vissza a cimoldalra
2019-03-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61587)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2320)
Társművészetek (1297)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4257)
Milyen zenét hallgatsz most? (25009)
Haladjunk tovább... (230)
Kedvenc előadók (2833)
Momus társalgó (6353)
Kedvenc felvételek (150)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11323)
A csapos közbeszól (95)

Balett-, és Táncművészet (5738)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2933)
Jonas Kaufmann (2368)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1617)
Franz Schmidt (3296)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2655)
Kossuth-díj (1429)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (138)
Élő közvetítések (7780)
Operett, mint színpadi műfaj (3873)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3181)
Simándy József - az örök tenor (590)
Edita Gruberova (3078)
musical (185)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4463)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - modern eszement rendezesek (babalu, 2004-08-05 21:34:04)

   
280   gézamalac • előzmény274 2019-03-01 23:51:20

Nincs bajunk az útkereséssel, annyival árnyalnám a képet, hogy nem arról van szó, hogy az operajátszás végveszélyben van és a modern rendezés jelentheti a kiutat. Az inkább egy kísérője a műfajnak, amit a közönség jól-rosszul elvisel, mintsemhogy ettől szívesebben menne megnézni a darabot. Erre persze lehet azt mondani, hogy a művészet feladata az ízlésformálás is, az igény felkeltése az újszerű megoldásokra, amivel egyet is tudok érteni. Amit sok esetben hiányolok, az a már említett koherencia, ahol a rendezés a zenével, cselekménnyel, tartalommal szerves egységet alkot és nem önmaga jogán akar a darabtól teljesen idegen módon megnyilvánulni. Nem új dolog a modern rendezés, amint te is utalsz rá, a sellők már 70 évvel ezelőtt is egy duzzasztógát tövében wallaláztak, lett volna ideje a műfajnak kiforrnia magát. De egyelőre inkább csak vannak jó példák is modern rendezésre.

279   Haandel 2019-02-28 18:32:34

Egy zenemű  'rendezése'

278   Haandel • előzmény274 2019-02-28 18:07:16

'Ha nincs új áru, át kell csomagolni a régit' ~ Igen, de csak hozzáértően és óvatosan,
mert a rendetlen csomagoló deformálhatja az eredeti mű arányait, ill. struktúráját.

277   Haandel • előzmény276 2019-02-27 19:40:01

:-)))


(Yes please, if you have time ;-) 

276   Edmond Dantes • előzmény275 2019-02-27 19:10:03

Is this study my today's penalty (to read)? ;-)

275   Haandel • előzmény274 2019-02-27 18:33:34

The Perception of Artistic Quality in Opera – Results from a Field Study

274   Edmond Dantes • előzmény273 2019-02-27 09:24:57

Éppen a lényegről társalgunk éspedig a megfelelő topikban: hogy hol, mikor mi számít "eszement rendezésnek", hol, mikor mi kavar botrányt és az a botrány milyen irányultságú, annak ezerféle variációja lehetséges. Maradva csak Saloménál: tudjuk, mekkora "botrány" volt maga a premier, csakúgy mint pl. a Sacre-é Párizsban és csomó más, mára klasszikussá vált alkotásé. És mi lett a botrányból? Zenetörténeti események és maradandó, élő remekművek lettek. A Wagner-unokák forradalmat csináltak Bayreuth-ban. És? És mára tananyag lett, amit már túl is lépett a "történelem" = sokkal balhésabb előadások keletkeznek és múlnak el így vagy úgy. Mindig ezt próbálom érzékeltetni és ezt jelenti minapi "per aspera ad astra" megjegyzésem.  Igen, mint minden a világon, az operajátszás is buktatókon, bukásokon, elvétett produkciókon át halad a maga útján. Éspedig szerintem előre. Nem is tehet mást. Egy nagyjából "zárt végű" műfaj, amiben nemigen születnek tartósan sikeres új alkotások, egyszerűen  n e m  főhet örök időkig a saját levében. Ha nincs új aru, át kell csomagolni a régit elfogadhatóan.Önjelöltek és eltűnő rendezők között ott vannak az előremutató produkciók.

Ha nem így lenne, még mindig Schikaneder rendezné a Varázsfuvolát...vagy valaki más helyette, ugyanúgy :-) 

273   gézamalac • előzmény270 2019-02-26 23:29:30

Gatti azért sokmindent feledtet.
Ich habe deinen Mund geküsst - a Felsenreitschulé-ban jelenleg 'Mund' sem áll (vagy szándékoltan éppen csak az nem) rendelkezésre, Salome hófehér ruháján makula sem esik tejbe fulladásának pillanatáig, és ütős előadás az is. Mindkettőben remek alakítás a címszerepben.

272   Polgár 2019-02-26 09:21:01

Komische Oper berlin-ben láttam Momfeverdi Orfeuszáz (You-tubon is fenn van). Megtudná mondani valaki, hogy az előadásnak mi a szokatlan különlegessége?

 

271   Haandel • előzmény270 2019-02-25 17:22:08

Kártyavár

Eddig még nem dőltek össze a ‘kőkorszaki’ kőoperházak,
bár az eszementek, amit lelnek a színpadra bedobálnak.

Eddig még nem dőltek össze a ‘kőkorszaki’ kőoperházak,
mert eddig a kőkorszaki szakiknak nagyobb a látottsága.

Az operajátszás úgynevezett megújítására,
nincs szükség az eredeti mű kiforgatására.

Az operajátszás igazi megújítása
nem a teatralitás túlhangsúlyozása! 

270   Edmond Dantes • előzmény269 2019-02-25 08:12:09

Bizonyára igen. Szerencsére nem dőlt össze tőle a Staatsoper :-) avagy "per aspera ad astra", ami igaz az operajátszás megújítására is. Bónuszként 250-hez kis bejátszás a lenyűgöző -más szemmel talán borzasztó- amszterdami Saloméból itt. Az amszterdami színház azóta is áll...

269   gézamalac • előzmény265 2019-02-24 23:00:26

Ez lett volna?

it was a staging determinedly drained of all the mystery and magic – not to mention the rich colours and torrid atmosphere – that so permeate Wagner’s score. Most dispiritingly, it sucked the heart out of the drama, as well as the interest

https://bachtrack.com/review-tristan-isolde-tcherniakov-barenboim-schager-kampe-staatsoper-berlin-february-2018

268   telramund • előzmény263 2019-02-24 14:05:11

Sajnos ilyern lumpen ízlésem van..Persze a zenéje nagyszerű, parádés szerepek sora.Igen a történet elég zavaros,de nem ez az egyetlem opera ahol történnek furcsa dolgok.Tény a művet nem élő előadások alpján szerettem meg,hanem pazar pontosan a helyén levő énekesek interpretálásábanA jelen előadásról nem tudok nyilatkozni,mert még előtte vagyok,Bár ,amit hallottam róla nem túl biztató.

267   Hangyász • előzmény263 2019-02-24 13:35:21

A csütörtöki előadást nézem meg, majd megírom a véleményemet.

