vissza a cimoldalra
2018-07-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60969)
Momus társalgó (6348)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2278)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4053)
Társművészetek (1259)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11286)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1446)
Élő közvetítések (7311)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (952)
A díjakról általában (1033)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4309)
Operett, mint színpadi műfaj (3648)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (633)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2811)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (746)
Balett-, és Táncművészet (5534)
Franz Schmidt (3156)
Gaetano Donizetti (951)
Miklósa Erika (1224)
Kedvenc magyar operaelőadók (1085)
Momus-játék (5503)
Kimernya? (2729)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Edita Gruberova (Orfeusz, 2005-06-30 23:20:17)

   
3060   telramund 2018-06-25 10:48:50

Remélem Gruberova legközelebbi budapesti fellépésénél a KORMÁNY kitünteti valamilyen díjjal,ha már tette Domingoval.

Gruberovanak legalább van magyar kötődése édesanyja, mint tudjuk magyar volt.Aztán,amit letett az asztalra azért minimum megérdemli.

3059   parampampoli • előzmény3058 2018-06-24 13:27:38

Tökéletesen egyetértek!

3058   telramund 2018-06-24 10:35:47

Gruberova 5o a Wiener Staatsoperben.Tegnap  egy katartikus este bebizonyította ismét,hogy vannak dívák és vannak MŰVÉSZEK!Gruberova számomra mindig is a number 1  énekesnőt jelentette,jelenti és jelenteni fogja.Nagyon ifjan 35 éve léptem át először a Staatsoper küszöbét Gruberova kedvéért ,akit már akkor jó pár éve tv-ből és lemezeiről jól ismertem.Aztán rögtön a  nagy kiugrást jelentő Ariadne auf Naxos című Richard Strauss operában Zerbinettaként.Azóta csak Bécsben jóval száz fölött szinte minden szerepében (egy,két  szerepet kivéve )láttam , hallottam,csodáltam, imádtam ,mert művészete óriási boldogságot  okozott.Tegnap este  a nézőtéren ülve végigperegtek ennek az 35 évnek az eseményei és az a szomorú tény,hogy tegnap énekelt utoljára a Staatsoperben.Nagyon sokszor voltam olyan előadáson,ahol tomboló közönség éltette,de a tegnapihoz hasonlóval nem találkoztam.A fanok is kitettek magukért.Az előadás végén az egész színpadot konfetti esőként ható kis szívek és lapocskák árasztották el a szeretet megnyilvánulásaként.Utána a színpadon még volt egy fogadás ,ahol a fáradtság minden jele nélkül találkozott a rajongóival.Gondolom akkor még nem sejtette,hogy ezzel nincs vége az ünneplésnek,mert eljövetelemkor még a művészbejárónál százas tömeg várta.

 A műsor  magáért beszél egy -egy ária  Mozart Szöktetéséből,Donna Anna második felvonásbel áriája,majd A Idomeneoból Electra bosszú áriája.Szünet után a Traviata teljes negyedik felvonása és végül Donizetti Roberto Devereux című operájának teljes zárójelenete.

Marco Armiliato hallatlan lelkesedéssel dirigálta a bécsi opera zenekarát és az egyes részletekben fellépő énekeseket.

Violetta negyedik felvonásbeli áriáját olyan megrendítően tolmácsolta,amit csak  az tud közvetíteni így ,aki búcsúzik valamitől.Jelen esetben Gruberova Bécstől.Hosszú,hosszú  tapsorkán után elénekelte még a Csarnokáriát Wagner Tannhauseréből és Adél kacagódalát.

Köszönöm Edita ezt a csodás estét,azt a számtalan élményt  a világ színpadain ,amit kaptam és a nem kevés személyes élményt.Bécs addio,viszontlátás Budapesten

3057   Beatrice 2018-06-22 12:52:19

Gruberova Normái Prágában

 

Národní divadlo, 2018. május 18, 31, június 2.

 

Norma: Edita Gruberova

Pollione: Zoran Todorovich

Adalgisa: Jana Horáková Levicová

Oroveso: Oleg Korotkov

Clotilde: Sylva Čmugrová

Flavio: Václav Vallon 

Vezényelt: Peter Valentovič

 

2016-ban a művésznő Japánban énekelte a szerepet ebben a produkcióban (erről beszámoltam a 2957. sz. bejegyzésben), és akkor felkérték, hogy Prágában is énekelje el, ami nagy sikerrel (legalább 15 perces ünneplés, álló ováció minden előadás után) most idén le is zajlott. A karmester, valamint a szereplőgárda nagyrésze azonos volt, az Adalgisa és a Flavio volt más. 

 

A produkció rendezője a fiatal japán Tomo Sugao. A rendezés modern és logikus, bár van néhány vitatható pontja. Az egyik ezek közül, hogy a 2. felvonás elején, amikor Norma majdnem megöli a gyerekeit, nem látjuk, hogy rájuk emeli a tőrt, csak azt látjuk, hogy fontolgatja azt, a gyerekek egy pillanatra tűnnek fel a színen, illetve akkor is inkább csak Norma képzeletében. A másik vitatható megoldás - modern rendezésekben ugyan nem szokatlan -, hogy igencsak be van mutatva, hogy Pollionénak a két hölggyel való kapcsolata korántsem plátói: az Adalgisával énekelt duett végén a római hadvezér felkapja Adalgisát, ráfekteti az oltárra, és rámászik. Az ezt megelőző Casta diva jelenet végén is valami hasonló volt eredetileg a rendezésben: a Norma képzeletéből-vágyaiból materializálódó Pollione szexelt a főpapnővel - ezt a megoldást a művésznő megvétózta, így a dolog állva ölelkezéssé-csókolózássá szelídült.

Valami más is megváltozhatott: a - jóval korábban készült - műsorfüzet színpadi fotóin a Normát alakító cseh énekesnő pisztollyal a kezében látható, de az általam látott előadásokban valódi tőr szerepelt (ez van összhangban a librettóval). 

 

Nincs két egyforma előadás, se a művészek teljesítményét, se a néző pillanatnyi diszpozícióját tekintve, ezek mind befolyásolják az élmény alakulását. Nekem úgy tűnt, Gruberova az első előadáson egyenletesen jó (mit jó, csodálatos!) teljesítményt nyújtott, a másodikon talán kezdetben nem volt annyira jó formában, mint az elsőn (igazából azért csak nüansznyi különbségekről beszélek), de a finálé, a Qual cor tradisti-től kezdve, valami olyan fantasztikusan lírai és tökéletes volt, hogy kifeküdtem tőle. Amikor az ember úgy érzi, meghalt és a mennyországba került....

A harmadik előadáson az volt a benyomásom, itt-ott egy kicsit beosztással élt, de azért minden megvolt. Aztán Az In mia man-tól kezdve nagyon drámai volt, igencsak kieresztette a hangját, amikor a szituáció indokolta.

Szóval, nem tudnék igazából választani, melyik előadásban volt a legjobb, minden előadásnak megvoltak az óriási értékei.

A Casta diva cabalettája ezúttal egy versszakos volt. Gruberova korábbi megoldásaihoz képest itt most kevésbé voltak hangsúlyosak a staccatók. Meg kell azonban jegyeznem, hogy némely más "nagyságok" (avagy inkább naccságák) Normáival ellentétben ezek még mindig valódi staccatók voltak, ha nem is annyira pattogósak, mint korábban.

 

A tenor szempontjából a harmadik előadás volt a legjobb. Az elsőben egy hosszabb, a másodikban egy rövidebb bemelegedési időszaka volt, a harmadikban viszont már az elején jól zengett a hangja. Tudni kell, hogy mostanában nem énekel belcanto szerepeket, ezt a sorozatot nyilván Gruberova kedvéért vállalta, és milyen jó, hogy elvállalta, mert remek párt alkotnak a színpadon. Minden bizonnyal ő a művésznő kedvenc Pollionéja. Most, az ötvenes évei közepén is remek kiállású férfi, nagyon jól kidolgozott testtel, és, ha már bemelegedett, jól is énekel, szép megoldásokkal. Kiváló színész is.

 

A Gruberova által énekelt, az eredeti partitúrának megfelelő verzióban az Adalgisával énekelt duettek magasabban fekszenek, mint a konvencionális verzióban, és ez általában nagy kihívás elé állítja a mezzoszopránokat. Horáková Levicová is az első előadásban érzékelhetően tartott a csúcshangoktól, némelyiket el is kerülte, a harmadik előadásban már sokkal biztosabban teljesített. A hangja nagyon jó pozícióban szól, kicsit nazális. Nem igazán színes hang. Olasz kiejtését olasz barátaim igencsak megkritizálták. Színpadi jelenléte leginkább a Gruberovával énekelt duettekben illetve a tercettben volt említésre méltó, a Pollionéval énekelt jelenetben az első előadásban jelentéktelennek és unalmasnak találtam, a harmadikra sokat fejlődött. (Meglehet, azért vagyok vele kicsit kritikus, mert nemrég láttam Balga Gabriellát a szerepben, aki bizony elkényeztetett.) 

