak egy véletlen volt, vagy az én fülem csalt, és szeptemberben ugyanolyan remek Mahler dalestet hallhatunk tőle Budapesten, mint amilyet először hallottam a Konzerthausban jó két évvel ezelőtt.
130   bermuda 2007-06-16 05:15:52
Jövő héten a Mezzón \"Zene szivből\"-ben lesz a Werther Hampsonnal!
129   Búbánat 2007-06-15 23:53:33
Szeptember 16., vasárnap 19.30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
BUDAPESTI MAHLER-ÜNNEP

Thomas Hampson dalestje

Közreműködik: Wolfram Rieger – zongora
Liszt-dalok:


A Rajna sima árján
Majdnem holttá vált a lelkem
Dalaim mérgezettek
Az ő szeme
Vad szél zúg a bércen
A három cigány

Mahler: Egy vándorlegény dalai
Mahler: A fiú csodakürtje – részletek:

A kisdobos
A toronybeli fogoly dala
Ahol a szép trombiták szólnak
A földi élet
A mennyei élet
Ősfény
128   Estelle 2007-05-01 22:25:18
Múlt héten láttam a Thais koncertszerű előadását Bécsben. Eddig csak felvételről ismertem az operát. Az 1997-1998-ban felvett és 2000-ben megjelent cd-n igen rangos szereposztásban szólalnak meg a főszerepek: Reneé Fleming, Thomas Hampson és Giuseppe Sabatini. A koncertszerű előadáson ugyanazt a Thais - Athanael páros volt.
Sajnos, Hampson már nem a régi. Az első felvonásban előbb az volt a tippen, hogy betegen vállalta a fellépést, annyira rekedtesek voltak a magas hangjai. A mélyebb hangokkal is megküzködött. A második részben javult a helyzet, ott már majdnem régi önmaga volt. De nyilvánvaló, hogy a hang már megkopott, a túl sok Verdi szerep nem múlhat el nyomtalanul. Most is nagy átéléssel énekelt, és a koncertszerű előadás ellenére szép alakítást nyújtott. De....
127   Búbánat 2007-03-10 10:59:03
3SAT-on ma 22:15-kor Hampsonról egy hatvan perces portré kerül adásba.
126   Búbánat • előzmény124 2007-02-20 12:45:28
Belekotyogok: ezt találtam
125   bermuda • előzmény123 2007-02-20 11:00:22
Giordani a múltkor elég siralmas Rodolfo volt ,A Bartókon hallgattam, s el is kellett zárnom:-(
124   Spangel • előzmény115 2007-02-20 10:51:20
Milyen szereposztásban, ki a karmester? Ki a kiadó?
Köszönöm.
123   Búbánat 2007-02-19 23:48:20
Verdi: Simon Boccanegra

Élő közvetítés a New York-i Metropolitan Operaházból:

2007. március 3. szombat, Bartók: 19.30-kb.23,00

Háromfelvonásos opera előjátékkal

Vezényel Fabio Luisi.

Közreműködik: a New York-i Metropolitran Operaház Zenekara és Énekkara
(Karig.: Raymond Hughes)

Szereplők:
Simon Boccanegra - Thomas Hampson,
Amelia Grimaldi - Angela Gheorghiu,
Jacopo Fiesco - Ferruccio Furlanetto,
Paolo - Charles Taylor,
Gabriele Adorno - Marcello Giordani


Szuper előadásnak ígérkezik!!!
122   Búbánat • előzmény120 2007-01-08 16:00:48
Az biztos, hogy óriási esemény lesz ittléte, ha jön. Mégis másként cseng le,ha itt Pesten köszönthetjük őt, és remélhetőleg ünnepeljük, nem pedig néhányad magunkkal messzi idegenbe utána futkosva keresni vele a szerencsés találkozást...
121   Bruderlein und Schwesterlein • előzmény119 2007-01-08 12:30:48
Szerintem Estelléből csak a kétségbeesésének pesszimizmusa beszél...
120   Estelle • előzmény119 2007-01-08 12:02:09
Bocsánat, nem akartam ünneprontó lenni:-). Csak tapasztalatból beszélek. De reméljük, most szerencsénk lesz. Amúgy beírtam már a naptáramba a dátumot.
119   Búbánat • előzmény118 2007-01-07 22:20:06
Ne vedd el a reménységem optimizmusát!...
118   Estelle • előzmény117 2007-01-07 19:39:25
Ez remek lenne, mert azt hiszem, jelenleg ők a legjobbak a Mahler-dalokban.
De ne igyunk előre a medve bőrére, mert már egyszer lemondta a budapesti dalestet, és sajnos, máskülönben is a sok előadást lemondó énekesek közé tartozik.
117   Búbánat 2007-01-06 16:59:33
THOMAS HAMPSON - BUDAPESTRE JÖN!!!

