vissza a cimoldalra
2020-09-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2090)
Callas (454)
Régizene (4452)
Bartók Béla szellemisége (284)
Bartók Béla (1881-1945) (218)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4109)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2061)
Franz Schmidt (3692)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4935)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (308)
Eiffel Műhelyház (293)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Kimernya? (3772)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (sphynx, 2006-08-02 23:35:16)

   
3073   telramund • előzmény3072 2020-09-19 15:25:20

Egy képet postoltam ,bizonyos gépeken nem fog megjelenni!

3072   telramund 2020-09-19 15:24:06

3071   Edmond Dantes • előzmény3070 2020-09-19 09:14:21

Igen,igen, nem is irtam, hogy korhazban van. Abdrazakov es Anna sajnos igen.

3070   telramund • előzmény3069 2020-09-19 09:01:39

Eyvazonál votak antitestek így ő nincs kórházban.Valószínűlehg tünetmentesen átvészelte

3069   Edmond Dantes • előzmény3068 2020-09-18 08:27:54

Hat ez egy szomoru "ajandek" a mai szuletesnapjara. Jobbulast neki (is)! Mas hirek szerint azonban Eyvazov is elkapta a koronavirust sot Abdrazakov is egy moszkvai korhazban fekszik. Mindharman a Bolsoj-Don Carlosban leptek fel, de a harmadik eloadas mar elmaradt a megbetegedesuk miatt.

3068   lujza 2020-09-18 02:51:28

"Hello friends, I want to share with you that I have tested positive for COVID-19 and am currently in the hospital for medical treatment. I am doing well but also have COVID-related pneumonia, so I need medical supervision. I knew of course there was always going to be a risk that I might get infected. But I don’t regret going back to performing because I strongly believe that we need culture, now as ever. I am expected to make a full recovery thanks to the wonderful care I’m receiving. We are very, very grateful that Yusif and Tiago have tested negative for the virus. Yusif has tested positive for antibodies so he is clear to perform, which makes me very happy. Thank you all for the well wishes and continued support."

3067   nickname • előzmény3059 2020-04-29 20:01:42

Én a bécsi opera előadásának DVD felvételét láttam. Hát, nekem nem jött be. Emlékszem, akkor régebb óta nem hallgattam már Boleyn Annát, mikor betettem ez a DVD-ét és miközben néztem azon gondolkoztam, hogy tényleg ennyire semmilyen lenne ez az opera? Utána meghallgattam - az általan nagyon szeretett - Gruberovával készült felvételt és egy kedves ismerősömtől megkaptam és újra hallgattam Szűcs Boleyn Annáját. Mindkettő - mondjuk úgy - sokkal izgalmasabb volt. De én Netrebkot és Gruberovát nem hallottam élőben a szerepben. 

3066   Klára • előzmény3063 2020-04-29 19:34:33

Privátban.

3065   telramund • előzmény3062 2020-04-29 15:22:42

Aki látta az operát Gruberova fénykorában(mondjuk1998-as müncheni előadás annak mutathatnak bárkit,sztárolhatnak az egekig akkor sem ér fel hozzá.Ebbben benne van Netrebko Boleyjéről a véleményem!

3064   lujza • előzmény3062 2020-04-29 05:12:09

Bár én már rég láttam, de a MET-ben Netrebko tetszett, a bécsi előadásban viszont Garanca.

3063   lujza • előzmény3061 2020-04-29 05:10:22

Kedves Klára, most nagyon egy húron pendülünk, bár ez nincs mindig így. :))

Nem hinném, hogy bántani akarnánk Eyvazovot, sőt, végre már tenor számba lehet őt is venni! És ha szépen énekel, azt elismerjük. De most én is azt gondoltam, Úristen, így akarna meghódítani egy lányt? Hát volt ő is szerelmes, biztos nem így hadonászott Annácska orra előtt. Úgy csinált, mint egy bonviván, jól kieresztette a hangját, és nem voltak érzelmei.

3062   ladislav kozlok • előzmény3059 2020-04-28 19:25:24

Várom  válaszotokat.

3061   Klára • előzmény3057 2020-04-28 15:01:07

Annyira rossz volt! Az április 19.-i bécsi programon Nemorino románca sokkal jobb volt, azon átjött, hogy érzi is amit énekel. A MET gála Rodolfo-ja rettenetes volt, ezt csak elénekelte, mint egy diák, aki letudja a nemszeretem penzumot . Ha ilyen "tempóval" énekli, Mimi elalszik félidőben!

3060   takatsa • előzmény3058 2020-04-28 12:23:56

Hát tördelje - apróra.

3059   ladislav kozlok 2020-04-28 12:19:46

Hogy tetszik Nektek Anna  Bolena /Netrebko,MET/ ?

3058   ladislav kozlok • előzmény3057 2020-04-28 12:17:05

Nem éppen rossz, de nálunk így éneklik e szerepet a negyedikes konzervatoristák.Nagyon iskolásnák tunik nekem, és a kedves felesége már megtaníthatta volna neki, hogy mit kezdejen a kezeivel ha zongorakisérettel énekel.

3057   Héterő • előzmény3050 2020-04-28 10:42:18

Divattá vált szidni Eyvazovot? A MET-gála közvetítésén annyira rossz lett volna?

                                               Gala Eyv.mp4

Anna kritikusai nyírják rendesen a férjet.
A Semperoper Dresden idei báljával kapcsolatban rasszistának nevezték, mert állítólag nem akart föllépni egy örmény szopránnal. Az opera művészeti vezetője határozottan tagadta a vádat, hiába. Persze megszólalt az "antirasszista" kórus...

                                      Eyvazov-Mantashyan

"Csak nézz rá az örmény szopránra, azután az azeri b_zira. Az örmény lány milyen nemes és gyönyörű, az azeri b_zi meg úgy néz ki, mint egy pedofil. A  gyönyörű lányra nézve lenne sértés, ha az azeri micsoda mellett kellene színpadra lépnie."

3056   lujza • előzmény3054 2020-04-28 00:26:48

Kaufmannak tényleg jobban áll a daléneklés. Ahogy ma a Dichterliebét előadta, nem hiszem, hogy jelenleg a világon bárki is utána tudná csinálni.

Eyvazovnak nem elég a hangját képezni, az átélést még igencsak tanulnia kell, nem elég helyette a karjaival hadonászni. Nemorinót értette és érezte is.

De hogy a topicnál maradjak, Netrebko szép visszafogottan énekelte a Manon áriát Bécsben.

3055   Klára • előzmény3053 2020-04-27 08:55:48

Igen, a 19.-i bécsi programon élőben léptek fel mindketten, hiszen ott élnek,  és ezt az anyagot vették át a MET gálára.

3054   telramund • előzmény3053 2020-04-27 08:50:21

Miért is?Ez olyan , hogy Kaufmannak jobban áll a daléneklés

3053   lujza • előzmény3052 2020-04-27 01:01:20

Nekem pedig az volt az érzésem, hogy ugyanott, ugyanakkor vették fel mindkettőjük áriáját is, amit a MET gálán énekeltek. Csak az az érzésem, Nemorino jobban áll neki.

3052   Klára • előzmény3050 2020-04-26 10:43:45

Nem Eyvazovot akartam mellőztetni, csak ezt a szerencsétlen felvételt! Kétségkívül sokat fejlődött, a 19.-i bécsi koncerten élőben előadott Nemorino  románc sokkal jobb volt!

3051   Klára • előzmény3049 2020-04-26 10:41:14

Nem kommentáltam a tényt, csak jeleztem a bejelentés tényét. Ez egy korrekt közlés volt, a háttér nem került szóba.

3050   telramund • előzmény3048 2020-04-26 09:59:08

Nem értek egyet Eyvazov kihagyásával. nem énekelt rosszulSajnos a feje tetejére is állhat a rossz eidegződés előjön.Igenis nagy fejlődést mutatott!

3049   Edmond Dantes 2020-04-26 09:39:35

Aha. Tbiliszitol Rigan at a legeldugottabb amerikai kisvarosig mindenkivel tudtak kapcsolatot letesiteni, csak Beccsel nem. Biztosan rossz az osztrak netes infrastruktura (is)...es hamarjaban elo tudtak kapni ket regi felvetelt...amiket mar nevvel, cimmel fel tudtak tuntetni a musor vegi futo feliratban. A technikai minosegtol fuggetlenul felemelo este, felemelo esemeny volt, de a meltato sorok ezesetben nem e topikba valok.