266   Hangyász • előzmény263 2019-02-24 13:34:03

A zenét lemezről kétszer hallgattam meg. (Caballé-Pavarotti-Milnes-Baltsa-Gyaurov a főszerepekben, Bartoletti vezényel) A "vak tyúk is talál szemet" esete, hiszen nem véletlen, hogy Ponchielli egyetlen más operáját sem vették elő a mai repertoárbővítő időkben. Verdi "üzemszünete" alatt, Puccini felemelkedése előtt sikert tudott aratni. Egy szép motívum vonul végig benne, és ott van a hatásos balettbetét, amelynek egyes részeit akár a Strauß-család is írhatta volna. Mostanra valahogy bemászott az egész darab zenéje a fülembe, de hangsúlyozom, sohasem lesz olyan kedvencem, mint pl. a Don Carlos. Victor Hugo alapanyagul szolgáló drámáját nem ismerem. Kérdés, mit tömörített/módosított Boito a francia zseni életművének tudtommal nem kiemelkedő darabján. Az mindenesetre még operai mércével mérve is éktelen ostobaság, hogy Gioconda úgy lesz öngyilkos, hogy nem tudja, mi történt a VAK anyjával. Ráadásul ott van neki a méreg is a tőr mellett. Velencének tenne jót, ha valamelyik eszközzel megszabadítaná Barnabától - az operairodalom legundorítóbb alakjától - Velencét. Gioconda tragédiája, hogy enélkül végez magával.

265   Edmond Dantes 2019-02-24 09:55:39

Illusztráció a berlini Trisztánhoz. (Tegnap adta le mezzo.)

264   Edmond Dantes 2019-02-24 09:05:29

Telramund nem kannibal, nem eszik Giocondat. Viszont kedveli a rose hattyupecsenyet brabanti modra, erdei gyumolcsos chutneyval, hercegno burgonyaval.

263   Héterő • előzmény256 2019-02-24 00:11:06

Soha nem értettem, Telramund mit eszik a Giocondán. A zene ugyan még akár kellemesnek mondható, de a történet annyira bárgyú, hogy Münchhausen báró kalandjai százszorta hihetőbbnek tűnnek.
Ez a rendezés elriasztja még ama vakmerőket is, akik igyekeztek volna megbarátkozni az operával. Csoportos erőszak a pódiumon - persze vízben tocsogva! Arctalan kórus. Na meg hullagyalázás a zárójelenetben. A jó hír: nem volt kerekesszék.

262   gézamalac • előzmény260 2019-02-22 23:08:11

A MET viszonylag privilegizált helyzetben van ilyen szempontból, mivel jelentős részben épít az operaturizmusra, így akármire el tudja adni az összes jegyet. Ennek ellenére tartja az arányokat, még mindig sok a hagyományhű, vagy attól nem messzire elrugaszkodott rendezés.

261   Haandel • előzmény258 2019-02-22 17:53:17

D# nóta

Az eszementek most csakugyan  messze mentek.
Az eszementek megint sok mindent megszereztek.

Szégyen a futás, de a mai op-Er-ahá-zakban hasznos,
mert, aki korpa közé keveredik, megeszik a d#nók!

260   Edmond Dantes 2019-02-22 09:30:58

Sir Richard Eyre prolongált MET-es Manon Lescaut-ja sem tűnik túlzottan "korhűnek".

259   Edmond Dantes 2019-02-22 09:19:14

Az itt látható fotó alapján a tavaly jó tizes szériát megért, 2019/20-ban tovább futó MET-Cosi sem mondható túlzottan hagyományőrzőnek.Rendező:Phelim McDermott. What the hell: 21.szd.

258   Edmond Dantes 2019-02-22 09:05:41

Illusztráció a MET 2019/20-as évadjának Agrippina-előadásához itt. A képen látható jelmezek nem kifejezetten a császári Róma/Néró korát idézik...viszont jelen topikba illenek. Avagy mindenki eszement volna? Avagy a 21. szd.-ban járunk? Még a MET is. Sir David McVicar sokadik rendezése lesz ez ott.A produkciót a brüsszeli Monnaie/Munt Operaháztól "kölcsönzik".

257   Haandel 2019-02-19 16:41:00

Neue "Zauberflöte" an der Berliner Staatsoper
Debakel mit Spielzeugkrempel und Comic-Kram 

256   Hangyász • előzmény254 2019-02-19 11:02:16

Mivel mint többször írtam már, a Gioconda minden, csak nem a szívem csücske. Így egy ilyen rendezés híre nem tud (annyira) felbosszantani, mint a laborpatkányok a Lohengrinben, netán Tannhäuser a biogáz-üzemben. Pár nap, és az Erkel is bemutatja ezt a (szvsz) igencsak túlértékelt operát, az előzetest elnézve Almási Tóth (?) rendezése is belesimul a nemzetközi trendbe.

255   Edmond Dantes • előzmény254 2019-02-18 21:17:15

Belenéztem:igen. Beszúrtam:igen. Dicsértem:nem. Önelégülten:nem. "Így is lehet":mint látjuk.

254   Héterő • előzmény252 2019-02-18 20:22:13

Brüsszel? Lám, nem mindenkinek tetszik, ami Brüsszelben folyik.
Persze, ha valaki csak "belenéz", akkor előre dicséri elégülten: " Így is lehet."
De akik végignézik, végiggondolják és józan ésszel elemzik, így írnak:


Újabb ízléstelen rendezés a brüsszeli színházban, amint már megszoktuk.
A koerográfia sz@r !

Középszerű énekhang opera-pornóval à la Py. Számíthat többre egy opera-rajongó 2019-ben?

Marxisták morbid kísérletezése rombolta le a színházat és próbálta lerombolni az operát, lerombolni a szépséget, lerombolni mindent. :-(

(röv.) ...csak szégyellhetik magukat, hogy így tálalták Amilcare Ponchiellit ! Az előadók közt nem akadt senki, aki mást is képviselt volna, mint azt az urat, aki a "rendező"-nevet bitorolja, és aki csak a gyors bravót hajszolta.
SZÉGYEN ! Jó kis közönség, csak bámulja döbbenten ezt a gyalázatot...
Éljenek a belgák, még azok is, akik ostoba birkák!

Rendezés - kukkolóknak, méginkább szadistáknak. Ki másra ne jönne rá a hányinger?

A bravúros énekesekre manapság rátelepszik a tiszteletlen, közönséges, alkalmatlan ál-rendezők és -scenográfusok baromsága.

Borzalmas rendezés. La Gioconda hangja vékony és lebeg.

253   Haandel • előzmény246 2019-02-18 19:54:35

‘’A képzőművészet más tészta mint az előadóművészet’’

A képzőművészet más tészta mint az előadóművészet.
Az előadóművészet a képek teremtésének művészete.

252   Edmond Dantes • előzmény251 2019-02-18 15:36:11

Giocondára készülve, belenéztem egy vadonatúj felvételbe Brüsszelből: így is lehet..

