vissza a cimoldalra
2018-04-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60778)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3975)
Társművészetek (1248)
Momus társalgó (6313)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11272)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (9243)
Momus-játék (5472)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1383)
Franz Schmidt (3108)
Opernglas, avagy operai távcső... (20067)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4258)
Edita Gruberova (3056)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2680)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (758)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (152)
A díjakról általában (1022)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1227)
Komlóssy Erzsébet (38)
Élő közvetítések (7039)
Operett, mint színpadi műfaj (3576)
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán (466)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - A hangszerek csodálatos világa (frushena, 2005-04-18 23:31:19)

   
179   Búbánat 2017-12-25 22:57:10

2017. DECEMBER 24. VASÁRNAP 17:58

„TEMPERÁLT ZONGORA"

BOGÁNYI GERGELY A GAME BOYRÓL, EGY FEJRE MÉRT KALAPÁCSÜTÉSRŐL ÉS A GYERTYA HÁROM VÉGÉRŐL

Magyar Idők - Ötvös Zoltán

A világ leghíresebb koncerttermei­ben lép fel a Liszt- és Kossuth-díjas Bogányi Gergely. A Mozart, Chopin, Liszt és Bartók műveit egyaránt kedvelő, Vácon élő zongoraművésznek nem telik egy Bogányi-féle csodazongorára.

– Tényleg kikapcsoltatja a zenét, ha valahova belép?
– Megpróbálom legalább lehalkíttatni. Nem azért, mert nem szeretem a szórakozóhelyeken hallható könnyűzenét, hanem mert erről más az elképzelésem, mint az emberek többségének. Nekem a könnyűzene szórakoztató zene, nem pedig buta és primitív zaj. Szeretem a dzsesszt,­ és ki nem állhatom a diszkót. Ha a zenének értelme, harmóniája, dallama, ritmusa, mondanivalója van, vagy legalább néhány ezek közül, akkor az minőségi lehet. A mai könnyűzenéből az előbb említett kritériumok hiányoznak. Engem, aki Bachon és Liszten nőtt fel, nagyon zavar a hatalmas minőségbeli különbség. Bántó, hogy mégis ezek a dallamtalan zajok szólnak majd mindenhol.

– Négyévesen már közönség előtt játszott. 1984-ben, tízévesen felvették a Zeneakadémia előképző „különleges tehetségek osztályába”. Csodagyerek volt?
– Igen. Olyan sok ajándékot kaptam a Teremtőtől, hogy azt nem lehet másnak nevezni. Adottságaim nekem természetesek voltak, ám hosszú évekig nem tudtam, nem értettem, nem hittem el, hogy nem mindenki rendelkezik például abszolút hallással. Nagyon sok hasonló képesség volt számomra természetes, ami másoknak nem adatott meg. Külső szemlélő ezek miatt bizonnyal a csodagyerek kategóriába sorolt.

– Aki sokáig kottát sem olvasott…
– Nem volt rá szükségem, hiszen mindent első hallásra megjegyeztem. Nem ismertem a kottát, de a fejemben lekottáztam a műveket, ami olyan egyszerű és magától értetődő folyamat volt, mint hogy az alma kerek, és bele kell harapni. Kottahűen bármikor lejátszottam a hosszabb darabokat is. Ameddig lehetett, elodáztam a hangjegyek olvasásának megtanulását. Munkás dolognak tartottam.

– Mikor kezdett koncertezni?
– Óvodásként, általános iskolásként egyre gyakrabban álltam színpadra. Ötéves koromtól valamennyi fellépésemet nagyon fontosnak tartottam. Komoly darabokat játszottam, komoly koncertekként emlékezek ezekre.

– Zenetanára mesélt arról, hogy gyerekként a színpadra lépés előtti utolsó másodpercig a Game Boy számítógépes játékot nyúzta. Most mivel kapcsol ki?
– A Game Boy egyfajta huncutság volt a részemről, pimaszság magammal és egy kicsit másokkal szemben: lám, én ezt is meg tudom csinálni. Annyira jól tudom a darabokat, hogy nekem ez is belefér. Miközben stresszként éltem meg a fellépést, amit nagyon komolyan gondoltam. Manapság nincs szükségem ilyen trükkökre a koncertek előtt.

– Mindhárom testvére zenél. Más útjuk nem is lehetett a Bogányi gyerekeknek?
– Természetes folyamat volt, ahogy mindannyian a zene felé terelődtünk. Nagyon sokféle hatás ért bennünket, de a zene olyan magától értetődően jött élethivatásként, hogy más szóba sem jöhetett. Ez azonban nem azt jelenti, hogy zenei burokban éltünk és nőttünk volna fel.

– Közismert a család erős finnországi kapcsolata. Azon túl, hogy már ott is van Bogányi-zongora, miért fontos az északi rokon nép?
– Tizenhárom éves koromban kerültünk Finnországba, az ott töltött évek meghatározóak számomra. Rengeteg lehetőséget és egy másik hazát is kaptam északon. Az Egyesült Államokban is viszonylag hosszú időt töltöttem – tanultam –, majd elkezdődött a koncertezős élet, de az újabb helyszínek nem vehetik fel a versenyt Magyarországgal és Finnországgal.

– Van különbség koncert és koncert között? Jobban izgul Vácon, ahol mégis több a személyes ismerőse, mint mondjuk valamelyik külföldi palotában?
– A zene mondanivalója ugyanaz, hiszen egy szonáta Tokióban és Nagymaroson is ugyanaz a darab. A hazai pálya éppen a hazai pálya miatt ad egészen különleges hangulatot a koncertjeimnek. Tudom, hogy a barátok, az ismerősök ott ülnek a széksorokban, emiatt sokszor nehezebb és izgalmasabb lehet egy előadás Vácon, mint mondjuk Mexikóban.

– Vannak kedvencei, vagy életkor-, esetleg hangulatfüggő, hogy milyen darabot játszik?
– Nem engedem meg magamnak azt a luxust, hogy a hangulatomtól függjön, éppen mit játszom. A repertoárom ilyen szempontból nem változik. Én remekművekkel foglalkozom. Zongoraművészként szerencsére példátlan gazdagsággal állok szemben, hiszen szinte kifogyhatatlan mennyiségű remekművet írtak Bachtól napjainkig.

