vissza a cimoldalra
2018-12-12
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61399)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5561)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3024)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1191)
Erkel Színház (9492)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (635)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1544)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)
Haspók (1258)
Élő közvetítések (7595)
A díjakról általában (1045)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (803)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
61399   takatsa • előzmény61398 2018-12-11 23:49:27

Lesz másik szereposztás is, ha lesz...:)

61398   nickname 2018-12-11 20:01:13

Most látom, hogy plakátja van  honlapon az első, Eiffel-műhelyházba tervezett előadásnak. Valóban január végében készen lesz az ottani színházterem? Jegyet még nem lehet rá kapni. Mondjuk a honlap szerint Manon Lescaut is lesz az Operában nyáron, nem az Erkelben, de jegyeket arra sem lehet kapni. Belegondolok, hogy a címszerepbe Létayval kérnének el 30 ezer forintokat a legdrágább helyekért, ha történetesen nem újítanák az Operát és hát én ingyen sem szeretném hallani vele ezt a darabot. De biztos velem van a baj :-)))))))))).

61397   Hangyász • előzmény61393 2018-12-11 16:02:54

Hát aki ilyen szemétre elviszi a gyerekét... Inkább nem következtetek.

61396   Klára • előzmény61389 2018-12-11 12:41:48

Mond valakinek valamit az a szó,hogy "körkörös támadás" - már megint itt tartunk? Ennél azért a Ókovács  többet érdemelne! Persze, ha nem áll szóba vele, akkor meg az a baj!

61395   eccerű • előzmény61393 2018-12-11 10:34:26

Pár éve még voltak rendes koncertek, lemezbemutatók, a gyerekeimet még vittem Győző bácsi bon-bon-matinéjára. De aztán győzött az üzleti szellem, beköltözött a Millipop játszóház, azóta kb. el is lehet temetni. Ráadásul a Csodák Palotája is elköltözött mellőle, még kevesebb ember jár arra. Most meg még építkeznek is a Fény utca túloldalán, nem tudom, mi fog abból kisülni, de ami látszik, az nem valami bíztató.

61394   eccerű • előzmény61391 2018-12-11 10:30:16

Nagyrészt felületes tájékozatlanság - itt azért érdemes megjegyezni, hogy amit az ember a momus vonatkozó fórumain olvashat, az fényévekre van az átlagember ismeretei előtt! Ide többen irogatnak olyanok, akiknek munkahelye a MÁO, tehát napi szinten, saját bőrön tapasztalják az ott zajló eseményeket, bennfentes infóik vannak, amiket természetesen nem osztanak meg a nyilvánossággal, mert nem is tehetnék, de véleményüket önkéntelenül is formálja. Többen irogatnak olyanok, akiknek szenvedélyük az opera műfaja, rendszeres előadás-látogatók, így megintcsak más alapállásból közelítik a témát. Az átlagember jó esetben kb. annyit tud róla, hogy  Pesten van az épülete, talán még azt is, hogy az Andrássy úton, éshogy nagyon sokba kerül a működtetése. Innen, a nagy átlag felől nézve a tájékozatlanság érthető, a mai médiaviszonyok közt sajnos sokkal több nem is elvárható, ettől még meg nem bocsátható.

De szerintem van egy másik aspektusa is az alákérdezésnek: a Klubrádió szemszögéből nézve onnantól, hogy Ókovácsot is támadják már jobbról, hirtelen barát lett belőle, hisz lehet, hogy a rendszer következő áldozatát tisztelhetik benne, és akit a rendszer ellenségének tekint, az ott barát.

61393   Edmond Dantes • előzmény61386 2018-12-11 09:58:22

Köszönöm, eddig nem figyeltem fel arra, hogy a Közlekedési Múzeum is része lesz a kőbányai "kulturális negyednek". Az a Közlekedési Múzeum, amit úgy romboltak porig és úgy építenek vissza cifra tornyostul a Ligetben (!), hogy időközben kiderült: ott nem lesz Közlekedési Múzeum.Cifra palota, toronnyal (toronyórával-lánccal?) a Ligetben: lesz. Közlekedési Múzeum meg megy Köbányára MÁO üzemház mellé. Ki-ki eldöntheti, melyik lesz Isten kalapja és melyik lesz a kalapon a bokréta.

"Félre": mi is lett valójában a -zéta- által belinkelt cikkben (61381) említett Millenáris-park sorsa? Mert én ugyan nem sokat hallok róla és kulturális programjairól.  Tessék, itt vannak a novemberi-decemberi rendezvényeik és "referencia-programjaik". Meg ez. Kultúra?

61392   Edmond Dantes • előzmény61390 2018-12-11 09:41:06

Sosem hallottam erről a magazinról, de attól még számíthat a rangsora. Érdemes azért végigfutni, milyen "érdekesen" vegyes társaságba került Sába királynője. És ha Ókovács Szilveszter az alább belinkelt Klubrádiós "interjúban" és másutt is következetesen elválasztja a "turnét" a politikától, politizálástól, akkor szabadjon ugyanezt kérni, elvárni a másik irányból is! Szánalmas és vissza kell utasítani, ahogyan a magazin (Vulture), aminek Sába-besorolására oly büszke MÁO, tehát a magazin fő érve Sába mellett az, amit leír. Nevezetesen, hogy lám, lám: a magyar kormány az opera és egy olyan opera nagy támogatója, amelyben "jó zsidók" vannak. Való igaz: nagy költséggel kihozták és kivitték azt az operát, amit a 30-as évek végén a sötét emlékű faji (t)örvények letiltottak MÁO színpadáról. Való igaz: itt nem tartunk. Még szép. Kár, hogy a közben eltelt 80 év vastag porréteggel borította be a Királynőt.

61391   Edmond Dantes • előzmény61389 2018-12-11 09:24:35

"Valami baj" valóban van, de nem azért, mert (Ókovács Szilveszter) "Bolgárral leállt". Nem hallgatom a Klubrádiót (sem), ezúttal kivételt tettem MÁO kedvéért. De jó is, és nem is fogom hallgatni. "Bolgárúr" a Klubrádió vélt vagy valós értékrendjéhez képest maximális mértékben volt alákérdezős mikrofonállvány, amilyeneket máshonnan már ismerünk és mások jobban csinálják. Gyenge, könnyen lecsapható felütéseiről nem tudom eldönteni, hogy zenei-menedzselési hozzáértés hiánya, felületes tájékozatlanság vagy a megfelelés vágya és öncenzúra váltotta-e ki azokat. Szó nem érheti (Klubrádió) háza elejét, Főig. Úr hálás lehet az egyébként fél- és negyedinformációktól, mellébeszélésektől és konfabulálástól hemzsegő -idézőjeles- "interjúért".

61390   Búbánat 2018-12-10 22:48:09

Az Operaház Facebook oldaláról:

4 órája · 

New York Magazine kulturális oldala, a Vulture válogatása szerint A Sába királynője New York-i előadása bekerült az év 10 legjobb klasszikuszenei produkciói közé.

 

https://www.vulture.com/2018/12/best-classical-music-performances-2018.html?fbclid=IwAR0wt5ODnCkiRf8RR3XCbCp5KpdAjxycdONugeE-j7lS_93P3bLt1orq6J8

 

10. The Queen of Sheba

The government of Hungary, which is also its chief supporter of opera, is generally seen as unfriendly to Jews. As if to say anti-Semites? Not us!, the Hungarian State Opera brought in Karl Goldmark’s Old Testament opera, complete with tallit, chuppah, and chorus of righteous Israelites. More important, the powerful cast delivered on Goldmark’s lush romanticism, a reminder of why this opera was a huge 19th-century hit.

 

61389   telramund • előzmény61388 2018-12-10 21:40:34

Ha Bolgárral leállt valóban lehet valami baj!

61388   shiva 2018-12-10 21:02:00

Atya Úr Isten! Már értem! Ez az ember (?) egyszerűen elmebeteg! Meghallgattam neten a Bolgár interjút. Én ott voltam az (ingyen jegyek garmadával!) majdnem minden előadáson. Ez az ember hazudik. Full stop. Hazudik. Hazudik. Siker? Hol? Szégyen? Igen! Hol vannak az éltető kritikák? Hogy nincs itt balett "és mi megmutattuk"? Mit, hol, kinek? Ez egy beteg ember! 

61387   Búbánat 2018-12-10 17:50:07

Ókovács Szilveszterrel Bolgár György beszélgetett a New York-i turné sikeréről, tapasztalatairól a Klubrádió Megbeszéljük... c. műsorában.

A beszélgetés visszahallgatható itt.

