vissza a cimoldalra
2019-12-07
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11455)
A csapos közbeszól (95)

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2947)
Kolonits Klára (1142)
Kedvenc magyar operaelőadók (1149)
A díjakról általában (1076)
Operett, mint színpadi műfaj (4173)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2690)
Belcanto (932)
Franz Schmidt (3467)
Kimernya? (3361)
Alexandru Agache, a bariton (184)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (112)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3527)
modern eszement rendezesek (338)
Élő közvetítések (8265)
Nagy koncertek emlékezete (38)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1815)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Chopinről - mélyebben (Evelyn, 2004-07-09 10:40:11)

   
422   Búbánat 2019-11-18 09:40:13

Legyen meg itt is a mai  Műsorajánló-ból

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Hegedűs Endre (zongora)

"Az örökifjú Chopin"

CHOPIN: E-dúr etűd, op. 10/3
CHOPIN: cisz-moll etűd, op. 10/4
CHOPIN: f-moll etűd, op. 25/2
CHOPIN: c-moll („Forradalmi”) etűd, op. 10/12
CHOPIN: 5. (fisz-moll) polonéz, op. 44
CHOPIN: c-moll mazurka, op. 30/1
CHOPIN: h-moll mazurka, op. 30/2
CHOPIN: Desz-dúr mazurka, op. 30/3
CHOPIN: cisz-moll mazurka, op. 30/4
CHOPIN: 6. (Asz-dúr) polonéz, op. 53
CHOPIN: 1. (Esz-dúr) keringő, op. 18
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: Barcarolle, op. 60
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz, op. 22

421   Búbánat • előzmény420 2013-07-21 20:20:41

0.35 – 2.30 MüpArt classic

Éjjel az M1 csatorna sugározza:

Egy este Chopinnel – Bogányi Gergely zongorázik

(111’)

Válogatás a Chopin-maraton – Chopin összes zongoraműve hangversenysorozatból.

2010 novemberében egyedülálló művészi-szellemi vállalkozásra szánta rá magát Bogányi Gergely Kossuth-díjas zongoraművész. Egyetlen nap alatt, öt koncerten eljátszotta Fryderyk Chopin valamennyi zongoraművét.
E kivételes nap legszebb pillanataiból válogat a műsor, s kínál keresztmetszetet minden idők talán legérzékenyebb zeneszerzőjének életművéből.

2010. november 27.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem


420   Búbánat 2013-03-07 21:46:38
Ma éjjel a Duna televízióban

23.15 – 0.55 MüpArt classic

Egy este Chopinnel – Bogányi Gergely zongorázik

Válogatás a Chopin-maraton – Chopin összes zongoraműve hangversenysorozatból

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2010. november 27-28.

(100 perc)
419   macskás • előzmény415 2011-03-01 09:32:52
Persze, hogy nem, mert nem férne a hallókészüléked mellé!!!!!!!!
418   Steff • előzmény417 2011-03-01 09:20:01
Legalábbis legkésőbb ma 201 éve.
417   Fidelio 2011-03-01 09:17:00
Ma 201. éve, hogy a zongoraművészet első nagy királya megszületett.
416   Fidelio 2011-01-15 19:23:04
Kedves Fórumtársak!

Tegnap nyílt egy két hetes Chopin - kiállítás Egerben. Ingyen megtekinthető. Aki teheti, menjen el.
415   Heiner Lajos • előzmény414 2011-01-12 12:43:54
Csak nem járhatok állandóan füldugóval.
414   Steff • előzmény413 2011-01-12 10:59:01
Mért kéne őket meghallgatni?!
413   Heiner Lajos • előzmény412 2011-01-11 13:58:01
Szemben a nőkkel, őket akárhányszor hallgatja meg az ember, nem érti meg.
412   Fidelio • előzmény405 2011-01-11 12:26:23
sphynx üzenetére reagálva, Chopin prelűdjeit akkor érti meg igazán az ember, ha minél többet hallgatja. Mindig valami új világosodik meg belőle, egy - egy újra hallgatásból.
411   Heiner Lajos • előzmény410 2011-01-11 10:41:58
Anghi Csaba: Macskák, cicák

Emlékeztek az ominózus cica esetére kedvenc hegedűdarabjával?
410   macskás • előzmény409 2011-01-11 09:38:55
Akkor milyen könyvet keresel hozzá?

Macskásokat tudok adni:)
409   Fidelio 2011-01-11 00:25:55
Macskás!

Tudom, hogy nekem kell elemezni, már megoldottam a problémát.
408   macskás • előzmény402 2011-01-10 23:56:55
Jó ideje nem olvastam Waltarit, egy időben annyira beleszerettem, hogy jó sok könyvét beszereztem, aztán a többi finnét is
407   macskás • előzmény402 2011-01-10 23:55:58
Neverdneverdneverd
szegény Fideliót:))
406   sphynx 2011-01-10 23:36:07
Az f-moll fantázia (op. 49) meg zseniális.
405   sphynx 2011-01-10 23:22:30
Chopin: Prelüdök, stb. - Rév Lívia

(A Berceuse nagyon szép, a prelüdök kicsit jellegtelenek.)
404   Steff • előzmény401 2011-01-10 21:51:02
Idén Liszt- és Mahler-év, jövőre Debussy- és Solti-év, jövő után Wagner- és Hindemith-év.
403   macskás • előzmény400 2011-01-10 21:33:26
Még mindig itt tartasz?

Az elemzést úgyis neked kell megcsinálni!
402   Heiner Lajos • előzmény400 2011-01-10 17:48:50
Mika Waltari: Szinuhe
401   Fidelio 2011-01-10 17:26:21
Mindig sajnálom egy kicsit, ha egy évnek vége van, de 2010 - et különösen sajnálom, mert ezzel a Chopin - év is lezárult. Persze anélkül is lehet egy zeneszerzőre emlékezni és hallgatni a zenéjét, ha nincs reflektorfényben. Nekem akkor is 2010 - el elmúlt egy kicsit valami.
400   Fidelio 2010-11-07 15:31:00
Sziasztok!

Tudna nekem valaki egy jó könyvet ajánlani Chopin op. 28 -as Prelűdjeihez? Előre is köszi.
399   Búbánat 2010-06-02 19:44:55
Kulcs Chopinhez

Ismét idehaza koncertezett a legendás Rév Lívia

Új Ember, 2010.05.09.

