vissza a cimoldalra
2020-10-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10730)
Régizene (4742)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2080)
Élő közvetítések (8514)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4961)
Melis György (269)
Beethovenről - mélyebben (705)
Jonas Kaufmann (2503)
Eiffel Műhelyház (491)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4144)
Kimernya? (3815)
Hibajelenségek - fejlesztési napló (31)
Operett, mint színpadi műfaj (4566)
Franz Schmidt (3709)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (183)
A MET felvételei (1308)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Gioacchino Rossini (frushena, 2005-06-10 07:41:17)

 
935   Búbánat • előzmény934 2015-11-20 13:24:51
Talán DVD-n kijön, vagy már ki is jött...
934   Ardelao • előzmény933 2015-11-20 11:50:22
Mostanában nagyon sokszor adják ezt a kiváló Rossini operát! Sajnos nekem nincs Classica csatornám.
933   Búbánat • előzmény774 2015-11-20 09:41:34
Ma ismét leadja a Classica csatorna

13:30 és
21:30

Rossini: La donna del lago

- Aus dem Royal Opera House Covent Garden, London

ÄNGE DES PROGRAMMS:
(02:43:50)

DIRIGENT: Michele Mariotti

INSZENIERUNG: John Fulljames
BÜHNENBILD: Dick Bird
KOSTÜME: Yannis Thavoris

Joyce DiDonato (Elena)
Juan Diego Flórez (Uberto (James V))
Daniela Barcellona (Malcolm)
Simón Orfila (Douglas)
Colin Lee (Rodrigo)

CHOR: Royal Opera Chorus
ORCHESTER: Orchestra of the Royal Opera House

GB, 2013
932   Búbánat 2015-10-27 11:38:34
Ma éjjel a Duna televízió sugározza:

23.25 - 00.55 MüpArt Classic

• Verdi: Négy szent ének - II. Stabat Mater

• Rossini: Stabat Mater

Műpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A 2015. április 2-i koncert felvételét láthatjuk a televízióban

Vezényel: Carlo Montanaro

Közreműködők:

Maria Agresta - szoprán
Vörös Szilvia - mezzoszoprán
Francesco Demuro - tenor
Liang Li - basszus

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar

„2015 nagycsütörtökén a zenetörténet egyik legfurcsább pályát befutott alkotójának Stabat matere hangzik el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A keresztfa tövében álló Szűz Máriához szóló himnuszt, amelyet egy 13. századi ferences szerzetes írt - Rossini előtt is jó páran megzenésítették, a leghíresebb közülük talán Pergolesi műve. Rossini Stabat Materének a története azonban valóságos regény.
A komponista harminchét esztendősen írta meg utolsó operáját, ezt követően pedig csak elvétve komponált, inkább főzött és társasági életet élt. 1831-ben éppen egy bankár barátjával, a bordeaux-i borvidék egyik híres kastélyának tulajdonosával utazgatott Spanyolországban, amikor egy államtanácsostól megkapta a felkérést a Stabat Mater megírására. Hat tétellel elkészült, de megbetegedett, ezért egyik barátját kérte meg a befejezésre, a kéziratot azonban a sajátjaként adta át a megrendelőnek. Az államtanácsos elhunyt, örökösei eladták a jogokat egy francia kiadónak, Rossini azonban nem járult hozzá a párizsi bemutatóhoz, mondván, a mű nem teljes egészében az ő alkotása. A kiadó ennek ellenére előadatta, de csak Rossini tételeit, aki viszont időközben egy másik kiadónak adta el a jogokat. Pereskedés vette kezdetét, amelyből az új kiadó került ki győztesen. Rossini megírta a hiányzó tételeket - ekkor már tíz év telt el a felkérés óta -, egy testvérpár nyolcezer frankért megvette az előadási jogokat a kiadótól, majd húszezerért továbbadta a Párizsi Olasz Színháznak, ahol először csendült fel a mű a ma ismert alakjában.
A különleges alkotást kiváló szólisták közreműködésével, a Zubin Mehta által felfedezett és jelenleg a varsói Teatr Wielki fő-zeneigazgatói tisztét betöltő olasz dirigens vezényletével élvezhetjük.”

Rendező: Müpa
931   Búbánat 2015-10-27 10:52:33
Rövidesen megjelenik a DVD - a produkciót már láthattuk a MET élő közvetítésében, és a rádió is sugározta

Rossini: La donna del lago –DVD

Rossini: La donna del lago

Label: Erato
Catalogue No:2564605098

Discs: 2

Release date:
13th Nov 2015
Barcode:
0825646050987

Medium: DVD Video

Share on facebookShare on ketnooiShare on twitterShare on emailShare on print|More Sharing ServicesShare

Rossini: La donna del lago
________________________________________
Joyce DiDonato (Elena), Juan Diego Florez (Giacomo V), John Osborn (Roderigo), Daniela Barcellona (Malcolm), Oren Gradus (Douglas)
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus, Michele Mariotti, Paul Curran (dir.)

