vissza a cimoldalra
2019-07-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6960)
Operett, mint színpadi műfaj (3990)
Balett-, és Táncművészet (5841)
Opernglas, avagy operai távcső... (20257)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3308)
Erkel Ferenc (1059)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (985)
Kimernya? (3175)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1696)
Franz Schmidt (3374)
Élő közvetítések (8013)
Erkel Színház (10287)
Társművészetek (1320)
A nap képe (2136)
Udvardy Tibor (208)
Edita Gruberova (3086)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
6959   joska141 • előzmény6957 2019-07-18 10:43:11

Idézem a hozzászólás befejező mondatait:

„A nagy karmestereket és a nagy egyéniségű művészeket pedig tényleg kiírtották, lefokozták, vagy teljesen száműzték az operából, hogy ne zavarják a dilettantizmus vizét! Az jó, aki bólogat, aki cinkos az Opera szétverésében, aki elárulja és befeketíti a művésztársait, és akinek normális minden, ami az elmúlt években történt! Ez az egész nagyon szomorú!”

Tisztelt Livingstone! A jelen és a korábbi, 6951.számú hozzászólásában leírt minden szavával egyetértek. Sajnos az Ön végtelenül szomorú operai helyzetértékelése teljes mértékben érvényes a Nemzeti Színházra, az Operettszínházra, a Petőfi Irodalmi Múzeumra, az 56-os Intézetre és így tovább, csak a jelen és közelmúltbeli példákat említve, a teljesség igénye nélkül.

De, hogy az Operánál maradjunk, apróság-aprósága a következő: Ladislav Kozlek fórumtársunk megadta a Pozsonyi Opera honlap elérhetőségét. Ahogy írtam, ott László Boldizsárt Don José, Cavaradossi, Radames, Calaf szerepeiben foglalkoztatják a 2019/2020-as évadban.

Nézzük meg a magyar Opera honlapját: nevezettet még véletlenül sem léptetik fel itthon ezekben a szerepekben, hogy ezáltal nagyobb szerepbiztonságot, gyakorlatot szerezhessen. Ha már betanulja, nehogy már Magyarországon adja elő!

6958   Edmond Dantes • előzmény6957 2019-07-18 09:27:58

"In regione caecorum rex est luscus." (Erasmus Roterodamus)...de nem csak erről van szó.

6957   Livingstone • előzmény6954 2019-07-18 09:24:30

Ez így van, de ne feledjük, hogy Ókovács választotta maga mellé ezeket az embereket! Talán csak egyet kényszerből, hogy a hatalmas név ne forduljon ellene, mert az nem tett volna jót neki! De megfigyelhetjük, hogy amióta kinevezték, csak fiatal, alacsony létrákat elért karmestereket tett meg főzeneigazgatónak, akiknek még a vezénylést is tanulni kellett volna, nemhogy a vezetést! Meg szakmai múlttal egyáltalán nem rendelkező főtitkárokat, egyszóval, senkiket! Anger Ferencről azt se lehetett tudni, hogy honnan szalasztották, mit tett le az asztalra, a semmiből egyszerűen művészeti igazgatóvá avanzsáltatták! A nagy karmestereket és a nagy egyéniségű művészeket pedig tényleg kiírtották, lefokozták, vagy teljesen száműzték az operából, hogy ne zavarják a dilettantizmus vizét! Az jó, aki bólogat, aki cinkos az Opera szétverésében, aki elárulja és befeketíti a művésztársait, és akinek normális minden, ami az elmúlt években történt! Ez az egész nagyon szomorú!

6956   Edmond Dantes • előzmény6954 2019-07-18 09:23:52

Az, hogy "...egy alapvetően jószándékú és más funkciókban bevált ember a kvalitásánál nagyobb hatalmat kap", ölég gyakori, úgyszólván az emberiséggel egyidős jelenség. Az is elég gyakori, nemcsak a kultúra területén, hogy XY-ról a suttogó propaganda elhíreszteli (olykor bukása után): "rendes ember (volt), csak nem tájékoztatta-megtévesztette a környezete". Erről lenne szó esetünkben is? Én aztán soha egyetlen alkalommal sem írtam be "monnnyon le!", "rúgják ki", "ennyit még senki nem ártott" és hasonló felütésekkel. Most sem teszem. Csupán megkockáztatom, amit tegnap már megkockáztattam:  "mint csepp vízben a tenger". Értve? Ha netán erre célzol, akkor egyetértek. ha nem erre célzol, akkor sincs baj.

PS Az azért ugye megvan, hogy a főig. kinevezéshez a médiás múlt volt az ugródeszka?

6955   Edmond Dantes • előzmény6947 2019-07-18 09:05:49

Egyetlen szóval nem írtam egyik beírásomban sem, hogy -zéta-tól azt várnám, hogy "politikából következtetve" vagy "politikai aspektusból közelítse meg az Operaház kétségtelen válsághelyzetének leírását, elemzését". joska114 fórumtársunk beírásával (6914) általánosságban és nem szó szerint értettem és értek változatlanul egyet 6922-ben. Amit 6922-ben írtam, azt továbbra is fenntartom. Politikamentes művészet: nincs, legfeljebb olyan van, hogy adott kurzus által pajzsra emelt művészeket az adott kurzus hívei jobban kedvelnek, ha másért nem, akkor azért, mert az ő kurzusuk emelte az illető(ke)t pajzsra. "Az én kedvenc kurzusom kedvenc művésze/i: jó művész/ek, a nemszeretem kurzus kedvence/i, kinevezettje/i: rossz művész/ek" és/vagy "rossz ember/ek". Na, ezek a kurzusművészek és alkotásaik tűnnek el idővel -mint írtam- a kultúra és a rossz tankönyvek süllyesztőjében. "Félre": -zéta- írása sem 1/1 "politikamentes". Egy, a politika örökös kereszttüzében álló intézményről ír és annak főigazgatójáról, aki médiás múltja alapján aligha tekinthető nem-politikai kinevezettnek. Politikamentes ugyebár bizonyára origo.hu lelkendező írása, ami órákkal a premier előtt óriási sikerű bemutatóról, állva tapsoló közönségről hozsannázott Vidnyánszky Csárdáskirálynője kapcsán. Revizor a belinkelt valódi kritikája alapján pedig ellenség (volna). Aki a mai Magyarországon nem origo.hu (és hasonszőrű médiumtársai) szellemében szólal meg, az a magyar művészet és a magyar emberek ellenségének számít, annak számos (minden?) következményével. Cáfolom, hogy "ösztönösen vagy szándékosan időről időre megpróbálom politikai véleménynyilvánításra, vitára vagy reklámra használni a fórum felületét."  -zéta- beírására reflektálva (6924) sem foglalkoztam a "lehetséges politikai okok boncolgatásával tételenként." Politikát az vegyít a beírásába, aki nemzetközi és/vagy világhírű magyar művész(ek) művészi munkásságát, sikereit azzal igyekszik negligálni vagy becsmérelni, hogy az ő vélt vagy valós politikai állásfoglalásukat művészi munkásságukkal, sikereikkel szembeállítja vagy őket, sikereiket úgyszólván lenullázza: "...lejáratták hazájukat külhonban, teszik ezt azóta is rendszeresen, félretájékoztatva a külföldi sajtóorgánumokat és azok olvasóit." Hogy ki az?...

...a "gátlástalan hazugság" kifejezés viszont nemcsak a politika, hanem a becsületsértés kategóriájába is tartozik, úgyhogy egyelőre észre sem veszem. Remélem, a szerkesztők sem veszik észre, mert az ilyesfajta útszéli gorombáskodás, már ha konkrét személytől konkrét személynek szólna -amit fel sem merek tételezni- számukra sem lehet túl kellemes, főleg azért nem, mert...gátlástalan hazugság.

6954   takatsa • előzmény6951 2019-07-18 08:50:15

A szokásos forgatókönyv az, hogy egy alapvetően jószándékú és más funkciókban bevált ember a kvalitásánál nagyobb hatalmat kap. És aztán az évek során köréje gyűlnek a karrieristák, a sündörgők, a talpnyalók, a középszerűek, a bólogatók, a hízelgők, akik mindenben igazat adnak a főnöküknek és közben sütögetik a saját kis pecsenyéjüket, és ármánykodásukkal lassan kiirtanak minden tehetséges és jobbító szándékú embert a környezetükből. Aztán eljön az a pillanat, amikor az önkontrollját és mindenféle egyéb kontrollt elveszített főnök ámokfutásba kezd. Ennek a pillanatnak vagyunk a tanúi. 

