vissza a cimoldalra
2019-08-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11424)
A csapos közbeszól (95)

A nap képe (2139)
Opernglas, avagy operai távcső... (20294)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4538)
Pantheon (2377)
Operett, mint színpadi műfaj (4042)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3390)
Kedvenc előadók (2838)
Wagner (2620)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1740)
Franz Schmidt (3408)
Társművészetek (1342)
Lehár Ferenc (677)
Milyen zenét hallgatsz most? (25035)
Kedvenc magyar operaelőadók (1139)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (821)
Kortárs zene (66)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41)

   
5869   Búbánat 2019-08-06 09:06:37

Ma este a Bartók Rádió műsorán:

19:00 - Prológ

Leo Delibes: Coppélia

A mikrofonnál: László Ferenc
Szerk.: Katona Márta

19:30 – Hírek

19:35 – 21.15  Leo Delibes: Coppélia – háromfelvonásos balett

Vez.: Kent Nagano
Km.: Lyoni Operaház Zenekara

 

5868   Búbánat 2019-08-03 11:37:56

Bartók Rádió, ma este

19:00 -21:35 Pjotr Csajkovszkij: Hattyúk tava – balett négy felvonásban

Ea.: az  Orosz Állami Zenekar, vez.: Vladimir Jurowski

 

5867   IVA • előzmény5865 2019-08-03 02:58:27

Ha igaz a hír, az Operaház újranyitása után nemcsak kegynek, hanem az akadálymentesítési követelmények teljesítésének köszönhetően is fel lehet jutni az emeletekre lifttel. Közelebb nem fog kerülni a karzat a színpadhoz, ám lehet, hogy annak is öröm lesz ott ülni, aki anyagilag képtelennek bizonyul jegyet váltani a földszintre, s így legalább megnézheti a felújított házat. Illetve annak, aki azért aggódott (aggódik), hogy ott alakítják ki az állóhelyeket. Mert az már nem lenne akkora öröm, hogy felszállítottak a III.-ra, ahol állva nézheted végig a Mesterdalnokokat.
Azért írtam az Opera felsőbb ülőhelyeiről, mert érzékeltetni akartam, milyen veszteség érte a nézők jelentős részét a Várszínházban.
A linkelt cikk címét a szerkesztő adta: egyelőre az internetes médium szándékáról, üzenetéről árulkodik.
Továbbra is hőn javaslom, hogy vállald magadra a saját gondolataidat, és ne tulajdonítsd azokat nekem.

5866   Edmond Dantes • előzmény5862 2019-08-02 09:26:07

Nem ismerem a Netherlands Dans Theater szerkezeti-szervezeti felépítését, de nem gondolnám, hogy ha ott az van, amit írtál, azt okvetlenül követni kellene nálunk is. Nemzetiből van már nekünk annyi és egyre újabbak is (Együttműködés Rendszere, Közművek, Dohánybolt, Közszolgálati Egyetem, Tehetség Program stb.), hogy szerintem bukásra ítélt gigantománia lenne egy quasi Nemzeti Tánckombinátba tömöríteni a komplett magyar tánc- és balettkultúrát. Ilyesmi a szocialista időszak trösztösítési-kombinátosítási idejében sem történt. A néptánc pl. annyira más mint a másik két szakág és minálunk jóval gazdagabb, szerteágazóbb mint a hollandoknál. Másfelől teljesen leválasztani a Magyar Nemzeti Balettet MÁO-ról szerintem önmagában nem gazdagítaná a társulat klasszikus és modern/kortárs tánckultúráját: inkább csak az admin. létszámot duzzasztaná. Hasonló okból írtam néhány hete -zéta- írására reagálva (Hozzászólások.../6924), hogy két operatársulat véleményem szerint nem szükséges Budapesten. Kurz: Nemzeti Tánckombinátot ne és/de különálló Nemzeti Balettet, különálló Erkel Színházat se

5865   Edmond Dantes • előzmény5863 2019-08-02 08:59:40

Az a helyzet, hogy bizonyos kor fölött a Zember már nemigen ül a III.-on: nehéz a csúzos izületekkel, fájós lábbal fölmászni és a gyöngülő szemmel nézni, sőt: látni a díszlet(ek), még inkább a jelmez(ek) részletszépségeit. -zéta- is ilyesmit nehezményez a szegedi Aida díszletei kapcsán. Márpedig azok közül, akiknek évtizedekkel ezelőtt becsípődött Nádasdy-Oláh Bohémélete, sokak szenvednek a fölsorolt -és más- panaszoktól, Bohémélet-becsípődésük átterjedt pl. a derekukra. Nekem csak utóbbi becsípődés jelentkezik olykor. Ami a Nemzeti Táncszínházat illeti: mint olvastam, oly nagyon nem örülhetnek a nagyvonalú "ajándéknak": Belerokkanhat új épületének bérleti díjába a Nemzeti Táncszínház...már a cikk címe is elég árulkodó. De ha mégis nagyvonalú és ajándék, akkor mégiscsak jól értettelek az előző menetben. Logikus: 1) új játszó helyet a Nemzeti Táncszínháznak, ahol mindenhonnan látható a táncosok keze-feje-lába (...Lédererné, mi van a kosárban?) 2) A teljes Kodelka produkció látására nem alkalmas Várszínházat valamire csak-csak használni köll: nosza, pár tízmilliárdért fillérért kipofozzuk, sosemvolt erkélyt ragasztunk rá, világörökség: coki, az új rezidencia meg cuki ;-) úgyhogy ne vegyük el e nemes gesztus dicsőségét az arra érdemesektől!

5864   IVA • előzmény5862 2019-08-02 05:14:22

Ha az állítja, hogy a Millenáris nézőterén „jelentős változás nem történt, az előteret kipofozták”, akkor nem ismerte azt a helyszínt korábban. Építészetileg és esztétikailag kívül-belül értékelhetetlen tákolmány, a fogadástól a távozásig kényelmetlen hely volt, amelynek széksoraiban tengeri betegséget lehetett kapni. Egyedül a mosdókat nem érhette kifogás.

5863   IVA • előzmény5861 2019-08-02 05:07:39

Azt írom le, milyen a (tánc)színháznak nem alkalmas játszóhely.
Meséltem már neked, hogy ha mumusod, az Oláh Gusztáv tervezte díszlettel játszott Bohémélet operaházi változatát a II. vagy a III. emeletről nézzük, a díszlet részleteiért, az énekesek és a játék közelségéért kárpótol bennünket olyan rálátás a színpadképre, amely a lentebb ülők számára ismeretlen. Oláh Anyeginjének szintén voltak ilyen értékei (is): noha a hercegi palota báltermének mennyezete, csillárja takarásban volt, az odafenn ülő gyönyörködhetett a terem „mozaikjában” és a polonézt táncolók alakzataiban. (Minde gyönyörűségek nem öncélúak voltak, hanem a nagy művek zenéjének, atmoszférájának vizuális kiteljesítését adták.) Ami viszont lényeges: a darabok szólistái és csoportos szereplői lentről is, fentről is teljességükben látszottak. (Nem a félig látó és nem látó helyekről beszélek.)
A Várszínház színpadát és nézőterét úgy alakították ki (illetve annyira nem tudták színházzá tenni), hogy a 6., 7. sortól felfelé a színpadnyílás felső része nemhogy díszletelemeket: szereplők fejét, feljebb haladva csaknem egész törzsét kitakarta. Ez prózai színházi előadásban is rossz (az akkori Nemzeti is játszott ott hosszabb ideig), noha a színészeket lehet előre rendezni és hallani is. Táncelőadásban viszont ez tűrhetetlen, mert bár a művészek lábmunkája fontos, a néző mégis többre kíváncsi.
Ha az ember meghallja, hogy egy ilyen színházat felszámolnak és máshol biztosítanak a működésére alkalmasabb helyet, „szakmai” szemlélettel ennek feltétlenül örül, és örül annak is, amikor szakemberek üdvözlik a felismerést és a változtatást. Az a feltehetően méltatlan fordulat, ami most történt, történik a Táncszínházzal, és amelynek remélhetőleg fel fogják tárni a célját és a hátterét, nem elemezhető orbánozással, vározással stb. indítva: ez gyűlöletpolitizálás, távol minden „szakmaiságtól”.
A meglátásomat nagyon rosszul értelmezed, ezt a ferdítést visszautasítom, sőt pimaszságnak minősítem.

5862   mandarina • előzmény5861 2019-08-01 13:48:56

Én értem az ironikus kérdésedet.

Amúgy, ha szakmailag komolyan vesszük, akkor olyan értelemben pl. mint a Holland Nemzeti Táncszínház, három tagozattal (klasszikus, modern/kortárs, néptánc) még mindig nem létezik Magyarországon, ahol egy olyan nyelvet beszélnek, amelyet max. 15 millión beszélnek a világon. A tánc nyelve pedig nemzetközi, hatalmas kulturális vonzerőt képviselnek az idelátogató külföldieknek egy-egy előadás.

Klasszkikus balett csak a MÁO balettkarában van, amelyet hiába hívnak ugyan Magyar Nemzeti Balettnek, mégiscsak a MÁO balettkara jogi helyzetét illetően.

