vissza a cimoldalra
2017-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6255)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11195)
A csapos közbeszól (94)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (559)
Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6422)
Erkel Színház (8507)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1175)
Franz Schmidt (2953)
Verdi-felvételek (530)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (363)
Élő közvetítések (6678)
Kocsis Zoltán (640)
Operett, mint színpadi műfaj (3346)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2414)
Zenei témájú könyvek (92)
Nagy koncertek emlékezete (32)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41)

   
5412   Búbánat • előzmény5411 2017-11-14 22:30:31

Czank Lívia: A függöny mögött

A szerző a kötetről:

"2017. márciusában a Manon alatt az öltözőkben beszélgettem a balerinákkal olyan intim témákról, amelyekről nem lehetett csak úgy ‘dumcsizni’ a büfében. Táplálkozás, súlyproblémák, szerelem és csalódás a színház falain belül, anyaság, terhesség, sérülések. Tulajdonképpen ezek azok a témák, amelyek mindenkit érdekelnek a balett titkos világából, főleg, amióta a Black Swan című film lement a mozikban.

Az évad is hozott magával mindenféle történetet és élethelyzetet, komoly sérüléseket, szakításokat, várandósságot stb. És igen, voltak olyan szituációk is, amelyek után hónapoknak kellett eltelnie, hogy beszélgetni tudjak az érintett balettművésszel egy bizonyos esetről. Éppen ezért a könyv felépítése nem fejezetekre van bontva, hanem gondolatokra, amelyeket csillaggal választok el egymástól. Az egyik pillanatban még az öltözőben beszélgetek a balerinákkal, a következő részben már a díszletműhelyben figyelem a munkát, megint egy másik gondolatban már egy balettművész mesél elcsukló hangon arról, hogyan élte meg a Spartacus előadásait úgy, hogy a premier előtt két nappal megsérült a lába és nem táncolhatott a társaival a színpadon.

Csodáltam az őszinteségüket és a bizalmukat felém. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy nélkülük ez a könyv nem jöhetett volna létre!"

5411   Búbánat • előzmény5410 2017-11-14 22:25:43

Függöny mögött – a balett titkos világa.

5410   Búbánat 2017-11-14 22:23:25

Függöny mögött – a balett titkos világa -

 FÜGGÖNY MÖGÖTT – A BALETT TITKOS VILÁGÁBA AVAT BE CZANK LÍVIA KÖNYVE

Szinhaz.org., 2017 NOVEMBER 14. KEDD, 9:00

Czank Lívia egy évadot töltött a Magyar Nemzeti Balett együttesével az Operaházban. A függöny mögött – a balett titkos világa című könyv bepillantást enged a táncosok mindennapjaiba, sikereikbe és kudarcaikba, valamint őszintén mesélnek szerepálmokról, karrierről és magánéletről is. A művészekkel, a balettmesterekkel és az alkotókkal folytatott beszélgetései azelőtt ismeretlen mélységeiben mutatja be a balett zárt világát.

MEGJELENÉS: 2017. december.

 

 

5409   IVA • előzmény5408 2017-11-01 20:04:38

Határozottan nem tartozik a témához, már azért sem, mert a balett témájához olyan művészek is tartoznak, akiket eddig szerencsésen nem kevertek bele.
Biztos, hogy nem tartozik a fórum minden témájához, elég egy helyen „ledöbbenned”, minek kellett áthozni ide is?

5408   ledpeer 2017-11-01 19:21:36
3320   zenebaratmonika   2017-11-01 18:56:44

Nem tudom, figyeltétek e a mai híreket, de az Operettszínház házatáján is kezd meleg légkör kialakulni, ezt talán nem tartozik a témához, de azért mégis csak fontos szót ejteni rá, íme egy cikk:

Teljesen le vagyok döbbenve, de nem kommentálom a történteket...

http://b1.blog.hu/2017/11/01/kalmar_peter_kerenyi_miklos_gabor_kiskoruakat_zaklatott_szexualisan

5407   IVA • előzmény5406 2017-10-30 04:25:24

Értelmezésem szerint a „felső indexben levő o” fokot (º-ot) jelöl. Balett-est modernsége ügyében pedig nem a zeneszerzők és a koreográfusok számítanak, hanem hogy a „fantázianevet” viselő címnek divatos pofája legyen, számokkal és különleges karakterekkel, amivel az „okos” korosztályt akarja megszólítani.
Bár jómagam még az Operaház kényszerű helyszínkeresése előtt felvetettem, hogy a modern balettesteknek megfelelő stílusú és méretű helyszíne lehetne a Müpa Fesztivál Színháza, kihagyom ezeket az előadásokat. Drágállom a helyárakat: drágábbak, mint az Erkel Színház immár kétszeresére emelt árai. De a legfőbb ok az, hogy a zenék hangfelvételről szólnak, amit sosem szerettem színházban, nem tartok igazi színháznak.

5406   Myway 2017-10-29 22:00:40

Klasszik 47oN19oE (a 47 és 19 után a "o" felső indexben van) – ki az az idióta, aki ilyen címet ad egy balett bemutatónak? Balanchine és Lander két művét pedig „modern balettest” címen előadni POFÁTLANSÁG és hozzá nem értés!

 

 

5405   Búbánat 2017-10-19 21:34:30

Ma éjjel, hamarosan, az M3 csatornán újraláthatunk  két 

magyar televíziós filmalkotást, melyek egymásután kezdődnek:

I.  2017. október 19. csütörtök 22.25 – 23.20

Ötszemközt - Seregi László

Riportfilm-sorozat (2002)

"Örökös tagság sorozatunkban sajnos nem készült portré Seregi Lászlóval, a Kossuth-díjas táncos, koreográfus művésszel ezért ezzel a műsorunkkal idézzük fel pályáját és munkásságát."

Rendezte: Kovács Gabriella

Producer: Illés Tiborné

Műsorvezető: Vitray Tamás

Időtartam: 55 perc

 

II. 2017. október 19. csütörtök 23.20 – 0.35

Hidas Frigyes: A Cédrus - balettfilm

A Zenés TV Színház bemutatója: 1977. április 8. MTV 1.

 Írta - koreográfia: Seregi László 

Vezényel: Sándor János

Km. a Magyar Állami Operaház Zenekara

"Balettfilm a művészsors fontos kérdéseiről, a művészi megszállottság, a mindent felőrlő elhivatottság érzéséről, Csontváry Kosztka Tivadar festőművész életének és munkásságának felhasználásával. Nem életrajzi a táncmű - az egyes tánctételek mégis a művész életútjának egy-egy szakaszára vagy kiemelkedő alkotására támaszkodnak."

1. Felkészülés az utazásra. 
2. Taormina. 
3. A siratófal. 
4. Sétalovaglás. 
5. Közjáték. 
6. A magányos cédrus. 
7. Zarándoklás a cédrusokhoz.

Szereplők:

• Dózsa Imre (A Művész)
• Kékesi Mária (A Múzsa)
• Szumrák Vera (A Fekete asszony)
• Nagy Zoltán (A Nap)
• Forgách József (A Sas)
• Erdélyi Sándor (Démon I.)
• Hevesi Imre (Démon II.)
• Kutni Róbert (Démon III.)
• László Péter (Démon IV.)
• Balikó István (I.Görög színész)
• Hencsey Róbert (II.Görög színész)
• Sebestény Katalin (I. Siratóasszony)
• Szőnyi Nóra (II. Siratóasszony)

• Magyar Állami Operaház Balettkara 

Díszlet: Kézdi Lóránr
Jelmez: Márk Tivadar
Vezető operatőr: Sík Igor

Zenei rendező: Fejes Cecília

Rendezte: Horváth Ádám


Időtartam: 68 perc

5404   Búbánat 2017-10-18 14:55:18

Az M3 csatorna ma éjjeli műsora (22.20 - 22.55)

Lakatos Gabriella - táncjelenetek

magyar portréfilm,

27 perc, 1964. (FF) 

„Lakatos Gabriella, a Magyar Állami Operaház fantasztikus prímabalerinája valóban egyedülálló alakja hazai művészeti és táncművészeti életünknek. Az ő pályájából láthatunk most jeleneteket, azzal a lenyűgöző őszinteséggel és magától értetődő közvetlenséggel, mely emberként is jellemezte ezt a nagyszerű művészt.”

Díszlettervező: Tóth A. Pál
Dramaturg: Vecsernyés János 

Operatőr: Kocsis Sándor

Rendező: Banovich Tamás

A produkció közreműködői:

Lakatos Gabriella, Orosz Adél, Fülöp Viktor, Havas Ferenc

Katona Ágnes - zongora 

Szász Árpád  - gordonka 
Magyar Állami Hangversenyzenekar 

Tóth Péter karmester

Műsortartalom:

Minkus: Don Quijote (Táncosok: Lakatos Gabriella, Havas Ferenc) (részlet)

Chopin: g-moll ballada (Táncosok: Lakatos Gabriella, Orosz Adél, Fülöp Viktor)

Aszafjev: Bahcsiszeráji szökőkút (Táncosok: Lakatos Gabriella, Fülöp Viktor, Orosz Adél) (részlet)

Bartók Béla: A csodálatos mandarin (Táncosok: Lakatos Gabriella, Fülöp Viktor) (részlet)

5403   Búbánat 2017-10-16 17:52:14

Az Opera.hu oldalról

Bartók TáncTriptichon az M5 HD műsorán október 16-án

2017. október 16-án (hétfőn) 22:15-től látható felvételről a Bartók TáncTriptichon című produkció az M5 HD műsorán, melyet idén májusban mutatott be az Opera.