DVD Video - 2 discs


Scheduled for release on 13 November 2015. Order it now and we will deliver it as soon as it is available.

930   Búbánat 2015-10-03 11:01:04
Bartók Rádió, ma este 19.00 – 21.40

Rossini: Hamupipőke

Kétfelvonásos opera
Szövegét - Charles Perrault meséje nyomán - Jacopo Ferretti írta

Vez. Gabriele Ferro Km. a Kölni Rádió Énekkara (karig. Herbert Schernus) és a Capella Coloniensis

Szereposztás:

Don Ramiro - Francesco Araiza (tenor)
Dandini - Domenico Trimarchi (bariton)
Don Magnifico - Enzo Dara (basszus)
Clorinda - Emilia Ravaglia (szoprán)
isbe - Marylin Schmiege (mezzoszoprán)
Angelina (Hamupipőke) - Lucia Valentini Terrani (mezzoszoprán)
Alidoro - Alessandro Corbelli (basszus)
929   Búbánat 2015-09-09 12:06:09
A Classica csatornán láthatjuk ma 13 órától és az ismétlésben 20 órától is:

Rossini: Aureliano in Palmira

Vom Rossini Opera Festival, Pesaro

9.09.2015 13:00

LÄNGE DES PROGRAMMS: 03:20:35

DIRIGENT: Will Crutchfield
INSZENIERUNG: Mario Martone
BÜHNENBILD: Sergio Tramonti
KOSTÜME: Ursula Patzak

SOLIST GESANG:
Michael Spyres (Aureliano)
Jessica Pratt (Zenobia)
Lena Belkina (Arsace)
Raffaella Lupinacci (Publia)
Dempsey Rivera (Oraspe)
Sergio Vitale (Licinio)
Dimitri Pkhaladze (Gran sacerdote)
Raffaele Costantini (Un pastore)

Coro del Teatro Comunale di Bologna

Orchestra Sinfonica G. Rossini

I, 2014

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:

09.09., 20:00
10.09., 03:00
928   Búbánat 2015-08-01 10:19:14
A Classica csatornán láthatjuk – ma kétszer is – Rossini Tell Vilmosát: 13 órai illetve 20 órai kezdettel:

ROSSINI: GUILLAUME TELL

Vom Rossini Opera Festival, Pesaro, 2013


LÄNGE DES PROGRAMMS: 04:06:55

DIRIGENT: Michele Mariotti
INSZENIERUNG: Graham Vick
BÜHNENBILD: Paul Brown
KOSTÜME: Paul Brown
CHOREOGRAPHIE: Ron Howell

SOLIST GESANG:

Nicola Alaimo (Guillaume Tell)
Veronica Simeoni (Hedwige)
Juan Diego Flórez (Arnold Melcthal)
Marina Rebeka (Mathilde)
Amanda Forsythe (Jemmy)
Simón Orfila (Walter Furst)
Celso Albelo (Ruodi)
Alessandro Luciano (Rodolphe)
Simone Alberghini (Melcthal)
Wojtek Gierlach (Leuthold/Un Chasseur)
Luca Tittoto (Gesler)

Coro del Teatro Comunale di Bologna
Orchestra del Teatro Comunale di Bologna

I, 2013

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN: 01.08., 20:00; 02.08., 03:00
927   Haandel 2015-07-12 08:03:16
The art of singing Rossini
926   Heiner Lajos • előzmény922 2015-07-07 14:11:06
- Moricka, sorolj fel harom allatot!
- Kutyacska, medvecske, lovacska.
- De Moricka, ne tedd hozza, hogy -ka, -ke!
- Jo, tanarno! Macs, kecs, szar.
925   pitypang 2015-07-07 13:52:47
Az Otello bemutatón /július 4., Scala/ nem volt botrány. Trailer + kritikák
http://www.rainews.it/dl/rainews/artico ... ede12.html
http://www.operaclick.com/recensioni/te ... ala-otello
http://www.ilcorrieremusicale.it/2015/0 ... lla-scala/
924   Búbánat 2015-07-07 13:28:20
Itthon is látható a „botrányos” Tell Vilmos

Operavilág.net, 2015. július 3.

„Füttykoncert kísérte a Royal Opera House hétfő esti bemutatóját a Covent Gardenben: a közönség így bírálta Rossini Tell Vilmos című operájának új rendezését egy erőszakos, meztelen jelenet miatt.”

