vissza a cimoldalra
2019-06-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10236)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61810)
Komlóssy Erzsébet (42)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3269)
Operett, mint színpadi műfaj (3938)
Erkel Ferenc (1058)
Momus-játék (5689)
Opernglas, avagy operai távcső... (20229)
Jonas Kaufmann (2389)
Új lemezek (99)
Élő közvetítések (7913)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1679)
Franz Schmidt (3349)
Pantheon (2355)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4504)
Kedvenc magyar operaelőadók (1118)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Edita Gruberova (Orfeusz, 2005-06-30 23:20:17)

   
3080   Beatrice • előzmény3068 2019-05-23 11:48:09

Beteltek a helyek a Művésznő júliusi ausztriai mesterkurzusára, a jelentkezést lezárták. Passzív résztvevőnek (azaz megfigyelőnek) lehet még jelentkezni, az első nap ingyen van, aztán napijegyet lehet venni.

3079   telramund 2019-04-02 11:32:12

Interjú Edita Gruberovával az Opera magazin online kiadádsában 2019:

Bocsánat, én 51 éve állok a színpadon”Kell-e, lehet-e újat mondani az élő legendáról, Edita Gruberováról? Szuperlatívuszok sorolása helyett érezzük magunkat kiváltságosnak, hogy februárban két estén újra Budapest vendége volt: egyik legkedvesebb szerepét, Luciát énekelte az Erkel Színházban.Jászay TamásLAMMERMOORI LUCIA KONCERSZERŰ ELŐADÁS, 2014 | Fotó: Nagy Attila25Portré25

Ő sem tud fejből pontos adatot, de a Lammermoori Lucia címszerepét két-száznál többször énekelte a világhírű koloratúr szoprán. „1975-ben debü-táltam vele Grazban, azóta van velem ez a hősnő. Ez majdnem fél évszázad, az ember életének több mint fele. És közben mennyi minden változik: a test, a gondolkodás, mindaz, amit az életről tudok... Ez mind-mind hat a hangra, a kifejezésmódra. Donizetti és Bellini zenéje olyan terep, ahol igazán mindent ki lehet fejezni. Annak idején a tanárom azt mondta, hogy az elő-dök lábnyomai kezdetben túlságosan nagyok, de beléjük lehet nőni. Ma már tudom, hogy a talpam kitölti a lenyomatot.”Gruberova esetében szinte lehetetlen mérleget vonni: az Éj királynője, Zerbi-netta, Anna Bolena, a Roberto DevereuxErzsébetje, megannyi meghatározó szerep. „Erzsébet királynő most különösen közel áll hozzám, a testi adottságaimnak, a saját koromnak leginkább ez a szerep felel meg. De aztán ha hívnak, hogy újra énekeljem Luciát – mint amikor Budapestről kértek, hogy Japánban lépjek fel a magyar produkcióval –, akkor nem tudok ellenállni.”Az énekesnő sosem titkolta, hogy a színrevitelnél fontosabbnak tartja a zenei megvalósítást. Kedvvel beszél az 1978-as, első bécsi Luciájáról, amit lo-gikus, klasszikus rendezésben játszott. „Később, amikor olyasmit kértek tőlem a rendezők, amihez nem volt kedvem, mindig erre az előadásra gondoltam.” – meséli nevetve. „És sok mindent kita-láltak már: volt, hogy egy hatalmas lyuk tátongott a színpadon, amitől nem tudtam az éneklésre koncentrálni. Az új bécsi előadásban a színpadon havazik, önöknél Budapesten pedig esik az eső... Egyszer azt kérték, hogy egy fán adjam elő a duettet Edgardóval, de azt nem vállaltam.” Budapesten 2014-ben koncertszerű produkcióban már énekelte Luciát. 2017-ben a Japánban vendégeskedő Magyar Állami Operaház csapatá-val lépett fel először Szabó Máté új rendezésében, majd 2019 februárjában két estén az Erkelben újra teljes értékű előadásban formálta meg a szerepet. „Japánban a rendező nélkül próbál-tunk, Budapesten már vele együtt, és egyáltalán nem esett nehezemre követnem az utasításait. Én sok min-denre hajlandó vagyok a színpadon, de éneklés közben leginkább állni szere-tek, mint a normális emberek, amikor beszélgetnek egymással. Minden azon múlik, mi játszódik le belül, a többi csak koreográfia. Jobban szeretem a koncertszerű előadásokat, mert ott csak a hangomra hagyatkozhatok. Két négyzetméterem van, ahol az összes érzelmet meg kell tudnom jeleníteni.”Gruberova hosszú pályája során meg-formálta már mások mellett Mozart, Verdi, Massenet, Strauss hősnőit, de valódi otthonra Bellini és Donizetti művei között lelt. „Mozarttal kezdtem, és a mai napig a legnagyobb géniusz-nak tartom őt. Aztán jött a bel canto, és azt éreztem, hogy ezeket a szerepeket nekem írták. Az egész testemmel befogadom ezt a zenét.”A bel canto Gruberova szerint jóval több egy technikánál. Érteni kell a LAMMERMOORI LUCIA, 2019 | Fotó: Nagy AttilaLAMMERMOORI LUCIA - JAPÁN TURNÉ, 2017Fotó: Farkas Péter26Portré26

zene grammatikáját, mondja, és ha emellett a technika is megvan, az még mindig nem elég az érzelmek bemutatásához. „Sokan hiszik, hogy a hang a torokból jön, de ez tévedés: lentről, a hasból kell énekelni! Fiata-labb kolléganők kérnek tőlem taná-csot: megvan a hangjuk, de valahogy mégsem jön elő, amire vágynak. Hát persze, egy házat sem a tetőnél kez-dünk el építeni, hanem az alapoknál. Én egész életemben ezen az épüle-ten dolgoztam... A nőknél negyven körül bekövetkezik egy kisebb krízis. Változik a test, az izomzat, az egész élet. Mindeközben a torokban ott dolgozik a két kis hangszalag, segíteni kell nekik, támogatni kell őket ennyi átalakulás közben. Viszonylag későn ismertem fel az új tanárom segítsé-gével, hogy mi a helyes út: a régi, és a tőle tanult új technikám ötvözésével megértettem a változás lényegét.”De vajon miben áll a bel canto titka? „Vannak énekesek, akik Verdit énekel-nek akkor is, amikor bel cantót adnak elő, és ez helytelen. Vagy ott van Norma, akit Callas óta egy hanggal mélyebben szólaltat meg mindenki, holott Bellini nem ezt írta. Sokáig vártam vele, de én az eredeti hangfek-vésben énekelem. Egyszerűen másho-gyan szól, és ettől minden logikussá válik. Verdi bravúros, persze, de Bellini közelebb áll az élethez: a bel canto egy életstílus.” A két budapesti fellépés között beszél-gettünk, így az első, tomboló sikerű előadás tapasztalatairól is kérdeztem. „A magyar közönség az egyik legjobb a világon. És ez nem csak frázis, érzem az energiáikat. A kadenciánál létrejön a nagy csönd is: »Most megvagytok, mehetünk tovább!« Lucia kadenciá-jánál teljesen jelen kell lenni fejben is: bocsánat, de én már 51 éve állok a színpadon, és higgye el, ennyi idő után ez a rész átkozottul nehéz! Azt szoktam mondogatni: »Édes Iste-nem, segíts meg! Ha sikerül, boldog leszek, de ha nem megy, akkor tudni fogom, hogy ennyi volt.« Szerencsére Isten szeret engem, és megengedi, hogy elénekeljem a kadenciát. Ez pedig őrületes örömet ad. Valóságos adrenalinbomba.”A kivételes estét vajon kivételes órák előzik meg? „A fellépés napján legszívesebben kifutnék a világból. A délelőtt borzalmas, de amíg fiatal az ember, van tennivalója: elvinni a gyerekeket az iskolába, bevásárolni. És bár ma már csak magammal kell foglalkoznom, ma is ott a kérdés: mi szükség van erre? Délután gyorsab-ban telik az idő, és mire színpadra lépek, minden rendben van. Előadás után visszamegyek a hotelbe, ahol képtelen vagyok elaludni, hajnalig nyomkodom a tévé távirányítóját, annyi energiával tölt fel az előadás.”Zárásképp arról kérdeztem Edita Gruberovát, mit tart legkomolyabb szakmai sikerének. „Mindennél job-ban vágytam arra, hogy Salzburgban énekelhessem az Éj királynőjét, és megkaptam. Csodálatos volt, amikor Zerbinettát formáltam meg, szintén Salzburgban, Karl Böhm irányításával. Újabb csúcspont volt a Traviata Carlos Kleiber mellett. Nagy ajándék volt Jean-Pierre Ponnelle-lel dolgozni a Manonban. Meg persze ott van Lucia, akivel utoljára talán épp önöknél, Bu-dapesten volt lehetőségem találkozni. Nehéz ezt abbahagyni, de muszáj lesz. Az éneklés nekünk olyan, mint a kábítószer. De ugyanakkor gyógyszer is: egy zürichi rajongóm sok évvel ezelőtt súlyos beteg lett, és megírta, hogy rengeteget segített neki, hogy a lemezeimet hallgatta. Egyébként tud-ja, mi akartam lenni 13-14 éves korom körül, amikor pályát kellett választani? Sokat betegeskedtem, ezért biztos voltam benne, hogy ápolónő leszek. Aztán jött a plébános, és közölte, hogy muszáj énekelnem. A folytatást ismeri. És mindenen túl, azt hiszem, valahol mégis ápolónő lettem, aki képes a zenével segíteni...” 

