vissza a cimoldalra
2017-11-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Milyen zenét hallgatsz most? (24980)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60140)
Momus társalgó (6274)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Pantheon (2147)
Bartók Béla szellemisége (238)
Lehár Ferenc (590)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2421)
Operett, mint színpadi műfaj (3369)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (933)
Moldován Stefánia (44)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2422)
Rost Andrea (1945)
Momus-játék (5368)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (367)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1179)
Franz Schmidt (2957)
Brahms, Johannes (155)
Kimernya? (2593)
Élő közvetítések (6685)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

 
60040   takatsa 2017-10-30 14:41:56

Több olyan Verdi Requiem előadáson voltam, ahol a trombitások a 3. emeletről fújták a Dies iraet. Gardelli mester pompásan tudta összefogni ebben a helyzetben is a zenekart...

A szombati előadáson a zenekar részéről több pontatlanságot hallottam, pl. egy alkalommal az  egyik  hegedűs 1 taktussal hamarabb lépett be. Hát, elég furcsán szólt.

Manapság már az is dicséretes, ha egy rendezés visszafogott, ilyen szempontból kevés okunk lehetett a panaszra.

60039   sztalin • előzmény60038 2017-10-30 12:07:23

Két dolgot tudok mondani, ha két oldal elfértek a rezek egy oldalon is elfértek volna, mint ahogy eddig mindig elfértek. Úgy nem szokták ennyiszer elcseszni. Először láttam a darabot, szóval nemigen volt mihez hasonlítanom, így hallgatva is kínos volt.

Ez egy alibi rendezés, annak látom. Tény hogy van, de a belefektetett energia-gondolat nem valami sok. Ilyeneket olvasgatni a háttérben, hogy achus, ámor, ézus meg emény-erény, hááát... tudom, az első betű lemaradt. A helyemről lemaradtak az első betűk. Másnak meg az utolsók, lehet scrabble-ozni.

 

A "nem történik semmi" ha szép színpadképpel és jó énekesekkel-zenészekkel társul az teljesen király, tegnap egyik sem volt meg. Lehet tőlem űrkikötő is, vagy Párizs, bármi.

60038   Cilike 2017-10-30 10:57:34

A szakmai hozzáértés kiviláglik ebből a hozzászólásból. Sem a zenekari árokban, sem a színpadon nem tud mindenki egy helyen lenni. Ezért kell a karmester kezére játszani illetve énekelni, akárhol van az ember. Ami meg a rendezést illeti, úgy tudtam, hogy ez se lesz jó, se a modern, se a hagyományos, se semmilyen. Kiváncsi vagyok, egy negyedórás áriát vagy duettet, amiben effektíve nem történik semmi, hogyan lehetne megrendezni. Ez tényleg érdekel. Ezekben az operákban épp ez a baj, hogy iszonyúan statikusak dramaturgiailag. Persze lehet kitalálni bele akciókat, de akkor az meg zeneellenes lesz.

60037   sztalin 2017-10-30 10:00:58

Vasárnapi Hugenották igen gyenge volt, valamiért a rezeket szétültették az árok bal és jobb oldalára, aminek egyenes következménye volt hogy nem egyszerre léptek be, szétcsúsztak folyton. Nem tudom kinek a zsenijéből pattant ki ez, de ezért kár importkarmestert hívni.

A rendezés szintén egy nulla, de legalább nem rombolja a darabot, rendező úr nem szakadt bele a munkába, az tuti. Szókirakós opera. Asszem ennyi.

60036   IVA 2017-10-30 06:36:12

Ma 08:15h tájban a Kossuth-adón arról fogják kérdezni Ókovács Szilvesztert, hogy elmúlt-e már a sztrájkveszély az Operaházban.

60035   melisande • előzmény60023 2017-10-29 11:30:30

Nem. De nem a negatívumokat szeretek rágcsalni, mert ez nem vezet sehová. Majdnem minden előadásra/koncertre úgy megyek, hogy ezer zavaró dolog van, de egy, két énekes, vagy karmester, vagy maga a darab jobban érdekel mint a tegnapihoz hasonló körülmények, vagy nem éppen kedvelt előadok a szereposztásban. 

És nekem megérte tegnap ott lenni. De ha tetszik ezen is ironizálni, tegye csak bátran.

60034   IVA • előzmény60031 2017-10-29 02:29:21

Hogy a két hozzászólással lejjebbihez csatlakozva Momót idézzem: ez „nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt”.

60033   Momo 2017-10-29 00:48:42

Ami a mindenféle oldali (keselyű-, hiéna-, politikai- és egyéb sajtót illeti: A zárójel.hu azt mondja, a demokratikus oldal szerint Ókovács “ugyan fidesz-közeli, de remek szakember”...

Na, most tessék kiigazodni.

Itt a cikk:

Ókovács közpénzen sztrájk-töret - (zárójel.hu)

60032   Momo • előzmény60030 2017-10-28 23:57:28

Agyalok itt közben, mi lehetett még. Kovalik Turandotját is felvette valmikor a tv. Le is adták (talán a Dunán).

60031   oldalsonka 2017-10-28 23:55:22

Telt ház volt a premieren. Nagy sikerű előadás született. Kolonits Klára megint remekelt. A Főigazgató az előadás végén állva tapsolt a páholyában.

60030   Búbánat • előzmény60029 2017-10-28 23:46:18

Kedves Momo! Köszönöm segítségedet, pontosításodat az előadások helyszínét illetően, és a további televíziós közvetítések említését is.

60029   Momo • előzmény59973 2017-10-28 23:34:01

Kedves Búbánat, kénytelen vagyok néhány helyen pontosítani a feljegyzéseidet:

Adriana Lecouvreur 1992: Nem az Erkelben, hanem az Operaházban volt.

Mózes 1992: Nem az Erkelben, hanem az Operaházban volt.

A vajda tornya 2003: Nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt.

Lucia 2003: Nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt.

Don Carlos premierek nem 2002, hanem 2001 december 15-16

Ezen kívül még néhány tv felvétel ebből az időszuakból (szinte biztos, hogy ezzel sem teljes a lista):

1992. 11. 21. Operaház, Bellini: I Capuleti e i Montecchi

1994. 06. 14. Erkel Színház, Erkel: Dózsa György

1996. 04. 11. Erkel Színház, Bajazzók

2002. 11.30 - 12. 03. Operaház, C’est la guerre - Mario és a varázsló

2004. 11. 01. Operaház, Verdi: Requiem (Lukács Gyöngyi, Wiedemann Bernadett, Kelen Péter, Kováts Kolos)

60028   IVA • előzmény60027 2017-10-28 23:14:59

Arra a témára reagáltam, hogy mire érdemes figyelnie annak, aki bizonytalan abban, hogy megtartják-e az előadást. Ennek semmi köze a felek álláspontjának ismertetéséhez: aki indulna a színházba, annak nem tippekre, hanem tényekre van szüksége.
Bocsánatot is kértek a Hír TV-ben a tegnap esti hazug közlésért?

60027   parampampoli • előzmény60026 2017-10-28 22:21:26

Egész délután közölték az Operaház közleményét is, hogy meg fogják tartani az előadást. Tehát mindkét fél álláspontját közölték, ez lenne a hiteles tájékoztatás alapja, hogy minden oldalt megszólaltatunk. Ami az általad hitelesnek tartott médiumokban nem szokás. Én meg ezt akartam tudatni a komolyzenei magazin topicjában.

