vissza a cimoldalra
2020-08-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Wagner-felvételek (303)
Régizene (3721)
Operett, mint színpadi műfaj (4525)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4038)
Erkel Színház (10614)
A MET felvételei (1027)
Opernglas, avagy operai távcső... (20620)
Társművészetek (1831)
Pantheon (2715)
ifj. Johann Strauss (168)
Cecilia Bartoli (883)
Nicolai Gedda-az univerzális tenor (286)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2022)
Franz Schmidt (3661)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4892)
Kodály Zoltán (388)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

 
7264   Héterő • előzmény7263 2020-02-13 01:17:35

Helyesen írod: a nagy formázásban valóban kinyisszantottam a [ ... ] részt:
Romani [olasz, a zeneszerző] (compositore catanese) – szicíliai.
A "compositore" persze világosan mutatja, hogy véletlenül tűnt el valami...

A következtetésed, hogy a falu svájci olasz, hibátlan lenne azzal a kiegészítéssel, amit meg te hagytál ki: [...is lehetne akár], (még ha Romani explicite nem is adta meg, hogy olasz a falu). :-)

Legutóbb ismét felkaptam a fejemet, mert a nagy érdeklődéssel várt darabban világosan hallani: O Carlo; O mio Carlo; Il ritratto di Carlo!
a feliraton meg az áll: Don Carlos arcképe...
A magyar cím is sajnos Don Carlos. (Jó, hogy nem Don Kárlósz, zenejét szerezte Zöld József.)
Elisabetta pedig Erzsébet lett. Királyoknál gyakran erőltetik a magyaros nevet (annak sem örülök), dehát Carlos sem, Elisabetta sem király.

Érdekes mindkét linked, az etruszk Amina-városnévről eszembe jut a Tosca-név:
Wikipédia: "Latin nevükből (ETRUSCI > *TRUSCI > TUSCI) ered a mai Toszkána régió neve."
Tosca = toszkán(ai) lány

7263   Beatrice • előzmény7250 2020-02-12 23:15:40

Badarság, hogy az Alvajáró librettistája, Felice Romani, szicíliai lett volna. Valójában genovai volt, Bellini volt a szicíliai.

A Tell Vilmos-Alvajáró analógia ott bicsaklik meg, hogy Tell Vilmos, ha nem is igazán történeti személy, de mindenesetre egy jól ismert legenda főszereplője, amelynek helyszíne adott: Uri kanton, ami ugye német vidék. Aki a történetet feldolgozó, komolyan vehető művet akar írni, bármilyen nyelven, meg kell tartania ezt a helyszínt, így Rossini - Schiller színművén alapuló - operája is itt játszódik. A szereplők közül jó néhánynak a francia librettóban is német (vagy legalábbis németes) maradt a neve: Arnold, Hedwige stb. Az Alvajárónál nincs ilyen többnyelvi vonatkozás és helyszíni kötöttség. Teljesen fiktív a sztori, bárhova helyezhető. Romani egy svájci faluba helyezte. A szereplők nevei olaszok, és olaszul beszélnek (énekelnek) az olasz megrendelésre készült, Olaszországban bemutatott darabban, melyet olaszok írtak. Így joggal adódik a következtetés, hogy egy svájci olasz faluról van szó (még ha Romani explicite nem is adta meg, hogy olasz a falu).
Érdekesség, hogy a címszereplő Amina neve valójában arab eredetű. Az Amina név mai itáliai elterjedtségéről itt van adat. Színesíti a képet, hogy az Itália egy részét egykor benépesítő etruszkoknak volt egy Amina nevű városuk.

7262   telramund • előzmény7261 2020-02-12 22:17:11

Nem állítólag lesz,konkrét előadás már megvan hónapok óta a jegyem rá!

7261   bermuda • előzmény7260 2020-02-12 21:47:28

Állítólag lesz egy belcanto est de L Brownlee  jön s úgy hallottam h. Kolonits Klára is fellép.április MÜPA..

7260   telramund • előzmény7257 2020-02-12 19:33:53

A MÜPA gyorsan még vehető áron jön csinálhatna egy nagy  bel canto duett estet a két KK nagyszerű lenne együtt Kolonits Klára és Konu Kim!!!!!

7259   telramund • előzmény7256 2020-02-12 19:31:03

Szegény Bonfadalli már nem volt a régi Bonfadelli, Flórez,pedig hangszínében mesze nem Elvino volt.

7258   Edmond Dantes • előzmény7256 2020-02-12 17:16:53

Flórez jöhet, bár lassan már kinő(tt) a bel cantoból, a szopránt nem ismerem.

7257   takatsa • előzmény7254 2020-02-12 17:11:17

Egy biztos, nem árt, ha jól megjegyezzük a nevét: Konu Kim

7256   Heiner Lajos • előzmény7255 2020-02-12 16:58:05

A STOP-ban lattam, Florez, Bonfadelli.

7255   Edmond Dantes • előzmény7253 2020-02-12 16:40:46

Én sem szoktam visszasírni a régi nagyokat és én is a realitások talaján szoktam maradni. Megtartva eme jó (?) szokásomat és maradva csak Az alvajárónál: 2009-ben a MET-ben Dessay és Flórez énekelte a két főszerepet, 2014-ben pedig Damrau és Camarena. Szóval nem olyan régen... Közülük hármat volt szerencsém Pesten is hallani, ha nem is operaelőadásban, hanem koncerten. Hát mit mondjak ...egyik jobb volt mint a másik. Szóval nem ördögtől való róluk nosztalgiázni. Camarenát sajnos még nem láttam, de elképesztő, fantasztikus hang, ha nem is annyira előnyös a külseje -ami igenis számít ma- mint Flórezé ... de e tekintetben ...khm... a koreai vendéggel sem lehetünk túlzottan kibékülve.

Időjárásjelentés utólag: az előadás végén jeges szél és vízszintesen permetező eső várta kint a nagyérdeműt, a nagyérdemű pedig (velem együtt) a 2-es villamost. Azt gondolom, jól tette, hogy otthon maradt :-)

7254   telramund • előzmény7252 2020-02-12 16:16:47

Az a tegnapi Alvajáró még csodásabb volt,mint a vasárnapi.Akitől teljesen elájultam a tenor főszerepló volt .Mondhatom ,hogy rengeteg élő előadást hallottam  Donizetti, Bellini műveiből.,de a tenor éneklése az aktuális bel canto operában ,sehol nem fogott úgy meg mint ennél a koreai tenornál.Azt a beleépülést a zenébe egyetlen ilyen szerepeket éneklő tenornál nem hallottam,legyen az piano középhang ,magas hang.Makarova is sokkal jobb volt mint vasárnap,biztosabb is.Sajnos a közönség számára ismeretlennek tűnő Alvajáró, csak a végére hozta lázba a nézőteret.Fogalma nem volt ,hogy hol lehetne tapsolni,így reakció nélkül maradt az első felvonás dögnehéz kettőse többek között.Két éve éreztem ilyen jól magam Pécsett szintén Bellini művön  a Kolonits Klára - Francesco Demuro fémjelezte Puritánokon.

7253   Klára • előzmény7252 2020-02-12 09:52:41

Mindig vannak és lesznek kritikusok, akik "óriási énekesekről és ideális megszólaltatásról" álmodoznak. Maradjunk a realitások talaján, azokat az énekeseket lehet felléptetni, akik vannak! Ezért nem kedvelem a régi nagyok visszasírását, és ezért nem díjazom a lehetett volna jobb felhangot sem.

