vissza a cimoldalra
2018-12-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1284)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4126)
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5564)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1200)
Balett-, és Táncművészet (5585)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3031)
A nap képe (2113)
Opernglas, avagy operai távcső... (20169)
Jonas Kaufmann (2319)
Diana Damrau (437)
Élő közvetítések (7609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1551)
Franz Schmidt (3244)
Operett, mint színpadi műfaj (3781)
Pantheon (2286)
Edita Gruberova (3066)
Kodály Zoltán (381)
Juan Diego Flórez (726)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Gioacchino Rossini (frushena, 2005-06-10 07:41:17)

   
1022   Búbánat • előzmény1021 2018-12-15 11:37:26

"Remény és győzelem" - Rossini-est az Olasz kultúrintézetben - videointerjú - (Nemzeti Filharmonikusok - Rossini és Schubert)

Forrás: Café Momus

1021   Búbánat 2018-12-15 10:36:39

Ma este, 19:30 : Budapest

Olasz Kultúrintézet

 

"Remény és győzelem"

- koncert

Km.: Bódi Zsófia – szoprán (Rossini), Wittinger Gertrúd – szoprán, Megyesi Schwartz Lúcia – mezzoszoprán, Horváth István – tenor, Sándor Csaba – bariton, Gáspár István – basszus,

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba),

Bizják Dóra, József Ács – zongora,

Zentai Károly – harmonium,

Vezényel: Janos Acs (Ács János)

 

ROSSINI: Korinthosz ostroma – Pamyra áriája
ROSSINI: Mózes – jelenet az I. felvonásból, Mózes imája
SCHUBERT: Mirjam győzelmi dala

***
ROSSINI: Kis ünnepi mise - oratórium (Petite Messe Solennelle)

Bódi Zsófia – szoprán (Rossini)
Wittinger Gertrúd – szoprán
Megyesi-Schwartz Lúcia – mezzoszoprán
Horváth István – tenor
Sándor Csaba – bariton

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Bizják Dóra, József Ács, Zentai Károly – zongora
Vezényel: Janos Acs

"Amikor a Rossini-házaspár 1823-ban Bécsbe érkezett, már a tetőpontján volt a Rossini láz: a bécsi rajongók lelkesedése valósággal divat eufóriává fokozódott. Rossini-kalapokat, Rossini-nyakkendőket hordtak és Rossini-ételeket ettek. Rossini művei akkoriban a szó legszorosabb értelmében elfoglalták Bécs zenés színházait. Beethoven is fogadta Rossiniékat és dicsérte a Sevillai borbélyt. Schubert az olasz mestert „rendkívüli zseninek” tartotta és egy jövőbeni siker reményében ő is elkezdett olasz stílusában komponálni. Rossini 37 éves kora után majdnem teljesen visszavonult a szakácsművészet remekei közé, hogy élvezni tudja az élet terített asztalát: „Enni, szeretni, dalolni, emészteni. Ez annak a vígoperának a négy felvonása, melynek élet a neve, amely gyorsan válik semmivé, mint a pezsgő habja. Aki hagyja, hogy kifusson, ahelyett, hogy élvezné, sült bolond!” – vallotta.  A világsztárokkal is dolgozó Ács János karmester 1979-ben debütált Genovában, majd éveken keresztül a "Három Tenor" koncertjeinek volt ünnepelt karmestere. Barátai közé tartozott Pavarotti is."

 

Rossini Maometto II (II. Mohamed) című operája a nápolyi ősbemutatón nem aratott sikert, így a zeneszerző később átdolgozta, s Le siège de Corinth (Korinthosz ostroma) címen ez lett Rossini első francia nyelvű operája. Az operai cselekményhez nélkülözhetetlen szerelmi szál az álruhás török szultán és a velencei kormányzó leánya között fűződik. A történetet a francia verzióban áthelyezték Görögország területére, ahol a török szultán a korinthoszi kormányzó leányába, Pamirába lesz szerelmes. Híres imaáriájában a görög asszonyokkal együtt készül közelgő halálára. Ezt követi Mózes imája, mely Rossini 1818-ban komponált Mosé in Egitto (Mózes Egyiptomban) című operájának leghíresebb áriája. Az opera szüzséje az egyiptomi tíz csapást és Izrael Egyiptomból való kivonulásának történetét foglalja magába, s mindehhez szerelmi szál társul: a fáraó fia és egy izraeli nő között. Az opera leghíresebb részlete, Mózes imája nem szerepelt a legelső változatban, Rossini csak 1819-ben komponálta és illesztette az műbe, megalkotva ezzel a korszak egyik legnépszerűbb operaáriáját.

Schubert utolsó életévében, 1828-ban komponálta Franz Grillparzer szövegére Mirjam diadaléneke című művét szoprán szólóra, vegyes karra és zongorára. Bár tervezte, hogy meghangszereli, korai halála megakadályozta ebben. A zenekari kíséretet barátja, Franz Lachner karmester és zeneszerző készítette el az 1830-as években. Grillparzer szövege a Bibliából, Mózes 2. könyvének 15. fejezetéből meríti témáját: a Vörös-tengeren való átkelés után Izrael népe hálaéneket zeng Mirjam prófétanő vezetésével. Schubert megzenésítése követi a bibliai leírást, ahol Mirjam egyfajta előénekesként jelenik meg, s az ő dalára felel a nép. A mintegy 18 perces mű hat részből áll. Először az Istent dicsőítő kórus hangzik fel, majd Isten a népet vezető pásztorként jelenik meg. A horizont elsötétül, vihar közeleg, de az egyiptomi sereget elnyelik a hullámok.  A szólista és a kórus ezután a halott fáraót szólítja meg, végül pedig visszatér a művet indító zenei anyag.

A hangversenyt Rossini Kis ünnepi miséje zárja, amely pályájának utolsó alkotókorszakában, 1863–64-ben keletkezett, eredetileg tizenkét tagú kórusra, két zongorára és egy harmóniumra. Zenekari változata 1867-re készült el. Rossini a mise állandó részein túl, Preludio religioso címmel megkomponálta a felajánlási zenét is, egy tisztán hangszeres tételt (ezt a zenekari változatban is az orgonista játssza szólóban), s később még az O salutaris hostia himnuszt is beillesztette a Sanctus–Benedictus és az Agnus Dei közé. A zeneszerző a rá jellemző szarkasztikus humorral így nevezte miséjét: „öregkorom utolsó halálos bűne”. A mű eredeti kéziratába Istennek szóló ajánlást írt:

„Istenem! Itt van ez a szegény kis mise. Vajon megszentelt zenét vagy elátkozott zenét írtam? Tudod jól, hogy vígoperák komponálására születtem! Egy kevés tudás, egy kis szív, ez minden. Légy áldott, és adj nekem helyet a Paradicsomban.”

 

1020   Búbánat • előzmény1019 2018-11-13 20:31:23

A Hét 1992/1  1992-02-28 / 9. szám

ÉVFORDULÓ

A pesarói hattyú


... A házassági kötelezvény, A selyemlétra, Tankréd, A sevillai borbély, Otelló, A tó asszonya, Semiramis, Mózes, Tell Vilmos s egy sor további opera, Tournedos à la Rossini, Macaroni à la Rossini s egy sereg pástétom és ínyencfalat receptje és elnevezése... Különböző fogalmak ezek, de egy ellentmondásokban gazdag élet mérlegének két serpenyőjében pompásan megférnek, s markánsan domborítják ki egy egyéniség jellegzetességeit.

Gioacchino Rossini, az olasz operairodalom egének egyik fényes állócsillaga, életére mi sem jellemzőbb, mint az ellentmondások láncolata.

Életének első felében mindenkit homályba borító üstökösként ragyogott. Legendás könnyedséggel ontotta magából alkotásait, s nemcsak hazája, de Bécs, Párizs, Szentpétervár, London is lábai előtt hevert. Dicsősége legmagasabb fokán áll, mikor — talányos módon — 38 éves korában megtörik alkotásainak sora. Élete második felében operát már nem is írt, csupán két — igaz, ragyogó — egyházi kompozíciót alkotott, miközben gasztronómiai tudományának és lucullusi hajlamainak hódolva élvezte a dicsőséget.

Egy kis irodalmi miniatűrrel ér fel "macaroni" receptje, melyet Fiorentinónak, a kedélyes olasz újságírónak mondott tollba, mikor zenésztársait — Meyerbeert és Aubert — vendégelte meg ma is híres saját specialitásával.

Zenei képességeit szinte Mozart zsenijéhez hasonlították, művei a kor legkeresettebb alkotásai voltak. Gyöngyszemek, de hevenyészve összecsapott tákolmányok is akadnak köztük. Az opera buffát, azaz a vígopera stílusát a legmagasabb színvonalra emelte, s vele tetőzött a bel canto, a "szépen éneklés" stílusa, de korszaknyitó komoly művei, melyek már előfutárai a majdani francia nagyoperának, nehezen nyerik el a közönség tetszését. A ma zeneesztétái a nagy talány megfejtését éppen abban látják, hogy mivel képtelen volt saját árnyékán, az opera buffán átlépni s újat alkotva megújulni, inkább letette a tollat...

Fényárban úszó életének pedig legkegyetlenebb ellentmondása, hogy diadalt hozó művei még életében fényüket vesztették s zenetörténeti múlttá váltak.

Pesaróban született 1792. február 29-én, mikor Mozart, a majdani eszménykép, már három hónapja halott. Apja, a nagyhangú Giuseppe a városka műkedvelő kürtöse, varrónő anyja pedig műkedvelő énekesnő. Ez a mindkét oldalról örökölt zenei véna a kis Gioacchinóban őstehetséggé lesz, főleg, ha még figyelembe vesszük, hogy kezdeti zenei tanulmányai kimondottan felületesek. Komolyabb zenei oktatásban majd csak Bolognában részesül, ahová később az öregedő Rossini is mindenkor visszatér.
Tizennyolc éves, amikor Velencében a legpatinásabb korabeli színházak egyike, a Teatro
San Moisé A házassági kötelezvény című első vígoperáját bemutatta. Az ódon ház falán ma emléktábla hirdeti, hogy "itt bontotta ki szárnyait Gioacchino Rossini". Itt sikert sikerre halmoz, s alig három évvel később a farsangi évadban már a ma is létező operaház, a La Fenice viszi színre a Tankréd című operáját. Egy évvel később a milánói La Scala köszönti tombolva a Török Itáliában című buffát. A nápolyi San Carlo és "a Zene fővárosa", Róma a következő állomás, ahol művei bemutatásra kerülnek. Rómához a ma is örökzöld, de a bemutatón csúfosan megbuktatott mű, A sevillai borbély és a Hamupipőke fűződnek, Nápoly az Otellót (ennek van egy olyan változata is, mely Shakespeare vagy Verdi művével ellentétben happy enddel végződik), a Mózes Egyiptomban-t és egy sor, ma már csak elvétve játszott művét ünnepelte, vagy fütyülte ki — mert azért ez is előfordult. Ez azonban nem is csoda, hiszen évente két operát is írt és vitt színre, műveit ugyanis maga tanította be és vezényelte. Mint tudjuk, a komponálás nem jelentett számára munkát vagy problémát, "A sevillait" 21 nap alatt alkotta — s ha történetesen egy teleírt kottalap leesett — leginkább ágyban, párnák közt ülve komponált — inkább újat írt, mintsem lehajolt volna érte. De gyakran önmagától is "lopott", s ezt éppen "A sevillai" zseniális nyitánya példázza, mely élőző- leg már az Angliai Erzsébet című operájában is betöltötte ezt a feladatot.

