vissza a cimoldalra
2020-08-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (3604)
A nap képe (2227)
A MET felvételei (917)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62195)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (143)
Gaetano Donizetti (973)
Gregor József emléke (182)
Barokk zene (491)
Miklósa Erika (1252)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4027)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4884)
Társművészetek (1827)
Sport (188)
Ilosfalvy Róbert (940)
Jonas Kaufmann (2487)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2009)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Erkel Színház (Potork, 2004-12-17 15:15:06)

   
10594   Amalgám • előzmény10593 2020-05-25 15:00:17

Szerintem ez a balettet nem érinti annyira. Ott azért sokkal inkább parancsra mennek a dolgok, mint az operaszekcióban, a művészekkel sem egyeztetgetnek annyit, a szereposztási tervek is bőven változnak az évad során formától, alkalmasságtól függően. A szokásos négy szereposztásos szériára továbbá kapásból van 6-8 legalább elfogadható Hattyú, és a jelenlegi erőnlétében a társulatnak tudnia kell bármikor gond nélkül abszolválni a mű előadását. Ha elúszni látszik a darab, annak már most látható egyéb oka lehet, nem az, hogy a művészekkel értekezve később döntenek a sorsáról.

10593   Búbánat 2020-05-25 12:23:42

A tegnapi Opera Café adása végén  (M5 csatorna), a műsorvezető hölgy utalt arra, hogy a következő évad jegy- és bérletártékesítése előreláthatólag augusztus elsejétől kezdődik el; a csúszás - az évadterv, szereposztások, a bemutatásra kerülő darabok eldöntése mind - a művészekkel való egyeztetések függvénye - az Intézménytől való kényszerű távolságtartás és nehézkes kapcsolatfelvétel következménye is.

10592   Amalgám • előzmény10590 2020-05-25 12:12:38

Ha jól látom, a balettek közül a Bemutató Szabad Bérlet a Párizs lángjait, a Repertoár Szabad Bérlet pedig csak a Manont és a Hófehérkét tartalmazza, vagyis A hattyúk tava és a Spartacus jövő évadra tervezett repertoár előadásairól feltehetőleg lemondott a Ház. Meglehet, túl bizonytalan hozzá a helyzet. Vagy talán mégsem sikerül ezeket a darabokat beszuszakolni az Erkelbe... Pedig a számos balettelőadáson tapasztalható 30-40% körüli nézőszám, illetve a Nagymező utcai konkurencia megjelenése után már-már úgy tűnt, hogy a balettegyüttes vezetése elszánta magát egy erős évad létrehozására, komoly darabokkal. A Manonra vajon hányan lesznek kíváncsiak...?   

10591   Klára • előzmény10590 2020-05-25 10:22:49

Na ne! Ezt hívják zsákbamacskának és ha valaki magánemberként vagy nem állami intézményként hasonló akciót hirdet, akkor azt jól megbüntetik?

Egyáltalán, mi a garancia arra, hogy lesz jövő évad? Mert ha történetesen mégsem, akkor a jelenlegi jegy- és bérletvisszaváltási össznépi társasjáték (bocs, tudom, hogy az érintetteknek ez egyáltalán nem játék) a jövő évadra is prolongáltatik? Még mindig a Müpa jegy- és bérletvisszaváltási eljárását javasolnám követni! Ráadásként csak halkan említem meg, hogy a világ nagy opreházai -melyek közé a MÁO sorolja önmagát - hetek óta sugározzák a korábbi előadások felvételeit! Sőt, hangversenytermek, zenekarok, és a Müpa is.

10590   takatsa 2020-05-25 09:02:42

Az operaház a jövő évadra egy nagyon vicces bérletfizetési akciót hirdetett. Fizess most tízezreket a bérletért, aztán majd valamikor, a bizonytalan jövőben, megtudod, hogy a bérletedet be tudod-e váltani az általad kívánt 4 előadásra, és egyáltalán hová kapsz helyet. MIt szóltok hozzá? Én mindenesetre nem fogom elsietni a vásárlást.

10589   takatsa • előzmény10582 2020-05-25 08:55:10

Az igényelhető szabadfelhasználású jegyről:

Annyit tudok pontosítani a leírásodhoz, hogy a vonalkódok beadása után annyit láthatsz, hogy a vonalkód rögzítése megtörtént. Semmilyen visszaigazolást nem kapsz, a leírás szerint majd jún. 16-a után értesítenek. Ja, és még egy fontos információ: az egész akció csak június 15-ig tart, és állítólag, ha nem élsz vele, akkor utána már futhatsz a pénzed után. Ezt írják:

 Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a visszaváltási határidő jogvesztő. A határidő után nem kezdeményezhető a jegy visszaváltása/cseréje. Kérjük, a tájékoztatásnak megfelelően legyen szíves eljárni a visszaváltás során!

Hát, ha ez nem jogsértő magatartás (pénzedet nem fizetik vissza, ráadásul a szabad jegy igénylést is nagyon szűk határidőhöz kötik) akkor semmi sem az. Ráadásul csak jún. 15-e után kapsz információt arról, hogy valóban rögzítették-e a kérelmedet és helyt adtak-e az igényednek, tehát akkor, amikor korrekcióra lehetőséged már nem lesz.

 

10588   Búbánat • előzmény10587 2020-05-19 09:13:27

Rendben. Megérdeklődöm.

10587   Edmond Dantes • előzmény10585 2020-05-19 08:57:00

Ebben (kp.) nem vagyok 100% biztos. Ugy emlekszem, nekem csak utalvanykuldest irtak. Legalabbis neten (jegy.hu) vasarolt jegyek eseteben. En neten vettem jegyet. Lehet, hogy a penztarban vasarolt jegyek arat maskent juttatjak vissza, de en utananeznek.

10586   Klára • előzmény10585 2020-05-18 22:04:45

Türelem rózsát (?) terem!

10585   Búbánat • előzmény10584 2020-05-18 21:37:10

Végül is nekem semmi nem sürgős. Kivárom, amíg újra megnyílnak a pénztárak, és készpénzben visszafizetik a vásárolt jegyek árát. 

10584   fbcs • előzmény10583 2020-05-18 21:32:41

Én kb. másfél hete kértem vissza, és most küldték az utalványt bérletre (jegyre júni 30. utánt írtak). Igazából vonalkód, amit kinyomtatva lehet személyes vásárlásnál használni, online pedig a bérlethez hasonlóan, a kód megadásával le lehet vásárolni. Ha a jegy drágább, akkor bankkártyával lehet a különbözetet fizetni, ha olcsóbb, a maradék felhasználható a következő vásárlásnál. Gyakorlatilag operaházi vásárlásoknál készpénzzel egyenértékű.

10583   takatsa • előzmény10582 2020-05-18 20:16:59

Oké, köszönöm az infót. Valahogy nincsen kedvem belevágni. Megvárom, amíg valakinek tényleg jön valami. Mert pl. az sem mindegy, hogyan lehet felhasználni, hogy tudok-e majd online rendelni, úgy, hogy a rendelés egy részét ezzel fizetem, és csak a maradékot bankkártyával, vagy ez egy olyan jegy lesz, amit csak pénztárban történő rendelésre lehet felhasználni. 

10582   Edmond Dantes • előzmény10581 2020-05-18 19:12:11

Meg egyszer megneztem: nem kuldtek a kitoltes utan visszaigazolo levelet. Tehat a lepesek:

1) https://www.opera.hu/ vagy https://www.opera.hu/berletbevaltas/urlap/ 2) klikk a megfelelore = berlet vagy jegy, kinyilik:

https://www.opera.hu/berletbevaltas/urlap/#berlet vagy https://www.jegy.hu/articles/917/a-magyar-allami-operahaz-kozlemenye utobbinal klikk "szabad felhasznalasu jegy igenylese": https://www.jegy.hu/articles/917/a-magyar-allami-operahaz-kozlemenye    --->   https://www.jegy.hu/refund/index/7 ez utobbit kell kitolteni, (vonalkodokat is!) a vegen klikk "mehet" es ezutan talan jott valami, de mar nem emlekszem. Level email cimemre nem jott.

10581   takatsa • előzmény10580 2020-05-18 16:57:17

Nem emélkszel a részletekre? Kb 4 napja kaptam emailt az operaháztól, tehát nem régi dolog ez. De ha esetleg megnéznéd az emailedet, amit kaptál, és visszaemlékeznél valami részletre, azt nagyon megköszönném.

10580   Edmond Dantes • előzmény10579 2020-05-18 16:31:08

Igen, nekem jegyem ragadt be, opera.hu -n jobboldalt megjelent egy ablak "berletek, jegyek utalvanyra valtasa". Ott kivalasztani a szukseges rovatot, klikk es a jegy.hu- n kinyilo oldalt ertelemszeruen kitolteni. Jegy/ek vonalkod szama szukseges! Nem kuldtek az email cimemre visszaigazolast -ahogyan MuPa sem- hanem elkuldes utan automata level jott, mikortol kezdik a becserelest. (Nem emlekszem a reszletekre.)

10579   takatsa • előzmény10578 2020-05-18 15:52:17

Az mit jelent, hogy ajándék-utalvány?

Engem leginkább az érdekelne, hogy online próbálta-e már valaki a bérletét-jegyét beváltani utalványra?

10578   cirrus 2020-05-18 15:49:57

Megjöttek a jövő évadra szóló Opera ajándék-utalványok.

10577   Klára • előzmény10576 2020-04-30 09:42:19

Persze, nem a vezetőség miatt megyünk színházba vagy operába, de ahogyan a vezetőség bennünket kezel, erősen befolyásolja a hangulatunkat!

10576   lujza • előzmény10575 2020-04-30 01:32:28

Igazad van, de most mégis duzzogok. :)) Ráadásul ősszel inkább már megpróbálnám Bécsben megnézni a Don Carlost, valahogy az vonzóbb.