„A kritikusok és a nagyközönség körében szélsőséges véleményeket kiváltó előadást július 5-én vasárnap délután élő közvetítésben, a londoni előadással egy időben láthatja a közönség a Pesti Vigadóban, egy hétre rá, július 12-én pedig felvételről mutatja be a Puskin Mozi. Emellett Szolnokon és Kecskeméten is látható lesz az darab, amelyben főszerepeket a Royal Opera House zenei igazgatója, Antonio Pappano vezényletével Gerald Finley, John Osborn és Malin Byström alakítja.”
923   Búbánat • előzmény920 2015-04-05 18:15:15
CD nekem nem már nem kell - ha nem muszáj. Mivel a darabban van "állatszereplő" - ezért elnéző vagyok...
922   Búbánat • előzmény920 2015-04-05 18:13:34
Én arra értettem ezt, amelyik közvetítésben repül is a szarka...
921   smaragd • előzmény920 2015-04-05 17:52:44
Én is csak azért vigasztalódtam, mert cd-n van meg az alternativ-művészi, a YT-n láttam az előadást.
Éppenséggel itt-ott szellemes, de nagyon örülök, hogy csak hallom. Abban a boltban nem volt klasszikus felvétel.
920   Ardelao • előzmény917 2015-04-05 17:45:24
Engem nem lehet lefegyverezni ! Ki nem állhatom a modern rendezést ! Akkor inkább a CD.
Úgye akkor én egy nehezebb eset vagyok ?
919   Búbánat • előzmény918 2015-04-05 17:20:03
Remélem is!
918   smaragd • előzmény917 2015-04-05 17:19:36
Az a szerencse,Rossini zenéje megmaradt.
Egy esetleges akadékoskodót megvigasztaltál most.
917   Búbánat • előzmény916 2015-04-05 17:14:47
A kereskedelemben két Tolvaj szarka DVD is kapható. Egyik klasszikus rendezésben, a másik furcsa, kevert idősíkban tálalja a történetet. Szerebcsére Rossini zenéje itt is lefegyverzi az esetleges akadékoskodókat...
916   smaragd 2015-04-05 08:13:00
Tegnap a YT-on megnéztem A tolvaj szarka 1989-es előadását.
Ha jól értettem a bevezetőt, arra törekedtek, hogy a lehető leghívebben játsszák az eredeti darab zenéjét.
A díszlet és a kosztümök is korhűek voltak, ennek révén megismerhettem ezt az operát.

Bemutatták és a néző megismerte. Óriási siker volt!
Ilyen egyszerű ez elméletileg, a cél megvalósul.

A későbbi rendezéseket, pl. 2007 is láttam.
Ott az a cél valósult meg, hogy a rendező fantazmagóriáját ismerje meg a néző.
915   smaragd • előzmény914 2015-04-05 06:42:52
Kedves ötlet volt részedről ez a link :-) Elnézegettem a programot, az opera és a tengerpart képeit...sajnos igen nagy kedvet kaptam hozzá!
914   Ardelao 2015-04-04 22:51:32
https://www.opera-festivals.com/events/en/18/Rossini-Opera-Festival-2015-Tickets.html?gclid=CMue-fDC3cQCFW-WtAod40AADg
Rossini Opera Festival 2015

913   Búbánat 2015-04-03 13:35:35
Stabat Mater a Classica csatornán!

Ma 16:10 és 23:10, valamint holnap reggel 6:10

ROSSINI: STABAT MATER

Von den Salzburger Festspielen

DIRIGENT: Antonio Pappano

SOLIST GESANG:

Anna Netrebko (Sopran)
Marianna Pizzolato (Mezzosopran)
Matthew Polenzani (Tenor)
Ildebrando D'Arcangelo (Bass)

Chor der Accademia Nazionale di Santa Cecilia

(A, 2011)

912   Búbánat • előzmény907 2015-03-31 15:14:17
A linket beteszem majd a Liszt-topicba is.
911   smaragd • előzmény909 2015-03-31 14:01:47
(Nagyon kedves tőled, bensőséges ismeretség,amely végigkísérte családom életét.)
910   Ardelao • előzmény908 2015-03-31 13:13:15
Én is meghallgattam. Csodálatos ! Hiába, igazán csak egy zseni értheti meg egy másik zseni művészetét !
909   Ardelao • előzmény908 2015-03-31 13:00:48
Fogadd őszinte részvétemet !
908   smaragd • előzmény907 2015-03-31 05:28:50
Csodálatos ajándék nekem ez a link, köszönöm!

(A trombon a szìvemhez ért, az orgona az egekig vezet, rendkívül szépen szól ez a két hangszer együtt és váltakozva ebben a darabban.
A zongoraváltozat is magasztos, Rossini dallama után Liszt stílusa bontakozik ki, elhatalmasodva és finoman.
Ma reggel kaptam egy fájdalmas gyászhírt, az elhunytra is emlékeztem evvel a zenével.)
907   Búbánat • előzmény906 2015-03-30 23:53:30
Rossini Stabat materének Cujus animam-áriájából Liszt is készített átiratot, kettőt is:

1.) Franz Liszt: Aria "Cuius animam" for Trombone and Organ (5:20 perc)


2. ) Ugyanezen a linkről lentebb videót is találunk:
A Cuius animam-ária Liszt zongorára komponált változata (7:43 perc)