251   gézamalac • előzmény250 2019-02-17 23:39:50

Még le is van írva. A zenében. A Hétfátyoltánc motívumára "kulminál" Salome extatikus-erotikus záróéneke. Úgyhogy az a rendezés rendben is van. Nincs benne olyasmi, amin töprengenünk kellene, hogyan, miért is került ez ide.

250   Edmond Dantes • előzmény248 2019-02-17 15:47:36

Egyetértek ezzel, bár embere-ízlése válogatja, kinek mi (ki)  "szép". Azonban ha már a cselekménnyel (idézem) "koherens színpadképet és játékot" várunk el, akkor a "szép(ség)" szükségessége gyakran igencsak relativizálódik, megkérdőjeleződik. Hogy érthetőbb legyek: kell-e, lehet-e "szép" színpadkép és játék olyan operai jelenetek esetében, ahol éppenséggel a cselekmény és/vagy a szereplők a legkevésbé sem "szép/ek"? Csak egy friss példa: tegnap mezzon láttam egy jó Salomét egy pazar szopránnal: a záró jelenetben Salome nem Jochanaan levágott fejét csókolgatja és jut el az extázisig, hanem a halott Jochanaan vérben tocsogó holttestére borulva -pardon, de ez történik- jut el a "csúcsra", lucskos-véres ruhában, testtel. Benne van mindez a darabban, a darab légkörében, ha netán nem leírva, de mint opció? Szerintem igen. A hatás leírhatatlan: borzasztó és/de lenyűgöző. És a példák száma végtelen..

249   Héterő • előzmény244 2019-02-17 15:37:28

" No, EBBEN 100%-ig egyetértek Fischerrel." :-)

Many contemporary opera productions are schizoid affairs in which, on the one hand, the conductor enforces strict fidelity to the score, and, on the other, the director spins out wild scenarios that have little to do with the libretto.

Sok mai operaelőadás tudathasadásos eset.
Az egyik oldalon a karmester megköveteli a kottában írtak szigorú betartását, a másik oldalon a rendező kiforgatja vad elképzeléseivel, amelyeknek nem sok köze van a librettohoz.

Letter from Budapest - The New Yorker - June 2, 2014 Issue - Iván Fischer

248   gézamalac • előzmény243 2019-02-17 11:46:40

Szép alatt a zenével, cselekménnyel harmonikus egységben, koherenciában lévő színpadképet és játékot értek, semmiképpen sem valami öncélú, szemnek tetszetős valamit.

247   Haandel • előzmény242 2019-02-16 17:06:52

Én csak az ágrólszakadt PUBlikum egy jóZen részecskéje vagyok,
akit az eszement rendezések centrifugális ereje a partra dobott.

Azóta, mint egy vízigóta, tam-tamokon okkal dobolok:
a rendezet, de kopár, parton ennél nincsen jobb dolog!

246   Edmond Dantes • előzmény245 2019-02-16 16:51:19

Beírása-véleménye több ponton sántít. Csak párat. Hogy Sch.A.-nak igaza van-e, átugrom.

1) Szerencsére a  "kövületek", "szent tehenek" eltűnőben vannak. Szerencsére járhat és jár operába az is, akinek ezek netán nem tetszenek.

2) "Modernizálni" egy darabot sokféleképpen lehet. Sőt: nem-"modernizálni" nem lehet, pontosabban lehetetlen. Vagy játsszunk netán pl. Cosi fan tuttét úgy, ahogy a bemutató idején, pláne ahogyan a 19. szd.-ban? Vagy ahogy II. Lajos király látta a Siegfriedet? Pompás lenne..

3) Többször jeleztem már, hogy a képzőművészet más tészta mint az előadóművészet. Ezek szerint még mindig nem elégszer. Festmény, szobor, vers, regény = megcsinálták, kész. Már az építészet is más tészta. Épületeket olykor a felismerhetetlenségig átépítenek. Nem tegnap óta ld. barokk vagy historizmus. Megjegyzem: igen, "öltöztettek" már föl szobrokat, festményeket is bizonyos korokban. Na azokat a korokat nem kívánjuk vissza. Igen, az opera vagy a színház ugyanolyan érték, csak éppen koronként változó foglalatban. Mellesleg (?) színdarabokat, operákat újrafordítanak, tetszik, nem tetszik. Az is egyfajta újraértelmezés, "modernizálás". Sajnálom pl. szegény angolajkú diákokat, akiknek és ha "eredetiben" kell Shakespeare-t magolniuk. (Vö. "Látjátuk feleim szümtükhel, mik vogymuk: isȧ, por ës homou vogymuk.")

4) A  "kövületeket", "szent teheneket" nem kell védetté nyilvánítani, mert születésük óta azok = védettek. Tudtommal senki nem bántja, mert nem is "bánthatja" a pesti őskövület-Bohéméletet, az ős-Zeffirelli(ke)t vagy Otto Schenk bő 50 éves bécsi Rózsalovagját. Védett jószágok ... ahogyan minden rendezés -a jó, a rossz és a csúf is, meg a "modern" is- (le)védett jószág. (Vö. "az előadásról hang- és képfelvételt készíteni tilos".)

Mint már jeleztem, Schiff András cikke döntő részben színházi előadásokat említ illetve kritizál. Lehet, hogy egyszer majd külön cikket szentel operaelőadások részletes kritizálásának.

245   Klára • előzmény244 2019-02-16 12:00:53

Igen, ebben Schiff Andrásnak  tökéletesen igaza van! Ha valakinek nem tetszenek ezek a "kövületek", vagy "szent tehenek" az ne mejnen operába! De ne írja át a cselekményt, de modernizálja a Traviatatát, se az Otellót, ne tegye elektromos kapcsolóállomásba a Lohengrint, stb, hogy csak az utóbbi idők terméseit említsem! Hol lesz a határ? Mert ha modernizálhatunk egy Shakespeare drámát, egy operát, akkor holnap átfestünk, modernizálunk egy Michelangelot? Vagy felöltöztetjük Dávidot? Mert ma ez a divat? Az opera vagy a színház ugyanolyan érték, mint a festmények, szobrok, épületek stb! Ideje lenne valami minimlis tiszteletet érezni irántuk, akár védetté nyilvánítani azokat. És egy operarendező ne a nézők számára készített kivonatos ismertetőfüzetből rendezzen (volt már ilyen!, hanem olvassa el a librettót, és nem árt, ha legalább a zongorakivonatba belekukkant, mielőtt hozzákezd a dologhoz!

244   Hangyász • előzmény240 2019-02-16 11:21:42

No, EBBEN 100%-ig egyetértek Schiffel.

243   Edmond Dantes • előzmény241 2019-02-16 10:46:55

Szent tehenekre (Indiában) és szent tehén-szerű, értsd: ősöreg, levehetetlen operaprodukciókra (nem kevés helyen) mindig van "élő igény". És -sajnos- a híres film címével ellentétben az élet sem mindig szép: akkor miért muszáj adott esetben a látványnak "szépnek" lennie? És mi is az, hogy "szép"? Na jó, a pesti Lucia fémállványzat-díszlete például tényleg...khm...nem szép :-)

242   Edmond Dantes • előzmény240 2019-02-16 10:11:14

Motto: András Schiff ist kein Regisseur und -im allgemeinen- kein Publikum. Er ist ein Pianist.