Nekem az előadás tetszett, számomra jelenleg ez a mértékadó. Az elsőt a Bartókon hallottam, a tegnap estire a jeggyel a tarsolyomban a nálunk dúló szélvihar miett egészen egyszerűen nem mertem elmenni!  Talán ez másokat is visszatartott,  ezért voltak üres helyek, legyünk jóhiszeműek!

Off: Mellesleg, de lehet hogy nem mellesleg, a varázslatos Kákszakállút a Staatsoper egyenesben közvetítette és egy hónapig az operaház honlapján visszanézhető! Talán érdemes lenne elgondolkodni ezen lehetőség megteremtésén, mert aki bármely ok miatt nem megy el egy operaelőadásra, de esetleg a TV-n megnézi, még kedvet is kaphat rá! Főleg az ifjabb generáció tagjai, akik a TV által a szájukba adott műsorokon nőnek fel, és nem biztos, hogy maguktól eszükbe jut egy operába elmenni, csak ha valaki vagy valami ebbe az irányba tereli az érdeklődésüket. (van pár ifjabb rokonom, akit az első opera - előadásra szinte kötéllel kellett elvonszolni - gyere, mert kárbavész a jegy, és úgysincs más dolgod, legalább kicsit kimozdulsz, stb szöveggel - és mára lelkes operalátogató lett! )

7252   lujza 2020-02-12 01:39:49

Szerintem az Alvajáróban annak a kifogásolt soklépcsős emelvénynek elég fontos szerepe lehet. Ez a nem túl nagylétszámú kórus azért szólhatott ilyen fantasztikus jól, mert azon helyezkedtek el az énekesek, és az egyben hangvető ernyőként is szolgált.

Meghallgatva az előadást, kíváncsi lennék, hogy hol vannak azok az óriási énekesek, és milyen lenne az az ideális megszólaltatás, amiről a cikk szerzője írt?

Végül: kicsit enyhítő körülmény az Erkel Színháznak az, hogy a hasonló méretű Müpát se sikerült most egy ilyen különleges előadásra két estére egészen megtölteni.

7251   lujza • előzmény7250 2020-02-12 01:30:21

Ezzel az erővel Mozart is miért írt olasz nyelvű operákat? A Don Giovanniban és a Figaróban is spanyolul kéne  énekelniük. :))

7250   Héterő • előzmény7248 2020-02-11 22:03:47

Drága Beatrice, a női logika könnyedsége engem mindig elvarázsol.
Ragyogó tollal író kommentelő nyújt most éppen bájos példát. :-)

Az alapmű írója, Eugène Scribe – francia;
műve, a La Somnambule ou L'arrivée d'un nouveau seigneur, comédie-vaudeville en deux actes, Párizs mellett játszódik: La scène se passe dans le château de Dormeuil.
Az opera-librettista, Felice Romani (compositore catanese) – szicíliai.
A cím: La sonnambula, melodramma.
A helyszín: La scena è in un villaggio della Svizzera.

Analógia-kísérlet:
az olasznak született Rossini francia nyelvű operájának címe: Guillaume Tell;
a libretto Friedrich Schiller német drámáján alapszik: Wilhelm Tell.
A helyszín Schächental, a Reuss folyó mellékvölgye Uri kantonban.
Uri a Svájci Államszövetség egyik német nyelvű kantonja. Fővárosa Altdorf, a lakosság 93,5%-a német.

Rossini elszúrta volna?

7249   Klára • előzmény7248 2020-02-11 18:56:24

Jól tudod! Az egyes nyelveket beszélő népesség megoszlási arányát tekintve német, francia, olasz és rétoromán a sorrend. És ha azt vesszük alapul, hogy rétorománul a lakosság  alig 1 %-át kitevő kisebbség beszél, akkor kezdhet fogalmunk lenni a demokrácia lényegéről!

7248   Beatrice • előzmény7247 2020-02-11 16:53:21

Igaz, de olaszul beszélnek (énekelnek) a szereplők, és olasz nevük van.

Svájci nyelv nincs, a hivatalos nyelvek tudomásom szerint az olaszon kívül a francia, a német és a rétoromán.

7247   Héterő • előzmény7246 2020-02-11 16:25:14

Miből gondolod, hogy olasz lenne az a falu? A libretto csak Svájcra utal:

In Elvezia non v'ha rosa fresca e cara al par d'Amina:
è una stella mattutina, tutta luce, tutta amor.

7246   Beatrice • előzmény7245 2020-02-11 16:19:11

Egy svájci olasz faluban :-)

7245   Haandel 2020-02-11 14:57:42

...'Némedi rendezése ezúttal is jó ízléssel és kulturáltan egyensúlyoz a modern és a hagyományos között, és bár a művet az olasz faluból egy balettiskolába helyezi át, ez az aktualizáló-modernizáló megoldás egyáltalán nem volt zavaró.' ...

(Ld. pl. Történik: egy svájci faluban.)

7244   miketyson 2020-01-29 12:04:15

Azért én megnézném még egyszer, hogy is írják a köpenyt franciául. 

7243   Károly • előzmény7241 2020-01-26 15:04:04

Én már lejjebb kidühöngtem magam a Figaro szereposztásán! Lövésem sincs, hogy mitől lehet kedvenc egy Rácz Rita kaliberű gyengébbnél gyengébb énekes, pedig ő csak egy a sok érthetetlen szerepbitorlóból.

7242   Edmond Dantes • előzmény7241 2020-01-26 12:04:33

on Anno én is, itt is kiujjongtam magam Schrott Don Giovannijától, a Figaró-szériát kihagytam, pedig terveztem. Akkor azt írtam: nagy estét csinált, visszavárjuk. Teljesült.

off Nem védem a mostani vezetést (ahogyan -egyesek véleményével ellentétben- támadni sem szoktam "csak úgy"), de meg kell jegyeznem, hogy fiatal korom vendég világsztárjai mellé is sokszor, nagyon sokszor pályájuk és ami nagyobb baj, hangjuk hanyatló szakaszában lévő énekeseket írt(ak) ki az akkori vezetés(ek) vagy delegálták ők saját magukat. És visszaolvasva régebbi, "ante ED"-kori kritikákat, nem volt ez másként még régebben, a 60-as években sem. A nagy itthoni nevek mögött már nem volt meg a korábbi nagy hang...legalábbis a színpadon nem. Nem sorolnék itt példákat max. privátban ...

7241   -zéta- • előzmény7240 2020-01-26 11:41:27

Kedves Lujza,

azt gondolom józan ésszel, hogy az ilyen kiemelt előadásokra - már a vendégművész miatti fokozott érdeklődés miatt is - az Operaháznak igyekeznie kéne a legjobb szereposztást összeállítani.

Az "eredményből" viszont arra következtetek, hogy komoly gond lehet a döntéshozó(k) zenei értékítéletével, s ezt nem most érzem először... :-(

7240   lujza 2020-01-26 02:19:25

Kedves Zéta, szokás szerint megint a szívemből szóltál! Kár, hogy Figaróként nem hallgattad meg Schrottot, pedig ott se volt kutyaütő! Ugyanolyan természetességgel mozgott a színpadon, Úgy is énekelt, attól függetlenül, hogy milyenek voltak a partnerei. De tényleg azt gondolod, hogy az Opera vezetősége szándékai szerint a legjobb szereposztást igyekezett találni mellé? Nem inkább csak a szokásos kedvenceket? Kis megeröltetéssel bármelyikünk össze tudna szedni ennél sokkal jobb partnereket Schrott mellé.

7239   daunerni • előzmény7238 2019-12-18 10:32:38

Nálam a TV hangja egy külső erősítőn és hangfalakon szól...