Franz Listz - Cujus animam Fantasy - Marco Cadario F. Liszt - Fantasy on "Cujus Animam" from Rossini 's Stabat Mater. Marco Cadario on Bechstein piano 1914 Rännerslov (Sweden), April 17, 2010.
906   smaragd • előzmény905 2015-03-30 13:32:27
Köszönöm!Nagyon érdekes és tartalmas,szép ismertető.
(Rossini és Verdi kritikusai Bülow és Wagner elvezetnek tegnapi "témánkhoz" Liszt életéhez is.)
Heine ott ült a nézőtéren...csodálatos a zenetörténet, jó belefeledkezni, elképzelni.
Szép szavai vigasztalóak.
905   Búbánat • előzmény881 2015-03-30 12:43:46
A Müpában, 2015. április 2-án Rossini Stabat Matere előtt Verdi Stabat Matere is felcsendül a koncerten! Utóbbi a Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) II. tétele: vegyeskarra és zenekarra.
904   Búbánat • előzmény891 2015-03-30 12:41:42
Minderről kicsit bővebben itt olvashatunk.
903   Búbánat • előzmény902 2015-03-29 20:25:52
Nem volt "elveszett" ember, az is biztos.
902   Ardelao • előzmény901 2015-03-29 19:28:37
Lehet ez is, lehet az is. Mindenesetre, Rossini volt olyan „vagány” és szellemes, hogy mindenkor megválaszolt a neki „szegezett” kérdésekre.
901   Búbánat • előzmény899 2015-03-29 19:03:49
Én már nem olvasok Rossiniről szóló anekdotákat... amelyeknek a fele sem igaz.
900   smaragd 2015-03-29 06:48:42
Az itt említett nagy affinitásról jutott most eszembe egy hasonlat:
olyan ez,mint örömteli labdázásnál a meglepődés, hogy a másik még akkor is elkapja, ha nem dobjuk szándékosan a kezébe.
899   Ardelao 2015-03-28 13:11:37

Egy kis Rossini anekdota :

Rossini nem kedvelte a páthoszt és a nagy szavakat.
„Hogyan szólitsam önt ? - kérdezte egyszer egy rajongója.
Monsieur Rossini : ez túl prózai és lapos.
Szólitsam igy : maestro ?
Vagy nevezzem hérosznak ? Félistennek ?”
„ A világért sem, asszonyom ! - Szólítson egyszerűen nyuszikámnak” - felelte Rossini.

898   smaragd • előzmény830 2015-03-28 07:20:05
Kedves Búbánat!
A hiba az én készülékemben volt, nem az olasz karmesteren múlt a hangzás. Köszönöm megértő türelmedet irányomban :-)
Most végre jó feltételek között, már kora reggel megnéztem és ámulva hallgattam A tó asszonya DVD-t.
Ez a klasszikus értékeket őrző előadás felderített és ellensúlyozta az orkán erejű szél hatását is.
A milánói Scalaban éreztem magamat.

897   Heiner Lajos • előzmény896 2015-03-26 14:17:07
Nagyon szívesen!
896   Ardelao • előzmény894 2015-03-26 12:44:27
Nem fontos Lajos ! Így is sokat segitettél, köszönöm. Különösebben nem vágyom a meghallgatásukra, mert a felvételek sem mindig jók.
Legfeljebb "kuriózumok".
Egyébbként van néhány felvételem video szalagon (pl. B.IX.szimfónia, talán az Aida is).
Mindenesetre mégegyszer köszönöm, hogy ennyit foglalkoztál velem.
895   Búbánat • előzmény891 2015-03-26 12:13:30
Tökéletesen igazad van.
894   Heiner Lajos • előzmény890 2015-03-26 11:43:24
Nem tudtam, hogy a művekre gondoltál, vagy a két opera felvételére konkrétan Toscanini vezényletével. T. dirigálásával csak részletek, főleg nyitányok maradtak fenn Rossini operáiból. Ha érdekel, összeszedem Neked, hogy mik, bár kissé macerás.
893   Ardelao • előzmény892 2015-03-26 07:45:43
Kedves Lajos ! Köszönöm az információidat.
892   Heiner Lajos • előzmény890 2015-03-26 05:15:28
Igen.
De nem Toscanini vezényletével.
891   Ardelao • előzmény889 2015-03-26 00:54:13
Úgy gondoltam, talán ez így jobb. Azonnal olvasható.
890   Ardelao • előzmény888 2015-03-26 00:51:23
Ezekről készültek vajjon lemezfelvételek ?
889   Búbánat • előzmény882 2015-03-26 00:41:42
Kedves Ardelao! Jó, hogy bemásoltad ide ezt a "fülszöveget". Nem mindenki ismeri a "zenetörténeti" hátteret, és nem mindenki kezd utánakeresgélni a neten egy alkotásnak. Igaz, be is linkelhetted volna ezt, és akkor csak egy kattintáson múlik ennek az olvasás. De így is, akit érdekel Rossininek ez a gyönyörűséges egyházi zeneműve, beírásodnak köszönhetően, vélhetően nem fogja egyszerűen "átugrani" ezt a kis ismertetőt!
888   Heiner Lajos • előzmény887 2015-03-25 22:30:34
Sevillai borbély (Palermo, Buenos Aires, Montevideo), Tell Vilmos (Milano)
887   Ardelao • előzmény880 2015-03-25 22:07:17
"Most esett le" ! Én compl. Rossini művet még nem hallottam Toscaninitől.
Kedves Lajos ! Vezényelt egyáltalán Rossini operát ?
886   Heiner Lajos • előzmény880 2015-03-25 21:59:31
1949 márc. 26, ápr. 2 (Toscanini általában két részletben dirigálta az NBC-vel a teljes operaelőadásait).
885   Ardelao • előzmény883 2015-03-25 21:57:05
Közreműködik :