Az opera Magyar Évadának keretében, Bartók Béla A fából faragott királyfi című művének 100. évfordulója alkalmából Frenák Pál, a kortárs tánc világhírű koreográfusa, teljesen új alkotásban állította színpadra a művet, melyben a Compagnie Pal Frenak kortárs táncosai és a Magyar Nemzeti Balett együttese együtt dolgoztak. 

Bartók TáncTriptichon című esten Seregi László A csodálatos mandarinra készített koreográfiájának felújítása, valamint egy szintén a Magyar Évad inspirációjára készült, a néptánc és a balett technikáit ötvöző Táncszvit-koreográfia szerepelt Juhász Zsolttól. Bartók népzenei ihletettségű művét a Duna Művészegyüttes és a Magyar Nemzeti Balett művészei közösen keltették életre.

A felvétel a 2017. május 28-i bemutatón készült az Operaházban. Az előadás karmestere: Kovács János.

Szereposztások:

A fából faragott királyfi

Királykisasszony – Vasas Erika, Esterházy Fanni, Rohonczi Viktória, Tokai Rita
Királyfi – Feicht Zoltán, Dmitry Timofeev, Holoda Péter, Maurer Milán, Morvai Kristóf
Fából faragott – Esterházy Fanni, Holoda Péter, Halász Gábor, Keresztes Patrik, Maurer Milán, Vasas Erika, Ricardo Vila Manzanares
Tündér – Frenák Pál, Holoda Péter, Maurer Milán
Erdő / Patak – Feicht Zoltán, Frenák Pál, Halász Gábor, Holoda Péter, Keresztes Patrik, Maurer Milán, Morvai Kristóf, Dmitry Timofeev, Ricardo Vila Manzanares

Szöveg: Balázs Béla

Koreográfia: Frenák Pál

Díszlet: paradigma:ariadné

Jelmez: Frenák Pál, Zalai-Ruzsics Boglárka

Dramaturg: Péter Márta

 

A csodálatos mandarin

A mandarin – Bajári Levente
A lány – Kozmér Alexandra
A fiatal diák – Balázsi Gergő Ármin
Az öreg gavallér – Alekszandr Komarov
Három csavargó – Szegő András, Szakács Attila, Vladyslav Melnyk

Librettó: Lengyel Menyhért

Koreográfia, jelmez: Seregi László;

Díszlet: Forray Gábor

 

Táncszvit

Duna Művészegyüttes

Szóló – Bajári Levente, Radina Dace

Koreográfia: Juhász Zsolt

Díszlet: Túri Erzsébet

Jelmez: Furik Rita

Világítás: Lendvai Károl

5402   smaragd • előzmény5401 2017-10-07 21:47:55

"A három jómadár"

 A Fővárosi Operettszínház 1929. december 7-én mutatta be új gyermekoperettjét.

A zenéjét Kemény Egon állította össze, nagyobbrészt saját számainak felhasználásával. A gyermekdarab-újdonság felépítése teljesen újszerű, modern, pompás trükkökkel, boszorkányos táncokkal és szenzációs látványosságokkal.

Karmester Kemény Egon, a táncokat Metzger Fini tanította be.

A fenti részletet a Forum - Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) 1037 számú bejegyzéséből írtam át ide, Metzger Fini életpályájához.

5401   smaragd • előzmény5400 2017-10-07 21:18:13

Az idős Feleki házaspár, a Művésznő és a Művész úr a régi Pasarét ismert személyiségei voltak. Takaros kis házuk gondozott kerttel a Csévi utcában volt. Magam előtt látom őket, amint egymásba karolva sétálnak lefelé a tér irányába...

5400   Ardelao 2017-10-07 18:10:54

SZÍNHÁZI ÉLET – 1930. 16. szám

Koppenhágából megható levelet irt a Magyarok Világhíradójának négy magyar kislány. Oxford-görlök néven lépnek fel, igazán jelentős sikerrel. Külföldi turnéjukat Európa egyik leghíresebb varietéjában, a hamburgi Trocaderóban kezdték. Most Oslóba kaptak napi százhatvan pengős szerződést.

A négy magyar táncosnő neve:
Metzger Jozefin, Verő Erzsébet, Tubay Sári (Lulu) és Szőke Kató.

*

1931. 39. szám

BÁRÓ METZGER FINI elmondja:

HOGYAN LESZ GÖRL – EGY BARONESSZBŐL

A napilapokat erősen foglalkoztatta Metzger-Rubin Ferencnek, a válófélben lévő gróf Karátsony Jenőné titkárának esete. Rubin Ferencet, a fiatal titkárt, mint ismeretes Metzger báró adoptálta, így lett Rubinból, Metzger-Rubin.

De megírták ugyanakkor a lapok azt is, hogy az adoptáló Metzger bárónak van egy leánya is, édes leánya, tehát valódi baronesse, aki görl egy pesti színházban.

Hogyan lett a bárókisasszonyból görl?

Báró hackenthali Metzger Jozefin, a Fővárosi Operettszínház görlje így beszéli el:

— „A Sacré Coeurben nevelkedtem, és amikor elhagytam az intézetet, sürgősen azt parancsolta az élet, hogy én is járuljak hozzá családunk szűkösen szabott büdzséjéhez.

Így lettem hivatalnoknő igen szerény fizetéssel. Szerettem táncolni, mint amatőr is és így nem véletlen, hogy a hivatalnoki sorsot a táncosnő pályájával cseréltem fel.”

 — „Három hónapig szorgalmasan tanultam a színpadi táncot, aztán szerződtettek: görl lett belőlem. Szívesen táncoltam most már pénzért esténként, csak az volt a baj, hogy kevés pénzért. Édesapám sorsa nem javult, fokozni kellett hozzájárulásomat. Ilyen körülmények között határoztam el, hogy megalakítom az Oxford-görlök csoportját. A legügyesebb és lehetőleg egyenlő nagyságú és formájú táncosnőket hoztam össze. Eleinte igen nehezen ment, mert nem volt pénzünk ruhákra. Spóroltunk, nélkülöztünk, de vasakarattal mindennek sikerülnie kell, sikerült megalakulnunk. Tubay (Sári) Lulu, Szőke Kató és Verő Erzsébet kollegináimmal együtt külföldre szerződtünk, sikerünk volt és szépen kerestünk.

— „Mikor hazajöttem, valaki egy vacsoránál figyelmeztetett arra, hogy egy Metzger báró van a társaságban. Akkor ismertem meg új — bátyámat, aki már két éve viselte édesapám nevét, anélkül, hogy nekem sejtelmem lett volna erről a furcsa rokonságról.”  ..

Metzger Fini bárónő nevet és most már feltehetjük a kérdést:

Az egyik pesti újságban Metzger-Rubin Ferenc nyilatkozott és azt állította, hogy már csak azért sem lehet vőlegénye Karátsony grófnőnek, mert neki már régibb idő óta — menyasszonya van. Nem tudja, hogy fogadott bátyjának ki a menyasszonya?

A vezető Oxford-görl csóválja a fejét:
— „Nem sokat tudok Metzger-Rubin privát életéről. Talán Tubay Luluról, az Oxford-görlök egyik volt tagjáról van szó? Metzger-Rubin Karátsony grófnő titkára már hosszabb idő óta ismeri Tubay Lulut, aki Rubin kérésére hagyta ott a tánccsoportot.”

Még egy kérdés:
Jó görlnek lenni?

Erre már határozott a válasz:

— „Nem bántam meg. Szeretek utazni, más országokat, városokat, embereket látni. A bárónő zsebéből erre nem futott, az Oxford görlt viszi az impreszárió. Fiatal vagyok, előttem az élet, majd csak megtalálom én is a magam happy-endjét!”

SZINETÁR GYÖRGY.(XXI. Évfolyam, 39. szám)

Megjegyzés (A.)

Feleki Kamill 1931-ben, bécsi táncmesterkedése idején ismerkedett meg későbbi feleségével, Metzger Finivel, aki partnere, alkotó- és üzlettársa lett. Együtt léptek fel, alapítottak tánciskolát, mindig úgy beszélt róla, mint akinek a szakmában mindent köszönhet. Negyvenkét évig éltek boldog házasságban.

