vissza a cimoldalra
2019-11-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3287)
Erkel Színház (10371)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7232)
Palcsó Sándor (269)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2352)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3505)
Chopinről - mélyebben (423)
Kedvenc előadók (2842)
Opernglas, avagy operai távcső... (20353)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1802)
Franz Schmidt (3455)
Vincenzo Bellini (478)
Élő közvetítések (8243)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)

- koncertek, előadások, események, élmények -
   
4456   IVA • előzmény4454 2019-11-15 02:49:57

Az a kis „szinte ária” hozzátartozik Rosillon és Valencienne kettőséhez, hiszen azzal indul a nagy „főzés”. Ama C a forrás, amitől a nő is elveszti a fejét. (Ez a felvétel valami stúdiós show-ban lehetett.)

4455   IVA • előzmény4445 2019-11-15 02:29:54

Bizony, az Erkel Színházban Otellóként és Sámsonként hitelesen robusztus embernek láttam Del Monacót, és csak később, az internet idejében tudtam meg, hogy nem volt magas, és nem hízelgett a megjelenésének Tebaldi termete.

4454   bermuda • előzmény4446 2019-11-14 20:03:31

Azért az elejét-ami egy szépséges szinte ária -egy C-vel_ azt nem láttam a videón.

4453   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:59
4452   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:56
4451   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:53
4450   tiramisu • előzmény4444 2019-11-14 15:37:49
4449   joska141 2019-11-14 11:58:02

Szólóestek a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon:

2020.július 03 - Angela Gheorghiu

2020.július 17 - Piotr Beczala

Már lehet jegyeket vásárolni a Szabadtéri honlapján, viszonylag drágán...

4448   Búbánat • előzmény4447 2019-11-14 10:23:42

Igen, MDM Lehárt szívesen énekelt: A víg özvegy duettje mellett ott van például  a Paganini ismert dala is...

Lehár: Paganini - Mario del Monaco - Girls were made to love and kiss

Mantovani & His Orchestra

Érdekesség, hogy e dalt férfikar kísérettel énekli del Monaco...

(Kulinyi Ernő magyar fordításában: "Volt, nem egy de száz babám..."

4447   Klára • előzmény4446 2019-11-14 09:49:08

Kösz! Ez tényleg különleges. Persze, az azért hozzá tartozik a dologhoz, hogy a Lehár operettek betétdalai elérik egy komolyabb opera  szoprán és tenoráriájának színvonalát.Nem véletlen, hogy neves énekesek és énekesnők rendszeresen műsorra tűzik azokat. Köztudott, hogy Lehár operettjeit Richard Tauber-nek, és Richard Tauber-re írta. És a Víg özvegy a MET műsorán is szerepelt már, Renée Fleming ragyogó Glavari Hanna volt. . Az persze nem derül ki ebből a felvételből, hogy "egyszeri kisiklás", egy rádió felvétel kedvéért, vagy többször is előfordult hasonló fellépés. Mindenesetre jól énekli és ez a lényeg.

 

4446   -zéta- • előzmény4445 2019-11-14 08:24:55

Na, akkor mutatok Neked valami különlegeset... Del Monaco operettben...:-)

4445   Klára • előzmény4443 2019-11-14 08:19:25

Del Monaco nem csak remek énekes, de igen jó színész is volt! Nem mellesleg, ő volt az az énekes-sztár, aki kijelentette, hogy nem elég egy szerepet csak elénekelni, színészileg  is meg kell formálni. Annak idején volt szerencsém budapesti fellépései alkalmával Otelloként, Sámsonként és Bajazzoként is látni és hallani őt, életreszóló élmény volt. Egyébként nem volt egy nagytermetű ember, de a színpadon mindenki főlé magasodott! 

Operettet tudtommal nem énekelt, nem tudom, fenntartásai voltak-e e máfajjal kapcsolatban, de egész habitusa, emberi és művészi mivolta alapján kizártnak tartom. Olasz dalokat viszont sokszor és sokat énekelt.

Ami az operettet, mint műfajt illeti, mindig is voltak nagy énekesek,akik felléptek operettekben, vagy egész egyszerűen csak énekeltek operett betétdalokat, mióta a hanglemez ipar létezik, vannak lemezek régi nagyok ilyen felvételeivel.

 

4444   IVA • előzmény4435 2019-11-14 04:11:41

Nem hivalkodásból mondom (Schrott fellépéseit végül is nem többszörösen felemelt helyárakkal gazdálkodják ki), hogy a kérdés(ed)re adható választ az előadások tapasztalatára bíztam. A váltótársak adottak. Azt nem bántam volna, ha a női főszereplőkből is választékot kapunk.
Nekem Gáti István Figarója maradt legemlékezetesebb. Legtöbbször Bordás Györgyöt láttam a szerepben, az ő alakítását is szerettem. Kedvenc grófom Sólyom-Nagy Sándor volt.

4443   IVA • előzmény4433 2019-11-14 03:35:07

Még egy szempontból „olcsóbb” dolog esztrád-műsort adni, mint opera-előadásban fellépni: tudjuk, hogy a kiváló énekesek között sem briliáns színész mindenki. Mario Del Monaco az volt, meg is mutatta, hogyan épít fel és alkot meg egy Otellót, Sámsont. Elképzelhetetlen, hogy az 1960-as években ezek helyett előadott volna néhány Verdi- és Puccini-áriát, jól összekeverve, mint egy salátát, ráadásképpen esetleg elénekelte volna a Vágyom egy nő utánt…

4442   Edmond Dantes • előzmény4435 2019-11-13 19:54:25

Kicsit javítanám délelőtti beírásomat a "soha nem mondd azt, hogy soha" örök igazsága jegyében. Jeles fórumtársunk -a privát üzenet-vonalon- felhívta figyelmemet legalább két valóban kitünő művészre, akik szerinte remek Figarók voltak és szerintem is azok lehettek, csak nem emlékszem rá, hogy a címszerepben velük (is) láttam volna legkedvesebb vígoperámat. Enyhítő körülmény, hogy a kérdéses mondatomat (4435) a "talán" szóval kezdtem.

4441   Búbánat 2019-11-13 11:26:42

Bartók Rádió ma esti - élő - oratóriumközvetítése

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 2019-11-13

19:35 -21.06  Giuseppe Verdi: Requiem

Ea.: Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Vezényel: José Cura

 Km.: Sümegi Eszter, Gál Erika, Fekete Attila, Palerdi András (ének)

(Ism. november 25., 12.36)

4440   Búbánat • előzmény4433 2019-11-13 11:00:15

Sok esetben valami téma köré fűzi fel műsorát a meghívott operaénekes: egy adott operaszerző műveiből kiválogatott részleteket énekel el az áriakoncertjén.

Egy példa a közeljövőből:

Ilyen lesz hamarosan a BMC-ben sorra kerülő  Verdi-portrésorozat harmadik része: áriaest!

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel: Pál Tamás

Müsoron:

Traviata: Di Provenza il mar, il suol
Rigoletto: Cortigiani, vil razza dannata
Macbeth: Pietá, rispetto, amore
Otello: Credo in un Dio crudel
Don Carlo: Carlo, ascolta

Közreműködik | Kelemen Zoltán – november 22.; Kálmándy Mihály  - november 23.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor

4439   Edmond Dantes • előzmény4431 2019-11-13 10:12:52

Ha már ebben a topikban esik szó operákban, szerepben fellépésről, tisztáznám múltkorról: ha aközött kell/lehet választani, hogy 1-1 operát, vendégénekes(eke)t normál vagy koncertáns/félig szcenírozott előadásban néznénk meg inkább, persze hogy "normálban". A kérdés itt az, hogy vendégénekesre szerepben vagy gálán vagyunk-e kiváncsibbak. A válasz aligha kétséges. 1 (2?) koncertáns/félig szcenírozott előadás olyankor pedig igenis üdvözlendő, ha sorozatban kitűzésük még kultúrmissziós szempontból sem éri meg, ha nincs igény legalább egy szériára.

4438   Edmond Dantes • előzmény4433 2019-11-13 09:59:55

Egyrészt tudjuk: van az a pénz... Másrészt az általad felsorolt "problémák" mindig is megvoltak és mégis jöttek-mentek ide-oda, már a jet-korszak előtt is, azóta is. A mai száguldó világban végképp nem gond az ilyesmi: egy közös próba, esetleg csak pár szám plusz bejárás. A régi nagy "bölények" megoldották gond nélkül. Ma már nincs eltérő nyelven éneklés sem mint azelőtt. (Magyar szólisták és kórus magyarul énekelt/ek.) Igen, divat lett -és kényelmes- végighaknizni a fél világot azonos, begyakorolt gálával mint teszi azt pl. Kaufmann a Mein Wien-nel vagy tette a Damrauval közös Wolf-dalesttel, de létezik még operai vendégszereplés is. 