– Nehezen kerítettünk időt a beszélgetésre, majd amikor láttam a naptárát, megértettem, miért. Ha percre nem is, de órára jó előre be van osztva az élete. Csak a zene, semmi más?
– Órára beosztom a napjaimat, de a zene mellett sok egyéb is belefér. Kíváncsi természetű emberként számos dolog érdekel: tudomány, sakk, tenisz, jégkorong. Az említett sportágak azért, mert mindegyiknél van stratégia, pszichológia. Nem vagyok bezárkózott, csőlátó, szakbarbár. Kíváncsi vagyok az emberek véleményére. Koncertek után sokszor előfordul, hogy érdekes emberekkel tudok összejönni. Néhány nappal ezelőtt Kunszentmártonon voltam, ahol a Virtuózok című komolyzenei tehetségkutatóban feltűnt Boros Misi koncertjét hallgattam meg, illetve játszottam egy meglepetésdarabot. A fellépés után vacsorára voltunk hivatalosak, ahol számos kiváló emberrel ismerkedhettem meg, nagy-nagy örömömre. Ilyenkor érzem, hogy nem csak adok, kapok is. Valaki egy alkalommal megjegyezte, hogy a gyertya három végét égetem. Az ilyen alkalmakkor nem olyan hevesen égek.

– Hogyan töltődik fel?
– Katolikus emberként akkor érzem a legjobban magam, ha folyamatosan kapcsolatban vagyok az égiekkel. Mert az maga a feltöltődés. Onnan jön minden, az ihlet, az inspiráció, az érték, az értékítélet. Nehéz a folyamatos kapcsolattartás, de törekszem rá.

– Sohasem érezte azt, hogy valami egészen mást csinálna inkább?
– Még nem.

– A csodazongora létrejöttét azzal indokolta, hallani akarta, hogyan szólhatnának az ismert darabok jobban, úgy, ahogy azt belül hallja. Miért kellene jobban szólniuk, hiszen az egykori szerzők arra a hangszerre írták a darabokat, amely akkor volt?
– Fizikailag valóban ez volt a helyzet, de a zsenik igénye messzebb mutatott. Bach is jobb hangszert szeretett volna, ezért örült a tizenkét fokúság kitalálásának. Ennek örömére komponálta a halhatatlan Das wohltemperierte Klavier (A jól temperált zongora) gyönyörűséges huszonnégy darabját, majd még egy teljes ciklust. Beethoven sem volt elégedett, olykor szétverte hangszerét, mert jobb hangzású zongorát akart. Liszt Ferenc kifejezetten a minél jobb zongorák építésére inspirálta a hangszerkészítőket. Meggyőződésem, mindhárman örültek volna egy modern zongorának, például egy Bogányinak. Mert valami hasonlóra vágytak. Napjainkban a technika a zenészeket segíti.

– Mit mondanak művésztársai a csodazongoráról?
– Eddig csak a prototípusok léteztek. Se alkalom, se idő, se elegendő hangszer nem volt arra, hogy akár az ismert hazai művészek kipróbálják a zongoránkat. Most tartunk ott, hogy végre elkészült öt új hangszer, amelyeket mostanában adtunk át a megrendelőnek. Elkezdődik a hangszer önálló élete, izgatottan várom, hogy a kollégák mit mondanak majd róla. A zongora mostani konstrukcióját véglegesnek tekintem, de mindig előfordulhat, hogy kitalálunk valami újat, amitől még szebben szólhat majd a hangszer.

– Idén nyáron jelentették be, hogy a Magyar Nemzeti Bank visszakérte a szuperzongorára adott hatvanmilliós támogatását, miután kiderült, hogy tavaly nulla forint árbevétele volt a zongorát gyártó Zengafons Kft.-nek.
– Pont akkor került erre sor, amikor nagyon sok nehézséggel küzdöttünk, újabb és újabb problémát kellett megoldanunk a gyártás során – kalapácsütés volt a fejre ez a döntés. Áthidaltuk ezt a nehéz időszakot is, a barátaim komoly anyagi segítséget nyújtottak.

– Évekkel ezelőtt a házát is eladta, hogy legyen pénz a fejlesztésre…
– Azóta sincs még saját tulajdonú otthonom. Ez egyáltalán nem zavar, majd lesz, ha úgy kell lennie.

– Egy erősen középkategóriás Förster zongora állt a nappalijában. Nem telik egy Bogányira?
– Nem. Egyelőre nem.

– Miért, mennyibe kerül?
– A közepes méretű modell 250 ezer euró, a most elkészült nagy pedig nagyjából 300 ezer euró.

– Számos portál azzal támadja, hogy eddig egyetlen zongorát sem sikerült eladni az állami megrendeléseken felül. Piacképes termék lehet ez a fejlesztés?
– Jaj kérem, hát olyan sok csacsiságot beszélnek néha az emberek vagy néhány újság. Már négy hangszert eladtunk, ebből hármat külföldre, ráadásul úgy, hogy azok a hangszerek szinte még prototípusok voltak, a gyártás akkor nem is működött rendesen. Ezeknek a hangszereknek sorozatszámuk sem volt, bár azt mondják, ettől még értékesebbek lesznek később.

– Kudarcnak élte meg, hogy a tizenöt éves lánya abbahagyta a zongorázást?
– Nem, sőt azt látom, hogy bár néhány éve abbahagyta a zenélést, most állandóan zongorázni akar. Komoly műveket tanul meg, de azt mindketten tudjuk, hogy belőle nem lesz zongoraművész. Nem baj, a zenével szoros és meghitt lesz így is a kapcsolata.

– A Liszt- és a Chopin-életmű továbbra is pályafutásának meghatározó eleme. Változott a zeneszerzőkről alkotott képe?
– Nem változott, mélyült.

– A zeneszerzéssel nem próbálkozik?
– Bevallom, magam is komponálok. Az M5-ös csatorna összes zenéjét én írtam. Miniatűr műfaj ez, hiszen néhány másodperces szignálokról van szó, de ezek komponálása óriási kihívás, hiszen abban a tíz-tizenöt másodpercben egyszerűen, de mondani kell valamit.