Zavarba ejtően beharangozott „búcsúkoncertje" után majd egy esztendővel ismét Budapesten játszott a BBC kritikusainak és a Radio France hallgatóinak kedvenc Chopin-pianistája, a Dohnányi-Bartókféle örökség utolsó élő képviselője, az örökifjú Rév Lívia. Rubinstein felfedezettje az újrakezdések rekordere is: előbb a bakelitlemez-piacot, majd a koncertdobogót hódoltatta meg páratlan finomságú játékával, hogy a CD-éra hősnőjeként, legutóbb pedig az internet közönségkedvenceként térjen vissza újra meg újra. Az alábbiakban vasárnap délelőtti telefonbeszélgetéseink jegyzeteit adom közre: Rév Líviával portrékötete francia kiadására készülünk a Chopin-évben.

- Látta a Chopin-év nyitógáláját? Jobban járt, hogyha nem! Azon gondolkodtam: íme, egy sereg remek zongorista. De hol marad a muzsikálás? Én is tudok gyorsan zongorázni, de az még nem muzsikálás. Rendkívül szórakoztató például, ha az ember próbát tesz mondjuk az opus 10. második Chopin-etűdjével: igen tanulságos, ha az egyforma nyolcadokat gyakorlásként különféle ritmusképletekkel cseréljük fel. De ilyenkor gyakorlunk, és nem Chopint játszunk! A muzsika szépsége teljesen ellentétes azzal a fajta gépies tökéletességgel, amit manapság várnak el a zongoristáktól. Hallgassa csak meg Horowitz vagy Cortot Chopinetűdjeit. Tele vannak hamis hangokkal, mégis csodálatosak! A régiek nem a hibákat számolták az előadásban, hanem a szépségeknek örültek.

Ha olyan emberek kapnak lehetőségeket, mint amilyeneknek a lemezeivel találkozik az ember, ötven év múlva senki sem fogja tudni, ki volt Bach, ki volt Mozart! Ezért mindig azt kötöm elsőként lelkére a tanítványaimnak: „Ne engedjétek, hogy az emberektől elvegyék a zenét!" Zene nélkül ugyanis nincs emberhez méltó létezés! Az embert a művészet teszi emberré! Nézze csak meg: elgondolkodtató, hogy mely nemzeteknek van csodálatos folklórja? A németeknek és a franciáknak alig akad egypár szép népdala. A magyaroknak, oroszoknak, a lengyeleknek és a spanyoloknak pedig? Ők szenvedtek a legtöbbet Európa nemzetei közül, és számukra a zene valójában menedéket jelentett a szenvedések között.

Az ostrom alatt vagy egy évig jóformán nem is láttam zongorát. Soha nem felejtem el az első zenét, amit a háború után hallottam. Al Jolson énekelt egy gramofonlemezen. Nem lehetett könnyek nélkül hallgatnom. Abban a spirituáléban minden, de minden emberi szenvedés benne volt, mindaz, amit mi is átéltünk.

Manapság azonban mindent a virtuozitással mérnek. Chopin négy impromptüje közül például csak az elsőt és a negyediket lehet hallani. A másodikat és a harmadikat én is most szedtem csak elő újra, mert nagyon sok oktávmenet van bennük, és arról nekem, az én apró kezeimmel, mindig le kellett mondanom. Most mégis megtanultam őket, mert egészen lenyűgöztek, annyira gyönyörűek! Van itt a másodikban egy olyan disszonáns moduláció, hogy az szinte bartókabb Bartóknál! És ahogy visszajön az a mennyei muzsika, abban annyi, de annyi lemondás és fájdalom és küszködés és reménykedés van! Chopin tragikuma egészen másként jelentkezik, mint Schuberté. „Nincs mit tenni" - mondja a zárlatban. Mennyei zene! Márpedig ezekben az akkordokban rejlik a lényeg: ennek a mennyei muzsikának a hatalmas tragikuma. Miért írt Chopin ide ennyi hangot, ha egyszerűen nincs idő, hogy megszólaljanak? Vagy nézze csak meg a Chopin op. 10. harmadik, Gisz-dúr etűdjét. A kotta Lento utasítást ad, és a kiadók - állítólag Chopinre hivatkozva - 100-as metrumot írnak elő. Nem hiszem el, hogy Chopin így játszotta volna! Hallottam egyszer Richterrel: tartotta magát az előírt tempóhoz, és én bizony majdnem leestem a székről. Ha 80-as tempó körül játsszuk, előbukkannak a darab csodálatos szépségei, és én így is játszom, bárki bármit mond Chopinre hivatkozva, mert Chopin muzsikája számomra többet mond el az ő szándékairól. Minthogy Chopin tanár is volt, az etűdjeiben fölfedezhetjük, hogy rávezeti a muzsikust, mit miért és hogyan akart és mit másként. Minden darabnak megvan a saját kulcsa, amitől minden a helyére kerül. Az első prelűd például mindjárt egy szünettel késleltetett triolával indul. Ezt legtöbbször nagyvonalúan egyszerre játsszák a balkéz indításával. Csakhogy pár ütemmel később maga Chopin hozza ezt a változatot, majd újra az eredeti kerül elő. Lehet ez merő véletlen? Vagy nézze az opus 25. második, f-moll etűdjét. Miért írt Chopin triolákat a jobbkéznek, és miért nem írta 6/8-ban? Ami a legérdekesebb az egészben: a lüktetése teljesen elvész, ha nem helyesen olvassuk és játsszuk! Csak épp el kell olvasni, mit is akart a komponista.

Nagy izgalommal vártam, amikor lengyelek előtt kellett először Chopint játszanom. A szülőházában rendezett fesztiválon az van szokásban, hogy a közönség a kertben hallgatja a koncertet, és nem is látják a művészt, aki a nyitott ablakokon túl játszik. Nagy-nagy öröm volt, hogy a koncert után azt mondták: olyan érzésük támadt, mintha maga Chopin játszott volna odabent... Nem lehet megmagyarázni, mi teszi képessé az embert, hogy valóban a komponista zenei szándékait szólaltassa meg, de úgy látszik, lehetséges. Valaki egyszer azt mondta: a helyes interpretáció nem más, mint hogy minden hang a kellő időben szólal meg. Holott a zene leginkább a színházhoz hasonlít, ahol nincs két egyforma előadás, hanem ezerféle inspiráció. Ettől van, hogy a muzsikálás kicsit mindig improvizáció. Növendékkoromban Dohnányi előtt játszottam egyszer a „Feketebillentyűs" etűdöt. Odajött hozzám, vállamra tette a kezét, és azt kérdezte: „Azt a rubatót miért csinálta?" Megszeppenve feleltem: „Nem tudom." Erre Dohnányi megveregette a vállamat, és azt mondta: „Akkor bravó!"