A Várban sem volt táncelőadásra tökéletes hely, de NEM AZÉRT került el onnan a Nemzeti Táncszínház, hanem azért, mert másra kellett a hely. A Millenárist nagy csindradattával adták át, mint a magyar táncszakma új helyszínét... holott már előtte is voltak ott előadások, a színpadon és a nézőtéren jelentős változás nem történt, az előteret kipofozták. Tudja valaki pl., hogy van-e ott próbaterem a hozzá való öltözőkkel, zuhanyozókkal stb.?

A legújabb hírek szerint a Nemzeti Táncegyüttesnek (az ex HOnvédnak) létesítenek "állandó játszóhelyet" egy honvédségi területen, ahol az irodák meg a próbatermek eddig is voltak.

5861   Edmond Dantes • előzmény5860 2019-08-01 09:52:09

Milyen a táncszínháznak alkalmas színház? Mert pl. a Trafó aligha az, ezt sokszor volt alkalmam megtapasztalni, legfeljebb -ha egyáltalán- közlekedés szempontjából van valamivel jobb helyen mint a Várból kipenderített elköltözött Nemzeti Táncszínház...és mégis a kortárs tánc egyik fellegvára, ha nem is a budai Vár fellegeiben, hanem a Franzstadtban. De ha jól értem, meglátásod és híreid szerint az történt, hogy a kormányzat nagylelkűen megvalósította a Táncszínház nem új keletű elköltözési tervét a Várból és ha már úgyis megüresedett az egykori Várszínház -leánykori funkciójában karmelita kolostor- akkor kénytelen-kelletlen bár, de -csekély költségráfordítással- ő maga odaköltözött. Vagy valamit rosszul értettem? 

5860   IVA • előzmény5858 2019-07-30 07:54:51

Azt állítom, pontosan. A Táncszínház elköltözési terve a Várból nem volt új keletű. Figyelembe véve továbbá, hogy a Várszínház teljesen alkalmatlan volt (tánc)színháznak, teljesen mindegy, miért költöztek el.
Engedje meg, hogy önállóan döntsem el, melyik lapnak hiszek, melyiknek nem, vagyis melyiket nem tekintem hitelesnek. Teljesen függetlenül maga méltatlankodásától.

5859   IVA • előzmény5857 2019-07-30 07:45:58

Nem először kérem: ha a hozzászólásomra reagál, mellőzze az felszólító módot. Ha eddig el tud jutni, lehet mérlegelni, ki személyeskedik itt, persze azt is szakmailag.

5858   mandarina • előzmény5856 2019-07-30 07:41:09

"Ha ugyanis egy tudósítást az OrbánVárrezidencia címkékkel indítanak, már biztos, hogy szakmai hitelessége (pl. elfogulatlansága) megkérdőjelezhető: aki a táncélet sorsáról szeretne hiteles hírt, már végig sem fogja olvasni."

Azt állítja tehát, hogy a Nemzeti Táncszínháznak nem azért kellett elköltöznie a Várból, mert Orbán odaköltöztette a rezidenciáját? És aki ezt mondja, az nem elfogulatlan? Ezért aztán el sem olvassa az információkat. Kérdés persze, hogy akkor honnan szerez maga szerint "hiteles információkat" például a Nemzeti Táncszínházról?

5857   mandarina • előzmény5853 2019-07-30 07:35:02

Érdekes, másokat vádol személyeskedéssel egy olyan posztban, amelyben éppen maga személyeskedik:

"Ki mondta magának, hogy ezen a fórumon szakmailag kell érvelni? Nyilván senki sem, mert maga még sohasem hozott össze itt egyetlen szakmai hozzászólást, még egy mondatot sem. A linkelés, a hőbörgés, uszítás, a személyeskedés, közhelyek pufogtatása nem az."

Nem tudom, mitől ilyen dühös és támadó, de végül is a maga dolga dolga, csak azért mielőtt egy emberre támad, inkább próbáljon lehiggadni, mert ez a fórum a táncról szól, nem a maga indulatairól.

A linkelés, vagyis az, hogy valaki belinkel ide egy tánccal kapcsolatos cikket, mióta gond? Ki hőbörgött, ki uszított, ki SZEMÉLYESKEDETT? 

p. s.: Azóta sem tudott felhozni egyetlen érvet sem, mi a probléma szakmailag a 24.hu írásával. Azon kívül, hogy maga nem szereti.
 

5856   IVA • előzmény5852 2019-07-30 01:31:51

Novák Ferenc már megszólalt. Kiknek kellene még? Ha erre azt mondod, hogy itt ugyanaz a helyzet, ami az Operában, hogy tudniillik az emberek nem mernek megszólalni, azt felelem, hogy ezek szerint még van veszíteni valójuk. A hírek viszont azt sugallják, hogy veszve minden.
Ezért nem örülök annak, hogy olyan orgánumokon keresztül kell „értesülni” a történésekről, mint a 24.hu vagy a Magyar Narancs. Ha ugyanis egy tudósítást az Orbán, Vár, rezidencia címkékkel indítanak, már biztos, hogy szakmai hitelessége (pl. elfogulatlansága) megkérdőjelezhető: aki a táncélet sorsáról szeretne hiteles hírt, már végig sem fogja olvasni.

5855   IVA • előzmény5850 2019-07-30 01:29:02

Szerintem a Magyar Narancs ugyanazt írja, amit maga magyaráz. Nem mondom, hogy nekem tetszik, de érthetőnek tartom. Ha maga úgyis a szakmában van, tisztázhatja velük.

5854   IVA • előzmény5849 2019-07-30 01:27:47

Van itt hely, idő is, leírhatja még néhányszor.

5853   IVA • előzmény5848 2019-07-30 01:26:27

Ki mondta magának, hogy ezen a fórumon szakmailag kell érvelni? Nyilván senki sem, mert maga még sohasem hozott össze itt egyetlen szakmai hozzászólást, még egy mondatot sem. A linkelés, a hőbörgés, uszítás, a személyeskedés, közhelyek pufogtatása nem az.
Látott már olyant, hogy egy rendező, egy énekes vagy egy táncos mindent tökéletesen megold szakmailag, mégsem hiteles? A 24.hu számomra akkor sem lesz hiteles, ha maga szakmailag végigdühöngi ezt a szép nyarat.
Az újságírót nem nevesítettem, sőt meg sem néztem a nevét. A cikk tartalma lényeges, nem az újságíró személye. Az én írásaim olvasottsága hogy jön ide? Nem állok versenyben senkivel sem.

5852   Myway • előzmény5850 2019-07-29 12:34:10

ÉS A SZAKMA MÉG MINDIG HALLGAT !!!

5851   Myway • előzmény5850 2019-07-29 11:17:53

S Z É G Y E N !

5850   mandarina 2019-07-29 10:57:25

A Magyar Narancs híre téves. A Nemzeti Táncszínház kap egyszeri juttatásként cca. 10 havi bérleti díjat, amelyet kifizethet a Millenárisnak. Kérdés, ez meddig elég, hiszen ugya visszafelé, tavasz óta is kell fizetni. A Magyar Nemzeti Táncegyüttesnek pedig elkezdenek építeni egy állandó játszóhelyet a Kerepesi út 29-ben. Egy csöppet zavaros az egész....

https://magyarnarancs.hu/kultura/tovabb-koltoztetne-a-nemzeti-tancszinhazat-a-kormany-121772?fbclid=IwAR3dSIfDByAB-802tuOMCCYvPTYi5RDXauMioPrv53rwpddg-evWhWmqRYE

5849   mandarina • előzmény5847 2019-07-29 10:48:50

"Tudja, hogy ez a topic nem a bulvárlapok szakmai minősítésének helye"? Kérdezi épp maga, aki nehány kommenttel korábban ezt írta:

"Nevek és tények maradtak ki a torzító-lázító cikkből." "Csak nem Román Sándorról van szó, aki a napokban a kormányellenes ATV-nek nyilatkozott névvel, arccal nyilatkozott az üggyel kapcsolatban, mindenre elszántan? Tehát ő rendelte meg ezt a cikket?"

Á, nem minősít, á nem (amellett, hogy Román Sándor-ügyben totál tájékozatlan), á nem... :) Szerintem előbb magát olvassa vissza, magával tisztázza, mielőtt okít másokat.

5848   mandarina • előzmény5847 2019-07-29 10:41:48

Értem, magyarán nincsenek szakmai érvei, ennyi :)

Maga tarthatja a 24.hu-t bulvárlapnak, a belinkelt cikk szerzőjét, Spirk Józsefet pedig bulvárújságírónak -- de az a helyzet, hogy 1) a cikk egyetlen szavát sem tudja SZAKMAILAG cáfolni. 2) a 24.hu-t és Spirk Józsefet ezerszer többen olvasták/olvassák, mint a maga írásait a Momuson 3) maga sem tudja, mi van a Nemzeti Táncszínházzal, de attól még nem kell lebulvározni azokat, akik próbálnak utánajárni, feszegetni 4) visszautalva az 1) pontra: egy morzsa szakmai érve nincs.

További szép napot!

5847   IVA • előzmény5844 2019-07-27 03:21:59

Be kell érnie azzal, hogy belinkelt cikkéből kiemeltem a politikai bulvárra jellemző motívumokat. Tételesen cáfolni nem fogom: tudja, hogy ez a topic nem a bulvárlapok szakmai minősítésének szakmai helye? De még a balett, tánc témájának sem. (Kivétel persze, amikor maga megjelenik, tetőtől talpig minden szakmaiság vértezetében.)