Ez az írás egy véleménycikk. Szabad olyant írni. Túlnyomórészt színházi előadásokról szól, amiket akkori (2014) berlini tartózkodása alatt látott...és részben otthagyott. Zenei, operai produkciókról szinte csak a bemásolt cikkrészlet szól, és az a cikkrészlet is csak méltatlanul leegyszerűsítő és hemzseg a zongoraművészről mint botcsinálta kritikusról? esztétáról? nem túl jó benyomást keltő, akár primitívnek mondható, ezerszer hallott  sztereotípiáktól: a zenéhez nem értő, kottát olvasni sem tudó rendezőről, aki mindent föl- és kiforgat és megváltoztat, mindenbe szexet, erőszakot és ízléstelenséget visz és a nagy (opera)szerzőket átírja, megvágja, eltorzítja. Sixtus Beckmesser kései utódát (nem) tisztelnénk Schiff Andrásban? S ha már a beckmesseri hasonlat: írnok suszter maradjon a...a zongoránál :-)

241   gézamalac • előzmény239 2019-02-15 22:18:15

Én azért többnek tartanám Zefirelli rendezéseit, mint történeti érdekesség, mert élő igény van rá. Legrosszabb esetben is egy lehetséges út a sok közül. Igaz, tobzódik a látványelemekben, ez a modern rendezések jó részére is igaz, csak nála a látvány általában szép, míg utóbbiakról ez nem mindig mondható el.

240   Haandel • előzmény239 2019-02-15 19:20:00

András Schiff:  Was zum Teufel ist mit dem deutschen Theater los?
27.12.2014

''...Was macht währenddessen der Regisseur? Er glaubt, sich behaupten zu müssen – von der Musik versteht er ohnehin nichts, er kann kaum Noten lesen (ja, ich weiss, es gibt löbliche Ausnahmen) –, und tobt sich umso ungehemmter auf der Bühne aus. Er verändert, was das Zeug hält: die Handlung, den Spielort, die Ära des Stücks, und beglückt uns überdies mit Sex, Gewalt und Geschmacklosigkeiten bis zum Überdruss. Es beliebte ihm wahrscheinlich, sogar die Musik Mozarts, Verdis und Wagners umzuschreiben, abzukürzen und zu entstellen, wenn er könnte. Aber das darf er zum Glück nicht. Musik und Bühne generieren Diskrepanzen und Widersprüche, die leider zu dieser Vielzahl an grauenerregenden Inszenierungen führen, welche die moderne Opernwelt heimsuchen. ...''

239   Edmond Dantes • előzmény236 2019-02-15 09:26:19

Ha Zeffirelli 30-40 vagy akár 50 éves lenne, bezzeg mást mondana és főleg mást és másképpen csinálna. Pl. ő is kisérletezne folyamatos festménygyártás helyett. Lejárt a szavatossága, ami nem zárja ki, hogy múzeumi darabként itt-ott megtartsák régi rendezéseit. Boltban is látni lejárt szavatosságú terméket itt-ott. Nálunk is van operamúzeumi tárgy.

238   gézamalac • előzmény237 2019-02-14 23:51:47

Ebben kétségkívül van igazság, nálam személy szerint nemigen verte ki a biztosítékot egyik rendezése sem. Némelyik kifejezetten nem giccses, a 82-es Parasztbecsület persze már kövületnek számít, de a bécsi Carmen pl. a mostaniak közül kimondottan pasztellszínű, melyen mindig a megfelelő pillanatban tör át a kárminvörös.

237   Polgár 2019-02-13 08:53:23

Nekem csak az a problémám Zefitelli "habostorta" rendezéseivel, hogy legtöbbje eléggé giccsesre sikeredett.

236   gézamalac 2019-02-12 23:26:04

A ma 96 éves Franco Zefirelli hozzáállása a kérdéshez:

In order to allow music to be understood by everyone, one must create a painting through its notes.

235   gézamalac • előzmény225 2019-02-06 21:59:14

Nekem csak az a problémám azokkal a modern rendezésekkel, amelyekkel nem tudok igazán azonosulni, hogy eddig még egyik sem tudott olyan égető problémával szembesíteni, amivel nélküle is ne lettem volna tisztában.

234   Haandel 2019-02-02 18:51:56

Eszement rendezések

Az eszement rendezéseket igyekszem megérteni,
anélkül, hogy a farCashOkat akarnám megsérteni.

A kisiklott klassz-ikus operát  még ki lehetne, gyorsan, gyógyítóan, gyomlálni,
de ahhoz, a múzsátlan  ‘RegieTheAlter’-t az operából~♫ ki kellene  operálni!

233   Haandel • előzmény232 2019-02-02 18:48:47

Megáll az IDő
(;-)

232   Héterő • előzmény231 2019-01-29 22:47:27

Hát - kedves Haandel, irigyellek.
Én egyfolytában csak töprengek, ki is lehet az az "ő", akit visszavágynánk.

231   Haandel • előzmény229 2019-01-29 18:24:54

:-)
* * * * *

(Wolf Gang - Lions In Cages  | Lyrics  ;-) 

230   Klára 2019-01-27 11:10:01

Lehetek dekadens, ódivatú, elmaradott, stb. de ha operába megyek (vagy színházba) nem a szerző családi élete, esetleg annak botránykrónikája érdekel, hanem a zene, a darab! Ahogy az előadó művészek családi élete, -  horribile dictu! - politikai hovazartozása sem,

229   Edmond Dantes • előzmény226 2019-01-27 10:46:56

A régi szép, a régi szép, a régi szép idők,

Elmúlának régesrég, vágynánk-e vissza őt?

Wieland s Wolfgang Wagner üté belé sok-sok szögeket,

Majd' 70 éve megrázták Bayreuth-ot, olykor Szögedet..

 

228   Edmond Dantes • előzmény225 2019-01-27 10:26:52

Gyakoriak az ilyen bonmot-k. Polgárpukkasztás. Mindig létezett, létezni fog. Nem a szavak, hanem a valós teljesítmény/ek számít/anak és főleg azok fogadtatása. Ahogy a cikkszerző írja, a teljesítmény/ek hol ilyen/ek, hol olyan/ok: " I rate his 2008 production of Parsifal at Bayreuth (available on DVD) one of the finest stagings of an opera I have ever seen, and his Pelléas et Mélisande at Glyndebourne last summer one of the worst. Stefan Herheim -szintén a cikk szerzője szerint- "bonyolult személyiség, minden bizonnyal napjaink egyik legizgalmasabb, legeredetibb és legellentmondásosabb személyiségeinek egyike." Mi ezzel a baj?

227   Héterő • előzmény226 2019-01-26 18:30:37

:-)

Amen.

226   Haandel 2019-01-26 18:26:28

Viszlát, régi szép idők

A régi szép idők, égiek, épek voltak.
A régi szép idők, tegnapig kihatottak. 

