vissza a cimoldalra
2017-10-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1213)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (59900)
Kedvenc előadók (2813)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3847)
Haladjunk tovább... (205)
Momus társalgó (6052)
Milyen zenét hallgatsz most? (24975)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2273)
Kedvenc művek (141)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11180)
A csapos közbeszól (94)

Erkel Színház (8367)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1122)
Udvardy Tibor (167)
Bartók Béla szellemisége (214)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (300)
Élő közvetítések (6644)
Lisztről emelkedetten (849)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2364)
Franz Schmidt (2923)
Edita Gruberova (3020)
Wagner-felvételek (257)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1115)
Balett-, és Táncművészet (5406)
Lehár Ferenc (578)
Jonas Kaufmann (2132)
Pantheon (2104)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Momus társalgó (daunerni, 2005-04-17 20:27:05)

   
6052   Héterő • előzmény6051 2017-10-10 16:29:49

:-)
Nemcsak gitárral, de például csillárral is megy kiválóan. Tapasztaltam...

6051   Haandel • előzmény6050 2017-10-08 19:22:54

Seven thanks for this GIFt!

(gift ;-)

6050   Héterő 2017-10-07 23:01:59

A GIF vajon működik? Igen.

6049   -zéta- • előzmény6047 2017-10-03 09:35:25

Óriási... :-)))

6048   IVA • előzmény6047 2017-10-03 03:39:26

:-)
A Nap képébe vele!

6047   Momo 2017-10-03 01:42:53

Turnén a Sidney Opera. :-)

6046   IVA • előzmény6045 2017-07-22 18:38:14
Ha itt is felmerült a kifogás, ide is bejegyzem a Balett-topic 5386. hozzászólásában már megfogalmazott véleményemet:
»Majdnem olyan kellemetlen, mint Bayer Zsolt ominózus „szellemessége”, csak legalább nem ordináré célzatú. Viszont nagyfokú tájékozatlanságot árul el a balettművészet terén, hiszen a balett-táncosok éppen nagyon is kemény emberek, a balerinák sem kevésbé.«
A Te meglátásod a balettről: a felszín. A balett-táncosoknak már a képzése is leginkább a janicsárokéhoz hasonlítható.
A nagyvezír kifejezést én is helytelenítem, nemcsak azért, mert az nem azonos a nagy vezérrel, hanem azért is, mert Orbán Viktor megbízatására két pontos szavunk is van: miniszterelnök, kormányfő.
Aki „igazi” nagyvezírt akar látni, nézze meg 2018 márciusában A bahcsiszeráji szökőkutat. Abból a szerepből is kiderül, hogy a balettosok nem táncikáló pillangók.
6045   zöldszemű • előzmény6042 2017-07-22 12:11:50
Szerintem a ’kemény ember kontra balettáncos’ találó megfogalmazás.
Fel nem foghatom, mitől kínos, pláne sértő ez. Meg hogy „tasli a művészeknek”???

Ha tőlem azt kérdeznék egy operai fórumon, hogy mi az: lágy, törékeny, hajlékony, könnyű, harmonikus, és száll a levegőben – egyből egy balettkar jelenne meg a lelki szemeim előtt (persze vannak súlyosabb mozgású szerepek is).

Ami valóban sértő, az a „nagyvezír”. Egyesek politikai homokozót csinálhatnak a társalgóból?
6044   Edmond Dantes 2017-07-22 08:45:49
Jó-jó, valóban nem éppen balett-táncos...de akkor hogyan adja elő például a pávatáncot?
6043   Búbánat • előzmény6042 2017-07-21 09:43:53
A kormányfő nyilván jónéhány minőségi balettelőadást is láthatott a királyi páholyából - kétlem, hogy ilyen tapasztalatai lennének melyből párhuzamot vont. Valóban ez kínos megfogalmazás - az érintettek számára különösen.
6042   Myway 2017-07-21 09:12:46
Nagyvezíri tasli a balett művészeknek:

Orbán Viktor kiemelte, alapvetően kétfajta vezető van ma a világban: vannak a globalisták és a hazafiak.
Az izraeli államfő az utóbbi kategóriába tartozik, egy kemény ember, és MI SEM VAGYUNK ÉPPEN BALETT-TÁNCOSOK, TEHÁT SZÓT TUDUNK ÉRTENI....

NAGYON KÍNOS MEGFOGALMAZÁS!!!
6041   Edmond Dantes 2017-07-16 14:41:16
Közkívánatra:
Hogy szó ne érje (opera)házam -hangversenytermem stb- elejét (már érte): itt teszek közkinccsé egy kis vizes vébé összefoglalót...na nem a megnyitóról, amihez fogható bizonyára nem volt még (szerencsére), hanem annak kicsit módosított-rövidített változatát itt. Fémhengerben kellene belőle egy példányt elásni: kortörténeti dokumentum. Ha ezek a fiúk összedolgoznak Káel Csabával, egész ütős kis megnyitót hoztak volna művészileg össze együtt.
6040   Momo • előzmény6039 2017-07-03 13:24:57
Persze, szokás szerint. De azért igazán kedves. :-)
6039   Edmond Dantes • előzmény6038 2017-07-03 13:19:40
Nem tudom, ezúttal mi váltotta ki nálad a jól ismert mantrát, de hogy 100% a kedvedben járjak, még egyszer ide írom:

Magyar (Állami) Operaház erős es büszke európai operaház.

Ez már jó? Vagy ez is félreértelmezés, téves (vég)következtetés?
6038   Momo • előzmény6037 2017-07-03 11:43:24
A szokásos: több ponton félreérted/értelmezed, amit korábban írtam. Aztán levonsz egy téves végkövetkeztetést. Hadd ne részletezzem. Nincs kedvem se magyarázgatni, se azután tovább vitázni.
6037   Edmond Dantes • előzmény6033 2017-07-03 09:16:30
Ugyanúgy értem, ahogyan te: az általad idézett és általam archaikusnak, általad "ma már nem nagyon használatosnak" nevezett példák n e m igazolják, hogy a könyörög ige egyes szám első személyben akár "könyörgöm" is lehet/ne. Helyesen tehát: "könyörgök". Már csak azért is, mert pl. egyes szám 2. személyben sem "könyörgöd", hanem "könyörögsz", 3. személyben sem "könyörgi", hanem könyörög stb.
6036   Cilike 2017-07-02 20:21:23
„A közhelyeket a nyelvben a lélek figyelmetlensége szüli – írja Pilinszky János. – Használunk egy igazságot anélkül, hogy tartalmára gondolnánk, egy ítéletet anélkül, hogy alkalmazásának érvényességét ellenőriznénk.” Közhely minden olyan megállapítás vagy megnyilvánulás, amelyet helyettünk bárki más is közreadhatna. Teljességgel közkeletűek, nélkülözik az egyéni leleményt, nem tartalmaznak jóformán semmi információt a konkrét helyzetre vonatkozóan. A közhely motiválatlan lényeg. Ez a két szó párhuzamosan fut egymás mellett, és valahol a végtelenben találkozik. Úgy gondoljuk, hogy megfogtuk az isten lábát, csak nem érjük át. Hisszük, hogy bölcsek vagyunk, mert nemzedékek tapasztalatát sűrítették néhány szóba, pedig csak előre gyártott szavakba botlunk. A közhelyek olyan igazságok, amelyeket addig ismételnek egyesek, amíg megfertőznek velük másokat. Oscar Wilde szerint a közhely „rokonlelkek társadalmává változtat bennünket”. Kétségtelen, hogy aki közhelyekkel él, reméli, akinek mondja, az hasonlóképpen gondolkodik, mint ő. Pedig nincs természetellenesebb, mint egy közhely. Árulkodik arról az emberről, aki belekapaszkodik. A közhely bóvli, olcsó hús, könnyű beleszédülni. Elismerem, hogy a gondolkodás fárasztó valami. Minek vele bíbelődni? Pedig gondolkozni annyit jelent, mint különbözni. És ahol mindenki egyformán gondolkozik, ott senki sem gondolkozik túl sokat.