5846   IVA • előzmény5843 2019-07-27 03:19:01

Lehet, hogy a Nemzeti Táncszínház ügyében – a további információkig – mindenki elmondta a véleményét, és maga is kidühöngte már magát „szakmailag”.

5845   mandarina • előzmény5839 2019-07-26 17:10:05

Az persze még mindig nem derült ki, hogy tételesn cáfolta volna az maga által bulvárnak minősített site-ot, amit belinkeltem. Valami szakmai érve van? Úgy tűnik, nincs...

5844   mandarina • előzmény5839 2019-07-26 17:10:01

Az persze még mindig nem derült ki, hogy tételesn cáfolta volna az maga által bulvárnak minősített site-ot, amit belinkeltem. Valami szakmai érve van? Úgy tűnik, nincs...

5843   mandarina • előzmény5840 2019-07-26 17:06:37

Úgy látszik, ezen a fórumon ez senkit nem izgat, valószínűleg itt csak a MÁO balettkara a téma, ha egyáltalán, mert én azon kívül nem láttam tánccal, balettel kapcsolatos hozzászólást.

5842   mandarina 2019-07-26 17:04:48

https://www.facebook.com/notes/t%C3%A1ncm%C5%B1v%C3%A9szet/sikeres-k%C3%BClf%C3%B6ldi-karrierek-darai-tam%C3%A1s-a-dresden-frankfurt-dance-company-t%C3%A1ncm%C5%B1v/2524404277590938/

5841   IVA 2019-07-19 03:33:32

Még szívesebben olvasnám Orosz Adél vallomását életéről, pályájáról könyv formátumban és terjedelemben, de be kell érnem ennek a hosszú interjúnak a megosztásával. Érdekfeszítő és tanulságos:
Orosz Adél, a legendás balerina
https://www.origo.hu/nagyvilag/20190430-orosz-adel-interju.html?pIdx=3

5840   Edmond Dantes 2019-07-18 09:43:15

Óriási bérleti díj, kirúgások: áldás helyett átok a Nemzeti Táncszínház új épülete: a teljes cikk itt olvasható.

Magára hagyott Táncszínház - érdektelen érdekvédők: a teljes cikk itt olvasható.

5839   IVA • előzmény5838 2019-07-18 04:28:03

Most (az interjú 2019. július 15-i keltezésű!) nem ujjong. Nem vállalhatok felelősséget Novák Ferenc hangulatának változásáért, sem annak hátteréért.
Amikor a Nemzeti Táncszínház kiköltözött a Várszínházból, Novák Ferenc örömtől ujjongva vallotta meg, hogy ő volt az, aki éveken át teljes mellszélességgel küzdött azért (valamilyen agresszív állatéhoz hasonlítva a harcát), hogy a Táncszínház elhagyhassa a Várszínházat” – írtam, amit nem Novák Ferenc mai, sajnálatos hangulatával állítottam szembe, hanem a maga által linkelt bulvárlap cikkének orbánozásával, a földönfutózással és egyéb hisztikkel.

5838   mandarina • előzmény5830 2019-07-16 09:09:44

Maga írta: "Amikor a Nemzeti Táncszínház kiköltözött a Várszínházból, Novák Ferenc örömtől ujjongva vallotta meg, hogy ő volt az, aki éveken át teljes mellszélességgel küzdött azért (valamilyen agresszív állatéhoz hasonlítva a harcát), hogy a Táncszínház elhagyhassa a Várszínházat, ahol a nézőtéren hátrafelé haladva takarásban van a színpad felső része," 

Én éppen most olvasok egy interjút Novák Ferenccel, és semmi újjongást nem tapasztalok: 

https://168ora.hu/kultura/novak-ferenc-tanc-interju-nemzeti-tancszinhaz-171159?fbclid=IwAR1dsoEGtgPrbwDTENTyh9h3Xhz_AKaaJTUMLG0EywdIZlR2Q2YWFC6n5v0

 

5837   Edmond Dantes • előzmény5834 2019-07-16 08:50:52

Nincs mit hozzátennem.

5836   joska141 • előzmény5834 2019-07-16 06:32:35

Tisztelt IVA! Nagyon köszönöm, hogy megfogalmazta azokat a gondolatokat, amelyek – mint mindenkiben, bennem is – felmerültek az interjú olvasása kapcsán. Sajnos a „Kádár-kori ügyosztályok”-ban született, szocializálódott művészek egy részében van valamilyen kimondatlan öncenzúra, megfelelési kényszer, ami óhatatlanul is rányomja bélyegét a hasonló életinterjúkra.

Két, az Ön nagyon tartalmas elemzéséből, kimaradt apróságra szeretném még a figyelmet felhívni. Veszélyesnek tartom a személyekkel végzett gondolatkisérleteket, az interjúban is olvasható „mi lett volna, ha” típusú mondatokat. Volf Katalin nagyon meleg szavakkal beszél szüleiről – akiknek szívből kívánok további hosszú életet és jó egészséget. De ha Édesanyja – a leírtak szerint – „akár iskolaigazgatóként is megállta volna a helyét”, akkor nem találkozik a tényleges munkahelyén Édesapjával és nem a jelenlegi Volf Katalin születik meg.

Nem voltam fiatal balettművészként ösztöndíjjal Moszkvában a Brezsnyev/Andropov váltás alatt, így el kell fogadnom Volf Katalin állítását, hogy „végigrettegte” azt a nyolc hónapot. (Zárójel: ugyanúgy elfogadtam Apáti Bencétől is, hogy nyolcéves korában már tudta a megfelelő politikai oldal melletti hozzáállását.) Azonban, mint mondja, a rettegés közben balettórákat is kaptak, egy imádott oktatótól, akinek – idézem – „keménysége mögül elősejlett a mélysége”. Érzem, hogy valami nagyon szépet akart mondani, de nehéz elképzelni a „keménység mögötti mélység”-et.

5835   IVA 2019-07-16 04:43:23

Kissé olyan ez az írás, mint némelyik Wikipédia-szócikk, amelyhez innen-onnan szerkesztenek-fordítanak anyagot, és nem gyomlálják ki belőle az adatok (olykor többszöri) ismétlését. Mégis jó, hogy halálának évfordulóján megemlékeztek a nagy művészről, Fülöp Viktorról: olvassák, tanulják a nevét azok is, akik nem láthatták.
https://szinhaz.org/mozgasban/tanc-mozgasban/2019/07/14/alakjaval-megvaltozott-a-balettszinpad-atmoszferaja-fulop-viktorra-emlekezunk/?fbclid=IwAR3KSYIKE9c3zQWf3qRSkWfsN2XASrDMzqnXulIqTdMsAVP3IM6NVonnPZk

5834   IVA • előzmény5833 2019-07-16 03:58:09

Tulajdonképpen az interjú minden tételét hasonlóan ítéljük meg. Én azért fogalmaztam óvatosabban (nem volt minden válasz rokonszenves), mert attól tartottam, negatív elfogultságom sodrába kerülhetek.
A művésznő beszámol kezdeti művészi hiányosságáról, amelyet Seregi László nevelt ki belőle. Kendőzetlenül bevallom, én Júlia-alakításában és később sem láttam megmozdulni az arcát. Júliáját nézve minduntalan Kun Zsuzsa és az általa említett mesternő, Menyhárt Jacqueline Júliáját hiányoltam fájdalmasan, akiknek alakítását persze még Lavrovszkij változatában láttam (szintén Prokofjev zenéjével), amelyet, sosem tagadtam, jobban szerettem, mint a különben általam is rajongott Seregiét.
Ami a szovjetunióbeli, gyakran egy egész évadra telepedő tanulmányutakat illeti, közismert, hogy az mindig a legjobb fiatalok, a legtehetségesebb végzősök nagy lehetősége volt. Mindegyikük pályáján fegyvertény maradt ez a kiérdemelt megtiszteltetés és a balett fellegváraiban megszerzett tudástöbblet. Természetes, hogy távol lenni az otthontól (az otthoni munkahelytől, annak üzemétől is) áldozattal jár, és köztudott, hogy a Szovjetunió nem Párizs és nem Las Vegas. Érdekes módon azonban a táncosok (sem az ott vendégszereplő más színpadi művészek) eddig nem nyilatkoztak drámaian a nehézségek hétköznapjairól, az érezhető politikai feszültségekről sem. Nyilván azért sem, mert akkor ezt nem is tehették volna, és mert egy ennyi fegyelmet igénylő pályára való alkalmassághoz ez a megtartóztatás is hozzátartozott. Most viszont határozottan sikknek tűnt ezt is kidomborítani a drámaiként megélt sikeres pályafutásban.
Amilyen érdekes, hogy Kun Zsuzsa (könyvbe mondott vallomása szerint) még akkor sem (különben sohasem) tudott elszakadni rákospalotai szülői házától, amikor Fülöp Viktorral, elismert művészházaspárként, lakást kapott Újlipótvárosban, szinte kéretlenül, ugyanúgy érdekes lehet egy másik személy és személyiség eltérő privát élettörtének ez a része is. Azt viszont nem értem, ha beavatják a nyilvánosságot abba, hogy a táncosnőt Fodor Antal segítette külön lakáshoz, miért nem derül ki ennek esetleg érdekes története. Gyanúm szerint ez a beavatás megtörténhetett, aztán húzni kellett az interjúból, ám a szerkesztő nem ügyelt arra, hogy ne maradjanak elvarratlan szálak. Ilyen elvarratlan szál lehet az általad reklamált, a címben még valamit ígérő ügyosztály-ügy is.