4437   Klára • előzmény4433 2019-11-13 09:37:26

Ebben sok igazság van, nyilván kényelmesebb egy-egy estét vállalni, ami majdnem bármikor, egy für alle Fälle szabadon tartott estére benyomható, mint egy teljes operaestét. És nyilván nem kevesebb, vagy nem sokkal kevesebb pénzért. Tisztelet a kevés kivételnek. (Anja Harteros pl. egy riportban elmondta, hogy nem szívesen vállal ária-koncertet, mert az ária operaszinpadra való, nem pedig pódiumra.)

Sokszor az is belejátszik, hogy a közvetítő, a menedzser hogyan vélekedik arról az országról, illetve arról a szinhzról, vagy arról az előadásról - mert azt azért előre lecsekkolják -  amiben a sztárnak fel kellene lépnie.

4436   Franca • előzmény4435 2019-11-13 09:24:22

Ezen én is sokat agyaltam, végül a gróf mellett döntöttem. Schrott, mint Don Giovanni nagyon arisztokratikus,illúziókeltő jelenség volt, jól illik hozzá az arisztokrata fennhéjázás megjelenítése. 

4435   Edmond Dantes • előzmény4431 2019-11-13 09:05:42

Igazad van, egyszer már ki is néztem, aztán elfelejtettem, jó hogy szólsz. Úgy látszik, Schrott a többszörös kivétel. Vajon melyik szerepben érdemes(ebb) megnézni? És melyik váltótárs jobb: Molnár Levente vagy Palerdi András? Talán még sosem láttam igazán emlékezetes Figaróval a darabot. Melis viszont -szerintem- fenomenális Gróf volt.

4434   nickname • előzmény4431 2019-11-13 06:28:30

Én a Faustban is szívesen meghallgatnám, vagy a Boito-operában is. Hozzáteszem azt a Faustot én vagy hatszor láttam, mert egyrészt szeretem a darabot, másrészt voltak énesek, akik miatt mindig betévedtem rá. Az egyik Elena Mosuc volt - Rost mellett ő volt a másik jó Margit az elmúlt években Pesten. 

4433   lujza • előzmény4426 2019-11-13 01:44:13

A baj az, hogy maguk az énekesek viszont, úgy látszik, mintha kedvelnék ezt a koncert formát. A műsor kedvük szerint összeállítva, gyakran a karmestert is hozzák magukkal, fellépő ruhájuk van, és így végig turnézzák fél Európát. Ha opera szerepre szerződnek, idegen a rendezés, a partnerek, a jelmez, a karmester, nem biztos, hogy van kedvük ezzel bíbelődni.

4432   Franca 2019-11-12 22:54:22

Furlanetto is volt már Don Carlosban, fenomenális előadás volt. Szerintem is operai szerepekre kellene meghívni ezeket az énekeseket, sokkal emlékezetesebb lenne, mint  sokadszorra meghallgatni az agyoncsépelt áriákat és nyitányokat. 

4431   IVA • előzmény4429 2019-11-12 22:11:30

A 4 Figaro házassága januárban, a még mindig nem akárki Erwin Schott-tal, méghozzá két szerepben, csak lesz. Az Erkelben. Lesz… (És ezzel sokkal jobban járunk, mint ha abba a rakás szemét operaházi Faustba hívnák meg Schrottot.)

4430   otello • előzmény4428 2019-11-12 21:06:10

Lehet félreérthető voltam, de Beczala csak az új szerepeknél tartja magát a 2 évhez. Repertoárszerepeket vállal ennél több évre előre is. Csak a pontosság kedvéért :)

4429   Edmond Dantes • előzmény4428 2019-11-12 16:43:36

Lemondások mindig vannak ... pl. mi is sok mindenről és sok mindenkiről lemondunk :-) és beugrások is vannak. Schrott is, aki nem akárki, be tudott ugrani két Don Giovanniba ... szerencsére. Sajnos inkább kivétel volt az az eset. A jövő évad terve szerintem nagyjából kész lehet és egy-másfél évre előre lehet(ne) találni, felkérni nagy nevet. Ha akarnának. A jelek szerint nem akarnak, tendenciának tűnik. De lesz 2021/22-es szezon is és nagyjából mindegy, hogy MÁO-val vagy anélkül, a nagy nevek szokásos fellépő helye többnyire az Erkel volt. Volt..

4428   Klára • előzmény4427 2019-11-12 16:01:42

Persze, ehhez az sem ártana, ha a következő évad/évadok programját idejekorán meg lehetne határozni (ez is vezetői döntés kérdése). Nem akarok egy Kaufmann, Netrebko - bár ő talán inkább nem- stb színvonalú énekessel példálózni, akik 5 évre terveznek, de Bedzala pl. két évre tervez és szerződik. Tehát nem lehet ex has hétfőn felhívni, hogy "figyuzz haver, csütörtökön felléphetnél nálunk"- bocs a triviális megfogalmazásért, de gyakran az az érzésünk, mintha a programterv ilyen alapon készülne!

4427   Edmond Dantes • előzmény4425 2019-11-12 14:33:35

Ha a költségvetési milliárdokkal kipárnázott MÁO-ra céloz, alig hinném, hogy "nem fussa" pár nagy név szerepre szerződtetésére. Mint itt is számosan nehezményezik, se szeri se száma külföldről importált másod- és harmadvonalbeli művészeknek, akik helyett/nélkül hazai szólamtársak is vannak, akik el tudnák énekelni azokat a szerepeket, amikre külföldi közepeskéket hívnak, tán jobban is mint a vendég(ek). Na ezekről a közepeske külföldiekről vagy egy részükről pl. -mint ön fogalmazta- le lehetne mondani a cél érdekében.

4426   Edmond Dantes • előzmény4424 2019-11-12 14:26:51

Igen. Klára érti, amit írtam, sokadszor: cipőt a cipőboltból, operaénekesre operai szerepben kiváncsi(bb) a közönség. A szervezőknek is észre kellene venni, hogy futószalagon importált énekesekkel hirdetett, töltelékként agyonjátszott zenekari számokkal kitömött (Forza-nyitány, Méditation, Intermezzo és hasonlók) operai gálaestek csak kivételes nagy nevekkel töltik meg a háza(ka)t. Mifelénk pedig kivételes nagy nevek kevesen vannak. Nem én nem követem "a jelenlegi énekes felhozatalt", ahogy azt Telramund vélelmezte lentebb, hanem a pesti közönség. (Konkrét példákat inkább nem említek.) Így volt ez fiatal koromban és így van azóta is, ma is.

4425   Klára • előzmény4422 2019-11-12 12:15:31

Valóban, jó lenne operaszínpadon szerepben látni őket, mint erről már több alkalommal volt szó ezen a helyen. Valószínűleg az érintett műintézet költségvetése nem fedezné a fellpti díjat. Bár, mint gyakorló háziasszony, pontosan tudom, hogy arra van pénz, amire nagyon akarom, mert meg lehet teremteni a lehetőséget - persze, ehhez el kell dönteni, miről mondok/mondunk le a cél érdekében.

4424   -zéta- • előzmény4422 2019-11-11 23:38:43

Én is félreértettem, miért akarod zongorával hallgatni őket? ;-)

4423   Búbánat 2019-11-11 21:33:11

Musical Gála a Budapesti Operettszínház közreműködésével a MÜPA-ban!

A Musical Gálán 2019. november 16-án 20 órától a MÜPA-ban a Budapesti Operettszínház musical repertoárjából és egyéb jól ismert musical sikerekből hallhatunk részleteket a színház sztárjainak tolmácsolásában.

A nagy érdeklődésre való tekintettel egy délutáni gálát is – 16 órai kezdéssel -  beszúrtak!

Elisabeth, a Mozart!, az István, a király, a Szentivánéji álom, a Rudolf, az Elfújta a szél, A Szépség és a Szörnyeteg, a Rebecca, a West Side Story, az Evita és Az Operaház fantomja

Fellép: Dolhai Attila, Gubik Petra, Janza Kata, Kocsis Dénes, Polyák Lilla, Fischl Mónika és Szabó P. Szilveszter

Közreműködik a Budapesti Operettszínház zenekara és táncosai

Vezényel: Bolba Tamás

Rendező: Somogyi Szilárd

/Central Médiacsoport Zrt./

4422   Edmond Dantes • előzmény4421 2019-11-11 09:34:23

Természetesen mindkét énekest ismerem (mint írtam: "két igazi operai világsztár") ... éppen ezért sajnálkoztam afölött, hogy nem szerepben lépnek fel Bp.-en, hanem áriaesten, amire valószínűleg nem fogok elmenni.

