vissza a cimoldalra
2019-12-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2947)
Kolonits Klára (1142)
Kedvenc magyar operaelőadók (1149)
A díjakról általában (1076)
Operett, mint színpadi műfaj (4173)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2690)
Belcanto (932)
Franz Schmidt (3467)
Kimernya? (3361)
Alexandru Agache, a bariton (184)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (112)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3527)
modern eszement rendezesek (338)
Élő közvetítések (8265)
Nagy koncertek emlékezete (38)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1815)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Meg kell újítani az ének-zene oktatást! (papirszobrasz, 2004-10-13 14:12:32)

   
136   Búbánat 2019-11-20 09:08:23

Analfabétizmus ellen, avagy ajándék lókottának nézzék csak a fogát II.

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.11.17. 10:58 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/127. levélária

Kedves Tatjána Néném!

[…] „Cérna Géza Diót Árul, Érte Hatot Fizetek." Ez a keresztes dúrok (dó-sorok) rendje. A b-seké meg: „Cigány Ferkó Bőven Eszik Asztal Deszkán Gesztenyét" (erről beszélek, Cékla Ferkóval gond nélkül mondhatjuk). És ilyen trükkök mentén be lehet magolni a dúrok és a mollok sorát is. Utóbbira már csak teljesen idióta sor költhető, ez az előbb tíz percembe került: „Álmos Éjjel Honnan Fizet Ciszter Gizi Dieselért?" És a keresztes verzióm se jobb: „Ádám Dénes Gépe Céges Farán Bélyeg: Esztergom". 

[...]

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2/126. levélária

Analfabétizmus ellen, avagy ajándék lókottának nézzék csak a fogát I.

Origo.hu 2019.11.10. 09:41

Kedves Tatjána Néném!

„Még szeptemberben rendeztünk egy minikonferenciát az Erkel Színházban a mindennapos éneklés tárgykörét érintve. A részvételre nem lehetett panasz, a köznevelési államtitkár is eljött, köszöntőt mondott, jelen volt a zenei nevelésért felelős miniszteri biztos, a kulturális alapellátásért felelős korábbi államtitkár, ma miniszteri biztos ő is, és az ún. szakma, vagy inkább hivatás oldalán is jól álltunk: Kossuth-díjas karnagy éppúgy adott elő, ahogy érdemes művészek, nem ragozom. Mégis, csak Önnek vallom be: tartózkodónak is éreztem a témához állást. Olyan önbizalom nélkülinek: fog ez valaha sikerülni?”

135   kov.anna 2009-04-26 13:19:22
Meghívó

Sok szeretettel meghívjuk Önöket Operett koncertünkre,
melyet 2009. április 30-án 18 órakor tartunk,
a Zuglói Szent István Zeneházban
(1145 Budapest, Columbus u. 11.)

Fellépők:
Hormai József, valamint növendékei:
Szecskó Petra, Kocsis Piroska, Csőrsz Lili, Kristofóri Ferenc, Dénes Mirjam, Balogh Eszter, Pataki Bence, Hepp Ildikó, Kovách Anna

Műsor: válogatás a Marica grófnő, János vitéz, Cigánybáró, Meseautó, és más hasonlóan népszerű operett- és filmslágerből

Zongorán kísér: Szőke Katalin és Rózsa Gábor
Segítségünkre volt: Fehér András rendező, Hlaszny Kata koreográfus
Az est háziasszonya: Adrigán Judit
Jegyek kaphatók:: a Zuglói Szent István Zeneház (1145 Bp. Columbus u. 11) jegypénztárában
minden hétköznap 16.00-20.00 óra között.
Felnőttjegy: 700 Ft, diák- és nyugdíjasjegy: 500 Ft
134   eccerű • előzmény133 2009-03-15 10:23:39
Attól, hogy ezt beírod 55 helyre, még nem fognak rá hamarabb válaszolni...
133   Énekkaros 2009-03-14 18:11:01
Kedves Énekkarosok!
Szeretnék tőletek kérni hangszépítő gyakorlatokat a beénekléshez. Amire gondolok, pl.: d-r-m-f-sz-f-m-r d-m-sz-m-d. Miamama miamama mámémímómú.
Stb. Nehezebb is lehet, amit pl. jobb énekkarokban szoktak használni a beénekléshez.
Köszönöm, ha küldtök ilyeneket!
132   eccerű 2008-11-29 21:43:35
A napokban volt egy baráti, kvázi osztálytalálkozó, ahol sok régi ZAKos (is) ott volt. Elszomorított, hogy hány zenészdiplomát szerzett egyén nem műveli mesterségét. Rögtön hozzátenném, hogy nem amiatt, mert mit csinál a kormány, hanem már akkor eldöntötték a nem zenei pályát, mikor még le sem diplomáztak.
Egyénenként megvizsgálva valószínűleg mindegyikük helyes döntést hozott, de összességében mégiscsak figyelemre méltó az arány. El kéne gondolkodni az ebben illetékeseknek, hogy mi a jelenség oka, és az sem ártana, ha magukba néznének.
Minden bizonnyal emiatt is van az, hogy ha valaki a felsőoktatásban diplomásként akar (még) egy zenészvégzettséget is, akkor az évek folyamán milliókat kell fizetnie érte, így azért jobban megbecsüli.
131   partitúra 2008-11-29 14:57:41
Platón mondta: Jó zene, jó államvezetés! Hát igen, amíg az egész világ a szennyt és lélekromboló borzadalmat hallgatja, addig nem várhatunk értelmes dolgokat ezen a bolygón!
130   virius • előzmény129 2007-04-11 23:08:34
Pontosan. Erről több topikban is szó esett már: a komolyzene fogyaszthatatlan \"magaskultúrává\" nőtte ki magát, a konzumidióta köznép nem képes bekajálni. Ezért nem erőltetik (sőt...!) az iskolai ének-zene oktatást.
129   Hangyász • előzmény126 2007-04-11 18:13:42
Nem csak magyar problémáról van szó!
128   eccerű • előzmény126 2007-04-11 11:35:19
Nade most nem a zenei tagozatos iskolákban van heti 1 énekóra! Ott most is heti 4 van, csak éppen már alig néhány tucat van belőlük.

A probléma egyébként létezik, de ahelyett, hogy szidjuk a kormányokat, meg a globalizációt, magunkba is kéne nézni.
Az igazi változás akkor lesz, ha a szakma is képes lesz megújulni, és megváltozik a sok szervezet, ahol a \"szakma nagy öregjei\" állandóan egymást fényezik, és sóhajtoznak, hogy bezzeg 20-30-40 éve mi volt. Talán tetszettek volna utánpótlást kinevelni, és nem az USÁba meg Japánba járni pénzt keresni!
Ennek ellenére valami pozitív változás mégiscsak várható, mert (éppen a sokat szidott bolognai rendszernek köszönhetően) úgy fog átalakulni a ZAKon az énektanár-képzés, hogy aki nem való tanárnak, nem fog tanári diplomát kapni, legalábbis sokkal nehezebben, mint eddig.
127   Búbánat • előzmény126 2007-04-11 00:17:57
Hanthy Kinga cikke nagyon jó, rávilágít a lényeges kérdésekre. A Petőfi rádió Húszas Stúdiójában elhangzott műsor recenzeseként kiemeli, hogy a Hegyi- Kovalik szerkesztő-páros sziszifuszi riporteri munkája eredményeként milyen lehangoló következtetésekre jutott, illetve mivel szembesült: mennyire reménytelennek látszik a jövő, a zenei oktatás jelenlegi helyzetéből adódóan.
126   virius 2007-04-10 22:14:56
Olvasom a mai Magyar Nemzetben, hogy az iskolákban már csak heti egy óra ének-zene oktatás van. Istenem, ha belegondolok, hogy én anno zenei általános iskola zenetagozatos osztályába jártam, és a 6 napos tanítási héten 4 énekóránk volt...
Nem kell már a komolyzene, mert túlságosan \"magaskultúrává\" nőtt? A problémáról egyébként a komolyzene jövőjét firtató topikban is írtam.
125   dreboot • előzmény124 2006-03-15 22:11:50
köszike
(ezerrel küzdök a március idiusa címért):-)
124   janomano • előzmény123 2006-03-15 22:05:18
Végre egy konstrukív javaslat! :-)
123   dreboot • előzmény120 2006-03-15 21:59:58
Tanítcsuk a skacokat áramtermelni,a zeneokítás ürügyén!
>(elektroakusztikus kompozíciók)< :-D
122   sphynx 2006-03-15 20:28:15
Stravinsky-t is pont ilyen korlátolt elvek alapján fütyülték ki kezdetben.
121   janomano • előzmény120 2006-03-15 20:21:07
Igen ez is egy szép, foszforeszkáló hülyeség.

