vissza a cimoldalra
2018-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4058)
Kedvenc előadók (2822)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61044)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1072)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2892)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4339)
G.F. Händel Operák, Zeneművek (1719)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1238)
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (94)
Operett, mint színpadi műfaj (3706)
Élő közvetítések (7409)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (775)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1481)
Franz Schmidt (3184)
Balett-, és Táncművészet (5556)
Kedvenc magyar operaelőadók (1090)
A nap képe (2095)
film és zene (189)
Kimernya? (2752)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
61044   Petyus • előzmény61043 2018-09-25 18:53:21

Csak nem az "ízesített" szentem-lelkem?

61043   Pristaldus 2018-09-25 04:56:00

Valóban! Hogy lehet hosszú hónapokig opera nélkül hagyni a budapesti közönséget, amire a múltban még sohasem volt példa? Miért nem játszik az Erkel?  A társulat, ami igazából már nem társulat, hanem produkciókra összeverődött, és kevés kivétellel szakmailag erősen megkérdőjelezhető összetételű fellépők egylete!  A háttérben pedig az igazgató mellett egy olyan nő ítél, szerepet oszt, és Istent játszik, akinek erre szakmai értelemben semmi joga nem lehetne! 

61042   trapper 2018-09-24 19:06:40

A felújítások szükségességét mindenki elismeri.
A mértékét és módját már kevesebben tudják megítélni.
A költségeit még kevesebben.
És ezt nagyon jól ki lehet használni személyes karrier szempontjából!
Nem lett volna szabad nekiesni az Operaháznak addig, mig nem készül el az ipari háttér a Ganzban és nincs teljesen MEGújítva, kibővítve az Erkel!
Különösen nem egy alkalmatlan ember kezébe adni, aki a szétbombázással kényszerhelyzetet teremtett a maga javára.
Nem látszik a vége, de jól látszik a VÉG. Opera helyett látványosság, vándorcirkusz, MNB helyett ST magántársulat, egyre kevesebb magyarral, magyar milliárdokból!
Nagyon nehéz lesz ismét színvonalas egyensúlyba hozni a műfaj Bazilikáját! 

61041   joska141 2018-09-14 14:22:51

Megint:

https://www.napi.hu/ingatlan/opera-felujitas-csuszas-kultura.669591.html

Az idézett cikk hosszan foglalkozik a felújíátssal, a már biztos befejezési időpont csúszással és az ezzel összefüggő hatásköri vitákkal.

Sajnos ez minden állami beruházásnál, a legtöbb országban ilyen. Elég csak a berlini Staatsoper felújítására gondolni.

Ami megkülönbözteti a többitől nálunk: a korrekt tájékoztatás teljes hiánya, a hallgatás, a félreinformálás, az alaptalan bizakodás

Nem idézem teljesen (a szavak egy része nem is írható le nyomtatásban) Örkény egypercesét az 50-es évekből. Amikor újságíróként az akkori sztálinvárosi nagykohó augusztus 20-i elkészültéről faggatózott....De sajnos még most is itt tartunk...

61040   telramund 2018-09-09 19:11:09

Utólag megnéztem az Opera Café  múlt heti számát.Ókovács Szilveszter Uzoni Máriával beszélgetett részletesen az örökös tagsággal kapcsolatban.Nyilván semmi közöm közelről,de az opera környékén tartózkodva évtizedek óta volt egy,két igazán nem tetsző terv,ami elhangzott.Jó terv ,hogy bővítik az örökös tagok számát,de nem értek egyet azzal,hogy a vezetés  magának akar két helyet a jelölésre.Ez nem egészséges ötlet úgy is írhatnám ,hogy

felettébb gyanus.Aztán mi van a titkos szavazással,ami eddig működött?.Miért kell mindent átalakítani?El kellene ezen jobban gondolkozni.Nem igazán értek egyet a külföldön élő,ott karriert  csináló énekesek örökös tagságával sem.Mitől lesznek ennek az operának az örökös tagjai?Lehet egy ,két vagy egyetlen év tagsággal sem rendelkeznek.Vannak elegen ,akik rajtuk kívűl megkaphatják.Ezzel a fáradtsággal a többször  Magyarországon vendégszereplő énekesek is kaphatnak örökös tagságot.

61039   oldalsonka 2018-09-09 11:07:15

Operaházunk örökös tagja, Berczelly István ma ünnepli nyolcvanadik születésnapját. Szívből gratulálunk, Isten éltesse erőben, egészségben, jó kedvben. Köszönjük felejthetetlen alakításait, emberségét, kollegalitását.

Képtalálat a következőre: „Berczelly István”

61038   flavia • előzmény61037 2018-09-07 22:38:37

Ez a cikk / "2023-ig Ókovács Szilveszter lesz az Opera ura" / 2017 novemberében született.

61037   Klára • előzmény61035 2018-09-07 11:00:24

De ha jól látom, Főig. urat további 5 évre prolongálták! Ezek szerint a pü fegyelem betartása, betartatása és az ÁSZ jelentésének figyelembe vétele csak kisvállalkozóknál, illetve "nem közeli" pártoknál és civil szervezeteknél feltétel!

61036   Edmond Dantes • előzmény61035 2018-09-06 16:12:03

A kérdéses jelentés megtalálható az ÁSz honlapján.

61035   joska141 2018-09-06 15:32:42

Interneten ma több helyen, hasonló címekkel megjelent:(csak egyet idézek):

https://24.hu/kultura/2018/09/06/lesujto-kritikat-kapott-az-operahaz/

Az Állami Számvevőszék most tette közzé jelentését az Operaház kizárólag beruházásokkal összefüggő gazdálkodásáról, illetőleg annak - legenyhébb kifejezéssel - hanyagságairól.

Ez egy kicsit ellentétben áll Ókovács Szilveszter korábbi, több nyilatkozatával, mely szerint mindenhol a leggazdaságosabb megoldásokat választották a most zajló felújításnál, új épületek kialakításánál, eszközök beszerzésénél.

61034   sztalin • előzmény61033 2018-09-04 12:23:32

Király lenne, hátha elővennék azt a tuti Xerxes-t

61033   Edmond Dantes 2018-09-04 08:22:00

Türk évad? Miért is ne? A magyar-türk nyelvi közösséget már kimutatták és pl. a Szöktetés a türk évadban is megáll.

61032   oldalsonka • előzmény61030 2018-09-04 08:09:14

Miért is ne?

 

61031   Búbánat 2018-09-02 22:06:05

Horváth Zoltán 90 – Ókovács Szilveszter beszélget a rendezővel – videó

(23: 58 perc)

Magyar Állami Operaház honlapján és YouTube

 Közzététel: 2018. aug. 31.

„A magyar operarendezés doyenje, Horváth Zoltán 90 éves lett. E jeles alkalomból Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója kérdezte pályája alakulásáról a még mindig aktív művészt.”

61030   Búbánat 2018-09-02 14:06:52

Keresztény Évad? Miért? Miért ne?

Origo.hu, 2018.08.30. 12:38

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/88. levélária

 

„Nem, nem az állásomat védem a Keresztény Évad meghirdetésével, hiába cikkeznek erről egyesek a túlparton – ők bizonyára nem olvasták sem a tavaly írott pályázatomat, sem azt a 2016-os cikket, amelyben először gondolkoztam erről nyilvánosan. Azt meg ki is tudná közülük, hogy a nagy operaházak valóban öt évre előre terveznek, és hogy a gépemen már 2014 óta ott van egy Keresztény Évad vázlata... (És nem „Keresztyén”-é, mint a 168 óra jegyzetírója oly jellemzően téveszti el, számára aligha jelent bármit az az egy betű különbség. Arra pedig ugyancsak nagy szemeket meresztek, hogy a Tannhäuser és maga, Wagner filozófiai forrásvidéke „nem is katolikus”. Ki állított ilyet? Csak nem a keresztény/keresztyén szinonimájának gondolja a szerző a katolikust?)”

 

„2020 szeptemberében Eucharisztikus Világkongresszust tartanak Magyarországon. Budapest lesz akkor a keresztény világ fővárosa, százezrek érkeznek hozzánk – és abban a hónapban KeresztFeszt lesz az Opera színházaiban is. Elsőre nagyon keményen hangzik, hisz míg más vallások, egyéb közösségek (akár származási alapon) vidáman megszervezik a saját rendszeres fesztiváljaikat, mi, keresztények a templomok árnyékos-hűs teréből szemérmesen pillogunk kifelé – már az, aki legalább bement oda. De miért ne lehetne Keresztény Évada akár a Magyar Állami Operaháznak? Jézus Krisztus elővenné vagy eltenné a korbácsot, ha azt látná: egy igencsak világi intézmény nyit teret Neki, és mutatja fel a műfaj rejtőzködő, vagy akár tényleg jó mélyre rejtett keresztény kincseit?”

