vissza a cimoldalra
2019-02-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61448)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4240)
Haladjunk tovább... (230)
Milyen zenét hallgatsz most? (25008)
Társművészetek (1290)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2285)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11314)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2931)
Opernglas, avagy operai távcső... (20191)
modern eszement rendezesek (261)
Balett-, és Táncművészet (5626)
Pantheon (2313)
José Cura (570)
Kimernya? (2936)
Élő közvetítések (7730)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3143)
Erkel Színház (9698)
Ilosfalvy Róbert (834)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4443)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1595)
Franz Schmidt (3280)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1281)
Kiss B. Atilla (197)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41)

   
5625   flavia • előzmény5607 2019-02-21 22:27:39

Mielőtt az elmúlt évek végzős balett növendékeinek tudnánk be a mai operai balett élet hanyatlását, helyére kellene tenni dolgokat. Solymosi Tamás regnálása óta a végzősök, kevés kivételtől eltekintve, nem önszántukból szerződnek külföldi társulatokhoz. S.T. egyszerűen nem kínál szerződést szinte senkinek, aki az Egyetemről jön ki, inkább külföldről szerződtet táncosokat. Minden év januárjában meghirdeti a nemzetközi próbatáncot, már ott szinte betölti a megüresedett helyeket. A végzősök képesítő vizsgája helyett, idén és az elmúlt évben is Moszkvába utazott /közpénzen/, ott termet bérelt, ott is próbatáncot tartott, annak reményében, hogy további külföldi táncosokkal növelheti a MNB létszámát. Tehát mindent elkövet, hogy még véletlenül se kényszerüljön frissen kikerült végzős növendéket szerződtetnie. Többször hangoztatta, hogy nincs szüksége az Egyetemre, ezért is bontotta fel a két intézmény közötti együttműködési szerződést. Az általa vezetett, önköltséges Nemzeti Balettintézet biztosítja számára az operai előadásokhoz szükséges gyerekeket.

A frissen végzett és nem Magyarországon elhelyezkedő balett művészeknek pedig, bizonyos időn belül, egy jogszabály értelmében, vissza kell fizetniük a képzésük költségét.

Az Egyetem és a MNB „elnemzetköziesedése” között némi különbség mutatkozik. Míg az MTE-nek nem kevés bevételt hoz az egyre több itt tanuló külföldi növendék, addig a MNB külföldről érkezett táncosai kizárólag pénzt visznek el, legfőképp a magyar balett művészektől.

5624   flavia • előzmény5597 2019-02-21 21:46:04

Kedves Myway! Miről írjon még? Egyetlen volt operaházi balett művészként, talán elvárható lenne tőle, hogy ne csak alternetív tánc produkciókról és prózai előadásokról írjon beszámolót, kritikát, mint a műfaj feltételezhető szakértője, jó esetben, az összes operai balett felújításról és bemutatóról is. Erre gondoltam, mert felettébb elgondolkodtató.

5623   Edmond Dantes • előzmény5621 2019-02-20 10:30:21

Eddig úgy rémlett, hogy Markó Ivánt Béjart az említett MÁO-est nyomán fedezte fel itt, de megnéztem és valóban: már ott volt tag, amikor "reimportálta" MÁO a 73-as karácsonyi premierre. (Emlékszem, '74 tavaszán láttam a balett-koncertet.) A korabeli eseményekről, azok (kultúr)politikai hátteréről és Markó Iván szerződtetéséről bővebben itt, hvg.hu-n lehet olvasni.

5622   IVA • előzmény5620 2019-02-20 04:47:41

Nem annyira arra gondolok, hogy önzetlenül szerető szülők „nem engednék” gyermeküket bizonyos területeken tanuni. Inkább arra, hogy lelkiismeretes szülő tudatosítja gyermekében, hogy bizonyos pályák választásakor manapság könnyen meglehet, hogy gyakorlatilag egész életére elszakad tőle, illetve a családtól. Ez a családok érzelmi kultúráiként eltérően érintheti a gyerekeket, illetve befolyásolhatja a pályaválasztásban.

5621   IVA • előzmény5619 2019-02-20 04:44:50

Nem fogalmazási szándék nélkül írtam az említett táncosokról, hogy a társulatot hagyták el (és nem úgy, hogy az országot). Markó Iván, illetve Csarnóy Katalin „disszidálásámak” gondolata fel sem merült, sem annak idején, sem most.
Markó Iván nemcsak a Győri Balettet megalapítani (illetve ezt előkészíteni) jött haza, hanem az Operaházban 1973-ban bemutatott Béjart-balettekben is fellépett vendégként. (A tűzmadár címszereplője volt a premieren és még több alkalommal.)
A Magyar Színházművészeti Lexikon ide linkelt szócikkében az „is” nyilván úgy értelmezendő, hogy Csarnóy a XX. Század Balettjének is vezető szólistája volt, amint a Magyar Állami Operaháznak is, amíg annak tagja volt. Engem érzékenyen érintett a távozása, ezért emlékszem rá: előzetesen lehetett hírét venni. Néhány fellépésre (például A hattyúk tava főszerepeire) vendégként látogatott haza, de nem volt már a MÁO tagja.
Korábban nem tudom, hivatalosan hogyan működött a táncoktatás, de a felszabadulás után bármely kor minden táncosa közpénzből folytatta tanulmányait és szerezte meg diplomáját – függetlenül attól, hogy itthon maradt, illegálisan vagy legálisan távozott-e. Mostanság viszont újból nem ismerem a rendszert és a feltételeket. Nyilván élvez az oktatást állami támogatást, de minden intézményben vannak „fizetős” vagy részben fizető hallgatók.

5620   Edmond Dantes • előzmény5616 2019-02-19 09:30:02

Bizony, hogy nem a családi tűzhelyhez akarják égetni a szülök balettezni vágyó gyerekeiket! Másrészt azért azt is kétlem, hogy a "dobbantástól" féltik őket. Egy igazi szülő nem lehet olyan szűk látókörű, hogy azért ne engedje balettezni csemetéjét, hogy a gyerek "Magyarországon legyen boldog...ember". Ezen az alapon a szülők többsége gyermekeik többségét nem enged(het)né bármilyen-semmilyen egyetemre, hiszen fölmérések szerint az egyetemre készülő nem-táncos gyerekek igen nagy százaléka tartósan (egy részük "örökre") külföldön képzeli el szakmai és privát pályafutását. Mellesleg (mellesleg?) mint tudjuk, a nem-diplomás fiatalok körében hasonló a helyzet, de ez a gondolatmenet már messzire vezetne a topiktól..

5619   Edmond Dantes • előzmény5617 2019-02-19 09:16:51

Markó Iván anno biztosan nem "disszidált": pár éves Béjart-tagság után már 1979 hazajött és megalapította/-hatta a Győri Balettet, a többit már tudjuk...A fölsoroltak közül még Csarnóy Katalin nevére emlékszem, róla annyit találtam, hogy MÁO-tagságával egy időben volt Béjart-társulati tag is. Hacsak nem 1982 után "disszidált" (nem zárható ki, de nem lett volna túl bölcs döntés), ő sem volt "igazi disszidens". Mindez régen volt és ma már mit sem számít. Annál inkább számít(hat), ha a mai végzős-végzett táncosok "disszidálnak" friss, közpénzből szerzett állami diplomával a zsebükben. Miként a régi "disszidálók" -Rab-Kováts házaspárt kivéve, akik talán valóban és főleg a vasfüggönyös Rákosi-rendszerből akartak szabadulni - a jelek szerint a maiak is nagyobbrészt gazdasági-anyagi és talán presztizs-karrier okokból távoznak. 

5618   IVA • előzmény5608 2019-02-19 04:14:02

Kun Zsuzsa temetése után egy héttel is jövő időben tudósít a búcsúztatásról a MÁO honlapja...

5617   IVA • előzmény5607 2019-02-19 04:11:24

„Túl gyakorivá” nem vált a végleges lelépés a balettéletben, de a Kováts Nóráéhoz és Rab Istvánéhoz hasonlóan példátlan (friss Kossuth-díjukat zsebre vágva szöktek el) nem történt. Kb. fél tucatnyi neves szólista dobbantott a forradalom körüli időszakban, de nyilván voltak „nevetlenek” is. A konszolidáció után Dévényi Edit, Markó Iván, majd Csarnóy Katalin hagyta el a társulatot fénykorában és folytatta karrierjét külhonban, valamint Jurkovits Mátyás, Vámos György, Mészáros László, Nagy István – ők jutnak eszembe adatok nélkül.

5616   IVA • előzmény5600 2019-02-19 04:06:24

Kedves Amalgám, ha mindez így működik, ahogyan leírtad – nyilván így, és köszönet érte –, akkor a táncosképzéssel és -alkalmazással ugyanaz történt, történik, ami a méz, a sárgabarack, a krumpli stb. termelésével és kereskedelmével. Lehet persze a német és a francia krumpli is jó minőségű, és meg lehet élni az exportból is, csakhogy [amint R. W. Fassbinder mond(at)ja valahol] a szerelem nem olyan dolog, mint a répa, amely, ha nincs, lehet helyette krumplit enni. A művészet sem olyan. Nem olyan a művészet sem, amely stílus nélkül élettelen. A nemzeti társulat egészen más minőség, mint a nemzetközi. Anyagon túli minőségről beszélek, nézői tapasztalattal.
Feltehetően nemcsak azért nem adják (vagy nem adják szívesen) gyermekeiket a szülők a balett-táncosi pályára, mert a zárt közösségben folyó stúdium idején alig láthatják őket, hanem (főleg) azért sem, mert a diploma egy dobbantót jelent. Nem Magyarországon válik a gyermek boldog művésszé és magánemberré (esetleg családot is alapítva), hanem idegenben. Valószínűleg nem is végleges helyre szerződik. A MÁO-ba szerződtetett orosz, ukrán stb. táncosok legtöbbjének sem Budapest az első helye: több éves pályafutás után kerültek ide. És nem is a végleges: ld. Soko Nakamura példáját.
Persze mindenkinek más az életeszménye, életstílusa, a művészek sem egyformák ebben a tekintetben (sem). Kun Zsuzsa, aki a világ nagy színpadait végigtáncolta, alighanem egész életét abban a rákospalotai házban élte le, ahonnan édesanyja bevitte Budapestre felvételizni.