/Marton Árpád/
398   Búbánat 2010-03-23 00:20:26
„Bátor és szerencsétlen hõs”

Liszt Ferenc emlékezése Chopinről

/Új Ember, 2010. 02.28./

Az idei esztendő többek között a korszakalkotó lengyel zeneszerző, Fryderyk Chopin születésének kétszázadik évfordulója jegyében telik. Az ünnepi Chopin-év egyik csúcspontja magától értetődően március elseje, a géniusz születésnapja - szerte a világon nagyszerű hangversenyekkel emlékeznek erre. Az ilyen alkalmak egyben rádöbbentenek, hogy többnyire az utókor feladata maradéktalanul feltárni egy-egy művész munkásságának minden értékét és szépségét. Más szavakkal: az még csak hagyján, hogy „senki sem lehet próféta a saját hazájában", de a jövőt képviselő alkotókat általában csak utólag ismerik el...

Chopin esetében ez az elismerés viszonylag keveset váratott magára. Mindössze huszonnégy évnek kellett eltelnie a halála után, hogy 1873-ban a Franklin Társulat gondozásában napvilágot lásson az első magyar nyelvű Chopin-életrajz. Szerzője nem kisebb személyiség, mint Liszt Ferenc, aki francia nyelven vetette papírra Chopinnel kapcsolatos személyes emlékeit, gondolatait. A mű fordítója pedig Wass Ottilia (1829-1917) - ugyanazon gróf czegei Wass család tagja, amelynek manapság kétségkívül legismertebb tagja Wass Albert író. Pedig a maga korában Wass Ottilia grófnő, az Erdélyi Múzeum-Egyesület nagy pártfogója is országosan ismert volt. Költőként nem csupán magyarul, de németül és franciául is verselt, kiterjedt levelezést folytatott angolul és olaszul, számtalan helyen publikált. Liszt Ferenc Chopin-könyvéhez írt fordítói előszavát szabadkozással kezdi: „Kevesek számára íratott e könyv és hazánkban kevesen ismerik." E kijelentés első fele napjainkra szerencsére megváltozott: a hálás utókor időközben felfedezte magának Chopin munkásságát.

E százötven oldalas kötet lapjain a zeneóriás Liszt szellemes írónak, elmélyült gondolkodónak, kifinomult művészettörténésznek és lélekbúvárnak bizonyul. Csakugyan nem mindennapi mű! Már pusztán azért sem, mert eltekintve a szokásos időrendi megközelítéstől, Chopin alakját mindjárt érett férfiként, kiforrott zeneszerzőként állítja elénk, a gyermekkor történéseire legfeljebb vissza-visszautalva. Ezzel tovább mélyíti az olvasóban a gyanút: a zseni nem kialakul, hanem váratlanul és titokzatosan lesz - egyszerre csak elénk penderül, jelen van, mi pedig nem győzünk csodálkozni. A férfivá érett zseni esetében mellékes a gyermekkor aprólékos elemzése, hiszen néhány önkényesen kiragadott részlet is tökéletesen elegendő: négy-öt évesen már komponált, nyolcévesen koncertezett, elemista kisdiákként pedig művészi értékű karikatúrákat rajzolt.

Legrészletesebben Liszt azokról a történésekről beszél, amelyeknek közvetlen szemtanúja volt: Chopin párizsi éveiről, majd elhatalmasodó tüdőbajának kínjairól. Az elhúzódó haláltusa kapcsán, de már korábban is kitér Chopin vallási életére. Így kiemeli, hogy „a katolikus vallás őszinte híveként Chopin megtartotta hitét, anélkül, hogy azt bárminemű külsőségek által fitogtatta volna". Megható részleteket tudunk meg Chopin utolsó napjairól, vagyis az 1849 októberében történtekről. Halála előtt két nappal arra kérte az ágyánál virrasztó Potocka grófnőt, a párizsi lengyel emigráció jeles tagját: énekelje el a Szent Szűzhöz írt Cantate strófáit. „Mily szép, Istenem, mily szép!" - mondta erőtlenül. Utolsó előtti napján papot hívatott, meggyónt és megáldozott, felvette a betegek kenetét. „Kevéssel azután egyenként ágyához szólította a körülötte virrasztókat, mindegyiküknek egy utolsó áldást adandó, Isten kegyelmét hívta reájuk. Ők pedig mind térdre ereszkedtek, lesütött fővel és nedves szempillákkal, fájdalomtól elszorult szívüket Istenhez emelve." Később, este tíz órakor még egyszer erőre kapott: „A haldoklók imádságait és litániáját kívánta elmondani. Latin nyelven mondta el ezeket, fennhangon és érthetőleg." Négy órával később kilehelte lelkét. Ám e ponton hallgassunk el, hiszen egy születésnapon nem illendő ily hosszan beszélni a halálról... A legfontosabbat úgyis elmondtuk: Liszt Ferenc emlékirata valódi kultúrkincs, Chopin nagyságához méltó.

Zsille Gábor
397   Haandel 2010-02-20 09:44:48
Chopin in der Oper Film von Jan Schmidt-Garre
2010-02-20, 21.45-22.45, 3sat

Die Oper war für Frédéric Chopin (1810 - 1949) die höchste Kunstform, auch wenn er selbst nie daran dachte, für die Bühne zu schreiben. Seine Zeitgenossen Bellini, Donizetti und Rossini bedeuteten ihm mehr als Beethoven, Liszt und Schumann. Sie beeinflussten seine Klaviermusik, ihre Koloraturen spiegeln sich in deren Läufen, Trillern und Kadenzen. Chopin bewunderte die große Belcanto-Sängerin Giuditta Pasta, war mit Bellini befreundet und hatte eine Beziehung zu Pauline Viardot, der Tochter des Tenors Manuel Garcia und Schwester der legendären Maria Malibran. Als Pianistin und Komponistin bearbeitete Pauline Viardot Chopins Mazurken für Gesang und Klavier.