5399   Haandel 2017-10-07 07:51:35

TEATRO COLÓN
PIOTR ILYCH TCHAIKOVSKY LA BELLA DURMIENTE DEL BOSQUE
7 de octubre | 20 horas  → 01:00 CET | En Vivo

5398   IVA • előzmény5397 2017-09-27 04:11:43
A darabjaink egy részét nehéz utaztatni. Ilyenek például a Seregi-művek, amelyek díszlete akkora volumenű, hogy lehetetlenné teszik a szállítást, vagy olyan költségekkel járna, amit a mostani gazdasági helyzet nehezen tudna elviselni.

Ezek szerint a rendszerváltás előtt lényegesen jobb lehetett a gazdasági helyzet a mainál: a Spartacusszal a társulat bejárta a fél világot, a Sylvia is néhány európai színpadot, többek közt a Monte Carlo-i operát is.
Az persze lehetséges, hogy a partiumi és erdélyi helyszínekre – megannyi sportcsarnok – könnyebb volt alkalmazni A víg özvegy-balett díszletit. Amint a Hunyadi László díszleteinek, szcenírozásának is jót tehetett, ha minél több kihullott belőle, és nagyobb figyelmet kaptak a nagy sikert arató énekesek.
5397   flavia 2017-09-25 23:01:57
http://fidelio.hu/tanc/2017/09/20/van_manen_darabbal_inditja_az_evadot_a_turnezo_nemzeti_balett/
5396   IVA • előzmény5395 2017-09-12 01:41:12
Nem mindegy, mit értünk eredeti, régi jelmezek alatt. A rosszul őrzött lány 1971. márciusi bemutatójának játékos, rajzos díszleteinek a türkiz, tengerzöld, terrakotta, narancs árnyalatok voltak az alapszínei, amelyek visszaköszöntek Colas, Lise és a kar jelmezeiben.
Az imázskampány fotóin látható jelmezek, pl. Colas búzavirágkék „zakója” a későbbi, operaházi fejújítás jelmezegyütteséből valók.
5395   flavia • előzmény5393 2017-09-08 17:08:06
Igen,ezek az eredeti,régi jelmezek.A legutóbbi felújításra készített,új jelmezeket értékesítették.
5394   IVA • előzmény5388 2017-09-07 02:59:05
Már van a honlapon Műsorváltozás rovat, benne az említett darabcserével.
5393   IVA • előzmény5391 2017-09-07 01:38:16
Vajon a „képregény formátumú” imázskampány fotóihoz Kristina Starostina és Iurii Kekalo nem A rosszul őrzött lány eredetei jelmezeit öltötték magukra? Ezek az anyagok az év elején készülhettek.
5392   Myway • előzmény5391 2017-09-06 12:14:14
ST igazán jól teljesít!
5391   flavia • előzmény5389 2017-09-06 01:07:55
Sajnos nem fogják játszani.Solymosi Tamás eladta a jelmezeket,mert nem akarta műsorra tűzni a darabot.Most viszont a jogot nem adták neki.Szép munka volt! /ez is/
5390   IVA • előzmény5389 2017-09-04 17:28:09
Talán azért is, mert a Sylviát nem olyan régen (2015 tavaszán) újították fel.
Most megérkezett az Operaház értesítése a műsorváltozásról.
5389   Aurora • előzmény5388 2017-09-04 08:35:09
:-(
Nagyon vártuk / várjuk A rosszul őrzött lányt...

Három éve felröppent a hír, hogy "eladtuk" a díszletet, jelmezt külföldre. Rosszul őrizték? Nincs mit visszavásárolni vagy túl drága az újrakészítés?
5388   IVA 2017-09-03 02:17:44
A rosszul őrzött lány 2018 áprilisára meghirdetett (és több bérletben, illetve elővételben már értékesített), Erkel színházi előadásai helyén a műsorban a Sylvia szerepel, szereposztási előrejelzés nélkül.
A bérlettulajdonosokat még nem értesítették e változásról, műsorváltozás menü jelenleg nincs az Operaház weboldalán.
5387   Búbánat 2017-07-24 20:21:12
A Don Quijote című balett az M5 HD műsorán ma este

2017. július 24-én (hétfőn) 21:20-tól látható felvételről a Don Quijote című balettelőadás, melyet tavaly novemberben mutatott be az Opera.

"A lovagregényeket lelkes gyönyörködéssel olvasó Don Quijote szükségesnek látja, hogy saját dicsőségére és a közjó érdekében beálljon kalandokat kereső kóbor lovagnak. Nem kisebb célt tűz ki maga elé, mint a „sérelmek orvoslását, a ferdeségek eligazítását, a jogtalanságok jóvátételét”.
A balett középpontjába egy, a Cervantes-regényből is ismert humoros szerelmi történetet állít: a fiatal Kitri és Basil történetét, amely minden bonyodalom ellenére Don Quijote közbelépése révén végül boldog véget ér."

Marius Petipa / Alekszandr Gorszkij / Kaszjan Golejzovszkij / Michael Messerer / Ludwig Minkus: Don Quijote
________________________________________
Balett három felvonásban

Karmester: Kollár Imre

Szereposztás:

Don Quijote: Apáti Bence
Sancho Panza: Kovtun Maksym
Kitri: Melnik Tatiana
Basil: Leblanc Gergely
Espada: Radziush Mikalai
Mercedes: Carulla Leon Jessica
Utcai táncoslány: Sarkissova Karina
Gamache: Komarov Alekszandr
Kitri barátnői: Felméry Lili / Hangya Rita
Lorenzo: Szakács Attila
Cigánylány szóló: Földi Lea
Cigányfiú szóló: Liebich Roland
Ámor: Purszki Lilla
Driádok királynője: Kim Minjung
Pas de six szóló lányok: Starostina Kristina / Földi Lea
Pas de six lányok: Crnić Nika / Adachi Yuiko / Starostina Kristina / Pierro Rosa / Okada Anri / Gezmis Obengül Polen
Fandango női szóló: Mingardo Angela
Fandango férfi szóló: Darab Dénes

Alkotók

Miguel de Cervantes azonos című regénye nyomán a szövegkönyvet írta: Marius Petipa

Koreográfus: Alekszandr Gorszkij / Marius Petipa / Kaszjan Golejzovszkij / Michael Messerer

Zeneszerző: Ludwig Minkus

Díszlettervező: Rózsa István
Jelmeztervező: Rományi Nóra
Világítástervező: Kirk Bookman

Betanító balettmester: Olga Sabadosh / Evgeny Popov / Anna Razenko / Ksenia Oyvental
Balettmester: Aradi Mária / Dózsa Imre / Kövessy Angéla / Pongor Ildikó / Solymosi Tamás / Venekei Marianna

A felvétel 2016. november 25-én készült az Operaházban.

Bemutató: 2016. november 19.
5386   IVA • előzmény5384 2017-07-21 09:57:31
Nem akartam hinni a fülemnek, amikor hallottam; reménykedtem, hogy a krumplis tészta kavarása közben félrehallottam. Olvasva pedig elég fájdalmas. Majdnem olyan kellemetlen, mint Bayer Zsolt ominózus „szellemessége”, csak legalább nem ordináré célzatú. Viszont nagyfokú tájékozatlanságot árul el a balettművészet terén, hiszen a balett-táncosok éppen nagyon is kemény emberek, a balerinák sem kevésbé.
Szomorú vagyok!
5385   Búbánat • előzmény5384 2017-07-21 09:43:36
A kormányfő nyilván jónéhány minőségi balettelőadást is láthatott (az operák mellett) a királyi páholyából - kétlem, hogy ilyen tapasztalatai lennének melyből párhuzamot vont. Valóban ez kínos megfogalmazás - az érintettek számára különösen.
5384   Myway 2017-07-21 09:09:43
Nagyvezíri tasli a balett művészeknek:

Orbán Viktor kiemelte, alapvetően kétfajta vezető van ma a világban: vannak a globalisták és a hazafiak.
Az izraeli államfő az utóbbi kategóriába tartozik, egy kemény ember, és MI SEM VAGYUNK ÉPPEN BALETT-TÁNCOSOK, TEHÁT SZÓT TUDUNK ÉRTENI....