5615   IVA • előzmény5597 2019-02-19 04:00:03

Az utóbbi négy évad jelentős eseményei, felújítások, bemutatók: A diótörő, Rómeó és Júlia, Csipkerózsika, Hófehérke és a 7 törpe, Spartacus, Karenina Anna, Don Quijote, A kalóz, A vágy villamosa, Billy Elliot (mint ügy is), A bahcsiszeráji szökőkút, Sylvia, Giselle, számos balett-est – ezekről azért lehetett (volna) írni, jót is, rosszat is; ha nem pénzért, akkor a műfaj és a művészek érdekében.

5614   IVA • előzmény5595 2019-02-19 03:44:14

Kedves Amalgám, egy ország egyetlen nemzeti balettje (operaháza) ne engedje meg magának a hellyel-közzel tájékoztatást. A magyar belettnézők zöme nem lóg órákon át a videómegosztókon. Ha kíváncsi egy főszereplőre egy darabban, amelyért fizet, arról legcélszerű a színház honlapjáról tájékozódnia. A MÁO honlapját nem érdemes védeni, mert védhetetlenül hiányos.

5613   IVA • előzmény5594 2019-02-19 03:42:15

Vagy például a nagyszerű Morimoto Ryosuke címzetes magántáncosról mindössze annyit lehet tudni, hogy címzetes magántáncos.

5612   Myway • előzmény5611 2019-02-16 14:31:36

JELLEMZŐ! ÉS GERINCTELEN!

5611   Jana 2019-02-15 20:39:51

A művésznő Karácsony 24-én hunyt el. A másfél hónap nem volt elég, hogy megszervezzék a méltó búcsuztatását. A felravatalozás nem tudni milyen okból elmaradt. Egyetlen televízió nem volt jelen az utólsó útján. A búcsú beszédek végén a jelenlévők, felsorakoztak a hamvakat szállító gépkocsi mögé. 
Ekkor az igazgatók is elindultak, de mintegy ötméter megtétele után balra elhúztak
és kiálltak a sorból.
Az utolsó útjára már nem kísérték el a művésznőt.
 

5610   trapper 2019-02-15 16:17:18

Egyetértek!

Díszsorfal volt, de méltatlan. Két fős, OKSZ és ST!

Sorfalukon senki sem hatolhat át!

OKSZ ripacskodása a Fábrynál bezzeg jól beharangozott volt.

Meddig még Ök?

5609   flavia • előzmény5608 2019-02-15 00:24:33

ST azért volt ott a búcsúztatón, mert a főnöke is jelen volt hivatalból. Solymosi lelketlenségére vall, hogy próbát írt ki a temetés idejére, ezáltal megakadályozta, hogy a táncosok méltó módon vehessenek búcsút a Művésznőtől. Nem készülnek új bemutatóra, hetek óta próbálnak egy tavaly felújított darabot, tehát érthetetlen. Korunk egyik legnagyobb balerinája megérdemelte volna, hogy díszsorfalat álljanak a búcsúztatón a balettegyüttes tagjai és a Táncművészeti Egyetem növendékei. Szégyen!

 

5608   Myway 2019-02-13 19:59:36

Tegnap eltemették a magyar tánctörténet egyik kíválóságát, a csodálatos KUN ZSUZSA művésznőt. A Magyar Nemzetközi Balett egyik vezető magyar táncművésze megemlítette, hogy sajnos sokan nem tudták elbúcsúztatni a Mesternőt, mert a szertarttás idejére PRÓBÁt írt ki a vezetőség. Íme a kicsinyesség újabb példája! (ST azért ott volt a ravatalnál...)

5607   Edmond Dantes • előzmény5600 2019-02-04 10:40:42

Kedves Amalgám, köszönöm részletes beírását és információit. Mint írtam, legkevésbé sem vagyok bennfentes vagy szakértő balett-ügyekben, sem pedig MNB illetve az Egyetem ügyeiben, noha hosszú életem alatt azért a repertoárt többé-kevésbé végignéztem, számos darabot többször is.Mégsem a balett, a társulat, a táncosképzés szakértőjeként írtam be, mert nem vagyok az. Elhiszem, hogy mint írja "nagyon megváltozott a magyar és a nemzetközi balettkultúra is az utóbbi évtizedekben" és azt is, bár ez nem mai, hanem szinte évszázad(ok)ra visszanyúló jelenség, hogy "ebben a nemzetközi mobilitás szinte norma lett." Jómagam nem sírom vissza -hiába is tenném- a "régi szép időket", amikor a nagy nevek szinte mind itthon táncoltak. Más idők voltak, vasfüggöny, miegymás. (A Kováts-Rab házaspár azért pl. le is lépett az első adandó alkalommal, de a végleges "lelépés" azt hiszem nem vált túl gyakorivá a szakmában.) Röviden: táncosok, koreográfusok stb. jönnek, táncosok,  koreográfusok stb. mennek. Itt azonban másról lehet szó. A magyar táncosok megkapják sokéves képzésüket, diplomájukat a magyar állam azaz a köz pénzéből...majd nagy számban "lelépnek". Feltehetően anyagi megfontolásból és talán (talán!) itthoni szűkebb és tágabb pátriájukban érzett rossz közérzetük miatt, ahogyan teszik azt más szakmákban diplomázott és/vagy munkát vállaló honfitársaink tíz- sőt százezrei. Utóbbi már messzire vezetne, nem mennék bele, maradva a balettnél: ha a magyar táncosok helyett MÁO illetve MNB külföldi táncosokkal tölti fel a társulatot vagy más szóval: pótolja a hiányt, az emberben -látatlanban- fölmerül a gondolat, hogy az ide szerződő művészek talán (talán!) nem ütik meg azt a színvonalat, amit elvárnának tőlük ott, ahová pl. az itthon végzett magyarok elszerződnek. Remélem, követhető vagyok :-) Ebből következően és az ön szavaival bizony "a magyar nézőközönség tekinthető a fejlemény nettó kárvallottjának." A balett és az utánpótlás mindig is nehéz "ügy" volt, mégis mindig, mindenhol megoldották, megoldják. A balett -szemben egyes más zenei és nem-zenei előadóművészeti műfajokkal- meglátásom szerint él és virágzik, sőt, "terjeszkedik":  kortárs balett, táncszínház, mozgásszínház, újcirkusz (!) stb. világszerte. Határaink is immár 30 éve nyitottak, mégis, úgy észlelem, ez a nagyfokú elvándorlás és a társulat talán egyenetlen színvonalú művészekkel való feltöltése-kipótlása nem túl régóta szökkent szárba. Ez a szárba szökkenés azonban, az itteni beírásokba beleolvasva, inkább a romlás virágait termeszti. Bécsben -amit példaként hoz- valószínűleg nagyon régóta importból fedezik/pótolják a szükségletet. Másik példája, Berlin sok tekintetben szintén speciális hely. A hatalmas német "felvevőpiac" mindenkor, mindenben importra szorul vagy inkább így: importtal egészíti ki saját termését: fizikai munkástól műszaki-tudományos értelmiségen át a balettművészig. (Zárójelben: a külföldi bevándorlók ottani támogatása, kiképzése is erre a tényre vezethető vissza, noha balettművészek érthető okokból -egyelőre?- kevéssé érkeznek az afrikai, közel-keleti régiókból.) Kurz um Schluss: attól tartok tehát, hogy az Egyetem és a Társulat "elnemzetköziesedése" nem magyarázható szimplán nemzetközi tendenciákkal, a baj(ok) forrását a jelek szerint éppenséggel itthon kell keresni.

5606   Klára • előzmény5605 2019-02-03 19:14:19

Egyetértek az előttem szólókkal! Abban az oszágban,abban az  operában, ahol egy HARANGOZÓ GYULA, LAKATOS GABRIELLA, FÜLŐP VIKTOR, KUN ZSUZSA, .....stb működött évtizedekig, és szerzett hírnevet a magyar balettművészetnek, valamint örömet az opera - és balettelőadások látogatóinak, nem külföldi hallgatókat kellene képezni, hanem itthoniakat. És nem természetesnek venni a végzett növendékek külföldre szerződésének óhaját, hanem itthon tartani őket! Vonzó szerepekkel, és megfelelő fizetéssel. De ez nem csak a balett-táncosokra vonatkozik, hanem úgy általában a végzős, pályakezdő fiatalokra. Ennek a jelenségnek az okai túlfeszítik ennek a fórumnak a kereteit..

5605   Jana 2019-02-03 11:54:00

Kedves Trapper! Helyettem írta!  Abszolút egyetértek véleményével az első betűtől kezdve az utolsóig.

 

5604   trapper 2019-02-02 23:35:41

Kedves Amalgám!
Nagyon jól tetszett leírni a nemzetközivé váló nemzeti balettünk soraiban történt változásokat.
Az említett elmúlt 40 év minden területen drámai változásokat, fordulatokat hozott életünkben, melynek nagyon fontos része az opera és a balett művészetünk.
Bele kell e nyugodnnk az Ön által felsorolt fogyatkozásba?
Be kell e állnunk a sorba, a nagy nemzetköziség elfogadásával?
Kívánatos e számunkra a magyar művészek helyett más nemzetek sztárjaiban gyönyörködni?
Kell e egyáltalán magyar opera és balett!
Hiábavaló lett volna a nagy magyar opera és balett alkotók, iskola teremtők fáradozása?
Sok-sok kérdést lehetne még felsorolni, de már e néhány kérdés megfogalmazása is fájdalmas lehet sokunk számára.
Beteges izléstelenség, igazgatói hatalmaskodások, vásári megnyilvánulások, korát éljük.
Szereposztás tévesztések, repertoár furcsaságok, lélek és ház rombolások korát éljük.
Szavuk és személyes sikerük csak az igazgatóknak lehet, és van is, még csúfos kudarcok esetén is.
Levéláriákkal, média erőfölénnyel favorizálják magukat és híveiket.
Nincs érdemi szakmai kritika és kritikus sem. Nem engedik.
Inkább a levitézlett politikusokat csépeli az is, akinak a ház volt az otthona, mert ebből nem lehet baja környezetének.
Ez a magyar ugar, változatlanul, a tehetégtelenek, a gyávák de erőszakosak ideje.
Elmúlik majd ez is, remélem, és feltámad  a kedv és kibontakozik az értelem, mert:
Szükség van magyar alkotókra.
Kellenek magyar alkotások, koreoráfiák.
Kellenek magya művészek a szinpadokra.
Kell erős hazai képzés.
Nem kellenek viszont azok, akik mindezek ellenében tevékenykednek, jó látszatot keltve!
A színvonalas hazai gárdát színezheti nemzetküzi sztár, mint régebben is, de külföldi sikereinknek is a hazai "termés" a feltétele. 

