vissza a cimoldalra
2018-10-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61135)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Kelemen Zoltán, operaénekes (90)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2931)
Opernglas, avagy operai távcső... (20145)
Simándy József - az örök tenor (552)
Operett, mint színpadi műfaj (3714)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1115)
Pantheon (2264)
Élő közvetítések (7452)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)
Lehár Ferenc (641)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Kedvenc magyar operaelőadók (András, 2004-06-14 11:31:36)

 
989   Búbánat 2017-08-05 21:08:31
Egy régi interjú

• Nógrád, 1980-05-09 / 107. szám

Villanófényben: Kincses Veronika

„— Ha kiállok a színpadra, sosem úgy teszem, hogy „Ide figyeljenek emberek”, most jön Kincses Veronika, a csodanő! A színpadon megszűnik Kincses Veronika, csak Mimi van, Manon van, csak az van, amit a kottában a zeneszerző leírt, csak a zenében elmondott ember van. Szeretnék úgy belebújni a figura bőrébe, hogy a közönség velem sírjon, vagy nevessen. Közhely ez, de az éneklés mit sem ér, ha a magam élményét - Pucciniul, Mozartul stb. - tovább nem adhatom. Nem kívánom tehát a nézőt, a hallgatót elidegeníteni. Látványt: színészi játékot és „hallványt”: énekszót szeretnék adni. Úgy, hogy aki hallgat, talán elmondhassa magában egyszer-egyszer: milyen jó, hogy ember vagyok.”
988   Búbánat 2017-07-20 13:03:04

Szilágyi Béla: "A zene érdekelt, és az irodalom"

FIDELIO.HU, 2017.07.11. 15:31

Szilágyi Béla három évtized éneklés után döntött úgy, hogy szakmai nyugdíjba vonul, végül nézőtéri felügyelő lett az Operaházban. Hogy miért határozott így, és mi történt ezután, arról Fáy Miklós kérdezte.

987   macskás 2017-07-19 19:14:28
987
986   Búbánat 2017-07-19 13:13:21
A Bartók Rádió ma esti műsorán szerepel

19.35 – 20.41 Kováts Kolos áriaestje

Km. a Magyar Rádió Énekkara (karig.: Sapszon Ferenc) és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Vezényel: Oberfrank Géza

1. Mozart: a) Figaro házassága - Nyitány,
b) Don Giovanni - Regiszterária,
c) A varázsfuvola - Sarastro F-dúr áriája, II. felv.,
2. Rossini: A sevillai borbély - a) Rágalomária, b) Viharzene
3. Gounod: Faust - a) Mefisztó rondója, b) Keringő, II. felv.
4. Glinka: Ivan Szuszanyin - Szuszanyin áriája, IV. felv.
5. Csajkovszkij: Anyegin - a) Gremin áriája, III. felv., b) Polonéz
6. Muszorgszkij: Borisz Godunov - Borisz monológja, II. felv.
7. Erkel: Bánk bán - a) Palotás, b) Bánk áriája, II. felv.

(Csepeli Munkásotthon, 1975. június.16.)

(Ism. július 31., 12.36
985   Búbánat 2017-07-14 13:17:32
Kálmándy Mihály: "Legyenek hús-vér figurák a színpadon!”

CSABAI MÁTÉ, FIDELIO.HU
2017.07.03. 09:

Kálmándy Mihályt végtelenül érdeklik azok a karakterek, akiket a színpadon játszik. Jagóról, Scarpiáról és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra készülő Trubadúrról is kérdeztük a baritonénekest.
984   Búbánat 2017-07-12 11:45:36
Gildától Gildáig

Opera-vilag.net, 2017. július 10.

Szemere Zita 2014 óta az Operaház magánénekesnője, számos szerepét követően a nyár elején Gildaként is debütált az Operaház színpadán. Az elmúlt és a következő évadról beszélgettünk vele.
KOVÁCS ALEXANDRA és FAZEKAS JÚLIA interjúja

„– Vidám szerepek után idén Gilda voltál, jövőre pedig Melinda a Bánk bánban. Milyen az átállás?

– Úgy érzem, a karakteremhez közel állnak a komikus szerepek. A többiek, azt hiszem, vidám embernek tarthatnak. De ahogy ez lenni szokott, belül egész más folyamatok zajlanak.
Az a vidámság, ami kifelé látszik, belül másképp néz ki. Hiába kedves és vidám valaki, nagyon sok dráma zajlik benne.
Eddig arra volt lehetőségem, hogy a vidám oldalamat mutassam meg inkább, és szeretem ezt a vonalat, önfeledten lehet benne lubickolni. Érdekes persze, hogy az első szerepem nem ilyen volt, de utána megadta a sors, hogy másban is kipróbáljam magam. Nagyon szeretem a vígoperai szerepeimet, akár Blondét vagy Norinát.

Melinda nagy falat. Egy újabb lépcsőfok afelé, hogy az ember megvalósítsa önmagát és bizonyítani tudjon – főleg magának. Melinda érett nő, akinek gyereke van. Nagy kihívás a karakter, de hangilag is az: drámaibb színt kíván. Az én esetemben fontos, hogy mindez ne menjen a hang rovására, mert nekem nem drámai, hanem lírai koloratúrszoprán hangom van. Ez összetett feladat, sokat kell rajta dolgozni, de nagyon várom. Már próbálunk az őszi premierre, aztán kisebb szünet jön, és augusztusban folytatjuk a munkát. Kertesi Ingrid, a tanárom énekelte már a szerepet, így biztos vagyok benne, hogy mindenben segíteni fog nekem a siker érdekében.

Vidnyánszky Attila rendezéséről pedig elöljáróban annyit, hogy nagyon hiteles és jó lesz: szerintem mindenkinek oda fog tapadni a szeme a színpadra.
Ha két szereplő csak áll, olyankor a háttérben történik valami, szinte filmszerűen – nagyszerű lesz.”
983   Búbánat 2017-05-15 12:55:04
A Magyar Művészeti Akadémia portrésorozata - "Izzás és méltóság" - Bede-Fazekas Csaba
982   Búbánat 2017-02-26 09:22:29
Bartók Rádió mai műsorán,

16.00 – 18.30 Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

In memoriam Takács Klára (1945-2017)

Pályatársai (Kovács Eszter és Gulyás Dénes) emlékeznek, valamint megismételjük a 2015. október 18-án sugárzott műsorunkat, melyben a Kossuth díjas művésznő legkedvesebb felvételeiről mesélt.

Műsorvezető: Madarász Zsolt

Szerkesztő: Bánkövi Gyula

981   Búbánat 2017-02-20 15:32:58
Puccini: Három részlet a „Bohémélet"-ből (Mimi áriája, Rodolph áriája, duett)

Előadják: Kriszta Kinga, Horváth István, zongorán kísér: Katona Anikó.
A Harmónia Orvosklub estje a Semmelweis Szalonban, 2014. máj. 8.

Az Opera-vilag.net oldalon található egy cikk:

„ Szerelem a színpadon és az életben” - „Operaénekes-párok, akik a magánéletben is összetartoznak.”
KONDOR KATA riportja /2017. február 14./

Ebből a cikkből idézek egy részt:

„A Kriszta Kinga–Horváth István házaspár a hasonló életvitelben és a közös tapasztalatokban látja az azonos foglalkozás legnagyobb előnyét. „Mivel nagyrészt itthon lépünk fel, minden szabadidőnket együtt tudjuk eltölteni, akár azt a keveset is, ami a próbák között van” – mondják. – „A másik előny, hogy mivel mindketten énekesek vagyunk, könnyebben tudjuk megbeszélni a szakmai kudarcokat, illetve sikereket.”
Kisgyermekes családként ugyanakkor nehéz megoldaniuk, hogy ki vigyázzon a kislányukra, amikor együtt lépnek fel.
„Az egyeztetés az egyik legnehezebb feladat! Mivel a nagyszülők 100, illetve 220 kilométerre laknak tőlünk, mióta Kinga újra visszatért a színpadra Hanga születése után, az alapos tervezés elengedhetetlen. Sajnos a bölcsivel együtt jár a váratlan betegségek változatos skálája is, gyakran minden borul, és bizony barátok, testvérek, rokonok segítsége nélkül nagy bajban lennénk… Szerencsére segítő kéz mindig van! Köszönjük nekik!” – hangsúlyozza István. A pár ugyanakkor örülne a jövőben még több közös fellépésnek: „Eddig csak egyetlen egy operában énekeltünk együtt, a Falstaffban Pécsett, abban is csak egy előadás erejéig, így hosszasan tudnám sorolni az operákat, amikben jó volna együtt fellépni: legszívesebben a Rigolettóban, a Traviatában és a Bohéméletben énekelnék Kingával” – mondja a tenorista.”

980   Búbánat 2017-01-20 12:08:34
Bartók Rádió ma esti műsorán

19.00 -19.35 Arckép

Sólyom-Nagy Sándor operaénekes

Beszélgetőtárs – szerkesztő: Katona Márta

(Ism. hétfő, 9.30)
979   Búbánat 2016-12-04 13:32:07
Bartók Rádió, ma délután: 16.00 – 18.30

Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

I. Muzsikus legendák: Maleczky Oszkár operaénekes. Vendég: László Ferenc kritikus.

II. Marton Évával Verdi szerepeit hallgatva (I. rész).

Mv.: Madarász Zsolt
Szerk.: Bánkövi Gyula
978   Búbánat 2016-11-22 16:05:32
Kasza Katalin a Fészekben

A költő-operaénekessel Katalin-napon beszélget Fülöp Attila

Katalin-napi köszöntőre invitál november 25-én este 19 órától a Fészek Művészklub: a Színházteremben Fülöp Attila műsorvezető beszélget Kasza Katalin operaénekessel, költővel.

A műsorban a művésznő pályafutásának felidézése mellett költeményeiből is előad, majd a műsort követően dedikálja is eddig megjelent három verseskötetét (Körről körre; Jajok kék kövek közt; Egy lélek útja a mindenségben – Kundry-versek).