3048   Klára • előzmény3047 2020-04-26 09:10:22

Valóban kicsit hosszú volt, de nyilván minél több művésznek akartak lehetőséget adni a közreműködésre!  Nekem sok  volt a köztes duma, a lelépő és a következő művész köszöngetése és egymás iránti kölcsönos lelkesedése, de ez a gála elsősőrorban az amerikai nézőknek készült, és az ő szájízüknek felelt meg. Hiszen elsősorban tőlük várják az adakozást! Netrebkoval és Eyvazovval nem tudtak on line kapcsolatot étesíteni, ezért egy korábbi koncertfelvételüket játszották be.Ezt Peter Gelb  Eyvazov felvételének bejátszása előtt bejelentette. Egyébként ezt a Rodolfo áriát inkább kihagyhatták volna!

 

3047   telramund 2020-04-25 23:09:35

Mindenki énekelt,aki hirdetve volt Netrebko az utolsó szám volt.Egy kicsit hossszú volt ez a gála .

3046   Edmond Dantes 2020-04-25 22:15:12

Lehet talalgatni, pont ki nem tud resztvenni a most futo mindenki-aki-el MET-galan ... de megnyugodhatunk: a ferj e percekben Rodolfo ariajat dongeti.

3045   nizajemon • előzmény3044 2020-01-19 11:47:53

Nem értem,hogy miért nem tartozik a legnépszerűbb darabok közé.

3044   Búbánat 2020-01-18 13:20:19

Közvetítés a New-York-i Metropolitan Operaházból

(A 2019. szeptember 25-i előadás hangfelvétele)

Bartók Rádió, 2020. január 18., 19:00 – 21.34

Giuseppe Verdi: Macbeth
Négyfelvonásos opera

Szövegét – William Shakespeare drámája nyomán – Francesco Maria Piave és Andrea Maffei írta

Közreműködik: a New York-i Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara (karig.: Donald Palumbo)

Rendező: Adrian Noble

Vezényel: Marco Armiliato

Szereposztás:

Macbeth – Željko Lučić (bariton),
Lady Macbeth – Anna Nyetrebko (szoprán),
Macduff, Skót nemes – Matthew Polenzani (tenor),
Banquo – Ildar Abdrazakov (basszus),
Malcolm, Duncan fia – Giuseppe Filianoti (tenor),
Lady Macbeth udvarhölgye – Sarah Cambridge (mezzoszoprán),
Gyilkos – Richard Bernstein (basszus),
Orvos – Harold Wilson (basszus),
Macbeth szolgája – Bradley Garvin (basszus),
Hírnök – Yohan Yi (basszus),
I. jelenés – Christopher Job (basszbariton),
II. jelenés – Meigui Zhang (szoprán),
III. jelenés – Karen Chia-Ling Ho (szoprán)

3043   Klára • előzmény3042 2019-12-23 10:38:14

Mi idősebbek emlékszünk még arra a korra, amikor az öltöny- nyakkendő "kispolgári csökevénynek"számított, és kabarészámokban gúnyolták az ünnepélyesebb öltözeteket. Aztán volt pár év, amikor nem nevettek ki az Operaházban, ha egy bemutató előadásra valami ünnepélyesebbet vettünk fel. A mai fiatalság - tisztelet a kivételnek - az "azt veszek fel, ami nekem tetszik" szellemben nőtt fel, már az iskolai egyenruházat is a régmúlt homályába vész, sokuknak fogalmuk sincs a tudni illik, hogy mi illik rejtelmeiről. Sajnos, a hazai idegenvezetők sem állnak a helyzet magaslatán, néha olyan öltözetű látogatókat visznek be múzeumokba, templomokba, hogy az ember haja égnek áll. Ezek után miért nem mennének be a Müpába, vagy bármely másik színházba úgy, ahogy? És meg meri kocláztatni a jegyszedő, hogy nem engedi be?

3042   nizajemon • előzmény3041 2019-12-23 08:58:13

Kár beengedni az ilyen ifjúságo..

3041   IVA • előzmény3038 2019-12-23 04:27:10

Ezúttal minden tételben egyetértünk. Nyetrebko privát lénye kedvesnek, közvetlennek és szeretetre méltónak látszik, de öltözködése, ízlése visszataszító. Házyt sajnos csak pár alkalommal láttam civilben, operaházi, Erkel színházi, operettszínházi premiereken. Sosem okozott csalódást. (Abban az időben persze általában magasabb volt az öltözködési nívó a színházakban, mint ma.) A Házy-topicban közzétett értékes képek tanúsága szerint stúdiófelvételeken is igényesen jelent meg. (Többnyire mások is.)
OFF: Lehet, hogy a tegnapi este történelmi fordulatként vonul az Erkel Színház életébe. A Bohémélet előadása előtt fekete Adidas (vagy annak csíkjait utánzó) tréningnadrágban és fehér tornacipőben flangált egy lány az előcsarnokban.

3040   macskás 2019-12-22 17:53:04

3040

3039   márta • előzmény3037 2019-12-22 17:37:50

Nem gyógyprogram! Kár, hogy Polenzani! Igaz, a másik kettőben Eyvazov lesz. 

3038   telramund 2019-12-22 15:42:57

Netrebko a civil életben is szereti a cifraságokat kütyüket a táskáin csizmáin.Sajnos nekem egy díváról az elegancia jut eszembe.Ott volt Házy Erzsébet ,aki legalább volt olyan szép,szerintem szebb ,mint Netrebko.Na Ő tudott elegáns lenni,megjelenni.Soha nem felejtem Ilosfalvy egyik itthoni előadásán a Lucián a nézőtéren megjelent és megállt a levegő a csodálatos látványtól és gyünyörű estélyi ruhájától.Micsoda Lucia előadás volt mellékesen Ágay Karola és Ilosfalvy.Akkor még nem hagytam ott az utolsó képet.

3037   Búbánat 2019-12-22 15:03:53

The Metropolitan Opera

GIACOMO PUCCINI

New Year’s Eve Gala Starring Anna Netrebko - december 31.

„In an unprecedented program to celebrate the new year, Anna Netrebko pulls out all the Puccini stops, starring as Mimì, Tosca, and Turandot in one gala evening. The star soprano will sing Act I of La Bohème, opposite tenor Matthew Polenzani, and Act I of Tosca and Act II of Turandot,”

3036   smaragd • előzmény3035 2019-12-22 08:05:38

Így is lehet értelmezni, sajnos, ahogy írod. Mi nem ordít manapság? 

Minden viszonyítás kérdése. Feltűnnek-e ma a finom dolgok vagy már csak ordítani lehet?

Visszatérve a Tosca előadásra, a tiszta, keveretlen színek erőt sugároztak.

3035   IVA • előzmény3034 2019-12-22 07:27:41

A fehér, a piros, a fekete és a türkizkék színek szerintem nem tisztán ragyogva vonultak végig az operán, hanem közönségesen ordibáltak a színpadon.
A mi Operánkban a legszebb türkizt A bolygó hollandi Oláh Gusztáv tervezte díszletének fonójában, a györönyörű veranda-ablakkeret fehér mázolású csipkéje mögül láttam ragyogni. Majdnem fél évszázaddal ezelőtt (1970 márciusában), azóta ragyog bennem, de nem ordít.

3034   smaragd 2019-12-22 06:23:59

Áthozom „a jelenlegi Tosca-fórumba” Héterő fórumtársunk bejegyzését.

2581   Héterő • előzmény2580

 

2019-12-21 19:59:10

Valaha morogtam magamban, hogy micsoda cím ez a "Tosca", hiszen van keresztneve is a dívának, ráadásul milyen szép név: Floria...
Különös, hogy ezt a kérdést nem szokták feszegetni még a mindenttudók sem.

Sardou drámájából:
              MARIO:
C'est elle!... L'artiste est incomparable; mais la femme... Ah! la femme!...
Et cette créature exquise a été ramassée dans les champs, à l'état sauvage, gardant les chèvres. Les bénédictines de Vérone, qui l'avaient recueillie par charité, ne lui avaient guère appris qu'à lire et prier; mais elle est de celles qui ont vite fait de deviner ce qu'elles ignorent.