NAGYON KÍNOS MEGFOGALMAZÁS!!!
5383   mandarina • előzmény5381 2017-06-28 10:07:50
Én láttam, de nem vagyok kritikus :)
5382   IVA 2017-06-26 04:24:50
A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja címet a következő évadban Aliya Tanykpayeva kazah születésű magántáncosnő viselheti.
5381   Csoszogi 2017-06-24 14:26:43
Azért van abban valami egészen perverz, hogy 22-én este majdnem szétverték a nézők az Erkel Színházat, akkora balettvizsga előadást láthattak, de sehol, se itt a Momuson, sem sehol máshol az interneten semmiféle méltatás vagy kritika nem jelent meg erről az eseményről. Vagy ez ennyire érdektelen? :(
5380   Haandel 2017-06-21 17:29:41
The Four Seasons Времена года
Mariinsky.TV (19.6.2017)

Ballet in two acts
Music by Max Richter (based on the music by Antonio Vivaldi)
Choreographer and Set Designer: Ilya Zhivoi
5379   Edmond Dantes • előzmény5378 2017-06-07 08:09:06
Igen, olvastam a másik beírásodat és Fáy Miklóst is: lehet, hogy relatíve a BFZ-produkció volt a kisebbik rossz. Valószínűleg nem is lehet igazán összehasonlítani a kettőt, de erről tényleg csak akkor mondhatnék véleményt, ha megnéztem volna MÁO-ét.
5378   lujza • előzmény5376 2017-06-07 02:28:41
Ha láttad volna az operai produkciókat is, talán jobban tetszett volna.
5377   macskás • előzmény5376 2017-06-06 10:10:48
Hmmm...
Bartók írta a partitúrába!
5376   Edmond Dantes • előzmény5370 2017-06-06 10:06:49
Mezzo leadta a hétvégén. Nekem nem tetszett a Mandarin (Fából faragott sem, de felénél el kellett mennem), inkább olyan volt mint valami táncosos illusztrációja a zenének, gyengébbek kedvéért még feliratok is az egyes jelenetek elején kb így: "csavargók megtámadják a fiatal fiút" "csavargók második támadása: az öreg gavallér" " a mandarin megérkezik" és hasonlók. Nem így képzelem a balett-ismeretterjesztést, főleg mezzon nem.
5375   Aurora 2017-06-06 09:57:46
Ez elszomorító... és még a mandarin is...ezt nem is tudom elhinni.
5374   IVA • előzmény5372 2017-06-04 03:59:50
Meg ezzel is egyetértek, sajnos.
5373   IVA • előzmény5371 2017-06-04 03:58:49
Sajnos egyetértek vele. (Én ezt a szereposztást láttam.)
5372   lujza 2017-06-04 01:49:51
Meg ez is:
http://faymiklos.hu/2017/05/30/frenakbol_faragott
5371   lujza 2017-06-04 01:46:57
Ez elég rémes! (Én nem ezt az előadást láttam):
http://faymiklos.hu/2017/05/29/szegyentanc
5370   lujza 2017-06-03 01:48:29
Még valamit: nemrég láttam a két Bartók táncművet a Müpában, a Fesztiválzenekar és Gergye Krisztián társulata előadásában. A szokatlan helyszín, a szűkös tér ellenére egységes, szép kompozíciókat láthattunk.
5369   lujza • előzmény5368 2017-06-03 01:44:43
Azt hiszem, az elírásom igazi vágyteljesítő volt.
5368   IVA • előzmény5365 2017-06-02 03:38:18
Lehet, hogy érdemes lett volna A csodálatos mandarin általad látott szereposztását is megnéznem, de a másik két darab miatt nehezemre esnék az est újranézése.
A meghökkentő mondat Solymosi Tamás igazgatósága óta szerepel a balettek színlapján. (Nyilván figyelmetlenségből írtad a bátyja nevét.)
5367   IVA • előzmény5364 2017-06-02 03:29:01
Sajnos, Királykisasszony-, Királyfi- és Tündérforgácsoló külső üzem.
5366   IVA • előzmény5362 2017-06-02 03:22:28
Köszönöm. Nem örülök az egyetértésnek.
5365   lujza • előzmény5364 2017-06-02 02:10:05
Sajnos telitalálat, legalábbis számomra a királyfiátdolgozó vállalat! Nem ismerem Frenák Pál munkásságát, bár tudom, hogy tehetséges táncos-koreográfus, de én a Bartók zene alapján mást vártam volna a Fából faragott királyfitól. Tulajdonképpen nem is tudom, hogy volt-e és ki volt a királyfi, mivel minden szerepet többen is táncoltak, számomra követhetetlenül, és ugyanazon művészek nevét több szerepnél is feltüntették, a fából faragott királyfi pl. egy lány is volt. Minden elismerésem a táncosoké, akik igen nehéz, akrobatikus elemekkel tarkított koreográfiát mutattak be egy kb. 45 fokban megdöntött síkon. Egyikőjüket (tán az egyik tündért vagy királyfit?) pedig a zsinórpadlásról lógatták be egy hevederen, majd még jól meg is pörgették. Szóval teljesítmény az volt, de művészi élmény számomra kevésbé. A Táncszvittől se voltam elragadtatva.
Élmény volt viszont, hogy miután nemrég láttam Aleszja Popovát Callasként elegánsan, finoman, visszafogottan a színpadon, most a Mandarin Lány szerepében brillírozott.
Még valami: a szereposztást tartalmazó "kutyanyelven" legfölül ez áll: A Magyar Nemzeti Balett igazgatója Solymosi Zoltán. Eddig nem emlékszem hasonlóra, Ókovács neve szerencsére nem szokott legfelül szerepelni.
5364   Aurora 2017-06-01 15:38:09
Azt gondoltam, hogy a májusi „Mandarin” egyik előadásához kötik az idei Seregi-díj átadását, de az imént hallottam, hogy az már május idusán meg is történt, és a Pécsi Balett igazgatója, Vincze Balázs a díjazott. Lehet, hogy nem is volt nyilvános ünnepélyes átadás?

Látta valaki a Bartók triptichont? A mai előadást néztem volna, de ember tervez, Isten végez…
Csak remélni tudom, hogy nem lett királyfiátdolgozó vállalat is egyben a MÁO! Akinek van friss élménye, kérem, ossza meg:-)!
5363   parampampoli 2017-06-01 15:27:44
Két darab eladó jegy lenne FÉLÁRON a jún. 23-i A VÁGY VILLAMOSA c. balettre, fszt. 4. sor közép. (Eredeti ár: 3600 FT, így 1800/db.) Ha valakit érdekel, írjon privátban.
5362   www 2017-05-26 21:44:13
"Néhány adat a Terézvárosi Hattyúk Tava Baromfiátdolgozó Vállalat idei üzeméről. "

Csodálatos mondat, mindent elmond arról miként is tekint ma az operaház vezetése az ott dolgozókra.
Sajnálatos azonban hogy ezt már a másik oldal, azaz a néző is észreveszi!
5361   Myway • előzmény5360 2017-05-26 09:35:38
Gratulálok az íráshoz, teljes mértékben egyet értek vele. A holland "Van-ok" meg büszkék lehetnek, hogy ily bőségesen foglalkozik bárki is a világ legrosszabb Hattyújával.
5360   IVA • előzmény4282 2017-05-24 02:29:01
A hattyúk tava – 2017. május 21-én este

