vissza a cimoldalra
2020-02-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8400)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7312)
Pantheon (2540)
Simándy József - az örök tenor (644)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3694)
Opernglas, avagy operai távcső... (20415)
Kolonits Klára (1161)
Erkel Színház (10543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4690)
A díjakról általában (1086)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (608)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1872)
Franz Schmidt (3537)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1393)
Kedvenc magyar operaelőadók (1159)
Joseph Haydn (468)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
7311   lujza • előzmény7308 2020-02-21 02:40:10

Nem tudom, mi a bajod a bel cantoval? Ahogy Zéta írta, nálunk a direktorok sajnos nem nagyon ambicionálták már rég óta, magam se ezeken az operákon nevelkedtem. De ez olyan, mintha a színházak nem játszanának mondjuk Shakespeare-t, mondván, hogy túl régiek a művei. A bel canto operák nagyon szépek, csak elég nehéz elénekelni őket. A közönség pedig nevelhető, évente egyet-egyet elő kéne venni, jó rendezéssel és szereposztással, és persze nem a legnagyobb nézőterű színházban adni elő őket. De ettől még játszani kellene!

7310   -zéta- • előzmény7309 2020-02-20 16:00:54

Minden direktor a saját ízlésére szabta a műsort és pont bel canto érdeklődésű igazgató nem akadt. Pech!

Lukács Miklós = Wagner, Mihály András = XX.század első fele, Petrovics= Puccini + kortárs, Vass (Fischer-Kovalik) = minden amit kifacsart rendezéssel el lehat adni, Szinetár =romantika, Ókovács= R. Strauss + minden ami nem bel canto...

A többi igazgató annyira rövid ideig regnált, hogy nem tudott kiderülni, hogy állnak a kérdéshez... 

7309   Nagy Katalin • előzmény7307 2020-02-20 12:23:19

Nem értem a bel canto magyarországi mellőzöttségét. Az értetlenségem nem álnaivság: nem vagyok zenész, a zenei világról kizárólag a közönség oldaláról vannak ismereteim. Lánykoromban (drága nagyanyám mondta mindig így) nem jártam rendszeresen operába, a műfaj iránti rajongás később ért utol. Akkor már évek óta külföldön, egészen pontosan Észak-Olaszországban, Lombardia egyik megyeszékhelyén laktam az év túlnyomó részében. Számomra természetes a bel canto jelenléte, nincs olyan operát játszó hely, ahol a szezonból kimaradna. Az itteni színházak Verdi és Puccini darabjai mellett, nem kevésbé gyakran játsszák Rossini, Donizetti és Bellini műveit is. Csak Rossinit kiragadva: az obligát Sevillai borbély mellett a Hamupipőke, Az olasz nő Algírban, a Tankréd állandóan repertoáron van, de a kevésbé ismert operáit is vetésforgószerűen rendre bemutatják valahol, mind a nagy, mind a kis vidéki teátrumokban. A MÁO régi előadásairól olvasgatva meglepődéssel fedeztem fel, hogy az 50-es, 60-as években Pesten is volt Hamupipőke, A török Itáliában…stb. miért nem maradtak a műsorrendben később?  Mi történt?

7308   Edmond Dantes • előzmény7307 2020-02-20 10:03:05

Vajon miért volt elzárva a közönség? Más: mi értendő francia bel canto opera alatt? A hugenottákat annak számítottuk, amikor téma volt a fórumon, de azt a zenetudomány a grand opéra kategóriába sorolja. Van aztán opera lirique és opera comique, ami szintén nem bel canto. De akkor melyik francia opera bel canto? Ha pedig van  (szerintem van) 1-1 jó szopránunk-mezzonk-tenorunk-baritonunk-basszusunk olasz -vagy ha van olyan, akkor francia- bel cantora, az már elég lehet .... csak közönség is legyen egy (két?) komplett szériára ...

7307   -zéta- 2020-02-20 09:55:16

A hazai közönség az általam átlátott elmúlt közel fél évszázad alatt majdnem szisztematikusan el volt zárva az igazi bel cantotól. És ez így van ma is. 

A hatalmas operaházi repertoár ellenére csak nyomokban jelent meg a Verdi előtti olasz bel canto (ebből talán egyedül a Don Pasquale és a Sevillai ment huzamosan), a francia még nyomokban sem.

Amikor egy-egy szériában felbukkant pl. a Lucia, az is sokszor erősen csonkítva. A Müpa megnyitása ebből a szempontból is újat hozott, de ettől még nem nevelődött ki az a rajongói réteg, vagy ha igen, még igen sovány.

És akkor még nem beszéltünk a művészállomány alkalmasságáról, ma alig 3-4 olyan énekesünk van (lenne) erre a feladatra... 

7306   Edmond Dantes • előzmény7305 2020-02-20 09:55:07

Marton Évának valószínűleg kevésbé gyűlt meg vele a baja, pedig -tudjuk- Turandoton kívül főleg a Wagner-Strauss repertoárban hasított nagyot.

7305   nizajemon 2020-02-20 09:30:03

Azt hiszem,hogy Mario del Monaco könyvében olvastam,hogy a nagy Renata Tebaldinak is meggyűlt a baja a Gioconda eléneklésével.

7304   Klára • előzmény7299 2020-02-20 09:17:39

Evvel sajnos egyet kell értsek! Ugye, panaszkodunk, hog haldoklik az opera, mint műfaj, kevés a néző, stb. Éppen ezért kellene jobban figyelni a műsor összeállítására, hány előadásra van igény? Hány házat lehet megtölteni? Hogyan nevelődik ki a következő operalátogató generáció? Ha valaki véletlenül egy félresikerült előadásra esik be - l.Gioconda - az biztos, hogy egy darabig nem vesz mégegyszer jegyet!

A másik felvetés, igenis kellene egy kisebb befogadóképességű előadóterem - mindegy, minek hívjuk - ahol azon a darabok játszhatóak, melyekre kisebb az igény!  A nagy prózai szinházak sem véletlenül tartanak kamaraszínházat, vagy kamaraszínpadot, ahol sikerrel mennek azok a darabok, melyekkel a színházat nem lehet megtölteni. De ez is műsorpolitika, reklám és közönségszervezés kérdése!

7303   Edmond Dantes • előzmény7302 2020-02-20 08:55:13

Eyvazov. Lehet, hogy pár év múlva annyira önjáró lesz már, hogy ő protezsálja majd aszonyt itt-ott. Az idő és a korkülönbség néki dolgozik ;-)

Gioconda. Tisztázzuk: egy dolog az én személyes véleményem, ami az, hogy van benne egy csokorra, mondjuk egy 45-ös lemezre max. egy CD-re való sláger vagy slágergyanús szám, a többi rosszul szerkesztett, rossz felépítésű cselekmény (ami még nem bűn) és elég unalmas nem túl színvonalas zene. Nagy sztárokkal naná, hogy "nagyot szólna". A telefon, sőt még a telefonkönyv is nagyot szól, ha a vonal másik végén nagy sztár van és nagy sztár olvassa énekli fel a tel. könyvet. Azt írtam és ez a lényeg MÁO szempontjából, hogy egy kéthetes Gioconda-szériára Pesten lehetetlen tízezer nézőt beszervezni a második évad hat előadására világsztárok nélkül, de az már ... nem folytatom ld. 7277 itt.