Ezt a gyönyörű teremtést a mezőről szedték föl, kis vadóc volt, kecskéket őrzött. A veronai bencések jótékonyságból vették magukhoz, másra nem, csak olvasásra és imádkozásra tanították;...

Cimarosa fedezte föl Tosca tehetségét. Magának a pápának kellett a támogatása, hogy végül énekesnő lehessen a kis Vadócból:
«Allez en liberté, ma fille, vous attendrirez tous les cœurs, comme le mien, vous ferez verser de douces larmes; et c'est encore une façon de prier Dieu.»

...és egy régi szótár.

...és egy új:
to•sco, to•sca [-schi -sche] vál I. mn toszkánai, toszkán

 

 

Fórum - Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó (Sesto, 2007-02-24 09:07:28)

 

 

   

Nem csoda, hogy többünket a bemutató óta még mindig foglakoztat ez az előadás.

Én az M5 közvetítését kifogástalannak találtam.

A fenti téma felvetésében is örömömet leltem, ugyanis eddig nem tudtam megfejteni a türkizkék szín jelentését – valószínűleg Toscana kék egét szimbolizálja  –, ennek hangsúlyozását. Talán lesz még szakavatott nyilatkozat, amelyben kitérnek Tosca ruháinak színére is, nem feltételezem, hogy a design átgondolatlanul alkalmazta ezeket.

A fehér, a piros, a fekete és a türkizkék színek tisztán ragyogva vonultak végig az operán, a drámai végig, ahol Tosca ruhája alján már sötét árnyalatban jelent meg egy színhatás.

Én is megnéztem most egy régi szótárban, van-e benne utalás a Tosca névre, a címre, ezt találtam:

toscanesimo  m toskanische Mundart

toscano  adv. toskanisch; m Toskaner m

tosco  m Gift n; - ad vergiftet

Italiano-Tedesco, LIBRAIRIE GARNIER FRĖRES, Paris 1932

(Elgondolkodtam ezen a tényen is: másra nem, csak olvasásra és imádkozásra tanították;...

Megbecsüljük-e jó dolgunkat, hogy tanulhatunk, tanulhattunk?)

YT / https://youtu.be/6uM72rCm1MA

3033   IVA • előzmény3028 2019-12-22 04:40:20

Valóban, méghozzá a ruha árnyalatánál világosabb köpenyben. Legjobban azt szeretem, ha Tosca feketében érkezik az Angyalvárba, hiszen ha az ember nem akar feltűnni éjszaka egy város utcáin, minél sötétebbet vesz fel.

3032   IVA • előzmény3027 2019-12-22 04:35:36

Köszönöm az egyetértést, kedves Lujza. Viszont az ékszerek felmarkolása a szövegben elkerülte a figyelmemet, azokért valóban haza kellett ugrania Toscának. A köpenyváltás jó ötlet, de a ruhacserétől már eltekintenék.

3031   IVA • előzmény3026 2019-12-22 04:32:07

„Néző és színház között a jegyárban megtestesülő szerződés nem tartalmaz olyan előírást, hogy optimális illúziót kapjon.” – Ez igaz. De az, hogy te ennyi hozzászólásban, ennyiszer említed Nyetrebko „kövérségét”, mondhatni, nem tudsz túllenni rajta, mégis azt igazolja, hogy az énekesnő is és te is jobban jártatok volna, ha Tosca jelmezei egyszerű, ám hagyományos szabászati, optikai trükkökkel, ügyesen becsapják a nézőt. Mert szemmel nézzük a primadonnát, nem mérleggel és nem centiméterrel.

3030   IVA • előzmény3023 2019-12-22 04:24:32

Érthető, nem rajonghat mindenki valakinek a Toscájáért, de itt mégis akadnak ilyenek is. Én például sohasem szerettem hallani Michael Jacksont, nem hallok belőle semmit, ami  zene, viszont egyik legkedvesebb rokonom, aki 3 évvel Jackson halála után született, az ő számát dúdolja. Na, most mit csináljak vele?

3029   IVA • előzmény3022 2019-12-22 04:17:53

Igaza van, persze. De mert nekem megvan a véleményem a rendezői színházról, az opera-műfajban pláne, meg a világról is, dolgomnak érzem, hogy erről is leírjam a véleményemet, Még ha ez a fórum nem a Scala vendégkönyve is.

3028   lujza • előzmény3027 2019-12-22 03:55:41

Bocs, most láttam, hogy a köpeny tényleg rajta van! De az se olyan, ami komolyan vehető.

3027   lujza 2019-12-22 02:53:53

A Tosca jelmezeit illetően nagyon egyetértek IVA véleményével, mint ahogy a rendezés hiperaktív minősítésével is. Bár amit írok, csak feltevés, de valószínűleg Netrebko nagyon is beleszólhat a fellépéseivel kapcsolatban sok mindenbe, például a partnerei kiválasztásába is. Az eddigiek alapján szerintem bármilyen szép is ő, de az ízlése  nem valami kiváló, ezért felelhettek meg neki ezek a ruhák. És mivel a 3. felvonásban megemlíti, hogy magával hozta valamennyi ékszerét, logikus, hogy Scarpiától még hazarohant, és legalább egy köpenyt is magára teríthetett volna az útra. De mindezek csak részletkérdések. A lényeget illetően nagyon különféleképpen láttuk az ő Tosca alakítását.

3026   Edmond Dantes • előzmény3020 2019-12-21 14:03:28

Bizonyos szerepekben, mondjon bárki bármit, nagyon is számít az énekes(nő) kora és alkata. Tosca szerepe kétségtelenül "megengedőbb" ilyen szempontból mint mondjuk Violettáé, Mimié és sorolhatnánk, hiszen érett, befutott művész már, díva ő = Tosca, a szerepe szerint. Igen, joga van ahhoz, hogy minél előnyösebben nézzen ki ... de nem kötelessége és ezek szerint nem óhajtott élni eme jogával. Mint írtam, ő már megteheti. A közönség pedig egy Tosca-előadásra fizetett be: néző és színház között a jegyárban megtestesülő szerződés nem tartalmaz olyan előírást, hogy optimális illúziót kapjon. Különben is: kinek mi jelenti az optimális illúziót? Biztos sokan voltak, akiknek pl. Anja Silja fedetlen keblei jelentették anno az optimális illúziót a Saloméban ... mások megbotránkoztak rajta. Ahogyan nekem is megfelelt Netrebko ruhája, ha -megengedem- elragadtatva én sem voltam tőle.

3025   Edmond Dantes • előzmény3022 2019-12-21 13:47:52

Nekem Callas "a" díva, de meg kell jegyeznem -meglehetősen jól ismerem a könyvet-, hogy nem kegyvesztett lett Bingnél. Bing, aki csak Callast és Karajant tartja expressis verbis MET-es hivatali ideje két tökéletes művészének és Callast az egekig magasztalja, ám kendőzetlenül megírja, hogy eljutott egy bizonyos határig, sőt a díva azon túlra, ahová igazgatói felelőssége tudatában már nem követhette, mert veszélyeztette volna az évado(ka)t és a társulat morális állapotát-egyensúlyát, ha szolgaian eleget tesz Callas minden egyes óhajának. Bing szerint egyébként a szeszélyeit gyakran férje, Meneghini követelőzései táplálták és amikor az énekesnő végre megszabadult tőle, az ő viszonyuk is nagyjából rendeződött. "Élénk vitára" nem emlékszem Gobbival a Bing-könyvből, lehet, hogy volt vagy máshol olvasta ... pl. Gobbinál. Marton Éva művésznőnek szerintem nincs mit zokon vennie. Turandot szerepe már csak ilyen: a 2. felv.-ban egy lépcső tetején szokás megjelennie és így-úgy leérnie valamikor, hatalmas, uszályos ruhában és súlyos fejdísszel, bárki bárhol énekelje. Nem biztos, hogy csupán a jelmez (volt) mázsás súlyú az ő esetében :-) Ha már a rendezői színház ismét terítéken van és Turandot: eljöhet még az az idő, amikor a hercegnő nem a császári lépcső tetején jelenik meg, hanem a süllyesztőből bújik elő szerényen, reszketve ... körömcipőben, nadrágkosztümben, netán kerekesszékkel. Az lesz ám a jó móka! 