Utolsó öt operája — köztük az átdolgozott Mózes és a Tell Vilmos — már Párizsban jelenti szerzői diadalútjának utolsó felvonását.
Párizs, ahol a francia király olasz színházának vezetője, életének második legfontosabb színtere. Egy hosszabb betegséggel és depresszióval tarkított bolognai intermezzo után élete utolsó másfél évtizedét itt tölti második felesége törődése és a művészvilág hódolata mellett. De amikor Bolognából újra visszatér Párizsba — a már életében klasszikussá vált Rossiniról a társaság új generációja csodálkozva kérdi: "Hát még él?"

1868. november 13-án halt meg passyi villájában, de sziporkázó buffái a sistergő crescendókkal örökéletűek.

/Varga József/

1019   Búbánat 2018-11-13 16:02:31

A pesarói hattyú

Fidelio.hu, 2018.11.13. 09:15

"Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik."

1018   Búbánat • előzmény1017 2018-10-18 15:17:25
 

Kapcs. 1017. sorszámhoz

A ma esti miskolci Rossini - Liszt hangversenyt a Bartók Rádió élőben közvetíti!

A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenye - Miskolc 2018.10.18.

Bartók Rádió 19.05 - kb. 21.30

Kapcsoljuk a miskolci Művészetek Háza Hangversenytermét   

A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenye  Vez.: Antal Mátyás

(Ism. október 30. kedd, 12.36) 

1017   Búbánat 2018-10-18 11:04:31

Ma este, 19:00  órakor

Miskolc - a Művészetek Háza Hangversenyterem

ROSSINI: Tell Vilmos – nyitány

LISZT: Tasso – szimfonikus költemény

ROSSINI: Stabat Mater

Előadók:

Horti Lilla, Schöck Atala, Horváth István, Kovács István

Nyíregyházi Cantemus Kórus (művészeti vezető: Szabó Soma)

Miskolci Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Antal Mátyás

1016   Búbánat 2018-07-26 09:59:36

Musica Sacra 2018 - Gioachino Rossini: Petite Messe Solennelle

 

Nemzeti Emlékhely 8000 Székesfehérvár, Koronázó tér 1. 

2018. augusztus 12. vasárnap, 21:00.

Közreműködők:

Sarah Tisba – szoprán

Chiara Tirotta – mezzoszoprán

Luciano Ganci – tenor

Filippo Polinelli – bariton

Egyesített kórusok:

Alba Regia Vegyeskar,

Primavera Kórus,

Vox Mirabilis Kamarakórus,

Ars Musica Vegyeskar,

Budapesti Lantos Kórus,

Vass Lajos Kórus (Budapest),

Várpalotai Bányász Kórus,

Veszprém Város Vegyeskara,

Magyar Rádió Énekkara,

Vikár Béla Vegyeskar (Kaposvár)

 

Alba Regia Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Janos Acs

Székesfehérvár kulturális életének egyik legnagyobb szabású eseménye, a Musica Sacra-hangverseny mára a 2015-ben újjászervezett Alba Regia Szimfonikus Zenekar gondosan ápolt hagyományainak részévé vált. Évről évre elsőrangú művészek közreműködésével csendülnek fel az egyházzene remekművei a koronázó Bazilika romjai fölé emelt hatalmas szabadtéri színpadon, különleges zenei, egyben spirituális élményt kínálva a hallgatóságnak. Az idei esztendőben kiváló olasz énekesek vendégfellépésével Giacchino Rossini csodálatos egyházzenei alkotása, a Petite messe solennelle (Kis ünnepi mise) hangzik el az egyesített kórusok és az Alba Regia Szimfonikus Zenekar előadásában, az olasz operazene világhírű szakértője, Janos Acs vezényletével.

Az 1864-ben befejezett kompozíció műfajának különleges képviselője, mely címét eredeti, tizenkét énekesből, két zongorából és harmóniumból álló előadó-apparátusáról kaptaA nagy kórusra és zenekarra átdolgozott változat 1866/67-ben készült, bemutatója 1869-ben volt. A mise zenéjét egyfajta stile misto (kevert stílus) jellemzi: a kifejezetten operai hangvételű, a bel canto varázslatos dallamvilágát megszólaltató áriák mellett a reneszánsz és barokk zenéjét idéző tételek is helyet kaptak benne. A mű kéziratában a Rossinire olyannyira jellemző szarkasztikus humorú, ugyanakkor megrendítően személyes megjegyzéseket olvashatunk. A partitúra utolsó oldalán ez áll: „Istenem! Itt van ez a szegény kis mise. Vajon megszentelt zenét vagy elátkozott zenét írtam? Tudod jól, hogy vígoperák komponálására születtem! Egy kevés tudás, egy kis szív, ez minden. Légy áldott, és adj nekem helyet a Paradicsomban. – G. Rossini. – Passy 1863.”

szöveg: Szabó Balázs

1015   Búbánat 2018-03-27 16:44:51

 

2018. MÁRCIUS 27., KEDD, 19:00

HANGVILLA VESZPRÉM

G. Rossini: Stabat Mater


Győri Filharmonikus Zenekar

Közreműködnek:

Kolonits Klára - szoprán
Megyesi Schwartz Lúcia - alt
Pataki Adorján - tenor
Kovács István - basszus

Veszprém Város Vegyeskara (karigazgató: Erdélyi Ágnes)

 "Rossini bonyodalmas kompozíciós munka után 1841-ben fejezte be saját Stabat Materét, melyet – a kor legnagyobb énekesei közreműködésével lezajlott 1842. január 7-i premier után – vitathatatlan mesterműként fogadtak a kortársak. A Győri Filharmonikus Zenekar és Veszprém Város Vegyes Kara mellett ezúttal a legkiválóbb magyar énekesekből álló szólistaegyüttes működik közre a Somos Csaba, a Nemzeti Énekkar karigazgatója által dirigált produkcióban."

1014   Búbánat 2018-03-20 10:39:56

A Classica csatorna mai műsorán

12.00 – 16.10 és

20.00 – 0.10

ROSSINI: GUILLAUME TELL

From the Rossini Opera Festival, Pesaro - 2013

Duration: 04:06:55

Conductor:Michele Mariotti

Stage Director: Graham Vick

Stage Design:Paul Brown

Costumes:Paul Brown

Choreograph:Ron Howell

Soloist:
Nicola Alaimo (Guillaume Tell)

Veronica Simeoni (Hedwige)

Juan Diego Flórez (Arnold Melcthal)

Marina Rebeka (Mathilde)

Amanda Forsythe (Jemmy)

Luca Tittoto (Gesler)

Simón Orfila (Walter Furst)

Celso Albelo (Ruodi)

Alessandro Luciano (Rodolphe)

Simone Alberghini (Melcthal)

Wojtek Gierlach (Leuthold/Un Chasseur)

Coro del Teatro Comunale di Bologna

Orchestra del Teatro Comunale di Bologna

 

 

 

1013   telramund • előzmény1012 2018-03-13 16:11:29

Már te se haragudj,de tilos olyannak válaszolni,iaki nem nekem ír?Ez egy vélemény a sajátom,de ,hogy fokozzuk-tudod mit nem fogom.Rajongj akiért akarsz engem nem zavar.De,hogy mire válaszolok azt senki nem szabja meg ezen a nyílt fórumon.

1012   macskás • előzmény1011 2018-03-13 08:37:59

Már ne haragudj, de nem is neked írtam.

Hidd el, számomra is vannak elviselhetetlen énekesek, de maximum privátban írom meg. Hadd rajongjak egy kicsit Marilynért!

1011   telramund • előzmény1010 2018-03-12 10:50:55

Horne hangja  az egyik legelviselhetetlenebb hang a fülem számára kítúnő technikája ellenére és mindig is az volt.De ízlések és pofonok változókak.Ma ez tetszik,holnap az, aztán van ,aki soha.Na Horne ez utóbbi.

1010   macskás • előzmény1007 2018-03-11 22:44:30

Horne miatt nem tetszik?

1009   Franca • előzmény1007 2018-03-11 22:01:57

"Junde" elírás, természetesen June.

1008   Búbánat • előzmény1007 2018-03-11 17:40:28

Tapasztalatom szerint egy éven belül kijönnek DVD-n a "moziban" látott MET-operaelődások - valamelyik kiadó kihozza. Itthon nyáron a holtszezonban, néhány ilyen műholdas közvetítés felvételét megismétlik. Figyelni kell a híradásokat.  (Müpa, Uránia honlapján is.)

1007   Franca • előzmény1006 2018-03-11 16:37:25

Nagyon felcsigáztál, jó lenne valahol hozzáférni. Nekem a Junde Anderson, Ramey, Horne van meg, de azt Horne miatt nem szeretem annyira sajnos. CD-n Gruberova-Florez nagyon jó, de szeretnék egy kifogástalan verziót DVD-n is. Hátha kiadják valamikor, vagy valaki felteszi a youtube-ra. 

1006   Búbánat • előzmény1005 2018-03-11 13:51:23

A Müpában ültem végig, nézve és hallgatva a műholdas közvetítést; a szünetben is bennmaradtam, mert mindig érdekel, ami a kulisszák mögött is történik... De az interjúk is a művészekkel érdekelnek; a tegnapi előadás első felvonása két óra hosszúságú, és ahogy végetért, máris mikrofonvégre került a színpad oldalában a címszerepet éneklő művész; majd a szünetben - a díszletezés kamerás közvetítése után -, a többi főszereplővel is érdekes, rövid beszélgetések következtek, és csak ezt követően kezdődött el a második felvonás, fél 10-kor.  A 7 óra után elkezdődött Semiramide-közvetítés éjjel 11 órakor ért véget a MET-ből.

Grandiózus előadás volt, teljes korhű, kosztümös rendezésben, díszlet-jelmezben. Káprázatos énekhangok, hatalmas kórus-együttesek, csodálatosan játszó zenekar karmesterével az élen,  "vitték"  a "prímet".  Rossini e zseniális operája az utolsó volt, amit még Olaszországban komponált, ezzel a  remekművével lezárult egy korszak; az utána következő nagyszabású művei (köztük korábbi operáinak átdolgozásai) Párizsban keletkeznek, amelyek  a francia "grand opera" hatását tükrözik. A Szemiramisz pompázatos zenéje, hatásossága és az opera dramaturgiája, a külsődlegességei is mind előremutatnak, és egy újabb nyelvterület meghódításával folytatódik a sikerszéria a komponista életében - még pár évig alkotó idejében.