Én csak erről szóltam. Már régi téma. Mindig vannak aktuális divatos közhelyek. Csak szavak nincsenek.
6035   Nagy Katalin • előzmény6027 2017-07-02 20:03:45
Kedves momo! Örülök, hogy feltöltötte ezt a bejegyzést, mert ezzel feljogosítva érzem magam arra, hogy „rágjam egy kicsit ezt a gumicsontot”. A „könyörgöm”-öt a szigorú nyelvművelő tiltja, legfinomabb megfogalmazásban nem javasolja. Az új iskola hívei létező jelenségként természetesen elfogadják, akár elemzik is. Mondjuk azt, hogy ha már az emberek egy része használja, akkor létezik, alkalmazható és punktum. Ez a pragmatikus tolerancia további magyarázkodást nem igényelne. A cikkben felsorolt bizonyítékok számomra uis. sántítanak. A nyelvi jelenséget számszerűen, matematikai, statisztikai kritériumok szerint soha nem vizsgálták. Se pro, se kontra. Tehát nincs többség, nincs kisebbség. Az írók felsorolása önmagában nem meggyőző, hiszen az nagyon nem mindegy, hogy egy bizonyos fordulat az adott műben egy szereplő szájából hangzik-e el (azaz az író ezzel az adott hős társadalmi osztályát, műveltségét stb. jellemzi), vagy amikor az író saját hangján szól. Ellenkező bizonyításig egyébként nem hiszem el, hogy Kosztolányi vagy Babits sajátjaként használná ezt a bizonyos formát. Nádasdy tanár úr furcsán érvel, amikor saját nyelvhasználatának védelmében arra hivatkozik:„hisz mindenki így mondja”. Nem, nem mindenki, elsőként eklatáns példa erre a vitapartnere.
6034   Edmond Dantes • előzmény6029 2017-07-02 18:05:39
A "mosom magam" mint a "mosakszom" szinonimaja abszolute magyartalan, tekintve, hogy tobb nyelvtol elteroen a mosakszik ige nem vagy nem " ugy" visszahato ige szemben az altalam valamelyest ismert nyelvek mindegyikevel, amikben tisztan visszahato ige visszahato igeragozassal.
6033   Momo • előzmény6032 2017-07-02 18:04:43
Ezt hogy érted...?
6032   Edmond Dantes • előzmény6031 2017-07-02 18:00:45
Magyarul: az archaikus szofordulatok,kikoptak kovetkezeskeppen nem alkalmas peldak.
6031   Momo • előzmény6029 2017-07-01 00:58:58
Így van. Pontosan ezt mondja a belinkelt blogbejegyzás is:

"Ráadásul azt gyanítom, hogy valójában (történetileg, diakrón metszetben) a könyörgöm -m-je nem az ikes ragozás személyragja, hanem a tárgyas ragozásé, valami olyan, ma már nem nagyon használatos fordulatból eredhet, hogy könyörgöm az istent, könyörgöm az urat, könyörgöm nagyságodat..."
6030   IVA • előzmény6029 2017-07-01 00:30:55
Szerintem a „nyighaj” ikes: nyikhaj.
6029   Klára • előzmény6027 2017-06-30 18:24:49
A könyörögni ige nem ikes ige, nem is volt az. De van alanyi és tárgyas ragozása, mert könyörgöm bocsánatát, és könyörgök valamiért!
Az ikes igék ragozása is többnyire innen ered, mert mosom magamat, tehát mosakodom (mosakszom), fésülöm magamat, tehát fésülködöm, stb.
Sajnálatos dolog és az oktatás szégyene, hogy az ikes igék használata egyre inkább kikopik, ezáltal szegényítve nyelvünket, kultúránkat! Ahogyan korábban kikopott a magázás, az önözés, a kegyed, uram, stb. használata. Manapság szinte mindenki tegeződik mindenkivel, bocsánat letegez mindenkit kontroll nélkül. Már örülök, ha valamilyen üzletbe betérve a kiszolgáló nyighaj, kiscsaj "csak" a lányomat tegezi le, és engem nem. Ja, az ősz haj néha még jó valamire!
6028   Búbánat • előzmény6027 2017-06-27 13:19:46

A témához kéretlenül szólva:

hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon:

Huszka Jenő – Martos Ferenc: Lili bárónő - „Szellő szárnyán…” - szerelmi kettős - Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert

Részlet a dalszövegből:

GRÓF:
Bocsássa meg, ha reszkető kezemmel
Megérintém a kis fehér kezét
Bocsássa meg, ha bús tekintetemmel
Úgy esengem éltető derült tekintetét.

Bocsássa meg, ha termetét csodálom
Ha részegülten szívom illatát
Bocsássa meg, hogy vakmerőn remélek
És ha százszor eltaszítna, százszor visszatérek.

Könyörgöm bűnbocsánatát!
Könyörgök szerelemért!
6027   Momo 2017-06-27 12:07:34
Ott van a tévedés (már, aki ezzel van elfoglalva), hogy a „könyörgöm”, a tévesen alkalmazott ikes ragozás miatt lett könyörgöm. Pedig nem.

Ugye a Cilike által belinkelt blogbejegyzésből is az derül ki, hogy igazából maguk a nyelvészek is csak tippelnek, mért alakult ez így.

Kálmán László tévedésben van, amikor azt mondja, hogy szerinte a Valahol Európában szállóigévé vált "Könyörgöm, akasszuk fel!" mondata nyomán terjedt el ez a forma. Ha megnézzük, a "könyörgöm" használata ennél sokkal régebbi. (Nyilván az általuk is beszélt köznyelv talaján állva) használja lényegében az egész magyar irodalmi élet. Csokonai, Kölcsey, Jókai, Mikszáth, Gárdonyi, Krúdy, Móra Ferenc, Molnár Ferenc, Karinthy, Ady, Tóth Árpád, Móricz Zsigmond, Németh László, Faludy, Orbán Ottó... értelmetlen felsorolást írni, mert mindenki. Velük, és az ő nyelvhasználatukkal vitatkozik, aki helytelennek ítéli a „könyörgöm” formát.

Végül idemásolom Nádasdy Ádám (hogy a zenéhez se legyünk hűtlenek: Nádasdy Kálmán fia) sorait a már belinkelt blogbejegyzésből:

„De ha azt mondaná valaki, hogy „nem tudunk rendesen magyarul”, „mindnyájan hibásan használjuk anyanyelvünket”, „csúnyán beszélünk-írunk”, arra már nagyon sokan bólogatnának, és meglepően messzire elmennének e téren. Nemrég csináltam egy fordítást a Szentivánéji álomból, és egy kolléga megtisztelt azzal, hogy elolvasta, és bíráló megjegyzéseket fűzött hozzá. Stiláris és rímtani kérdéseken vitatkoztunk, míg egyszercsak azt mondta: na itt viszont, ne is haragudj, de egy nagyon ronda nyelvtani hibát követtél el: „Könyörgöm, válaszolj!”. Ez helyesen úgy volna, hogy „Könyörgök, válaszolj!”, hiszen a könyörög nem ikes ige. Tátva maradt a szám. „Dehát ezt így szoktam mondani – védekeztem – mert mindenki így mondja!” „Az lehet, de annál inkább helytelen. Javítsd ki.” Nem kevesebbet állított, mint hogy primitív igeragozási hiba csúszott az – egyébként színvonalasnak ítélt – szövegembe. Úgy éreztem magam, mint a zongorista, akinek azt mondják: jól játszotta az Appassionatát, de ciki, hogy nem tudja, hogy a kottában a nagy „C” betű a 4/4 rövidítése.