3024   Klára • előzmény3023 2019-12-21 11:42:02

Privát!

3023   telramund • előzmény3021 2019-12-21 10:59:00

Bocsánat ne vegye rossz néven,de nem feltétlen Önről van szó.Egy hete jómagam is néhány mondat erejéig foglalkoztam a kérdéssel.DE annyi számomra elég volt,mert ez a Tosca nem az én Toscám

3022   Klára • előzmény3020 2019-12-21 10:44:07

Sajnos, a mai úgynevezett "rendezői színház"  -  egyébként gyakran rendezői terror - korában az énekeseknek egyre kevesebb beleszólásuk van a rendezés, színpadkép, jelmez ügyeibe! Érdeklődésemnél és lehetőségemnél fogva gyakran olvasom kedvenc énekeseim, karmestereim önéletírásait, illetve a net-en fellelhető interjúkat, riportokat. Nem ritkán említik meg - többnyire utólag, vagy a jelenre vonatkoztatva nagyon óvatosan - hogy milyen hamar kapja meg egy énekes/nő a nehezen kezelhető, raplis, hisztis, stb. megjegyzéseket és az ezt követő viszonylagos ellehetetlenülést. Callas annak idején kegyvesztett lett Rudolf Bingnél, mert nem vállalt két előadás között kevés szünettel általa hanggyilkosnak ítélt fellépést, és nem ő az egytlen, aki erre a sorsra jutott. Tito Gobbi egy Tosca előadás kapcsán keveredett élénk vitába szintén a MET nagyhatalmú urával egy rendezési koncepció miatt.

Haandel vol szíves belinkelni egy éppen Netrebkoval megjelent interjút (2998), ahol az énekesnő arról beszél, milyen kellemetlen, mikor a rendező olyan mozdulatokat kívánna meg éneklés közben, melyek énektechnikailag kivitelezhetetlenek. Marton Éva művésznő talán nem veszi zokon, ha rá hivatkozom. A Mennyei hang c. könyvben felsorol pár Turandot fellépést, ahol a leglehetetlenebb körülmények között - lépcsőn, létrán, stb. - kellett megjelennie, és énekelnie is, adott esteben mázsányi súlyú jelmezben. Ennek alapján elképzelhetőnek tartom, hogy sem Netrebkonak,sem a többi szereplőnek nem akaródzott vagy nem volt ildomos kifogást emelni a jelmezek ellen.

3021   IVA • előzmény3019 2019-12-21 02:57:10

Hol látta leírva, hogy hozzászólásom kötelező olvasmány? Nem az.
Én is örülök korábbi Tosca-élményeimnek: a rádió jóvoltából többször hallhattam a kétségtelenül legnagyobb hatású és legélvezetesebb Callas-lemezek mellett Caniglia, Tebaldi, Milanov, Nilsson, Leontyne Price felvételeit. Hogy Leila Gencer milyen kiváló (és szép) énekesnő volt, arról sajnos csak az Internet korában lett fogalmam.
De itthoni színpadi élményeimet tekintve sem panaszkodhatom szegénységre. Horváth Eszter, Sass Sylvia első fellépései a szerepben, majd Julia Wiener, Maria Biesu, Marton Éva, Ghena Dimitrova vendégszereplései, később Sudlik Mária, Szendrényi Katalin, Pelle Erzsébet, utóbb Sümegi Eszter alakítása mind nagy élményeim közé tartoznak. Ez a topic viszont alapvetően Anna Nyetrebkóról szól, ahol az ő Scala-beli Toscája volt a téma, azt véleményeztem, mások ítéleteitől függetlenül.

3020   IVA • előzmény3018 2019-12-21 02:44:09

Engem nem érdekel Nyetrebko kora és alkata. De egy színpadi hősnek joga van ahhoz, hogy minél előnyösebben nézzen ki, a rendezőnek és jelmeztervezőjének, világosítójának pedig kötelessége ezt szolgálni, mert a nézőnek is joga van az optimális illúzióhoz: azért (is) fizet.

3019   telramund 2019-12-20 19:35:59

Kezd uncsi lenni a Netrebko és Tosca kapcsolat analizálása.Akinek tetszik örüljön,akinek meg vannak más nagyobb és sokkal jobb Tosca élményei azok meg annak orüljenek..Ahogy anno Callas mellett is más énekesnők labdába SEM RÚGHATTAK PEDIG,VOLTAK hasonló nagyságrendűeklpl L Gencer  jóval hosszabb karrierrel,igaz kevesebb  reklámmal és hírveréssel,Most is vannak !!Pedig úgy tűnik a világon csak két énekes létezik Anna Netrebko és Jonas Kaufmann.Na ez messze nincs így!

3018   Edmond Dantes • előzmény3017 2019-12-20 10:36:13

Nagyjából-egészében egyetértek véleményeddel. Netrebko már elérte azt a művészi ÉS celeb-színvonalat valamint életkort és testtömeget, ami nem csupán Toscáját fogadtatja el, hanem minden más rezdülését. Aki váltása ellen emel szót, az vagy elfelejti mindezt vagy azt szeretné, hogy előbb-utóbb nevetség tárgyává váljék mint egyes kartársai, akik élemedett, kövér teltkarcsú kislányként/fiúcskaként tündökölnek naiva-szubrettként, amorózóként. (Többedszer írom: nem vagyok sem elvakult Netrebko- sem semmilyen "rajongó".) Én megengedőbb vagyok jelmezét illetően, éppen a fentiek miatt: a közönség elfogadja, tudomásul veszi, hogy évek számát és kilói számát tekintve is korosodik. Eszében sincs kötelet fonni színpadi öltözékéből, éppenséggel még élvezheti is, hogy ezekben a gúnyákban is imádják és nem akar se fiatalabbnak se karcsúbbnak látszani. "Ilyen vagyok, fogadjátok el", gondolhatja. Ha nem így lenne, talán lett volna szava és puvoárja egy jelmeztervező ellenében. És igen: énekeljen ha akar, Carment és Turandotot is, legalább lesz min sápitozni a bezzegelőknek,mindig-mindenen-fanyalgóknak, sápitozóknak, akik beskatulyáznak valakit valamibe és a skatulya biztonságából kiabálnak fűt-fát mindenre, mindenkire, ami más mint ami-aki valaki volt korábban. A rendezéssel (többedszer írom ezt is) sem volt semmi baj, nincs tökéletes rendezés, ha pedig lenne, akkor abba kötnének bele számosan, mert a tökéletesbe is bele lehet kötni, belekötnek. Meli a 3. felv.-ban felnőtt Netrebkóhoz, addig meg kevés volt, ez volt és maradt a véleményem és a tárgyilagosak véleménye, akik nem azt nézték, hogy hol, mikor máskor, másban "bezzeg" jobb/rosszabb volt. Salsi nekem is tetszett mint írtam, meghallgatnám valamelyik zsíros-intrikus Verdi-szerepben .. mások meg róla szedték le a keresztvizet. Ilyen a világ s benne mi.

3017   IVA 2019-12-20 05:56:30

Tosca – Teatro alla Scala – 2019. december 7.