„Miről is van szó? 33 + 1 műről biztosan, ez jó nagy merítés a végleges választáshoz (mindet egyszerre lehetetlen volna műsorra tűzni). Ha egy mondatban muszáj őket jellemeznem a keresztényi tartalom felől, hát nosza, próbáljuk meg az előfordulás sorrendjében!”

TANNHÄUSER (Wagner): a mindenkori művész őrlődése az érzéki hívságok és a tiszta szerelem között, római zarándokúttal, a megváltott élettel, újra kihajtott pápai pásztorbottal.

DON GIOVANNI (Mozart): az ördög örök, ajánlata vonzó, csábereje nagy, de gátlástalan is a végletekig – a végén pokolra kerül, még akkor is, ha nélküle tán unalmasabbnak tűnik az élet.

ARABELLA (Strauss): az igazit várja régóta a lány, aki nagyon más, mint ő – csodálatos nászi rítus és szerelmi kettős alapozza meg házasságukat, amelyet isteni elrendelésnek tekintenek.

HUNYADI (Erkel): a Jóisten végül csak gondoskodik arról, hogy László áldozatának árnyékában sértetlen maradjon a másik fiú, a magyarok jövendő nagy királya, Mátyás.

MESTER ÉS MARGARITA (Gyöngyösi): e bonyolult történetben fellép a Sátán, jelen vagyunk Jézus perénél és kivégzésénél is, de a harmincas évek Moszkvájában is – tanító alkotás ez.

REKVIEM (Verdi): ez a halotti mise az egyetlen nagy gyászopera – minden lelkiállapotot átfog, dermeszt, perel, könyörög, végül rebegve vigaszt talál.

A NYUGAT LÁNYA (Puccini): az egyetlen drámai mű, amely emberáldozat nélkül képes boldog véget érni – a bibliás női szív által megszelídített gengszter kap még egy esélyt.

STIFFELIO (Verdi): protestáns lelkész mutat példát a megbocsátásra, hűtlen feleségéhez még akkor is visszatalál, ha az após közben primer dühvel végzi ki a csábítót.

TRAVIATA (Verdi): az igaz szerelemre szomjazó escortlány halálos ágyánál igazi, szent gyónás zajlik – ha fájdalom közepette is, de kisimulnak viszonyok, megváltatnak bűnök, sorsok.

A DIÓTÖRŐ (Csajkovszkij): mese egy ideális karácsony-éjszakáról, amely bár kápolnában indul, majd rossz gyerekálomba fordul, míg a család és barátok ölelésében mégis jó véget ér.

A VARÁZSFUVOLA (Mozart): a Jóság és a Szeretet próbák során teljesedik ki bennünk, így tanít a hercegi pár szerelme, és naiv tisztaságra a be nem avatottak világos erkölcsű élete;

A LOMBARDOK (Verdi): testvéri ármány és békülés, keresztesek harca a Szentföldön és kiengesztelődött halál Jeruzsálem kapui előtt – képek az egyház viszontagságos periódusából.

MEFISTOFELE (Boito): a Sátán újra kész, hogy a Faustot megvezesse, Margitot gyermeke megölésébe taszítsa – a végén azonban itt is angyalok szava szól, az isteni megbocsátásé.

FRANCESCA DA RIMINI (Zandonai): Dante a Pokol ötödik énekében ír a brutális szerelmi négyszögről, amelynek a vége halál, de itt megint felmagasztosulva.

MATHIS, A FESTŐ (Hindemith): újra a küzdő művész a középpontban, aki a reformáció nagy századában az isenheimi oltártripichont festi meg, és műve győz saját kétségei felett is.

A BOLYGÓ HOLLANDI (Wagner): két egymásnak rendelt ember drámai találkozása meg nem értés közepette – a vég megváltás, de egymás megismerésének mennyei magasfoka is.

MÁTÉ-PASSIÓ (Bach): a Megváltó szenvedéstörténete időt hagy az elmélkedésre, és az Operaházból gyülekezeti terem lesz, ahol együtt hallhatjuk és nézhetjük az ikonikus szavakat.

PARASZTBECSÜLET (Mascagni): szicíliai történet a húsvéti mise hátterével, amely előtt egy szerelmi háromszög rivális férfijai mennek párbajra egymással.

MESSA DI GLORIA (Mascagni): egy felhőtlen, szinte naiv, őszinte örömű feltámadási mise, amelyben az itáliai naiv hit áthat mindent és mindenkit.

DON CARLOS (Verdi): egy bizonytalan infáns, akit végül szerzetessé lett nagyapja ment a bajtól, de addigra már szerelme, jó barátja és Flandria szabadsága is elesett számára.

A KÁRMELITÁK (Poulenc): opera az apácákról, akiket nem tudott betörni a francia forradalom, s akik Jézusért döbbenetes Salve Reginát énekeltek a guillotine alatt.

SALOME (Strauss): vérgőzös születésnap a hegyen, ahol Jézus Keresztelőjének fejét veszik, de a lüktető, halálra perzselő romlottságon mégis átsugároznak a jánosi nagy tanítás sorai.

AZ ÁRNYÉK NÉLKÜLI ASSZONY (Strauss): opera az élet áldott értelméről, a család és a hitvesi szerelem fenntartásáról – s felhangzik a még meg nem született gyermekek katartikus kara.

ANGELICA NŐVÉR (Puccini): egy zárda sem szakíthatja el az anyát gyermekétől, ahogy elhunyt kisfia után hal a felőrlődött apáca, abban mégis isteni elrendelést sejtünk.

PSALMUS HUNGARICUS (Kodály): a zsoltáros kétségbeesett magyar fohásza Istenéhez – igazságtalanságok során át is van enyhülés.

BUDAVÁRI TE DEUM (Kodály): öröm, köszönet, némi ráolvasás és misztikum, de főleg sok-sok grandiózus tabló a hálaműben, amely a török iga alóli szabadulást ünnepli.

AZ APOSTOLOK SZERETETLAKOMÁJA (Wagner): a Mester szinte ismeretlen időskori műve, gigantikus férfikarral, sok szólistával, zenekarral – és a Parsifal felé mutató igékkel.

ISTVÁN KIRÁLY (Erkel): a honalapító is búcsúzik, a szerző is ezt teszi, s közös futásuk végén nem marad más, mint a hit – a haza és az életmű sorsát az égiek kezébe letenni.

PARSIFAL (Wagner): az utolsó mű, amelyet 30 éven át védett Bayreuth joga – és amely a Nagypénteki varázzsal egy erősen istentelennek tűnő élet penitenciája és kiegyenlítése.

SZÉKELY FONÓ (Kodály): a mi Trianon-esténken a Galántai táncok és a Psalmus Hungaricus mellett ez a mű szerepel – a lengyel rendező a finálét csak a mennyországba tudja helyezni.

SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL (Mozart): a bájos keleti szabadító-daljáték végén igazi keresztényi feloldozás zajlik, a sértett basa képes bosszúját ki nem tölteni a keresztény szökevényeken.

HOVANSCSINA (Muszorgszkij): orosz hatalmi és ortodox vallási belháború, amelynek végén ugyan az új rend győz a régi felett, ám annak képviselői életáldozatukkal nemesítik a harcot.

A TÉKOZLÓ FIÚ (Debussy): ritkán előadott gyönyörű kantáta egy szíveket lágyító, boldog végű történetről, amelyet az általános dekadencia dacára kivételes mélységgel és szépséggel teli.

+ 1: PASSIÓ (Gibson): evangelizációs erejű film Jézus földi életének utolsó napjairól – sok vérrel és verejtékkel, szenvedéssel és igazságtalansággal, miként az a valóságban is történt.

61029   Búbánat 2018-08-28 08:20:41

Ódivatú búcsúztató – Mátyus Zsuzsa emlékére

Fidelio.hu - Albert Mária

2018.08.21. 11:35

Életének 85. évében elhunyt Mátyus Zsuzsa, az Operaház legendás sajtótitkára, akinek karrierje egybeforrott az Opera úgynevezett aranykorával. Albert Mária emlékezett meg róla.

61028   Klára • előzmény61027 2018-08-27 12:07:27

Hazai nincs?

61027   flavia 2018-08-27 10:49:26

25 új balettművész kezdte meg munkáját augusztusban, Solymosi Tamás irányítása alatt. Kivétel nélkül valamennyi KÜLFÖLDI.

 

61026   Búbánat • előzmény61017 2018-08-21 08:29:25

A Stiffelio legutóbbi koncertelőadása után Ókovács Szilveszter beígérte, hogy egy-két éven belül  színpadra kerül, megrendezve  Verdi operája.

61025   Edmond Dantes • előzmény61024 2018-08-16 14:29:11

Bár itt off, talán megbocsátják fórumtársaink :-) Vidéki színházak operát szerintem csak akkor játszottak-játszanak, ha van-volt külön operatagozatuk, hozzá zenekar, kórus (balett??). Operettet, musicalt mindig is játszottak, mert arra mindig volt-van igény és az hoz(ott) több nézőt és több bevételt. A nagy pesti színházak (mínusz Nemzeti) mind és mindig játszottak zenés darabokat (nem operát) a két vh. között, sőt már a "békeidőkben", fenti okokból. Sőt, nyaranta, gyakran nagy "húzó" nevekkel, kitelepültek szabad térre, színkörökbe stb. szintén fenti okokból. És bizony nem mindig és nem okvetlenül zenei képzettségű főszereplőkkel: jó pénzért akkor is szinte mindenki elvállalt évadonként egy, akár több énekes szerepet, Operettben, Vígben, Magyar Színházban és máshol. 