Alvajáró: attól, hogy kisebb egy színház, még nem az érdeklődés lesz nagyobb telt ház esetén, hanem a férőhelyek száma kisebb. 3. em. lezárásával már MüPában is könnyebb eldugni az üres helyeket mint Erkelben (ahol minden üres hely látszik), ahogy az egyik fórumtárs beírásából is kiderült, aki látta a lezárt 3. em.-et és egy másik fórumtárséból, aki nem látta, miként én sem. MÁO-ban pl. még könnyebb "telt házat" imitálni produkálni: a páholyok hátsó sorai és 3. em. oldala nem látható = 6-700 nézővel már elég tetszetős lehet a Ház "töltöttsége" ... de ettől még a bel canto operák többsége iránti itthoni igény ott sem lenne nagyobb. MüPa -mint írod- gavalléros kultúrmisszióját egy pillanatig sem vitattam, nem vitatom. Magam is két (2) db. teljes árú jegy megvásárlásával járultam hozzá az est jelentősnek mondott kulturális és biztosan jóval szerényebb anyagi sikeréhez. Innentől off (??). Messzire vezetne annak elemzése, hogy néhány ilyen -kevesekhez eljutó- gavalléros kultúrmisszió költségéből hány ... nem, nem kórházi lélegeztetőgépre, hanem olyan "lélegeztetőgépre" telne, amivel a tao-támogatások kivégzése miatt súlyos oxigén- értsd: forráshiányban szenvedő  független színházi  társulatokat lehetne és kellene megsegíteni. Még egyszer: megsegíteni és nem "eltartani". KiEltartani olyan színházat -nem is akármelyiket!- kell, amelyik sokmilliárdos anyagi és "eszmei" támogatás mellett is tetemes bevételhiányt produkál és nagytermében havonta számos alkalommal egyszerűen nincs előadás vagy "zártkörű" és "nem értékesíthető" produkciók jelennek meg a jegytérképén és -noha nem ifjúsági színház- iskolai "kötelező" előadások sokaságával tölti fel műsorrendjét és ezekre kirendelt szervezett diákokkal a nézőterét... de ez már tényleg másik topikba való másik történet.

7302   lujza • előzmény7301 2020-02-20 01:52:59

Ne légy biztos abban, hogy Eyvazov abszolút önjáró lenne: az ő gyakori szerepeltetése együttjár Netrebko rendszeres fellépéseivel a Met-ben.

A Gioconda nemcsak elmegy, világsztárokkal nagyot is szólna. Egyébként se a belcanto operákkal van baj, hanem azzal, hogy ezeket nem hodály méretű színházakban kéne játszani. De ahogy az Erkel, úgy a Müpa is túl nagy ehhez. Ha lenne Operánk is, vagy más, kisebb nézőterű színház, rögtön nem lenne gond megtölteni, ha jó a produkció. Egyébként a Müpa nagyon is gavalléros, gyakorlatilag kulturmissziót teljesít ezekkel az előadásokkal.

7301   Edmond Dantes 2020-02-19 21:19:24

Nalunk eddig egyetlen korona-pozitiv esetet sem diagnosztizaltak. Eyvazov mint latom, mar onjaro: MET-ben Kalafot enekel Netrebko es koronavirus nelkul. Gioconda vilagsztarokkal elmegy, anyagilag erre csak MuPa kaphato.

7300   nizajemon • előzmény7299 2020-02-19 20:57:51

Ebben az esetben kit nem engedtek színpadra?

7299   Károly 2020-02-19 20:41:52

Én amondó vagyok, hogy ha nagy követelményeket támasztó művekről van szó, amiknek az előadásához nincsenek meg a megfelelő adottságú énekesek, vagy vannak, de őket érthetetlen módon nem engedik fellépni, akkor azokat az operákat jobb nem játszani! Azon a színvonalon például, ahogyan a Giocondát játszották, semmiképpen nincs értelme! 

7298   nizajemon • előzmény7296 2020-02-19 20:26:35

Csak magamon nevettem magamban,eszembe sem jutott az össztársadalom.Egy nagyobb itthoni influenzajárványhoz is társul nagyon sok haláleset. Sajnos.

7297   Heiner Lajos • előzmény7294 2020-02-19 20:25:57

Ezzel a logikaval: a valto szereposztasra hivjuk meg Netrebkot a ferjevel!

7296   Amalgám • előzmény7293 2020-02-19 20:09:38

Lehet ezen humorizálni, de amit -zéta- írt, érvényes faktor. Valóban kialakult bizonyos szintű kollektív pszichózis a betegséggel szemben. Nem össztársadalmi, de azért társadalmi szintű, és ha csak a népesség néhányszor tíz százalékát érinti, az attól még a látogatói adatokban is néhányszor tíz százalék lehet.

7295   nizajemon • előzmény7294 2020-02-19 20:08:37

Máris támogatom a felvetést.

7294   otello • előzmény7288 2020-02-19 20:06:38

Nem feltétlen lehetetlen. Hernández férje Francesco Pio Galasso, aki már többször fellépett BP-en az operában is. Lehet egy közös fellépés lehetősége miatt elvállalnák, mert a tenor nem énekel a legnagyobb házakban. Valamit valamiért...

7293   nizajemon • előzmény7292 2020-02-19 19:58:14

Szólok is a főnökömnek,hogy holnaptól egy hét karantén alá vonom magam.Biztosan díjazza majd.

7292   nizajemon • előzmény7291 2020-02-19 19:56:46

Ettem kínait egy hete.Előttem sem félt senki,ahogy láttam,a mögöttem állók  sem váltottak sápadtra az idegességtől.

7291   Heiner Lajos • előzmény7285 2020-02-19 19:51:22

És azonnal le kellene venni a Turandotot a világ összes operaházának műsoráról!!!!

7290   nizajemon • előzmény7289 2020-02-19 19:47:09

Bocs,nem ide tartozik,de Szűcs Márta Violettaként,Gildaként. Abba is mondtam :)

7289   nizajemon • előzmény7288 2020-02-19 19:43:06

Klára,én is szeretem. Pont az előbb gondolkodtam,hogy az általam hallott Giocondák közül kit szerettem a legjobban. Persze tudtam a választ rá. Misura Zsuzsát. Elfogult vagyok vele. Ahogyan Sümegi Eszterrel is. Meg a számomra örök Pillangóval,Kincses Veronikával is. Mimiként Tokody Ilonával.Páncél Évával.Szerettem Kováts Kolost.Nagyon.Kelen Pétert. Kálmándy Mihályt. 

7288   Klára • előzmény7287 2020-02-19 19:28:26

Álmodik a nyomor! Befizetnék rá, mert nagyon szeretem ezt az operát - bocsi - és Hernandez is toplistás nálam. Csodálatos előadás lenne, de kik lennének a partnerei? ?

7287   nizajemon • előzmény7286 2020-02-19 19:23:12

Nem lenne rossz,ha a Műpa koncertszerűen előadatná a Giocondát Saioa Hernandezzel. Giocondának ,Laurának és Enzonak fénykorban érdemes nekikezdeni,de úgy úgy elvisz a darab,hogy haza sem találnék.