 

Az orosz Oroveso elég slampos volt. A korábbi tokiói előadásban nem tett rám ilyen benyomást, de most számos szöveghibát vétett (az utolsó előadásban jó nagyot), és meglehetősen lezserül viselkedett a színpadon. A hangja ki van világosodva, de jól meg tudja nyomni a mély hangokat, ha akarja. Nem olasz hang.

 

A kis szerepek megfelelően voltak kiosztva, és nagyon profi volt a gyerekszereplő (csak egy volt, a másik gyerek egy csecsemőbábu volt, pólyában).

 

A kórus és a zenekar is jól teljesített, kisebb hibáktól eltekintve (egy-egy hangszer néha "kiszólt" a zenekarból). A második előadáson egyszer rossz ütemben indult a zene a színfalak mögött. Az első előadáson volt egy kis fáziskésése a kórusnak, de később ezt korrigálták. Peter Valentovič nagyszerűen, odaadóan kísérte az énekeseket. A harmadik előadáson meg különösen gyönyörűen szólt a nyitány.

 

 

3056   Beatrice • előzmény3055 2018-06-22 12:33:53

Azt hallottam, az új program vegyes ária- és dalprogram lesz.

3055   Beatrice 2018-04-24 12:11:22

Úgy tűnik, új dalprogrammal készül a művésznő az áprilisra meghirdetett frankfurti dalestre. Részletek még nem ismeretesek.

3054   ladislav kozlok • előzmény3053 2018-03-26 21:05:40

Oszintén szolva én sem értem. Talán osszel a BHS  fesztiválon. Lehet, hogy egyeztetnek.  Nem akarok politizálni, de Pozsonyban gázos a politikai helyzet.

3053   parampampoli • előzmény3051 2018-03-26 13:42:37

Furcsa, hogy az 50. évfordulóra épp Pozsonyban nem csináltak jubileumi hangversenyt. Ki érti ezt?

 

3052   telramund 2018-03-26 10:31:06

A prágai koncert tűnik a legjobbnak.Az abban  szereplő  Pavel Cernoch nagyszerű tenor.Csak őt emelem ki ,mert a többiek nagyszerűsége már ismert!

3051   ladislav kozlok 2018-03-26 00:01:22

Kedves Beatrice,

Nagyon szépen koszonom ezt az informáciot. A Jo Isten áldjon meg érte.

3050   Beatrice 2018-03-25 23:15:43

A tavaly decemberi Müpa-beli V4 operagála (Gruberova részvételével) el fog hangzani Pozsonyban április 8-án, Varsóban 11-én, valamint Prágában 13-án. Utóbbira tiszteletjegyek igényelhetők március 27-ig. (A többi információ a MÁO honlapjáról származik.)

3049   joska141 • előzmény3048 2018-02-19 18:43:10

Program szerint egyidejáleg a Staatsoper melletti térre is kivetítik. Persze ez nem ugyanaz, de azért a téren is székek vannak, és általában sok-sok ember.

3048   Beatrice • előzmény3046 2018-02-19 18:12:48

Tudok pár magyarról, aki ott lesz. Viszont akinek nincs még jegye, számoljon azzal, hogy nagyon nehéz lesz jegyet szerezni. Állóhelyre is lehet persze menni - nem tudom, érvényben van-e még az a szokás, hogy a nagyon frekventált előadásokra az előadás napján kora reggel sorszámokat osztanak az állóhelyekre.

3047   Beatrice • előzmény3045 2018-02-19 17:55:15

Az operaslovakia.sk cikke a jubileum alkalmából

Azt írja, a történelmi debütálás nem is 18-án, hanem 19-én volt. Már máshol is olvastam ezt a verziót. Persze a lényeg az 50 év - nem sokan tudnak ilyen hosszú énekesi múlttal a hátuk mögött még főszerepeket énekelni, fachváltás nélkül. A drámai koloratúr fachban, azt hiszem, nincs és nem is volt más ilyen.

3046   ladislav kozlok • előzmény3045 2018-02-19 07:47:04

 

Koszonom szépen a beszámolot. Gruberová valoszinuleg ezzel a programmal fellép Bécsben is - junius 23.  Remélem sok magyar Gruberová-fannal fogok  találkozni ott.  

3045   Beatrice 2018-02-19 02:04:38

Néhány órája ért véget Edita Gruberova jubileumi koncertje a Zürichi Operaházban, színpadi debütálásának napra pontosan 50. évfordulóján. Az ünnepelt kis "lájtos" programmal készült: elénekelte Donizetti három "Tudor királynő" operájának (Stuart Mária, Boleyn Anna, Roberto Devereux) fináléját, a koncert elején még a gyónási jelenet is szerepelt a Stuart Máriából. Ezt a programot már hallottam vele párszor, a program nehézsége miatt nem szokott utána ráadást adni, de most a végén még odatette a Csarnokáriát, meg levezetésképpen Adél kacagódalát a Denevérből. Úgy hangzott, meg úgy is nézett ki (közelről is), mintha 50 éves lenne és nem 71. A közönség állva ünnepelte és újra meg újra visszatapsolta.

3044   Beatrice 2017-12-23 00:12:30

Isten éltesse a Királynőt 71. születésnapján!

3043   ebera • előzmény3042 2017-12-22 10:46:02

Emlékeim szerint idén már háromszor énekelt Budapesten Gruberova, nem pedig kétszer.

3042   Beatrice 2017-12-22 00:57:19

"Mindörökké Gruberova" - Fáy Miklós írása a szerdai koncertről

3041   Robesz • előzmény3038 2017-12-21 08:07:18

Egyetértek, egészen elképedve hallgattam - pozitív értelemben :)

3040   parampampoli • előzmény3039 2017-12-20 23:57:43

Meglepődnék, ha  koncert nem kerülne vagy tv adásba, vagy Müpa-streamingbe!

3039   Orfeusz • előzmény3038 2017-12-20 23:28:31

Bizom benne hogy vki felvette titokban legalabb az Amina ariat...

3038   Orfeusz 2017-12-20 23:27:26

Kiralyno!!! Csoda!!!

bamulatos kaprazatos ahogy ma este Gruberova enekelte az « Ah! non giunge »-t!

micsoda kristalytiszta, biztos magassagok es pianok, brillirozott Gruberova az Alvajaroban es utana a raadas Deneverben! 

Nekem ez volt az elso elo Amina reszlet vele, nem tudom mikor enekelte utoljara ezt koncerten, de ma bizonyosan fantasztikus formaban adta elo! 71 evesen egy termeszeti csoda; es ehhez micsoda alazat es szerenyseg parosul!

draga Edita koszonom ismet!!!

3037   Beatrice 2017-12-07 19:08:24

Edita Gruberova jubileumi áriaestje
Deutsche Oper Berlin, 2017. november 29. és december 4.
Közreműködők:
A Deutsche Oper Berlin zenekara, Peter Valentovič vezényletével
Matthew Newlin, Markus Brück, Nicole Haslett, Andrew Harris (ének), Hans-Jürgen Schatz (moderátor)

Gruberova február 18-án fogja debütálásának 50 éves jubileumát ünnepelni. A Deutsche Oper Berlin előrehozta az ünneplést, így már a művésznő két berlini áriaestjén megkezdődött az ünnepségsorozat. Ebből az alkalomból az áriaesten egy moderátor is közreműködött, aki egyes zeneszámok előtt megszólalt, felelevenítette az énekesi pálya legfontosabb állomásait, dátumokkal (ebben egy baki is volt: a Lucia-debütálás ugyanis nem 1978-ban, Bécsben volt, hanem 1975-ben, Grazban). Ismertetett néhány statisztikát, hogy milyen szerepet hányszor énekelt, hány éven keresztül. Említésre került, hogy nagy szerepét, Luciát legutóbb 2 hete alakította Japánban. Elhangzottak idézetek híres pályatársaktól (Harnoncourt, Fassbaender).

A koncert első fele Mozartnak volt szentelve, akinek zenéje nagy szerepet játszott a művésznő pályájának elején. A Szöktetés-nyitány után Konstanze Traurigkeit-áriáját hallottuk. Az első koncerten volt az ária elején némi bemelegedési effektus, a másodikon nem. Nekem nagyon átjött Konstanze reményvesztettsége, bánata. Az összes áriát erős érzelmek jellemezték. A Don Giovanni-nyitány után Donna Anna Non mi dir-je következett, úgy, ahogy azt csak La Gruberova tudja prezentálni. Hihetetlen, mit meg tud csinálni egyetlen levegővel. Még mindig. A Mozart-blokk zárásaként Elettra bosszúáriája következett az Idomeneóból. Ezt a szerepet színpadon sosem énekelte, egyesek szerint súlyosabb hang kellene hozzá, de szerintem ez az interpretáció a maga nemében tökéletes, és az egyik kedvencem. Gruberova nagymestere annak, hogy hogyan kell a koloratúrákat a kifejezés szolgálatába állítani. Meg az arcjátékot, a gesztusokat is, akár koncerten is. A frusztráltság, kétségbeesés, hisztéria, őrjöngés, önpusztító indulat teljes skáláját végigjátszotta hangjával és gesztusaival is.