(16:46 perc: az Operaház Facebook oldaláról is.

61386   Búbánat • előzmény61385 2018-12-10 17:33:30

A cikk bizonyára a kulturális negyed alatt érti az épülő új  Eiffel csarnok (az operaházi-komplexum kisegítő háttérintézménye)  mellett lévő további "hajók" területére tervezett kulturális létesítmény, a tervezés alatt lévő új  Közlekedési Múzeum épületét is - amennyiben múzeumot is a kultúra részének tekintjük, és miért ne tekintenénk annak.

Index.hu oldaláról: (2018.08.09.)

A Közlekedési Múzeumnak új helyszínt jelöltek ki Kőbányán, az egykori Északi Járműjavítóban. A terület egyik emblematikus épülete a MÁV 1958–1962 között épített ún. Dieselcsarnoka, amely a 20. század ipari építészetének jellegzetes, a maga idejében korszerűnek számító mérnöki alkotása volt. Az épület déli része, az ún. Igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll. A mögötte elhelyezkedő kilenc párhuzamos hajóból álló, mintegy 110 méter hosszú csarnok alkalmassá tehető a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére." - áll a múzeum közleményében

Hvg.hu oldaláról: (2018. 09.25)

„Lezárult az Új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatának előminősítési szakasza: a 11 meghívott építésziroda mellett négy újabb pályázó kapott lehetőséget a megmérettetésen való részvételre.

Az Északi Járműjavító területén megvalósuló, nagyszabású kulturális fejlesztésre kiírt pályázat világszerte nagy érdeklődést váltott ki, összesen 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett – közölte a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum kedden az MTI-vel. A közleményben idézik a múzeum főigazgatóját, aki kiemelte, hogy a beruházás Európa egyik legjelentősebb, barnamezős területen végrehajtott kulturális projektje, amely izgalmas építészeti, városfejlesztési, örökségvédelmi és tájépítészeti kihívást jelent.”

 

(Azon persze lehet vitatkozni, hogy mit értünk "negyed" alatt: milyen arány, nagyság, méret alatt még nem, felette már igen...)

 

61385   Edmond Dantes • előzmény61381 2018-12-10 16:58:57

A cikk nagyon érdekes és nagyon jóindulatú. Azt írja:: "...ipari műemlékek felhasználásával hoznak létre egy új kulturális negyedet", noha kulturális negyedről azért nem beszélnék, még kulturális tizenhatodról se nagyon. Ha jól tudjuk, lesz egy kamaraprodukciók játszására alkalmas kamaraszínház-épület. Azt azért nem nevezném kulturális negyednek, a többi ott mind "háttérintézmény": próbaterem, raktárak,műhelyek stb. Továbbiak részletezése nélkül jól jegyezzük meg és fel a cikk szerint tervezett átadás(oka)t: "A legfrissebb ütemezés szerint jövő április elején lesz az első előadás, ősszel a hivatalos nyitás és és év végére fejezik be teljesen az egész projektet kerttel és a B épülettel együtt."

61384   trapper 2018-12-09 20:48:13

Igen.
Építészetileg remekmű minkét alkotás.
Az Ybl MÁO és az ipari kortársa, az Eiffel.
Akkoriban ilyeneket alkottak az értő emberek.
Az őket negtöltő művek sokaságáról és minőségéről nem is beszélve, akár operáról, akár mozdonyokról esik szó.
Korunkban elbizakodott, öntelt, felületes ismeretekkel kitömött média magabiztosságok a jellemzők.
Nekiesnek egyszerre mindennek, bontanak, átalakítanak, megváltoztatnak, átrendeznek, mintha csak virtuális térben élnének.
Számomra a cikk csak megerősíti azt a véleményemet, hogy nem lett volna szabad a Házhoz hozzányúlni, amig el nem készülnek a háttér üemek, beleértve az Erkel tényleges korszerűsítését is.
Már késő.
A határidők távoliságánál és a költségeknél csak az emberi károk a nagyobbak.
Sajnálom, hogy nem szítottam ellenállást azon a szörnyű estén, mikor OKSZ kéjesen leengedte a vasfüggönyt.
Hiba volt mindannyiunk részéről némán sírva tűrni! 

61383   Hangyász • előzmény61380 2018-12-09 20:44:14

Én akkor dühöngök, amikor fényes nappal látom, amint egy építkezésen a legtöbb melós a lapát nyelét támasztja, a maradék meg ímmel-ámmal dolgozgat, miközben mindegyik beszól az arra elhaladó (csinosabb) nőknek. Az említett témák mellett az Eiffel-műhelyház, sőt az Opera dicső ügye valóban eltörpül. 

61382   Hangyász • előzmény61379 2018-12-09 20:40:25

Akkor biztos egyetértesz velem. Vigasz, hogy a plazában bizonyára lehet majd macskaételt is kapni.

61381   -zéta- 2018-12-09 15:43:56

Egy építészeti célú újságcikk Urbanistától az Eiffel csarnokról...

61380   Edmond Dantes • előzmény61376 2018-12-09 10:02:19

Láttam nyáron az Etele úti felfordulást és a napokban -túl azon, hogy a teljes fél város fel van túrva- megtapasztaltam pl. a Kőbányai úti araszolást az ottani föl(d)túrásokat. Jutalmul viszont, mivel lépésben lehetett csak haladni, ki tudtam nézni az Eiffel-csarnok utcai frontjára. Hát van még ott egy s más tennivaló, viszont szép lesz. Más kérdés, hogy hasznos és kihasznált is lesz-e úgy és ott, ahogy és ahol lesz. És mikor is lesz?

off A Zembereket pedig (a plebs szót nem használom) már semmi nem érdekli. Már a plusz 400 túlóra és a minusz Erzsébet-utalvány sem érdekli = ti. hogy idén nem lesz nyugdíjas Erzsébet-utalvány, elveszik a cafeteriát stb. Már a zsé se kell.

61379   macskás • előzmény61378 2018-12-09 00:37:47

látom...

61378   Hangyász • előzmény61377 2018-12-08 23:53:25

Biztos látod, mit művelnek munkavégzés címén. Feltételezem, a plaza építése gyorsabban halad. :O(((

61377   macskás • előzmény61376 2018-12-08 17:43:37

Jó lenne, ha kész lenne az új Müpa-járatom.

A 4-es metrót (-zéta- szerint) miattam építették, hogy a BMC-be gyorsan eljuthassak:)

61376   Hangyász • előzmény61374 2018-12-07 13:43:15

(Ha ráérsz, nézd meg, mit művelnek pl. az 1-es villamos meghosszabbításának ürügyén az Etele úton.) Jövő ősszel itt az önk. választás. Az Eiffel ehhez kevés, az Ybl-palota pedig nem érdekli a plebset, legfeljebb a határidők csúszása miatt berzenkednek majd egyesek, illetve magyarázkodnak más egyesek.

61375   Klára • előzmény61374 2018-12-07 13:18:48

Nem kell zúgolódni, ha nem lennének választások, soha semmit nem adnának át!

61374   Edmond Dantes • előzmény61373 2018-12-07 11:38:35

Én is zárójelben írom: (Várkert-bazár). Nem is egyszer, többször átadták határidőre. MÁO-t és Eiffelt is többször át fogják adni határidő(k)re. Pl. választási határidő(k)re. Reméljük.

61373   Hangyász • előzmény61372 2018-12-07 11:30:56

Nem szorosan tartozik ide, ezért zárójelben írom: (Tessék nekem egy határidőre történő magyarországi építkezést mutatni. Kivétel: Kocsmák és hasonlók felújítása.)

61372   Edmond Dantes 2018-12-06 22:06:49

Elveszik az Operaháztól a saját beruházásait (hvg.hu)

Az Állami Operaház felújítását, valamint új műhelyházának és próbaközpontjának felépítését átadják az egész Liget-programot kezelő állami Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. által alapítandó társaságnak, és ennek érdekében még az Operaház és műhelyei épületének, valamint az épülő új létesítmények ingatlanainak vagyonkezelési jogát is ez a projekttársaság kapja meg. Ezt javasolta csütörtökön az országgyűlés törvényalkotási bizottsága egy kulturális törvénycsomag részeként.

A szövegből úgy látszik, mintha ettől hatékonyabb eljárást várnának, eddig ugyanis főleg a csúszásokról lehetett hallani.

A beruházásokat az új cég állami pénzből, kiemelt jelentőségű állami feladatként, kiemelten közérdekű beruházásnak minősítve valósítja meg. Az Operaháznak minden már megszerezett engedélyt, megkötött szerződést át kell adnia. Viszont ha majd a folyamat végén véglegessé válik majd a felújított és új létesítmények használatbavételi engedélye, és lezajlik a műszaki átadás-átvétel, minden automatikusan visszakerül a Magyar Állami Operaház vagyonkezelésébe.

