vissza a cimoldalra
2020-01-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1855)
Operett, mint színpadi műfaj (4208)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1385)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4666)
Kimernya? (3430)
Erkel Színház (10442)
Miklósa Erika (1241)
Franz Schmidt (3513)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3649)
Jonas Kaufmann (2476)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7244)
Pitti Katalin (836)
Ilosfalvy Róbert (878)
Élő közvetítések (8357)
Opernglas, avagy operai távcső... (20386)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (837)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Szendrényi Katalin - mi van vele? (Búbánat, 2006-09-15 10:04:36)

   
129   Robesz 2008-06-02 12:30:14
S a MÁO következő évadában /is/ nélkülöznünk kell őt...
128   bermuda 2008-06-02 11:31:24
..Stabat...
127   bermuda • előzmény126 2008-06-02 11:03:05
A napokban rendeltem meg Rossini e művét,többek közt Lucia Popp és GEDDA énekel, s a Sabat Mater is szerepel ezen a cd-n- s olcsó volt;-))
126   Búbánat 2008-06-02 10:54:04
Szendrényi Katalin fellépését már nagyon várom Rossini Kis ünnepi miséjében (Petite messe solennelle, 1864)

Ferencvárosi Fesztivál- 2008 nyitórendezvénye: Bakáts téri Assisi Szent Ferenc templom, június 13-án (és 15-én is).

Szendrényin mellett közreműködik Mukk József,.Jekl László, Balatoni Éva, valamint a Budapesti Kórus.

Vezényel: Kaposi Gergely

Az eredeti mű csendül fel: zongora és harmónia képviseli a „zenekart” (Rossini később zenekarra is meghangszerelte csodálatos kompozícióját).
125   don carlo • előzmény124 2008-02-05 19:58:01
Igen nosztalgiázom, és ez nem szégyelni való...
1986 óta jártam sűrübben az imádott Erkel színházba, és bezárásáig közel 2500 előadást láttam, hallottam....

Teszem hozzá, volt mit....
(Simon Boccanegra,Jancsi és Juliska, Márta,Cigánybáró,Orfeusz az alvilágban,Dózsa György, Gioconda, és a meseszép kivitelű Bahcsiszeráji szökőkút(balett), és az alaprepertoár darabok...
Volt repertoár, és voltak énekesek,..igaz, volt egy két feledhető előadás is...,,,és volt egy Erkel színház is!
124   Búbánat • előzmény123 2008-02-05 12:12:35
\"Ó a régi szép idők... 35 évesen már nosztalgiázik az ember!!\" - látod, akkor mit szóljak én?...
123   don carlo • előzmény121 2008-02-05 12:03:36
Igen, elég szórakoztató volt Tosca és Scarpia dulakodása.....Igaz, én Berczelly István Scarpiájával láttam ugyanezt... mindegy, akkor is csipázom Szendrényit...

Amúgy Tito Gobbi mint a világ legnagyobb Scarpiája sem rontott úgy rá Toscara mint egy csődör, és mégis drámai, és utolérhetetlen Scarpia volt.
Ja, csak azóta degenerálódott az operai rendezés, mindenféle agyament rendezői elképzelésektől, és ha nem volna a zene, már szinte rá sem jönnénk mit látunk a színpadon!!

A világelső Met miért tud még hagyományos és szép rendezéseket kiállítani??
Ehhez nem kell pénz, mert szart ugyanannyiba kerül előállítani mint jót, sőőőt.....

Miért nem lehet pl. a Toscat is visszaállítani a Nádasdy féle Oláh-Márk tervezte környezetbe??? Mert túl jó volt??
..én még láttam azt a rendezést is az Erkel színházban...majdenm mindíg Rohonyi Anikó-val, és egy alk. Renata Scottoval is!!
Ó a régi szép idők... 35 évesen már nosztalgiázik az ember!!
122   don carlo • előzmény120 2008-02-05 11:55:57
Del Monaco igen a pálya utolsó szakaszában énekelte Caniot, de előtte volt itt a Sámson és Delilában ahol a nagyszerű és kíváló Komlóssy Erzsébet volt a partnere, és ha jól tudom, 2 alk. mint Otello!

Húúú, nagyon sokan a csúcson nem tudnak úgy énekelni, mint Del Monaco a leszálló ágában....

...és hol vannak a mostani sztárok akik csúcson vannak?? A világ számos operaházában, kivétel a Magyar Állami Operaház....
121   tiberio 2008-02-05 10:15:09
Sz. annak idején az egyik legígéretesebb hang volt, ezt nagyon sokan elismerték, ugyanakkor azt is hozzátették, hogy a magas hangokkal komoly problémái vannak, amelyek nélkül nem csak világkarriert, de itthonit sem nagyon lehet csinálni.
Igen ambivalens érzés volt egy Végzetet meghallgatni vele, hiszen a szerepet 90%-ban üzembiztosan énekelte, de a technikai problémák a felső lágéban menetrendszerűen léptek fel.
Ráadásul, akármilyen szépen énekelt, még akkor is számolni kellett az alkati problémákkal, amik még ebben az időnként abszurdnak tűnő műfajban is számottevőek voltak. Felejthetetlen számomra például az a Tosca előadás, amelyen Tóth Jánossal viaskodott. Arra a jelenetre gondolok, amikor Scarpia elveszti a fejét és leteperi Toscát egy szófán.Ezen a bizonyos előadáson sokáig úgy tűnt, hogy a nyápic Scarpián felülkerekedik Tosca, és jól földhöz teremti a bigotto satiro-t.Miközben ez a pillanat lett volna a darab legdrámaibb, legfeszültebb része, a közönség rosszul leplezve derültségét azt latolgatta, hogy elég lesz-e vajon, ha Scarpia kettős lábkulcsot alkalmaz-e, vagy elveszti a rodeót és a porba hull.
120   -zéta- • előzmény118 2008-02-04 22:21:38
Mondjuk pont del Monaco leszálló ágban volt már, de volt csúcson lévő Domingo, Bergonzi, Gedda, Schreier, hogy tenorokat említsek.
119   tukán • előzmény118 2008-02-04 21:33:50
Bizony megtutták fizetni!
118   don carlo • előzmény117 2008-02-04 21:14:09
Az operatörténelem egyik legnagyobb hangja? Lehet..... Láttam a Met-es Nabucco-t, a Scala-s Tosca-t, sőt Macbeth-ben is ...mindegyik felvétel megvan!