 

3078   Beatrice • előzmény3077 2019-03-28 14:46:17

Grandiózus búcsú volt a színpadtól a tegnapi Roberto Devereux Münchenben, a végén egy őrületesen jó, pontos és igen hosszan kitartott D-vel. Utána 58 perces ünneplés.

3077   lujza 2019-03-21 01:48:46

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/edita-gruberova-visszavonul-143794.html

 

3076   telramund • előzmény3075 2019-03-02 14:19:17

Na itt azért az életért való küzelemről nam volt szó.Aki ilyen örülési jelenetet produkál az nem az életéért küzd.Operavilág megint mondani akart valamit.

 

3075   Búbánat 2019-03-02 09:32:34

Egy mértéktartó kritika Gruberova Luciájáról.

Életben maradni

Opera-vilag.net  - 2019. február 19.

Edita Gruberová Lammermoori Luciája az Erkel Színházban – ESZTERGÁLYOS MÁTÉ beszámolója a február 13-i előadásról

3074   Búbánat 2019-02-19 20:05:52

Edita Gruberova az Erkel Színházban

Gaetano Donizetti: Lammermoori Lucia

(Opera.hu/YouTube)

3073   Beatrice 2019-02-18 16:23:08

Edita Gruberovának sajnos betegség miatt le kellett mondania 20-ára tervezett regensburgi koncertjét. Új dátum egyeztetése folyamatban, a már megváltott jegyek érvényesek lesznek.

3072   a-doc@freemail.hu • előzmény3071 2019-02-15 17:31:04

Üdv. ! A fuvolaművész neve : Vargáné Menyhárt Zsuzsánna. Nagyon büszke vagyok, büszkék vagyunk Rá...Gratulalok innen is, az előadáson mellette ülten a zenekari árokban,  szenzaciós teljesítmény volt !

3071   Beatrice 2019-02-15 16:51:30

Budapest most már azzal is beírta magát az operatörténelembe, hogy szerdán színteret adott Edita Gruberova leges-legutolsó Luciájának. (A legelső 1975-ben volt Grazban.) 

Azt, hogy ez a budapesti előadás volt tényleg a legutolsó Lucia-alakítása, a művésznő maga jelentette ki, amikor az előadás után beszélgettünk vele, éjszakába nyúlóan. Azt már korábbról tudtuk, hogy Boleyn Annát és Lucrezia Borgiát nem szándékozik már színpadon énekelni, és most a Lucia is múlt időbe került. Normáról viszont nem mondott ilyet, a Roberto Devereux-ről pedig kifejezetten úgy nyilatkozott, hogy még szívesen alakítja Elisabetta szerepét (márciusban lesz négy előadás Münchenben).

Felhatalmazott, hogy közzétegyem: a budapesti fuvolaművész volt egész karrierje során a legjobb mind közül, akikkel Luciában valaha együtt dolgozott! Szeretettel említette a bécsi zenekarból Schulz urat is (aki sajnos már elhunyt), akivel szintén nagyszerű volt az együttműködés (én is tanúja voltam párszor), de a budapesti fuvolás volt a legeslegjobb, játékával energiát adott neki, nagyon köszöni.

Tudja valaki a fuvolaművész nevét?

3070   szenszansz 2019-02-14 09:27:59

Egy operaelőadás és egy shoppingolás az Erkelben

A karácsonyi - gyengus- Bohémélet előadása után ismét elmerészkedtem az Erkelbe.

1.Mi kell - végre egy - jó előadáshoz? Mert a 13-i Lucia az ilyen lett. Egy jó karmester, aki megfelelő ritmus ad az operának, le tud nyomni jó olasz operai finálékat,  például aznap este: P. Valentovic. Egy jó formában lévő zenekar, kórus és elfogadható teljesítményű magyar énekesek. És egy egyéniség, aki bejövetelével is feszült légkört teremt,akinek kisugárzása van, aki a pályafutása vége felé - még ebben a hangi állapotában is  - tud VALAMIT, egy GRUBEROVA. Tényleg nagy egyéniség!

2. Hogy az Erkel Színház megint produkáljon valamit keserűt nekem: az év végi ottjártamkor az operashopban láttam egy borzalmasnak nevezhető könyvet Házy Erzsébetről, Az évszázad Manonja címmel. Most vettem volna egy CD-t, szintén Házyval, a megjelentetett Monteverdi Poppeát, az Operaház kiadását. Ezt nem lehet OTT kapni! (A magánkiadású szakmaiatlan könyvet, azt bezzeg igen.) És persze a második szünetre - nagyon jó üzleti érzékkel !- már megint zárva az operashop...!

Na mindegy, végül is Gruberova mindent vitt! 

3069   Orfeusz 2019-02-14 00:08:02

Gruberova a kiralyno!

nehez szavakba onteni a ma esti Luciat, Gruberova fenomenalis volt, mar a masodik felvonasban tundokolt, de az orulesi jelenet az maga volt a csoda, a fantasztikum; csodalatos volt, halas lehetek hogy ott lehettem az eloadason.

A kozonseg nem hiaba tombolt, oriasi ovacio volt.

Egy csoda este volt egy csodalatos muvesznonek koszonhetoen

3068   Beatrice 2019-02-10 02:46:38

A Művésznőnek mesterkurzusa lesz júliusban Ausztriában. További információk: http://www.academia-vocalis.com/index.php/en/seminars http://www.academia-vocalis.com/index.php/de/seminare-meisterkurse

3067   Beatrice 2019-02-09 22:30:27

Odatette a Művésznő azt a Luciát ma este rendesen...

3066   Búbánat 2019-01-24 10:12:15

Bartók Rádió sugározza ma 12:36 – 13.20

 Koncert dél – Hangversenykülönlegességek

Edita Gruberova (szoprán) dalestje

Km.: Peter Valentovic (zongora)

1. Antonín Dvořák: Cigánydalok Op. 55. - a) A vágy dala, b) Táncdal, c) Zöld erdőben, d) E dalra tanított anyám, e) Zengjen dal a húron, f) Dal a pitykés lajbiról , g) Szárnyra kél a sólyom,

2. Richard Strauss: Leányvirágok Op. 22. - a) Búzavirág, b) Mákvirág, c) Borostyán, d) Tavirózsa,

3.Gustav Mahler-dalok: a) Emlékezés,b) Hársfaillatot éreztem, c) Jancsi és Juliska,d) Elválni és elbúcsúzni,

ráadások:

a) Gustav Mahler: Ki szerezte ezt a kis dalt?,

 b) Giacomo Puccini: Turandot: Liu áriája I. felv.

 (Magyar Állami Operaház, 2016. január 31.)

 

3065   telramund 2018-12-16 23:00:18

Koncert Pozsonyból 2018 12 16 Egy nagyon szép ,hangulatos koncert volt.Megint csak odajutottam,hogy Gruberova csak egy van!!!!!!!Operatörténeti jelentősége leírhatatlan.Lehet Callas megreformálta a műfajt 15  erejéig,Grubherova a vállán hordozza a gyönyörű hang a techika  és a kifejezőerő triászát 49 éve.. -

3064   ladislav kozlok • előzmény3063 2018-12-15 05:28:16

Jegyeket itt lehet megrendelni :   www-snd.sk/rezervácia-v-pokladniciach

árak-foldszint      éggységesen 90 euro, erkély 60 euro.

3063   ladislav kozlok • előzmény3062 2018-12-15 04:35:07

A koncertet a pozsonyi    opera uj termében tartják meg.