A teljesen új elképzelés nem a parlament illetékes szakbizottságától származik, hanem a törvényalkotási bizottság saját indítványa. Indoklásként ez olvasható: „A Liget Budapest projekt komplexitása azt eredményezi, hogy az egyes projektelemek szorosan egymásra épülnek, az egyik megvalósíthatósága – minden elemében – összefügg a másikéval, csak logikai, szervezési, megvalósíthatósági egységben tud működni és teljesülni a beruházás.” Azt nem magyarázzák meg, hogy az Andrássy út belső részén és a Kőbányán megvalósuló beruházás hogyan kapcsolódik a Városligethez.

A szavazást jövő szerdán tartják, és az országgyűlési főbizottság javaslatát szinte mindig el szokták fogadni.

61371   Edmond Dantes • előzmény61367 2018-12-05 08:42:57

Még egyszer köszönöm. Talán azért mindenkinek van 1-1 kedvence, akinél "megállt az idő" :-)

61370   Edmond Dantes 2018-12-05 08:40:20

Rendben. Új SzMSz szerint főig. iroda áthelyezendő az összes női öltözőbe, így akkor oké?

61369   eccerű • előzmény61366 2018-12-04 22:45:13

" Frappáns? Inkább ízléstelen, szexista. "

Most őszintén: mit kellett volna mondania? (És ne feledd: neked van időd gondolkodni a válaszon, neki ott kellett azonnal improvizálni valamit erre a tényleg idétlen és rossz kérdésre.) Ha már, akkor a kérdésben több a szexizmus, mert azt sejteti, hogy a főigazgató pusztán csak attól, hogy főigazgató, tudhatja, mi zajlik egy női öltözőben, amikor az ajtaja csukva van.

61368   Franca • előzmény61366 2018-12-04 13:44:56

Ha egy nőtől kérdeznék, hogy látja a jó kiállású sztárt az öltözőben, készülődés közben és hasonlót válaszolna, arra is azt mondanám: frappáns. Nem látok benne szexizmust. 

61367   telramund • előzmény61363 2018-12-04 12:18:08

Nem kínlódom.Általában  megírom előre és másolom az írásokat ,de ez hosszabbra sikerült. Lényegében arról szólt,hogy én inkább a hangok szerelmese vagyok,mint a műveké.Rost művésznő engem sajnos semmiben nem fogott meg.Bár most a beszélgetés során meglepően szimpatikus volt.

Az,hogy kinek melyik hang jön be fül kérdése!Teljesen subjectiv  dolog.Van aki kitart nálam pályája végéig.Na ilyen kevés van.Aztán nagyobb csoport,akiket nagyon kedveltem,de romhalmaz állapotban már nem tudtam,tudok lelkesedni értük.Utóbbit megtarthatják(mármint a lelkesedést )a bértolnokok.Na ebből keletkeztek ,amíg élt a fórum a nagy viták.Bár tartok tőle,hogy  az igazi évad beindulásánál majd feltűnnek az eltűntek.Én pedig romokban heverő hangoknál nem tudok pozitív lenni és a jelen produkcióban a múltat hallani.Ez van!

Szóval kb erről volt szó, csak hosszabban kifejtve az előző írásomban.

61366   Edmond Dantes • előzmény61365 2018-12-04 11:54:13

Frappáns? Inkább ízléstelen, szexista. Mást ilyenért minimum megszólnak, sajtó kipécézi. (Persze Ókovácsot a köztévé biztosan nem....) Vajon mit szólnának hozzá ha pl. Eszenyi Enikő vagy Kováts Adél mondana ilyent: "bárcsak lehetnék én egyszer egy férfi öltözőben"..Vajon Kiss B.Atilla is ilyen "frappáns" lesz? Biztosan térdüket csapkodják majd az ottani "nők" jókedvükben.

"Félre": egyébként lehet, hogy mondanak itt-ott ilyesmiket, de nem a (köz)tévé naaagy nyilvánossága előtt, ahol legalább ötszáz (500) néző hallgatta a tegnapi műsort ;-)

61365   Franca • előzmény61363 2018-12-04 11:30:23

Szerintem nagyon frappáns válasz. Egy ilyen rossz kérdésre nem tudom, mi mást válaszolhatott volna. 

61364   Hangyász • előzmény61363 2018-12-04 11:12:25

L. még a viccbeli Mórickát, akinek mindenről ugyanaz jut az eszébe.

61363   Edmond Dantes 2018-12-04 08:54:34

Hogy volt?"-beszélgetés Rost Andreával a köztévében: 2018. december 3-ai adás, benne kb. 41:00-től Ókovács Szilveszter beszámolója a nagysikerű new yorki operaturnéról és Carnegie Hall-beli koncertről. Emlékezetes pillanata, csemegéje a beszélgetésnek kb. 46:30 után:

Műsorvezető kérdése Gál Erikához: "közös munkák, próbák, együttlétek, öltözök, azt hiszem, hogy nagyon fontos helyszínei két énekesnőnek. Hogy látod Andreát, ahogy készül egy előadásra, meg a főigazgató úr is hátha tudja?"

Ókovács Szilveszter: "bárcsak lehetnék én egyszer egy női öltözőben; még utána is nehéz bejutni, hogy az ember kopog, aztán semmi..."

...#metoo jelszóval. Ízléses, humoros  pillanata volt a műsornak, a hölgyek jót kacarásztak.

61362   nickname • előzmény61360 2018-12-02 13:42:48

Bátori Mária Erkel hősnője, a művésznő neve Bátori Éva. Nekem ő is halovány volt. Számomra a három főszereplő közül leginkább Rivero volt elfogadható. 

61361   nickname • előzmény61360 2018-12-02 13:41:56

Igen, menj át az Erkel-topikba. 

61360   nick 2018-12-02 12:18:01

A tegnapi Nyugat lánya bemutatón ott volt valaki? Szerény véleményem szerint elég gyenge előadás volt. Rosszul instrualt énekesek, ötlettelen rendezés, nekem még a hangok is gyengék voltak, a Minnie-t alakító Bátori Mária kivételével. Az első felvonás énekes szerepeit alig lehetett hallani. A történet fulladozott, vontatott volt, sokszor egyenesen nevetséges helyzetek jöttek létre a színpadon. Nagyon szomorú hogy ez a kései evadkezdes ilyenre sikerült. 

61359   Búbánat 2018-12-02 08:44:46

2018. DECEMBER 1. SZOMBAT 12:47

Magyar Idők

RENDHAGYÓ BOKRÉTAÜNNEP

TAVASZRA ELKÉSZÜL AZ EIFFEL MŰHELYHÁZ OPERAHÁZI RÉSZE

/Szekáry Zsuzsanna/

Tegnap sajtóbejárást és jelképes bokrétaünnepséget tartottak a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában. Beszédet mondott Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Gönczöl Péter, a Strabag Kft. ügyvezető igazgatója és Marosi Miklós, az Eiffel Műhelyház-beruházás Széchenyi-díjas építésze.

Ókovács Szilveszter visszaemlékezett 2013 januárjára, amikor először járták be kollégáival a területet, amely 2019-től próbacentrumként és gyártóbázisként szolgál majd.

A főigazgató rávilágított a beruházás nagyságára, ugyanis a csarnokok alapterülete nagyobb, mint a Parlamenté. Nagy munka ezt a hatalmas teret úgy megőrizni, hogy közben a műemlék sérülékeny vasszerkezetét kezeljék, ne terheljék és ne károsítsák.

Előrevetítette, hogy a huszonkét hektáros terület nagy fellendülés előtt áll, ugyanis néhány év múlva az egyik csarnokba beköltözik az Országos Levéltár, egy másikba pedig a közlekedési múzeum, valamint több társulat számára tervbe vannak véve további területek átalakításai. 2019 áprilisától az épület operaházi része lakhatóvá és játszhatóvá válik.

Kiemelte: az Operaháznak 2019-ben az lesz a legfontosabb esemény, hogy 108 év után felépül az operára és balettra alkalmas első budapesti terem. Ókovács Szilveszter hangsúlyozta, hogy a beruházást nem az Európai Unió, hanem Magyarország finanszírozza.

Gönczöl Péter a hagyományos építőipari bokrétaünnepről mesélt: azt ünneplik, amikor az építőmunkások elérik az épület legmagasabb pontját. Ez az Eiffel-csarnok esetében nem volt lehetséges, mert már megvolt az épület legmagasabb pontja, ezért azt az időpontot választották, amikor beázás nélkül tudnak rendezni egy ünnepséget.