Szerintem a zenének nincs vége (a zenészeknek sem), csak átalakul.
Most is tömegeket vonz, lásd az ún. party-\"kultúrát\".

És ez független attól, hogy mi szeretjük-e, vagy sem. A zene önálló életet él.
Arról nem beszélve, hogy itt is vannak határterületek. (elektroakusztikus kompozíciók)

Szóval, nem biztos, hogy a jövőben egy zenésznek egy hegedű kettéfűrészelése, vagy egy terem teleordítása lesz a fő feladata. :-)
120   eccerű • előzmény119 2006-03-15 20:11:04
Én a jövőről beszélek, tudod, ami elkezdődött... :-)
119   janomano • előzmény118 2006-03-15 20:08:31
Rosszabbul élsz, mint 4 éve? :-)
118   eccerű • előzmény117 2006-03-15 20:06:11
Úgy értettem, nem a zenészeké.
117   dreboot • előzmény116 2006-03-15 19:43:25
Vége van a szocializmusnak - már nem szabad eltulajdonítani azt ami nem a mienk!
Osszuk az észt - ingyen!
A háború után volt földosztás,aztán Tsz.
A rendszerváltás után elkezdtük osztani a Tsz vagyont,a gyárakat és a kultúrát - lehet hogy háború lesz ?

>úgysem...< vagy gyerekkel nem rendelkezel,vagy csak eccerűen hiányzik belőled a \"mergánum\" tisztes elhantolásának reflexe :-)
116   eccerű 2006-03-15 16:08:56
Nem értem, mit filozofálgattok itt ezen, a jövő úgysem a mienk...
115   eszbe • előzmény113 2006-03-15 15:11:29
Nincs az ellen semmi kifogásom,hogy a \"fű és a fa egyetemi végzettségű lesz\",ha a tudás,amelyet szerez,a gyakorlati életben kamatoztatható.A bajom az,hogy a felsőoktatás a fenekeket díjazza,hogy elegendő 4-5 évet üldögélnie az egyetemi hallgatónak a tojásain, melyek \"zápulásáról\" kap oklevelet. Sajnos itten vagyon a higulás, mert a kapcsolatai révén vagy sajnálatból, de átengedik a nem kellően felkészült nebulót - nem működvén a szűrő - higítva fel a társadalom munka és életképes rétegeit ilyen \" táskahimbálókkal\", akik a kapott diploma jogán hoznak - elképesztően hülye intézkedéseket(lásd: osztályzatok eltörlése az alsó tagozatokban)
Nekem viszont van bajom azzal is, ha mindenkit felvesznek, szerintem nem ott van a higulás fő oka, amit mondasz. Az ugyanis nem újdonság, - legalábbis zenei szakokon ez már évtizedek óta így van - hogyha bekerültél az adott intézménybe, akkor a Jóisten sem ment meg a diplomától. (Valahogy a tanárok presztizskérdést csinálnak ebből, a saját tanításuk kritikáját látnák abban, ha valakit a főiskola/egyetem 4-5 év alatt kirugnának.) Márpedig ha valaki teljesen alkalmatlanul is megkap egy tanári diplomát, mi a garancia arra, hogy nem fogja használni? Ráadásul teljesen devalválja a már meglévő diplomák értékét az, ha lassan mindenkinek lesz. Jogászoknál, közgazdászoknál még hagyján, mert mindenki tudja, hogy melyik egyetemen szerzett végzettség mögött van komoly tudás. De egy zeneakadémiai szaknál ez nem áll fenn.
Tehát az első számú baj, - természetesen ezt a rendszerváltáskori állapothoz képest értem, a fő baj (pl. a tanárképzés helyzete) korábbra eredeztethető - hogy elszaporodtak a zenetanár szakok (is), és könnyebb lett ezáltal bekerülni, ergo lediplomázni is.
A második számú probléma a negatív demográfiai tendencia: egyre kevesebb a gyerek. Ugyanakkor az oktatói létszám nem követi ezt.
A harmadik baj, hogy még ez a kevés gyerek is fokozatosan csökkenő érdeklődést mutat a komolyzene, és annak tanítása felé.
Nem hiszem, hogy újat mondok, de néhány példa:
- amikor én felvételiztem oda, akkor 66-an jelenkeztek a ZAK karvez szakára, tavaly 9-en (!!!);
- Konzikban vannak olyan szakok, hogy évekig nem jön senki (Bartókban oboista nem volt jóideig, a Weinerben brácsás nincs már egy ideje).
Negyedik baj: kihalnak a nagy egyéniségek. A legszélsőségesebb példa a karmester szak: Anno Somogyi László volt a tanár, aztán jött Kórodi András, majd Lukács Ervin, és most Gál Tamás. Vagy ott van a \"különleges tehetségek osztálya\". Tényleg ilyen sok különleges tehetség van???

A buktatásról pedig egyszerűen azért szoktak le, - egyszer Kovács Samu így, szó szerint el is mesélte - mert nem akarnak újból és újból összetalálkozni a megbuktatott egyénekkel. Inkább átengedik, csak ne lássák többet.
114   sphynx 2006-03-15 09:59:43
Sokáig volt olyan álmom, hogy vizsgázni kell mennem, de nem találom a termet, különben se ismerném meg a vizsgáztatót, (ő se engem), mert nem jártam be az órájára, és nem is készültem a vizsgára.
113   dreboot • előzmény112 2006-03-15 08:04:51
Nem \"kezdem\" - folyamtosan ezt kaparom.
A dicsőségben lubickoló halakon, (\"..megreformáljuk az oktatást..\")nem az arcvíz és a szájöblítő segít :-)

Nincs az ellen semmi kifogásom,hogy a \"fű és a fa egyetemi végzettségű lesz\",ha a tudás,amelyet szerez,a gyakorlati életben
kamatoztatható.A bajom az,hogy a felsőoktatás a fenekeket díjazza,hogy elegendő 4-5 évet üldögélnie az egyetemi hallgatónak a tojásain,melyek \"zápulásáról\" kap oklevelet. Sajnos itten vagyon a higulás,mert a kapcsolatai révén vagy sajnálatból,de átengedik a nem kellően felkészült nebulót - nem működvén a szűrő - higítva fel a társadalom munka és életképes rétegeit ilyen \" táskahimbálókkal\",akik a kapott diploma jogán hoznak -elképesztően hülye intézkedéseket(lásd:osztályzatok eltörlése az alsó tagozatokban):-(
112   eszbe • előzmény110 2006-03-15 00:53:41
Na kezded kapisgálni...és ez valóban nem egyedi eset, sőt általánosnak mondható. Az egyik - eddig nem említett - oka, hogy politikai elitünknek köszönhetően (mindenkit az egyetemekre jelszó alatt) felhigult a felsőoktatás, fűt-fát felvesznek.
111   macskás • előzmény105 2006-03-14 17:59:31
Dicséretnek vegyem?
110   dreboot 2006-03-13 13:48:38
Nesze neked oktatás !