Zum 200. Geburtstag Frédéric Chopins zeigt der Film den polnischen Komponisten von einer unbekannten Seite: den leidenschaftlichen Operngänger, den Verehrer großer Sängerinnen, den Verfechter einer Ästhetik des Belcanto - des schönen Singens zum Klavier. Im Schloss seiner Geliebten, George Sand, im französischen Nohant treffen sich zwei Sängerinnen, ein Pianist und eine Schauspielerin mit den kundigsten Chopin- und Belcanto-Experten unserer Zeit und forschen den Opern-Erlebnissen Chopins nach. Pauline Viardots Kompositionen werden in Nohant gespielt und diskutiert, ebenso wie reine Klavierwerke Chopins, die durch die Mezzosopranistin Katerina Hebelkova ihr sangliches Potenzial entfalten. Die große Belcantistin Vesselina Kasarova ergänzt die Musik Chopins mit Arien von Rossini und Bellini, den Quellen seiner Inspiration, und schildert den Einfluss seiner Klaviermusik auf ihr eigenes Singen.
396   pszí 2010-02-17 01:11:28
Szonáták: I.* (c-moll) és III. (h-moll)

Lilya Zilberstein*, Maurizio Pollini (DG)
395   sphynx 2009-03-14 21:37:16
Leif Ove Andsnes? Azt hiszem, érdemes vele kísérletezni.
394   Hypo 2008-11-02 23:19:50
Flóris, te prózát is tucc?

Egy vers azért idekívánkozna Sopenről...
393   Kúp Flóris • előzmény392 2008-11-02 00:06:02
Beszélgetni lehet,
no de irogatni ?
392   janomano 2008-11-01 20:37:22
Kérem uraim!
Ez egy komolyzenei portál.
Itt komoly emberek beszélgetnek,
komolyan. Nnnnna...
391   partitúra 2008-11-01 20:04:30
Nagyon köszönöm szépen a címet! Csak beszélgessetek nyugodtan!xD
390   SzJ 2008-11-01 17:38:33
:-)
Katt.
(És most offolásért megintem magam!)
389   sphynx • előzmény388 2008-11-01 17:33:26
Engem sose szeretett, mert mindig cikiztem a szappanopera-sorozatát. Különben is, a szerkesztők néha bekattannak, és elkezdenek ámokot futni (lásd kapa).
388   Momo von Hofmannsthal 2008-11-01 17:26:08
Oké, ne legyen anyázás.
Ne legyen hosszú, más témájú társalgás egy-egy topicon belül.
De, ha mindenhol leállítod a spontán kialakuló beszélgetést, akkor nem lesz itt élet se.
Lehet, hogy hülyülünk, de ez itt pl. Chopin kapcsán indult, más topicba nem érdemes átvinni, mert megöli a dolog értelmét. (Azt, hogy Chopin kapcsán elvonatkoztatunk, és viccelünk.)
Ez eddig belefért itt a dologba.

Nem tudom, feltűnt-e, hogy a korábbihoz képest alig ír ide valaki.
A Fidelion politizálnak (és anyáznak).
A Szinházi portálon Operáznak.
Nem ide járnak a népek megbeszélni a dolgaikat.

Ha minket se hagysz itt játszani, lesz egy haldokló fórumotok.


(hát felőlem…)
387   SzJ 2008-11-01 17:10:02
ON!
386   sphynx 2008-11-01 17:06:25
Vagy itt.
385   sphynx 2008-11-01 17:00:45
Chopin kutyája.
384   sphynx 2008-11-01 16:55:52
Momo és janomano a zongoránál.
383   sphynx 2008-11-01 16:52:07
Én elaludtam.
382   Momo von Hofmannsthal • előzmény381 2008-11-01 16:50:34
amikor janomano Chopint játszott mindannyian üvöltöttünk...
381   sphynx 2008-11-01 16:44:32
Én Momóval láttam ezt a filmet, ő úgy üvöltött, hogy ki kellett vezetni. És janomano, emlékszel, hogy te hogy üvöltöttél, amikor legutóbb Chopint játszottál? Csak két részben tudtad eljátszani a nagy polonézt, mert közben rádcsukódott a zongora fedele?
380   Momo von Hofmannsthal • előzmény379 2008-11-01 16:09:08
és itt is
379   Momo von Hofmannsthal 2008-11-01 16:08:27
Władysław Szpilman
378   janomano • előzmény377 2008-11-01 16:03:22
Bocs, az előzőre...
377   janomano • előzmény376 2008-11-01 15:58:23
Chopin: Grande Polonaise for Piano and Orchestra (preceded by an Andante Spianato), Op. 22/Grande Polonaise in E-flat Major. Molto allegro
376   partitúra 2008-10-31 16:53:16
Az E-moll zongoraversenyt hallgatva (1. tétel) úgy megszorul a szívem a zongoristán. Szegény csak 4 perc után lép be, addig gondolom kiizzad egy liternyi vizet magából, a kezén is csorog, nah és még ha reszket. De azért gyönyörű ez a mű.
375   partitúra 2008-10-31 16:50:42
Nemrég láttam egy filmet, nem írhatom rá, hogy fantasztikus, mert teljes mértékben megrázó. Aki látta a Zongoristát, az tudja, hogy milyen. Mindenesetre 2 részben néztem, mert egyszerre nem lehet. Egyes részeknél már belül üvöltöttem, csorgott a könnyem a film alatt. Annak viszont nagyon örültem, hogy címdalnak és aláfestőzenének nem holmi "szemetet" választottak, hanem Chopin-remekeiből tettek be. Az elején már is a Cisz-moll Nocturne-t hallhatjuk. A vége felé lesz G-moll ballada. De itt most komolyzene-rajongók és ismerők segítségét kérném. Aki látta a filmet, az kérem írja le, hogy a legutolsó zenének mi a címe és ki a szerzője. Szerintem egy zongoraversenyről lesz szó. Csak sajnos nem ismerem! Nagyon megköszönném!
374   frushena 2008-09-26 20:39:19
Idéznék :

CHOPIN : f-moll zonzoraverseny - Larghetto
373   frushena 2008-09-26 20:36:47
Mivel ma du-n lemaradtam róla a bartókon, így most szóljon egy általam ritkán hallgatott szerző és versenyművei :