Számomra a legelső Szemiramisz élményt még a rádióból a Dame Joan Sutherland,  Marilyn Horne, Patricia Clarke, Joseph Rouleau, John Serge,  Ambrosian Opera Chorus, London Symphony Orchestra & Richard Bonynge lemezfelvételének hanganyaga képezte. Aztán már begyűjtöttem az elérhető video, DVD-n is hozzáférhető előadásokat is.  Ez a tegnapi, élő előadás élménye semmivel felül nem múlható!

1005   telramund • előzmény1004 2018-03-11 10:06:41

Erre a Semramisra nincsenek szavak.Valami elképesztő énekes bravúr sorozat.9o-es előadás,amit eredetileg Gruberova énekelt volna a Metben,de lemondta.Így került a produkcióba June Anderson.Mellette M Horne és S Ramey voltak a főszereplők.Nagyszerű előadás vidón is hozzáférhető volt(Van????)

De ez a tegnapi mindent vitt.!

1004   telramund 2018-03-10 14:20:33

Mérhetetlen hosszúsága ellenére nagyszerű előadása a MET-nek.Mindenkinek csak ajánlani tudom meghallgatásra illetve megnézésre.!Volt már hozzá szerencsém!

1003   Búbánat 2018-03-10 11:37:11

Ma este a Bartók Rádió élő közvetítésében halljuk

19:00 – kb. 22.45

Kapcsoljuk a New York-i Metropolitan Operaházat

Gioachino Rossini: Semiramis

Kétfelvonásos opera

Vezényel: Maurizio Benini

Km.: a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara

Szereposztás:

Semiramis - Angela Meade (szoprán),
Arsaces - Elizabeth DeShong (kontraalt),
Idrenus - Javier Camarena (tenor),
Assur - Ildar Abdrazakov (basszus),
Oroe - Ryan Speedo Green (basszus),
Azema - Sarah Shafer (szoprán),
Mitrane - Kang Wang (tenor),
Nino szelleme - Jeremy Galyon (basszus)

Rendező: John Copley

A műholdas közvetítés révén ezt az operaelőadást a Müpában és az Uránia Filmszínházban élőben a "moziban"  láthatjuk is!

1002   Búbánat • előzmény1001 2018-03-01 15:11:53

Rossini kapcsán jutott eszembe!

Pontosan ez a szökőév és február 29-e a poénja Sir Arthur Sullivan A cornwalli kalózok – avagy a becsület rabja ˙[The Pirates of  Pnzance, or the Slave of Duty]  című, 1879-ben bemutatott operettjének, melyben a szövegkönyv szerint a kalózok szolgálónője, Ruth, aki az árvaságra jutott és a kalózok közt nevelkedő kalózinas,  Frederic, nevelője egyben,  hogy megtorolja  az ő úgymond „árulását”  (a fiú betöltve 21. évét és elérve nagykorúságát, szabadnak érezve magát úgy dönt, kilép a kalózok közül, és titokban ott hagyja befogadóit,  ám azonban rátalálnak és éppen visszaviszik maguk közé) , beárulja a kalózvezérnek, hogy  védence február 29-én született, így minthogy szökőév négyévente van, tulajdonképpen nem 21., hanem csak 5 éves. A vezér kap az ajánlaton, s a bánatos Fredericet visszaminősíti inasnak, aki így csak a hiányzó 16 év letöltése után, azaz 64 év elteltével nyerheti vissza függetlenségét. Frederic nem tehet semmit, a becsület arra kötelezi, hogy vállalt szerződését teljesítse… Persze aztán a történet végére érve minden elrendeződik…

1001   Ardelao 2018-03-01 14:29:10

 

A tény, hogy Rossini topicja jelenleg még az „élmezőnyben” található, annál inkább értékelendő, mert Gioacchino Antonio Rossini 226 évvel ezelőtt, 1792. február 29-én pillantotta meg a napvilágot.

Minthogy születésnapja szökőévre esett, 72-ik születésnapján tréfásan meg is jegyezte, hogy ő tulajdonképpen csak 18 esztendős, minthogy összesen csak tizennyolc születésnapot ért meg.

1000   Búbánat • előzmény997 2018-02-28 12:43:30

Jogos a felvetésed! Pál Tamás több Rossini-operát - ritkaságot is - bemutatott, vezényelt: Ory grófja, Mózes Egyiptomban...

A Sigismondo című  Rossini-operának két DVD-felvételét is beszereztem anno. Remek a muzsikája! Pál Tamás bizonyára szívesen felvállalná ezt - ha volna erre igény, - és ha életkora is megengedné... 

999   Heiner Lajos • előzmény998 2018-02-28 08:50:55

...-))!

998   oldalsonka • előzmény996 2018-02-27 23:41:27

Kérdőjelre Pál Tamásnál nem figyelek! Számomra ő !

997   Heiner Lajos • előzmény995 2018-02-27 12:54:50

Hülyeséget félretéve: Pál Tamás számos operaritkaságot mutatott be, arra gondoltam, hátha "ráharapna" erre a Rossini-opusra.

996   Heiner Lajos • előzmény995 2018-02-27 12:08:42

Kérdőjellel, ha esetleg nem appercipiáltad volna.

995   oldalsonka • előzmény994 2018-02-27 11:43:47

Kedves Lallyos! Hogy kapcsolódik a posztodban szereplő Rossini operához Pál Tamás?

Harcos sörüdvizlettel

994   Heiner Lajos 2018-02-27 09:37:47

Rossini Sigismondo c. operáját nézem, immár másodjára, a Classican. Számomra óriási felfedezés, remekmű. De jó lenne, akár csak koncertszerűen, "élőben" hallani! Pál Tamás?

993   Búbánat 2018-01-28 10:55:42

A Classica zenei csatorna sugározza ma délután

28.01.2018 | 14:40

ROSSINI: STABAT MATER

From the Salzburg Festival - 2011

Duration:01:35:09

Conductor: Antonio Pappano

Soloist:
Anna Netrebko (Sopran)

Marianna Pizzolato (Mezzosopran)

Matthew Polenzani (Tenor)

Ildebrando D'Arcangelo (Bass)


Chorus and Orchestra of the Accademia Nazionale di Santa Cecilia;

Salzburger Festspiele

992   Búbánat 2018-01-28 10:55:37
991   Búbánat 2017-12-07 18:46:45

Tegnap megnéztem az Operettszínházban A sevillai borbély című – más zenés színházakkal koprodukcióban színre vitt -  Rossini-vígoperát, aminek eredeti szövegét magyar fordításban énekelték a művészek.

Fischl Mónika biztos énektechnikával „lazán” hozta Rosina szerepét. Szopránja mintha nem is operettprimadonna énekhangján szólalna meg; az énekművészi pályáját operaénekesként kezdő művésznek így nem okozhatott különösebb nehézséget ez a szólam, igaz, egész más fekvésben kell itt énekelnie, mint az idők során „vérévé vált” operett éneklésnél megszokott, szükséges hangképzés és hanghordozás igényli –„előírja”. Gondolok itt elsősorban a darabbeli recitativókra a vígoperában. Fischl Mónika könnyedén abszolválta a szólam technikás, koloratúrás részeit és a recitativókkal is „megbirkózott”. Talán csak az énekhangjának volumenét, erejét keveslem - de erről a teátrum ismerten kedvezőtlen akusztikai adottságai is tehetnek. De az élő hangot még mindig jobban szeretem, mintha microport kihangosítással kaptuk volna e darabot. Fischl Mónika először énekelte-játszotta Rossini operájának Rosináját,  perfekt színpadi alakítását látva, és kiváló éneklését hallva elmondhatom, bemutatkozása nem véletlenül részesült hangos ovációkban.

Ugyancsak közönségsikert aratott  Almaviva gróf (Lindoro) szerepében Rab Gyula - akit vígoperában eddig még nem hallottam-nem láttam; itthon énekelt egyebek közt koncertszerű előadásokon Bellini Rómeó és Júliájában és Gluck Iphigenia Aulisban-jában is, komoly, lírai szerepeket, így meglepetésként hatott, mennyire jól komédiázik, játszik, mozog és közben remekül is énekel a színpadon. Az már nem okozott meglepetést nekem, hogy Rab tenorja könnyedén szárnyal, megvannak a magasságai, nem okoz gondot számára a partitúra szerinti kényes, csúcshangok kiéneklése sem. Megnyerő alakítást láthattam most is tőle, még sok ilyen lehetőséget kívánok neki – lesz még bizonyára alkalma tehetségét megmutatnia, azt kibontakoztatnia sok szép dalműben, de még hova tovább fejlődnie is, az igen szimpatikus, fiatal tenoristának.

Figarót Kendi Lajos, erdélyi származású operaénekes - a hivatalos irataiban Ludovik Kendi szerepel - alakította, igen profi szinten. És mint olvastam róla, Szegeden énekelte először magyar nyelven a „sevillai borbély”-t, és most itt az Operett színpadán arról győzött meg, hogy kiváló képességei vannak a rokonszenves baritonnak, a felfedezés erejével hatott éneke, játéka, a szerepének megformálása. Jó lenne őt itthon, az Operában is látni, más „komoly” szerepekben is!