7286   Klára • előzmény7284 2020-02-19 17:31:15

Plusz nincsenek olyan énekeseink, akik ezeket a műveket méltó módon elő tudnák adni! Vagy a színpadra állításért felelősök - hogy finoman fogalmazzak - nem jó helyen keresik őket. (tisztelet a kivételnek)

7285   -zéta- • előzmény7281 2020-02-19 16:44:16

Plusz influeznajárvány + koronavírus... 

Nem vicc, a koncert előtt pár nappal fellépő kínai együttes miatt többen akartak jegyet visszaváltani más koncerteknél is...

7284   Edmond Dantes • előzmény7281 2020-02-19 16:32:46

Ez a dolog pozitív olvasata, bár erre az előadásra nem csak a MüPa törzsközönségéből mentek el, akik ott voltak. Abban talán meg lehet egyezni, hogy a közelebbi jövőben nem érdemes kitűzni a darabot sem MüPában sem MÁO-ban. És attól is tartok, hogy bel canto operákat csak gondos mérlegelés-válogatás után szabad itthon játszani, főleg sorozatban. Néhány kedvencet leszámítva nincs nagy közönsége nálunk. Talán azért nem, mert nekünk sem a szó eredeti sem átvitt értelmében nem anyanyelvünk a bel canto stílus mint amennyire az a szülőhazájában. Tudom, nem ajánlatos általánosítani, de szerintem ez a helyzet.

7283   Edmond Dantes • előzmény7279 2020-02-19 16:23:46

Oldalerkélyen ültem, láttam, hogy nem volt tele a zsöllye és az 1. em. sem. Minden elismerésem a sok utazásért. Ezek szerint és sajnos mondhatjuk azt is, hogy országos érdeklődés mellett is sok volt a két előadás. Pécsről nincs hír, ott hogy s mint s milyen volt.

7282   Amalgám • előzmény7279 2020-02-19 15:46:17

Amennyire én emlékszek,a II. emeletre még aznap is lehetett jegyet venni az intézmény honlapján, a III. emeletet pedig valószínűleg szintén meg sem nyitották.

7281   Amalgám • előzmény7277 2020-02-19 15:44:08

Én a Műpa esetében ezekben a hetekben alacsonyabb érdeklődést/látogatottságot tapasztalak, mint egyébként. Lehetséges, hogy a potenciális nézők, főleg pedig a Műpa törzsközönsége részint kiköltekezett az év végi ünnepi ciklus során, részint pedig több műsort megtekintett, programon részt vett. Vagyis pillanatnyilag szunnyad a kultúrigénye. Pihennek és spórolnak. Ez kihathatott Az alvajáróra is.

7280   Heiner Lajos • előzmény7276 2020-02-19 12:25:03

A mu egyik legjobb felvetele. Es biztosan a legjobban dirigalt.

 

7279   Franca • előzmény7277 2020-02-19 11:55:15

Próbáltam a második Alvajáró előadásra jegyet venni, de a földszint, az oldalülések és az emelet tele volt, nem volt eladó jegy.  Az én fogalmaim szerint ez nagyon messze esik a "csekély érdeklődés" fogalmától. Igaz, fentebb nem néztem, mert több, mint négyszáz kilométer utazással jó helyen akartam ülni, de arra nem volt lehetőség.  

7278   nizajemon • előzmény7277 2020-02-19 09:26:24

Pedig azon  darabok egyike,ahol a szárnyaló hanggal megáldott énekesek tarolnak.

7277   Edmond Dantes • előzmény7274 2020-02-19 08:58:39

Lehet, hogy a Gioconda "egy nagyszerű mű" -nekem nem egészen ez a véleményem a mű egészéről- de az idei sorozat, noha zömmel bérletes előadások voltak, ékesen megmutatta, hogy csekély rá itthon az érdeklődés. Féláron vesztegetett és ingyenjegyekkel is mint olvashattuk + sokan a helyszínen is láthatták, erősen foghíjas nézőterek előtt zajlottak az előadások, pedig se MÁO se Eiffel nem üzemel = aki operát akar nézni, "eszi-nem eszi, nem kap mást" mint Erkel-műsort. Nincs az a közönségszervezés, ami a Gioconda második szériájára két hét alatt tízezer embert be tudott volna szervezni a hat előadásra. Egy halom világsztárral nagyobb lett volna az érdeklődés, de egyrészt azokra az előadásokra felemelt helyárakkal kellett volna árusítani a jegyeket, ami anyagi okokból csökkentette volna az igazi rajongók megjelenését, másrészt a vásárlók jelentős része akkor már nem a Gioconda "nagyszerűsége" miatt ment volna el az előadásokra, hanem azért, hogy kedvenc sztárjaikat valamint egymás toalettjét és smukkjait tekinthessék meg. Az pedig már nem Gioconda-rajongás lenne vagy lett volna.

Ennél is érzékletesebb volt Az alvajáró esete. Bérletben játszották, tehát bizonyos nézőszám eleve garantált volt. Ennek ellenére egy több mint száz éve nem játszott, tehát itthon szinte bemutatónak számító és nem is egy sokakat elijesztő "kortárs" műre, külföldi szereplőkkel, messze nem sikerült két háznyi közönséget összehozni. Mindig mindenért nem lehet mindenhol a közönségszervezést elmarasztalni! A hírek lezárt 3. emeletről szóltak (nem ellenőriztem a 11-ei előadáson, így volt-e) és nem kevés ismerős arcot láttam a nem zsúfolt nézőtéren, akik mint "szakmai közönség",  "szakmai" jeggyel nézhették meg az előadást. (Zárójelben: mi teljes áron váltottunk jegyet.) Összegezve: nem az én cipőm nagy, hanem Az alvajáró iránti érdeklődés kicsi. A cipőmet le tudom cserélni, ha nagy vagy kicsi, de a közönséget se lecserélni se leváltani nem lehet. És a közönség csak ennyire volt kiváncsi a Bellini-"újdonságra": ezt a csekély érdeklődést lehet kritizálni, de attól még nem lesz nagyobb. Akkor sem lesz nagyobb, ha netán nekem jobban tetszett volna a darab és a produkció. Vélemény-beírásomat 1/1 a saját benyomásaim alapján követtem el.

7276   nizajemon • előzmény7274 2020-02-19 08:26:29

Tegnap este hallgattam meg a Metropolitan 1939-es előadásának a felvételét. Zinka Milanov énekelte Giocondát.

7275   Livingstone 2020-02-19 06:23:12

Ppp kritikája teljesen korrekt! Sajnos ez a nagy harci helyzet! 

7274   telramund • előzmény7273 2020-02-18 21:08:01

Gondolom ezen előadásra gondol ezzel a gárdával? A Gioconda egy nagyszerű mű ,azzal nehezítve,hogy olyan paárdés szerepek vannak benne ,hogy csak a legkíávlóbb énekesek tudják megfelelően  bemutatni..Attól, hogy valaki hülyaségeket ír még nem kellene rákontrázni.De tudtommal az Alvajárót sem értékelte semmire.Nagyobb cipőben tetszik újabban járni,mint kellene!

7273   Edmond Dantes 2020-02-18 15:15:44

Olvasva a legutóbbi Giocondák többnyire gyenge házairól szóló híreket és olvasva -ppp- friss kritikáját, attól tartok, utolsó két mondatát az egész operára kellene vonatkoztatni: "Néha az amputálás az egyetlen életmentő módszer. Ebben az esetben egészen biztosan." Azaz egy időre levenni a repertoárról pihentetni. Nem kicsit, nagyon.