4421   telramund • előzmény4420 2019-11-11 09:22:04

Lawrence Brownlee -t valószínűleg nem ismeri,pedig igen kiváló Flórez nagyságú koloratúr tenor.igen magas árfolyamon.Legutóbb hallgathatta  a Bolsojban Obraczova emléklére rendezett Grandiozus gálán.Ideje lenne követnie a jelenlegi énekes felhozatalt és nem leragadni a sztárolt,kissé túllihegett szopránoknál és tenoroknál.Remélem a tenorral együtt fellépő Kolonits Klára  ellen nincs kifogása,hogy zenekar kíséri .

.

4420   Edmond Dantes 2019-11-11 08:37:05

A 2020-as BTF-en két igazi operai világsztár is fellép: Kristine Opolais (Jose Simerilla Romeroval) és Lawrence Brownlee (Kolonits Klára és Yijie Shi társaságában) ... számomra sajnálatos módon mindkettő zenekari áriaesten.

4419   Búbánat 2019-11-07 21:14:21

LUI VERDI III. (apák, szerelmek, barátok) - Budapest Music Center

Stiffelio – Nyitány

Macbeth – Perfidi!… Pietá rispetto amore

Traviata  – Di Provenza il mar, il suol

Don Carlos – Per me giunto

Rigoletto – Cortigiani, vil razza dannata

Macbeth – Balettzene

Az álarcosbál – Eri tu

Don Carlos – O Carlo, ascolta

 

Közreműködik | Kelemen Zoltán

Óbudai Danubia Zenekar

Vezényel | Pál Tamás

Verdihez fel kell nőni, énekesi szempontból legalábbis mindenképp. Hatványozottan igaz ez a férfi főhősökre: sok nagy művész évtizedeken keresztül csiszolta egy-egy jelentős Verdi szerepét, mire rátalált a figura mélyén megbúvó emberre. Mert az opera csodája nem a hangokban, hanem a hangokból kirajzolódó drámában van – ez ugyan közhely, mégis ritkán történik meg a nagy találkozás. Verdi a férfiakkal szemben kissé szigorúbb, mint a női főhősök esetében: több a gonoszság, az önkényeskedés, de itt is sok száz árnyalatát lehet felfedezni a rendszerint szenvedő, és küszködő férfiléleknek.

A sorozat házigazdája | Eckhardt Gábor

2019-11-22 | 19:00

LUI VERDI III.

Budapest Music Center – Koncertterem | Budapest 1093 Mátyás u. 8.

Jegyár |2800,- Ft

4418   Héterő 2019-10-30 20:25:08

             Hetedik Egri Kamaraopera Fesztivál
2019. nov. 21. – nov. 24.

A Mozart és Salieri, az   ...és Echo, valamint a Boci boci tarka előadásra
a Kepes Intézetben lehet jegyet vásárolni 1500 forintos áron (Eger, Széchenyi u.16.) november 5-étől,
a Tancréd... és az Apollo... ingyenes, de regisztrációhoz kötött:
jegy.kamaraopera@gmail.com

4417   Búbánat • előzmény4385 2019-10-23 20:41:58

„Csodák és álmok” - Villazón a Müpában

szerző: Reviczky Katalin

Új Ember Hetilap – 2019. október 20.  

„2004-ben robbant be a komolyzenei életbe, és azonnal az operaéneklés csodájának tartották. Ma is sokoldalú és körülrajongott művészként jegyzik a mexikói születésű Rolando Villazón Mauleónt, aki a közelmúltban második alkalommal járt néhány órára Budapesten. Tavaly Monteverdi Orfeójának koncertszerű előadásán meggyőzte a közönséget arról, hogy a korai barokk zene közegében is jól érzi magát. Ezúttal pedig anyanyelvén megszólaltatott spanyol és latin-amerikai, jobbára népzenei ihletésű dalok világába kalauzolta el közönségét, amely ugyan nehezen melegedett bele a dalestbe, később azonban annál lelkesebben ünnepelte az énekest. Villazón szokatlanul széles műfaji változatosságot mutató repertoárt mondhat magáénak. A most felcsendülő, részben az egzotikus színezetű múltból, részben a jelenből választott dalok pianóikkal és crescendóikkal jól tükrözték a művész nyugtalan, vibráló egyéniségét.”

[…]

„Villazón nem kíméli sokoldalú tehetségét. Bár hangjának fénye sajnos nem a régi, és hangerejéből is veszített, az előadó megnyerő egyénisége mit sem változott. Ma is azt a benyomást kelti, mint korábban, hogy két végén égeti a gyertyát. Játéka, előadásmódja nemegyszer még a dalinterpretációknál is olyan túlfűtötten drámai, hogy a néző szinte aggódik, túléli-e a művész a fellépést. Vasakarat ez, állandó tanulás vagy egyszerűen csak életszükséglet, alkati igény? Az égiek műve, vagy mind együtt, amit felsorolt? C’est ça! Talán egyfajta ars poetica, amit nem lehet megfogalmazni.”

4416   Klára 2019-10-22 14:55:06

off: csak egy apró megjegyzés, az a párezer külföldi, aki lelkesen a "demokratikus rezon" reményében szavazott, mi a búbánatot csinál ebben a terrorsúlytotta országban, és miérz él Budapesten, nem pedig ..........bárhol. Talán csak nem a terrorizmus mentes viszonylag nyugodt létezési lehetőség miatt?

4415   Klára • előzmény4407 2019-10-22 14:50:42

Privát

4414   Héterő • előzmény4413 2019-10-22 14:50:07

Cholecystitis acuta electionis?
(ld. 4406: kissé epés...) :-)

4413   Heiner Lajos • előzmény4412 2019-10-22 14:29:12

Akkora adag volt, hogy a tányéron is maradt. Bauernschmaust már nem is merek ott rendelni, sajnálom a tányérban (tepsiben) hagyni.

4412   Héterő • előzmény4409 2019-10-22 13:56:16

                           Honlap
                           Étlap

Kis hamis! :-)
Kis adagot ettél: kis adag gulyás, burgonyával (vagy szeletke knédlivel)

FÜR DEN KLEINEN HUNGER
Some small bites, Pour le petit fame, Per il piccolo fame
Kleines Gulasch mit Kartoffeln oder einem Knödel     A/C/G/L € 8,50
Small gulash with potatoes or dumpling
Petit gulasch avec pommes de terre
Gulasch piccolo con patate

4411   Búbánat 2019-10-22 13:41:52

Kincses Veronikával és Farkas Zoltánnal beszélget Huszárik Kata

József Attila Színház 

"Négy operaénekes, hatalmas sikerek, tündöklő karrier… pletykák, sérelmek, titkok. Vajon, hosszú évekkel az utolsó találkozás után begyógyulnak-e a régi sebek, fellobbanhat-e újra a szerelem a fájdalmas múlt ellenére? A Nagy Négyes keserédes története a Gaál Erzsébet Stúdiószínpadon kel újra életre."

A JaSZalon az új bemutató apropóján Kincses Veronika, Kossuth-, és Liszt Ferenc-díjas operaénekes és Farkas Zoltán, a Bartók Béla Emlékház igazgatója előtt tárja ki kapuit.

2019. november 18., 18 óra

Kincses Veronika végig énekelte az életét. Egészen kicsi korától a zene meghatározó számára, így nem véletlen, hogy a szülei zeneiskolába íratták. A Magyar Rádió Gyerekkórusából a konzervatóriumba vezetett útja, majd a Zeneakadémiára. Mozart Don Giovannijának Zerlinájával debütált. Látszólag játszi könnyedséggel énekelte végig az operairodalmat a világ legnagyobb színpadain. Néhány éve visszavonult.

Farkas Zoltán zenetörténész, zenekritikus. 2007-ben lett a Bartók Rádió főszerkesztője – a rádiózás történetében egyedülállóan fiatalon. Pályája minden állomásán fontosnak tartja a zene megszerettetését az egészen fiatal generációval is. 2018-ban nevezték ki a Bartók Béla Emlékház igazgatójának.

Huszárik Kata zenéről, karrierről, tehetségről, a pályától való búcsúról és a hírnév ragyogásáról beszélget vendégeivel.