A Strabag Kft. büszke erre a projektre, mert eltér a tőlük általában megszokott munkáktól, ugyanis az Eiffel-csarnoknál sok a kézi munka, például a homlokzaton. A főigazgató tájékoztatott, hogy már túljutottak a munka felén.

Marosi Miklós beszédében elsőként tervező kollégáinak mondott köszönetet, majd rátért az épület kinézetére: nem akarnak egy Ybl Miklós által tervezett csodálatos palotával versenyre kelni, mert ez egy ipari műemlék, ezért nem használnak márványt és aranyozott falfelületeket, hanem az ehhez a miliőhöz illő anyaghasználatra törekednek.

Ókovács Szilveszter az Operaház 2018–19-es Puccini-évadról és annak mai premierjéről beszélt. Puccini A Nyugat lánya című operáját állítja színpadra Vaszilij Barkatov, de a nagy zeneszerző minden operáját megtekintheti a közönség az évad során. A Nyugat lánya csaknem ötven éve nem volt magyar színpadon, most két szereposztásban mutatják be.

Minnie-t Bátori Éva és Rálik Szilvia énekli. A főbb férfi szerepekben Gaston Rivero és Boncsér Gergely, valamint Szegedi Csaba és Florin Estefan hallható majd, de fellép mások mellett Balczó Péter és Bakonyi Marcell is.

Az előadásban a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (karigazgató Csiki Gábor) működik közre, a darabot Kocsár Balázs fő-zeneigazgató vezényli.

Ókovács Szilveszter tájékoztatott arról az újításról is, miszerint úgy könnyítik meg a közönség választását a tágas repertoárból, hogy honlapjukon megkülönböztetik egymástól a korhű és a kortárs előadásokat. Ezen túl minden kortárs előadás esetében a kezdés előtt negyedórával a dramaturgok ingyenes fülszöveg-ismertetést tartanak.

A beszédek után a leendő Bánffy Teremben tartották a bokrétaünnepséget, ahol a megjelentek ízelítőt kaptak A Nyugat lánya című darabból László Boldizsár előadásában.

 

61358   csubakka • előzmény61357 2018-12-01 21:16:01

Tyhuha, ez izgalmas. Erről lehetne többet megtudni. Mi USA-ból néztük végig, az esztelenül pazarló, nagyképű és fennhéjázó New Yorki turnénak nem nevezhető kirándulást. Ilyet a legnagyobb és leggazdagabb országok se csinálnak. Ráadásul nemcsak anyagilag volt irdatlan pénzkidobás, de kulturdiplomáciailag is elelntétes hatást váltott ki. Nem volt valós érdeklődó közönség, a Carnegie Hall koncert Domingostol Rost Andreastol effektive üres volt, a szinházi előadások ingyen jegyesekkel valahogy nagy nehezen ugy ahogy töltve. Sajtó részről várhatóan abszolut politikai propagandának minősitve.

61357   trapper 2018-12-01 17:43:10

Háttérkép:

Lehet, hogy vége az esztelen pazarlásnak?

Lehet, hogy vége Ókovács nagyképű, beképzelt parádéjának?

Lehet, hogy végre a kultúrális tásca is felfigyelt az ellentmondásokra?

Hajrá MÁO, hajrá MNB! 

61356   Búbánat 2018-11-30 20:22:31

Értesülésem szerint az utolsó nyári lapmegjelenését követően az Opera Magazin kiadványt nyomtatott formában már nem jelenteti meg az Opera, a magazin kizárólag elektronikus úton olvasható, az interneten, az Opera honlapjáról érhető  el. Az sincs kizárva, hogy ez a gyakorlat így marad meg – erről kaptam tájékoztatást az Operaház Szervezésén.

Az Opera honlapján innen tölthetők le az Opera Magazin korábbi és aktuális példányszámai:

http://www.opera.hu/kiadvanyaink

61355   Búbánat • előzmény61354 2018-11-28 21:57:23

Az Operaház titkai és újjászületése

2018.11.25.

26 perc, 2018

Zoboki Gábor építész kalauzolásában az Operaház titkaiba és újjászületésébe pillanthatnak be a nézők. Magyarország kiemelt kulturális épületét az eredeti – Ybl Miklós tervei szerint 1884-ben hátrahagyott –, korhű állapotának megfelelően állítsák helyre. Az épületbe a legmodernebb színház-technológiai, akusztikai megoldásokat építik, így a felújítást követően a közönség egy nemzetközi szinten is kimagasló színvonalú, 21. századi kulturális intézményt vehet birtokba. A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit is megismerhetik az érdeklődők a havonta jelentkező sorozatból.

/Mediaklikk.hu/

61354   Búbánat 2018-11-28 21:51:53

"Számít-e, hogy milyen magasra húzzák az Operaház csillárját?"

Fidelio/MTI 2018.11.27. 12:25

Zoboki Gábor építész kalauzolásával az Operaház kulisszatitkaiba pillanthatnak be a nézők a homlokzattól a csilláron át a pincékben rejtett évtizedes berendezésekig.

A budapesti Operaház építészeti és kultúrtörténeti értékeit ismerhetik meg a havonta jelentkező sorozatból, amelynek második része a csatorna oldalán ide kattintva online újranézhető. 

A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújításáról az Operaláz - Az Operaház titkai és újjászületése című sorozatban megmutatják, hogy hol tart az építkezés és milyen titkokat rejtenek a ház falai.

"Az Operaház 135 éves története többkötetes mesekönyvet megtöltene" - mondta a műsorban Zoboki Gábor építész, a korszerűsítés felelős vezető tervezője, kiemelve, hogy az Ybl Miklós tervezte épület 1884 szeptemberi megnyitása óta nemcsak az Operaház, hanem Magyarország is hatalmas változásokon ment keresztül. Egy ország kultúrtörténetét meg lehet nézni operaházi keresztmetszeten keresztül is - mondta.

"Egy 135 éves műemlék nem tud úgy működni, mint annak idején" - fogalmazott. "Teljesen más eszközrendszerrel kell ma az operát előadnunk, és teljesen más hatásmechanizmussal működik ez a művészeti ág."

Elmondta: építészetileg a műemlék eredeti, hűséges helyreállítása a cél, ugyanakkor észrevétlenül kell beépíteni a kortárs technológiát, amely a mai igényeket kiszolgálja. Ez összetett feladat, mert más méretű légcsatornákkal, elektromos kábelekkel dolgoznak most, és más lámpákkal világítanak, mint annak idején - mondta, hozzátéve, hogy az Operaház megnyitásakor gázlánggal működött, amelyet az első világháború után ki tudtak már váltani.

Arról is beszélt, hogy az első bejárások alkalmával még az 1970-es évek irodabútorai is megtalálhatóak voltak az épületben. A színpad alatti három emelet mélyen elhelyezkedő pincerétegek tele voltak ezekkel a leltári tárgyakkal. "Ez is mutatja, hogy az Operaház teljes felújítása nemcsak fizikai dolog, hanem szellemi tisztulás is egyben."

Mint mondta, a szó szoros értelmében a pincétől a padlásig megújul az épület, hiszen a zsinórpadlás működteti a színpadtechnológiát. A zsinórpadlás az 1980-as években megépített technológiai megoldásokat rejti magában, ipartörténeti emlék. Céljuk, hogy a színpadtechnológia csettintésre, digitalizálva tökéletesen szolgálja a jövő operajátszását.

Minden műemlék-felújítás kutatómunkával jár, régészeti feltárás, amelynek során kiderül például, hogy hat réteg festésből melyik volt az eredeti, és a tervtári Ybl-terveket is megkeresik. 

Nehéz meghatározni pontosan, hogy mikor lehet a diagnosztikai felmérést befejezve "látleletet" adni, jelenleg elemzik, hogy mennyi munka vár rájuk. Példaként Lotz Károly A Zene apoteózisa című freskóját említette, amelynek ma már egy centiméteres repedései vannak, diagnosztikája több hónapig tart. Ezért nehéz konkrét határidőt mondani.

61353   operaisiásza • előzmény61351 2018-11-26 10:22:20

László Boldizsárnak mielőbbi gyógyulást kívánok!

 

61352   Klára • előzmény61346 2018-11-25 19:20:00

Nincs ló, szamár is jó alapon bárki jöhet?