Maria Agresta (szoprán)
Vörös Szilvia (mezzoszoprán)
Francesco Demuro (tenor)
Liang Li (basszus)

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Nemzeti Filharmónikus Zenekar
884   Ardelao • előzmény883 2015-03-25 21:46:04
Kösz a beírást.
883   -zéta- • előzmény882 2015-03-25 21:34:03
... akit Carlo Montanaronak hívnak...:-)
882   Ardelao • előzmény881 2015-03-25 21:27:51

Rossini: Stabat Mater
2015 nagycsütörtökén a zenetörténet egyik legfurcsább pályát befutott alkotójának Stabat matere hangzik el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A keresztfa tövében álló Szűz Máriához szóló himnuszt, amelyet egy 13. századi ferences szerzetes írt - Rossini előtt is jó páran megzenésítették, a leghíresebb közülük talán Pergolesi műve. Rossini Stabat Materének a története azonban valóságos regény.
A komponista harminchét esztendősen írta meg utolsó operáját, ezt követően pedig csak elvétve komponált, inkább főzött és társasági életet élt. 1831-ben éppen egy bankár barátjával, a bordeaux-i borvidék egyik híres kastélyának tulajdonosával utazgatott Spanyolországban, amikor egy államtanácsostól megkapta a felkérést a Stabat Mater megírására. Hat tétellel elkészült, de megbetegedett, ezért egyik barátját kérte meg a befejezésre, a kéziratot azonban a sajátjaként adta át a megrendelőnek. Az államtanácsos elhunyt, örökösei eladták a jogokat egy francia kiadónak, Rossini azonban nem járult hozzá a párizsi bemutatóhoz, mondván, a mű nem teljes egészében az ő alkotása. A kiadó ennek ellenére előadatta, de csak Rossini tételeit, aki viszont időközben egy másik kiadónak adta el a jogokat. Pereskedés vette kezdetét, amelyből az új kiadó került ki győztesen. Rossini megírta a hiányzó tételeket - ekkor már tíz év telt el a felkérés óta -, egy testvérpár nyolcezer frankért megvette az előadási jogokat a kiadótól, majd húszezerért továbbadta a Párizsi Olasz Színháznak, ahol először csendült fel a mű a ma ismert alakjában.
A különleges alkotást kiváló szólisták közreműködésével, a Zubin Mehta által felfedezett és jelenleg a varsói Teatr Wielki fő-zeneigazgatói tisztét betöltő olasz dirigens vezényletével élvezhetjük.

881   -zéta- • előzmény879 2015-03-25 20:17:44
Előző nap ugyanez a műsor a Müpában...
880   kugli • előzmény874 2015-03-25 20:03:13
Pedig fent van a YT-n a koncertszerű két részes Aida ( 1948-ból talán?! )
879   Ardelao 2015-03-25 17:44:35
2015. április 3-án, nagypénteken 20.00 órakor az újkori egyházi muzsika egyik ékköve, Rossini Stabat Mater-e hangzik fel a pécsi Kodály Központban. A koncertet ráhangoló, annak kontextusát megteremtő prológus előzi meg 19 órától.
878   smaragd • előzmény877 2015-03-22 18:02:24
Mindkettő. 859 végén írtam a megfigyelésemről, és ehhez a hangzás kapcsolódik. Kìváncsi vagyok, mit fogok T.-nál hallani, tempója ezek után nem kérdéses :-).
877   Ardelao • előzmény876 2015-03-22 17:35:35
Mindkettő fontos ! Nem lehet "lagymatagon" vezényelni.
876   smaragd • előzmény874 2015-03-22 16:45:53
Köszönöm. Meg fogom hallgatni a nyitányokat.
(Engem nála is a hangzás foglalkoztat, nem a tempo.)
875   Ardelao • előzmény874 2015-03-22 14:07:55
Volt egy érdekes írás az interneten, Norman Lebrecht írta : „Szemben a diktátorokkal, Arturo Toscanini”. Néztem. de sajnos már nem található. Nekem valahol megvan.
Kedves Lajos, ismered ?
874   Ardelao • előzmény872 2015-03-22 13:07:18
Toscanini-től teljes opera felvételt még nem hallottam. Nyitányokat viszont annál többet. Érdemes megallgatni őket (a youtube-n van belőle), mert nagyon jók, néha egy kicsit gyorsabbak, hiába, nem lehet "lazsálni" az öregnél !
873   Ardelao • előzmény866 2015-03-21 20:33:20
Érdekes a megfogalmazásod a karmesteri tempókat illetően. Nálam fontos tényező, hogy vezényel egy művet a karmester. De erre még visszatérek.
872   smaragd • előzmény871 2015-03-21 16:17:52
:-)
871   Ardelao • előzmény861 2015-03-21 15:55:28
Mi, Rossini rajongók között is nagy az affinitás !
870   Ardelao • előzmény863 2015-03-21 15:47:28
Marilyn Horne egy csoda !!!
869   Ardelao • előzmény868 2015-03-21 15:44:47
Akkor javaslom, ha erre mód nyílik Toscanini-t meghallgatni. "Szédületes" tempókat diktált ! De nagyon lehet élvezni. Nekem pl.Bernstein túl lassú volt (Rossini-ben).
868   smaragd • előzmény866 2015-03-21 13:41:18