10575   Edmond Dantes • előzmény10573 2020-04-29 08:51:30

Kedves Lujza, nem a vezetoseget szeretjuk (vagy nem) es nem az o kedvukert nezzuk meg pl. a Don Carlost, hanem Verdi es a magunk kedveert. Mondjuk a nemreg streamelt MET-Don Carlos utan mas szemmel-fullel -nekem is volt ra jegyem- de megnezzuk :-)

10574   smaragd • előzmény10573 2020-04-29 05:06:18

A lépcső is elég ok lenne, szerintem... nagyon unalmas már. A jeggyel kapcsolatban az a véleményem, hogy a gesztusokon sok múlik, el lehet veszíteni a nézőt.

10573   lujza • előzmény10572 2020-04-29 04:52:42

Nekem erről a berlini opera Carmen előadása jutott eszembe, amit Barry Kosky rendezett. A díszlet ott is csak egy magasba nyúló lépcsősor volt, de egész jól funkcionált.

Most jegyem volt májusra a Don Carlosra, de jövőre már nem biztos, hogy megnézem, és nem a díszlet miatt. Egyszerűen elment a kedvem amiatt, ahogy a vezetőség a fizető nézőit kezeli!

10572   Búbánat 2020-04-27 20:35:20

Az   Operamagazin tavaszi számának 9. oldalára görgetve egy makett-tabló látható a tervezett Don Carlos-bemutató látványvilágához. - Volker Thiele  számomra kissé „meghökkentő”  díszletterve…

Meghökkentő de nem riasztó...

A színreállítás rendezőjével interjú olvasható még benne.

10571   Búbánat 2020-03-15 15:57:38

Opera szilencium és járvány idején, avagy miért több a munka, ha nincs is

2020.03.15. 12:07 ORIGO.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 132. LEVÉL

„Kedves Néném,…”

 

"Ami az operát illeti, itt is elég körültekintőnek kell lennie a tervezésnek. Leírom a főbb lépéseket:

  • megnézzük, mi következne a kiírt évadtervben (hisz az a cél, hogy mihamarabb visszataláljunk a megépített vágányra);
  • maradt-e rá elegendő próba?
  • ha nem, el lehet-e játszani az adott művet koncertszerűen? (erre a Don Carlos sokkal alkalmasabb, mint a Parsifal, a Dead Man Walking (Ments meg, Uram!) viszont sikolt a színpad után, azzal tehát így nem kísérletezünk;
  • ha valahogy elő tudnánk adni, ráérnek-e a szereplők?
  • ha mindenki megvan, vajon ráér-e a zenekar, hogy állnak a szolgálatszámai?
  • ha itt sincs gond, nézzük, mi van az énekkarral: a két játszóhelyen ütközés is lehet, átlagosan csak énekkari művészek felének-harmadának van egy-egy darabra jelmeze, hisz csak egy részük volt benne egy-egy produkcióban – meg kell tehát vizsgálni, a létszám, a szólamtudás rendelkezésre áll-e, most nem is beszélve a szolgálatszámról;
  • mivel általában egy szereposztásban jövünk ki darabokkal (ha több szereposztás volna, a próbaidőszak lehetőségei darabolódnának), így egyszerre több produkciót is kell játszanunk, hogy pihenőnapjuk lehessen az énekeseknek: vajon mi tud lenni adott esetben a váltódarab. És itt kezdődik elölről: maradt-e elég idő annak a próbáira stb...

Azt külön írom a szempontok alá, hogy nyilván fél szemmel azt is figyelni kell, miként lehetne a törölt előadásokat pótolni. "

10570   Búbánat 2020-03-13 18:13:48

Az Opera honlapjáról:

Tájékoztató a koronavírussal kapcsolatban – frissítve

"A Magyar Állami Operaház valamennyi jelenlegi játszóhelyén egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül. Valamennyi jegypénztárunk és Opera Shop zárva tart, valamint az operaházi vezetett túrák is szünetelnek.

Az ebben az időszakban elmaradó előadásokra megváltott jegyek árát és bérletek esetén, bérlethányadát a Magyar Állami Operaház utalvány formájában visszatéríti Nézői számára. 

vis maior helyzetre tekintettel a jegyek, bérletek értékét készpénzben visszatéríteni nem tudjuk. A rendkívüli helyzet miatt irodáink és jegypénztáraink az egészségügyi veszélyhelyzet visszavonásáig zárva tartanak. 

Kérjük Nézőinket, hogy jegyeiket és bérleteiket tartsák meg az utalványok átvételéig, melyre az Opera Értékesítési Centrumban lesz majd lehetőség 2020 év végéig.

Az utalványok azzal az összeggel lesznek „feltöltve”, mellyel a megváltott jegyek, illetve a megváltott bérletek elmaradó előadásainak hányadai rendelkeznek. Az utalványokat 2021. június 30-ig válthatják be, akár több részletben is. Az utalványok felhasználhatók a következő évadra szóló bérletek megvásárlásánál is. "

10569   virius • előzmény10568 2020-03-11 18:43:10

Az Opera saját hatáskörben hirdette meg április 3-áig a stopot, de pl. a Müpa csak 31-éig...

10568   Edmond Dantes • előzmény10567 2020-03-11 16:48:45

Helyesbítenem kell: a rendelkezések nem 2020. április 3-áig, hanem visszavonásig azaz határozatlan ideig érvényesek! Megtiltják a 100 főnél nagyobb beltéri és 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket.

10567   Búbánat 2020-03-11 16:29:46

Kedves Közönségünk!

 

Magyarország kormányának mai döntése alapján ma (2020. március 11.) éjféltől tilos a 100 fő fölötti beltéri rendezvények tartása.

A mai napon (március 11., szerda) a Laurencia–előadást az Erkel Színházban még megtartjuk. A holnapi naptól egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül.

A megváltott jegyekkel, bérletekkel kapcsolatban hamarosan tájékoztatást adunk ki.

10566   Búbánat 2020-03-08 23:56:03

Budapesti Operabarátok Egyesülete az évad harmadik, utolsó, meghirdetett Klubdélutánját tartotta az Erkel Színházban. A Nagyszínpadon a zongoránál BARTAL LÁSZLÓ foglalt helyett, a szerkesztő-műsorvezető FÜLÖP ATTILA  pedig a színpadra lévő művészeket fogadta és beszélgetett velük a kis asztalkája mellől:

MEGYESI SCHWARTZ LÚCIA
BORDÁS BARBARA
BONCSÉR GERGELY
BUSA TAMÁS

A szokásos menetrend szerint zajlott le ezúttal is a jellegében félig talk shaw - félig koncert: a fellépett énekművészek a beszélgetés közben  szép áriákat és duetteket adtak elő.  A következő dalbetétek hangzottak el – ebben a sorrendben:

1. Dvořák: Ruszalka  - Dal a Holdhoz:  „Měsíčku na nebi hlubokém, světlo tvé daleko vidí…./ Měsíčku, postůj chvíli,řekni mi…”  (Bordás Barbara)

2. Bizet: Carmen -  Habanera: „L'amour est un oiseau rebelle, que nul ne peut apprivoiser…/ L'amour est enfant de Bohême, il n'a jamais, jamais connu de loi…” (Megyesi Schwartz Lúcia)

3. Csajkovszkij: Anyegin – Anyegin áriája, I. felv. : „Ön írt ma nekem, ne mentse magát! És én megismertem szíve rejtett titkát. Ily tiszta érzések oly ritkák!... / Hogy élnék természetem ellen?  Rossz férj és apa lennék én! Szenvedne nyughatatlan lelkem egy csöndes otthon lágy ölén.  Mégis, ha egyszer nősülnék, más lányra sose gondolnék! …” (Busa Tamás)

4. Kálmán Imre: Marica grófnő –Tasziló és Marica kettőse: „- Vedd fel a szép ruhád ma, kicsikém, ha jő az este, majd eljövök én!....Ne szólj, kicsim, ne szólj, csak hallgass, úgy válaszolj! Nézz rám, hogy senki se értse más, ez több, mint egy vallomás!… /- Nos, idejöttem, szívem ide vont, de ugye, nem fogsz bántani, na mondd!. Tavaszi estén oly nagy a veszély, ha egy bűvös keringő halkan zenél....” (Bordás Barbara és Boncsér Gergely)

5. Kodály Zoltán: Háry János – Háry János és Örzse kettőse, I. kaland: „Tiszán innen, Dunán túl, túl a Tiszán van egy csikós nyájastul….” (Megyesi Schwartz Lúcia és Busa Tamás)

6. Puccini: Manon Lescaut - Des Grieux áriája, I. felv.: „Donna non vidi mai, simile a questa!...” (Boncsér Gergely)

A koncertet követően, a műsor második részének „beszélgetős vendége” következett: MERCZEL MÁRIAa Magyar Állami Operaház nyugalmazott játékmestere.  Megismerhettük az Operaház kulisszák mögötti dolgos életét, megtudtuk tőle, milyen hatalmas, összetett munka van egy-egy előadás hátterében,  mi zajlik a színfalak mögött, amiről nekünk, kívülállóknak kevés fogalmunk lehet, talán sejtésünk sincs arról...

A közönség ugyancsak nagy tapsokkal honorálta a vendég színes, tartalmas és érdekfeszítő „szöveges” előadását.

A mai Klubdélután műsorának színvonalas összeállításáért a házigazdának, Fülöp Attilának, ám mindenekelőtt az énekművészek nívós koncertjéért, de a zongora billentyűin brillírozó Bartal László korrepetitor-karmester-zongorakísérőnek is, dicséret meg köszönet jár. Hála nekik, újra egy nagyon élvezetes műsoros délutánon vehettek részt a bérletes operabarátok az Erkel Színházban.

(A színpadi hátteret szemből a délelőtti és az esti Laurencia balett festői tájképe, festett vásznon, jelentette – egyfajta romantikus hangulatot megteremtve számunkra.)