Néhány adat a Terézvárosi Hattyúk Tava Baromfiátdolgozó Vállalat idei üzeméről. A május 11-i nyilvános főpróbát is számítva, május 24-ig alig két hét alatt 11 előadást zavarnak le két karmesterrel, a főszerepek hármas-négyes, a kisebb szerepek kettős-hármas kiosztásával. Az utóbbi hétvégén péntek estétől vasárnap estéig 5 előadást teljesített A hattyúk tava-gyár. Nem vagyok munkavédelmi szakember, sem orvos vagy ilyesmi, nem is törődnék ezzel, ha a hétvége 5., illetve a széria 10. előadásán nem éreztem volna annyi lélektelenséget (az alkalmi ihletettség annyi hiányát), amely még rárakódik erre az eleve fárasztó, mert túl hosszú, érdektelen és dagályos produkcióra.
Az előadás után elolvastam, mi mindent hordtam össze erről a változatról és a színpadi produkcióról két évvel ezelőtt a főpróba után (4226. számon – 2015-04-25 05:50:34), valamint egy eltérő szereposztású repertoár-előadás alapján (4282. számon – 2015-05-03 05:30:30), mert oly jó lenne most revideálni bármelyik megállapításomat, de sajnos mindenben kénytelen voltam egyetérteni korábbi nézői önmagammal. Meglepődtem azon, hogy a részletesen kifogásolt jelmezekről szólva azt írtam, hogy „a hattyúlányok és Odette jelmezei a szokásosak”, és nem jegyeztem meg, mennyire kellemetlenül hosszúnak tartom a tütüket. Tudom, a régmúlt időkben szokás volt térdig érő, ma a Giselle-ben és A szilfidben általános tütükben táncolni ezt a darabolt, ám azóta megszoktuk a rövidet, habosat, mert a koreográfusi, táncművészi és a nézői munkával együtt az alkalmasabb felidézni a vízen úszó hattyúk sziluettjét, egy-egy jellegzetes mozdulatát. Ebben a térdig érő és rövid közötti hosszúságú tütüben a balerinák sziluettje inkább az emuéra, nanduéra emlékeztet. Nem zárom ki, hogy erre azért csak most lettem figyelmes és érzékeny, mert két év alatt az előadások és a tisztítás során a jelmezek veszítettek merevségükből. Megjegyzem még, hogy a kevésbé nyúlánk balerinák (most többnyire ilyenek vannak nálunk) vonalának is kedvezőbb a rövidebb tütü.
Másik észrevételem, hogy a két tóparti felvonásban émelyítően túlteng a színpadon (színpadról) a mocsárgáz hatását keltő világítás. Ez valószínűleg eleme a koncepciónak, amely szerint a romantikus szépségekről, a képek üdítően ellenpontozott váltásairól mondjunk le a bomlás naturalista illusztrációjának javára, csakhogy Csajkovszkij zenéje nem ilyesmivel operál, nála – bár szintén vad, de – idilli környezetben ébred és győzedelmeskedik a szerelem. Ez a mocsár feletti rohadás az elméletileg totálisan teltházas nézőtér levegőjével és a karzat azonmód nem példásan takarított mosdójának élményével együttműködve nem oldja az előadás fárasztó hatását. (Idén már nem megyek a III.-ra, ráérnek nekiesni a mosdónak valami erősebb szerrel a felújítás során.)
Miért is mentem ismét A hattyúk tavára, ha ennyi panaszom van rá, és a tavalyi évadot is túléltem nélküle? Kíváncsi voltam Tatiana Melnikre és Leblanc Gergelyre, akiket még nem láttam a főszerepekben. A balerina bemutatkozására azonban, amint a topicban lejjebb araszolva kiderül, még várnunk kell, helyette Aliya Tanykpayeva lépett az első helyre, ismert alakításával. Az általa adott színvonal most is dicséretes, de alakítása a két évvel ezelőtti főpróbával összevetve rutinosabb és fáradtabb, amin nincs mit csodálkozni. Annak idején dicsértem a karmunkáját, jobbnak találva, mint a Nakamura Shokóét, de az én hibám, hogy nemcsak az övékre emlékszem, hanem a Pongor Ildikóéra is, majd’ 40 év távolából. Ez persze nem előnyös merítés az összevetésre, nem is kérem számon Pongor alkatát senkin sem, azért választottam mégis ily kegyetlenül őt, mert színpadra lépésekor nyilvánvaló volt, hogy táncosnői tudatra ébredése óta azonos Odette-tel, illetve Odiliával, és olyan azonosság láttán az ember nem is kukacoskodna az előadás csip-csup részleteivel.
Leblanc Gergely táncosi, partneri minőségével, eleganciájával ideális Siegfried herceg. Szokásom szerint mondanám, megjelenése révén is, ám még az ő megjelenése is arra késztet, hogy visszatérjek a látvány problémájára: a herceg jelmeze az egyik legsikerületlenebb.
A „Pas de trois lányok”, Felméry Lili és Cristina Balaban teljesítménye nemcsak nagy elődök emléke miatt tűnik halványnak, hanem jelmezeik színe és anyaga miatt is. Ievgen Lagunov kiváló táncosi minőségével sem tudja igazolni Alaxander figuráját, amely nem kárpótol bennünket az Udvari bolond elsikkasztott szerepéért. Mikalai Radziush Rothbart, a varázsló fontos szerepében jeleskedik, hatása azonban sokkal jobban érvényesülne, ha azt nem devalválná megterhelően sok jelenléte.
Dér András értő és érző zenei irányítása is nagyobb élményt eredményezne, ha egy harsány, zsúfolt és kiabáló előadásban egy estén kevesebbet kapnánk Csajkovszkijból – akinek A hattyúk tavája csodálatos, zseniális… de hadd ne soroljam tovább a közhelyes jelzőket: világom éltető eleme. Ám az éltető elem is lehet fojtogató, ha egyszerre túladagolják.
5359   Boglárka Simon Hatala • előzmény5358 2017-05-16 20:05:30
Kedves Fórumtársak, nagyon köszönöm, hogy belinkeltétek ezt az eseményt! Az én szándékom szerint ez a délutáni beszélgetés talán segít kapcsolódási pontokat találni a baletthez, mint műfajhoz, Seregihez, mint alkotóhoz és ehhez a gyönyörű darabhoz azoknak is, akik eddig kevésbé voltak meggyőződve arról, hogy nekik való-e ez? Én hiszek abban, hogy az Operaházba járni, balettet nézni egy olyan tevékenység, amitől az ember gazdagodik, szebb lesz az élete, és bátorítani szeretnék mindenkit, hogy ha teheti, hódoljon ennek a szép szokásnak! Szeretnék meggyőzni minél több embert arról, hogy érdemes, és néhány kulcsot szeretnék továbbadni, amelyek nekem is sokat segítettek abban, hogy megértsem azt a nyelvet, amelyen Seregi balettjei szólnak. A Spartacus témája miatt azt gondolom, hogy gyermekeknek talán kevésbé való, de természetesen nagyon egyéni az, hogy ki mikor áll készen egy ilyen szívbemarkolóan tragikus történetre.
5358   Siegfried 2017-05-15 12:22:46
Kedves Bogi!

Nem is ajánlottad az általad tartandó ismertetést.
Kiknek szánod, inkább gyerekek vagy felnőttek részére?
5357   Siegfried 2017-05-15 12:20:42
http://www.opera.hu/musor/megtekint/spartacus-2016-1/eloadas-201705171500/

Spartacus
Műismertetés filmbejátszásokkal
Helyszín Operaház - III. emeleti Cukrászda
Dátum 2017. május 17.
Kezdés ideje 15:00
Befejezés ideje 16:30

Előadó: Simon-Hatala Boglárka
Vendég: Apáti Bence, magántáncos
5356   IVA • előzmény5354 2017-05-12 23:38:22
Gyerekkori környezetemben zabigyerekként emlegették a házasságon kívül született gyermeket, vagy törvénytelenként. Ezek után – nyilván a szóalakok hasonlósága miatt – nagyon sikkesnek találtam az irodalomban a fattyú szót. Pedig valószínűnek tartom, hogy Bánk nem Biberach családi helyzetére utalt, hanem valami nagyon sértő dologgal akarta illetni őt.
5355   Aurora • előzmény5354 2017-05-12 22:14:02
6tyúkot még hagyján
De itt egy herceg vész el
5354   Cilike 2017-05-12 20:59:19
Máma is mondta Bánk, "hattyú, megöllek", kérdeztem is, miért kell a szegény hattyúkot megölni?
5353   Myway • előzmény5352 2017-05-12 14:08:41
csak az utolsó fél mondathoz:
"...indul a Hattyú széria..."- JAJ!
5352   Aurora • előzmény5351 2017-05-11 15:05:37
Igen, ezzel tisztában vagyok:-).
A 5342 hozzászólásban a „nem kevés negatívumot írtam róla” ütötte meg a szemem, mert korábban nem olvastam véleményed erről a darabról. Nem bántva a Café Momust írom: különös tárhely erre az írásra a Hangversenyek/Operabemutatók, talán emiatt találtam rá nehezen. Gondoltam, ha ebbe a topikba linkelem (tudván, hogy Te jegyezted, értettem azt, hogy: remélem nem gond), többen el tudják olvasni.
Köszönet érte, sok dologban egyet értünk.
Egyéb kritika talán már nem is üti fel a fejét; indul a Hattyú széria…
5351   IVA • előzmény5347 2017-05-10 22:07:38
Kedves Aurora, köszönöm. Nem éppen erre voltam kíváncsi; ha megnézed, ki jegyezte, tudni fogod, miért nem. :-)
5350   Aurora • előzmény5348 2017-05-10 14:46:03
Repetitio est mater studiorum..., de nem volt szándékos.
5349   Aurora 2017-05-10 14:43:02
A KALÓZ - BALETTPREMIER AZ OPERÁBAN

AZ OPERAHÁZ KÜLFÖLDI MŰVÉSZEI
5348   Aurora • előzmény5342 2017-05-10 14:41:54
Némi keresgélés után találtam rá, remélem nem gond, hogy ide linkelem.

Muzeális kincs historikus stílben? Paródia? Ízlésficam? – A kalóz című balett főpróbája a MÁO-ban
5347   Aurora • előzmény5342 2017-05-10 14:41:51
Némi keresgélés után találtam rá, remélem nem gond, hogy ide linkelem.