60026   IVA • előzmény60017 2017-10-28 22:18:05

Parampampoli, ha a Hír TV pénteken 19:41-kor azt találta közölni, hogy „Már biztos, sztrájkolni fognak az operaház művészei”, illetve „Megtartják sztrájkjukat szombat este a Magyar Állami Operaház művészei”, akkor nem is lehet vita tárgya, Te is kénytelen vagy elismerni, hogy az nem hiteles médium. Most jön ki a közönség az Erkel Színházból, tehát megtartották a premiert.
Ennyit akartam tudatni a komolyzenei magazin Opera-topicjában. A többi nem ide tartozik, de azért köszönöm az érdeklődésedet.

60025   Klára 2017-10-28 20:46:47

Ez az egész dolog annyira szégyenletes és szégyenteljes! Ha Főzeneigazgató úr tavasztól mostanáig nem volt képes/nem akart Kollektív Szerződést kötni, akkor valami nagyon aljas és piszkos dolog van a háttérben. Miért kell a dolgozókat átszervezéssel és csoportos létszámleépítéssel fenyegetni? A MÁO nem az a hely, ahova sitty-sutty felveszünk pár (pár tucat?) pártkatonát, vagy protezsált valakit darabra! A KSZ éppen a dolgozók érdekében készül - már ha - és éppen a különleges, általánosan nem szabályozható munkahelyek, munkavégzési körülmények  teszik szükségessé! Éppen a bemutató különleges körülményei (évforduló, nemzetközi érdeklődés, stb.) adtak lehetőséget, hogy ezt a zsarolást elkövesse a dolgozókkal szemben, és ezért különösen aljas eljárás volt, amire ne legyen annyira büszke.

60024   Edmond Dantes • előzmény60021 2017-10-28 20:15:13

Ld. Társalgó 6054-6055

Előzőmet szerkesztettem...volna, de közben -talán ijedtében?- lefagyott a gépem, tehát így:

Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)...de hogy őszerinte Magyarországon melyik az  uralkodó katasztrófa- vagy keselyűmédia, azt nem tudjuk...legfeljebb sejtjük.

60023   parampampoli • előzmény60009 2017-10-28 20:03:29

És minden nagyon jó, minden nagyon szép, mindennel meg vagy elégedve.

60022   parampampoli • előzmény60018 2017-10-28 20:00:19

És egyebek...

60021   parampampoli • előzmény60020 2017-10-28 19:59:46

Nem tudom, mire és kire mondta, de most egyértelműen igaz. Legfeljebb nem azokra, akire ő gondolt. (Közszolgálati médiák hazugságdömpingje és agymosása, az összes felvásárolt sajtótermék.)

60020   Edmond Dantes • előzmény60017 2017-10-28 19:53:21

Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)

60019   Edmond Dantes • előzmény59973 2017-10-28 19:49:04

Nagyjából jól emlékeztem, amikor azt, írtam, hogy kb. a 90-es évek közepén szűntek meg az operasugárzások. 1992-2002 között két  "kötelező" (1994 és 1998.) március 15-ei Bánk bánt és Kókai Rezső szintén "kötelező" -mert milleniumi- István királyát leszámítva mindössze egyetlen MÁO+Erkel kakukkfióka-közvetítés volt, egy 1998-as Figaro. Egy teljes évtized nagy idő... 

60018   Pristaldus • előzmény60016 2017-10-28 19:48:55

Ezek a módszerei: fenyegetés, zsarolás, megfélemlítés, alázás, megvesztegetés. 

Így "dolgozik"!

60017   parampampoli • előzmény60014 2017-10-28 19:35:11

IVA, most már tényleg érdekelne, hogy Neked ki a hiteles médium? Mert azt már többszörösan közölted, hogy a HVG meg a Hír TV nem. Csak nem Magyar Idők és Magyar Hírlap? Esetleg Echo Tv és Kossuth Rádió? És ezt komolyan is gondolod?

60016   parampampoli 2017-10-28 19:33:00

Szomorú, de a zsarolásnak és fenyegetésnek engedtek a szakszervezetek. A diktátor ismét győzött. Legalábbis ebben a mostani csatában.

60015   Edmond Dantes 2017-10-28 19:28:50

Most érkeztem haza...neeem, nem az Erkelből :-) és amit már biztosan mindenki tud, ezt olvasom

60014   IVA • előzmény60005 2017-10-28 18:00:50

Nem értem, hogy ha az Operaház semmilyen közleményt nem adott ki a premier elmaradásáról vagy bizonytalanságáról, miért kellene közölnie, hogy megtartják. Aki a Hír TV-t autentikus médiumnak tekinti, megérdemli, hogy lemaradjon a premierről.

60013   nizajemon • előzmény60011 2017-10-28 17:01:58

Egyezünk.

60012   telramund • előzmény60009 2017-10-28 16:59:33

Na ne tessék mondani!Nem ennyi kicsit talán több!Engem nem egy dolog érdekelne,hanem egy előadás némileg.

60011   telramund 2017-10-28 16:56:39

Mint a ravatalozóban olyan csend van a témában.MINIMUM miután pletykaszintjén a és b variáns van az Operaház sajtósának valahol meg kellene erősíteni valamelyik variatiót.Lesz egy közbülső megoldás biztos a zongrakíséretes-na ebből nem kérnék.Mert valamit csinálni kell,hiszen ugrana a bevétel is az emelt helyárakkal.Újabb szégyenfolt az Operaház palettáján.A nézők semmibevevése okán!Ne legyen igazam és mindenkinek jó szórakozást.Nekem már elment a kedvem.

60010   nizajemon 2017-10-28 16:55:54

Nagyoperához nagy hajcihő dukál.

60009   melisande 2017-10-28 16:42:27

Akit valóban érdekel a dolog, az jön. Néző is, előadő is, világító úr is. Ennyi.

60008   Robesz • előzmény60006 2017-10-28 16:37:00

Röhej, hogy itt kell találgatnunk egymás közöt, minden érdemi információ nélkül.

Mi mindenesetre megyünk.

60007   oldalsonka 2017-10-28 16:21:02

Információ híján nehogy sokan otthon maradjanak...

60006   nizajemon 2017-10-28 16:16:41

Sok sikert kívánok mindenkinek ha lesz premier,a bizonytalanra nem buszozgatok.

60005   oldalsonka 2017-10-28 15:55:10

Nem szabad a közreműködőket és a közönséget lebegtetni... Menjünk vagy maradjunk?

 

60004   oldalsonka 2017-10-28 15:45:55

Most lesz premier vagy nem lesz premier?

60003   Búbánat 2017-10-28 15:23:17

Giacomo Meyerbeer: A hugenották


Hangoló: 2017. október 28. 17 óra
Helyszín: Erkel Színház – Bernáth Büfé
Előadó: Szabó Ferenc János zenetörténész
.
Faggató: 2017. október 31. 17 óra
Helyszín: Erkel Színház – színpad
Házigazda: Zsoldos Dávid zenetörténész
Vendégek: Szikora János rendező, Horesnyi Balázs díszlettervező, Kovács Yvette Alida jelmeztervező

60002   Búbánat • előzmény60001 2017-10-28 15:22:26

 :-))

60001   Momo • előzmény60000 2017-10-28 15:21:02

Kedves Búbánat, érdemeid elévülhetetlenek. Amikor megláttam, akkor jutott eszembe, hogy ide is jó lesz. :-)

60000   Búbánat • előzmény59993 2017-10-28 15:17:08

Köszönöm, hogy ide beemelted a fotót, amit korábban én is betettem már "A nap képe" topicba.