 

61024   Klára • előzmény61023 2018-08-16 12:21:09

Bocs, a vidéki színházak játszottak operetteket is, sőt operákat is, de arra megfelelő hanggal és kvalitásokkal rendelkező szereplőik voltak, akik közül nem egy aztán Budapesten az Operettben,, vagy az Operában folytatta pályafutását, vagy minkét helyen felllépett.

A budapesti színházak - tekintettel a FővárosiOperettszínház létezésére és tevékenységére - az 1970-es évek előtt nem játszottak zenés darabokat. A Víg Szíház volt az első, a Popfesztivál-lal, majd a Madách, ahol a Macskák megjelent, amiket követően egyre több színházigazgató érzett bizonyítási kényszert, hogy ő se roszabb, mint a többi, és innen már nem volt megállás. Ami nem is lenne baj, ha megfelelő hanggal és énektudással, rendelkező szereplőgárda állna rendelkezésre, de sajnos nem áll! És ami sokkal nagyobb baj, igény sincs rá!

61023   Edmond Dantes • előzmény61022 2018-08-16 10:53:55

A Nemzetit leszámítva prózai színházak mindig játszottak, ha nem is musicaleket, a műfaj még nem létezett vagy még nem ért ide, hanem operetteket. Az ördög itt is a részletekben bújik meg: mi mennyi = hol, mennyi zenés darabot, musicalt játszanak és mennyi prózait. (Minőségről most nem szólva.) Operaházak:hasonló a helyzet a "könnyű" zenés műfajjal = arányok.

61022   Klára • előzmény61020 2018-08-16 10:43:39

Bocs, lehet hogy naív vagyok, de szerintem az Operaház mégiscsak az operák bemutatására, előadására hivatott! Én már azt sem értettem, miért kellett egyik-másik prózai színháznak musical-színházzá avanzsálnia, ahol jobb sorsra érdemes prózai színészek nyekeregnek és vonaglanak éneklés és táncolás helyett - ez mégiscsak két teljesen külön műfaj, melyekhez külön adottságok kellenek! Maholnap balettet is táncolni - bocsánat - táncikálni fognak prózai szinházban, prózai színászekkel?

61021   Edmond Dantes 2018-08-16 10:22:08

Itthon a keresztény évadban alighanem el kell búcsúznom -többek közt- két kedves darabomtól: a Szöktetéstől, amiben csúnya, gonosz muszlim ember zaklat és meg akar erőszakolni keresztény lányt és az Otellótól, amiben sötét bőrszínű mór fojtja meg keresztény asszonyát. Terjed a migráncsbűnözés Cipruson (is)! Pillangó (bár nem kedvencem) legalább műsoron maradhat: Cso-cso kisasszony az ő daliás és makulátlan jellemű (keresztény) megrontója, gyermeke elrablója kedvéért fölveszi a keresztséget. Az úgy mindjárt más.

(Folytathatnám a sort.)

61020   IVA • előzmény61018 2018-08-15 17:07:09

Ránki: Az ember tragédiája. Faust. De mondta valaki, hogy csak operák lesznek?
Nebáncsvirág, Jézus Krisztus Szupersztár, Mária evangéliuma, A próba.

61019   Csákovics 2018-08-15 15:49:34

Lombardok, Jeruzsálem, Aroldo...?

61018   Klára • előzmény61017 2018-08-15 14:28:05

Köszönöm, talát süllyedt!  Éppen ilyen alapon merült fel bennem a megfogalmazott kérdés!

61017   Hangyász • előzmény61016 2018-08-15 13:09:58

Jaj, a Stiffeliót kifelejtettem, ott legalább egy protestáns prédikátor gyakorolja a házastársi és felebaráti megbocsátás erényét, a szent könyvről nem is szólva.

61016   Hangyász • előzmény61015 2018-08-15 13:08:14

Tökéletesen hitetlen és egyházellenes egyénként elgondolkoztam ezen. OK, RW-től jöhet a Tannhäuser, a Lohengrin és a Parsifal. No de! Az elmúlt évek bemutatói közül jöhet a Kármeliták párbeszédei, netán a Hugenották, amelyben a kereszténység egyik irányzata gyilkolja le a másik irányzat híveit. Ezen az alapon nagyon elkelne ugyanettől a szerzőtől a Próféta, avagy egy szélsőséges ker. szekta önégetésével végződő Hovanscsina? És igen, ott a Salome, benne az új hit eljövetelének hajnala. Folytatás? Don Carlos, autodaféval és főinkvizitorral? A végzet hatalma, kolostori fináléval? Az apácazárdában játszódó Angelica nővér, amely bemutatja eme intézmény remek voltát? Esetleg Verdi életművéből még az Attila, benne a pápa és a 2 apostolfejedelem által Róma alól megfutamított pogány zsarnok bukásával? 

61015   Klára • előzmény61014 2018-08-15 11:06:54

Bocs, megmagyarázná nekem valaki, mi az a "keresztény évad"? (félreértések és kioktatások elkerülése végett előre jelzem, hogy keresztény egyházhoz  tartozó hívő vagyok, de ezt a fogalmat nem igazán tudom értelmezni!)

Netán csak kifejezetten vallásos tárgyú operákat, vagy csak oratóriumokat mutatnak be? Vagy ezentúl rendelésre iratnak ilyeneket?

61014   IVA • előzmény61012 2018-08-12 23:56:47

Micsoda ez tulajdonképpen, 2018. augusztus 12-i dátummal? Sajtótájékoztató vagy villáminterjú anyaga?
Billy Elliot már a múlt” – aztán a cím felütésének tárgya már elő sem fordul a cikkben. A szerző talán úgy gondolja, a „botránytéma” nélkül már senkit sem érdekelne, mi lesz az Operában?
Tervei szerint az Opera egy éve kezdődött felújítása 2019 szeptemberére véget érhet, de már a 2018-19-es évad záró előadását az Andrássy úti épületben tartaná” – e szerint már értesülnünk kellene jelentős műsorváltozásokról, hiszen az Operába már meghirdették a Manon Lescaut, a Gioconda, az André Chénier, Az álarcosbál, a Mayerling nem kevés előadását. A 444.hu tudósítója minderre nem kérdez rá, nyilván fogalma sincs az intézmény programjairól, csak a Billy Elliotról és a Keresztény évadról hallott valami érdekeset.

61013   rotor 2018-08-12 22:45:11

https://444.hu/2018/08/12/billy-elliot-mar-a-mult-2019-20-ban-a-keresztenyseg-lesz-az-operahaz-fo-temaja

61012   rotor 2018-08-12 22:45:08

https://444.hu/2018/08/12/billy-elliot-mar-a-mult-2019-20-ban-a-keresztenyseg-lesz-az-operahaz-fo-temaja

61011   IVA • előzmény61006 2018-08-10 04:15:24

De igen, az Operaház kontextusában az említett nevek szitokszavak.

61010   IVA • előzmény61005 2018-08-10 04:12:24

Ha a számszerű tények ellenére ragaszkodsz ahhoz az állításodhoz, hogy a Müpa sokkal olcsóbb, mint az Erkel (és hogy lehetnek a két zenés hely között azonos körülmények), én ragaszkodom ahhoz, hogy ostobaságokat írsz le. Kár, mert a fórumot nem csak ketten látjuk.
Viszont legyen igazad abban, hogy a két színpad egyenértékűsítésének ötlete sohasem valósul meg! Színpadnak és embernek is értéke és vonzereje az egyediség, másolatokra, utánzatokra nincs szükség.

61009   IVA • előzmény61003 2018-08-10 03:55:37

Bizony, bizony! Ha az Erkel Színház színpadát az Operáéval kompatibilissá akarnák tenni, az egész színpadnyílást is át kellene építeni, ami által a nézőtéri aula elvesztené lenyűgöző arculatát és az Operaházénál mindenkor jobb akusztikáját.
De miért is kellene egyformává tenni a két színpadot? Két színházról beszélünk, amelyek nem egyformák. A szakértők dolga (lenne), hogy mindkét színpad kiváló, de más-más színházi, esztétikai élményt nyújtson a közönségnek. Abban az aranykorban, amelyből nekem is jutott, a mindkét játszóhelyeken fontos daraboknak eltérő rendezésük, díszletük volt a két színpadhoz.
A vidéki vedégjátékok, a vidéki színpadokról és fesztiválokról átvett (vagy azokkal közös produkcióban készült) előadások így is elvesznek az Erkel Színház színpadán: fekete függönyrengeteg körös-körül. De a saját előadások közül is jó néhány nem használja ki az Erkel színpadi lehetőségeit sem. Ugyanaz a blamázs csak még nagyobb lenne az Operában.