5833   Edmond Dantes • előzmény5832 2019-07-15 09:27:53

"Jutalomból küldtek ki negyedmagammal (Moszkvába-ED), de egyikünk sem annak élte meg. Ám ez akkoriban megtiszteltetésnek számított, így muszáj volt végigcsinálni,.."..."...lenéztek minket,...", "Az ösztöndíjunk is irritálta őket."..."Valójában végigrettegtem azt a nyolc hónapot. Az a szürreális gondolat járt a fejemben: egyszer csak nyomtalanul eltűnök majd ebben az óriási országban."..."... a hátuk közepére sem kívántak minket, de azért megkaptunk a Mojszejev együttes egyik balettmesterét..."..."...amikor elmentem a lakásigénylésemmel az illetékes hivatalba (már itthon,1986/87-ED), gyakorlatilag körbenevettek."..." Fodor Antal segített megoldani a problémát. Nem volt egyszerű, de végül hozzájuthattam egy nyolcadik kerületi, tizedik emeleti panelotthonhoz, amit imádtam."

Fentiekből és néhány további válaszból egy ifjú művész szinte kétségbeejtő pályakezdése rajzolódik ki, akinek -1964-ben született- 18-19 éves korában nyolc hónapos moszkvai továbbképzést kellett végigrettegnie, 22-23 éves korában nem jutott első szóra lakáshoz...csak második szóra, a probléma Fodor Antal segítségével oldódott meg, egyáltalán: rémísztő dolgok történtek vele az első időkben, moszkvai jutalomútját a címben olvashatóan büntetésként élte meg, ami nem tilos, csak furcsa. Az öles betüs címben harsogó "Kádár-kori ügyosztályokról" nem is beszélve...kár, hogy erről  -hacsak nem a lakást kiutaló "ügyosztályról" van szó?- az interjúban egy árva szót sem találtam....persze voltak ügyosztályok, tudjuk. Olaszországi, svájci versenydíjak a pálya legelején, 19 évesen már főszerep -Hamupipőke-, 21 évesen Seregi-Júlia (25 évre!) stb. Egy töretlen, visszavonulása után is káprázatos karrier birtokában a kezdetet sem kellene visszamenőleg feketére festeni...főleg azért nem, mert nem volt fekete.

5832   IVA • előzmény5831 2019-07-15 02:02:01

Az ország férfilakossága – mi tagadás – egy emberként szeretett magába, az is, aki nem látta az előadást, hiszen a még csupán kétcsatornás és egyeduralkodó MTV minden hír- és kulturális műsorában hosszú részleteket mutatott a táncjátékból”. – Hihetetlen, hogy magára adó újságíró hogyan képes leírni ilyen bulvárízű közhelyet. Az ország férfilakosságát „egy emberként” sohasem érdekelte a balett, a balerinákkal együtt sem, még a kétcsatornás tévéműsor-választék idején sem, legfeljebb egy szűk réteget.

Mint aki sohasem voltam Volf Katalin rajongója, akiben sohasem élt a „Volfi” becenév, akinek ebben az interjúban sem volt minden kérdés és válasz nagyon izgalmas, sem rokonszenves  azt mégsem értem, hogy itt mit és hogyan nem kellett volna…

5831   Edmond Dantes 2019-07-14 14:39:04

Interjú az origo.hu-n Volf Katalinnal. Volfi! Talán nem kellett volna, ezt így ne!

5830   IVA • előzmény5829 2019-07-13 02:07:57

Nem hivatkoztam a fórum szabályaira, önérzetből utasítottam vissza a hangnemét.
„Lényegi szakmai” hozzászólása magának sem volt a témához, csupán belinkelt egy újságcikket, kommentár nélkül, amely szintén híján van a „szakmaiságnak”.

5829   mandarina • előzmény5828 2019-07-12 16:55:53

IVA! Szerény tudomásom szerint nincs szabályozva, hány hozzászólással lehet kommentelni.

Ha mégis,és vétettem a fórum szabályai ellen, akkor elnézést kérek a fórumtól.

Amúgy továbbra is állítom: lényegi szakmai hozzászólása nem volt a témához.

Azt hitte, Román Sándor a Nemzeti Táncszínház, aztán ezt visszavonta, mondván, "téves információhoz jutott". Semmi olyan információt nem tud belinkelni, ami félrevezette volna. Maga volt tájékozatlan, ennyi.

5828   IVA • előzmény5827 2019-07-07 22:38:44

Mandarina! Nem értem, hogy a hozzászólásomra, amelynek egyik részét visszavontam, miért csak 5 hozzászólásban tellett magának goromba reagálására 12 perc alatt, amikor a felületen 500-nak is jut hely. Egy téves információmból fakadó, és már visszavont téma részletezésével nem tartozom. Fenntartom, hogy a téma többi részét illetően okkal állítottam, hogy a 24.hu tájékozatása nem hiteles, már az abból áradó féktelen Orbán-fóbia miatt sem.
Ne fájjon magának annyira, hogy az Operaház balettelőadásaiban tájékozott vagyok: 12 Erkel színházi estét néztem meg a legutóbbi (Operaházat nélkülöző) évadban. Maga hány táncszínházi előadást látott a „magyar táncművészet másik 90 %-ából”, és mely hozzászólásokban írt róluk beszámolót erre a fórumra, hogy ennyire aláminősíti az én ismereteimet? Amíg ezeket nem pótolja, nem változtat a meggyőződésemen, mely szerint a magyar táncéletnek kizárólag a politikai-indulati vonatkozásai érdeklik.
Még egy: otthon, a szomszédaival és a házmesterével nyugodtan ripakodhat imperatívuszokban; ha ilyen a modora, ahhoz semmi közöm. De ezen a fórumon az ilyen útszéli hang nem szokás, kérem, ha hozzám szól, feltétlenül mellőzze.

5827   mandarina • előzmény5822 2019-07-07 18:57:36

"A Román Sándorra vonatkozó bekezdésemet téves információból fűztem hozzá, visszavonom. "

Milyen téves információk? Vagy manapság így hívják a tájékozatlanságot? SOHA SEHOL SENKI nem állította, hogy a Román Sándor a Nemzeti Táncszínház, tehát sehol egy téves információ. Csak a nagy tudatlanság. Maradjon a MÁO Balettkaránál, azt ismeri, mást nem.

5826   mandarina • előzmény5820 2019-07-07 18:55:00

"Amikor a Nemzeti Táncszínház kiköltözött a Várszínházból, Novák Ferenc örömtől ujjongva vallotta meg, hogy ő volt az, aki éveken át teljes mellszélességgel küzdött azért (valamilyen agresszív állatéhoz hasonlítva a harcát), hogy a Táncszínház elhagyhassa a Várszínházat, ahol a nézőtéren hátrafelé haladva takarásban van a színpad felső része," 

Csakhogy a cikk nem erről szól. Hanem arról, hogy néhány hónappal ezelőtt nagy csinradattával átadták a Nemzeti Táncszínház épületét, erre kiderül,hogy az adófizetők pénzéből épült székhelyet a szintén állami tulajdonban levő cég olyan horribilis összegért béreltetené a NEMZETI táncszínházzal, amit az nem tud kifizetni. Minimális szövegértelmezési képesség kell mindezek megértéséhez.

 

5825   mandarina • előzmény5820 2019-07-07 18:49:29

Látszik, hogy semmit nem tud a Nemzeti Táncszínházról, annak történetéről stb. Ez amúgy nem baj. De akkor ne minősítsen cikkeket, plíz. Maradjon meg a MÁO Balettkarának az előadásainál, hiszen azokat látogatja, arról van tapasztalata. A magyar táncművészet ezen kívül eső 90 százalékát nem ismeri, ez sem baj. De ne ítélkezzen.

5824   mandarina • előzmény5822 2019-07-07 18:47:03

Aha... a 24.hu meg a hozzászóló a hibás, ha valaki keveri Román Sándor társulatát a Nemzeti Táncszínházzal -- már bocsi. Ha nem tájékozott valaki egy ügyben, járjon utána.

5823   mandarina • előzmény5821 2019-07-07 18:45:38

Hát, pontosan, Nem is értem, hogyan keverik egyesek a szezont a fazonnal, Román Sándort a Nemzeti Táncszínházzal.

5822   IVA • előzmény5821 2019-07-07 01:23:12

A cikket nagyon figyelmesem olvastam el, kétszer is. A Román Sándorra vonatkozó bekezdésemet téves információból fűztem hozzá, visszavonom. Hozzáteszem: így nem szabad hozzászólást írni. Újságcikket írni pedig úgy nem, ahogy a 24.hu tette.

5821   Myway • előzmény5820 2019-07-06 16:50:14

Román Sándor távozott úgyan, de nem a Nemzeti Táncszínháztól (amihez semmi köze!), hanem az EXPERIDANCE konglomerátumtól.

Egyébként figyelmesen el kell olvasni a cikket!