Frédéric CHOPIN : e-moll zongoraverseny Op.11

Royal Filharmonikus Zenekar

Tzimon Barto - zongora

vez : Fischer Ádám

1. I. Allegro Maestoso
2. II. Romance. Larghetto
3. III. Rondo. Vivace

__________________________________________

Frédéric CHOPIN : f-moll zongoraverseny Op.21

Londoni Filharmonikus Zenekar

Stanislav Bunin - zongora

vez : Franz Welser-Möst

4. I. Maestoso
5. II. Larghetto
6. III. Allegro Vivace

Nos az f-moll egyszerűen félelmetes drámaiságával padlóba döngöli az embert. Már tudom, hogy miért nem szeretem gyakran hallgatni Chopin eme remekét. Túl szép ahhoz, hogy ezt gyakran befogadja az ember.
372   virius 2008-08-04 20:57:41
Hát ehhez meg mit szóltok?! Most olvasram odaát:
Kivennék a konyakból Chopin szívét
2008.07.31.
Fidelio


Michael Witt genetikus DNS-vizsgálatnak vetné alá Chopin szívét, hogy bebizonyíthassa, a zeneszerző nem tuberkolózisban, hanem cisztás fibrózisban szenvedett. Véleménye szerint a vizsgálat sokat jelentene azoknak, akik ebben vagy más betegségekben szenvednek, mert meggyőzné őket arról, hogy ilyen súlyos kór mellet is lehet kiemelkedő teljesítményt nyújtani. A lengyel hatóságok azonban megtagadták az engedélyt.
Chopin 1849-ben, 39 éves korában hunyt el. Testét Franciaországban, a Pere Lachaise temetőben helyezték végső nyugalomra, de végakarata szerint szívét hazájába vitték. Konyakban tartósított szíve azóta egy kristályurnában pihen a varsói Szent Kereszt templom egyik oszlopának belsejében, amelyet csak egyetlen alkalommal vettek ki onnan, a második világháború alatt, hogy megóvják a relikviát. Mielőtt 1951-ben visszahelyezték volna, orvosi vizsgálatnak vetették alá, s a szakértők megállapították, hogy az alkohol tökéletesen konzerválta Chopin szívét. Iwona Radziszewska, a lengyel kulturális minisztérium szóvivője azzal indokolta Michael Witt genetikus kérésének elutasítást, hogy ez nem a megfelelő időpont az engedély kiadásához, s a vizsgálatot nem igazolják a lehetséges ismeretek, amelyek a kutatás révén megszerezhetők.

A lengyel zeneszerző gyerekkora óta sokat betegeskedett: gyakran léptek fel nála légúti fertőzések, valamint tüdőgyulladás, ami a cisztás fibrózis egyik legfőbb tünete. További érv lehet e betegség mellett, hogy Chopin még 22 éves korában sem borotválkozott, és nem született gyereke. Noha Chopin halotti bizonyítványában tüdő- és gégetuberkulózis szerepel, kezelőorvosa, Jean Cruveilhier szerint a zeneszerző elhunytát egy olyan betegség okozta, amelyre nem számítottak. Hogy valójában milyen kór okozta a zeneszerző halálát? Nos, ez továbbra is az urnába zárt szív, és Chopin titka marad…
371   musicus2 • előzmény361 2008-05-25 03:19:05
Annyira vegyes lett a topic, hogy csak feltételezem, hogy a Chopin koncertekről tettél fel kérdést.
Rubinstein felvételei azért (is) nagyon jók, mert lengyel. A másik referencia pedig Cortot, aki francia. Ahogy Chopin papája francia, édesanyja pedig lengyel volt: a franciák és a lengyelek képesek anyanyelvi szinten beszélni Chopinül. Nekem Cortot után Rubinstein kicsit túl objektívnek tűnik, igaz, Rubinstein később született. Magánvéleményem szerint minél régebbi egy muzsikus, annál jobb. Bár régen is voltak pénzes műelőadók, de nem uralhatták a terepet úgy, mint most.
Feleki Kamill mondta ezt ki kendőzetlenül: a 30-as években is gyakori volt az, hogy a báró vagy a bankár a szeretőjét a színpadon szerette volna látni, akkor lett harmadik komorna, vagy második hercegnő pár szóval, vagy anélkül. Akkor kezdődött a baj, amikor ezek jutottak címszerepekhez és teljhatalomhoz.
Feleki annak idején kijelentette, hogy XY művésznővel nem hajlandó fellépni (nyilván nem akarta önnön nevével legitimálni ez a nemszínésznőt). Nos, tényleg nem lépett fel vele, mert kirúgták. Mármint Felekit, a közönség kedvencét.
A hangszereseknél nagyon hasonló a helyzet, globálisan. Rengeteg rossz Chopint lehet hallani, mert egyszerűen nem merik az illetőknek megmondani, hogy Chopinhez billentéskultúra és szív is kell, nem csak klimpi-klampi.
370   pszí • előzmény368 2008-05-24 22:09:39
Nem akartam nagy szavakat használni... :-))
369   pszí • előzmény366 2008-05-24 22:06:25
:-o
368   sphynx • előzmény364 2008-05-24 22:05:26
Hát a lassú tételre azért én más jelzőt használnék...
367   pszí • előzmény365 2008-05-24 22:05:23
Én Prokofjevet hallottam tőle élőben és zseniális volt!! Szerintem nem így van, de bevallom, hogy én sem gondoltam volna, hogy a Chopin versenyekben ilyen jó, nekem itt 120%-ban :) a másikat is bizonyította.
366   sphynx • előzmény365 2008-05-24 22:03:52
Ezek szerint pszí hifista?
365   -zéta- • előzmény364 2008-05-24 21:58:57
KWP-t volt szerencsém élőben is hallgatni, olyan, mint majd minden jó ázsiai: 120 % technika, 0 % emoció...
364   pszí • előzmény363 2008-05-24 21:55:29
Úgy látom, tényleg komolyan érdekel a dolog. ;) Rubinstein is nagyon jó, (elnézést a rajongóitól) de szerintem technikailag messze felülmúlja őt K. W. P., annyira könnyed a játéka, hogy képes az előadás az anyagi valóságból szinte teljesen kiemelkedni. Eszményi az egész. Ezzel szemben Rubinstein egy picit \"unalmas\".
363   sphynx • előzmény362 2008-05-24 21:44:39
De ottvan még ez a Kun Woo Paik is...
362   -zéta- • előzmény361 2008-05-24 21:34:22
Szerintem a legjobb helyen álltál le :-)...
361   sphynx 2008-05-24 21:29:41
Na most már tényleg. Kivel jók azok a fránya zongoraversenyek? Én Rubinsteinnél leálltam, mondván, hogy úgyse nincs jobb.
360   Búbánat 2005-11-10 11:01:09
Tegnap, Vágó vetélkedőjében a soros játékos – egy idősödődő úr - nem tudta megmondani, hogy a megnevezett négy zeneszerző közül, ki lengyel származású, a közönség segített neki: Chopin.
359   kisvirág • előzmény358 2004-10-27 09:10:28
Én többet vártam, Érdi Tamást most hallottam először. Chopinben én Horowitzot és Cziffrát szeretem legjobban, persze badarság velük összehasonlítani akárkit is, de önkéntelenül is beugranak az ő felvételeik, amikor mást hallgatok. Liszt neki jobban áll, a Funeraille volt szerintem a legjobb. Chopinben a g-moll ballada volt a mélypont, azzal kezdte (valószínűleg a végére belejött), nagyon iskolás volt. Érdekes módon az a darab nekem Kocsissal tetszik legjobban, vele van egy mellebvágóan jó felvétel erről.
358   Evelyn 2004-10-26 19:56:02
Sajnos nem tudtam elmenni, pedig már korábban kinéztem magamnak a koncertet. Milyen volt?
357   kisvirág 2004-10-25 11:11:26
Volt valaki tegnap Gödöllőn?
356   Tamás 2004-10-25 00:46:43
Megjegyzem a jótanácsokat és köszönöm őket!
:))
355   janomano • előzmény351 2004-10-20 21:14:14
Kedves Tamás!