Jegyek 1500 Ft-os áron válthatók;
977   Búbánat 2016-11-05 11:03:41
„Játszani is engedd” – interjú Pasztircsák Polinával

GÖRÖMBEY G. SZILÁRD
Fidelio.hu, 2016.10.29. 14:03

Miközben a következő évadban harmadízben ölti magára Violetta alakját, s először énekli Bess szerepét a Porgy és Bess-ből Pasztircsák Polina, az Opera fiatal szopránja leginkább bolondozni szeretne már a színpadon.

– Amikor 2005-ben először hallottam énekelni a Nyesztyerenko-kurzuson, egyből arra gondoltam, hogy végre van valaki, akinek számos egyéb erőssége mellett belülről sugárzó és szép is a hangja. Van-e bármilyen értelme egy énekes megítélése szempontjából ennek a kifejezésnek?

– Számomra mindenképpen, hallgatóként és előadóként egyaránt. Nyilván önmagában a voce színe sokat elárul az illető személyiségéről, de önmagában ez is csak olyan, mint a tehetség: jó, ha van, de egy komoly pályaív befutásához messze nem elég. Képezni, vigyázni kell rá, mert el lehet rontani, meg lehet keményíteni."

976   Búbánat 2016-08-21 10:40:35
Marton Éva kapta a Szent István-rendet

2016. augusztus 20. Operavilag.net/MTI

A világhírű szoprán augusztus 20-án a Sándor-palotában vehette át a legmagasabb magyar állami kitüntetést.


Meghatódottsággal fogadta az elismerést Marton Éva

Operavilag.net/MTI - 2016. augusztus 20.

Felvételek, amelyekért szeretjük Marton Évát

Operavilag.net, 2016. augusztus 20. Bóka Gábor

Marton Éva pályafutása az egyik legalaposabban dokumentált énekeskarrier az elmúlt fél évszázadban – ennek legszebb momentumaiból válogatunk

Giuseppe Verdi: Attila – Odabella

„A korai Verdi-opera az 1972-es nyár szenzációja volt a Margitszigeten: mint oly sokszor, most is Lamberto Gardelli kezdeményezte a ritkán játszott mű bemutatását – s a karmesteri produkció mellett a szereposztás is fontos szerepet játszott abban, hogy az előadás legendássá váljon. Két fiatal, pályája kezdetén álló művész lépett fel a két főszerepben: Gregor József igazi barbár Attilájával Marton Éva energikus, szenvedélytől fűtött, bosszúszomjas Odabellája állt szemben – először, de nem utoljára mutatva meg nekünk azt a Marton Évát, akinek színpadi alakításaitól igazán lehet félni.”
975   Búbánat 2016-07-21 10:23:26

Kossuth Rádió 14.05 – 14.30

Arcvonások - Hankiss Ilona operaénekes

Lírai és koloratúrszerepek sokaságát énekelte mióta 1956-ban Debrecenben debütált, majd 1965-től az Operaház magánénekese lett. Művészi feladatai mellett interjúkat készített pályatársaival igazgató-főrendezőktől a páholyos néniig, hogy megörökítse a HÁZ függöny előtti és mögötti életét az általa "arany korszak"-nak nevezett évektől napjainkig.

Riporter: Cservenka Judit

Szerkesztő: ifj. Tóth György

(Ismétlés: ma, 23.11 óra)

Lexikon szócikk:

(Debrecen, 1935. nov. 6.– ): énekesnő (szoprán). Énektanulmányait a Zak-n Sallay Józsa és Hoór-Tempis Erzsébet irányításával végezte. 1956-ban debütált a debreceni Csokonai Színházban Oscarként (Verdi: Az álarcosbál). 1965-től az Operaház magánénekese. Repertoárjához elsősorban lírai és koloratúrszubrett szerepek tartoznak. Európa számos országában vendégszerepelt. Liszt Ferenc-díjas (1963). F.Sz. Norina (Donizetti: Don Pasquale); Pamina (Mozart: A varázsfuvola); Blonde (Mozart: Szöktetés a szerájból).
974   Búbánat 2016-07-17 23:16:31
„A művészetnek mindig meg kell újulnia”

Operavilag.net, 2016. július 15.

Kovácsházi István számos előadásban szerepelt az elmúlt szezonban – köztük A walkürben is, amelyben Siegmundot alakította. Az évad végén a Magyar Állami Operaház Kamaraénekese címmel kitüntetett művész beszélgetésünk során az évadbeli szerepekről és rendezésekről, valamint a Ring következő darabjáról, a Siegfriedről is mesélt. KOVÁCS ALEXANDRA interjúja
973   Búbánat 2016-07-14 22:42:06

Komlósi Ildikó: „kinyitni mind a hét ajtót”

Népszava|2016. júl 12. 05:45 Retkes Attila

Szombathelyen egész héten zajlik a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál hagyományos – de tartalmilag és formailag is megújított – programsorozata. Az opera és dal mesterkurzust a világszerte elismert Komlósi Ildikó tartja […]. Az idén tavasszal Kossuth-díjjal kitüntetett mezzoszopránnal pályájáról, tanítási módszeréről, fontos és aktuális szerepeiről (Amneris, Judit) beszélgettünk.
972   Búbánat 2016-06-07 19:14:36
Kincses Veronika lesz a vendége a televízió ma esti Önök kérték című adásának.

Duna TV 20.20 -21.30
971   Búbánat 2016-05-24 10:45:57
Berkes János operaénekes 70 éves

Webradio.hu
Kultúra, 2016. május 24.

„Az éneklés szeretete töretlen bennem, mindig is az volt, ez van számomra megírva” – mondta az MTI-nek a Magyar Állami Operaház örökös tagja.
970   Werbőczy 2016-05-23 08:20:24
Az énekesek általában mindig a másikkal foglalkoznak, ahelyett, hogy magukban keresnék a hibát!
Ez egy tipikus nemszereteminterjú!
969   Kicsi Liú • előzmény961 2016-05-21 23:43:24
Savanyú a szőlő.
968   IVA • előzmény966 2016-05-21 23:40:46
Ahogy szeretjük, ha az énekesek egyéniségek a színpadon, úgy civilben sem baj, ha nem egyformák. Én szeretem, ha a művészek elegánsan járnak, az utca közönségét is megtisztelik igényességükkel. A fésű használatát kötelezővé tenném. Ez sem egészen más gondolat, mint „általában az emberek”é.
967   IVA • előzmény961 2016-05-21 23:37:16
Az Aidák fején akkoriban nem látszott, hogy vörös, hiszen tisztességesen barnára voltak festve. Csak ma néznek ki úgy a fekete jelmezben, mint a gondosan kivéreztetett tyúkok. (Bocsánat, Mohácsi megérdemel ennyi poézist.)
966   Pristaldus • előzmény965 2016-05-21 20:48:51
Név nélkül is csúnyán szólt a kollégáiról, arról nem beszélve, hogy utólag is utána lehetne nézni, hogy kikkel, melyik tenorral és baritonnal énekelt az Aidában!
És miért zavarta, hogy más énekesnők nercben és kisminkelve jártak vele ellentétben?
Lehet, hogy ők nem szerettek volna mosónőnek kinézni!
965   parampampoli • előzmény964 2016-05-21 20:11:27
Nos, igen, kilóg a lóláb erősen... én pl emlékszem, hogy majdnem megszakadt a Chenier fináléban, de még Tatjánában is szülési fájdalomra emlékeztető görcsökkel próbált nagy hangot kiadni magából. Nem sikerült... Ronda interjú és vélemény, annyi szent.
964   Pristaldus • előzmény961 2016-05-21 20:02:07
Ez a "mindenki vörös fejjel, dagadó erekkel a nyakán üvölt, ahogy csak a torkán kifér" mondat igencsak árulkodó! Ebben minden benne van!
Sajnos BÉ hiába erőlködött, soha nem tudott nagy hangot kiadni magából, pedig a tv felvételeken nagyszerűen látszik, hogy eléggé dagadtak az erek a nyakán!
A 70 szerepben sok olyan is volt, amit közepesen, vagy annál rosszabbul énekelt, és talán jobb lett volna kihagynia a repertoárból!
963   Cilike • előzmény962 2016-05-21 18:13:55
Soha nem volt Verdi-énekes. Ahhoz másfajta hang kell.
962   parampampoli • előzmény961 2016-05-21 17:19:29
Nagyon gyenge Aida volt. Ideológia nélkül is.
961   Búbánat 2016-05-21 15:57:12
„Engem a változatosság hajt” – interjú Bátori Évával

„Emlékszem, az utolsó Aida-előadásom rendkívül furcsa és meghatározó élmény volt. Álltam egy tercettben, a tenor egy lépéssel előttünk, mellettem a bariton, én a tercett egy adott pillanatában oldalra néztem, és azt láttam, hogy mindenki vörös fejjel, dagadó erekkel a nyakán üvölt, ahogy csak a torkán kifér. És akkor egy másodperc alatt átfutott az agyamon, hogy úristen, én itt állok a súgólyuk előtt, és egészen biztosan az én fejem is vörös és dagad az ér a nyakamon. És akkor elhatároztam, hogy soha többé nem akarok Aidát énekelni. Mert az éneklésnek ez az olimpikoni sportteljesítményre hajazó formája tőlem távol áll. Valakiknek megy, és én őket nagyon becsülöm. És azokat is tisztelem, akik öt vagy tíz szereppel csinálnak végig egy-egy karriert, mert annyira perfekcionisták, hogy azt a néhány szerepet tökéletesítik egész életükben. Engem a változatosság hajt. Sosem számoltam igazán össze, de ha hetven szerepet nem énekeltem, akkor egyet sem.”
960   Búbánat 2016-03-29 15:09:57
Gulyás Dénes - Az operairodalom leghíresebb tenorszerepeit énekelte világszerte – video

hírTV, 2016. március 29., kedd 11:16

A világ szinte összes operaházában és koncerttermében megfordult az operairodalom leghíresebb tenorszerepeiben. De az éneklés mellett a tanítás és a rendezés is ugyanolyan fontos az életében. Március 15-én több mint négy évtizedes munkáját ismerték el a Kossuth-díjjal, vendégünk volt Gulyás Dénes operaénekes.
959   Búbánat • előzmény958 2016-02-04 10:23:59
Helyesbítés: a rendező Vámos László volt.
958   Búbánat 2016-02-04 10:21:43
Éjjel, az M3 csatorna sugározza

2016. február 5. péntek 01:05 - 01:55

"Egy hang és néhány maszk"

Sólyom-Nagy Sándor - portréfilm

Zenés filmsorozat (1982)

Sólyom- Nagy Sándor mesél pályakezdéséről és jelentős szerepeiről.