Igen, nagyon jól tudom, hogy nem tegnap énekelt nálunk, és azt is, hogy azóta sztár lett, és őszinte leszek..nem véletlenül, ezt el is ismerem... de... az említett magyar szopránoknak sem kell szégyenkezni akár Guleghina mellett sem!
...és elnézést ismételten a Guleghina rajongóktól, de nekem híányzik belőle az ami pl Renata Scottoban is van ...a kisugárzás... persze, ha mostanában látnám őt élőben, mármint nem dvd-n keresztül, más lenne a gyerek fekvése, mert mint tudjuk egy élő színházi előadást nem pótol semmi sem, még a legjobb felvétel sem!
De hogy ne bánkódjon egy rajongója sem, ha én lennék az opera igazgatója, akkor bizti meghívnám Guleghinat többek között:Tosca-Nabucco-Aida-Gioconda-Macbeth előadásokra... Vele is úgy fogunk járni, mint a többi nagy sztárral, már csak akkor hívják, amikor Lucia mamát fogja énekelni a Parasztbecsületben!:-)))
Egyébként, ez egy igen hülye felfogás az opera vezetésétől, mert nem állatságokra kellene a pénzt költeni, hanem sztárokra.
Az átkosban érdekes, meg tutták fizetni a fénykorában lévő:Del Monacot, Caballét, Scottot, Gobbit,Cossottot, és a többi nagyokat!
Jah kérem, csak akkor érdekük volt a kultúra......
117   parampampoli • előzmény116 2008-02-04 11:12:23
Ne viccelj már... Én is szerettem Szilfayt, Misurát, Szendrényit, de hogy hasonlíthatod őket Guleghinához, aki az operatörténelem egyik legnagyobb hangja?? Amúgy az évekkel ezelőtt kifejezés ebben az esetben kb 20 évet jelent, ugyanis Guleghina 1986-87-ben énekelt kétszer Budapesten, még mielőtt világkarriert csinált. Akkor még csak egy óriási, gyönyörű hang volt, de alakításban, kifejezésben abszolút kezdő. Nézd meg a MET-ben készült Nabucco videóját, hogy utána is olyan-e, mint az általad felsorolt, egyébként kitűnő énekesnők....
116   don carlo • előzmény115 2008-02-04 10:54:06
Nincs nyomós okom, a fényezésére, csak a tények, amiket leírtam, mivel nem egy darabban hallottam, láttam.

Persze lehet őt szeretni, vagy nem, tök mind1....

Nem vagyok azon típusuak közül való aki egy valakit imád, a többi meg nem is létezik....

Egyébként ugyanúgy nagy kedvencem:Szilfai Márta,Pelle Erzsébet, Misura Zsuzsa....
Mindenkiben van valami, ettől egyéni a művész, és nem tucat!!
Pl. elismerem M.Guleghina tehetségét, évekkel ezelőtt láttam is az Erkelben az Álarcosbálban, de ilyen nálunk is volt.. akár Misura, Pelle,Szilfai, Szendrényi..
115   Károly • előzmény113 2008-02-04 09:20:31
.....-hát ez ám a lódítás, de biztos nyomós okod van Sz. fényezésére.
Megismétlem korábbi kérdésemet a fórumon: miért nem kellett külföldnek Szendrényi Katalin? Valamikor szép hangja volt, de annyi énekesnek van, vagy volt szép hangja és mégsem tudják a pályát \'befejezni.\'
Köztudott, hogy Houstonból akkorát repült mint ide Lacháza. Színpadra lépni sem engedték a Parasztbecsületben, a próbaidőszak alatt kirúgták! ...-ez csak egy példa volt.
114   tukán • előzmény113 2008-02-04 00:19:39
Üdvözlet a családnak!
113   don carlo • előzmény107 2008-02-04 00:17:14
Kedves Ladik!!

Miért ez a nagy csodálkozás, hogy nem kell nekünk Szendrényi Katalin!!??
Nanáááá hogy nem kell,mert akkor egy két \"sztár\"kolléganője most sehol sem lenne!! Ok, megértek mindent, azt is hogy szegény akkora volt(állítólag nagyon sokat fogyott..)mint egy kétajtós szekrény, de én erre mindíg azt mondom, és akkor mi van?? A hangja gyönyörű, igazi tömör, és csillárszaggató drámai szoprán,legalábbis amikben én hallottam, láttam:Adriana Lecouvreur, Tosca, Gioconda,Végzet hatalma, Parasztbecsület.

Ez nem új, a nagy \"álomországban\" Magyarországon élünk, és itt, mint régen is a tehetség az nem számít, csak a sztárolás, és mit nekünk Szendrényi Katalin, ha az igazgatóság egy csettintésre megválik egy ERKEL SZÍNHÁZTÓL!!

Ha Szendrényi Katalin külföldre szerződik, akkor ide kg, oda kg, ma VILÁGSZTÁR lenne, és nem olyan művész, aki egy évadban 2 előadást kap!! Ez az OPERAI VEZETÉS SZÉGYENE, .....a többin kívül!!!
112   virius • előzmény110 2008-01-12 18:46:51
Ha semmi sem jön közbe (gondolok itt elsősorban az influenzajárványra), holnap Szendrényi beáll a Tannhäuserbe, Vénusz szerepébe.
111   tukán • előzmény110 2008-01-05 20:32:58
Végülis, mi a Művésznő fachja?