– A vezénylés is szóba jöhet? Kocsis Zoltán nyomdokait követve.
– Nem, mert ha nem tudok vezényelni, nem állok ki zenekar elé.

– Milyennek látja a mai hazai (komoly)zenei életet?
– Pezseg, színvonalas. Örömmel tapasztalom, hogy Magyarország ebből a szempontból is egyre inkább világszínvonalú hely. Sok országban mind kevesebb a jó zene, zenekarok szűnnek meg, silányul a koncertélet, nálunk éppen ellenkezőleg, a minőség terjed.

– A kortárs zenét is követi?
– Születnek olyan művek, amelyeket örömmel lejátszanék, de nehéz az egyébként is túlhajszolt életemben még arra is figyelni, hogy kiválogassam a megannyi kortárs műből az eljátszásra érdemeseket.

– Vácon él, de a szobi zeneiskolát vezeti. Senki sem lehet próféta a saját hazájában?
– Ez így nem igaz. Így alakult, de örülök neki, mert Szobon egy másik szeretni való közösséget találtam.

– Kossuth-díj, díszpolgárságok, elismerések garmadája. Hiányzik-e bármi az életéből?
– Nagyon jó, ahogy most van, de mindennap szeretném még jobbá tenni a körülöttem lévő világot.

178   Haandel 2017-11-09 19:05:01

Revolutionary guitar string rocks the guitar world

Jonathan Andrew Kemp

175   Héterő • előzmény174 2017-10-09 01:46:56



Szent ég, ez meg micsoda??



 

174   Haandel 2017-10-08 17:04:58

MUSICES
(Musical Instrument Computed Tomography Examination Standard)
 

In the MUSICES project, the GNM (Germanisches National Museum) and the EZRT (Development Center for X-ray Technology) of the Fraunhofer Institute for Integrated Circuits (IIS) are jointly developing a guideline for the three-dimensional x-ray computed tomography (3D-CT) of musical instruments.

173   Héterő • előzmény172 2017-06-14 01:19:49
:-)
172   Haandel • előzmény170 2017-06-13 16:53:43
Are they verShed – or not, who will DeciIde, DeciOda,
Antonio’s secret code is an unbeatable csoda!
171   Haandel • előzmény170 2017-06-13 16:52:16
Hűha!
170   Héterő • előzmény169 2017-06-12 17:47:40
Are they versed - or not, who will decide?
Musicians sometimes drive me really wild:
I tell it now clearly with this simple verse:
nobody should ever our Antonio asperse.
169   Haandel • előzmény167 2017-06-12 17:13:17
:)))
* * * * *


…’’So researchers asked musically versed listeners to compare three Stradivarius violins to three newer models, based on listener preference and sound projection.’’…

Hallom a versed:
Who are these ‘musiCallY versed’?
168   macskás • előzmény167 2017-06-11 15:08:49
:)
167   Héterő • előzmény166 2017-06-11 14:49:33
It might have been deaf-test instead of blind-test... :-)
166   Haandel 2017-06-10 17:15:21
Ditch the Stradivarius? New violins sound better: study
165   Haandel • előzmény164 2017-03-27 19:57:06
The Infinitone - FIRST PRIZE Performance at the 2017 Guthman New Musical Instrument Competition
164   Haandel • előzmény163 2017-03-27 19:48:17
First Place: Infinitone

Created by: Subhraag Singh
163   Haandel • előzmény162 2017-03-27 19:44:04
Meet The 2017 Guthman Winners
162   Haandel 2017-03-05 08:08:39
Margaret Guthman Musical Instrument Competition
Margaret Guthman Musical Instrument Competition

The 2017 Guthman Competition Finals will take place onThursday, March 9TH at 7:00 PM at the Georgia Tech Ferst Center for the Arts.

2017 Semi-Finalists

2016 Winners
YT: 2016 Guthman Musical Instrument Competition Final Concert
161   Haandel • előzmény160 2017-02-15 15:50:40
Musicon
is a musical instrument designed to promote development and exploration – both physical and artistic – in children between the ages of 2 and 8. Created by designer Kamil Laszuk as part of his 2011 graduation thesis at the Academy of Fine Arts in Wroclaw, Poland, the unusual instrument represents a fusion of Laszuk’s two passions: music and design.
160   Haandel 2017-02-15 15:49:56
Kamil Laszuk as part of his 2011 graduation thesis at the Academy of Fine Arts in Wroclaw, Poland, the unusual instrument represents a fusion of Laszuk’s two passions: music and design.
159   Haandel 2017-02-13 18:46:38
Philharmonic bringing a heavy hitter for Mahler, Schubert

“We know he was never happy with the sound of the hammer,” Cooper said of the composer. Mahler wrote the work in 1903 and 1904. At the time of its 1906 premiere, the percussionist banged on a bass drum.

“He went off the podium and hit it himself and had to laugh because it didn’t sound any better,” Cooper said.


YouTube: BoxdescriptionTRIMMED
158   Haandel 2017-02-03 17:25:57
A húr

A húr az élete túlnyomó részét csendben tölti - ilyenkor egy szempillája sem rezdül.
Csendben, de készenlétben, mint egy elragadó ragadózó, aki rád vár, rezdületlenül.

Megfeszülve várja, hogy rátaláljon a vele egy húron pendülő párja:
arra, aki az egyik kezével lefogja s a másikkal rezonanciába hozza.