A műsorban elhangzó művek:

Leoncavallo: Bajazzók - Prológ;
Mozart: Figaro házassága - Figaró C-dúr áriája;
Mozart: A varázsfuvola - Papageno belépője;
Verdi: Otello - Jago Credo áriája;
Verdi: Rigoletto - Rigoletto áriája;
Verdi: Falstaff - Falstaff - Becsület áriája;
Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok - Hans Sachs Wahn-monológ.

Rendezte: Békés András

Műsorvezető: Antal Imre

Időtartam: 50 perc
957   Búbánat 2016-02-02 10:26:22

Keszei Bori – interjú

(Az interjú 2010 júniusában készült.)

/www.operaportal.hu - Csák Balázs/

Idézek az interjúból:


„- Hogyan definiálná a hangfaját? Lírai szoprán vagy koloratúr szoprán?

- Egyik sem igazán, inkább lírai koloratúr. A sötétebb hangokért jobban meg kell küzdenem, de nem vagyok koloratúr szoprán sem, Zerbinettát például nem tudnék énekelni. Az egy más kérdés, hogy Magyarországon van némi műfaji keveredés. Sokszor kapnak énekesek olyan szerepeket, amik nem nekik valók. Ausztriában, de főleg Olaszországban mindent 1-2 „lukkal" sötétebb és erősebb hangokkal énekeltetnek. Triesztben például nem véletlenül fogok jövőre Donizettit énekelni. Az ottani igazgató meg is mondta nekem, hogy egy olasz fül számára én egy Donizetti-szoprán vagyok, amit viszont itthon az enyémnél sokkal vékonyabb hangokkal is énekeltetnek. Ugyanígy nem gondolom, hogy Olaszországban énekelhetnék például Violettát, pedig jövőre, Szegeden viszont ezt is énekelem majd. Nyilván mindezt a szükség is hozza, hiszen itthon azért kisebb a választék.

- Énekelne Puccinit is? Például Mimit?

Igen, de csak tíz év múlva. De Pillangókisasszony például soha nem leszek, oda egy olyan, drámai vivőerejű hang kell, amivel egy nagyobb zenekart is át lehet énekelni.

- Violetta szerepében is vannak drámai részek, nem?

- Igen, de ott nem olyan sűrű a hangszerelés, mint egy Puccini-operában.

- Van-e szerepálma? Milyen szerepek felé szeretne továbblépni?

- Az egyik ilyen álom az említett Traviata, amit jövő áprilisban fogok énekelni. Nagyon komolyan veszem, és szeretnék rá Rost Andreával készülni, aki gyakran segít nekem. A tavalyi Ory grófjában nagyon jól éreztem magam. Énekeltem már korábban is Rossinit, a Tell Vilmost, és az Olasz nő Algírbant, ez utóbbiban egy kisebb szerepet, Elvirát. Az Ory grófja főszerepe óta azonban egyre inkább úgy érzem, hogy Rossini tényleg nekem való. A Rossini-operákban egyébként viszonylag mélyen, a középlágéban nagyon szép legatókat kell tudni énekelni, amiket azonban hirtelen magas, villámgyors koloratúrák váltanak fel. Donizetti magasabb lágéra írta a szoprán szerepeket. Bellinit is szívesen énekelnék, például Aminát az Alvajáróban. És szerencsére van jó néhány olyan szerepálmom, ami már megvalósult: Adina, Gilda, Susanna, és Maria Bernstein West side storyjában. Soha nem hittem korábban, hogy operaénekesnként a West side storyt is elénekelhetem majd.

- Operettekben is fellép, Triesztben például idén nyáron Fritz Kreisler Sissy című darabjának címszerepét énekli.

- Igen, de nekem nagyon nehéz operettet énekelni. Nem igazán van meg hozzá a habitusom, még be sem tudom magam sorolni, hogy szubrett vagy primadonna vagyok-e, valójában egyik sem igazán.”

- A kritikákat elolvassa?

- Igen, de az emberi rosszindulattal nem nagyon tudok mit kezdeni. Nem is annyira a kritikákra gondolok itt, inkább egyes internetes fórumok névtelen hozzászólóira, akiket jobb lett volna, ha el sem olvasok. Főleg akkor láttam ilyeneket, amikor felvettek a bécsi operába. Persze tudom, hogy ezen a pályán ezt is el kell tudni viselni. De próbálok a kritikák esetén is távolságot tartani, mert elsősorban magamhoz szeretnék viszonyítani és én azért nagyjából tudom, hogy egy adott előadáson magamhoz képest mit csináltam jól és rosszul. Persze fontos a külső visszajelzés is, mert e nélkül meg elveszti az ember az önkritikáját. Van néhány ember, akiktől a negatív kritikát is bármikor elfogadom, mert tudom, hogy hisz bennem és hogy ért hozzá.”
956   Búbánat 2016-01-28 12:01:48
Éjjel, az M3 csatorna sugározza

2016. január 29. péntek 00:20 - 00:55

"Egy hang és néhány maszk"

Lehoczky Éva - portréfilm

Zenés filmsorozat (1981) (35')

Lehoczky Éva operaénekesnő a koloratúrszoprán fogalmának ideális megtestesítője volt, lírai és drámai szerepeket egyaránt énekelt, emblematikussá vált alakítása A varázsfuvola című Mozart operából az Éj királynője. A műsorban Antal Imre a koloratúrszoprán hangról, a magas C hang kiéneklésének fizikai nehézségeiről is mesél a nézőknek.

Lehoczky Éva előadásában elhangzó művek:

Verdi: Az álarcosbál - Oszkár áriája;
Thomas: Mignon - Philine áriája;
Vincze Ottó: Bolero - dal;
Cole Porter: Easy to love - sanzon;
Del Campo: Ugye, gondolsz rám? - sanzon;
Mozart: A varázsfuvola - Éj királynőjének áriája.

Rendezte: Békés András

Műsorvezető: Antal Imre

Időtartam: 35 perc

955   Búbánat • előzmény954 2016-01-24 15:27:13
Fotó: Barlay Zsuzsa és Madarász Zsolt a Lemezelőben
954   Búbánat 2016-01-24 13:58:44
Bartók Rádió, 16.00 – 18.30

Lemezelő
- nem csak gyűjtőknek

I. Gyűjtemények vonzásában: Neville Marriner - The argo years (X/5. rész)

II. Barlay Zsuzsa énekművész legkedvesebb felvételei

A mikrofonnál: Madarász Zsolt
Szerk.: Bánkövi Gyula
953   lujza 2016-01-22 02:20:09
http://www.operaportal.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=40921:miksch-adrienn&catid=11:interjuk&Itemid=15
952   Búbánat 2016-01-21 12:15:17

M3 csatorna sugározza éjjel (2016. január 22. péntek 00:30 - 01:05):

„Egy hang és néhány maszk” (13/7. rész) – GÁTI ISTVÁN műsora (1981)

Rendezte: Békés András

Időtartam: 35 perc

Gáti István operaénekes előadásában hallható operarészletek:

Gounod: Faust - Mefisztó rondója;
Donizetti: Szerelmi bájital;
Weber: A bűvös vadász;
Mozart: Figaro házassága - Figaro áriája;
Monteverdi: Poppea megkoronázása;
Erkel Ferenc: Bánk bán - Petúr bordala;
Mozart: Don Giovanni;
Mozart: A varázsfuvola - Papageno áriája;
Schubert: Pusztai rózsa
951   Búbánat 2015-12-13 13:33:21
LÉtay Kiss Gabriella: „Örömömet lelni a drámai szerepben is”

Operavilag.net, 2015. december 12.

Koloratúr mezzoszopránból lett lírai szoprán, és az élet igazolja a döntést. Létay Kiss Gabriella rendszeresen főszerepeket énekel az Operaházban és az Erkel Színházban. A készülő Triptichonról és a tragikus operák kihívásairól beszélgettünk. GERENCSÉR PANNI interjúja

– Ön szerint mik az ideális operaénekes tulajdonságai?
– Összetett ez a pálya; nem elég a hangi adottság, a jó technika, erős idegrendszerre is szükség van. Emberek elé kell kiállni, játszani, a nehézségeket, problémákat kívül hagyva lenyűgözni, magunkkal ragadni a közönséget. Meg kell tudni emészteni azt a szituációt is, hogy kitesszük magunkat az emberek elé, és ők reagálnak ránk, ki így, ki úgy.

– Mi a legnagyobb kihívás az éneklésben az ön számára?
– Nem szoktam ezen gondolkodni. Szerencsés időszakot élek, elég sok mindenben gondolnak rám. Volt, hogy egy évben csak két-három szerepet játszottam, most viszont sorra jönnek a feladatok egymás után. Jól kell beosztani az időmet, hogy mindegyikre megfelelően felkészüljek. Angelica nem hosszú szerep, nincs annyi énekelnivaló benne, mint egy Pillangóban, de mégis kell idő, hogy technikailag, érzelmileg igazán a helyére kerüljön. Mindig arra törekszem, hogy örömömet leljem az előttem álló feladatban, még akkor is, ha drámai szerep.
950   Búbánat 2015-10-23 10:58:48
Carmentől Charlotte-ig – beszélgetés Schöck Atalával

Operavilag.net, 2015. október 19.