61008   IVA • előzmény61001 2018-08-10 03:36:15

Micsoda kivételes trauma lehetett! Mert ha az ember egy kereskedelmi csatornára kapcsol kora vagy késő esti órában, nem a gusztustalanságok netovábbját látja, akár hajnalig...

61007   telramund • előzmény61005 2018-08-09 21:01:28

Mondta volt Clemanceu több ,mint 100 éve Párizsban.a Pére-Lachaise temetőben.

61006   Edmond Dantes • előzmény61004 2018-08-09 20:01:43

Kicsit tűnődtem, nevesítsek-e: a Kovalik-Fischer Ádám duó -ugye egyik név sem szitokszó?- nagy dolgokat csinálhatott volna. A politika, bizony, a politika elsöpörte őket (is). Jobb nekik így, nekünk nem biztos, hogy jobb. Vass Lajos nézetem szerint egyfajta biodíszlet volt akkor.

61005   Edmond Dantes • előzmény61003 2018-08-09 19:53:30

Nézőpont kérdése, ki mit tekint "valódi operaelőadásnak". Lehet valódibb egy jól sikerült félig szcenírozott előadás MüPában -vagy máshol- mint egy pocsékság az Operában/Erkelben vagy máshol. Jegyár különbséget MüPa vs Opera/Erkel nem én indítottam, de okjektíven nézve nem vitás, hogy MüPa sokkal olcsóbb mint Opera és olcsóbb mint Erkel, azonos körülmények között. Körülmények = vendégművész/ek.  Az azonos színvonalú Erkelt Föigazgató Úr lengeti be: "Emellett ha végre az operaházi újjal egyenértékű színpadot építhetnénk itt, akkor ugyanazt az előadást gond nélkül lehetne mindkét helyen játszani, az Erkelben természetesen olcsóbb jegyárakkal." Ez lenne a kivánatos és egyben gazdaságos is. "Következésképpen" aligha valósul meg, ne legyen igazam. Ókovács Szilveszter pótolhatóságáról vagy pótolhatatlanságáról sosem írtam egy árva szót sem. Mert értelmezhetetlen fölvetés. Pl. Vidnyánszky Attila pótolhatatlan? Pont annyira mint Ókovács Szilveszter...vagy másvalaki. Most sem pótolhatatlan/ok és nem is lesz/nek pótolhatatlan/ok. Minden pótolhatatlan -és pótolható- ember a temetőben nyugszik.

61004   telramund • előzmény61003 2018-08-09 18:24:50

Puffogtatások vannak ,de nevek nincsenek!Nem is lesznek!

61003   Klára • előzmény60994 2018-08-09 18:02:14

Na igen, a MüPa színpada (ami nincs is) nem alkalmas valódi operaelőadások megtartására! Az azonos színvonalú Erkel pedig egyelőre az ígéretek földje, nem beszélve  arról az apróságról, hogy 1/1 nem lehet előadásokat az Operából átemelni, mert a színpad és a színpadtechnika, stb. messze nem azonos.

Ami pedig a "nincs alternatíva" narratívát illeti, kíváncsian várom az alkalmas főigazgató-jelöltek megnevezését! (ahogyan pár hete vártuk Kaufmann témában a hasonló jó tenorok felsorolását!)

61002   telramund • előzmény61001 2018-08-09 17:32:50

A témában várnám a választ:azaz a politikát kikerülve,kik lennének jó opera igazgatók?

(nem kellene stílusban a bal oldal szintjére menni-mert azt már jól ismerem  innen a Momusról!)

61001   nickname • előzmény60997 2018-08-09 12:43:22

Hát egészségedre. Gondolom neked is virult a fejed a kétharmadon és azon, hogy lassan pártállam leszünk. Dolgoztam az EMMi-ben tudom mi folyik ott és kösz, de gusztustalanságok ne továbbja. 

61000   oldalsonka 2018-08-09 09:45:42

Várom az évadkezdetet és főleg a Carmina buranát!

60999   IVA • előzmény60997 2018-08-09 03:19:54

Rövid válasz, de egzaktabb nem is lehetne.

60998   IVA • előzmény60994 2018-08-09 03:08:28

A Müpa helyárait egyáltalán nem „érdemes” összevetni, sem az Operaház, sem az Erkel Színház helyáraival. A Müpa ugyanis hangversenyterem, ahol, ha megfeszülnek is, csak részben szcenírozott koncertszerű előadásokat tudnak tartani. Kényszerű megoldás, szegényes, bár divatos. Az Operában és az Erkelben viszont többnyire szcenírozott előadást adnak, még ha többnyire gyenge szcenírozásban is.
De ha valaki mégis a helyárak összehasonlítására vetemedik (mert hiszen szabad), szíveskedjék venni a fáradságot ahhoz, hogy utánanézzen, milyenek a helyárak az Erkel Színház előző és soron következő évadjában!
MüPa helyárai nemhogy az Opera, de még/már nagyjából az Erkel árainál is alacsonyabbak!” – ez simán nem igaz!
Az Erkel Színház legmagasabb alaphelyára 7200, a legalacsonyabb 1500 Ft. Ennél (sem pontosan, sem „nagyjából”) alacsonyabb ár nincs a Müpában! De még ilyen alacsony sincs.
Az Erkel Színház előző évadja fő attrakciójának számító André Chénier-t 4000 forintos helyről néztem, igencsak közelről, bár a teljes színpadot nem láthattam, de koncert lévén, a szólistákat középre rendezték. 8000-ért még közelebbről lehetett látni, és a legjobb helyek ára sem közelítette meg a Müpa 20000 körüli árait.
Ez év márciusában Monteverdi Orfeóját a Müpában a legolcsóbb helyről 3900-ért láttam (oly messziről, mintha a Nemzetiből néztem volna). Igaz, Villazónnal, de az ő árfolyama már a Nyetrebkóé alatt jár.
Tévedés abban hinni, hogy az Operából egy az egyben az Erkelbe „átemelt” előadások színvonalat garantálnak. Ellenpélda: a Don Giovannit igazán nem egy az egyben plántálták át az Erkel Színházba: csak díszlet-torzókat gyártottak hozzá és legfeljebb nyomokban volt megrendezve. A színház újranyitása óta mégis a korszak legjobb estéit hozta: Kolonits Klára, Erwin Schrott, Bretz Gábor remekléseivel. (Ja, mindkét évadban 1500-ért láttam ezeket az előadásokat (négy jó Don Giovannit 6000-ért) – hogy érdemes legyen összehasonlítani az Erkelt a Müpával...)

60997   telramund • előzmény60996 2018-08-08 21:25:23

Ez nagy pech,de ez van.Aztán mindkét témában LEHET SOROLNI  a jelölteketSzerencsére nekem megfelel főként a kevésbé szalonképes!

60996   nickname 2018-08-08 21:20:19

Hagyjuk már ezt a nincs alternatíva ezért öröljünk ennek szemléletet. Ettől még se Ókovács, se Orbánt nem szeretem - de még Ókovács mégiscsak szalonképesebb, mint Orbán. 

60995   telramund • előzmény60990 2018-08-08 17:20:04

Ez a lényeg .Nincs alternatÍva.Addig pedig örülni és nem állandóan ócsárolni kell,hogy valaki legalább akar valamit!A múlt csoda igazgatóiról pedig csak a jelen regél.Átéltem egy két korszakot és azok ,akik most förcsögnek akkor is ezt tették.

60994   Edmond Dantes • előzmény60992 2018-08-08 16:37:45

Szerintem a Wagner-napok árait nem szerencsés összevetni az említett produkciókkal. Illetve lehet, de inkább az Opera áraival érdemes összevetni, hiszen az Opera árait sokalljuk, ki jobban, ki kevésbé. Wagner-napok árai, főleg ha bérletben vesz rá jegyet a néző, nem kiugróan drágák az Opera napi (napi! és nem emelt helyáras) áraihoz képest. Ha pedig az említett, nem kiemelt áras MüPa-operaelőadásokat vesszük, akkor -mint a jelzett árakból is kitetszik- MüPa helyárai nemhogy az Opera, de még/már nagyjából az Erkel árainál is alacsonyabbak! Opera "hétköznapi" árai szinte arra figyelmeztetnek: ezek az árak/előadások nem a mezei-hazai nézőnek vannak. Hogy valami pozitívumot is találjak a cikkben: a helyzeten az javítana, ha tényleg komoly az elhatározás és meg is valósítják, hogy az Erkelben egyszer majd azonos színvonalú, 1/1 Operából átemelt előadásokat láthatunk...de ez még nagyon messze van, ha jól olvastam.

