vissza a cimoldalra
2018-06-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4006)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60840)
Momus társalgó (6335)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Társművészetek (1255)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11277)
A csapos közbeszól (95)

Palcsó Sándor (211)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2763)
Charles Gounod (219)
Kolonits Klára (1073)
Opernglas, avagy operai távcső... (20083)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (886)
Élő közvetítések (7241)
Média, zene, ízlés (82)
Balett-, és Táncművészet (5525)
Pantheon (2227)
Erkel Ferenc (1039)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1422)
Franz Schmidt (3139)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4280)
Momus-játék (5497)
Rost Andrea (2026)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Gioacchino Rossini (frushena, 2005-06-10 07:41:17)

 
915   smaragd • előzmény914 2015-04-05 06:42:52
Kedves ötlet volt részedről ez a link :-) Elnézegettem a programot, az opera és a tengerpart képeit...sajnos igen nagy kedvet kaptam hozzá!
914   Ardelao 2015-04-04 22:51:32
https://www.opera-festivals.com/events/en/18/Rossini-Opera-Festival-2015-Tickets.html?gclid=CMue-fDC3cQCFW-WtAod40AADg
Rossini Opera Festival 2015

913   Búbánat 2015-04-03 13:35:35
Stabat Mater a Classica csatornán!

Ma 16:10 és 23:10, valamint holnap reggel 6:10

ROSSINI: STABAT MATER

Von den Salzburger Festspielen

DIRIGENT: Antonio Pappano

SOLIST GESANG:

Anna Netrebko (Sopran)
Marianna Pizzolato (Mezzosopran)
Matthew Polenzani (Tenor)
Ildebrando D'Arcangelo (Bass)

Chor der Accademia Nazionale di Santa Cecilia

(A, 2011)

912   Búbánat • előzmény907 2015-03-31 15:14:17
A linket beteszem majd a Liszt-topicba is.
911   smaragd • előzmény909 2015-03-31 14:01:47
(Nagyon kedves tőled, bensőséges ismeretség,amely végigkísérte családom életét.)
910   Ardelao • előzmény908 2015-03-31 13:13:15
Én is meghallgattam. Csodálatos ! Hiába, igazán csak egy zseni értheti meg egy másik zseni művészetét !
909   Ardelao • előzmény908 2015-03-31 13:00:48
Fogadd őszinte részvétemet !
908   smaragd • előzmény907 2015-03-31 05:28:50
Csodálatos ajándék nekem ez a link, köszönöm!

(A trombon a szìvemhez ért, az orgona az egekig vezet, rendkívül szépen szól ez a két hangszer együtt és váltakozva ebben a darabban.
A zongoraváltozat is magasztos, Rossini dallama után Liszt stílusa bontakozik ki, elhatalmasodva és finoman.
Ma reggel kaptam egy fájdalmas gyászhírt, az elhunytra is emlékeztem evvel a zenével.)
907   Búbánat • előzmény906 2015-03-30 23:53:30
Rossini Stabat materének Cujus animam-áriájából Liszt is készített átiratot, kettőt is:

1.) Franz Liszt: Aria "Cuius animam" for Trombone and Organ (5:20 perc)


2. ) Ugyanezen a linkről lentebb videót is találunk:
A Cuius animam-ária Liszt zongorára komponált változata (7:43 perc)

Franz Listz - Cujus animam Fantasy - Marco Cadario F. Liszt - Fantasy on "Cujus Animam" from Rossini 's Stabat Mater. Marco Cadario on Bechstein piano 1914 Rännerslov (Sweden), April 17, 2010.
906   smaragd • előzmény905 2015-03-30 13:32:27
Köszönöm!Nagyon érdekes és tartalmas,szép ismertető.
(Rossini és Verdi kritikusai Bülow és Wagner elvezetnek tegnapi "témánkhoz" Liszt életéhez is.)
Heine ott ült a nézőtéren...csodálatos a zenetörténet, jó belefeledkezni, elképzelni.
Szép szavai vigasztalóak.
905   Búbánat • előzmény881 2015-03-30 12:43:46
A Müpában, 2015. április 2-án Rossini Stabat Matere előtt Verdi Stabat Matere is felcsendül a koncerten! Utóbbi a Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) II. tétele: vegyeskarra és zenekarra.
904   Búbánat • előzmény891 2015-03-30 12:41:42
Minderről kicsit bővebben itt olvashatunk.
903   Búbánat • előzmény902 2015-03-29 20:25:52
Nem volt "elveszett" ember, az is biztos.
902   Ardelao • előzmény901 2015-03-29 19:28:37
Lehet ez is, lehet az is. Mindenesetre, Rossini volt olyan „vagány” és szellemes, hogy mindenkor megválaszolt a neki „szegezett” kérdésekre.
901   Búbánat • előzmény899 2015-03-29 19:03:49
Én már nem olvasok Rossiniről szóló anekdotákat... amelyeknek a fele sem igaz.
900   smaragd 2015-03-29 06:48:42
Az itt említett nagy affinitásról jutott most eszembe egy hasonlat:
olyan ez,mint örömteli labdázásnál a meglepődés, hogy a másik még akkor is elkapja, ha nem dobjuk szándékosan a kezébe.
899   Ardelao 2015-03-28 13:11:37