3062   ladislav kozlok 2018-12-14 19:42:54

Edita Gruberova Karácsonyi koncertjét Pozsonyban a Ta3 szlovák hír-tv éloben kozvetíti Vasárnap, november 16.-kán este 7-orakor.

www.ta3.com/live.html

3061   telramund 2018-11-08 17:51:02

Nagyszerű "beatrice" írása Gruberova utolsó Japánban tartott koncertjéről.

.Időszerű lenne összeszednem,mint Gruberova LEGRÉGIBB magyar személyes rajongójának néhány -jó sok-emlékét,találkozását ezzel a kivételes énekesnővel-a lelkem hangjával.

3060   telramund 2018-06-25 10:48:50

Remélem Gruberova legközelebbi budapesti fellépésénél a KORMÁNY kitünteti valamilyen díjjal,ha már tette Domingoval.

Gruberovanak legalább van magyar kötődése édesanyja, mint tudjuk magyar volt.Aztán,amit letett az asztalra azért minimum megérdemli.

3059   parampampoli • előzmény3058 2018-06-24 13:27:38

Tökéletesen egyetértek!

3058   telramund 2018-06-24 10:35:47

Gruberova 5o a Wiener Staatsoperben.Tegnap  egy katartikus este bebizonyította ismét,hogy vannak dívák és vannak MŰVÉSZEK!Gruberova számomra mindig is a number 1  énekesnőt jelentette,jelenti és jelenteni fogja.Nagyon ifjan 35 éve léptem át először a Staatsoper küszöbét Gruberova kedvéért ,akit már akkor jó pár éve tv-ből és lemezeiről jól ismertem.Aztán rögtön a  nagy kiugrást jelentő Ariadne auf Naxos című Richard Strauss operában Zerbinettaként.Azóta csak Bécsben jóval száz fölött szinte minden szerepében (egy,két  szerepet kivéve )láttam , hallottam,csodáltam, imádtam ,mert művészete óriási boldogságot  okozott.Tegnap este  a nézőtéren ülve végigperegtek ennek az 35 évnek az eseményei és az a szomorú tény,hogy tegnap énekelt utoljára a Staatsoperben.Nagyon sokszor voltam olyan előadáson,ahol tomboló közönség éltette,de a tegnapihoz hasonlóval nem találkoztam.A fanok is kitettek magukért.Az előadás végén az egész színpadot konfetti esőként ható kis szívek és lapocskák árasztották el a szeretet megnyilvánulásaként.Utána a színpadon még volt egy fogadás ,ahol a fáradtság minden jele nélkül találkozott a rajongóival.Gondolom akkor még nem sejtette,hogy ezzel nincs vége az ünneplésnek,mert eljövetelemkor még a művészbejárónál százas tömeg várta.

 A műsor  magáért beszél egy -egy ária  Mozart Szöktetéséből,Donna Anna második felvonásbel áriája,majd A Idomeneoból Electra bosszú áriája.Szünet után a Traviata teljes negyedik felvonása és végül Donizetti Roberto Devereux című operájának teljes zárójelenete.

Marco Armiliato hallatlan lelkesedéssel dirigálta a bécsi opera zenekarát és az egyes részletekben fellépő énekeseket.

Violetta negyedik felvonásbeli áriáját olyan megrendítően tolmácsolta,amit csak  az tud közvetíteni így ,aki búcsúzik valamitől.Jelen esetben Gruberova Bécstől.Hosszú,hosszú  tapsorkán után elénekelte még a Csarnokáriát Wagner Tannhauseréből és Adél kacagódalát.

Köszönöm Edita ezt a csodás estét,azt a számtalan élményt  a világ színpadain ,amit kaptam és a nem kevés személyes élményt.Bécs addio,viszontlátás Budapesten

3057   Beatrice 2018-06-22 12:52:19

Gruberova Normái Prágában

 

Národní divadlo, 2018. május 18, 31, június 2.

 

Norma: Edita Gruberova

Pollione: Zoran Todorovich

Adalgisa: Jana Horáková Levicová

Oroveso: Oleg Korotkov

Clotilde: Sylva Čmugrová

Flavio: Václav Vallon 

Vezényelt: Peter Valentovič

 

2016-ban a művésznő Japánban énekelte a szerepet ebben a produkcióban (erről beszámoltam a 2957. sz. bejegyzésben), és akkor felkérték, hogy Prágában is énekelje el, ami nagy sikerrel (legalább 15 perces ünneplés, álló ováció minden előadás után) most idén le is zajlott. A karmester, valamint a szereplőgárda nagyrésze azonos volt, az Adalgisa és a Flavio volt más. 

 

A produkció rendezője a fiatal japán Tomo Sugao. A rendezés modern és logikus, bár van néhány vitatható pontja. Az egyik ezek közül, hogy a 2. felvonás elején, amikor Norma majdnem megöli a gyerekeit, nem látjuk, hogy rájuk emeli a tőrt, csak azt látjuk, hogy fontolgatja azt, a gyerekek egy pillanatra tűnnek fel a színen, illetve akkor is inkább csak Norma képzeletében. A másik vitatható megoldás - modern rendezésekben ugyan nem szokatlan -, hogy igencsak be van mutatva, hogy Pollionénak a két hölggyel való kapcsolata korántsem plátói: az Adalgisával énekelt duett végén a római hadvezér felkapja Adalgisát, ráfekteti az oltárra, és rámászik. Az ezt megelőző Casta diva jelenet végén is valami hasonló volt eredetileg a rendezésben: a Norma képzeletéből-vágyaiból materializálódó Pollione szexelt a főpapnővel - ezt a megoldást a művésznő megvétózta, így a dolog állva ölelkezéssé-csókolózássá szelídült.

Valami más is megváltozhatott: a - jóval korábban készült - műsorfüzet színpadi fotóin a Normát alakító cseh énekesnő pisztollyal a kezében látható, de az általam látott előadásokban valódi tőr szerepelt (ez van összhangban a librettóval). 

 

Nincs két egyforma előadás, se a művészek teljesítményét, se a néző pillanatnyi diszpozícióját tekintve, ezek mind befolyásolják az élmény alakulását. Nekem úgy tűnt, Gruberova az első előadáson egyenletesen jó (mit jó, csodálatos!) teljesítményt nyújtott, a másodikon talán kezdetben nem volt annyira jó formában, mint az elsőn (igazából azért csak nüansznyi különbségekről beszélek), de a finálé, a Qual cor tradisti-től kezdve, valami olyan fantasztikusan lírai és tökéletes volt, hogy kifeküdtem tőle. Amikor az ember úgy érzi, meghalt és a mennyországba került....

A harmadik előadáson az volt a benyomásom, itt-ott egy kicsit beosztással élt, de azért minden megvolt. Aztán Az In mia man-tól kezdve nagyon drámai volt, igencsak kieresztette a hangját, amikor a szituáció indokolta.

Szóval, nem tudnék igazából választani, melyik előadásban volt a legjobb, minden előadásnak megvoltak az óriási értékei.

A Casta diva cabalettája ezúttal egy versszakos volt. Gruberova korábbi megoldásaihoz képest itt most kevésbé voltak hangsúlyosak a staccatók. Meg kell azonban jegyeznem, hogy némely más "nagyságok" (avagy inkább naccságák) Normáival ellentétben ezek még mindig valódi staccatók voltak, ha nem is annyira pattogósak, mint korábban.

 

A tenor szempontjából a harmadik előadás volt a legjobb. Az elsőben egy hosszabb, a másodikban egy rövidebb bemelegedési időszaka volt, a harmadikban viszont már az elején jól zengett a hangja. Tudni kell, hogy mostanában nem énekel belcanto szerepeket, ezt a sorozatot nyilván Gruberova kedvéért vállalta, és milyen jó, hogy elvállalta, mert remek párt alkotnak a színpadon. Minden bizonnyal ő a művésznő kedvenc Pollionéja. Most, az ötvenes évei közepén is remek kiállású férfi, nagyon jól kidolgozott testtel, és, ha már bemelegedett, jól is énekel, szép megoldásokkal. Kiváló színész is.

 

A Gruberova által énekelt, az eredeti partitúrának megfelelő verzióban az Adalgisával énekelt duettek magasabban fekszenek, mint a konvencionális verzióban, és ez általában nagy kihívás elé állítja a mezzoszopránokat. Horáková Levicová is az első előadásban érzékelhetően tartott a csúcshangoktól, némelyiket el is kerülte, a harmadik előadásban már sokkal biztosabban teljesített. A hangja nagyon jó pozícióban szól, kicsit nazális. Nem igazán színes hang. Olasz kiejtését olasz barátaim igencsak megkritizálták. Színpadi jelenléte leginkább a Gruberovával énekelt duettekben illetve a tercettben volt említésre méltó, a Pollionéval énekelt jelenetben az első előadásban jelentéktelennek és unalmasnak találtam, a harmadikra sokat fejlődött. (Meglehet, azért vagyok vele kicsit kritikus, mert nemrég láttam Balga Gabriellát a szerepben, aki bizony elkényeztetett.) 