Végül persze meggyőztem, mert azért vagyok nyelvész: rámutattam, hogy a könyörög igét mindenki iktelenül ragozza, én is (tehát Én minden reggel könyörgök neki – senki se mondja azt, hogy Én minden reggel könyörgöm neki), amikor e szó valóban ige. A „Könyörgöm!” azonban leszakadt ennek az igének a ragozásáról és önálló kifejezés lett (szakszóval: megszilárdult ragos alakulat), mely már független az ige ragozásától. Olyasféleképp, mint ahogyan a „lásd...” kifejezést olyannak is mondjuk, akit nem tegezünk, hiába elvileg tegezőformájú benne az ige, vagyis például „Kérjük, ellenőrizze adatainak helyességét (lásd a túloldalon).” – és nem „lássa a túloldalon”.


Hát ennyi.
6026   Edmond Dantes • előzmény6016 2017-06-27 09:24:21
Hat hiszen pont azert"eszem-iszom" es nem "eszek-iszok",mert ezek ikes igek.
6025   Haandel • előzmény6024 2017-06-26 19:52:33
8ung!
©

Ld.
59251 • takatsa:

’’És akkor a szavakon túl, a hangon túl, megtörtént a csoda: megrendítően de egyben felemelően, megmutatta magát az emberi halandóságon túli halhatatlan lélek. Erre nincsenek szavak’’

(59251 → 59252 → 59255 → ... → 59258)
6024   smaragd 2017-06-26 19:09:37

Nem számítottam rá hogy a "Mi újság az...." fórumban tegnapi 59258 gyorsan megfogalmazott és rövid bejegyzésem ekkora visszhangot vált ki.
Természetesen lettek volna szavaim, ha nem lettem volna a videó megtekintése után abban az állapotban, amikor az ember nem akar gondolkodni, hanem őszintén átadja magát a művészi élménynek és könnyezik.
Erre  a helyzetre jöttek a fórumtársi reakciók , nem arra, ami  mondandóm lényege volt, a megrendítő előadás, ami miatt bejegyeztem néhány sort.
Azóta "tamando" bejegyzésében találtam gondolatokat, amelyek engem is foglalkoztattak a 17 perces videó megtekintése és meghallgatása alatt.
Hogy mi fakasztott engem könnyekre, azt mégis nehéz megmondani, talán az az erő, ahogyan az idős művésznő dacolva mindennel átad olyan fontos dolgokat, amelyek nélküle talán már eltűntek volna, ez az erő finoman jelenik meg átszellemült művészetében.
6023   Momo 2017-06-26 15:35:59
Nem kell ezt ragozni. Az egész onnan indult ki, hogy Cilike helyretette Smaragdot a véleménye miatt. Én erről azt gondolom, hogy amíg valaki nem személyeskedő és sértő, addig nem kell egymást helyretenni.
Egyrészt szerintem senkit se szerződtettek ide (gondolat, vélemény, helyesírás, fogalmazás és miegymás) rendőrnek. Másrészt ha Smaradgnak az jutott eszébe, hogy nincsenek szavai, akkor hadd írhassa már le anélkül, hogy kiosztanák érte.
6022   Nagy Katalin • előzmény6021 2017-06-26 12:52:44
Tudod, Héterő barátom, hol látom én a gondot a szubjektív érzések nyelvi megjelenítésére tett kritikával? Az elvi kijelentés szintjén készséggel egyetértek azzal, hogy a nyálas ömlengés nem tiszteletre méltó. A kérdés számomra mindig a gyakorlatban válik nehézzé. Biztos, hogy ami számomra visszataszító lelkendezés az más számára nem lehet mélyen átérzett elragadtatás őszinte kifejezése? Tehetek bíráló kijelentést egy ilyen jellegű megnyilatkozásra úgy, hogy ezzel nem mondok értékítéletet a megnyilatkozóról is? Azaz egyszerűbben fogalmazva: Ki vagyok én ahhoz, hogy megmondhassam másoknak, hogyan érezzenek és ennek következtében hogyan fejezzék ki magukat? Lehet az én egyéni ízlésem, az én nyelvhasználatom kellő alap ahhoz, hogy bárkit ehhez való igazodásra (lásd "ezt szabad - ezt nem szabad")szólítsak fel?
6021   Héterő 2017-06-26 01:16:55
Az eltérő nyelvi szemlélettől függetlenül sincs tisztelni való helye a nyálkás ömlengésnek.
6020   Nagy Katalin • előzmény6019 2017-06-25 23:27:24
Nem próbálkozott hiába, azt hiszem, tökéletesen megértettem. Ha ilyen természetű küldetéstudata van, akkor ebben kérdésben köztünk valóban nincs értelme további párbeszédnek.
6019   Cilike • előzmény6018 2017-06-25 23:16:06
Nem egyforma a két dolog, de úgy látszik, hiába próbálom magyarázni. Az egyik nem konkrétan nyelvtani kérdés, hanem egy általánossá vált jelenség, amit meg ön felhozott ellenem, egy szó két alakja, amiből akármelyiket lehet használni, de a többség úgy mondja, ahogy én. Cseppet sem csodálkozom, hogy sokaknak magasztos a közhelyszámba menő vers idézése, hiszen a giccsre is nagyobb az igény világunkban, mint a valódi művészetre. Ez a vers amúgy talán nem is lenne giccs, de épp attól lesz közhely, hogy úton-útfélen idézgetik. Lehet, hogy önnek nem tetszik, de én minden fórumon küzdök a nyelv elsekélyesítése, a kifejezések leértékelése, a nyelvtan figyelmen kívül helyezése és a giccs ellen. Úgy érzem, ez nemcsak jogom, de kötelességem is.
6018   Nagy Katalin • előzmény6016 2017-06-25 22:33:09
Világossá vált számomra, hogy konkrét nyelvi jelenségekről szóló nyelvészkedés irányába terelődött ez a párbeszéd, pedig egyáltalán nem ez volt az eredeti célom. Példával akartam bemutatni, hogy milyen ingoványos talajra lép, ha mások számára előír nyelvi magatartást. A stilisztikai megjegyzése ebben a konkrét megfogalmazásban („a művelt ember ne használjon már ….”) ugyanis nemigen értelmezhető másként, mint felszólításként, az Ön számára megfelelő nyelvi magatartásra utasításként. Ami az Ön számára felháborító közhely, az más számára lehet magasztos pillanathoz méltó érzelemnyilvánítás. Ami az Ön nyelvérzékét nem sérti, az én szememet megütötte és volt még olyan fórumtárs, aki osztotta ezt a véleményt. Úgy érzem, ezzel kétségtelen bizonyítékát szolgáltattuk annak, hogy egyikünk sem abszolút mérce, ugyanakkor bármelyikünk mondatait érheti bírálat nyelvészeti szempontból.
6017   Nagy Katalin • előzmény6015 2017-06-25 21:32:28
Megkövetem Zsadon Bélát. Könnyen lehet, hogy a blogon szépen ki van írva, csak én nem találtam meg, ki is vezeti/szerkeszti/írja.
6016   Cilike • előzmény6015 2017-06-25 20:48:55
Szíve joga. Én ennek ellenére nem "eszek-iszok", hanem "eszem-iszom". A magyar nyelv elég gazdag és vannak árnyalatai. Viszont fórumtársunk csak vissza akart vágni szerintem, amiért egy stilisztikai megjegyzést tettem. Annyit még hozzátennék, hogy ha valamit túl sokat használnak, az elhasználódik. Mikor a tragikus veronai buszbaleset történt, akkor alakult ki az allergiám erre a modorosságra, mikor a kommentáradatban minden poszt alatt minden harmadik beírás ez volt. Mint ahogy már rosszul vagyok, hogy ha valaki sajnálatos módon meghal, valaki tuti benyomja Mary Elizabeth Frye: Ne jöjj el sírva síromig című versét, ami alapvetően szép és érzelmes vers, de mikor az ember minden egyes gyászjelentés alatt ezt olvassa, már sikítani tudna. Legalábbis én. Elcsépelni valamit, ez a helyes kifejezés erre, remélem, nem írtam rosszul, nem ragoztam ikes vagy iktelen módon tárgyas vagy alanyi,tökmindegy. Meg lehet sértődni, de szerintem nincs értelme.Használjuk ki a nyelv gazdagságát és ne éljünk előregyártott nyelvi panelekkel, abból csak olyan szöveget építhetünk, mint a panelházak, pedig a csodálatos nyelvi építőkövekből építhetünk akár tündérkastélyt is. Na puff neki.
6015   Edmond Dantes 2017-06-25 20:02:52
A MÁO-topikban Cilike által belinkelt írás végén olvasható monogram szerint ő lehet az.
Amióta -elég későn- valamelyest tudatosult bennem az ikes/"iketlen" :-) igék ragozása, csak "könyörgök". Bántja a fülemet, amikor pl. filmszinkronban valaki "könyörgik" = egyes szám 1. személyben azt mondja: "könyörgöm".
6014   Nagy Katalin • előzmény6013 2017-06-06 10:24:07
... tudtak ...
6013   Nagy Katalin • előzmény6012 2017-06-06 10:23:51
Azoknak, akik nem tudtad aludni az izgalomtól: a művésznőt nem ünnepelték. A koncert nagy sikert aratott, de "egyéb" nem történt.
6012   Nagy Katalin 2017-06-05 17:02:16
Most olvasom, hogy ma van Marta Argerich születésnapja. Kíváncsi vagyok, hogy felköszöntik-e majd a színpadon. Ma este uis. a születésnapos a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel a bresciai Teatro Grandeban, a zongorafesztivál zárókoncertjén.
6011   Edmond Dantes • előzmény6010 2017-06-01 21:47:04
...Magyar Nemzeti Bank viszont nem "hagyja".
6010   Momo • előzmény6009 2017-06-01 19:15:03
hagyjuk...
6009   Edmond Dantes • előzmény6008 2017-06-01 19:03:35
Ha javasolhatom: ne az én tudatlanságomat savazd (kifejezést tőled kölcsönzöm), inkább tényleg a "lényegről" foglalj állást, ami szerinted a lényeg.