KOVÁCS ALEXANDRA interjúja

- A következő produkció, amiben színpadra lépek, a Werther lesz, amiben Charlotte szerepét éneklem. Tulajdonképpen ez volt az egyetlen titkos szerepálmom. Ezzel diplomáztam, és úgy éreztem, hogy ez én vagyok, olyan, mintha magamról énekelnék. Érdekes, hogy diploma után nagyjából tizenöt évvel viszont már nem egészen az vagyok, hiszen közben Carmen is lettem.
Nagyon régen nem játszották ezt a darabot itthon, most pedig elővette az Operaház, és én kaptam meg Charlotte szerepét. Óriási öröm, beteljesült álom ez számomra. Most olvasom újra Goethe Wertherét: fantasztikus érzés, amikor gyakorlom vagy éneklem, mindig sírok. Számomra most az a nagy feladat, hogy ne én sírjak a színpadon, hanem a közönség a nézőtéren. Gyönyörű a zene, tiszta a történet; ez a legjobb szó rá, hogy tiszta. És ez a tisztaság manapság nagyon hiányzik, pedig az ember vágyik valami ilyesmire. Ezért aztán nagyon szép időszak ez az életemben.
949   Búbánat • előzmény948 2015-10-22 02:03:20

Segítek

Bizalmi légkörben – interjú Kovácsházi István tenorral

/PALLÓS TAMÁS, Fidelio.hu, 2015.10.20. 10:18, Fo/

Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini, Wagner, Richard Strauss, francia és operettszerepek – Kovácsházi István univerzális tenor. A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese címmel kitüntetett művésszel két évad között a közelmúlt sikereiről kezdtünk beszélgetni.
948   lujza 2015-10-22 01:51:26
http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2015/10/20/bizalmi_legkorben/
947   Búbánat 2015-10-22 00:24:25
Ide is beteszem ezt a linket:

Talán a legteljesebb lista a magyar operaénekeseinkről

A kék színnel megjelölt nevekhez - arra kattintva - számos életrajzi adat, felsorolt szerep, továbbá fotók és/vagy video-anyag is tartozik.
946   Búbánat 2015-10-18 11:29:03
Takács Klára operaénekes lesz a Bartók Rádió mai, Lemezelő- nem csak gyűjtőknek című adásának vendége! (16.00 – 18.30)

I. Muzsikus legendák - Solti György karmester (II/2. rész). Vendég: Fáy Miklós kritikus.

II. Kincskereső - Takács Klára operaénekes legkedvesebb felvételei

A mikrofonnál: Madarász Zsolt
Szerk.: Bánkövi Gyula

Az RTV Részletesben olvasható egy előzetes:

Takács Klára szívesen hivatkozik Leonardo da Vincire, a ki a zenét a láthatatlan megtestesülésének tekintette. Ebben az értelemben a művész feladatának ezt a megjelenítést tekinti; értelmezésében az igazi előadóművész sajátos lelki felvértezettséggel rendelkezik – erre van szükség, hogy a megtanulhatatlan többletével gazdagítsa a tökéletes technikai tudás birtokában megszólaltatottakat.
1973-ban Gluck Orpheusának a címszerepében debütált a Magyar Állami Operaházban – és 1989-ig az intézmény vezető mezzoszopránja volt. Bármilyen karaktert jelenített meg a világ legnevesebb operaszínpadain, mindig fontosnak tartotta, hogy szerepében átlényegüljön a megjelenített figurává. Gyakran lépett pódiumra oratóriuménekesként is – e tevékenységről azt tartja: „Istennel való társalgás”. Önálló lemezein francia operaáriákat énekel, továbbá Verdi-, Schumann- és Strauss-dalokat.
945   Pristaldus 2015-10-09 07:47:12
A szponzor viszont kitűnően sáfárkodik a gyérecske adottságokkal!
944   bermuda • előzmény943 2015-10-08 21:53:34
:))))))) like.
943   -zéta- • előzmény942 2015-10-08 21:11:24
Mert Neked nem énekelte magyarul az utolsó "az apja", "az anyja" szavakat...;-)
942   parampampoli • előzmény941 2015-10-08 15:04:06
Érdekes... nekem még soha nem volt ingerenciám, hogy Sáfár művésznő produkcióját felállva tapsoljam. Néha még ülve se nagyon.
941   Búbánat 2015-10-07 19:49:26
"A JAPÁNOK ÁLLVA TAPSOLTAK..."

Interjú Sáfár Orsolya szopránnal.

/Operaportal.hu, Csák Balázs/

"Japánban énekeltem az Operaház társulatával. Összesen öt alkalommal léphettem fel, mindig más helyszínen, igazán illusztris énekesekkel: Rost Andrea, Balga Gabriella, Cser Krisztián és Haja Zsolt álltak mellettem a nagyobb szerepekben, de a kisebb szereplőkkel is jó élmény volt játszani. A színházakban az akusztika és a műszaki felszereltség mindenhol kitűnő volt, csak a színpadméretekhez kellett komolyabban igazodni - előfordult, hogy nem fért be egy díszletelem -, viszont a nézőtér mindenütt be tudott fogadni 1500-2000 főt.

A japán nép nagyon fegyelmezett. Pontosan betartják a kezdési és a szünetekre kijelölt időpontokat is. A nézőtéren is több kijelző mutatja az időt, a díszletezők haptákba állva várják a munkára felszólító jeleket. A reakciókból, nevetésekből tudtuk, hogy a nézők - a japán feliratnak köszönhetően - értették és élvezték is a darabot. Különösen hálásak voltak Dénes István karmester úr ötletéért, mikor az olaszul többször elhangzó „az anyja” illetve „az apja” szavakat az utolsó ismétléskor japánul énekeltük. Az előadások végén minden alkalommal állva tapsoltak, integettek. A hallgatóságban jelentős számú autogram- és szelfigyűjtő operarajongó is volt, ők is számunkra szokatlanul csendesen, türelmesen várták ki a sorukat az előadás után."
940   Búbánat 2015-10-03 14:01:02

Sümegi Eszter: „A munka a lételemem” - interjú

Az Opera 2012-ben hívta életre az aktív szólistákat jutalmazó Magyar Állami Operaház Kamaraénekese díjat. A porcelán hattyút immár második alkalommal vehette át Sümegi Eszter, akinek szinte egész pályafutása a budapesti operaszínpadhoz kötődik.

„[…] –… már négyéves koromban zsoltárokat énekeltem a mohácsi református templomban. Kezdettől fogva biztattak, van tehetségem az énekléshez, s bár egyre nőtt bennem az elhatározás az énekesi pályára, csak menyasszony koromban jutottam el először a budapesti operaházba, a férjem lepett meg a jeggyel. A Bánk bánt láttuk Ilosfalvy Róbert főszereplésével, e maradandó élmény pedig tovább erősített elhatározásomban. Tudatosan készültem a pályára, férjhezmenetelem után életet adtam lányomnak, aki ma már felnőtt ember, elvégeztem a Zeneakadémiát, majd a philadelphiai énekverseny után lediplomáztam. […]”

Az interjú teljes szövegét (szerzője Spangel Péter) a DEMOKRATA, 2015. szeptember 30-i számában olvashatjuk, színes fotóval a művésznővel.
939   parampampoli • előzmény937 2015-10-02 10:35:53
Hát, a felsorolt tanítványok egyikét se sikerült megtanítania énekelni, technikailag egyik rosszabb, mint a másik.
938   Búbánat 2015-10-02 10:19:28
Újra meghallgathatjuk a Bartók Rádióban ma 12.05 – 13.12 óra között:

„Sudlik Mária operaénekesnőre emlékezünk”

Zongorán közreműködik és vezényel: Kovács János

Km. a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

1. Schumann: Asszonyszerelem, asszonysors - dalciklus Adalbert von Chamisso verseire - a) Egyszer láttuk egymást, b) Ő a legdicsőbb a Földön, c) Hogy így van, nem tudom hinni, d) Te színarany kis gyűrű, e) Jöjjetek lányok, f) Nézel rám, g) Szívemre zárlak, én gyermekem, h) Rám mérted ezt a gyönyörű, néma gyászt (zg. km. Kovács - MR 6-os stúdió, 1996. január 24.)

2. Wagner: Az istenek alkonya - a) Siegfried rajnai útja, b) Gyászinduló, c) Zárójelenet
(km. zenekar, vez. Kovács - Pesti Vigadó, 1995. április 13.

A 2015. szeptember 20-án elhangzott rádióadás ismétlése. (A fórumon a Pantheon-topicba írtam be először.)
937   Búbánat 2015-09-28 14:57:49
Wiedemann Bernadett: "Fatalista vagyok" - interjú

SZENTGYÖRGYI RITA
Fidelio.hu, 2015.09.24.

A kiváló mezzoszoprán két Müpa-koncerten is fellép a hó végén: a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenyén A kékszakállú herceg vára Juditját énekli Bretz Gáborral, a Csajkovszkij 175 koncerten az orosz zeneszerző dalait interpretálja Virág Emese zongoraművésznő kíséretében. Az operaszínpadon, a daléneklésben és a tanításban egyaránt kimagasló teljesítmény nyújtó művész számára tétje van a Müpa-beli Bartók opera- koncertnek.

[…] - Tudatos döntés volt a részedről, hogy ugyanolyan helyet foglal el a pályádon a tanítás, mint az éneklés?
- Eredetileg óvónő akartam lenni, majd miután a konzervatóriumba kerültem, énektanárnak készültem. Amikor bejutottam a Zeneakadémiára, azt terveztem, hogy majd a főiskolán tanítok. Alig tettem ki a lábam az operaszakról, az akkori igazgató, Ütő Endre rögtön az Operaházhoz szerződtetett. Úgy tűnt, hogy szertefoszlik az álmom, hogy tanítsak, bár már zeneakadémista koromtól tanítottam a Győri Konzervatóriumban, aminek a növendéke voltam.

- Azóta jó néhány énekes került ki a kezeid közül, akik ma már profi énekesek.
- Többen jártak hozzám a kollégák közül, mint Fodor Beatrix vagy Keszei Bori, Sáfár Orsolya, Heiter Melinda, Kóbor Tamás. Busa Tamás lánya, Busa Gabriella rendkívül tehetséges mezzoszoprán, remélem, hamarosan a közönség is felfedezi. Mint mindenben, úgy a tanításban is fatalista vagyok. Ameddig vannak felkéréseim, énekelek, és ameddig van hallásom és energiával bírom, addig tanítok.