>329. Barbarina Előzmény - 323 Válasz erre 2005-10-09 13:19:09

Az egyik ismerősöm tanárképzőn másodikos, a tudás szintje meg sem közelíti azt amit tőlünk általános iskolás koromban(5 éve) emelt szintű szolfézson megköveteltek a zenesuliban, az összhangzattanról meg dunsztja sincs, hogy mire jó.Ja, és ezzel nem ő az egyetlen. És még csodálkoznak,hogy a fiatalokat nem vonnza a komoly zene... :(
109   dreboot • előzmény106 2006-03-12 20:56:18
Hihi :-D

Dehogynem,a kortárs zenéhő - köll a latintudás,egy kicsi mitológia,egy kicsi
ánglus és frankofónia,nem árt valamit tudni a kakofóniáról sem,a számtan, kevés fizika,meg miegymás.(nevezném eztetet az egyetemesek részének)

Nem rossz! A cirqmstanecli a rossz !
Presser pici bácsi qrvul a megasztárban,komolyzenei alappal:-)

A fertőző öreg békatábor nyomja a Glassikusokat,a... ifijonczok fejibe :-D
108   janomano • előzmény107 2006-03-12 20:43:50
Hát erről beszélünk!
Az ifjú lelkek fertőzéséről! :-DDD

(spec. a Glass egy kókler, de jó a marketingje.)
107   sphynx • előzmény106 2006-03-12 20:37:34
Hehe. Épp mostanában fertőztem meg egy ifjú ártatlan lelkét egy Philip Glass CD-vel. Milyen hálás volt! Tetszett neki. (Nem is rossz.)
106   janomano • előzmény105 2006-03-12 20:27:58
\"Egyetemes\" értékek szerintem nincsennek.
Beethoven és Mozart is rengeteg szart írt.De ez már megint más téma.

A zenére magára van igény.
Ezt rengeteg dolog tanusítja.
Csak lehet, hogy nem arra, amit mi szeretünk. Attól rossz?

Kezdem úgy érezni, hogy \"öreg békák\" tárasága kuruttyol, miközben az élet gyorsan ellép mellettünk.
Közben meg itt van a kortárs zene, ami egy tucat lépéssel van még tovább...
105   dreboot • előzmény103 2006-03-12 20:14:29
20 évi okítás után a lelkesedés valószinűleg egy kicsit már lelohad,a bűntudatunk is megjön,mert \"bele akartuk verni valakinek az orrát olyasmibe, amihez nem fűlött a foga.\",pedig itten vagyon a kutyus elásva. A jó tanár például :\"macskás mester\", fortélyokkal elérheti a \"beleverést\",de sajnos nem a tanarak motíváltságával van a baj.

A szemlélet - erre van igény ezt tanítjuk - nos szerintem ez a hülyeség!
Deklarálni kőne az egyetemes értékeket addig,amig valakinek nem jut eszébe \"Győzikéből\" iskolaigazgatót faragni,akinek aztán megsúgják a leépítések ütemtervét:-D
104   dreboot • előzmény101 2006-03-12 19:42:03
Ha má kanyar itt egy előjelzőtábla:
>Van olyan osztályom, ahol ötödik éve tanítok, ott belefér egy kis könnyűzene is. Már kezdik belátni, hogy az csak egyfajta hiánypótló, vagy mittomén, mi, mert a hozott lemezt simán el tudom nekik játszani, első hallás után, mert nem nagy kunszt.< :-D
103   Bice-bóca • előzmény100 2006-03-12 19:37:02
Kedves Sphynx! Te tényleg összekevered a tanítást az idomítással. A Tanár nem több, vagy jobb növendékeinél. Egyszerűen csak életkoránál fogva több a tapasztalata az adott tárgyról. Hiszen ha annyira tudná a dolgokat, nem tanítaná, hanem csinálná. A tanítás annak idomítás, aki a pár év alatt megszerzett tudásán csücsül egy életen át. Aki tényleg tanít, az felfedezőútra indul egy csomó emberrel együtt, s közben maga is tanul - a tanítványok által felvetett problémák révén. Azt gondolom, ha a gyerek látja ezt a fejlődőképes hozzáállást és a saját lendítő szerepét a Tanár életében, akkor sokkal könnyebb érdeklődő diákká tenni - akár Beethoven iránt is - mint egyébként. Csak a saját apámat hoznám fel példának, aki égető rosszcsont falusi gyerek volt, de Leonrad Bernstein közkedvelt sorozata elől nem lehetett elrángatni sem. Aki tanár akar lenni, az élvezi ezt a közös felfedezést, élvezi, hogy szabad eszmecserék révén juthat mindig és mindig előrébb. Mert nincs anyagi dolgokhoz kötve tudásának bővülése - mint pl. egy mérnök esetében.
102   karnagy • előzmény93 2006-03-12 19:15:29
Ezt nagyon komolyan kikérem magamnak. Vagy csak nem értem a tréfát? ;)
101   sphynx 2006-03-12 18:50:28
És itt kanyarodunk vissza az eredeti témához: márpedig a gyerekeket a könnyűzene érdekli, vagyis nem állhatunk elő azzal, hogy \"kedves gyerekek, Beethovent hallgassatok, ne ilyen szemetet!\", hanem meg kell ismernünk a könnyűzenét, közben rájövünk, hogy az is milyen jó tud lenni, tanulunk egy csomó új dolgot a gyerekektől, de ha nem, legalább jól éreztük magunkat, mert nem akartuk beleverni valakinek az orrát olyasmibe, amihez nem fűlik a foga.
100   sphynx • előzmény99 2006-03-12 18:37:27
Richter sokra is tartotta Kocsist.

Azt akarom mondani, hogy aki nagyon tanítani akar, az nekem egy picit gyanús. Az ember nem tarhatja olyan nagyra a saját tudását, hogy mindenkire rá akarja tukmálni. Az tanít, akitől kérdeznek. Hiába akarok én fenenagy hivatástudattól vezérelve tanítani, ha senki se kívácsi arra, amit mondok. És ilyenkor jön az idomítás.
99   dreboot • előzmény97 2006-03-12 18:22:16
Tanúja voltam,hogy Kocsis Zoli odament
Richterhez és tisztelettudóan gratulált a mesternek:-D
98   janomano • előzmény97 2006-03-12 18:17:34
Fordítva már inkább!