4410   Heiner Lajos • előzmény4407 2019-10-22 13:30:37

Keresek annyit, hogy csak szűk fél évet kelljen évente dolgoznom. A maradék időmben hallgatom a lemezeimet. Esetleg Prágában sörözök. Vagy Thaiföldön beszélgetek Fricsay Ferenc fiával. Vagy lenézek a Machu Picchu tetejéről.

4409   Heiner Lajos • előzmény4408 2019-10-22 13:25:51

Wilder Mann,, Getreidegasse. 8,50 Euro volt a nagyon finom vacsim, a sör drágább, mint nálunk.

4408   Héterő • előzmény4406 2019-10-22 13:22:17

Húsboltban bizonyára kedvező áron lehet enni, én ennyiért Salzburgban csupán két fagylaltot meg egy csésze kávét kaptam.
Fleischerfachgeschäft WALTER

Az éttermek persze más árat mutatnak.
Herzl - Getreidegasse 37 · 5020 Salzburg

Restaurant Goldener Hirsch - Getreidegasse 37, 5020 Salzburg

4407   telramund • előzmény4406 2019-10-22 13:08:02

Aztán mennyire nem lesz rendben minden,miután az Ön pártfogoltjai bevették Budapestet.Ezt már láttuk régebben.Ahhoz képest ,hogy sok minden nincs rendben elég sokat tartózkodik itt.Ennek is biztos megvan az oka.

4406   Heiner Lajos 2019-10-22 02:18:15

Valami (sok valami) nincs rendben abban az országban, ahol a fórumozók zöme él. A Philharmonia Zenekar koncertjére Pozsonyban az egyik legjobb helyre szóló helyem 20 Euroba került. Salzburgban 15 Euroéert néztem meg a Boccanegrat. 8,50 Euroért fantasztikus vacsorát ettem a Getreidegasen. A szlovák átlagfizetés Forintban félmillió. 

De Önök választanak.

4405   lujza • előzmény4401 2019-10-22 01:16:57

Nem ismerem a belsős jegy fogalmát, se a fehér székeket, de most megnézve a földszinten már egy árva hely sincs, és az emeletre se sok, de jó drága.

4404   Edmond Dantes • előzmény4403 2019-10-21 19:10:34

Erre speciel lehet "sportszerű" megfejtés: a belépők egy részét valószínűleg szándékosan nem adták el bérletben vagyis valamennyi helyet eleve visszatartottak, hogy koncertenként meg lehessen vásárolni a jegyet és a másik kettőre ezek a jegyek elfogytak, a Tonhalle-ra meg még nem teljesen. Jegyet venni ráadásul drágább mint bérletben a hármat, tehát van némi anyagi szempont is. Korábban magam is tapasztaltam ezt: Flórez elmaradt koncertje miatt (amire bérletem volt) a számítottnál = az arányosnál több pénzt adtak vissza.

4403   Klára • előzmény4402 2019-10-21 17:41:24

Csak egy halk kérdés:ha a Zürichi zenekar koncertje bérletben megy, és bérlet nem vásárolható (már hetek óta), akkor hogyan lehetséges, hogy bérlet - nem tévedés, bérlet - nincs, de az egyik elődásra van még jegy? Lehet, hogy a belsősöket ez kevésbbé érdekelte? Pedig igen jó zenekar, és a műsor sem megvetendő!

4402   Edmond Dantes • előzmény4401 2019-10-21 15:50:40

Most nem ez látszik, szinte tele már. A koncert amúgy bérletben megy és a bérlet másik két hangversenyére minden jegy elkelt. A drezdaiaknál, karmester, műsor, szólista miatt ez nem meglepő, annál inkább a baltikumi zenekarnál. Sok a Järvi és akkor még hol van Paavo :-) A Tonhalle műsora nem túl szerencsés szerintem.

4401   perempe • előzmény4399 2019-10-21 11:26:03

pár napja néztem jegyet a Tonhalle-Orchester Zürich koncertjére, a földszint harmada (fele?) fehér volt, azaz belsős, kedvezményes jegy.

4400   macskás 2019-10-19 04:12:30

4400

4399   lujza • előzmény4398 2019-10-19 01:22:37

Nagy Müpa fogyasztó vagyok a kezdetektől fogva. Eleinte nem kevés pénzért (14 ezer Ft) lehetett venni egy kártyát, amiért aztán egy évig lehetett olcsóbban (15%) jegyeket vásárolni, és adtak még egyéb kedvezményeket, pl. jegyelővételt is hozzá. Két személynek már megérte az is, ha rendszeresen járt oda, de azt csak kevesen vásárolták meg.

Később találták ki a törzskártya rendszert, melyért már nem kellett fizetni, csak a vásárlások utáni pontokat gyűjteni rá. Aki bérleteket vesz pl. a Wagner napokra és még más rendezvényekre is, annak nem nehéz magasabb fokozatba kerülnie. De a tévedések elkerülése végett egy platina kártyával egy előadásra maximum 4 db jegyet lehet elővételben vásárolni, többet nem! De több mint 100 embernek van platina kártyája, arany még sokkal többnek, ezek együtt könnyedén elvihetik a jegyek nagyobbik felét. (Azt a vádat pedig, hogy felárral adnánk tovább jegyeket, inkább elfelejtem, mert annyira felháborító.)

Én egyáltalán nem tartom igazságtalannak, hogy a Müpa különböző előnyöket biztosít a törzsközönségének. Logikusan gondolkozik, hiszen valószínűleg ők fogják a leghamarabb megvásárolni a jegyeket, és ezzel biztosítani a bevételt. (A nem olcsó Wagner bérleteket általában kb. 15 hónappal előre veszem meg.) De az alig valószínű, hogy a platina kártyások között külföldiek is lennének, talán nem kéne rájuk irigykedni! És én nem beszélnék tisztességtelenségről ott, ahol semmivel se kapjuk drágábban a jegyeket, legfeljebb évente többet vásárolunk belőlük! (De a színházak se tisztességtelenek a pártolói rendszer kialakításával, egyszerűen csak küzdenek a fennmaradásért. Ha izgalmas darabokat játszanak, hát többet is hajlandóak leszünk fizetni értük.)

Minden intézmény rak félre jegyeket reprezentációs célokra, amikre ha nincs szükség, később felszabadítják. Aki szemfüles, esetleg elcsípheti ezeket. A törzskártyásoknak lehetőségük van várólistára is feliratkozni, ezt már kipróbáltam, volt, hogy kaptam jegyet a végén, volt, hogy nem. Én azt gondolom, a Müpának jó az üzletpolitikája, közönségbarát, és figyelmes. Talán a Magyar Állami Operaház is próbálkozhatna hasonlóval.

4398   Búbánat • előzmény4397 2019-10-18 10:54:50

Drasztikus  módszer kellene: megszüntetni a Platina,  Aranykártya, Ezüstkártya rendszerét - az esélyegyenlőség érdekében.  Ne élvezzen senki elsőbbséget a jegyvásárláskor.  (Nem a bérleti rendszerrel van itt a gond...)

4397   Klára • előzmény4396 2019-10-18 09:07:23

A kérdés sajnos ennél sokkal összetettebb!

Egyrészt minden alkalommal előadják, hogy "minden jegy elkelt", aztán az előadás előtt pár nappal valahogy mégis akad pár darab, amit a bennfentesek azért mindig megtudnak.  Ezt főleg a bérleteknél dobják be, mert ugye a bérlet az kedvezményes, az egyenként eladott jegyek összességében többet hoznak a konyhára! Aztán az internet világában mindenki mindent tud! Kaufmann hivatalos honlapján kb. 3 hónapja dátum szerint fent volt, hogy mikor lép fel Budapesten, amikor itt még hallani sem akartak róla. Nem hiszem, hogy egy magára valamit adó előadóművész  nyilvánosan meghirdessen egy még nem leszerződött előadást! Tehát az érdeklődést már akkor felkeltették és nyilván vannak bizonyos csatornák, amik működnek.. A tavalyi Kaufmann - Damrau dalesten, valamint az idén október 1.-i Villazón koncerten is sok külföldi volt jelen, interneten vásárolt jegyekkel, akik egy otthoni jegy árának töredékéért ülnek itt nálunk. Persze, mi is vehetünk a NET-en sok külföldi helyre jegyet, csak többnyire   a mi pénztárcánk számára  kissé elérhetetlen áron. Sajnos a MÁO után a MÜPA  is egyre inkább a külföldi közönségre pályázik, ami a hazaival szemben több,  mint etikátlan.

És akkor még nem tértem ki arra, hogy hány Platina és Aranykártya tulajdonos hány jegyet vesz és kinek adja tovább, milyen feltételekkel! Egyébként mire a többi halandó, úgymint ezüstkártyás, és a nagyközönség hozzáfért, már a felénél is lényegesen kevesebb jegy volt, de ez nem a MÚPA illetékeseinek a gondja.