A december 18-ra virradó éjszakán néztem meg a milánói évadnyitó Toscát, nagy örömömre. Fejhallgatóval, ami azért sem volt választás tárgya, mert nincsenek hangszóróim. E bevezető után is fogok még reflektálni vagy utalni a korábban elolvasott véleményekre.
Mindenekelőtt a Cherubino fórumozótárséra, mert a felvétel megtekintése után úgy éreztem, nem fogok megfelelő szavakat találni Anna Nyetrebko Tosca-alakítására. De Cherubino talált, és mert a jelzőket nem a védi a szerzői jog, máris átveszem tőle: fenséges! Nem mint fenséges megjelenésű és tartású díva, hanem mint fenséges zenei és színészi formátumú, fenségesen emberi, hiteles Tosca. Annak ellenére, hogy egészen másmilyen, mint az a nem kevés énekesnő, akiket sokszor láttam a szerepben, és nem is ő vált a Tosca-ideálommá, jelmezeit pedig még egy paródiában sem fogadnám el. Ha én ilyen rangú világsztár lennék (vagy csupán egy bármilyen operaház szopránja, aki el tudja énekelni a Toscát), ilyen jelmezeket nemhogy a tervező és a rendező arcába csapnék, de még kötelet is csavarnék belőlük, Á, nem azért, hogy felakasszák magukat, csupán a vélemény megfogalmazásaként, és üzenetként, hogy a honoráriumukat vissza kellene ám fizetniük. (Jelzem, hogy a jelmezek szapulásában itt csak szerkesztési szünetet tartok.)
Mielőtt Nyetrebko játékát és átlényegülését dicsérném, hangsúlyozni szeretnék egy jelenséget, amit senki sem vetett fel. Nyilván többen vagyunk, akik az Erkelben és az Operában sokszor ültünk jó, akár a legjobb helyeken, és akadnak, akik ezt drága külföldi színházakban is megtehették. Én nagyon szerettem a földszinti első sort, főleg addig, míg nem volt olyan messze a színpadtól, mint manapság. Az még egy természetes távolság a mások életének kukkolásához. Az énekes személyes aurájába lépni sosem vágytam, márpedig a jelenkori tv-közvetítések, -felvételek kamerái ezt teszik! A jó színész megtanulta és érzi, hogyan kell játszani (milyen geszusokat és sminket kell és lehet alkalmazni) stúdiószínpadon, nagyszínpadon, játékfimben, tv-stúdióban stb., ebben segíti a rendező is. Az élő közvetítésekben nehéz a helyzet, mert egyszerre kell megfelelni a színház sok pénzt fizető közönségének és a kamerának is. Úgy gondolom, ha operaközvetítést nézünk, engedékenyebbnek kell lennünk: az énekes a közönségnek játszik, és mi, akik hol totálképet látunk a színpadról, hol a premier plánnál is erősebb közelit, nem mindig leszünk az optimális hatás részesei, legfeljebb a játék tanúi. Szerintem ebben a kényes kettős játékban Anna Nyetrebko, aki nem színészkedik teátrális eszközökkel, viszont szenvedélyes és a szerep szenvedélyét érző és közvetítő színész, példásan helyt állt. Sosem láttam még ilyen őszintén megjelenni egy arcon azt a megvetést és undort, amelyet Scarpia iránt érez. Nyetrebko és a szintén jeles és mértéket tartó színésznek tűnő Francesco Meli (Mario), valamint Luca Salsi (Scarpia) játékában nem egyszer érhetjük tetten a nézőtérnek szóló mimikai gesztusokat, amelyeket a kamera leleplez. A képernyő előtt muszáj ezt megbocsátanunk.
Feltételezzük, hogy a nagyszabású díszlet a nézőtéren, ahol a közönség egyetlen térbeli aspetkusból figyeli a darabot, jobban szolgálja az illúziót, mint a felvételről. A monitoron hiperaktívnak és magamutogatónak tűnik (az ömleny-káprázatokat különösen öncélúnak találtam), a számos és sokat tudó kamera aktivitásával „továbbturbózva” díszletrevünek.
A rendezés kétségtelen „érdeme”, hogy nem csinált a darabból kellemetlen, erőszakosan átértelmezett produkciót, melynek divatját nálunk – csak Puccininál maradva – A nyugat lánya Erkel színházi felújítása reprezentálja. Akadnak tetszetős elemei, amelyekre kitérek még az énekeseknél, ám, akárcsak a díszlet, gyakran zabolátlan, mintha a nagy tér csábítaná fölösleges dolgok szerepeltetésére is. Tosca, aki fedetlen fővel jelenik meg a templomban (olasz nő Rómában!), üres kézzel érkezett, és üresen játszadozik a fehér rózsák ide-oda rendezgetésével (mígnem magával is visz egy szálat az oltárról). Az I. felvonást még szépen dekorálják az áttetsző, fehér kelmékbe (Tosca blúza, pompás függönyök) szerelmesedett tervezők apácái, de ténykedésük a Farnese-villa személyzetében már inkább öncélú apácashow. Amit nem hittem volna, ha nem látom: tetszett Scarpia megölésének és Tosca ezt követő jelenetének számomra újszerű megrendezése. Az előbbi szembesít bennüket azzal, hogy hányszor beértük Tosca egyetlen, olykor szinte gyengéd tőrbökésével, amely egy pillanat alatt leterítette a rendőrfőnök bárót. Nyetrebko játékában, a veréssel-fojtogatással megismételt szúrással minden eddiginél hihetőbben láthattuk a sorfordítónak ígérkező drámai jelenetet. Tosca „ravatalozó” jelenetének forgatókönyve mintha minden időkben és a világ minden táján hasonló lenne, és mivel szinte mindig nagyon kidolgozottan és szenzitíven játszó énekesnőkhöz volt szerencsém, élveztem is ezt a jelenetet a gyertyatartókkal, a kereszttel – sosem gondolva arra, hogy bármennyire derék dolog is egy hívő katolikus nőtől ilyen talpraesetten rögtönözni e rítust, nem biztos, hogy élete első gyilkossága perceiben ilyen artisztikus tragika. David Livermore dicséretére mondom: e magánszertartás játékidejét teljesen ki tudja tölteni, hogy Tosca csupán megrendül, egyszerre a halál iszonyatától és tettének ismeretlen súlyától. Ebben is nagynak bizonyult Nyetrebko!
Amit -ppp- ír arról, hogy Meli játéka szerint Mario egyetlen percig sem hisz menekülése rafinált tervében, én Nyetrebko arcán is tapasztaltam, talán még erősebben is. Tosca és Mario viszontlátásának jelenete és kettősük itt korántsem olyan boldogságmámor, mint amilyennek megszoktuk. Mintha ők is az olyan végső egymásra találásban hinnének, mint az Aida vagy az André Chénier hősei. A finálé állítólag eredeti zenei változata (bocsánat, drága Puccini!) egyelőre nem győzött meg, talán azért, mert a túlspilázottnak tűnő megrendezése sem.
Tehát a jelmezek… Fölöslegesen emelik el a cselekményt annak mégiscsak konkrét korából (1800 nyara). A szereplők jelmezei valami hamis időtlenséget akarnak jelezni – mert ez a divat! Ha az előadás erős, a zene meg persze hogy az, a néző ösztönösen érzi-tudja, hogy az egész játék szimbolikus: a történet, a helyzetek és az érzelmek általánosak, egyetemesek. Ennek túlmagyarázása a jelmezekkel valósággal sértő a néző számára. Sejthető, hogy Tosca öltözetének fekete-fehér-vérpiros színei valamit kódolni igyekeznek, remélhetőleg nem az 1871-ben egységessé vált Németország trikolórját. Nyetrebko ma is szép, hódító megjelenésű nő! A Tosca szövegében elhangzó fekete szemeket prezentálja (és használja), ám kilókat nem említ a libretto. Ugyanakkor elképszető, ahogy a szoknya-blúz (kiváló dolgozói kitüntetés átvételéhez illő blúz!) viselet hangsúlyozza a keresztmetszetét! Annál jobban csak a második felvonásbeli kutyaütő jelmez, mely ruha a járulékos sleppjével olyan hatást kölcsönöz, mintha a díva terhesség előrehaladott stádiumában lenne. Ehhez még olyan vad árnyalatú türkiz a színe, amelyet ugyanúgy levet a színpad, mint az iménti, nagyon idétlen piros pelerinét! A dísztelen ruha türkize csipőtől lefelé vöröses árnyalatba olvad, kettévágva az énekesnő termetét és megerősítve a keresztmetszetét, amelyre a kutya sem lenne kíváncsi. Ha ez a két kellemetlen szín is kódokat hordoz, azok szimbolikája olyan mélyen primitív, hogy le sem merem írni. Azt viszont értékelem, hogy a Farnese-palotából az Angyalvárba rohanó Tosca legalább nem vált ruhát.
Ám ne gondoljuk, hogy a jelmeztervező csak Nyetrebkóval akart kitolni. A még mindig jóképű Meli olyan jelmezt kapott, amelyen semmi sem érzékelteti a rendkívüli hőst: sem a vagyonos festőt, sem a lezser művészt, inkább egy szépen megnyírt kishivatalnokot, akinek egyetlen gallérja a mosásban van; így gondosan begombolt mellényében kedvezőtlen arányt mutat a váll szélessége a törzshöz képest. Scarpia jelmeze sem vállalkozik a jellem hangsúlyozására.
Tosca vonzerejét elsősorban Nyetrebko hangjának, éneklésének és személyiségének szépsége hitelesíti. Sötét vagy sötétített szoprán, mindegy, engem most az boldogított, hogy nem olyan vaskosan sötét, mint A trubadúr legutóbbi Leonórájáé volt, és nem olyan vastagra sötétített, mint az oroszországi Manon Lescaut-é, amely azt sugallta, hogy Nyetrebko egyenesen Carmen szólamában fog kikötni, Toscát átugorva. Azt hiszem, évek óta tartó hangváltozását éppen szerencsés állapotban keresztezte a Tosca. Kár lenne, ha nem örökítené meg lemezfelvétel is pályájának ezt az állomását, szólam és énekes a XX. századi nagyokéhoz csatlakozó találkozását. Akár Riccardo Chailly vezényletével, noha az első felvonásban igen modorosnak találtam az énekesek állóképességét fitogtató, lassú tempót.
Meli Cavaradossijának dicséretét meghagyom azoknak, akiket nem zavar, ha egy hősi tenorszerep lírai pianóit csak vékony hártya választja el a falsetto-énekléstől. Salsi Scarpiájától viszont el voltam ragadtatva, mint mondtam már, játékától is.