Mindazonáltal a legjobb hangminőség sem versenyezhet az elő előadással. Ifjú koromban sokkal kevesebb lehetőségem volt jó koncertre eljutni - mondjuk akkor, a hetvenes-nyolcvanas években eleve szűkebb volt a kínálat - akkor lelkesen "hifiztem". Ma alig érdekel, mert van jobb és rosszabb géphang, de ha lehet úgyis élő előadásra megyek...

7238   Klára • előzmény7237 2019-12-18 08:24:46

Igy igaz. Az én tv-m kb két éves, és rendszeresen hallgatok rajta zenét - akár a magyar csatornákat, akár a mezzo tv közvetítéseit, mert az még éppen fogható,- de sajnos gyakran tapasztalom a hazai adók közvetítésének hiányosságait. Mert ha számítógépen fogom be a mezzo adását, érezhető a különbség. Annak ellenére is, hogy  én a saját gépemen semmi renkívüli beállítást nem követtem el, csak símán bekapcsolom és szól.

7237   lujza • előzmény7233 2019-12-18 02:17:39

Ez attól függ... Én pont az általad feltett részletek alapján tapasztaltam, hogy a rendszeres zenehallgatásra "berendezett" számítógépem mennyivel jobb hangminőséget produkál, mint az erre nem használt öreg tv-m. Vagyis nemcsak az adón, a vevőn legalább annyi múlik.

7236   Edmond Dantes 2019-12-17 16:29:48

Visszaolvasva a Netrebko-topikban (a Toscáról történetesen elsőként) elhelyezett  beírásomat (2952), tulajdonképpen örömmel konstatálom, hogy saját szakképzetlen és akkori friss vagyis utólagos, többszöri meg- és visszahallgatás nélküli véleményem sok pontban találkozik a szakkritikában írottakkal. Én biztosan nem vagyok Netrebko-rajongó ... semmilyen "rajongó" nem vagyok, minden produkciót sine ira et studio, előzetes rokon- és ellenszenv nélkül hallgatok-nézek. A "leg"-ekkel takarékosan bánok, de kétségtelen, hogy Netrebko+Tosca+Scala = színháztörténeti esemény: azért is néztem meg; amúgy ritkán nézek teljes közvetítéseket. Ha nem is értek egyet Till Géza ismert, a cikkben idézett nézetével, az biztos, hogy Netrebko aztán tényleg  "értelmet adott" a szerepnek és az egész estének. Melit továbbra is csak a 3. felv.-ban tarto(tta)m egyenrangú partnernek, de ott aztán tényleg (ld. fent idézett beírásomat), ahogyan Salsit továbbra is megnézném valamelyik zsíros-intrikus Verdi-baritonszerepben. A kórus és a zenekar teljesítménye ilyen alkalommal és helyen kötelező, hogy elsőrangú legyen és Chailly maestrónak sem okozhatott gondot semmi, ha Netrebkóval már létrejött a "művészi kémia" (copyright E.D.). A rendezésről írtam már, nem ismétlem, rendben volt és/de számomra "a színpadtechnika egyfajta túlhasználata, és a statisztéria túlmozgatása" (copyright -ppp-) sem volt problematikus, sőt: tévé előtt ülve még fel is dobta a produkció mozgalmas részeit.

7235   Edmond Dantes 2019-12-17 15:09:47

Kilóg a lóláb ... de vajon kinek a lába és miért lóg ki? Hogy valaki hol s hogyan hallgatta a Toscát, az a magánügye és szerencse kérdése. Ott volt-e a Scalában, tévében nézte (mint én), rádión hallgatta vagy más hanghordozón rögzítve. Aligha e technikai kérdés vagy a közvetítés minőségén való elmélkedés vált ki dühöt nemtetszést. Akkor vajon mi? A beírásban lévő egyik mondatot kölcsönvéve: Vajon a tartalom vagy a forma indította a cikk bejegyzés íróját a kifakadásra? Ugye nem jön el ismét az az idő, amikor "felháborodott munkáslevelezők" követeltek mindenféléket a Szabad Népben, pl. ki-, le- és eltiltást. Lehet vitatkozni azon, milyen ma Magyarországon a sajtószabadság vagy sajtószabadság-hiány, de ott talán még nem tartunk, hogy szakkritikákat vagy azok egy részét olvasóként töröltetni óhajtjuk. Óhajtani ugyan mindent szabad, legfeljebb szembeszökő és/vagy nem túl ízléses; megfogadni nem ajánlatos. Veszélyes precedens lenne. Cikkek, beírások befogadása-törlése a szerkesztő(k) kizárólagos joga. Nem először írom le s félek, nem utoljára.

7234   Károly 2019-12-17 13:39:05

Sok helyen vitába lehetne szállni ppp kritikájával, ami olybá néz ki, mintha Netrebko feltétlen rajongója nem akarta volna meghallani a díva problémáit. Mert, hogy voltak ilyenek, az nem kétséges! Nem sötétíti a hangját? Dehogynem! A  középhangokat teljesen hátul képzi, míg a tetején tiszta lírai szoprán hangon énekel, ami csak egy szempontból dicséretes, hogy nem forszíroz. De nem is tudna, mert neki ott annyi van. A szerepben való elmélyülés is hiányos, nem Toscáról hanem Netrebkóról szól, de ezt már más szerepeiben is észrevehettük. A tenort sincs miért ennyire magasztalni, igaz, voltak jó pillanatai. De ne feledkezzünk el egy apró tényról, ez a Scala, mégpedig annak az évadnyitó premierje! Ennél mindenéppen többet várna az ember.

7233   Héterő 2019-12-17 12:15:46

Kilóg a lóláb: "a youtube-ra is feltöltött RAI közvetítést... ...hallgassa okvetlenül fejhallgatóval."

Ha egy szakmában járatlan írna ilyesmit, az ember csak elnézően mosolyogna. Most azonban másról van szó: az elképesztő javaslat nyilvánvaló célja a pontok közötti gyűlölködő megjegyzés.

Érthetetlen, hogy a szerkesztőség részt vállal a hitelrontásban, hiszen nem sima hozzászólás, hanem a "Legfrissebb írásunk" rovat tartalmazza az elítélő véleményt, mégpedig minden magyarázat nélkül, ami meglehetősen tisztességtelen.

Helyes lenne azonnal törölni a nemtelen kiszólást, erre meg is kérem a szerkesztőket.

Technikai oldalról nézve is agyrém összehasonlítani a két közvetítés minőségét:

M5:
Video: MPEG4 Video (H264) 1440x1080 (16:9) 25fps [V: h264 high L4.0, yuv420p, 1440x1080]
Audio: MPEG Audio 48000Hz stereo 128kbps [A: Hungarian [hun] (mp2, 48000 Hz, stereo, 128 kb/s)]
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 384kbps [A: Hungarian [hun] (ac3, 48000 Hz, stereo, 384 kb/s)]
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 384kbps [A: Multiple languages [mul] (ac3, 48000 Hz, stereo, 384 kb/s)]

Youtube - RAI
Video: VP80 512x288 57fps [V: vp8, yuv420p, 512x288 [default]]
Audio: Vorbis 44100Hz stereo [A: vorbis, 44100 Hz, stereo [default]]

Ráadásul a RAI-felvételt néhány óra elteltével levették a youtube-ról...

Vajon a tartalom vagy a forma indította a cikk íróját a kifakadásra? Ne tudná, hogy egy élő adás mindig tartogat meglepetéseket? Bizony, a RAI-közvetítés sem tudott mit kezdeni azzal, hogy az isteni díva elvétette a szövegét, és partnere kényszerűségből utána ment, amint itt látható-hallható.