5603   Amalgám • előzmény5602 2019-02-01 18:41:15

TOVÁBBÁ: két tavaly végzett hölgy az Operettszínház balettkaránál van, egy pedig külföldön; nem tudom, hogy ösztöndíjjal vagy szerződtetéssel, de egyértelműen szakmai pályán.

ÖSSZESÍTVE: A tavaly végzett évfolyam hét magyar hallgatójából tehát egy hölgy biztosan Győrben, kettő biztosan az Operettnél, egy biztosan külföldön van, háromról pedig nem tudok megállapítani semmi relevánsat.Takamori Miyut a Nemzeti Balett szerződtette, és több külföldi végzősnek követhető szakmai pályája van külföldön. A jelenlegi balettélet nemzetközi tendenciáit talán a legjobban annak a hölgynek a példája illusztrálja, aki Görögországból érkezett, Magyarországon végzett és most Csehországban, egy ottani társulatnál táncol.

5602   Amalgám • előzmény5598 2019-02-01 16:38:03

Kicsit még pontosabban... Itt elérhető a tavalyi klasszikus balett vizsgakoncert névsora:

https://www.mupa.hu/program/tanc-ujcirkusz/magyar-tancmuveszeti-egyetem-balett-vizsgakoncert-2018-06-24_19-00-fesztivalszinhaz

Ez tizennégy név, hét magyar és hét külföldi. Tudomásom szerint a Nemzeti Baletthez az évfolyamelső hölgy került, Takamori Miyu, aki egy előkelő nemzetközi versenyeredményt is hazahozott tavaly. Horányi Eszter a Győri Balettnél van. A többiekről nem tudok, sem a MÁO, sem Győr, Szeged, Pécs vagy Miskolc névsorában nem látom, hogy felvették volna őket oda, bár én is lehetek figyelmetlen. Nem tudom, mi az oka; ki ment külföldre; ki az, aki jelentkezett, de nem vették fel; ki az, aki nem is jelentkezett; ki került egyéb társulathoz, ki hagyta el a pályát stb. Az viszont nyilvánvaló, hogy a magyar férfi utánpótlás nem okozott sok gondot...

5601   Amalgám • előzmény5598 2019-02-01 15:12:41

A kicsit pontosabb képhez talán nézzen még bele ebbe 5:41-től:

https://www.youtube.com/watch?v=S4uyYeYjjBs

5600   Amalgám • előzmény5598 2019-02-01 14:52:42

Kedves Edmond Dantes, nagyon megváltozott a magyar és a nemzetközi balettkultúra is az utóbbi évtizedekben, és ebben a nemzetközi mobilitás szinte norma lett. Ma a hazai balettképzésből valóban úgy kerülnek ki a hallgatók, hogy a magyar hallgatók jelentős része eleve külföld felé tájékozódik, és ott szeretné elkezdeni a pályáját, de mint mondom, ez általános jelenség, ami más országokban is így van. Ennek eredménye, hogy onnan meg pl. a Magyar Nemzeti Balett felé (is) tájékozódnak, jelentkeznek, szerződnek. Egyébként maga a Táncművészeti Egyetem is nemzetközi jellegű intézmény lett, a hallgatók jelentős része eleve külföldi, ezért is szóltam külön „magyar hallgatók”-ról, meg persze azért, mert a kérdése rájuk vonatkozott. Itt én elszívásról nem beszélnék, exportra termelésről és az adófizetőket ért kárról sem, hanem inkább arról, hogy egyfajta régi-új kulturális normaként visszatért a történelmi időkből ismert szakmai vándorlás, a peregrinus diák vagy az iparos vándorlegény jelensége, illetve ezeknek a mai balettéletre alkalmazható formája, amiben a végzett művészek bővebb nemzetközi elhelyezkedési lehetőséghez, a balettársulatok pedig szintén bővebb, nemzetközi művészutánpótlási lehetőséghez jutnak. Ezen a módon a magyar nézőközönség, adófizető, operabalett stb. az én meglátásom szerint összességében nem tekinthető a fejlemény nettó kárvallotjának. Mindehhez tartozik még az is, hogy mind az európai, mind a magyar balettutánpótlás komoly mélységi gondokkal küzd: ez egy hosszú és küzdelmes tanulás során elsajátítható, nehéz, áldozatokkal járó, sérülésveszélyes, 20-25 éves karrierívet kínáló – vagyis nem egész életre szóló egzisztenciát biztosító ­– művészeti szakma, aminek a magas szintű megtanulásához ráadásul általában messzebbre (itt Magyarországon: Budapestre) kell küldeni a gyermeket, egy szigorú(nak gondolt) internátusba. Ennek eredményeképp a szülők nem szívesen adják erre a pályára a gyermeküket, és mióta inkább csak egy gyermek születik egy családban,  azt az egyet a lehető legtovább szeretnék maguk mellett tartani, és már nem küldik fel vidékről egy fővárosi bentlakásos intézménybe. Így lehetséges az, hogy egy tízmilliós országban a balettutánpótlás tényleges merítési bázisa valójában már csak inkább a fővárosi régió, és bár a képzés színvonala magas, annak fenntartásához szükség van a külföldi hallgatókra, és a szűkebb magyar merítési bázisból sem kerül ki annyi kiemelkedő képességű jelentkező, illetve végzős hallgató, mint 40 évvel ezelőtt.

A balett nemzetközivé válásának folyamata egyébként a fentiek miatt számos helyen sokkal előrehaladottabb, mint itt nálunk: ha nem csak a magyar névsort nézi meg, hanem mondjuk a berlinit vagy a bécsit, azt fogja látni, hogy Berlinben az ottani öt prímabalerina közöl kettő kubai származású, három pedig a posztszovjet térségből érkezett, míg Bécsben a kilenc fős prímabalerina-karnak egyetlen osztrák születésű tagja van (hogy állampolgárságot ki kapott közben az érintettek közül, azt természetesen nem tudom).

Sajnálom, ha pontos statisztikai adatokkal, amelyeket talán várt, nem tudtam szolgálni. Általában figyelemmel kísérem a táncművészetis vizsgakoncerteknek legalább a névsorát, de felelősséggel számokról nem szeretnék nyilatkozni, és remélem, hogy ez az általánosabb helyzetismertető sem volt haszontalan.

5599   Edmond Dantes • előzmény5598 2019-02-01 13:58:12

kieg. előzőhöz:

...közülük hányan lesznek MNB vagy más magyarországi társulat szerződtetett tagjai? 

5598   Edmond Dantes 2019-02-01 10:56:16

Talán először szólalok meg balett-topikban: megszólalok, de nem beleszólok! Csupán felhívom a figyelmet: tessék átfutni a társulat névsorát! MÁO, újabb nevén Magyar Nemzeti Balett (MNB) balett-társulata évtizedekig "önellátó" volt = hazai növendékek, táncosok. Az itteni beírásokat követve néztem bele a társulati névsorba és mit mondjak, enyhén szólva elcsodálkoztam. Vajon a főiskolán, újabb nevén Magyar Táncművészeti Egyetemen hány magyar táncos végez, kinek a költségén és közülük hányan lesznek MNB szerződtetett tagjai? Mennyi időre? Aki nem, miért nem? Vagy mennek el külföldre izibe'? "Exportra termelő" intézmény lett MNB éspedig az adófizetők pénzén? Gazdaságban agyelszívás, balettvonalon "láb-" és táncoselszívás? Ki fizeti a "révészt" táncosképzés költségeit, hogyan megy az egész?

5597   Myway • előzmény5596 2019-02-01 08:50:43

és ez nem elég? Miről írjon?

5596   flavia 2019-01-31 23:25:18

http://tanckritika.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=644%3Akutszegi-csaba-magyar-nemzetietlen

A cikk négy évvel ezelőtt jelent meg. Annyi történt csupán,hogy a szerzőtől  semmilyen kritikát nem olvashattunk azóta az operai balettegyüttesről.

5595   Amalgám • előzmény5594 2019-01-21 10:27:19

Kedves Myway, azért ezeket hellyel-közzel lehet tudni. Sofia Ivanova-Skoblikova vagy akár a szintén a jelen évaddal szerződtetett Diana Kosyreva jól ismertek a nemzetközi internetes balettközvélemény előtt, ezen a korlátozott módon még én is ismerem őket lényegesen korábbról annál, hogy Budapesttel kapcsolatban szóba került volna a nevük. Számon tartott, kedvező megítélésű balettművész mind a két hölgy, szerződtetésüket komoly nyereségnek tartom a hazai balettélet számára.

Sofia Ivanova-Skoblikova 2013-ban diplomázott a Vaganován, Veronika Ivanova osztályában, a jelek alapján valószínűleg az évfolyam legerősebb végzőseként. 2013-2015 között tánckaros, 2015-2018 között másodszólista a Mariinsky Színház balettegyüttesénél (korábban Kirov Balett). Az interneten fellelhető felvételei, általános megítélése, továbbá annak alapján, amit a Giselle szerepében történt szombati debütálása során láttam tőle, egyértelműen prima ballerina materia

5594   Myway 2019-01-19 14:24:01

Az Opera honlapján feltünteti a társulat neveit, de semmit nem lehet tudni, hogy pédául Stanci néni iskolájában, vagy a Vaganova Akadémián tanul-e valaki. Életrajz nuku, ki tudja, hogy honnan jött például Ivanova-Skoblikova Sofia magántáncos?

Na meg mi lett Igor Tzvirko Bolsoj sztárral? Csak New York miatt kellett? Ma már újra a Bolsojban és a Mikhailovsky Balettnél ropja.

Olvasom a kritikákat, megjegyzéseket New York után, hát szégyenlem magamat, az említett táncosok 95 %-a NEM magyar!

5593   flavia • előzmény5583 2018-12-29 09:26:02

https://kepmas.hu/solymosi-tamas-nincs-karacsony-csalad-es-diotoro-nelkul?fbclid=IwAR3JawXUMQRYGVpSL95MuxHhH512rvAYXmG6EYuMU64URhkLnlTeJYGLAqs

5592   ebera 2018-12-22 22:37:46

12.23-án az M5-ön 21:05-kor  A diótörő 1996-os előadását adják le Aleszja Popovával és Ifj. Nagy Zoltánnal. ( Ismétlés 12.24-én M5 01:05.)

