vissza a cimoldalra
2019-10-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5894)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4397)
Élő közvetítések (8196)
Kimernya? (3244)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4587)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3454)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7226)
Jonas Kaufmann (2413)
Momus-játék (5751)
Plácido Domingo (911)
Erkel Színház (10330)
Erkel Ferenc (1065)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1779)
Franz Schmidt (3435)
Simándy József - az örök tenor (631)
Lisztről emelkedetten (961)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Joseph Haydn (frushena, 2004-08-30 00:30:47)

   
466   Búbánat 2018-05-31 10:33:13

A ZENE - 1938.  december 15. (21. szám)

Utolsó felvonás Haydn koponyájának történetében.

A nagy osztrák komponistát, Haydnt, 1809-ben temették el Bécsben. 1820-ban exhumálták a holttestet, hogy szülővárosába vigyék s ott végleges nyughelyébe tegyék. Nagy megrökönyödést és általános felháborodást keltett, mikor észrevették, hogy a holttestről hiányzik a fej. Kiderült, hogy már a temetést követő napok egyikén lopták el Haydn koponyáját. A tettesek Peter és Rosenbaum frenológusok voltak, akik azon tanulmányokat végeztek. Mindkettőjüket bíróság elé idézték, ahol őket a koponya visszaadására kötelezték. Rosenbaum adott is egy koponyát, melyről azt állította, hogy Haydné. Ezzel a koponyával egyesítve temették el újból Haydn földi maradványait Eisenstadtban, 1820- ban.

 1930-ban azonban újból kiemelték sírjából Haydn porladozó csontjait, hogy mauzóleumba helyezzék el. Ekkor ismét megvizsgálták a koponyát s megállapították, hogy annak idején csalás történt s Haydn, miután 11 évig fej nélkül, 110 évig idegen fejjel aludta örök álmát.

Haydn igazi koponyája közben 1855- ben a »Bécsi Zenebarátok« tulajdonába került, akik azt díszes dobozban azóta is nagy kegyelettel őrzik és mindmáig vonakodtak kiadni kezeikből. Végre a bécsi hatóságoknak sikerült visszaszerezni Haydn koponyáját. 1939-ben fogják nagy kegyeletes ünnepségek keretében a szent koponyát a test többi részeivel egyesíteni, amikor végre a halhatatlan zeneszerző, 130 évvel halála után, megkezdheti teljes egészében örök pihenését.

Haydn-Mauzóleum

 

465   Ardelao 2018-05-31 00:41:12

HAYDN emlékére, aki 209 évvel ezelőtt, ezen a napon hunyt el Bécsben.

(1732.III.31. – 1809.V.31.)
 

"A XVIII. század derekán – alábbi történetünk idejében – Európa szerte közkedvelt volt az olasz opera. Minden nagyobb városban arra törekedtek, hogy olasz operatársulatot szervezzenek, olasz operaénekeseket, énekmestereket szerződtessenek. Így volt ez Bécsben is, ahol Porpora volt a legkeresettebb énekmester. Aki énekes akart lenni, az mind felkereste a hírneves maestrót. De csak azok részesülhettek abban a kegyben, hogy nála tanulhattak, akinek nemcsak jó hangjuk, hanem tömött erszényük is volt. Az énekhang kitűnő mestere szerette, ha kivételes hozzáértését nemcsak szavakban, hanem aranyakban is elismerték. A bécsi énekesek körében Porpora neve fogalom volt. Afféle zenei nagyhatalom szerepét játszotta, akinek könyörtelenül szigorú kritikája előtt kevesen állták meg helyüket. Csak növelte félelmetes tekintélyét, hogy meglehetősen szeszélyes, sőt mondhatni bogaras ember volt, aki hirtelen haragjában goromba szidalmakra fakadt és nem átallotta ütlegekkel is alátámasztani a maga igazát. Így azután rettegett zenei óriásnak tartották, akitől sokan féltek.

Porpora különc agglegény volt. Egy ízben lakásán megjelent egy cifrálkodva öltöző, túl önérzetes fiatalember, aki kezdő létére máris a tenoristák gyöngyének képzelte magát. Mint annyi más, ő is éneket akart tanulni a híres maestrónál. Porpora egy operaária kottáját adta kezébe. A tenorista jelölt várta, hogy a mester a zongorához ül és kíséri őt. De Porpora bement a másikszobába s az énekes a nyitott ajtón keresztül egy kopottan öltözött, sovány fiatalembert pillantott meg, aki seprűvel és lapáttal kezében láthatólag takarított. Ez magában véve még nem lett volna meglepő, hiszen a híres olasz bizonyára megengedhette magának azt a fényűzést, hogy inast tartson. A nevezett fiatalember a seprűt letéve kefét vett elő, s fényesíteni kezdte a maestro cipőjét. Porpora mondott neki valamit olaszul, amit az énekes nem hallott. Ami ezután következett, azt meg egyszerűen nem értette. Az inas ugyanis letette a cipőkefét, átjött a szobába, illedelmesen köszönt és mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, leült a zongorához.

Az előbb még söpört és cipőt tisztított, most meg zongorázni akar? – kérdezte magában a tenorista megütközve. Sértődötten állapította meg, hogy a mester az inasával kísérteti őt zongorán. De nem volt rá idő, hogy véleményét megmondja, mert Porpora intett, s már kezdődött is az ária előjátéka. Az inas meglepően jól zongorázott. Sőt mondhatni: feltűnően jól!

A tenorista belekezdett szólamába. Kellemes hangja volt, de zenei érzék dolgában úgy látszik nem elégítette ki a maestrót, mert az egyre gyakrabban húzta fel szemöldökét. Homlokát ráncolta s időnként szisszent egyet, mint akinek a lábára léptek. Egyszer az-után az énekes olyan súlyos ritmushibát vétett, hogy Porpora türelmetlenül rákiáltott:

― Hagyja abba, kérem!

Majd magyarázni kezdte, hogy miért volt rossz a ritmus. Az énekes, ahelyett, hogy megfogadta volna a jó tanácsot, semmiképpen nem akarta vállalni a nyilvánvalóan elkövetett tévedést. Végül is ráfogta a zongorakísérőre a hibát.

Több sem kellett a hirtelen haragú olasz mesternek, paprikavörös lett s csak úgy dőlt belőle a szidalom – olaszul, németül, ahogyan éppen eszébe jutott.

― Hogy meri sértegetni az én kitűnő segédemet? Maga senki! Tudja meg, hogy ennek a fiatalembernek a kisujjában több van, mint magának a fejében!

Az énekes nem hagyta magát. Tovább vitatkozott. Ezzel azután végleg betelt a mérték. Porpora bensejében a haragnak hatalmas vihara támadt.

― Mit? Még maga mer velem vitatkozni? Maga semmirekellő! Maga zenei törpe!

Ekkor már karja magasba lendült, hogy megüsse a tenoristát. A zongoránál ülő csendes, szerény fiatalembernek köszönhető, hogy a „zenei törpe” ép bőrrel menekült meg a dühöngő „óriás” barlangjából.

A történet kiegészítéseképpen még csak annyit, hogy a Porporánál inaskodó, kopott öltözékű, de kitűnően zongorázó szerény fiatalember Joseph Haydn volt."

 

Péterffy Ida: „Kis történetek nagy zeneszerzőkről.”

Móra Ferenc Könyvkiadó

1959.

464   cviki57 2017-08-23 20:14:15
A Mezzon ma 20.30-tól, s még három alkalommal ismételve közvetítik az Il Mondo della Luna operát az Opéra de Monte-Carlo társulatának előadásában, Jérémie Rhorer vezényletével.
463   Búbánat • előzmény462 2015-12-30 11:46:36
Bartók Rádió közvetíti ma délben - hangfelvételről

12.05 – 14.30 Haydn: A Teremtés – oratórium

(Ism.)