Manapság az operaházakat bolondokházakra voltunk képesek dekánként, dekadensen, degradálni:
a dili diktarik, mások pénzéért, mások művein fejetlenül lovagolva, a közönséget akarják TeRáPiálni.

A közönséget el lehet, szemfényvesztően, egyszer-kétszer, hókusz-pókuszokkal, ámítani,
ám az idő, vad mulatsága után, a dekadens operaházakat előbb-utóbb talpra fogja állítani!

225   Haandel 2019-01-25 18:28:13

Stefan Herheim interview: 'Opera is not about giving people a good time'

... “Opera for me is not about entertaining people or giving them a good time – it is about bringing us together to confront our most pressing and dreadful problems.” ...

(The Telegraph | 9 January 2019 |  - ld. Register For free)

223   lujza 2019-01-25 03:43:43

Herheim szeret a zeneszerzők életében turkálni, a Mesterdalnokok rendezése is ilyen volt a Wagner családról, de az legalább találó volt.

Köszönet, Haandel, ezek után nem fogom az előadást megnézni moziban!

222   Edmond Dantes • előzmény221 2019-01-24 21:08:08

1) Nem védem pl. mert nem szorul rá/m  2) Nem írtam, hogy "indokolt", hanem azt írtam "E tény említése, sőt, operai megjelenítése szerintem nem tekinthető intimpistáskodásnak, még kevésbé valamiféle "kegyeletsértésnek"...stb.: talán nem megy a magyar nyelv(értés)? Segítek ld. lejjebb 3) Szabadna érdeklődnöm, a) hogyan értendő az, hogy "természetesen"? b) neked hiányzik a pedofil vonal a rendezésből? csak hogy tudjuk...

PS Köszönjük a szexo-gasztronómiai ismertetőt, rendkívül ízléses...jó étvágyat hozzá!

 

221   Héterő • előzmény220 2019-01-24 19:51:32

Természetesen véded ama rendezői törekvést, miszerint a szerző másságának ocsmányan durva, nem pedig "szemérmetes" megjelenítése indokolt a Pikk dáma előadása során. Csakhogy a csodálatos zenék megalkotója nem egyszerűen gay volt, hanem megrögzött pedofil, és ez a tény kimaradt a jelen előadásból, még látomás-szinten is.

Óriási szerencse, hogy Herheim úr nem ismerte a szerző kamaszkorának néhány sajátos részletét, mert gyönyörködhettünk volna a színpadképben, amint pár tucat Pjotr Iljícs látomásunk kedvéért felelevenít néhány gyermeteg szórakozást:

Голубые игры были неотъемлемой частью жизни воспитанников Санкт-Петербургского училища правоведения, куда юный Петя поступил в 1850 году. Среди самых невинных забав – коллективная мастурбация на французскую булочку. Закончивший последним должен был немедленно съесть этот «кулинарный шедевр».

A "szivárványos" játékok elválaszthatatlan részét képezték a szentpétervári jogtanoncok életének, így a kis Petyáénak is 1850-től. Legártatlanabb szórakozásuk közé tartozott a kollektív maszturbáció francia zsemlére.
Aki utoljára végzett, köteles volt azonnal megenni ezt a kulináris remeket.

                            ...на французскую булочку

                                    ...на французскую булочку

220   Edmond Dantes • előzmény217 2019-01-24 10:34:48

Az olvasottak alapján kissé (?) fura Pique dame lehet a ROH-beli, de: 1) ha jól gondolom, a rendező a maga szemérmetes módján be akarta építeni a produkcióba Csajkovszkij egész életére -és halálára!- azaz művészi munkásságára is (!) kiható -nemi- identitászavarát, ami akkor még keserves sőt bűn volt 2) egy olyan opera mint a Pique dame, aminek főhőse egy látomásokkal küszködő, tudathasadásos, az őrület határán lévő sőt azt át is lépő személy, sok minden beleférhet, akár még a Jeleckijjel és Lizával kapcsolatban leírt jelenségek is. Na hát ez az én "látomásom"...látatlanban és nem az őrület határán :-)

PS Nem tudom, hogy mint azt a cikk szerzője némiképp zavarosan írja:  ma "minden iskolás gyerek" tud-e Csajkovszkij -mondjuk ki- melegségéről és az ebből fakadó, egész életét végigkisérő személyiségzavarról. E tény említése, sőt,  operai megjelenítése szerintem nem tekinthető intimpistáskodásnak, még kevésbé valamiféle "kegyeletsértésnek", mivel mint feljebb már írtam, ez a hajlamából adódó életérzés végigkiséri a szerző egész művészi és privát életét, kamu házasságától/valós válásától kezdve Meck asszony nagylelkű támogatásán keresztül a korai és szomorú végig, amit a VI. szimfónia utolsó tétele oly szépen "mesél el".

219   Héterő • előzmény218 2019-01-24 00:51:20

Nem csoda, hogy hamar eleged lett:
...there is a helpful prologue before the music starts in which the composer (played by baritone Vladimir Stoyanov) performs a sexual act on a burly guardsman, who collects money from him and abuses him in German. 
...It is inconceivable that anyone unfamiliar with the work could have the slightest idea what is going on.

A bayreuthi Parsifal-rendezése sem volt piskóta.

                        Stefan Herheim rendező - illusztris társaságban

                         Stefan Herheim rendező - illusztris társaságban 

218   Haandel 2019-01-23 18:58:52

God Save the Queen

Tegnap, egy ideig, nagyon nehezen, de néztem;
igen, Herr-t a Heim-ban, ha müssen, talán értem.

A Heim-ban minden értelmetlen:
ez a Ziel, ez nem lehet véletlen.

Tegnap, egy ideig néztem, majd kikapcs;
igazán nem szeretem, ha valaki ripacs!

217   Haandel 2019-01-23 18:29:35

Too many Tchaikovskys: The Queen of Spades at the Royal Opera House leaves you cold

216   lujza • előzmény215 2019-01-09 03:24:36

:)))

215   Haandel 2019-01-07 18:26:50

Eladott menyrendezők

Eladott menyrendezők, gányolók,
a színpadra gyagya ganajt hoztatok.

Eladott menyrendezők, a Dorffest
nem egy csöves, albern, Oktoberfest.

Eladott menyrendezők, d#~NóHarmOniKusOk,
a színpadra, állati örömmel, disznóságokat hurcoltok.

Áron felül eladott menyrendezők, gányolók,
saját menyasszonyotokait is eladahatjátok,
de dukátokért tehetséget nem kaptok!

214   Haandel 2018-12-14 18:33:12

Zokogok bátran

Zokogok bátran, zok-zok-zok-zok-og-ok,
mert napról napra több rá az ok, oK, OK! :(

Zokogtam, amikor az ok volt nemrég moreliver,
a többmáj, aki shockMindEnt össze-visszakevert.

Zok-zok-zok-og-ok, mert tegnap call-X-to belém botlott:
üres rendetlenek ~ üres boltok, a nézők nem bolondok.

Kedves tigrisek, ne pihenjetek túl sokat, bátran harcoljatok:
apátok sírján ne táncoljanak rendetlen, rosszmájú, ar(átLanOk!