5591   Myway • előzmény5574 2018-12-22 17:01:33

Hoppá! Tett egy kört Moszkva - Budapest - New York - Moszkva szakaszon. Lám vissza is tért a Bolsojba: december 31-én délben a Diótörő főszerepét táncolja...Szép volt Igor!

5590   trapper 2018-12-22 12:27:35

Egyetértek.

A jelenleg játszott változat hemzseg az izléstelenségektől, helyenként pedofil és a gyerekek számára is élvezhetetlen.

De amíg Ókovács ezt elfogadja a Billyvel együtt, nem lesz változás.

Sajnos.

 

5589   lujza • előzmény5588 2018-12-22 01:41:18

Kérem vissza ezt a szép előadást, amely még így, fekete-fehérben is el tud varázsolni, szemben a mai gagyival!

5588   cviki57 2018-12-21 09:05:41

M3 
2018.12.21  22:55 - 00:45 

„A Magyar Állami Operaház 1962-es előadásának azóta nem látott archív felvételét mutatjuk be Dózsa Imre és Dévényi Edith főszereplésével.”

5587   Haandel 2018-12-20 19:29:53

Teatro Carlo Felice Genoa
Lo schiaccianoci 
20 dicembre 2018 | 20:00 | TCF WebTV

5586   trapper 2018-12-20 18:48:51

Volt már olyan időszak kis hazánkban is, mikor balettintézeti növedékek szép számmal szerepeltek az opera szinpadán.
Csak néhány emlék: a (nem Solymosi féle) Diótörő majd mindháro felvonása, a Coppélia kis harangöntő inasai, stb.
Teljes előadás az intézetben az amerikából származott Diótörő és a jelenlegi saját koreográfiájú változat.
Megtört a folymat!
Ókovács-Solymosi páros tánca tönkretette a kapcsolatot a korábbi balettintézettel, még a nevüket is kisajátították.
A jópofa iskolai Diótörőt a megsértdött mester magával vitte, megfosztva korábbi növendékeit a darabtól.
A hozzászólás elején idézett összefogás nem jellemző a két állami intézmény vezetői között.
A könnyebb utat választó Solymosi teljesen a nemzetközi piacra épít, mert a hazai "beszerzés" a nehezebb út, elsorvasztásra ítéltetett a személyes sikereik és művészeti vezetői tehetségtelenségük révén.
Nagyon nehéz lesz ismét felépíteni a leromboltakat, de nem reménytelen.
Legelőször meg kellene szabadulni a rossz úton járó nárcizmussal kőzdő beteges vezető emberektől!   

5585   Nagy Katalin 2018-12-18 15:13:47

Engedjenek meg egy kis bevezetőt. Olaszországban, Lombardia tartományban a megyeszékhelyeken lévő színházak különböző módokon összefognak, hogy az operajátszás irdatlan költségeit ellenére fennmaradhasson a hagyomány. A vidéki színházakban így tudnak operaszenzont is tartani, amelynek keretében 5 operát és egy balettet szoktak bemutatni. Balettkara a Scalanak van (még egyelőre…), Bergamo, Brescia, Como, Cremona… már álmodni sem merhet ilyesmiről. A megoldás: vendégjáték.

Az idei szezonban a Scala balettiskolájának növendékei Prokofjev Hamupipőkéjében léptek fel. Az előadáshoz egyszerű, de illúziókeltő díszletek, jelmezek készültek. A produkció természetesen nem volt hibátlan, hiszen balettiskolásokról volt szó, de a színház dugig megtelt és rengeteg gyerek, fiatal tűnt fel a törzsközönséget jelentő őszbe hajló vagy hófehér fej mellett. A közönségsiker sem maradt el.  

Felmerült bennem a kérdés: nem lehetne-e ez követendő példa Magyarországon? A növendékek számára fellépési lehetőség, a kisebb színházakba is eljut élő előadás keretében a klasszikus balett. Nem jobb módszer-e balett népszerűsítésére a Billy Elliotnál?

Kíváncsi vagyok hozzáértő fórumtársaim véleményére.

5584   Jana 2018-12-18 11:07:16

Februárra ismét meghírdette a próba táncot a "Nemzeti Balett"... Moszkvában

A hírek szerint az idén, felvettek 26 orosz művészt. Vajon miért van még szükség ennyi orosz táncosra.
Egyébként aki a Balsojból jön ide, hát kétséges, hogy jobbak lennének a magyar táncosoknál.
Vajon mi lesz majd a mézesmadzag? Idén (gondolom) New York volt.

5583   trapper 2018-12-17 16:27:37

Nincs igaza Szakács Árpádnak. Sokkal nagyobb a baj.

Keresztéydemokrata köntösbe bújnak a művészeti vezetők az Operaházban is, miközben telve vannak magyargyűlölettel, amit jól álcáznak.

Tagadhatatlan a liberalizmusuk. Vigyázat! Nem jóemberek!

5582   flavia • előzmény5581 2018-12-17 15:14:31

Kiss János is ezt a kitüntetést kapta,biztos egymást javasolták,ahogy egyéb díjaknál szokták. Gittegylet. A győri balett igazgató is előszeretettel szerződtet külföldről táncosokat,miközben a város szülöttei nem kapnak szerződést.

Ne feledkezzünk el az olaszokról sem!

5581   Jana 2018-12-17 12:58:58

Naná, hogy az oroszoktól kapott kitüntetést Solymosi Tamás.
Várható: Ukrajnából, Kínából, Japánból Kóreából...

5580   Klára • előzmény5576 2018-11-20 12:30:07

Nagyot mondani Müchhausen báró valamint Háry János is tudott! Bizonyos esetkben ennél több kell(ene!).

5579   flavia • előzmény5578 2018-11-20 10:51:26

A feleség valóban a balett együttes tagjaként érkezett idén augusztusban a férje oldalán, viszont ő már a turné előtt felmondott, azonnal haza is utazott. Egyike azon külföldi táncosoknak, akik röpke pár hónap alatt szembesültek azzal, hogy Solymosi igéreteivel tele a padlás, a munkakörülmények a szövőgyárban katasztrofálisak és a 10-21-ig tartó, egész napos, törvénytelen foglalkoztatásuk  pedig nem embernek való.

5578   Siegfried 2018-11-20 08:39:02

Igor Tsvirko felesége is a társulat tagja: Savarskaya Evgenia

5577   Edmond Dantes 2018-11-19 21:03:57

"Elég volt a társadalmi előítéletekből!": interjú Frenák Pállal a hvg.hu-n itt olvasható.

5576   trapper 2018-11-15 21:57:01

"Tamás a minőség keresztes lovagja"

Gratulálok! Ekkorákat mondani akárki nem tud.

5575   Búbánat 2018-11-15 21:45:19

NEW YORK OPERABLOG – 9. Egy vígképű lovag

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2018.11.15. 14:55 Origo

[…] „Különösnek tetszhet a döntés, amellyel a balettigazgató, Solymosi Tamás ugyanazt a Tatjána Melnyiket küldi színpadra a női főhős, Kitri jelmezében, aki két napja A hattyúk tava kettős címszerepét táncolta. De Tamás a minőség keresztes lovagja, azt mondja: „ne a legjobbat mutassuk itt? Ha igen, akkor ez a szereposztás most a legjobb nálunk, és Tánya vállalta." Lefegyverző érvek! A férfi főszerepben Igor Tsvirko, akit pár hónapja a moszkvai Bolsój szólistái közül igazoltunk, és a színpadon szabályosan megőrjíti a közönséget. A magyarok közül – a címszereplő Szakács Attilán túl – Földi Lea, Majoros Balázs, Darab Dénes és mások is láthatók a csatolt képgalériában: mindenki felnő ma este a feladathoz, a főszereplő páros különös izzásához, nagy kedvéhez.

És itt van Michael Messerer, világhíres balettmester és koreográfus, ő tette színpadra nálunk néhány éve azt a legendás, 1940-es moszkvai előadást. Eljött, érdekli, fontos neki, és nagyon elégedett. És a díszletek... Majd a holnapi, utolsó posztban írok arról, hogy is megy ez idekint, de van oka annak, hogy a New York-i közönség – a Metropolitan Opera kivételével – minimális díszlethez-kellékhez van szokva. Ezen a kénytelen puritanizmuson ütött rést már a Hattyú-előadásunk is, no de a magyar tervezők által megalkotott Don Quijote-színpadképek még úgy is döbbenetesen látványosak, hogy minden elemet nem sikerült bedobozolnunk és átúsztatnunk az óceánon (sőt, olyan is akadt, egy árboc-vitorla kombó, amit elhoztunk, de „olimpiai szintidőre" mégsem sikerült az amerikai műszaknak bekötnie). Megjegyzendő ez a tapasztalat is: „a" nagyvárosban is van igény szinte mesebeli díszletekre, az emberek vizualitása nem lökhető véglegesen az absztrakció végletébe.

Aki ma ott volt, úgy érzi, az örömet, ezt a fokú sikert és szeretetet nehéz leírásokon keresztül bemutatni.ˇ” […]

 

5574   Myway • előzmény5573 2018-11-15 18:38:21

IGOR TSVIRKO már azzal megdöbbenést okozott, hogy a BOLSOJ társulatát hagyta el az MNB miatt (?). Lehet tudni, hogy hová ment tovább?

5573   flavia • előzmény5571 2018-11-15 17:38:53

Amennyiben Ókovács értene a baletthez, nem aggódna Leblanc Gergely esetleges elszerződése miatt. A Magyarországon világhírű, túlsztárolt, kedves, szimpatikus, jó kiállású balett művész ugyanúgy nem kell a tengerentúlon, mint ahogy anno Solymosi Tamás sem. Amíg ennyi feladattal, ezáltal magas jövedelemmel jutalmazzák, addig biztosan hű marad hozzájuk.

Sokkal inkább aggódnék amiatt, hogyan lehet a nagy sztár távozását szépen lekommunikálni. Igor Tsvirko, aki augusztusban szerződött a Nemzeti(nek nem nevezhető) Baletthez, már nem „reszel” tovább az Újpesti Szövőgyárban. Ő is elhagyta a süllyedő zászlóshajót. Aki lemaradt róla, kimaradt egy igazán színvonalas művészi élményből.