A Bartolót alakító Bátki Fazekas Zoltán,  Basilio szerepében pedig Kovács István is, jó kedvvel és kiváló énekteljesítménnyel vette ki részét ebben a Coo-produkcióban.  Frankó Tündének eddig még nem ismertem „komika” vénáját, most Bertaként ezt az oldalát is megmutatta, hiszen a rendezés szerint szinte a vígopera egész játékideje alatt a színen van, és végig jókedvűen komédiázik, bolondozik -  egyetlen áriájának eléneklése is ehhez a koncepcióhoz igazodik…

KERO rendezését úgy találom, nem is annyira vígoperaként állt hozzá Rossini művéhez, hanem mintha egy saját víziójú bohózatot kívánt volna megalkotni. Szinte vég nélkül egymást követték a sziporkázó ötletek, poénok, a kivitelezés mind az énekesek, mind az énekkar részéről gördülékenyen zajlott, elmondhatni: a cselekmény nem ül le, a történet nem laposodik el, nem közhelyeket kapunk, bőven kijut a vidámságból a közönségnek is, hiszen a játékba őket is bevonja: legyen erre két példa: a Rágalomária alatt, a csúcspontokon, egyszerre hirtelen a magasból, a felső karzatról, papírlapok tömkelege hull le a földszinti zsöllyére, de a színpadon is egymásnak osztogatják a szereplők ezt, rajta a következő felirat áll nagybetűkkel: „Figaro lop, csal, hazudik!” A másik: a színpadon Figaro elkezdi borotválni Bartolót, ugyanakkor három kórusszereplő lesétál a színpadról a földszinti első sorhoz és elkezdik pamacsolni az ott helyett foglaló férfitársuk arcát… - és még sok ilyen hasonló geg, ötlet, csattanó, poén követi egymást, eltúlzottan is, ami idővel már zavaróan hat, legalábbis engem kissé már kezdett megviselni.. A színpadkép is ötletes, egyetlen, monumentális díszletben játszódik mindkét felvonás: kissé emlékeztet az Erkelben látott Lammermoori Lucia rosszemlékű vastraverzeire, de itt inkább lépcsőn fel- és levezető, ketrecekre, kalitkákra osztott hatalmas alkotmányt látunk, ezek oldalán olykor másznak föl és le a szereplők;  az előtte való térséget (kert, udvar?) vaskerítés veszi körül,többször is csak ezt átugrálva, átlépve hagyhatja el a játékszínt a szereplő – egyikük poénja erre a körülményre (akadályra) van „kihegyezve”…

Végül is egy hangulatos, mozgalmas mondhatni "jól megcsinált", ügyesen felépített, zenés komédiának is elmenő vígoperát láthatunk a színpadon. Külön kiemelem az Operettszínház –a színpadi játékban is partner - Énekkara mellett a sziporkázóan játszó Zenekarát, amelyet a színház első karmestere, Dinyés Dániel dirigált; mondhatni, amikor az előadás végén, a tapsrend alatt, feljött a színpadra, a leghangosabb tetszésnyilvánításban részesítette a publikum, és mint karmesternek, A sevillai borbély volt a bemutatkozó (opera)előadása színházában – akit az előadás összes közreműködő művésze nagy szeretettel vett körül zenei betanítói, korrepetáló munkájáért is.

Az utolsó, lehulló függöny előtt még belépett a színpadra a Budapesti Operettszínház főigazgatója, Lőrinczy György, aki méltatta a produkcióban részt vett összes szereplőt, alkotót - köztük az új magyar szövegfordítás „elkövetőjét”, Galambos Attilát, akit dicsért a darab szellemiségét jól visszaadó, a napjainkban honos nyelvezet megírásáért -, valamint külön kiemelte Fischl Mónika ragyogó színpadi teljesítményét, nemkülönben Dinyés Dániel ígéretes bemutatkozását az Operettszínház zenekara élén

Megjegyeztem: Lőrinczy György gondosan ügyelt arra, hogy a produkció alkotóinak felsorolásakor A sevillai borbély rendezőjének nevét még véletlenül se ejtse ki a száján – én megteszem, ezzel tartozom neki, mert megilleti: Kerényi Miklós Gábor (KERO).

990   Búbánat 2017-12-05 18:39:09

Hamarosan kezdődik az adás

 

Bartók Rádió ma esti operasugárzása

19.00 Prológ
Rossini: A sevillai borbély

A mikrofonnál: László Ferenc

Szerk.: Katona Márta 
 

19.35- 22.00  Rossini: A sevillai borbély
Kétfelvonásos opera

Szövegét - Pierre-Augustin Beaumarchais nyomán - Cesare Sterbini írta.

Vezényel: Vittorio Gui

Km. a Glyndebournei Fesztivál Énekkara (karig.: Myer Fredman) és a Royal Filharmonikus Zenekar

Szereposztás:

Rosina - Victoria de Los Angeles (szoprán)

Figaro - Sesto Bruscantini (bariton)

Almaviva gróf - Luigi Alva (tenor)

Basilio - Carlo Alva (basszus)

Bartolo - Ian Wallace (bariton)

Berta - Laura Sarti (mezzoszoprán)

Fiorello - Duncan Robertson (bariton)

Ambrosio - Harold Williams (basszus)

Őrtiszt - John Rhys Evans (basszus).

 

989   minimuff • előzmény985 2017-11-15 15:06:21

Szentendrén kit fenekelt el Kerényi?

 

988   Búbánat 2017-11-15 14:58:27

Bartók Rádió  19.00-19.30 

Összhang - a zenei élet aktualitásai

Rossini: Olasz nő Algírban - bemutató az Erkel Színházban (2017. november 18.)

Szerkesztő-műsorvezető: Katona Márta

(ism. holnap, 9.30)

987   Búbánat 2017-11-04 11:42:47

A Bartók Rádió esti operaközvetítése

A New York-i Metropolitan Operaház archívumából - V/2. rész

Rossini: Korinthosz ostroma

Háromfelvonásos opera

Szövegét Luigi Balocchi és Alexandre Soumet írta

Vezényel: Thomas Schippers

Km. a Metropolitan Operaház Ének- és Zenekara

Pamira - Beverly Sills (szoprán)

Neoklész - Shirley Verrett (szoprán),

II. Mohamed szultán - Justino Díaz (basszus),

Kleomenész - Harry Theyard (tenor)

Jero - Richard T. Gill (basszus)

Omár - Richard Best (basszus)

Iszmené - Betsy Norden (szoprán)

Adrasztó - Arthur Thompson (bariton)

(1975. április 19.)

Az opera két, nagyon eltérő változatban készült el. Az elsőt II. Mohamed címmel még 1820-ban, Nápolyban mutatták be. A hat évvel később, immár a párizsi közönség számára átdolgozott változat lett A Korinthosz ostroma.

986   Búbánat 2017-10-21 10:50:06

A Bartók Rádió operaközvetítése, ma este 19.00 – 22.37

Rossini: Semiramis

Kétfelvonásos opera

Szövegét - Voltaire nyomán - Gaetano Rossi írta

Vezényel: Michele Mariotti

Km. Bajor Állami Operaház Ének- és Zenekara

Karigazgató: Stellario Fagone

 

Szereposztás:

Semiramis, Babilon királynője - Joyce DiDonato (szoprán),

Arsace, a hadsereg főparancsnoka - Daniela Barcellona (kontraalt),

Assur, Baál nemzetségből származó herceg - Alex Esposito (basszus),

Idreno, indiai herceg - Lawrence Brownlee (tenor),

Azema, Baál nemzetségből származó hercegnő - Elsa Benoit (szoprán),

Oroe, főpap - Simone Alberghini (basszus),

Mitrane, az őrség kapitánya - Galeano Salas (tenor),

Ninus - Igo Tsarkov (basszus)

Rendező: David Alden

(München, Nemzeti Színház, 2017. február 12.)
 

(215 perc)

985   Búbánat • előzmény984 2017-08-26 15:09:30
A sevillai borbély – kritika

„Vissza a gyökerekhez”

Operavilag.net , 2017. augusztus 25.

Gioachino Rossini: A sevillai borbély – a Co-Opera és a Szentendrei Teátrum július 28-i előadásáról BÓKA GÁBOR írt kritikát
984   Búbánat 2017-07-19 08:48:59
Gioachino Rossini: A SEVILLAI BORBÉLY

2017. július 28., 20:30 - 23:30

NÉGY VÁROSBAN MUTATJÁK BE A CO-OPERA EGYÜTTMŰKÖDÉS EREDMÉNYÉT

„Az opera köztudottan igen költséges műfaj, de ez az együttműködés nem csupán egy gazdasági megfontolás eredménye, hiszen a művészi szempontok és az összefogás résztvevői közötti, kölcsönös emberi és szakmai tisztelet egyaránt fontos mozgatói ennek a kezdeményezésnek – hangsúlyozták az érintett vezetők: Forgács Péter, a Győri Nemzeti Színház igazgatója, Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Gyürk Dorottya, Szentendre kulturális alpolgármestere, Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház művészeti vezetője, Vasvári Csaba, a Szentendrei Kulturális Központ előadó-művészeti ügyvezetője és Vadász Dániel, az Operettissima Non-profit Kft. ügyvezetője, az együttműködés kezdeményezője.

Az összefogás eredményeként először a 225 éve született Gioachino Rossini operáját, A sevillai borbélyt viszik színre, és a 2017–2018-as évadban összesen negyvenöt alkalommal lesz látható a Szentendrei Teátrum és a projektben részt vevő intézmények színpadán.

A produkció vállaltan az 1992-ben bemutatott, szentendrei előadás újragondolása: most is a Székely László tervezte díszlettel és Kerényi Miklós Gábor rendezésében viszik színre. De senki ne számítson valamiféle múzeum-előadásra, hiszen az alkotók egy minden értelemben friss produkciót ígérnek, ennek érdekében Cesare Sterbini librettójához Galambos Attila új fordítást készített, az élőbeszédszerű szöveg által is próbálják a mához közel hozni ezt a művet.

Az operát először Szentendre Fő terén, július 28–29-én láthatja a közönség, majd november 17-én a Szegedi Nemzeti Színházban, december 6-án a Budapesti Operettszínházban és 2018. február 3-án a Győri Nemzeti Színházban mutatják be.”
983   Búbánat 2017-06-29 13:39:57
A Classica csatornán láthatjuk most és este 8 órától is.

ROSSINI: LA CENERENTOLA

Operafilm

29.06.2017 | 12:00 és 20:00

Conductor: Claudio Abbado –

Director: Jean-Pierre Ponnelle.

With Frederica von Stade (Cenerentola),
Francisco Araiza (Don Ramiro),
Paolo Montarsolo (Don Magnifico),
Claudio Desderi (Dandini),
Margherita Guglielmi (Clorinda),
Laura Zannini (Tisbe) and
Paul Plishka (Alidoro).

The popularity of Rossini's delightful fairy-tale opera is, to a great extent, due to Jean-Pierre Ponnelle's legendary production, first seen at La Scala of Milan in 1971. Claudio Abbado, who was then music director of La Scala, has put together for this production a cast that boasts an outstanding affinity for Rossini's
982   Búbánat 2017-06-13 12:06:13
Bartók Rádió mai műsorán szerepel

19.35 – 22.12 Rossini: Hamupipőke

Kétfelvonásos opera

Szövegét Jacopo Ferretti írta

Vezényel: Claudio Abbado

Km. a Skót Opera Énekkara (karig.: Arthur Oldham) és a Londoni Szimfonikus Zenekar

Szereposztás:

Angelina (Hamupipőke) - Teresa Berganza (mezzoszoprán)
Don Ramiro, herceg - Luigi Alva (tenor)
Dandini, szolga - Renato Capecchi (bariton)
Don Magnifico, báró, Angelina mostohaapja - Paolo Montarsolo (basszus)
Clorinda, Don Magnifico lánya - Margherita Guglielmi (szoprán)
Tisbe, Don Magnifico lánya - Laura Zannini (mezzoszoprán)
Alidoro, filozófus, a herceg nevelője - Ugo Trama (basszus)
981   Búbánat 2017-06-06 10:48:44
A mai nap folyamán ismét – kétszer is: 12.00 és 20.00 órakor – műsorra kerül a Classica csatornán:

ROSSINI: MATILDE DI SHABRAN

From the Rossini Opera Festival Pesaro

Duration: 03:38:08

Conductor: Michele Mariotti
Stage Director: Mario Martone

Olga Peretyatko (Matilde di Shabran)
Juan Diego Flórez (Corradino)
Paolo Bordogna (Isidoro)
Anna Goryachova (Edoardo)
Simón Orfila (Ginardo)
Chiara Chialli (Contessa d'Arco)
Nicola Alaimo (Aliprando)
Marco Filippo Romano (Raimondo Lopez)
Giorgio Misseri (Egoldo)

Chor des Teatro Comunale di Bologna

Orchester des Teatro Comunale di Bologna

(2012)
980   nizajemon • előzmény977 2017-06-03 21:26:12
Hallgatván (eddig ,és nem tovább),azt a Rossini művet,úgy érzem nem lett volna pótolhatatlan veszteség,ha a feledés homályába vész.
979   Ardelao 2017-06-03 19:57:53

Richard WAGNER látogatása ROSSININÁL
978   Búbánat • előzmény977 2017-06-03 09:25:09
"Ám az utolsó pillanatban kiderül, hogy a tolvaj valójában egy madár, történetesen egy szarka.
977   Búbánat 2017-06-03 09:23:24
Bartók Rádió sugározza ma este

19.00 - 22.21 Közvetítés a Milánói Scalaból

Rossini: A tolvaj szarka

kétfelvonásos opera

Szövegét Giovanni Gherardini írta.