10565   ganesa 2020-03-07 21:42:21

A "premieren" jó 70+ % néző volt. Az első felvonás alatt. Utána...hmmm...
Akik voltak: természetesen jelentős részben ingyen jegyesek és rengeteg orosz ajkú vendég. De ezzel nincs is baj, ilyenek a bemutatók sok helyen a világon.
Van aki megpróbál "önmérsékletet gyakorolni": sikertelenül."a Ház (sic!) az utóbbi évek talán legjobb bemutatójával szolgált nekünk:
káprázatos balettet láthattunk..." Tulajdonképpen igaz. De ez csak azért van, mert katasztrófálisak az utóbbi évek "bemutatói".
Katasztrofális, katyvasz zene - rossz olasz vadnyugati filmzene keveréke valami felismerhetetlen egyéb zajjal.A kasztanyetták össze-vissza csattognak, a zenekar kiegyenlítetlen.
Volt szerencsém ugyanezt a darabot látni pár éve Londonban. Az sem volt egy remekmű, de ez itt sajnos annak a közelébe sem jutott. Igaz, ott nem kellett megkűzdeni a "feleségét fölvesszük, ő meg hozza a férjét" igencsak problémás színvonalú "kisszóló" táncosával, ami a vicc kategóriája (aki jelen volt láthatta: Melnyk Vladyslav sajnálatos próbálkozását:
nem sikerült...
Az látszik, hogy sokba került. A "londoni" vetítés ötlet itt is megjelent - ami a 70-es évek beli előadáson még egy szép nagy vörös drapéria lengetésben merült ki -, csak persze ez is magyarosra sikerült.
Azaz nem olyan színvonalú, nem úgy, nem akkor...
A "füstgép" hozta a 60-as évek kínos effektjét: egy "porszívócső"-ből "árad" a szíbpadra a füst. Kínos, rossz, minek? Érdemes lenne - ha már ennyi pénzt (három díszlet, rengeteg kosztüm, stb.) költenek valamire, akkor
a többi vizuális résszel is kicsit többet foglalkozni.
A koreográfia olyan, amilyen. Néha kimondottan szórakoztató! A diagonálban a férfi szólista "rázzuk a rongyot" mozdulatsorát lekövető férfikar, vagy a darab "főmotívuma", a "keverjük meg jobbról-balról" igen sok "élményt"
okoz...
Azt viszont nem szabad elvitatni: hogy sok, rengeteg tánc van benne és nem is könnyű! A címadó főszereplő szerepe is nehéz, sokféle képesség kell hozzá... A művésznő mindent meg is csinált. Sajnos eddig jutott. Néha olyan érzésem volt, mintha egy robotot látnék. Igaz nem szerencsés az összehasonlítgatás: de a Bolsoi korábbi szólistái után (London) ez azért finoman szólva sem volt ugyanaz... 
Az est hangulatát nagymértékben emelte a balettigazgató folyamatos bekiabálása, bravózása, extatikus tapsa - amit persze a mellette ülő stábjának sem lehetett így megúszni.
A opera igazgatója is csak az első felvonást "élvezte" végig, aztán dolga akadt. Még korábbi "visszalopakodunk a végére" csele is elmaradt... Nem láttuk többé.
Kár...

10564   Klára • előzmény10563 2020-03-05 08:33:07

OFF: Na, aki ettől a bejelentéstől jobban érzi magát, ahhoz lenne pár keresetlen szavam!

10563   IVA • előzmény10562 2020-03-04 21:12:39

OFF: … És az ismeretek szerint a mai naptól már Magyarországon is van két koronavírus fertőzte személy (2 iráni diák) – hátha ennek tudata megnyugtatóbb, mint az esetmentes országé volt.

10562   IVA • előzmény10560 2020-03-02 08:34:07

OFF: Sajnos a legfrissebb hírek szerint Csehországban is megjelent az új koronavírus. A cseh egészségügyi miniszter vasárnap délután, rendkívüli prágai sajtótájékoztatóján jelentette be. (Tehát bejelentette.) Két beteget Prágában, egyet pedig az észak-csehországi Ústí nad Labem kórházában kezelnek.

10561   Búbánat • előzmény10543 2020-03-01 20:54:20

Opera Café 2020.03.01-i adás

Benne videó-riport beszámoló az OPERA Erkel Színházában február 22-én megtartott  Keresztény Farsang Estélyéről (is):  Nino Machaidzével, Boncsér Gergellyel, Kálmándy Mihállyal; ének-és táncrészlet bejátszások...

Az időskálán: 00:45 – 07:20

 

https://www.youtube.com/watch?v=OoE4ppKKlhI

Nino Machaidza videóüzenete

 

https://www.sonline.hu/kultura/hazai-kultura/nino-machaidze-lep-fel-az-erkel-szinhazban-video-2105523/

Nino Machaidza árialemezfelvétele – werkfilm

sonline.hu

10560   IVA • előzmény10557 2020-03-01 20:54:07

Tisztelt Nagy Katalin! Magyarországon működik ellenzék és ellenzéki média is, nem is akármekkora arccal, indulatokkal és finanszírozással. Ha nálunk, illetve a V4-országokban észleltek de nem jelentettek volna megbetegedéseket, erről, illetve a botrányról már Ön is konkrétan tudna.
Minél szerencsésebb megúszást kívánok mindannyiunknak, az egész világon!

10559   IVA • előzmény10554 2020-03-01 20:47:42

A hozzászólás nem a hivatkozott előzményre vonatkozik.

10558   zenebaratmonika • előzmény10557 2020-03-01 18:23:09

Persze, nincsen egy se akár menekült...annyira szánalmas már, remélem senki se hiszi el, hogy kikerüli a V4-eket, de majd hirtelen lesznek, mert az 1 millió legyártott maszkot el kell adni.

10557   Nagy Katalin • előzmény10556 2020-03-01 14:51:21

Ez sokak számára megnyugtató változtatás lehet. Egész Európában uis. csak a V4 országaiban (és Portugáliában) nem észleltek jelentettek a hatóságok koronavírusos megbetegedést a WHO-nak.

10556   perempe • előzmény10555 2020-03-01 13:21:23

az Olasz Intézetben.

különben ma az Óbudai Társaskörben lesz egy Chopin koncert, aminek a programja hasonló lesz, csak lengyel zongorista játszik olasz helyett.

10555   operaisiásza • előzmény10554 2020-03-01 11:01:58

Hol volt ez a kancert? Nert az Erkelben biztos nem...

10554   perempe • előzmény10552 2020-02-29 23:24:55

a mai (német-)kínai MÁV-os vendégkarmester elég cefetül nézett ki a mosdóban az előadás előtt kb. 20 perccel, őt pl. érdemes lett volna tesztelni. valahogy a koncertre nagyon felszívta magát.

10553   nickname • előzmény10551 2020-02-29 15:17:11

Hát Szegeden is csak koncertszerűen lesz Tannhauser végül. 

10552   IVA • előzmény10546 2020-02-28 22:24:12

OFF: Képes vagyok azt a következtetést levonni, hogy nálunk még nem észleltek koronavírusos megbetegedést. Alighanem valamivel kevesebb lakosunk van, mint Lombardiának, jóval gyengébb idegenforgalmunk, és persze lehetnek egyéb okok is. De ami késik, sajnos nem múlik, hozzánk is be fog törni a járvány, a iniszterelnök is megmondta.

10551   perempe 2020-02-28 19:48:44

Primavera megint nem lesz? a szegedi Tannhäusert megnéztem volna...

10550   operaisiásza 2020-02-28 19:40:44

Érdemes végiglapozni az Erkel Szinház tavaszi előadásának jegyvásárlási lehetáségeit- Ember legyen a talpán, aki ezen a nemzetközi szinvonalú tájékoztatáson ki tud igazodni. Ekkora böszmeséget. Inkább maradok otthon.

10549   Myway • előzmény10547 2020-02-27 22:20:05

Hahaha!

10548   Myway • előzmény10545 2020-02-27 22:19:10

NE KELTSEN PÁNIKOT KEDVES PEREMPE! MAJD BEZÁRNAK A NYÁRI SZÜNETRE!

10547   Edmond Dantes 2020-02-27 14:45:06

Miért éppen a zenés játszóhelyeknek -és csak azoknak- kellene bezárni? Színházak, mozik, egyebek? Arról nem is szólva, hogy holnapután kezdődik (folytatódik) a labdarúgó-bajnokság ... ahová mint köztudott, nálunk fordulóról fordulóra és meccsenként tízezrek járnak ki.

10546   Nagy Katalin • előzmény10545 2020-02-27 13:55:27

Bár Európa egészen távoli pontjain is (Észtország), valamint Közép-Kelet-Európa több országában és területén (Ausztria, Románia, Dél-Németország) is felütötte a fejét a vírus, még a mai 12 órás hírekben is azt hallottam, hogy Magyarországon egyetlen megbetegedés sincs. Mindenki szabadon vonja le a következtetéseit.

10545   perempe 2020-02-27 12:29:28

a Scala bezárt. nálunk mikor fog a 3 -Erkel Színház, Müpa, Zeneakadémia- nagy koncerthelyszínen elmaradni előadás? 1 héten, 1 hónapon belül?

10544   zenebaratmonika 2020-02-27 11:32:54

Arról tud e valaki, hogy ki lehet e cseréltetni a bérlet egy előadását (amiatt mert már sokszor láttuk) valami másra?

10543   Búbánat 2020-02-24 01:46:35

Keresztény farsang Nino Machaidzéval

Erkel Színház, 2020. február 22.