 

Az orosz Oroveso elég slampos volt. A korábbi tokiói előadásban nem tett rám ilyen benyomást, de most számos szöveghibát vétett (az utolsó előadásban jó nagyot), és meglehetősen lezserül viselkedett a színpadon. A hangja ki van világosodva, de jól meg tudja nyomni a mély hangokat, ha akarja. Nem olasz hang.

 

A kis szerepek megfelelően voltak kiosztva, és nagyon profi volt a gyerekszereplő (csak egy volt, a másik gyerek egy csecsemőbábu volt, pólyában).

 

A kórus és a zenekar is jól teljesített, kisebb hibáktól eltekintve (egy-egy hangszer néha "kiszólt" a zenekarból). A második előadáson egyszer rossz ütemben indult a zene a színfalak mögött. Az első előadáson volt egy kis fáziskésése a kórusnak, de később ezt korrigálták. Peter Valentovič nagyszerűen, odaadóan kísérte az énekeseket. A harmadik előadáson meg különösen gyönyörűen szólt a nyitány.

 

 

3056   Beatrice • előzmény3055 2018-06-22 12:33:53

Azt hallottam, az új program vegyes ária- és dalprogram lesz.

3055   Beatrice 2018-04-24 12:11:22

Úgy tűnik, új dalprogrammal készül a művésznő az áprilisra meghirdetett frankfurti dalestre. Részletek még nem ismeretesek.

3054   ladislav kozlok • előzmény3053 2018-03-26 21:05:40

Oszintén szolva én sem értem. Talán osszel a BHS  fesztiválon. Lehet, hogy egyeztetnek.  Nem akarok politizálni, de Pozsonyban gázos a politikai helyzet.

3053   parampampoli • előzmény3051 2018-03-26 13:42:37

Furcsa, hogy az 50. évfordulóra épp Pozsonyban nem csináltak jubileumi hangversenyt. Ki érti ezt?

 

3052   telramund 2018-03-26 10:31:06

A prágai koncert tűnik a legjobbnak.Az abban  szereplő  Pavel Cernoch nagyszerű tenor.Csak őt emelem ki ,mert a többiek nagyszerűsége már ismert!

3051   ladislav kozlok 2018-03-26 00:01:22

Kedves Beatrice,

Nagyon szépen koszonom ezt az informáciot. A Jo Isten áldjon meg érte.

3050   Beatrice 2018-03-25 23:15:43

A tavaly decemberi Müpa-beli V4 operagála (Gruberova részvételével) el fog hangzani Pozsonyban április 8-án, Varsóban 11-én, valamint Prágában 13-án. Utóbbira tiszteletjegyek igényelhetők március 27-ig. (A többi információ a MÁO honlapjáról származik.)

3049   joska141 • előzmény3048 2018-02-19 18:43:10

Program szerint egyidejáleg a Staatsoper melletti térre is kivetítik. Persze ez nem ugyanaz, de azért a téren is székek vannak, és általában sok-sok ember.

3048   Beatrice • előzmény3046 2018-02-19 18:12:48

Tudok pár magyarról, aki ott lesz. Viszont akinek nincs még jegye, számoljon azzal, hogy nagyon nehéz lesz jegyet szerezni. Állóhelyre is lehet persze menni - nem tudom, érvényben van-e még az a szokás, hogy a nagyon frekventált előadásokra az előadás napján kora reggel sorszámokat osztanak az állóhelyekre.

3047   Beatrice • előzmény3045 2018-02-19 17:55:15

Az operaslovakia.sk cikke a jubileum alkalmából

Azt írja, a történelmi debütálás nem is 18-án, hanem 19-én volt. Már máshol is olvastam ezt a verziót. Persze a lényeg az 50 év - nem sokan tudnak ilyen hosszú énekesi múlttal a hátuk mögött még főszerepeket énekelni, fachváltás nélkül. A drámai koloratúr fachban, azt hiszem, nincs és nem is volt más ilyen.

3046   ladislav kozlok • előzmény3045 2018-02-19 07:47:04

 

Koszonom szépen a beszámolot. Gruberová valoszinuleg ezzel a programmal fellép Bécsben is - junius 23.  Remélem sok magyar Gruberová-fannal fogok  találkozni ott.  

3045   Beatrice 2018-02-19 02:04:38

Néhány órája ért véget Edita Gruberova jubileumi koncertje a Zürichi Operaházban, színpadi debütálásának napra pontosan 50. évfordulóján. Az ünnepelt kis "lájtos" programmal készült: elénekelte Donizetti három "Tudor királynő" operájának (Stuart Mária, Boleyn Anna, Roberto Devereux) fináléját, a koncert elején még a gyónási jelenet is szerepelt a Stuart Máriából. Ezt a programot már hallottam vele párszor, a program nehézsége miatt nem szokott utána ráadást adni, de most a végén még odatette a Csarnokáriát, meg levezetésképpen Adél kacagódalát a Denevérből. Úgy hangzott, meg úgy is nézett ki (közelről is), mintha 50 éves lenne és nem 71. A közönség állva ünnepelte és újra meg újra visszatapsolta.

3044   Beatrice 2017-12-23 00:12:30

Isten éltesse a Királynőt 71. születésnapján!

3043   ebera • előzmény3042 2017-12-22 10:46:02

Emlékeim szerint idén már háromszor énekelt Budapesten Gruberova, nem pedig kétszer.

3042   Beatrice 2017-12-22 00:57:19

"Mindörökké Gruberova" - Fáy Miklós írása a szerdai koncertről

3041   Robesz • előzmény3038 2017-12-21 08:07:18

Egyetértek, egészen elképedve hallgattam - pozitív értelemben :)

3040   parampampoli • előzmény3039 2017-12-20 23:57:43

Meglepődnék, ha  koncert nem kerülne vagy tv adásba, vagy Müpa-streamingbe!

3039   Orfeusz • előzmény3038 2017-12-20 23:28:31

Bizom benne hogy vki felvette titokban legalabb az Amina ariat...

3038   Orfeusz 2017-12-20 23:27:26

Kiralyno!!! Csoda!!!

bamulatos kaprazatos ahogy ma este Gruberova enekelte az « Ah! non giunge »-t!

micsoda kristalytiszta, biztos magassagok es pianok, brillirozott Gruberova az Alvajaroban es utana a raadas Deneverben! 

Nekem ez volt az elso elo Amina reszlet vele, nem tudom mikor enekelte utoljara ezt koncerten, de ma bizonyosan fantasztikus formaban adta elo! 71 evesen egy termeszeti csoda; es ehhez micsoda alazat es szerenyseg parosul!

draga Edita koszonom ismet!!!

3037   Beatrice 2017-12-07 19:08:24

Edita Gruberova jubileumi áriaestje
Deutsche Oper Berlin, 2017. november 29. és december 4.
Közreműködők:
A Deutsche Oper Berlin zenekara, Peter Valentovič vezényletével
Matthew Newlin, Markus Brück, Nicole Haslett, Andrew Harris (ének), Hans-Jürgen Schatz (moderátor)

Gruberova február 18-án fogja debütálásának 50 éves jubileumát ünnepelni. A Deutsche Oper Berlin előrehozta az ünneplést, így már a művésznő két berlini áriaestjén megkezdődött az ünnepségsorozat. Ebből az alkalomból az áriaesten egy moderátor is közreműködött, aki egyes zeneszámok előtt megszólalt, felelevenítette az énekesi pálya legfontosabb állomásait, dátumokkal (ebben egy baki is volt: a Lucia-debütálás ugyanis nem 1978-ban, Bécsben volt, hanem 1975-ben, Grazban). Ismertetett néhány statisztikát, hogy milyen szerepet hányszor énekelt, hány éven keresztül. Említésre került, hogy nagy szerepét, Luciát legutóbb 2 hete alakította Japánban. Elhangzottak idézetek híres pályatársaktól (Harnoncourt, Fassbaender).