60993   IVA • előzmény60992 2018-08-08 07:34:38

Az Operaház főigazgatása nem elméleti elhivatottságot feltételez. Aki nem vállalná, az nem lehet alkalmas. Egy énekes torkában is hiába rejlik kincs, ha csak ő tud róla, a szobában énekel, nem énekes. Akkor énekes, ha a hangjával 1000-2000 embernek közölni akar valamit. A főigazgató is fel akar mutatni valamit.

60992   nickname 2018-08-08 07:13:23

A MÜPA-ban nincsenek egységes jegyárak. A mostani Fidelióra, vagy anno a Poppeára a legdrágább jegy 5500 forint volt, a legolcsóbb ha jól emlékszem a Poppea esetében is 2500. A Wagner-napok esetében az előadások jóval drágábbak, ahogy Fischer Iván operarendezései esetében is, nem beszélve arról, ha egy-egy világsztár jön koncertet adni. 

És Ókovács néha nyilatkozhatna szerényebben. Szerintem lehet, hogy lenne alkalmas vezet más is, de senki se vállalná. És mág ha vállalná is: megnyerné-e a kinevezést? Ókovács mögött ott a nagy magyar narancs. 

60991   IVA • előzmény60988 2018-08-08 04:05:05

Jó néhány pontatlanság van ebben a hozzászólásban.
Lehet, hogy az Operaház legjobb helyeinek ára barátságtalanabb (és még barátságtalanabb lesz az újranyitás után), viszont a Müpába egyáltalán nem lehet olcsón bejutni. Bezárása előtt az Opera III. emeletére lehetett még kapni 1200–1500 forintos helyeket, ahonnan minden jól hallható és a teljes színpad látható. Igaz, lifttel nem lehetett feljutni (vagy csak némi szánalomkeltés árán), reméljük, hogy a jövőben lehet majd, hiszen az EU előírásai szerint az Operánál jelentéktelenebb intézményekben is bizosítani kell az akadálymentességet.
Az Erkel Színház lelkes híveként is pontosítanom kell: az Erkel minden helyéről sem lehet mindent látni. Pontosabb, hogy minden helyről lehet látni valamit. Az oldalpáholyokból a színpad azonos széleit, de inkább ⅓-át nem lehet látni! Nem alkalmas helyek azoknak, akik az adott előadást nem ismerik, netán a darabot sem, illetve balett esetében is hiányos a látvány és gyengébb a hatás. De élvezetet nyújt azoknak, akik egy-egy operaelőadást már többször, esetleg sokszor láttak. És ne hallgassuk el: a földszinten a legdrágább sorok szélső üléseiről is hiányos látványt kapunk, ugyanolyan áron, mint a középső helyekről.
A Müpa Fesztivál Színházában (amely jelenleg a Nemzeti Táncszínház helye, a Magyar Nemzeti Balett néhány előadásának helyszíne) ugyanez a helyzet, noha cca egy évszázaddal később építették, mint az Erkel Színházat. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremről szólva nem beszélhetünk színpadról, legfeljebb színpadként használt pódiumról és a terem egyéb részeibe kitalált látványosságokról.

***

Feljegyzéseim szerint az 1977/1978-as évadig „ősidők óta” az Operában 40, az Erkel Színházban 32 Ft volt a legmagasabb alaphelyár.
Egy darabig elhanyagoltam a feljegyzést, majd az 1979/1980-asok szerint az Operaház hirtelen és kényszerű bezárásáig 60 Ft volt az Operaház, 50 az Erkel legmagasabb alaphelyára, az utóbbi változatlan maradt az Operaház rekonstrukciója idején.

60990   IVA • előzmény60987 2018-08-08 03:48:37

Azok a ’80-as évek 30–35 évvel ezelőtt voltak: más politikai és gazdasági rendszerben és körülmények közt. Ismerjük a hibáit, hiszen akkor és itt éltünk. Mégsem lehet ma mindent azzal takarni. Bármilyen akkori színpadi gépezetet ma elavultnak nyilvánítanának, bármilyen padló elkopott volna azóta. Ki érné be ma fekete, olajos parkettával? – úgy emlékszem, olyan volt az Operában az előző felújításig. Arról sem a régi rendszer tehet, hogy mára minden eszméletlenül drága (kivéve a magyar munkaerőt), és minél szűziesebb képét mutatja egy gazdasági művelet a pályázati rendszer álcája mögül, annál gátlástalanabbul romlott és tisztességtelen. Úgy általában. Ez nem visszasírás, hanem tárgyilagosság.
Én elismerem, milyen tiszteletre méltó, hogy Ókovács Szilveszter akar valamit. Sajnos ez a valami nem mindig kompatibilis a magyarországi népesség zömének érdekeivel és lehetőségeivel, kommunikálása pedig olykor rendkívül ellenszenves és gőgös. Ezzel együtt én is úgy gondolom, nála potensebb és alkalmasabb személy jelenleg nem akadna az Operaház élére. A helyzet némileg hasonló a főváros, illetve az ország vezetősége ügyéhez. Hőbörögni lehet miattuk, lehet őket besározni – csak éppen alternatívájuk, az nincs.

60989   telramund • előzmény60988 2018-08-07 11:26:51

kb 3o évig 4o ft

 

60988   Edmond Dantes • előzmény60987 2018-08-07 10:59:27

Igazán nem vagyok egy MüPa-fan, kaptam itt ezért már eleget. De a helyárai jóval barátságosabbak mint az Operáé. És ami a lényeg: MüPában mindenhonnan látni is lehet a színpadot, Operában -ráadásul eleve kisebb- pedig nem. 30.000 Ft-os MüPa-árról nemigen tudok, lehet, hogy 1-2 esetben volt, de nem jellemző. Opera látó = "igazi" helyekre szóló napi árai már a zárás előtt nagyon magasak voltak. Erkel árait viszont az emelés ellenére sem sokallom és ami ott szintén fontos: mindenhonnan lehet látni és hallani, a legolcsóbb helyről is.

PS Úgy emlékszem, 48 Ft volt MÁO-ban a legmagasabb alapár, amikor Erkelben 32.

60987   telramund 2018-08-07 10:26:43

Bár nagy meleg van és rohamtempóban olvastam a hozzászólásokat azért egy-két dolgot megjegyeznék..Ókovács azért akar valamit nem?A 8o-as években megtörtént az Operaház felújítása.Mondhatni igen szerencsétlen ,módon.Rossz színpadgépezettel,a nézőtér rossz átalakításával az akusztika róvására.A nézőtér padlózatának  műanyagra történő kicserélése.Ha akkor az előző, sokak által visszasírt rendszerben rendesen megcsinálták volna most nem kellene újabb milliárdokat költeni a felújításra !

 Anno a háború előtt volt az Operaház és a Népopera.Előző a tehetősebbek számára.Aztán jött a szocializmus,ahol szintén különbség volt a jegyárakban.Míg az Operaházban 4o ft volt a legdrágább az Erkelben 32 ft a legdrágább jegy,de a fizetések 1000/1500 ft körül voltak (6o-7o es évek).Aztán ,ha jött egy jobb vagy rosszabb vendégénekes 3-5-szörös helyárakkal adták a jegyeket..Megjártam a világ nagy  operaházait,fesztiváljait,de sem a szocializmusban sem napjainkban ott sem elérhetőek az olcsó ülőhelyek,mert olyan drága-még az ott élőknek is.Ez tehát nem egyedi.

Érdekes a MÜPA csillagászati árai senkit nem zavarnak.Nem véletlen!Valóban nem helyes kijelentése a főigazgatónak-vagy újságírónak-a külföldiekre  hivatkozni ,mint elsődleges nézőforrásra.De miután bérletes-rendszer van a magyarok nagy része be fog jutni ,tehát fizikailag lehetetlen a csak külföldi néző.A MŰPÁ-ban sem csak külföldiek vannak a 3oezer forintos jegyekkel

.Egy opera igazgatása nem egyszerű.A műsorpolitika attól függ ,milyen erők állnak rendelkezésre.Mert van mondjuk 10( ? nincs) világklasszis hang,de az nem énekelhet minden este.Aztán még hol vannak a partnerek.Egy  fecske nem csinál nyarat ,így egy  sztárhang sem tud elvinni a hátán egy teljes előadást.Hiába vágyunk más műsorra a legtöbbhöz nincs meg a megfelelő énekesgárda.Ott van Bécs.A minőség ott is romlik,de rendesen. Igaz 180 -200 euróért..A Főigazgató legalább akar valamit,ha nem is mindenben értjük,de legalább akar!Várom a javaslatokat kit látnának helyette,aki megoldja az Operaház rendkívűl összetett vezetését, mindenki   megelégedésére? Én nem tudok egy nevet sem mondani.