7272   macskás 2020-02-15 21:09:53

7272

7271   Héterő 2020-02-15 13:05:08

Lektor...?

Mind másképp csinálják - "minden " van az eredeti címben, az utalás sántít (például a rendező sem nő).
cosi → co (4x)
Aztán az ária végefelé
különösen jól illik őszinte optimizmussa.
korban és talán karakterben jobba illik.
és Trumpig harsányan hahotázunk, bár

7268   Haandel • előzmény7264 2020-02-13 17:06:17

Így igaz, kedves Héterő!

Ahogyan korábban leírtad, Felice Romani világosan fogalmazott:
A helyszín: La scena è in un villaggio della Svizzera.
Ha Romani fontosnak tartotta volna azt, hogy ez a falu olasz nyelvű, akkor erre utalna valahol.

A ‘svájci olasz falu’ szerintem csak egy védőügyvédes falufabuláció, ill. faluspekuláció arról, hogy milyen ez a falu. 

Szerintem - ppp - fogalmazásának:
‘…a művet az olasz faluból egy balettiskolába helyezi át…’
abban rejlik az óriási veszélye, hogy az olvasók óriási zöme ezt úgy érti, ahogyan ez le van írva: 
az eredeti helyszín egy falu Olaszországban.

7267   Klára • előzmény7265 2020-02-13 08:52:05

Mivel a szemközti ház tetejéről potyogott a napelem, és a szomszédnénit úgy fellökte a szél, hogy ketten szedték fel, gyalogláb illetve tömegközlekedéssel nem mertem elindulni! Én is lesem az M5 műsorát, érdemes! Köszönöm a tippet, tudom, hogy a Müpa livestream-eket szolott adni, több jó előadást láttam már ilyen módon. Ha jól emlékszem, a hűségprogram keretében még előzetes értesítést is küldenek.

 

7266   lujza 2020-02-13 02:53:22

Ilyenkor szinte elszégyelem magamat, hogy hirtelen nehezemre esik most Győrig elmenni. Sajnos csak az Erkelben nézem meg a Szöktetést, de nem ebben a rendezésben. Juronics Tamás tehetséges  táncos volt, koreográfusnak és rendezőnek is az. Ilyenkor látszik, hogy nincs baj a "modern" rendezésekkel, ha azok jók! (Lásd még müncheni Judit.) Én szerettem azt a salzburgi Szöktetést is, ami egy hangárban játszódott.

7265   lujza • előzmény7253 2020-02-13 02:45:17

Sajnálom, hogy nem mertél elindulni, én, hallván a vasárnapi előadást, nem tudtam volna otthon maradni. Az időjárás tényleg nem volt kegyes, de gondolom, ez a szereplőknek legalább olyan rossz volt. És az üres helyek egy ilyen ritka kiváló előadáson bántották a szememet. Viszont a keddi előadást sok kamerával felvették, gondolom, előbb-utóbb megjelenik az M5 csatornán.

A Müpa egyébként rendszeresen csinál livestream-eket, érdemes figyelni a weboldalukat!

7264   Héterő • előzmény7263 2020-02-13 01:17:35

Helyesen írod: a nagy formázásban valóban kinyisszantottam a [ ... ] részt:
Romani [olasz, a zeneszerző] (compositore catanese) – szicíliai.
A "compositore" persze világosan mutatja, hogy véletlenül tűnt el valami...

A következtetésed, hogy a falu svájci olasz, hibátlan lenne azzal a kiegészítéssel, amit meg te hagytál ki: [...is lehetne akár], (még ha Romani explicite nem is adta meg, hogy olasz a falu). :-)

Legutóbb ismét felkaptam a fejemet, mert a nagy érdeklődéssel várt darabban világosan hallani: O Carlo; O mio Carlo; Il ritratto di Carlo!
a feliraton meg az áll: Don Carlos arcképe...
A magyar cím is sajnos Don Carlos. (Jó, hogy nem Don Kárlósz, zenejét szerezte Zöld József.)
Elisabetta pedig Erzsébet lett. Királyoknál gyakran erőltetik a magyaros nevet (annak sem örülök), dehát Carlos sem, Elisabetta sem király.

Érdekes mindkét linked, az etruszk Amina-városnévről eszembe jut a Tosca-név:
Wikipédia: "Latin nevükből (ETRUSCI > *TRUSCI > TUSCI) ered a mai Toszkána régió neve."
Tosca = toszkán(ai) lány

7263   Beatrice • előzmény7250 2020-02-12 23:15:40

Badarság, hogy az Alvajáró librettistája, Felice Romani, szicíliai lett volna. Valójában genovai volt, Bellini volt a szicíliai.

A Tell Vilmos-Alvajáró analógia ott bicsaklik meg, hogy Tell Vilmos, ha nem is igazán történeti személy, de mindenesetre egy jól ismert legenda főszereplője, amelynek helyszíne adott: Uri kanton, ami ugye német vidék. Aki a történetet feldolgozó, komolyan vehető művet akar írni, bármilyen nyelven, meg kell tartania ezt a helyszínt, így Rossini - Schiller színművén alapuló - operája is itt játszódik. A szereplők közül jó néhánynak a francia librettóban is német (vagy legalábbis németes) maradt a neve: Arnold, Hedwige stb. Az Alvajárónál nincs ilyen többnyelvi vonatkozás és helyszíni kötöttség. Teljesen fiktív a sztori, bárhova helyezhető. Romani egy svájci faluba helyezte. A szereplők nevei olaszok, és olaszul beszélnek (énekelnek) az olasz megrendelésre készült, Olaszországban bemutatott darabban, melyet olaszok írtak. Így joggal adódik a következtetés, hogy egy svájci olasz faluról van szó (még ha Romani explicite nem is adta meg, hogy olasz a falu).
Érdekesség, hogy a címszereplő Amina neve valójában arab eredetű. Az Amina név mai itáliai elterjedtségéről itt van adat. Színesíti a képet, hogy az Itália egy részét egykor benépesítő etruszkoknak volt egy Amina nevű városuk.

7262   telramund • előzmény7261 2020-02-12 22:17:11

Nem állítólag lesz,konkrét előadás már megvan hónapok óta a jegyem rá!

7261   bermuda • előzmény7260 2020-02-12 21:47:28

Állítólag lesz egy belcanto est de L Brownlee  jön s úgy hallottam h. Kolonits Klára is fellép.április MÜPA..

7260   telramund • előzmény7257 2020-02-12 19:33:53

A MÜPA gyorsan még vehető áron jön csinálhatna egy nagy  bel canto duett estet a két KK nagyszerű lenne együtt Kolonits Klára és Konu Kim!!!!!

7259   telramund • előzmény7256 2020-02-12 19:31:03

Szegény Bonfadalli már nem volt a régi Bonfadelli, Flórez,pedig hangszínében mesze nem Elvino volt.

7258   Edmond Dantes • előzmény7256 2020-02-12 17:16:53

Flórez jöhet, bár lassan már kinő(tt) a bel cantoból, a szopránt nem ismerem.

7257   takatsa • előzmény7254 2020-02-12 17:11:17

Egy biztos, nem árt, ha jól megjegyezzük a nevét: Konu Kim

7256   Heiner Lajos • előzmény7255 2020-02-12 16:58:05

A STOP-ban lattam, Florez, Bonfadelli.