5820   IVA • előzmény5819 2019-07-06 07:30:17

Nevek és tények maradtak ki a torzító-lázító cikkből.
Amikor a Nemzeti Táncszínház kiköltözött a Várszínházból, Novák Ferenc örömtől ujjongva vallotta meg, hogy ő volt az, aki éveken át teljes mellszélességgel küzdött azért (valamilyen agresszív állatéhoz hasonlítva a harcát), hogy a Táncszínház elhagyhassa a Várszínházat, ahol a nézőtéren hátrafelé haladva takarásban van a színpad felső része, a táncosok feje, felsőteste. Magam is tanúsíthatom, hogy a Várszínház még prózai előadásokhoz sem volt alkalmas: táncelőadáson kívül több előadást láttam ott, amikor a Nemzeti Színház kamaraszínházaként működött.
A miniszterelnökséghez tartozó intézmények neve nem stáb, ez a kifejezés elsősorban a filmgyártásban használatos.
Úgy tudjuk”…; „Forrásaink szerint” – ezek komolytalan, nem hiteles hivatkozások, semmit sem érnek.
Az egyik táncszínházi vezetőnek távoznia kellett az állásából” – miért is titok a neve? Csak nem Román Sándorról van szó, aki a napokban a kormányellenes ATV-nek nyilatkozott névvel, arccal nyilatkozott az üggyel kapcsolatban, mindenre elszántan? Tehát ő rendelte meg ezt a cikket?

5819   mandarina 2019-07-05 09:57:27

https://24.hu/belfold/2019/07/04/millenaris-nemzeti-tancszinhaz/?fbclid=IwAR0THWXB8rm0wIQbLFLft88NMz_Ab--5OA08ckPcbDTy6F7LpkTMoENqZ2c

5818   tiramisu 2019-06-22 13:38:56

És az Időjárásjelentés hölgyei egyforma frizurával, egyforma fazonú ruhákban, egyformán  érthetetlenül beszélve..

5817   Klára • előzmény5816 2019-06-22 12:49:01

Mióta a TV műsorban több csatornán ez hangzik el: "az időjárásjelentést a cititaxi (sic - c betűvel kiejtve) támogatta ", azóta én már semmin nem csodálkozom!

5816   IVA • előzmény5815 2019-06-22 03:32:26

… holott Tatiana Melnik – színes, nemzetközi társulatunkban – nem lett, hanem orosz. :-)
És mit várjunk a bemondóktól, ha elmulasztják párizsi tanulmányútra küldeni őket?
És mit várjunk az időhiányban és energiaszegénységben szenvedő weboldal-építőktől: az új címek, kitüntetések még nem szerepelnek a társulati adatlapokon.

5815   lujza • előzmény5813 2019-06-22 00:59:14

Én már semmin se csodálkozom. Nemrég az M5 kultúrcsatorna kulturális híradójának bemondója szerint Melnik Tatjana étoile lett - így kiejtve.

5814   Edmond Dantes • előzmény5813 2019-06-21 18:06:09

off Pár napig nem voltam Pesten, nem tudom, tegnap miért maradt el az előadás, milyen idő volt, de azt látom, hogy most ragyogó az idő a városban és szélesebb környékén is. A hírt egy hírlevélben kaptam és azért osztottam meg, hátha valaki csak innen értesül a változás(ok)ról.

on Valóban nem kis dolog egy produkciót más helyszínre átvinni, bár megesett már ilyesmi, nekem is volt/ak ilyen esete(i)m. Nem is tudom, hány férőhelyes a Sziget, ezek szerint valóban elfér a közönség a szerencsés módon szabad Erkelben. Kicsit legfeljebb összébb húzódnak, ha mégsem..

5813   IVA • előzmény5812 2019-06-21 17:45:27

Lehet, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpad felújítása nem volt tökéletes azáltal, hogy esőtől védetté tették a színpadot – figyelmen kívül hagyva azt a jelentéktelen szempontot, hogy a nézőtéren is ül néhány ember.
Emlékezetem szerint ilyen helyszínváltoztatás még nem volt. Lehet, hogy nem tudták eladni a két előadás jegyeit, különben hogyan férne el egy-egy „margitszigetnyi” néző az Erkel Színház nézőterén?
Bennem úgy vált hangzóvá az elolvasott hír, hogy a Zsizell című balett előadásáról van szó. Ám a közszolgálati rádió hírolvasónőjétől úgy hallom, hogy a Gizelle című balett helyszínén változatnak. A bemondó biztosan jártas valamennyire a franciában és a balettirodalomban, csak azoknak a nézőknek a kedvéért olvasta így a címet, akik nem tudják, mire váltottak jegyet.

5812   Edmond Dantes 2019-06-21 16:07:03

Helyszínváltozás! Fontos információ!

A június 21-i Giselle balettelőadás a mai napon az Erkel színházban lesz megtartva! A június 20-án elmaradt Giselle balettelőadást június 22-én az Erkel Színházban pótoljuk.

 

Az időjárás kiszámíthatatlansága miatt a Novoszibirszki Állami Akadémiai Opera és Balettszínház 2019. június 21-én, pénteken 20 órára a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra meghirdetett Giselle balettelőadását a Szabad Tér Színház a közönség biztonsága érdekében az Erkel Színházban 20.30-as kezdettel tartja meg. A megváltott jegyek érvényesek, de az eltérő nézőtéri kiosztás miatt szükséges a jegyeket az előadás előtt a helyszínen, az Erkel Színházban becserélni. Kérjük tisztelt nézőinket, hogy az érkezés időpontját a fentiekre való tekintettel válasszák meg!

 

2019. június 20-i elmaradt előadás az esőnapon, 2019. június 22-én 20:30-as kezdéssel szintén az Erkel Színházban valósul meg, a megváltott jegyek cseréje ez alkalommal is szükséges az előadás megkezdése előtt, a helyszínen.

5811   Jana 2019-06-06 21:28:28

MyWay

Abszolút egyetértek.

5810   Myway 2019-06-05 15:17:03

Békülni látszik a Táncművészeti Egyetem és az Operaház.

Nem rossz hír, de alap kell, hogy legyen a Magyar Nemzeti Balettintézet azonnali megszüntetése!

5809   IVA • előzmény5808 2019-06-01 04:28:01

Ha A diótörő díszlettervetője Kentaur lesz (mint a Hófehérkéé), nyert ügyük lehet.

5808   Búbánat 2019-05-31 11:39:33

Ifj. Harangozó Gyula Diótörője lesz karácsonykor az Operettszínházban

ORIGO2019.05.30. 17:42

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Budapesti Operettszínház, az idei legnagyobb közös vállalkozás a Diótörő színpadra állítása lesz karácsonykor. A koreográfus a budapesti és a bécsi Operaház volt balettigazgatója, ifj. Harangozó Gyula.

A megállapodás célja közös előadások, művészeti projektek, szakmai programok megvalósítása, az egyetemi képzések személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása, pályázatokon való közös részvétel és információcsere. 

5807   IVA • előzmény5806 2019-05-22 04:06:10

lesz,

5806   IVA • előzmény5805 2019-05-21 16:23:07

Láttam, kettőt is. Nem érdektelen! Ha időm lesz beszámolok róla.

5805   trapper 2019-05-21 11:21:03

Látott valaki Szilviát, vagy ennyire érdektelen Seregi? Csak a vezetőség szereplése a díj átadón a fontos? Csak az izléstelenség, a pazarlás az időszerű?

 

5804   Myway • előzmény5803 2019-05-11 09:06:23

Már a címek sem magyarul vannak! SZÉP!

5803   IVA 2019-05-10 04:22:24

A Magyar Nemzeti Balett, miután társulatának vitatott arányú, mindenesetre jelentős „nemzeti” hányadát lecserélte „nemzetközire”, a Bánffy teremben idén futó GIF (Girls in Focus – Lányok a fókuszban) és az Erkel színházi OMG (Oh, My God) „nemzeti” elnevezésű estjei után a következő évadra az alábbi „nemzeti” elnevezésű magyar nemzeti balett-esteket hirdette meg:

1st Steps
KFM
Off Pointe
Limitless
(ez egy újabb darabbal bővítve az OMG „újragondolása”)
TáncTrend '20
KREOL, KREÁL

Az estek címére kattintva további angol darabcímekkel is találkozhatunk.

Ennyi trendi idegen szóval legutóbb a Nagy Vásárcsarnok egyik hentesénél találkoztam, ahol a különböző steaknek valók neve van kiírva az ártáblára, feltehetően a szomszédos Marx Corvinus Egyetem külföldi hallgatóinak igényeit kielégítendő. Az árakat nem tudtam kiolvasni, mert akkora számokat mi még nem tanultunk.

5802   Edmond Dantes 2019-05-09 15:22:56
5801   Siegfried 2019-05-08 22:01:15

Fortepan fénykép Pongor Ildikóról:

http://fortepan.hu/?image_id=88935

5800   Myway • előzmény5798 2019-05-05 11:11:40

Nem ebbe a topikba való, de legutóbb itt esett szó a témáról.