A külföldiek átjáró háznak használják a MNB-et, van, akit a new yorki turné sem tudott maradásra bírni. Az évad kezdete óta, a 25 újonnan érkezett külföldi táncosból, 4 már fel is mondott, távozott is. A magyar művészek közül öten hagyták el pályájukat az elmúlt hónapok alatt, nem tűrvén tovább a méltatlan mellőzöttséget és az embertelen munkakörülményeket. Ki tudja, vajon hányan lépnek még a távozás mezejére, a jól fizető Diótörő széria után?!

5572   trapper 2018-11-14 20:37:02

Még szerencs, hogy Geri lejött a levegőből, de OKSZ úgy látom fennt ragadt egy jó ideje!
Ideje lenne alászállnia és a valóság talajára állni. (De nem a saját valóságáéra!)

5571   Búbánat • előzmény5566 2018-11-14 19:57:30

NEW YORK OPERABLOG – 8. A hattyúk tava, a nagy lakmuszpapír

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2018.11.13. 14:03 Origo.hu

[…] „A kar ma este leginkább a lányokat jelenti: 18 hajszálra szinte ugyanolyan gyönyörű lány és még négy mutatja meg Amerikának, hogy habár nemzetközi társulattal, de magyar műhelyben, magyar mesterekkel világszínvonal ugyanúgy elérhető. Tenném hozzá: a források töredékével, bezárt Operaház mellett is, de minek beszélnék erről? 1.800 hujjogó és vadul tapsoló néző előtt aztán nem kell magyarázkodni. A zenekar is akkora ünneplést kap, amekkora idehaza ritka, egy sorral előttem David Nimrod Pfeffer, a Met asszisztens karmestere hangosan bravózik, Alex Dimceski hegedűjével a színpadon köszöni meg a figyelmet, együtt Kocsár Balázzsal, akinek vagy harmincféle kezdő- és zárópóz feljegyzése is a feladata volt ma, nemcsak a vezénylés."

[...] "Leblanc Gergely Hercegét szándékosan hagytam a végére. Solymosi Tamás bizonyára joggal aggódik, hogy szólistáit amerikai társulatok most elcsábíthatják. Nem lennék meglepve, ha az Opera Gerijét is unszolnák, mégis nagyon meglepődnék, ha kötélnek állna. Nem állom meg, hogy a szintén előttem tapsoló Rost Andreának ne súgjam oda: Csonka Zsuzsi (szoprán kollégánk, Geri édesanyja) aztán igazán büszke lehet a fiára! Jóképű, tehetséges, szorgalmas, rendes, szerény és még mindig nagyon fiatal! És hű a hazájához! Leblanc Gergely mintha meg sem izzadna ma, hatalmasakat ugrik, mondom is neki a backstage-ben, néha úgy tűnt, nem is fog átbillenni az ugrása, egyszerűen lelassul és fennmarad a levegőben. Geri válasza: néhány ezer óra átbillenése benne van abban, hogy úgy tűnjön néha, mintha nem lenne gravitáció.” [...] 

5570   Klára • előzmény5569 2018-11-12 17:03:50

Elvégre a tánc nemzetközi, és táncolni, valamint nézni kell, nem beszélni! (bocs, ez szarkazmus vollt) És mindezt abban az országban és abban az Operaházban, mely évtizedeken át kiváló koreográfusok és balettművészek működési területe volt, és a Bolsoj valamint Bejart balettkarával volt egyenrangú!

5569   trapper 2018-11-12 15:30:29

A MNB átalakul Nemzetközi Balett együttessé, melyben -bár egyre kisebb létszámban- maradtak még magyar vendégművészek.
Mindez valószínűleg a kultúrális vezetés hallgatólagos jóváhagyásával és finanszírozásával. (Másra nem tud gondolni az ember egy magyar nemzeti társulat összetételében történő ekkora változáskor, mikor a balettmesterek már meg sem szólalnak magyarul!)

5568   flavia 2018-11-12 10:12:16

A felmentési idejüket töltik.

5567   Siegfried 2018-11-11 22:34:48

Az operaház honlapján sok férfi táncosnál is szerepel a "nem aktív" megjelölés. Mit jelent ez a férfiaknál? (Gondolom nem szülni mentek.)

Többek között Kozmér Alexandra sem aktív.

5566   flavia • előzmény5563 2018-11-10 12:13:24

Végre valaki leírhatja, hogy a Rudi van Dantzig féle Hattyúk tava talán megfelel a holland szabadelvűségnek és a hagyományőrzésnek. Mit keres a magyar balett repertoárján ez, a világon fellelhető leghosszabb, legzeneietlenebb, legavíttabb, leg… verzió? A budapesti társulat előadásában a happy enddel végződő változatokat láthatta a közönség, ez nagyon távol áll attól, hacsak, a két férfi főszereplő egymásra találása a mű végén, nem egy boldog végkifejlet! ?

Vajon S.T. balett igazgató választása véletlenül esett erre a „remekműre” ? Vajon ki tanácsolta neki, erőltette rá a darabot? Netán egyedül ő gondolta úgy, hogy ezért érdemes nagyon sok pénzt kifizetni? Vajon véletlen, hogy a Nemzeti Balettintézet néven futó, önköltséges gyermek balett oktatást is a Billy Elliot előadással kívánta népszerűsíteni?

Számos művész éli meg valódi identitását a művészete által, talán az elfojtott vágyak tehetnek mindenről?

5565   flavia • előzmény5564 2018-11-09 17:33:35

Kedves Jicky! Sajnos nincs tudomásom pozitív kritikáról.Gondolom,ha születik ilyen,egészen biztos,hogy a honlapon olvasható lesz.

5564   Jicky • előzmény5563 2018-11-09 11:30:05

:-(

Kedves Flavia! Tudsz arról estleg, hogy jelent-e meg pozitív kritika is odaát Rudi van Dantzig "hattyújáról" vagy a táncosok alakításáról?

5563   flavia 2018-11-09 10:34:28

https://www.nytimes.com/2018/11/08/arts/dance/review-hungarian-national-ballet-swan-lake.html

5562   flavia 2018-10-29 22:51:13

http://tanc.reblog.hu/magasabbra-kell-tenni-a-mercet-mint-ahova-az-elso-talan-sokkos-p-001?fbclid=IwAR2-rY_hcrwubNHZ8z5rvSnl9JDPgfm6J9UgVsjB9IjwC7mt5N9nl1kyuyg

5561   trapper 2018-10-25 19:55:59

Kossuth Rádió:
Operaházi vásári harsogás!
A Főigazgató Pártay Lillát élteti ma a születésnapján!
Méltatja munkásságát!
Harsogja, darabjai a repertoáron!
Csak két apróság:
Nem ma van a napja és nincsenek évek óta darabjai szinpadon, így a repertoáron sem lehetnek nagy becsben tartva.
Tévedni emberi dolog, de aki ilyen "kis" emberi dolgokban felületes, attól valóban csak rombolást lehet elszenvedni. 

5560   Búbánat 2018-10-24 18:32:25

Budapesti Operettszínház A nemzeti dalszínház – főigazgatói pályázat Kiss-B. Atilla

TÁNCMŰVÉSZETI IRÁNYOK

A klasszikus balett meghatározó szerepe az egyetemes táncművészetben jelenleg semmilyen szakmai fórumon nem képezi vita tárgyát. A klasszikus balettképzés fontosságát a Színház- és Filmművészeti Egyetemtől az Artistaképzőig, egészen az elismert és nagy múlttal rendelkező néptáncegyüttesekig mindenki el- és felismerte már. Napjainkban nehezen tudnánk olyan táncos képzéssel foglalkozó iskolát vagy professzionális táncegyüttest találni, ahol ne a Vaganova-módszeren alapuló klasszikus balett tréninggel kezdődne egy munkanap. Egy olyan basic ismeretről beszélünk, aminek középfokú elsajátítása nélkül bajosan nevezhetné magát bárki is táncművésznek. A klasszikus balett egy olyan alap, aminek megléte és gondozása nélkül nem építhetünk várat, mert összeomlik. Még az olyan balettművészek is, akiket az egész világ ismer és akik esténként a legnagyobb operaházak színpadán táncolják kiemelt főszerepeiket, minden reggel a balettrúd mellé állva kezdik a napjaikat. Ez talán mindenki előtt ismert tény.

Az viszont kevésbé, hogy az amerikai musical játszás fellegvárában, a Broadwayn is az úgynevezett ensemble táncosok ugyanúgy klasszikus balett tréninggel kezdik a napot, mint a londoni Royal Ballet táncművészei. Ez több okból fakad. Az egyik, hogy egy olyan módszerről van szó, ami tökéletesen karbantartja a táncosokat és ami a sérülés kockázatát a mai tudásunk szerint leginkább minimalizálni tudja. A másik, hogy a formában tartáson kívül, még harminc év fölött is új, látványos és akrobatikus forgások és ugrások tanulhatóak meg a módszer segítségével.  Olyan elemek, amiket egy musical sodró koreográfiájában is kiválóan lehet kamatoztatni.

A Budapesti Operettszínház volt balettigazgatója, Lőcsei Jenő hozzám hasonlóan a Magyar Állami Operaház magántáncosa volt. Seregi repertoáron nevelkedtünk mindketten, hasonló utat jártunk be, hasonló szerepeket táncoltunk és mindkettőnknek lehetősége volt részt venni és így betekintést is nyerni egy professzionális balett együttes életébe és egészen biztosan hasonlóan gondolkodunk a táncművészetről, a táncművészek nehéz és fáradtságos életéről. Arról, hogyan lehet és hogyan kell egy leterhelt, minden este játszó, délelőttönként pedig a futó darabokat próbáló táncos egészségét megőrizni, és közben motiváltan, sikerre és színpadra éhes állapotban tartani. Ezt a megszerzett tudást és az Operaház és az Erkel Színház színpadán eltöltött tizenhét évnyi tapasztalatot szeretném kamatoztatni az Operettszínház balettigazgatójaként.