59999   Momo • előzmény59998 2017-10-28 15:05:43

Hát nézd... az nem megy, hogy én ide kiírom egy internetes fórumba a megfejtést, miközben fent csapkodnak a villámok, fejesek nyilatkoznak pro és kontra, stb.

59998   Robesz • előzmény59996 2017-10-28 14:54:20

És? Elérted a célod?

Mint lâtod az embereket leginkább az érdekli, hogy elinduljanak-e otthonról. 

Erre pl tudsz válaszolni? - ha már ilyen okos vagy

59997   oldalsonka • előzmény59994 2017-10-28 14:41:17

Már nincs is négy óra a premierig.Semmi hír a bírósági döntésről. Tárgyaltak egyáltalán, Becsülni való szándék, a premier meg lesz tartva. Zongorakísérettel? Nehéz elképzelni... A közreműködőktől dupla koncentrációt igényel, le a kalappal előttük. A közönség, bármennyire is becsüli az előadókat, szegényebb lesz a zenekari hangzás élménye nélkül. Így nem teljes a premier. Az alkotó gárda is feszülten várakozik, mire számítsanak. Egy biztos, stresszes állapotban, remegő lábakkal, gyomorgörccsel énekelni ráadásul egészségromboló. Döntsön a józan ész!

A nyilvánosságot pedig mielőbb értesítene kellene a végeredményről. Az Operaház történelméhez méltatlan lenne a premier elmaradása.

59996   Momo • előzmény59995 2017-10-28 14:40:20

Nem kell túlbonyolítani: Ez történik az Operaházban. Ha belinkelem, akkor van miről beszélgetni a fórumozóknak.

59995   Robesz • előzmény59994 2017-10-28 14:36:53

Ôszintén Momo, mi a célod ezekkel a linkelgetéssekkel?

59994   Momo 2017-10-28 14:15:11

Sztrájk - Elmaradhat a premier az Erkelben - Csepeyi Adrienn összefoglalója

(Népszava)

59993   Momo 2017-10-28 13:54:46

59992   maris • előzmény59979 2017-10-28 12:40:35

Én nem szeretnék állást foglalni, de ezt nem értem. Ha a vezetőség azt írja, hogy nemhogy 150 millióval kevesebbet, hanem 150 millióval többet költöttek a dolgozókra, akkor miért "több tízezer forinttal" emelkedett a dolgozók fizetése, miért nem 130 ezer forinttal?

(kimondottan tetszik az "agresszív ráhatás" bírálata is...)

59991   CAPEHU • előzmény59990 2017-10-28 12:37:12

Felajánlom a holnapi előadás jegyárát a sztrájkolóknak , ha sztrájk miatt elmarad a mai premier ,de  remélem nem, mert a "nagyfőnök" józanul gondolkodik, végre.

 

59990   parampampoli • előzmény59988 2017-10-28 11:51:55

Legfőképpen jó lett volna, ha a sztrájkfelhívás bírósági felülvizsgálatát úgy kérik, hogy annak eredménye a premier előtt már egyértelmű legyen. Ki van ez találva megint "ügyesen"....  Fenyegetés és mézesmadzag a háromszoros juttatásokról egyszerre. Nagyon "korrekt" magatartás.

59989   álmodó 2017-10-28 11:49:30

Igenis Főigazgató Úr.

:-)))

59988   oldalsonka 2017-10-28 11:16:20

Nagy mccs ez a vezetőség és a szakszervezetek között. A csata kimenetele most, a premier előtt hét órával még mindig nem ismert. Csak az üzengetések. A reformáció fél évezredes jubileumát - ha már ez alkalomból A hugenottákat műsorra - nem illik manipulálásokkal megzavarni. Nem beszélve arról a nemzetközi botrány valószínűségéről, amely a botrány

Ahogy látom, nagyszerű szereposztások, szép díszletek és nem utolsó sorban kiváló szereplőgárdáról.

Meggyőződésem szerint időben kellene tájékoztatni a nyilvánosságot, lesz-e előadás avagy nem.

59987   Klára • előzmény59979 2017-10-28 10:16:40

Van még valaki, aki hisz ezeknek a vezetői nyilatkozatoknak? Ha kell Kollektív Szerződést kötni, akkor kössék meg! Nyilván nem ok nélkül találták ki ezt a szabályzó rendszert, és éppen a különleges tevékenységet ellátó, speciális munkarendben foglalkoztató munkáltatóknál kellene kötni.

Lehet, hogy bizonyos összeggel nagyobb kifizetések történtek, mint előző évben - mondja a vezetés. És mit mondanak a dolgozók? Annyira megelégedettek mégse lehetnek, ha sztrájkot kockáztatnak. Évekig dolgoztam olyan válllatnál, hol szintén gondok voltak a KSZ megkötése körül, és sztrájkok is voltak - hoggyék el nekem, nem egy népünnepély!

59986   Klára • előzmény59975 2017-10-28 10:10:37

Nem a másik rendszer ideológiáját sírom vissza, amire egyébként manapság sokan hivatkoznak, amikor megvonják az emberektől mindzt, amit éppen...

A felelős vezetés - ha van ilyen- kultúrpolitikáját hiányolom, mert az nem megy, hogy egyrészt sírunk a mai fiatalok sekélyes igényszíntjén, parciális érdeklődésén, műveltségén, stb - nem kívánt törlendő - másrészt nem mutatunk nekik mást!  Ausztria, Németország, Svájc, Franciaország, Dánia stb. szintén kapitalista, de a TV társaságok rendszeresen sugároznak opera előadásokat! Az ARTE csatornán jövő márciusig fent van a Don Carlos két héttel ezelőtti felvétele, a német és osztrák csatornákon néztük a legújabb opera primiereket, amíg a kábeltv társaságok ki nem vették és tették be a legújabb gagyit!  Ez nálunk is megoldható lenne, ha valaki akarná.

59985   parampampoli 2017-10-28 10:03:42

De ezek a vezetőségtől milyen nyilatkozatok mááááááá...... ?? Komolyan mondom, azt hiszem, időutazáson veszek részt 1949-53-ba.

59984   Edmond Dantes 2017-10-28 09:36:51

Auber: A portici nema

Brusszel, Theatre de la Monnaie, 1830. augusztus 25.

59983   nizajemon • előzmény59982 2017-10-28 09:35:57

Voltam olyan Rigolettón,ami 20.30-kor kezdett,sztrájk miatt,és 1/4 12 után lett vége.

59982   nizajemon • előzmény59981 2017-10-28 09:15:06

Jó lenne biztosat tudni,mert nem annyi az út,hogy megyek 3 megállót a villingerrel.

59981   Robesz 2017-10-28 09:00:00

Esetleg akkor beavatnátok minket is, hogy akkor mi lesz vagy nem lesz este? :)

Jó lenne tudni, hogy akkor menjünk vagy ne..

59980   álmodó • előzmény59977 2017-10-28 07:40:06

Igen, de az te vagy nem mindenki.