61351   Largo • előzmény61348 2018-11-25 15:32:48

Valószínűleg ez a magyarázat:

László Boldizsár

61350   nickname • előzmény61346 2018-11-25 14:22:24

Boncsér sem az, de nála jobb lesz szerintem. László Boldizsár még a lehetőségekhez képest a leginkább megfeflelő lett volna. Különben szerintem Kaufmann se igazi hőstenor, mégis énekelt a Nyugat lányában is, de nem nyitok vitát Kaufmann ügyben. 

61349   Búbánat • előzmény61345 2018-11-25 13:20:21

Lehet persze, hogy a szerepükben bemutatkozó, fellépő énekművészek jók lesznek,  de én is inkább az új rendezéstől "rettegek"...

Azok után, hogy nemrég a "moziban" láthattuk A Nyugat lánya MET-ből élőben közvetített előadását Westbroekkel, Kaufmann-nal és a pazar kiállítással, az Opera új produkciója - félek - lelombozónak fog hatni a számomra.  Ne legyen igazam...  (Biztos, ami biztos alapon bebiztosítottam magamnak még egy láthatóságot a MET előadása ismétléséhez az Uránia Filmszínházba - "felüdülésként"...)

61348   operaisiásza • előzmény61343 2018-11-25 13:11:32

Se László, se Fekete, pedig mindketten jók. Mi történt? Mégsem vállalták? Miért?Vagy elvették tőlök néhány héttel a premier előtt a szerepet? Mi ez a káosz, ha nem vagyok Windischgrätz? Egyik jó tenor se jó?

61347   Búbánat • előzmény61342 2018-11-25 12:58:17

Csatlakozom Hozzád, kedves "bermuda"!...

61346   telramund • előzmény61345 2018-11-25 11:03:34

Csak nem hőstenor más probléma nincs!

61345   nickname • előzmény61344 2018-11-24 19:40:02

A második szereposztásban Gasto Rivero lesz a tenor - lehet még ő is jó lesz. Anno szerethető énekes olt, mikor évekkel ezelőtt énekelt az Andrássy úton. 

61344   nickname • előzmény61343 2018-11-24 19:37:06

A nyomtatott műsorkalendáriumban benne van, igaz ott meg Boncsér nincs benne, de van helyette Fekete Attila :-). Mindegy: egyszer biztosan megnézem mindkét szereposztást. Akit érdekel van már fenn az Opera honlapján is képgaléria az közeledő premier előadásról.

61343   -zéta- • előzmény61341 2018-11-24 19:31:52

László Boldizsár nincs benne a produkcióban...

61342   bermuda • előzmény61338 2018-11-24 19:24:43

Naná, h. Ilosfalvy volt!! 10x láttam csak VELEL. 66 ápr volt a premier, s amig Ilos nem ment Kölnbe addig mindet láttam, majd még hazajött 2x és akkor is Ő énekelte, Kben a 2. szerepo.ban Mátray- Moldován voltak.

61341   nickname • előzmény61336 2018-11-24 17:58:11

Nagyobb gond, hogy egyik énekesnőnk se ígérkezik ideális címszereplőnek, ahogy az egyik tenor se, László Boldizsár még akár jó is lehet - nem, mielőtt valaki nekem esik, nem Ilosfalvyhoz mérve, de mondjuk László Boldizsár énekelt Szegeden egy szép Bánkot is, ergo ha most nincs annyira leterhelve és van ideje rendesen felkészülni, még jó is lehet a Nyugat lányában. Rálik semmiképpen sem kellene, hogy Puccinit énekeljen szerintem. 

61340   Myway • előzmény61338 2018-11-24 17:57:26

SORRY, NEM EMLÉKEZTEM, PEDIG LÁTTAM PÁRSZOR A DARABOT, DE VALAHOGY SÓLYOM NAGY ÉS BEGÁNYI UGROTT CSAK BE!

61339   Edmond Dantes 2018-11-24 16:18:06

Házy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert A nyugat lányában

61338   Klára • előzmény61337 2018-11-24 15:52:28

De mennyire hogy volt! Mindkettőben volt,

61337   Myway • előzmény61333 2018-11-24 15:40:34

Bocs, de nem tévedés áll fenn? A Nyugat lányában szerintem Házy mellett nem volt Ilosfalvy, viszont a Manonban igen!

 

61336   Klára • előzmény61335 2018-11-24 15:11:50

Bocs, az idei salzburgi transzformátor-házas Lohengrin után mi lenne ebben a meglepő? Ma már az a szokatlan, ha valami stílszerű és a józan ész talaján marad.

61335   nickname • előzmény61334 2018-11-24 14:36:42

Az egyik kép alapján au aramyásók hatalmas betongyűrűkben laknak, amiket neoncső világít meg :-)))))))))).

61334   nickname • előzmény61333 2018-11-24 14:35:37

Nem tudok beszúrni képet a színpadképről - egy újságíró barátom küldött át nekem, nekik küldött képeket és sajtóközleményt az Opera kommunikáció. Hát modern lesz: semmi vadnyugat, semmi vadregényes fergeteg, csak mai munkásnak ölötözött aranyásók, modern szobabelső és hasonlók. 

61333   bermuda 2018-11-24 14:18:10

Látta valaki milyen rendezésben megy a Nyugat lánya?? Én 66-ban láttam, kb10x, a kedvencem lett... (Házy -Ilosfalvy) ... most 50 év után....khm azt hiszem kidobom az előre váltott jegyemet.

61332   Edmond Dantes 2018-11-24 11:11:19

Részletek: Magyar Narancs, 2018.11.22.

Az Operaház turnéja Amerikában

Állami ünnepség

A Magyar Állami Operaház október végén, november elején két hétre áttette működését New Yorkba – nem meghívásra mentek, hanem kitelepültek: nyolc produkció, több mint háromszáz ember, zenészek, énekesek, díszletezők és természetesen politikusok vettek részt a nagy kalandban.

61331   Hangyász 2018-11-23 13:24:03

Bizonyára mások nevében is szólok, amikor megköszönöm a Momusnak a BFTZ-re vonatkozó interjút! Kifejezetten szemétségnek és kib... ~tolásnak tartom a vezetőség részéről, amit a zenekarral műveltek/művelnek.

61330   csubakka • előzmény61324 2018-11-22 02:59:40

Az előadások kedves Ókovács úr azért lettek lemondva , mert nem mentek a jegyek, a duplára tervezett előadásokra, ezért mindenbél egyet tartottak meg, mentendő a mundér becsületét. Miután igy sem mentek a jegyek, azt a szakmai gyakorlatnak emgfelelően kihozták a box officeból, és ingyenesen osztogatták, hogy legyen ember a nézőtéren.  A nem volt kockázat, kitétel Öntől Ókovács Úr  a legnagyobb arcátlanság. Persze magának nem volt, mert az ország pénzéből kirándultatta a társulatot, meggondolatlanul, felkészületlenül, a valós piaci igények felmérése nélkül. Ezt valós közönség igényeknek megfelelő, legalább részben a piacról finanszirozott produkciók természetesen nem engedhetik meg. Tudja van egy mondás, az okos kevés pénzből is nagyszerűt alkot, az ostoba sokból is csak vacakot. Könnyű szorni az ország pénzét a semmire. Legközelebb Sidney Operába lesz -e kirándulás.??

61329   Edmond Dantes • előzmény61324 2018-11-21 19:18:38

Tisztabb lett volna hamarabb elismerni azt, ami ugyis regota, ha nem eppen mar a kezdetektol varhato volt ti. hogy meg a szemunk sem nyilik ki 2019-ben, nemhogy az Operahaz. Mikent az is nyilvanvalo, hogy az Eiffel-csarnok nyitasa korul is egy dolog biztos: az, hogy a projekt a bizonytalan jovo homalyaba vesz. 

61328   -zéta- • előzmény61324 2018-11-21 18:41:49

Mindeközben azért az Operaház honlapján még lazán tervezik a Manon Lescaut bemutatóját...

Szólni kéne nekik...:-(

61327   Hangyász • előzmény61325 2018-11-21 14:57:36

Majd megtartják az Erkelben vagy nem. A legsajnálatosabb, hogy tudtommal már határidő sincs. Tiszta déja vu: "Nagy lépést tettünk a szocializmus út-ján." A célba érésről itt ugyanígy nem volt szó, mint anno.

61326   Hangyász • előzmény61323 2018-11-21 14:55:16

A legérdekesebb, bár egyáltalán nem meglepő a jogi osztályon dolgozó diplomás emberek elképesztő hozzáállása, hogyaszongya náluk szól otthon komolyzene is. HÁT MI SZÓL MÉG? POPSZEMÉT? RAP ÉS HASONLÓ CSATORNAHÁNYADÉK???