- Mindig is nagy hangsúlyt fektettél a daléneklésre, oratóriumok, misék megszólaltatására. Szívügyednek tekinted?
- Bende Zsolt volt mesterem, mondta annak idején, hogy egy operaénekes igazán a dalokkal képes ápolni a hangját. A megterhelő operaéneklés mellett gyógytorna a daléneklés. Nem mintha könnyebb volna dalokat énekelni, sőt sok esetben nehezebb. Virág Emesével évente legalább egy nagy dalkoncertet adok, de előfordul, hogy kettő vagy három is összejön. Igyekszünk külföld felé is nyitni, ami nagyon nehéz, mert menedzsert igényel. A koncert menedzsereken belül is nagyítóval kell keresni azokat, akik dalokkal foglalkoznak.

[…] - Hogyan fogadtad, hogy a fiad is az operaéneklést választotta?
- Korábban kijelentette, hogy nem lesz operaénekes, de a gimnázium utolsó évében másként döntött. Négy évig az Operaház gyerekkórusába járt, Wagner-operáktól musicalekig sok darabban szerepelt. A konzervatórium elvégzése után Szegeden végzett operaszakos hallgatóként. Első szerepére készül az Operában, a Figaróban ő lesz a Kertész. Szegeden három éve énekel kis és középszerepeket. Azt látom, hogy nehéz a helyzete a mai fiatal énekesnek.
936   Búbánat • előzmény935 2015-09-16 12:16:31
Ez a műsor is visszahallgatható három hétig a rádió Hangarchívumából.
Korondival 2011-ben készített hosszabb interjút Ménes Aranka, aki most ennek a rövidített változatát szerkesztette be az emlékadásba. A beszélgetésük során érintett zeneművek némelyikéből rövid bejátszásokat hallhattunk:

- Verdi: Don Carlos - Szabadság-kettős (Korondi György és Melis György) - élő produkcióból

- Csajkovszkij: Anyegin - Lenszkij áriája

- Puccini: Pillangókisasszony - Szerelmi kettős – részlet (Házy Erzsébet és Korondi György) - élő produkcióból

- Liszt Ferenc: Faust szimfónia - zárókép (Ferencsik - Korondi, Énekkar)

- Kodály: Psalmus Hungaricus – részlet (Rotterdam; rotterdami Szimfonikus zenekar kíséretével – élő produkció, amit a rádió közvetített)
935   Búbánat 2015-09-15 09:52:07
Ma este a Bartók Rádió műsorán

19.00 – 19.35 Összhang
- a zenei élet aktualitásai

Korondi György énekművészre emlékezünk

Szerk.-mv.: Ménes Aranka

(Ism. holnap 9.30-)

„Hangfajomon belül mindent elénekeltem, amit szerettem volna. Több műfajban is kipróbálhattam magam, csodás kollégákkal, karmesterekkel dolgozhattam együtt, külföldre is szép helyekre eljuthattam” – vallotta hetvenöt évesen, egy születésnapi interjújában.

Korondi György (Győr, 1936. február 18. – Budapest, 2015. június 30.) az operairodalom legjelentősebb tenorszerepeit énekelte, megformálta Faust, Don Carlos, Lenszkij, Rodolfo, Alfred és Almaviva alakját. A Liszt- díjas énekes olyan világhírű művészekkel dolgozott együtt, mint Montserrat Caballé, Anna Moffo vagy Renata Scotto - olvashatjuk egyebek közt az RTV Részletes műsorajánlójában.
934   telramund 2015-08-01 09:13:46
Jajjjj!
933   Búbánat 2015-07-31 20:19:50
Kismesterek szemléje 2014-2015

Operavilag.hu, 2015. július 31.

A szerkesztőség szavazatai alapján KONDOR KATA és MONA DÁNIEL méltatja az énekeseket


Berczelly István – Remete (Weber: A bűvös vadász – Magyar Állami Operaház)

Heiter Melinda – Főpapnő (Verdi: Aida – Erkel Színház)

Kertesi Ingrid – A templomküszöb őre (Richard Strauss: Az árnyéknélküli asszony – Magyar Állami Operaház)

Kovács Annamária – Liba mama (Sztravinszkij: A kéjenc útja – Magyar Állami Operaház)

Megyesi Zoltán – Mime (Wagner: A Rajna kincse – Magyar Állami Operaház)

Szerekován János – Krey (Dohnányi: A tenor – Erkel Színház)

Szigetvári Dávid – Sellem (Sztravinszkij: A kéjenc útja – Magyar Állami Operaház)

Vörös Szilvia – Siebel (Gounod: Faust – Magyar Állami Operaház)

Wiedemann Bernadett – Mary (Wagner: A bolygó hollandi – Művészetek Palotája)


932   Búbánat 2015-07-28 13:26:40
Nadrágtól a fűzőig – Interjú Schöck Atala operaénekessel

Új Ember Hetilap – 2015.07.19.
Szerző: Szikora Réka

„A kisfiam többször rácsodálkozott arra, hogy én minden előadás és fontosabb próba előtt imádkozom. Úgy érzem, hogy a kapott tehetségem odaajándékozásával nemcsak az embereknek, magamnak, hanem a Jóistennek is tartozom” – vallja Schöck Atala, a Magyar Állami Operaház alt szólistája. Első diplomája szerint tanár. Magánénekesként többek között Cherubino és Sextus nadrágszerepei után érett női karaktereket is formál természetességgel, érzékenységgel, gondolatokkal – és egy jó adag hittel átszőve. Ezekről beszélgettünk.

’Az Operaházban az emberek a szépséget keresik, ami a zaklatott hétköznapokból kiragadja őket. Akkor jó egy előadás, ha olyanok játsszák, akik tudnak és akarnak valami „anyagon túlit” közvetíteni. ’
931   Búbánat 2015-06-30 09:25:27
„Olyanok lehetünk, amilyenek az életben nem lennénk”

Operavilag.net, 2015. június 30.

„Gál Erika a Magyar Állami Operaház magánénekesnője. Ebben az évadban mind az Erkel Színházban, mind az Operaházban számos darabban szerepelt, nyáron pedig a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Sába királynője címszerepében látható – az előadás ősszel az Erkel Színházban is színre kerül.” KOVÁCS ALEXANDRA interjúja
930   Búbánat 2015-04-03 13:26:24

A KULISSZATITKOK vendége: Szabóki Tünde

2015. április 27. (hétfő) 18 óra
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteménye
Budapest, VIII. ker. Ötpacsirta u. 4.

„Az éneklés tehetségét Isten és ember, a kollegák és a közönség szolgálatára kaptam. Nincs jogom ölbe tett kézzel ülni otthon a fotelban és magamnak bizonygatni, hogy én micsoda jó énekes vagyok. Az a dolgom, hogy örömet vigyek az emberek közé!” (Szabóki Tünde, Fidelio, 2010)

A Zenei Gyűjtemény negyedik alkalommal rendezi meg ingyenes, Kulisszatitkok című beszélgetését Olvasótermében. A sorozat célja, hogy az operajátszás titkos berkeibe kalauzolja a hallgatóságot, amely így különböző szemszögből nyerhet betekintést a színfalak mögé. Az eddigi meghívott rendező, karmester és zenetörténész után az opera főszereplőjén a sor.

Az énekesnő beszélgetőtársa ez alkalommal is Fenyő Gábor lesz.

Szabóki Tünde legelső zenei diplomáját 1989-ben zongora szakon szerezte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézetében. Énekművészi diplomáját a grazi egyetemen abszolválta 1998-ban. 1994 és 2000 között több nemzetközi énekversenyen nyert díjakat, 2000 szeptemberétől pedig a bécsi Stephansdom kórusának hangképzője. Bár legtöbbször oratorikus művek előadásán hallhatjuk az énekesnőt, gyakran feltűnik az operák színpadán is. A Magyar Állami Operaházban Leonóra (Fidelio) szerepével debütált; 2011-ben Liszt-díjat vehetett át.

A belépés ingyenes!
929   Búbánat • előzmény927 2015-03-17 12:03:17
Köszönöm a szakmai vonatkozású kommentárod!
928   Héterő • előzmény926 2015-03-17 00:52:50
Ez a kis ének picit egyszerű és könnyed.
Szinte hallom "belcantosítva"... Vagy mégis inkább gutturálisan, és mond valamit ez a Krisztián gyerek?
Эта маленькая песня немножко простая и легка.
927   tiramisu • előzmény926 2015-03-16 22:00:09
Ha orosz nyelven énekelünk például, nem kell átvenni a nyelvre jellemző guturrális éneklést. Sőt! Az orosz énekesek is arra törekednek, hogy a belcanto technika érvényesüljön anyanyelvükön való énekléskor. De ugyanez vonatkozik a francia nyelven való éneklésnél is.
926   Búbánat 2015-03-16 17:45:36

ARCVONÁSOK
|
ÚJ EMBER - MÉRTÉKADÓ 2015.03.15.

Szikora Réka
|
2015. március 15., vasárnap 00:05

Beszélgetés Cser Krisztián operaénekessel

– Más hangképzés szükséges az anyanyelvi és egy idegen nyelvű opera énekléséhez?
– Az olasz és az orosz operaiskola között sehol sem helyezhető el a magyar kiejtés. A sztereotípiák valamelyest stimmelnek, miszerint az olaszoknál több a jó tenor, míg a szlávoknál az öblös basszus hangfekvés a gyakoribb. A szláv nyelvben sok mindent kell hátul képezni, az olaszok inkább kifelé, előrefele beszélnek. Ezeket – anyanyelvtől függetlenül – mind tudni kell valamennyire. Ez azt jelenti, hogy a nyelv valóban meghatározza a hangképzést, de a mai világban mindenkinek tudnia kell más nyelveken énekelni.”