59979   Momo 2017-10-28 04:16:42

Válasz a szakszervezetek mai közleményére

OPERAHÁZ·2017. OKTÓBER 27.

Tegnap, az Erkel színházi, szemtől szembe megtartott tájékoztatón bebizonyosodott, hogy az Operának készakarva kárt okozni kívánó szakszervezetek sztrájkfelhívása nemcsak jogsértő, de fő állításuk is hazugság. A Kollektív Szerződés hiányában a dolgozók jövedelme nemhogy csökkent volna havi 130 ezer forinttal, de a tavalyi év azonos időszakához képest átlagban több tízezer forinttal még emelkedett is. Az egykori jereváni rádiót idéző eset állt elő: mialatt Bárány Balázs és megvezetettjei azt állítják, hogy az Opera havi 150 millióval kevesebb juttatást folyósít KSZ nélkül, éppenséggel 150 millióval több pénz áramlott ki a dolgozókhoz.

A Magyar Állami Operaház bízik művészei és munkatársai józan ítélőképességében, együttérez azokkal az énekkari művészekkel, akik az agresszív ráhatás nyomán félnek színpadra lépni: mellettük állunk, legyenek bátrak. A bajkeverő, az Operához mit sem értő, a közalkalmazottainkkal ellentétben semmit sem kockáztató vasutas szakszervezeti vezér történelmi ismereteit pedig annyiban óhajtja tágítani, hogy „nérósága” annak ismerszik meg, aki romboló működésének tetőfokán felgyújtaná az intézménynek az elmúlt hat évben, közös, nagy munkával kiépített eredményeit.

A Magyar Állami Operaház A hugenották premierjét minden károkozó szándék ellenére megtartja, közönségét várja az Erkel Színházba, és méltón ünnepli meg a reformáció 500. évfordulóját.

Az Opera vezetősége

59978   Momo 2017-10-28 04:09:38

Sztrájk az Operában - Éleződik a helyzet

"Tegnap a Hugenották főpróbáját a főigazgató megszakíttatta, és a nézőtérre parancsolt társulati tagokat megfenyegette. Amennyiben élni merészelnek alkotmányos jogukkal, úgy bosszúból kezdeményezni fogja a Magyar Állami Operaház gazdasági társasággá történő átalakítását és a társulatnál csoportos létszámleépítést hajt végre. Ellenben ha a sztrájk elmarad, úgy az előadás - önbecsülésüket feladó, önmagukat és társaikat eláruló résztvevőinek - hamis háláját kimutatva háromszoros közreműködési díjat kegyeskedik kifizetni. Ez szerény becslések szerint is tízmilliós nagyságrendű kiadás. Ugyanakkor a szakszervezetek szapulása közepette, újra meg újra kijelentette, hogy a kollektív szerződést nem hajlandó megkötni.  A megfélemlítést fokozandó, bejelentette, hogy a MÁO bírósághoz fordult, kérve a sztrájk jogellenességének megállapítását. Nem rejtette véka alá, hogy ha a bíróság a jogellenességet megállapítja, a sztrájkban résztvevők között rendet vág - írja a dokumentumban az ODFSZ."

(Népszava)

59977   Cilike • előzmény59976 2017-10-28 00:00:39

Hát én nem így tudom.

59976   Momo 2017-10-27 22:59:44

Már biztos, sztrájkolni fognak az operaház művészei

"Az érdekképviselet elnöke azt állítja, az operaház vezetése megfenyegette a sztrájkolókat, de ők ennek ellenére tovább harcolnak igazukért. „Fenyegetőztek, hogy amennyiben bárki sztrájkolni merészel, akkor intézkednek arról, hogy az operaház gazdasági társasággá alakuljon és csoportos létszámleépítésre kerüljön sor. Meg a sztrájkban részt vevőkkel szemben, amennyiben az jogellenesnek fog minősülni, akkor retorziókat alkalmaznak. Szóval ez nem állapot így. Nem hiszem, hogy meg lehet félemlíteni az operaházi közalkalmazottakat akkor, amikor jogos érdekeik mentén harca szállnak” – emelte ki Bárány Balázs Péter, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének vezetője.

(HírTv)

59975   IVA • előzmény59974 2017-10-27 21:37:56

Hogy mindenkinek minden(ből) egyformán jusson, az egy másik rendszer ideológiájának „kényszerképzete” volt, a gyakorlatban sosem valósult meg. Pedig akkor is fizettünk adót, csak ez nem volt megnevezett és tudatos, sőt, sokkal többen fizettünk, mert nem lehetett kibújni alóla: munka- és munkáltatói kötelezettség volt, nem lehetett csalni, legfeljebb valamicskét a magánszektorban. A szép elv és gyakorlata a kapitalizmustól végképp idegen. Majdnem annyira, mint a rabszolgatartó és a feudalista társadalmaktól.

59974   Klára 2017-10-27 17:47:09

A mai technikai - hangtechnikai - feltételek mellett "csak" egy dolog játszik szerepet: tartja-e kötelességének az színház - operaház - és TV vezetősége, hogy a kultúrát azokhoz is elvigye, akik nem tudják mefizetni a jegyárakat? Vagy meg tudnák, de objektív okok miatt egyszerűen nem juthatnak el egy-egy előadásra? Betegség, vidéki lakhely, stb. Mert ők is adófizető polgárok, és nekem pl. az a kényszerképzetem van, hogy az egész bagázs kormányostul, művészeti életestől, stb a MI pénzünkből kerül finanszírozásra! Boldogult tinédzser koromban még a Margitszigeti Szabadtéri Színpad előadásait is közvetítette a TV, pedig ott még a szél is fújt, susogtak a falevelek, stb! Szóval, nem volt egy MET-közvetítés minőség, de volt! Ma is lehetne,a  pl...(töröltem a hirtelen eszembe jutott csodákat!) helyett! Valamint a sok gagyi csatorna helyett kérnénk vissza az ARTE, MEZZO, csatornákat! Miközben könnyűzenei csatorna van kb. 10, ha nem még több!

59973   Búbánat • előzmény59972 2017-10-27 15:01:04

Saját adattáramból kiírtam az 1986 közepétől 2005 év közepéig terjedő húsz év fontosabb televíziós budapesti operaközvetítéseit – nem feltétlenül premierek:

Bohémélet (Erkel Színház, 1986. február 24.: Saccani – Pavarotti, Kincses, Madelyne Renée., Sólyom-Nagy, Póka Balázs, Szüle, Kárpáti Ernő, Gerdesits)

Aida (Erkel Színház, 1987. április 20. – Lukács Ervin – Domingo, Obrazcova, Tokody, Sólyom-Nagy, Begányi, Polgár)

Aida (Margitsziget, 1987 – Pál Tamás – Pitti, Isola Jones, Begányi, Gregor, Vlagyiszlav Pjetko, Sztojan Popov, Vári Zsuzsa, Palcsó Sándor)

Boleyn Anna (Operaház, 1987. június 12. – második bemutató: - Erdélyi Miklós – Begányi, Csavlek, Pánczél, Király Miklós, Csák József, Bokor Jutta, Csányi János)

Gioconda (Erkel Színház, 1991. május 11. premier, 1. szereposztás: Gardelli – Misura, Takács Tamara, Pánczél, Andrej Lancov, Kovács Pál, Begányi, Stanislav Mickievich, Lózsy-Bíró János, Mukk József)