El kellene dönteni, a pályája nagyobb része már eltelt, ha az évek számát nézzük!
110   emir • előzmény104 2008-01-05 20:07:28
Vénuszt énekli a Tannhauserben? Ez jó hír,
feltétlenül megnézem .Azucena után Vénusz...hmm, ez izgalmas erőpróba lesz számára, de úgy vélem nem fogok csalódni, hiszen hallottam Őt az Istenek Alkonyában, s ha jól emlékszem néhány évvel ezelőtt Ő hozta el Barcelonából a Wagner-díjat.
109   -zéta- • előzmény108 2007-12-07 12:10:02
Egyszer én is megkérdeztem (nem Szendrényi kapcsán), hogy miért ez a furcsaság és azt a választ kaptam, hogy mindenkiről az került fel, amit Ő leadott magáról. Van, aki tudja magát sztárolni és van, aki nem.
108   ladik • előzmény107 2007-12-07 10:00:46
Nézegettem az opera honlapját, ott is csak pár rövid mondattal mutatják be, ugyan akkor van olyan énekesnő, akiről egy egész litánia zeng (nevét nem írom ki)pedig Szendrényivel nem lehet egy napon említeni, s nem azért mert idősebb nála, hanem mert közel sem olyan tehetséges.
Titokzatosak az érvényesülés útjai.
107   ladik • előzmény101 2007-12-07 09:45:59
Mi az,hogy nekünk nem kellett? Ki az a \"NEKÜNK\" ?? Szendrényi is többnyire sikerrel a tarsolyában jött vissza külföldi fellépéseiről, s csak abban hibázott, hogy nem szerződött ki, amikor módja volt rá. Talán azt remélte, hogy itthon is szükség lesz rá. A googleban megkeresheted a róla szóló kritikákat, méltatásokat, azokhoz képest a momus ugyancsak szűkszavú.
106   Robesz • előzmény104 2007-10-24 20:55:33
Reméljük össze is jön!!!!
105   emir • előzmény104 2007-10-24 20:41:15
Ez azt jelenti, hogy mégiscsak kijöhet a sűlyesztőből? A szereposztók közül valaki mégiscsak belátta, hogy nem érdemes mellőzni az operaház egyik legszebb hangját?
104   -zéta- • előzmény103 2007-10-23 18:30:46
Nem, de januárra kitűzték Vénusként...
103   virius • előzmény77 2007-10-23 17:26:46
\"Ugye csak vicc, hogy beáll Madelonnak a Chenierbe?\"
Tényleg: beállt-e vajon?
102   tukán • előzmény100 2007-09-19 08:12:10
Nahát, ejnye-bejnye!
101   Károly 2007-09-19 00:30:09
Valami nekem nagyon büdös ebben a Sz.-ügyben! Nagy a sírás-rívás, de ha olyan szuper volt miért nem csinált karriert külföldön? Ha látta, hogy nekünk nem kell, ment volna ki, más tehetséges énekesek is megpróbálták és többnyire sikerrel a tarsolyukban jöttek vissza!
100   Búbánat • előzmény98 2007-09-18 22:27:37
Bizony,milyen jó is, hogy megvan nekem ez a belső, házi, \"szakmai\" videó felvétele!Amiért egyesek haragszanak rám...mert szétkürtölöm a \"nagyvilágnak\"...
99   kétked • előzmény98 2007-09-18 22:08:57
NV=NagyViktor, de szerintem te ezt magadtól is tudtad.
98   emir • előzmény97 2007-09-18 22:02:52
Kétkedni mindenkinek szabad, ennek ellenére nem értem kétked kétkedését. Ha volt olyan időszak, amikor SzK-hoz mérték a szereposztást az nem lehetett rossz. A közönség számára semmiképpen. Nem tudom mi az, hogy NV, de nem is érdekel. Ha mondjuk arról az elmúlt időszakról van szó, amikor én Szendrényit Adriana szerepében láttam, akkor engedtessék meg , hogy visszasírjam:)
97   kétked • előzmény95 2007-09-18 21:33:07
Persze azért tegyük hozzá, hogy a Ház (és Szendrényi) életében olyan időszak, amikor a kifutón pont SZK-hoz mérték a szereposztást, s a darabválasztást. Igaz, ez már a múlt, NV-ral egyetemben. De ezt nem sokan sírják vissza akkor sem, ha sajnálják SZK távollétét.
96   süni • előzmény93 2007-09-18 20:17:54
Nem szoktam beírogatni, így nem írtam, hogy melyik véleményre reagáltam. Itt pótlom:
tukánéra
:)
95   süni 2007-09-18 20:14:52
Ezt cáfolom! Tudod, bejött az a rendszer, hogy összetévesztették az Operaház színpadát a kifutóval, és aki nem volt manöken alkatú, az nem került a színpadra, bármilyen jól énekelt és a közönség is szívesen látta-hallotta volna. És itt nem csak Szendrényi Katalinra gondolok. Ezenkívül ha az éppen aktuális vezetőnek nem volt szimpatikus /mondvacsinált okot mindig találtak!/, akkor a csillagokat is leénekelhette volna, akkor sem engedte színpadra. Sajnos ez a helyzet!
És még egy. Az énekes csak akkor tud fellépni, ha kitűzik az előadásra. Hiába állna ott minden este, hogy ő itt van, énekelni akar/ hiszen ez az ÉLETE/, nem ő dönt, és sajnos a közönség véleménye sem számít!
94   ladik • előzmény93 2007-09-18 20:08:07
Na, itt jön elő a kérdés, a tyúk volt előbb, vagy a tojás? Akit elhalmoznak feladattal, annak nincs ideje lustálkodni, aki nem kap feladatot, arra könnyen rá lehet mondani, hogy \"lustácska\".
93   tukán • előzmény92 2007-09-18 19:39:46
Hát ez az, hogy én sem értem. Mondhatni, és mondják is, hogy kicsinyég lustácska volt...
92   Franca • előzmény91 2007-09-18 19:29:59
Ezt hogy érted?
91   tukán • előzmény90 2007-09-18 18:45:49
Senki nem űzte, ő űzte saját magát....
90   emir • előzmény89 2007-09-18 09:44:02
Ha valakit már 15 éve a perifériára száműztek, és még mindig forog a neve, még mindig nem lehetett elfelejteni, akkor
az bőven azt jelenti, hogy nagy formátumú egyéniségről van szó, akit bűn a sűlyesztőben tartani.
89   emir • előzmény88 2007-09-18 09:24:41
Régen is persze. Kit azért mert mellőzhető volt, kit meg azért mert túlságosan sugárzott a színpadon. Ha Szendrényi énekelt, a közönség nem tudott azon töprengeni, hogy ki rendezte a darabot, mostantól viszont arról fog szólni a MÁO , hogy van ott egy rendező-zseni, aki majd megrendíti a hagyományos operajátszás falait, s ehhez nem kellenek