Hitelrontás egy főcikkben? Ez nem fejlődés, hanem hanyatlás, kedves momus.

7232   -zéta- 2019-12-03 18:37:30

Mégha egy ilyen szomorú apropó kapcsán is, de annyira jó olvasni a soraidat Miklós...

7231   IVA • előzmény7228 2019-11-18 14:29:28

Köszönjük.

7230   smaragd • előzmény7229 2019-11-18 11:58:01

:-)

7229   -zéta- • előzmény7228 2019-11-18 10:47:21

Azt én javítottam...;-)

7228   daunerni • előzmény7227 2019-11-18 09:21:24

A sorváltást köszönettel javítottam - "tizenharmadig" századot viszont sehol nem találok. Kérhetek egy kis segítséget?

Üdvözlettel: dni

7227   IVA 2019-11-18 03:25:45

Nem Gobbi és nem bariton, ebbe igyekszünk belenyugodni, ami könnyebben esne, ha a tizenharmadig század megmaradna k-val, és ha már arra jár a Szerkesztő, kiirtaná a példaértékű és a tudomásom közé furakodott sorváltást.

7226   Héterő 2019-11-17 23:32:24

.Egyik legjobb írásod, kedves doktor! Tömör, lényegretörő, érdekfeszítő.
...és asszociációt kelt, mert nekünk is van – talán nem eléggé megbecsült – csodálatos művésznőnk:

                 VIOLA D'AMORE - EGY KÜLÖNLEGES VONÓS

Ez a különleges hangszer kiemelt szerepet kapott Erkel Bánk bánjában is, melynek New York-i előadásán a színpadon szólaltatta meg a "szerelem hegedűjét" Botos Veronika zenekari művész. Produkciója még Plácido Domingót is lenyűgözte, aki a színfalak mögött külön gratulált a teljesítményhez.

Ráadásul kissé kalandos előadás volt, amint hallhatjuk...

7225   ladislav kozlok 2019-10-17 10:05:35

Igazad van. Még jo, hogy a pozsonyi bedeckereket tobben olvassák mint a Szlovák Filharmonia honlapját. 

7224   Héterő • előzmény7223 2019-10-17 01:29:29

         Megéri kissé elmélkedni a pozsonyi Vigadó történetéről.

         A visitbratislava turisztikai tájékoztató így ír:
Reduta je postavená podľa návrhov budapeštianskych architektov D. Jakaba a P. Komora.
"A Redutát (Vigadót) budapesti építészek, Jakab D. és Komor P. (sic) tervei szerint építették."

Pontosabban:
Jakab Dezső (1864-1932) és Komor (Kohn) Marcell (1868-1944) volt a két tervező.
Ők - amúgy mellesleg - az Erkel Színházat és a budapesti (régi) Nemzeti Színházat is megépítették, több tucatnyi egyéb, méltán híres épületen kívül.

Más épület-ismertetőkhöz viszonyítva meglehetősen szokatlan, hogy a Slovenská filharmónia Historia Reduty - (A Vigadó története) címszava alatt nincs - stílusosan szólva - egy árva hangnyi említés sem a tervezők-kivitelezők személyéről; még annyi sem, mint a turisztikai tájékoztatóban.

A tervezők elhallgatása mellett ráadásul ez a sor már-már bosszantó:
Na výzdobe fasády a interiérov sa podieľali mnohí slovenskí i zahraniční majstri.
= Sok szlovák és külföldi mester vett részt a homlokzat és a belső terek díszítésében.

Nemyslím si, drahý Laco, že Slovenská republika, oslavujúca sté výročie, alebo Slovenská filharmónia by znížili slávu, ak by tieto údaje boli zahrnuté do opisu Redutovej histórie.

7223   ladislav kozlok • előzmény7220 2019-10-16 09:19:48

Priateľu, Tvoje vysvetlenie prijímam a dakujem.

7222   IVA • előzmény7217 2019-10-14 21:01:42

Köszönöm!

7221   smaragd • előzmény7214 2019-10-14 16:58:26

Engem megkapott ez a gyönyörű, esti felvétel. L. K. fórumtársunk nemrég invitált minket a pozsonyi „ékszerdobozba”, az Óvárosba. Én 15 évvel ezelőtt jártam ott, már akkor szépítgették, a Duna parton üldögélve várakoztam valakire, és ebéd után visszajöttünk.

Azóta ismét készülök oda, hogy ellátogassak Franz Schmidt (Schmidt Ferenc) szülővárosába –, aki valamikor réges-régen talán pont ott üldögélt, és kedvtelve nézegette a Dunát – akkor talán majd átélhetem az éjszaka fényeit is.

Addig is elmentettem ezt a képet.

H.L. fórumtársunk salzburgi és pozsonyi koncertélményeit jóleső érzéssel olvastam. Köszönöm a pozsonyi bejegyzéseket.

7220   Héterő • előzmény7215 2019-10-14 12:24:08

     Pri všetkej úcte, milý Laco, nie je tu žiadny dôvod na zlomyseľnosť.

Dr. H.L. cikkére vonatkozó három mosoly-jelem kizárólag a szerző SZÓHASZNÁLATÁRA vonatkozott és semmi összefüggésben nincs az előadás minőségével. Attól tartok, ez a félreértés okozza, hogy védőbeszédedet rossz címre irányítottad.

Hogy a fényképpel mi a bajod, azt végképp nem értem. A Duna látszik, a kivilágítás szép, ha a képre duplán kattintasz, teljes képernyőn, sőt, tovább nagyíthatóan jelenik meg a nagyfelbontású nézet.

Talán a történelmi háttér miatt zúgolódsz?
Mária Terézia 1773-ban magtárnak építtette a Vigadó épületét; 1911-1915 között budapesti építészek tervei alapján épült újjá a Vigadó. A Pozsonyban levő legkorábbi épületek közül ez az egyik, amelyet modern vasbeton-szerkezetekből építettek föl.

A Vigadó az 1950-es évek elején a Szlovák Nemzeti Filharmónia otthona lett.

7219   ladislav kozlok • előzmény7216 2019-10-14 08:20:31

www.stateopera.sk

7218   ladislav kozlok 2019-10-14 08:19:30

Dr.Unger,szlovák operakritikus, így ír a besztercei Otellorol -

operaslovakia.sk/odkaz-z-banskej-bystrice-zdolatelna-je-aj-rossiniho-osemtisicovka/

 

7217   IVA 2019-10-14 02:48:17

Én egy 2-es számjegyet kérek a képaláírás dátuma kezdetéül, különben 3019-ben hajlamosak leszünk jelenkorinak vélelmezni a Pozsonyi Nemzeti Színház mostani kinézetét.

7216   ladislav kozlok • előzmény7214 2019-10-14 01:37:44

Banská Bystrica nincsen olyan messze  fovárosodtol, november van egy repríz, tessék elmenni, meghalgatni, aztán  értékelni e darab nívoját.

Ezt melegen ajánlom neked, mert ezt az aloadást ma sehol sem láthatod. Kappan hang ide, kappang hang oda -    mondjatok 1 magyar tenort aki biztonsággal, teljes volumennel kiénekli a 3 vonalas eszt mint a kínai tenor aki valojánan drámai tenor.

 

7215   ladislav kozlok • előzmény7214 2019-10-14 01:19:23

Pri všetkej úcte milý Hétero v Tvojom príspevku cítim značnú dávku zlomyseľnosti. Co sa týka  vybratia fofgrafie našej prvej hudobnej inštitúcie, teda budovy Slovenskej filharmonie je úbohé. Skoda. 