Ariadna Lecouvreur  (Erkel Színház, 1992. november – Gardelli – Szendrényi, Lancov, Mészöly, Gurbán, Bárány Paál László)

Rigoletto (Margitsziget, 1992 – Daróczy Tamás, Iván Ildikó, Begányi, Mészöly)

Mózes  (Erkel Színház – 1992 – Gardelli – Airizer, Andrej Lancov, Stanislav Mickievich, Ge Yi, Tas Ildiikó, Szűcs Márta, Misura, Bárány Paál László)

Bánk bán – (Operaház – 1994. március 15. -  Ilosfalvy, Szűcs Márta, Mészöly, Berkes, Berczelly, Clementis, Ötvös Csaba)

Bánk bán (Operaház, 1998. március 15. – Molnár András, Bazsinka Zsuzsa, Takács Tamara, Melis, Sólyom-Nagy, Ötvös Csaba, Pataki Antal)

Figaro házasság (Operaház, 1998. február – Ötvös Csaba, Felber, Bazsinka, Busa, Gémes Katalin, Sudlik, Rozsos, Rácz István)

Sába királynője (Dohány u. Zsinagóga,  2000. augusztus 29. –Szilfai, Kincses, Kertesi, Molnár András, Massányi, Gregor)

Kókai: István király (Erkel Színház, 2000. október 17. – Molnár András, Bokor Jutta, Berczelly, Káldi-Kiss, Massányi)

Sámson és Delila  (Bakáts tér. 2001. július 13.  –Molnár András, Mészöly, Gurbán, Póka Balázs)

Szöktetés a szerájból (Operaház, 2002. – Vashegyi György – Miklósa, Kovácsházi, Kertesi, Kiss Péter, Szüle, Mécs Károly – próza)

Don Carlos (Operaház, 2002. első szereposztás. – Kelen, Tokody, Miller, Polgár, Komlósi Ildikó, Berczelly, Airizer, Murár, Mitilineou Cleo, Gerdesits)

Don Carlos (Operaház, 2002. második szereposztás – Gianluca Zampieri, Lukács Gyöngyi, Busa, Rácz István, Pánczél, Egri, Valter Ferenc, Váradin Zita, Gonzales Mónika)

Hunyadi László (Bakáts tér, 2002. július – Molnár András – Kertesi, Gurbán, Szilfai, Vadász Zsolt, Egri, Szilágyi Károly)

Bohémélet (Operaház, 2002. december – Tokody, Kelen, Péter Cecília, Káldy-Kiss, Massányi, Rácz István)

A vajda tornya (Operahát, 2003. –premier: Airizer, Frankó, Bándi, Balatoni, Massányi, Vadász Dániel, Hantos, Gerdesits)

Pikk Dáma (Operaház, 2003. május 31. – premier: Jurij Szimonov -  Bándi, Fokanov, Andrej Breusz, Daróczi, Budai Lívia, Maria Gavrilova, Meláth, Jász, Szepessy Beáta, Pérchy Kornélia)

Norma (Operaház, 2003. augusztus 5. – premier:  Saccani – Lukács, Kiss B., Ulbrich, Polgár, Létai-Kiss, Ocsovay János)

Nabucco (Margitsziget, 2003, augusztus 8. – Gurbán, Szilfai, Egri, Bazsinka, Berkes)

Lammermoori Lucia (Operaház, 2003 – Bartal László – Albert Tamás, Asako Tanura, Ramon Vargas, Ötvös Csaba, Kenesey Gábor, Jász, Kecskés)

Don Giovanni (Operaház, 2003. december 6. – bemutató-felújítás  - Kovács János - Busa, Ionel Pantea, González Mónika, Kovácsházi, Bátori, Massányi, Herczenik, Jevgenyij Nyesztyerenko)

A denevér (Erkel Színház, 2003. december 28. – Gulyás Dénes, Felber Gabriella, Kővári Eszter Sára, Berkes, Gárday, Meláth, Egri, Szilágyi Gábor, Pelle Erzsébet)

Parsifal (Operaház, 2004. április 9. – Molnár András, Sólyom-Nagy, Polgár, Balatoni, Berczelly, Valter, Kiss Péter, Ambrus Ákos, Murár, Révész Rita, Derecskei, Ocsovay, Váradi Z., Péter Cecília, Gémes K., Ardó, Várhelyi Éva)

Lohengrin (Erkel Színház, 2004. május 2. – premier: Szimonov – Kiss B., Sümegi, Marton Éva, Perencz, Fried)

Kisvárosi Lady Macbeth (Operaház, 2005. március 12. – premier – Lukács, Vagyim Zaplecsnyij, Berczelly, Kiss Péter, Mitilineou Cleo, Kecskés, Gregor, Vághelyi, Tóth János, Ionel Perlea, Szolnoki Apollónia, Jekl, Kovács Pál, Murár Györgyi)

Jenufa  (Operaház  - 2005. május 14.  – Bátori, Temesi, Takács Tamara, Bándi, Kiss B., Rácz István, Bokor Jutta, Simon Krisztina, Várhelyi Éva, Pánti Anna, Óhegyi Filoretti)

59972   Momo • előzmény59968 2017-10-27 12:37:27

Erősen megritkult, de teljesen sose szűnt meg. Minden évadban többször kint volt a tévé vagy a rádió. (Volt, amit sose adtak le.). A Pikk dámából is lett tévéfelvétel Gavrilovával, Bándival, Szimonovval.)

59971   parampampoli • előzmény59968 2017-10-27 10:36:25

Ja, arról még nem is beszélve, hogy a felvételek gyakran katasztrofális hangminőségűek, két énekes bömböl, a másik kettő nem hallatszik. Egy valamire való hangmérnökük nincs.

59970   parampampoli • előzmény59968 2017-10-27 10:33:17

Hogy ki zárkózott el és miért, nem tudni, és alább már írtam, hogy voltak közvetítések akkor is, a már említetteken kívül Álarcosbál, Norma, Don Carlos (két szereposztással is), Macbeth premier. Amiket most felvesznek, teljesen felesleges pénzkidobás, művészi értéke a nullához közelít. (Tisztelet a pár kivételnek, mint mindig.)

59969   oldalsonka 2017-10-27 10:24:04

Mi a helyzet sztráj ügyben? Mosat lesz premier vagy nem lesz premier?

 

59968   Edmond Dantes • előzmény59967 2017-10-27 10:19:53

Arról nem a maiak tehetnek, hogy régebben kevesebbet (vagy nem) közvetítettek operákat. Mint már írtam, MÁO a 90-es évek közepén, azaz nagyjából Szinetár Miklós (fő)igazgatása idején és valószínűleg tőle nem függetlenül zárkózott el a premierek rádiós közvetítésétől, ami pótolhatatlan hiányt okozott, már csak archiválási szempontból is. E tekintetben a mai helyzet jobb: legalább felveszik-leadják és megőrzik-archiválják az újdonságokat, reprízeket. Az más kérdés, hogy milyen a mai produkciók színvonala, de egyrészt ez szubjektív megítélés kérdése, másrészt legalább láthatók, ebből következően láthatók lesznek, megmaradnak. Azután majd az utókor eldönti, melyik előadás volt -szavaiddal élve- "boldog" és melyik "boldogtalan". Ami és akinek nem tetszik: ki-vagy átkapcsol. Gyanítom, hogy 20-30 év múlva az akkori -ppp-k = véleményformálók, köztük te is :-) szomorú nosztalgiával gondolnak majd a 2010-es évekre: "bezzeg akkor még legalább..." stb. Tudod: nie (optimistábbak szerint: selten) kommt etwas besseres nach.