Ha kérdezhetem: mi az, ami/k nem áll/nak meg a beírásomban? Mi a "lényeg"? Mi a lényegtelen? Mi nem stimmel? Mi mennyi?

Bréking: éppen most mondták be egyik kertévében, hogy MNB az ügy homályos hátterére hivatkozva visszakérte vagy visszakéri a gyártó cégtől az általa nyújtott támogatást. (Netes hírt egyelőre nem tudok belinkelni.) Ejnye no! Már MNB is "átállt"? Mi jöhet még? Netán pl. 200 db-os valódi = kereskedelmi rendelés a Bogányi-zongorára?
6008   Momo • előzmény6007 2017-06-01 17:31:40
Igazán nem akarlak bántani, de azért fárasztó veled beszélgetni, mert

1. nem mindenről tudsz eleget, amiről vitatkozol
2. a lényeg helyett mellékes részletekbe kötsz bele, vagy olyasmivel érvelsz, ami abszolút nem támasztja alá, amit egyébként mondani akarsz. stb.

(szokott még lenni csúsztatás, meg másra válaszolás is)


Az embernek így nincs kedve, mert csak egy végtelen, követhetetlen ingovány lesz a "beszélgetés" ahelyett, hogy kilyukadnánk valahova.

De ne vedd a lelkedre, tényleg nem akarlak bántani.

6007   Edmond Dantes • előzmény6004 2017-06-01 15:09:29
Miként a futballhoz, a fizikához sem értek. Ám Jedlik Ányos dinamója tudtommal forradalmi ipartörténeti találmány volt, amely alapjaiban fejlesztette (tovább) és/vagy újította meg pl. a közlekedést. Feltalált valamit, ami addig nem volt.

Ugyanez a zongoráról nem mondható el. A zongora elég régóta fel van tanálva, gyártva vagyon, a piacvezető Steinway-n kívül is elég jó márkák ágyazódtak be a zenei köztudatba és a hangversenytermekbe. Nincs ott számunkra hely.

Nem mellesleg 150 év alatt nagyot változott a világ(piac): nemcsak BMW-minőségű autók gyártása nem lenne kifizetődő egy szűk belső piaccal rendelkező, tőkében és nyersanyagban szegény országnak, hanem a dinamót sem tudnánk kifejleszteni "saját innováció eredményeképpen".

A Bogányi-zongora méltó helyen állt: Milánóban. Apró probléma, hogy az a "méltó hely" nem pl. a Scala volt, hanem...a sámándob = a világkiállítás magyar "pavilonja".

PS közben belenéztem a "fizikakönyvbe": Jedlik -mint olvastam- valójában nem a dinamót hanem a [dinamó elvet[/b] találta fel vagy fejlesztette ki, a szintén általa felismert öngerjesztés elve alapján. Utolsó két mondatoddal remélhetőleg nem a Jedlik-féle (öngerjesztés-) elvet alkalmazod :-)
6006   Edmond Dantes • előzmény6005 2017-06-01 14:45:11
Én a politikai alapú támogatást utálom. Művész(ek) esetében pláne. Örök időkre ehhez a dologhoz fog tapadni a neve. Ehhez a dologhoz = nem csupán a hamvába haló zongorához, hanem annak anyagi és politikai geneziséhez. És ami ma "trendi", az holnap(után) "divatjamúlt" lesz. Divatjamúlt holmik pedig a kukába vagy lomtalanításra kerülnek.
6005   Momo 2017-06-01 13:14:11
Én nem mondom, hogy szeretni kell ezt a dolgot. A politikai alapú "savazást" utálom. Nem lehet értelmesen beszélni semmiről.
6004   Momo 2017-06-01 13:10:20
Volt egy innovatív magyar elképzelés, a kormány meg nem hagyta eltűnni a süllyesztőben. Én ezt értékelem.

Ott volt például Jedlik dinamója. Hiába találta fel, mégis Siemens lett a befutó pár évvel később a sajátjával, mert ő egy jobb közegben megtalálta a megfelelő támogatókat.

Amúgy meg ugye, ha hirtelen BMW minőségű autókat kezdenénk el gyártani saját innováció eredményeképpen, akkor is elképesztő feladat lenne betörni velük a nagy márkákkal telített világpiacra.

Persze nyilván nem kéne ezt magyarázni, ha valamelyik balos kormány karolja fel a Bogányi-zomgorát. Akkor az egész ügylet rendben lenne.

Ennyit a véleményekről.
6003   Edmond Dantes • előzmény6001 2017-06-01 11:03:10
6002-esben már idéztem két próféciát a csodahangszer várható jövőjét illetően. A próféciák sajnos beigazolódni látszanak.