A koncert első fele Mozartnak volt szentelve, akinek zenéje nagy szerepet játszott a művésznő pályájának elején. A Szöktetés-nyitány után Konstanze Traurigkeit-áriáját hallottuk. Az első koncerten volt az ária elején némi bemelegedési effektus, a másodikon nem. Nekem nagyon átjött Konstanze reményvesztettsége, bánata. Az összes áriát erős érzelmek jellemezték. A Don Giovanni-nyitány után Donna Anna Non mi dir-je következett, úgy, ahogy azt csak La Gruberova tudja prezentálni. Hihetetlen, mit meg tud csinálni egyetlen levegővel. Még mindig. A Mozart-blokk zárásaként Elettra bosszúáriája következett az Idomeneóból. Ezt a szerepet színpadon sosem énekelte, egyesek szerint súlyosabb hang kellene hozzá, de szerintem ez az interpretáció a maga nemében tökéletes, és az egyik kedvencem. Gruberova nagymestere annak, hogy hogyan kell a koloratúrákat a kifejezés szolgálatába állítani. Meg az arcjátékot, a gesztusokat is, akár koncerten is. A frusztráltság, kétségbeesés, hisztéria, őrjöngés, önpusztító indulat teljes skáláját végigjátszotta hangjával és gesztusaival is.

A koncert második része az előre kiadott program szerint Violetta Addio del passato áriájával kezdődött. A meglepetés számomra az volt, hogy az egész Traviata-finálé megszólalt (kivéve a kórus részeit), a levél felolvasásától kezdve. Jól össze lettek válogatva a mellékszereplők és a fiatal tenor, Matthew Newlin (talán kicsit hangosabb volt a kelleténél, de jó pozícióban szólt a hangja). Megrendítő volt a halál-jelenet, nyilván nagyon tudatosan választotta a művésznő, és eszembejuttatta az ismert mondást, hogy az énekesek kétszer halnak meg, először, amikor abbahagyják az éneklést, és másodszor fizikailag. Talán az a szerencsés énekes, aki ezen a két halálon egyszerre lesz túl... nem tudom. Mindenesetre nagyon élethű volt a meghalás, pedig állva történt, a tenor karjaiban. Mégis úgy éreztem, hogy meghalt, ha csak néhány másodpercre is, és sírtam. Mert a halál egyszer eljön, az övé is, az enyém is, mindenkié...

A megrendülés oldásaként a Roberto Devereux nyitánya következett, majd ennek az operának a fináléja. Erzsébet királynő Gruberova egyik legnagyobb szerepe. Most a zárójelenetet teljesen egyedül énekelte (a többi szereplő részei ki lettek húzva). Nem maradt adósunk, előadása bravó-orkánt és álló ovációt ért.

Az első ráadás a Dich, teure Halle volt (tudtommal először énekelte zenekarral). Persze a művésznő nem Wagner-énekes, de lehet, hogy nekem, aki enyhén szólva nem vagyok Wagner-rajongó, pont ezért tetszett ez az interpretáció. A viszonylag súlyos ária után a Denevér-részlet (Mein Herr Marquis) most kicsit máshogy szólt, mint szokott, de nem kevésbé volt szórakoztató. Nem tudom megunni, ha ő énekli.

Gruberova hangja szépen csengett az egész koncert során. Talán lehetett kritizálni a mély hangok jelzésszerűségét, de a magas regiszter "metálja" mindent vitt.

A zenekar és a karmester is jól teljesített.

Nagy élmény volt mindkét koncert, örülök, hogy ott lehettem.

Egy rajongótárs jóvoltából a felvétel hozzáférhető a Tubuson.

3036   Robesz • előzmény3035 2017-12-05 19:52:06

Hú, köszi!!!

3035   -zéta- 2017-12-05 18:17:45

Ünnepi operagála a MÜPÁ-ban Gruberovával...

Most felszabadítottak párszáz jegyet...

3034   Búbánat • előzmény3030 2017-11-15 13:13:40

LUCIA DI LAMMERMOOR Edita Gruberova 12 November 2017

Published on Nov 13, 2017 Osaka, Japán

EDITA GRUBEROVA in her last staged Lucia di Lammermoor performances - all of Lucia's scenes complete LUCIA DI LAMMERMOOR

Dramma tragico in tre atti di Gaetano Donizetti.

Libretto di Salvatore Cammarano tratto da un romanzo di Walter Scott.

 

Lord Enrico Ashton: Zoltán Kelemen

Lucia di Lammermoor: Edita Gruberova

Edgardo di Ravenswood: Péter Balczó

Lord Arturo Bucklaw: Zoltán Megyesi

Raimondo Bidebent: István Kovács

Normanno: Gergely Újvári

Alisa: Éva Várhelyi

Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara

Karmester: Peter Valentovic

12 November 2017, Osaka, Japán

 

(1:31:52)

 

3033   nizajemon • előzmény3031 2017-11-15 12:37:37

Bevallom,amikor a turnéról olvastam,azt hittem,hogy Rost Andrea a Denevérben fog énekelni. Milyen fekvésű Luciát énekelt ?

3032   telramund • előzmény3031 2017-11-15 12:19:56

Szeplőtleneknél ,hogy tudna számolni.........semmilyen ágazatban sem!

3031   parampampoli • előzmény3030 2017-11-15 11:03:21

Számolja Rost és Miklósa szeplőit inkább...

3030   Búbánat 2017-11-15 11:00:08

Japán – Desszert: Lucia Gruberovával

http://mimi.blog.hu/2017/11/10

Ókovács Szilveszter rendhagyó írás

„A Bunka Kai-Kan, Tokió büszkesége számomra a világ legjobb akusztikájú operaterme. Egyszerűen nincs párja: se a Scalában, se a Metben, se Berlinben vagy Párizsban, Münchenben vagy Zürichben, vagy végképp Bécsben: sehol se lehet így hallani.

[...] Az őrjöngés, amely Gruverovát fogadja, nemcsak a mai estének szól. Nem annak a teljesítménynek, pedig hihetetlen vokális pillanatok születnek, az alakítás pedig egészében érinti meg az embert. A taps, a kiáltozás egy 50 esztendős pályafutásé, fachváltás nélkül, fél évszázadon át csalogánynak megmaradni… egészen hihetetlen! És az is, milyen kovásza tud lenni egy ilyen különleges alkalom a mi szólistáinknak is! Ma nem Erika csapata énekel, hanem a másik szereposztás: Kelemen Zoltán, Kovács István, Megyesi Zoli 120 százalékon teljesítenek, azt pedig megkockáztatom, hogy Balczó Petit így még sosem hallottam énekelni. Nagyon meg is gratulálom, mert nem remegett meg a lába a világ legjobb Luciájával, egy igazi legendával egy színpadon állni, szerelmespárt alakítani.

Az énekkar majd felfalta a szemével Gruberovát, látom rajtuk, beszéljük is, hogy többen, mint én, ifjúkori példaképüket, a tökéletes énekesnőt látják benne, aki nem egyszerűen ugyanazon színpadon van velük (most már nem is először, de először igazi, jelmezes előadásban), de magyarul szól hozzájuk, és allűrmentes, kedves. A parókájának nagyon örült, a mi műszakunk igen gondos valóban, és onnan, ahova én jegyet kaptam, negyvenes énekesnőnek tűnik, esetében semmi nem zavarja az illúziót – igen ám, de ennek az előnynek csakis a hang a fedezete. Ha nem lenne annyira maximalista és versenyló-alkat is egyben, hogy mindenáron, minden eltervezettet elénekel, tökéletes volna az este, de van pár jelenetvégi keményebb hang, ami miatt szeplős.

De hát tud egy szeplő jól is állni, meg aztán sose árt magunkat, mindenkit emlékeztetni arra, miért is hagytak hibát az iniciálékban a középkor buzgó kódexmásolói. A legendák világa megközelíthetetlen ugyan, de csak a Jóistennél a tökéletesség.”

3029   Búbánat • előzmény3028 2017-11-13 19:34:48

KI SÚG GRUBEROVÁNAK?

Komódi Judit a turnén szerzett élményeiről és a szlovák világsztárral való közös munkáról is mesélt az Opera kamerájának.

 

(Az Operaház Facebook oldaláról)

3028   Búbánat 2017-11-13 19:30:41

EDITA GUBEROVÁ ÉLMÉNYEI A JAPÁN TURNÉN

 

Vasárnap este az Osaka Festival Hall színpadán aratott nagy sikert a magyar felmenőkkel is rendelkező operaénekes a Lammermoori Lucia címszerepében. Az előadás szünetében az Opera Zenekart és a magyar kollégákat is méltatta a világhírű művész.

 

(Opera Facebook oldaláról)

3027   Robesz • előzmény3026 2017-11-10 20:05:46

Nem az elsô szereptévesztése de nem is az utolsó :)

3026   nickname • előzmény3025 2017-11-10 19:37:25

Margit és Nedda után Rost ismét Lucia lesz Gruberova után a turnén hm.Lucia szereptévesztése volt - bár én csak cédé felvételről ismerem Rost Luciáját. Lehet nincs igazam. 