7255   Edmond Dantes • előzmény7253 2020-02-12 16:40:46

Én sem szoktam visszasírni a régi nagyokat és én is a realitások talaján szoktam maradni. Megtartva eme jó (?) szokásomat és maradva csak Az alvajárónál: 2009-ben a MET-ben Dessay és Flórez énekelte a két főszerepet, 2014-ben pedig Damrau és Camarena. Szóval nem olyan régen... Közülük hármat volt szerencsém Pesten is hallani, ha nem is operaelőadásban, hanem koncerten. Hát mit mondjak ...egyik jobb volt mint a másik. Szóval nem ördögtől való róluk nosztalgiázni. Camarenát sajnos még nem láttam, de elképesztő, fantasztikus hang, ha nem is annyira előnyös a külseje -ami igenis számít ma- mint Flórezé ... de e tekintetben ...khm... a koreai vendéggel sem lehetünk túlzottan kibékülve.

Időjárásjelentés utólag: az előadás végén jeges szél és vízszintesen permetező eső várta kint a nagyérdeműt, a nagyérdemű pedig (velem együtt) a 2-es villamost. Azt gondolom, jól tette, hogy otthon maradt :-)

7254   telramund • előzmény7252 2020-02-12 16:16:47

Az a tegnapi Alvajáró még csodásabb volt,mint a vasárnapi.Akitől teljesen elájultam a tenor főszerepló volt .Mondhatom ,hogy rengeteg élő előadást hallottam  Donizetti, Bellini műveiből.,de a tenor éneklése az aktuális bel canto operában ,sehol nem fogott úgy meg mint ennél a koreai tenornál.Azt a beleépülést a zenébe egyetlen ilyen szerepeket éneklő tenornál nem hallottam,legyen az piano középhang ,magas hang.Makarova is sokkal jobb volt mint vasárnap,biztosabb is.Sajnos a közönség számára ismeretlennek tűnő Alvajáró, csak a végére hozta lázba a nézőteret.Fogalma nem volt ,hogy hol lehetne tapsolni,így reakció nélkül maradt az első felvonás dögnehéz kettőse többek között.Két éve éreztem ilyen jól magam Pécsett szintén Bellini művön  a Kolonits Klára - Francesco Demuro fémjelezte Puritánokon.

7253   Klára • előzmény7252 2020-02-12 09:52:41

Mindig vannak és lesznek kritikusok, akik "óriási énekesekről és ideális megszólaltatásról" álmodoznak. Maradjunk a realitások talaján, azokat az énekeseket lehet felléptetni, akik vannak! Ezért nem kedvelem a régi nagyok visszasírását, és ezért nem díjazom a lehetett volna jobb felhangot sem.

Nekem az előadás tetszett, számomra jelenleg ez a mértékadó. Az elsőt a Bartókon hallottam, a tegnap estire a jeggyel a tarsolyomban a nálunk dúló szélvihar miett egészen egyszerűen nem mertem elmenni!  Talán ez másokat is visszatartott,  ezért voltak üres helyek, legyünk jóhiszeműek!

Off: Mellesleg, de lehet hogy nem mellesleg, a varázslatos Kákszakállút a Staatsoper egyenesben közvetítette és egy hónapig az operaház honlapján visszanézhető! Talán érdemes lenne elgondolkodni ezen lehetőség megteremtésén, mert aki bármely ok miatt nem megy el egy operaelőadásra, de esetleg a TV-n megnézi, még kedvet is kaphat rá! Főleg az ifjabb generáció tagjai, akik a TV által a szájukba adott műsorokon nőnek fel, és nem biztos, hogy maguktól eszükbe jut egy operába elmenni, csak ha valaki vagy valami ebbe az irányba tereli az érdeklődésüket. (van pár ifjabb rokonom, akit az első opera - előadásra szinte kötéllel kellett elvonszolni - gyere, mert kárbavész a jegy, és úgysincs más dolgod, legalább kicsit kimozdulsz, stb szöveggel - és mára lelkes operalátogató lett! )

7252   lujza 2020-02-12 01:39:49

Szerintem az Alvajáróban annak a kifogásolt soklépcsős emelvénynek elég fontos szerepe lehet. Ez a nem túl nagylétszámú kórus azért szólhatott ilyen fantasztikus jól, mert azon helyezkedtek el az énekesek, és az egyben hangvető ernyőként is szolgált.

Meghallgatva az előadást, kíváncsi lennék, hogy hol vannak azok az óriási énekesek, és milyen lenne az az ideális megszólaltatás, amiről a cikk szerzője írt?

Végül: kicsit enyhítő körülmény az Erkel Színháznak az, hogy a hasonló méretű Müpát se sikerült most egy ilyen különleges előadásra két estére egészen megtölteni.

7251   lujza • előzmény7250 2020-02-12 01:30:21

Ezzel az erővel Mozart is miért írt olasz nyelvű operákat? A Don Giovanniban és a Figaróban is spanyolul kéne  énekelniük. :))

7250   Héterő • előzmény7248 2020-02-11 22:03:47

Drága Beatrice, a női logika könnyedsége engem mindig elvarázsol.
Ragyogó tollal író kommentelő nyújt most éppen bájos példát. :-)

Az alapmű írója, Eugène Scribe – francia;
műve, a La Somnambule ou L'arrivée d'un nouveau seigneur, comédie-vaudeville en deux actes, Párizs mellett játszódik: La scène se passe dans le château de Dormeuil.
Az opera-librettista, Felice Romani (compositore catanese) – szicíliai.
A cím: La sonnambula, melodramma.
A helyszín: La scena è in un villaggio della Svizzera.

Analógia-kísérlet:
az olasznak született Rossini francia nyelvű operájának címe: Guillaume Tell;
a libretto Friedrich Schiller német drámáján alapszik: Wilhelm Tell.
A helyszín Schächental, a Reuss folyó mellékvölgye Uri kantonban.
Uri a Svájci Államszövetség egyik német nyelvű kantonja. Fővárosa Altdorf, a lakosság 93,5%-a német.

Rossini elszúrta volna?

7249   Klára • előzmény7248 2020-02-11 18:56:24

Jól tudod! Az egyes nyelveket beszélő népesség megoszlási arányát tekintve német, francia, olasz és rétoromán a sorrend. És ha azt vesszük alapul, hogy rétorománul a lakosság  alig 1 %-át kitevő kisebbség beszél, akkor kezdhet fogalmunk lenni a demokrácia lényegéről!

7248   Beatrice • előzmény7247 2020-02-11 16:53:21

Igaz, de olaszul beszélnek (énekelnek) a szereplők, és olasz nevük van.

Svájci nyelv nincs, a hivatalos nyelvek tudomásom szerint az olaszon kívül a francia, a német és a rétoromán.

7247   Héterő • előzmény7246 2020-02-11 16:25:14

Miből gondolod, hogy olasz lenne az a falu? A libretto csak Svájcra utal:

In Elvezia non v'ha rosa fresca e cara al par d'Amina:
è una stella mattutina, tutta luce, tutta amor.

