vissza a cimoldalra
2019-05-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Erkel Színház (10085)
A díjakról általában (1061)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6713)
Kimernya? (3052)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1663)
Franz Schmidt (3334)
Balett-, és Táncművészet (5807)
Élő közvetítések (7869)
Wagner-felvételek (259)
Wagner (2619)
Jonas Kaufmann (2384)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3248)
Momus-játék (5661)
Pantheon (2348)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1318)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (307)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
6712   Edmond Dantes • előzmény6711 2019-05-21 21:20:00

Nos kedves Trisztán, éppen online vagyok: apró helyesbítéssel kezdeném: elfogultságot írtam és nem elfogódottságot: -ppp- aligha vádolható elfogódottsággal, ő nem elfogódott típus :-) Ezt írtam: "Sok igazság van az írásban...és sok elfogultság. Nem csupán a művésznő irányában." Arra bátorkodtam célozni, hogy a koncerten fellépő művészek cikkbeli laudációja végső soron -vagy legalább annyira?- a nevük kezdőbetűjével emlegetett személyek ostorozása, amolyan "monnyonle"-módon. A cikk harmada-fele róluk és ellenük szól és nem a fellépő művészek produkciójáról. Engem itt nemigen ér az a vád, hogy a Ház vezetőinek védőügyvédje lennék :-) de soha, még egyszer: soha nem támadok senkit személyében vagy "úgy általában". Nekem ezeknek a művészeknek a láttán-hallatán csak és kizárólag az jut eszembe, amit látok-hallok tőlük és nem használom őket arra, hogy róluk, produkciójukról elrugaszkodva indítsak általános (le)támadást a "monogramosokkal" szemben. Baj?

PS A koncert azért volt ott, ahol, mert a szervezőknek ott volt rá lehetőségük, sokadszor.

6711   trisztán 2019-05-21 21:01:51

Nos kedves hozzászólók,föleg Edmond Dantes!Semmi elfogódottság nincs ppp szavaiban,mert tényleg szenzációs koncert volt!Teljes mértékben egyetértek,hogy egy mára sajnos letünt operaéneklést hallhattunk a fellépő művészektől!Hogy miért az ELTE jogikarán lehetett ezt hallani,hát szégyen!Pánczél Éva mai nap is egy hibátlan hangfenomén,egy igazi szinpadi jelenség,akiért rajongani lehet!7 évvel ezelőtt sem érhette olyan vád,hogy nem úgy néz ki stb stb,hisz egy csinos gyönyörű nőről van szó!Nagy kedvenc volt a zenészek körében is...Az pedig egyértelmű,hogy olyan tenor mint Bándi nincs ma a szinpadon,és olyan drámai szoprán mint Szilfai,olyan sincs,mert az egyetlen izzig vérig drámai szopránt Lukács Gyöngyit is levették a szinpadról...Káros,nagyon káros az operaműfajjal és a fellépő művészekkel szemben is(amikor egy korlátlan magasságú lírai koloratúr tenort tesznek tönkre Edgarral,Verdi szerepekkel....amikor egy Zerlina,Oszkár,Francia királykisasszonyra prefesztinált szopránt lesznek tönkre Melindával stb stb....lehetne sorolni...persze nem mernek nemet mondani,mert akkor törlődnek ők is) ami itt évek folyik!De aki igazán a szerepre való lenne,az nem kell....Szomorú valóság!

6710   Matyus 2019-05-20 13:50:08

Szomorú történet a Pánczél Éváé! 

6709   Edmond Dantes • előzmény6707 2019-05-20 12:28:49

A képen fontos személyek láthatók: Pánczél Éva mellett, aki azóta sem lépett föl az Operaházban, Kiss-B. Atilla, aki azóta a Budapesti Operettszínház főigazgatója lett, Kálmándy Mihály, aki azóta Kossuth-díjas lett és Ókovács Szilveszter, aki azóta is az Operaház főigazgatója.

6708   Búbánat • előzmény6707 2019-05-20 12:23:42
Pánczél Éva Facebook oldaláról

2018. november 4.

Óriási Örömöt és Meghatottságot érzek,  hogy engem ért az az elismerés és megtiszteltetés, hogy Sudlik Mária díjas lehetek !

Mária nevét már gimnazista koromban az emlékezetembe véstem, amikor Egerből busszal utaztunk fel az osztállyal az Erkel Színházba, Mozart Varázsfuvolájára. Mária volt Pamina.
Csodaszép gömbölyű hangja, szuggesztív egyénisége késztetett arra kis gimnazistaként, hogy örökre megjegyezzem a nevét.
Akkor még meg sem mertem álmodni, hogy valamikor még kolléganők is lehetünk.
Közvetlenül a Zeneakadémia elvégzése után, szerződtetett az Operaház.
Máriával és hűséges Párjával, Művész Társával, Kovács Jánossal az Operaház első karmesterével az akkor még pezsgő, élettel teli Opera Clubban találkoztam először személyesen.
Fantasztikus érzés volt ez az első személyes találkozás!
Ez a ragyogó Művész Pár, ritka természetességgel, kollegialitással, Szeretettel fogadott engem, kezdő énekesnőt.
Később aztán többször is daloltunk együtt.  Pl. amikor a szentendrei Hamupipőke előadások címszerepét énekeltem, Mária a nagy drámai és lírai szerepei mellett egyik mostoha testvérem karakter szerepét zseniálisan alakította! 

Ahogy visszaemlékszem, mintha nem is olyan rég lett volna ... 
Fájó, hogy azóta viszont már Ő sincs közöttünk ...
A gyönyörű hangja, sokoldalú impulzív Egyénisége, Ős Tehetsége, továbbra is a szívemben él.
Számomra ezért is nagyon megható és gyönyörű, hogy megkaphattam ezt a Kitüntetést.
Hálásan Köszönöm!

Pánczél Éva

6707   Búbánat 2019-05-20 12:03:47

"Az ösztönös tehetséget és erős színpadi személyiséget jutalmazó" Sudlik Mária-díjban Pánczél Éva részesült tavaly novemberben, amikor Új örökös tagokat köszöntöttek és házi díjakat adtak át az Erkel Színházban.

Pánczél Éva, Kiss B. Atilla és Kálmándy Mihály a díjátadáson – a háttérben Ókovács Szilveszter főigazgató  (fotó: Máthé Zoltán / MTI)

6706   Edmond Dantes 2019-05-20 11:14:51

A szombati Pánczél Éva-születésnapi koncertről szóló cikk szerzőjének -egykori s remélhetőleg jövőbeli kommentelőnek- impulzivitása, sarkos stílusa közismert itt a fórumon és vélhetőleg másutt is. Sok igazság van az írásban...és sok elfogultság. Nem csupán a művésznő irányában. Véleményem nagyjából az, ami máskor: operaénekesek esetében nem lehetséges és nem helyénvaló csak és kizárólag a hangi diszpozíció alapján ítélkezni. Az operajátszás -ki ne tudná?- komplex műfaj és nem csupán hangból "áll": személyiség varázsa, életkor (bizony, az is!), külső megjelenés, testi és mentális adottságok, színészi képességek együttese hozza létre "A" produkciót, amiben a hang -lett légyen adott esetben bármilyen nagyszerű- nélkülözhetetlen azaz szükséges, de nem okvetlenül elégséges eleme annak a tünetegyüttesnek, amit operajátszásnak, operai alakításnak tekintünk. Remélem, kellően személytelenül fogalmaztam.