A technikai dolgokkal kapcsolatban: oké, ezt a zongoratanárom is mondta pár évvel ezelőtt! :-)

Viszont fogadj el egy baráti tanácsot ( nem helyreutasítást!) Az ilyen kitételeket, mint: \"Érthető?\", hagyd el! Nem csak azért, mert ingerli az embert: \"Érted? Hát nem hiszem...\"-ez a metakommunikciós üzenete...
És a gyerekek nálam sokkal érzékenyebbek!
:-) Az igazi jó tanár nem attól jó, ha \"didaktikus\", hanem ha felkelti az érdeklődést!

üdv
g.
354   wurm • előzmény353 2004-10-20 10:12:45
És volt egy lelkendezés itt, a Momuson is, Csont tollából.
353   mélymagyar • előzmény349 2004-10-20 10:06:52
Tévedés, nem kapott fanyalgó krtikikákat. Halász Péter nagyon dícsérte az ÉS-ben és Molnár Szabolcs is a Narancsban. Utóbbi a Beethoven, előbbi a Bach-játékát emelte ki.
És Csengery cikke sem volt fanyalgó a Muzsikában. Más lapokat olvasunk?
352   Tamás • előzmény351 2004-10-20 09:29:47
A végére elfelejtettem odaírni, hogy aztán persze a nyugis tempó mitt vissza kellett lassítanom, de az már könnyebben ment.
Sok sikert.
Hátha ez a módszer neked is beválik.
351   Tamás • előzmény330 2004-10-20 09:24:17
Kedves Janómanó!
Nem vagyok zenetanár, de ha a Jó isten megsegit, akkor az leszek.
A zongoráról meg annyit, hogy én is ugyan azokat a hibákat szoktam elkövetni, illetve a saját hibáimból tanulok.
Persze van olyan, hogy én is gyorsan akarok valamit megtanulni és elsietem, de akkor csak rosszabb lesz. Mindent először lassan kell külön kézzel gyakorolni, aztán a kezeket be lehet gyorsítani. Azért kell a különkezes gyakorlás, hogy az újjaid bizonyos fokig autómatikusan találják meg a hangokat, különösen azért, mert ha valamelyik részben valamelyik kézben egy különösen nehéz rész van, akkor a másik kezedre ne kelljen figyelni, hiszen automatikusan játszik addigra már. Érthető?
Pl.: Bizonyára emlékszel a zongoraiskola 2kötetben van egy d-moll ária Händeltől. A 2. felének bal keze végig nyolcadolás. Nekem úgy kellett megtanulnom, hogy előtte 1 hétig csak a nyolcadolást kellett gyakorolnom, egyre gyorsabban. Megtanultam Allegro assai tempóig, úgy hogy szépen lassan kezdve nagyon pontos újjrenddel. Aztán fokozatosan bele kell gyorsítani. Érdemes még a szólamokkal külön fejben is foglalkozni. Ha pl nem egy könnyű darabot játszol, akkor érdemes a kotta nélkül is fejben végiggondolni a szólamokat külön külön. Nekem ez szokott segíteni.
350   Megén • előzmény348 2004-10-20 08:08:43
Csatlakoznék, valaki aki ért hozzá elmondaná, hogy miért nem jó Hegedűs Endre? Soha még nagyzenekarral nem hallottam, csak szólóestjeit hirdetik. Vagy én nem figyelek jól?
349   Konrad Wallenrod • előzmény346 2004-10-19 22:30:17
Szerintem is remek zongorista, de a pesti fellépésére fanyalgó kritikát kapott...
(De hát a kritikusok! ismerjük ôket, képtelenek lelkesedni valamiért)
348   janomano • előzmény346 2004-10-19 19:26:25
Esik szó a Muzsikában is pl...
De könyörgöm, mi a baj Endrével?
És Baranyay László?
(letölthető tőle egy pár Chopin)
itt
347   Megén • előzmény346 2004-10-19 08:03:22
Múltkorjában láttam a mezzon. Bachot és Chopint játszott. Fantasztikus volt. Ott, akkor a Chopin-játéka jobban tetszett.
346   alberich 2004-10-18 22:24:40
Ha már Chopin, miért nem esik szó Anderszewski új Chopin-plattéjáról? Nagyon jó pianista, nem egy Hegedüs Endre!!!
Volt Pesten is, csodás Bachot nyomott a második részben!
345   alberich • előzmény339 2004-10-18 22:23:19
Ha megoldható, hát csak tessék.
344   Evelyn • előzmény343 2004-10-16 22:52:05
Teljesen.
343   Tamás • előzmény339 2004-10-16 22:09:06
Nem akartam senkit megbántani, csak nem szeretem, ha egymást marjuk, mert annak semmi értelme, hogy arról szóljon a fórum. Szerintem az értelmes fórumnak a lényege a vélemények leírása és az ésszerű eszmecsere. Egyetértetek?
342   janomano • előzmény340 2004-10-13 18:08:13
Miért?
341   W.A.M. • előzmény334 2004-10-13 14:49:09
Vagy álnaív,vagy egyszerűen ROSSZ a kérdés.Szerintem.
340   W.A.M. • előzmény337 2004-10-13 14:47:46
Szerintem meg NAGYON NEM JÓ.PONT.
339   Evelyn • előzmény331 2004-10-13 14:10:32
Igen, Tamás ez jó ötlet.
Alberich... vigyázz, mert ez nálunk megoldható, és egy végelkeseredett pillanatomban még ki is próbálom! :))
338   alberich • előzmény336 2004-10-13 07:05:51
Ha belegondolok, Tamás valóságos Ozminként lépett fel!
337   janomano • előzmény334 2004-10-12 22:52:42
Zongorista ugyan nem vagyok, de hallottam már 1-2-szer és szerintem nagyon jó! De hát ez a kis ország el van kényeztetve \"zongoristailag\". :-)
336   janomano • előzmény333 2004-10-12 22:47:21
Tudtam én, hogy alavetően rendes srác vagy! :-)
335   Evelyn • előzmény333 2004-10-12 21:20:30
:)) Köszönöm, elfogadom.
/De el kell mondjam, elég naiv vagyok, ezzel pedig visszaélni valóban nem tisztességes dolog./
Nyugodtan nevezhettek gyereknek, mert tulképp az vagyok, idén leszek még csak érett. Elvileg :)
334   Megén 2004-10-12 09:00:44
Valamelyik fórumon olvastam, hogy Hegedűs Endre nem is olyan jó zongorista. Most olvasom, hogy megjelent egy könyv róla (Ferenczi Andrea írta), az a címe: Hegedűs a zongoránál (Kislány a háztetőn?, bocs-gonosz vagyok) És azt írják, hogy a világ 300 legjobb aktív zongoraművésze közé választották. Zongoristák! Kérek egy kis segítséget, ezt mit jelent? Egyébként a könyv melléklete egy Chopin CD-je.
333   alberich • előzmény332 2004-10-11 21:52:02
Tamás levelében nem volt szó bocsánatkérésről. Keményebb szavak voltak ottan, uram.
Bocsánatot kérek. Evelyntől
332   janomano • előzmény331 2004-10-11 18:01:34
Én is megpróbálom Tamás után szabadon!