A teljes cikket a nyomtatott változatban olvashatja.
925   Búbánat 2015-01-22 21:13:14
A Bartók Rádióban hangzott ma délelőtt:
10.00 . 12.05 Hang-fogó

1. Weiner Leó: III. divertimento - a) Dudanóta, b) Kesergő, c) Juhász-tréfa, d) Ballada, e) Maskara-nóta (Miskolci Szimfonikus Zenekar, vez. Kovács László), 2. Bartók: Kontrasztok - a) Verbunkos, b) Pihenő, c) Sebes (Kovács Béla - klarinét, Szűcs Mihály - hegedű, Tusa Erzsébet - zongora), 3. Kodály: Marosszéki táncok (Philharmonia Hungarica, vez. Doráti Antal), 4. Liszt: II. magyar rapszódia (Cziffra György - zongora),

5. Operaáriák –
a) Verdi: Simon Boccanegra - Fiesco áriája a Prológusból (Székely Mihály, Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara, vez. Varga Pál),
b) Leoncavallo: Bajazzók - Madárdal (Nedda áriája), I. felv. (Házy Erzsébet, Magyar Állami Operaház Zenekara, vez. Erdélyi Miklós),
c) Ponchielli: Gioconda - Enzo románca, II. felv. (Ilosfalvy Róbert, Magyar Állami Operaház Zenekara, vez. Erdélyi Miklós),
d) Bizet: Carmen - Habanera (Komlóssy Erzsébet, Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara, vez. Ferencsik János),
e) Mozart: Figaro házassága - Figaro áriája, IV. felv. (Melis György, MR Szimfonikus Zenekara, vez. Borbély Gyula),

6. Haydn: f-moll (La Passione) szimfónia No. 49. (Liszt Ferenc Kamarazenekar, hangversenymester: Rolla János), 7. Beethoven: c-moll szonatina WoO. 43. (Mayer Lajos - mandolin, Rohmann Imre - zongora), 8. Lemezújdonság: Bach: E-dúr hegedűverseny BWV. 1042. (Kalló Zsolt, Capella Savaria)

A mikrofonnál: Schaefer Andrea. Szerk.: Bánkövi Gyula


A Rádió hangtárából visszahallgatható a műsor!
924   Búbánat 2015-01-14 11:52:22
Celeng Mária: "Nem jellemző rám az elégedettség"

• 2015. január 8. -
• Frauenhoffer György -
• Fidelio -

„Alig két éve debütált a Magyar Állami Operaház színpadán, a neve máris ott szerepel a kontinens legfontosabb operaházainak színlapjain. A szemtelenül fiatal szopránnal, Celeng Máriával a kezdetekről, operaénekesi hitvallásáról és a sakkról beszélgettünk. INTERJÚ”
923   Búbánat • előzmény922 2015-01-08 21:18:52
Szirmay Márta
922   Búbánat 2015-01-08 21:18:18
A napokban elhunyt Szirmay Márt opera- és operettfelvételeit =részleteket, rendszeresen sugározta egykor a Magyar Rádió. Például ezeket:

Suppé: Pajkos diákok

- Bordal és Frincke belépője (Szirmay Márta, km.: a MR Énekkara és Szimfonikus Zenekara, vez.: Breitner Tamás)
- Az „angol-kettős” (Szirmay Márta és Palcsó Sándor)

Verdi: Az álarcosbál - Ulrika áriája az I. felvonásból (Szirmay Márta),

Saint-Saëns: Sámson és Delila - Delila bosszúáriája (Szirmay Márta),

Gershwin: Porgy és Bess - Bölcsődal (Szirmay Márta, km.: a MR Énekkara),

Az Ő emlékét idézem meg most az alábbi énekfelvételeivel, ami egyben zenei-és ének tehetségének sokoldalúságára is rávilágít:

Gabriel Bacquier, Marta Szirmay_ Verdi:Falstaff_"Reverenza!"

Gabriel Bacquier as Falstaff and Marta Szirmay as Quickly in Verdi's Falstaff
Conductor: Georg Solti
Director:Götz Friedrich

Szirmay Márta: Kék ég

Szirmay Márta - Kaland volt (Sztyenka Razin)


Szirmay Márta: Bagira


Szirmay Márta, Revűtánckar - 1964. Bernstein: West Side Story: „Tonight, tonight”

Szirmay Márta – Gershwin: Porgy és Bess „Summertime”

Porgy és Bess, I. felv. Clara bölcsődala /Summertime/
: Magyar Rádió és Televízió Énekkara, Lantos Rezső, Szirmay Márta & Bende Zsolt
921   Búbánat 2014-11-30 22:43:44
Pászthy Júlia egy tavalyi interjúja

Hírlevel archívum > Legato 23 – 2013 szeptember > Exkluzív – Pászthy Júlia

Liszt Ferenc Zeneakadémia Baráti Köre / Bokor Gabriella/

OPERA-TÖRTÉNETEK

"Pászthy Júliával együtt utaztunk a hatos villamoson az interjúnk helyszínére, egy Liszt Ferenc téri kávézóba, így már útközben elkezdtünk beszélgetni, akkor még természetesen magnó nélkül. Úgyhogy megint csak eszembe jutott: az igazán nagy művészek többnyire végtelenül közvetlen és barátságos egyéniségek, akik mentesek mindenféle allűrtől. A pálya pedig magáért beszél: huszonöt év az Operában, számos koncert, tévé-, rádió-, és lemezfelvétel, és a tanítás a Zeneakadémia Ének Tanszékén, immár tizennyolc éve."

„Amikor én kezdtem a pályát, még volt társulat. Ma már nincs ilyen, mindenütt produkciókban gondolkodnak. Ebből a szempontból nekünk könnyebb volt: nem kellett előéneklésekre járni, legalábbis itthon nem, felvettek az Operába, és amint bekerültünk, máris premiereket bíztak ránk. Lukács Miklós – aki fantasztikus igazgató volt – azt a koncepciót követte, hogy minden előadás két szereposztással ment: az elsőben énekeltek az idősebbek, tehát akik a zeniten voltak, a másodikban a fiatalok. És a közönség nem csak a sztárokra volt kíváncsi, hanem arra is, hogy ki jön Házy Erzsébet, László Margit, vagy Melis György után. Én általában Házy Erzsébet-László Margit-paralell voltam, és nagyon izgalmas és inspiráló volt arra gondolni, hogy engem majd összehasonlítanak velük! Tehát ilyen szempontból a kezdés könnyebb volt.”
920   Búbánat 2014-11-28 13:23:56

Ma este a Bartók Rádióban hallható

19.00 – 19.35 Arckép

Rálik Szilvia operaénekes

Beszélgetőtárs: Becze Szilvia

(Ism. jövő hétfő: 9.30)
919   Búbánat 2014-09-07 15:15:32
Ma este a Bartók Rádió sugározza:

21.03 – 22.00 Dalszínház utcai dalestek

- Sümegi Eszter Gluck ária- és dalestje

(Magyar Állami Operaház Székely Bertalan terem, április 12.)

Zongorán és csembalón km. Dallos Erika,

valamint Schöck Atala - ének,
Ecseki Anikó, Hargitai Dóra - hegedű,
Botos Veronika - mélyhegedű és
Pólus László - gordonka

1. Dalok Friedrich Gottlieb Klopstock versekre - a) Friss sírok, b) A nyári éj, c) Az ifjú, d) Vonzódás, e) Hazafias ének, f) Mi és ők, g) Harci ének

2. Ódák - a) Szívemben ég a láng, b) Egy csörgedező pataknak (Dallos - zongora)

3. Orfeusz és Euridiké - Boldog lelkek tánca (Botos, Dallos)

4. Operaáriák –
a) Alkésztisz - Alkésztisz B-dúr áriája, I. felv., b) Alkésztisz F-dúr áriája, II. felv.,
c) Iphigénia Tauriszban - Iphigénia áriája, I. felv., d) Zárókórus, II. felv.,
e) Orfeusz és Euridiké - Recitativo és duett (Km. Schöck, Ecseki, Hargitai, Botos, Pólus, Dallos - csembaló)

(Ism. szeptember 19. 13.33)
918   Búbánat • előzmény915 2014-07-24 11:03:06
Lásd a Fórum - Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók - 673. sorszám alatt.

917   telramund • előzmény915 2014-07-23 20:15:50
Talán annyit módosíthatunk,hogy Fodor Jánosról volt egy 6o perces tv film,nemrég vetítette 2x is a MTV3.
Ott fekete-fehérben látható,hallható Wotan búcsúja!
916   Búbánat • előzmény914 2014-07-23 10:14:04
Tehát, a Wagner-koncert rádiós közvetítését ma ismétli meg a Bartók adó 13.46 – 14.30 óra között.
915   kugli • előzmény914 2014-07-11 11:50:24
A Wotan búcsúja és Tűzvarázs egyik kedvencem. A magyarok közül a legjobban nekem Fodor Jánossal tetszett. ( csak lemezen hallható )
Csernai professzor visszaemlékezése szerint egy magán-vacsorán Gregor József is elénekelte ( azzal együtt, hogy Wagner nem volt a kedvence )
914   Búbánat 2014-07-11 10:59:01
Ma este a Bartók Rádió sugározza:

21.16 – 22.00 A Liszt-Wagner Zenekar Wagner hangversenye

Zeneakadémia Nagyterem, 2001. február 6


Vezényel: Jurij Szimonov

Km. Misura Zsuzsa - szoprán, Berczelly István - bariton

1. A walkür - Wotan búcsúja és Tűzvarázs (Berczelly)

2. Az istenek alkonya - Gyászinduló és zárójelenet (Misura)

(Ism. július 23., 13.46)
913   telramund • előzmény911 2014-07-02 11:37:26
Ami még mindig müködteti művészetét az örök optimizmusa,ami miden szavából árad.Akiben ez nincs,lehetnek génjei,tehetsége idő előtt eltűnik.
Példáktól eltekintek.
912   chenier • előzmény911 2014-07-01 20:12:28
Remek interjú!
911   svaler 2014-07-01 20:00:47
Interjú Berkes Jánossal:

Én a hangom vagyok
910   Búbánat 2014-06-09 11:35:47
Az Új Ember e heti számának Mértékadó című kulturális magazinjában olvashatunk egy hosszú, fényképekkel teli cikket – a lap két teljes oldalán át - Takács Klára operaénekesnőről: "Felelősséget éreztem minden hangért".