Emlékszem, mekkora revelációval fogadta a salzburgi operafesztivál publikuma az ifjú grúz szoprán, Nino Machaidze 2008-as bemutatkozását – beugrását  Júlia szerepébe - Gounod Rómeó és Júlia című operájában.  (DVD-n is kijött ez a produkció.)  Azóta eltelt tizenkét esztendő, és most hogy szombat este itt az Erkel Színházban köszönthettük a mára világhírű operaénekesnőt, természetesen én is megragadtam az alkalmat, hogy ott legyek a meghirdetett farsangi „keresztény” estélyen, melynek éppen Machaidze volt az „éke”, akit anno a szívembe zártam szépségéért, tehetségéért, gyönyörű koloratúrszopránjáért.  (Aztán megszerettem Marie-ként Az ezred lányából és a másik Júliáját Bellini Rómeó és Júliája című operájából.)  Az eltelt évek folyamán az internetes videó-megosztó oldalakon, de a lemezpiacon is, sokféle operaszerepében láthattam-hallhattam őt és csodálhattam meg művészi kvalitásait.   Tapasztalhattam és megfigyeltem azt is, hogy rajongásom tárgya mára már nem az a hamvas, könnyed, légies tünemény, aki anno annyira elbűvölt Gounod dalművében.

Az „élő” megismerkedés vele most abban is megerősített,  hogy az idő rostája őt is érinti: kissé megváltozott, teltebb lett az alkata és egykori tüneményes,  koloratúrákba hajló ékítményei helyett már  inkább a lírai-drámai szerepkör felé hajlik szopránja…  Ezt bizonyította – és illusztrálta - az élményszerűen előadott négy műsorszáma közül Ruszalka áriájával: Dal a Holdhoz, Dvořák azonos című művéből és Puccini Bohémélet című operájának III. felvonásából énekelt Mimi-áriája. Ugyanakkor Elena V. felvonásbeli bolerója Verdi operájából (A szicíliai vecsernye), de különösen az emblematikus Júlia-ária Gounod operájának I. felvonásából, arról győzött meg, hogy még nem lett teljesen hűtlen a hagyományos „bel canto” stílusvilágához, amit a közönség reakciói, a hatalmas ovációk  számomra is visszatükröztek: vártuk, reméltük, hogy Machaidze visszaidézi énekművészete múltját, kezdetét, a „kitörést”, örömünkre, ebből is ízelítőt kaptunk; szépet, emlékezeteset - még ha csak egy-egy ária erejéig is. Ezért hálásak voltunk neki. 

Tény: Nino Machaidze szopránjának színe sötétebbé vált, ugyanakkor az eltelt évek során maga a hangmatéria erősödött is, „izmosodott”, szépen csengő, kifejezésteljes szopránja kiteljesedett: olyan lírai szerepek után is kiált, mint Desdemona (Otello), Mimi (Bohémélet), Margit (Faust), Gilda (Rigoletto). Olvashattuk, hogy a közeljövőben további szerepek várnak rá: Luisa Miller,  Rossini Tell Vilmosának  Matildéje, Nedda a Bajazzókban, Leila A gyöngyhalászokban vagy Hoffmann meséi női alakjai.

A közönség tapsai persze  Nino Machaidzétől a hivatalos műsor végén még két ráadás-számot kiköveteltek: Mascagni - Ave Maria, majd az est legvégén a világhírű operett duettjének dallamai csendültek fel:  Lehár Ferenc A víg özvegy című nagyoperettjéből Glavari Hanna és Danilo szerelmi kettőse. Nino Machaidze és tenor partnere,  Boncsér Gergely német nyelvű énekét (Mérey Adolf magyar dalszövege: „Minden vágyam, súgom lágyan, csak szeress!...”) lelkes tapsokkal honoráltuk!

E nevezetes Lehár-kettőssel ért véget a farsangi Estély az Erkel Színházban  – az előtte előadott műsorszámokat egy másik világhírű Lehár-kompozíció fogta keretbe: az  Arany és ezüst – keringő.  Ez a pompás nyitótánc megadta az alaphangulatot: a közönség jól fogadta, nagy szeretettel, mind a keringő nemes dallamait, mind hozzá a Nádasdy András megalkotta koreográfiát - amelyet ifjú táncospárok hagyományos fekete frakk- és hófehér női báli ruházatban lejtettek a színpadon.

Nem tett rám különösebb benyomást  Puccini: Tosca – Képária (Boncsér Gergely); Te Deum (Kálmándy Mihály, Opera Énekkara), Erkel: Bánk bán – II. Endre áriája (Kálmándy Mihály), Johann Strauss: A denevér – Nyitány. Ugyanakkor szívesen fogadtam Verditől A lombardok c. operában elhangzó Oronte II. felvonásbeli áriáját Boncsér Gergelytől!

A gála zárásaként pedig a nagyszabású kórustételt, a hangversenyszerűen előadott Prológ részletét hallottuk Boito  Mefistofele című operájából, ami a Magyar Állami Operaház Énekkarának kiváló előadásában hangzott el.

Az említett Arany és ezüst keringő mellett nagy sikert aratott a többi táncszám és balett-jelenet is, a Magyar Nemzeti Balett tánckara és növendékei előadásában [Haydn:  A teremtés című oratóriumának nyitányára;  Csajkovszkij: Hattyúk tava és A diótörő; Johann Strauss: Éljen a magyar!; Taalbi Brothers: Ameksa Sparkling fire; Schubert: Hit – Faith (Ave Maria)]

A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényelte.

A közreműködő-fellépő balett-táncos szólistákat, az alkotó koreográfusokat itt most nem sorolom fel -  az Opera honlapján  és a fórumon is, visszakereshetőek.

10542   Edmond Dantes 2020-02-20 14:21:48

Itt off, de Anne-Sophie Mutter balhéja is az (10533) és a mai Játék-feladvánnyal kapcsolatos keresgélés közben találtam az alábbi hasonló történetet, nem spoiler, megosztom:

"Cornell MacNeil – amerikai baritonista – Pármában az „Álarcosbál” Renéjét énekelte, és nem volt hajlandó elfogadni azt a szokást, hogy egyes elégedetlen nézők még éneklés közben kifejezik nemtetszésüket. Ezek az első és második felvonás alatt mindenfélét bekiabáltak a színpadra. MacNeil a harmadik felvonásban elvesztette a türelmét, áriája közepén abbahagyta az éneklést, és „Basta cretini!” (Elég volt, hülyék!) felkiáltással, néhány kelléket a közönség közé dobálva elhagyta a színpadot. A botrány tökéletes volt. Az igazgató a publikum elnézését kérte, és az énekest a következő előadásokon nem engedte fellépni. Olaszország számára – az egyébként igencsak híres – Cornell MacNeil megszűnt létezni. Ebből az esetből csak egyetlen tanulságot vonnék le: a közönségnek mindig igaza van, még akkor is, ha nincs!"

10541   Búbánat • előzmény10539 2020-02-18 22:42:20

Anno bolond fejjel belevágtam kalóz operafelvételek vásárlásába két okból: úgy tíz-tizenkét évvel ezelőtt az interneten fellelt opera-video katalógusban Rossini- és Donizetti-ritkaságok szerepeltek DVD-lemezre kiírva és én, ugye, a kedvenc bel canto-szerzőimtől igyekszem minél több kuriózum-lemezt begyűjteni. Felcsillant a szemem, mikor ráleltem néhány olyan előadás-felvételre, amik hiányoztak a gyűjteményemből, akkor még "gyári" kiadványként nem jöttek ki.  A neten megrendeltem, fizettem s Manchesterből postán megkaptam a várt lemezeket: bosszúságomra vagy a kép volt életlen, homályos, sötét, lila, csíkos és/vagy a hang torzított, halk, sercegős.  Befürödtem velük, de nem dobtam a kukába, megtartottam azért... - a kor sztárénekesei miatt is...

Rossini: Sigismondó; Otello; Siege de Corinthe; Zelmira; Matilda di Shabran; 

Donizetti: Belisario; Caterina Cornaro

10540   perempe • előzmény10539 2020-02-18 22:05:27

Én gyakran felveszem a ráadásokat, otthon megmondja a Midomi, hogy mit hallhattam. Így már tudom, hogy Leonskaja pl. a Vihar-szonáta utolsó tételét játszotta a BFZ koncerten, és nem egy Chopin darabot, mint azt sugallták a mellettem ülők. sajnos ezek a telefonos felvételek minősége gyakorlatilag élvezhetetlen.

vannak persze, akik (fél)profi felvevővel mennek: láttam már ilyet a vizsgakoncerttől elkezdve a pénteki MRZ koncertig.

10539   telramund 2020-02-18 21:20:45

Na látom új téma van az erkölcs nevében : a kalózkodás.Csak gondoljon mindenki, milyen hangélményekről maradna le,ha nem lenne pl Corelli, Callas, Tebaldi,Di Stefano Bastianini stb énekesek esetén,ha  nincsenek megötrökítve az utókornak..Mondjuk elég béna dolog csak a tapsrendet felvenni ,mert legtöbben ezt teszik.És hányan hallgatnak kalózfelvételeket?Mgsúgom nagyon sokan még olyan is ,ki itt( Café Momus) helytelennek tartja.

10538   Búbánat • előzmény10537 2020-02-18 11:51:52

Igen, feltehetően...

10537   Edmond Dantes • előzmény10535 2020-02-18 11:41:58

Azt hiszem, az ő jóváhagyása nem elegendő, felvételhez a Ház előzetes engedélye szükséges.

10536   Edmond Dantes • előzmény10534 2020-02-18 11:37:58

Alapvetés, hogy koncertről, előadásról hang- és képfelvételt készíteni bármivel: tilos. Hivatalos TV-, rádió- netán a hangversenyterem általi, csak belső használatra szánt, archiv célú felvételt szabályozni szokták a művésszel kötött szerződésben. A cikk szerint az első sorban ülő hölgynéző kétszer is belefogott a felvételbe, az első rászólás után eltette mobiltelefonját ... majd hamarosan elővett egy másikat és azzal óhajtotta folytatni a (kalóz)felvételt, közben még magyarázkodott is a művésznőnek. Ha valami, hát ez megengedhetetlen. Anne-Sophie Mutter utóbb azt nyilatkozta, hogy az affér miatt teljesen kiesett a játék hangulatából. Más kérdés, hogy inkább a hangversenyterem illetékeseinek kellett volna időben = azonnal intézkedni, de ezt ők ezek szerint nem tették meg.