60986   nickname • előzmény60985 2018-08-07 07:11:17

Az egész lassan olyan, mint egy hatalmas operaüzem. Nem egy művészi műhely, ahol értékes előadások születnek, tehetségeket karolnak fel és adnak nekik lehetőséget, hanem mint egy üzelet, egy beau marché, ami azonban dacára az igazgatóság megalomániás álmainak mégsem működik rendesen. Annak idején születtek olyan előadások - igen Mikó András által rendezettek is! - amiket büszkén mutogattak külföldön és mindenhol zajos sikert arattak vele és mindenhol pozitív kriitkát kaptak és a hazai kritika is egyértelműen dicsérte azokat - lásd a Poppea diadalmenetét, ami nem utolsósorban a rendezésnek is köszöhető volt. Ma mi van? Kiszámíthatatlan műsorpolitika, hullámzó színvonalú bemutatók és előadások, szereposztási egyenetlenségek tömkelege. Nincs igazi repertoár építés, jönnek a külföldi rendezők, de könyörgöm milyen előadásokat kreálnak? És akkor ehhez jönnek majd a turisták, a külföldiek, mint közönség. Szegény Erkel, Ybl Miklós és mindenki más, aki anno az Operaház megnyitásán munkálkodott, ide jutott a Magyar Állami Operaház, hogy turista láványoság lett, hpgy programszerűen üzletet csinálnak belőle, hogy miközben a külcsín megújul, a tartalom szépen leépül. Nagyszerű. De majd Tatjána nénémnak Szilveszter megmagyarázza, mert ahhoz nagyon ért. Miért is nem politikus lett? Nem is értem.  

60985   IVA • előzmény60983 2018-08-07 01:51:55

Ha felmegyünk az ötödik világítószintre, tehát a zsinórpadlás teteje alá, onnan az Operaház alaplemezéig letekintve negyven méter a magasság, ide egy tizenöt emeletes toronyház elférne.
A 3-as metró II. János Pál pápa téri kijáratával szemben, a tér és a Népszínház utca sarkán áll egy éppen 15 emeletes toronyház. Ki hiszi el, hogy az beférne az Operaház színpadára?

– Az Ybl-palota freskói, aranyozásai, kárpitjai nem férnek már bele?
– Ehhez az általunk csak „Kánaán-változatnak” nevezett, összesen bő negyvenmilliárdos végösszegű támogatás kellene. Ebben már a teljes tetőzet cseréje is benne volna
”...
Megannyi feltételes mód. Ezek szerint Zoboki Gábor az Urbanistán adott interjúban csak egy „Kánaán-változatot” ismertetett meglehetős részletességgel? Miért ugrik át ezen a riporter és a riportalany is?

– Az épület bal oldalán és a mögötte lévő parkolók rovására terjeszkednénk” – hangzik el immár az Erkel Színházról.
Az bizony nagyon jó lenne, ha az Erkel Színház mögötti parkoló megszűnne a porta-sufnijával együtt (már többször szóvá tettem ennek a tákolmánynak a lehetetlenségét egy nagyvárosban) – de vajon hol parkolnának azok, akik addig azt a helyet használták?

Azaz, hogy az Ybl-palota egyre inkább a külföldi közönséget szolgálja ki.
Ez a folyamat a rendszerváltáskor kezdődött. Eddig csak mint nem kívánatos, de kényszerű jelenséget emlegették. Ezután program lesz? Kultúrpolitikai törekvés? Nyílt elismerése annak, hogy a magyar operalátogatók (zömmel értelmiségiek) jövedelme sohasem fogja lehetővé tenni azt, amit bármelyik külföldi megengedhet magának?
Mintha korábban arról lett volna szó, hogy az Opera-kaland program keretében azért hordják buszokkal a vidéki és határon túli fiatalokat az Erkel Színházba, hogy beleszeressenek a műfajba és ők váljanak a jövő operaközönségévé. Először szerelmessé teszik őket, hogy később ne tudjanak eljutni még az Opera kakasülőjére se?

Stagione-rendszerre állunk át, azaz egy-egy produkció szakadatlan blokkban megy. Kivétel lesz az adventi és a nagyheti időszak, valamint a májusünnepi fesztiválunk ideje.

Már régóta valami hasonló folyik. Leginkább éppen az adventi időszakban, amikor egész decemberben szakadatlan blokkban, akár nyolcas szereposztásban, futószalagon nyomják A diótörőt.
Igaz, a „szakadatlan blokk” még a Billy Elliot esetében is megfeneklett, mindenesetre kíváncsian várom, hogyan fog A hugenották vagy A vámpír különben kiváló erőkkel kiállított előadása szakadatlan blokkban menni, különösen az Ybl-palotában…

60984   Edmond Dantes 2018-08-06 17:29:30

„Nekünk az európai ligában kell játszanunk”, "jövő ősztől kereszténység ihlette darabokat mutat be az Operaház ", " összesen tizenhárom focipályányi terület"...íme, az Andrássy úton is teljes szépségében felragyog a ner. Szerencse, hogy csak most: tavaly még "illiberalizmus által ihletett darabokat" kellett volna keresni. Nem mintha ez a szóösszetétel = kereszténység ihlette darabok- értelmezhető(bb) volna. Értelmezni -és megérteni-  legfeljebb a megfelelési kényszert lehet.

De ha már: "Minden anyagár európai szintű, csak a munkadíjak okoznak különbséget." Ha az Opera felújítása 30 milliárdba kerül, a berlinié -mint olvashatjuk- 122 milliárdba, akkor tessék mondani, hogyan is állunk a magyar bérek (itt: "munkadíjak") európai liga fölzárkóztatásával? Na, ennyit a kereszténység ihletéséről. Kár, hogy abból nem lehet kenyeret venni.

 

60983   Búbánat 2018-08-06 12:43:17

Ókovács Szilveszter: „Nekünk az európai ligában kell játszanunk”

Magyar Hírlap - Zsiray-Rummer Zoltán – 2018.07.31. 02:27 –

"Az Opera rekonstrukciója és az Eiffel Műhelyház kialakítása után az Erkel Színház teljes hátsó részének átépítését szeretné megvalósítani az intézmény főigazgatója

A most következő Puccini-évad után jövő ősztől kereszténység ihlette darabokat mutat be az Operaház – mondta el a lapunknak adott interjúban az intézmény főigazgatója. Ókovács Szilveszter hozzátette: várhatóan stagione-rendszerre állnak át, azaz a leendő három játszóhelyükön egy-egy hosszabb blokkban mennek majd az előadások.

 

Az Erkel Színház további átalakításának tervéről is kérdeztük: mint rámutatott, a teljes színpadi és kiszolgáló területet új épületrésszel váltanák fel, hogy az operaházival megegyező legyen a pódium mérete."

60982   Búbánat 2018-07-27 22:58:57

Imádta Will Smith a budapesti Operaházat – videó

ORIGO2018.07.27. 16:48

Will Smith május-júniusban forgatta Budapesten legújabb filmjét, de másra is volt ideje ittléte alatt. Egy jó 7 perces videóanyagot szánt az Operaházban tett látogatásának.

A 49 éves Will Smith május-júniusban egy hónapon át forgatta Ang Lee Oscar-díjas rendezővel a Gemini Man című akció sci-fit, és a munka közben

volt is esze hírt adni a legtöbb budapesti hülyéskedéséről.

Felmászott a Lánchídra, és tudtuk azt is, hogy az Operaház kupoláját is meghódította. Most pedig kiadta az operaházas látogatásáról készült videóját, amelyben Smith többek között folyamatosan a technikusát ugratja.

60981   nizajemon • előzmény60977 2018-07-25 19:52:22

Mennyivel könnyebb "befogadni" azokat a kisfilmeket,amelyekben énekesek mondanak 1-1 mondatot a repülőtéren.Emberi.Egyszerű.Megfogja az embert.Mely érzés pölö a Nénémhez írottak alatt nem szokott kerülgetni :) (érdemeit mindig és mindenhol).

60980   nickname • előzmény60979 2018-07-25 07:20:11

Különben ez az új Hattyúk tava rémunalmas - nekem nem hiányzik, de a szervezési osztályon mondták, hogy milyen megtévesztő a műsor kalendárium, mert a külföldi előadások is benne vannak és a Hattyúk tavára sokan szerettek volna már jegyet váltani, de ugye csak New Yorkban adják majd - vagyis szegény magyar közönség menne erre az új bóvlira is, de hát sajnos nincs tbbszázezer forintha, hogy New Yorkig repüljön. A Don Giovanni újratervezett díszleteivel nem jártunk jobban, mint az eredetikkel, az egész 2011-es felújítás egy nagy bóvlit eredményezett, de legalább hallhattuk-láthattuk a darabot Bretz Gáborral, Kolonits Klárával, Sándor Csabával, Rőser Orsola Hajnalával, Cser Krisztinánnal és nem utolsó sorban Erwin Schrott főszereplével. Ez még eggyel mindig jobb opció volt, mintha nem adják évekig se az Ybl-palotában, se a volt Köztársaság téren. 

60979   nickname • előzmény60978 2018-07-25 07:12:39

A Don Giovanni díszleteit is újragyártották eme probléma miatt.....

60978   IVA • előzmény60976 2018-07-25 05:19:28

A hattyúk tava legutóbbi felújításának monstrum díszletei nem férnének el az Erkel Színház színpadán. Tán jobb is. (Korábban persze két verzió is remekül működött az Erkelben.)
A Jenůfát – bár Vidnyánszky Attila rendezését utálom – én is szívesen venném az Erkel színpadán, különösen magyarul, az 1974-es felújítás nagyszerű fordításában.