6705   telramund 2019-05-20 10:41:03

Volna véleményem Pánczél Éváról szóló cikkhez,de rögtön törlésre kerülne,így nem áldozok rá időt a megírására.Egy tény Komóssi Ildikón kívűl még léteznek mezzők a színházban.De Isten útjai kifürkészhetetlenekA miértek pedig miértek maradnak az a véleményemA védelem érvei csak hergelik az ügyészt.Láttuk egy-két nagy kaliberű művész eltüntetését az utóbbi időben.

6704   Kati 2019-05-20 08:37:06
6703   Kati 2019-05-20 08:37:03
6702   Kati 2019-05-20 08:36:51

Nekem ez teljesen új volt, de elhűlve olvastam. Köszönöm, megértettem sokmindent. Sajnos nem voltam ott a koncerten. Már bánom, de a Manont is csak rádióban hallgattam.

6701   IVA 2019-05-20 07:57:25

Mivel sohasem voltak bennfentes értesüléseim az Operaház belső, személyi ügyeiről, Pánczél Éva pályájának kulisszák mögötti hiteles történetét sem ismerem. A méltatott koncerten nem voltam jelen, ezért is érdeklődéssel olvastam a beszámolót, hozzászólni valóm csak annyi lenne, hogy köszönet érte.
A bevezető első mondatát azonban, amely a mindvégig támadó hangnemet felüti, bármily furcsa is, személyesen érintettként vagyok kénytelen visszautasítani. Azért is, mert az ilyen átgondolatlan általánosítás nem erősíti a bizalmat a hitelesség iránt.
Az Operaház 2018. július 2-án nyitotta meg az elővételi jegyvásárlás lehetőségét a most folyó évadra. Mi sem volt magától értetődőbb, mint hogy elsőként egyik régi nagy kedvencem, a Manon Lescaut felújítása két szereposztásának bemutatójára váltottam jegyet, banki kártyás fizetéssel, a régóta tartó bérletértékesítés után maradt készletből. Ezzel már azt is elmondtam, hogy nem tartozom, sohasem tartoztam a protokoll közönséghez. Aki pedig véletlenül ismeri az én (úgy évadonként félszáz) megjelenésemet az Erkel Színházban, jót mulatna azon, hogy azt valaki kivonulásnak nevezi.
Ezzel szemben a Pánczél Éva ünnepi koncertjére való felhívással a napokban találkoztam: valaki a művésznő egyéb szép portéival együtt egy montázsban osztotta meg a Facebook egyik csoportjában. Mit tehettem: tudomásul vettem, és lájkoltam a képeket.
Tehát nemcsak a protokoll közönséghez való tartozást nem vállalom, de az „igazi operabarátok” sorából való kiírásomat is visszautasítom, olyan recenzenstől, aki nem ismer engem. A sok többi általánosított nevében is.

6700   Edmond Dantes 2019-04-10 15:51:23

Hirtelenjében ezt a cikket találtam, benne a két magyar muzsikus (házaspár) nevével. Ha nem is zenei, de magyar vonatkozású.

6699   telramund 2019-03-02 16:07:42

És még egy valami,amit mindenkinek a fantáziájára bízok!

 

6698   Edmond Dantes • előzmény6697 2019-03-02 15:27:28

Nem Peretyatko érte el, hanem -és ez nem meglepő- Gruberová ld. február 16-ai Lucia-cikk :-)

6697   takatsa 2019-03-02 14:50:57

Peretyatko ha mást nem is, azt azonban elérte, hogy ppp visszatért. És én ennek felhőtlenül örülök.:)

6696   Beatrice 2019-03-01 16:59:31

Nagyon sok mindenben egyetértek - ppp - fórumtárs Peretyatkóról szóló kritikájával.

A koncertre én is minimális várakozással mentem el, ahhoz képest bizonyos tekintetben kellemesen csalódtam, de sok ambivalencia volt az élményben. Megpróbálom összeszedni, ami pozitívumot és negatívumot találtam Peretyatkóban:

Az első olyan orosz énekes, akinél azt éreztem, hogy belcantót énekelve nem legyőzni, maga alá gyűrni akarja a hangokat, hanem tisztelettel viseltetik irántuk (ilyen tekintetben nálam pl. a nagy Netrebko sehol sincs). Sokkal "olaszabb", mint más orosz énekesek. (Talán az olasz [ex]férj hatása?)

A hangnak a felső régiókban van egy nagyon szép, szlávos, igen attraktív "metál" színezete. Sajnálatos azonban, hogy már C fölé nehezen megy. A hangtartomány alsóbb részén meg sajnos halvány és érdektelen a hangszín.

Bizonyos áriákban kifejezetten expresszívnek találtam: az ő előadásában a Boleyn Anna finálé szólt valamiről, egy női sorsról, sok fájdalomról, ezt - legalábbis velem - képes volt érzékeltetni, ellentétben a nagy Netrebkóval, akinek több élő Boleyn-felvételét is meghallgattam-megnéztem, és egyik se szólt semmiről. Expresszív volt Peretyatko - meglepetésemre - a Linda di Chamounix kavatina bevezető recitativójában is, amit a legtöbb énekesnő csak letud, "ledarál". Viszont a Donna Anna-áriája nem szólt semmiről, azt kár volt énekelnie, ráadásul döglassan, maximum a staccatókat tudtam valamennyire értékelni.

Elég jók voltak a trillái, bár némelyik meglehetősen sajátos volt.

A magas hangok hiánya illetve problémás volta tényleg megkérdőjelezi ezen szerepkörre való jelenlegi alkalmasságát.

Az a sejtésem, hogy a hölgy hangi válságban lehet. Ilyenkor önkritikával rendelkező énekesek elvonulnak, keresnek egy jó énektanárt (pontosabban, énektechnika-tanárt), lemondanak több-kevesebb fellépést, és rendbeszedik a hangjukat. A legjobbak ezt már azelőtt megteszik, mielőtt a közönség igazán észrevenné a problémákat. Ezt tette Gruberova életének 60. évében. Talált egy jó énektechnika-tanárt (aki megérdemli, hogy ideírjam a nevét: Gudrun Ayasse), átalakította a technikáját és az élvonalban tudott maradni. A mai napig használ a tanára által neki kidolgozott énekgyakorlatokat, és így 72 évesen is képes volt itt Pesten elénekelni a teljes Luciát, az őrülési jelenetet háromvonalas Esz hanggal zárva, az agyonhájpolt és jóval fiatalabb Peretyatko pedig ugyanaznap Bécsben nem énekelt csúcshangot.

Nem örülök, hogy Peretyatko ilyen állapotban van, és kívánom neki, hogy oldódjanak meg a problémái, hiszen szükség van jó énekesekre. Nekünk itt Magyaroszágon a belcanto-szoprán fachban azonban van egy sokkalta jobb énekesnőnk. Így igencsak kritikusan szemléljük az "importárut". Fáy Miklós meglehetősen negatívan ítélte meg Peretyatkót.