Elmer István a művész pályaképét rajzolta fel és meginterjúvolta a színpadtól ma már visszavonult Takács Klárát, aki 1973 és 1989 között a Magyar Állami Operaház vezető mezzoszopránja volt. Híres szerepei: Adalgisa, Carmen, Eboli, Judit, Dorabella, Cherubin, Octavian, Hamupipőke, Charlotte. Fellépett a világ negyvenöt nagyvárosában…

Elmer úgy fogalmaz: " Az igazi érték kiküzdi elismerését, Takács Klárát régóta nem hallja a hazai közönség. A kisszerűségből táplálkozó méltatlan vezetői magatartás az 1980-as évek végén megtagadta tőle az Operaház színpadát. Az emlékezetben, a lemezfelvételeken azonban tovább él ez a különleges, ritka művészi teljesítmény, amelyet az idei évben méltán ismertek el Kossuth-díjjal...
Ez a mezzoszoprán hang különleges belső telítettséget és árnyalatot hordoz. Egyszerre szólal meg benne mély drámaiság és tisztaság.”

Jó olvasni Takács Klára visszaemlékezését is a pályán eltöltött másfél évtized örömeiről, szépségeiről, ahogy mi magunkban is felidéződnek felejthetetlen színpadi alakításai vagy koncertfellépései, melyekről elismerően írtak a korabeli hazai és külföldi szaksajtó recenzensei és pályatársak. (Tőlük idéz több elismerő megállapítást Elmer István.)

Takács Klára:
„Mi is az éneklés, a hang titka, miben keresendő a zenélés lényege? Nem is tudom… a hangi tehetség elsősorban adottság. A hangot nem lehet megtanulni. Lehet képezni, de hogy valaki profi módon használja, ahhoz adottság kell. Ezzel az adottsággal – és az egyre nyilvánvalóbbá vált, amint növekedtem – vitathatatlanul rendelkeztem. De hozzájárul még valami, ami a legfontosabb, s egész énekesi pályafutásomat jellemezte és végigkísérte, mint minden énekesét. Az énekhangnak, amióta világ a világ, amióta az emberek hangokat adnak ki a torkukon, a hangszín adja meg a varázsát.”
„Ahhoz, hogy megszülessen a sajátos hangszín, a születési adottságnak és az ember lelkének varázslatos, soha nem szabályozható, öntörvényű és mindig másként előbukkanó megnyilvánulása kell hogy találkozzon éneklés közben. Akár a zene, akár a szöveg váltja ki ezt a hatást, olyan szédületes élményt ad, amelyet egy hang önmagában nem képes produkálni, illetve az önmagában szép hangot utolérhetetlen szépséggel ruházza fel.
Egész életemben ennek a bűvöletében éltem, ennek a titkát és megvalósítását kutattam. Mindig azokat az embereket hallgattam meg, akiknél e kettőből összeadódott valami – vagy ha csak az egyik volt meg, akkor is oda kellett figyelnem rá, mert biztos lehettem abban, hogy valami különöset, valami rendkívül szépet hallok, amitől elvarázsolódom. Mert végül is azért hallgatunk zenét, hogy részeseivé válunk ennek a varázslatnak, s általa szebb és jobb legyen a szellemünk, a lelkünk, az életünk.
Isten adományának tekintem, hogy mindig tisztességesen szembe tudtam és mertem nézni magammal. Nem kísérleteztem, azonnal tudtam, mely szerepeket kell visszautasítanom, mert nem felelnek meg hangi, illetve ember kvalitásaimnak.”

Elmer István:
„Véget ér az előadás. A művésznő hosszú, elegáns, alkalomhoz illő, arisztokratikus természetességgel viselt fekete ruhájában, amelyet kiemel fehér nyak- és hajéke, meghajol a közönség előtt. A fényképen a kimerevített pillanatot látjuk, amikor a produkció után a hangok még ott áradnak a koncertteremben, visszhangzanak a hallgatóság lelkében, miközben elragadtatásukat tapssal fejezik ki. Az énekesnő tekintetét nem látjuk, csak sejtjük, arcán egy kis mosoly bujkál, amikor alázatosan meghajol, hogy kifejezze szolgálatát a zene és a közönség iránt. Az öröm, a megelégedettség uralja ezt a kissé mindig szomorúságra hajlamos tekintetet, amely azonban bármely pillanatban magával ragadhat, s életörömmel telivé változik. És szól a taps. Valami ismét megszületett ezen az estén: a művészi élménynek olyan foka, amely a hallgatót nem engedi szabadulni attól az egyszerűen fölényes lelki élménytől: a művészettel Isten szerény, de nélkülözhetetlen alkotótársává szegődik az ember. De itt a mai este! A művésznő meghajol, az arcán bujkáló mosolyban a legszebb kiszolgáltatottság: a zene misztériumában való részvétel gyönyörűsége. Ezen alkalomból jegyezte le a krónikás Rossini Petite messe solennelle elhangzása után a németországi Ludwigsburgban: ’Midőn Takács Klára elkezdte az Agnus Deit, a hallgatóság soraiban egy fiatal lány szeméből könnyek csordultak ki.’”
909   Búbánat 2014-06-07 11:29:07
Ma délután a Bartók Rádióban

17.00 – 17.32 Bátori Éva dalestje

Km. Massányi Viktor - ének, Lugosi Anna - zongora

1. Debussy: Elfelejtett arietták - dalciklus Paul Verlaine verseire - a) Szellő susog, b) Bús szívem könnye hull, c) Elszáll az árnyék, d) Körhinta, e) Zöldben, f) A rózsák vérvörösek voltak

2. Mahler: a) Örök fényesség, b) Ki szerezte ezt a kis dalt?, c) Az értelem dicsérete, d) Kárbaveszett fáradság - részletek a Fiú csodakürtje c. ciklusból (km. Massányi)

MR Márványterme, 2012. november 15.
908   frushena 2014-05-31 12:19:43
túl nagy hírverést nem kapott ez a verseny Magyarországon ... "Vicc"... Finale van Emőke BARÁTH, Koningin Elisabethwedstrijd, Belgium 2014. Händel, Mozart, Schumann, Dvorák, Stravinsky
907   Búbánat 2014-05-30 19:01:15
Épp most kezdődött el a Bartók Rádióban

19.00 – 19.35 Arckép

Gulyás Dénes – operaénekes

Beszélgetőtárs: Becze Szilvia

(Ism. jövő hétfő: 9.30)
906   svaler 2014-05-28 10:12:17
Interjú Rozsos Istvánnal:

Soha nem voltam rosszkedvű
905   Búbánat 2014-05-13 16:02:28
„Számos nagy szerep bennem maradt...” - interjú Hantos Balázs operaénekessel


kulturpart.hu, Somai Miklós, 2014. május 13. 07:30

„[…] Én abszolút a hagyományos rendezés pártján állok, nem szeretem, ha kiforgatják a történeteket. Ilyenkor a látvány és a szöveg harmóniája megbomlik. Persze, elfogadom, hogy nem lehet ugyanúgy előadni a darabokat, mint 40 vagy akár csak 20 évvel ezelőtt. Ma bizony rendezői színház van, de hát ezt is lehet jól is, meg rosszul is csinálni. A kor mindenesetre nem kedvez a nagy énekes egyéniségeknek. De hogy jót is mondjak, anyagiak terén ma jobban megbecsülnek minket, mint régebben. Igaz ugyan, hogy nincsenek – legalábbis a szólisták számára – határozatlan időre szóló státuszok, de akinek van munkája, az megél a művészetéből. Régebben többünknek is volt valamilyen mellékfoglalkozása arra az esetre, ha a hónap vége felé elfogyott a pénz. B. Nagy Jancsi például profi kályhás volt (erre a tudományára egyébként engem is megtanított), én meg bútorszállítással foglalkoztam. […]”
904   Búbánat • előzmény903 2014-05-03 10:27:49
Ez így van. Arról meg nem esik szó a híradásban, hogy Az álarcosbált mikor énekelte Melbourne-ben?...
903   telramund • előzmény902 2014-05-02 14:07:20
Már bocsánat,de nála nagyobb énekesnő,ennél jelentősebb díját nem tudta átvenni,mert a szerződése külföldön máshova szólította épp,de az
ottani színház nem engedte el.Egyébként ilyesmiért nem is volna szabad lemondani.Más a betegség, a haláleset.De az Operaházban mindent lehet.Igaz a Mihály éra óta.
902   Búbánat 2014-05-02 11:34:24
Magyar szoprán lett a legjobb Melbourne-ben

MNO.hu, 2014. május 1., csütörtök 13:04, frissítve: csütörtök 15:15 , forrás: MTI, szerző: Grund

Verdi Az álarcosbál című művében nyújtott alakításáért Boross Csilla magyar szopránnak ítélték oda a Green Room Awards elnevezésű díjat, amellyel a melbourne-i színházi világ legjobbjait ismerik el 58 kategóriában.