Már az első évben, amikor az Operaházhoz kerültem, főszerepet táncoltam – George Balanchine: Concertante című művében –, de közben a balettkarban is folyamatosan helyt kellett állnom, tekintettel arra, hogy éppen egy őrség- és generációváltás zajlott Magyarország legnagyobb zenés színházában. Ez praktikusan azt jelentette, hogy szerződtetésemkor a régi „nagyok” (kartáncosok és szólisták) már harmincas éveik közepét taposták, így nekünk újaknak, fiataloknak kellett átvenni a szerepüket. A szó átvitt és a szó szoros értelmében is.

Így fordulhatott elő, hogy 26 évesen, mikor a Spartacus címszerepét is eltáncolhattam, a premierem előtt két nappal még a Spartacus balettkarát kellett erősítenem. És pontosan ez történt velem Petruchióként (Seregi: Makrancos Kata). Ha épp nem Katát szelídítettem, akkor a Makracos Kata balettkarában táncoltam Seregi lendületes és magyar néptánc elemekkel megbolondított koreográfiáját. De említhetném a mester Rómeó és Júliáját is, amiben először a balettkarban kaptam lehetőséget, később Páris herceget, végül Tybalt szerepét táncoltam.

Ez azt is jelenti, hogy mind a kartáncok, mind a kis és a nagyszólisták próbáinak tekintetében módomban állt tapasztalatokat gyűjteni. Az Operaházban töltött utolsó éveimben pedig – miután Seregi László eltávozott közülünk –, asszisztense Kaszás Ildikó és a balettigazgató felkérésére több alkalommal részt vehettem egy egy új beálló betanításában.

Betanítottam Petruchio, Oberon, Tybalt, Rómeó, Páris, Orion, és Mercutio szerepét. Számos táncművészünk debütálásában segíthettem. Örömmel tettem, mert mindig elégedettséggel töltött el, ha tapasztalataim átadásával hozzájárulhattam egy fiatalabb tehetség sikeréhez. A mai napig szívesen dolgozok táncosokkal. Több alkalommal koreografáltam kisebb balett betéteket, klasszikus és kortárs duetteket, pas de deux-ket.

 Dolgoztam többek között Székely Krisztával is, akinek Sárga hercegnő című rendezését én koreografáltam.

De, hogy az Operettszínház jövőjéről is szó essék: az Operettszínház abban a szerencsés helyzetben van, hogy minden olyan adottsággal rendelkezik, hogy egy nívós, és szakmailag elismert tánckart tudhasson magáénak. Jól felszerelt balett termekkel rendelkezik, a fővárosi lét miatt pedig szinte karnyújtásnyira vannak az Operettszínháztól Magyarország legjobb koreográfusai és balettmesterei. Arról a rangról nem is beszélve, hogy a színházhoz szerződő művészek elmondhatják magukról, ők a nagy múltú, patinás Budapesti Operettszínház táncművészei. Ez utóbbi jelenleg sajnos egyelőre csak a jövő. A vágyott és megvalósítandó és megvalósítható jövő. Ugyanis jó harminc évvel ezelőtt felvételt nyerni és bekerülni az Operettszínház balettkarába még komoly rangot, anyagi és művészi megbecsülését jelentett. Az akkori Balettintézet végzős növendékei versengtek az Operettszínház szabad státuszaiért.

Ezt az állapotot kell visszahozni!

Amikor még komoly rangot, anyagi és művészi megbecsülést jelentett az Operettszínház együttesébe bekerülni. Amikor egy táncművész büszkén mesélhette szüleinek, ismerőseinek, hogy az Operettszínház balettegyüttesének lett a megbecsült és irigyelt tagja. Az én célom ennek az idilli állapotnak az újbóli megteremtése. Ha az Operettszínház jövőjére gondolok, akkor Bécs és a bécsi Volksoper jut eszembe. A Volksoper balettegyüttese az ország második legelismertebb táncegyüttese. (Az első természetesen a Staatsoper.) De olyan kicsi az együttesek tagjai közti kvalitásbeli különbség, hogy létezik átjárás a két tánctagozat között. Ez jelenleg Magyarországon a Nemzeti Balett és az Operettszínház tánckara között teljességgel elképzelhetetlen. Olyan minőségbeli különbség van a két budapesti tánckar között, hogy az a fajta egymást segítő, kisegítő együttműködés, ami a Volks és a Staats között létrejött, nálunk jelen pillanatban megoldhatatlan. Pedig nem volt ez mindig így. Megfelelő karrierképpel, repertoárral, szakemberekkelnívós koreográfusok, balettmesterek meghívásával – megvalósítható lehetne, hogy az Operett tánctagozata elkezdje felvenni a versenyt az Operaházéval.

A tehetséges végzős növendékeket Magyarországon kell tartani, egy, a bécsi Volksoperhez hasonló színvonalú színházban való elhelyezkedés lehetőségével. Ahol színvonalas, és képességükhöz mérten nehéz balettbetétekkel és akár komoly szólófeladatok betanulásával és eltáncolásával tarthatják magukat egy igen magas technikai színvonalon. Olyan táncos feladatokat kell rájuk szabni, ami szakmai és művészi kihívást jelenthet egy Magyarországon maradt táncművésznek.

Számos operett rendelkezik balett és táncbetétekkel, jómagam 1998-ban a Cigánybáróban a Szegedi Szabadtéri Színpadon táncoltam egy komoly pas de deux-t nehéz férfi variációval, szólista szintű technikát igénylő ugrásokkal, emelésekkel és forgásokkal, amiket meg lehetne aképpen újítani, hogy vonzó lehessen egy technikáját fejleszteni akaró fiatal táncos számára. Ilyen feladatokkal egy pár főből álló szólista generációt is ki lehetne nevelni, akik nem büntetésnek, átmeneti állapotnak, esetleg az aktív táncos pályát követő levezetésnek, hanem rangnak élnének meg egy operettszínházi tagságot. Egy jó állapotban levő balettkarral pedig semmi akadályát nem látnám egy-egy önálló balett színpadra tűzésének. Klasszikus és kortárs balettek mehetnének évente pár alkalommal valamelyik színpadon, de arra is van humán erőforrás, hogy ifjúsági vagy gyerekbalettekkel nyerjünk újabb táncrajongókat a Operettszínháznak. Egy jól sikerült gyerekbalett évekig feladatot biztosítana a táncosoknak és nézőket a színháznak (például: Egri csillagok, Szaffi, Pál utcai fiúk).

Egy szűkített létszámú Diótörő színpadra állítását is megfontolnám, hiszen jelenleg a Táncművészeti Egyetem fiatal balettnövendékei kevésbé leterheltek, így az ő segítségükkel és az Egyetemmel való együttműködés elindításával műsorra tűzhetnénk a Diótörőt, ami mindenhol a világon telt házas sikerdarab. A táncművészetis gyerekeknek így újra tudnánk színpadi gyakorlatot biztosítani.

Álmot, megvalósítható álmot kell tudnunk kínálni a táncművészet szinte minden ágát 10 évig tanuló táncművészeknek. Egy ilyen álom ígéretével az Operettszínházhoz tudnánk csábítani Magyarország legtehetségesebb végzős táncművész növendékeit, akikkel újra régi fényében tudna tündökölni a Budapesti Operettszínház.

- Apáti Bence -

5559   Myway • előzmény5558 2018-10-16 20:16:06

Huuh, jó!

5558   trapper 2018-10-16 19:36:16

 

2018.10,.15.   M5     A kalóz.

 

Ez egy dokumentum volt.

 

Persze tudni kell olvasni (látni) a sorok között.

 

A felszín sokakat megtéveszthet.

 

A MAO és a MNB művészeti vezetésének világát tükrözi ez a dokumentum.

 

A világ tetején legfelül a szövegáriákkal és szájmuzsikával magát dicsőítő igazgatókkal, legalul pedig a teljesítmény kényszerbe préselt középszerű külföldiekkel felduzzasztott társulat, a MNB társulat és a balettigazgató betanító  balettmesterei.

 

A közismert és kiváló mesterek helyzete nem egyszerű a túlpörgrtett, túlszervezett,  a MNB hagyományait felrúgó, rombolva építő vezetés akaratának sodrában, ahol nem tűrnek kritikát.

 

A szólista szerepek épp, hogy kartáncosi szinten valósulnak meg a sok szereposztásos szervezésben, így nem biztosított a betanító mesterek munkája ellenére sem,  az elvárható kidolgozott művészi színvonal.

 

Egy magyar volt a kivétel, Kerényi, aki emlékeztetett a hajdani időkre. Persze Táncművészetis, nem a „perspektívikus” új operai oktatásban képzett, vagy "beszerzett", a vezetés szempontjából csak még megtűrt.

 

Ebben a sokszereposztásos megoldásban lehet favorizálni egy-egy kedvencet, amíg a céluknak megfelel, de a karban dolgozóknak tett igéreteket is lehet teljesíteni. Végső soron nincs kockázat, minden előadás lemehet bárkivel, a közönség így is dől, a média pedig bármit és bárkit kifényez, némi szóáradat kiséretében.

 

A kar, mivel több előadást "gályáznak" végig, néhol szólistai erényeket csillogtatott meg, táncosai szólistai reményekkel, igéretekkel  vannak táplálva az igazgató által.

 

Így, nem nő senki szakmailag a vezetés fölé, biztosított a vezető szerep, kézben tartható a társulat. Ha nem tetszik, nyitva a kapu.

 

Az egész produkció hakni jellegét még igazgatói giccsparádé is színezte, így végképp méltatlan lett az eredeti mű világához, de a korábbi MNB-hez is, mert bár porosnak mondhatják a hozzáértők, de máig halljuk és látjuk versenyeken, nagy tátsulatok előadásában kidplgozott, színvonalas megvalósításban. Egy alapmű ez is, amit csak magas színvonalon szabad megközelíteni.

 

Sajnos a korábban látott balett klasszikusokat is sikerült biztos kézzel belenyúlva tönkretenni, izléstelenné alakítani a "mesternek".

 

Ideje lenne kontrollálni, publicistáknak, kritikusoknak megvilágítani a valóságos helyzetet, mielőtt csim-bumm cirkuszt nem csinálnak a közérthetőség érdekében a milliárdokat elpocsékoló vezetők az intézményből!

  

5557   Klára • előzmény5556 2018-10-09 12:59:48

Hát, tudjátok, ha "balett" -ről van szó, akkor én igazi klasszikus balettet képzelek és várok, nem pedig ezt az ultramodern vonaglást! Lehet, hogy ez világszínvonal, csak nem a klasszikus balett világa.