462   Búbánat 2015-12-18 13:52:16
A Bartók Rádió esti műsorán szerepel:

19.35 Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

A Magyar Rádió Énekkarának és Szimfonikus Zenekarának karácsonyi hangversenye

Vez. Vásáry Tamás

Haydn: A Teremtés – oratórium

Szövegét - Milton Elveszett Paradicsom c. műve nyomán - Gottfried van Swieten írta

Szereposztás:

Gabriel, Éva - Hajnóczy Júlia – szoprán
Uriel - Brickner Szabolcs – tenor
Raphael, Adam - Bakonyi Marcell - basszus

(Ism. december 30., 12.05)
461   macskás • előzmény459 2015-05-31 15:48:07
Tényleg különleges lemezeid lehetnek, ha még a számozás-melléknév sem stimmel, és ha a melléknevet rosszul tudod/írod!
Ja, igen, opusszámot sosem írt Haydn, vagy ezt is a lemezen olvasod?

Nem szégyen beismerni, ha elnéz (vagy nem tud, rosszul tud) valamit az ember.

Vita lezárva, hogy egy klasszikust idézzek...

460   Ardelao • előzmény458 2015-05-31 14:10:03
Elolvastam írásodat. Újdonságot nem írtál!
Vita bezárva!
459   Ardelao • előzmény457 2015-05-31 14:06:03
Milyen lehet egy lemezfelvétel? Hát CD lemez! Felsoroljam mind a 108.szimfóniát? (mert nekem még ilyenem is van).
458   macskás • előzmény456 2015-05-31 13:28:40
Több megnevezésről írtál, ezt hiányolom.
De olvad el a beírásomat.
457   macskás • előzmény455 2015-05-31 13:27:41
Milyen lemezfelvételekről?
456   Ardelao • előzmény454 2015-05-31 12:54:47
Az No.94-est "Surprise" - Meglepetés - szimfóniának is nevezik. Rajta van a CD lemezen. Valótlanság lenne?
455   Ardelao • előzmény453 2015-05-31 12:46:24
Ezek az adatok mind a lemezfelvételekről származnak.
454   macskás • előzmény450 2015-05-31 12:08:32
Haydn szimfóniáinak nincs opusszáma, csak numerószáma (ahogy kimásoltad-beírtad). Vagy a Hoboken-jegyzék számozása.

Nem feltétlenül a kiadók miatt nem tudjuk a szimfóniák számát (van, ami inkább a concerto grosso hagyományét követi).

A szimfóniáknak nem nevük, hanem melléknevük van.

No. 92. Díszdoktorrá avatására írta (bár korábban) Haydn.

No 94. Mi az a több változat? A magyar az Üstdobütés/Dobütést melléknevet használja. De ez csak egy.

A No. 95-ös nem London-szimfónia, az a 104-es.

A szimfóniáknak nem nevük, hanem melléknevük van.

6-os csoportba vannak szedve a Párizsi szimfóniák is.

A 93-104. sorszámú szimfóniák a London-szimfóniák.

453   macskás • előzmény452 2015-05-31 11:56:37
Ha nem tudom, honnan vetted, akkor csak a problémákat tudom írni.
452   Ardelao • előzmény451 2015-05-31 09:37:10
Ha valamit jobban tudsz, akkor írd be!
451   macskás • előzmény450 2015-05-31 06:42:56
Hmmmm...
Honnan vetted ezeket? Nem igazán pontosak a dolgok!
És hol vannak a szimfóniacsoportok?
450   Ardelao 2015-05-31 01:56:48
Haydn szimfóniái között, az opus számon kívül, jó néhányan külön nevet is viselnek. Érthető ez olyan mesternél, aki a művek sokaságát alkotta. Az idők folyamán ragadtak rájuk ezek az elnevezések a művek valamilyen különleges sajátosságánál fogva. Mint tudjuk, Haydn 104 szimfóniát írt. A mai kutatások szerint többet is, de ezek még nem nyertek teljes bizonyosságot. Az történt, hogy a kiadók - Haydn sikeres tevékenysége során - olyan műveket is megjelentettek neve alatt, melyeket nem is Ő irt. Mindegy, a 104 szimfónia így is hatalmas mennyiség. Ebből legalább 25-30-nak van valamilyen elnevezése. Nem írom le mindet, de egy párat érdekességként megemlítek.

Az No.6. Le Matin (Reggel), No.7. Le Midi (Dél), No.8. Le Soir (Este).
No.22. Der Philosoph (A filozófus),
No.48. Maria Theresia. Állítólag az ő látogatása alkalmából adták elő.
No.49. La Passione (Szenvedély),
No.60. Il distratto (A szórakozott),
No.73. La Chasse (A vadászat),
No.82. The Bear (A Medve),
No.83. The Hen (A tyúk),
No.92. Oxford , Angliai útja emlékeként,
No.94. Surprise (Meglepetés), Ennek az elnevezésnek több változata is létezik,
No.95. London, Még egy angliai emlék,
No.100. Military (Katona),
No.101. The Clock (Az óra),
No.103. Drum-roll (Üstdob).

Az No.45. szimfóniának érdekes története van.
Esterházy Miklós herceg egy alkalommal úgy döntött, hogy a nyarat Eszterházán tölti. Persze udvartartásával (zenészeivel, énekeseivel stb.) együtt. Mivel annyi férőhely nem volt, hogy a zenészek családjukat is magukkal hozhatták volna, úgy éltek mint a "szalmaözvegyek".Egy idő után a zenészek tűrhetetlennek tartották ezt a helyzetet és szóvá tették, persze elsősorban Haydn-nak. Nyíltan egyikük sem merte kérni a herceget, hogy engedje őket haza feleségeikhez. Haydn (aki mindig kész volt ötletekre, humorra, tréfára) következőképpen adta tudtára a hercegnek elégedetlenségüket. Új szimfóniát irt és mutatott be a főméltóságú gazdájának. A szimfónia tüzes befejező tételének kellős közepén egyszerre csak felállt az egyik zenész, eltette kottáját és hangszerét, eloltotta gyertyáját és lábujjhegyen eltávozott. Néhány ütemmel később követte őt a második, a harmadik a negyedik, majd valamennyi muzsikus is. Már csak Tomasini(az első hegedűs) és Haydn maradt a színen. Végül Haydn is távozott. A herceg csak ámult-bámult, nem tudta mire vélni a dolgot. De, befejezésül Tomasini is összepakolt és távozott. Ekkor állítólag a herceg odaszólt a hallgatóságnak, hogy "ha valamennyien elmentek, akkor nekünk is mennünk kell," Mikor a herceg kilépett az ajtón megpillantotta a folyóson a zenekarát. Mosolyogva így szólt : Megértettem Haydn, maguk már szeretnének hazamenni. Hát nem bánom, holnap kocsira ülhetnek az urak."

A szimfóniát azóta "Búcsú-szimfóniának nevezi a zenetörténet. Ma is így adják elő, ha előadásra kerül a mű.

Így történt, nem így történt? Nem tudjuk ma már biztosan, de a szimfónia ezzel a névvel világhírű lett.
449   Ardelao 2015-05-31 01:53:59

© Joseph Haydn - Symfoni nr. 45 (Farewell) - DR UnderholdningsOrkestret - Adam Fischer
448   Ardelao 2015-05-31 01:42:29
Luigi Cherubini 1805-6 telén Bécsben járt és felkereste Haydn-t is. Haydn ekkor már 73 éves volt. Szívélyes barátsággal fogadta Cherubinit.
Amikor Cherubini hazautazott Párizsba, emlékül neki ajándékozta egyik, nyomtatásban még meg nem jelent szimfóniájának kéziratát. Ezekkel a szavakkal :
- "Engedje meg, hogy én magamat az ön zenei atyjának tekintsem és önt fiamként köszöntsem."
Cherubini nem tudott válaszolni. Szeméből kicsordult a könny.
A "fiú" nem bizonyult hálátlannak. Himnuszt írt "atyja" tiszteletére. Ez a himnusz 1809-ben, Haydn halála után, mint gyászének jelent meg ezzel a címmel : "Chant sur la mort de Haydn,"
447   Ardelao 2015-05-31 01:38:11

Ez is kedvenc:

Haydn: Celloconcert in C - Marie-Elisabeth Hecker & Radio Kamer Filharmonie [HD]

446   Ardelao 2015-05-31 01:08:53

A mai napon, 1809.május 31-én hunyt el Bécsben, a bécsi klasszicizmus első nagy mestere Franz Joseph HAYDN, osztrák zeneszerző, karmester (206-éve). Wolfgang Amadeus Mozart nagy barátja.