7246   Beatrice • előzmény7245 2020-02-11 16:19:11

Egy svájci olasz faluban :-)

7245   Haandel 2020-02-11 14:57:42

...'Némedi rendezése ezúttal is jó ízléssel és kulturáltan egyensúlyoz a modern és a hagyományos között, és bár a művet az olasz faluból egy balettiskolába helyezi át, ez az aktualizáló-modernizáló megoldás egyáltalán nem volt zavaró.' ...

(Ld. pl. Történik: egy svájci faluban.)

7244   miketyson 2020-01-29 12:04:15

Azért én megnézném még egyszer, hogy is írják a köpenyt franciául. 

7243   Károly • előzmény7241 2020-01-26 15:04:04

Én már lejjebb kidühöngtem magam a Figaro szereposztásán! Lövésem sincs, hogy mitől lehet kedvenc egy Rácz Rita kaliberű gyengébbnél gyengébb énekes, pedig ő csak egy a sok érthetetlen szerepbitorlóból.

7242   Edmond Dantes • előzmény7241 2020-01-26 12:04:33

on Anno én is, itt is kiujjongtam magam Schrott Don Giovannijától, a Figaró-szériát kihagytam, pedig terveztem. Akkor azt írtam: nagy estét csinált, visszavárjuk. Teljesült.

off Nem védem a mostani vezetést (ahogyan -egyesek véleményével ellentétben- támadni sem szoktam "csak úgy"), de meg kell jegyeznem, hogy fiatal korom vendég világsztárjai mellé is sokszor, nagyon sokszor pályájuk és ami nagyobb baj, hangjuk hanyatló szakaszában lévő énekeseket írt(ak) ki az akkori vezetés(ek) vagy delegálták ők saját magukat. És visszaolvasva régebbi, "ante ED"-kori kritikákat, nem volt ez másként még régebben, a 60-as években sem. A nagy itthoni nevek mögött már nem volt meg a korábbi nagy hang...legalábbis a színpadon nem. Nem sorolnék itt példákat max. privátban ...

7241   -zéta- • előzmény7240 2020-01-26 11:41:27

Kedves Lujza,

azt gondolom józan ésszel, hogy az ilyen kiemelt előadásokra - már a vendégművész miatti fokozott érdeklődés miatt is - az Operaháznak igyekeznie kéne a legjobb szereposztást összeállítani.

Az "eredményből" viszont arra következtetek, hogy komoly gond lehet a döntéshozó(k) zenei értékítéletével, s ezt nem most érzem először... :-(

7240   lujza 2020-01-26 02:19:25

Kedves Zéta, szokás szerint megint a szívemből szóltál! Kár, hogy Figaróként nem hallgattad meg Schrottot, pedig ott se volt kutyaütő! Ugyanolyan természetességgel mozgott a színpadon, Úgy is énekelt, attól függetlenül, hogy milyenek voltak a partnerei. De tényleg azt gondolod, hogy az Opera vezetősége szándékai szerint a legjobb szereposztást igyekezett találni mellé? Nem inkább csak a szokásos kedvenceket? Kis megeröltetéssel bármelyikünk össze tudna szedni ennél sokkal jobb partnereket Schrott mellé.

7239   daunerni • előzmény7238 2019-12-18 10:32:38

Nálam a TV hangja egy külső erősítőn és hangfalakon szól...

Mindazonáltal a legjobb hangminőség sem versenyezhet az elő előadással. Ifjú koromban sokkal kevesebb lehetőségem volt jó koncertre eljutni - mondjuk akkor, a hetvenes-nyolcvanas években eleve szűkebb volt a kínálat - akkor lelkesen "hifiztem". Ma alig érdekel, mert van jobb és rosszabb géphang, de ha lehet úgyis élő előadásra megyek...

7238   Klára • előzmény7237 2019-12-18 08:24:46

Igy igaz. Az én tv-m kb két éves, és rendszeresen hallgatok rajta zenét - akár a magyar csatornákat, akár a mezzo tv közvetítéseit, mert az még éppen fogható,- de sajnos gyakran tapasztalom a hazai adók közvetítésének hiányosságait. Mert ha számítógépen fogom be a mezzo adását, érezhető a különbség. Annak ellenére is, hogy  én a saját gépemen semmi renkívüli beállítást nem követtem el, csak símán bekapcsolom és szól.

7237   lujza • előzmény7233 2019-12-18 02:17:39

Ez attól függ... Én pont az általad feltett részletek alapján tapasztaltam, hogy a rendszeres zenehallgatásra "berendezett" számítógépem mennyivel jobb hangminőséget produkál, mint az erre nem használt öreg tv-m. Vagyis nemcsak az adón, a vevőn legalább annyi múlik.

7236   Edmond Dantes 2019-12-17 16:29:48

Visszaolvasva a Netrebko-topikban (a Toscáról történetesen elsőként) elhelyezett  beírásomat (2952), tulajdonképpen örömmel konstatálom, hogy saját szakképzetlen és akkori friss vagyis utólagos, többszöri meg- és visszahallgatás nélküli véleményem sok pontban találkozik a szakkritikában írottakkal. Én biztosan nem vagyok Netrebko-rajongó ... semmilyen "rajongó" nem vagyok, minden produkciót sine ira et studio, előzetes rokon- és ellenszenv nélkül hallgatok-nézek. A "leg"-ekkel takarékosan bánok, de kétségtelen, hogy Netrebko+Tosca+Scala = színháztörténeti esemény: azért is néztem meg; amúgy ritkán nézek teljes közvetítéseket. Ha nem is értek egyet Till Géza ismert, a cikkben idézett nézetével, az biztos, hogy Netrebko aztán tényleg  "értelmet adott" a szerepnek és az egész estének. Melit továbbra is csak a 3. felv.-ban tarto(tta)m egyenrangú partnernek, de ott aztán tényleg (ld. fent idézett beírásomat), ahogyan Salsit továbbra is megnézném valamelyik zsíros-intrikus Verdi-baritonszerepben. A kórus és a zenekar teljesítménye ilyen alkalommal és helyen kötelező, hogy elsőrangú legyen és Chailly maestrónak sem okozhatott gondot semmi, ha Netrebkóval már létrejött a "művészi kémia" (copyright E.D.). A rendezésről írtam már, nem ismétlem, rendben volt és/de számomra "a színpadtechnika egyfajta túlhasználata, és a statisztéria túlmozgatása" (copyright -ppp-) sem volt problematikus, sőt: tévé előtt ülve még fel is dobta a produkció mozgalmas részeit.

7235   Edmond Dantes 2019-12-17 15:09:47

Kilóg a lóláb ... de vajon kinek a lába és miért lóg ki? Hogy valaki hol s hogyan hallgatta a Toscát, az a magánügye és szerencse kérdése. Ott volt-e a Scalában, tévében nézte (mint én), rádión hallgatta vagy más hanghordozón rögzítve. Aligha e technikai kérdés vagy a közvetítés minőségén való elmélkedés vált ki dühöt nemtetszést. Akkor vajon mi? A beírásban lévő egyik mondatot kölcsönvéve: Vajon a tartalom vagy a forma indította a cikk bejegyzés íróját a kifakadásra? Ugye nem jön el ismét az az idő, amikor "felháborodott munkáslevelezők" követeltek mindenféléket a Szabad Népben, pl. ki-, le- és eltiltást. Lehet vitatkozni azon, milyen ma Magyarországon a sajtószabadság vagy sajtószabadság-hiány, de ott talán még nem tartunk, hogy szakkritikákat vagy azok egy részét olvasóként töröltetni óhajtjuk. Óhajtani ugyan mindent szabad, legfeljebb szembeszökő és/vagy nem túl ízléses; megfogadni nem ajánlatos. Veszélyes precedens lenne. Cikkek, beírások befogadása-törlése a szerkesztő(k) kizárólagos joga. Nem először írom le s félek, nem utoljára.