Egy kis Rossini anekdota :

Rossini nem kedvelte a páthoszt és a nagy szavakat.
„Hogyan szólitsam önt ? - kérdezte egyszer egy rajongója.
Monsieur Rossini : ez túl prózai és lapos.
Szólitsam igy : maestro ?
Vagy nevezzem hérosznak ? Félistennek ?”
„ A világért sem, asszonyom ! - Szólítson egyszerűen nyuszikámnak” - felelte Rossini.

898   smaragd • előzmény830 2015-03-28 07:20:05
Kedves Búbánat!
A hiba az én készülékemben volt, nem az olasz karmesteren múlt a hangzás. Köszönöm megértő türelmedet irányomban :-)
Most végre jó feltételek között, már kora reggel megnéztem és ámulva hallgattam A tó asszonya DVD-t.
Ez a klasszikus értékeket őrző előadás felderített és ellensúlyozta az orkán erejű szél hatását is.
A milánói Scalaban éreztem magamat.

897   Heiner Lajos • előzmény896 2015-03-26 14:17:07
Nagyon szívesen!
896   Ardelao • előzmény894 2015-03-26 12:44:27
Nem fontos Lajos ! Így is sokat segitettél, köszönöm. Különösebben nem vágyom a meghallgatásukra, mert a felvételek sem mindig jók.
Legfeljebb "kuriózumok".
Egyébbként van néhány felvételem video szalagon (pl. B.IX.szimfónia, talán az Aida is).
Mindenesetre mégegyszer köszönöm, hogy ennyit foglalkoztál velem.
895   Búbánat • előzmény891 2015-03-26 12:13:30
Tökéletesen igazad van.
894   Heiner Lajos • előzmény890 2015-03-26 11:43:24
Nem tudtam, hogy a művekre gondoltál, vagy a két opera felvételére konkrétan Toscanini vezényletével. T. dirigálásával csak részletek, főleg nyitányok maradtak fenn Rossini operáiból. Ha érdekel, összeszedem Neked, hogy mik, bár kissé macerás.
893   Ardelao • előzmény892 2015-03-26 07:45:43
Kedves Lajos ! Köszönöm az információidat.
892   Heiner Lajos • előzmény890 2015-03-26 05:15:28
Igen.
De nem Toscanini vezényletével.
891   Ardelao • előzmény889 2015-03-26 00:54:13
Úgy gondoltam, talán ez így jobb. Azonnal olvasható.
890   Ardelao • előzmény888 2015-03-26 00:51:23
Ezekről készültek vajjon lemezfelvételek ?
889   Búbánat • előzmény882 2015-03-26 00:41:42
Kedves Ardelao! Jó, hogy bemásoltad ide ezt a "fülszöveget". Nem mindenki ismeri a "zenetörténeti" hátteret, és nem mindenki kezd utánakeresgélni a neten egy alkotásnak. Igaz, be is linkelhetted volna ezt, és akkor csak egy kattintáson múlik ennek az olvasás. De így is, akit érdekel Rossininek ez a gyönyörűséges egyházi zeneműve, beírásodnak köszönhetően, vélhetően nem fogja egyszerűen "átugrani" ezt a kis ismertetőt!
888   Heiner Lajos • előzmény887 2015-03-25 22:30:34
Sevillai borbély (Palermo, Buenos Aires, Montevideo), Tell Vilmos (Milano)
887   Ardelao • előzmény880 2015-03-25 22:07:17
"Most esett le" ! Én compl. Rossini művet még nem hallottam Toscaninitől.
Kedves Lajos ! Vezényelt egyáltalán Rossini operát ?
886   Heiner Lajos • előzmény880 2015-03-25 21:59:31
1949 márc. 26, ápr. 2 (Toscanini általában két részletben dirigálta az NBC-vel a teljes operaelőadásait).
885   Ardelao • előzmény883 2015-03-25 21:57:05
Közreműködik :