A húr ilyenkor életre kel, s hol sír, hol örül,
de mindent és mindenkit megzengett maga körül!
157   Haandel 2017-01-29 09:00:59
Elbphilharmonie Orgel – Geburt einer Majestät
156   Haandel 2017-01-06 18:23:28
Nyckelharpa
A nyckelharpa (kiejtése körülbelül: nükkelharpá) egy svéd billentyűs vonós hangszer…

Thomas Roth (Nyckelharpa) - Ingredients
155   Haandel • előzmény154 2017-01-06 18:23:09
:)))


(Bevallom, hogy én néha akkor da-да-dog-dog-ok-OK,
amikor külföldön a nagy kutyáknak hiába magyarázkodok ;-)
154   Héterő • előzmény152 2017-01-05 02:47:46
Jé, a svéd nyelv - dadogva
hasonlít az angolra!
:-)
153   Haandel • előzmény152 2017-01-04 17:08:43
Wikipedia: Johan Sundberg
152   Haandel 2017-01-04 16:56:08
Johan Sundberg - The voice as a musical instrument
(YouTube)


Johan Sundberg: The Acoustics of the Singing Voice

The voice is an instrument consisting of a power supply (the lungs), an oscillator (the vocal folds) and a resonator (the larynx, pharynx and mouth). Singers adjust the resonator in special ways.
151   Haandel • előzmény146 2016-12-16 17:23:15
Tim Berens
Playing the Concierto de Aranjuez

Friday, I arrived at the Ariel Theater in Gallipolis, Ohio for the first of 2 rehearsals. The Ariel Theater is a magnificent hall, built in 1895 as a venue for Vaudeville acts. The acoustics are spectacular. To my great shock and delight, I realized that I would not need amplification to play the Aranjuez or the Vivaldi. I arrived with a rather elaborate sound system for amplification and was delighted to leave it in my car.

(Some RMCG regulars should avert their eyes for this next sentence.) Matanya Ophee was right: in the right hall, with the right orchestra, the Aranjuez can be performed without amplification. There was a discussion here in RMCG many years ago about this exact thing. I, having played hundreds of concerts with the Cincinnati Pops Orchestra, applied all of my knowledge to this discussion and came up with the wrong answer, insisting it couldn't be done. Matanya insisted it could be. He was right.
150   Búbánat 2016-12-14 00:19:18
VÁRDAI ISTVÁNHOZ KERÜLT TARTÓS HASZNÁLATRA STRADIVARI 1673-AS CSELLÓJA

MAGYAR IDÓK, 2016. DECEMBER 13. KEDD 07:02
/Bonczidai Éva/

„MUNKANAPOK A LEGENDÁVAL”

Körner Tamás zenei menedzser és Várdai István csellóművész mutatott be egy különleges hangszert, az Antonio Stradivari cremonai műhelyében készült 1673-as csellót. A híres hangszereknek nevük is van, az 1673-asként emlegetett szépség megnevezése az évszámra utal, ugyanis abban az évben ezt az egyetlen csellót készítette a világhírű olasz mester. De a hangszer gyakran akkor is nevet kap, ha különleges emberek szólaltatják meg. A tegnap bemutatott cselló is ilyen, ex-Du Pré–Harrell Stradivarius néven is ismert, hiszen nemcsak a készítője miatt számít értékesnek, hanem amiatt is, hogy a korábbi tulajdonosai között volt a tragikusan fiatalon sclerosis multiplexben elhunyt, csodálatos angol csellista, Jacqueline du Pré és a világhírű amerikai gordonkaművész, Lynn Harrell.
[…]

Zongoristák esetében gyakrabban hallani olyanokról, akik időt és energiát áldoznak arra, hogy a hangszerüket tökéletesítsék, megszállottan törekednek a határok tágítására, a megálmodott hangzás létrehozására. Várdai is ilyen tudatos művész, és Tóth Károly hangszer-restaurátor segítségével olyan finommechanikai beállításokat végeztek el a Montagnana-csellón, hogy azt elismeréssel fogadta a zenésztársadalom. A Stradivari-hangszer tulajdonosa tud erről, ezért rá merte bízni Tóth Károlyra a csellót, hogy szaktudásával ezúttal is segítse Várdait. A hangszer mindennapi karbantartása nem bonyolultabb, mint más cselló esetében, de például a húrcsere nem egyszerű: Dániában a legjobb gyártó cég vezető mérnöke hozott külön erre a hangszerre kifejlesztett és gyártott húrokat.
149   Haandel • előzmény148 2016-12-12 18:05:53
:)

(hangtan
akusztikatan ;-)


(Szeretném elkerülni a félreértéseket, ha jól értem, akkor:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Hangosság ~ Vita: Hangosság)
148   Héterő • előzmény147 2016-12-12 00:48:32
Hangosság
147   Héterő • előzmény146 2016-12-12 00:47:14
Tanulságos példája annak, amikor a tartalom és forma - [url]https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Hangosság[/url] - szerves egységet képez:
"A hangerő maradhatna a fizikai kategóriába.
Már értem félreértésem.Abban teljesen igazad van hogy a téma megértéséhez szükség van mind a kettőre.Én a hangtan kerestem, de a zenei kategórián belül, és amikor megtaláltam azt hittem a zenei kategóriában van.Szóval...
...jelzésekkel szabályozzák.Szóval ha majd lesz egy szócik róla a zenei kategóriában mind a két megnevezésnek a címben kell szerepelnie.Így a legegyszerűbb-értelmesebb.Laikusok nem ismerik a..."
Wiki-wiki, óh, jaj! Szócik... Ciki.
146   Haandel • előzmény145 2016-12-10 09:29:47
Ez nagyon érdekes, ezért utánanéztem:

Classical Guitar | JULY 22, 2015
David Russell, Xuefei Yang, and Milos Karadaglic Reflect on the ‘Concierto de Aranjuez’

I would think it would be challenging to adjust to the dynamics of an orchestra, to play at sufficient volume to still be prominent in the overall blend.

RUSSELL: If the orchestra is good, they can play gentle enough so the guitar is audible. Nowadays, too, there are very good amplification systems, and I often use them to make a better balance with the orchestra.


+
Acoustics for violin and guitar makers
… (Example 3.9)
For comparison it should be mentioned that the sound levels for the guitar and violin are considerably lower than for the bass singer. For the guitar measurements have shown that the levels vary between 35 and 70 dB SPL*) and for the violin between 45 and 60 dB (Spelda). Thus the pp-levels seem a bit low to be heard well, which also is in agreement with common experience.