60977   IVA • előzmény60970 2018-07-25 05:00:12

Ókovács Szilveszter érzékelhetően őszintén mámoros a maga vezette intézmény rendezvényeinek minden elemétől. Mégis mennyivel meggyőzőbb lenne, ha ez a mámor valaki mást ragadna el, aki megosztja ezt a nyilvánossággal. Hiába, olyan korban élünk, amikor nincs feltétlenül szükség a vevőkészülékre, elég, ha az adó nyomban közvetíti önnön mámorát.
Hogy különben van miért szeretnem is Ókovács Szilvesztert, az közismert a fórumon, nem is ismétlem. De annak is hangot adok, amit kifogásolok és ami roppant mértékben ingerel.

Az is igaz, hogy a zsinórpadlás nélkül bőven megfelelő Margitsziget elmond valamit az akkori operaházi és Erkel színházi előadások szcenikai truvájáról.
A Film Színház Muzsika egyik (valószínűleg) 1957-es számának címlapjáról emlékszem Gencsy Sári arcképére, amely a Margitszigeti Szabadtéri Színpad fiatal Iluskájaként mutatja be a művésznőt. Innen és korabeli Pesti Műsorokból tudom, hogy a János vitéz a Sziget műsorának is nagy slágere volt. Látni sajnos nem láthattam, mert a 20 órakor kezdődő előadásokról nem tudtunk volna hazajuni. Ám ugyezekben az években többször is láthattam a daljátékot az Erkel Színház matinéin, és biztos vagyok abban, hogy a szcenírozás zsinórpadlás nélküli szigeti változata nem lehetett azonos az Erkel Színházival. Az Erkelben ugyanis (mai szemmel is) különösen bámulatos szcenikával ment a darab: élő, valódi birkákkal és paripákkal, áttűnéses színváltozásokkal, boszorkányröptetéssel, az utolsó felvonásban pedig máig felülmúlhatatlan, kaleidoszkópszerű káprázattal, amely a kék tó rideg környékéről Tündérországba vitte a nézőket – de még mennyire a zsinórpadlás segítségével! Nem igaz tehát, hogy a Margitszigeten zsinórpadlás nélkül előadott János vitézből következtetni lehet az operaházi és Erkel színházi előadások szcenikájának színvonalára! Sokkal inkább igaz, hogy az ötvenes évek előadásainak emléke megszégyeníti valamennyi mai elődás látványának színvonalát. (Legutóbb jutott eszembe az ugyancsak áttűnésekkel remeklő hajdani Hoffmann meséi, amelyben Antónia anyjának portréja mögül tetszettek át az énekesnők, akik a felvonás legdrámaibb jelenetében Antónia anyjának hangját adták. Miről is? Hogy a különben leleményes Szirtes Tamásnak nem jutott eszébe semmilyen ötlet, hogyan jelenhetne meg artisztikusan Billy Elliot néhai anyukája.)
Azt persze nem állítom, hogy a kőszínháziak mellett a szabadtéri előadások nem voltak hatásosak és pompásak, viszont más eszközökkel hatottak. A nagy teret kihasználó méretekkel, a csoportok és a statisztéria létszámával, szinte mindig a produkcióhoz vagy a szériához gyártott új, vagy kiegészítő díszletekkel.
Szóval lehet mámorosan dicsérni saját produkcióinkat, de a régi lejáratásához legalább empirikus élmények kellenének. De hogyanis lehetnének ilyenjei Ókovács Szilveszternek? Amikor főigazgatónk megszületett, már egy ócska felújítással arrább jártunk a János vitézzel, éppen akkoriban már A denevért is lecserélték Szinetár Miklós első Denevér-szörnyére; és akkor hol volt még Ókovács attól az életkortól, amikor olyan tapaszalatokat szerezhetett volna az Opera és az Erkel szcenírozási színvonaláról, amelyekkel igazolhatná a szabadtérre adaptálás mai gyakorlatát.
Ugyane helyzet miatt elképesztően vakmerőnek tartom azt a megállapítását, amely szerint Füreden a maiak „ugyanolyan pompás és méltó búcsúestek, mindig kettesével, mint 1950-ben Otto Klemperer utolsó hangversenye volt, ugyanitt – és ugyanolyan elkerülhetetlenek is.
Bárcsak én tudnám ezt igazolni vagy cáfolni!

60976   nickname • előzmény60973 2018-07-24 19:05:57

Meg a Hattyúk tava is, ha már itt tartunk. Mondjuk én is szeretem nagyon a Jenufát és szívesen megnézném a következő évadban az Erkelben. 

60975   Edmond Dantes 2018-07-24 18:47:27

Szabadtéri előadás: lezser(ebb) öltözék bevett szokás zenekar/kórus és közönség részéről is. Hőségben érthető. Szólisták: inkább estélyiben.

60974   Myway • előzmény60972 2018-07-24 18:38:10

Egyetértek! Azért egy szabadtéri operaelőadás, koncert mégis csak egy nívós (?) program kéne hogy legyen, amihez illik megfelelő öltözékben megjelenni művészeknek, közönségnek egyaránt. De sajna "hol van az a nyár..."?

60973   Myway • előzmény60965 2018-07-24 18:33:54

Azért a JENUFA legalább egyszer mehetne az Erkelben!!!

60972   Klára • előzmény60971 2018-07-24 11:07:41

Sajnos, a közönség egyre inkább "leváltásra" pontosabban kiszorításra kerül - az egy re furcsább darabok, extré, rendezések és nem utolsósorban a megfizethetetlen jegyárak miatt!

Ami pedig a zenekar, a fellépő művészek, stb ruházatát illeti - a TV közvetítések, és a YT jóvoltából egy sor nyári szabadtéri koncert közvetítését láthattuk, lárhatjuk: Waldbühne, Schloss Schönbrug, Grafenegg, Vörös tér, stb - a zenekar minden alkalommal kifogástalan öltözékben játszi, a karmester frakkban vagy szmokingban és a fellép művésznők, művészek öltözéke is kifogástalan. "Legfeljebb előadás után tisztítóba adjuk a frakkot" - copy J. Kaufmann. És a közöség ruházata sem szedett-vedett, nem forrónadrág, stb.

60971   ebera • előzmény60970 2018-07-23 21:42:35

A " leválthatatlan közönség"- ben nem vagyok olyan biztos, mint Ó.Sz. 

60970   Búbánat 2018-07-23 20:46:47

Sziget és OperaFüred, avagy nyáron no szmoking, no cry?

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/84. levélária

Origo.hu, 2018.07.23. 16:07

60969   nickname • előzmény60966 2018-07-21 16:45:03

Egyébként én örülnék, ha a pozsonyiak valami ritkasággal jönnének: mondjuk elhoznák Budapestre A zsidónőt, amit pl. én személy szerint nagyon szeretek, de még sohasem hallottam élőben. 

60968   Klára • előzmény60967 2018-07-20 09:19:47

Persze, hogy azért! Aki megpörgeti a műsort, ahogy én is, az először meglepődik, megörül, stb. - majd amikor rákattint, kiderül, hogy ja, bocs" ez nem itthon lesz! Ez egyrészt remek töltelék, mert mindennapra jut egy program, másrészt egész egyszerűen megtévesztés.

Egyébként pedig megszólalt bennem a kisördög: miért a MÁO zenekara kíséri őket? Milyen gázsit kapnak ezért? Ugyanannyit, mint egy rendes helybeli zenekar, vagy netán kevesebbet, de érjék be a dicsőséggel, hogy ilyen nagyságokat kísérhetbek? És elvihetik a balhét, ha nem elég nagy a siker,  mert kérem "rossz volt a zenekar"?  Láttunk már iyet, nem is efyet.

60967   telramund 2018-07-20 08:57:29

Kissé kaotikus az Operaház műsornaptára.Kevesebb több lenne.Miért szerepel Netrebko és a férje zürchi és kölni koncertje csak azért ,mert az Operaház zenekara kísérii?.Így régen ,amikor világjáró művészeink a legnagyobb házakban énekeltek azt is be kellett volna írni az Operaház műsornaptárába?Vagy csak,hogy ne tűnjön fel,hogy decemberig no előadás-illetve operaelőadás?

60966   ladislav kozlok • előzmény60965 2018-07-20 08:27:51

Koszonom.

60965   nickname • előzmény60963 2018-07-19 19:11:22

na ezt nem lehet tudni - még a dátumokat se, még jegyeket se árusítnaka, de jönnek. Azt mondták a szervezési osztályon is, hogy semmi sem biztos. Az viszont igen, hogy Pozsonyban megnézheted majd a pesti Jenufát. Ez is utólag került fel a honlapra. Úgy emlékszem erről se volt szó az évad meghirdetásekor. Ja Székelyfonó is lesz Pozsonyban.  