Maria Agresta (szoprán)
Vörös Szilvia (mezzoszoprán)
Francesco Demuro (tenor)
Liang Li (basszus)

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Nemzeti Filharmónikus Zenekar
884   Ardelao • előzmény883 2015-03-25 21:46:04
Kösz a beírást.
883   -zéta- • előzmény882 2015-03-25 21:34:03
... akit Carlo Montanaronak hívnak...:-)
882   Ardelao • előzmény881 2015-03-25 21:27:51

Rossini: Stabat Mater
2015 nagycsütörtökén a zenetörténet egyik legfurcsább pályát befutott alkotójának Stabat matere hangzik el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A keresztfa tövében álló Szűz Máriához szóló himnuszt, amelyet egy 13. századi ferences szerzetes írt - Rossini előtt is jó páran megzenésítették, a leghíresebb közülük talán Pergolesi műve. Rossini Stabat Materének a története azonban valóságos regény.
A komponista harminchét esztendősen írta meg utolsó operáját, ezt követően pedig csak elvétve komponált, inkább főzött és társasági életet élt. 1831-ben éppen egy bankár barátjával, a bordeaux-i borvidék egyik híres kastélyának tulajdonosával utazgatott Spanyolországban, amikor egy államtanácsostól megkapta a felkérést a Stabat Mater megírására. Hat tétellel elkészült, de megbetegedett, ezért egyik barátját kérte meg a befejezésre, a kéziratot azonban a sajátjaként adta át a megrendelőnek. Az államtanácsos elhunyt, örökösei eladták a jogokat egy francia kiadónak, Rossini azonban nem járult hozzá a párizsi bemutatóhoz, mondván, a mű nem teljes egészében az ő alkotása. A kiadó ennek ellenére előadatta, de csak Rossini tételeit, aki viszont időközben egy másik kiadónak adta el a jogokat. Pereskedés vette kezdetét, amelyből az új kiadó került ki győztesen. Rossini megírta a hiányzó tételeket - ekkor már tíz év telt el a felkérés óta -, egy testvérpár nyolcezer frankért megvette az előadási jogokat a kiadótól, majd húszezerért továbbadta a Párizsi Olasz Színháznak, ahol először csendült fel a mű a ma ismert alakjában.
A különleges alkotást kiváló szólisták közreműködésével, a Zubin Mehta által felfedezett és jelenleg a varsói Teatr Wielki fő-zeneigazgatói tisztét betöltő olasz dirigens vezényletével élvezhetjük.

881   -zéta- • előzmény879 2015-03-25 20:17:44
Előző nap ugyanez a műsor a Müpában...
880   kugli • előzmény874 2015-03-25 20:03:13
Pedig fent van a YT-n a koncertszerű két részes Aida ( 1948-ból talán?! )
879   Ardelao 2015-03-25 17:44:35
2015. április 3-án, nagypénteken 20.00 órakor az újkori egyházi muzsika egyik ékköve, Rossini Stabat Mater-e hangzik fel a pécsi Kodály Központban. A koncertet ráhangoló, annak kontextusát megteremtő prológus előzi meg 19 órától.
878   smaragd • előzmény877 2015-03-22 18:02:24
Mindkettő. 859 végén írtam a megfigyelésemről, és ehhez a hangzás kapcsolódik. Kìváncsi vagyok, mit fogok T.-nál hallani, tempója ezek után nem kérdéses :-).
877   Ardelao • előzmény876 2015-03-22 17:35:35
Mindkettő fontos ! Nem lehet "lagymatagon" vezényelni.
876   smaragd • előzmény874 2015-03-22 16:45:53
Köszönöm. Meg fogom hallgatni a nyitányokat.
(Engem nála is a hangzás foglalkoztat, nem a tempo.)
875   Ardelao • előzmény874 2015-03-22 14:07:55
Volt egy érdekes írás az interneten, Norman Lebrecht írta : „Szemben a diktátorokkal, Arturo Toscanini”. Néztem. de sajnos már nem található. Nekem valahol megvan.
Kedves Lajos, ismered ?
874   Ardelao • előzmény872 2015-03-22 13:07:18
Toscanini-től teljes opera felvételt még nem hallottam. Nyitányokat viszont annál többet. Érdemes megallgatni őket (a youtube-n van belőle), mert nagyon jók, néha egy kicsit gyorsabbak, hiába, nem lehet "lazsálni" az öregnél !
873   Ardelao • előzmény866 2015-03-21 20:33:20
Érdekes a megfogalmazásod a karmesteri tempókat illetően. Nálam fontos tényező, hogy vezényel egy művet a karmester. De erre még visszatérek.
872   smaragd • előzmény871 2015-03-21 16:17:52
:-)
871   Ardelao • előzmény861 2015-03-21 15:55:28
Mi, Rossini rajongók között is nagy az affinitás !
870   Ardelao • előzmény863 2015-03-21 15:47:28
Marilyn Horne egy csoda !!!
869   Ardelao • előzmény868 2015-03-21 15:44:47
Akkor javaslom, ha erre mód nyílik Toscanini-t meghallgatni. "Szédületes" tempókat diktált ! De nagyon lehet élvezni. Nekem pl.Bernstein túl lassú volt (Rossini-ben).
868   smaragd • előzmény866 2015-03-21 13:41:18