Édes, drága, kedves Albikám!

Te nem tudhatod, mivel nem vagy oly régen magasztos köreinkben, hogy Evelyn nem felnőtt nő! Nem bizony! Nem akarom én \"legyerekezni\", mert kedvelem a lelkes stílusát, stb. Maradjunk inkább annyiban, hogy ő nagyon ifjú leány.

Namármost. Ugye Te, aki náluknál sokkal öregebb, bölcsebb, stb. vagy, beláthatod, hogy az a \"sikamlós\" tréfa, amely az egyik esetben - egy felnőtt nőnél - elmegy (bár szerintem...), az a másik esetben pontosan az ellenkező előjellel jön ki.
Magyarán megmondva: nem jófej dolog!
Nagyon nem! Nagyon-nagyon-nagyon nem!
Ha önérzeted engedi, akár bocsánatot is kérhetsz tőle és akkor szent a béka!
Valamint örömmel köszönthetünk a kultúremberek szűk táborában.

ferstén?
331   alberich • előzmény327 2004-10-11 14:54:27
Nem tehetem, uram. A név kötelez...
Egyébként azt javaslom, Bachnál két külön szobában gyakaroljuk a különféle szólamokat. A végén összejön...
330   janomano • előzmény329 2004-10-10 20:19:02
Kedves Tamás!

Olyan vagy, mint a zongoratanárom! :-)
Tényleg, te zenetanár vagy?
329   Tamás • előzmény323 2004-10-10 20:12:33
Bach papára egy jótanács!
Először külön otthon játszd el magadnak a szólamokat, ahogy tudod. Akkor ráérzel az ízére és rájössz, hogy tulképpen ez nagyon szép és valójában tök egyszerű egészen addig, amíg nem rakod össze a szólamokat.
Aztán soha semmit ne gyakorolj rögtön tempóban!
Inkább legyen lassú, de egyenletes és megállás nélküli!
Gondolj arra, hogy pl.: Richternek is meg kellett szenvednie ezzel, meg Gouldnak is.
A Bach művek játéka igazából határtalan önnkontrolra és önfegyelemre nevel, ezt soha ne feledd el!
328   Tamás • előzmény316 2004-10-10 20:05:47
Kedves Evelyn!
Ezt a hangzatot egyszerűen meg lehet határozni:
g-cisz-é-á
Ez egy leszállított szeptimű negyedik fokú szekund akkord!
Tök egyszerű!
Lejátszani biztos, hogy nehéz.
Ha ügyes vagy, (és miért ne lennél ügyes?) akkor bitos, hogy le tudod játszani.
Én Neked drukkolok a hangok ellen! Hajrá!
327   Tamás • előzmény308 2004-10-10 19:59:59
Alberich!
Először kérlek, hogy fejezd be a mocskos megjegyzéseidet és ne rontsd meg a fiatalokat.
A 3. után kitekerem a nyakadat!
Világos?
326   Tamás • előzmény310 2004-10-10 19:58:12
Kedves Evelin!
Lérlek nevén nevezd a gyereket! Azt nónnak hívják ugyanis! Előre is köszönöm!
325   B. Kurtag 2004-10-03 10:40:23
Cziffra és Chopin 4.

afischer.try.hu
324   janomano • előzmény323 2004-10-01 17:51:10
Már a gondolatra is begörcsöl a kezem! :-)
Én nem vagyok ilyen ügyes, mint Te.
Egyszer ex-barátnőm berohant és megvette nekem a La Campanella-t, mert neki tetszett, hogy játszam el...
Mondtam neki, hogy azért ez nem egészen így megy. Még olyan 15-20 év gyakorlás! :-DDD
323   Evelyn • előzmény321 2004-10-01 15:06:03
Ja, én meg küszködök a Fantasie-Impromtuvel, és halok bele :) De most van egy Bach háromszólamú invencióm is. Az se könnyű. Egyszerre trillázni, és vezetni valami hangokat egy kézben... El se tudtam képzelni, hogy ilyen is létezik! Jön valaki ma Kocsist-nézni?
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Balogh Ádám (zongora)
HAYDN: Asz-dúr szonáta, Hob XVI:46
RAVEL: Szonatina
BEETHOVEN: Asz-dúr szonáta, No.12, op.26