6953   takatsa • előzmény6951 2019-07-18 07:58:08

Igen, pontosan erről van szó.

6952   takatsa • előzmény6950 2019-07-18 07:55:03

Zéták: az a néhány hangadó "bennfentes" akik a hátukon viszik a café momust és a fórumot, akik tájékoztatnak minket, megosztják velünk gondolataikat, formálják véleményünket, és akiket én ezért a munkájukért nagyon tisztelek. Természetesen Önt is közéjük sorolom, minden vitánk ellenére.:)

6951   Livingstone 2019-07-18 07:54:10

Nagy bravó Zétának ezért az összefoglalóért! A mindenki által látott, hallott és tapasztalt tények magukért beszélnek, ezért úgy gondolom, hogy az írásban felsorolt hajmeresztő anomáliák megcáfolása egyenlő a lehetetlenséggel! Ugyanakkor nekem is az a véleményem, hogy nem csak Ókovács felelős  a kialakult tragikus helyzetért, még azzal együttvéve sem,hogy ő a vezér, és ezt irányítása alatt  tulajdonléppen szünet nélkül adta mindenki tudtára, ellentmondást nem tűrve! Aki ellene próbált valamit szólni, már repült is! De nem szabad elsiklani azon tény mellett sem, hogy van a háznak főzeneigazgatója, főtanácsadója, művészeti igazgatója! Ők úgy látszik, hogy  mindenben egyet értenek a főnökkel, mert a háttérben hitelesítik mindazt, ami iaz évek alatt a feje tetejére állította az operát! Szerintem ők is felelősek, nem is kicsit, ha másért nem, akkor azért, hogy ilyen körülmények között sem álltak fel! Talán azért nem, mert ezek a körülmények számukra nagyonis jók, nekik megéri, természetesen anyagilag! 

6950   IVA • előzmény6943 2019-07-18 02:57:59

Lehet, hogy nem vagyok kellően tájékozott, de nem tudok arról, hogy Zéta bennfentes az Operaház intézményében.
Egyébként kiknek a körét értsük „Zéták” alatt?

6949   IVA • előzmény6942 2019-07-18 02:49:46

Noha az üzenet Heiner Lajosnak szól, a kérdés – „vajon miért írta oda most a nevét” – pedig Zétát illeti, hadd írjam le azt a választ, amire tippelek.
Ókovács Szilveszter egyik „irodalmi levelében” igen degradálóan reagált egy korábban állandó fórumozótársunk, szintén nicknevén író kritikusunknak az Operaház művészeti politikáját bíráló kritikájára, vagy többre is. Ha már Zéta nicknevének használata úgyis inkább csak „hagyomány”, és polgári neve eleve nem titok, helyes volt azt is feltüntetnie: hogy az esetleges vita ne a személyénél fusson zátonyra.

6948   IVA • előzmény6926 2019-07-18 02:17:35

Az Operaház előző felújítása (1980–1984) alatt semmilyen mértékben nem „butították le” a repertoárt, ez a kifejezés egyáltalán nem helytálló a kizárólag az Erkel Színházra hárult, részben helyettesítő feladat hősies abszolválásához. Az csak természetes, hogy a hétvégénként 4 előadást játszó színház nem vihette a hátán mindkét színpad teljes műsorát.
Nem hiszem, hogy A Budapesti Operaház 100 éve című könyvre (ha erre gondoltál) mint forrásra helyes olyan címmel – „MÁO’100” – hivatkozni, ami talán ma lenne divatos. Mindenesetre ebben a kitűnő és megbízható kiadványban is lehet pontatlan megfogalmazás, de inkább az elnagyolt kivonatolásodra gyanakszom.
Wagner szinte teljesen eltűnt azokban az években”… Olyannyira „eltűnt”, hogy pl. én 1980 ősze és 1984 nyara között 18-szor néztem meg A walkürt (mint hagyományosan a Ring legnépszerűbbjét, átvitték az Erkelbe), 17-szer a Lohengrint és 7-szer a Parsifalt. (Ebben az időszakban is fellépett Jurij Szimjonov, Ingrid Bjoner és Siegfried Jerusalem egy-egy estén.) A még fogadóképes operaépületben 1981 áprilisában A Rajna kincse, májusában A nürnbergi mesterdalnokok III. felvonásának koncertszerű előadását élvezhettük.
A Parsifal Erkel színházi bemutatása mellett nemcsak a kényszerű helyzet szólt, hanem egy korábbi, ottani bemutató előtti tisztelgés is.

6947   IVA • előzmény6922 2019-07-18 02:01:55

Én üdvözöltem és változatlanul üdvözlöm, hogy az Akiért a harang szól… az évad végén című vitairat nem a politikából következtetve és nem politikai aspetusból közelíti meg az Operaház kétségtelen válsághelyzetének leírását, elemzését.
Elsősorban azért, mert a Café Momus profilja nem politikai és kulturális, hanem meghatározottan Internetes Komolyzenei Napilap. Akkor is az, ha vannak olyan fórumozótársak (nem célozgatok: például Te is), akik ösztönösen vagy szándékosan időről időre megpróbálják politikai véleménynyilvánításra, vitára vagy reklámra használni a fórum felületét. Nagyon is igaz, hogy a kulturális élet működése és vezetőinek kinevezése elválaszthatatlan a politikai élettől, az aktuális politikai vezetés és rend ideológiáitól és támogatói készségétől, de a művészeti jelenségek leírása és összegzése sokkal hitelesebb a tényekre szorítkozva, mint a lehetséges politikai okok boncolgatásával tételenként.
Aki figyelmesen olvasta el Zéta írását, észrevehette, hogy a szerző nem csak saját észrevételeit és nem feltétlenül a maga egyéni véleményeit összegezte, hanem a Café Momus más szerzőinek és a fórum hozzászólóinak – ha nem is egybehangzó, de nem is ellentmondó – általános megállapításait is. (Pl. Zétát az újszerű rendezések iránt jóindulatúan nyitott kritikusnak ismerem, a cikkben mégis megjelenítette legtöbbünk kifogásainak markáns címkéit is.) Márpedig többünk véleményének közvetítésében és képviseletében (is) nem teheti meg (nem tehette volna), hogy bármilyen előjelű politikai szemléletből és okfejtéssel írja le a jelenségeket és azok bírálatát.
Ezen túlmenően úgy gondolom, hogy politikai indíttatású művészeti tárgyú publicisztika éppen elég születik, sőt túl sok is. De éppen elég ahhoz, hogy az Operaház főigazgatójának, aki ilyen-olyan formában reagálni szokott a bírálatokra, lehetősége legyen az őt ért szakmai bírálatokat politikai vagy személyes támadásoknak venni, legalábbis azoknak megfelelő indulatokkal és stílusban reagálni rájuk, elkomolytalanítva és ellehetlenítve ezzel a vitákat. Ez most nem történhet meg: ez a vitairat nem szól arról, hogy távozzon vagy maradjon-e a kormány, hiszen annak eldöntésére a parlamenti választások hivatottak.

Aki részt vett a legmegvetendőbb politikai és kulturális vezetés aljas konspirációjában (2007 és 2010 között, örökké vigyorogva), arról aligha állítható, hogy „nem zavart túl sok vizet”.
A Ház tényleges művészi irányítása (…) egy nemzetközileg már akkor is megbecsült művészeti vezető és egy már akkor is világhírű karmester irányítása alatt állt, akik azóta is sok megbecsülést, dicsőséget hoznak hazájuknak .... külföldön.” – Ez egy gátlástalan hazugság két olyan személyről, akik már akkor is lejáratták hazájukat külhonban, teszik ezt azóta is rendszeresen, félretájékoztatva a külföldi sajtóorgánumokat és azok olvasóit.

6946   Búbánat 2019-07-18 00:24:49

Zéta vitaindító cikke igyekezett körbejárni a témát, közben  "kiosztott" címkézett lapokat az Opera főigazgatója és menedzsmentje számára; a helyzetfelmérés, a belőle levont következtetések, a problémákat feltáró, azokra megoldást kereső  utalások talán máris ott vannak az "illetékesek asztalán"; Zéta szempontjait leírta, megindokolta,  jól tudván, hogy ennek jelentős visszhangja lesz – nemcsak itt a fórumon, hanem az Operaház berkeiben, de más "fontos" és "magas"  helyeken is olvasni fogják figyelemkeltő-figyelemfelhívó – mondhatni: „tetemre hívó” - írását. 