2007. szeptember 16. 19:30

Budapesti Mahler -Ünnep

Dalest

Km.: Wolfram Rieger - zongora
116   WiseGentleman 2006-12-11 05:52:44
Ha már jó hangi állapotú Mandryka: akkor Wolfgang Brendel, aki jelen pillanatban a \"weltbester Sachs\" kitüntető címét viseli.
Nekem egyébként egy zanzásított Trubadúrom van németül (\"Lodernd zum Himmel\" és társai), Bayreuthban kaptam ajándékba, amikor egyszerre három teljes Ringet vásároltam meg...
115   egy kívülálló • előzmény114 2006-12-10 23:41:27
Érdekes, engem nem zavarnak a nem eredeti nyelvű előadások/felvételek. Van pl. német Rigolettóm - ráadásul Ilosfalvyval.
114   Sesto • előzmény113 2006-12-10 23:15:35
...igy viccnek nem is olyan rossz,...de \"élesben\"(?)!...hmmm... igaz ez is eléggé off de én pl. hasonlóan jártam korábban a két Yvonne Kenny (Chandos) áriaCD-vel: tudtam, hogy mindent angolul énekel rajta(=Mozart, Rossini, Donizetti, Cavalli stb.) -de eleinte nagyon nehéz volt megszokni \"ezt\" a nyelvet/hangzást...
113   Estelle • előzmény112 2006-12-10 23:02:28
Még nem próbáltam. Próbálom elképzelni Anyegin áriáját: \"You\'ve written me\":-(
112   Sesto • előzmény111 2006-12-10 22:43:46
...ezen sajnos nem csodálkozom, mert az angol nyelv olyan ronda és idétlen PONT ennél a darabnál!... :-(
111   Estelle • előzmény109 2006-12-10 22:37:10
Ezt láttam én is az EMI boltban Bécsben, egy kisebb vagyonért kínálgatták. De nem azért nem vettem meg, hanem az az egyetlen nagy \"ronda csorbá\"-ért. Reméltem, hogy van másik is, de ezek szerint kénytelen leszek beérni ezzel, ha Anyeginként szeretném hallani. :-(
110   Sesto • előzmény108 2006-12-10 22:33:37
...ami a bécsi szitut illeti, talán nem ennyire egyszerü,...minden esetre pár évvel ezelött, amikor a DVD is készült volt egy-két nagyon jó pillanata a Macbeth-cimszerepében, igaz az Zürich-ben volt,...ahol azért a Ház is vmivel kisebb, mint a STOP! (Paoletta Maroccu-val nagyon jó, démoni párost alkottak-azért az akkor tetszett...)
109   Sesto • előzmény106 2006-12-10 22:30:21
...Hampson -ha nem tévedek- egyetlen kapható Anyegin-felvételét az EMI adta ki, Kiri te Kanawa énekli Tatjana-t és még egy olyan karakterszerepben, mint Triquet, nem más Nicolai Gedda hallható -szóval nem semmi szereposzás! (Mackerras dirigál) A felvétel egyetlen ronda csorbája: angol nyelven készült!... :-(
108   parampampoli 2006-12-10 22:30:15
Hampson eddig minden súlyosabb szerepben kudarcot vallott, Renato, Boccanegra, még az egyébként líraibb Germont is nagy falatnak bizonyult neki, Macbethje pedig még karikatúrának se volt elég. Ez persze nem számit, nem akadályozza meg Hollendert, hogy őt hívja Macbethnek Bécsbe is. Vicc!! De inkább szomorú.
107   Sesto • előzmény106 2006-12-10 22:11:30
...a Tell-ben csak azt tudom mondani, mint akkor: hangilag nagyon de nagyon \"határeset\" volt amit nyújtott, és akkor még roppant finom voltam-sokan bedölnek egyszerüen annak, mivel Hampson rendkivül karizmatikus müvészegyéniség, és ezáltal \"kisebb-nagyobb\" hiányosságokat(=különösen a hangjának közel sem megfelelö operaszerepek esetén!) nagyon szuverén módon-pardon \"intelligens\"(=egy tényezö, amit szintén kezdek nála különösen unalmasnak érezni: mindennek \"intelligensnek\" kell lennie á la az öreg Dietrich Fischer-Dieskau, akinek a végén már semmi hangja nem volt, de azért háromszor megrágott minden egyes szótagot, \"intelligensen a rejtett titkok után kutatva...\" Hülyeség!) csupán beállitással képes eladni!... :-(((