61325   operaisiásza 2018-11-21 14:49:06

Sajnálom. Nem lesz kis munka átszervezni a teljes tavaszi programot a két nagyszínházban. És mi lesz a keresztény évaddal, hiszen jövőre azt már a felújított Operaház bevonáasaával is tervezték...

61324   Aurora 2018-11-21 12:25:06

Ókovács Szilveszter: Mégsem nyit ki az Operaház 2019-ben

61323   Búbánat 2018-11-20 13:28:10

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Opera Magazin/Várhegyi András

 

/Fidelio.hu 2018.11.18. 09:55/

61322   Búbánat 2018-11-20 13:17:09

NEW YORK OPERABLOG – 10. Utolsó felvonás

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.19. 11:55

"Ha valamely olvasónak volt türelme gyakorlatilag három héten át követni a kéthetes New York-i vendégszereplés blogját, már biztos hiányolta, miféle beszámoló érkezik a kortárs balettestünkről, csakhogy akkor én már itthon voltam... De show must go on, a LOL-programról az Opera közösségi oldalának képgalériája többet mond nálam, én pedig most, a záróepizód törzsszövegében és az eddig nem közölt backstage-fotókban is az összefoglalásra koncentrálhatok!"

[...] 

"Most még gyűjtjük a kései megjelenéseket, aztán közreadom ehelyütt is azokat: döntsék el önök, hogy egynémely – természetesen névtelen – sárgulástól csöpögő itthoni forrás jólértesültségével szemben volt-e valódi közönsége, sikere és teljesítménye a New York Opera Tournak? Miközben az igazolójelentéseket, úti beszámolókat és elszámolásokat körmöljük idehaza, és megköszönjük a 2017-es, az utat lehetővé tévő kormánydöntést és Szijjártó Péter, valamint prof. Dr. Kásler Miklós miniszter úr támogatását is, abban reménykedünk, ha hazánk és nemzeti művészetünk méltó képviselete kitüntetést nem is feltétlen ér (nem is azért csináltuk), de irigyeink fondorlatai révén legalább fegyelmit és meghurcolást sem érdemel..."

61321   Edmond Dantes 2018-11-20 08:11:28

Beszélgetés Ókovács Szilveszterrel, a MÁO főigazgatójával az ATV 2018. november 19-ei Egyenes beszéd című műsorában itt megtekinthető.

A szerkesztő, Rónai Egon által idézett és a főigazgatóra vonatkozó mondat Fáy Miklós Kurtág a távolban-blogbejegyzésében olvasható a milánói Kurtág-premierről várható beszámoló(k)ra utalva: " Még az is elfogulatlanabb beszámoló (és feltehetően hitelesebb és hihetőbb), mint amikor az Operaház igazgatója mesél az elképesztő New York-i sikerekről. Közönség nincs,a kritika okádik, de attól, persze, még igaz is lehet. Csak elfogulatlan nem."

61320   flavia • előzmény61317 2018-11-20 00:03:50

„ Aki ma ott volt, úgy érzi, az örömet, ezt a fokú sikert és szeretetet nehéz leírásokon keresztül bemutatni” – aki ott volt…hiszen, a főigazgató nem volt ott ezen az előadáson. Nagyképű gőg, szakmaiatlan olyan dologról beszámolót írni, amin jelen sem volt. Bizonyára az „azt mesélték, hogy mondták” alapon, feltételezte a leírtakat. Legvalószínűbb, hogy a „minőség keresztes lovagja” Solymosi Tamás tudósított. Ókovács aznap, a híradó vágóképe által is igazoltan, a Nemzeti Színházban megtartott, a színházi tao átalakításáról szóló egyeztetésen vett részt. Becsületére váljon, hogy a Don Quijote elemzésében nem süllyedt olyan mélyre, mint tette ezt a Hattyúk tava iszapjában, hozzá nem értéséből adódóan. Szégyent hozva a balett szakmára és a kritikusaira. Kissé szánalmas próbálkozás a MNB-be átigazolt, (azóta eligazolt ) Igor Tsvirko és Tatjana Melnik mellett megemlíteni a címszereplő sétálós szerepében Szakács Attilát, a karakter táncot lejtő Majoros Balázst és Darab Dénest, illetve a szintén karakter cipőbe bújtatott Földi Leát. A főigazgató furcsa mód említést sem tesz arról, hogy a szóló pár mellett, a nagyobb szerepekben Karina Sarkissovát, Kim Minjungot, Yurim Leet, Ivanova-Skoblikova Sofiát és Jurij Kekalot láthatta a közönség, mint Magyar Nemzeti Balettet.

 

61319   joska141 • előzmény61318 2018-11-18 19:23:27

Csatlakozom az előttem íróhoz: (Idézet a 9.levélből:

Igor Tsvirko ...a színpadon szabályosan megőrjíti a közönséget

Szinpadon van a közönség?

61318   Myway • előzmény61314 2018-11-18 18:12:38

Ennyi sok hülyeséget össze írni, eléggé megdöbbentő!                                      Te jó ég: "...Tamás a minőség keresztes lovagja.."(!!!) - igaz, ez a 9. levélben van...

61317   Búbánat 2018-11-15 21:48:16

NEW YORK OPERABLOG – 9. Egy vígképű lovag

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.15. 14:55 Origo

[…] „Különösnek tetszhet a döntés, amellyel a balettigazgató, Solymosi Tamás ugyanazt a Tatjána Melnyiket küldi színpadra a női főhős, Kitri jelmezében, aki két napja A hattyúk tava kettős címszerepét táncolta. De Tamás a minőség keresztes lovagja, azt mondja: „ne a legjobbat mutassuk itt? Ha igen, akkor ez a szereposztás most a legjobb nálunk, és Tánya vállalta." Lefegyverző érvek! A férfi főszerepben Igor Tsvirkoakit pár hónapja a moszkvai Bolsój szólistái közül igazoltunk, és a színpadon szabályosan megőrjíti a közönséget. A magyarok közül – a címszereplő Szakács Attilán túl – Földi Lea, Majoros Balázs, Darab Dénes és mások is láthatók a csatolt képgalériában: mindenki felnő ma este a feladathoz, a főszereplő páros különös izzásához, nagy kedvéhez.

És itt van Michael Messerer, világhíres balettmester és koreográfus, ő tette színpadra nálunk néhány éve azt a legendás, 1940-es moszkvai előadást. Eljött, érdekli, fontos neki, és nagyon elégedett. És a díszletek... Majd a holnapi, utolsó posztban írok arról, hogy is megy ez idekint, de van oka annak, hogy a New York-i közönség – a Metropolitan Opera kivételével – minimális díszlethez-kellékhez van szokva. Ezen a kénytelen puritanizmuson ütött rést már a Hattyú-előadásunk is, no de a magyar tervezők által megalkotott Don Quijote-színpadképek még úgy is döbbenetesen látványosak, hogy minden elemet nem sikerült bedobozolnunk és átúsztatnunk az óceánon (sőt, olyan is akadt, egy árboc-vitorla kombó, amit elhoztunk, de „olimpiai szintidőre" mégsem sikerült az amerikai műszaknak bekötnie). Megjegyzendő ez a tapasztalat is: „a" nagyvárosban is van igény szinte mesebeli díszletekre, az emberek vizualitása nem lökhető véglegesen az absztrakció végletébe.

Aki ma ott volt, úgy érzi, az örömet, ezt a fokú sikert és szeretetet nehéz leírásokon keresztül bemutatni.ˇ” […]

61316   flavia • előzmény61314 2018-11-15 17:40:04

Amennyiben Ókovács értene a baletthez, nem aggódna Leblanc Gergely esetleges elszerződése miatt. A Magyarországon világhírű, túlsztárolt, kedves, szimpatikus, jó kiállású balett művész ugyanúgy nem kell a tengerentúlon, mint ahogy anno Solymosi Tamás sem. Amíg ennyi feladattal, ezáltal magas jövedelemmel jutalmazzák, addig biztosan hű marad hozzájuk.

Sokkal inkább aggódnék amiatt, hogyan lehet a nagy sztár távozását szépen lekommunikálni. Igor Tsvirko, aki augusztusban szerződött a Nemzeti(nek nem nevezhető) Baletthez, már nem „reszel” tovább az Újpesti Szövőgyárban. Ő is elhagyta a süllyedő zászlóshajót. Aki lemaradt róla, kimaradt egy igazán színvonalas művészi élményből.