Ugyanakkor „felhívás keringőre” jeligével reméli, hogy folytatjuk és kiegészítjük az ő munkáját a jogos bírálatok leírásával, az észérvek megfogalmazásával  - amiknek célja kettős lehet: vélhetően a Café Momus internetes portál mellett más oldalakon, más formai és tartalmi keretek között is szándékozik ezt – talán „bővített” terjedelemben – megjelentetni. Ehhez várja a mi hozzászólásainkat, kiegészítésünket, a példák, az észrevételek, a megtörtént hiteles esetek, adalékok felsorolását – a „konkrétumokat”. Ezzel elérheti erősebben alátámasztani, megerősíteni és nyomatékosítani  kiinduló "látleletét", mindazt, amit cikkében felvetett. Hozzáteszem: kiérezhető ebből a jóakarat is, a tenni valamit a jobbátételért, a széles közönség számára szimpatikusabb befogadás érdekében. E cél  - mondhatni: közös cél - érdekében a semmi sem drága alapon tudatosan felkavarja az "állóvizet",  aminek idejét most látja elérkezettnek. Bizonyára nyomos indoka volt/van, hogy éppen itt és így alkotta meg az újabb, mély mondanivalókat tartalmazó elgondolkodtató írásművét -  (Ilosfalvy Róbertről pár éve írott és megjelent könyve után… – amihez ugyancsak a saját nevét adta.)

6945   operaisiásza 2019-07-17 23:58:26

Zéta gondolatmenetének mielőbbi folytatását kérem és várom.

6944   takatsa • előzmény6930 2019-07-17 22:41:27

A gondolkozás sem árt néha.:)

6943   takatsa • előzmény6920 2019-07-17 22:40:39

Kedves Búbánat!
Zéta cikkével többé-kevésbé egyetértek, csak a konkrétumokat hiányolom. Ez a cikk csak a felületet érinti, amelyet mi, laikusok is tapasztalunk. De az igazi okok megkereséséhez ennél mélyebbre kellene ásni.  Csak egy példát mondanék: engem, megvallom, nem érdekelnek az énekművészek vagy kóristák munkaköri leírásai, szerződései. Sokkal jobban érdekelne pl. az, hogy a Főzeneigazgatónak mi a munkaköri leírása, mi a hatásköre, miért felelős, mit tehet és mit nem tehet.  Mi, laikusok ebből csak annyit látunk, hogy a főzeneigazgatónak joga van mindent vezényelni. De ezenkívül mihez van joga? Ezt cak a benfentesek tudhatják. Mennyiben az ő felelőssége a műsorterv összeállítása, a repertoár bővítése, az énekesek kiválasztása? Van-e ezekhez jogköre, él-e a lehetőségeivel, vállalja-e a konfrontációt, harcol-e az igazáért? Manapság minden intézménynél a főigazgatók menedzser típusúak. De mindig van mellettük egy szakmai vezető is, aki felelős a szakmai munka színvonaláért. Hogyan van ez az Operában? Hová és miért tűntek el az elmúlt években a főzeneigazgatók? Én pl. néhány éve még észleltem koherens szakmai koncepciót és születtek - legalábbis számomra - felejthetetlen előadások.  Gondolok itt pl. Az árnyéknélküli asszonyra, vagy a lassan felépülő Ringre, vagy a kortárs operákra (pl. Thomas Ades oprájára) és sorolhatnám. Elkezdődött valami, ami nekem tetszett és amiben láttam koncepciót, fantáziát. Aztán egyszercsak vége lett. Miért? Én azt várom, a Zétáktól, hogy ha már benfentesek, ezekre a miértekre adjanak egyenes és becsületes választ. "Az igazat mondd, ne csak a valódit". József Attila verssora ma is érvényes. 

6942   takatsa • előzmény6921 2019-07-17 22:37:37

Kedves Heiner Lajos!
Igazán megtisztelő számomra, hogy kis beírásomat válaszra méltatta. Számomra biztosnak tűnik, hogy a Café Momus szellemiségéhez és témáihoz semmi sem áll messzebb, mint a humor. Ezért most megpróbálok - amennyire tőlem telik - komoly lenni, és némi magyarázatot adni hozzászólásomra. 
Megvallom, Önt kissé felületesebben olvasom mint Zétát, mivel a honi helyzet, a napi kis örömeink és bánataink, amelyeket itt és most, Budapesten élünk meg, közelebb állnak hozzám, mint az Ön színes uti élménybeszámolói. Zétát viszont olvasom mindig, az első betűtől az utolsóig, ezért tűnt fel számomra hogy legutóbbi "Akiért a harang szól" témája végén a valódi neve szerepelt. Ez eddig - legalábbis az utóbbi években - sohasem fordult elő, ezért meglepett és elgondolkoztatott. Vajon miért írta oda most a nevét (ami egyébként nem titok, vagy ha úgy tetszik: nyílt titok, mivel az imresszumot böngészve a név és  az emailcím párosítható) és miért nem írta oda eddig sohasem? Ez biztosan nem véletlen, ezzel konkrét szándéka volt. Elgondolkoztam ezen és több lehetséges okot is találtam, amelyek mindegyike elszomorít engem. Ezt a szomorúságomat próbáltam röviden és frappánsan megfogalmazni, úgy tűnik sikertelnül. 
U.i.: Új nickneve kicsit bántja a szépérzékemet és nem értek egyet az első név csonkolásával. Javaslom, hogy maradjon az eredeti változatnál: Hermés Aphrodité.
 

6941   ladislav kozlok • előzmény6935 2019-07-17 17:28:26

jav.      Nagyon siettem mikor ezt írtam. Azt szerettem volna mondani - a színház vezetosége inkompetens, a ministerasszony nem nagyon szereti az operát.

operaplus.cz

6940   Edmond Dantes • előzmény6939 2019-07-17 16:49:39

Varsóból jelentkező-tudósító fórumtársunk viszont -Pozsonnyal ellentétben- tudtommal nincs..

6939   zenebaratmonika • előzmény6938 2019-07-17 16:28:42

Varsóban is van operaház....

6938   Edmond Dantes • előzmény6937 2019-07-17 16:25:04

Senki, de a fórumtársak csak Prágát és Pozsonyt említik Budapest mellett = 3

6937   zenebaratmonika • előzmény6936 2019-07-17 16:12:48

Ki távozott?

6936   Edmond Dantes 2019-07-17 15:29:46

V4 V3

6935   ladislav kozlok • előzmény6933 2019-07-17 13:31:46

Nem. Ne viccelj már. Pozsonyban a totális inkompetens vezetosége a Szlovák Nemzeti Színháznak és a kultusz miniszterasszonynak az operához valo viszonya.

Ami Prágát illeti ajánlom Neked az    operaplus.www   olvasgatni.

6934   fbcs 2019-07-17 13:06:54

Azért a teljesség igényéért a jegyaladási adatokat is célszerű végignézni:

Nehéz értelmezni az adatokat, mivel bele kell számítani 2013-ban az Erkel újranyitását, 2017-ben az Opera bezárását, 2018-ban a zárva tartó Opera mellett azt, hogy szeptembertől decemberig csak pár Carmina Burana előadás volt az Erkelben. Mindent figyelembe véve inkább stagnáló, jóindulattal enyhén emelkedő trendről beszélhetünk, mint drámai esésről.

Akkor mi állhat a tavaszvégi-nyár eleji előadások félháza mögött?

1. Ezek az Operába tervezett előadások voltak, a nézők egy része nem online tájékozódik, ők azt sem tudták, hogy meg lesznek tartva, illetve mikor.

2. Nem voltak bérletben - komoly kiesés, tekintve a bérletesek százalékos arányának növekedését az utóbbi időszakban.

3.Túl sok Pucccini a megalomán feszt miatt - a Tosca és a Pillangókisasszony is vitt el nézőket a kevésbé ismert Manontól.

Körülbelül ez a három tényező adta, hogy félházzal futott az egyébként elég szórakoztatóra sikerült Manon.

Tanulság: az Operaház próbálja minnél jobban tartani magát az előre kiadott műsortervezethez -ez idén már nem jön össze, First stepsre örülhetnek majd, ha félház összejön.