+
*) SPL (Sound pressure level) - hangnyomásszint
A hangosság a hang fülünk által érzékelt intenzitásának, erősségének mértéke.
145   perempe 2016-12-05 02:05:46
voltam hétfőn Miskolcon egy hangversenyen, ahol előadták a Concierto de Aranjuez-t (Joaquin Rodrigo). a gitár hangosítva volt. ez bevett gyakorlat, ilyen halk hangszer?
144   Haandel • előzmény143 2016-11-17 16:44:50
Jean Laurendeau and the Ondes Martenot
143   Búbánat 2016-08-10 10:08:32
korabeli hangszerek képekben

Ondes Martenot – az instrumentum az egyik első elektronikus hangszer. A francia csellista és feltaláló, Maurice Martenot (1898-1990) különleges hangú hangszerének prototípusát 1928-ban mutatta be. Az ondes Martenot (Martenot-hullámok) a vonósokhoz hasonló dallamjátékot tesz lehetővé, glissandókra (hangok közötti csúszásokra) és az egyes hangok érzéki vibrálására alkalmas. Az 1930-a évektől kezdve a hangszer tökéletesített változatai igen népszerűvé váltak, különösen a francia zeneszerzők használták szívesen, olyan nagyszabású művekben is szerephez jut, mint amilyen Arthur Honegger oratóriuma (Johanna a máglyán) vagy Olivier Messiaen szimfóniája (Turangalila) és operája (Assisi Szent Ferenc). Az ondes Martenot néhány év alatt olyan tekintélyes repertoárra tett szert, hogy a párizsi konzervatóriumban önálló (napjainkban is működő) Martenot-tanszéket hoztak létre.

Az Ondes Martenot hangszer szerephez jutott a Keller András irányította Concerto Budapest ez év március 19-i zeneakadémiai hangversenyén: Messiaen Az isteni jelenlét három kis liturgiája című művében Bruno Perrault játszott rajta. (Km. Ránki Fülöp- zongora, Mécs Károly-próza, a Pro Musica Leánykar – karigazgató: Szabó Dénes)
E koncert hangfelvételét ma este, 19.35 órától közvetíti a Bartók Rádió. (A műsor másik száma Haydn: A Megváltó hét szava a keresztfán – zenekari változat)

(Ism,. Augusztus 22., 12.36)
142   IVA 2016-07-27 03:46:32
Kattints a muzsikusokra!
141   Búbánat 2016-07-05 08:42:47
LEONARDO DA VINCI CSODAHANGSZERE

„Egy királykék-vérvörös csembaló mögött egy komoly tekintetű lengyel úr ül majd, aki a billentyűk légiesen méltóságteljes érintése közben egy mechanikus-pedálos óriás varrógépet is üzemeltet, amellyel – nyilván valamiféle térzsugorító mágiával – a hangszer belsejébe tömörített vonósnégyes játékának szálait varrja össze.”
140   Búbánat 2016-05-18 12:41:52
Maison Piano
139   Búbánat 2016-05-02 20:52:35
Átadják Déryné zongoráját


2016.04.29 Kultura.hu

A Herman Ottó Múzeum és a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézete Miskolc város napja alkalmából méltó elhelyezést ad Déryné Széppataki Róza zongorájának május 6-án a Zenepalotában. A zongora 1979-től a Déryné-ház állandó kiállításában szerepelt, majd a diósgyőri vár újjáépítését követően, 2016-ban került jelenlegi helyére.

„Déryné zongorája

Diófurnéros borítású, fenyő korpuszra épített, fatőkés zongora a 19. század közepéről. Bécsben készült, márkajelzésének eredeti felirata zománcozott táblán: Wilhelm Neumann in Wien. Bánfalvy Ferenc, a Herman Ottó Múzeum restaurátora 2014-ben restaurálta. Mechanikája már nem volt megmenthető, így játékra nem alkalmas. A hangszer Miskolc városának egyik emblematikus tárgyi öröksége.

Déryné Széppataki Róza a színpadtól való visszavonulását követően, 1852 és 1867 között férje házában élt a Diósgyőri Vár közvetlen szomszédságában, az úgynevezett Déryné-házban, mely 1973-ban a várral együtt a Herman Ottó Múzeum kezelésébe került.”
138   Haandel • előzmény137 2016-03-05 13:55:42
musical
137   Haandel 2016-03-05 13:40:07
Wintergatan - Marble Machine (music instrument using 2000 marbles)

Wintergatan
136   Búbánat 2016-01-28 11:11:34
A Bogányi-féle „csodazongoráról”

Még a házát is ráköltötte

NOL.hu, Szemere Katalin, 2016-01-27 21:30:00

„A nemzetközi sajtóbemutató után világklasszis művészek akarták kipróbálni, de fizikailag és logisztikai¬lag összeegyeztethetetlen volt mindenhová eljuttatni a hangszert. A külföldi lapok is arról írtak, milyen jó, hogy Liszt hazájában megszületett egy újfajta zongora. Tavaly a Milánói Expón bárki kipróbálhatta. Az azerbajdzsáni pavilon igazgatója például gyakran járt oda zongorázni. Nem bánja Bogányi, hogy nem csak művészek zenéltek vele. Bár sokan kedvelték és a csodájára jártak, konkrét megrendelés eddig nem érkezett Olaszországból. Legközelebb Amerikába viszik a zongorát, a Newport Piano Festivalra, ősszel a tervek szerint a Távol-Keleten mutatják be, de ez akkora költséggel járna, hogy egyelőre komoly fejtörést okoz.”
135   Búbánat 2015-09-14 22:21:40
Magyar és olasz hangszerkészítők munkáiból nyílt kiállítás a Duna Palotában

Az idei milánói világkiállításon bemutatott olasz-magyar hegedűkiállítás több hangszerrel és kiállítóval kibővített változatát láthatja a közönség hétfőtől vasárnapig Budapesten, a Duna Palotában.
A fővárosi kiállítás a magyar és olasz hangszerek és hangszerkészítők bemutatása mellett fel kívánja hívni a szakma figyelmét a mai magyar hangszerkészítők munkáinak színvonalára is.

Forrás: MTI _ Magyar Idők, 2015. szeptember 14.
134   Héterő • előzmény131 2015-09-07 21:37:49
Eszméletlen jó!
133   Haandel 2015-09-06 17:11:30
Around 2002, Bob Culbertson
together with Emmett Chapman and luthier Craig Anderson created the
AcouStick,
the first acoustical Stick instrument. It is featured on Culbertson's CD AcouStick Dawn and DVD Un Viaje Classico.