Köszönöm, nagyon szépen írtad, tisztelet a dirigensek tudásának. Én sem vitatom,kutatom, vagy hasonlítom, de ebben az esetben Rossininál azt gondoltam, hogy az olasz karmester még több szenvedélyt hoz felszínre.Lehet, hogy ez buta előítélet, vagy az is, hogy a karmesterek északiak...:-).
Nem terhellek tovább ezzel.
(Reménykedem, hogy sok időm lesz még zenei kérdésekben művelni magam.)
867   smaragd • előzmény865 2015-03-21 13:26:45
Akkor a hiba nálam van, megpróbálom újra.
866   Búbánat • előzmény864 2015-03-21 13:19:36
Ennyire nem mélyedek el a tempók, a karmesteri felfogások értelmezésében. Egy előadás élvezetének sok összetevője van. Legelső, hogy szeressem az adott komponistát és műveit. Amit szeretek hallgatni, és kedvelem, élvezem, ha az énekesek, a zenekar jól teszi a dolgát, mindez független a karmester személyétől. tempóitól, felfogásától, mert összességében elégedett vagyok az interpretálásukkal. Így el tudom fogadni a "vontatott", lassúbb tempóválasztást, ahogyan a "hajszolt", száguldó zenei értelmezést - hogy a két szélső értelmezési pontra utaljak. Egy jó karmester azért megtalálja a középutat, továbbá legtöbbjük igyekszik a partitúra, a szerző által a kottába írt előjegyzésekhez tartani magát. Persze lehet abban is valami, hogy egy olasz operához másképp közelít egy olasz karmester és másképp egy német, angol, amerikai, francia, orosz - vagy magyar dirigens. Attól szép és szeretem ezt a zenei műfajt, hogy többféle zeneértelmezési megközelítéssel lehet élni, és mindegyikben találhatunk olyat, amit nem kifogásolhatunk - úgy van jól, ahogy a karmester elképzeléseiben ez megvalósul. És ez ellen én kifogással nem élek.
865   Búbánat • előzmény861 2015-03-21 12:58:52
A törölt linket elmentettem. Most is le tudom az internetről tölteni (pontosabban onnan meghallgatni) a teljes operát!
864   smaragd • előzmény863 2015-03-21 12:49:44
Értem,köszönöm. Majd, ha lesz rá alkalom kérlek jelezd,kíváncsi vagyok,vajon te is hallod-e az olasz karmestereknél a kicsit visszafogottabb Rossini hangzást?(alább írtam erről.)
863   Búbánat • előzmény859 2015-03-21 12:36:07
Nem, itt nem ezt kívántam hangsúlyozni, hanem a két linket letöltve az egyik felvételen kórussal együtt énekel Horne - ahogy a partitúrában szerepel és ahogy az operaszínpadon is halljuk -, a másik felvételen viszont nem halljuk a kórust (hiszen önálló koncerteken nem szükségszerű a kórust is bevonni, így is lehet teljes értékű a jelenet - amit "Marilyn" bizonyított is, és halljuk a közönség tombolását az előadott briliáns éneke végeztével).
862   telramund • előzmény861 2015-03-21 12:20:19
Egyéb okok miatt vissza kellett vonatnom!
861   smaragd • előzmény860 2015-03-21 12:06:52
Affinitás mindenhez kell.
Én nem tudok betelni vele (Rossini :-))
Köszönöm a linket, tegnap próbáltam, nem jött be nálam, nincs már ott?
860   telramund • előzmény859 2015-03-21 09:38:19
Ki tudja mi az eredeti?Hiszen főleg Rossini ide rakott valamit onnan,onnan ide.Egy francia saláta helyenként mérhetetlen módon elhúzva a művei nagy része.Azt ,hogy valakinek a kedvence legyen Rossini nagy affinitás szükséges.Tény ,hogy sémai miatt bármikor felismerhető,hogy Rossini a zeneszerző.Talán csak a Tell Vilmos kivétel.De azt is elhúzta,hogy azt hiszi az ember soha nem lesz vége.
Szóval teljesen feleleges keresni az eredetit,mert soha nem találja meg senki!
859   smaragd • előzmény858 2015-03-21 04:13:13
Megunhatatlan. Csak csodálni lehet, és örülni, hogy vannak ilyen példás embertársaink!
(Még nem olvastam a belcanto technikáról sem, gondolom, hogy a legmagasabb fokon a képzett a művésznő hangja.)