213   Búbánat 2018-03-28 14:47:56

2018. MÁRCIUS 26. HÉTFŐ 12:31 Magyar Idők

SZÍNHÁZ VAGY ERŐSZAK?

HATALMAS MANIPULÁCIÓ FOLYIK A KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGÉT ELVESZÍTŐ EURÓPÁBAN

Boros Attila

Sok szó esik az utóbbi évtizedekben az úgynevezett „rendezői” színházról, ugyanakkor egyre inkább háttérbe szorul a szerzői, az eredeti szerzői szándékot megvalósító színház. A rendezők nagy része kisajátította az alkotók műveit, és színpadra állításuk helyett egyszerűen átírja a darabok mondanivalóját, megváltoztatva a cselekményt.

Tudomásul kellene végre vennie világszerte a színházi maffiának, hogy egy mű átírása nem azonos a rendezéssel. Hazug demagógia az arra való hivatkozás is, hogy az internet és az űrutazás korában ilyen előadásokra vágyik a közönség, mert az eredeti remekmű idejétmúlt, korszerűtlen, és a ma emberének nem mond semmit.

Legvadabbul az operairodalom alkotásait vették célkeresztbe. „Modern rendezés” – ezzel a bűvös fogalommal ámítják és manipulálják a közönséget. Csakhogy ez finoman szólva csúsztatás, sokkal inkább hazugság, mert se nem modern, se nem rendezés. Egy opera cselekményének, helyszínének önkényes, durva megváltoztatása, a szerepek, szereplők egyéniségének visszájára fordítása, a műben megjelenő, a szerző által megírt pozitív tendenciák kigúnyolása – mindez nem tartozik a rendezés témakörébe, a rendezők szerepkörébe.

A színpadra állítók ma már nyíltan saját neoliberális politikai világnézetüket, zavaros gondolatok, ideológiák tömegét zúdítják a gyanútlan közönségre, amelynek fogalma sincs arról, hogy valójában mit is lát. Ma már tudjuk, mert nyakig benne élünk, hogy több évtizedes céltudatosan előre megtervezett szellemi és politikai bomlasztó háttérmunka eredménye ez is.

Operalátogató nemzedékek nőttek és nőnek fel úgy, hogy a szerző által megírt eredeti formájában nem találkozhatnak a nagy remekművekkel. Mindez büntetlenül tehető, hiszen a zeneirodalom zseniális alkotói már rég nem élnek. Hatalmas manipuláció folyik e téren is a kulturális örökségét elveszítő, sőt azt ma már büszkén megtagadó Európa szellemi életében.

A rendező feladata a színpadi alkotásnak a szerző szellemiségéhez, mondanivalójához hű tolmácsolása a közönségnek. Mert ne feledjük, a közönség drága pénzért nem X. rendező beteges agyszüleményeire, eltorzult lelki világára, hanem elsősorban Verdi vagy Wagner és a többiek operáira, az énekesekre, a zenére kíváncsi.

A második világháború után kapott lábra leginkább német exportból a rendezői színháznak nevezett irányzat, ami napjainkra totális káoszba vezetett. Otto Klemperer (1885–1973) világhírű, Pesten is működött karmester írja levelében Londonból 1968-ban Tóth Aladár egykori operaigazgatónak: „…azon a véleményen vagyok, hogy az operák hangversenyszerű előadása részben megoldja az operakérdést. Mert így a zenéről nem tereli el a figyelmet sem egy nevetséges díszlettervező, sem egy bolond rendező.”

Jóllehet Klemperer a 20-as években berlini fő-zeneigazgatóként tág teret engedett az akkor egy időre divatba jött, aztán szerencsére eltűnt avantgárd rendezéseknek. De mint etikus művész és vérbeli színházi ember, jól tudta, hol a határ.

A fogalom valódi értelmében vett modern rendezés a remekművek mondanivalójának tiszteletben tartásával, azok szellemében a mai fejlett színpadtechnika eszközeivel – világítás, vetítés, mozgatható játéktér, elektronika stb. – állítja színre, viszi a közönség elé a kortalan remekműveket. A szereplők jellemének hangsúlyosabb kibontása, egy-egy cselekmény, eseménysor plasztikusabbá tétele mind-mind fontos része a színpadra állításnak.

Talán nem szükséges bizonyítani, hogy egy Mozart, Wagner, Verdi, Puccini és a többi lángelme jobban tudta, mit akar kifejezni, elmondani műveiben, mint a rendezéssel foglalkozó tucatnyi zeneellenes dilettáns. Mert „végül is” (?!) a zene a legnagyobb ellensége az ilyen átírt, átértelmezett opera-előadásnak. A zene, amely az eredeti cselekményhez készült. De épp így a szöveg sem bírja el az erőszaktételt.

A szöveg minden mondata, a zene minden üteme ellenáll. Mert az mégiscsak abszurd és a teljes szellemi meghasonlás jele, ha egy klasszikus opera színpadán atombunkerek között, internálótáborban, roncstelepen, szemétdombon vagy a mostanság „trendi” elmegyógyintézetben és hasonló helyszíneken játszódik a cselekmény, vagy – ahogy már erre is van példa – patkányoknak öltöztetett szereplők népesítik be a Lohengrin színpadát. Lásd Bayreuth, a Wagner-utódok nagyobb dicsőségére.

A magyar közönség is testközelből „élvezhette” az Erkel Színházban Katherina Wagner Lohengrin-rendezését 2004-ben, amikor is egy Lenin-szoborral hitelesített kommunista pártgyűlésen I. Madarász Henrik király szónokolt… Ha a rendezőknek ilyen naprakész, „haladó” aktuális ötleteik vannak, akkor elképzeléseikhez egy másik darabot kell íratni, mert a régebbi komponisták operái méltatlanok és alkalmatlanok az effajta „üzenetek” bemutatására.

A legnagyobb vesztes azonban a közönség, amely drága pénzért nem tudja, mit is lát. Hiába tiltakoznak muzsikusok, karmesterek és a közönség is, a diktatúra, a szellemi terror marad.

 

Milyen szépen is hangzik az ENSZ 1948-ban deklarált Emberi jogok egyetemes nyilatkozatának idevágó cikkelye: „Minden szerzőnek joga van tudományos, irodalmi és művészeti termékkel kapcsolatos erkölcsi és anyagi érdekeinek védelméhez.” De ki véd meg egy halott szerzőt?

Ma már tudjuk: a színházakban eluralkodott rendezői terror azonban csak a felszín és következmény. A szálak jóval mélyebbre vezetnek, és ez már nem művészeti kérdés. A XX. század materializmusa, a nemes eszmék és eszmények kétségbe vonása, a transzcendencia, a szakralitás tagadása, ez a nihilbe vivő szellemiség jelenik meg ezekben az átértelmezett, meghamisított, adott esetben a mítoszt, a vallást, a szerelmet, a legendát is kicsúfoló színházi produkciókban.