fantasztikus egyéniségek, csak jól mozgatható bábuk, akik gond nélkül kipréselik a magas C-ét.
88   Alajos • előzmény87 2007-09-18 00:02:25
Nem új jelenséggel állunk szemben.
Régen is mellőztek énekeseket és nem tudtuk, hogy miért. Belekötni egyébként mindenkibe lehet.
Meglepő, hogy míg Sz. K. művészileg úgy 15 éve perifériára szorult, a vezetőség gyengébbnél gyengébb vendégénekeseket vonultat fel.
87   Robesz 2007-09-17 21:13:58
Az a probléma, h a nagyközönség véleményét sajnos senki nem ismeri, pedig állítom, h ha megkérdeznék őket, mindenki csak pozitívan nyilatkozna Szendrényiről!
Lélegzetelállító megjelenés, nagy hang, mi kell még?! Hihetelen, hogy semmi esélyt nem kap a MÁO-ban!
86   ladik • előzmény85 2007-09-17 20:42:10
Sajnos nem, csupán egy valaki a közönségből, aki a kezdetek óta figyelemmel kiséri a művésznő pályáját.
85   tukán • előzmény84 2007-09-17 18:55:23
Rokon vagy?
84   ladik • előzmény79 2007-09-17 18:47:18
Külföldön többször énekelte (többek között) a Kékszakállú Juditját, lemez is készült vele. Itthon vajon miért nem kaphatja meg ezt a szerepet? Most már a külleme sem lehet akadály, mert egyszerüen gyönyörű a színpadon.
Madelon,mint könyöradomány? Ha van benne egy csöpp büszkeség, nem vállalja el.
83   ladik • előzmény82 2007-09-17 18:38:13
Bizony megvan. Aki hallota Őt a két utolsó Trubadúrban nem csalódott. Az elsőben még nem hozta az igazi formáját, nem csoda hiszen már egy éve nem énekelhetett színpadon, de a másodikban már teljes fényében szólt a hangja. A közönség lelkesen tapsolt, mert a közönség
szereti, és értékeli ezt a különleges tehetségű művésznőt. Sajnos a operakedvelő közönség véleménye nem izgatja az operaház vezetését. Szendrényi Katalin nemcsak egy szép hang, de nagyszerű színésznő is. Érthetetlen, hogy miért mellőzik.
82   tukán • előzmény81 2007-09-15 19:21:30
Ki hallotta mostanában? Megvan még a világszép hangja?
81   Spangel • előzmény80 2007-09-15 10:37:10
Szégyen, az bizony.
80   Alajos • előzmény79 2007-09-14 15:42:03
- megalázó.
79   Alajos • előzmény78 2007-09-14 15:40:19
Nagyon sajnálom. Nem lehet igaz, hogy nincs a repertoáron olyan darab amiben felléphetne. Madelon még kenyéradománynak is magalázó!
78   Spangel • előzmény77 2007-09-14 10:57:15
Kiírták rá...
77   Alajos 2007-09-14 09:37:49
Ugye csak vicc, hogy beáll Madelonnak a Chenierbe?
76   botfül 2007-06-25 22:49:07
Láttam Szendrényi Katalint többször is Brünhildeként az Istenek Alkonyában. Az első felvonás vicces volt, a rettenes rendezésnek köszönhetően csak arra bírtam gondolni, hogy a szegény lovat hogy bírta megülni Brünhilde és az is komikus volt, hogy a szegény állat böködte an zsebét kockacukrot kunyerálva és még azon is elgondolgodtunk, hogy mikor fog kakilni a ló. Ismétlem, ez Nagy Viktor tehetségtelenségének köszönhető. Na meg ott volt Wiedemann Bernadett is, aki fantasztikus Waltraute volt. Azután jött a 2. felvonás, amikor B. rájön, hogy elárulták, egyik legizgalmasabb színházi elményem volt, lehet, hogy nem énekelt tökéletesen, de az alakítás nagyon meggyőző volt, és az utolsó felvonásban, ahogy lejött a lépcsőn és elénekelte az utolsó áriát/jelenetet?... folytak a könnyeim és magasról tettem arra, hogy hány kiló és hogy néz ki, elsöprő volt. Tegnap láttam Trubadúrban, meg sem ismertem volna, ha nem látom a színlapon a nevét,gyönyörű volt és nagyformátumú. Nem énekelt túl szépen és nagyon legyengültnek tűnt, lassan mozgott, az utolsó felvonásra azért felvillant a régi énje. Sz. K. igazi művész, a fogyókúra fantasztikus teljesítmény volt és nagyon remélem, hogy még sokat látjuk teljes művészi ereje birtokában.
75   Sesto • előzmény74 2007-06-25 19:40:15
...lásd a Nr. 71. bejegyzésemet, ott vannak a \"kérdések\"!... ;-)
74   ladik • előzmény73 2007-06-25 17:30:09
Könyörgöm, akarok válaszolni, csak nem voltak egészen világosak a kérdések, vagy az én apercipiálásom nem flott.
Vegyük egyenként /szabad?/
Mondd mi az első kérdés?
73   Sesto • előzmény72 2007-06-25 16:47:54
...ne haragudj, felsoroltam az elöbb egy pár kérdést, mégha a Szendrényi-topic-ban is,...de azt hogy \"visszakérdezel\", még nem válasz a kérdésekre (=ha nem akarsz válaszolni, nyilván szived joga, akceptálom, nincs harag!...de ha nem tudsz válaszolni, az megint más kérdés...)
72   ladik • előzmény71 2007-06-25 16:42:49
A képlet egyáltalán nem egyszerű. Ha az lenne, szót sem érdemelne.
Visszadobom a kérdést: Mit nevezhetünk modern rendezésnek, és miért van szükség rá? Na, miért??
Az átfogó, mindent fölforgató nagy reform uszályaként?
Miért érdekes, ha Lohengrin aktatáskával lép a színpadra? Muszáj ráerőltetni korunkra a mítoszt, aminek a maga idejében
volt igazi jelentősége? Ettől jobbak, okosabbak leszünk?
Mi az, hogy rendezői színház? Létezik ?
Talán létezni fog. Figyeld a közeljövőt.
Most veszem észre, hogy a Szendrényi topicban vagyunk:-)Róla csak annyit, hangilag, színészileg egyformán átütő, ujabban még szép is. Sajnos nem Kovalik B. tanítványa:)
71   Sesto • előzmény68 2007-06-25 15:53:48
PS.: igaz ez megint csak a \"modern eszement rendezések\"-topic-ba passzolna igazán, de itt tennék fel egy kérdést-hiszen Szendrényi Katalin kapcsán -indirekt- felmerült a téma modern rendezések etc. /Majd jön Tarnhelm2 és \"rendet rak\"!/ ;-)))