848-ban írod: "eredeti kóruskísérettel" ezek szerint talán a MET-es előadásban voltak kisebb változtatások az eredetihez képest? Ezek a régi felvételek őrzik talán az eredeti művet?
Amikor tegnap meghallgattam a régebbi 1972 körüli Abbado és Muti előadásokat, azt éreztem, mintha máshogy szólna Rossini muzsikája, kicsit magasabban és "élesebben" (mint a tűző olasz napfény), mint más előadásokban.
Lehet, hogy a felvételek minősége más, lehet, hogy tévedek, és az is lehet, hogy a hangszerek száma (vonós, fúvós) eltérő az előadásokban, vagy a karmester helyez máshova több hangsúlyt?

Szeretem olvasni tanulságos bejegyzéseidet :-) .
858   Búbánat • előzmény857 2015-03-20 23:31:31
Rossinit hallgatni, meg ahogy Marilyn Horne Rossinit (is) énekel, mindez együtt: megunhatatlan!
857   smaragd • előzmény848 2015-03-20 21:41:12
Szép élmény a mai Rossini napunkhoz, köszönöm.
856   macskás • előzmény854 2015-03-20 20:26:32
Én most is kedvelem:)
Van topikja is!
855   Ardelao • előzmény853 2015-03-20 20:19:37
Ez a felvétel nekem is megvan !
854   Ardelao • előzmény848 2015-03-20 20:18:21
Csodás !!!
Marilyn Horne-t mindig is nagyon kedveltem !
853   Búbánat • előzmény852 2015-03-20 19:07:32
Ez a Scala- Muti- Herzog féle La Donna del Lago-produkció volt az első, amit DVD-n megvásároltam. Ma is kapható egyes lemezboltokban.
852   parampampoli 2015-03-20 18:45:22
Ez is egy "La donna del lago" a youtube-ról:

https://www.youtube.com/watch?v=vMX6YPY1TkU
851   Búbánat • előzmény837 2015-03-20 18:36:49
Mily szerencse, hogy ezt a linket elmentettem...
850   Búbánat • előzmény848 2015-03-20 18:35:29
Itt elírtam: persze a finálé-rondót nem Malcolm, hanem Elena énekli a darabban.
849   telramund • előzmény824 2015-03-20 18:23:19
Ez a felvétel rendesen meg van rövidítve!Mondjuk egyik szereplőnek sem a koloratura az erőssége ,ezért érhető.
Caballet a Normán kívül egyéb Donizetti,Bellini művekben nem kedvelem a csodás hang ellenére,mert minden szerepet "lebutítva" énekelt.Talán kívétel még a Gemma di Vergy.
848   Búbánat • előzmény835 2015-03-20 18:18:59
A tó asszonyából Malcolm bravúráriáját Marilyn Horne fantasztikus tolmácsolásában több felvételén is megcsodálhatjuk – lásd a youtube-on:

Például nagyon hatásos, ahogyan az eredeti kóruskísérettel hangzik fel előadásában ez az ária: „Tanti affetti in tal momenti”