The Acoustic Chapman Stick

Bob Culbertson, Toccata and Fugue (JS Bach) Acoustic Stick
132   Haandel • előzmény131 2015-09-02 16:24:08
Emmett Chapman explains the Chapman Stick

Wikipedia
131   Haandel 2015-08-31 18:31:22
What Is A Chapman Stick?


Pl.
Beatles, Norwegian Wood, "tapping, strumming, slapping" on the Chapman Stick Guitar
130   Haandel 2015-08-24 17:56:08
The Great Stalacpipe Organ

The Great Stalacpipe Organ is an electrically actuated lithophone located in Luray Caverns, Virginia, USA. It is operated by a custom console that produces the tapping of ancient stalactites of varying sizes with solenoid-actuated rubber mallets in order to produce tones. The instrument's name was derived from the resemblance of the selected thirty-seven naturally formed stalactites to the pipework of a traditional pipe organ along with its custom organ-style keyboard console. It was designed and implemented in 1956 over three years by Leland W. Sprinkle inside the Luray Caverns
near Shenandoah National Park in Virginia, USA.

Wikipedia

YouTube
129   Haandel 2015-08-22 16:15:23
This is the world’s largest musical instrument

The Wanamaker Organ, inside a Philadelphia, PA Macy's, is the world's largest working musical instrument.

Wikipedia
128   Haandel • előzmény127 2015-08-20 19:21:38
Annak ellenére, hogy ez a felvétel csakugyan nem eheti,
macskaszemmel nézze meg mindenki, aki csak teheti.
127   Haandel 2015-08-20 18:48:12
Annak ellenére, hogy ez a felvétel
csakugyan nem eheti,
macskaszemmel nézze meg mindenki, aki csak teheti.
126   Haandel • előzmény125 2015-08-20 18:46:59
:D
125   macskás • előzmény123 2015-08-19 21:09:24
Akkor meg is eheti az e eheti kutyát.
124   Haandel • előzmény123 2015-08-19 20:19:43
:D


Kiskutya a zongoránál,
Fehérebb az orgonánál,
123   Búbánat 2015-08-19 19:08:18
A Fidelio honlapjáról

„Akiben kétség kívül egy zenei őstehetség veszett el. Ez a bichon frisé mindent belead a játékba, és nagy eséllyel pályázhat az internet eheti sztárja címre."
122   Haandel • előzmény121 2015-08-19 18:27:59
100 Ujjú Citerazenekar

A 100 Ujjú Citerazenekar,
azt játsszik, amit csak nem akar.

A 100 Ujjú Citerazenekar,
azt játsszik, amit egy fej és egy pár kar akar. *)

Száz ujjnak ötven a fele,
az animácionak jóhiszemű machináció az egyik fele.

Így vagy úgy,
ha szereted az újat,
fel a hüvelykujjad!


*)
Production Team
121   Haandel 2015-08-16 16:55:57
"Pipe Dream"
"Resonant Chamber"
Cathedral Music


Animusic.com
120   Búbánat 2015-01-27 20:06:43
Mi lesz veled, hangszerészet?

• 2015. január 27. -
• (ja) -
• Fidelio/MTI -

„Hangszerészek tanácskoztak a szakmájuk előtt álló kihívásokról és a lehetséges megoldásokról aHangszerészet és Zene című konferencia keretében január 27-én Budapesten az Opera Zongorateremben. A mesterek szerint az egyik legfőbb gond, hogy megoldatlan Magyarországon a hangszerészképzés.”
119   Haandel 2015-01-27 18:52:32
Leon Theremin playing his own instrument

Wikipedia
118   Haandel • előzmény117 2015-01-27 18:50:43
:)))
117   zalbarna • előzmény116 2015-01-25 18:27:24
A megvalósult (köz)mondás. :))

( Nesze semmi, fogd meg jól ! :)
116   Haandel 2015-01-25 18:14:51
Theremin - Illényi Katica

Giacomo Puccini - O Mio Babbino Caro
Once Upon a Time in The West

Theremin - Illényi Katica

Wikipédia
115   Haandel 2015-01-23 08:58:36
A Bogányi zongora

Bogányi: Sound Beyond Time CD
114   tiramisu • előzmény113 2014-02-07 00:19:53
:-)
113   Búbánat 2014-02-06 20:43:39
Magyar tulajdon lett a Hubay-zongora

MNO, 2014. február 6., csütörtök 17:40, frissítve: csütörtök 17:40 , szerző: Kiss Eszter Veronika

Átadta Magyarországnak Hubay Jenő egykori zongoráját az Amerikai Egyesült Államok, amelynek eddig budapesti nagykövetségi rezidenciáján őrizték a hangszert.

Hubay Jenő hegedűművész, zeneszerző és pedagógus egykori Bösendorfer-zongorája a budapesti Zenetörténeti Múzeumba került az Amerikai Egyesült Államok Nagykövetsége, a Hubay család és az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont közötti háromoldalú megállapodás értelmében. Az Amerikai Egyesült Államok képviseletében M. André Goodfriend ügyvivő, a Hubay család képviseletében Hubay Cebrian László írták alá a megállapodást tegnap délelőtt Richter Pállal, a Zenetörténeti Múzeumnak otthont adó MTA BTK Zenetudományi Intézet igazgatójával. A történelmi jelentőségű hangszer a második világháború végén került a Zugligeti útra, Hubay unokaöccsének villájába. Az épületet az Amerikai Egyesült Államok hamarosan megvásárolta, és benne a nagykövetség 70 éven át őrizte a hangszert, amelyet a tervek szerint hamarosan koncertsorozaton mutatnak be a közönségnek. A jövőben pedig szeretnék, ha eredeti helyén, a 2008-ban újranyílt Hubay Zeneteremben rendezett koncerteken rendszeresen megszólalhatna. Ehhez előtte a zongorának egy szakszerű felújításon kell átesnie.
112   Haandel 2013-11-25 16:28:02
Viola organista made by Sławomir Zubrzycki
*****
Wikipedia
The viola organista was an experimental musical instrument invented by Leonardo da Vinci.
*****
Sławomir Zubrzycki
111   pinocchio 2013-09-21 10:11:34
Egy utcai zenész hangszerei
110   Haandel 2013-05-20 17:03:11
A lámpalázas heavy metalkopáncs legújabb hangszere
109   zalbarna 2013-05-01 20:09:09
Anyanyelvi szint ...bár a zene ritkás..de a hangszerből ennyit még nem láttam kiszedni senkitől...
108   johanna • előzmény106 2013-04-30 10:32:05
Köszönöm...:-)
107   zalbarna • előzmény106 2013-04-30 09:08:42
Wow, már alig várom ( ez komoly ) hogy megjelenjen az a cucc, amivel képes leszek közvetlenül megszólaltatni azokat gyönyörű zenéket, amiket a fejemben hallok, mert ez az egyetlen esélyem, annyira béna vagyok a megvalósításban....:)))
Ahogy ezeket a videokat elnézem, már nem kell sokáig várnom...
106   Haandel 2013-04-30 05:21:34
Hát mi ez minden csak nem chapnivaló!
*****