Szóval,

* mit nevezünk tk. modern rendezésnek???

-ha pl. Lohengrin aktatáskával lép szinpadra

* és ezzel ellenben, akkor Fiordiligi rizsporos-parókában + krinolinban -mint \"rokokó-báj\", automatikusan a poros konzervativ iskola lenne???

* \"Regietheteater\", ún. rendezöi szinház: gyakran, söt mondhatni túl gyakran használt, elcsépelt fogalom, ami legtöbbek számára csupán egyet jelent a \"rendezöi önkénnyel, önmegvalósitással\"-kérdem én: valóban ENNYIRE egyszerü képlettel állunk szemben???-létezik-e egyáltalán a praxisban olyan, mint \"rendezöi szinház\"???...
70   Sesto • előzmény68 2007-06-25 15:44:54
...bocs´hogy közbeszólók, nem ismerem Szendrényit, s szinpadon még egyetlen egyszer sem láttam live,...csupán a különbözö híradásokra támaszkodom, ha vele kapcs. bármilyen téma felmerül; de mondd, mire alapozod azt a kijelentésedet, hogy: \"mert úgy érzem, hogy a közeljövő operájában a hangok háttérbe szorulnak, és modern rendezői koncepciók törnek előtérbe.\" -érdekes, mivel én pont egy a kijelentéseddel abszolút ellentétes tendenciát figyelhetek meg évek óta: abszolút szükség van az igazán \"énekelni is tudó énekmüvészekre\", DE a szinpadi alakitás -napjainkban- szerencsére emancipálta magát\", vagyis a XXI. sz.-ban már nem elég /többnyire/ ha vki. \"csak\" jól tud énekelni, elvégre az opera egy SZINHÁZI müfaj lenne, így jogos követelmény a nézö részéröl, ha egy \"korszerü\"(=bocs´, tudom, ronda szó!) és tehetséges énekmüvésztöl KOMPLEX szinpadi alakitást vár el= vokális teljesitmény+szinpadi akció!... (?)
69   vichy • előzmény68 2007-06-25 15:21:31
Éppen a modern és kevésbé modern rendezői koncepciókról folyt itt parázs vita pénteken. Csak nem emlékszem, melyik fórumon is volt?
68   ladik • előzmény66 2007-06-25 15:06:33
Naná, hogy megnéztem ismét:-) a világért ki nem hagytam volna, hiszen olyan ritkán láthatom ezt a fantasztikus művésznőt a színpadon, s kitudja, láthatom e még?
A tegnapi előadás sokkal jobb volt mint a tizenkilencediki, mert akkor még érezhető volt a szorongás, mintha ismét meg kellett volna barátkoznia a színpaddal a hosszú kihagyás után . Kár, hogy nem láttad eddig sohasem, aki emlékszik csodás Toscájára, Adriánájára Brünnhildéjére, annak különösön érdekes lehet ez a másik, de épp olyan átütő tehetséggel sugárzó operaénekesnő, aki képes volt formát váltani, megujúlni, és közönségét ismét elbűvölni. Ez valóban egy másik Szendrényi, akit ha végre felfedezne az új vezetés..... Na ,erre nem sok sansz van, mert úgy érzem, hogy a közeljövő operájában a hangok háttérbe szorulnak, és modern rendezői koncepciók törnek előtérbe. Bár ne lenne igazam.
67   brünnhilde 2007-06-25 14:06:28
Pár éve én Brünnhildének hallottam, és azt kell mondanom, hogy az akkori magyar Brünnhildék között hangilag ő tetszett a legjobban.
Tegnap én is nagyon meglepődtem, egyrészt régen láttam-hallottam és nagyon szép a szinpadon, másrészt, ilyen mértékű súlyvesztés után is megmaradtak a hangja bársonyos, sötét túnusai. A magasságait kicsit bizonytalanoknak éreztem, de úgy összességében, nagyon illett a hangjához ez a szerep. Vagy a szerep illett a hangjához.
Remélem sokat fogom még hallani.
66   vichy • előzmény65 2007-06-25 07:42:27
Nem is tudtam, hogy leveszik a műsorról!!! Én tegnap (vasárnap) láttam, ezek szerint az utolsó előadást:-(, ami fergeteges volt! Még magamhoz se tértem. Szendrényi Katalint most hallottam először, nem tudom régebben milyen lehetett, de nekem nagyon tetszett! Remélem szerepelni fog még sok másban is!
65   ladik 2007-06-20 19:23:26
Még azt el kell mondanom, valaki megjegyezte a hátam mögött:-\"Ez nem cigányasszony, ez királynő\" Szépsége valóban meghökkentő volt. Elképzelni se tudtam, hogy mi rejlik a kilók mögött, most végre láthattam, ugyan akkor szimpátiával figyeltem Leonórát, aki majdnem olyan \"nagydarab\" volt mint valaha Szendrényi:-)hatalmas hang, csak a színe más. Egészében véve remek előadás volt, Luna gróf méltán ünnepeltette magát, Bándi is /egyik/ legjobb formáját hozta.
/ Kelen vajon miért mondta le?/
Óriási vastapssal ünnepelte a közönség a
produkciót, nem is értem miért vették le a műsorról? Bolond egy történet az tény, de Verdi zenéje, és az énekesi teljesítmények miatt kell a közönségnek, márpedig, ami ennyire kell, azt nem lenne szabad elvenni tőle.
64   ladik 2007-06-20 19:05:55
Egyetértek az előttem szólókkal, azzal a megjegyzéssel, hogy mindenek ellenére érezhető volt személyiségének átütő sugárzása, az a fajta varázslat, amivel csak kevés énekművész rendelkezik. Ha rendszeresen foglalkoztatnák, még győzedelmesen visszatérhetne a legnagyobbak közé. Nemcsak heteken hónapokon keresztül hagyták \"parlagon\" éveken át nem vett róla tudomást a váltakozó vezetés, és gyanítom, hogy a mostani, az operát alapjaiban \"megmodernizáló\" főrendező sem számol vele, pedig olyan elementáris erejű tehetség /drámai kifejező készség/ rejlik ebben a művésznőben, ami ritkaság az opera gyakorlatában, és a hangszíne is gyönyörű. Mennyire igaz , hogy feladatok erőpróbáján edződik a hang , ez abból is kítűnik , hogy az utolsó felvonásban már tökéletesen /régi fényében/ szólt a hangja.
63   martuni • előzmény58 2007-06-20 15:59:13
Ha a drasztikus fogyókúrát nem számítjuk, akkor sem lehet egyszerű több hónapos kihagyásokkal színpadra állni. Szendrényinek rendszeres munkára lenne szüksége, hogy trenírozza a hangszálait.
62   Mónika • előzmény58 2007-06-20 10:27:03
Minden zeneszerető közönséget nagy örömmel tölt el, ha visszatérő énekest köszönthet a színpadon. Nagy várakozás ez nemcsak a közösségnek, hanem magának az énekesnek is!!!
A tapsok, az ünneplések biztosan segítenek neki átlendülni az akadályokon, és reméljük, hogy minél többet fog a \"világot jelentő deszkákra\" állni.
Én még nem hallottam őt énekelni, és nem is láttam, így összehansonlítási alapom nincs, de remélem egyszer nekem is adódik majd lehetőségem és én is tapsolhatok majd neki!
61   Robesz • előzmény58 2007-06-20 09:24:52
Lélegzetelállító volt a megjelenése,igazi drámai kiállások, mozgás! Igen,hangilag nem volt tökéletes, viszont a hangszíne nekem nagyon tetszik! Érdekes,olyan szuper, igazi mezzo hang jött ki a torkán,h nehezen tudnám szopránként elképzelni... Nagyon izgultam érte,s azért,h a közönség is jól fogadja! Remélem hamarosan újra láthatjuk majd,s ő is jobb formába kerül!
60   Robesz • előzmény58 2007-06-20 09:24:48