A koncert második része az előre kiadott program szerint Violetta Addio del passato áriájával kezdődött. A meglepetés számomra az volt, hogy az egész Traviata-finálé megszólalt (kivéve a kórus részeit), a levél felolvasásától kezdve. Jól össze lettek válogatva a mellékszereplők és a fiatal tenor, Matthew Newlin (talán kicsit hangosabb volt a kelleténél, de jó pozícióban szólt a hangja). Megrendítő volt a halál-jelenet, nyilván nagyon tudatosan választotta a művésznő, és eszembejuttatta az ismert mondást, hogy az énekesek kétszer halnak meg, először, amikor abbahagyják az éneklést, és másodszor fizikailag. Talán az a szerencsés énekes, aki ezen a két halálon egyszerre lesz túl... nem tudom. Mindenesetre nagyon élethű volt a meghalás, pedig állva történt, a tenor karjaiban. Mégis úgy éreztem, hogy meghalt, ha csak néhány másodpercre is, és sírtam. Mert a halál egyszer eljön, az övé is, az enyém is, mindenkié...

A megrendülés oldásaként a Roberto Devereux nyitánya következett, majd ennek az operának a fináléja. Erzsébet királynő Gruberova egyik legnagyobb szerepe. Most a zárójelenetet teljesen egyedül énekelte (a többi szereplő részei ki lettek húzva). Nem maradt adósunk, előadása bravó-orkánt és álló ovációt ért.

Az első ráadás a Dich, teure Halle volt (tudtommal először énekelte zenekarral). Persze a művésznő nem Wagner-énekes, de lehet, hogy nekem, aki enyhén szólva nem vagyok Wagner-rajongó, pont ezért tetszett ez az interpretáció. A viszonylag súlyos ária után a Denevér-részlet (Mein Herr Marquis) most kicsit máshogy szólt, mint szokott, de nem kevésbé volt szórakoztató. Nem tudom megunni, ha ő énekli.

Gruberova hangja szépen csengett az egész koncert során. Talán lehetett kritizálni a mély hangok jelzésszerűségét, de a magas regiszter "metálja" mindent vitt.

A zenekar és a karmester is jól teljesített.

Nagy élmény volt mindkét koncert, örülök, hogy ott lehettem.

Egy rajongótárs jóvoltából a felvétel hozzáférhető a Tubuson.

3036   Robesz • előzmény3035 2017-12-05 19:52:06

Hú, köszi!!!

3035   -zéta- 2017-12-05 18:17:45

Ünnepi operagála a MÜPÁ-ban Gruberovával...

Most felszabadítottak párszáz jegyet...

3034   Búbánat • előzmény3030 2017-11-15 13:13:40

LUCIA DI LAMMERMOOR Edita Gruberova 12 November 2017

Published on Nov 13, 2017 Osaka, Japán

EDITA GRUBEROVA in her last staged Lucia di Lammermoor performances - all of Lucia's scenes complete LUCIA DI LAMMERMOOR

Dramma tragico in tre atti di Gaetano Donizetti.

Libretto di Salvatore Cammarano tratto da un romanzo di Walter Scott.

 

Lord Enrico Ashton: Zoltán Kelemen

Lucia di Lammermoor: Edita Gruberova

Edgardo di Ravenswood: Péter Balczó

Lord Arturo Bucklaw: Zoltán Megyesi

Raimondo Bidebent: István Kovács

Normanno: Gergely Újvári

Alisa: Éva Várhelyi

Magyar Állami Operaház Énekkara és Zenekara

Karmester: Peter Valentovic

12 November 2017, Osaka, Japán

 

(1:31:52)

 

3033   nizajemon • előzmény3031 2017-11-15 12:37:37

Bevallom,amikor a turnéról olvastam,azt hittem,hogy Rost Andrea a Denevérben fog énekelni. Milyen fekvésű Luciát énekelt ?

3032   telramund • előzmény3031 2017-11-15 12:19:56

Szeplőtleneknél ,hogy tudna számolni.........semmilyen ágazatban sem!

3031   parampampoli • előzmény3030 2017-11-15 11:03:21

Számolja Rost és Miklósa szeplőit inkább...

3030   Búbánat 2017-11-15 11:00:08

Japán – Desszert: Lucia Gruberovával

http://mimi.blog.hu/2017/11/10

Ókovács Szilveszter rendhagyó írás

„A Bunka Kai-Kan, Tokió büszkesége számomra a világ legjobb akusztikájú operaterme. Egyszerűen nincs párja: se a Scalában, se a Metben, se Berlinben vagy Párizsban, Münchenben vagy Zürichben, vagy végképp Bécsben: sehol se lehet így hallani.

[...] Az őrjöngés, amely Gruverovát fogadja, nemcsak a mai estének szól. Nem annak a teljesítménynek, pedig hihetetlen vokális pillanatok születnek, az alakítás pedig egészében érinti meg az embert. A taps, a kiáltozás egy 50 esztendős pályafutásé, fachváltás nélkül, fél évszázadon át csalogánynak megmaradni… egészen hihetetlen! És az is, milyen kovásza tud lenni egy ilyen különleges alkalom a mi szólistáinknak is! Ma nem Erika csapata énekel, hanem a másik szereposztás: Kelemen Zoltán, Kovács István, Megyesi Zoli 120 százalékon teljesítenek, azt pedig megkockáztatom, hogy Balczó Petit így még sosem hallottam énekelni. Nagyon meg is gratulálom, mert nem remegett meg a lába a világ legjobb Luciájával, egy igazi legendával egy színpadon állni, szerelmespárt alakítani.

Az énekkar majd felfalta a szemével Gruberovát, látom rajtuk, beszéljük is, hogy többen, mint én, ifjúkori példaképüket, a tökéletes énekesnőt látják benne, aki nem egyszerűen ugyanazon színpadon van velük (most már nem is először, de először igazi, jelmezes előadásban), de magyarul szól hozzájuk, és allűrmentes, kedves. A parókájának nagyon örült, a mi műszakunk igen gondos valóban, és onnan, ahova én jegyet kaptam, negyvenes énekesnőnek tűnik, esetében semmi nem zavarja az illúziót – igen ám, de ennek az előnynek csakis a hang a fedezete. Ha nem lenne annyira maximalista és versenyló-alkat is egyben, hogy mindenáron, minden eltervezettet elénekel, tökéletes volna az este, de van pár jelenetvégi keményebb hang, ami miatt szeplős.

De hát tud egy szeplő jól is állni, meg aztán sose árt magunkat, mindenkit emlékeztetni arra, miért is hagytak hibát az iniciálékban a középkor buzgó kódexmásolói. A legendák világa megközelíthetetlen ugyan, de csak a Jóistennél a tökéletesség.”

3029   Búbánat • előzmény3028 2017-11-13 19:34:48

KI SÚG GRUBEROVÁNAK?

Komódi Judit a turnén szerzett élményeiről és a szlovák világsztárral való közös munkáról is mesélt az Opera kamerájának.

 

(Az Operaház Facebook oldaláról)

3028   Búbánat 2017-11-13 19:30:41

EDITA GUBEROVÁ ÉLMÉNYEI A JAPÁN TURNÉN

 

Vasárnap este az Osaka Festival Hall színpadán aratott nagy sikert a magyar felmenőkkel is rendelkező operaénekes a Lammermoori Lucia címszerepében. Az előadás szünetében az Opera Zenekart és a magyar kollégákat is méltatta a világhírű művész.

 

(Opera Facebook oldaláról)

3027   Robesz • előzmény3026 2017-11-10 20:05:46

Nem az elsô szereptévesztése de nem is az utolsó :)

3026   nickname • előzmény3025 2017-11-10 19:37:25

Margit és Nedda után Rost ismét Lucia lesz Gruberova után a turnén hm.Lucia szereptévesztése volt - bár én csak cédé felvételről ismerem Rost Luciáját. Lehet nincs igazam. 

3025   parampampoli 2017-11-10 18:35:57

http://mimi.blog.hu/2017/11/10/japan_desszert_lucia_gruberovaval

Tudósítás Japánból, tárgyi tévedéssel. (Gruberova utolsó színpadi Luciáit 2009-ben énekelte Bécsben, tehát nem 12, hanem 8 évvel ezelőtt.) 

Hogy az Operaház kész lesz 2019. januárjára, amikorra a munkák befejezését elhalasztották, egyelőre terv, de inkább vágyálom. A magam részéről nagyobb esélyt adok annak, hogy Gruberova még akkor is képes lesz elénekelni a szerepet, mint, hogy ez az időpont betartatik.

3024   Búbánat • előzmény3023 2017-10-22 22:59:44

Hát... bizonyára nem volt könnyű a döntés részéről: a meghúzott, "csonka?", Valois Margit-szerep elvállalása avagy utazni Japánba a Luciával, de akár Rosalindát is alakíthatni odakint. Bizonyára megfontolta, amit elvállalt: a  felkért/megkapott Meyerbeer-szereplehetőséget, ami tovább gazdagítja repertoárját. Arra nem gondolok, hogy megfordult volna a fejében visszautasítani ezt a felkérést és inkább helyette Japánt választani - ha egyáltalán volt ilyen opció.  Hogy mi volt/van a háttérben csak találgatni tudjuk De az is lehet, beleszólása sem volt a dolgok ilyetén alakulásába...Én mégis azt hiszem, örül annak, hogy most az övé ez a nagyívű Meyerbeer-opara szép, izgalmas történelmi alakja, Navarra királynője,. akit megszemélyesíthet a színpadon és elénekelheti ezt a (drámai) koloratúrszoprán szólamot.