Sok egykoron nagy és világklasszis müvész beleesik késöbbiekben abba a hibába -általában az énekhang fogyatkozásával egyenes arányosságban!- hogy mindent (akár egy egyszerü német gyerekdalt is!) roppant \"intelligensnek\", \"pokoli mélységeket felkutatva\" kell ELÖADNI-ami ha túllö a célon nem más, mint \"manirierte Sch...e\",...sorry! Ezen az úton Hampson is elindult, de hogy hová vezet ez a kitérö részéröl, majd az idö és szerepei, elöadásai és azok szinvonala fogja megválaszolni. (?)
Utóbbi idöben adott TV-interjúk is eléggé nevetségek voltak részéröl nyomatta a joviális, \"korosodó filozófus-tipust\", csak annyira nem volt öszinte, hogy akik látták csak nagyivben röhögtek rajta: minden szótag 10X \"megrágva\" már majdnem \"megemésztve\", mire kinyögte, hogy mit is akar... Már az egyes szavaknak (=egy normál interjú esetében!) is \"interpretációs értékkel\" kellett rendelkezni! Egyszerüen majomkodás! Nem tetszett!...
106   Estelle • előzmény105 2006-12-10 21:26:40
Hát sajnos, én a 90-es évekre nem tudok visszaemlékezni, csak az akkori felvételeit tudom meghallgatni. De biztos, van valami igazság abban, amit írsz.
AMikor én először kijutottam külföldre operát nézni, már régen nem énekelt Anyegint, Figarot és hasonlókat. Az Anyegint egyelőre még lemezen sem sikerült beszerezni.
Én először tavaly tavasszal láttam színpadon, pontosan az Arabellában. Nekem az a Mandryka tetszett, hogy őszinte legyek, jobban mint a tegnapi (ez az egész előadásra is érvényes), hangilag és alakításban egyaránt (az első felvonásban nagyon jól indított, a második felvonásban volt egy pont ahol kicsit aggódtam, hogy bereked, aztán szerenécsre ez nem következett be). Kíváncsi leszek a véleményedre.
A Tell-el nem tudok egyetérteni, nekem abban a szerepben tetszett (ettől lehet, hogy neked van igazad, mert biztos, hogy jobban értesz hozzá, mint én). Germont-ként, illetve a salzburgi Don Giovanniban nem tetszett, de ezt már részletesen kifejtettem itt. Számomra zürichi Doktor Faustja élmény volt.
Azt is aláírom, hogy énekeljen inkább dalokat, és nem Verdi operákat (tavaly volt Londonban egy Álarcosbál probálkozása is, csak a rádióbam hallottam, de az nem az ő világa :-(.
A júniusi Schumann-esthez hasonlókat szívesen meghallgatnék még. Wolfram Riegerrel fantasztikus csapatot alkotnak.
105   Sesto 2006-12-10 19:59:08
...nem vmi. sürün fordul elö, hogy Telramund-dal bármiben is egyet értenénk, DE valóigaz amit ir: Hampson énekeljen csak tovább dalirodalmat,...mert azon operaszerepeiben, amelyekben az elmúlt években szinpadon láthattam, részben nagyon kinos volt! (A hab a tortán a legutolsó \"Tell\" volt, semmi \"Kern\" a hangjában, végig hörögte a szerepet-ingadozva a \"megnemértett-intelligens-magányos-farkas-dalénekestöl\" kezdve a \"majd-megmutatom-nektek-milyen-drámai-hös-tudok-lenni\" manirig minden volt az elöadásában, csak egészséges énekhang nem! Vagy Germont-ként a Traviata-ban, szintén és még sorolhatnánk, azt hiszem... Sorry! Nem igy szeretnék rá visszaemlékezni!)
Hol a ´90-es évek ragyogó lirai baritonja-Anyegin, Barbiere etc.