Tanulság2: Eiffel-műhelyház előadásait amint biztos az időpont, erősen (nem csak online) kell reklámozni, mert nehéz lesz összeszedni különben a közönséget - az ár miatt pedig célszerű a bérleteseknek akciókat hirdetni rá (amit ígérgettek is)

6933   Héterő • előzmény6932 2019-07-17 13:06:09

Pozsonyba és Prágába is (ld. 6927) ? Ott is a MÁO főigazgatója rontotta el a dolgokat?

6932   ladislav kozlok 2019-07-17 12:35:15

Ezt az írást kuldjétek el Magyarország Kormányának é a felelos miniszter úrnak.

6931   tiramisu • előzmény6919 2019-07-17 12:27:04

Nem csak írni kell, hanem olvasni is kellett volna!

6930   tiramisu • előzmény6919 2019-07-17 12:27:01

Nem csak írni kell, hanem olvasni is kellett volna!

6929   ladislav kozlok • előzmény6928 2019-07-17 12:01:31

természetesen az urak kikérték maguknak.  )))

6928   ladislav kozlok • előzmény6919 2019-07-17 11:59:29

En is azt hittem vala, hogy 2 forumtársunk holgy. Kezeiket is csokoltamtermészetese

6927   ladislav kozlok 2019-07-17 11:56:52

Hát ez egy szomorú szituácio. Sajnos a opera Pozsonyban és Prágában is válságban van.

6926   Edmond Dantes • előzmény6925 2019-07-17 11:54:31

Ilyen mértékben emlékeim szerint az előző felújítás alatt sem butították le a repertoárt, bár pl. Wagner szinte teljesen eltűnt azokban az években (forrás: MÁO'100), többségüket eleve az Andrássy úton játszották és nem vitték át az Erkelbe vagy -mint a Parsifalt- a bezárt MÁO miatt, csak kényszerből mutatták be az Erkelben. Nem mindig lehet a népszerűségi és "ésszerűségi" mutatókra hagyatkozni. Komplett életművek, korszakok sorvadnának el, annak minden kockázatával és mellékhatásával, nem beszélve arról, hogy a balettről sem lehet megfeledkezni és a legnépszerűbb 25-be ezen az alapon balettek is bekerülnének pl. Diótörő...mondjuk Mozartokat, Wagner(eke)t stb. kiszorítva. Az infrastrukturálisan -tehát minden egyebet félretéve- rossz "portfolio" jelenleg a bezárt MÁO, a félig (sem) felújított Erkel és a rossz helyen lévő, szintén el-nem-készült és máris szerencsétlen arcélűnek tűnő Műhelyház együttese. És a neheze majd akkor jön, ha egyszer (sohanapján?) minden elkészül, csillog-villog...és nem lesz kivel és nem lesz mivel feltölteni. Se 25 se 125 produkcióval se nézővel.

6925   nizajemon • előzmény6923 2019-07-17 10:15:34

Amikor egy Ház van,a másik Újul,semmi különös nem lenne a dologban,max ésszerűség.

6924   Edmond Dantes 2019-07-17 10:14:51

Egy "Akiért a harang szól..."-elemzésre hasonló terjedelemben és hasonló alapossággal  nem reagálnék, nem is reagálhatnék, csupán néhány megjegyzéssel.

A Bevezetőben írt "legégetőbb probléma" megnevezését nem találtam, vélhetően és a jegytérkép-illusztráció alapján nem más mint a közönség fogyatkozása. Nézetem szerint ennek fő oka a stagione-rendszer, amire -IVA Strauss-beírását idézve- történik is utalás. Puccini sem kell nagy dózisban és 2-3 egyazon előadás után valószínűleg még Kaufmannal vagy Netrebkóval sem lehetne eladni az Erkelt, persze felemelt helyárral. A magyar közönség nem szokott hozzá, nem fogadja el a hosszú szériákat. Jól működő bérletrendszer segíthetne valamelyest, sajnos a bérletezésről nem találtam az írásban említést, pedig MÁO törzsközönségét mindig a bérletesek adták: sokan, többen vagy kevesebben, de ők. A szerző leírja: "okos társulati vezető" és "okos zenei vezető" kellene. Kellene. A  szólóénekesek kizsákmányolása bizonyára megalapozott állítás, ám akár kimondjuk akár nem: nincs az a felkérés -magyarul: hakni- amit akár a legkizsákmányoltabb művész elhárítana, lett légyen akár szólista, akár énekkari vagy zenekari művész. (Szólista)művészi pályát mindig nehéz volt és lesz "felépíteni", kapcsolatrendszerre mindig szükség volt és lesz és "ügynökrendszer" is mindig volt és lesz...legalábbis boldogabb országokban. Mifelénk elsorvadt. 1-1 ügynök(ség) "felépítette" a művész karrier-indítását, a művész pedig szépen huss, otthagyta és külföldre szerződött...mármint külföldi ügynökséghez, mert ott jobb szerződésekre számíthat. Sok énekes (táncos?), sok zenész kisebb szerepért, kevésbé nívós munkáért is külföldre szerződik, mert a kisebb szerepért, kevésbé nívós munkáért több gázsit kap mint itthon a nagyobb szerepért, több munkáért. Vö. diplomások külföldre mennek beteget ápolni, mosogatni - toposszal, esetek sokasága ebben a sokatmondó és jeles sorozatban láthatók. Az egyre kudarcosabb egyszemélyi MÁO-vezetés -közkedvelt szóval: autokrácia- máris csorbult azzal, hogy MÁO felújítását kivették a főigazgató kezéből és egy másik megalomán, szereptévesztett személy kezébe adták, aki kiváló múzeumigazgató létére kiváló Városliget-szakértőnek gondolta és neveztette ki magát és immár kiváló MÁO-felújítás szakértőként is parádézik. Ez lenne a -zéta- írásában említett "méretes pofon"? Mert más "méretes pofon" eddig nemigen csattant el, bár néhány támadás a kormánypárti sajtó részéről figyelmeztető jel lehet, egyelőre csak lehet. A félig-szcenírozott vagy koncertáns MüPa-előadások kritizálásával nem értek egyet. Egy részük azt hiszem nem is MÁO-produkció, tehát még ha "bűn" is, nem MÁO "bűne" ilyen előadások prezentálása. Másrészt ezeknek a produkcióknak igenis van létjogosultsága. Éppen a szintén kritizált, "másod-harmadvonalbeli" művek viszonylag olcsón kihozhatók koncertáns formában és MüPa a jelek szerint ezeket jobban be tudja vagy be tudná építeni bérleti rendszerébe. Egy hosszabb távra szóló együttműködési szerződés MüPa és MÁO között -ha nincs ilyen- a mennyiségi túltermelésen enyhíthetne...persze nem úgy, hogy az énekeseket a zenekar és a kórus mögé teszik, amiről szintén szó esik az írásban, de ez csak apró technikai kérdés. Sajnálatos módon nem találtam a cikkben említést MÁO már zárás előtt is túl magas, újranyitás után várhatóan a hazai közönségnek elviselhetetlen jegyárairól és annak várható következményeiről. A Műhelyház esetében -a csúszó "igazi" nyitás miatt- még nem tudni, fennáll-e majd ugyanez a veszély NB  a 10.000 Ft-os ottani helyárakról szállingózó hírek. Két operatársulat véleményem szerint nem szükséges Budapesten. Nincs hagyománya, duzzasztaná az admin. létszámot és több jó énekes, zenekari és énekkari tag, műszaki személyzet akkor sem lenne.

Összefoglalva: MÁO mindig is csepp vízben a tenger volt nálunk. Többé-kevésbé hű tükre az uralkodó politikának. Most is az és az is marad a jelek szerint. Ha a cikkben írtakat a "nagypolitikára" transzformáljuk, a hasonlóság meglepő. Vagy nem is annyira meglepő. Csepp vízben a tenger. 

6923   Edmond Dantes • előzmény6917 2019-07-17 09:32:13

Ennyire azért nem egyszerű. Egy magára valamit adó és egész évben működő operaház nem éri be azzal, hogy folyton "a 25 legnépszerűbb darab megy". Az a másik véglet (lenne). 