Az életéről, munkásságáról, zeneműveiről nagyon sok adatot találhatunk az interneten.
1732.március 31-én született Rohrau-ban (283-éve).

Emlékére szóljon :

Haydn Symphony No 94 G major 'Surprise' 'Mit dem Paukenschlag' Leonard Bernstein Wiener Philarmoniker


445   frushena 2014-01-26 12:24:07
Nagyszerű elgondolás!
444   Búbánat 2014-01-26 12:11:17
444
443   Búbánat • előzmény442 2014-01-26 12:10:57
Új múzeum és Haydn-kutatóközpont lesz Fertődön
442   Búbánat 2014-01-26 12:10:27
[url] http://mno.hu/grund/uj-muzeum-es-haydn-kutatokozpont-lesz-fertodon-1207201; Új múzeum és Haydn-kutatóközpont lesz Fertődön

MNO.hu 2014. január 24., péntek 16:05 , szerző: Grund

Márciustól működik az Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont, az új összművészeti színtér.

„A központ létrehozását az a cél indokolta, hogy a fertődi Esterházy-kastélyegyüttes a közép-európai régió, Európa, illetve a világ egyik kulturális-szellemi központjává váljon, és mint ilyen Magyarország meghatározó kulturális-turisztikai helyszíne legyen.

„Az Eszterháza Kulturális, Kutató és Fesztiválközpont (Eszterháza Központ) létrehozásának egyik fontos célja, hogy az Eszterházy-család fraknói hercegi ágának műtárgyai, illetve a Joseph Haydnhoz kapcsolódó tárgyak és kutatási anyagok befogadására, közzétételére és bemutatására alkalmas új múzeum és kutatóközpont jöjjön létre a fertődi Esterházy-kastélyegyüttesben. Ezzel együtt az új intézmény Magyarország meghatározó kulturális és turisztikai helyszíneként járulhat hozzá a fertődi összművészeti színtér megteremtéséhez, illetve a nemzetközi zenekultúra és műveltség egyik központja és találkozóhelye lehet.”
441   frushena 2013-08-15 22:19:23
HAYDN: 'Orfeo ed Euridice' aria di: "Al tuo seno fortunato" Elena Xanthoudakis
440   Búbánat 2013-05-19 11:17:01
Ma a Bartók Rádióban 12.05 – 14.30 Bravissimo!
Ez történt ezen a héten a világ hangversenytermeiben

1. Rameau: V. koncert (Vitárius Piroska - hegedű, Krommer Lúcia - viola da gamba, Dobozy Borbála - csembaló - MR Márványterem, 2010. május 17.)

2. Haydn: B-dúr mise (Missa Sancti Bernardi de Offida)

Szabóki Tünde – szoprán
Németh Judit – alt
Káémán László – tenor
Cser Krisztián – basszus

Purcell Kórus, Orfeo Zenekar
vez. Vashegyi György

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2009. május 14.


3. De Lhoyer: Gitárverseny Op. 16. (Csáki András, MÁV Szimfonikus Zenekar, vez. Teddy Abrams - MTA Díszterem, 2012. május 19.), 4. Jongen: Symphonie concertante Op. 81. (Fassang László - orgona - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2008. május 15.), 5. Franck: d-moll szimfónia (Svájci Olasz Rádió Szimfonikus Zenekara, vez. André Cluytens - Luganoi Teatro Kursaal, 1965. május 14.)


439   Búbánat 2013-01-10 11:21:25
Ma éjjel a Duna TV-ben:

23:25 MüpArt classic

Haydn: Az évszakok (Újévi hangverseny felvéetele)

A MüpArt Classic műsorán nagyszabású újévi hangverseny, amelyben Haydn Az évszakok című oratóriuma szólal meg. A korabeli hangszereken játszó Orfeo Zenekar a 18. századi zenét a legmagasabb szinten tolmácsoló Purcell Kórussal és kiváló szólistákkal lép fel, a világhírű Helmuth Rilling vezényletével.

Az együttesek művészeti vezetője, Vashegyi György, a 18. századi muzsika hiteles interpretációjának elhivatott kutatója és dirigense, a három szólista – Marlis Petersen, Bernhard Berchtold és Bretz Gábor – nemzetközi hírű oratóriuménekes.

(100 perc)

A koncertről itt a fórumon a főtémában beszámolóval jelentkezett DNI
438   Búbánat 2012-11-11 12:42:39
Ma este a a rádióban Haydn műve mellett elhangzik Dittersdorf oratóriuma is – utóbbi magyar előadókkal!

Bartók Rádió 20.58 – 23.00 Az emberi hang dicsérete
Nyolc évszázad kantátái, miséi, oratóriumai

1. Haydn: A teremtés - oratórium. Szövegét - John Milton nyomán - Gottfried van Swieten írta. (April Cantelo - szoprán, Helen Watts - kontraalt, Robert Tear - tenor, Forbes Robinson - basszus, Stephen Cleobury - orgona, Camridge-i St. John College Kórusa, St. Martin -in-the-Fields Kamarazenekar, vez. George Guest)

2. Dittersdorf: Eszter - oratórium.

Szövegét Salvator Ignaz Pintus írta.

Szereposztás:

Eszter - Kalmár Magda (szoprán)
Zare - Tokody Ilona (szoprán)
Atta - Takács Klára (mezzoszoprán)
Assuero - Horváth József (tenor)
Amano - Káplán György (tenor)
Mardocheo - Miller Lajos (bariton)
Alt szóló - Budai Livia

Budapesti Madrigálkórus, Liszt Ferenc Kamarazenekar

Vezényel: Szekeres Ferenc
437   pszí • előzmény436 2010-10-31 23:28:50
Épp az ilyenekben lehet és kell is bizonyítani. A Sir pálcája beletörik a nagy klasszikusokba (pl. Haydn, Beethoven), ami azért nem jellemző a nagy karmesterekre.
436   Sipi • előzmény434 2010-10-31 20:22:23
Talán modern művekben kellene próbát tenned Rattle-el, nem olyan darabokban, amikből amúgy is légiónyi felvétel van már.
435   Búbánat 2010-10-31 20:08:17
Ma éjjel az m1 TV-csatornán:

23.05 Haydn: A Teremtés

Km.: Zempléni Mária, Lukin Márta, Molnár András, Polgár László és a Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekara és énekkara

(106 perc)
434   pszí 2010-06-03 00:37:44
Szimfóniák: No. 88, No. 89 (a többihez már nem volt sem kedvem, sem erőm, de nem a Mester miatt...)

Berlini Filharmonikus Zenekar, Sir Simon Rattle (EMI)

Végre (vagy mégsem) sort kerítettem a Sir Haydn-felvételeire - mert mindig is azt mondtam, el tudom képzelni, hogy ezekben jó. Tévedtem. Szépnek szép, legalábbis a zenekar, és akkor el is mondtam minden jót a felvételről. Nem értem a rajongást.
433   frushena 2010-02-26 07:47:10
abszolut Zsótér, de ez így ebben a formában nem Haydn és Orfeo :)

432   -zéta- • előzmény431 2010-02-26 06:43:07
Számomra is...:-)
431   egy kívülálló • előzmény430 2010-02-26 00:31:53
Nekem tavaly pont ellentétes benyomásaim voltak: számomra ez a rendezés pontosan leképezte a zenét. Mondhatni, a legmuzkálisabb (és ezért számomra a legszebb) rendezés volt a tavalyi premierek közül.
430   frushena 2010-02-26 00:10:56
Orfeo ed Euridice - röviden

Hát gyerekek ilyet .... :) Életemben ekkora förtelmet nem láttam! Csodálatos hangok, förtelmes rendezés. Olyan szinten ellentmondásban állt mind a zenével, mind a történettel, hogy valami perverz vágytól hajtva nem távoztam a szünetben. Tipikus : Olyan rossz, hogy ezt látni kell!
429   pszí 2010-02-07 19:15:26
Vonósnégyesek: 71.(Esz-dúr), 72.(C-dúr), 73.(F-dúr) és 74. (g-moll)