Nagyon kiváncsi vagyok hogy csinálja MOST a jelen-ben Mandry-kat,...az új Arabella-t semmi esetre nem szeretném kihagyni!
104   telramund 2006-12-10 19:34:12
Hamson hangját legfeljebb egy zongora nem nyomja el.Igazi dalénekes ,abban szuper,de oprában?Semmiben nem gyózött meg.
Jővőre pedig Macbetet erőszakol a STOPban
válogatva a szopránok között-igy megérjük,hogy a Ladyt lirai szoprán énekli
103   Estelle 2006-12-10 16:50:17
2006.12.09 Richard Strauss: Arabella bemutató. Thomas Hampson egyik kedvenc szerepét, Mandrykát énekelte.
Már láttam ebben a szerepben Párizsban, egy tüneményes előadásban, Karita Mattila oldalán. Most, az igen eltérő rendezésnek megfelelően egy kicsit más Mandrykát fedezhetett fel a közönség. A párizsi félszeg volt és igen komoly, csak az előadás végén engedett fel, és ragadt rá valami Arabella pajkosságából. A bécsi Mandrykába több humorérzék volt, és ettől sokkal drámaibban hatott a 3. felmondás áriája. Sajnos, hangját (ahogy időnként másokét is) többször elnyelte a sok-sok decibellel játszó zenekar.
A partnerek: Adriane Pieczonka (Arabella), Genia Kühmeier (Zdenka), Michael Schade (Matteo), vezényelt Franz Welser-Möst
102   Búbánat 2006-12-01 11:03:26
Ma délelőtt a Bartók adón egy operarészleteket sugárzó összeállításban pedg egy duettet hallgathattunk meg:

Donizetti: Don Pasquale - Malatesta és Don Pasquale kettőse a III. felvonásból (Thomas Hampson, Samuel Ramey).
101   Búbánat • előzmény55 2006-12-01 11:00:53
Ma reggel a rádióban egy szép Loewe-dalt énekelt az \"ébredőknek\". (angol nyelven)
100   Búbánat 2006-11-30 10:04:09
100
99   Búbánat • előzmény91 2006-11-30 10:04:03
Ha volna időm és lehetőségem gyakrabban külföldre utazgatni, mint Neked megadatott, biztosan én is többet irogatnék ide; Cd-ket viszont nem nagyon gyűjtök, a neten nem igazodom ki, döntően a rádióra hagyatkozom.
98   Estelle 2006-11-30 01:09:13
Egy igazi csemege, amihez véleményem szerint legjobban ért Hampson, és jóformán utolérhetetlen jelen pillanatban: a Mahler-dalok interpretálása. Hampson - Rieger: Des Knaben Wunderhorn, Chatelet, 2002.
Remélem, egyszer lesz szerencsém kettőjükhöz élőben is egy Mahler dalesten. Énekes, zongorista és zeneszerző tökéletes egymásra találása. Ezt nem elég hallgatni, látni is kell.
97   bemaria • előzmény93 2006-11-29 23:06:01
Remélem megtudod, csak sajnos én nem fogom tudni neked felvenni, mert nem leszek itthon.
96   frushena • előzmény95 2006-11-29 21:54:16
Igen jól el vagyon énekelve. :) Ramey sem rossz!
95   Estelle • előzmény94 2006-11-29 21:50:34
Ez aranyos, még a hosszú hajú időszakából. Még nem láttam ezt a videofelvételt, de a Best of... lemezén ez az első szám, szerintem pont ez a felvétel.
Kár, hogy a Figarojáról nem készült dvd felvétel. Remek lehetett. nekem cd-n van meg, de sajnos a partnerei, Rameyt kivéve nincsenek igazán a helyzet magaslatán.
94   frushena 2006-11-29 21:41:07
Rossini : Barbiere di Siviglia - Thomas Hampson
93   Estelle • előzmény92 2006-11-29 21:36:13
Elvileg lehet, de gyakorlatban nekem még nem sikerült. Jövő héten megpróbálok utánajárni, szólok, ha valamit megtudok. Azt nem értem, hogy a tévé miért nem közvetíti, pedig a bemutatókat általában szokták közvetíteni.
92   bemaria • előzmény91 2006-11-29 21:06:53
Hát ezzel nem vagy egyedül! De sebaj! A netről nem lehet rögzíteni ezt ha jól sejtem.
91   Estelle 2006-11-29 20:05:21
Látom, lassan kihal a topik, mert jó ideje már csak egyedül írok bele.