Lélegzetelállító volt a megjelenése,igazi drámai kiállások, mozgás! Igen,hangilag nem volt tökéletes, viszont a hangszíne nekem nagyon tetszik! Érdekes,olyan szuper, igazi mezzo hang jött ki a torkán,h nehezen tudnám szopránként elképzelni... Nagyon izgultam érte,s azért,h a közönség is jól fogadja! Remélem hamarosan újra láthatjuk majd,s ő is jobb formába kerül!
59   Robesz • előzmény58 2007-06-20 09:24:21
Lélegzetelállító volt a megjelenése,igazi drámai kiállások, mozgás! Igen,hangilag nem volt tökéletes, viszont a hangszíne nekem nagyon tetszik! Érdekes,olyan szuper, igazi mezzo hang jött ki a torkán,h nehezen tudnám szopránként elképzelni... Nagyon izgultam érte,s azért,h a közönség is jól fogadja! Remélem hamarosan újra láthatjuk majd,s ő is jobb formába kerül!
58   Búbánat 2007-06-20 01:42:31
Szendrényi Katalin újjászületésének lehettünk szem - és fültanúi kedd este az Operaház Trubadúr előadásán! De a megjelenés, a „láthatás” tényén túl nincs okunk az elégedettségre! A „máglyaária” illetve Azucena elbeszélése vagy Manricoval és Lunával való kettősei, bizony sok kivetni valót hagytak maguk után! Bizonyára, nem volt könnyű a visszatérés a több hónapos öngyötrő tortúra után, és a még talán be sem fejeződött fiziológiai változások mellett újra szerepet vállalni; - szoprán vagy mezzo- dillemma? - nagy önbecsülésre vall ez a döntése, melyben ott bujkál a vágy is, hogy egyik kedves szerepében, végre ismét közönség elé állhasson: abszolvált alakításában - a \"gátakkal\" küszködve - mégis volt valami szavakkal ki nem fejezhető magasztosság, ami engem örömmel töltött el; jó volt újra hallani szépséges hangját, noha csak a középfekvésben tudtam most igazán élvezni és értékelni produktumát. Bemutatkozását visszafogottság jellemezte, és érezhető – kitapintható volt színpadi partnerei (Bándi, Fokanov, Cserna)részéről is az iránta megnyilvánuló, várakozással - megértéssel elegy szeretet, a „kollégaság”. A hangi megformálásban tapasztalt problémái mögött valószínűsíthetően a fiziológiai változások hatása húzódik, amely folyamat még tart, ezt neki és nekünk is tudomásul kell venni, így korai lenne most az első Azucénája alapján ebből messzemenő következtetéseket levonnunk. Tudjuk, Szendrényi kvalitásai nem vesztek el,ez most egy átmeneti állapot, csak arra kell ügyelnie, hogy továbbra is tartsa szem előtt a fokozatosság elvét, ügyeljen a terhelhetőségre, s jól válassza meg, mit és mikor vállal el, amíg teljes mértékben önmagára nem talál. Erre jó esélyei vannak, és ehhez további erőt adhatnak neki a tegnap este, az előadás utáni, közönségszimpátia megnyilvánulásai.
57   ikunuku • előzmény54 2007-06-06 13:27:53
Lessétek az igazgatói páholyt. A bülbülszemű könnyen felismerhető hajáról, és úgy néz ki, mintha lenne rajta szemüveg. Pedig ilyenkor nincs...
56   virius • előzmény55 2007-06-05 22:12:17
Mint Azucena.
55   tukán • előzmény54 2007-06-05 20:28:05
Mint Leonora, vagy mint Azucena?
Mert ki tudja ebben a nagy kavarásban?
54   ladik 2007-06-05 20:21:27
A hónap végén /19, 24/ Trubadúr. Nagyon kíváncsi vagyok milyen lesz Szendrényi közel 100 kiló súlyveszteség után a színpadon? És arra is kíváncsi vagyok, hogy vajon megnézi e valamelyik új vezető ezt az előadást? (Persze ezt nem könnyű kilesni a közönség soraiból:)
Drukkolok Szendrényinek, bár úgy érzem, ez önmagában semmit nem jelent.
53   ladik • előzmény52 2007-03-19 13:32:40
Szerintem is szoprán, csak annyira sötét
színezetű és olyan átütően meg vannak a mélységei, hogy könnyedén el tudja énekelni a mezzó szerepeket is. Ezért mondják azt, hogy besorolhatatlan hangfaj.
Ez nem hizelgő definició? Miért baj az ha egy énekesnek a mély hangjai is jól hallhatóak? Ez miért nem hizelgő definició? Mindeképpen szükségszerű a hangfaji besorolás?
52   martuni • előzmény51 2007-03-14 13:39:20
Szendrényi szerintem is szoprán. A \"besorolhatatlan hangfaj\" -véleményem szerint- nem éppen hízelgő definíció az énekesnőről. Ami a \"néha nem tökéletes magasságokat\" illeti, annak nagy része (szerintem) inkább pszihés eredetű volt, vagy egészségügyi okokra vezethető vissza. De az is lehet, hogy nincs igazam.
51   ladik • előzmény50 2007-03-14 09:57:17
Van, aki állítja, hogy Szendrényi született mezzo, de ez nem lehet igaz, hiszen a nemzetközi énekversenyeket drámai szopránként nyerte, ettől függetlenül /szerintem/ bármelyik mezzo szerepet bármikor el tudta volna énekelni, ám a szoprán szólamokban is mindig sikere volt, akkor is ha néha nem volt tökéletes a magassága. ( Ez bizony másnál is előfordul)Maradjunk abban, amit már többször leírtak róla: \"besorolhatatlan hangfaj\". Hogy ez előny, vagy hátrány, azt nem tudom, de ha ezt a \"besorolhatatlanságot\" figyelembe vesszük, akkor nem beszélhetünk fach-váltásról.
50   virius • előzmény47 2007-03-02 23:19:43
Most Simándy halálának 10. évfordulója az igazi apropó, egyébként a tervezett Requiemet megemlítettem a Simándy-topikban is, éppen emiatt.
Szendrényi az altszóló? Ezek szerint végleg fachot váltott? Azucena nem csupán egy egyszeri kirándulás volt a részéről?
49   Verdi13 • előzmény46 2007-03-02 11:26:13
kedves virius: bizakodjunk,hogy változnak a dolgok és az Erkel is fog játszani!
48   -zéta- • előzmény47 2007-03-01 19:59:23
Szerintem a 90. születésnap tavaly szeptemberben volt.
47   pusztyí 2007-03-01 16:12:47
2007. március 17. szombat 19 óra, Gazdagréti Katolikus Templom
JÓTÉKONYSÁGI HANGVERSENY SIMÁNDI JÓZSEF 90. SZÜLETÉSNAPJÁN
Verdi: Requiem
közreműködik: Ardó Mária - szoprán, Szendrényi Katalin - alt,
Kiss Péter - tenor, Clementis Tamás - basszus,
a Műegyetemi Kórus (karnagy: Vida Györgyi), Budapesti Ifjúsági Kórus (karnagy: Gerenday Ágnes)
vezényel: Köteles Géza
A belépés ingyenes.
46   virius • előzmény43 2007-03-01 00:46:59
Magamat igazítom ki: valóban lesz Trubadúr, éspedig Szendrényi Katalinnal, június 19-én és 24-én, de az Operaházban. (Az Erkel ui. ekkor már nem játszik.)
45   mimi59 2007-01-27 19:25:31
Bocsánat, opera_a!
mimi
44   mimi59 2007-01-27 19:23:04
Kedves oper_a és Búbánat!
Köszönöm.
mimi
43   virius 2007-01-27 18:24:13
Szendrényi Katalint több alkalomra kiírták Parasztbecsület- és Trubadúr-szobapróbákra, tehát látjuk még őt színpadon, immáron súlyfelesleg nélkül.
Tehát lehet, hogy idén is lesz Trubadúr, mégpedig júniusban, vö. Erkel Színház-topik.
42   Búbánat 2007-01-27 10:18:35
egy cikk
41   opera_a • előzmény40 2007-01-26 14:35:32
http://napkelte.wildom.hu/naptv/naptv.visszanezo.page?nap=20070125
40   mimi59 • előzmény35 2007-01-26 14:07:33
Kedves Búbánat!
Hogyan tudom megnézni ezt a riportot a művésznővel?