Wikipedia
You Tube
------
For zalbarna
2
und
Für johanna
;)
105   zalbarna • előzmény104 2013-04-17 17:52:26
Hát jó, de abból a valóságból, amit nem vagyunk képesek befogadni teljesen ( transzcendens ) az élő előadáson (nem fontos hogy hányféle hangélménnyel) bőségesen elég, ha csak a meglétét sikerül észrevetetni!!! nem is tudná senki a teljes mibenlétét elzongorázni, bár néha a Richter pl belekap...:)

A hangélmény ebben az összefüggésben a mibenléthez ( milyenséghez ) tartozik, míg a transzcendens légkör, ami egy konzerten létrejön, a megléthez.
Nézetem szerint is a hangélmény sokféle, ( ahány ember, kb annyi ), de maga a transzcendcia jelenléte ( ha ugyan létrejön ) kétesélyes, vagyis vagy van, vagy nincs jelen.


:) ilyenkor jön, na igen de milyen alapon ki dönti el... létrejött vagy nem.... már ismerem....dehát nem eldöntjük, hanem felismerjük.... akinek több gyakorlata van az jobban, akinek kevesebb az kevésbé...
104   Haandel 2013-04-17 16:52:40
Won't get fooled again: Drummers use their hands to create musical illusions

MAPLE - TV and Radio
103   zalbarna • előzmény102 2013-03-27 20:22:31
..és süketül.
102   zalbarna • előzmény101 2013-03-27 20:21:40
A SZÜLEIK VESZIK NEKIK !! Ezek a járgányok súlyosan rontják a hallást, nemtom gurult-e már el melletted ilyenen kisgyermek....Nálunk az utakon olcsó durva aszfalt van, ezen egetverő hangot ad ez a micsoda, amin a gyereksereg egész nap föl-alá taszigálja magát...
101   zalbarna • előzmény98 2013-03-27 20:18:09
Ám azzal, hogy a gépek legyenek csendben, maximálisan egyetértek. ( Ha még nem késő...) Ezt meg miért mondom? Mert látom, hogy a kisgxerekeknek ezt a műanyag kerekű guruló járgányt veszik
100   zalbarna • előzmény99 2013-03-27 20:14:53
100
99   zalbarna • előzmény98 2013-03-27 20:13:57
Haha, a " csendes termék ".....:))) , mint HANG- szer....

És díjat kap, a contradictio in adjecto....

(Egymást nyalják az égbe, miközben az egész egy önellentmondás....)

Tudod, kéne egy csomó jó akusztikus hangszer... De nem jut, mert drága...( pedig nem is az, csak nem tud minden hülye csinálni...:) A magyar iskolákban műanyag furulyákon játszanak. Na, ( csak hogy értsd :) , azért nevezik ezeket hangszernek, mert így , ha megegyeznek hogy ez az, akkor elindítható a kereskedelmi forgalom. Kérdés, hogy érted-e mi itt a mozgatója a dolgoknak??
98   Haandel 2013-03-27 19:24:32
Nyugalom, mert ez nem egy nyúl álom.

Álítólag a legjobb hangszer a csendes hangsz@r

Fülből köszönöm, végre csend lesz!

Üdv. Mark Quiet
;-)
97   Haandel 2013-03-14 17:24:41
Seaboard – A new musical instrument, not quite a piano

weareROLI
(pl. → Technology)
96   Búbánat • előzmény95 2013-01-12 12:52:53
Bővebben lásd a 4. sz. hozzászólásomnál...
95   Búbánat 2013-01-12 12:50:16
John Henry van der Meer: Hangszerek – az Ókortól napjainkig

Lebilincselő, érdekes könyv, nekem megvan, melyből annak idején sokat profitáltam, nemkülönben a
„Sotheby’s Early Musical Instruments” képes katalógusból, mely az 1987. november 13-i londoni hangszerárverés tételeiről nyújt részletes tájékoztatást.
94   Haandel 2012-06-06 16:38:20
Flute’s Revised Age Dates the Sound of Music Earlier

In hillside caves of southwestern Germany, archaeologists in recent years have uncovered the beginnings of music and art by early modern humans migrating into Europe from Africa. New dating evidence shows that these oldest known musical instruments in the world, flutes made of bird bone and mammoth ivory, are even older than first thought.

Scientists led by Thomas Higham of the University of Oxford in England reported last week that improved radiocarbon tests determined that animal bones found with the flutes were 42,000 to 43,000 years old. This is close to the time when the first anatomically modern humans were spreading into Central Europe, presumably along the Danube River valley. …


Germany may be birthplace of European music and art
… "The flutes have been reconstructed and played and the music has been recorded. They sound like flutes - they really can be played. The people who made these artifacts were not just anatomically but behaviorally similar to us." ...
93   Haandel 2011-11-17 17:17:14
Liszts Geheimnis
Franz Liszts Lieblingsklavier in Weimar galt als irreparabel, deshalb wurde eine Kopie gefertigt. Ein Team des MDR war vom ersten bis zum letzten Schritt mit der Kamera dabei.
(Video: >Einstellungen M→L )
* * * * *
Paul McNulty was chosen by the Klassik Stiftung Weimar to build a copy of Liszt’s 1846 Boisselot piano, with which Liszt toured Russia and later kept in Weimar for the next forty years. He wrote Boisselot of his love for this piano, saying he had nearly played through the keys. The McNulty copy will feature prominently in Weimar’s Liszt bicentennial celebrations. →→→
92   zalbarna • előzmény91 2010-10-14 22:49:00
Azt hiszem, ez már a japán változat....
91   Haandel • előzmény85 2010-10-14 17:29:41
'Kimaradt itt egy kis, 6 oktávos zongora típusa, amelyik halk hangjával valóban polgári lakásokba való..'