2006.12.09. este 7-kor
Arabella bemutató élő adásban az OE1-en
erre van jegyem, de nagyon hálás lennék, ha egy otthon \"szurkoló\" Richard Strauss kedvelő ezt fel tudná venni :-)
90   Estelle 2006-11-22 02:05:36
November 28.-án az Oe1 közvetíti a nov. 19.-i koncertet itt
89   Estelle 2006-11-21 21:09:01
Vasárnap este, bécsi Konzerthaus, Mozart-Saal: egy kis baráti kamarazenélés, szinte családias hangulatban Wofgang Schulz (flöte) és Franz Bartolomey (cselló) 60. szülinapja alkalmából. Zongorán közreműködött Helmut Deutsch. Első részben Haydn trio, Schubert és Schumann dalok hangszeres átiratra.
Második részben az \"überraschungpianist\" Sir Simon Rattle, a műsor csupa francia muzsika. Rattle fantasztikus kamarazenész. Az utolsó részre befutott (ez szinte szó szerint értendő, mert délután még Busoni Doktor Faustjának címszerepét énekelte Zürichben) Thomas Hampson, mondván, hogy \"a barátság az barátság\", erről nem lehetett hiányozni. És megajándékozza a közönséget egy Maurice Ravel \"Chansons madécasses\" ciklussal, majd a ráadásban egy Lindenbaum-mal, ami egészen másképp szólt, mint a Winterreise lemezen, pontosan úgy, ahogy azt Hampsontól el lehet várni, ha daléneklésről van szó.
88   Búbánat • előzmény87 2006-11-21 17:29:39
Én még nem jártam a Francia Intézet könyvtárában, ezek szerint ezt sürgősen be kell pótolnom...
87   Estelle • előzmény84 2006-11-14 15:48:26
Faust a Francia Intézet könyvtárában, akárcsak a a Hampson- Domingo- Ruth Ann Swenson lemez is.
86   Estelle • előzmény81 2006-11-14 15:47:07
Néha belebotlok a cd-be egy-egy külföldi zeneboltban. Valamelyik netes áruházban biztos megvan.
Hadleyt kedvelem, csak nem énekeljen Rossinit és Mozartot :-)pedig a rádióban a Mozart felvételeit lehet a leggyakrabban hallani (La finta giardinera és hasonlók)
85   Búbánat • előzmény84 2006-11-14 15:01:31
Ebben egyetértünk: Gedda külön kategória. Milyen kár, hogy Gedda és Hampson nem kortársak!...
84   bermuda • előzmény82 2006-11-14 14:28:40
Tudom,hogy Te tudod, bár a cd boltokban is ismernék.
Sokat vásárolok aZeneboná-ban semmi sincs Hadley-től.A Faustot láttam valahol, de Geddával azért nem cserélem el.
83   Orfeusz • előzmény79 2006-11-14 12:08:55
Met-ben azért ott a Varázsfuvola és az új Pillangó, ami nem teljesen hagyományos..vlszeg ezt a produkciót csakis Netrebko és villazon miatt vinnék át.
Láttam az előadást, ismerem..a rendezés nem rossz, végre nem egy hagyományos Traviata..bár néha kissé primitív és szájbarágós.
Az énekesek egyáltalán nem tetszenek, egyiksem.
82   Búbánat • előzmény81 2006-11-14 11:06:03
Már írtam korábban, hogy az utóbbi időben a rádió többször is adott részleteket ezekből a kettősökből.
Egyébként Hampson Domingóval is lemezre vett duetteket. A rádióban a napokban hallhattunk ilyet is.
81   bermuda • előzmény77 2006-11-14 10:37:19
Jerry Hadley nagyon szép hang, kár,hogy itthon kevesen ismerik.
Kerestem cd-ket épp a Hampsonnal énekelt kettősőket sehol nincs.
Igazad lehet , inkább spinto, ne Rossinizzen:-))
80   Estelle • előzmény78 2006-11-14 00:10:14
Ismered ezt a Traviatát? Mert hogy nem kommentáltad. Vagy elkerülte a figyelmem?
79   Estelle • előzmény78 2006-11-14 00:08:46
Salzburggal majd próbálkozom. Azon csodálkoznék, ha a MET-be importálnák, mert ez eléggé nem illik bele a MET operarendezési koncepciójában. Eddig minden amit láttam, hagyományos és korhű rendezés volt.
Ezen a héten fel kellene kerülnie az internetre a jövő évi salzbrugi programnak.
tegnap láttam Bécsben a nyári salzburgi fesztivál néhány előadásának dvd-jét. Don Giovanni még nem volt.
78   Orfeusz 2006-11-13 23:47:16
Azt olvastam, hogy a Traviata 2008-ban lesz újra Salzburgban..és valami olyasmit is, hogy importálják a MET-be a produkciót.
77   Estelle • előzmény75 2006-11-13 21:40:25