Köszönöm,
mimi
39   ladik • előzmény38 2007-01-26 13:58:58
Még az ősszel, a Műszaki Egyetem aulájában. Én is csak az utolsó pillanatban tudtam meg, ezért nem szólhattam. Utána említettem ezen a fórumon, és valaki vissza is jelzett, hogy Ő is hallotta, és nagyszerű volt.
38   Búbánat • előzmény37 2007-01-25 21:17:14
Mikor énekelte? \"Szólhattál\" volna...
37   ladik • előzmény35 2007-01-25 20:48:32
Verdi Requimjét már lefogyott állapotban énekelte, és semmi baj nem volt a hangjával.
36   Adele • előzmény35 2007-01-25 18:20:32
Igazat szólva, én is ettől tartok, mert ekkora súlyfelesleg leadása \"nem mindegy\" a szervezetnek. Azon pedig, hogy csinos lett, nem csodálkozom, kövéren is látszott, hogy szép nő. Kicsit sajnálom, hogy ez az átalakulás csak most történt meg, és jó 15 évet elvett a pályájából.
35   Búbánat • előzmény33 2007-01-25 17:51:51
Az előbb néztem meg a \"visszanézőben\"... Tényleg fantasztikus változás! Remélem, a hangja nem megy rá!
34   Orfeusz 2007-01-25 14:58:19
DE egyébként milyen Trubadúrra van kiírva?