Muzeális kincs historikus stílben? Paródia? Ízlésficam? – A kalóz című balett főpróbája a MÁO-ban
5346   ebera • előzmény5345 2017-05-08 22:39:38
Korrigálom: a "kicsit táncikáltak" nem jó kifejezés, a művészek kiválóan táncoltak! A "semmi különös" sajnos igaz a koreográfiára.
5345   ebera • előzmény5344 2017-05-08 22:31:11
Valóban! A táncosok kiválóan teljesítettek, de erről a koreográfiáról nem lehet elmondani ha néhány év múlva előveszik, hogy leporolták kicsit, mert már most poros. Ilyenért kár ez energia, pénz, idő, stb. Az előttem ülő pár így kommentálta: kicsit táncikáltak, aztán semmi különös. Egyetértek velük.
5344   IVA • előzmény5343 2017-05-08 04:25:55
Köszönöm. Mindenki kap egy, a tevékenységéhez, szerepéhez illő, dicsérő jelzőt, de felsőfokokat nem érzékelek.
5343   ebera • előzmény5342 2017-05-06 10:49:34
http://der-neue-merker.eu/budapest-ungarische-staatsoper-a-kaloz-begeistert-aufgenommene-ballettpremiere-von-le-corsaire
5342   IVA 2017-05-05 05:07:24
Mintha meg sem történt volna A kalóz bemutatása, a főpróbával együtt 9 előadásból álló áprilisi szériája: annyira nem találtam, nem találok róla kritikát, noha nagyon érdekelnének a vélemények. Jómagam nem kevés negatívumot írtam róla – lehet, hogy mások viszont a szó szoros értelmében kritikán alulinak tartották?
5341   IVA • előzmény5340 2017-05-01 20:42:48
Köszönöm szépen!
5340   flavia • előzmény5337 2017-05-01 19:54:09
Karina Sarkissova adta vissza A kalóz előadásban eredetileg ráosztott szerepet,a balettigazgató pedig elfogadta a döntését.
5339   macskás 2017-04-27 10:10:56
Markó Iván lesz a vendég MA az érdi Zenei Klubban 18.00-tól.

Zenei Könyvtár
Érd, Alsó utca 27.
5338   IVA 2017-04-26 03:44:13
Találtam egy érdekes riportfilmet, amely megörökítette Delibes–Seregi Erkel Színházban bemutatott Sylvia-balettjének születését 1972-ben. A filmben látható alkotók, közreműködő művészek tehetségének megnyilvánulásához nem szükséges kommentárt fűznöm.
5337   IVA • előzmény5327 2017-04-25 05:03:17
Most Karina Sarkissova neve tűnt el A kalóz előadásainak színlapjáról, már a főpróbán sem ő táncolta Gulnare szerepét. A Hófehérke és a 7 törpében viszont szerepel.
Remélem, ennek a változtatásnak a magyarázata sem torkollik rossz hírbe...
5336   IVA • előzmény5334 2017-04-25 04:53:35
A hozzászólásod nélkül én sem néztem volna utána. Szeretem a fórumban, hogy ilyen feltárásokra ösztönöz.
5335   IVA • előzmény5331 2017-04-25 04:51:22
Úgy látom, a főbb szerepek azonosak, olaszos névváltozattal. A bonyodalom és a megoldás eléggé eltérő. Egy rövid tartalomismertetőből úgy tűnik, a Verdi műve tisztább és átélhetőbb lehet.
5334   nickname • előzmény5332 2017-04-24 21:07:20
Köszönöm a pontosítást. Én csak a könyvvégén, az adott évadokban előadott darabokat lajstromozó listákban keresgéltem adatokat a balett előadásokról a múltkor.
5333   Búbánat 2017-04-24 10:29:05
Apáti Bence: Bennem nincs hiányérzet – interjú az Origón

VERASZTÓ ANNAMÁRIA2017.04.23. 13:30

„Apáti Bence saját magáról azt vallja: ha megmássza a Mont Blanc-t, nem szeret ott sütkérezni, máris egy új csúcsot keres. A balettművész márciusban jelentette be, hogy feladva korábbi státuszát az Operaházban, csak vendégművészként lesz jelen a Magyar Nemzeti Balett társulatában. A döntés hátterében az állt, hogy a magántáncosnak annyira megszaporodtak az egyéb felkérései - többek között a tévés szereplései is - hogy ezt egyre nehezebben tudta összeegyeztetni a korábbi feladataival. Apáti Bencével és Solymosi Tamás balettigazgatóval arról beszélgettünk, hogy mindössze néhány - de annál eseménydúsabb - hét után hogyan látják a döntést és a jövőt. Szóba került régi álomnak számító balettelőadás, a balettművészek helyzete, film, média és kommentelés - de természetesen a TV2 show-ja, A Nagy Duett is, ahol éppen múlt héten ért véget Apáti Bence és párja, Vincze Lilla szereplése.”

5332   IVA • előzmény5330 2017-04-24 00:18:13
1899-ben nem a teljes darabot mutatták be. Nem azért mondom, mert Nálad jobban emlékszem a műsorra, hanem mert a könyv 157/158. oldalain ez olvasható:
„1899 júniusában a Mariinszkij Színházból, tehát az orosz cári balett első számú társulatából érkezett 10 napos vendégjátékra az a harminc tagú, alkalmi fellépésre kiválasztott együttes, amelynek élén jó néhány vezető szólista állt. (...) A vendégművészek koncertműsorokat mutattak be. Kisebb-nagyobb részleteket Marius Petipa legjelentősebb alkotásaiból és felújításaiból: A fáraó lánya, A kalóz, Coppélia, Paquita, valamint a Táncegyveleg, Lovasság szálláson és a Krakkói lakodalom című balettekből.”

Különben minden megállapításoddal egyetértek.
5331   Cilike 2017-04-24 00:02:51
Operában a Verdi által alkotott Il corsaro egy csuda érdekes, szép darab. Láttam, hogy a balett ugyanazt a témát dolgozza fel. Csak a híres pas de deux-t ismerem belőle.
5330   nickname • előzmény5329 2017-04-23 15:47:19
Sőt! A Budapesti Operaház Száz éve c. könyv szerint 1899-ben mutatták be a Házban a darabot.

Egyébként nekem nem tetszett. A moszkvai előadáshoz képest - ami a tubuson is fenn van teljes terjedelmében- jelentősen meghúzták. Ezenkívül a díszleteket is szépek, mutatósak, de nekem nem az igazaik. A vendég karmester elég színtelenül, érzelmekben szégényen vezényelte az előadást, ami számomra minden igazi drámát, jól végig gondolt dramaturgiát nélkülözött. Semmi igazi feszültség. Úgy mellesleg van egy történet is, de csak úgy mellesleg. Mondjuk Sereginél a történet sohasem csak mellesleg volt. A régi Diótörő esetében szintén, a régi Hattyúktavák esetében sem úgy emlékszem, hogy tánc-show volt mellesleg egy kis szerelmi dráma. Számomra sorozatban az összes balett premier nagy csalódás az elmúlt években. A következő évadban nem is lesz nagy, egész estés balett premier és nem is sajnálom. Inkább nézem a régi A bahcsiszeráji szökőkútat és a számomra még nem nagy csalódás legutóbbi A rosszul őrzött lányt, mint az elmúlt évadok elfuserált Csajkovszkij-balettjeit vagy A kalózt.

Szerencsére a Csodálatos mandarinnál megtartották Seregi koreográfiáját, és a három darabot, a Bartók-baletteket, Kovács János fogja vezényelni.
5329   IVA • előzmény5328 2017-04-22 02:15:20
Kedves Búbánat, a MÁO honlapja szerint „először látható Magyarországon A kalóz című balett”. Ez valóban nem így van, finoman szólva nem pontos.
A Budapesti Operaház 100 éve című könyv szerint A kalózt 1960. augusztus 13-án, 14-én és 16-án a Moszkvai Sztanyiszlavszkij és Nyemirovics-Dancsenko Opera- és Balettszínház balettegyüttesének vendégjátékában láthatta a magyar közönség. A helyszín közlését mellőzi a kiadvány, vélhetően az Operaház lehetett. Hanem ennek már több, mint öt és fél évtizede...
5328   Búbánat 2017-04-21 11:49:20
Tegnap este megnéztem A kalóz c. balett-újdonság főpróbáját az Operaházban. Közel öt és fél évtizede nem játszották nálunk ezt a romantikus, nagyszabású balett-kompozíciót.

Kíváncsi vagyok IVA fórumtársunk értékelésére – ő szokott az opera mellett balett-előadásokat is véleményezni.

A baletthez és főleg a koreográfiához nem értek; számomra minden balett ilyen vonatkozásban egyforma; csak az összlátvány, az összhatás tekintetében döntöm el: mi tetszik vagy nem tetszik; befolyásolhat a zene dallamossága, lüktető ritmikájára táncolók kecsessége, ügyessége, jókiállása; leköti a figyelmem a díszlet-jelmez, a világítás is. Elsősorban a romantika korszakának és az orosz-balett nagyszabású alkotásairól van némi fogalmam ( s persze az operák balettbetéteiről).

A kalóz Adam élete utolsó évében keletkezett balettkompozíciója (1856), a sokkal ismertebb – és szerintem jobb "Giselle" színpadi művéhez képest gyengébb alkotásnak tartom. Talán az első felvonás és az öt képből az utolsó hatott rám leginkább; a színpadi megvalósítás/kiállítás helyenként gyönyörködtet, a második felvonás és a záró rész látványa – színes-festett papír/vászon díszletelemeivel együtt – „festői” hatást kelt bennem. A jelmezek is tetszenek – egyáltalán, ami „kosztümös” darab, mindig elvarázsol – függetlenül a megvalósítás mikéntjétől, valóságos értékétől vagy értéktelenségétől.