3025   parampampoli 2017-11-10 18:35:57

http://mimi.blog.hu/2017/11/10/japan_desszert_lucia_gruberovaval

Tudósítás Japánból, tárgyi tévedéssel. (Gruberova utolsó színpadi Luciáit 2009-ben énekelte Bécsben, tehát nem 12, hanem 8 évvel ezelőtt.) 

Hogy az Operaház kész lesz 2019. januárjára, amikorra a munkák befejezését elhalasztották, egyelőre terv, de inkább vágyálom. A magam részéről nagyobb esélyt adok annak, hogy Gruberova még akkor is képes lesz elénekelni a szerepet, mint, hogy ez az időpont betartatik.

3024   Búbánat • előzmény3023 2017-10-22 22:59:44

Hát... bizonyára nem volt könnyű a döntés részéről: a meghúzott, "csonka?", Valois Margit-szerep elvállalása avagy utazni Japánba a Luciával, de akár Rosalindát is alakíthatni odakint. Bizonyára megfontolta, amit elvállalt: a  felkért/megkapott Meyerbeer-szereplehetőséget, ami tovább gazdagítja repertoárját. Arra nem gondolok, hogy megfordult volna a fejében visszautasítani ezt a felkérést és inkább helyette Japánt választani - ha egyáltalán volt ilyen opció.  Hogy mi volt/van a háttérben csak találgatni tudjuk De az is lehet, beleszólása sem volt a dolgok ilyetén alakulásába...Én mégis azt hiszem, örül annak, hogy most az övé ez a nagyívű Meyerbeer-opara szép, izgalmas történelmi alakja, Navarra királynője,. akit megszemélyesíthet a színpadon és elénekelheti ezt a (drámai) koloratúrszoprán szólamot.

Egyébként nem lesz túl hosszú az opera, az öt felvonást három részben kapjuk, a húzások azt is jelentik, hogy "szakítanak néhány ismétléssel és olyan motívummal, ami nem tesz hozzá a mondanivalóhoz". A rendező, Szikora János és a főzeneigazgató, Kocsár Balázs közös döntése értelmében így is minden zenei szépséget és drámai tartalmat meghagynak - a húzások ellenére teljes értékű, francia "grand opera" színpadra állítása jut el a közönséghez, hagyományos, kosztümös, jelmezes kiállításban. 

3023   telramund • előzmény3022 2017-10-22 22:25:22

Azért a Lucia lehetőségét Valois Margit  felvonásnyi szerepe nem pótolja sajnos,abban a mérhetetlen hosszúságú  és unalmas operában.Ezek a francia nagyoperák, már a Meyerbeer írtakra gondolok most, annyi üresjárattal mennek,hogy az tragédia.Ahogy Verdi Don Carlosa soha nem lett volna a francia verzióban kedvencem.A mostani előadást is Párizsból csak gyorsítóval lehetett kibírni.

Aztán Gruberova is hallotta volna és csak ánult ,bámult volna.A másik kettőn nem fog az biztos!Ez akarás és egy kis szervezéssel kivitelezhető lett volna.Nem 2 hete tervezték a műsort,de a  japán turnét sem.

3022   Búbánat • előzmény3021 2017-10-22 19:12:44

Akire gondolsz és én is sajnálom, hogy nincs a kiutazók között,  "akadályoztatva" van, nem mehet(ett):  A hugenották-széria szoprán főszerepe (Valois Margit), úgy gondolom,  méltó kárpótlás az elmaradó Lucia-fellépések miatt. Első premier: október 28., továbbá október 31. és november 9.

Persze, az ember szíve kissé szomorú a másik lehetőség elmaradásáért... Megértem azt is.

3021   telramund 2017-10-22 16:52:31

Egy Lucia lesz Japánban Gruberova személyében,ahol földreborulva imádják!De a másik kettő.nevetséges.Aki meg méltó lett volna,hogy ebben a szerepben méltón képviselje Magyarországot itthon marad.

3020   Beatrice 2017-10-22 15:57:45

Edita Gruberová To Be Featured At The Hungarian State Opera in Japan

3019   Búbánat 2017-10-20 11:15:08

A Classica csatornán hamarosan kezdődik az operafilm sugárzása

12.00 - 13.50; ismétlés: 20.00 – 21.50

HUMPERDINCK: HANSEL AND GRETEL

Opera film

Soloist:
Edita Gruberová (Gretel)

Brigitte Fassbaender (Hänsel)

Hermann Prey (Peter, Besenbinder)

Helga Dernesch (Gertrud, sein Weib)

Sena Jurinac (Die Knusperhexe)

Norma Burrowes (Sandmännchen)

Elfriede Höbarth (Taumännchen)

Chorus:
Wiener Sängerknaben

Orchestra:
Wiener Philharmoniker

Video Director:
August Everding

Country, year of production:
D, 1981

 

3018   Beatrice 2017-07-28 19:07:42
A májusi prágai Normákra aug. 1-jén 9 órától árulják a jegyeket.
3017   Edmond Dantes • előzmény3014 2017-07-12 21:34:23
Éltesse, de mint tudjuk, a szigetcsoport a kutyá(k)ról kapta nevét (canis), újabb feltételezések szerint egy fókafajtáról,
nem a kanáriról. De hogy ne legyek 100% off: Las Palmas rangos koncertterme (az ottani MüPa+BKK) a város híres szülöttének, Alfredo Krausnak a nevét viseli.
3016   Edmond Dantes • előzmény3015 2017-07-12 21:28:30
A kanári volt Mozart kedvenc madara?
3015   Heiner Lajos • előzmény3014 2017-07-12 20:52:17
A Kanári-szigeteken egyikük sem énekelt Mozartot?
3014   Beatrice 2017-07-12 19:39:00
Sose hittem volna, hogy valaha eljutok a Kanári-szigetekre, de mégis így lett, mivel a világ egyik leghíresebb "kanárija" ott lépett fel, és nem bírtam volna kihagyni egy Gruberova-Gavanelli-koncertet. Fapadosok kombinálásával sikerült elviselhető határok közé szorítani a költségeket, és így szombaton La Palma vulkanikus szigetének földjére léptem. Ez a sziget a Kanári-szigetek egyik kisebb, kevésbé ismert, turisták által kevésbé frekventált darabja. A főváros, Santa Cruz de la Palma, amelynek dicső kereskedelmi múltja van, rendelkezik egy mutatós, jó karban levő régi színházzal, a Teatro Circo de Marte-val, amibe a helyi lelkes és jó szervezőkészségű operabarátok immáron másodszor nyári zenei fesztivált szerveztek. Idén a fesztivál sztárvendége Gruberova volt, aki régi színpadi partnerével, Paolo Gavanellivel adott közös koncertet. Gavanellinek háza van a szigeten, és az ő ötlete volt Gruberova meghívása. A Magyarországon is ismert Gavanelli mostanában nincs a fősodorban, de ennek, mint a koncerten is bebizonyosodott, nem hangbeli okai vannak, ma is elsőrangú belcanto- és Verdi-bariton. Nincs még 60 éves. Jó néhányszor láttam-hallottam őt és Gruberovát együtt, főleg Münchenben, ahol egy időben szinte a csapból is Gavanelli folyt, de aztán megváltozott a Staatsoper menedzsmentje, és többé nem hívták. A külseje ugyan nem igazán apollói, de ha megszólal, akkor ezt feledtetni tudja. Szakálla levágásával szerintem előnyére változott az arca.

A színház megközelítéséhez a tengerpart szintjétől elég sokat kellett fölfelé menni, szép, de egyenetlen kövekkel burkolt meredek utcákon, ez a koncertre szánt lábbeliben nem is volt olyan egyszerű (meg visszafelé még nehezebb volt), de sebaj. A színház elé érve számos ismert Gruberova-rajongóval találkoztam, és ahogy beszélgettünk, egyszerre csak mennyei hangok ütötték meg a fülünket: a művésznő a Puritani őrülési jelenettel énekelte be magát odabent.