A külföldiek átjáró háznak használják a MNB-et, van, akit a new yorki turné sem tudott maradásra bírni. Az évad kezdete óta, a 25 újonnan érkezett külföldi táncosból, 4 már fel is mondott, távozott is. A magyar művészek közül öten hagyták el pályájukat az elmúlt hónapok alatt, nem tűrvén tovább a méltatlan mellőzöttséget és az embertelen munkakörülményeket. Ki tudja, vajon hányan lépnek még a távozás mezejére, a jól fizető Diótörő széria után?!

61315   trapper 2018-11-14 20:47:21

Még szerencse, hogy Geri lejött a levegőből, de OKSZ úgy látom fennt ragadt egy jó ideje!
Ideje lenne alászállnia és a valóság talajára állni. (De nem a saját valóságáéra!)
Mellékesen, úgy tudom OKSZ nem is szereti, mindíg is lenézte, csak megtűrte  a műfajt és művelőit.

61314   Búbánat 2018-11-14 20:01:03

NEW YORK OPERABLOG – 8. A hattyúk tava, a nagy lakmuszpapír

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2018.11.13. 14:03 Origo.hu

[…] „A kar ma este leginkább a lányokat jelenti: 18 hajszálra szinte ugyanolyan gyönyörű lány és még négy mutatja meg Amerikának, hogy habár nemzetközi társulattal, de magyar műhelyben, magyar mesterekkel világszínvonal ugyanúgy elérhető. Tenném hozzá: a források töredékével, bezárt Operaház mellett is, de minek beszélnék erről? 1.800 hujjogó és vadul tapsoló néző előtt aztán nem kell magyarázkodni. A zenekar is akkora ünneplést kap, amekkora idehaza ritka, egy sorral előttem David Nimrod Pfeffer, a Met asszisztens karmestere hangosan bravózik, Alex Dimceski hegedűjével a színpadon köszöni meg a figyelmet, együtt Kocsár Balázzsal, akinek vagy harmincféle kezdő- és zárópóz feljegyzése is a feladata volt ma, nemcsak a vezénylés."

[...] "Leblanc Gergely Hercegét szándékosan hagytam a végére. Solymosi Tamás bizonyára joggal aggódik, hogy szólistáit amerikai társulatok most elcsábíthatják. Nem lennék meglepve, ha az Opera Gerijét is unszolnák, mégis nagyon meglepődnék, ha kötélnek állna. Nem állom meg, hogy a szintén előttem tapsoló Rost Andreának ne súgjam oda: Csonka Zsuzsi (szoprán kollégánk, Geri édesanyja) aztán igazán büszke lehet a fiára! Jóképű, tehetséges, szorgalmas, rendes, szerény és még mindig nagyon fiatal! És hű a hazájához! Leblanc Gergely mintha meg sem izzadna ma, hatalmasakat ugrik, mondom is neki a backstage-ben, néha úgy tűnt, nem is fog átbillenni az ugrása, egyszerűen lelassul és fennmarad a levegőben. Geri válasza: néhány ezer óra átbillenése benne van abban, hogy úgy tűnjön néha, mintha nem lenne gravitáció.” [...] 

61313   nickname • előzmény61312 2018-11-13 20:02:28

Én életemben még ilyen sz*r Hattyúktavát, de felvételről, se élben nem láttam, mint a MÁO legújabb Hattyúktava felújítása, de A kalóz és az új Diótörő is szégyen abban az intézményben, ahol korábban olyan koreográfusok működtek, mint Seregi László, vagy Harangozó Gyula.

61312   shiva • előzmény61311 2018-11-13 18:52:26

Mivel még munkaidő van, ezért csak röviden: "nem volt éppen remek"?

A cikk címe: "A magyar nemzeti balett egy pocsolya szagú - ez finom fordítás... a durvább (elnézést érte!) "húgy szagú" - Hattyúk tavával"... "...Rothbart mint egy zöld vízi szörny egy transzvesztita show műsorban...", és a cikk vége: "amikor Odette megfullad a mocsárban és Siegfried utána megy, akkor ki van ott hogy kimentse? Nem más, mint Alexander" - az igazi... "Ebben a verzióban Odette-nek MÉG ESÉLYES SEM VOLT a szerelemre" (Siegfried-től). Na röviden ennyit. Majd bővebben munka után. Sajnos: SZÉGYEN és RŐHEJ volt! És ezt meg lehet tenni a művészekkel! Mert ne feledjük: ezt rájuk kényszerítették, ezt nem ők akarták!

61311   flavia • előzmény61310 2018-11-13 14:26:06

A new yorki kritika a balett művészek tekintetében nem volt éppen remek. A Solymosi Tamás által világszínvonalúnak hirdetett együttes ezen a turnén sem kapott erről az állításról megerősítést. Igazán felvilágosíthatták volna a balett igazgatót, hogy sokadik alkalommal, ismét tévúton jár, a darabválasztás rossz.  Ókovácstól ez hozzáértés hiányában nem elvárható, de a számos „segítő” és tanácsadó szorgalmazhatta volna a magyar alkotók műveivel való bemutatkozást. Nagyobb esély lett volna a remek kritikára, amit most Solymosi büszkén lobogtathatna. Nyilatkozgathat a vezetőség bármit, ez nem úgy sikerült.

61310   nizajemon • előzmény61309 2018-11-13 07:57:57

Míg a művészek remek kritikákat kapnak,a szervezés- menedzsment hányadjára szerepel le??

61309   csubakka • előzmény61303 2018-11-12 22:59:22

A koltsegek viselesenek jogi hattererol annyit tudok, hogz a Parlament megszavayott egy torvenyt az Operahaz eves turneinak tamogatasarol. Orok kerdes miert budos az Erkel es a Mupa, de lehet megtudjuk ezt is. Szoval tatarozas miatt vilagga kellett menni. A koltsegvetes kozpenzbol kb masfel milliard forintot biztositott az evad turneira, Karpat haza, V4 ek, NY stb. A V4 se volt fenyesseges.

Na mot innen lenne erdekes tudni, hogyan oszlott meg a koltseg , nyilvan NY vitte a primet dominansan. Mikor ugrottak buksiba a Carnegie hallos otletek, tudom elenyeszo , de a Virtuozok kis gyerekei is jottek szuleikkel, hogy Domingonak, szuleiknek, es a konzulatus dolgozoinak ingyen kis kamara koncertet adjanak, es el lehessen mondani ok is felleptek NY ban, Domingo is ott vot. Ezt hivhatjuk klasszikus parasztvakitasnak. Igazi NY turista ut alalmi penzen. 

61308   csubakka • előzmény61307 2018-11-12 22:44:46

Termeszetesen, a Budapest Fesztival Zenekar ugy csinalja, ahogy az a nemzetkozi koncert szervezesben szokasos.... s mily meglepo telthazas, igazi kozonseg elott jatszanak es aratnak valodi sikert. 

Azt nem ertem meg, hogy az oreg Domingonak ez miert eri meg.... ha valakinek, ezt neki tudnia kell, hogy legalabb egy evaddal elore be kell kerulni a programba, azaz a "prezenter" fel kell vegye az adott eloadast a naptaraba, ha csak kiberli valaki, minden promocioert, reklamert o felel. Itt egyik elv sem kerult alkalmazasra. Rosszabb, mint egz amator zene iskola.. ezt ok is tudjak.

 

61307   musicus2001 2018-11-12 22:17:48

Lehet ezt másképpen is... (a Budapesti Fesztiválzenekar közönsége felállva, kiabálva ünnepel a New York-i Lincoln Center-beli teltházas Beethoven-koncert után, 2017. februárjában:)  https://www.facebook.com/Fesztivalzenekar/videos/1569361546426287/?__mref=message_bubble

61306   nizajemon • előzmény61305 2018-11-12 19:59:18

Ugyanaz a kommunikációs (tév)út a Főigtől itthon is,saját portán,mint a kinti turné szómágiával menedzselése. 

61305   csubakka • előzmény61303 2018-11-12 19:26:23

Tyhuuuu az áldóját, ha hazudási versenyt rendeznének, azt Ókovács utcahosszal nyerné, egyszerre akaszthatnánk nyakába a világ és olimpiaia aranyat IS.