6922   Edmond Dantes • előzmény6914 2019-07-17 08:29:21

"...nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot." Tökéletesen egyetértek ezzel a megállapítással. Tömény hipokrízis a művészet politikamentességéről vagy akár csak politika-semlegességéről ábrándozni. A művészet sohasem volt politikamentes vagy pol. semleges, sőt, megkockáztatom: a maradandó, őrők értéket hordozó alkotó- és előadóművészet bizonyos értelemben mindig "ellenzéki". Az aktuális, életükben csupán uralkodói kegynek örvendő koszorús udvari művészek és alkotásaik koszorúinak túlnyomó többsége idővel -legkésőbb a koszorút a fejükre helyező kéz lehanyatlásával- elhervad, alkotásaik pedig legfeljebb rosszul összeállított tantervek kötelező azaz kötelezően utált anyagaiban élnek tovább. MÁO történetében a regnáló főigazgatóhoz mérhetően politikai kinevezett talán csak közvetlen elődje volt, azzal a jelentős, mondhatni döntő fontosságú különbséggel, hogy utóbbi 2007-10 között személy szerint nem zavart túl sok vizet, és/mert a Ház tényleges művészi irányítása emlékezetem szerint egy nemzetközileg már akkor is megbecsült művészeti vezető és egy már akkor is világhírű karmester irányítása alatt állt, akik azóta is sok megbecsülést, dicsőséget hoznak hazájuknak .... külföldön. Ugyanez sajnálatos módon nem mondható el a jelenlegi, nem-mellesleg totálisan egyszemélyi -divatos szóval: autokratikus- vezető esetében, akinek áldatlan áldásos tevékenységét a fentiekhez hasonl(íthat)ó kvalitásokkal rendelkező művészek kevéssé vagy semennyire nem segít(het)ik. -zéta- írására még visszatérek.

6921   Heiner Lajos • előzmény6919 2019-07-16 18:52:57

Mi köze van ennek a hozzászólásnak a Café Momus szellemiségéhez, témáihoz?

De legyen.

Akkor bevallom, az itt használt nevem nick, ha úgy tetszik, írói álnév.

Valódi nevem, így anyakönyveztek:

Herm Afrodité.

6920   Búbánat • előzmény6919 2019-07-16 17:28:15

Most akkor Zéta ominózus cikke (annak tartalma), avagy Zéta személye kiléte (nemének ismerete)  okozott csalódást?  Vagy mindkettő - tényszerűen?...

6919   takatsa 2019-07-16 15:15:03

Számomra nagy csalódás volt Zéta cikke. Én eddig azt hittem, hogy Zéta egy nagyon értelmes, kulturált, csinos és ápolt középkorú hölgy. Es most rá kellett jönnöm, hogy Zéta férfi. Szegényebb lettem egy álommal...

6918   nizajemon • előzmény6917 2019-07-16 10:42:18

És hány milliárd-csilliárd vol. a sok rendezés?Fölöslegesen.

6917   nizajemon 2019-07-16 09:03:46

Fixa ideám,hogyha az egy nagy befogadóképességű Házban pár évig a 25 legnépszerűbb darab megy,random nem nyúlnak a jegyárhoz,nincs eszemen. újrarendezési láz,a közönség nem fogyna.

6916   IVA • előzmény6914 2019-07-16 08:47:10

Szerintem a publicisztika, bár lehet művészi színvonalú és művészi hatású, nem művészet. Nem lehet számon kérni rajta a múvészettől esetenként (műfajoktól, daraboktól fűggően) várható indulatokat, szenvedélyt, politikai indulatokat és szenvedélyt.
Zéta tanulmányának van határozott, de nem radikális célja. Nem kormányváltásért kiált, nem áll ki üvöltözni felelőtlenül, hogy ötbenhatot!negyvennyolcat!. Különben a cikk elveszítené komolyságát, szakmai tekintélyét és hitelét. Én úgy vettem ki, Zéta párbeszédet akar, széles fórum előtt, párbeszédet, amely az Operáról szól, az Operaház és a közönség sorsáról. Legkevésbé a hatalomról: hatalmi helyzetből, annak gőgös, flegma fitogtatásával nem lehet érdemi vitát folytatni.

6915   Matyus 2019-07-16 07:53:59

Kitűnő írás, és sajnos igaz!  Végre valaki megírta!!!  Az Operaház műkődésének a teljes tönkretétele, a szakma lezüllesztése, és a művészi erőkkel való erkölcstelen és embertelen bánásmód olyan mélységekbe taszította a magyar operajátszást, ahonnan egykönnyen nem lehet visszaút! Itt már nem arról van szó, hogy hozzák vissza ezt vagy azt a régi rendezést! A baj sokkal nagyobb és szerteágazóbb!

6914   joska141 2019-07-16 07:21:45

Tekintettel arra, hogy IVA fórumtársunk Zéta rendkívül alapos operaházi elemzésére ezeken a hasábokon reagált, úgy gondolom más is megteheti ezt, az erre létesített operavita.momus@gmail.com címen kívül.

IVA fórumtársunk első mondatában kiemeli a tanulmány legnagyobb erényét „politikai és indulati motivációktól mentes”-ségét, ami véleményem szerint a legnagyobb hibája is. Nincs művészet indulat nélkül és nincs művészet politika nélkül.

Feltétlenül szükséges indulatosan fogalmazni és nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a politikai közeget, melyben a művész él és alkot. Sajnos ez utóbbiról az olvasott, nagyon alapos tanulmány még érintőlegesen sem tesz említést.

Két apró megjegyzés:

A tanulmány nagyon sokszor úgy fogalmaz, hogy „voltak művek, amik…” és „voltak művészek, akik…”.

Több évtizedet átfogó időszakból jobb lett volna több konkrétumot ismertetni, hiszen a tanulmányt nem csak bennfentesek olvassák, hanem olyan abszolút laikus operarajongók, akik minden belső információ nélkül „csak” jegyet váltanak a különböző produkciókra.

Tipográfia szempontjából egy kicsit „fel kellett volna dobni” a tanulmányt. Nagyon nehéz, szemrontó számítógép képernyőn olvasni hosszú-hosszú egyformán tagolt, sehol semmi kiemelést tartalmazó bekezdéseket.

Egy lényegi megállapítása a tanulmánynak, amivel abszolút nem lehet egyetérteni: (idézem)

„E helyt is megemlíteném azt a káros tendenciát, hogy az Operaház vezetősége tulajdon közönségét, azt a valós tömeget, ami őt fenntartja,” Nem, nem, nem!!! Nem a közönség tartja fenn az Operaházat!!! Az Operaháznak ki kell szolgálni a közönségét, de a fenntartás az egy több lábon álló tevékenység, amelynek a közönségtől származó bevétel csak nagyon kis hányada.

Nagy köszönet és nagyon örülök, hogy végre összefoglalva is olvashattuk a sok fórumon, sok hozzászóló által említett, tapasztalt nagyon káros tendenciákat, amik sajnos a jelenlegi operajátszásunkat jellemzik.

6913   IVA 2019-07-16 04:22:43

Nem tudom, lehet-e, szokás-e, elképzelhető-e válaszolni az elsősorban érintettnek ilyen – politikai és indulati motivációktól mentes, hiszen a művészeti eredménytelenség tényeivel alátámasztott – tanulmányra, mint amilyent Zéta írt az Operaház kétségtelenül válságos helyzetéről. A személyiség ismeretében persze elképzelhető és kiszámítható a válasz.
Valójában azonban tetteknek kellene következniük. Hihetetlenül sok, sokféle, kisebb és nagyobb tettnek, amelyek közül csak kevés példát mondok. Most lenne még idő elejét venni a Don Carlos és a Parsifal esetleges elbarmolásának. Lenne még idő visszahozni az előző Aidát és száműzni a Mohácsi-félét: biztos, hogy a bérlők és az elővételben vásárló nézők nem reklamálnák.

6912   lujza 2019-07-10 00:11:41

Már megint a szívemből szóltál, kedves Zéta! Nekem is Peter Brook jutott az eszembe a Don Giovanni nézése közben. Nagyon üde, élvezetes előadás volt, mégha nem is a kiváló énekesek miatt. De azt hiszem, Equadorban ezzel nagyon jól lehet népszerűsíteni az operát. 

Tényleg a Varázsfuvola volt Alföldi operarendezéseinek mélyponja, egyébként inkább visszafogott produkciókat láttam tőle.

6911   macskás • előzmény6904 2019-07-06 19:53:29

Minden szavad arany!

6910   macskás 2019-07-06 19:52:35

Kedves DNI, Téfőszerk Úr,

nagy szeretettel gratulálok a születésnapod alkalmával.

Baráti és harcostársi üdvözlettel,

macskás

6909   IVA 2019-07-06 04:01:52

Kedves DNI, Isten adjon továbbra is boldog magánéletet és teremtő örömet, miután összeszedted magad ama nagyobb dologhoz, aminek köze lesz a Café Momushöz.