Ami pedig E.D. társunk bejegyzését illeti - 4394 - t eljes mértékben egyetértek vele! Mindegy, hogy mecenatúra, klubtagság, hűségprogram, stb. - a lényeg az, hogy aki többet fizet, az előnyben részesül! Az egészségügyben "hálapénz", egyéb esetekben "korrupció" - nevezzük nevén a gyereket, tulajdonképpen ez ugyanaz, csak más néven nevezik. Akkor mindjuk ki, hogy a pénzesek 1.osztályon utazhatnak, vehetnek jegyet, a csórók 2. vagy 3. osztályon?

 

 

4396   Kokapu • előzmény4395 2019-10-17 21:56:40

A Platina- és aranykártyás hűségprogram tagok már tegnap is vásárolhattak, tehát mire megnyílt a lehetőség az ezüst szintű tagoknak és a nagyközönségnek lehet, hogy addigra már a felét előző nap elvitték.

Egyébként én ezt a rendszert egyébként viszonylag korrektnek tartom, bár ebben az évadban sajnos nem értem el az arany szintet (tavaly igen), csak az ezüstöt. Leginkább a bérletekkel jön össze, és főleg, ha egy tagkártyára vásárolnak több bérletet is.

Amúgy én 11-kor néztem, akkor még tudtam volna venni jegyet (egyet-egyet), de csak a második emeletre, és nekem az sajnos túl messze van (látás és hallás szempontjából is). 

4395   Búbánat • előzmény4393 2019-10-17 21:18:51

A jegyértékesítés ma 10 órai kezdetétől  számítva  perceken belül eladták az összes jegyet (kivéve az első három sorban fenntartottakat - egy későbbi időpontig zárolják ezeket. Miért?...)   - a Müpa információja szerint. 

4394   Edmond Dantes • előzmény4393 2019-10-17 18:58:05

A válasz -papírforma szerint- egyszerű: napra/órára lebontva ütemezték a hűségprogram különböző fokozataival rendelkezőknek a "pénztárnyitást". Megjegyzem, részben és itt off, hogy egyes kurrens színházak kurrens produkcióira is újabban úgyszólván lehetetlen (online) jegyet venni, mert már az online pénztárnyitás pillanatában (!) minden jegy elkelt azokra. Nyilván ezekben az esetekben is a pártfogói-mecénási programban résztvevők -értsd: adakozók, tejelők- élveznek elsőbbséget. Nem tudom másként értékelni ezt a jelenséget mint egyfajta burkolt és nem csekély jegyáráremelést: ha nálunk be akarsz jutni bármikor-bármire, fizesd meg az árát ... csak kisebb részben a jegy árában, hanem a tagsági díj árát és akkor bejuthatsz. Ki-ki eldöntheti, tisztességes-e ez a rendszer és ha netán nem, mi lenne a megoldás.

4393   Klára • előzmény4387 2019-10-17 16:48:42

Vajon kinek - kiknek - sikerül jegyet szerezni erre az estére? (Költői kérdés volt!)

 

4392   IVA • előzmény4388 2019-10-17 03:57:17

A Müpa is olvassa a fórumunkat: átírták Alfrédot Eisensteinre. Az Óra-duttet viszont egybeírták, ami arra látszik utalni, hogy két óra énekli (Macskaduett). Ha a Lagúna-keringő és a Vilja-dal kötőjeles, az Óra-duett is.

4391   Búbánat 2019-10-16 14:43:56

Mocsári Károly zongoraművész estje a Sant’Egidio közösség szervezésében

Jótékonysági koncert Afrikáért

szerző: Thullner Zsuzsanna

Új Ember Hetilap – 2019. 10.13.

A budapesti Francia Intézet ad otthont október 16-án a Sant’Egidio közösség által szervezett jótékonysági koncertnek, amelyen Chopin, Liszt, Debussy és Ravel zongoradarabjai hangzanak el, és amelynek bevételét Mozambik és Malawi ciklon sújtotta területeinek helyreállítására fordítják.

Szőke Péter, a budapesti közösség vezetője:

„– Mocsári Károly Liszt-díjas, nemzetközi hírű zongoraművész már nem először vállal jótékonysági fellépést a közösség kérésére. Néhány évvel ezelőtt a Petőfi Irodalmi Múzeumban adott önálló estet a DREAM javára, most pedig a Francia Intézet lesz a helyszín a Duna-parton. A monori rászorulóknak adott ebédeket megelőző imádságon rendszeresen orgonál, szegény barátaink is nagyon szeretik hallgatni a játékát. A francia kapcsolat a személyén keresztül is jelen van, hiszen húsz évig Párizsban élt és dolgozott. A francia nagykövet asszony, Pascale Andréani tavaly ellátogatott a budapesti közösség központjába, Emmanuel Macron köztársasági elnök pedig legutóbbi római és vatikáni látogatása során találkozott a Sant’Egidio alapítójával, Andrea Riccardival és elnökével, Marco Impag­liaz­zó­val.
A francia kormány partner a közösség humanitárius folyosójának működtetésében. Ennek lényege, hogy különösen rászoruló menekültek ellenőrzött és biztonságos körülmények között, legálisan érkeznek Európába libanoni és etiópiai táborokból.

Kiket várnak a koncertre?

– Mindenkit, aki a klasszikus zongoramuzsikát, Mocsári Károly művészetét szereti, és szívesen áldozna arra, hogy egy afrikai nagyváros újjáépüljön egy természeti csapás után. A közösségünk ottani fiataljai nem várták meg a nemzetközi szervezetek akcióját, hanem saját kezűleg elkezdték helyreállítani, amit lehetett. A kultúra, a művészetek és a szolidaritás régi barátok, közeli rokonok. A kultúra felemel, hogy ne csak a saját életünk gyakran szűk látóköreit fürkésszük, hanem messzire lássunk. A műveltség túlmutat önmagán: vágyat ébreszt a megismerésre, hogy többet tudjunk meg más emberekről, más népek történelméről, civilizációjáról, művészetéről. Akkor érzékenyek leszünk a másik ember, a másik nép bajára, reményeire, életére is. A művészet érzékenyebbé tesz, előkészít a találkozásra, az együtt­érzésre, arra, hogy ne csak a mindennapi gondjaink és céljaink, azaz ne csak a saját énünk körül forogjunk.”

A szervezők szeretettel várnak mindenkit október 16-án 19 órára a Francia Intézetbe (1011 Budapest, Fő utca 17.)

A belépés díjtalan.

A résztvevők adományaikkal az újjáépítést és a DREAM programot támogatják.

4390   Búbánat 2019-10-11 21:05:23

Müpa - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

2019. november 1. péntek, 19:30 —kb.  21:45

Schubert: I. (D-dúr) szimfónia, D. 82

Donizetti: Requiem

Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)

Concerto Budapest

Vezényel: Speranza Scappucci

Közreműködők:

Pasztircsák Polina - szoprán

Láng Dorottya - mezzoszoprán

Alekszej Tatarincev - tenor

Franco Vassallo - bariton

Kovács István basszus

Zenés színház és egyházi zene:két külön világ. Ezért is izgalmas tapasztalat, ha valaki a szerző operáinak ismeretében először hallja Verdi Requiemjét, Rossini Stabat Materét vagy Petite Messe Solennelle-jét. Hasonló élményben lehet részünk a Szerelmi bájital és a Don Pasquale szerzőjének gyászmiséjét hallgatva.

„Ez az utolsó jele szegény Bellini iránt érzett barátságomnak” - írta a Messa da requiem keletkezésének hátteréről Gaetano Donizetti, aki akkor kezdte komponálni e művét, amikor 1835-ben, Párizsban, a Lammermoori Lucia próbái közepette hírül vette a nála négy esztendővel fiatalabb, nagyra becsült pályatárs halálát. Vagyis Donizetti gyászmiséjének keletkezését is egy másik nagy alkotó távozása ösztönözte, akárcsak Verdiét, akinek először Rossini, majd Manzoni elhunyta szolgált késztetéssel a maga Requiemjének megírásához.

Abból a szempontból is párhuzamba állítható a két mű, hogy Donizetti sokáig kallódott, s hanglemezen is csak 1989-ben kiadott műve a Verdiéhez hasonlóan megőrzi az operai dallamosságot - az elemzők részben a Verdi-Requiem előfutárát is felfedezni vélik benne -, bár kontrapunktikus részleteket is tartalmaz.