3016   telramund • előzmény3015 2019-12-19 19:21:12

A Scala közömsége legalánbb hallhatott egy jó Toscát Saioa Hernández személyében!

3015   Klára • előzmény3014 2019-12-19 18:17:14

Csak nem az elolvasott kritikák betegítették meg szegényt? Vagy előre tudta, hogy le fogja mondani a MET miatt?

3014   Edmond Dantes • előzmény3013 2019-12-19 16:25:40

Megesik a legjobb családokban is ... a beugró művésznőt úgyis dicsérték már itt a szerepben.

3013   Haandel 2019-12-19 15:44:26

Sick list: La Scala loses Netrebko

3012   AndersWasRight • előzmény3009 2019-12-18 21:35:27

Nekem Leonóra di Vargasként sem igazán működött. A kritikusok ájuldoztak, én meg azon imádkoztam a közvetítés alatt, érjünk már el a Carlos/Alvaro duettekhez végre. Miközben a másik Leonórát kimondottan jól oldja meg, mind az amúgy harmatgyenge salzburgi előadásban, mind a Metesben. 

 

Meli halálra untat. Már annyiszor volt hozzá szerencsétlenségem Gabrieleként (mindenhol őt kérik fel, talán mert a legtöbb tenor nem vesztegeti rá az idejét), és kétszer Manricóként is, hogy próbálom kerülni. 

3011   IVA • előzmény2960 2019-12-18 07:28:45

Én is az Erkelbe várom, de sajnos a Müpába ígérik.

3010   Klára 2019-12-17 16:59:20

Ha valakit még érdekel!

https://www.youtube.com/watch?v=5Z051WVabGM

3009   Klára • előzmény3005 2019-12-17 16:42:33

Netrebkonak be kellene tartania azt, amit az interjúban mondott: ha a próbák során kiderül, hogy hiba volt a szerepet elvállalni, az előadást meg kell tartani, majd a szerepet törölni a repertoárból! Ha az Echo Klassic 2016 gálán általa előadott "In quesa reggia" áriát kritikus szemmel-füllel meghallgatná, rájönne, hogy ezt talán inkább nem kellene! Az a baj, hogy a kritika, önkritika hiánya és a szerep-éhség okán nem válogat, neki mindent el kell énekelnie, amiben mésok felléptek, sikert arattak. Számomra Toscaként sem volt meggyőző, szépen énekelt, de nem volt Tosca. Valamikor kedveltem őt, és szívesen néztem-hallgattam a felvételeit, de ez már a múlt.

Eyvazovról inkább semmit. Kétségtelenől van hangja és az első nemzetközi szereplés óta sokat fejlődött. De belegindolt már valaki, hol tartana, ha nem az "isteni Anna" férje lenne, hanem csak egyszerűen Mr Eyvazov?

3008   telramund • előzmény3005 2019-12-17 12:06:31

Na már csak Thais hiányozna.Normával sem tudott azonosulni és a Faust Margitjával sem!Nem véletlenBár ezt senkit sem érdekel én sem tudok azonosulni a drámai szoprán szerepekben nyújtott szerepléseivel(Macbeth Aida Tosca Végzet Leonóra)

3007   telramund • előzmény3006 2019-12-17 11:26:27

 A Turandotban már más jelentős énekesnőnek is belerokkant a hangja,.Netrebkonak nem a magas hangokkal lesz baja a második felvonásban ,hanem a 3 felvonást fogja  eltolni,mert oda nincs meg sem a hangereje ,sem a technikája és a hátulról szóló hangjai meg rondák és erőltetettekA róla SZÓLÓ HOSSZÚ KRITIKA KIHAGYJA,HOGY ézelmileg előadásmódja semmit sem fejlődik.Tanulhatna ilyen téren nem mástól mint partnerétől Melitől,de írhatnék más tenort is!

3006   otello • előzmény3005 2019-12-17 10:40:35

Sőt, tegnap jelentette be a MET, hogy Netrebko egy következő szezonban ott is Turandot lesz!

3005   lujza 2019-12-17 00:55:53

Ppp kritikája a Toscáról nagyon érdekes, akkor is, ha nem mindenben értek vele egyet. De az nagyon igaz, hogy nem mindegy, hogyan hallgatjuk az előadást.

A Netrebkonak szóló tanács sajnos nagyon elkésett: január-februárban háromszor énekel Turandotot a férjével Münchenben, egy borzalmas rendezésben, számomra ismeretlen karmesterrel, csillagászati árak mellett. Szinte telt ház van, de aki siet, a februári előadásra még elcsíphet néhány háromszázvalahány eurós jegyet! :))

A belinkelt interjú alapján úgy tűnik, nincsenek gátlásaik a szerepválasztást illetően. Igaz, Netrebko legalább nem vállalja Thais-t, mert nem tudja magát beleélni a szerepbe, de Salomét akar énekelni; Eyvazov pedig Otellóról és Trisztánról beszél.

3004   Klára • előzmény3003 2019-12-16 18:35:54

Errare humanum est! (Seneca)  Mondták a régiek. 2018. október első napjaiban - bocs, nem tudom dátum szerint hányadika volt -  a Nyugat lánya bemutatóján Eyvazov énekelt, Kaufmann csak 17.-től vette át.

A Tosca egy szilveszteri program része lett volna, azt mondta le és valóban Grigolo énekelt helyette. Szegény, akkor még nem érte őt a metoo vád, és szabad volt fellépnie.

3003   telramund • előzmény3002 2019-12-16 16:29:12

Emlékeim szerint az a tTosca volt és Grigolo énekelt helyette.A nNyugat lányát megcsinálta

3002   Klára • előzmény2998 2019-12-16 12:21:56

Pár éve olvastam Elina Garanca: Wirklich wichtig sind die Schuhe c. önéletirását, melyben szintén a hathetes próbaidőszak ellen ágált.  Valahogy úgy fogalmazott, hogy van a világon kp. 50 "topénekes", akik szerepeiket sokszor sok helyen énekelték, éneklik és egész egyszerűen nem fér bele az idejükbe ez a hat hét (pláne, hogy ezt sok helyen nem is fizetik meg.) Véleménye szerint, ha egy rendezőnek hetek kellenek ahhoz, hogy az érintett közremúködőkkel, énekesekkel megértesse és elfogadtassa koncepcióját, hogyan várhatja el, hogy a közönség a néhány órás előadás alatt, vagy egy felvonás, egy jelenet sokkal rövidebb ideje alatt megértse a szituációt? Több évtizedes operalátogatói múltam és a modern idők tapasztalatai alapján bátran ki merem jelenteni, igaza van, ahogyan Annának is! Különösen a színházi vagy a filmvilágból érkezett rendezők esetén, akiknek nem sok fogalmuk van arról, hogy egy zenekari vagy énekesi produkció milyen követelményekkel jár, és mit jelent adott esetben a  "fordulj oldalra vagy menj arrébb 20 centivel" elvárás egy ária kellős közepén. Ezt egy interjúban Anja Harteros is felpanaszolta. Kaufmanntól nem hallottam, olvastam hasolnó megnyilatkozást, de a Nyugat lánya MET-beli premierjét emlékezetem szerint szintén a hathetes próbaidőszak miatt nem vállalta.