7214   Héterő 2019-10-14 00:00:15

- a tenorista meghallgathatatlan, a rendezés egy óvodás szellemi képességeit tükrözte :-)
- végtelen dallamuszály :-))
- kissé kappanszínű magas hangokkal rendelkezik :-)))

                            Egyébként Reduta = Vigadó.
                         Vigadó

7213   Heiner Lajos 2019-10-08 14:22:18

Gabor fórumtárs szíves közlése:

Francesco Valentino A trubadúrban Szegeden 1935 márc. 28-án lépett fel, partnerei Gyenge Anna és Halmos János voltak, Beck Miklós vezényelt.

7212   ladislav kozlok 2019-10-02 16:15:17

Nagyon jo írás. Csak gratulálni tudhatok.

7211   IVA 2019-09-15 04:51:15

Némi spéttel olvastam el most Zéta Szerepgondolatok – V. László: Horváth István a reveláció jegyében című tanulmányát, és nem tudtam nem jutni arra az elhatározásra, hogy megemlítsem Bartha Alfonz V. Lászlójának emlékét. Szerencsémre előbb visszanéztem egy 2013. június 13-i hozzászólásomra, amelyet a Hunyadi László októberben temetendő felújításakor írtam, és döbbenten láttam: egyszer már megígértem, hogy erről nem írok újból. Levonva a tanulságot (nem érdemes ígérgetni), elnézést kérek, amiért ismételten megemlítem:

V. Lászlóról szólva még egyszer megteszem (aztán többé nem), hogy első Hunyadi-élményemet felidézzem. Bartha Alfonz volt első V. Lászlóm, olyan fiatalos, megejtő és csengő tenoron, amely sajnos hátrányos helyzetbe hozta a címszerepben fellépő Udvardy Tibort, akiről igazán nem mondhatni, hogy nem volt szép hang birtokosa, még ha pályájának leszálló szakaszában járt is már akkor. De Bartha óta szívesen fogadtam szinte mindenkit, akinek a hangja szolidabban csengett, hiszen az operaszínpadon hangja által lesz vonzó az énekes, V. Lászlóba pedig nem szükséges beleszeretnünk.

Gondolatom végül is nem ellenkezik Zéta érdekes eszmefuttatásával V. László alakjáról. Remélem, egyszer hallhatom Horváth István V. Lászlóját is: egy majdani új Hunyadi-rendezés „nyíltkörű” előadásában.

7210   ladislav kozlok 2019-08-17 07:22:11

Kedves -eszbé-,  koszonom a prágai beszámolást. Enged meg egy javítást - Cseh Szimfonikus Zenekar nincs, a zenekar nevét angolul írják, hogy ne keverjuk ossze a nevesebb zenekarokkal.

Bohemian Symphony Orchestra Prague /BSOP/       www.bsop.eu  

7209   ladislav kozlok • előzmény7207 2019-08-16 13:31:12

Nem szeretek politizálni, de ami igaz az igaz. Magyaország védi a cseh-szlovák határt is. 

Hallom és olvasom, hogy Magyarország gazdaságilag jol teljesít, míg Szlovákia gazdasága lefelé tendál. / 5 millios ország évente 1 millio automobilt  gyárt,pardon - osszeszerel./ 

 

7208   telramund • előzmény7207 2019-08-16 08:34:45

Nagyon igaz!Én a helyükbe máe rég odacsaptama volna akkorát.hogy beledöglenek,hogy finom legyek!Majd csak figyelj!

 

7207   Héterő 2019-08-15 23:44:31

Méghogy Magyarországon korlátozott lenne a sajtószabadság?
Ugyan, ne üljenek föl ennek a hamis hírnek, kedves Unió-társak!

Íme, komolyzenei lap hasábjain bátran, kitartóan lehet gúnyolni az ország miniszterelnökét. Mórickának ugyanis mindenről az jut eszébe.

Az sem számít, hogy ez sértő néhány millió hazánkfiára nézve.

7206   Edmond Dantes • előzmény7205 2019-08-15 16:54:49

Köszönöm a bókot, jólesik. De hát pont azért ragaszkodom az *****-hoz, mert mint írtam, minimum annyi (ki)jár "oda". Iskolában is a"csillagos ötös" = 5* volt a tuti csúcs.

7205   Hangyász • előzmény7199 2019-08-15 15:37:04

Nem vagy te olyan buta fiú, szerintem egy csillagból is rájöttél volna, kire utalok. :O)))

7204   Edmond Dantes • előzmény7201 2019-08-15 09:21:31

Ha olvasok es erdekesnek, fontosnak gondolom, igen.

7203   Edmond Dantes • előzmény7189 2019-08-15 09:19:58

Privat valasz.

7202   IVA • előzmény7193 2019-08-15 04:40:50

Rangon alul
https://www.dailymotion.com/video/x5fi0wt
Magyar film operabérletről, bérleti előadások abszolválásáról és negligálásáról, sőt arról is, hogy visszajövünk-e külföldről.

7201   IVA • előzmény7193 2019-08-15 02:54:40

Valamennyi bérlő motivációiról fogunk kapni egy interjút?

7200   Edmond Dantes • előzmény7194 2019-08-14 15:12:47

Mindennek köze van mindenhez, dolgok összefüggnek. Nézetem szerint az Operaház nálunk mint csepp vízben a tenger, sokszor tükre a mindenkori magyar történéseknek, valóságnak. Hogy ne távolodjak el a topiktól: az énekes és balettszólisták távozása, külföldre szerződése, ebben talán mindenki egyetért, súlyosan összefügg azzal, amit itt és máshol leegyszerűsítve "válságnak" neveznek, in concreto -zéta- szó szerint morális, szervezeti -plusz művészeti- válságot  ír. A kérdéses interjú alanya nem hasonló = pl. morális és szervezeti okokból távozik?

7199   Edmond Dantes • előzmény7197 2019-08-14 14:39:05

De kérem?! Micsoda dolog, hogy csak ***? Piha! Minimum ***** jár.

7198   Edmond Dantes • előzmény7195 2019-08-14 14:34:42

Hálásan köszönöm, hogy bemásoltál ezt-azt, amit...amit én nem. Én ti. 1/1 tartózkodtam ilyesmitől, kizárólag a cikk opera(ház)i vonatkozását másoltam be és ki. A többi már a nyájas olvasó dolga = kinyitja-e a linket. Kinyitottad, mert nyájas (olvasó) vagy, kiváncsi voltál a cikkre, noha tudjuk, hogy aki kiváncsi, az ...azt érdekli a cikk :-)

7197   Hangyász • előzmény7195 2019-08-14 11:36:24

Hát ha ettől nem bukik meg ***, akkor senkitől és semmitől sem fog.

7196   Héterő 2019-08-14 11:27:34

Egy cikk, ami valóban az opera-játszás jobbításának kérdéséhez kapcsolódik:

Beleszállt a balliberális véleménydiktatúra a Magyar Állami Operaházba

* Az belefér, hogy átírják a Carmen végét – így tiltakozva a nők meggyilkolása ellen?
* Az normális, hogy a világ egyik leghíresebb szimfonikus zenekarától azt követelik, hogy minden ötödik zeneszerző – akit programra tűznek – legyen vagy színes bőrű, vagy nő?
* Az rendben van, hogy egy görög mitológiai hőst – csupán a píszí kedvéért – egy fekete színész játssza egy tévésorozatban?
* Ezekben az esetekben nem avatkozott bele a politika az előadásokba, drága liberálisok?

7195   Héterő • előzmény7194 2019-08-14 10:59:04

Újabb trükkös, operainak álcázott politikai reklám a komolyzenei lapban.