6908   lujza • előzmény6907 2019-07-06 02:40:29

Én is csatlakoznék Búbánat jókívánságaihoz!

És érdekelne az a dinnyehéjból ördöglakat, nekem is vannak unokáim. :))

6907   Búbánat 2019-07-05 20:29:37

Legyenek itt is meg az "Olvasói levelek" rovatába írt köszöntő soraim: 

 

Kedves D.N.I.!  Kedves Főszerkesztő Úr!

Gratulálok a szép kerek évfordulódhoz és kívánok jó egészséget!  Reméljük mi, fórumozók, hogy ezen az internetes oldalon képviselt, felelős irányítói-szerkesztői munkára fordított időtöltéseddel ezután is bennünket szolgálsz, s mint  jó "gazdaként" illik, a színvonal megőrzésére, de további szellemi - technikai "innoválás",  a folyamatos megújulás érdekében a jobb, gyorsabb és értékes "kiszolgálásunkra" törekedsz Zétával együtt, hogy elképzeléseitek még hatékonyabban segítse elő a kitűzött célok minél teljesebb megvalósulását!

Ezt kívánja Tőled/Neked  barátaid, a Café Momus komolyzenei magazin olvasótábora - és fórumozói.

Üdvözlettel és köszönettel:

Búbánat

6906   Haandel 2019-07-05 19:51:42

DNI

Digital Network Interface?
Data Network Interface?

Dynamic Network Interface?
Direct Neural Interface?

Do Not Interrupt, rest:
Day of National Interest!

Dear DNI,
this is your day:

You opened a contemporary musical way
for human networking used by us everyday!

Thank you & Happy Birthday!

6905   smaragd 2019-07-05 19:09:01

 

Kedves DNI,

gratulálok születésnapodhoz, jó egészséget és sok örömet kívánok életed további szakaszához!

A sorsom valahogy idesodort engem is, és bevallom sokat tanultam, tapasztaltam a fórumozás során.

Érdekes, fordulatos életedről végre én is megtudtam valamit, nem is keveset, jó, hogy elmesélted. Tetszik a fiatalkori dokumentum is.

Csúzlit is tudsz  csinálni?

És még valami: köszönet sok fáradozásodért!

Ismeretlenül, 

szeretettel:

 

smaragd

6904   Héterő 2019-07-05 17:24:02

Kedves -zéta-, gratulálok az év legizgalmasabb cikkéhez: DNI 60 !
Kritikám: a cikk rövid.
Mint Colombo feleségéről, csupán olyan keveset tudunk meg DNI-néról, pedig biztosan megérne egy misét.
A technikai vonatkozások is lehetnének bőségesebbek, hiszen a szerény megjegyzések mögött nagy tudás és hihetetlen odaadás rejlik, nem vitás.

Alig várom DNI hasonló írását -zéta- -témában.   :-)

6903   Edmond Dantes 2019-06-27 09:32:55

Kirsten Flagstad bronzszobra, Joseph Grimeland norvég szobrászművész alkotása az oslói Operaház előtt. 1958-60 között a Norvég Nemzeti Opera első igazgatója volt. Vigyázó szemét a Házra veti. A síugró sáncot formázó tetőn járkálhatnak a látogatók, a gördeszkázók sincsenek kitiltva a környékről..

6902   Edmond Dantes • előzmény6901 2019-06-24 09:48:20

Bizonyára igen. Ilosfalvy itthoni fénykorában nagyon kisgyerek voltam, nem lát(hat)tam a 64-es, pl. Abody Béla által erősen lehúzott felújítást, a már említettet 73-ban Ferencsikkel (Simándyval) igen és a darab nálam azóta is dobogós helyen van a Verdik között. Nem ellentmondva a -ppp- kritikájában az Amelia-szólam igényességéről írottaknak, Az álarcosbál tenorközpontú opera és Simándy -hatvan felé pláne- nem sugározta azt a perzselő szenvedélyt, ami a királyt-grófot emészti...ahogyan -szintén Abody korábbi Manon-kritikájából kiolvashatóan- a Puccini-darabban sem sugározta, különösen Ilosfalvyhoz képest nem, akit mint Des Grieux-t sem láthattam.

6901   nickname • előzmény6899 2019-06-23 12:51:28

Akkor neked Ilosfalvyval talán jobban bejött volna/bejött a darab. Van egy élőelőadás felvételem Ilosfalvyval is a darabból. Szerintem Simándy és Ilosfalvy is kitűnőek mindkét felvételen. Simándyiékkl rádiófelvétel is készült Az álarcosbálból. 

6900   macskás 2019-06-22 12:06:54

6900

6899   Edmond Dantes • előzmény6898 2019-06-22 08:56:03

Miksch Adriennt nemigen lattam szinpadon (fo)szerepben, oratoriumokban tobbszor. Kulturalt, kepzett hang, stiluserzek. Ugy latszik, podiumeneklesbol (foleg itthon) nem lehet megelni es nem talaltak meg szinpadi szerepkoret. Amire tole es rola emlekszem, az nem Verdi(k) fele mutat. A hivatkozott eloadast lattam annak idejen -Hankiss Ilona Oscarjaval kiegeszitve- Ferencsik varazslatosan vezenyelt, Komlossy szeduletes volt, Melis hangban jo, de osszessegeben nem kimagaslo, a tobbiekrol itt inkabb nem.

6898   nickname 2019-06-22 06:38:35

Örülök, hogy jelent meg cikk Az álarcosbálról.

Mikschről nekem is az már többedszer a benyomásom, hogy lírai szoprán. Bár nekem nem volt akkora problémám a hangerejével - egyszerűen csak nem szól olyan telten, olyan kifejezőervel a hangja ebben a szerepben sem. Oscar szerepével a legnagyobb gond, hogy akinek énekelnie kellene ezt a szólamot, az Gildát és Melindát kap.  

Az előadás előtt én egy magyar nyelvű rádiófelvételt hallgattam Az álarcosbálból Simándyval, Melissel, Déry Gabriellával, Komlóssy Erzsébettel - ez nekem nagy kedvencem. 

6897   Edmond Dantes 2019-06-21 15:44:51

Köszönet dr. Heiner Lajosnak az oslói koncertbeszámolóért. Apró aktuális kiegészítés az íráshoz: Vasily Petrenkot Budapesten láthatjuk az RPO élén, 2020. március 29-én a MüPában és arra a hgv.-re pár jegy még kapható. (A "Zenekari páholy" bérlet már elfogyott.)

6896   Haandel • előzmény6895 2019-06-09 21:33:57

Köszönöm és elhiszem:
nekem is nehezebb a szívem…

6895   ladislav kozlok • előzmény6894 2019-06-09 21:19:22

Nagyon nehéz szívvel azt kell írnom, hogy már nem. 

 

6894   Haandel • előzmény6893 2019-06-09 19:44:07

A mai kérdés legalább kétszer fogas:
említésre méltó-e Jolana Fogašová?

6893   ladislav kozlok • előzmény6892 2019-06-09 19:18:02

Majdnem elfelejtettem - Eva Bodorová, szoprán/Lehet, hogy Bodor Eva/.

6892   ladislav kozlok • előzmény6891 2019-06-09 19:04:33

Es még nem volt szo a legújabb tehetségekrol.  - Petr Nekoranec/ /konnyu lírai tenor, egyelore és  Boris Prýgl/baszbariton,  Peter Mikuláš novendéke/

A Tubuson szép felvételek láthatok, halhatok.

6891   Edmond Dantes • előzmény6888 2019-06-08 17:45:01

Plachetka nevét ismerem, ő még fiatal, de szépen lépked fölfelé. MET-ben például idén avanzsál Masettóból Leporellóba. Cernoch nevét még nem hallottam, de látom, őt is sokat, sok helyen foglalkoztatják, elsősorban a szláv = cseh-orosz repertoárban. 

6890   Haandel • előzmény6882 2019-06-08 17:36:17

:-)

Igazad van, kedves
Héterő:
- ‘Ez a NEVE a szereplőnek (beszélő név). Nem szerencsés melléknévként fordítani,…’ [ld. 6793]
- ‘beszélő NÉV, ami tartalmazza a tulajdonságot’ kellene ide…[ld. 6808]

https://slovnik.seznam.cz/cz-en/?q=bystr%C3%BD
+
http://szotar.sztaki.hu/

A fonetika, ill. a hangzás is nagyon fontos,
a jó hangzásért lehet kapni néhány pontyot:
Liška Bystrouška

A műfordítás néha öröm, néha átok,
mert a szavak néha-néha ravaszok.