Majd beszámolok az új Szerelmi bájitalról. valószínű, a hónap utolsó hetén kerítek rá sort, mert addig bolyongok Európában. Netrebko és Villazón mellett Leo Nucci és Ildebrando D\'Arcangelo énekelnek még.
Hampsonnal vagy egy Szevillai borbélyom. Tulajdonképpen csak ő meg Ramey jók a felvételem, Rosina ok, de nem kiemelkedő, míg az Almavivát éneklő Jerry Hadleynek nem sok köze van Rossini zenéjéhez. Amúgy nem rossz tenor (FAust, Bohémélet, duettek Hampsonnal), de talán Rossinival nem kellett volna kísérleteznie.
76   Búbánat • előzmény64 2006-11-13 21:02:22
Bostridge felvételét nem ismerem. A DVD-változatot megnézni, bizonyára tanulságos lenne, és élmény! Most azonban Hampsonéra lennék vevő. Schubertet és Hampson - valahogy összetartozónak érzem őket,bizonyára, ha hallanám - jobban, mint a Mahler-interpretációit. Ez utóbbiakban nem érzem a lied-et, keveslem a dalt, sok bennük az ének-beszéd.
75   Búbánat • előzmény71 2006-11-13 20:55:57
Én is pontosan így érzem: Sills ebben itt utánozhatatlan, mintha a mennybe repülnék. Oda, Violettával! Netrebko hangszíne sötét, hangja túl \"erőszakos\", semmi lágyság, finomság. Milyen lehet Adinája? Most jelent meg DVD-n, szintén Villazónnal párban, arra is kíváncsi vagyok! Milyen, érdekes, Hampsont még nem láttam vígoperai szerepben,Don Giovanni sem egy klasszikus buffo szerep, a Figaro más tészta, ebben a Donizetti-operában persze, nincsen a világos baritonjához kínálkozó operahős-figura - de lemezen minden megoldható...
74   Estelle • előzmény72 2006-11-11 23:46:56
Arra gondolsz, amikor Germont a kanapé támláján áthajolva próbálja megsimogatni fiát mintegy bocsánatkérésként, aki összekucorodva nyüszit a földön?
Az is furcsa volt, hogy soha nem öleli meg Violettát (legalább is, úgy emlékszem, mert csak egyszer tudtam megnézni, azt is \"folytatásosként\"), egyszer mintha megenyhülne,de aztán rájön, hogy ő mégis csak a szigorú apa, akinek meg kell védenie gyermekeit egy ilyen személytől.
mert végül is mindkét gyermekének életét az apa irányítja (a könyvben is), kisebb-nagyobb sikerrel, és igyekszik velük betartatni a polgári lét elfogadott normáit. A rendező hús-vér embereket csinált az operahősökből, és ehhez az énekesek partnerek voltak. Tény, hogy Netrebko Violettája nem az \"úri hölgy\", akit megszoktunk. Meg Hampson hangja nem egy Germont hang. Ráadásul igen fáradtan szólt, amit a két dalestjén (Verboten und verbannt) nem lehetett hallani. Mintha minden erejét arra tartogatta volna (szerencsére, mert így két csodálatos dalestben volt részem).
Netrebko hangilag nem ér fel Cotrubas Violettájával. Villazón néha kifogy a szuszból, és hangja időnként mintha kicsit rekedtes lenne.
De mint színpadi operaelőadás nekem tetszik ez a Traviata. Ha a képet elvesszük, akkor már sokkal szegényesebb.
Ennyit az elemzésből, megyek csomagolni, mert holnap irány Bécs és a Bohémélet Gheorghiu-val és Shicoff-al.
73   Franca 2006-11-11 20:55:27
Villazonnal kapcsolatban mindig az az érzésem, mintha szatírát látnék. Először azt gondoltam (a Don Carlos DVD-nél), hogy rendezői koncepció, de mindig így játszik, kicsit hasonlít Mr.Beanre.
72   sphynx 2006-11-11 19:07:41
Hampsonnal van egy mozdulata, amikor beletúr Villazon hajába, a legrosszabb, amit ilyen pillanatban csinálhat valaki: tök élethű. Geniális. Olyan szögletes az egész figura, mint egy primitív tornatanár. De ilyen apa is van. Villazon is elég antipatikus figura, és ez az artikulációján is érződik, egy infantilis, hiszterikus alak. Netrebkóról meg csak annyit, hogy isteni. Korszakos előadás.
71   bermuda • előzmény66 2006-11-11 18:08:49
Én is meghallgattam.
Furcsa előadás volt, félig élő, a zörejekből itélve, viszont nem volt sehol taps.Ilyesmit még nem hallottam.Biztos bennem van a hiba:-)
Netrebko-nem érintett meg, jótanuló módjára mindent megcsinált, de nem tudtam megsiratni, nemugy Cotrubást, vagy Sillset...