Köszönöm, nagyon szépen írtad, tisztelet a dirigensek tudásának. Én sem vitatom,kutatom, vagy hasonlítom, de ebben az esetben Rossininál azt gondoltam, hogy az olasz karmester még több szenvedélyt hoz felszínre.Lehet, hogy ez buta előítélet, vagy az is, hogy a karmesterek északiak...:-).
Nem terhellek tovább ezzel.
(Reménykedem, hogy sok időm lesz még zenei kérdésekben művelni magam.)
867   smaragd • előzmény865 2015-03-21 13:26:45
Akkor a hiba nálam van, megpróbálom újra.
866   Búbánat • előzmény864 2015-03-21 13:19:36
Ennyire nem mélyedek el a tempók, a karmesteri felfogások értelmezésében. Egy előadás élvezetének sok összetevője van. Legelső, hogy szeressem az adott komponistát és műveit. Amit szeretek hallgatni, és kedvelem, élvezem, ha az énekesek, a zenekar jól teszi a dolgát, mindez független a karmester személyétől. tempóitól, felfogásától, mert összességében elégedett vagyok az interpretálásukkal. Így el tudom fogadni a "vontatott", lassúbb tempóválasztást, ahogyan a "hajszolt", száguldó zenei értelmezést - hogy a két szélső értelmezési pontra utaljak. Egy jó karmester azért megtalálja a középutat, továbbá legtöbbjük igyekszik a partitúra, a szerző által a kottába írt előjegyzésekhez tartani magát. Persze lehet abban is valami, hogy egy olasz operához másképp közelít egy olasz karmester és másképp egy német, angol, amerikai, francia, orosz - vagy magyar dirigens. Attól szép és szeretem ezt a zenei műfajt, hogy többféle zeneértelmezési megközelítéssel lehet élni, és mindegyikben találhatunk olyat, amit nem kifogásolhatunk - úgy van jól, ahogy a karmester elképzeléseiben ez megvalósul. És ez ellen én kifogással nem élek.
865   Búbánat • előzmény861 2015-03-21 12:58:52
A törölt linket elmentettem. Most is le tudom az internetről tölteni (pontosabban onnan meghallgatni) a teljes operát!
864   smaragd • előzmény863 2015-03-21 12:49:44
Értem,köszönöm. Majd, ha lesz rá alkalom kérlek jelezd,kíváncsi vagyok,vajon te is hallod-e az olasz karmestereknél a kicsit visszafogottabb Rossini hangzást?(alább írtam erről.)
863   Búbánat • előzmény859 2015-03-21 12:36:07
Nem, itt nem ezt kívántam hangsúlyozni, hanem a két linket letöltve az egyik felvételen kórussal együtt énekel Horne - ahogy a partitúrában szerepel és ahogy az operaszínpadon is halljuk -, a másik felvételen viszont nem halljuk a kórust (hiszen önálló koncerteken nem szükségszerű a kórust is bevonni, így is lehet teljes értékű a jelenet - amit "Marilyn" bizonyított is, és halljuk a közönség tombolását az előadott briliáns éneke végeztével).
862   telramund • előzmény861 2015-03-21 12:20:19
Egyéb okok miatt vissza kellett vonatnom!
861   smaragd • előzmény860 2015-03-21 12:06:52
Affinitás mindenhez kell.
Én nem tudok betelni vele (Rossini :-))
Köszönöm a linket, tegnap próbáltam, nem jött be nálam, nincs már ott?
860   telramund • előzmény859 2015-03-21 09:38:19
Ki tudja mi az eredeti?Hiszen főleg Rossini ide rakott valamit onnan,onnan ide.Egy francia saláta helyenként mérhetetlen módon elhúzva a művei nagy része.Azt ,hogy valakinek a kedvence legyen Rossini nagy affinitás szükséges.Tény ,hogy sémai miatt bármikor felismerhető,hogy Rossini a zeneszerző.Talán csak a Tell Vilmos kivétel.De azt is elhúzta,hogy azt hiszi az ember soha nem lesz vége.
Szóval teljesen feleleges keresni az eredetit,mert soha nem találja meg senki!
859   smaragd • előzmény858 2015-03-21 04:13:13
Megunhatatlan. Csak csodálni lehet, és örülni, hogy vannak ilyen példás embertársaink!
(Még nem olvastam a belcanto technikáról sem, gondolom, hogy a legmagasabb fokon a képzett a művésznő hangja.)