Ebben az évadban nincs Trubadúr, jövőre újra lesz?
33   Adele • előzmény31 2007-01-25 14:57:34
Nahát, ezt elszalasztottam! Pedig nálam állandóan megy a tv. Én is nagyon remélem, hogy Szendrényi K. legalább a jövő évadtól a foglalkoztatott énekesek között lesz számontartva. Ha nem szoprán-, hát mezzo szerepekben. Nincs olyan sok jó mezzo, hogy neki ne jutna szerep. Az elmúlt évadokban egyre-főre jöttek az új mezzoénekesek , legtöbbjük tehetséges, előnyös kinézetű, de bocsánat, nekem egyik sem tűnik kiugró tehetségnek.
32   Orfeusz 2007-01-25 14:53:25
Egyetértek számomra is rokonszenves!
A videó megnézhető a napkelte honlapján.

Csodálatosan néz ki, arca is megváltozott, beszédhangja is fiatalosabb lett.
Remélem, hogy visszatornázza a hangját, jó hír, hogy feljebb csúszott a hangja.
És nagyon bízom benne, hogy mielőbb visszatér az operaszínpadra, mert olyan átszellemültséggel mint ő kevesen vannak jelen a színpadon, igazi, nagy művész.

Azért meg kell jegyezni, hogy nekem kövéren se volt vele sose semmi bajom, túlsúlyosan úgy mozgott Brünnhildeként mint egy királynő..de így soványan talán megnyílnak előtte kapuk.
Remélem hogy most picikét közzépontbe került, felfigyelnek újra rá
31   parampampoli • előzmény30 2007-01-25 13:08:11
Hallatlanul rokonszenvesen nyilatkozott ma reggel, egy teljesen új ember benyomását keltve, új külsővel és szinte új személyiséggel. Elolvastam a korábbi hozzászólásokat, és azt hiszem, a kétféle hang és vélemény között ezúttal is középen van az igazság. Véleményem szerint a hangja mint matéria, nem csak korosztályában, hanem a magyar operatörténetben is az egyik leggyönyörűbb orgánum volt: kerek, puha, sötét, bársonyos, dús, \"szaftos-husos\" VOCE. Én általában igen szigorú vagyok egy énekes magas regiszterét illetően, de Leonóráját hallgatva a Végzetben, de barátaim megrökönyödésére az ő hangszépsége miatt könnyedén túltettem magam az itt-ott tagadhatatlanul jelentkező technikai problémákon. Nem igaz, hogy rossz volt a magassága, meg hogy nem volt neki. Szerintem \"vagylagos\" volt, egyik este semmi gond, másik este csődközeli állapot. Én is jobbnak tartanám ma már ha inkább mezzo fachban énekelne, Azucena okvetlenül, Requiem mezzo szóló is eszembe jut. Amneris....nem tudom...ugyanis az mezzo szerep, de olyan baromi magas és nehéz, hogy nem kisebb próbatét, mint egy szoprán szerep.

Összefoglalva: éljen Szendrényi Katalin, nagyon gratulálok neki a fogyás fantasztikus eredményéhez, és ugyanilyen sikereket kívánok neki szakmai pályafutásában is !!
30   ladik • előzmény29 2007-01-25 11:44:41
Színpadon már régen láthattuk, de ma reggel a tévé Napkelte műsorában igen, viszontláttam. A fogyásról beszélt, kicsit a pálya nehézségeiről is, de egy szót sem szólt hajdani fergeteges sikereiről, és jelenlegi mellőzöttségéről.
Mint aki bölcsen tudomásul vette, ez van.
Az Adriana Lecouvreur című operából (is)mutattak részleteket, és látva Őt a címszerepben, ismét belém sajdult: micsoda hang! Micsoda kivételes tehetség!
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Dósa Csenge (hegedű), Hagewara Riku (gordonka), Yui Yamane (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior"
A megtett út szépsége
SCHUBERT: Esz-dúr zongoratrió, D. 929

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Szűcs Máté (brácsa)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Kovács László
SCHUMANN: Manfred-nyitány, op.115.
HINDEMITH: Der Schwanendreher
DVOŘÁK: Szláv táncok, op. 46., op. 72. – válogatás
A mai nap
született:
1887 • Arthur Rubinstein, zongorista († 1982)
1932 • Szendrey Karper László, gitárművész († 1991)
1944 • John Tavener, zeneszerző († 2013)