Egyébként nem lesz túl hosszú az opera, az öt felvonást három részben kapjuk, a húzások azt is jelentik, hogy "szakítanak néhány ismétléssel és olyan motívummal, ami nem tesz hozzá a mondanivalóhoz". A rendező, Szikora János és a főzeneigazgató, Kocsár Balázs közös döntése értelmében így is minden zenei szépséget és drámai tartalmat meghagynak - a húzások ellenére teljes értékű, francia "grand opera" színpadra állítása jut el a közönséghez, hagyományos, kosztümös, jelmezes kiállításban. 

3023   telramund • előzmény3022 2017-10-22 22:25:22

Azért a Lucia lehetőségét Valois Margit  felvonásnyi szerepe nem pótolja sajnos,abban a mérhetetlen hosszúságú  és unalmas operában.Ezek a francia nagyoperák, már a Meyerbeer írtakra gondolok most, annyi üresjárattal mennek,hogy az tragédia.Ahogy Verdi Don Carlosa soha nem lett volna a francia verzióban kedvencem.A mostani előadást is Párizsból csak gyorsítóval lehetett kibírni.

Aztán Gruberova is hallotta volna és csak ánult ,bámult volna.A másik kettőn nem fog az biztos!Ez akarás és egy kis szervezéssel kivitelezhető lett volna.Nem 2 hete tervezték a műsort,de a  japán turnét sem.

3022   Búbánat • előzmény3021 2017-10-22 19:12:44

Akire gondolsz és én is sajnálom, hogy nincs a kiutazók között,  "akadályoztatva" van, nem mehet(ett):  A hugenották-széria szoprán főszerepe (Valois Margit), úgy gondolom,  méltó kárpótlás az elmaradó Lucia-fellépések miatt. Első premier: október 28., továbbá október 31. és november 9.

Persze, az ember szíve kissé szomorú a másik lehetőség elmaradásáért... Megértem azt is.

3021   telramund 2017-10-22 16:52:31

Egy Lucia lesz Japánban Gruberova személyében,ahol földreborulva imádják!De a másik kettő.nevetséges.Aki meg méltó lett volna,hogy ebben a szerepben méltón képviselje Magyarországot itthon marad.

3020   Beatrice 2017-10-22 15:57:45

Edita Gruberová To Be Featured At The Hungarian State Opera in Japan

3019   Búbánat 2017-10-20 11:15:08

A Classica csatornán hamarosan kezdődik az operafilm sugárzása

12.00 - 13.50; ismétlés: 20.00 – 21.50

HUMPERDINCK: HANSEL AND GRETEL

Opera film

Soloist:
Edita Gruberová (Gretel)

Brigitte Fassbaender (Hänsel)

Hermann Prey (Peter, Besenbinder)

Helga Dernesch (Gertrud, sein Weib)

Sena Jurinac (Die Knusperhexe)

Norma Burrowes (Sandmännchen)

Elfriede Höbarth (Taumännchen)

Chorus:
Wiener Sängerknaben

Orchestra:
Wiener Philharmoniker

Video Director:
August Everding

Country, year of production:
D, 1981

 

3018   Beatrice 2017-07-28 19:07:42
A májusi prágai Normákra aug. 1-jén 9 órától árulják a jegyeket.
3017   Edmond Dantes • előzmény3014 2017-07-12 21:34:23
Éltesse, de mint tudjuk, a szigetcsoport a kutyá(k)ról kapta nevét (canis), újabb feltételezések szerint egy fókafajtáról,
nem a kanáriról. De hogy ne legyek 100% off: Las Palmas rangos koncertterme (az ottani MüPa+BKK) a város híres szülöttének, Alfredo Krausnak a nevét viseli.
3016   Edmond Dantes • előzmény3015 2017-07-12 21:28:30
A kanári volt Mozart kedvenc madara?
3015   Heiner Lajos • előzmény3014 2017-07-12 20:52:17
A Kanári-szigeteken egyikük sem énekelt Mozartot?
3014   Beatrice 2017-07-12 19:39:00
Sose hittem volna, hogy valaha eljutok a Kanári-szigetekre, de mégis így lett, mivel a világ egyik leghíresebb "kanárija" ott lépett fel, és nem bírtam volna kihagyni egy Gruberova-Gavanelli-koncertet. Fapadosok kombinálásával sikerült elviselhető határok közé szorítani a költségeket, és így szombaton La Palma vulkanikus szigetének földjére léptem. Ez a sziget a Kanári-szigetek egyik kisebb, kevésbé ismert, turisták által kevésbé frekventált darabja. A főváros, Santa Cruz de la Palma, amelynek dicső kereskedelmi múltja van, rendelkezik egy mutatós, jó karban levő régi színházzal, a Teatro Circo de Marte-val, amibe a helyi lelkes és jó szervezőkészségű operabarátok immáron másodszor nyári zenei fesztivált szerveztek. Idén a fesztivál sztárvendége Gruberova volt, aki régi színpadi partnerével, Paolo Gavanellivel adott közös koncertet. Gavanellinek háza van a szigeten, és az ő ötlete volt Gruberova meghívása. A Magyarországon is ismert Gavanelli mostanában nincs a fősodorban, de ennek, mint a koncerten is bebizonyosodott, nem hangbeli okai vannak, ma is elsőrangú belcanto- és Verdi-bariton. Nincs még 60 éves. Jó néhányszor láttam-hallottam őt és Gruberovát együtt, főleg Münchenben, ahol egy időben szinte a csapból is Gavanelli folyt, de aztán megváltozott a Staatsoper menedzsmentje, és többé nem hívták. A külseje ugyan nem igazán apollói, de ha megszólal, akkor ezt feledtetni tudja. Szakálla levágásával szerintem előnyére változott az arca.

A színház megközelítéséhez a tengerpart szintjétől elég sokat kellett fölfelé menni, szép, de egyenetlen kövekkel burkolt meredek utcákon, ez a koncertre szánt lábbeliben nem is volt olyan egyszerű (meg visszafelé még nehezebb volt), de sebaj. A színház elé érve számos ismert Gruberova-rajongóval találkoztam, és ahogy beszélgettünk, egyszerre csak mennyei hangok ütötték meg a fülünket: a művésznő a Puritani őrülési jelenettel énekelte be magát odabent.

Amikor a koncert kezdetekor Gruberova megjelent a színpadon, mindjárt óriási tombolás és álló ováció fogadta.
A koncert ambiciózus programja jórészt a korábban Gavanellivel együtt énekelt darabokból állt össze: Puritani őrülési jelenet és Riccardo áriája, Traviata duett, Germont áriája, Violetta I. felvonásbeli áriája, a szünet után Lucia első áriája és Enrico áriája, a Roberto Devereux-ből a baritonária és a zárójelenet. A kb. 500 fős nézőtéren ülők (még a színpadon is ültek nézők) nagyon lelkesek voltak, így lett aztán hat(!) ráadás is, melyet felváltva a bariton és a szoprán énekelt: O sole mio, Villanelle (Eva dell'Acquától), Figaro belépője, Adél kupléja, Otello halála(!), és legvégül Signore ascolta. Óriási ünneplés, tombolás, lábdobogás, minden ráadás után álló ováció, szinte önkívületben ünneplő közönség. Melyben képviselve voltak a nemzetközi Gruberova-rajongók, valamint turisták és helyi lakosok is.
Több mint három órát tartott az esemény, egy 20-25 perces szünettel.

A zongorakíséretet Peter Valentovic szolgáltatta egy nagy Yamaha zongorán, a szokásos gondos, invenciózus és muzikális módján. Gruberova az első szám első frázisaiban még nem volt teljesen bemelegedve, de aztán megszólalt az a bizonyos hamisíthatatlan Gruberova-voce, ami a rajongókat pillanatok alatt az eksztázisba repíti, és nem volt megállás. Aki akart, találhatott itt-ott szeplőket, de mindez nem számított, a művésznő, mint azt nemrég Pesten is tapasztaltuk, ma is le tudja nyűgözni a közönséget, amely majd' szétszedi a házat lelkesedésében, és ez az, ami számít, nem sok művész van, aki ilyen "varázslói" tehetséggel illetve tudással rendelkezik. A koncert felért egy mesterkurzussal, amit ez a két művész nem tud az éneklésről meg a (tradicionális) operajátszásról, azt talán már nem is érdemes tudni. Arra is gondot fordítottak, hogy játsszák is szerepüket, pl. a Traviata-duettben annál a résznél, amikor Violetta odaadja Germontnak az okmányt, mely tanúsítja, hogy mindenét eladta, Gruberova felvett a zongoráról egy összehajtogatott papírt, és odaadta Gavanellinek, aki azt "elolvasta".

Gavanelli is nagyszerűen énekelt (micsoda technika, és milyen remek magasságok), és a közönség őt is ünnepelte, de a közös meghajlásoknál szerényen többször is előtérbe tolta Gruberovát, és ő maga inkább a háttérben maradt.