Vagy megint az előbbi „Tanti affetti…” ária Horne-tól, ami szintén egy élő, rádiókoncert közvetítésből való - itt kórus nélkül énekli. (1971) Ez megint fenomenális!
847   smaragd • előzmény835 2015-03-20 17:06:40
Én is ma tudtam meghallgatni és megnézni.
Köszönöm, hogy linkelted!
Oly bájos és csodálatos a művésznő és az előadásmódja!
(A végén az a pár pillanat remdkívüli :-).)
846   parampampoli • előzmény835 2015-03-20 16:36:57
Ilyen nem volt, nem lesz még egy!!!
845   smaragd • előzmény842 2015-03-20 16:02:23
Igen! És a jóból is megárt a sok. Azután egyszer csak megint előjön ez a dolog, A tó asszonya. Rossini le sem tagadhatná (ahogy mondani szokás) a zenéjét, izgalmas, minden pár percben zenei meglepetés, fordulat éri a hallgatót.
844   smaragd • előzmény843 2015-03-20 15:58:49
Ez érdekes! Ma úgy éreztem, azért van ebben a "tavas dologban" valami misztikus is (sajnálom, de nem ismerem a szövegkönyvet :-( egyelőre....
Szépek a kosztümök, most végre láttam egy kevés színpadképet is.
Nekem mégis a rádióközvetítés marad a legnagyobb élmény, amikor csak hallgattam ezt az operát.
A bejegyzésedben megadott anyagot is elolvasom majd, örülök, hogy leírtad ezt az emlékedet!

(Titokban várom a holnapi Aidát...Az operahallgatást is csak el kell kezdeni és nehéz abbahagyni :-). )
843   Búbánat • előzmény842 2015-03-20 15:45:26
Bizony, például a Loch Lomond vagy a még nevezetesebb skót tó, a Loch Ness, még nyáron is „fagyos” – volt alkalmam megmártózni mindkettő vizében, amikor 1986-ban egy nagy, háromhetes angol-skót körúton vettem részt. Mondanom sem kell, hogy amikor Walter Scott elbeszélő költeménye nyomán írt pompázatos Rossini-operát hallgatom (nézem), emlékeimből előtörnek e festői tavakhoz fűződő élményeim is.
De ha már Walter Scott: ki nem hagyhattuk egy másik „kötelező” látványossághoz való elzarándokolást, a saját meseszerű „várkastélyát” is megtekinteni. Abbotsford House Ez az oda kirándulás tényleg "időutazás" volt Sir Walter Scott álomvárába!
Abban a szerencsében volt részünk, hogy akkor még élt az a két idős hölgy, akik egyenes ági leszármazottjai voltak a nagy írónak, és személyesen ők kalauzoltak bennünket a kastély termeiben és a kastélyt körülvevő csodálatos kertekben. Sokat tudnék mesélni az akkori és ottani élményeimről!... Mindenesetre nekem máig meghatározó élmény volt Walter Scott nyomában utazgatni, Edinburghtól kezdve… És a zenék, melyek művei nyomán keletkeztek, mind-mind rá is emlékeztetnek: A tó asszonya, Lammermoori Lucia, Ivanhoe, A puritánok…
842   Ardelao • előzmény841 2015-03-20 14:44:22
Vigyázni kell ! A tavak még hidegek !
841   smaragd 2015-03-20 13:33:50
Ma engem hozott ismét lázba A tó asszonya.Elementáris hatása van. Szinte mindent meghallgattam, ami elérhető, a YT-on.(MET-es részletek is vannak. Biztos láttátok már.)
840   Franca • előzmény836 2015-03-19 14:14:03
Örök hálám.
839   telramund • előzmény838 2015-03-19 11:16:15
Ha nem fogja kitörölni az életben nem teszek ki semmit!!!!!!
838   Búbánat • előzmény836 2015-03-19 11:11:04
Ez igen!!!! Szuper gyors vagy! Remélhetőleg, a Moderátor nem fog sietni a törléssel...
837   telramund 2015-03-19 10:19:05
Tisztelt Moderator !

Kérem a 836. bejegyzésen teljes ,végleges törlését.
Sajnálatos egyéb okok miatt ezt kell kérnem!
Köszönöm!