A koncert izgalmas különlegessége, hogy a fotómodell szépségű Speranza Scappucci személyében hölgy vezényli az előadógárdát, azt a folyamatot jelezve, amelynek eredményeként az utóbbi évtizedekben a női nem a karmesteri művészet teljes jogú képviselőjévé vált. A negyvenhat éves itáliai maestra a római Conservatorio di Musica Santa Cecilia és a New York-i Juilliard School of Music neveltje, Riccardo Muti egykori asszisztense. Repertoárja korántsem csupán az olasz mesterek műveire korlátozódik.

A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

/Forrás: Müpa honlapja/

4389   Klára • előzmény4385 2019-10-10 08:37:21

Valóban szép és szomorú este volt! Nekem ugyan a második emeleti helyemet megközelítve nem adtak földszínti jegyet, nem is hiányzott. Hallani és látni kiválóan lehetett, és sajnos látni lehetett a különböző helyeken üresen meredező székeket. széksorokat!  Villazón ennél sokkal többet érdemelne. A Juan Diego Flórez topicban olvastam olyen bejegyzéseket, hogy  egyes előadásokra a "maradék" jegyeket kedvezménnyel árusítják. Erre tettem szomorú összehasolításként az alábbi bejegyzést:

Október elsején voltam a MüPa Rolando Villatón koncertjén, a Hangszálak bérlet első előadásán.

Hát, nem volt telt ház, sőt!

A bérlet további előadásaira egyenként is lehet jegyet venni, sok még a szabad hely! Nincs annyi igény, hogy megtöltse a MüPa-t, vagy lenne igény, de az árak túl borsosak a hazai zsebeknek? Ezen azért el kellene gondolkodni valakinek.

(Ezt a véleményemet továbbra is fenntartaom! Ha már meghívunk egy-egy koncertre neves művészeket, nem kellene őket olyan helyzetbe hozni, hogy üres székek előtt énekeljenek, és a hazai közönség egy részét nem kellene ettól az élménytől megfosztani, hogy legalább ebben a múfajban hallhassuk őket!)

4388   IVA • előzmény4387 2019-10-10 01:16:20

Mivel a bál ideje alatt Alfréd a börtönben dalolászik, Rosalinda az Óra-duettet Eisensteinnel kénytelen énekelni. Kötőjellel.

4387   Búbánat 2019-10-08 21:44:38

Kaufmann bécsi operettestje a Müpaban januárban

2020. január 10. péntek19:30 — 22:00

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

  •  Strauss: Egy éj Velencében - Nyitány
  • J. Strauss: Egy éj Velencében - „Komm in die Gondel” (Gondola-dal)
  • J. Strauss: Egy éj Velencében - „Ach wie so herrlich zu schau'n” (Lagúna-keringő)
  • J. Strauss: Déli rózsák - keringő, op. 388
  • J. Strauss: A denevér - Rosalinda és Alfréd duettje (Óra duett)
  • J. Strauss: Tik-Tak Polka, op. 365
  • J. Strauss: Fanny Elssler táncosnő - „Draußen in Sievering”
  • J. Strauss: Könnyű vér - gyorspolka, op. 319
  • J. Strauss: Bécsi vér (operett) - „Wiener Blut, Wiener Blut!” (duett)
  •  
  • Stolz: Üdvözlet Bécsből - induló, op. 898
  • Kálmán: Cirkuszhercegnő - „Zwei Märchenaugen”
  • Stolz: Wiener Café - keringő
  • Stolz: Im Prater blüh'n wieder die Bäume
  • Stolz: Wien wird schön erst bei Nacht
  • Lehár: A víg özvegy - Vilja-dal
  • Lehár: A víg özvegy - Ajk az ajkon
  • Komzák: Bad'ner Mad'ln - koncertkeringő, op. 257
  • Sieczyński: Wien, Wien nur du allei

Az operaénekes nemzetközi rangú partnerekkel érkezik: duettekben és szólószámokban egyaránt színpadra lép az est során a hozzá hasonlóan széles repertoárral rendelkező, fiatal amerikai szoprán, Rachel Willis-Sørensen, a Prágai Kamarafilharmonikusok kiváló zenekarát pedig Kaufmann honfitársa és gyakori partnere, a vele egy generációba tartozó Jochen Rieder vezényli.

 

4386   Edmond Dantes 2019-10-08 16:52:34

Vegyes előadói apparátusú műsorral és az "Esz" jegyében jelentkezett a Nemzeti Énekkar szezonnyitó hangversenyükön, a cappella művekkel az első részben, "zenekaros" misével szünet után. Bevallom, Josef Rheinberger nevével először csak a minap találkoztam éppen itt, az egyik fejtörő kérdés kapcsán, mint aki "zeneszerzői tevékenysége mellett (előtt?) templomi orgonistaként is működött." A liechtensteini (!) születésű német romantikus kismester talán alkalmi kompozíciónak szánta Esz-dúr miséjét, éspedig XIII. Leó pápa beiktatása évében és neki ajánlva. A számomra kicsit patetikus, gyakran harsány művet koncentráltan, erős hangsúlyokkal adta elő a teljes létszámú kórus. Levezetésképpen a szünet előtt még Gyöngyösi Levente 2006-os keltezésű, könnyed hangzású Gloriáját hallhattuk, a címének megfelelően öt szerző által írt Missa  Quinque Auctorumból. Schubert utolsó, hatos sorszámot viselő Esz-dúr miséjét halála évében komponálta, e mű előadásához már csatlakozott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és az öt szólóénekes, Hamvasi Szilvia, Schöck Atala, Szappanos Tibor, Brickner Szabolcs és Pataki Bence. Eddig ezt a művet sem ismertem és őszintén rácsodálkoztam az olykor -számomra-  beethoveni súlyú alkotásra, nem csupán ünnepélyes, de nemritkán komor, elmúlás-közeli hangulatára. A mise főszereplője a kórus, noha a kevés szólistaszám egyikében, a Credo Et incarnatus est-részét például érdekes, ritka tenorduó indítja (később a szopránnal tercetté bővül). Somos Csaba karigazgató értő, pontos, biztoskezű vezénylése bizonyára számos próba után csiszolta emelkedetté, sikeressé a kórus megterhelő produkcióját és a két együttes közös muzsikálását. A hangverseny végén adták át az együttesek tagjai által titkos szavazással megválasztott "Év énekkari/zenekari művésze" díjat Széll Cecília szoprán énekművésznek illetve Tönköly József szólamvezető klarinétművésznek.

A Nemzeti Énekkar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye a budapesti Olasz Kultúrintézetben, vezényelt Somos Csaba - 2019. október 3.
4385   andy 2019-10-01 23:24:37

Villazón koncert a Müpában.

Felkúszva a harmadik emeletre, ahová a bérletünk szól, az ajtóban egy kedves fiú-lány páros fogadott, akik hosszas válogatás után kezünkbe nyomtak nem is kettő, hanem három jegyet a földszint 19. sorába, középre. Balsejtelmekkel gyötörten bandukoltunk vissza a földszintre, ahol még így is foghíjasok a széksorok. De szerencsére balsejtelmem nem igazolódott. Villazón, ha nem is olyan, mint régen, de most is Villazón, egy közvetlen, rokonszenves, szeretnivaló kicsi ember. Középregisztere maximálisan rendben, ahol kell, ott meleg-bársonyosan, máshol pedig zengő-ércesen szól. Sikerrel küzd meg az e-f-g-vel, feljebb pedig nem merészkedik, azon kevés énekesek egyike, aki tisztában van hangja - jelenlegi - korlátaival. A spanyol és mexikói dalok pedig ömlenek sorjában, gondosan és jó ízléssel válogatva, vidámra szomorú, szomorúra vidám, több, mint jó zongorakísérettel. Hallgatjuk ezeket a keserédes, jobbára ismeretlen dalokat és elvarázsol minket ez a változatos, egzotikus zene, amely annyira más az olasz-német-angol megszokottól. Villazon pedig elemében van, ez az ő anyanyelve, szívvel-lélekkel, maximális átéléssel csak nekünk énekel. Telt házat érdemelne, de hát - mint tudjuk - kegyetlen a világ. Szép volt ez az este, szép és szomorú...

4384   zöldszemű 2019-10-01 13:28:08

Tegnap a Zeneakadémián nagy sikerű Beethoven estet adtak a Budapesti Vonósok. A szünet után a C-dúr zongoraversenyt játszották, Frankl Péterrel. 

A végén a művész úr ráadást adott, a bekonferálásából annyit hallottam, hogy (kb.) "mivel a koncert C-dúrban volt, legyen ez is abban" - és már játszotta is. Remek darab, sajnos nem ismerem, mintha variációk lettek volna. 