-"...többek között hét magyar és három külföldi intézményben is lesz majd ilyen hangszer..." Hogyan értelmezhető a "többek között"? Más szóval: hol lesznek azok a zongorák, amik nem a hét magyar és a három külföldi intézményben lesznek?
- a zongora elhelyezése nem jelenti azt, hogy használni is fogják.
- a felsorolt zongora-befogadó intézmények -talán BMC kivételével? de annak létrehozása is kormánytámogatással valósult meg- állami vagy önkormányzati kezelésben vannak, köztük a Kodály Központ, amelynek (egyik?) fő használója a Pannon Filharmonikusok, vezető karmester: Bogányi Tibor...további kommentár azt hiszem, nem szükséges..
- "A három külföldi helyszín esetében eddig kettőről született döntés az illetékes Külgazdasági és Külügyminisztériumban:.."..további kommentár azt hiszem, ehhez sem szükséges..
- végül, de legelsősorban: látott valaki érvényes, beárazott adásvételi szerződést ezekről a zongorákról, ezekkel a vevőkkel? Milyen áron történtek az eladások és a vételárat milyen forrásból fedezte/k a vevő/k? Vagy netán meg is van már a válasz? Itt:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bog%C3%A1nyi_Gergely
Benne: "A kormány...még 2015 áprilisában határozatot hozott (1259/2015 IV.24), hogy 765 millió forintért tíz zongorát a Magyar Állam részére megvásároljanak és azokat magyar (7) és külföldi (3) közintézményekben elhelyezzenek. 9 intézményről már döntöttek, ezek a következők: BMC, MÜPA, Erkel Színház, Kodály Központ (Pécs), Kölcsey Központ (Debrecen), Pesti Vigadó, Zeneakadémia, Csajkovszkij Konzervatórium (Moszkva), Sibelius Akadémia (Helsinki)
6002   Edmond Dantes • előzmény5999 2017-06-01 10:30:27
Az azóta megszüntetett fórumon "Az ipart legyőzte a művészet" - bemutatták a Bogányi-zongorát" c. topikban ezt találtam írni, ekkor:

[fidelio] Edmond Dantes 2015.01.21
Ez lenne tehát a titokzatos "Orbán-zongora"?

http://index.hu/belfold/2014/11/17/ejjel_titokban_mutattak_be_orbannak_a_csodazongorat/

A (közpénzből történő) horribilis támogatást remélhetőleg felülmúlják majd a jövendő exportbevételek:

http://mno.hu/grund/boganyi-zongora-uj-magyar-hangszer-szuletett-1268728

Avagy: reszkess Steinway, jön a Zengafons...négyszeres áron!
Idézet vége

Eme fórum megszüntetése után pedig egy hozzám és/vagy a véleményemre igen hasonlító :-) beíró ezt írta a fidelio-fórum romjain létrehozott index.hu | Fórum "A zongora" c. topikba:

2016.04.18
Melyik is? Az itt is agyonreklámozott, "made by Bogányi"-csodazongora? Amelyikre százmilliókat pocsékoltak el? Hol van az az egy (1) darab? És ki a bú és bánat használja? Hol? Mikor? és várom a jelentéseket a hazai és külföldi rendelésekről. Ellenkező esetben hűtlen a kezelés! A zongora kezelése = zongorálás talán hűséges, mert az még jól fial, hozza a pénzt, de a közpénzből kifejlesztett, legyártott csodazongora szép lassan eltűnik a süllyesztőben. Nem a hangversenytermek süllyesztőjében (hogy másnap ismét felhozzák "dolgozni"), hanem a (zene)történelem süllyesztőjében, ahogyan pl. az arpeggio... de utóbbira legalább valaki írt egy jó darabot, igaz nem kapott érte százmilliókat, pedig Ő megérdemelte volna. A csodazongora névadója, gazdái mást érdemelne(nek).
Idézet vége. És jó eséllyel a zongorának is. És még "jobb" eséllyel a reá költött (köz)pénzünknek is.
6001   Búbánat • előzmény5999 2017-06-01 10:05:27
Persze,hogy nem adtak el 2016-ban: a prototípus fejlesztése volt soron; már tíz Bogányi-zongora legyártásáról és „kihelyezéséről” született döntés.

2017. április 25.

Bogányi Zoltán:
„- Nemrégiben indult be a hangszer gyártása a prototípusok fejlesztése után, ebben az évben menetrend szerint érkeznek majd a hangszereink. Várhatóan ősztől kezdődik a hangszerek leszállítása, többek között hét magyar és három külföldi intézményben is lesz majd ilyen hangszer, például a Művészetek Palotájában, a Zeneakadémián és a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban is.
(Forrás: https://www.szekesfehervar.hu/vilaghiru-magyar-innovacio-tortenelmet-irt-a-boganyi-zongora )


„A többi hét zongorát olyan itthoni intézményekben helyezik el, mint a Budapest Music Center (BMC), a Müpa, az Erkel Színház, a pécsi Kodály Központ, a debreceni Kölcsey Központ, a Pesti Vigadó és a Zeneakadémia.
A három külföldi helyszín esetében eddig kettőről született döntés az illetékes Külgazdasági és Külügyminisztériumban: a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium és a helsinki Sibelius Akadémia lesz gazdagabb egy-egy Bogányival.”

Forrás:
https://444.hu/2017/03/21/elokerult-a-10-csodazongora-amit-az-allam-800-millioert-vett

http://fidelio.hu/klasszikus/2017/03/21/meg_moszkvaba_is_jut_boganyi-zongora/; Még Moszkvába is jut Bogányi-zongora [/url]

6000   miketyson • előzmény5999 2017-06-01 09:53:51
Nyugi, az Operett rendelt vagy tizet.
5999   -zéta- 2017-06-01 08:58:58
Egyetlen Bogányi-zongorát sem adtak el 2016-ban...
5998   ebera 2017-05-28 14:26:16
Elnézést a csak a kultúrára szomjazóktól, de az Erkel közelében tud valaki kulturált helyet, ahol előadás előtt kávét, vagy egy pohár rozét el lehet fogyasztani? Esetleg privátban, hogy ne legyen reklám.( Sajnos eddig nem sikerült találnunk. A kimoderálást nem veszem zokon!)
5997   nizajemon • előzmény5996 2017-05-27 20:32:07
Egyszer mentem egy előadásra,sétáltam a Deák tértől,esett a hó,a Bazilika kivilágítva,csend,béke,olyan szép volt,hogy mindenféle lista elején ez szerepel nálam :)
5996   Klára • előzmény5989 2017-05-27 19:48:12
Ezek elég szubjektív válogatások, ahogyan az is, kinek a Pavarotti, kinek a Domingo, stb. Egyébként van olyan összeállítás, amelyikben Károly-híd, a Hradzsin, a Budai Vár -https://www.youtube.com/watch?v=PnHuFT--9Co - szerepel, csak az ember nem mindig botlik bele!
5995   IVA • előzmény5987 2017-05-27 01:19:30
Az ilyen listák mindig szubjektívek. Számomra London legcsodálatosabb épülete a Westminster Cathedral, Párizsban a mindenki által ismert, de sokak által alábecsült Sacré Coeur.
Csodálom, hogy a listán Isztambul és Kairó egyik mecsetje sem szerepel – de hát egy 25-ös listában lehetne akár 24 mecset is. Több nem, mert a Dohány utcai zsinagógának is a világ legszebb épületeinek élén a helye.
Ha pedig a Megváltó Krisztus szobra Rio de Janeiróban, akkor a Szabadság-szobor is: Budapesten!
5994   Edmond Dantes • előzmény5993 2017-05-26 12:41:44
Tuti tippem ilyenre: Magyar Állami Operaház :-)
5993   Momo • előzmény5992 2017-05-26 09:50:19
persze... én is tudok mondani olyan helyet, ami nincs a listán, és szeretem.
5992   Momo • előzmény5991 2017-05-26 09:49:03
:-)))
5991   Edmond Dantes • előzmény5990 2017-05-26 09:35:17
Viszont If várát nem hiányolom a listáról...légy szíves, ezt tekintsd enyhítő körülménynek.
5990   Momo 2017-05-26 09:26:48
Na ilyen az, amikor semmi se jó... :-)