Mintha kicsit eltértünk volna a tárgytól, urak! :-)
97   sphynx • előzmény96 2006-03-12 18:14:35
Képzeld el, ahogy Kocsis Zoli odamegy Richterhez, és azt mondja: \"Na, vegyük át mégegyszer ezt a Prokofjev szonátát!\"
96   dreboot • előzmény93 2006-03-12 15:56:48
Be jó aztat elgépzelni,amint odamegyek a Rácz Zoltánhoz,vagy a Kocsis Zolihoz,hogy kéremszépen Önnek \"önértékelési zavarai\" vannak :-D
95   dreboot • előzmény94 2006-03-12 15:07:06
Vagy egy ápoltnak?:-)
94   Momo • előzmény89 2006-03-12 14:43:47
És akkor egy óvónőnek nem lehet hivatástudata?
Vagy egy ápolónőnek?
93   sphynx 2006-03-12 14:01:35
Szerintem meg, aki azt állítja magáról, hogy másokat akar tanítani, annak baj van az önértékelésével.
92   dreboot • előzmény88 2006-03-12 12:02:58
Elvárások:
A pedagógus (idomár) legyen arra nagyon büszke,hogy szellemi tevékenységre,ismeret átadásra,a nevelésre szakosodott munkaerő,akinek kötelessége a társadalomban elfoglalt,helyét és szerepét tudatosítani,illetve egyre magasabb szintre emelni.
A TANÁROK nélkül nincs JÖVŐ !
A buszsofőröknél van előzetes szűrés,PÁV I-II,s olyanról még nem hallottam,hogy valaki autódidakta módon szerez jogosítványt. Az orvosoknál is előfordul műhiba,mert hiányos a doki tudása,
netán hanyag,túlterhelt,vagy rehoda,
de akármelyik foglalkozást is nézzük,ezeket mind TANULTÁK (vagy nem) - azaz a tanaraktól származó tudást kamatoztatták.
A pedagógus köteles a szemetet,a nem odavaló,protekciós,félhülye\"életművészeket\" soraiból kitúrni,szelektálva a minősített tanarakat - azok hibáit nem takargatva,visszaszerezni a tanítás elveszett becsületét !
A pedagógus harcoljon a munkája elismertetéséért ,az őt megillető javadalmazásért,ésatöbbi:-D
91   sphynx • előzmény89 2006-03-12 11:26:01
magas szintű szellemi tevékenység koncentrált kifejtése bizonyos szellemi inspiráció céljából

= ez nem a hipnotizőr?
A tanításhoz milyen magas szintű szellemi tevékenység kell?
90   gorittole • előzmény89 2006-03-12 09:37:44
Ezt szépen megfogalmaztad. Én szellemi és lelki inspirációt mondanék, de a lényeg ugyanaz. Olyan függőség féle.
89   janomano • előzmény82 2006-03-12 08:57:38
A hivatás szerintem olyan foglalkozás (jó esetben), amely magas szintű szellemi tevékenység koncentrált kifejtése bizonyos szellemi inspiráció céljából. (pl.: pedagógus, lelkipásztor, művész)
88   sphynx 2006-03-12 02:08:21
Vannak foglalkozások, amik nagyobb felelősséggel járnak (buszsofőr, orvos, tanár). Ennyi különbség van munka és munka között. És a munka meg az, amit el kell végezni. Lehet vidáman és szarul, vagy szenvedve, de jól, vagy sok más kombinációban. Persze lehet, hogy van, akinek nagyobb tehetsége van az egyikhez, mint a másikhoz. Az iskoláról meg annyit, hogy az 99%-ban az idomításról szól, és semmi köze a tanításhoz/tanuláshoz. Akkor mit akarunk a tanároktól?
87   Momo • előzmény85 2006-03-12 01:15:27
Hű de kioktatóak lettünk. Talán vegyél vissza aranyom...
86   Momo • előzmény82 2006-03-12 01:14:12
\"Tulajdonképpen mi is ez a hivatás-dolog?\"

A legtöbb embernek, aki ilyesmiről beszél önfényezés...

(a többiek meg nem beszélnek róla, csak csinálják)
85   gorittole • előzmény84 2006-03-12 00:40:34
Hülye kérdésre mit vársz, aranyom?
Kérdezd meg mondjuk azt is, mi a szerelem??
:-)))))))
84   sphynx • előzmény83 2006-03-12 00:34:27
Ime az iskola. A nehéz kérdésekre mindig a leghülyébb jelentkezik rögtön, hogy tudja a választ.
83   gorittole • előzmény82 2006-03-12 00:24:02
Szegényke, te csak ülj, és várd a \"megvilágosodást\"!
Rád fér.
82   sphynx 2006-03-12 00:20:56
Tulajdonképpen mi is ez a hivatás-dolog? Mit kell ez alatt érteni? Az ember ücsörög, és hirtelen megvilágosodik, hogy neki taxisofőrnek kell lennie? Vagy akinek a \"munka a hobbija\"? Vagy aki reggel mindig repes, ha dolgozni kell menni? Vagy egyszerűen csak jó fejnek kell lenni, aki hatással van a többi emberre? Vagy ez valami önhülyítés, amit az ember mondogat magának, és a végén elhiszi, hogy küldetése van?
81   eszbe • előzmény78 2006-03-11 23:51:59
Azért remélem nincs harag? Nem személyeskedek és nem rád céloztam.
Nem haragszom olyan könnyen :)))
Érintve pedig közvetlen módon nem vagyok. ;)
80   eszbe • előzmény74 2006-03-11 23:46:13
Hol vannak a zeneiskolák által trenírozott zeneszerető tömegek?
Na, akkor ezzel visszértünk az alapproblémához: a tömegmédiából minden pillanatból áramló, igénytelen, primitív zenékkel nem lehet felvenni a harcot. A zene valóban mindenkié lett, ezáltal teljesen értéktelen is.
Komolyzenét nem nagyon hallgatnak tömegek, ugyanis ahhoz (zenei) intelligencia is kell, ahhoz egy kicsit strapálnia is kell magát az embernek, ehhez a tömegzenéhez meg nem.
79   eszbe • előzmény73 2006-03-11 23:37:51
Megint a kivételekről beszélünk. Biztos nehéz dolog csodagyerekekkel foglalkozni, de nem ez a jellemző szituáció.

A több lábú modell önmagában nem baj, az sokkal inkább, hogy a tudásnak nincs becsülete, sokkal inkább az ügyeskedésnek. Minek tanulna már zenét, mikor az \"semmire nem jó\", abból nem lehet munka nélkül sok pénzt keresni?
78   janomano • előzmény75 2006-03-11 23:30:12
>Ez nem olyan dolog, hogy ha nem jár a 6-os villamos, akkor megyek metróval...

Micsoda dolgokat írsz! :-)

Egy kis provokáció még sosem ártott egy magvas eszmecserének.

Azért remélem nincs harag?
(Nem személyeskedek és nem rád céloztam.
Arról az apró tényről nem is beszélve, hogy nem is ismerlek)

>Ehhez nem kevés intelligencia szükségeltetik.

Az ész bizony szükséges elem.
Hát mit lehet tenni!?
Pfhhh... Nehéz a bányászok élete.

Még mindig kötöm az ebet a karóhoz: a tanári inspiráció fontos. A gyerek érdeklődésének felkeltése. De erre te is írtál példát...
77   eszbe • előzmény71 2006-03-11 23:28:34
Mé van az,(maradjon a téma zeneközelben)hogy a Kurtág,vagy a Rados \"szavain\" ezrek csüngenek,pedig ők is a pályát előadóművészként kezdték?

Ne keverjük a szezont a fazonnal, akkor szólj, ha kisdiákok ezreit látod rajtuk csüngeni.

Hát ebből tessék elkötelezett nevelőgárdát elgépzelni! Szar zenész - ből Hivatástudat - os pedagógus?
Szóval aki elvégez egy konzit, az csak szar zenész lehet?
76   eszbe • előzmény68 2006-03-11 23:23:40
Azért nem mindenki ilyen. És Te magad írtad, senki sem születik zenetanárnak, - ez arra is igaz, aki később kiváló zenepedagógus lesz. Lehet, hogy valaki közben érti és szereti meg ennek a pályának a lényegét, (felkészülten aligha kerülhet oda, mivel sem a Zeneakadémia, sem a Tanárképző Intézetek nem viszik túlzásba a pályára felkészítést.)