Én személy szerint a PORGY kapcsán sem Ókovács levéláriájában foglaltakkal, sem pedig az abban pellengérre állított Valencia James okfejtésével nem értek teljesen egyet. Szerencsére volt egy csodálatos garnitúra, akiknél fel sem merült semmiféle bőrszín, CSAK énekeltek, játszottak: HÁZY, SZIRMAI, RADNAY és a többiek maguk voltak a csoda! Ilyen átütő MŰVÉSZEK nélkül talán nem is kellett volna most műsorra tűzni és konfrontációba keveredni. 

https://index.hu/velemeny/olvir/2019/05/01/porgy_es_bess_afroamerikai_szarmazas_valencia_james_magyar_allami_operahaz_okovacs_szilveszter/

5799   IVA • előzmény5798 2019-05-04 23:44:01

A cikk (levél) tartalma biztosan nem kapcsolódik Koren Tamás halálához, az ő vonatkozásában nincs benne semmi kegyeletsértő („ünneprontó” mégannyira sem). A felháborodásnak sincs köze az elhunyt művészhez, közvetlenül a balett-topichoz sem.

5798   trapper • előzmény5797 2019-05-04 17:25:19

Tökéletes!

https://www.origo.hu/kultura/20190504-okovacs-szerint-az-opera-2111-levelaria.html?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201905


Egy ember, aki már "ünneprontó", a műfajok tekintetében is "kegyeletsértő" , a személyiségének teljes zavarával, a gondolkodást romboló és valóság elfedő média felhasználásával fenntartott megjelenésével, mára már nem ismer határokat.
Már félrevezette a nem túl szinvonalas sokat gusztustalankodó Bayert, lobogtatják a Nurejevvel együtt emlegetett balettos-publiciszta nagyszerű példáját, szánalmas videó klippel aláfestve máshol a médiában.
Nagy úr a MÉDIA!
Különösen a félművelt, tájékozatlan, és szándékosan ellenkező típusú emberek táplálékát adják, távol a mértéktől, az izléstől és az igazságtól.


A Koren Tamások hősök voltak ezekhez az emberekhez képest! 

5797   IVA 2019-05-01 22:18:24

Elhunyt Koren Tamás: http://tancelet.hu/hirek/4412-elment-koren-tamas

5796   lujza 2019-04-28 00:53:22

https://fidelio.hu/tanc/hogyan-lesz-valakibol-giselle-144757.html

 

5795   IVA • előzmény5792 2019-04-27 03:51:37

Csézy szép és jó énekesnő. A műfajnak ez a stílusa nem áll közel hozzám, a dal nem fog meg.
Földi Lea és Apáti Bence jó táncos, a klasszikus balett mozdulatvilága és egy jellegzetes motívum a Spartacusból szerintem erőltetett ehhez a zeneszámhoz: közhelyes és kissé nyálas az egész. A klip sajnos felidézi néhány opera mostani, undorító rendezésének azokat a részeit, amelyekben fiatal emberpár áriára, kettősre, kórusrészletre lejt táncot. Például a Hunyadi Lászlóban, vagy a tegnap ismét megnézett Háry Jánosban. (Mindkét darab az Erkel Színház „operaközönséget nevelő”, „ízlésformáló” sorozataiban szerepel.)

5794   trapper • előzmény5792 2019-04-25 20:59:35

Hmmm!

5793   trapper 2019-04-25 20:58:44

Enek örülhetünk!

https://szinhaz.org/mozgasban/tanc-mozgasban/2019/04/25/uj-probatermet-kapott-gyori-balett/

A MNB nem kaphatott volna már hasonló jót, az Újpesti színhely és levéláriák  helyett?

5792   joska141 2019-04-21 06:34:16

Az Operettszínház balettigazgatói elfoglaltsága valamint a különböző nyomtatott és internetes újságokba történő cikkek írása mellett – szerencsére – maradt még idő Apáti Bence, mint tényleg kiváló táncos, ilyen oldalának megmutatására is:

https://www.origo.hu/kultura/20190420-apati-bence-es-foldi-lea-tancol-csezy-legujabb-klipjeben.html?utm_source=hirkereso

5791   IVA 2019-04-15 05:34:16

V. Nemzetközi Nagy Iván Balettgála – Erkel Színház, 2019. április 14.

A balett műfajában sem kedvelem jobban a „gálákat”, mint az operáéban vagy vegyes esztrádműsorban. Az idei, V. Nemzetközi Nagy Iván Balettgálától azért nem zárkóztam el mégsem, mert külföldre távozása előtt láttam még táncolni azt a művészt, akinek emlékére rendezik, valamint úgy gondoltam, kihasználom ezt az évadot, amikor nem az Operaházban tartják, sokkal drágábban. Közben ez a „sietség” okafogyottnak bizonyult: a rendezvénynek még jövőre is be kell érnie az Erkel színházi helyszínnel.
A kétrészes műsor elején Solymosi Tamás balettigazgató átadta a Solymosi-díjat a Magyar Nemzeti Balettintézet sikeres növendékének, Ruip Katicának. Egy másik növendék, Pásztor Lili a második részt nyitotta a Paquita című balett női szólójával. A műsor többi számát a „Magyar Nemzeti Balett” repertoárján levő, illetve pihenő balettestek részleteiből szerkesztették, a társulat tagjainak szereplésével, továbbá egy-egy műsorszámban fellépett a Holland Nemzeti Balett, valamint a Mariinszkij Színház egy-egy szólistapárja, valamennyien kiváló színvonalú teljesítménnyel. Hogy mégis kiemeljem a legnagyobb élményt, Sofia Ivanova-Skoblikova és Iurii Kekalo nevét írom le, akik a Spartacus III. felvonásából kitépett nagy kettőst adták elő – drámai erejük a darab teljes előadásában vélhetően megrendítő lenne –, valamint Tatiana Melnik profizmusát, tökéletes technikáját két részletben is.
A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kollár Imre vezényelte – sajnos nem így az est egészében. Von Manen, Satie Trois gnossiennes-jére készült koreográfiáját bizonnyal hibátlanul táncolta Felméry Lili és Mikalai Radzius, és hibátlanul zongorázta Lakatos Basak Dilara – ám a zongorajáték minden hangja olyan diszkóerővel szólt a hangszóróból, hogy azokat megannyi kalapácssújtásnak érezve, alig vártam, hogy véget érjen a kínom. De csak néhány percre ért véget, mert A tökéletesség szédítő ereje című Forsythe-koreográfiához Schubert zenéjét kellett kínzó hangerősítéssel kiállni. Ezt a csalódást (amelyre különben számíthattam valamennyire) úgy tudom „hasznosítani”, hogy a hangminőségükkel szenvedtető darabokat a Műhelycsarnokban igyekszem elkerülni.
Ha a zongorajáték és a záró darab zenéje nem lenne eleve élvezhetetlen (márpedig egy balettest öröméhez hozzátartozna a zenei élmény is), akkor sem lett volna zavartalan ez az élvezetem, mint ahogy az élő zenekar közreműködése sem maradt az. Már az Erkel Színház idei balett-előadásain is, ám ezúttal meghatározóan feltűnt, hogy az erkélyt értő és fiatal közönség (?) tölti meg, akik közül a fiúk üvöltő ovációval (artikulálatlan kiabálással, ugatásokkal, hujjogással) nyilvánítják tetszésüket – nem törődve azzal, hogy nemcsak a tapsba, hanem a zenébe is belehangoskodnak, és azzal sem, hogy ez az ocávió mennyire elkülönül a fizető színházi (nem popkoncerti és nem sportversenyi) közönség nálunk hagyományos tetszésnyilvánításától.
Egy-egy ismert díszletelem és csillár dekorálta a színpadot, amely – ünnepi esten ez különösen feltűnő – lehangolóan kopott, „lelakott” képet nyújt.

5790   Edmond Dantes 2019-04-13 14:33:07

A balettnövendékek kínzása és megalázása miatt indul vizsgálat Ausztriában, írja a bécsi Die Presse.. Részletek az index.hu-n olvashatók.

5789   Haandel 2019-04-11 18:08:04

Bayerisches Staatsballett
JEWELS
11. April 2019 |19.30 Uhr | Live-Stream

Ballett in drei Teilen (1967) - Choreography by George Balanchine © The George Balanchine Trust
Komponist Gabriel Fauré / Igor Strawinsky / Peter I. Tschaikowsky 

Solisten und Ensemble des Bayerischen Staatsballetts

Musikalische Leitung / Conductor Robert Reimer
Bühne / Stage Peter Harvey

5788   Búbánat 2019-04-08 11:49:02

“Bármelyikük alkalmas lehet a pályára”

TáncBlog - mikrokozmosz,  2019 április 03. 11:18

„A Magyar Nemzeti Balettintézet fiatal növendékei március utolsó vasárnapján mutatták be tudásukat a nagyközönségnek a Magyar Nemzeti Balett Berni úti székhelyén. Évről évre egyre több a jelentkező az Opera balettiskolájába, a Magyar Nemzeti Balett által indított klasszikusbalett-előkészítő tanfolyam új évfolyamára már szombat óta felvételiznek a leendő művészpalánták. Az elmúlt év tapasztalatairól kérdeztük Csonka Roland táncpedagógust, a “Tavaszköszöntő” gála vezető szervezőjét.”