6695   nickname 2018-12-09 21:30:28

Az is érdekes, hogy most hol is játszódik a Kelet lánya? Építkezés, de a betongyűrűkben élnek, laknak, tüzet gyújtanak, matracokat cipelnek stb. a gyűrűk belsejében, még neonfényes világításuk is van. Akkor lehet, hogy ezek illegális munkavállaló migránsok, akik az aranyásás helyett egy építkezésen dolgoznak feketén és a jobb megélhetés reményében jöttek egy szegényebb országból és jobbhíján saját maguk alakítottak ki nyomortelepet az építkezés területén :-)))))))). 

6694   bermuda • előzmény6693 2018-12-08 10:03:45

Nekem is ez volt a csúcs!!  Az egész írás kiváló, köszönet.

6693   Héterő 2018-12-07 20:01:38

...a szerelmi extázis csúcspontján olyan hang kíséretében veti bele magát szerelme karjaiba, ahogyan Tosca leugrik az Angyalvár tetejéről.
Óriási!

És a KELET lánya is.

6692   ladislav kozlok 2018-11-13 08:39:32

Milyen jo, hogy megint koztunk vagy kedves Doktor úr.

6691   telramund 2018-11-08 17:56:13

"Búcsúkoncert – Edita Gruberova a tokiói Suntory Hallban"

Nagyszerű "beatrice" írása Gruberova utolsó Japánban tartott koncertjéről.Időszerű lenne összeszednem,mint Gruberova LEGRÉGIBB magyar személyes rajongójának néhány -jó sok-emlékét,találkozását ezzel a kivételes énekesnővel-a lelkem hangjával.

6690   Haandel 2018-10-09 18:25:29

A boldogtalan fáraólány története

A boldogtalan fáraólány története
a dilettáns vezetés ékes eredménye.

Van amikor három csatár sem elég az üres metróPoliTan kapura,
mert mindenki csak HD minőségben bámul, mint borjú a CapUra.

A csatároknak nem csak a feladattal kellene fogcsikorgatva, magukra hagyva, harcolni;
A csatárok között a rendezőnek és a csatározóknak kell érzelmi csatornákat alkotni!

6689   Klára 2018-10-09 13:10:50

Idén januárban közvetítette a TV a 2008-as salzburgi Otello felvételt, Antonenkoval, Marina Poplavskayaval, stb. Akkor Antonenkoról kb. azt írtam, mint most -zéta - Lehet, hogy nagy hang, bár néha csúszkált a hangközökben, de indulatmentes, rezzenéstelen "fapofa".Semmi szenvedély nem látszott az arcán, még érzelmek sem. (kb.ennyit)  Akkor kaptam hideget.meleget! Olyanoktól is, akik most háborognak a teljesítményen. Én nem láttam, csak hallottam az Aida közvetítését, ez az Antonenko még annál is rosszabb volt! A többiekre vonatkozó kritikával is egyetértek, már ami az énekesi teljesítményt illeti, mint említettem, nem láttam. De a jelek szerint nem vesztettem sokat! Csak azt nem értem, hogy a MET hogyan süllyedhet ennyire mélyre.Vagy a sznoboknak mindegy, csak húzónév legyen?

 

6688   telramund 2018-10-08 10:15:56

Lehet ,hogy Budapesten Antonenko nagyszerű Otellot énekelt,de nem egy előadásban hallottam és semmiben nem fogott meg.Otellot csak a Salzburgban énekeltet láttam ,hagyjuk.Futottak még.

Netrebko  lehet ,hogy szerepkört vált sőt sajnos váltott,de kevesebb több lenne.Aida  és általában ,amiben esetleg érzelmeket kell kifejezni nem neki való,Lírai szoprán fachban lenne mit énekelnie,bár ezzel a szájterpeszes énekléssel az már nem fog menni.A mellezése szörnyű a szép hangja pedig jelentős változáson megy át negatív irányba.Normat, Faust Margitot stb lemondta a Toscát sem kedveli,mondjuk nem is neki való.A világnak sztár kell.Azt megkapja,Nekem pedig az operában szép hang ,nagyszerű kifejezerő és technika kell.

6687   Edmond Dantes 2018-10-07 22:22:03

Nem vagyok Netrebko-fan. Szerepkört vált(ott), mert hangja és életkora miatt ezt szükségesnek gondolta. Egyébként a szünetbéli interjúban tiszteletreméltó őszinteséggel mondta körülbelül azt, hogy szerepe(ke)t hideg fejjel és érző szívvel, semmi egyébre nem gondolva kell énekelni és ő ezt teszi. Baj? Legalább megvallja. Antonenko pedig világraszóló Otellót énekelt Pesten. Aki hallotta, megerősítheti. Ki fog derülni, melyik az igazi Antonenko: a januári pesti vagy az októberi new yorki. Vagy mindkettő. (Zárójelben: Ókovács Szilveszter mint a világ legjobb Otellóját aposztrofálta őt.) Talán túlzás azt kijelenteni, hogy "nem volna szabad engedni énekelni"..

6686   telramund 2018-10-07 22:09:41

Nagyon egyetértek -zéta Aida  kritikájával!Miután elég keményen ,bár  röviden lehúztam a produkciót,mint nem zenész ( de közeli kapcsolatban  a zenével főként az operákkal ,nagy tapasztalattal és rálátásra jelenünk operéletére is)vártam a védőszentek támadását,ami szerencsére elmaradt.Régen túl vagyok azon az állapoton,hogy valaki jó volt az jó lesz örökre,akármit is énekel..Na ez messze nem így van.Ez pedig érvényes nem csupán  New Yorkra,hanem Budapestre is.A múlt az a múlt.A jelen éneklés  állapota a mérvadó..Az emberek azonban jól manipulálhatók.Ha egy előadásban a díszlet a lényeg akkor régen rossz!Nekem pedig az volt,de a kritika vége is  efelé tendált..

6685   Edmond Dantes 2018-10-07 21:56:54

Láttam Cossotto pesti Amnerisét: valóban királynői hang és jelenség, becses operai élményem volt az az este az ő jóvoltából. És ő énekel régi Aida-lemezemen is, a most eltávozott Caballé és az általad is említett Domingo (no meg Cappuccilli és Ghiaurov) társaságában,Muti vezényel.

6684   IVA 2018-08-23 01:52:05

Nem baj, ha senkinek sem tetszem, ha az emberek elfordulnak az utcán, amikor meglátnak. Az a fontos, hogy a tükörben szépnek látom magam.

6683   Haandel • előzmény6682 2018-08-18 18:51:33

'Mecsoda különbség...'

;-)

6682   Edmond Dantes • előzmény6680 2018-08-16 14:37:22

Mecsoda különbség...

6681   tiberio 2018-08-16 07:59:39

Nem tudom, hogy az általam preferált (opera)karmestereknek milyen a zongoratudása, azt viszont igen, hogy a Déri Úr által felsoroltak közül - hangszeres tudás ide vagy oda - kiknek az előadásait kerültem jó messzire.

6680   eccerű • előzmény6679 2018-08-15 21:50:31

Győriványit.

6679   eccerű • előzmény6678 2018-08-15 21:50:03

Bocsánat, Kocsárt nem ismeri a telefonom.

6678   eccerű • előzmény6677 2018-08-15 21:49:15

Kesselyák, Gyurcsányi és Kocsár esetében azonban...