Örülök, hogy ott lehettem. Isten éltesse sokáig a kanárikat!!
3013   smaragd • előzmény3011 2017-06-26 10:36:40

Erre utaltam én is tegnap a "Mi újság a Magyar Állami Operaházban"...fórumban, a kórus egyes tagjai is könnyeiket törölgették - akárcsak én -  ám előtte tényleg várakozóan ültek, majd egyre inkább Edita Gruberova előadásának hatása alá kerültek.
3012   Momo • előzmény3011 2017-06-26 10:25:58
Mondjuk az azért elég érdekes lenne, ha koncert közben látszana a közreműködők arcán az (esetlegesen) negatív véleményük. :-))))
3011   ladislav kozlok 2017-06-26 10:20:12
Gyonyoru este volt. Gruberová - La Primadonna assoluta !
p.s.
A felvételrol látni lehet, hogy még a korus noi tagjai is meg voltak illetodve. Pedig ezek a holgyek a legszigorúbb kritikusok szoktak lenni.
3010   Búbánat 2017-06-25 10:04:35
Edita Gruberova - Finale from Roberto Devereux Budapest June 24
3009   Búbánat 2017-06-25 09:56:02
Az idő szalad, változunk... de: Gruberova tegnapi Erzsébet királynő alakítását ámulva-látva-hallva, mintha megállt volna az idő....
3008   telramund 2017-06-25 09:45:14
Na akkor essünk neki!
A tegnapi Donizetti Roberto Devereux előadás az Operaház utóbbi évek legnagyobb közönség sikerét produkálta.Én még olyat ebben a házban nem éltem meg,hogy a közönség az első tapstól kb.1o percig standing ovatioval,lábdobogással tomboljon, egyetemban a zenekarral és az énekkarral..Ez pedig köszönhető Edita Gruberovának,aki testét,lelkét és varázslatos technikájú hangát,teljes színész palettáját adta a produkcióhoz.Hogy volt hiba,miért ne lenne?5o éves pálya áll mögötte.De ,aki csalódást érzett nincs füle.mert még azt az egy hibát is korrigálta.Aztán megpróbálta a partnereit is bevonni a játékba ,Fried Pétert leszámítva nem sok sikerrel.Emotionálisan pedig lenyűgőző volt.Mindemellett egy csodás megjelenéssel,nagyszerű ruhában közvetítette Erzsébet királynő tragikus szerelmét és csalódását.

Eleve jól indult az este Peter Valentovic egy nagyszerű nyitánnyal megteremtette a hangulatot!Az egész előadást kitűnően kézben tartotta.
Valóban egy estére nem érdemes kívülről megtanulni a darabot.Hát ez sokaknál meg is látszott.Menjünk sorba.
Sara Schöck Atala(.Ő csak időnként nézett a kottába,de partnerei
a kottába írtakat vonzóbbnak találták,semhogy ránézzenek egyszer is a partnereikre.)Hangja nekem kissé keménynek tűnt (Fricka hatás)bel canto éneklés finomságokat is megkíván,nem csak nagy hangok kiéneklését.

Nottingham hercege Szegedi Csaba.Lehet,hogy lefogyott,de igazán nem ez a probléma.Látni rajta,hogy meg van elégedve a jelenlegi éneklésmódjával.Pedig nem kellene.Sajnos kb „d” felett hátraesik a hangja,így a csúcshangok erőtlennek és forszírozottnak tünnek

Roberto Devereux László Boldizsár.Kétségtelen szép hang,de rossz partner.A kettősökben a kottába mélyedni,főleg ,ha a partner játszik mellette nem elegáns.
Kevesebbet és nem összevissza mindent kellene énekelni,mert érezni lehetett,hogy szinte blattolt a kottából.Aztán nem elég csak a magas hangokra koncentrálni,vannak középen is hangok és azokkal is kellene kifejezést produkálni.Oké ,hogy forte nyomta a magasságokat,de az apró kis kottafejeket is kimunkáltabban kellene közvetíteni és nem elkenni.Játékáról nincs mit mondanom ,mert nem volt.

Fried Péter egy kis szerepben bizonyította,hogy nincs kis szerep.Gyönyörű basszusa és partnersége Gruberovával felveti a kérdést.Mikor fognak személyében gondolkozni a vezetőségben.Ha van basszusunk,miért nem vele énekeltetik a nagy Verdi basszus szerepeket?
Végezetül megismétlen.Tegnap a világ egyik csodáját köszönthette ismét Budapest!
EDITA GRUBEROVÁT!!!!!!!!
3007   Orfeusz 2017-06-25 09:33:33
Sajnos nem voltam az eloadason de ami reszletet lattam belole az valami fantasztikus, micsoda erzelem es ateles ahogy Gruberova enekelt, nincsenek szavak. Egy elo legenda, orok kiralyno az opera vilagaban.
Kar hogy nem voltam ott de szerencsere ebben a szerepben lattom parszor persze tudom minden eloadas mas es mas es amit lattam tegnap a Kiralyno megint felulmulta onmagat.
3006   Heiner Lajos • előzmény3003 2017-06-23 00:06:31
Gyanús volt. III. emelet 1. sor, vagy első soros?
3005   Beatrice 2017-06-22 22:41:07
Gruberova, az örök díva
3004   joska141 • előzmény3003 2017-06-21 14:10:20
Meglepő gyorsan jelentkeztek, a jegyet elküldtem, téma lezárva.
3003   joska141 2017-06-21 11:04:55
Eladni nem tudtam a szombati 1 db jegyemet (III.emlet, 1.sor, 1.500 Ft)

Az Operaház nem veszi át még arra sem, hogy csak annyit kértem: valakinek, akinek nincs jegye, adják oda este ingyen. Szerintük nagyon sok visszaélés van az interneten vásárolt jegyekkel. Közvetve gyanúsnak találnak engem.(Hm...ezt nem kommentálom.)

Ha valaki kéri, nagyon szívesen elküldöm interneten ingyen és bérmentve.

joska141@gmail.com
3002   Orfeusz • előzmény2999 2017-06-21 05:31:01
Elkelt a 2 jegy, igy szerencsere nem veszett karba
3001   ladislav kozlok • előzmény3000 2017-06-21 02:24:01
Miért ?
3000   lujza • előzmény2999 2017-06-21 01:19:56
Te szegény!
2999   Orfeusz 2017-06-20 20:23:54
Sajnos nem tudok elmenni a szombati Robertora, jegyeimet nem is tudom eladni , viszont nem szeretnem ha elveszne a jegy es ures lenne a szek ezert felajanlom INGYEN ket (vagy egy) szuper jegyemet, 2. emeleti paholy 1. soraba...
Szoval akinek nincs jegye es szeretne megnezni ezt a nagyon szep koncertet, vagy ismerose van aki eljonne odaadom ingyen a jegyet (ami egyebkent 14.000 Ft volt dbkent)
Kerem az irjon aki el is tud menni es orommel hallgatja meg Gruberovat!
szbzs82@gmail.com
2998   parampampoli 2017-06-19 20:56:56
Fáy Miklós:
Valamit nagyon elszerveztek
(ÉS)
-részlet-

...Közben a Zeneakadémián Edita Gruberova énekel. Akárkivel találkozom a szünetben, mindenki kicsit furcsán néz, ha erről kérdezem. Biztos? Nem 24-én van a Roberto Devereux? De igen, a Roberto Devereux 24-én van az Operában, de ez most más, zongorakíséretes áriaest, Michael Schadéval. erősen túlfogalmazott helyárakkal. Ki lesz ott? Nem lesz ebből valami hihetetlen lebőgés, félház, rossz szájíz?

Az lesz, vagy az van, és örülök, hogy végül átmegyek, mert legalább kettővel többen vagyunk. A félház erős túlzás, az oldalerkély is üres, régen lehetett hasonló élményben része a hetvenegy éves énekesnőnek, ezt tudjuk mi szállítani, az örök ifjúságot, a pályakezdés élményét.

Aztán többé-kevésbé kiderül, hogy ez a mi nem pont mi vagyunk, budapesti közönség, hogy ez valami hajókirándulás programja lehet, azért van a műsort közlő lapon, hogy River & Music, azért nem voltak plakátok az utcán, azért vannak napbarnított nyugdíjasok a nézőtéren. Amennyit lehet, segítünk a hangulaton, előttem négy lány ül, énekesnövendéknek tippelem őket, és ahogy belép Gruberova, ők hujjognak, örülnek, teljes hangerővel biztosítják az énekesnőt, hogy tisztában vannak, tisztában vagyunk a rangjával, tehetségével, tudásával, egyedülállóságával. De hát ezzel nem lehet tisztában lenni, vagy nem lehet megszokni, mert igazából nincs is ilyen, hogy valaki ekkora karrierrel a háta mögött a harmadháznyi, bevacsorázott (a koncert 9-kor kezdődött) hajókázó tiszteletére, vagy inkább tőlük függetlenül teljes odaadással, koncentrációval, folyton az újat keresve és folyton az újat megtalálva énekeljen. Olyan áriákat, amelyeket pályája során talán ezerszer elénekelt már, és most mégis más, mint ahogy szokta, ahogy más szokta, ahogy legutóbb volt, új díszítések, finom különbözések, rögtönzésszerű, apró eltérések. Donizetti és két Bellini az első részben.