Villazon tullihegte, nem is olyan szép a hangszine, mint a francia ária lemezén, s valóban Germont apa, nem Hampsonnak való túl világos, fiatalos a hangja.
70   Estelle • előzmény69 2006-11-11 16:09:28
Van ott még néhány jelenet, ami megérne egy kis lélektani elemzést. A dvd-t csak ajánlani tudom. Ha még hozzávesszük a Großes Festspielhaus hangulatát, az élő előadás varázsát, és a főszereplők személyes kisugárzását, akkor meg tudom érteni a közönség \"őrjöngését\". Nagyon remélem, hogy jövőre újra műsorra tűzik, és nekem is jut egy jegy. (Talán jövő hét második felében nyilvánosságra hozzák a jövői salzburgi műsort.)
69   sphynx • előzmény67 2006-11-11 13:04:45
Ja, az nagyon nagy jellemábrázolás mindkét részről (apa-fiú kapcsolat). Egyik helyében se szeretnék lenni.
68   sphynx • előzmény66 2006-11-11 13:02:47
Te mindenben csak hibákat keresel. Igazán!!!
67   Estelle • előzmény66 2006-11-11 11:34:16
Ezzel én is így voltam, ezért biztos, hogy a Traviata lemez kimarad a Hampson gyűjteményemből. A dvd kicsit más, színapdi előadásként sokkal élvezhetőbb az előadás, bár a megszokottól igen eltérő, brutális Germontot kapunk. Az a jelent, amikor felpofozza a bosszúállásra készülő fiát, aki jóformán elterül a földöm, és a kanapé mögött összekuporodva \"bújik el\" az apja haragja elől, mint egy kisgyerek, döbbentes.
66   Búbánat • előzmény65 2006-11-11 10:58:16
Tegnapelőtt este meghallgattam a rádióban a nevezetes Netrebko-Hampson- Villazon Traviata felvételt (a DVD változatát még nem láttam), és Hampson Germont Györgye egyáltalán nem bűvölt el; tegnap a Mezzón ismételt Tell Vilmos nagyszerű hangi és színészi remekléséhez képest, itt a hangját nagyon szegényesnek, gyengének, túlzottan lírainak éreztem; nem volt benne átütő erő, visszafogott karakter-fugurát állított elénk. Egy olyan semleges hangszín, ami egyáltalán nem tetszett.
65   Estelle 2006-11-11 10:22:58
Ha végre lesz egy kis időm (remélem, decemberben bekövetkezik), akkor készítek egy kis összehasonlító elemzést a Traviata-ról megjelent különböző nyelvű kritikákról. Érdekes tanulmány, minden megtalálható bennük a \"fújjj, nagyon rossz\"-tól, az \"ilyet még nem láttunk\"-ig.
64   Estelle • előzmény63 2006-11-11 10:19:47
Hampson Schubert és a klasszikusok cd-jét ellenben nagyon jónak tartom.
Mivel minden ami művészet, teljesen szubjektív, így nemcsak az előadótól függ, hanem a hallgatótól is, affinitásától, személyiségétől, attól, hogy mi érinti meg igazán.
Voltam a Schreier dalestjén a Zeneakadémián, nagyon szép volt (még akkor is, ha az idő már rátette a bélyegét a hangjára), de valahogy mégsem \"érintett meg\" igazán. Míg Bostridge Schubert előadása könynekig meg tud hatni. Nem azért, mert jobb, hanem mert közelebb áll hozzám. Hampsont soha nem láttam még \"élőben\" Schubertet előadni.
63   Búbánat • előzmény62 2006-11-11 09:57:20
Tenorok és baritonok egyaránt éneklik; megérne egy elemzés arról, hogy melyik hang a \"természetesebb\" az interpretáció szempontjából. Ez nyilván függ az előadó személyiségétől, megformálásától is... Hampson felvételét nem ismerem, annál jobban Fischer-Dieskauét és mondjuk Peter Schreierét. Mit mondjak, mindegyikük nagyon \"érti\" Schubertet. Nehéz közülük választani.
62   Estelle • előzmény61 2006-11-09 19:04:12
A Winterreiséját viszonylag ritkán szoktam hallgatni. Valahogy nem az igazi. Néha kissé operásnak érzem, helyenként hiányolom a drámai feszültséget.
Nem jött létre az igazi összhang (a \"chemistry\" erre jobb kifejezés) a zongorista és az énekes között.
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Kiss Péter (zongora)
Liszt születésnap - matinékoncert
LISZT: Három koncertetűd
LISZT: Két legenda
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 6. Hymne de l’enfant à son réveil (Az ébredő gyermek himnusza)
LISZT: 2. (h-moll) ballada