Kiterítem tehát a kártyáimat simán,
következő az aktuális topless listám:

Bystrouška, a rókafruska
Bisztrouska, a rókafruska

Szemfüleske, a rókamenyecske
Buzgóska, a rókafruska

(Bocs, ma többre nem futotta ;-)

6889   Kati • előzmény6888 2019-06-08 13:34:13

Volt neki zenitje? Nem vettem észre. Jelentéktelen hang, jelentéktelen személyiség volt mindig, aki a férje nélkül a szlovák vidék sztárja lehetett volna maximum. Különben én a a férjét se szerettem sose.

6888   ladislav kozlok • előzmény6887 2019-06-08 05:36:48

Számított. Sajnos a holgy már túl va zeniten. Ha nem lenne Mrs.Rattle, akkor ..../Kožená Pozsonyban tanult éneket/. Plachetka és Cernoch , ok most a cseh sztárok.        lásd operabase.com   

   

6887   Edmond Dantes • előzmény6883 2019-06-07 22:25:13

Igen, igen, ismerosek mind (1-2 fiu nem), csak nem akartam forumtarsunkra tul sok nevet razuditani. Nincsenek jegyzeteim, de 100% biztosan emlekszem,hogy fiatal koromban lattam Dvorakovat Az istenek alkonyaban, valamiben talan (de nem biztos) Kniplovat is es a kolni opera pesti Titus kegyelmet Poppal es a fenykoraban levo Hamari Juliaval. Dvorskyt pl. sajnos soha. Ma Mrs. Rattle azaz M. Kozena szamit a fo cseh sztarenekesnek, nem?

6886   tiramisu • előzmény6883 2019-06-07 20:20:55

Nagy énekesnők voltak!

6885   tiramisu • előzmény6884 2019-06-07 20:18:00

Igaza van, így van.

6884   ladislav kozlok • előzmény6878 2019-06-07 19:29:13

Janáček, ugyanúgy mint Bartok, már a  klasszikusok kozé tartoznak. Nemigen fognak lemenni a musorrol. 

6883   ladislav kozlok • előzmény6879 2019-06-07 19:25:20

Bizony nem, mert itt van még Nadežda Kniplova, Ludmila Dvořáková, Eva  Randová - nagy Wágner énekesnok voltak. /csehek/, Ne feledjuk Gabriela Beňačkovát  és Lucia Popot etc.

Jelenleg a férfiak sikeresebbek- Dalibor Jenis, Stefan Kocán, Pavol Breslik, Sefan Margita/szlov./ , Adam Plachetka és Pavel Cernoch/csehek/.

 

 

 

6882   Héterő • előzmény6881 2019-06-07 18:17:39

Műremek a rímek halma,
rím-maestro Haandel írta,
mert nevet kutat a róka,
és mi jó? Kutyánk se tudja...

Szép leányka és füleske?
Nem ravaszdi, ám Okoska?
Fogd komolyra, írd le végre,
Ján', a čzech vajh' hogy gondolta.

6881   Haandel 2019-06-07 18:07:31

Műverseny 

A komolyzene nem a nemzetek versenye:
a komolyzene a nemzetek közös eredménye!

6880   Edmond Dantes • előzmény6876 2019-06-07 17:09:58

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)

6879   Edmond Dantes • előzmény6876 2019-06-07 17:09:12

A cseh/morva, kisebb mértékben a szlovák operaénekesek egész sora hódította meg Európa és az Újvilág operaházait, elsősorban szoprán és tenor fachban. Egy részük még a Monarchiában kezdte meg-élte le karrierje nagy részét és az etnikai keveredés miatt többen "vegyes" nemzetiségűek (osztrák-cseh, német-cseh stb.). Maria Jeritza kb. akkora operai sztár-celeb volt a maga idejében mint később Callas vagy napjainkban Netrebko, de Maria Müller, Jarmila Novotná sőt a 19.szd. nagy csillaga, Teresa Stolz is a mai Csehországban született. A koloratúra- és bel canto királynő, Edita Gruberová szlovákiainak számít, noha édesapja német, édesanyja magyar származású. A pesti opera egykori tenor-oszlopai, "Slezák Leó" és "Burián Károly" is morva illetve cseh származásúak, Kurt Baum, a Metropolitan egyik egykori vezető hőstenorja német-zsidó családban, de Prágában született és nagy karriert futott be a még most sem túl idős szlovák Peter Dvorsky is. A lista korántsem teljes :-)

6878   Edmond Dantes • előzmény6877 2019-06-07 15:19:21

A Janácek-reneszánsz kezdetét nem tudnám megmondani, talán mások segítenek. Nem volt mindig és talán (talán!) nem is lesz mindig ennyire trendi, de ez ma még nem jósolható meg. Erkel és Janácek nem összevethetők, ezt magam is ki merem jelenteni. Erkel Ferenc cseh megfelelője -ha egyáltalán van olyan- Smetana, a cseh nemzeti zene, benne a cseh nemzeti opera "atyja". Janácek zenéje és operáinak cselekménye -olvasás alapján vélem- a múlt század fordulójának és a 20.szd. első negyedének világát-lüktetését tükrözik, szemben Erkel Ferenc kifejezetten 19.szd.-i nemzeti-történelmi-romantikus stílusával.

6877   zenebaratmonika • előzmény6873 2019-06-06 18:58:04

A Janacek operákat mikor kapták így fel nemzetközileg? Elvileg ilyen alapon Erkel is ismert lehetne külföldon.

Te nézted a jegyeladásokat Amerikában? Úgy tudom a Sába királynője, a Bánk Bán és a Kékszakállú herceg vára operákból volt egy-egy előadás. Melyikre vitték és melyikre nem a jegyeket? Hogy fogadta a kinti közönség az egyes darabokat?

6876   zenebaratmonika • előzmény6874 2019-06-06 18:52:44

Őszintén szólva ő az egyetlen cseh énekes akit ismerek. Ti tudtok még valakit?

6875   zenebaratmonika • előzmény6873 2019-06-06 18:45:39

Nem feldkeztem el Petrovics Emilről, korábbi hozzászólásomban említettem is a nevét, nem ismerem operáit, én csak arra emlékszem, hogy gyermekkoromban rengeteg tehetségkutatóban zsűrizett, de akkor még komolyabb személyek végeztek ilyen munkát, mint manapság.

Az a lista amit írtam, a wikipedia adatbázisa, tehát abba nem szerepel Petrovics Emil a magyar operaszerzők között, de ezeket a listákat lehet bővíteni. Elvileg van német nyelvü oldala, ha elég rövid is. Angol viszont nincsen, tehát ezért nincs benne a listában.

https://de.wikipedia.org/wiki/Emil_Petrovics

6874   Haandel • előzmény6873 2019-06-06 17:43:39

Hangosan teszem hozzá:
Škoda lásky
Beer Barrel Polka

;-)

6873   Edmond Dantes • előzmény6872 2019-06-06 11:20:19

A magyar opera, egy kis képzavarral megkockáztatom, sohasem törte át tartósan a nemzetközi repertoár ingerküszöbét. A Kékszakállút, ezt az egyetemes remekművet én pl. mindig is pódiumon (és nem színpadon) érzem-hallom élvezetesebbnek. Mindazonáltal jó, hogy külföldön is előadják színpadon. Kodály két dalműve enyhén szólva sem örvend a határokon túl sűrű játszottságnak és régóta MÁO sem a Háryt viszi külföldi vendégszerepléseire, mert a meghívók nem kérik/mást kérnek. Mondjuk nekem legjobban az a Háry-változat tetszett, amit lecsupaszítottak a sok prózai párbeszédtől, és a zene az "úr" + a nagyszerű Háry-szvit.  A Székelyfonót Failoni elvitte a Scalaba a 30-as években, ennyi. Dohnányi operái itthon is elég nyögvenyelősen mennek (ha mennek), a Sába királynője -bármilyen nyelven- vagy nyolcvan-száz éve kiment a divatból. Remélhetőleg a Bánk bánt sem fogják horribilis (magyar adófizetői forrásból finanszírozott) költséggel rátukmálni az amerikai (?) vatta-közönségre, és/mert remélhetőleg okultak a legutóbbi "turné" keserű anyagi-erkölcsi tapasztalataiból. Kortárs operáink jövöje ma még nem látható. Megjegyzem, kihagytad a felsorolásból Petrovics Emilt, csak pár éve láttam a C'est la guerre-t és a Lysistratét, mindkettő élvezetes, jól hangzó alkotás.