ÉS most lehet köpködni, hogy kövület vagyok, mint már más alkalmakkor is, de akkor is ez a véleményem.

5556   trapper 2018-10-08 20:10:40

Történelmi! Felemelő! Világszínvonal!
https://www.youtube.com/watch?v=EdklpFMHuRA&feature=youtu.be
Történelmi az újpesti balettgyár miatt!
Nem tudom kit emel fel a balett igazgatón kívül!
Ha ez a világszínvonalú koreográfus csapat, akkor inkább Seregi, Pártay, Harangozó...stb.!

5555   macskás 2018-09-24 22:31:16

5555

5554   macskás 2018-09-24 22:31:02
5553   flavia 2018-09-24 20:22:00

Az Operettben vége a meleg nyárnak,jön a hideg tél. Az Operaház  balettegyüttesében marad a meleg nyár még egy kis ideig.

5552   Edmond Dantes • előzmény5550 2018-09-24 16:22:36

itt off: par napja kuldtem privatot.

5551   Edmond Dantes • előzmény5550 2018-09-24 16:04:12

Mar varrtam...az Operett topikban, inkabb abban van a hir helye.

Nevezett muvesz biztosan jobban jarna igy es ott, hiszen -mint o maga irta itt par honapja: "Jelenleg 5 különböző helyre írok, (Polgar portál, Pesti srácok, Magyar Idők, 888, Figyelő) és a negyedét sem keresem -nem túlzok- annak, mint amikor tancoltam. " (Erkel-topik/9310) Hajra!

5550   Myway • előzmény5549 2018-09-24 12:13:55

Operettszínházi igazgató váltáshoz kis adalék:

"Az Index információi szerint Kiss B. Attila a Magyar Művészeti Akadémia tagja, és jó viszonyt ápol a korábbi igazgatóval, Kerényi Miklós Gáborral. A Népszava szerint Kiss B. pályázatában leendő balettigazgatóként szerepel Apáti Bence balettművész, publicista, politikai műsorok rendszeres résztvevője. A döntést a törvény szerint az EMMI minisztere hozza meg harminc napon belül."

Na erre varrjatok gombot! 

5549   trapper 2018-09-20 18:56:50

Húha! Akkor igazán "visszafogta" magát. Sok sikert kívánok neki. Érthető, hogy miért rúg hatalmasokat Alindába, Olgába,..stb.
Ott vezeti le a magában tartottakat, amit máshol nem tehet? De mi lesz akkor, ha a kedvese is mellőzve lesz, mint sok más magyar táncos? Mert ST-nél semmi sem lehetetlen! A MNB ma már egy nemzetközi vándortársulat, vagy egy szinte magántársulatként kezelt együttes, sok milliárdos magyar állami támagatással! A kulturális tárca vagy vak, vagy jól meg van vezetve. A publicista töbször említette, hoy Seregi nagyon kedvelte. Ehhez vajon mit szólna a Mester? 

5548   flavia • előzmény5545 2018-09-20 10:34:19

Amennyiben egy személyre gondolunk,ő valóban ismeri a szakma helyzetét a Házban,nagyon is jól,viszont,pont ebben a témában nem bátor.Egyezséget kötött a balett igazgatóval,hogy csendben,közös megegyezéssel távozik a társulattól,nem nyilatkozik a balett együttesről,abban az esetben a kedvese foglalkoztatva lesz.

5547   Edmond Dantes 2018-09-16 15:05:00

Beszélgetés az ATV Start+-ban  Földi Lea címzetes magántáncossal és Felméry Lili magántáncossal a Magyar Nemzeti Balett: GIF (Girls in Focus - Lányok a fókuszban) című, a MüPában bemutatatott produkciójáról itt megnézhető

5546   Klára • előzmény5541 2018-09-15 12:59:29

privát

5545   trapper 2018-09-13 20:07:07

Kellene egy bátor, jó publicista, aki ismeri a szakma helyzetét a Házban. Lenne ilyen, de inkább kontárkodik, Alindázik, migránsozik, szóval jó nagyokat rúg a már amúgy szakavatottabb írók által lebírkózott szmélyekbe, témákba. Enélkül nem fog változni semmi!

5544   flavia • előzmény5543 2018-09-09 12:32:34

Remélhetőleg már nem lesz sokáig lehetősége külföldiek szerződtetésére. Talán felmondóleveleket sem küldözgethet szólistáknak a nyári szünet ideje alatt, és nem lehetetleníthet el úgy táncosokat, hogy azok az önként távozást válasszák.

Az elmúlt években Solymosi Tamás miatt tucatnyi operaházi táncművész fordított idő előtt, végérvényesen hátat a szakmának. Akiket a balett igazgató rúgott ki, azok a bíróságon érvényesítik jogaikat nagy sikerrel, a többi „nemkívánatos” magyar művészt önként távozásra kényszeríti. Volt kapcsolatainak mindent szabad, azok a művésznők biztos nem fognak postán felmondólevelet kapni nyugdíj előtt pár évvel.

Solymosi annyira magabiztos, öntelt, hiszi, hogy bármit megtehet. A látszatát sem próbálja fenntartani az igazságosságnak, az egyenlő bánásmódnak.

A balett együttesben a hangulat iszonyú, a munkakörülmények egészségre ártalmasak. Nem telt el egy hónap sem a munkakezdés óta, már több sérült is van.

Nem a kötelezően viseltetett, Solymosit reklámozó munkaruhákra, sokkal inkább a balett termek és a művészek öltözőinek megfelelő színvonalára kellene figyelmet fordítani.

5543   Myway 2018-09-05 08:58:17

TÜRK táncos mikor lesz a Magyar Nemzetközi Balett együttesében? Már nagyon hiányzik!

5542   flavia • előzmény5538 2018-09-02 23:46:13

Ókovács szerint: - „Rá sem lehet ismerni az együttesre, annyit fejlődtek technikailag és repertoárban is, és rajta vagyunk, hogy infrastrukturális körülményeik is javuljanak”

Ő már csak tudja, nagyon ért hozzá! Az infrastrukturális körülményeket sem kellett volna említenie. Újpesten a gyapjúszövőgyárban dolgozik második éve a balettegyüttes. Solymosi Tamás nem fogadta el a Táncművészeti Egyetem által felajánlott termeket, inkább a minden szempontból előnytelenebb feltételeket választotta, háttérbe helyezve a táncművészek érdekeit is. Télen hidegben, most augusztus óta pedig 34 fokban, légkondicionálás nélkül dolgoztatják a táncosokat reggel 10-től este 9-ig. Újonnan szerződtetett külföldi táncművész két hét után felmondott, a törvényeket figyelmen kívül hagyó, egész napos, embertelen foglalkoztatás és a minősíthetetlen munkakörülmények miatt.

A Nemzeti Balett összetétele már annyira nemzetközi, hogy Solymosi az évnyitó beszédét is angol nyelven tartotta. Ókovács továbbra is elégedett, szerinte minden rendben van. Szégyen!

5541   telramund • előzmény5539 2018-08-30 12:48:03

Az Opera Café legutóbbi adásában a Főigazgató is feltette ezt a kérdést Keveházi Gábornak.A Médiaklikken megnézhető!.

https://www.mediaklikk.hu/video/opera-cafe-2018-08-26-i-adas-2/#

5540   Edmond Dantes • előzmény5539 2018-08-30 10:00:43

Billy Elliot átkos szelleme kísért...;-)

5539   Klára • előzmény5537 2018-08-30 09:27:48

Azért ez valahol nagyon nagy szégyen! Évtizedekig dolgoztak, éltek nagy művészek - neveket szándékosan nem sorolok - a magyar balettben, a magyar balettért, sok évig csak a Bolsoj volt előttünk, és esetleg Bejart Párizsban. A világ nagy operaházaiban, balett együtteseinél fogadták tárt karokkal a mi táncosainkat, és most külföldiekkel vattázunk?

Ha nincs utánpótlás, miért nincs? Kevesen jelentkeznek? Mi ennek az oka? Jelentkeznek, de nem felelnek meg? És ennek mi az oka? Megvizsgálta valaki, érdekel valakit egyáltalán?

 

5538   Jana • előzmény5537 2018-08-30 09:13:56

Igen, már évek óta. Mindegy csak ne magyar legyen.
Éljen a "Magyar Nemzeti Balett"!?

5537   flavia 2018-08-28 17:09:47

25 új balettművész kezdte meg a munkát augusztusban, Solymosi Tamás irányítása alatt. Kivétel nélkül valamennyi KÜLFÖLDI.

5536   Búbánat 2018-08-01 20:53:34

Az Opera honlapjáról:

Idén júliusban egybekelt a Hungarian National Ballet Company/Magyar Nemzeti Balett  két művésze, Felméry Lili és Balázsi Gergő Ármin. Nagyon sok boldogságot kívánunk az ifjú párnak! 

 

tanc.reblog.hu

Szerelem az Operaházban

mikrokozmosz 2017 december 20. 07:13

Egy balerina titkos élete

mikrokozmosz 2018 máj 17. 09:43

5535   IVA • előzmény5534 2018-07-28 02:18:05

Reklám, megjegyzésekkel:
A Royal Moscow Ballet előtt az Erkel Színházba érkezik a Moscow City Ballet is:
https://koncertpromo.jegy.hu/program/moscow-city-ballet-don-quijote-93038
Még majdnem minden hely szabad a Don Quijote előadására::
https://koncertpromo.jegy.hu/program/moscow-city-ballet-don-quijote-93038/459281
Érdekesség, hogy az erkély oldalpáholyaiba 4–4 jegyet kínálnak. Az egyik székről csak extra magasak láthatják a fél színpadot, alacsonyabbak csak a fal mellé állva, 13 ezerért.
A bal oldali proszcéniumpáholy is kiadó. A 2. sorból 17 ezerért szintén csak állva lehet látni a színpad felét, az első székről valószínűleg semmit sem.
A legolcsóbb jegyek ára 10 ezer forint.