Ugyanakkor az is egy rejtély, hogy bizonyos emberek a nyilvánvaló alkalmatlanságuk dacára nemhogy nem hagynak fel tevékenységükkel, hanem még \"feljebb\" is jutnak: zeneiskolából konziba, neadjisten a ZAKra.
75   eszbe • előzmény64 2006-03-11 23:11:17
Azt hiszem, ilyet itt senki nem mondott.
Ilyet még nem, de a mondta eleje (HIVATÁS - csupa nagybetûkkel) már megvolt, csak idõ kérdése a többi...
Nagyon sokan szeretik a tanárokat erre emlékeztetni, meg nagyon sokan jönnek azzal a szintén közismert (és igaz) frázissal, hogy a kontraszelekció miatt mennyi a rossz, megkeseredett tanár.
Mindkettõ igaz. Csak visszakérdezni tudok, és akkor mit kéne csinálnom?
Úgy gondolom, a hivatás annyival is több a szakmánál, hogy az embernek fel kell mérnie, van-e rá megfelelõ \"spiritusza\".
Ehhez nem kevés intelligencia szükségeltetik. De tegyük fel, hogy az illetõ belátja, nem való erre a pályára. Mit csináljon 25 évesen?? Ez nem olyan dolog, hogy ha nem jár a 6-os villamos, akkor megyek metróval...
74   janomano 2006-03-11 23:05:49
Kezd parttalanná válni a beszélgetés...
Tépé gondolatmenete tiszta.

De hol vannak a konkrétumok?
(nem személyeskedésekre gondolok)
Hol vannak a zeneiskolák által trenírozott zeneszerető tömegek?
73   dreboot • előzmény72 2006-03-11 17:25:11
(a gyerekek?)


Na erről van szó!
A csodagyerekek például a Kocsis Zoli,Nagy Péter,vagy a Lendvai Józsika és még sorolhatnám,nos ezek a gyerekek halálosan utálták mindazt, ami a főtárgyórán kívül kötelező volt,(sőt még megkockáztatom azt a kijelentést,hogy magát a főtárgytanarat sem szerették,per fő,több nevelő idegeit készítve ki)valahogy mégiscsak felcseperedtek,mert a feleknek volt közös célja.A nebuló a fortélyok megismeréséért,a tanár a vadhajtások nyesegetéséért küzdött,elismervén egymás kiválóságait.
Működött a kölcsönös TISZTELET.
Ma ebben a vagylagos (mileszHA)világban,a szülői álmokat megvalósító gyerekek már csak félgőzzel teszik-vagy nem,azt amit az ősök számukra kijelölnek,kacsingatva az alternartív lehetőségek felé,mert általában ilyen \"több lábú\" a társadalmi - családi model.
Ilyen légkörben nem csoda,hogy a tanári szerepnek nem sok a becsülete,ahol másodlagos pályaként tekintenek az oktatásra,ott értelemszerűen nem is fizetik azt meg.
72   sphynx • előzmény71 2006-03-11 15:31:06
Tedd be Kurtágot vagy Radost egy zenei általánosba, és visítva menekülnének.
71   dreboot • előzmény68 2006-03-11 13:08:55
Mondhatom addig kapis...,míg meg nem lesz az elásott kutya :-)
(A szagát már ?...)

Valaki aztat mondotta régen ..nem az iskolának... tanulsz,...
legyen meg annak a gyereknek a végzettsége,(papírja
)majd csak el lesz valahogy...
akivel ezt teszik abból lesz a \"tölteléktanár\"
>
Mert a papír csak oda elég. Heti negyven kisgyerek, akit beirattak a szülei, mert talán tehetséges és különben sem tanul valami jól a suliban. De nem baj, irány a Konzi! Da capo <

A spártaiak annak idején szakadékba lökdösték a \"selejtet\" ma tanarat képeznek belőlük ?

>..., ugyanis sokan azért lesznek zenetanárrá, mert nincs más választásuk, hiszen aki elvégez egy konzit - közismeretből is - az már nem nagyon tud másfelé orientálódni, csak a zenei életben kereshet boldogulást, tisztelet a nagyon kisszámú kivételnek......<

Hát ebből tessék elkötelezett nevelőgárdát elgépzelni !
Szar zenész - ből Hivatástudat - os pedagógus ?

Olyat elképzelni sem lehet,hogy eleve
tanár legyen ?
Mé van az,(maradjon a téma zeneközelben)hogy a Kurtág,vagy a Rados \"szavain\" ezrek csüngenek,pedig ők is a pályát előadóművészként kezdték ?
70   macskás 2006-03-11 10:38:09
Szerintem a zeneiskolai és a mezei iskolai/gimnáziumi tanítást külön kell kezelni. Én mindegyik helyen tanítok, és eleve az a különbség, hogy a zeneiskolába járni nem kötelező, ellenben az egyéb sulikban.
Heti egy órában szinte semmit sem lehet tanítani, de főleg számonkérni. Meg kell küzdeni a kollégák és a vezetőség szembenállásával is, akik jobb esetben csudabogárnak nézik az embert. Isteni méretű követelményrendszernek kellene megfelelni, több dolgot kéne tanítani, mint ahány óra van egész évben. De nagyon tudományosan van az egész összeállítva, úgy íróasztal mellől, ahol persze mindenki okosakat és nagyratörőket tud mondani.
A diákok pedig nehezen szoknak hozzá a komolyzenéhez, pláne, akinek soha nem volt énekórája, mert ilyen is van, szép számmal. Ők is furcsán néznek az emberre. De csak kezdetben, aztán rájönnek, hogy te is ugyanolyan lény vagy, mint a többi tanár.
Van olyan osztályom, ahol ötödik éve tanítok, ott belefér egy kis könnyűzene is. Már kezdik belátni, hogy az csak egyfajta hiánypótló, vagy mittomén, mi, mert a hozott lemezt simán el tudom nekik játszani, első hallás után, mert nem nagy kunszt.
69   sphynx 2006-03-11 01:18:06
Miért, az jobb, ha valaki szar zenét ír?
68   tépé • előzmény60 2006-03-10 23:47:58
Na igen! Nézzük meg, kikből lesz zenetanár. Annak ugyanis senki sem születik. Vagyis? Beiratják zeneiskolába, kicsit ügyesebb, mint a többiek, ráadásul az is lehet h nem egy nagy ász közismeretből, vagyis felveszik a Konziba. Lenyom négy-öt évet, sokat gyakorol és keveset tanul, arról álmodozik, hogy majd zenész lesz valahol. Hogy pontosan hol, azt nem gondolja végig, de nem is fontos. A lényeg a felvételi. Persze vannak nála vagy kétszézan tehetségesebbek, ezért ő csak a sokadik a listán, marad a tanárképző. Mindegy, az is főiskola, addig sem kell munkát keresni és azzal a papírral is elmehet majd egy zenekarba. Vagy nem. De ez csak akkor derül ki, amikor néhány év múlva végez. A zenekarok megteltek, marad a férjhezmenés (lányoknál) vagy a tanítás. A helyi zeneiskolában. Mert a papír csak oda elég. Heti negyven kisgyerek, akit beirattak a szülei, mert talán tehetséges és különben sem tanul valami jól a suliban. De nem baj, irány a Konzi! Da capo
67   sphynx • előzmény66 2006-03-10 23:21:53
Egy kantátán dolgozom.
66   janomano • előzmény65 2006-03-10 23:13:55
Már azt hittem, hogy nyaralni vagy!
65   sphynx 2006-03-10 22:54:24
Mindig imádtam a hivatástudatos tanárokat. Azok szívatták a jónépet a legjobban. De kétségtelen, hogy egyéniségek voltak, akikről még az xedik öregdiák találkozón is jókat lehetett adomázni.
64   janomano • előzmény63 2006-03-10 22:15:18
>Egyébként pedig rettenetesen cinikusnak...