6677   eccerű • előzmény6669 2018-08-15 21:47:44

Egy apróság, úgy látom, elsikkadt. Déri András nem egyszerűen karmesterekről beszélt, hanem operakarmesterekről. Ott igenis racionális elvárás a zongoratudás, és bizony az általa leírt szamárlétra sem az ördögtől való. Ha valaki 30-40 évesen GMD lesz, sokszor csak a hatalommámor sugárzik belőle, a szakma és a műfaj iránti alázat nem. Egyébként a felsorolt három illető nem operaházi karmester, ezért megbocsájtható nekik a zongoratudásuk mértéke.

6676   Haandel • előzmény6675 2018-08-11 17:56:12

;-)

6675   Edmond Dantes • előzmény6667 2018-08-11 09:32:40

IVA szepen es vilagosan fogalmazta...az o velemenyet es talan igaza van...az o nezopontjabol talan masokebol is. En is -remelem- kristalytisztan megfogalmaztam az en velemenyemet 6643, 6653, 6665 majd 6671 es talan valamelyest nekem is igazam van egy masik nezopontbol...vagy nincs igazam. Alazattal vallalom mindig a tevedes lehetoseget. 

6674   IVA 2018-08-11 05:51:14

Piszkálta az emlékezetemet, és Déri András írásának egyik mondatáról – „Van egyáltalán az előadásban valami szépség, katar(k)tikus pillanat?” – most elő is jött: volt már a mi magyar Giovanninknak is rockosított változata, ugyancsak szemérmetlen címmel és műfaji meghatározással. Ha jól emlékszem, a Szegedi Szabadtéri Játékokon mutatták be, és lemezen is megjelent 1985-ben:
János, a vitéz - rockopera
https://www.youtube.com/watch?v=86GKrLSP5bI
Természetesen nem néztem meg annak idején, és természetesen a lemezt sem vettem meg. Most, hogy kb. „három centinként” belehallgattam, úgy gondolom, lehet(ett) megtapasztalás nélkül is elítélni valamit. Nemcsak Mozartért, de Kacsóh Pongrácért is.
Ám nem lehetett ez rosszabb annál a János vitéznél, amelyet viszont megnéztem a Pesti Színházban 2004 márciusában, Forgács Péter rendezésében:
https://port.hu/adatlap/szindarab/szinhaz/janos-vitez/directing-8099
Voltaképpen nem emlékszem rá, mitől volt annyira borzalmas, bár leírtam valahol annak idején, de nem ér annyit, hogy előkeressem. Azt viszont nem felejtettem el, hogy az Iluskát alakító (különben tehetséges) egyetemi hallgatót M. G. P. minden idők legpöszébb Iluskájaként értékelte.
A 2009-ben a Nemzeti Színházban, Alföldi Róbert rendezésében bemutatott János vitéz zenei, énekesi szempontból sokkal korrektebb volt ez előzőeknél. Csak az a vég, a III. felvonás megoldása ne lett volna!!! Talán Alföldi ötlete volt az előképe annak a divatnak, hogy számos, jobb erkölcsűnek megírt operai hősnőt kizavarnak strichelni a placcra. Hol is? A Magyar Állami Operaház rendezéseiben.

6673   IVA • előzmény6667 2018-08-11 04:52:11

Köszönöm szépen.

6672   IVA • előzmény6660 2018-08-11 04:50:31

Ezt a lapos vackot?

6671   Edmond Dantes • előzmény6668 2018-08-10 22:14:12

Már hogyne vettem volna észre, világosabb mint a Nap. Karmesterháború, ami eszkalálódik.

6670   tiramisu 2018-08-10 19:41:43

Antal Mátyás karvezetés szakot is végzett.      -                                                          A  Zeneakadémián és az Egyetemek Művészeti Karán  kötelező a zongoratanulás, vizsgakötes tantárgy. Komolyan veszik! - Sok karmester profi zongorista módon játszik, van aki kevésbé perfekt, de valamilyen hangszeren jól játszik, legalább középfokú, vagy felsőfokú végzettséggel.  A jó karmester elsősorban jól vezényeljen . 

6669   parampampoli 2018-08-10 19:02:45

Nem csak Kesselyák nem tud zongorázni, nem tudott Győriványi sem, és nem tud Kocsár sem. De tudtommal nem tudnak semmilyen más hangszeren sem. Ellenben Ligeti csodálatos hegedűs, Berkes Kálmán isteni klarinétos, Antal Mátyás nagyszerű fuvolás volt.

6668   parampampoli • előzmény6665 2018-08-10 18:57:24

Nem vetted észre, hogy Déri András írásának semmi, de a Földön semmi köze ahhoz, hogy látta-e a nevezett művet vagy nem?? Egyáltalán, ezt az érvnek vélt nem érvet felejtsük már végre el! Kovács János írása is önmagában értelmezendő volt, elvi szempontból, és nincs összefüggésben azzal, hogy látta-e a  rockGiovannit, vagy sem. És ez érvényes bárki másra is. Én pl. nem láttam, nem is érdekel, de lehet az a véleményem, hogy Mozart műveit semmilyen formában ne dolgozgassák át. És ne használják hátsó szándékkal reklámcélokra a nevét!

6667   Haandel • előzmény6665 2018-08-10 17:49:42

Szerintem IVA nagyon szépen és világosan fogalmazott:

6645 IVA
…’’Elsősorban azért, mert Kovács János nem egy előadásról mondott kritikát, hanem az eredetit meghamisító zenei átdolgozásokról, amelyek gyakorlata nem új keletű, és amely gyakorlat Mozart nagy művéhez érkezve verte ki nála a biztosítékot, aggódva azért, hogy innen a gyakorlat már nem fog határokat ismerni és tisztelni.’’ …

 

A 'kritizálók' nem ‘’latatlanban (es hallatlanban)‘‘  'kritizáltak', mert ahogyan írod,  látták/halloták a "vagolmanyt".
A 'kritizálók' nem a "vagolmanyt"  'kritizálták'.
A 'kritizálók' , egy kritikus pillantban, kristálytisztán fogalmaztak.

6666   tiramisu 2018-08-10 17:07:54

Kedves Déri  András!   Péter Szabó Anikó nevét kifelejteni az operaházi korrepetitorok  közül több, mint bűn hiba!   Kár, hogy nem tudtad, mennyit lehetett volna tanulni  tőle! 

6665   Edmond Dantes 2018-08-10 16:53:51

Kaptunk (nem teljes) korkepet es ismertetest az Opera karmestereirol, egyfajta nezopontbol. Koszonjuk. Megtudtuk (??), hogy Kesselyak Gergely (vagy masvalaki??) karmester letere nem tud (jol) zongorazni. Tovabba olvashatunk egy ujabb irast olyasvalakitol, aki nem latta a RockGiovannit, csak egy "vagolmanyat". Ez nekem igy nem all ossze. Allaspontom viszont valtozatlan: latatlanban (es hallatlanban) nem kritizalok. Es Mozartot nem feltem a RockGiovannitol. Es a kozonseget sem feltem tole.

6664   tiramisu • előzmény6660 2018-08-10 16:40:29

Te jó Isten?  Ezt komolyan gondolták? Hihetetlen ízléstelenség!

6663   nizajemon 2018-08-10 12:55:16

Megváltozott az élet ritmusa,ma egy okostelefon mindent elénkpakol. Hol vagyunk már a gyerekkorom falusi, villanyoszlopra szerelt hangosbeszélőjétől :)))

6662   nizajemon • előzmény6658 2018-08-10 12:51:20

Azért,hogy megérjenek az emberek az eredeti élvezésére :) Nem gondoltam rád a műfaj gyalázásával,csak a véleményemet írtam.