Tudomásul kellene venni, hogy a remekművek, az operák is az emberiség kulturális és szellemi kincsei. Egy-egy ember semmilyen ideológiai indokkal sem sajátíthatja ki azokat. Sajnos az operákra nem vonatkozik a világörökség törvényes védelme, mint a történelmi városrészekre, műemlékekre. Ha ezeket a védett objektumokat nem szabad átépíteni, befalazni, tönkretenni, miért lehet ezt nagy komponisták csodálatos műveivel megtenni? Ez azonban már felveti az erkölcs, a morál kérdését is.

Ortega a múlt század derekán tökéletesen és jövőbelátóan megfogalmazta: „Nem arról van szó, hogy a tömegember egy most születő erkölcs kedvéért lemond egy elavult morálról, hanem arról, hogy életét semmiféle erkölcsnek nem akarja alávetni. Az erkölcstelenség mára már kelendő bóvli lett, s bárki hivalkodhat vele.”

Nem dughatjuk homokba a fejünket, látni kell, hogy Európa először szellemileg és erkölcsileg roppant meg halálosan, majd ezt követte és követi a minket körülvevő migráció és társadalmi összeomlás. Lehet, hogy régi bevált receptjét ismétli a történelem?

212   Haandel 2018-01-27 18:45:07

Kongó előadások

Kongó, el, el, el, el-ő-adás-ok:
nem lehetnek ezerfélék az okok.

Con go bajtársakkal zokogok:
merre vannak a vészkijáratok?

211   macskás • előzmény209 2017-12-21 20:27:30

Láttuk...

210   zenebaratmonika • előzmény209 2017-12-21 16:29:14

A Komische Oper Berlinben megy vagy a másik Operaházban?

209   virius 2017-12-21 15:25:02

Láttátok a yt-on a berlini Nabuccót? Na az a rendezés aztán ide tartozik, a darazsaknak ábrázolt, táncikáló asszír papokkal... :D

208   Héterő • előzmény207 2016-11-28 23:32:31
! √ ! √ !
207   Haandel 2016-11-28 21:21:50
A ma fia

A mai {[(re:n)^dez]^Ő} a ma fia,
s ezt rendEssen, mai nyElvel, villogtatja.

A mai rendetlen rEndEzŐk legnAgyObb baja
a tegnapi rendes rendezések hihetetlen bája.

De a mai 40+ rabLó >>> 1 buta banya:
jól sejtik hol rejlik az aranybánya.

Színház, musical, operett?
Dehogy, ma ez csak köret!

A mai, szinte világszerte, államilag dotált opera
a mai $zélhámosok legfőbb operatív célja!
206   Haandel 2016-11-21 18:22:49
Saroktalan sátor

A saroktalan sátorban, évtizedek óta, körbe-körbe járok,
tanácstalanul remélve, hogy majd valami egyÉNit kitalálok.

Egyeseknek nem könnyű egy saroktalan sártorból kitálalva kitalálni,
ezért a labilrinthabitus rendEzŐk(?) ilyenkor elkezdenek cirkuszálni!

(;-)
205   Haandel • előzmény204 2015-07-02 18:32:44
Tunneling, or tunnelling (see spelling differences), is a colloquial term for a specific kind of financial fraud. It is defined as "the transfer of assets and profits out of firms for the benefit of those who control them".
204   Haandel 2015-07-02 18:28:46
Tunneling
203   Haandel 2015-07-02 18:26:50
If opera houses declare record results, why are they in trouble?


So, if there’s more money coming in, where is it all going?
202   Haandel 2015-06-30 19:51:01
William Tell: nudity and rape scene greeted with boos at Royal Opera House
201   Búbánat 2013-07-06 10:16:40
Gulyás Dénes írja le nemrég megjelent életrajzi könyvében („Mekkora Isten tenyere?”, Helikon kiadó) az egyik Bohémélet-rendezésről – melyben énekelt - a véleményét. Idézem:

„A Bohémélet igazi feladat, kihívás mindenki számára, aki egy produkciónak részese. Megfigyelhettem azt a változást a Bohémélettel való közös életem tizenöt éve alatt, amely az opera műfaján, így a Bohémélet értelmezésén is csorbát ejtett. Oláh és Nádasdy értelmezése Pesten és a New York-i Zeffirelli-féle rendezés után nem éreztem vállalhatónak azt a produkciót, melyben Benoit egy létrán mászik les a zenekari árokba, mikor a bohémek kiebrudalják az első felvonásban, holott az ajtón jött be. Musette és Marcello a Momus teraszán, az asztalon közösülnek, miközben Alcindor a szomszéd asztalnál önkielégít.
Miért gondolja a rendező, hogy ettől jó a produkció? Szomorúság és igazi megpróbáltatás volt részt venni ebben a rendezésben, Kiszolgáltatottnak, kizsákmányoltnak és megalázottnak éreztem magam.”
200   Haandel • előzmény199 2013-07-05 22:25:57
-y
198   Haandel 2012-10-28 09:06:24
Poulenc-Erben klagen gegen Münchner Operninszenierung

Die Erben des französischen Komponisten Francis Poulenc (1899 – 1963) wollen die Wiederaufnahme seiner bekannten Oper „Dialogues des Carmélites“ an der Bayerischen Staatsoper gerichtlich untersagen lassen...

Google translate
197   álmodó 2010-08-12 22:11:50
A szerencsétlent nem lehet akárhol "ünnepelni".
De ki ünnepelte?
:-)))
196   -zéta- • előzmény194 2010-08-12 18:10:25
Mondjuk Kupfert én nem ebben a topicban ünnepelném...:-)
195   macskás • előzmény171 2010-08-12 15:08:06
A popzenét nem kedvelőknek viszotn vetkezhetnek a zenekarok:)) A popok:))
194   Momo • előzmény190 2010-08-12 13:56:07
Harry Kupfer 75 éves - avagy színház az operában


„A színháznak izgalomba kell hoznia az embereket, arra kell kényszerítenie őket, hogy színt valljanak. (…) De ebből nem következik, hogy feltétlenül provokálni akarok. Soha nincs szándékomban mindenáron megtámadni a közönséget, csak szembesíteni akarom az előadással. Mindig akkor vagyok a legboldogabb, ha egy bemutatón egymással ellentétes vélemények fogalmazódnak meg. Akkor tudom, hogy a színház elérte a célját.”