HVG: "Családjával és ötfős csapatával együtt Svédországba költözött.
...nem maradt más, mint elhagyni az országot.
...én nem ezt a Fideszt, nem a szélsőjobboldali Orbán Viktort választottam."

Bár a hasonlóan burkolt, kormányzat elleni támadásokat nehezményező beírásomat törölték, egy részt idézek annak érzékeltetéséül, hogy az ország meghatározó részére nézve eléggé sértő az efféle politikai pamflet.

"A minap egy jóember Bolgár urat arra ösztökélte, hogy indítson tiltakozó mozgalmat a választási rendszer révén bebetonozott magyar kormányzat ellen, legyen olyan igazságos és tisztességes a választás módja, mint Nagy-Britanniában (egyébként Angliának mondta).
Válasz: akkor a Fidesz Magyarországon bizony 99 % -ot kapott volna..."

7194   Búbánat • előzmény7193 2019-08-14 10:25:33

E cikk tartalmának nem sok köze van Zéta témaindító "esszéjéhez"...

De akkor én is idelinkelek egy másik cikket, nem kifejezetten "témábavágót":

Le kell bontani az operával szembeni előítéleteket

2019. AUGUSZTUS 13. KEDD 12:45 - Mno.hu

/Izsó Zita/                              

Negyedik alkalommal rendezik meg augusztus 16–17. között a Perkupai OperafesztiváltAz esemény ötletgazdája és szervezője Szegedi Csaba operaénekes, aki elmondása szerint régóta gondolkodott azon, hogy hogyan adhatna valamit szülőfalujának, Perkupának.

– Én operaénekes vagyok, de egészen tizennyolc éves koromig református lelkésznek készültem. A teológiára viszont nem vettek fel, és ennek köszönhetően megtalálhattam a valódi hivatásomat, a zenét. De már a Zeneakadémián folytatott tanulmányaim alatt is folyton azon gondolkodtam, hogy hogyan tudnék a szülőfalumnak és a borsodi régiónak a hasznára lenni. Innen jött a Perkupai Operafesztivál ötlete, aminek a célja elsősorban az, hogy minőséget teremtsünk, és hogy olyan élményt adjunk az embereknek, amiből hosszabb idő elteltével is tudnak táplálkozni – mondta el lapunknak Szegedi Csaba.

Szegedi Csaba egyik vendége idén a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaénekes tanszékének vezetője, Meláth Andrea, a másik pedig egy fiatal tehetség, Zemlényi Eszter,aki idén fog az Operaház színpadán is debütálni.

– Ez az ország egyik legszegényebb szeglete, és ha az egész Operaházat nem is tudom hazavinni, akkor legalább akkora szeletet viszek haza belőle, amekkorát csak tudok, és nagyon fontos számomra, hogy ebből az élményből az se maradjon ki, aki esetleg nem tudna megfizetni egy operabérletet – hangsúlyozta Szegedi Csaba, aki azt is elmondta, hogy a fesztivál egyik fontos missziója az opera műfajának népszerűsítése.

(A Zenei események topicból másoltam át ide.)

7193   Edmond Dantes 2019-08-14 10:04:30

„Operabérletet a jövő évre is vettünk, haza fogunk jönni néhány előadásra.” Egy, az operaházi "válság" ellenére továbbra is hűséges pesti operalátogató, Takács Károly szociológus portréja, aki családostól Svédországba távozott, ahol a Linköpingi Egyetem profeszora lett. A professzor ún. névjegye és az interjú teljes terjedelmében itt olvasható.

7192   IVA • előzmény7190 2019-08-14 04:41:37

Kedves Lujza, nem baj, ha nem emlékszel, és nem is kívánom, hogy keresgélj, elég teher nekem, hogy én viszont emlékszem. Ha fölöslegesnek minősítetted, hogy véleményt írtam valamiről egyáltalán, majd kiszámíthatóan (elnézést, megint egy csúnya kifejezést használok) utaztál rám, mégsem mondhatom, hogy már máskor sem tetszett neked valami. Amiről megírtad, hogy tetszett, annak biztosan örültem. (Névtelenül és arctalanul írunk itt, de nem személytelenül.)

7191   IVA • előzmény7187 2019-08-14 04:19:28

Amint lejjebb sem a fórumszabályzatra hivatkoztam, most sem a jogot vitattam.

7190   lujza • előzmény7183 2019-08-14 01:26:48

Kedves IVA, ne haragudj, de nem emlékszem rá! Nem szokásom visszaolvasni sem a saját, se mások korábbi írásait, számomra ezek a beírások mindig a jelen pillanatról szólnak. De biztos nem "rontottam" Neked, legfeljebb, ha valami nem tetszett, azt megírtam. De azt is megírtam már, amikor tetszett.

7189   Franca • előzmény7186 2019-08-13 16:14:14

MIndig drukkolok, hogy bírd a sok - szerintem  megalapozatlan - támadást. Némelyik hangvételétől, a használt jelzőktől nekem is kinyílik a bicska a zsebemben.  Csak elismerésemet tudom kifejezni azért a higgadt stílusért, amivel a legnemtelenebb támadásra is ragálsz. Kisstílűnek és szánalmasnak tartom, ha érv helyett a hozzászólót személyében támadják, válogatott jelzőkkel illetik. Hiányoznának a hozzászólásaid, ha bedobnád a törülközőt, pedig párszor én sem értettem velük egyet. Remélem, az érintett fórumozók átgondolják, milyen unalmassá válna ez az oldal, ha csak egy-két ember maradna, akik ráadásul mindenben egyetértenek. Már így is sokan elmaradtak. Szóval: kitartás! 

7188   Edmond Dantes • előzmény7181 2019-08-13 15:59:12

Válasszal átmegyek Társművészetekbe, mert ott a helye, köszönöm, ha átnézel oda.

7187   Edmond Dantes • előzmény7182 2019-08-13 15:58:00

Nem tudom, kinek mire válaszoltál, mert 7179-et kibannolták, de azt tudom, hogy Mórickának -bárki is ő- joga van a saját véleményét, élményeit megosztani, kifejteni. A Momus is mint minden fórum eszmecserék, viták, olykor "veszekedések" helye, fóruma., nem pedig egy egyszólamú kórus, ami egyszerre és egy nótát fúj ítéletnapig. Én is kifejtettem -zéta- évadzáró írása nyomán saját gondolataimat. Lehet azokkal vitatkozni, ahogyan én is vitatkozom vagy egyetértek másokkal, de vita helyett csak és kizárólag a beíró személyét becsmérelni: az ...de nem minősítem az effajta cselekedetet. Mi pl. egy ideje ismét értelmes, gyümölcsöző :-) vitákat folytatunk ... főleg ha érveid közül kihagyod a kizárólag az én értékrendemet minősítő, netán személyemet -ritkán- becsmérlő passzusokat. Jó lenne, ha tartósan így maradna. Én azon vagyok, hogy így legyen. Nem vagyok cukorbul, ingerküszöböm biztonságos magasságban :-)

7183   IVA • előzmény7180 2019-08-13 03:26:40

OFF: Kedves Lujza, te már ED megjelenése előtt is félreérhetetlenül kifejezted, hogy feleslegesnek és soknak tartasz. Emlékszel, kedves: perzselő nyár volt akkor is, amikor először rontottál nekem.

7182   IVA • előzmény7179 2019-08-13 03:20:53

OFF: Képzeljük el, ha egy szép napon Móricka regisztrálna a fórumra, akinek, mint tudjuk, mindenről az jut eszébe, és ezt jelezné is, záró- vagy gondolatjelek között, vagy áthúzott karakterekkel, arra késztetve a saját élményekkel és véleményekkel rendelkező fórumozótársakat, hogy az utalás jogosságáról, sőt tárgyáról vitatkozzanak, veszekedjenek. Nem biztos, hogy rossz lenne, viszont biztos, hogy a Café Momust másért alapították. Én is szeretném, ha e fórum csak zenei, művészeti témák, vélemények ütköztetésének helye lenne.