6661   Edmond Dantes 2018-08-10 12:27:30

Végre egyszer valami jó(pofá)t is kaptunk az előttem szólótól, tüneményes: köszönet érte.

6660   Héterő • előzmény6658 2018-08-10 09:02:07

És ha EZT hallottad volna?

6659   IVA • előzmény6657 2018-08-10 07:49:03

Én nem mondtam, hogy műfajgyalázás történt. (Ljubimov rendezése az volt, de még sokáig nem mindenki meri elismerni.) Viszont úgy gondolom, a Don Giovanni zenéjének minősége és hatása fokozhatatlan. Elrontani ugyanakkor mindent lehet.

6658   IVA • előzmény6656 2018-08-10 07:46:47

De miért kellene lehozni a legmagasabb rendű műfajt a hétköznapok szintjére? Mozartot vagy mások kiváló zenéjét hallgatni: az élet ünnepi órái. Ha gyerekkoromban azt hallottam volna az Operában (Erkelben), ami a rádióból szólt (kiv. operarészletek) és amit az osztálytársaimmal énekeltünk az iskolában, azért sohasem törtem volna magam a fővárosba, ilyen színházakba.

6657   nizajemon • előzmény6656 2018-08-10 05:58:28

Csak bele kell gondolni,hogy mennyi inger ért egy 40-50 évvel ezelőtt volt fiatalt,és mennyi most.Gondolok itt mindjárt a telefonokra.Álláspontom szerint itt műfajgyalázás esete nem áll fent.Belefér a "korba".

6656   nizajemon • előzmény6654 2018-08-10 05:47:31

A műfaj sajátosságai okán,szerintem segíthet lehozni a mindennapok szintjére,lehántva róla a rárakódott elitpéncélt.

6655   IVA • előzmény6652 2018-08-10 04:43:53

Nemcsak a Győzikét nem nézed, de a Don Giovannit és társait sem. Azt vallod, hogy látatlanban nem szidalmazol semmit és senkit, meg gyengéden célozgatsz a pesti vattázásokra, az olvasónak viszont úgy tűnik, hogy egy sárkány ül a barlangjában és gyűlöletének lángjait szórja kifelé, nem feltétlenül művészeti indíttatásból.
A vattázás egy tetten érhető, talán nem kivételesen alkalmi jelenség, de mégsem általános gyakorlat az Operaház nagyon is kifogásolható közönségszervezésében. Te viszont általánosítasz: aki a hozzászólásaidat olvassa, mindennaposnak gondolhatja. Mert az lehet, hogy „lelkiismeretesen” figyeled a nézőtereket a jegyvásárlási oldalakon, de azt nem tapasztalod, hogy az Erkel Színház csaknem minden előadása után mégiscsak egy fizető tömeg ünnepel, tetszését nyilvánítva. Ez akkor is tény, ha az előadások nekem történetesen nem, vagy nem nagyon tetszenek.

6654   IVA • előzmény6650 2018-08-10 04:22:06

A Me Too-mozgalom is képes népszerűsítésre. Az a kérdés, hogy pozitív-e ez a hozam.

6653   Edmond Dantes • előzmény6650 2018-08-09 20:05:22

Végre egy nyitott, befogadó szemlélet. Lehetőséget ad. Esélyt ad. 

6652   Edmond Dantes • előzmény6649 2018-08-09 19:37:20

Erre könnyen válaszolok: nem nézek Győzike-showt :-) és amit nem nézek (nem láttam), azt viszont nem is ekézem. Ezzel visszaérkeztünk induló beírásomhoz = nem szidalmazok és nem dicsérek semmit, senkit látatlanban + bónuszként gyengéden céloztam a pesti vattázásokra.

6651   nizajemon • előzmény6650 2018-08-09 19:15:48

-ik-

6650   nizajemon 2018-08-09 19:12:51

Don Giovanni teltházas előadás mindkét Házban.Szerintem nem árt neki,ha átdolgozzák,népszerűsít vele.

6649   -zéta- • előzmény6648 2018-08-09 18:32:00

Miért nem lottózol?

Összehasonlíthatatlan tételeket hasonlítasz össze. Miért nem mindjárt Győzike-show nézettségével veted össze Az ember tragédiája előadásait?

6648   Edmond Dantes • előzmény6647 2018-08-09 18:19:44

Maskeppen fogalmazok: RockGiovannira tippem szerint fajlagosan (!) tobb jegyet adtak el mint sok, nagyon sok operahazi, erkel szinhazi eloadasra.Magyarul: amarra volt kereslet Miskolcon, Pesten meg gyakran nagy az operahazi, erkeles kereslet vagy meg inkabb kinalat: vattara.

6647   Franca • előzmény6646 2018-08-09 16:08:46

Ezt valóban csak tippelni lehet. Akiket én ismerek, környéken lakó operarajongókat, egy sem váltott jegyet a RockGiovannira. 

6646   Edmond Dantes 2018-08-09 14:06:24

Van egy tippem: tobb igazi operarajongo valtott igazi = teljes aru jegyet a miskolci RockGiovannira mint szamos vagy lassan mar szamtalan operahazi sot, erkel szinhazi be- es kivattazott eloadasra. Lehet, hogy ez ciki (nem tudom, igy van-e), de nem lennek meglepve, ha igazam lenne.

6645   IVA • előzmény6625 2018-08-09 05:27:50

Szüts Apor nyílt válaszlevelében meglepett, hogy nem védi munkájának eredményét tíz körömmel. A Kesselyák Gergelyében viszont az, hogy nem emlékszem rá, mikor találkoztam az önfényezésnek ilyen, mindenre kiterjedő, mámoros mértékével, amely saját személyére és az általa vezetett intézményre is irányul. Csak éppen arról nem győzött meg, hogy itt egy új alkotással van dolgunk. (Úgy gondolom, privát levélben szólíthat valaki egy szakmabelit akár Cicamicának is, de egy nyílt levél inkább a nyilvánossághoz szól, mint a címzetthez, ezért a becéző megszólítás többnyire hivalkodásként hat.)
Mindketten azt vetik Kovács János szemére, ami látszólag jogos: olyan darabváltozatról mondott nyilvános ítéletet, amelynek előadását nem látta. Miért tartom ezt a szemrehányást csak látszólag jogosnak?
Elsősorban azért, mert Kovács János nem egy előadásról mondott kritikát, hanem az eredetit meghamisító zenei átdolgozásokról, amelyek gyakorlata nem új keletű, és amely gyakorlat Mozart nagy művéhez érkezve verte ki nála a biztosítékot, aggódva azért, hogy innen a gyakorlat már nem fog határokat ismerni és tisztelni. Ha Kovács János az előadásra rábólintó kritika nyomán írt, nyilván meghallgatta az abban mellékelt részletet (amint tettem én is). Még ha a felvétel hangminősége különben rossz is, nem hiszem, hogy annak alapján bármi jó remélhető az egésztől.
A hivatkozott előzményben példaként említettem a magam több évtizedes rossz emlékét, mert úgy vélem, Jacobi Viktor zenéjének ugyanúgy jár a tisztelet, mint a Mozarténak. Vagy mint az ifjabb Johann Straussénak: a napokban akadt utamba A denevérnek ez az 1962-ben készült verziója: https://www.youtube.com/watch?v=2WYS_YPZUxU. Lehet szörnyűködni.
Ha nekem, aki nem vagyok muzsikus, voltak és vannak tapasztalataim a fölösleges és kiábrándító zenei feldolgozásokról, feltételezzük, hogy Kovács Jánosnak is voltak és vannak bőven: véleménye aligha elhamarkodott. Gondolom, abban nem tévedek, hogy Kovács János nem fizetett kritikát írt az Opera-Világba, a Café Momusre annál is biztosabban nem, tehát nem lehet számon kérni rajta a teljes előadás személyes élménye megszerzésének lelkiismeretességét. Rajtam sem, akinek szintén van véleményem: korábbi tapaszalataim, (bevallottan) előítéleteim és meghallgattam a részleteket. Micsoda kalandvágy kell(ene) ahhoz, hogy egy muzsikus vagy egy operarajongó jegyet váltson és Miskolcra utazzék egy RockGiovanni című előadáshoz!
Remélem, nem az történt, hogy a MÁO ezt a produkciót szándékozik beszerkeszteni a következő évad Primavera-sorozatába, mely esetben Kovács János nyílt levelével kezdődött volna el az esemény reklámkampánya – talán à la Billy Elliot.