Az orosz karmester tempója a zenekarával olykor mintha nem lenne szinkronban a táncművészek lépéseivel; de – főpróba: - mintha bizonytalanul állt volna meg lábán egyik-másik táncos, mikor az ugrásból visszaérkezett a deszkára a záró, utolsó ütemre.
5327   IVA • előzmény5325 2017-04-09 23:26:34
Köszönöm, erre gondoltam elsősorban.
5326   flavia • előzmény5323 2017-04-09 21:38:24
T.Melnik anyai örömök elé néz,valószínű ezért mondta le a további előadásait.
5325   flavia • előzmény5323 2017-04-09 21:38:19
T.Melnik anyai örömök elé néz,valószínű ezért mondta le a további előadásait.
5324   IVA • előzmény5323 2017-04-08 04:37:20
Továbbá (vagy inkább előtte) Medora szerepét sem táncolja A kalózban.
5323   IVA 2017-04-08 00:31:46
Nem tudom, mi okból, az április 8-i és 9-i Manon-beli szereplése után Tatiana Melniknek ebben az évadban már nincs több feladata az Operaházban. A szereposztási előrejelzés szerint táncolta volna A hattyúk tava kettős főszerepét, de úgy tűnik, valamennyi fellépését Aliya Tanypayevára osztották át.
5322   Apàti Bence • előzmény5320 2017-03-31 10:50:08
A "jobb a békesség" jegyében,én kérlek -tisztelettel- hogy ne osztd meg a rólam írt bulvàrcikkeket. Làthatólag pàr fórumozót rendkívüli módon irritàlja,ha írnak rólam az újsàgok. Köszönöm.
5321   Edmond Dantes 2017-03-31 09:21:37
Felkészül:
Duna Duna World M1 M2 M3 M4 M5...Echo...
Kossuth Petőfi Bartók Dankó...
Magyar Idők Magyar Hírlap Figyelő...
888.hu faktor.hu origo.hu hirado.hu figyelo.hu mandiner.hu...
5320   joska141 2017-03-31 08:26:04
A mai Apáti Bence cikk itt található:

http://www.lokal.hu/2017-03-apati-bence-a-nullarol-kezdett-uj-eletet/
5319   IVA • előzmény5318 2017-03-31 01:13:13
Miért félrevezetés?
5318   flavia • előzmény5316 2017-03-30 22:57:49
A nézők félrevezetése.Szánalmas.
5317   joska141 2017-03-30 10:18:49
A mai Apáti Bence cikk itt található:

https://ripost.hu/cikk-elhagyja-az-operahazat-apati-bence-eloszor-szolalt-meg-dontesenek-okairol/?source=hirkereso

5316   IVA • előzmény5273 2017-03-30 04:25:35
Valóban megtisztelő, hogy kérdésfelvetésem nyomán igazgatói szinten érkezett országos tájékoztatás. (Ld. Álmodó 5312. sz. hozzászólását.)
5315   IVA 2017-03-30 04:14:26
Elmaradt ebben a topicban a 2017. március 15-i ünnepi évforduló alkalmából kitüntetetteknek szóló gratuláció. Általam ismertségük okán csak a Magyar Állami Operaház volt és jelenlegi tagjait sorolom fel:

Harangozó Gyula-díj
Leblanc Gergely, a Magyar Állami Operaház – Magyar Nemzeti Balett első magántáncosa, balettművésze

Magyar Érdemrend tisztikeresztje polgári tagozat
Bán Teodóra balettművész, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője, a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője
Kékesi Mária Liszt Ferenc-díjas táncművész, balettmester, Érdemes és Kiváló Művész

Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozata
dr. Macher Szilárd, Harangozó Gyula-díjas balettművész, koreográfus, szakíró, a Magyar Táncművészeti Egyetem Klasszikus Balett Tanszékének főiskolai tanára, a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművészképző Intézet igazgatója

Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozat
Boros Ildikó Harangozó Gyula-díjas táncművész, a Magyar Állami Operaház magántáncosa
5314   IVA 2017-03-30 03:15:35
Karenina Anna (főpróba) – Operaház, 2017. március 10.

A balettnek két alkotója okán is elfogult lehetnék, pozitív irányban. Csajkovszkij a kedvenc balettzene-szerzőm és egyik kedvenc zeneszerzőm. Akkor is kedvenc balettkomponistám lenne, ha csak A hattyúk tavát írta volna meg, vagy csupán annak bármelyik számát. Ám hogy még A diótörőt és a Csipkerózsikát is megírta nekem, kétségtelenné tette választásomat. Hát ha még ideszámítom Vonósszerenádját, amelyet ugyan nem táncszínpadra alkotott, de George Balanchine olyan koreográfiát készített rá, amely megingat a zeneszerző szándékában.
Pártay Lilla egyik kedvenc balerinám a magyar balett aranykorából. Későn érett szólistává, és hamarosan első balerinává. Az aranykor óta tudjuk, hogy olyan nagy színházban, mint a Magyar Állami Operaház, elsőből, vagyis prímabalerinából is több lehet(ett). Minden karakternek, minden szerepnek megvolt a maga elsője. Pártaynak abban az időszakban sikerült kiugrania, amikor Lakatos Gabriella még táncolta A hattyúk tava kettős főszerepét, immár vele felváltva, amikor Kun Zsuzsa és Orosz Adél pályája zenitjén járt, és legfeljebb előbbinek a sérülése vagy utóbbinak a családi öröme engedett lehetőséget az új és újabb trónkövetelőknek. A meghódítandó karakterszerepek várait sem volt könnyű bevenni, mert azokat is kiemelkedő, jogos tulajdonosok védték, Menyhárt Jacqueline, Szumrák Vera, Kékesi Mária személyében, miközben már újabb trónkövetelők is megjelentek a színen, a szakma mindentudásával felvértezve: Csarnóy Katalin, Pongor Ildikó, Szőnyi Nóra, Szabadi Edit.
Pártay Lillának az egyébként sem hosszú szólistakarriernél is rövidebb idő szabatott ahhoz, hogy sorra beálljon szinte valamennyi szólista-feladatba, gyors egymásutánban követték egymást a főszerepek. Alighanem kigyűjtés nélkül is felsorolhatók azok a fontos főszerepek, amelyek hiányoznak a prímabalerinai ouvre-ből: A diótörő színészileg kevésbé igényes Mária hercegnője, valamint a Párizs lángjai nőalakjai, amelyek elmaradásáért kárpótolt bennünket Pártay bensőséges Zarémája A bahcsiszeráji szökőkútban. Nem táncolt A fából faragott királyfiban, ám A csodálatos mandarin Leányát négy koreográfiai változatban is. Seregi László Spartacusában megformálta mindhárom szólószerepet (Claudia, Júlia, Flavia) szerepet, A cédrusban a Fehér asszonyt és a Fekete asszonyt is. Ha élvezetes, sőt megrázó alakítása közül ki kell emelnem a legemlékezetesebbet, nemzedékem számára Pártay volt a meghatározó Giselle, illetve a Lány Béjart Le Sacre du Printemps-jában. Késői kiugrása miatt lekéste a Rómeó és Júlia Lavrovszkij-féle változatának hősnőjét – mígnem Seregi László Rómeó és Júliájában Capuletné szerepe jutott neki, amiért én – a pályáját végiggyönyörködő nemzedék nevében – megsértődtem.
Pártay azonban ezután sem adta fel a táncművészi karriert, alkotói fantáziája a koreografálásra ösztönözte. Izgalmas kérdésnek ígérkezett, hogy a szinte minden stílusban jártas és annyi karaktert hitelesen megformáló balerina a Giselle érzelmes, romantikus, illetve Seregi neoklasszikus világát teremti-e meg az őt követő nemzedék táncosai számára, vagy Béjart XX. századi, modern mozdulatvilágát.
Első, egész estét betöltő, cselekményes balettje már témaválasztásában is határozottan azt a választ adta, hogy Pártaynak – noha a Tavaszünnep főszerepében szinte az azonosulásig rezonált mind Sztravinszkij, mind Béjart hullámhosszára, és nemhogy Seregi balettjeit, de a klasszikusokat is egyéni, modern hatású mozgás- és játékstílusba öntötte –, művészi–emberi közege a romantika. Hogy az Anna Karenina ma mégsem tűnik az orosz–szovjet, sem a magyar klasszikus balettirodalom méltó folytatásának, annak okát elsősorban mégis a téma, valamint a zenei anyag kiválasztásában látom.
Menti-e az Anna Karenina című balettet – pontosabban annak nem remek voltát –, hogy sem olyan (prózai) színpadi változatával, sem filmfeldolgozásával nem találkoztam, amelyek éreztették volna, hogy az alapanyag a világirodalom egyik remekműve? Talán azért, mert az epikus alkotás ellenáll a drámai feldolgozásoknak. A balett esetében talán azért, mert a korhűséget idéző és szép jelmezek (Schäffer Judit) nem engedik ékesen szólni a testbeszédet. Vagy ez a testbeszéd kevés a bonyolult érzelmek és helyzetek ábrázolásához. Pártay ugyan igyekezett ezek kifejezéséhez oldani a lineáris történetvezetést, bár korántsem olyan merészen, mint Seregi László a Spartacus szövegkönyvében. Szintén a Spartacus mozgásvilágába épített akrobatikus elemeivel szemben alul marad az Anna Karenina koreográfiai nyelve, szenvedélyességében és színességében is. Az egyenes történetet oldó és misztikussá emelő elemek – a darab fontos alakjainak megjelenése a szülő-, illetve a nászágy körül – kissé iskolásan magyarázóak, a Halált megszemélyesítő muzsik ötletének erősségéhez minimális színpadtechnika és ihletettebb világítás hiányzik.
Nagyjából e kifogásaim miatt számomra az Anna Karenina az Operaház műsorán előforduló azon baletteknek egyike, amelyeknek irodalmi alapanyaga nem színpadra, főleg nem balettszínpadra született: Manon, Karamazov testvérek, Anyegin. Egyúttal azon balettek egyike – és ezt tartom sajnálatosabbnak –, amelyek zenéje, alkalmasint kiváló zenéje nem a konkrét balettalkotáshoz, illetve nem is balettszínpadra íródott (az előző három opusz mellé sorolom a Víg özvegyet). Csajkovszkij persze kézenfekvő választás (lenne) Tolsztoj regényéhez, ám a különböző zeneművek (Patetikus szimfónia, Olasz capriccio) ismert részéletei, bár felhasználásuk nem védett – hogyan mondjam? – más terepeket, dimenziókat, kimondom, privát dimenziókat foglaltak már el a hallgató életében. Ami pedig a Vonósszerenádot illeti, Balanchine után, a Szerenád koreográfiájának ismerői számára: istenkísértés. Pedig a már kiragadott részletében talán majdnem olyan sötét színek vannak, mint a színpadon játszódó tragédiában… és mégsem, mégsem áll össze a zene, a cselekmény és a tánc egysége.
Kézdy Lóránt díszletei kellően és monoton komorak. Régimódiak, de nem festőiek, hiányzik a hangulati ellenpontozás az egyes képek és azok elemei között is, még az itáliai szín is fukarkodik a fénnyel, a melegséggel: a jégvirágszerű ezüst lombok sem kecsegtetnek az élet ígéretével.
Sohasem fogom megtudni, mind e kifogásaimmal szemben hogyan hitelesítenék a népes szereplőgárdára írt balettet olyan táncosok, akiknek a drámai erejét már megtapasztaltam. De őszintén megvallva, az előadás utóéletében nem is csábultam arra, hogy egykori kedvenceimet képzeljem el ebben az alkotásban, például Pártay Lillát a címszerepben. Őt talán azért sem, mert az Annát megformáló Aleszja Popova tűnt a szereposztás legerősebb pontjának: szép megjelenése, technikai tudása és partneri minősége egyaránt meggyőző. Ha a nagyságot hiányolom belőle, lehet, hogy a szerepből vagy a műből hiányolom.
Karenin alakját balettszínpadra sem kitalálni, sem kiosztani nem lehetett könnyű. A dáma szerelmespárjánál határozottan idősebb úrról van szó, akinek viszont a kinézete és a mozgása sem lehet olyan, mint megannyi balett apafigurája. Mikalai Radziush, maszkja ellenére, a színpad mezőnyének legdaliásabb megjelenésével tűnt ki. A kiváló technikai tudásáról meggyőző Balázsi Gergő Ármint kamaszos arca és megjelenése, nem elegendő színészi eszközkészlete egyelőre nem predesztinálja Vronszkij megformálására, továbbá nem zárom ki, hogy adottságai jobban érvényesülnének a demi karakter szerepkörben. A regény sok és fontos alakja szerepet kap a balettben, leginkább sematikus balettszerepekké válva. A balett librettója gondot fordít a Kareninék kisfiát nevelő Lídia grófnő reménytelen törekvésének motívumára, hogy ti. elfoglalja Anna helyét. Ahogyan Karina Sarkissova alakításában Lídiának eleve nem látszik reménye erre, az epizódnak sem arra, hogy a darabba épüljön. Bármily kapóra jöhetett is, hogy a darab zenei anyagát szolgáltató Csajkovszkij-művek között akad egy éppen itáliai ihletésű és táncolható darab, az Olasz capriccio nem képes Anna és Vronszkij olaszországi utazásának drámai miliőjét szolgálni, csak mutatós betét marad. Ebben a tánckar és a tarantella szólóját lejtő Boros Ildikó és Mario Genovese hozta számomra a legboldogítóbb perceket.
5313   Búbánat 2017-03-27 11:32:54
A külföldizésről, avagy már megint a balett 3.