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Hambalkó Edit emlékkoncert
Rektor Asszony, Eckhardt Gábor beszél
MOZART: 3. (d-moll) fantázia, K. 397
MOZART: D-dúr menüett, K. 355
Eckhardt Gábor (zongora)
MOZART: D-dúr zongoraszonáta, K. 381 – 2. Andante
Baráth András, Kiss András (zongora)
KISTÉTÉNYI: Editnek – Szomorúság két szólamban
Baráth András (zongora)
J.S. BACH: d-moll zongoraverseny, BWV 974 – 2. Adagio (Alessandro Marcello oboaversenye alapján)
J.S. BACH-BUSONI: C-dúr toccata, adagio és fúga, BWV 564 – Adagio
Pless Attila (zongora)
HAYDN: 33. (c-moll) zongoraszonáta Hob. XVI:20 – 1. Moderato
Kiszely Deborah (zongora)
CHOPIN: Noktürn
Wehner Krisztina (zongora)
DEBUSSY: Képek, 1. füzet – 1. Tükröződések a vízen
Bizják Dóra (zongora)
JANÁČEK: A frýdeki Madonna
Radnóti Róza (zongora)
LISZT: Recueillement
Ránki Fülöp (zongora)
LISZT: Via crucis (négykezes változat)
Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Csőke Flóra (cselló) Hámori Angelika (zongora)
"Hangulatkoncert"
SCHUMANN: Adagio és Allegro, op. 70
CSAJKOVSZKIJ: Noktürn, op. 19, No. 4
POPPER: Magyar rapszódia, op. 68
BRAHMS: 1. (e-moll) cselló-zongora szonáta, op. 38
FAURÉ: Elégia, op. 24

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Classicus Quartet:
Rácz József, Baksai Réka (hegedű), Tornyai Péter (brácsa), Zétényi Tamás (cselló)
Bevezetőt mond Farkas Zoltán zenetörténész
Das Wohltemperierte Streichquartett VII. – 'E-moll'
BEETHOVEN: e-moll vonósnégyes, op. 59, no. 2 (“Razumovszkij”)
DARGAY MARCELL: Új mű
VERDI: e-moll vonósnégyes
FAURÉ: e-moll vonósnégyes, op. 121

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Szent Efrém Férfikar:
Bubnó Lőrinc, Bubnó Márk, Balázs Edgár, Nagy Bertalan, Oláh Marcell, Papp Viktor, Pechan Kornél, Rácz Ambrus, Tóth Péter
Művészeti vezető: Bubnó Tamás
"Wings – Lemezbemutató koncert"
Trishagion – Háromszorszent ének az Athos-hegyről
Archiminia – görög újévköszöntő ének
Aboun d’bashmayo – a Miatyánk arámi nyelven (Bubnó Tamás feldolgozása)
Mizmor Le David Ha’Melech – Ének Dávid királyhoz (Bubnó Tamás feldolgozása)
Dormi pizzinu – szárd altató
Mai mou te loulouda – görög húsvéti paraliturgikus ének (Bubnó Márk feldolgozása)
Malka moma – bolgár karácsonyi kántálás
Simera Christos Anesti – görög feltámadási ének
X. Bölcs Alfonz: Cantigák – Rózsák rózsája, Szeressük Szűz Máriát
Grigory Lvovsky: Gospodi pomiluj (Uram irgalmazz)
Shchedrik – ukrán karácsonyi kántálás (Philipp György és Silló György Béla feldolgozásai)
Stanislav Ludkevich: Nebo i zemlja – Az ég és a föld mostan ünnepelnek (karácsonyi kántálás)
Bubnó Tamás: Abaúji Karácsony (ruszin, cigány, magyar kántálóének-szvit)
Nuku nuku – egy finn altató és az „Enyhe világossága” kezdetű ének összekapcsolása (Bubnó Márk feldolgozása)
Jan Levoslav Bella: Tu es Petrus – Te Péter vagy (nyolcszólamú motetta)
Könyörögjünk Keresztyének – ének a 17. századi Eperjesi Graduálból
Bubnó Tamás: 127. zsoltár – Boldogok mindnyájan, kik az Urat félik
Kodály Zoltán: Esti dal
Sergei Ekimov: 136. zsoltár – Babilon folyóvizei mellett
Sáry László: Zsoltárkánon – Énekeljetek az Úrnak
As I Went Down – észak-amerikai keresztény himnusz (Bubnó Márk feldolgozása)
Mamao chveno – grúz Miatyánk-parafrázis
Raghupathi Raghava Raja Ram – hindu vallásos ének (Bubnó Márk feldolgozása)
Kae le lae – dél-afrikai sotho gospel (Bubnó Márk feldolgozása)
19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Schnöller Szabina (szoprán), Juniki Spartakus (hegedű)
Nemzeti Énekkar
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
"Adventi Koncert"
POULENC: Gloria
MASSENET: Thais - Meditation
FRANCK: d-moll szimfónia

19:00 : Debrecen
Csokonai Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból

19:30 : Székesfehérvár
Ciszterci Templom

Horváth Márton Levente (orgona), ifj. Major István (gordonka)
Ars Oratoria Kamarakórus
Vezényel: Pad Zoltán
"Ki lesz ma?"
Eszmék és muzsika így egyben.
Aki kérdez: Bősze Ádám
Aki válaszol:
Altorjay András - Romhányi-díjas kardiológus, a Deák Dénes Alapítvány kuratóriumának tagja
Praetorius, Palestrina, Victoria, Fauré, Duruflé, Kodály, Bach, Bárdos, Farkas, ifj. Sapszon Ferenc művei
A mai nap
született:
1863 • Pietro Mascagni, zeneszerző († 1945)
1927 • Helen Watts, énekes († 2009)
1951 • Pitti Katalin, énekes
elhunyt:
1562 • Adrian Willaert, zeneszerző (sz. kb. 1490)
1960 • Clara Haskil, zongorista (sz. 1895)
1983 • Molnár Antal, zenetudós, esztéta (sz. 1890)