Vezényel: Riccardo Chailly

Km. a Milánói Scala Ének- és Zenekara

Szereposztás:

Ninetta - Rosa Feola (szoprán)
Giannetto - Edgardo Rocha (tenor)
Polgármester - Michele Pertusi (basszus)
Pippo - Serena Malfi (kontraalt)
Lucia - Teresa Iervolino (mezzoszoprán)
Fernando Villabella - Alex Esposito (basszbariton)
Fabrizio Vingradito - Paolo Bordogna (basszus)
Isacco - Matteo Macchioni (tenor)
Antonio - Matteo Mezzaro (tenor)
Giorgio és Bíró - Claudio Levantino (basszus)
Ernesto - Giovanni Romeo (basszus)

Rendező: Gabriele Salvatores

Kétszáz éve 1817. május 31-én mutatták be Rossini operáját, A tolvaj szarkát. A francia író, Stendhal jelen volt a premieren: „egyike volt a legegyöntetűbb és legragyogóbb sikereknek, amelyet életemben valaha is láttam”. Később azonban csökkent az opera iránti érdeklődés, jócskán elmaradt Rossini legismertebb operái mögött. Egyedül a nyitány vált a koncerttermek sikerszámává. Egy jeles zenetörténész szerint „A tolvaj szarka Rossini összes elfelejtett operája közül talán egyike azoknak, amelyeknek újjáélesztése megérné a ráfordított fáradságot.”

A librettó egy meglehetősen erőltetettnek ható, képtelen történetet mesél el egy lányról, aki tévedések sorozatának áldozatává válva halálbüntetését várja. A fő vád, hogy tolvaj. Ám az utolsó pillanatban kiderül, hogy a tolvaj valójában
976   Búbánat 2017-02-18 09:12:51

A Classica csatornán láthatjuk ma 14.45-től és 22.45-től is

A sevillai borbélynak híres, Jean-Pierre Ponnelle rendezte operafilm-változatát (1972).

Claudio Abbado – Hermann Prey, Teresa Berganza, Luigi Alva, Enzo Dara, Paolo Montarsolo, Stefania Malagu, Luigi Roni. Km. a Milánói Scala Ének- és Zenekara
975   Búbánat 2017-02-04 11:29:24
A Classica csatorna délután (16.45 – 19.30) sugározza

ROSSINI: LE COMTE ORY

From the Rossini Opera Festival in Pesaro

Duration: 02:13:52

Conductor: Paolo Carignani

Stage Director: Lluís Pasqual
Stage Design: Lluís Pasqual
Costumes: Lluís Pasqual

Soloist:

Yijie Shi (Le Comte Ory)
María José Moreno (La Comtesse Adèle)
Lorenzo Regazzo (Le Gouverneur)
Roberto De Candia (Raimbaud)
Laura Polverelli (Isolier)
Natalia Gavrilan (Dame Ragonde)
Rinnat Moriah (Alice)

Prague Chamber Choir

Orchestra del Teatro Comunale di Bologna

Country, year of production:
I, 2009
974   Búbánat 2017-01-19 10:24:16

Óbudai Danubia Zenekar: Rossini-sorozat

A zeneszerzőket bemutató sorozat, amely a Budapest Music Centerben zajlik, Rossinit mutatja be március 11-én, április 22-én és május 20-án.

– „Crescendo”

2017.03.11. Szombat 19.00
Helyszín: Koncertterem

MŰSOR:

Gioachino Rossini: Sinfonia ’al Conventello’
Gioachino Rossini: A selyemlétra – nyitány
Gioachino Rossini: Bevezetés, téma és variációk

*****

Giovanni Paisiello: A sevillai borbély – nyitány
Giovanni Paisiello: A sevillai borbély – Figaro áriája (Scorsi già molti paesi)
Gioachino Rossini: A sevillai borbély – nyitány
Gioachino Rossini: A sevillai borbély – Figaro belépője (Largo al factotum)

KÖZREMŰKÖDIK:

Óbudai Danubia Zenekar
Tószegi Bernát – klarinét
Gradsach Zoltán – ének
Vezényel: Hollókői Huba
Házigazda: Eckhardt Gábor

– „Decrescendo”

2017.04.22. Szombat 19.00
Helyszín: Koncertterem

MŰSOR:

Gioachino Rossini: Stabat Mater

KÖZREMŰKÖDIK:

Óbudai Danubia Zenekar
Celeng Mária – szoprán
Vincze Klára – mezzoszoprán
Varga Donát – tenor
Cser Krisztián – basszus
Vass Lajos Kamarakórus
Vezényel: Hámori Máté
Házigazda: Eckhardt Gábor


– „Bélszín”

2017.05.20. Szombat 19.00
Helyszín: Koncertterem

MŰSOR:

Gioachino Rossini: Mi lagneró tacendo – 3 változat (Péchés de vieillesse, XIII. kötet)
Gioachino Rossini: Giovanna d’Arco – kantáta (Taralli hangszerelése)

*****

Benjamin Britten: Soirées musicales
Ottorino Respighi: Rossiniana

KÖZREMŰKÖDIK:

Óbudai Danubia Zenekar
Kálnay Zsófia – ének
Eckhardt Gábor – zongora
Vezényel: David Curtis
Házigazda: Eckhardt Gábor

973   Búbánat • előzmény971 2016-12-30 09:49:03
Rossini oratóriumának eredeti változatát hallhatjuk ma este

Bartók Rádió 19.35 – 20.56

Rossini: Kis ünnepi mise

Elizabeth Watts - szoprán
Kathryn Rudge - mezzoszoprán
Peter Auty - tenor, James Platt - basszus

Richard Pearce - harmónium
Iain Farrington - zongora

BBC Singers

Vezényel: David Hill

(Grenwich, Szt. Péter és Szt. Pál kápolna, 2016. augusztus 6.)

(Ism. január 11., 12.36)





972   Búbánat 2016-12-03 08:35:37
Bartók Rádió közvetíti hangfelvételről:

19.00 – 21.36 Rossini: Olasz nő Algírban

(Firenze, 2016. március 15.)

Kétfelvonásos vígopera

Szövegét Angelo Anelli írta

Vezényel: Bruno Campanella

Km. Firenzei Operaház Ének és Zenekara (karig. Lorenzo Fratini)

rendező: Joan Font

Szereposztás:

Musztafa, algiri bej - Pietro Spagnoli (basszus)
Elvira, a felesége - Damiana Mizzi (szoprán)
Zulma, rabszolganő, Elvira bizalmasa - Lamia Beuque (mezzoszoprán)
Ali, az algiri kalózok vezére - Sergio Vitale (bariton)
Lindoro, olasz ifjú, Izabella szerelmese, Musztafa rabszolgája - Boyd Owen (tenor)
Izabella, olasz nő - Marianna Pizzolato (kontraalt)
Taddeo, Izabella utitársa - Omar Montanari (basszus)
971   Búbánat 2016-11-06 11:12:14
A Classica csatorna ma délután ismét műsorára tűzi Rossini hatalmas, egyházzenei kompozícióját.

ROSSINI: PETITE MESSE SOLENNELLE

Zenekari változat

A „Kis Ünnepi Mise” cím félrevezető, talán szándékosan, mivel ez a mise egyáltalán nem „kicsi”, ellenkezőleg, hosszabb a legtöbb misénél. Különösek azok a jegyzetek, melyeket Rossini az eredeti partitúrához írt:

”Petite Messe Solennelle, négy szólamra, két zongora és harmónium kíséretével. Készült Passyban, nyaralásom alatt. Tizenkét énekes (mindhárom nemből: férfiak, nők, kasztráltak) elégséges az előadáshoz, mégpedig nyolc a kórusba, négy a szólókhoz, együttvéve, mint tizenkét cherub. Isten bocsássa meg a következő hasonlatomat. Tizenketten voltak az apostolok is az Utolsó Vacsorán, úgy ahogy Leonardo freskója ábrázolja. És – ki hinné! – tanítványaid között is voltak, akik hamis hangot énekeltek. Uram, bízzál bennem, az én vacsorámon nem lesz Júdás és az enyéim tisztán és szeretettel zengik majd magasztalásod és e szerény kompozíciót, ami öregségem utolsó halálos vétke. Jó Istenem – íme elkészült ez a szegény kis mise. Vajon igazán megszentelt zene ez, vagy átkozott zene: Az opera buffára születtem. jól tudod! Egy kevés tudás, egy kevés szív, ez minden. Légy hát áldott és fogadj be engem a Paradicsomba.”

Az 1863 nyarán komponált misét első ízben 1864. március 14-én adták elő. Mindent megtettek a kitűnő előadás érdekében. Auber személyesen válogatta ki a kórus tagjait a Conservatoire legtehetségesebb növendékei közül; a Théatre Italien vezető művészei énekelték a szólókat. Az előadáson jelen volt Meyerbeer is. Lelkesedését, pedig ekkor már súlyos beteg volt, nem tudta kordában tartani. Felugrott székéről, égő szemekkel és feldúlt arccal odarohant a maestróhoz és hevesen ölelgetni kezdte. Végül Rossini jónak látta figyelmeztetni: Ilyen heves izgalom árthat egészségének. De Meyerbeert nem lehetett lecsillapítani, a jelenlévőkhöz fordult és kijelentette, hogy a „Cum sancto spiritu” fúgája a legnagyszerűbb kompozíció, amit ebben a műfajban valaha is írtak. „Mit is tehetünk mi őmellette? Mi, akik folyton csak keresünk, tapogatózunk, tétovázunk? Ha ez az ember a Tell Vilmos után is folytatja a komponálást, még mindig ő lenne a színpad koronázatlan királya… Lám, két hónap alatt egy egész világot teremtett! Ő korunk Jupiterje, mindannyiunkat a tenyerén tart.”