59967   parampampoli • előzmény59966 2017-10-27 09:22:39

Sajnos a régi közvetítések közül alig maradt meg valami, mert eleve nem felvették, csak közvetítették az előadásokat. Később több felvételt az anyag újrahasznosítűsűnak ideájával letöröltek, meg se gondolva, milyen pótolhatatlan művészi értékek semmisülnek meg. Erre szokták példának hozni a Vígszínház legendás Ványa bácsi előadását, amelyből kb 2 percet őrzött meg valaki magánszorgalomból, a kincset érő felvétel megszűnt létezni. Ezt terjesztették a Bánk bán tv-felvételéről is Latinovitscsal, de aztán arról hosszas keresgélés után kiderült, hogy mégis megvan. Az operaközvetítésekről annyit, hogy egykor kevesebbet közvetítettek, mint ma, amiben az a szomorú, hogy amikor lett volna kiket közvetíteni, nem tették, most nincs kit és mit nézni, hallgatni (tisztelet a kivételnek), de közvetítenek mindenhonnan boldog-boldogtalant. Az pedig, hogy csak Ókovácstól kezdve közvetítenek, egyszerűen nem igaz, a Jenufa, a Lohengrin, a Kisvárosi Lady Macbeth idején nem ő volt az igazgató, úgy emlékszem.

59966   IVA • előzmény59938 2017-10-27 03:14:56

Magam is emlékszem arra, hogy a ’60-as évek második felében szinte minden operaházi és Erkel színházi premier egyenes közvetítésére lehetett számítani a rádióban. A ’70-es évek elejétől már jártam a premierekre, ezért abbahagytam figyelni, hogy közvetíti-e ezeket a rádió.
Ugyanakkor a televízió a ’60-as években meghatározóan nem a bemutatókat közvetítette egyenes adásban, hanem repertoár-előadásokat. Konkrétan emlékszem arra, hogy az 1958. december 21-én felújított Turandotot hónapokkal később közvetítette a tévé az Operaházból (Takács Paula, Orosz Júlia), a ’60-as években a sok éve, évtizede műsoron levő Szöktetés a szerájból (Blonde Házy volt, Osmin Székely Mihály), A rózsalovag (Gyurkovics, Birkás), Aida (Czanik Zsófia), Tosca (Mátyás Mária), Hoffmann meséi (Giulietta: Mátyás), A bahcsiszeráji szökőkút (Lakatos Gabriella), a Coppélia (Lakatos, Havas) egy-egy repertoár-előadását adta élőben. A Gajanét (Kun Zsuzsa, Lakatos) és a Harangozó-estet (Rómeó és Júlia, A háromszögletű kalap, Seherezádé) néhány hónappal bemutatásuk, illetve személyes látogatásom után láthattam viszont a képernyőn. A víg özvegy margitszigeti előadásai közül sem a premiert láthattuk.
Már akkor, az egyetlen csatornás (természetesen közszolgálati) televíziózás idején megmutatkoztak az eredeti színházi élmény és a közvetítés élményének alapvető hátrányai és előnyei egymáshoz képest. Vitathatatlan hátránya volt a tévének a fekete-fehér kép, a képélesség (vevőkészüléktől is függő) hiányosságai. Ugyanakkor már több kamerával dolgoztak, a színpadot totálban mutató képek mellett fél- és egészen közelieket is láthattunk, pillanatképeket a zenekarról és a karmesterről – az utóbbiak megannyi élménytöbbletet adtak azoknak, akik nem vehettek drága helyeket a földszint első soraiba. A közvetítések televíziós rendezői és a kameramanok hallatlanul felkészültek voltak a darabokból, az előadásokból: pontosan tudták, mikor mit és hogyan kell mutatni a tévénézőnek, hogy követni tudja a cselekményt és mindig az optimális művészi hatás érje. Ez az erény akkor tudatosult bennem markánsan, amikor évtizedekkel később a szakemberek felkészültségének és műveltségének ellenkezőjét tapasztaltam a közvetítésekből, felvételekről. A színházak és a színházi nézők is hoztak áldozatot a tévénézők élményéért: közvetítésekkor másképp, többnyire erősebben világították be a színpadot, különösen az éjszakai jelenetekben, az eredetileg tervezett látvány hatásának rovására.
(Személy szerint határtalanul örültem ezeknek repertoárelőadás-közvetítéseknek, gyerekként ki is sírtam–harcoltam magamnak a végignézhetésüket, noha a legtöbb darabot színházban is láttam már. Engem is segítettek abban, hogy minél gyakrabban lássak operát, balettet, de eszembe sem jutott volna követelni, hogy a premier jöjjön az otthonunkba.)
Ma, amikor a közvetített, illetve rögzített előadások képe természetesen színes, a régiekhez képest „tűéles”, hangja tiszta és térélményű, nincs a zivatarok idején adásszünet, ugyanúgy megmaradnak a kétféle élmény különbségei. Televíziózás vagy videózás közben most sem érezhetjük ugyanúgy a színházi látogatás sajátos légkörét, ünnepélyességét (ha van még ilyen), viszont lehet bagózni, pacalpörköltet és jégkrémet enni, lábat áztatni, elaludni, vagy átkapcsolni az X-Factorra. Ugyanakkor olyan „közelről” láthatjuk a művészeket, ahogyan a súgólyukból sem láthatnánk őket, nemhogy a földszint első sorából. Ezt a technikai tudással, lehetőségekkel való visszaélést ugyanakkor felháborítóan művészetellenesnek tartom, hiszen túlmegy a természetes színháznézésen, amelynek pótlása, pótléka lett volna az eredeti szándék.

Megjegyzek még valamit, miután szóba került az 1986. február 24-i Bohémélet (Pavarotti) és az 1987. április 20-i Aida (Domingo) felvételének tévés adása. Úgy emlékszem, az előbbiből először csak egy felvonást közvetítettek. Az Aida teljes felvételét, biztosan tudom, hogy az előadás után 5 nappal sugározta a tévé. A Magyar Televízió és a sajtó mindkét műsorral kapcsolatban erősen hangsúlyozta a demokratikus gesztust, hogy ti. a legnagyobb érdeklődésre számot tartott produkciókat ne csak azok élvezhessék, akiknek telt a többszörösen felemelt helyárakra, akik fővárosiak, vagy lehetőségük volt eljutni a fővárosba, illetve akiknek szerencséjük volt bejutni az ország legnagyobb, de mégiscsak korlátozott befogadóképességű színházába.
Szép volt ez a gesztus, és sokkal természetesebbnek tartottuk, mint azt, hogy azóta, a hivatalos demokrácia érájában milyen kevés demokratikus gesztussal találkozhatunk. Az operajegyek árának drasztikus emelése nem az, és az sem, hogy az általam még megfizethető televíziós csomag száz csatornájából, a sok kéretlen vacak közül, éppen a Mezzo hiányzik. Érzékenyen élem meg ezt, de azt mégsem, ma sem gondolom, hogy a sok-sok előadás közül a premiert kellene láthatni mindenkinek. Már azért sem, mert nem feltétlenül, sőt általában nem azok a legjobban sikerült előadások.