 

3001   Klára • előzmény2996 2019-12-16 11:39:45

"Szemfüles Klára" mint koránkelő és - sokak szerint - ráérő nyugdíjas figyelemmel tudja kísérni a friss termést, így néha rátalál érdekes dolgokra. Azt is megtanultam, hogy rapid le kell tölteni, max. másnap törölhető, ha nem érdekes. Sajnos, az egyes művészek és színházak menedzsmentje is leskelődik és szintén rapid intézkedik a megszüntetés érdekében.

3000   macskás • előzmény2999 2019-12-16 09:49:19

3000

2999   macskás 2019-12-16 09:49:03
2998   Haandel 2019-12-14 17:57:09

Anna Netrebko und ihr Ehemann im Interview
"Keine Lust mehr auf sechs Wochen Proben"

(Der Tagesspiegel)

2997   Edmond Dantes 2019-12-14 17:04:20

Egyetlen napig a teljes eloadas fent volt YT-on, gyorsan szetkuldtem par ismerosomnek a linket; masnapra eltunt.

2996   Héterő 2019-12-14 11:24:06

A két kis részlet (és a befogadó megosztó is) garantáltan vírusmentes. Érdemes letölteni a megtekintéshez, akkor nem akadozik a lejátszás még lassú internet-kapcsolatnál sem; a méret mindössze néhányszor 10 MB, így a régebbi gépeken sem foglal említésre érdemes tárhelyet.

Az ilyen kívánatos felvétel nem sokáig marad fönn a csövön, szemfüles Kláránknak köszönhetően én még éppen el tudtam kapni... Bár a kép és a hang minősége nem az igazi (az összenyomás miatt), de jó támpontot ad elmélkedéseinkhez.

2995   Klára • előzmény2994 2019-12-14 09:47:34

Engem a saját víruspajzsom ledobott, mert veszélyesnek találta tehát nem tudtam belekukkantani, pedig szivesen megnéztem volna újra. (az általam eredetileg megadott elérhetőségen  már nincs fent.) Csak azért írtam, hogy legyetek óvatosak!

 

 

2994   Edmond Dantes 2019-12-14 09:23:18

A belinkelt felvétel hol elindul, hol nem, most éppen elindul és a Levéláriát sugározza, de mindegy is. Láttuk az előadást és az egy egyszeri megismételhetetlen alkalom, élmény volt. Kinek nagyobb, kinek kisebb. Ahogy egy fórumtársunknak fogalmaztam privátban, de ezennel megosztom 1/1:  "nekem tetszett a nő úgy, ahogy volt, hibáival együtt. Vérmérséklet kérdése, ki mit lát szálkának vagy gerendának például egy énekes hangjában vagy alakításában. Én is észrevettem, hogy elég lárvaarccal énekelt elég sokat ... na és? Callas, az abszolút Tosca is másképp csinálná ma mint 60 éve."

Nincs abszolúte tökéletes teljesítmény, ha pedig lenne, azt pláne sokan lehúznák, "csakazértis".

2993   lujza • előzmény2992 2019-12-14 01:37:19

Kedves Héterő, én is nagyon köszönöm! Érdekes, eredetileg tv-n néztem, most pedig a számítógépen, talán más így a hang, mert Meli valóban jobban tetszik már az első felvonásban is. Csak ilyen jólfésült kisfiút ne csináltak volna belőle!

De sajnos Anna most se tetszik jobban. A hangja se, ha csak hallgatom, nekem ő nem Tosca hang, bár nem tudom megmagyarázni, miért. Már Manonként se tetszett, ezek a túláradóan érzelmes Puccini szerepek nem állnak neki jól. És ha nézem is, akkor csodálkozom is, hogy lehet ilyen mesterkélt? Mondhatnám, nincs köztük kémia se, ezért kíváncsi vagyok, milyen lesz a férjével, akinek a hangját amúgy nem szeretem.

2992   Héterő • előzmény2991 2019-12-13 16:09:47

Nehéz méltó partnert találni Annának...
Abban teljesen igazad van, hogy most sikerült. A kedvedért – itt a levél is: un sol motto.

2991   telramund • előzmény2990 2019-12-13 09:35:47

Köszönöm!Valóban már működik,de véleményem változatlan.Viszon feltünt még jobban ,Meli milyen szépen énekelt,pedig mindenki lehúzta aaz első felévonásbeli produkciókját..Nekem Cavardossiként már  a genovai Toscában is tetszett tavaly,ahol a levéláriát meg kellettt ismételnie.

2990   Héterő • előzmény2989 2019-12-12 23:41:44

Már nincs törölve, csak valamit javítottam, azért állt le átmenetileg. Letölteni már lehet ( 8 perc, 95 MB ).

Online kisvártatva feléled.

2989   telramund • előzmény2988 2019-12-12 22:34:24

Köszönom,a link törölve,de nem baj,mert hozzáférek az egészhez.Holnap megnézem,de nem valószínű,hogy a véleményemen változtatok.Nekem Netrebko

szíve sehol nem jelenik meg,én nem erősítem rajongótáborát. Pont emiatt,elismerem valaha nagyon szép hangját és nagyszerű technikáját,amit  használ,Magassági problémái soha nem lesznek illetve azoknál lesz legkésőbb probléma,de középen már most hallatszik,hogy nem az a hang szól mint régen.

2988   Héterő • előzmény2953 2019-12-12 11:45:11

Kedves telramund, Anna N. mimikájának védelmében – hála Klárának (2979) – felidézek néhány percet az első felvonásból. Az általad azonnal fölfedezett, korábban még soha nem hallott (első) kis 1900-as kiegészítés is itt van.

2987   Héterő 2019-12-10 19:43:10

...nagyon időszerűvé, nagyon hitelessé teszi a művet, és nagyon hasonlóvá a valósághoz, amely napjaink társadalmában igen nyers és durva” – mondta Riccardo Chailly, utalva arra, hogy az opera cselekménye a modern fülek számára a MeToo mozgalmat idézi fel. (Hát olvassa a momust ő is!)

And with Riccardo Chailly keen to shine fresh light on Puccini’s score, reinstating the 1900 “Urtext”, it wasn’t always an easy night for the singers to shine.

...and “Vissi d’arte” was luxuriantly sung, although Chailly’s slow tempi messed with her breathing.

Also grabbing attention was Chailly, who – significantly – did not take a solo curtain call.

2986   telramund • előzmény2983 2019-12-09 16:57:25

Na itt aztán semmi el nem dőlt Toscáról,mert a 3  Marioario olyan egyforma volt,mint az egypetéjű hármasikrek..Mehet itt a szerecsen mosdatás ez az előadás nálam az első 100-ban nincs benne.

2985   Búbánat • előzmény2984 2019-12-09 16:39:33

Egy a dolog a libretto és más dolog a rendező "belerendezése" a darabba...- a saját gondolatainak érvényre juttatása, kihangsúlyozása a szereplők által is, a zene "ürügyén", annak pillérén, - úgy általában... Az előadás  valamilyen reakciót mindenkiből kivált: a látvány és a cselekmény együtt hat: a színpadon a rendező irányít, a zenekari árokban a karmester dirigál.   A jó énekes-színészen meg semmi nem múlik... Vállalja, amit a két direktor tőle elvár.  A közönség meg általában tapsol hozzá...

2984   Edmond Dantes 2019-12-09 16:15:57

A pénteki Tosca (nem) mellesleg ismét bebizonyította, mennyire fontos az eredeti nyelven éneklés, feliratozással. Azt hisszük, ismerünk 1-1 (sok) nagy operát, pedig nem vagy csak úgy-ahogy. Kizárólag jól olvasható jó felirat esetén követhető pontosan még egy ennyire ismert darab is. Megjegyeztem, ha nem is szó szerint: Scarpia bevallja: libidóját kimondottan serkenti, ha egy nő ellenáll neki, undorodik tőle ... miután megszerezte, lehetőleg erőszakkal -bár azt mondja, ő nem lesz erőszakos- már nem is érdekli a zsákmány ... jöhet a következő. Ahogy már írtam (2952),  a véresen-hörgősen hiperrealistára sikerült gyilkolászás "méltó" válasz erre az attitüdre, még ha 120 éven át beértük is egyetlen jól irányzott késszúrással..