Mert azért - az eklektikussága ellenére - ez egy igazán impozáns lista.
5989   Heiner Lajos • előzmény5988 2017-05-26 09:15:13
Egy olyan huszönötös lista, melyen nem szerepel a prágai Károly-híd, számomra hiteltelen.
5988   Edmond Dantes • előzmény5987 2017-05-26 08:55:07
Elég érdekes-vegyes lista...közülük nem láttam mindegyiket, sőt a könyvesboltnak és Zájed sejk mecsetjének még a hírét sem hallottam, de figyelemreméltó, hogy pl. a gizai piramisok lemarad(hat)tak, pedig mint tudjuk, az ókor hét csodájának egyike és az egyetlen, amelyik meg is maradt a hálás (hálátlan?) utókor számára.
5987   Búbánat 2017-05-25 17:45:07
http://travelo.hu/kozel/2017/05/25/az_orszaghaz_is_felkerult_a_vilag_leghiresebb_latnivaloinak_listajara/

Az Országház is felkerült a világ leghíresebb látnivalóinak listájára

2017. május 25., csütörtök 14:33|
• travelo

|Az egyik legnépszerűbb globális turisztikai portál, a TripAdvisor toplistáin többször szerepelt már magyar hotel a világ 25 legjobb szállodája között (legutóbb például januárban szavaztak az oldal olvasói róla), most pedig itt a hír, hogy a budapesti Országházat is beválasztották a legnépszerűbb látnivalók listájába.

Na, és erre a listára került fel, egészen pontosan a 14. helyre a magyar Országház, amelyet a TripAdvisor egyik értékelője így jellemez:

“Tekintélyparancsoló módon magasodik a Duna fölé. Az esti kivilágítás gyönyörű: a fényben a bogarakra lecsapó sirályok szikrázó tűzijátékra vagy ragyogó csillagokra hasonlítanak.”

A világ 25 legszebb látnivalója:

Angkor Wat – Siem Reap, Kambodzsa
Zájed sejk mecset – Abu Dhabi, Egyesült Arab Emírségek
Córdobai nagymecset – Cordoba, Spanyolország
Szent Péter Bazilika – Vatikán, Olaszország
Taj Mahal – Agra, India
A Vérző Megváltó temploma – Szentpétervár, Oroszország
A kínai Nagy Fal Mutianyu falszakasza – Peking, Kína
Machu Picchu – Machu Picchu, Peru
Plaza de Espana – Sevilla, Spanyolország
Milánói dóm – Milánó, Olaszország
Golden Gate híd – San Francisco, USA
Lincoln-emlékmű – Washington, USA
Eiffel-torony – Párizs, Franciaország
Országház – Budapest, Magyarország
A párizsi Notre Dame – Franciaország
A Megváltó Krisztus szobra – Rio de Janeiro, Brazília
Big Ben – London, Egyesült Királyság
Akropolisz – Athén, Görögország
Krakkó főtere - Lengyelország
El Ateneo Grand Splendid híres könyvesboltja – Buenos Aires, Argentína
A Fekvő Buddha Temploma – Bangkok, Thaiföld
Burdzs Kalifa – Dubaj, Egyesült Arab Emírségek
Fusimi Inari-nagyszentély – Kiotó, Japán
Maja romváros – Tulum, Mexikó
Operaház – Sydney, Ausztrália

5986   cviki57 2017-05-22 15:58:41
Emőke Baráth, as Hipermestra, is divine!

Baráth Emőke, csodálatos szopránénekesünk május 20-án debütált Glyndeborne-ben, Cavalli: Hipermestra című operájának címszerepében, az előadás karmestere William Christie.

Angol anyanyelvű barátnőm csokra a kritikákból.

The Times
„…The singing is mostly plangent and serviceable rather than seductive, but Emoke Barath is superb in the title role…”

The Guardian

The Telegraph
„…Unimpeachable performances come from the exquisitely crystalline Emőke Baráth in the title-role and the counter-tenor Raffaele Pé, who pulls off an alarming striptease as well as singing with robust expressivity as Linceo….”

Opera Today
„…In the title role, Emőke Baráth seemed a little tentative initially, but her tone brightened and her voice relaxed. By the time we reached her Act 3 suicidal soliloquy she had mastered the move which Cavalli enacts in each lament from fragmented chromatic phrasing to more formal ‘aria’. Atop the broken walls of Argos, Baráth projected strongly. When she leapt to her ‘doom’, it was with startling alacrity that Juno’s peacock spooned up the falling suicide and bore her aloft to the lieto fine.…”

MusicOHM
„…in Emőke Baráth’s heroine and Ana Quintans’ Elisa we heard two very fine sopranos whose voices had just enough contrast. Baráth has been making her name in oratorio and concert, and this Glyndebourne debut found her a little nervous at the outset, but growing in strength as her lovely, rounded tone made itself heard.…”

Egy blogbejegyzés
“…Emőke Baráth, as Hipermestra, is divine. Most of the opera circulates around her, and she has the biggest role, and the longest monologue. As one of the other characters remarks Hipermestra "goes on and on", but Baráth is so good that you enjoy every moment, though Cavalli takes his time to make a point. Baráth is a good comic actress, singing a superb Helen of Troy in Elena (Il rapimento d'Helena) at Aix-en-Provence a few years ago…”

Nagyon büszke vagyok rá, vele örülök!!!
5985   ebera • előzmény5984 2017-05-21 23:39:41
Minden marhaságot kontrollálatlanul átvesznek. " Szépkorú " mostanában mindenki 60 felett. 90 év felettieket illet ez a megszólítás. Nem tudom ki kezdte, de ragadós a médiában.
5984   Héterő 2017-05-21 03:11:14
M5 R&J - Globe
A halálukban hallhatatlan veronai szerelmesek történetének korhű színrevitele a londoni Shakespeare's Globe előadásában.
...a frigy halált hozó bonyodalmakba torkoll.

És ezt (n+1) "média" ugyanígy átveszi.
5983   tiberio • előzmény5982 2017-04-24 16:01:34
:)))
5982   Héterő • előzmény5981 2017-04-21 23:35:36
Ebben nincs semmi kivetnivaló. A pörkölt is értelmezhető így:
Elszigetelt marhakockák pirospaprikás lébe áztatva...
5981   Tejberizs • előzmény5979 2017-04-21 14:53:05
Egy újabb lehetőség:
Batta András Bruckner Nyolcadikjáról írt elemzésében "Az ünnep hangulatával megszentelt színpadi játék"-nak fordítja a "Bühnenweihfestspiel"-t. (A hét zeneműve 1980/3, p. 46.)
5980   perempe 2017-04-16 02:43:29
voltam a World Voice Day-n. miért nem énekel saját számot Radics Gigi? Happy Day és Habanera??? ha már meghívnak valakit, akkor miért nem sajátot énekel?????
5979   Edmond Dantes • előzmény5976 2017-04-13 09:51:58
Weih = felavatás, felszentelés, Weihe = ünnepélyesség...érdekes egyezés. Utóbbi esetben a Bühnenweihfestspiel szóban szinte szóismétlés van, mivel a Weihe ünnepélyesség (ld fent), Fest = ünnep, ünnepség, ünnepély, Festspiel ünnepi játékot jelent. (A fest mint melléknév meg egészen mást.)
5978   Klára • előzmény5976 2017-04-11 07:14:23
Elfogadom és köszönöm a kiegészítést, helyesbítést! Valóban létezik egy ilyen jelentéstartalom is.
Sajnos, egyre gyakrabban tapasztalom a sekélyes, megfelelő háttér-ismeret nélküli nyilatkozatokat, szinte kinyilatkoztatásokat, melyeket sokszor mások is átvesznek, pusztán azért, mert "olyan helyen hallották vagy olvasták". Mint jelen esetben... idézett
5977   IVA • előzmény5973 2017-04-11 03:32:21
Régebbi ismertetőkből a balga jelzőre emlékszem. (De éppen a napokban hallottam valahol, hogy együgyűekben hiány vala, talán ezt a hiányt akarták pótolni Parsifal újszerű jellemzésével.)
5976   Héterő • előzmény5975 2017-04-10 20:58:07
Érdekes a felvetésed, jól meggondolkodtattál. :-)