Hmmm...
Azt hiszem, ilyet itt senki nem mondott.
Ez személyes sérelem, vagy csúsztatás?

Nekem csak szakmám van.
Neked hivatásod.
Az több.
Ez jog is, kötelesség is.
Úgy gondolom, a hivatás annyival is több a szakmánál, hogy az embernek fel kell mérnie, van-e rá megfelelő \"spiritusza\".

És akkor itt megint visszatérhetünk az inspirációhoz.
63   eszbe • előzmény62 2006-03-10 22:02:45
Kedves dreboot!

Attól, hogy valaki hivatásának tekinti a pedagógusi pályát, még nem lesz karizmatikus egyéniség, ez utóbbi ugyanis \"születési hiba\"!
Sőt, sok olyan tanárt ismerek, aki az iskolának, a gyerekeknek él, (van hivatástudata) de ettől még csak jó szaktanár, és/vagy jó pedagógus sem lett, ez ugyanis nem ezen múlik. A gyermekek szeretete a jó pedagógus egyik, de közel sem egyetlen ismérve!
(És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy ki miért tart valakit jó tanárnak, jó pedagógusnak, mert bizonyára ez sem egységes.)
Nevelés. Itt van az például az az ingoványos kérdéskör, hogy mihez van joga a tanárnak. Egy példa, Te levetetnéd egy diák fejéről az osztályteremben a sapkát - mely fejfedő nem a hideg elleni védekezésből, hanem divatból - \"önkifejezésből\" - került a fejére? (Segítek, az iskolai SZMSZ-ek nem szoktak ezzel a problémával foglalkozni, és nem szabályozzák a kérdést, ezt az adott tanárnak kell eldöntenie az adott szituban.) Na, itt kezdődik a nevelés, az ehhez hasonló kérdések helyes eldöntésénél.

Egyébként pedig rettenetesen cinikusnak és álszentnek tartom azt a fajta megközelítést, hogy mivel \"a tanári pálya hivatás\", ezért a pedagógusok fogják be a szájukat, dolgozzanak éhbérért, tűrjék el, hogy bunkó apuka megveri, a diák lekurvázza őket, primitív politikusok bezáratják a fejük felett a munkahelyüket, egyszóval nyeljenek le mindent.
62   dreboot • előzmény60 2006-03-10 19:12:02
Nahát mondtam a manónak,hogy eszbe írja le a \"frankót\",csak egy kicsit rossz előjellel :
>.. azt sajnos nem lehet elvárni a társadalomtól, hogy ezrével-tízezrével termelje a karizmatikus tanár-egyéniségeket. <
De igen - ugyanis a tanári pálya H I V A T Á S !!!
A saját családjában mindenki kap valamilyen szintű nevelést,ebből következik,hogy minden szülő egyben tanító is. A tanítás folyamatában eljön az az idő,amikor az otthoni ismeret átadása már nem elegendő,az utód majdani boldogulásához, ezért a szakosodott nevelőkhöz fordulunk,akik arra kötelezték el magukat,hogy energiájukat és idejüket áldozva,a következő nemzedékek részére adják át a tudásukat - egyszerűbben -
elhivatottak egy szakma iránt = profik
A \"munkahelyeken\" profitálva a tanultakból, hozunk létre \"termékeket\"ezáltal gazdagodunk és gondolván az utódnemzésre
ismét reprodukáljuk magunkat.A kör itten zárul, megint kezdjük nevelni csemetéinket
61   dreboot • előzmény59 2006-03-10 18:25:11
Namá Kapis...:-)

Akkor most finomítsunk:
A kóbor kutyus,amelyet kiskorában fogad be valaki,honnan a francból tudja,hogy az idegeneket meg kő ugatni,esetleg harapni-
az ételt adó kezet viszont nyalni kell?Lehet szerencsés is ez a kutyus,például a Lajka (tudományos körökben mozgott),vagy olyan amelyet a pedigrédivat befutójaként kényeztetnek egész életében,de akkor mi van,ha felnevelődése után,neadj isten - kínai vacsoravendégek izlelgetik ?
A hely ahova született - határozza meg a sorsát!Tehetett volna ellene ? Igen,abban az esetben,ha nem a genetikai \"ismeret\" az egyetlen tulajdona szegény kutyusunknak,ha tudott volna többet !

Valakinek közölni köllött vóna a kutyussal,hogy tanuljon !

Az említett három variánsban -nem lévén Tréner (kutyaidomár)- a történeteket befolyásoló szerepe 0 - tehát a tréner\"éhenhal\",ha időben nem eszmél,ha nem tudja \"eladni\"-hozzáadni képességét, ezen kutyatörténetekhez,ha nem találja szerepét és helyét:-(
60   eszbe • előzmény59 2006-03-10 12:33:45
Erre is akartam utalni az 50-ben. Nem lehet közhelyeket puffogtatni, mert egyik sem általános érvényű. Igen, egy jó tanár sokat ér, de nem pótol mindent. Mondok egy példát. Voltam pár éve Komlón, Tóth Feri bácsinál egy napját végignézni, lenyűgöző volt, amit művelt - pedig nem volt neki semmilyen hangszere, magnója, vagy bármilyen zenekeltő eszköze. A Beethoven 7. szimfóniát elfütyülte, jobb híján ez volt a zenehallgatás.
De. Hiába lenyűgöző, amit művel, őmaga nem tud produkálni egy zenekart, vagy egy lemezfelvételt, és bár azok a gyerekek egész életükre emlékezni fognak az énekórákra, a nagyrészük sose fogja tudni, hogy is szól Beethoven eme műve. Mert a sok munkanélküli bányásznak biztos nem az volt az elsőszámú célja, hogy csemetéjük meghallgathassa ezt a kompozíciót.
Szóval igenis szükség lenne egy jóadag pénzre, hogy abból hangszereket, hifi berendezéseket vásárolhassanak az iskolák - megjegyzem igen szerény mértékben most is van erre mód, de csak újat lehet venni, meg is van az eredménye: mindenki a digitális szarokat veszi - mert amikor felteszel egy 30-40 éves sercegő lakklemezt, és keresgéled a számot, akkor a diák körberöhög, hogy ilyen vízözön előtti dolgokkal akarod őt elbűvölni. Ellenpélda: Nyíregyháza, Szabó Dénes iskolája. Ott minden a legkorszerűbb, pontosan abból a felfogásból fakadóan, hogy a gyereknek a legjobbat kell nyújtani a technika terén is. Más kérdés, hogy ott ez párosul egy karizmatikus emberrel is, de azt sajnos nem lehet elvárni a társadalomtól, hogy ezrével-tízezrével termelje a karizmatikus tanár-egyéniségeket. Ellentétben a jobb tárgyi-technikai feltételek biztosításával.