5787   Edmond Dantes • előzmény5786 2019-04-08 09:54:06

A Guardian helyében én visszakérdeznék vagy úgy reagálnék erre a bonmot-ra, hogy fölkérné-e MÁO Barack Obamát valamelyik szerepre a Porgyban. És majd ha fölkéri, és Barack Obama reagál rá, netán igazoló papírokat hoz, (vö. 1938-39 Magyarország) akkor ismét visszatérünk a dologra. Cinizmusra cinizmussal lehet visszavágni avagy a rasszizmus nem ismer határokat. (A migránsok igen, már csak a drótkerítés okán is.)

5786   joska141 • előzmény5785 2019-04-08 05:18:26

Lehet fokozni: Cikk a nemzetközi sajtóból:

https://hvg.hu/kultura/20190407_A_Guardianig_jutott_Okovacs_kerese_az_Opera_enekeseihez_hogy_valljak_magukat_afroamerikainak?s=hk

Főigazgató Úr a témában a magyar sajtónak történő reagálásáról már említést tettem az „Erkel Színház” fórum 9843 hozzászólásában. Nem fért bele az ízlésvilágomba, hogy az Ő kifejezetten személyre vonatkozó „kérdéseit” idézzem.

Azonban az idézett cikk szerint:

„A The Guardian is megkérdezte Ókovács Szilveszter főigazgatót, igaz-e a hír, de ő válasz helyett csak olyanokat kérdezett, mint hogy mi számít feketének, vagy hogy ha Barack Obama szerepelni akarna, azt megtehetné-e, miközben van fehér a nagyszülei közt.”

5785   trapper 2019-04-07 20:18:11

Hát ez már mindennek a "top of all" Ókovács!
Azonnal távoznia kell!

https://24.hu/kultura/2019/04/05/afro-amerikai-eredetuk-kinyilvanitasara-kerte-az-operahaz-a-porgy-es-bess-magyar-muveszeit/?fbclid=IwAR3WlYJwfmPrMvREfZz4OGzgd6vTpIs82n9a_ID2ISo5L6cWEqXCJG1m5MA 

5784   Búbánat • előzmény5781 2019-04-02 22:32:07

A születésnapos tenor, avagy „Energiaital és bújnivaló"

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.04.02. 10:54 Origo.hu

Gulyás Dénes 65. születésnapjára.  (A cikk második felében.)

5783   lujza 2019-04-02 02:41:07

Az MTE művészeti vezetője Volf Katalin lett, és létrehoztak egy művészeti tanácsot is, melynek tagjai Orosz Adél, Pártay Lilla, Hágai Katalin és Keveházy Gábor. Ha meggondolom, csupa olyan kiváló egykori balettművészünk, aki ebben az intézményben végzett valaha, és hosszú pályafutása alatt, a nézők szeme láttára vált itthon (és külföldön) nagy művésszé, és táncosi karrierjét is itthon fejezhette be. Tudásuk és művészi nagyságuk megkérdőjelezhetetlen.

Emlékszem, amikor Seregi László azt mondta Volf Katalinra, hogy ő egy anatómiai csoda. Húsz éves volt akkor, amikor őrá alkotta meg Júlia koreográfiáját, és huszonöt évvel később, a darab negyedszázados jubileumán még ugyanúgy el tudta táncolni ezt a nem könnyű szerepet.

5782   IVA • előzmény5781 2019-04-02 00:42:35

Elgondolni is képtelenség, hol tartana ma a magyar balett, ha a Népszava (mondjuk) a rendszerváltástól folyamatosan annyi figyelmet fordított volna a Magyar Állami Operaházra és balett-társulatára, mint választási kampány idején.

5781   flavia 2019-04-01 21:28:59

https://nepszava.hu/3030951_nagy-a-fluktuacio-a-magyar-nemzeti-balettnel

5780   Edmond Dantes 2019-03-31 06:43:27

Off Wolf "Katalint" szerintem mindig mindenhol Wolf Kati neven konferaljak, szolitjak, ahogyan pl. Jaszai es Torocsik is mindig mindenhol Mari. Volfi -ahogy tudtommal a szakma nevezi vagy nevezte legalabbis regebben- a szinlapokon es a sajtoban Katalin volt es maradt.

5779   joska141 2019-03-30 07:27:53

Tisztelt Fórumtársak!

Mindenkitől, különös hangsúllyal „Shiva”-tól, nagy-nagy elnézést kérek, hogy a 5773.számú hozzászólásomban hibásan, Wolf Katalinnak írtam Volf Katalin nevét. Semmilyen értelemben nem volt szándékomban egyik hölgyet sem megbántani, különösen bármilyen területen végzett teljesítményüket ezáltal kétségbe vonni. Egyszerűen elgépeltem egy szót és – mivel mind a két név létező név – a beépített helyesírás ellenőrzőm sem jelezte. Annyira pedig még nem fejlett, hogy a mondat értelméből figyelmeztessen a két név eltérésére.

Még egyszer elnézést a gépelési hibáért. Elegendő lett volna csak annyit írnom, hogy a Magyar Állami Operaház és a Magyar Táncművészeti Egyetem ellentétének újabb megnyilvánulását lehetett tapasztalni, az idézett Népszava cikk olvasása kapcsán.

Még egy teljesen szubjektív, nem mentegetőző megjegyzés: amikor visszaemlékszem, hogy láttam Volf Katalint a Diótörő-ben Mária hercegnőként, vagy hallottam Wolf Katalint a Vuk című rajzfilm főcímdalát énekelni, bennem mind a két név azonosan hangzik és beszédben is azonosan ejtem ki.

„Shiva” fórumtársnak abban is igaza van, hogy én – betűhíven idézem a 5775.számú hozzászólásból: - „a balettehez” nem értek.

5778   IVA • előzmény5776 2019-03-30 03:14:24

OFF: A tehetségkutató pedig egy szó (méghozzá egy köznév, amely elé névelő kívánkozik a magyar nyelvben, amelyben célszerű a mondatot vesszővel tagolni is), ezer mérföldre innen is magyar nyelven. (Bocsánat, de „ha már kioktatunk”…)
És még mindig OFF: Azt miért nem kifogásolják a kedves fórumozótársak, hogy míg mi itt ingyen írunk hibátlanul vagy hibásan, a Népszava szerzője (akinek nincs se neve, se nickneve), nyilván fizetésért, több nyelvhelyességi, kisebb helyesírási és mondatszerkesztési hibát is ejtett?

5777   IVA • előzmény5775 2019-03-30 02:50:56

OFF:
Tisztelt Shiva! Nyugodtan lepődjön meg: Joska 141 nem emlegette Wolf Katalint (aki nem egy tehetségkutatóban volt énekesnő, hanem általában ez a foglalkozása, és mellesleg részt vett egy tehetségkutató vetélkedőn is), hanem a balerina Volf Katalin nevét írta hibásan. Ilyen „vétség” gyakori a fórumon, mindnyájunk hozzászólásaiban előfordulnak kisebb-nagyobb hibák, tévedések, még ha igyekszünk is elkerülni azokat. Látja, Ön is elhibázta a „balettehez” szó írását, de ennél komolyabb dologban is téved: akár igaza volt „kórista” fórumtársunknak abban, hogy az az igazi kultúra, ahová most jutott Magyarország, akár nem, ez semmilyen összefüggésben sincs azzal, hogy egy fórumozó helytelenül ír le egy nevet. Bárcsak ilyesmin múlna egy ország kultúrája! Az nem tűnt fel Önnek, hogy Joska141 (akivel nekem számos esetben akad nézeteltérésem e fórumon, míg máskor egyetértünk) néha kemény véleményeket ír, de mindig tisztelettel, és sohasem személyeskedik?

5776   ebera • előzmény5775 2019-03-29 23:20:55

Volf Katalin valóban nem azonos Wolf Katalinnal. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok, ebben is igaza van. Tehetségkutató pedig egy szó ezer mérföldre innen is magyar nyelven, ha már kioktatunk.

5775   shiva 2019-03-29 21:39:48

Tisztelt Joska! Miután múltkor egy önérzetes kórista azt bizonygatta, hogy az az igazi kultúra, ahová most jutott Magyarország: meg sem lepődöm azon, hogy Ön Wolf Katalint emlegeti (aki - ahogy ezt itt néhány ezer mérföldre Budapesttől is tudjuk - egy tehetség kutatóban volt énekesnő), de aki nem a Kossuth-díjas, Örökös tag, stb. stb.: Volf Katalin! Csak kicsit más (otthon). Ja: és valóban szuper otthon a kultúra! Gratulálok! (kérem, hogy a kóristák ne reagáljanak, bár nem fogják tudni megállni, de ez van! Ők a balettehez is értenek, akárcsak minden máshoz. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!

5774   trapper 2019-03-29 19:41:58

Remek hír! 

Mind Ókovács, mind Solymosi, alkalmatlan emberi, de társadalmi, közösségi kapcsolatokra egyaránt. Lelketlen, elmebateg emberek!

 

5773   joska141 2019-03-29 18:08:45

Mai cikk a Npszava online oldaláról:https://nepszava.hu/3030807_nem-hodoltak-be-okovacs-szilveszternek. A cikk említi, hogy a Magyar Táncművészeti Egyetem művészeti vezetője Wolf Katalin lett. Ókovács Szilveszter kifejezett kérése, együttműködési feltétele volt, hogy a művészeti vezető Solymosi Tamás legyen.