2983   márta 2019-12-09 15:50:54

Először csak a hangját hallottam, utána képpel is végignéztem. Sajnos mindegyik szereplő egy-két számmal kisebb lékek, mint írva vagyon. Még az erős hangú Salsi is, akiből hiányzik a nagyvonalú szemétség, a lelki szadizmus hátborzongatása. Meli széphangú, jóléneklő Nemorino, aki fél, hogy 4-est kap a vezénylő tanárbácsitól, ezért állandóan őt nézi. Ha látom, még inkább hivatalnokszerűen eminens. Nem egy voltariánus szabadlelkű művész, aki végül büszkén néz szembe a halállal.

Az operában egyik kedvenc pillanatom, amikor Tosca az első felvonásban megszólal a színfalak mögül: "Mario!" Itt már sok minden eldől a szopránról. Most Cavaradossi rémülete volt a legérdekesebb, bizony ő is erősen tart ettől a szenvedélyes nőtől!  Netrebko színpadias és a külsőséges. Tosca egyszerre egy istenfélő olasz lány, fölkavaró szerető, és tehetséges művész. A gyilkosságba egyrészt a kilátástalanság és a megalázás sodorja bele, másrészt ez élete nagy színpadi alakítása! Pontos színészettel teljesen elaltatja ennek a ravasz rendőrnek az elővigyázatosságát, és minden erejét összeszedve ledöfi.

Szürkék a mellékalakok is. Micsisa Elsöpróen emberi Sekrestyés volt Italo Tajo, vagy Gregor! Nagyszerű viszont Ernesto Panariello, mint börtönőr. Bejön, énekel két mondatot, és máris magam előtt látom, tudom, mit szeret reggelizni és hány gyreke van. Amint kimyegy, azonnal elkezdek vágyakozni, hogy jöjjön vissza, és énekeljen még!

2982   Héterő • előzmény2981 2019-12-09 13:59:39

Azért a dolog kissé bonyolultabb...

A Teatro alla Scala kitette az oldalára a frissített szövegkönyvet, így hitelesen (?) látszik, hogy Scarpia nem csupán megkapni akarja a dívát, hanem a végtelenségig meggyötörni!

Iszonytató szadizmusról szól a darab, a politikai és bűnügyi szálak valójában mellékesek; Scarpiát nem igazán érdekli Angelotti sorsa, Cavaradossi kínzatása is inkább Tosca kínzása.

Már az első felvonás végén - a néző számára - kiderül, mi a rendőrfönök célja:

A doppia mira tendo il voler! Né il capo del ribelle è la più preziosa.
Ah di quegli occhi vittoriosi veder la fiamma
(con passione erotica)
illanguidir con spasimo d’amor...
fra le mie braccia illanguidir d’amor.
(ferocemente)
L’uno al capestro, l’altra fra le mie braccia...

Tosca elég hamar rájön, hogy miről van szó, nem biztos tehát, hogy pillanatnyi ötlete volt csupán a szadista megölése.

(Tosca, vinta dalla terribile commozione, cade prostrata sul canapè e con voce singhiozzante si rivolge a Scarpia che sta impassibile e silenzioso)
Tosca
Che v’ho fatto in vita mia?!
Son io che così torturate!... Torturate l’anima...
(scoppia in singhiozzi strazianti, mormorando:)
sì, l’anima mi torturate!

A szadista állat kimondja: "Mennyire gyűlölsz! Így, (éppen) így akarlak!"

Scarpia
(con accento convinto e con compiacenza)
Come tu m’odii!
Tosca
(con tutto l’odio e il disprezzo)
Ah! Dio!...
Scarpia
(avvicinandosele)
Così, così ti voglio!

A kés talán mindössze kínálkozó lehetőség, amivel él Tosca:

...scorge sulla tavola un coltello affilato e a punta;
con infinite precauzioni cerca d’impossessarsi del coltello...

A rendező elég ügyetlenül tompa evőkést ad Tosca kezébe, az operatőr pedig gondosan ráközelít az alkalmatlan késre...

Egyébként emlékeztet az egész történet egy mai METOO -ra.

2981   telramund • előzmény2978 2019-12-09 12:15:23

Scarpia üzletet ajánlott és Tosca kényszerűségból belement.Gyilkolása pillanatnyi pánikból történt,de az utána való gyilkolása fojtogatása és még egyszer leszúrása,mármár tudatos gyilkost felételez.Mint a jogászok mondják az első szúrás lehet felindulásból,de a következő már tudatos gyilkolás.Ez persze a rendező hibája annyi sok más mellett.

2980   telramund • előzmény2978 2019-12-09 12:08:04

Kedves Cherubino!Ha  Figaró házasságában egy ilyen grófnő lenne,nem szeretne bele.De új a pályán beírásai alapján(1).Inkább a védőügyvéd szerepében ír.Ettől  sajnos Netrebko nem lesz soha Tosca,mert a szíve nincs benne.Előnytelen jelmezei pedig inkább a templomba betérő római asszonyságot és nem Róma  ünnepelt díváját juttatta eszembe

2979   Klára 2019-12-09 08:24:15

https://www.youtube.com/watch?v=TzkMAzvXnTg        

2978   Cherubino 2019-12-09 07:09:51

Netrebko Toscája fenséges. Már az első belépése mindent elárul: kemény, erőszakos asszony. Scarpia jól melléfogott, ha azt hitte, megszerezheti magának. A Vissi d arte sem volt megható, egy nagy színésznő hatáskeltő produkciója, de annak lenyűgöző. Ez a Tosca hiteti el előszőr velem, miért Scarpiát emlegeti utolsó szavával: akár az égben, akár a pokolban, üldözni fogja a gazembert!

2977   lujza 2019-12-09 01:03:32

Valóban, mindnyájan másképp láttuk-hallottuk ezt a Toscát! Szerintem ez a szerep nem való Netrebkonak. Nem azért, mert nem tudja elénekelni, azt bármkor csípőből megteszi. Hanem, mert nem tud Tosca lenni. Érdekes, mert dívát kéne játszania, ami Georghiunak kiválóan ment, neki mégse. Mondhatnám aszexuális volt az 1. felvonásban, akaratlanul is Mattila jutott eszembe itt. Azt nem mondanám, hogy nem volt mimikája, voltak érzelmei, csak Toscához kevés. A ruhái előnytelenek, és egyáltalán nem autentikusak voltak. Az 1. felvonás sötét szoknya fehér blúzához óriási úttörő nyakkendőt adni rá nekem tréfás volt. De én is kíváncsi vagyok, a férjével, koncertszerűen milyen lesz. Meli nekem is csak a 3. felvonásban tetszett egyértelműen, de ott nagyon. Salsi jó volt. És ha egy rendezés hagyományos, akkor ne libegjen, forogjon, trükközzön feleslegesen!

2976   lujza • előzmény2975 2019-12-09 00:52:46

Hernandez valóban csodálatos!

2975   telramund • előzmény2970 2019-12-08 23:30:33

Bár az egész előadás megvan,most hirtelen meghallgattam a linkben szereplő részeket és csak csodálni tudom Hernandezt.Na az ilyen hangok jönnek be nekem .Csoda éneklés kevés dííváskodás és főleg több érzelem.Nagyszeű Tosca lesz!!!

2974   telramund • előzmény2971 2019-12-08 22:38:15

Nagyon jó előadás volt.Theorin helyett ugrott be a premierre,bár később Ő is énekelte a szerepet(Saioa)

  
Hírek
• Most Budapesten is ingyen hallhatják a Fesztiválzenekart
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel és előad: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
Muszorgszkij-Ravel: Egy kiállítás képei
A mai nap
történt:
1884 • A budapesti Operaház megnyitása
1984 • A felújított, 100 éves budapesti Operaház megnyitása
elhunyt:
1921 • Engelbert Humperdinck, zeneszerző (sz. 1854)