10535   Búbánat • előzmény10534 2020-02-18 10:20:10

Ennek némiképp ellent mond:  a Müpában minap kétszer előadott Az alvajáró két jelenetét (Elvinóé)  videokamerával tögzítették, felkerült a világhálóra (a linkeket bemásoltam a Nemzeti Hangversenyterem fórumára.) Persze lehet, hogy ez a tenor - Konu Kim -  jóváhagyásával történt.

10534   Klára • előzmény10533 2020-02-18 08:20:37

Miért is? A művész nyilván a koncertre szerződött, nem hangfelvételre! Aminek ugye már külön ára lenne, és megfelelő körülmények között készülne! A yt-n számos kalózfelvétel kering, egyik-másik kifejezetten rossz felvétel, mozog a kamera, mintha a felvétel készítője nem tudná kézben tartani, vagy dugdossa az előtte ülő háta mögött, a hangfelvétel "minőségéről" már ne is beszéljünk. Aki egy ilyen felvételt hall, igen negatív véleményt formálhat az adott előadásról. Mindegy, hogy énekesről vagy valamilyen hangszer megszólaltatójáról beszélünk, a művésznek joga van azt a minőségű felvételt elvárni, amilyen minőségben ő előadja a művet. Ehhez pedig megfelelő eszközök kellenek.

A Müpa előadásain rendszeresen bemomdják, hogy tilos bármiféle felvétel készítése! Persze, itt is akad stikában készített felvétel, mert ugye emberek vagyunk! De vannak koncerttermek, ahol - állítólag - elveszik az eszközt. Valakitől hallottam, hogy tőle a Müpában elvették a minikamerát. (nem voltam jelen, ha nem igaz, akkor bocs!)

 

 

 

 

 

 

10533   perempe • előzmény10510 2020-02-17 22:44:04

más, de témába vág:

Anne-Sophie Mutter megszakította egyik koncertjét Cincinnatiben, mert valaki felvételt készített róla. a művész részéről szerintem ez elfogadhatatlan viselkedés.

10532   david28 2020-02-17 21:24:53

Ahogy én láttam, lehet megsértődni:

A szombati Gioconda előadással kapcsolatban azokkal értek egyet, akik szerint ez az előadás az elmúlt évek, sőt továbbmegyek az utóbbi évek magyar operajátszásának abszolút mélypontja volt. Hová lett a művészet szerete, az alázat?

Tényleg az a legfontosabb, hogy egy minimum spinto képességeket igénylő szerepbe itthoni """sztártenort""" válasszunk? Egy olyat, aki még előrerendezve (úgy, hogy azon izgul az emberfia, hogy éneklés -erőlködés- közben bele ne essen a zenekari árokba és így) is alig hallatszik az 5. sornál hátrébb? Ami hallatszik, abban meg köszönet nincs. Hamis, forszírozott, gyenge, ún. "ingolata" éneklés. És azt hogy nevezzem, hogy amikor tenorunk énekelt a zenekar tücsökciripelésnek hatott? Ilyet lehet? Hol a határ? Ponchielli nem Verdi, de azért annyira tiszteljük már meg a szerzőt, hogy nem redukáljuk a darabját kisebb ívűre, mint amire írva van, csak azért mert valaki alkalmatlan elénekelni az egyik szerepet.

És nem, nem vezényeljük rá a zenekart a bariton -felháborítóan meghúzott módon- egyetlen áriájára, hogy a közönség még véletlenül se tudja kifejezni a tetszését az egyetlen énekessel kapcsolatban akiben hallani vélhettük igazi operaénekesek, igazi operaéneklését. Az, hogy valaki Alexandru Agache "hanyatlásá"-ról írjon negatívumként ENNEK az előadásnak a kapcsán, ahhoz igen "kifinomult"ízlés, továbbmegyek fül kell. Inkább meg kell neki köszönni, hogy okozott pár valódi operai pillanatot ebben a tragikomédiában. Az opera wagnerien erős, a Credo-ra emlékeztető, drámai hatású áriáját nem csak a  hanganyag, de a valódi monodrámai alakítás tette kiválóvá (ilyen téren sem láthattunk sok jót szombaton) - felháborító, hogy utána esélyünk sem volt megtapsolni, bravozni.

A mezzo-tenor duettnél én azon gondolkodtam, hogy hol ülök. Musicalen? Fürjes Anna erőtlen, kis hangterjedelmű szoprán hang, ha ő a jelenlegi fiatal mezzogárdából az, aki alkalmas lenne Laura szerepére, akkor inkább írják ki a darabból a szerepet (van rá alkalmas énekesnő egyébként, de őt most nem nevezem itt meg). A másik óriási csalódás maga a címszereplő volt, akinek semmi, de semmi köze ehhez a szerephez. Bakonyi Anikót én láttam már nagyon jól teljesíteni, de itt rá se ismertem. Egy igazi drámai szoprán szerepre nem választunk olyan énekesnőt, akinek közép-és mély hangjai nemhogy gyengék és nem szólalnak meg, de egyszerűen nincsenek, a magasságai pedig -teljesen világos, lírai hang révén- erőltetett és csúnya visításba mennek át. Tavaly Sümegi Eszterről írtam, hogy kevés Giocondának, én most esküszöm visszasírtam őt. A teljesen mache, szerepidegen színészkedéséről inkább nem is beszélnék (pedig kéne), az lehet a borzalmas rendezői instrukciók hibája is, ami a darab előremenetelével egyre inkább teszi egy keszekusza katyvasszá és a zenétől is teljesen távolivá a színpadi actiokat, ez az ügyködés az Órák tánca jelenetnél éri el a csúcs-(mély)pontját.

Hogy valami jóról is írjak a végén: Cser Krisztián a szokott szép, zengő hangján énekelt, de ez a szerep tavaly sem tartozott már a legjobbjai közé, el is hiszem hogy egy Kékszakállú, Wotan vagy II. Fülöp után nem is túlontúl izgalmas neki sem. Kissjudit Anna pedig végre egy igazi alt, aki annyira kellene ide mint egy falat kenyér (meg mint tenorunknak a mikroport), de kicsit ő is használhatná jobban a mellrezonanciát, mert néha átment gombócos-huhogósba az éneklése, ami ma nagy divat, én azonban ezt nem követném, pláne ha valakinek ilyen matériája van, mindenesetre ügyes és ebben az előadásban a kevés pozitívum között tudom megemlíteni.

Ez ma itthon az operajátszás? Ilyen olcsó és triviális "trükökkel"-"játszmákkal" történik a szemfényvesztés? Én köszönöm, ebből nem kérek, ez minden csak nem a zene és a művészet szeretete és interpretálása - ha valaki fogyasztja, akkor annak egészségére....

10531   Búbánat 2020-02-17 14:58:34

 

http://estely.hu/kereszteny-farsang--2020-februar-22?lang=hu

Az Opera honlapjáról:

Farsangi gála Nino Machaidzével az Erkel Színházban

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az Opera aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.

Az énekesnő az Erkel Színházba is változatos programmal készül, többek közt A szicíliai vecsernye, a Ruszalka, a Bohémélet és a már említett, emblematikus Rómeó és Júlia egy-egy áriáját is hallhatja a közönség.

[…]

A  gála zárásaként pedig az a nagy formátumú Mefistofele-részlet hangzik el hangversenyszerűen, amelynek falakat szétfeszítő erejéből mintha az Ybl-palotába történő visszatérés vágya is kiérezhető volna: Boito operáját csak ott tudják színpadi előadásban játszani.

Az esten, melyet Almási-Tóth András művészeti igazgató és Solymosi Tamás balettigazgató állít színpadra, valamint Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényel az Opera Zenekar és Énekkar élén, Boncsér Gergely és Kálmándy Mihály is színpadra lép, akik A lombardok, a Bánk bán és a Tosca, egy-egy, a Keresztény Évad tematikájába illeszkedő áriáját adják elő, míg az Opera Énekkar az Otello Tűzkarában és a Mefistofele Prológjában működik közre. Az idei gálán kiemelt szerephez jut a Magyar Nemzeti Balett, amely Haydn A teremtés című oratóriumának nyitányára Rujsz Edit, ifj. Johann Strauss Éljen a magyar! című polkájára pedig Venekei Marianna koreográfiáját mutatja be, de bravúros részletek láthatók A diótörőből is. A balettszámokban közreműködik Melnik TatianaLeblanc GergelyMajoros BalázsCarulla Leon JessicaFelméry LiliPokhodnykh EllinaBalázsi Gergő Ármin és Timofeev Dmitry, valamint a Magyar Nemzeti Balett tánckara. Ugyancsak fellépnek a gálán a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei, akik Mráz Kornélia és Vetési Adrienn koreográfiáit mutatják be Csajkovszkij, Schubert és a Taalbi Brothers műveire.

10530   Edmond Dantes • előzmény10529 2020-02-16 21:52:45

Talán jobb lenne, ha inkább a jelenünk lenne az Eiffel ... úgy egy éve már. És még mindig félig-meddig próbaüzem lesz március végétől?

10529   Búbánat 2020-02-16 16:17:59

„Az Eiffel Műhelyház a jövőnk”

A Magyar Állami Operaház főigazgatójával, Ókovács Szilveszterrel partvonalról kiabálásról, beruházásokról és művészi koncepcióról is beszélgettünk.

2020.02.13 - Kultúra.hu

Március végén hivatalosan átadják az Eiffel Műhelyház Bánffy-termét, nyáron a tervek szerint a műhelyeknek szánt hátsó részen is befejeződnek az építési munkálatok. Az Operaház átadására 2021 végéig kell várni – összegezte a beruházások állását a Kultúra.hu-nak Ókovács Szilveszter.