5534   IVA 2018-07-23 19:20:26

Egy furcsa precedensről adok hírt, amely lehetne akár fájdalmas is.
Néhány napja egy barátom kérdezte, tudok-e arról, hogy december 3-án A hattyúk tavával lép fel egy orosz társulat az Erkel Színházban, noha az Operaház honlapján még nincs fenn a műsor.
Eljutottam egy Eventim nevű jegyügynökség oldalára (http://www.eventim.hu/hu/jegyek/the-royal-moscow-ballet-a-hattyuk-tava-budapest-erkel-szinhaz-495390/event.html), amelyen olvasom, hogy:
A nagy érdeklődésre való tekintettel: EXTRA ELŐADÁS ÚJ IDŐPONTBAN!
Hazánkba látogat a világhírű Moszkvai Balett

A továbbiakban tipikusan mai beharangozó:
Egy hamisítatlan téli szenzációval, 2018. december 3-án hazánkba látogat a Moszkvai Balett – a táncosok a Hattyúk tava előadással kápráztatják el a budapesti közönséget. Csajkovszkij világhírű darabját Marius Petipa, Lev Ivanov és Anatoly Emelianov rendezte.
A társulatot Anatoly Emelianov alapította, első előadásukra 2002. augusztus 12-én került sor – a bemutatón a moszkvai értelmiség oszlopos tagjai is részt vettek.
” Stb.
Ehhez képest a társulat „eredeti” intézményneve: The Royal Moscow Ballet. Természetesen, hiszen tudjuk, Oroszországban királyság van. Lehet, hogy királyság volt a szovjet és a cári időkben is, csak másképp tanultuk és tapasztaltuk.
Az új „időpont”: „h, 03. dec 2018 kor 15:00” és „h, 03. dec 2018 kor 19:00
Nem voltan nagyon lelkes (már azért sem, mert egy kedves fórumtársunk korábban leírta, hogy több zengzetes nevű, de nem feltétlenül etalon értékű orosz társulat járja a világot), csak kíváncsi. Meg is találtam a vendégségbe ígért együttes Hattyúk tava-felvételeit a YouTube-on (és más társulatokéit is: pl. Royal Russian Ballet), van, amelyikről lehet tudni, hogy 30 éves, ám jellemzően semmilyen adat sem szerepel a megosztón. Így hát a Royal Moscow Ballet előadásából annyit tudtam megállapítani, hogy táncosai abszolút profik (vagy azok lehettek), és hogy díszlete mind a négy képen át ugyanaz: éjszakai tó, fölötte a teljes cselekmény ideje alatt változatlan helyű telihold. Kalózfelvétel lehet, amelyről nem derül ki, hogy a művészek milyen színészegyéniségek és létrejön-e a darabból a színház.
Visszatérve az Eventim weboldalára: egészen tegnapig olcsóbb sportcsarnoki árkategóriákkal, 9900 és 16900 Ft között hirdették a jegyeket. Ám a nézőtér fölött a kurzor nyila minduntalan tenyérré változott: lehet. hogy még nem aktiválták az oldalt? Úgy gondoltam, ma felhívom az irodát a megadott telefonszámon, de mára ez szükségtelenné vált. Mindkét előadás alatt azt olvasom: ELFOGYOTT.
Érdekes hirdetési és jegyértékesítési rendszerrel lehet dolgunk. Kezdve azzal, hogy hozzám, aki naponta böngészek balettel kapcsolatos oldalakat a Google-on, egyetlen hirdetést sem küldött a rendszer az eseményről.
Barátom, aki élőben még nem látta A hattyúk tavát, megnézte volna az előadást. Én: talán. Legfeljebb akkor, ha pontosabb és csábító információkat kapok róla, és kedvenc helyem szabad még. Tehát nem érint érzékenyen a kudarc, de akár érinthetne is.
Mindenesetre az Operaháznak érdemes lenne felvennie a kapcsolatot ezzel az Eventimmel, amely a meg nem hirdetéstől egyik napról a másikra eladná a Billy Elliot teljes tábláit.

5533   Myway • előzmény5531 2018-07-22 08:35:08

Nagyon jó!

5532   Myway • előzmény5529 2018-07-22 08:31:42

Talán IGEN!

5531   mandarina 2018-07-21 07:03:34

Lőcsei Jenő face-bejegyzése Billy Elliot-ügyben:

giugno alle ore 14:00

Billy Elliot

A Billy Elliot története nagyon közel áll hozzám, mert 1966-ban magam is egy bányatelepről, Királdról kerültem az Állami Balett Intézetbe. Már csak... ezért is személyesen megszólítva érzem magam ha a darabbal kapcsolatos eseményekről olvasok.
N. Tahó Zsófiát el kell rettentsem: nem vert el az apám és az édesanyám sem, nem akarták ,hogy bokszoló vagy focista legyek, sőt a királdi bányász kulturház balett tanfolyamára rajtuk kívül még legalább tíz- tizenöt bányász házaspár küldte el a gyerekeit. A közeli Ózdon kohász házaspárok tucatjai tették ezt a gyerekeikkel és közülük is számosan kerültek a Balett Intézetbe és lettek a táncművészet jeles képviselői. Persze mire is számíthatna az ember, ha a szocializmusban eltorzult lelkületű emberekről beszélünk.
Nyugalom! Ma már ilyen veszély nem fenyeget, az akkori többezer felvételizővel szemben most alig akad évente néhány aki ilyen megvetendő álmot dédelgetne magában. Biztos vagyok benne hogy a demográfiai válság leküzdésének szándéka vezérli a szülőket amikor megóvják kölykeiket ettől a fertőtől.
Félreértés ne essék! Én a nyolcvanas évek elején, amikor Bécsben dolgoztam, rendszeresen szamizdatot csempésztem haza a kocsim kárpitja mögé dugva. A rendszerváltás után 29 évvel talán egyszer ezt is leírhatom, szerénytelenség nélkül.
Az életemből ötvennégy évet abban a tévhitben éltem le, hogy a balett a táncművészet egyik ága, avagy egy tánctechnika, amelyet használva magasrendű művészeti alkotások hozhatók létre. A balettművész pedig az a művész aki ezen a nyelven magas szinten „beszélni„ képes.
Most végre fel lettem világosítva: „ aki balettozik az nyilván meleg” a balett pedig „penetráns és féktelen melegpropaganda”.
Nem vagyok meleg, de erre nem vagyok büszke. Ha azonban most ennek van itt az ideje, akkor büszkén beállok a melegek közé, ahogy igény szerint akár azt is vállalom hogy civil buzi cigány és zsidó vagyok. Tessék választani. Bízom a fiaimban,hogy ezt meg fogják bocsájtani nekem.
Ha csak ürügy az előadások elhagyására az Ókovács Szilveszter által emlegetett „visszaesett érdeklődés”,akkor elég nagy baj van. Ha viszont egy szennylap, egy ócska cikkel, néhány nap alatt ilyen hatást képes kiváltani, akkor az már talán a tragédia előszele.
A legnagyobb csalódás,hogy a „szakma” ezt is csendben lenyeli, mint gyöngytyúk. No komment.Pedig vannak írástudók, vannak szervezetek, valaki tán kikérhetné magának. A cikket, minimum. Ne bagatelizáljuk a lapot kérem.
Nem kell lájkolni.

5530   mandarina • előzmény5527 2018-07-20 20:33:11

Van ennek bármi köze a baletthez vagy táncművészethez?

5529   mandarina • előzmény5528 2018-07-20 20:32:51

Van ennek bármi köze a baletthez vagy táncművészethez?

5528   Myway • előzmény5527 2018-07-17 09:00:52

Azért ez már nem semmi: AB a Magyar Idők jelenlegi főmunkatársa. 

5527   Búbánat 2018-07-16 10:01:08

A SZURIKÁTA ÉS A BILLY ELLIOT

Magyar Idők.hu

Vélemény

"NEM HISZEM, HOGY A TÜTÜBEN TÁNCOLÓ URAK JAVÍTANÁNAK A BALETTMŰVÉSZEK ÁLTALÁNOS MEGÍTÉLÉSÉN"

Apáti Bence

5526   Jana 2018-07-14 11:39:17

Olvasom, hogy a társulat 65 - 70 százaléka külföldi. Ezt természetesen látni az előadások szereposztásából is. Ugyanakkor a Táncművészeti Egyetem végzős táncosai külföldön helyezkednek el.
A Nemzeti Balett értesítéseiben a facebookon több alkalommal olvastam, hogy próbatáncot hirdetnek.
Nem ellentmondásos ez?

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Erkel Színház

PONCHIELLI: Gioconda

18:30 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

I Bassifondi:
Simone Vallerotonda (theorba, gitár, művészeti vezető), Stefano Todarello (lant, gitár), Gabriele Miracle (ütőhangszerek)
FOSCARINI: Gagliarda francese; Passacaglio sopra la lettera del O; Aria di Firenze per la A e C
KAPSBERGER: Toccata II; Sfessania; Passacaglia; Colascione
CARBONCHI: Scaramanzie; Mariona
BARTOLOTTI: Passacaglia per la D
CORBETTA: Passacaglia per la X
PICCININI: Partite sopra quest’aria francese detta l’Alemana (Corrente)
SANZ: Jacaras
MURCIA: Folias gallegas; Zarambeques o Muecas; Cumbées; Tarantelas

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Zenekar
Hangversenymester: Berán Gábor
"Budafoki hangversenyesték 5"
BRITTEN: Simple Symphony
BACH: a-moll hegedűverseny BWV 1041
PÁNCZÉL: Átváltozások
STRAUSS: Metamorfózisok

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mariangela Vacatello (zongora)
Nemzeti Filharmonikusok
Honvéd Férfikar (karigazgató Strausz Kálmán)
Vezényel: Hamar Zsolt
LISZT: Les Préludes
LISZT: Esz-dúr zongoraverseny, S. 124
LISZT: A négy elem (Les quatre éléments) - Gémesi Géza rekonstrukciója
19:00 : Szombathely
AGORA – Művelődési és Sportház

Horváth István, Kriszta Kinga, Haja Zsolt, Rácz Rita etc.
Győri Nemzeti Színház kórusa, karvezető: Balogh Eszter
Paragvári Utcai Általános Iskola gyerekkórusa, karvezető: Sándorfi Olga
Savaria Szimfonikus Zenekar
Rendező: Hábetler András
Vezényel: Madaras Gergely
PUCCINI: Bohémélet
az opera szcenizált előadása
A mai nap
elhunyt:
1903 • Hugo Wolf, zeneszerző (sz. 1860)
1983 • Adrian Boult, karmester (sz. 1889)
2010 • Ágai Karola, énekes (sz. 1927)
2013 • Wolfgang Sawallisch, karmester (sz. 1923)