16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Bokor Jutta (ének), Király Csaba (zongora)
Liszt születésnap - délutáni koncert
LISZT: Liebesträume (Szerelmi álmok) – 1. Hohe Liebe; 3. Oh Lieb, so lang du lieben kannst
LISZT: Freudvoll und leidvoll
LISZT: Oh! quand je dors
LISZT: Du bist wie eine Blume
LISZT: Im Rhein, im schönen Strome
LISZT: Négy elfelejtett keringő
LISZT: 4. Mefisztó-keringő
LISZT: Consolations

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Gaál Eszter, Miklós Annamária (hegedű), Vitályos Bence (brácsa), Pelle Fanni, Petruska Emma (gordonka)
Juhász Eszter (zongora)
Hangulatkoncert
BEETHOVEN: D-dúr vonósnégyes, Op.18, No. 3
SCHUMANN: Öt darab népies stílusban, Op.102

17:00 : Budapest
BFZ Próbaterem

Tatai Nóra (szoprán),
Lesták Bedő Eszter, Mózes Anikó, Szefcsik Zsolt (barokk hegedű), Polónyi István (barokk brácsa), Sovány Rita (viola da gamba), Kertész György (barokk cselló), Sipos Csaba (barokk bőgő), Kőházi Edit, Nagy Csaba (barokk oboa), Győri István (barokk gitár, lant),
Dinyés Soma, Szokos Augusztin (csembaló)
Homolya Dávid (orgona)
Vissza a természethez - kamarazene korhű hangszereken
EVARISTO FELICE DALL'ABACO: Concerto a quattro da chiesa, Op. 2, No. 5
NICOLA PORPORA: „Alto giove” (ária a Polifemo című operából)
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny, HWV 292
EVARISTO FELICE DALL'ABACO: Concerto à più istrumenti, Op. 6, No. 5
JEAN-PHILIPPE RAMEAU: Pièces de clavecin en concerts, No. 5
JOSEPH BODIN DE BOISMORTIER: g-moll szonáta, Op. 10, No. 3
GEORG PHILIPP TELEMANN: e-moll ("Párizsi") kvartett, TWV 43:e4

18:55 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Metropolitan-operaközvetítések a Müpában
SAINT-SAËNS: Sámson és Delila

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

CAFe Budapest
BERNSTEIN: Trouble in Tahiti
Bakonyi Marcell, Dinah: Meláth Andrea
Estefanía Avilés, Erdős Róbert, Erdős Attila (ének)
Vezényel: Dobszay Péter
FEKETE GYULA: Római láz
Meláth Andrea / Makiko Yoshida, Szabóki Tünde / Imai Ayane
Vezényel: Serei Zsolt
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János)

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Borbély László (zongora)
Liszt születésnap - esti koncert
LISZT: 3. Mefisztó-keringő
LISZT: Impromptu
LISZT: Sancta Dorothea
LISZT: Schlaflos! Frage und Antwort
LISZT: 4. Mefisztó-keringő
LISZT: Resignazione
LISZT: Két Csárdás – 1. Csárdás, 2. Csárdás obstinée
LISZT: Romance oubliée
LISZT: 4. elfelejtett keringő
LISZT: Trübe Wolken – Nuages gris
LISZT: Öt zongoradarab – 5. Sospiri!
LISZT: Hangnem nélküli bagatell
LISZT: Carrousel de Madame P-N
LISZT: Zarándokévek, 3. év – 5. Sunt lacrymae rerum, en mode hongrois
LISZT: Wiegenlied (Chant du berceau)
LISZT: Unstern! Sinistre, disastro
LISZT: En rêve (Nocturne)
LISZT: Zarándokévek, 3. év – 7. Sursum corda

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráth Emőke (szoprán), Eva Zaïcik (mezzo), Maximilian Schmitt (tenor), Florian Boesch (basszus)
Collegium Vocale Gent
Orchestre des Champs-Elysées
Vezényel: Philippe Herreweghe
MOZART: 41. (C-dúr) szimfónia, K. 551 („Jupiter”)
MOZART: Requiem, K. 626

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Sebestyén Márta (ének)
Jazzical Trio
CAFe 2018
17:00 : Martonvásár
Beethoven Múzeum

Az Operaház rézfúvós kvintettje
Bach, Telemann, Händel, Gershwin, Grieg művei

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Kocsis Krisztián (zongora)
AUBER-LISZT: Tarantelle di bravura d’après la tarantelle de La muette de Portici S. 386 - 9'
LISZT: Vallée d’Obermann S. 160 13'
BELLINI-LISZT: Reminiscènes de Norma de Bellini S. 394 - 15’
A mai nap
történt:
1842 • A Rienzi bemutatója (Drezda)
1923 • Robert Craft, karmester († 2015)
1973 • Megnyílt a Sydney Opera House
született:
1874 • Charles Ives, zeneszerző († 1954)
1977 • Leila Josefowicz, hegedűs
elhunyt:
1999 • Kistétényi Melinda, orgonista (sz. 1926)