Csöndben teszem hozzá, hogy a cseh klasszikus zene nemzetközi népszerűsége sem elsősorban a cseh operákon nyugszik: Janácek ugyan divatba jött egy ideje, de ez a divathullám lefuthat és nem Az eladott menyasszony, még kevésbé a Ruszalka és még náluknál is kevésbé a többi cseh dalmű viszi el a vállán a cseh klasszikus zenét.

6872   zenebaratmonika 2019-06-05 20:37:11

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Hungarian-language_operas

Pages in category "Hungarian-language operas"

The following 10 pages are in this category, out of 10 total. This list may not reflect recent changes (learn more).

Hát itt összesen a Háry János és a Kékszakállú herceg vára szerepel az Erkel darabok mellett, igaz a Sába királynője az német nyelvű darab.

6871   zenebaratmonika • előzmény6869 2019-06-05 20:25:46

Köszi

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Hungarian_opera_composers

Z

Néhány operettszerző is ide került:Kálmán Imre, Ábrahám Pál, Huszka Jenő, Vincze Zsigmond, Jacobi Viktor, Erdélyi Mihály. viszont Lehár nem

6870   Héterő • előzmény6867 2019-06-05 19:46:01

Eötvös Péter: Az Aranysárkány - 2019. június 16., vasárnap 19:00 h
Miskolc, Bartók Plusz Operafesztivál - Miskolci Nemzeti Színház - Nagyszínház

                                         Eötvös Péter

6869   Haandel • előzmény6868 2019-06-05 18:41:20

Wikipedia:
Czech-language operas

6868   zenebaratmonika • előzmény6860 2019-06-05 18:27:30

Ezt az Jaromir Weinberger:Svenda a dudás c. operát két színházban játszák mostanában vagy a közeljövőben,  Németországban és Csehországban is egy-egy színházban. Őszíntén megvallva és soha sem hallottam róla.

Az is érdekes, hogy a wikipediában Ruszalka (Dvořák) és a Brundibár  c. gyermekoperán kívül egyetlen cseh darabnak sincs honlapja, szemben az olasz, német, orosz, francia operákkal, amelyekből még az ismeretlen műveket is részletesen ismerteti pl. Rossininak 38 operájáról készült honlap. Hát nem tudom mivel ismertebbek ezek, mint a Janacsek Jenufája, amit pár éve az operaház is játszott....

A Brundibar 1 helyen megy USA-ban, Bonn-ban és Kassel-ben Németországban, és Cardiff-ben az Egyesült Királyságban, tehát van még egy további jegyzett cseh operaszerző, ő már az 5. ha jól számolom.

6867   zenebaratmonika • előzmény6862 2019-06-05 18:19:16

Dohnányi operáiból külföldön egyet se ismernek, de még Magyarországon se igen játszák, bár pár éve feltették a Tenort és jövő évadban a Simona néni is lesz. Az ő operáiról tudtok valamit milyenek? Dohnányi inkább a szimfonikus műveiről ismert külföldön.

Kodálynak egy jegyzett operája/daljátéka van a Háry János, bár az se igen megy Magyarországon kívül esetleg Erdélyben. A Székelyfonót azt itthon néha előveszik pl. tavaly, egyszer én is láttam.

Kurtág György operáiról még semmit sem hallottam, csak annyit írt valaki a fórumon, hogy nemrég írt egyet és nagy sikerrel ment Olaszországban.

Erkel pedig csak az operaház jóvoltából ment most Amerikában, őt sem játszák máshol, pedig megérdemelné.

Az igazat megvallva nem állunk jól nemzetközileg opera téren. Sőt már Goldmark Károly Sába királynőjét se igen veszik külföldön elő, annak ellenére, hogy régen ez egy nagy siker volt.

Ligeti Györgynek van egy külföldön is játszott modern operája, és Eötvös Péternek három is.

Petrovics Emil, Szokolay Sándor, Ránki György operái szintén sehol se szerepelnek a külföldi repertoárban, nem is ismerik azokat.

6866   macskás • előzmény6865 2019-06-05 12:55:00

Vagy fordítva. Ízlés szerint, Stanci fia:)

6865   Hangyász • előzmény6795 2019-06-05 12:17:53

Wagnernél azért - leginkább a Trisztán kivételével - érdekes dolgok történnek a színpadon, amelyek megkönnyítik a legtöbb néző által dögunalomként/üresjáratként értékelt jelenetek túlélését. (Gondolok pl. a Rajna kincse jelentős részére, a Valkűr Fricka-jelenetére, a Mesterdalnokok templomi gyűlésére.) A Cosiban az egyetlen változatosságot a 2 vőlegény maskarában való megjelenése hozza, oszt csókol anyád, Stanci.

6864   ladislav kozlok 2019-06-04 12:30:56

En is kíváncsi vagyok Lajos barátunk véleményére.Nagyon orulok, hogy újra itt van kozottunk.

Kedves Edmod, itt van még Bohuslav Martinů és Josef Suk. 20. század második felében át vették a stafétát a szlovák zeneszerzok.  Eugen Suchoň, Ján Cikker, Alexander Moyzes, Ladisav Holoubek- u.n. szlovák modern iskola./ Suchoň Krútňava cimu operáját Orvény címmel a MAO 1959 május 3.-kan mutatta be az  Erkelben. Katrena szerepében Házy E. remekelt./

6863   ladislav kozlok 2019-06-04 12:30:54

En is kíváncsi vagyok Lajos barátunk véleményére.Nagyon orulok, hogy újra itt van kozottunk.

Kedves Edmod, itt van még Bohuslav Martinů és Josef Suk. 20. század második felében át vették a stafétát a szlovák zeneszerzok.  Eugen Suchoň, Ján Cikker, Alexander Moyzes, Ladisav Holoubek- u.n. szlovák modern iskola./ Suchoň Krútňava cimu operáját Orvény címmel a MAO 1959 május 3.-kan mutatta be az  Erkelben. Katrena szerepében Házy E. remekelt./

6862   Edmond Dantes • előzmény6858 2019-06-04 08:48:56

A cseh trió, Smetana-Dvorák-Janácek "mintájára" Magyarország is kis spéttel ugyan, de kitermelte a maga nagy trióját, Bartókot, Kodályt és Dohnányit. Érdekes, de a cseh zene tudtommal ilyen kaliberű mestereket többé nem produkált az önálló cseh(szlovák) állam(ok) idején, de ezt pl. Heiner doktor úr erősítheti vagy cáfolhatja meg. E tekintetben mi szerencsésebbek vagyunk, mert a 20. szd. második felében -ha nem is teljesen egy időben- egy második zeneszerző triónk lett nemzetközi, sőt, világviszonylatban is elismert: Ligeti György, Kurtág György és Eötvös Péter és mindhárman, legutóbb immár Kurtág György is írtak nemzetközi érdeklődést kiváltó operát a nem túl gazdag, külföldön ismert és elismert magyar operatermés nagyobb dicsőségére.

6861   ladislav kozlok • előzmény6860 2019-06-04 08:06:57

Ez az opera nagyon népszeru volt a két világháboru kozott / kozel 2000 eloadást élt meg/. Brmutatták a Metropolitanban is - 1931. 

 

 

6860   macskás • előzmény6855 2019-06-03 23:04:34

Jaromír Weinberger. Az említett Svanda, a dudás az ő operája.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Hagyományok Háza

"III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny" - Elődöntő

19:00 : Budapest
Kiscelli Múzeum

Anima Musicae Kamarazenekar
"A barokk zene bölcsője"
VIADANA: Sinfonia a „Padovana”
CASTELLO: Sonata Prima
CIMA: Sonata a 2
FONTANA: Sonata 16 a 3 Violini
FRESCOBALDI: Canzon Sesta a 4
GABRIELI: Canzona due a septimi toni a 8
VIVALDI: Concerto a L’estro Armonicoból, Op. 3. No. 11.

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

A hongkongi Egyházmegyei Fiúiskola Szimfonikus Zenekara
19:00 : Szombathely
Savaria Egyetemi Központ

Sebestyén Márta
Szent Efrém Férfikar

19:30 : Eger
Egri Bazilika

Keith John (orgona)
A mai nap
született:
1927 • Kurt Masur, karmester († 2015)
1954 • Hollós Máté, zeneszerző