Amadeus Quartet (DG)

Ezek aztán rendkívül élvezetes zenék és az előadás is kiváló.
428   frushena • előzmény427 2009-12-26 20:36:41
Kiváló! Mondjuk nekem a Dorátis az etalon, de ez is igen jó felvétel. Haydn három legerősebb operái közül az egyik! Nagyon jó!
427   macskás • előzmény426 2009-12-26 20:33:34
Oszt mijjen?
426   frushena 2009-12-26 19:48:43
HAYDN : Orlando Paladino

dramma eroicomico in tre atti, libretto di : Carlo Francesco Badini

-Patricia Petibon (Soprano)
-Florian Boesch (Bass)
-Malin Hartelius (Soprano)
-Elisabeth Magnus (Mezzo Soprano)
-Michael Schade (Tenor)
-Christian Gerhaher (Baritone)
-Johannes Kalpers (Tenor)
-Werner Güra (Tenor)
-Markus Schäfer (Tenor)

Vienna Concentus Musicus

Nikolaus Harnoncourt
425   frushena • előzmény424 2009-10-21 22:00:15
Persze van még tanulnivaló, de sok a munkából fakadó őszinte öröm - remélhetőleg az "őszinte öröm" mellett az előadások is élvezhetőek?! (Volt valaki?) Párszor az ilyen kijelentések már okoztak kellemetlen élményeket ...
424   Búbánat • előzmény421 2009-10-20 21:29:26
A teljesség igényével

/Új ember, 2009. október 4./

"Tudom, hogy Isten kegyeltje voltam, de a világnak azt is tudnia kell, hogy nem voltam haszontalan tagja a társadalomnak, és hogy a zene útján is lehet jót cselekedni" - vallotta a kétszáz éve elhunyt zeneszerző: Joseph Haydn. A budapesti Albert Schweitzer Kórus és Kamarazenekar az idei Haydn-emlékévben különleges és egyedülálló dologra vállalkozott.

Erről kérdeztük az együttes vezetőjét, Kenessey László karnagyot.

- A Mozart jubileumi években (1991-ben, 2006-ban) szentmise keretében megszólaltattuk az óbudai főplébánia-templomban a szerző összes miséjét. S mivel korábban már Beethoven C-dúr miséjét is énekeltük, ezért szinte kötelességünknek éreztük az idei évben a nagy kortársnak, Haydnnak e műveit is előadni. A tizenhárom miséből tizenkettő most is szentmise keretében hangzott/ hangzik el, s az utolsó alkalommal - a szentmisét követően - hangversenyszerűen szólal majd meg a Cecília-mise. Ezt a sorozatot egy (ugyanazzal az) együttessel megvalósítani óriási munka! Még nagyböjt előtt a Szent Gellért-templomban adtunk elő kettőt, húsvéttól pedig már a mi (óbudai) templomunkban hangzott el a többi. A szólisták hivatásos énekesek, főiskolásoktól énekművészeken át a Kossuth-díjas operaénekesig. A kórus és a zenekar amatőr a szó nemes értelmében, akik igyekeznek az előadások alkalmával közel kerülni a hivatásos szinthez. De minden előadó a közös zenélés kedvéért, ellenszolgáltatás nélkül, örömmel vállalja a közreműködést. Úgy gondolom, hogy szerte a nagyvilágban hasonló sorozattal még hivatásos együttesek sem igen büszkélkedhetnek.

Haydn munkásságában hogyan értékelhetők miséi?

- Ha csak Mozarthoz viszonyítjuk - a két nagyon rövid mise kivételével - sokkal elmélyültebbek. Ahogy ugyanazt a szövegrészt más-más lelkiállapotban megfogalmazza, új oldalról közelíti meg. A Benedictus, Jézus jeruzsálemi bevonulásának megzenésítése, a Credóban a fogantatás, a keresztre feszítés, majd a feltámadás új és új megközelítése, a Sanctus általában alázatos, az Istenhez viszonyított helyét pontosan tudó hívő zeneszerző érzése, s a többi tételben is a szöveg az akkori stílusnak megfelelő, kifejező megzenésítése a szöveget értő hallgatók és előadók számára igazi imádságos lehetőség. Ennek tudatában a művek megszólaltatása komoly kihívás.

Hány hangverseny van még hátra a sorozatból?

- Október 4-én, 18 órakor lesz még a Schöpfungsmesse, majd november 7-én a Missa Rorate coeli, közvetlenül utána pedig a már említett Cecília- mise. Persze van még tanulnivaló, de sok a munkából fakadó őszinte öröm, hiszen mindeközben szeptember elején az Óbudai Társaskör szervezésében nagy sikerrel, telt házas koncert keretében előadtuk A teremtést. Közben filmen vetítettük a „cselekményt", ráúsztatva a magyar szöveget is a jobb érthetőség és élvezhetőség kedvéért. Október 10-én, Vámosgyörkön énekeljük a Nelson-misét, majd november 1-jén itthon, Óbudán Mozart Requiemjét szólaltatjuk meg. Azt hiszem, büszke lehet az együttes minden tagja erre a hatalmas munkára. Kiemelt köszönet Khirer Vilmos plébános úrnak, aki Óbudára helyezésétől kezdve kitüntetett figyelmével és segítségével támogatta az idén huszonöt éves együttest.

Rózsa Györgyi
423   frushena • előzmény422 2009-10-14 20:32:07
Attól még felveheti most is. Biztos más lesz!
422   Sipi 2009-10-14 11:47:56
Mindenki szereti Fischer Ádám Haydn-szimfóniáit, erre most olvasom egy régebbi Gramofon-ban, hogy ő azt nyilatkozta, annak a sorozatnak az első néhány lemezét legszívesebben kidobná a szemétbe, és fel is fogja venni újra, mert annyira nincs velük megelégedve.
421   Búbánat • előzmény374 2009-07-01 23:00:39
Joseph Haydn összes miséit nem csak a budapesti Belvárosi Főplébániatemplomban veszi sorra.

Ugyanezt az impozáns célkitűzést hajtja végre az Óbudai Szent Péter és Pál-főplébánia-templom Albert Schwetzer Kórus és Zenekar, Kenessey László karigazgató irányításával. Legutóbb, az elmúlt vasárnap került sorra az "Üstdob mise", melynek énekes szólistái voltak: Bottka Ágnes, Bokor Jutta, Kállay Gábor és Kenesey Gábor.

Ez volt a kórus és zenekar Haydn összes miséjét megszólaltató sorozatának 9. része.
420   Sesto • előzmény418 2009-06-30 16:18:51
...ezt a felvételt én is nagyon szeretem, bár pont a Nelsonmesse esetében szerencsére elég jó a választék, ami a felvételek minöségét illeti.
Jó szórakozást hozzá! :-)
419   zsoly • előzmény418 2009-06-30 15:02:38
Nelsonmesse
pardon...
418   zsoly 2009-06-30 15:02:12
[b]Nelsonmesse[b]

Luba Orgonasova
Elisabeth von Magnnus
Deon van der Walt
Alastair Miles

Arnold Schoenberg Kórus
Concentus Musicus Wien
Nikoalus Harnoncourt
417   Búbánat 2009-06-29 19:14:32
A teremtés mestere

Ausztria is Haydnt ünnepli

/Új Ember, 2009. 06.21./

Mozart neve Salzburgtól, Haydn neve a Habsburg Birodalom leggazdagabb művészetpártoló családjától, az Esterházyaktól elválaszthatatlan. Ausztria-Magyarország között pedig aligha akad még egy zeneköltő (szerényebb mértékben kivétel Goldmark Károly), aki oly szoros hidat vert, mint Joseph Haydn. Halálának kétszázadik évfordulója kapcsán áttekintvén életének helyszíneit, bemutatásának új szempontjaival találkozunk.