Esetleg volt ott valaki a Fórumtársak közül és tudja, mi volt a ráadás? 

Előre is köszönettel: Zöldszemű 

4383   lujza • előzmény4382 2019-09-30 00:28:26

Nem tudom, csak gondolom:

1. Berio egykori feleségének, Cathy Berberiannek sokkal nagyobb hangja volt.

2. A Zeneakadémia, ahol anno ugyanezeket a dalokat ő előadta, sokkal kisebb, mint a Müpa, könnyebb volt beénekelni.

De egész jó volt Nora Fischer is.

4382   perempe 2019-09-29 20:57:52

Nora Fischer miért mikrofonba énekelte Berio népdalait a BFZ koncertjén?

4381   Búbánat • előzmény4367 2019-09-25 20:54:28

Mehta Mahlerrel

Szerző:  Pallós Tamás

Új Ember Hetilapl - 2019.09.22.

4380   Edmond Dantes • előzmény4379 2019-09-14 12:48:40

Sőőőt, olykor lelki sérülés(eke)t is ;-)

4379   Heiner Lajos • előzmény4378 2019-09-14 11:24:06

Azzal is lehet legalábbis sérülést okozni.

Soltival kapcsolatos anekdota: dirigálás közben megsértette a szemét.

Dehát mit vezényelt, Maestro?

Mit, mit, hát a Kis éji zenét.

4378   Edmond Dantes • előzmény4377 2019-09-14 10:28:22

Vagy pl. aktuális munkaeszközük által. Talán e haláleset miatt lett rövidebb a karmesterpálca.

4377   Heiner Lajos • előzmény4375 2019-09-14 07:13:09

A zeneszerzők pedig kerékpárbalesetben.

4376   lujza 2019-09-13 23:04:21

https://revizoronline.com/hu/cikk/8055/zubin-mehta-es-az-izraeli-filharmonikusok-mupa/

 

4375   lujza • előzmény4374 2019-09-13 22:50:57

Vagy belefulladnak a tengerbe (Kertész István) :((.

4374   Heiner Lajos • előzmény4370 2019-09-13 09:20:30

Sőt, a zongoristák is sokáig élnek, ha sikerül egészségesnek maradniuk (Serkin, Horszowski, Kempff, Horowitz, Rubinstein, stb.).

Viszont a karmesterek fiatalon halnak, ha lezuhan a repülőgépük (Cantelli).

4373   lujza • előzmény4371 2019-09-13 01:39:10

Köszönöm! Szegény még messziről se úgy nézett ki, mint aki meggyógyult. :((

4372   Heiner Lajos • előzmény4369 2019-09-12 19:00:30

Nagyon bánt, hogy egy apró egészségügyi gond miatt két nappal később tudtam elutazni Salzburgba, és elmulasztottam Blomstedt koncertjét (és már a jegyemet sem tudtam gratis átadni). Pár éve hallottam vele Salzburgban egy Újvilág-szimfóniát, utána a publikum őrjöngött, állva dobolt a lábával.

4371   Edmond Dantes • előzmény4370 2019-09-12 14:38:37

Kis keresgélés után ezt találtam ... így most még inkább megbecsülöm, hogy ott lehettem a vasárnapi koncerten.

4370   lujza • előzmény4369 2019-09-12 02:11:22

Én is úgy gondolom, hogy a karmesterek sokáig élhetnek, ha sikerül egészségesnek maradniuk, de Mehta láthatóan beteg, bár nem tudom, mi baja.

4369   joska141 • előzmény4368 2019-09-10 20:45:03

Herbert Blomstedt 92 éves, októbertől jövő decemberig tele a naptára, gyakorlatilag az egész világot bejárja. Szívből kívánom valamennyi idősebb (és fiatalabb) karmestenek, hogy még hosszú ideig osszák meg művészetünket velünk.

4368   Heiner Lajos • előzmény4367 2019-09-10 07:55:25

Aug. végén a 91. életévében járó Haitink salzburgi búcsúkoncertjét láttam...

4367   lujza • előzmény4366 2019-09-10 00:53:35

Irigyellek a memóriádért! A Szigeten nem, de az Erkelben ott voltam azon a koncerten, de ha nem írod le a programot, nem emlékeztem volna rá. Persze Mehta azóta már többször járt nálunk, szintén a Müpában a Firenzei Maggio Musicale együttessel, és (itt a baj a fejemmel) valamelyik nagy amerikai zenekarral is. Mindig lenyűgözött, ahogy szinte eszköztelenül tartja kézben a darabokat. De, bár nem volt túl régen, akkor még sudár termettel, határozottan állt a zenekara előtt. Ehhez képest szívszorító volt, mikor roskatag öregemberként, kezében bottal, nagy nehezen elvánszorgott a karmesteri pulpitusig. Nagyon megijedtem, hogy fogja elvezényelni ezt a monstre darabot? Hát először is kívülről. Vagyis a feje belül a régi, minden kis részletre oda tudott figyelni, minden a helyén volt, pontosan kidolgozva. Hihetetlen volt számomra. Mint ahogy az is, hogy testileg ennyire megöregedett, miközben még csak 83 éves. Félek, hogy nem látjuk többé, pedig talán a nagy karmester generáció utolsó képviselője.

4366   Edmond Dantes 2019-09-09 08:51:51

Gustav Mahler már évtizedekkel ezelőtt a zeneszerzők egyik megasztárjává lépett elő,nem véletlenül. Az ő "kócos", csapongó, szélsőséges érzelmeket vegyítő, groteszk-fájdalmas, naiv-tragikus, komor-humoros, emelkedett-triviális zenei és zenén kívüli világa pontosan és az évek, évtizedek múlásával nézetem szerint egyre pontosabban képezi le a fenti jelzőkkel körülírható, ellentmondásokkal terhes és immár egyre baljóslatúbb, sötétedő mai való(s) világunkat; ezt értheti és érezheti meg, teszi magáévá Mahler szűkebb s tágabb közönsége, ezt értem-érzem és szeretem Mahlerben magam is laikus hétköznapi, olykor ünnepi nézőként-hallgatóként. Legterjedelmesebb alkotását, az említett attribútumok szinte mindegyikét magába olvasztó III. szimfóniát nemigen tudom elképzelni és nem szeretném meghallgatni "hétköznapi" előadásban. A valljuk be, nem igazán közönségcsalogató alkotás kitűzésének akkor van értelme, akkor számíthat telt házra, a számára kijáró ovációra, ha olyan kvalitású együttes hozza mint a MüPában tegnap este fellépő Izraeli Filharmonikus Zenekar, élén az együttessel történetesen egyidős, vele immár a szó legjobb értelmében úgyszólván összenőtt Zubin Mehtával. Negyedszázaddal ezelőtt, a Margitszigeten hallottam legutóbb ezt a formációt, akkor Mahler I. szimfóniáját és Bartók Concertóját játszották. (Zárójelben: ugyanazt a műsort, amit évekkel korábban Mehta a Los Angelesiekkel vezényelt el az Erkel Színházban és amit szintén hallottam.) Ha már fentebb szórtam a mahleri jelzőket, igyekszem visszafogni az együttest, karmesterét és a produkciót méltató jelzőimet: emlékezetes, nagy koncert volt. Nem emelném ki egyik hangszercsoportot sem: a szokásostól eltérően ültetett vonóskar bámulatosan homogén, kifejező tónusa ugyanúgy lenyűgözött, miként a gigantikus méretű fúvós és ütős szekció teljesítménye. Mindazonáltal kötelességem rögzíteni a színfalak mögötti nevezetes  postakürt- és a szintén híres harsonaszóló előadóját, az első oboás, első fuvolás és a koncertmester pompás munkáját. Beugróként Gerhild Romberger -Fischer Iván és a Fesztiválzenekar díjnyertes III. szimfónia-felvételének közreműködője- énekelte a Nietzsche Zarathustrájának szövegére komponált szépséges altszólót, az ötödik tétel kórusszólamát a Magyar Rádió Énekkara (női kara) -karigazgató: Pad Zoltán- és Gyermekkórusa -karigazgató: Dinyés Soma- adta elő sikeresen. Mindama kivételes összecsiszoltság, összhang, kisugárzás, százpercnyi élmény fő forrása, egyben kovácsa: Zubin Mehta. Az idős maestro  lassan, törődötten, bot segítségével jött be és ült fel a karmesteri dobogóra, ülve, többnyire apró, jelzésszerű mozdulatokkal "kísérte le" a darabot. Az idézőjeles "lekísérés" itt természetesen a mű és előadóinak szuverén birtoklását, egy hosszú élet magától értetődő tapasztalatát, zenekarával való tökéletes együttlélegzést jelenti, azt a szférát, ahol ő már nem csupán szavak nélkül, de teátrális, tapscsiholó gesztusok, nagy lóbálások nélkül vonja bűvkörébe művészeit és hallgatóságát. Talán búcsúja volt ez a hangverseny a pesti közönségtől: -bár tévednék!- méltó a műhöz, méltó régi nagy híréhez ... és méltó hálás közönségéhez,amely tízperces tapsviharral honorálta a kivételes eseményt.