848-ban írod: "eredeti kóruskísérettel" ezek szerint talán a MET-es előadásban voltak kisebb változtatások az eredetihez képest? Ezek a régi felvételek őrzik talán az eredeti művet?
Amikor tegnap meghallgattam a régebbi 1972 körüli Abbado és Muti előadásokat, azt éreztem, mintha máshogy szólna Rossini muzsikája, kicsit magasabban és "élesebben" (mint a tűző olasz napfény), mint más előadásokban.
Lehet, hogy a felvételek minősége más, lehet, hogy tévedek, és az is lehet, hogy a hangszerek száma (vonós, fúvós) eltérő az előadásokban, vagy a karmester helyez máshova több hangsúlyt?

Szeretem olvasni tanulságos bejegyzéseidet :-) .
858   Búbánat • előzmény857 2015-03-20 23:31:31
Rossinit hallgatni, meg ahogy Marilyn Horne Rossinit (is) énekel, mindez együtt: megunhatatlan!
857   smaragd • előzmény848 2015-03-20 21:41:12
Szép élmény a mai Rossini napunkhoz, köszönöm.
856   macskás • előzmény854 2015-03-20 20:26:32
Én most is kedvelem:)
Van topikja is!
855   Ardelao • előzmény853 2015-03-20 20:19:37
Ez a felvétel nekem is megvan !
854   Ardelao • előzmény848 2015-03-20 20:18:21
Csodás !!!
Marilyn Horne-t mindig is nagyon kedveltem !
853   Búbánat • előzmény852 2015-03-20 19:07:32
Ez a Scala- Muti- Herzog féle La Donna del Lago-produkció volt az első, amit DVD-n megvásároltam. Ma is kapható egyes lemezboltokban.
852   parampampoli 2015-03-20 18:45:22
Ez is egy "La donna del lago" a youtube-ról:

https://www.youtube.com/watch?v=vMX6YPY1TkU
851   Búbánat • előzmény837 2015-03-20 18:36:49
Mily szerencse, hogy ezt a linket elmentettem...
850   Búbánat • előzmény848 2015-03-20 18:35:29
Itt elírtam: persze a finálé-rondót nem Malcolm, hanem Elena énekli a darabban.
849   telramund • előzmény824 2015-03-20 18:23:19
Ez a felvétel rendesen meg van rövidítve!Mondjuk egyik szereplőnek sem a koloratura az erőssége ,ezért érhető.
Caballet a Normán kívül egyéb Donizetti,Bellini művekben nem kedvelem a csodás hang ellenére,mert minden szerepet "lebutítva" énekelt.Talán kívétel még a Gemma di Vergy.
848   Búbánat • előzmény835 2015-03-20 18:18:59
A tó asszonyából Malcolm bravúráriáját Marilyn Horne fantasztikus tolmácsolásában több felvételén is megcsodálhatjuk – lásd a youtube-on:

Például nagyon hatásos, ahogyan az eredeti kóruskísérettel hangzik fel előadásában ez az ária: „Tanti affetti in tal momenti”

Vagy megint az előbbi „Tanti affetti…” ária Horne-tól, ami szintén egy élő, rádiókoncert közvetítésből való - itt kórus nélkül énekli. (1971) Ez megint fenomenális!
847   smaragd • előzmény835 2015-03-20 17:06:40
Én is ma tudtam meghallgatni és megnézni.
Köszönöm, hogy linkelted!
Oly bájos és csodálatos a művésznő és az előadásmódja!
(A végén az a pár pillanat remdkívüli :-).)
846   parampampoli • előzmény835 2015-03-20 16:36:57
Ilyen nem volt, nem lesz még egy!!!
845   smaragd • előzmény842 2015-03-20 16:02:23
Igen! És a jóból is megárt a sok. Azután egyszer csak megint előjön ez a dolog, A tó asszonya. Rossini le sem tagadhatná (ahogy mondani szokás) a zenéjét, izgalmas, minden pár percben zenei meglepetés, fordulat éri a hallgatót.
844   smaragd • előzmény843 2015-03-20 15:58:49
Ez érdekes! Ma úgy éreztem, azért van ebben a "tavas dologban" valami misztikus is (sajnálom, de nem ismerem a szövegkönyvet :-( egyelőre....
Szépek a kosztümök, most végre láttam egy kevés színpadképet is.
Nekem mégis a rádióközvetítés marad a legnagyobb élmény, amikor csak hallgattam ezt az operát.
A bejegyzésedben megadott anyagot is elolvasom majd, örülök, hogy leírtad ezt az emlékedet!