59965   ladislav kozlok • előzmény59963 2017-10-26 19:59:29

BRAVO 

59964   oldalsonka 2017-10-26 19:13:49

Így akár élőben közvetíthették volna a szombati premiert.

59963   Haandel 2017-10-26 18:02:25

Szerintem, az 'élő közvetítések'
az élő nagykutyák kutya kötelessége.
 
Hiszen a kóbor kutyáknak csak egy része kóborolhat a Házak körül,
s egy igazi kóbor kutya egy tubusos  minőségű csontnak is megörül.
 
Az ingyenes, tubusos minőségű csont, élőben mérhető reklám:
utána jöhet, de gyorsan, a tűéles kép-és hangminőségű relikviám!

59962   Edmond Dantes • előzmény59960 2017-10-26 16:43:30

...és ahol a teve igenis átbújik a tű fokán...;-)

59961   oldalsonka • előzmény59957 2017-10-26 16:33:44

Könyvek, CD-k, évi négy magazin, Operakaland, Faggató, hogy csak néhány újdonságot említdsek még, ami korábban nem volt...

59960   Momo 2017-10-26 16:04:12

És egyébként is, megnézheti magát az az ország, ahol a tűnek éle van... :-)

59959   Edmond Dantes • előzmény59955 2017-10-26 15:44:59

Úgy gondolom, hogy a Zelmúlt 100 esztendő alatt a technika fejlődése nemcsak begyűrűzhetett és be is gyűrűzött Magyarországra (is), hanem számos hazai, rádiózással, tévézéssel kapcsolatos magyar találmány is született, továbbá licencek-szabadalmak és import jóvoltából külföldi technikák is beszerezhetővé váltak. Magam nem rendelkezem semmilyen műszaki képzettséggel, sőt technikai érzékkel sem, de az az érzésem, hogy a tűéles kép-és hangminőségű  felvétel(ek) már jó ideje előállítható(k) itthon is és elő is áll(nak). Azt viszont tényleg nem tudom, hogy a tűéles kép-és hangminőségű  felvételből egyenesen következik-e a tűéles kép-és hangminőségű  élő közvetítés. Talán igen, de tapasztalatom szerint a legtűélesebb kép-és hangminőségű  felvétel/sugárzás is valamelyest torzul "vételkor" pl. a Fesztivál Színházban. Az igazi tűéles kép-és hangminőség szerintem csak és kizárólag a helyszínen = a nézőtéren jön/jöhet létre...olykor, pl. gikszer esetén az előadó balszerencséjére, amit a tűéles technika némi ügyeskedéssel esetleg ki tudna javítani  ;-)

59958   Edmond Dantes • előzmény59956 2017-10-26 15:26:13

Nem cáfolva ezt, sőt, inkább ráerősítve, hozzátenném: nem lebecsülve, ellenkezőleg, nagyra becsülve MÁO művészi teljesítményeit, alkotóit, karmestereit, énekes-táncos szólistáit, együtteseit, technikai személyzetét, de -megint egyszer 1/1 Binget idézve- MET mégiscsak a világ legelső operaháza a világ leggazdagabb városában...

...de akkor az az egykori mondás is megáll (mondta azt akárki is akármire), meg kell, hogy álljon és el kell fogadnunk, miszerint: merjünk kicsik lenni! :-)

59957   Momo 2017-10-26 14:42:36

Azt szerintem érdemes értékelni, hogy mióta az Ókovács vezetés van, minden nagytermi bemutató többször is lemegy a tévében, és van az Opera Café műsor, mely hetente tudósít a Házból. Ezek azelőtt nem voltak.
 

59956   Momo 2017-10-26 14:34:31

A Met élő közvetítések, nagyon sok pénzből, elképesztő technikai háttérrel jönnek létre. (A Met előadások költsége is elképesztő. Amikor a Rajna kincsét bemutatták, annyiba került, mint (akkor) itthon az Operaház egy éves költségvetése.)

Ez tisztán üzleti vállalkozás, amely felfoghatatlanul sok pénzt termel a befektetőknek.
Érdemes lenne egy kicsit felébredni, mielőtt hasonlót követelünk idehaza.

Realitásérzék… :-)

59955   Cilike • előzmény59954 2017-10-26 14:14:00

Úgy tetszem gondolni, hogy a világ megváltozott. Akkor beérték az emberek az alacsony színvonalú hang közvetítéssel, ma meg tűéles kép-és hangminőségű  felvételt akarnak. egy élő közvetítéshez be kell kamerázni az egész színpadot,, a zenekari árkot, zsinórpadlást. Ha látott már Metropolitan-közvetítést, akkor tudja. Nagyon jó felbontású, nagyon sok képet készítő kamerák -nem tudom, mi a szakkifejezés, de láttam, hogy az ilyen videókat ki lehet kockázni úgy, hogy minden egyes kép tűéles. Szóval: tempora mutantur et nos mutamor in illis, dear  Sir Dantes.

59954   Edmond Dantes • előzmény59948 2017-10-26 11:23:42

Ezt =  "iszonyatos technikai apparátus kell" (mármint  élőben közvetíteni) egészen komolyan tetszik gondolni? A telefonhírmondó jóvoltából már 1918-tól rendszeresek voltak a közvetítések a Népoperából, a Nemzeti Színházból, valamint a Király Színházból.  1925 után a megalakuló Magyar Rádió folytatta és továbbfejlesztette ugyanezt. 1957-ben (60 éve) pedig a Magyar Televízió is felállt. Most pedig 2017-et írunk, a Zűrben évtizedek óta műholdak keringenek, egy részük pont ilyesmiket csinál: "műholdas sugárzás", effélék. 

Mint már írtam, premierek, felújítások sugárzását, sőt: felvételét tudtommal éppen MÁO lehetetlenítette el kb. a 90-es évek közepén...valóban iszonyatos (bürokratikus) apparátussal :-)

59953   Edmond Dantes • előzmény59947 2017-10-26 10:33:20

Első ránézésre ezek a MET-rádióadások fizetősnek tűnnek: "donation" stb. = más "tészta".

November 4: a tényszerűség kedvéért ki kell, hogy javítsalak. A SzerencseSzombat 18,35-19,35 között lesz, utána 19,35-21,45: Mansfeld, kanadai-magyar filmdráma, 21,45-22,55: Négy nap-Kádár János árulása, dok.film. (forrás: Színes RTV, 44. hét)

A közmédiával kapcsolatos véleményem -ami itt off lenne = nem teszem közzé- fentiek ellenére természetesen mit sem változik.

59952   Edmond Dantes • előzmény59951 2017-10-26 10:20:59

Javaslom jól fel- és megjegyezni az 59820-ban található, jóváhagyott MÁO- és Eiffel-csarnok-rekonstrukció "végleges" költség-keretszámokat...aztán majd nézzük meg a tényszámokat a megnyitáskor, megnyitás után 3 és 6 hónappal, mekkorák lettek a végszámlák...