Az Izraeli Filharmonikus Zenekar koncertje, karmester: Zubin Mehta - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2019. szeptember 8.

4365   Edmond Dantes 2019-09-08 10:34:22

A MüPa közleménye szerint az Izraeli Filharmonikus Zenekar ma esti koncertjén Mahler III. szimfóniájában az énekszólót a megbetegedett Mihoko Fujimura helyett Gerhild Romberger német mezzoszoprán adja elő.

4364   IVA 2019-08-10 20:43:58

A Müpa és a Boráros tér közötti területen, 60 évvel ezelőtt:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2344490708970640&set=gm.1680452508751547&type=3&theater

4363   Edmond Dantes 2019-08-06 09:43:55

Kritika a margitszigeti aug. 1-jei ParBaj-ról (Mezei Néző blog) itt olvasható.

4362   Edmond Dantes 2019-06-21 16:08:18

Helyszínváltozás! Fontos információ!

A június 21-i Giselle balettelőadás a mai napon az Erkel színházban lesz megtartva! A június 20-án elmaradt Giselle balettelőadást június 22-én az Erkel Színházban pótoljuk.

 

Az időjárás kiszámíthatatlansága miatt a Novoszibirszki Állami Akadémiai Opera és Balettszínház 2019. június 21-én, pénteken 20 órára a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra meghirdetett Giselle balettelőadását a Szabad Tér Színház a közönség biztonsága érdekében az Erkel Színházban 20.30-as kezdettel tartja meg. A megváltott jegyek érvényesek, de az eltérő nézőtéri kiosztás miatt szükséges a jegyeket az előadás előtt a helyszínen, az Erkel Színházban becserélni. Kérjük tisztelt nézőinket, hogy az érkezés időpontját a fentiekre való tekintettel válasszák meg!

4361   Búbánat 2019-06-14 20:58:19

Június 29.: Operagála! Idén nyáron a Co-Opera Szentendrén tartja évfordulóját és az 50 éves Szentendrei Teátrummal együtt ünnepel.

A hazai és nemzetközi operaszínpadok kivételes tehetségeit felvonultató gálán népszerű részleteket hallhatnak Mozart, Rossini, Verdi és Puccini operáiból.

A formabontó koncert rendezője, a fiatal művészgeneráció kiváló képviselője, Szabó Máté.

Három évvel ezelőtt Szentendrén indult útjára az egyedülálló színházi együttműködés, a Co-Opera. A Szentendrei Teátrum, a Debreceni Csokonai Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a Miskolci Nemzeti Színház és a Budapesti Operettszínház társulata, a Magyar Állami Operaház szólistáival együtt eddig több mint 100 előadáson kápráztatta el a közönséget kiváló produkcióival határon innen és túl.

PREMIER: június 29., 21.00 óra
Esőnap: június 30.

Fellépő művészek:
Balczó Péter, Bátki Fazekas Zoltán, Bordás Barbara, Busa Tamás, Cseh Antal, Farkasréti Mária, Fischl Mónika, Fodor Beatrix, Frankó Tünde, Hanczár György, Kálnay Zsófia, Kendi Lajos, Keszei Bori, Kiss András, Kolonits Klára, Laki Péter, Mester Viktória, Pataki Bence, Rálik Szilvia, Schnöller Szabina

Közreműködik: Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Dinyés Dániel

Rendező: Szabó Máté

Belépőjegyek:

https://szentendreiteatrum.jegy.hu/
Zsöllye vacsora nélkül: 10.000 Ft
Helyek vacsorával: 13.000 Ft
V.I.P. helyek vacsorával: 20.000 Ft

Vacsora: 19 órától 20:30-ig

4360   Klára • előzmény4358 2019-06-14 18:41:25

Ha jól vagyok értesülve, a kritikusok mindig mindent lehúznak, ami nem tetszik nekik, és ebből élnek. Gondolom, nem irosszul, mert különben más foglakozást választanának! Az operák újrarendezése nem probléma, ha ez az eredeti mű szellemiségének, mondanivalójának, a SZERZŐ szándékának tiszteletben tartásával történik, A probléma az újraértelmezés, a helyszín, a tartalom, a mondanivaló, sőt nem egy esetben a befejezés megváltoztatása. Pl a Tosca fináléjában felbukkanó Scarpia,, hogy emlékeztessem egy korábbi levélváltásunkra! Amikor az önmagát megvalósítani akaró rendező a saját "koncepcióját" teszi bele a műbe, ahelyett, hogy a mű koncepcióját állítaná színpadra. Ez pedig nem évszám, hanem egész egyszerűen ízlés - és bocsánat - tisztesség kérdése.

4359   Héterő 2019-06-14 16:27:05

A Bartók Plusz 2019 műsorfüzetei letölthető formában

           Judit: Rost Andrea   Judit

4358   Edmond Dantes • előzmény4351 2019-06-14 15:14:42

Esedezem, ne ítélkezzünk in completo a "mai", "kortárs", "rendezői színházas" rendezés(ek) fölött! Miből élnének pl.a kritikusok, ha egyszer lehúznák...nem, nem a WC-n, csak "úgy"... pardon, szóval csak úgy egyben lehúznának mindent, ami nem tetszik nekik, oszt' kész, jó napot!? Apropó, a múltkor már kérdeztem: nagyjából melyik évben, na jó, melyik évtizedben húzná meg azt a vonalat, ahol le kell vagy le kellett volna állítani operák újrarendezését? Cakkpakk, egytől-egyig netán.

4357   Edmond Dantes • előzmény4350 2019-06-14 15:08:21

Nagyítóval sem látom sehol, hogy Kovalik darabjáról beszélne valaki, legkevésbé ő maga. A belinkelt cikkben is "Turandot-rendezését" illetve annak "átbuherálását" sérelmezi. 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Doktorandusz koncertek 2."
HAYDN: 44. (E-dúr) zongoratrió, Hob. XV:28
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
Varga Oszkár (hegedű) Matuska Flóra (cselló) Dani Imre (zongora)
DEBUSSY: Romance
FAURÉ: Après un rêve
RAVEL: Öt görög népdal
Bódi Zsófia (szoprán) Farkas Mira (hárfa)
D. SCARLATTI: f-moll szonáta, K. 46
PAGANINI: 2. (h-moll) hegedűverseny, op. 7 – 3. Rondo à la clochette („La campanella”)
Farkas Eszter (cimbalom) Farkas Mira (hárfa)
CSAJKOVSZKIJ: Melankolikus szerenád, op. 26
Kondorosi Karolina (hegedű) Taraszova Brigitta (zongora)
MOZART: 4. (D-dúr) hegedűverseny, K. 218 – 1. Allegro, 2. Andante cantabile
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 – 3. Siciliana
Osztrosits Eszter (hegedű) Dani Imre (zongora)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Hegedűs Endre (zongora)
"Az örökifjú Chopin"
CHOPIN: E-dúr etűd, op. 10/3
CHOPIN: cisz-moll etűd, op. 10/4
CHOPIN: f-moll etűd, op. 25/2
CHOPIN: c-moll („Forradalmi”) etűd, op. 10/12
CHOPIN: 5. (fisz-moll) polonéz, op. 44
CHOPIN: c-moll mazurka, op. 30/1
CHOPIN: h-moll mazurka, op. 30/2
CHOPIN: Desz-dúr mazurka, op. 30/3
CHOPIN: cisz-moll mazurka, op. 30/4
CHOPIN: 6. (Asz-dúr) polonéz, op. 53
CHOPIN: 1. (Esz-dúr) keringő, op. 18
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: Barcarolle, op. 60
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz, op. 22
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Henrik Wiese (fuvola)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Bényi Tibor
HAYDN: g-moll szimfónia No. 39, Hob I:39
REINECKE: D-dúr fuvolaverseny, op. 283
MOZART: C-dúr “Linzi” szimfónia, No. 36, KV 425
A mai nap
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1899 • Ormándy Jenő, karmester († 1985)
elhunyt:
1986 • Bárdos Lajos, zeneszerző, karnagy (sz. 1899)