(Titokban várom a holnapi Aidát...Az operahallgatást is csak el kell kezdeni és nehéz abbahagyni :-). )
843   Búbánat • előzmény842 2015-03-20 15:45:26
Bizony, például a Loch Lomond vagy a még nevezetesebb skót tó, a Loch Ness, még nyáron is „fagyos” – volt alkalmam megmártózni mindkettő vizében, amikor 1986-ban egy nagy, háromhetes angol-skót körúton vettem részt. Mondanom sem kell, hogy amikor Walter Scott elbeszélő költeménye nyomán írt pompázatos Rossini-operát hallgatom (nézem), emlékeimből előtörnek e festői tavakhoz fűződő élményeim is.
De ha már Walter Scott: ki nem hagyhattuk egy másik „kötelező” látványossághoz való elzarándokolást, a saját meseszerű „várkastélyát” is megtekinteni. Abbotsford House Ez az oda kirándulás tényleg "időutazás" volt Sir Walter Scott álomvárába!
Abban a szerencsében volt részünk, hogy akkor még élt az a két idős hölgy, akik egyenes ági leszármazottjai voltak a nagy írónak, és személyesen ők kalauzoltak bennünket a kastély termeiben és a kastélyt körülvevő csodálatos kertekben. Sokat tudnék mesélni az akkori és ottani élményeimről!... Mindenesetre nekem máig meghatározó élmény volt Walter Scott nyomában utazgatni, Edinburghtól kezdve… És a zenék, melyek művei nyomán keletkeztek, mind-mind rá is emlékeztetnek: A tó asszonya, Lammermoori Lucia, Ivanhoe, A puritánok…
842   Ardelao • előzmény841 2015-03-20 14:44:22
Vigyázni kell ! A tavak még hidegek !
841   smaragd 2015-03-20 13:33:50
Ma engem hozott ismét lázba A tó asszonya.Elementáris hatása van. Szinte mindent meghallgattam, ami elérhető, a YT-on.(MET-es részletek is vannak. Biztos láttátok már.)
840   Franca • előzmény836 2015-03-19 14:14:03
Örök hálám.
839   telramund • előzmény838 2015-03-19 11:16:15
Ha nem fogja kitörölni az életben nem teszek ki semmit!!!!!!
838   Búbánat • előzmény836 2015-03-19 11:11:04
Ez igen!!!! Szuper gyors vagy! Remélhetőleg, a Moderátor nem fog sietni a törléssel...
837   telramund 2015-03-19 10:19:05
Tisztelt Moderator !

Kérem a 836. bejegyzésen teljes ,végleges törlését.
Sajnálatos egyéb okok miatt ezt kell kérnem!
Köszönöm!

Telramund
836   telramund 2015-03-19 09:46:55
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
FUGA

Molnár Anna (ének)
Razvaljajeva Anasztázia (hárfa)
Seleljo Erzsébet (szaxofon)
"Provokált tradíciók"
Berio +
Balogh Máté: A molett menyasszony sminkje*
Berio: Sequenza III
Szőcs Márton: Új mű*
Berio: Sequenza VII b
Tornyai Péter: Új mű*
Berio: Sequenza II
Gelléri András: Új mű*

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Liszt Ferenc Kamarazenekar (koncertmester: Tfirst Péter)
Művészeti vezető és közreműködik: Várdai István (cselló)
C. P. E. Bach: B-dúr szimfónia, Wq 182/2
C. P. E. Bach: A-dúr csellóverseny, Wq 172
Bach: g-moll gambaszonáta, BWV 1029 – Tfirst Zoltán vonószenekari átiratának bemutatója
Mendelssohn: Esz-dúr oktett, op. 20 – vonószenekari előadásban

19:30 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Cellissimo Akadémia
Mesterek és tanítványok koncertje
J. S. Bach, Beethoven, Rahmanyinov és Ravel művei
Virginie Robilliard (hegedű), Szabó Ildikó (cselló), Lajkó István (zongora) és tanítványaik

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Modern Art Orchestra
Művészeti vezető: Fekete-Kovács Kornél
Nemzeti Énekkar
Karigazgató: Somos Csaba
"Kodály reflections"
A mai nap
történt:
1875 • Csajkovszkij 1. (b-moll) zongoraversenyének bemutatója
született:
1825 • ifj. Johann Strauss, zeneszerző († 1899)
1838 • Georges Bizet, zeneszerző († 1875)
1926 • Galina Visnyevszkaja, énekes († 2012)
1941 • Pártay Lilla, táncos, koreográfus
1968 • Hamar Zsolt, karmester
1971 • Midori, hegedűs
elhunyt:
1965 • Hans Knappertsbusch, karmester (sz. 1888)