10528   Fabricius 2020-02-16 16:01:44

Azért nagyon sokan szeretnének úgy elénekelgetni, mint Alexandru Agache világhírű bariton!  

10527   Búbánat 2020-02-16 15:27:55

Ókovács Szilveszter főigazgató nyilatkozta egyik interjújában Boncsér Gergelyről, akit nagyon megdicsért A hugenották és A rajnai sellők elénekelt tenorszerepeiért, hogy reméli, a művész döntésre jut: háttérbe szorítja az Operettszínházban félállású működését és teljes energiájával az Operában fogja kamatoztatni kiváló hangi adottságait.

10526   Károly • előzmény10525 2020-02-16 14:54:18

Dehogy sértődők meg! Boncsér művész úr meg biztosan még annyira se! 

10525   takatsa • előzmény10523 2020-02-16 14:42:14

Tényleg nincs közöm hozzá, bocsánat a baráti kérdésért. Kicsit ugyan sajnálkozom, hogy az évadban ez volt az utolsó Gioconda, így többre már nem tudsz elmenni. De majd lesz új évad és lesznek új remények.:)

Én nem froclizok senkit sem, csak a véleményemet írom le. Volt nekem lehangoló véleményem nem is egy énekesnőről. Én csak a fülemre hallgatok, és ha valamit bántóan hamisnak hallok, akkor szóváteszem. De tudomásul veszem azt is, hogy másnak másmilyen hangolású a füle és egészen mást hall, mint amit én. Ezért lesznek különböző vélemények, nem kell ezen megsértődni.

10524   Edmond Dantes 2020-02-16 14:34:27

Ha nem vagyunk rókák, nem énekeljük ki a holló (és senki) szájából a sajtot. Ha nem vagyunk elfogultak, nem énekeljük ki Boncsér Gergely szájából torkából a hangot. Mert van neki hangja, nem is akármilyen ... csak mint már tavaly megírtam, nem Enzohoz és hasonló olasz hőstenor szerepekhez. Legalábbis még nem.

10523   Károly • előzmény10522 2020-02-16 14:28:38

Úgy vélem, hogy nincs közöd ahhoz, hogy miért voltam ott a Giocondán! Maradjunk ennyiben! Lehet, hogy te csak a férfi énekeseket froclizod? Hm. Azért ez érdekes!

10522   takatsa • előzmény10520 2020-02-16 13:57:38

Nem értelek téged kedves Károly. 3 nappal ezelőtt elmész a Giocondára, amelyet életed egyik legrosszabb előadásának, a magyar operajátszás szégyenének minősítesz, aztán tegnap beülsz ugyanarra az előadásra, ugyanarra a szereposztásra? Ez nálad mazochizmus, vagy esetleg te vagy az egyik ruhatáros nénike, akinek ez kötelező?

Boncsér legnagyobb baja szerintem az (a szereptévesztések mellett, amelyekről feltehetően nem ő tehet), hogy komoly intonációs problémái vannak. Egyszerűen hamisan énekel. Láttunk már ilyet régebben is, pl. Kiss-B. Attila  esetében, és ez az a kór, ami gyógyíthatatlan. 

Agache még el fog énekelgetni legalább 10 évig az operában, és továbbra is meglesz a stabil rajongói tábora. De ez nem baj, nem is akarom bántani őt, ez így van a világ bármelyik dalszínházában.

10521   Amalgám • előzmény10520 2020-02-16 10:46:30

Agache művész úr éneklésével kapcsolatban nem egészen megalapozatlan takatsa fórumtársunk észrevétele. Tény, hogy amikor átütő erővel énekelt, akkor orkánszerű, volt a hangja; amikor meg nem, akkor ott volt az észlelhető, enyhén zavaró vibrato... Ezt úgy mondom, mint aki jobbára balettkérdésekkel foglakozik ezen a fórumon, és az operai teljesítményeket kevéssé kvalifikáltan, nagyjából a "tetszik/nem tetszik" skálán ítéli meg, operába pedig szórakozni jár, és nem az énekeseket értékelni. Vagyis ha egy hiba már az én figyelmemet is felkelti, akkor az valószínűleg tényleg ott van...

10520   Károly • előzmény10519 2020-02-16 09:32:14

Az igaz, hogy tegnap csodával határos módon teltház volt, lehet, hogy ingyen osztogatták a jegyeket? Ami a szereplők megitélését illeti, részben egyetértek veled, részben, nem! Azzal nem értek egyet, hogy Boncsér hangja ne lenne szép. Vele mindössze annyi a baj, hogy totál más repertoárba kényszeríti az operaház vezetősége, mint amire való a hangja, és ez nagy baj! Baj, mert tönkreteszik vele az énekest, és baj a közönségnek, aki nem hallja őt! Agache tegnap is hatalmasat énekelt, átütő erejű, orkánszerű hangjával, ami minden hangtartományban kiegyenlített, magával ragadó, szerepformálása még a bugyuta rendezés ellenére is nagyszerű. Kisjudit Anna nagy igéret, bár még nem tud úgy énekelni, hogy a Vak asszony szerepét teljes fölénnyel birtokolhassa, de a hanganyaga több mint bíztató. Vigyázni kéne rá! Cser Krisztián tegnap jobb volt, mint az előző előadáson, ahol egy hatalmas gikszert is énekelt egy magas hangon. Fürjes Annáról viszont nem is lehet mit mondani, ő az igazi kakukk tojás, akit nem szabadott volna színpadra küldeni! A címszereplő hangja valóban egyes tartományokban szinte nem is hallatszik, a magasságokban viszont éktelenül pusol, nyomatja, ami kár, mert egy másik repertoárban jobban érvényesülhetnének a hangja adottságai. 

10519   takatsa • előzmény10517 2020-02-15 23:57:14

Haha, én egy egészen más előadást láttam ma, mint amit látott Károly kollégám. Először is teltház volt. Ez persze rossz hír ebben az influenzás időben, mert biztos vagyok benne, hogy elkaptam valamit, így lehet, hogy már a láz beszél belőlem. Először is az operáról. Ponchielli mester receptje egyszerű lehetett. Először írt egy csomó áriát, aztán néhány duettet, tercettet, kvartettet, némi zenekari betétet, aztán mindezt beledobálta egy óriás cilinderbe, majd varázspálcáját megforgatva kirántotta belőle az operát (?). Aztán erre a katyvaszra még a rendező is rátett egy lapáttal, készítve nekünk egy kis pancsolót, hogy sohase érezhessük magunkat biztonságban. Nekem ez a kis pancsoló amúgy nagyon tetszett - különösen a (víz)órák táncának végén, amikor a balettosok, önfeledt lovakként pancsikoltak a vízben - egészen addig, míg a négy gonosz törpe bele nem fojtotta a vak nagymamit ebbe a kiskanál vízbe. Ez volt az a pillanat, amikor a tragikus és a komikus összeért. 

Rátérve a sok-sok főszereplőre, hiszen ebben az operában csak úgy hemzsegnek a főszereplők. Barnabe szerepében Agachét láthattuk. Én eddig is fenntartásokkal szerettem őt, mivel hangját kissé darabosnak találtam, de azt hiszem, hogy sajnos lassan másodvirágzásának végére érünk, hangja öreges, forszírozott volt, bántó vibrátóval. Évekkel ezelőtt megfogadtam, hogy többet nem megyek olyan előadásra, ahol Boncsér Gergely énekel. Ezt a fogadalmamat azóta persze számtalanszor megszegtem, de meglepetést sajnos most sem okozott az előadása. Attól még nem lesz jó tenor senki sem, hogy megvan a hangmagassága, ha a hang amúgy nem szép, nem tiszta, nem erős, nem kifejező. Cser Krisztián jó volt. Szép basszushang az övé, és technikája is évről-évre fejlődik, öröm hallgatni őt minden szerepében. És most jön, akiért tulajdonképpen elmentem: Kissjudit Anna. Én nem állítom, hogy ez a hang készen van teljesen, szüksége van még tanulásra, de huh, ez a hang hátborzongató. Micsoda matéria, és az a varázslatos sötét tónus. Ez a lány csak a legnagyobbakhoz hasonlítható, óriási tehetség, fantasztikus igéret... Laura szerepében Fürjes Anna számomra nagy, és kellemes meglepetés. Egy új nagy drámai szoprán van születőben?

Az énekkar - mint mindig - és a zenekar - mint általában - rendben volt. Keselyák Gergely pedig nagyon derekasan vezényelt.

És most jöjjön Bakonyi Anikó, mint Gioconda. Először a sok főszereplő között szinte elvész. Aztán egyszercsak vesz egy nagy levegőt... és kitör, mint egy gejzír. Mint egy megvadult ködkürt az éjszakában, dobhártyaszaggatóan tölti be az Erkel színház számára szűk terét. Úristen, milyen ronda ez a hang, olyan randa, hogy már-már szép. Aztán ahogyan fogynak körülötte a főszereplők, úgy teljesedik ki. Ez a hangorkán tud alig hallható szép pianót is megszólaltatni, lélegzik, él, játszik a színpadon, nekünk énekel, szívvel, lélekkel. Ennél többet ember nem tehet.

10518   Amalgám • előzmény10516 2020-02-15 13:53:16

Fontolja meg esetleg a darab megtekintését, már amennyiben lelkileg jól bírja a harmad- vagy félházakat. A vasárnap délelőtti árakat még a mű zenei anyaga is megéri. A koreográfia és a látványvilág különleges, időnként nagyhatású, és szerintem sokaknak nem tetsző, erősen megosztó. Ha valaki nem tudja fejből az alapmű történetét, nyugodt lelkiismerettel mellőzheti a cselekmény szoros követését. A darab sajátossága, hogy a társulat jelenlegi repertoárján ebben a balettben találkozhatunk a leginkább olyasmivel, ami szép adagio-nak tekinthető, ezen a területen kifejezetten jeleskedik a koreográfus.   