"Félre": a nyári itthoni "vizes-VB" pl. még mindig tart...legalábbis ami újabb és újabb számlák folyamatos beérkezését illeti. Tegnap is hírt adtak újabb számlá(k)ról. Újabb magyar aranyérmekről nem érkezett híradás :-(

59951   joska141 2017-10-26 07:07:59

Ma reggeli hír:

"A Közbeszerzési Döntőbizottság 5 millió forintra bírságolta és megsemmisítette a Magyar Állami Operaház korszerűsítésének színpadtechnológiai tervezési és kivitelezési feladataira kiírt tender eredményét és az eljárást követő valamennyi döntést."  (Erre 2 pályázó volt, a vesztes óvta meg az eredményt. Az épületfelújítás marad a terv szerint, mert arra csak 1 pályázó volt.)

Ez "csak" a színpadtechnikai rész, de a felújítás tervezett ideje ezzel szükségszerűen kitolódik. (Új pályázat, új értékelés, új határidők).

Nem idézem az egész cikket, de az Operaház által itt követett gyakorlat hasonlít a szakszervezetekkel folytatott tárgyalási gyakorlathoz. Erő pozíciójából tárgyalunk, mindent elutasítunk, nem törekszünk megegyezésre. Aztán ez a következmény.

59950   IVA • előzmény59948 2017-10-26 04:49:47

Én nem sivalkodom, de tényleg nem értem, hogy miért fontos éppen ez.

59949   IVA • előzmény59944 2017-10-26 04:48:12

Nem értem, hogy ez miért lenne olyan fontos. Muszáj nálunk is mindennek úgy lennie, mint Amerikában és Itáliában?

59948   Cilike • előzmény59944 2017-10-25 22:49:50

Azért, hölgyem, mert ahhoz iszonyatos technikai apparátus kell. Amit amúgy tudtommal be fognak építeni az Operába. Lesz is miatta sivalkodás, prognosztizálom.

59947   joska141 • előzmény59946 2017-10-25 20:32:36

Van rendszeres heti MET rádióközvetítés is:

https://www.metopera.org/Season/Radio/Saturday-Matinee-Broadcasts/

Ezt nem is gondolom Magyarországon, de azért - ahogy Búbánat írja - legalább a bemutatók.

Persze a magyar közművelődés állapotára nem csak ez jellemző.

A már idézett RTV újságból: November 4-e a "Nemzeti Gyász Emléknapja." A Duna TV 19,35-20,35 között: SzerencseSzombat, A Kárpát-medencében sugárzott Duna World Rudolf Péter szituációs komédiáját adja 20,00-21,00 között.

Az alig mérhető nézettségű M5 adja csak a Bazilikában rendezendő emlékkoncertet. Ennyit a magyar televízió nyújtotta közművelésről.

59946   Edmond Dantes 2017-10-25 19:48:46

MET-ből, Scala-ból, stb tudnak élőben közvetíteni...de alig hiszem, hogy tévében, élő adásban. Mozivetítés: az más.

59945   Búbánat • előzmény59942 2017-10-25 19:32:50

Másról beszélünk.

Feltehetően nem éltél abban az időben - ötvenes-hatvanas évek -,  amikor én már naponta a rádión függtem és az RTV Újság tanúsága szerint is, minden premiert, felújítást (havonta olykor többet) élőben sugárzott a Kossuth és/vagy a Petőfi rádió; a televízióval hasonló volt a helyzet. Elég ha rámész a Házy Erzsébet-, meg  a

Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel;

 Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók elnevezésű

topicokba, hová beírtam kigyűjtéseim eredményét.  Persze, ezek a gyakoriságok idővel lecsökkentek és szinte minimálissá váltak. Esetleg felvételről valamit leeadtak. Így értem a "mára" való hivatkozást: megszűnt az az irány, amiről mára vajmi kevés fogalma van annak, aki azt a"boldog"  kort nem élte át. Persze éppen ezért tapasztalata nem lehet róla. Ezt elismerem.

59944   Klára • előzmény59942 2017-10-25 18:01:39

Bocs, a MET-ből, Scala-ból, stb miért tudnak élőben közvetíteni? Talán az ottani vezetés kevesebbet kér ezért, vagy a társadalmi elvárásoknak megfelelően természetes egy előadás közvetítése?

59943   oldalsonka 2017-10-25 15:22:10

Most lez sztrájk vagy nem lesz sztrájk? Szombaton itt a premier.

Ha sikerült megállapodni, jó lenne tudni. Hajrá MÁO!

 

59942   Cilike • előzmény59938 2017-10-25 15:01:23

Már ne haragudj, tényleg, de ez a kákán is csomót keresés tipikus esete. Régen nem vettek fel minden premiert. Most gyakorlatilag mindet rögztik és utólag leadják. Ennek pedig elsősorban technikai oka van. Sokkal bonyolultabb élőben közvetíteni, több a baki lehetősége és nincs mód utómunkákra. Így utólag is léehet vágni, Én elenyésző számú operai közvetítésre emlékszem. Sőt, nullára, mert amit leadott a tévé, azt is felvételről.

59941   Edmond Dantes • előzmény59939 2017-10-25 13:17:08

Ld. ez alatt + el kell ismerni, M5 rendszeresen leadja a produkciókat MÁO-ból, Erkelből, Szegedről stb olykor import "árut" is. Más kérdés, hogy mindezt többnyire kései órában és az is más kérdés, hogy ezen adások nézettsége azért nagyon alacsony, mert későn vetítik vagy azért vetítik későn, mert alacsony a nézettségük = vö. tyúk vs. tojás :-)

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

"Ringató"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Akilone Quartet: Emeline Concé, Elise De-Bendelac (hegedű), Louise Desjardins (brácsa), Lucie Mercat (cselló)
BEETHOVEN: 6. (B-dúr) vonósnégyes, Op.18/6
WEBERN: Öt tétel vonósnégyesre, Op.5
WEBERN: Hat bagatell, Op.9
SCHUMANN: 1. (a-moll) vonósnégyes, Op.41/1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Trojan Tünde előadóművész, Pintér Gábor színművész,
Szilasi Alex (zongora)
"...Ne hagyd a sorsod csillagokra..." - Pilinszky János versei

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Oláh Vilmos (hegedű)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, Op.50
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) szimfónia, Op.21
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, Op.40
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, Op.93

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Chantal Santon-Jeffery (ének)
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
Koncertmester: Simon Standage
Vezényel: Vashegyi György
"Ragyogjatok, új csillagok!"
Válogatás Rameau és francia kortársai operáiból

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Aysen Ulucan (hegedű), Birsen Ulucan (zongora), Özcan Ulucan (hegedű, mélyhegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
MOZART: Esz-dúr sinfonia concertante K.364
ONUR TÜRKMEN: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MICHAEL ELISON: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MOZART: A-dúr szimfónia no. 29, K. 201
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Wing Singers Gospel
Cantissimo
Trillák Kórus – Mohács, Babits Kamarakórus
VoiSingers
"Hamisítatlan kórus-ünnep!"

19:30 : Debrecen
Szent Anna Székesegyház

Kodály Kórus Debrecen
Vezényel: Szabó Sipos Máté
"Mint a hegyek"
Orbán György kóruskönyvei az idén 70 éves szerző tiszteletére
A mai nap
született:
1872 • Manuel de Falla, zeneszerző († 1946)
1933 • Krzysztof Penderecki, zeneszerző
elhunyt:
1585 • Thomas Tallis, zeneszerző (sz. 1505)