Nem tudok állást foglalni, de ez a hosszan elnyúló, végét nem látható ellentét az Operaház és a Magyar Táncművészeti Egyetem között nem biztos, hogy az ország művészeti teljesítéményének fokozását szolgálja....

5772   IVA • előzmény5770 2019-03-28 04:09:03

Jól emlékeztem: (én is úgy, hogy valamikor az 1980-as évek elején) a pesti Operában is szerepelt a Royal Ballet a Manon-balettel (és talán még a Mayerlinggel is, de erre nem esküszöm meg). Emlékemet ez a cikk erősítette meg: https://www.pestimusor.hu/index.php?sect=main&alsect=cikk&id=7771
MacMillan Manonja mérföldkő volt az életemben, voltam Lescaut és Des Grieux is. A világon sokfelé játsszák, ezzel szemben a hazai közönség eddig mindössze kétszer találkozhatott vele, a 80-as évek elején a Royal Ballet vendégjátéka alkalmával” – nyilatkozta Solymosi Tamás. Én pedig azért emlékeztem rá, mert, noha a Manon-témáért gimnazistakorom óta rajongok, nem törtem magam, hogy megnézzem ezt az előadást.
Köszönöm a balett zenei anyagának ismertetését.
(Egyébként a Manon-balett és a Manon-operák is a kolostoros színpadi művekhez tartoznak – ha Des Grieux nem szökteti meg a lányt. Feltéve, hogy a zárdában is regényesre fordult volna a sorsa.)

5771   Boglárka Simon Hatala • előzmény5765 2019-03-27 13:38:18

Tisztelt Amalgám, röviden reagálnék az egyik gondolatára, és kicsit hosszabban egy másikra.

„ A félreértés onnan eredhet, hogy Ön a prímabalerina-fogalmat a meghatározottan magas szakmai és művészi színvonalon tevékenykedő balettáncos-hölgyre alkalmazza, én pedig arra, aki – szerencsés esetben és talán azért még a legtöbbször – ezzel összefüggésben a legmagasabb szintű hivatalos kinevezéssel [első magántáncosnő, (female) principal dancer, erste solistin stb.] is rendelkezik. Úgy tudom, hogy ennek hiányában rendszerint senkit nem neveznek prímabalerinának.”

Ebben az értelemben használtam a prímabalerina kifejezést, a félreértés inkább ott van, hogy az én értelmezésemben egy jól funkcionáló együttesben egybeesik a művészeti kiválóság és a pozíció. Aki „amúgy” nem alkalmas vezető szólistának, arra miért osztanak művészileg érzékeny főszerepeket? Aki meg alkalmas, azt miért ne neveznék ki? 

„hiszen azért tudunk olyan balerinákról is a közelmúltból (jelenből), akik nagyjából a legjobb megítélésűek tudtal lenni egyszerre olyan eltérő balettkultúrákban is, mint Szentpétervár és New York vagy Moszkva és Milánó”  -  itt több dolog összemosódik. Vannak a balettnek olyan feladatkörei, amelyek a világon sok helyen jelen vannak, így átjárhatóak nemzetközileg is, de ettől még nem evidens a különböző feladatkörök közti átjárhatóság. Attól még, hogy valaki remek Solort táncolt New Yorkban és Moszkvában, még lehet pocsék Petrucchio Budapesten, gyenge az In the Middle-ben Londonban, Mandarinnak meg esetleg Lajosmizse alsón is botrányos.

De egyébként mit jelent az, hogy „legjobb megítélés”? Ezt hogyan lehet lemérni? A sokféle értékelési szempontrendszer, amely egyszerre létezik, gyakran konkrétan kontradiktív elemeket tartalmaz. Én sokat gondolkodtam, de nem tudok olyan táncművészről, akit a szakma és a közönség minden tagja egységesen és ugyanúgy ítél meg. Olyanról igen, aki jól „eladható”, divatos, ezért nagyon sok helyen szerepel. Vagy népszerű. Olyanról is tudok, akit sokan tartanak nagyra (és általában eltérő okokból!) De olyat nem ismerek, akit mindenki, sőt, még olyat sem, akit a táncélet meghatározó szereplői (pedig ez nyilván egy szűkebb csoport), minősítenének teljes egyetértésben – ami szerintem rendben is van, hiszen a művészetben tényleg alapvető szempont a „nekem ez tetszik/nem tetszik”. Sokszor olyan balettmestereknek, igazgatóknak van homlokegyenest eltérő véleménye egy táncművészről, akik egyébként egymástól függetlenül magas szakmai tudással és reputációval rendelkeznek. Mindenkinek, a legnagyobb sztároknak is vannak szakmai bírálói, akik szerint nem megérdemelten kap az illető lehetőségeket, és mást kellene inkább promotálni. Nem tudok olyanról sem, akinek az előadását mindenki élvezi.  Az lehet, hogy Önhöz, a nézőhöz ezek a nézetkülönbségek nem jutnak el és olyan érzése alakult ki emiatt, hogy szakmai összhang van. És mivel még a legszélesebb körben pozitív visszajelzéseket kapó táncművészek sem alkalmasak minden feladatra, megint visszajutunk oda, hogy nincs egy mindenek felett álló, objektív alkalmazhatósági értéke egy frissen végzett fiatalnak (vagy a pályán lévő művésznek). Az ő piaci érteke és pályaalkalmassága attól is függ, hogy milyen repertoárt akar építeni egy adott balettigazgató, neki milyen az ízlése és milyen pozícióra keres embert. Ez egy szituatív és változékony evaluáció. A kérdés egyébként szerintem nem is ez, hanem az, hogy mi élvezzen prioritást, egy igazgatói művészeti vízió, amihez az vezető a saját művészi szabadsága keretében alkalmazza a legjobban passzoló művészeket (ilyen a német modell például), vagy a meglévő képzésre és a társulati tagokra alapozva alakítsa ki a vezető a művészeti koncepciót, ahhoz viszonyítva, amire ezek az emberek alkalmasak, amiben ők tehetségesek. Kvázi a társulatnak és a képzésből kilépő növendékek keresnek igazgatót (korábban ilyen volt a magyar modell) vs egy színháznak, mint intézménynek keresnek igazgatót, és ő a saját társulatát hozza létre. Már elmondtam itt a fórumon, hogy én nem teszem le a voksomat egyik verzió mellett sem, mert mindkettő alkalmas az értékteremtésre, de az egy valid vita, hogy adott helyzetben melyik miért jó vagy rossz döntés. De: nem csak egy út létezik és sokféle kritériumrendszer van.

Az egy logikailag több ponton hibás levezetés, hogy

1. csak egyféle magas minőség létezik a táncművészetben

2. azt csak egyféle úton lehet elérni

3. objektíven mérhető, hogy ennek eléréséhez mi kell

4. az a társulat, amely azt mondja magáról, hogy ezt a minőségi sztenderdet tartja be, az ezt ténylegesen be is tartja

5. és csak ez alapján születnek döntések

6. tehát, akit oda felvesznek az nagyon jó a „táncban”

7. akit nem vesznek fel, az nem elég jó

8. aki elveszti az állását a társulatban az sem elég jó

Ezzel nem minősítenék egyetlen társulatot sem, nem is szándékozom, nem kérdőjelezem meg a végső döntések helyességét sem, kizárólag a logikai levezetést vizsgálom. A probléma azért is nagyon érdekes, mert a fenti hibás logikai lánccal (vagy elemeivel) a világ több olyan együttese kapcsán találkoztam, főleg Németországban, ahol a vezető valamiért nem vállalja fel, hogy döntései az ő személyes ízlését, vagy kultúrpolitikai érdekeket tükröznek. 

5770   Edmond Dantes • előzmény5769 2019-03-27 13:32:33

Köszönöm a linket, annál is inkább, mert megírásakor még nem voltam itt a fórumon. Plusz kicsit nosztalgiázhattam és kutattam ROH-Manonilag és igen: az a Manon (is) Massenet-"egyveleg" zene, valószínűleg azonos vagy nagyon hasonló lehet(ett) a pestivel/-hez. Azonos a koreográfus, Kenneth MacMillan. Hálám jeléül :-) megosztok 1-2 infót: a produkció világpremierje 1974. március 7-én volt ROH-ban. A zenék pedig a következő Massenet-ekből: La Vierge (1880); Elegie, Op. 10 No. 5; Il pluvait (1871); Le Cid (1885); Esclarmonde (1889); Griséldis (1901); Thaïs (1894); Éve (1875) – Malédiction; Poème pastoral (1872) – ‘Crépuscule’; Ariane (1906); Thérèse (1907); Cendrillon (1899); Cléopâtre (1914); Don Quichotte (1910); Bacchus (1909); Le Roi de Lahore (1877); La Navarraise (1894); Sapho (1897 rev. 1909)

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
18:00 : Hajdúböszörmény
Református templom

Szathmáry Zsigmond (orgona)
Szathmáry 80 orgonahangverseny

19:00 : Miskolc
Belvárosi református templom

Szamosi Szabolcs (orgona), Sebestyén Márta (ének)
"Nyújtsd ki mennyből"
A mai nap
született:
1881 • George Enescu, zeneszerző († 1955)
1965 • Johan Botha, operaénekes († 2016)
elhunyt:
1975 • Vujicsics Tihamér, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1929)