10517   Károly 2020-02-14 10:13:24

Valószínű, hogy átok ül a Giocondán, mert olyan alacsony színvonalú operaelőadást, amilyen a tegnapi volt, keveset láttam! A baritont és a basszust kivéve még egy növendékelőadás szintjéhez mérve  is pocsék volt. A tenor, a szoprán, a mezzó leírhatatlan csalódás, egyáltalán mit keresnek ebben a produkcióban?

10516   zenebaratmonika 2020-02-13 16:15:21

Nos, tényleg elég rosszul áll az Erkel Színház szénája, a Karamazov testvérek c. számomra teljesen ismeretlen balett jegyeladása még a Giocondát is alulmúlja, persze ez is féláron megy már most legalább 2 jegy vásárlása esetén... ez még vasárnap estére is talán 1/5-öd házra van lefoglalva csütörtökön délután.

10515   Klára • előzmény10514 2020-02-10 14:44:09

'Man hatte das Gefühl, dass eine Gruppe von Leuten vor der Aufführung beschlossen hat: "Lasst uns  in die Oper  gehen und und Randale machen."  Sie hassten die Inszenierung und wir Sänger haben dafür die Prügel gekriegt.' (Copyright: Kaufmann)

10514   Edmond Dantes • előzmény10513 2020-02-09 20:22:05

Kedves Klára, az első mondatát nem is látom...nem személyeskedünk, nem bántunk. Egyébként csak PS-ben írtam, amit ön "kötekedésnek" tart, pedig egyrészt nem az, csak pontosítás, másrészt írtam is, hogy "...de ez most nem lényeges." A lényeget = a Kaufmann-ügyet illetően pedig köszönöm az infót. Amit ídéz, kissé (?) hasonlít a pesti incidensre: "Úgy tűnt, mintha  egy csoport kifejezetten randalírozás céljából ment volna el az előadásra." ... mint a minap nálunk a Giocondán.

10513   Klára • előzmény10512 2020-02-09 19:36:30

Kedves E.D. kissé kötekszik, mint majdnem mindig! Igen, a két Kaufmann könyvet valóban a művész menedzsere jegyzi, de először Kaufmann beszél önmagáról, aztán kortársak, partnerek beszélnek róla, majd párbeszéd formában, egyes szám első személyben a menedzser kérdéseire válaszol. Egy hibát korrigálnom kell - én sem vagyok tévedhetetlen!  Szíves kérdésére elővettem a könyvet és megkerestem az említett eseményt.  A malőr nem a Cosi egy előadásán, hanem a Szöktetés a szerájból 2003. évi salzburgi bemutatóján történt. (Ezért elnézését kérem.) A közönségnek nem tetszett az új rendezés, úgy tűnt, mintha  egy csoport kifejezetten randalírozás céljából ment volna el az előadásra, az áriák közben is tartott a bekiabálás, ez váltotta ki az énekesből az alábbi mondatot:"Es steht jedem frei, nach Hause zu gehen!"

Több interjúban is rákérdeztek akkoriban és azóta is, minden alkalommal elmondta, a saját hangjukat nem hallották, a partnernők egyike zokogásban tört ki,  stb. Végül nála szakadt a madzag. Egyébként az előadás után a rendezőt visszahívták és némi módosítást kellett végeznie a rendezésen, de ez már a korabeli kritikákból derült ki, nem a könyvből. Szóval úgy tűnik, a közönség mindenhol egyforma!

10512   Edmond Dantes • előzmény10510 2020-02-09 10:29:10

Pontosítsunk: "előadás közben" az jelentheti azt, hogy mialatt megy a zene és jelentheti azt, hogy felvonás végén. "Előadás végén": ez egyértelmű. Azt mondom: mialatt megy a zene, megengedhetetlen, hogy a nézőtérről bármit bekiabáljanak pl amit a kérdéses előadáson = "hangosabban, hangosabban". Mint ez alatt megírtam, az incidenst az olasz társaság vélhetően szándékos balhézás, "karzatbuli" céllal rendezte. Ha rosszul hallottak, lejjebb ülhettek volna, ha már eleve nem vettek pár euróval többért jobb helyre jegyet. Más kérdés, hogy általában hol, mikor, hogyan illik/szokás tetszést vagy nem-tetszést nyilvánítani és szintén más kérdés, helyes volt-e Boncsér Gergelyre osztani Enzót, amikor már az előző szériában kiderült (magam is megírtam), hogy a szerep -jelenleg legalábbis- nem való a hangjának.

PS Én is olvastam a Kaufmann-könyvet ...ami nem önéletrajz, hanem a menedzsere írta, de ez most nem lényeges. Nem emlékszem: éneklés közben történt rendbontás vagy pl. ária (jelenet) végén. Nagyon nem mindegy! Kétlem, hogy ott éneklés közben, ahogyan az Erkelben.

10511   Edmond Dantes • előzmény10508 2020-02-09 10:14:39

A tetszés- illetve nemtetszés-nyilvánításról külön topikot lehetne nyitni. Ahány ház -értsd: ország- annyi szokás. Maradva a konkrét esetnél,  MÁO közleménye szerint: "Az Erkel Színházban a 2020. február 6-i Gioconda-előadás első felvonása alatt az erkély felsőbb soraiból egy hat fős olasz társaság fejezte ki nemtetszését." Idézet vége. Amennyiben ez a közlemény pontosan fedi a valóságot, ebből nekem az jön le, hogy a hat fős olasz társaság valószínűleg -mint már írtam-  szimplán egy "jó" kis provokativ murit akart csapni. Ugyan miért az erkély felsőbb soraiba váltottak jegyet?Egy (két?) sör árából sokkal jobb helyre válthattak volna helyet, netán murizás helyett lejjebb húzódtak volna. Mint gyakran olvasható, a nézőtéri ültetők foghíjas nézőtér esetén nem szokták tiltani, ellenkezőleg: még terelik is lejjebb a közönséget. A társaság azonban vélhetően inkább balhézni akart és nem jobb helyre ülve hallgatni az előadást.

10510   Klára • előzmény10508 2020-02-09 10:09:01

Ez jogos, és érdekes, de egyúttal igencsak kényes kérdés. Valóban, nálunk nem szokás az előadás közben nemtetszésünknek kifejezést adni, és az előadás végén is többnyire "csak" a gyér taps jelzi a nemtetszést. De sok - köztük európai - opreraházban az előadás közbeni bekiabálások sem ritkák, és az előadás végén hangos "Bu" kiabálással, vagy pfujolással köszöntik a szinpadon megjelenő énekest, rendezőt, jelmez- vagy díszlettervezőt, stb. amit a kritikusok írásaikban természetesen lelkesen megemlítenek. Az is tény hogy a nézők ízlése nem azonos, és ami az egyiknek nem tetszik, azt a másik élvezheti, tehát a vélemény nyilvánítás nem zavarhatja a közönség többi tagját.

Hogy a színpadon beszélő vagy éneklő művész ezt hogyan tolerálja, az  egyéni tűrőképesség és  vérmérséklet  kérdése. Néhány évtizede nagy port vert fel hogy egy iskolásokkal megtüzdelt nézőtéren az általuk előadott "privát  műsor" kapcsán boldogult Sinkovits Imre leszólt a színpadról, nem tudom, pontosan mit, de rendreutasító célzattal. Aminek következtében "természetesen" őt itélték el, nem az ifjúságot. Boldogult ifjúkorunkban benünket, középiskolásokat  rendszeresen vittek iskolai szervezésben színházi elődásokra, pl. a Bánk bán-ra, vagy Shakespeare darabokra. Megnézhette volna magát az, aki ilyesmire vetemedik!

Jonas Kaufmann önéletrásában olvasható, hogy egy Cosi fan tutte előadás alkalmával a közönség egy része hasonló módon reagált, a női szerepők egyike könnyeivel küszködve könyörgött, hogy hagyják őket folytatni a művet. Kaufmannál viszont elszakadt a cérna, és kiszólt, hogy akinek nem tetszik, az hazamehet. Utána hónapokig hangos pfujolás köszöntötte, ha színpadra lépett.

Nem hiányolom a paradicsom-dobálós korszakot, valamint az egyes operaházakban régebben elterjedt, és helyenként ma is lappangó klakk-rendszert, amikor az énekek a klakk-főnöknek fizettek a taps reményében, vagy a kifütyülés megelőzése érdekében, de a "lábunkkal szavazunk" rendszer helyett valóban elkelne valami kultúrált vélemény-nyilvánítás, amire az érdekeltek odafigyelnek és esetleg konzekvenciákat is levonnak, pl. a szereplőválogatás alkalmával! Mert ugye a néző is szeretne valamit kapni a pénzéért.

10509   Amalgám 2020-02-09 09:08:39

Hová tűntek – ki tud róluk?

Nem találom a Ház idei, főleg tavaszi programjában a következő műsorokat:

1. PAS DE QUATRE.

2. PRIMAVERA rendezvénysorozat – ez már tavaly sem volt meg.

3. A Kolozsvári Magyar Opera vendégjátékai, közös produkciói, akár az előbbi rendezvénysorozaton belül, akár azon kívül.

A felsorolt műsorok a vidéki, illetve határon túli balettegyüttesek és operatársulatok vendégjátékai voltak. Tudja valaki a fórumtársak közül, hogy mi lett a sorsuk, miért és meddig nem rendezik meg őket? A PAS DE QUATRE esetében lehetséges, hogy a Nemzeti Táncszínház által biztosított megjelenési lehetőségek okafogyottá tették a rendezvényt, a többi esetében viszont nincs tudomásom semmi hasonlóról.