Az egészben persze az a szomorú, hogy hol jelent meg ez a kapitális ökörség; a szöveg gazdájának és lektorának nyilván fogalma sincs sem a szerzőről, sem a darabról.

A Weih(e) szónak létezik egy sokkal ideillőbb és kézenfekvőbb jelentése: ünnepélyesség, ünnepi hangulat (pl. die Weihe der Stunde = az óra magasztossága/ünnepélyessége), az alcímet ezért így mondanám: Magasztos ünnepi színjáték - abban a hitben, hogy Wagner valójában erre gondolt.
5975   Klára • előzmény5973 2017-04-10 18:50:20
Bocs, akárki írta a cikket, ez a tipikus tükörfordítási hiba. Egyébként sok dolog azért nem fordítható szószerint,mert a különböző nyelvekben más-más kifejezéshasználatos.Bühnen- mert színpadra szánt mű, és nem koncertszerű előadásra írott. weih- mert egyházi jellegű, lehet "megszentelt" is, és ünnepi játék.(Karfreitagszauber!) Magyarul talán színpadi ünnepi misztériumjáték közelíti meg leginkább.
Pl a német Heilige Dreikönige felel meg a mi Háromkirályok kifejezésünknek.
5974   tiramisu • előzmény5973 2017-04-08 16:17:53
Neeeeeeee.....
5973   Héterő 2017-04-07 13:25:24
Húsvét, Parsifal, MÁO.
Méghogy "utolsó operájával szenteli föl a színpadot!"

Ein Bühnenweihfestspiel – vagyis „a színpadot felszentelő ünnepi játék”.
Maga Wagner nevezte így (!!!) utolsó operáját, a Parsifalt,
ami valóban az ünnep, a szakralitás színpadi megjelenítése.
Hőse, Parsifal, a szent együgyű, aki tiszta, naiv hite által képes lesz rá,
hogy megváltsa a testi és lelki bajoktól szenvedőket,
és a Grál, a Krisztus vérét felfogó szent kehely őrzőinek sorába lépjen.

Parsifal nem idióta.
Parsifal nem szent.
5972   babapopo • előzmény5971 2017-04-02 17:13:52
Ezek szerint sehol. Ez is válasz.
5971   babapopo • előzmény5970 2017-03-07 21:41:19
Egyet értek. Anger hol magyarázta magát?
5970   CAPEHU • előzmény5962 2017-03-06 16:45:24
Teljesen egyetértek Nerkával, megcsúfolták Verdit, Anger hiába magyarázza magát, botrányos előadás.
5969   Marcello 2017-03-01 21:21:23
Sziasztok!

Tudom, hogy ez nem a gyakorikérdések.hu (szerencsére :-) de ha valaki tudna segíteni, azt nagyon megköszönném. Láttam egy, kb. a XIX. század elején játszódó filmet úgy 4-5 éve, amiben egy őrült zeneszerző rendszeresen hangosan felháborodik egy szinte a semmiből felbukkanó, óriási sikert arató ismeretlen darabjain. A film csattanója, hogy ezek a saját, titokban megírt művei.

Valaki tudja esetleg a film címét?

Előre is köszönöm.
5968   Petyus • előzmény5967 2017-02-10 10:58:05
Már tudom.
5967   Petyus 2017-01-29 14:53:28
Hogy került Dénes István az Aida utolsó négy előadására, amikor előtte két külföldi is ki volt írva mind a hét alkalomra. Igaz, az utolsó pillanatban ott is váltás volt. Dénes Istvánnak tényleg érdekesek olykor a tempói, de a fenti kérdés nem ellene szól.
5966   IVA • előzmény5963 2017-01-29 04:15:23
... csak ha majd beleáll Netrebko és Eyvazov. Ők nem olyan kényesek a baromságokra, mint mi.
5965   IVA • előzmény5961 2017-01-29 04:12:01
Az Aida-előadás megszólaltatáson túli élményéért Mohácsi János rendező, Khell Zsolt díszlettervező, Remete Kriszta jelmeztervező, Bodor Johanna koreográfus, Perczel Enikő dramaturg és persze Anger Ferenc művészeti vezető és Ókovács Szilveszter főigazgató felelős. (A dramaturgra nyilván Verdi és Ghislanzoni gyengécskén felépített zenedrámácskájának gatyába rázása végett volt szükség.)
Valamikor a színpadon matt ezüstbevonattal jelezték (!) a tükörfelületeket, de nem azért hogy megspórolják a valódi tükröket, hanem hogy ne azok könnyeztessék meg a közönséget (a zene helyett), visszaverve a reflektorok erős fényét. Engem is ingereltek az Aida egyes jelmezeinek tükörfelületű kiegészítői (is).
5964   Edmond Dantes • előzmény5962 2017-01-28 11:48:13
Mohácsi János -ezt megerősíthetem- valóban megosztó rendező-személyiség. Magam is megválogatom, melyik produkcióját nézem meg színházban. Ha már Khell Zsoltot kérték fel a díszlettervezésre, adta volna magát, hogy Szakács Györgyi legyen a jelmeztervező. Ők ketten (+Bányai Tamás világítástervező) évtizedek óta számtalan Ascher Tamás-rendezés összeszokott csapata.