Közben nem győzöm csodálni a zongorakísérő Peter Valentovicot (ő lesz a Roberto Devereux karmestere), hogy ilyen zongorista képességekkel ki mer állni a közönség elé. Vagy eltalálja, vagy nem, de inkább nem, mindegy, Gruberovát ilyesmivel nem lehet kizökkenteni, a közönség meg, remélhetőleg, ha nem is azt hallja, azért érti, hogy mire gondol. Michael Schade jó tenor, egy kicsit az az érzésem, hogy pontosan nem érti, mit csinál, miért csinálja, csak hallja, hogy Gruberova hogyan változtat tempót és dinamikát, hát ő is halkít meg lassít, meg kicsit arrébb lép a ritmusból, csak valahogy az egésznek semmi zenei értelme nincsen. Mindazonáltal nemcsak énekel, de küzd ő is, szórakoztat, a második részben történeteket ad elő, tánclépésekkel énekli Barinkay belépőjét a Cigánybáróból.

Edita Gruberova pedig A Denevér Adél-kupléja után egy kicsit komolyít, Traviata-részleteket énekel, szerelmes kettőst és az első felvonás áriáját. A hang rendületlenül mozgékony, fölfelé csodálatosan szalad, még ha kissé már éles is, de a legmeglepőbb az ereje, hogy úgy zeng és visszhangzik tőle az üres terem, mint valami óriási katedrálisban az orgona. Sajnálom, hogy megint a korával jövök, de csak látni lehet az évtizedeket, hallani nem. Aztán látni sem, mert a remény, dac, vágy, félelem, az az ugrás a sötétbe, a sötét boldogságba, amit Violettának meg kell tennie, mind ott van az arcán. Mégis az operaénekesek a legcsodálatosabb emberek a világon. Utánuk jövünk mi, akik hallgatjuk és szeretjük őket.

(Edita Gruberova és Michael Schade koncertje a Zeneakadémián, június 8.)
2997   parampampoli • előzmény2996 2017-06-19 20:55:30
Megnyugodtam ! -:)
2996   Robesz • előzmény2993 2017-06-19 18:43:19
Én nem hagyom ki :)
2995   parampampoli • előzmény2994 2017-06-19 17:48:12
Mert aki ért hozzá, már megvette a jegyét. A sznobok meg nem erre gerjednek. -:)
2994   joska141 • előzmény2993 2017-06-19 15:17:18
Sajnos tudom, de egy hirtelen utazás miatt kellett így döntenem...

Egyébként senki sem érdeklődik utána...
2993   parampampoli 2017-06-19 14:48:02
Uraim, tudják, mit vesztenek azzal, hogy eladják a jegyeiket??
2992   joska141 2017-06-19 10:22:50
Nekem is van 1 azaz Egy eladó jegyem a szombati előadásra.
III.emelet 1.sor, 1.500 Ft.

Bárkinek elektronikusan is el tudom küldeni.

Érdeklődni: joska141@gmail.com
2991   Robesz 2017-06-19 08:33:18
Ha valaki csak most gondolná meg magát, még mindig van 2 jegyem a szombati Roberto Devereux-ra, elég kedvező áron, 7000,-/db. fsz. 2. sor!!
Érdelkődni privátban.
2990   Búbánat • előzmény2989 2017-05-26 09:16:34
Mármint a Zeneakadémia Nagytermébe.
2989   Búbánat • előzmény2987 2017-05-26 09:10:20
Legolcsóbb jegy: fsz. utolsó soraiba 13.000 Ft.
2988   ladislav kozlok • előzmény2987 2017-05-25 23:38:53
Jegy már van, biztosan jovok !
2987   ebera • előzmény2986 2017-05-25 23:05:22
Vannak még jegyek, gyere!:)
2986   ladislav kozlok 2017-05-25 17:02:25
En inkáb június 24.-kén megnézném, meghallgatnám a Roberto Devreux-t.
2985   Beatrice • előzmény2984 2017-05-25 14:58:51
Gondolom, a hajóút szervezői kérték így.
2984   Búbánat • előzmény2983 2017-05-25 14:47:33
Miért ilyen későn kezdik a műsort: 21 óra?
2983   Beatrice • előzmény2980 2017-05-25 14:02:04
Kijött a részletes program:
Verdi: „La mia letizia infondere” – Oronte áriája A lombardok című operából
Donizetti: „O luce di quest’anima“ – Linda áriája a Linda Chamounix című operából
Donizetti: „Una furtiva lagrima”– Nemorino áriája a Szerelmi bájital című operából
Donizetti: „Sulla tomba che rinserra” – Lucia és Edgardo duettje a Lamermoori Lucia című operából
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lamermoori Lucia című operából
szünet
Lehár: „Dein ist mein ganzes Herz” – Szu Csong herceg áriája A mosoly országa című operából
Bellini: „O rendetemi la speme” – Elvira áriája A puritánok című operából
Verdi: „De’miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata című operából
Verdi: „Un di’ felice” – Violetta és Alfredo duettje a Traviata című operából
Verdi: „È strano, è strano!” – Violetta áriája a Traviata című operából
Zongorán közreműködik Peter Valentovič.
2982   macskás • előzmény2979 2017-05-22 23:40:49
:)
Mind a 2000 főnek remek hangja lehetett:)
2981   Beatrice • előzmény2980 2017-05-22 19:26:16
Időközben jegy.hu-n online is elérhetővé váltak a jegyek.
2980   Beatrice 2017-05-21 16:22:45
Gruberova és Michael Schade (tenor) június 8-i zeneakadémiai koncertjére a Zeneakadémia pénztárában kaphatók jegyek. A legelőbbre szóló jegyek a fszt. 11. sorba szólnak, 19,000 Ft-ért. Tudtommal online nem kaphatók a jegyek, legalábbis jelenleg. A legjobb helyek egy zenés hajóút résztvevői számára vannak fenntartva. A programot nem ismerem.
2979   Beatrice 2017-04-26 14:30:45
Gruberova most Münchenben énekel Roberto Devereux-ket, nagy sikerrel. Az első előadás húsvét vasárnap volt, a második múlt szombaton. Az elsőn az első felvonás kicsit "bemelegítősnek" hangzott itt-ott (pár mellécsúszott vagy túl éles hang tekintetében), a másodikon nem hallottam ilyesmit, már az első felvonás is Gruberova fénykorát idézte. Sem hangi, sem fizikai állapota (pedig ebben a rendezésben térdelni, kúszni-mászni, összeesni is kell) nem utalt arra, hogy már elmúlt 70. Egyetlen helyen észleltem, a 2. felvonásban, hogy eggyel többször vett levegőt, mint korábban. A közönségre változatlanul óriási hatást tud gyakorolni.
Érdekesség, hogy az alakított figura (a már idős I. Angliai Erzsébet) kora nagyjából megfelel az énekesnő valódi korának.
A partnerei elég jók voltak. A kb. 2000 fős színházban senkinél nem tapasztaltam volumenproblémát, két nagyon különböző helyről hallgatva (galéria teteje ill. fszt. 2. sor). A címszerepben Charles Castronovo tulajdonképpen teljesítette a szerep követelményeit, de valahogy mégis némileg súlytalannak tűnt számomra. Az volt a benyomásom, hogy nincsen igazából meg a hangi súlya a szerephez, "felfújta" egy kicsit a hangját, hogy hallható legyen, és a hangzás nem volt elég gazdag felhangokban. Persze most egy ínyenc véleményét olvassátok, aki legalább egy tucat tenort hallott már élőben a szerepben. Szóval, nem volt ez olyan rossz, de messze nem érte el hangilag pl. Roberto Aronica, vagy színészileg Zoran Todorovich teljesítményét.
A tenor, akinek szerintem jelenleg Roberto szerepéhez ideálisan megvan a hangi súlya, hangszíne, valamint a belcanto-finomságokra való képessége is, az László Boldizsár. Remélem, nem iszom hiába előre a medve bőrére - június 24-én meghalljuk.
A királynő boldogtalan riválisának, Sarának szerepében Silvia Tro Santafé mutatkozott be. Eredetileg egy másik, általam nem ismert énekesnő lett volna, de az lemondta, Tro Santafé, akit Maffio Orsini szerepében már láttam korábban ebben a színházban, jó választás volt, mind éneklése, mind színészi játéka igen árnyalt volt. Nekem a hangja kicsit mattnak tűnik helyenként, de jól érzi a stílust. A müncheni közönségből többen máig a 2004-es premier Saráját, Jeanne Pilandet emlegetik, mint ideálisat - színészi tekintetben egyetértek, a hangja is szép volt, de nekem ő nem volt elég "belcantós", a pálmát én Sonia Ganassinak adnám, de Tro Santafé is megteszi.
Sara megcsalt férjét, Nottinghamet egy fiatal, tehetséges bariton, Simone Piazzola alakította. Ő is megfelelt szerepének hangilag és színészileg is. Az első előadáson hallottam némi vibrátót a mély hangjain, a másodikon már nem igazán. Egyes magas hangokat óvatosan, viszonylag kis hangerővel énekelt ki, de ezt nem igazán rovom fel neki. Nagy átéléssel alakította a szerepet, egyéni színeket is belevitt (nem tudom, hogy ez a saját egyéni kezdeményezése volt, vagy a rendezőé, mindenesetre jól sikerült).
A karmester, mint a premier óta mindig, Friedrich Haider volt, friss tempókkal, sok színnel és árnyalattal, odafigyelve az énekesekre, és jól kézben tartva a zenekart. Volt néhány kisebb hangszeres belépési baki, de nem igazán az ő hibájából.
Mindkét előadás után kb. 15 perces ünneplés és álló ováció volt. A második előadáson jól meg tudtam figyelni, hogy az álló ováció rögtön az előadás vége után alakult ki, amikor a függönyt, zárása után pár másodperccel, ismét széthúzták - ilyenkor egyedül Gruberova látható a színpadon -, a nézőtér még sötét volt, de máris felugráltak az emberek.
2978   joska141 2017-04-24 14:10:35
Programváltozás miatt - sajnos - átadom a június 24-i Robert Devereux-ra szóló jegyemet.
(Interneten vettem az Operaház oldalán, interneten is tudom küldeni.)