Ja, és a fizetés. Való igaz, hogy (budapesti adatokat tudok) amikor 4 éve volt az 50%-os béremelés, egy csapásra megszűnt a pedagógus-hiány, hirtelen betöltődtek az üres álláshelyek. Mindezek dacára azt azért nem állítanám, hogy ennyi fizetés elegendő lenne a magyar zenetanároknak, ugyanis sokan azért lesznek zenetanárrá, mert nincs más választásuk, hiszen aki elvégez egy konzit - közismeretből is - az már nem nagyon tud másfelé orientálódni, csak a zenei életben kereshet boldogulást, tisztelet a nagyon kisszámú kivételnek.
59   tépé 2006-03-10 12:06:50
Másrészt, el kellene már felejteni, hogy mindig az iskolától várunk mindent. A zenei nevelést a családban kell elkezdeni. Ha már van valami alap, ahhoz hozzá tud tenni egy iskola, egy tanár, de a semmit nehéz ragozni.
A pénzről: négy éve, amikor 50 százalékkal nőttek a tanári fizetések, ezrével mentek vissza dolgozni a kismamák és egyéb, anyagi okokból tanári létüket szüneteltetők. Minden munka annyit ér, amennyiér elvégzik. Ezek szerint ez a minimálbér környéki fizetés bőven elegendő a magyar zenetanároknak.
58   Bice-bóca • előzmény53 2006-03-10 10:03:15
Tökéletesen egyet értek!
57   Bice-bóca • előzmény56 2006-03-10 09:50:18
Inkább azt kellene megnézni, hogy kik határozzák meg a tantervekben, kicsit elemibb szinten pedig az iskolákban, hogy mi a követelmény, milyen elvek szerint kell tanítani. Általában pontosan az a pár lelkes nem jut szóhoz, akit nem a gyerekekkel produkálható eredmény érdekel, hanem hogy mit visznek magukkal az iskola végén. Azért pénz kérdés az oktatás, mert mennél többet tudsz fizetni, annál magasabban kvalifikált, jobb képességű emberek kerülnek a hangadók helyébe is.
56   tépé 2006-03-10 09:14:25
Szerintem pedig NEM pénz kérdés! Meg kellene nézni, kik tanítanak ma Magyarországon zenét! És nem csak a sokat emlegetett, szídott ált.iskolákban, hanem a \"nagyhírű\" zeneiskolákban.
55   Megén • előzmény41 2006-03-10 08:34:16
Hát én bátran állítom, hogy mindegy mit énekelnek a gyerekek, csak énekeljenek. Mindegy mit hallgatnak, csak hallgassanak zenét. T. Mann Varázshegyét nem biztos, hogy valaki elolvassa, lehet, hogy csak a krimikig, vagy a Júlia stb.-k olvasásáig jut. De olvas!
54   Bice-bóca • előzmény50 2006-03-10 07:54:29
Amiket írtam, azt nem a diákkori élményeim mondatják velem, hanem a tanárkoriak. (a kollegák elbeszélései alapján is)De ennél is fontosbb az a kis történet, amit legutóbb mesélt egy nyelvész egyetemi oktató. (Nevezetesen Medve Anna, aki a pécsi egyetemen tanít) Az egész világon csinálnak felméréseket a szövegértésről. Saját eredményeinket most inkább ne firtassuk, de a finnek pl. nagyon jók e téren. Ez azonban nem volt mindig így. Egy 20 éves fejlődés eredménye. Amikor azonban a kínaiak jelentkeztek, h ők megvennék a módszert, amivel elérték ezt a jó eredményt, akkor a finnek széttárták a kezüket és csak annyit mondtak: Nincs módszer. Egyszerűen több pénzt juttattunk a közoktatásnak.
53   dreboot • előzmény36 2006-03-10 01:21:05
Tépé Tévedés !

NEM A KIRÁLY MEZTELEN !

HÁT SENKI NEM VESZI ÉSZRE HOGY MI LETTÜK PUCÉROK ?

Megy a moziban a \" Rokonok \"című film !
Az ugyi azért aktuális mert RÓLUNK szól !
A \"társadalmi rák\" - halfej szerűen büdösödve terjed lefele.Sógor-komázva porciózza fel és tulajdonítja el a közvagyont,melynek része a TUDÁS is.
BIRKA - NÉP-et könnyebb vezetni.
A marháfok nem ismerik a kottát,mégis szépen buuúúznak - saját szájhagyományukat kérődzve is tovább képesek vinni - egész a vágóhídig:-)

Operacím? Mammon-lesz Q > az isteni Q\'
A pénz,illetve annak hiánya határozza meg a tudatod :-)
52   dreboot • előzmény50 2006-03-10 00:39:08
Húúúú de lennék nálad eszbétitkár !

>Sosem szabad elfelejteni, hogy a tanár becsukja az ajtót <
Amikor nagyon ügyes - kívülről zárja magára ,amolyan A\'la Tom & Jerry,majd lenyeli a kulcsot - Amerikai Patent Stupiditás ? Nem! Lassan magyar virtus !
Egy 5 percre előrenézni képtelen világban,ahol a tanerő a meg nem fizetett hülyeség szimbóleuma !
Itten, ahol a társadalom zöme- maradványszociként tekint minden pedo-logra - kőne nem középiskolásfokon egész népünket újrataní - taní ? !?!?!?!?!?!?!
51   janomano • előzmény50 2006-03-09 23:55:10
Ha pedagógus vagy, dolgozz, inspirálj!
Ne nyunnyogj! Azt a 7 meg a 8-át!
50   eszbe • előzmény48 2006-03-09 23:23:11
Azért van egy kis reménysugár. Sosem szabad elfelejteni, hogy a tanár becsukja az ajtót és onnantól az történik, amit ő akar. (jó esetben -:))Ez ilyen \'aknamunka\'. Szép lassan lehet terjeszteni a gondolkodó, alkotó, jót felismerő emberi magatartást minden tárgy esetében. És ha az ember elég sziporka személyiség, akkor minden avitt tanterv ellenére rendben lesz a dolog.
Ez egy kicsit idealizált felfogás, - nyilván a saját diákkorodból szerzett tapasztalat mondatja Veled, amit írtál - még az is lehet, hogy sokszor igaz is, de manapság már nem elég a sziporka személyiség. Amikor pl. a 25 fős osztályból van 6-7 hiperaktív gyerek, akkor ott mit teszel? Vagy menj el egy VI-VII-VIII. kerületi nem zenetagozatos iskolába egy énekórára! És aki ott tanít, annak a hét minden napján, minden órában ezzel kell megküzdenie!
49   janomano • előzmény47 2006-03-09 23:03:12
Én csak egy bunkó vagyok.
Az okos dolgokat meghagyom másoknak.
48   Bice-bóca • előzmény39 2006-03-09 22:27:06
Azért van egy kis reménysugár. Sosem szabad elfelejteni, hogy a tanár becsukja az ajtót és onnantól az történik, amit ő akar. (jó esetben -:))Ez ilyen \'aknamunka\'. Szép lassan lehet terjeszteni a gondolkodó, alkotó, jót felismerő emberi magatartást minden tárgy esetében. És ha az ember elég sziporka személyiség, akkor minden avitt tanterv ellenére rendben lesz a dolog. De amíg annyira alulfizetett a tanári szakma, h csak a leggyengébb képességű ambíciózus emberek választják (1-2 elkötelezetten kívül), addig kevés az esély a javulásra. Pedig az egyénen nagyban múlik a dolog.
47   eszbe • előzmény45 2006-03-09 22:22:53
Pedig épp akartalak rá kérni...
46   eccerű • előzmény39 2006-03-09 22:21:12
Má\' megint emlegetnek...
45   janomano • előzmény43 2006-03-09 22:10:38
Bogárkám! Én még sem írhatok a magyar zeneoktatásról, mert annyi lövésem sincs róla, mint a tehéntermesztésről! :-)
44   eszbe • előzmény42 2006-03-09 22:05:52
És mire megyünk vele?
43   eszbe • előzmény40 2006-03-09 22:05:02
Hát, ki mondta, hogy rajta? :))
42   janomano • előzmény39 2006-03-09 21:58:00
Jaj, kedves eszbé! :-)

Lehet, hogy egyszerű arcot vágok, de azért sejtem, hogy mi van!