7234   Károly 2019-12-17 13:39:05

Sok helyen vitába lehetne szállni ppp kritikájával, ami olybá néz ki, mintha Netrebko feltétlen rajongója nem akarta volna meghallani a díva problémáit. Mert, hogy voltak ilyenek, az nem kétséges! Nem sötétíti a hangját? Dehogynem! A  középhangokat teljesen hátul képzi, míg a tetején tiszta lírai szoprán hangon énekel, ami csak egy szempontból dicséretes, hogy nem forszíroz. De nem is tudna, mert neki ott annyi van. A szerepben való elmélyülés is hiányos, nem Toscáról hanem Netrebkóról szól, de ezt már más szerepeiben is észrevehettük. A tenort sincs miért ennyire magasztalni, igaz, voltak jó pillanatai. De ne feledkezzünk el egy apró tényról, ez a Scala, mégpedig annak az évadnyitó premierje! Ennél mindenéppen többet várna az ember.

7233   Héterő 2019-12-17 12:15:46

Kilóg a lóláb: "a youtube-ra is feltöltött RAI közvetítést... ...hallgassa okvetlenül fejhallgatóval."

Ha egy szakmában járatlan írna ilyesmit, az ember csak elnézően mosolyogna. Most azonban másról van szó: az elképesztő javaslat nyilvánvaló célja a pontok közötti gyűlölködő megjegyzés.

Érthetetlen, hogy a szerkesztőség részt vállal a hitelrontásban, hiszen nem sima hozzászólás, hanem a "Legfrissebb írásunk" rovat tartalmazza az elítélő véleményt, mégpedig minden magyarázat nélkül, ami meglehetősen tisztességtelen.

Helyes lenne azonnal törölni a nemtelen kiszólást, erre meg is kérem a szerkesztőket.

Technikai oldalról nézve is agyrém összehasonlítani a két közvetítés minőségét:

M5:
Video: MPEG4 Video (H264) 1440x1080 (16:9) 25fps [V: h264 high L4.0, yuv420p, 1440x1080]
Audio: MPEG Audio 48000Hz stereo 128kbps [A: Hungarian [hun] (mp2, 48000 Hz, stereo, 128 kb/s)]
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 384kbps [A: Hungarian [hun] (ac3, 48000 Hz, stereo, 384 kb/s)]
Audio: Dolby AC3 48000Hz stereo 384kbps [A: Multiple languages [mul] (ac3, 48000 Hz, stereo, 384 kb/s)]

Youtube - RAI
Video: VP80 512x288 57fps [V: vp8, yuv420p, 512x288 [default]]
Audio: Vorbis 44100Hz stereo [A: vorbis, 44100 Hz, stereo [default]]

Ráadásul a RAI-felvételt néhány óra elteltével levették a youtube-ról...

Vajon a tartalom vagy a forma indította a cikk íróját a kifakadásra? Ne tudná, hogy egy élő adás mindig tartogat meglepetéseket? Bizony, a RAI-közvetítés sem tudott mit kezdeni azzal, hogy az isteni díva elvétette a szövegét, és partnere kényszerűségből utána ment, amint itt látható-hallható.

Hitelrontás egy főcikkben? Ez nem fejlődés, hanem hanyatlás, kedves momus.

7232   -zéta- 2019-12-03 18:37:30

Mégha egy ilyen szomorú apropó kapcsán is, de annyira jó olvasni a soraidat Miklós...

7231   IVA • előzmény7228 2019-11-18 14:29:28

Köszönjük.

7230   smaragd • előzmény7229 2019-11-18 11:58:01

:-)

7229   -zéta- • előzmény7228 2019-11-18 10:47:21

Azt én javítottam...;-)

7228   daunerni • előzmény7227 2019-11-18 09:21:24

A sorváltást köszönettel javítottam - "tizenharmadig" századot viszont sehol nem találok. Kérhetek egy kis segítséget?

Üdvözlettel: dni

7227   IVA 2019-11-18 03:25:45

Nem Gobbi és nem bariton, ebbe igyekszünk belenyugodni, ami könnyebben esne, ha a tizenharmadig század megmaradna k-val, és ha már arra jár a Szerkesztő, kiirtaná a példaértékű és a tudomásom közé furakodott sorváltást.

7226   Héterő 2019-11-17 23:32:24

.Egyik legjobb írásod, kedves doktor! Tömör, lényegretörő, érdekfeszítő.
...és asszociációt kelt, mert nekünk is van – talán nem eléggé megbecsült – csodálatos művésznőnk:

                 VIOLA D'AMORE - EGY KÜLÖNLEGES VONÓS

Ez a különleges hangszer kiemelt szerepet kapott Erkel Bánk bánjában is, melynek New York-i előadásán a színpadon szólaltatta meg a "szerelem hegedűjét" Botos Veronika zenekari művész. Produkciója még Plácido Domingót is lenyűgözte, aki a színfalak mögött külön gratulált a teljesítményhez.

Ráadásul kissé kalandos előadás volt, amint hallhatjuk...

7225   ladislav kozlok 2019-10-17 10:05:35

Igazad van. Még jo, hogy a pozsonyi bedeckereket tobben olvassák mint a Szlovák Filharmonia honlapját. 

7224   Héterő • előzmény7223 2019-10-17 01:29:29

         Megéri kissé elmélkedni a pozsonyi Vigadó történetéről.

         A visitbratislava turisztikai tájékoztató így ír:
Reduta je postavená podľa návrhov budapeštianskych architektov D. Jakaba a P. Komora.
"A Redutát (Vigadót) budapesti építészek, Jakab D. és Komor P. (sic) tervei szerint építették."

Pontosabban:
Jakab Dezső (1864-1932) és Komor (Kohn) Marcell (1868-1944) volt a két tervező.
Ők - amúgy mellesleg - az Erkel Színházat és a budapesti (régi) Nemzeti Színházat is megépítették, több tucatnyi egyéb, méltán híres épületen kívül.

Más épület-ismertetőkhöz viszonyítva meglehetősen szokatlan, hogy a Slovenská filharmónia Historia Reduty - (A Vigadó története) címszava alatt nincs - stílusosan szólva - egy árva hangnyi említés sem a tervezők-kivitelezők személyéről; még annyi sem, mint a turisztikai tájékoztatóban.

A tervezők elhallgatása mellett ráadásul ez a sor már-már bosszantó:
Na výzdobe fasády a interiérov sa podieľali mnohí slovenskí i zahraniční majstri.
= Sok szlovák és külföldi mester vett részt a homlokzat és a belső terek díszítésében.

Nemyslím si, drahý Laco, že Slovenská republika, oslavujúca sté výročie, alebo Slovenská filharmónia by znížili slávu, ak by tieto údaje boli zahrnuté do opisu Redutovej histórie.

7223   ladislav kozlok • előzmény7220 2019-10-16 09:19:48

Priateľu, Tvoje vysvetlenie prijímam a dakujem.