Amikor a koncert kezdetekor Gruberova megjelent a színpadon, mindjárt óriási tombolás és álló ováció fogadta.
A koncert ambiciózus programja jórészt a korábban Gavanellivel együtt énekelt darabokból állt össze: Puritani őrülési jelenet és Riccardo áriája, Traviata duett, Germont áriája, Violetta I. felvonásbeli áriája, a szünet után Lucia első áriája és Enrico áriája, a Roberto Devereux-ből a baritonária és a zárójelenet. A kb. 500 fős nézőtéren ülők (még a színpadon is ültek nézők) nagyon lelkesek voltak, így lett aztán hat(!) ráadás is, melyet felváltva a bariton és a szoprán énekelt: O sole mio, Villanelle (Eva dell'Acquától), Figaro belépője, Adél kupléja, Otello halála(!), és legvégül Signore ascolta. Óriási ünneplés, tombolás, lábdobogás, minden ráadás után álló ováció, szinte önkívületben ünneplő közönség. Melyben képviselve voltak a nemzetközi Gruberova-rajongók, valamint turisták és helyi lakosok is.
Több mint három órát tartott az esemény, egy 20-25 perces szünettel.

A zongorakíséretet Peter Valentovic szolgáltatta egy nagy Yamaha zongorán, a szokásos gondos, invenciózus és muzikális módján. Gruberova az első szám első frázisaiban még nem volt teljesen bemelegedve, de aztán megszólalt az a bizonyos hamisíthatatlan Gruberova-voce, ami a rajongókat pillanatok alatt az eksztázisba repíti, és nem volt megállás. Aki akart, találhatott itt-ott szeplőket, de mindez nem számított, a művésznő, mint azt nemrég Pesten is tapasztaltuk, ma is le tudja nyűgözni a közönséget, amely majd' szétszedi a házat lelkesedésében, és ez az, ami számít, nem sok művész van, aki ilyen "varázslói" tehetséggel illetve tudással rendelkezik. A koncert felért egy mesterkurzussal, amit ez a két művész nem tud az éneklésről meg a (tradicionális) operajátszásról, azt talán már nem is érdemes tudni. Arra is gondot fordítottak, hogy játsszák is szerepüket, pl. a Traviata-duettben annál a résznél, amikor Violetta odaadja Germontnak az okmányt, mely tanúsítja, hogy mindenét eladta, Gruberova felvett a zongoráról egy összehajtogatott papírt, és odaadta Gavanellinek, aki azt "elolvasta".

Gavanelli is nagyszerűen énekelt (micsoda technika, és milyen remek magasságok), és a közönség őt is ünnepelte, de a közös meghajlásoknál szerényen többször is előtérbe tolta Gruberovát, és ő maga inkább a háttérben maradt.

Örülök, hogy ott lehettem. Isten éltesse sokáig a kanárikat!!
3013   smaragd • előzmény3011 2017-06-26 10:36:40

Erre utaltam én is tegnap a "Mi újság a Magyar Állami Operaházban"...fórumban, a kórus egyes tagjai is könnyeiket törölgették - akárcsak én -  ám előtte tényleg várakozóan ültek, majd egyre inkább Edita Gruberova előadásának hatása alá kerültek.
3012   Momo • előzmény3011 2017-06-26 10:25:58
Mondjuk az azért elég érdekes lenne, ha koncert közben látszana a közreműködők arcán az (esetlegesen) negatív véleményük. :-))))
3011   ladislav kozlok 2017-06-26 10:20:12
Gyonyoru este volt. Gruberová - La Primadonna assoluta !
p.s.
A felvételrol látni lehet, hogy még a korus noi tagjai is meg voltak illetodve. Pedig ezek a holgyek a legszigorúbb kritikusok szoktak lenni.
3010   Búbánat 2017-06-25 10:04:35
Edita Gruberova - Finale from Roberto Devereux Budapest June 24
3009   Búbánat 2017-06-25 09:56:02
Az idő szalad, változunk... de: Gruberova tegnapi Erzsébet királynő alakítását ámulva-látva-hallva, mintha megállt volna az idő....
3008   telramund 2017-06-25 09:45:14
Na akkor essünk neki!
A tegnapi Donizetti Roberto Devereux előadás az Operaház utóbbi évek legnagyobb közönség sikerét produkálta.Én még olyat ebben a házban nem éltem meg,hogy a közönség az első tapstól kb.1o percig standing ovatioval,lábdobogással tomboljon, egyetemban a zenekarral és az énekkarral..Ez pedig köszönhető Edita Gruberovának,aki testét,lelkét és varázslatos technikájú hangát,teljes színész palettáját adta a produkcióhoz.Hogy volt hiba,miért ne lenne?5o éves pálya áll mögötte.De ,aki csalódást érzett nincs füle.mert még azt az egy hibát is korrigálta.Aztán megpróbálta a partnereit is bevonni a játékba ,Fried Pétert leszámítva nem sok sikerrel.Emotionálisan pedig lenyűgőző volt.Mindemellett egy csodás megjelenéssel,nagyszerű ruhában közvetítette Erzsébet királynő tragikus szerelmét és csalódását.

Eleve jól indult az este Peter Valentovic egy nagyszerű nyitánnyal megteremtette a hangulatot!Az egész előadást kitűnően kézben tartotta.
Valóban egy estére nem érdemes kívülről megtanulni a darabot.Hát ez sokaknál meg is látszott.Menjünk sorba.
Sara Schöck Atala(.Ő csak időnként nézett a kottába,de partnerei
a kottába írtakat vonzóbbnak találták,semhogy ránézzenek egyszer is a partnereikre.)Hangja nekem kissé keménynek tűnt (Fricka hatás)bel canto éneklés finomságokat is megkíván,nem csak nagy hangok kiéneklését.

Nottingham hercege Szegedi Csaba.Lehet,hogy lefogyott,de igazán nem ez a probléma.Látni rajta,hogy meg van elégedve a jelenlegi éneklésmódjával.Pedig nem kellene.Sajnos kb „d” felett hátraesik a hangja,így a csúcshangok erőtlennek és forszírozottnak tünnek

Roberto Devereux László Boldizsár.Kétségtelen szép hang,de rossz partner.A kettősökben a kottába mélyedni,főleg ,ha a partner játszik mellette nem elegáns.
Kevesebbet és nem összevissza mindent kellene énekelni,mert érezni lehetett,hogy szinte blattolt a kottából.Aztán nem elég csak a magas hangokra koncentrálni,vannak középen is hangok és azokkal is kellene kifejezést produkálni.Oké ,hogy forte nyomta a magasságokat,de az apró kis kottafejeket is kimunkáltabban kellene közvetíteni és nem elkenni.Játékáról nincs mit mondanom ,mert nem volt.

Fried Péter egy kis szerepben bizonyította,hogy nincs kis szerep.Gyönyörű basszusa és partnersége Gruberovával felveti a kérdést.Mikor fognak személyében gondolkozni a vezetőségben.Ha van basszusunk,miért nem vele énekeltetik a nagy Verdi basszus szerepeket?
Végezetül megismétlen.Tegnap a világ egyik csodáját köszönthette ismét Budapest!
EDITA GRUBEROVÁT!!!!!!!!
3007   Orfeusz 2017-06-25 09:33:33
Sajnos nem voltam az eloadason de ami reszletet lattam belole az valami fantasztikus, micsoda erzelem es ateles ahogy Gruberova enekelt, nincsenek szavak. Egy elo legenda, orok kiralyno az opera vilagaban.
Kar hogy nem voltam ott de szerencsere ebben a szerepben lattom parszor persze tudom minden eloadas mas es mas es amit lattam tegnap a Kiralyno megint felulmulta onmagat.
3006   Heiner Lajos • előzmény3003 2017-06-23 00:06:31
Gyanús volt. III. emelet 1. sor, vagy első soros?
3005   Beatrice 2017-06-22 22:41:07
Gruberova, az örök díva
3004   joska141 • előzmény3003 2017-06-21 14:10:20
Meglepő gyorsan jelentkeztek, a jegyet elküldtem, téma lezárva.
3003   joska141 2017-06-21 11:04:55
Eladni nem tudtam a szombati 1 db jegyemet (III.emlet, 1.sor, 1.500 Ft)

Az Operaház nem veszi át még arra sem, hogy csak annyit kértem: valakinek, akinek nincs jegye, adják oda este ingyen. Szerintük nagyon sok visszaélés van az interneten vásárolt jegyekkel. Közvetve gyanúsnak találnak engem.(Hm...ezt nem kommentálom.)