1761 és 1790 között Antal, majd a fényűző Miklós herceg zeneigazgatójaként állandó zenekar karnagya, a kismartoni kastély zenei életének felelőse volt. Munkája bőven akadt. Miklós nápolyi nagyköveti minőségében megismerkedett az olasz operaműfajjal, amelyet szeretett volna itthon is „meghonosítani". Haydn, aki kizárólag a hangszeres zene, konkrétan a szimfónia, vonósnégyes műfajában örvendett nemzetközi tekintélynek, több mint ezer operaelőadást vezényelt, és kora operazenéjének valamennyi esztétikai, dramaturgiai és kompozíciós-technikai újításával tisztában volt. Éppúgy tevékenykedett a buffa és a seria egymástól való elválasztásának megszüntetésén. Opera buffa helyett dramma giacosóként jegyezte A patikust, az Armida pedig a dramma eroica szellemében fogant. Dalművei viszonylagosan szűk mozgásterében éppoly sikeresek és elismertek voltak, mint az általa betanított Cimarosa, Gassmann, Guglielmi, Sacchini, Salieri, Paisiello, Zingarelli és más olasz operák. Csak Gluck és Mozart hiányzott feltűnően a repertoárból.

Már a Goldoni-történetből írt A halászlányok című első operájában is konfrontálódik egymással a bizonyos „komoly énekespár" a két „komikus párral", a heroikus-lovagi elem ütközik a fantasztikusmesebelivel, miként kora más divatos operaszerzőinek műveiben is.

Haydn, aki 1780-tól a XVIII. század leghírnevesebb zeneszerzője volt, a zenedráma intenzitása és izmosítása valamennyi trükkjét legalább úgy ismerte és gyakorolta, mint kora legnevesebb operaszerzői. Ő azonban kizárólag nyomtatásban megjelent műveivel vált igazán népszerűvé, ezek pedig nem daljátékai voltak. Joseph Haydn nevét elsősorban a szimfonikus zeneirodalom újítójaként és a vonósnégyes műfajának megteremtőjeként ismerték. Szimfóniái párhuzamosan jelentek meg Bécsben, Lipcsében, Amszterdamban, Londonban, Párizsban, Madridban, Milánóban. A XVIII. századi opera elterjedéséhez azonban utazó zeneszerzőkre és utazó énekesekre volt szükség, ami Haydn esetében nem állt fenn. Az operaszerző Haydn felfedezése ezért nem tekint vissza hosszú időre, tulajdonképpen Doráti Antallal kezdődik. Hány operát szerzett Haydn? Nem ismeretes, hiszen az Esterházy-opera 1779. évi leégésével számtalan autográfja megsemmisült. 1978 után Nicolaus Harnoncourt vette át Doráti szerepét. Egymást követték a Haydnoperák bemutatói és lemezfelvételei a nagyobbnál nagyobb nevekkel (La Vera Constanza Jessye Normannel és Helen Donathtal; az Orfeusz és Euridike Joan Sutherlanddel és Nicolai Geddával; La fedelita premiata Frederica von Stadéval és Ileana Cotrubassal; L`Isola disabilata Renato Brusonnal; az Armida Cecilia Bartolival).

A jubileumi programok sorában különös hangsúlyt kapott Haydn operairodalmának népszerűsítése. A Wiener Kammeroper angol rendezésben, H. C. Robbins Landon Haydn-kutató és Karl Heinz Füssl osztrák zeneszerző Universal Edition számára készített színpadi megfogalmazásában mutatta be Le Pescatrici (A halászlányok) című operáját, melynek partitúrarészei szintén elvesztek a tűzvészben. Ezt a művet az Edinburghi Fesztiválon, Münchenben, Sienában és Budapesten is játszották már.

Az ausztriai fő kiállítás, A fenomén Haydn, Burgenland és a kismartoni egyházmegye patronálásával jött létre. Paul Iby püspök e címet még Isten kegyelméből fenomén kiegészítéssel is ellátta, hiszen Haydn zenei tevékenységében a barokk életöröm, a színvonalas szakrális muzsika ismerete és az eredeti népi kultúra hatása autentikus módon egészíti ki egymást. Az egykori franciskánus templomban adaptált Egyházmegyei Múzeum hangulata ma éppúgy lehetőséget ad a meditációra és inspirációra, mint Haydn korában.

Burgenland és Alsó-Ausztria, beleértve a fővárost, Bécset Az igazi Haydn mottóval Haydn életének és munkásságának több helyszínét is új szempontok szerint mutatja be. A história és a sztori egyformán szerepet kap, hogy látványossá tegye a zene- és művészettörténeti, valamint kultúrtörténeti bemutatókat. Korabeli skiccek, festmények és számtalan más emlék egészíti ki Haydn életének és munkájának személyes tárgyait. Az értékes autográfok, eredeti hangszerek tekintetében hatvanöt európai múzeum együttműködésében született meg a kismartoni kiállítás, melynek legnevesebb kölcsönzője II. Erzsébet Királyi Gyűjteménye John Hoppner Haydn-portréjával. A Széchényi Könyvtár, a Szépművészeti Múzeum és az Iparművészeti Múzeum szintén előkelő helyet foglal el az együttműködésben. Az egykor zenetörténetet író helyszínek között szerepet játszik Haydn szülőháza Rohrauban; a szalmatetős parasztház, melyet a zeneköltő hatéves korában elhagyott, hogy Hainburgban és Bécsben folytassa tanulmányait. Születésének helyszíne, a hálószoba, lakószoba, konyha és barokk szoba eredeti parasztbútorai, hangszerei felújítva ragyognak. A bécsi, gum-pensdorfi Haydn-házat londoni tartózkodása után szerezte Haydn az akkori külvárosban. Életének utolsó tizenkét évét töltötte itt. A kiállítás címe Teremtés/Kimerülés - utalva az itt született A teremtés című oratóriumra és Az évszakok keletkezésére, majd Haydn öregkorára. A napóleoni seregek bevonulásának első hetében, 1809. május 31- én hunyt el, hetvenhét éves korában.

Bécsben aktuális városnéző program és Anna Ehrlich Joseph Haydn nyomain című éppen megjelent könyve segítenek a Haydn-emlékhelyek felkutatásában. A Michaeler - platzon állt a Burgtheater, ahol a legtöbb Haydn-művet bemutatták. A Michaeler-ház szerény tetőszobájában húzódott meg a zeneköltő. A Neuer Markt terének egy házában kuporgatta néhány guldenét, később itt szerezte a híres Császárhimnuszt. A Stephansdomban nyolc éven át énekelt a Bécsi Énekes Fiúk kórusában. Az Anker-óra figurái déli 12 órakor zenekíséretre vonulnak fel. Amikor a mutató a 12-re ér, felhangzik A teremtés motívuma. Ez azonban nem volt mindig így... A Régi Egyetem épületében látták a bécsiek utoljára személyesen nagy zeneszerzőjüket...

Reviczky Katalin (Bécs)
416   Sesto 2009-06-29 10:56:48
J. Haydn, Missa, Hob. XXII: 13 (Schöpfungsmesse)


* Oelze
* von Magnus
* Lippert
* FINLEY

Arnold Schönberg Chor - Concentus musicus Wien - Harnoncourt


(Warner)
415   Sesto • előzmény414 2009-06-28 18:25:45
...kifejezetten tetszik, sokkal jobb, mint gondoltam! :-)
414   pszí • előzmény413 2009-06-28 15:22:11
Milyen ez a Harnoncourt-lemez? Főleg a "Harmoniemesse"??
413   Sesto 2009-06-28 13:23:55
J. Haydn, Missa, Hob. XXII: 14 (Harmoniemesse)
J. Haydn, Cantata "Qual dubbio ormai?", Hob. XXIV a: 4
J. Haydn, Te Deum C Dur, Hob. XXIII c: 1


* Mei
* von Magnus
* Lippert
* Widmer

Arnold Schönberg Chor - Concentus musicus - Harnoncourt


(Teldec/Warner)
412   Sesto 2009-06-28 09:38:55
J. Haydn, Missa in tempore belli, Hob. XXII: 9
J. Haydn, Salve Regina, Hob. XXIII b:2