Telramund
836   telramund 2015-03-19 09:46:55
835   macskás • előzmény829 2015-03-18 20:17:26
IGEN!!!
834   Ardelao • előzmény832 2015-03-18 20:03:09
Megint végighallgattam ezt a "szenzációs" Rossini operát. Teljesen a hatása alatt vagyok. Egy Bel-canto "paradicsomba" csöppentem !!!
833   Ardelao • előzmény832 2015-03-18 17:36:41
Újra és újra "ámulok és bámulok" Rossini zenéjén !
832   smaragd • előzmény830 2015-03-18 17:07:22
Én sem tudom feledni, már az első felvonás után ideírtam lelkesült üzenetemet - 797 -. Nem is kell magunkat ezen olyan gyorsan túltenni. Komoly zenemű sokáig foglalkoztatja az embert. Örülök a meglátásaitoknak is, köszönöm, tanulni lehet belőlük.
A rádión át hallgattam, de a DVD nagyon érdekel, talán nem kell rá sokat várni, már amennyiben megjelenik.
831   Ardelao • előzmény830 2015-03-18 10:30:12
Végighallgatva az operát, teljesen igazat adok Neked. Elbűvölő muzsika, kiváló Rossini mű !
830   Búbánat • előzmény824 2015-03-18 10:13:01
Érdekes, hogy Rossini Walter Scott elbeszélő költeményét francia fordításban olvasta és ragadta meg képzeletét. Olvasom, hogy a partitúra Donizettit és Bellinit is lenyűgözte, mivel Rossini skót táncritmusokat éppúgy alkalmazott, mint a bárdok hárfáját vagy a hegyvidéki tó hangulatát megidéző vadászkürtök hangját. Stendhal ezt tartotta a zeneszerző legdallamosabb művének. Egyetértek azzal a megállapítással is, hogy például az operában Elena és Malcolm melankolikus kettősét és Malcolm két tenoráriáját is a bel canto repertoár legfényesebb csúcspontjai között említhetők. Fantasztikus, hatásos az első felvonás végén a bárdok kara, amely hamar egyfajta hazafias himnusszá vált. És elragadóak Rossini dallamszövései, a hatalmas kórusok, a sziporkázó, de érzelmekkel telített áriák, kettősök, jelenetek, vagy ahogyan zenéjében a skót táj szépségét, a skót történelmi hangulatokat megteremti. A finálék pedig - a komponista összes művére jellemző ez- , egyszerűen szívszorítóak, magával ragadóak!

Tényleg, én is napok óta Rossini eme operájának (a látott két előadás: a londoni és a New York-i operaházak produkciói) bűvöletében égek...
829   Búbánat • előzmény824 2015-03-18 10:09:40
Marilyn Horne is szenzációs Malcolmot énekelt!
828   Búbánat • előzmény827 2015-03-18 09:33:26
Kedves Smaragd! Igyekszem megosztani mindenkivel, itt is, ha valami számunkra érdekesre bukkanok...
827   smaragd • előzmény818 2015-03-18 05:28:57
Kedves Búbánat! Köszönöm gyakorlati útmutatódat. Figyelni fogom a neten ezeket a beszerzési helyeket, és örülök, ha majd megírod, ha láttál valahol valami újdonságot :-)
826   Ardelao 2015-03-17 20:15:21
Kedvet kaptam újra meghallgatni ezt a régi felvételt.
Csak annyit mondok, "pazar". Micsoda kórus-részek ! Caballé itt még a fénykorában volt.
825   smaragd • előzmény824 2015-03-17 20:13:14
Csodálatos lehet.B.Á. is említette, hogy Hamari Júlia is énekelte ezt a szerepet. A bemutató időpontjával sokat foglalkozott, összevetve forrásokat október 24-re tette, a közismert szeptemberi helyett. A rövid nyitányt én is hallottam, nagyon hangulatosan kezdődik az opera.
824   Ardelao • előzmény823 2015-03-17 19:22:54
Rossini : La Donna del Lago

Giacomo V Re di Scozia ……….. Franco Bonisolli
Douglas d’Angus …………………….Paolo Washington
Rodrigo du Dhu ……………………..Pietro Botazzo
Elena ………………………………………Montserrat Caballé
Malcolm Groeme …………………..Julia Hamari
Albina …………………………………….Anna Maria Balboni
Serano …………………………………..Gino Sinimberghi

Orchestra Sinfonica e Coro di Torino della RAI
Maestro del Coro : Roberto Goitre
Direttore : Piero Bellugi
22.4.1970.Torino

Ez volt az első La Donna del Lagom, itt nyilvánul meg először Rossini romantika iránti hajlama. Egy „ici-pici nyitány azért akad (feljegyeztem 1:27 p), de utána a kórus már rögtön belép.
Ezt az operát 1819.szeptember 24-én mutatták be a nápolyi San Carlo-ban. Rossini nagyon lassan utazhatott, mert mire Milanóba ért, az operája tényleg sikert aratott. Ez, Rossini egyik legjobb alkotása.
823   smaragd • előzmény821 2015-03-17 12:54:48
Köszönöm szépen, jó róla olvasni. B.Á.-t nem tudom szó szerint idézni, azon is csodálkozom, hogy a zene mellett ennyi mindenre emlékszem, nem jegyzeteltem,nem vettem fel.
822   Búbánat • előzmény820 2015-03-17 12:50:52
Főleg, még ha olyan nagyszerű előadók és együttesek működtek közre, mint Takács Tamara vagy Molnár András (két külföldi vendég szólista mellett), a Magyar Állami Operaház Zenekara és az MRT Énekkara. Gabriele Gandini vezényelt.
821   Búbánat • előzmény816 2015-03-17 12:47:06
"A rádióadásban is elhangzott, hogy "A tó asszonya" Rossini korai, még a vígoperák előtti időkből való műve, azokra kevésbé jellemző hangzású, nagyon nehéz darab."