7181   IVA • előzmény7178 2019-08-13 03:10:16

A másvalaki (úgy emlékszem, Búbánat) által hivatkozott idős hölgy érvét eddig nem értékeltem; most jut eszembe, hogy magam is példázhatom. E fórumon is megírtam már, hogy 2005 decemberében olyan minőségű Troilus és Cressidát kaptam a budapesti Katona József Színházban, amellyel megsértettek: elhatároztam, hogy nem megyek oda többé. Valóban csak négyszer jártam ott azóta, nem azért, hogy katonás előadást nézzek, hanem azért, mert valakiket feltétlenül látni akartam. Közben szemlézhettem azt is, hogy a szépségesnek nem mondtató, de egykor kiváló és drága anyagok felhasználásával felújított színházat a pénztártól a mosdókig szétverték és romkocsmává alakították… Szóval, nagyon is elveheti a néző kedvét egy színháztól egy látogatás élménye, hát még kettőé... A Rozsdatemető 2.0 megtekintésének már a gondolata sem merült fel bennem.

7180   lujza • előzmény7171 2019-08-13 01:40:06

Kedves Héterő, én őszintén szeretném, ha a Momus nem a politikai csatározások helyszíne lenne, de ezt mindenkinek önmagán kellene elkezdenie,vagyis Neked is vissza kellene fognod magad hozzá! Engem általában nagyon zavarnak a veszekedések, úgy a valódi, mint a virtuális világban. És tudom, hogy soha sincsen csupán az egyik félnek mindenben igaza, ezért, ha muszáj lenne, még mindig jobb lenne mindenkit megpofozni, mint valakit kipecézni erre. Továbbra is fenntartom a véleményemet, hogy ED és IVA feleslegesen sokat vitatkoznak, legalábbis számomra, és emellett egyáltalán nem tartom ED valamennyi beírását olyannak, amilyen jelzővel most illetted, emlékeim szerint elég sok értelmes és érdekes hozzászólása volt.. Valahogy az az érzésem, ha kevésbé támadnák őt, akkor ő is kevésbé piszkálna másokat.

Bevallom a Café Edust nem értem, mint ahogy azt se, hogy milyen általánosításokra utaltál végül.

7178   Edmond Dantes • előzmény7174 2019-08-12 10:02:59

Uj szinpadi valtozatat (Katona J.Sz.) nem javaslom megtekinteni ld. beirasomat  Tarsmuveszeteknel.

7177   Edmond Dantes • előzmény7173 2019-08-12 10:00:46

Agyad epsege ( is) ketsegbevonhatatlan :-) mint ahogy egyeb tulajdonsagod is ... ld. 7138 kozepe tajan a magyar nyelvu operaeloadasok vedelmezojerol irt megjegyzesem. Ismeros? :-)

7176   Edmond Dantes • előzmény7170 2019-08-12 09:53:46

Kedves Lujza, nekem nincs mas dolgom mint hatradolni es csak azt javasolni, hogy olvasd, olvassatok el mindahanyan 7171-ben az "azzal a..." bekezdesu mondatot. En csakazertsem sullyedek erre a tragar szintre. Ha en irnek barkirol barkinek ilyen kifejezeseket hasznalva, ugy kitiltottak volna mar... ugy, amennyire 7171 szerzoje szeretne es amin dolgozott hosszu ideig fidelion (ott ennel is durvabb szavakkal, jelzokkel) es amin dolgozik hosszu ideje itt. Nemcsak nyaron, mindig es reggel, este meg ejjel. Meg mindig. De mint irtam mar parszor: teher alatt no a palma meg ha silany is az a teher ;-)

7175   IVA • előzmény7172 2019-08-12 07:51:30

csilapíthatatlan → csillapíthatatlan

7174   IVA • előzmény7171 2019-08-12 03:31:10

Régen olvastam a Rozsdatemetőt, de halványan úgy emlékszem, Pék Mária volt az, aki családi nézeteltérések esetén mindegyik gyerekét felképelte.
Kedves Héterő, értékelésed rám utaló részét köszönöm.

7173   IVA • előzmény7169 2019-08-12 03:23:00

Meg szoktam jegyezni, mit írok, mások hozzászólásaira is igyekszem emlékezni, de ne haragudj, nincs kedvem visszakeresni, hol „hájpoltál agyon”, inkább látatlanul köszönöm. (Azért az agyam épségben maradt.)
Senkivel sem virtuskodom a főigazgató említésében (sem). Teljes mondatokban fogalmazok róla is, senkinek a véleményéhez sem viszonyítva, ott, ahol kell.

7172   IVA • előzmény7168 2019-08-12 03:08:28

Azok után, hogy éveken át meghatározóan, bármely témához kapcsolódva azon iparkodtál, hogy a nézőterek alakulását vizsgálva a vattázást firtasd, és ezzel „leplezd le” az Operaházat terhelő jelenségeket, én a főiparág és a témavezető kifejezésekben semmi sértőt sem találok, nem is annak szántam. Jó, a vattázás mellett, illetve ahhoz kapcsolódva, az általad látatlan Billy Elliot is alig kerülhetett szóba markáns véleményed nélkül.
Nos, a Billy Elliot nehéz esetének felidézése is megér néhány gondolatot, igazolandó, hogy az Operára nincs erős hatással a nézői vélemény, a közönség nem szavaz se kézzel-lábbal, sem a pénztárcájával. Amikor kiderült, hogy a darabra szóló két és félszeres árú jegyeket nem viszik, mint a cukrot, hamar megpróbálták bónuszként hozzáadni az Operaház épületét, annak díszességével és kisebb nézőterével. A következő szériákhoz jöttek a különböző kedvezmények, végül a kormányoldali sajtó felőli… majd a jövő színháztörténet-írói kiderítik, hogy műbalhé volt-e vagy elkeseredett reklám. Mindenesetre a Madách színházi musicalek fizetőképes közönségétől remélték az üzleti sikert, amely nem jött be. Tanultak-e ebből vajon? A főigazgató eddigi nyilatkozatai szerint a Bánffy teremben a Müpa közönségének 10 ezer forintot könnyedén odaáldozó, ínyenc rétegére számítanak. Ezt az egységes helyárat éppen te sokalltad – miután én még nem állítottam, hogy egy nem természetes akusztikájú helyen ez az árképzés goromba.
A Hozzászólások a Momus írásaihoz topicban az Operaház válsághelyzetét elemző vitairathoz szólva (én folyamatosan ragaszkodom ehhez a témához, bármennyire unja is a kedves Lujza) többen megállapítottuk (sőt a vitairat feltevésének is ez az alapja), hogy a válságjelenségek „nem vezethetők le” egyetlen jelből, okból. Jómagam is azt a véleményt fejtegettem, hogy a működés zavaráért a rossz rendezések, rossz látványok, a túl nagy számú, ám sorra nagy csalódást hozó felújítás, a forszírozott repertoárcsere, fölösleges rendezvények, a tömbösített játékrend, a rossz reklámkampányok, rossz helyárképzés és az eredményel láttán nyilvánvalóan rossz közönségszervezés felel. Erre te, csilapíthatatlan opponálási kedvedben, rendre elmagyarázod, hogy a bajok „nem vezethetők le egyértelműen” ebből meg abból...