Ilyesmire gondoltál?
:)
90   Haandel • előzmény89 2010-10-14 17:25:43
Y A M A H A?
Ja...'m...aha
89   zalbarna • előzmény87 2010-10-14 01:25:43
Nem írkálok én e-mail-t sehova, keressen meg a YAMAHA, ha akar valamit...
:))
88   Haandel 2010-10-13 19:31:30
88
:)
87   Haandel • előzmény85 2010-10-13 19:06:02
Hát ez igazán nagyon meggyőző! Komolyan, szerintem írhatnál néhány sort a japánoknak:
Yamaha Upright Pianos → Ld. The introductory website of Yamaha Kakegawa factory in Japan → Craftmanship and Technology → (pl.) Obtaining the Best Sound Possible
Product Development Department: Satoshi Inoue

Nem tallálok emailt, de talán itt segítenek:
Inquiry
86   Haandel • előzmény83 2010-10-13 18:42:17
Kakegawa – birthplace of the Yamaha Piano
85   zalbarna • előzmény83 2010-10-12 22:55:50
Szerintem a billentyűs hangszerek esetében kimaradt egy fázis. Figyeld csak : az a hangszer, ami a polgári otthonokban volt már a barokk korban, az a csembaló, spinét, virginál stb kis könnyű néha teljesen egyszerű és HALK !!! Mikor a zongora ( és a klasszika ) teret hódított, elhúzott a nagyobb hangerő, nagytestű hangszer felé a koncerttermekben , a romantika korára pedig egészen ALKALMATLAN lett egy polgári otthon számára. Az eszmény, hogy minden polgári otthonban legyen billentyűs hangszer az szerencsére megmaradt, de megmagyarázhatatlan módon egy KONCERTTEREMBE való hangszer töltötte be ( és még most is ) ezt a szerepet. Hja, a romantika...
Kimaradt itt egy kis, 6 oktávos zongora típusa, amelyik halk hangjával valóban polgári lakásokba való..Ha becsukod az ajtót, a szomszéd szobában tudsz létezni ..Erre van szükség még mindig..egyszeriben megoldódna az otthoni zenélés
akusztikus hangszerrel, mely könnyű, olcsó is eléggé, és valódi zenei élményt nyújt.
84   eccerű 2010-10-12 21:00:20
Erről az egészről az jut eszembe, amikor a ZAKon Dubrovay teljes lelkesültséggel magyarázta, hogy nemtom hány hét kísérletezés után sikerült létrehozni (értsd: generálni) egy olyan hangeffektet, ami pont úgy szól, mint egy öreg tölgyfaajtó nyikorgása. Mire egyikünk megkérdezte: nem lenne egyszerűbb akkor megnyikorogtatni egy öreg faajtót...?
Én nem hiszek abban a zenében, aminek bármi köze van az elektromossághoz. A művészet lényege a spontaneitás, akár tervezetten is(!). Ebből meg pont az hiányzik.
83   Haandel • előzmény82 2010-10-12 18:49:44
Az akusztikus hangszerek replikálása helyett a gyártási költségeket kellene drasztikusan csökkenteni.
Lehet, hogy egyszer majd kedves humanoidok fogják gézileg gyártani az akusztikus zongorákat és közben még énekelni is fognak …
82   Haandel • előzmény77 2010-10-12 18:12:38
Nem, ez nem hangzik egyáltalán kínaiul, szerintem nagyon jól fogalmaztál. Elhiszem amit mondasz.
Valószínűleg a valódi hang elejét és a végét a legnehezebb imitálni, s ezért, ahogy mondod, ‘Ennek a hangnak nincs következménye.. Nem találja meg a többi hangokat, hogy azokkal egy legyen.‘

Van még mit fejleszteni …
81   Haandel • előzmény78 2010-10-12 18:03:44
Yamaha azt alítja, hogy:
‘… to replicate the touch and sound of Yamaha's CFIIIS 9' concert grand ($125,000) in a piano one-third the size and one-fifth the price.‘

CFIIIS9: 275x165x103 cm | 500 kg | $125,000
AvantGrand N3: 148x120x101 cm | 199 kg | $25,000
80   zalbarna • előzmény79 2010-10-12 11:22:13
Bár a végeredményben kevéssé bízom, az előzmények szerint..de hogy az ember a kísérletezést abbahagyja, az teljesen ki van zárva..
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Szabadi Ildikó (fuvola), Papp Tímea (hárfa), Sárosi Dániel (orgona)
"Hangulat Extra"
FROBERGER: a-moll toccata, FbWV 101
KERLL: d-moll passacaglia
J.S. BACH: g-moll szonáta, BWV 1020
MOQUET: La flute de Pan, Op.15 - I-II. tétel
LIEBERMANN: Szonáta fuvolára és hárfára, Op.56

19:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: A varázsfuvola

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Alekszej Vologyin (zongora)
"MVM Koncertek – A Zongora"
SCHUMANN–LISZT: Widmung
SCHUMANN: Kreisleriana, Op.16
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, Op.38
LISZT: h-moll szonáta

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Une symphonie virtuelle - Rameau operáiból összeállított szimfónia
VAJDA JÁNOS: Pièces symphoniques - des memoires de Mme Karnyó (ősbemutató)
BEETHOVEN: II. (D-dúr) szimfónia, Op.36
DOHNÁNYI: Szimfonikus percek, Op.36

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Miranda Liu, Pablo Hernán Benedí, Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
"Ifjú hegedűvirtuózok"
HUBAY JENŐ: III. hegedűverseny, Op.99
VERESS SÁNDOR: Hegedűverseny
JOACHIM JÓZSEF: II. (d-moll) hegedűverseny, Op.11
A mai nap
történt:
1926 • A Turandot bemutatója (Milánó)
született:
1918 • Astrid Varnay, énekes († 2006)
1924 • Szőnyi Erzsébet, zeneszerző