Operaház, III.emelet oldalülés bal 1.sor 7.szék, 1.500 Ft

joska141@citromail.hu
2977   Edmond Dantes 2017-04-04 11:09:37
München/2018 3 db. Lucrezia, így:
Lucrezia Borgia Edita Gruberova
Gennaro Juan Diego Flórez
2976   Robesz 2017-03-24 11:36:18
A budapesti Roberto Devereux-ra van 2db eladó jegyem, a földszintre szólnak, 7000,-/db.
Érdelkődni privátban.
2975   Beatrice 2017-03-23 12:31:06
Hétfőn Gruberova dalestet adott a Scalában, a program ugyanaz volt, mint tavaly Pesten. A kezdő orosz blokkban volt pár picit bizonytalanabb hang, de azért így is működött a varázs. Dvořák Cigánydalaiban már teljesen "otthon volt", és legalább annyira a Strauss-blokkban. A Mahler-dalok is jól sikerültek. Aki akart, nyilván találhatott hibákat, de ezeket az erények feledtették. A különleges hangszín, a kifinomultság, a mindenütt jól hallható pianissimók, a muzikalitás, a kifejezőkészség, a jól érthető szövegkiejtés, a szuggesztivitás... sokan sokat írtunk már róla, újat nem tudok mondani.
A ráadásoknál az álló ováció lassan alakult ki, lehet, hogy azért, mert az előadott dalok és ráadás-áriák nyelve nem olasz volt, az egyetlen kivétel a Signore ascolta volt. De fokozatosan fölpörgött a hangulat. A ráadások Mahlertől a Selbstgefühl és a Wer hat dies Liedlein erdacht? voltak, az említett Signore ascolta, majd a művésznő odatette a Csarnokáriát, amit csak mostanában vett fel a koncertrepertoárjába (Európában most énekelte először). Miután a közönség tovább követelte a ráadást "Bis, bis!" kiáltásokkal, sőt még javaslatok is elhangzottak (Roberto, Casta diva), végtére megkaptuk Barče szép és átszellemülten előadott jelenetét Smetana A csók c. operájából, és emberi számítás szerint ez már tényleg az utolsó ráadás volt, de a közönség újra meg újra visszatapsolta a dívát, zengtek a bravók, a "Bis, bis!", meg az "E-di-ta, E-di-ta!"-kiáltások, így, amikor már tulajdonképpen nem reméltük, hogy még énekelni fog, mégis rázendített Adél kacagódalára, és semmi fáradtság nem látszott rajta, az volt az érzésem, simán végig tudná énekelni még egyszer a koncertet.
Hiba lenne nem megemlíteni a konzseniális Peter Valentovič közreműködését. (Nemcsak remekül zongorázott, de a kacagódalban a kórus szerepét is ellátta, a hallgatóság nagy mulatságára.)
A koncert után óriási tömeg tolongott a művészbejárónál. A két évvel ezelőtti koncerttől eltérően most nem engedtek be minket az épületbe. Amikor a művésznő megjelent a kijáratnál, a tömeg felmorajlott (mintha valami elemi erejű természeti jelenséget hallottam volna), kitört az ováció. Tumultuózus (de szerencsére békés) tömegjelenet vette kezdetét, mindenki a művésznő közelébe igyekezett, aláírásra szánt színlapokat és plakátokat lengetve. Gruberova egyre kijjebb jött, az utcát eltorlaszolták a körülötte tolongó emberek, amikor valami jármű érkezett, csak nagy nehezen lehetett helyet csinálni neki az áthaladásra. A művésznő meg vidáman és fáradhatatlanul állta a sarat, az utcán olyan bőkezűen osztogatva az aláírásait, mint bent a színházban énekművészetének kincseit.
2974   Beatrice 2017-03-09 12:37:04
A Zürichi Opera bejelentette a jövő évadot. Február 18-án, Gruberova színpadi debütálásának napra pontosan 50. évfordulóján gálakoncert lesz. Műsoron Donizetti három "Tudor királynő"-operájának zárójelenete.
2973   Beatrice • előzmény2971 2017-02-09 11:53:50
Én is ott voltam a koncerten, egyetértek a beszámolóval.
Nagy élmény volt, annak ellenére, hogy hallottam már Gruberova Normáját több közép- és mély hanggal is (legutóbb 3 hónapja Tokióban). Most a szükségből erényt csinált, és ami kicsit halványabb volt ebben a fekvésben, azt pótolta még a szokásosnál is kifinomultabb megoldásokkal. Pl. nehezen leírható, hogy hogyan sírt a hangja - nem ő sírt, hanem a hangja, hasonló megoldást szokott alkalmazni a Boleyn Annában az Anna-Seymour duettben a "Va, infelice" résznél - amikor bevallotta Pollionénak, hogy majdnem leszúrta a gyerekeket.
A sikerhez (tapsvihar, álló ováció) persze nagyban hozzájárult az is, hogy a felső regisztere - ami most, 70 évesen is olyan, hogy nincs párja a kerek világon - kifogástalanul működött. Meg a jó partnerek is sokat számítottak.
A verebek azt csiripelik, nem ez volt az utolsó Normája. Úgy legyen!
2972   parampampoli 2017-02-06 22:22:09
... a hangszínek és árnyalatok olyan készlete...
2971   parampampoli 2017-02-06 22:16:03
Gruberova tegnap Normát énekelt Varsóban koncert formában, amely alkalom, ha nem történik változás az előzetesen kiadott, a következő két évre vonatkozó programjában, talán az utolsó alkalom volt, hogy ebben a szerepben láthassuk. Egy hathetes kellemetlen betegség után, még nem teljesen egészségesen vállalta el a fellépést, két hete még nagyon kérdéses volt, meg tudja-e csinálni. Hála Istennnek: megcsinálta!! Mit lehet mondani erről a Normáról? Aki 13 éve, mikor debütált a szerepben, kifogásait hangoztatta, mert Gruberova hangja nem fedte a szerepre vonatkozó elképzeléseit (és ilyenek voltak sokan, ez tény), ma is ugyanazt mondhatták, talán még inkább, mint akkor. Ugyanis a nem tökéletesen egészséges hang a szerep középfekvésében kisebb volumennel, a drámai akcentusokat kívánó, tartósan középfekvésben mozgó részekben kissé erőtlenebbül, vagy tudatosan irányítva, óvatosabban szólt. Azokban a részekben, amelyek Gruberova hangjának megfelelnek, még most, ebben korban is (nem titok, 70 évesen) úgyszólván az utolérhetetlennek mondható. Fantasztikus magas regiszter, a koloratúrák soha nem hallott precizitása és tisztasága, és olyan vokális fantázia, a hangszínek és árnyalatok olyan árnyaltsága, lenyűgöző frazírozás, amilyet soha senkitől nem hallottam még. Valaki már itthon kérdezte: na, milyen volt? Fantasztikus - feleltem. Kicsit bővebben? Nem tudom, mondtam, mert szavakkal nem leírható, nem elmondható.
A partnerek nem tűntek ígéretesnek, különösen Arnold Rutkowski, akit egy balul sikerült fellépéséből mi is ismerünk, 2013-ban Grigolót helyettesítette egy Verdi-gálán az Erkel Színházban, rém rosszul. Kiderült, mert sikerült beszélnem vele előadás után, hogy betegen énekelt akkor, későn érkezett, nem tudott aludni, a hotel hideg volt a légkondicionálástól, amelyet nem lehetett kikapcsolni. Ő maga mondta, hogy azt a pesti estét ő maga is elfelejteni szeretné leginkább. Most Pollionét ezért a koncertért, Gruberova kedvéért tanulta meg; kotta nélkül, tökéletesen énekelt. Az énekesek azon típusához tartozik, akik nem csak azzal hódítják meg a néző és hallgató szívét, hogy jól énekel, hanem mert minden pillanatában érződik, hogy teljes szívvel és lélekkel áll ki, az életét teszi fel arra az estére. Méltán volt hatalmas sikere, nem csak neki, hanem a lengyel mezzónak Adalgisa szerepében. Agnieszka Rehlis, a fiatalnak látszó, de talán már nem is annyira hamvasan ifjú énekesnő hangja a 2004-ben hallott Elina Garancáéra emlékeztetett. Nagyon szép, gömbölyű orgánum, kitűnő mélységgel és magassággal, s ezt annak ellenére mondom, hogy a két duett két C-jét kihagyta. Szerintem bőven meglenne neki, de a színlapról kiderült, hogy előző napokon sorozatban énekelt, Fenénát kétszer és közte a Norma főpróbáját is. Valószínűleg nem mert kockáztatni —jól tette, mert így is hibátlan alakítást és teljes élményt nyújtott. (Sajnos Varsóban is módszer lett az, ami Pesten is, hogy senki nincs tekintettel az énekesek teherbíró képességére és hangi egészségére.) Orovesót olasz vendég énekelte, Riccardo Zanellato, jól, de korábban hallott VIII. Henrikéhez képest kicsit elfogódottabban és halványabban. Meglepetés volt ellenben a két kis szerepet éneklő fiatal lengyel énekes Clotildét és Flavio szerepében. Irigy voltam kicsit a varsóiakra, hogy kis szerepekben is ilyen minőségi hangokat hallhatnak, nem elkopott hangú idős, vagy eleve hang nélküli fiatalokat mellékszereplőként. A csodálatos zenekart (hihetetlen erejű, fényű és tömörségű vonóskar, megrázóan gyönyörű csellószóló a 2. felvonás előjátékában!) , a Teatr Wielki főzeneigazgatója Andrij Yurkevich vezényelte. Kétszer volt már vendégünk, nagyszerűen karmestere volt a Lucrezia Borgiának és az Anna Bolenának Gruberovával. Szomorúan gondoltam arra, hogy nekünk Steinberget, Comit és Bollont kínálják drága pénzen, a varsóiak biztos jóval olcsóbban Yurkevich dirigálását élvezhetik. Szerződése Varsóban hamarosan lejár, ajánlom az Operaház vezetésének figyelmébe. Persze úgyis hiába….
2970   Búbánat 2017-01-26 10:13:02
Ma délután a Bartók Rádió műsorán szerepel:

14.11 – 15.06. Belcanto duettek

Edita Gruberova (szoprán) és Yoshikazu Mera (kontratenor) estje

Km. a Magyar Állami Operaház Failoni Kamarazenekara

Vez. Friedrich Haider

1. Purcell: Arthur király - duett No. 15.,
2. Bach: 78. kantáta - Jesu, der du meine seele - duett No. 2.,
3. Händel: a) No, di voi non vuo fidarmi - duett,
4. b) Julius Caesar - Kleopátra E-dúr áriája III. felv. (Gruberova)
5. Mozart: a) Mitridate, Pontus királya - Farnace áriája II. felv. (Mera)
6. b) Titus kegyelme - Vitellia és Sextus kettőse
7. Rossini: a) Tankréd – Sinfonia
8. b) Semiramis - Semiramis és Arsace kettőse
9. c) Tankréd - Tankréd és Amenaide kettőse
10. Offenbach: Hoffmann meséi - Barcarola

(Magyar Állami Operaház, 1998. október 5.)
2969   Beatrice • előzmény2968 2016-12-31 17:23:47
A link újra, remélem, most kattintható lesz:
https://www.youtube.com/watch?v=zakLwXP7_8c
2968   Beatrice 2016-12-31 17:21:59
[url]https://www.youtube.com/watch?v=zakLwXP7_8c
;https://www.youtube.com/watch?v=zakLwXP7_8c
[/url]
Edita Gruberova egy német nyelvű karácsonyi verset olvas fel.
Ezzel kívánok minden kedves Momus-olvasónak boldog új évet.
2967   Búbánat 2016-12-23 12:01:06
Gruberová mai születésnapja alkalmából

a Classica csatorna ismét műsorára tűzte és a mai napon kétszer is leadja (most 12 óra és 20 órától):

BELLINI: NORMA
From the Bavarian State Opera in Munich

Duration: 02:35:28

Conductor: Friedrich Haider

Stage Director:Jürgen Rose
Stage Design:Jürgen Rose
Costumes:Jürgen Rose

Soloist:
Edita Gruberova (Norma)
Sonia Ganassi (Adalgisa)
Zoran Todorovich (Pollione)
Roberto Scandiuzzi (Oroveso)
Markus Herzog (Flavio)
Cynthia Jansen (Clotilde)

Chor der Bayerischen Staatsoper
Bayerisches Staatsorchester
Bayerische Staatsoper

Country, year of production:
D, 2006
2966   parampampoli 2016-12-23 07:13:43
Isten éltesse Edita Gruberovát jó erőben, egészségben!
2965   ladislav kozlok 2016-12-22 21:15:39
fan
2964   ladislav kozlok 2016-12-22 18:37:47
E.Gruberova holnapi szuletesnapja alkalmabol a cseh televizio www.ceskatelevize.cz/art/zive/ Mozart Cosi van tutte operafilmet sugarozza. Rendezo Ponelle, vezenyel Harnonocourt.
A muvesznonek sok egeszseget es boldogsagot kivanok.
2963   Beatrice • előzmény2962 2016-12-13 22:46:33
Köszönöm a megerősítést.
Tegnap a művésznő a Berliner Domban adott adventi koncertet Pavol Breslik, valamint Zuzana és Richard Šveda társaságában, Peter Valentovič zongorakíséretével.
A program első részében dalok szerepeltek, Gruberova Dvořák Cigánydalaiból a kedvencemet, a Když mne stará matka-t énekelte (ezt Pesten is előadta januárban). Elénekelte a Dolina, Dolina-t is, ami mostanában gyakran szerepel a műsorán. A második rész az operának volt szentelve, Breslikkel énekelte a kettőst a Luciából, valamint elénekelte a Straniera fináléját. A ráadások a Rigoletto négyes és a Traviata Brindisi voltak. Előbbit még sose hallottam vele élőben, nagy élmény volt, a többi előadó is jó volt.
(A koncerten nemcsak a magas művészet, hanem a politika is a legmagasabb szinten képviseltette magát, a szlovák EU-elnökség alkalmából.)
Idén lesz még egy koncert, a Stephansdomban.
2962   Heiner Lajos • előzmény2957 2016-12-12 10:06:44
Két napja beszélgettem Prágában egy ismert cseh muzsikussal, aki a Statny Opera teljes japán turnéján aktív résztvevőként jelen volt s Gruberova valamennyi fellépését hallotta - ha lehet egyáltalán, akkor Beatrice beszámolójához képest még több szuperlatívuszt használt.
2961   telramund • előzmény2960 2016-12-01 20:14:59
Amit Gruberova Prágában énekelt arra nincsenek szavak.Lehet ,akinek ez nem tetszik hallgat mást.Engem minden hangja megfogott,ámulatba ejtett és operaélményeim legszebb perceit hozta vissza!
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

17:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"A II. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny nyitókoncertje"
Fesztiválakadémia Budapest
BARTÓK: 44 duó két hegedűre, BB 104 (részletek)
Kokas Katalin, Kelemen Barnabás (hegedű)
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
Tóth Kristóf (hegedű), Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
SCHNITTKE: Concerto grosso, No. 1
Shlomo Mintz, Kelemen Barnabás (hegedű), Dinyés Soma (csembaló, preparált zongora), Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
Vezényel: Jan Latham-Koenig

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

„Amikor leszáll az éj”
A Fesztiválakadémia Budapest nyitókoncertje
SAINT-SAENS: Violons dans le soir
Horti Lilla (szoprán); Natalia Lomeiko (hegedű); Balog József (zongora); Molnár Piroska (vers)
POPPER: Requiem, Op. 66
Danjulo Ishizaka, Natalie Clein, Jan-Erik Gustafsson (cselló); Balog József (zongora)
MOZART: g-moll vonósötös (K. 516)
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű); Yuri Zhislin, Dmitry Smirnov (brácsa); Jan-Erik Gustafsson (cselló)
J.S. BACH: „Mein gläubiges Herze” – ária a BWV 68-as kantátából
Horti Lilla (szoprán); Dmitry Smirnov (hegedű); Philippe Tondre (oboa); Lakatos György (fagott); Dinyés Soma (csembaló)
SOSZTAKOVICS: d-moll cselló–zongora szonáta, Op. 40
Fenyő László (cselló); Diana Ketler (zongora)

20:30 : Budapest
Vajdahunyadvár

Közreműködik: Radnóti Katalin (fuvola), Kiovics Okszáná (hegedű), Szabadfi Mónika (csembalo)
Semmelweis Vegyeskar (karigazgató: Oláh Márta)
Musica Sonora Kamarazenekar
Vezényel: Illényi Péter
J.S. BACH: V. Brandenburgi verseny BWV 1050
VIVALDI: Gloria RV 589
SCHUBERT: Esz-dúr mise D. 950
A mai nap
született:
1866 • Francesco Cilea, zeneszerző († 1950)
1944 • Maria Joao Pires, zongorista
elhunyt:
1757 • Domenico Scarlatti, zeneszerző (sz. 1685)
1969 • Kemény Egon, zeneszerző (sz: 1905)