* RÖSCHMANN
* von Magnus
* Lippert
* Widmer

Arnold Schönberg Chor - Concentus musicus Wien - Harnoncourt


(live - Warner)
411   pszí • előzmény410 2009-06-27 16:31:06
Így van!
410   tiramisu • előzmény409 2009-06-25 21:53:38
És Fischer Ádám az Osztrák-Magyar Haydn Zenekarral.
Nagyon jók!
409   pszí • előzmény407 2009-06-25 16:18:48
Igen, Karajan nagyon szép előadásokat dirigált, Bernsteinnek már kevésbé áll jól Haydn. A legjobb szerintem Doráti és Roy Goodman.
408   pszí • előzmény406 2009-06-25 16:16:22
:)
407   Sipi • előzmény405 2009-06-25 13:45:58
Belehallgattam a DGG honlapján a Karajanos szimfóniákba is és nagyon megtetszettek. Pontos, ritmusos, de ugyanakkor kedélyes és dallamos felvételek. Felvettem a "kívánságlistámba". Előbb Bernstein DGG-s Haydn felvételeire gondoltam, merthogy azon már a Paukenmesse is rajta van, de az a Karajanoshoz képest közel sem tetszett annyira.
406   Heiner Lajos • előzmény403 2009-06-25 07:34:52
Pedig mindenki tudja, hogy az Évszakok c. szimfónia van a programon!
Jut erről eszembe: egy nagyszerű humorú szegedi pszichiáter barátommal történt meg. A szegedi klinikai tömb szárnyai északra és délre nyúlnak, tehát van pl. "három Dél", stb., ezek alapján lokalizálják az osztályokat is.
Egyszer megjelentek a mentősök, kerestek egy beteget, "nem tudjuk a nevét, csak hogy négy Észak". Barátom: "Akkor az Vivaldi!" És a mentősök elkezdték keresni Vivaldi bácsit.
405   Hangyász • előzmény402 2009-06-24 22:25:36
Csak rajta! Érdemes az EMI Encore nevű olcsó sorozatát gyűjteni.
404   Hangyász • előzmény403 2009-06-24 22:23:58
Ennél nagyobb baj, hogy a MuPa-ban elmarad Az évszakok Gardinerrel, ami a H-év hazai záróeseménye volna. Persze, a takarékoskodás ürügyén.
:O(((((((((
403   musicus2 2009-06-24 09:12:10
Részlet a Klassz Zenei Iroda lapjáról, amely koordinálja a Haydn év eseményeit:

Ezen a napon, az osztrák kezdeményezésű World Creation Day keretében, a világ több pontján felhangzik majd a zeneszerző A teremtés című szimfóniája – hazánkban pl. Sopronban, Pécsett, Esztergomban és Budapesten – olyan előadók közreműködésével, mint...

stb.

Az Erkel évben bizonyára elhangzik majd a Bánk bán oratórium, ahogy a Liszt évben is előveszik majd az Esztergomi szonátát.
És ezt a szarvashibát senki sem vette észre, és senki sem észrevételezte cégen belül s túl?
402   Sipi 2009-06-22 14:56:16
Hétvégén a Paukenmesse előadásán voltam Miskolcon. Nagyon megtetszett, ezért otthon aztán kevéske Haydn-felvételemből meghallgattam egy szimfóniát és egy orgonaversenyt (Hungaroton Echo lemezekről). Megerősödött bennem, hogy egyre több művet be kell szereznem a szerzőtől. Kezdetnek jó lenne szerintetek a Hungaroton kínálatából válogatni? Itt Ferencsik, Liszt Ferenc Kamarazenekar, Tátrai Vonósnégyes közül lehet mint előadók válogatni. Ezek viszonylag olcsóak és könnyen beszerezhetőek.
401   zsoly • előzmény400 2009-06-07 12:00:32
Ennek örülök!
Nem csoda, ha két nap Ring után Verdi és Haydn kerül terítékre. Jó "lazítást"! :-)
400   Sesto • előzmény399 2009-06-07 10:54:26
PS.: Tallián Tibor elöadása egyébként lebilincselö volt! :-)
399   Sesto • előzmény398 2009-06-07 10:53:54
...méghogy Wagner-t, A RING-et!!! :-0)

2 teljes napon keresztül "hard-KÓR" Ring - kétségtelen piszkosul érdekes, remek(!) dolog volt - DE az én nagyon-nem-germán-lelkületemnek egyelöre elég....
Így közben volt már egy kis kitérö Verdi irányába is, most pedig a mosolygós Haydn került terítékre...
398   zsoly • előzmény397 2009-06-07 10:40:34
Haydn? Azt hittem ma inkább Wagnert fogsz hallgatni. :-))
397   Sesto 2009-06-07 10:17:15
J. Haydn, "Early London Symphonies" (Hob.I: 93-98)


The Cleveland Orchestra - George Szell


(Sony - 2009)
396   Sesto 2009-05-27 10:19:03
Simona Saturova singt Haydn-Arien
Vokalrecitals (Lieder und Arien)
Label: Orfeo, DDD, 2008

L'anima del filosofo oder Orfeo ed Euridice; Armida; Scena di Berenice; Il mondo della luna; Il ritorno di Tobia; Orlando paladino

Simona Saturova (Sopran), NDR Radiophilharmonie, Alessandro de Marchi


(Orfeo 2009)
395   virius • előzmény394 2009-03-30 15:30:28
Valóban gondolatébresztő, csak egy példa: Kreón labdadobálása csak látszólag ártatlan játék, valójában az őt megfenyegető vőlegényjelölt viszontfenyegetése totális lebombázással.
Mint azt a MÁO-topikban is leírtam, a harmadik emelet bizony kibúúúzta Zsótért, akárcsak ősszel Kovalikot...
394   isro • előzmény393 2009-03-30 00:14:06
Én voltam ma, illetve most látom, hogy inkább tegnap, az Orfeuszon. Azt gondolom egy jó előadás született, minden szempontból. Érdemes megnézni. Gyönyőrűen énekel a két főszereplő és a kórus is nagyon jó. Nekem kifejezetten tetszik a rendezés. Van jó néhány - szerintem - nagyon jó rendezői ötlet. Gondolat ébresztő előadás.
393   frushena 2009-03-30 00:01:26
Orfeo? Tetszést aratott? Én majd kedden remélem eljutok!
392   Heiner Lajos • előzmény390 2009-02-24 07:50:52
Semmi gond, a két komponista neve úgyis halliterál!
391   Búbánat 2009-02-23 23:17:22
Holnap a Bartók adón

18.45 Kritikus füllel

Haydn: A teremtés - oratórium (Korondi Anna, Timothy Bentch, Kovács István - ének, Purcell Kórus, Orfeo Zenekar, vez. Vashegyi György)

A kiadványról Mácsai János, Fazekas Gergely és Ujházy László beszélget.

Szerkesztő: Katona Márta (a vasárnapi műsor ism.)
390   Búbánat • előzmény389 2009-02-23 23:14:39
Pardon, ezt nem ide akartam, hanem a J.F. Handel topicba!
389   Búbánat 2009-02-23 23:12:44
Holnap este a Bartók adón:

19.35 Hang-fogó

Új felvételekből

I. Händel: Saul - oratórium három részben

Szövegét Charles Jennens írta

Vez.: Helmuth Rilling
km. a Stuttgarti Gächinger Kantorei és a Stuttgarti Bach Kollégium Zenekara

2007. január

Szereposztás:

Saul, Izrael királya - Markus Eiche
Dávid - Daniel Taylor
Saul lányai:
Merab - Elisabeth Keusch
Mikál - Kirsten, Jonathán
Saul fia - Norman Shankle
Endori boszorkány - Laura Albin
Amalek, főpap - Blaise Wolfgang Frisch
Samuel szelleme - Matthias Lutze
Abner, Saul fővezére - Christian Palm
388   Tomasso 2009-02-21 09:33:35
Ezt mindenképpen érdemes megnézni!
387   macskás • előzmény379 2009-02-07 17:37:59
bécsi klasszikusok?:)

Tán a Bécs szót nem ösmered?:), amice?
386   frushena 2009-02-07 15:30:28
HAYDN : Il mondo della luna