A mise sikere után egyre többen sürgették Rossinit, hogy a darabot hangszerelje meg teljes zenekarra. Vonakodott a munkától, végül rászánta magát, mert úgy érezte, ha ő nem, akkor majd megcsinálja valaki más, és az bizonyára nem az ő ízlését tükrözte volna. Ám ezt a változatot, minden igyekezet ellenére, Rossini életében már nem mutatták be. Amikor valaki megkérdezte az idős mestert, miért hangszerelte meg zenekarra a Petite Messe Solennelle-t, amelyet eredetileg két zongora és egy harmónium kísért, hogy beleférjen egy kis magánkápolnába is, azt válaszolta: „Azért mert nem akarom, hogy szegény énekszólamaimat Sax és Berlioz urak elfedjék a szaxofonjaikkal.”

A bemutató zenekari változat első ízben 1869. február 28-án – három hónappal Rossini halála után – került bemutatásra.

Magyarországon első ízben 1987. február 19-én, a Budapesti Olasz Kultúrintézet nagytermében hangzott el ez a megrendítő, grandiózus alkotás, nagy zenekar és nagy vegyeskórus előadásában:

Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara, a Magyar Rádió és Televízió Énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc), Elisabeth Norberg Schultz (szoprán), Takács Tamara (mezzoszoprán), Molnár András (tenor) és Franco Ruta (basszus). A hangversenyt Gabriele Gandini vezényelte.

Classica csatorna

06.11.2016 | 17:05

Rossini: Petite Messe Solennelle

14 tétel: 5 ária (egy kórussal), 1 duett, 1 tercett, 6 kórustétel (egyesekben a szólisták is részt vesznek), 1 zenekari részlet (eredetileg 1 zongora- vagy harmónium- szóló)

Duration: 01:24:13

Conductor: Riccardo Chailly

Soloist:

Alexandrina Pendatchanska (Sopran)
Manuela Custer (Alt)
Stefano Secco (Tenor)
Mirco Palazzi (Bass)

GewandhausChor,
Chor der Oper Leipzig,

Gewandhausorchester Leipzig

(2008)
970   Búbánat 2016-08-13 12:35:32
A sevillai borbély a Zempléni Fesztivál programján

Augusztus 19. | Tokaj

20:00 Tokaj Fesztiválkatlan

• Rosina - Megyesi Schwartz Lucia
• Bartolo - Kálmán Péter
• Figaro - Szegedi Csaba
• Basilio - Gábor Géza
• Berta - Bazsinka Zsuzsa
• Almaviva - Hanczár György

Közreműködik a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Debreceni Csokonai Színház Kórusának Férfikara.

Díszlet: Szendrényi Éva, Jelmez: Németh Anikó,
Játékmester: Gabor Sylvie

Vezényel: Hollerung Gábor

Rendező: Káel Csaba

Az előadás a MÜPA, a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Zempléni Fesztivál közös produkciója.
969   Búbánat 2016-08-07 12:46:40
Nem az Iseum ad otthont idén a szombathelyi Iseumi Szabadtéri Játékoknak: a múzeum területén június 3. és november 30. között megrendezett nagyszabású kiállítás (Szent Márton és Pannónia) zavartalan látogathatósága érdekében a szervezők úgy döntöttek, idén a Történelmi Témapark ad otthont az előadásoknak – adta hírül a friss.hu. Ezzel együtt az előzetesen tervezett műsor is módosult:

Verdi Nabuccója helyett Rossini népszerű vígoperája, A sevillai borbély kerül idén színre.


Rossini: A sevillai borbély – “Iseumi Játékok”

Figaro – Szegedi Csaba | Rosina – Megyesi-Schwartz Lúcia
Almaviva – Hanczár György | Berta – Bazsinka Zsuzsa
Bartolo – Szüle Tamás | Basilio – Gábor Géza

Savaria Szimfonikus Zenekar | Debreceni Kodály Kórus

Rendező: Káel Csaba
Vezényel: Kovács János

Az augusztus 6-i (szombati) és 7-i (vasárnapi) előadások 20:30-kor kezdődnek.
968   Búbánat • előzmény929 2016-06-21 11:09:53

Ma délután ismét láthatjuk Rossini operáját a Classica csatornán:

Aureliano in Palmira
From the Rossini Opera Festival, Pesaro

21.06.2016 | 16:35

Duration:
03:20:35

Conductor: Will Crutchfield

Stage Director: Mario Martone

Soloist:
Michael Spyres (Aureliano)
Jessica Pratt (Zenobia)
Lena Belkina (Arsace)
Raffaella Lupinacci (Publia)
Dempsey Rivera (Oraspe)
Sergio Vitale (Licinio)
Dimitri Pkhaladze (Gran sacerdote)
Raffaele Costantini (Un pastore)

Coro del Teatro Comunale di Bologna

Orchestra Sinfonica G. Rossini

Country, year of production: I, 2014
967   Búbánat 2016-05-15 10:42:48
A Classica csatornán láthatjuk ma 16.05 órától:

ROSSINI: ADELAIDE DI BORGOGNA
Vom Rossini Opera Festival Pesaro

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:17:01

DIRIGENT: Dmitri Jurowski

INSZENIERUNG: Pier'Alli
BÜHNENBILD: Pier'Alli
KOSTÜME: Pier'Alli

SOLIST GESANG:
Daniela Barcellona (Ottone)
Jessica Pratt (Adelaide)
Nicola Ulivieri (Berengario)
Bogdan Mihai (Adelberto)
Jeannette Fischer (Eurice)
Francesca Pierpaoli (Iroldo)
Clemente Antonio Daliotti (Ernesto)

Chor des Teatro Comunale di Bologna
Orchester des Teatro Comunale di Bologna

I, 2011
966   Búbánat 2016-05-09 11:52:26
Délután 13 és este 20 órától láthatjuk a Classica csatornán Rossini remekművének operafilmre adaptálását:

ROSSINI: LA CENERENTOLA (HAMUPIPŐKE)
Die schönsten Opernfilme

09.05.2016 13:00

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:30:51

DIRIGENT: Claudio Abbado

INSZENIERUNG: Jean-Pierre Ponnelle
BÜHNENBILD: Jean-Pierre Ponnelle
KOSTÜME: Jean-Pierre Ponnelle

SOLIST GESANG:
Frederica von Stade (Cenerentola)
Francisco Araiza (Don Ramiro)
Margherita Guglielmi (Clorinda)
Laura Zannini (Tisbe)
Claudio Desderi (Dandini)
Paolo Montarsolo (Don Magnifico)
Paul Plishka (Alidoro)

Chor des Teatro alla Scala
Orchester des Teatro alla Scala

BILDREGIE: Jean-Pierre Ponnelle

D, 1981

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:
09.05., 20:00
10.05., 03:00
965   Búbánat 2016-05-07 10:39:03
A Classica csatorna sugározza a vígoperát 17.45 órától (az éjjel és holnap reggel is, megismétli a felvételt):

ROSSINI: LE COMTE ORY
Vom Rossini Opera Festival Pesaro

07.05.2016 17:45

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:13:52

DIRIGENT: Paolo Carignani
INSZENIERUNG: Lluís Pasqual

BÜHNENBILD: Lluís Pasqual
KOSTÜME: Lluís Pasqual

SOLIST GESANG:
Yijie Shi (Le Comte Ory)
María José Moreno (La Comtesse Adèle)
Lorenzo Regazzo (Le Gouverneur)
Roberto De Candia (Raimbaud)
Laura Polverelli (Isolier)
Natalia Gavrilan (Dame Ragonde)
Rinnat Moriah (Alice)

Prague Chamber Choir
Orchestra del Teatro Comunale di Bologna

I, 2009

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:
08.05., 00:45
08.05., 07:45
964   Búbánat 2016-02-29 14:57:55
Ezen a héten Rossini operái, művei állnak a Classica csatorna e heti tematikájának középpontjában:

Ma: Zelmira
Holnap: Kis ünnepi mise (Petite Messe Solennelle)
Szerda: Bruschino úr
Csütörtök: Kürosz Babilóniában (Ciro in Babilonia)
Péntek: Hamupipőke (La Cenerentola)
Szombat: Matilde di Shabran
Vasárnap: Tell Vilmos
963   lujza • előzmény957 2016-02-21 01:24:22
Tudom,írtátok már, hogy Domingo baritonként kezdte, de azért ez meglepő volt!
962   Heiner Lajos • előzmény961 2016-02-20 18:27:45
Hallottam már a Bartók Rádióban bekonferálni, "Mozart Don Giovanni című operájából Regiszter áriája következik."
Egy rádiós, nevet nem írok, mert ma is aktív, túlságosan is, felkonferált egy áriát Pavarottival, Toscanini vezényletével.
Toscanini 1954-ben adta utolsó koncertjét, 1957-ben halt meg.
Pavarotti 1961-ben debütált.
Természetesen a pármai Filarmonica Toscaniniről volt szó, mint az áriát kísérő zenekarról.
Durva, ha valaki így nem tud viszonylag nem távoli időkben eligazodni. Nem Monteverdi korában jártunk.
961   Búbánat • előzmény960 2016-02-20 17:39:40
(Egyébként a műsorújságban Domingó Figarója mellett a "tenor" hangfaj megjelölés szerepel; ezt tudatosan most nem másoltam át ide.)
960   Heiner Lajos • előzmény959 2016-02-20 16:53:37
Ön nyert! Jutalma egy ceruzaelemmel működő, önjáró gőzölős vasaló makett!
959   telramund • előzmény958 2016-02-20 16:51:00
Természetes a nagy Pavarotti!
958   Heiner Lajos • előzmény957 2016-02-20 16:29:03
Kedves Búbánat,

Tudod-e, ki volt erre a felvételre eredetileg tenornak tervezve?
957   Búbánat 2016-02-20 16:16:51
A Bartók Rádió sugározza ma este

19.35 – 22.20 Bemutatásának 200. évfordulóján

Rossini: A sevillai borbély

Kétfelvonásos opera

Szövegét Cesare Sterbini írta

Vezényel: Claudio Abbado

Km. a Velencei Nagyszínház Énekkara (karig. Marco Ghiglione) és az Európa Kamarazenekar

A gitárszólót Göran Söllscher játssza

Szereposztás:

Almaviva gróf - Frank Lopardo (tenor)
Bartolo - Lucio Gallo (basszbariton)
Rosina - Kathleen Battle (alt)
FIGARO – PLÁCIDO DOMINGO
Basilio - SRuggero Raimondi (basszus)
Fiorello - Carlos Chausson (bariton)
Ambrosio - Ronald Schneider (basszus)
Berta - Gabriele Sima (szoprán)
Tiszt - Goran Simic (bariton).
956   macskás • előzmény955 2016-01-06 16:55:53
Neked is Boldog stb.