60964   Klára • előzmény60955 2018-07-19 09:11:01

"CsaK" - egyébként pedig azért, mert tesznek a hazai közönségre! (Bocs)

60963   ladislav kozlok • előzmény60962 2018-07-19 08:45:04

Szeretném megkérdezni, hogy mikor és mivel jon a pozsonyi opera. Koszonom.

60962   nickname • előzmény60961 2018-07-18 19:17:14

A Szlovák Nemzeti Színház viszont jön több vendégjátékkal az új műsorkalendárium szerint. Sőt: Strauss darabokkal az Opera Berlinben is vendégszerepel és lesz eg újabb Erkel-opera felvétel Pál Tamás zenei irányításával (Erzsébet). Ebben az új műsorkalendáriumban egy csomó minden van, ami az évad meghirdetésekor még nem volt. Pl.: lesz Poppea és Nyugat lánya cd kiads archiv felvételekből is. 

60961   Edmond Dantes • előzmény60959 2018-07-18 15:22:39

Üdvözlöm az ötletet...viszonosság hiányában is.

60960   Myway • előzmény60959 2018-07-18 13:09:44

A bérelt new yorki színházteremhez semmi köze a MET-nek, így ez csak egy álom marad! (Ráadásul a bérlemény a New York City Ballet játszóhelye.)

60959   sztalin • előzmény60955 2018-07-18 11:43:48

Remek kezdeményezés a New Yorki vendégszereplés, már csak az kellene  hogy viszonossági alapon a MET is eljöjjön vendégszerepelni az Erkel színházba.

60958   Myway • előzmény60957 2018-07-17 20:42:17

...unokaöccse...

60957   Myway • előzmény60956 2018-07-17 20:41:01

Kedves Néném! Ismeretlenül és csak röviden írok Önnek, mert úgy megfájdult a fejem a kaotikus "bőségtől", hogy szóhoz sem jutok. Borzongató érzés még olvasni is. Előre sajnálom a művészeket, műszakot és mindenkit, aki ebben részt vesz/vett. Ez a megalomán elképzelés csak remélem, nem válik álommá.

De kedves Néném legyen Ön is óvatos: nem szeretném, ha Jordánia és Oman hadat üzenne nekünk, mert kedves "unokaöcse" áttolta őket Afrikába.

Most csak ennyi, de talán ez elég is. Búcsúzom és csak kérem ne vegyen be mindent, ami a léváláriákban leíratott.

60956   Búbánat 2018-07-17 19:45:58

Csillagtúra Puccinivel, avagy újraevangelizálni Magyarországot

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/83. levélária

/Origo.hu/

60955   ebera • előzmény60954 2018-07-17 19:40:14

Nem fogalmaztam egyértelműen, a kérdés lényege: itthon, Budapesten.

60954   sztalin • előzmény60953 2018-07-17 19:30:20

Nem kell a budapesti közönségnek várnia, miért kéne? Én pl. Berlinbe megyek szeptember végén: Tosca, Árnyék nélküli asszony és Bűvös vadász, de előfordulhat hogy ellátogatok egyszer-kétszer Bécsbe is. Berlint 6000 körüli áron meg lehet járni repcsivel, csak ajánlani tudom.

60953   ebera 2018-07-17 18:29:33

Tud valaki elfogadható választ arra, hogy gyakorlatilag miért kell a budapesti közönségnek decemberig várnia egy operaelőadásra az Erkel Színházban, ha már a MÁO zárva van? Egészen le akarják szoktatni a közönséget arról, hogy itthon nézzen operaelőadásokat? Balett előadásokat sem érdemes tartani? 

60952   Edmond Dantes 2018-07-17 16:57:19

Részlet a 24.hu mai, Szőcs Gézával készült nagyinterjújából. Kizárólag témához tartozó sorokat másolok be, azokat is "önenzúrázva" = ...-jellel jelezve a kihagyott szavakat, mondatrészeket. Nem csupán Billy Elliotról mond véleményt, hanem az operaházi produkciók színvonaláról is.

Kérdés:  A minap az Operaház...igazgatója, Ókovács Szilveszter torkának ugrott a kormánysajtó pusztán azért, mert az Erkelben bemutatták a Billy Elliot című...darabot....Mit jelentenek ezek a támadások?

Sz.G.: A Billy Elliot nem tétel, annál sokkal súlyosabb bajok vannak az operában. Ókovács kommunikálni ragyogóan tud, de az ő érájában bemutatott produkciók színvonala hagy maga után kívánnivalót. Ha valami, hát ez ok lehetne az eltávolítására. Javaslom hát, ne dimenzionáljuk túl a bebuzulásos cikket.Ha létezne szándék Ókovács menesztésére, a kormány a legutóbbi igazgatói pályázaton megszervezte volna egy ellenjelölt indulását, akit aztán győztesként hozhatott volna ki.

Kérdés: Ön levenné Billy Elliotot repertoárról?

Sz.G.: Nem láttam, de amíg van közönsége, hagynám.

(A teljes interjú a fenti linkre kattintva olvasható el.)

60951   Myway • előzmény60950 2018-07-17 08:57:11

Azért ez már nem semmi: AB a Magyar Idők jelenlegi főmunkatársa.

60950   Búbánat 2018-07-16 10:00:27

A SZURIKÁTA ÉS A BILLY ELLIOT

Magyar Idők.hu

Vélemény

"NEM HISZEM, HOGY A TÜTÜBEN TÁNCOLÓ URAK JAVÍTANÁNAK A BALETTMŰVÉSZEK ÁLTALÁNOS MEGÍTÉLÉSÉN"

Apáti Bence

60949   nizajemon • előzmény60948 2018-07-13 17:25:06

Egyetértek,csak példaképpen írtam pár nevet,mert nem értek egyet a "B-kategóriával".

 

60948   nickname • előzmény60944 2018-07-13 16:56:24

És Lukács Gyöngyinek is vannak azért még szép alakításai, ott van Wiedemann Bernadett, aztán ott van Kiss András, Balga Gabriella, Rost Andreának is voltak még az elmúlt években szép alakításai, Bretznek is - Figaro, Don Giovanni, Leporello -, aztán Sándor Csaba se rossz hanganyag, Haja Zsoltnak is vannak szép alakításai. Fried Pétert se feledjük és még lehetne sorolni. Palerdinek és Ráliknak is voltak jó szerepei az elúlt években, tagadhatatlan, de sok mindent énekelnek, amit nem kellene. 

60947   nickname • előzmény60946 2018-07-13 12:24:27

Negyven éve nem láthattam, de ez akkor is unalom volt a köbön. Se rendesen kidolgozott rendezés, se érzelmekben, színekben gazdag zenei megvalósítás. A második szereposztást láttam nekem nem jött be, ahogy a Bánk bán sem. Azt is ünnepelte a közönség. 

60946   nizajemon • előzmény60943 2018-07-13 11:36:33

Porgy és Bess-ről egyebet nem olvastam,minthogy bezzeg 40 éve...

60945   nickname • előzmény60943 2018-07-13 11:36:20

Hát a Porgy és Bess dög unalmas volt és semmitmondó - pedig egy jó darab, csak hát a rendezés és a zenei megvalósítás. Én rendkívül unatkoztam rajta. De ha már jó előadásokról van szó akkor pl. Lucia mindenképpen! Tavaly a Tosca sorozatban is voltak jó előadások, voltak nagyon jó Par-Baj előadások, jó volt a Bátori Mária koncert, A vámpír koncerszerű előadása is az lett volna, ha lett volna igazi címszereplő. Aztán nem volt teljesen rossz A hugenották felújítás se - a lehetőségekhez képest színvonalas volt és voltak nagy meglepetések. Nekem tetszett a Jancsi és Juliska is zeneileg. Aztán zeneileg A rajnai sellők is rendben volt - kivéve egy szólószereplőt. 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
SCHUMANN: Hat tanulmány pedálzongorára, Op. 56 (Debussy átirata)
BEETHOVEN: Nagy fúga, Op.134
MAHLER: 1. szimfónia (Bruno Walter átirata)

19:45 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Kovács Ágnes, Gavodi Zoltán, Szigetvári Dávid, Cser Krisztián (ének)
A Budapesti Fesztiválzenekar Barokk Együttese
koncertmester és szólót játszik: Lesták Bedő Eszter
JARZĘBSKI: Spandesa
JARZĘBSKI: Chromatica
JARZĘBSKI: Tamburetta
J.S. BACH: d-moll hegedűverseny, BWV 1052R
ŻEBROWSKI: Magnificat
GORCZYCKI: In virtute tua
J.S. BACH: Am Abend aber desselbigen Sabbats, BWV 42
18:00 : Szombathely
Bartók Terem

Savaria Szimfonikus Zenekar
Házigazda és karmester: Madaras Gergely
Hangos látás- Színes hallás 1.

19:00 : Pozsony
Szlovák Nemzeti Színház

"V4 Operaturné"
JANÁČEK: Jenůfa
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)