Dramma giocoso in tre atti, libretto : Carlo Goldoni

Ecclitico: Kobie van Rensburg, tenor
-Ernesto: Patricia Risley, mezzosoprano
-Buonafede: Enzo Capuano, Bass
-Clarice: Elisabeth Scholl, soprano
-Flaminia: Iride Martinez, soprano
-Lisetta: Silvia Tro Santafé, mezzosoprano
-Cecco: Scott Weir, tenor

Akademie für Alte Musik, Berlin

Direction: René Jacobs

Recording from august 10, 2001 of the Landestheater Tirol
385   frushena • előzmény384 2009-02-03 23:58:18
:)

Sesto Válasz erre 2009-01-16 22:23:29

megvala
384   Sesto • előzmény383 2009-02-03 23:53:55
...látom "takarítasz"? - a tracklista itt lesz vhol. :-)
383   frushena 2009-02-03 23:53:01
1607 • frushena Előzmény 1606 • Válasz erre 2009-02-03 23:50:56
Ohh, pedig írt párat. :) Miket énekel rajta?
1606 • Sesto Előzmény 1605 • Válasz erre 2009-02-03 23:49:20
...jó lenne, csak pl. az utolsó Cencic CD-hez (Rossini) hasonlóan "telepakolták" ezt is kbözö zenekari müvekkel (=nyitányokkal!) - vagyis tiszta áriaCD-nek nem nevezném.... Mintha Haydn nem komponált volna elég darabot lírai mezzoszopránra vagy lírai altra,.....(?)

1605 • frushena Előzmény 1604 • Válasz erre 2009-02-03 23:47:34
Még nem hallottam! Gondolom jó, nem fér hozzá kétség.
1604 • Sesto Előzmény 1603 • Válasz erre 2009-02-03 11:55:43
...Hallenberg(!) és Bonitatibus még soha nem okoztak csalódást! :-)
(A propos Bonitatibus: hallotad már az új Haydn-áriaCD-jét?)
382   Tomasso 2009-01-28 00:04:24
mindenkinek ajánlom ezt az oldalt:

www.haydn-2009.hu

381   Sesto • előzmény380 2009-01-25 18:16:07
...mert?
380   macskás • előzmény379 2009-01-25 16:31:03
Már csak édesjólajosunk hiányzik:)
379   Sesto 2009-01-25 13:40:41
...nyíltnap a bécsi Mozart-házban (=Haydn kiállítás etc.)


"Wiener Mozarthaus öffnet Türen für Haydn

Drei Jahre nach seiner Sanierung lädt das Mozarthaus Vienna heute zum Tag der offenen Tür. Die Dauerausstellung und die neue Haydn-Sonderschau sind bei freiem Eintritt zu sehen."

(ORF)


....na akkor ezt megkukkolom ma du. :-)

378   Sesto • előzmény377 2009-01-25 11:53:39
Vol. 1
377   zsoly • előzmény376 2009-01-25 11:44:32
Doráti-box? :)
376   Sesto 2009-01-25 10:49:00
J. Haydn, "La fedeltà premiata"


* VALENTINI-TERRANI
* Landy
* VON STADE
* TITUS
* COTRUBAS
* ALVA
* Mazzieri

Orchestre de Chambre de Lausanne - A. DORÁTI


(Philips)
375   Sesto 2009-01-25 10:18:24
J. Haydn, "Orlando Paladino" (III. felv.)


* Augér
* Ameling
* Killebrew
* Shirley
* Ahnsjö
* Luxon
* Trimarchi
* Mazzieri

Orchestre de Chambre de Lausanne - A. Doráti


(Philips)
374   Búbánat • előzmény371 2009-01-22 09:15:31
Égi harmóniák – Joseph Haydn miséi a budapesti Belvárosi Főplébániatemplomban
január 15. 14:39


A Haydn-emlékév keretében, 2009 folyamán a zeneszerző valamennyi befejezett egyházzenei alkotását meghallgathatják az érdeklődők – a szerző szándéka szerint eredeti közegben, a liturgia keretében.

Az Eszterházán alkotó zeneszerző halálának 200. évfordulója alkalmából az emlékév egy-egy vasárnapján Joseph Haydn miséi csendülnek fel a budapesti Belvárosi Főplébániatemplomban. A neves hazai és külföldi művészek, kórusok, zenekarok által előadott Haydn-kompozíciók nem koncertszerűen, hanem a tridenti rítusú szentmise keretében szólalnak meg.

Az Égi harmóniák koncertsorozat első előadására január 11-én került sor Budapesten. A különleges komolyzenei élmény résztvevői Joseph Haydn Nicolaimesse című remekművét a Pécsi Székesegyház Mozart Kórusának és Zenekarának előadásában, Szamosi Szabolcs vezényletével hallgathatták meg.

További előadások:

Február 1. Missa brevis „Sancti Joannis de Deo” (Kleine Orgelmesse, 1778)
Dunai Éva – szoprán
Balassa Bálint Vegyeskar, Esztergomi Kamarazenekar
Vezényel: Reményi Károly

Április 19. Missa B-dúr (Theresienmesse, 1799)
Debreceni Kodály Kórus, Debreceni Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Ella István

Május 10. Mariazeller Messe (1782)
Szent Efrém Férfikar, Schola Cantorum Budapestiensis, Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rácz Márton

Június 7. Missa brevis F-dúr (1750)
Purcell Kórus, Orfeo Kamarazenekar
Vezényel: Vashegyi György

Július 12. Schöpfungmesse (1801)
Budapesti Bach Együttes
Vezényel: Ella István

Augusztus 9. Missa Sancti Bernardi von Offida (Heiligmesse, 1796)
Budapesti Tomkins Énekegyüttes, Ventoscala Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dobra János

Szeptember 13. Missa in Angustijs d-moll (Nelsonmesse, 1798)
Belvárosi Főplébániatemplom Énekkara, Monarchia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Virágh András

Szeptember 27. Missa in tempore belli (Paukenmesse, 1796)
Capella Cantorum Savariensis, Capella Savaria
Művészeti vezető: Kalló Zsolt

Október 11. Missa in Es, in honorem Beatissimae Virginis Mariae” (Grosse Orgelsolomesse, 1766)
Stanislav Surin - orgona, (Szlovákia)
Schola Cantorum Budapestiensis, Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok
Vezényel: Philipp György

Október 25. Harmoniemesse (1802)
Kolozsvári Filharmónia Ének- és Zenekara (Románia)
Vezényel: Gábor Ferenc

November 8. Missa Cellensis in honorem Beatissimae Virginis Mariae (Cäcilienmesse, 1766)
Szent István Király Oratóriumkórus és Zenekar
Vezényel: Záborszky Kálmán

November 22. Missa „Rorate coeli desuper” (1760 előtt)
Egyetemi Templom ének- és zenekara, Gödöllő Város Vegyeskara
Vezényel: Benyus Sándor

Az emlékév folyamán Haydn néhány miseje vidéki városok templomaiban és koncerttermeiben is felhangzik, a budapesti sorozat előadóinak közreműködésével.

A sorozat szerkesztője: Bubnó Tamás
A Haydn év 2009 szervezője: Hungarofest Kht. – KLASSZ Zenei Iroda

A programokról a következő honlapok tájékozódhatnak: www.haydn-2009.hu, www.klassz.org

Magyar Kurír



373   Sesto 2009-01-19 18:55:19
J. Haydn, "Orlando Paladino"


* Augér
* Ameling
* Killebrew
* Shirley
* Ahnsjö
* Luxon
* Trimarchi
* Mazzieri

Orchestre de Chambre de Lausanne - A. Doráti


(Philips)
372   frushena • előzmény371 2009-01-19 18:43:37
Dícséretes! Majd előadhatnák Haydn összes operáját is, felőlem akárhol!
371   Búbánat 2009-01-19 12:59:11
Előadják Haydn miséit a belvárosi templombanDátum: 2009-01-15 15:55:11

Joseph Haydn tizenhárom miséje hangzik el vasárnaponként a Haydn-év tiszteletére Budapesten a Belvárosi Főplébániatemplomban. A koncertsorozat különlegessége, hogy egyedül Magyarországon szólalnak meg ezek a művek eredeti környezetükben, vagyis latin nyelvű, tridenti rítusú szentmiséken. A közreműködők között szerepel többek között az Orfeo Zenekar, a Purcell Kórus, a Capella Savaria, a Debreceni Kodály Kórus és a Tomkins Énekegyüttes is. (MR)


370   Sesto 2009-01-16 22:23:29
Haydn: Operatic Arias and Overtures - Anna Bonitatibus (contralto)


* La fedeltà premiata
* Orlando Paladino
* L' isola di Alcina
* La vera costanza
* L' infedeltà delusa
* L' isola disabitata
* Arianna a Naxos

etc.