10508   Amalgám • előzmény10506 2020-02-09 08:24:32

Azért azt tegyük hozzá, hogy a normalitás erőteljesen kultúrafüggő fogalom. Normális magyar ember színházban nem viselkedik így, de attól normális más nemzetbeli még lehet, hogy igen. Én emlékszek olyan sajtóhíradásra, amely szerint szegény Pavarottit kifütyülte a Scala közönsége, amikor már nem volt a csúcson. A szegedi Varázsfuvolának volt néhány éve egy angliai bemutatója, azzal kapcsolatban is intenzív nézői érzelemnyilvánításról lehetett hallani, még ha csak a tapsrendnél és inkább a színpadi karaktereknek szólóan is, mert az előadás amúgy sikeres volt. Ezek ugyanakkor csak a közelmúlt példái, a korban visszefelé haladva találkozhatunk még tojásokkal, paradicsomokkal, „ripacs, takarodj”-okkal kapcsolatos, a kollektív emlékezetben nem feltétlenül jól megőrzött képekkel; magánéletük fejleményei miatt a színpadon is szenvedő énekesnőkkel; operatáborok és különböző primadonnák hívei közötti nyílt ellenségeskedésekkel. És hát én úgy tudom, hogy a színpadi árok is alapvetően biztonsági berendezésként jött létre a késő-kőzépkorban, amikor kezdett elterjedni a szokás, hogy a közönség vehemnsebb része egy-egy passiójáték után több-kevesebb sikerrel megpróbálta meglincselni a Júdást alakító előadót. Szóval az igazság inkább az, hogy ez az incidens, 2020-ban, magyar színházban a magyar nézők – közöttük az én számomra is – abnormálisnak tűnik, de szélesebb kortárs kitekintésben ez nem feltétlenül van így (még ha tojásoktól a Júdás veszélyeztetéséig terjedő történelmi példákat természetesen elvetjük is).

 

Külön kérdés, hogy mi lehet ma egy magyar színházban a negatív vélemény kifejezésének módja, ha a néző esetleg nem a kötelező áhítat szándékával, hanem szórakozás céljából ül be egy előadásra, és úgy találja, hogy az adott darab, rendezés, előadó nem szórakoztatja őt eléggé... De tényleg, mit is lehet ilyenkor tenni? Azon túl, hogy valaki kevéssé tapsol majd, vagy esetleg a lábával szavaz a szünetben... Az előadást, a művészeket és a nézőtársakat megzavarni nem lehet, ez tiszta sor. De mikor és mit igen?   

10507   Kati 2020-02-09 08:12:46

Úgy tűnik, Boncsér nem bűnös, inkább áldozat. Az ostor ettől még rajta csattant.

10506   Edmond Dantes • előzmény10502 2020-02-08 21:45:18

Hugenottakban Boncser nem volt hatareset, kivaloan enekelt. Giocondaban rossz volt, Nyugat lanyat nem lattam, foltetelezni tudom, hogy az a szerep sem valo a hangjahoz. Mas kerdes a "balhezok" ugye, igy nem viselkedik normalis ember, ha pedig tobben voltak, akkor tobben viselkedtek nem-normalisan vagy akartak szimplan egy "jo" kis provokativ murit csapni. Akik rendreutasitottak oket, helyesen cselekedtek. Ha balhezni akar valaki, menjen a kocsmaba... aztan ott majd nem rendreutasitjak, hanem kitessekelik vagy elintezik a kidoboemberek.

10505   Búbánat 2020-02-08 20:26:20

Berczelly István idén ünnepli operaházi tagságának félévszázados jubileumát. Egyelőre nincs hír arról, hogy a Ház bármit is tervezne vele kapcsolatban.
Tavasszal lesz a Don Carlos új premierje.
A művész tudomásom szerint remek hangi állapotban van.
Szerintem igazán méltó lenne az 50 éves jubileuma alkalmából - felvetem -  ha egy (egyik) előadáson elénekelhetné a  Don Carlosban a Főinkvizitor szerepét.

Ez misszió lenne egy nagy müvész ünneplésére. Megérdemelné!

10504   Búbánat • előzmény10503 2020-02-08 20:20:56

A felvetett témában akár az Operaház már visszavonult, nyugalmazott örökös tagjainak, Kossuth-díjas énekművészeinek kellene vagy lenne ildomos kezdeni valamit.... elvégre nekik - renoméjukból, tekintélyükből kifolyóan  -  tán még van (kellene lenni) némi  ráhatásuknak...

10503   operaisiásza • előzmény10502 2020-02-08 19:50:03

Sajnálom Boncsér Gergelyt. Vele kapcsolatban már többször elhangzott, nem a fachja szerinti szerepekben kell szinpadra lépnie. Müvészein közül sokan járnak hasonló cipóben. Azt kell énekelniük, amire kiirják őket, és ha nem vállalják, elfelejtik óket, vagy kisebb szerepeket kapnak, azokat meg kiszolgáltatottságukban elvállalják, hogy meg tudjanak élni. Hanggyilkosság áldozuatai lesznek és váge a pályafutásuknak.... Hangbarát felelús vezetúkre lenne szükség, akik megtalálják azokat az operákat, melyek a rendelkezésre álló énekes zólisték hangfajának megfelelő ás ennek megfelelően lehetne a szereposztásokat kiosztani. Aggódom müvészeinkért. És ideje lenne a háttérból irányitók egyeduralmát és hangulatot befolyásoló diktatüráját legalébb visszafogni...  

10502   nickname • előzmény10500 2020-02-08 17:52:59

Számomra ez a cikk mutatja, ha tényleg így volt, hogy ez már lassan a legalja a vezetéstől, mikor a szart is megmagyarázzák, mert igazából az nem is fekália, vagy ha mégis, hát máshol is ugyanilyen fekália van akkor mi itt a baj? Boncsér A nyugat lányában is siralmas és a Gicondában is. A saját fachjában egy jó énekes lenne, de nem ezekben a szerepekben. Még a Hugenottákban határeset, de az előbbi kettőben nem. 

10501   pagliacci • előzmény10499 2020-02-07 23:12:27

Bretz Gábor sem tetszett? Őt sem hallottad?

Szerintem azért Agache, Bretz, Gál Erika, Sümegi, Wiedemann - bármikor elfogadnék ilyen kvalitású énekeseket.

Értem én hogy miért nincsenek (még) jobb (nagyobb hangú?!) énekesek, de erre a szereposztásra azért - Enzo kivételével - nem mondanám, hogy tévedés (sőt!). Valószínűleg az Erkel ismerten nem énekesbarát akusztikája, súlyosbítva a darabhoz előírt vastag zenekarral és ezen körülményt nem ismerő vagy ezzel nem törődő rendezéssel (nagyon sok "hátulról" éneklés van "berendezve") is jelentősen hozzájárul a negatív élményhez.

10500   Kati • előzmény10499 2020-02-07 14:55:05

Jó kis muri lehetett. Többször kellene talán valami hasonló.

https://fidelio.hu/zenes-szinhaz/nemtetszesuket-fejeztek-ki-a-nezok-rendreutasitottak-oket-az-erkelben-152500.html?fbclid=IwAR1QzdiEsVdmz2NPUOHn4dtJGyDB21A97Hi9nSC8eCgCjkmyg8Pb7twOeQE

10499   Livingstone 2020-02-07 12:00:50

Hogy mennyire bosszantó, ha nem oda való énekes énekel egy szerepben, arra bizonyíték a tegnap esti Gioconda! A közönségből többen is bekiabáltak, hogy nem hallják Boncsér Gergely hangját, és énekeljen hangosabban! Ebből kifolyólag nézeteltérés támadt a jegyszedők és az elégetlenkedők közöt. Valóban rémesen idegesítő, hogy a főszereplők közül Agache, Gál Erika, Wiedemann Bernadett rendben van, minden lágéban hallatszik az éneklésük, a többi szereplőnek viszont csak itt-ott, vagy szinte sehol! Ebből a szempontból a tenorista a legkiemelkedőbb a szerepre való alkalmatlanságával.

10498   Livingstone 2020-02-05 18:55:48

Lehet, hogy a Gioconda története zavaros, de ezt a zavaros operát sokszor játszották már nagy sikerrel a világ minden táján! Korábban még nálunk is. Viszont fontos, hogy a szerepeket megfelelő énekesekre bízzák, ami most egy- két kivétellel egyáltalán nem valósult meg! 

10497   AndersWasRight 2020-02-05 17:57:28

Van valahol az oldalon egy jó cikk, ami épp azt mutatja ki, mennyi mindent megtudhatunk, ha figyelmesen elolvassuk a librettót a Trubadúrban. Csak nem kell aludni, amíg Ferrando énekel :D 

 

Mondjuk azon már én is eltöprengtem, hogy ha a gyerekrablási akció 15 éve volt, Garcia meg akkor még kisbaba, akkor Manrico legfeljebb 16-17 éves! Ami eléggé megmagyarázza, miért olyan meggondolatlan. És persze Azucena se vénasszony, talán még 40 sincs. 

10496   Edmond Dantes • előzmény10493 2020-02-05 16:14:52

Érdekes, mennyire tartja magát ez a vélekedés. Nem állítom, hogy el és fel tudnám mondani szóról-szóra, de egy csomó másik opera (a napok óta sokat citált Giocondáról pl. nem is szólva) legalább annyira "zavaros" vagy ami majdnem ugyanaz: bonyolult mint A trubadúr. Egyik kedves áriámban, Ferrando elbeszélésében szerintem benne van minden lényeges előzmény. Aki arra odafigyel (olvassa a szöveget), azt túl sok zavar nem érheti utána max. apróságok. 

10495   nizajemon • előzmény10493 2020-02-05 15:22:19

A történetre igaz,de ha az ember "felül" a zenére,az énekekre,képes kikapcsolni a napi taposómalomból hetekre.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
20:00 : Budapest
Margitszigeti Szabadtéri Színpad

ROSSINI: A sevillai borbély
A mai nap
született:
1920 • Radnay György, operaénekes († 1977)