Meg kell mondanom, az Aida az az opera, aminél mindig elképzelhetetlennek tartottam bárminemű (át)értelmezést, "variálást", miközben a régi kék-arany tónusú, teljesen statikus Aida már elviselhetetlennek tűnt, pár éve talán már egy másik...szintén. Pár éve belenéztem egy modernizált Aidába mezzon, elég különös volt...
Úgy látszik, az Aidát "se kiköpni, se lenyelni" nem lehet = ókori-kőkorszaki rendezésben unalmas (nem a zene, bár sosem volt kedvenc Verdim), a modernista rendezést pedig valahogy ledobja magáról.
5963   Búbánat • előzmény5962 2017-01-28 11:08:50
A szériába beálló énekesek kedvéért sem teszek kivételt...
5962   Búbánat • előzmény5961 2017-01-28 11:07:28
Látod, ezért nem nézem meg ismét az Aidát most az Erkelben. Elég volt a bemutató előadás főpróbáját annak idején végigszenvednem... (Hiába szeretem Verdi mesteri operájának gyönyörű zenéjét, ez a rendezés nem tud annyira rabul ejteni, hogy ezt az áldozatot megtegyem miatta...)
5961   nerka 2017-01-28 10:10:17
Tegnap megnéztük az Aida előadását. Most már szeretném tudni, milyen személyi változások voltak az előadásban?
És egyben kritikát is megfogalmaznék a jelmeztervező munkájáról. Aki tömör fekete tónusban villogó tükörfelületes aranydíszítéssel tette tönkre az előadást. Amikor az énekesnőnek kézzel kell fognia nyakláncát, ami össze-vissza tükröződik a nézőtéren, akkor azért elgondolkodhatna. És valójában ki rendezte ezzel a rendkívül taszító háborús beütéssel az operát? Kinek jutottak eszébe a tornajelenetek egy iskolából?? Elkeserítő volt, hogy Verdi gyönyörű dallamait valójában megcsúfolták.
Vártam a balettet, amit imádok és ez a kedvencem, majd eltakartam a szemem, hogy ne lássam. Sajnálatos.
5960   Petyus • előzmény5959 2017-01-27 15:33:18
Hogy került Dénes István az Aida utolsó négy előadására, amikor előtte két külföldi is ki volt írva mind a hét alkalomra. Igaz, az utolsó pillanatban ott is váltás volt. Dénes Istvánnak tényleg érdekesek olykor a tempói, de a fenti kérdés nem ellene szól.
5959   Momo • előzmény5957 2017-01-26 22:56:36
Persze tarthat tovább akár 10 perccel is. A karmestertől függ. Ez Dénes István karnagy úr tempójára igaz. (És nem számoltam bele a tapsot a végén.)
5958   perempe • előzmény5957 2017-01-26 22:47:30
köszönöm
5957   Momo • előzmény5956 2017-01-26 21:45:05
21.20
5956   perempe 2017-01-26 20:34:42
meg tudja esetleg mondani valaki, hogy gyakorlatban mikor ér véget az Aida az Erkelben?
5955   Edmond Dantes • előzmény5954 2017-01-20 20:08:59
Plusz a felcsúti kisvasút 1/1 méretben. A múzeumban legalább termel majd némi bevételt a belépőjegyekből.
5954   Heiner Lajos • előzmény5943 2017-01-20 18:29:11
Majd az újban csak makett lesz. TT és Piko mozdonyok.
5953   Heiner Lajos • előzmény5950 2017-01-20 18:02:08
Masse statt Klasse?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Concerto Budapest
Művészeti vezetők:
Keller András (programigazgató)
Rácz Zoltán
"A Hallgatás Napja | A Concerto Budapest és a BMC egész napos kortárs zenei fesztiválja"
Részletes program a hallgatasnapja.hu oldalon

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Gulyás István (zongora)
"Liszt Születésnap"
Liszt:Zarándokévek - II. kötet („Itália”)

11:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Nikola Parov (kaval), Orczy Géza (tambura), Gera Gábor (harmonika)
"Zenél a világ! - "Páratlan" zenék a Balkánról"

13:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Keller Kvartett, Szent Efrém Férfikar
"A hallgatás napja"
ALBAN BERG: Wozzeck – töredékek
ARVO PÄRT: Seven Magnificat Antiphons

15:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Kaczander Orsolya (fuvola), Keller András (hegedű), Balog József (zongora)
Concerto Budapest
vez.: Rácz Zoltán
"A hallgatás napja"
HENRYK GÓRECKI: Zongoraverseny
SOFIA GUBAIDULINA: Impromptu
HENRYK GÓRECKI: Kleines Requiem für eine Polka

15:00 : Budapest
Magyar Rádió 6-os stúdiója

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Farkas Róbert
Műsorvezető: Péteri Lóránt
"Zenebeszéd"
MOZART: g-moll szimfónia K.550

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Emanuel Ax (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
vez.: Fischer Iván
J.S. BACH: III. (D-dúr) szvit, BWV 1068
MOZART: d-moll zongoraverseny, K.466
CSAJKOVSZKIJ: IV. (f-moll) szimfónia, Op.36

16:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Yohei Wakioka (zongora)
"Liszt Születésnap"
LISZT: 10. Magyar rapszódia
LISZT: 104. Petrarca szonett
LISZT: Zarándokévek II. kötet („Itália”) - Mária eljegyzése
LISZT: Bölcsődal
WAGNER-LISZT: Izolda szerelmi halála
LISZT: Spanyol rapszódia

17:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

"CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál"
SZŐLLŐSY András és a magyar film / 2.
Tízezer nap (1967, rendezõ: Kósa Ferenc)

17:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Nora Fischer (ének)
Concerto Budapest
vez.: Keller András, Rácz Zoltán
"A Hallgatás napja"
LOUIS ANDRIESSEN: M is for Man, Music, Mozart
LOUIS ANDRIESSEN: The nine symphonies of Beethoven

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Jandó Jenő (zongora)
"Liszt Születésnap"
BEETHOVEN: 23. (f-moll) szonáta, Op.57 („Appassionata”)
LISZT: Két legenda
BARTÓK: Szvit zongorára, Op.14 (BB 70)
Válogatás Liszt Ferenc kései műveiből

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti terem

Vörös Elma Dóra (zongora), Nagy Judit (fuvola), Papp Tímea (hárfa), Szűcs Péter (klarinét), Borsos Kata, Tálas Anna (hegedű), Kiss Alexandra Enikő (brácsa), Onczay Zoltán (gordonka)
"Doktorandusz koncertek 1."
„Francia kamaraest fuvolával és hárfával”
IBERT: Piéce
DEBUSSY: Six épigraphes antiques
RAVEL: Introduction et allegro
JONGEN: Deux Pieces en Trio, Op.80
TOURNIER: Szvit, Op.34

19:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Balog József (zongora)
Concerto Budapest
vez.: Keller András
"A Hallgatás napja"
GEORGE BENJAMIN: Canon and Fugue
LUCIANO BERIO: Contrapunctus XIX ("Die Kunst der Fuge")
BERND ALOIS ZIMMERMANN: Stille und Umkehr Orchesterskizzen
BERND ALOIS ZIMMERMANN: Musique pour les soupers du Roi Ubu

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Ház

Tőkés Emese (zongora)
BEETHOVEN: 32 variacio WoO 80.
CHOPIN: Asz dur polonaise Op.53.
LISZT: Csárdás obstiné
LISZT: Funérailles
LISZT: Après une lecture du Dante-Fantazia quasi Sonata
LISZT: Sposalizio

19:30 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

"CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál"
SZŐLLŐSY András és a magyar film / 3.
Magasiskola (1970) / GAÁL István (rend.)

20:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
a Budapesti Operettszínház Balettkara és szólistái
vez.: Deák András
"Budapest Gálakoncert"

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András Gábor (orgona), Szentpáli Roland (szerpent, tuba)
Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
"Studio5 - nyolc másodperc"
Bemutatók vegyeskarra és orgonára
SOLTI ÁRPÁD: Last Statements
BELLA MÁTÉ: Béke
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Seven Choralmeditations
VARGA JUDIT: Pocket Requiem
KUTRIK BENCE: In paradisum

21:00 : Budapest
BMC Koncertterem

Concerto Budapest
vez.: Rácz Zoltán, Keller András
"A Hallgatás napja"
SZŐLLŐSY ANDRÁS: Addio - Georgii Kroó in memoriam
KURTÁG GYÖRGY: Jelenetek egy regényből Op.19, 15 dal Dalos R. versei
VIDOVSZKY LÁSZLÓ: Le piano & Ses doubles
KURTÁG GYÖRGY: Esterházy Péter emlékére
A mai nap
történt:
1937 • Sosztakovics V. szimfóniájának bemutatója (Leningrád)
született:
1912 • Solti György, karmester († 1997)
1917 • Dizzy Gillespie, jazz-muzsikus († 1993)
1921 • Malcolm Arnold, zeneszerző († 2006)