Ha valaki kéri, nagyon szívesen elküldöm interneten ingyen és bérmentve.

joska141@gmail.com
3002   Orfeusz • előzmény2999 2017-06-21 05:31:01
Elkelt a 2 jegy, igy szerencsere nem veszett karba
3001   ladislav kozlok • előzmény3000 2017-06-21 02:24:01
Miért ?
3000   lujza • előzmény2999 2017-06-21 01:19:56
Te szegény!
2999   Orfeusz 2017-06-20 20:23:54
Sajnos nem tudok elmenni a szombati Robertora, jegyeimet nem is tudom eladni , viszont nem szeretnem ha elveszne a jegy es ures lenne a szek ezert felajanlom INGYEN ket (vagy egy) szuper jegyemet, 2. emeleti paholy 1. soraba...
Szoval akinek nincs jegye es szeretne megnezni ezt a nagyon szep koncertet, vagy ismerose van aki eljonne odaadom ingyen a jegyet (ami egyebkent 14.000 Ft volt dbkent)
Kerem az irjon aki el is tud menni es orommel hallgatja meg Gruberovat!
szbzs82@gmail.com
2998   parampampoli 2017-06-19 20:56:56
Fáy Miklós:
Valamit nagyon elszerveztek
(ÉS)
-részlet-

...Közben a Zeneakadémián Edita Gruberova énekel. Akárkivel találkozom a szünetben, mindenki kicsit furcsán néz, ha erről kérdezem. Biztos? Nem 24-én van a Roberto Devereux? De igen, a Roberto Devereux 24-én van az Operában, de ez most más, zongorakíséretes áriaest, Michael Schadéval. erősen túlfogalmazott helyárakkal. Ki lesz ott? Nem lesz ebből valami hihetetlen lebőgés, félház, rossz szájíz?

Az lesz, vagy az van, és örülök, hogy végül átmegyek, mert legalább kettővel többen vagyunk. A félház erős túlzás, az oldalerkély is üres, régen lehetett hasonló élményben része a hetvenegy éves énekesnőnek, ezt tudjuk mi szállítani, az örök ifjúságot, a pályakezdés élményét.

Aztán többé-kevésbé kiderül, hogy ez a mi nem pont mi vagyunk, budapesti közönség, hogy ez valami hajókirándulás programja lehet, azért van a műsort közlő lapon, hogy River & Music, azért nem voltak plakátok az utcán, azért vannak napbarnított nyugdíjasok a nézőtéren. Amennyit lehet, segítünk a hangulaton, előttem négy lány ül, énekesnövendéknek tippelem őket, és ahogy belép Gruberova, ők hujjognak, örülnek, teljes hangerővel biztosítják az énekesnőt, hogy tisztában vannak, tisztában vagyunk a rangjával, tehetségével, tudásával, egyedülállóságával. De hát ezzel nem lehet tisztában lenni, vagy nem lehet megszokni, mert igazából nincs is ilyen, hogy valaki ekkora karrierrel a háta mögött a harmadháznyi, bevacsorázott (a koncert 9-kor kezdődött) hajókázó tiszteletére, vagy inkább tőlük függetlenül teljes odaadással, koncentrációval, folyton az újat keresve és folyton az újat megtalálva énekeljen. Olyan áriákat, amelyeket pályája során talán ezerszer elénekelt már, és most mégis más, mint ahogy szokta, ahogy más szokta, ahogy legutóbb volt, új díszítések, finom különbözések, rögtönzésszerű, apró eltérések. Donizetti és két Bellini az első részben.

Közben nem győzöm csodálni a zongorakísérő Peter Valentovicot (ő lesz a Roberto Devereux karmestere), hogy ilyen zongorista képességekkel ki mer állni a közönség elé. Vagy eltalálja, vagy nem, de inkább nem, mindegy, Gruberovát ilyesmivel nem lehet kizökkenteni, a közönség meg, remélhetőleg, ha nem is azt hallja, azért érti, hogy mire gondol. Michael Schade jó tenor, egy kicsit az az érzésem, hogy pontosan nem érti, mit csinál, miért csinálja, csak hallja, hogy Gruberova hogyan változtat tempót és dinamikát, hát ő is halkít meg lassít, meg kicsit arrébb lép a ritmusból, csak valahogy az egésznek semmi zenei értelme nincsen. Mindazonáltal nemcsak énekel, de küzd ő is, szórakoztat, a második részben történeteket ad elő, tánclépésekkel énekli Barinkay belépőjét a Cigánybáróból.

Edita Gruberova pedig A Denevér Adél-kupléja után egy kicsit komolyít, Traviata-részleteket énekel, szerelmes kettőst és az első felvonás áriáját. A hang rendületlenül mozgékony, fölfelé csodálatosan szalad, még ha kissé már éles is, de a legmeglepőbb az ereje, hogy úgy zeng és visszhangzik tőle az üres terem, mint valami óriási katedrálisban az orgona. Sajnálom, hogy megint a korával jövök, de csak látni lehet az évtizedeket, hallani nem. Aztán látni sem, mert a remény, dac, vágy, félelem, az az ugrás a sötétbe, a sötét boldogságba, amit Violettának meg kell tennie, mind ott van az arcán. Mégis az operaénekesek a legcsodálatosabb emberek a világon. Utánuk jövünk mi, akik hallgatjuk és szeretjük őket.

(Edita Gruberova és Michael Schade koncertje a Zeneakadémián, június 8.)
2997   parampampoli • előzmény2996 2017-06-19 20:55:30
Megnyugodtam ! -:)
2996   Robesz • előzmény2993 2017-06-19 18:43:19
Én nem hagyom ki :)
2995   parampampoli • előzmény2994 2017-06-19 17:48:12
Mert aki ért hozzá, már megvette a jegyét. A sznobok meg nem erre gerjednek. -:)
2994   joska141 • előzmény2993 2017-06-19 15:17:18
Sajnos tudom, de egy hirtelen utazás miatt kellett így döntenem...

Egyébként senki sem érdeklődik utána...
2993   parampampoli 2017-06-19 14:48:02
Uraim, tudják, mit vesztenek azzal, hogy eladják a jegyeiket??
2992   joska141 2017-06-19 10:22:50
Nekem is van 1 azaz Egy eladó jegyem a szombati előadásra.
III.emelet 1.sor, 1.500 Ft.

Bárkinek elektronikusan is el tudom küldeni.

Érdeklődni: joska141@gmail.com
2991   Robesz 2017-06-19 08:33:18
Ha valaki csak most gondolná meg magát, még mindig van 2 jegyem a szombati Roberto Devereux-ra, elég kedvező áron, 7000,-/db. fsz. 2. sor!!
Érdelkődni privátban.
2990   Búbánat • előzmény2989 2017-05-26 09:16:34
Mármint a Zeneakadémia Nagytermébe.
2989   Búbánat • előzmény2987 2017-05-26 09:10:20
Legolcsóbb jegy: fsz. utolsó soraiba 13.000 Ft.
2988   ladislav kozlok • előzmény2987 2017-05-25 23:38:53
Jegy már van, biztosan jovok !
2987   ebera • előzmény2986 2017-05-25 23:05:22
Vannak még jegyek, gyere!:)
2986   ladislav kozlok 2017-05-25 17:02:25
En inkáb június 24.-kén megnézném, meghallgatnám a Roberto Devreux-t.
2985   Beatrice • előzmény2984 2017-05-25 14:58:51
Gondolom, a hajóút szervezői kérték így.
2984   Búbánat • előzmény2983 2017-05-25 14:47:33
Miért ilyen későn kezdik a műsort: 21 óra?
2983   Beatrice • előzmény2980 2017-05-25 14:02:04
Kijött a részletes program:
Verdi: „La mia letizia infondere” – Oronte áriája A lombardok című operából
Donizetti: „O luce di quest’anima“ – Linda áriája a Linda Chamounix című operából
Donizetti: „Una furtiva lagrima”– Nemorino áriája a Szerelmi bájital című operából
Donizetti: „Sulla tomba che rinserra” – Lucia és Edgardo duettje a Lamermoori Lucia című operából
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lamermoori Lucia című operából
szünet
Lehár: „Dein ist mein ganzes Herz” – Szu Csong herceg áriája A mosoly országa című operából
Bellini: „O rendetemi la speme” – Elvira áriája A puritánok című operából
Verdi: „De’miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata című operából
Verdi: „Un di’ felice” – Violetta és Alfredo duettje a Traviata című operából
Verdi: „È strano, è strano!” – Violetta áriája a Traviata című operából
Zongorán közreműködik Peter Valentovič.
2982   macskás • előzmény2979 2017-05-22 23:40:49
:)
Mind a 2000 főnek remek hangja lehetett:)
2981   Beatrice • előzmény2980 2017-05-22 19:26:16
Időközben jegy.hu-n online is elérhetővé váltak a jegyek.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál
A mai nap
történt:
1821 • A bűvös vadász bemutatója (Berlin)
született:
1927 • Ilosfalvy Róbert, énekes († 2009)
1943 • Marton Éva, énekes