- -2017.03.24. 16:26 ORIGO
Ókovács szerint az opera - 2/17. levélária.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

"A hangszerek világa" – MVM Koncertek
Vigh Andrea hangszerbemutató koncertje gyerekeknek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"Vokális univerzum"
KODÁLY: Liszt Ferenchez
KODÁLY: Akik mindig elkésnek
KODÁLY: Öregek
KODÁLY: Jézus és a kufárok
KODÁLY: Mátrai képek

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Várjon Dénes, Roman Rabinovich (zongora)
Veronika Eberle (hegedű), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/4"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
SCHUMANN: Fantáziadarabok, Op.88
SOSZTAKOVICS: 9. (Esz-dúr) vonósnégyes, Op. 117
SCHUMANN: Meseképek, Op.113
SMETANA: g-moll zongoratrió, Op.15

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Énekeljen mindenki!"
KODÁLY: Háry János

11:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Parázsfuvolácska

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Bodó Antónia, Illési Erika, Molnár Noémi, Nagy Gabriella (hegedű),
Gálfi Csaba, Juhász Barna, Yamamoto Nao (brácsa), Kertész György,
Mód Orsolya (cselló), Jóföldi Anett (fuvola), Szitka Rudolf (klarinét),
Polónyi Ágnes (hárfa), Teraszova Brigitta (zongora)
"Vasárnapi Kamarazene"
ENESCU: F-dúr hangversenydarab brácsára és zongorára
MOZART: A-dúr klarinétkvintett, K.581
BAC: Elegiac Trio
DVOŘÁK: Esz-dúr vonósnégyes, Op.51, No.10

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Juhász István (tenorharsona), Veér Mátyás (basszusharsona)
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Dobszay-Meskó Ilona
KODÁLY: Galántai táncok
HIDAS: Florida - kettősverseny
LAJTHA: VI. szimfónia, Op.61

18:00 : Budapest
FUGA Budapesti Építészeti Központ

Környei Miklós (gitár), Pregun Tamás (zongora)
BEETHOVEN: G-dúr szonáta (Op.49, No.2)
TÁRREGA: Traviata fantázia
RODRIGO: Concierto de Aranjuez
RAHMANYINOV: Etudes-Tableaux (Op.33)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)
Megyesi Zoltán (tenor), Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian (brácsa), Perényi Miklós (cselló)
Klenyán Csaba (klarinét), Radovan Vlatković (kürt)
Escher Vonósnégyes:
Adam Barnett-Hart, Danbi Um (hegedű), Pierre Lapointe (brácsa), Brook Speltz (cselló)
"kamara.hu/5"
A Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja
BRAHMS: Változatok egy Schumann-témára, Op.23
SCHUMANN: A költő szerelme, Op.48
WOLF: Olasz szerenád
DOHNÁNYI: C-dúr szextett, Op.37

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Cimbalom és tárogató, hagyomány és megújulás"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Kemény Krisztina és tanítványai (gordonka)
Fauré, Glazunov, Popper, Klengel, Csajkovszkij és Dvořák művei

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Solymári Tímea (gitár)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Musica Nostra Nőikar, Szekér Bernadett (zongora)
vez.: Mindszenty Zsuzsánna
Meláth Andrea (mezzoszoprán), Szabó Ferenc János (zongora)
Vass Lajos Kamarakórus, Baja Mónika (zongora)
vez.: Darázsdi Zita és Somos Csaba
Kolonits Klára, Megyesi Schwartz Lúcia (ének)
Budapesti Monteverdi Kórus
Erdődy Kamarazenekar (koncertmester: Szefcsik Zsolt)
vez.: Kollár Éva
"A KÓTA ünnepi hangversenye Orbán György 70. születésnapja alkalmából"
ORBÁN GYÖRGY: Missa sexta
ORBÁN GYÖRGY: Kilenc dal Weöres Sándor verseire
ORBÁN GYÖRGY: Prédikátor-ének
ORBÁN GYÖRGY: Liber scriptus
ORBÁN GYÖRGY: Tószunnyadó
ORBÁN GYÖRGY: Zsoltárváltozat
ORBÁN GYÖRGY: Tavaszi szél
ORBÁN GYÖRGY: Stabat Mater
10:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Tatai Ütőegyüttes:
Májer Dániel, Wéber Péter, Molnár Szabolcs
Szerkesztő, műsorvezető: Ocskai Gabriella
"Ráhangoló"
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)