A díjat 1984 óta adják át a színház, a tánc, az opera és a kabaré területén azoknak, akik kiemelkedő teljesítményt nyújtottak művészeti vagy technikai téren. Idén április 28-án osztották ki. Az opera területén kiosztott díjak közül a Nixon Kínában című darab vitte el a legtöbbet, négyet.
Boross Csilla az Ausztrál Opera (Opera Australia) előadásában énekelte Amelia szerepét. A világhírű opera darabjai az év nyolc hónapjában Sydney-ben, a fennmaradó négy hónapban pedig Melbourne-ben láthatók. Boross Csilla Washingtontól Rómán át Sanghajig a világ számos operaházában énekelt már. 2010-ben Prágában megkapta a rangos cseh kulturális elismerést, a Thália-díjat.
A budapesti Operaházban a következő évadban többek közt a Tosca és az Aida címszerepét, valamint a Tannhäuserben Vénusz és Erzsébet szerepét énekli.
901   telramund • előzmény900 2014-04-24 09:14:47
pl Scotto Aragallal,vagy a terhesen éneklő Caballe....Kit zavart?Számomra az operában a hang az elsődleges,megelőzve mindent,kivéve magát a művet,bár egyes esetekben(mivel nem kedveltem)ott is a hang volt az elsődleges.
Kit érdekelt,hogy mekkora Suliotis,vagy Angeles Gulin
az Erkelben a Nabuccoban,ha olyan pazar Abigailt énekeltek?Vagy számomra az etalon Violetta máig az akkor még jó kövér Scotto.
Sajnos jobb lenne az énekesek hangjáról cseverészni,mint a külleméről.Korunk betegsége!Varázsos hangok pedig elvétve itthon és külföldön egyaránt.Pech lenne,ha visszajönne a rubensi nőideál.Kész gazdasági tragédia lenne és a fél világ cége síránkozna.Mert valljuk be:a soványság,a kigyúrtság hatalmas üzlet.
900   IVA • előzmény884 2014-04-24 04:32:55
A „120 kilós Mimi-problematikát” többszörösen is utáltam ebben az interjúban. Éktelen közhely, majdnem annyira, mint Az operaház nem múzeum cím. Fiatal, átlagos testalkatú riportalanyok vonatkozásában ez hajánál fogva előráncigált, oktalan téma. Rémesen bulváros indítás, túlzó tónusában pedig nem is a bulvárolvasók, inkább éretlen és primitív emberek operáról való megnyilvánulásaihoz ereszkedik. (Ennél sokkal nagyobb baj, hogy a Magyar Állami Operaház, jövő évadjának bérleti tájékoztatójában, ugyanilyen szinten ismerteti az operák és a balettek témáját!) Maga az interjú nem is annyira rossz, mint amennyire elrontja az ízét ez a buta, hatásvadászatra már aligha alkalmas felütés. Ekkora újságírói hiba után nem csoda, ha a művészek válaszai sem éppen elragadóak.
„És hány 120 kilós Mimit láttunk már a Bohéméletben?!” – kiált fel Brickner Szabolcs. Na, mégis hányat láthatott? Én ugyanis egyet sem, pedig már akkor túl voltam itthoni és vendég Mimijeim legjaván, amikor ő megszületett.
899   Livingstone • előzmény898 2014-04-22 15:33:28
Túlénekléstől igazán nem kell tartani Brickner és Hajnóczy esetében!
898   zalbarna 2014-04-22 15:15:55
Van a mű. Ami ugye valami. Nem más. hanem az, ami. És nem ahány ember annyiféle, ez mese. Ebből az következik, hogy annak kell " lennie " az előadáson. Az interpretáció ( legyen az énekesi, karmesteri, rendezői ) ennek a szolgálatában kell, hogy álljon. Senki nem lehet annál több, minthogy ezt az önazonosságát a műnek mindjobban segítse megvalósulni. A legtöbb mai rendezéssel az a bajom, hogy ezt nem tartja szem előtt, talán nem is tudja ezt. Túlteng, zavaró, nem a műről beszél, hanem magáról. De tovább megyek : nézetem szerint lehet " túlénekelni " is egy művet, továbbá " túlvezényelni " is. Abban a pillanatban, amint a mű objektív valóságát bármelyik interpretátor " takarja " valamilyen belemagyarázott szándékával, már ront az optimumon.
897   Janus • előzmény892 2014-04-22 14:25:41
Én csak arra akartam rámutatni, hogy teljes élményt csak a jó rendezés és jó énekesi kivitelezés nyújt. Ha csak jó énekesek vannak - az is lehet nagy élmény, de utána nekem mindig hiány érzetem is van. De abban igazat adok, hogy inkább a rendezés legyen rossz, ne az énekesek.
896   Károly 2014-04-22 12:25:24
Mit lehet erre a nagyarcú interjúra mondani? Az éneklésüket hallgatva, semmit! Vagy csakannyit, hogy ezt hívják szegénységi bizonyítványnak!
895   telramund 2014-04-22 11:51:21
Igen ilyen csoda volt Házy Erzsébet,mint Mimi és Pillangó épp" duci" korszakából.
894   Werbőczy 2014-04-22 10:42:05
Mindig felüti bennem a gyanút, ha az énekes külsőségekről és a rendezés mindenhatóságáról kezd el hozsannázni, és annak fontosságát mindenek fölé presszírozza!!!
Az opera pedig elsősorban a zenéről és a énekhangokról kell, hogy szóljon! Színház is természetesen, de ezen belül a legnagyobb hatást nem a karcsú derékkal és a nádszál termettel lehet elérni, hanem tetszik, nem tetszik, a hangi megvalósítással!
Azok szoktak a rendező-rendezés háta mögé bújni, akiknél a fontossági sorrendben a hanggal való kifejezés valamilyen defekttől adódóan a sor végére került.
A hosszú interjúnak kirívóan hamis sugallata van!

893   Orfeusz 2014-04-22 10:27:52
A hang az elso es az enekes belso varazsa es kifejezesmodja, amely teljes mertekben fuggetlen a kulso kinezettol. Ha ezek jol mukodnek akkor akarmilyen koru, alkatu enekesrol van szo a szinpadon megszepul..persze csak annak aki ertekeli ezeket es van erzeke, mert egyebkent csak a kulso jegyeket latja.
Az opera az erzelmekrol szol es nem ki hogy nez ki, azzal ha vki a valo eletben szep, a szinapdon nem lesz szep "operai" szempontbol.
A hang, a belso varazs adja az igazi relevaciot es dramat; a zene adott, a rendezes csak hozzatesz persze nagyon sokat es fontosat es ez adja igy egyutt a szinhazat..de nem az hogy ki rendezi es kinek mennyi a sulya.

Nem akarom bantani Hajnoczy Juliat, de lehet hogy ot megnezik az utcan, mert csinos..de a szinpadon senki nem "nezi" meg, mert nem nyujt igazan maradandot (hallottam eloben, kedves, aranyos, de semmi nagyszeru szamomra)..ha Gruberova megjelenik az utcan ki venne eszre, egy egyszeru kinezetu, atlagosnak tuno holgy..de amikor felmegy a szinpadra o kiralyno es o a legszebb.

Amikor Caballe enekelt jelentos tulsullyal kit erdekelt hany kilo..mert ugy enekelt es jatszott hogy az volt a fontos.

Ott van egy szomoru pelda is: Deborah Voigt. Amikor koveren enekelt, fantasztikus volt mind hangilag, mind szineszileg, Izoldakent kiralynokent mozgott a szinpadon Becsben is..amiota lefogyott nem csak a hangja ment el hanem a szinpadi varazs is eltunt.
892   chenier • előzmény891 2014-04-22 10:25:19
Ne haragudj, de ez így nem igaz!
Mindkettőnek hangsúlyosnak kellene lennie, ezt én is vallom, de ha jó a rendezés, viszont szarok az énekesek, hát elmehetünk a sóhivatalba! Vagy hazamegyek és beteszek egy Corellis, Pavarottis, Cabellés, Gruberovás, Martonos satöbbbbbbi--cd-t és kárpótolom magam.
De ha éppen egy "múzeumi" rendezés adnak, amit ezerszer ununk, ám énekel egy-két fantasztikus hang és egyéniség, és a fülemet sem kell köszörűvel halálra élezni, hogy halljam az éneküket, nos, akkor sokkal szebb élménnyel távozhatunk, azért ezt el kell ismerni!
891   Janus • előzmény890 2014-04-22 10:15:14
Szerintem egyiket se kellene a másik fölé helyezni: rendezés és énekesi teljesítmények - valahol a kettőnek egyaránt fontosnak és hangsúlyosnak kellene lennie.
890   Janus • előzmény888 2014-04-22 10:14:20
Az operát a 19. századig inkább irodalmi, mint zenei műfajnak tartották. Annak idején a görög tragédia feltámasztására tett kísérlet eredményeképpen született meg az, amelyből aztán a 19. századra megszületett az a műfaj, amelyet sokan operának tartanak - holott a barokk opera sokkal inkább megfelel annak, ami eredetileg a tervük volt a "műfaj" megalkotóinak. De a lényeg, hogy igen, nagyon-nagyon fontos a zene megvalósítás, mert sok minden áll vagy bukik rajta, de az opera színház is! ÉS dráma! S mint ilyen nagyon-nagyon fontos a rendezés is. De manapság már ritkán járok a rendezés miatt is Operába. Így nagyrészt maradnak a jó énekesi teljesítmények, amelyek motiválóerők arra nézve, hogy beüljek egy-egy előadásra.
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Miranda Liu (hegedű), Kiss Gergely (gordonka), Kiss Gyula, Nagy Míra (
zongora)
"Hangulatkoncert"
HAYDN: D-dúr gordonkaverseny, Hob. VIIb:2 - I. tétel
HAYDN: fisz-moll zongoratrió, Hob. XV:26
HAYDN: D-dúr zongoratrió, Hob. XV:24

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Soltész Ágnes, Kovács Judit, Fahidi Patrícia (hegedű), Rácz János, Kunszeri Márta (fuvola), Kökényessy Zoltán (brácsa), Magyar Gábor (cselló), Váray Rita (zongora)
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Az est házigazdája: Tóth Endre, zenetörténész
KOVÁCS ZOLTÁN: Amisz és Amil – két fuvolára
SCHUMANN: Gyermekjelenetek (Benjamin Godard átirata) Op. 15.
SCHNITTKE: Moz-Art duó 2 hegedűre
VAJDA JÁNOS: Musica sull’ acqua – zongoraötös (2015)
MOZART: D-dúr fuvolanégyes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vigh Andrea (hárfa)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Fuvolán közreműködik és vezényel: Drahos Béla
MOZART: 1. (G-dúr) fuvolaverseny, K. 313
MOZART: 2. (D-dúr) fuvolaverseny, K. 314
MOZART: C-dúr fuvola-hárfa kettősverseny, K. 299
MOZART: C-dúr andante, K. 315

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rohmann Ditta (cselló), Binder Károly (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói
koreográfus: Feledi János
CAFe Budapest
VAJDA JÁNOS: Csellóverseny
SZENTPÁLI ROLAND: Orfeusz-balett - ősbemutató
BINDER KÁROLY: Zongoraverseny - ősbemutató
A mai nap
elhunyt:
1837 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző (sz. 1778)
1849 • Frédéric Chopin, zeneszerző (sz. 1810)