7171   Héterő • előzmény7170 2019-08-12 02:30:39

...de lassan az összes Momus fórumot át lehet ugorni.

Kedves lujza, jelen feddésed emlékeztet arra, amikor a verekedő két fiúcskát a mama elpáholja, mindegy, ki kezdte az affért.

Összemosod az egyik szereplőt, aki 13 év alatt 9272 értelmes, figyelemre feltétlenül méltó hozzászólást produkált (évi 713-at),
azzal a bérbeíróval, aki 4 év alatt 4265 beböffenéssel árasztotta el gyűlölködés-szító ocsmányságaival (évi 1066) a Café momust, mai állapotában inkább a Café Edust.

-zéta- vitaindítója – feltételezhetjük bátran – az operajátszás jobbítását célozta, de egy alapvetően tisztességes, becsületre méltó embert, a főigazgatót farkasfalkaként lerohanó horda célja azonnal a párt-referenciákra, és nem -zéta- eredeti szándékára adott visszhangot.

Szeretném, miután megnyilvánulásaidnak 99 % -ával teljesesen egyetértek, kissé több figyelemmel lennél ezekre a – nem is oly lényegtelen – általánosításokra.

7170   lujza 2019-08-12 01:03:12

Engem továbbra is zavar, ahogy egymással vagytok elfoglalva. Mintha a legfontosabb lenne felülkerekedni a másikon. Ennek ez a véleménye, a másiknak az. Na és? Egyiktek se a római pápa, nem tévedhetetlen (mondjuk ő is csak hit és erkölcs dolgában az). De oldalakon át ragozni a témát nagyon unalmas! Úgyse fogjátok meggyőzni egymást, nem mindegy, kié az utolsó szó? Tudom, azt mondjátok, ugorjam át, de lassan az összes Momus fórumot át lehet ugorni. Vagy csak uborkaszezon van, és többeknek már az agyára ment a hőség?

7169   Edmond Dantes • előzmény7166 2019-08-11 16:49:23

Nem oktató, nem fölényes. Agyonhájpoltalak egy minapi beírásban is (igaz, név nélkül, mert úgy elegánsabb, de rád lehet ösmerni, keresd meg, és szólj ha nincs meg), hát mit tegyek még? :-) A közönség igenis szavaz: jegyet vesz/nem vesz, elmegy/nem megy el. Erről szól szinte mindenki, -zéta- óta. Azt én is írtam: "és szavaz a kezével a helyszínen = tapsol ... vagy nem tapsol, sajnos ez utóbbi szokás elég ritka mifelénk, erről sokan sokat írtak már itt is, máshol is." (7158) Kösz az "ügyes fogalmazványt". Üres (is) lenne? Tán a zsebem? Megesik olykor :-) Bárbeszéd tényleg nincs, néha be'jó lenne...párbeszéd sincs sok, szentigaz. De egyezzünk már ki: ki, miért és mikor szidja és többet Főig. urat? Ami engem illet, én sosem (személyében) és főleg úgy általában nem és nem kiáltok általános "válságot" sem, hanem esetről esetre próbálok véleményt (véleményt!) fogalmazni konkrét dolgokról, produkciókról, intézkedésekről és nem húzok egyetemleges vizes lepedőt az Intézményre. Baj?

7168   Edmond Dantes • előzmény7167 2019-08-11 16:33:35

Hagyományos jó kapcsolatunk folyamatossága érdekében."főiparágban és témavezetőként": ezeket észre sem veszem. A többit nem tudom értelmezni, talán  romlik a felfogóképességem.. Egyszerűsítek. Vattázás: nem vállalható és demoralizáló fizető közönségnek, művészeknek egyaránt, főleg rendszerszerűen nem. Nem látom, hol, mikor írtam mást. Viszont érthetően megírtam valakinek, hogy a rossz házak nem vezethetők le egyértelműen vélt vagy valósan rossz rendezésekből, ahogyan még a másvalaki által hivatkozott "idős hölgynek" sem hiszem el, hogy kizárólag azért nem megy "soha többé" az Operába, mert X/Y produkció nem tetszett neki.

7167   IVA • előzmény7158 2019-08-11 07:31:15

Évek óta főiparágban és témavezetőként ostorozod az Operaházat a két ház nézőterének állítólagos vagy tényleges vattázása miatt. Már az Ybl-palota bezárása előtt sem fogadtad el a főigazgató adataid, amikor az előadások látogatottságával (is) tömjénezte magát. Most egyszeriben milyen nagy becsülete lett a szemedben a vatta- (pontosítsuk: nem fizető) közönségnek: alkalmasnak találod arra, hogy igazolja az Operaház műsorpolitikájának és stílusirány-követésének helyességét vagy tévedését. Nem fizetőként vagy diákkorú kedvezményezettként igazolja vissza a pénztárcájával ezeket a fontos döntéseket, tehát kölcsönhatásban: az ő tévedhetetlen jelzésükre hivatkozva láthat a jövő „haladó” közönsége olyan műveket olyan újragondolásokban és átértelmezésekben, amelyeknek ők tapsoltak mint ajándéknak. Ez az elgondolás számtalan etikai problémába és hibába ütköznék.

7166   IVA • előzmény7158 2019-08-11 03:34:20

Az oktató hang fölényessége jelzi, hogy a gondolatmenetként megfogalmazott sorokban üres közhelyek vannak. Beleillenének egy Miért így és miért nem másképp? típusú beavatásba, de írhatta volna ezeket akár Ókovács Szilveszter is egy levéláriában.
Nem igaz, hogy a közönség szavaz. Ha a nézőtéren a közönségnek 30 vagy 49 %-a vastapsol, 2-3 rajongó bravázik meg hujjog is, máris nem hallható, hogy 70 vagy 51 %-a nem (vagy csak rutinból) tapsol (és esetleg 98 % nem ujjong).
Már nem emlékszem rá, hogy te az Erkel Színházban vagy a tévében nézted-e a Triptichont, de vajon szavaztál-e a lábaddal, zsebeddel, kezeddel a további előadásokon „a Ház jelentős művészi teljesítményére”? (Érdemes lett volna, hiszen az első két darabban újabb főszereplők is bemutatkoztak.) Mert ha nem, ez az egész gondolatáradat a közönség szavazásáról, a színpad és a nézőtér közötti kölcsönhatásról és kölcsönös egymást formálásáról ügyes, ám üres fogalmazvány.
Nincs bárbeszéd. Diktátum van (a néző eszi vagy nem eszi, nem kap mást), bóvli Faust és bóvli Carmen után jöhet az Aida- és A Nyugat lánya-blődli, és pökhendi nyilatkozatok a főigazgató részéről – amivel visszajutottunk az eredeti téma kiemelt gondolatához: „Az Operaház láthatóan válságban van. Szervezeti válságban, művészeti válságban és morális válságban is”.

7165   Edmond Dantes • előzmény7164 2019-08-10 19:56:54

Nem ugy ertem. Ugy ertem, hogy kerdeztem valamit Klara idezete okan ugy altalaban es gondoltam, valaki valaszol. Rosszul gondoltam (eddig). Csak nem ertettem, hogyan s miert kerul Hans Sachs csizmaja Madarasz Henrik asztalara. Most sem ertem, de nem baj. Johet idezet Aida-kiralytol vagy Fulop kiralytol is. Kiraly ... kiraly. Ez kiraly!

 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1901 • Franz Konwitschny, karmester († 1962)
1924 • Georges Pretre, karmester († 2017)
1951 • Kovács János, karmester
elhunyt:
1981 • Karl Böhm, karmester (sz. 1894)
1996 • Sergiu Celibidache, karmester (sz. 1912)