Ez a vesszőparipád?

A puszit is mellőzném.
955   Momo • előzmény954 2016-01-06 16:37:50
Boldog Újévet... :-)

Ha randizni szeretnél, nyugodtan írd azt... értek én a szóból...

Puszi. :-)
954   macskás • előzmény953 2016-01-06 16:33:19
?

Miért intimpistáskodsz?
953   Momo 2016-01-06 14:18:21
Lajos, Jenő, tessék abbahagyni a huzakodást. Lajos bocsánatot kér Jenőtől, hogy lenyersfordításozta a műfordítását, és megígéri, hogy Jenő munkáit soha semmilyen formában nem illeti többé a "nyers" jelzővel.
Jenő pedig belenyugszik, hogy Lajos megbánta tettét, és önkritikát gyakorolt.


Most pedig mars vissza dolgozni... költők
952   macskás • előzmény950 2016-01-06 12:57:09
+ Csákovics

Jól elvagytok :)
951   Csákovics • előzmény950 2016-01-06 09:31:53
Így igaz. Minden célom mások munkáinak a magamé alá gyűrése, az alkotók nevének eltitkolása, ahogyan ebben az esetben is tettem, hiszen a szöveg csak úgy nyitható meg, ha a "Jánszky Lengyel Jenő fordítása" sorra klikkel az érdeklődő... :-D
950   Héterő • előzmény948 2016-01-05 22:19:39
Az inkriminált művet a Kocsis Zoltán - topicba belinkeltem. Az ő érdeme, hogy megismerhettük ezt a nyalánkságot.

Biztosan az zavar téged, hogy a magyar értelme túl közel van eredetiéhez. Az is nyilvánvaló, hogy a nyers- és - szóhasználattal az egyik teljesítményt próbálod alárendelni a másiknak, és természetesen - tiéd az érdemdúsabb változat.
Elképzelhetünk mondjuk Shakespeare-művekről valami ilyesmit a jövőben:

Coriolanus A műfordítást Petőfi Sándor nyersfordítása alapján készítette X.Y.

Hamlet, dán királyfi A műfordítást Arany János nyersfordítása alapján készítette X.Y.

Ahogy_tetszik A műfordítást Szabó Lőrinc nyersfordítása alapján készítette X.Y.

Az utóbbiból idézem: Színház az egész világ...
949   Búbánat 2016-01-03 20:12:08
DVD-újdonság!

ROSSINI: Mosè (Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano, 2015)

A Semi-Staged Production inside the Milan Cathedral

Mosè - Ruggero Raimondi
Elisero - Bogdan Mihai
Faraone - Filippo Polinelli
Amenofi - Luciano Ganci
Aufide - Giovanni Sebastiano Sala
Osiride - Christian Starinieri
Maria - Maria Cioppi
Anaide - Lydia Tamburrino
Sinaide - Isabelle Kabatu

Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano Chorus and Orchestra
(chorus master: Emiliano Esposito)
Francesco Quattrocchi, conductor

Cecilia Ligorio and Tiziano Mancini, stage directors
Franca Squarciapino, costume designer
Valerio Tiberi, lighting designer

Recorded live from Duomo di Milano, Italy, 2015

Bonus:
- A documentary revealing the secrets of Milan Cathedral, reaching back nearly 700 years, and outlining the Veneranda Fabbrica’s many centuries of history as well

948   Csákovics • előzmény947 2016-01-02 11:20:56
Kedves Héterő, köszönöm az aggódást. Sosem voltam egy korszerű pali, engedelmével most is megmaradok a magam anakronisztikusságában: ami éneklésre szánt szöveg, az "mű"-ként, ami túlnyomórészt "Wort zu Wort" fordításként készült, az "nyers"-ként szerepel az oldalon továbbra is. A Duna fordítóiroda műfordításait ugyan nincs szerencsém ismerni, de a náluk feltüntetett leírások sem mondanak ellent az én szóhasználatomnak. Hogy aztán a nyers alapján készült műfordítást végül lehet-e "művészi értékű fordítás"-nak tartani, vagy csak "hasalásnak" és "nyáladzásnak", az már egyéni megítélés kérdése...
947   Héterő • előzmény946 2015-12-28 02:06:00
Ugyan... Megrovás vagy letiltás bizonyára nem jár ezért a kis "offolásért" egy - már néhány hete alvó - topicban. Gondolván, hogy Búbánat válaszára várva előbb-utóbb idetévedsz, hát itt tettem föl a kérdést.

A választ köszönöm; sejtettem, hogy a megszokott kategorizálástól eltérően alkalmazod a nyersfordítás-fogalmat. Távol áll tőlem, hogy konkrét javaslatot tegyek, de talán valóban érdemes lenne figyelembe venned a - például itt ismertetett - Általános fogalmakat, különben az olvasó félreértheti.
Természetesen ezek között sem szerepel a ma már kissé anakronisztikus énekelhető fordítás, mint alkategoria, de a meghatározások mindegyike világos és egyértelmű.
Az énekelhetőséget is megcélzó, óriási erőfeszítést igénylő (és mindig számos megalkuvással járó) többletteljesítmény valóban megérdemli a külön kiemelést, de érdemesebb lenne a maga helyén jelölni: ott, ahol előfordul.
946   Csákovics • előzmény945 2015-12-28 00:47:27
Kedves Héterő, nem hiszem, hogy ennek a kérdésnek a Rossiniről elnevezett topikban volna a helye, ezt akár a blogon is megkérdezhette volna, bár ott bizonyára kevesebben olvasnák. Valóban, a nem éneklésre szánt fordításokat szoktam "nyers" megjelöléssel illetni, s mivel a szöveg túlnyomó részét ilyennek ítéltem, ezt írtam mögé. A szép fordítás készítőjének nevét nem titkolom így sem. Ha van jobb ötlete, szívesen átírom. Mi lenne a megfelelő, szerencsésebb titulus?
945   Héterő • előzmény943 2015-12-27 14:16:09
Dicséretes, hogy oly nagy gonddal vezetett blogodban a fővonalat jelentő Verdi-darabok után Strauss is megjelent. A Capriccio szövegkönyvét ismerteted, mint NYERSfordítást. Lehet, hogy a fogalmakat értelmezzük másként, de kíváncsi lennék, miért tartod nyersnek a szöveget.
A darab egy szonett köré fonódik. Ronsard francia nyelvű költeményét Swarowski mutatta meg Straussnak, a nagyszerű német változatból született a magyar szonett, ami
- időmértékes, mint az eredeti;
- rímes, mint az eredeti;
- a magyar szöveg rímel az eredetivel.
Ami nem éneklésre készült, az egyúttal nyers lenne?
944   Búbánat • előzmény943 2015-12-27 09:28:42
Látom, már: úgy látszik, előrehozott-előszilveszteri hangulatban voltam...
943   Csákovics • előzmény942 2015-12-27 00:02:18
Kedves Búbánat, ez AZ OLASZ NŐ ALGÍRBAN! ;-)
942   Búbánat 2015-12-25 14:37:36
Ma délután láthatjuk a Classica csatornán:

ROSSINI: ITALIANA IN ALGERI (A TÖRÖK ITÁLIÁBAN)
Vom Rossini Opera Festival Pesaro

2015 16:25

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:33:23

DIRIGENT: José Ramón Encinar

INSZENIERUNG: Davide Livermore
BÜHNENBILD: Nicolas Bovey
KOSTÜME: Gianluca Falaschi

SOLIST GESANG:
Anna Goryachova (Isabella)
Alex Esposito (Mustafà)
Yijie Shi (Lindoro)
Mario Cassi (Taddeo)
Mariangela Sicilia (Elvira)
Davide Luciano (Haly)
Raffaella Lupinacci (Zulma)

Coro del Teatro Comunale di Bologna

Orchestra del Teatro Comunale di Bologna

I, 2013
NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:

26.12., 00:40
26.12., 07:40
941   Búbánat • előzmény940 2015-12-01 09:50:50
Nincs mit; egyébként ezt a felvételt már korábban DVD-lemezről már ismertem: most nem kellett koptatnom a lemezt, meghallgattam a TV-ben. De megvan nekem a Mózesnek a későbbi 1827-es párizsi, átdolgozott, áthangszerelt változata is DVD-n: Mózes és a Fáraó – ezt talán még jobban szeretem, hatásosabb, nagyszabásúbb opera.
940   Laedaro • előzmény939 2015-11-30 21:09:10

Csodálatos hogy ezt ide „belinkelted!”

Sok köszönet érte!
939   Búbánat 2015-11-30 21:03:37
A Classica csatornán láthatjuk hamarosan:

ROSSINI: MOSÈ IN EGITTO

Vom Rossini Opera Festival Pesaro

30.11.2015 21:45

LÄNGE DES PROGRAMMS: 02:32:56

DIRIGENT: Roberto Abbado

INSZENIERUNG: Graham Vick
BÜHNENBILD: Stuart Nunn
KOSTÜME: Stuart Nunn

SOLIST GESANG:
Alex Esposito (Faraone)
Olga Senderskaya (Amaltea)
Dmitry Korchak (Osiride)
Sonia Ganassi (Elcia)
Enea Scala (Mambre)
Riccardo Zanellato (Mosè)
Yijie Shi (Aronne)
Chiara Amarù (Amenofi)

Chor des Teatro Comunale di Bologna
Orchester des Teatro Comunale di Bologna

I, 2011
NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN: 01.12., 04:45

938   Búbánat • előzmény937 2015-11-20 23:33:17
Miután volt alkalmam összehasonlítani a MET-közvetítés (mozi) és a Classica csatornán már háromszor látott Royal Opera House előadásának felvételét, egyre inkább az a meggyőződésem, hogy a londoni produkció a jpbb - mind ének-zeneileg, mind a rendezést illetőleg -, hatásosabb, erőteljesebb. Nekem legalábbis.
937   pitypang 2015-11-20 21:36:52
A szereposztás ugyanaz, kivéve Rodrigot, ezt a szerepet a Metben John Osborn énekelte.
936   pitypang 2015-11-20 21:34:39
Kijött, de a MET előadása. /nov. 13-án, ERATO kiadvány/
935   Búbánat • előzmény934 2015-11-20 13:24:51
Talán DVD-n kijön, vagy már ki is jött...
934   Ardelao • előzmény933 2015-11-20 11:50:22
Mostanában nagyon sokszor adják ezt a kiváló Rossini operát! Sajnos nekem nincs Classica csatornám.
933   Búbánat • előzmény774 2015-11-20 09:41:34
Ma ismét leadja a Classica csatorna

13:30 és
21:30

Rossini: La donna del lago

- Aus dem Royal Opera House Covent Garden, London

ÄNGE DES PROGRAMMS:
(02:43:50)