6644   Haandel • előzmény6635 2018-08-08 19:26:16

... 
♫ ''Sáros úton egyre lépkedek, 
Körülöttem boldog emberek, 
Elmesélni nékik nem tudom, 
Milyen nagy a bánatom.'' 
♫ 
... 

6643   Edmond Dantes • előzmény6641 2018-08-08 09:36:49

Így igaz: tényleg nem a Janóval van a baj. A baj azzal van, amit én talán mindenkinél hamarabb felvetni bátorkodtam itt a RockGiovanni-ügyben: nem taposunk sárba valamit (semmit), amit nem láttunk, nem ismerünk. ("Félre": nem vezetek nyilvántartást, de emlékeim szerint buktatott ő már meg igazgató(ka)t, egyebet, ilyen-olyan stallum birtokában vagy "csak úgy". Talán okkal. Szóval a karnagy úr aztán igazán nem tartozik a "(le)győzöttek" közé. Ha rosszul emlékszem, elnézést kérek.

6642   Edmond Dantes • előzmény6640 2018-08-08 09:29:34

Én hiszek a karnagy úrnak (már ha a karnagy úrhoz van szerencsém), de az én  fülem közelében a "Janó" volt általánosan elterjedt :-)

off Eleve szinte senkit nem a becenevén szólítok meg, már ha lehetséges: bizonyos nevek, mondjuk "György" és mások, elég nehézkesen használhatók becézés nélkül nyelvünkben.

6641   Pristaldus 2018-08-07 17:47:52

Nem a Janóval van a baj! A sok lúd disznót győz effektus sokkal beszédesebb! 

6640   Déri András • előzmény6639 2018-08-07 17:40:58

A Kovács Jancsi a gyakoribb (Felesége, Sudlik Mária is így szólította). A Janó-t a magukat legbenfentesebbeknek gondolók használják.

6639   Edmond Dantes • előzmény6638 2018-08-07 15:59:38

Úgy tudom, a szakmában mindenki így hívja/szólítja meg őt, ettől függetlenül is javaslom elolvasni a levél többi részét.

6638   joska141 • előzmény6637 2018-08-07 15:49:59

Amikor Kesselyák Gergely a nyílt, mindenki számára elérhető levél megszólításában "lejanózza" a nála 20 évvel idősebb Kovács Jánost, akkor már nem is érdemes a levél többi részét elolvasni.

6637   Edmond Dantes 2018-08-07 12:10:22

Kesselyák Gergely nyílt levele RockGiovanni-ügyben itt.

6636   Hangyász • előzmény6635 2018-08-06 12:23:40

Tökéletes összefoglalás. Annyit tennék hozzá, hogy ez a fércmű még a rock kategóriájába sem fér bele. Az emberek általános elhülyülésének taglalására pedig kiváló fórum "A komolyzene jelene és jövője Mo.-on".

6635   Sipi 2018-08-06 11:50:44

Belenéztem az 5 perces ízelítőbe, jót mulattam rajta. Szeintem az az 5 perces részlet pont elég hozzá, hogy az ember lássa, miről van szó és akár véleményt is mondjon, nem kell végignézni az egészet.

Amúgy meg az operákat már évtizedek óta úgy adják elő, hogy a bemutatott cselekménynek sokszor jóformán köze sincs hozzá, miről szól eredetileg az opera (vagy ideológiai alapon át is írják - lásd Carmen). Miért kéne, hogy ebből az egész átírásosdiból, "értelmező" előadásosdiból (mintha a közönség nem tudná magától is "értelmezni"...) pont a zene maradjon ki?

A legjobb majd az lesz amikor kiírják a plakátra nagybetűvel, hogy "Mozart: Don Giovanni", majd alá apró betűkkel, hogy "című műve alapján írta és zenéjét szerezte: X.Y.. :-)

6634   macskás • előzmény6633 2018-08-04 09:51:09

Nem láttam-hallottam. 

Erről viszont itt a bizonyíték.

6633   nickname • előzmény6632 2018-08-04 09:39:08

Miért a Hábetler-féle Figaro jobb volt? Ráadásul ki tudja mikor kapunk helyette másik Figaro előadást az Operában. 

6632   macskás 2018-08-04 09:32:32

Hallgatom a RockGiovanni című át-, feldolgozást, és nem kapok levegőt.

Ez a mozarti zene megcsúfolása.

6631   Edmond Dantes • előzmény6629 2018-08-03 17:07:48

Előző beírásom után olvastam Szüts Apor (nyílt) válaszát Kovács János (nyílt) levelére. Talán vátesz voltam, amikor azt írtam: "Látni kéne, nem fogom." Szüts Apor is ezt tanácsolja.

6630   macskás • előzmény6626 2018-08-03 16:53:52

Szenvedő résztvevője voltam zenekari tagként jó pár ilyen koncertnek. Nem is hallgattam sokáig operát.

6629   Edmond Dantes 2018-08-03 16:53:24

Első Don Giovannimat még Don Juannak hívták, mindig nehezen jön a számra az olaszra átkeresztelt név/cím. Ljubimov hírhedt rendezése engem is taszított. Sosem tudom meg, hogyan állnék hozzá ma. Sokkal megengedőbb lettem útkereső, értelmező produkciókkal, ez eddig sem volt titok. Nem vagyunk egyformák -a produkciók sem azok- és nem egyformán öregszünk, nem egyformán öregszik vagy nem öregszik az ízlésünk sem. Ez a rock-izé elég gyanús, de bűncselekménynek nem nevezném. (Látni kéne, nem fogom.) Bűncselekmény az (lenne), ha Don megerőszakolja Donnát a nyitány alatt, de ez sosem derül ki 100% biztosan. Sokak szerint igen és Donna még élvezte is. Belefér a kép(zelet)be.

6628   Edmond Dantes • előzmény6626 2018-08-03 16:39:02

Magyarul: az "én" operagálám: jó operagála, a másoké: bűncselekmény. Szelektív.