Bocsánat, de B.Á. kommentálása nem fedi a valóságot. Nem korai és nem is vígoperák előtti időszakából való, pontosan az ellenkezője ennek: a vígoperák javán már túl van ekkor (mindössze három vígoperát komponál még: A reimsi utazás; Adina; Az Ory grófja). A tó asszonya előtt is persze írt komoly operákat (Tancredi, Elisabetta, Otello, Armida, Mózes Egyiptomban stb.), de utána jönnek: Bianca és Falliero, II. Mohamed, Mathilde di Shabran, Zelmira, Semiramide, Korinthosz ostroma és a Tell Vilmos.

Ami igaz az említett állításban: "nagyon nehéz darab" - és hozzáteszem, előre mutat, a következő komoly operáit előlegezi meg benne, ahogyan sejteti a későbbi, Párizs számára komponált mesterművet is.

820   smaragd • előzmény819 2015-03-17 12:46:25
Nagyszerű lehetettt, abban a szèp palotában hallgatni :-) az ilyen zenei emlékek kis briliánsok az ember életében, fénylenek és ragyognak.
819   Búbánat • előzmény816 2015-03-17 12:32:12
A Petite Messe Solennelle a kései Rossini-remekek közé tartozik. Akkor azt is tudod, hogy halála előtt nem sokkal átdolgozta művét: az eredetileg két zongora és orgona (harmónium) szerepel a szólisták és a vegyeskar mellett az előírt hangszeres kíséretként. Rossini életében már nem került ez a változat előadásra. Én ezt a zenekari verziót is nagyon szeretem, amit először 1987-ben hallhattam élőben: a Magyarországi Olasz Kultúrintézet érdeme volt ez a hazai bemutató, amin ott voltam. A zenekari változat olyan, mintha egy kései nagyoperáját hallanám...
818   Búbánat • előzmény816 2015-03-17 12:17:02
A lemezújdonságokról tájékoztatást ad az ingyenesen kapható Koncert Kalendárium. Havonta jelenik meg. De ha "betévednél" a Rózsavölgyi Zeneműboltba (1052 Bup. Szervita tér 5.), a Kodály Zoltán Zeneműboltba (1053 Bp. Múzeum krt. 21.) netán a MüPa hanglemezboltjába, ugyancsak informálódhatsz ezekről. Én rendszeres időközönként felkeresem ezeket a boltokat és tájékozódom a friss DVD-újdonságok felől.
Az említett londoni Tó asszonya még nincs meg lemezen, csak a Classica csatornán láttam nemrég. Bizonyára már kijött DVD-n, majd utána érdeklődöm.
817   Búbánat • előzmény814 2015-03-17 12:04:19
Rendben, akkor Téged is beveszünk a "klubba"...
816   smaragd • előzmény810 2015-03-17 04:41:25
Elnézést a tájékozatlanságomért, hol lehet megvenni majd a DVD-t?
Írásod második részére visszatérve, én is szeretem a Petit Messe Solennelle-t. (Főleg a karácsonyi ünnepkör idején.)

A rádióadásban is elhangzott, hogy "A tó asszonya" Rossini korai, még a vígoperák előtti időkből való műve, azokra kevésbé jellemző hangzású, nagyon nehéz darab. Nincs nyitány. Nekem az eleje is roppant tetszett!
A mű bemutatójának időpontját is részletezte B.Á, összehasonlítva több forrást.
A bemutató napja október 24.
A mű fogadtatása nem volt sikeres. Rossini elutazott és azt híresztelte, hogy operája nagy sikert aratott. Közben többször újra előadták, addigra már nagyon megkedvelte a közönség. Mire hazaért a zeneszerző igaz volt az, amit a távolban terjesztett...
 
Hírek
• Különleges előadással zárul a Nemzeti Filharmonikusok évadzáró hangversenye a Dohány utcai Zsinagógában
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
A mai nap
történt:
1821 • A bűvös vadász bemutatója (Berlin)
született:
1927 • Ilosfalvy Róbert, énekes († 2009)
1943 • Marton Éva, énekes