7222   IVA • előzmény7217 2019-10-14 21:01:42

Köszönöm!

7221   smaragd • előzmény7214 2019-10-14 16:58:26

Engem megkapott ez a gyönyörű, esti felvétel. L. K. fórumtársunk nemrég invitált minket a pozsonyi „ékszerdobozba”, az Óvárosba. Én 15 évvel ezelőtt jártam ott, már akkor szépítgették, a Duna parton üldögélve várakoztam valakire, és ebéd után visszajöttünk.

Azóta ismét készülök oda, hogy ellátogassak Franz Schmidt (Schmidt Ferenc) szülővárosába –, aki valamikor réges-régen talán pont ott üldögélt, és kedvtelve nézegette a Dunát – akkor talán majd átélhetem az éjszaka fényeit is.

Addig is elmentettem ezt a képet.

H.L. fórumtársunk salzburgi és pozsonyi koncertélményeit jóleső érzéssel olvastam. Köszönöm a pozsonyi bejegyzéseket.

7220   Héterő • előzmény7215 2019-10-14 12:24:08

     Pri všetkej úcte, milý Laco, nie je tu žiadny dôvod na zlomyseľnosť.

Dr. H.L. cikkére vonatkozó három mosoly-jelem kizárólag a szerző SZÓHASZNÁLATÁRA vonatkozott és semmi összefüggésben nincs az előadás minőségével. Attól tartok, ez a félreértés okozza, hogy védőbeszédedet rossz címre irányítottad.

Hogy a fényképpel mi a bajod, azt végképp nem értem. A Duna látszik, a kivilágítás szép, ha a képre duplán kattintasz, teljes képernyőn, sőt, tovább nagyíthatóan jelenik meg a nagyfelbontású nézet.

Talán a történelmi háttér miatt zúgolódsz?
Mária Terézia 1773-ban magtárnak építtette a Vigadó épületét; 1911-1915 között budapesti építészek tervei alapján épült újjá a Vigadó. A Pozsonyban levő legkorábbi épületek közül ez az egyik, amelyet modern vasbeton-szerkezetekből építettek föl.

A Vigadó az 1950-es évek elején a Szlovák Nemzeti Filharmónia otthona lett.

7219   ladislav kozlok • előzmény7216 2019-10-14 08:20:31

www.stateopera.sk

7218   ladislav kozlok 2019-10-14 08:19:30

Dr.Unger,szlovák operakritikus, így ír a besztercei Otellorol -

operaslovakia.sk/odkaz-z-banskej-bystrice-zdolatelna-je-aj-rossiniho-osemtisicovka/

 

7217   IVA 2019-10-14 02:48:17

Én egy 2-es számjegyet kérek a képaláírás dátuma kezdetéül, különben 3019-ben hajlamosak leszünk jelenkorinak vélelmezni a Pozsonyi Nemzeti Színház mostani kinézetét.

7216   ladislav kozlok • előzmény7214 2019-10-14 01:37:44

Banská Bystrica nincsen olyan messze  fovárosodtol, november van egy repríz, tessék elmenni, meghalgatni, aztán  értékelni e darab nívoját.

Ezt melegen ajánlom neked, mert ezt az aloadást ma sehol sem láthatod. Kappan hang ide, kappang hang oda -    mondjatok 1 magyar tenort aki biztonsággal, teljes volumennel kiénekli a 3 vonalas eszt mint a kínai tenor aki valojánan drámai tenor.

 

7215   ladislav kozlok • előzmény7214 2019-10-14 01:19:23

Pri všetkej úcte milý Hétero v Tvojom príspevku cítim značnú dávku zlomyseľnosti. Co sa týka  vybratia fofgrafie našej prvej hudobnej inštitúcie, teda budovy Slovenskej filharmonie je úbohé. Skoda. 

7214   Héterő 2019-10-14 00:00:15

- a tenorista meghallgathatatlan, a rendezés egy óvodás szellemi képességeit tükrözte :-)
- végtelen dallamuszály :-))
- kissé kappanszínű magas hangokkal rendelkezik :-)))

                            Egyébként Reduta = Vigadó.
                         Vigadó

7213   Heiner Lajos 2019-10-08 14:22:18

Gabor fórumtárs szíves közlése:

Francesco Valentino A trubadúrban Szegeden 1935 márc. 28-án lépett fel, partnerei Gyenge Anna és Halmos János voltak, Beck Miklós vezényelt.

7212   ladislav kozlok 2019-10-02 16:15:17

Nagyon jo írás. Csak gratulálni tudhatok.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Erdei Péter, Nemes László Norbert
"Ünnepi koncert az Új Liszt Ferenc Kamarakórus fennállásának 10. évfordulója alkalmából"
DISTLER: Vorspruch
POULENC: Un soir de neige
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Te lucis ante terminum
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Puer natus in Bethlehem
SZABÓ BARNA: If thou wouldst
ERIC WHITACRE: Leonardo Dreams of His Flying Machine
ARVO PÄRT: The Deer's Cry
JÁRDÁNYI: Árva madár
KODÁLY: Liszt Ferenchez
LISZT: Krisztus, II. Vízkereszt után – Das Gebet des Herrn: Pater noster

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Szigeti Quartet
Gulyás Márta (zongora)
"Házimuzsika Farkas Zoltán zenetörténésszel"
SOSZTAKOVICS: III. (F-dúr) vonósnégyes, op. 73/3
DOHNÁNYI: c-moll zongoraötös, op.1

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Patak Zita, Murvai Dénes (ének), a Magyar Állami Operaház rézfúvós és ütőhangszeres művészei, Lázár György (zongora), Officina Mariae Énekegyüttes
"Déri András szerzői estje"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

David Grimal (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar (művészeti vezető: G. Horváth László)
MOZART: 1. (B-dúr) hegedűverseny, K. 207
MOZART: 2. (D-dúr) hegedűverseny, K. 211
MOZART: 3. (G-dúr) hegedűverseny, K. 216
MOZART: 4. (D-dúr) hegedűverseny, K. 218
MOZART: 5. (A-dúr) hegedűverseny, K. 219

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Haja Zsolt (bariton), Lukács Miklós (cimbalom)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
a Magyar Rádió Gyermekkórusának (karigazgató: Dinyés Soma) gyermekszólistái
Vezényel: Eötvös Péter
"Eötvös Péter-est"
EÖTVÖS PÉTER: Dialógus Mozarttal - da capo zenekarra - magyarországi bemutató
EÖTVÖS PÉTER: Reading Malevich - magyarországi bemutató
EÖTVÖS PÉTER: Atlantis
19:00 : Győr
Nemzeti Színház

MOZART: Szöktetés a szerájból

19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Camille Thomas (cselló), Kruppa Bálint (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
BARTÓK: I. rapszódia, Sz. 86, BB 94a
BARTÓK: II. rapszódia, Sz. 89, BB 96a
DOHNÁNYI: Ruralia Hungarica, op. 32
BUTTERWORTH: A Shropshire Lad
ELGAR: e-moll csellóverseny op. 85
A mai nap
született:
1791 • Carl Czerny, zeneszerző († 1857)
1836 • Léo Delibes, zeneszerző († 1891)
1844 • Charles-Marie Widor, zeneszerző († 1937)
1893 • Andrés Segovia, gitáros († 1987)