6627   telramund 2018-08-03 09:22:52

Jó,hogy ismét leíratott,hogy nem illik belekontárkodni más műveibe.De mondjuk 4 vagy 5 alkalommal leírtam már a Momuson,hogy akár szeretnék ,akár nem az opera egy múzeum.Ezzel pedig semmi baj nincsen.Ahogy a XIX sz-i fesztészet alkotásait nem fogják firkálmányokká változtatni,mert a XXI. sz-ban élünk úgy a zeneműveken sem kellene erőszakot tenni.Ettől maga a műfaj nem lesz népszerűbb.Itt van a millió-zeneileg legtöbbször semmitjelentő musical az már a jelenkor terméke-írjanak még többet aztán,akit érdekel meghallgatja.De a  géniuszok alkotásainak átkoppintása,kifordítása,mai eszmei mondanivalóval meggyalázása bűntény.

6626   tiberio • előzmény6625 2018-08-03 08:20:42

Magam sem lelkesedem az általad említett esztrádműsorokért, amelyet szofisztikáltan operagálának is szokás nevezni, bár emlékszem ezek közül is jól sikerültre. Például a Három basszusra - Gregor-Polgár-Kováts -, amelyet éppen Kovács János dirigált.

6625   IVA 2018-08-03 04:57:20

Jó-e, ha a Don Giovannit rockosítják?
Kovács János nyílt leveléhez

Nem sokkal bemutatása után, 1981. május 18-án láttam a Fővárosi Operettszínházban a Leányvásár „felújítását”, amelyet Szinetár Miklós rendezett. Nem tudom, ő felelt e Jacobi Viktor zenéjének áthangszereléséért mint ötletgazda vagy mint aki keresztülvitte a nekem 37 éven túl sem gyógyuló testi-lelki sérülést okozó ötlet megvalósítását, mindenesetre Szinetár volt az, aki ezt a betegítő dolgot azzal indokolta, hogy az „in the American country” zajló cselekményhez az akkor a popzenében divatos country stílus (elektronikus) hangszerelése illik.
Utána alig másfél évet kellett „várni” az Erkel színházi Don Giovanni-„felújításra” Jurij Ljubimov „rendezésében”, amelyet későbbi időpontja okán csak 35 éven túl sem gyógyuló sérülésemként tartok számon. Ez esetben nem a zene, hanem az operajátszás meghamisítása miatt, noha – felhívom a figyelmet arra, amiről az avasi Don Giovanniról szóló kritika is beszámol – nagy sikerrel! Úgy értem, a sajtó, a pesti és a Nyugatról tóduló közönség sznobjai is csodájára jártak, átkerült az Operába, és műsoron tartották még hosszú évekig: ez volt a Magyar Állami Operaház Don Giovannija. Számos felelőse van ennek a sikernek.
Nem említem sok egyéb színházi, operai sérelmem, megsértésem, sérülésem példáit. Tudom, nem vagyok ezekkel egyedül, sem Magyarországon, sem Európában, a nagyvilágban sem. Hadd ugorjam egy nagyot!

A Magyar Állami Operaház jelenlegi Nabuccója Kesselyák Gergely rendezése. Volt szerencsétlenségem látni továbbá a miskolci Tosca Erkel színházi vendégjátékát is, ugyancsak Kesselyák értelmezésében. Ezeknek az operáknak van cselekményük – konkrét időben és helyszínen játszódó cselekményük –, és vannak jellemeik (a drámai személyek legtöbbjének még konkrét foglalkozása is van) – ezek megszólalnak a zenében is, benne van a művek partitúrájában. Mindezt meghazudtolta a két rendezés, amelyet különben egy zeneművész követett el, akinek a vezénylései többnyire megfelelőt, olykor élményszerűt is eredményeznek. Nem tudom, Kesselyák felel-e a Don Giovanni rockosításáért mint ötletgazda vagy mint aki keresztülvitte a Kovács Jánosnak láthatóan sérelmet okozó esetet, amelyen a Nabucco és a Tosca megrendezhetése és büntetlen megrendezése után én már nem csodálkozom.

Eszembe jut Kovács Jánosnak az a nyilatkozata is (talán a MUZSIKA folyóirat egy régi számába adott interjújában olvastam), mennyire ellenszenvesek számára az operaslágerekből szerkesztett esztrádműsorok, beleértve ama „Három tenor” munkásságát is. (Érdekes módon ők is a műfaj népszerűsítésére hivatkoztak mentségként.) Tiltani vagy büntetni kellene ezt a tevékenységet – már nem emlékszem, melyik szót használta az általam nagyra becsült karnagy úr, a szankcionálás mindkét módjával egyetértenék. A „gálák” és „szupergálák” azóta is, köszönik, remekül vannak – és rengeteg pénzt hoznak egyeseknek. Valószínűleg a rockosított klasszikus zene jövőjét is a pénz fogja meghatározni. Mint a bűncseleményekét általában.

6624   telramund • előzmény6622 2018-07-04 16:34:36

Nekem az egész gyűjteményem megmaradt és sokkal gyakrabban hallgatok és hallgattam a régi lemezeket,mint amik cd is később megjelentek.

6623   Edmond Dantes • előzmény6622 2018-07-04 08:59:18

Más irányból közelítve a dolgot: ez azt is jelentheti, hogy most kell/lehet túladni régi és használaton kívüli bakelitlemez-gyűjteményünkön? 

6622   -zéta- • előzmény6621 2018-07-04 07:53:42

Szerintem ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Nálam - igen hosszú és moccanatlan időszak (de persze történelmi léptékkel számolva alig néhány pillanat) után - komoly olvadás tapasztalható...;-)

6621   Sipi 2018-07-03 11:17:28

Érdekes -zéta- lemezismertetője az LP-kkel együtt. Ezek szerint a High Fidelityben mégsem állt be a jégkorszak? :-)

6620   Edmond Dantes 2018-06-28 08:01:03

Johiszemu, erzekenyen fogekony embernek megkiserelnem elmagyarazni, miert volt kituntetett jelentosege a Zsinagoga-beli koncertnek eppen es kimondottan ott, megismetelhetetlenul. Es vannak, akiknek hiabavalo probalkozas lenne elmagyarazni, pedig mar az eredeti beirasban is utaltam ra. Nem futok neki, kar lenne a helyert es idoert. (Akusztikaval egyebkent semmi kulonos bajom nem volt, inkabb a fullaszto meleg es a kemeny, kenyelmetlen ulesek zavartak.)

6619   IVA • előzmény6617 2018-06-28 04:08:17

Biztosan van különbség templom és templom akusztikája között. Talán nem véletlenül készített a Qualiton lemezfelvételeket a Mátyás-templomban.
Koncerteket is hallottam ott. A Szent Erzsébet legendája azért is különösen emlékezetes, mert akkor, ott hallottam legnagyobbnak Marton Éva különben sem kis hangját, 1984 nyarán.

6618   Héterő 2018-06-27 22:15:26

Az akusztikai problémák említése olykor kimarad némelyik lelkes beszámolóból.