DIRIGENT: Michele Mariotti

INSZENIERUNG: John Fulljames
BÜHNENBILD: Dick Bird
KOSTÜME: Yannis Thavoris

Joyce DiDonato (Elena)
Juan Diego Flórez (Uberto (James V))
Daniela Barcellona (Malcolm)
Simón Orfila (Douglas)
Colin Lee (Rodrigo)

CHOR: Royal Opera Chorus
ORCHESTER: Orchestra of the Royal Opera House

GB, 2013
932   Búbánat 2015-10-27 11:38:34
Ma éjjel a Duna televízió sugározza:

23.25 - 00.55 MüpArt Classic

• Verdi: Négy szent ének - II. Stabat Mater

• Rossini: Stabat Mater

Műpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A 2015. április 2-i koncert felvételét láthatjuk a televízióban

Vezényel: Carlo Montanaro

Közreműködők:

Maria Agresta - szoprán
Vörös Szilvia - mezzoszoprán
Francesco Demuro - tenor
Liang Li - basszus

Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar

„2015 nagycsütörtökén a zenetörténet egyik legfurcsább pályát befutott alkotójának Stabat matere hangzik el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. A keresztfa tövében álló Szűz Máriához szóló himnuszt, amelyet egy 13. századi ferences szerzetes írt - Rossini előtt is jó páran megzenésítették, a leghíresebb közülük talán Pergolesi műve. Rossini Stabat Materének a története azonban valóságos regény.
A komponista harminchét esztendősen írta meg utolsó operáját, ezt követően pedig csak elvétve komponált, inkább főzött és társasági életet élt. 1831-ben éppen egy bankár barátjával, a bordeaux-i borvidék egyik híres kastélyának tulajdonosával utazgatott Spanyolországban, amikor egy államtanácsostól megkapta a felkérést a Stabat Mater megírására. Hat tétellel elkészült, de megbetegedett, ezért egyik barátját kérte meg a befejezésre, a kéziratot azonban a sajátjaként adta át a megrendelőnek. Az államtanácsos elhunyt, örökösei eladták a jogokat egy francia kiadónak, Rossini azonban nem járult hozzá a párizsi bemutatóhoz, mondván, a mű nem teljes egészében az ő alkotása. A kiadó ennek ellenére előadatta, de csak Rossini tételeit, aki viszont időközben egy másik kiadónak adta el a jogokat. Pereskedés vette kezdetét, amelyből az új kiadó került ki győztesen. Rossini megírta a hiányzó tételeket - ekkor már tíz év telt el a felkérés óta -, egy testvérpár nyolcezer frankért megvette az előadási jogokat a kiadótól, majd húszezerért továbbadta a Párizsi Olasz Színháznak, ahol először csendült fel a mű a ma ismert alakjában.
A különleges alkotást kiváló szólisták közreműködésével, a Zubin Mehta által felfedezett és jelenleg a varsói Teatr Wielki fő-zeneigazgatói tisztét betöltő olasz dirigens vezényletével élvezhetjük.”

Rendező: Müpa
931   Búbánat 2015-10-27 10:52:33
Rövidesen megjelenik a DVD - a produkciót már láthattuk a MET élő közvetítésében, és a rádió is sugározta

Rossini: La donna del lago –DVD

Rossini: La donna del lago

Label: Erato
Catalogue No:2564605098

Discs: 2

Release date:
13th Nov 2015
Barcode:
0825646050987

Medium: DVD Video

Share on facebookShare on ketnooiShare on twitterShare on emailShare on print|More Sharing ServicesShare

Rossini: La donna del lago
________________________________________
Joyce DiDonato (Elena), Juan Diego Florez (Giacomo V), John Osborn (Roderigo), Daniela Barcellona (Malcolm), Oren Gradus (Douglas)
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus, Michele Mariotti, Paul Curran (dir.)

DVD Video - 2 discs


Scheduled for release on 13 November 2015. Order it now and we will deliver it as soon as it is available.

930   Búbánat 2015-10-03 11:01:04
Bartók Rádió, ma este 19.00 – 21.40

Rossini: Hamupipőke

Kétfelvonásos opera
Szövegét - Charles Perrault meséje nyomán - Jacopo Ferretti írta

Vez. Gabriele Ferro Km. a Kölni Rádió Énekkara (karig. Herbert Schernus) és a Capella Coloniensis

Szereposztás:

Don Ramiro - Francesco Araiza (tenor)
Dandini - Domenico Trimarchi (bariton)
Don Magnifico - Enzo Dara (basszus)
Clorinda - Emilia Ravaglia (szoprán)
isbe - Marylin Schmiege (mezzoszoprán)
Angelina (Hamupipőke) - Lucia Valentini Terrani (mezzoszoprán)
Alidoro - Alessandro Corbelli (basszus)
929   Búbánat 2015-09-09 12:06:09
A Classica csatornán láthatjuk ma 13 órától és az ismétlésben 20 órától is:

Rossini: Aureliano in Palmira

Vom Rossini Opera Festival, Pesaro

9.09.2015 13:00

LÄNGE DES PROGRAMMS: 03:20:35

DIRIGENT: Will Crutchfield
INSZENIERUNG: Mario Martone
BÜHNENBILD: Sergio Tramonti
KOSTÜME: Ursula Patzak

SOLIST GESANG:
Michael Spyres (Aureliano)
Jessica Pratt (Zenobia)
Lena Belkina (Arsace)
Raffaella Lupinacci (Publia)
Dempsey Rivera (Oraspe)
Sergio Vitale (Licinio)
Dimitri Pkhaladze (Gran sacerdote)
Raffaele Costantini (Un pastore)

Coro del Teatro Comunale di Bologna

Orchestra Sinfonica G. Rossini

I, 2014

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN:

09.09., 20:00
10.09., 03:00
928   Búbánat 2015-08-01 10:19:14
A Classica csatornán láthatjuk – ma kétszer is – Rossini Tell Vilmosát: 13 órai illetve 20 órai kezdettel:

ROSSINI: GUILLAUME TELL

Vom Rossini Opera Festival, Pesaro, 2013


LÄNGE DES PROGRAMMS: 04:06:55

DIRIGENT: Michele Mariotti
INSZENIERUNG: Graham Vick
BÜHNENBILD: Paul Brown
KOSTÜME: Paul Brown
CHOREOGRAPHIE: Ron Howell

SOLIST GESANG:

Nicola Alaimo (Guillaume Tell)
Veronica Simeoni (Hedwige)
Juan Diego Flórez (Arnold Melcthal)
Marina Rebeka (Mathilde)
Amanda Forsythe (Jemmy)
Simón Orfila (Walter Furst)
Celso Albelo (Ruodi)
Alessandro Luciano (Rodolphe)
Simone Alberghini (Melcthal)
Wojtek Gierlach (Leuthold/Un Chasseur)
Luca Tittoto (Gesler)

Coro del Teatro Comunale di Bologna
Orchestra del Teatro Comunale di Bologna

I, 2013

NÄCHSTE AUSSTRAHLUNGEN: 01.08., 20:00; 02.08., 03:00
927   Haandel 2015-07-12 08:03:16
The art of singing Rossini
926   Heiner Lajos • előzmény922 2015-07-07 14:11:06
- Moricka, sorolj fel harom allatot!
- Kutyacska, medvecske, lovacska.
- De Moricka, ne tedd hozza, hogy -ka, -ke!
- Jo, tanarno! Macs, kecs, szar.
925   pitypang 2015-07-07 13:52:47
Az Otello bemutatón /július 4., Scala/ nem volt botrány. Trailer + kritikák
http://www.rainews.it/dl/rainews/artico ... ede12.html
http://www.operaclick.com/recensioni/te ... ala-otello
http://www.ilcorrieremusicale.it/2015/0 ... lla-scala/
924   Búbánat 2015-07-07 13:28:20
Itthon is látható a „botrányos” Tell Vilmos

Operavilág.net, 2015. július 3.

„Füttykoncert kísérte a Royal Opera House hétfő esti bemutatóját a Covent Gardenben: a közönség így bírálta Rossini Tell Vilmos című operájának új rendezését egy erőszakos, meztelen jelenet miatt.”

„A kritikusok és a nagyközönség körében szélsőséges véleményeket kiváltó előadást július 5-én vasárnap délután élő közvetítésben, a londoni előadással egy időben láthatja a közönség a Pesti Vigadóban, egy hétre rá, július 12-én pedig felvételről mutatja be a Puskin Mozi. Emellett Szolnokon és Kecskeméten is látható lesz az darab, amelyben főszerepeket a Royal Opera House zenei igazgatója, Antonio Pappano vezényletével Gerald Finley, John Osborn és Malin Byström alakítja.”
923   Búbánat • előzmény920 2015-04-05 18:15:15
CD nekem nem már nem kell - ha nem muszáj. Mivel a darabban van "állatszereplő" - ezért elnéző vagyok...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:30 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Takács-Nagy Gábor Kamarazene Kurzusa

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Pálfalvi Tamás (kornett), Lukács Gergely (szerpent, basszus szaxkürt), Stürzenbaum Róbert (sackbut, ventil harsona), Szepesi Bence (alt szaxofon); Dévényi Gábor (nagybőgő); Szelcsányi Ágnes (csembaló, zongora); Szabó Zsolt (viola da gamba), Magyar Bálint (ének)
Szentpáli Roland tuba DLA zárókoncert
PALAZOTTI: Montechiaro
PALAZOTTI: Vallone secco
ZUCCARO: Ricercar
FARNABY: The Old Spagnoletta
FARNABY: A Toy
FARNABY: The New Sa-hoo
DESVIGNES: Antiennes du jour des Morts
DE FESCH: B-dúr szonáta, op. 4/6
VEIT: Romance
CORBIN: Teutatès – Fantasie mystique
DEMERSSEMAN: Ave Maria
PILATI: Le serpent de village

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horváth Ágnes (brácsa)
G. Horváth László, Kiss Enikő (hegedű), Kónya Attila (cselló)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
Horváth Ágnes brácsa diplomakoncertje
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 - 1. Adagio, 2. Fúga
BARTÓK-SERLY: Brácsaverseny, BB 128
SOSZTAKOVICS: 8. (c-moll) vonósnégyes, Op.110

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - balett
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Jónás Krisztina, Bakos Kornélia, Szerekován János, Jekl László
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken
Vezényel: Németh Pál
MICHAEL HAYDN: Te Deum MH 28
MICHAEL HAYDN: d-moll szimfónia MH 393
JOSEPH HAYDN: Nelson-mise, Hob. XXII/11
A mai nap
történt:
1892 • a szentpétervári Marinszkij színházban bemutatják Csajkovszkij Diótörőjét
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1890 • Sergio Failoni, karmester († 1948)
elhunyt:
1737 • Antonio Stradivari, hegedűkészítő (sz. kb. 1644)
1869 • Louis Moreau Gottschalk, zongorista, zeneszerző (sz. 1829)
1990 • Paul Tortelier, csellista, zeneszerző (sz. 1914)