Az én szakmám (a kereskedelem) az emberi kapcsolatokra épül. Mondhatni azt, hogy én vagyok az új kor lelkipásztora... :-)

De elvem, hogy provokációra provokációt!
:-DDD
41   tépé • előzmény40 2006-03-09 21:47:14
eszbével egyetértek. Várom a bátrakat:-)
40   janomano • előzmény39 2006-03-09 21:28:25
Nem én mondtam, hanem tépé! :-)
39   eszbe • előzmény38 2006-03-09 21:20:16
Ez közel sem olyan eccerű, mint azt gondolnád. Kicsiny zenei életünk meglehetősen belterjes, a fontos pozíciókban meglehetősen sértődékeny, azt féltékenyen őrző, mellesleg nem fiatal hölgyek, urak ülnek.
Ha venném a fáradtságot, és végeznék egy komoly kutatást, az eredményt és a következtetéseket - megnevezvén a felelősöket, akik nemcsak a politikusok közt találhatóak, hanem szép számmal az előbb emlegetett vezető pozíciókban - publikálnám a megfelelő hely(ek)en, egy életre elásnám a saját és családom jövőjét. Ezt pedig nem vállalnám fel, ma nem a hősök korát éljük.
Annak meg mi értelme, hogy leírjuk még egyszer az unalomig ismételt szólamokat. Sajnos a csapból áradó igénytelen könnyűzene, valamint a filozófiai és gazdasági értelemben is vett anyagias világszemlélet ellen nincs orvosság, és ez a szemlélet bizony nem kedvez a kultúrának, benne a komolyzenének.
38   janomano • előzmény36 2006-03-09 20:30:49
Hát rajta!
Vagytok páran, akik nyakig benne vagytok.
37   janomano • előzmény35 2006-03-09 20:28:09
Mi van már megint a bús manókkal...?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Balogh Ádám (zongora)
HAYDN: Asz-dúr szonáta, Hob XVI:46
RAVEL: Szonatina
BEETHOVEN: Asz-dúr szonáta, No.12, op.26

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Hambalkó Edit emlékkoncert
Rektor Asszony, Eckhardt Gábor beszél
MOZART: 3. (d-moll) fantázia, K. 397
MOZART: D-dúr menüett, K. 355
Eckhardt Gábor (zongora)
MOZART: D-dúr zongoraszonáta, K. 381 – 2. Andante
Baráth András, Kiss András (zongora)
KISTÉTÉNYI: Editnek – Szomorúság két szólamban
Baráth András (zongora)
J.S. BACH: d-moll zongoraverseny, BWV 974 – 2. Adagio (Alessandro Marcello oboaversenye alapján)
J.S. BACH-BUSONI: C-dúr toccata, adagio és fúga, BWV 564 – Adagio
Pless Attila (zongora)
HAYDN: 33. (c-moll) zongoraszonáta Hob. XVI:20 – 1. Moderato
Kiszely Deborah (zongora)
CHOPIN: Noktürn
Wehner Krisztina (zongora)
DEBUSSY: Képek, 1. füzet – 1. Tükröződések a vízen
Bizják Dóra (zongora)
JANÁČEK: A frýdeki Madonna
Radnóti Róza (zongora)
LISZT: Recueillement
Ránki Fülöp (zongora)
LISZT: Via crucis (négykezes változat)
Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Csőke Flóra (cselló) Hámori Angelika (zongora)
"Hangulatkoncert"
SCHUMANN: Adagio és Allegro, op. 70
CSAJKOVSZKIJ: Noktürn, op. 19, No. 4
POPPER: Magyar rapszódia, op. 68
BRAHMS: 1. (e-moll) cselló-zongora szonáta, op. 38
FAURÉ: Elégia, op. 24

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (cselló)
Bevezetőt mond Farkas Zoltán zenetörténész
Das Wohltemperierte Streichquartett VII. – 'E-moll'
BEETHOVEN: e-moll vonósnégyes, op. 59, no. 2 (“Razumovszkij”)
DARGAY MARCELL: Új mű
VERDI: e-moll vonósnégyes
FAURÉ: e-moll vonósnégyes, op. 121

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szent Efrém Férfikar:
Bubnó Lőrinc, Bubnó Márk, Balázs Edgár, Nagy Bertalan, Oláh Marcell, Papp Viktor, Pechan Kornél, Rácz Ambrus, Tóth Péter
Művészeti vezető: Bubnó Tamás
"Wings – Lemezbemutató koncert"
Trishagion – Háromszorszent ének az Athos-hegyről
Archiminia – görög újévköszöntő ének
Aboun d’bashmayo – a Miatyánk arámi nyelven (Bubnó Tamás feldolgozása)
Mizmor Le David Ha’Melech – Ének Dávid királyhoz (Bubnó Tamás feldolgozása)
Dormi pizzinu – szárd altató
Mai mou te loulouda – görög húsvéti paraliturgikus ének (Bubnó Márk feldolgozása)
Malka moma – bolgár karácsonyi kántálás
Simera Christos Anesti – görög feltámadási ének
X. Bölcs Alfonz: Cantigák – Rózsák rózsája, Szeressük Szűz Máriát
Grigory Lvovsky: Gospodi pomiluj (Uram irgalmazz)
Shchedrik – ukrán karácsonyi kántálás (Philipp György és Silló György Béla feldolgozásai)
Stanislav Ludkevich: Nebo i zemlja – Az ég és a föld mostan ünnepelnek (karácsonyi kántálás)
Bubnó Tamás: Abaúji Karácsony (ruszin, cigány, magyar kántálóének-szvit)
Nuku nuku – egy finn altató és az „Enyhe világossága” kezdetű ének összekapcsolása (Bubnó Márk feldolgozása)
Jan Levoslav Bella: Tu es Petrus – Te Péter vagy (nyolcszólamú motetta)
Könyörögjünk Keresztyének – ének a 17. századi Eperjesi Graduálból
Bubnó Tamás: 127. zsoltár – Boldogok mindnyájan, kik az Urat félik
Kodály Zoltán: Esti dal
Sergei Ekimov: 136. zsoltár – Babilon folyóvizei mellett
Sáry László: Zsoltárkánon – Énekeljetek az Úrnak
As I Went Down – észak-amerikai keresztény himnusz (Bubnó Márk feldolgozása)
Mamao chveno – grúz Miatyánk-parafrázis
Raghupathi Raghava Raja Ram – hindu vallásos ének (Bubnó Márk feldolgozása)
Kae le lae – dél-afrikai sotho gospel (Bubnó Márk feldolgozása)
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Schnöller Szabina (szoprán), Juniki Spartakus (hegedű)
Nemzeti Énekkar
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
"Adventi Koncert"
POULENC: Gloria
MASSENET: Thais - Meditation
FRANCK: d-moll szimfónia

19:00 : Debrecen
Csokonai Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból

19:30 : Székesfehérvár
Ciszterci Templom

Horváth Márton Levente (orgona), ifj. Major István (gordonka)
Ars Oratoria Kamarakórus
Vezényel: Pad Zoltán
"Ki lesz ma?"
Eszmék és muzsika így egyben.
Aki kérdez: Bősze Ádám
Aki válaszol:
Altorjay András - Romhányi-díjas kardiológus, a Deák Dénes Alapítvány kuratóriumának tagja
Praetorius, Palestrina, Victoria, Fauré, Duruflé, Kodály, Bach, Bárdos, Farkas, ifj. Sapszon Ferenc művei
A mai nap
született:
1863 • Pietro Mascagni, zeneszerző († 1945)
1927 • Helen Watts, énekes († 2009)
1951 • Pitti Katalin, énekes
elhunyt:
1562 • Adrian Willaert, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1960 • Clara Haskil, zongorista (sz. 1895)
1983 • Molnár Antal, zenetudós, esztéta (sz. 1890)