Most röviden csak arra a teljesen banális és átlátszó hazugságra reflektálnék, hogy a Carnegie Hall jegyeladása szemérmes vagy mi a manó.... konkrétan megnéztem 5-én előadás előtt is, meg napokkal előtte is. A terem közepének kb fele volt szurke négyzet, azaz eladva. Blavatnik Family Circle szinte semmi... többi szinten semmi, balkon meg le volt zárva.Jövő áprilisra a Budapest Fesztivál zenekarra már alig van jegy. Óriási pénzügyi visszaélések mennek itt,állami pénzek magán presztizs célú felhasználására, és nem hiszem az öreg Domingonak jüt tesz ez, hogy belekeveredik. Ideje lenen neki kiszállni ebből a buliból, és megőrizni jó hirnevét. S mivel állami pénzeken zajlik a buli, ezért bizony ennek transzparensnek kell lenni. Kozben más műfaj ugyan, de az úszó válogatott világbajnoksági kerete tiz füben lett limitálva... mondván messze van és drága.... ja Kina nincs közel, de NY sem.... akik ezt Ókovácstól bekajázták azok is mind felelősek egyenként és egyetemlegesen is.

61304   trapper 2018-11-12 15:32:31

Szóval mi mind hülyék vagyunk?
Ó Kovács, miért vagy te Ókovács.
Operaház romboló kovács!

61303   Edmond Dantes 2018-11-12 09:51:04

"Messziről jött ember azt mond, amit akar avagy: hiszi a piszi"

Főigazgató úr alább belinkelt, szenvedélyektől és csúsztatásoktól sem mentes origos (védő)írásának adhatnám fenti címet, de nem adom: a goromba, nem-piszi beszólást ("túl sok hülyeséget hallani a november 5-i, egyébként ugyanúgy felejthetetlen estéről") engedjük el a fülünk mellett! A teljesség igénye nélkül nézzünk inkább pár apróságot a cikkből! ("Félre": hová tűnt Tatjána Néni? Tán már ő is kegyvesztett lett, hogy nem néki szól az írás?)

Ha egy koncertszervező beszáll egy együttes "turnéjába", akkor szokásosan és arányosan beszáll a turné egyéb költségeibe is: utazás, szállítás, szállás, gázsik-honorok, egyebek. Főleg, hogy e "turné" roppant költségei teljes egészében a magyar államot terhelik, e költségek némi mérséklése szinte kötelező (lenne). Vajon ez az arányos költséghozzájárulás megtörtént Finziék részéről? Tegyük fel, mert az ellenkezőjét nem tudjuk bizonyítani, hogy a Carnegie Hallt tényleg Finzi ügynöksége bérelte ki. 2017-ben is volt ugyanott Finzi-koncert, de akkor a teljes este műsorán kizárólag Finzi-művek szerepeltek! Most 1/4-1/3 Finzi-műsorért ők fizették a komplett Carnegie-cechet? Hm.. És hogy került a csizma az asztalra azaz pl. Vacchi hegedűversenye az idei műsorba? A Finzi-ügynökség kérésére? Netán Domingo verte érte az asztalt? Vajon a japán szólista gázsiját -miként Domingóét, Rost Andreáét, Kocsár Balázsét- Finzi ügynöksége fizette volna, csakúgy mint a koncert teljes műsorának összes kottakölcsönzési és szerzői jogdíját? A Vacchi-, Dohnányi- és Bartók-műét is? ("Félre": ha már a szerzőknél tartunk: Főigazgató Úr talán Kálmán Imrét is megemlíthette volna mint Amerikába "kényszeremigrált magyar géniuszt", nemde?) Szóval ez a számokkal-műsorral-költségekkel játszadozás nem hangzik nagyon életszerűen... Egyáltalán: fizetett bárki bárkinek bármennyit is ezért a fellépésért? Mármint MÁO-nakMondjuk legalább a próbákra, koncertre történő utazást hotel-Carnegie-hotel útvonalon...Viccnek hangzik ez a kérdés ugye? Pedig nem az. Vagy inkább az egész egy vicc. Annyit legalább már tudunk, hogy a Koch Színházat személyzettel együtt 1/1 a küldő fél = a magyar állam bérelte ki. Lehet, hogy eddig sem volt titok. A terembérlet összege és minden egyéb "turné"költség viszont bizonyára örök titok marad...számunkra. (ÁSZ számára talán nem marad majd titok.) Meghatódva olvasom, hogy Rost Andrea hangja szárnyal(t), az Opera kürtkara soha nem hallott biztonsággal játszott, a zenekarnak pedig "nagyon jól állt a világ leghíresebb koncertterme". Brávó!...

...csak könyörgök, azt ne tessék az agyunkba mosni, ami nettó és bizonyíthatóan nem igaz: azt, hogy "a Carnegie Hall internetes jegytérképe olyan zárt és szemérmes, hogy nem mutatja az eladás helyzetét"! Random kiválasztottam néhány februári, sőt májusi időpontot (február 15./Concertgebouw, május 1./New World Symphony, május 18./MET Orchestra) és mindegyikre "szemérmetlenül" lehet -igaz már nem túl sok!- jegyet váltani! Ennyit szemérmességről...és más rész(é)ről jelentős szemérmetlenségről. Őszinte együttérzésem, hogy Főigazgató Úr "hónapokat nem aludt az izgalom...miatt". Most, hogy a MÁO-felújítás projektet az EMMI kivette Ókovács Szilveszter kezéből és Baán László Ligetbiztosnak adta, talán valamicskével több ideje lesz pihenni. Vagy mégsem?  

61302   Búbánat 2018-11-11 22:24:48

NEW YORK OPERABLOG – 6. Akiknek jól áll a Carnegie Hall: az Opera zenekara

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.11. 14:58 Origo.hu

„Hogy kerültünk a világ tán leghíresebb hangversenytermébe? Leírom, mert túl sok hülyeséget hallani a november 5-i, egyébként ugyanúgy felejthetetlen estéről.”

61301   Edmond Dantes 2018-11-11 09:07:58

Hiszen egyebet sem teszunk mint a sajtot "a sajat javunkra" forditjuk. Nagy diplomaciai erzekkel mint minden mast. Hogy mi az a "sajat javunk", az mas kerdes. Ulunk egy faagon azon a bizonyos "helyzet magaslatan" es szorgosan fureszeljuk. El fog jonni az ebredes, eszmeles ideje es az a nap, az az ido mint mar annyiszor, keseru es fajdalmas lesz. Ne legyen igazam. Kudarcunk pedig nincs es ha van, az akkor is csak es kizarolag sotet hatalmak armanya.

61300   nizajemon • előzmény61299 2018-11-11 08:34:06

Egyetértek veled a lényeget illetően.Annyi a problámám általánosságban,hogy szerintem a sajtó dolga a tájékoztatás lenne,és nem a manipulálás.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Rohmann Ditta (cselló), Mali Emese (harmónium)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert
"Liszt és Kodály"
Az Új Liszt Ferenc Kamarakórus hangversenye
PALESTRINA: Miserere
ALLEGRI: Miserere mei, Deus
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 8. Miserere, d'après Palestrina
LISZT: 2. Elégia zongorára és csellóra
RUDI TAS: Miserere csellóra és vegyeskarra
RHEINBERGER: Miserere mei
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
LISZT: O heilige Nacht!
KODÁLY: Adventi ének

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Szabadi Vilmos (hegedű), Farkas Gábor (zongora)
Összkiadás élőben
Mozart variációk és szonáták zongorára és hegedűre/3
MOZART: 23. (D-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 306
MOZART: 24. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 376
MOZART: 25. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 377
MOZART: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balog József (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Káli Gábor
SZENTPÁLI ROLAND: La folia
SCHÖNBERG: Variációk zenekarra, op. 31
RACHMANINOV: Rapszódia egy Paganini-témára, op. 43
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Monika Melcová (orgona)
a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola kórusai
Vezényel: Domány Rita, Sapszon Borbála, Tóth Márton
MARCHAND: Grand dialogue
BÁRDOS: Karácsonyi kírie
KOCSÁR MIKLÓS: Maria, fons aquae vivae
KODÁLY: Jézus és a gyermekek
NÓGRÁDI PÉTER: Betlehem, Betlehem
SAPSZON FERENC: Két karácsonyi ének: Mostan kinyílt, Születésén Istennek
KODÁLY: Ave Maria
J.S. BACH: E-dúr toccata, BWV 566
VIVALDI-BACH: D-dúr concerto, BWV 972
FAURÉ: Pavane (G. Piper orgonaátirata)
VIERNE: Westminsteri harangok, op. 54, No. 6
VERDONCK: Ave Maria
WILLCOCKS: He Smiles Within His Cradle
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
MONIKA MELCOVÁ: Improvizáció
KODÁLY: Magyar mise - Gloria
A mai nap
született:
1896 • Ádám Jenő, zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus († 1982)
1947 • Pászthy Júlia, énekes
elhunyt:
1956 • Geyer Stefi, hegedűs (sz. 1881)
1963 • Rösler Endre, énekes (sz. 1904)