1. Sinfonia
2. Barbaro conte...è questa la mercè...
3. Dell'amor mio fedele
4. Placidi ruscelletti
5. Sinfonia
6. Ad un quardo
7. Sono Alcina, e sono ancora
8. Sinfonia
9. Misera, chi m'aiuta...
10. Dove fuggo
11. Ho un tumore in un ginocchio
12. Trinche vaine allegramente
13. D'una sposa meschinella
14. Ouvertüre
15. Se non piange un infelice
16. Teseo mio ben! Ove sei? Ove sei tu?
17. Dove sei, mio bel tesoro?
18. Poco da me lontano
19. Ah! che morir vorrei in sì fatal momento


(Deutsche Harmonia Mundi)
369   Sesto 2009-01-14 10:20:06
...akkor tegyük fel az "i"-re a pontot - az utolsó CD-re a múltkor nem került sor:


J. Haydn, "Il mondo della Luna"

* Augér
* Mathis
* von STADE
* VALENTINI-TERRANI
* Alva
* Johnson
* Trimarchi

Orchestre de Chambre de Lausanne - A. DORÁTI


(Philips)


368   Sesto 2009-01-13 09:52:31
....mondhatnám azt is, hogy "remekmű" (Copyright by Pszì) - de nem teszem, csupán annyit: tetszik!!! :-)

J. Haydn, "L' isola disabitata"


* Zoghby
* Lerer
* ALVA
* BRUSON

Orchestre de Chambre de Lausanne - A. DORÁTI


(Philips)
367   Heiner Lajos 2009-01-12 13:08:00
Ma este 20.30 Mezzo! Nr. 94, érdekes két kombinációban.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

"Józsa Tamás és Lázár Dániel szerzői estje"
JÓZSA TAMÁS: Vigilate mecum
Józsa Dalma, Rozsnyói Judit, Körmendi Johanna (hegedű)
LÁZÁR DÁNIEL: Quartet „E”
Szabady Ildikó (fuvola), Tóth Csamangó Blanka (klarinét), Schaff Magdolna (hegedű), Puskás Bernadett (gordonka)
LÁZÁR DÁNIEL: Lux Aeterna
Aya Shirai (gordonka), Lázár Dániel (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Floyd
Tritonus Guitar Trio: Molnár Levente, Szurgyi Gergely, Varga Bálint (gitár)
LÁZÁR DÁNIEL: Air
Aya Shirai (gordonka), Riko Hosomi (zongora)
JÓZSA TAMÁS: Vinea mea
Józsa Dalma (hegedű), Kósa Lőrinc (bariton), Frecska Rebeka (fuvola), Láposi Dániel (vibrafon), Tóth Barnabás (gordonka)

18:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Ninh Duc Hoang Long (tenor), Balogh Ádám (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Kanai Toshifumi
Jótékonysági koncert a Törös alapítvány javára
ROSSINI: Sevillai borbély - nyitány
DONIZETTI: Szerelmi bájital - Nemorino áriája
LEONCAVALLO: Mattinata, op. 5
BEETHOVEN: Holdfény szonáta („Mondschein-Sonate”) - I. tétel
CSAJKOVSZKIJ: b-moll zongoraverseny

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kállai vonósnégyes:
Kállai Ernő, Szajkó Géza (hegedű), Dráfi Kálmán (brácsa), Balázs István (cselló)
Balog József (zongora)
"Kamarazene karnyújtásnyira"
BARTÓK: 2. vonósnégyes, BB 75
BEETHOVEN: 11. (f-moll) vonósnégyes, op. 95 („Serioso”)
BRAHMS: f-moll zongoraötös, op. 34

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Halmai Katalin (ének), Dorota Anderszewska (hegedű), Bálint János (fuvola)
Szokolay Balázs (zongora)
"Liszt Születésnap Bevezető Koncert"
LISZT: Három dal Schiller Tell Vilmosából
LISZT: Zarándokévek, Második év: Itália – 1. Sposalizio
LISZT: Wartburg Lieder – 4. Walter von der Vogelweide
LISZT: Epithalam (hegedű-zongora változat)
LISZT: Romance oubliée (hegedű-zongora változat)
LISZT: Benedictus a Koronázási miséből (hegedű-orgona változat)
LISZT: S’il est un charmant gazon
LISZT: Comment disaient-ils
LISZT-BÁLINT JÁNOS: 2. magyar rapszódia

19:00 : Budapest
BMC Könyvtár

"Billentyűs történetek 3/2"
Tóth-Vajna Zsombor történelmi billentyűs hangszereket bemutató sorozata.
FRESCOBALDI: Partita sopra Ciacona (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata Quarta (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Toccata seconda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Aria detta la Frescobalda (Libro II, 1627.)
FRESCOBALDI: Capriccio di durezze e ligature
FROBERGER: Toccata in G
FROBERGER: Ricercar
BUXTEHUDE: Toccata in G
BUXTEHUDE: Nun lob mein Seel den Herren
LÜBECK: Chacon ex A
"Stile Italino" - Frescobaldi és hatása a német zenére

19:00 : Budapest
Nádor Terem

"Lukács Péter (az unoka) brácsaművész és barátai"
Lukács Pál 100 sorozat/1.
MOZART: Kegelstatt trió, K. 498
HINDEMITH: Szonáta-fantázia, op. 11, No. 4
MAX BRUCH: 3 Stücke für Klarinette, Bratsche und Piano aus, op. 83

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Süle László (zongora), Borbély Mihály (fafúvók), Kántor Balázs (gordonka)
Süle László és Borbély Mihály szerzeményei
Klasszikus és jazz

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mayu Kishima (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Gilbert Varga
"Virtus & eksztázis"
HAYDN: E-dúr szimfónia, Hob. I:12
LALO: Spanyol szimfónia, op. 21
SZKRJABIN: Az eksztázis költeménye, op. 54

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
19:00 : Szeged
Szegedi Nemzeti Színház

PUCCINI: A köpeny / Gianni Schicchi

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Csuprik Etelka (zongora)
"Liszt Fesztivál"
SZERKESZD TE IS A PORT.HU-T!
LISZT: Zarándokévek – Második év: Itália S. 161.
Sposalizio
Sonetto 104 del Petrarca (104. Petrarca-szonett)
Szonáta h-moll S. 178.
CHOPIN: Grande Valse Brillante Op. 18.
Nocturne No. 4, Op. 15 No. 1. F-dur
Mazurka Op. 17, No. 4. a-moll
SCHUMANN: Carnaval, Op. 9.

19:00 : Debrecen

Maxim Vengerov (hegedű)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"A tánc apoteózisa"
RAVEL: La Valse
BRUCH: 1. (g-moll) hegedűverseny, op. 26
RAVEL: Tzigane
R. STRAUSS: A rózsalovag – szvit
A mai nap
született:
1706 • Baldassare Galuppi, zeneszerző († 1785)
1898 • Lotte Lenya (Karoline Wilhelmine Blamauer), énekesnő, színésznő († 1981)
1927 • Lakatos Gabriella, balett-táncos († 1989)
1945 • Jávori Vilmos, jazz-muzsikus († 2007)
elhunyt:
1545 • John Taverner, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1893 • Charles Gounod, zeneszerző (sz. 1818)
1944 • Viktor Ullmann, zeneszerző (sz. 1898)
1968 • Tóth Aladár, zenetörténész, 1946 és 1956 között az Operaház igazgatója (sz. 1898)