"Nem az a célunk, hogy csak zenét hallgassunk. A zenét egy történet összefüggésében, az énekelt szöveggel és a drámával együtt kell megértenünk. (…) Az opera nemcsak kulináris zenei szórakozás”


A teljes cikk olvasható az Opera-Világon
193   Sipi • előzmény192 2010-08-12 13:10:09
Hogy mi lesz? Hát katarzis.
192   Spangel Péter • előzmény191 2010-08-12 12:51:09
Mi lesz, ha az ilyen, jelmez nélküli, pőre operáknál felborul a hormonsszint, tetőfokára hág a paraszimpatizálási készség és létrejön a coitus grandiosus...
191   Hangyász • előzmény174 2010-08-12 11:32:11
Maradjunk az egymást erősítő kölcsönhatásnál.
190   álmodó • előzmény189 2010-08-12 11:26:31
Így egyszerűbb lesz :-) :

http://www.operavilag.hu/hirek_teljes.harry+kupfer+75+eves-794.html
189   álmodó 2010-08-12 11:22:34
"Harry Kupfer 75 éves"

az "Opera-Világon".
188   Spangel Péter • előzmény183 2010-08-12 09:45:27
Még jó, hogy a csingilingik nem énekelnek... :-)))
187   álmodó 2010-08-12 08:52:47
Én pl nem "egy előadásról" beszéltem, hát többet láthattatok itt alább... Épp az a dili a pasiban (bocs, rendező úrban), hogy minden darabnál ugyanoda lukad ki.
És ennek tere van...Még tetszik is, legalábbis veszik a jegyet évről-évre.
Márpedig ez nem jelent ok jót a jövőre nézve.
Ajjjaj, kezdhetünk fogyózni hölgyek-urak...
:-(
186   Momo • előzmény181 2010-08-11 23:07:38
"etióp menekültek"


Ezt én felülfogalmazásnak érzem... tekintve, hogy rabok. :-)))
185   nizajemon • előzmény184 2010-08-11 22:38:24
Háááát,elnézvén az elnézendőket nem sok fehérnépnél kellhetett szívtájéki masszázst alkalmazni:-)))) na ennyi, az eszement szó rám is illik.
184   Sipi • előzmény183 2010-08-11 22:31:07
Lehet, hogy azért, hogy elvonja a figyelmet a gyenge énektudásról?
183   nizajemon • előzmény182 2010-08-11 22:11:41
jajj,neee...kivetem magam az ablakon:-))hölgyek és urak megkaphatják ezer helyen az effélét,de arra még nem kaptam választ,hogy a jobb sorsra érdemes pimpilit miért kellett kellemetlen helyzetbe hozni????
182   macskás • előzmény180 2010-08-11 22:02:34
Neizéjjémá!
Mér nem lehet a hölgynézőknek meg egyes uraknak a kedvében járni?
Kortárs zene OK:) Jó dolog, most épp Bozay megy a fülembe:))) Lemásoljam?
181   nizajemon • előzmény179 2010-08-11 21:50:08
Azt még érteném ha az Aida 2felv nagyfináléjában az etióp menekültek(feltételezve....)meztelen szaladnának könyörögni(úgy meghajtották őket,hogy a bugyingót is elhagyták útközben),de alkotói szabadságom eddig terjedne...
  
Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa (BFHA) pályázatot hirdet „A Kárpát-medence zenekultúrája a XIX-XX. század fordulóján” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Zeneakadémia karvezetés szakos hallgatóiból alakult kórus
"Karvezetés vizsgakoncert"
VIADANA: Exultate justi (örvendező zsoltár)
TILLAI: Magányban (Weöres Sándor versére)
Tolnay Melinda (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
ALAIN: Messe de Requiem – Sanctus
CLEMENS NON PAPA: Missa defunctorum – Agnus Dei, Communio
Enyedi Mózes (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
BECKER: Herr, erbarme dich
SCHEIN: Freue dich des Weibes deiner Jugend
Bokros Virág (egyházzene-orgona – ének-zene OT IV.)
Közreműködik: Balaska Rebeka (csembaló), Márkus Ágnes (cselló)
TOMKINS: How great delight
SCHMITT: À contre-voix, op. 104 – 5. Pour vous de peine
Velki Luca (ének-zene – zeneelmélet OT IV.)
GUERRERO: Sanctus, Benedictus
Bolyos Balázs Koppány (egyházzene-karvezetés – ének-zene OT IV.)
GASTOLDI: Cantiam lieti cantiamo
BRITTEN: Öt virágének, op. 47 – 2. The Succession of the Four Sweet Months, 3. Marsh Flowers
MOSONYI: Libera me
Szarka Tamás (kóruskarnagy MA I.)
GESUALDO: Non mai, non cangero
MENDELSSOHN: Három motetta, op. 69 – 1. Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren
BRUNNER: Konfirmation
Márkus István (kóruskarnagy – zeneelmélet OT IV.)

18:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Faragó Laura (ének), Varga Petra (orgona)
"Bach Mindenkinek Fesztivál"
Énekek és áriák Anna Magdalena Bach Daloskönyvéből (BWV 508 - 518.)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Luka Okros (zongora)
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, op. 23
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: 4. (f-moll) ballada, op. 52
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Balga Gabriella, Bakonyi Marcell (ének)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
Házigazda: Eckhardt Gábor
"Salon de Musiqze 2. - Casanova"
RAMEAU: Zoroastre – nyitány
VIVALDI: Griselda – Ombre vane
BEETHOVEN: Nyolc variáció egy Waldstein témára
MOZART: Don Giovanni – nyitány
MOZART: Madamina, il catalogo
MOZART: La ci darem la mano

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Trio Energico:
Ilosfai Csenge (hegedű), Mády-Szabó Eszter (gordonka)
Vida Mónika Ruth (zongora)
SCHUBERT: Adagio D.897 "Notturno"
SOSZTAKOVICS: c-moll trio op.8. no.1.
RAVEL: a-moll trio

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Emanuel Abbühl, Seung Eun Lee (oboa)
Spányi Miklós (orgona)
Concerto Armonico Budapest (koncertmester: Homoki Gábor, művészeti vezető: Spányi Miklós)
"Velence és London, oboák és orgonasípok…"
ALBINONI: F-dúr oboa-kettősverseny, op. 9/3
ALBINONI: g-moll szonáta, op. 2/11
ALBINONI: e-moll hegedűverseny, op. 2/2
ALBINONI: d-moll oboaverseny, op. 9/2
HÄNDEL: 3. (g-moll) oboaverseny, HWV 287
HÄNDEL: h-moll concerto grosso, HWV 330
HÄNDEL: 13. (F-dúr) orgonaverseny, HWV 295 („A kakukk és a csalogány”)

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Jan Vogler (gordonka)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
RAMEAU: A gáláns indiák - szvit
SAINT-SAËNS: I. (a-moll) gordonkaverseny, op. 33
BRUCKNER: IV. (Esz-dúr) szimfónia
19:00 : Nagyvárad
Szigligeti Színház

Operát az Operából! – Turné
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Chisa Kitagawa (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Izaki Masahiro
SIBELIUS: d-moll hegedűverseny, op. 47
SOSZTAKOVICS: 12., d-moll szimfónia, „Az 1917-es év”

19:00 : Siófok
Kálmán Imre Kulturális Központ

Teleki Miklós (zongora)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
MOZART: Figaro házassága – nyitány, K.492
GRIEG: a-moll zongoraverseny
MOZART: 40. (g-moll) szimfónia, K.550

19:00 : Sopron
Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ

Jasminka Stančul (zongora)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: I. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
SCHUBERT: II. (B-dúr) szimfónia, D 125
A mai nap
született:
1930 • Stephen Sondheim, zeneszerző
elhunyt:
1687 • Jean Baptiste Lully, zeneszerző (sz. 1632)
1963 • Székely Mihály, énekes (sz. 1901)