6617   Edmond Dantes 2018-06-27 20:18:28

Nem megalapozatlan véleményem, hogy szabadtéri és templomi koncertek, előadások (szinte?) sosem lehetnek azonos értékűek egy koncertteremben vagy ahhoz hasonló színházteremben tartott produkcióval. A közönség szereti ezeket a helyszíneket, de azok -némely kivétellel- nem jók. Szabad tér: többnyire hangosítás kell, ami ugye máris problémás. Templom: gyakran rossz az akusztika. Szabad tér: forró (vagy elmossa az eső), jönnek a bogarak, olykor berepülnek az énekes szájába (konkrétan láttam már ilyesmit). Templom: hideg. Szabad tér: szeles, elfújja a hangot, olykor a kottát, egyebet. Templom: világítás rossz. Öltözők, mosdók, egyéb kiszolgáló helyiségek: többnyire alkalmatlanok, kicsik, hiányos a felszereltségük. 

6616   Búbánat • előzmény6615 2018-06-27 12:11:08

... és micsoda csodás Vig özvegyek és más nagyoperettek, daljátokok  sora ment  sok-sok éven át a ternészet zöldje és pompája övezte  margitszigeti színpadon! - a csillagfényes éjben (akkor még voltak "csillagok" égen - és földön...). 

6615   telramund 2018-06-27 12:01:39

Teljesen elmebaj  Salomét a Margitszigeten előadni.Tudnék mutatni egy műsorfüzetet,amit még anno adtak ki a szereplőkről ,előadásokról Csodás felvételek.Természetesen akkor még a természet lágy ölén mentek az előadások és nem a szörnyű sátor alatt.Kinek az agyament ötlete volt?.Ha eső van a nézőtérről úgy is kimennek,hiába kántálnak a sátor alatt.Igaz akkor még nem mikroportos rendszer volt,csak elől állt néhány kisebb mikrofon.Látható volt a csodás zöld környezet. Micsoda Aida,Carmen, Parasztbecsület ,Bajazzók világszám magyar énekesekkel.Felsorolni is lehetetlen.

Miután az előadáson nem voltam ott véleményt arról nem mondhatok.A Herodest éneklő tenort Gerhard Siegelt ismerem ,többször hallottam bécsi előadásokon ebben a  szerepben.Valóban  nagyszerű!Salomét Sass Sylvia. Saloméjához hasonlítani nem tudom fontos-e,mivel a művésznőnek nem a legjobb szerepe volt. Szokásos, saját elképzeléseinek tudatában számomra nevetséges figurát  állított ki a színpadra,hangi megvalósításról ne beszéljünk.Volt szerencsém itthon, külföldön az utolsó 5o év legjobb Saloméit hallani.Így magasan a mérce.Rost elképzelheteten,de Rálik Sylvia tökéletesen megfelelt volna,hiszen egyik legjobb szerepe volt.

6614   Klára • előzmény6610 2018-06-27 08:34:08

Nézem a Galéria aktuális képét, két ragyogó hajdani énekesünket. Nem írom ide, mikor láttam először a  Don Carlos-t akkor még Simándyval és Jámbor Lászlóval, majd később sok más ragyogó énekessel, hazai és külföldi sztárokkal, de nem emlékeszem, hogy valaha is valaki közülük mikroporttal lépett volna fel. Pedig eleinte a III.emelet utolsó soraiban ültünk, annyira futotta! És onnan is minden szót tisztán hallottunk és értettünk is.  Akkoriban még tudtak énekelni? Vagy operaházi  tag csak az lehetett, aki "be tudta énekelni" a nézőteret? Bocs, lehet hogy profán párhuzam, de az Operett Színházban láttam a klasszikus Csárádáskirálynőt, Honthy, Feleki, Németh Marika, Rátony Róbert, stb. Ők is a saját hangjukkal énekeltek. Az ember éppen azért megy el az Operába, és nem egy lemezt - bocs, ma már CD-t tesz fel otthon, mert élő zenét akar hallgatni,  nem mű micsodát! Majd még megérjük, hogy felmegy a függöny - ha lesz egyáltalán- láthatjuk a csodás díszleteket, majd valahonnan bejátszódik a zene, az áriák, mert már nem lesz szükség énekesekre sem?

6613   takatsa 2018-06-26 22:25:29

Köszönjük beszámolódat a Salome Margitszigeti előadásáról, kedves ppp. Én a vasárnapi előadáson voltam, ingyenjeggyel, amelyet feleségem révén kaptam, mivel a pedagógusoknak osztogattak ingyenjegyeket. Első benyomásom a hideg volt, bár pénteken talán még hidegebb lehetett. Ehhez kapcsolódott a sajnálat, ilyen hidegben biztosan nagyon rossz lehetett énekelni, különösen Sera Göshnek, aki félmeztelenül abszolválta a szűk két órát. Második benyomásom az volt, hogy pocsék a hangosítás. Valahogyan olyan dobozos és elkent volt minden, mintha egy régi-régi elektroncsöves Orion rádióból hallottam volna. Ezt most a fiatal és rettentően csinos Sera Gösh védelmében is mondom: nagyon kiváncsi lennék arra, hogy operaházban hogyan szólalna meg a hangja, amit azért nem hallottam annyira tragikusnak, mint ppp. Gerhard Siegel számomra is fantasztikus volt, a hangja és a színészi teljesítménye is lenyűgözött, érdemes volt érte kimenni a Szigetre. És igen, az 5 zsidó: telitalálat. Azért - ha nehezen is - megszólalt Strauss zenéje, de biztosan tévedés ezt a darabot szabadtérre kihozni. Oda közönségcsalogatóbb, tömeget-vonzó, egyszerűbben értelmezhető művek kellenek.

 

 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Kovács Zalán László (tuba)
Illés Eszter (fuvola), Puskás Levente (szaxofon), Seres Kata (kürt), Granik Anna (zongora)
"Hangulat Extra"
BARBARA YORK: Through the Tunnel
STEVENS: Variációk egy Bach-témára
VIVALDI: g-moll fuvolaszonáta
PAGANINI: Mózes-fantázia
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: Kakukk
KOVÁCS ZALÁN LÁSZLÓ: A didgeridoo története
MONTI: Csárdás

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Házimuzsika a Zeneakadémián
Monostori Gábor tanítványai

18:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Ábrahám Márta (hegedű)
és tanítványai
J.S. Bach, Goldmark Károly és Paganini művei

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Filip Orbán Lilla (brácsa)
Közreműködik: Harsányi Sarolta (zongora)
"Filip Orbán Lilla brácsa diplomakoncertje"
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 - 1. Adagio, 2. Fúga
BARTÓK-SERLY: Brácsaverseny
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) szonáta, D. 821

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Zeneszerzés MA diplomakoncert
FARKAS BENCE: Jupiter holdja – zene a film egyik részletéhez
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Serei Zsolt
SZŐCS GÉZA MÁRTON: Dal niente al niente
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Serei Zsolt
MOLNÁR VIKTOR: MESSAGE – Édesapám emlékére
Kónya Attila (cselló), Molnár Viktor (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
BUCZ MAGOR: Libra – szóló kvintettre és zenekarra
Farkas Anna (oboa), Sándor Balázs (klarinét), Simonics Viktória (fagott), Kalocsai Eszter (brácsa), Gonda Katalin (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Serei Zsolt
DOBOS DÁNIEL: Sylvanus (hegedűverseny)
Vizeli Máté (hegedű)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Juhász Bence

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Nyugat lánya
A mai nap
született:
1813 • Richard Wagner, zeneszerző († 1883)
elhunyt:
1949 • Hans Pfitzner, zeneszerző (sz. 1869)
1992 • Ránki György, zeneszerző (sz. 1907)